Visa fullständig version : Tråden för oss som äger en träningscykel eller tänker skaffa en
Oh jesus vilken porr de blev här nu. Den där temporamen var så snygg så jag skulle kunna betala 58k bara för att hänga den på väggen. Om jag nu hade varit rik...
Ingen som ska köra Billingeracet på söndag? Jag ska dit i alla fall. 80km mtb i go terräng. Kan knappt bärga mig!
Som Coleman skulle ha sagt:
Lightweight baby!
Ingen som ska köra Billingeracet på söndag? Jag ska dit i alla fall. 80km mtb i go terräng. Kan knappt bärga mig!
Jag kommer nog vara där, men tyvärr bara fungera som funktionär...Kan ju hålla en tumme för dig iaf. Lycka till!
Jag kollade sträckningen. Ser kul ut, men jag gissar att de inte hunnit varken asfaltera hela vägen, eller flyttat Skövde närmare Stockholm, så jag passar. Känner dessutom att de senaste två veckorna varit en träningsmässig katastrof.
Se till att köra bra och rapportera resultat. Eller som kidsen säger; ser bra ut, kör hårt!
Hur gick det? Jag fick rapporter att vädret var fint i alla fall.
wintersnowdrift
2007-05-21, 22:10
Hur gick det? Jag fick rapporter att vädret var fint i alla fall.
Vill också veta hur det gick!
Själv har jag fortfarande inte hittat någon mtb som varit riktigt hundra men suget efter skogsturer är SÅ stort. Mitt knä verkar ha bestämt sig för att jag inte ska springa mer och jag behöver verkligen trösta mig med en mountainbike. Ehrm.
Hittade en Trek 4400 på Blocket igår för 2700. Det är frestande att slå till bara för att öht kunna köra i skogen (den tunna plånboken blir klad också), men kvaliteten kanske är i lägsta laget? Håller en sådan cykel? Jag behöver ingen porrig cykel i upphetsningssyfte, utan mer en stabil förstagångspartner.
Btw, jag är 175 cm i strumplästen. Hade tänkt mig ~17" i ramhöjd, är det för litet? (Jag är ganska långbent.)
//Kristin
wintersnowdrift
2007-05-21, 22:38
Gwaha, jag borde verkligen gå och lägga mig men cykelannonser är förhäxande. Önskecykeln har ju egentligen hydraliska skivbromsar men sådana i den prisklass jag är ute efter är försvinnande få :/. Denna (http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=10483) Kona Cinder Kone -05 (http://www.konabikes.co.uk/2k5bikes/2k5_cinder_cone.php) hade varit perfekt - varför bor jag inte i Göteborg? Vad tros om denna (http://www.fredrikshof.se/buy-and-sell/view/2263?listed_forum_id=S%C3%A4ljes) (lite klen spec) som finns på något närmare håll?
//Kristin
Då ska vi se här :) Det kändes ändå rätt bra då jag fortfarande dras lite med min knäskada sen mitten av februari och träningen har blivit väldigt lidande. Tiden däremot blev ju verkligen ingen höjdare.
Eftersom jag inte kört nån tävling i långloppscupen tidigare så fick jag starta i fålla 4 lååångt bak. När man sen kom in i de tekniska partierna så tog det tvärstopp och jag fick stå och vänta en massa på långsammare folk. Sägas ska oxå att man fick lämna in cykeln i startfållan i förväg och kunde inte varma upp på den innan starten. Lagom skoj när man direkt skulle upp för en backe med ca 150 höjdmeter och ville avancera i fältet.
Efter ca 20 km kom vi ut på lite grusvägar och kom jag in i en bra klunga där vi fick upp farten men när vi kom in i skogen fick man ligga mycket på bromsen igen och förlora massor med tid. Ändå plocka jag platser hela tiden ända fram till ca 40 km. Då fick jag kramp i låren och det var bara att stiga av cyklen o stretcha samtidigt som man såg en efter en cykla förbi. Stannade sedan i varje depå och försökte få i mig mycket vätska, energi, salt och mineraler för att bli av med krampen men jag fick stanna 3 gånger till och stretcha ut av krampattacker.
Jag kände att jag hade en hel del kvar att ge men så fort jag försökte så straffa det sig. Min tid blev 4:19:00 på 81 km. Annars här under våren brukar jag placera mig mellan två klubbkompisar som körde på 3:32:40 och 3:48:31 så där har jag en liten fingervisning om hur mycket jag tappade.
Trots allting tog jag mig i mål och det var verkligen en jättefin bana och skitkul att köra. Vädret var så bra det kan bli. Soligt och varken för varmt eller kallt. Så det var en toppendag!
Nu längtar jag efter nästa långlopp. Vet inte om jag kommer kunna köra Lidaloop den 10e juni eller om nästa blir Ränneslättsturen den 1a juli.
Lät som att det var en strapats det där. Jag antar att man lär sig något av det också, eller kanske lär man sig just ännu mer då.
Nu längtar jag efter nästa långlopp. Vet inte om jag kommer kunna köra Lidaloop den 10e juni eller om nästa blir Ränneslättsturen den 1a juli.
Fanken om man inte skulle pumpa däcken på MTB:n och efteranmäla sig till Lida ifall du ska köra. Sedan slänga en massa käft innan om hur mycket stryk du kommer få, och slutligen köra tills det blöder ur alla öppningar bara för att inte få äta upp allt. Vilket jag nog lär få... Det är ingen asfalt på Lida-banan heller va?
... men vad tusan. Det finns ingen seniorklass, bara H30 och uppåt samt elit. Jag vill inte köra motion (snobb) och det känns som att ifall elit är samma nivå som i landsvägscupen har jag ganska lite att uträtta i den klassen.
Gwaha, jag borde verkligen gå och lägga mig men cykelannonser är förhäxande. Önskecykeln har ju egentligen hydraliska skivbromsar men sådana i den prisklass jag är ute efter är försvinnande få :/. Denna (http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=10483) Kona Cinder Kone -05 (http://www.konabikes.co.uk/2k5bikes/2k5_cinder_cone.php) hade varit perfekt - varför bor jag inte i Göteborg? Vad tros om denna (http://www.fredrikshof.se/buy-and-sell/view/2263?listed_forum_id=S%C3%A4ljes) (lite klen spec) som finns på något närmare håll?
//Kristin
Vad ska du till GB och göra? Finns nog en cykel åt dig även i de finare delarna av Sverige. 17" är alldeles utmärkt åt dig, eller åtminstone för mig som är 175 cm. Jag gillar små ramar.
Konan du visade kan vara ett ganska bra köp ifall du inte tänker bli alltför hardcore-XC utan vill ha en allroundcykel av typen All Mountain som inte gör bort sig när det blir tekniskt och stökigt utan att för den skulle kännas som en bandvagn när det ska gå fort. Fast utan att ha provat Scotten skulle jag nog säga att i 9 cyklar av 10 är en Scott snabbare än en Kona, och skulle nog vara en bättre cykel till dig.
Fast det klart.
Kona verkar satsa ganska seriöst på XC-sidan nu. Den här skulle nog inte alls skämmas när det behövs fart.
http://www.konabikes.co.uk/2k7images/2K7_HEIHEISPRM.jpg
Jag var tvungen att surfa lite och titta på fina XC. Den här Treken säger "rid mig".
http://www2.trekbikes.com/images/bikes_my07/large/topfuelsl_pearlcarbon.jpg
Lite mainstream med Trek kanske, men det går inte komma från att den är precis det jag vill ha i en MTB. Fast nu kanske MTB-folk (med orakade ben) ser på mig som om jag hade en De Rosa. Lite av en café-cykel alltså.
Jag erkänner. Senaste timmen har jag inte jobbat en minut. Isaac kanske?
http://www.s-tec-sports.de/media/cases/isaac_impact_big.jpg
Edit: och återigen sätter tysken Ritchey på fina cyklar så fort man lämnar honom obevakad
wintersnowdrift
2007-05-22, 12:11
Vad ska du till GB och göra? Finns nog en cykel åt dig även i de finare delarna av Sverige. 17" är alldeles utmärkt åt dig, eller åtminstone för mig som är 175 cm. Jag gillar små ramar.
Konan du visade kan vara ett ganska bra köp ifall du inte tänker bli alltför hardcore-XC utan vill ha en allroundcykel av typen All Mountain som inte gör bort sig när det blir tekniskt och stökigt utan att för den skulle kännas som en bandvagn när det ska gå fort. Fast utan att ha provat Scotten skulle jag nog säga att i 9 cyklar av 10 är en Scott snabbare än en Kona, och skulle nog vara en bättre cykel till dig.
Har faktiskt ringt på Scott-cykeln nu. Nuvarande ägare skulle mäta ramen ikväll och maila närmare spec till mig. Tyvärr finns den i fel ände av stan men verkar storleken ok kanske jag åker och tittar på den på torsdag *hoppas*. Btw, är det vädligt vanskligt att köpa en så pass "gammal" cykel? (Ny 2001 om jag förstod saken rätt.)
Trek:en var fin. Jag är dessutom rätt maintstream. Prislapp?
//Kristin (borde också jobba...)
Jag var tvungen att surfa lite och titta på fina XC. Den här Treken säger "rid mig".
http://www2.trekbikes.com/images/bikes_my07/large/topfuelsl_pearlcarbon.jpg
Lite mainstream med Trek kanske, men det går inte komma från att den är precis det jag vill ha i en MTB. Fast nu kanske MTB-folk (med orakade ben) ser på mig som om jag hade en De Rosa. Lite av en café-cykel alltså.
Benny i klubben kör på en sån. Han har pimpat den med bromsar, skruvar o dyligt från extralite och en del annat. Vikten ligger långt under vad de flestas HT väger. Han vann H50 i söndags med 28 minuter :D
Priset ligger på 75 tusen har jag för mig. ?!?
Benny i klubben kör på en sån. Han har pimpat den med bromsar, skruvar o dyligt från extralite och en del annat. Vikten ligger långt under vad de flestas HT väger. Han vann H50 i söndags med 28 minuter :D
Som sagt. Cafécykel. Eller den har åtminstone priset gemensamt med De Rosa. Om din klubbkamrat har en sådan och faktiskt vunnit något så skiljer det sig ju där från De Rosa en smula.
Grymt fin är den. Jag tror jag tar långlunch även imorgon och surfar på fräna MTB. Och temporamar. Fanken vad cyklar är porrigt.
wintersnowdrift
2007-05-22, 23:48
Wohoho. Ja. Jag är kanske inte så mainstream after all.
(Var får folk pengar ifrån? Arvegods? Vunnit på lotto? Rånat en bank?)
//Kristin
(Var får folk pengar ifrån? Arvegods? Vunnit på lotto? Rånat en bank?)
//Kristin
http://www.gemoneybank.se/templates/EntrencePage____587.aspx?ge_id=24
följt av
http://www.tv3.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=953&Itemid=1093
ibland följt av
http://www.kronofogden.se/navigering/grupp3/skuldsanering/skuldsanering.106.7459477810df5bccdd4800032667.htm l
wintersnowdrift
2007-05-24, 09:34
Om lite drygt fem timmar åker jag för att provcykla denna (http://www.blocket.se/vi/12073754.htm?ca=11_s). Rätt storlek, definitivt rätt pris och rätt komponenter (visserligen v-broms och som jag har förstått det är framgaffeln lite klen. Men lite av grejen med att äga en mtb verkar ju vara att ständigt uppgradera den så då har jag ju framtida projekt att bränna pengar på).
//Kristin
Om lite drygt fem timmar åker jag för att provcykla denna (http://www.blocket.se/vi/12073754.htm?ca=11_s). Rätt storlek, definitivt rätt pris och rätt komponenter (visserligen v-broms och som jag har förstått det är framgaffeln lite klen. Men lite av grejen med att äga en mtb verkar ju vara att ständigt uppgradera den så då har jag ju framtida projekt att bränna pengar på).
//Kristin
Bjud 3k. Det är den värd, kanske även 3,5, men jag tyckte det var lite mycket för en såpass gammal cykel. Det kan vara slitage på delar som inte syns direkt, vevparti och lager i synnerhet.
Sedan tar du bort stänkskärmen ögonaböj. Annars knuffar jag ner dig i diket då du är ute och cyklar.
wintersnowdrift
2007-05-24, 10:19
Bjud 3k. Det är den värd, kanske även 3,5, men jag tyckte det var lite mycket för en såpass gammal cykel. Det kan vara slitage på delar som inte syns direkt, vevparti och lager i synnerhet.
Sedan tar du bort stänkskärmen ögonaböj. Annars knuffar jag ner dig i diket då du är ute och cyklar.
Haha, stänkaren ska bort, ja. Den var till och med estetiskt störande i mina i övrigt väldigt okänsliga ögon.
Vad jag kan uttyda av dessa reviews (http://www.mtbr.com/reviews/2002_Hardtail/product_87174.shtml)är det ändå många som gillar ramen. Jag ser det ju som en prova-på-mtb-livet/förstacykel.
Nu ska jag ut och tvätta+byta däck på min befintliga cykel. Två punkteringar på racern på två veckor håller inte så nu blir det nya Continental GP 4000 inför Siljan.
//Kristin
Expert racing är väl föregångaren till scalen. I så fall lär ramen vara trevlig!
Titta över det vanliga... om drivlinan är sliten, hjulen raka, tar bromsarna, fungerar växlarna, fungerar dämparen?
Dämparna är det som har utvecklats mest sen 2002. Ser ut att sitta en Judy TT på, och den var i princip toppmodellen på den tiden men motsvarar de billigaste luft/olje- gafflarna i dag. För att en gaffel ska fungera bra behöver den service en gång om året åtminstone. Förmodligen har gafflen på cykeln aldrig fått någon service.
Kan användas som argument vid lite eventuell prutning :D
wintersnowdrift
2007-05-24, 12:11
Expert racing är väl föregångaren till scalen. I så fall lär ramen vara trevlig!
Titta över det vanliga... om drivlinan är sliten, hjulen raka, tar bromsarna, fungerar växlarna, fungerar dämparen?
Dämparna är det som har utvecklats mest sen 2002. Ser ut att sitta en Judy TT på, och den var i princip toppmodellen på den tiden men motsvarar de billigaste luft/olje- gafflarna i dag. För att en gaffel ska fungera bra behöver den service en gång om året åtminstone. Förmodligen har gafflen på cykeln aldrig fått någon service.
Kan användas som argument vid lite eventuell prutning :D
Tack för tipsen guys, ni är guld :). Du får komma upp till Sthlm någon gång Olsson och visa hur man kör mtb på riktigt :hbang:.
//Kristin
Blev det någon tillökning i familjen idag?
wintersnowdrift
2007-05-24, 21:24
Blev det någon tillökning i familjen idag?
Yes box! Prutade ner den till 3k då lacken fått sig några törnar och växlarna behövde justeras. Åkte direkt med cykeln till en cykelbutik som min pappa är "VIP"-kund hos och fick det fixat gratis på fem minuter (jag klarar inte sådant själv än men siktar på att utveckla mina mek-kunskaper å det snaraste). Sedan bytte jag till spd-pedaler och körde iväg ut i skogen i princip. Såååå roligt! Jag lyckades ramla två gånger på en stenig stig som sluttar ganska brant uppför, haha (typisk överambitiös nybörjare *rolleyes* ).
Hur som haver är jag mycket nöjd med mitt köp. Ramgeometrin och storleken kändes verkligen som handen i handsken så fort jag satt mig på cykel. Nu kan jag köra på den här tills jag har råd att uppgradera mig till en Scale-ram ;). Det ska bli skitkul att ta upp cykeln till landstället i Falun i sommar, där finns riktigt bra mtb-åkning.
//Kristin
Man får gratulera. Blir trångt i sängen i natt förstår jag.
Yes box! Prutade ner den till 3k då lacken fått sig några törnar och växlarna behövde justeras. Åkte direkt med cykeln till en cykelbutik som min pappa är "VIP"-kund hos och fick det fixat gratis på fem minuter (jag klarar inte sådant själv än men siktar på att utveckla mina mek-kunskaper å det snaraste). Sedan bytte jag till spd-pedaler och körde iväg ut i skogen i princip. Såååå roligt! Jag lyckades ramla två gånger på en stenig stig som sluttar ganska brant uppför, haha (typisk överambitiös nybörjare *rolleyes* ).
Hur som haver är jag mycket nöjd med mitt köp. Ramgeometrin och storleken kändes verkligen som handen i handsken så fort jag satt mig på cykel. Nu kan jag köra på den här tills jag har råd att uppgradera mig till en Scale-ram ;). Det ska bli skitkul att ta upp cykeln till landstället i Falun i sommar, där finns riktigt bra mtb-åkning.
//Kristin
Gratulerar! Du kommer nog älska att ha MTB som komplement till lvg, då man kommer till områden och sträckor somman annars missar bara för att det inte är nylagd och sopad asfalt.
Tvätta upp den, ryck skärmen och ta några fina bilder så vi får se.
//Kristin
Härligt! Jag tror du är fast redan :) Jag önskar jag oxå kunde cykla i Falun. Men det verkar som vi ska till dalarna på semester med familjen i sommar så man får väl ta med hojen då.
Hallå gott folk!
Kommer med en liten uppdatering!
Som jag nämnde några poster bak så har jag funderat på att uppgradera min GT med ngt vassare komponenter. Gjorde värsta researchen och räknade på varetenda öre och var inne på att köpa hela cykeln i delar med mkt inköp från tyskland för att få ner priset. Var väldigt nära att börja beställa när jag förra veckan råkade ut för att bakbromsen failade ngn meter innan en husvägg varpå jag åkte i backen (snarare väggen) och fick ett skevt framhjul.
Frustrerad som jag var kom jag till insikten att det skulle ta hyfsat lång tid att få till en komplett cykel och jag beställde den i delar så jag började luta åt att köpa en komplett cykel. Gick och kollade runt lite och fick ett väldigt bra pris på en Scott Scale 30 hos min LBS som kompensation för allt tidigare strul. Tyvärr funkade inte geometrin för mig så Scott funkade inte.
Det hela slutade med att jag hamnade ute på TCM (tack MasterChief) där jag blev förälskad i en Giantcykel. Var och hämtade den idag:
http://i17.tinypic.com/54cyq9l.jpg
Den kom XT-utrustad men jag blev övertalad att SRAM X9 var lite bättre så jag valde det kittet istället och fick det för samma pris. Cykeln överstiger mitt nuvarande behov med hästlängder men jag tänkte att det var lika bra att köpa ngt vettigt från början istället för att uppgradera senare till extra kostnad. Hur som haver så är jag fett nöjd, nu gäller det bara att utnyttja cykeln!
Mången gratulationer! Den var riktigt snygg, och kom ihåg: det finns ingen cykel som överstiger någons behov, det finns bara oupptäckta behov.
Helt rätt med SRAM också, väldigt porrigt faktiskt. Inget ont om XT som höll hur bra och hur länge som helst på min gamla GT, men det är lika sexigt som en volvo.
Vad är det för dämpare? Är det "Reba" jag skymtar, och således alltså en Rock Shox?
Tackar så mycket! Är som sagt väldigt nöjd!
Håller med dig om XT, det är nice men SRAM känns en aning nice:are.
Dämparen är en Reba Race med Remot Poplock!
Damn, måste skriva lite till! Har cyklat en del med nya hojjen nu är jag är helt extatiskt över känslan. Den är rapp och kvick som jag aldrig kunde ana och accelerationen är utom denna värld. Jämfört med min gamla GT känns det som att jag tappat 20 kg på cyekln! Det som gäller nu är att komma ut i skogen och backarna. Ni som kan Sthlm får mer än gärna tipsa om bra cykelområden nära Hammarby Sjöstad :).
Nämen dra på trissorna! Det där va mig ett uppköp :) Riktigt fin där ju! Kan tänka mig att den känns roligare o cykla på. Rebagafflen är riktigt smaskig. Jag har verisionen finare med motioncontroll och är toknöjd nu när jag väl har fått rätt på inställningarna.
Om jag får anmärka på två saker så skulle jag säga kasta stänkskärmen :D och prova spd-pedaler där du sitter fast med skorna i pedalerna. Det tar några gånger att vänja sig, men en helt ny värld öppnar sig. Jag skulle aldrig kunna köra med vanliga plattformspedaler igen. Man får bland annat bättre rundtramp, kvickare accelerationer, håller foten på pedalen så man slipper slinta när det skakar lite över stenar o rötter.
Nämen dra på trissorna! Det där va mig ett uppköp :) Riktigt fin där ju! Kan tänka mig att den känns roligare o cykla på. Rebagafflen är riktigt smaskig. Jag har verisionen finare med motioncontroll och är toknöjd nu när jag väl har fått rätt på inställningarna.
Om jag får anmärka på två saker så skulle jag säga kasta stänkskärmen :D och prova spd-pedaler där du sitter fast med skorna i pedalerna. Det tar några gånger att vänja sig, men en helt ny värld öppnar sig. Jag skulle aldrig kunna köra med vanliga plattformspedaler igen. Man får bland annat bättre rundtramp, kvickare accelerationer, håller foten på pedalen så man slipper slinta när det skakar lite över stenar o rötter.
Tackar tackar! Finner mig själv stirrandes på den långa stunder när ingen tittar. Kan bara inte låta bli! Kan inte minnas att jag varit så exalterad över ngt annat inköp.
Stänkskärmen är ju ett måste när det regnar :D. Men jag håller med dig, den besudlar cykeln helt klart. Funderade faktiskt på spd-pedaler men jag kände inte att jag var mogen ännu. Ska dock uppgradera smed tiden, jag lovar!
Angående gaffeln så står det att även min har motion control dämpning men det kanske är ngt annat du syftar på? Har ju ingen koll ännu :em:.
Tack för tipset JJ!
Tackar tackar! Finner mig själv stirrandes på den långa stunder när ingen tittar. Kan bara inte låta bli! Kan inte minnas att jag varit så exalterad över ngt annat inköp.
Stänkskärmen är ju ett måste när det regnar :D. Men jag håller med dig, den besudlar cykeln helt klart. Funderade faktiskt på spd-pedaler men jag kände inte att jag var mogen ännu. Ska dock uppgradera smed tiden, jag lovar!
Angående gaffeln så står det att även min har motion control dämpning men det kanske är ngt annat du syftar på? Har ju ingen koll ännu :em:.
Tack för tipset JJ!
Låter bra :D
Jag får nog erkänna att jag hade fel. När jag tittar nu så ser jag att race oxå har motioncontroll och ser ut att ha samma smaskigheter som team. Jag hade för mig att det var något som skiljde i dämpningssystemet. Men om inte, kan du bara skratta dig lycklig :) Fick du inte med någon pump till dämparen kan det vara värt att investera i. En så fin dämpare förtjänar rätt lufttryck.
Låter bra :D
Jag får nog erkänna att jag hade fel. När jag tittar nu så ser jag att race oxå har motioncontroll och ser ut att ha samma smaskigheter som team. Jag hade för mig att det var något som skiljde i dämpningssystemet. Men om inte, kan du bara skratta dig lycklig :) Fick du inte med någon pump till dämparen kan det vara värt att investera i. En så fin dämpare förtjänar rätt lufttryck.
Vad bra! Blev orolig där ett tag :).
Det blev ingen pump denna gången men jag tar med den på inköpslistan. Dock ställde dom in lufttrycket i butiken så jag få hoppas att det är hyfsat rätt iaf. Får nog ta och finjustera allteftersom kroppsvikten (förhoppningsvis) minskar med all inplanerad cykling.
Slog förresten nytt rekord till jobbet idag med hela 80 sekunder *flex*.
Intressant tråd detta.
Har cyklat rätt lite de senaste 10 åren men tyckte under min uppväxt att det var grymt kul att både cykla och mecka med cykeln. Har under våren funderat runt och till sist köpt en cykel så att jag när suget faller på dra ut och köra lite landsvägscykling. Det blev lite av ett impulsköp häromdagen men jag känner mig nöjd.
http://www.rex.se/articles.asp?PID=1475&Type=Prod&MID=18&Grp=Trekkingbikes&ArrProd=1488,1489,1490,1473,1474,1475,1491,&
Fick den till ett bra pris men undrar nu om det är ett hyffsat köp, vad bör man uppgradera med tiden? Eller kommer denna duga som den är för mina ändamål?
Intressant tråd detta.
Har cyklat rätt lite de senaste 10 åren men tyckte under min uppväxt att det var grymt kul att både cykla och mecka med cykeln. Har under våren funderat runt och till sist köpt en cykel så att jag när suget faller på dra ut och köra lite landsvägscykling. Det blev lite av ett impulsköp häromdagen men jag känner mig nöjd.
http://www.rex.se/articles.asp?PID=1475&Type=Prod&MID=18&Grp=Trekkingbikes&ArrProd=1488,1489,1490,1473,1474,1475,1491,&
Fick den till ett bra pris men undrar nu om det är ett hyffsat köp, vad bör man uppgradera med tiden? Eller kommer denna duga som den är för mina ändamål?
Det ser ut att vara en hyffsad cykel så har du fått den till ett bra pris som du säger så har de nog varit ett bra köp. Ska du använda den till träning så skaffa pedaler och skor där du sitter fast, typ spd. Ska du använda den till både vardag och träning finns det pedaler som har spd infästning på ena sidan och vanlig plattform på andra sidan.
Uppgradera annars med tiden om det är något du känner dig missnöjd med eller när saker slits ut / går i sönder.
ok, låter ju bra.
Jag kommer till 90-95% bara använda cykeln till att motionera på. Har en vardagscykel till vanlig cykling. Skall kolla upp det här med pedalerna.
Det snackades om Siljan Runt i denna tråd tidigare. Vore kul att höra resultaten för alla som tog sig runt. :)
Slutgiltiga resultatet har väl inte lagts upp än men min cykeldator sa följande:
Distans: 170 km
Tid: 6h 51 min (effektiv cykeltid, depåstopp borträknat)
Snitthastiget: 24,8km/h
Ni som cykla hela Siljan +Orsa sjön runt, vad fick ni för distans på cykeldatorn? De sa ju att det skulle bli ca 6 km extra, men båda min och farbrorns cykeldator slutade på 170 km.
Som den dåliga människa jag är kontrollerade jag inte utrustningen innan starta och upptäckte där med inte att framhjulet var felvänt så att magneten hamnade på fel sida. Min hastighetsmätare fungerade därmed inte förren jag stannade efter en depå och fixade det. Ingen uppmätt distans med andra ord. Men banläggningen var tydligen ändrad och skulle enligt uppgift vara 6 km längre i år. Min egna uppskattning av den missade sträckan gav 16,8 mil så 170 km är antagligen helt rätt.
Siljan 2007
Tid: 6:02 (inkl depåstopp på ca 17 min)
Medelhastighet: 29,6 km/h (om jag räknar på 170 km och bara den tiden jag cyklade)
Nästa gång blir det mer snask och starkare ben så att jag slipper att slösa tid på depåer. Tydligen väldigt oopti.
Som den dåliga människa jag är kontrollerade jag inte utrustningen innan starta och upptäckte där med inte att framhjulet var felvänt så att magneten hamnade på fel sida. Min hastighetsmätare fungerade därmed inte förren jag stannade efter en depå och fixade det. Ingen uppmätt distans med andra ord. Men banläggningen var tydligen ändrad och skulle enligt uppgift vara 6 km längre i år. Min egna uppskattning av den missade sträckan gav 16,8 mil så 170 km är antagligen helt rätt.
Siljan 2007
Tid: 6:02 (inkl depåstopp på ca 17 min)
Medelhastighet: 29,6 km/h (om jag räknar på 170 km och bara den tiden jag cyklade)
Nästa gång blir det mer snask och starkare ben så att jag slipper att slösa tid på depåer. Tydligen väldigt oopti.
Mycket bra tid får jag säga. :) :thumbup:
Jag trodde jag sett allt, men en kompis som sysslar lite med import från Kina tipsade mig om detta klipp som bubblar direkt in på fula cyklar tio-i-topp. Prislappen med transport och tullar hamnar på ungefär 500 SEK. Ungefär som ett hyfsat flaskställ med andra ord.
http://www.smallvolume.com/images/D/JCCY-JC-ESP2605-B.jpg
http://www.smallvolume.com/product/23614/C16400/P3/26'racing%20bicycle%205#.html
Trodde du lagt upp en bild på Isaac men den här var ju nästan lika fin.
Ni som har koll på det mest om cyklar.
Vilken höjd på sadeln ska man ha på en mtb och vilket lufttryck ska man ha i däcken ? Hade tänkt att cykla på grusvägar främst.
Ni som har koll på det mest om cyklar.
Vilken höjd på sadeln ska man ha på en mtb och vilket lufttryck ska man ha i däcken ? Hade tänkt att cykla på grusvägar främst.
Sitthöjden brukar väl vara en smaksak. Själv gillar jag att sitta högt, med en liten liten böjning i knäleden när pedalen är i bottenläge. Tycker jag får bäst kraft då.
Kör jag i skogen brukar jag sänka lite, eftersom jag ändå står upp ganska mycket och sadeln mest blir i vägen.
Testa lite olika och känn efter vilket som känns bäst.
Ska du bara cykla grusväg så kan du köra med ganska högt lufttryck, det rullar bättre då. Kör du mycket skog, sänk för bättre grepp.
Prylbögericheck!
Har beställt en ny hjälm.
En Giro Xen -07
http://img95.imageshack.us/img95/8193/giroxengy2.jpg
Blev påmind om den här hackordningen idag när jag bläddrade på Happy. Ack så sann.
The Rick Denney cycling food chain
After conducting detailed research, I have created the definitive
list for all cycling snobs to provide much-need guidance on Who To
Snub Without Remorse. I provide this service to all of you free of
charge.
By the way, I don't care if mountain bikes are 60% of the market. If
your knobbies have never been off the pavement, then you are The Rest
of the World.
Here's the Modified Comprehensive Cycling Food Chain:
-Roadies--Pros
-MTBers--Pros
-Roadies--Cat I/II
-Trackies--All, but they must own their own track bike
-MTBers--Expert
-Triathletes--Elites
-Roadies--Cat III/IV
-MTBers--Sport
-Roadies--Cat V
-MTBers--Novice
-Triathletes--Age Groupers wearing Speedos in a group ride (plus all
of below)
-Triathletes--Age Groupers with forward position, 650 wheels, aerobars
and normal cycling clothing
-Triathletes--Age Groupers on normal road bikes with aerobars
-Tourists--Loaded, cross-country, self-guided tours
-Tourists--Loaded, cross-country, guided tours
-Tourists--Loaded, organized vacation group
-Tourists--Non-loaded, organized vacation group in mountains ( e.g.
Pedal the Peaks
-Tourists--Non-loaded, organized vacation group in mere hills (e.g.
Texas Hill Country Tour)
-Tourists--Weekend century riders
-Club riders with Fancy Road Bikes
-Club riders with Normal Road Bikes
-Club riders with Aerobars
-Recreational MTBers (off-road only)
-Commuters with fenders, panniers, and lights
-Commuters with panniers and lights
-Commuters on racing bikes
-The Rest of the World
Messengers are orthogonal to this ranking.
If you are riding in a group, you gain Obnoxiousness Points for acting
as if you are higher on the list, and Humility Points for acting as if
you are lower on the list. Both points are Bonus Points, depending on
who you are trying to impress.
Now, you must adjust your position based on the following Unspoken
Rules (never read these aloud):
If your bike is Italian, you may move up one notch. If your bike is
British, and you are a tourist, you may move up one notch; otherwise,
you must move down two notches. If your bike is aero, and you are a
triathlete, you may move up one notch.
Move up a notch this year only if you have nine-speed. Move down a
notch for each cog short of eight (nine starting next year).
Move down a notch if you have a triple up front, unless your are a
tourist. If you are tourist and have only two chainrings, then move
down to the Tourists--Weekend Century Rider rank even if you have
panniers.
The Uniqueness Limit allows only two bikes of the same make and model
in any one group. If the limit is exceeded, then all riders of the
offending make and model must move down a notch for each excess bike.
If you have visible scars, you may move up two notches, unless you are
a mountain biker. If you are a mountain biker and have no visible
scars, you must move down one notch. If you have scars in an area that
is not displayable in public, and you can persuade a member of the
opposite sex to admire it, then you can move up two notches, but not
in combination with below.
The above is correlated to the Getting Regular Sex factor. If you are
getting any, and you are male, then move up four notches. Add two more
notches if your partner is in the riding group. Add another notch
still if everyone else is flirting with her. This factor does not
apply if you are married, even if you are getting regular sex.
If you ride a team jersey for any team you have never joined, then you
must move down two notches. If your jerseys are tattered from use,
then you may move up a notch. If you are a roadie, and wear sleeveless
jerseys, then move down a notch. Drop a notch if your jersey
advertises a brand better than the one you own. Drop four notches if
you are wearing a T-shirt. Drop four notches if you are wearing
non-cycling shorts (unless they are speedos).
If you do not shave your legs, move down three notches.
If you ride Campagnolo, move up a notch, unless it's Record, in which
case move up two notches. If you ride Shimano, move down a notch,
unless it's Dura Ace, which is neutral.
If your bike is titanium, move up two notches. If it is high-end
carbon, move up one notch. If it is aluminum, move down a notch,
unless it's a Felt, in which case you can move up a notch. QR's are
neutral, but only for triathletes. If you are a tourist, and your bike
is not steel, move down three notches.
If you have aero wheels, move up a notch, unless you are a tourist, in
which case move down a notch.
If you ride tubulars, move up a notch.
If you ride with toe clips, then move to the bottom of the list.
Move up a notch if you train on a fixed gear in the early season. Move
up another notch if you train on a real track bike.
Move down a notch for each stupid question.
Move down four notches if you use the phrase "I'm a triathlete" in any
group of Roadies, Trackies, and/or Club Riders.
Move down a notch for each 15 pounds excess weight,unless you are
wearing a Speedo, in which case move down two notches. Pronounced
cycling-short tan lines move you up a notch, but only in the Summer.
In the Winter, such tan lines move you up two notches.
If, during the application of the above Unspoken Rules, you ever dip
into the The Rest of the World Category, then you must stay there.
Subsequent Bonus Points become null and void.
Note that non-roadies may choose not to participate in the above
ranking system. Roadie participation, however, is required.
I hope this detailed approach to this serious problem will assist all
of you in determining who to snub.
MasterChief
2007-06-20, 17:10
Haha...lollol.
Ja, det finns ingen återvändo. Campa får det bli.
"If you ride Campagnolo, move up a notch, unless it's Record, in which
unless it's Dura Ace, which is neutral. "
MasterChief
2007-06-21, 12:01
Treks nya Madone ser fantastisk ut.. Sjukt, sjukt, sjukt snygg cykel (jag har alltid varit lite svag för orange/svart (som en del Porschar är bestyckade med)).
http://www2.trekbikes.com/madone/images/madone_line_up/large/madone69pro.jpg
Finns givetvis i andra färger också.
Treks nya Madone ser fantastisk ut.. Sjukt, sjukt, sjukt snygg cykel (jag har alltid varit lite svag för orange/svart (som en del Porschar är bestyckade med)).
Finns givetvis i andra färger också.
Ahh, vacker.
MasterChief
2007-06-21, 12:14
Men hjälp. Hur kan jag ha missat detta. Jag har porrsurfat på tok för lite sista tiden:
Fulländning:
http://www.pezcyclingnews.com/photos/tech/trek/madone08-whitefull.jpg
Läs en genomgång här (med bland annat en intervju med Lance).
Ett litet smakprov:
JB= John Burke
LA= Lance Armstrong
JB: And where have you been riding it (De pratar om vad Lance tycker om nya Madone)?
LA: I take it with me everywhere I go. So I ride, eh, obviously all over Austin and wherever I go in the United States. Last week we were in Europe and I rode the Mt. Ventoux on it.
JB: [tongue in cheek] Did you make it all the way to the top?
LA: I made it all the way.
[laughter from audience]
JB: Well that’s a big thing?
LA: Aaah, there were a lot of people there so I guess it is a big thing. There were hundreds of people, it was amazing….. and I was definitely the fastest [hand over mouth laughing and smiling]
JB: [congratulates Lance with pat on the back]
[laughter and clapping from audience]
LA: I finally won on the Ventoux!
[laughter from audience]
LA: [It was] a bunch of 300 pound Belgians I beat over the top.
MasterChief
2007-06-21, 12:19
Ja, eftersom ingen här på kolo verkar begripa vidden av detta så får jag väl spamma vidare själv. Nu kna jag lägga ner alla funderingar på vad jag ska ha för cykel. Den här ska jag ha. Kommer i många konfigurationer och priser.
http://bp0.blogger.com/_VMBXGqBOWsE/RmnFajEjc7I/AAAAAAAAAMc/UburbBSd3fk/s1600/madones-MAM.jpg
MasterChief
2007-06-21, 12:23
http://www.roadcyclinguk.com/news/article/mps/UAN/2312/v/1/sp/
http://www.velonews.com/tech/report/articles/12366.0.html
http://bicycledesign.blogspot.com/2007/06/great-shots-of-new-madone.html
http://bp1.blogger.com/_vXbPBesLyII/Rl_NuLNIMFI/AAAAAAAAAnE/bXvbR59t-Uo/s1600/Lance.JPG
MasterChief
2007-06-21, 12:23
Ahh, vacker.
Mmm....Fulländad.
MasterChief
2007-06-21, 12:27
Vad det strular med länkar och skit :-/
Här är länken till Lanceintervjun:
http://www.pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=5007
Här är länken till bilden som syns var tredje gång:
http://bp0.blogger.com/_VMBXGqBOWsE/RmnFajEjc7I/AAAAAAAAAMc/UburbBSd3fk/s1600/madones-MAM.jpg
Mmm....Fulländad.
Funderar på hur det skulle se ut med svart sadel/styre på den svart/oranga. Kan funka rätt bra. Det vita var också sjukt snygg.
MasterChief
2007-06-21, 12:30
Funderar på hur det skulle se ut med svart sadel/styre på den svart/oranga. Kan funka rätt bra. Det vita var också sjukt snygg.
En mycket intressant tanke. Jag ska photoshopa fram en sån bild senare och jämföra.
MasterChief
2007-06-21, 12:33
Den är ju inte helt olik Orbea Orca ( http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2127482&postcount=28 ) men Madonen är mycket finare. Mera harmoni i linjerna och sadelstolen....SADELSTOLPEN.....aaaahhhh...nnrghh. .ååh..*suck*
MasterChief
2007-06-21, 12:36
Haha...lollol.
Ja, det finns ingen återvändo. Campa får det bli.
"If you ride Campagnolo, move up a notch, unless it's Record, in which
unless it's Dura Ace, which is neutral. "
Nej, ditt pucko. Campa får vänta. Madone är bestyckad med Shimano Dura Ace, Ultegra eller SRAM Force.
Vad ligger den på ungefär?
MasterChief
2007-06-21, 12:44
Vad ligger den på ungefär?
Vet inte riktigt (USA-priserna är lägre än här). Räkna med 30.000 och upp till 80.000.
Här är en liten artikel på svenska:
http://www.velo.se/view.php?id=1905
MasterChief
2007-06-21, 12:51
Amerikapriser:
Pro Series
6.9 $8399
6.5 $5829
5.5 $4180
Performance Series
6.9 $7700
6.5 $5830
5.5 $4180
5.2 $3520
MasterChief
2007-06-21, 13:34
Jag har inte jobbat på 3 timmar nu. Kan inte låta bli att surfa. Jag är kåt.
http://www.velo.se/contents/images/big/2576_Madone.jpg
Ni som lägger när er själ och en stor del av plånboken på era leksaker. Vad gör ni om ni, gud förbjude, kör omkull och exempelvis ramen går sönder? Gråter en skvätt för att ha förlorat en kär vän och öppnar plånboken eller finns det försäkringar?
MasterChief
2007-06-21, 19:57
Ni som lägger när er själ och en stor del av plånboken på era leksaker. Vad gör ni om ni, gud förbjude, kör omkull och exempelvis ramen går sönder? Gråter en skvätt för att ha förlorat en kär vän och öppnar plånboken eller finns det försäkringar?
Nu har inte jag jättedyra cyklar men när jag kraschade min Trek för två år sen så fick den andra personens försäkringbolag betala för skadorna.
Jag känner att jag har mkt sämre koll på det här än vad jag borde ha. Det ända jag kan säga är att som innehavare av tävlingslicens får man någon slags försäkring. Jag vet inte om den gäller även cyklen. Rent spontant säger jag att man gråter blod...
MasterChief
2007-06-21, 20:02
Nu var jag kanske för snabb men gjorde en lite färgändring (bilden tål inte någon granskning, men det är ju inte heller syftet). Svart är nog lite bättre tror jag.
http://img517.imageshack.us/img517/4875/madone69prorg6.jpg
http://www2.trekbikes.com/madone/images/madone_line_up/large/madone69pro.jpg
Nu var jag kanske för snabb men gjorde en lite färgändring (bilden tål inte någon granskning, men det är ju inte heller syftet). Svart är nog lite bättre tror jag.
Perfektion uppnådd.
MasterChief
2007-06-21, 21:05
Perfektion uppnådd.
Ja, den är faktiskt fulländad. Lite kul att just Trek lyckats med det. De har ju i mångas ögon alltid varit lite småpräktiga och tråkiga designmässigt.
Hjälp mig! Jag har blivit sugen på att köpa ny racer, men det är något jag verkligen inte har råd till. Vad ska jag göra? Kan man sälja spis och kylskåp? Tror ni suget lugnar sig?
Hjälp mig! Jag har blivit sugen på att köpa ny racer, men det är något jag verkligen inte har råd till. Vad ska jag göra? Kan man sälja spis och kylskåp? Tror ni suget lugnar sig?
Behöver du verkligen två njurar?
Behöver du verkligen två njurar?
Nej! Jag lär ju dessutom bli lättare med bara en *whistle*
Nej! Jag lär ju dessutom bli lättare med bara en *whistle*
Bra tänkt. Då är det bara att lägga ut den på ebay.
"Vältränad njure i mint condition säljes..."
Tänkte ge min cykel en omgång nu eftersom den blev lite väderbiten efter förra passet. Hur gör nu för att få bort all olja från kassetten? Antar att jag bör ta det lite piano med avfettningsmedel där.
Fredrik S
2007-06-24, 15:45
Min erfarenhet är att habegär tyvärr väldigt sällan går över av sig själv. *drool*
Fredrik S
2007-06-24, 15:50
Tänkte ge min cykel en omgång nu eftersom den blev lite väderbiten efter förra passet. Hur gör nu för att få bort all olja från kassetten? Antar att jag bör ta det lite piano med avfettningsmedel där.
Precis som du redan har räknat ut, så vill du inte ha in avfettning i frihjulsbodyn. Om det är så skitigt att det inte går att få rent utan avfettning så återstår nog bara att plocka av kassetten om du vill ha det helt perfekt. Det kanske låter lite extremt, men det tar ju engentligen inte många sekunder att plocka av kassetten. Åker du med Shimano, så finns ju dessutom verktyget på biltema för ett par tior.
Treks nya var fanken fin, och man verkar ha kommit underfund med att slopen inte ska vara nedåt. Lacken känner jag igen från Wilier och BH, även om den senares ram är så slopad att det nästan upphäver hur snygg det är med ISP såg jag i helgen som jag spenderade på Sollerön. För att uttrycka det milt kan jag säga att det fanns många fina cyklar där, och många långa diskussioner har förts kring det där med färgmatchning. På den ramen kanske svart funkar bättre, men kan man hitta en detalj att svara mot med sadel och styrlinda (som givetvis _alltid_ är av samma färg) är det att föredra estetiskt. Lyckas man med rödfärgen i Camp Bora-hjulen på dessa så bör man. Vitt är också väldigt högt på min lista. Praktiska människor som invänder ombeds gå och gömma sig bakom en silvergrå Fuji.
Om någon undrar hur Solleröloppet gick så ligger min pedalkloss i spillror i Mora efter att ha spruckit. Kul. Jag fick cykla enbent tillbaka efter att själv ha fått testa pariastämpeln man känner från klungan så fort de känner lukten av materialhaveri och man befinner sig plötsligt i en cirkel av tomhet.
Precis som du redan har räknat ut, så vill du inte ha in avfettning i frihjulsbodyn. Om det är så skitigt att det inte går att få rent utan avfettning så återstår nog bara att plocka av kassetten om du vill ha det helt perfekt. Det kanske låter lite extremt, men det tar ju engentligen inte många sekunder att plocka av kassetten. Åker du med Shimano, så finns ju dessutom verktyget på biltema för ett par tior.
Just så. Dessa (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=2&Ref=&funk=visa_artikel_zoom&artnr=PROB007&artgrp=1274&limit=&extra=&varumarke=&Betyg=&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=) är bra att ha.
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/PROB007_1.jpg
Med risk för att verka trög på riktigt så måste jag fråga vad man gör med kedjepiskan. Ytterligare en dum fråga: Måste man ha en kedjebrytare för att bryta kedjan och är det någon speciell länk man ska bryta vid? Har shimanokedja.
Känner att jag måste inhandla lite verktyg till cykelvård och lära mig använda dem. Har aldrig sysslat med sådant tidigare och känner ingen i min närhet som kan visa. Men vad bör jag ha för prylar och vad bör ingå i vården mer än att rengöra?
Fredrik S
2007-06-24, 21:07
Med risk för att verka trög på riktigt så måste jag fråga vad man gör med kedjepiskan. Ytterligare en dum fråga: Måste man ha en kedjebrytare för att bryta kedjan och är det någon speciell länk man ska bryta vid? Har shimanokedja.
Känner att jag måste inhandla lite verktyg till cykelvård och lära mig använda dem. Har aldrig sysslat med sådant tidigare och känner ingen i min närhet som kan visa. Men vad bör jag ha för prylar och vad bör ingå i vården mer än att rengöra?
Kedjepiskan används till att hålla emot när man lossar kassettens låsring med det andra verktyget på bilden. Om din kedja inte har något kedjelås så måste du ha en kedjebrytare för att få isär den. Du bryter kedjan vid en vanlig länk och inte vid en "connecting pin" (vet inte vad det heter på svenska) connecting pin känns igen på att den ofta har ett litet hål i mitten som är en styrning för kedjebrytarens spets.
Om man vill lära sig meka cykel och inte har någon som kan visa så finns det en hel del bra instruktioner på följande sidor:
http://www.sheldonbrown.com/
http://www.parktool.com/
http://happymtb.org/forum/lasvart/
Tack så mycket. Blir till att åka och handla lite vid tillfälle.
Inte så bra kvalitet, men man lär sig meka och vad man sen behöver köpa lite finare versioner av.
Cykelverktygsats ala Clas Ohlson (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13221068)
Och en bild
http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/307440_X_2006-06-30_085514_973.jpg
Inte så bra kvalitet, men man lär sig meka och vad man sen behöver köpa lite finare versioner av.
Cykelverktygsats ala Clas Ohlson (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13221068)
Tack, en sådan låda får det nog bli.
MasterChief
2007-06-25, 08:19
Grejen med Clas Ohlson är att deras saker oftast funkar ypperligt till den som använder sakerna någon gång per år. Park Tools är ju onekligen porrigare men ett verktyg från dem kostar (typ) lika mycket som hela lådan från Clas Ohlson. De är ju gjorda för proffs som använder sakerna hela dagarna.
MasterChief
2007-06-25, 08:34
Treks nya var fanken fin, och man verkar ha kommit underfund med att slopen inte ska vara nedåt. Lacken känner jag igen från Wilier och BH, även om den senares ram är så slopad att det nästan upphäver hur snygg det är med ISP såg jag i helgen som jag spenderade på Sollerön. För att uttrycka det milt kan jag säga att det fanns många fina cyklar där, och många långa diskussioner har förts kring det där med färgmatchning. På den ramen kanske svart funkar bättre, men kan man hitta en detalj att svara mot med sadel och styrlinda (som givetvis _alltid_ är av samma färg) är det att föredra estetiskt. Lyckas man med rödfärgen i Camp Bora-hjulen på dessa så bör man. Vitt är också väldigt högt på min lista. Praktiska människor som invänder ombeds gå och gömma sig bakom en silvergrå Fuji.
Om någon undrar hur Solleröloppet gick så ligger min pedalkloss i spillror i Mora efter att ha spruckit. Kul. Jag fick cykla enbent tillbaka efter att själv ha fått testa pariastämpeln man känner från klungan så fort de känner lukten av materialhaveri och man befinner sig plötsligt i en cirkel av tomhet.
Det var ju en jävla otur. Pedalklossar är ju inte direkt något man har i bakfickan :-/
Wiliers slopade ramar är fanken inte snygga. Ser ju ut som en MTB. BH har jag alltid haft en förkärlek till men jag har läst en del om att de tydligen inte alltid ligger på topp kvalitetmässigt. Jag tycker Trek Madone är mycket mer harmonisk i sin design. Den är så "spot on" något kan bli. Finns inget jag hänger upp mig på. Sen är kvaliten garanterat mycket hög. Trek är ju dock inte något sexigt märke och vissa konnässörer känner nog ett sting av obehag. Det är som att välja senaste Volvo V70 med extra allt. Image är allvarligt och våra cyklar berättar vilka vi är. Jag har ju en standard Trek och speglar därmed ingen som helst finess. Däremot har min eviga idol Lance samma cykelsmak. Duger det för han så duger det för mig.
wintersnowdrift
2007-06-25, 19:02
Inspirerad (/drabbad av dåligt samvete) av den här tråden gjorde jag slag i saken efter dagens mtb-tur och vårdade cykeln lite. Jag har tummen mitt i handen (...) så det blev bara det mest nödvändiga: tvätta, avfetta kedja, göra rent kassetten och diverse smådelar, smörja samt putsa lite.
Resultatet:
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Mindre.jpg
Jag är verkligen sugen på att utmana ödet och försöka lära mig meka lite mer jag också. Särskilt som jag vill (måste) kunna göra uppgraderingar på denna cykel, och när jag så småningom köper dyrare cyklar vill jag veta att jag kan ta hand om dem. Bra länkar Fredrik S!
//Kristin
MasterChief
2007-06-25, 19:18
Den ser ren och fin ut. Snygg sadelväska. En sån har jag med :-)
För övrigt kan jag inte instämma mer. Jag är pedant i nästan alla avseenden. Men när det kommer till att meka cykel är jag usel. Måste också bättra mig ordentligt. Sen börjar killen på min högra axel intala mig att om jag bara köper en dyrare cykel kommer min mekarglädje att dyka upp. Jag ser logiken och måste nog följa hans råd.
edit: Men jag har ingen mittrem på min väska när jag tänker efter. Kanske inte samma märke trots allt.
wintersnowdrift
2007-06-25, 19:44
Den ser ren och fin ut. Snygg sadelväska. En sån har jag med :-)
För övrigt kan jag inte instämma mer. Jag är pedant i nästan alla avseenden. Men när det kommer till att meka cykel är jag usel. Måste också bättra mig ordentligt. Sen börjar killen på min högra axel intala mig att om jag bara köper en dyrare cykel kommer min mekarglädje att dyka upp. Jag ser logiken och måste nog följa hans råd.
edit: Men jag har ingen mittrem på min väska när jag tänker efter. Kanske inte samma märke trots allt.
Det är en Topeak (med tillhörande mini-verktygskit i). De har dock flera olika modeller och storlekar på väskor.
Mina däck är slanglösa vilket ger mig lite ångest, har aldrig haft det förut. Med risk för att idiotförklara mig själv (jag har alltså cyklat på den utan att veta detta...); men vad gör man om man får en punka mitt ute i ödemarken? Försöker lifta med eventuella förbipasserade terrängfordon?
//Kristin
MasterChief
2007-06-25, 20:10
Det är en Topeak (med tillhörande mini-verktygskit i). De har dock flera olika modeller och storlekar på väskor.
Mina däck är slanglösa vilket ger mig lite ångest, har aldrig haft det förut. Med risk för att idiotförklara mig själv (jag har alltså cyklat på den utan att veta detta...); men vad gör man om man får en punka mitt ute i ödemarken? Försöker lifta med eventuella förbipasserade terrängfordon?
//Kristin
http://happymtb.org/forum/read.php/1/221857/222485/quote=1
edit: har också en Topeakväska :-) Mycket nöjd.
//Kristin
Jag rekomenderar att hälla i lite Stans gegga så tätar det igen de mesta hål i fall man får punka. Man kör med lite sånt skvalpande i däcket alltid alltså i förebyggande syfte. Annars är det bara att ha med en reservslang som vanligt. När du får punktering får du skruva av ust-ventilen och sätta i slangen istället som vanligt. Och så kan du givetvis göra även om du kör med stans i.
Här finns det att köpa! http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=2&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=STANS004-1
men vad gör man om man får en punka mitt ute i ödemarken?
Anropar följebilen i radion och ber dem ta fram ett nytt hjul.
MasterChief
2007-06-25, 20:58
Anropar följebilen i radion och ber dem ta fram ett nytt hjul.
Vad har du för B-team? Ser de inte att du har fått punka?
Deras följebilar följer bara de som ligger i täten.
MasterChief
2007-06-25, 21:04
Deras följebilar följer bara de som ligger i täten.
Hehe
The pain...
Touché.
Jag kan bara svara med en fin bild på hur en cykel ska se ut. Jag svär varje dag över att det inte finns någon som tar in Colnago i Sverige.
http://img504.imageshack.us/img504/2978/colnagoc50hpns03vr9.jpg (http://imageshack.us)
MasterChief
2007-06-25, 21:11
Touché.
Jag kan bara svara med en fin bild på hur en cykel ska se ut. Jag svär varje dag över att det inte finns någon som tar in Colnago i Sverige.
http://img504.imageshack.us/img504/2978/colnagoc50hpns03vr9.jpg (http://imageshack.us)
Jo, de är väl ok. Det kanske finns en anledning till att ingen vill ta in dem?
Förövrigt är jag lite känslig till varumärkesonanin de ägnar sig åt. Fem Colnagodekaler på ena sidan. Går bort enligt mig.
Dock känner jag ett visst sting av obehag nu. Säger jag emot stilikonen skaparn? Har jag missat något?
//Kristin
Att sätta i en slang på ett UST-hjul skulle jag ALRDIG ge mig på ute i skogen...*cry*
Bytte framdäck (UST) på min hoj förra veckan och det tog nog två timmar. Det jävlades så in i skogen att jag fick klippa sönder det gamla däcket med avbitartång...*whistle*
Få på det nya var ju inte mycket enklare heller, men det gick tillslut.
Har dock provat att snabblaga hål på UST däck med en lagningssats som består av små gummistrips man helt enkelt sticker ner i hålet. Man behöver inte ta av däcket och det fungerade ganska bra. Höll luften i några timmar iallafall.
wintersnowdrift
2007-06-25, 21:28
Skaparns förslag lät överlägset smidigast (faktum är att jag tvingats anropa "följebilen" en gång, när klantskallen Kristin glömt att ta med sig slang och däckavtagare till racern och fick punka efter en mil. Mamma fick rycka ut med reservdelar... :em:), annars verkar den däringa geggan inte så dum heller. Kanske får stoppa ner en slang i Topeakväskan så länge dock.
Johan O: Hm, det lät ju lite småkrångligt. Nu har jag en dum fråga igen: vad finns det för fördelar med UST då eftersom "folk" ändå använder det? (Jag har själv inte utrutstat min cykel så jag tar det onda med det goda helt enkelt.) Har förstått att tubdäck på racer sägs rulla bättre, gäller samma för MTB?
//Kristin
Jo, de är väl ok. Det kanske finns en anledning till att ingen vill ta in dem?
Förövrigt är jag lite känslig till varumärkesonanin de ägnar sig åt. Fem Colnagodekaler på ena sidan. Går bort enligt mig.
Dock känner jag ett visst sting av obehag nu. Säger jag emot stilikonen skaparn? Har jag missat något?
Nja, du kan ju prova komma på en tävling och säga att Colnago är fult så ska vi fråga den 130 man stora lynchmobben.
Men visst har Colnago blivit lite väl plottrigt på senare tid, och den där var ändå stilren i jämförelse med en del absinthskapelser. Tänk om 595 fanns i röd, det vore cool
http://www.wrenchscience.com/DBImages/400H/Look585RedSpecialEdition.jpg
Eller en annan fransos:
http://www.time-sport.com/pics/vxrs_ulteam.jpg
Johan O: Hm, det lät ju lite småkrångligt. Nu har jag en dum fråga igen: vad finns det för fördelar med UST då eftersom "folk" ändå använder det? (Jag har själv inte utrutstat min cykel så jag tar det onda med det goda helt enkelt.) Har förstått att tubdäck på racer sägs rulla bättre, gäller samma för MTB?
//Kristin
MTB-däck rullar ju ändå inte...
Jag ville bara tillägga att jag inte delar Johan O's erfarenheter utan tyckte det var ganska enkelt att peta in en slang i UST, men det där skiljer sig ju väldigt från däck till däck och fälg till fälg.
wintersnowdrift
2007-06-25, 21:49
MTB-däck rullar ju ändå inte...
Men varför, i så fall? (Annars brukar ju: "För att det är estetiskt tilltalande" kunna besvara de flesta frågor i cykelvärlden, men det håller inte i det här fallet tycker jag.)
//Kristin
Jag har inte cyklat på år och dagar men kan ändå svara:
De har mindre risk för att "slå-igenom"-punkteringar samt man kan ha lägre tryck i dem så man får bättre grepp...
...stod i tråden som länkades innan. Inte en aning om det är sant eller inte.
wintersnowdrift
2007-06-25, 22:08
De har mindre risk för att "slå-igenom"-punkteringar samt man kan ha lägre tryck i dem så man får bättre grepp...
Tack Trance. Nu när du ändå har kommit till min undsättning: Du har inte lust att skaffa en hoj och köra den först tre veckor med slang och sedan tre veckor utan, varefter du informerar mig i den här tråden om uppgifterna stämmer eller inte? Superjättegulligt av dig. Puss.
//Klantskallen
(Nästa projekt, efter cykelmekandet, blir att lära mig googla och läsa länkar ordentligt. Promise.)
Men varför, i så fall? (Annars brukar ju: "För att det är estetiskt tilltalande" kunna besvara de flesta frågor i cykelvärlden, men det håller inte i det här fallet tycker jag.)
//Kristin
Varför? Jag låter bilderna tala:
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/SCHW702.jpg
vs
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/INT029.jpg
Ja eller ingen risk alls för genomslagspunkor eftersom där inte är något som kan klämmas. Däremot har jag fått erfara att det inte alltid är så bra att köra med lågt tryck och slanglöst. Jag tappa fästet på framhjulet i en sväng och när det sedan greppa så krängdes däcket lite mot fälgen och luften sippra ut. Nu kör jag i och för sig vanliga kanttrådsdäck (modell jättelätt och svaga sidoväggar) slanglöst och riktiga ust-däck fixar detta bätrte.
wintersnowdrift
2007-06-25, 22:39
Varför? Jag låter bilderna tala:
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/SCHW702.jpg
vs
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/INT029.jpg
Haha, ok, jag må vara blåst men riktigt så korkad är jag inte att jag inte (eller så är jag det som inte fattar eventuell ironi nu :smash:.) 40 knyck kom jag och min skogsmulle i alla fall upp i idag, men inte blir man fartblind direkt...
För övrigt skyller jag alla mina tillkortakommanden på dåliga gener, punkteringar och spruckna pedalklossar.
//Kristin
Jag köpte föresten nya cykelbyxor idag
http://www.cyclesuperstore.ie/shop/pc/catalog/medium/AFMBS3.jpg
Sen var jag ute och körde racer en sväng ikväll. Jag tror jag har fått en rejäl nytändning på landsvägen. Det var superskoj! Fart och fläktfullt minst sagt!
wintersnowdrift
2007-06-25, 22:46
Sen var jag ute och körde racer en sväng ikväll. Jag tror jag har fått en rejäl nytändning på landsvägen. Det var superskoj! Fart och fläktfullt minst sagt!
Snygga! Men hängslen är ju så... obekvämt. Är det ett måste enligt stilpolisen?
//Kristin
Mycket bra val av byxor. Sjukt sköna.
Klart grabben ska cykla landsväg. Kanske kan ett Campanav från ett par Bora Ultra ytterligare knuffa dig i rätt riktning
http://www.campagnolo.com/pics/Bora-Front_hub.jpg
Mycket bra val av byxor. Sjukt sköna.
Klart grabben ska cykla landsväg. Kanske kan ett Campanav från ett par Bora Ultra ytterligare knuffa dig i rätt riktning
http://www.campagnolo.com/pics/Bora-Front_hub.jpg
Tur man inte har porrfilter på datorn ;) Denna veckan är rätt fullt upp med MTB faktiskt. Är tränare på tisdag och torsdag och på onsdag är det träningstävling. Sen på söndag ska jag upp till Eksjö och köra Ränneslättsturen. Ingen som vågar bege sig dit o leka lite? 82km men de finns nog halvdistans för de veka.
Men ja nästa vecka då ska de nog bli en del landsvägskörning!
Snygga! Men hängslen är ju så... obekvämt. Är det ett måste enligt stilpolisen?
//Kristin
Hängslen är ett måste! Gör om gör rätt!
:D
Dagens konsumtion på ECI. Bygget blir klart på fredag, och då jävlar ska det borras.
http://www.planet-x-bikes.com/triathlon/files/uplink/PearlWhiteWithSilver.JPG
rdit: det är alltså min nya temporam om någon undrade
MasterChief
2007-06-26, 19:37
Dagens konsumtion på ECI. Bygget blir klart på fredag, och då jävlar ska det borras.
Du skämtar? Allvarligt? En cykel till?
Jag måste börja tillbedja din konsumtionslust. Det är vackert.
Du skämtar? Allvarligt? En cykel till?
Jag måste börja tillbedja din konsumtionslust. Det är vackert.
På fullaste allvar. Jag blev presenterad för ECI-gänget via en bekant, vi drack italienskt kaffe och planerade bygget in i minsta detalj. Det var mycket trevligt och jag ser fram mot att omgående påbörja tempoträningen på riktigt.
MasterChief
2007-06-26, 21:01
På fullaste allvar. Jag blev presenterad för ECI-gänget via en bekant, vi drack italienskt kaffe och planerade bygget in i minsta detalj. Det var mycket trevligt och jag ser fram mot att omgående påbörja tempoträningen på riktigt.
Då är det bara att gratulera. Vi väntar med stor iver på att få onanera i denna tråd till alla bilder som du med ynnest skänker oss icke värdiga framöver.
Allvarligt. Kul att det äntligen blev en tempo
ECI verkar seriösa. En teaser för de som inte fattar något:
http://www.europeiskacykel.com/produkter/ramar/planet_x/stora/stealth.jpg
Jag är så långt från en cyklist man kan komma, men den här tråden är fullkomligt ljuvlig. :D
MasterChief
2007-06-26, 21:15
Jag är så långt från en cyklist man kan komma, men den här tråden är fullkomligt ljuvlig. :D
Såklart. Män i tights som visar sina ömma sidor kan inte bli annat än ljuvligt
(Plus Winter, som en mer objektiv och klarvaken kvinna, kryddar tillvaron i tråden med lite sunt förnuft).
Det är något speciellt med cyklar. Jag hde bara glömt bort hur kul det är att cykla,meka med dem och titta på cykelporr på nätet. I denna tråden finns en hel del snygga cyklar. Lycka till Skaparn med bygget av din nya cykel!
machine gun
2007-06-26, 21:51
+1
Amen shit! Det är bara att grattulera till ännu en cykel :) På fredag förväntar vi oss att se bilder på fartvidundret och skaparn i tempodress. Tempo är om möjligt mer prylbögeri än linje. Jag tror du har hittat rätt!
Ok, jag ska nog oxå börja köra tempo. Hittade den här bilden på happymtb nyss. Jag har redan varit kär i deras paris carbon i ett års tid. Nu är det ju inte mkt att tveka på när jag kan få en matchande tempohoj.
http://www.student.lu.se/~ihm04aol/pinarello.jpg
ECI verkar seriösa. En teaser för de som inte fattar något:
ECI var en mycket positiv bekantskap. Kan ju i viss mån bero på att jag blev presenterad av gemensam bekant, men har man bara vettet att lyssna lite på lång erfarenhet av mek, samt inte stå och trycka i ett hörn, är det en affär som kommer leda en till ett bra köp, oavsett målsättning med cyklandet.
Gott kaffe var det också. Givetvis Italienskt. Det är inte utan att jag överväger en Carrera som 2008 års ram. Estremo Light har klassiska linjer, smala rör och är sjukt lätt. Jag gillar tryggheten att få tag i den cykel man vill ha hos sin LBS.
Det är något speciellt med cyklar. Jag hde bara glömt bort hur kul det är att cykla,meka med dem och titta på cykelporr på nätet. I denna tråden finns en hel del snygga cyklar. Lycka till Skaparn med bygget av din nya cykel!
Tack. Cykelsurf är en aktivitet som inte har någon ände, för det kan man inte bli leds.
Amen shit! Det är bara att grattulera till ännu en cykel :) På fredag förväntar vi oss att se bilder på fartvidundret och skaparn i tempodress. Tempo är om möjligt mer prylbögeri än linje. Jag tror du har hittat rätt!
En får tacka. Det är grymt macho att köra tempo, och jag ser verkligen fram mot att bli bra(!).
Ok, jag ska nog oxå börja köra tempo. Hittade den här bilden på happymtb nyss. Jag har redan varit kär i deras paris carbon i ett års tid. Nu är det ju inte mkt att tveka på när jag kan få en matchande tempohoj.
[MG]http://www.student.lu.se/~ihm04aol/pinarello.jpg[/IMG]
Ajajajaj, så fin. Klart att du ska ha en komplett uppsättning Pinarello. De är så sjukt snygga nästan allihop. När man bara vant sig vid gafflarna smälter man.
Eller en klassiker kanske?
http://bayimg.com/FAcIDaAbI
http://bayimg.com/FaCIIAaBI
http://bayimg.com/fACIoAAbI
http://bayimg.com/gACIBAabi
Bildlänkningsfel
http://image.bayimg.com/ga/ci/ba/ab/i.jpg
http://image.bayimg.com/fa/ci/oa/ab/i.jpg
http://image.bayimg.com/fa/ci/ia/ab/i.jpg
http://image.bayimg.com/fa/ci/da/ab/i.jpg
Vad är skillnaden mellan tempo och linje? Förklara så att vi utan kolfiberhud förstår.
Vad är skillnaden mellan tempo och linje? Förklara så att vi utan kolfiberhud förstår.
Det engelska "Time Trial" förklarar bättre vad det handlar om - en kamp mot klockan. Man kör individuellt (eller i lag) och det handlar om vem som kan mosa på mest under cirka 40-60 minuter. Inte alls samma taktiska rävspel som på ett linjelopp, där alla startar samtidigt och det handlar om att komma först, vilket inte alltid är samma sak som att utveckla flest watt.
Tempo är aerodynamikens sport, och det finns hur mycket som helst att skruva i och fundera på. Till min vita ram skulle ett sådant här hjul passa bra:
http://www.campagnolo.com/pics/GHIBLI_1.jpg
http://www.campagnolo.com/pics/GHIBLI_hub.jpg
Fredrik S
2007-06-27, 22:34
Eller en klassiker kanske?
Campa deltabromsar, där gick man imål!
*whistle*
Fan, jag sitter och porrsurfar cyklar. Finns det någon hemsida med Sthlm's cykelvägar?
Fan, jag sitter och porrsurfar cyklar. Finns det någon hemsida med Sthlm's cykelvägar?
Varsågod:
http://www.stockholm.se/Extern/Templates/Page.aspx?id=39855
Varsågod:
http://www.stockholm.se/Extern/Templates/Page.aspx?id=39855
Bra kartor, men omfattar tyvärr för lite. Det finns väldigt fina cykelvägar ganska långt norrut, men jag inser att kartorna mer är till för hur man ska ta sig fram i centralort aka pendal/turista.
Bra kartor, men omfattar tyvärr för lite. Det finns väldigt fina cykelvägar ganska långt norrut, men jag inser att kartorna mer är till för hur man ska ta sig fram i centralort aka pendal/turista.
Jag letar efter en väg från hemmet till jobbet, alltså från Värmdö till Johanneshov. Både Värmdö och Nacka kommun hade digitala kartor på sina hemsidor (som för övrigt är bra) så nu har jag lite koll. Efter ett dagisbyte kanske jag snart kan kalla mig pendelcyklist. Dags att damma av min gamla Bianchi.
MasterChief
2007-06-29, 17:10
Nå? Jag har skänkt mina George Michael biljetter till kvällens gig för att sitta här och kolla på bilder.
Nå? Jag har skänkt mina George Michael biljetter till kvällens gig för att sitta här och kolla på bilder.
Jag blev kvar på jobbet, så det blir ingen hoj förr än imorgon. Ringde dit bara för att kolla att allt var klart och att den såg fin ut, och det gavs klartecken.
Tills vidare får du hålla tillgodo med en bild på ett bygge som är skrämmande likt det jag drömmer om
http://img522.imageshack.us/img522/7763/look595vitboraia8.jpg (http://imageshack.us)
MasterChief
2007-06-29, 17:24
Jag blev kvar på jobbet, så det blir ingen hoj förr än imorgon. Ringde dit bara för att kolla att allt var klart och att den såg fin ut, och det gavs klartecken.
Tills vidare får du hålla tillgodo med en bild på ett bygge som är skrämmande likt det jag drömmer om
http://img522.imageshack.us/img522/7763/look595vitboraia8.jpg (http://imageshack.us)
Ja jävlar. Där skrämde du mig. Eftersom jag är lite retard så tittar jag alltid på bilderna innan jag läser. Nu trodde jag du hade köpt den där.
Du får gärna komma med detaljerade rapporter om hur den känns. Jag har ytterst lite praktisk erfarenhet av extrema tempocyklar. Det närmaste som jag verkligen testat är lite halvdana triathloncyklar.
Hur vindkänslig är den? Hur mycket snabbare går det? Läbbigt med styret? Ja, du fattar. En recension helt enkelt.
Edit: Ja, jag quotar bilden medvetet. Vissa bilder måste quotas.
MasterChief
2007-06-30, 18:27
Är det någon här som har erfarenhet av wattmätare till cyklar?
I sista Kadens hade de en himla trevlig nybörjarartikel om detta och mycket som stod där verkade vettigt. Polars är ju inte heller speciellt dyr (6000kr).
I sista Kadens hade de en himla trevlig nybörjarartikel om detta och mycket som stod där verkade vettigt. Polars är ju inte heller speciellt dyr (6000kr).
Vad jag förstått så är det inte helt säkert att den mäter helt exakt, men att eventuella mätfel är konsekventa vilket gör att det ändå är ett mycket användbart hjälpmedel för att ta reda på framsteg i träningen som helhet, effektutveckling satt i relation till kadens och puls så man kan se vilken kadens som man arbetar effektivast i. Dessa parametrar låter i alla fall som något man vill veta, och de jag känner som använder utrustningen är mycket nöjd. För mig känns det lite för mycket som ingenjörsträning och för mycket arbete med för att vara värt mödan, men det är ju upp till var och en att avgöra. För 6000:- köper jag nog hellre prestanda i form av utökad hjulbudgeten (och även däckdito).
Jag har inte läst den där artikeln, än, så jag kanske bara upprepade.
MasterChief
2007-06-30, 18:51
Vad jag förstått så är det inte helt säkert att den mäter helt exakt, men att eventuella mätfel är konsekventa vilket gör att det ändå är ett mycket användbart hjälpmedel för att ta reda på framsteg i träningen som helhet, effektutveckling satt i relation till kadens och puls så man kan se vilken kadens som man arbetar effektivast i. Dessa parametrar låter i alla fall som något man vill veta, och de jag känner som använder utrustningen är mycket nöjd. För mig känns det lite för mycket som ingenjörsträning och för mycket arbete med för att vara värt mödan, men det är ju upp till var och en att avgöra. För 6000:- köper jag nog hellre prestanda i form av utökad hjulbudgeten (och även däckdito).
Jag har inte läst den där artikeln, än, så jag kanske bara upprepade.
Bättre hjul gör ju inte dig till en bättre cyklist egentligen. Det är materialval som gör att cykeln rullar bättre. Att ha koll på watten gör det så mycket enklare att få till klockrena intervaller och kunna köra bättre tröskelpass. Det luriga med hjärtat är ju att det inte svarar direkt, det gör wattmätaren.
Eller som Lance tränare skrev:
"Information is Power and right now Power is the newest form of information."
Men som sagt, i slutändan är det vilken typ av person man är. I styrketräning kan vissa inte leva utan sin träningsbok och andra känner sig hämmade av den.
Det trista är att man måste punga ut så mycket pengar. Vore ju kul att testa det i en månad först och kunna utvärdera om det är något att ha.
Bättre hjul gör ju inte dig till en bättre cyklist egentligen. Det är materialval som gör att cykeln rullar bättre.
lalalalalalalalala
Men visst, du har helt rätt. Egentligen kör man ju lite i blindo eftersom vid en given puls lär det skilja kraftigt vilken effekt som når asfalten. Framför allt skulle jag vilja se vilken kadens som är bäst för mig. Jaha, så du menar alltså att jag ska köpa mig ett sådant kit och montera på en cykel?
För resten hämtade jag min tempohoj idag men har inte annat än testrullat inställningarna. Bilder och rapport kommer efter riktig körning och lånet av en kamera.
Nej, det där är cykelvägarna i Stockholms stad. Det du pratar om ligger utanför stadsgränsen.
Kartan går även att hämta i ett litet behändigt format på t ex stadsdelsförvaltningarnas kontor eller tekniska nämndhuset.
Nej, det där är cykelvägarna i Stockholms stad. Det du pratar om ligger utanför stadsgränsen.
Va?
Jag ville bara påpeka att det finns fina cykelstråk norrut eftersom jag trodde att JJ ville ut och cykla.
MasterChief
2007-06-30, 19:13
lalalalalalalalala
Men visst, du har helt rätt. Egentligen kör man ju lite i blindo eftersom vid en given puls lär det skilja kraftigt vilken effekt som når asfalten. Framför allt skulle jag vilja se vilken kadens som är bäst för mig. Jaha, så du menar alltså att jag ska köpa mig ett sådant kit och montera på en cykel?
Jag är faktiskt rätt förvånad att du inte har en sådan. Men nu har du faktiskt fyra fina cyklar så det blir lite drygt att köpa fyra stycken, det har jag respekt för. Orka byta liksom.
Allvarligt. Är de smidiga att flytta?
För resten hämtade jag min tempohoj idag men har inte annat än testrullat inställningarna. Bilder och rapport kommer efter riktig körning och lånet av en kamera.
Låter mycket bra! Känns det bra? Nöjd med inköpet? Hur långt ska du gå i klädväg? Skoöverdrag? Tempodräkt? Tempohjälm?
Jag är faktiskt rätt förvånad att du inte har en sådan. Men nu har du faktiskt fyra fina cyklar så det blir lite drygt att köpa fyra stycken, det har jag respekt för. Orka byta liksom.
Allvarligt. Är de smidiga att flytta?
Låter mycket bra! Känns det bra? Nöjd med inköpet? Hur långt ska du gå i klädväg? Skoöverdrag? Tempodräkt? Tempohjälm?
Jag ska fråga hur de är att flytta, för det vet jag inte. Har en känsla av att det inte är gjort under ett skatsamlag i luften.
Skoöverdrag har jag. Det övriga tänkte jag plocka på mig allt eftersom. Det finns en del riktigt fräna tempohjälmar, men jag vet ju inte ännu hur det känns att ens ligga i position under en timme. Mycket som ska utforskas nu.
MasterChief
2007-06-30, 21:38
Jag ska fråga hur de är att flytta, för det vet jag inte. Har en känsla av att det inte är gjort under ett skatsamlag i luften.
Skoöverdrag har jag. Det övriga tänkte jag plocka på mig allt eftersom. Det finns en del riktigt fräna tempohjälmar, men jag vet ju inte ännu hur det känns att ens ligga i position under en timme. Mycket som ska utforskas nu.
Eftersom jag inte har några cykelkompisar IRL så väntar jag med spänning på rapport. Tempo är det som ligger varmast om hjärtat. Jag leker nästan alltid tempo när jag cyklar.
machine gun
2007-06-30, 22:02
Jag blir så jäkla sugen på att köpa en cykel när jag läser i den här tråden. Den är med andra ord inte bra för min ekonomi :D
Jag blir så jäkla sugen på att köpa en cykel när jag läser i den här tråden. Den är med andra ord inte bra för min ekonomi :D
Vems ekonomi är det bra för tror du? :D
För att quota mig själv....
Kan säga att det har inte lugnat sig, snarare blivit värre efter att jag räknat på hur mkt lättare och roligare den tänkta cyklen skulle bli. Gah! Vill du köpa min racer? :)
Ok MasterCheif, du var väl lite svag för BMC. Och du gillar tempo.
http://www.bmc-racing.com/uploads/tx_wsbikeshop/time_machine_TT01.jpg
Priset på ramkittet ligger på 110 000:- tydligen.. Men jävlar va snabb den ser ut.
machine gun
2007-06-30, 22:37
Vems ekonomi är det bra för tror du? :D
För att quota mig själv....
Kan säga att det har inte lugnat sig, snarare blivit värre efter att jag räknat på hur mkt lättare och roligare den tänkta cyklen skulle bli. Gah! Vill du köpa min racer? :)
Sälja spis och kylskåp låter bra. Undrar bara vad sambon kommer säga... *whistle*
Din racer är nog både för stor och för dyr för mig är jag rädd.
Din racer är nog både för stor och för dyr för mig är jag rädd.
killen är 167 cm, så jag tvivlar på att den är för stor... snarare tvärtom :D
MasterChief
2007-07-01, 05:51
Ok MasterCheif, du var väl lite svag för BMC. Och du gillar tempo.
Priset på ramkittet ligger på 110 000:- tydligen.. Men jävlar va snabb den ser ut.
Ruggigt fin. De skulle bara tona ner texten en aning. Men den är sjukt fin.
Mest troligt får vi se Time Machine mellan benen på Vinokourov i år, eftersom Astana numera kör på BMC
pedeeff (http://www.letour.fr/2007/TDF/COURSE/docs/AST_us.pdf)
MasterChief
2007-07-01, 07:57
Mest troligt får vi se Time Machine mellan benen på Vinokourov i år, eftersom Astana numera kör på BMC
pedeeff (http://www.letour.fr/2007/TDF/COURSE/docs/AST_us.pdf)
Astana ser starka ut i år. SKa bli kul att se hur de lägger upp taktiken på TdF.
Nyss hemkommen från en timme i helregnet. Det är ganska skönt när det vräker ner en söndagsmorgon. Man slipper alla wannabees, barnfamiljer och även hundägare lyser med frånvaron. En av de få gånger som cykelbanorna faktiskt är tillgängliga för oss extrema fartfantomer.
Dock kärvade ett par växlar så jag måste piska mig själv idag för att ha slarvat med skötseln.
machine gun
2007-07-01, 08:50
killen är 167 cm, så jag tvivlar på att den är för stor... snarare tvärtom :D
Aah, där ser man. Perfekt cykliststorlek alltså. Lättviktscyklister på lättviktscyklar. Jag är 170 cm, men jag gissar ändå på att den racern troligtvis är utanför min prisklass.
Jag får ha-begär av den här tråden :D
Aah, där ser man. Perfekt cykliststorlek alltså. Lättviktscyklister på lättviktscyklar. Jag är 170 cm, men jag gissar ändå på att den racern troligtvis är utanför min prisklass.
Ta några varv i lägenheten. Du hittar säkert massor av saker du inte behöver. Sen har jag redan tidigare nämnt att man bara behöver en njure.
Det visas sändning just nu från Herrarnas linje SM på denna adressen.
mms://212.112.180.26/cykel
Det är ju ingen tour de france klass på sändningen direkt :) Men kul att se lite därifrån ändå.
Ah ja jag e kort :P Priset skulle ligga på ca 9000. Men innan jag äns funderar på att sälja borde jag fundera på hur jag ska lösa köp av en ny racer :)
MasterChief
2007-07-01, 13:54
http://www2.trekbikes.com/madone/images/madone_line_up/large/madone69.jpg
http://www.cyclingnews.com/photos/2005/tech/news/jun10/test7.jpg
http://www.cyclingnews.com/photos/2007/tech/probikes/rujano_canyon07/_DSC3071U.jpg
http://www.cyclingnews.com/photos/2007/tech/probikes/quickstep_specialized_boonen/Boonen1660.jpg
MasterChief
2007-07-01, 13:54
http://www.cyclingnews.com/photos/2007/tech/probikes/tmobile_giant_linus_gerdemann/2.jpg
http://www.cyclingnews.com/photos/2006/apr06/georgia06/united_cruz/Tony_Cruz_and_bike.jpg
http://www.cyclingnews.com/photos/2007/tech/probikes/united_fuji_ivan_stevic/CRW_8592.jpg
http://www.cyclingnews.com/photos/2007/tech/probikes/jj_haedo_cervelo07/JJ_Haedo_Team_CSC_Cervelo_Soloist_Carbon_full_view .jpg
http://www.cyclingnews.com/photos/2007/tech/probikes/liquigas_cannondale_luca_paolini/Luca_Paolini_Liquigas_Cannondale_System_Six_full_s ide_view.jpg
MasterChief
2007-07-01, 13:55
http://www.cyclingnews.com/photos/2007/tech/probikes/schleck_cervelo07/1_cervelo_slc_sl.jpg
http://www.cyclingnews.com/photos/2007/tech/probikes/simoni_saunierduval_scott/01---Simoni_Scott_Addict.jpg
http://www.cyclingnews.com/photos/2007/tech/probikes/lotto_mcewen_ridley/01McEwenRidley.jpg
http://www.cyclingnews.com/photos/2007/tech/probikes/navigators_colnago_lagutin/2007TdGStage7-Atlanta_GlennKalnins003.jpg
http://www.cyclingnews.com/photos/2007/tech/probikes/davidmillar_scottcr1plasmatt/David_Millars_Saunier_Duval-Prodir_Scott_Plasma_TT_full_side_view.jpg
MasterChief
2007-07-01, 13:56
http://www.cyclingnews.com/photos/2007/tech/probikes/tom_boonen_specialized_tarmacsl2/Tom_Boonens_Quickstep-Innergetic_Specialized_S-Works_Tarmac_SL2_front_side_view.jpg
http://www.cyclingnews.com/photos/2007/tech/probikes/levi_leipheimer_discovery_madone/Levi_Leipheimers_Discovery_Channel_Trek_Madone_ful l_side_view.jpg
http://www.carrera-podium.it/images/bici/estremor63.jpg
*drool*
Det visas sändning just nu från Herrarnas linje SM på denna adressen.
mms://212.112.180.26/cykel
Det är ju ingen tour de france klass på sändningen direkt :) Men kul att se lite därifrån ändå.
Det var ganska kul att se live också.
Bäckstedt vann men den stora prestationen tycker jag ska tillskrivas Johan Landström som var i utbrytning 15 av 20 varv, alltså ganska exakt i 15 mil, och tog andraplatsen. Han är galet stark, och en riktigt skön lirare som verkar ha oändlig mjölksyratålighet och pannben. Landström punkterade dessutom och det var då Bäclstedt stack iväg, men han hade nog vunnity i vilket fall, för han såg ruskigt stark ut.
Värt att notera:
- Gustaf Larsson kör på Lightweight
- Liquigas har i år den fulaste dräkt jag någonsin sett. Och det finns många fula dräkter, så det vill inte säga lite
- Ljungkvist punkterade visst också lite tidigare i loppet och var därför inte med i absoluta täten, men jobbade sig fram till den jagande gruppen och spurtade in som femma. Synd, för han såg stark ut och är enligt rapporter i ganska bra form
- Alla proffs körde med SRM-vevar
- Banan var ganska trixig och en del passager inne i Uppsala vågade jag knappt gå genom i för hög fart
- Det regnade ganska mycket ända fram till det var dags för målgång, då sken solen
- Axelsson höll på att krocka med ett fyllo som raglade över vägen
- Samma Axelsson har bästa brännan bland alla svenska cyklister
- Gotland såg lite trött ut, och hade visst tidigare sagt att benen kändes lite sega. Med en vecka kvar till TdF börjar det vara dags att sluta känns sig så.
http://www.cyclingnews.com/photos/2007/tech/probikes/navigators_colnago_lagutin/2007TdGStage7-Atlanta_GlennKalnins003.jpg
Den där var så snygg att jag blir andfådd. Colnago har så fina linjer, och borahjulen gör inte bort sig vartän de monteras. Trots något klara färger i blandning var det ritkigt snyggt. Skulle kanske hellre haft den Colnagolacken med röda inslag för att matcha det röda "Ultra" på fälgarna.
MasterChief
2007-07-01, 15:57
Det var ganska kul att se live också.
Bäckstedt vann men den stora prestationen tycker jag ska tillskrivas Johan Landström som var i utbrytning 15 av 20 varv, alltså ganska exakt i 15 mil, och tog andraplatsen. Han är galet stark, och en riktigt skön lirare som verkar ha oändlig mjölksyratålighet och pannben. Landström punkterade dessutom och det var då Bäclstedt stack iväg, men han hade nog vunnity i vilket fall, för han såg ruskigt stark ut.
Värt att notera:
- Gustaf Larsson kör på Lightweight
- Liquigas har i år den fulaste dräkt jag någonsin sett. Och det finns många fula dräkter, så det vill inte säga lite
- Ljungkvist punkterade visst också lite tidigare i loppet och var därför inte med i absoluta täten, men jobbade sig fram till den jagande gruppen och spurtade in som femma. Synd, för han såg stark ut och är enligt rapporter i ganska bra form
- Alla proffs körde med SRM-vevar
- Banan var ganska trixig och en del passager inne i Uppsala vågade jag knappt gå genom i för hög fart
- Det regnade ganska mycket ända fram till det var dags för målgång, då sken solen
- Axelsson höll på att krocka med ett fyllo som raglade över vägen
- Samma Axelsson har bästa brännan bland alla svenska cyklister
- Gotland såg lite trött ut, och hade visst tidigare sagt att benen kändes lite sega. Med en vecka kvar till TdF börjar det vara dags att sluta känns sig så.
Toppenreportage. Låter som jag missade något.
Toppenreportage. Låter som jag missade något.
Ja, fast inte turen dit på cykel, den var blöt. Som tur var hade vi tre följebilar med fulla av varma torra kläder. Idag fyllde spelarfruarna verkligen en funktion.
Det var fel av mig förresten, inte 20 varv, utan 15, och Johan låg i utbrytning 10 av dessa 15. Jag kom ju inte dit förrän 12:00 och fick förlita mig på andrahandsuppgifter. Inte för att det förringar hans insats det minsta, då det ändå är 13 mil.
http://www.cyclingnews.com/photos/2007/tech/probikes/lotto_mcewen_ridley/01McEwenRidley.jpg
Ni gör det verkligen inte lätt för en...
Den där Noahn är riktigt snygg! Fårhålla med skaparn. Bora hjulen kan lysa upp vilken ram som helst. I detta fallet känns det som en perfekt matchning!
Bild tagen som hastigast
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/17/planet-x_helbild_800.jpg
Läckert! Åker det på några högprofilhjul sen, kanske till och med dischjul bak? eller ska du köra på dessa?
Läckert! Åker det på några högprofilhjul sen, kanske till och med dischjul bak? eller ska du köra på dessa?
Jag tänkte köra Granheds på mina Bontrager högprofil. Sedan blir det nog dischjul, men såhär i början kan jag nog tjäna mer på att bara lära mig sitta rätt. Men det ska inte förringas att bara ljudet från ett dischjul gör 3 km/h extra.
Vad tror du, matchar detta?
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/CAWH13_1.jpg
MasterChief
2007-07-02, 21:35
Grattis till en ny fin hoj! Känner mig en aning skeptiskt till vitt diskhjul med tanke på att cykeln är så pass vit. Prestandan lär det dock inte vara något fel på.
Varför har du suddat ut pedalen? Berätta :-)
Bilder, bilder och mer bilder
Hmmm ... jag kan inte hjälpa det, men jag får på något sätt porrvibbar. :D
Grattis till en ny fin hoj! Känner mig en aning skeptiskt till vitt diskhjul med tanke på att cykeln är så pass vit. Prestandan lär det dock inte vara något fel på.
Varför har du suddat ut pedalen? Berätta :-)
Haha! Du såg alltså.
Skulle ut och testa den men eds inte skruva loss mina DA från linjehojen, så jag satte på ett par SPD jag hade i skåpet. Och man kan ju fan inte visa en bild med SPD på en tempocykel, så jag körde den ett varv genom photoshop.
Okej då, du kan ha rätt. Som tur är behöver man ju inte gå ner i kvalitet för att byta design.
http://www2.bontrager.com/images/products/x-large/275879.jpg
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/ZIPP707_1.jpg
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/FULC012-UD_1.jpg
wintersnowdrift
2007-07-02, 23:33
Bild tagen som hastigast
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/17/planet-x_helbild_800.jpg
Bra ram!
Angående hjul&däck: Kanske något med punkteringsgaranti?
//Kristin
PS. Är det en välanvänd Susanne Lanefelt-video som skymtar i bakgrunden? Bredvid Fun Light-flaskan.
Bra ram!
Angående hjul&däck: Kanske något med punkteringsgaranti?
//Kristin
PS. Är det en välanvänd Susanne Lanefelt-video som skymtar i bakgrunden? Bredvid Fun Light-flaskan.
Jepp, det är hela DVD-boxen med Gymping.
MasterChief
2007-07-03, 07:30
Haha! Du såg alltså.
Skulle ut och testa den men eds inte skruva loss mina DA från linjehojen, så jag satte på ett par SPD jag hade i skåpet. Och man kan ju fan inte visa en bild med SPD på en tempocykel, så jag körde den ett varv genom photoshop.
Okej då, du kan ha rätt. Som tur är behöver man ju inte gå ner i kvalitet för att byta design.
Sunt av dig att sudda ut pedalen. Du är mån om vår hälsa i den här tråden och det uppskattas. Vad sa cykeln när du monterade SPD på den?
Zipphjulen är fina. Bontrager är ju också himla snygga. Fulcrum är ju balla men av någon anledning får jag alltid upp ett annat namn i huvudet.
Jag tror faktiskt att prestandan på alla dessa "State of the Art" hjul är närmast identiska. De små skillnader man kan uppleva är något man vänjer sig bort vid. Därför är design och image kanske den avgörande faktorn. Vilka hjul får det att pirra extra mycket i hängbjörken?
MasterChief
2007-07-03, 07:34
Hmmm ... jag kan inte hjälpa det, men jag får på något sätt porrvibbar. :D
På "något sätt"? Har jag varit så otydligt? :D
Jag frågade tunt lite och fick två svar. Det ena var en kille som kör med den hela vintern på crossen och tycker att den är både ovärdelig och ganska lätt att montera och få att stämma med cykeln (det är visst något meck man måste genomgå). Det andra var såklart att den är i stort sett omöjlig att få rätt monterad så att den ger rätta värden, och han hade hållit på en vecka innan han returnerade den.
Jag forskar vidare.
Men såklart är SRM den rätta vägen att gå.
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/SRM001-170_1.jpg
MasterChief
2007-07-04, 21:02
Jag frågade tunt lite och fick två svar. Det ena var en kille som kör med den hela vintern på crossen och tycker att den är både ovärdelig och ganska lätt att montera och få att stämma med cykeln (det är visst något meck man måste genomgå). Det andra var såklart att den är i stort sett omöjlig att få rätt monterad så att den ger rätta värden, och han hade hållit på en vecka innan han returnerade den.
Jag forskar vidare.
Men såklart är SRM den rätta vägen att gå.
Tack för infon! SRM är sjukt dyra, tyvärr.
Jag hittade en forumavdelning som har 2103 trådar och 24240 inlägg om wattmätare. Där hittar man nog alla svar:
http://www.roadcycling.net/f88-power-training.html
Tack för infon! SRM är sjukt dyra, tyvärr.
Jag hittade en forumavdelning som har 2103 trådar och 24240 inlägg om wattmätare. Där hittar man nog alla svar:
http://www.roadcycling.net/f88-power-training.html
Ja, 30 lök för ett vevparti är i häftigaste laget.
Enligt ryktet nästa års 586
http://img512.imageshack.us/img512/9716/look586748yj1.jpg (http://imageshack.us)
MasterChief
2007-07-04, 21:22
Ja, 30 lök för ett vevparti är i häftigaste laget.
Enligt ryktet nästa års 586
http://img512.imageshack.us/img512/9716/look586748yj1.jpg (http://imageshack.us)
Det är inte vanlig P-surfande du håller på med? Du håller verkligen på att leta efter en ersättare till Isaac.
SKa bli kul att följa ditt letande.
Det är inte vanlig P-surfande du håller på med? Du håller verkligen på att leta efter en ersättare till Isaac.
SKa bli kul att följa ditt letande.
Det gäller att börja i tid. Nästa säsong har jag ju kört på min Isaac i två år. Dags att ha en ny redo tills dess.
MasterChief
2007-07-04, 21:38
Det gäller att börja i tid. Nästa säsong har jag ju kört på min Isaac i två år. Dags att ha en ny redo tills dess.
Vart hämtar du infon? Tidningar? Forum? Vänner? Vad letar du efter i en cykel? Har du provkört något från Look, Colnago osv? Som alltid är det ju svårt att verkligen få testa sig fram. När jag köpte min Trek så var det trots allt mycket på impuls. Jag hade läst och studerat, men när jag klev in på Jarla och de hade en i perfekt storlek och nedsatt pris så slog jag bara till.
Nästa gång kommer jag suga på karamellen betydligt längre. Smyga runt i affärer och verkligen sniffa.
Tänk dig en värld där allt var normalt. Inga krig, ingen svält och stora flotta varuhus till bredden fyllda med alla tänkbara perfekta kolfibercyklar.
Vart hämtar du infon? Tidningar? Forum? Vänner? Vad letar du efter i en cykel? Har du provkört något från Look, Colnago osv? Som alltid är det ju svårt att verkligen få testa sig fram. När jag köpte min Trek så var det trots allt mycket på impuls. Jag hade läst och studerat, men när jag klev in på Jarla och de hade en i perfekt storlek och nedsatt pris så slog jag bara till.
Nästa gång kommer jag suga på karamellen betydligt längre. Smyga runt i affärer och verkligen sniffa.
Tänk dig en värld där allt var normalt. Inga krig, ingen svält och stora flotta varuhus till bredden fyllda med alla tänkbara perfekta kolfibercyklar.
Mmmm, det finns få få cykel-harrods.
Jag har provat en hel del olika ramar, men det blir ju mer av provtur än den vecka av hårdkörning som egentligen skulle behövas för att verkligen lära känna en cykel. Man får i alla fall en hyfsad känsla för geometrin vid provturer och kan utesluta de som har helt knasiga mått. Jag ska erkänna att jag inte kört på 595, så hur dess ISP känns kan jag bara gissa. Skulle ändå kunna beställa den oprövad, bara för att det är en Look, med ISP, typ.
Inte för att jag kunde flexa Origin särskilt mycket, men risken finns att jag en dag blir stark, så jag sneglar alltmer på Ultra-varianten. Endast 30 gram tyngre men hela 15% styvare (i sidled förutsätter jag).
Självklart ska du dammsuga marknaden inför nästa köp. Det är bland det roligaste man kan göra. Kan utan att överdriva säga att jag spenderar minst en timme per dag med att bara hålla med ajour. Antingen det är genom att hänga på min LBS, snacka med kompisar eller surfa på nätet. Man lär sig mycket av att prata med de gamla rävarna som provat allt från gamla Carrera i stål till de allra modernaste temporamarna, och även genom att gå in på ECI och klämma på ägarens Stronglight Pulsion-vevar. Det var kärlek vid första ögonkastet.
Lite sugen blev jag även på en Cervelo när jag igår blev så ägd att det kommer skrivas ballader om det i framtiden. På väg hem från premiärrundan på min tempohoj, med ryggont och en något ovant klumpig åkstil, blev jag omkörd av en kille på en Soloist med Zipp 404 som svooschade alldeles underbart. Även om våra blicka bara möttes under den korta tid det tog för honom att passera kände jag mig som en fet säck potatis När jag finner att det kommit en ny Soloist som är sanslöst lätt är det inte utan det rycker i köptarmen.
http://img505.imageshack.us/img505/5273/slcslsl8.png (http://imageshack.us)
http://team-csc.com/ny_news.asp?lang=uk&n_id=1406
En stor nackdel med Cervelo är att jag inte skulle kunna förtränga den triathlonstämpel märket har. Det går inte komma från att cykeln bär märket av ett par blöta speedos. Och vad händer med Cervelo när CSC försvinner? Det känns som att de två är väldigt tight förknippade.
MasterChief
2007-07-04, 22:32
Mmmm, det finns få få cykel-harrods.
Jag har provat en hel del olika ramar, men det blir ju mer av provtur än den vecka av hårdkörning som egentligen skulle behövas för att verkligen lära känna en cykel. Man får i alla fall en hyfsad känsla för geometrin vid provturer och kan utesluta de som har helt knasiga mått. Jag ska erkänna att jag inte kört på 595, så hur dess ISP känns kan jag bara gissa. Skulle ändå kunna beställa den oprövad, bara för att det är en Look, med ISP, typ.
Inte för att jag kunde flexa Origin särskilt mycket, men risken finns att jag en dag blir stark, så jag sneglar alltmer på Ultra-varianten. Endast 30 gram tyngre men hela 15% styvare (i sidled förutsätter jag).
Självklart ska du dammsuga marknaden inför nästa köp. Det är bland det roligaste man kan göra. Kan utan att överdriva säga att jag spenderar minst en timme per dag med att bara hålla med ajour. Antingen det är genom att hänga på min LBS, snacka med kompisar eller surfa på nätet. Man lär sig mycket av att prata med de gamla rävarna som provat allt från gamla Carrera i stål till de allra modernaste temporamarna, och även genom att gå in på ECI och klämma på ägarens Stronglight Pulsion-vevar. Det var kärlek vid första ögonkastet.
Lite sugen blev jag även på en Cervelo när jag igår blev så ägd att det kommer skrivas ballader om det i framtiden. På väg hem från premiärrundan på min tempohoj, med ryggont och en något ovant klumpig åkstil, blev jag omkörd av en kille på en Soloist med Zipp 404 som svooschade alldeles underbart. Även om våra blicka bara möttes under den korta tid det tog för honom att passera kände jag mig som en fet säck potatis När jag finner att det kommit en ny Soloist som är sanslöst lätt är det inte utan det rycker i köptarmen.
En stor nackdel med Cervelo är att jag inte skulle kunna förtränga den triathlonstämpel märket har. Det går inte komma från att cykeln bär märket av ett par blöta speedos. Och vad händer med Cervelo när CSC försvinner? Det känns som att de två är väldigt tight förknippade.
Jag tror på din metod. Att leta info plus att öppna öronen och lyssna på de som verkligen kan samt låta beslutsprocessen ta tid. Det jag lätt glömmer är att letandet ibland är den största njutningen. Jag blir lätt lite ivrig och slår till för snabbt. Framöver borde man väl joina en klubb för att få möjligheten att testa lite olika cyklar. Men den tanken har jag haft i mitt huvud så länge att den börjar bli fossilerad. Jag vill ju verkligen ägna mer tid åt cykling men det är alltid något som kommer i vägen.
Igår blev jag också lite ägd. Men på ett mycket trevligt sätt. Jag hade musik i öronen. Ibland när det känns jävligt motigt så brukar jag unna mig att ha med mig spelaren. Inte trafikvettigt, men samtidigt är jag väldigt nojjig när jag cyklar. Helt plötsligt hörde jag ett "donk donk donk" och jag tog av mig lurarna för att lokalisera oljudet. Insåg att jag var tvungen att stanna och siktade in mig på en busstation på andra sidan gatan. Precis innan jag svängde av så passerade två äldre män cyklandes åt andra hållet. När jag hoppat av cykeln för att börja min besiktning så hörde jag en röst: "Har du fått punka?". Jag tittar upp och framför mig står två väderbitna herrar med säkert +20 rundor i benen. "Nä", säger jag, "Den låter klonk klonk klonk".
"Å fan, låter den klonk klonk klonk", säger en av männen samtidigt som de kryper närmare och börjar granska min cykel. Jag blev ju rörd av omtanken men samtidigt lite generad eftersom jag inte hade en susning om vad det var. "Det är magneten som är felvänd", sa den ena efter två sekunder. Pinsamt, men sant. På något vänster hade jag kommit åt den så den slog mot ramen.
Detta påvisar dock vilken skön stämning det finns bland cyklister. Man morsar, tar hand och värnar om varandra, vän som främling. Det är fint.
För övrigt har jag också lite blandade känslor till Cervelo. Pinarello, Look och Trek (jag vet, jag är finesslös) är de som jag gillar mest just nu (och det bygger ju inte på några objektiva fakta såsom ramvikter och dylikt).
Eftersom det har blivit en dominans av prylar i den här tråden tänkte jag bjuda på lite cykel-livsstil oxå. Ett par bilder under och efter vår härliga träning igårkväll.
Större delen av klungan i bild. Står och diskuterar vägval. Köra längs kusten hem eller raka vägen hem?
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/28/28_Blog_200707042326_SJVZ.jpg
Trampar på lite igen. Någon form av cykelgymnastik utövas oxå tydligen.
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/28/28_Blog_200707042328_MQ7G.jpg
Leka av sig måste man ju. Speciellt som mountainbikecyklist!
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/28/28_Blog_200707042330_FZLR.jpg
Ja det blev raka vägen hem i riktigt bra fart. När det vankas fika dras farten alltid upp. Vad sitter inte mer rätt efter en cykeltur än en fika på ett italienskt café. Pasta parma och en öl!
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/1349/1349_Blog_200707042047_BHPR.jpg
Nöjda och belåtna med kväll...
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/1349/1349_Blog_200707042312_CC9Q.jpg
MasterChief
2007-07-05, 21:24
Eftersom det har blivit en dominans av prylar i den här tråden tänkte jag bjuda på lite cykel-livsstil oxå. Ett par bilder under och efter vår härliga träning igårkväll.
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/28/28_Blog_200707042326_SJVZ.jpg
Nöjda och belåtna med kväll...
Är killen i mitten nöjd med sina gula Continentaldäck?
Skoja bara. Härliga bilder som fångar cykelglädje. Önskar jag hade en cykelkompis.
MasterChief
2007-07-05, 21:31
Nu kanske jag sabbar för er som sitter med 800*600 men ärligt....Det skiter jag i. Eftersom Olsson har bidragit med gullegull för 10 sidor framåt så fortsätter vi med porren. Finns inget bättre än en renrakad Lance som står och hänger på nya Madone (som givetvis är namngiven av Lance "testa-formen-innan-TdF-berg").
http://bp0.blogger.com/_vXbPBesLyII/RmDQcrNIMII/AAAAAAAAAnc/tx-Dqj-9pDc/s1600/Lance.JPG
Fina bilder!
Jag blev lite sugen på att åka ut ett gäng på längre distanspass i lugnt tempo med vackert väder. De senaste månaderna har jag ju haft lungorna utanför kroppen de flesta träningarna eftersom det inte riktigt är den del av säsongen då man åker ut på episka turer i snacktempo.
På tal om Åstorp. Det var en Åstorpskille som körde riktigt bra på Sollerön. Och ännu värre var vinnaren i H30 på VSM som körde sjukt fort på den tempobanan.
Skoja bara. Härliga bilder som fångar cykelglädje. Önskar jag hade en cykelkompis.
Det är bra av så många anledningar.
- Man tar ut sig lite extra för att antingen hänga av, eller oftare; undvika att bli avhängd
- Man tränar stenhårt på egen hand för att kunna hänga av någon annan på nästa träning
- Man får köra i snygga klubbkläder. Nåja, kanske inte alltid så snygga tagna ur sitt sammanhang, men flera cyklister i enhetliga kläder som tränar i grupp är snyggt. Till och med Vallentuna är snygga då
- Man kan tävla, och har således ett mål med sin träning och en bra fostran i hårdhet och hårdkörning
Fina bilder!
Jag blev lite sugen på att åka ut ett gäng på längre distanspass i lugnt tempo med vackert väder. De senaste månaderna har jag ju haft lungorna utanför kroppen de flesta träningarna eftersom det inte riktigt är den del av säsongen då man åker ut på episka turer i snacktempo.
På tal om Åstorp. Det var en Åstorpskille som körde riktigt bra på Sollerön. Och ännu värre var vinnaren i H30 på VSM som körde sjukt fort på den tempobanan.
Ja lintala! Det var kul att han tog hem det! Chansen att han tar hem ett guld till tillsammans med Gartman i partempot är nog ganska god. Båda killarna bor 30 mil här ifrån så jag har inte träffat de trots att vi kör i samma klubb. Lite lustigt faktiskt.
Men på träningen igår hade vi i alla fall Petter Persson som blev 21a på SM-linjet i elit, trots en förkylning. När han är med på fartträningarna så får man bita i vill jag lova! Frågan är då bara NÄR man blir avhängd.
MasterChief
2007-07-05, 21:46
Det är bra av så många anledningar.
- Man tar ut sig lite extra för att antingen hänga av, eller oftare; undvika att bli avhängd
- Man tränar stenhårt på egen hand för att kunna hänga av någon annan på nästa träning
- Man får köra i snygga klubbkläder. Nåja, kanske inte alltid så snygga tagna ur sitt sammanhang, men flera cyklister i enhetliga kläder som tränar i grupp är snyggt. Till och med Vallentuna är snygga då
- Man kan tävla, och har således ett mål med sin träning och en bra fostran i hårdhet och hårdkörning
Idag när jag var ute på ett 75 minuters tempo så mötte jag ett gäng Hovare som i sakta mak cyklade åt andra hållet. De hälsade alla glatt och såg proffsiga ut. Sen när jag vände efter någon mil så mötte jag dem igen, och då gick det så in i helvete. De körde uppenbarligen hårda intervaller och det var stående ställning samt bocken som gällde. Det var riktigt vackert. Jag fick faktiskt ståpäls och orkade trycka på lite extra sista milen i min ensamhet.
Men på träningen igår hade vi i alla fall Petter Persson som blev 21a på SM-linjet i elit, trots en förkylning. När han är med på fartträningarna så får man bita i vill jag lova! Frågan är då bara NÄR man blir avhängd.
Jag känner igen det där. I Stockholm har vi några H50 som kör skiten ur en på tempo. De har en förmåga att hänga av en inte med ett ryck, utan en långsam utdragen förning. Då känner man sig så jävla ägd.
Idag när jag var ute på ett 75 minuters tempo så mötte jag ett gäng Hovare som i sakta mak cyklade åt andra hållet. De hälsade alla glatt och såg proffsiga ut. Sen när jag vände efter någon mil så mötte jag dem igen, och då gick det så in i helvete. De körde uppenbarligen hårda intervaller och det var stående ställning samt bocken som gällde. Det var riktigt vackert. Jag fick faktiskt ståpäls och orkade trycka på lite extra sista milen i min ensamhet.
Och då är de flesta snabba hovare på VSM, håll ögonen öppna i västerort tisdaga och torsdagar kan du få se ännu mer godis.
Och på tal om godis. Alldeles för mycket mjuka värden i den här tråden just nu, måste posta denna bild.
http://img75.imageshack.us/img75/2769/dsc01171soo2.jpg (http://imageshack.us)
Idag har jag provat en alldeles för dyr Scott-cykel. Nu börjar jag förstå skillnaden mellan en vanlig cykel och en bra cykel. Det bör dock noteras att en bra cykel är fusk. Kändes ju som man kunde trampa i all evighet(kanske för att jag jämför med brorsans cykel, vilken jag lånar ibland, som har skevt bakhjul, risiga växlar och dåligt med luft i däcken).
Med detta vill jag säga att ni kanske inte är fullt så knäppa som jag trott.
MasterChief
2007-07-05, 21:58
Och på tal om godis. Alldeles för mycket mjuka värden i den här tråden just nu, måste posta denna bild.
http://img75.imageshack.us/img75/2769/dsc01171soo2.jpg (http://imageshack.us)
Bara hjulen betingar ett värde som närmar sig miljonen... Det var en tuff bild.
Idag har jag provat en alldeles för dyr Scott-cykel. Nu börjar jag förstå skillnaden mellan en vanlig cykel och en bra cykel. Det bör dock noteras att en bra cykel är fusk. Kändes ju som man kunde trampa i all evighet(kanske för att jag jämför med brorsans cykel, vilken jag lånar ibland, som har skevt bakhjul, risiga växlar och dåligt med luft i däcken).
Insikt! Du har just tagit ett viktigt steg på vägen mot att älska cykeldelar. De flesta haters har nämligen aldrig suttit på en riktig cykel utan harvar runt med sina ludna ben på en trist aluram. Och ja, det är ett genom omfattande undersökningar statistiskt säkerställt faktum att det är så.
Därför har jag tre hjulpar. Bontrager Select för egen träning och körning på tveksamma underlag. Tunga som as.
Mavic Ksyrium ES - hyfsat styva och ganska lätta - för de hårda träningarna tillsammans med andra.
Bontrager Carbon Aero för tävling och enstaka fall av lyxträning då alla tar sin högprofilare bara för att dels ut och bränna så fort som möjligt, dels för att få höra ljudet av en grupp högprofilhjul. Priceless, som dom säger.
Var det en CR1 ?
Jag har tittat efter en CR1 Team från 2006. Blå och svart. Precis samma lack som på min MTB. Skulle ju vara hur läckert som helst och matcha sina cyklar mot varandra.
MasterChief
2007-07-05, 22:04
Va fan...har du gått vilse? :D
Jag glömmer aldrig den dagen när jag gick provköra en Cannondale i början av nittiotalet (M700). Den var vackert blå och hade Deore LX. Jag blev helt chockad hur skön cykeln var. Min vän som ägde den hade köpt den på Nya Zeeland och använt den för att cykla runt en av öarna. Jag själv hade knappt cyklat på 10 år och då mest på skrot. Efter den rundturen så tog det en vecka innan jag köpte min första Cannondale.
Bontrager Carbon Aero för tävling och enstaka fall av lyxträning då alla tar sin högprofilare bara för att dels ut och bränna så fort som möjligt, dels för att få höra ljudet av en grupp högprofilhjul. Priceless, som dom säger.
Det där har man ju fått höra när man stått flaggvakt och en klunga med 20-30 högprofilare susar förbi. Gåååshud!
Insikt! Du har just tagit ett viktigt steg på vägen mot att älska cykeldelar. De flesta haters har nämligen aldrig suttit på en riktig cykel utan harvar runt med sina ludna ben på en trist aluram. Och ja, det är ett genom omfattande undersökningar statistiskt säkerställt faktum att det är så.
Därför har jag tre hjulpar. Bontrager Select för egen träning och körning på tveksamma underlag. Tunga som as.
Mavic Ksyrium ES - hyfsat styva och ganska lätta - för de hårda träningarna tillsammans med andra.
Framförallt lärde jag mig vikten av en bra sadel. Den där jäkeln gjorde ont på ställen en man inte bör ha ont på...
Var det en CR1 ?
Jag har tittat efter en CR1 Team från 2006. Blå och svart. Precis samma lack som på min MTB. Skulle ju vara hur läckert som helst och matcha sina cyklar mot varandra.
Nä, det var ingen räser utan en mtb. Har ingen aning om modellen men priset ska tydligen ha legat någonstans runt 40 små papperslappar.
Va fan...har du gått vilse? :D
Jag glömmer aldrig den dagen när jag gick provköra en Cannondale i början av nittiotalet (M700). Den var vackert blå och hade Deore LX. Jag blev helt chockad hur skön cykeln var. Min vän som ägde den hade köpt den på Nya Zeeland och använt den för att cykla runt en av öarna. Jag själv hade knappt cyklat på 10 år och då mest på skrot. Efter den rundturen så tog det en vecka innan jag köpte min första Cannondale.
Ja, jag vet inte vad som tog åt mig. En polare tyckte vi skulle ta en cykeltur och så fick jag chansen att låna en såndär tingest. Riktigt skön att cykla på hursomhelst, fast den där sadeln som sagt... men den kan ju inte ha varit gjord för att sittas på, egentligen.
Jag kan dock tänka mig att skillnaden mot en räser är mycket större.
MasterChief
2007-07-05, 22:15
Ja, jag vet inte vad som tog åt mig. En polare tyckte vi skulle ta en cykeltur och så fick jag chansen att låna en såndär tingest. Riktigt skön att cykla på hursomhelst, fast den där sadeln som sagt... men den kan ju inte ha varit gjord för att sittas på, egentligen.
Jag kan dock tänka mig att skillnaden mot en räser är mycket större.
Har du aldrig cyklat på en seriös racer så lär du bli en aning chockad första gången. De är smala och vingliga. Svårt att hitta en bekväm ställning samt obekväma eftersom man har så hårt pumade däck. Men man vänjer sig snabbt...
Samma med sadeln. De ska vara hårda. Det är bättre i längden och man vänjer sig rätt fort.
Cannondale har ju faktiskt för första gången på länge gjort en cykel jag skulle vilja ha. Lite synd på bakgaffeln som ser ut som Cervelo R3 och så tunn att man tror den ska gå av.
http://www.cannondale.com/bikes/07/CE/large/8SS0_liq.jpg
Var det en CR1 ?
Synd att den här (http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=11498) var 56. Du måste nog gå till affären och måtta ut en ny Addict istället.
Jag testade en Addict nyligen. Den är tamigtusan lika überstyv som CR1, men mycket lättare. Någon har trollat.
Argh! Colnago har lagt ut 2008 års cyklar. Jag tänker vika hela denna kväll till Colnagosurf.
http://img517.imageshack.us/img517/7246/c50stradabn1.jpg (http://imageshack.us)
wintersnowdrift
2007-07-07, 15:23
Oh-de-lally, i torsdags var jag ute på min första riktigt tekniska tur (har mest lallat på grusvägar och större stigar hemma) med mtb:n på landstället i Falun. Det var helt sjukt skoj även om jag blev lite feg ibland i steniga nedförsbackar (hur faaan vågar dowhillcyklister blåsa på i 65 knyck nerför fjällsluttningar?).
Har dock insett att jag måste köpa nya spd-pedaler då de nuvarande är så gott som omöjliga att komma ur. Jag har kört på enklast möjliga tidigare och porrfaktorn på mig och min cykel är lika med noll; jag behöver alltså inget flashigt för att upprätthålla en image. Vilka cykelmässiga fördelar får jag om jag väljer en pedal för, säg 800 istället för 300? Undrar lite över dessa också: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=CRANK014-SV&avd=1&Ref=&artgrp=345&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std. Ser så lustig ut, är fyrsidigt något att hänga i julgranen? Vad kör ni mtb-proffs med för pedaler?
//Kristin
Oh-de-lally, i torsdags var jag ute på min första riktigt tekniska tur (har mest lallat på grusvägar och större stigar hemma) med mtb:n på landstället i Falun. Det var helt sjukt skoj även om jag blev lite feg ibland i steniga nedförsbackar (hur faaan vågar dowhillcyklister blåsa på i 65 knyck nerför fjällsluttningar?).
Har dock insett att jag måste köpa nya spd-pedaler då de nuvarande är så gott som omöjliga att komma ur. Jag har kört på enklast möjliga tidigare och porrfaktorn på mig och min cykel är lika med noll; jag behöver alltså inget flashigt för att upprätthålla en image. Vilka cykelmässiga fördelar får jag om jag väljer en pedal för, säg 800 istället för 300? Undrar lite över dessa också: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=CRANK014-SV&avd=1&Ref=&artgrp=345&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std. Ser så lustig ut, är fyrsidigt något att hänga i julgranen? Vad kör ni mtb-proffs med för pedaler?
//Kristin
Gott mos! Och nej, det är inte fegt, det kallas självbevarelsedrift. Själv cyklar jag snabbare uppför än nerför på MTB.
Hallå gott folk!
Har nu cyklat i ett par veckor på min nya hoj och det har varit härligt men nu har tiden kommit att ta nästa steg! På inrådan av Olsson har jag nu äntligen tagit steget fullt ut och inhandlat spd-pedaler samt cykeldojjor.
Det blev ett par Shimano PD-M540 och ngn NIKE modell som satt väldigt bra på fötterna.
I morgon sker jungfrufärden till jobbet och jag siktar på att komma dit i ett stycke. Håll tummarna för mig...please :).
Utan spd:
http://i17.tinypic.com/54cyq9l.jpg
Med spd:
http://i14.tinypic.com/63uywwl.jpg
Prova luta dig mot någon vägg och klicka i och ur några gånger först så spar du några onödiga vurpor :) Sen i början är det bra att alltid klicka ur ena foten när man rullar sista biten och ska stanna.
Lycka till!
Prova luta dig mot någon vägg och klicka i och ur några gånger först så spar du några onödiga vurpor :) Sen i början är det bra att alltid klicka ur ena foten när man rullar sista biten och ska stanna.
Lycka till!
Way ahead of you :D men tack för tipset! Har planerat att övningklicka hela kvällen nu!
Fredrik S
2007-07-09, 11:35
Jag tänkte köra Granheds på mina Bontrager högprofil. Sedan blir det nog dischjul, men såhär i början kan jag nog tjäna mer på att bara lära mig sitta rätt. Men det ska inte förringas att bara ljudet från ett dischjul gör 3 km/h extra.
Finns ett Campa dischjul på happys köp&sälj, men du kanske inte tycker att det känns så lockande att hänga på begagnade prylar på ditt nya bygge. Ett försenat grattis till nya hojen, föresten! Jag har också utökat beståndet, inget märkvärdigt men bilder kommer.
wintersnowdrift
2007-07-09, 15:25
Aaaoooh, jag har en grym konsumtionsångest just nu. Köpdjävulen har ätit sig in i min själ. Idag har det inhandlats ett par sådana här:
http://www.scottusa.com/i/images/products/206360.jpg
Scott Carbon Pro (http://www.scottusa.com/product.php?UID=9424), kanske det skönaste jag någonsin haft på fötterna. Sedan blev det ett par Egg Beater-pedaler också. I'm in love! Imorgon blir det test av utrustningen på Lugnets mtb-leder, jag kan knappt bärga mig.
//Kristin
Aaaoooh, jag har en grym konsumtionsångest just nu. Köpdjävulen har ätit sig in i min själ. Idag har det inhandlats ett par sådana här:
http://www.scottusa.com/i/images/products/206360.jpg
Scott Carbon Pro (http://www.scottusa.com/product.php?UID=9424), kanske det skönaste jag någonsin haft på fötterna. Sedan blev det ett par Egg Beater-pedaler också. I'm in love! Imorgon blir det test av utrustningen på Lugnets mtb-leder, jag kan knappt bärga mig.
//Kristin
Amen lysande! Kom upp till Rättvik på söndag och hårdtesta både de och cykeln på Mörksuggejakten (http://www.morksuggejakten.com) :)
wintersnowdrift
2007-07-09, 15:49
Amen lysande! Kom upp till Rättvik på söndag och hårdtesta både de och cykeln på Mörksuggejakten (http://www.morksuggejakten.com) :)
Åker tyvärr hem till Sthlm för att jobba på söndag - de dyra nöjena ska ju finansieras också :P.
Förresten, nu när jag har en riktig mtb-cyklist på kroken: tillsammans med skorna medföljer dobbar. Behövs dessa, och i så fall när? (Haha, behöver jag säga att detta var ett impulsköp av rang?)
//Kristin
Åker tyvärr hem till Sthlm för att jobba på söndag - de dyra nöjena ska ju finansieras också :P.
Förresten, nu när jag har en riktig mtb-cyklist på kroken: tillsammans med skorna medföljer dobbar. Behövs dessa, och i så fall när? (Haha, behöver jag säga att detta var ett impulsköp av rang?)
//Kristin
Jaha, jobba ja tyvärr måste man ju göra det för att ha råd o cykla.
Dobbarna ska sitta längst fram på skon för att få bättre grepp. Används främst när det är lerigt ute och man behöver gå i uppförsbackar. Jag har inga dobbar och klarar mig bra ändå. Varför ska man gå när man har cykeln med sig lixom? :)
idag har jag varit och kollat på cyklar, inget fancy jämfört med era hojar och inte heller några våta 5-siffriga drömmar
tänkte hålla mig till 4 siffror, runt 5-tusingen är väl lagom... kan sträcka mig lite till i värsta fall
scott voltage yz35 ca pris 5000 kr
kanske något för mycket mtb för mig, jag ska inte ut i skogen utan kommer mest trampa asfalt
http://www.scottusa.com/i/images/products/205246.jpg
därför är kanske den här lämpligare, pris vet ej
scott sportster p1
http://www.scottusa.com/i/images/products/205270_3-4.jpg
kan tillägga att cykeldoktorn i helsingborg har den sämsta servicen, jag kommer då inte köpa min cykel där. jag letar hellre upp en annan återförsäljare än att spendera mina pengar där
jag var inne och klämde på en cykel, frågade hur mkt den kostade
svaret blev kort och konsist: "vet inte"
de visade inga tendenser på att försöka ta reda på det heller, det accepteras INTE
Tips på racer för runtokring 8k max?
Har cyklat mycket innan, dock mest MTB och främst DH. Äger ingen cykel i dagsläget men är grymt sugen på att prova på landsväg.
Är en cross någonting att ha? Funkar de verkligen på grusvägar?
Varför ska man gå när man har cykeln med sig lixom? :)
Vi kallar det cyclocross.
http://www.co.cullman.al.us/images/CYCLOCROSS/cyclocross_pic.jpg
http://www.hickoksports.com/images/cyclocross.jpg
Skulle vara grymt kul att köra en sådan tävling någon gång.
Vi kallar det cyclocross.
http://www.co.cullman.al.us/images/CYCLOCROSS/cyclocross_pic.jpg
http://www.hickoksports.com/images/cyclocross.jpg
Skulle vara grymt kul att köra en sådan tävling någon gång.
Ja det är klart!
Jag körde en CX-tävling i höstas på min då 11,5kg tunga MTB. Det var kul faktiskt och man trigga pulsen ännu högre än vad man gör på mtb (många aktiva muskelgrupper). Min snittpuls låg under det 55 min långa loppet på 188 och maxpuls på 195. Vilket kan jämföras med i lördags när jag testa upp maxpulsen till 193 på ett laktattest på trainer. Hela eftermiddagen efter tävlingen mådde jag dåligt av utmattning. Men jag gör gärna om det i höst när det är dax för kalas-cup (http://www.cxcupen.se) igen, fast då helst på en cx :)
Tips på racer för runtokring 8k max?
Har cyklat mycket innan, dock mest MTB och främst DH. Äger ingen cykel i dagsläget men är grymt sugen på att prova på landsväg.
Är en cross någonting att ha? Funkar de verkligen på grusvägar?
Ska du ha ny lvg för 8k så är utbudet rätt tunnt. Jag rekomenderar begagnat i den prisklassen. Cross funkar fint på grusvägar och enklare stigare. Även på landsvägen om man sätter på landsvägsdäck.
Bianchi VIA Nirone 7 är nog den vanligaste. Sök själv så hittar du..
Lite över pris.. http://www.bike-discount.de/shop/k94/a4686/boa_ltd_compact_2007_fc-r700.html
http://www.canyon.com/_se/roadbikes/index.html?b=21
Och sen en Cross i samma prisklass.
http://212.202.110.172/e-vendo.php?shop=bornmann&SessionId=1897xe1e94483dbddc5f995f7e983fc324107&a=article&ProdNr=A3168&t=1803&p=1023&c=1023
Förlåt min oförmåga att posta seriösa köpråd i denna tråd, men jag kan inte hålla mig från att slänga in en italienare.
Cross deluxe:
http://img165.imageshack.us/img165/4574/colnagoc50crossxk1.jpg (http://imageshack.us)
Eftersom fler tillverkare har börjat läcka bilder på sina cyklar för 2008 fortsätter mitt postande.
De Rosa King
http://img174.imageshack.us/img174/4129/66256kingpratoinerearl9.jpg
Lite väl mycket cafécykel för min smak. Men när jag blir äldre och inte längre har så bråttom ska jag äga även en cafécykel och bara fika.
därför är kanske den här lämpligare, pris vet ej
scott sportster p1
http://www.scottusa.com/i/images/products/205270_3-4.jpg
kan tillägga att cykeldoktorn i helsingborg har den sämsta servicen, jag kommer då inte köpa min cykel där. jag letar hellre upp en annan återförsäljare än att spendera mina pengar där
jag var inne och klämde på en cykel, frågade hur mkt den kostade
svaret blev kort och konsist: "vet inte"
de visade inga tendenser på att försöka ta reda på det heller, det accepteras INTE
Bra. Dåliga handlare ska bojkottas, även om det kan ha varit en enskild expedit som haft en dålig dag. Kolla runt lite med folk som handlat där.
Du kommer att ha mycket roligare med Sportstern tror jag. Mycket snabbare hoj om du inte ska cykla något stökigare än XC. Men risken är att den spränger din budget på 5k.
Tänkte ta ut min cykel ur källarförrådet och börja cykla lite igen.
Eftersom den stått hela vintern så var ju däcken sumpiga. Fram med pumpen för att pumpa upp dom hyffsat så man kommer till jobb där man har kompressor. Pumpen är av modell billig. Skitpumpen viker sig på mitten så jag knäcker hela ventilen rakt av! *mini* :furious:
Har ni alla kompressor, eller vad har ni för pumpar? Känns ju lite drygt att behöva köpa en kompressor för att pumpa däcken för att ta sig till jobb där man har kompressor.
Och ni experter, vad är det som är så bra med dessa smala ventiler?
Tänkte ta ut min cykel ur källarförrådet och börja cykla lite igen.
Eftersom den stått hela vintern så var ju däcken sumpiga. Fram med pumpen för att pumpa upp dom hyffsat så man kommer till jobb där man har kompressor. Pumpen är av modell billig. Skitpumpen viker sig på mitten så jag knäcker hela ventilen rakt av! *mini* :furious:
Har ni alla kompressor, eller vad har ni för pumpar? Känns ju lite drygt att behöva köpa en kompressor för att pumpa däcken för att ta sig till jobb där man har kompressor.
Och ni experter, vad är det som är så bra med dessa smala ventiler?
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. En kompressor behöver man inte alls, och om du med "smala" ventiler menar presta så undrar jag vad alternativet är.
Min nästa pump blir en SKS Rennkompressor. Jag har en noname som jag köpte vid ett snålt tillfälle men efter att ha pumpat några tuber med den här inser jag att det inte behöver vara så jobbigt.
http://www.kupkolo.cz/images/Rennkompressor_sks.jpg
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. En kompressor behöver man inte alls, och om du med "smala" ventiler menar presta så undrar jag vad alternativet är.
Min nästa pump blir en SKS Rennkompressor. Jag har en noname som jag köpte vid ett snålt tillfälle men efter att ha pumpat några tuber med den här inser jag att det inte behöver vara så jobbigt.
http://www.kupkolo.cz/images/Rennkompressor_sks.jpg
Ja jag menar Presta. Vanlig bilventil borde väl funka?
Ser lite dyr ut den där pumpen för att kunna ta sig till jobb för att pumpa.
tntballe
2007-07-09, 21:12
duger väl med pump för 200kr
duger väl med pump för 200kr
Precis min tanke. Men jag är nog kass på att pumpa *gah!*
tntballe
2007-07-09, 21:25
så länge det är slang mellan pump o ventil så riskerar du inte att bryta av ventilen. eller har jag pumpat för lite i mina dar.
Bilventilerna är för tjocka för landsvägsfälgar.
Ignatius72
2007-07-09, 21:51
Skummat igenom 33 sidor och av någon outgrundlig anledning så har jag börjat fundera på om det inte vore dax för en ny hoj.*whistle* *drool*
tntballe
2007-07-09, 22:03
Efter att ha sett en hel del fina cyklar här, så tänkte jag visa min hmm, ehh, skönhet. notera det sportiga snabbfästet till en barnstol.
Varit farsans så länge jag kan minnas, klarat av 3 vätternrundor i hans ägo. Planen var att den ska klara några till i min ägo.
http://img258.imageshack.us/img258/2001/pict0486litenkd7.jpg (http://imageshack.us)
Eftersom fler tillverkare har börjat läcka bilder på sina cyklar för 2008 fortsätter mitt postande.
De Rosa King
http://img174.imageshack.us/img174/4129/66256kingpratoinerearl9.jpg
Lite väl mycket cafécykel för min smak. Men när jag blir äldre och inte längre har så bråttom ska jag äga även en cafécykel och bara fika.
Fräckt att de uppdaterat Kingen. Den förra satt man ju och runka till i cykelcitykatalogen för några år sedan.
Fräckt att de uppdaterat Kingen. Den förra satt man ju och runka till i cykelcitykatalogen för några år sedan.
Ja, De Rosa har nästan alltid varit sjukt snygga.
Du har antagligen redan sett bilder på den nya Stumpjumpern, men jag tänkte ändå posta. Jag har inte bestämt mig för om detta är snyggt eller fult. Nytt är det i vilket fall.
http://photos.nsmb.com/files/2/7/2/8/1/stump.jpg
Jag trodde att alla cyklister var renläriga tills min bild sabbades igår. När vi kom gående från gymmet passerades ett gäng cyklister som stod och laddade på sina blänkande cyklar. De hade inte enhetliga lagkläder men såg tillräckligt seriösa ut för mitt otränade öga. Jag påpekade för min sambo att hon nu kunde få bekräftat att cyklister har hårlösa ben. Vilken besvikelse när vi kommer fram och ser ben som mer liknar ryamattor än cyklistben. Nu är jag ingen expert vad gäller deras övriga utrustning men antar att de håriga benen räcker för att diskvalificera dem som riktiga cyklister.
Jag trodde att alla cyklister var renläriga tills min bild sabbades igår. När vi kom gående från gymmet passerades ett gäng cyklister som stod och laddade på sina blänkande cyklar. De hade inte enhetliga lagkläder men såg tillräckligt seriösa ut för mitt otränade öga. Jag påpekade för min sambo att hon nu kunde få bekräftat att cyklister har hårlösa ben. Vilken besvikelse när vi kommer fram och ser ben som mer liknar ryamattor än cyklistben. Nu är jag ingen expert vad gäller deras övriga utrustning men antar att de håriga benen räcker för att diskvalificera dem som riktiga cyklister.
Men du, det var väl göteborgare du såg?
Men du, det var väl göteborgare du såg?
Det vet jag inte. Jag hörda inga ordvitsar och de skrek inte "vi är goa gubbar". Sannolikheten att det var göteborgare är dessutom ganska låg med tanke på att jag inte befann mig i 031-land. Jag flyttade därifrån när jag fick höra att Ullevi kallas för Kållesseum.
Susanne Ljungskog är väl för övrigt från Göteborgstrakten (Surte) och hon får anses vara en riktig cyklist.
MasterChief
2007-07-10, 08:14
Cykelbyxor och orakade ben är ett stilbrott av högsta magnitud. Men för många män tar det emot att raka benen. De känner sig fjolliga. Är man så osäker i sin manlighet att man tror den försvinner för att man rakar sig är man nog åtminstone bisexuell.
Vissa saker är heliga och har man en seriös cykel och en CSC-tröja över fläsket ser det oerhört fånigt ut med lurv på vaderna (och det värsta är givetvis lurvet som kläms av kanten på cykelbyxorna).
tntballe
2007-07-10, 09:41
Vilken tur att man e född med nära på optimal cykelhårväxt.
Har inte ens skäggväxt, så optimal jag.
Tror det beror på att farsan cyklat en del, evolutionen gjorde att jag föddes så. =)
Finns det någon bra cykel ni kan rekommendera, samt något bra ställe att införhandla denna i Stockholmsområdet? Tänkte börja cykla främst på asfalt, och prisklassen ligger runt 5000. Vill helst ha en lättcyklad/snabb cykel, och så underhållsfri som möjligt.
wintersnowdrift
2007-07-10, 18:04
Jag ber om ursäkt om jag porrar mig för lite och bloggar för mycket i den här tråden.
Idag var det högtidlig invigning av nya skor+pedaler. Cyklade iväg till Lugnet och testade deras mtb-spår. HELT sanslöst kul och helt fantastiska stigar upp och ner för berget, även om det var dåligt skyltat på sina ställen och jag hamnade på skidspårslederna istället.
Jag insåg två saker:
1. Branta stigningar uppför är lugnt roligast att tackla. Särskilt med skor styva som jagvetintevad och pedaler som man klickar ur på mindre tid än Cancellara hinner tänka "spurt" (eller ok, idag var han kanske snäppet kvickare ändå...).
2. Jag är totalt frälst. I skogen slipper man dessutom motvind och långa, lite lätt sluttande asfaltsrakor som är mina största svagheter som cyklist.
På söndag måste jag tyvärr åka hem till Sthlm och jobba :P. Nästa fredag (den 20:e) slutar jag dock tidigt och tänkte försöka ta mig ut till Hellasgården där jag inte har cyklat än. Några mtb-cyklister här inne som känner sig sugna att hänga på?
//Kristin
MasterChief
2007-07-10, 18:15
Jag ber om ursäkt om jag porrar mig för lite och bloggar för mycket i den här tråden.
Idag var det högtidlig invigning av nya skor+pedaler. Cyklade iväg till Lugnet och testade deras mtb-spår. HELT sanslöst kul och helt fantastiska stigar upp och ner för berget, även om det var dåligt skyltat på sina ställen och jag hamnade på skidspårslederna istället.
Jag insåg två saker:
1. Branta stigningar uppför är lugnt roligast att tackla. Särskilt med skor styva som jagvetintevad och pedaler som man klickar ur på mindre tid än Cancellara hinner tänka "spurt" (eller ok, idag var han kanske snäppet kvickare ändå...).
2. Jag är totalt frälst. I skogen slipper man dessutom motvind och långa, lite lätt sluttande asfaltsrakor som är mina största svagheter som cyklist.
På söndag måste jag tyvärr åka hem till Sthlm och jobba :P. Nästa fredag (den 20:e) slutar jag dock tidigt och tänkte försöka ta mig ut till Hellasgården där jag inte har cyklat än. Några mtb-cyklister här inne som känner sig sugna att hänga på?
//Kristin
Bor bara några minuter från Hellasgården men jag är på Öland och piskar landsväg. Inga backar men en djävulsk motvind. Hellas är trevligt.
Jag insåg två saker:
//Kristin
Bor också nära Hellas och har heller inte cyklat där ännu. Jag skulle jättegärna hänga på men jag jobbar tyvärr till sent varje vardag. Säg gäna till om ngn helgdag blir aktuell!
MasterChief
2007-07-11, 07:20
Äcklet David Walsh har än en gång fantiserat och klippt ihop en bok om Lance. Lance personliga respons:
http://www.thepaceline.com/lance/response.doc
"I raced clean. I won clean. I am the most tested athlete in the history of sports. I have defended myself and my reputation and won every court case to prove I was clean. Another Walsh book with baseless, sensational and rejected allegations will not change anything – Walsh cannot overcome the truth."
Snapphanen
2007-07-13, 22:28
Ok, fråga.
Har precis bytt pedaler från shimanos spd till shimanos spd sl. Hur hårt ska fötterna sitta i pedalerna? mina sitter inte som berget utan går att vicka lite i sidled. Hur hårt ska det va att lossa skon från pedalen, mina erfarenheter är att det ska va ganska lätt. Med dessa nya, trots lättaste inställningen, krävs en jävla kraft.
Ok, fråga.
Har precis bytt pedaler från shimanos spd till shimanos spd sl. Hur hårt ska fötterna sitta i pedalerna? mina sitter inte som berget utan går att vicka lite i sidled. Hur hårt ska det va att lossa skon från pedalen, mina erfarenheter är att det ska va ganska lätt. Med dessa nya, trots lättaste inställningen, krävs en jävla kraft.
Att skon går att vicka lite brukar man kalla float. Jag vet inte hur det funkar på shimano men look har i alla fall 2 olika klossar. En med float och en utan. Lite float är för de flesta bra för knäna. På landsvägen vill jag kunna vicka lite men sen vill jag ha ganska stor kraft innan jag lossnar. Rent allmänt så är utlösningskraften större på landsvägspedaler än mtb-pedaler så det kan vara det du upplever. Möjligt att tekniken är lite annorlunda på dessa pedaler oxå och att du därför bli smidigare på att lossa foten när du vant dig.
Snapphanen
2007-07-13, 23:21
Tack för svaret.. intressant det där med float. Känns lite skumt, skulle kännas bättre att sitta bergfast. Får ta i rätt mycket för att komma loss men jag tror bara det är för att jag är ovan.. gick så mycket lättare med de inkörde spd-pedalerna.
det skumma är dock att jag har det lättaste motståndet, skulle jag höja skulle min vrist gå sönder :Virro
wintersnowdrift
2007-07-16, 21:29
Är på G att beställa skivbromsar till min mtb (har blivit rekommenderad Magura Julie, och tänker nog satsa på dem), men vet inte vilken nätbutik jag ska välja. Lågt pris är prioriterat men jag vill ju kunna lita på att grejerna kommer fram som de ska. Har plöjt igenom happymtb's nätbutikguide men det finns ju så otroligt många - någon koloit som beställt grejer från Tyskland eller England, och vilken site har ni i så fall använt? Min tyska är dessutom inte den bästa (läs icke-existerande) så någon form av info på engelska måste finnas.
//Kristin
Är på G att beställa skivbromsar till min mtb (har blivit rekommenderad Magura Julie, och tänker nog satsa på dem), men vet inte vilken nätbutik jag ska välja. Lågt pris är prioriterat men jag vill ju kunna lita på att grejerna kommer fram som de ska. Har plöjt igenom happymtb's nätbutikguide men det finns ju så otroligt många - någon koloit som beställt grejer från Tyskland eller England, och vilken site har ni i så fall använt? Min tyska är dessutom inte den bästa (läs icke-existerande) så någon form av info på engelska måste finnas.
//Kristin
Min enda erfarenhet handlar om S-Tec och de är inte lika bra som de är billiga, och detta trots att billigt är bra. Tyvärr kan det dröja och ibland vara svårt att få svar när man beställer från utlandet.
http://www.wiggle.co.uk/ har jag hört ska vara bra och tänker nog prova beställa därifrån om något är billigt. Det är ju så att alla prylar inte nödvändigtvis blir billigare vid beställning, så man får tänka sig för och även räkna med tull och frakt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.