handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som äger en träningscykel eller tänker skaffa en

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33

skaparn
2008-07-18, 09:25
Igår kväll blev mitt barn färdigt för tävling ( bara ett falskställ som ska skruvas på).
Första gången jag limmat tubdäck så jag är lite ;) stolt, speciellt då jag har nästan noll intresse för prylar, meka och så.
Nu ska jag bara testköra för att bekräfta att allt gick bra.

http://img156.imageshack.us/img156/9827/dsc00229dv7.jpg

Limma tubdäck är alltid lika ... speciellt. Jag tror varje gång att det inte kommer lyckas, men så efter några hudlager mindre så sitter tuben där.

Har du hjulspons? Jag funderar dels lite på varför du valde DA-hjulen, varför du ändå har såpass låg profil och varför du inte kör disc bak?

skaparn
2008-07-18, 09:27
Okej. Den som inte har en cykel och funderar på att köpa en, och är ca 175-180 cm, ska se hit.

http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=21735

Fyyyy fasen vilket kap. Jag är lite sugen själv, har alltid velat äga en Wilier

forslund
2008-07-18, 09:34
Okej. Den som inte har en cykel och funderar på att köpa en, och är ca 175-180 cm, ska se hit.

http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=21735

Fyyyy fasen vilket kap. Jag är lite sugen själv, har alltid velat äga en Wilier

Funderar på om man ska slå till där... hur mycket går den för orginal tror du?

mks
2008-07-18, 09:40
Limma tubdäck är alltid lika ... speciellt. Jag tror varje gång att det inte kommer lyckas, men så efter några hudlager mindre så sitter tuben där.

Okej, limma tubdäck. Educate the infidel, plx. Nej jag har inte googlat, jag hoppas på cykeltrådselitism.

skaparn
2008-07-18, 09:40
Funderar på om man ska slå till där... hur mycket går den för orginal tror du?

Ingen aning, den är några år, gamla recordvevarna osv. Helt omöjligt att säga något närmare än att du säkert för delarna lösa idag till dagens priser skulle få ge mer än 20, mindre än än 30 KSEK.

forslund
2008-07-18, 09:42
Ingen aning, den är några år, gamla recordvevarna osv. Helt omöjligt att säga något närmare än att du säkert för delarna lösa idag till dagens priser skulle få ge mer än 20, mindre än än 30 KSEK.

Dags att börja skramla ihop pengar med andra ord. Den där är min.

skaparn
2008-07-18, 09:44
Okej, limma tubdäck. Educate the infidel, plx. Nej jag har inte googlat, jag hoppas på cykeltrådselitism.

Lim, adhesiveitets-medel, du vet. Tubdäck är till formen som en slang, fast med däckmönster, kan man säga. Denna limmas på fälgen för att inte rulla av när du tar en kurva i fullt blås. Man behöver alltså inte slang + däck när man har tubdäck och kan därför göra ekipaget något lättare. Fälgen kan dessutom tillverkas med något lägre sarg vilket förlättar det hela ännu mer.

Och inte minst, det är med tub möjligt att pumpa upp betydligt högre tryck och inget slår känslan av 10 bar i 21 mm på gropig asfalt.

machine gun
2008-07-18, 09:47
En av mina klubbkamrater använde någon form av specialtejp istället för lim till sina tubdäck. Verkade smidigt och ffa mindre kladdigt.

mks
2008-07-18, 09:52
Lim, adhesiveitets-medel, du vet. Tubdäck är till formen som en slang, fast med däckmönster, kan man säga. Denna limmas på fälgen för att inte rulla av när du tar en kurva i fullt blås. Man behöver alltså inte slang + däck när man har tubdäck och kan därför göra ekipaget något lättare. Fälgen kan dessutom tillverkas med något lägre sarg vilket förlättar det hela ännu mer.

Och inte minst, det är med tub möjligt att pumpa upp betydligt högre tryck och inget slår känslan av 10 bar i 21 mm på gropig asfalt.

Så alternativen är tubdäck eller klassisk slang + däck? Däck som tätar mot fälgkant, ála bildäck förekommer inte? Hur tacklar man punkteringsproblematiken med såna där däck förresten, har man ett extra tubdäck och en limtub i sadelväskan?

Ironwoman
2008-07-18, 10:25
Har du hjulspons? Jag funderar dels lite på varför du valde DA-hjulen, varför du ändå har såpass låg profil och varför du inte kör disc bak?

Nix, får betala själv. Det är iaf 50 mm profil. Tittade runt och ville ha så fina hjul som möjligt, men är inte beredd att lägga 20 på ett par. Fick dessa för 10, pga ny version till detta år och så fortsatte jag att vårda familjens goda relation till cykelbutiken, vilket ju lönar sig för båda.
Förra året i kalmar var det lite blåsigt, så de med disk gick inte så stabilt på mer öppna ytor, jag är rätt liten så då blir det ännu värre än för killarna. På hawaii är det inte tillåtet med disk. Dessutom är rätt många av kvaltävlingarna till Hawaii för kuperade för disk. Så det var inget direkt alternativ.

Ironwoman
2008-07-18, 10:31
Edit...

Kan konstatera att de gick bra också. Kört en träningstävling på triathlon och snittade 34,5 på 14 km på en hyfsat snabb bana. Men finns lite mer att plocka, hade slarvat med uppvärmningen och ville inte heller köra mer än 98% då det inte var någon riktig tävling.

MasterChief
2008-07-18, 13:20
Ironwoman: Grattis till ny snygg cykel!

Här får ni en Trek att sukta efter:
http://img147.imageshack.us/img147/465/200807170032345jk6tonemts0.jpg

Känner jag mig ekonomiskt stark till hösten kanske jag pimpar den lite med nya flaskställ.

skaparn
2008-07-18, 13:32
Jag ser att du är inspirerad av Lance vad gäller antalet spacers. Ner i botten människa! Sedan är det bara att vänja ryggen.

skaparn
2008-07-18, 13:34
Nix, får betala själv. Det är iaf 50 mm profil. Tittade runt och ville ha så fina hjul som möjligt, men är inte beredd att lägga 20 på ett par. Fick dessa för 10, pga ny version till detta år och så fortsatte jag att vårda familjens goda relation till cykelbutiken, vilket ju lönar sig för båda.
Förra året i kalmar var det lite blåsigt, så de med disk gick inte så stabilt på mer öppna ytor, jag är rätt liten så då blir det ännu värre än för killarna. På hawaii är det inte tillåtet med disk. Dessutom är rätt många av kvaltävlingarna till Hawaii för kuperade för disk. Så det var inget direkt alternativ.

Ok, jag glömmer alltid att triathloncykling inte är tempo.

Det där med blåsten förstår jag inte riktigt dock. När det blåser jobbiga kantvinda brukar de små cyklisterna vara de som drabbas värst.

skaparn
2008-07-18, 13:35
Men hur som MC. Den är riktigt snygg. Även om du köper en ny Madone eller whatever får du aldrig sälja den där. Det blir allt ovanligare med traditionell ickesploat överrör.

MasterChief
2008-07-18, 13:52
Jag ser att du är inspirerad av Lance vad gäller antalet spacers. Ner i botten människa! Sedan är det bara att vänja ryggen.

Jag är ryggopererad, väger 80 pannor och är 36. Jag sitter som en kärring som ska cykla till affären och fylla sin korg med fikabröd. Tyvärr har jag inte så mycket val.

Men hur som MC. Den är riktigt snygg. Även om du köper en ny Madone eller whatever får du aldrig sälja den där. Det blir allt ovanligare med traditionell ickesploat överrör.

Jag har under första semesterveckan haft otrolig cykling i skärgården. Blivit massor av mil på vackra landsvägar. Som bäst så cyklade jag 4 mil utan att jag såg en enda bil. Däremot höll jag på att köra över en räv. Jag insåg under denna tur att jag faktiskt älskar min cykel. Den ger mig verkligen allt jag behöver. Jag lovade mig själv att jag ska sköta om den som en bebis framöver.

MasterChief
2008-07-18, 13:54
Det där med blåsten förstår jag inte riktigt dock. När det blåser jobbiga kantvinda brukar de små cyklisterna vara de som drabbas värst.

Nu får nog herrn läsa om.

skaparn
2008-07-18, 15:26
Nu får nog herrn läsa om.

Ja. Det fick jag.

Olsson
2008-07-18, 19:26
En av mina klubbkamrater använde någon form av specialtejp istället för lim till sina tubdäck. Verkade smidigt och ffa mindre kladdigt.

Enligt cyklistgurun Håkan C ska rullmotståndet tyvärr bli högre med tejp

machine gun
2008-07-18, 19:46
Enligt cyklistgurun Håkan C ska rullmotståndet tyvärr bli högre med tejp

Typiskt. Alltid är det nåt. Tror iofs att ett av argumenten för var att det var mkt lättare att byta tub in case of punktering under lopp än om man hade limmat. Då kanske man kan ta att det tar några sekunder längre tid att cykla loppet hellre än att behöva bryta vid punka (detta gäller långdistanstriathlon, där man fortfarande kan ha goda chanser att placera sig ok trots diverse incidenter längs banan)

ViktorLindstrom
2008-07-18, 20:44
Har fått mina cykelskor nu... Tänkte bara dela med mig av min lycka*cupid*
http://img.photobucket.com/albums/v111/Virr3/Cykelsko005.jpg
Va lite smånervös om dom skulle passa, men det gjorde dom allt *phew*
Nu ska jag försöka leta upp en cykelaffär i stan som kan hjälpa mig fixa SPD till skorna... Så jag kan testa dom lite(Spinning), har nämligen ingen cykel än:cryout:
Är hur sugen som helst på att köpa en, men ekonomin tillåter de inte riktigt än, ska köpa mig en så snart jag fått tag i lite mer pengar så hade jag tänkt köpa mig en.

Hur som helst, så kommer de va spinnskor fram tills att jag köpt mig en cykel. Vilket förhoppningsvis är snart:em:

skaparn
2008-07-18, 20:52
Jag är ryggopererad, väger 80 pannor och är 36. Jag sitter som en kärring som ska cykla till affären och fylla sin korg med fikabröd. Tyvärr har jag inte så mycket val.

Kejrå.

Spacer Frenzy:

http://bay01.imagebay.com/_upload/img/48/4jpd11.jpg

http://bay01.imagebay.com/_upload/img/48/Trek_MadoneSL01.jpg

http://bay01.imagebay.com/_upload/img/48/cn04-ssl.01.jpg

MasterChief
2008-07-18, 21:39
Nu blev jag allt lite hård.

Spacer Frency....Ny avatartext, tack!

skaparn
2008-07-19, 07:36
Har fått mina cykelskor nu... Tänkte bara dela med mig av min lycka*cupid*
[.IMG]http://img.photobucket.com/albums/v111/Virr3/Cykelsko005.jpg[/IMG]
Va lite smånervös om dom skulle passa, men det gjorde dom allt *phew*
Nu ska jag försöka leta upp en cykelaffär i stan som kan hjälpa mig fixa SPD till skorna... Så jag kan testa dom lite(Spinning), har nämligen ingen cykel än:cryout:
Är hur sugen som helst på att köpa en, men ekonomin tillåter de inte riktigt än, ska köpa mig en så snart jag fått tag i lite mer pengar så hade jag tänkt köpa mig en.

Hur som helst, så kommer de va spinnskor fram tills att jag köpt mig en cykel. Vilket förhoppningsvis är snart:em:

Du kommer definitivt vara snyggast på spinningen där folk inte har vett att keep:a it Italian. Och cyklar man så är rosa manligt.

MasterChief
2008-07-19, 08:15
Och cyklar man så är rosa manligt.

http://img411.imageshack.us/img411/4913/namnlst1ru3.jpg

skaparn
2008-07-19, 09:20
Spacers? Ryggont?

http://bay01.imagebay.com/_upload/img/48/cd_back_drop.jpg

skaparn
2008-07-19, 09:30
Jag känner att detta är ett tillfälle så gott som något att posta Laurent Brochard.

http://bay01.imagebay.com/_upload/img/48/laurent-brochard.jpg

wintersnowdrift
2008-07-19, 10:08
Jag plöjer "It's not about the bike" nu. Gillar den skarpt; än så länge är den inte alls så amerikanskt moraliserande som jag hade förväntat mig (men jag har 2/3 kvar så lite tidigt att ropa hej är det kanske).

Tyvärr kan jag inte sträckläsa hela dagarna utan måste jobba lite också :P.

//Kristin

MasterChief
2008-07-19, 11:38
Spacers? Ryggont?

http://bay01.imagebay.com/_upload/img/48/cd_back_drop.jpg

Är minen framkallad av det faktum att han blivit åksjuk av att titta ner på Ondan?

machine gun
2008-07-19, 13:39
Persbrandt har köpt en triathloncykel, var ska detta sluta?

http://www.avelo-bikes.com/cutehack/data/upimages/1212958872.jpg

skaparn
2008-07-19, 14:46
Är minen framkallad av det faktum att han blivit åksjuk av att titta ner på Ondan?

Och så har han kanske även sin lagkamrat Valverdes Pinarello framför sig. Jisses vad den ser ut, jag har bestämt mig för att styrstammen i illgul är ful. Speciellt som det är en integrerad styre+styrstamlösning.

skaparn
2008-07-19, 14:46
Persbrandt har köpt en triathloncykel, var ska detta sluta?

http://www.avelo-bikes.com/cutehack/data/upimages/1212958872.jpg

Det var det jävligaste. Har han något slags kris och ska köra det däringa triathlonet i Stockholm?

skaparn
2008-07-19, 14:47
THE OFFICIAL EURO CYCLIST CODE OF CONDUCT

brought to you by The Guiver/Flavell Enterprise

1. Image and style shall be your primary concern. When suffering, one must focus first on maintaining a cool, even composure, and second on performance. Winning races is an added talent, and only counts if said euro cyclist wins with appropriate style.

2. You shall NEVER, under any circumstances, wear plain black spandex shorts or any team kit containing non-prominent Logo's.

3. The Socks must extend no less than 2cm below the main bulge of your calf muscle, and shall never extend further than 1cm past the primary calf muscle bulge. All socks shall be white in colour with prominent logo placement.

4. Cycling shoes must be of white colour only!
-in certain circumstances, other colours, such as world
cup stripes are perfectly acceptable and encouraged.
-Red shoes are NOT ENDORSED by this group.

5. If white cycling shoes are not available where you reside, white booties with prominent logos shall always be worn.

6. You're bike frame must contain more than 3 colours, and must always fit tastefully with your wheel selection.

7. Zipp's are to be used as training wheels ONLY. You shall race only on Lightweights and occasionally Bora's if no lightweights are accessible.

8. Ridiculously stylish eye wear is to be worn at all time without exception.

9. In most circumstances, hair shall be kept neatly short, and matching helmet shall be worn (again with prominent logo placement). Under NO CIRCUMSTANCES shall a clashing helmet colour be worn with your euro kit.

10. In several cases, it is deemed acceptable to have long hair. In this event, hair shall be neatly slicked back in maximum euro-styling, and helmet shall not be worn. Stylish sport eyewear shall be worn at all times while exercising this option.

11. A prominent line where your kit ends and where your tan begins is essential to your image. Artificial tanning is banned,
the tan shall reflect the level of training commitment.

12. All podium shots (pictures) shall be taken with the euro-rider wearing team kit and appropriately matching casual euro shoes (such as puma's). Socks shall remain within the guidelines above. The rider is expected to display an appropriate degree of bulge while receiving kisses/trophy.

13. The seat shall ALWAYS be white along with the handlebar tape, and must be made in Italy or France.
- Exceptions to this rule are seats or handlebar tape
containing the following colours: WorldCup Stripes,
Olympic Gold, Italian flag colour combo (green red
white).

14. You shall not, under any circumstances, acknowledge the presence of a cyclist riding a bike costing less than $4000 USD in a public place. This could be severely detrimental to your image.

15. Legs will be SHAVED year-round. ABSOLUTELY NO EXCEPTIONS. In some cases, certain hair removal creams endorsed by succesful euro's are deemed to be acceptable.

16. A rider will ALWAYS have liniment applied to his legs before appearing in public.

17. Facial hair will be restricted to a goatee, and even this is discouraged. Moustaches are EXPRESSLY PROHIBITED.
The only exception to the facial hair shall be SHORT sideburns--these are acceptable at the discretion of Cipo or a similar authority figure, on a case-by-case basis.

18. Ceramic bearings shall be used at all time on both training and race bikes.

19. Campagnolo shall be the only acceptable componentry and is hereby deemed superior to ANY Shimano product in ALL circumstances. You are expected to have nothing less than an ENTIRE campy grouppo. Crank substitutions are NOT permitted.

20. ALL wheels shall be equipped with tubulars, regardless of your ability in gluing them.

21. You shall NEVER, UNDER ANY CIRCUMSTANCE, associate with triathletes. It is FORBIDDEN to have any number inked onto your body before a race.

22. Any physical activity, other than cycling, is STRONGLY DISCOURAGED. This includes any form of running or swimming and their derivatives (this includes walking).

23. You shall never rearrange your package while riding. Adjustments regarding seating/hanging comfort are to be done in private in order to preserve image.

24. In a circumstance where any cyclist ever displays aggression or disrespect towards you, you shall ride up uncomfortably close to them and slap them in the face with your team issue gloves. (Which must be white)

25. MTB gloves are FORBIDDEN in all instances. Cycling gloves will be slick, white (in accordance with kit), and have minimal padding. Padding will be beige or white in colour. In the case where said euro cyclist is wearing a leader’s jersey (This should be always) special gloves will be made to match the colour of the jersey while blending the team kit colours simultaneously.

26. In the event a motorist disturbs your ride, you shall proceed to ride up beside the car, form a clenched fist and bang the trunk of the car while doing your best attempt to sound irritated in Italian. Wild arm/head are strongly encouraged to enhance the apparent rage.

27. Training is based solely on feel while racing is be guided by sensations and instinct. A real Euro cyclist never gives in to scientific training methods.

28. Gearing is restricted to a titanium Campy Record 11-23 cassette with a ABSOLUTE MINIMUM of 42-53 up front. One shall never be seen pedaling at a cadence over 90 in case it detracts from his calm/smooth factor. The use of 25t cog is acceptable in special training circumstances.

29. ALL BIKES shall feature personalized nameplates next to ones home country’s flag located on the top-tube within 10 cm seat-tube ON ONE SIDE ONLY.

30. Pedals MUST be either Speedplay, Time, or Look. No other pedals are to be considered and ANY form of Shimano product is STRICTLY FORBIDDEN. If one is found possessing Shimano pedals, title of euro cyclist will be stripped immediately.

31. Coffee is a necessity and as such must be consumed strong (ie. espresso) on a patio in Italy in full kit, it shall be drunk black. Sugar is STRONGLY FROWNED UPON. The only milk present shall appear frothed on top (if at all).

32. All pre and post-race activity will be conducted under a gazebo (this includes massage, interviews, and looking fantastic) leaving one in reasonable distance of the Euro-sun to top up your enviable tanlines or pose for photo’s.

33. Post-race, you must be utterly tied to your mobile phone, making endless calls to your incredibly attractive euro-girlfriend or important executives from modelling agencies. This will be done under the protection of the post race gazebo.

34. ABSOLUTELY NO FORM of seatbag, frame pump, mud guard or mirror shall come within 2 meters of the bike.

35. Team bikes will be built up so that they violate the UCI weight limit, in order that weights might be attached to the frame to demonstrate its superiority and lightness.

36. White bar tape shall be kept in pristine white condition and NEVER extend further than 3cm past the hoods (exception during spring classics, where standard bar tape wrapping is allowed). This state shall be achieved either through daily cleansing or frequent replacement. These jobs will NEVER be performed by the cyclist as you must maintain your image.

37. Motivational music during training MUST consist of Late 90s house and power ballads, or deep-trance hard-style German techno hereby known as euro beats. NO EXCEPTIONS.

38. Nothing short of a naked black ALL CARBON water bottle cages (manufactured by ELITE CAGES) will be used. The only exception is special edition 24k gold cages which can be preferable in some situations (such as photo shoots or prologues) where colour coordination is key (this is always). Ex. Gold Cage with Olympic Gold/white team kit.

39. A gold pendant on a very long, thin chain bearing some form of religious icon is STRONGLY recommended for mountain races.

40. While soloing in for a victory, you will ensure your jersey is fully zipped and straight, so all title sponsors are clearly visible. You will then smile and flex arms while pointing skywards. The projection of ones fatigue is EXPLICITLY FORBIDDEN in ALL CIRCUMSTANCES.

41. When appearing in a photo spread for sponsor’s products, one shall appear either fully nude or in full Armani 3 piece suits. Smiling is prohibited in these instances.

42. When riding, under the helmet, a team issue cycling cap (white in colour), shall be worn (depending on the hairstyle). The bill shall remain in the downward position at all times. Cycling cap can be worn forwards or backwards to coincide with current hairstyle. During spring training, cycling toques WILL be worn at all time in place of caps.
--------------------------------------------------------------------------------------------
RULES BELOW THIS LINE ARE NOT FINAL, AND NEED REFINEMENT/OPINIONS

Dugast tubulars are the only appropriate rubber for your Lightweights.

One shall remove all excess from frame when in the mountains (M Rasmussen's stipulation at the 2005 TDF).

While training a Tag Heuer or other suitably classy watch shall be worn at all times.

Nokon cables are to be used as much as possible.
Additional parts/accessories should be produced by: AX Lightness, Tune, Schmolke, Walser, or Swissstop.

Stem stack height is critical. The stem of a true Euro shall be slammed down all the way to the frame. Stems shall also be aluminum as with bars, aluminum.
Bars should be classic, shallow drop. Deda newton oversize stem, deda shallow classic bar is preferable.
Other brands that work are:
ITM, Pro, stella Azzura, Fsa, cinelli

A one-piece carbon bar-stem combo is equally acceptable.

MasterChief
2008-07-19, 16:09
Så jävla bra :D

Trance
2008-07-19, 16:19
37. Motivational music during training MUST consist of Late 90s house and power ballads, or deep-trance hard-style German techno hereby known as euro beats. NO EXCEPTIONS.

Hah!

MasterChief
2008-07-19, 16:42

Hah!

Den där punkten klarar jag nästan. Min cykelmusiksmak är väldigt långt ifrån min sitta i soffan musiksmak.

För övrigt bör de ha en punkt om hur man transporterar sin cykel. Här borde asiatiska bilar vara bannlysta och koreanska borde det vara dödsstraff på.

Här kommer en riktlinje (Däremot har ägaren av bilen tydligen missat en del viktiga punkter angående cykeln, men bilen är spot on).

http://bp2.blogger.com/_FoXyvaPSnVk/RoWAnKX3YbI/AAAAAAAANZ0/omHJPqa649M/s1600/Carscoop_Ferrari360BR.jpg

skaparn
2008-07-19, 16:56
Så:

http://bay01.imagebay.com/_upload/img/48/Carscoop_Ferrari360BR.jpg

Helt rätt för övrigt. Rarri!

edit: nu såg jag sadelväskan, sadelkoffert i det närmaste. Humor.

MasterChief
2008-07-19, 18:04
Tack, men vart tog min bild vägen?

machine gun
2008-07-19, 19:37
Det var det jävligaste. Har han något slags kris och ska köra det däringa triathlonet i Stockholm?

Skulle inte förvåna mig.

sascha
2008-07-19, 22:05
Finns det någon cykelaffär i Umeå som erbjuder (säljer låter så billigt) Colnago?

skaparn
2008-07-20, 17:46
Finns det någon cykelaffär i Umeå som erbjuder (säljer låter så billigt) Colnago?

Nej. Det finns ingen i Sverige. Tror Bikebuster är den närmaste via vilken du kan få i en Colnago.

skaparn
2008-07-20, 17:48
På tal om Colnago tog jag några bilder idag med min nya kamera. Jag jobbar på MC-approval och några tycker i alla fall mitt öga blev fina.

http://bay01.imagebay.com/thumbs/48020/Colnago_TG_Saddle_1.jpg (http://bay01.imagebay.com/bay.php?view=48020_Colnago_TG_Saddle_1.jpg)

http://bay01.imagebay.com/thumbs/48019/Colnago_TG_RD_2.jpg (http://bay01.imagebay.com/bay.php?view=48019_Colnago_TG_RD_2.jpg)

http://bay01.imagebay.com/thumbs/48018/Colnago_TG_RD_1.jpg (http://bay01.imagebay.com/bay.php?view=48018_Colnago_TG_RD_1.jpg)

http://bay01.imagebay.com/thumbs/48017/Colnago_TG_Crank_1.jpg (http://bay01.imagebay.com/bay.php?view=48017_Colnago_TG_Crank_1.jpg)

skaparn
2008-07-20, 17:49
Och helbilderna:

http://bay01.imagebay.com/thumbs/48021/Colnago_TG_2.jpg (http://bay01.imagebay.com/bay.php?view=48021_Colnago_TG_2.jpg)

http://bay01.imagebay.com/thumbs/48022/Colnago_TG_1.jpg (http://bay01.imagebay.com/bay.php?view=48022_Colnago_TG_1.jpg)

Olsson
2008-07-20, 18:48
Nej. Det finns ingen i Sverige. Tror Bikebuster är den närmaste via vilken du kan få i en Colnago.

Cykelmagneten i Falkenberg har Colnago och massa fina cyklar i butiken.

skaparn
2008-07-20, 18:50

Åfan, det där har jag ju faktiskt läst. Bra att du rättade mig. Jag måste nästan åka dit, för klämma på den nya CLX:en lär man ju inte få på annat sätt.

skaparn
2008-07-20, 18:55
Åfan, det där har jag ju faktiskt läst. Bra att du rättade mig. Jag måste nästan åka dit, för klämma på den nya CLX:en lär man ju inte få på annat sätt.

CX-1 heter den ju. Inget annat

sascha
2008-07-20, 20:46
På tal om Colnago tog jag några bilder idag med min nya kamera. Jag jobbar på MC-approval och några tycker i alla fall mitt öga blev fina.

Är det din Italian Stallion? Hur många hästar har du?

sascha
2008-07-20, 20:51

Tackar! Är det cykelmagneten.se? Kanske får ta mig ett långdistanspass på min lilla Bianchi, inhandla en sprillans Colnago i Falkenberg och sedan cykla tillbaka upp med den äldre hästen bärandes på ryggen.

ViktorLindstrom
2008-07-20, 21:21
http://img.photobucket.com/albums/v111/Virr3/Cykelred.jpg
Sådär då har man skaffat sig en första cykel då.

Köpte cykeln begangnad. Vet inte riktigt än om jag gjort ett klipp eller om jag gjort ett nerköp. Men cykeln är hur fin som helst och går riktigt bra.
Nu har jag inte så mycket att jämföra med. Men den väger inte många kilo, växlingen sker direkt, utan några som helst klagomål. ramen är de inte en repa på. Det enda som är att klaga på är däcken som inte är av topkvalité. Men de duger gott och väl för mig just nu, ska köpa nya senare när jag fått pegnar.

Men visst är den fin*cupid*

Har bara kört 6km med cykeln än så länge. Men jäklar vilken känsla:cool:
Liten nerförsbacke och hastigheten snuddade 40km/h. Lät den rulla lite, oh... underbar kännsla, t-shirten bara fladdrade.

Beställt pedaler och riktiga kläder nu, slängde även med boken "Zinn and the Art of Road Bike Maintenance 2nd Ed." kostade inte mycket och kan nog vara värt de.

sascha
2008-07-20, 23:09
http://img.photobucket.com/albums/v111/Virr3/Cykelred.jpg
Sådär då har man skaffat sig en första cykel då.

Köpte cykeln begangnad. Vet inte riktigt än om jag gjort ett klipp eller om jag gjort ett nerköp. Men cykeln är hur fin som helst och går riktigt bra.
Nu har jag inte så mycket att jämföra med. Men den väger inte många kilo, växlingen sker direkt, utan några som helst klagomål. ramen är de inte en repa på. Det enda som är att klaga på är däcken som inte är av topkvalité. Men de duger gott och väl för mig just nu, ska köpa nya senare när jag fått pegnar.

Men visst är den fin*cupid*

Har bara kört 6km med cykeln än så länge. Men jäklar vilken känsla:cool:
Liten nerförsbacke och hastigheten snuddade 40km/h. Lät den rulla lite, oh... underbar kännsla, t-shirten bara fladdrade.

Beställt pedaler och riktiga kläder nu, slängde även med boken "Zinn and the Art of Road Bike Maintenance 2nd Ed." kostade inte mycket och kan nog vara värt de.

Tror du kan tjäna lite på att fixa till styret. Blir svårt att använda riktigt när det är böjt så mycket.

Ervin
2008-07-21, 07:45
läcker! :thumbup:

skaparn
2008-07-21, 09:54
Är det din Italian Stallion? Hur många hästar har du?

Jag har 1 cykel mindre än jag behöver. Alltid.

Men om man ska räkna cyklar som går fort (någorlunda i alla fall) och man kan tävla på har jag tre. Jag kanske skulle ta och putsa upp crossen och sätta på högprofil för en fotosession om jag får lite tid över i helgen. Den har jag knappt använt sen Queen of the Slakmota och skulle nog behöva en hel del omvårdnad.

Einar
2008-07-22, 21:54
Finns det någon hemsida/cykelforum som beskriver eller listar upp bra cykelspår? Jag ska köra racer runt Lund hade jag tänkt och behöver leta upp bra etapper man kan cykla. Annars är det bara att gå ut o cykla o leta sig fram, men det är alltid roligt med tips.

Miller
2008-07-23, 10:10
Finns det någon hemsida/cykelforum som beskriver eller listar upp bra cykelspår? Jag ska köra racer runt Lund hade jag tänkt och behöver leta upp bra etapper man kan cykla. Annars är det bara att gå ut o cykla o leta sig fram, men det är alltid roligt med tips.

På Funbeat.se kan man rita och se andra personers rundor vet jag.

Miller
2008-07-23, 10:16
Kanske är fel avdelning att ställa frågan i men vad bör man äta och hur mycket Efter ett cykelpass som sett ut så här.

Tid: 2:00h
Sträcka: 60km
Medelhastighet: 30Km/h
Puls i % av max, (med/max): 78/92
Förbrukad Energi: 1286kcal

skaparn
2008-07-23, 10:49
Kanske är fel avdelning att ställa frågan i men vad bör man äta och hur mycket Efter ett cykelpass som sett ut så här.

16 paltar

Ironwoman
2008-07-23, 13:27

Vanlig mat och ungefär 1286 fler kcal än om du inte cyklat (om du inte kört med sportdryck eller annat under passet som ger energi). Det är bäst om man kan täcka det ökade energibehovet med vanlig mat, men är magsäcken för liten går det bra med bullar, kakor, glass osv.

Einar
2008-07-23, 15:52
På Funbeat.se kan man rita och se andra personers rundor vet jag.

Tack för tipset! Det ska jag genast kolla in.

slaskanvandare
2008-07-23, 19:31
Hejsan,

Behöver lite vägledning. Jag tänker börja cykla. Min tjej har börjat pyssla med triathlon och köpt sig en racer. Tänker börja hänga på henne ett par dagar i veckan och även köra själv. Nu sitter jag och funderar på om jag skall köpa en racer eller en cross.

Själv tänker jag såhär:

Racer: Jag kommer mest köra landsväg. Min tjej har en racer så hon kan ändå inte köra grusväg.

Cross: Kan köra med på vintern. Kan klippa en grusväg om jag nu skulle vilja det. Känns lite dumt att inte kunna utforska sådana. Köra hem till kompisar som bor ett par mil bort där grusväg sista km osv.

Nåja. Varit och tittat på en Columbus pinta sc. Den verkar riktigt bra.

Försäljaren nämde även Merida cyclocross 3 och 4 som cross alternativ.

Jelp :)

forslund
2008-07-23, 19:45
Jag skulle köra på en riktig racer. Cykla på vintrarna kan du göra med vanliga skitcyklar, man får inte upp någon vettig fart i snö ändå.

machine gun
2008-07-23, 19:46
Jag skulle köra på en riktig racer. Cykla på vintrarna kan du göra med vanliga skitcyklar, man får inte upp någon vettig fart i snö ändå.

Och det är sjukt kallt om fötterna :/

slaskanvandare
2008-07-23, 19:50

Nu är jag ju dock bosatt i skåne. Så inte överdrivet med snö. Men racer känns som det bästa alternativet. Snart lön :cool:

machine gun
2008-07-23, 19:52
Nu är jag ju dock bosatt i skåne. Så inte överdrivet med snö. Men racer känns som det bästa alternativet. Snart lön :cool:

De skåningar jag känner kunde i princip cykla racer hela förre vintern. Säsongen är lång i Skåne. Tyvärr är de skånska uppförsbackarna (aka motvinden) inte att leka med!

Olsson
2008-07-25, 00:30
Hejsan,

Behöver lite vägledning. Jag tänker börja cykla. Min tjej har börjat pyssla med triathlon och köpt sig en racer. Tänker börja hänga på henne ett par dagar i veckan och även köra själv. Nu sitter jag och funderar på om jag skall köpa en racer eller en cross.

Själv tänker jag såhär:

Racer: Jag kommer mest köra landsväg. Min tjej har en racer så hon kan ändå inte köra grusväg.

Cross: Kan köra med på vintern. Kan klippa en grusväg om jag nu skulle vilja det. Känns lite dumt att inte kunna utforska sådana. Köra hem till kompisar som bor ett par mil bort där grusväg sista km osv.

Nåja. Varit och tittat på en Columbus pinta sc. Den verkar riktigt bra.

Försäljaren nämde även Merida cyclocross 3 och 4 som cross alternativ.

Jelp :)

Så vida du inte kör på några skitdäck så kan du utan vidare köra 1-2km på grusväg då och då med en racer. Dagens top of the line däck är så pass bra att det knappt går att punktera.

Jag bor själv i skåne och ja som machine gun säger så går det ofta att köra racer här på vintern. Dock blir det jäkligt kallt. Jag kör gärna på en MTB eller någon annan cykel med lite mer vind- och rullmotstånd för att sänka farten och därmed minska nedkylningen. Sen när det är blött och slaskigt ute så kör vi med skärmar på för att slippa bli nedstänkta, vilket leder till mer avkylning och obehag.

De flesta cykelklubbar har som krav att man på vintern ska ha en bakskärm som går nästan ända ner till marken för att undvika vattensprut på bakomvarande cyklist. Det är inget kul med kallt vatten och grus i ansiktet när man färdas i 30km/h och det är 0-gradigt ute. Kan vara värt o tänka på även om bara du och din flickvän ska ut och träna tillsammans på vintern.

Olsson
2008-07-25, 00:46
Arbetslös som man är för tillfället så har jag suttit o fantiserat om vad man skulle köpa om man hade jobb o pengar.

Drömracer

Ram: Cervélo R3
Komponentgrupp: Campagnolo Super Record 2009 11-delat
Hjul: Zipp 303 tub med powertap SL i baknavet (effektmätare)
Däck: Schwalbe Ultremo Tub-däck
Pedaler: Look Kéo Carbon Ti
Sadel: Selle Italia SLR kit-carbonio
Sadelstolpe: Campa record ?
Styre och styrstam: Vet i fan faktiskt. Deda Newton kanske

Bild på väldigt liknande utförande. Sadel + stolpe skulle jag byta, och sen ville jag ju ha 2009års record istället för 2008års som är på bilden. Men annars stämmer allt bra :D
http://img144.imageshack.us/img144/6262/cervelor3whitepackagegb6.jpg

Jäklar va snabb jag hade blivit med den!!!!!1111oneone

skaparn
2008-07-25, 05:24
Arbetslös som man är för tillfället så har jag suttit o fantiserat om vad man skulle köpa om man hade jobb o pengar.

Drömracer

Ram: Cervélo R3
Komponentgrupp: Campagnolo Super Record 2009 11-delat
Hjul: Zipp 303 tub med powertap SL i baknavet (effektmätare)

[...]

Styre och styrstam: Vet i fan faktiskt. Deda Newton kanske

7. Zipp's are to be used as training wheels ONLY. You shall race only on Lightweights and occasionally Bora's if no lightweights are accessible.

och den påbörjade:

Stem stack height is critical. The stem of a true Euro shall be slammed down all the way to the frame. Stems shall also be aluminum as with bars, aluminum.
Bars should be classic, shallow drop. Deda newton oversize stem, deda shallow classic bar is preferable.

Ger dig lite hjälp på vägen.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3101245&postcount=2033

Olsson
2008-07-25, 09:14

och den påbörjade:

Ger dig lite hjälp på vägen.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3101245&postcount=2033

Nej nej nej, mina regler väger tyngre än de där =)

zipp-hjulen skulle dock köras även på träning. Möjligtvis att jag skaffat mig ett par lewhjul OCKSÅ. Hmm det är nog bäst att jag skaffar mig ett välbetalt jobb illa kvickt!

mks
2008-07-25, 10:00
I den DN På Stan som kom ut igår fanns en liten intervju med en viss Johanna "Jojo" Reeder. En bild föreställande Johanna på en vit cykel med rakt styre illustrerade det hela. Jag kom till insikten att en cykel i just den stilen måste jag ha, sådär avskalat, minimalistiskt och geometriskt fulländat.

Nu rör det sig kanske inte om en träningscykel per se, så jag ber om ursäkt för ämnesglidning, men hur gör man? Finns det en cykelbyggarbok för dummies?

Ignatius72
2008-07-25, 10:03

Köp en racer, här i skåne är det inte cykeltypen som sätter stopp för trampandet. Med schyssta kläder kan du med största säkerhet cykla de flesta dagarna på året.

mks
2008-07-25, 10:52
I den DN På Stan som kom ut igår fanns en liten intervju med en viss Johanna "Jojo" Reeder. En bild föreställande Johanna på en vit cykel med rakt styre illustrerade det hela. Jag kom till insikten att en cykel i just den stilen måste jag ha, sådär avskalat, minimalistiskt och geometriskt fulländat.

Nu rör det sig kanske inte om en träningscykel per se, så jag ber om ursäkt för ämnesglidning, men hur gör man? Finns det en cykelbyggarbok för dummies?

Ju mer jag nu hittar på nätet om fixies och ombyggen så inser jag att jag föröker fråga Bernie Ecclestone om Orange County Choppers. Jag ställer mig och skriver skaparns euro-regelverk 100 ggr på svarta tavlan.

Xiap
2008-07-25, 21:39
Tjatja, ny här. Min cykel blev stulen förra veckan och då bestämde jag mig för att satsa på en racer. I mitt sökande hittade jag den här tråden; började läsa på sida 80 och blev precis up-to-date. Jag har fortfarande inte bestämt mig, men ville bara tacka för inspirationen och för en allmänt trevlig tråd.

Olsson
2008-07-25, 23:02
Tjatja, ny här. Min cykel blev stulen förra veckan och då bestämde jag mig för att satsa på en racer. I mitt sökande hittade jag den här tråden; började läsa på sida 80 och blev precis up-to-date. Jag har fortfarande inte bestämt mig, men ville bara tacka för inspirationen och för en allmänt trevlig tråd.

Läs inlägg #2065 och töm sparkontot :)

Xiap
2008-07-25, 23:14
Läs inlägg #2065 och töm sparkontot :)

Haha, ja tänk om man kunde få råd till en sån och leka med de stora grabbarna i tråden. Som det ser ut nu så lutar det åt en Nishiki Criterium, eventuellt en Finisher om jag hittar en på rea. Det jobbiga är att vänta på försäkringsbolaget när det är så här fint väder.

http://nishiki.se/bilder/cykel/large/104.jpg

Nu ska vi se om jag lyckas med en bild också.

Ervin
2008-07-26, 08:07
nu när vi snackar om det, stulna cyklar. Om vi ponerar att någon baxar min cykel som är värd 14k men var på rea så jag köpte den för 7k. hur mycket får jag att röra mig när jag köper en ny ride?

jakke
2008-07-26, 08:08
nu när vi snackar om det, stulna cyklar. Om vi ponerar att någon baxar min cykel som är värd 14k men var på rea så jag köpte den för 7k. hur mycket får jag att röra mig när jag köper en ny ride?

kvittot är ju "din" besvisning, så tyvärr blir det nog inte mer än 7K.

Ervin
2008-07-26, 08:14
kvittot är ju "din" besvisning, så tyvärr blir det nog inte mer än 7K.

fock! :( måste bära in biken då

Xiap
2008-07-26, 08:44

Jag har samma problem, köpte min också på rea och snackade därför med en cykelaffär för att ta reda på hur mycket cykeln kostade när den var ny och inte på rea. Och enligt killen i kassan var det så mycket jag bör få för den, så lite hopp har jag.

skaparn
2008-07-26, 08:54
Jag vet inte hur det fungerar med försäkringar som gäller cyklar, eftersom jag inte har någon själv, men skulle bli förvånad om det vore något slags "faktiskt värde" annat än inköpspris som gällde ifall du blir av med den.

wintersnowdrift
2008-07-26, 09:53
Jag vet inte hur det fungerar med försäkringar som gäller cyklar, eftersom jag inte har någon själv, men skulle bli förvånad om det vore något slags "faktiskt värde" annat än inköpspris som gällde ifall du blir av med den.

Hemförsäkringen täcker cykelstölder (om den var låst med godkänt lås) och då är det mycket riktigt inköpspris som gäller.

Jag mailade mitt försäkringsbolag, egentligen angående vad som gäller om jag skulle krascha med cykeln under träning/tävling (varken olycksfallsförsäkring eller hemförsäkring täcker sådana skador - tävlingscykling i sig räknas tydligen som "moaral hazard"....). Jag kastade i samma mail ur mig att jag förmodade att hemförsäkringen täckte eventuell stöld då jag förvarar mina cyklar i lägenheten. Försäkringsbolaget svarade jakande men att försäkringen endast täcker ett värde upp till 8000:- (!).

Det bästa man kan göra verkar således vara att skaffa dubbla lås och en argsint dobermann.

//Kristin

Nitrometan
2008-07-26, 13:22
Alla passar inte i cykelkläder...

http://www.t-nation.com/img/photos/2008/08-130-training/image007.jpg

Ervin
2008-07-26, 16:10
funderar på att köpa MTB skor och pedaler,
http://images3.bikebuster.dk/imageuploads/190005/product_190005.jpg
pedal samt

http://images1.bikebuster.dk/imageuploads/150013/product_150013.jpg
eller
http://images3.bikebuster.dk/imageuploads/150068/product_7E56D2DF-9E7E-365D-D0CC389FB2E231EF.jpg

förresten?

vad är det för skillnad mellan racerskor och MTB skor?

machine gun
2008-07-26, 16:24
Hemförsäkringen täcker cykelstölder (om den var låst med godkänt lås) och då är det mycket riktigt inköpspris som gäller.

Jag mailade mitt försäkringsbolag, egentligen angående vad som gäller om jag skulle krascha med cykeln under träning/tävling (varken olycksfallsförsäkring eller hemförsäkring täcker sådana skador - tävlingscykling i sig räknas tydligen som "moaral hazard"....). Jag kastade i samma mail ur mig att jag förmodade att hemförsäkringen täckte eventuell stöld då jag förvarar mina cyklar i lägenheten. Försäkringsbolaget svarade jakande men att försäkringen endast täcker ett värde upp till 8000:- (!).

Det bästa man kan göra verkar således vara att skaffa dubbla lås och en argsint dobermann.

//Kristin

Det är väldigt olika för olika försäkringsbolag också. Vi bytte nyligen till en som ersätter en betydligt större summa lösöre än den vi hade innan. Så byt försäkring är mitt tips!

machine gun
2008-07-26, 16:25
fock! :( måste bära in biken då

Jag trodde att det var självklart att man förvarade dyra cyklar inomhus. Faktum är att jag tror att vissa i den här tråden har sina cyklar i sängen om nätterna.

skaparn
2008-07-26, 16:28
Jag trodde att det var självklart att man förvarade dyra cyklar inomhus. Faktum är att jag tror att vissa i den här tråden har sina cyklar i sängen om nätterna.

Ja, det är ett ypperligt sätt att motivera sig till att tvätta den noga. Fast nu som singel slarvar jag lite, olja är rätt snyggt på lakan ändå.

Olsson
2008-07-26, 16:31

Precis som om det fanns något annat alternativ...

http://www.kol14.se/cyklar/scalina.jpg

Olsson
2008-07-26, 16:33
vad är det för skillnad mellan racerskor och MTB skor?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2681346&postcount=774

Ervin
2008-07-26, 18:04
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2681346&postcount=774

tack!

det blev:
http://images3.bikebuster.dk/imageuploads/190005/product_190005.jpg
samt http://images1.bikebuster.dk/imageuploads/150067/product_7E54FD21-F996-3CCA-49FE065AD0B5F487.jpg storlek 45 när jag har 44 på mina vanliga skor :)
hoppas det blir bra annars är det *slap*

surt bara att jag inte får testa dom förrens jag kommer tillbaka från semestern som är om ca 3 veckor *gah!*

skaparn
2008-07-27, 10:35
Cykel är verkligen inne nu.

-qD7d43RMgM

Olsson
2008-07-28, 00:17
Cykel är verkligen inne nu.

Japp på tal om det. Du ska inte köra Västboloppet 10 augusti? Vi är några från klubben som fundera på att köra det i senior.

Jag får väl se om jag lyckas träna upp mig nu på 2 veckor så jag lyckas åstadkomma något där, eller äns bara hänga med klungan.

skaparn
2008-07-28, 14:48
Det har ju varit lite cykeldatorsnack här ett tag och jag har blivit allt mer avogt instäld till sådana, men nu verkar det börja hända grejer (gammalt iofs, men jag hade inte läst den förr än nu). Det sista stycket tycker jag är mest intressant om de kan fixa in power meter och GPS, då sitter allt i en liten apparat och jag slipper både sladdar och sju olika pentium på kroppen och cykeln

FlightDeck comes of age

Shimano's integrated FlightDeck computer has always struck us as an intriguing concept but also one that fell short in execution for one reason or another. Although we didn't get to try the new version in Germany, we learned enough new information about it to really pique our interest this time around.

The new setup will be truly wireless with coded 2.4GHz transmission, unlike the current 'wireless' model that still has cables running from the shifter bodies to the computer head. Installation will be hugely improved as well, and not just because you no longer have to pull back the handlebar tape. FlightDeck users will now simply have to pull back the front of the shifter hood on either side, remove the top 'knob' of the shifter, then install the FlightDeck module in its place. Slap on the front wheel sensor, magnet and computer head and off you go. This also means that the buttons also get moved from the inner sides to the shifter peak.

There will also be some long-awaited functions added, such as an integrated heart rate monitor, altimeter and calorie estimator. Users will be able to download ride data on to a PC for later review and analysis but Mac users will be left out in the cold for the time being as it'll only be Windows-compatible at first. A standard USB interface will make for easy updates and upgrades later on.

And just what sort of updates and upgrades might we be speaking of, you ask? Much to our surprise, Shimano readily admitted that it had a power meter and GPS system currently in development. We're not sure how it would integrate GPS functionality into the presumably small-sized screen but no matter; the thought of a Shimano-engineered power meter has got our minds racing and we can't wait to see what becomes of this. Stay tuned.

skaparn
2008-07-28, 14:49
Japp på tal om det. Du ska inte köra Västboloppet 10 augusti? Vi är några från klubben som fundera på att köra det i senior.

Jag får väl se om jag lyckas träna upp mig nu på 2 veckor så jag lyckas åstadkomma något där, eller äns bara hänga med klungan.

Fanken att det är typ det jag inte hade tänkt köra i augusti, utan tar då istället semester i Skellefteå. Men iofs hoppas jag just nu bara på att bli tillräckligt frisk för att kuna börja träna igen så jag börja köra SMACK-serien

skaparn
2008-07-28, 14:54
Fuckin A

http://bay01.imagebay.com/_upload/img/50/DA7900_lever_logo.jpg

MasterChief
2008-07-28, 18:37
http://www.rouesartisanales.com/article-17747139.html

skaparn
2008-07-28, 20:39
http://www.rouesartisanales.com/article-17747139.html

Fan det stod ju redan i mars, och jag brukar ändå hänga på Roues DA

Flight Deck comptuter
- Still integrated in the shifters
- Additionnal functions:
* hearth rate monitor
* altimeter
* slope indicator
* wireless 2.4GHz frequency
* wireless datas downloading to the PC

skaparn
2008-07-28, 21:03
Satt och surfade lite Keirin-klipp och konstaterar att japaner är cool. Att Nintendo-såelen såg ut som de gjorde förr var ingen fiktion, det var bara en avbildning av japansk verklighet. Hur fräckt är inte detta:

dFRahWnA4YM

mks
2008-07-28, 22:00
Emil Lindgren syntes på sportnytt (http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1204047) ikväll med en bränna som måste få det att vattnas i munnen på självaste skaparn.

Olsson
2008-07-28, 22:20
Emil Lindgren syntes på sportnytt (http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1204047) ikväll med en bränna som måste få det att vattnas i munnen på självaste skaparn.

Det var ett trevligt reportage. Emil är förmodligen den mest ödmjuka och sympatiska cyklist vi har i det här landet.

Olsson
2008-07-28, 23:25
Två sidor med helt underbara bilder från Tour de France.

http://www.boston.com/bigpicture/2008/07/2008_tour_de_france.html

http://www.boston.com/bigpicture/2008/07/2008_tour_de_france_conclusion.html

MasterChief
2008-07-29, 08:51

Helt otroliga bilder!

skaparn
2008-07-29, 08:52
Helt otroliga bilder!

Definitivt en bra mobilkamera

wintersnowdrift
2008-07-29, 08:57

Jag dör. Jag tror jag uppskattar vackra stillbilder mer än rörliga diton faktiskt. Magiskt.

//Kristin

Xiap
2008-07-29, 14:35
Hurra! En Nishiki Criterium köptes och cyklades hem precis. Försäkringen betalade 60% av den gamla cykelns originalpris (alltså inte det reapris som jag köpte den för). Var lite läskigt i början då jag aldrig cyklat en racercykel förut - är inte van vid så smala hjul. Glad som få är jag.

Lite fler Tour de France-bilder bjuder jag på, men de kanske redan var postade:
http://www.reuters.com/news/pictures/slideshow?collectionId=2076&galleryName=All%20Collections#a=1

Ellis Wyatt
2008-08-02, 14:07
Pengarna som intjänats under sommarjobbande bränner lite i fickan och funderar därför på att eventuellt köpa min första cykel som skall användas i rent träningssyfte. Även om ämnet säkerligen behandlats många gånger om i denna mastodonttråd så väljer jag att skriva min egen post, av lathet.

Jag vet knappt vad jag är ute efter egentligen. Någon typ av mountainbike, antar jag, då jag vill kunna framföra cykeln även på grusvägar. Har ni några tips på bra cyklar? :-)

forslund
2008-08-02, 14:52
Pengarna som intjänats under sommarjobbande bränner lite i fickan och funderar därför på att eventuellt köpa min första cykel som skall användas i rent träningssyfte. Även om ämnet säkerligen behandlats många gånger om i denna mastodonttråd så väljer jag att skriva min egen post, av lathet.

Jag vet knappt vad jag är ute efter egentligen. Någon typ av mountainbike, antar jag, då jag vill kunna framföra cykeln även på grusvägar. Har ni några tips på bra cyklar? :-)

Har du ingen som helst aning om vilka mått du vill ha på ram etc så gå hellre till en lokal cykelhandlare och kolla där. Gå inte på något Xtreme-Super-ultra-elite-bike för 3000 kr som ser tuff ut bara.

Ellis Wyatt
2008-08-02, 14:56
Har ingen aning vilka mått jag skall sikta på. Jag är dock 'ganska' lång, cirka 195 cm.

forslund
2008-08-02, 15:00
Har ingen aning vilka mått jag skall sikta på. Jag är dock 'ganska' lång, cirka 195 cm.

Som sagt, gå till någon affär med vettig personal som kan hjälpa dig isåfall :)

Ellis Wyatt
2008-08-02, 16:44
Ungefär hur mycket pengar får man ge för en rejäl, bra, cykel?

skaparn
2008-08-03, 08:18
Ungefär hur mycket pengar får man ge för en rejäl, bra, cykel?

Jag slog upp rejäl utan att finna en prisklass.

Men, kan då nöja dig med begagnat och har lite koll på vad man ska titta efter när man köper en sådan kommer du säkert kunna hitta något att träna på för mellan 5 och 10 lax.

forslund
2008-08-04, 14:43
Nu kunde jag inte bärga mig längre. Sålt av fonderna jag satt på och har således en budget på ~ 10 000. Dags att spana racer. :cool:

Om ni har någon bekant som ska sälja eller bara snubblar över något bra tips, ropa till.

Olsson
2008-08-04, 14:47
Nu kunde jag inte bärga mig längre. Sålt av fonderna jag satt på och har således en budget på ~ 10 000. Dags att spana racer. :cool:

Om ni har någon bekant som ska sälja eller bara snubblar över något bra tips, ropa till.

Nice!
Hur lång är du?

forslund
2008-08-04, 14:57
Nice!
Hur lång är du?

Var 182 cm i vintras när jag mönstrade, tvivlar på att mycket har ändrats sen dess. Gissar att det är runt 56,57,58 jag bör ligga i ramstorlek?

skaparn
2008-08-04, 15:01
Helt rätt! Fonder är egentligen italienska cyklar som väntar på att bli italienska cyklar.

Nigle
2008-08-04, 17:22
Tja! Tänkte tränga mig en med en snabbis här. Vill ha en billig hybrid. Alla andra här verkar vara beredda att punga ut med runt 1000euro. Däremot är detta inte möjligt i min situation. Så mycket cyckel som möjligt för pengarna alltså, och jag är beredd att punga ut ca 400-500 euro (ganska snål tilltaget). Jag har själv scoutat en Kona Dew Plus för 420e. Vad tror ni? Kommer den här att tillfredställa mina behov och passa mig.

Jag kommer att använda cyckeln till att ta mig fram i stan med och till någon enstaka cyckel länk. Fart uppskattas. Ligger själv på 88kg och 185cm. 24 år och man.

Mycket tacksam för svar eller kommentarer i allmänhet.

forslund
2008-08-04, 18:00
Tja! Tänkte tränga mig en med en snabbis här. Vill ha en billig hybrid. Alla andra här verkar vara beredda att punga ut med runt 1000euro. Däremot är detta inte möjligt i min situation. Så mycket cyckel som möjligt för pengarna alltså, och jag är beredd att punga ut ca 400-500 euro (ganska snål tilltaget). Jag har själv scoutat en Kona Dew Plus för 420e. Vad tror ni? Kommer den här att tillfredställa mina behov och passa mig.

Jag kommer att använda cyckeln till att ta mig fram i stan med och till någon enstaka cyckel länk. Fart uppskattas. Ligger själv på 88kg och 185cm. 24 år och man.

Mycket tacksam för svar eller kommentarer i allmänhet.

Den cykeln kommer passa dig alldeles ypperligt. Antagligen mer än du behöver dessutom om det bara är för att cykla runt i stan med också, om man nu ska vara petig. Kommer nog passa dig bra. :)

Nigle
2008-08-04, 18:21
Bra, då får det ta och bli en sådan vid nästa avlöning. Cykel nu och nudlar i vår istället. Man måste prioritera lite seni. :-D

machine gun
2008-08-04, 21:05
Bra, då får det ta och bli en sådan vid nästa avlöning. Cykel nu och nudlar i vår istället. Man måste prioritera lite seni. :-D

Eller snarare cykel nu och nudlar för all framtid. Med en cykel i sin ägo förvandlas ekonomin snabbt till ett svart hål.

skaparn
2008-08-04, 21:07
Eller snarare cykel nu och nudlar för all framtid. Med en cykel i sin ägo förvandlas ekonomin snabbt till ett svart hål.

Ja. Fanken vad skönt att bara löpa. Jag skulle inte ens om jag ansträngde mig hårt kunna göra av med samma mäng pengar på löpning. Man skulle efter ett halvår ha 25 par skor och 150 olika tights.

machine gun
2008-08-04, 21:09
Ja. Fanken vad skönt att bara löpa. Jag skulle inte ens om jag ansträngde mig hårt kunna göra av med samma mäng pengar på löpning. Man skulle efter ett halvår ha 25 par skor och 150 olika tights.

Samt en hel uppsättning pulsklockor.

skaparn
2008-08-05, 08:28
Roligt bloggat om båda nya DA och triathleter

Finally! I don’t know anybody who rides Dura Ace and hasn’t been saying for years now, “You know what would make this group even better? Finite battery life!” Of course, while we can all benefit from electronic shifting systems, nobody will benefit more than triathletes. Not because the remote switches will allow them to shift without compromising their aero positions, but simply because they will now be able to shift, thanks to the “TT/Tri” version of the group. The complexities of a 10-speed drivetrain have long baffled most triathletes, who are unable to grasp concepts such as front derailleur trim and avoiding the large/large combination, and who consequently squander any aero benefits their behind-the-saddle water bottle holders may confer upon them by riding in gear combos that create more friction than a naked thigh on a metal playground slide. Riding behind a triathlete is like getting stuck behind a pepper mill—if that pepper mill were wearing short-shorts and kept trying to run into things. I’m assuming the tri-specific version of electronic Dura Ace will address the poor shifting habits of the triathlete by verbally scolding the user in a voice similar to that of KITT from “Knight Rider.”

http://bikesnobnyc.blogspot.com/

Jondahl
2008-08-05, 14:51
Jag funderar på att köpa en trainer. Jag har aldrig provat någon, och vet inte vad man ska kolla efter, så tänkte höra om någon härinne sitter inne med några tips.

Den ska alltså användas till träning för en relativ nybörjare med ambitionen att bli "bra". Prisklass upp till ca 4000:-, skulle det vara så att jag får sjukt mycket mer för pengarna om jag lägger till lite kan det vara aktuellt.

1. Märket. Tacx eller Elite, eller något annat?

2. Motstånd. Vätska, magnet, både och eller motorbroms verkar enligt min snabbundersökning vara vad som erbjuds. Vilket är bäst? Mest prisvärt?

3. Display. En del verkar levereras utan display. Innebär det att man kan använda en vanlig cykeldator istället? Vissa kan kopplas till PC, ger det några fördelar mer än att det möjligtvis blir roligare att träna?

4. Vad bör jag tänka på mer? Något viktigt som skiljer mellan modellerna förutom det jag räknat upp?

Tacksam för all hjälp och alla tips.

wintersnowdrift
2008-08-05, 15:05
Jag funderar på att köpa en trainer. Jag har aldrig provat någon, och vet inte vad man ska kolla efter, så tänkte höra om någon härinne sitter inne med några tips.

Den ska alltså användas till träning för en relativ nybörjare med ambitionen att bli "bra". Prisklass upp till ca 4000:-, skulle det vara så att jag får sjukt mycket mer för pengarna om jag lägger till lite kan det vara aktuellt.

2. Motstånd. Vätska, magnet, både och eller motorbroms verkar enligt min snabbundersökning vara vad som erbjuds. Vilket är bäst? Mest prisvärt?

3. Display. En del verkar levereras utan display. Innebär det att man kan använda en vanlig cykeldator istället? Vissa kan kopplas till PC, ger det några fördelar mer än att det möjligtvis blir roligare att träna?

4. Vad bör jag tänka på mer? Något viktigt som skiljer mellan modellerna förutom det jag räknat upp?

Tacksam för all hjälp och alla tips.

För 4000:- får du ju en toppklasstrainer med förinställda banor, PC-kompabilitet och hela kittet. Typ denna: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=EL801&avd=2&Ref=&artgrp=1061&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std.

Själv har jag den enklaste Elites enklaste modell som jag köpte begagnat för en billig slant (det är ett rätt bra tips f.ö., folk tröttnar snabbt på sina trainers - vad nu det kan bero på) och den har funkat fint hittills. Låter inte speciellt mycket alls.

Det var väl det lilla jag kunde bidra med. skaparn eller någon annan seriös cyklist som hellre är bra än brun kan säkert ge dig bättre råd.

//Kristin

Eddie Vedder
2008-08-05, 15:16
För 4000:- får du ju en toppklasstrainer med förinställda banor, PC-kompabilitet och hela kittet. Typ denna: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=EL801&avd=2&Ref=&artgrp=1061&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std.

Oj den sidan hade en hel del!:thumbup:

Jag lär inhandla en trainer så småningom även jag. Och där fanns ju en hel del att titta på i olika prisklasser.

Eftersom Jondahl redan ställt relevanta frågor så skippar jag det och inväntar svar på dessa istället.

För övrigt kröntes min dag med lite konsumtion, närmare bestämt en cykelpump av bra kvalité så jag kan hålla koll på hur många bar jag pumpar i däcket.:)

Jondahl
2008-08-05, 18:41

Själv har jag den enklaste Elites enklaste modell som jag köpte begagnat för en billig slant (det är ett rätt bra tips f.ö., folk tröttnar snabbt på sina trainers - vad nu det kan bero på) och den har funkat fint hittills. Låter inte speciellt mycket alls.

Det var väl det lilla jag kunde bidra med. skaparn eller någon annan seriös cyklist som hellre är bra än brun kan säkert ge dig bättre råd.

//Kristin

Tack för det. Kan jag komma undan billigare utan att det behöver påverka kvaliteten och göra mig till en sämre cyklist så är det givetvis bra. Kanske ska satsa på en billigare begagnad som förstaköp, och senare kanske uppdatera till en PC-kompatibel (då behöver jag visst en ny dator också) om (när) jag tröttnar på den. Nåja, duger en enkel modell för en sm-9a så borde den duga till mig ;)

skaparn
2008-08-05, 19:24

1. Jag har bara testat Elite, och har aldrig fått anledning att testa något annat..

2. Vätska endast är lite keff eftersom man inte kan reglera motståndet. Däremot är den väldigt tyst.

3. Teknik på trainer är säkert kul, men dyrt. Jag har ingen erfarenhet av hur pass bra en eventuell effektmätare är. I bästa fall så visar den hyfsat konsekvent watt i alla fall. Att den ska mäta rätt kan man nog glömma. Det blir i vilket fall dyrare än 4k om du ska en bra trainer med wattmätare. Och alla andra elektroniska funktioner än wattmätare på trainern är krimskrams. Stirra in i väggen funkar utmärkt

4. Du bör tänka på att välja denna:
There Can Be Only One (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=EL069&avd=2&Ref=&artgrp=1061&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std)
En sådan står just nu i min hall och svalnar efter ett svettigt intervallpass. Tystaste magnetmotståndstrainern jag testat/hört/sett, enkelt interface (fem motståndslägen, punkt) och enkel att montera cykeln på.

Jondahl
2008-08-06, 16:28
1. Jag har bara testat Elite, och har aldrig fått anledning att testa något annat..

2. Vätska endast är lite keff eftersom man inte kan reglera motståndet. Däremot är den väldigt tyst.

3. Teknik på trainer är säkert kul, men dyrt. Jag har ingen erfarenhet av hur pass bra en eventuell effektmätare är. I bästa fall så visar den hyfsat konsekvent watt i alla fall. Att den ska mäta rätt kan man nog glömma. Det blir i vilket fall dyrare än 4k om du ska en bra trainer med wattmätare. Och alla andra elektroniska funktioner än wattmätare på trainern är krimskrams. Stirra in i väggen funkar utmärkt

4. Du bör tänka på att välja denna:
There Can Be Only One (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=EL069&avd=2&Ref=&artgrp=1061&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std)
En sådan står just nu i min hall och svalnar efter ett svettigt intervallpass. Tystaste magnetmotståndstrainern jag testat/hört/sett, enkelt interface (fem motståndslägen, punkt) och enkel att montera cykeln på.

Tack ska du ha. Dina råd väger tungt när det väl blir ett inköp.

MasterChief
2008-08-06, 18:20
Men vad är det för nOObs i tråden? stfu

http://www.abc.net.au/reslib/200503/r42211_107949.jpg

Självklart kör jag också Tacx (samma modell som ovan). Den har funkat ypperligt i flera år.

wintersnowdrift
2008-08-06, 21:18
Enfin!

Efter 17 sorger, 58 bedrövelser (och då underdriver jag lite) samt femtioelva samtal till olika logistikinstanser såsom svenska posten, danska posten, ett fraktbolag vid namn PNL, Bikebuster samt utlämningsställena ICA Slätta i Falun och Linnéas Tobak i Jönköping (!) så har min order med cykelkläder anlänt cirkus en månad för sent.

Som vanligt när man beställer via nätet är det alltid ett visst överaskningsmoment i att skåda prylarna live. Jag var t.ex. övertygad om att cykeltröjan skulle vara svart med mönster i grått och vitt, men det visar sig vara grönt och vitt. Visserligen min favoritnyas av grönt, så det gjorde inte så mkt.

Lite posering (jag ber om ursäkt för kassa bilder men skyller allt på fotografen som inte hade batterierna till den externa blixten laddade *rolleyes*. Färgåtergivningen är inte speciellt bra tyvärr).
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Framifrn.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Sidan.jpg

Med kamerablixt ser man iaf färgerna lite bättre:
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Blixt.jpg

Upptill: Cykeltröja Castelli Pensiero
Nertill: Cykelbyxor Castelli AC Pro Woman (gudasköna!)
Brillor: PowerRace F104

//Kristin

MasterChief
2008-08-06, 21:25
Ser bra ut som vanligt!

forslund
2008-08-06, 21:25
Jäkligt snygg wintersnowdrift! :thumbup:

wintersnowdrift
2008-08-06, 21:53
Ser bra ut som vanligt!

Jäkligt snygg wintersnowdrift! :thumbup:

Man tackar :em:

Saunier-Duval, som drog sig ur TdF när Ricco avslöjades som dopad, kör i Castellikläder. Nu lade jag min order innan touren ens startat - men om man nu av någon löjlig anledning inte vill ikläda sig samma märke som en dopad cyklist en gång gjort så blir det nog inte så många tillverkare kvar på marknaden att välja mellan. Kläderna känns i alla fall bra, fast den verkliga kvaliteten märker man först efter ett par tvättar.

http://www.scottusa.com/service/files/images/news/upload/image/_bike07/Team-Saunier-Duval-Scott-We.jpg

//Kristin

ViktorLindstrom
2008-08-06, 22:42
Riktigt fint Kristin :)

Kläderna passar dig verkligen, fint med lite färger med...

Olsson
2008-08-08, 10:23
Aftonbladet har lagt ut en bildserie på de bästa svenskarna i OS.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2008/article3057984.ab?service=galleryFlash

Fredrik Kessiakoff hamna på bild 1 vilket jäkligt skoj, men de va inte det jag tänkte skriva. Titta på bild 5 vad Susane Ljungskog har på sig. WTF och hon ska vara världsmästare...

MasterChief
2008-08-08, 10:33
Aftonbladet har lagt ut en bildserie på de bästa svenskarna i OS.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2008/article3057984.ab?service=galleryFlash

Fredrik Kessiakoff hamna på bild 1 vilket jäkligt skoj, men de va inte det jag tänkte skriva. Titta på bild 5 vad Susane Ljungskog har på sig. WTF och hon ska vara världsmästare...

Haha..Tessiakoff. Men kul att han blev uppmärksammad. Inte varje dag en av Sveriges bästa atleter får något mediautrymme alls. Men det är ju OS, och då är det guldet som räknas.

Tjejer och cykling går inte ihop, som vi tydligt ser här. De förstår sig inte på nödvändigheten i en enhetlig och korrekt klädkod. Jag skyller på Amelia och dylikt skräp.

skaparn
2008-08-09, 07:24
Jag sitter och kollar på OS-cyklingen nu, men måste ta korta pauser för att vila ögonen. Fy vilken orgie i fula kläder, svarta strumpor och icke-matchande hjälmar.

skaparn
2008-08-09, 07:51
Men vad är det för nOObs i tråden? stfu

http://www.abc.net.au/reslib/200503/r42211_107949.jpg

Självklart kör jag också Tacx (samma modell som ovan). Den har funkat ypperligt i flera år.

Ja, det ska väl erkännas att det finns endast en omständighet då man får frångå the European Cyclist's Code, och det är om Lance har gjort/använt/endorsat det tidigare. Med undantag för att han synts i svarta strumpor och att han ägnat sig åt triathlon innan han kom på bättre tankar.

Men Elite > Tacx vilken dag som helst. Har Tacx till exempel en svindyr svettdroppshindrare att spänna på cykeln i sitt produktsortiment?

http://bay01.imagebay.com/_upload/img/51/Elite_protection.jpg

skaparn
2008-08-09, 07:52
Winter: Jag noterar den vita randen på byxan, klart godkänt då något bröt av det helsvarta.

MasterChief
2008-08-09, 08:12
Men Elite > Tacx vilken dag som helst. Har Tacx till exempel en svindyr svettdroppshindrare att spänna på cykeln i sitt produktsortiment?

Yepp

http://www.tacx.com/mediatheek/images/producten/trainers/accessoires/zweetdoek/sweatcover_320x190.jpg

Sen är ju grundaren Koos Tacx cool:
http://www.tacx.com/mediatheek/images/tacx/overtacx/overtacx_175du.jpg

http://www.tacx.com/mediatheek/images/beleeftacx/tacx50jaar/achtergrondverhaal/achtergrondverhaal_320x300_3.jpg

http://www.fisheroutdoor.co.uk/pageheader/18.jpg

skaparn
2008-08-09, 08:27
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/51/cycling-accident.jpg

Ouch! Jag är rätt ägd när du först har haft en bild på Lance och sedan Jens Voight!! Jag får erkänna att Tacx finns på bild med klart högre stående atleter än vad jag kan frambringa för Elite. Jag får väl posta en bild på Bettini då, och hoppas att han vinner OS idag så den blir extra värdig.

http://bay01.imagebay.com/_upload/img/51/bettini.jpg

MasterChief
2008-08-09, 08:51
http://www.tacx.com/mediatheek/images/beleeftacx/tacxteams/top8producten/top8tacxprodukten_320x312.jpg

http://www.tacx.com/mediatheek/images/beleeftacx/tacxteams/tacxprotourteams/2008/rabobank/rabobank_240x168.gif

http://www.tacx.com/mediatheek/images/beleeftacx/tacxteams/tacxprotourteams/2008/silencelotto/silencelotto_240x168.gif

http://www.tacx.com/mediatheek/images/beleeftacx/tacxteams/tacxprotourteams/2008/astana/astana_240x168.gif

Nitrometan
2008-08-09, 09:31
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/51/cycling-accident.jpg

Magträning för cyklister?

Krossfit?

wintersnowdrift
2008-08-09, 10:34
Jag sitter och kollar på OS-cyklingen nu, men måste ta korta pauser för att vila ögonen. Fy vilken orgie i fula kläder, svarta strumpor och icke-matchande hjälmar.

Jag som tyckte det var ganska trevligt att titta på lite mer avskalade kläder och cyklar utan en ziljon blaffiga reklamtryck. Men jag antar att jag faller under MC:s dom:

Tjejer och cykling går inte ihop, som vi tydligt ser här. De förstår sig inte på nödvändigheten i en enhetlig och korrekt klädkod. Jag skyller på Amelia och dylikt skräp.

Winter: Jag noterar den vita randen på byxan, klart godkänt då något bröt av det helsvarta.

Faktiskt så är randen guldfärgad :cool: (det var det där med färgåtergivningen...).

//Kristin

skaparn
2008-08-09, 10:52
Jag som tyckte det var ganska trevligt att titta på lite mer avskalade kläder och cyklar utan en ziljon blaffiga reklamtryck.

Men amahagagaddd.

Det såg ju ut som ett motionslopp. Snabbt förvisso, men det var antagligen första gånger så bra cykling kläds i så ful dräkt.

sascha
2008-08-09, 11:51
Söker en schysst regnjacka. Spill bönorna, tack.

MasterChief
2008-08-10, 07:57
Damernas linjelopp pågår nu och en sak slår mig (första cyklingen jag ser detta OS): OS-cykling är tråkigt. En av anledningarna är förmodligen att, till skillnad mot vanliga lopp, så har inget lag behov av att lyfta fram sina sponsorer. Cyklingen blir verkligen ett sömnpiller i början. Närmare slutet kommer givetvis lukten av guld att få damerna att röra på fläsket men vägen dit verkar bli tråkig.

MasterChief
2008-08-10, 10:33
Fan vilken härlig cykling det blev!!

GRATTIS TILL EMMA....SILVER!!

Xiap
2008-08-10, 10:43
Haha, hurra! Grattis Emma! Blev ju minst lika spännande som herrarnas lopp igår till slut. Fantastiskt bra kört.

Olsson
2008-08-10, 12:57
Så jävla gott av Emma! STORT GRATTIS till henne!

Skitkul att det var Emma som tog det oxå och inte Sussane Ljungskog. Emma är den perfekta förebilden inom sporten och precis rätt person för att väcka intresset hos svenska folket. Ljungskog är raka motsatsen skulle jag vilja säga.

Under Svenska cykeldagarna stod jag brevid henne o hejjade på cyklisterna i CX-tävlingen. Då var det fräckt att hon var VM6a. Nu... SHIT!

wintersnowdrift
2008-08-10, 13:31
Fan vilken härlig cykling det blev!!

GRATTIS TILL EMMA....SILVER!!

Sveriges första medalj plockas av en cykelbrud. Kan ju knappast bli bättre.

Vem var det nu som sade att cykling och tjejer inte går ihop? :MrT:

//Kristin

MasterChief
2008-08-10, 14:59
Sveriges första medalj plockas av en cykelbrud. Kan ju knappast bli bättre.

Vem var det nu som sade att cykling och tjejer inte går ihop? :MrT:

//Kristin

Äsch, jag retas ju bara. Tjejer och cyklar is teh shit.

Jag har till och med en fetisch för cykelbyxor. Av den anledningen lyckas jag nästan aldrig cykla om tjejer. :em:

machine gun
2008-08-10, 17:09
Satt och skrek som en galning framför TV:n! Så jävla underbart! Go Emma!

skaparn
2008-08-11, 19:36
Jonas Karlsson om det första dopingfallet i OS som rörde en damcyklist

http://svt.se/play?a=1213899

Jag måste säga att han var mer nyanserad än de flesta svenska sportjournalister jag hört och visade dessutom prov på kunskap om antalet fall i olika idrotter. Vafalls, säger jag. Ska jag vara tvungen att skaffa TV?

Olsson
2008-08-11, 22:01
Måste dela med mig om lite cykelskvaller. Vi diskuterade för ett tag sen om hur grym Fredrik Ericsson är.

Så här skrev Henrik Öijer (5a) om finnamarksturen i lördags.

"På långloppstävlingar har dom ofta för-åkare på endurocyklar.
Dom brukar åka en bit före täten bland annat.
Igår hade en av dom hamnat i tätgruppen, men denna jävel hade nummerlapp och hette Fredrik Ericsson.
När han drog på grusvägarna så var det som om vi alla försökte hänga på en enduroåkare kändes det som.
Jag satt och grinade samtidigt som jag bad till högre makter om att han skulle växla någon gång, så jag skulle kunna ta några andetag igen.

Trodde aldrig att jag skulle säga detta, men det var väldigt skönt när Emil Lindgren drog fältet..."

Jag berätta detta för min kompis Andreas Lindgren ikväll så berätta han oxå en smaskig historia om Fredrik.

På Laxå-3dagars som är en Sverigecuptävling med hela svenska eliten på plats så kom Fredrik på att det bara var 1 minuter till start och starten var 1,5km bort. Så han sätter sig på cykeln och trampar dig och missar starten med 34 sekunder. Han kör i kapp klungan och inte nog med det. Han kör i från alltihopa sen och vinner etappen med över 3 minuter.

Jo killen är uttagen till tempo-vm nu. Han och Gustav Larsson ska dit.

kalle_banan
2008-08-12, 12:44
Min bror pratade nyligen om en manick man kan använda till cykeln och göra om den till en stationär träningscykel, en sånhär:
http://www.ageebike.com/images/Trainers/Kineticroad_machine.jpg
Ngn som provat en sån och kan ge synpunkter, äre bra eller anus?

skaparn
2008-08-12, 12:46
Måste dela med mig om lite cykelskvaller. Vi diskuterade för ett tag sen om hur grym Fredrik Ericsson är.

Så här skrev Henrik Öijer (5a) om finnamarksturen i lördags.

"På långloppstävlingar har dom ofta för-åkare på endurocyklar.
Dom brukar åka en bit före täten bland annat.
Igår hade en av dom hamnat i tätgruppen, men denna jävel hade nummerlapp och hette Fredrik Ericsson.
När han drog på grusvägarna så var det som om vi alla försökte hänga på en enduroåkare kändes det som.
Jag satt och grinade samtidigt som jag bad till högre makter om att han skulle växla någon gång, så jag skulle kunna ta några andetag igen.

Trodde aldrig att jag skulle säga detta, men det var väldigt skönt när Emil Lindgren drog fältet..."

Jag berätta detta för min kompis Andreas Lindgren ikväll så berätta han oxå en smaskig historia om Fredrik.

På Laxå-3dagars som är en Sverigecuptävling med hela svenska eliten på plats så kom Fredrik på att det bara var 1 minuter till start och starten var 1,5km bort. Så han sätter sig på cykeln och trampar dig och missar starten med 34 sekunder. Han kör i kapp klungan och inte nog med det. Han kör i från alltihopa sen och vinner etappen med över 3 minuter.

Jo killen är uttagen till tempo-vm nu. Han och Gustav Larsson ska dit.

Ha! Kul anekdot. Det där ska man ju råka ut för några gånger, oavsett nivå. Det är så imponerande med någon som kan plåga sina medtävlande från spets.

skaparn
2008-08-12, 12:46
Min bror pratade nyligen om en manick man kan använda till cykeln och göra om den till en stationär träningscykel, en sånhär:
http://www.ageebike.com/images/Trainers/Kineticroad_machine.jpg
Ngn som provat en sån och kan ge synpunkter, äre bra eller anus?

Läs igenom de senaste sidorna så finner du en liten diskussion kring trainer.

skaparn
2008-08-13, 08:24
Mina kollegor är bra fina ändå. Jag har dragit upp OS-streaming på vår 48" och sitter här och avnjuter tempoloppet med lite lätt förhöjd puls och suktande blick. DET ÄR SÅ VACKERT! Skönheten i lidandet överskuggar till och med hur fula deras dräkter är.

machine gun
2008-08-13, 08:26
Mina kollegor är bra fina ändå. Jag har dragit upp OS-streaming på vår 48" och sitter här och avnjuter tempoloppet med lite lätt förhöjd puls och suktande blick. DET ÄR SÅ VACKERT! Skönheten i lidandet överskuggar till och med hur fula deras dräkter är.

Härligt! Har varit uppe sen 5:30 då starten i damernas tempo gick. Tyvärr måste jag nöja mig med den lilla ruta som Svt's livestreaming innebär. Men satan vilka fina cyklar det finns! *drool*

skaparn
2008-08-13, 08:31
Härligt! Har varit uppe sen 5:30 då starten i damernas tempo gick. Tyvärr måste jag nöja mig med den lilla ruta som Svt's livestreaming innebär. Men satan vilka fina cyklar det finns! *drool*

JA! Jag har upplevt viagraeffekten den senaste timmen. Och inte kommer det ge med sig än på ett par timmar. Denis Menchov på en klockren Colnago som är så old school att jag kan klättra in i TV:n för en närbild.

Olsson
2008-08-13, 08:58
ojoj !!! ledning med 25 sek vid första mellantiden!!!!!!!

wintersnowdrift
2008-08-13, 09:01
ojoj !!! ledning med 25 sek vid första mellantiden!!!!!!!

Grymt. Fast Contador, hupp!

//Kristin

wintersnowdrift
2008-08-13, 09:04
Men satan vilka fina cyklar det finns! *drool*

Jag diggar Larssons vita Cervélo, lite mer avskalad p.g.a. reklamreglerna med OS-ringarna som dekor.

//Kristin

machine gun
2008-08-13, 09:10
Jag diggar Larssons vita Cervélo, lite mer avskalad p.g.a. reklamreglerna med OS-ringarna som dekor.

//Kristin

Ja, den är fin. Har sett flera heta Cervélo under morgonen.

skaparn
2008-08-13, 09:22
Hhahahahaha! Cancellara körde alltså OM Schumacher, den man som vann båda tempoetapperna i TdF. BRAAAAAAAAAAA TRYÖCK!

wintersnowdrift
2008-08-13, 09:23
Hoho, jag mobbade precis min pappa som sitter på jobbet tittar via nätet på en liten saggig laptop. Själv njuter jag av loppet i HD-kvalitet på en 42" plasmaskärm.

Det ser ju så jäkla segt ut när Gustav kör på sina tuuuunga växlar men ögat bedras uppenbarligen av den lägre kadensen.

//Kristin

wintersnowdrift
2008-08-13, 09:27
Hhahahahaha! Cancellara körde alltså OM Schumacher, den man som vann båda tempoetapperna i TdF. BRAAAAAAAAAAA TRYÖCK!

Inte ens du kan väl tycka att Cancellara ser ut som en motionär heller? Assosoutfit, matchande rött och vitt samt schweiziska flaggor all over ekipaget.

//Kristin

Olsson
2008-08-13, 09:30
Fy fan va gött han kör! De här blir fan medalj :D

skaparn
2008-08-13, 09:38
Inte ens du kan väl tycka att Cancellara ser ut som en motionär heller? Assosoutfit, matchande rött och vitt samt schweiziska flaggor all over ekipaget.

//Kristin

Assos är extremt motionär faktiskt.

machine gun
2008-08-13, 09:40
Fy fan va gött han kör! De här blir fan medalj :D

Gawd! Nagelbitning deluxe!

wintersnowdrift
2008-08-13, 09:42
Assos är extremt motionär faktiskt.

*rolleyes*

Haha, Vacchi avgrundsvrålar. Herrejisses vad grym Larsson är. Det är mjölksyra som gäller för Sveriges del i detta OS, helt klart.

//Kristin

wintersnowdrift
2008-08-13, 09:52
Liiiite känns det som att ha förlorat ett guld. Men fan, en cyklist tar Sveriges andra medalj. Fantastiskt.

//Kristin

Olsson
2008-08-13, 09:53
Så sjukt jävla grymt kört av Gustav, men Cacelleras avslutning finns inte av denna värld. Hur fan kan man man köra ifrån 2an med 40 sek från sista mellantiden?

aja GRATTIS SOM FAN GUSTAV LARSSON

skaparn
2008-08-13, 09:59
Tjoho! Men man har inte förlorat ett guld när Cancellara är med. Det är lite som att alla tävlar om andraplatsen när Karelin brottas. Larsson slår inte Schweizaren här. Aldrig. Jag är kär i Fabian. Och Jens Voight bör tilläggas.

skaparn
2008-08-13, 10:01
Rackarns långsamma media. Jag ville posta lite bilder på Larsson nu i den här tråden men alla visar arkivbilder. Det här är riktigt stort. Silver. Silver!

skaparn
2008-08-13, 10:45
Min OS-bojkott begränsar sig till att jag bojkottar OS-tråden. Cykling ska skrivas om i cykeltrådar och inte besudlas med samblandning med sådant som fotboll.

Helt galna tidsskillnader i toppen. Vinst med 33! sekunder.

1. CANCELLARA Fabian 1:02:11.43
2. LARSSON Gustav 1:02:44.79 (+33.36)
3. LEIPHEIMER Levi 1:03:21.11 (+1:09.68)
4. CONTADOR Alberto 1:03:29.51 (+1:18.08)
5. EVANS Cadel 1:03:34.97 (+1:23.54)

http://results.beijing2008.cn/WRM/ENG/INF/CR/C73T/CRM011101.shtml#CRM011101

wintersnowdrift
2008-08-13, 16:09
Larsson intervjuas i SVT:s OS-studio nu. Har inte hört honom snacka förut, och han verkar så oerhört sympatisk. Inte många divalater där inte.

//Kristin

MasterChief
2008-08-13, 17:33
Herregud! Jag har missat allting. Fick nästan upp middagen när jag insåg att jag missat allt.

Helt sanslöst bra jobbat!

http://www.cykelnytt.se/artikel/data/upimages/gustav_os_tempo.jpg

forslund
2008-08-13, 19:24
Har sett snyggare hjälmar. :laugh:

sascha
2008-08-13, 19:33
Har sett snyggare hjälmar. :laugh:

http://www.eurosport.se/cykel/olympics/2008/gustavs-silvervapen_sto1665345/story.shtml

MasterChief
2008-08-14, 18:41
Trek var som vanligast snyggast:

http://mos.bikeradar.com/images/news/2008/08/13/82285035_10-850-99.jpg

http://www.albertocontadornotebook.info/i/efeJJOOtt.jpg

Här finns 500 bilder från Beijing:

http://www.pixcetera.com/kol/olympics-cycling-pictures/6153

machine gun
2008-08-15, 10:42
Bancykling på Peking+ just nu
http://media.svt.se/playos/?channel=2

Nitrometan
2008-08-15, 12:10
Bancykling på Peking+ just nu
http://media.svt.se/playos/?channel=2
Tackar! Peking+ är bra.

Gillade intervjun med Gustav Larsson då han berättade att han inte hade nån radio under tiden. Jag visste att det räckte att köra fort - sa han.

MasterChief
2008-08-15, 12:20
Tackar! Peking+ är bra.

Gillade intervjun med Gustav Larsson då han berättade att han inte hade nån radio under tiden. Jag visste att det räckte att köra fort - sa han.

Egentligen borde radios förbjudas så att ingen för en fördel. Cancellara som startade sist har ju en fördel att veta hur alla ligger till och kan därefter sanktionera sina krafter (och det går ju om man är bäst).

Nitrometan
2008-08-15, 12:25
kan därefter sanktionera sina krafter
Hur menar du?

Wiki säger:
Sanktion kan betyda bestraffning (den främsta betydelsen).

* Internationella sanktioner - bestraffningsåtgärder antagna av ett land eller grupp av länder mot ett annat land av politiska orsaker
o Diplomatiska sanktioner - till exempel återkalla ambassadören, vägra delta i konferenser där landet har representanter. Har även tillämpats i idrottsammanhang.
o Ekonomiska sanktioner (embargo)- ofta handelsblockad, eventuell begränsad till (svartlistning) eller med dispens för vissa varor (till exempel av humanitära skäl)
o Militära sanktioner - militär intervention
* Handelssanktioner - ekonomiska bestraffningar av icke-politiska orsaker (till exempel vid oenighet om avgifter eller kvalitet på utfört arbete)

Kunglig sanktion har dock betydelsen att kungligt veto inte inläggs, och att beslutet (till exempel ett lagförslag) således godkänns, sanktioneras. Termen sanktioneras kan användas även för andra typer av godkännanden av olika myndigheter och institutioner.

MasterChief
2008-08-15, 12:28
Hur menar du?

Wiki säger:

Ja, det kan man undra. :Virro

Spara sina krafter kanske funkar bättre.

Nitrometan
2008-08-15, 12:28
Min OS-bojkott begränsar sig till att jag bojkottar OS-tråden. Cykling ska skrivas om i cykeltrådar och inte besudlas med samblandning med sådant som fotboll.
Egentligen borde ingen sport besudlas med att sammanblandas med fotboll.

MC: eller "portionera"? ;)

Jax
2008-08-15, 16:16
http://w2.sydsvenskan.se/gatu/2008/08/14/kronika-fragan-om-dopning-maste-stallas

Spännande påhopp på Emma Johansson och Gustav Larsson. Kommentarerna är ganska bittra.

Nitrometan
2008-08-15, 16:32
Sköna kommentarer där Jax. ;)

MasterChief
2008-08-15, 16:57
Lagom intensiva kommentarer. Personligen tycker jag vi kan bygga en häxbål på en gång. Tråkigt när en så okunnig människa får spaltutrymme för att sprida sådan dynga. Det var bland de mest förvirrade artiklar jag läst på länge.

Cyklingen har haft det tufft men det finns inte många sporter som tagit tjuren vid hornen och verkligen försökt göra sporten ren. ALLA deltagare testades tex i TdF och många blev testade massor av gånger (de som åkte fast hämtades av polis!). Det finns fuskare och kommer alltid finnas, men jag väljer att tro att det är personer som inte hänger med och måste dopa sig för att helt enkelt platsa i laget.

Nitrometan
2008-08-15, 17:12
Det finns fuskare och kommer alltid finnas, men jag väljer att tro att det är personer som inte hänger med och måste dopa sig för att helt enkelt platsa i laget.
Eller de som alltid har gjort det och inte kan/vill/tror att de behöver sluta.

Nitrometan
2008-08-15, 17:13
Cyklingen har haft det tufft men det finns inte många sporter som tagit tjuren vid hornen och verkligen försökt göra sporten ren.
Å andra sidan finns det sporter som började testa för 20 år sen...

wintersnowdrift
2008-08-18, 11:31
Lagfinal i bancykling nu på Eurosport, Danmark vs GB. Urcoolt, det där skulle jag vilja testa.

Edit: Världsrekord!

//Kristin

Ervin
2008-08-20, 09:08
jag ska ta med mig min bike till Sthlm nu till helgen... hur tar jag med den lättast via kollektivtrafiken, tänker då på SJ, Swebus eller finns det något annat alternativ?

Jag ska från Örebro till Sthlm...

kommer behöva upprepa denna procedur helgvis :)

sascha
2008-08-20, 09:14
Du cyklar ju, givetvis.

machine gun
2008-08-20, 09:17
jag ska ta med mig min bike till Sthlm nu till helgen... hur tar jag med den lättast via kollektivtrafiken, tänker då på SJ, Swebus eller finns det något annat alternativ?

Jag ska från Örebro till Sthlm...

kommer behöva upprepa denna procedur helgvis :)

Du cyklar eller lånar/hyr en bil. Cyklar är ej tillåtna varken på SJ's tåg eller på Swebus. Alternativet är förstås att skaffa en cykelväska och paketera cykeln, då kan de inte säga så mkt. Vet folk som gör så när de ska på träningsläger osv.

Ervin
2008-08-20, 09:21
ah nedrans... får väl kika på en cykelväska... lär inte vara allt för dyra.

Ervin
2008-08-20, 09:26
ah nedrans... får väl kika på en cykelväska... lär inte vara allt för dyra.

det ska vara billigt som bara den iom att jag bara ska ha det för transport, inte skydd av cykeln.

machine gun
2008-08-20, 09:27
Cykelväskor är... dyra. Leta begagnat.

Ervin
2008-08-20, 09:34
Cykelväskor är... dyra. Leta begagnat.

ahhh found it! 500kr!http://213.132.112.100/images/90/9088162095.jpg

machine gun
2008-08-20, 09:42
ahhh found it!

Glöm inte hjulväskor också.

Själv har jag fixat skjuts till min cykel ner till Jkpg dit jag flyttar på måndag. Lite väl långt att cykla...

Ervin
2008-08-20, 09:52
Glöm inte hjulväskor också.

Själv har jag fixat skjuts till min cykel ner till Jkpg dit jag flyttar på måndag. Lite väl långt att cykla...

tell me about it!
blir dock besviken på Sj att man inte kan ta med sig cyklen på tågen...

Ur annonsen.
Väskan har särskilda fack att lägga hjulen i. Bärhandtag och bärrem.

machine gun
2008-08-20, 10:00
blir dock besviken på Sj att man inte kan ta med sig cyklen på tågen...

Håller med. Kan förstå att det inte alltid funkar, men det borde vara tillåtet åtminstone på vissa avgångar. Iofs finns det väl ingen direkt plats att ställa cyklar på.

Olsson
2008-08-20, 17:40
Fixa en cykelkartong hos din LBS (Local Bike Store). Pris gratis. Scotts kartonger är mindre o lättare att bära men kräver oxå lite demontering.

melancoolio
2008-08-21, 16:40
Cyklade precis hem den från affären. Fick bra pump i låren! :D

http://i133.photobucket.com/albums/q44/melancoolio/DSC00192Small.jpg

Olsson
2008-08-21, 17:39

Acid in the frontpage of the bones, som vi brukar säga :D

skaparn
2008-08-21, 18:05
Där kom den! Bra melancoolio, och det där var bara en försmak. På den där kan du utkämpa många långa mjölksyrestinna pass i den närmaste framtiden.

forslund
2008-08-21, 18:14
Även jag har plockat hem en racer idag! Men utav respekt och utan att ta melancoolios välförtjänta uppmärksamhet postar jag inte bilder förrän imorgon.

Behöver dessutom göra en del modifieringar ändå. :thumbup:

Olsson
2008-08-21, 19:25
Jag måste bara marknadsföra lite.

12-14 september arrangerar vi ett motionsläger för landsvägscyklister i Ängelholm. Vägarna på hallandsåsen där vi kommer köra mycket är av världsklass. Det kommer finnas 4 fartgrupper indelat från rena nybörjare som klarar snitta 22km/h till elitmotionärer som snittar 40km/h. Makrus Lintala 3 SM guld i H30 i år kommer vara ledare för snabbgruppen så alla är välkomna att försöka köra ifrån honom.

Anmälan på måndag den 25e senast!

Läs mer på vår hemsida http://www.astorpsck.se/klitterbylager0809.asp

Wintermute
2008-08-21, 20:03
Hämtade cykeln från service idag, när jag klev över tröskeln till affären började det droppa från himmlen. När jag satte mig på cykeln öppnade sig himmlen och vattnet störtade ner, ca milen hem väll framme var inte ett klädesplag tort...

Nån som har tips på stänkskärmar (fram och bak) till en MTB som lätt går att ta av o sätta på?

melancoolio
2008-08-21, 20:27
Acid in the frontpage of the bones, som vi brukar säga :D

Har tänkt att ta en rejäl runda i helgen. Kan komma att göra rejält ont...haha!

Där kom den! Bra melancoolio, och det där var bara en försmak. På den där kan du utkämpa många långa mjölksyrestinna pass i den närmaste framtiden.

Ser fram mot lite smärta faktiskt. Ska man verkligen köra rakat så här sent på året...:em:

Även jag har plockat hem en racer idag! Men utav respekt och utan att ta melancoolios välförtjänta uppmärksamhet postar jag inte bilder förrän imorgon.

Schyst. Min motionsracer behöver lite uppmärksamhet. :D

joriice
2008-08-21, 21:02
Aaahhhm... ingen cykling i år för min del misstänker jag. :D

Får hålla kondisen på annat håll.

kalajset
2008-08-21, 21:06
Säkert frågats förut i tråden, men här kommer det, (igen?!):

Några bra hemsidor man kan sitta och dräggla över räsers på, tills våren är här, och det är dags för mig att köpa en på riktigt? (onlinebutiker alltså m ao).

MasterChief
2008-08-21, 21:08
Säkert frågats förut i tråden, men här kommer det, (igen?!):

Några bra hemsidor man kan sitta och dräggla över räsers på, tills våren är här, och det är dags för mig att köpa en på riktigt? (onlinebutiker alltså m ao).

http://happymtb.org/forum/butiker/

MasterChief
2008-08-21, 21:10

Grattis!

Ser bra ut! Vi får hålla en kollektiv tumme för lite brittsommar nu så att vi alla får köra en del härliga pass i värme och sol innan hösten kommer.

wintersnowdrift
2008-08-21, 21:20

Glöm inte att ta bort sadelväska och spacers innan du fotar, så besparar vi skaparn ett utbrott.

//Kristin

MasterChief
2008-08-21, 21:30
Glöm inte att ta bort sadelväska och spacers innan du fotar, så besparar vi skaparn ett utbrott.

//Kristin

Jag hörde att han slängde ut ett par shimanoskor genom sitt takfönster i lägenheten i blåkulla när han såg bilden.

För övrigt vet jag inte om jag ens kan kalla det där en bild. Fruktansvärt dåligt fotograferat. Synd på så fin cykel. Jag gillar spacers. Jag gillar sadelväskor. Men bländande blixtljus. Argh!

Olsson
2008-08-21, 21:32

//Kristin

Vidare ska kedjan ligga på högsta växeln. Alltså stora klingan fram och lilla bak. Däcken ska sitta monterade med loggan vid ventilen och ventilen ska vara i marken på både fram och bakhjul. Cykeln ska fotas från höger sida så man ser hela drivlinan. Vevarmarna ska antingen stå i linje med sadelröret eller diagonalröret och vänsterveven ska alltså döljas bakom något av dessa rör.

skaparn
2008-08-21, 21:37
genom sitt takfönster i lägenheten i blåkulla när han såg bilden.

Bästa dissen i tråden hittills.

För övrigt så har en lång e-postkedja gått inom klubben ett par dagar nu som behandlar ämnet ifall det är ok att köra med Campa Bora bak och Bontrager Carbon Aero fram. Det lutar åt att det är det inte. Så jag får försöka justera bakväxlen för en Shimanokassett, vilket entligt ryktet ska gå ganska bra. Har aldrig testat faktiskt

wintersnowdrift
2008-08-21, 21:45
Jag hörde att han slängde ut ett par shimanoskor genom sitt takfönster i lägenheten i blåkulla när han såg bilden.

För övrigt vet jag inte om jag ens kan kalla det där en bild. Fruktansvärt dåligt fotograferat. Synd på så fin cykel. Jag gillar spacers. Jag gillar sadelväskor. Men bländande blixtljus. Argh!

Den här tråden är på något sätt motsatsen till "Bilder på tjejer"-tråden. Där klagar ingen någonsin på mörka, korniga och spegelvända bilder tagna med mobilkamera där blixten bländar halva motivet.

Vidare ska kedjan ligga på högsta växeln. Alltså stora klingan fram och lilla bak. Däcken ska sitta monterade med loggan vid ventilen och ventilen ska vara i marken på både fram och bakhjul. Cykeln ska fotas från höger sida så man ser hela drivlinan. Vevarmarna ska antingen stå i linje med sadelröret eller diagonalröret och vänsterveven ska alltså döljas bakom något av dessa rör.

... och helst ska cykeln vara placerad i soffan?

//Kristin

Olsson
2008-08-21, 21:51
... och helst ska cykeln vara placerad i soffan?
//Kristin

Absolut! "Snygg cykel i sunkig soffa" är ett helt begrepp. Och ja soffan bör vara sunkig så betraktarna ser hur mkt man har prioriterat sin cykel.

kalajset
2008-08-21, 21:51
http://happymtb.org/forum/butiker/

S u v e r ä n länk, tack för det, nu håller jag mig på avstånd från tråden tills jag köpt med en egen.

MasterChief
2008-08-21, 21:56

Har du missat denna bild?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3153989&postcount=16

MasterChief
2008-08-21, 21:57
S u v e r ä n länk, tack för det, nu håller jag mig på avstånd från tråden tills jag köpt med en egen.

Nej, det gör du inte. Här kan du orerar i evighet om allt fint du hittar. Sen onanerar vi allihop tillsammans till de bilder du lägger på snygga vevpartier.

MasterChief
2008-08-21, 22:00
Den här tråden är på något sätt motsatsen till "Bilder på tjejer"-tråden. Där klagar ingen någonsin på mörka, korniga och spegelvända bilder tagna med mobilkamera där blixten bländar halva motivet.

//Kristin

Nej, det är sant. Det är skillnad på tjejer och cyklar.

Har man sett en har man sett alla. Och då menar jag inte cyklar.

kalajset
2008-08-21, 22:01
Nej, det gör du inte. Här kan du orerar i evighet om allt fint du hittar. Sen onanerar vi allihop tillsammans till de bilder du lägger på snygga vevpartier.

Jag är inte tillräckligt hardcore för det. Har aldrig ägt en s.k motionscykel, (om man bortser från den stationära!), och har aldrig ens haft nöjet att inneha dessa utsökta, beryktade, extremdeffade cyklistvader. Men det ska det bli ändring på. Längre fram!

MasterChief
2008-08-21, 22:02

Olsson visar att han är en stilpolis i den högsta divisionen. Kudos.

För övrigt så har en lång e-postkedja gått inom klubben ett par dagar nu som behandlar ämnet ifall det är ok att köra med Campa Bora bak och Bontrager Carbon Aero fram. Det lutar åt att det är det inte. Så jag får försöka justera bakväxlen för en Shimanokassett, vilket entligt ryktet ska gå ganska bra. Har aldrig testat faktiskt

Jag skulle nog vilja påstå att det är det. Hur kan två rätt (och vi pratar inte några små rätt här, utan riktigt fina välpolerade referensrätt) bli ett fel?

MasterChief
2008-08-21, 22:04
Jag är inte tillräckligt hardcore för det. Har aldrig ägt en s.k motionscykel, (om man bortser från den stationära!), och har aldrig ens haft nöjet att inneha dessa utsökta, beryktade, extremdeffade cyklistvader. Men det ska det bli ändring på. Längre fram!

Låter bra. Snart har du lämnat den geggiga smeten av random koloanvändare och är en snyggare och bättre människa. En cyklist.

Olsson
2008-08-21, 22:08
Jag gillar dessa små uppväckanden av tråden någon kväll då och då när flera är aktiva att skriva :)

För övrigt kan jag meddela att jag tillsvidare jobbar med kolfiber, racercyklar och cykeltokar kring mig. Så härligt det är att kunna klämma på prylar hela dagarna istället för att dräggla i kataloger.

wintersnowdrift
2008-08-21, 22:14
För övrigt kan jag meddela att jag tillsvidare jobbar med kolfiber, racercyklar och cykeltokar kring mig. Så härligt det är att kunna klämma på prylar hela dagarna istället för att dräggla i kataloger.

Jaså, vars och med vad om man får fråga? :)

//Kristin

Kutikula
2008-08-22, 07:38
Jag hoppas att jag ska kunna spara ihop tillräckligt med pengar för att införskaffa en riktig cykel nästa år, men det ser för tillfället ganska mörkt ut.

Ervin
2008-08-22, 07:46
Jag gillar dessa små uppväckanden av tråden någon kväll då och då när flera är aktiva att skriva :)

igår var jag själv o klämde på kolfibercyklar och feta... lr ja grymma kolfiberfälgar... det är som att gå igenom puberteten igen, underliga saker börjar hända här och där på kroppen :) Trodde inte jag skulle kunna känna så här börjar fastna som fan i denna träsk :Virro

bertbert
2008-08-22, 07:47
Låter bra. Snart har du lämnat den geggiga smeten av random koloanvändare och är en snyggare och bättre människa. En cyklist.

Jag gillar din ogenerat elitistiska syn på saker och ting. Bra.

Nitrometan
2008-08-22, 08:23
Elitism är per definition bra.

Eller egentligen lite bättre.

skaparn
2008-08-22, 08:27

Det passar sig alldeles utmärkt i den här tråden.

tntballe
2008-08-22, 08:35
Har sett en del bilder på racers som blivit moddade till singlespeed. Och nu när växlarna på min gamla Koga Miyata OneTen 2 inte längre fungerar som dom ska, så undrar jag vad experterna tycker om en sådan ändring.

Ska jag modda till singlespeed eller renovera/byta växelpaketen jag har?
Fördelar/nackdelar?

MasterChief
2008-08-22, 08:39
Har sett en del bilder på racers som blivit moddade till singlespeed. Och nu när växlarna på min gamla Koga Miyata OneTen 2 inte längre fungerar som dom ska, så undrar jag vad experterna tycker om en sådan ändring.

Ska jag modda till singlespeed eller renovera/byta växelpaketen jag har?
Fördelar/nackdelar?

Jag är ett teknikfreak. Singlespeed är lika upphetsande som svartvit TV.

Så jag rekommenderar växlar för en mer varierande och evolutionärt korrekt cykling.

Ervin
2008-08-22, 09:12
jag ska börja pendla med min MTB så nu funderar jag på att byta däck till att kunna cykla på vanliga cykelvägar i Sthlm, om det nu finns sådana *gah!*.

Måste jag byta ut allting, hela hjulten och måste jag montera på kasetten varje gång jag ska cykla i skogen.
vad bör jag tänka på? :(

MasterChief
2008-08-22, 09:24
jag ska börja pendla med min MTB så nu funderar jag på att byta däck till att kunna cykla på vanliga cykelvägar i Sthlm, om det nu finns sådana *gah!*.

Måste jag byta ut allting, hela hjulten och måste jag montera på kasetten varje gång jag ska cykla i skogen.
vad bör jag tänka på? :(

Hur långt pendlar du varje dag?

Ervin
2008-08-22, 09:32
Hur långt pendlar du varje dag?

det kommer vara 12km i en riktning och lika mycket tillbaka. ungefär 25km per dag.

MasterChief
2008-08-22, 10:02
det kommer vara 12km i en riktning och lika mycket tillbaka. ungefär 25km per dag.

Men orka byta däck för några minuters cykling. Det duger väl med terrängdäck (förutom det milda stilbrottet)?

Se det som lite extra motstånd bara.

Olsson
2008-08-22, 18:04
Jaså, vars och med vad om man får fråga? :)

//Kristin

En välkänd cykelbutikskedja med fotfäste i Lund och trevlig personalrabatt på cervélo :)

Jag står mest i verkstaden nu men en del ute i butiken som säljare med.

wintersnowdrift
2008-08-22, 18:49
En välkänd cykelbutikskedja med fotfäste i Lund och trevlig personalrabatt på cervélo :)

Jag står mest i verkstaden nu men en del ute i butiken som säljare med.

Ah, då kan jag nog gissa :).

Personalrabatt på Cervélo? Om du får ett plötsligt välgörenhetsinfall så står jag till tjänst att ta emot allmosor, gärna en P3:a med Zipphjul (som jag givetvis bara kommer använda till träning i enlighet med stilkodex).

//Kristin

skaparn
2008-08-23, 09:05
Jag finner mig själv kollandes på lite MTB. Det verkar onekligen vara en ytterst individuell tävlingsform det där. Och inte verkar det gå så bra för Kessiakoff heller.

Ervin
2008-08-23, 09:19
Jag finner mig själv kollandes på lite MTB. Det verkar onekligen vara en ytterst individuell tävlingsform det där. Och inte verkar det gå så bra för Kessiakoff heller.

vart kollar du på det?
jag vill också!

nm, man ska inte ropa hej förrens man har hoppat över bäcken! :D

skaparn
2008-08-23, 09:25
Finns på svt.se, men varvat med Taekwondo. Och ärligt talat så klandrar jag inte SVT för att bryta då och då, det är inte en tv-sport det där med XC. Herrejisses vilket sömnpiller.

Olsson
2008-08-23, 09:43
Finns på svt.se, men varvat med Taekwondo. Och ärligt talat så klandrar jag inte SVT för att bryta då och då, det är inte en tv-sport det där med XC. Herrejisses vilket sömnpiller.

Sant. Det är bara händelserikt för var och en individ för sig men utifrån åskådare så blir det rätt lamt. Tävlingarna avgörs ofta efter 1-2 varv och sen händer inte mkt mer.

Synd att kekke inte höll idag. Hoppas han har någon bra ursäkt sen.

Eddie Vedder
2008-08-23, 09:45

Jag kollar på SVT24. Där har den inte avbrytits en sekund.

Grymt kul sport att kolla på btw. Helt sanslösa atleter.

Olsson
2008-08-23, 09:55
Förstår inte varför de bara visar bilder från ledaren. Det är ju i jakten om bronset det är intressant nu.

Ervin
2008-08-23, 10:10
Jag kollar på SVT24. Där har den inte avbrytits en sekund.

Grymt kul sport att kolla på btw. Helt sanslösa atleter.

jag kollade där också. riktigt skoj, man lär sig ett o annat :)

skaparn
2008-08-23, 14:17
Vackra cykelbilder.

http://www.timmkoelln.com/stock/the_peloton/ (http://www.timmkoelln.com/)

Jag citerar http://velonista.se/

Fotografen Timm Kölln, vars bilder vi ibland ser i världens finaste cykeltidning ”Rouleur”, har fotograferat cyklisterna i proffscirkusen direkt efter målgång och lyckats fånga cykelsportens vilda råa energi i sina bilder. Se bara på de här på Robbie McEwen och Rolf Aldag.

Jag menar, dessa två: Jag blir upphetsad och vill röra mig själv på ett snuskigt vis: Robbie McEwen och Rolf Aldag (http://www.timmkoelln.com/the_peloton/)

skaparn
2008-08-24, 08:15
Det senaste inom cykelhjälmar:

http://bay01.imagebay.com/_upload/img/54/YakkayBicycleHelmets-1.jpg

http://www.coolhunting.com/archives/2008/08/yakkay_bicycle.php