Logga in

Visa fullständig version : Tråden för oss som äger en träningscykel eller tänker skaffa en

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 [19] 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33

skaparn
2009-06-30, 10:33
Finns massor med schnygga cyklar som har lite gula stänk i sig. Wilier Cento exempelvis.

Där jag parkerar cykeln på Norrlandsgatan luktar det rätt ofta kiss. Gula stänk är inte av godo.

skaparn
2009-06-30, 10:34
Kan i den här tråden meddela att jag nu är anmäld till Mörksuggan. Elit. Jag blev strängeligen förbjuden att köra motionsklass, trots risken att jag blir sist i elit.

Men jääääääävlar vad jag ska köra hårt för att inte.

Så, var där, eller var fyrkantiga. Vilka kör?

Nitrometan
2009-06-30, 10:35
Där jag parkerar cykeln på Norrlandsgatan luktar det rätt ofta kiss. Gula stänk är inte av godo.
Det finns två filosofier när det gäller gul snö.

Eskimåer säger att man inte ska äta den - det kan vara hundkiss.

Alkisar säger att man ska äta den - det kan vara utspilld öl.

skaparn
2009-06-30, 10:36
Och i ämnet fertilitet så läste jag just ett förträffligt blogginlägg som kommenterar den studie som ligger till grund för DN's nyhet

http://jespersundewall.blogspot.com/2009/06/mer-om-cykelsperma.html

wintersnowdrift
2009-06-30, 10:53
Kan i den här tråden meddela att jag nu är anmäld till Mörksuggan. Elit. Jag blev strängeligen förbjuden att köra motionsklass, trots risken att jag blir sist i elit.

Yiiiihaa. Fast jag är en triangel och kör motion.

Har i alla fall investerat i ett cykelställ för smidig transport bl.a. till och från Mörksuggan. Det invigdes igår och jag var först lite skeptisk då det enbart fästs med hakar och spännband i backluckan (!), men sträckan Falun-Uppsala på nästan bara motorväg gick alldels utmärkt att köra.

http://www.thule.com/upload/Product%20images/FREEWAY_main.jpg

//Kristin

MasterChief
2009-06-30, 10:57
Och i ämnet fertilitet så läste jag just ett förträffligt blogginlägg som kommenterar den studie som ligger till grund för DN's nyhet

"triathleter överlägset sämst"

Sammanfattar allt man behöver veta om den studien.

Nitrometan
2009-06-30, 11:07
Har i alla fall investerat i ett cykelställ för smidig transport bl.a. till och från Mörksuggan. Det invigdes igår och jag var först lite skeptisk då det enbart fästs med hakar och spännband i backluckan (!), men sträckan Falun-Uppsala på nästan bara motorväg gick alldels utmärkt att köra.
Biltema?

MasterChief
2009-06-30, 11:10
Biltema?

Kolla url kanske?

Thule ftw

Nitrometan
2009-06-30, 11:10

Intressant, där står bl.a.

Min huvudinvändning är att ingenstans så framgår att det är cyklingen som orsakar skillnaden. Snarare lägger författarna in en brasklapp och säger att det inte går att utröna vilket av momenten hos triathleter som orsakar förändringen. Uttalandet av författaren i DNs artikel är sålunda inte lett i bevis utan är månne en arbetshypotes. Precis som de i artikeln också spekulerar i att vattentemperaturen kan påverka spermiekvaliten hos vattenpolospelare.

Därifrån drar DN slutsatsen att det är farligt att cykla.

Nitrometan
2009-06-30, 11:11
Kolla url kanske?

Thule ftw

Men det kanske var lättare att länka den bilden?
Vad vet jag?

MasterChief
2009-06-30, 11:12
Vad vet jag?

Bilt*** är ett bannat ord i denna tråd.

(Förutom deras skoskydd, men det pratar vi tyst om, som om det inte finns).

wintersnowdrift
2009-06-30, 11:30
Biltema?

Kolla url kanske?

Thule ftw

OMG! Aldrig att jag skulle våga hänga mina dyrgripar på någonting från Biltema och sen köra i 120 km/h... Det är ett Thule Freeway-ställ: http://www.thule.com/Thule/ProductDetailPage____80556.aspx

Någon nytta ska man väl ha av att sommarjobba i en sportbutik som säljer cyklar, för jag plockade in det via jobbet och fick därmed en rätt bra rabatt gentemot ordinarie pris.

//Kristin

wintersnowdrift
2009-06-30, 11:35
"triathleter överlägset sämst"

Sammanfattar allt man behöver veta om den studien.

De får väl kompensera genom att ligga ofta istället: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sex-varje-dag-ger-battre-spermier-1.901479

(Mycket spermier i DN nu. Nyhetstorka?)

//Kristin

melancoolio
2009-06-30, 11:38

Nja, cyklar som luktar kiss får du gärna behålla för dig själv.

MasterChief
2009-06-30, 11:41
OMG! Aldrig att jag skulle våga hänga mina dyrgripar på någonting från Biltema och sen köra i 120 km/h... Det är ett Thule Freeway-ställ: http://www.thule.com/Thule/ProductDetailPage____80556.aspx

Någon nytta ska man väl ha av att sommarjobba i en sportbutik som säljer cyklar, för jag plockade in det via jobbet och fick därmed en rätt bra rabatt gentemot ordinarie pris.

//Kristin

Hade ett sånt förut. Ta det lugnt om du skulle köra på en gropig väg. På min bil så tryckte ett av takfästena ut plåten vilken gav en liten bula.

wintersnowdrift
2009-06-30, 11:52
Hade ett sånt förut. Ta det lugnt om du skulle köra på en gropig väg. På min bil så tryckte ett av takfästena ut plåten vilken gav en liten bula.

Tack för infon. Jag lånar min mammas bil och har köpt stället ganska mycket för att hon inte var überglad när jag stuvade in två cyklar genom bakluckan förra sommaren ("innertaket kan skadas osv"). Jag ska ta det lugnt både för bilens och cyklarnas skull!

//Kristin

Olsson
2009-06-30, 11:58
Tack för infon. Jag lånar min mammas bil och har köpt stället ganska mycket för att hon inte var überglad när jag stuvade in två cyklar genom bakluckan förra sommaren ("innertaket kan skadas osv"). Jag ska ta det lugnt både för bilens och cyklarnas skull!

//Kristin

Det viktiga är såklart att ha lätta cyklar för att minska momentkrafterna vid skumpande. Hastighet är sekundärt ;)

Olsson
2009-06-30, 12:01

Jag avvaktar fortfarande med start, håller tummarna och får se hur allting känns dagarna innan. Rehab av min skada går före tävlandet. Men om jag inte kommer tävla så kommer jag stå i startbacken upp mot vidablick och hejja när ni lider.

JJ
2009-06-30, 13:02

I do. Jag blev förbjuden att köra Elit så det blev motionsklassen. Korta. Eh.

skaparn
2009-06-30, 13:06
Jag avvaktar fortfarande med start, håller tummarna och får se hur allting känns dagarna innan. Rehab av min skada går före tävlandet. Men om jag inte kommer tävla så kommer jag stå i startbacken upp mot vidablick och hejja när ni lider.

Vi ses!

I do. Jag blev förbjuden att köra Elit så det blev motionsklassen. Korta. Eh.

Vi ses! Och, aber lol. Nu klarar du åtminstone långa?

JJ
2009-06-30, 19:17
Vi ses!

Jorå, klarar är väl inget problem egentligen. Det såg vettigt ut när jag anmälde mig, mest av logistiska skäl (tänkte släpa med mig el familia). Men jag börjar sukta på långa, speciellt om det ska vara typ 20 st som cyklar korta.

melancoolio
2009-07-01, 12:12
Idag blir det en lugn runda på mina nya hjul. 32 ekrar både fram och bak kanske håller bättre för min feta röv :D

skaparn
2009-07-01, 16:00
Vad ska cyklister med GH till?

http://www.cyclingnews.com/news/sinkewitz-claims-systematic-doping-at-quick-step

Sinkewitz described how Quick Step doctors would inject him with cortisone prior to important races and that the doctors also supplied him with growth hormones and EPO.

Olsson
2009-07-01, 18:56
Emilia Fahlin tog EM-Silver i U23-klassen idag på tempo i Belgien.

melancoolio
2009-07-02, 08:02
Idag blir det en lugn runda på mina nya hjul. 32 ekrar både fram och bak kanske håller bättre för min feta röv :D

Är riktigt förvånad över hur stor skillnad ett par bättre hjul gör på cyklingen. Känns som att jag fått en helt ny cykel. Istället för att nästintill kränga av vägen när jag ställde mig upp förut så går cykeln numer rakt fram även när man står upp och pressar på lite extra. Jävlar vad det kommer att cyklas i sommar. :thumbup:

skaparn
2009-07-02, 08:11
Är riktigt förvånad över hur stor skillnad ett par bättre hjul gör på cyklingen. Känns som att jag fått en helt ny cykel. Istället för att nästintill kränga av vägen när jag ställde mig upp förut så går cykeln numer rakt fram även när man står upp och pressar på lite extra. Jävlar vad det kommer att cyklas i sommar. :thumbup:

Trevligt att du upptäckt det! Välkommen kan man säga.

Jag gjorde nästan samma typ av upptäckt i skogen en gång när jag nästan högt för mig själv sade att däckens betydelse på MTB är ungefär som hjul ens på landsväg. Jag gillar sådana aha-upplevelser.

melancoolio
2009-07-02, 08:28
Trevligt att du upptäckt det! Välkommen kan man säga.

Jag gjorde nästan samma typ av upptäckt i skogen en gång när jag nästan högt för mig själv sade att däckens betydelse på MTB är ungefär som hjul ens på landsväg. Jag gillar sådana aha-upplevelser.

Ja, det var en riktigt rolig upptäckt. Trodde inte jag skulle känna någon större skillnad men det var som natt och dag. Kände fler fördelar än just det där med när jag stod upp men den skillnaden var enorm.

Du är väl en av dom som fick mig att köpa nya hjul så tack för tipset. Blev inte Mavic fälgar utan Halo Mercury. Lite styvare skulle dom va enligt han som bygger hjulen på Norvelo.

Ser ut såhär fast jag har 32 silverfärgade ekrar och det blev faktiskt enligt mig snyggare.

http://www.shop.kinetic-one.co.uk/ekmps/shops/kineticone/images/mercurywheels-400-90.jpg

Ja däck i MTB kan jag tänka mig gör riktigt stor skillnad.

wintersnowdrift
2009-07-02, 08:36
Jag har också fått uppleva skillnaderna både mellan hjul på landsväg och däck i skogen. Det senare är tack och lov något billigare (eh, säger jag som köpte en hel cykel när jag egentligen bara skulle ha nya däck... = inte billigt), men i framtiden när jag blivit rik och berömd kommer högprofilshjul stå högt på önskelistan.

//Kristin

JJ
2009-07-02, 12:47

Nu har jag ändrat till långa och min penis växte genast 1 mm. Dubblat längden alltså.
Drog 40 km på träning idag, större delen på landsväg dock. Inga konstigheter. Har äntligen fått över cykeldatorn från den gamla racern till min nya kärlek. Nobby Nic är väl inga landsvägshjul direkt, men det gick rätt bra ändå.
Några slutsatser kunde jag dra:
*Trevligt med ny cykeltröja, betydligt skönare än den gamla
*Cykeln måste på sin första service
*Smärre domningar i mellangården, ska prova att luta sadeln ett hack framåt
*Vänster fot domnade, det finns en anledning till att landsvägspedaler har större anläggningsyta
*Det nyligen monterade flaskstället gjorde cykeln fulare, men det kom till användning idag
*Känningar i högra knät

sascha
2009-07-02, 12:51
OK. Lossade kedjan och diskade den idag. Väl pålagd verkar något fel då bakväxeln försöker växla hela tiden. Någon aning? Mig veterligen ligger den som den ska.

Snafu
2009-07-02, 12:53
OK. Lossade kedjan och diskade den idag. Väl pålagd verkar något fel då bakväxeln försöker växla hela tiden. Någon aning? Mig veterligen ligger den som den ska.

Kan vara framväxeln derallieur som ligger på kedjan och forcerar den åt den ena eller andra sidan så att bakväxeln blir förvirrad. Eller har bakväxeln fått knock.

wintersnowdrift
2009-07-02, 13:08
Nu har jag ändrat till långa och min penis växte genast 1 mm. Dubblat längden alltså.
Drog 40 km på träning idag, större delen på landsväg dock. Inga konstigheter. Har äntligen fått över cykeldatorn från den gamla racern till min nya kärlek. Nobby Nic är väl inga landsvägshjul direkt, men det gick rätt bra ändå.

Jippi! Rätt beslut. Nu har jag en värdig motståndare (som kör med samma däck dessutom).

Svårt att säga utan att ha sett det. Du kan inte fota? Fråga på happy också, de brukar ha bra koll.

//Kristin

JJ
2009-07-02, 13:27
Jippi! Rätt beslut. Nu har jag en värdig motståndare (som kör med samma däck dessutom).
//Kristin

Jag är nog en ganska ovärdig motståndare tyvärr, men jag jobbar på det. Har du Racing Ralph bak så är vi ju nästan ett par du och jag.

skaparn
2009-07-02, 13:45
Några slutsatser kunde jag dra:
*Trevligt med ny cykeltröja, betydligt skönare än den gamla
*Cykeln måste på sin första service
*Smärre domningar i mellangården, ska prova att luta sadeln ett hack framåt
*Vänster fot domnade, det finns en anledning till att landsvägspedaler har större anläggningsyta
*Det nyligen monterade flaskstället gjorde cykeln fulare, men det kom till användning idag
*Känningar i högra knät

Så rätt! Och NN/RR är vad de duktiga säger man ska ha. Själv blev jag lite lurad av Bike Discount och har därför endast uppfyllt den magiska kombon till hälften. Men det kan bli rätt torrt om det fina vädret håller i sig, och då kommer ett Speed King fram att vara opti.

Det är även bra att du uppmärksammar de estetiska konsekvenserna av cykelpåbyggnader.

Olsson
2009-07-02, 13:49

Är allt rätt så ska den funka :) Förmodligen har du inte trätt på den rätt. Är bakväxelöra och växelarmen på bakväxlen raka?

För övrigt bör du inte ta av kedjan såvida du inte har ett snabblås på kejdan, men de kanske du har?

Olsson
2009-07-02, 13:52
Så rätt! Och NN/RR är vad de duktiga säger man ska ha. Själv blev jag lite lurad av Bike Discount och har därför endast uppfyllt den magiska kombon till hälften. Men det kan bli rätt torrt om det fina vädret håller i sig, och då kommer ett Speed King fram att vara opti.

Det är även bra att du uppmärksammar de estetiska konsekvenserna av cykelpåbyggnader.

För mörksuggejakten är NN lite overkill ändå. Är det torrt skulle jag kört Furious Fred 2.25 och vid blött Racing Ralph 2.25, om vi nu ska snacka Schwalbe.

sascha
2009-07-02, 14:05
Är allt rätt så ska den funka :) Förmodligen har du inte trätt på den rätt. Är bakväxelöra och växelarmen på bakväxlen raka?

För övrigt bör du inte ta av kedjan såvida du inte har ett snabblås på kejdan, men de kanske du har?

Snabblås: ja.

Jag har inte rört något förutom just kedjan, och den ligger korrekt. Det går att cykla, inga problem där. Men det (bakväxeln) "knäpper" och kedjan verkar därför vilja vandra upp och lägga sig ovanpå kassettens klingor.

JJ
2009-07-02, 14:08
För mörksuggejakten är NN lite overkill ändå. Är det torrt skulle jag kört Furious Fred 2.25 och vid blött Racing Ralph 2.25, om vi nu ska snacka Schwalbe.

How about Rocket Ron? Provat?

JJ
2009-07-02, 14:09

Jag känner att vikten av estetik växer inom mig, vad är det som händer?

Olsson
2009-07-02, 14:16
How about Rocket Ron? Provat?

Nope, men greppet ska ligga mellan Racing Ralph och NN. Dock har jag hört att de är väldigt punkabenägna. Var många som körde på de i början av säsongen nere på cypern osv men efter tätt med punkor verkar de flesta ha gett upp däcken. Så blir det med lättviktsdäck där sidväggarna är tunna som en kondom.

forslund
2009-07-02, 14:19
Lance med nya strumpor, verkar som om skaparn har ringt och skällt ut karln?

http://img148.yfrog.com/img148/4448/119.jpg

sascha
2009-07-02, 14:19
New symptom: För att komma åt lättaste bakväxeln måste jag hålla in växelreglaget. Direkt jag släpper så lägger den sig växeln innan (på grund av att bakväxeln "knäpper" tillbaka). Det verkar inte vara något "fel" med vajrarna eller så. Kan tänka mig att en justering av bakväxeln skulle lösa problemet, men jag förstår inte varför detta skulle ha hänt om cykeln endast ha stått sedan min senaste tur (under vilken inga problem upplevdes).

Olsson
2009-07-02, 14:28
New symptom: För att komma åt lättaste bakväxeln måste jag hålla in växelreglaget. Direkt jag släpper så lägger den sig växeln innan (på grund av att bakväxeln "knäpper" tillbaka). Det verkar inte vara något "fel" med vajrarna eller så. Kan tänka mig att en justering av bakväxeln skulle lösa problemet, men jag förstår inte varför detta skulle ha hänt om cykeln endast ha stått sedan min senaste tur (under vilken inga problem upplevdes).

Kolla så att vajern är hel och att höljena sitter i fästerna i ramen som de ska. Sitter bakhjulet rakt i ramen? Lossa och sätt dit igen när den står på marken. Symptomen säger att vajern är för hårt spännd men det ska inte kunna hända så länge man inte har spännt vajern själv så kolla de punkterna jag skrev.

Snafu
2009-07-02, 14:40
Fasen, jag har grymt mkt bra natur för cykling:

Detta öppnar 20 minuter bort:

http://www.bikeradar.com/news/article/250000-cycle-centre-opens-at-kielder-this-weekend-22238

A new £250,000 bike centre opens at Kielder Water & Forest Park in Northumberland this weekend. It is part of a bid to make the 155,000-acre wilderness one of Europe’s top outdoor destinations.

As well as offering a huge range of bikes for hire – including top-end machines from Yeti and Lapierre – the centre will stage events ranging from night rides to family sessions and outings aimed at women, school children and corporate clients.

The state-of-the-art facility, built by the Kielder Partnership, will be operated by Purple Mountain, the people who run the bike centre and cafe at Dalby Forest in Yorkshire.

Vicky Griffin, owner of Purple Mountain, said: “This is a massive move for us, but we are absolutely thrilled by the challenge. There’s a fantastic vibe in Kielder Water & Forest Park, with so much happening. The new trails are top-notch and there’s nowhere else in England where you can have such an exhilarating day in the saddle with the added chance of spying red squirrels, goshawks and even ospreys into the bargain.”

Earlier this year a 17km red-graded mountain bike trail was unveiled at Kielder, together with the 26-mile Lakeside Way which is open to bikers, walkers and horse riders. There's also a 14.2km blue trail for casual and intermediate riders and the challenging “Up and Over” black trail. A trials park is due to open this month.

Elisabeth Rowark, director of the Kielder Partnership, said: “We are forging ahead with brilliant new trails, but we need to match them with world-class facilities and the bike centre fills this role. It will be a magnet for bike fans of all abilities – from novice to expert – and will help to exploit the immense interest in off-roading in Kielder Water & Forest Park.”

The Kielder Bike Centre will open daily from 9am to 5.30pm (6pm in August). To find out more, go to www.purplemountain.co.uk. For more details on bike trails in Kielder Water & Forest Park, go to www.visitkielder.com.

forslund
2009-07-02, 15:13
Härligt Snafu. Det satsas för lite på sådana saker. De verkar ju lagt ut en hel del pengar på stället också.

Vi väntar på ett besök och rapport av dig, med bilder, givetvis.

melancoolio
2009-07-02, 15:22
Lance med nya strumpor, verkar som om skaparn har ringt och skällt ut karln?

Tror Lance börjat hänga här i tråden för att börja kolla in vad som är rätt och fel.

Snafu
2009-07-02, 15:22
Härligt Snafu. Det satsas för lite på sådana saker. De verkar ju lagt ut en hel del pengar på stället också.

Vi väntar på ett besök och rapport av dig, med bilder, givetvis.

Jo jag tänkte nästan åka dit och slå ihjäl mig i slutet av juli faktiskt, eller augusti.

JJ
2009-07-02, 15:24
Nope, men greppet ska ligga mellan Racing Ralph och NN. Dock har jag hört att de är väldigt punkabenägna. Var många som körde på de i början av säsongen nere på cypern osv men efter tätt med punkor verkar de flesta ha gett upp däcken. Så blir det med lättviktsdäck där sidväggarna är tunna som en kondom.

Borde inte Furious ha samma problem, de är ju ännu extremare?

Olsson
2009-07-02, 15:44
Borde inte Furious ha samma problem, de är ju ännu extremare?

Jo de ligger i samma liga, men Furious fred används väl inte så ofta på banor med tuffare terräng vilket gör att de inte lider riktigt av samma problem i verkligheten. Sådana banor som Rocket Ron BORDE lämpa sig till. Vid körning på samma underlag är däcken nog lika punkakänsliga alltså.

JJ
2009-07-02, 16:01
Jo de ligger i samma liga, men Furious fred används väl inte så ofta på banor med tuffare terräng vilket gör att de inte lider riktigt av samma problem i verkligheten. Sådana banor som Rocket Ron BORDE lämpa sig till. Vid körning på samma underlag är däcken nog lika punkakänsliga alltså.

Uppfattat.

Eddie Vedder
2009-07-02, 16:22
Dubbla pass idag. Inget var direkt hårt men grymt skönt att komma ut och få lite vindmotstånd när jag dör av bastuvärmen här hemma.:D

Drygt 36 km på MTB:n i förmiddags och drygt 28 km på racern alldeles nyss. Jag tror det kan vara klokt att dela upp det i två lite kortare pass än ett riktigt långt för min del. Jag har en tendens att tappa tramptekniken när jag blir trött annars så ur skadesynpunkt kanske en dålig cyklist som jag tjänar på ett sånt här upplägg.

Totaldistansen blir ju dessutom längre, de långa passen är ju annars + 5 mil för mig.

sascha
2009-07-02, 16:40
Kolla så att vajern är hel och att höljena sitter i fästerna i ramen som de ska. Sitter bakhjulet rakt i ramen? Lossa och sätt dit igen när den står på marken. Symptomen säger att vajern är för hårt spännd men det ska inte kunna hända så länge man inte har spännt vajern själv så kolla de punkterna jag skrev.

Done. Verkade dock inte hjälpa. Bifogar ett par bilder på en smutsig kassett o.s.v.

http://i42.tinypic.com/2r3in9h.jpg

BILDTEXT. Efter att jag "böjt lite på bakväxeln" lyckades jag få upp kedjan på lättaste växeln. Den rullar ganska stadigt där nu, men på övriga växlar blir kedjan/växeln halvt galen.

http://i39.tinypic.com/e89xg1.jpg

BILDTEXT. Ett exempel på "halvt galen" är när jag har denna växel. Då vandrar kedjan nämligen upp och ner för kassetten (d.v.s. det är som att jag skulle ha växlat upp respektive ner). Detta sker även inom ett intervall så pass snabbt, att kedjan aldrig hamnar rätt överhuvudtaget.

Hoppas att dessa bilder hjälper något, i jakten på problemet. När jag själv granskar dem, får jag dock bara en känsla av att de är relativt intetsägande (förutom att de skvallrar om att jag suger på att tvätta).

qwer
2009-07-02, 17:21
Lagpresentationen för Touren går allt följa på eurosport just nu. På Lördag smäller det.

machine gun
2009-07-02, 19:01
Bifogar ett par bilder på en smutsig kassett o.s.v

Om du kallar det där smutsigt, skulle du nog få slag om du såg min cykel just nu.

sascha
2009-07-02, 19:48

Efter några svordomar kollade jag på bakväxelns vajer och själva "skruven" (nedan Skruven). Fick för mig att vända cykeln upp och ner för att skruva lite på Skruven. För att kunna observera eventuella förändringar, trampade jag runt hjulen by hand. Testade även att växla lite då och då. Några vrid åt vänster = problemet förvärrades. Åt höger = problemet förintades. Och nu verkar det som att både klickandet och det ofrivilliga växlandet är borta. Pjuh!

Action
2009-07-02, 20:03
Tror Lance börjat hänga här i tråden för att börja kolla in vad som är rätt och fel.

Det är ju på kollo han lärt sig att vara optimal och King Grubs deffguide läser han varje kväll. Minns ni inte när han gick från skumbananer till malto efter träning? :D

Action
2009-07-02, 20:04
Men va tusan.. vad har de gjort.. GULT!!!

Måste nog byta cykel nu för detta går ju inte.... :smash:

http://www.cervelo.com/images/tdfbikes.jpg

The_RobRoy
2009-07-02, 20:21
Jag fick kramp ute på rundan idag *cry*

Action var det du som cyklade med kramp, du kan omöjligt ha cyklat med sådan kramp jag fick, skrek av smärta och ramlade ihop på marken så fort jag lyckades stanna cykeln. Usch va äcklig känsla när muskeln bara skriker av smärta och man vill fort bända foten för att sträcka ut muskeln, så sitter man fastspänd på en cykel rullandes i 35km/h

Sen vart det slutcyklat, fick lipa hemåt - surt *grr*

Olsson
2009-07-02, 20:22
Efter några svordomar kollade jag på bakväxelns vajer och själva "skruven" (nedan Skruven). Fick för mig att vända cykeln upp och ner för att skruva lite på Skruven. För att kunna observera eventuella förändringar, trampade jag runt hjulen by hand. Testade även att växla lite då och då. Några vrid åt vänster = problemet förvärrades. Åt höger = problemet förintades. Och nu verkar det som att både klickandet och det ofrivilliga växlandet är borta. Pjuh!

Då var jag rätt på det med att vajern var för hårt spänd i alla fall. Känns bara konstigt för den kan lixom inte bli det utan att man spänner den ;)

Well, svårare än så är det inte att justera en växel. När ändlägena är inställda (vilket bara behöver göras en gång när man sätter på växlen på cykeln) så är det bara den skuven man skruva på (till vänster för att spänna och till höger för att minska spänningen).

Edit: såvida du inte skruva åt vänster med cykeln upp o ner? För då öka du vajerspänningen vilket skulle vara mer logiskt när man tänjt ut vajrarna efter ett antal mil.

Action
2009-07-02, 20:25

Action var det du som cyklade med kramp, du kan omöjligt ha cyklat med sådan kramp jag fick, skrek av smärta och ramlade ihop på marken så fort jag lyckades stanna cykeln. Usch va äcklig känsla när muskeln bara skriker av smärta och man vill fort bända foten för att sträcka ut muskeln, så sitter man fastspänd på en cykel rullandes i 35km/h

Jo jag cyklar med kramp rätt ofta... har dock en förmåga att hålla det på en nivå så att det går att cykla vidare. Men om någon skulle göra en fartökning just då är jag körd.. Sedan är jag rätt duktig på att cykla med hög kadens, vilket är bra om man får kramp! Men visst är det inget kul!

Olsson
2009-07-02, 20:27

Been there, done that :) Man vänjer sig faktiskt. Första gångerna ramla jag typ av cykeln och kved på marken sen inser man att det går o ignorera ganska bra och bara köra vidare. Ibland släpper det till och med helt efter ett tag. Man bör dock försöka hålla en så jämn fart som möjligt.

The_RobRoy
2009-07-02, 20:38
Been there, done that :) Man vänjer sig faktiskt. Första gångerna ramla jag typ av cykeln och kved på marken sen inser man att det går o ignorera ganska bra och bara köra vidare. Ibland släpper det till och med helt efter ett tag. Man bör dock försöka hålla en så jämn fart som möjligt.

Jag är van att få kramp, brukar vakna mitt i natten av kramp. Mina vader har krånglat ända sen jag var liten. Jag är rätt säker på att jag aldrig kommer kunna ignorera det som hände, inte utan att hitta något sätt att sträcka ut muskeln ordentligt medan jag sitter på sadeln.

The_RobRoy
2009-07-02, 20:39
Jo jag cyklar med kramp rätt ofta... har dock en förmåga att hålla det på en nivå så att det går att cykla vidare. Men om någon skulle göra en fartökning just då är jag körd.. Sedan är jag rätt duktig på att cykla med hög kadens, vilket är bra om man får kramp! Men visst är det inget kul!

Jag märkte det också, låg på rullen och hade krampkänningar, funkade bra i en 4km eller så med hög kadens, sen skulle jag gå upp och dra i en uppförsbacke, han trycka på två varv med tramporna, sen var det kört..

..rätt klantigt såhär i efterhand. Men vi skulle jaga ikapp en polare och det kändes som en bra idé vid den tidpunkten :)

Action
2009-07-02, 20:40
Jag är van att få kramp, brukar vakna mitt i natten av kramp. Mina vader har krånglat ända sen jag var liten. Jag är rätt säker på att jag aldrig kommer kunna ignorera det som hände, inte utan att hitta något sätt att sträcka ut muskeln ordentligt medan jag sitter på sadeln.

Kvittar ju om du är van vid att få kramp, du är fortfarande inte van vid att få kramp och sitta på en cykel och cykla vidare.

Det går att vänja sig, men som Olsson skriver, jämn fart är då viktigt och att hålla en hög kadens. Sen är det bara att ignorera och hoppas att det släpper.

The_RobRoy
2009-07-02, 20:44
Kvittar ju om du är van vid att få kramp, du är fortfarande inte van vid att få kramp och sitta på en cykel och cykla vidare.

Det går att vänja sig, men som Olsson skriver, jämn fart är då viktigt och att hålla en hög kadens. Sen är det bara att ignorera och hoppas att det släpper.

Mina kompisar provade att byta cyklar, till synes väldigt lika cyklar. Men dom påstod att de va helt olika känsla i cyklarna. T.ex. tyckte båda att den ena cykeln tog rejält på vaderna att cykla med, medans den andra mest kändes i låren.

Är det kanske något för mig att ställa in med känsliga vader? Hur ska man confa cykeln för att få minimal vad-belastning?

Action
2009-07-02, 20:47
Jag märkte det också, låg på rullen och hade krampkänningar, funkade bra i en 4km eller så med hög kadens, sen skulle jag gå upp och dra i en uppförsbacke, han trycka på två varv med tramporna, sen var det kört..

..rätt klantigt såhär i efterhand. Men vi skulle jaga ikapp en polare och det kändes som en bra idé vid den tidpunkten :)

Ah, då är det ju främst att du måste lära dig att se begränsningen och lära dig att balansera det på nivån under att det krampar ihop helt... sendrag går att hålla på en nivå precis under, det gör ont, men det går att köra vidare. Men inte att trycka på det där extra under alltför lång stund

Action
2009-07-02, 20:49
Mina kompisar provade att byta cyklar, till synes väldigt lika cyklar. Men dom påstod att de va helt olika känsla i cyklarna. T.ex. tyckte båda att den ena cykeln tog rejält på vaderna att cykla med, medans den andra mest kändes i låren.

Är det kanske något för mig att ställa in med känsliga vader? Hur ska man confa cykeln för att få minimal vad-belastning?

Det där har betydelse, dock minns jag inte vad man ska göra. Själv får jag aldrig kramp i vaderna längre, vilket jag fick med den gamla cykeln. Nu får jag "bara" kramp i framsida och baksida lår. Förhoppningsvis går även det över om 1-2 år :-)

The_RobRoy
2009-07-02, 20:50
Ah, då är det ju främst att du måste lära dig att se begränsningen och lära dig att balansera det på nivån under att det krampar ihop helt...

Japp, för det är definitivt skillnad på kramp och kramp. Efter denna kramp är muskeln så öm att det gör ont om jag petar löst med ett finger på den.

GymTT
2009-07-02, 20:50
Hur mycket äter ni en dag då ni cyklat en runda? Kunde vara skoj att höra tycker jag.

Körde förövrigt ca 43km idag, skönt att komma ut men ack så många stopp i stan (föda förvånande), måste lära mig hitta mer flexibla och bättre cykelvägar!

Mvh

The_RobRoy
2009-07-02, 20:51
Det där har betydelse, dock minns jag inte vad man ska göra. Själv får jag aldrig kramp i vaderna längre, vilket jag fick med den gamla cykeln. Nu får jag "bara" kramp i framsida och baksida lår. Förhoppningsvis går även det över om 1-2 år :-)

Kramp i lårmuskeln *gah!*

Jag kommer drömma mardrömmar inatt *cry*

Action är det förresten du som tävlade i AF förrut?

Action
2009-07-02, 20:51
Hur mycket äter ni en dag då ni cyklat en runda? Kunde vara skoj att höra tycker jag.

Körde förövrigt ca 43km idag, skönt att komma ut men ack så många stopp i stan (föda förvånande), måste lära mig hitta mer flexibla och bättre cykelvägar!

Mvh

Stan?? Kör småvägarna upp mot Vallentuna istället.

The_RobRoy
2009-07-02, 20:52

Mvh

Ekerö ftw!

Danderyd - Täby längs vattnet bort till Ica Stopp vid motorvägen är en annan runda som va rätt nice annars. Om du bor på den fina sidan av stan ;)
Sen kan du fortsätta på cykelväg bort till Vallentuna som Action skriver..

Action
2009-07-02, 20:54
Kramp i lårmuskeln *gah!*

Jag kommer drömma mardrömmar inatt *cry*

Action är det förresten du som tävlade i AF förrut?

haha, dröm inte så att du får kramp bara ;)

Stämmer bra det. Cykling är bra mycket roligare och dessutom får man äta hur mycket man vill.

forslund
2009-07-02, 20:55
Cykling är bra mycket roligare och dessutom får man äta hur mycket man vill.

+1. Det är ju det bästa med allt, nästan. *drool*

Äter allt mellan 2800 - 4000 kcal per dag. Då väger jag 64 kg också.

Olsson
2009-07-02, 21:02

Hjälper en hel del att flytta bak klossen på skon så du kommer längre fram med foten på pedalen. Kan säkert skilja en del med olika vevarmslängd, sadelhöjd och hur långt fram/bak sadlen sitter men det är nog mindre detaljer och inget jag kan uttala mig.

Olsson
2009-07-02, 21:05

Mvh

Nu tränar jag på tok för lite och försöker dessutom gå ner i vikt så det är riktiga musportioner :(

Innan när jag var skadefri och tränade ordentligt så gick det i 3-5000kcal @ 61kg.

Olsson
2009-07-02, 21:07
Hjälper en hel del att flytta bak klossen på skon så du kommer längre fram med foten på pedalen. Kan säkert skilja en del med olika vevarmslängd, sadelhöjd och hur långt fram/bak sadlen sitter men det är nog mindre detaljer och inget jag kan uttala mig.

Kan föresten tänkas att du får sänka sadlen någon millmeter om du flyttar bak klossen. Lite beroende på hur du sitter nu, men är man van vid att dippa ner tårna i bottenläget så kommer du sitta för högt när du flyttar bak klossen.

The_RobRoy
2009-07-02, 21:09

Alright, ska testas.. ..thx

melancoolio
2009-07-03, 07:47
Men va tusan.. vad har de gjort.. GULT!!!

Måste nog byta cykel nu för detta går ju inte.... :smash:

Snyggt med lite gult där bland det svarta tråkiga :D

skaparn
2009-07-03, 09:10
Det är skönt att Astana tar sitt ansvar och hjälper före detta dömda tillbaka in i yrkeslivet.

http://www.cyclingnews.com/news/vino-astana-is-my-baby-im-back

Alexandre Vinokourov plans to ride the Tour of Poland (August 2-8) before taking part in the Vuelta a Espana (August 29-September 21) and the world championships (September 27), his main goals following a return to competition allowed from July 24 onwards. The July date is two years after he failed a dope test for blood transfusion during the 2007 Tour de France.

Alltså, lol. Det känns som att hur mycket jag än tror på att de flesta förtjänar en andra chans så blir det svårt för cykelsporten att tvätta sin smutsiga byk om de så enkelt får komma tillbaka till lagen. Men å andra sidan är jag inte helt tvärsäker i frågan. Livtstids avstängning är inte helt oproblematiskt det heller. Usch, svår fråga det här.

forslund
2009-07-03, 10:17
Det kan aldrig postas för lite cykelbilder. Här agerar jag själv modell åt en kompis som ville testa fota cyklister. Ursäkta den öppna tröjan samt svarta strumpor.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Sprint.jpg

forslund
2009-07-03, 10:32
Det kan aldrig postas för lite cykelbilder.

För mycket, såklart, lol.

forslund
2009-07-03, 10:40
Det är skönt att Astana tar sitt ansvar och hjälper före detta dömda tillbaka in i yrkeslivet.

Men, alltså! Ännu en uppdatering:

The Kazakh Cycling Federation has announced plans to restructure Team Astana, removing Johan Bruyneel and Lance Armstrong, and starting over with Kazakh and Spanish riders, based around Alberto Contador and Alexandre Vinokourov.

"We will meet with Alberto Contador to offer him a contract extension," said Nikolaï Proskurin, the vice-president of the Kazakh cycling federation. "He will be our sole leader for years to come. He will be able to pick out the riders he wants to ride with him. In our mind, the team will be composed of Spanish and Kazakh riders, including Alexandre Vinokourov."

http://www.cyclingnews.com/news/kazakh-coup-to-oust-armstrong-and-bruyneel-from-team-astana

machine gun
2009-07-03, 10:48
:(

http://www.dn.se/sthlm/cyklist-omkom-i-trafikolycka-1.903769

Cilia
2009-07-03, 10:54

Det är väldigt vanligt att bilar gasar på so bara den för att köra om en för att sen direkt framför en svänga höger så man måste stå på bromsen.

machine gun
2009-07-03, 11:04
Det är väldigt vanligt att bilar gasar på so bara den för att köra om en för att sen direkt framför en svänga höger så man måste stå på bromsen.

Jo, jag vet. Dessutom kan de ibland tuta som fan, för att sedan svänga av 1 m senare när man själv fortsätter rakt fram. Svårt att vänta?

Jag tror inte att de fattar att det handlar om människoliv när de mejar cyklister av vägen för att komma fram fortare.

skaparn
2009-07-03, 11:07

Ja, huvva. Det var ju väldigt likt den olycka som skedde på Vasagatan för ett par år sedan.

Jag blev faktiskt orolig på riktigt igår när jag hörde om olyckan, för jag fick inte i telefon tag i några personer jag känner som stämmer in på signalementet och brukar härja omkring på söder. Men jag har fått livstecken nu i alla fall. Fast det är såklart tragiskt oavsett dem det var.

Action
2009-07-03, 17:49
Blir en kvällsrunda snart uppemot Vallentuna.. nån som ska med? Kring 30 typ. :-)

ante
2009-07-03, 19:04
Action: Hade hängt med om det inte vore för att jag har ett framdäck som man ser rakt igenom.

Då är frågan, vilket däck ska man köpa? för tillfället sitter det ett Vredestein fortezza på, kommer bara köpa ett nytt däck.

Olsson
2009-07-03, 19:07
Action: Hade hängt med om det inte vore för att jag har ett framdäck som man ser rakt igenom.

Då är frågan, vilket däck ska man köpa? för tillfället sitter det ett Vredestein fortezza på, kommer bara köpa ett nytt däck.

Jag har ju hyllat Continental GP4000 S så mkt i den här tråden så jag borde snart få ett sponsorkontrakt :)

Action
2009-07-03, 19:07

Blev ju piss.. gav mig iväg i riktigt gott mod och kände mig stark. Hade siktat in mig på ett tempolopp på knappt 2mil på en krokig och slingrig väg! efter 3 km och då jag inte ens hade kommit fram till "starten" av tempoloppet small det till.. Själva fästringen till sadelstolpen hade gått mitt itu.. så sadeln satt helt lös.. gick ju inte att cykla vidare med då jag inte vill cykla flera mil ståendes. Bara att vända hemåt.. typiskt när man känner sig stark och riktigt sugen på att cykla... förstår inte att den kunde paja sådär bara!

ante
2009-07-03, 19:09
Blev ju piss.. gav mig iväg i riktigt gott mod och kände mig stark. Hade siktat in mig på ett tempolopp på knappt 2mil på en krokig och slingrig väg! efter 3 km och då jag inte ens hade kommit fram till "starten" av tempoloppet small det till.. Själva fästringen till sadelstolpen hade gått mitt itu.. så sadeln satt helt lös.. gick ju inte att cykla vidare med då jag inte vill cykla flera mil ståendes. Bara att vända hemåt.. typiskt när man känner sig stark och riktigt sugen på att cykla... förstår inte att den kunde paja sådär bara!

Fy fan, vad irriterande. Kan den varit för hårt dragen kanske? eller bara ett defekt ex?
En sådan del borde inte gå sönder tycker man.

ante
2009-07-03, 19:13
Jag har ju hyllat Continental GP4000 S så mkt i den här tråden så jag borde snart få ett sponsorkontrakt :)

S på slutet där, står det för svart? Tror det röda skulle bli riktigt ballt på min hoj. Såg att det kostar 460kr, fy fan vad dyrt det är att cykla :D

Olsson
2009-07-03, 19:18
S på slutet där, står det för svart? Tror det röda skulle bli riktigt ballt på min hoj. Såg att det kostar 460kr, fy fan vad dyrt det är att cykla :D

Minns inte vad S:et står för men det är Black chili gummiblandning i den varianten med S, det är det inte i den utan. Och ja, black chili is the shit!

Färgade däck är sämre dessutom. De torkar ut gummit i färgningsprocessen berättade säljaren från Schwalbe för mig.

melancoolio
2009-07-03, 19:26

Köp dom svarta, chilli. Grymt sköna däck. Beställ dom från Tyskland också, där kostar dom mellan 250-300kr.

melancoolio
2009-07-03, 19:28

Skum del att gå sönder. Det positiva är ju att det låter grymt enkelt att fixa ny ring.

Action
2009-07-03, 20:14
Fy fan, vad irriterande. Kan den varit för hårt dragen kanske? eller bara ett defekt ex?
En sådan del borde inte gå sönder tycker man.

Kanske för hårt dragen.. men jag har inte rört den på någon månad, skumt att den bara gick av sådär nu. Jaja, en ny ring kostar väl inte så mycket om jag inte får en ny!

Melancoolio: Jo det va skumt att den pajade, står ett max vridmoment på den.. men den har ju suttit där ett tag.

Action
2009-07-03, 20:16

Ja de svarta är mycket skönare än färgade. Hade ett par vita ett tag och det är stor skillnad mellan hjulen. Någon sa till mig att GP4000 är ett par däck som har störst rullmotstånd bland alla däck, medans GP4000S är bland de bästa!

Tror att S står för Sport.

ante
2009-07-03, 20:39
Ja de svarta är mycket skönare än färgade. Hade ett par vita ett tag och det är stor skillnad mellan hjulen. Någon sa till mig att GP4000 är ett par däck som har störst rullmotstånd bland alla däck, medans GP4000S är bland de bästa!

Tror att S står för Sport.

Då blir det ett par sådana imorgon. Trist att det händer redan efter 500mil på nya cykeln dock, som student så räcker det med att hojen är dyr som fan :D

skaparn
2009-07-03, 21:56
Då blir det ett par sådana imorgon. Trist att det händer redan efter 500mil på nya cykeln dock, som student så räcker det med att hojen är dyr som fan :D

Men slltså, vad är det du säger människa; är du missnöjd med att bara ha kört 500 mil på ett däck? Är det en ironi som flyger över mitt trötta huvud?

Pretender
2009-07-04, 09:10
Phil Liggett tror på Lance, och varnar för Sastre:

http://www.cyclingnews.com/news/liggett-podium-for-armstrong-at-tour-de-france

wintersnowdrift
2009-07-04, 09:46
Phil Liggett tror på Lance, och varnar för Sastre:

http://www.cyclingnews.com/news/liggett-podium-for-armstrong-at-tour-de-france

OMG touren börjar ju idag, ja. Jag jobbar så jag missar livesändningen men ska försöka pricka sammandraget ikväll. Har tillfälligt tillgång till Eurosport HD och en 42" plasma-TV så det vore synd att inte kolla lite cykel med de förutsättningarna.

//Kristin

ante
2009-07-04, 10:59
Men slltså, vad är det du säger människa; är du missnöjd med att bara ha kört 500 mil på ett däck? Är det en ironi som flyger över mitt trötta huvud?

Haha, nej det är jag som inte kan skriva, 500km skall det vara.
Det är fan en krona per km!

skaparn
2009-07-04, 16:56
Haha, nej det är jag som inte kan skriva, 500km skall det vara.
Det är fan en krona per km!

Då finns det lite mer anledning att vara missnöjd kanske, men vänta bara tills dess du börjar köra på dyra tubdäck. Då finns det fina möjligheter att mångfaldiga antalet kronor per kilometer med hjälp av lite otur.

skaparn
2009-07-04, 16:57
Kronstam hjälper oss att hitta rätt vin till etapperna.

http://www.dn.se/sport/tourens-frestelser-1.904905

wintersnowdrift
2009-07-04, 22:02
OMG touren börjar ju idag, ja. Jag jobbar så jag missar livesändningen men ska försöka pricka sammandraget ikväll. Har tillfälligt tillgång till Eurosport HD och en 42" plasma-TV så det vore synd att inte kolla lite cykel med de förutsättningarna.

//Kristin

Har precis sett sammandraget. Kikade såklart efter MC i pubilken men såg honom inte :(. Monaco ser i alla fall grymt vackert ut och Cancellara var imponerande.

//Kristin

Tryman
2009-07-05, 14:47
Hur ofta kör ni intervaller kontra återhämtningspass? Kör ni på känsla eller har ni någon slags planering?

skaparn
2009-07-05, 15:21
Hur ofta kör ni intervaller kontra återhämtningspass? Kör ni på känsla eller har ni någon slags planering?

Lite både och. Jag älskar mina en timme långa pass där jag med låg puls brukar avlyssna P1 Morgon i vackra miljöer (Ulriksdal slott rekommenderas) och de dagar det är kallt avsluta med en stund i bastun. Det brukar dock inte bli mer än ett sånt i veckan. Men gör jag ibland jobbpendlingen till återhämtning genom att cykla en omväg i sakta gemak. Det är bara det att stadsmiljö och avgaser inte kan matcha Hagas grönska.

forslund
2009-07-05, 15:25
Jag älskar mina en timme långa pass där jag med låg puls brukar avlyssna P1 Morgon i vackra miljöer (Ulriksdal slott rekommenderas) och de dagar det är kallt avsluta med en stund i bastun.

+1

Tycker inte det där skall underskattas. Att glida runt, uppleva miljön mycket mer, känna sig stark på cykeln gör mycket för min motivation i alla fall. Sen får man oftast ett bra tryck till dagen efter. Så man känner sig bra igen.

MasterChief
2009-07-05, 17:19
Har precis sett sammandraget. Kikade såklart efter MC i pubilken men såg honom inte :(. Monaco ser i alla fall grymt vackert ut och Cancellara var imponerande.

//Kristin

Jag stod länge precis bakom killen som styrde kameran i starten. :)

wintersnowdrift
2009-07-05, 18:55
Jag stod länge precis bakom killen som styrde kameran i starten. :)

Ååååh! :) Så coolt. Hoppas du njuter.

Du borde haft en skylt, typ "Go Lance! Mvh MasterChief" och viftat med, så kanske jag hade spottat dig.

//Kristin

The_RobRoy
2009-07-05, 19:46
Första lite längre rundan för mig själv idag. Körde hörlurar & mp3, va riktigt nice att susa ut i kvällssolen med musik i öronen. Körde bort över bron vid Tappström på Ekerö och sen hem igen.

Cyklade ganska exakt 1h och sträckan är enligt eniro 32 km - jag är nöjd :)

MasterChief
2009-07-05, 22:07
Ååååh! :) Så coolt. Hoppas du njuter.

Du borde haft en skylt, typ "Go Lance! Mvh MasterChief" och viftat med, så kanske jag hade spottat dig.

//Kristin

Jag är hemma nu. En mycket mäktig upplevelse, helt klart. Har en del bilder som jag tänkte lägga upp sen och berätta lite mer om intrycken.

Här är Lance två minuter innan starten. Har står ca 15m bakom startbåset och försöker fokusera. Ingen cyklist får mer jubel, och när han dök upp exploderade hela startområdet. När han åkt tömdes det kanske till hälften, och alla började jaga ner till målgången (inklusive jag såklart):

http://img40.imageshack.us/img40/3268/lancea.jpg

MasterChief
2009-07-05, 22:23
30 sekunder innan start:
http://img44.imageshack.us/img44/6612/lancevidstart.jpg

Olsson
2009-07-05, 23:01
I dessa gula tider har jag köpt nya MTB-skor.

Mavic Fury är det ända som klarar konkurera ut Sidi Dragon 2 SRS Carbon. Dessutom matchar de snyggt vår gula klubbtröja.
http://www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2008/09/mavic-shoes-fury.jpg

Olsson
2009-07-06, 00:14
Har även köpt nya pedaler som jag hoppas ska vara bättre för mina knän. Efter 3 säsongen spolierade av knäproblem är jag beredd att prova det mesta nu. De nya har 20 grader fri float utan fjäderbelastning och bra mkt stabilare än mina eggbeaters vilket bör eliminera dåliga belastningsvinklar i knäna.

Speedplay Frog
http://www.getprice.com.au/images/uploadimg/767/350__1_frog-pedal-main.jpg

Eddie Vedder
2009-07-06, 08:06
Lite både och. Jag älskar mina en timme långa pass där jag med låg puls brukar avlyssna P1 Morgon i vackra miljöer (Ulriksdal slott rekommenderas) och de dagar det är kallt avsluta med en stund i bastun. Det brukar dock inte bli mer än ett sånt i veckan. Men gör jag ibland jobbpendlingen till återhämtning genom att cykla en omväg i sakta gemak. Det är bara det att stadsmiljö och avgaser inte kan matcha Hagas grönska.

Mannagrynspuddingen står på kokning och kaffe samt KCG R2 har intagits. Så får jag läsa det här till på köpet.*cupid* Just den typen av pass lär det bli idag, drar väl ut en dryg timme antar jag.:)

skaparn
2009-07-06, 08:19
Så otroligt cool MC! Jag är avis, men tacksam för att du rapporterar.

skaparn
2009-07-06, 08:32
Mannagrynspuddingen står på kokning och kaffe samt KCG R2 har intagits. Så får jag läsa det här till på köpet.*cupid* Just den typen av pass lär det bli idag, drar väl ut en dryg timme antar jag.:)

Jag gillar ditt overkill med KCG innan ett lugnt rullpass.

Eddie Vedder
2009-07-06, 08:39
Jag gillar ditt overkill med KCG innan ett lugnt rullpass.

Haha, jag kände mig lite seg.:D

MasterChief
2009-07-06, 11:00
Så otroligt cool MC! Jag är avis, men tacksam för att du rapporterar.

Tack!

Kommer mer, men just nu har jag halvårsbokslut :-/

Snafu
2009-07-06, 11:07
Tack!

Kommer mer, men just nu har jag halvårsbokslut :-/

fniss, finans.

forslund
2009-07-06, 17:26
Cavendish tar en till, Lance 3a totalt!!!

wintersnowdrift
2009-07-06, 17:29

Helt sjukt vilken timing och svindlande spurt Cavendish har.

Efter att ha sett dagens klungspurt kan jag även konstatera att vit styrlinda is the thing.

//Kristin

qwer
2009-07-06, 17:36

Mm grym etapp var det idag! Starkt jobb av de främsta och klungan kändes en aning pinsam där på slutet. Stämningen i Astana blev förmodligen ännu lite mer laddad efter dagens etapp.

maRRtin
2009-07-06, 18:06
http://www.highsnobiety.com/news/wp-content/uploads/2009/07/trek-marc-newson-2.jpg

melancoolio
2009-07-06, 18:17
Än så länge så är jag hur nöjd som helst med min Aluminiumhäst men när man väl ska byta cykel. Vart ska man vända sig för att få riktig hjälp med att hitta en cykel med rätt geometri för ens kropp och åkstil? Varje cykelbutik kan ju inte ligga inne med den kunskapen?

Ska man lägga en ansenlig summa på en rejäl cykel så vill man ju verkligen få rätt stuk på hojen iaf.

Nu ska jag inte byta på ett tag men är lite nyfiken på hur man hittar "rätt" cykel!

Snafu
2009-07-06, 18:18
Än så länge så är jag hur nöjd som helst med min Aluminiumhäst men när man väl ska byta cykel. Vart ska man vända sig för att få riktig hjälp med att hitta en cykel med rätt geometri för ens kropp och åkstil? Varje cykelbutik kan ju inte ligga inne med den kunskapen?

Ska man lägga en ansenlig summa på en rejäl cykel så vill man ju verkligen få rätt styk på hojen iaf.

Nu ska jag inte byta på ett tag men är lite nyfiken på hur man hittar "rätt" cykel!

Det enda sättet är att provcykla.

melancoolio
2009-07-06, 18:23
Det enda sättet är att provcykla.

Är det verkligen "så enkelt"? Cykelbutiker brukar ju inte direkt ha alla modeller hemma så att man får provcykla hur som helst!

CrazyJoeDavola
2009-07-06, 18:34
http://www.electricbikee.com/wp-content/uploads/2009/01/shimano-electric-02.jpg Tufft med elktrisk växling :)

Snafu
2009-07-06, 18:46
Är det verkligen "så enkelt"? Cykelbutiker brukar ju inte direkt ha alla modeller hemma så att man får provcykla hur som helst!

Det är därför man får åka till flera olika butiker, själv åkte jag mellan 4 stycken olika tills jag hittade den cykel som passade min höjd bäst.

I bra butiker kan du säkerligen be dom ställa in sadeln på bästa möjliga vis också.

Du mååååste prova cyklarna, gärna i minst 5 minuter också. Prova allt möjligt, toktramp, cykla på bakhjul und so weiter.

MasterChief
2009-07-06, 20:40
Kosan var inställd mot:

http://img268.imageshack.us/img268/723/monacoskylt.jpg

Franska rivieran är underbart i alla avseenden och jag känner mig mycket hemma där. Jag utgick från Nice eftersom det är en riktigt trevlig stad. Första dagen då jag strosade på strandpromenaden dök det helt plötsligt upp 10 svarta bilar, piketbuss och poliser med automatvapen. De stängde inte av gatan, utan snarade belamrade den. Där stod jag mitt i. Helt plötsligt stiger Prins Albert ut från en av bilarna och gick vidare in på en restaurang. Jag blev helt klart lite paff.

Ett problem man har på rivieran är att hitta sin båt. Jag vet att jag la till den här någonstans:
http://img114.imageshack.us/img114/5013/yachts.jpg

Ja men där är den ju (tur att man valt en annan färg en vit):
http://img512.imageshack.us/img512/5035/blyacht.jpg

När jag landade i Monaco så var det första jag fick se Astanas teambil med Brunyeel i passagerarstolen.

http://img529.imageshack.us/img529/6958/astanateamcar.jpg

Jag var i Monaco 5 timmar innan starten, men trots detta var intensiteten påtaglig. Massor av folk och massor av jippon gjorde hela staden till en folkfest. Det var dock inte störande mycket, utan det gick hela tiden att ta sig fram utan problem. Så här långt innan var inte banan avstängd och man kunde se motionärer cykla banan. Samtidigt var det mycket proffs som var ute och värmde och gjorde sig bekanta med banan:
http://img188.imageshack.us/img188/9364/uppvrmning.jpg

(fortsättning följer någon annan gång)

Olsson
2009-07-06, 21:40

Ska man lägga en ansenlig summa på en rejäl cykel så vill man ju verkligen få rätt stuk på hojen iaf.

Cykelcity i Stockholm har sådan kunskap, annars har jag inte koll på butikerna där uppe. Vilken butik du än går till så krävs det ändå att du själv vet vad du vill ha ut av hojen, hur du vill sitta osv.

wintersnowdrift
2009-07-06, 22:01
Wow MC! Meeera.

Snygg båt. Jag anmäler intresse att sommarjobba som hopp-i-land-Kalle till nästa år.

//Kristin

MasterChief
2009-07-06, 22:22
Wow MC! Meeera.

Snygg båt. Jag anmäler intresse att sommarjobba som hopp-i-land-Kalle till nästa år.

//Kristin

Kul :-)

Vilken etapp det var idag. Fantastisk! Lance har ju faktiskt chans att plocka ledartröjan i morgonens lagtempo. Astana är riktigt starka, med fem åkare på top20. Team Saxobank har bara en. Columbias Martin kan ju också ta över den eftersom de är ruggigt starka på lagtempo, men samtidigt körde de riktigt hårt idag.

Olsson
2009-07-06, 22:27
Hur är formen för Mörksuggejaktscyklisterna?

Jag har sedan ett par dagar bestämt att jag inte ska cykla, men fan idag provkörde jag 2h och det tempot där satt i kroppen vet jag inte var de kom ifrån. Tydligen lönar det sig inte att träna i alla fall...

Tankarna flög iväg och kör jag lika bra på söndag så går jag runt på ca 2.40 vilket bara är 40 min mer än idag, och idag fungerade det med knäet ju. Men det är nog dumt att chansa när det nu ändå börjar bli bra. Ahh hatar att tänka långsiktigt!

JJ
2009-07-06, 22:40

Ont och stelt i knät sen 4 milaturen förra veckan. Sprang idag och hoppas på att det hjälper, men 7 mil på cykel lär kännas tyvärr. Startar nog ändå och hoppas på det bästa.

skaparn
2009-07-07, 07:41

ECI och kanske också Cyklig, när det är rätt personal på plats vill säga. Och de är på humör.

skaparn
2009-07-07, 07:44

Som vanligt; lepra, amputerat en arm och gått upp tio kilo vätska sedan en kraftig saltöverdos. Dessutom har alla kulor i lagren fallit ut och oljan torkat, så jag kommer köra stålfriktion hela Mörksuggan.

Nitrometan
2009-07-07, 07:46
Jag har sedan ett par dagar bestämt att jag inte ska cykla, men fan idag provkörde jag 2h och det tempot där satt i kroppen vet jag inte var de kom ifrån. Tydligen lönar det sig inte att träna i alla fall...

Vila sig i form har du väl hört talas om?

wintersnowdrift
2009-07-07, 07:48

Min form är dold i ett ångestmoln. Dels för att jag insett att sju mil på mtb är långt, och dels för att jag insett att jag är galet osnabb jag är och hur mycket hund jag därför kommer behöva slita för att hålla ett tempo över söndagspromenad.

Men kuuuuul ska det bli!

//Kristin

Olsson
2009-07-07, 08:14
Som vanligt; lepra, amputerat en arm och gått upp tio kilo vätska sedan en kraftig saltöverdos. Dessutom har alla kulor i lagren fallit ut och oljan torkat, så jag kommer köra stålfriktion hela Mörksuggan.

En arm mindre kompenserar ju för några kilo, så det låter bra med andra ord.

Vila sig i form har du väl hört talas om?

Jo men då ska man ju helst ha något att återhämta sig från. Förra årets träning är väl inte så mkt att komma med? :) I år tror jag inte jag gjort en träningsvecka på över 6h. De flesta 1-3h, och då är eventuella tävlingar inkluderade.

Min form är dold i ett ångestmoln. Dels för att jag insett att sju mil på mtb är långt, och dels för att jag insett att jag är galet osnabb jag är och hur mycket hund jag därför kommer behöva slita för att hålla ett tempo över söndagspromenad.

Men kuuuuul ska det bli!

//Kristin

Det är inte så mycket MTB åkning på mörksuggan egentligen. Det går inte att jämföra med lunsen och dyligt. Mörksuggan är det mkt grusväg och släta lättåkta stigar och till och med en del asfalt. Vinnarna brukar snitta över 30km/h. Har man väl kommit upp för vidablick, startbacken på 2,6km, 180 höjdmeter och en snittlutning på 7%, så rullar det mest på sen.

skaparn
2009-07-07, 08:17
Det är inte så mycket MTB åkning på mörksuggan egentligen. Det går inte att jämföra med lunsen och dyligt. Mörksuggan är det mkt grusväg och släta lättåkta stigar och till och med en del asfalt. Vinnarna brukar snitta över 30km/h. Har man väl kommit upp för vidablick, startbacken på 2,6km, 180 höjdmeter och en snittlutning på 7%, så rullar det mest på sen.

http://www.trigearreview.com/images/art/BMC%20Time%20Machine.jpg

JJ
2009-07-07, 09:09
7,5 kg enligt uppgift.
http://i26.tinypic.com/24l7w5z.jpg

Lite mer:
http://www.singletrackworld.com/2009/07/cannondale-flash/

Snafu
2009-07-07, 09:14
7,5 kg enligt uppgift.

Lite mer:

Man kan ju inte bara ha en framgaffel. Det förstår ju vem som helst.

skaparn
2009-07-07, 09:19
7,5 kg enligt uppgift.

Lite mer:

När jag såg den där på Happy blev det fuktigt på kontorsstolen.

Jag har väl aldrig varit ett fan av deras lefty, men den har på något sätt etablerat sig i mitt medvetande, och nu när jag börjat cykla lite skog så kan jag inte annat än sukta. Sukta är bra. Sukta är kul.

MasterChief
2009-07-07, 10:07

Har du två framgafflar? :MrT:

Nitrometan
2009-07-07, 10:14
Dels håller jag med mästerchefen, dels klarar sig motorcyklar med enkelsving så då borde det ju gå på en cykel.

qwer
2009-07-07, 11:20
Leftish är nice, dock får man räkna med att bli lite av ett mobboffer som ute på rajderna. Så fort man skaffar lefty är det tydligen helt okej att kasta all möjlig verbal skit på personen och han redskap =P

Olsson
2009-07-07, 11:48
Leftish är nice, dock får man räkna med att bli lite av ett mobboffer som ute på rajderna. Så fort man skaffar lefty är det tydligen helt okej att kasta all möjlig verbal skit på personen och han redskap =P

Då umgås man i fel kretsar :D Finns ingen XC-gaffel som inger mer respekt. Styv som fan, aslätt och grymt bra dämpning. Allt man kan önska egentligen.

qwer
2009-07-07, 13:55
Då umgås man i fel kretsar :D Finns ingen XC-gaffel som inger mer respekt. Styv som fan, aslätt och grymt bra dämpning. Allt man kan önska egentligen.

Ja men det är ju det jag menar. Men så fort man sticker ut lite så börjar det hagla :D

Lagtempo i touren idag folks. Vackert på alla sätt och vis. Dessutom lär det bli rätt spännande nu när Saxo bank och Columbia-HTC gjort åt en hel del krafter på de inledande etapperna samtidigt som ett Astana i grym form, med Lance i slagläge, startar sist.

forslund
2009-07-07, 16:37
Gaaaaaaaaah!

Lance på samma sekund som Cancellara!!!!!!!!!!!!

MasterChief
2009-07-07, 16:38
Ja jävlar vilket drama idag på touren.

qwer
2009-07-07, 16:38
Grymt starkt kört utav Astana och helt sjukt bra att ha 4 starka åkare bland de 5 första i totalen. Kunde inte vara mer optimalt läge för de nu i och med att de inte innehar den gula tröjan och att Cadel tappade mkt och Sastre en del.

Olsson
2009-07-07, 18:44
Grymt starkt kört utav Astana och helt sjukt bra att ha 4 starka åkare bland de 5 första i totalen. Kunde inte vara mer optimalt läge för de nu i och med att de inte innehar den gula tröjan och att Cadel tappade mkt och Sastre en del.

Astana har klubbmästerskap däre nere i Frankrike. Armstrong tar touren i år, om han får lov för sitt lag.

Action
2009-07-07, 19:28
Astana har klubbmästerskap däre nere i Frankrike. Armstrong tar touren i år, om han får lov för sitt lag.

Lance såg riktigt stark ut på tempot idag och tog en del långa förningar. Kan bli intressant detta. Skönt dessutom med semester utan en massa måsten inplanerade så det finns tid att kika då och då. :-)

MasterChief
2009-07-07, 20:18
När jag landat i Monaco blev det först en snabb pizza och cola (opti cykelmat) därefter rekognoscering deluxe av området. Jag hade givetvis funderat på hur jag skulle suga i mig så mycket som möjligt, men utan startlista var det inte läge att spika något. Jag försökte hitta en på internet på hotellet innan jag åkte på morgonen men lyckades inte. Nåja, det borde ju gå att uppbringa lätt i Monaco, tänkte jag, men nix det var det inte. Kommersen var intensiv och jag hittade två ställen där de sålde ett litet paket med tre tidningar och en startlista á 60kr. Tidningarna var på franska så jag pröjsade 60kr för en vit A4 med startfältet. Det var uppenbarligen fler som var frustrerade av att inte veta startordningen och som inte lyckades hitta dessa två ställen, för varje gång jag tog upp den så flockades personer runt mig. Det var trots allt lite trevligt, för det blev en del trevliga samtal med folk från hela världen.

Jag hade som mål att först försöka lokalisera teamens uppvärmingsområde, men när jag hittade det så var det tyvärr avstängt och med god marginal. Det gav ingenting. På vägen tillbaka hörde jag helt plötsligt jubel bakom mig och lyckades precis få upp kameran. En mycket bekant herre var ute och värmde upp lite. Jag fick gåshud!

http://img21.imageshack.us/img21/2978/armstrongvrmer.jpg

Eftersom Lance startade som 18 och resten av kanonerna skulle ge sig av 3 timmar senare så blev planen:
1. Börja vid starten och se Lance sticka iväg
2. Bege sig till målområdet direkt efter Lance åkt för att se han gå i mål
3. Därefter ge sig iväg ett par km från hamnen till en tvär kurva där jag kunde mysa resten av tiden.

Så runt klockan 1 ställde jag mig vid staketet vid starten och rörde mig inte ur fläcken på 3,5h. På så sätt stod jag längst fram och fick en ganska bra plats. När det var ca 1 timma kvar var det säkert 4-5 led bakom mig, och när starten gick betydligt mer. Dilemmat var bara att mellan mig och starten låg ett VIP-område så precis innan Lance skulle köra fylldes det på med rika uttråkade jävla monegasker som skymde en del. Vissa runt mig blev sjukt förbannade och skrek att de skulle sätta sig men tyvärr utan resultat.

Överlag var det svårt att ta bra kort. Det var trångt, tätt, varmt, soldisigt, och rejält svettigt.

När första åkare skulle sticka så dök en gammal bekant från Nice upp igen. Jag hejade, men han kände tydligen inte igen mig. Prins Albert:

http://img156.imageshack.us/img156/3881/prinsalbert.jpg

Lance ett par min innan start. Trycket blev helt sjukt när han kom. Sen när han åkt dog det av rejält. Han är en superstjärna, inget snack om saken:
http://img269.imageshack.us/img269/6343/glasgonp.jpg

På väg upp mot startrampen:

http://img512.imageshack.us/img512/4134/lancevidstart2.jpg

JJ
2009-07-08, 12:37
Ont och stelt i knät sen 4 milaturen förra veckan. Sprang idag och hoppas på att det hjälper, men 7 mil på cykel lär kännas tyvärr. Startar nog ändå och hoppas på det bästa.

Testkörde drygt en mil i morse. Fan vad blött och halt det var, men inga smärtor. Det hade jag inte förut heller under själva cyklingen, så nu väntar jag mest på hur knäet ska reagera. Start lär det nog bli dock.
Ställde in växlarna själv. Fick stanna och justera ett par gånger, men sen verkade det fungera. Ända till kedjag hoppade av 20 meter innan jag kom hem. Får kanske pilla lite på ändlägena, men jag tror det var en tillfällighet.

Vad ska man ha med sig före/under loppet? Tar ni med slang och pump under loppet? En liten flaska vatten räcker väl, det finns ju vätskekontroller?

wintersnowdrift
2009-07-08, 12:59
Testkörde drygt en mil i morse. Fan vad blött och halt det var, men inga smärtor. Det hade jag inte förut heller under själva cyklingen, så nu väntar jag mest på hur knäet ska reagera. Start lär det nog bli dock.
Ställde in växlarna själv. Fick stanna och justera ett par gånger, men sen verkade det fungera. Ända till kedjag hoppade av 20 meter innan jag kom hem. Får kanske pilla lite på ändlägena, men jag tror det var en tillfällighet.

Vad ska man ha med sig före/under loppet? Tar ni med slang och pump under loppet? En liten flaska vatten räcker väl, det finns ju vätskekontroller?

Jag kommer ha med mig slang, pump, multitoolverktyg ifall någon skruv skulle lossna eller så - mer komplicerade tekniska problem kommer jag ändå inte kunna lösa själv, en liten vattenflaska (ryms heller inte mer på min cykel) samt mobiltelefon för att kunna ringa markservicepersonalen (a.k.a. päronen).

//Kristin

Olsson
2009-07-08, 13:06

Brukar ha med slang och kolsyrepump. 5-6 gel och 70cl flaska vatten. Sen behöver jag påfyllning eller langning av ny flaska minst en gång på vägen. Har man inte brottom går det ju lätt att stanna i depåerna och fylla på. Jag har fått göra det ibland men det är tråkigt om man tappar klungan pga av ett 10 sek stopp där. Brukar även finnas lite banan, vetebullar, saltgurka och ibland även lite godis i depåerna :) När jag körde mörksuggan så stod de med halva bananer med skal och räckte ut som man kunde ta i farten. Bra att trycka i sig som komplement till sina gels.

JJ
2009-07-08, 19:47
Jag kommer ha med mig slang, pump, multitoolverktyg ifall någon skruv skulle lossna eller så - mer komplicerade tekniska problem kommer jag ändå inte kunna lösa själv, en liten vattenflaska (ryms heller inte mer på min cykel) samt mobiltelefon för att kunna ringa markservicepersonalen (a.k.a. päronen).

//Kristin

Brukar ha med slang och kolsyrepump. 5-6 gel och 70cl flaska vatten. Sen behöver jag påfyllning eller langning av ny flaska minst en gång på vägen. Har man inte brottom går det ju lätt att stanna i depåerna och fylla på. Jag har fått göra det ibland men det är tråkigt om man tappar klungan pga av ett 10 sek stopp där. Brukar även finnas lite banan, vetebullar, saltgurka och ibland även lite godis i depåerna :) När jag körde mörksuggan så stod de med halva bananer med skal och räckte ut som man kunde ta i farten. Bra att trycka i sig som komplement till sina gels.

Tackar, jag kör efter era råd.

melancoolio
2009-07-09, 07:52
Lite om hur fotograferna jobbar under Tour de France. Vet inte om Masterchief kör på samma sätt.

Länk (http://hosted.ap.org/specials/interactives/_sports/tourdefrance08/depth_of_field_tour/index.html)

Roligt med bilder Masterchief. Kommer det fler?

mks
2009-07-09, 10:22
Lite om hur fotograferna jobbar under Tour de France. Vet inte om Masterchief kör på samma sätt.

Länk (http://hosted.ap.org/specials/interactives/_sports/tourdefrance08/depth_of_field_tour/index.html)

Tack! En del riktigt fina bilder där.

MasterChief
2009-07-09, 12:19

Haha..ja i princip.

Jo, jag har mer. Vet dock inte när jag kommer lägga upp dem.

DennisJ
2009-07-09, 14:13
http://www.katallaxi.se/wp-content/uploads/2009/07/watchyourbackbert.jpg

Pretender
2009-07-09, 18:00
Skön seger av Grimstagutten Hushovd, och kul att etappen gick genom centrala Barcelona.

Sätter en krona på att Contador tar sin första etappseger imorgon, men Armstrong tar över ledningen i totalen. :)

ossie
2009-07-09, 20:28
Hur stor hastighetsskillnad är det att köra med en räcer på landsväg gentemot en mtb med slicks?
Tänkte hur mycket högre hastighet man kan hålla. Kör nu runt 25km/h på mina små rundor med min mtb.

Olsson
2009-07-09, 20:58
Hur stor hastighetsskillnad är det att köra med en räcer på landsväg gentemot en mtb med slicks?
Tänkte hur mycket högre hastighet man kan hålla. Kör nu runt 25km/h på mina små rundor med min mtb.

Beror sjukt mkt på vad du har för däck på din mtb och din sittställning. Drar jag in händerna och bockar armarna och sjunker ner över styret, kör med lättrullade däck och 3 bar så är inte hastighetsskillnaden så himla stor. Speciellt inte om vi snackar om så låga hastigheter som 25km/h. Gör på sin höjd 1km/h. Ligger jag med i klunga o kör i hastigheter kring 35km/h och där över börjar man däremot märka stor skillnad.

Många andra anledningar som gör racern till ett bättre alternativ ändå. Smalare Q-faktor (avståndet över vevpartiet mellan vänster och höger pedal) vilket är skönt för knäna, tätare steg i kassetten, möjlighet att ändra position på händerna för att slippa statiskt nötande.

ossie
2009-07-09, 21:35
Beror sjukt mkt på vad du har för däck på din mtb och din sittställning. Drar jag in händerna och bockar armarna och sjunker ner över styret, kör med lättrullade däck och 3 bar så är inte hastighetsskillnaden så himla stor. Speciellt inte om vi snackar om så låga hastigheter som 25km/h. Gör på sin höjd 1km/h. Ligger jag med i klunga o kör i hastigheter kring 35km/h och där över börjar man däremot märka stor skillnad.

Många andra anledningar som gör racern till ett bättre alternativ ändå. Smalare Q-faktor (avståndet över vevpartiet mellan vänster och höger pedal) vilket är skönt för knäna, tätare steg i kassetten, möjlighet att ändra position på händerna för att slippa statiskt nötande.

Allright, då ska jag nog fixa till min mtb lite innan jag överväger en räcer.
Ser att du också bor i HBG, var köper man däck, pedaler och skor bäst här omkring?

Olsson
2009-07-09, 21:43
Allright, då ska jag nog fixa till min mtb lite innan jag överväger en räcer.
Ser att du också bor i HBG, var köper man däck, pedaler och skor bäst här omkring?

Cykeldoktorn vid lilla bergaliden har bäst utbud i stan på saker för motion/tävlingscykling. Sportson ute vid väla har en del oxå. Annars är Cykelcity i Lund eller Cykelmagneten i Falkenberg två trevliga butiker att besöka om man ska göra lite större inhandlingar eller bara dräggla.

ossie
2009-07-09, 21:52
Cykeldoktorn vid lilla bergaliden har bäst utbud i stan på saker för motion/tävlingscykling. Sportson ute vid väla har en del oxå. Annars är Cykelcity i Lund eller Cykelmagneten i Falkenberg två trevliga butiker att besöka om man ska göra lite större inhandlingar eller bara dräggla.

ok, tack. blir nog ett besök hos cykelcity *drool*

skaparn
2009-07-10, 11:38
Jahaja. Det här med MTB var kul, så jag kände att jag behövde en bättre cykel. Håller på att bråka lite med kameran och min inomhusfotograferingsokunskap, men jag har i alla fall några smakprov.
Håller på att bygga ihop, packa för helgen och "jobba hemifrån" samtidigt.

Jo
http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Corratec/Unboxing/Exustar_pedaler_klein.jpg

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Corratec/Unboxing/Reynolds_TopoT_klein.jpg

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Corratec/Unboxing/kcnc_kassett_klein.jpg

att
http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Corratec/Unboxing/kcnc_snabblas_klein.jpg

...ehhmmm.

Olsson
2009-07-10, 11:58
Jo rå så att

Åh så du ska köra tub din jävel! Jag kommer nog oxå att satsa på det till nästa säsong. Lätt o fin kassett oxå men har nog inte så lång hållbarhet ;)

Har du ny ram osv oxå?

skaparn
2009-07-10, 12:01
Åh så du ska köra tub din jävel! Jag kommer nog oxå att satsa på det till nästa säsong. Lätt o fin kassett oxå men har nog inte så lång hållbarhet ;)

Har du ny ram osv oxå?

DU kan vara hållbarhet...

Men mjo, jag är också rädd för det. Jag ska snabbt införskaffa ett par träningshjul med lite mer slitstarka komponenter.

Bilder på ramen kommer strax. Ska bara jobba hemma lite.

skaparn
2009-07-10, 12:31
Egentligen vill jag skjuta mig för att jag lägger ut så här fula bilder på en så snygg cykel. Men jag har ändå dokumenterat hela Unboxing-processen (unboxing är visst en sjukt stor grej på internet i prylsammanhang) och är så uppspelt att jag vill dela med mig av bilderna.

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Corratec/Unboxing/Styre_n_Stuff_FRM_SRAM_klein.jpg

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Corratec/Unboxing/Manitou_gaffel_klein.jpg

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Corratec/Unboxing/Extralite_vevar_klein.jpg

Och så helheten:

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Corratec/Unboxing/Die_Ganze_Cykel_klein.jpg

forslund
2009-07-10, 12:48
Galet. Vad gick hon på?

Johan O
2009-07-10, 12:50
Åh, porrigt! Den ser lätt ut.:hbang:

skaparn
2009-07-10, 12:51
Galet. Vad gick hon på?

En slant. Jag köpte den av en person som i princip köpt den för att sedan behöva sälja den. Det som är använt är vevarna. Så vi tackar finanskrisen för det här inköpet.

skaparn
2009-07-10, 12:52
Åh, porrigt! Den ser lätt ut.:hbang:

Jodå, den är lätt. Alltså inte lätt som i MTB-tiokilo-lätt. Den är sjukt lätt. Det ligger nog något i Olssons ord om hållbarheten i vissa KCNC-prylar, så jag ska omgående skaffa ett par träningshjul som tål lite fler mil och vurpor.

kjell33
2009-07-10, 13:12
Vad var det för fel på din litespeed förresten?? Kunde faktiskt tänkt mig att lägga ett bud men den är för stor för mig!:thumbup:

JJ
2009-07-10, 13:18
Herre min skapare!

skaparn
2009-07-10, 13:38
Vad var det för fel på din litespeed förresten?? Kunde faktiskt tänkt mig att lägga ett bud men den är för stor för mig!:thumbup:

Inget fel, men, det finns bättre... För stor?? Den är ju typ den minsta cykeln på planeten. Fast tyvärr är den redan paxad.

skaparn
2009-07-10, 13:38
Herre min skapare!

Göttelabörrg!

kjell33
2009-07-10, 13:48
Inget fel, men, det finns bättre... För stor?? Den är ju typ den minsta cykeln på planeten. Fast tyvärr är den redan paxad.

Jag menar att jag har ganska liten ramstorlek (korta ben) Har 52 på min landsvägshoj och det är litet för min längd.

MasterChief
2009-07-10, 14:20
Fin Corratec.

Grattis!

(Däremot förstår jag inte din fetisch för att sälja cyklar).

MasterChief
2009-07-10, 14:23
Cancellara fick punka, och har tydligen cyklat som en galning för att nå ifatt klungan innan berget kommer. De klockade honom i över 90km/h nedför :-/

forslund
2009-07-10, 14:37
Cancellara fick punka, och har tydligen cyklat som en galning för att nå ifatt klungan innan berget kommer. De klockade honom i över 90km/h nedför :-/

Haha, jag såg det. Det var ju inte ens panik för honom att komma tillbaka heller, verkade mer som om han körde snabbt för att det var roligt. Sen fick han punka fram när han kom ikapp, så han dundrade på sådär en gång till också. :Virro

skaparn
2009-07-10, 14:48
Fin Corratec.

Grattis!

(Däremot förstår jag inte din fetisch för att sälja cyklar).

Jag gillar inte alls att sälja cyklar, det råkar bara vara ett nödvändigt ont för att köpa nya, vilket jag däremot gillar väldigt mycket. När jag blir ekonomiskt oberoende bygger jag bara större förråd för alla gamla och säljer aldrig mer.

Spiffy
2009-07-10, 15:18
Han kan ju vara glad att han inte fick punka när han låg i 90 :D
Det borde inte vara speciellt skoj.

MasterChief
2009-07-10, 16:29
Ja jävlar vilken etapp!!

Inget snack om att Contador är stark, men Armstrong hade mer att ge. Lätt att det var teamorder att släppa Contador. Man såg ju hur Armstrong låg som en iller och bara hoppades att någon annan skulle försöka dra igång så han kunde följa med.

Ignatius72
2009-07-10, 16:30

Det såg nästan läskigt ut.

MasterChief
2009-07-10, 16:32
Noncentini tog ledartröjan. Contador räckte inte ända fram (vilket var ju bra för oss Armstrongfans).

Armstrong trea, 8 sek efter Noncentini.

Poxeman
2009-07-10, 16:43
Äntligen fick jag sett lite livesändning, riktigt kul och de körde på rätt så bra. Synd bara att dom inte jagade ikapp utbrytarna!

MasterChief
2009-07-10, 16:44
Äntligen fick jag sett lite livesändning, riktigt kul och de körde på rätt så bra. Synd bara att dom inte jagade ikapp utbrytarna!

Äsch, det är väl kul att doldisarna får lite rampljus också. En etappseger kan vara deras största framgång i sin cykelkarriär.

The_RobRoy
2009-07-10, 18:55
http://www.bikecyclingreviews.com/images/1/mech.JPG

Vad gör den översta skruven, som sitter precis vid kedjan på bilden?

Inte de två som ställer in hur långt växeln kan gå upp och ner alltså, utan den översta rackarn, två snäpp ovanför där personen skruvar

MasterChief
2009-07-10, 18:59
http://www.bikecyclingreviews.com/images/1/mech.JPG

Vad gör den översta skruven, som sitter precis vid kedjan på bilden?

Inte de två som ställer in hur långt växeln kan gå upp och ner alltså, utan den översta rackarn, två snäpp ovanför där personen skruvar

http://en.wikibooks.org/wiki/Bicycles/Maintenance_and_Repair/Derailleurs/Rear_Derailleur_Adjustment

The_RobRoy
2009-07-10, 19:09
http://en.wikibooks.org/wiki/Bicycles/Maintenance_and_Repair/Derailleurs/Rear_Derailleur_Adjustment

Thx :)

The_RobRoy
2009-07-10, 19:20

Jag fattar fortfarande *grr* inte. B-screw. Vilken vinkel är det man adjustar? Fattar inte vad som ska vara ungefär 6mm..

MasterChief
2009-07-10, 19:58
Jag fattar fortfarande *grr* inte. B-screw. Vilken vinkel är det man adjustar? Fattar inte vad som ska vara ungefär 6mm..

Har ingen aning. Att meka med cyklar är ungefär lika roligt som att stämma av bankkonton. För det ena använder jag mig av en mekaniker, och för det andra en ekonomiassistent.

Funkar inte cykeln eller försöker du bara lära dig?

Olsson kommer väl snart in och hjälper dig.

kjell33
2009-07-10, 20:06
Jag TROR att det är en justerskruv för att spänna kedjesträckaren i växelreglaget.

Olsson
2009-07-10, 20:18
Det är för att justera hur växlen ligger i yx-led mot kassetten kan man säga. Beroende på hur stora kransar du har på kassetten så får man justera den skruven. Större kransar så får du skruva in den och då kan du se växlen flytta sig lite ut eller ner, beroende på vilken växel man ligger. Har inte läst de du länkade till men jag antar att det är avståndet mellan övre trissan och aktuell krans på kassetten som ska vara 6mm. Ligger de för nära så kommer övre trissan hugga tag i kedjan som löper på kassetten.

Tryman
2009-07-11, 09:57
Lycka till alla ni som ska sugga er i mörkret...

The_RobRoy
2009-07-11, 16:41
Underbar dag, vi gav oss ut kl 10.20 efter samling vid Bromma-plan. Cyklade ut mot Drottningholm. Kände mig hyffsat pigg, efter några mil började benen vakna till rejält. Sprudlade av energi.

Vi snittade 31 km/h på cirka 6.5 mil, men jag hade så mycket mer energi än dom andra, drog iväg i ursinnestempo i backar, motvind, backe med motvind osv. Stod sen i princip still i någon minut och väntade in de andra. Sen efter cirka 6 mils cyklande på hemvägen innan Tranebergsbron blir vi om-cyklade av en rejält snabb kille och jag får ett infall att hänga på. Hänger lätt med honom på rullen (i cirka 35 km/h), sen när bron kommer så går jag upp brevid honom hälsar och drar som en tok hela bron upp i princip nästan samma tempo. Han får kämpa bakom för att hänga på :) :) Sen ligger jag bakom honom igen en bit och sen ska han åt ett annat håll.

Helt underbar runda. Efteråt drog vi hem till mig, bänkade oss i soffan med kebabpizza och cola och kollade le tour de france - vilken etapp - vilken dag! :)

JJ
2009-07-11, 21:05
Ösregna i Rättvik när jag hämtade nummerlappen. Skit... Om det nu blir som yr.no tror, 12 grader och regn, tror ni det räcker med bibs, cykeltröja och en extremt lätt och tunn överdragsjacka (vindtät, ej regntät)? Gillar ej för mycket kläder. Hoppas smhi har rätt för en gångs skull.

Olsson
2009-07-11, 21:32
Ösregna i Rättvik när jag hämtade nummerlappen. Skit... Om det nu blir som yr.no tror, 12 grader och regn, tror ni det räcker med bibs, cykeltröja och en extremt lätt och tunn överdragsjacka (vindtät, ej regntät)? Gillar ej för mycket kläder. Hoppas smhi har rätt för en gångs skull.

Måttot är ju att alltid tävla i kort-kort. Men det beror ju självklart på hur varm man klarar hålla sig. Tror du klarar dig bra på det. Började precis regna lite igen här i leksand. Har varit uppehåll annars i 2h. Har fått rapport från en som testat en del av banan att det var blött blött blött.

Jag har btw ordnat koloträff med winter och skaparn strax efter 9 tiden. Skickar över mitt nr med PM så kan du höra av dig om du vill joina upp.

JJ
2009-07-11, 21:37
Jag har btw ordnat koloträff med winter och skaparn strax efter 9 tiden. Skickar över mitt nr med PM så kan du höra av dig om du vill joina upp.

Det vore kul, jag dyker nog upp lite senare så jag får se om jag hinner. Men du kör eller ska du bara titta på spektaklet?

Olsson
2009-07-11, 21:43
Det vore kul, jag dyker nog upp lite senare så jag får se om jag hinner. Men du kör eller ska du bara titta på spektaklet?

Jag ska bara mingla lite innan start och sen står jag sista branta asfaltsbiten upp till vida blick och hejar lite. Får tyvärr stå över att cykla själv. Ska vidare till Storlien sen för lite fjällvandring.

JJ
2009-07-11, 21:59
Jag ska bara mingla lite innan start och sen står jag sista branta asfaltsbiten upp till vida blick och hejar lite. Får tyvärr stå över att cykla själv. Ska vidare till Storlien sen för lite fjällvandring.

Tror jag jag hade startnummer 730, svart och vitklädd alt. knallgul jacka över. Jag lär komma rätt långt bak så du kanske har tröttnat då jag kommer.

Olsson
2009-07-12, 09:07
Nu står jag i vidablick och cyklisterna ska komma här om 5-10min

Anton Fräs
2009-07-12, 09:21
Om ca. en vecka blir det av! Mitt första riktiga cykelköp, har tittat runt lite i webshoppar men kommer nog besöka en cykelaffär här i stan för mitt inköp. Är det något man i synnerhet behöver tänka på? Vill inte bli totallurad av försäljaren även om han slog mig som en rätt ärlig snubbe senast jag var där. Min budget ligger förövrigt mellan 12-15 000 :- för cykel + lite attiraljer vill säga. Kanske kan pressa några tusen till eventuellt.

melancoolio
2009-07-12, 15:58
Nu står jag i vidablick och cyklisterna ska komma här om 5-10min

Har du med någon kamera? Vore kul att se lite bilder. :)

Olsson
2009-07-12, 20:40
Har du med någon kamera? Vore kul att se lite bilder. :)

Jag hade en värdelös mobilkamera som jag tog några värdelösa bilder med.

Jesper Dahlström stog spurtpriset vid vidablick
http://forumbilder.se/images/0d2200993540P3634.jpg

Den jagande första klungan
http://forumbilder.se/images/162200993852P7699.jpg

Och lite senare kom...

Skaparn
http://forumbilder.se/images/5a2200993115P859f.jpg

och...

Wintersnowdrift
http://forumbilder.se/images/c22200993259P8c2e.jpg

Action
2009-07-13, 08:11
Egentligen vill jag skjuta mig för att jag lägger ut så här fula bilder på en så snygg cykel. Men jag har ändå dokumenterat hela Unboxing-processen (unboxing är visst en sjukt stor grej på internet i prylsammanhang) och är så uppspelt att jag vill dela med mig av bilderna.

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Corratec/Unboxing/Styre_n_Stuff_FRM_SRAM_klein.jpg

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Corratec/Unboxing/Manitou_gaffel_klein.jpg

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Corratec/Unboxing/Extralite_vevar_klein.jpg

Och så helheten:

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Corratec/Unboxing/Die_Ganze_Cykel_klein.jpg

Denna borde ha invigts nu i helgen.. ville du inte skita ner den?

melancoolio
2009-07-13, 08:34
Jag hade en värdelös mobilkamera som jag tog några värdelösa bilder med.

Såna bilder funkar dom med. Ser att skaparn och winter var lite för snabba för dig :D

Olsson
2009-07-13, 08:36
Såna bilder funkar dom med. Ser att skaparn och winter var lite för snabba för dig :D

Yes, det var svårt att Hejja, applådera och fotta samtidigt som man höll i ett paraply ;)

Titta i deras journaler för fler bilder.

Eddie Vedder
2009-07-13, 08:48
Kul med bilder Olsson.:thumbup:

För övrigt fick jag äntligen möjlighet att kolla på Touren igår. Är i Degerfors nu så jag kunde kolla hos mormor som ha Eurosport. Dels en spännande tävling och sedan är det ju rena porren att kolla på alla cyklar och stilrena cyklister. Jag blir så SJUKT imponerad av deras tunnelseende i stigningen när folk skriker och hejar bara nådon decimeter ifrån dom och koncentrationen är 100% trots en helt vidrig fysisk påfrestning.

Mormor var nervös att klungan skulle hinna ikapp men gladdes över att så inte blev fallet.

skaparn
2009-07-13, 09:01
Denna borde ha invigts nu i helgen.. ville du inte skita ner den?
Nja, dels hade jag inte ens tuber till den. Men framför allt. Jag skulle nog inte köra med den kassetten i sådant här väder. Den skulle varit rund efter en mil.

Yes, det var svårt att Hejja, applådera och fotta samtidigt som man höll i ett paraply ;)

Titta i deras journaler för fler bilder.

Tacklar för hejaklackande! Jag behövde all hjälp jag kunde få uppför Vidablick.

Action
2009-07-13, 09:27
Kul med bilder Olsson.:thumbup:

För övrigt fick jag äntligen möjlighet att kolla på Touren igår. Är i Degerfors nu så jag kunde kolla hos mormor som ha Eurosport. Dels en spännande tävling och sedan är det ju rena porren att kolla på alla cyklar och stilrena cyklister. Jag blir så SJUKT imponerad av deras tunnelseende i stigningen när folk skriker och hejar bara nådon decimeter ifrån dom och koncentrationen är 100% trots en helt vidrig fysisk påfrestning.

Mormor var nervös att klungan skulle hinna ikapp men gladdes över att så inte blev fallet.

Visst är det häftigt med TdF. Men att kalla dem stilrena cyklister är ju inte helt rätt. Några team är riktigt stilrena, men många är ju rena reklampelare med rätt hemska dräkter.

http://www.bicycle.net/wp-content/uploads/2009/05/corvos_menchov_crash_giro.jpg Från girot, men ändå...

http://farm4.static.flickr.com/3548/3285686250_6b8877d0bc.jpg

Svarta strumpor, hemska färger och massor med reklam!

MasterChief
2009-07-13, 10:13
Reklam är väl ett begrepp med en annan innebörd (än normalt i sporten) i cykelvärlden tycker nog jag. Alla team drivs ju finansiellt av företag och att "Garmin" har text på tröjorna är ju inte konstigare än att det står AIK på AIK:s tröjor.

Sen förstår jag inte motståndet mot svarta strumpor. Strumporna ska väl matcha allt annat och vitt funkar inte överallt. Garmincyklisten ovan gör sig ju bäst i svarta strumpor tycker jag.

skaparn
2009-07-13, 10:21
Garmin kör väl ljusblå strumpor? Bilden ovan visar ju en Garmincyklist med skoöverdrag.

Action
2009-07-13, 10:31
Garmin kör väl ljusblå strumpor? Bilden ovan visar ju en Garmincyklist med skoöverdrag.

Det har du rätt i ser jag.. men deras dräkter är alltannat än vackra!

Action
2009-07-13, 10:32
Reklam är väl ett begrepp med en annan innebörd (än normalt i sporten) i cykelvärlden tycker nog jag. Alla team drivs ju finansiellt av företag och att "Garmin" har text på tröjorna är ju inte konstigare än att det står AIK på AIK:s tröjor.

Sen förstår jag inte motståndet mot svarta strumpor. Strumporna ska väl matcha allt annat och vitt funkar inte överallt. Garmincyklisten ovan gör sig ju bäst i svarta strumpor tycker jag.

Hur många gånger står det AIK på deras dräkter, och i vilken storlek på texten?

Jag har full förståelse för reklamen, men som det ser ut nu blir det inte stilrent för de flesta team!

melancoolio
2009-07-13, 10:34
Svarta strumpor är snyggare i 9,8 fall av 10.

Action
2009-07-13, 10:38
Hur många gånger står det AIK på deras dräkter, och i vilken storlek på texten?

Jag har full förståelse för reklamen, men som det ser ut nu blir det inte stilrent för de flesta team!

MC: Kanske är ÅIK du tänkte på? :D

http://static.blogstorage.hi-pi.com/sportsblogg.se/g/gn/gnagarn/images/gd/1173716087.jpg

skaparn
2009-07-13, 10:39
Kanske är ÅIK du tänkte på? :D

[.IMG]http://static.blogstorage.hi-pi.com/sportsblogg.se/g/gn/gnagarn/images/gd/1173716087.jpg[/IMG]

Jag tränar lyftning i AIK-fotbollsstrumpor. De är optimala.

qwer
2009-07-13, 10:39
Hemska och skrikande teamkläder tillhör cykelsporten. Klungan hade definitivt blivit en aningen tråkigare utan dem.

melancoolio
2009-07-13, 10:40
Hemska och skrikande teamkläder tillhör cykelsporten. Klungan hade definitivt blivit en aningen tråkigare utan dem.

Var ju mer att Eddie Vedder skrev att han gillade att titta på dom "stilrena" cyklisterna som jag tyckte var lite kul. Tycker dom flesta teamkläderna ser ut som skit.

skaparn
2009-07-13, 10:41
"Stilrent" är en sköld för de som inte klarar av att kombinera något annat än svart och svart.

http://plaskis.se/wp/wp-content/uploads/2008/12/afa2002_226795911.jpg

skaparn
2009-07-13, 10:42
Tycker dom flesta teamkläderna ser ut som skit.

Vars är moderatorerna när de behövs som bäst? Tre månaders ban, minst.

melancoolio
2009-07-13, 10:44
vars är moderatorerna när de behövs som bäst? Tre månaders ban, minst.

:D

Jag ser ut som skit när jag cyklar också...men det hör inte hit...

Action
2009-07-13, 10:52
Vars är moderatorerna när de behövs som bäst? Tre månaders ban, minst.

Detta är stilrent åtminstone...

http://www.cervelo.com/images/SPTDW207b.png

melancoolio
2009-07-13, 10:53

Dom döljer strumporna...vilka chickens...

qwer
2009-07-13, 11:03
På tal om stilrent..

http://www.grahamwatson.com/gw/imagedocs.nsf/images/05cipo/$file/23.jpg

http://www.deportesadictos.com/wp-content/uploads/2008/01/mario.jpg

http://cyclingwives.files.wordpress.com/2009/04/mcskinsuit.jpg

melancoolio
2009-07-13, 11:10
På tal om stilrent..

http://www.howtoavoidthebummerlife.com/weblog/archives/fatguyinspandex.jpg

qwer
2009-07-13, 11:10
Fjärilar? (http://slamxhype.com/art-design/lance-armstrong-trek-art-bike-by-damien-hirst/)

qwer
2009-07-13, 11:12
Vita strumpor hade han ju iaf :D

MasterChief
2009-07-13, 11:37

http://www.cervelo.com/images/SPTDW207b.png

Du har blivit en riktig fanboy. :D

MasterChief
2009-07-13, 11:49
Däremot måste jag sticka ut hakan och säga att Cervélos Test Teams Catlikehjälmar är fulast:
http://www.velonews.com/files/images/RollinTOCprep209031.jpg

Den är inte ens ful på ett snyggt sätt. Den är bara ful.

Trance
2009-07-13, 11:54
Rosa dräkt med orange skor och hjälm får ni rätt svårt att sälja som snyggt...

Eddie Vedder
2009-07-13, 12:27
Visst är det häftigt med TdF. Men att kalla dem stilrena cyklister är ju inte helt rätt. Några team är riktigt stilrena, men många är ju rena reklampelare med rätt hemska dräkter.

Med stilrent menar jag primärt att allt är rent, snyggt tight, välrakat och 100% enhetligt inom lagen. Det gillar jag. Jag saknar den tiden då det t.ex. innebar gult kort i fotboll att inte ha tröjan nedstoppat i byxorna ordentligt.

Men jag tycker hursomhelst att i stort sett alla har sjukt snygga kläder också. Lance Armstrongs svarta skor och svarta strumpor var dock inte snyggt tycker jag.

Fula cykelkläder såg jag dock på tävlingen som gick här i Uppsala för ett tag sedan. Minns inte vilken klubb men Skaparn och wintersnowdrift vet nog vilka jag pratar om.

MasterChief
2009-07-13, 13:02
Lance Armstrongs svarta skor och svarta strumpor var dock inte snyggt tycker jag.

Lance svarta skor+strumpor har blivit lite av ett signum för honom. Tillsammans med guldgula Nikeloggan så blir det ju Live Stronger färgerna.

Han är världens snyggaste cyklist i alla avseenden.

http://media.hamiltonspectator.topscms.com/images/70/c8/df042e2c4c6e8692cb8bedcadf03.jpeg

Fula cykelkläder såg jag dock på tävlingen som gick här i Uppsala för ett tag sedan. Minns inte vilken klubb men Skaparn och wintersnowdrift vet nog vilka jag pratar om.

Du tänker på kaffebönor+cykelkläder(Bäckstedts nya team)
http://www.londoncyclesport.com/Assets/LondonCycleSport+Digital+Assets/interviews08091/danpat092.jpg

Eddie Vedder
2009-07-13, 13:03
Du tänker på kaffebönor+cykelkläder(Bäckstedts nya team)
http://www.londoncyclesport.com/Assets/LondonCycleSport+Digital+Assets/interviews08091/danpat092.jpg

Ja exakt, där har vi den.:D

Action
2009-07-13, 14:29
Däremot måste jag sticka ut hakan och säga att Cervélos Test Teams Catlikehjälmar är fulast:
http://www.velonews.com/files/images/RollinTOCprep209031.jpg

Den är inte ens ful på ett snyggt sätt. Den är bara ful.

Tycker den är minst lika snygg som någon annan hjälm. Svårt att göra hjälmar snygga dock!

MasterChief
2009-07-13, 18:06
Tycker den är minst lika snygg som någon annan hjälm. Svårt att göra hjälmar snygga dock!

Jorå, kolla Giros hjälm ovanför.

melancoolio
2009-07-13, 18:14
Med stilrent menar jag primärt att allt är rent, snyggt tight, välrakat och 100% enhetligt inom lagen.

Herregud min skapare. LOL

CrazyJoeDavola
2009-07-13, 18:24
Jag skulle vilja se en film med will farell i huvudrollen med cykling som tema, skulle bli grymt roligt, i samma anda som blades of glory :D

http://img2.timeinc.net/people/i/2007/stylewatch/blog/070326/will_farrell_300x400.jpg

Men nu är jag lite väl OT ;)

skaparn
2009-07-14, 10:46
Lite nyheter från Pinarello

http://bicycling.com/blogs/thisjustin/2009/07/08/pinarello-dogma-60hm1k/

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Cykel%20misc/Pinarello_Dogma_09.jpg

MasterChief
2009-07-14, 10:47
Ser ut som den håller på att smälta.

Olegh
2009-07-14, 11:22
Det förefaller rimligt, med tanke på hur sanslöst het den är. Höhö.

Slartibartfast
2009-07-14, 17:31
Köpte denna i måndags. Nishiki SL1. När man köper den får man med stora fula metallfärgade stänkskärmar som man såklart dissar. Har ett par mera diskreta svarta clip-on skärmar vid behov.

Cykeln väger 10 kg, är enväxlad och extremt lättrampad, men man "fritrampar" den snabbt, speciellt i nedförsbackar, så nån tempocykel är det inte. Jag använder den som ren transporthoj. Gav 440 € för hojen, två lås och extra uppsättning skärmar. :thumbup:

http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/menopeli.jpg