Logga in

Visa fullständig version : Tråden för oss som äger en träningscykel eller tänker skaffa en

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 [27] 28 29 30 31 32 33

Tryman
2010-07-21, 09:59
Om nu Contador ens förstod att Schleck hade problem, han tog det ju lugnare senare, när han troligtvis hade fått informationen.

Om 1 ska behöva vänta så ska alla göra det. Annars drar ju vissa fördel medans andra inte gör det. Blir ju helt fel i slutändan om nu det ändå inte står mellan de ursprungliga 2 i slutändan.

Jag har lite svårt för dessa oskrivna regler som finns inom cykel. Men jag är ju rätt ny inom sporten också.

Om Contador mot förmodan inte skulle sett att Schleck fått problem (han cykla förbi 6 sek efter kedjan hoppade) så lär han fått infot rätt fort då sportcheferna som han har radiokontakt med ser tv-bilder. Tror du att Menchov hade tagit 1,30 på Contador och Schleck när Contador, Menchov och Sanchez tog 40 på en ensam Schleck? Contador hade åtminstone 2 min tillgodo på Menchov och Sanchez innan den etappen.

skaparn
2010-07-21, 10:03
Jag har lite svårt för dessa oskrivna regler som finns inom cykel. Men jag är ju rätt ny inom sporten också.

Det kan jag förstå. En sport med över 100 års formning av sydeuropéer lär ha starka inslag av heder och oskrivna regler, så jag antar att det får man leva med. Eller så vill Contador ändra detta och gör ett statement.

skaparn
2010-07-21, 12:30
Det bråkas lite överallt.

“If John Gadret is found dead in his hotel room in the morning, I will probably be the primary suspect,”

Roche furious at Gadret for not helping with tyre (http://www.cyclingnews.com/news/roche-furious-at-gadret-for-not-helping-with-tyre)

Mental
2010-07-21, 13:18
Det bråkas lite överallt.

Roche furious at Gadret for not helping with tyre (http://www.cyclingnews.com/news/roche-furious-at-gadret-for-not-helping-with-tyre)

Fan vad surt att tävla i en sport där man förväntas slänga bort sina chanser helt för någon annans skull, jag gillar inte lag och stallkörningar. Där lagkamrater ligger och stör och blockar för att gynna någon annan, mycket roligare när det är kamp man mot man och alla vill vinna!

Olsson
2010-07-21, 13:22
Jag tycker det är alldeles för mycket gnäll inom proffcyklingen. Är det inte en kedja som hoppat så är det hala farliga vägar eller något annat trams. Är vägarna hala så får man sänka farten om man inte vågar ta några risker. Hoppar kedjan så får man skaffa bättre mekaniker eller köra på utrustning som fungerar, alternativt så får man helt enkelt ta konsekvenserna.

Pressen göds ju verkligen till att skriva om allting annat än prestationerna inom cykelsporten.

WHITEFOLKS
2010-07-21, 13:29
Materialsponsorerna får väl ge bra grejer och uppmana sitt team att köra enligt policyn:"Vi kommer inte stanna för er om ni får utrustningsproblem och ni behöver inte göra det för oss. Vi har grejer som håller."

G_lund
2010-07-21, 13:30
Hmm, det knakar någonstans på cykeln när jag trampar, måste ut o felsöka senare :(

Action
2010-07-21, 14:06
Om Contador mot förmodan inte skulle sett att Schleck fått problem (han cykla förbi 6 sek efter kedjan hoppade) så lär han fått infot rätt fort då sportcheferna som han har radiokontakt med ser tv-bilder. Tror du att Menchov hade tagit 1,30 på Contador och Schleck när Contador, Menchov och Sanchez tog 40 på en ensam Schleck? Contador hade åtminstone 2 min tillgodo på Menchov och Sanchez innan den etappen.

Var drar man då gränsen? Lätt att rabbla siffror i efterhand.

pelle
2010-07-21, 14:12
Hmm, det knakar någonstans på cykeln när jag trampar, måste ut o felsöka senare :(

Hehe, gjorde samma för mig. Hittade inte felet och plockade isär allt tyckte jag... men icke, samma knackljud hela tiden. Till slut visade det sig att det var sadeln som knakade, jag var för fet! :smash: Räckte med att spänna en skruv ;)

Tryman
2010-07-21, 14:33
Var drar man då gränsen? Lätt att rabbla siffror i efterhand.

Klart det är lätt att rabla siffror i efterhand, det är ju då man har facit ;)

Generellt kan jag tycka att går det så långt att man tar över ledartröjan på det sättet och sen gör gester på podiet har man gått över gränsen.

MasterChief
2010-07-21, 14:50
Det är en sak som ni inte verkar riktigt förstå. Man attackerar inte gula ledartröjan när han får tekniska problem. Framförallt inte i ett sådant extremt kritiskt läge i TdF och mellan huvudkonkurrenterna. Contador ses ju redan som rätt osportslig och detta gynnar definitivt inte hans aktier. Sedan att Schleck fokuserar på cykling istället för att grina är ett bra tecken.

G_lund
2010-07-21, 15:04
Hehe, gjorde samma för mig. Hittade inte felet och plockade isär allt tyckte jag... men icke, samma knackljud hela tiden. Till slut visade det sig att det var sadeln som knakade, jag var för fet! :smash: Räckte med att spänna en skruv ;)

:laugh:

Skruvade ihop cykeln igår, så jag får kontrolldra allt innan jag börjar plocka isär den då.
Tyckte det lät när pedalerna var på samma ställe vid varje tramptag, men det kan vara jag som inbillade mej :)

pelle
2010-07-21, 15:19
:laugh:

Skruvade ihop cykeln igår, så jag får kontrolldra allt innan jag börjar plocka isär den då.
Tyckte det lät när pedalerna var på samma ställe vid varje tramptag, men det kan vara jag som inbillade mej :)

haha, samma för mig ju. Hördes när jag pressade ner högerlåret längs sadeln ju :)

G_lund
2010-07-21, 15:20
haha, samma för mig ju. Hördes när jag pressade ner högerlåret längs sadeln ju :)

Hmm..
Cykeln står ju här brevid mig, nu jävlar ska det dras åt skruvar ;)

anton2000
2010-07-21, 15:29
Något som inte är alltför smart är att hämta ut paket med cykeldelar när man har ont i foten. Fick hem ett nytt styre idag, ett 80cm flatbar. Har aldrig kört med ett styre utan rise förut så det ska bli väldigt spännande! Men det kommer nog bli riktigt bra, man känner att man får lägre tyngdpunkt och så känns cykeln snabbare med det styret också :cool:

http://img818.imageshack.us/img818/1226/20100721145524.jpg

melancoolio
2010-07-21, 15:41
Det är en sak som ni inte verkar riktigt förstå. Man attackerar inte gula ledartröjan när han får tekniska problem. Framförallt inte i ett sådant extremt kritiskt läge i TdF och mellan huvudkonkurrenterna. Contador ses ju redan som rätt osportslig och detta gynnar definitivt inte hans aktier. Sedan att Schleck fokuserar på cykling istället för att grina är ett bra tecken.

Är det där skon klämmer som värst när det gäller denna incidenten? Känns nästan som det!

melancoolio
2010-07-21, 16:13
Skönt att se lite coola cyklar på stan.

http://i133.photobucket.com/albums/q44/melancoolio/IMG_4048.jpg

MasterChief
2010-07-21, 18:57
Är det där skon klämmer som värst när det gäller denna incidenten? Känns nästan som det!

Alla har vetat sedan länge att kampen står mellan Contador och Schleck. Det har även visats sig helt rätt nu när touren rullat på i över två veckor. De är starkast. I de tyngsta HC-bergen så är det Contador och Schleck som ligger längst fram och hela tiden bevakar varandra. Det är mellan dem det står och de som duellerar. Så enkelt är det. Schleck hade maillot jaune och båda vet givetvis att varje sekund är viktig eftersom Contador förmodligen är starkare på lördagens TT. Det är i detta kontext man ska bedömma Contadors reaktion; inget annat. Huruvida man skulle agera likadant i andra situationer är oväsentligt. Nu utnyttjade han Schlecks tekniska problem och med tanke på att duellen mellan dem är på sin knivspets nu tycker jag det var osportsligt och mot den kod som de främsta cyklisterna har visat varandra många gånger tidigare i TdF.

Till exempel så startade inte ens Lance i gult 2005 efter att han tagit ledningen när Zabriskie kraschade. Det har även andra storheter gjort som LeMond och Merckx.

Den anda Contador visade går i samma fotsteg som han visat tidigare och det är helt enkelt inte snyggt.

melancoolio
2010-07-21, 20:14
Tycker ni överdriver. Vi får väl hoppas på att Contador får punktering på morgondagens viktiga etapp så att Schleck kan ge igen ;)

Los
2010-07-21, 21:18
+1 på MasterChief

melancoolio
2010-07-21, 21:26
Tog några bilder när Mr E körde intervaller idag. Själv så vilade jag pga jag är helt slut i benen! Svårt att fota utan blixt när solljuset försvann då färg och lyster sa goodbye!

http://i133.photobucket.com/albums/q44/melancoolio/E_intervall.jpg

http://i133.photobucket.com/albums/q44/melancoolio/E_intervall_1.jpg

http://i133.photobucket.com/albums/q44/melancoolio/E_intervall_5.jpg

Olsson
2010-07-21, 21:27
Schysst cykelvad där på sista bilden :)

skaparn
2010-07-21, 21:34
Tycker ni överdriver. Vi får väl hoppas på att Contador får punktering på morgondagens viktiga etapp så att Schleck kan ge igen ;)

Ännu bättre är om Schleck knäcker honom utan någon fadäs, det blir väldigt I-Ditt-Ansikte att vinna enligt cyklingens kodex mot någon som bryter den.

Eller så gör Van Den Broek ett ryck och sopar hem det. Jag gillar hans namn, det räcker för mig,

skaparn
2010-07-21, 21:36
Tog några bilder när Mr E körde intervaller idag. Själv så vilade jag pga jag är helt slut i benen! Svårt att fota utan blixt när solljuset försvann då färg och lyster sa goodbye!

http://i133.photobucket.com/albums/q44/melancoolio/E_intervall.jpg

Omlslagsbild ju! Kanske skulle behövas lite mer lidande, smärtgrimas tack.

Action
2010-07-21, 21:39
Omlslagsbild ju! Kanske skulle behövas lite mer lidande, smärtgrimas tack.

Tog nog i för lite på första intervallen, beviset finns ju här. :-)

melancoolio
2010-07-21, 21:42
Ännu bättre är om Schleck knäcker honom utan någon fadäs, det blir väldigt I-Ditt-Ansikte att vinna enligt cyklingens kodex mot någon som bryter den.

Eller så gör Van Den Broek ett ryck och sopar hem det. Jag gillar hans namn, det räcker för mig,

Jag tycker att Schleck ser ut att va i bättre slag än Contador så morgondagens etapp ska avnjutas med ett par kalla tror jag!

wintersnowdrift
2010-07-21, 21:43
Jag vill flytta till Falun. Finns ingen mer opti stad för allt jag gillar att göra. Spanade in lite bostadsrätter på Hemnet och höll på att få dåndimpen när en riktigt fin lägenhet här kostar mindre än hälften av vad jag gett för min bostad i Uppsala. Gaaaah!

//Kristin

Edit: Så här glad blir man av den friska Dalaluften. Lånade morsans CR1:a i afton då min Isaac har FF i Uppsala denna vecka. Jag börjar förstå varför denna ram fått så mycket lovord, riktigt härlig cykel!

http://4.bp.blogspot.com/_E0NaoJQLIVc/TEdIhKA6HxI/AAAAAAAABQU/htqSrtUC0vo/s1600/image-upload-27-736119.jpg

skaparn
2010-07-21, 21:46
Jag tycker att Schleck ser ut att va i bättre slag än Contador så morgondagens etapp ska avnjutas med ett par kalla tror jag!

Optimalt upplägg! Fast egentligen borde du äta pommes och dricka vin, men i sommarvärmen passar birabirabirabärsbärsbärs.

Jag och några kamrater hade temakväll förra året där vi såg inspelade vårklassiker, girot, tdf och vueltan. Till detta drack vi den för tävlingen lokala berusningsdrycken och åt nationalrätten.

Ja, jag blev mätt. Fyra varmrätter totalt. Ja, jag blev full också.

wintersnowdrift
2010-07-21, 21:48
Optimalt upplägg! Fast egentligen borde du äta pommes och dricka vin, men i sommarvärmen passar birabirabirabärsbärsbärs.

Jag och några kamrater hade temakväll förra året där vi såg inspelade vårklassiker, girot, tdf och vueltan. Till detta drack vi den för tävlingen lokala berusningsdrycken och åt nationalrätten.

Ja, jag blev mätt. Fyra varmrätter totalt. Ja, jag blev full också.

Upplys en oupplyst: Vilka är nationalrätter respektive -drycker i dessa länder?

//Kristin

Edit: Jag gissar öl och pommes med majonnäs i Belgien (och kanske samma kombo fast med vin i Frankrike), vin med pasta och parmesanost i Italien, och kanske tapas och vin i Spanien.

skaparn
2010-07-21, 21:54

//Kristin

Edit: Jag gissar öl och pommes med majonnäs i Belgien (och kanske samma kombo fast med vin i Frankrike), vin med pasta och parmesanost i Italien, och kanske tapas och vin i Spanien.

Nu ska vi se här. Jag kommer ihåg pommes och risotto, och att de två inte serverades samtidigt. Resten är en dimma. Som tur var (för de andra) hade jag noll och intet att göra med tillredningen av mat.

Action
2010-07-21, 21:55

//Kristin

Sangria i Spanien... usch vilka minnen jag fick nu.

skaparn
2010-07-21, 22:05
Sangria i Spanien... usch vilka minnen jag fick nu.

Eller cava! Mmmm.

MasterChief
2010-07-21, 22:09
http://4.bp.blogspot.com/_E0NaoJQLIVc/TEdIhKA6HxI/AAAAAAAABQU/htqSrtUC0vo/s1600/image-upload-27-736119.jpg

Kul att se fröken på en vanlig cykel igen. Sådana däringa märkliga tingestar du ägnat dig åt på sista tiden kan inte vara bra för hälsan.

melancoolio
2010-07-21, 22:22
Det kommer bli riktigt roligt att titta imorgon.

http://www.cyclingnews.com/news/andy-schleck-talks-tough-before-tourmalet-showdown

forslund
2010-07-22, 06:23
Och jag som ska jobba över idag och kan inte se en enda minut :(

MasterChief
2010-07-22, 06:32
Vilken etapp det blir idag! Hoppas verkligen vi får se en kamp mellan AC och AS och att bäste man vinner.

Tryman
2010-07-22, 07:21
Intervallbilder

Är det melancoolio och Action som varit i farten? Tjustigt :thumbup:
Jag vill flytta till Falun. Finns ingen mer opti stad för allt jag gillar att göra. Spanade in lite bostadsrätter på Hemnet och höll på att få dåndimpen när en riktigt fin lägenhet här kostar mindre än hälften av vad jag gett för min bostad i Uppsala. Gaaaah!

//Kristin

Edit: Så här glad blir man av den friska Dalaluften. Lånade morsans CR1:a i afton då min Isaac har FF i Uppsala denna vecka. Jag börjar förstå varför denna ram fått så mycket lovord, riktigt härlig cykel!

Härligt bild. Du får hålla dina favvoplatser för dig själv så de inte blir invaderade :naughty:
Och jag som ska jobba över idag och kan inte se en enda minut :(
Vilken etapp det blir idag! Hoppas verkligen vi får se en kamp mellan AC och AS och att bäste man vinner.

Ska försöka smita tidigare idag så jag hinner kommer hem vid 1630. Då hinner man se lite iaf...

Hobbes
2010-07-22, 07:46
Finns ingen mer opti stad för allt jag gillar att göra.

Låter som om Calgary, Canada skulle passa utmärkt oxå. Det är verkligen en opti stad*cupid*

Action
2010-07-22, 13:12
Diskussionerna fortgår..

http://www.cervelo.com/en_us/news-blog/rider-blogs/article/the-unwritten-rules-of-cycling-contador-vs-schleck/2418/

Mental
2010-07-22, 13:24
Diskussionerna fortgår..

http://www.cervelo.com/en_us/news-blog/rider-blogs/article/the-unwritten-rules-of-cycling-contador-vs-schleck/2418/

Bra inlägg, utvecklade mina tankar på frågan.

Varför ska jag vänta på dig för att att du signerat på för ett kasst stall med cyklar som går sönder?

pelle
2010-07-22, 14:42
Ahh, har precis varit ute och tvättat och smörjt min älskade Bianchi... nu är det bara TdF på tv som gäller :D

Go Schleckt!

Olsson
2010-07-22, 16:13
Diskussionerna fortgår..

:thumbup:

Lite av vad jag var inne på i mitt inlägg för någon sida sedan, men jag utvecklade det inte lika mycket.

MasterChief
2010-07-22, 16:38
Fantastisk kamp. Lite märkligt slut kanske, men fan ska man göra. Hur han än gjort hade han ju blivit kritiserad.

Efter dagens etapp blir jag dock mest irriterad på alla retards. Jag dagdrömmer om att jag är Chuck Norris och springer runt och roundkickar alla i huvudet.

MasterChief
2010-07-22, 16:48
Diskussionerna fortgår..

Nu är ju frågan rätt död. Främst efter dagens etapp.

Men samtidigt så ju det lite småkomiskt när en tillverkare skriver såhär:

"But as I see it, cycling is a mechanical sport and mechanical problems are an integral part of the outcome. A flat tire may be considered bad luck, but there are also plenty of people who think you can influence it by hanging your tubulars for seven years in a dark, Belgian room and sprinkling them twice weekly with Westmalle Triple beer. So should the rider who religiously goes through this rigmarole have to wait for the opponent who just wraps any cheap tire around his wheels? I don’t think so. Should the teams who pick suppliers based on product quality have to wait for teams who pick suppliers solely based on the maximum sponsorship fee"?

Det är väl ingen med sinnet i behåll som tror att TdF avgörs av materialet? Vi pratar inte F1-teknologi utan simpla cyklar där Trek, Cervélo, Look, Colnago, Specialized, Pinarello osv är nog så likvärdiga och då även vilka däck/komponenter de använder sig av. Förövrigt så försökte AS växla bort problemet när han kände att det var något fel.

Nåja, frågan är som sagt rätt ointressant just nu tycker jag.

Action
2010-07-22, 16:54
Nu är ju frågan rätt död. Främst efter dagens etapp.

Men samtidigt så ju det lite småkomiskt när en tillverkare skriver såhär:

"But as I see it, cycling is a mechanical sport and mechanical problems are an integral part of the outcome. A flat tire may be considered bad luck, but there are also plenty of people who think you can influence it by hanging your tubulars for seven years in a dark, Belgian room and sprinkling them twice weekly with Westmalle Triple beer. So should the rider who religiously goes through this rigmarole have to wait for the opponent who just wraps any cheap tire around his wheels? I don’t think so. Should the teams who pick suppliers based on product quality have to wait for teams who pick suppliers solely based on the maximum sponsorship fee"?

Det är väl ingen med sinnet i behåll som tror att TdF avgörs av materialet? Vi pratar inte F1-teknologi utan simpla cyklar där Trek, Cervélo, Look, Colnago, Specialized, Pinarello osv är nog så likvärdiga och då även vilka däck/komponenter de använder sig av. Förövrigt så försökte AS växla bort problemet när han kände att det var något fel.

Nåja, frågan är som sagt rätt ointressant just nu tycker jag.

Hur kan frågan nu vara ointressant? Det lär komma fler lopp och situationer i framtiden.

melancoolio
2010-07-22, 16:55
Efter dagens fjantslut så är väl frågan mer intressant än innan! ;)

MasterChief
2010-07-22, 17:03
Hur kan frågan nu vara ointressant? Det lär komma fler lopp och situationer i framtiden.

Tänkte mest på just denna incident. Mest för att AC var så jäkla stark så han skulle vinna vilket som, samtidigt som Schleck har släppt det. Men visst, själva övergripande frågeställningen är givetvis intressant.

Efter dagens fjantslut så är väl frågan mer intressant än innan! ;)

Jo, men om AC dragit om sista 100 meterna efter att AS dragit hela jävla berget hade folk gnällt. Det han gjorde kommer också skapa en massa kritik eftersom "bäste man inte gällde". Samtidigt kunde han ju inte släppa några meter eftersom varje sekund är viktig. Men jag instämmer i att en regelrätt spurt hade varit klart bäst. Eller så kände han att AS var bäst och var värd att vinna helt enkelt. Men så funkar ju inte Contador normalt sätt så alla tror ju att han gett bort vinsten för att kompensera sitt tidigare osportliga beteende vilket då gör vinsten klart mindre värd.

Fan vad komplicerat det kan bli. :D

Olsson
2010-07-22, 18:39
Jag tycker inte det är så komplicerat. Det är en tävling, ingen välgörenhetsgala. Så länge man håller sig inom sportens regler och är först över mållinjen är man en vinnare. Håller man inte sig till sportens regler så blir man straffad efter regelboken av arrangör/förbund. Att ge bort vinster av barmhärtighet som Contador gjorde idag är ju ett hån för publiken som har följt en 5 timmar lång sändning i hopp om att få se ett rafflande avslut.

Även på svenska tävlingar förekommer saker som "Jag har dragit 50% mer än dig, nu får inte du vara med och spurta". Störtlöjligt tycker jag. Om man inte vill ha kvar en person i en spurt så får man ju se till att stöta av denne innan. Klarar man inte det och ändå vill hålla undan för bakomvarande så får man ju snällt fortsätta dra själv om den andra inte vill hjälpa till och sedan acceptera att man är för klen och stå för det.

Jag personligen skulle aldrig vilja vinna en tävling pga att någon annan lägger sig.

MasterChief
2010-07-22, 18:55
Jag tycker inte det är så komplicerat. Det är en tävling, ingen välgörenhetsgala. Så länge man håller sig inom sportens regler och är först över mållinjen är man en vinnare. Håller man inte sig till sportens regler så blir man straffad efter regelboken av arrangör/förbund. Att ge bort vinster av barmhärtighet som Contador gjorde idag är ju ett hån för publiken som har följt en 5 timmar lång sändning i hopp om att få se ett rafflande avslut.

Även på svenska tävlingar förekommer saker som "Jag har dragit 50% mer än dig, nu får inte du vara med och spurta". Störtlöjligt tycker jag. Om man inte vill ha kvar en person i en spurt så får man ju se till att stöta av denne innan. Klarar man inte det och ändå vill hålla undan för bakomvarande så får man ju snällt fortsätta dra själv om den andra inte vill hjälpa till och sedan acceptera att man är för klen och stå för det.

Jag personligen skulle aldrig vilja vinna en tävling pga att någon annan lägger sig.

Att "ge bort" vinster är ju inte direkt ovanligt i TdF och för kanonerna är en etappvinst bara ett litet steg på vägen till att vinna TdF. Båda hade kört jämt uppför men Schleck hade dragit 99,9% av tiden och Contador respekterade detta och lät han köra över först över mållinjen. Detta är ju som sagt inte ovanligt när giganterna tävlar.

Sen finns det oskrivna regler i alla sporter vilket jag gillar. Främst då inom cykling där det fuskats så mycket.

Action
2010-07-22, 20:46

Jag är med dig här. Synd att det inte blev någon spurt. Vem som dragit eller inte har ingen större betydelse. Sedan kanske inte Contador brydde sig om segern och inte ville ödsla någon mer energi, vilket jag kan förstå.

Annars skulle aldrig Cavendish få vinna en enda seger, för han har ju aldrig dragit en enda meter.

Enligt reglerna är det helt ok att ligga på rulle hela loppet för att sedan spurta förbi sista metern. Det är iaf min strategi de lopp jag kör och har kört. Jag är helt enkelt för svag för något annat. :-)

MasterChief
2010-07-22, 21:02
Jag är med dig här. Synd att det inte blev någon spurt. Vem som dragit eller inte har ingen större betydelse. Sedan kanske inte Contador brydde sig om segern och inte ville ödsla någon mer energi, vilket jag kan förstå.

Annars skulle aldrig Cavendish få vinna en enda seger, för han har ju aldrig dragit en enda meter.

Enligt reglerna är det helt ok att ligga på rulle hela loppet för att sedan spurta förbi sista metern. Det är iaf min strategi de lopp jag kör och har kört. Jag är helt enkelt för svag för något annat. :-)

Kanske är en liten skillnad mot en stor klunga och en liten utbrytargrupp på två personer?

Poxeman
2010-07-24, 15:26
Spännande jävlarimig!

Action
2010-07-24, 16:19
Spännande jävlarimig!

Contador va så slut att han spurtade efter mållinjen... riktigt spännande etapp.

MasterChief
2010-07-24, 16:28
Varit en mycket rolig TdF och jag ser framför mig episka kamper mellan Schleckbröderna och Contador. AC och AS är ju så unga fortfarande. De kan bli legender.

Lite lustigt att tidsskillnaden blev exakt 39 sekunder.

pelle
2010-07-25, 14:33
Ironi att Schleck får byta cykel, höhö!

Nä, jag tycker han får rycka snart... Contador e full av all champagne, han lär inte klara av att hänga med ;)

Linnet
2010-07-25, 15:00
Sintesi Morzine Veloce

Ram, Sintesi Aluminium
Gaffel, Carbontec A642N kolfiber med alu styrrör.
Hjul, Campagnolo Khamsin
Vevparti, Truvativ Elita SL X-Pipe
Växelsystem Campagnolo Veloce 10d
Övrigt, 20-vxl

Vad sägs om denna som en första racer?

machine gun
2010-07-25, 15:17
Sintesi Morzine Veloce

Ram, Sintesi Aluminium
Gaffel, Carbontec A642N kolfiber med alu styrrör.
Hjul, Campagnolo Khamsin
Vevparti, Truvativ Elita SL X-Pipe
Växelsystem Campagnolo Veloce 10d
Övrigt, 20-vxl

Vad sägs om denna som en första racer?

Eftersom jag själv är stolt ägare av en Sintesi Morzine carbon, måste jag slå ett slag för dessa cyklar. Min klubbkompis har den modell som du funderar på tror jag, hon har mig veterligen aldrig klagat. Helt ok instegsracer.

Perfekt tillfälle för mig att få posta en bild på min cykel :)

http://4.bp.blogspot.com/_HmNi4_AiN6I/TEV9_P7UD5I/AAAAAAAAAOo/O2Grc3UETQM/s400/IMG_2081%5B1%5D.jpg
Större bild: http://4.bp.blogspot.com/_HmNi4_AiN6I/TEV9_P7UD5I/AAAAAAAAAOo/O2Grc3UETQM/s1600/IMG_2081%5B1%5D.jpg

MasterChief
2010-07-25, 17:56
Cavendish är overklig.

Grattis till Contador!

skaparn
2010-07-25, 18:01
Cavendish är overklig.

Grattis till Contador!

Jag håller med, och konstaterar att Eurosport verkar ha ett behov av att klämma in fina ord.

"Det var britten Mark Cavendish som gjorde det när han på sitt karaktäristiska sätt spurtade ifrån sina konkurrenter."

Vilken är den karaktäristika, att han är först över mållinjen?

Poxeman
2010-07-25, 18:33
Jag håller med, och konstaterar att Eurosport verkar ha ett behov av att klämma in fina ord.

"Det var britten Mark Cavendish som gjorde det när han på sitt karaktäristiska sätt spurtade ifrån sina konkurrenter."

Menar dom inte att han gnider snasen mot överröret när han spurtar...

Touren har varit fantastisk att följa. Nästa år vinner Andy Schleck och Löfkvist kommer på 11 plats.

melancoolio
2010-07-25, 19:02
http://iamspecialized.com/media/photos/1614cd1416_f.jpg

Tolkia
2010-07-25, 19:59

Som utomstående tänker man typ att han cyklar fult när man hör/läser det där. Gör han, eller är det bara tillfällig hjärnsläpp från Eurosports kommentatorer?

MasterChief
2010-07-25, 20:00
SRM-enheterna är till och med i rätt färg.

MasterChief
2010-07-25, 20:01
Som utomstående tänker man typ att han cyklar fult när man hör/läser det där. Gör han, eller är det bara tillfällig hjärnsläpp från Eurosports kommentatorer?

Han spurtar snyggast i världen.

pelle
2010-07-25, 20:01
http://iamspecialized.com/media/photos/1614cd1416_f.jpg

det e ju inte de axelbreda killarna iaf :)

forslund
2010-07-25, 20:03

Nja, mer att han spurtar mycket mer aerodynamiskt än sina konkurrenter. Dålig bild för att illustrera det, men man såg det klart och tydligt under dagens spurt.

http://msnbcmedia.msn.com/j/NBCSports/Components/Slideshows-NBC_sports/_production/ss-090704-tour/ss-090726-tour-03.ss_full.jpg

forslund
2010-07-25, 20:08
Nja, mer att han spurtar mycket mer aerodynamiskt än sina konkurrenter.

I brist på film från årets sista spurt, så ser man det här från förra året. Bra skjuts i pedalerna, den där Cavendish.

fc1yeX_7lWM

skaparn
2010-07-25, 20:21
I brist på film från årets sista spurt, så ser man det här från förra året. Bra skjuts i pedalerna, den där Cavendish.

fc1yeX_7lWM

Möjligtvis kan jag tillstå att just klippet och överlägsenheten är så markanta att det faktiskt är ett av hans karaktärsdrag. Draaaaaa åt skogen så maxad spurt det där var.

Action
2010-07-25, 22:05
Möjligtvis kan jag tillstå att just klippet och överlägsenheten är så markanta att det faktiskt är ett av hans karaktärsdrag. Draaaaaa åt skogen så maxad spurt det där var.

Sen har då jag aldrig sett någon som spurtat med den positionen på överkroppen.

Grymt! Att ha ett sånt tillslag när det redan går en bit över 60 är grymt.

skaparn
2010-07-25, 22:21
Sen har då jag aldrig sett någon som spurtat med den positionen på överkroppen.

Grymt! Att ha ett sånt tillslag när det redan går en bit över 60 är grymt.

Jag börjar undra om ni inte har rätt, han sitter/står extremt lågt. Försökte hitta någon bra video på Pettacchi men det var visst över min YT-förmåga. Men på denna ser man att Cavendish faktiskt är något mer kompakt. Sjukt ääääro. Iofs fick han ju stryk här.

ZyHzP_bmGdw

melancoolio
2010-07-25, 23:00
http://cdn.media.cyclingnews.com/2010/07/06/1/saxo_bank_s_works_tarmac_sl3_derailleur_rear_2_600 .jpg

skaparn
2010-07-26, 09:59
Jag börjar undra om ni inte har rätt, han sitter/står extremt lågt. Försökte hitta någon bra video på Pettacchi men det var visst över min YT-förmåga. Men på denna ser man att Cavendish faktiskt är något mer kompakt. Sjukt ääääro. Iofs fick han ju stryk här.

[.yt]ZyHzP_bmGdw[/yt]

Jag kollade lite på bancykling för att se om det är något han tagit med sig därifrån. Men av den här videon på Chris Hoy att döma så står Cavendish faktiskt riktigt djupt även i jämförelse med andra spurtninjor

S6lzwT6nSdc

crillepersson
2010-07-26, 18:34
Jag får alltid riktigt ont i ryggen efter ca 40km, jag tror det beror på att jag blir trött och inte orkar hålla upp kroppen och därför hänger på styret, har ni några tips på hur man ska göra för att undvika att hänga eller det kommer med tiden?

sascha
2010-07-26, 18:55
Möjligtvis på förekommen anledning, kommer här ett par länkar om sadelinställningar, position på cykeln o.s.v.

All one needs to do is look at the two fastest type of bikes out there - the new school time trial bike (knee way in front of the spindle) and a recumbent (knee more than a bit behind the spindle) to realize that this knee-pedal thing is crap. (http://www.kirkframeworks.com/blog/?p=223)

Keith Bontrager tackles one of our primary beliefs about bike fit: that aligning the rider's knee over the pedal spindle is critical for proper positioning. He shows that there is no physiological basis for it. (http://www.sheldonbrown.com/kops.html)

Hur har ni positionerat er/blivit positionerade?

G_lund
2010-07-26, 22:32
Var ute o trampade runt en timme med fixien nyss, sjukt skoj!
lite ovant att cykla på bakhjulet när navet i bak är fast men ge mig en vecka så ska jag nog kunna det med :)

Det enda jag stör mig på är att jag inte kommit på något bra knep för att hoppa upp på trottoarkanter när tramporna hela tiden snurrar.

wintersnowdrift
2010-07-27, 08:51
lite ovant att cykla på bakhjulet när navet i bak är fast men ge mig en vecka så ska jag nog kunna det med :)

Det enda jag stör mig på är att jag inte kommit på något bra knep för att hoppa upp på trottoarkanter när tramporna hela tiden snurrar.

Lite inspiration kring hur man kan cykla fixie :)

Världens bäste visar hur det kan gå till (http://vimeo.com/9824201)

//Kristin

Poxeman
2010-07-27, 10:12

//Kristin

Oh, jävlar i min låda! Det där är så sjukt imponerande, varför blir man alltid sugen på att köpa en cykel till?

Modify
2010-07-27, 11:25

//Kristin

Så jävla bra :hbang:

pelle
2010-07-27, 12:48

Får ärligt säga att jag har aldrig fattat grejen med fixie, det verkar bara jobbigt. Speciellt när man har uppförsbacke till jobb ;)

Kan ni inte förklara vad tjusningen är?

(obs: detta är ingen kritik mot fixies, rent intresse från min sida)

skaparn
2010-07-27, 12:52
Får ärligt säga att jag har aldrig fattat grejen med fixie, det verkar bara jobbigt. Speciellt när man har uppförsbacke till jobb ;)

Kan ni inte förklara vad tjusningen är?

(obs: detta är ingen kritik mot fixies, rent intresse från min sida)

Uppförsbackeinvändningen går ju att rikta både mot fast- och frinav. Om du vänder på det kommer dock fixien kanske att upplevas som lite problematisk. Första gången nerför Tranebergsbron västerut var lite spännande.

Men, fixie är snyggare, till och med snyggast, och för fincykling torde det argumentet var tillfyllest.

skaparn
2010-07-27, 12:53

//Kristin

Han är verkligen inte rädd för att ladda. Mitt andra försök på FG var en enda tår 'n gnällorgie.

pelle
2010-07-27, 13:07
Uppförsbackeinvändningen går ju att rikta både mot fast- och frinav. Om du vänder på det kommer dock fixien kanske att upplevas som lite problematisk. Första gången nerför Tranebergsbron västerut var lite spännande.

Men, fixie är snyggare, till och med snyggast, och för fincykling torde det argumentet var tillfyllest.

"Fincykling", vilket underbart uttryck!:thumbup:

JJ
2010-07-27, 13:44
Tog lite bilder med mobilen på min lilla 5-milsrunda i Dalarna:
Färdmedlet
http://i25.tinypic.com/2uig9w4.jpg
Finstig
http://i27.tinypic.com/favc0h.jpg
Surhål
http://i27.tinypic.com/aykfx1.jpg
Navigeringen var stundtals lite knepig
http://i26.tinypic.com/1zdlwf6.jpg

Riktigt skön, jobbig runda. Lite för många ställen där man var tvungen att bära hojjen, men man kan inte få allt.

skaparn
2010-07-27, 13:53
Asså, jag måste se till att he mig ut på MTB:n mer. De där bilderna gör mig ordentligt sugen.

wintersnowdrift
2010-07-27, 14:01
Åååååh jag saknar redan Dalarna.

Å andra sidan får jag om knappt två veckor cykla här:
http://www.utsidan.se/cldocpart/9916.jpg

//Kristin

G_lund
2010-07-27, 14:17

//Kristin

Ajaj, nu vaknade den gamla trialcyklisten i mig till liv *rolleyes*

Jag har vart för rädd om fälgarna för att ge mig på sådant än, men lite småtrixande måste man ju såklart lära sig.

melancoolio
2010-07-27, 18:05
Jag var och pratade lite mountainbike i en butik här i sthlm idag, och givetvis lite racer också. Han i butiken argumenterade ganska starkt för att jag ska skaffa en 29:er.

Vill inte slänga ut alltför mycket pengar på en mtb då den mest kommer va alternativ träning till landsvägscyklingen. Helst sa han att jag borde köpa en heldämpad men om jag inte gjorde det så var det helt klart en 29hjulare jag skulle satsa på!

Dom ser ju galet fula ut men är det rätt väg att gå? 29" mtb alltså!

Olsson
2010-07-27, 19:37
Jag var och pratade lite mountainbike i en butik här i sthlm idag, och givetvis lite racer också. Han i butiken argumenterade ganska starkt för att jag ska skaffa en 29:er.

Vill inte slänga ut alltför mycket pengar på en mtb då den mest kommer va alternativ träning till landsvägscyklingen. Helst sa han att jag borde köpa en heldämpad men om jag inte gjorde det så var det helt klart en 29hjulare jag skulle satsa på!

Nä, i USA har det fått en del genomslagskraft men europeerna är smartare kör vidare på 26" samtidigt som de spöar americanare på 29"are

Linnet
2010-07-27, 19:46
Eftersom jag själv är stolt ägare av en Sintesi Morzine carbon, måste jag slå ett slag för dessa cyklar. Min klubbkompis har den modell som du funderar på tror jag, hon har mig veterligen aldrig klagat. Helt ok instegsracer.

Tack så mycket. :thumbup:

944RS
2010-07-27, 20:08

Jag har kört 29" i 4år och tycker det fungerar utmärkt för mig som inte är någon tekniskt cyklist. De är ju tyngre och klumpigare men på långa grusvägar och inte allt för knixiga stigar går det riktigt fort.

skaparn
2010-07-27, 20:31
Dom ser ju galet fula ut

App app appp"!"""!"1221341234123

Tänk på mitt blodtryck

http://www.haggs.nu/catalog/images/NINER%20Bikes%20sir%209.jpg

Everest
2010-07-27, 20:45
Tips på cykelbutik i sthlm med bra sortiment på landsvägscyklar och kunnig personal?

Action
2010-07-27, 20:46
Tips på cykelbutik i sthlm med bra sortiment på landsvägscyklar och kunnig personal?

Cykelcity Kocksgatan Södermalm.

melancoolio
2010-07-27, 20:57
App app appp"!"""!"1221341234123

Tänk på mitt blodtryck

Det där ser ut som en stålram? Stålram är snyggt, är arg på den som stal min Sunn mtb i stål....

Olika bud om 29:er alltså! Lutar åt att jag kör en traditionell 26", känns som att man får mer för pengarna om man väljer mindre dimension på hjulen...

sascha
2010-07-27, 23:08
Nä, i USA har det fått en del genomslagskraft men europeerna är smartare kör vidare på 26" samtidigt som de spöar americanare på 29"are

Kör inte Burry Stander på 29''? Och han är väl varken amerikan eller dålig.

JJ
2010-07-28, 08:11
Kära cykelvänner, mitt mål är att jobba i vår vackra huvudstad till hösten. Det skulle ge mig ca 3 mil enkel väg och alltså öppna upp för lite cykelpendling några dar i veckan. Ett utmärkt tillfälle att köpa ytterligare en cykel då jag tror det blir trist i längden med mtb'n. Frågan är om jag ska slå till på en racer eller en cross? Jag kommer inte att cykla på vintern.

forslund
2010-07-28, 08:19
Båda, såklart. Vad trodde du? ;)

Jag skulle säga racer. Ger dig möjlighet att ge dig ut på annorlunda cykelturer på fritiden (cykla grus etc kan du göra med mtbn) och sen går det snabbare att pendla. Men det beror ju också lite på hur pendlarsträckan ser ut. Är den full av dålig asfalt och/eller grus kanske en CX känns stabilare.

JJ
2010-07-28, 08:27
Båda, såklart. Vad trodde du? ;)

Jag skulle säga racer. Ger dig möjlighet att ge dig ut på annorlunda cykelturer på fritiden (cykla grus etc kan du göra med mtbn) och sen går det snabbare att pendla. Men det beror ju också lite på hur pendlarsträckan ser ut. Är den full av dålig asfalt och/eller grus kanske en CX känns stabilare.

Dryga 2 mil rak cykelväg i västlig riktning på morgonen, sen in i stan där en cross (med Sina bredare däck och mer upprätt ställning antagligen är bättre). Men det kommer att vara motvind ofta i någon riktning och då är ju en racer bäst. Lutar åt en racer, kanske med 28 mm däck? Det är stan som gör att jag tvekar med trottoarkanter och skit. Iofs planerar jag att ta det lugnt den biten men ändå.

skaparn
2010-07-28, 12:20
Lutar åt en racer, kanske med 28 mm däck? Det är stan som gör att jag tvekar med trottoarkanter och skit. Iofs planerar jag att ta det lugnt den biten men ändå.

Klokt. Med 28 mm däck blir den riktigt allround utan att kännas som en tung cross.

Olsson
2010-07-28, 23:27
Kör inte Burry Stander på 29''? Och han är väl varken amerikan eller dålig.

Han är ju inte europé heller ;) Men jo det är sant att han kör 29" i år och han är grym, även om han körde bättre förra året när han körde 26"...

Nitrometan
2010-07-29, 11:27
Ajdå.

Lite taskig placering av de två böckerna.

http://failblog.files.wordpress.com/2010/07/e44d9ce1-293e-494a-b164-7538714cc5d8.jpg

melancoolio
2010-07-30, 12:46
Nått att kika på en regnig dag. Sjukt bra tecknad film!

TppY8iPKUSU

G_lund
2010-07-30, 14:32
Massagen :laugh:

Hobbes
2010-07-30, 18:02
Köpte denna dokumentären härromdagen på MEC, sett den på bio men attans vad skön inspiration det är:

MUol4meP9H4

Hobbes
2010-07-30, 18:13
Prequel eller vad man skall kalla det?

Lance berättar i dokumentären att det var detta race (kommer in som 2a) som gjorde att han gjorde comeback!

8Rtxh3_W7-g

I dokumentären berättar han att han gjort två träningsläger, ett i Italien och ett i Frankrike och han känner sig redo:D

forslund
2010-07-30, 18:27
Gah, vad jag vill se dom där dokumentärerna!

Hobbes
2010-07-30, 19:10
Gah, vad jag vill se dom där dokumentärerna!

Mitt andra klipp är nog allt du kan få ut av tävlingen, men filmen är verkligen välgjord. Dock vet jag många ifråga sätter om det är en "mountainbike" tävling då de avverkar många mil på såkallade "fire roads" men hur som helst klättringen de gör upp på berget är fan inte att leka med!

forslund
2010-08-04, 06:34
Contador till Bjarne Riis och Saxo Bank - Sungard nästa år!

“I’m proud to be able to present Alberto Contador on our team for next year. I'm proud to have been able to attract the world's best cyclist to a Danish team.”

Gammalt men aktuellt: Bröderna Schleck sticker och skapar sitt eget lag i Luxemburg.

A number of staff and experienced riders are also expected to jump ship and work with the Schlecks, including Jens Voigt, Stuart O’Grady.

Fabian Cancellara is expected to stay with Riis’ team in 2011 because he has a year remaining on his contract. Emerging talent Richie Porte is also expected to stay with the team as a second team leader for stage races.

http://www.cyclingnews.com/news/contador-to-ride-with-riis-in-2011

Nitrometan
2010-08-04, 08:19
PG-Bikes bygger en elcykel. De vill ha 80000 USD för den. Tydligen gör den 100 km/h.

Of6UsFunwcw

Blacktrail BT-01

http://img291.imageshack.us/img291/382/8310blacktrail600.jpg

Tryman
2010-08-04, 08:52

Gammalt men aktuellt: Bröderna Schleck sticker och skapar sitt eget lag i Luxemburg.

Då stämde ryktena alltså.

Action
2010-08-04, 11:17

Och troligtvis kommer Specialized att leverera cyklar till bägge teamen. Va ju snack om ett renodlat Specialized team, men så verkar inte bli fallet nu.

Hyfsat snygg 2011 btw.

http://rbs.ta36.com/wp-content/uploads/2010/07/2011-specialized-s-works-tarmac-sl3-road-bike-sram.jpg

robertcop
2010-08-04, 12:49
Prequel eller vad man skall kalla det?

Lance berättar i dokumentären att det var detta race (kommer in som 2a) som gjorde att han gjorde comeback!

8Rtxh3_W7-g

I dokumentären berättar han att han gjort två träningsläger, ett i Italien och ett i Frankrike och han känner sig redo:D

Fan vad kul det ser ut att vara:)
Vilken utmaning!

Action
2010-08-04, 22:16
Gjort lite inköp det senaste.. kläder, hjälm, sadel, styrlinda.... min förra sadel var helt slut.. inte haft en tanke på att en sadel kan ta slut på drygt 1 år, men vilken skillnad..

Ser nästan ut som en riktig cyklist numera.. :cool:

http://u1.ipernity.com/16/03/57/8680357.96654d47.560.jpg

forslund
2010-08-05, 06:49
Styrlindan var lite för mycket för mig, men annars är jag vansinnigt avundsjuk.

Action
2010-08-05, 14:37

Den där styrlindan är vansinnigt skön... sen är den på gränsen för mig, men än så länge tycker jag att den är snygg.

wintersnowdrift
2010-08-05, 14:48

Den där styrlindan är vansinnigt skön... sen är den på gränsen för mig, men än så länge tycker jag att den är snygg.

Den var ju gyyyym ju! Polkagrisstyrlinda, kan knappast bli snyggare.

//Kristin

sascha
2010-08-05, 16:41
Även jag har bytt styrlinda. I dag. Första gången. Är inte riktigt nöjd, men det blir man väl inte heller. Oavsett, kan jag konstatera att en vit styrlinda är betydligt snyggare på en vit cykel. Jämfört med en svart styrlinda, då.

http://farm5.static.flickr.com/4102/4863521870_7ce5f659dc_z.jpg

Action
2010-08-05, 21:20
Angående stilpoliser... här finns en facebook-grupp.

http://www.facebook.com/photo.php?pid=4891898&op=10&o=global&view=global&subj=2258201150&id=728152000#!/group.php?gid=2258201150

melancoolio
2010-08-06, 18:49
Angående stilpoliser... här finns en facebook-grupp.

http://www.facebook.com/photo.php?pid=4891898&op=10&o=global&view=global&subj=2258201150&id=728152000#!/group.php?gid=2258201150

Stilregler ska följas.

59. The Euro Cyclist shall own a sizeable parrot and will ensure that he is seen walking around photo shoots with it perched either upon his casually outstretched index finger or upon his shoulder. Hair should be slicked back for maximal effect. The parrot should either be white or it should contain three (3) or more colors found within the World cup stripes. One must always smile when pictured with the parrot. The parrot should speak fluent Italian. In certain cases it is deemed advisable that the Euro Cyclist possess, in place of a parrot, SEVERAL young pumas.

skaparn
2010-08-07, 00:23
Hear! Hear!

sascha
2010-08-09, 07:19
Körde en femtiomilare under helgen och kan konstatera följande. Det går att cykla vackert och högt i Sverige också. Bjuder på någon bild.

http://farm5.static.flickr.com/4076/4874912836_29acf88f64_z.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4099/4874913188_da5e772ab9_z.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4120/4874913594_39a4fe08d9_z.jpg

melancoolio
2010-08-09, 14:29
Det där såg inte dumt ut alls. Blir avundsjuk!

skaparn
2010-08-09, 14:38
Riktigt fina bilder sascha!

Såg den här på Happy. Alla barn borde få en cykel i tidig ålder

Ga72-ASP1uM

MasterChief
2010-08-09, 18:47
Körde en femtiomilare under helgen och kan konstatera följande. Det går att cykla vackert och högt i Sverige också. ]

Coolt! Berätta mer! :)

sascha
2010-08-09, 22:58
Coolt! Berätta mer! :)

Jag hade faktiskt tänkt skriva någon form av rapport, men blev lite missmodig när jag insåg att alla bilder jag tagit var fruktansvärt värdelösa. Men, eftersom du uppmanade.

Det hela började på torsdagskvällen då jag surfade lite på HappyMTB. Jag blev ganska snart less på alla foruminlägg om resor till andra länder för att cykla. Eller, less är nog fel ord. Jag blev helt enkelt avundsjuk. Min egen ekonomi och ”tid-till-förfogande”, tillåter inte en sådan resa för tillfället. Men så slog det mig. Jag sommarbor i Norrlands inland, ju. Och semester inom Sverige ska tydligen vara så pass populärt att det fått sig ett eget uttryck: svemester. Ja, en kort svemester. Varför inte? tänkte jag. På fredagen stack jag. Direkt efter jobbet.

De första tio milen kan närmast beskrivas som en transportsträcka på stundom kassa vägar stundom riktigt fina vägar genom ställen som troligtvis bara vaknar till liv under sommaren. Jag möttes av säkert femtioelva skyltar annonserandes loppis, och hade det inte varit så att jag hade ett uppdrag att fullfölja är jag tvärsäker på att jag hade kunnat stanna och göra några rejäla fynd. Efter att dessa tio mil med mycket att se på och mången björn att oroa sig för avverkats, började turen på riktigt. Jag nådde Stalon. En i korthet liten skitby med en sliten Shell-mack som centrum. Men. Vilken natur. Här börjar det gå uppför, och på den vänstra sidan ringlar sig en fors som av alla tält, husvagnar och rykande brasor att döma utgör ett schysst ställe att campa vid. Och även om jag mådde riktigt bra på cykeln, önskade en liten del inom mig att några av de som grillade skulle vinka in mig och bjuda på nyfångad fisk. Jag bet av en Snickers - som i det dåtida nuet smakade väldigt mycket fabrik - på mitten och fortsatte uppför, mot Saxnäs.

Efter Saxnäs kommer Klimpfjäll. Och vägen dit är obeskrivlig. Jag cyklade längs med mer eller mindre stora sjöar, på en smal landsväg. Raksträckorna var nästan obefintliga, och ljuset gjorde det som gömde sig bakom nästa krön en smula vackrare än det som gömde sig bakom det förra. Väl i Klimpfjäll noterade jag en banderoll med texten Same-SM. Fan vad kulturellt berikad jag blivit, tänkte jag stolt. Just då mådde jag fantastiskt. Benen kändes bra och ostsmörgåsen jag precis ätit var underbar. Och då gillar jag vanligtvis inte bröd. Men. Jag hade bara tillryggalagt sjutton mil. Och nu var det dags för Stekenjokk.

Från Klimpfjäll till Stekenjokk, är jag osäker på hur långt det är. Det enda jag vet säkert, är att det antingen går uppför eller uppför på-jävlar-allvar. Mätinstrumentet, Garmin Edge 500 (varför känns denna bisats som produktplacering?), är visserligen opålitligt (produktplaceringskänslan, åtgärdad), men som brantast uppgav den 11 %. Annars handlade det om 1-5 %. Efter den första branta delen noterade jag 91 % i puls. Vad jobbigt det här skulle vara då, tänkte jag bekymrat. Men så tittade jag upp och började lägga märke till min omgivning på riktigt. Om vägen mellan Saxnäs och Klimpfjäll var obeskrivlig, kan bara konstateras att den känsla som nu uppdagade sig var betydligt mer så. Håret på armarna knottrade sig och på toppen av Stekenjokk bestämde jag mig för att stanna till och styra lite fruktsoppa. Att sitta på toppen av denna väg, som måste snöplogas så sent som i juni och som omges av massvis av fjälltoppar var inte dåligt. Inte dåligt alls. Jag var nu drygt tjugo mil in i turen. Det kändes lite sämre.

What comes up, must come down. I princip nedförsbacke hela vägen till Blåsjön. Den stelhet som infann sig efter allt glidande i störtloppsställning, var svår att bli kvitt. Därför passade det verkligen utmärkt att det precis då skulle komma en överjävlig backe. Jag vet inte hur jag ska förklara det hela, men blandningen av stelhet, tjugofem mil i benen och denna backe gjorde så att jag började gråta när jag väl besegrat den. I det läget gjorde jag verkligen allt jag kunde för att försöka undvika att tänka på att jag hade halva vägen kvar.

Jag vet ärligt talat inte varför, men rundans andra hälft minns jag ytterst lite av. Jag minns att jag svor när det började duggregna. Jag minns att jag svor när det var elva mil kvar och cykeldatorn dog. Jag minns att jag svor när det var sju mil kvar och jag inte ville cykla mer. Jag minns att jag i samma ögonblick möttes av två mil grusväg. Jag minns att jag inte svor, men kände mig otroligt nervös när jag kom ut på väg 45 och det helt plötsligt fanns något som kallas för trafik. Jag minns att jag hade fruktansvärt ont i mitt vänstra lår med en mil kvar. Men framför allt minns jag att jag, när jag kommit hem, lade mig i badkaret och drack kaffe.

Poxeman
2010-08-10, 05:48
Härlig rapport! Det låter som en underbart härlig tur.

forslund
2010-08-10, 06:26
Grymt bra skriven. Blev avundsjuk på riktigt. Kaffe i badkaret har jag dock aldrig testat...

Hobbes
2010-08-10, 06:42
Instämmer, fantastiskt skriven text!!:thumbup:

MasterChief
2010-08-10, 07:05
Härlig berättelse. Sådär ska cykling vara.

sascha
2010-08-10, 19:56
Roligt att texten uppskattades. Vad jag kan konstatera så här ett par dagar senare, är att jag vill köra igen. Långdistanscykling är mäktigt.

skaparn
2010-08-10, 20:02
Roligt att texten uppskattades. Vad jag kan konstatera så här ett par dagar senare, är att jag vill köra igen. Långdistanscykling är mäktigt.

Du fick ju till och med mig att bli sugen på en femtiomilare. Tackar för läsningen!

MasterChief
2010-08-10, 20:46

Vad väntar du på?! (http://www.raceacrossamerica.org/raam/raam.php?N_webcat_id=1)

Action
2010-08-10, 20:57
Riktigt fina bilder sascha!

Såg den här på Happy. Alla barn borde få en cykel i tidig ålder

Ga72-ASP1uM

En sån ska lilltjejen få till våren! Hon är iof bara 2 då, men det kanske fungerar.

melancoolio
2010-08-12, 18:22
Är det mer ok att ha "dålig" stil om man cyklar på en "amerikansk" cykel?

Jag vill att det ska va det :D

MasterChief
2010-08-12, 18:29
Är det mer ok att ha "dålig" stil om man cyklar på en "amerikansk" cykel?

Jag vill att det ska va det :D

Nej, man måste snarare kompensera sitt lätt omsmakliga val att inte cykla italienskt.

melancoolio
2010-08-12, 18:29
Nej, man måste snarare kompensera sitt lätt omsmakliga val att inte cykla italienskt.

Haha! Underbart!

wintersnowdrift
2010-08-16, 10:11
Jag kom hem från Åre i natt. Mitt hjärta blöder för jag ville inte, inte, inte åka därifrån. Det är en obeskrivlig känsla när man släpper cykeln över stenarna i högzon och flyger ner för berget. Eller droppar rotbranten i DH-SM banan och landar i 40 blås men ändå med en känsla av full kontroll. Eller äter kanelbullar i gondolen på väg uppåt med utsikt över Åresjön.

Tusenmetersleden.
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/IMG_2644.jpg

Utskt i högzon.
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/IMG_2781.jpg

Litet drop vid Hummeln.
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/IMG_2808.jpg

SM i downhill gick av stapeln under lördagen också och det var en upplevelse att se de allra snabbaste bomba ner för berget. Här fotar jag Robin Wallner (Europamästare) som dock vurpade på den snorhala SM-banan och slutade trea.
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/SDIM1641_c.jpg

Elisabeth som jag köpt min hoj av blev Svensk Mästarinna och hon övertalade mig att starta i årets sista officiella DH-tävling i Flottsbro om en dryg månad. Så ja. Om jag överlever är det en framgång.

//Kristin

Poxeman
2010-08-16, 10:25
Grymma bilder! Det låter som att du haft det riktigt härligt, ser fram emot rapport från tävlingen!

Modify
2010-08-16, 10:32
Fy tusan vad härligt Åreäventyr! Borde nästan vara obligatoriskt spöstraff på folk som postar sådana bilder när man inte har någon semester :D

Öijer
2010-08-16, 16:19
Läckra foton!

skaparn
2010-08-16, 20:48
Du får ju nästan downhill att verkar roligt. Fina bilder!

wintersnowdrift
2010-08-16, 21:55
Grymma bilder! Det låter som att du haft det riktigt härligt, ser fram emot rapport från tävlingen!

Tack! Jag är apnervös för att tävla redan nu. Men som vanligt är det den optimala utmaningen och utmaningar har jag svårt att motstå. Jag körde hela dock hela DH-SM banan ett antal gånger utan större problem även om det inte direkt gick fort, och klarar jag Sveriges längsta tävlingsbana så bör jag väl kunna ta mig ner för Flottsbrobacken som är en liten kulle i jämförelse.

Fy tusan vad härligt Åreäventyr! Borde nästan vara obligatoriskt spöstraff på folk som postar sådana bilder när man inte har någon semester :D

Jag vill nästan spöstraffa mig själv när jag tittar på bilderna så här efter hemkomst. Det var helt fantastiskt, längtar redan till nästa sommar. Då blir det definitivt två veckor eller mer där uppe.

Läckra foton!

Tack! :)

Du får ju nästan downhill att verkar roligt. Fina bilder!

Det är kul, speciellt soliga dagar som den då bilderna togs. Fjällvädret är ju lynnigt och vi hade ett par regndagar också under veckan. Det är som natt och dag att cykla utför beroende på om underlaget är torrt eller lerigt. Men även när det var blött hade jag riktigt, riktigt skoj. Det gäller bara att vänja sig vid att cykeln vandrar lite i sidled stundtals och att man inte alltid kan svänga exakt när man skulle vilja. Downhill har definitivt gjort mig till en bättre cyklist!

//Kristin

Poxeman
2010-08-17, 08:57
De flesta läser väl Happy men denna tål att postas på fler ställen...

pTqh0ju5Z2o

Fartkänsla jävlarimig!

melancoolio
2010-08-18, 08:13
Några tips på moutainbikes med stålram? Sunn Modular verkar ok och har även ok prislapp. Min förra mtb var just en Sunn i stål och den var riktigt skön att cyklar på.

Sunn Modular (http://www.sunnbicycle.com/english/2010-bikes/all-mountain-272/modular-275/article/modular-528?/=spec)

http://www.thecyclepeople.com/admin/pages/upload/products/sunn-modular-2010-mountain-bike.jpg

melancoolio
2010-08-19, 06:08
Någon som testat AlpineSport (http://www.cyclingnews.com/reviews/soundofmotion-alpinesport-mobile-app) för Android?

Daniel L
2010-08-19, 13:47
Letar efter en landsvägscykel, och vill lägg runt 4000kr; är dessa helt värdelösa cyklar som går sönder efter ett par åk, eller helt okej att ha som första träningscykel?

http://www.evanscycles.com/products/claud-butler/chinook-2010-road-bike-ec022485
http://www.evanscycles.com/products/pinnacle/sentinal-10-2010-road-bike-ec021917

Nitrometan
2010-08-19, 13:55
Tidningen Wallpaper har tagit fram en hopfällbar cykel som är ganska snygg.

http://www.wallpaper.com/lifestyle/wallpaper-limited-edition-bikes-for-sale/4767

Nedstoppad i en läderväska:

http://www.wallpaper.com/galleryimages/17052028/gallery/04_bike_jp180810.jpg

http://www.wallpaper.com/galleryimages/17052028/gallery/01_bike_jp180810.jpg

De vill ha 2450 GBP för den (byggs i begränsad upplaga) och 2500 GBP för väskan.

Fast den är säkert snyggare än bra.

Mental
2010-08-19, 14:57
Oldschool velociped. Vart kan man köpa en?

http://www.senica.sk/images/stories/sport/velociped.jpg

sascha
2010-08-20, 13:15
Eftersom skaparn missunnat oss bilder på sin sson, kände jag mig tvungen att sticka och köpa en för att bjuda på lite pornografi. Skämt åsido. Jag har sedan jag för lite mer än ett år sedan testade fixed gear för första gången, längtat efter att få lägga några mynt på en alldeles egen. Först övervägde jag att skaffa alla komponenter själv och därefter bygga ihop en, men tummen mitt i handen plus det faktum att jag bor i ett litet korridorsrum på 20 kvadrat, gjorde att jag bestämde mig för en fabriksgjord. Så länkade skaparn till ssons 028 (i vintras tror jag?) och jag visste direkt. Att killarna bakom cykeln och varumärket är från trakterna, gjorde det inte direkt svårare. För några dagar sedan sprang jag in på Stale här i Umeå som hade en (1) 028a kvar. Storlek? Rätt storlek.

Tyvärr har jag bara en risig kompaktkamera, varför bilderna misslyckas med att göra cykeln rättvisa.

http://farm5.static.flickr.com/4075/4910288130_86b8ec920e.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4095/4910287844_e96f1b5738.jpg

bertbert
2010-08-20, 13:25
Sascha, vad väger en sådan tingest? Snygg!

sascha
2010-08-22, 21:50

Jag vet faktiskt inte. Men närmare tio.

Nitrometan
2010-08-23, 09:50
Google föreslår 10,6 kg.

MasterChief
2010-08-24, 14:29
Enter Sandman! (Bilden är tillägnad skaparn)

Det är riggat och klart inför höstens uberintervaller. 2000w, 2,5m bred bild och 50Gb med Metallicakonserter i HD.

http://img801.imageshack.us/img801/1459/p1010008tt.jpg

Los
2010-08-24, 14:41
Det är riggat och klart inför höstens uberintervaller. 2000w, 2,5m bred bild och 50Gb med Metallicakonserter i HD.
buhu. *avis*

:hbang:

forslund
2010-08-24, 15:18
2000w, 2,5m bred bild och 50Gb med Metallicakonserter i HD.

Självdrivet, hoppas jag. Bara rigga upp cykeln på en generator för jag tar för givet att du har lite tryck i benen. Du har ju trots allt cyklat sedan jag gick på dagis. ;)

Skämt åsido, sådär vill jag också ha. Men tvivlar på att grannarna blir så nöjda. :D

MasterChief
2010-08-24, 16:05
Självdrivet, hoppas jag.

Ja, självklart. :D

JJ
2010-08-26, 14:30
Ikväll är det rea på Cykloteket Västberga samt Sportson på Katarina Bangata.

forslund
2010-08-29, 14:04
Insåg nyss att jag är rätt lyckligt lottad att få vara ägare till dessa två skapelser.
Rum för förbättring genom att byta ramen för mtbn finns ju, men ack, den är snygg.

http://distanscykling.se/images/bikes.JPG

robertcop
2010-08-29, 14:09
Insåg nyss att jag är rätt lyckligt lottad att få vara ägare till dessa två skapelser.
Rum för förbättring genom att byta ramen för mtbn finns ju, men ack, den är snygg.

Fina cyklar!

Ska sälja min Dirt cykel till förmån för en racer till våren, väldigt sugen på det:)

robertcop
2010-08-29, 16:18
Slänger upp en halvdålig bild på mina 2 cyklar:)

En Brodie Bruzza och en Yosemite från Biltema( :naughty: )

http://img826.imageshack.us/img826/9089/cykel.jpg

Everest
2010-08-29, 16:37
Pågår cykelreorna just nu? Antar att det är för sent att hitta någon nedsatt cykel av årets modell i december när jag kommer till Sverige:(

Nitrometan
2010-09-01, 14:26
En cykelartikel.

http://www.dn.se/insidan/nar-jag-cyklar-ar-jag-lycklig-1.1162330

Vad driver en person att stiga upp klockan fem för att cykla fem mil innan han börjar arbeta? Finansanalytikern och *cyklisten Csaba Kiraly söker lycka och *harmoni i utmaningar och mår bra när han får testa sina egna maxnivåer.

Klockan är elva på förmiddagen när DN träffar Csaba. Då har han hunnit jobba en liten stund, handlat mat, cyklat sju mil och fikat med sin gudson Lucas i Haninge. Nu sitter han på balkongen under ett parasoll – och gör ingenting.

– Under perioder har jag haft kontrakt och tävlat för flera olika stall i Spanien och Italien. I dag tävlar jag inte men cykling är fortfarande min största passion och jag cyklar vanligen mellan fyra och sex mil om dagen.

Önskan att överträffa människor i sin omgivning eller att ta hål på andras fördomar är för honom helt oviktigt. Csabas önskan att vara bäst eller i alla fall riktigt duktig handlar enbart om att omgivningen blir en måttstock för vad han borde klara av, säger han.

– Min drivkraft är att varje dag ska bli en bra dag. Ingenting annat spelar egentligen någon roll. Jag strävar efter lycka. Det gör jag ju även i umgänget med min familj och mina vänner, att bara prata i telefon med min gudson Lucas, att hjälpa någon, saker som får mig att må bra. Drivkraft för mig går hand i hand med glädje, lycka, passion och kärlek.

Los
2010-09-01, 14:55
Bra artikel! Känner igen mig i det mesta han skriver, det är kanske gemensamt för alla oss som tränar "lite mer än vanligt". :)

Just detta skulle jag själv kunna ha sagt:

– Jag tror att skillnaden mellan mig och en del andra personer är att jag inte är rädd. Jag är inte mer begåvad, jag är ingen övermänniska, men jag ser inte riktigt vad som skulle kunna stoppa mig förutom mig själv. Jag vet att jag kan. Det är så jag känner helt, uppriktigt och genuint. Jag tror att många människor måste jobba hårt med sin rädsla för olika saker, men för mig är det inte så.

Motgångar är ingenting som oroar Csaba. Det kan inte mer än gå åt helskotta, resonerar han och bästa fall kan man lära sig någonting av dem.

Olsson
2010-09-02, 19:38
Alexandra Engen U-23 världsmästare i XC !

Poxeman
2010-09-02, 19:49

Så jävla bra! :hbang:

Nitrometan
2010-09-03, 06:58
Världsmästare!! :hbang:

maRRtin
2010-09-03, 08:51
Sjukt bra! Jkpg is teh shit, undra när jag ska bli världsmästare i något.

forslund
2010-09-03, 09:18
Nej wintersnowdrift, det kommer ingen kommentar den här gången. :D

wintersnowdrift
2010-09-03, 09:26
Nej wintersnowdrift, det kommer ingen kommentar den här gången. :D

Hahaha, ingen alls? Hon har väl ändå rätt fina ögon? ;)

Superkul i alla fall, hon kan ju bli grymt farlig nästa OS!

//Kristin

sascha
2010-09-04, 13:19
Jag tycker att den ser farligare ut med bock. And I like it.

http://farm5.static.flickr.com/4086/4956914062_defe852889_z.jpg

svennebanan
2010-09-05, 08:03
Nu är jag kanske i fel tråd. Jag äger en 24 växlad dam cykel från Cresent.
När ställer mig upp i uppförsbackar för att trampa lös släpper kedjan och man håller på att åka på näsan varje gång. Jag konsulterade min cykelhandlare som sa att kedja och drev såg väldigt slitna ut.

Vad behöver man för att byta det själv (verktyg alltså, drev och kedja borde jag ju kunna köpa av cykelverkstaden som tänkte byta)? Jag är inte ute efter att spara 100kr, utan är väldigt beroende av min cykel som mitt enda färdmedel och vill inte lämna den ifrån mig en längre tid.

maRRtin
2010-09-05, 09:06
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Verktyg/Kedjebrytare/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Verktyg/Kuggkransnyckel/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Verktyg/Kassettavdragare/

Ungefär vad du behöver.

svennebanan
2010-09-05, 10:51
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Verktyg/Kedjebrytare/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Verktyg/Kuggkransnyckel/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Verktyg/Kassettavdragare/

Ungefär vad du behöver.

Tack skall du ha :)
Känner du till någon bra tutorial?

Edit: Jag förstår alltså inte hur man använder verktygen du länkar till.

maRRtin
2010-09-05, 11:47
Tack skall du ha :)
Känner du till någon bra tutorial?

Edit: Jag förstår alltså inte hur man använder verktygen du länkar till.
Det är busenkelt, men här finns en liten instruktion.

http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=48

Det kan sitta ganska bra, så man kan få ta i lite.

svennebanan
2010-09-05, 13:52
Det är busenkelt, men här finns en liten instruktion.

http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=48

Det kan sitta ganska bra, så man kan få ta i lite.

Tack!

melancoolio
2010-09-05, 16:32
Nu har jag äntligen köpt en mtb. Cyklat lite på den redan och jag har verkligen saknat att cykla i skogen. Blev bara småsigar i hagaparken osv.

Vart i stockholm nära city finns det ok stigar att köra XC cykling, är det ute vid hammarbybacken man kan hoppa på några roliga spår eller finns det ännu närmare? Jag bor i vasastan...

robertcop
2010-09-05, 19:47
Nu har jag äntligen köpt en mtb. Cyklat lite på den redan och jag har verkligen saknat att cykla i skogen. Blev bara småsigar i hagaparken osv.

Vart i stockholm nära city finns det ok stigar att köra XC cykling, är det ute vid hammarbybacken man kan hoppa på några roliga spår eller finns det ännu närmare? Jag bor i vasastan...

Hellasgården. Kanske inte så jättenära city men det går att ta saltsjöbanan från Slussen en bit närmare.

Finns en ganska lång bana som fungerar för cykel som inkluderar mycket skog.

http://hellasgarden.se/

Har själv tänkt o pröva cykla där någon gång innan snön kommer!

Wintermute
2010-09-05, 20:29
En tisdagsrajd (alt torsdag) med happy så får du bra guidning i hellas, med start hammabybacken. Kan rekomenderas. Fast en panlampa behövs nog.

Lidingö finns nått spår, alldrig vart ute själv men läst nån RR på happy.

melancoolio
2010-09-05, 20:52
Tror jag ska försöka ragga upp en gammal polare som kan ta mig ut till Hellas på dagtid någon helg, tror han kör med happygänget på tisdagarna. Pannlampscykling är jag nog inte riktigt mogen för än :D

Lidingö har jag cyklat på förr när jag bodde där. Många sura kärringar ute och går där på alla fina vägar och stigar...men det kanske har blivit bättre.

Hammarbybacken tycker jag inte det är långt till om det finns några ok spår att köra därifrån!

MasterChief
2010-09-05, 21:03
Hellasgården. Kanske inte så jättenära city men det går att ta saltsjöbanan från Slussen en bit närmare.

Tar en kvart att cykla från slussen. Ingen cyklist värd namnet tar tåget för den biten. ;)

grondahl
2010-09-05, 21:11
Det tål att upprepas: Cykla inte på elljusspåren. Det finns massor av stig både kring Hellasgården och mellan hammarby och hellasgården som är mycket bättre lämpade för cykling än elljusspåren.

wintersnowdrift
2010-09-06, 10:40
Gesunda i helgen. Jag körde alla hopp och drop som finns på berget så nu återstår "bara" att bli snabbare, flyga högre och längre och hoppa med större finess :D. Det här är så våldsamt roligt att det inte går att beskriva i ord. Jag låter bilderna tala istället.

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Gesunda%20september%202010/Jagdrop.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Gesunda%20september%202010/Jaghopp.jpg

//Kristin

Poxeman
2010-09-06, 12:02
Du är galen! På ett sånt där bra sätt... andra bilden är grym!

champion
2010-09-06, 12:50
En fråga om att smörja kedjan.

Kan man köpa vad som att smörja med, tex 5-56?

Hörde att viss olja är inte bra, stämmer?

Det är alltså en mountainbike.

Ikari
2010-09-06, 13:29
En fråga om att smörja kedjan.

Kan man köpa vad som att smörja med, tex 5-56?

Hörde att viss olja är inte bra, stämmer?

Det är alltså en mountainbike.

Nono, inte 5-56. Det är en rostlösare som bokstavligt talat drar skit till sig.

Smörj kedjan med kedjeolja! Ingen sprayskit som hamnar överallt, utan en droppflaska så man kan applicera oljan i länkarna. Oljan ska smörja I kedjan, inte utanpå. 1) Dropp, dropp, dropp på varenda länk. 2) Veva runt kedjan några varv. 3) Torka av kedjan med en trasa. 4) Ut o kör.

melancoolio
2010-09-18, 09:27
En fråga angående styre!

Jag köpte en mtb för någon vecka sedan och tycker att styret är sjukt brett. Ska man satsa på att lära sig gilla den nya stilen med brett styre eller ska man kapa det eller köpa ett rakt? Jag har cyklat mycket mtb i mina unga dagar och då var det rakt styre som gällde!

JJ
2010-09-18, 17:30
En fråga angående styre!

Jag köpte en mtb för någon vecka sedan och tycker att styret är sjukt brett. Ska man satsa på att lära sig gilla den nya stilen med brett styre eller ska man kapa det eller köpa ett rakt? Jag har cyklat mycket mtb i mina unga dagar och då var det rakt styre som gällde!

Jag bytte mitt till ett rakt, skönast på långloppen.

melancoolio
2010-09-18, 20:53
Jag bytte mitt till ett rakt, skönast på långloppen.

Ett rakt styre med barends är ju det man körde med förr. Var och kollade på Hammarby Hill XC idag och det verkar va blandat när det gäller val av styre osv.

Ska köra lite med mc-styret ett tag till och se om jag vänjer mig vid det. Det känns ju riktigt bra när man kör nedför!

JJ
2010-09-18, 21:29
Det här sina fördelar, men det är skönt att växla grepp ibland så jag föredrar ett rakt med barends. Såg du en snabb kille i Värmdö ck kläder?

melancoolio
2010-09-19, 08:15
Det här sina fördelar, men det är skönt att växla grepp ibland så jag föredrar ett rakt med barends. Såg du en snabb kille i Värmdö ck kläder?

Jag fotade endel men måste gått så snabbt att kameran inte hann med :thumbup:

Gick det bra?

JJ
2010-09-19, 16:52
Trots en liten krasch och tuffa förhållanden så gick det helt ok.

wintersnowdrift
2010-09-19, 21:48
Jahapp, då var första downhilltävlingen i karriären avslutad i värsta möjliga geggamojja. Jag har kraschat så många gånger i helgen att jag inte längre håller räkningen och huden är mer blå en skär men samtidigt har det varit fantastiskt roligt! Jag blev fyra av fem startande och hade 13 sekunder upp till trean vilket är hyfsat mycket, men samtidigt vet jag vad jag kan bli bättre på för att ta in sekunder och jag ska jobba stenhårt för att göra det.

Ett par bilder:
http://img691.imageshack.us/img691/1159/jagraka.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs355.ash2/63543_433945781661_581221661_5189880_81466_n.jpg

//Kristin

Poxeman
2010-09-19, 21:49
Du går från klarhet till klarhet men borde uppdatera bloggen också...

wintersnowdrift
2010-09-19, 21:54
Banan avslutades med ett rejält gaphopp som i den sugande leran skördade sina offer. Det var dels svårt att trampa upp tillräckligt med fart för att komma över och om man ändå lyckades med det var det lätt att halka. Jag gjorde ganska många krascher här men i finalåket gick hoppet perfekt!

http://img706.imageshack.us/img706/1583/56242673.jpg

http://img3.imageshack.us/img3/4163/80742606.jpg

http://img716.imageshack.us/img716/7366/51423253.jpg

http://img697.imageshack.us/img697/4793/171ao.jpg

//Kristin

MasterChief
2010-09-19, 21:55
Du har gått och blivit galen.

wintersnowdrift
2010-09-19, 21:55
Du går från klarhet till klarhet men borde uppdatera bloggen också...

Orkar/hinner inte just nu, jag är en mycket dålig bloggare som ständigt prioriterar annat :). Forum är t.ex. mycket roligare. Kanske blir det bättring till nästa år.

//Kristin

wintersnowdrift
2010-09-19, 21:56
Du har gått och blivit galen.

Jo, alltså, jag vet inte hur många gånger under helgen jag fått höra just det, haha. Det jag saknar i teknik kompenserar jag med vilja. Har tänkt lära mig cykla nu, lyckas jag med det så ska det nog kunna bli inte bara galet utan riktigt bra :).

//Kristin

MasterChief
2010-09-19, 22:00
Jo, alltså, jag vet inte hur många gånger under helgen jag fått höra just det, haha. Det jag saknar i teknik kompenserar jag med vilja. Har tänkt lära mig cykla nu, lyckas jag med det så ska det nog kunna bli inte bara galet utan riktigt bra :).

//Kristin

Men ok, det är sjukt coolt. Kan låta lite grisigt, men det blir faktisk ännu coolare när en tjej gör det.

Olsson
2010-09-20, 18:01
Fan va fräckt Kristin! Det ser så himla roligt ut och jag grämer mig över att jag ännu inte har provat köra DH med en riktig hoj.

wintersnowdrift
2010-09-21, 07:10
Men ok, det är sjukt coolt. Kan låta lite grisigt, men det blir faktisk ännu coolare när en tjej gör det.

Det är så otroligt få tjejer som kör så det kan jag köpa.

Fan va fräckt Kristin! Det ser så himla roligt ut och jag grämer mig över att jag ännu inte har provat köra DH med en riktig hoj.

Du måste testa, det äger det mesta! :) Om jag har råd (...det är ingen billig sport...) ska jag försöka både cykla och tävla så mycket jag kan nästa år.

Innan jag dränkte mig själv i lera:
http://img836.imageshack.us/img836/7323/jagskog.jpg

//Kristin

Snafu
2010-09-21, 09:09
22 mils cykling påbörjas fredag och avslutas söndag. Västkusten av England till Östkusten och den kallas för coast to coast. De två första dagarna är i stort sett up hill tills vi når the pennines och sen blir det nerför dag tre. Jag har tränat sissådär 9 timmar, ungefär en fjärdedel av vad jag borde ha tränat. Sen har jag bara ett pass träning med cykeln fullpackad! Jag har en känsla att ett knä eller två kommer att strejka igen!

skaparn
2010-09-23, 09:50
Jag gör lite smygreklam för en ny bok som kommer inom kort. Skönlitteratur som handlar om cykling växer inte på träd.

Förlagets hemsida, SE Förlag (http://www.seforlag.se/)

Då kan ni passa på att häckla min webdesign. Det skulle kunna vara så att jag, tillsammans med en kumpan, har något med det här förlagets tillkomst att göra.

Välkommen till CykelCity 4/10 också.

Trance
2010-09-23, 10:49
Jag gör lite smygreklam för en ny bok som kommer inom kort. Skönlitteratur som handlar om cykling växer inte på träd.

Då kan ni passa på att häckla min webdesign. Det skulle kunna vara så att jag, tillsammans med en kumpan, har något med det här förlagets tillkomst att göra.

Några kommentarer på sidan. Jag är inte webbdesigner utan programmerare så tänk på att jag har noll stilkänsla samt är inte helt hundra på html.

1. <stoornheading> vet jag inte riktigt vad den är tänkt att göra? IE7 struntar helt i den så det blir inte ens ett radbryt. Det är möjligt att jag missar någon html5-grej här där man kan göra sina egna taggar, jag är inte helt uppdaterad, men jag skulle föreslå en h2 eller h3 där istället.

2. Istället för att använda en lista under nyheter samt böcker så tycker jag att det skulle vara mer semantiskt korrekt med vanliga rubriker, citat och paragrafer.

t.ex.

<h2> De som inte vann - Gabriella Ekström</h2>

<blockquote>
Mathieu tittade överväldigad ut över publikhavet. Han rättade till glasögonen, klickade i foten i pedalen och rullade mot startplatsen. Trots en lugn fasad var han skakad inombords. Han var framme vid sina drömmars mål – Tour de France. Omringad av cyklister skulle han strax lämna Le Touquet för en resa via vindpinade kuster och stupande berg, en resa Frankrike runt. Om tre veckor skulle han och 196 av de andra cyklisterna stå i Paris, som förlorare.
Ändå längtade han dit.
</blockquote>

<p>
De som inte vann är berättelsen om den unge Mathieu som kör sitt första Tour de France. Läsaren får följa vardagen för alla de vars hårda slit inte alltid når rampljuset och hur den hårda sporten kräver sina offer från utövarna. Och här borde det vara lite mer text för att det ska se snyggt ut kring bilden, om vi ska ha en bild på boken vill säga. Läs mer om författaren Gabriella Ekström här
</p>

Samt istället för att använda flera br i rad så säg hur stor margin eller padding dina <p> skall ha. Så kommer det naturligt se snyggt ut och alla avstånd kommer vara lika långa.

3. Tables i footer är..helt ok. En del är lite puritanska när det gäller det men varför bråka om sådana småsaker.

4. Enbart stilfråga men headern och footern är olika långa, samt texten "alignar" inte med någon av dem. Något som kan vara helt ok men ganska ovanligt. Men jag är som sagt programmerare och vi är väl kända för att ha rätt dålig smak överlag när det gäller sådant.

skaparn
2010-09-23, 12:11
[Bra synpunkter]

Danke schön! Jag ska läsa igenom noggrant och se vad som kan göras i afton

DennisJ
2010-09-23, 12:17

Låter fasligt spännande, blir nog en beställning i slutet av månaden. Det är Gabriella som skrev (skriver?) en massa åt Cyclingnews, väl?

skaparn
2010-09-23, 12:25
Låter fasligt spännande, blir nog en beställning i slutet av månaden. Det är Gabriella som skrev (skriver?) en massa åt Cyclingnews, väl?

Korrekt. Tror inte hon hinner skriva något åt dem nu för tiden, med all zoo-business och romanskrivande.

Trance
2010-09-23, 20:56
Danke schön! Jag ska läsa igenom noggrant och se vad som kan göras i afton

Jag kom på att det kanske skulle varit ett PM? Jag är så van att ha en diskussion om kod på offentliga ställen så vet inte om min kritik kanske var lite för rakt på.

Hur som helst så gillar jag konceptet med själva sidan. Nörderi inom specialområden är det trevligaste som finns.

skaparn
2010-09-23, 21:02
Jag kom på att det kanske skulle varit ett PM? Jag är så van att ha en diskussion om kod på offentliga ställen så vet inte om min kritik kanske var lite för rakt på.

Hur som helst så gillar jag konceptet med själva sidan. Nörderi inom specialområden är det trevligaste som finns.

Inte för min skulle, det är visserligen inte helt cykelrelaterat men OT är en ädel konstform.

Det finns nog en hel del att fila på under helgen. Jag fick även den här kommentaren, efter en rad svordomar; "vad har vi sagt om taggar som är deprecated?"

Jag stod svarslös.

MasterChief
2010-09-23, 21:09

Jag fattade ingenting av ditt inlägg men gillade ändå att läsa det. Som sagt, nörderi är alltid bra och ska lyftas fram.

Sedan får jag passa på att gratta skaparn. Nya Bonnier inom 3 år.

Trance
2010-09-23, 21:41
Inte för min skulle, det är visserligen inte helt cykelrelaterat men OT är en ädel konstform.

Det finns nog en hel del att fila på under helgen. Jag fick även den här kommentaren, efter en rad svordomar; "vad har vi sagt om taggar som är deprecated?"

Jag stod svarslös.

Kontra med <marque><blink>Welcome to my website!</blink></marque>

Hur som helst.

Browsershots. En sida där du kan beställa (gratis) screenshots på hur din sida ser ut i olika browsers. Jag var nyfiken och lade en beställning så det batchas ut nu. Kan ta lite tid ibland om den är popular:

http://browsershots.org/http://www.seforlag.se/

Tror de försvinner efter ett tag så man får refresha ibland eller beställa nytt.

Du vet om Firebug antar jag?

skaparn
2010-09-23, 21:59
Kontra med <marque><blink>Welcome to my website!</blink></marque>

Hur som helst.

Browsershots. En sida där du kan beställa (gratis) screenshots på hur din sida ser ut i olika browsers. Jag var nyfiken och lade en beställning så det batchas ut nu. Kan ta lite tid ibland om den är popular:

http://browsershots.org/http://www.seforlag.se/

Tror de försvinner efter ett tag så man får refresha ibland eller beställa nytt.

Du vet om Firebug antar jag?

Ouch! Det blir allt mer uppenbart varför det sitter så många och jobbar med front end. Det var ju rätt stor skillnad. Jag förlitar mig rätt hårt på att den typiska köparen har IE, Safari, FF eller chrome.

Trance
2010-09-23, 22:09
Ouch! Det blir allt mer uppenbart varför det sitter så många och jobbar med front end. Det var ju rätt stor skillnad. Jag förlitar mig rätt hårt på att den typiska köparen har IE, Safari, FF eller chrome.

Ja, jag råkade beställa alla browsers. De flesta där är kommunistbrowsers och rätt menlösa. Fast..IE är värst, speciellt äldre versioner.

Nämn IE6 till en front end-utvecklare och du kommer se antingen roid rage eller tårar. (ett exempel :http://www.positioniseverything.net/explorer/floatIndent.html)

Hur som helst, använder du inte Firebug så börja.

JJ
2010-09-25, 21:01
Cykel beställd.

MasterChief
2010-09-25, 22:34
cykel beställd.

på tcm?

JJ
2010-09-26, 06:51
på tcm?

Ze interweb.

Everest
2010-09-27, 18:19
Trek Madone 4.5, bra skit????

forslund
2010-09-27, 18:27
Trek är alltid bra.

skaparn
2010-09-27, 20:57
Trek är alltid bra.

Eh?

EH?

EH?

MasterChief
2010-09-27, 21:41
Eh?

EH?

EH?

http://www.forumspile.com/STFU-WW2-Pilot.jpg

skaparn
2010-09-27, 21:52
http://www.forumspile.com/STFU-WW2-Pilot.jpg

http://bikeshopgirl.com/wp-content/uploads/2009/07/wsd10_7000_1310001a.jpg

forslund
2010-09-28, 06:34
http://gallery.roadbikereview.com/data/roadbike/2/medium/248602Colnago_C35_Ferrari.JPG

MasterChief
2010-09-28, 07:06
http://bikeshopgirl.com/wp-content/uploads/2009/07/wsd10_7000_1310001a.jpg

Det är väl hedervärt att tillverka en cykel till mormor också? Eller är hon för ful för att cykla? Alla ska tå tillgång till Trekcyklar. Det är så man skapar världsfred.

skaparn
2010-09-28, 07:38
Det är väl hedervärt att tillverka en cykel till mormor också? Eller är hon för ful för att cykla? Alla ska tå tillgång till Trekcyklar. Det är så man skapar världsfred.

Du kan va

DennisJ
2010-09-28, 11:50
http://gallery.roadbikereview.com/data/roadbike/2/medium/248602Colnago_C35_Ferrari.JPG

Jag är skeptisk.

MasterChief
2010-09-28, 12:02
Jag är skeptisk.

Tänk på att skaparn gillar sin cykel. Du sårar honom.

skaparn
2010-09-28, 12:10
Ska jag vara ärlig så börjar min tro på att det finaste görs av italienare naggas lite i kanten. Verkligen ett u-land på väg på uu-land.

MasterChief
2010-09-28, 14:07
Ska jag vara ärlig så börjar min tro på att det finaste görs av italienare naggas lite i kanten. Verkligen ett u-land på väg på uu-land.

Tja, då kan du ju trösta dig med att alla Colnagos landsvägscyklar utom två görs i Tawian.

melancoolio
2010-09-28, 15:51
Tja, då kan du ju trösta dig med att alla Colnagos landsvägscyklar utom två görs i Tawian.

Tawian? :D

Mina 4 cyklar är alla made in Taiwan.

http://u1.ipernity.com/16/57/96/9115796.7eadb928.560.jpg

Action
2010-09-28, 16:11

Om jag förstått det rätt så är det Giant som äger fabriken där Colnago tillverkas och att de haft ett partnerskap sen 2005.

Samtidigt äger Merida 30-40% av Specialized...

Alla vägar bär till Taiwan när det gäller cyklar.

Poxeman
2010-09-30, 06:23
Jag är så JÄVLA besviken!

forslund
2010-09-30, 06:30
Alberto Contador tests positive for Cenbuterol

"From the time of the first communication from the UCI, August 24, Alberto Contador alleged food contamination as the only possible explanation of what happened and has been turned over to the cyclist authorities since then in the confidence that this very serious problem could be clarified, which now is public."

"The experts consulted so far have agreed also that this is a food contamination case, especially considering the number of tests passed by Alberto Contador during the Tour de France, making it possible to define precisely both the time the emergence of the substance as the tiny amount detected, ruling out any other source or intentionality."

Någon har fifflat med Albertos mat. Hm..

http://www.cyclingnews.com/news/alberto-contador-tests-positive-for-clenbuterol

forslund
2010-09-30, 06:35
Det verkar som om argumentet med att hans mat har blivit kontaminerat har lite tyngd i det här fallet. Dessutom ska tydligen drogen vara mycket lätt att spåra och finnas i kroppen långt efter intaget och är således en dålig drog att använda sig av om man nu inte vill bli upptäckt.

“The UCI confirmed today that Spanish rider Alberto Contador returned an adverse analytical finding for clenbuterol following the analysis of urine sample taken during an in competition test on 21st July 2010 on the second rest day of the Tour de France. This result was reported by the WADA accredited laboratory in Cologne to UCI and WADA simultaneously.

“The concentration found by the laboratory was estimated at 50 picograms (or 0,000 000 000 05 grams per ml) which is 400 time less than what the antidoping laboratories accredited by WADA must be able to detect.”

http://www.cyclingnews.com/news/uci-contador-positive-requires-further-scientific-investigation

It is now easily detectable and tends to remain in the body for an extended period of time, making it a poor choice as far as performance enhancing drugs go.

http://www.cyclingnews.com/news/contadors-contaminated-food-excuse-or-possibility

Nitrometan
2010-09-30, 06:39
Självklart har nån avundsjuk jävel mixtrat med hans mat. Säkert tvångsmatade de honom också.

melancoolio
2010-09-30, 07:56
Har han självmant intagit just clenbuterol under pågående tävling är det ju bara helt otroligt. På många sätt!

Nitrometan
2010-09-30, 08:27
Det kan ju ha varit teamets läkare som gav honom de sprutor och piller han skulle ha.

Eller så var det nån som la nåt i hans mat.

melancoolio
2010-09-30, 08:45
Det kan ju ha varit teamets läkare som gav honom de sprutor och piller han skulle ha.

Eller så var det nån som la nåt i hans mat.

Så kan det ju vara Einstein! :thumbup:

Los
2010-09-30, 20:05
Mest trovärdiga förklaringen jag läst hittils är via blodtransfusion. Han tappades på blod under lågsäsong när han gick på Clenbuterol (deff?) Som jag förstår det var den positiva testen strax efter vilodagen.

Jag myser alltid lite extra när fuskande höjdare åker dit. Inte av skadeglädje, utan för att det är så frukstansvärt uselt att ta emot hyllningar och beundran från miljontals människor för en bedrift som är uppnådd via fusk och lögn. Själva definitionen på osportslighet.

Nitrometan
2010-10-01, 07:46
Mest trovärdiga förklaringen jag läst hittils är via blodtransfusion. Han tappades på blod under lågsäsong när han gick på Clenbuterol (deff?) Som jag förstår det var den positiva testen strax efter vilodagen.
Nej, det låter inte som en trolig förklaring. De får inte använda blodtransfusioner. Det är fusk. Alltså kan han inte ha gjort det och förklaringen håller inte.

Contador sa väl att han inte är nån fuskare?

Los
2010-10-01, 08:46
Nej, det låter inte som en trolig förklaring. De får inte använda blodtransfusioner. Det är fusk. Alltså kan han inte ha gjort det och förklaringen håller inte.

Contador sa väl att han inte är nån fuskare?
Exakt! Dessutom var det så pyttelite doping så han endå inte skulle ha någon nytta av det, och då är det okej!

För övrig: http://politiken.dk/sport/cykling/ECE1072610/fransk-avis-spor-af-bloddoping-og-plastik-i-contadors-proeve-/

WHITEFOLKS
2010-10-01, 12:29
Det är ju intressant att han är så insatt i att det är en mängd som inte skulle vara prestationshöjande och att det vore "dumt att dopa sig med sånt eftersom det är lätt att spåra".

Men det är ju säkert bara en hobby som han har på sidan och som är rent teoretisk :D

machine gun
2010-10-01, 13:23
En klubbkamrat och tillika kemist har skrivit följande reflektioner kring ämnet: http://fadeaway.mono.net/9445/Blogg

Los
2010-10-01, 19:16
En klubbkamrat och tillika kemist har skrivit följande reflektioner kring ämnet: http://fadeaway.mono.net/9445/Blogg
Jag förstår hans poäng och dilemmat med kontamination, men jag köper det inte i det här fallet. Det är mer sannolikt att det är "misslyckad" doping än intag av misstag. Antingen har har han maskat preparatet för dåligt eller så trodde han att transfusionsblodet var rent.

För övrigt borde han åkt dit redan vid Operation Puerto.

MasterChief
2010-10-01, 19:35
Jag tycker det börjar likna häxjakt på cyklister. Den upptäckta mängden är alltså 1/400 av WADA (World Anti Doping Agency) gränsvärde. Det finns uppenbarligen massor av fall där människor blivit förgiftade av clenbuterol genom att äta kött osv. Snart kommer de vara så nojiga att de inte kan äta/dricka någonting för testerna de utför på cyklisterna letar upp varenda jävla molekyl.

DennisJ
2010-10-01, 22:38
Det är ju intressant att han är så insatt i att det är en mängd som inte skulle vara prestationshöjande och att det vore "dumt att dopa sig med sånt eftersom det är lätt att spåra".

Men det är ju säkert bara en hobby som han har på sidan och som är rent teoretisk :D

Nu anlitade han (genom advokat) i och för sig en expert som gick igenom Clenbuterol rent allmänt och Contadors fall specifikt.

Los
2010-10-02, 09:07
"dumt att dopa sig med sånt eftersom det är lätt att spåra".
Hehe. Det är ju standardargumentet nästan alla fuskare brukar använda sig av. "Det vore så extremt osmart att göra detta, alltså kan jag inte ha gjort det". Om det argumentet skall vara sant måste dels personen vara smart och dels måste sannolikheten att åka fast vara nära 100%, och i doping vet vi att det är långt ifrån så. Se bara på Kohl, testad hundratals gånger utan utslag.

Jag tycker det börjar likna häxjakt på cyklister.
Njaaaa, toppen av touren blev testas flera gånger och de fann substanser som omöjligt kan finnas i kroppen naturligt, det tycker jag är långt ifrån häxjakt. Cykelsportens förtroende är i botten sedan länge. De får leva med lägre förtroende och tålamod tills de kan visa upp att de går att lita på.

Är oskyldigt dömda egentligt ett problem? Finns det många fall där en oskyldig åkt dit pga av för hårda regler, kontamination eller liknande. Förutom dem som "råkade" äta fel kosttillskott etc.

skaparn
2010-10-02, 19:16
Är oskyldigt dömda egentligt ett problem?

Definiera "oskyldigt".

Det kan komma att bli som travsporten om minsta spår av ett preparat leder till dopingrubriker. Då går vi från att ha haft en cykelsport med dopingproblem till en cykelsport med mindre doping men lika många dopingrubriker orsakade av att man förfinar tester och dömer alla utan urskiljning.

melancoolio
2010-10-02, 19:19
Vilket cykelväder det var idag i Stockholm. Underbart!

Är det lika fint imorgon får det bli Ursvik! Är det någon här som cyklar där som kan visa en blind man runt någon dag, så att jag lär mig hur banan går där!

Jag har aldrig vågat skaffa mig en riktig idol inom cykelsporten pga man vet aldrig när den man ser upp till åker dit!

skaparn
2010-10-03, 09:38
Såja. Min lägenhet har fått en ny möbel.

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Trams/Bcker_1_klein.jpg

För den som är sugen går det att beställa på www.seforlag.se

Los
2010-10-03, 11:48
Definiera "oskyldigt".
Avstängd för doping utan att ha haft dopingmedel i kroppen. Jag menar inte dem som har haft dopingmedel i kroppen men har haft, eller hittat på, en godtagbar ursäkt (som nu Contador försöker göra).

Tycker dock det är fel att detta kommer ut innan beslut är taget. Skadan är redan skett så fort det blir rubriker. Han är redan dömd av pöbeln.

Tryman
2010-10-04, 08:50
Jag tycker det börjar likna häxjakt på cyklister. Den upptäckta mängden är alltså 1/400 av WADA (World Anti Doping Agency) gränsvärde. Det finns uppenbarligen massor av fall där människor blivit förgiftade av clenbuterol genom att äta kött osv. Snart kommer de vara så nojiga att de inte kan äta/dricka någonting för testerna de utför på cyklisterna letar upp varenda jävla molekyl.

+1
Tänk om folk skulle bli uthängda för att ha 1/400-del av gränsvärdet för koffein?

Såja. Min lägenhet har fått en ny möbel.

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Trams/Bcker_1_klein.jpg

För den som är sugen går det att beställa på www.seforlag.se

Schysst möbel. Vad är det för storlek?
Tänkte hem och mäta för att se hur många jag behöver...