Visa fullständig version : Tråden för oss som äger en träningscykel eller tänker skaffa en
Hejsan,
Har länge funderat på räcer ett tag nu men aldrig kommit till skott. Nu är det en bekant som vill ha med mig på vättern nästa år men jag tvekar lite om det är lite för mycket träning som krävs. Man vill ju ha en hyffsad tid och mitt mål i så fall hade varit 11-12h.
Hur mycket träning tror ni det krävs. Jag har aldrig cyklat på en räcer tidigare och bara några få mindre rundor på en mtb. Min grundkondis är väl hyffas redan, tränar MMA/styrketräning fast det är ju en annan typ av träning.
Tacksam för lite funderar kring detta.
Så, vårens finglidarhoj beställd.
http://sson.org/products/028
Jag är förvirrad. Är fixie coolt (ärlig fråga) och ger det några fördelar? Skall du ha bromsar på den?
MasterChief
2009-10-11, 18:30
Jag är förvirrad. Är fixie coolt (ärlig fråga) och ger det några fördelar? Skall du ha bromsar på den?
Nu tror jag inte skaparn kör på fixie utan snarare den andra varianten (single speed). Fixie och storstadscykling kanske är coolt men tja...nä...jag köper inte riktigt konceptet. Är för gammal antagligen.
MasterChief
2009-10-11, 18:31
Hejsan,
Har länge funderat på räcer ett tag nu men aldrig kommit till skott. Nu är det en bekant som vill ha med mig på vättern nästa år men jag tvekar lite om det är lite för mycket träning som krävs. Man vill ju ha en hyffsad tid och mitt mål i så fall hade varit 11-12h.
Hur mycket träning tror ni det krävs. Jag har aldrig cyklat på en räcer tidigare och bara några få mindre rundor på en mtb. Min grundkondis är väl hyffas redan, tränar MMA/styrketräning fast det är ju en annan typ av träning.
Du måste ge oss mer bakgrundsinfo. :)
Som MC sa, jag kommer köra SS. Och om jag skulle köra fixerat skulle jag montera en liten broms ändå. Jag är varken bra på att skidda eller särskilt våghalsig.
Den största fördelen med fixies är ju på det estetiska planet. Det blir en helt avskalad cykel utan vajrar och bromshandtag. Det är så snyggt att vissa dagar tänker jag att fixie nog är något för mig. Sedan provar jag en och rycks bryskt tillbaka till verkligheten igen.
Jag har lovat mig att dra vättern inom några år. Bara lite kuriosa.
Som MC sa, jag kommer köra SS. Och om jag skulle köra fixerat skulle jag montera en liten broms ändå. Jag är varken bra på att skidda eller särskilt våghalsig.
Den största fördelen med fixies är ju på det estetiska planet. Det blir en helt avskalad cykel utan vajrar och bromshandtag. Det är så snyggt att vissa dagar tänker jag att fixie nog är något för mig. Sedan provar jag en och rycks bryskt tillbaka till verkligheten igen.
Ah, tackar för svaret. Missförstod länken och trodde det bara var en fixie som såldes. De verkar rätt snygga/häftiga men rätt opraktiska och ...livsfarliga.
Samt det verkar vara jobbigt för ens knän när det går snabbt ner för backarna.
Jag har en pyttebil, polo-size typ. Jag vetefasen hur det skulle se ut med cykel samt kajak på? Antagligen riktigt löjligt.
cykel ser inte konstigt ut. (det finns förresten ett cykelställ till polo som man fäster på bakluckan)
Allright, tränar idag oftast 4gånger i veckan och har väl gjort så senaste 4-5åren, är ingen "byggare" utan har mest kört mma och grappling. Det är ju konditionskrävade fast då kör vi bara intervaller om 3-5min åt gången när man sparras.
29år 77kg
Vill helst inte cykelträna mer än 2gånger i veckan om det nu inte krävs mer.
Tänkte även på det här med träning under vintern, kör ni med en sån manick så att man kan använda sin räcer inne? Eller är det spinning som gäller eller vanlig motionscykel?
eftersom det är så tråkigt att handpumpa och det ofta är svårt att komma upp i rätt tryck så har jag funderat på att skaffa en liten kompressor.
det finns från 500:- på jula och uppåt (biltema 1000:-). upp till 8 bar. större behövs inte. några tips på vad jag ska välja?
MasterChief
2009-10-11, 20:04
eftersom det är så tråkigt att handpumpa och det ofta är svårt att komma upp i rätt tryck så har jag funderat på att skaffa en liten kompressor.
det finns från 500:- på jula och uppåt (biltema 1000:-). upp till 8 bar. större behövs inte. några tips på vad jag ska välja?
Que?
300 spänn och det krävs bara ett fåtal snabba så har du 8 bar:
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/PARK061_1.jpg
MasterChief
2009-10-11, 20:07
Allright, tränar idag oftast 4gånger i veckan och har väl gjort så senaste 4-5åren, är ingen "byggare" utan har mest kört mma och grappling. Det är ju konditionskrävade fast då kör vi bara intervaller om 3-5min åt gången när man sparras.
29år 77kg
Vill helst inte cykelträna mer än 2gånger i veckan om det nu inte krävs mer.
Tänkte även på det här med träning under vintern, kör ni med en sån manick så att man kan använda sin räcer inne? Eller är det spinning som gäller eller vanlig motionscykel?
Vill du inte ska du inte. Folk har ju klarat Vättern utan att sitta på en cykel innan. 11h-12h är inte jättebra, men det kräver definitivt en del övning för att nå dit. Mest för att efter 15mil så börjar det ta ut sin rätt på hela kroppen. Är man inte van att cykla länge blir det ett helvete. Så ska du köra två pass försök köra ett hårt tröskelpass på 60min och ett längre pass där du inte kör lika hårt. Försök åtminstone ligga på 90min. Efterhand måste du köra lite längre pass och vänja kroppen.
Typ.
Vill du inte ska du inte. Folk har ju klarat Vättern utan att sitta på en cykel innan. 11h-12h är inte jättebra, men det kräver definitivt en del övning för att nå dit. Mest för att efter 15mil så börjar det ta ut sin rätt på hela kroppen. Är man inte van att cykla länge blir det ett helvete. Så ska du köra två pass försök köra ett hårt tröskelpass på 60min och ett längre pass där du inte kör lika hårt. Försök åtminstone ligga på 90min. Efterhand måste du köra lite längre pass och vänja kroppen.
Typ.
Vill vill jag, vill bara inte satsa och lägga ner en massa tid om om det är ett orimligt mål och inte klara mig genom loppet. Hade varit mkt trevligt att ha kört vättern :)
Ett 60min o ett 90min pass er jag inte som problem, det enda är att det börjar bli kallt/mörkt ute. Tränar ni ute fortfarande ni som cyklar eller är det inomhus som gäller på vintern?
forslund
2009-10-11, 20:45
Tränar ni ute fortfarande ni som cyklar eller är det inomhus som gäller på vintern?
Jag kör fortfarande utomhus. Däremot var det snuskigt kallt om fötterna idag när det blåste, regnade och haglade. Jag kommer försöka köra utomhus så länge jag inte tycker det är obekvämt hela passet.
Men då hatar jag trainer också.
wintersnowdrift
2009-10-11, 20:58
Jahapp, idag har jag antisvettoshoppat genom att införskaffa ett par hårda benskydd.
http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Full/38025.jpg
Efter första provturen kan jag konstatera att jag gjort ett lyckosamt grisen-i-säcken-köp. Skydden satt som en smäck!
Fast kanske måste jag utöka rustningen om jag ska fortsätta leka freerider. Senaste turen gjorde jag en snygg OTB-vurpa i en brant backe och lyckades slå i överkroppen. Förvisso inget brutet eller skadat, mer än huden då.
http://img2.imageshack.us/img2/5262/blmrke.jpg
//Kristin
Jag kör distanspassen ute året om samt vissa andra pass. Med rätt kläder och bra sällskap så går det hur bra som helst. Intervallpassen kör jag nästan alltid på trainer under vintern då det är mkt lättare att kontrollera intensiteten där och ibland är det faktiskt skönt att slippa ge sig ut i kyla, storm, regn o snö.
melancoolio
2009-10-12, 14:40
Hade tänkt bygga ihop min nya räsercykel under vintern men otålig som man är så är den förmodligen klar redan imorgon. Får se om jag vågar lägga ut en bild på den här!
Jag såg att Vandenbroucke dött (http://www.cyclingnews.com/news/vandenbroucke-dies), och det blev en liten diskussion kring detta. Vacchi kommenterade det (http://www.kadens.se/blogs/roberto/3059.htm) och jag anade en ton av gnäll i det hela som jag inte gillar. Det ledde till detta inlägg på Cykelmuppar (http://jespersundewall.blogspot.com/2009/10/vacchis-senaste.html). Nå, har jag helt fel? Nita mig om så är fallet.
[...]Rent allmänt inom idrottsvärlden så tycker jag utövarna betraktas som familjemedlemmar som ska tas om hand, än de anställda de faktiskt är. Det senare gäller i synnerhet i proffscirkusen där man inte är mer lojal med sitt lag än den siffran som står på lönechecken. Att det sedan finns andra incitament än de rent altruistiska att vårda sina cyklister är jag inte främmande för. Men låt då de argumenten hagla, och inte ett resonemang som - jag vet inte riktigt varför - känns lika världsfrånvänt som "Bu to the hu, det visas för lite cykling på TV".
Och angående arbetsrelaterad skada, så ja, det skulle vara mycket intressant att låta AD prova detta. Problemet är väl kanske att det finns ett inte så obetydligt samtycke i att sticka nålar i armen fyllda av potenta dopingpreparat, och man kanske drar sig för att gå till rättsväsendet. Finns det inget fackförbund? Vill minnas att Voigt nämnts i samband med något slags organisation bland cyklisterna. Kanske är det dags att de torkar tårarna och börjar organisera sig. Lustigt att så hårda idrottsutövare är sådana lipsillar i övrigt.
MasterChief
2009-10-13, 17:29
Jag såg att Vandenbroucke dött (http://www.cyclingnews.com/news/vandenbroucke-dies), och det blev en liten diskussion kring detta. Vacchi kommenterade det (http://www.kadens.se/blogs/roberto/3059.htm) och jag anade en ton av gnäll i det hela som jag inte gillar. Det ledde till detta inlägg på Cykelmuppar (http://jespersundewall.blogspot.com/2009/10/vacchis-senaste.html). Nå, har jag helt fel? Nita mig om så är fallet.
Nej, du har rätt.
Hjälp mig, jag har ett stort problem.
I morse när jag skulle dra till skolan upptäckte jag av min förtjusning att jag hade punka på min kära gamla cykel. Jag löste detta genom att låna tjejens cykel (en ny Mountainbike). När jag cyklade dit kände jag att de va lite dåligt med luft i framdäcket så innan jag cyklade hem skulle jag vara lite bussig och pumpa upp det.
Nu kommer problemet.
när jag skulle pumpa däcket så såg jag att det sitter en lite "stav" i ventilen. Jag fattar inte hur man ska göra så jag skruvar lite på den och försöker pumpa men resultatet blev att all luft försvann. Så de vart en uppfriskande promenad hem.
Men nu måste jag lyckas pumpa upp den innan husfriden får sig en törn.
Hur ska jag göra?
Låter som att det är en sådan ventil som på bildäck, iväg till macken och pumpa?
Efter första provturen kan jag konstatera att jag gjort ett lyckosamt grisen-i-säcken-köp. Skydden satt som en smäck!
Fast kanske måste jag utöka rustningen om jag ska fortsätta leka freerider. Senaste turen gjorde jag en snygg OTB-vurpa i en brant backe och lyckades slå i överkroppen. Förvisso inget brutet eller skadat, mer än huden då.
http://img2.imageshack.us/img2/5262/blmrke.jpg
//Kristin
Då blir det ringbrynja för dig frammöver då?
http://www.thinkgeek.com/images/products/zoom/chain_mail.jpg
Låter som att det är en sådan ventil som på bildäck, iväg till macken och pumpa?
nja inte direkt, man kan säga att den sitter uppe på ventilen.
fan att man inte kan hitta en bild.
Edit: Jag tror de kan va en Presta-ventil
MasterChief
2009-10-15, 12:14
Hjälp mig, jag har ett stort problem.
I morse när jag skulle dra till skolan upptäckte jag av min förtjusning att jag hade punka på min kära gamla cykel. Jag löste detta genom att låna tjejens cykel (en ny Mountainbike). När jag cyklade dit kände jag att de va lite dåligt med luft i framdäcket så innan jag cyklade hem skulle jag vara lite bussig och pumpa upp det.
Nu kommer problemet.
när jag skulle pumpa däcket så såg jag att det sitter en lite "stav" i ventilen. Jag fattar inte hur man ska göra så jag skruvar lite på den och försöker pumpa men resultatet blev att all luft försvann. Så de vart en uppfriskande promenad hem.
Men nu måste jag lyckas pumpa upp den innan husfriden får sig en törn.
Hur ska jag göra?
Den har en "presta"-ventil. Det är en fransk typ och du måste ha en pump som klarar den modellen. Man skruvar upp toppen lite (ser ut som en liten metallstav) och sedan sätter man över slangmunstycket och låser fast handtaget. Alla vettiga cykelpumpar har två sidor av slangmunstycket där man väljer vilken typ av ventil man har på slangen. Den andra är Schräderventilen och den är likadan som den bilar använder (och du kan utnyttja bensinmackens luft).
Det finns även adaptrar som kan göra om en schräderpump till presta.
edit: Här är en länk http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=100
måste jag alltså köpa nått för att pumpa den?
Fredrik S
2009-10-15, 12:27
Ja, eller åka till en cykelaffär som håller på med racer/tävlingsmtb och be att de pumpar.
Edit: Eller kolla med flickvännen om hon har en pump. Äger man en MTB med prestaventil så äger man förhoppningvis även en fotpump.
De gör hon inte, de vet jag :)
Helvetes jäva presta-ventiler. Va är de för fel på gamla hederliga ventiler? Aja får väl ta en tur ner på stan då.
MasterChief
2009-10-15, 13:06
De gör hon inte, de vet jag :)
Helvetes jäva presta-ventiler. Va är de för fel på gamla hederliga ventiler? Aja får väl ta en tur ner på stan då.
Alltså, nu kissar du i det blåa skåpet. En synonym för presta är "racerventil". Den är utvecklad enbart för cyklar och är faktiskt den dominerande sorten på fina cyklar. Det finns en del fördelar främst för racercyklar. Pratar vi dock Biltema-MTB så är en presta en aning onödig. En fördel med presta är att ventilen förlitar sig på det interna lufttrycket vilket gör att den luft du pumpar in stannar där. På en Schräder så läcker det alltid lite när man pumpar.
machine gun
2009-10-15, 13:20
Jag kör distanspassen ute året om samt vissa andra pass. Med rätt kläder och bra sällskap så går det hur bra som helst.
Fast så bor du i Skåne också ;)
Fast så bor du i Skåne också ;)
Du är välkommen ner att cykla distans på de öppna vidderna i skåne på vintern. Vi har så gott som alltid 10-12m/s under vintern och väldigt fuktigt i luften så kylan biter sig in i benmärgen. Jag hade betydligt hellre cyklat längre upp i sverige där sjöarna fryser och luften inte blir så fuktig. Har varit mycket skönare alla gånger jag provat. Men jag antar att gräset alltid är grönare på andra sidan...
Hejsan,
När jag cyklade vätternrundan köpte jag cykeln i februari och kom upp i ca 100 träningsmil före rundan. Hade inte tränat kondition innan på bra länge och cyklade på strax under 11 timmar. Mitt längsta träningspass var på 15 mil men de flesta andra under 10 mil.
Fastnade för cyklingen men kör nog aldrig rundan igen även om det var en kul grej :)
Jag cyklade nästan bara ute i vintras. Bortsett från när jag krockat sönder cykeln mot en bil då. Då blev det lite testcykel. Gillar man inte kyla så sitter man nog gärna inne. Men jag gillar naturen och själva cykelupplevelsen, därför cyklar jag ute även på vintern.
Riktigt snygg faktiskt, har varit inne på den sidan förut också och kollat.. :)
Får man fråga hur du hittade till den sidan? Jag är nyfiken på vilken marknadsföring som funkar.
machine gun
2009-10-16, 14:22
Du är välkommen ner att cykla distans på de öppna vidderna i skåne på vintern. Vi har så gott som alltid 10-12m/s under vintern och väldigt fuktigt i luften så kylan biter sig in i benmärgen. Jag hade betydligt hellre cyklat längre upp i sverige där sjöarna fryser och luften inte blir så fuktig. Har varit mycket skönare alla gånger jag provat. Men jag antar att gräset alltid är grönare på andra sidan...
Sjöarna fryser inte i Sthlm heller ;) Jag menade mest att det är lite mindre is där, till skillnad från i norra Sverige. Men det finns säkert en massa hardcorecyklister som cyklar ute på vintern i Haparanda också. Själv är jag mesig och ogillar halka, så jag cyklar inte ute på vintern. Cyklade dock i Skåne i slutet av mars i år, det var nice :)
Nu när trainersäsongen börjar dra igång så tänkte jag få ordning på mitt rundtramp.
Nån som har bra tips på hur man övar upp rundtrampet? Är det cykla med ett ben som gäller? Något bra sätt att köra så att man inte glömmer av sig direkt?
hahavaffan
2009-10-18, 12:50
Hjälp kära cykelkoloiter! Inatt var det nån lägre stående människa som var tvungen att förstöra bakfälgen på min kära Crescent kärringcykel :(
Den har tre växlar, och har nav-växel. Ekrarna är fucked up. Vad gör man? Kan man lämna in den och få den om-ekrad så att säga, eller måste fälgen bytas ut? Måste man då även byta växel"låda"? Kostnad för om-ekring typ? Cykeln är väl 5-7 år och i övrigt mycket fint skick för sin ålder och hur den blivit skött förr. Den har kromade fälgar, så jag vill inte byta fälg :(
MasterChief
2009-10-18, 13:36
Nu när trainersäsongen börjar dra igång så tänkte jag få ordning på mitt rundtramp.
Nån som har bra tips på hur man övar upp rundtrampet? Är det cykla med ett ben som gäller? Något bra sätt att köra så att man inte glömmer av sig direkt?
Att trampa med ett ben är väl en teknik som används men jag tycker den är helt fel. För det första tror jag på specifik träning och att träna cykel med ett ben ger ett arbetsmönster helt olikt det naturliga, och därmed anser jag att det är ofördelaktigt. Sedan är "rundtramp" ett missvisande begrepp. Det är inte meningen att man ska dra upp pedalen. Höftflexorerna är för svaga och det är bättre att låta musklerna få lite vila i den fasen istället. Det handlar mer, IMHO, att utnyttja bottendelen av rörelsen och lära sig "dra foten" bakåt. Det ger en mer naturlig kraftutveckling med lägre "kraftamplitud", vilket ger bättre flyt och mindre "hopp" i sadeln vilket gör att man får ut mer kraft i pedalerna.
Rundtramp handlar ju i slutändan om att höja verkningsgraden genom att få ner kraften i marken.
Detta övas enligt mig bäst genom att helt enkelt fokusera på trampet.
Gör Wilier bra cyklar?
Typ en sådan här? :)
Mortirolo 105
http://img32.imageshack.us/img32/8166/14438135ac40bc169cfdce5.jpg
MasterChief
2009-10-18, 14:57
Wilier är fina cyklar. Helt klart!
machine gun
2009-10-18, 16:32
Det handlar mer, IMHO, att utnyttja bottendelen av rörelsen och lära sig "dra foten" bakåt.
För att försöka ge någon slags association till hur det känns, kan man tänka sig att man skrapar av nånting från undersidan av skon när man har foten i bottenläget.
Nu sitter det en trainer på cykeln. Eller tvärtom. Premiär om ca 10 minuter.
Nu sitter det en trainer på cykeln. Eller tvärtom. Premiär om ca 10 minuter.
och om ca 15 minuter har JJ insett hur tråkigt det är att cykla trainer :laugh:
MasterChief
2009-10-18, 19:50
Det är så tråkigt att jag faktiskt köpte en dyr jävla spinningcykel. Blev heller aldrig bekväm i det faktum att det kändes så fel att arbeta hårt och aktivt med kroppen i tunga intervaller. Kändes som hela vevlagret skulle gå åt helvete.
Det är så tråkigt att jag faktiskt köpte en dyr jävla spinningcykel. Blev heller aldrig bekväm i det faktum att det kändes så fel att arbeta hårt och aktivt med kroppen i tunga intervaller. Kändes som hela vevlagret skulle gå åt helvete.
Spinning eller trainer.. vilket är bäst enligt dig?
Jag trodde faktiskt det skulle vara ännu tråkigare, det här överlevde jag. Iofs körde jag bara 20 min, 30/30. Det kommer inte att bli några långpass känner jag.
Lite bra låtlistor på spotify måste dock skapas och herregud vad jag behöver en ny sadel.
MasterChief
2009-10-19, 21:21
Trainern är väl snäppet bättre egentligen men samtidigt blir spinningcykeln bättre för mig eftersom jag kör både hårdare och längre pass.
Jag tänker ibland på ett uttalande av MC som löd något i stil med att man inte hade rätt att kalla sig hård förr än man suttit på en stationär cykel och stirrat in i väggen några timmar. Inspirerad av det så kör jag aldrig något slags mediaunderhållning på mina inomhuspass utan nöjer mig med ljudet av min plågade andning och om så finnes den vackra åsynen av min egen spegelbild.
Vad är det för skillnad på en helt vanlig cykel och en riktig tävlingscykel eller vad man ska säga.
Vad är det för skillnad på en helt vanlig cykel och en riktig tävlingscykel eller vad man ska säga.
Priset, sittställningen, vikten, styvheten, däcksbredden, styret, pedalerna, sadeln. Och lite till.
En stor fördel med trainern är att man tränar rätt med inställningar på sadel, pedaler styre osv. Alltid bra att vara van vid sin sittställning och träna in rätt rörelsemönster. Sen om man som jag är känslig kan lätt skador uppkomma vid byte av sittställning. Räcker med 2-3mm fel sadelhöjd, för långa vevarmar eller så för att jag ska få ont i knäna. Speciellt om man kört hela vintern på en inställning och sen på våren hoppar ut på racern med andra inställningar utan att försiktigt jobba in de igen.
Likheten är att båda har två hjul, ett styre och pedaler sedan slutar det nog där. Det ena är ett transportmedel det andra ett tävlingsredskap.
Att sätta sig på en high end tävlingscykel är som att få orgasm när man befinner sig i runners high. En sån där känsla av fullkomlighet som inte går att beskriva. Allting känns bara rätt.
Eftersom trainer ändå är på tapeten så skulle det sitta fint med lite tips på korta, hårda och "roliga" pass man kan genomlida.
Att trampa med ett ben är väl en teknik som används men jag tycker den är helt fel. För det första tror jag på specifik träning och att träna cykel med ett ben ger ett arbetsmönster helt olikt det naturliga, och därmed anser jag att det är ofördelaktigt. Sedan är "rundtramp" ett missvisande begrepp. Det är inte meningen att man ska dra upp pedalen. Höftflexorerna är för svaga och det är bättre att låta musklerna få lite vila i den fasen istället. Det handlar mer, IMHO, att utnyttja bottendelen av rörelsen och lära sig "dra foten" bakåt. Det ger en mer naturlig kraftutveckling med lägre "kraftamplitud", vilket ger bättre flyt och mindre "hopp" i sadeln vilket gör att man får ut mer kraft i pedalerna.
Rundtramp handlar ju i slutändan om att höja verkningsgraden genom att få ner kraften i marken.
Detta övas enligt mig bäst genom att helt enkelt fokusera på trampet.
Aight, får sätta en skylt framför näsan där det står "Rundtramp för helvete" helt enkelt...
MasterChief
2009-10-20, 07:52
Jag tänker ibland på ett uttalande av MC som löd något i stil med att man inte hade rätt att kalla sig hård förr än man suttit på en stationär cykel och stirrat in i väggen några timmar. Inspirerad av det så kör jag aldrig något slags mediaunderhållning på mina inomhuspass utan nöjer mig med ljudet av min plågade andning och om så finnes den vackra åsynen av min egen spegelbild.
Det där är en teknik som faktiskt ger mer än man tror. Ett hårt pannben är bra, och det går att träna upp som allt annat.
Eftersom trainer ändå är på tapeten så skulle det sitta fint med lite tips på korta, hårda och "roliga" pass man kan genomlida.
Några förslag:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1230530/1232972#msg-1232972
Får man fråga hur du hittade till den sidan? Jag är nyfiken på vilken marknadsföring som funkar.
Jag hittade säkert dit via en blogg. Se till så de som säljer cyklarna ger mig en. Gratis. Så ska jag blogga om den, och då jävlar kommer det säljas cyklar.. :) :) :)
melancoolio
2009-10-20, 18:21
Så nu är nästan cykeln klar. Sitter lite gamla delar på, men kommer nog köpa nya i vår. Lite lättare vill jag ha den!
http://u1.ipernity.com/13/15/15/6321515.0047fd75.560.jpg
http://u1.ipernity.com/13/15/16/6321516.bb8f91b8.560.jpg
http://u1.ipernity.com/13/15/18/6321518.0f2cbc7d.560.jpg
Blir nog att inhandla speedplay pedaler i veckan.
Så nu är nästan cykeln klar. Sitter lite gamla delar på, men kommer nog köpa nya i vår. Lite lättare vill jag ha den!
Matchar ju soffan, bra val av grupp.. men annars.. nja.. ;)
MasterChief
2009-10-20, 18:53
Fin cykel! Trist att det inte är vår och varma morgnar.
melancoolio
2009-10-20, 19:21
Matchar ju soffan, bra val av grupp.. men annars.. nja.. ;)
Var ju tvungen att passa på att fota cykeln där innan jag ger bort soffjäveln på Blocket!
Fin cykel! Trist att det inte är vår och varma morgnar.
Jo, det är ju sant. Hoppas på att vägsaltet inte åker fram alltför snart. Några mil hoppas jag på att kunna avverka innan den åker upp på väggen! :D
Riktigt snygg hoj!
:thumbup:
Snyggt med svart & rött :)
Nu är vätterrundan fullbokad. 20000 anmälda.
Är det så roligt att cykla den eller är det många äldre med åldersnoja? Finns det någon snittålder på de som är med?
machine gun
2009-10-20, 19:23
Är det så roligt att cykla den eller är det många äldre med åldersnoja? Finns det någon snittålder på de som är med?
Det är definitivt pga Klassikern.
Ja, det är jäkligt roligt att cykla!
Snittåldern är hög, riktigt hög.
Det är definitivt pga Klassikern.
Jepp, helt klart en av anledningarna.
Men det känns som att alla motionslopp ökar i deltagarmängd. (GBG-varvet är ju redan fullt också)
machine gun
2009-10-20, 19:41
Men det känns som att alla motionslopp ökar i deltagarmängd. (GBG-varvet är ju redan fullt också)
En mycket trevlig trend ur folkhälsoperspektiv.
Riktigt fin! Får ta och lägga upp bilder på min gamla speciz snart..
Tror inte det är klassikern som är främsta anledningen. Däremot är landsvägscykling enormt populärt just nu, väldigt många som börjar cykla och av någon anledning är Vättern det stora målet. Finns väl inget annat cykellopp som allmänheten känner till.
Sen är det nog också åldersnojan.. är själv där.. anmälde mig för ett tag sedan, ska bli kul, tror jag.
Nu! börjar det likna nåt. Snygg.
machine gun
2009-10-20, 20:25
Tror inte det är klassikern som är främsta anledningen. Däremot är landsvägscykling enormt populärt just nu, väldigt många som börjar cykla och av någon anledning är Vättern det stora målet. Finns väl inget annat cykellopp som allmänheten känner till.
Sen är det nog också åldersnojan.. är själv där.. anmälde mig för ett tag sedan, ska bli kul, tror jag.
Fast att även Vasaloppet brukar sälja slut tidigt verkar ju korrelera...
Fast att även Vasaloppet brukar sälja slut tidigt verkar ju korrelera...
Jag tänkte mest på att det är förhållandevis få som kör klassikern jämfört med Vättern. Försökte hitta hur många som gör klassikern per år, det enda jag hittade var på Wiki att mer än 26.000 har genomfört klassikern sedan 1972.
Däremot är motionslopp otroligt populärt, oavsett om det är skidor eller cykel, vilket säkert är anledningen till att även Vasaloppet etc är fullbokade tidigt.
Möjligt att intresset även för klassikern ökat något enormt, vore intressant att se siffror på det.
Motionscyklingen i Sverige har ökat ordentligt de senaste åren. Framför allt i 40-50års åldern. Tyvärr har tävlingscyklingen mött motsatt öde i hela åldersspannet.
Varför är den övre delen av ramen oftast "lutad" bakåt på dagens cyklar?
På min mtb som är 8-10år och många äldre så är den delen nästan rak eller horisontell. Är det någon fördel att den är lutad?
Varför är den övre delen av ramen oftast "lutad" bakåt på dagens cyklar?
På min mtb som är 8-10år och många äldre så är den delen nästan rak eller horisontell. Är det någon fördel att den är lutad?
Det kallas att ramen är slopad. Genom att göra huvudtrianglen på ramen mindre styvar man upp den. Sen ökar komforten lite genom att man får en längre sadelstolpe som ger lite mer flex.
Det kallas att ramen är slopad. Genom att göra huvudtrianglen på ramen mindre styvar man upp den. Sen ökar komforten lite genom att man får en längre sadelstolpe som ger lite mer flex.
Aha, tack.
melancoolio
2009-10-21, 12:38
Nu! börjar det likna nåt. Snygg.
Nu får det bli lite diet så att min kropp passar den också! Kanske tom raka benen!
Nu får det bli lite diet så att min kropp passar den också! Kanske tom raka benen!
Snygg hoj mannen.
melancoolio
2009-10-22, 21:15
Snygg hoj mannen.
Tack.
Köpte pedaler idag. Stod att dom är lämpade för cyklister på max 83kg. Hoppas dom menar nypissad morgonvikt :D
Tack.
Köpte pedaler idag. Stod att dom är lämpade för cyklister på max 83kg. Hoppas dom menar nypissad morgonvikt :D
Ja väger du över så exploderar dem :)
Säg att det var Speedplay Zero Titan så får du en guldstjärna av mig.
Tack.
Rakar du benen kanske du hamnar på rätt sida viktgränsen?
melancoolio
2009-10-23, 07:23
Ja väger du över så exploderar dem :)
Säg att det var Speedplay Zero Titan så får du en guldstjärna av mig.
Japp! Såna pedaler blev det, hoppas att dom är bra. Enligt Action så är speedplay zero sköna, litade på honom vid mitt val.
Rakar du benen kanske du hamnar på rätt sida viktgränsen?
Exakt, och så får jag börja räkna på vad kläderna väger! :D
Jag provade en racer för första gången för några dagar och tyckte det var skitkul. Igår drog jag till med jättechansningen och beställde racer från Tyskland.
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=66470&d=1256301144
Stålram med kolfibergaffel. 7,5 kg. Campagnolo Chorus 11 vxl.
melancoolio
2009-10-23, 13:53
Jag provade en racer för första gången för några dagar och tyckte det var skitkul. Igår drog jag till med jättechansningen och beställde racer från Tyskland.
Jag har kollat på den där cykeln, på nätet. Coolt med stålram!
Nice,
Är det stor prisskillnad gentemot att köpa i Sverige?
+ var köpte du den?
Nice,
Är det stor prisskillnad gentemot att köpa i Sverige?
+ var köpte du den?
http://www.bike-discount.de/shop/k94/a17530/road-steel-80.html
Tror inte den går att köpa i Sverige, har visserligen inte undersökt, men den shoppen har riktigt riktigt bra priser jämfört med Sverige/Danmark.
http://www.bike-discount.de/shop/k94/a17530/road-steel-80.html
Tror inte den går att köpa i Sverige, har visserligen inte undersökt, men den shoppen har riktigt riktigt bra priser jämfört med Sverige/Danmark.
Ok!
Vad är fördelen med strålram, styvare?
Ok!
Vad är fördelen med strålram, styvare?
Snyggheten och mer tåligheten är väl stålets fördelar.
Styvheten har jag ingen aning om. Gick mest på känsla när jag köpte :D
Hade jag kunnat välja helt fritt, skulle jag nog valt denna (också stålis). Snyggare blir det knappt *cupid*
http://www.derosanews.com/derosa/modules/DeRosa/images/colors/cyc-1251966612-76-21666.jpg
Snyggheten och mer tåligheten är väl stålets fördelar.
Styvheten har jag ingen aning om. Gick mest på känsla när jag köpte :D
Hade jag kunnat välja helt fritt, skulle jag nog valt denna (också stålis). Snyggare blir det knappt *cupid*
Oooo, den röda var läcker.
På tal om stålramar, känner ni igen detta :naughty:
Is that a steel frame from 1988? You might as well use it as an anchor weight.
-it's all about performance
Eddie Vedder
2009-10-27, 21:33
*gah!**gah!*
Nu är beslutsångesten enorm!!! Jag har länge funderat hit och dit på en trainern och kollat både på den ena och den andra i olika prisklasser. Närmast till hands har Biltemas för 900 kronor legat.
Nu helt plötsligt visar det sig att Upsala CK har för många spinningcyklar och annonserar ut spinningcyklar av god kvalité för 2000 spänn.
Denna:
http://www.blocket.se/uppsala/Spinningcyklar_nya_i_kartong_23167474.htm?ca=10&w=1
Är den värd priset och är det mer/mindre prisvärt än trainer?
forslund
2009-10-27, 21:39
Tänk på spinningcykeln är stor. Och tung. Jag gissar att du bor i en etta eller tvåa, och då tar det ju plats. Underskatta inte heller att träna på sakerna du kommer använda under sommarhalvåret.
Sedan under sommaren kommer bara spinningcykeln stå ivägen, på sin höjd användas till klädhängare, medan en trainer kan du lätt stoppa undan (och ta med dig).
Men visst, sen finns det situationer då jag hellre skulle sitta och bända på en spinningcykel. Man är lite feg och vågar inte gunga eller stå upp och häva sig fram ordentligt på en trainer.
Min röst är på en trainer, men eventuellt en dyrare än Biltemas. My cents. :)
Varje gång jag läser den här tråden får jag en enorm lust att köpa cykel, och jag är inte ens speciellt cykelintresserad...
Eddie Vedder
2009-10-28, 13:57
Tänk på spinningcykeln är stor. Och tung. Jag gissar att du bor i en etta eller tvåa, och då tar det ju plats. Underskatta inte heller att träna på sakerna du kommer använda under sommarhalvåret.
Sedan under sommaren kommer bara spinningcykeln stå ivägen, på sin höjd användas till klädhängare, medan en trainer kan du lätt stoppa undan (och ta med dig).
Men visst, sen finns det situationer då jag hellre skulle sitta och bända på en spinningcykel. Man är lite feg och vågar inte gunga eller stå upp och häva sig fram ordentligt på en trainer.
Min röst är på en trainer, men eventuellt en dyrare än Biltemas. My cents. :)
Jag bor i en ett amed kokvrå där det redan står två cyklar.:D
Men jag har sagt till mig själv sedan juni någon gång att jag skall skaffa mig ett förråd. Det har bara inte blivit av.*rolleyes* Får se om killen kanske erbjuder ett lägre pris om jag avvaktar ett tag.
*gah!**gah!*
Nu är beslutsångesten enorm!!! Jag har länge funderat hit och dit på en trainern och kollat både på den ena och den andra i olika prisklasser. Närmast till hands har Biltemas för 900 kronor legat.
Nu helt plötsligt visar det sig att Upsala CK har för många spinningcyklar och annonserar ut spinningcyklar av god kvalité för 2000 spänn.
Denna:
http://www.blocket.se/uppsala/Spinningcyklar_nya_i_kartong_23167474.htm?ca=10&w=1
Är den värd priset och är det mer/mindre prisvärt än trainer?
Jag skulle hellre förhandla med mitt lokala gym och höra om jag får använda deras spinningcyklar när det inte är pass i salen. Dels brukar spinningcyklar för hemmabruk inte hålla samma kvalitet som de som står på gymet, dels slipper du ha en tingest som står hemma i lägenheten.
machine gun
2009-10-28, 14:37
Jag skulle köpa en trainer för 2000 spänn istället. En begagnad trainer med nypris 2-3000 får du säkert för en tusenlapp.
Jag måste köpa långbyxor känner jag, som man kan använda till annat också som gärna är lite sådär vattenavvisande, behöver dock inte vara vattentäta? Gärna kanske vädrings..öh...openings på låren också? Några tips?
Endura, altura? Blir det till att ta fram djupa plånboken och köpa gore eller?
melancoolio
2009-10-31, 15:45
Idag var det inte så långt borta att jag cyklade in i en Älgko ute vid Lovön. Det hade varit nått att berätta om på jobbet på måndag.
forslund
2009-10-31, 15:55
Det verkar vara inne att cykla på älgar. Jag har varit nära att köra i i älgar 3 gånger. :laugh: En gång på racer också!
Brukar hemförsäkringen täcka skador på en cykel, tex "drulleförsäkring"?
Lite surt krascha en dyr cykel, eller finns det specialförsäkringar för detta :confused:
Skulle behöva lägga ut en smula slant på vinterdäck till mtb:n och behöver lite råd. Är det bara dubbdäck som gäller? Hittar man bra däck under 1000:-/par?
Lite surt krascha en dyr cykel, eller finns det specialförsäkringar för detta :confused:
Ofta behöver du en tilläggsförsäkring. Hemförsäkringen täcker vanligtvis bara upp till ca: 5000:-
wintersnowdrift
2009-11-09, 09:02
Den här artikeln är läsvärd som första fingervisning: http://happymtb.org/2009/01/24/forsakringsdjungeln-atererovrad/
Som synes skiljer sig villkoren ganska mycket mellan bolagen. Jag bytte hemförsärkingsbolag enkom för att det jag tidigare hade bara ersatte cykelstölder i lägenhet upp till 8000 kr. Det nuvarande (Länsförsäkringar i Uppsala) täcker hela beloppet, men självrisken är å andra sidan 25 procent. Cyklar är förmodligen ett högriskföremål...
//Kristin
Ooo jag tog en tur till Dalby Foreste i Yorkshire nu i förra veckan och goddamn vilka cykelleder det finns. Grönt och blått och rött och svart. Jag fick bara köra gröna då jag hade bitsk dam på dålig cykel i antåg.
Nu till helgen blir det åtminstone röd led. Jag hoppas på ett par benbrott. Kielder Forest here I come!
forslund
2009-11-11, 15:06
17 minuter lång video om delar av tour de france ur Cervelos synvinkel uppe nu på bartape
http://bartape.net/
Värt att se även om de tycker lite synd om sig själva i stor del av dokumentären.
MasterChief
2009-11-12, 21:02
Suttit på Treks hemsida där man kan konfigurera sin Madone i oändlighet. Jag fick fram en variant som föll mig i smaken.
http://img340.imageshack.us/img340/9310/madone.jpg
http://i256.photobucket.com/albums/hh184/marty26_bucket/2eapk6s.gif
forslund
2009-11-14, 21:51
MUol4meP9H4
Lance vann med nästan en halvtimme :hbang:
Tog en tur till Kielder Forest vid Englands västkust och det var en jäkla climb, 1.5 timme rent uppför med 20% lutning, huäää. Turen tog 2.5-3 timme och jag hade nog gärna stannat ute längre men uppe på berget var det vindigt och jäkligt regnigt och kallt - således tog jag mig ner igen på red trailen som bitvis var lite väl svår novis som jag är, samt med en hard tail (halvstora drops på halvmetern fungerade väl men landningarna var ingen vacker syn).
Tror ekrarna tog sig en törn också. Kanske även hjulet i helhet för nu ligger bromsen på bitvis.
Är Picasså så jäkla stört att man inte kan länka till bilder?
http://picasaweb.google.co.uk/lh/photo/IG_ByuvQsPF3xJyyxpHLbw?feat=directlink
http://picasaweb.google.co.uk/hemolsson/IphoneNov#5404308011440033202
http://picasaweb.google.co.uk/hemolsson/IphoneNov#5404308011440033202
http://picasaweb.google.co.uk/lh/photo/DDHlJBwq-cd4W9Qm4AbS_Q?feat=directlink
http://picasaweb.google.co.uk/lh/photo/zWiuY3apvlLCG88v0FbN5A?feat=directlink
Lägger till lite naturromantik också. Idag gör benen ont och jag är bakfull som fan, bra för recoveryn.
MasterChief
2009-11-15, 13:53
Du menar typ såhär?
Härliga bilder!
http://lh4.ggpht.com/_ylSEEmJDmmQ/Sv_1bKhAysI/AAAAAAAAARc/v09l_TZChCI/s800/IMG_0234.JPG
Masterchief: ja wtf? Använde du vanligt insert image-koden? Kan du pejsta in vad du skrev?
Jag ska för övrigt till Hamsterley Forest söder om Newcastle nu på söndag för lite mer cykling.
Ser grymt ut! Om jag skulle våga köra utför där i någon högre hastighet är en annan sak.
wintersnowdrift
2009-11-17, 20:22
Jomensåatt. Ähum.
Jag har blivit skvatt galen och gått och köpt mig en ny leksak.
http://img109.imageshack.us/img109/1171/racebike.jpg
Nästa år kommer det bli åka av.
//Kristin
MasterChief
2009-11-17, 20:26
Masterchief: ja wtf? Använde du vanligt insert image-koden? Kan du pejsta in vad du skrev?
Högerklicka på bilden, kopiera adressen och lägg in den i insert image-koden.
Jomensåatt. Ähum.
//Kristin
Va fan. Du är ju galen. :D
(På ett mycket positivt sätt).
Jag kan lika mycket om Downhill som jag kan om nigeriansk koncessionsrätt så jag har inget att tillföra.
Jomensåatt. Ähum.
//Kristin
Fy fan, det där blir tungtrampat på Mörksuggan.
wintersnowdrift
2009-11-17, 20:48
Va fan. Du är ju galen. :D
(På ett mycket positivt sätt).
Jag kan lika mycket om Downhill som jag kan om nigeriansk koncessionsrätt så jag har inget att tillföra.
Haha, jag vet. Men jag provcyklade detta vrålåk, en Racebike Dragster (tjeckiskt märke av alla möjliga och omöjliga länder, med riktigt bra komponenter på har jag fått förklarat för mig av dem som kan DH - jag är väl lite kunnigare i downhill än koncessionsrätt men har mycket kvar att lära, vojne vojne) i Göteborg i helgen och då den är till salu kände jag att det var an offer I couldn't refuse. Typ.
Det är förbannat roligt men samtidigt hisnande läskigt. Cykeln är som en sabeltandad tiger på crack som vill hetsäta allt i dess väg, typ. Jag vet faktiskt inte om jag kommer klara av detta för teknik är inte min starkaste sida (än!), men vad sjutton :). Man är bara ung och dum en begränsad tid, sen befarar jag att Det Seriösa Vuxenlivet med huslån, studieskulder, 40+ timmarsarbetsveckor och VAB-dagar och sätter P för dylika upptåg. Så jag kör.
Fy fan, det där blir tungtrampat på Mörksuggan.
Haha, no worries. Min älskade Stevens blir kvar i stallet och ska få rulla runt i Rättviksskogarna även nästa år. (Iofs är Racebiken lätt för att vara en DH, runt 18 kilo, så det ska man väl kunna trampa runt.) Men tanken är naturligtvis att besöka Gesunda, Norge och kanske även Åre nästa sommar.
//Kristin
Men tanken är naturligtvis att besöka Gesunda, Norge och kanske även Åre nästa sommar.
//Kristin
Det låter inte helt fel faktiskt.
Jomensåatt. Ähum.
//Kristin
Grymt! Jag tror du kommer ha tokroligt på den.
PS. MTB-SM kommer oxå att gå i Rättvik i år, veckan efter Mörksuggejakten och börjar med Tempoloppen på onsdagen 3 dagar efter mörksuggan.
Nitrometan
2009-11-18, 09:02
Det är förbannat roligt men samtidigt hisnande läskigt. Cykeln är som en sabeltandad tiger på crack som vill hetsäta allt i dess väg, typ. Jag vet faktiskt inte om jag kommer klara av detta för teknik är inte min starkaste sida (än!), men vad sjutton :).
I Kina brukar de säga att det är svårt att rida på en tiger, men det är ännu värre att kliva av den (efersom den ha tänder och klor).
Lycka till.
wintersnowdrift
2009-11-18, 10:04
Grymt! Jag tror du kommer ha tokroligt på den.
PS. MTB-SM kommer oxå att gå i Rättvik i år, veckan efter Mörksuggejakten och börjar med Tempoloppen på onsdagen 3 dagar efter mörksuggan.
Jo, det ska bli skitkul :). Och samtidigt en utmaning som heter duga. Än så länge är cykeln kvar i Göteborg, det är några delar som ska bytas ut och sen måste jag klura på hur jag ska få upp den till Uppsala. Öhum, spontanshopping, ja.
Aha! Kanske ska man försöka förlägga en semestervecka i Dalarna då isf. Har du siktet inställt på att köra långlopp nästa år?
I Kina brukar de säga att det är svårt att rida på en tiger, men det är ännu värre att kliva av den (efersom den ha tänder och klor).
Lycka till.
Hahaha. Av har inte varit några större problem hittills. Jag är bra på konstiga undanmanövrar och over the bar-vurpor.
Tack :).
Här gled jag som bambi på hal is (underlaget under de snorhala löven bestod av gyttja, gyttja och lite mer gyttja).
http://img97.imageshack.us/img97/7015/vurpa.jpg
Lagom skitig Kristin på min kompis AM-hoj:
http://img9.imageshack.us/img9/4989/giantreign.jpg
//Kristin
Jomensåatt. Ähum.
//Kristin
Jisses vad cool! Kör hårt!
Kristin
vem är det som fångar bilderna på dig?
drar du alltid med dig någon som står vid din sida när du är ute och kör? för det är väl knappast någon självutlösare :D
eller du kanske t.o.m har fler fotografer utplacerade på taktiska platser för bästa vinkel slash ljus?
wintersnowdrift
2009-11-18, 15:31
Jisses vad cool! Kör hårt!
Tack! Det ska jag.
Har du fortfarande planer på något lite tyngre till nästa säsong som komplement till Corratec:en?
Kristin
vem är det som fångar bilderna på dig?
drar du alltid med dig någon som står vid din sida när du är ute och kör? för det är väl knappast någon självutlösare :D
eller du kanske t.o.m har fler fotografer utplacerade på taktiska platser för bästa vinkel slash ljus?
Jag har inte med mig ett eget pressuppbåd varenda gång jag är ute och cyklar, även om man kanske kan tro det :). Däremot har många av de cyklister jag känner även ett fotointresse (så även jag själv - även om det ibland är nästan är svårare att fotografera cykling än att faktiskt cykla). Kör man pushbike (dvs pushar cykeln upp för en backe och rullar ner) är det dessutom ganska lätt att ta bilder eftersom man inte förflyttar sig så långt. På långturer är det lite jobbigare att släpa med sig tunga systemkameror.
Det kan vara bra ur ett läromässigt perspektiv att se bilder på sig själv också. Jag är t.ex. lite för upprätt och rak i kroppen på ovanstående bilder. När det lutar mycket nedåt (vilket det är på väg att göra på tredje bilden; jag är i en kurva precis innan en brant) ska man slappna av mer i knäna och befinna sig närmare och längre bakom (den ur XC-synpunkt väldigt låga) sadeln.
Ni kommer få se mer av detta när jag blivit lite bättre ;).
//Kristin
MasterChief
2009-11-18, 21:05
...sen befarar jag att Det Seriösa Vuxenlivet med huslån, studieskulder, 40+ timmarsarbetsveckor och VAB-dagar och sätter P för dylika upptåg. Så jag kör.
//Kristin
Ja, det har en tendens att minska mängden tillgänglig tid åt cykling. Hösten har inte varit nådig :-/
Ja, det har en tendens att minska mängden tillgänglig tid åt cykling. Hösten har inte varit nådig :-/
Håller med.. sen September har det inte blivit många mils trampande.
Jo, det ska bli skitkul :). Och samtidigt en utmaning som heter duga. Än så länge är cykeln kvar i Göteborg, det är några delar som ska bytas ut och sen måste jag klura på hur jag ska få upp den till Uppsala. Öhum, spontanshopping, ja.
Aha! Kanske ska man försöka förlägga en semestervecka i Dalarna då isf. Har du siktet inställt på att köra långlopp nästa år?
Både och :) Jag kommer inte lägga någon prioritet på långlopp men men långa billingeracet vill jag köra för det är så roligt och sen ska jag nog försöka klämma in något till. SM ska jag nog köra i alla fall och Mörksuggejakten kanske kan vara en bra sista genomklappning så det ser ut som jag spenderar en vecka kring Rättvik efter Mörksuggan.
Tänkte bara meddela att jag äntligen införskaffat min första racer! Fick en Trek 1.2 för billiga 660e så det blev en snabb affär. Kanske någon annan har en likadan och har några erfarenheter att dela. Nu är det bara att vänta på att snön skall komma, och försvinna, sedan så blir det landsvägen för min del! :-)
MasterChief
2009-11-22, 08:34
Tänkte bara meddela att jag äntligen införskaffat min första racer! Fick en Trek 1.2 för billiga 660e så det blev en snabb affär. Kanske någon annan har en likadan och har några erfarenheter att dela. Nu är det bara att vänta på att snön skall komma, och försvinna, sedan så blir det landsvägen för min del! :-)
Kul! Alla Trekägare är lite finare än alla andra. Något du snart kommer förstå till fullo. :)
Fredrik Ericsson lägger ner...
http://toppfysik.blogspot.com/2009/11/pensionar.html
Winter: hur gör du på bästa sätt för att förflytta dig med cykel medelst kamera? Kameraväska in i ryggsäck? (systemkamera).
Winter: hur gör du på bästa sätt för att förflytta dig med cykel medelst kamera? Kameraväska in i ryggsäck? (systemkamera).
Sätt den på sidan av hjälmen så väger den upp för backspegeln?
Sätt den på sidan av hjälmen så väger den upp för backspegeln?
I RETURNED THAT PRODUCT!!!! :em:
wintersnowdrift
2009-11-30, 16:28
Ja, jag försöker ha kameran så väl inbäddad som möjligt i ryggsäcken. Och sen undviker jag i möjligaste mån att ramla (har hänt att jag hivat över kameran till kompisar som är mer stabila än mig vid körning i nedförsbacke på knivigare stigar, då jag har en tendens att trilla i parti och minut *host*).
Dock har jag aldrig haft med kameran vid annat än sektionsträning, det är så jobbigt/meckigt/otympligt med tung ryggsäck och systemkamera på längre turer.
//Kristin
wintersnowdrift
2009-11-30, 16:35
För övrigt längtar jag som en gaaalning efter min nya pärla. Jag har valt vevparti och bakväxel då dessa behövde bytas; det blir SLX-vevar precis som på min Fluent fast på 170 istället för 175 mm (kortare vevar är standard på DH-cyklar, för att minska risken att slå i saker) samt 105-bakväxel. Landsvägsväxlar är tydligen också vanligt eftersom de är korta och lätta. Jag hade kunnat lyxa med en Dura Ace förstås men orka borka slå sönder en växel för 1000 spänn (risken är ju "något" högre än på en landsvägscykel...).
//Kristin
Arnold Armstrong
2009-12-01, 08:34
Hallå alla cyklister.
Kallar mig väl inte cyklist ännu men det skall bli ändring på det. Beslutade mig förra veckan att det skulle vara kul att åka vätternrundan kommande år. Borde gå få ta gi en plats senare. Jag läste en rek på hemsidan om 100 mil på våran men självklart är det väldigt individuellt.
Har testat vasaloppet med 3 skidor mil i benen och det gick men det gick sakta och tungt. Tänker köra spinning nu ngn månad sen ut som en ko på grönbetet på vägarna i sverige hade jag tänkt mig.
Ngn som har lite tips? Hur är en väternrunda? Trött om man startar på natten? Jobbigt jmf med vaaloppet? Hjuulet göär väl jobbet ganska mkt?
/71 kg pantani
Hallå alla cyklister.
Kallar mig väl inte cyklist ännu men det skall bli ändring på det. Beslutade mig förra veckan att det skulle vara kul att åka vätternrundan kommande år. Borde gå få ta gi en plats senare. Jag läste en rek på hemsidan om 100 mil på våran men självklart är det väldigt individuellt.
Har testat vasaloppet med 3 skidor mil i benen och det gick men det gick sakta och tungt. Tänker köra spinning nu ngn månad sen ut som en ko på grönbetet på vägarna i sverige hade jag tänkt mig.
Ngn som har lite tips? Hur är en väternrunda? Trött om man startar på natten? Jobbigt jmf med vaaloppet? Hjuulet göär väl jobbet ganska mkt?
/71 kg pantani
Lättare än Vasan med 3 mil i kroppen, jag har testat. Jag har alltid startat runt 3 på natten, inga större problem med trötthet (inte pga av sömnbrist ivf). Fördelen då är att man alltid har folk att cykla med. Det kan däremot vara rätt kallt om armarna under natten vilket är lätt att missa. En annan klassiker är att glömma solskydd och då bränner du dig garanterat. På ena sidan. Det blir inte snyggt.
Hur mycket mat måste man grisa för att orka vättern? Med tanke på hur mkt jag äter på en 6-milstur måste det vara enorma mängder mat.
Och känner man sig febersjuk efter man cyklat i mål? (jag gör alltid det efter längre turer). Jag är vek.
Hur mycket mat måste man grisa för att orka vättern? Med tanke på hur mkt jag äter på en 6-milstur måste det vara enorma mängder mat.
Och känner man sig febersjuk efter man cyklat i mål? (jag gör alltid det efter längre turer). Jag är vek.
Jag har en kompis som körde på 8:30 på 70 cl sportdryck och 2 bar :D De flesta skulle nog ha väggat knappt halvvägs på det där. Det handlar mkt om att träna upp kroppen att använda fett i stor utsträckning, då behöver man inte ösa i sig så mycket kolhydrater. Det är väldigt individuellt alltså.
Matar du kroppen med mat på alla träningar så kommer man behöva det på loppen med.
god dag. Det är så att jag cyklat en del mtb förut (bara som träning) drog dock ner cyklandet förnågra år sedan och har sen dess satsat mest på styrka, men försöker komma ut och cykla/spring aett par ggr i veckan. I höstas blev dock min mtb stulen av några jävla ligister och jag letar nu efter en efterträdare till min gamla hoj.
kommer köra en del rätt grisiga banor och spår, även om det blir en del skogsvägar också, men vill inte lägga mer än 7-10k då skivstängerna fortf. kommer stå i centrum i min träning.
har kollat lite på märket Focus, främst en Focus Super bud för 7200kr, är det ett bra köp?
saxat:
Ram, 4-bar Aluminium
Framfjädring, Rock Shox Tora SL Coil 100 mm Lockout
Bakdämpare, Suntour Raidon Air Lockout
Hjul, Concept SL nav, Alex EN24 fälgar
Vevparti, FSA MTB CK-306
Bakväxel, Shimano Deore XT M772
Växelreglage, Shimano Deore M530
Bromsar, Avid Juicy Three, hydrauliska skivbromsar
Övrigt, Vikt cirka 13,9kg
antar att suntour bakdämparen kan vara värdelös eller?
Full suspension för det priset känns som budget och något du kommer att ångra.
Full suspension för det priset känns som budget och något du kommer att ångra.
blev ju hemskt misstänksam när jag såg att bakdämparen är en suntour, men OM jag skulle köpa cykeln så är jag beredd att byta dämpare direkt, cykeln var nedsatt i pris från 12k
hursom spelar det väl ingen roll då den kommer vara såld innan jag får arslet ur vagnen.
Spange jag är ingen expert. Jag kan ha väldans fel men full sus för under 10k har jag inte riktigt sett förut men om de är discount who knows. inte hört om focus förut.
Det gör jag alltid efter ansträngningar på den nivån.
Snarare: hur mycket måste man orka för att grisa runt Vättern?
Arnold Armstrong
2009-12-01, 21:59
Okej tackar för svaren gubbar! Då är det bara hoppas på att man skall kunna träna utan att åka på för mkt förkylningar. Målet blir att ha 30 mil i pågarna innan loppet. Om planen går om den ska så har jag tillgång till en racercykel i budgetklassen i stan ibörjan av april. får då två månader på hojen.
Har tänkt pusta lite på spinningpass innan. Men det är ju inte alls samma känsla att cykla och stå still plus att man ej kan rucka cykeln i sidled. Man äger ej rörelsen så att säga. Tänk om man skulle välta den på passet. Nej nu får det vara nog........
Ha det alla cykelbröder!
Okej tackar för svaren gubbar! Då är det bara hoppas på att man skall kunna träna utan att åka på för mkt förkylningar. Målet blir att ha 30 mil i pågarna innan loppet. Om planen går om den ska så har jag tillgång till en racercykel i budgetklassen i stan ibörjan av april. får då två månader på hojen.
Du tänkte se till att ha 30 träningsmil innan ett lopp som är ... 30 mil långt?
Du tänkte se till att ha 30 träningsmil innan ett lopp som är ... 30 mil långt?
Det där skrattade jag gott åt kan jag säga.. :D
Det gör jag alltid efter ansträngningar på den nivån.
Ah, nu känns det bättre.
forslund
2009-12-03, 19:23
dsmpjFN5xS0
Om man tar sig igenom Vasaloppet med tre mils träning så tar man nog sig igenom Vätternrundan med 30 mils träning. Det blir säkert ingen rolig upplevelse, men det går nog.
MasterChief
2009-12-07, 09:22
Om man tar sig igenom Vasaloppet med tre mils träning så tar man nog sig igenom Vätternrundan med 30 mils träning. Det blir säkert ingen rolig upplevelse, men det går nog.
Visst är det så. Konditionsmässigt är det inga problem, men problemet är just att nacken, ryggslutet, rumpan osv kommer göra förbannat ont. Det är inte helt ovanligt att man retar upp knäna ordentligt och får en rejäl värk på utsidan (vid laterala epikondylen).
Oooo nice liten utflykt igår genom schtaaan och jag såg följande saker:
1. Hundratals springande tomtar
2. En monsterhund
3. Brutala fotomöjligheter
Jag uppdaterar fototråden istället.
Jag har storslagna planer på att fästa en tripod på cykeln, eller något slags kamerafäste iaf, och använda cykeln som stativ, typ.
machine gun
2009-12-07, 20:41
Vad är poängen med att försöka göra Klassikerloppen med minsta möjliga förberedelse?
Vad är poängen med att försöka göra Klassikerloppen med minsta möjliga förberedelse?
Känner mig lite träffad och svarar:
Det handlar snarare om att klara av loppen så bra som möjligt med de förutsättningar man har. Tror knappast att någon finner ett egenvärde i att köra dåligt förberedd.
Det där med att göra saker med målsättningen att "ta sig igenom" eller "överleva det" och så vidare, har jag aldrig riktigt gillat. Jag förespråkar att göra något bra istället.
Hur ska man underhålla cykelglädjen såhär års? Jag ryggar lite vid tanken på att ta ut Carreran i ruskvädret. Måste jag köpa en cross och börja pendla? Jag borde väl iofs skaffa en trainer, men det tror jag tar bort just glädjen ur ekvationen.
Det där med att göra saker med målsättningen att "ta sig igenom" eller "överleva det" och så vidare, har jag aldrig riktigt gillat. Jag förespråkar att göra något bra istället.
+1
Tror det är samma personer som köper sex. Sådana som vill komma i mål (förlåt ordvitsen) med så lite ansträngning som möjligt.
+1
Tror det är samma personer som köper sex. Sådana som vill komma i mål (förlåt ordvitsen) med så lite ansträngning som möjligt.
Haha, du jämförde just alla som tar-sig-igenom Vättern för sexköpare.
Hur ska man underhålla cykelglädjen såhär års? Jag ryggar lite vid tanken på att ta ut Carreran i ruskvädret. Måste jag köpa en cross och börja pendla? Jag borde väl iofs skaffa en trainer, men det tror jag tar bort just glädjen ur ekvationen.
Mitt sätt att behålla cykelglädjen är att inte cykla utomhus på vintern.
Mitt sätt att behålla cykelglädjen är att inte cykla utomhus på vintern.
Du borde ju egentligen byta land.
Du borde ju egentligen byta land.
Men de pratar ju så lite svenska i utomlands.
Men de pratar ju så lite svenska i utomlands.
Är det enda anledningen till att du inte flyttar?:D
Vad tycker vi?
http://pici.se/pictures/zsuQABEHT.jpg
Jag kan förstå de som vill genomföra en tuff utmaning utan större förberedelse, just för utmaningen i det hela. Om man kan något riktigt bra så blir det ingen utmaning i att ta sig runt något, utan då handlar utmaningen istället bara om tid.
Jag sprang 45 minuter efter att ha löptränat i två veckor, just för utmaningen. Hade jag väntat till jag kunde springa på riktigt så hade det inte varit någon utmaning på samma vis.
Nu efter avslutad cykelkarriär ska jag försöka mig på Vasaloppet, men jag ska förbereda mig så gott jag kan.
För att klara vintern som cyklist så cyklar jag ute. Senaste året körde jag uteslutande utomhus. Tycker det är kul att cykla och vintern är vacker, på sitt vis. Enda passen jag körde inomhus var när en bil krockat sönder min cykel och jag väntade på ny...
MasterChief
2009-12-08, 08:55
dsmpjFN5xS0
Lance respons: :D
JI796x0eBrc
Passar på att rätta öijer. Det var 45 km han sprang efter 2 veckor den galningen. Inte 45 min.
MasterChief
2009-12-08, 09:05
Vad tycker vi?
http://pici.se/pictures/zsuQABEHT.jpg
Gillar färgkombinationen men stör mig lite på loggan. Trodde "R":et satt snett men sen insåg jag att den är placerad så. Så det går ju liksom inte att göra något åt eftersom det är deras varumärke.
Cyklarna verkar bli ruggigt fina (officiella bilder kommer nog idag):
http://neilbrowne.com/wp-content/gallery/trs-bikes/DSC_0020-1024x680.jpg
MasterChief
2009-12-08, 09:07
Att det blir ett ruggigt bra team står ju utan tvivel:
http://neilbrowne.com/wp-content/gallery/trs-ride/DSC_0134_1.JPG
MasterChief
2009-12-08, 09:09
Oj, stor bild :-/
forslund
2009-12-08, 09:18
Det skulle vara svart istället för grått på tröjan så hade det sett hundra gånger bättre ut.
MasterChief
2009-12-08, 09:18
Instämmer. Men då blir de för lika ett annat pro-team. Kommer inte på det just nu.
Olsson: Tack. Det var givetvis 45 km jag sprang efter två veckor och inte 45 min. Sprang 52 min på min andra dag som löpare, det gjorde också ont. :) Men inte lika ont som 45 km, det var bland det värsta jag gjort.
Haha, du jämförde just alla som tar-sig-igenom Vättern för sexköpare.
Nej, bara de som tar-sig-igenom Vättern utan att ha tränat!
Öijer: Du sprang väl 45 km på träning, mer eller mindre spontant, det är rätt knäppt men full förståeligt :)
Jag snackar om folk som anmäler sig till ett lopp, långt i förväg (som man måste med klassikerna och de stora loppen) och sen önskar förbereda sig/träna så lite som möjligt (helst inte alls).
De enda de gör är att ta startplatser och är i vägen för folk som faktiskt vill satsa.
Någon som har en fin liten hemsida där de har lite tips om hur man ställer in sin cykel? Sadelhöjd, knäna i förhållande till pedalerna och liknande.
Någon som har en fin liten hemsida där de har lite tips om hur man ställer in sin cykel? Sadelhöjd, knäna i förhållande till pedalerna och liknande.
Ingen hemsida, men kolla ditt grenmått med fötterna ungefär 15 cm isär. Ta sedan det måttet gånger 0.883. Om du sitter på cykeln och har pedalerna i horisontalläge så skall ditt främre knä vara i lod med pedalaxeln.
Ingen hemsida, men kolla ditt grenmått med fötterna ungefär 15 cm isär. Ta sedan det måttet gånger 0.883. Om du sitter på cykeln och har pedalerna i horisontalläge så skall ditt främre knä vara i lod med pedalaxeln.
Tackar! Typ mitten av knät eller knäskålen?
Tackar! Typ mitten av knät eller knäskålen?
Framsidan av knäskålen. Kan vara bra att använda ett snöre med en tyngd fastknuten eller lod annars är det rätt svårt att se.
När sadeln är rätt inställd kan du justera höjden på styret och sist eventuellt byta styrtapp för annan längd. På racer är ett bra riktmärke att navet ska döljas av styret när man sitter i sin vanligaste possition (förmodligen med händerna på reglagen) och tittar ner mot navet. Ser man navet framför styret har man för kort och bakom har man för lång.
forslund
2009-12-09, 18:48
8 minuter Lance från Radioshacks presskonferens:
http://velonews.com/article/100327/lance-armstrong-radioshack-isn-t-just-built-around-me
Gillar färgkombinationen men stör mig lite på loggan. Trodde "R":et satt snett men sen insåg jag att den är placerad så. Så det går ju liksom inte att göra något åt eftersom det är deras varumärke.
Cyklarna verkar bli ruggigt fina (officiella bilder kommer nog idag):
http://neilbrowne.com/wp-content/gallery/trs-bikes/DSC_0020-1024x680.jpg
Du är som ett Applefan som ska recensera nya iPhone. Håller med om cykeln dock. Snyggare än den gulsvarta tingesten i alla fall.
forslund
2009-12-10, 09:25
Nu finns bilder på Radioshacks nya Madone:
http://s3.amazonaws.com/twitpic/photos/full/48508052.jpg?AWSAccessKeyId=0ZRYP5X5F6FSMBCCSE82&Expires=1260434468&Signature=BjtwaiTUVO2avo3wf/c2SmY%2Bz3s%3D
Fler: http://velonews.competitor.com/2009/12/bikes-tech/team-radioshack-treks-revealed_101821
Snyggare än den gulsvarta tingesten i alla fall.
Och det tackar vi för.
MasterChief
2009-12-10, 11:58
Du är som ett Applefan som ska recensera nya iPhone. Håller med om cykeln dock. Snyggare än den gulsvarta tingesten i alla fall.
Ordning i tråden!
Bra tips med lodet och knäskålen, måste testas.
Sittställning är dock något väldigt individuellt. Jag kör ju nästan uteslutande MTB när jag cyklar och jag gillar att sitta jättelångt fram. Sadelstolpe utan setback och sedan fram med sadeln så mycket det går i princip.
Fråga angående förvaring av cykel
Hade tänkt försöka mig på någon form av väggmontering som jag kan hänga upp cykeln på. Har nämligen ont om plats i min lilla studentlya. Någon som har tips på några cleana attiraljer?
Arnold Armstrong
2009-12-10, 22:07
Kom som sagt på att jag skall köra vättern i år från ingen cykel skall jag åka runt grymma 30 mil skall följas på länk från youtube kommer bli grymt.
Var på ett pass spinning snittar då 80 procent av maxpulsen i en timme. Ngn som kört vättern med pk? Vad har ni för snittpuls? Inga sub eller makaroner bara snittpulsa tack så man vet hur man skall casha in loppet!
Sittställning är dock något väldigt individuellt. Jag kör ju nästan uteslutande MTB när jag cyklar och jag gillar att sitta jättelångt fram. Sadelstolpe utan setback och sedan fram med sadeln så mycket det går i princip.
Samma här faktiskt. Jag har flyttat mig mer och mer framåt med sadlen och nu är jag i princip lika långt fram som du skriver. Man får bättre vikt på framhjulet i svängarna utan att behöva flytta sig från sadlen och jag upplever bättre kraft i backarna med. Dessutom är det ju lättare att komma ner bakom sadlen utförs!
På racer tror jag dock det skulle bli en obehaglig sittställning.
Ja, cyklar man racer så vill man ju sitta som i en skön soffgrupp. MTB är lite mer fullt ös och behöver en mer attackinriktad sittställning.
Här har jag en bild på svenske mästaren i MTB: http://3.bp.blogspot.com/_lS8TSbCZKcM/Sml0Jx0klBI/AAAAAAAADm4/6TGdvp5hzKc/s1600-h/frammedsadeln.jpg
Sadelstolpen vänd bak och fram och sadeln så långt fram som möjligt, det är att sitta långt fram det.
Ja, cyklar man racer så vill man ju sitta som i en skön soffgrupp. MTB är lite mer fullt ös och behöver en mer attackinriktad sittställning.
Här har jag en bild på svenske mästaren i MTB: http://3.bp.blogspot.com/_lS8TSbCZKcM/Sml0Jx0klBI/AAAAAAAADm4/6TGdvp5hzKc/s1600-h/frammedsadeln.jpg
Sadelstolpen vänd bak och fram och sadeln så långt fram som möjligt, det är att sitta långt fram det.
http://farm1.static.flickr.com/24/103193233_efd7007375.jpg
Givetvis sitter man gärna långt fram också i tempo. Det är väl därför det finns regler som begränsar hur långt fram man får sitta. :)
MTB-sporten är dock befriad från liknande regler.
melancoolio
2009-12-11, 14:42
Är sugen på att köpa en pulsklocka att kunna använda den när jag cyklar. Är Polar RS300X (http://www.polarpuls.com/sv/produkter/lopning_multisport/RS300X) tillsammans med G1 GPS Sensor (http://www.polarpuls.com/sv/produkter/accessoarer/G1) något att ha? Funkar den bra att hålla koll på den enorma hastigheten man håller vid landsvägscykling osv!?
Vill kunna använda klockan om jag skulle få för mig att springa någon gång. Är inte ett måste att mäta hastigheten när jag springer...räcker med att se att att jag har puls! *rolleyes*
Vet inte varför men Garmin tilltalar inte mig riktigt, knappar och design känns mindre lyckad.
melancoolio
2009-12-11, 14:49
Är sugen på att köpa en pulsklocka att kunna använda den när jag cyklar. Är Polar RS300X (http://www.polarpuls.com/sv/produkter/lopning_multisport/RS300X) tillsammans med G1 GPS Sensor (http://www.polarpuls.com/sv/produkter/accessoarer/G1) något att ha? Funkar den bra att hålla koll på den enorma hastigheten man håller vid landsvägscykling osv!?
Vill kunna använda klockan om jag skulle få för mig att springa någon gång. Är inte ett måste att mäta hastigheten när jag springer...räcker med att se att att jag har puls! *rolleyes*
Vet inte varför men Garmin tilltalar inte mig riktigt, knappar och design känns mindre lyckad.
Den är Garmin 310XT (http://www.garmin.se/productpage_tab3.aspx?pageid=3303) är ju iof så pass ful att den nästan kan räknas som cool :D
Garmin 500 lär komma i butik snart.
https://buy.garmin.com/shop/store/assets/images/products/010-00829-00/en/cf-lg.jpg
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=160&pID=36728&ra=true#specsTab
Watt! Om de här visar sig funka så är jag väldigt sugen
http://www.metrigear.com/products/
Jag fick min nya ram tidigare i veckan. Bjuder på den här pinsamt dåliga mobilkamerabilden tills vidare. Har en ny Magura Durin 80R liggande oxå så jag får väl möblera ihop en cykel av det nån dag när jag har tid över.
Scott Scale RC 2010
http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs021.snc3/10847_225418280567_634455567_4639842_7785473_n.jpg
Garmin 500 lär komma i butik snart.
Har funnits ett tag.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=44124
melancoolio
2009-12-11, 19:07
Har funnits ett tag.
Färgen gör ju att man tvekar. Den där manicken skulle nog funka bra för mig annars!!
Du får visa bild när cykeln i ihopmonterad. Kan bli riktigt snygg med den där ramen!
Jag vill gärna börja cykla (vill gärna börja med triathlon så fort jag kan) och skulle vilja höra om ni har tips på bra nybörjarcyklar för <10k, kan man få något för dessa pengar?
T.ex. hur är dessa?:
http://www.fridhemscykel.se/start.php?store=or&category=4
http://www.fribergs.nu/merida-p-223-c-143.aspx
Har tittat runt på blocket men finns inte särskilt många i skåne i den prisklassen. Tacksam för alla svar.
Jag fick min nya ram tidigare i veckan. Bjuder på den här pinsamt dåliga mobilkamerabilden tills vidare. Har en ny Magura Durin 80R liggande oxå så jag får väl möblera ihop en cykel av det nån dag när jag har tid över.
Scott Scale RC 2010
http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs021.snc3/10847_225418280567_634455567_4639842_7785473_n.jpg
Nä nu!! Det där är ju en Ram. En Ram med stort R. Ska bli kul att följa bygget. Ge oss bilder är du snäll!
Har funnits ett tag.
Syftade på butik i Sverige, kanske finns butiker i Sverige som direktimporterar för den finns inte på Garmins svenska sida.
Håller med Melancoolio, färgen va inget vidare.
Jag ska ta en tredagarstur mellan Edinburgh och newcastle så jag tittade på lite packningslösningar. Funkar s.k panniers bra som bara är sitter fast i sadelstolpen? Sen en arm som sträcker sig bakåt och sen väska ovanpå det?
MasterChief
2009-12-13, 08:35
Jag vill gärna börja cykla (vill gärna börja med triathlon så fort jag kan) och skulle vilja höra om ni har tips på bra nybörjarcyklar för <10k, kan man få något för dessa pengar?
T.ex. hur är dessa?:
http://www.fridhemscykel.se/start.php?store=or&category=4
http://www.fribergs.nu/merida-p-223-c-143.aspx
Har tittat runt på blocket men finns inte särskilt många i skåne i den prisklassen. Tacksam för alla svar.
Vill du inte undersöka begagnatmarknaden skulle jag välja Nishiki Finisher i din första länk. Den ligger någon hundralapp över 10k, men det är den värd.
Jo det var så att jag hittade en begagnad Finisher på blocket, ville bara lägga upp de olika märkena jag har sett. Är inte så hemskt haj på detta ännu, men det kommer! :)
Här är den: http://www.blocket.se/hassleholm/Fin_Nishiki_racer_25046061.htm?ca=23_14&w=1
Är den kanske lite för hög för mig med en ram på 58 cm? Är ca 1,74 m lång.
Arnold Armstrong
2009-12-13, 11:49
Ngn som hade medelpulssiffror från vättern runt ?
MasterChief
2009-12-13, 12:34
Jo det var så att jag hittade en begagnad Finisher på blocket, ville bara lägga upp de olika märkena jag har sett. Är inte så hemskt haj på detta ännu, men det kommer! :)
Här är den: http://www.blocket.se/hassleholm/Fin_Nishiki_racer_25046061.htm?ca=23_14&w=1
Är den kanske lite för hög för mig med en ram på 58 cm? Är ca 1,74 m lång.
Ja, den är för stor.
wintersnowdrift
2009-12-13, 15:34
Jag måste cykla oftare... drog ut en pannlampssväng på MTB'n igår för första gången på en vecka, kände lyckoruset spridas i kroppen varpå jag bombar på lite för häftigt över en hög trottoarkant, hinner inte lyfta bakhjulet ordentligt (tvingar fortfarande mig själv att köra utan SPD, då det är mycket svårare att få med sig bakvagnen med plattisar...) och så bang står jag där med en genomslagspunka. Jaha. Byter slang och upptäcker att jag inte har med mig minipumpen, så det blir till att bära cykeln hem de cirka 500 meter som jag hunnit färdas från hemmet. När jag börjar med multisport ska jag definitivt köpa en sub 9 kg's hardtail med bärvänlig geometri. Väl hemma pumpar jag lite sådär halvirriterad upp slangen och på grund av den enorma styrka jag besitter lyckas jag knäcka ventilen. Bara att kränga av allt igen och plocka fram nästa slang. Gwaaah.
//Kristin
wintersnowdrift
2009-12-13, 15:37
Scott Scale RC 2010
Ohlala! Bygg snabbt, ta bättre bilder, posta som julkort.
//Kristin
G´day, det är så att jag behöver en ny MTB till våren..budgeten är jag inte säker på men säg 10k. jag har ingen koll på frakt och tull, men kan man tjäna på att köpa från USA? hittat ett par intressanta cyklar till mkt lägre priser där än här, men om mellanskillnaden ryker på tull så är det ju dött lopp, nån som vet ung. priser?
Norskt motionslopp kanske?
http://svt.se/2.21335/1.1817612/3_000_magsjuka_i_cykellopp?lid=senasteNytt_526275&lpos=rubrik_1817612
Över 3 000 deltagare i norska cykelloppet Birkebeinerritt blev magsjuka. Totalt noterades 4 000 sjukdagar när många drabbades av diarré.
wintersnowdrift
2009-12-17, 17:06
Norskt motionslopp kanske?
http://svt.se/2.21335/1.1817612/3_000_magsjuka_i_cykellopp?lid=senasteNytt_526275&lpos=rubrik_1817612
Över 3 000 deltagare i norska cykelloppet Birkebeinerritt blev magsjuka. Totalt noterades 4 000 sjukdagar när många drabbades av diarré.
Uuuh. Annars vore det ju rätt kul att någon gång köra Birkebeiner.
//Kristin
forslund
2009-12-21, 20:58
För lite cykelsnack.
Hela Tour de France-dokumentären med Cervelo Test Team finns nu uppe i fyra delar på http://bartape.net
Lance hade en helsida i GP idag, rankades som 9 bästa idrottaren under detta decennium.
Hittar den inte på webben tyvärr.
forslund
2009-12-21, 21:13
Vilka rankades över honom?
Vilka rankades över honom?
Vet ej, dom publicerar en per dag fram till nyår...
http://www.gp.se/sport/1.275818-9-lance-flyttade-granserna
Har en känsla av att han förtjänar en bättre plats, topp 5 iaf, men vi får väl se..
machine gun
2009-12-21, 22:02
God jul!
http://www.specialized.com/bc/microsite/holiday/index.html
Först:
http://www.corima.com/images/gb/produits/rouesAero.jpg
Länk (http://www.corima.com/gb/produits/roues/default.cfm?family=roues_aero)
Någon gång under våren ämnar jag trycka "order". Som det ser ut nu, kommer korgen att innehålla dessa. Bra eller not so bra?
Sen:
Försöker få lite struktur på mina trainerpass, men behöver lite input (iformavvadsomhelst). Har för tillfället några olika pass jag varierar mellan:
1. 10' uppvärmning, 2' hög kadens, 2' vila, 3(10'+8'), 10' nedvarvning
Kommentar: Denna (https://secure.trainright.com/storefront/detail.aspx?ID=1460), utan det audiovisuella mediet. Kör passet med framhjulet 1-1,5 dm över golvet.
2. 10' uppvärmning, 4(4'+2'), 10' nedvarvning
Kommentar: Nothing to say. Mig veterligen, ganska standard.
3. 10' uppvärmning, 2(5'+5'+5'), 10' nedvarvning
Kommentar: Fem minuter höger pedal, fem minuter vänster samt fem minuter där båda benen trampas med hög kadens.
4. 10' uppvärmning, 20(30''+30''), 10' nedvarvning
Kommentar: Har sett att skaparn och forslund kör(t) dessa.
5. x' återhämtning
Kommentar: ... där x = 40' till 90'
Sist:
God jul o.s.v.
forslund
2009-12-28, 15:14
Försöker få lite struktur på mina trainerpass, men behöver lite input (iformavvadsomhelst). Har för tillfället några olika pass jag varierar mellan
Här kommer lite av mina tankar (som kan vara helt galna, kolo-eliten får komma med bättre input).
Det jag saknar är någon form av tröskelpass. Jag tror det är viktigt att inte helt snöa in sig på intervaller utan köra ett tröskelpass eller så i veckan för att behålla vanan av att köra hårt och länge. 2x20 på tröskelpuls kanske kan vara något? Tar inte mer än en timme att genomföra.
Vill du har fler tips på pass är 9/1 ett nytt pass jag kört ett par gånger, 2-4-6-8-6-4-2 är ett pass jag såg på happymtb men inte testat själv.
Lite av mina tankar iformavvadsomhelst för att få igång diskussionen lite.
MasterChief
2009-12-28, 15:21
Långa tröskelpass och långa distanspass saknas imho i saschas upplägg. Men du kanske håller på med track? :D
Sist:
God jul o.s.v.
Jag ska skriva något längre i afton, men just nu vill jag bara säga: jag gillar din notation.
Först:
http://www.corima.com/images/gb/produits/rouesAero.jpg
Länk (http://www.corima.com/gb/produits/roues/default.cfm?family=roues_aero)
Någon gång under våren ämnar jag trycka "order". Som det ser ut nu, kommer korgen att innehålla dessa. Bra eller not so bra?
Inget att ens fundera över. Corima är det nya Zipp (innan Zipp blev det nya Mavic). Hade jag inte mina Bora skulle jag köpa ett par semihögprofils-Corima.
Försöker få lite struktur på mina trainerpass, men behöver lite input (iformavvadsomhelst). Har för tillfället några olika pass jag varierar mellan:
1. 10' uppvärmning, 2' hög kadens, 2' vila, 3(10'+8'), 10' nedvarvning
Kommentar: Denna (https://secure.trainright.com/storefront/detail.aspx?ID=1460), utan det audiovisuella mediet. Kör passet med framhjulet 1-1,5 dm över golvet.
2. 10' uppvärmning, 4(4'+2'), 10' nedvarvning
Kommentar: Nothing to say. Mig veterligen, ganska standard.
3. 10' uppvärmning, 2(5'+5'+5'), 10' nedvarvning
Kommentar: Fem minuter höger pedal, fem minuter vänster samt fem minuter där båda benen trampas med hög kadens.
4. 10' uppvärmning, 20(30''+30''), 10' nedvarvning
Kommentar: Har sett att skaparn och forslund kör(t) dessa.
5. x' återhämtning
Kommentar: ... där x = 40' till 90'
1. Kör du tre set om 10 minuter med hela 8 minuters vila?
2. Inga konstigheter, kanske lite längre vila så att du hinner åtehämta dig lite mer, och således köra ännu hårdare på själva intervallen
3. Jag har aldrig trorr på vänster/höger-träning, där man gör var för sig. Kan vara kul som enstaka test, men göra det regelbundet är ett bättre pass man inte
4. Och vi har sett grubben köra dessa...
5. Skål!
Så, jag ser att det ovan verkar vara skrivet en kapning av ditt upplägg. Inte alls så, utan bara några tankar som väcktes. Som tidigare skribenter sagt skulle det vara på sin plats att köra lite tröskelträning. Byt ut ditt högervänsterpass mot ett där du kör 2 x 20, 3 x 15 eller kanske 45 minuter. Ha ont men inte för ont. Tröskel.
Det jag saknar är någon form av tröskelpass. Jag tror det är viktigt att inte helt snöa in sig på intervaller utan köra ett tröskelpass eller så i veckan för att behålla vanan av att köra hårt och länge. 2x20 på tröskelpuls kanske kan vara något? Tar inte mer än en timme att genomföra.
Thanks! 2x20 låter kanon! Bör också utgöra ett gott tillfälle att få lite större pannben.
Långa tröskelpass och långa distanspass saknas imho i saschas upplägg. Men du kanske håller på med track? :D
Långa distanspass är enligt mig minst fyra timmar, och jag vet inte om jag mäktar med att sitta så länge på trainern. Men du kanske tycker att två timmar är länge? (hehe).
[...]
5. Skål!
1. Det är väl inte riktigt 8 minuter vila, utan istället 8 minuter på lägre växel men snarlik intensitet.
2. Brukar bli lite tungt, så extra vila låter inte fel.
3. Jag har testat tre gånger och det är jäkligt tråkigt, kör en tröskel istället.
4. -
5. Kanon!
Jag var och letade efter långfärdsskridskor idag men jag fastnade framför några fixies/singlegear-cyklar.
Ni som har haft era singlegears ett tag, är det fortfarande lika skoj eller ångrar ni att ni köpte just en sg?
Också en noobfråga från nån som aldrig köpt en "riktig" cykel i hela sitt liv, är det billigare att köpa cyklar på vintern?
Tänkte om det kommer in nya modeller på våren o affärerna vill rensa butikerna från gammla modeller :confused:
MasterChief
2009-12-29, 20:55
Långa distanspass är enligt mig minst fyra timmar, och jag vet inte om jag mäktar med att sitta så länge på trainern.
Fyra timmar är bra, gärna mer. Sluta grina nu!
machine gun
2009-12-29, 20:56
Också en noobfråga från nån som aldrig köpt en "riktig" cykel i hela sitt liv, är det billigare att köpa cyklar på vintern?
Tänkte om det kommer in nya modeller på våren o affärerna vill rensa butikerna från gammla modeller :confused:
Ja, de brukar rea ut fjolårets modeller.
forslund
2009-12-29, 21:01
Ursäkta för att bryta in, men jag måste bara säga att jag glömt lite hur underhållande girot var att kolla på i år. En recap i 25 bilder:
http://velonews.competitor.com/2009/12/news/graham-watsons-2009-giro-ditalia-gallery_102119
Fyra timmar är bra, gärna mer. Sluta grina nu!
Hade jag varit en smiley-brukare, är det sannolikt att jag använt en som svar på din uppmaning.
Ursäkta för att bryta in, men jag måste bara säga att jag glömt lite hur underhållande girot var att kolla på i år. En recap i 25 bilder:
http://velonews.competitor.com/2009/12/news/graham-watsons-2009-giro-ditalia-gallery_102119
Fina bilder. Men att Zirbel var en fuskare, trodde jag inte. Han som fick en att drömma om att det aldrig var för sent att börja rulla. Vilken fjant.
Nu kan det här vara lika mycket av mina egna försök att rättfärdiga mitt upplägg som det är sanning, men jag har hört från allt fler håll: Långa distanspass kan man köra på sommaren när det är solsken, då är det trevligt. Om man inte är på en väldigt hög nivå är det på vintern bara tid man inte lägger på stenhård intervallträning och god litteratur
Ja, de brukar rea ut fjolårets modeller.
Vet du något ställe i Stockholm som rear ut cyklar nu? Är ute efter en enkel cykel som jag kan ta mig till och från jobbet på. Kommer väl ha mellan 0.5-1.5 mil till jobbet.
MasterChief
2009-12-29, 23:26
Nu kan det här vara lika mycket av mina egna försök att rättfärdiga mitt upplägg som det är sanning, men jag har hört från allt fler håll: Långa distanspass kan man köra på sommaren när det är solsken, då är det trevligt. Om man inte är på en väldigt hög nivå är det på vintern bara tid man inte lägger på stenhård intervallträning och god litteratur
Inmundiga god litteratur tillsammans med distanspass fungerar utmärkt.
Jag vet att Grub läser serietidningar på stairmastern.
Vet du något ställe i Stockholm som rear ut cyklar nu? Är ute efter en enkel cykel som jag kan ta mig till och från jobbet på. Kommer väl ha mellan 0.5-1.5 mil till jobbet.
Det beror på hur billig cykel du vill ha. Jag gick in på Cykelringen igår på min lunchpromenad och impulsköpte en ny pendlarjonne, lite småförbannad efter decembers sjätte punka på morgonen. Den kostade med lås 1700 SEK. Håller den ett år är det värt det.
melancoolio
2009-12-30, 15:22
Är sjukt nära att spontanbeställa en Scott CX Comp -09 för 9.995kr. Vet inte om jag ska slå till. Om jag slår till så finns det en Merida Road Race 905 till salu för ett bra pris, strlk 54.
Är det en ok cykel?
Är sjukt nära att spontanbeställa en Scott CX Comp -09 för 9.995kr. Vet inte om jag ska slå till. Om jag slår till så finns det en Merida Road Race 905 till salu för ett bra pris, strlk 54.
Är det en ok cykel?
På samma tema, hur är en Mongoose Cross? Någon som vet?
Vad använder man för skärmar på en cross om det inte finns fästen för skärmar, verkar itne göra det på de flesta crossramar.
melancoolio
2009-12-30, 21:36
Jag passade på scottcykeln. 18-växlad och lite mycket tiagra för att det skulle va ett ok köp.
Specifikationer tack.
Frame: Double butted , heat treated 6061 series Aluminum cyclocross frame w/ disc tabs and replaceable hanger
Fork: Carbon Fiber legs w/ alloy 1 1/8" steerer
Crankset: FSA Gossamer Cross 46/36T
Bottom Bracket: FSA MegaExo
Pedals: Crank Bros. Smarty
Front Derailleur: SRAM Rival
Rear Derailleur: SRAM Rival
Shifters: SRAM Rival
Freewheel: SRAM 1090 10 speed 11-26T
Chain: SRAM PC1030
Rims: Maddux Aero RX2.1
Front Hub: Maddux Aero RX2.1 24H
Rear Hub: Maddux Aero RX2.1 28H
Spokes: Sapim Leader
Brake Levers: SRAM Rival (integrated)
Handlebar: FSA OMEGA 31.8
Stem: FSA 190LX 3D forged, 31.8
Grips: Velo Gel Tape
Saddle: SDG Bel Air
Seat Post: FSA SL-250
Tires: 700x35 MAXXIS Locust
Action: Givet den specen ser det ut att vara en riktigt bra cykel. Mongoose har varit med länge på BMX-sidan om jag inte minns fel, och har ett bra rykte, så ramen är nog fin.
Men det beror ju såklart på vad du får ge för den. Hjulbygget kan jag inte bedöma och då blir även ett rimligt pris svårt att avgöra.
martintin
2009-12-30, 22:19
Har en Kona Jake the snake cyklocross och den har fästen för skärmar. Rena tävlingscrossar i prisklass 15k och uppåt har väl inte fästen men under tror jag det finns på dom flesta crossar.
Vad använder man för skärmar på en cross om det inte finns fästen för skärmar, verkar itne göra det på de flesta crossramar.
Jag lämnade in min på ECI och bad dem sätta på skärmar efter bästa förmåga, och det blev riktigt bra.
Action: Givet den specen ser det ut att vara en riktigt bra cykel. Mongoose har varit med länge på BMX-sidan om jag inte minns fel, och har ett bra rykte, så ramen är nog fin.
Men det beror ju såklart på vad du får ge för den. Hjulbygget kan jag inte bedöma och då blir även ett rimligt pris svårt att avgöra.
Ett pris på 13.000 är det tänkt. (utan pedaler då, såg det nu) Finns ju då en del alternativ.
Kona Jake The Snake
Scott CX Team
Merida
exempelvis
Ett pris på 13.000 är det tänkt. (utan pedaler då, såg det nu) Finns ju då en del alternativ.
Kona Jake The Snake
Scott CX Team
Merida
exempelvis
Har du någon bild på ramen? Jag hittar ingen CX-ram alls på deras hemsida.
Har du någon bild på ramen? Jag hittar ingen CX-ram alls på deras hemsida.
http://www.mongoose.com/nzl/eng/mtn/Products/Mountain-Pavement/Cyclocross/Details/2792-M10CROEL-Croix-Elite
martintin
2009-12-30, 22:37
Ett tips är att kika på den här 09:an http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=398_416&products_id=1910
SKS har bra skärmar som man sätter fast med spännband.
SKS har bra skärmar som man sätter fast med spännband.
Dom såg riktigt bra ut! Tack för tips. Men först måste det bli en cykel :-)
melancoolio
2009-12-31, 09:22
Det fanns ju ganska snygga tom!
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/SKS036_1.jpg
Ska kolla hur pass rejäla däck man kan få på min racer. Kan kanske funka ok som vintercykel!
melancoolio
2010-01-02, 19:17
Tänkte köpa Schwalbe Marathon Plus att sätta dit på min Merida racer. Skulle va trevligt med punkteringsskyddade däck i början av säsongen när det är finkrossat grus osv på vägarna.
Min fråga är följande. Vilken bredd kan man få på en racer, dom finns i 700*25 och uppåt. 25 borde ju inte va några problem att få på men skulle man tjäna på att kanske kränga dit ett par 700*28....? Vet inte någon butik som har dom i stockholm (i den bredd jag är nyfiken på) så det blir att beställa från någon utländsk webshop.
Tänkte köpa Schwalbe Marathon Plus att sätta dit på min Merida racer. Skulle va trevligt med punkteringsskyddade däck i början av säsongen när det är finkrossat grus osv på vägarna.
Min fråga är följande. Vilken bredd kan man få på en racer, dom finns i 700*25 och uppåt. 25 borde ju inte va några problem att få på men skulle man tjäna på att kanske kränga dit ett par 700*28....? Vet inte någon butik som har dom i stockholm (i den bredd jag är nyfiken på) så det blir att beställa från någon utländsk webshop.
25 kan bli problem på vissa ramar. 28 får nog inte plats på någon modern racer.
Jag och Melancoolio bestämde oss för att starta en gemensam blogg för att motivera oss inför kommande cykelsäsong där vi har planer på att göra tävlingsdebut.
http://tourdegubbos.blogg.se/
http://tourdegubbos.blogg.se/images/2010/banner_67347494.gif
MasterChief
2010-01-03, 09:53
Bra initiativ! Ska följas.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.