handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som äger en träningscykel eller tänker skaffa en

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 [16] 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33

qwer
2009-05-14, 19:42
Min nya älskling.

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/StevensFluentSLX-1.jpg

Hur mkt kostade den? Vart köpte du den?

wintersnowdrift
2009-05-14, 19:44
Snygg var den ju oxå!

wintersnowdrift: Sjukt snygg. Har inte provat heldämpat på ett väldigt bra tag men det lär vara riktigt bekvänt att åka. Bra köp såklart!

Jag tror du lägger mest pengar i förhållande till intäkten, på cykelprylar av alla i denna tråd. Det är onekligen mycket imponerande.

Cykeln var jäkligt fin. Fina bilder också.

Tack. Jag kan inte se mig mätt på den *cupid*.

MC: Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta om det faktiskt är så att jag har högst ratio cykelkonsumtion/inkomst. Inte klokt egentligen. Men om det är någon utgift jag känner att jag inte kommer ångra så är det denna.

//Kristin

Eddie Vedder
2009-05-14, 19:57
Tack. Jag kan inte se mig mätt på den *cupid*.

//Kristin

Förstår det. Sjukt snygg var den. Jag antar att du har en viss moderator att tacka för att du fått råd också.:D

När tänkte du inviga den? Jag följer gärna med på en runda någon dag.

JJ
2009-05-14, 20:15
Någon som har något att säga om en Spezialized Rockhopper? Är deras ramar bra? Alternativet är väl en Cube Ltd just nu. Komponenter och sång kan man ju alltid uppdatera, men jag vill ju ha en hyfsad ram...

Snafu
2009-05-14, 21:16
Någon som har något att säga om en Spezialized Rockhopper? Är deras ramar bra? Alternativet är väl en Cube Ltd just nu. Komponenter och sång kan man ju alltid uppdatera, men jag vill ju ha en hyfsad ram...

Min arbetskollega har en Rockhopper och är väldans nöjd, men annars har jag inget att säga.

Jag kom precis tillbaka från en entimmes-afterwork-tur efter att ha lagat en punktering (en tagg från något satt fast i däcket märkte jag).

Något jäkligt störande har börjat hända och det är att det lever om vid deraileurn (den som flyttar kedjan) på ett sånt där irriterande sätt "krrr krrr krr" vid varje högertramp. Jag ska tydligen lämna in den på service snart för en fyraveckorskoll eller nåt, hoppas dom kan fixa det samt rispande ljud från främre och bakre skivbromsar också. Sen verkar dom helt ha muppat till det då bakgummihjulet var påsatt åt fel håll (så mönstringen var åt fel håll).

Sen har främre växelindikatorn (röd tråd på växelmojängen på styret som säger om du är på växel 1,2,3) gått och slutat fungera också, jäkla drygt.

Fan att man inte ska få kvalitet på 500 pund, måste man spendera det trippla eller?

Olsson
2009-05-14, 21:24
Wintersnowdrift: Du är SÅ värd den cykeln! Hoppas ni får riktigt roligt ihop och att fludent får träffa min lilla scale:ina nån dag :)

The_RobRoy
2009-05-14, 21:58
Snyggt Kristin, man blir sugen på att hoppa upp på den och dra ut i skogen!

Vad har ni fått mig in på egentligen! Jag tyckte inte riktigt jag hade något att lägga pengarna på ifrån lönen, de samlades mest på hög.. ..måste nog ta allvarligare på löneförhöjningssnacket i framtiden ;)

Snafu
2009-05-14, 22:09

Vad har ni fått mig in på egentligen! Jag tyckte inte riktigt jag hade något att lägga pengarna på ifrån lönen, de samlades mest på hög.. ..måste nog ta allvarligare på löneförhöjningssnacket i framtiden ;)

Jag köpte cykel för 1500 spänn och jag trodde det var det. Sen insåg jag att den var skit, köpte en ny cykel för 6-7K, och sen spenderade jag ytterligare 6-7k på tillbehör!?!"#

Jävla overspend budget wise. MEN SÅ ROLIGT.

The_RobRoy
2009-05-14, 22:12
Jag köpte cykel för 1500 spänn och jag trodde det var det. Sen insåg jag att den var skit, köpte en ny cykel för 6-7K, och sen spenderade jag ytterligare 6-7k på tillbehör!?!"#

Jävla overspend budget wise. MEN SÅ ROLIGT.

Aja, men det var ju ändå överkomligt.

Blev lite mörkrädd när jag kollade in lite cykeldräkter och liknande. Tyckte priserna va bra till och med rätt billigt, tills jag insåg att det var EUR och inte SEK :Virro

Snafu
2009-05-14, 22:21
Ooó jag provade mina SPD-pedaler och shimanoskor idag. Jag fick ungefär nästan precis samma känsla som när man stoppar in fötterna i slalompjäxar för första gången på länge, tryck på sidorna. Det gick dock över. Största fördelen jag märkt är att det går jävulskt mkt snabbare att acca, hålla snabb fart sittandes tämligen upprätt och uppförsbackar stående.

Nu måste jag ha en ny sadel tror jag, den har blivit sned. Oskönt.

Olegh
2009-05-14, 22:26
Ooó jag provade mina SPD-pedaler och shimanoskor idag. Jag fick ungefär nästan precis samma känsla som när man stoppar in fötterna i slalompjäxar för första gången på länge, tryck på sidorna. Det gick dock över. Största fördelen jag märkt är att det går jävulskt mkt snabbare att acca, hålla snabb fart sittandes tämligen upprätt och uppförsbackar stående.

Nu måste jag ha en ny sadel tror jag, den har blivit sned. Oskönt.

Ny sadel? :D Sned låter ju snarare som att det bara är att vrida den till rätta o sen fästa den där ordentligt.. Säkert bara ett svepskäl för att det kliar i köptarmen *whatever* ;)

Snafu
2009-05-14, 22:29
Ny sadel? :D Sned låter ju snarare som att det bara är att vrida den till rätta o sen fästa den där ordentligt.. Säkert bara ett svepskäl för att det kliar i köptarmen *whatever* ;)

Nej den är alltså...kass. Den är sned sidledes på själva sittytan. Står jag bakom cykeln och tittar över sadeln mot styret ser jag att den vänstra delen av sadeln står uppåt? Gör ont i vänster skinka.

Eller så är det köptarmen som ger mig hallisar, inte omöjligt heller......

Olegh
2009-05-14, 22:35
Nej den är alltså...kass. Den är sned sidledes på själva sittytan. Står jag bakom cykeln och tittar över sadeln mot styret ser jag att den vänstra delen av sadeln står uppåt? Gör ont i vänster skinka.

Eller så är det köptarmen som ger mig hallisar, inte omöjligt heller......

Ja där ser man. Jag tyckte det lät osannolikt att sadeln redan pajat, men så verkar ju otvivelaktigt vara fallet. Det var det värsta.

ossie
2009-05-14, 23:05
Hej,
Jag har en mtb (cannondale, odämpad) som köptes för många år sen men knappt använd, tänkte börja cykla lite och även anmäla mig till ett litet lopp nu i slutet av sommaren på 8mil.

Så cykeln måste putsas till, den är ju knappt använd men som sagt stått still i säkert 8år. Vad behöver jag byta, åtgärda? första måste ju vara slang o däck och vad skulle ni rekommandera där? jag kommer i stort sett enbart att cykla på asfalt o grus.

wintersnowdrift
2009-05-15, 07:29
Hur mkt kostade den? Vart köpte du den?

Jag köpte den via en kontakt som i sin tur känner dem som tar in Stevens i Sverige. Pris och specifikation finns här (http://www.stevensbikes.de/2009/index.php?bik_id=534&lang=sv_SE&cou=SE) (kan dock tillägga att jag fått en del procent i "produktplaceringsrabatt").

Förstår det. Sjukt snygg var den. Jag antar att du har en viss moderator att tacka för att du fått råd också.:D

När tänkte du inviga den? Jag följer gärna med på en runda någon dag.

Haha, ja :). Premiärturen är avklarad, men det är klart att vi ska cykla någon dag. Om du vill cykla lite mer tekniskt än vad jag tror att du gett dig in på hittills kan vi köra hela Gula stigen, annars är Morga (http://www.lowdin.nu/Mtbruntuppsala/Morga.htm) ett lättcyklat och väldigt väldigt vackert naturreservat vid Mälaren som jag tror kunde vara passande.

Wintersnowdrift: Du är SÅ värd den cykeln! Hoppas ni får riktigt roligt ihop och att fludent får träffa min lilla scale:ina nån dag :)

Åh, tack! Klart vi måste ses så att cyklarna får morsa (eh, hundägarträffs-varning?). Jag ser fram emot att trampa min Fluent runt Mörksuggejaktsbanan om inte annat.

Tack! Ja, jag är sååå osugen på att gå till skolan idag. I första hand vill jag cykla, och i andra hand vill jag sitta hemma och bara titta på den ;).

Angående pengar så har du hittat ett intresse med outsinliga svarta hål att fylla. Grattis.

//Kristin

Eddie Vedder
2009-05-15, 08:00
Cykel på tåg?

Hur funkar det? Jag drar till morsan och farsan i Degerfors på måndag och vetekatten om jag kan klara mig utan MTB:n de dagarna. Får man dra med sig den på tåget tro? Jag kommer åka vanligt Intercity mellan Uppsala och Stockholm för att därefter åka raka spåret till Degerfors.

MasterChief
2009-05-15, 08:05
Cykel på tåg?

Hur funkar det? Jag drar till morsan och farsan i Degerfors på måndag och vetekatten om jag kan klara mig utan MTB:n de dagarna. Får man dra med sig den på tåget tro? Jag kommer åka vanligt Intercity mellan Uppsala och Stockholm för att därefter åka raka spåret till Degerfors.

Jag har för mig att du inte får det. Bara saker man kan bära med sig och som inte är skrymmande. Alla tåg har inte fraktvagnar så det finns inget ställe att göra av med cykeln. Men det kan säkert variera så ta det säkra före det osäkra och ring SJ.

Tryman
2009-05-15, 08:49
Jag har för mig att du inte får det. Bara saker man kan bära med sig och som inte är skrymmande. Alla tåg har inte fraktvagnar så det finns inget ställe att göra av med cykeln. Men det kan säkert variera så ta det säkra före det osäkra och ring SJ.

Man får inte ta med sig cyklar, dock brukar man få ta med sig lådor där det får plats en cykel i (hint hint).

buq
2009-05-15, 10:36
Min arbetskollega har en Rockhopper och är väldans nöjd, men annars har jag inget att säga.

Jag kom precis tillbaka från en entimmes-afterwork-tur efter att ha lagat en punktering (en tagg från något satt fast i däcket märkte jag).

Något jäkligt störande har börjat hända och det är att det lever om vid deraileurn (den som flyttar kedjan) på ett sånt där irriterande sätt "krrr krrr krr" vid varje högertramp. Jag ska tydligen lämna in den på service snart för en fyraveckorskoll eller nåt, hoppas dom kan fixa det samt rispande ljud från främre och bakre skivbromsar också. Sen verkar dom helt ha muppat till det då bakgummihjulet var påsatt åt fel håll (så mönstringen var åt fel håll).

Sen har främre växelindikatorn (röd tråd på växelmojängen på styret som säger om du är på växel 1,2,3) gått och slutat fungera också, jäkla drygt.

Fan att man inte ska få kvalitet på 500 pund, måste man spendera det trippla eller?

Det med växeln händer på alla nya cyklar, eller cyklar med nya höljen och vajrar. Vajern som töjer sig lite ibörjan, bara att skruva lite på skruven uppe vid reglaget runt höljet. Det hade hänt om cykeln kostat 1500 Pund också.
Skivbromsarna är förmodligen också en inställnings grej.
Växelreglaget ska du nog be om ett nytt, om du tycker dig behöva indikatorn.

Däcket kan eventuellt ha olika rull-håll beroende på om det används som fram- eller bakdäck.

skaparn
2009-05-15, 11:00
Cykel på tåg?

Fel tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130804)

wintersnowdrift
2009-05-15, 13:38
Cykel på tåg?

Som redan skrivits: SJ är muppiga och tillåter inte cyklar på tåg. På Upptåget går det bra (mot avgift) och på pendeltågen i Stockholm. Det du skulle kunna göra är att knata förbi någon av cykelbutikerna i stan och fråga om de har en kartong över som du kan stuva in cykeln i (kan iofs bli lite väl krångligt om du ska byta tog osv...).

//Kristin

Snafu
2009-05-15, 14:50
27-växlarsystem, vart ligger the benefit? Är växlarna mer utspejsade rent allmänt eller är växlarna gearade för höga hastigheter t ex? Jag har 24 växlar och ibland känns det som att jag kunde haft en snabbare växel...dvs mindre trampa runt men cykeln rör sig längre sträcka?

Passar alla cyklar för 27-växelsystem om jag känner för att uppdatera min nuvarande cykel? Det kanske inte är värt det, utan vänta tills nästa cykel...som fanimig ska kosta minst en månadslön. Minst. Åh teh ångest efteråt.

machine gun
2009-05-15, 15:09
Cykel på tåg?

Om du tar hjulen i ena handen och virar in ramen i en sopsäck el likn, så går det bra. Då blir det jämförbart med ett lite större bagage och går att stuva in på olika ställen. Ihopmonterad får du dock inte ta med den.

Snafu
2009-05-15, 16:29
Jag säger FU till regnet (vilket väder skulle det annars vara i England) och jag ger mig ut på en cykeltur i rush hour tror jag. Tänkte börja kryssa mellan bilar. Verkar häftigt.

MasterChief
2009-05-15, 16:49
Tänkte börja kryssa mellan bilar. Verkar häftigt.

dv-ISen-UTQ

forslund
2009-05-15, 17:49
Dom där vet hur man hanterar en cykel...

Vilket härligt jobb ändå, att få cykla på riktiga cyklar hela dagarna och få betalt för det.

Snafu
2009-05-15, 18:11
Jag ska kolla om man kan bli bike guide eller nåt härikring krokarna. det måste gå, typ jobba lite extra nån helg eller så. Vore fan kul.

machine gun
2009-05-16, 06:16
Dom där vet hur man hanterar en cykel...

Vilket härligt jobb ändå, att få cykla på riktiga cyklar hela dagarna och få betalt för det.

Få yrkesgrupper har lika hög olycksfallsstatistik som cykelbuden i NYC. Men cykla kan de... på fixies utan bromsar dessutom.

skaparn
2009-05-16, 06:41
Med risk att låta som en moralkärring så vill jag bara tillägga att jag efter några års cykelpendlande i Stockholm börjat bli alltmer avogt inställd till den del av fixiekulturen som sätter ära i att köra så edge/extreme/far out/radical/surf som möjligt. Det är emellertid inte alla från rörelsen måste understrykas - jag har många goda vänner in da biz som instämmer i min åsikt.

Problemet är att många andra trafikanter ser cyklister som en homogen grupp och dömer alla efter en persons beteende, och jag vill inte att folk ska tro att jag tänker sicksacka bland pedestrianer och köra mot trafikriktningen bara för att jag råkar sitta på en snygg cykel, vara snygg, och köra lite fortare än alla skeppshultfetton.

Det här har lett till en nästan dogmatisk lagåtföljnad, och ibland känner jag mig nästan som en nyfrälst som sett ljuset. Det är inte ens irriterande längre att jag när jag väntar på att det ska bli grönt blir omkörd av di orakade.

Det enda som får mig irriterad i trafiken nuförtiden är när folk skäller på mig eller varandra utan att det är nödvändigt. Skälla i trafiken måste vara det minst produktiva man kan ta sig för.

MasterChief
2009-05-16, 06:57
Med risk att låta som en moralkärring så vill jag bara tillägga att jag efter några års cykelpendlande i Stockholm börjat bli alltmer avogt inställd till den del av fixiekulturen som sätter ära i att köra så edge/extreme/far out/radical/surf som möjligt. Det är emellertid inte alla från rörelsen måste understrykas - jag har många goda vänner in da biz som instämmer i min åsikt.

Problemet är att många andra trafikanter ser cyklister som en homogen grupp och dömer alla efter en persons beteende, och jag vill inte att folk ska tro att jag tänker sicksacka bland pedestrianer och köra mot trafikriktningen bara för att jag råkar sitta på en snygg cykel, vara snygg, och köra lite fortare än alla skeppshultfetton.

Det här har lett till en nästan dogmatisk lagåtföljnad, och ibland känner jag mig nästan som en nyfrälst som sett ljuset. Det är inte ens irriterande längre att jag när jag väntar på att det ska bli grönt blir omkörd av di orakade.

Det enda som får mig irriterad i trafiken nuförtiden är när folk skäller på mig eller varandra utan att det är nödvändigt. Skälla i trafiken måste vara det minst produktiva man kan ta sig för.

Så här skriver en upplyst man. En frälsare värd att följa. Jag instämmer till 100%.

ossie
2009-05-16, 13:52
Hur högt är bäst att sitta? ska benet vara fullt utsträckt när trampan är längst ner, eller sitta man för högt då?

Körde en liten runda idag på 1mil kanske för första gången på många år och hade helt glömt bort hur hård sadeln var. får nog ta o skaffa ett par riktiga cykelbyxor med lite stoppning i :)

Sen det här med däck igen, hur viktigt är det med olika däck? stor skillnad på tex biltemas för 50:- eller dyrare? Har kört mycket motorcykel tidigare och där är det ju extremt stor skillnad på däck fast där är ju också hastigheterna högre.

Srednq
2009-05-16, 14:36
Hur högt är bäst att sitta? ska benet vara fullt utsträckt när trampan är längst ner, eller sitta man för högt då?

när pedalen är längst ner ska du kunna sträcka ut benet helt om du drar ner hälen. när du sen sitter som vanligt kommer knäet att vara lite böjt.

på mtb har jag sadlen lite lägre

Snafu
2009-05-16, 14:58
Jag switchar sadeln lite beroende på vad jag ska göra, lite högre om jag kör normalt i stadstrafik där jag inte kommer upp i särskilt höga hastigheter. Lägre sadel när jag ska trampa som fan.

Update: jag är n00b så jag vet egentligen inte nödvändigtvis vad jag snackar om.

The_RobRoy
2009-05-16, 15:10
Hittils har jag bara provcyklat 3 rundor på cirka 1 mil styck, där jag trixat lite med växlar och även lämnat in kedjan på service, så cykeln fungerar bra.

Idag var det så dags för eld-dopet. En tur ut med en jobbarkompis och hans polare ut till Ekerö. Totalt blev rundan på cirka 6 mil för min del och enligt deras cykeldatorer höll vi en snittfart på lite över 28 km/h.

Jag är heeeelt knäckt nu :D
Har så dålig kondition så att lungorna la av helt nu, hostar så fort jag tar ett djupare andetag och kroppen ömmar och värker lite överallt. Men oj vad kul det är att susa fram så fort och vilka härliga cykelvägar de va utåt där!

Jag är stolt att jag klarade att hänga med dom andra grabbarna, när jag är helt grön *flex*

wintersnowdrift
2009-05-16, 15:34
Hittils har jag bara provcyklat 3 rundor på cirka 1 mil styck, där jag trixat lite med växlar och även lämnat in kedjan på service, så cykeln fungerar bra.

Idag var det så dags för eld-dopet. En tur ut med en jobbarkompis och hans polare ut till Ekerö. Totalt blev rundan på cirka 6 mil för min del och enligt deras cykeldatorer höll vi en snittfart på lite över 28 km/h.

Jag är heeeelt knäckt nu :D
Har så dålig kondition så att lungorna la av helt nu, hostar så fort jag tar ett djupare andetag och kroppen ömmar och värker lite överallt. Men oj vad kul det är att susa fram så fort och vilka härliga cykelvägar de va utåt där!

Jag är stolt att jag klarade att hänga med dom andra grabbarna, när jag är helt grön *flex*

Ekerö är jättefint! Jag har bara cyklat en runda där i somras men jag förstår varför det räknas som Stockholms cykelmecka.

Bra fart imho och kul med en längre runda. Det optimala sättet att uppleva våren på är på cykel.

//Kristin

The_RobRoy
2009-05-16, 15:41
Ekerö är jättefint! Jag har bara cyklat en runda där i somras men jag förstår varför det räknas som Stockholms cykelmecka.

Bra fart imho och kul med en längre runda. Det optimala sättet att uppleva våren på är på cykel.

//Kristin

Ja verkligen jättefint att cykla, jag har aldrig varit utåt där tidigare tror jag..

Det kändes som det gick fort, de va massor av cyklister ute på vägarna, men vi blev inte omkörda en enda gång.

Vad räknas som hög fart? Vad snittar du själv och hur fort cyklar gurus som skaparn och Masterchiefen? :)

wintersnowdrift
2009-05-16, 16:15
Ja verkligen jättefint att cykla, jag har aldrig varit utåt där tidigare tror jag..

Det kändes som det gick fort, de va massor av cyklister ute på vägarna, men vi blev inte omkörda en enda gång.

Vad räknas som hög fart? Vad snittar du själv och hur fort cyklar gurus som skaparn och Masterchiefen? :)

Snittet beror på så enormt många faktorer (terräng, väder, vind, ensam eller i klunga, dagsform, vilken typ av pass; intervaller, långdistans, fikacykling osv) att det är svårt att säga vad som räknas som hög fart utan några som helst referenser. Att jämföra snitthastigheter är lite av en äpplen vs. päron-situation mao.

Mitt senaste "ut och rulla utan att hetsa"-pass snittade jag 28-29 km/h på 35 km ensam, men det säger egentligen nada. Jag hade t.ex. 32,8 km/h i snitt i 16 mil runt Siljan i fjol, men då låg jag i en jättebra klunga om ca 5 cyklister och de yttre förhållandena var mycket bra. Hastighetsfixering är nog lite av ett motionärsbeteende :). De "riktiga" cyklisterna kan nog köra allt mellan 20-70 km/h (edit: på platten!) under ett linjelopp beroende på vad situationen kräver.

//Kristin

MasterChief
2009-05-16, 18:27

Kul att du är igång! Guru är ju kul att bli kallad. Något jag tyvärr inte är.

Snittet varierar ju avsevärt, och jag cyklar alltid ensam. Cykla i flock är inget för mig. Ligger jag mellan 3-5 mil så brukar jag snitta någonstans runt 35-37 km/h. Leker jag tempo är det runt 40. Men jag är i rätt dålig form. Och tjock är jag, med mina 80kg. Hade planer på att deffa ner mig ordentligt, men kylskåpet hade andra planer.

Jag är faktiskt lite trött på cyklandet just nu. Det tar mycket tid. Jag har alltid vidlyftiga planer på vintern men sällan som jag når i mål känns det som. Jag kanske satsar på guns och abs till hösten. Jag vet inte.

forslund
2009-05-16, 21:49
Chris Horner berättar vad han äter ungefär varje dag nu under girot:

Yesterday - about 6,500 total calories

Breakfast: 1,100
Bowl of cereal with two yogurts in it, an omelet with 3 eggs and ham, bread with jam, and hot tea with about 6 tsp. sugar.

Before race: 430
PRC (pre-race Coke), candy bar (normally a Snickers).

Race: 2,455
Two race bars (SIS), 6 or 7 mini Cokes (65 calories each), two Clif shot blocs, three small euro sandwiches, 3 to 5 gels, and two Snickers.

After race in bus: 650
Sandwich, two Cokes, candy bar.

At hotel: 450
Bowl of cereal with milk and honey, crackers.

Dinner: 1,300
Salad, pasta sauce, meat and potatoes, dessert

http://blog.oregonlive.com/horner/2009/05/tour_of_italy_diary_stage_8_as.html

qwer
2009-05-16, 22:34
Chris Horner berättar vad han äter ungefär varje dag nu under girot:

http://blog.oregonlive.com/horner/2009/05/tour_of_italy_diary_stage_8_as.html

Damn! Mkt cola blir det..

Bullaz
2009-05-16, 22:47
Hade planer på att deffa ner mig ordentligt, men kylskåpet hade andra planer.

Hahaha, tror många känner igen sig! Det var roligt sagt. :)

Bullaz
2009-05-16, 22:50
Jag har några frågor angående giro d´italia och tour de france osv. I de värsta stigningarna, ungefär vilken fart ligger dom på då? Och vad brukar snittfarten ligga runt på ett normallångt lopp utan några större höjdskillnader?

Snafu
2009-05-16, 23:46
Liksom ba aj. Första vurpan på cykeln sen jag var 12 år gammal. Jäkligt glad att jag hade hjälm, 3/4-byxor som täcker knäna samt handskar - dock inte heltäckande handskar, vilket jag ska köpa omedelbums.

Jag drog ut vid 5-tiden och tänkte cykla iväg till en cykelaffär cirka en halvtimme bort. Men när man väl cyklar känns ju så pass korta avstånd mesiga! Det blev ett fyra-timmarspass med break för att hoppa in på en livsmedelsbutik ett par mil hemifrån då jag fanimig glömt punkareparaeringsmojängerna. Precis innan dess lyckades jag falla ner pladdask rakt åt sidan i en kurva efter jag, noob som jag är, stått upp på blöt asfalt med full suspension på främe shocksen och jag vetefan vad som hände, misstänker att jag helt enkelt totalt tappade fästet (jag är inte säker på om jag fick punkan i svängen och krashen eller om jag fått punkan innan och att det i sin tur ledde till krashen). Hursomhaver, vänster höft värker som fan och mina fingrar är svullna och blodiga. MEN DET KÄNNS BRA ÄNDÅ. Hahahahaha! fyfan. Jag hade nog dragit ut och cyklat igen efter min pizza, två dajmbars och proteindrink om jag haft lysen på cykeln. Tog några bilders också:

En del bilder från dagens färd nedan, tjopp! Det går inte att direktlänka till enskilda bilder på Picasa?

http://picasaweb.google.com/hemolsson/DropBox?authkey=Gv1sRgCPCjvtDimvy4Ng&feat=directlink

http://picasaweb.google.co.uk/lh/photo/ZNu3IEQSYbHbVb51G6CoBQ?authkey=Gv1sRgCPCjvtDimvy4N g&feat=directlink

skaparn
2009-05-17, 04:45
Damn! Mkt cola blir det..

Någon borde varna honom. Gärna inleda med "But King Grub, on teh interweb, said that..." (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3656295&postcount=135)

The_RobRoy
2009-05-17, 08:40
Kul att du är igång! Guru är ju kul att bli kallad. Något jag tyvärr inte är.

Snittet varierar ju avsevärt, och jag cyklar alltid ensam. Cykla i flock är inget för mig. Ligger jag mellan 3-5 mil så brukar jag snitta någonstans runt 35-37 km/h. Leker jag tempo är det runt 40. Men jag är i rätt dålig form. Och tjock är jag, med mina 80kg. Hade planer på att deffa ner mig ordentligt, men kylskåpet hade andra planer.

Jag är faktiskt lite trött på cyklandet just nu. Det tar mycket tid. Jag har alltid vidlyftiga planer på vintern men sällan som jag når i mål känns det som. Jag kanske satsar på guns och abs till hösten. Jag vet inte.

Oj de va snabbt! Varför gillar du att cykla själv för?

Ja dedär känns väl igen ifrån alla träningsformer och btw, tjock.. ..pff. Själv väger jag nästan 90kg på 184 cm

MasterChief
2009-05-17, 09:11
Oj de va snabbt! Varför gillar du att cykla själv för?

Ja dedär känns väl igen ifrån alla träningsformer och btw, tjock.. ..pff. Själv väger jag nästan 90kg på 184 cm

Jag gillar frihetskänslan. Låter kanske töntigt, men det är nog främsta skälet. Att vara en liten del av ett kollektiv ger inte samma kick.

Srednq
2009-05-17, 14:09
nyss hemkommen från dagens runda. 4 mil över de skånska slätterna. (fast ganska tunga backar)

machine gun
2009-05-17, 14:35
Hur ofta brukar ni lämna in era cyklar för service? Dvs ni som inte gör allt meckande själva.

Tyckte att växlarna skramlade oroväckande under gårdagens tävling, så nu har jag bokat in den på verkstan för genomgång.

wintersnowdrift
2009-05-17, 14:55
Hur ofta brukar ni lämna in era cyklar för service? Dvs ni som inte gör allt meckande själva.

Tyckte att växlarna skramlade oroväckande under gårdagens tävling, så nu har jag bokat in den på verkstan för genomgång.

Vid behov är väl regel nummer ett, även om en kontinuerlig årlig service inte skadar direkt.

Detta påminde mig om att det nog börjar bli dags för min racer att få ny kassett och ny kedja. Och kanske nya däck också. Gah! Och jag som skulle försöka hålla nollbudget på cykelprylar i alla fall fram till midsommar... Begår jag ett grov synd om jag inte väljer DA till slitdelarna? Ultegrakassetten väger förvisso 62 gram mer än DA-ditot men kostar 57 euro mindre. Förhoppningsvis är jag rikare nästa gång det är dags att byta.

//Kristin

Frost
2009-05-17, 16:03
Verkligen en jättekul etapp på Girot idag, innehållsrik. Hoppas verkligen inte Lance är en av de tongivande bakom detta som Vacci påstår ryktas.

forslund
2009-05-17, 16:17
Verkligen en jättekul etapp på Girot idag, innehållsrik. Hoppas verkligen inte Lance är en av de tongivande bakom detta som Vacci påstår ryktas.

Har precis kunnat slå på sändningen. Vad är det som ryktas?

Frost
2009-05-17, 16:34
Det som ryktas är att Lance är en av de som varit tongivande bakom att större delen av etappen gått i ett tempo flera i denna tråd säkerligen hängt med i. Tycker det vore tråkigt om så var fallet det mest liknar gnäll att banan skulle vara farlig, iaf i förhållande till så många andra etapper. Av andrahandsinformationen att döma verkar det inte heller råda någon som helst enighet i fältet gällande detta heller. Nåja, synd för sporten är det ju hur som helst, lär väl komma en hel del info om hur det egentligen låg till i efterhand.

Versus
2009-05-17, 17:09
Bara jag som hojar Downhill här?

Cyklar faktiskt även XC och LVG men främst just nu så är det satsning på nedför som gäller.

För er som inte har en aning om vad jag menar så kan man väl säga att ungefär sådan här cykling är det jag menar:
http://www.youtube.com/watch?v=cVarDBb199M&feature=related

Dvs ta sig nedför en bana/stig oftast skogen på ett berg. Har byggt en del banor här strax utanför Göteborg men med bara 70 fallmeter så blir det rätt korta dock snabba åk.

Själv tycker jag det är nog bland det roligaste man kan ha med byxorna på, jag har hoppat fallskärm, kört sportmc för fort för mitt eget bästa men det finns inte mycket som slår ett riktigt bra och adrealinrusande åk nerför där allt bara flyter perfekt.

forslund
2009-05-17, 17:28
Bara jag som hojar Downhill här?

Hade gärna gjort det om man hade naturen omkring som tillät det. Grym video, och det är i sådan omgivning man ska cykla downhill på riktigt. Åre är väl det enda ställe jag varit på som duger för att köra nerför mer än en minut.

skaparn
2009-05-17, 17:49
Kan i den här tråden nämna att vårt motionslopp med start i Färentuna blev en kanonsuccé med bra väder och över 200 deltagare. Hur kul som helst! Men nu är jag helt söndersliten efter att ha varit uppe sen 5, och slitit med prylar sen 6. Ska posta några bilder sen när hovfotografen har internetifierat dem.

MasterChief
2009-05-17, 17:51
Kan i den här tråden nämna att vårt motionslopp med start i Färentuna blev en kanonsuccé med bra väder och över 200 deltagare. Hur kul som helst! Men nu är jag helt söndersliten efter att ha varit uppe sen 5, och slitit med prylar sen 6. Ska posta några bilder sen när hovfotografen har internetifierat dem.

Kul! Perfekt cykelväder.

Ser fram emot bilder.

Action
2009-05-17, 19:24

Kollade lite om jag såg någon som kunde vara du, men icke då. Riktigt trevlig lopp, men önskar att jag stannat hemma i sängen idag då jag var sämre än vad jag trodde. Varit sjuk ett par dagar men kände mig bättre imorse. Aja, känner mig iaf lite smart eftersom jag valde att kliva av efter 2 varv.

Bra arrangemang, bra bana och mycket trevligt med varvlopp!

swarre
2009-05-17, 20:42
Är det någon här som har koll på "Öland Runt"?

Körs detta fortfarande, var kan jag i så fall få tag på information om när var och hur det går av stapeln?

Anton Fräs
2009-05-17, 20:52
Jag var precis ute med min skräpiga mountainbike(?) och körde i skogsbackar och lera. Strilande regn och vindstilla. Jäklar vad roligt det var, sitter här med skrapsår på armbågar och knän men med ett stort flin. Shit vad kul!

skaparn
2009-05-17, 21:01
Vad fränt det här ser ut.

http://lh6.ggpht.com/_-wg40zPkbNY/ShBmiySuR5I/AAAAAAAALss/7adfM2TFkZI/s640/DSC_0148.JPG

http://lh5.ggpht.com/_-wg40zPkbNY/ShBmocl7YGI/AAAAAAAALtE/3KUNmC5H59U/s640/DSC_0153.JPG

MasterChief
2009-05-17, 21:02
Är det någon här som har koll på "Öland Runt"?

Körs detta fortfarande, var kan jag i så fall få tag på information om när var och hur det går av stapeln?

http://www3.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=256582

Har varit på Öland varje år i sex år. Har alltid cykeln med mig och har deltagit utom tävlan ett par gånger. Flackt och fina vägar. Dock är det rätt mycket trafik, men samtidigt är det inte så många som cyklar (ca 300). Ena sträckan är det fantastisk cykling med medvind, sen är det alltid en jävla motvind när man vänder hem.

JJ
2009-05-17, 22:21
Imorgon drar jag till TCM och köper något.

Anton Fräs
2009-05-18, 05:39
Vet att mina posts inte är så intressanta för er "lite" mer proffesionella åkare. Satan vad skoj det är att cykla, vart nyss ute 30 minuten ute i leran, kraschade dock i ett träd så nu är styret löst. Men det var det värt! Jag kommer dessutom inhandla en cykel för 10-12k mot sommarens slut och då blir det åka av ännu mer. :) Den här tråden är inspirerande!

Tryman
2009-05-18, 07:42
Så här skriver en upplyst man. En frälsare värd att följa. Jag instämmer till 100%.

Säg bara Amen :)

Vet inte hur ofta man får försvara sig vid fikabordet pga att man cyklar.

MasterChief
2009-05-18, 07:57
Imorgon drar jag till TCM och köper något.

Kul! TCM är en jävligt fin butik. Man får ett riktigt stort stånd (till och med större än vanligt) bara av att gå in i butiken.

Johan har verkligen kämpat med den där butiken sedan de hade en liten usel lokal på 90-talet till dagens rena porrbutik som är helt sprängfylld med grejer. Går man in på tex Cyklotekets nya affär så känns den steril och alldeles tom. På TCM har man använt varje mm och det känns lustfyllt. De brinner för sina cyklar och det märks. Hoppas du får snacka med Johan eller någon av de bättre säljarna. Det har funnit ett par mindre duktiga, men samtidigt är ju alla nybörjare någon gång.

skaparn
2009-05-18, 08:37
Kollade lite om jag såg någon som kunde vara du, men icke då. Riktigt trevlig lopp, men önskar att jag stannat hemma i sängen idag då jag var sämre än vad jag trodde. Varit sjuk ett par dagar men kände mig bättre imorse. Aja, känner mig iaf lite smart eftersom jag valde att kliva av efter 2 varv.

Bra arrangemang, bra bana och mycket trevligt med varvlopp!

Kul att du tyckte det! Jag hade grå keps. Vi talte, men jag var lite stressad vid inskrivningen, fast jag borde presenterat mig tydligare. Nästa år!

MasterChief
2009-05-18, 09:47
Är inte cyklisten längst till höger på nedre bilden rätt lik dig?

Sköna bilder. Ni äger verkligen vägen. Måste varit lustfyllt för bakomvarande trafik.

skaparn
2009-05-18, 09:51

Sköna bilder. Ni äger verkligen vägen. Måste varit lustfyllt för bakomvarande trafik.

Det gick rätt bra trots Färingsöbornas rykte om sig att vara rätt negativt inställda till cyklister. Det var emellertid en incident med en häst som blev skrämd vilket ledde till en kollision mellan häst och cyklist. Jag snor en redogörelse från Happy.

På andra varvet efter ca 7 km får stora klungan möte med 6-7 hästar.
En av hästarna blir rädd och börjar irra runt på vägen.
Jag ligger då långt fram och hinner få ner farten till ca 15-20 innan jag brakar rätt in
i hästens bakdel! Både hästen och jag klarar oss bra.
Hela klungan måste stanna och blir stående i ca 5 minuter för att hästen ska kunna lugna ner sig. Ett par cyklister är ute i diket också. Kan inte vara många som krockat med en häst...

Det känns som att vi måste inleda en dialog (diplomatsnacket kändes rätt Blix) med stallen på området inför nästa år. Någon hade ringt till polisen och ifrågasatt vårt tillstånd att anordna loppet. Men eftersom vi hade sökt och fått tillstånd tyckte de två konstaplar som kom till platsen inte alls att det var något problem. Men som sagt, vi är ju beroende av lokalbefolkningen och vill gärna hålla oss väl med dem. Det var anledningen till att vi handlade allt fika från den lokala konsumhandlaren.

skaparn
2009-05-18, 09:51

Nej, men däremot är han redaktör för Kadens.

MasterChief
2009-05-18, 09:58
Det gick rätt bra trots Färingsöbornas rykte om sig att vara rätt negativt inställda till cyklister. Det var emellertid en incident med en häst som blev skrämd vilket ledde till en kollision mellan häst och cyklist. Jag snor en redogörelse från Happy.

På andra varvet efter ca 7 km får stora klungan möte med 6-7 hästar.
En av hästarna blir rädd och börjar irra runt på vägen.
Jag ligger då långt fram och hinner få ner farten till ca 15-20 innan jag brakar rätt in
i hästens bakdel! Både hästen och jag klarar oss bra.
Hela klungan måste stanna och blir stående i ca 5 minuter för att hästen ska kunna lugna ner sig. Ett par cyklister är ute i diket också. Kan inte vara många som krockat med en häst...

Det känns som att vi måste inleda en dialog (diplomatsnacket kändes rätt Blix) med stallen på området inför nästa år. Någon hade ringt till polisen och ifrågasatt vårt tillstånd att anordna loppet. Men eftersom vi hade sökt och fått tillstånd tyckte de två konstaplar som kom till platsen inte alls att det var något problem. Men som sagt, vi är ju beroende av lokalbefolkningen och vill gärna hålla oss väl med dem. Det var anledningen till att vi handlade allt fika från den lokala konsumhandlaren.

Å fan, den var ny. Skönt att det gick bra till slut.

Det är ju tyvärr en del inavlat folk på denna ö (jag är själv uppväxt på Ekerön) och jag vet efter nästan 2 decenniers cyklande på Mälaröarna att det förekommer en del riktigt patrask. Er snygga "kamma medhårs" stil kommer säkert fungera efter några år. För bäst och snabbast effekt skulle jag dock själv utnyttja våld. Gärna med ett par välriktade pansarskott.

Nej, men däremot är han redaktör för Kadens.

Kul med en kändis. Kul att du liknar en kändis.

skaparn
2009-05-18, 10:05
Å fan, den var ny. Skönt att det gick bra till slut.

Det är ju tyvärr en del inavlat folk på denna ö (jag är själv uppväxt på Ekerön) och jag vet efter nästan 2 decenniers cyklande på Mälaröarna att det förekommer en del riktigt patrask. Er snygga "kamma medhårs" stil kommer säkert fungera efter några år. För bäst och snabbast effekt skulle jag dock själv utnyttja våld. Gärna med ett par välriktade pansarskott.

Kul med en kändis. Kul att du liknar en kändis.

Ja, nästa år blir det spanska ryttare i varenda korsning. Det om något borde väl väcka uppmärksamhet.

Men både i år och förra året var Ekerö kommun och dess invånare lätt att samarbeta med. Just att det hela vart ett arrangemang med målkorv och hela inramningen gjorde de flesta nyfuikna och de kom fram och pratade vänligt. Annat är det väl med de eviga träningarna som pågår där som påverkar deras vardag på ett annat sätt än en årlig tävling. Inte blev det sämre av att vi bjöd traktens barn på storfika efteråt. En annan framgångsrik taktik var att ha kaffetermosar överallt och bjuda alla nyfikna på kaffe. Den drycken smörjer de flesta gnälliga maskiner.

Action
2009-05-18, 10:18
Kul att du tyckte det! Jag hade grå keps. Vi talte, men jag var lite stressad vid inskrivningen, fast jag borde presenterat mig tydligare. Nästa år!

Aha, där ser man. Jo det är ett riktigt trevlig lopp, och med denna ökning av antalet deltagare kanske man iaf ska se över att stanna trafiken något mer, exempelvis på mastervarvet då det var riktigt tight emellanåt när det kom bilar.

Även om jag var sjuk är jag nöjd med att åka två varv med ett snitt på 36km/h, jämfört med förra årets dryga 27 på tre varv. Och i år var det dessutom ett långsamt mastersvarv som drog ner på snitthastigheten.

Är det förresten bra med ett så pass långsamt mastersvarv. Om det istället skulle gå i 35-36 som på Gran Fondot så skulle fältet bli mer utdraget redan från början, och det skulle inte bli lika tight på första varvet.

Snafu
2009-05-18, 10:21
Aha! Man kan köpa bak och framdrev med färre/fler taggar, så magnifikt. Kanske ska dumpa mina satans deore och satsa på något sexigare och med ...fler taggar fram och färre på minsta där bak? Mja det vore något.

MasterChief
2009-05-18, 10:30
Ja, nästa år blir det spanska ryttare i varenda korsning. Det om något borde väl väcka uppmärksamhet.

Men både i år och förra året var Ekerö kommun och dess invånare lätt att samarbeta med. Just att det hela vart ett arrangemang med målkorv och hela inramningen gjorde de flesta nyfuikna och de kom fram och pratade vänligt. Annat är det väl med de eviga träningarna som pågår där som påverkar deras vardag på ett annat sätt än en årlig tävling. Inte blev det sämre av att vi bjöd traktens barn på storfika efteråt. En annan framgångsrik taktik var att ha kaffetermosar överallt och bjuda alla nyfikna på kaffe. Den drycken smörjer de flesta gnälliga maskiner.

Nu skäms jag att jag inte kom och tittade åtminstone. Låter som en riktigt lyckad tillställning.

MasterChief
2009-05-18, 10:31
Aha! Man kan köpa bak och framdrev med färre/fler taggar, så magnifikt. Kanske ska dumpa mina satans deore och satsa på något sexigare och med ...fler taggar fram och färre på minsta där bak? Mja det vore något.

Hur är det ställt med kadensen egentligen?

buq
2009-05-18, 10:35
Bahh, deore funkar suveränt, sitter på båda mina mtbs.

Snafu
2009-05-18, 10:56
Hur är det ställt med kadensen egentligen?

Jag trampar ju ur hela tiden på högsta växeln...24 eller vad det nu är.

För övrigt har jag ingen egentlig aning om vad kadens är, förutom att det har att göra med "trampa så mkt som möjligt". Tror jag.

Jag känner att mina moppetrimmarerfarenheter kom tillbaka. Stort kugg fram, mindre bak = snabbt.

Snafu
2009-05-18, 10:57
CRANKSET - Shimano FC-M442, black 44x32x22
CASSETTE - Shimano CS-HG50-9 11-32 T

En 46a fram åtminstone vore ju skönt, och kanske en 8a bak? Om det ens finns.

EDIT: Iofs, nu när jag vet hur ont det gör att ramla i låga hastigheter kanske jag inte skall försöka komma upp i några högre hastigheter.

MasterChief
2009-05-18, 10:58
Jag trampar ju ur hela tiden på högsta växeln...24 eller vad det nu är.

För övrigt har jag ingen egentlig aning om vad kadens är, förutom att det har att göra med "trampa så mkt som möjligt". Tror jag.

Jag känner att mina moppetrimmarerfarenheter kom tillbaka. Stort kugg fram, mindre bak = snabbt.

Trampar du ur på plant underlag?

För ligger du på önskvärd kadens (rpm) på runt 80-95 så lär du ha rätt hög fart.

Snafu
2009-05-18, 10:59
Trampar du ur på plant underlag?

För ligger du på önskvärd kadens (rpm) på runt 80-95 så lär du ha rätt hög fart.

Nja aningens nedåtlut så trampar jag ur direkt. Kan ha att göra med att jag inte pallar hög kadens än, naturligtvis, men att trampa som en kanin ser jag inget positivt med.

MasterChief
2009-05-18, 11:01
Nja aningens nedåtlut så trampar jag ur direkt. Kan ha att göra med att jag inte pallar hög kadens än, naturligtvis, men att trampa som en kanin ser jag inget positivt med.

Räkna nästa gång när du är ute så vi får veta vilket rpm du håller. Det är ovärt att trampa långsamt. Och fult.

Snafu
2009-05-18, 11:03
Räkna nästa gång när du är ute så vi får veta vilket rpm du håller. Det är ovärt att trampa långsamt. Och fult.

Hmm kanske får skaffa en kadensmojäng. Alltså jag skulle kunna spendera hela min lön på kit.

Jag har mina ögon på en Gore Phantom II också. Och en ny sadel (den jag har nu fick sig en törn i lördags och fodret sticker ut). Och nya lightweight shorts eller dylikt, svettas något så djuriskt i mina Endura Humvee.

Sen måste nog lysen införskaffas någon gång, samt ett merinolager..

Ojoj, sen en ny lätt carbon-HT om ett år - det ser jag som en möjlighet också.

machine gun
2009-05-18, 11:21
Hmm kanske får skaffa en kadensmojäng. Alltså jag skulle kunna spendera hela min lön på kit.

Eller så räknar du antalet pedalvarv (räkna varje gång ena benet är högst upp) under 60 sek, alt. under 30 sek och multiplicerar med 2 eller 15 sek och multiplicerar med 4.

Jag har kadensmätare på min cykeldator, men jag kan inte påstå att jag tittar på den speciellt ofta.

Action
2009-05-18, 12:34
Eller så räknar du antalet pedalvarv (räkna varje gång ena benet är högst upp) under 60 sek, alt. under 30 sek och multiplicerar med 2 eller 15 sek och multiplicerar med 4.

Jag har kadensmätare på min cykeldator, men jag kan inte påstå att jag tittar på den speciellt ofta.

Kadensmätare är perfekt när man som mig låg på alldeles för låg kadens under hela mitt första år som cyklist. Har nu efter att kört med kadensmätare "tvingat" mig upp på en mer rimlig kadens! Vilket direkt gjort mig till en bättre cylist. Går inte stum i benen på samma sätt som tidigare. Så under en sådan övergångsperiod är det riktigt bra att ha!

Olsson
2009-05-18, 13:21

Lite av anlednignen till att man har racer till landsvägscykling och mtb till skogscykling.

Jag vet inte vad du har för utväxling med 42-11 är brukar vara högsta växeln på MTB. Det bör man klara sig rätt bra på såvida man inte ligger i klunga med en massa racercyklister. Faktum är att de flesta elitåkare idag har gått ner till 40-11 som högsta utväxling på MTB.

kadens på 100 bör du kunna hålla konstant:
Med 53-11 (racer) håller man 60,6 km/h och med 42-11 (MTB) håller man 47,4km/h

kadens på 120 ligger man kanske inte hela tiden men i branta utförskörningar åtminstonde:
Med 53-11 (racer) håller man 72,7 km/h och med 42-11 (MTB) håller man 56,9km/h

JJ
2009-05-18, 13:25
Kul! TCM är en jävligt fin butik. Man får ett riktigt stort stånd (till och med större än vanligt) bara av att gå in i butiken.

Johan har verkligen kämpat med den där butiken sedan de hade en liten usel lokal på 90-talet till dagens rena porrbutik som är helt sprängfylld med grejer. Går man in på tex Cyklotekets nya affär så känns den steril och alldeles tom. På TCM har man använt varje mm och det känns lustfyllt. De brinner för sina cyklar och det märks. Hoppas du får snacka med Johan eller någon av de bättre säljarna. Det har funnit ett par mindre duktiga, men samtidigt är ju alla nybörjare någon gång.
Dyrare än planerat blev det, helt väntat iofs. Fick en hyfsad newbisäljare, men jag växlade några ord med en annan skön kille, det kan ha varit han möjligtvis. I butiken lämnade också en 70-årig dam in sin fulldämpade Cube för 20 lax på service, hon cyklar tydligen ca 10 mil i veckan på den. Så skön.
Det blev en Cube Ltd Pro:
http://i39.tinypic.com/t9a1qb.jpg
Tyvärr sticker jag till Rumänien 2 dagar och sen till Dalarna. Det piggar upp efter en vecka i Usa. Men kanske kan jag få med hojjen till Dalarna, annars får jag vänta en vecka med att köra den. The agony.

wintersnowdrift
2009-05-18, 13:27

Vad kul att det blev lyckat! Man blir ju onekligen sugen efter att ha sett bilderna på deltagarna samt den superläckra målkorven. Jag har insett att det enda jag skulle behöva en bil till är att transportera mig till och från olika tävlings-/träningsarrangemang. Det kändes lite väl mastigt att cykla Uppsala-Ekerö t.o.r. + ett 90 km lopp på det (av resultatlistan att döma hade det nog funnits någon klunga där jag platsat i alla fall - men det blir väl en Vårklassiker även nästa år hoppas jag?).

Angående hästarna - hade ni satt upp skyltar om att det skulle pågå en cykeltävling i närheten av stallen? Det cyklas ju som sagt en hel del på Ekerö så det borde inte vara helt ovant för varken djur eller ryttare att det kan dyka upp cyklister (sen är det naturligtvis skillnad på en stor klunga och enstaka grupper). Om hästägarna var varse att det skulle pågå en tävling just där borde de ha valt en annan väg.

//Kristin

wintersnowdrift
2009-05-18, 13:28
Grattis JJ!

//Kristin

MasterChief
2009-05-18, 13:46
Dyrare än planerat blev det, helt väntat iofs. Fick en hyfsad newbisäljare, men jag växlade några ord med en annan skön kille, det kan ha varit han möjligtvis. I butiken lämnade också en 70-årig dam in sin fulldämpade Cube för 20 lax på service, hon cyklar tydligen ca 10 mil i veckan på den. Så skön.
http://i39.tinypic.com/t9a1qb.jpg
Tyvärr sticker jag till Rumänien 2 dagar och sen till Dalarna. Det piggar upp efter en vecka i Usa. Men kanske kan jag få med hojjen till Dalarna, annars får jag vänta en vecka med att köra den. The agony.

Bra köp! Grattis osv. Verkar prisvärt. De verkar ha krängt en del Cube för jag ser bara såna när jag är i Tyresö (till och med 70 åriga tanter tydligen).

Du köpte väl andra pedaler? Annars kan du gott och väl stanna i Rumänien.

forslund
2009-05-18, 13:50
Snygg JJ! Påminner mig om min egen MTB. Nu måste jag snart ut och köra igen.

maRRtin
2009-05-18, 13:59
Hur fantastiskt snyggt är inte det här samarbetet!?

http://www.sneakerfreaker.com/images/articles/Adidas-X-Hypebeast-eugene-Kan-Interview-9.jpg

http://www.crookedtongues.com/news/index.php
http://hypebeast.com/2009/05/hypebeast-x-solebox-x-adidas-x-bianchi-the-complete-ride-bike-preview/
http://www.sneakerfreaker.com/sneaker-releases/Adidas-Zeitfrei-X-Hypebeast-X-Solebox/

skaparn
2009-05-18, 14:16
Vad kul att det blev lyckat! Man blir ju onekligen sugen efter att ha sett bilderna på deltagarna samt den superläckra målkorven. Jag har insett att det enda jag skulle behöva en bil till är att transportera mig till och från olika tävlings-/träningsarrangemang. Det kändes lite väl mastigt att cykla Uppsala-Ekerö t.o.r. + ett 90 km lopp på det (av resultatlistan att döma hade det nog funnits någon klunga där jag platsat i alla fall - men det blir väl en Vårklassiker även nästa år hoppas jag?).

Angående hästarna - hade ni satt upp skyltar om att det skulle pågå en cykeltävling i närheten av stallen? Det cyklas ju som sagt en hel del på Ekerö så det borde inte vara helt ovant för varken djur eller ryttare att det kan dyka upp cyklister (sen är det naturligtvis skillnad på en stor klunga och enstaka grupper). Om hästägarna var varse att det skulle pågå en tävling just där borde de ha valt en annan väg.

//Kristin

Det satt skyltar läng hela banan, men samtidigt går dett att missa dem och varningsskyltarna var inte lika många som "vägvisarna". Hästar är stora och lättskrämda djur, och ofta sitter det småtjejer på ryggen som nog inte har så bra kontroll. Ska vi anordna det igen med lika mycket folk måste vi helt klart tänka igenom hästdilemmat innan, tillsammans med representanter från stallen.

skaparn
2009-05-18, 14:17
Aha, där ser man. Jo det är ett riktigt trevlig lopp, och med denna ökning av antalet deltagare kanske man iaf ska se över att stanna trafiken något mer, exempelvis på mastervarvet då det var riktigt tight emellanåt när det kom bilar.

Även om jag var sjuk är jag nöjd med att åka två varv med ett snitt på 36km/h, jämfört med förra årets dryga 27 på tre varv. Och i år var det dessutom ett långsamt mastersvarv som drog ner på snitthastigheten.

Är det förresten bra med ett så pass långsamt mastersvarv. Om det istället skulle gå i 35-36 som på Gran Fondot så skulle fältet bli mer utdraget redan från början, och det skulle inte bli lika tight på första varvet.

Det tål definitivt att tänka på. Många upplevde det visserligen som trevligt med ett mastervarv där klungan fick "stabilisera sig". Annars blir det lätt väldigt nervöst från start.

skaparn
2009-05-18, 14:17
Hur fantastiskt snyggt är inte det här samarbetet!?

http://www.sneakerfreaker.com/images/articles/Adidas-X-Hypebeast-eugene-Kan-Interview-9.jpg

http://www.crookedtongues.com/news/index.php
http://hypebeast.com/2009/05/hypebeast-x-solebox-x-adidas-x-bianchi-the-complete-ride-bike-preview/
http://www.sneakerfreaker.com/sneaker-releases/Adidas-Zeitfrei-X-Hypebeast-X-Solebox/

Snyggt! Tänk om denna nya riktning åt fixie blir Bianchis återkomst till de fina salongerna.

wintersnowdrift
2009-05-18, 14:52
Det satt skyltar läng hela banan, men samtidigt går dett att missa dem och varningsskyltarna var inte lika många som "vägvisarna". Hästar är stora och lättskrämda djur, och ofta sitter det småtjejer på ryggen som nog inte har så bra kontroll. Ska vi anordna det igen med lika mycket folk måste vi helt klart tänka igenom hästdilemmat innan, tillsammans med representanter från stallen.

Sant, sant och väldigt bra inställning.

//Kristin

Snafu
2009-05-18, 15:34
Bara så jag får det rätt, ponera att jag vill träna ben i gymmet för att optimera cykelträning:

1. Få reps, dynghög vikt
2. Medelreps (ca 8-10)
3. Högreps (10-20)
4. Dynghögrep (20+)

Bör jag googla?

Snafu
2009-05-18, 15:38
Ignore me, jag har redan frågat den frågan i tråden förut och nu googlade jag också (duktig snafu). Lågreps it is.

skaparn
2009-05-18, 15:50
Ignore me, jag har redan frågat den frågan i tråden förut och nu googlade jag också (duktig snafu). Lågreps it is.

Fast frågar du random cyklist kommer de nog säga att de kör högrep i skivstångslokalen. Om det sedan är därför de blir bra, eller om det är all cykelträning är en annan femma. Personligen så ser jag ingen anledning att nöta 20 reppare med svår träningsvärk som följd. Kör tungt med vikter, och träna grenspecifikt på cykeln är min rekommendation. Att jag sedan får massvis med smörj av ett stort antal cyklister som tränar annorlunda bekommer mig inte i denna fråga. Jag är koloskadad. Och tycker dessutom att högrep är det tråkigaste man kan träna.

Olsson
2009-05-18, 15:50

Kika även igenom Fredrik Ericsson & Oscar Ekstams slutuppgift om just Styrketräning för cyklister (http://www.svenskidrott.se/Downloads/135100/docs/Styrka.pdf)

Snafu
2009-05-18, 15:52
Tack Skaparn och Olsson. Mkt bra efternamn, vi är definitivt adliga.

swarre
2009-05-18, 15:56
http://www3.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=256582

Har varit på Öland varje år i sex år. Har alltid cykeln med mig och har deltagit utom tävlan ett par gånger. Flackt och fina vägar. Dock är det rätt mycket trafik, men samtidigt är det inte så många som cyklar (ca 300). Ena sträckan är det fantastisk cykling med medvind, sen är det alltid en jävla motvind när man vänder hem.

Tack så mycket.

Jag ska hämta ut cykeln i morgon, sen blir det till att ta reda på om jag kan ta ledigt under dom dagarna.

Jag ber att få återkomma med lite tips på förberedelser och annat smått och gott som kan vara bra att veta inför första tävlingen *innocent*

swarre
2009-05-18, 16:08
Det var anledningen till att vi handlade allt fika från den lokala konsumhandlaren.

Som trogen Konsum-kund och idealist så värmer sådana utalanden.

Action
2009-05-18, 16:42
Vad tycker ni om denna skapelse?

Hur är SRAM RED som komponenter? Krävs mycket underhåll, behöver man byta slitdelar ofta. Har hört att kedjan är dålig, bör man byta den direkt då?

Hur är Cervelos ramar? Är R3 bra för en något tyngre cyklist? Upplever min Columbus Alu ram som något svajig/svampig, speciellt på senaste tiden.

Hur är Easton Circuit som hjul, idag har jag Dura Ace Alu/Carbon. OM jag köpte en denna hoj kanske jag ska behålla DA hjulen och sälja de som kommer med?

Många frågor blir det, men framförallt. Finns det något jag kan förväntas känna/uppleva om jag bytte upp mig? Ja förutom då att den är förbannat snygg *cupid*

Beskrivning av cykeln (http://www.cervelo.com/bikes.aspx?bike=R32009)

http://www.lifecycles.net.au/content/components/com_virtuemart/shop_image/product/Cervelo_R3_Frame_48e5b13d6c795.jpg

Olsson
2009-05-18, 17:07
Vad tycker ni om denna skapelse?

Bäst!

Hur är SRAM RED som komponenter? Krävs mycket underhåll, behöver man byta slitdelar ofta. Har hört att kedjan är dålig, bör man byta den direkt då?

Mkt bra, kedjan är oxå bra men håller inte så länge.

Hur är Cervelos ramar? Är R3 bra för en något tyngre cyklist? Upplever min Columbus Alu ram som något svajig/svampig, speciellt på senaste tiden.

Bäst ;)

Hur är Easton Circuit som hjul, idag har jag Dura Ace Alu/Carbon. OM jag köpte en denna hoj kanske jag ska behålla DA hjulen och sälja de som kommer med?

Ja behåll DA-hjulen

Många frågor blir det, men framförallt. Finns det något jag kan förväntas känna/uppleva om jag bytte upp mig? Ja förutom då att den är förbannat snygg *cupid*

Ja du kommer känna stor skillnad. Kolla med Cykelcity om du får provcykla.

Action
2009-05-18, 17:13
Bäst!

Mkt bra, kedjan är oxå bra men håller inte så länge.

Bäst ;)

Ja behåll DA-hjulen

Ja du kommer känna stor skillnad. Kolla med Cykelcity om du får provcykla.

Vilka bra svar på mina frågor :). Det enda negativa jag kan se förutom hålet i plånboken är att en sådan cykel förpliktigar. Idag är det ingen som förväntar sig stordåd när jag kommer med min aluhäst.

JJ
2009-05-18, 18:55
Bra köp! Grattis osv. Verkar prisvärt. De verkar ha krängt en del Cube för jag ser bara såna när jag är i Tyresö (till och med 70 åriga tanter tydligen).

Du köpte väl andra pedaler? Annars kan du gott och väl stanna i Rumänien.

Haha, nej, faktiskt inte. Jag funderar på att göra det nästa gång jag är i USA. Jag måste researcha hela plattformsmarknaden först. Eggbeaters, SPD etc. Viktiga val.
Jag måste köpa ny hjälm också. Och handska med hela fingrar. Och en ny cykeltröja.

skaparn
2009-05-18, 19:54
[.IMG]http://i39.tinypic.com/t9a1qb.jpg[/IMG]

Nu jag är klar med att vältra mig i mina egna ärenden i den här tråden för idag måste jag säga: Gratulerar till ditt cykelköp! Cube har jag alltid betraktat som ett märkes-märke.

skaparn
2009-05-18, 19:56
Haha, nej, faktiskt inte. Jag funderar på att göra det nästa gång jag är i USA. Jag måste researcha hela plattformsmarknaden först. Eggbeaters, SPD etc. Viktiga val.
Jag måste köpa ny hjälm också. Och handska med hela fingrar. Och en ny cykeltröja.

Alltså, ser jag dig ute cyklandes på plattformspedaler, på den där cykeln, så prejar jag obönhörligen ner dig i diket.

JJ
2009-05-18, 20:05
Tack alla cyklister! Jag känner kärlek till min cykel.
Alltså, ser jag dig ute cyklandes på plattformspedaler, på den där cykeln, så prejar jag obönhörligen ner dig i diket.

Jag ska genast införskaffa rätt sorts pedaler. Vad kör du på? Olsson? Var är 2009?

skaparn
2009-05-18, 20:11
Jag kör på XTR nu. Men skulle det här hålla i sig och jag börjar tävla blir det ett par Eggbeater.

skaparn
2009-05-18, 20:13
Jag har inga förväntningar på TV4, men det här underträffade mina vildaste fantasier om hur kanalen förfallit. Det var inte direkt de mest kunniga personerna som de sätter framför kameran att analysera girot. Jag kan inte ens bli förbannad. Dock ganska road.

TV4, Sportpanelen (http://tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1002252&selId=1.923808&currPage=0&renderingdepartment=2.34562)

Olsson
2009-05-18, 20:19
Tack alla cyklister! Jag känner kärlek till min cykel.

Jag ska genast införskaffa rätt sorts pedaler. Vad kör du på? Olsson? Var är 2009?

Jag kör på Eggbeater 4Ti, givetvis
http://farm4.static.flickr.com/3147/2671072445_f44a20f693.jpg

Olegh
2009-05-18, 20:26
Jag har inga förväntningar på TV4, men det här underträffade mina vildaste fantasier om hur kanalen förfallit. Det var inte direkt de mest kunniga personerna som de sätter framför kameran att analysera girot. Jag kan inte ens bli förbannad. Dock ganska road.

TV4, Sportpanelen (http://tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1002252&selId=1.923808&currPage=0&renderingdepartment=2.34562)

Det där var.. inte mycket att hänga i granen.

På tal om det. Död och pina åt Com hem som plockade bort Eurosport ur grundutbudet. Fast att jag tidigare(och kanske inte nu heller :em:)inte varit någon inbiten cyklist, har det alltid varit en fröjd att lyssna på Vacchi och Adamson under Girot, Touren och Vueltan. Svunna tider..

MasterChief
2009-05-18, 20:49
Jag kör på Eggbeater 4Ti, givetvis

Självklart. 3700kr är faktiskt billigt för de där pedalerna.

wintersnowdrift
2009-05-18, 20:53
Jag har också lyckats shoppa idag - och dessutom betalt MER än vad jag hade behövt om jag inte var en stor jubelidiot (!!!). Av någon anledning är det billigare att göra en bank transfer än att betala med kontokort när man handlar från Bike Discount, och snål som jag är valde jag den billigare men lite krångliga betalningsmetoden. När jag sen meckat med dosa och knappat in sjutton olika siffror på elva olika ställen upptäcker jag att jag skrivet en 8:a istället för en 0:a i överföringssumman, och således betalt 8 euro mer för varorna än vad de egentligen kostar. *gah!*

Jag skickade iväg ett mail och hoppas på att de är vänliga nog att föra tillbaka summan till mig. Annars får jag väl trösta mig med att jag inte satte decimaltecknet på fel ställe i alla fall...

//Kristin

Anton Fräs
2009-05-18, 21:36
Jag funderar på att köpa mig en begagnad MTB för en billig peng på Blocket. Bara för att ha en ok cykel att testa på "riktig" åkning med, låter detta som en någorlunda bra idé eller borde jag hoppa direkt på dyrare alternativ? :)

Snafu
2009-05-18, 22:26
Jag funderar på att köpa mig en begagnad MTB för en billig peng på Blocket. Bara för att ha en ok cykel att testa på "riktig" åkning med, låter detta som en någorlunda bra idé eller borde jag hoppa direkt på dyrare alternativ? :)

Om du inte har en billigare cykel till en början kommer du nog inte uppskatta en kvalitetscykel. Jag har knappast en kvalitetscykel, snarare en hyffsad entry bike men när jag jämför min nuvrande med min senaste jag köpte för väldigt lite pengar är det väldigt stor skillnad. Har du bra med cash, köp kvalitet direkt. Å andra sidan kan man nog föra samma argument att du bör köpa kvalitet direkt hursomhelst då du i längden sparar pengar...

Men det är svårt att veta om du kommer att gilla det om du inte provar först, typ. Eh köp en dyr direkt bara. Det blir bra.

skaparn
2009-05-19, 07:59
Jag har också lyckats shoppa idag - och dessutom betalt MER än vad jag hade behövt om jag inte var en stor jubelidiot (!!!). Av någon anledning är det billigare att göra en bank transfer än att betala med kontokort när man handlar från Bike Discount, och snål som jag är valde jag den billigare men lite krångliga betalningsmetoden. När jag sen meckat med dosa och knappat in sjutton olika siffror på elva olika ställen upptäcker jag att jag skrivet en 8:a istället för en 0:a i överföringssumman, och således betalt 8 euro mer för varorna än vad de egentligen kostar. *gah!*

Jag skickade iväg ett mail och hoppas på att de är vänliga nog att föra tillbaka summan till mig. Annars får jag väl trösta mig med att jag inte satte decimaltecknet på fel ställe i alla fall...

//Kristin

Själv är jag just nu förbannad på att Bike Discount efter en vecka säger att de inte har två däck i lager, men att de skickar beställningen ändå. Och inte har jag fått igen pengar än heller. Saken är ju att om jag inte får alla däck jag beställt så blir ju frakten helt plötsligt jobbig, och nu måste jag beställa dem från något annat ställe = ännu mer frakt.

Tillråga på allt reserverade de ett belopp på mitt konto som var lägre än den slutgiltiga dragningen, vilket ledde till att jag fick fel växelkurs som jag angav till mina medbeställare och således bjöd dem på en slant. Och det vore för småaktigt av mig att börja kräva några tior till. Så det här kan bli en rätt dyr beställning till slut.

MasterChief
2009-05-19, 10:04
Jag förstår om man vill köpa en cykel från ytlandet och spara några tusen. Men däck? Hur fattiga är ni?

grondahl
2009-05-19, 10:42
Däckpriserna i Sverige är ju ohemula. 650 pix för ett däck känns lite ovärt när man kan köpa dom för 300.

MasterChief
2009-05-19, 10:55
Däckpriserna i Sverige är ju ohemula. 650 pix för ett däck känns lite ovärt när man kan köpa dom för 300.

Förringa inte känslan att gå in i en härlig cykelaffär och lukta och klämma på alla däck. Prata med en annan besatt människa, klämma på lite andra saker, och till slut köpa däck och därmed även säkerställa att affären finns där nästa år, så du kan lukta och klämma lite till.

grondahl
2009-05-19, 11:00
Jag köper nästan allt i butik eftersom jag uppskattar bra cykelbutiker men just däck är något som jag beställer.

skaparn
2009-05-19, 11:45
Jag förstår om man vill köpa en cykel från ytlandet och spara några tusen. Men däck? Hur fattiga är ni?

Du kommer förstå när du slutar köra på Vittoria Rally

swarre
2009-05-19, 15:56
Tidigare idag var jag var och hämtade min nya cykel.

En Columbus Pinta RS. Dom verkar säljas i en rasande takt, jag natar att jag inte är den enda nybörjaren som har en aning begränsad ekonomi. Hursomhelst så är jag glad som skolflicka i Amsterdam. Jag kan inte vänta tills dess att vi får avverka våra första mil tillsammans.

Jag fick mycket god hjälp i butiken, hade en drös med frågor som jag misstänker att det var svårt för tjejen som expeditierade mig att inte dra på munnen åt. Men hon skötte sig galant. När jag kom hem uppstod dock ytterligare en av dessa frågor, så jag tänkte vända mig till er.

Hur i hela friden ska jag bära mig åt för att växla... upp, eller ner, använda de stora kuggarna?

När jag ändå är igång så kan det vara kul att veta huruvida ni använder underkläder under cykelbyxorna eller inte? Vad är bekvämast?

machine gun
2009-05-19, 16:01
Hur i hela friden ska jag bära mig åt för att växla... upp, eller ner, använda de stora kuggarna?

Vilket växelsystem har du? Står det Shimano, Campagnolo, SRAM eller någonting annat på växelreglagen?

När jag ändå är igång så kan det vara kul att veta huruvida ni använder underkläder under cykelbyxorna eller inte? Vad är bekvämast?

Aldrig underkläder. Däremot vaselin emellanåt, om risken för skav bedöms som extra hög (långpass t.ex.)

swarre
2009-05-19, 16:06
Vilket växelsystem har du? Står det Shimano, Campagnolo, SRAM eller någonting annat på växelreglagen?

Aldrig underkläder. Däremot vaselin emellanåt, om risken för skav bedöms som extra hög (långpass t.ex.)

Sorry, det glömde jag att skriva. Shimano (105).

Ok, tack. Det blir att införskaffa en gul liten burk med andra ord :)

skaparn
2009-05-19, 16:11
Sorry, det glömde jag att skriva. Shimano (105).

Vänta med smorsel tills du verkligen får problem. Det kanske inte behövs alls. Och om så, tycker jag du ska satsa på ett vettigt smörj, som det Assos säljer.

sascha
2009-05-19, 16:24
Blir nog en ny landsvägscykel ändå. Budget kring 20,000 kronor (då inkl. nya pedaler och skor samt ny hjälm). Har tittat runt lite på nätet till att börja med; utbudet i Umeå stavas typ Merida. Tacksam om någon orka kika.

Exempel:

http://www.planet-x-warehouse.co.uk/acatalog/FSA_SL_Pro_Carbon_-_Medium.html

Kommentar: Spontant är det att betrakta som bra komponenter för priset man får betala (cirka 17 k). Ingen erfarenhet av Planet-X-ramar överhuvudtaget dock. Kanske kan någon annan flika in här.

http://www.cykelmagneten.se/ht-php/shop_artiklar.php3?kat=2+20+24&soktext=&b4action=&orderID=213.21.90.207.20090519.4a12c96b51ca3&artnr=SCO01

Kommentar: Mycket cykel för pengarna. Har provrullat en Addict-ram och jag gillar'n. Känns dock halvt ovärt att köpa en cykel med Force-komponenter, med tanke på att SRAM uppgraderade dem rejält i år (om jag inte missminner mig).

http://www.canyon.com/_se/roadbikes/specs.html?b=821

Kommentar: Bra komponenter. Ramen är omtyckt av tyska testpiloter. Men loggan är rentav äcklig.

swarre
2009-05-19, 16:29
Vänta med smorsel tills du verkligen får problem. Det kanske inte behövs alls. Och om så, tycker jag du ska satsa på ett vettigt smörj, som det Assos säljer.

Ok, då kör jag utan tills det måhända blir alltför obehagligt.

Appropå smörjning, när hur och med vad bör jag smörja kedjan?

Det kanske rent av finns någon bra text någonstans som ni känner till som behandlar lite frågor av det här slaget. Så slipper ni en massa nybörjarprobelm här i tråden.

Jag som tycker att jag var bra förberedd efter att ha spenderat åtskilliga timmar här, på andra forum och med att läsa, i förebyggande syfte. Men inte hjälpte det särskillt långt, inte :smash:

sascha
2009-05-19, 16:52

Kommentar: Spontant är det att betrakta som bra komponenter för priset man får betala (cirka 17 k). Ingen erfarenhet av Planet-X-ramar överhuvudtaget dock. Kanske kan någon annan flika in här.

De har en full Dura Ace på "rea" ute också. För typ 500 kr [mer än den som är ovan].

MasterChief
2009-05-19, 17:10
Tidigare idag var jag var och hämtade min nya cykel.

En Columbus Pinta RS. Dom verkar säljas i en rasande takt, jag natar att jag inte är den enda nybörjaren som har en aning begränsad ekonomi. Hursomhelst så är jag glad som skolflicka i Amsterdam. Jag kan inte vänta tills dess att vi får avverka våra första mil tillsammans.

Jag fick mycket god hjälp i butiken, hade en drös med frågor som jag misstänker att det var svårt för tjejen som expeditierade mig att inte dra på munnen åt. Men hon skötte sig galant. När jag kom hem uppstod dock ytterligare en av dessa frågor, så jag tänkte vända mig till er.

Grattis!

Växla gör du med knappen på bromshandtagen. Sen går även bromshantagen att vicka för att växla "åt andra hållet".

Som sagt, inga underkläder. Det motverkar syftet. Försök vänja dig utan smörj.

swarre
2009-05-19, 17:16
Grattis!

Växla gör du med knappen på bromshandtagen. Sen går även bromshantagen att vicka för att växla "åt andra hållet".

Som sagt, inga underkläder. Det motverkar syftet. Försök vänja dig utan smörj.

Tack.

Jag bugar och bockar.

Vad är det för övrigt som skiljer olika ramar åt, bortsett från vikten och stabiliteten. Hur kan jag avgöra om en ram är bättre än en annan?

MasterChief
2009-05-19, 17:20
Tack.

Jag bugar och bockar.

Vad är det för övrigt som skiljer olika ramar åt, bortsett från vikten och stabiliteten. Hur kan jag avgöra om en ram är bättre än en annan?

Det kan du inte. Krävs en hel del erfarenhet att kunna känna skillnad och hur denna påverkar ens cykling IMHO. De eventuella känslor man får i början är inte att lita på. Har du inte cyklat racer förut så har du en lite tröskel att ta dig över. De är obekväma och ostadiga för en nybörjare. Men efter några mil släpper det.

swarre
2009-05-19, 17:31
Det kan du inte. Krävs en hel del erfarenhet att kunna känna skillnad och hur denna påverkar ens cykling IMHO. De eventuella känslor man får i början är inte att lita på. Har du inte cyklat racer förut så har du en lite tröskel att ta dig över. De är obekväma och ostadiga för en nybörjare. Men efter några mil släpper det.

Jo, det har jag räknat med. Att det tar en stund att bli vän med cykeln.

Hur mycket av teknik och ställningar från spinning kan jag applicera på en racer? Är det någonting som jag bör ha i bakhuvudet, eller någonting som jag bör bortse från. Jag har uppfattat den spinningsinstruktör som jag har haft mest att göra med som kunnig. Jag vet att hon cyklar en hel del landsväg.

MasterChief
2009-05-19, 17:39
Jo, det har jag räknat med. Att det tar en stund att bli vän med cykeln.

Hur mycket av teknik och ställningar från spinning kan jag applicera på en racer? Är det någonting som jag bör ha i bakhuvudet, eller någonting som jag bör bortse från. Jag har uppfattat den spinningsinstruktör som jag har haft mest att göra med som kunnig. Jag vet att hon cyklar en hel del landsväg.

Nej, spinning är inte mycket att ha (har själv kört det i 10 år) när det kommer till teknik och sittställning. Nu finns det mycket åsikter om detta, men för mig handlar LVG om att hitta en viss känsla. Man blir så att säga "ett med cykeln" och man cyklar harmoniskt. Spinning är oftast väldigt varierande. "Upp, ner, upp, ner, jättesnabbt, jättelångsamt", osv. Den stilen ska man inte föra över till landsvägen. Däremot är rundtrampet något som man kan ta med sig (som en del instruktörer är bra att lyfta fram).

Att cykla med racer handlar först och främst att vänja sig vid cykeln och sen SÄKERHET, SÄKERHET och SÄKERHET. Hela tiden vara vaken om hur och var man cyklar. Det finns idioter precis överallt. När du börjar känna dig bekväm kan du börja fokusera mer på andra saker.

swarre
2009-05-19, 17:52
Nej, spinning är inte mycket att ha (har själv kört det i 10 år) när det kommer till teknik och sittställning. Nu finns det mycket åsikter om detta, men för mig handlar LVG om att hitta en viss känsla. Man blir så att säga "ett med cykeln" och man cyklar harmoniskt. Spinning är oftast väldigt varierande. "Upp, ner, upp, ner, jättesnabbt, jättelångsamt", osv. Den stilen ska man inte föra över till landsvägen. Däremot är rundtrampet något som man kan ta med sig (som en del instruktörer är bra att lyfta fram).

Att cykla med racer handlar först och främst att vänja sig vid cykeln och sen SÄKERHET, SÄKERHET och SÄKERHET. Hela tiden vara vaken om hur och var man cyklar. Det finns idioter precis överallt. När du börjar känna dig bekväm kan du börja fokusera mer på andra saker.

Just det att trampa runt ordentligt, rundtrampet, är någonting som hon har tryckt mycket på. Det är ju alltid något.

Jag ska väl egentligen ut och prova mig fram innan jag blir alltför teoretisk. Men finns det några fler grundläggande tips som kan vara bra att ha i bakhuvudet, bortsett då från säkerheten.

MasterChief
2009-05-19, 18:07
Just det att trampa runt ordentligt, rundtrampet, är någonting som hon har tryckt mycket på. Det är ju alltid något.

Jag ska väl egentligen ut och prova mig fram innan jag blir alltför teoretisk. Men finns det några fler grundläggande tips som kan vara bra att ha i bakhuvudet, bortsett då från säkerheten.

Skulle vara att du redan från början förstår att du ska försöka hålla kadensen någorlunda jämn och använda dig av växlarna. Sen att du inte stressar upp dig utan försöker hålla en vettig puls.

swarre
2009-05-19, 19:00
Skulle vara att du redan från början förstår att du ska försöka hålla kadensen någorlunda jämn och använda dig av växlarna. Sen att du inte stressar upp dig utan försöker hålla en vettig puls.

Det låter som vettiga "förhållningsregeler". Kadensen och pulsen någotsånär jämn och att tänka på rundtrampet. Tack, återigen.

MasterChief
2009-05-19, 19:10
Inga problem. Välkommen till klubben. Du är nu en finare människa.

GymTT
2009-05-19, 21:41
Jaha, då har cykeltankar sedan en tid infunnit sig och planen är att snart inskaffa en racer. Vad ska man ha? 7-8tkr är väl bufferten satt vid.
Vill kunna cykla långt (10mil+?) och ha en lätt och optimerad cykeln för det priset.

Vad säger specialisterna?

Tack ska ni ha föresten.

machine gun
2009-05-19, 21:48

Rekommenderar Apotekets vita vaselin på tub framför Klövervaselin. Men som sagt, det är inte ens säkert att det behövs.

http://www.aconordic.se/prod/images/se/www_Large/1289_Medical_vaselin_s.jpg

kjell33
2009-05-19, 21:52
Jaha, då har cykeltankar sedan en tid infunnit sig och planen är att snart inskaffa en racer. Vad ska man ha? 7-8tkr är väl bufferten satt vid.
Vill kunna cykla långt (10mil+?) och ha en lätt och optimerad cykeln för det priset.

Tack ska ni ha föresten.

Förutom själva cykeln så är det ytterligare ett par saker du behöver, nämligen ´skor, pedaler, hjälm, byxor och tröja. Dessutom ngt vindtätt plagg. Detta kommer att kosta från 2000:- och uppåt......

skaparn
2009-05-19, 22:00
Förutom själva cykeln så är det ytterligare ett par saker du behöver, nämligen ´skor, pedaler, hjälm, byxor och tröja. Dessutom ngt vindtätt plagg. Detta kommer att kosta från 2000:- och uppåt......

Sidi, Ergo 2 carbon, white vernice, 41
Pris: 2750 kr

skaparn
2009-05-19, 22:02
Men det är ett bra påpekande kjell33 gör. Man ska nog avsätta minst 20% av sin budget till mjukare ting än själva cykeln. Ett par vettiga byxor gör nog betydligt mer än en lättare styrstam för 800 kronor mer än vad man först tänkt.

Olsson
2009-05-19, 22:30
Har varit på tok för lite prylar i tråden på sista tiden. Måste därför visa upp en bild på Henrik Öijers (http://oijer.blogspot.com/) (Hej öijer, jag vet att du följer upp länkningar :)) nya MTB-hjul.

Nav: Tune Prince/Princess
Fälgar: Edge Carbon tubular

Totalvikt inkl ekrar: 1065g

Sveriges lättaste skivbormshjul, och kanske även europas och världens lättaste? Sabine Spitz väl omdiskuterade hjul från OS med fabrikslättade nav osv vägde 1083g.

Inte nog med detta, han ska även köra Dugast tubdäck, 1200kr/st. Jag börjar bli hård i byxan nu :)
http://3.bp.blogspot.com/_lS8TSbCZKcM/ShMUYE-xR_I/AAAAAAAACj4/HB5_BLmljGE/s400/snabbhjul.jpg

http://1.bp.blogspot.com/_lS8TSbCZKcM/Sgv3LnA5c0I/AAAAAAAACgk/HZv2e-iVOsA/s1600/lightweighthjulbygge.jpg

GymTT
2009-05-20, 05:58
Tack Kjell och skaparn, det där är en bit man lätt glömmer till fördel för själva cykelinköpet.

Vilka cyklar är bäst för den prisklassen jag tidigare angav? Har ni bilder också så är jag supernöjd:)

MVH

MasterChief
2009-05-20, 07:33
Blir nog en ny landsvägscykel ändå. Budget kring 20,000 kronor (då inkl. nya pedaler och skor samt ny hjälm). Har tittat runt lite på nätet till att börja med; utbudet i Umeå stavas typ Merida. Tacksam om någon orka kika.

Exempel:

http://www.cykelmagneten.se/ht-php/shop_artiklar.php3?kat=2+20+24&soktext=&b4action=&orderID=213.21.90.207.20090519.4a12c96b51ca3&artnr=SCO01

Kommentar: Mycket cykel för pengarna. Har provrullat en Addict-ram och jag gillar'n. Känns dock halvt ovärt att köpa en cykel med Force-komponenter, med tanke på att SRAM uppgraderade dem rejält i år (om jag inte missminner mig).

http://www.canyon.com/_se/roadbikes/specs.html?b=821

Kommentar: Bra komponenter. Ramen är omtyckt av tyska testpiloter. Men loggan är rentav äcklig.

Angenämna problem du står inför. Av de du länkat skulle jag välja Scott:en. Det är en kvalitetsprodukt och du har provkört den med gott resultat. Men denna prisklass är ett getingbo, och jag skulle nog läsa de tester som finns och därefter försöka testa så många som möjligt. Det är ju nu lite segt om man bor i Umeå och urvalet är skralt. Det finns ingen lokal cykelklubb du kan besöka?

Snafu
2009-05-20, 08:29
Men det är ett bra påpekande kjell33 gör. Man ska nog avsätta minst 20% av sin budget till mjukare ting än själva cykeln. Ett par vettiga byxor gör nog betydligt mer än en lättare styrstam för 800 kronor mer än vad man först tänkt.

Yepp, vettiga byxor samt hjälm är nog prio ett. Jag spenderade mer pengar på tillbehör än cykeln men jag tror att jag har damp också.

Olsson
2009-05-20, 09:48

Tack ska ni ha föresten.

Om det handlar om nyköp så finns det inte mycket att välja på i den prisklassen. I de svenska butikerna vet jag inte om de finns så billiga äns. Cykelcitys billigaste racer kostar 12tkr. Möjligt att man kan få tag i nån Celeste-ful Bianchi för det priset någonstans men annars är det postorderköp från utlandet, och det blir inte heller så billigt nu med dålig valuta.

Här är ett alternativ i alla fall
http://www.bike-discount.de/shop/k94/a12780/rps-rival.html

skaparn
2009-05-20, 12:32
http://www.aerotechdesigns.com/images/printlines.jpg

Köp!

http://www.aerotechdesigns.com/wildprintspandex.htm

Scratch89
2009-05-20, 12:36
Diskret färg och design.

Action
2009-05-20, 12:47
http://www.lifecycles.net.au/content/components/com_virtuemart/shop_image/product/Cervelo_R3_Frame_48e5b13d6c795.jpg

Så, då har jag beställt ny hoj.

Ram: Cervelo R3 - 56
Komponenter: SRAM RED
Kasett Bak: Dura Ace (Enda avvikelsen efter rekommendation)
Sadel: Selle Italia SLR Flow Team
Sadelstolpe: 3T ARX Team
Styrstam: 3T ARX Team
Styre: DEDA Nuova Sfida (gillade inte 3T styret)
Pedaler: Speedplay Zero Stainless
Styrlinda: Fizik
Hjul: Shimano Dura Ace Alu/Carbon

Utväxling: 53/39, 12/25 (Det är det jag har idag)
Vevarmslängd 175
Styrets bredd 42

Blev ju en hyfsad hoj, jag får hoppas att avvikelsen med styret och kassetten är ok enligt stilpoliserna. :D

Ska bli kul på premiären i helgen!!

forslund
2009-05-20, 12:50
Gah! Vilken cykel! Om du får inbrott i helgen, så misstänk inte mig. :cool:

skaparn
2009-05-20, 12:53
Så, då har jag beställt ny hoj.

Ram: Cervelo R3 - 56
Komponenter: SRAM RED
Kasett Bak: Dura Ace (Enda avvikelsen efter rekommendation)
Sadel: Selle Italia SLR Flow Team
Sadelstolpe: 3T ARX Team
Styrstam: 3T ARX Team
Styre: DEDA Nuova Sfida (gillade inte 3T styret)
Pedaler: Speedplay Zero Stainless
Styrlinda: Fizik
Hjul: Shimano Dura Ace Alu/Carbon

Utväxling: 53/39, 12/25 (Det är det jag har idag)
Vevarmslängd 175
Styrets bredd 42

Blev ju en hyfsad hoj, jag får hoppas att avvikelsen med styret och kassetten är ok enligt stilpoliserna. :D

Ska bli kul på premiären i helgen!!

Så rätt!

MasterChief
2009-05-20, 13:02
Jäkligt fin cykel!

machine gun
2009-05-20, 13:09
http://www.aerotechdesigns.com/images/printlines.jpg

Köp!

http://www.aerotechdesigns.com/wildprintspandex.htm

Hur var det nu med byxor utan hängslen?

Olsson
2009-05-20, 13:57
Ram: Porr
Komponenter: Porr
Kasett Bak: Porr
Sadel: Porr
Sadelstolpe: Porr
Styrstam: Porr
Styre: Porr
Pedaler: Porr
Styrlinda: Porr
Hjul: Porr

Ja de där kommer bli snuskigt bra :D

Action
2009-05-20, 14:14
Ja de där kommer bli snuskigt bra :D

Får återkomma med recension efter testrundan! Det känns bra trots hålet i plånboken. Dock förvånad över att mina val medförde ett lägre totalpris... DA kasetten var billigare, styret var drygt 1500 billigare.. Brukar bli tvärtom när jag beställer grejer!

Jag kommer ju dessutom vara en komplett cykelnörd sen då jag köpte Cervelo "Test team" outfit!

http://4.bp.blogspot.com/_2jBzBUYQRek/SYC9OEbR9JI/AAAAAAAAAGA/ODVgvtXxeT0/s320/Cervelo-Replica-Jersey.jpghttp://www.wiggle.co.uk/images/cervelo-3203-med.jpg

melancoolio
2009-05-20, 17:25
Trist att folk hela tiden lämnar "Aluträsket"!

Vi har det ju så mysigt med kaffe och bulle där längst bak i klungan! :D

The_RobRoy
2009-05-20, 17:36
Varför "ska" man inte ha kalsonger under cykelbyxorna? Jag tycker det funkar ganska bra.

Olsson
2009-05-20, 18:11
Varför "ska" man inte ha kalsonger under cykelbyxorna?
Jag tycker det funkar ganska bra.

Just därför.

Cykelbyxorna transporterar bort svett, har inga veck (ska inte ha) och sömmar på ställen där det kan skava. Vissa billigare cykelbyxor är rätt dåliga och med billiga menar jag under 1000kr. När man provat cykla med ett par Assos FI Mille förstår man.

Srednq
2009-05-20, 18:44
är sugen på en extra cykel. en cresent ehwaz. http://crescent.se/cyklar/sport/94

men som vanligt så måste man ju se sig omkring. vad finns det för liknande alternativ till ehwas?

http://crescent.se/sites/default/files/imagecache/article_image/900/Y9C_38801_alu.jpg

skaparn
2009-05-20, 19:32
är sugen på en extra cykel. en cresent ehwaz. http://crescent.se/cyklar/sport/94

men som vanligt så måste man ju se sig omkring. vad finns det för liknande alternativ till ehwas?

http://crescent.se/sites/default/files/imagecache/article_image/900/Y9C_38801_alu.jpg

Jag väljer att slänga in något inte helt likt den cykel du postade:

http://www.nishiki.se/img/bicycles/extra_large/13.jpg

Nishiki Road Master (http://www.nishiki.se/Racer/Road_Master)

Okej, det är en Nishiki, men det här verkar vara ett riktigt prisvärt köp. Jag klämde lite på en senast jag besökte Cyklig. Funderar nästan på att köpa en för att ha ytterligare en pendlare. Enpetare är kul, snyggt och tyst.

machine gun
2009-05-20, 20:25

Okej, det är en Nishiki, men det här verkar vara ett riktigt prisvärt köp. Jag klämde lite på en senast jag besökte Cyklig. Funderar nästan på att köpa en för att ha ytterligare en pendlare. Enpetare är kul, snyggt och tyst.

Den va fin! Och jag som behöver en ny pendlarhoj. Hmm... Fast man vill ju helst kunna lämna en sån i ett cykelställ utan att den är borta inom en kvart. Dock har den ju en mer gammal look, så den kanske inte är lika stöldbegärlig som en fräsigare cykel?

Mental
2009-05-20, 20:39
Om det handlar om nyköp så finns det inte mycket att välja på i den prisklassen. I de svenska butikerna vet jag inte om de finns så billiga äns. Cykelcitys billigaste racer kostar 12tkr. Möjligt att man kan få tag i nån Celeste-ful Bianchi för det priset någonstans men annars är det postorderköp från utlandet, och det blir inte heller så billigt nu med dålig valuta.

Här är ett alternativ i alla fall
http://www.bike-discount.de/shop/k94/a12780/rps-rival.html

Den var ju inte jätteful i alla fall, men hur är SRAM prylarna? och får man en mycket bättre hojj om man ökar på en 2-300€?

machine gun
2009-05-20, 20:40
Den var ju inte jätteful i alla fall, men hur är SRAM prylarna? och får man en mycket bättre hojj om man ökar på en 2-300€?

SRAM är bra grejer.

Olsson
2009-05-20, 21:52

Jag tycker helt klart det är värt steget upp 300€ till den här
http://www.bike-discount.de/shop/k94/a12376/rps-90-2009.html men jag rekomenderar ju alltid det som är dyrare :)

SRAM gör bra grejer men jag och många andra tycker det är för lång rörelse för växling i rival och force. På Red går det att ställa in rörelselängden så man får den kort och snabba växlingar. Har i och för sig hört att rörelselängden skulle fixas på force och rival till 2009 men är inte hundra på hur de ligger till där.

machine gun
2009-05-20, 22:05
SRAM gör bra grejer men jag och många andra tycker det är för lång rörelse för växling i rival och force. På Red går det att ställa in rörelselängden så man får den kort och snabba växlingar. Har i och för sig hört att rörelselängden skulle fixas på force och rival till 2009 men är inte hundra på hur de ligger till där.

Jag föredrar helt klart SRAM Rival framför Shimano 105 i alla fall, vilket väl är alternativet om vi snackar samma prisklass. Det där med rörelselängden kan jag tänka mig att vana cyklister kanske stör sig på, men som nybörjare känns det som att det inte gör någon större skillnad.

Olsson
2009-05-20, 22:10
Jag föredrar helt klart SRAM Rival framför Shimano 105 i alla fall, vilket väl är alternativet om vi snackar samma prisklass. Det där med rörelselängden kan jag tänka mig att vana cyklister kanske stör sig på, men som nybörjare känns det som att det inte gör någon större skillnad.

Jag har aldrig kört något längre på det själv utan bara provat ett par vändor i gatan, men det är många andra som sagt samma sak, och det är nog därför de förmodligen ändrat på det till i år. Man vänjer sig säkert, och Rival är betydligt lättare än 105 :)

esja
2009-05-20, 23:02
Jag har kikat runt på lite cyklar senaste tiden och fick idag lite rabatt på en Trek 1.7 och undrar nu om det är en bra cykel för de pengarna? (15500 inkl skor och pedaler) Tanken är inte att tävla utan mer ordentlig träning och ta sig runt vättern några gånger.

forslund
2009-05-21, 07:42
Jag håller med Olsson. Klämde på en cykel med Rival för ett par dagar sen och rörelselängden var lite för lång för att jag skulle gilla det. Men man vänjer sig väl säkerligen också.

forslund
2009-05-21, 07:49
Jag har kikat runt på lite cyklar senaste tiden och fick idag lite rabatt på en Trek 1.7 och undrar nu om det är en bra cykel för de pengarna? (15500 inkl skor och pedaler) Tanken är inte att tävla utan mer ordentlig träning och ta sig runt vättern några gånger.

En Trek 1.7 går att få tag på för 15000 via nätet, ny. Men då tillkommer frakt.

Givetvis är cykeln mer än duglig för vättern och motion. Utan tvekan.

Action
2009-05-21, 07:53

Satan så snygg, o jag som är ute efter en "pendlarhoj" som det går att glida fram på i kostym nu i sommar. Har nämligen 5-6km till jobbet just nu och det suger att åka bil. :)

Kränga min Vola så kan jag köpa en sån där plus lås o grejer.... fast samtidigt funderade jag på att ha lite växlar på min "pendlarhoj".

machine gun
2009-05-21, 07:55
En Trek 1.7 går att få tag på för 15000 via nätet, ny. Men då tillkommer frakt.

Givetvis är cykeln mer än duglig för vättern och motion. Utan tvekan.

Då ingår nog inte skor och pedaler. Jag förstod det som att även denna var ny?

Action
2009-05-21, 07:56
Jag har aldrig kört något längre på det själv utan bara provat ett par vändor i gatan, men det är många andra som sagt samma sak, och det är nog därför de förmodligen ändrat på det till i år. Man vänjer sig säkert, och Rival är betydligt lättare än 105 :)

Nu har jag bara testat RED, och där märkte jag inte av något med rörelselängden, men det är väl den som de kortat ned på i den modellen. Nya Force som kommer snart kanske har samma längd?

Olsson: Missade ditt andra inlägg ovanför när jag skrev detta.

forslund
2009-05-21, 07:58

På den ena sidan gör det, men det är vanliga skitpedaler. Och ja, så uppfattade jag det med. Det var mer för att sätta i perspektiv vilket pris esja hade fått.

skaparn
2009-05-21, 07:59
Satan så snygg, o jag som är ute efter en "pendlarhoj" som det går att glida fram på i kostym nu i sommar. Har nämligen 5-6km till jobbet just nu och det suger att åka bil. :)

Kränga min Vola så kan jag köpa en sån där plus lås o grejer.... fast samtidigt funderade jag på att ha lite växlar på min "pendlarhoj".

Då är det där den optimala cykeln skulle jag vilja säga. Den är inte dyrare än att man vågar ha den utomhus, och kör du 52-18 eller något närheten så klarar man de flesta tempon. Oväxlat är så överlägset vad gäller underhåll, man behöver knappt putsa den för att den ska gå tyst i all evighet. Underbart. Den funkar även att ta på lite längre sociala utflykter om man vill på picknick eller sådant som vanliga dödliga ägnar sig åt, för nu när du ska köra på en Cervelo med SRAM Red funkar det inte att komma i jeansbyxor och ryggsäck på den, så du behöver den här.

Som sagt, finns på Cyklig. Jag tror iofs att flera affärer säljer Nishiki.

Jahaja, så har man just skrivit en säljande text för märket Nishiki. Känns sådär.

Action
2009-05-21, 08:02
Då är det där den optimala cykeln skulle jag vilja säga. Den är inte dyrare än att man vågar ha den utomhus, och kör du 52-18 eller något närheten så klarar man de flesta tempon. Oväxlat är så överlägset vad gäller underhåll, man behöver knappt putsa den för att den ska gå tyst i all evighet. Underbart. Den funkar även att ta på lite längre sociala utflykter om man vill på picknick eller sådant som vanliga dödliga ägnar sig åt, för nu när du ska köra på en Cervelo med SRAM Red funkar det inte att komma i jeansbyxor och ryggsäck på den, så du behöver den här.

Som sagt, finns på Cyklig. Jag tror iofs att flera affärer säljer Nishiki.

Jahaja, så har man just skrivit en säljande text för märket Nishiki. Känns sådär.

Låter ju bra med underhållsfritt på en pendlarhoj, på med en pakethållare och en barnstol också så är den perfekt. Undra om det finns gammaldags barnstolar som matchar....

Alternativet jag funderar på är att köpa en begagnad Cross, som jag dessutom kan ha vintertid för träning.

Vad finns det för alternativa snygga enpetare?

skaparn
2009-05-21, 08:05
Har varit på tok för lite prylar i tråden på sista tiden. Måste därför visa upp en bild på Henrik Öijers (http://oijer.blogspot.com/) (Hej öijer, jag vet att du följer upp länkningar :)) nya MTB-hjul.

Nav: Tune Prince/Princess
Fälgar: Edge Carbon tubular

Totalvikt inkl ekrar: 1065g

Sveriges lättaste skivbormshjul, och kanske även europas och världens lättaste? Sabine Spitz väl omdiskuterade hjul från OS med fabrikslättade nav osv vägde 1083g.

Inte nog med detta, han ska även köra Dugast tubdäck, 1200kr/st. Jag börjar bli hård i byxan nu :)
http://3.bp.blogspot.com/_lS8TSbCZKcM/ShMUYE-xR_I/AAAAAAAACj4/HB5_BLmljGE/s400/snabbhjul.jpg

http://1.bp.blogspot.com/_lS8TSbCZKcM/Sgv3LnA5c0I/AAAAAAAACgk/HZv2e-iVOsA/s1600/lightweighthjulbygge.jpg

Jag ser Edge-fälgar överallt nu. Kadens visade ju upp ett par Edge lågprofil för landsväg som vägde helt galet lite. Jag blir sugen på nya hjul. Men namnet; "Edge". Inte cool.

skaparn
2009-05-21, 08:08
Låter ju bra med underhållsfritt på en pendlarhoj, på med en pakethållare och en barnstol också så är den perfekt. Undra om det finns gammaldags barnstolar som matchar....

Alternativet jag funderar på är att köpa en begagnad Cross, som jag dessutom kan ha vintertid för träning.

Vad finns det för alternativa snygga enpetare?

Då tror jag du får se till Custommarknanden. För de fabriksvarianter på både fixie och SS ger jag inte mycket för. Specializeds serie är ju vedervärdig. Jag byggde min från en vanlig racerram som jag fick tag på rätt billig, och man har rätt mycket budget att bränna om man ser alternativet vara en fabriksbyggd cykel för 5-6000.

Ram: 500
Nya hjul: 2000
Frihjulskrans: 200
Bôhs: 2000

= Gratis

edit: stavade fel på bôhs

Pretender
2009-05-21, 13:48
För er som missat det så är det en riktigt intressant etapp idag. TT i tuff terräng. Go Lance eller Lövqvist! :)

http://www.cyclingnews.com/road/2009//giro09/graphics/profile12.gif

Genesis
2009-05-21, 13:56
Go Levi!

MasterChief
2009-05-21, 15:44
Helt otroligt kört av Kessiakoff. Lance är duktig för att vara pensionär, men samtidigt kan jag inte låta bli att vara lite "besviken".

Gotland klappade igenom. Tyvärr så trodde jag nog han skulle göra det.

skaparn
2009-05-21, 16:26
Jag funderar på att åka till det där Cinque Terre till hösten faktiskt. Skulle vara en trevlig förlängning av landsvägssäsongen.

esja
2009-05-21, 22:13

Det är med andra ord inte så mkt att fundera över, ett bra erbjudande är ett bra erbjudande! (och den är ny)
Det är lite av en ny värld att gå in på landsväg från mtb och känner mig inte alls kunnig än. Funderingen angående cykeln var nog mest om den var lite overkill för min ambition, att jag inte har så stor nytta av den innan jag blivit lite bättre.

Även om jag kanske hade lite för stora förhoppningar om Lövkvist så var det synd att det inte gick bättre idag

Snafu
2009-05-21, 23:10
Jävlar, jag var tvungen att köpa en Gore Phantom II soft shell jacket. It was calling my name. Och helfingerhandskar.

Behöver bara ett par till baslager nu...och kanske några bra sockar. Sen..kanske...har jag allt.

Mental
2009-05-22, 07:43
Jävlar, jag var tvungen att köpa en Gore Phantom II soft shell jacket. It was calling my name. Och helfingerhandskar.

Behöver bara ett par till baslager nu...och kanske några bra sockar. Sen..kanske...har jag allt.

Hur mycket pengar på tillbehör är du uppe i nu då? ;)

skaparn
2009-05-22, 07:43

Softshell kan vara riktigt trevligt. Cykeljackor som inte smiter åt är en styggelse, både funktionellt och rent estetiskt. Det finns inget värre än fladder.

Men de blir ju rätt varma. Är England ett kallhål?

skaparn
2009-05-22, 07:44

Tillbehör är som cyklar. De tillbehör man behöver är T+1 där T är antalet tillbehör man redan har.

skaparn
2009-05-22, 07:46
Angående Lövqvist så är det riktigt synd att han har tappat. Det positiva är att några dagar i rosa träja gjorde cykelsporten till något på mångas läppar och att DN bevakat girot ovanligt mycket. Det bådar gott inför framtiden. Tänk erom det börjar vakna svenska sponsorer så att våra redan idag duktiga lag kan få mer resurser och kanske till och med lite konkurrens?

ossie
2009-05-22, 09:47
Tillbehör är som cyklar. De tillbehör man behöver är T+1 där T är antalet tillbehör man redan har.

Ju mer jag läser här och desto mer intresserad jag blir av cykling desto mer inser jag vilken materialist man är. Att det finns så mycket fina och roliga tillbehör att dregla över är ju sjukt. Man kanske ska avstå cykling innan det är för sent?

forslund
2009-05-22, 10:03
Man kanske ska avstå cykling innan det är för sent?

Nej, ge vika för frestelsen.

http://hunternuttall.com/blog/wp-content/uploads/2008/07/darth-vader.jpg

Snafu
2009-05-22, 11:33

Hmm 488 för cykel.

Kläder närmare 400-450 pund
Pedaler och skor 100 pund
Pump, cykelhjälm, reparationskit, verktyg 100 pund
Handskar 30 pund
Vattenflaskor, kedjeskydd, camelback + div 50 pund

1100-1200 pund antagligen. Nu känner jag mig ganska redo.

Snafu
2009-05-22, 11:35
Softshell kan vara riktigt trevligt. Cykeljackor som inte smiter åt är en styggelse, både funktionellt och rent estetiskt. Det finns inget värre än fladder.

Men de blir ju rätt varma. Är England ett kallhål?

Den smiter åt rätt rejält, jag får ta kort. Köpte XL men rätt tight ändå. Jag tror cykelkläder är gjorda med små människor i åtanke.

England är ett kyvhål rent vindmässigt, samt småregn, sen blir det aldrig superbra väder heller. Den här blir bra för kvällscykling efter jobbet och definitivt för vår och höst. Jag har ...ehm..."justified" inköpet med att det är en långsiktig...investering.

Får jag en fråga från mindre förstående människor (läs flickvän) kommer jag att säga att den inte kostade 104 pund utan snarare 20 pund, eller nåt.

skaparn
2009-05-22, 12:01
Den smiter åt rätt rejält, jag får ta kort. Köpte XL men rätt tight ändå. Jag tror cykelkläder är gjorda med små människor i åtanke.

England är ett kyvhål rent vindmässigt, samt småregn, sen blir det aldrig superbra väder heller. Den här blir bra för kvällscykling efter jobbet och definitivt för vår och höst. Jag har ...ehm..."justified" inköpet med att det är en långsiktig...investering.

Får jag en fråga från mindre förstående människor (läs flickvän) kommer jag att säga att den inte kostade 104 pund utan snarare 20 pund, eller nåt.

Det är nog en bra taktik. När icke-initierade människor frågar, såklart direkt utan att ens veta vad det är för cykel eller pryl, om priset blir jag alltid så förnärmad att jag svarar "mindre än den är värd".

Action
2009-05-22, 16:37
Nya hojen är hemkommen.. blir att testa imorgon, vill ju inte ta premiären i regn.. *screwy*

http://data.fuskbugg.se/skalman01/cervelo1.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman01/cervelo2.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman01/cervelo3.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman01/Cervelo4.jpg

Nöjd värre....

OBS: gaffeln ska kapas så snart jag är säker på vilken höjd jag ska ha, kommer eventuellt sänka ytterligare ett hack!

sascha
2009-05-22, 17:59
Stånd.

forslund
2009-05-22, 18:08
Stånd.

+1

http://images.usatoday.com/sports/cycling/_photos/2006-12-20-landis.jpg

Dissector
2009-05-22, 19:24
Cyklade några mil idag, längs havet ut till Tylösand. Grus/stigar dit, och asfaltsväg hem. Tyckte det funkade utmärkt både och. Smala grusstigar, backigt och mycket skarpa svängar var riktigt rolig cykelväg, vilket gör mig ännu mer övertygad om att jag valde rätt typ av cykel. Skitskoj. Där kommer jag definitivt cykla en del framöver :)

wintersnowdrift
2009-05-23, 08:51
Action: Den är superfin! Ge en recension efter provturen :).

Min drömtempohoj är fortfarande en Cervélo. Mmmm.
http://www.fitfanatics.com/images/products/Bike/Cervelo/2008/P3C.jpg

//Kristin

sascha
2009-05-23, 10:15
OK.

Scott Addict (http://www.cykelmagneten.se/ht-php/shop_artiklar.php3?kat=2+20+24&soktext=&b4action=&orderID=213.21.90.207.20090523.4a17bcae4849e&artnr=SCO01). Eller Wilier Izoard (http://www.bikebuster.se/detaljer/120364.html#)?

skaparn
2009-05-23, 10:43
OK.

Scott Addict (http://www.cykelmagneten.se/ht-php/shop_artiklar.php3?kat=2+20+24&soktext=&b4action=&orderID=213.21.90.207.20090523.4a17bcae4849e&artnr=SCO01). Eller Wilier Izoard (http://www.bikebuster.se/detaljer/120364.html#)?

Otroligt svårt val. Jag har aldrig testat Wiliern, men den sägs ju vara en sjukt fin ram. Det ser ut att vara Shimanohandtag på bilen, men en Wilier med Campa är ju en riktig skönhet. Och personligen skulle jag ta ett par budget-Fulcrum framför ett par budget-Mavic vilken dag som helst.
Faktum är att det ser ut som att bilden visar fel hjul också.

Fast Addict alltså. Det är en prisvärd ram indeed.

Nej, för att komma med något konkret. Wiliern är ett riktigt kap. Köp!

Action
2009-05-23, 11:35

//Kristin

Får komma med en bättre recension längre fram. Har sovit extremt dåligt senaste nätterna, och ska köra ett motionslopp imorgon så jag rullade runt i drygt 3 mil idag. Cykeln känns bra, framförallt styv i jämförelse med min gamla. Kommer nog ta ett tag innan växlingen sitter helt hundra, lite ovant med SRAM's växelsystem, men det var samtidigt en stor anledning till att jag valde SRAM.

Att cykeln är lätt och sväljer gropar på ett helt annat sätt än min förra är annat jag kunde notera. Istället för att skallra över lite ojämnheter så kunde jag få ner kraft i backen även vid lite ojämnt underlag.

Kommer bli kul att testa när jag åter är helt frisk och kry och sovit bra!

MasterChief
2009-05-23, 15:41
OK.

Instämmer med skaparn. Sen tycker jag Wilier är lite mer av "finsmakar"-val. Jämför Volvo med Alfa Romeo; typ. Det är lite coolare med en Wilier än en "en_av_1000_kadziljoner_Scott".

Prestandamässigt ligger de förmodligen så lika att det är främst utseende och image som kanske avgör?

MasterChief
2009-05-23, 15:43

Min drömtempohoj är fortfarande en Cervélo. Mmmm.
http://www.fitfanatics.com/images/products/Bike/Cervelo/2008/P3C.jpg

//Kristin

Pft...den här är så mycket läckrare:

http://www.jacksbikes.com/contents/media/trek%20equinox%20ttx%209.9ssl%202008.jpg

Spiffy
2009-05-23, 16:03
Vad är anledningen till att tempo hojjar är så tjocka och kraftiga i ramen, men de andra ramarna är så mycket tunnare?

sascha
2009-05-23, 16:19
Nej, för att komma med något konkret. Wiliern är ett riktigt kap. Köp!

Instämmer med skaparn. Sen tycker jag Wilier är lite mer av "finsmakar"-val. Jämför Volvo med Alfa Romeo; typ. Det är lite coolare med en Wilier än en "en_av_1000_kadziljoner_Scott".

Prestandamässigt ligger de förmodligen så lika att det är främst utseende och image som kanske avgör?

Då hade jag bestämt mig. Tanken var att lägga en beställning under kvällen. Ungefär nu. Surfar in på den fula hemsidan. Vad möts jag av? Det är problemet. Inget. Tydligen har någon norpat storlek M - min storlek - och den enda som är kvar är XS. Svordom. Vet inte hur de uppdaterar hemsidan, så möjligtvis dyker M upp igen om ett par timmar eller dagar. Men detta - och skaparns remark angående budgethjul - fick mig att fundera lite. Kanske vore det mer fördelaktigt att köpa en lite billigare cykel (kring 15k?) och satsa mer på ett par hjul, men samtidigt... Wiliern är ju så snygggggg.

Mental
2009-05-23, 17:17
Då hade jag bestämt mig. Tanken var att lägga en beställning under kvällen. Ungefär nu. Surfar in på den fula hemsidan. Vad möts jag av? Det är problemet. Inget. Tydligen har någon norpat storlek M - min storlek - och den enda som är kvar är XS. Svordom. Vet inte hur de uppdaterar hemsidan, så möjligtvis dyker M upp igen om ett par timmar eller dagar. Men detta - och skaparns remark angående budgethjul - fick mig att fundera lite. Kanske vore det mer fördelaktigt att köpa en lite billigare cykel (kring 15k?) och satsa mer på ett par hjul, men samtidigt... Wiliern är ju så snygggggg.

Min gissning är, aldrig. I alla fall inte till det priset eller den konfigurationen, tycks vara en partiutförsäljning.

"OBS! Cyklarna, som är ett engångserbjudande, är på väg till oss från Italien och vi skickar ut dem till våra kunder från och med 7 April."

wintersnowdrift
2009-05-23, 18:32
OK.

Wiliern var verkligen en fröjd för ögat! Blått, vitt och svart är nog den snyggaste färgkombon. (Dock håller jag ju på med triathlon osv så mitt smaksinne är naturligtvis perverterat.)

Pft...den här är så mycket läckrare:

[Ägd i bildstorlek]

Ok, du har rätt. Jag kan möjligen tänka mig en Trek också.

//Kristin

skaparn
2009-05-23, 21:10

Nej, bestämt nej. kompromissa inte med ramen just nu när du väljer mellan två så otroligt bra ramar att välja mellan. Ät hellre grötn i några månader och köp ett par finhjul senare. Du kommer i vilket fall behöva ett par slaskhjul. Ett par lätta Corimafälgar med recordsnav är ett prisvärt och robust bygge om ett halvår som kommer smaka fint.

MasterChief
2009-05-23, 21:13
Vad är anledningen till att tempo hojjar är så tjocka och kraftiga i ramen, men de andra ramarna är så mycket tunnare?

Aero. De är tillplattade och ger därmed lägre cw-värde. De blir också lite tyngre. Denna aerodynamiska effekt är helt meningslös i vanligt linjelopp, utan ger bara ett mervärde i tempo och triathlon där man inte kan ligga och drafta.

melancoolio
2009-05-24, 08:13
Ok att Shimano RS-10 är ett skithjul men hur dåligt är det egentligen? Jag väger runt 85kg och har fått byta ut det första efter c:a 70 mil pga att det knakade nått så inne i helvete. Nu efter c.a samma längd på det "nya" hjulet så började det knaka igen och idag så gick en eker efter 3km.

Är jag för tung för dom har budgethjulen eller vad är problemet?

Har tänkt köpa nya hjul till hösten men det verkar som att jag kanske får ta och byta upp mig redan nu.

skaparn
2009-05-24, 08:23
Ok att Shimano RS-10 är ett skithjul men hur dåligt är det egentligen? Jag väger runt 85kg och har fått byta ut det första efter c:a 70 mil pga att det knakade nått så inne i helvete. Nu efter c.a samma längd på det "nya" hjulet så började det knaka igen och idag så gick en eker efter 3km.

Är jag för tung för dom har budgethjulen eller vad är problemet?

Har tänkt köpa nya hjul till hösten men det verkar som att jag kanske får ta och byta upp mig redan nu.

Budgethjul brukar visserligen oftast bara vara tunga och mjuka, men hålla för ganska mycket. Hur mycket pengar är du beredd att lägga ut? Jag skulle rekommendera ett besök på ECI och förklara ditt problem så kan de säkert bygga ett robust hjul på Mavics Open Pro med 36 ekrar och nav beroende på budget.

melancoolio
2009-05-24, 08:28
Budgethjul brukar visserligen oftast bara vara tunga och mjuka, men hålla för ganska mycket. Hur mycket pengar är du beredd att lägga ut? Jag skulle rekommendera ett besök på ECI och förklara ditt problem så kan de säkert bygga ett robust hjul på Mavics Open Pro med 36 ekrar och nav beroende på budget.

Just nu är jag mest sugen på att gå in i butiken där jag köpte cykeln och bryta av hjulen på mitten. Kräva ett bra pris på ett par bättre hjul.

Jag har kollat in Mavic Ksyrium hjulen, olika modeller. Ditt förslag kanske är bättre för mig? Jag bor ganska nära butiken Norvelo och har varit där och pratat om hjul förut. Är ECI bättre?

skaparn
2009-05-24, 08:36
Just nu är jag mest sugen på att gå in i butiken där jag köpte cykeln och bryta av hjulen på mitten. Kräva ett bra pris på ett par bättre hjul.

Jag har kollat in Mavic Ksyrium hjulen, olika modeller. Ditt förslag kanske är bättre för mig? Jag bor ganska nära butiken Norvelo och har varit där och pratat om hjul förut. Är ECI bättre?

Norvela har ett bra rykte. Men om du haft hjulen särskilt länge är det anledning att börja klaga hos den som sålde dem till dig. Jag tycker inte att de kan gömma sig bakom att du är tung eller något, eftersom de har ett snavar när de säljer cykeln att dimensionera den efter köparen. Eller ljög du om din kroppsvikt när du var där?

melancoolio
2009-05-24, 08:42
Norvela har ett bra rykte. Men om du haft hjulen särskilt länge är det anledning att börja klaga hos den som sålde dem till dig. Jag tycker inte att de kan gömma sig bakom att du är tung eller något, eftersom de har ett snavar när de säljer cykeln att dimensionera den efter köparen. Eller ljög du om din kroppsvikt när du var där?

Nä jag ljög inte om min vikt, 85kg är ju inte så mycket tycker jag och inget att ljuga om ;)

Ser att butiken jga köpte cykeln i öppnar 11 idag. Får gå dit och snacka med dom. Tror ju inte att jag kommer att få en deal på bättre hjul men jag ska iaf klaga på dom hjulen jag har. Får se vad dom kan göra med skiten som sitter på nu, det blev ju ganska skevt!

Får dra till Norvelo och snacka lite hjul i veckan. Är det någon idé att bara byta ut bakhjulet till att börja med?

skaparn
2009-05-24, 09:01
Nä jag ljög inte om min vikt, 85kg är ju inte så mycket tycker jag och inget att ljuga om ;)

Ser att butiken jga köpte cykeln i öppnar 11 idag. Får gå dit och snacka med dom. Tror ju inte att jag kommer att få en deal på bättre hjul men jag ska iaf klaga på dom hjulen jag har. Får se vad dom kan göra med skiten som sitter på nu, det blev ju ganska skevt!

Får dra till Norvelo och snacka lite hjul i veckan. Är det någon idé att bara byta ut bakhjulet till att börja med?

Nja, idé och idé. Jag skulle inte göra så i alla fall. Du tappar ju känslan av att ha uppgraderat om det ena hjulet fortfarande är ett tungt härke.

Srednq
2009-05-24, 19:47

jag är inte ute efter en oväxlad racer, utan med en kombination av racer och en lätt mtb.

MasterChief
2009-05-24, 20:05
Lance är 13:e på Girot nu när större delen är avklarad. Det är ju egentligen helt otroligt.

forslund
2009-05-24, 20:07
Om han nu bara kunde sticka iväg och äga alla på bergsetappen imorgon. Tyvärr lär det inte hända.

MasterChief
2009-05-24, 20:11
Om han nu bara kunde sticka iväg och äga alla på bergsetappen imorgon. Tyvärr lär det inte hända.

Han tränar ju bara för TdF. :)

Action
2009-05-24, 21:06
Får komma med en bättre recension längre fram. Har sovit extremt dåligt senaste nätterna, och ska köra ett motionslopp imorgon så jag rullade runt i drygt 3 mil idag. Cykeln känns bra, framförallt styv i jämförelse med min gamla. Kommer nog ta ett tag innan växlingen sitter helt hundra, lite ovant med SRAM's växelsystem, men det var samtidigt en stor anledning till att jag valde SRAM.

Att cykeln är lätt och sväljer gropar på ett helt annat sätt än min förra är annat jag kunde notera. Istället för att skallra över lite ojämnheter så kunde jag få ner kraft i backen även vid lite ojämnt underlag.

Kommer bli kul att testa när jag åter är helt frisk och kry och sovit bra!

Nu efter att cyklat Roslagsvåren 135km i härlig natur norr om Stockholm med ett snitt på strax över 36km/ har jag ju fått testa cykeln rejält. Ett väldigt ryckigt lopp och en del backar.

För det första är den väldigt styv, kunde inte känna några vridningar alls, visserligen inte spurtat så hårt då jag lätt drog ifrån de jag åkte med då, men den är väldigt snabb i accellerationerna.

Går väldigt bra att sitta ner och trampa uppför, något jag haft svårt för tidigare, den sväljer dessutom alla gropar hur bra som helst.

Ser redan fram emot nästa träningspass!

Förresten: Har någon ett bra tips mot kramp, idag fick jag cykla de sisa 4 milen med kramp och få får man tugga styrlinda för att orka ligga med i klungan... Jag hade 3liter vätska med mig så det är inte problemet!

The_RobRoy
2009-05-24, 22:03
Hur kan man cykla 4 mil med kramp? Brukar få kramp i vaderna ibland, då avstannar all annan verksamhet inom 2 sek, man skriker ju nästan av smärta..

Olsson
2009-05-24, 22:13
Det är bara o lära sig att cykla med kramp, ofta försvinner det efter ett tag. Det bästa sättet att undvika kramp är att vara bättre tränad, samt vänja sig vid att köra långa pass i hög fart. Annars tycker jag Envervit GT tabletter har fungerat bra vid långa tävlingar. Jag har tagit en dagen innan, en på morgonen och sen 1 halvvägs genom tävlingen typ.

Action
2009-05-25, 06:45
Hur kan man cykla 4 mil med kramp? Brukar få kramp i vaderna ibland, då avstannar all annan verksamhet inom 2 sek, man skriker ju nästan av smärta..

Envishet, samt att köra på lägre växlar precis under där krampen kommer. Alltså kommer krampen så fort det är en tempoväxling eller en backe. Efter en längre backe så driog det åt alla håll och då är det bara att rulla runt tills det inte drar i musklerna igen och hoppas att tempot räcker för att inte tappa klungan.... Envishet är väl ordet som sammanfattar :-) Stanna finns ju inte på kartan. :)

Action
2009-05-25, 06:48
Det är bara o lära sig att cykla med kramp, ofta försvinner det efter ett tag. Det bästa sättet att undvika kramp är att vara bättre tränad, samt vänja sig vid att köra långa pass i hög fart. Annars tycker jag Envervit GT tabletter har fungerat bra vid långa tävlingar. Jag har tagit en dagen innan, en på morgonen och sen 1 halvvägs genom tävlingen typ.

Tack för tipset, jo nu gick det ju aningen fortare än vad jag är van vid, framförallt uppför gick det bitvis riktigt fort. Jag har ju tidigare inte varit över 34km/h i snitt på längre lopp, och nu över 36! Så bättre tränad är definitivt rätt väg att gå.

Körde två stycken Enervit på morgonen, glömde tyvärr sen att lägga ner i bakfickan! Ska prova Cellbalans också och köra det regelbundet med det.

MasterChief
2009-05-25, 08:40
Förresten: Har någon ett bra tips mot kramp, idag fick jag cykla de sisa 4 milen med kramp och få får man tugga styrlinda för att orka ligga med i klungan... Jag hade 3liter vätska med mig så det är inte problemet!

Jag tror inte vätskebrist och/eller mineralbrist är ditt problem. Det var inte speciellt varmt och pga avkylningseffekten man får på cykeln i hög fart så svettas man ju faktiskt inte speciellt mycket (jämfört med tex spinning). Nu kommer jag resonera lite löst utifrån egen erfarenhet, de andra som jag hjälpt med kramp, och vad jag känner till om din bakgrund.

Cykling utsätter vaderna regelbundet för en konstant belastning med få tillfällen för vila (främst då i höga farter med mycket motvind där man konstant måste trampa). Vaderna sträcks sällan ut i rörelsen utan är under längre tider ganska kontraherade. Något som hämmar syretillförseln. Har man pga gener/träningsbakgrund lite grövre vader där den procentuella fördelningen av muskelfibrer lutar mer åt typ II-fibrer och/eller välutvecklade typ II-fibrer så leder detta till ytterligare högre lokala mjölksyraansamlingar vid hård cykling. Höga laktatnivåer, förkortad och ansträngd muskulatur gör att muskeln till slut krampar.

Den långsiktiga lösningen,imo, är distansträning och ingen styrketräning för vaderna. Den kortsiktiga lösningen är att du regelbundet ställer dig i sadeln och sträcker ut vaderna ordentligt (stretchar helt enkelt) under passen. Sen att du även undviker att "cykla på tå". Låt vaden sjunka ner då och då för bättre stretch av främst Soleus.

Action
2009-05-25, 08:48
Jag tror inte vätskebrist och/eller mineralbrist är ditt problem. Det var inte speciellt varmt och pga avkylningseffekten man får på cykeln i hög fart så svettas man ju faktiskt inte speciellt mycket (jämfört med tex spinning). Nu kommer jag resonera lite löst utifrån egen erfarenhet, de andra som jag hjälpt med kramp, och vad jag känner till om din bakgrund.

Cykling utsätter vaderna regelbundet för en konstant belastning med få tillfällen för vila (främst då i höga farter med mycket motvind där man konstant måste trampa). Vaderna sträcks sällan ut i rörelsen utan är under längre tider ganska kontraherade. Något som hämmar syretillförseln. Har man pga gener/träningsbakgrund lite grövre vader där den procentuella fördelningen av muskelfibrer lutar mer åt typ II-fibrer och/eller välutvecklade typ II-fibrer så leder detta till ytterligare högre lokala mjölksyraansamlingar vid hård cykling. Höga laktatnivåer, förkortad och ansträngd muskulatur gör att muskeln till slut krampar.

Den långsiktiga lösningen,imo, är distansträning och ingen styrketräning för vaderna. Den kortsiktiga lösningen är att du regelbundet ställer dig i sadeln och sträcker ut vaderna ordentligt (stretchar helt enkelt) under passen. Sen att du även undviker att "cykla på tå". Låt vaden sjunka ner då och då för bättre stretch av främst Soleus.

Min bakgrund kan mycket väl vara en stor anledning, har ju bara cyklat i drygt 1 år och har ingen tidigare erfarenhet av långdistans.

Dock har jag inga som helst problem med vaderna, de är jämfört med resten av benen hur fräscha som helst. Enligt de på cykelcity sitter jag dessutom rätt och trampar inte på tå det minsta, inte ens när jag tar i ordentligt.

Jag krampar främst på framsida lår och i viss mån baksida. Troligtvis är det pga all styrketräning tidigare. Så jag är ute efter kortsiktiga lösningar, dock svårt att stretcha framsida lår under själva passen.

MasterChief
2009-05-25, 08:59
Min bakgrund kan mycket väl vara en stor anledning, har ju bara cyklat i drygt 1 år och har ingen tidigare erfarenhet av långdistans.

Dock har jag inga som helst problem med vaderna, de är jämfört med resten av benen hur fräscha som helst. Enligt de på cykelcity sitter jag dessutom rätt och trampar inte på tå det minsta, inte ens när jag tar i ordentligt.

Jag krampar främst på framsida lår och i viss mån baksida. Troligtvis är det pga all styrketräning tidigare. Så jag är ute efter kortsiktiga lösningar, dock svårt att stretcha framsida lår under själva passen.

Ok, det var ju typiskt nu när jag kom med en vattentät lösning. :D

Jag tror nog fortfarande det är muskelsammansättningen och den konstanta belastningen med förkortade muskler som ger dig kramp. Eftersom det sitter i låren så försök ställa dig upp regelbundet utan att trampa och variera din cykelposition så gått det går. När jag kört riktiga långpass och känt mig stum händer det att jag klickar ur mig och skakar av benen och låter de hänga fritt ett tag. Funkar ju om man ligger längst bak i klungan.

Nitrometan
2009-05-25, 09:03
Lance är 13:e på Girot nu när större delen är avklarad. Det är ju egentligen helt otroligt.

Ja. Otroligt.

Å Lövkvist, en gotlänning, är tia.

Är han bättre än Lance?

MasterChief
2009-05-25, 09:13
Ja. Otroligt.

Å Lövkvist, en gotlänning, är tia.

Är han bättre än Lance?

Det tror jag inte. Lance går inte på 100% och han slog Gotland på tempot. Men det är klart, han kommer ju kunna berätta att han legat före Lance i Girot för sina barnbarn. Det är inte dåligt.

Nitrometan
2009-05-25, 09:51
Det tror jag inte. Lance går inte på 100% och han slog Gotland på tempot. Men det är klart, han kommer ju kunna berätta att han legat före Lance i Girot för sina barnbarn. Det är inte dåligt.
Om han kommer i mål före Lance kan han ju skryta om att han spöade Lance i Girot. ;)

Vem vet om Lance går för fullt eller inte? Han kanske är gammal och inte orkar mer?

Får väl hoppas på TdF och en Lance som visar hur man cyklar.

MasterChief
2009-05-25, 10:22
Om han kommer i mål före Lance kan han ju skryta om att han spöade Lance i Girot. ;)

Vem vet om Lance går för fullt eller inte? Han kanske är gammal och inte orkar mer?

Får väl hoppas på TdF och en Lance som visar hur man cyklar.

Eftersom han ska köra TdF tror jag helt enkelt inte han kör fullt ut. Men säker kan man ju aldrig vara. Sen tror jag inte han kommer att ha med toppstriden att göra där heller, men kanske topp tio. Nästa år är han tillbaka med sitt egna proffsstall. :)

JJ
2009-05-25, 10:27
Jag fick med mig le Cube till Dalarna, han platsade fint baktill på Audi'n. Självklart körde jag hårt i 3 dar, riktigt kul var det. Tyvärr sitter fortfarande plattformspedalerna på och min klädsel var ej godkänd (det inser tom jag) så jag måste hitta en slant att shoppa för. Ej oväntat.
Vad är det nya svart inom mtb hjälmar? Min är så ful så att skogens djur reagerade, en liten fågel blev så chockad att vi nästan krockade.

MasterChief
2009-05-25, 10:48
Jag fick med mig le Cube till Dalarna, han platsade fint baktill på Audi'n. Självklart körde jag hårt i 3 dar, riktigt kul var det. Tyvärr sitter fortfarande plattformspedalerna på och min klädsel var ej godkänd (det inser tom jag) så jag måste hitta en slant att shoppa för. Ej oväntat.
Vad är det nya svart inom mtb hjälmar? Min är så ful så att skogens djur reagerade, en liten fågel blev så chockad att vi nästan krockade.

Kul att det gick bra! Dalarna är riktigt fint cykellandskap. Det kommer bli ännu roligare när du ser ut som en cyklist.

När det gäller hjälmar tycker jag nog det är svårt att gå fel. Viktigaste är att den sitter bra och att färgerna matchar. Eftersom cykeln är helsvart så kanske något åt det ljusa funkar såsom nedanstående. Förövrigt tycker jag TCM har ett rätt uselt sortiment av hjälmar (av någon konstig anledning) så det kan vara värt att besöka ett par affärer till om du inte hittar den där hjälmen som sitter perfekt.

http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/BELL962-SM.jpg

JJ
2009-05-25, 10:55
Kul att det gick bra! Dalarna är riktigt fint cykellandskap. Det kommer bli ännu roligare när du ser ut som en cyklist.

När det gäller hjälmar tycker jag nog det är svårt att gå fel. Viktigaste är att den sitter bra och att färgerna matchar. Eftersom cykeln är helsvart så kanske något åt det ljusa funkar såsom nedanstående. Förövrigt tycker jag TCM har ett rätt uselt sortiment av hjälmar (av någon konstig anledning) så det kan vara värt att besöka ett par affärer till om du inte hittar den där hjälmen som sitter perfekt.

Jorå, Dalarna var bra, men det var antingen uppför eller nedför som gällde då vi håller till vid foten av ett berg (kulle, ok). Bra tillfälle att träna växling.
TCM ligger ju inte speciellt bra till från Värmdö, så dit åker jag nog inte för just hjälminköp. En aspekt är ju att jag skulle vilja ha ett par glasögon (klarglas eller gula) då jag tenderar att komma lite väl nära vegetationen ibland, så de måste få plats under hjälmen (bara en sak jag kom på nu, det borde inte vara ett problem men måste testas såklart).

MasterChief
2009-05-25, 10:59
Jorå, Dalarna var bra, men det var antingen uppför eller nedför som gällde då vi håller till vid foten av ett berg (kulle, ok). Bra tillfälle att träna växling.
TCM ligger ju inte speciellt bra till från Värmdö, så dit åker jag nog inte för just hjälminköp. En aspekt är ju att jag skulle vilja ha ett par glasögon (klarglas eller gula) då jag tenderar att komma lite väl nära vegetationen ibland, så de måste få plats under hjälmen (bara en sak jag kom på nu, det borde inte vara ett problem men måste testas såklart).

Köper du cykelglasögon så får de plats. Inga problem. Sen finns det modeller där det följer med tre olika utbytbara linser (ofta mörk, klar och röd eller gul). Brukar funka ok.

http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mountainbike/personlig-utrustning/glasogon/sportglasogon/shimano-32/shimano-zenith-tre-linser-svart.html

sascha
2009-05-25, 11:01
http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=95823

skaparn
2009-05-25, 11:15
TCM ligger ju inte speciellt bra till från Värmdö, så dit åker jag nog inte för just hjälminköp.

Vad ligger egentligen bra till från Värmdö?

JJ
2009-05-25, 11:38
Vad ligger egentligen bra till från Värmdö?

Jag planerar just nu en transfer av en produkt från USA till Bukarest från min altan med utsikt över havet. Snart ska jag dra en mil med cykeln i skogen en km härifrån. Så jag ser inte vad du skriver. Men när jag åker till Kista imorgon så kanske det klarnar.

Nitrometan
2009-05-25, 12:05
Eftersom han ska köra TdF tror jag helt enkelt inte han kör fullt ut. Men säker kan man ju aldrig vara. Sen tror jag inte han kommer att ha med toppstriden att göra där heller, men kanske topp tio.
Men var inte hela grejen med att göra comeback att han skulle visa att dagens proffs var kass och att "the Lance" fortfarande var bäst?

Eller missförstod jag hans uttalanden?

Nästa år är han tillbaka med sitt egna proffsstall. :)
Och då vinner han?

MasterChief
2009-05-25, 12:20
Men var inte hela grejen med att göra comeback att han skulle visa att dagens proffs var kass och att "the Lance" fortfarande var bäst?

Eller missförstod jag hans uttalanden?

Och då vinner han?

Nästa år blir det en clean sweep.

Nitrometan
2009-05-25, 12:23
Okaj. :hbang:

Coolt! Lance är grym.

wintersnowdrift
2009-05-25, 12:51

Okaj. :hbang:

Coolt! Lance är grym.

Tyvärr är nog MC inte den mest objektiva bedömaren av Lance's kapacitet ;).

Men visst är han ett fenomen (edit: valfri tolkning av vem som åsyftas, båda torde vara sanningar).

//Kristin

MasterChief
2009-05-25, 12:55
Tyvärr är nog MC inte den mest objektiva bedömaren av Lance's kapacitet ;).

Men visst är han ett fenomen (edit: valfri tolkning av vem som åsyftas, båda torde vara sanningar).

//Kristin

Jag är ju objektivist. Såklart jag är objektiv.

Fenomenalt dålig. Så visst stämmer det in på mig. :(

Nitrometan
2009-05-25, 13:16
Jag är ju objektivist. Såklart jag är objektiv.
Precis. Klart man litar på nån som är objektiv.

JJ
2009-05-25, 14:08
ska jag dra en mil med cykeln i
Eller harva mig runt okänd sträcka. Jobbigt värre, en gammal man som jag borde kanske ha dämpning i röven också. Vad använder ni för bromsteknik? Tänkte att det är bäst att vänja sig bromsa med bara ett finger, provade med både pek- och lång. Fungerade.

skaparn
2009-05-25, 14:20
Jag planerar just nu en transfer av en produkt från USA till Bukarest från min altan med utsikt över havet. Snart ska jag dra en mil med cykeln i skogen en km härifrån. Så jag ser inte vad du skriver. Men när jag åker till Kista imorgon så kanske det klarnar.

Kejrå. Jag är eggd.

MasterChief
2009-05-25, 14:41
Eller harva mig runt okänd sträcka. Jobbigt värre, en gammal man som jag borde kanske ha dämpning i röven också. Vad använder ni för bromsteknik? Tänkte att det är bäst att vänja sig bromsa med bara ett finger, provade med både pek- och lång. Fungerade.

Bromsa?

Frost
2009-05-25, 15:55
Vilket system är detta?

http://www.tradera.com/Cykelskor-Sidi-stl-45-auktion_92396080