Visa fullständig version : Tråden för oss som äger en träningscykel eller tänker skaffa en
Då är även jag välkommen i den här tråden!:kickass:
Idag inhandlades min första racer. Direkt efter jobbet promenerade jag till wintersnowdrift och gjorde affärer. Rena skampriset för vad som enligt mig är en kanonfin cykel som hennes far nu sålt till mig.
Man får gratulera. Inavlet i cykeltråden fortsätter med ytterligare cykelaffärer oss emellan. Och som Kristin redan varnat för, lite på att du kommer få lite sund fostran i denna tråd. Fast jag är väldigt snäll med folk deras första två år. Eller åtminstone ett. Typ.
machine gun
2008-06-26, 21:35
Man får gratulera. Inavlet i cykeltråden fortsätter med ytterligare cykelaffärer oss emellan. Och som Kristin redan varnat för, lite på att du kommer få lite sund fostran i denna tråd. Fast jag är väldigt snäll med folk deras första två år. Eller åtminstone ett. Typ.
Som i att du inte prejar ner en helt i diket utan bara ger en lätt knuff så att man tappar balansen på egen hand?
Som i att du inte prejar ner en helt i diket utan bara ger en lätt knuff så att man tappar balansen på egen hand?
Det klart. Det finns ju stilbrott och så finns det ren hädelse. Jeansbyxor, höga svarta strumpor eller linne är ju inget jag skulle hälsa på i alla fall. Preja ner i diket låter som en mer lämplig behandling.
När vi ändå talar om resultat ska vi ta upp gårdagens tempo-SM som avgjordes i Falun. Fredric Ericsson är så fruktansvärt bra, jag är stum. Det är en målmedveten kille ska ni veta. Om ni tror ni sett någon jag teh 0ptin3ss på den här brädan ska ni ta det grövsta och multiplicera med stora tal, då har ni Fredric Ericsson. En förebild.
edit: ska tilläggas att banan är 51 kilometer
Jo det var inte dåligt kört. Hade han bara varit ett antal år yngre så hade framtiden som utlandsproffs varit utstakad nu. Gustav Larsson har ju redan visat upp finfina tempoplaceringar på stora utlandstävlingar och här hemma får han pisk.
För att jämföra tiden så kan vi ju ta Jonas Gartman och Markus Lintalas PARtempotid. De körde på exakt samma bana o körde på 1:09:38. För någon dag sen snacka vi om hur grym Lintala var på att köra tempo och här får han storstryk trots att han får ligga på rulle halva(?) sträckan.
Fredric van ju även Ringrike GP för ett tag sedan. En ganska respektabel vinst det med!
Jo det var inte dåligt kört. Hade han bara varit ett antal år yngre så hade framtiden som utlandsproffs varit utstakad nu. Gustav Larsson har ju redan visat upp finfina tempoplaceringar på stora utlandstävlingar och här hemma får han pisk.
För att jämföra tiden så kan vi ju ta Jonas Gartman och Markus Lintalas PARtempotid. De körde på exakt samma bana o körde på 1:09:38. För någon dag sen snacka vi om hur grym Lintala var på att köra tempo och här får han storstryk trots att han får ligga på rulle halva(?) sträckan.
Fredric van ju även Ringrike GP för ett tag sedan. En ganska respektabel vinst det med!
Då ska jag också nämna att jag stod uppe på Gesunda för att se en frenetiskt cyklande Nicklas Axelsson köra med en rätt lugn Fredrik Ericsson på rulle flera minuter före den jagande kvintetten (ledd av bland andra Johan Landström som gav Bäckstedt en ordentlig match på linje-SM förra året). De hade varit loss i nästan tio mil och Axelsson hade gjort det mesta av jobbet så jag utgick från att Fredrik skulle rycka de sista tio km som återstod och vinna före Axelsson. Då är det istället Axelsson som stöter ifrån och får och vinner hela skiten. Det är så starkt att göra det nu när man ser Fredriks kapacitet att det finns inte. Det är kul att se våra svenska cyklister vara så underhållande och stå sig bra även internationellt. Nämnda Axelsson körde ju riktigt bra bland annat på Tirreno Adriatico.
När vi nu prata om Fredric Ericsson måste jag klistra in en rolig text hämtad från Henrik Öijer (http://www.henrikoijer.com)s dagbok.
Vi pratade om Team Mälarenergi/Virsbo på gårdagens träning. Det var fan ett svenskt cykellag det. Där skulle jag ha passat som handen i munnen. Jag tog upp att vi hade en kille från Falun som skulle provköra lite för dom en vinter. Dom höll ju till i Västerås och en utav lagets enögda cyklister skulle hämta upp honom på väg in till träffplatsen. Där stod falukillen och väntade. Så kom denna mycket vältränade cyklist och bara for förbi i hög fart. Det var inget "Godmorgon, kul att se dig" där inte. Upp fort som fan på cykeln och försöka jaga ikapp var det som gällde.
Fredrik Ericsson berättade att han också var i Västerås och tränade med grabbarna i tuffaste laget.
Han låg sist i gruppen när dom kom in på ett isigt parti och han ramlade. Han trodde att dom andra skulle vänta in honom..
Men dom två leden med cyklister blev ett utdraget led istället. Det gick så fort i gruppen att Fredrik såg cyklister släppa kontakten med gruppen. Det var sex mil till Västerås och Fredrik kom aldrig ikapp, trots att han verkligen försökte.
Då ska jag också nämna att jag stod uppe på Gesunda för att se en frenetiskt cyklande Nicklas Axelsson köra med en rätt lugn Fredrik Ericsson på rulle flera minuter före den jagande kvintetten (ledd av bland andra Johan Landström som gav Bäckstedt en ordentlig match på linje-SM förra året). De hade varit loss i nästan tio mil och Axelsson hade gjort det mesta av jobbet så jag utgick från att Fredrik skulle rycka de sista tio km som återstod och vinna före Axelsson. Då är det istället Axelsson som stöter ifrån och får och vinner hela skiten. Det är så starkt att göra det nu när man ser Fredriks kapacitet att det finns inte. Det är kul att se våra svenska cyklister vara så underhållande och stå sig bra även internationellt. Nämnda Axelsson körde ju riktigt bra bland annat på Tirreno Adriatico.
Ja det är rätt sjukt faktiskt. Axelsson har ju tidigare i år visat upp att han har kapacitet han med. De där killarna har alltid en extra växel oavsätt hur trötta de är typ...
Nästa år ska han definitivt köra duathlon (löpning-cykling-löpning) i alla fall. Så småningom ska det säkert gå att putta ner honom i vattnet också.
//Kristin
Kul! jag skall också börja köra triathlon inom... en framtid hade jag tänkt *popcorn*
Eddie Vedder
2008-06-27, 03:39
Kul! jag skall också börja köra triathlon inom... en framtid hade jag tänkt *popcorn*
Kul!
Som sagt är simning inget som lockar mig mer än att jag gärna skulle vilja ta mig till simhallen då och då mest för att röra på mig dagar då jag känner mig sliten och så. Simning är ju skönt.:)
Men men, vafan gör jag här spammande när klockan snart är 5!? Nu ska jag ut å cykla!:hbang:
MasterChief
2008-06-27, 06:31
Men men, vafan gör jag här spammande när klockan snart är 5!? Nu ska jag ut å cykla!:hbang:
Vi har skapat ett monster.
Eddie Vedder
2008-06-27, 07:26
Vi har skapat ett monster.
:devil:
Monstret existerade visserligen redan, att det sedan var ett cykellöst monster är ju en annan femma. Men jag är dyrköpt ska du veta, vill du få mig att träda över ännu längre mot den ännu mörkare sidan så krävs BÅDE pistagebulle och citronmuffin till kaffet.
Det var nämligen kravet jag ställde för att det skulle bli affär igår så jag låter det vara ett stående krav på muta från cyklisternas sida.
För övrigt blev morgonens tur både längre och i högre hastighet än gårdagens. Alltid underbart med smekmånaden som infinner sig i den initiala perioden av en ny träningsform. Innan dess att stagnationen inträffar och man faktiskt måste börja jobba för att få bättre resultat.:D
MasterChief
2008-06-27, 07:59
:devil:
Monstret existerade visserligen redan, att det sedan var ett cykellöst monster är ju en annan femma. Men jag är dyrköpt ska du veta, vill du få mig att träda över ännu längre mot den ännu mörkare sidan så krävs BÅDE pistagebulle och citronmuffin till kaffet.
Det var nämligen kravet jag ställde för att det skulle bli affär igår så jag låter det vara ett stående krav på muta från cyklisternas sida.
För övrigt blev morgonens tur både längre och i högre hastighet än gårdagens. Alltid underbart med smekmånaden som infinner sig i den initiala perioden av en ny träningsform. Innan dess att stagnationen inträffar och man faktiskt måste börja jobba för att få bättre resultat.:D
I cykling finns det två grupperingar. "De som fikar och cyklar", och "De som cyklar".
Du verkar tillhöra första gruppen. Inget fel med det, men det är inte speciellt opti.
Själv tillhör jag andra gruppen, tillsammans med Lance.
Du kommer märka en snabb förbättring närmaste 10-15 passen. Sen är ökningarna så små att man kan börja grina.
Denna artikel, i E24 av Joel Dahlberg (http://www.e24.se/mankvinna/kronikor/artikel_539979.e24) var lite kul.
Cykelfascisten tar över stan
Han är ofta lätt att känna igen, cykelfascisten. Klädd och utrustad för Vättern Runt när det egentligen handlar om en 25-minuters cykelfärd till jobbet.
Jag stötte på honom häromdagen. Klockan var 8.23 och jag var en av många i en cykelkaravan på väg in mot Stockholms City. I den branta utförslöpan vid Slussen hör jag PLING, PLING, PLING - en arg ringklocka bakom mig. Jag vejer åt sidan och ett otåligt frustande cykelmonster svischar förbi. Han kastar en blick och skakar på huvudet. ”Håll dig till sidan om du ska cykla i det där lustempot” ser jag att han tänker. [...]
Så jag kände mig manad att igår kväll, lite salongs, skriva ett brev till honom.
Jag kan hålla med. Folk med ringklocka på cykeln, och i icke-matchande kläder som de även hade på sin Vätternrunda, är ett jätteproblem. Fast mest ett estetiskt sådant. Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att få bort håret på benen bara för att man har Shimano-horn på styret. Jag antar att även du tänkt i dessa banor. Så nästa gång kan vi väl tillsammans stämma upp i en skarp reprimand till dessa där vi avhandlar de värsta stilbrotten och samtidigt ger några tips på hur de ska komma in på den rätta vägen igen. Både för deras egen skull, jag menar; helvetet är knappast en trevlig plats, och även för vår skull. Du och jag blir ju lite kränkta av att se dem.
Vänliga cykelhälsningar
xx xxx, Solna
machine gun
2008-06-27, 08:18
Härligt! Själv gör jag triathlonpremiär imorgon :)
Som sagt är simning inget som lockar mig mer än att jag gärna skulle vilja ta mig till simhallen då och då mest för att röra på mig dagar då jag känner mig sliten och så. Simning är ju skönt.:)
Äh, innan du vet ordet av så är du anmäld till en crawlkurs och sen sitter du plötsligt där i IK Fyris klubbdräkt och undrar vad som hände :D
machine gun
2008-06-27, 08:19
Jag var nere i Jönköping igår och konstaterade att Vättern är en väldigt stor sjö. Respekt till er som cyklat runt den.
MasterChief
2008-06-27, 08:26
Denna artikel, i E24 av Joel Dahlberg (http://www.e24.se/mankvinna/kronikor/artikel_539979.e24) var lite kul.
Så jag kände mig manad att igår kväll, lite salongs, skriva ett brev till honom.
Hahaha...va fan.
Bra skrivet! Jag är rädd för att ironin går honom förbi. Han förstår sig inte på de etiska regler som gäller vid cykling.
Jag är lite nyfiken på hur han vet att de har 25 minuter till jobbet? Sen kan man undra varför cyklister inte förstått det här med "filssystem" som vanliga bilister har i ryggmärgen; "Jag håller till höger om jag luskör". Nähä, cyklar man får man gärna ligga mitt i banan. Begreppet "bakom" är okänt.
Hahaha...va fan.
Bra skrivet! Jag är rädd för att ironin går honom förbi. Han förstår sig inte på de etiska regler som gäller vid cykling.
Jag är lite nyfiken på hur han vet att de har 25 minuter till jobbet? Sen kan man undra varför cyklister inte förstått det här med "filssystem" som vanliga bilister har i ryggmärgen; "Jag håller till höger om jag luskör". Nähä, cyklar man får man gärna ligga mitt i banan. Begreppet "bakom" är okänt.
Du kan tyvärr ha rätt. Han lär knappast riktigt fatta då han verkar vara en riktig fettocyklist som dels drar alla över en kam, dels tycker att det är en mänsklig rättighet att lusa och vingla mitt på alla cykelvägar
wintersnowdrift
2008-06-27, 13:39
Nu är jag i Falun - cykelstaden nummer ett atm tycks det som. Var och varannan bil jag sett har hojar på taket. Om jag inte drunknar under morgondagens begivenheter är jag väldigt sugen på att ta mig en titt på elitherrarnas linjelopp på söndag och insupa lite inspiration.
//Kristin
Eddie Vedder
2008-06-27, 15:25
Nu har jag kommit hem från sportaffären 2000 kronor fattigare. Era jävlar!:D
Ett par skor med clips inhandlades, skorna gick på tusen spänn och clipsen 150. Det var ett par svarta Scott COMP med SPD-sula (säger man så?:em: ), ett par clips som sagt, ett par korta cykeltights från Newline (såklart;)) samt ett par knälånga cykeltights från Newline som även är linne ni vet. Typ som en dress med hängslen som man kliver i.:) Vad heter det mer specifikt?
Nu har jag kommit hem från sportaffären 2000 kronor fattigare. Era jävlar!:D
Ett par skor med clips inhandlades, skorna gick på tusen spänn och clipsen 150. Det var ett par svarta Scott COMP med SPD-sula (säger man så?:em: ), ett par clips som sagt, ett par korta cykeltights från Newline (såklart;)) samt ett par knälånga cykeltights från Newline som även är linne ni vet. Typ som en dress med hängslen som man kliver i.:) Vad heter det mer specifikt?
Sparkdräkt?
Eddie Vedder
2008-06-27, 15:28
Sparkdräkt?
Är det en fråga OM det var en sån eller ÄR det en sån? Tightsen ser ju ut som vilka knälånga cykelbyxor som helst, skillnaden är den att det är mer som en dräkt ja. Man kliver i tightsen och drar linnet över överkroppen.
Är det en fråga OM det var en sån eller ÄR det en sån? Tightsen ser ju ut som vilka knälånga cykelbyxor som helst, skillnaden är den att det är mer som en dräkt ja. Man kliver i tightsen och drar linnet över överkroppen.
Det är inget annat än cykelbyxor du köpt. Om än knälånga vilket inte är så ProTour (vad var det för fel på vanliga korta?). De ska ha hängslen. Byxor som är tighta och har vadderad stjärt utan att ha hängslen är ... en styggelse.
Vad är det egentligen som är så opti med sparkdräkt (det kanske är bäst att jag påpekar att det är en seriös fråga)?
Vad är det egentligen som är så opti med sparkdräkt (det kanske är bäst att jag påpekar att det är en seriös fråga)?
Byxorna sitter så vansinningt mycket bättre med hängslen än när man ska knyta ett snöre runt midjan, eller om det är resår. Man vill ha så lite som trycker mot magen som möjligt och ändå helt eliminera risken för att de hasar ned.
Eddie Vedder
2008-06-27, 15:40
Byxorna sitter så vansinningt mycket bättre med hängslen än när man ska knyta ett snöre runt midjan, eller om det är resår. Man vill ha så lite som trycker mot magen som möjligt och ändå helt eliminera risken för att de hasar ned.
Kul att du säger det. När jag provade ut dom tänkte jag just på det där. Antog att det bara var så jag upplevde det men det verkar visst stämma även för elitisterna.;)
Att jag valde ett par som längre är enkelt. Jag är ganska frusen av mig.:D Imorse höll jag på och dö av kylan. Mitt kort hade bara en hundring kvar annars hade jag köpt ett par handskar idag också tror jag. Några bra tips på cykelhandskar?
Kul att du säger det. När jag provade ut dom tänkte jag just på det där. Antog att det bara var så jag upplevde det men det verkar visst stämma även för elitisterna.;)
Att jag valde ett par som längre är enkelt. Jag är ganska frusen av mig.:D Imorse höll jag på och dö av kylan. Mitt kort hade bara en hundring kvar annars hade jag köpt ett par handskar idag också tror jag. Några bra tips på cykelhandskar?
Ok. Jag har en klubbkamrat som med bestämdhet hävdar att ingen med knävärmare någonsin placerat sig bra i någon av vårklassikerna, som ibland är ena riktigt kalla tävlingar.
wintersnowdrift
2008-06-27, 15:49
Ok. Jag har en klubbkamrat som med bestämdhet hävdar att ingen med knävärmare någonsin placerat sig bra i någon av vårklassikerna, som ibland är ena riktigt kalla tävlingar.
Och jag kan med bestämdhet säga att jag har skådat skaparn i svarta(!) knickers i juli. Men jag antar att utvecklingen gått framåt sedan dess och att du snart skymtas i Mapeidress alternativt rosa Bianchi från topp till tå.
//Kristin
Och jag kan med bestämdhet säga att jag har skådat skaparn i svarta(!) knickers i juli. Men jag antar att utvecklingen gått framåt sedan dess och att du snart skymtas i Mapeidress alternativt rosa Bianchi från topp till tå.
//Kristin
Det vore synd ifall man inte utvecklades.
wintersnowdrift
2008-06-27, 16:11
Det vore synd ifall man inte utvecklades.
Absolut. Jag hade varit kvar på en grön Giant i stål med korgpedaler; min första racer.
När nostalgi ändå är på tapeten vore det kul att veta vilka cyklar gurusarna i tråden började era karriärer på? Samt vilka stilbrott ni gjorde på den tiden (eller är de preskriberade?).
//Kristin
machine gun
2008-06-27, 16:11
Är man tjej är det mindre bekvämt med hängslen om jag får säga min mening och då har jag ändå inte mkt hylla att stoltsera med. Dessutom tycker jag att det verkar krångligt att behöva ta av sig på överkroppen vid eventuell kisspaus.
Eddie: Du vet väl vad de säger om att cykla landsväg med SPD? ;)
Om du är frusen rekommenderar jag för övrigt arm- och knävärmare, eventuellt hellånga benvärmare om det är riktigt kallt. Dessa är lätta att ta av sig och stoppa i ryggfickorna om det blir för varmt. Vindväst är bra om det är kallt, blåsigt och regnigt på samma gång. Jag har dock klarat mig fint på vanlig cykeltröja, cykelbyxor/trishorts samt emellanåt arm- och knävärmare än så länge. Det är ju trots allt ett tag kvar till vintern. Jag har ett par billiga cykelhandskar från Shimano, närmare bestämt dessa: http://cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=SHKL809-Sr&avd=2&Ref=&artgrp=1193&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std (detta är dammodellen, det finns en herrmodell också). Knappast århundradets kvalitet eller design, men de duger.
Absolut. Jag hade varit kvar på en grön Giant i stål med korgpedaler; min första racer.
När nostalgi ändå är på tapeten vore det kul att veta vilka cyklar gurusarna i tråden började era karriärer på? Samt vilka stilbrott ni gjorde på den tiden (eller är de preskriberade?).
//Kristin
Jag har begått _alla_ stilbrott. Men min Bianchi med 7-delat Campa Veloce var fin.
machine gun
2008-06-27, 16:14
Jag har begått _alla_ stilbrott.
Nästan signaturmaterial på den där.
Det är nästan så att jag ska köpa en cykel bara för att få smaka dessa pistagebullar.
wintersnowdrift
2008-06-27, 16:21
Jag har begått _alla_ stilbrott. Men min Bianchi med 7-delat Campa Veloce var fin.
Oh, en mintgrön förmodar jag?
Min 16-åriga kusin (boendes i Motala så hon smälter förmodligen in rätt bra på vägarna) började sin cykelkarriär i år genom att cykla halvvättern på en sådan, dock med Shimano 105 men inklusive flaskställ och flaska i den karaktäristiska färgen.
//Kristin
wintersnowdrift
2008-06-27, 16:26
Det är nästan så att jag ska köpa en cykel bara för att få smaka dessa pistagebullar.
Klart att du ska!
Jag har fortfarande pistagebullar kvar i frysen. Det är bara att lulla över till Uppsala (med villkoret att du lovar att crossfitta varligt med min chinsstång).
//Kristin
Klart att du ska!
Jag har fortfarande pistagebullar kvar i frysen. Du måste dock lova på heder och samvete att crossfitta varligt med min chinsstång vid hembesök.
//Kristin
No deal!
MasterChief
2008-06-27, 17:27
//Kristin
Egentligen är jag ingen guru någonstans men jag svarar i alla fall.
För mig har det varit Cannondale hela tiden egentligen, förutom sista cykeln.
Fantastiska cyklar.
När jag var som bäst (på att cykla) så cyklade jag i svarta shorts, svart T-shirt och blåspräckliga tubsockor (typ) och lurviga ben. Jag visste inte bättre. Jag har till och med kort på det.
Jag är fortfarande lite dräggig. För stor sadelväska (som skaparn så tydligt har poängterat) och har ibland svarta strumpor. Sen händer det att jag cyklar i cykelbyxor utan hängslen. Men jag utvecklas sakta mot en mer stilsäker cyklist.
Eddie Vedder
2008-06-27, 17:32
Eddie: Du vet väl vad de säger om att cykla landsväg med SPD? ;)
Nej faktiskt inte. Jag fick för mig att wintersnowdrift tyckte det var en god idé. Med stor sannolikhet kommer jag ju köra spinning i vinter också. Ja jag vet givetvis att man kan köpa olika pedaler och olika skor så "köp mer!" är inget någon behöver påpeka.
I alla fall inte än.:D
Tro mig det är värt det. Men hur goda pistagebullarna än må ha varit så vill jag ändå pusha YTTERLIGARE för hennes citronmuffins.
Jag låg sömnlös länge igår natt för att kunna bestämma mig. Men till slut blev det citronmuffins.*drool*
wintersnowdrift
2008-06-27, 17:43
Nej faktiskt inte. Jag fick för mig att wintersnowdrift tyckte det var en god idé. Med stor sannolikhet kommer jag ju köra spinning i vinter också. Ja jag vet givetvis att man kan köpa olika pedaler och olika skor så "köp mer!" är inget någon behöver påpeka.
I alla fall inte än.:D
wintersnowdrift föreslog mycket riktigt att köpa SPD-skor till att börja med. Det är alltid bra att äga ett par sådana. Så småningom bör du såklart övergå till landsvägssystem. Då kan du passa på att köpa en mtb också som du överför SPD-pedalerna till ;).
Jag är medveten om att jag kan bli lynchad för detta råd, men eftersom jag redan cyklar i linne känns det inte som att jag kan förskjutas så mycket längre ut i kylan. Prove me wrong.
Tro mig det är värt det. Men hur goda pistagebullarna än må ha varit så vill jag ändå pusha YTTERLIGARE för hennes citronmuffins.
Jag låg sömnlös länge igår natt för att kunna bestämma mig. Men till slut blev det citronmuffins.*drool*
Ajdå, det var ju inte meningen att ytterligare förvärra dina sömnsvårigheter ;). Annars är jag rätt bra på tigerkaka. Har mtb-vänner som kallar mig "Tiger".
//Kristin
machine gun
2008-06-27, 17:50
wintersnowdrift föreslog mycket riktigt att köpa SPD-skor till att börja med. Det är alltid bra att äga ett par sådana. Så småningom bör du såklart övergå till landsvägssystem. Då kan du passa på att köpa en mtb också som du överför SPD-pedalerna till ;).
Jag hade förvisso redan ett par SPD-skor, men jag blev ändå förbjuden att sätta SPD-pedaler på racern. Men jag använder iofs de skorna till spinning. Äh, jag får helt enkelt köpa en mtb så att jag får mer användning för dem :D Måste dock säga att jag gillar att ha lite mer rörlighet i klossen (jag har Look-pedaler grå klossar) än som i SPD när man sitter helt fjättrad. Känns spontant som att det måste vara bättre för knäna också?
Har du testat egg beater på racern ännu?
wintersnowdrift
2008-06-27, 17:50
Egentligen är jag ingen guru någonstans men jag svarar i alla fall.
För mig har det varit Cannondale hela tiden egentligen, förutom sista cykeln.
Fantastiska cyklar.
När jag var som bäst (på att cykla) så cyklade jag i svarta shorts, svart T-shirt och blåspräckliga tubsockor (typ) och lurviga ben. Jag visste inte bättre. Jag har till och med kort på det.
Jag är fortfarande lite dräggig. För stor sadelväska (som skaparn så tydligt har poängterat) och har ibland svarta strumpor. Sen händer det att jag cyklar i cykelbyxor utan hängslen. Men jag utvecklas sakta mot en mer stilsäker cyklist.
Visa oss, snääääälla?
//Kristin
Pretender
2008-06-27, 17:58
Life is good :) Ograverad semester och 8 dagar till tdf = uppladdningen kan börja! Ikväll blir det, förutom högläsning ur senaste Kadens, "Legends of tour de France: Lance Armstrong" och "Best climbs of tour de France 1990-99".
Hittade dessutom ett riktigt bra cykelklipp på yt (kan ha varit uppe förr):
Heart pumping Stage 15 to Luz Ardiden
27SFeKk2LpY
MasterChief
2008-06-27, 18:03
Jag är medveten om att jag kan bli lynchad för detta råd, men eftersom jag redan cyklar i linne känns det inte som att jag kan förskjutas så mycket längre ut i kylan. Prove me wrong.
//Kristin
Nä, SPD och LVG är inte ok. Aldrig under inga omständigheter. Titta tex hur skaparn justerat bilden för att han skäms (trots att han bara testade). Och då stod cykeln stilla i hallen och endast han var närvarande. Denna bild förföljer honom än i denna dag. Så inte ens dina citronmuffins kan rädda dig, du får gult kort. Ledsen darling.
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/17/planet-x_helbild_800.jpg
wintersnowdrift
2008-06-27, 18:03
Jag hade förvisso redan ett par SPD-skor, men jag blev ändå förbjuden att sätta SPD-pedaler på racern. Men jag använder iofs de skorna till spinning. Äh, jag får helt enkelt köpa en mtb så att jag får mer användning för dem :D Måste dock säga att jag gillar att ha lite mer rörlighet i klossen (jag har Look-pedaler grå klossar) än som i SPD när man sitter helt fjättrad. Känns spontant som att det måste vara bättre för knäna också?
Har du testat egg beater på racern ännu?
Det är säkert individuellt (no shit sherlock). Jag tränade inför samt cyklade Vättern med SPD utan minsta tendens till knäproblem.
Det är egentligen inte Eggbeaters jag ska ha på racern (de som ser ut som vispar och används på mtb) utan Crank Brothers landsvägssystem som de kallar Quattro. Hursom så är svaret negativt - jag vet att klossarna jag behöver skickades från England i måndags och de borde således vara framme nu. Valde att få paketet skickat hit (till Falun) och grannarna har fått kolla brevlådan då ingen i familjen varit här under veckan. Har dock inte strosat över till dem än och checkat huruvida paketet kommit eller ej, jag vill inte ändra något så här sent inpå tävling så jag kommer att köra på DA-pedalerna imorgon ändå.
Dessutom (jäklar vilken utläggning detta blev nudå, jag riktigt känner hur intresseklubben antecknar frenetiskt) kan jag inte byta pedaler för gott innan min pappa fått sina nya (Quattrosarna sitter på hans cykel atm), vilka är inhandlade ihop med diverse annat från Cyclecomponents. Har kollat läget med den beställningen och alla prylar är redo för leverans utom mitt flaskställ som är beställt från tillverkaren. Så litet det är stoppar det upp hela leveransen - och ordspråket "ingen order är snabbare än dess söligaste artikel" bekräftas återigen.
//Kristin
MasterChief
2008-06-27, 18:05
Life is good :) Ograverad semester och 8 dagar till tdf = uppladdningen kan börja! Ikväll blir det, förutom högläsning ur senaste Kadens, "Legends of tour de France: Lance Armstrong" och "Best climbs of tour de France 1990-99".
:(
Cyklingen blir aldrig sig lik. Fy fan vad jag njöt när det begav sig. Jag saknar Lance så in i helvete. Hade jag haft en halv flaska rött i mig nu så hade jag börjat grina tror jag.
(Fan vad jag svär).
machine gun
2008-06-27, 18:08
27SFeKk2LpY
Det där är helt makalöst!
Men alltså, hade man inte hjälm på den tiden?
MasterChief
2008-06-27, 18:17
Men alltså, hade man inte hjälm på den tiden?
Inte när det gick uppför.
MasterChief
2008-06-27, 18:18
Visa oss, snääääälla?
//Kristin
Haha..min scanner är trasig. Eller nåt.
wintersnowdrift
2008-06-27, 18:20
Nä, SPD och LVG är inte ok. Aldrig under inga omständigheter. Titta tex hur skaparn justerat bilden för att han skäms (trots att han bara testade). Och då stod cykeln stilla i hallen och endast han var närvarande. Denna bild förföljer honom än i denna dag. Så inte ens dina citronmuffins kan rädda dig, du får gult kort. Ledsen darling.
http://farm1.static.flickr.com/153/421990057_159d0760d9.jpg
//Kristin
Nitrometan
2008-06-27, 18:21
Armstrong vs Pantani
Q4cU0TRIqT8
MasterChief
2008-06-27, 18:38
Armstrong vs Pantani
Det där var grejer det.
Undrar vilken effekt Armstrong utvecklade när han körde ikapp Pantani. Sen behålla det höga tempot. Inte en sekunds vila. Herre min skapare vilken cyklist han var.
Pretender
2008-06-27, 18:44
Undrar vilken effekt Armstrong utvecklade när han körde ikapp Pantani. Sen behålla det höga tempot. Inte en sekunds vila. Herre min skapare vilken cyklist han var.
Är mest förbannad på mig själv över att jag inte hade funnit intresset under hans storhetstid.
Pantanis blickar är f ö underbara, säger ungefär "you're a mad man".
När vi ändå talar om resultat ska vi ta upp gårdagens tempo-SM som avgjordes i Falun. Fredric Ericsson är så fruktansvärt bra, jag är stum. Det är en målmedveten kille ska ni veta. Om ni tror ni sett någon jag teh 0ptin3ss på den här brädan ska ni ta det grövsta och multiplicera med stora tal, då har ni Fredric Ericsson. En förebild.
edit: ska tilläggas att banan är 51 kilometer
Quote:
1 276 ERICSSON Fredrik Team Cykelcity 1:06:14,8
2 278 LARSSON Gustav Skoghalls CK - Hammarö 1:06:40,1
3 274 LÖVKVIST Thomas Team Cykelcity 1:06:48,5
Vill bara bumpa med lite bilder min klubbkamrat tog från SM. Han har en bättre kamera än jag, och proffsen ser så ... proffsiga ut. Så vackert det är.
Gustav Larsson
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/39/DSC_0170.jpg
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/39/DSC_0188.jpg
Thomas Löfqvist
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/39/DSC_0215.jpg
Det där var grejer det.
Fast det där hör ju ändå till ovanligheterna om man ska vara ärlig. Lance har snarare varit störst för sin iskalla kyla och planerade cykling samt sammansättningen av ett otroligt lag. Pantani är ju den som vanligtvis brukar nämnas i attacker med 700 W snitteffekt i 45 minuter-sammanhang.
Fy fan vad jag går i gång på deffade cyklist-vader. Måste deffa ner mig själv så jag kan sitta o titta på mina egna vader varje kväll.
Fy fan vad jag går i gång på deffade cyklist-vader. Måste deffa ner mig själv så jag kan sitta o titta på mina egna vader varje kväll.
Och då hittade jag ingen bra bild på Ljunqvist som enligt de som var där var den absolut snyggaste av dem alla. Han betedde sig, rörde sig, satt på cykeln och såg ut som det fullblodsproffs han är. Jag antar att ett långt proffsliv gör det med en man.
Låtom oss banta. Jag vill också att mina vader ska spricka upp i en solfjäder av senor.
Då har vi en ny Svensk Mästarinna i Damer Elit. Emilia Fahlin gick loss redan i första backen och fick med sig Isabelle Söderberg. Hur det gick sedan vet jag inte, mer än att Emilia vann.
Tar väl ett tag till innan herrarna kommer i mål.
MasterChief
2008-06-28, 14:04
Ja, det är fint. Jag är själv lite nöjd för jag ser ett spindelnät av vener på både framsida och baksida. Lite mer färg bara så börjar jag närma mig "ganska nöjd" över åtminstone en kroppsdel. Extra kul är det att ingen annan bryr sig än helt fixerade och störda cyklister :-/
MasterChief
2008-06-28, 14:05
Fast det där hör ju ändå till ovanligheterna om man ska vara ärlig. Lance har snarare varit störst för sin iskalla kyla och planerade cykling samt sammansättningen av ett otroligt lag. Pantani är ju den som vanligtvis brukar nämnas i attacker med 700 W snitteffekt i 45 minuter-sammanhang.
Jo, han cyklade med för lite "hjärta" ibland. Men ibland fick han ju ett ryck och då visade han vem det var som bestämde.
Jo, han cyklade med för lite "hjärta" ibland. Men ibland fick han ju ett ryck och då visade han vem det var som bestämde.
Ja, och egentligen är det då det som mest reser ens rygghår. Lite som att höra Vinne Coualiouta spela ett sparsmakat och tight komp i två timmar för att sedan göra det där lilla korta fill-inet som snävar till jeansbyxorna på hela den manliga popjazznördiga publiken. Det slår högre än tre timmar dragsterhamrande av Billy Cobham.
Typ.
Och jag är beredd att hålla med dig. Lance var helt otrolig, och är helt klart en förebild för mig.Bara det att han tvingar alla hardcore italienvurmande old-scholl-fans att erkänna honom, trots att han är en Nikesponsrad amerikan.
Nitrometan
2008-06-28, 18:35
Och jag är beredd att hålla med dig. Lance var helt otrolig, och är helt klart en förebild för mig.Bara det att han tvingar alla hardcore italienvurmande old-scholl-fans att erkänna honom, trots att han är en Nikesponsrad amerikan.
Han var grym. Vissa gånger räckte det inte med att han var Lance och vann utan han plockade fram "hjärtat" och envisheten och spöade utbrytarna. Sånt imponerar.
wintersnowdrift
2008-06-28, 19:43
Quote:
1 276 ERICSSON Fredrik Team Cykelcity 1:06:14,8
2 278 LARSSON Gustav Skoghalls CK - Hammarö 1:06:40,1
3 274 LÖVKVIST Thomas Team Cykelcity 1:06:48,5
Vill bara bumpa med lite bilder min klubbkamrat tog från SM. Han har en bättre kamera än jag, och proffsen ser så ... proffsiga ut. Så vackert det är.
Gustav Larsson
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/39/DSC_0170.jpg
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/39/DSC_0188.jpg
Thomas Löfqvist
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/39/DSC_0215.jpg
Bilder som tål att quotas. Och jag blir bara mer och mer säker på att om jag någon gång lägger syndigt mycket pengar på en fin tempcykel så ska det vara en Cervélo.
Fy fan vad jag går i gång på deffade cyklist-vader
+1 :em:
//Kristin
Jag frågar i denna tråden också då, Spelar det någon roll om man har ett mjukt skydd, silikon-överdrag på cykelsadeln (racer) för att motverka...obekvämheter, eller kör alla racerförare med hård sadel?
Är ju långa distanser osv, så varför alldeles för hård sadel? ;)
MasterChief
2008-06-28, 20:18
Jag frågar i denna tråden också då, Spelar det någon roll om man har ett mjukt skydd, silikon-överdrag på cykelsadeln (racer) för att motverka...obekvämheter, eller kör alla racerförare med hård sadel?
Är ju långa distanser osv, så varför alldeles för hård sadel? ;)
Cyklister är fakirer i en del avseenden. Men det finns faktiskt en anledning att de allra flesta vill ha en hård, smal sadel.
Din vikt ska bäras upp av din inbyggda kudde, nämligen rumpan. Sitter du mjukt så tenderar det att läggas mer belastning på dina mjukdelar mellan sittbenen och i längden blir det obekvämare.
Testa och jämför.
Cyklister är fakirer i en del avseenden. Men det finns faktiskt en anledning att de allra flesta vill ha en hård, smal sadel.
Din vikt ska bäras upp av din inbyggda kudde, nämligen rumpan. Sitter du mjukt så tenderar det att läggas mer belastning på dina mjukdelar mellan sittbenen och i längden blir det obekvämare.
Testa och jämför.
True true.
Jag kör med en 106g kolfibersadel på min MTB. Ingen stoppning utan endast lite tygöverdrag vid kontaktytan med rumpan. Skönaste sadel jag suttit på. Dessa lätta kolfibersadlar har den fina egenskapen att de är hårda, smala och bra utformade så att man ska få kontaktytan med sittbenen men själva stommen är flexig och tar upp stötar och vibrationer.
Testa och jämför.
Okej, jag har suttit på en del sadlar, men ingen av riktig kvalité antar jag.
Det känns inte som att man sitter med arslet på utan mer mellangården, och med tanke på hur smala sadlarna är så känns det inte som att det borde ge rumpan jättestort stöd. Jag kanske har ett fat-ass bara... *kissass*
MasterChief
2008-06-29, 07:34
Okej, jag har suttit på en del sadlar, men ingen av riktig kvalité antar jag.
Det känns inte som att man sitter med arslet på utan mer mellangården, och med tanke på hur smala sadlarna är så känns det inte som att det borde ge rumpan jättestort stöd. Jag kanske har ett fat-ass bara... *kissass*
Låter som du ska ha en aning bredare sadel.
True true.
Jag kör med en 106g kolfibersadel på min MTB. Ingen stoppning utan endast lite tygöverdrag vid kontaktytan med rumpan. Skönaste sadel jag suttit på. Dessa lätta kolfibersadlar har den fina egenskapen att de är hårda, smala och bra utformade så att man ska få kontaktytan med sittbenen men själva stommen är flexig och tar upp stötar och vibrationer.
Menar du alltså att du har en lättare sadel än mig på en bergscykel? Iofs var jag medveten om att den Fizik jag valde är ganska tung men din är nästan 80 gram lättare. Respekt.
Nästa cykel köper jag en:
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/SELIT042.jpg
jag har i veckan blivit sugen att köpa en racercykel, har kollat runt lite, men dom som ser lite snyggare ut kostar ju runt 10k vad jag har hittat, beggade då. känns lite väl saftigt att lägga ut så mkt när man inte har cyklat på en sån cykel på väldigt många år (det är nog nästan två år sen jag cyklade öht). vad ska man köpa för "nybörjarcykel" och i vilken prisklass bör man lägga sig? länkar till annonser tas tacksamt emot, köper helst en begagnad :)
MasterChief
2008-06-29, 12:02
jag har i veckan blivit sugen att köpa en racercykel, har kollat runt lite, men dom som ser lite snyggare ut kostar ju runt 10k vad jag har hittat, beggade då. känns lite väl saftigt att lägga ut så mkt när man inte har cyklat på en sån cykel på väldigt många år (det är nog nästan två år sen jag cyklade öht). vad ska man köpa för "nybörjarcykel" och i vilken prisklass bör man lägga sig? länkar till annonser tas tacksamt emot, köper helst en begagnad :)
http://www.blocket.se/vi/16958362.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/16929791.htm?ca=11_s
wintersnowdrift
2008-06-29, 15:07
Åfyfan - har precis sett Jonas Ljungblad spurtvinna linjelopps-SM före Niklas Axelsson och Tomas Lövkvist (jag vet inte vem av dem som blev tvåa). Jag och pappa var även ute i morse på cykel och såg de första varven av 14 på den 13-km långa banan med två ganska mysiga backar; Sjulsarvsbacken strax efter Lugnetstadion vilken är rätt brant och så Jämmerdalsbacken (jag fattar varför den kallas så) som är lång och seeeeg. Tycker jag då, eliten fnyser kanske bara.
Upploppsstriden var underbar att se även om Jonas nog egentligen var rätt överlägsen (jag är noob på elitcyklister men om jag förstod speakern rätt så är varken Axelsson eller Lövkvist några spurtare). Även Axelssons min under loppet var obetalbar. Jag har aldrig sett ett bättre fighting face. Han kan säkert skrämma livet ur små barn och kattungar.
//Kristin
wintersnowdrift
2008-06-29, 15:18
Pappa knäppte några bilder också.
Förstaklungan i vilken Niklas Axelsson låg med, i Sjulsarvsbacken på varv 10 tror jag. Ungefär vid det här laget hade Lövkvist och Ljunblad lämnat andraklungan bakom sig och börjat jaga ikapp.
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Utbrytarklunga2.jpg
Jonas Bjelkmark i röd Cykelcitydress är tydligen son till ägaren av den LBS som min pappa är stamkund i (hur många Lassiepoäng får jag för den?). På de första varven låg han med i en utbrytarklunga på fyra pers som sedan blev ikappkörd. Niklas Axelsson i ljusgrönt, resten har jag ingen koll på.
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Utbrytarklunga1.jpg
Det här är nog varv 11. Axelsson leder klungan. Jag har nog inte fattat förut vilket djävulusiskt hård sport det här är...
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Axelssonlederklunga.jpg
... och så Lövkvist och Ljungblad som jagar tätklungan.
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/LvkvistLjungblad.jpg
//Kristin
wintersnowdrift
2008-06-29, 15:22
Följebilskavalkad:
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Fljebilskaravan.jpg
Team Cykelcitys var klart snyggast av bilarna på alla sätt och vis:
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Cykelcityfljebil.jpg
//Kristin
Tack så mycket för bilderna! Jag har ingen fotograf på plats så de här var som en sil i en heroinberoendes arm. Fasen vad jag gillar cykelsporten.
wintersnowdrift
2008-06-29, 16:08
Hoho, nu upptäckte min pappa precis att en tjej som var ute och cyklade längs banan idag samtidigt som oss var ingen mindre än SM-guldmedaljösen i gårdagens linjelopp för dameliten, Emilia Fahlin. Jag låg t.o.m. på hennes rulle ett kort tag. Hon var jäkligt snygg och fullkomligt utstrålade självförtroende. Cred till henne.
//Kristin
Man får inte ha tempostyren på cykeltävlingar va?
Man får inte ha tempostyren på cykeltävlingar va?
Det är förbjudet på linjelopp ja. Men triathleter verkar ha något slags dödslängtan och åker därför om kring i grupper om flera cyklister med kanske det mest nervösa styrdon mänsklighetens ingenjörer lyckats frambringa.
Det är förbjudet på linjelopp ja. Men triathleter verkar ha något slags dödslängtan och åker därför om kring i grupper om flera cyklister med kanske det mest nervösa styrdon mänsklighetens ingenjörer lyckats frambringa.
Jaahaaa.. men de är så svåra att styra med menar du? De ser ju ut att kunna avlasta en på långa raksträckor. Mer aerodynamisk blir man ju också.
MasterChief
2008-06-29, 19:09
Jaahaaa.. men de är så svåra att styra med menar du? De ser ju ut att kunna avlasta en på långa raksträckor. Mer aerodynamisk blir man ju också.
Föreställ dig följande: Det är en klunga på 50 man. Alla är trötta och kroppen reagerar inte som vanligt eftersom mjölksyran sitter kvar i musklerna. Det är tätt och cyklisterna ligger bara ett par decimeter från varandra...i 50 km/h...
Så frågan är....skulle du vilja att din cykelgranne ligger med armarna i en position som nästan helt tar bort möjlighet till finjustering av cykelns läge?
Föreställ dig följande: Det är en klunga på 50 man. Alla är trötta och kroppen reagerar inte som vanligt eftersom mjölksyran sitter kvar i musklerna. Det är tätt och cyklisterna ligger bara ett par decimeter från varandra...i 50 km/h...
Så frågan är....skulle du vilja att din cykelgranne ligger med armarna i en position som nästan helt tar bort möjlighet till finjustering av cykelns läge?
Ja isåfall, men hur menar du att man skulle kunna påverka sin grannes framfart eller justering OM de hade händerna på styret? Eller är du rädd att någon skall ramla.:Virro Gillar inte när man är tvungen att hålla ett tempo som de andra bestämmer hursomhelst.
MasterChief
2008-06-29, 19:41
Ja isåfall, men hur menar du att man skulle kunna påverka sin grannes framfart eller justering OM de hade händerna på styret? Eller är du rädd att någon skall ramla.:Virro Gillar inte när man är tvungen att hålla ett tempo som de andra bestämmer hursomhelst.
Det handlar om säker körning. För säker körning krävs det att man kan hantera cykeln effektivt. Det kan man inte göra om man styr med armbågarna. Typ.
Om du bli lite knuffad av misstag av grannen till vänster så underlättar det om du har händerna, i stället för armbågarna, på styret. Vid klungkörningar är det precision som gäller i handhavandet av cykeln. Att faktiskt hålla i styret underlättar. Ett tempostyre skickar styrförmågan käpprätt åt helsike.
Om du kör ett hårt rallylopp i bil så lovar jag dig att du önskar att din granne i bilen bredvid håller i ratten med två händer och inte styr med tummarna.
Tjenare allesammans.
Är sugen på en cykel som jag både kan köra snabba pass på stigarna och längre sträckor på vägarna med. Prisklass är ganska obestämd, så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt, är en hyfsad definition. Begagnad eller ny - I go both ways. Någon som har något förslag?
machine gun
2008-06-30, 14:13
Kan någon rekommendera en bra golvpump?
Kan någon rekommendera en bra golvpump?
There can be only one
http://www.roadcyclinguk.com/news/images/Rennkompressor_EVA_lo.jpg
http://www.roadcyclinguk.com/news/article/mps/uan/2666
machine gun
2008-06-30, 14:32
Apropå pumpar... Vad är egentligen lämpligt däcktryck för träning/tävling? Kan mkt väl tänka mig att det är en hel vetenskap (som med allt annat).
Apropå pumpar... Vad är egentligen lämpligt däcktryck för träning/tävling? Kan mkt väl tänka mig att det är en hel vetenskap (som med allt annat).
Svaret på din fråga är att det beror på däck, slang, tub, kroppsvikt och tillfälle.
Sheldon Brown skriver lite i ämnet om tryck
http://www.sheldonbrown.com/tires.html#pressure
Själv gillar jag känslan av ett stenhårt pumpat tubdäck så mycket att jag nog kör lite mer tryck än vad som är optimalt sett ur rull contra fäste- perspektiv
Tjenare allesammans.
Är sugen på en cykel som jag både kan köra snabba pass på stigarna och längre sträckor på vägarna med. Prisklass är ganska obestämd, så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt, är en hyfsad definition. Begagnad eller ny - I go both ways. Någon som har något förslag?
Låter som att du ska ha en cyclocross. Sök annonser efter CX, cykelcross, cross eller andra varianter en fel stavande anånsör kan komma på.
Ett par vanliga däck vid din kroppsvikt så 7-7,5 bar.
machine gun
2008-06-30, 14:50
Ett par vanliga däck vid din kroppsvikt så 7-7,5 bar.
Tack! Då har jag legat ganska rätt när jag "gått på känsla" mao :)
Låter som att du ska ha en cyclocross. Sök annonser efter CX, cykelcross, cross eller andra varianter en fel stavande anånsör kan komma på.
Inte riktigt vad jag letar efter. Känns som att jag kan skippa stigarna om jag måste glida runt på så där fula och i jämförelse med cykeln tjocka däck . Tips på någon nybörjarracer? Eller mountainbikedito? Samma prisdefinition.
MasterChief
2008-06-30, 18:54
Ska vi ta en separat TdF-tråd eller hålla diskussionen här...
Det är ju bara 10 personer som kommer läsa den i alla fall (åtminstone tills det dyker upp något dopingfall).
Inte riktigt vad jag letar efter. Känns som att jag kan skippa stigarna om jag måste glida runt på så där fula och i jämförelse med cykeln tjocka däck . Tips på någon nybörjarracer? Eller mountainbikedito? Samma prisdefinition.
Ja, väldigt fult.
http://www.windwave.co.uk/colnago/2008/Small/comp_c50cross-eita.jpg
Ja, väldigt fult.
Ouch.
http://www.blocket.se/vi/16857858.htm?ca=2_s
http://www.blocket.se/vi/16284918.htm?ca=2_s&last=1
http://cykelcity.jetshop.se/pub_images/large/scottcrossteam_1582.jpg
http://cykelcity.jetshop.se/pub_images/large/scottcrosscomp_1583.jpg
Samtliga har, när de ställs i jämförelse med cykeln, fula däck. Nya däck kan väl förvisso inhandlas, men som den novis jag är...
Denna racer var snygg:
http://www.blocket.se/vi/16865749.htm?ca=2_s
Eller är färgblandningarna ett enormt stilbrott?
Ouch.
http://www.blocket.se/vi/16857858.htm?ca=2_s
http://www.blocket.se/vi/16284918.htm?ca=2_s&last=1
http://cykelcity.jetshop.se/pub_images/large/scottcrossteam_1582.jpg
http://cykelcity.jetshop.se/pub_images/large/scottcrosscomp_1583.jpg
Samtliga har, när de ställs i jämförelse med cykeln, fula däck. Nya däck kan väl förvisso inhandlas, men som den novis jag är...
Denna racer var snygg:
http://www.blocket.se/vi/16865749.htm?ca=2_s
Eller är färgblandningarna ett enormt stilbrott?
Jag var nära att rapportera ditt inlägg för olämpligt innehåll efter att ha sett dig ta upp en Wilier kolfibercross under ämnet "fula cyklar", eller fula däck som du säger, men ångrade mig när du änkade till en Colnago. En Colnago är aldrig ful, och de som säger att färgerna på den du länkade till är fula lyssnar mest troligt på Linkin Park.
MasterChief
2008-06-30, 19:59
Colnago släpper snart sin nya CX-1. Ja tack, jag tar två.
http://www.velonews.com/files/images/colnagocx1.jpg
Colnago släpper snart sin nya CX-1. Ja tack, jag tar två.
http://www.velonews.com/files/images/colnagocx1.jpg
Jag tycker den har fula däck.
MasterChief
2008-06-30, 20:03
Men vad ska du egentligen ha cykeln till? Ska du skippa stigarna för att däcken är fula? Då är du kanske din estetiska ådra är lite för känslig.
Ligger Wiliern i rätt prisklass är det ju fina grejer (går säkert att pruta lite). Tänk dock på att du behöver hjul till.
MasterChief
2008-06-30, 20:03
Jag tycker den har fula däck.
:D
Men för att seriöst diskutera Colnago CX-1 så tycker jag det är bra att de har lättat den en aning, och entligt uppgift även styvat till den. Det saknades en AAddict-dräpare i sortimentet, även om EP fyllde det behovet. Att Freire och Pettachi klarar sig alldeles utmärkt med EP är ju för att deras cyklar ändå inte får väga under 6,8 kg, men för oss som inte får våra cykla kontrollvägda är det kul att kunna bygga en nanonago.
Det enda negativa är att den bara verkar komma i "eight sloping sizes". Jag kommer aldrig sälja min C-50 eftersom det verkar vara en av de sista som ens går att beställa med vågrätt överrör.
MasterChief
2008-06-30, 20:10
Då är du kanske din estetiska ådra är lite för känslig.
Va? Du skriver märkligt.
Va? Du skriver märkligt.
Haha! Bra schizo där.
Från Colnagos egna FAQ
What is the difference between Sloping and Traditional frame sizes?
Frames using traditional sizes are considered the best by Ernesto Colnago. In fact, sloping sizes were born from , Mountain Bikes where all the sizes were covered with 4 standard sizes. Personally sloping sizes are exclusively for commercial reasons.
MasterChief
2008-06-30, 20:12
Men för att seriöst diskutera Colnago CX-1 så tycker jag det är bra att de har lättat den en aning, och entligt uppgift även styvat till den. Det saknades en AAddict-dräpare i sortimentet, även om EP fyllde det behovet. Att Freire och Pettachi klarar sig alldeles utmärkt med EP är ju för att deras cyklar ändå inte får väga under 6,8 kg, men för oss som inte får våra cykla kontrollvägda är det kul att kunna bygga en nanonago.
Det enda negativa är att den bara verkar komma i "eight sloping sizes". Jag kommer aldrig sälja min C-50 eftersom det verkar vara en av de sista som ens går att beställa med vågrätt överrör.
Sälja C-50 är ju inte samma sak som att inte köpa CX-1.
Men jag håller med. Klassiska stuket är klart snyggare.
MasterChief
2008-06-30, 20:13
Haha! Bra schizo där.
Från Colnagos egna FAQ
What is the difference between Sloping and Traditional frame sizes?
Frames using traditional sizes are considered the best by Ernesto Colnago. In fact, sloping sizes were born from , Mountain Bikes where all the sizes were covered with 4 standard sizes. Personally sloping sizes are exclusively for commercial reasons.
Det var ju en aning kaxigt att skriva på sin hemsida. Kudos till dem för att de skriver vad de tycker (egentligen).
Sälja C-50 är ju inte samma sak som att inte köpa CX-1.
Sanna ord broder. Och jag kan nu planera för att ha bara nagos i huset. CX-1 skulle passa perfekt för fikaturerna och de längre tävlingarna, med ett hetsigt GP nog angrips bäst med en lätt CX-1 utrustad med handbyggda Ambroiso med Tune. 6 kg here I come.
MasterChief
2008-06-30, 20:19
Sanna ord broder. Och jag kan nu planera för att ha bara nagos i huset. CX-1 skulle passa perfekt för fikaturerna och de längre tävlingarna, med ett hetsigt GP nog angrips bäst med en lätt CX-1 utrustad med handbyggda Ambroiso med Tune. 6 kg here I come.
Jag vet att du är en man som förverkligar dina cykeldrömmar så..tja..i mars nästa år vill jag se bilder på din nya fikaracer.
Själv så får jag väl använda min Alu-Trek tills lacken flagnar.
Jag vet att du är en man som förverkligar dina cykeldrömmar så..tja..i mars nästa år vill jag se bilder på din nya fikaracer.
Själv så får jag väl använda min Alu-Trek tills lacken flagnar.
Fanken, jag skrev ju fel. Jag menar att C-50 gör sig bättre på de långa episka tävlingarna. Och vid fikat. Egentligen är det väl bara italienska oslopade cyklar som går att fika med?
MasterChief
2008-06-30, 20:31
Fanken, jag skrev ju fel. Jag menar att C-50 gör sig bättre på de långa episka tävlingarna. Och vid fikat. Egentligen är det väl bara italienska oslopade cyklar som går att fika med?
Jag tror nog båda duger till typ allt. Vi pratar Crème de la Crème, Flower of the Flock, Top Notch!
Pretender
2008-06-30, 20:35
Måste rekommendera Campas retrotröjor - de är otroligt snygga och håller hög kvalitet. Investerade i en idag hos cykelcity (trots att jag kör shimano). Känner mig lite som huvudpersonen i Breaking away (http://www.imdb.com/title/tt0078902/) just nu :)
https://images2.bikebuster.dk/imageuploads/141219/product_F068DFA8-C289-1808-9755CC300E163D56.jpg
Dessutom blev det en ny, kortare, styrstam och en sadel:
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/FSA046-100.jpg
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/SELIT010-B.jpg
Nu får det räcka med cykelgrejor på några dagar iaf. ;)
Vinnaroddsen tdF från unibet:
Evans, C 3,25
Valverde, A 5,00
Menchov, D 8,00
Schleck, Andy 10,00
Cunego, D 11,00
Sastre, C 18,00
Zubeldia Aguirre, Haimar 20,00
Devolder, S 25,00
Kirchen, K 25,00
Sanchez, Samuel 25,00
Kreuziger, R28,00
Ricco, Riccardo 30,00
Pereiro Sio, O 40,00
Schleck, Fränk 40,00
Är inte Ricco lite undervärderad? Fast det är klart, han håller ju inte måttet i tempo.
/p
På tal om Nago tänkte jag bara återvända till diskussionen om vad som är häftigast i tempocykelväg.
Detta klassiska stuk:
http://www.windwave.co.uk/colnago/2008/Small/comp_c50_crono_pr00.jpg
eller detta monster:
http://www.probike.no/bmc/tt01/time_machine_TT01_300.jpg
In action
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/39/phonak_bmc_tt.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9d/Michael_Rasmussen_2005_TdF_Stage_20_St_Etienne_ITT .jpg/714px-Michael_Rasmussen_2005_TdF_Stage_20_St_Etienne_ITT .jpg
Måste rekommendera Campas retrotröjor - de är otroligt snygga och håller hög kvalitet. Investerade i en idag hos cykelcity (trots att jag kör shimano). Känner mig lite som huvudpersonen i Breaking away (http://www.imdb.com/title/tt0078902/) just nu :)
https://images2.bikebuster.dk/imageuploads/141219/product_F068DFA8-C289-1808-9755CC300E163D56.jpg
Dessutom blev det en ny, kortare, styrstam och en sadel:
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/FSA046-100.jpg
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/SELIT010-B.jpg
Nu får det räcka med cykelgrejor på några dagar iaf. ;)
Vinnaroddsen tdF från unibet:
Evans, C 3,25
Valverde, A 5,00
Menchov, D 8,00
Schleck, Andy 10,00
Cunego, D 11,00
Sastre, C 18,00
Zubeldia Aguirre, Haimar 20,00
Devolder, S 25,00
Kirchen, K 25,00
Sanchez, Samuel 25,00
Kreuziger, R28,00
Ricco, Riccardo 30,00
Pereiro Sio, O 40,00
Schleck, Fränk 40,00
Är inte Ricco lite undervärderad? Fast det är klart, han håller ju inte måttet i tempo.
/p
Fin tröja! Campa är som du säger riktigt bra på att göra snygga grejer som dessutom är av god kvalitet.
Angående underskattad så är ju 30 gånger pengarna inte riktigt en underskatning. Att Cadel ger bara 3,25 känns som ett rån. Jag kommer aldrig epsla på cykling. Känns som att favoriten borde ge åtminstone 10, om denna inte heter Armstrong eller Merckx
MasterChief
2008-06-30, 20:53
På tal om Nago tänkte jag bara återvända till diskussionen om vad som är häftigast i tempocykelväg.
Time Machine har man ju drägglat över ett tag. Men Nagon är snyggare i längden. Mer tidlös.
När det gäller TdF så har jag inte en susning. Som grädde på moset kommer jag vara bortrest sista två veckorna. Men jag köpte nya Kadens idag och mös lite. Det var ett ovanligt bra nummer så det rekommenderar jag varmt. De lyckades även väcka lusten lite extra för TdF. Det är dags att det kommer fram nya stjärnor som ger cykligen det där lilla extra. Få TdF att återigen blomstra.
Time Machine har man ju drägglat över ett tag. Men Nagon är snyggare i längden. Mer tidlös.
När det gäller TdF så har jag inte en susning. Som grädde på moset kommer jag vara bortrest sista två veckorna. Men jag köpte nya Kadens idag och mös lite. Det var ett ovanligt bra nummer så det rekommenderar jag varmt. De lyckades även väcka lusten lite extra för TdF. Det är dags att det kommer fram nya stjärnor som ger cykligen det där lilla extra. Få TdF att återigen blomstra.
En klubbkamrat kö på Carreras temporam som är väldigt lik Colnagos och bredvid min cyberrymds-Planet-X ser den så iskallt hård ut. Visst finns nanosekunder att tjäna på aerodynamiska rör men det är ändå geometrin som gör mest så att man kommer fram och formar kroppen till den smala träffyta som verkligen gör skillnad. Så då är det nästan värt det bara för att få köra på en old school tt-häst.
... eller så köper man en Time Machine och kör skiten ur alla. Hi tech-monster som går fort är alltid cool. Oavsett stil.
http://www.blocket.se/vi/16958362.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/16929791.htm?ca=11_s
ja, den första gillade jag, och den fanns ju inte allt för långt bort heller, men vilken storlek ska man ha? 182 cm lång är jag.
Har ni sett Breaking away? Där snackar vi kärlek till cykelsporten. En film som alla cyklister bör se.
Ett klipp ur filmen
7Qzn6opcusE
Pretender
2008-06-30, 22:16
Har ni sett Breaking away? Där snackar vi kärlek till cykelsporten. En film som alla cyklister bör se.
Den är grymt bra!
"- He is... shaving"
"- Yeah, so what?"
"- His legs..."
:D
wintersnowdrift
2008-06-30, 23:14
Jag hatar mig själv något så intensivt just nu, garanterat mer än vad skaparn avskyr orakade ben.
Jag har haft problem med min framväxel på mtb:n som allt som oftast inte vill växla ner till lägsta klingan. Nu har cykeln varit inne på service inför Mörksuggan och fått ny växelvajer och nytt hölje. Jag var ute och cyklade i skogen idag och allt funkade mycket bättre, men inte helt perfekt. Min simple solution på det mesta är att köpa nytt (konsumtion=lycka?) men jag kan ingenting om framväxlar så jag startar en tråd på happymtb i utbildningssyfte. Och genast får jag naturligtvis en massa justeringstips eftersom en stor del av medlemmarna där mekar lika mycket eller mer än vad de cyklar.
Sagt och gjort, jag går ut och pillar och testar lite grann (iklädd morgonrock eftersom projektet inleddes runt 22, jag kan inte ha sett riktigt frisk ut... och det är jag väl inte heller, förmodar jag), bl.a. ändrar jag läget på växelföraren. Tycker själv att cykeln växlar bättre och blir mäkta stolt. Sen går jag in igen, läser i tråden och börjar fundera på om det var så att jag sänkte växelföraren när jag egentligen skulle höja den? (Minne som en fiskmås har jag också - dessutom, skitsamma eftersom växlingen funkade. Men nehejdå, klåfingringheten skulle minsann bedra visheten :smash: .) Jag går ut till cykeln och testar att ändra läget på växlen igen; men för att kunna åstadkomma detta måste jag också ändra vajerspänningen.
Man kan väl säga att detta var lite för många förändrade parametrar för en tummen-mitt-i-handen-person som jag, och att jag nu är tillbaka på ruta 1 - växelhelvetet vill inte växla ner alls. Jag vill typ slå något hårt i huvudet på mig själv eftersom allt ju faktiskt funkade tills jag blev lite för ambitiös.
Mitt enda ljus i mörkret just nu är Park Tools framväxeljustering for dummies (http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=75)som jag precis hittade. Jag ska följa den till punkt och pricka imorgon, och fixar jag det inte då så kastar jag cykeln i sjön. Eller i alla fall framväxlen.
Förresten känns det förjävligt att lämna cykeln i detta oskick över natten. Jag mår fysiskt dåligt.
//Kristin
Men lugna ner. Du klarade inte justera framväxeln. Du har hittat en instruktion från Park Tool. Du ska följa den nästa gång. Det blir nog lättare då.
Klart och betalt.
MasterChief
2008-07-01, 05:50
ja, den första gillade jag, och den fanns ju inte allt för långt bort heller, men vilken storlek ska man ha? 182 cm lång är jag.
Den borde funka. 54 cm låter ganska bra för 182cm.
wintersnowdrift
2008-07-01, 08:03
Men lugna ner. Du klarade inte justera framväxeln. Du har hittat en instruktion från Park Tool. Du ska följa den nästa gång. Det blir nog lättare då.
Klart och betalt.
Jag blir alltid lite smått neurotiskt efter klockan tolv på natten. Särskilt efter att ha ägnat två timmar åt att strula till dig för mig.
Men idag är en ny, fräsch dag och jag har Park Tool vid min sida.
//Kristin
Jag blir alltid lite smått neurotiskt efter klockan tolv på natten. Särskilt efter att ha ägnat två timmar åt att strula till dig för mig.
Men idag är en ny, fräsch dag och jag har Park Tool vid min sida.
//Kristin
Man ska inte göra saker när man är trött, ta lärdom.
wintersnowdrift
2008-07-01, 08:16
Man ska inte göra saker när man är trött, ta lärdom.
I will, master Obi-Wan.
//Kristin
I will, master Obi-Wan.
//Kristin
Tänk om min son kunde vara mer som du.
MasterChief
2008-07-01, 09:04
I will, master Obi-Wan.
//Kristin
Det där ska jag lära min lilla dotter att säga.
"Gör nu som jag sagt".
" I wijj, mas teij obii wann".
Kommer bli kul. :D
MasterChief
2008-07-01, 10:08
Jag hatar mig själv något så intensivt just nu...jag kan ingenting...jag kan inte ha sett riktigt frisk ut...minne som en fiskmås har jag ...klåfingringheten skulle minsann bedra visheten...tummen-mitt-i-handen-person som jag...Jag vill typ slå något hårt i huvudet på mig själv...
kastar jag cykeln i sjön... Jag mår fysiskt dåligt.
//Kristin
Tänk om folk kunde läsa tråden och ta till sig det som skrivs.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3058485&postcount=1690
För övrigt är du lite för hård mot dig själv (som vanligt). Du är tjej, glöm inte det.
Har läst tråden sen starten och börjar bli allt mer sugen på att köpa ny hoj, men å andra sidan funkar min gamla Scapin ett tag till.
Dock så har min gamla cykeldator havererat och funderar på att köpa ny!! Vad ska man lägga pengarna på? Trådlöst är väl självklart, men hur är det med olika modeller och kvaliteten på signalen?
Cat Eye Strada wireless är den jag funderar mest på, men vad finns det mer för vettiga alternativ? Måste man ha kadensmätning?
/ Mattias
MasterChief
2008-07-01, 13:53
Jag har alltid använt CatEye och tycker de håller fantastiskt bra kvalitet. Kadens tycker jag inte är nödvändigt om det inte är så att du verkligen har problem med att trampa runt 90. Jag har kadensmätare och tittar aldrig på den.
Har inte någon exakt koll på min kadens, men när jag försöker räkna så brukar jag hamna på allt mellan 75 och 100. Hursomhelst så studsar jag inte i sadeln och har inte heller problem med knäna, så oavsett exakt siffra så verkar den fungera bra för mig i alla fall.
Har senaste timmen (timmarna) surfat runt och försökt göra mig en bild av diverse datorer och det verkar som om att Cat Eye verkar vara ett märke de flesta är tillfreds med. Sigma verkar vara en annan storsäljare, som dock får lite olika recensioner. Sen vore det ju så klart kul med en Polar som har puls, höjdmätare och annat godis också, men då blir det ju en annan prislapp, som jag inte kan motivera mig till.
MasterChief
2008-07-01, 14:28
Har inte någon exakt koll på min kadens, men när jag försöker räkna så brukar jag hamna på allt mellan 75 och 100. Hursomhelst så studsar jag inte i sadeln och har inte heller problem med knäna, så oavsett exakt siffra så verkar den fungera bra för mig i alla fall.
Har senaste timmen (timmarna) surfat runt och försökt göra mig en bild av diverse datorer och det verkar som om att Cat Eye verkar vara ett märke de flesta är tillfreds med. Sigma verkar vara en annan storsäljare, som dock får lite olika recensioner. Sen vore det ju så klart kul med en Polar som har puls, höjdmätare och annat godis också, men då blir det ju en annan prislapp, som jag inte kan motivera mig till.
Tror inte du blir besviken med en CatEye. Kadensträning är väl opti på sätt och vis men den formen av detaljstyrning är kanske inte helt nödvändig om du är en glad amatör (som mig).
Jag hör nog till den kategori som "skaparn" ogillar- dvs en sån med svarta cykelbyxor, ofta på väg till jobbet och med den fruktansvärda hädelsen att ibland ha svarta strumpor, trots, dock bara korta socks, nån måtta får det ju trots allt vara på det hela.
Det värsta är kanske cykeln - en italiensk fin stålhäst, kompletterad med hyfsat modernt japansk mekanik och som toppen på allt ett amerikanskt Ritchey styre. Har tänkt ta tag i det ett tag och återskapa den elegans cykeln en gång hade, men har prioriterat att cykla på den istället.
MasterChief
2008-07-01, 14:51
Jag hör nog till den kategori som "skaparn" ogillar- dvs en sån med svarta cykelbyxor, ofta på väg till jobbet och med den fruktansvärda hädelsen att ibland ha svarta strumpor, trots, dock bara korta socks, nån måtta får det ju trots allt vara på det hela.
Det värsta är kanske cykeln - en italiensk fin stålhäst, kompletterad med hyfsat modernt japansk mekanik och som toppen på allt ett amerikanskt Ritchey styre. Har tänkt ta tag i det ett tag och återskapa den elegans cykeln en gång hade, men har prioriterat att cykla på den istället.
Äsch, det låter som du är på gång. skaparn har nog överseende med dig eftersom du tar hand om ett italienskt fullblod.
Svarta strumpor tycker jag är ok. Jag menar:
http://i.a.cnn.net/si/2005/writers/bill_syken/07/07/daily.blog/p1_lance.jpg
wintersnowdrift
2008-07-01, 14:58
Tänk om min son kunde vara mer som du.
Hoppas min pappa tjuvläser det där.
Tänk om folk kunde läsa tråden och ta till sig det som skrivs.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3058485&postcount=1690.
Jag borde väl kanske vika mig för det faktum att jag uppenbarligen inte tillhör kasten mekaniker, men jag har en viss släng av passivt-motstånd-à-la-Gandhi-samt-tjurskallig-som-en-ko-syndromet som gör att jag har svårt att acceptera självklarheter.
I alla fall tog jag Park Tool till min hjälp i morse och ställde in framväxlen lugnt och metodiskt enligt konstens alla regler, och ändå växlade den inte 100% tillfredsställande. Arg och förödmjukad rullade jag ner till stan för att låta ovan nämnda kast ta en titt på eländet. Och det gav mig faktiskt lite, lite upprättelse, för inte ens mekanikerna kunde få ordning på min Deore-växel. De hade en ny LX-växel av utgående modell hemma som jag kunde få billigt, så han plockade på den istället. Det är mycket bättre än innan, men fortfarande inte helt perfekt. Ska testa en tur i skogen imorgon, men om jag inte tycker att detta funkar så sade mekanikern att nästa steg är att byta vevlager till ett med längre axel, så att vevpartiet hamnar något längre ut. Växeln är helt enkelt så väljusterad som det någonsin går nu.
Det finns i alla fall två positiva aspekter av denna affär: 1. jag har ökat mina kunskaper om framväxlar med typ 500% det senaste dygnet, och 2. jag är inte en komplett idiot; problemet berodde inte bara på min inkompetens.
För övrigt är du lite för hård mot dig själv (som vanligt). Du är tjej, glöm inte det.
Jag har extremt svårt att förhålla mig till detta faktum faktiskt. Ibland (som idag) är det skönt att kunna svälja stoltheten utan att behöva känna att jag förlorar någon testosteronbaserad pondus, men ibland är jag bitter över att befinna mig i det ingenmansland som det innebär att inte kunna hävda sig varken bland de tuffa grabbarna eller de fina flickorna. Jag kommer aldrig att passa in helt i någon av grupperna.
//Kristin
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/40/landisatkinson.jpg
wintersnowdrift
2008-07-01, 22:09
Någon som har erfarenhet alternativt vet hur snacket går kring Castelli (http://www.castelli-us.com/)? Har hittat lite intressanta objekt som jag funderar på att beställa. Skorpionloggan var snygg och italienska är vackert, men större koll än så har jag inte.
//Kristin
wintersnowdrift
2008-07-01, 22:15
[Felpost]
Jag var nära att rapportera ditt inlägg för olämpligt innehåll efter att ha sett dig ta upp en Wilier kolfibercross under ämnet "fula cyklar", eller fula däck som du säger, men ångrade mig när du änkade till en Colnago. En Colnago är aldrig ful, och de som säger att färgerna på den du länkade till är fula lyssnar mest troligt på Linkin Park.
Hehe. Notera att det är däcken mot ramen som jag tycker ger en dålig kombination, detta då ramen, enligt mig, överglänser däcken. Däcken är således inte nödvändigtvis fula, utan bara inte tillräckligt snygga för cykeln.
Men vad ska du egentligen ha cykeln till? Ska du skippa stigarna för att däcken är fula? Då är du kanske din estetiska ådra är lite för känslig.
Ligger Wiliern i rätt prisklass är det ju fina grejer (går säkert att pruta lite). Tänk dock på att du behöver hjul till.
För att vara tydlig så med stigar menar jag riktiga skogsstigar. Ställer man då in alternativet jag fått förslag på och kikar på cykeln, dyker en känsla av otillräcklighet upp. Visst är min estetiska ådra lite känslig, men å andra sidan skulle jag aldrig ge mig ut på eller i något som jag inte trivs med. Cyklarna jag länkade var snygga, absolut, men jag skulle aldrig köra med någon utav dem på de stigar jag har i åtanke. Och då är det väl lika bra att satsa på en fullblodad racer? Alternativt mountainbike, om jag prioriterar stigarna före vägarna. Eller har jag fel?
Någon som har erfarenhet alternativt vet hur snacket går kring Castelli (http://www.castelli-us.com/)? Har hittat lite intressanta objekt som jag funderar på att beställa. Skorpionloggan var snygg och italienska är vackert, men större koll än så har jag inte.
//Kristin
Det enda jag vet är att jag från att knappt ha hört talas om märket snubblar över det på flera olika webshops. Jag anar att de genomgått något slags nysatsning. Och ja, de har en hel del ganska snygga kläder.
Såja. Jag är mer av att ogilla svarta cykelbyxor i bemärkelsen att jag inte vill ha dem själv. Det är inte riktigt samma sak att ogilla boocut som att ogilla den kategori människor som har bootcut. Svarta strumpor däremot är ju mer av ett stilbrott, och med tanke på hur lätt det är att välja vita strumpor istället - ett ganska medvetet sådant. Att medvetet försöka vara lite sådär punkrockalternativ utan att ha något syfte med det tar jag som en direkt kränkning av sporten.
Jag hade svarta byxor i morse. Dessutom knickers. Det är ett ganska bra plagg på morgonen då det drar kallt. Men jag skulle hellre kapa ett finger än dyka upp i samma byxor på en gemensam träning. Man får skilja på tillfällena så att man inte övertrasserar sin klädbudget. Träna för sig själv kan man göra i lite vad som helst, nästan i alla fall.
kalle_banan
2008-07-02, 17:07
3500km på 35 dagar!
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=800287
Han har tränat i tre månader...
forslund
2008-07-02, 17:20
3500km på 35 dagar!
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=800287
Han har tränat i tre månader...
Bara 10 mil om dagen i 35 dagar. Kul när han har tränat i 3 månader. Haha. Stod inget om ifall han ska med sig packning på vägen eller om han köper mat osv varje gång... isåfall blir det ju ännu mindre troligt att han klarar det.
Ska vi ta en separat TdF-tråd eller hålla diskussionen här...
Det är ju bara 10 personer som kommer läsa den i alla fall (åtminstone tills det dyker upp något dopingfall).
Jag har tänkt, och min röst faller på en separat tråd. Inte för denna tråds skull, utan för TdF-diskussionen som jag annars kommer spamma sönder.
Jag har experimenterat lite med hjulförvaring. Skruvade upp en trälist i tekt ovanför sängen och prydde den med hjul. Ska köpa fler krokar och göra en hjulvägg, för det var rätt snyggt.
Notera även att detta är mitt första kort i denna tråd jag inte tagit med mobilkamera. Ja, jag är ingen mästerfotograf än, men det är lite bättre hoppas jag i alla fall. Nu fattas det bara att lära sig plåta och sånt.
http://bay01.imagebay.com/thumbs/39153/Hjul_smaller.jpg (http://bay01.imagebay.com/bay.php?view=39153_Hjul_smaller.jpg)
Jag har experimenterat lite med hjulförvaring. Skruvade upp en trälist i tekt ovanför sängen och prydde den med hjul. Ska köpa fler krokar och göra en hjulvägg, för det var rätt snyggt.
Notera även att detta är mitt första kort i denna tråd jag inte tagit med mobilkamera. Ja, jag är ingen mästerfotograf än, men det är lite bättre hoppas jag i alla fall. Nu fattas det bara att lära sig plåta och sånt.
http://bay01.imagebay.com/thumbs/39153/Hjul_smaller.jpg (http://bay01.imagebay.com/bay.php?view=39153_Hjul_smaller.jpg)
Snygga hjul. :thumbup:
Gahahahahah! För de som inte läser Bike Snob; Cunego har enligt uppgift tatuerat något om att han är en ren atlet på sin arm. Bilden från den kampanj han är kopplad till ser ut såhär
http://www.dopingfree.org/images/logo-felice-occhiolino
http://www.dopingfree.org/
Alltså, var den tvungen att blinka?
MasterChief
2008-07-02, 21:13
Snyggt! Bra kvalitet på bilden också.
Gahahahahah! För de som inte läser Bike Snob; Cunego har enligt uppgift tatuerat något om att han är en ren atlet på sin arm. Bilden från den kampanj han är kopplad till ser ut såhär
Alltså, var den tvungen att blinka?
Tänkte samma sak. Får ju lite känslan "Jag är dopingfri....not!".
Jag har tänkt, och min röst faller på en separat tråd. Inte för denna tråds skull, utan för TdF-diskussionen som jag annars kommer spamma sönder.
Ordnat
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115578
machine gun
2008-07-03, 19:14
När det kommer till cykeldatorer, hur mkt sladdar och sånt är det som ska på plats om man har en icke trådlös variant? För det verkar lite som att antingen kan man välja trådlös eller så kan man välja kadensmätare. Dvs om man inte vill trippla priset för att få båda. Är det mkt fula sladdar är jag beredd att avstå från kadensmätare.
Eddy Merckx. Väldigt as is, eftersom jag ännu inte haft orken fixa de adekvata retroprylarna såsom ny sadel och snyggare linda. Och ja, det sitter ett lås på styret. Och ja, det är punka. Buhu.
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/40/helbild_800.jpg
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/40/bakvxel_800.jpg
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/40/gaffel_800-1.jpg
Ser ut som att styrlagret är av betydligt nyare modell än resten! Själv så är jag i sitsen att jag skulle behöve ett nytt på min stålhäst. Kan man byta ett gängat styrlager själv eller ska man följa råden tidigarei tråden och lämna det till en mekaniker med en gång?
Ser ut som att styrlagret är av betydligt nyare modell än resten! Själv så är jag i sitsen att jag skulle behöve ett nytt på min stålhäst. Kan man byta ett gängat styrlager själv eller ska man följa råden tidigarei tråden och lämna det till en mekaniker med en gång?
Inte nog med det. Den förra ägaren bytte ut det befintliga campalagret mot ett nytt Shimano 105. Samma sak med pedalerna som jag iofs ändå lyckats sabba. Bättring utlovas.
edit: jag skulle lämna in det.
Inte nog med det. Den förra ägaren bytte ut det befintliga campalagret mot ett nytt Shimano 105. Samma sak med pedalerna som jag iofs ändå lyckats sabba. Bättring utlovas.
edit: jag skulle lämna in det.
Jag kom över en äldre hoj som redan var i sorgligt skick, men då jag samtidigt kom över en ny Ultegra grupp för nästan ingenting så åkte de de på den gamla ramen (kan nog ordna bilder - men en annan dag) - kvar är dock att byta det glappande styrlagret - ett Campa Chorus som blänker fint, men dessvärre glappar.
machine gun
2008-07-04, 14:07
När det kommer till cykeldatorer, hur mkt sladdar och sånt är det som ska på plats om man har en icke trådlös variant? För det verkar lite som att antingen kan man välja trådlös eller så kan man välja kadensmätare. Dvs om man inte vill trippla priset för att få båda. Är det mkt fula sladdar är jag beredd att avstå från kadensmätare.
Någon?
Någon?
Det handlar ju om en sladd från hastighetssensorn till cykeldatorn. Du får alltså vira den runt gaffelbenet, runt styrtlagret och upp till styret. It's not rocket science ;)
machine gun
2008-07-04, 14:17
Det handlar ju om en sladd från hastighetssensorn till cykeldatorn. Du får alltså vira den runt gaffelbenet, runt styrtlagret och upp till styret. It's not rocket science ;)
Jag undrade mest hur mkt det syns. Orkar inte åka till en cykelbutik och kolla på en sladd bara för att ;)
Vad är det för fördelar/nackdelar med sladd respektive trådlös dator?
Jag undrade mest hur mkt det syns. Orkar inte åka till en cykelbutik och kolla på en sladd bara för att ;)
Vad är det för fördelar/nackdelar med sladd respektive trådlös dator?
Nu har jag med tiden utveklat en lite allmän teknikfientlig inställning till mätare på cykeln, men jag har ändå lite erfarenhet av sladdlöshet. Ett problem kan vara att överföringen störs av andra magnetfält såsom ledningarna ovanför järnvägen, vilket de gör på två Solna närliggande och för intervaller lämpade stråk. Illa.
Kadensmätare är också ett härke, skippa det och räkna efter under kontrollturer. Tio sekunder på klockan och antalet pedalvarv för att kalibrer din känsla för 80, 90 respektive 100. Sedan åker du ut och nöter en kadens på över 90 riktigt länge. Vad gäller hastighet och sträcka är även det ovidkommande. På träning är det ansträning och tid som gäller.
Vips så är du sladdlös.
machine gun
2008-07-04, 14:32
Nu har jag med tiden utveklat en lite allmän teknikfientlig inställning till mätare på cykeln, men jag har ändå lite erfarenhet av sladdlöshet. Ett problem kan vara att överföringen störs av andra magnetfält såsom ledningarna ovanför järnvägen, vilket de gör på två Solna närliggande och för intervaller lämpade stråk. Illa.
Kadensmätare är också ett härke, skippa det och räkna efter under kontrollturer. Tio sekunder på klockan och antalet pedalvarv för att kalibrer din känsla för 80, 90 respektive 100. Sedan åker du ut och nöter en kadens på över 90 riktigt länge. Vad gäller hastighet och sträcka är även det ovidkommande. På träning är det ansträning och tid som gäller.
Vips så är du sladdlös.
Äh, jag vill kunna se hur snabbt det går för att kunna få en känsla för hur olika tempon känns. Jag gillar att veta hur långt jag kommit också, speciellt på tävling (EDIT: Vet flera som råkat ta ett varv för mkt vid kort varvbana, det är ju inte så kul).
Låter nästan som att det är bättre med sladd då? Drygt om den störs ut titt som tätt.
Äh, jag vill kunna se hur snabbt det går för att kunna få en känsla för hur olika tempon känns. Jag gillar att veta hur långt jag kommit också, speciellt på tävling (EDIT: Vet flera som råkat ta ett varv för mkt vid kort varvbana, det är ju inte så kul).
Låter nästan som att det är bättre med sladd då? Drygt om den störs ut titt som tätt.
Ja, jag ska inte spela så tuff i denna fråga. Det tog väldigt lång tid innan jag blev trygg i att träna utan mätare. Den är ett väldigt bra hjälpmedel när det kommer till att bilda sig en referensuppfattning om hastighet och sträcka.
machine gun
2008-07-04, 14:51
Ja, jag ska inte spela så tuff i denna fråga. Det tog väldigt lång tid innan jag blev trygg i att träna utan mätare. Den är ett väldigt bra hjälpmedel när det kommer till att bilda sig en referensuppfattning om hastighet och sträcka.
Däremot vill man ju inte att cykeln ska se ut som en instrumentpanel på ett kärnkraftverk, så jag tänkte mig en enkel liten variant. Typ CatEye Strada.
perfekt, snack om cykeldator!
har inte kollat igenom hela tråden, kommer säkert bli halshuggen för det men vad kan ni rekommendera för cykeldator?
jag har nybörjare dock, så jag behöver inte en avancerad, vad tror ni om en Claes Ohlsson klocka med 12 fuktioner.
Finns i två utföranden med följande funktioner: -Hastighet (1) -Klocka(2) -Trippmätare(3) -Totalsträcka(4) -Tid för genomförd distans(5) -Stoppur(6) -Programerbar för 2 olika hjuldiametrar(7) -Summering av tillryggalagd distans för hjul 1+2(8) -Max. hastighet(9) -Genomsnittsfart(10) -Jämförelse mellan medelhastighet ø och aktuell hastighet(11) -Inställning av intervaller(12)
Eller är det bara skräp?
Vad kan ni rekommendera?
perfekt, snack om cykeldator!
har inte kollat igenom hela tråden, kommer säkert bli halshuggen för det men vad kan ni rekommendera för cykeldator?
jag har nybörjare dock, så jag behöver inte en avancerad, vad tror ni om en Claes Ohlsson klocka med 12 fuktioner.
Finns i två utföranden med följande funktioner: -Hastighet (1) -Klocka(2) -Trippmätare(3) -Totalsträcka(4) -Tid för genomförd distans(5) -Stoppur(6) -Programerbar för 2 olika hjuldiametrar(7) -Summering av tillryggalagd distans för hjul 1+2(8) -Max. hastighet(9) -Genomsnittsfart(10) -Jämförelse mellan medelhastighet ø och aktuell hastighet(11) -Inställning av intervaller(12)
Eller är det bara skräp?
Vad kan ni rekommendera?
Angående funktionerna, och nu ska jag som sagt inte vara så cool utan se till att vissa faktiskt är bra hjälpmedel vid cykelträning. Jag har dessutom antagligen avverkat ca tio olika datorer de senaste åren.
Hastighet
Värt
Klocka
Värt
Trippmätare
Värt
Totalsträcka
Användbart
Tid för genomförd distans
Oumbärligt
Stoppur
Värt
Programerbar för 2 olika hjuldiametrar
Värdo
Summering av tillryggalagd distans för hjul 1+2
Värdo
Max. hastighet
Semivärdo
Genomsnittsfart
Värdo
Jämförelse mellan medelhastighet ø och aktuell hastighet
Helt värdo
Inställning av intervaller
Värdo
Har den från classe för 150 pix eller vad den kostar. Funkar perfa för moi!
wintersnowdrift
2008-07-04, 18:06
Jag har en med kadensmätare, och ja; sladdarna är fula. Eller, egentligen inte sladdarna i sig, men buntbanden de måste fästas med. (Någon som har andra förslag till sladdmontering förresten?)
Jag skulle nog välja en utan kadensmätare men med sladd just p.g.a. att de trådlösa kan bli störda av andra signaler. Stradan tycker jag är stilren och går dessutom att montera på styrstammen istället för på styret (praktiskt när man har clip-on-bågen på, min Cateye Astrale som bara har styrmontering sitter lite på sniskan för att jag ska kunna se displayen).
//Kristin
Var och såg Vive le tour på Zita idag.
Jag gillade filmen som var väldigt fint gjord. Sedan är det en annan femma att den handlade mer om de orkeslösas slit än de främstas finess, men någon ska ju filma även dem. Det var tvivelsutan hårdare förr - men snyggare nu. Och bättre. Nu.
Wintermute
2008-07-04, 20:13
Efter att funderat ett tag tog jag tillslut tag i saken och köpte mig en cyckel, ett stycke scott aspect fx-25 har nu fått sin plats i vardagsrummet.
Fick dock en del problem på väg hem. turen gick från hornstull via skanstull och vidare söderut, i tallkrogen känns benen som spaggetti och konditionen är allt annat än optimal. går en bit och upptäcker att styret sitter löst, hittar tyvärr ingen som kan bistå med en insex nyckel men träffar polaren i gubbängen som påpekar att bakhjulet är platt. Tydligen har ett stycke häftstift funnit sin väg in i bakdäcket.
lite frågor, ska man använda lite loctite på skruvarna till styret så de inte skakar loss igen.
Nått förslag på ett smidigt verktygskit att släpa med sig när man är ute.
//Jonas
Just fasen. Jag skulle ju inte spamma sönder TdF-tråden, så jag fortsätter med lite 2008->2009 års cykelnyheter.
Kolla in nya DA-vevarna:
http://www.cyclingnews.com/photos/2008/tech/probikes/grischa_niermann_june08/gn_cc_chainset.jpg
Och mer Colnago. Ganska nätt för att vara Monoqoque. Detta ska även vara Colnagos första ram med semiitegrerat styrlager
http://www.cyclingnews.com/photos/2008/tech/probikes/grischa_niermann_june08/gn_cc_head_tube.jpg
Efter att funderat ett tag tog jag tillslut tag i saken och köpte mig en cyckel, ett stycke scott aspect fx-25 har nu fått sin plats i vardagsrummet.
Fick dock en del problem på väg hem. turen gick från hornstull via skanstull och vidare söderut, i tallkrogen känns benen som spaggetti och konditionen är allt annat än optimal. går en bit och upptäcker att styret sitter löst, hittar tyvärr ingen som kan bistå med en insex nyckel men träffar polaren i gubbängen som påpekar att bakhjulet är platt. Tydligen har ett stycke häftstift funnit sin väg in i bakdäcket.
lite frågor, ska man använda lite loctite på skruvarna till styret så de inte skakar loss igen.
Nått förslag på ett smidigt verktygskit att släpa med sig när man är ute.
//Jonas
Jag vet ingen som brukar använda loctite på det sätt du föreslår. Det ska flexa så pass i materialen att det sitter ändå.
Clas Olson har ett bra starter-kit
Bild tack
Wintermute
2008-07-04, 20:49
Dessa skruvar som lossnat.
http://www.flickr.com/photos/23296750@N07/2636521887/
Kanske bara dåligt ditskruvade från början men svårt att cyckla när styret sitter löst. Van vid lite effektstarkar cycklar där loctice används både här och där.
De flesta skruvar behövs efterdras när man har kört första turen med cykeln. Kör man med en ny cykel eller någon ny del är det klokt att ha med sig ett multiverktyg för att spänna delarna. Då har alla delar skakat på plats och när man då drar åt så brukar de sitta där sen utan att behöva spännas i framtiden.
Jag är så sugen på att singlifiera min Eddy nu. Dels för att växlarna inte riktigt fungerar som man skulle kunna önska, dels för att jag ändå behöver ett nytt bakhjul och det vore bra snyggt att bygga ett par stilrena högfläns. Har suttit och inspirerats lite på bland annat Fixie Inc
http://www.cycles-for-heroes.com/files/galerie/PMstillMarioHartmann.jpg
http://www.cycles-for-heroes.com/files/galerie/124a_1500_sw.jpg
Några exempel på vad man kan göra med en Eddy MErckx
http://www.fixedgeargallery.com/2008/may/1/ChrisBartlett-1.jpg
http://www.fixedgeargallery.com/2008/may/3/IanNigh_2-1.jpg
http://www.fixedgeargallery.com/2008/june/4/MarisaParsons-1.jpg
eller !?
http://www.fixedgeargallery.com/2008/june/4/DevotionFinesse-1.jpg
Mer Eddy Merckx
Ädelt:
http://c1.pinkbike.com/photo/838/pbpic838031.jpg
Mer enväxlat:
http://www.fixedgeargallery.com/2006/july/Modernist1-1.jpg
http://www.fixedgeargallery.com/2006/aug/AlexN_3-1.jpg
http://www.fixedgeargallery.com/2006/aug/MichaelLenzi-1.jpg
http://www.fixedgeargallery.com/2006/sept/LynnBaldwin-1.jpg
http://www.fixedgeargallery.com/2007/feb/SkyBoyer_8-1.jpg
http://www.fixedgeargallery.com/2007/mar/Mikehayes-1.jpg
http://www.fixedgeargallery.com/2007/june/1/SeanTucker-1.jpg
http://www.fixedgeargallery.com/2007/july/3/NilsKristoferssonKHT-1.jpg
http://www.fixedgeargallery.com/2007/dec/5/merckx_gmx-topmail-1.jpg
Nitrometan
2008-07-05, 10:28
Varför har en del av de enväxlade cyklarna bromsar?
Jag trodde att lite av idén med en fixie var att köra den på ett suicidalt sätt?
Varför har en del av de enväxlade cyklarna bromsar?
Jag trodde att lite av idén med en fixie var att köra den på ett suicidalt sätt?
Det är ju inte alla enväxlade som är fixie. Men sen finns det alltid folk som vill passa in men inte håller stilen. Det är sånna som skaffar broms på en fixie.
Nitrometan
2008-07-05, 15:07
Ah. Då förstår jag.
Tack för klargörandet.
machine gun
2008-07-06, 13:54
Jag har en med kadensmätare, och ja; sladdarna är fula. Eller, egentligen inte sladdarna i sig, men buntbanden de måste fästas med. (Någon som har andra förslag till sladdmontering förresten?)
Jag skulle nog välja en utan kadensmätare men med sladd just p.g.a. att de trådlösa kan bli störda av andra signaler. Stradan tycker jag är stilren och går dessutom att montera på styrstammen istället för på styret (praktiskt när man har clip-on-bågen på, min Cateye Astrale som bara har styrmontering sitter lite på sniskan för att jag ska kunna se displayen).
//Kristin
Det lutar åt en CatEye Strada alltså. Det är dock möjligt att jag inte kan fästa den på styrstammen ändå, eftersom min styrstam är den kortaste modellen, så styret sitter i princip fast direkt i ramen. Så går det när man har kort överkropp.
Är också inne på en CatEye Strada, tror dock jag tar den trådlösa modellen. Cyklar mestadels ensam och inte heller i närheten av alltför många kraftledningar, så det borde funka för mig. Skiljer dock mycket i pris mellan olika ställen, så får se var jag shoppar.
Så, vad gillar ni Valverdes Pinarello då? Jag skulle vilja säga att färger är visserligen cool, men det helgula styret var inte så snyggt. Kan bero på att jag inte riktigt gillar integrerade stamlösningar, och när den dessutom lyser knallgult blir det för mycket.
http://weightweenies.starbike.com/forum/files/valverde_prince_943.jpg
Men denna bör ni kolla in. Erik Zabels specialvariant av Colnago Extreme Power. Läcker sa Bill.
http://img329.imageshack.us/img329/6681/epszabelar5.jpg
http://www.velonews.com/files/images/ZabelAndreuTDF1708-011.jpg
Så, vad gillar ni Valverdes Pinarello då? Jag skulle vilja säga att färger är visserligen cool, men det helgula styret var inte så snyggt. Kan bero på att jag inte riktigt gillar integrerade stamlösningar, och när den dessutom lyser knallgult blir det för mycket.
Tycker hela hojen är ganska smaklös, även när det gäller ram design, för att inte tala om gaffeln, som jag tror är nämnd innan i denna tråden.
wintersnowdrift
2008-07-07, 14:10
Så länge han har den gula tröjan att matcha cykeln med ser det helt ok ut tycker jag.
//Kristin
Nitrometan
2008-07-07, 14:41
Cyklar i sydsvenskan...
http://sydsvenskan.se/sommar/article343926.ece
http://sydsvenskan.se/sommar/article343930.ece
http://sydsvenskan.se/sommar/article343933.ece
Cykelklubben Röda Möllan: http://cykelklubbenrodamollan.blogspot.com/
Färger är helt klart inne igen. Och folket gladde sig.
Cadel Evans sko (märke?)
http://weightweenies.starbike.com/forum/files/evans_sko_611.jpg
Pozzatos Sidi Ergo 2 custom (färgen(! -erna är mer beskrivande) ska komma i Genius dammodell nästa år)
http://cyclingnews.com/photos/2008/tech/features/tour_personalisation_tdf08/pozzato_shoe.jpg
http://velonews.com/files/images/Genius%205%20pro%20woman.JPG
Sedan har Pozzato såklar en matchande Cannondale. Eller nej, den var inte så matchande, men cutom-målad iaf.
http://cyclingnews.com/photos/2008/tech/features/tour_personalisation_tdf08/pozzato_bike.jpg
Brooklyn
2008-07-07, 21:16
vilken ska jag ha?
http://www.cykloteket.se/Files/ArtImages/808402.jpg
eller
http://www.cykloteket.se/Files/ArtImages/828101.jpg
tänkte ha den att transportera mig på, och för att motionera under deffen.
kostar ungefär lika mycket.
Dirkformvp
2008-07-07, 22:03
hej! jag ska cykla vätternrundan nästa sommar, så jag undrar om någon har några tränings tips inför detta?
hej! jag ska cykla vätternrundan nästa sommar, så jag undrar om någon har några tränings tips inför detta?
Beror mycket på vad du har för mål.
Nu har jag ju inte cyklat vätternrundan själv och kommer nog aldrig att göra det. Dock har jag många gånger cyklat upp mot halva distansen på träningar och fått känna på hur det känns när kroppen protesterar på alla möjliga sätt.
I ett upplägg för vätternrundan ingår alltid att vänja sig vid att cykla långa pass där inte farten är så viktig. Efter 4-5 timmar på sadeln kan värk, skavsår och ömhet uppkomma som inte annars har visat sig. Därför är det bra att i god tid ha hittat en sittställning som fungerar bra, en sadel och cykelbyxor som är snälla mot baken, vilket inte är det samma som en stor mjuk sadel (läs sadeldiskussionen någon sida bak). Det kan även vara bra att träna på att äta samma saker under träningarna som man tänkt att äta under vätternrundan för att veta hur man reagerar på det.
Med ovanstående i bagaget tar man sig runt vättern utan överraskningar. Vill man att det ska gå lite fortare så är det intervallträning som gäller. Tänk på att värma upp ca 10 minuter före intensiva träningspass.
Exempel på intervallpass:
4 min riktig hög intensitet, 3 minuters aktiv vila där du trampar med ansträngning men pulsen ska sjunka och efter 3 minuter ska du vara återhämtad så du kan köra en ny intervall. Upprepa detta 3-5 gånger.
15 min på jämn och hög intensitet. Du ska känna att du klarar trycka på lika bra i slutet som i början men ändå ska du inte spara dig till slutet. Vila 5 minuter och kör 15 till. Gör 3-4 st.
Fartlek och naturliga intervaller är något jag kör mycket. Det är väldigt spontant och kan vara "nu kör jag allt vad jag kan till nästa ortsskylt" eller kör på hårt i uppförsbacken och tar det lungt där det är slätt. På ett naturligt sätt tränar man intervaller av olika längd. Kul sätt att träna och blir bara roligare om man har någon kompis med att kämpa mot.
Även snabbdistanspass är bra att lägga in. 45-90 minuter där du försöker cykla i jämn och hög hastighet. Kör som om det vore en tävling ungefär så blir det ganska bra.
vilken ska jag ha?
http://www.cykloteket.se/Files/ArtImages/808402.jpg
eller
http://www.cykloteket.se/Files/ArtImages/828101.jpg
tänkte ha den att transportera mig på, och för att motionera under deffen.
kostar ungefär lika mycket.
Jag tycker det är bra cyklar båda två och rätt för ändamålet. Har du möjlighet så prova och ta den som känns bäst, annars är det bara o känns o klämma till du hittar en favorit.
Badboy Carbon skulle jag själv inte tacka nej till som vardagscykel :)
http://www.cannondale.com/bikes/07/CE/large/7BSC_blk.jpg
Framtid!
http://idata.over-blog.com/0/02/72/10/shimano-2008/shimano_electronic_TT.jpg
Jag vill ha elektroniska växlar på min tempocykel.
På linjehojen går det fint med mekaniska men dra vad fint det där ser ut.
grondahl
2008-07-08, 15:01
För vardagscykling och enstaka motionspass så skulle jag kolla på Bad Boy-varianten med Alfine-nav. Mindre underhåll och mer cykling.
(Eller ss-varianten med stel lefty..)
forslund
2008-07-08, 15:05
Nej, allt detta Tour de France-tittande får en att börja kräkas. Nu MÅSTE jag köpa en ny racer. Min är för liten.
*gah!*
Nej, allt detta Tour de France-tittande får en att börja kräkas. Nu MÅSTE jag köpa en ny racer. Min är för liten.
*gah!*
Hade jag varit i din sits hade jag köpt denna
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=21463
Galet bra pris
wintersnowdrift
2008-07-09, 20:28
Det här är nog bland det mest udda jag någonsin läst på ett forum (förutsatt att det faktiskt är på riktigt): http://happymtb.org/forum/read.php/1/906327
En vacker dag kanske man ska skita i allt och dra ut på en touringcykling ensam i någon avlägsen del av världen. Jag är inte främmande för tanken.
//Kristin
Var köper man Specilalized till bra pris?
machine gun
2008-07-10, 13:08
Badboy Carbon skulle jag själv inte tacka nej till som vardagscykel :)
Problemet med att ha en fin vardagscykel är ju att man inte vågar lämna den i ett cykelställ utan att riskera att den är borta när man kommer tillbaka.
Problemet med att ha en fin vardagscykel är ju att man inte vågar lämna den i ett cykelställ utan att riskera att den är borta när man kommer tillbaka.
Jag vet det tyvärr... Därför har jag en gammal skeppshult med skeva hjul till vardags.
machine gun
2008-07-10, 13:26
Jag vet det tyvärr... Därför har jag en gammal skeppshult med skeva hjul till vardags.
Själv har jag en för stor Peak "låtasas-mtb" (ser ut som en mtb, men saknar dämpning i framgaffeln) med skeva hjul. Som att dra runt en pansarvagn. Tror jag ska försöka uppgradera till en kärringcykel med pakethållare. Är jobbigt att behöva ha ryggsäck för minsta pryl som ska med.
...och min SCO blev ju ofentlig i lördags. Men dynamon fungerar. Det är inte så ofta man cykla 100% lagligt, men med denna så.
Finns det cyklar så fula att ingen snor dem? En halv livstid i Umeå gör mig tveksam (skaparn kanske kan bekräfta?). Jag har åtminstone lyckats bli av med en vit åttiotalscrescent, samma åttiotalscrescent (polisen fick in den efter två år) med fulare sadel och betydligt mer rost, en fin uppfixad mormorscykel (den enda av de uppräknade som jag skulle kunna tänka mig att klassa som begärlig), en tvåväxlad damcykel av odefinierbart märke och en oväxlad damcykel på det mekaniska sammanbrottets rand.
Dags att införa lynchning för cykelstöld ...?
Finns det cyklar så fula att ingen snor dem? En halv livstid i Umeå gör mig tveksam (skaparn kanske kan bekräfta?). Jag har åtminstone lyckats bli av med en vit åttiotalscrescent, samma åttiotalscrescent (polisen fick in den efter två år) med fulare sadel och betydligt mer rost, en fin uppfixad mormorscykel (den enda av de uppräknade som jag skulle kunna tänka mig att klassa som begärlig), en tvåväxlad damcykel av odefinierbart märke och en oväxlad damcykel på det mekaniska sammanbrottets rand.
Faktum är att jag aldrig fått tre cyklar stulna de senaste tio åren, och alla dessa är i Hallonbergen. Nu vet jag visserligen att det inte skänker en jättebra signifikansnivå men något säger det i alla fall. I Umeå har jag inte fått annat än en IKEA-kasse stulen faktiskt, i tvättstugan på Språkgränd.
wintersnowdrift
2008-07-10, 16:11
Jag måste fråga hur och med vad ni låser era cyklar? Jag bor i också i ett cykelstöldsmecka men har faktiskt fått behålla min gula Crescent trots att den enligt mig är snyggare än genomsnittspendlarcykeln. Folk himlar med ögonen ibland åt min låsprocedur, som innefattar ett blocklås på bakhjulet, ett bygellås (säkerhetsnivå 10, vid 7 går gränsen för försäkringsgodkänt lås) som jag låser i framhjul och ram, samt en låsvajer som jag drar runt cykelstället och sedan fäster i bygellåset. Det går säkert att sno cykeln ändå om man är motiverad, men hittills har jag fått ha den kvar trots att jag bodde sex månader i studentghettot.
//Kristin
Apropå cykelstölder och onödigt vetande.
I Amsterdam själs det 80.000 cyklar om året :D
Jag måste fråga hur och med vad ni låser era cyklar? Jag bor i också i ett cykelstöldsmecka men har faktiskt fått behålla min gula Crescent trots att den enligt mig är snyggare än genomsnittspendlarcykeln. Folk himlar med ögonen ibland åt min låsprocedur, som innefattar ett blocklås på bakhjulet, ett bygellås (säkerhetsnivå 10, vid 7 går gränsen för försäkringsgodkänt lås) som jag låser i framhjul och ram, samt en låsvajer som jag drar runt cykelstället och sedan fäster i bygellåset. Det går säkert att sno cykeln ändå om man är motiverad, men hittills har jag fått ha den kvar trots att jag bodde sex månader i studentghettot.
//Kristin
Faktum är att jag skulle nog mest bli glad om någon snodde min Skeppshult. Då fick jag en andledning att köpa ny ju :) Jag köpte den väldigt billigt när jag börja mina studier för 4 år sedan. Målet var att cykla helt utan underhåll under studietiden och det har jag verkligen lyckats med. Har pumpat däcken ett par gånger och oljat kedjan någon gång. Kör med vanligt blocklås i bakhjulet och ändå har den fått stå kvar många nätter mitt ute på stan.
machine gun
2008-07-10, 23:12
//Kristin
Jag har hittills fått behålla den, men jag tror mest att det beror på att det inte är värt besväret att försöka sno den. Man skulle väl få en hundring för den på blocket kanske. Har ett rejält ABUS-lås som inte går av för hackor som jag använder för att angöra cykeln vid cykelställ/stolpe samt ett vanligt bygellås genom bakhjulet. Jag skulle iofs inte bli så ledsen om den blev snodd, snarare liksom Olsson glad över att jag isf kan köpa en ny ;) men det är ju så jobbigt att behöva gå hem...
Wohoo!
Just nu håller de på att montera ihop en Coumbus Vola -07 åt mig på Cykelcity. Får hoppas på uppehåll så det blir en lång premiärtur ikväll :D
wintersnowdrift
2008-07-11, 12:28
Var ju tvungen att köpa ny hjälm då mitt huvud dejtade marken ganska rejält igår. Jag har hängt så pass mycket på min LBS i Falun nu att jag fick ett trogen-kund-rabattkort idag (20% på alla cyklar och cykeltillbehör, vilket är samma som min personalrabatt hos sportkedjan jag jobbar på. Generöst imho!). Köper man nytt kan man ju lika gärna göra en uppgradering. Det blev en silverfärgad Bell Sweep R, racermodellen.
http://www.bellbikehelmets.com/images/products/large/SweepRSilverWhite.gif
//Kristin
MasterChief
2008-07-11, 12:32
Var ju tvungen att köpa ny hjälm då mitt huvud dejtade marken ganska rejält igår. Jag har hängt så pass mycket på min LBS i Falun nu att jag fick ett trogen-kund-rabattkort idag (20% på alla cyklar och cykeltillbehör, vilket är samma som min personalrabatt hos sportkedjan jag jobbar på. Generöst imho!). Köper man nytt kan man ju lika gärna göra en uppgradering. Det blev en silverfärgad Bell Sweep R, racermodellen.
//Kristin
Skönt att du verkar så hel att du kan skriva här åtminstone.
Själv åker jag nu på semester i två veckor om 30 minuter efter att arbetat dygnet runt sista tre veckorna.
Många tuffa pass kommer det bli!
Snygg hjälm. Designen har utvecklats en del sedan frigolitkrukan undertecknad hade som barn (på stenåldern).
Jag måste fråga hur och med vad ni låser era cyklar?
Det har s.a.s. uppgraderats per stulen cykel. Nuvarande transportfordon måste man följaktligen frakta bort med lastbil. :D
Toppnoteringen är nog att ha fått en cykel snodd ur bostadsrättsföreningens låsta cykelhus (ja, cykeln var också låst).
wintersnowdrift
2008-07-11, 12:48
Skönt att du verkar så hel att du kan skriva här åtminstone.
Själv åker jag nu på semester i två veckor om 30 minuter efter att arbetat dygnet runt sista tre veckorna.
Många tuffa pass kommer det bli!
Ja, det ska till mycket smärta för att jag inte ska skriva i den här tråden. Fast jag kan inte luta mig mot vänsterarmen på det vis som jag gillar bäst, vilket är irriterande.
Hoppas du får världens bästa semester nu!
//Kristin
En liten present till er som sysslar med såndäringa triathlon.
BbybA_9UkSQ
ViktorLindstrom
2008-07-12, 14:28
Jag tänkte försöka att införskaffa mig ett par cykelskor som va rea på...
Till saken hör att jag inte har en cykel än, men tänkt införskaffa mig en sådan.Tänkte att jag kunde börja med skorna och använda dom till spinning medan jag sparar ihop pengar till en hel cykel.
Det jag undrar är dock vad de ska va för "spännen" eller va man kallar det...
Vet att dom har SPD i spinningsalen, skorna jag hittat är det SPD-SL på bland annat, de stödde tydligen massor av olika, ook, Campagnolo, ny Time och Shimano SPD-SL. Kan jag ha dessa i spinsalen?
Jag tänkte försöka att införskaffa mig ett par cykelskor som va rea på...
Till saken hör att jag inte har en cykel än, men tänkt införskaffa mig en sådan.Tänkte att jag kunde börja med skorna och använda dom till spinning medan jag sparar ihop pengar till en hel cykel.
Det jag undrar är dock vad de ska va för "spännen" eller va man kallar det...
Vet att dom har SPD i spinningsalen, skorna jag hittat är det SPD-SL på bland annat, de stödde tydligen massor av olika, ook, Campagnolo, ny Time och Shimano SPD-SL. Kan jag ha dessa i spinsalen?
Skor brukar vara kompatibla med de flesta format så att du kan köpa vilka klossar du vill till skorna (alltså gärna klossar som passar de pedaler du har på cykeln). Spinningcyklar har alltid(?) SPD och då behöver du SPD-klossar. Då du skriver att du inte har en cykel än kommer de alltså inte användas på annat än spinningcyklar och du köper således SPD-klossar till dina skor.
Då får du se till att köpa SPD till cykeln också så att du kan använda samma skor (utan att behöva skruva om klossarna varje gång) till både cykling och spinning.
machine gun
2008-07-13, 09:42
Då får du se till att köpa SPD till cykeln också så att du kan använda samma skor (utan att behöva skruva om klossarna varje gång) till både cykling och spinning.
Vad är det jag läser? skaparn roidar inte när det nämns SPD i samband med lvg?
Vad är det jag läser? skaparn roidar inte när det nämns SPD i samband med lvg?
Brottet är inte ännu begånget
Själv valde jag ett par SHIMANO PD-A520 till min nya racer, bra eller dåligt?
Jag tycker iaf att de fungerade riktigt bra de första 6 milen på cykeln igår.
Det är pedaler som fungerar till SPD-pedaler som sitter på spinningcyklarna.
Chris Horner visar sig från sin mest hjälpsamma sida:
http://www.velonews.com/article/80087/how-chris-horner-is-spending-july
Bloggat i samma ämne:
http://everydayathleteblog.com/2008/07/12/chris-horner-gives-fallen-rider-and-bike-a-2k-ride-to-the-finish/
Cykelbyxor eller cykeldräkt rättare sagt, bibshorts.
Ska dom sitta extremt tajt eller?
Skaffade ett par på europrice... riktigt billigt 149kr... storlek XL... sitter astajt... finns typ ingen andrum nästan.. ska det vara så?
eller hur ska dom sitta?
ett helvete att ta på sig o ta av sig!
machine gun
2008-07-14, 18:10
Skaffade ett par på europrice... riktigt billigt 149kr... storlek XL... sitter astajt... finns typ ingen andrum nästan.. ska det vara så?
eller hur ska dom sitta?
De ska sitta tight, men man ska ju kunna andas. Det låter som om du kanske råkat ut för italienska storlekar.
tydligen.. dom kanske töjer ut sig! *bs*
men visst kan jag andas... lite... om det är panik :)
dock så trodde jag inte det skulle vara så tajt... nästan så att det skär in i stjärten *cry*
eller hur ska dom sitta?
Köper man cykelbyxor för 149 kronor så ska man straffas genom dålig passform, det är inte svårare än så.
Köper man cykelbyxor för 149 kronor så ska man straffas genom dålig passform, det är inte svårare än så.
Har du något tips på bra internetsidor som säljer snygga cykelkläder? Gärna något i grönt.
Har du något tips på bra internetsidor som säljer snygga cykelkläder? Gärna något i grönt.
http://www.rapha.cc/
Denna är riktigt bra, men tyvärr fick jag tulla 500 spänn på min senaste beställning. Den ligger och väntar på att jag ska hämta den, och även fast det känns lite surt längtar jag svårt.
http://stores.ebay.com/NONSTOP-CICLISMO
http://www.rapha.cc/
Denna är riktigt bra, men tyvärr fick jag tulla 500 spänn på min senaste beställning. Den ligger och väntar på att jag ska hämta den, och även fast det känns lite surt längtar jag svårt.
http://stores.ebay.com/NONSTOP-CICLISMO
Hur lång var leveranstiden från rapha ungefär?
Hur lång var leveranstiden från rapha ungefär?
Jag har bara beställt från Nonstop Ciclismo. det var den jag syftade på i min text
Jag har bara beställt från Nonstop Ciclismo. det var den jag syftade på i min text
Förstod det först senare. Samma fråga gällande den shoppen då. Denna gillade jag (från Nonstop):
http://img91.imageshack.us/my.php?image=biamilassjcesmhb1.jpg
Är det mot [de oskrivna] "reglerna" att köra i de olika lagens kläder?
Förstod det först senare. Samma fråga gällande den shoppen då. Denna gillade jag (från Nonstop):
http://img91.imageshack.us/my.php?image=biamilassjcesmhb1.jpg
Är det mot [de oskrivna] "reglerna" att köra i de olika lagens kläder?
Jag beställde faktiskt Bianchis Milanoställ, fast i WC-färgerna. Men jag hade den där i varukorgen också, galet snygg, även om man riskerar att se ut lite som Motala i deras nya ställ.
Ett annat ställe för helt vanliga teamkläder är ju ProBikeKit (www.probikekit.com (http://www.probikekit.com/)) där du inte rikserar åka på tull och sådant, så priset blir förutsägbart.
Vad gäller pro-ställ är det lite si och så där. Vissa menar att det är ett riktigt cycling dork-tecken medan jag menar att det beror lite på vad du kör i. CSC börjar bli lite trist, men jag garanterar dig att ingen vettig människa kan håna någon i Bianchikläder. Någonsin. Undvik med andra ord maintreamlagen och gå på det mest italienska du kan hitta.
Edit: Leveransen ja. Den var långsam (dock verkar större delen av tiden varit mellan LA och Sverige (läs: tullen, som behövde tillkalla fler siffror för att ta betalt)), och det blev dyrt. Typ så.
haha word!
kommer säkert spotta o svära över dom när jag vart ute på ett längre pass! *mini
Berguven
2008-07-15, 12:43
Jag köpte ett par skor igår, efter att ha provat mig fram ett längre tag, dock helt ovetandes om hur det faktiskt skulle kännas på cykeln. Efter ett tags cyklande visade sig att högerskon klämde lite väl mycket på högersidan av foten. Kan man hoppas att skon töjer sig lite med tiden, eller finns det något annat sätt att få bukt med problemet?
Aha, löjligt sugen på en racer. Arbetar som cyklande postiljon och vill ha lite omväxling/mera fart/mindre vikt. Funderar på det här med storlekar, finns det någon guide/tabell för vilken storlek på cykeln som passar mig? Är 185 cm på 63 kg.
Kram!
Kan man hoppas att skon töjer sig lite med tiden, eller finns det något annat sätt att få bukt med problemet?
"Skon"? Bor du i Sovjetunionen?
Aha, löjligt sugen på en racer. Arbetar som cyklande postiljon och vill ha lite omväxling/mera fart/mindre vikt. Funderar på det här med storlekar, finns det någon guide/tabell för vilken storlek på cykeln som passar mig? Är 185 cm på 63 kg.
Kram!
http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO
Berguven
2008-07-15, 17:43
"Skon"? Bor du i Sovjetunionen?
jag förstår inte riktigt kopplingen
Dirkformvp
2008-07-15, 20:31
Beror mycket på vad du har för mål.
Nu har jag ju inte cyklat vätternrundan själv och kommer nog aldrig att göra det. Dock har jag många gånger cyklat upp mot halva distansen på träningar och fått känna på hur det känns när kroppen protesterar på alla möjliga sätt.
I ett upplägg för vätternrundan ingår alltid att vänja sig vid att cykla långa pass där inte farten är så viktig. Efter 4-5 timmar på sadeln kan värk, skavsår och ömhet uppkomma som inte annars har visat sig. Därför är det bra att i god tid ha hittat en sittställning som fungerar bra, en sadel och cykelbyxor som är snälla mot baken, vilket inte är det samma som en stor mjuk sadel (läs sadeldiskussionen någon sida bak). Det kan även vara bra att träna på att äta samma saker under träningarna som man tänkt att äta under vätternrundan för att veta hur man reagerar på det.
Med ovanstående i bagaget tar man sig runt vättern utan överraskningar. Vill man att det ska gå lite fortare så är det intervallträning som gäller. Tänk på att värma upp ca 10 minuter före intensiva träningspass.
Exempel på intervallpass:
4 min riktig hög intensitet, 3 minuters aktiv vila där du trampar med ansträngning men pulsen ska sjunka och efter 3 minuter ska du vara återhämtad så du kan köra en ny intervall. Upprepa detta 3-5 gånger.
15 min på jämn och hög intensitet. Du ska känna att du klarar trycka på lika bra i slutet som i början men ändå ska du inte spara dig till slutet. Vila 5 minuter och kör 15 till. Gör 3-4 st.
Fartlek och naturliga intervaller är något jag kör mycket. Det är väldigt spontant och kan vara "nu kör jag allt vad jag kan till nästa ortsskylt" eller kör på hårt i uppförsbacken och tar det lungt där det är slätt. På ett naturligt sätt tränar man intervaller av olika längd. Kul sätt att träna och blir bara roligare om man har någon kompis med att kämpa mot.
Även snabbdistanspass är bra att lägga in. 45-90 minuter där du försöker cykla i jämn och hög hastighet. Kör som om det vore en tävling ungefär så blir det ganska bra.
tack för svaret:thumbup: har du några förslag på bra racer cyklar till detta?
Jag beställde faktiskt Bianchis Milanoställ, fast i WC-färgerna. Men jag hade den där i varukorgen också, galet snygg, även om man riskerar att se ut lite som Motala i deras nya ställ.
Ett annat ställe för helt vanliga teamkläder är ju ProBikeKit (www.probikekit.com (http://www.probikekit.com/)) där du inte rikserar åka på tull och sådant, så priset blir förutsägbart.
Vad gäller pro-ställ är det lite si och så där. Vissa menar att det är ett riktigt cycling dork-tecken medan jag menar att det beror lite på vad du kör i. CSC börjar bli lite trist, men jag garanterar dig att ingen vettig människa kan håna någon i Bianchikläder. Någonsin. Undvik med andra ord maintreamlagen och gå på det mest italienska du kan hitta.
Edit: Leveransen ja. Den var långsam (dock verkar större delen av tiden varit mellan LA och Sverige (läs: tullen, som behövde tillkalla fler siffror för att ta betalt)), och det blev dyrt. Typ så.
Det fick bli en beställning från probike:
http://www.probikekit.com/display.php?code=C6245
http://www.probikekit.com/display.php?code=C6249
Kan knappt vänta... Måste köpa en ny hjälm också. Har du något tips? Måste ju matcha!
har ni tips på skor, kanske ska passa på medans sommarrean pågår på en viss komponent sida?
eller har ni några andra tips på vilka skor man kan köpa till ett rimligt pris eller på vad man bör tänka på osv?
Vill inte spamma sönder namnfrubytartråden mer, men Sean Eadie tarvar en hyllning. Förträfflig bancyklist, bra lårsvep och är upphov till en kul anekdot.
http://www.cyclingnews.com/riders/2002/interviews/?id=seaneadie02
Click for larger image
Finally, no Eadie interview would be complete without mentioning the famous beard. Debate crops up on Cyclingnews letters pages with reasonable frequency about why cyclists shave their legs. Arguments abound, one of them being that it's aerodynamic, but Eadie put paid to that idea with his luxuriant beard, worn from May to the day it was shaved off by Arnaud Tournant after Eadie's victory in Copenhagen.
CN: Isn't it counter-aerodynamic to shave your legs but not shave your face?
SE: "Won the team sprint and went 10.14 in Manchester, won the World's - wasn't too counterproductive!"
CN: So why bother shaving your legs then?
SE: " Because it feels great in bed."
There you have it folks!
jag förstår inte riktigt kopplingen
Det finns några skor på marknaden. Lite svårt säga om "skon" som du anser vara besvärlig kommer att göra något alls tills du ger lite detaljer.
har ni tips på skor, kanske ska passa på medans sommarrean pågår på en viss komponent sida?
eller har ni några andra tips på vilka skor man kan köpa till ett rimligt pris eller på vad man bör tänka på osv?
Sidi, Allt från Genius 5 och uppåt. Men egentligen är det lite samma sak här, du kan inte bara fråga efter ett tips på en "sko". Vad ska du ha den till, vilken cykling, vilken temperatur har du bred fot, är du italienare? Und so weiter.
Det fick bli en beställning från probike:
[.URL="http://www.probikekit.com/display.php?code=C6245"]http://www.probikekit.com/display.php?code=C6245[/URL]
[.URL="http://www.probikekit.com/display.php?code=C6249"]http://www.probikekit.com/display.php?code=C6249[/URL]
Kan knappt vänta... Måste köpa en ny hjälm också. Har du något tips? Måste ju matcha!
JA! Solid ten bro'!
Vet inte av en celeste-hjälm på rak arm, men helt klart måste den matcha. Jag ska hålla ögonen öppna, Motala lyckades ju få tag i sina.
Ironwoman
2008-07-16, 09:18
Igår kväll blev mitt barn färdigt för tävling ( bara ett falskställ som ska skruvas på).
Första gången jag limmat tubdäck så jag är lite ;) stolt, speciellt då jag har nästan noll intresse för prylar, meka och så.
Nu ska jag bara testköra för att bekräfta att allt gick bra.
http://img156.imageshack.us/img156/9827/dsc00229dv7.jpg
JA! Solid ten bro'!
Vet inte av en celeste-hjälm på rak arm, men helt klart måste den matcha. Jag ska hålla ögonen öppna, Motala lyckades ju få tag i sina.
Denna kanske?
http://www.probikekit.com/display.php?code=H3066
wintersnowdrift
2008-07-16, 19:42
Jag har börjat fundera på om jag skulle göra något annat för sommarjobbspengarna än att enbart konsumera upp dem på småprylar och sprit. Tanken på en cykelresa nästa år är ganska lockande.
Tre alternativ har utkristalliserat sig:
1) Mallorca. Klassisk försäsongsresa i mars för att lägga grunden för en bra solbränna.
2) Södra Frankrike. Man blir ju onekligen sugen när man ser touren nu. Bergscykling är ett måste. Passande tidpunkt torde vara början/mitten av juni.
3) Norra Italien. Jag har aldrig varit i Italien och är mycket nyfiken på landet. Maten lär vara ett stort plus också.
Som bubblare finns New York, fast då utan cykel.
Vad hade ni valt och varför?
//Kristin
Jag har börjat fundera på om jag skulle göra något annat för sommarjobbspengarna än att enbart konsumera upp dem på småprylar och sprit. Tanken på en cykelresa nästa år är ganska lockande.
1) Klassisk försäsongsresa i mars till Mallorca.
2) Södra Frankrike. Man blir ju onekligen sugen när man ser touren nu. Bergscykling är ett måste. Passande tidpunkt torde vara början/mitten av juni
3) Norra Italien. Jag har aldrig varit i Italien och är mycket nyfiken på landet. Maten lär vara ett stort plus också.
//Kristin
Du motiverar själv. Testa några av bergen. Köra långdistanser. Utmana dig själv. Hälsa på det cykelälskande folket. Sno en gul ledartröja från någon av de lokala restaurangerna. France has it all. Ta Frankrike. Cykla på en:
http://i36.tinypic.com/v9xg0.jpg
Fan va snygg den är.
Jag efterlyser en webshop som säljer cyklar. Den är skitsnygg. Skitsnygga cyklar. Den har allt. Skaparn vet vilken sida jag talar om. Du har nämnt den tidigare, men jag hittar inte inlägget.
Tack på förhand.
Jag efterlyser en webshop som säljer cyklar. Den är skitsnygg. Skitsnygga cyklar. Den har allt. Skaparn vet vilken sida jag talar om. Du har nämnt den tidigare, men jag hittar inte inlägget.
Tack på förhand.
Hmmm, s-tec-sports.de har en hel del, men om den är så snygg vet jag inte. Däremot är cyklarna sjuuukt snygga. Och de är dessutom Europeisk distributör av Lew Racing. Det är hjulporr på hög nivå
Hmmm, s-tec-sports.de har en hel del, men om den är så snygg vet jag inte. Däremot är cyklarna sjuuukt snygga. Och de är dessutom Europeisk distributör av Lew Racing. Det är hjulporr på hög nivå
Cyklarna gjorde den snygg. Bullseye.
wintersnowdrift
2008-07-17, 20:13
Du motiverar själv. Testa några av bergen. Köra långdistanser. Utmana dig själv. Hälsa på det cykelälskande folket. Sno en gul ledartröja från någon av de lokala restaurangerna. France has it all. Ta Frankrike.
Har du själv cyklat där?
Iofs skulle just Frankrike som destination ge mig en anledning att damma av skolfranskan, vilket även skulle göra mitt CV gott.
//Kristin
Gamla Boonen-vitsar jag snappade upp på Happy
Hvorfor er Tom Boonen en af verdens hurtigste sprintere? – Jo, han vil simpelthen være den første ved den hvide linje.
Hvad er Boonens yndlingsret? – Coke au Vin
Nævn et tøjfirma, der sponserer Tom Boonen? - Le Coke Sportif
Og endelig: Hvor er det nu lige Tom Boonen bor? – I Monacoke
Har du själv cyklat där?
Iofs skulle just Frankrike som destination ge mig en anledning att damma av skolfranskan, vilket även skulle göra mitt CV gott.
//Kristin
Tyvärr inte, men har läst och hört massa gott om det. Hoppas även på att göra en cykelresa där i krokarna om något år eller så. Vill dock lägga pengarna på en ny cykel först. Är på jakt. Tycker verkligen att du ska satsa på Frankrike, är du ihärdig och har tid kan du ju "svänga in" i Spanien eller Italien också.
machine gun
2008-07-18, 09:13
1) Mallorca. Klassisk försäsongsresa i mars för att lägga grunden för en bra solbränna.
2) Södra Frankrike. Man blir ju onekligen sugen när man ser touren nu. Bergscykling är ett måste. Passande tidpunkt torde vara början/mitten av juni.
//Kristin
Mallis, eftersom jag hade tänkt hänga med SCT-gänget dit nästa år :cool:
Ironwoman var nyligen i Nice och provcyklade IM-banan. Det lät som en riktig upplevelse! För egen del vill jag nog vänta ett par år med den utmaningen. Jag är för feg för 95 km/h nedför...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.