Visa fullständig version : Tråden för oss som äger en träningscykel eller tänker skaffa en
forslund
2009-03-30, 17:26
Daniel L:
Gå ner till närmaste cykelbutik och be att få prova olika sorters cykel. Det räcker antagligen med några snurror på gatan utanför för att bestämma dig. Oftast finns kompetent personal som hjälper till väldigt bra.
Ännu bättre är väl om du kan prova en kompis cykel på en riktig tur.
machine gun
2009-03-30, 17:36
Nu är cykelsäsongen äntligen igång igen! Fick ihop ca 25 mil torsdag-lördag i Laholm med omnejd. Underbart att vara ute på vägarna igen!
forslund
2009-03-30, 17:43
Nu är cykelsäsongen äntligen igång igen! Fick ihop ca 25 mil torsdag-lördag i Laholm med omnejd. Underbart att vara ute på vägarna igen!
rapport! *popcorn*
Där finns ju gudomligt fina vägar :)
machine gun
2009-03-30, 18:25
rapport! *popcorn*
Ska skriva ihop en liten roman och posta i min journal.
Racerdjungeln är svårnavigerad för oss med håriga smalben. Skulle man kunna få hjälp att rangordna lite tillverkare så jag kan sålla lite lättare? Jag tänker mig en analogi med bilmarknaden, eller låter inte jämförelsen sig göras?
Är Colnago en Lambo eller en Fiat? Är Merida en Kia? Är Canyon en BMW eller en Opel? (vilken cykel är en McLaren?) Vilka tillverkare tar bra betalt för varumärket? Är det skämmigt att ha en Shimanogrupp? (Ja, Jag minns Euro-cyklistens budord, campa hela vägen). Ska man satsa på en fin (dyr) ram med billiga komponenter och hjul för att sen uppgradera, eller tvärtom en fulram med Super Record och köpa en bättre ram när man avancerar?
Nån som orkar ledsaga en vilsen? Cykelhandlarna vill ju gärna pusha sina (få) varumärken, de ordar gärna om hojarna de har inne eller kan ta hem, men gör ogärna den typen av jämförelser jag är ute efter.
Till skillnad från bilbranschen går det inte att konsumera den viktigaste delen, benen :D
melancoolio
2009-03-31, 20:10
Nån som orkar ledsaga en vilsen? Cykelhandlarna vill ju gärna pusha sina (få) varumärken, de ordar gärna om hojarna de har inne eller kan ta hem, men gör ogärna den typen av jämförelser jag är ute efter.
Enklast är nog att bestämma en prislapp på hur mycket man vill ge, för att ha en vettig utgångspunkt.
Jag har en Merida med ok växlar men skithjul. Är nöjd ändå. Vet inte vilken bil jag skulle jämföra den med men mer Toyota än Kia kanske...:D
Enklast är nog att bestämma en prislapp på hur mycket man vill ge, för att ha en vettig utgångspunkt.
Såhär då: Jag ska köpa en kolfiberracer för 20k, vilken?
Till skillnad från bilbranschen går det inte att konsumera den viktigaste delen, benen :D
Touché :thumbup:
MasterChief
2009-03-31, 21:36
Racerdjungeln är svårnavigerad för oss med håriga smalben. Skulle man kunna få hjälp att rangordna lite tillverkare så jag kan sålla lite lättare? Jag tänker mig en analogi med bilmarknaden, eller låter inte jämförelsen sig göras?
Är Colnago en Lambo eller en Fiat? Är Merida en Kia? Är Canyon en BMW eller en Opel? (vilken cykel är en McLaren?) Vilka tillverkare tar bra betalt för varumärket? Är det skämmigt att ha en Shimanogrupp? (Ja, Jag minns Euro-cyklistens budord, campa hela vägen). Ska man satsa på en fin (dyr) ram med billiga komponenter och hjul för att sen uppgradera, eller tvärtom en fulram med Super Record och köpa en bättre ram när man avancerar?
Köper du en cykel för 20k är det svårt att hamna helt galet. Däremot får man "mer" för pengarna (om vi pratar utrustningen) om man väljer tex en Battaglin (från Cyclecomponents) än vissa andra "märkescyklar". Inom cykelvärlden finns det många fan boys, men det är snarare de som är djupt inne i cykelvärlden. För flertalet är detta faktiskt sekundärt. Det viktigaste är att du hittar en cykel som funkar för dig. Den ska kännas bra, vara av god kvalitet och du ska tycka att den är snygg. Sen om det står Scott, Cannondale, Trek, Carrera, Fuji, Canyon, Merida, Felt, Nishiki, Sintesi, Wilier, Giant, Look, BH, BMC, Orbea, Merida, Battaglin, Cervelo, Pinarello, Isaac eller whatever är inte det viktigaste. Är du född till cyklist kommer du älska din cykel i alla fall. Ingen kommer titta snett på dig.
Dock ett litet tillägg: Trek är alltid lite bättre än andra cyklar.
melancoolio
2009-04-01, 07:15
Köper du en cykel för 20k är det svårt att hamna helt galet. Däremot får man "mer" för pengarna (om vi pratar utrustningen) om man väljer tex en Battaglin (från Cyclecomponents) än vissa andra "märkescyklar". Inom cykelvärlden finns det många fan boys, men det är snarare de som är djupt inne i cykelvärlden. För flertalet är detta faktiskt sekundärt. Det viktigaste är att du hittar en cykel som funkar för dig. Den ska kännas bra, vara av god kvalitet och du ska tycka att den är snygg. Sen om det står Scott, Cannondale, Trek, Carrera, Fuji, Canyon, Merida, Felt, Nishiki, Sintesi, Wilier, Giant, Look, BH, BMC, Orbea, Merida, Battaglin, Cervelo, Pinarello, Isaac eller whatever är inte det viktigaste. Är du född till cyklist kommer du älska din cykel i alla fall. Ingen kommer titta snett på dig.
Vad tycker du om Cykelcity´s Columbus Capo för 20k?
Det viktigaste är att du hittar en cykel som funkar för dig. Den ska kännas bra, vara av god kvalitet och du ska tycka att den är snygg. Sen om det står Scott, Cannondale, Trek, Carrera, Fuji, Canyon, Merida, Felt, Nishiki, Sintesi, Wilier, Giant, Look, BH, BMC, Orbea, Merida, Battaglin, Cervelo, Pinarello, Isaac eller whatever är inte det viktigaste. Är du född till cyklist kommer du älska din cykel i alla fall. Ingen kommer titta snett på dig.
Så talar en sann cyklist :D
MasterChief
2009-04-01, 08:00
Vad tycker du om Cykelcity´s Columbus Capo för 20k?
Columbus är bra grejer. Får alltid bra i test.
Så talar en sann cyklist :D
Jo, men i just detta fall är det faktiskt sant. På riktigt.
Jo, men i just detta fall är det faktiskt sant. På riktigt.
Du menar att jag gjort ett felköp med min Kanon-dal ;)
Tack för visdomsorden. Jag noterar att ditt inlägg rymmer två förekomster av "Trek" och ingen förekomst av "Colnago", samt att detta sammanfaller med Skaparns frånvaro från tråden ;)
Själv har jag fattat tycke för Orbea, vet inte riktigt varför.
Tack för visdomsorden. Jag noterar att ditt inlägg rymmer två förekomster av "Trek" och ingen förekomst av "Colnago", samt att detta sammanfaller med Skaparns frånvaro från tråden ;)
Du kanske har nära till cyklig :)
Du kanske har nära till cyklig :)
Det har jag, gångavstånd. Kan det förklara affektionen? Det verkar ju inte fungera på andra Solnabor :)
Det har jag, gångavstånd. Kan det förklara affektionen? Det verkar ju inte fungera på andra Solnabor :)
Jag har lyckats/misslyckats att aldrig äga en Orbea trots rabatterat pris (en gång i tiden).
Den här (http://happymtb.org/2009/04/01/sram-goes-electric/) artikeln måste ju bara alla i tråden läsa :)
MasterChief
2009-04-01, 10:33
Vem är skaparn?
För övrigt är Orbea fina. Men som du själv är inne på; du har fastnat lite för "begreppet Orbea". Du har ju ingen större erfarenhet av att cykla på dem (antar jag). De har ju en förmåga att locka oss konsumenter. Sen när du väl får provcykla är du fast. :)
MasterChief
2009-04-01, 10:35
Den här (http://happymtb.org/2009/04/01/sram-goes-electric/) artikeln måste ju bara alla i tråden läsa :)
Riktigt coolt. Men samtidigt är jag lite fundersam över utveklingen...Men jag har inte provat så jag väljer att vara tyst.
Var är campa förresten?
forslund
2009-04-01, 10:52
20 grader i solen idag. Nu drar jag ut.
Livet som student är tråkigt... ;)
Riktigt coolt. Men samtidigt är jag lite fundersam över utveklingen...Men jag har inte provat så jag väljer att vara tyst.
Var är campa förresten?
Är inte detta ett Aprilskämt
MasterChief
2009-04-01, 11:05
Är inte detta ett Aprilskämt
Nej, det är nog inte det. :em:
Priset är ju ganska avslöjande 1409 = 1 April 2009
wintersnowdrift
2009-04-01, 11:33
Ja, i alla fall när en obligatorisk räkneövning förläggs på årets hittills finaste eftermiddag *gah!*. Förhoppningsvis kan jag skolka sista timmen och hinner ut en sväng lite senare.
//Kristin
Edit: LOL @ happys aprilskämt.
Sommartjockis
2009-04-01, 11:46
Dubbla aprilskämt? Happy köper Swebikers och Sram går elektriskt. :D
melancoolio
2009-04-01, 12:07
Vore ju underbart spännande med trådlösa bromsar! :D
MasterChief
2009-04-01, 12:15
haha...läste inte så noga. Trodde du syftade på att jag inte testat Shimanos elektriska.
Jag är fan inte vaken i dag. :smash:
Nitrometan
2009-04-01, 12:19
Jag gillade laddaren "octopus". :D
Sommartjockis
2009-04-01, 12:21
Vore ju underbart spännande med trådlösa bromsar! :D
Vore spännande ifall en variant kommer ut för downhill/freeride/dirt.
Sommartjockis
2009-04-01, 12:21
Jag gillade laddaren "octopus". :D
Kronan på verket. :D
Orättvist!
Jag ska minsann gå lite tidigare från jobb om det inte protesteras allt för mkt :) Gemensam träning 17:30. Prisa våren och sommartid :thumbup:
MasterChief
2009-04-01, 14:01
Du menar att jag gjort ett felköp med min Kanon-dal ;)
Nej, Cannondale kan aldrig vara fel. Jag har fortfarande kvar min gamla M700 från början av 90-talet och den är helt underbar.
Orbea Onix
http://194.30.21.65/catalogo/upload/bicicletas_bicicletas/onix_tour.jpg
Tour (Shimano Ultegra, 20k), Giro (SRAM Rival, 18.5k) eller Bira (Shimano 105, 16.5k)? Är Ultegra värt 3.5ksek mer än 105 för en nybörjare? iofs är det väl andra hjul också..
http://194.30.21.65/catalogo/ingles/interior.php?tipo=1&familia=1&gama=2&modelo=13
machine gun
2009-04-01, 20:15
Snygg cykel!
Jag har SRAM Rival och tycker att det fungerar bra, men å andra sidan kan jag knappast påstå att jag har så mkt att jämföra med.
Orbea Onix
Tour (Shimano Ultegra, 20k), Giro (SRAM Rival, 18.5k) eller Bira (Shimano 105, 16.5k)? Är Ultegra värt 3.5ksek mer än 105 för en nybörjare? iofs är det väl andra hjul också..
http://194.30.21.65/catalogo/ingles/interior.php?tipo=1&familia=1&gama=2&modelo=13
Jag skulle säga att 105 duger gott så spara de slantarna till senare.
Läser goda omdömen om aluräsers i senaste Kadens. Man verkar ju onekligen få mycket för pengarna om man kan tänka sig en metallram. Utseendemässigt får ju även Orbean ovan spö av t.ex. den här:
http://video.cannondale.com/images/09/CE/large/9ra91c_wht.jpg
*drool*
Och man får den med Ultegra SL för 17k..
machine gun
2009-04-01, 20:51
Jag skulle säga att 105 duger gott så spara de slantarna till senare.
"If you can't afford two, don't buy one" som det så vackert heter och när det gäller cyklar är jag beredd att skriva under på det. Att vara cykelägare är som att ha ett svart hål i plånboken.
MasterChief
2009-04-01, 21:06
mks: Vilken nivå är du på? Jag har cyklat rätt aktivt i över 15 år och jag är alldeles supernöjd med min Alu-cykel med 105.
Tänk på att du ska köpa till pedaler, skor, kläder, flaskhållare, pump, väska, flaskhållare osv. Ska man även ha 2-3 uppsättningar kläder drar det iväg rejält.
Du kommer inte cykla snabbare på karboncykel med Ultegra jämfört med Alu-cykel med 105 och för nybörjare är det svårt att faktiskt känna någon skillnad. Det är geometrin och hjulen som gör mest på den fronten.
Sen blir du givetvis en snyggare cyklist med karbon och Campa Record. Men någonstans känner jag att då bör man nog även vara bland toppskiktet av näringskedjan, annars kan man känna sig lite...tja...fånig. Ungefär som att köra en Porsche Turbo men kan knappt fickparkera.
mks: Vilken nivå är du på? Jag har cyklat rätt aktivt i över 15 år och jag är alldeles supernöjd med min Alu-cykel med 105.
Tänk på att du ska köpa till pedaler, skor, kläder, flaskhållare, pump, väska, flaskhållare osv. Ska man även ha 2-3 uppsättningar kläder drar det iväg rejält.
Du kommer inte cykla snabbare på karboncykel med Ultegra jämfört med Alu-cykel med 105 och för nybörjare är det svårt att faktiskt känna någon skillnad. Det är geometrin och hjulen som gör mest på den fronten.
Sen blir du givetvis en snyggare cyklist med karbon och Campa Record. Men någonstans känner jag att då bör man nog även vara bland toppskiktet av näringskedjan, annars kan man känna sig lite...tja...fånig. Ungefär som att köra en Porsche Turbo men kan knappt fickparkera.
Jag är på absolut nybörjarnivå vad gäller cykling. Jag har en singlespeed med korgpedaler som jag använde för att utforska mjölksyrans förlovade land förra sensommaren/hösten. Den funkar för 40 minuter idiottramp i grannskapet, men när jag tog ut den på ekerö och ville sträcka ut lite så blir avsaknaden av växlar lite väl påtaglig och jag hamnar i en minst sagt krampaktig sittställning i desperata försök att minska min frontalarea (jag tror att ramen är ett par nummer för liten egentligen).
Så nu vill jag ha växlar, klicka-fast-pedaler och bockstyre, basta.
Som förhållandevis välbeställd nörd med visst teknikintresse så nöjer man sig ju inte med biltemagrejer heller, utan jag vill ju ha nåt lite finare, lite bättre ;)
Nåväl, med cykel, pedaler, skor, kläder, flaskhållare, sadelväska och cykelglasögon i ena vågskålen och kreditkortet i den andra så verkar ju aluminium och shimano 105 vara ett vettigt val.
Tack alla som kommer med kloka ord! MC i synnerhet.
kalle_banan
2009-04-01, 21:56
Hur många år är man stark nog att fortfarande ge sig ut på vägarna på en cykel och ta i så man storknar nån gång i veckan? 30? 40?
Hur många år är man stark nog att fortfarande ge sig ut på vägarna på en cykel och ta i så man storknar nån gång i veckan? 30? 40?
70? Jag vet många gubbar i 50-60 års åldern som kör riktigt snabbt. Så pass att många killar i elitklassen får däng.
Sommartjockis
2009-04-01, 22:27
Orbea Onix
105 rär got och väl för en nybörjare. I takt med att saker behöver bytas ut kan du ju sedan välja ifall d vill uppgradera eller hålla dig på samma nivå.
MasterChief
2009-04-02, 07:55
Jag är på absolut nybörjarnivå vad gäller cykling. Jag har en singlespeed med korgpedaler som jag använde för att utforska mjölksyrans förlovade land förra sensommaren/hösten. Den funkar för 40 minuter idiottramp i grannskapet, men när jag tog ut den på ekerö och ville sträcka ut lite så blir avsaknaden av växlar lite väl påtaglig och jag hamnar i en minst sagt krampaktig sittställning i desperata försök att minska min frontalarea (jag tror att ramen är ett par nummer för liten egentligen).
Så nu vill jag ha växlar, klicka-fast-pedaler och bockstyre, basta.
Som förhållandevis välbeställd nörd med visst teknikintresse så nöjer man sig ju inte med biltemagrejer heller, utan jag vill ju ha nåt lite finare, lite bättre ;)
Nåväl, med cykel, pedaler, skor, kläder, flaskhållare, sadelväska och cykelglasögon i ena vågskålen och kreditkortet i den andra så verkar ju aluminium och shimano 105 vara ett vettigt val.
Tack alla som kommer med kloka ord! MC i synnerhet.
Vilken nivå man ska välja är lite knivigt. Många diskussioner hamnar lätt i 105/Ultegra Alu/Karbon osv. Jag tycker nog det är viktigare att du som nybörjare sitter bra och att geometrin funkar med din kroppstyp. Cannondalecykeln ser inte onödigt rejsig ut och verkar vara en bra kompromiss. Här är det värdefullt att leta upp tester på intressanta cyklar och läsa testarnas utvärdering. Åk gärna till några av Stockholms bättre butiker och kolla runt lite (Cykloteket, Jarla, Cyklig, TCM, Cykelcity osv) och prata gärna med personalen. De flesta jag stött på är väldigt proffsiga.
Jag cyklar på en racer från Nishiki och det har blivit dags att uppdatera cykelgarderoben. Måste jag köpa alla kläder från Nishiki? Det är absolut inte omöjligt att jag köper ny cykel ganska snart. Som ni förstår skulle jag aldrig åka runt på en Colnago (till exempel) med Nishikikläder. Vad säger lagboken här? Vilka säljer kläder utan logotyper?
105 fungerar bra. Det har bara varait kvalitetsproblem i reglagen på 5600 serien. Men har man köpt cykelen i sin lokala affär så är de ju enkelt att dra dit och få de utbytt om de skulle börja krångla.
Ram är den kompontent på cykeln som som gör störst skilland för åkegenskaper och känsla. Därefter kommer hjul.
Cykelbranchen är ju totalt utflippad när det gäller vikt. Visst finns det en skillnad i känsla på lättare grejer, men i hastighet gör det väldigt liten skillnad. Ett par riktigt bra däck som Continental GP 4000 S ger mer tidsvinst än 2kg lättare cykel. Konstnadsförhållande på 1-30 typ :)
Så de 3 sakerna (ram, hjul, däck) är de jag tycker man bör fokusera på.
Jag gick i funderingar kring att byta ut min Columbus Vola med aluminiumram och en vikt på ca 9kg till något med kolfiber och bättre komponenter.
Valde istället att behålla cykeln och köpa nya hjul. Visst hade det varit bra med en något mer vridstyv ram, men det får bli senare, jag är ju bara en glad amatör.
Köpte dessa hjul:
http://www.velonews.com/files/images/WH-7850-C24-CL.jpg
Pretender
2009-04-02, 09:00
Jag gick i funderingar kring att byta ut min Columbus Vola med aluminiumram och en vikt på ca 9kg till något med kolfiber och bättre komponenter.
Valde istället att behålla cykeln och köpa nya hjul. Visst hade det varit bra med en något mer vridstyv ram, men det får bli senare, jag är ju bara en glad amatör.
Köpte dessa hjul:
http://www.velonews.com/files/images/WH-7850-C24-CL.jpg
Fina hjul. Skriv gärna vad du tycker om dem, funderar på att skaffa ett par till min CX.
Fina hjul. Skriv gärna vad du tycker om dem, funderar på att skaffa ett par till min CX.
Det ska jag göra. Kör dock fortfarande på mina gamla hjul, tänkte sätta på dessa så fort det är lite mindre grus på vägarna. Men visst lockar det att sätta på dem redan nu. Måste dock få hjälp med att flytta kassetten, kanske blir premiär till helgen.
MasterChief
2009-04-02, 09:51
Jag cyklar på en racer från Nishiki och det har blivit dags att uppdatera cykelgarderoben. Måste jag köpa alla kläder från Nishiki? Det är absolut inte omöjligt att jag köper ny cykel ganska snart. Som ni förstår skulle jag aldrig åka runt på en Colnago (till exempel) med Nishikikläder. Vad säger lagboken här? Vilka säljer kläder utan logotyper?
Finns många klädesmärken som inte är tillverkas av cykeltillverkare såsom Assos och Pearl Izumi. De tillhör det absolut bästa som går att uppbringa.
Jag tror lagboken är någorlunda flexibel här. Det beror helt enkelt på matchningen (stil, färger, storlek på tryck, varumärkesstatus osv). Men som riktlinje skulle jag nog själv välja lite nedtonade kläder från Pearl Izumi (Assos är sjukt dyra) eftersom de är väldigt bra och funkar med alla cyklar.
Det ska jag göra. Kör dock fortfarande på mina gamla hjul, tänkte sätta på dessa så fort det är lite mindre grus på vägarna. Men visst lockar det att sätta på dem redan nu. Måste dock få hjälp med att flytta kassetten, kanske blir premiär till helgen.
Fina hjul! Ser fram mot en recension sen. Att hjulen kostar lika mycket som cykeln ger extra bonuspoäng. :)
wintersnowdrift
2009-04-02, 11:43
Jag tror lagboken är någorlunda flexibel här. Det beror helt enkelt på matchningen (stil, färger, storlek på tryck, varumärkesstatus osv). Men som riktlinje skulle jag nog själv välja lite nedtonade kläder från Pearl Izumi (Assos är sjukt dyra) eftersom de är väldigt bra och funkar med alla cyklar.
Även om man börjar nedtonat (mina första cykeltröjor var en svart från Craft och en vit från Pearl Izumi) så är det lätt att det ändå slutar så här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3130357&postcount=2127
På matchningsfronten saknar jag ibland min gamla cykel (en vit och ljusblå Columbus Pinta) eftersom jag under mina fyra år på den cykeln inhandlade en komplett ljusblå cykelgarderob. Möjligen att det innebar en viss Barbie-varning.
//Kristin
MasterChief
2009-04-02, 12:25
Även om man börjar nedtonat (mina första cykeltröjor var en svart från Craft och en vit från Pearl Izumi) så är det lätt att det ändå slutar så här:
På matchningsfronten saknar jag ibland min gamla cykel (en vit och ljusblå Columbus Pinta) eftersom jag under mina fyra år på den cykeln inhandlade en komplett ljusblå cykelgarderob. Möjligen att det innebar en viss Barbie-varning.
//Kristin
Den är färggrann men ändå snygg och passar eftersom din cykel är svart och byxorna svarta. Men min cykel är vit/röd/blå och då blir det för mycket om jag kör allt för grälla färger. Om man nu inte är bäst, för då funkar ju allt.
Hoppas du lärt dig en läxa. Man säljer inte sin racer när man köper en ny.
Nitrometan
2009-04-02, 12:33
Men min cykel är vit/röd/blå och då blir det för mycket om jag kör allt för grälla färger. Om man nu inte är bäst, för då funkar ju allt.
Är detta en referens till Lance?
Försöker lära mig lite estetik.
Hur navigerar man kläd/sko/hjälm/glasögon -träsket då? Det är Estetik, estetik, estetik och märkesfixering, korrekt?
:thumbup: Jag tänkte lägga till Castelli i MCs fina lista. Även Maloja gör trendigt snygga cykelkläder. Inte djupt rotade i cykelkretsar eller någon maffig cykelhistoria bakom, men det kan ju funka ändå om man vill se bra ut på hojen.
Själv kör jag nästan alltid i svarta Assosbyxor och vår klubbtröja. Ska nog försöka hitta något roligare att träna i när man inte kör klubbträningar.
MasterChief
2009-04-02, 13:14
Hur navigerar man kläd/sko/hjälm/glasögon -träsket då? Det är Estetik, estetik, estetik och märkesfixering, korrekt?
Vissa saker ses som lite bättre och lite finare men det är nog i kretsar som du står utanför just nu. :)
Välj tillbehör efter smak och tycke så hamnar du rätt. Personligen gillar jag:
Kläder:Pearl Izumi, Assos och Cannondale
Hjälm: Giro, Bell
Skor: Shimano
Glasögon: Shimano/Giro
MasterChief
2009-04-02, 13:15
Är detta en referens till Lance?
Försöker lära mig lite estetik.
Allt jag skriver är en referens till Lance.
MasterChief
2009-04-02, 13:17
:thumbup: Jag tänkte lägga till Castelli i MCs fina lista. Även Maloja gör trendigt snygga cykelkläder. Inte djupt rotade i cykelkretsar eller någon maffig cykelhistoria bakom, men det kan ju funka ändå om man vill se bra ut på hojen.
Själv kör jag nästan alltid i svarta Assosbyxor och vår klubbtröja. Ska nog försöka hitta något roligare att träna i när man inte kör klubbträningar.
Nu när Olsson nämner Castelli känner jag mig tvungen att nämna att det är nödvändigt att testa dessa kläder IRL. Köp dem alltså inte på nätet om du inte testat dem förut. Castelli har en annan syn på "Large" än gemene svensk. Det gäller även andra märken från södra delen av Europa.
Allt jag skriver är en referens till Lance.
Haha kom att tänka på en reklam för Giro Atmos nu. Det är en bild på hjälmen och en massa sträck ut från remmar, lufthål och andra finnesser på hjälmen och vid varje sådant sträck så står det bara "Lance wears it". Det är all övertygelse man behöver. Klara hann vinna sina Tour de france på den hjälmen ska vi andra nog inte bli hindrade.
wintersnowdrift
2009-04-02, 13:48
Den är färggrann men ändå snygg och passar eftersom din cykel är svart och byxorna svarta. Men min cykel är vit/röd/blå och då blir det för mycket om jag kör allt för grälla färger. Om man nu inte är bäst, för då funkar ju allt.
Hoppas du lärt dig en läxa. Man säljer inte sin racer när man köper en ny.
Å andra sidan vet jag en med en svart/grön/röd cykel som bl.a. äger en komplett dress i denna färg:
http://www.thewashingmachinepost.net/cover_images_39/Mapei-Service-Course.jpg.
Men han anser sig kanske vara bäst (i den här tråden?).
Min f.d. cykel ägs numera av en klasskompis som ämnar köra Vätternrundan på den i år, så jag kommer få se den en del på vägarna i vår i alla fall.
Nu när Olsson nämner Castelli känner jag mig tvungen att nämna att det är nödvändigt att testa dessa kläder IRL. Köp dem alltså inte på nätet om du inte testat dem förut. Castelli har en annan syn på "Large" än gemene svensk. Det gäller även andra märken från södra delen av Europa.
Som referens kan jag i så fall säga att medium (för kvinnor) passar alldeles utmärkt om man är ca 175 cm och väger 63-64 kg. Men visst, en large italiensk man är väl typ 170 cm/60 kg så man ska nog dubbelchecka måtten innan man beställer på nätet.
//Kristin
http://www.thewashingmachinepost.net/cover_images_39/Mapei-Service-Course.jpg.
Vi har bara fått se en (1) bild på herr'n iförd stället, visst?
MasterChief
2009-04-02, 15:59
Å andra sidan vet jag en med en svart/grön/röd cykel som bl.a. äger en komplett dress i denna färg:
Men han anser sig kanske vara bäst (i den här tråden?).
//Kristin
Är man tävlingcyklist funkar det, och det är i linje med "The Official Rules Of The Euro Cyclist Code Of Conduct". Det kräver ju dock att man håller stilen någorlunda med övriga regler. Men har man håriga ben, svarta strumpor och Shimanoskor skär det sig. Rejält.
http://nazrulcyclist.com/wp-content/uploads/2008/07/jersey-mapei-450x337.jpg
Jag har nästan aldrig rört en cykel, men det får bli sommarens träningform. Hur billigt kan man hitta en fungerande racer? Vad sägs om typ denna?
http://www.blocket.se/vi/20687019.htm?ca=22_s
Eller kan jag komma undan ännu billigare?
Fredrik S
2009-04-02, 21:22
Leta vidare. Såvida du inte är två meter lång så är den för stor till dig, dessutom är den inte ens värd hälften av det begärda priset. Stort plus för biopacevevparti dock, men det väger inte upp det begärda överpriset eller mutantstorleken på ramen.
machine gun
2009-04-03, 09:15
Jag har insett att de enda cykeltröjor jag äger är klubbtröjorna, så jag behöver nog utvidga cykelgarderoben något. Så fortsätt posta cykelkläder, jag behöver inspiration! Min cykel är svart/röd/vit.
machine gun
2009-04-03, 09:16
Vissa saker ses som lite bättre och lite finare men det är nog i kretsar som du står utanför just nu. :)
Välj tillbehör efter smak och tycke så hamnar du rätt. Personligen gillar jag:
Kläder:Pearl Izumi, Assos och Cannondale
Hjälm: Giro, Bell
Skor: Shimano
Glasögon: Shimano/Giro
Skor: Sidi
Kutikula
2009-04-03, 09:31
När jag läser den här tråden och det samtidigt är strålande solsken ute blir jag oerhört sugen på att länsa mitt konto på mina semesterbesparingar och istället springa iväg och köpa en cykel.
När jag läser den här tråden och det samtidigt är strålande solsken ute blir jag oerhört sugen på att länsa mitt konto på mina semesterbesparingar och istället springa iväg och köpa en cykel.
Förstår det :)
Kul med alla nya läsare och skribenter vi fått i tråden till den här säsongen.
Pretender
2009-04-03, 10:13
På tal om kläder: http://rapha.cc/index.php?page=627
Såå snygga tröjor :)
MasterChief
2009-04-03, 13:53
Ja, de är riktigt fina. Rätt dyra också. Eller dyrast kanske är ett mer passande ord. :)
forslund
2009-04-03, 18:16
Lance Armstrong returned to the open road on his bike yesterday in Austin, Texas, 10 days after he crashed and fractured his right collarbone in the Castilla y León stage race. The American had a successful operation (12 screws and a support plate) two days after the incident.
I "just went for a ride, on the road. If one of you 484,272 [followers] tells my doc then I'm in trouble. Keep it between us please," he posted in a lighthearted manner on Twitter.
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2009/apr09/apr03news2
Lance är Lance.
MasterChief
2009-04-03, 18:20
Ny statistik
http://img294.imageshack.us/img294/1576/statsk.jpg
Den förra:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3171367&postcount=2277
MasterChief
2009-04-03, 18:20
Lance är Lance.
:hbang:
forslund
2009-04-03, 18:29
Från 8:e till 6:e plats. Ge mig ett par år att bättra på formen... ;)
Lite extra cash flow i sommar så kanske jag slår till:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/--madone45_carrerabluewht.jpg
Leta vidare. Såvida du inte är två meter lång så är den för stor till dig, dessutom är den inte ens värd hälften av det begärda priset. Stort plus för biopacevevparti dock, men det väger inte upp det begärda överpriset eller mutantstorleken på ramen.
Jag har iofs väldigt långa ben, men okok. :)
Vad säger förståsigpåarna om den här då?
http://www.blocket.se/vi/20893955.htm?ca=22_s
MasterChief
2009-04-03, 19:28
Lite extra cash flow i sommar så kanske jag slår till:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/--madone45_carrerabluewht.jpg
Så jävla fin. Hoppas på stark likviditet så att du kan skaffa denna skönhet.
Ny statistik
Den förra:
Jag känner mig hedrad att få vara med på listan. Med förestående cykelinköp tror jag mig avancera till nästa sammanställning.
Jag pratade cykelstorlekar med en mycket trevlig och hjälpsam man på Cyklig! idag. Inte ens storleksangivelserna inom cykelvärlden är på något sätt konsekventa eller jämförbara mellan tillverkare.
Just nu lutar det starkt åt CAAD9, om inte annat så av kostnadsskäl. Orbean jag länkade ovan har stigit i pris med kronkursens fall på senare tid.
Är det trevlig kvalitet i verkligheten också, inte bara fint på bild? Hur är storlekarna?
Oj! Hur ska jag nu kunna köpa någon annat?
MasterChief
2009-04-04, 06:11
Idag kommer årets första riktiga pass att ske med distanspass utomhus. Underbart.
Du har ju bara 9 inlägg. Du kan bättre med tanke på att du cyklar så mycket. Kanske dags att släppa den där töntiga spinningcykeln och ge dig ut på riktigt?
Förstår inte vad du menar. Jag har väl typ flest cykeldagar på det här forumet. Jag attackerar stockholmstrafiken dagligen *L*. Tror t o m att jag har postat min skönhet i det här forumet.
Jag har en sån här fast vit.
http://www.cykodel.se/pilen.jpeg
Sen har jag en från 50-talet som jag har vinterdäck på så den används inte lika flitigt. Jag förstår om ni blir grymt impade av min skapelse.
MasterChief
2009-04-04, 06:57
Alla välvårdade och välbyggda cyklar är fina på sitt sätt oavsett "genre".
Har du har aldrig känt dig sugen på att testa din kapacitet på riktigt?
wintersnowdrift
2009-04-04, 07:25
Ny statistik
Den förra:
Stabil på min 4:e plats tydligen.
Idag kommer årets första riktiga pass att ske med distanspass utomhus. Underbart.
:hbang:
Jag ska ut i skogen för första gången i år om typ 45 minuter. Ååååh vad härligt det ska bli.
//Kristin
Har hållit på o flytta nu mitt under vårens vackraste vecka men nu jävlar.. Idag blir det allt en repa med cykeln :)
Pretender
2009-04-04, 11:28
Är det trevlig kvalitet i verkligheten också, inte bara fint på bild? Hur är storlekarna?
Har läst positiva saker om deras produkter på happymtb, men äger dessvärre ingen själv (än).
melancoolio
2009-04-04, 11:39
Årets första cykeltur avklarad. Helt underbart. Mycket cyklister på Ekerö en dag som denna :thumbup:
Alla välvårdade och välbyggda cyklar är fina på sitt sätt oavsett "genre".
Har du har aldrig känt dig sugen på att testa din kapacitet på riktigt?
Jag är galet svag för gamla välbyggda cyklar och nu även en ny sådan.
Jag har även en mountainbike i källaren. En Gary Fisher som nu har typ 15 år på nacken eller ramen *s*. Det är svårt att få uppsikt över trafiken på den. Använde den när jag pendlade ut till Bromma. Känner mig inte jättesugen att sätta mig på en racer. Men det kanske kommer en dag.
Årets första cykeltur avklarad. Helt underbart. Mycket cyklister på Ekerö en dag som denna :thumbup:
Kan förstå det för det finns en hel del underbara stråk därute. Var det sopat på vägarna?
wintersnowdrift
2009-04-04, 15:16
Jag ska ut i skogen för första gången i år om typ 45 minuter. Ååååh vad härligt det ska bli.
Det finns inte ord för att beskriva hur underbart det var i skogen idag. Lite is kvar fortfarande på vissa ställen och ganska blött på andra (mina gore-tex strumpor fick bekänna färg och klarade testet väl), men de bitar som hunnit torka upp gav mersmak. Tror jag ramlade 3 ggr :D och drog på mig årets första cykeltatuering:
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Kn.jpg
Jag känner mig återupplivad och nykär *cupid*.
//Kristin
Länkade till en Trek för ett par dagar sedan. MC prislovade den och önskade mig god och hög likvid. Vaknade i morse och kastade ett öga mot min Bianchi. Han såg förändrad ut. Rentav ledsen. Tänkte att jag nog måste besöka deras hemsida också, bara för att ge italienarna en chans, liksom. Och visst har de saker att bjuda på. Mmmm. (Bilderna är på cyklar som jag skulle kunna tänka mig att köpa - sett till priset, alltså).
http://data.fuskbugg.se/skalman01/Y9B11.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman01/Y9B16.jpg
Imorgon ska jag på anställningsintervju.
Och så en lite vildare.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/Y9BG2.jpg
Lite för vild, dock.
Hjälp mig cykelfantaster! :) Åsikter om dessa cyklar?
http://www.blocket.se/vi/21009146.htm?ca=22_s
Hjälp mig cykelfantaster! :) Åsikter om dessa cyklar?
http://www.blocket.se/vi/21009146.htm?ca=22_s
Vill du cykla eller vill du pendla till sommarjobbet?
Vill du cykla eller vill du pendla till sommarjobbet?
Cykla som träningsform. Ev. vätternrundan och liknande, men ingen elitsatsning. :) Under 2000kr vill jag helst hamna.
forslund
2009-04-05, 18:25
sascha: Trek Madone slår över allting, oavsätt prisklass och märke.
Mago: Nae, satsa på något finare istället. Såndär duger för att cykla till gymmet med, på sin höjd.
Mago: Nae, satsa på något finare istället. Såndär duger för att cykla till gymmet med, på sin höjd.
Nooo. Sådär får du inte säga. :D Jag har aldrig cyklat tidigare. Vem vet, jag kanske tröttnar på 3 veckor och jag har inte råd med mycket mer. Jag kan alltid byta upp mig senare.
forslund
2009-04-05, 18:31
Nooo. Sådär får du inte säga. :D Jag har aldrig cyklat tidigare. Vem vet, jag kanske tröttnar på 3 veckor och jag har inte råd med mycket mer. Jag kan alltid byta upp mig senare.
Men chansen är större att du tycker det roligt en längre tid om du gör det ordentligt från början. Men visst, tillåter inte din budget mer än en såndär cykel är det givetvis bättre än ingenting alls. :)
Cykla som träningsform. Ev. vätternrundan och liknande, men ingen elitsatsning. :) Under 2000kr vill jag helst hamna.
Om du bara vill lägga ut 2000 kr så tycker jag nästan att du istället ska köpa shorts och ett par löparskor och börjar träna inför SM 2010. Skämt - med underton av seriositet - åsido. Visst går det att köpa en cykel som går att cykla på för under 2000 kr. Men frågan är om det är värt det. Kanske leder det till en oönskad aversion mot sporten, vilket vore tråkigt. Kan du inte klämma fram runt 5-6000 i alla fall? Jag garanterar dig att det kommer vara roligare att cykla på en budgetversion från Trek, Bianchi, Scott, Nishiki eller dylikt märke, än de du länkat till.
Meennnnnnnnn.
Springa kan jag inte pga stressfrakturer i underbenen. Risken för aversion mot sporten är nog väldigt liten. :) Nej jag kan inte lägga ut 5-6000 kr. Ca 2000kr är allt jag har råd med. Är cyklarna jag länkade till värda det som begärs?
http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Trams/thehatofshame.jpg
MasterChief
2009-04-05, 19:32
Hur gick det?
MasterChief
2009-04-05, 19:34
Du är en klok man. God smak också.
Jag trodde jag sett det mesta i cykelväg, men den här skönheten med titanlugs var något extra. Ramen blir din för ca 7 kildodollar. Då får du välja färger själv.
http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Cykel%20misc/IF_XS.jpg
http://ifbikes.com/OurBikes/Road/XS/
I helgen konstaterades att 60cm CAAD9 inte räcker till på höjden för undertecknad, 63cm ska provsittas när butiken har fått hem en. Jag frågade om och tittade på andra modeller som kunde tänkas tillverkas i lämplig storlek, varpå Scott CR1 kom på tal. Inte heller denna fanns inne i
mutantstorleken
men kan levereras i 61cm.
I mitt informationsletande kring CR1 hittade jag följande i min primära källa till cykelsanning:
Om jag skulle köpa en ny cykel för under 20 k så föll valet 99/100 på en CR1 med en billig grupp.
Prismässigt får man en riktigt snikig CR1, med Tiagra och nån 105 komponent, för ungeför samma pengar som en CAAD9 med Ultegra SL. Uppgraderingspotentialen ter sig ju dock enorm på CR1:an.
Cykloteket tar inte hem en 61cm CR1 med mindre än att jag betalar handpenning. Finns det andra butiker i huvudstaden som kan tänkas ha en för utprovning?
I mitt informationsletande kring CR1 hittade jag följande i min primära källa till cykelsanning:
Prismässigt får man en riktigt snikig CR1, med Tiagra och nån 105 komponent, för ungeför samma pengar som en CAAD9 med Ultegra SL. Uppgraderingspotentialen ter sig ju dock enorm på CR1:an.
Cykloteket tar inte hem en 61cm CR1 med mindre än att jag betalar handpenning. Finns det andra butiker i huvudstaden som kan tänkas ha en för utprovning?
Otroligt! Inte nog med att du hittade ett så gammalt inlägg, utan att det står sig än idag. Jag sade nämligen exakt samma sak under en diskussion på min semester. Vi talte om prisvärda ramar och jag fick ett rungande medhåll att CR1 är nog det mest prisvärda som finns på marknaden idag.
Angående var du kan prova den vet jag att butiken som ligger vid Hornstull, på höger sida om man kommer från Västerbron, har haft Scott. Kolla med dem.
I väntan på bilder på den efterlängtade cykeln kommer en bild på en likadan skönhet.
http://www.thetristore.com/newproductsthumbs/slice10509.jpg
Otroligt! Inte nog med att du hittade ett så gammalt inlägg, utan att det står sig än idag. Jag sade nämligen exakt samma sak under en diskussion på min semester. Vi talte om prisvärda ramar och jag fick ett rungande medhåll att CR1 är nog det mest prisvärda som finns på marknaden idag.
Angående var du kan prova den vet jag att butiken som ligger vid Hornstull, på höger sida om man kommer från Västerbron, har haft Scott. Kolla med dem.
butiken som ligger vid Hornstull (http://kartor.eniro.se/query?what=map&mop=yp&advert_code=4856408) tycker inte att Scotts racercyklar är lika bra som Trek och Cannondale, så de säljer inte CR1. Däremot har de en 2008 års Madone 5.2 pro inne i 62cm, som dessutom är nedsatt från 39ksek till 30.800:- Jag har en känsla av att det här blir dyrt..
MasterChief
2009-04-06, 13:48
mks: tänk på att det är betydligt dyrare att uppgradera än om du köper en cykel färdigmonterad. Jag skulle hellre välja Cannondale med Ultegra än CR1 med Tiagra. Nu har jag dock inte testat någon själv så det uttalandet bygger helt på luddiga subjektiva värderingar. Har du dock råd att köpa en Madone 5.2 Pro så finns det inte mer att tillägga. Då kommer du inte bara att ha en ny cykel, du kommer att ha en ny sängpartner.
MasterChief
2009-04-06, 13:51
Mmmmm:
http://www.velodramatic.com/images/madone52/madone-2.jpg
Madone 5.2 pro ..
Rättning, performance, inte pro. Inte för att jag vet vad skillnaden är.
MasterChief
2009-04-06, 14:54
Rättning, performance, inte pro. Inte för att jag vet vad skillnaden är.
Performance har en aning mer komfortabel sittställning. I övrigt är skillnaderna marginella (dock är Pro även en aning snyggare).
I väntan på bilder på den efterlängtade cykeln kommer en bild på en likadan skönhet.
http://www.thetristore.com/newproductsthumbs/slice10509.jpg
Otroligt läcker!
... föreställ dig den med ett sådant här:
http://www.velonews.com/files/images/Lightweightbontydisc.jpg
3:e gången gillt? :D Ok, det är en skräppsykel som inte kommer att upplevas som en dröm, men hur är priset i förhållandet till vad man får?
Sen tillkommer iofs frågan om skor. Är det någon slags universalstorlek för (ja vad heter det?) "clipsen" eller måste man hitta Shimanoskor, eller måste man till och med hitta exakt rätt slags Shimanoskor?
kalle_banan
2009-04-06, 17:36
Säkert inget för de flesta i den här tråden, men för mago och mig: http://playrapport.se/#/video/1509974
(och de som lyser med sin frånvaro i poster)
Det var en trevlig gubbe som presenterade cyklarna, entusiastisk och kunnig.
wintersnowdrift
2009-04-06, 17:50
Sen tillkommer iofs frågan om skor. Är det någon slags universalstorlek för (ja vad heter det?) "clipsen" eller måste man hitta Shimanoskor, eller måste man till och med hitta exakt rätt slags Shimanoskor?
Om det är SPD-clips så ska du ha skor för SPD. Shimanos landsvägssystem heter SPD-SL och kräver en annan typ av sko.
SPD-clips:
http://www.msteelcycles.co.uk/images/uploads/shim%20spd%20cleat.jpg
SPD-pedal:
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/SHPDM540.jpg
SPD-SL-clip:
http://www.performancebike.com/product_images/250/50-2058-NCL-TOP.jpg
SPD-SL-pedaler:
http://www.wiggle.co.uk/images/shimano%20pdr540%2007.jpg
//Kristin
Kom över den är när jag blocketsurfade lite:
http://www.blocket.se/vi/21033894.htm?ca=10_s
Någon som provat något liknande eller kan se någon fördel med konstruktionen? Mer än att man får några extra blickar som exebitionist...
kalajset
2009-04-06, 19:04
Mago: helt rätt, orangefärgade crescent är the way to go! :thumbup:
Med tanke på att folk cyklar vätternrundan på "citybikes" och tandemcyklar, lär de flesta klara sig utmärkt på en gammal motionsräser för vardagsbruk, om man aldrig cyklat "seriöst" förut. Vill man däremot satsa hårt på cyklandet i sportsammanhang redan från början är naturligtvis frågeställningen något annorlunda.
Själv skaffade jag mig min första "räser" för några dagar sedan, och trots åldern är jag helt övertygad om att den klarar mina krav på en handfull, för mig, någorlunda snabba mil i veckan fördelat över ett eller två träningstillfällen under samma period närapå galant. Visst är en cykel som kostar tre ggr mer och uppåt bättre, (tja, på allt), men har man aldrig provat på något dylikt upplevs redan skillnaden mellan en alldaglig motionsräser i låg prisklass och sin vanliga 10 år gamla budgetmountainbike/äldre damcykel enorm. Känslan av att flyga fram är ingen större underdrift.
En bild på pärlan, (?): campagnoloväxlar, wienmannbromsar, tuuubdäck.
http://i43.tinypic.com/5wdlxg.jpg
Bland bananlådorna reser sig denna gigant, den är måhända inte dyr, men den är definitivt mestadels orange.
Nu kändes det äntligen som att jag bestämt mig för en CAAD9. Jag tycker verkligen om den utseendemässigt, för att citera MasterChief;
Mmmmm:
http://video.cannondale.com/images/09/CE/spec/v2/9ra91c_wht.jpg
Sen hittar jag en 63cm på ebay, hur ser skönheten ut då?
Ehhhhh:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/picture.php?albumid=79&pictureid=456
Bilden kommer från en eBay -auktion. Jag noterade med viss häpnad den något tvetydiga meningen i annonsen: "As to why I'm selling. Three girls, many cavities, one angry wife. "
MasterChief
2009-04-06, 20:24
Tryman yo dawg, I heard you like areo, so I put some aerowheels in your aerobike:
http://img254.imageshack.us/img254/3263/slice10kopia.jpg
(Nej, kom inte med PS-tips. Jag ids inte pilla med så sjukt lågupplösta bilder).
NU börjar vi snacka! Nästan så att man blir sugen på att köra tempo.
Nu har jag iaf "vårstädat" min cykel rejält.
Nya däck GP4000, limited edition (åker nog på GP4000S senare igen)
Nya vit linda på styret
Nya vattenflaskor.. haha, de gamla var inte alltför vackra eller trevliga
O sen de nya hjulen på, blir att testa imorgon om tid finns, se om det går att klå årets bästa runda, 6,2 mil med ett snitt på 31,2km i ensamt majestält.
Ah.. får inte in bilden...
www.fuskbugg.se, ladda upp och sedan "Infoga bild".
Nya vit linda på styret
O sen de nya hjulen på, blir att testa imorgon om tid finns, se om det går att klå årets bästa runda, 6,2 mil med ett snitt på 31,2km i ensamt majestält.
O så bilden... de vita hjulen gör sig inte riktigt rättvisa mot den tråkiga färgen i källaren.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-cykel.jpg
Ska även kapa framgaffeln också vid tillfälle, har åkt sådär i snart ett år.. haha..
Nya vit linda på styret
GP4000 måste jag säga är ett förträffligt däck, trpts att det inte heter något italienskt. Men ... jag vore inte jag om jag inte tog upp några ting som du i alla fall bör känna till
http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Trams/cykel.jpg
1. Vad gör Pisas torn på din cykel?
2. Flaskor större än 0,5 liter är inte pro
3. Sadelväskan är en svår grej att komma undan med. En sadelväska i den storleken en omöjlig grej att komma undan med.
Bara så att du vet lite om vad som alltid har, och alltid kommer att räknas som stylish i cykelvärlden.
GP 4000S med black chili är grymt mkt bättre än de vanliga GP 4000. Det handlar typ om det däck med lägst vs. högst rullmotstånd på marknaden. Dessutom bättre livslängd och grepp i vått väglag.
GP4000 måste jag säga är ett förträffligt däck, trpts att det inte heter något italienskt. Men ... jag vore inte jag om jag inte tog upp några ting som du i alla fall bör känna till
http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Trams/cykel.jpg
1. Vad gör Pisas torn på din cykel?
2. Flaskor större än 0,5 liter är inte pro
3. Sadelväskan är en svår grej att komma undan med. En sadelväska i den storleken en omöjlig grej att komma undan med.
Bara så att du vet lite om vad som alltid har, och alltid kommer att räknas som stylish i cykelvärlden.
1. Jag vet, men av någon anledning inte fått det gjort, ska som jag skrev fixas inom kort.
2. Annars får jag kramp i låren och presterar sämre, på rundor på 9-15 mil gå det åt den mängden vatten... vad göra?
3. Tycker att jag har tillräckligt med prylar i fickorna, den väskan rymmer 1-2 slangar och verktyg. Inte vidare snyggt´, men medvetet val..
4. Notera även cykelpumpen som är fastsatt i ramen :D
MasterChief
2009-04-06, 21:06
Tryman yo dawg, I heard you like areo, so I put some aerowheels in your aerobike:
(Nej, kom inte med PS-tips. Jag ids inte pilla med så sjukt lågupplösta bilder).
Ser nu att jag glömde ta bort lite ekrar. Dags att köpa glasögon :-/
GP 4000S med black chili är grymt mkt bättre än de vanliga GP 4000. Det handlar typ om det däck med lägst vs. högst rullmotstånd på marknaden. Dessutom bättre livslängd och grepp i vått väglag.
Missade faktiskt att det fanns två varianter när jag köpte de vita, kört med 4000S innan, men behövde byta nu då de gamla var extremt slitna. Hade bara de vita hemma. Får bli de vita nu på träning, och sen nya till vårens motionslopp.
MasterChief
2009-04-06, 21:20
Nu kändes det äntligen som att jag bestämt mig för en CAAD9. Jag tycker verkligen om den utseendemässigt, för att citera MasterChief;
Mmmmm:
Sen hittar jag en 63cm på ebay, hur ser skönheten ut då?
Ehhhhh:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/picture.php?albumid=79&pictureid=456
Bilden kommer från en eBay -auktion. Jag noterade med viss häpnad den något tvetydiga meningen i annonsen: "As to why I'm selling. Three girls, many cavities, one angry wife. "
Ja, tyvärr är ofta cyklar för långa personer fulare.
Eddie Vedder
2009-04-07, 07:33
Okej, nu har jag laddat mentalt under morgonen för att våga mig in i den här tråden igen. Låt det bära eller brista....
En MTB för längre distanser, alltså inte primärt den typen som man kör i jättetuff skogsterräng med, har mer och mer börjat kännas intressant. Jag har inte bestämt mig eller så men tittar lite här och där på Blocket osv.
Hittade nedanstående annons från en snubbe som mer eller mindre verkar bo granne med mig:
http://www.blocket.se/vi/21001907.htm?ca=10_s
Om den skulle passa mig rent storleksmässigt och om jag får råd (vet ej till 100% hur ekonomin kommer se ut under året) kan den då tänkas vara okej tror ni?
forslund
2009-04-07, 07:37
Jag har precis samma ram som den du spanar på, Eddie.
Inte för att jag har supermycket att jämföra med men jag älskar verkligen den ramen.
LX-komponenterna är väl inte mycket att hänga i granen, men sen tvivlar jag på att du känner allt för stor skillnad, heller.
Lämnar det mer tekniska åt någon som kan mer. ;)
wintersnowdrift
2009-04-07, 07:50
Okej, nu har jag laddat mentalt under morgonen för att våga mig in i den här tråden igen. Låt det bära eller brista....
En MTB för längre distanser, alltså inte primärt den typen som man kör i jättetuff skogsterräng med, har mer och mer börjat kännas intressant. Jag har inte bestämt mig eller så men tittar lite här och där på Blocket osv.
Hittade nedanstående annons från en snubbe som mer eller mindre verkar bo granne med mig:
http://www.blocket.se/vi/21001907.htm?ca=10_s
Om den skulle passa mig rent storleksmässigt och om jag får råd (vet ej till 100% hur ekonomin kommer se ut under året) kan den då tänkas vara okej tror ni?
Det är en large, tror det blir för stort för dig. Jag har en medium (du kan få provsitta den på onsdag) och vi är väl ungefär lika långa? Skulle absolut inte kunna tänka mig en större ram.
Sen är den alldeles för dyr imho.
LX-komponenterna är väl inte mycket att hänga i granen, men sen tvivlar jag på att du känner allt för stor skillnad, heller.
Äh, jag har klarat mig på LX i två års tid nu :). Har iofs inte testat bättre (tur det kanske?) men även Deore snäppet under brukar väl anges som ok för en instegshoj.
//Kristin
Eddie Vedder
2009-04-07, 07:53
Jag har precis samma ram som den du spanar på, Eddie.
Inte för att jag har supermycket att jämföra med men jag älskar verkligen den ramen.
Lämnar det mer tekniska åt någon som kan mer. ;)
Om vi säger såhär: Har den potential att göra mig spyfärdigt utmattad och förefaller det (enligt bilden) som om jag slipper lämna in den för total reparation? Nog för att cyklarna måste underhållas men tror du jag kommer köpa grisen i säcken?
Och jag menar alltså utifrån BILDEN nu, givetvis tänker jag både titta på den, diskutera med säljaren samt testa den innan eventuell affär blir aktuell.
Eddie Vedder
2009-04-07, 07:56
Det är en large, tror det blir för stort för dig. Jag har en medium (du kan få provsitta den på onsdag) och vi är väl ungefär lika långa? Skulle absolut inte kunna tänka mig en större ram.
Sen är den alldeles för dyr imho.
Ajdå.:(
Priste håller jag med om men där har jag tänkt pruta. Jag tror inte någon kommer köpa den för 10 000 så med lite tålamod får jag säkert ner priset. Men storleken är ju värre, svårt att pruta där.;)
Du är längre än mig Kristin, är den då för stor för dig är det ju samma för mig. 174 cm är jag.
Otroligt läcker!
... föreställ dig den med ett sådant här:
http://www.velonews.com/files/images/Lightweightbontydisc.jpg
Det är frestande men jag tror inte fickan i guldbyssorna är tillräckligt väloljad.
forslund
2009-04-07, 08:02
Jag har också en medium (kompenserar lite med lång styrstam) och jag är 182 cm.
Jag är inne på samma linje som wintersnowdrift. För stor och för dyr, tyvärr.
Det kommer bli att pimpa upp den så småningom när jag har råd. Kanske ska ta pimp my ride till hjälp.
Eddie Vedder
2009-04-07, 08:15
Jag är inne på samma linje som wintersnowdrift. För stor och för dyr, tyvärr.
Jo det blir inte den. Synd.
Såna här annonser gör mig galen!*gah!*
http://www.blocket.se/vi/20486214.htm?ca=10_s
...
Vad glad jag blir när du skriver att du vill ha en skogscykel :) Det är ju så himmla roligt!
Large är för stort för dig som sagt. Medium bör passa bra.
Blocket är spärrat på mitt jobb (vaa varför får man inte surfa där på arbetstid? ;)) så jag har inte tittat på annonserna du länka till, men jag tog mig besväret att titta på happymtb i dina trakter och hittade den här! (http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=30003). Som alltid lite dyrare än det sökta, men oxå en riktig top of the line cykel. Blir nog svår att pruta ner då priset är bra redan.
Eddie Vedder
2009-04-07, 08:48
Vad glad jag blir när du skriver att du vill ha en skogscykel :) Det är ju så himmla roligt!
Large är för stort för dig som sagt. Medium bör passa bra.
Blocket är spärrat på mitt jobb (vaa varför får man inte surfa där på arbetstid? ;)) så jag har inte tittat på annonserna du länka till, men jag tog mig besväret att titta på happymtb i dina trakter och hittade den här! (http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=30003). Som alltid lite dyrare än det sökta, men oxå en riktig top of the line cykel. Blir nog svår att pruta ner då priset är bra redan.
OMG en sådan skönhet.*drool* Det är nästan ett brott av mig att cykla på en sån, är jag värdig den?:D
Hursomhelst är ju kanske "top of the line" för 13 000 något väl tilltaget känner jag. Jag vill nog inte spendera SÅ mycket. Men stort tack för hjälpen Olsson, jagtänkte inte på den där sidan heller och den skall jag adda till favoriterna.
Nu skall jag ner till stan och lämna in racern för renovering 2009!!!:hbang:
Specialized cykelskor, värt?
4. Notera även cykelpumpen som är fastsatt i ramen :D
Haha! Nu var det jag som blev ägd. Det anstår inte en cykelsnobb att missa en rampump.
Specialized cykelskor, värt?
Passar de dina fötter är det nog värt, deras finmodell sägs vara styvare än jättestyv. Det gäller för nästan alla skor att om den typen av sko passar dina fötter, och du lägger tillräckligt mcyket pengar för att få den styva och fina modellen så är den bra. I mitt fall är det Sidi som gäller. Ingen annan har varit ens i närheten, och då talar jag även om kvalitet. Riktigt läder, bra spännen och styvlätt sula.
Eddie Vedder
2009-04-07, 14:52
Nu skall jag ner till stan och lämna in racern för renovering 2009!!!:hbang:
Sådär ja.:)
Tyvärr behöver de beställa in lite grejer så jag får inte tillbaka cykeln förrän efter påsk. Nya pedaler, nya däck, ny kedja, ny klinga och nya bromsklossar. Tror det var allt, gick på ca 3000 spänn allt som allt.
Kollade dessutom på en MTB, en silvrig Harry Fisher. Den var nedsatt till 5500 från 7500. Inget köp men jag blev sugen och den var skön att cykla på helt klart. Fixade jobb 1 igår, skulle även jobb 2 fixa sig kanske man kan fundera på affär.;)
Kristin: Iom att cykeln är inlämnad blir det inget muffinsfika imorrn tyvärr!
MasterChief
2009-04-07, 15:03
Jag förstår inte. Brukar ni fika med cyklarna? Typ som hundägare?
Eddie Vedder
2009-04-07, 15:18
Jag förstår inte. Brukar ni fika med cyklarna? Typ som hundägare?
Ja lite så. Fast i det här fallet skulle Kristin hjälpa till att vårda min hund. Hennes jyckar mår redan bra tror jag.
wintersnowdrift
2009-04-07, 15:22
Sådär ja.:)
Tyvärr behöver de beställa in lite grejer så jag får inte tillbaka cykeln förrän efter påsk. Nya pedaler, nya däck, ny kedja, ny klinga och nya bromsklossar. Tror det var allt, gick på ca 3000 spänn allt som allt.
Allright! Bra grej att lämna in den, saker och ting har nog inte bytts på ett tag.
Kollade dessutom på en MTB, en silvrig Gary Fisher. Den var nedsatt till 5500 från 7500. Inget köp men jag blev sugen och den var skön att cykla på helt klart. Fixade jobb 1 igår, skulle även jobb 2 fixa sig kanske man kan fundera på affär.;)
Rättad stavning. Mountainbikens grundare blir nog lite stött om man kallar honom "Harry" ;). Vart var du?
//Kristin
Får jag tillbaka mer än 10 papp i skatteåterbäring ska jag joina dig som ny skogmulle Eddie.
Eddie Vedder
2009-04-07, 16:05
Allright! Bra grej att lämna in den, saker och ting har nog inte bytts på ett tag.
Ja absolut. Hjulen ansåg han inte att jag behöver byta, bättre att köra i år igen med samma och sedan köpa ny cykel nästa säsong.
Rättad stavning. Mountainbikens grundare blir nog lite stött om man kallar honom "Harry" ;). Vart var du?
//Kristin
Haha, och jag som var sjukt noga med att inte skriva Fischer, så blev det superfail på förnamnet.:D Jag var på Cykel- och Skidstället och lämnade in racern sedan traskade jag över gatan till Cykelviktor och där testade jag MTB:n.
Jag var på Cykel- och Skidstället och lämnade in racern sedan traskade jag över gatan till Cykelviktor och där testade jag MTB:n.
Lade du märke till om Cykel- och Skidstället hade någon trevlig jacka med zip-off ärmar inne? Funderade nämligen på ett besök, jag brukar aldrig komma längre än till Team Sportia.
Eddie Vedder
2009-04-07, 16:33
Lade du märke till om Cykel- och Skidstället hade någon trevlig jacka med zip-off ärmar inne? Funderade nämligen på ett besök, jag brukar aldrig komma längre än till Team Sportia.
Ja de hade snygga jackor. Tyckte i alla fall jag. De flesta jag såg hade iofs reflexvästgul färg och det vet jag inte om du vill ha. Men fler fanns.
Om du syftar på Team Sportia i Boländerna är det ju dock en riktigt bra affär. Få "vanliga" sportaffärer har så kompetent personal tycker jag. Där kan man faktiskt få hjälp och diskutera med personalen om cykel och löpning. Annars är ju kompetensen i regel bedrövlig bland de större kedjornas personal. Typ ägarens pöjk som får jobbet.;)
Ja de hade snygga jackor. Tyckte i alla fall jag. De flesta jag såg hade iofs reflexvästgul färg och det vet jag inte om du vill ha. Men fler fanns.
Om du syftar på Team Sportia i Boländerna är det ju dock en riktigt bra affär. Få "vanliga" sportaffärer har så kompetent personal tycker jag. Där kan man faktiskt få hjälp och diskutera med personalen om cykel och löpning. Annars är ju kompetensen i regel bedrövlig bland de större kedjornas personal. Typ ägarens pöjk som får jobbet.;)
Ok tack, då blir det till att ta sig en titt när tillfälle ges, var länge sedan jag var där.
TS i Boländerna gillar jag också, klart bästa affären av de "stora". De hade en hel del kul under cykeldagarna för ngn vecka sedan. Stadium har jag tidigare haft en bojkott mot pga att en säljare bad mig vänta med att få rätt storlek av ett par skor framplockade då han var mitt i någon "skrythistoria" inför sina kvinnliga kollegor. När jag väl fick skorna var de i fel storlek än de jag begärt och försäljaren såg jag inte till när jag väl insett detta. Bojkotten är dock över då jag hittat en säljare där som är lite vettigare. Men som sagt, jag ska titta in på Cykel- och Skidstället.
wintersnowdrift
2009-04-07, 18:17
Cykel- och Skidstället har nog bäst utbud av lite "bättre" grejer av de sportbutiker i stan som jag har besökt (men så är de lätt dyrast också). Jag brukar ändå hamna där om jag behöver något akut då mitt triathlonklubbsmedlemsskap ger 10% rabatt på alla cykelprylar.
TS i Boländerna gillar jag också, klart bästa affären av de "stora". De hade en hel del kul under cykeldagarna för ngn vecka sedan. Stadium har jag tidigare haft en bojkott mot pga att en säljare bad mig vänta med att få rätt storlek av ett par skor framplockade då han var mitt i någon "skrythistoria" inför sina kvinnliga kollegor. När jag väl fick skorna var de i fel storlek än de jag begärt och försäljaren såg jag inte till när jag väl insett detta. Bojkotten är dock över då jag hittat en säljare där som är lite vettigare. Men som sagt, jag ska titta in på Cykel- och Skidstället.
Inkompetent personal är verkligen något som kan få mig att aldrig mer sätta min fot i en butik. Särskilt efter att själv ha jobbat extra på en sportkedja i två års tid... Dock ska man ha i åtanke att det inte alltid är den trevligaste pricken i staben som är mest kunnig; i de butiker jag jobbat i har mekanikern varit lite trulig men är samtidigt den som kan sina grejer. Min erfarenhet är att "högre ort" gärna anställer folk som är väldigt säljinriktade, medan det kan vara lite si och så med kunskapsbasen. För mig är det superviktigt att personalen är kunnig.
Själv är jag nog ganska glad i hågen som säljare och ska i ärlighetens namn erkänna att jag improviserar en del ibland när kunskapsluckor uppstår (typ när jag ska sälja innebandyklubbor eller tennisracket). Skor, cyklar och skidor är dock kul att hjälpa folk med, för de flesta i vårt kundklientel är mer newbie på de områdena än vad jag är.
//Kristin
Edit: Sorry kära cykeltrådsläsare om jag offade för mkt.
Cykel- och Skidstället har nog bäst utbud av lite "bättre" grejer av de sportbutiker i stan som jag har besökt (men så är de lätt dyrast också). Jag brukar ändå hamna där om jag behöver något akut då mitt triathlonklubbsmedlemsskap ger 10% rabatt på alla cykelprylar.
Ja grejen med Cykel- och Skidstället verkar vara att man ska ha rabatt. Min tidigare fotbollsklubb hade också 10% där, mer om det var fotbollsrelaterade prylar. :)
Eddie Vedder
2009-04-07, 19:02
Får jag tillbaka mer än 10 papp i skatteåterbäring ska jag joina dig som ny skogmulle Eddie.
Det var en intressant idé du gav mig nu. Jag har ju de facto deklarerat idag och återbäringen kommer hamna runt 5300 spänn. Cykeln jag testade var som sagt 5500.
Interesting indeed.....
Nu är skatteåterbäringen officiellt intecknad:
Hittade denna bild på Cancellara
Mmmmmmmm, i vissa avseenden var det bättre förr.
http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Cykel%20misc/Cancellara_goodoldays.jpg
MasterChief
2009-04-08, 18:59
Euro Deluxe.
Han ser dock äldre ut där än någonsin och där är han väl bara 20 bast.
Eddie Vedder
2009-04-09, 14:22
Någon med erfarenhet av att köpa cykel från www.bikebuster.se här?
Jag kollade lite och fann den här till billigt pris (Tidigare pris: 6 275,51 kr Pris idag: 5 108,89 kr
):
http://www.bikebuster.se/detaljer/110245.html#
60778
Stevens S3 MTB bevisar, att god kvalitet inte behöver kosat en förmögenhet. Lättvikt och professionell geometri som hos alla Stevens modeller. Rejäla Shimano komponenter och bekvämlighet med det breda riserstyret.
* Ram: Aluminium 6061 s-wall
* Framgaffel: SR Suntour XCR Magnesium, 80mm, justerbar
* Styrlager: FSA Ahead Integrated Mod. 11, 1 1/8"
* Bromsar: Tektro M530 V-Bremsen, stainless bolts
* Vevparti: Shimano FC-M341, 42-32-22, Guard | BB-UN26
* Bakväxel: Shimano Acera RD-M340
* Framväxel: Shimano Acera FD-M330E
* Kedja: Shimano CN-HG40
* Kassett: Shimano CS-HG40.8 11-32
* Pedaler: MTB Dual Side
* Baknav: Shimano Alivio FH-RM60
* Framnav: Shimano Alivio HB-RM60
* Fälg: Rigida Sphinx Aluminium, CNC side 32 L
* Ekrar: Nirosta steel 2.0mm
* Däck: Continental Vapor 26x2.1"
* Styre: Oxygen Vision Riser 630mm
* Styrstam: Oxygen Vision Alu 25.4mm, stainless bolts
* Sadel: Oxygen Raceline
* Sadelstolpe: Oxygen Vision Pro 350mm
* Växel-Bromsreglage: Shimano EF50 STI EZ-Fire Plus
* Vikt: 13.2 kg (Stevens)
MasterChief
2009-04-09, 14:25
Jag har mest hört gott om dem, men jag har ingen egen erfarnhet. Finns nog en del trådar på happymtb om dem vill jag minnas.
Eddie Vedder
2009-04-09, 14:31
Jag har mest hört gott om dem, men jag har ingen egen erfarnhet. Finns nog en del trådar på happymtb om dem vill jag minnas.
Okej ska kolla upp det.:)
Annars då? Verkar cykeln okej för en nybörjare som jag som inte kommer ge mig ut i Olssons tävlingsterränger utan mest lär välja asfalt, grusvägar och skogsstigar (typ motionsspår)?
wintersnowdrift
2009-04-09, 20:27
Någon med erfarenhet av att köpa cykel från www.bikebuster.se här?
Jag kollade lite och fann den här till billigt pris (Tidigare pris: 6 275,51 kr Pris idag: 5 108,89 kr
):
http://www.bikebuster.se/detaljer/110245.html#
60778
Angående Bikebuster. Jag beställde kläder från dem förra sommaren som hamnade i en logistikkarusell utan dess like. Bikebuster har officiellt bara websupport, och de är duktiga på att svara på mail, men det är redigt jobbigt att kommunicera elektroniskt om ett paket som åker jorden runt (p.g.a., visade det sig sen, att Bikebuster skrivit fel adress) när ett enda telefonamtal hade räckt för att klargöra något som nu krävde en miljon (från min sida till slut ganska upprörda) mail. Jag kommer nog inte handla från dem igen faktiskt...
Angående cykeln. Jag ska faktiskt få låna en heldämpad Stevens i ett par dagar fr.o.m. söndag. Den har förmodligen inte så mkt genmensamt med cykeln du funderar på utom logotypen på ramen men då kommer jag ändå ha en erfarenhet av märket :). Dock tycker jag att komponenterna ser lite klena ut på den du länkar till och 5000:- är inte superbilligt för en cykel med den utrustningen heller (nu amatörtycker jag hej vilt - förhoppningsvis kanske Olsson hittar hit och experttycker lite).
//Kristin
Kollade dessutom på en MTB, en silvrig Harry Fisher. Den var nedsatt till 5500 från 7500. Inget köp men jag blev sugen och den var skön att cykla på helt klart. Fixade jobb 1 igår, skulle även jobb 2 fixa sig kanske man kan fundera på affär.;)
Jag har en fast den står i källaren. Nu är den iofs ganska gammal. Kanske borde damma av den och se hur det är att köra på den igen. Inte så sugen på att vänja mig vid den smala sadeln dock.
Eddie Vedder
2009-04-09, 22:01
Angående Bikebuster. Jag beställde kläder från dem förra sommaren som hamnade i en logistikkarusell utan dess like. Bikebuster har officiellt bara websupport, och de är duktiga på att svara på mail, men det är redigt jobbigt att kommunicera elektroniskt om ett paket som åker jorden runt (p.g.a., visade det sig sen, att Bikebuster skrivit fel adress) när ett enda telefonamtal hade räckt för att klargöra något som nu krävde en miljon (från min sida till slut ganska upprörda) mail. Jag kommer nog inte handla från dem igen faktiskt...
Angående cykeln. Jag ska faktiskt få låna en heldämpad Stevens i ett par dagar fr.o.m. söndag. Den har förmodligen inte så mkt genmensamt med cykeln du funderar på utom logotypen på ramen men då kommer jag ändå ha en erfarenhet av märket :). Dock tycker jag att komponenterna ser lite klena ut på den du länkar till och 5000:- är inte superbilligt för en cykel med den utrustningen heller (nu amatörtycker jag hej vilt - förhoppningsvis kanske Olsson hittar hit och experttycker lite).
//Kristin
Okej, så då manglade du ytterligare en cykel för mig då.:D Men det är ju såklart bara bra, jag vill verkligen inte köpa grisen i säcken (om det ens blir ett köp). Btw sprang jag i Gula Stigen häromdagen och där fanns gott om MTB-spår kunde jag se. Oddsen för inköp försämrades ju i alla fall inte av den upplevelsen om man säger så.;)
Har du av någon anledning vägen förbi Cykelviktor (det är ju trots allt på din gata om än relativt långt från din bostad) så vore det schysst om du svängds in en minut för att titta på den silvriga Gary Fisher och den sandfärgade Merida. Det var de som fanns inne för överkomligt pris och i rätt storlek, 17.5 respektive 18.
MasterChief
2009-04-10, 20:00
Madone 6.9 Pro 2009...Snyggare än någonsin:
http://roadcyclingtips.com/wp-content/uploads/2008/10/trek-madone-69-pro.jpg
kalle_banan
2009-04-10, 20:33
Vad tjänar man på att sätta ekrarna på annat sätt än det normala? Förutom att vikten på cykeln minskar, och att det ser fräsigt ut, har det någon annan anledning?
forslund
2009-04-10, 20:34
Madone 6.9 Pro 2009...Snyggare än någonsin:
Amen. Nästan så att man skulle sälja sin själ för den.
Så lurade Lance dopingkontrollanten!
http://bikesnobnyc.blogspot.com/2009/04/going-with-flow-how-to-evade-drug.html
Jag ska nu äntligen inhandla en cykel av lite kvalité. Cyklade på min fars mountain bike hela förra sommaren och det gick riktigt bra, men nu vill jag ha min egen cykel. Skulle tippa på att min budget ligger runt 5000-6000 sek och jag vill ha ut en så bra cykel som möjligt för dom pengarna.
Det specifikationer jag söker är:
*En relativt lätt cykel.
*En cykel med bra bromsar.
*En cykel som finns i större modeller. (Eftersom jag är 197cm/~95kg)
*Den bör av samma anledning vara väldigt stabil och tålig också.
*Den skall vara nån slags bladning av en asfalt- och terrängcykel då jag kommer variera underlaget.
Något i denna stil är vad jag söker. Behöver ingen stötdämpare dock.
http://www.jbcykel.se/index2.php?option=com_jce&task=popup&img=images/stories/products/mtb/scott/2008/Sportster/sportsterp4pop.jpg&title=&w=800&h=493&mode=0&print=0&click=0
Är det någon som är insatt i detta ämne? Ska jag köpa den direkt i butik? På nätet? (isåfall från vilken hemsida?) eller ska jag rakt köpa begagnat? Vart är det rea på fjolårets modeller? osv osv...
Ett par frågor, hoppas någon av de blir besvarad.
Mvh
B
Hur fyller man på sig själv med någon annans urin?
Jag är total novis när det gäller att lura dopingkontrollen.
Det är ungefär vad alla andra frågar sig också.
Jag tycker hetsjakten på Lance har gått för långt
cirkelrak
2009-04-11, 10:39
Till Bullaz och Eddie: Vill tipsa om http://www.mtbr.com om ni vill hitta folk som testat MTB-cyklar/delar ni är intresserade av. Det finns en hel del recensioner skrivna där. Happymtb såg jag att det redan nämnts, antagligen det bästa forumet att vända sig till om man vill ha råd.
En bra webbutik som jag handlat en del ifrån är http://www.chainreactioncycles.com. Dom kan ha väldiga rabatter på förra säsongens och äldre grejer. Kan vara värt en titt.
Jag skulle vara försiktig när det gäller Suntour-gafflar då dom är (var? har inte kollat på ett tag) kända för sin dåliga kvalité. Tyvärr finns det oftast inte mycket att välja på om man inte vill gå upp en del i pris, men man kan alltid uppgradera senare om det finns behov.
Though if you do find yourself in the shower at Lance Armstrong's house, you might want to sniff the shampoo before you use it. That asparagus smell may not be volumizer.
:laugh:
machine gun
2009-04-12, 12:10
Vad blev det för pedaler?
Pretender
2009-04-12, 17:24
http://www.cyclingnews.com/photos/2009/apr09/roubaix09/Par2503705.jpg
Tornado Tom, helt klart en värdig vinnare av Paris-Roubaix. :)
wintersnowdrift
2009-04-12, 17:25
Wiii! Jag har just fått en liten leksak levererad till mig. Tyvärr är den inte min för evigt utan bara till låns ett par dagar för provkörning.
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Stevens.jpg
Bilden är fruktansvärd, jag vet, ska ta bättre sedan som gör cykeln rättvisa. Jag har aldrig testat heldämpat så det ska bli superkul. Premiärtur sker imorgon.
//Kristin
wintersnowdrift
2009-04-12, 17:41
Ja, spec och sånt finns här: Stevens Fluent (http://www.stevensbikes.de/2008/index.php?bik_id=333&lang=en_US§=description#inhalt)
//Kristin
Eddie Vedder
2009-04-12, 18:42
Vad blev det för pedaler?
Minns inte exakt vad de hette men det blir inte SPD i år. Så nya skor kommer även inhandlas och det ser jag fram emot. Snygga idrottsskor är porr*flex*
Minns inte exakt vad de hette men det blir inte SPD i år. Så nya skor kommer även inhandlas och det ser jag fram emot. Snygga idrottsskor är porr*flex*
Crank Brothers?
Nitrometan
2009-04-12, 19:39
Jag är total novis när det gäller att lura dopingkontrollen.
Jag gissar att man tar en kateter och fyller blåsan "bakvägen" så att säga.
Om nu Lance vet att alla jagar honom hela tiden för att sätta dit honom - varför försätter han sig i såna situationer? Det ökar ju bara spekulationerna.
machine gun
2009-04-12, 19:44
SPD-SL, Look, Time, Crank brothers?
En liten varning för att risken för SPD-vurpor ökar något när man emn... inte har just SPD. Eller snarare Look-vurpor (el likn) då... Gjorde två snygga såna innan jag lärt mig ordentligt hur de fungerade :D
Jag har ett par SPD-SL skor som jag vill ha dubbelsidiga pedaler till eftersom jag pendlar till skolan dagligen. Finns det någon vänlig själ där ute som vet var jag kan hitta dessa?
machine gun
2009-04-13, 16:26
Jag har ett par SPD-SL skor som jag vill ha dubbelsidiga pedaler till eftersom jag pendlar till skolan dagligen. Finns det någon vänlig själ där ute som vet var jag kan hitta dessa?
Jag tror bara att det finns dubbelsidiga pedaler med SPD, men det är ju bara att byta klossar på skorna. Det finns såna konverteringsplattor man kan skruva på om du bara har infästning för landsvägsklossar på skorna.
Hej alla glada.
Nu när det är rensopat och varmt ute på vägarna så är det dax att damma av racern som hänger på väggen. Oturligt nog har den hängt där lite för länge då förra säsongen förstördes av en massa sjukdomar samt ett delvis avslitet korsband.
Jag har bara en liten kort fundering. Borde jag byta ut slangarna i däcken innan jag tar mig an vägarna? Tänkte bara ifall gummit blir torrt och premiärturen förstörs av punkor istället?
// Babbis
Hej alla glada.
Nu när det är rensopat och varmt ute på vägarna så är det dax att damma av racern som hänger på väggen. Oturligt nog har den hängt där lite för länge då förra säsongen förstördes av en massa sjukdomar samt ett delvis avslitet korsband.
Jag har bara en liten kort fundering. Borde jag byta ut slangarna i däcken innan jag tar mig an vägarna? Tänkte bara ifall gummit blir torrt och premiärturen förstörs av punkor istället?
// Babbis
Så sent som idag köpte jag en gammal cykel som inte använts på 5 år, och cyklade de 4 milen jag hade hem utan några punkteringar.
Jag skulle dock inte ge mig ut på några längre trippar utan åtminstone en extra slang och en pump med mig. Men det gör jag å andra sidan aldrig, efter en jobbig punka vilken medförde 7-8 kilometers barfotalöpning med cykel till närmsta mack.
Nej då. Extraslang och pump finns på cykeln. Det blir då en liten provrunda i området. Får passa på att känna hur knät reagerar också.
Får passa på att känna hur knät reagerar också.
Lycka till.
Mest för att bumpa Kolozzeums bästa tråd så undrar jag;
vilka pedaler ska jag utrusta kannondalen med? Lika barn leka bäst = Ultegra SL?
MasterChief
2009-04-15, 08:32
vilka pedaler ska jag utrusta kannondalen med? Lika barn leka bäst = Ultegra SL?
Jag har alltid kört SPD-SL och de funkar helt underbart. De får bra i tester och är en pålitlig pedal.
Psst, du snodde min fråga och reviderade lite. ;)
Jag har gamla Look till min Örjan och ska precis som mks pedaler till Kanon-dalen. Dock är jag lite osäker på hur jag ska göra då Delta och Keo inte är kompatibla (om jag förstått det rätt).:confused:
Pimpade upp min racer idag. Nytt vevparti, nytt vevlager, kassett, kedja och ny framväxel. Nu äntligen ska nog mina knän palla av tyngre backar. Tidigare var jag tvungen köra för tunga växlar i backarna då kedjan hela tiden hoppade av om jag växlade ner. Orka sätta på kedjan efter varje backe typ. Imorgon blir det provkörning. :cool:
Jag tror bara att det finns dubbelsidiga pedaler med SPD, men det är ju bara att byta klossar på skorna. Det finns såna konverteringsplattor man kan skruva på om du bara har infästning för landsvägsklossar på skorna.
Ahh tack! Hittade till slut, adapterplatta var namnet.
Cannondale kan inte leverera 63cm CAAD9 förrän i juni *gah!*
Tillbaks på ruta ett. Tips om ramar som tillverkas i 62-64cm och har en prisnivå som medger att en komplett cykel går att få loss runt 15-18k och som jag dessutom har en sportslig chans att kunna provsitta i huvudstaden innan jag slår till mottages tacksamt.
Tillbaks på ruta ett. Tips om ramar som tillverkas i 62-64cm och har en prisnivå som medger att en komplett cykel går att få loss runt 15-18k och som jag dessutom har en sportslig chans att kunna provsitta i huvudstaden innan jag slår till mottages tacksamt.
Canyon (http://www.canyon.com) gör såvitt jag vet bra cyklar. Bortser man från att själva loggan är ful, så är komponenterna nog att betrakta som mycket för pengarna.
18,599: http://www.canyon.com/_se/roadbikes/specs.html?b=821
Tyvärr tror jag dock inte att du har en sportslig chans att provsitta en. Om du nu inte har en bekant som har'n eller med huvudstad menar Berlin.
ECI. Gå till dem och förklara ditt problem så kan de hjälpa dig. De är enligt mig överlägset bäst på att fixa och trixa i Stockholm, men du får ha överseende med att de ibland kan verka lite för obusiness, eller vad man ska kalla det. De är inte direkt nasare.
Nitrometan
2009-04-18, 15:21
Såg en notis om att Lance läkte fint och skulle cykla Girot.
http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_2751707.svd
http://www.svd.se/multimedia/dynamic/00458/armstrong-ny_458921b.jpg
http://www.ilgiroditalia.it/2009/04/16/armstrong-sara-al-giro/
http://www.ilgiroditalia.it/wp-content/plugins/wp-o-matic/cache/39b5a_0KHQTFRP--346x212.jpg
http://www.gazzetta.it/Speciali/Giroditalia/2009/it/Primo_Piano/2009/04/16/giro_1604.shtml
Eddie Vedder
2009-04-18, 18:20
Premiär 2009 alldeles nyss!:bhang:
Jag hämtade hem den "uppgraderade" racern i förrgår. Ny kasett, ny kedja, nya däck, SPD-SL pedaler från Shimano och nya bromsklossar. 3000 gick det på.
Idag köpte jag nya skor till SPD-SL, ett par silvriga Scott för 1000 kronor, samt varma skoöverdrag för 429 kronor (jag är en frusen person:em:).
Jag valde en SJUKT blåsig dag att göra premiär, det var rena stormen ute på vischan. Men vackert som få och nya skorna och nya pedalerna känns verkligen att det kommer bli ett lyft jämfört med förra säsongen.
Ca 41km blev det, närmare bestämt 40.92.:thumbup:
Eddie Vedder
2009-04-18, 18:25
Okej, dags för grillning......
De här skorna köpte jag:
http://www.scott-sports.com/gb_en/product/2349/15897/comp
MasterChief
2009-04-18, 20:01
De här skorna köpte jag:
Ser inget behov av grillning. Scott funkar i alla lägen tycker jag.
Eddie Vedder
2009-04-18, 20:05
Ser inget behov av grillning. Scott funkar i alla lägen tycker jag.
A big load off my chest, mina skor godkändes av Masterchief.:D
Sköna var dom också. Och tyvärr "för" snygga så min fåfänga hindrade mig från att välja skoöverdragen och fötterna har knappt tinat upp än.:D
forslund
2009-04-18, 20:09
Sköna var dom också. Och tyvärr "för" snygga så min fåfänga hindrade mig från att välja skoöverdragen och fötterna har knappt tinat upp än.:D
Det är befogat. Cykelskor är porr.
Eddie Vedder
2009-04-18, 20:59
Det är befogat. Cykelskor är porr.
Haha, ja överhuvudtaget när det gäller sportutrustning. Ibland kan jag gå runt bland hockeyutrustningen och gräma mig för att jag aldrig började lira hockey, enbart p.g.a. av att utrustningen är snygg.:D
Jag var dessutom helt besatt av fotbollsskor när jag gick på mellanstadiet. Den typen av prylbögeri som inbitna cyklister har den hade även jag för fotbollsskor.
Men snyggaste kläderna och utrustningen hittar man inom cyklingen helt klart. För att inte tala om snyggaste vaderna.
MasterChief
2009-04-18, 21:09
A big load off my chest, mina skor godkändes av Masterchief.:D
När det gäller skor har jag ingen talan enligt många av trådens skribenter så du sitter inte säkert mot deras hånande. Däremot har jag veto i denna tråd så jag kan hindra att du blir bannad.
Kalla fötter ger mig härliga minnen. En gång för länge sedan fick jag ett ryck och fick för mig att jag skulle cykla till Jönköping (slutet av april). Först planerade jag att jag skulle sticka på morgonen dagen efter men var så rastlös så jag stack sent på kvällen. Jag hade helt missberäknat temperaturfallet så när jag kom till Nyköping vid midnatt var mina fötter helt bortdomnade och jag frös något så in i helvete. Inget var öppet så jag cyklade till akuten på deras lilla sjukhus. Förklarade min situation för ett par förvånade systrar. De pysslade om mig och kom med varm choklad, mackor och filtar. Jag somnade i en stol i ett par timmar, sen cyklade jag vidare evigt tacksam för deras värme.
De här skorna köpte jag:
Finns inget att anmärka alls. Skor i sig är nästan aldrig den stora synden, utan hur man använder dem. SPD till landsvägscykel, bjärta färger som inte matchar kläder och ram eller värst av allt: man går omkring med dem efter att man lastat upp cykeln på biltaket. Finns tillfälle skall man omgående byta till andra skor och inte krampaktigt steppa omkring i cykelskorna.
På tal om sådant så är jag storförtjust i Rytz initiativ med en lista över dödssynder. Det här med hur man poserar med cykeln är faktiskt något jag inte tänkt så mycket på tidigare, men nu när han beskriver det så bra blir det uppenbart exakt hur stor svår det är.
Länken (http://www.kadens.se/blogs/rytz/index.htm)
machine gun
2009-04-19, 15:53
De här skorna köpte jag:
Du har väl en Scott-cykel? Då är det ju optimal matchning med skor i samma märke.
wintersnowdrift
2009-04-19, 17:30
Du har väl en Scott-cykel? Då är det ju optimal matchning med skor i samma märke.
Det är en Trek! Men jag tycker att han ska investera i en Scott också.
//Kristin
machine gun
2009-04-19, 17:33
Det är en Trek! Men jag tycker att han ska investera i en Scott också.
//Kristin
Råkar du möjligtvis ha en Scott till salu?
Eddie Vedder
2009-04-19, 17:44
Råkar du möjligtvis ha en Scott till salu?
Låt oss säga såhär: Konfidentiella förhandlingar pågår.:cool:
melancoolio
2009-04-20, 09:45
Vilken sadel ska man köpa? Budget runt 1000kr.
Är Fizik Arione en sadel som passar dom flesta? Finns det butiker som har "testsadlar" som man kan köra en runda på?
Kom på att den här skönheten måste in i denna tråd också
http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Cykel%20misc/CarreraMercurioBontrager20090418.jpg
Vilken sadel ska man köpa? Budget runt 1000kr.
Är Fizik Arione en sadel som passar dom flesta? Finns det butiker som har "testsadlar" som man kan köra en runda på?
Arionen, oavsett vilket utförande, är min absoluta favoritsadel. Jag har en sådan här
http://www.fizik.it/catalog.aspx?subid=Arione_CX_Carbon_braided
Samt en billigare variant på crossen
MasterChief
2009-04-20, 10:49
Kom på att den här skönheten måste in i denna tråd också
http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Cykel%20misc/CarreraMercurioBontrager20090418.jpg
Är det Mercurion du lånade för ett par år sen? Har du köpt den? Vad har jag missat?
Är det Mercurion du lånade för ett par år sen? Har du köpt den? Vad har jag missat?
Det här är min. Jag köpte den i slutet av förra sommaren då jag kände att det vore kul att ha en lite mer robust cykel att köra på i oktober/april, och för att jag helt enkelt ville ha en till cykel.
Bontragerhjulen vara bara lite gammal plast som jag hade liggande hemma.
MasterChief
2009-04-20, 11:00
Den är sjukt snygg.
Jag gillar att vattenflaskans munstycke matchar ramen. Kanske en nyans för ljus, men det funkar.
Helvete, cykeldjävulen slog till i helgen. Jag har nu blivit beroende. Ett par lärdomar:
1. Köp inte en billig cykel, den kommer gå sönder
2. Skaffa vadderade byxor, arslet gör jävulskt ont idag
3. Skaffa bättre gizmos, främst klädsel på överdelen av kroppen.
Fråga:
Vilket klädesplagg kan rekommenderas om man vill ha bra med vindstopp i mag och brösttrakten men som kan släppa ut jävulska mängder värme från ryggen (där jag verkar svettas mest?). Jag körde med ett linne + t-shirt (som vickar svett bra, men verkar släppa igenom precis allt luftdrag). Inte opti.
Hilfe, detta beroende måste odlas. Måste köpa roof rack till bilskrället också. Ojoj. Stor spendingpotential.
Sommartjockis
2009-04-20, 12:40
Hade gärna postat en bild på min träningshoj, men tydligen kan jag inte posta bilder. :(
MasterChief
2009-04-20, 12:41
Hade gärna postat en bild på min träningshoj, men tydligen kan jag inte posta bilder. :(
Det kan ingen i allmänt. Du får ladda upp bilden på imageshack eller dylikt ställe.
MasterChief
2009-04-20, 12:44
Helvete, cykeldjävulen slog till i helgen. Jag har nu blivit beroende. Ett par lärdomar:
1. Köp inte en billig cykel, den kommer gå sönder
2. Skaffa vadderade byxor, arslet gör jävulskt ont idag
3. Skaffa bättre gizmos, främst klädsel på överdelen av kroppen.
Fråga:
Vilket klädesplagg kan rekommenderas om man vill ha bra med vindstopp i mag och brösttrakten men som kan släppa ut jävulska mängder värme från ryggen (där jag verkar svettas mest?). Jag körde med ett linne + t-shirt (som vickar svett bra, men verkar släppa igenom precis allt luftdrag). Inte opti.
Hilfe, detta beroende måste odlas. Måste köpa roof rack till bilskrället också. Ojoj. Stor spendingpotential.
Gå till en riktig cykelbutik så guidar dem dig rätt. Det finns ju rätt mycket kläder som är optimerade för just cyklister. Att cykla i linne+T-shirt är sunkigt på riktigt.
Kul att du känner dig beroende av cykling. Du är nu en finare människa.
ECI. Gå till dem och förklara ditt problem så kan de hjälpa dig. De är enligt mig överlägset bäst på att fixa och trixa i Stockholm, men du får ha överseende med att de ibland kan verka lite för obusiness, eller vad man ska kalla det. De är inte direkt nasare.
Tack. ECI levererar. 1 st. Carrera med Bontragerhjul väntas inom kort.
Gå till en riktig cykelbutik så guidar dem dig rätt. Det finns ju rätt mycket kläder som är optimerade för just cyklister. Att cykla i linne+T-shirt är sunkigt på riktigt.
Kul att du känner dig beroende av cykling. Du är nu en finare människa.
Men det var en röd och glansig t-shirt....jag såg lite cyklistig ut iaf....promise *grr*
forslund
2009-04-20, 12:48
Men det var en röd och glansig t-shirt....jag såg lite cyklistig ut iaf....promise *grr*
Nej, det gjorde du inte.
http://www.azote.se/repository/temp/f6e9e3e6h6b9h9e3b3f33f36h6f6f3b3e6f3b3h6f6e3h3h6b3 b9/largew/jld02445.jpg
http://blogsimages.skynet.be/images/000/433/833_lance%20armstrong.jpg
Säger du samma sak nu så bannar vi dig. *slap*
MasterChief
2009-04-20, 12:53
Tack. ECI levererar. 1 st. Carrera med Bontragerhjul väntas inom kort.
Grattis! Vad blev det?
MasterChief
2009-04-20, 12:54
Nej, det gjorde du inte.
http://www.azote.se/repository/temp/f6e9e3e6h6b9h9e3b3f33f36h6f6f3b3e6f3b3h6f6e3h3h6b3 b9/largew/jld02445.jpg
*cry*
Grattis! Vad blev det?
Jag vet faktiskt inte ännu. Jag har hållt i ramen och fingrat på ett hjul, samt diskuterat huruvida jag kan acceptera en ljusare färgton på aluminumet i vevpartiet än i bromsarna. Ytterligare mätning för att avgöra vevarmslängd, styrbredd, etc återstår innan allt är klart.
Hursomhelst så är det en aluram med kolfibergaffel, jag noterade inte namnet och hittar inget jag känner igen på http://www.carrera-podium.it , jag ber att få återkomma i frågan.
Nu börjar umeå tina fram, och jag vill skaffa mig en landsvägscykel för att börja cykla på allvar. Tyvärr är jag student, så budgeten är jävligt begränsad, jag funderar på om man inte ska ta en cykel från Tyskland eller liknande lite billigare ställe. Är det någon som vill hjälpa mig lite med vad man ska tänka på, och vart man kan beställa, och villka faktorer man ska ta hänsyn till? Jag kommer fortsätta följa den här tråden så det är ok att fråga om saker ni behöver veta för att kunna hjälpa till!
Tack på förhand från en blivande cyklist :D
Nu börjar umeå tina fram, och jag vill skaffa mig en landsvägscykel för att börja cykla på allvar. Tyvärr är jag student, så budgeten är jävligt begränsad, jag funderar på om man inte ska ta en cykel från Tyskland eller liknande lite billigare ställe. Är det någon som vill hjälpa mig lite med vad man ska tänka på, och vart man kan beställa, och villka faktorer man ska ta hänsyn till? Jag kommer fortsätta följa den här tråden så det är ok att fråga om saker ni behöver veta för att kunna hjälpa till!
Tack på förhand från en blivande cyklist :D
Vad har du för budget?
Förresten: När du inhandlat din cykel, får du gärna slänga iväg ett PM så tar jag dig ut på vägarna.
Låter kul! Budgeten beror på hur länge jag skjuter på beställningen (CSN finansierar min cykel ;) ) kommer man undan med en skaplig cykel + "cykelskor?" + hjälm och andra nödvändigheter för en 5-7.000 eller måste man upp högre?
Jag funderar på att sätta siktet mot sävar och se hur det går helt enkelt, har aldrig cyklat som träning tidigare så jag lär dö i mjölksyra i första backen, hehe!
Jag vet faktiskt inte ännu. Jag har hållt i ramen och fingrat på ett hjul, samt diskuterat huruvida jag kan acceptera en ljusare färgton på aluminumet i vevpartiet än i bromsarna. Ytterligare mätning för att avgöra vevarmslängd, styrbredd, etc återstår innan allt är klart.
Hursomhelst så är det en aluram med kolfibergaffel, jag noterade inte namnet och hittar inget jag känner igen på http://www.carrera-podium.it , jag ber att få återkomma i frågan.
Carrera gör svinigt fina cyklar, så jag tror du kommer bli nöjd. Kul att de kunde hjälpa dig. Deras kunskap om cykel är svåröverträffad, så du är i goda händer.
Vad kom ni fram till i diskussionen. Kör du på aluminiumnyansdisharmoni eller inte?
Nej, det gjorde du inte.
plusett
Det kan ingen i allmänt. Du får ladda upp bilden på imageshack eller dylikt ställe.
Vilket väcker frågan: vad gör den här tråden i allmänt?
Lever?
MasterChief
2009-04-20, 15:31
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3566570&postcount=2969
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3566570&postcount=2969
Men samtidigt är det så mycket blaj här och mängden träningssnack minimal så den förtjänar nog inget annat.
Det låter som du förespråkar flytt till Träningsjournaler & Bilder
MasterChief
2009-04-20, 15:38
Låter kul! Budgeten beror på hur länge jag skjuter på beställningen (CSN finansierar min cykel ;) ) kommer man undan med en skaplig cykel + "cykelskor?" + hjälm och andra nödvändigheter för en 5-7.000 eller måste man upp högre?
Jag funderar på att sätta siktet mot sävar och se hur det går helt enkelt, har aldrig cyklat som träning tidigare så jag lär dö i mjölksyra i första backen, hehe!
Det bästa är att gå till någon cykelaffär och tanka dem på lite info och be att få provcykla lite. Sen letar du upp något begagnat med dina nya kunskaper. Du kan inte få något nytt som är vettigt för 4500 om du ska ut på landsvägarna (skor+hjälm+pedaler+flaskställ+vattenflaskor+kläde r+cykeldator kommer kosta minst 2500 om du snikar ovärdigt hårt).
Det bästa är att du biter i kudden och höjer din budget till 10k. Nudlar ftw osv.
Lever?
http://www.germes-online.com/direct/dbimage/50178394/Frozen_Pork_Liver.jpg
MasterChief
2009-04-20, 15:42
Det låter som du förespråkar flytt till Träningsjournaler & Bilder
Jag tror dock att tråden gett mycket mervärde genom att ligga i allmänt. Många nyfikna som läst tråden och insett att "det är cyklist jag vill vara". Hade den legat i någon annan del hade den blivit så präktig att ickecyklister inte hade brytt sig.
Det bästa är att gå till någon cykelaffär och tanka dem på lite info och be att få provcykla lite. Sen letar du upp något begagnat med dina nya kunskaper. Du kan inte få något nytt som är vettigt för 4500 om du ska ut på landsvägarna (skor+hjälm+pedaler+flaskställ+vattenflaskor+kläde r+cykeldator kommer kosta minst 2500 om du snikar ovärdigt hårt).
Det bästa är att du biter i kudden och höjer din budget till 10k. Nudlar ftw osv.
Cykeldator och snygga kläder känns det som jag kan köpa en bit in i säsongen, Har en Garmin Forerunner 305 som jag pulstränar med när jag joggar. Den räcker långt. Jag kan tänka mig lägga 7k på cykel och se om jag kommer undan på skor och hjälm för 1500kr. Begagnatmarknaden vågar jag inte ge mig på som nybörjare, men en cykelhandlare måste jag nog besöka för att prova lite.
Jag tror dock att tråden gett mycket mervärde genom att ligga i allmänt. Många nyfikna som läst tråden och insett att "det är cyklist jag vill vara". Hade den legat i någon annan del hade den blivit så präktig att ickecyklister inte hade brytt sig.
Jag köper det argumentet. Dessutom så gör det att jag fortfarande kan hävda att "jag läser mest, skriver inte så mycket" då mina poster här inte räknas.
Jag var i samma situation när jag köpte min cykel. Jag köpte en Trek 1000 på höstrea för 6500, därtill har det blivit pedaler, skor och kläder så att det landat på runt 10 000 än så länge. Av någon märklig anledning verkar det alltid gå åt mer pengar än man planerat från början. Men roligt är det. :)
machine gun
2009-04-20, 17:06
Hindrar att vissas postcount drar i taket?
machine gun
2009-04-20, 17:09
Av någon märklig anledning verkar det alltid gå åt mer pengar än man planerat från början.
"If you can't afford two, don't buy one" som det så vackert heter. Stämmer oväntat bra in på cykeln aka svarta hålet i plånboken.
"If you can't afford two, don't buy one" som det så vackert heter. Stämmer oväntat bra in på cykeln aka svarta hålet i plånboken.
Haha, det citatet borde hänga på väggen hos varje cykelhandlare.
Finns det några bra hemsidor där man kan se priser och köpa cyklar från? Har googlat lite men ingen jackpot än. Lite sugen på en Scott Sub 20 och undrar var man kan få tag på en sån billigt. Kan man komma undra 7,5kkr?
Då bör min cykelbudget ligga runt 4k eller så skippar jag det och fokuserar på löpningen.
Berguven
2009-04-20, 18:31
Finns det några bra hemsidor där man kan se priser och köpa cyklar från? Har googlat lite men ingen jackpot än. Lite sugen på en Scott Sub 20 och undrar var man kan få tag på en sån billigt. Kan man komma undra 7,5kkr?
Jag köpte en sådan för 6,5 kkr på cykelcity i Lund för två år sedan.
Carrera gör svinigt fina cyklar, så jag tror du kommer bli nöjd. Kul att de kunde hjälpa dig. Deras kunskap om cykel är svåröverträffad, så du är i goda händer.
Vad kom ni fram till i diskussionen. Kör du på aluminiumnyansdisharmoni eller inte?
Ja, det blir disharmoni, jag tror att vevpartiet blir förra säsongens Shimano 105 medan resten är nyare.
Nu vet jag att ramen heter Gills:
http://www.carrera-podium.it/images/gills-r-71.jpg
Min är dock svart med blåa inlägg. Hjulen är Bontrager Race. Valde Ultegra pedaler idag, och en sadel från Specialized som såg snabb ut och kom med matchande styrlinda.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.