handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som äger en träningscykel eller tänker skaffa en

Sidor : 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33

forslund
2008-04-24, 07:21
Konstant trampande i mycket hög fart är lite grann av essensen i cykling. Och jag tycker ni borde begära bättre gatsopning i Eskilstuna om man får in grenar i hjulen…

Haha, jag har svårt att se hur de ska få in sopbilarna i skogen. :D

machine gun
2008-04-24, 17:02
Testvärden upp mot 80? Vad menar dem med det? Jag förstår inte.

Jag antar att det som åsyftas är VO2max (maximal syreupptagningsförmåga) på 80. Dvs 80 ml syre/kg/min. Det är ett mycket högt värde.

Ja, ok, men du ser kanske mint att om korta intervaller i cykling fungerar för att få bäst syreupptag borde det fungera för löpning också. Nu kanske det inte är den bästa jämförelsen att göra, men ändå.

Även långdistanseliten springer mycket intervaller. Men som sagt, så är inte marathon en distans där VO2max är avgörande. Sen så innebär löpning en annan typ av påfrestning för benmusklerna än cykling iom alla stötar som varje steg innebär. Det innebär i sin tur att benmusklerna att ge upp innan hjärtat om man inte är van vid distansen.

Men även när det gäller cykling måste man ju såklart ha en bas av distansträning i grunden. Om inte annat så för att vänja sig vid att vara igång länge samt att klara av att sitta i den position som krävs under en längre tid. Men det gäller ju mer oss rookies. Tävlar man på hög nivå har man ju som regel en hel del distansträning i bagaget.

skaparn
2008-04-24, 20:52
Tävlar man på hög nivå har man ju som regel en hel del distansträning i bagaget.

Och fasen om det inte beror på att alla lockas av fikat. Det ska fikas jämt i den här sporten, och jag har sakta men säkert börjat lära mig uppskatta det där även om jag fortfarande kan tycka det är bökigt att dra in hojen och sitta i svettiga kläder och fika.

Men jag har i alla fall fått igenom trenden att nästan aldrig fika mitt i distanspassen utan först efteråt. Och efter de intensiva då vill ju alla ändå bara hem och spy.

Purren
2008-04-25, 17:14
Kan ju ta en sak jag undrade här: Hur snabbt kan en vältränad cyklist cykla om han/hon cyklar i en (väldigt) bekväm takt? En uppskattning duger.

Olsson
2008-04-25, 17:38
Kan ju ta en sak jag undrade här: Hur snabbt kan en vältränad cyklist cykla om han/hon cyklar i en (väldigt) bekväm takt? En uppskattning duger.

Ganska luddigt det där ;)
Men en duktig elitcyklist snittar väl lite drygt 30 under låg ansträngning (65-70% av maxpuls).

forslund
2008-04-25, 17:45

Kan lägga till lite här på Olssons svar. När jag cyklar till plugget som är ca. 5 km far jag alltid förbi massvis av cyklister i alla åldrar, och då cyklar jag i lungt tempo enligt mig.

Fast då är jag van att trampa, men långt ifrån Olssons och eliternas nivå. ;)

skaparn
2008-04-25, 18:59
Kan lägga till lite här på Olssons svar. När jag cyklar till plugget som är ca. 5 km far jag alltid förbi massvis av cyklister i alla åldrar, och då cyklar jag i lungt tempo enligt mig.

Men det har ringa betydelse. Ungefär som att bedöma sin löpförmåga på hur många man passerar nere i tunnelbanan. Jag blir personligen omrullad av alla överklädda pendlare man kan tänka sig när jag transportcyklar.

forslund
2008-04-25, 21:02
Men det har ringa betydelse. Ungefär som att bedöma sin löpförmåga på hur många man passerar nere i tunnelbanan. Jag blir personligen omrullad av alla överklädda pendlare man kan tänka sig när jag transportcyklar.

Ett luddigt svar till en luddig fråga, men ja, det har ringa betydelse.

machine gun
2008-04-26, 15:45
Men jag har i alla fall fått igenom trenden att nästan aldrig fika mitt i distanspassen utan först efteråt. Och efter de intensiva då vill ju alla ändå bara hem och spy.

Har du infiltrerat SCT? De har börjat fika efter långpassen numera.

skaparn
2008-04-26, 16:41
Har du infiltrerat SCT? De har börjat fika efter långpassen numera.

Nej, men kanske även traithleter kommer ibland på bra idéer. Vem vet?

skaparn
2008-04-28, 20:51
Nu är det snart dags för "Tråden för oss som saknar hud på fungertopparna och skulle behöva köpa ny"

AJ SOM FAEN VAD ONT DET GÖR MED TUBDÄCK. Eller i alla fall när ett par helt nya Veloflex Carbon ska på.

JJ
2008-04-29, 07:55
Nu är det snart dags för "Tråden för oss som saknar hud på fungertopparna och skulle behöva köpa ny"

AJ SOM FAEN VAD ONT DET GÖR MED TUBDÄCK. Eller i alla fall när ett par helt nya Veloflex Carbon ska på.

Det finns handskar med hela fingrar. De är säkert ok i cyklistvärlden om man bara har dem under s.k. meck. Är det dessa du firat nya anställningen med?

skaparn
2008-04-29, 08:13
Det finns handskar med hela fingrar. De är säkert ok i cyklistvärlden om man bara har dem under s.k. meck. Är det dessa du firat nya anställningen med?

Nej, tuberna tänkte jag räkna som förbrukningsmateriel (hmmm, 2 x 820 SEK) medan jag spanat in en Basso trackram som jag vill fira med. Klassiskt snygg stålhäst alltså, man blir lite pilsk. Ska leta fram en bild senare.

Fredrik S
2008-04-29, 09:55
Nej, tuberna tänkte jag räkna som förbrukningsmateriel (hmmm, 2 x 820 SEK) medan jag spanat in en Basso trackram som jag vill fira med. Klassiskt snygg stålhäst alltså, man blir lite pilsk. Ska leta fram en bild senare.

Jag gissar att det är den här skönheten: http://www.flickr.com/photos/cicli-raffa/2421262756

skaparn
2008-04-29, 11:17
Jag gissar att det är den här skönheten: http://www.flickr.com/photos/cicli-raffa/2421262756

Så sant så.

Men som sagt, köpa tuber ruinerade mig för tillfället så jag vet inte om jag har samvete till nöjescykelköp.

Fredrik S
2008-04-29, 11:46
Nej, på den ramen duger ju i princip inget annat än full Campa Record Pistagrupp. Sedan tillkommer fälgar, tuber, ekrar, hjulbygnation, styrstam, styre och sadel. Dyrt kommer det att bli, speciellt för något som ju bara är en ren leksak och inte direkt tillför något till din tävlingscykling. Jag hatar att behöva säga det, men kanske finns det vettigare saker att lägga sina pengar på.

Antar att jag nu är :banned från cykeltråden, men sånt är livet.

skaparn
2008-04-29, 12:58
Nej, på den ramen duger ju i princip inget annat än full Campa Record Pistagrupp. Sedan tillkommer fälgar, tuber, ekrar, hjulbygnation, styrstam, styre och sadel. Dyrt kommer det att bli, speciellt för något som ju bara är en ren leksak och inte direkt tillför något till din tävlingscykling. Jag hatar att behöva säga det, men kanske finns det vettigare saker att lägga sina pengar på.

Antar att jag nu är :banned från cykeltråden, men sånt är livet.

Ha! Ja, du beträder minerad mark. Det fina med detta är emellertid att Raffa nästan alltid kan fixa fram en gode fin ram, så det är inget unikt tillfälle. Och han ska ju till Sverige stup i kvarten så jag får fler chanser. Fixedgar.se är ett förträffligt forum.

skaparn
2008-04-30, 20:01
Visst kommer ni och kör vårt motionslopp på Ekerö 1:a maj?

Eftersom vi är en ny klubb ville vi profilera oss lite så vi tänkte att ett motionslopp på en plats där många är vana att träna skulle vara en bra grej. Lite info från vår hemsida och lite länkar för er att följa.

Carrera Vårklassiker
Gör som proffsen - cykla en vårklassiker!

1 maj inbjuder CK Crescendo Velo till vårens häftigaste motionslopp på Ekerö.

Testa formen inför Vätternrundan med ett roligt motionslopp i naturskön miljö.

Loppets presentation (http://www2.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=98031)

http://www.crescendovelo.se/

Påminnelse. Imorgon ska det dessutom vara hyfsat väder med uppehåll och 15 grader varmt

Pretender
2008-05-01, 10:48
Skulle på nytt behöva lite tips angående ett cykelköp :)

Har haft en cross ett tag och cyklade mycket med den förra sommaren och sen har den degraderats till pendlingshoj, för vilket den fungerar ypperligt - de dagliga 4 milen är (oftast) en njutning.

Har nu återfunnit intresset för cykling och har det något bättre ställt med finanserna denna gången, tänker därför satsa på något vassare utrustning samt gå med i den lokala cykelklubben (osäker på om jag platsar där dock). Har tittat runt lite på framförallt cyclecomponents (battaglin) och kommit fram till att jag gärna vill ha kolfiberram. Komponenter vet jag väldigt lite om, och har bara erfarenhet av shimanos - hur är Campagnole?

Den cykel jag för tillfället är mest intresserad av är C12 pro, storlek xl, (snygg ram, bra komponenter och väger väl hälften av min nuvarande *drool* ), men tar gärna emot förslag om fler cyklar i denna prisklassen (har satt 30k som ungefärligt pristak) om någon har lust att ta sig tid (vet inte var jag ska leta!) :)

http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/BATT806-VS-S_1.jpg

/p

Olsson
2008-05-01, 21:17
Skulle på nytt behöva lite tips angående ett cykelköp :)

Har haft en cross ett tag och cyklade mycket med den förra sommaren och sen har den degraderats till pendlingshoj, för vilket den fungerar ypperligt - de dagliga 4 milen är (oftast) en njutning.

Har nu återfunnit intresset för cykling och har det något bättre ställt med finanserna denna gången, tänker därför satsa på något vassare utrustning samt gå med i den lokala cykelklubben (osäker på om jag platsar där dock). Har tittat runt lite på framförallt cyclecomponents (battaglin) och kommit fram till att jag gärna vill ha kolfiberram. Komponenter vet jag väldigt lite om, och har bara erfarenhet av shimanos - hur är Campagnole?

Den cykel jag för tillfället är mest intresserad av är C12 pro, storlek xl, (snygg ram, bra komponenter och väger väl hälften av min nuvarande *drool* ), men tar gärna emot förslag om fler cyklar i denna prisklassen (har satt 30k som ungefärligt pristak) om någon har lust att ta sig tid (vet inte var jag ska leta!) :)

http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/BATT806-VS-S_1.jpg

/p

Jag tycker de verkar prisvärda. Står lite bläh här (http://www.cyclingnews.com/tech.php?id=tech/2007/reviews/battaglin_c1207)

Campa eller Shimano är mest en smaksak. Jag har kört Campa i 3 år och Shimano i 2 veckor. Shimano har skönare handtag tycker jag, men där slutar det possitiva. Tycker campa har mycket skönare växlingar, ser snyggare ut, är lättare, håller längre osv osv.

Satsa på Battaglin, C12 Pro, Campagnolo Record så kommer grabbarna i din lokala cykelklubb att respektera dig även om du blir avhängd. Record är alltid record :)

Pretender
2008-05-03, 10:33
Jag tycker de verkar prisvärda. Står lite bläh här (http://www.cyclingnews.com/tech.php?id=tech/2007/reviews/battaglin_c1207)

Campa eller Shimano är mest en smaksak. Jag har kört Campa i 3 år och Shimano i 2 veckor. Shimano har skönare handtag tycker jag, men där slutar det possitiva. Tycker campa har mycket skönare växlingar, ser snyggare ut, är lättare, håller längre osv osv.

Satsa på Battaglin, C12 Pro, Campagnolo Record så kommer grabbarna i din lokala cykelklubb att respektera dig även om du blir avhängd. Record är alltid record :)

Jag tackar dig för hjälpen! Länken var mycket givande - gillar att ha en cykel nära tour-klass (trots att jag inte är den värdig) :) Blir förmodligen beställning nästa vecka, om nu cyclecomponents levererar hit. Ska försöka kolla på en trek madone först, som jag såg hos lokala cykelhandlaren, men jag gissar att jag får mer för pengarna i ovannämnda cykel.

skaparn
2008-05-04, 21:34
Jag har kanske(!) tagit täten i den viktigaste tävlingen av dem all, nämligen påbörjat sommarens cykelbränna. Jefla bra väder i Karlstad idag.

Någon som vill battla? Jag kan ta bilder med min mobilkamera så blir alla fotonördar upprörda. Igen.

Olsson
2008-05-04, 22:31
Jag har kanske(!) tagit täten i den viktigaste tävlingen av dem all, nämligen påbörjat sommarens cykelbränna. Jefla bra väder i Karlstad idag.

Någon som vill battla? Jag kan ta bilder med min mobilkamera så blir alla fotonördar upprörda. Igen.

Njäh jag är inte med i den tävlingen. Just nu sitter jag bara på avbytarbänken. Men kanske får sätta mig på balkongen i cykelkläder någon dag.

Annars är jag mest intresserad av vad du sysslade med i helgen. Läste i en tidig resultatlista att du hade kört off-road. Sugen på lite MTB eller?

skaparn
2008-05-05, 08:11
Njäh jag är inte med i den tävlingen. Just nu sitter jag bara på avbytarbänken. Men kanske får sätta mig på balkongen i cykelkläder någon dag.

Annars är jag mest intresserad av vad du sysslade med i helgen. Läste i en tidig resultatlista att du hade kört off-road. Sugen på lite MTB eller?

Jotack. Helgen började lite sådär, men tog sig eftersom. Körde prologen och tempot på linjehojen, och på tempot lyckades jag ju till och med köra fel. Jag skyller på att han framför som jag var på väg att jaga ifatt körde fel och att flaggvakterna inte viftade. Men det finns egentligen inget att skylla på. Jag kunde inte banan, jag var kass. Tempoetapperna var dock inget jag brydde mig om så det kan kvitta. GP och linje gick dock helt enligt plan och jag är sjukt nöjd. Vi hade två killar som skulle spurta och vi såg således till att det blev ett sådant avslut. På linjet var det till och med en härligt förnedrande ikappkörning med bara 500 meter innan mål. Jag och min kollega fick visserligen slita hund för den men det är kul att få ta i för en anledning. Vi tog i alla fall 3:e och 4:e plats, och då är det lönt.

Det du däremot inte såg i resultatlistorna är att jag verkligen körde off-road Lance-stylee efter att ha blivit utprejad på en skogsstig. Hoppade ner med Bororna och ollade sedan upp igen på andra sidan. Genväg indeed.

forslund
2008-05-05, 14:30
Någon som har erfarenhet med Cyclecomponents.com? Beställde delar från dem för närmare 2 veckor sen. Leveransdatum var 28 april - 1 maj stod det. Delarna har inte kommit fram än. Något som stött på såna här leveransförseningar?

Självklart ska jag ringa och klaga.

skaparn
2008-05-05, 14:34
Någon som har erfarenhet med Cyclecomponents.com? Beställde delar från dem för närmare 2 veckor sen. Leveransdatum var 28 april - 1 maj stod det. Delarna har inte kommit fram än. Något som stött på såna här leveransförseningar?

Självklart ska jag ringa och klaga.

Hahahahahahahaa! Teh n00bness.

Asch, förlåt min hånfullhet. Det är bara så kul att se någon för första gången vandra den väg vi alla vandrat. CyCo är lite sådana. De har bra priser, men grejerna tar ibland lite extra tid och ibland finns de inte i lager. Men min erfarenhet är att de ändå i grund och botten är inställda på att ge kunden bra service.

Trådar som gnäller på CyCo ää på Happy ungefär lika frekventa som de med rop om nya forumkategorier. Och är lika identiska oavsett tidpunkt de startades.

skaparn
2008-05-05, 14:37
En i allra högsta grad cykelrelaterad fråga är denna:

Vet någon en skönhetssalong i Solna som utför benvaxning? Jag ids inte kladda med det där själv igen (eller kanske, om det visar sig vara alldeles för dyrt, snåltarm som jag är denna månad).

forslund
2008-05-05, 14:43
Hahahahahahahaa! Teh n00bness.

Asch, förlåt min hånfullhet. Det är bara så kul att se någon för första gången vandra den väg vi alla vandrat. CyCo är lite sådana. De har bra priser, men grejerna tar ibland lite extra tid och ibland finns de inte i lager. Men min erfarenhet är att de ändå i grund och botten är inställda på att ge kunden bra service.

Trådar som gnäller på CyCo ää på Happy ungefär lika frekventa som de med rop om nya forumkategorier. Och är lika identiska oavsett tidpunkt de startades.

Skönt att höra att de i alla fall skickar ut grejerna. Man började ju fundera om man råkat ut för någon scam-site av något slag eftersom de krävde betalning i förskott och allt.
2 veckor är ju helt jävla värdelöst om jag får säga det själv. All hail lokala cykelbutiker.

MasterChief
2008-05-05, 14:47
Skönt att höra att de i alla fall skickar ut grejerna. Man började ju fundera om man råkat ut för någon scam-site av något slag eftersom de krävde betalning i förskott och allt.
2 veckor är ju helt jävla värdelöst om jag får säga det själv. All hail lokala cykelbutiker.

Instämmer. Vad skulle vi göra om vi inte fick gå runt och sniffa i vanliga butiker?

skaparn
2008-05-08, 21:44
Limmade på crosstuber på mina Bontrager inför aftonens event, och DAMN vad fint det blev. Den ser riktigt proffsig ut nu ju cykeln min.

http://bay01.imagebay.com/_upload/img/33/PICT0012.jpg

Olsson
2008-05-08, 22:09
Inget dåligt åk det där! Vad var aftonens event då? Ni kör väl inte CX-tävlingar på våren?

Olsson
2008-05-08, 22:18
Vet ni vad? Jag vill ha en effektmätare till racern!

Det är de nya :D

MasterChief
2008-05-09, 06:55
Limmade på crosstuber på mina Bontrager inför aftonens event, och DAMN vad fint det blev. Den ser riktigt proffsig ut nu ju cykeln min.

http://bay01.imagebay.com/_upload/img/33/PICT0012.jpg

Drägglar

Tack för bra bild.

Äsch, det har jag vetat om länge att du kommer vilja ha. Bara att hala upp trettitusen. Eller är det Polar som hägrar?

För övrigt cykelpendlade jag idag för första gången till nya jobbet. Jobbar numera utanför stan så jag tänkte det skulle passa bra. Tog en timma prick och var faktiskt klart ok. Lite komiskt var att det började regna direkt jag satte mig på cykeln. Jag menar, wtf? Trodde det var sommar nu.

1.20 efter att man lämnade hemmet sitter man och mumsar frukost framför datorn på jobbet och får betalt. Nu ska det laddas lite inför hemturen. Då ska det gå snabbare.

skaparn
2008-05-09, 07:48

Ooooooord wiggah! Jag är svårt sugen på att uppa crossen med SRM. Det börjar kosta lite mindre och jag behöver ändå nya vevar nån gång snart. Det är helt klart det nya. Nya allt.

skaparn
2008-05-09, 07:53
Inget dåligt åk det där! Vad var aftonens event då? Ni kör väl inte CX-tävlingar på våren?

Det var den helt fräscha tävlingen Queen of the Slakmota, ett bergslopp med elimineringsheat, där jag blev totalförnedrad av en såndäringa MTB-åkare. Tror han kör för Åsarna. Fusk ju.

Crossen gick bra ungefär halva backen innan det blev för löst då de smala däcken bara sjönk ner. Sedan måste jag erkänna att segraren satt brutalt bra på cykeln och det såg hela tiden väldigt lätt ut.

http://bay01.imagebay.com/_upload/img/34/PICT0072.jpg

skaparn
2008-05-09, 07:53
Drägglar

Tack för bra bild.

Det blir så när det inte är jag själv som fotar... Tacka Kristin. Hon är visst av ett fotografsläkte.

Olsson
2008-05-09, 08:57
Nu blev jag tvungen att uppdatera mig lite.

Att förlora över Micke S i en backtävling är väl inget man behöver grina över, men att bli slagen av Ville? Han är ju definitionen av ett antisvetto.

skaparn
2008-05-09, 08:59
Nu blev jag tvungen att uppdatera mig lite.

Att förlora över Micke S i en backtävling är väl inget man behöver grina över, men att bli slagen av Ville? Han är ju definitionen av ett antisvetto.

Typ. Fast han var som en roidande tjur uppför på det mest minimala och för backklättring optimala bygge jag sett på länge. Stod hela vägen och visade ingen nåd.

Men visst. Skammen är stor. Jag iklär mig säck och aska.

Nästa år vinner jag. På en ultralätt FS, kanske en NRS eller en Epic. Jävlart säkert.

wintersnowdrift
2008-05-09, 09:04
Drägglar

Tack för bra bild.

Vassego! ;)

Jag hade en skitkul kväll igår, dock som publik och inte som deltagare. Jag hann förutom fotografering även med att vara behjälplig med bromsmekande, vattenlangning och sherpatjänstgöring.

Igår cyklade jag på Isaac:en från Uppsala till Märsta där jag hoppade på pendeltåget, och efter mellanlandningen i Solna befinner vi oss nu hemma hos mina föräldrar på vackra Södertörn. I eftermiddag blir det lite efterlängtad backcykling *cupid* (edit: återigen skolkar jag till förmån för cykling). Jag älskar Uppsala på nästan alla sätt som går, men jag skulle ljuga om jag inte erkände att jag saknar rejäla motlut på landsvägarna.

//Kristin

wintersnowdrift
2008-05-09, 13:54
På tal om fina cyklar...

Efter dagens megarengöring på gräsmattan (jävlar vad varmt det är!):

Flickcykel? Fotad bland blommor och blad iaf:
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Isaachelbild.jpg

Rent var det här! (Jag petade skit och olja ur de små, små hålen på kassetten med hjälp av en tandpetare...):
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Bakvxel.jpg

Glitter och glamour.
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Isaac-1.jpg

Nu när jag ser bilderna ska jag nog ta mig för och ta bort tejpen (?) som förra ägaren satt på framgaffeln som skydd för ett polarsensor-fäste.

//Kristin

MasterChief
2008-05-09, 14:00
Fin cykel men teh övexponering!

Fantastiskt fint väder. Ska bli skönt att få cykla hem de tre milen nu när bokslutet är klart. Laddar med Cola. Optimalt.

skaparn
2008-05-09, 14:11
Ta
Bort
Sadelväskan

Visst är den praktisk på långturen, men vid en fotosession?

JJ
2008-05-09, 14:12
Är det inte lite dålig puts på ekrarna också? Men vad vet jag...

Fredrik S
2008-05-09, 14:14
Ta
Bort
Sadelväskan

Om vi skall vara riktigt petiga så skall väl även kedjan vara rätt trädd genom bakväxeln vid fotosession? Klockren hoj annars.

Pretender
2008-05-09, 18:52
Vackra cyklar! *drool*

Kan knappt bärga mig tills min nya anländer, förmodligen 3-4 veckor till om jag känner cc rätt *rolleyes*

wintersnowdrift
2008-05-09, 19:18

Fantastiskt fint väder. Ska bli skönt att få cykla hem de tre milen nu när bokslutet är klart. Laddar med Cola. Optimalt.

Ta
Bort
Sadelväskan

Är det inte lite dålig puts på ekrarna också? Men vad vet jag...

Om vi skall vara riktigt petiga så skall väl även kedjan vara rätt trädd genom bakväxeln vid fotosession? Klockren hoj annars.

Ja ni, mina ädla herrar, jag är blott en simpel amatör. Här kommer en reviderad version.

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Isaachelbildkvll1.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Isaacfront.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Isaacbakvxel.jpg

Bättre så? Jag har anlitat en mer kompetent fotograf med systemkamera, plockat av sadelväskan och justerat bakväxeln. Reservation dock för att jag just cyklat 7 mil på hojen varför JJ's skapa blick antagligen kan hitta ett och annat dammkorn, samt att jag ser ut som übertönten deluxe i bakgrunden med såriga kritvita ben, cykelbyxor på halv stång och gud vet vad.

(F.ö. är det kul att se hur respektive individs specialistkompetens avspeglar sig i kommentarerna. MasterChief - foto, skaparn - estetik, Fredrik S - mekning/komponenter och JJ - he's got the eye for blingbling helt enkelt.)

//Kristin

forslund
2008-05-09, 19:19
Det tog 17 dagar för mig att få en kedja och en slang från CycleComponents....

SJUTTON DAGAR. Massive Failure.

MasterChief
2008-05-09, 19:28
winter: Mycket bra. Bilderna gör cykeln rättvisa. Din ben är inte vita. Det är bara kontrasten mot carbonramen som skapar illusionen.

wintersnowdrift
2008-05-09, 19:32
När jag ändå är igång kan jag ju spamma tråden lite extra.

Dagens tur var med råge det underbaraste jag någonsin upplevt på en cykel. Solig, backig cykling i ett Sverige i försommarskrud och med ben som kändes som om de skulle kunna trampa hur länge som helst. What a feeling! Jag är så upp över öronen förälskad i livet just nu.

Det enda, och verkligen enda, smolket i bägaren var att jag utsattes för vad jag anser vara ett kvalificerat mordförsök. En bil med två kompletta idioter (IQ på fiskmåsnivå eller strax under) körde förbi mig i en kurvig nedförsbacke där det gick typ 45 km/h, varpå den ena sticker ut huvudet och skriker "BUUU!!!" i höjd med mitt öra. Som tur var kunde jag hålla kursen och körde inte av vägen, men jag förstår inte för mitt liv hur man ens kan komma på tanken att försöka skrämma en cyklist i den hastigheten. Om det hade velat sig riktigt illa hade jag trillat i diket och brutit både det ena och det andra, inklusive en kolfiberram. Tyvärr lyckades jag inte uppfatta registreringsnumret, för sådana människor ska fan spärras in bakom lås och bom. (Alternativt kölhalas, dränkas i kokande olja, rullas på en spikmatta eller tvingas springa gatlopp omringade av min klonarmé).

//Kristin

Trance
2008-05-09, 19:35
Denna tråden är riktigt stabil. Bra bilder och jag är ju fan av riktigt nörderi i alla dess former. Skulle jag inte varit så rädd för stora lastbilar och branta backar så skulle jag ju nästan kunna tänka mig att köpa en billig racer.

PS. Angående stil så anser jag då att att Crescendo Velo-sidan behöver en min-height och lite padding uppe och nere för att undvika att se ihoptryckt ut när det inte är så mycket text (t.ex. förstasidan).

Trance
2008-05-09, 19:42

Dagens tur var med råge det underbaraste jag någonsin upplevt på en cykel. Solig, backig cykling i ett Sverige i försommarskrud och med ben som kändes som om de skulle kunna trampa hur länge som helst. What a feeling! Jag är så upp över öronen förälskad i livet just nu.

Det enda, och verkligen enda, smolket i bägaren var att jag utsattes för vad jag anser vara ett kvalificerat mordförsök. En bil med två kompletta idioter (IQ på fiskmåsnivå eller strax under) körde förbi mig i en kurvig nedförsbacke där det gick typ 45 km/h, varpå den ena sticker ut huvudet och skriker "BUUU!!!" i höjd med mitt öra. Som tur var kunde jag hålla kursen och körde inte av vägen, men jag förstår inte för mitt liv hur man ens kan komma på tanken att försöka skrämma en cyklist i den hastigheten. Om det hade velat sig riktigt illa hade jag trillat i diket och brutit både det ena och det andra, inklusive en kolfiberram. Tyvärr lyckades jag inte uppfatta registreringsnumret, för sådana människor ska fan spärras in bakom lås och bom. (Alternativt kölhalas, dränkas i kokande olja, rullas på en spikmatta eller tvingas springa gatlopp omringade av min klonarmé).

//Kristin

Åh, vilka idioter. Blir riktigt förbannad på folk som verkligen inte tänker på vad som kan hända. Det är inte heller jätteliten risk att det går illa i det läget, jag skulle säkert stupat direkt.

MasterChief
2008-05-09, 19:59
Denna tråden är riktigt stabil. Bra bilder och jag är ju fan av riktigt nörderi i alla dess former. Skulle jag inte varit så rädd för stora lastbilar och branta backar så skulle jag ju nästan kunna tänka mig att köpa en billig racer.

PS. Angående stil så anser jag då att att Crescendo Velo-sidan behöver en min-height och lite padding uppe och nere för att undvika att se ihoptryckt ut när det inte är så mycket text (t.ex. förstasidan).

Kul att någon kan äga skaparn när det gäller stil. Han har ju till och med dissat trådskaparen.

Cykla tidigt på helgerna så slipper du det mesta av eländet som vi cyklister får leva med.

MasterChief
2008-05-09, 20:01

//Kristin

Usch, det var verkligen riktigt jävla uselt gjort. Hade jag memorerat regnumret hade jag inte tvekat en sekund att trasha bilen. På allvar.

Skönt att du klarade dig.

skaparn
2008-05-09, 20:19

Åh, tackar för synpunkt. Jag ska vidarebefordra detta till IT-avdelningen. Vi behöver lite input eftersom de som kommenterar sidan oftast ägnar sig åt endast cykelrelaterade ting.

Kul att någon kan äga skaparn när det gäller stil. Han har ju till och med dissat trådskaparen.

Cykla tidigt på helgerna så slipper du det mesta av eländet som vi cyklister får leva med.

Jepp. Jag har tillgång till en aldrig sinande ström dissar. Men du vet, höga hästar gör ont när de faller på en.

skaparn
2008-05-09, 20:21

//Kristin

Kul med Stockholmstur. Men ja, vad säger man. Jag ser framför mig att det var en man, inte äldre än 30, som stod för idiotin.

skaparn
2008-05-09, 20:22

Jag har funderat lite på om du talar fototeknik eller syftar på något konstnärligt. Jag kan för lite om avbildning för att avgöra men vill nog tro på det förra.

För övrigt är det bra att vi tillsammans fostrar Kristin i den hårda, men kärleksfulla, stilskolan. Cykel är en vacker sport.

wintersnowdrift
2008-05-09, 20:26
Din ben är inte vita. Det är bara kontrasten mot carbonramen som skapar illusionen.

Naaw, smickrare där. De kan bara bli brunare från och med nu åtminstone.

Åh, vilka idioter. Blir riktigt förbannad på folk som verkligen inte tänker på vad som kan hända. Det är inte heller jätteliten risk att det går illa i det läget, jag skulle säkert stupat direkt.

Usch, det var verkligen riktigt jävla uselt gjort. Hade jag memorerat regnumret hade jag inte tvekat en sekund att trasha bilen. På allvar.

Skönt att du klarade dig.

Hade jag snappat upp regnumret så hade jag nog ringt polisen, så förbannad var jag. Må de få sitt straff i skärselden om inte förr.

//Kristin

gatewarden
2008-05-09, 20:30
Funderar lite på att skaffa en 3:de cykel tills nästa sommar. I dagsläget har jag en Specialized Stumpjumper Comp Disc PRO 2004, väger runt 9,8-10kg grym snabb XC.

Det jag är sugen på är en najs xc/all mountain/freeride cyckel. En cykel som tål mycket med grym dämpning men ändå som inte väger för mycket. Cyklen får kosta upp till 25000:-.

Något tips? Specialized har slutat med sina förra modeller av enduro och dom nya är för dyra i sverige kollat lite på canyon cyklar ocskå men vet inte hur bra kvalitee det är på dom.

Trance
2008-05-09, 20:35
Åh, tackar för synpunkt. Jag ska vidarebefordra detta till IT-avdelningen. Vi behöver lite input eftersom de som kommenterar sidan oftast ägnar sig åt endast cykelrelaterade ting.

Eran IT-avdelning vet ju vad den gör om man tittar på koden så det är väl mest en smaksak. Men om man vill så kan man lägga in padding:20px i form och min-height:550px på #MainDiv

Innan: http://i25.tinypic.com/2ahh6rn.jpg
Efter: http://i26.tinypic.com/2eevsoz.jpg

Men som sagt, smaksak. Speciellt padding uppe och nere.

wintersnowdrift
2008-05-09, 20:41
Kul med Stockholmstur. Men ja, vad säger man. Jag ser framför mig att det var en man, inte äldre än 30, som stod för idiotin.

On spot.

För övrigt är det bra att vi tillsammans fostrar Kristin i den hårda, men kärleksfulla, stilskolan. Cykel är en vacker sport.

Jodå, är det kamratuppfostran det kallas?

För att ge er ytterligare anledningar till pennalism kan jag ju avslöja att jag helst cyklar i linne för att slippa ärmsolränder. Är jag en hädare? Hur kommer jag i så fall att bestraffas?

//Kristin

skaparn
2008-05-09, 20:58
On spot.

Jodå, är det kamratuppfostran det kallas?

För att ge er ytterligare anledningar till pennalism kan jag ju avslöja att jag helst cyklar i linne för att slippa ärmsolränder. Är jag en hädare? Hur kommer jag i så fall att bestraffas?

//Kristin

Alltså, straffet att cykla omkring i linne är ju... att cykla omkring i linne. Teh sh4me.

gatewarden
2008-05-09, 21:29
Vad tror ni om http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/index.html?b=139
Om man vill köra både korta freeride turer, längre halv/xc utför turer och dylikt. Eller är den för tung för det? Svårt att få en med najs dämpare som väger <13kg iaf.

skaparn
2008-05-09, 21:34
Vad tror ni om http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/index.html?b=139
Om man vill köra både korta freeride turer, längre halv/xc utför turer och dylikt. Eller är den för tung för det? Svårt att få en med najs dämpare som väger <13kg iaf.

Jag skulle väl inte kalla den där XC, men det där kan Olsson bättre. Hur som helt är den fet. trots att Canyonloggan är det kanske fulaste som målats på en cykel. Och feta cyklar blir rätt snyggt ändå. Köp, sen åker du p åsommarsemester till Gesunda och kör i lika feta drops.

Notera hur jag snabbt slår om till en fet freeride-lingo. Ugh, känner mig som en hip SO-lärare.

wintersnowdrift
2008-05-09, 21:43
Alltså, straffet att cykla omkring i linne är ju... att cykla omkring i linne. Teh sh4me.

Ah, skamvrån mao. Det lär dock finnas nivåer även i den hörnan - idag cyklade jag bl.a. om en äldre man i vindjacka (!?) och jag kan omöjligt ha skymfat sporten mer än honom. För att inte tala om graden av värmeslag; om jag kände mig överhettad stundtals måste han ha varit så gott som ångkokt.

//Kristin

gatewarden
2008-05-09, 21:50
Jag skulle väl inte kalla den där XC, men det där kan Olsson bättre. Hur som helt är den fet. trots att Canyonloggan är det kanske fulaste som målats på en cykel. Och feta cyklar blir rätt snyggt ändå. Köp, sen åker du p åsommarsemester till Gesunda och kör i lika feta drops.

Notera hur jag snabbt slår om till en fet freeride-lingo. Ugh, känner mig som en hip SO-lärare.

Har som sagt en cykel till vanliga långlopp, men ibland räcker den inte till teknsikt sett, inte gjord för att cykla för kraftig nedför m.m som det är normalt. Men frågan är hur jobbigt det är och cykla med den andra om man cyklar en del stig / uppför.

Fredrik S
2008-05-09, 21:51
kan jag ju avslöja att jag helst cyklar i linne för att slippa ärmsolränder. Är jag en hädare? Hur kommer jag i så fall att bestraffas?

//Kristin

Du är väl triathlet i grunden, vilket isf innebär att du får se ut hur som helst när du cyklar, utan att stilpolisen kan haffa dig. Lite som cyklingens motsvarighet till dimpolatisk imunitet.

Skor utan strumpor, speedos, tempohjälm, solglasögon och pulsband är väl standardmunderingen på träning?

Jag har för övrigt konsumerat:
En begagnad messengerbag för 20kr på loppmarkand här i Jerusalem. Den är jättefin med reklam för Framfab på locket och några bruna fläckar som jag hoppas är lera, på baksidan. Så nu äger jag både en suicidfixerad gammelracer och en budväska och är därmed officiellt en fakenger!!!

Där mina vänner, kan vi snacka om skam. :em:

Pretender
2008-05-10, 16:01
För er som undgått det; girot börjar idag! Kul tävling och en bra uppladdning inför årets cykelhöjdpunkt - tdF. :)

/p

MasterChief
2008-05-10, 22:18
För er som undgått det; girot börjar idag! Kul tävling och en bra uppladdning inför årets cykelhöjdpunkt - tdF. :)

/p

Japp, och Bäckstedt var med och vann det inledande lagtempot!

För övrigt har jag köpt en ny sak till cykeln. Kanske inte tillräckligt men jag börjar med den. Tryckluftshorn:

http://www.m-sjoberg-ab.se/images/klaxcar/mk86703.jpg

Svedberg
2008-05-10, 22:34
Nu platsar jag kanske inte tråden men det må va hänt.
Beställde en sån här förra veckan.
http://www.crescent.se/cyklar/sport/1380
Blir mest till jobbet/affärn men även några motionsrundor på några mil, kanske blir fler rundor nu med en ny cykel.
Vad är det som gäller som underkläder/byxor när man cyklar egentligen? Finns det nånting förutom cykelbyxor etc som räddar området mellan påsen/röven. Blir lätt lite skavning där har jag "upplevt" i bomullskallingar och träningsbyxor.
Special underkläder? Bättre sadel?

wintersnowdrift
2008-05-10, 23:01
Nu platsar jag kanske inte tråden men det må va hänt.
Beställde en sån här förra veckan.
http://www.crescent.se/cyklar/sport/1380
Blir mest till jobbet/affärn men även några motionsrundor på några mil, kanske blir fler rundor nu med en ny cykel.
Vad är det som gäller som underkläder/byxor när man cyklar egentligen? Finns det nånting förutom cykelbyxor etc som räddar området mellan påsen/röven. Blir lätt lite skavning där har jag "upplevt" i bomullskallingar och träningsbyxor.
Special underkläder? Bättre sadel?

Kort och koncist: nej. (Jag har ju förvisso ingen påse, men jag kan inte tänka mig att det finns ett värdigt substitut till riktiga cykelbyxor oavsett vad man är utrustad med). Det finns baggy-varianter med innerpad som vissa mer relaxed mtb-typer kör med, men jag tror att klientelet i den här tråden kommer att rösta för lycra.

//Kristin

Edit: Och bomullsunderkläder är en styggelse vilken idrott du än sysslar med! Obekvämare tyg att ha närmast kroppen finns inte. Funktionsmaterial it is.

Svedberg
2008-05-10, 23:02
Kort och koncist: nej. (Jag har ju förvisso ingen påse, men jag kan inte tänka mig att det finns ett värdigt substitut till riktiga cykelbyxor oavsett vad man är utrustad med). Det finns baggy-varianter med innerpad som vissa mer relaxed mtb-typer kör med, men jag tror att klientelet i den här tråden kommer att rösta för lycra.

//Kristin

Hur är det med dom där cykelbyxorna egentligen, ska man ha nån sorts underkläder också? eller bara dom? Jag är helt oinsatt :Virro

wintersnowdrift
2008-05-10, 23:08
Hur är det med dom där cykelbyxorna egentligen, ska man ha nån sorts underkläder också? eller bara dom? Jag är helt oinsatt :Virro

Stilkodex säger inga underkläder. Minimerar förmodligen risken för skav också. Fast jag använder funktionsunderkläder och trivs bra med det :).

//Kristin

Miller
2008-05-14, 12:40
Någon utav er som har erfarenhet utav Pedalforce (http://www.pedalforce.com) raceramar i kolfiber?

Nitrometan
2008-05-14, 12:44
Jag antar att det är som med skottarna och kilten.

Fredrik S
2008-05-14, 13:06
Någon utav er som har erfarenhet utav Pedalforce (http://www.pedalforce.com) raceramar i kolfiber?

Gör en sökning på "pedalforce" i forumet på happymtb.org så har du en del att bita i. ;)

Miller
2008-05-14, 13:20
Gör en sökning på "pedalforce" i forumet på happymtb.org så har du en del att bita i. ;)

Smart! så långt tänkte jag inte :smash:

MasterChief
2008-05-16, 17:32
*screwy*

Sinnesjuka cykelbud i NY. Hela filmen är sjuk men kolla in vid 4.09...Hur han med kameran klarade det övergår mitt förstånd.

nR2ygFn-yR8

Svedberg
2008-05-16, 17:52
*screwy*

Sinnesjuka cykelbud i NY. Hela filmen är sjuk men kolla in vid 4.09...Hur han med kameran klarade det övergår mitt förstånd.

nR2ygFn-yR8

Fan va tufft, en del i mitten(4.09 antar jag att det var nu när du skrev det) där jag inte fattar hur kamerakillen klarar sig mellan några bilar. Älskar att cykla "sådär" själv, fast nu är det i en liten håla och inte lika hektisk trafik så inte riktigt på samma nivå.

machine gun
2008-05-16, 17:57
Fan va tufft, en del i mitten(4.09 antar jag att det var nu när du skrev det) där jag inte fattar hur kamerakillen klarar sig mellan några bilar. Älskar att cykla "sådär" själv, fast nu är det i en liten håla och inte lika hektisk trafik så inte riktigt på samma nivå.

Cykelbuden i NYC är verkligen helt galna. Man tror knappt på det ens när man ser det live, helt sjukt hur de kryssar mellan bilar och hugger tag i bussar och åker snålskjuts osv. Att flertalet har cyklar utan broms som saknar friläge gör det ju knappast mindre våghalsigt. Tyvärr är även dödligheten väldigt hög.

Svedberg
2008-05-16, 18:27
Ja funderade på det när hans pedaler rullade av sig själv i slutet när han hade fötterna uppe. Varför har man det? fördelar nackdelar? (newbie)

Olsson
2008-05-16, 18:35
Ja funderade på det när hans pedaler rullade av sig själv i slutet när han hade fötterna uppe. Varför har man det? fördelar nackdelar? (newbie)

För att det är tufft och en livsstil typ.

Fördelar vet jag inte om det är så många annars. Man får ett bättre rundtramp om jämnare gång sägs det. På nackdelarna kan man väl addera att det är livsfarligt, jobbigt att rulla, kräver bra benstyrka för att bromsa.

MasterChief
2008-05-16, 19:15

Så kallad "fixie". En grej för dårar, helt klart. Men som cyklist har de min beundran.

Svedberg
2008-05-16, 19:30
Så kallad "fixie". En grej för dårar, helt klart. Men som cyklist har de min beundran.

Jaha sedär tack för svaren.

Verkar få min "träningscykel" till veckan ska bli coolt. Har kommit in i cyklandet nu för i år, mjölksyran börjar kännas skön och har ungefär samma uthållighet som förra året.

machine gun
2008-05-16, 21:22
Så kallad "fixie". En grej för dårar, helt klart.

De har börjat dyka upp mer och mer i Sthlm nu också. Fast här är det inte cykelbud som cyklar på dem utan vanliga dårar som inte borde ha någonting i trafiken att göra.

Fredrik S
2008-05-16, 21:37

Som jag har fått det berättat för mig så var det cykelbuden i NYC som började köra fixed gear (cyklar utan frihjul) och tanken bakom detta val väl något i stil med:

Inga bromsar, växlar, frihjul = färre saker som kan gå sönder = mindre stilleståndstid = mer tid att vara ute och buda = mer pengar till *****

Eftersom NYC messengers befinner sig i toppen av näringspyramiden bland cykelnördar, så började såklart andra att ta efter och nu har trenden alltså nått Sverige, eller iaf de större städerna. Jag har under det senaste halvåret faktiskt försörjt mig på att köpa upp gamla 70- och 80-talsracers på blocket och byggt om till fixies som jag sedan sålt vidare till trendnervösa reklamare från Södermalm, till kraftiga överpriser. :em:

Noodles
2008-05-16, 21:38
För ett par år sedan visade SVT en intressant dokumentär om cykelbuden i NYC. De flesta av dem fick cyklisterna i den här tråden att framstå som medelsvensson. Det slitna uttrycket att det är en livsstil passar verkligen in där.

Olsson
2008-05-16, 23:48
För ett par år sedan visade SVT en intressant dokumentär om cykelbuden i NYC. De flesta av dem fick cyklisterna i den här tråden att framstå som medelsvensson. Det slitna uttrycket att det är en livsstil passar verkligen in där.

Här har du den

Del1 http://www.youtube.com/watch?v=lc0w8wtfnEg
Del2 http://www.youtube.com/watch?v=aLegHZPieg8
Del3 http://www.youtube.com/watch?v=tyIcHddA7dw
Del4 http://www.youtube.com/watch?v=L246DfOkezI
Del5 http://www.youtube.com/watch?v=uSgKEpcwliQ

skaparn
2008-05-17, 08:25
De har börjat dyka upp mer och mer i Sthlm nu också. Fast här är det inte cykelbud som cyklar på dem utan vanliga dårar som inte borde ha någonting i trafiken att göra.

Nja. Du har rätt så tillvida att dårar inte har något i trafiken att göra, men vilket sätt de väljer att bromsa har faktiskt inte lika stor betydelse som att de är dårar. Visserligen är det något mer komplicerat att få stopp på en fixie men skillnaden är inte större än att den är försumbar när man väger in vanligt trafikvett. Att den nya trenden sedan gett den gamla skolans vackra racer en renässans, och inte minst även bancyklingen, är något jag ser som väldigt positivt. Halva Södermalm snackar helt plötsligt velodrom bara för att de pendlar till jobbet på en trackram. Forumet fixedgear.se (http://www.fixedgear.se/forum/) har börjat leva ordentligt och där kan man få se allt från en välputsad och svindyr Campa-komponent till bilder från den japanska bancyklingsvarianten Keirin.

skaparn
2008-05-17, 08:36
Som jag har fått det berättat för mig så var det cykelbuden i NYC som började köra fixed gear (cyklar utan frihjul) och tanken bakom detta val väl något i stil med:

Inga bromsar, växlar, frihjul = färre saker som kan gå sönder = mindre stilleståndstid = mer tid att vara ute och buda = mer pengar till *****

Eftersom NYC messengers befinner sig i toppen av näringspyramiden bland cykelnördar, så började såklart andra att ta efter och nu har trenden alltså nått Sverige, eller iaf de större städerna. Jag har under det senaste halvåret faktiskt försörjt mig på att köpa upp gamla 70- och 80-talsracers på blocket och byggt om till fixies som jag sedan sålt vidare till trendnervösa reklamare från Södermalm, till kraftiga överpriser. :em:

Ha! En mycket bra affärsplan. Att många sedan är beredda att betala för allt som är av stål och ser ut som en racer gör att du har stora möjligheter till arbitragevinst.

Sedan tycker jag att man inte bör tillskriva några sjövilda streetthugs, utan vi bör hylla sporternas sport: bancyklingen. Det är så specialiserat, icke ändamålsenligt, snabbt - och så fruktansvärt vackert.

v6SK9eZ9-Lw

QcUue1OjLDg

meTomy4M8dw&NR=1

skaparn
2008-05-17, 08:39
Och när en sport är riktigt far out kan man ge sig den på att det finns japaner i den

Mx_5pQSWdRY

skaparn
2008-05-17, 08:44
Vad bra att det här ämnet kom upp. Nu har jag något att surfa på denna regniga morgon.

Och nu vill jag inte vara sådan, men man kan nästan alltid räkna med att det funnit en dopad tysk också... Lutz Hesslich mina damer och herrar:

NOwq4hyc_mg

machine gun
2008-05-17, 09:18
Nja. Du har rätt så tillvida att dårar inte har något i trafiken att göra, men vilket sätt de väljer att bromsa har faktiskt inte lika stor betydelse som att de är dårar.

Jag syftade mer på att det är dårar som cyklar som galningar som tenderar att skaffa fixies (iaf de jag halvt blivit överkörd av några ggr), inte att man nödvändigtvis är en dåre för att man har en fixie. Personligen skulle jag aldrig våga cykla i trafik med en sådan, men så är jag en fegis också. Alla som cyklar snyggt och snabbt (och med trafikvett!) ska ha en eloge, fixie eller inte.

skaparn
2008-05-17, 09:27
Jag syftade mer på att det är dårar som cyklar som galningar som tenderar att skaffa fixies (iaf de jag halvt blivit överkörd av några ggr), inte att man nödvändigtvis är en dåre för att man har en fixie. Personligen skulle jag aldrig våga cykla i trafik med en sådan, men så är jag en fegis också. Alla som cyklar snyggt och snabbt (och med trafikvett!) ska ha en eloge, fixie eller inte.

Då är vi överens, jag ville mest bara förtydliga i ett försök att försvara den vackra trenden.

Nitrometan
2008-05-17, 09:43
Och nu vill jag inte vara sådan, men man kan nästan alltid räkna med att det funnit en dopad tysk också... Lutz Hesslich mina damer och herrar:
Inte bara tysk, utan östtysk. M.a.o. en kommunistisk übermensch.

Grymt snygg cykel han hade! Vilken skönhetsupplevelse. *cupid*

Nitrometan
2008-05-17, 17:52
Förresten håller ni koll på Girot?

Det är ju ett stycke svensk cyklist med detta där iår! Il capitano i CSC.

15:e plats just nu: http://www.gazzetta.it/Speciali/Giroditalia/2008/classifiche/it/classifica.shtml?t=08&c=CLGEN

wintersnowdrift
2008-05-17, 17:59
*screwy*

Oh lord. De pratade på radio igår om att "normala" cyklister i Sverige orsakar olyckor och trafikelände, men man undrar ju över dödligheten bland dessa (företrädelsevis antagligen) grabbar. Iofs är de proffs inom sitt gebit och har förmodligen betydligt bättre koll än en annan när man transporterar sig i stadsmiljö.

//Kristin

MasterChief
2008-05-17, 19:02

15:e plats just nu: http://www.gazzetta.it/Speciali/Giroditalia/2008/classifiche/it/classifica.shtml?t=08&c=CLGEN

Jo, lite koll, men Girot har aldrig riktigt fått det att rusa. Vet inte riktigt varför. TdF har väl tagit allt fokus.

Men heja svenskarna.

MasterChief
2008-05-17, 19:05
Oh lord. De pratade på radio igår om att "normala" cyklister i Sverige orsakar olyckor och trafikelände, men man undrar ju över dödligheten bland dessa (företrädelsevis antagligen) grabbar. Iofs är de proffs inom sitt gebit och har förmodligen betydligt bättre koll än en annan när man transporterar sig i stadsmiljö.

//Kristin

Många av dessa "normala" cyklister lever ju i sin egen värld när de cyklar. Nu när jag börjat cykelpendla är det mer uppenbart än någonsin. Jag blir så trött på när de ligger mitt i cykelbanan och trampar runt på 15 rpm och 8 km/h. Ingen koll på omgivningen utan byter bana utan att reflektera över det faktum att verkligheten även finns bakom deras ryggar.

Pretender
2008-05-17, 21:30

Verkligen kul med en svensk så pass långt fram! Dagens etapp var annars helt ok! Kul när Vacchi pratade i flera minuter om hur illa det verkade vara ställt med Di Luca, när denne plötsligt drog på en riktig forcering mot slutet och drog förbi alla. Vinst blev det dock inte för italienaren :) Men håller med Masterchief - girot är inte lika lustigt som tdF. Ser dock fram emot bergstempot nästa helg (tror det var nästa helg).

Fick nyligen reda på att cc har >2 månaders leveranstid på battaglin med record... får bli en scott cr1 pro från bikebuster istället, duger åt mig ;)

skaparn
2008-05-17, 21:42
Verkligen kul med en svensk så pass långt fram! Dagens etapp var annars helt ok! Kul när Vacchi pratade i flera minuter om hur illa det verkade vara ställt med Di Luca, när denne plötsligt drog på en riktig forcering mot slutet och drog förbi alla. Vinst blev det dock inte för italienaren :) Men håller med Masterchief - girot är inte lika lustigt som tdF. Ser dock fram emot bergstempot nästa helg (tror det var nästa helg).

Fick nyligen reda på att cc har >2 månaders leveranstid på battaglin med record... får bli en scott cr1 pro från bikebuster istället, duger åt mig ;)

CR1:an är ju teh bOmB. Referens när det kom och håller fortfarande måttet. Däremot kanske den kan upplevas som lite väl styv och stötig beroende på vad du ska göra med den. Det är väl inte den ultimata långfärdscykeln, men perfekt för den starka attackcyklisten.

skaparn
2008-05-18, 10:57
Cykel är för övrigt en mesig sport. Det måste ha varit himmelriket för Michael Roddarn Anderson att börja cykla efter sin första idrottkarriär eftersom han nog upplevde mer smärta under ett pass än vad vi gör i hela vårt liv. Jag testade lite rodd efter ett drygt års uppehåll och trodde jag skulle avlida. Fy farao vad jobbigt, och tempopasset i eftermiddag blir en promenad i parken.

wintersnowdrift
2008-05-18, 15:39
Cykel är för övrigt en mesig sport. Det måste ha varit himmelriket för Michael Roddarn Anderson att börja cykla efter sin första idrottkarriär eftersom han nog upplevde mer smärta under ett pass än vad vi gör i hela vårt liv. Jag testade lite rodd efter ett drygt års uppehåll och trodde jag skulle avlida. Fy farao vad jobbigt, och tempopasset i eftermiddag blir en promenad i parken.

Fast jag kan inte tänka mig att roddare fryser lika mycket om fötterna som cyklister gör, i alla fall när det som idag är 6 grader ute och en jäkla snålblåst.

(T.o.m. jag kände mig för en gångs skull lite hardcore under ovan nämnda förhållanden, please don't take it away from me.)

//Kristin

kalle_banan
2008-05-19, 16:42
Jag var ute en sväng nyss på mina nya hardcore ultralätta psykel: http://img368.imageshack.us/my.php?image=suc50001hg5.jpg

När jag var klar tog jag en sväng in i byn och tog en välförtjänt bulle och sockerdricka, på vägen hem tänkte jag promenera, men jag fick ont i knäna? Är det något jag bör vara orolig över eller är vanligt som ovan cyklare?

Nitrometan
2008-05-19, 16:52
Fast jag kan inte tänka mig att roddare fryser lika mycket om fötterna som cyklister gör, i alla fall när det som idag är 6 grader ute och en jäkla snålblåst.
Vad sägs om att rodda i 4-gradigt vatten då? Både rumpan och fötterna är nära det kalla vattnet utan nån särskild isolering.

forslund
2008-05-19, 18:54
Någon som sett filmen Virtuous?

Sitter och kollar på den nu. Otroligt vågade killar, grymt fin natur de får cykla i. Gah, önskar att man vore rik så man kunde göra sånt här om dagarna. :D

skaparn
2008-05-19, 20:25
Idag handlade jag en cykel å min brors vägnar. Det är nästan alltid kul att köpa cyklar, så det gör jag gärna. i synnerhet när det är en Epic.

http://img129.imageshack.us/img129/9132/ses1ad5.jpg

MasterChief
2008-05-19, 21:07
Så var det det här med grönsticket från helvetet. Kombinerat med inverterad lunarstormvinkel och avkapat fronthjul så har du en riktigt usel bild.

Nåväl, det är en Epic åtminstone. Jag ösnkar jag fick åka och köpa fina cyklar till min släkt.

Jax
2008-05-19, 21:11
Så var det det här med grönsticket från helvetet. Kombinerat med inverterad lunarstormvinkel och avkapat fronthjul så har du en riktigt usel bild.
Och de utbrända högdagrarna.

MasterChief
2008-05-19, 21:15
Jag var ute en sväng nyss på mina nya hardcore ultralätta psykel: http://img368.imageshack.us/my.php?image=suc50001hg5.jpg

När jag var klar tog jag en sväng in i byn och tog en välförtjänt bulle och sockerdricka, på vägen hem tänkte jag promenera, men jag fick ont i knäna? Är det något jag bör vara orolig över eller är vanligt som ovan cyklare?

Det är vanligt för den ovane cyklisten som helt plötsligt kör ett hårt och långt pass. Den vanligaste orsaken är att senan från det långa senstråket (Tractus Iliotibialis) på benets utsida gnider fram och tillbaka över en liten knöl som du känner på knäets utsida (laterala epikondylen). Det skapar irritation och värk. Det är samma orsak som ligger bakom klasiskt löparknä. Jag brukar känna av det varje gång jag kör igång efter ett längre uppehåll men det är helt borta efter ett par gånger. Skulle du känna av värk på utsidan kan det hjälpa att köra lite streching för senstråket. Tokkör inte om det inte ger med sig. Det är lätt att dra på sig inflammation i senfästet (tendinit).

Cool cykel för övrigt.

MasterChief
2008-05-19, 21:17

Ja, det är knappt så man ser att det står Epic.

Vad ska vi göra åt saken? Han verkar immun mot vårt gnäll.

skaparn
2008-05-20, 07:42
Don't hate me 'cause I'm beautiful!

JJ
2008-05-20, 07:50
Nikon D40, under 3 papp på Elgiganten. Fira din nya anställning nu.

MasterChief
2008-05-20, 08:23

Problemet är att skaparn alltid går runt i Assos och kameran måste kunna glida ner i fickan på tröjan. Jag rekommenderar valfri Canon Ixus.

Men annars är det sjukt billigt för den kameran. Årets kap.

JJ
2008-05-20, 09:03
Problemet är att skaparn alltid går runt i Assos och kameran måste kunna glida ner i fickan på tröjan. Jag rekommenderar valfri Canon Ixus.

Men annars är det sjukt billigt för den kameran. Årets kap.

En STOR sadelväska i skinn.

Frisk
2008-05-20, 09:09
Kanske en dum på denna tråden men ändå:
Vad är skillnaden mellan cyklarna som används i landvägslopp mot triathlon samt cykelcross?
Skulle de inte bara gå att byta däck och/eller styre så passar cykeln till allt?
vilken av de nämda är mest flexibel till olika uppgifter?

MasterChief
2008-05-20, 09:52
Vad är skillnaden mellan cyklarna som används i landvägslopp mot triathlon samt cykelcross?
Skulle de inte bara gå att byta däck och/eller styre så passar cykeln till allt?

Thriathloncykel är likvärdig med en tempocykel för en cyklist. Eftersom triathleter alltid cyklar själva är det viktigt att hålla luftmotståndet nere. Det går att sätta en tempobåge på en vanlig landsvägscykel men den är inte optimerad aerodynamiskt. För oss vanliga byfånar som ändå har sadelväska är det kanske inte så stor skillnad men för eliten pratar vi om minuter.

Cross har grövre hjul och är anpassad till en hårdare körstil. Jag skulle inte vilja dra på kraftigare däck på en dyr lät carboncykel och köra ut i skogen.

Fredrik S
2008-05-20, 11:45

Det finns några skillnader i regelverket mellan en triathloncykel och en tempocykel.

I triathlon på lång distans har han man:
Inget kvar på traditionell dubbeltriangelram.
Inget krav på samma hjulstorlek fram/bak.
Tillåtet med fåekerhjul.
Framkanten på sadeln 5cm framför vevpartiet istället för 5cm bakom.
Säkert något mer som jag har glömt.

I cykelcross gäller:
Max 32 mm breda däck
Max 500mm brett styre
Endast fälgbromsar
Inga barends
I övrigt samma regler som landsväg.

På en modern landsvägsracer får inte cykelcrosshjul plats, dessutom finns inga fästen på ram/gaffel för cantileverbromsar. Om man vill cynna köra cykelcross, landsväg och triathlon på samma cykel, så är det nog en cross med en extra uppsättning hjul med landsvägsdäck, samt en clip-on tempobåge som gäller. Där har du en cykel som iaf i teorin funkar till allt.

wintersnowdrift
2008-05-20, 12:48

Nåväl, det är en Epic åtminstone. Jag ösnkar jag fick åka och köpa fina cyklar till min släkt.

Jag misstar ibland den här tråden för att vara den officiella kameratråden istället för den officiella cykeltråden. Konstigt nog.

//Kristin

MasterChief
2008-05-20, 12:49
Jag misstar ibland den här tråden för att vara den officiella kameratråden istället för den officiella cykeltråden. Konstigt nog.

//Kristin

Vi är perfektionister.

Men just det, du är ju den där cykelbruden i linne. *pft*

wintersnowdrift
2008-05-20, 13:13
Vi är perfektionister.

Men just det, du är ju den där cykelbruden i linne. *pft*

Precis.

http://www.istockphoto.com/file_thumbview_approve/495181/2/istockphoto_495181_talk_to_the_hand.jpg

*kissass*

//Kristin

MasterChief
2008-05-20, 13:19
Precis.

*kissass*

//Kristin

:D

Rumppussar behövs. Jag sitter och försöker få energi till benen till cyklingen hem från jobbet idag. Det ser mörkare och mörkare ut på himlen och regnet är inte långt borta. Körde lite väl hårt i morse och benen darrar fortfarande.
Nåja, det kommer bli extra gott med lite glass ikväll.

MasterChief
2008-05-20, 14:14
Jaha, och där kom spöregnet. 30 minuter innan avfärd. Ibland önskar man att man var ghey och tränade på gym.

skaparn
2008-05-20, 14:19
Jaha, och där kom spöregnet. 30 minuter innan avfärd. Ibland önskar man att man var ghey och tränade på gym.

Och inte är det varmt heller. Idag lovade jag en fransyska att ögonblicket då mer än 10% av frankrikes befolkning talar svenska så flyttar jag till Marseille eller liknande.

"Oh yeah, start building your house right away" blev svaret. Jag tyckte mig skönja sarkasm.

wintersnowdrift
2008-05-20, 16:54

Det har regnat här i Uppsala också, kan jag meddela från säker källa. Jag har bidat min tid hela eftermiddagen - lallat runt, fikat, slöpluggat och dito surfat - för att vid halv fyra sticka ut på dagens cykeltur, ett tänkt intervallpass. Jag lyckades tajma in de "lokala skurar" som SMHI utlovat perfekt. Vid myscykling får vädret gärna vara fint (det ligger liksom i mysandets natur), men ska man försöka köra hyfsat hårda intervaller kan förhållandena gärna vara lite grisiga med väta och motvind för att spä på hardcorekänslan (dessutom är det lättare att få upp pulsen då för en klenis som mig, host). Det här kanske var lite överdrivet dock - på min tredje intervall (av sex stycken planerade) öppnade sig himlen, åtföljt av åska och blixtar. Jag har nog inte varit så blöt sedan Vansbrosimmet i somras, om ens då. Efter den skuren kunde det knappast bli så mycket värre tänkte jag så jag fullföljde de återstående tre intervallerna också.

Om mina fingrar och tår tinar innan Siljan runt den 7:e juni är jag nöjd. Hur blev din hemresa, MC?

//Kristin

MasterChief
2008-05-20, 17:45
Det har regnat här i Uppsala också, kan jag meddela från säker källa. Jag har bidat min tid hela eftermiddagen - lallat runt, fikat, slöpluggat och dito surfat - för att vid halv fyra sticka ut på dagens cykeltur, ett tänkt intervallpass. Jag lyckades tajma in de "lokala skurar" som SMHI utlovat perfekt. Vid myscykling får vädret gärna vara fint (det ligger liksom i mysandets natur), men ska man försöka köra hyfsat hårda intervaller kan förhållandena gärna vara lite grisiga med väta och motvind för att spä på hardcorekänslan (dessutom är det lättare att få upp pulsen då för en klenis som mig, host). Det här kanske var lite överdrivet dock - på min tredje intervall (av sex stycken planerade) öppnade sig himlen, åtföljt av åska och blixtar. Jag har nog inte varit så blöt sedan Vansbrosimmet i somras, om ens då. Efter den skuren kunde det knappast bli så mycket värre tänkte jag så jag fullföljde de återstående tre intervallerna också.

Om mina fingrar och tår tinar innan Siljan runt den 7:e juni är jag nöjd. Hur blev din hemresa, MC?

//Kristin

Jag instämmer. När man väl är ute och det ösregnar känner man sig rätt cool. Det enda som är riktigt surt är rengöringen efteråt. När jag bli ännu rikare ska jag ha en cykelrengörare anställd på heltid.

Jag tycker du har blivit så jäkla seriös med cyklingen sista året. Du kommer bli riktigt stark!

Nu blev min hemresa en riktig räkmacka. Regnet slutade mirakulöst 5 minuter innan sedan började solen skina. Som majonnäs var det bra medvind så snittet blev riktigt högt.

wintersnowdrift
2008-05-20, 18:56
Jag instämmer. När man väl är ute och det ösregnar känner man sig rätt cool. Det enda som är riktigt surt är rengöringen efteråt. När jag bli ännu rikare ska jag ha en cykelrengörare anställd på heltid.

Jag tycker du har blivit så jäkla seriös med cyklingen sista året. Du kommer bli riktigt stark!

Nu blev min hemresa en riktig räkmacka. Regnet slutade mirakulöst 5 minuter innan sedan började solen skina. Som majonnäs var det bra medvind så snittet blev riktigt högt.

:em:
Jag umgås kanske med fel/rätt människor, för jag känner mig inte ett dugg seriös i jämförelse. Men det är kul att cykla! :) Bara kroppen håller så ska jag göra vad jag kan för att bli en riktig cyklist så småningom (edit: allt utom cykelbrännan).

Medvind är Guds gåva till cyklisterna.

//Kristin

Svedberg
2008-05-22, 22:37
Får min nya cykel(billigaste cykeln i tråden) imorrn, och självklart sitter man halvsjuk nu.....

Upptäckte att det var " Dubbelsidig, standard/spd" pedaler, så jag blev lite nyfiken på om man ska skaffa skor för det, nått att tänka på? Är det värt det för lite motionsrundor?

Några bra cykeltillbehörssidor att rekomendera eller med annat läsvärt för nybörjare?

Svedberg
2008-05-23, 10:59
Jag var av uppfattningen att hydrauliska skivbromsar verkligen ska låsa däcket oavsett. jag kan skjuta cykeln när jag står brevid och få bakhjulet att rulla om jag håller bromsen max, frambromsen tar inte spec bra när man cyklar heller.
Det låter ju självklart lite orealistiskt att den ska låsa framhjulet när jag har lite fart på mina 115kg.
Vad gäller? Hur bra ska dom vara egentligen?

forslund
2008-05-23, 11:14
Upptäckte att det var " Dubbelsidig, standard/spd" pedaler, så jag blev lite nyfiken på om man ska skaffa skor för det, nått att tänka på? Är det värt det för lite motionsrundor?

Ja, SPD-dojor är verkligen att rekommendera, speciellt när du redan har pedalerna för det. Utan SPD-skor kommer det vara otroligt obevkämt att cykla.

grondahl
2008-05-23, 11:33
Det ska inte vara några problem med att låsa hjulen med hydraliska skivbromsar (om man nu vill dvs). Men beläggen kan också behöva lite inkörning för att börja ta ordentligt så ut och trampa och pumpa bromsarna till att börja med.

Jag var av uppfattningen att hydrauliska skivbromsar verkligen ska låsa däcket oavsett. jag kan skjuta cykeln när jag står brevid och få bakhjulet att rulla om jag håller bromsen max, frambromsen tar inte spec bra när man cyklar heller.
Det låter ju självklart lite orealistiskt att den ska låsa framhjulet när jag har lite fart på mina 115kg.
Vad gäller? Hur bra ska dom vara egentligen?

skaparn
2008-05-23, 11:37

Kul att du köpt en cykel, men jag måste få vara en paragrafryttare och säga, trots att det inte är min tråd, att i denna tråd så är det strängeligen förbjudet att säga "däck" när man menar "hjul".

Fredrik S
2008-05-23, 12:21
Bula i brallan!

NOS Trackram av märket Diamant. (Från DDR tiden, ordet "Karl Marx" nämns två gånger på dekaler/headbadge) *drool*

http://cgi.ebay.de/Diamant-Bahnrad-Bahnrahmen-neu-singlespeed-fixie_W0QQitemZ140234148507QQihZ004QQcategoryZ3250 9QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

MasterChief
2008-05-23, 12:22
Kul att du köpt en cykel, men jag måste få vara en paragrafryttare och säga, trots att det inte är min tråd, att i denna tråd så är det strängeligen förbjudet att säga "däck" när man menar "hjul".

Det är ok. Jag kanske ska ge dig moddrättigheter i denna tråd.

En varning till Svedberg. Inga ursäkter nu. Var bara tyst och skäms.

Svedberg
2008-05-23, 12:45

Vad är egentligen den korrekta benämningen på däck+fälg? Hjul alltså? :em:

Och borde jag kunna förvänta mig en frivolt om jag trycker frambromsen max?
Låter lite väl mycket från bakväxeln också, kedjan ser ut att ligga på mot steget ovanför och hakar i ibland.
Kassetten sitter inte centrerad heller(skillnad på frikrans och kassett föresten?)
Skevt bakhjul efter ca 10 minuters cyklande, det värsta jag gjorde var att cykla av en trottoarkant......
Och vad är anledningen till att min framväxel har ca 6 lägen när det borde vara 2.

Jag kanske bara har en övertro på uttrustningen men men, tacksam för svar(och rättelser) :)

Fredrik S
2008-05-23, 13:02
Vad är egentligen den korrekta benämningen på däck+fälg? Hjul alltså? :em:

Och borde jag kunna förvänta mig en frivolt om jag trycker frambromsen max?
Låter lite väl mycket från bakväxeln också, kedjan ser ut att ligga på mot steget ovanför och hakar i ibland.
Kassetten sitter inte centrerad heller(skillnad på frikrans och kassett föresten?)
Skevt bakhjul efter ca 10 minuters cyklande, det värsta jag gjorde var att cykla av en trottoarkant......
Och vad är anledningen till att min framväxel har ca 6 lägen när det borde vara 2.

Jag kanske bara har en övertro på uttrustningen men men, tacksam för svar(och rättelser) :)

Var är det för cykel du har köpt egentligen?

Nav+ekrar+fälg=hjul
Nav+ekrar+fälg+däck+slang=hjul

Ja, det skall gå att få till en volt över styret med alla sorters bromsar förutom dåligt justerade cantileverbromsar, samt bromsarna på veteranracercyklar. (Typ centrumdragna Mafac etc. men det är en annan diskussion. Med hydrauliska skivbromsar skall det helt klart gå att få sig en flygtur.

Ang rasslet: Sätt dig bakom cykeln och justera på justerskruven där wiren går in i bakväxeln tills övre rulltrissan ligger spikrakt nedanför det drev i kassetten som kedjan ligger på. Då kommer det sluta rassla.

På vilket sätt är kassetten inte centrerad?

När kassetten och frihjulsmekanismen är hopbyggda till en enhet som gängas på navet, så kallas det frikrans. Sitter på äldre cyklar, moderna cyklar har kassett.

Nej, bakhjulet skall inte bli skevt av att du hoppar NERFÖR en trottoarkant, uppför däremot. (Såvida inte din cykel är en racer med hjul som det finns viktrestriktioner på)

Framväxeln är steglös så att kedjan inte skall ligga emot och skrapa när du kör på växelkombinationer som ger sned kedjelinje.

Svedberg
2008-05-23, 13:52
Tack för ett bra svar :)
Det är en http://www.crescent.se/cyklar/sport/1380
Kassetten är centrerad, jag som är dum bara.
Lämnade igen den nu för jag tycker inte att jag ska behöva skruva och justera en ny cykel. Får se när jag får igen den.
Lyckades få kedjan att hoppa av när jag växlade ner främre växeln också.

Fredrik S
2008-05-23, 14:02
Tack för ett bra svar :)
Det är en http://www.crescent.se/cyklar/sport/1380
Kassetten är centrerad, jag som är dum bara.
Lämnade igen den nu för jag tycker inte att jag ska behöva skruva och justera en ny cykel. Får se när jag får igen den.
Lyckades få kedjan att hoppa av när jag växlade ner främre växeln också.

Om kedjan koppar när du växlar fram, så är ju troligen även framväxeln dåligt justerad. Förmodligen har cykelaffären där du köpte cykeln låtit en prao montera ihop din cykel. *kissass*

Svedberg
2008-05-23, 14:14
Om kedjan koppar när du växlar fram, så är ju troligen även framväxeln dåligt justerad. Förmodligen har cykelaffären där du köpte cykeln låtit en prao montera ihop din cykel. *kissass*

Mjo den är nog det, blev brydd över att den verkar vara steglös när jag växlar upp, men neråt har den flera steg.
Chefen sa att det var nån annan som monterat den och inte han, och nu skulle han kolla över den.

Tack igen för svar :)

skaparn
2008-05-23, 15:32
Bula i brallan!

NOS Trackram av märket Diamant. (Från DDR tiden, ordet "Karl Marx" nämns två gånger på dekaler/headbadge) *drool*

http://cgi.ebay.de/Diamant-Bahnrad-Bahnrahmen-neu-singlespeed-fixie_W0QQitemZ140234148507QQihZ004QQcategoryZ3250 9QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Jisses vilket bra skick den var i.

Jag har själv fåt tag i en gammal Eddy Mercx som jag ämnar visa bilder på någon gång. Funderar på att ställa ut den i medsol och vinkla mobilkameran lite snett för en serie bilder att skicka till MasterChief för postertryck.

Pretender
2008-05-23, 18:38
Skönheten är skickad! Hatar att vänta på paket *gah!*

http://www.elmycycles.co.uk/pics/Scottcr1pro08.JPG

Funderar på att komplettera med ett par lättviktshjul och sätta de medföljande hjulen på crossen - passar de? Är väl olika stora kassetter på racer och cross... så det kanske inte går. Förmodligen en dum fråga, men vill gärna veta innan jag lägger beställningen :) Funderar lite på fulcrum racing 1 antingen till crossen eller racern... verkar prisvärda och hållbara.

/p

wintersnowdrift
2008-05-23, 23:05
Idag har jag genomfört ett empiriskt test av Lances devis: "It's not about the bike". Jag är hos föräldrarna utan min egen cykel den här gången, och tvangs därför låna min mammas Trek 1000 med Sora-komponenter och spd-pedaler (!) under dagens tur. Som grädde på moset fick jag låna ett lite för stort och fladdrigt cykellinne (skaparn hade skytt mig som pesten).

Det var dock lite intressant att känna skillnaden mellan en låg- och en högbudgetcykel. För det första kan jag ju nämna sittställningen: Trek 1000 känns som att sitta på en upprätt mormorscykel i jämförelse med Isaacen. Helhetsupplevelsen är verkligen att allting är betydligt mycket tyngre (och cykeln väger ju x antal [tusen?] gram mer) men kanske ffa grövre; växlar, bromsar, vevarmar etc känns som tröga stockar på Treken och finlemmade, kvicka stålsträngar på Isaacen.

Fast en sak har Lance rätt i: känslan i benen är oberoende av vilken cykel man sitter på. Jag känner mig helt enkelt cykelmässigt starkare än någonsin, även om jag sitter på en traktor :).

//Kristin

joriice
2008-05-23, 23:34
Jag funderar på att köpa en ny cykel, den gamla skrotcykeln jag hittade i diket vill inte fungera. :P

Jag kommer cykla "några mil" i veckan, alltså använda den både som träningsredskap men även som fordon att ta mig till och från olika ställen, så en hybrid-cykel borde vara något för mig.

Jag cyklar mest på asfalt men det händer även att jag cyklar på grusvägar/sling-spår, så någon racercykel klarar inte av det i längden.

Tror någon jag är rätt ute?

skaparn
2008-05-24, 07:39
Skönheten är skickad! Hatar att vänta på paket *gah!*

http://www.elmycycles.co.uk/pics/Scottcr1pro08.JPG

Funderar på att komplettera med ett par lättviktshjul och sätta de medföljande hjulen på crossen - passar de? Är väl olika stora kassetter på racer och cross... så det kanske inte går. Förmodligen en dum fråga, men vill gärna veta innan jag lägger beställningen :) Funderar lite på fulcrum racing 1 antingen till crossen eller racern... verkar prisvärda och hållbara.

/p

Det är ingen skillnad på kassetterna. Man kö på samma modeller till crossen som till LVG. Möjligtvis kan en skillnad vara att det inte är så vanligt med titandrev i crossbranschen eftersom det skulle nötas ner under uppvärmningen. Har du Shimano är en Ultegrakassett (som är helt i stål och nickelpläterad) ett mycket prisvärt alternativ.

Vad gäller hjulen så har jag aldrig kört på Racing 1 själv men har en god vän som är mycket nöjd med dessa. Perfekta allroundhjul som är tillräckligt robusta för att ha på crossen om det skulle behövas.

skaparn
2008-05-24, 07:43
Jag funderar på att köpa en ny cykel, den gamla skrotcykeln jag hittade i diket vill inte fungera. :P

Jag kommer cykla "några mil" i veckan, alltså använda den både som träningsredskap men även som fordon att ta mig till och från olika ställen, så en hybrid-cykel borde vara något för mig.

Jag cyklar mest på asfalt men det händer även att jag cyklar på grusvägar/sling-spår, så någon racercykel klarar inte av det i längden.

Tror någon jag är rätt ute?

Cyclocross är det nya MTB.

Jag ber om ursäkt för den extremt dålig bildlänken men jag skyller på Bikebuster

http://www.bikebuster.com/details/120188.html
http://images3.bikebuster.dk/imageuploads/120188/product_F26AE8FB-C896-4381-7CBCB2B70D3B01D9.jpg

skaparn
2008-05-24, 07:45
Letade fram en bättre bild. Fyyyy fasen vad läcker, speciellt med Campa. Sedan jag bytte så fixar jag knappt se på Ekoxen.

edit: det ska tilläggas att den här kostar nog inte sub-10K som den första jag länkade till

http://www.epic-cycles.co.uk/images/Wilier%20Escape%20Big.jpg

skaparn
2008-05-24, 07:49
Idag har jag genomfört ett empiriskt test av Lances devis: "It's not about the bike". Jag är hos föräldrarna utan min egen cykel den här gången, och tvangs därför låna min mammas Trek 1000 med Sora-komponenter och spd-pedaler (!) under dagens tur. Som grädde på moset fick jag låna ett lite för stort och fladdrigt cykellinne (skaparn hade skytt mig som pesten).

Det var dock lite intressant att känna skillnaden mellan en låg- och en högbudgetcykel. För det första kan jag ju nämna sittställningen: Trek 1000 känns som att sitta på en upprätt mormorscykel i jämförelse med Isaacen. Helhetsupplevelsen är verkligen att allting är betydligt mycket tyngre (och cykeln väger ju x antal [tusen?] gram mer) men kanske ffa grövre; växlar, bromsar, vevarmar etc känns som tröga stockar på Treken och finlemmade, kvicka stålsträngar på Isaacen.

Fast en sak har Lance rätt i: känslan i benen är oberoende av vilken cykel man sitter på. Jag känner mig helt enkelt cykelmässigt starkare än någonsin, även om jag sitter på en traktor :).

//Kristin

Tyngre cykel känns om än det bara skiljer 500 gram. Det är intressant vilken ärtprinsessa man är på en cykel där varje gram och framför allt varje millimeter känns. Prova sätta dig på ett par 175-vevar efter att ha kört 172,5. De extra 2,5 millimeter känns som vore det flera alnar.

skaparn
2008-05-24, 09:55
Argh! Stilpolisen verkar ha missat David Millar. Och jag har inte sett det här förr än nu. Teh strumpor?

http://www.grahamwatson.com/gw/imagedocs.nsf/images/08giroSt5/$file/10.jpg

Pretender
2008-05-24, 10:21
Argh! Stilpolisen verkar ha missat David Millar. Och jag har inte sett det här förr än nu. Teh strumpor?

Tyckte riktigt synd om honom den dagen (inte pga. strumporna). Surt när man förmodligen är starkast i fältet och går mot en trolig seger när kedjan går av.
Hans dagbok under girot är riktigt intressant läsning: http://www.slipstreamsports.com/2008/05/17/my-stage-5-breakaway-broken-chain-and-all/

Grym bergsetapp idag! Planerar att se hela om jag hinner, synd man inte kan höra Vacchi, utan måste lyssna på norrmännen som drar in Thor Hushovd i varje diskussion :D Hoppas på att Contador plockar det idag.

http://www.steephill.tv/2008/giro-d-italia/14-markedup-profile.jpg

Skaparn: tack för hjälpen, förresten.

/H

Laan
2008-05-24, 11:01
ekerbrott på pendalarcykeln.. har lyckats mäta upp den till 285mm inklusive cirka 2mm av gängan.. hur lång är gängan "innan den gått av" ?

ekrarna finns i längderna 286, 288, 290, 292.. just nu funderar jag på att beställa 290.. bra eller dummt?

Fredrik S
2008-05-24, 11:58
Om du ändå skall byta ekern själv, så kan du väl släppa ur luften, klämmma ihop däck/slang, lyfta på fälgbandet och plocka ut stumpen så att du kan mäta ordentligt. Är det några speciella ekrar du har eftersom du skall beställa?

skaparn
2008-05-24, 12:33
Ytterst cykelrelaterad konsumtion idag

http://www.veet.se/images/waxes_warmwax.jpg

Fredrik S
2008-05-24, 13:44
All konsumtion är bra konsumtion. Själv skall jag bjuda på inte mindre än 4 ramar på ebay.de imorgon.

Laan
2008-05-24, 14:11
Om du ändå skall byta ekern själv, så kan du väl släppa ur luften, klämmma ihop däck/slang, lyfta på fälgbandet och plocka ut stumpen så att du kan mäta ordentligt. Är det några speciella ekrar du har eftersom du skall beställa?

Nepp, är inga speciella, men har bara reservekrar till mina träningscyklar hemma. Jag gillar dessutom inte att handla av de lokala skojjarna, och man kan ju alltid köpa ngt mer kul från cyclecomponents.com samtidigt :)

Att jag inte orkar ta ut å mäta beror på att jag inte tänkte göra ngt åt det innan jag har en ny eker.

slutsats: jag är för lat för att meka i onödan..

Har däremot kommit fram till att de bara kostar 4kr styck, så ska beställa några olika längder!

PS. Finns det någon vettig cykelhandlare i Jönköping? Har inte hittat någon än..

Fredrik S
2008-05-24, 14:33
PS. Finns det någon vettig cykelhandlare i Jönköping? Har inte hittat någon än..

Jag gillar Östercykel och Haralds Cykel väldigt mycket, samt att jag tycker att en av mekanikerna på Sportex är kunnig och hjälpsam.

Men det där med bra/dålig cykelhandlare verkar ha väldigt mycket med personkemi att göra. Arne på Östercykel t.ex. kan ju vara lite stressad ibland, eftersom han i stort sett alltid är själv i butiken. Jag har inga problem med det, medan någon annan kanske absolut inte accepterar sådant.

Vad jag vill ha sagt är att alla har vi ju olika bedömningskriterier, jag skiter t.ex. fullständigt i att en ny fulldämpad XC-racer som står hos min LBS går att hitta 249kr billigare hos någon liten halvskum nätbutik i Tyskland med 5 månaders leveranstid, utan det jag uppskattar är när cykelhandlaren omedelbart släpper allt han har för händerna för att leta fram en gammal italienskgängad vevlagerskål till någon gammal skrothög jag håller på att renovera. För någon annan kan det ju vara precis tvärt om. Du får prova dig fram, helt enkelt.

Laan
2008-05-24, 15:28
Vad jag vill ha sagt är att alla har vi ju olika bedömningskriterier, jag skiter t.ex. fullständigt i att en ny fulldämpad XC-racer som står hos min LBS går att hitta 249kr billigare hos någon liten halvskum nätbutik i Tyskland med 5 månaders leveranstid, utan det jag uppskattar är när cykelhandlaren omedelbart släpper allt han har för händerna för att leta fram en gammal italienskgängad vevlagerskål till någon gammal skrothög jag håller på att renovera. För någon annan kan det ju vara precis tvärt om. Du får prova dig fram, helt enkelt.

Har missat båda dessa, men det beror väl på det udda läget.. gillar föresten haralds hemsida!

http://www.lazerbusiness.com/haralds-cykel/

Den sneare delen av dina kriterier låter verkligen som en handlare i min stil!

Annars trogen kund av www.jbcykel.se sen mååånga år, men det är lite för långt.. Men ska jag köpa något större så åker jag gärna dit.

Frisk
2008-05-24, 19:45
Om man har ca 1.5 kilometer grusväg till närmaste asfaltväg kan man ändå cykla på en race/triathlon cykel eller är däcken lika sköra mot grus med punktering som följd eller har det blivit bättre?
Hjul och ramar borde inte ha några problem efersom man ser att tävlingscyklister åker på gatsten ibland.
Något annat olämpligt med att åka grus mer än smuts?

Olsson
2008-05-24, 23:42
Om man har ca 1.5 kilometer grusväg till närmaste asfaltväg kan man ändå cykla på en race/triathlon cykel eller är däcken lika sköra mot grus med punktering som följd eller har det blivit bättre?
Hjul och ramar borde inte ha några problem efersom man ser att tävlingscyklister åker på gatsten ibland.
Något annat olämpligt med att åka grus mer än smuts?

Ingen fara om man har nyare bra däck med punkteringsskydd.. typ michelin pro 2 race, schwalbe ultermo, continental GP 4000 S

skaparn
2008-05-25, 07:50
Ingen fara om man har följebil

Precis

skaparn
2008-05-25, 10:04
Dagens konsumtionstips till alla som ämnar att skruva lite på sin cykel är en vettig uppsättning insexnycklar. Jag har nämligen själv haft ett set som var lite sådär och risken finns att en aningen för liten insex förstör skruven eller böjs. Det vill man inte.

Därför beställde jag detta från Park Tools nu när jag på morgonen full av träningsabstinens satt och nätkonsumerade.

http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=7&item=HXS%2D1

http://www.parktool.com/images/products/productimages/det_HXS-1_001_200752_20159.jpg

Erik__
2008-05-25, 10:16
Bara jag som har en riktig cykel! alla som gjort lumpen vet ju hur gudomlig den är.
(lånad bild)
http://www.hasselbol.se/pics/produkter/20061112192655.jpg

Laan
2008-05-25, 10:18
Dagens konsumtionstips till alla som ämnar att skruva lite på sin cykel är en vettig uppsättning insexnycklar. Jag har nämligen själv haft ett set som var lite sådär och risken finns att en aningen för liten insex förstör skruven eller böjs. Det vill man inte.

Därför beställde jag detta från Park Tools nu när jag på morgonen full av träningsabstinens satt och nätkonsumerade.

http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=7&item=HXS%2D1

http://www.parktool.com/images/products/productimages/det_HXS-1_001_200752_20159.jpg

Hoppas att du redan har den viktigaste varianten då.. absolut optimal

http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=7&item=AWS%2D1

Tyvärr är deras hemsida seeegare än sirap.. blä

Pretender
2008-05-25, 11:25
Gårdagens etapp blev inte riktigt vad jag hade hoppats på, men var underhållande iaf. Sella är en hyfsad bergsget. Idag hoppas jag på mer attacker av favoriterna... kan Contador resa sig lite ur sadeln kanske? :) Om gårdagens klättringar var grymma så vet jag inte vad man ska kalla dagens:

http://www.steephill.tv/2008/giro-d-italia/15-profile-marked-up.jpg

http://www.steephill.tv/giro-d-italia/giro-banner-image.jpg

Imorgon är det dessutom bergstempo *popcorn*

/P

skaparn
2008-05-25, 11:27
Hoppas att du redan har den viktigaste varianten då.. absolut optimal

http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=7&item=AWS%2D1

Tyvärr är deras hemsida seeegare än sirap.. blä

Hmm, jag kanske måste skämmas lite och erkänna att det har jag inte, eller ens provat. Jag är som jag sagt inte så hemma i cykelverkstaden. Den verkar rätt optimal och har ju de vanligaste dimensionerna.

Jag borde ha beställt den också. Jag lyckade iofs glömma beställa en ny fotpump, så det blir säkert en till order snart(tm).

skaparn
2008-05-25, 11:29
Gårdagens etapp blev inte riktigt vad jag hade hoppats på, men var underhållande iaf. Sella är en hyfsad bergsget. Idag hoppas jag på mer attacker av favoriterna... kan Contador resa sig lite ur sadeln kanske? :) Om gårdagens klättringar var grymma så vet jag inte vad man ska kalla dagens:

[.IMG]http://www.steephill.tv/2008/giro-d-italia/15-profile-marked-up.jpg[/IMG]

[.IMG]http://www.steephill.tv/giro-d-italia/giro-banner-image.jpg[/IMG]

Imorgon är det dessutom bergstempo *popcorn*

/P

Vissa dagar önskar jag att jag hade en TV med adekvat kanal. Rai.it är visserligen ett alternativ, men min italienska är ... rostig.

Fast alla andra dagar utom de stora cykeltävlingarna är jag glad.

Pretender
2008-05-25, 11:34
Vissa dagar önskar jag att jag hade en TV med adekvat kanal. Rai.it är visserligen ett alternativ, men min italienska är ... rostig.

Fast alla andra dagar utom de stora cykeltävlingarna är jag glad.

NRK sänder via nätet, kvaliteten verkar helt ok...

http://www1.myp2p.eu/broadcast.php?matchid=12667&part=sports

mms://mms-icanal-live.online.no/nrk_tv_webvid03_h

skaparn
2008-05-25, 14:07
NRK sänder via nätet, kvaliteten verkar helt ok...

http://www1.myp2p.eu/broadcast.php?matchid=12667&part=sports

mms://mms-icanal-live.online.no/nrk_tv_webvid03_h

Lysande. Jag erkänner att jag varit runt lite på NRK utan att hitta en bra länk, men den här rockade. Nu ska jag äta ostmackor och se bergscykling.

skaparn
2008-05-25, 15:22

Jag bumpar det här inlägget.

Hur går dina tankar kring det här; vilket skulle du välja om du köpte idag och var köper man ett till ett bra pris? CycleComponents ska fortfarande ha 30k för ett Dura-Ace. Det är dyrt.

Tänkte avsätta nästa timme på att surfa runt efter vad det skulle kosta att köpa FSA med SRM.

Ett problem jag har är att jag inte vill ha ett SRM på min Colnago, så jag skulle typ vara tvungen att köpa en till racer för att ha effektmätaren på ...

Eller kanske sätta det på crossen, vilket jag inte alls är helt främmande för. Ska ju ändå köra på aset större delen av året.

skaparn
2008-05-25, 15:31
Jag har ganska snabbt kommit fram till att USA är landet för att köpa SRM i. Typ.

Uvesa (http://www.all3sports.com/product_info.php?pName=srm-fsa-carbon-professional-powermeter-2007&jsenabled=1&osCsid=bdf7166f3b35c94903644181570431ba)

skaparn
2008-05-25, 15:37
Mmmmmm

http://www.all3sports.com/imageserver/images_big/SRM7FSA.jpg

Olsson
2008-05-25, 18:21
Jag bumpar det här inlägget.

Hur går dina tankar kring det här; vilket skulle du välja om du köpte idag och var köper man ett till ett bra pris? CycleComponents ska fortfarande ha 30k för ett Dura-Ace. Det är dyrt.

Tänkte avsätta nästa timme på att surfa runt efter vad det skulle kosta att köpa FSA med SRM.

Ett problem jag har är att jag inte vill ha ett SRM på min Colnago, så jag skulle typ vara tvungen att köpa en till racer för att ha effektmätaren på ...

Eller kanske sätta det på crossen, vilket jag inte alls är helt främmande för. Ska ju ändå köra på aset större delen av året.

Jag tittade mest efter Cycleops Powertap SL som mäter effekten från ett baknav. Hittade färdigbyggda hjulset med zippfälgar och powertap nav för schyssta priser på ebay. Det tråkiga med de systemet är ju att man inte kan byta mellan olika hjul och ha effektmätning på de andra.

Men visst fan skulle de va gött med ett SRM. Till nästa säsong så får vi se vad min plånbok säger :D

maRRtin
2008-05-26, 12:31
Vet inte hur cykelrelaterat detta är egentligen, men mannen med cykelkeps (http://bp1.blogger.com/_Glh3QVbJi6s/SDm0AQxp_KI/AAAAAAAAPhA/AmHLWOKn7Kw/s1600-h/DSC_0212.JPG) på Caliroots sneakerswap kan väl egentligen bara vara en person?

MasterChief
2008-05-26, 12:39
Vet inte hur cykelrelaterat detta är egentligen, men mannen med cykelkeps (http://bp1.blogger.com/_Glh3QVbJi6s/SDm0AQxp_KI/AAAAAAAAPhA/AmHLWOKn7Kw/s1600-h/DSC_0212.JPG) på Caliroots sneakerswap kan väl egentligen bara vara en person?

Mmm, och polisongerna är inte aero.

skaparn
2008-05-26, 19:42

You bet! Man måste juibland gå ut på gatorna klädd som en vanlig man, och representera. Hålla det gangsta du vet.

Mmm, och polisongerna är inte aero.

Surt sa räven ...

http://www.pureportal.com/images/hair-regain-bottles-final.jpg

Yankeee
2008-05-26, 19:51
Skönt att även skobytarna tänker på att vara optimala. Det kan knappast vara annat än proteindrinkar de håller i händerna.

http://www.energy4sport.com/acatalog/multimusvolrtd.jpg

maRRtin
2008-05-26, 20:07
You bet! Man måste juibland gå ut på gatorna klädd som en vanlig man, och representera. Hålla det gangsta du vet.

Så sant som det är sagt och cykelkeps kan inte vara hetare än det är just nu med den stora hypen på fixies och track-cyklar, bra representerat.

MasterChief
2008-05-27, 10:10
Ok, dags för en liten frågestund för mina kära trådkramare.

1. Du är ute och tränar. Helt plötsligt cyklar en pendlare med jeans förbi dig med sin smutsiga MTB. Vad gör du?

2. Du får köpa valfri cykel och du får inte sälja den vidare. Vilken väljer du?

3. Tycker du spinning är ett bra substitut till att cykla?

4. Tar du alltid med dig dricka när du tränar?

5. Har du ringklocka på din träningscykel?

6. Rangordna stilbrotten. Cykla med linne/tubsockor/håriga ben/collegetröja.

7. Vilken cykeltävling fantiserar du om när du..tja..tar på dig själv?

8. Du får bara ägna dig åt en disciplin. Vilken väljer du? (MTB/LVG osv)

9. Vad blir ditt nästa cykelrelaterade inköp?

10. Ska du (eller har du) köra/kört vättern någongång?

skaparn
2008-05-27, 10:36
1. Är jag ute och tränar, som i att jag cyklar fort, så händer det inte. Har aldrig – och kommer aldrig
2. Colnago. Ernesto Colnago
3. Bättre än alla andra substitut. Ändå bli svaret nej.
4. Nej
5. Nej
6. Det går inte att rangordna. Oändligheter är icke-rangerbara
7. Paris-Roubaix
8. HAHAHAHAHAHA! Sjukt kul skämt
9. En massa slitdelar såsom grepplinda, däck och böhs från ProBikeKit
10. Har, men ska definitivt inte. Aldrig mer. ”Om detta ska ni berätta”, eller vad det nu var man sa

Ironwoman
2008-05-27, 10:52
Jag brukar ju inte vara med och diskutera här, men läser det mesta.

1. Du är ute och tränar. Helt plötsligt cyklar en pendlare med jeans förbi dig med sin smutsiga MTB. Vad gör du?

1. Beror på vilket pass jag kör och humör. Mest troligt att jag tänker att jag tar honom när det blir tävling och jag trycker på och att han antagligen bara vill köra om mig för att jag är tjej, men att jag spanar in kroppen lite för att avgöra om det verkligen är så eller om det är någon bra cyklist. Så typ ingenting.

2. Just därför jag inte är med och diskuterar... ingen koll på sådant. En triathloncykel, finaste på marknaden, vilken det nu är.

3. Ja..., men jag har bara provat ett pass för ca 10 år sedan.

4. Inte på korta pass, typ under 1-1,5 timme, om det nu inte är varmt ute eller jag ska köra mer än en intervall.

5. Nej. Har bara en racer och den har absolut ingen ringklocka, inte pappas MTB helelr som jag lagt beslag på. Däremot min kärringhonda, men cykling på den är inte träning.

6. Värst tubsockor, collegetröja, håriga ben, linne, helt ok, man måste ju bli lite solbränd.

7. Finns ingen ren cykeltävling. Däremot under 5,30 på en cykeldelen på en IM och fortfarande kunna spinga efter. IM på Hwaii såklart, Norseman i perioder.

8. Triathlon, såklart.

9. Ingen aning. Lite större är en temposadelstolpe eller en MTB (för att genomföra Finnmarksturen och ha som vinterträning).

10. 2 gånger. 2000 på en citybike med alldeles för stor ram, som ett nödvändigt ont för att få klassikern, cyklade tillsammans med pappa och vi stannade och åt i både Jönköping och Hjo. 2007 där jag satsade 7 mil, men insåg att jag inte skulle orka på en tillfredsställande tid (under 10) pga min svagheter (klungkörning och hänga med klungor uppför, åker man av klungorna i varje uppförsbacke är det rätt kört). Så jag rullade och inväntade lillasyster och pappa och tog sällskap med dem till mål.

MasterChief
2008-05-27, 10:59
1. Är jag ute och tränar, som i att jag cyklar fort, så händer det inte. Har aldrig – och kommer aldrig
2. Colnago. Ernesto Colnago
3. Bättre än alla andra substitut. Ändå bli svaret nej.
4. Nej
5. Nej
6. Det går inte att rangordna. Oändligheter är icke-rangerbara
7. Paris-Roubaix
8. HAHAHAHAHAHA! Sjukt kul skämt
9. En massa slitdelar såsom grepplinda, däck och böhs från ProBikeKit
10. Har, men ska definitivt inte. Aldrig mer. ”Om detta ska ni berätta”, eller vad det nu var man sa

1. Anledningen till frågan var mest en reflektion jag gjort. Jag pendlar ju till jobbet och det är ett regelrätt träningspass. Eftersom jag är snygg och har en ball räser så upplever jag att vissa ska mopsa. I morse så visste jag att det var någon bakom som flåsade (utan att se efter). Sen vid rödlyset så ställer han sig brevid. När det blir grönt sticker han som ett jävla skott. Komiskt. För efter rödlyset följer en rätt dryg backe (eller ja, en krusning, vi är ju trots allt i Sverige). Så vid halva får han givetvis mjölksyra och farten sjunker drastiskt. Då körde jag om i typ 35 eller nåt. Men varför betedde han sig sådär? Orka.

Dina andra svar var ju givetvis inga konstigheter. Men jag visste inte att du kört vättern. Berätta mer!

MasterChief
2008-05-27, 11:02
1. Beror på vilket pass jag kör och humör. Mest troligt att jag tänker att jag tar honom när det blir tävling och jag trycker på och att han antagligen bara vill köra om mig för att jag är tjej, men att jag spanar in kroppen lite för att avgöra om det verkligen är så eller om det är någon bra cyklist. Så typ ingenting.

2. Just därför jag inte är med och diskuterar... ingen koll på sådant. En triathloncykel, finaste på marknaden, vilken det nu är.

3. Ja..., men jag har bara provat ett pass för ca 10 år sedan.

4. Inte på korta pass, typ under 1-1,5 timme, om det nu inte är varmt ute eller jag ska köra mer än en intervall.

5. Nej. Har bara en racer och den har absolut ingen ringklocka, inte pappas MTB helelr som jag lagt beslag på. Däremot min kärringhonda, men cykling på den är inte träning.

6. Värst tubsockor, collegetröja, håriga ben, linne, helt ok, man måste ju bli lite solbränd.

7. Finns ingen ren cykeltävling. Däremot under 5,30 på en cykeldelen på en IM och fortfarande kunna spinga efter. IM på Hwaii såklart, Norseman i perioder.

8. Triathlon, såklart.

9. Ingen aning. Lite större är en temposadelstolpe eller en MTB (för att genomföra Finnmarksturen och ha som vinterträning).

10. 2 gånger. 2000 på en citybike med alldeles för stor ram, som ett nödvändigt ont för att få klassikern, cyklade tillsammans med pappa och vi stannade och åt i både Jönköping och Hjo. 2007 där jag satsade 7 mil, men insåg att jag inte skulle orka på en tillfredsställande tid (under 10) pga min svagheter (klungkörning och hänga med klungor uppför, åker man av klungorna i varje uppförsbacke är det rätt kört). Så jag rullade och inväntade lillasyster och pappa och tog sällskap med dem till mål.

2. Appappapp. Vi pratar inte bara prylar här. Du får gärna ta upp träningen mer. Det är för lite träningssnack här.

6. Tja, du är ju triathlet så det svaret var inte oväntat. Ni ska ju alltid vara snyggast på beachen.

10. Bra jobbat!

machine gun
2008-05-27, 11:24
6. Tja, du är ju triathlet så det svaret var inte oväntat. Ni ska ju alltid vara snyggast på beachen.

Särskilt sexig solbränna får man av det korta linnet som ger en bred solrand runt midjan. Speciellt manliga triathleter gör sig därför extra bra på beachen.

JJ
2008-05-27, 11:55

1. Inget konstigt att man kan cykla snabbare än jag springer. Jo, lite kanske.
2. Frågar skaparn
3. Hyfsat
4. Nä
5. Minns inte, den stackarn rastas lite väl sällan
6. Collegetröja, tubsockor, linne. Håriga ben är ett måste, lite ihopklibbat av kedjeolja.
7. Tour de France
8. MTB (även fast jag aldrig riktigt provat)
9. Antagligen nya slangar/däck
10. ja, har kört 3 ggr.

MasterChief
2008-05-27, 12:22
Särskilt sexig solbränna får man av det korta linnet som ger en bred solrand runt midjan. Speciellt manliga triathleter gör sig därför extra bra på beachen.

solrand?

MasterChief
2008-05-27, 12:24
1. Inget konstigt att man kan cykla snabbare än jag springer. Jo, lite kanske.
2. Frågar skaparn
3. Hyfsat
4. Nä
5. Minns inte, den stackarn rastas lite väl sällan
6. Collegetröja, tubsockor, linne. Håriga ben är ett måste, lite ihopklibbat av kedjeolja.
7. Tour de France
8. MTB (även fast jag aldrig riktigt provat)
9. Antagligen nya slangar/däck
10. ja, har kört 3 ggr.

Tre gånger? Inta illa. Sub10?

machine gun
2008-05-27, 12:28
solrand?

Observera gärna längden på linnet.

http://www.polarpuls.com/pub_images/large/Gbg_triathlon_3_224.jpg

MasterChief
2008-05-27, 12:32
Observera gärna längden på linnet.

[/IMG]

Jo, jag förstod det. :)

Försökte bara vara lustig efter din "tillsägning". Det lyckades inte.

Men vad är sexigast? Triathlonbränna eller cykelbränna? Eller, vad väljer du själv om du måste välja.

machine gun
2008-05-27, 12:34

Men vad är sexigast? Triathlonbränna eller cykelbränna? Eller, vad väljer du själv om du måste välja.

Tillsägning? Jag skrev ju att det var sexigt :D

Så länge man inte har fotbollsbränna är allt tillåtet.

wintersnowdrift
2008-05-27, 12:36
Oh, precis vad jag behövde som giltigt skäl för att slippa plugga!

1. Jag skulle ta rygg på honom och sedan knäcka honom i första bästa uppförsbacke. I Uppsala finns typ en kulle så jag skulle kanske få ligga bakom och bida min tid ett bra tag, men det är trots allt roligast att köra om uppför.

2. Hm. Den första jag kommer att tänka på är en snygg Cérvelo-tempohoj som jag spanade in på vår duathlontävling förra helgen. Så antingen en sån, eller en kritvit DeRosa som cafécykel och väggprydnad. Eller möjligen en färgsprakande bmx (!), fast då enbart som väggdekoration. Om man aldrig får sälja cykeln så är det ju viktigt att den har en långsiktig funktion.

3. Nej. Jag kör spinning under vinterhalvåret, men några bra substitut till cykling utomhus i maj finns såklart inte.

4. Ja.

5. Nej. Fast jag har en lös som jag använt några gånger när jag cyklat från Salem till jobbet i Sickla. Det funkar inte att ta sig fram på cykelvägar en längre sträcka utan signalhorn.

6. Jag är inte kvalificerad att döma stil enligt regelboken, men får jag tycka fritt så säger jag att collegetröja är värst, följt av hår och tubsockor. Som den wannabe-triathlet jag är tänker jag fortsätta cykla i linne.

7. Jag är nog inte lika cyklosexuell som ni, för jag har faktiskt inga våta cykelloppsdrömmar.

8. Lögndetektorn skulle aldrig godkänna mitt svar vilket jag än gav. Vem är John Galt?

9. Om ~en vecka bör mina nya triathlonklubbkläder komma, om de nu räknas som tillräckligt cykelrelaterade. Idag köpte jag faktiskt en reservslang då jag insåg att min nuvarande förmodligen har för kort ventil.

10. Jag har kört. 2005 på 12:18. Kanske blir det start nästa år igen. Om jag hittar bra klungor och har bättre tur med vinden än senast (...I wish!) så ska jag kunna slå den tiden med besked.

//Kristin

MasterChief
2008-05-27, 12:38
Tillsägning? Jag skrev ju att det var sexigt :D

Så länge man inte har fotbollsbränna är allt tillåtet.

Svara på alla 10 ovanstående frågor nu ffs

Jag håller på med en skolläxa.

duenorth
2008-05-27, 12:39
Fotbollsbränna = Bara brun mellan shorts och benskydd???

machine gun
2008-05-27, 12:40
Svara på alla 10 ovanstående frågor nu ffs

Jag håller på med en skolläxa.

Jag anser mig inte vara cyklist nog. Jag bara spammar tråden.

wintersnowdrift
2008-05-27, 12:41
Cervélo

Fan, för kort edittid för att upptäcka accent-missar. Rätt skall vara rätt givietvis.

//Kristin

MasterChief
2008-05-27, 12:44
Oh, precis vad jag behövde som giltigt skäl för att slippa plugga!

1. Jag skulle ta rygg på honom och sedan knäcka honom i första bästa uppförsbacke. I Uppsala finns typ en kulle så jag skulle kanske få ligga bakom och bida min tid ett bra tag, men det är trots allt roligast att köra om uppför.

2. Hm. Den första jag kommer att tänka på är en snygg Cérvelo-tempohoj som jag spanade in på vår duathlontävling förra helgen. Så antingen en sån, eller en kritvit DeRosa som cafécykel och väggprydnad. Eller möjligen en färgsprakande bmx (!), fast då enbart som väggdekoration. Om man aldrig får sälja cykeln så är det ju viktigt att den har en långsiktig funktion.

3. Nej. Jag kör spinning under vinterhalvåret, men några bra substitut till cykling utomhus i maj finns såklart inte.

4. Ja.

5. Nej. Fast jag har en lös som jag använt några gånger när jag cyklat från Salem till jobbet i Sickla. Det funkar inte att ta sig fram på cykelvägar en längre sträcka utan signalhorn.

6. Jag är inte kvalificerad att döma stil enligt regelboken, men får jag tycka fritt så säger jag att collegetröja är värst, följt av hår och tubsockor. Som den wannabe-triathlet jag är tänker jag fortsätta cykla i linne.

7. Jag är nog inte lika cyklosexuell som ni, för jag har faktiskt inga våta cykelloppsdrömmar.

8. Lögndetektorn skulle aldrig godkänna mitt svar vilket jag än gav. Vem är John Galt?

9. Om ~en vecka bör mina nya triathlonklubbkläder komma, om de nu räknas som tillräckligt cykelrelaterade. Idag köpte jag faktiskt en reservslang då jag insåg att min nuvarande förmodligen har för kort ventil.

10. Jag har kört. 2005 på 12:18. Kanske blir det start nästa år igen. Om jag hittar bra klungor och har bättre tur med vinden än senast (...I wish!) så ska jag kunna slå den tiden med besked.

//Kristin

Roliga och utförliga svar!

8. Flickor som läser Atlas Shrugged är något extra.

Ironwoman
2008-05-27, 12:44

Triathlonbränna såklart, för den sitter på en triathlet och de är sexigare för där ingår även en överkropp.

JJ
2008-05-27, 13:07
Tre gånger? Inta illa. Sub10?

Nä du, 12.20 som bäst om jag inte minns fel. Men då sprang jag maran 7 dagar innan och hade inte tränat mer än runt 5 mil cykel (+spinning). Någon cyklist har jag aldrig räknat mig som. Är lite sugen att cykla till jobbet, men från Värmdö är det rätt svårt.

machine gun
2008-05-27, 13:09
Är lite sugen att cykla till jobbet, men från Värmdö är det rätt svårt.

Svårt och svårt.. lite långt kanske när man måste traggla sig igenom hela Nacka för att ta sig in till stan. Inte så poppis att cykla på motorvägen kanske :D

JJ
2008-05-27, 13:15
Svårt och svårt.. lite långt kanske när man måste traggla sig igenom hela Nacka för att ta sig in till stan. Inte så poppis att cykla på motorvägen kanske :D

Nä, hade det gått en cykelväg längs motorvägen så hade jag åtminstone testat. Men nu får man väl cykla gamla värmdövägen och det lockar inte direkt. Och Nacka/Värmdö kommun lär aldrig bygga en skulle jag gissa.

MasterChief
2008-05-27, 13:53
Nä, hade det gått en cykelväg längs motorvägen så hade jag åtminstone testat. Men nu får man väl cykla gamla värmdövägen och det lockar inte direkt. Och Nacka/Värmdö kommun lär aldrig bygga en skulle jag gissa.

Är det mycket trafik på gamla vägen eller vad är det som gör att du bangar?

(Förutom att du uppenbarligen är lat).

MasterChief
2008-05-27, 13:55
För övrigt hade jag en dröm om skaparn i natt. Vi skulle ställa upp i Lidingöloppet (3 mils tempo för cykel). Jag körde in på 39 minuter och skaparn bröt pga av gaffelbrott. Jag minns inte så många detaljer förutom att han hade hjulskydd i orange. Alla tyckte det var opti.

JJ
2008-05-27, 14:00
Är det mycket trafik på gamla vägen eller vad är det som gör att du bangar?

(Förutom att du uppenbarligen är lat).

Ja, det är mycket trafik och en omväg. Det ska kännas som ett vettigt sätt att ta sig till jobbet för att det skall vara värt det. Men lite lat är jag allt, jag borde åtminstone prova en gång innan jag bestämmer mig.

MasterChief
2008-05-27, 14:04
Ja, det är mycket trafik och en omväg. Det ska kännas som ett vettigt sätt att ta sig till jobbet för att det skall vara värt det. Men lite lat är jag allt, jag borde åtminstone prova en gång innan jag bestämmer mig.

Jag förstår dig. Cykelpendla bland stressade bilister är inte speciellt bra. Jag har tur som har 98% cykelbana till mitt jobb. Även om det är lite knöligt med några rödljus, trottoarkanter samt andra människor som av någon jävla anledning bestämt sig för att befinna sig på cykelbanan när jag kommer.

Fredrik S
2008-05-27, 14:27

1. Det har hänt och det fanns inte ett skit jag kunde göra åt det. Monkeybiken var dessutom rostig. It´s not about the bike, som man säger.

2. En stålcolnago från tidigt 90-tal med full Campa record och orginal motivlack.

3. Aldrig provat.

4. Ja

5. Ja, efter in incident förra våren som jag inte kan berätta om förrän den blir preskriberad.

6. I fallande ordning: Sweatshirt, håriga ben, tubsockor, linne.

7. Paris - Roubaix

8. Det hade varit kul att någon gång i livet genomföra en ironman, så jag får väl svara triathlon, även om det inte är en cykelgren i ordets rätta bemärkelse.

9. En begagnad monkeybike att rulla lite på stigar och grusvägar runt mina föräldrars sommarstuga. (Hökensås)

10. Körde år 2000 och hade tidig start. På natten vad det två plusgrader och ösregn. När jag kom till Karlsborg på morgonen så lade jag mig på en gräsmatta för att vila lite. Råkade somna och när jag vaknade så kunde jag inte böja mitt vänstra knä. Valet stod då alltså mellan att cykla de sista nio milen med ett ben eller att åka buss till Motala. Jag valde det senare. Jag cyklar gärna igen, men då vill jag vara i avsevärt bättre form än vad jag var den gången, samt starta sent.

skaparn
2008-05-27, 15:28
För övrigt hade jag en dröm om skaparn i natt. Vi skulle ställa upp i Lidingöloppet (3 mils tempo för cykel). Jag körde in på 39 minuter och skaparn bröt pga av gaffelbrott. Jag minns inte så många detaljer förutom att han hade hjulskydd i orange. Alla tyckte det var opti.

Du sa det. Lidingö behöver en cykeltävling. Tempo upp till Elfsvik där det är vändpunkt.

wintersnowdrift
2008-05-27, 16:04
Idag var jag äntligen tillbaka på Isaac:en, cykeln i mitt hjärta även om jag är mer kär än kåt, efter vänsterprasslet i helgen. Årets första brickpass (cykel följd av löpning på direkten) inför tävlingen i helgen. Nu blev det knappast en regelrätt växling eftersom jag var tvungen att stuva in cykeln i lägenheten innan jag drog på mig löpardojorna och pulsen hann därmed gå ned något, men ändå. Det blev 34 km cykel i vad som kändes som konstat motvind på 1:07 samt 4,7 km "jogging" på 23:29. Benen var helt ok efter cyklingen faktiskt - jag kände mig snarare uppvärmd än seg. Ser fram emot söndag som ett barn emot julafton faktiskt.

(Hmm, borde kanske postat detta i min träningsjournal istället. Men trådskaparen bad ju om mer träning, så jag förbehåller mig rätten att spamma lite :)).

//Kristin

Olsson
2008-05-27, 16:05
1. Det har hänt ett par gånger när jag kört lugna distans eller återhämtningspass. Är man bra behöver man inte hävda sig så jag låter de köra förbi så fort de vill :)

2. Eftersom jag redan har den optimala MTB:n så...
Cervélo R3 SL med campa record, zipp 303 hjul med powertap sl effektmätare

3. Njaa bra villa jag inte säga, men bättre än inget.

4. Ja, men om vi kör kortare tävlingsvarv på träningar så lägger jag bland flaskan vid start/mål. Det är ju blodigt allvar!

5. Nej

6. Fel är fel oavsätt hur fel det är

7. Offenburg World cup skulle jag vilja köra. Annars är Transp Alp en tävling jag gärna skulle köra.

8. MTB

9. Ny kedjeolja tråkigt nog.

10. Nej och jag tänker aldrig göra det heller.

MasterChief
2008-05-27, 17:01
1. Det har hänt och det fanns inte ett skit jag kunde göra åt det. Monkeybiken var dessutom rostig. It´s not about the bike, som man säger.

2. En stålcolnago från tidigt 90-tal med full Campa record och orginal motivlack.

3. Aldrig provat.

4. Ja

5. Ja, efter in incident förra våren som jag inte kan berätta om förrän den blir preskriberad.

6. I fallande ordning: Sweatshirt, håriga ben, tubsockor, linne.

7. Paris - Roubaix

8. Det hade varit kul att någon gång i livet genomföra en ironman, så jag får väl svara triathlon, även om det inte är en cykelgren i ordets rätta bemärkelse.

9. En begagnad monkeybike att rulla lite på stigar och grusvägar runt mina föräldrars sommarstuga. (Hökensås)

10. Körde år 2000 och hade tidig start. På natten vad det två plusgrader och ösregn. När jag kom till Karlsborg på morgonen så lade jag mig på en gräsmatta för att vila lite. Råkade somna och när jag vaknade så kunde jag inte böja mitt vänstra knä. Valet stod då alltså mellan att cykla de sista nio milen med ett ben eller att åka buss till Motala. Jag valde det senare. Jag cyklar gärna igen, men då vill jag vara i avsevärt bättre form än vad jag var den gången, samt starta sent.

5. Jo, berätta nu.

10. Att somna på vättern runt var något nytt. Klart udda. :D

MasterChief
2008-05-27, 17:03
Idag var jag äntligen tillbaka på Isaac:en, cykeln i mitt hjärta även om jag är mer kär än kåt, efter vänsterprasslet i helgen. Årets första brickpass (cykel följd av löpning på direkten) inför tävlingen i helgen. Nu blev det knappast en regelrätt växling eftersom jag var tvungen att stuva in cykeln i lägenheten innan jag drog på mig löpardojorna och pulsen hann därmed gå ned något, men ändå. Det blev 34 km cykel i vad som kändes som konstat motvind på 1:07 samt 4,7 km "jogging" på 23:29. Benen var helt ok efter cyklingen faktiskt - jag kände mig snarare uppvärmd än seg. Ser fram emot söndag som ett barn emot julafton faktiskt.

(Hmm, borde kanske postat detta i min träningsjournal istället. Men trådskaparen bad ju om mer träning, så jag förbehåller mig rätten att spamma lite :)).

//Kristin

Sånt här är inspirerande. Mer sånt i tråden.

Själv så körde jag hem på ny rekordtid. Det blir ju två entimmes tempopass när jag pendlar så man är lite mör i benen på kvällen. Det var lite av ett experiment att köra så pass hårt flera gånger i veckan men än så länge känns det riktigt bra. Klippet i benen har ökat markant sista veckorna. Såsiga distanspass är inget för mig.

MasterChief
2008-05-27, 17:06
1. Det har hänt ett par gånger när jag kört lugna distans eller återhämtningspass. Är man bra behöver man inte hävda sig så jag låter de köra förbi så fort de vill :)

2. Eftersom jag redan har den optimala MTB:n så...
Cervélo R3 SL med campa record, zipp 303 hjul med powertap sl effektmätare

3. Njaa bra villa jag inte säga, men bättre än inget.

4. Ja, men om vi kör kortare tävlingsvarv på träningar så lägger jag bland flaskan vid start/mål. Det är ju blodigt allvar!

5. Nej

6. Fel är fel oavsätt hur fel det är

7. Offenburg World cup skulle jag vilja köra. Annars är Transp Alp en tävling jag gärna skulle köra.

8. MTB

9. Ny kedjeolja tråkigt nog.

10. Nej och jag tänker aldrig göra det heller.

2. Cervélo har fått två röster och Colnago två. Märkligt.

10. Har du koll på varför MTB-vättern aldrig blev en hit?

wintersnowdrift
2008-05-27, 17:13
Sånt här är inspirerande. Mer sånt i tråden.

Själv så körde jag hem på ny rekordtid. Det blir ju två entimmes tempopass när jag pendlar så man är lite mör i benen på kvällen. Det var lite av ett experiment att köra så pass hårt flera gånger i veckan men än så länge känns det riktigt bra. Klippet i benen har ökat markant sista veckorna. Såsiga distanspass är inget för mig.

Jag har nästan börjat tycka samma sak :Virro (iofs är jag såsig även på kort distans). Har slarvat alldeles för mycket med distanspassen i vår, så 16 mil runt Siljan nästa helg lär ju märkas. Fast totaldistansen den här månaden är rätt ok för att vara jag ändå (63,4 mil - bara i juni 2005 har jag cyklat mer än så och då var ju halva månadsdistansen Vätternrundans 30 mil), särskilt med tanke på att man inte alls tillryggalägger sig lika många kilometer på mtb (de flesta tidsmässigt långa pass har skett på en sådan) som på racer. Jag får snarare passa mig så att det inte blir för mycket av det goda. Man undrar ju vad som teoretiskt sett sliter mest - hårda, korta pass ofta eller långa, sega mer sällan?

//Kristin

Fredrik S
2008-05-27, 18:15
5. Jo, berätta nu.

10. Att somna på vättern runt var något nytt. Klart udda. :D

5. För att ta sig till mina favoritvägar så behöver man köra några km på kombinerade gång/cykelvägar genom stan. Då kan det vara bra med ringklocka för att påkalla fotgängarnas uppmärksamhet, så att de inte får för sig att göra en plötslig sidoförflyttning just när man skall passera i 35km/h.

10. Att man har somnat på, samt brutit, vätternrundan är väl inget man har på förstasidan i sitt CV. I brytbussen på väg till Motala var det dock en dam som berättade att hon hade somnat under färd, vilket ju är snäppet värre.

Laan
2008-05-27, 18:24
Jag har nästan börjat tycka samma sak :Virro (iofs är jag såsig även på kort distans). Har slarvat alldeles för mycket med distanspassen i vår, så 16 mil runt Siljan nästa helg lär ju märkas. Fast totaldistansen den här månaden är rätt ok för att vara jag ändå (63,4 mil - bara i juni 2005 har jag cyklat mer än så och då var ju halva månadsdistansen Vätternrundans 30 mil), särskilt med tanke på att man inte alls tillryggalägger sig lika många kilometer på mtb (de flesta tidsmässigt långa pass har skett på en sådan) som på racer. Jag får snarare passa mig så att det inte blir för mycket av det goda. Man undrar ju vad som teoretiskt sett sliter mest - hårda, korta pass ofta eller långa, sega mer sällan?

//Kristin

Eftersom jag inte har så många andra meriter att skryta med på senare tid så måste jag dra upp att jag körde cirka 170 mil i juli förra året!

det kommer jag nog inte slå i år =)

Laan
2008-05-27, 18:27
I brytbussen på väg till Motala var det dock en dam som berättade att hon hade somnat under färd, vilket ju är snäppet värre.

Det har jag gjort två gånger! medalj?

en gång i tolvårsåldern på bmx från en sjö och hem, och en gång i 18 års åldern påväg hem en natt ganska överförfriskad.

Den gången vaknade jag på vägbanan med hakan i asfalten.. inte kul, men skadade mig inte iaf..

Pretender
2008-05-27, 18:39
tdF 2008:

http://www.letour.fr/2008/TDF/img/tourParcoursGlobal.pdf

2 etapper jag ser fram emot lite extra (utöver time trials och övriga bergsetapper) är självklart Alpe d'huez i alperna och Hautacam i pyreneérna (där Riis tog en imponerande seger -96)... :)

/p

skaparn
2008-05-27, 20:05
2. Cervélo har fått två röster och Colnago två. Märkligt.

Vi kan konstatera att minst två personer på kolo har fel, och minst två rätt. Tyvärr kan inte fler statistiska slutsatser dras utifrån detta.

skaparn
2008-05-27, 20:10
Men jag visste inte att du kört vättern. Berätta mer!
Nej usch. Det var när jag började cykla 2004 som målet för året blev Vättern eftersom min bror cyklat VR, och det regnade såklart hela vägen och var kallt som i Arktis. Dessutom fick jag en säkerhetsnål i både fram- och bakdäck så att jag fick punktering och till slut åka på i en supportbil till en depå för ny slang.

Det var dessutom galet långt. Typ 30 mil.

Jax
2008-05-27, 20:24
1. Låtsas att jag höll på att fippla med någonting och sedan kör förbi så snabbt jag kan, fortsätter tills jag har ett hyfsat avstånd och svänger sedan in någonstans om jag inte orkar hålla tempot.

2. Har inte grottat ner mig så mycket på cykelmarknaden ännu så jag borde nog inte svar på den frågan. Jag kommer bara att komma på ett bättre svar sen.

3. Nja.

4. Nej, men oftast

5. Nej

6. Collage, tubsockor, linne

7. Även om tour de France är väldigt mysigt så måste jag nog på Ironwomans linje och välja ett icke renodlat cykellopp. IM Hawaii för mig med alltså.

8. LVG

9. Gel och dylikt till VR, därefter förhoppningsvis en MTB.

10. Det är dags i år trots alldeles för lite träning

MasterChief
2008-05-27, 20:30
1. Låtsas att jag höll på att fippla med någonting och sedan kör förbi så snabbt jag kan, fortsätter tills jag har ett hyfsat avstånd och svänger sedan in någonstans om jag inte orkar hålla tempot.

2. Har inte grottat ner mig så mycket på cykelmarknaden ännu så jag borde nog inte svar på den frågan. Jag kommer bara att komma på ett bättre svar sen.

3. Nja.

4. Nej, men oftast

5. Nej

6. Collage, tubsockor, linne

7. Även om tour de France är väldigt mysigt så måste jag nog på Ironwomans linje och välja ett icke renodlat cykellopp. IM Hawaii för mig med alltså.

8. LVG

9. Gel och dylikt till VR, därefter förhoppningsvis en MTB.

10. Det är dags i år trots alldeles för lite träning

1. Samma taktik som jag kör med.

10. Sa bli kul att se hur det går. Vilket "sub" siktar du på?

skaparn
2008-05-27, 20:33
1. Samma taktik som jag kör med.

Jag gissar på Sub of the day

http://www.theage.com.au/ffximage/2005/10/17/subway,0.jpg

Svedberg
2008-05-29, 00:42
Är det värt(som i märker jag som kass motionär) att byta till 175mm vevparti?(heter det så) ? Har 170 nu på min Crescent Sport 368 (http://www.crescent.se/cyklar/sport/1380) .
Nått tips på vilka isf?

Jäkligt trevlig cykel nu när jag fått den justerad.

Ironwoman
2008-05-29, 10:00
2. Appappapp. Vi pratar inte bara prylar här. Du får gärna ta upp träningen mer. Det är för lite träningssnack här.

Cykelteknik... min. :D

Har ni kommentarer på vad som kan förbättras?
Min målsättning detta år är att cykla snabbt på 18 flacka mil 2 augusti och kunna springa vettigt efter. Min målsättning på lite längre sikt (2010-2011) är att göra samma sak på en mer kuperad bana (för att kvala till IM på Hawaii, de flesta kvallopp är rätt kuperade). Har tävlingshjul då det blir mer seriös tävling till cykeln. I triathlon är det tempokörning utan rulleåkning som gäller, iaf på de tävlingar jag väljer att köra.

http://www.halso.info/forum/p-377022.html#p377022

Kommentarerna passar bäst i denna tråd.

Bilderna från en träningstävling igår kväll, lopprapport finns strax ovanför.

Laan
2008-05-30, 05:54
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!

Alla ny ljud på en cykel under en träningsrunda är dåliga ljud... idag började det låta lite som att något vibrerade i framhjulet..

jepp, två fina ekerbrott igen! Denna gång däremot på min skogscykel... inte kul med tre ekerbrott på en vecka.

MasterChief
2008-05-30, 07:01
Är det värt(som i märker jag som kass motionär) att byta till 175mm vevparti?(heter det så) ? Har 170 nu på min Crescent Sport 368 (http://www.crescent.se/cyklar/sport/1380) .
Nått tips på vilka isf?

Jäkligt trevlig cykel nu när jag fått den justerad.

http://www.velo.se/view.php?id=2583 Skön artikel.

Du är ju så pass lång så du ett par längre är nog att föredra.

MasterChief
2008-05-30, 07:26

Min målsättning detta år är att cykla snabbt på 18 flacka mil 2 augusti och kunna springa vettigt efter. Min målsättning på lite längre sikt (2010-2011) är att göra samma sak på en mer kuperad bana (för att kvala till IM på Hawaii, de flesta kvallopp är rätt kuperade). Har tävlingshjul då det blir mer seriös tävling till cykeln. I triathlon är det tempokörning utan rulleåkning som gäller, iaf på de tävlingar jag väljer att köra.

Cykelteknik och triathlon vet jag inte mycket om. Jag förstår att man vill spara hamstrings för löpningen och försöka få ut mycket kraft från rumpan. Här är ett par bilder inte tillräckligt. Du behöver bli guidad samtidigt som du cyklar. Sen tror jag Kalmar blir ett ultimat test på vad som funkat/inte funkat. Det är först när man drar det till extrema nivåer som brister uppdagas tydligt. Att göra stora förändringar nu när det bara är ett par månader kvar kan vara vanskligt.

Jax
2008-05-30, 07:34
Med tanke på min dåliga träningsstatus så antar jag att sub 12 kan vara ett lämpligt mål. Tyvärr...

MasterChief
2008-05-30, 07:38
Med tanke på min dåliga träningsstatus så antar jag att sub 12 kan vara ett lämpligt mål. Tyvärr...

Hittar man rätt klunga och vindarna är bra så kan det rulla på fortare än man tror. Ösregn och kraftiga vindar kan vara förödande för tiden.

Fan vilken bra info du får nu, helt gratis.

Nåja, det kommer gå bra. Du lär inte göra en skaparn åtminstone.

Jax
2008-05-30, 07:40
Bra info!

Tänkte trösta mig med att köpa en MTB så att jag kan cykla i skogen och skämmas.

skaparn
2008-05-30, 07:53
Cykelteknik och triathlon vet jag inte mycket om.

Det gör nog ingen.

MasterChief
2008-05-30, 07:58
Det gör nog ingen.

Du har en poäng.

Ironwoman
2008-05-30, 08:16
Cykelteknik och triathlon vet jag inte mycket om. Jag förstår att man vill spara hamstrings för löpningen och försöka få ut mycket kraft från rumpan. Här är ett par bilder inte tillräckligt. Du behöver bli guidad samtidigt som du cyklar. Sen tror jag Kalmar blir ett ultimat test på vad som funkat/inte funkat. Det är först när man drar det till extrema nivåer som brister uppdagas tydligt. Att göra stora förändringar nu när det bara är ett par månader kvar kan vara vanskligt.

Jag tänkte bara om ni såg något, som ni reagerar på. Några större förändringar kommer jag inte göra, utan det handlar om marginella denna säsong, något ska flyttas någon cm eller så. Men om man hittar något större så går det till nästa år. Jag har en tränare som jag har kontakt med, i början styrde han mer, nu klarar jag mig bättre själv. Så han ser mig cykla iaf en gång/år och han får komma med kritik, men det är även kul att se vad andra har att säga.

MasterChief
2008-05-30, 09:12
Jag tänkte bara om ni såg något, som ni reagerar på. Några större förändringar kommer jag inte göra, utan det handlar om marginella denna säsong, något ska flyttas någon cm eller så. Men om man hittar något större så går det till nästa år. Jag har en tränare som jag har kontakt med, i början styrde han mer, nu klarar jag mig bättre själv. Så han ser mig cykla iaf en gång/år och han får komma med kritik, men det är även kul att se vad andra har att säga.

Kollade bara lite snabbt och det ser obekvämt ut. Ska det verkligen vara nödvändigt att hänga på sadelsömmen längst ut?

Sen verkar du cykla "på tå". Det bör väl åtgärdas tycker jag.

Svedberg
2008-05-30, 10:41
http://www.velo.se/view.php?id=2583 Skön artikel.

Du är ju så pass lång så du ett par längre är nog att föredra.

Sedär tackar :) Men hur pass långa vevar ska man våga sig på? 190 t.om?

MasterChief
2008-05-30, 11:05
Sedär tackar :) Men hur pass långa vevar ska man våga sig på? 190 t.om?

Finns en del hjälpmedel såsom:

http://www.machinehead-software.co.uk/bike/cranks/cyclist_crank_length_calculator.html

Men nu är du så pass lång att dessa beräkningar kanske blir en aning fel. Men att du ska ha bland de längsta står ju utom allt tvivel.

Ironwoman
2008-05-30, 12:39
Kollade bara lite snabbt och det ser obekvämt ut. Ska det verkligen vara nödvändigt att hänga på sadelsömmen längst ut?

Sen verkar du cykla "på tå". Det bör väl åtgärdas tycker jag.

Att sitta så långt fram är ju inte direkt bekvämt, men sparar på hamstrings så att man ska kunna springa med lite drag i löpningen efter.

Det är det andra påpekandet jag får att klossarna sitter långt fram, så de ska skruvas några mm längre bak.

Tack!

MasterChief
2008-05-30, 12:59
Att sitta så långt fram är ju inte direkt bekvämt, men sparar på hamstrings så att man ska kunna springa med lite drag i löpningen efter.

Det är det andra påpekandet jag får att klossarna sitter långt fram, så de ska skruvas några mm längre bak.

Tack!

Varför denna fixering vid att spara hamstring egentligen? Kanske dags för triathleter att börja träna sina baksidor lite hårdare. :D

wintersnowdrift
2008-05-30, 13:14
Bra info!

Tänkte trösta mig med att köpa en MTB så att jag kan cykla i skogen och skämmas.

Efter kramar så är mtb-köp den absolut bästa trösten.

//Kristin

MasterChief
2008-05-30, 13:23
Efter kramar så är mtb-köp den absolut bästa trösten.

//Kristin

Jag trodde du var en cyklist, på riktigt.

Men ack, jag hade fel.

Ironwoman
2008-05-30, 14:34
Varför denna fixering vid att spara hamstring egentligen? Kanske dags för triathleter att börja träna sina baksidor lite hårdare. :D

Det är nackdelen. Det finns så mycket man måste träna att man inte hinner göra något ordentligt. För cykla 3 pass i veckan är ju inte mycket alls, eller simma 2, eller springa 3. Proffsen verkar ha det ännu sämre ställt, för de sitter så långt fram att ma tror att de ska trilla av sadeln

MasterChief
2008-05-30, 14:51
Det är nackdelen. Det finns så mycket man måste träna att man inte hinner göra något ordentligt. För cykla 3 pass i veckan är ju inte mycket alls, eller simma 2, eller springa 3. Proffsen verkar ha det ännu sämre ställt, för de sitter så långt fram att ma tror att de ska trilla av sadeln

Intressant. Jag är verkligen nOOb på triathlon men det hindrar inte mig att ha åsikter.

Det är alltid rätt läge att lägga in en bild på Lance:

http://grahamwatson.com/gw/imagedocs.nsf/images/05tdfSt1/$file/9.jpg

Han har ju en klassisk tempoposition inom cykling. En sak kan vi vara helt övertygade om. Denna sittställning är optimal för att få ut max ur cykeln.

Frågan är då hur den eventuella trötthet man får i hamstrings påverkar löpningen. Nu vet ju proffsen själva hur de reagerar och eftersom alla gör det finns det ju ofta en orsak till det. Men det är ju några frågeställningar som dyker upp:

1. Vad blir nettovinsten? Det man förlorar i tid i cyklingen måste ju uppvägas av vinsten i löpningen.

2. Jag har cyklat väldigt mycket men aldrig aldrig aldrig kännt trötthet i hamstrings. Att använda så mycket muskelmassa som möjligt i cyklingen känns spontant som ett bättre utgångsläge än att minska belastningen på vissa muskler.

3. Är det inte ett bättre utgångsläge att försöka optimera alla delmoment? Det är ju trots allt extrem uthållighet vi pratar om, inte styrkeövningar. Det är sällan musklerna som är flaskhalsen i tävlingar som Ironman utan hjärtat (nu pratar vi eliten).

Jag ska googla lite och läsa på. Det skulle vara intressant att höra resonemanget bakom denna teknik. För det blir ju lätt så att alla amatörer börjar härma proffsen. De sitter så och då ska jag också göra det. Har du själv märkt att löpningen funkar bättre när du sitter som du gör? För skulle jag sitta sådär skulle jag spänna mig mer än vad jag tyckte var bra. Det, om något, blir man lätt trött av.

skaparn
2008-05-30, 15:01
Ok, jag kollade lite på Navigares hemsida och finner denna bild.

http://www.csfgroupnavigare.com/templates/cfs_page_2.0/images/header.jpg

Någon mediaansvarig någonstans bör skämmas. I synnerhet som Navigare är ett italenskt modeföretag som säljer stekiga seglargear. Ok att alla i laget inte är snygga, men vad är det för människor på bilden?

Jax
2008-05-30, 15:03
Någon mediaansvarig någonstans bör skämmas. I synnerhet som Navigare är ett italenskt modeföretag som säljer stekiga seglargear. Ok att alla i laget inte är snygga, men vad är det för människor på bilden?
Tog ett tag innan jag ens såg människorna på bilden. Mina känsliga ögon bländades av den enormt fula designen, högst troligt skapad av någon med grav färgblindhet.

Olsson
2008-05-30, 16:05

På bild cykel 2 och 5 ser det ut som du vrider överkroppen åt höger / åt den sida du trycker på med pedalen. Det bästa är om man kan hålla överkroppen helt still, både ur energisparande och aerodynamisk synpunkt.

Du ser ut att sitta rätt långt fram, även för att köra triathlon tycker jag. Men framför allt så har du tempobågen lite nära dig för att ha så lite dropp mellan sadel och styre. Med så lite drop tycker jag du borde ha bågen längre ifrån dig så du kan sträcka ut lite och även komma längre ner för att minska luftmotståndet. Kanske blir det en för krävande sittställning för ett triathlon om man inte är van vid att bo i tempoställning.

Sist men inte minst så ska du inte lyssna för mkt på mig för jag kan väldigt lite om tri och är ingen tempogud heller :D

Olsson
2008-05-30, 16:05
Någon som ska köra Ringsjön Runt imorgon? Jag ska vara funktionär!

Svedberg
2008-05-30, 16:06
Finns en del hjälpmedel såsom:

http://www.machinehead-software.co.uk/bike/cranks/cyclist_crank_length_calculator.html

Men nu är du så pass lång att dessa beräkningar kanske blir en aning fel. Men att du ska ha bland de längsta står ju utom allt tvivel.

Tack återigen, ska ha 185mm enligt den där kalkylatorn.
Vilka webshoppar är bäst?

Laan
2008-05-30, 16:31
Det är alltid rätt att quota en bild på lance :D

Det är alltid rätt läge att lägga in en bild på Lance:

http://grahamwatson.com/gw/imagedocs.nsf/images/05tdfSt1/$file/9.jpg

Måste säga att det är konstigt att allt är opti-aero, förutom bromsarna som ser helt "standard" ut.. det förvånar mig faktiskt.. kanske man skulle börja tillverka ..

Lär ju finnas en marknad iaf! för det fattas ju inte aerofixerade människor iaf :)

Svedberg
2008-05-30, 16:35
Verkar vara helt omöjligt att hitta 185mm eller 190mm vevar. Och sen några som passar på cykeln utan att jag ska behöva byta allt lär ju vara ännu värre....

MasterChief
2008-05-30, 17:54
Ok, jag kollade lite på Navigares hemsida och finner denna bild.

http://www.csfgroupnavigare.com/templates/cfs_page_2.0/images/header.jpg

http://johnnytan88.files.wordpress.com/2007/11/epic-failure.jpg

zanzi
2008-05-31, 19:43
Vad brukar ni äta och dricka när ni är ute på längre turer? Jag får en otrolig huvudvärk efter några timmar och misstänker att det har med vad jag får (eller rättare sagt inte får) i mig. Tråkigt då jag känner att jag har mer att ge men tappar lusten helt efter att värken kommer.
Vill också passa på att tacka alla för denna tråd. Inte visste jag att det var såhär kul att cykla (och snart kommer jag få reda på hur dyrt det också är). =)

Och på tal om ingenting (då man tydligen inte behöver ha någon anledning alls till att ta upp något med denna gubben):

YO8_N4YkEns

MasterChief
2008-05-31, 22:09
Vad brukar ni äta och dricka när ni är ute på längre turer? Jag får en otrolig huvudvärk efter några timmar och misstänker att det har med vad jag får (eller rättare sagt inte får) i mig. Tråkigt då jag känner att jag har mer att ge men tappar lusten helt efter att värken kommer.
Vill också passa på att tacka alla för denna tråd. Inte visste jag att det var såhär kul att cykla (och snart kommer jag få reda på hur dyrt det också är). =)

Och på tal om ingenting (då man tydligen inte behöver ha någon anledning alls till att ta upp något med denna gubben):

Låter riktigt jobbigt. Vad är några timmar?

Om du känner att du har mer att ge tycker jag det knappast kan vara närings och/eller vattenbrist. För går man in i den väggen känner man inte att man har mer att ge. Kan det vara så att värken kommer av att du har anspänning på nacken under lång tid? Kör du LVG är det bra att ta "mikropauser" där du sätter dig och släpper styret och skakar av dig lite. Även att stå funkar bra. Det blir väldigt mycket statiskt arbete för nackextensorerna och det kan ge spänningshuvudvärk.

Hur mycket jag äter avgörs av så många faktorer men det är hellre lite mindre än lite mer.

Lance har en plats i alla inlägg. Helst kryddat med några kilo av dyrkan.

skaparn
2008-06-01, 16:24
Jag hoppas ni har cyklat i helgen allihop. Jag har kraftigt bättrat på min bränna på min nyvaxade ben.

Ibland är livet härligt.

Versus
2008-06-01, 16:35
Jag cyklade 66 härligt (nja..) backiga kilometer igår i 27 gradig värme. Jag trodde mina ben skulle falla ihop i slutet.
Skoj men jobbigt.
Fick dessutom kedjehopp, höll på och göra en spd vurpa och lyckades på något sätt trasla in pumpen i bakhjulet i farten.