handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som äger en träningscykel eller tänker skaffa en

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 [33]

Gober
2017-06-08, 15:20
Beställde mig en cykel, vägde lite fram och tillbaka och tillslut blev det fixed gear (med bromsar då jag inte vill dö). Tanken är förutom färdmedel att jag ska ha den till en roligare cardiomaskin. Blev en cykel från State Bicykle.

Någon som har erfarenhet av Fixed Gear vs Single Speed? Jag tänker att just för träningens skull bör fixed gear vara bäst då det är ett ständigt trampande.

Acentren
2017-06-08, 15:49
Beställde mig en cykel, vägde lite fram och tillbaka och tillslut blev det fixed gear (med bromsar då jag inte vill dö). Tanken är förutom färdmedel att jag ska ha den till en roligare cardiomaskin. Blev en cykel från State Bicykle.

Någon som har erfarenhet av Fixed Gear vs Single Speed? Jag tänker att just för träningens skull bör fixed gear vara bäst då det är ett ständigt trampande.
Kör själv på en specialized langster, älskar't 😀 Är själv inte så mycket för att växla bara för att kadensen sänks i uppförsbacke utan reser mig hellre och matar på. Sen kan du laborera med utväxlingen för att hitta något som passar dig.

Första gången i nerförsbacke kommer bli kul för dig 😉

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Gober
2017-06-08, 15:59
Kör själv på en specialized langster, älskar't 😀 Är själv inte så mycket för att växla bara för att kadensen sänks i uppförsbacke utan reser mig hellre och matar på. Sen kan du laborera med utväxlingen för att hitta något som passar dig.

Just nedförsbacke var största skälet till velande mellan single speed vs fixed :D

Acentren
2017-06-08, 16:01
Just nedförsbacke var största skälet till velande mellan single speed vs fixed :D
Man vänjer sig, kan dock kännas lite instabilt första gångerna speciellt i högre hastigheter. Men försöker själv använda mig av en teknik där jag arbetar "mot" pedalen för att hålla en kontrollerad hastighet 🙂

forslund
2017-06-08, 17:40
Har bestämt mig för att köpa en racercykel. Är nu ute efter en riktigt bra återförsäljare i Sörmland med omnejd. Är det någon/några ni starkt rekommenderar?

Jag har hört mycket bra om Stenströms cykel i Hallstahammar.

Gober
2017-06-14, 12:22
Tips på hjälm, som sitter skönt och fåfäng som jag är får den gärna ha en snygg design. Hatar hjälmar som sitter "högt" på huvudet.

Kurash
2017-06-14, 13:23
Tips på hjälm, som sitter skönt och fåfäng som jag är får den gärna ha en snygg design. Hatar hjälmar som sitter "högt" på huvudet.

Kask Protone, Billig på Wiggle just nu.

MasterChief
2017-06-14, 16:28

Giros hjälmar tycker jag alltid haft ett tight och "lågt" utseende förutom att de sitter skönt, ventilerar bra och lätta att ställa in. En girohjälm räddade antagligen också mitt liv så de verkar ju även funka när det gäller. :d

(Landade på huvudet efter att ha krockat med en moped i 40 km/h.)

Gober
2017-06-14, 20:34
Kask Protone, Billig på Wiggle just nu.

Giros hjälmar tycker jag alltid haft ett tight och "lågt" utseende förutom att de sitter skönt, ventilerar bra och lätta att ställa in. En girohjälm räddade antagligen också mitt liv så de verkar ju även funka när det gäller. :d

(Landade på huvudet efter att ha krockat med en moped i 40 km/h.)

Ska kolla båda tipsen. Giro har jag spanat in tidigare och det verkar vara kvalité. Har ett antal bekanta som också förmodligen lever eller åtminstone klarade sig undan livshotande skador tack vare hjälm. Att cykla i Malmö kan vara med livet som insats ibland :D

Lipservice
2017-06-14, 21:07
Efter många år av velande har jag nu köpt en Racerykel.
Var i Halstahammar på Stenströms cykel idag, tog 2 timmar och 30 minuter sen var jag klar med allt, cykel, tillbehör och mycket mer.
Fick bli denna pärla! https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/landsv%C3%A4gscyklar/performance-road/%C3%A9monda-alr/%C3%A9monda-alr-5/p/1406000-2017/?colorCode=red.
Testade 4 olika cyklar i liknande storlek men den här kändes så mycket bättre än de andra 3 modellerna. Är 183 cm så storleken blev en 58 pga långa ben och armar.
Servicen var riktigt proffsig! Stort kunnande och härligt mottagande. Jätte tack till all personal och min personliga säljare.
Vill även tacka forslund för alla tips och engagemang över mitt köp.

Får se när jag hinner med första rundan, är riktigt taggad!!! :d

//

MasterChief
2017-06-14, 21:43
Bra val! Kört Trek i många år och har inget annat än lovord.

inZane
2017-06-15, 09:52
Mycket fint val av hoj! Kommer räcka dig en låång tid framöver, Shimano 105 rakt igenom va. Bara börja nöta så du kan ställa av en massa kolfiber-snobbar framöver!

Kurash
2017-06-15, 10:06
Ska kolla båda tipsen. Giro har jag spanat in tidigare och det verkar vara kvalité. Har ett antal bekanta som också förmodligen lever eller åtminstone klarade sig undan livshotande skador tack vare hjälm. Att cykla i Malmö kan vara med livet som insats ibland :D

Cykelcity i Lund har konkat och har 40% på allt just nu. Maaaassor med Girohjälmar. Men skynda dig, dom har sålt prylar hela veckan.

944RS
2017-06-15, 12:09
Efter många år av velande har jag nu köpt en Racerykel.
Var i Halstahammar på Stenströms cykel idag, tog 2 timmar och 30 minuter sen var jag klar med allt, cykel, tillbehör och mycket mer.
Fick bli denna pärla! https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/landsv%C3%A4gscyklar/performance-road/%C3%A9monda-alr/%C3%A9monda-alr-5/p/1406000-2017/?colorCode=red.
Testade 4 olika cyklar i liknande storlek men den här kändes så mycket bättre än de andra 3 modellerna. Är 183 cm så storleken blev en 58 pga långa ben och armar.
Servicen var riktigt proffsig! Stort kunnande och härligt mottagande. Jätte tack till all personal och min personliga säljare.
Vill även tacka forslund för alla tips och engagemang över mitt köp.

Får se när jag hinner med första rundan, är riktigt taggad!!! :d

//

Kul! Välkommen ut på vägarna bland stressade bilister eller undermåliga cykelbanor :)

Gober
2017-06-15, 17:45
Cykelcity i Lund har konkat och har 40% på allt just nu. Maaaassor med Girohjälmar. Men skynda dig, dom har sålt prylar hela veckan.

Tack för tips, ska se om jag hinner ta mig in :)

Dissector
2017-06-15, 20:51
Nu börjar allt komma på plats inför helgen. Någon mer som ska köra Vättern?:eating:
http://i.imgur.com/0MtWqEr.jpg

MasterChief
2017-06-15, 21:00
Lycka till! Ser bra ut :)

Gober
2017-06-16, 08:30
När jag ändå är igång, skulle även vilja ha tips på bra lås. Det måste fungera att låsa fast cykeln i stolpar osv annars kommer den byta ägare ganska omgående. Har tittat både på byglar och mer flexibla "kedjor". Låset ska vara svårt att klippa upp, smidigt att transportera i väska och vara smidigt att låsa fast cykeln i stolpar.

grondahl
2017-06-16, 08:51
När jag ändå är igång, skulle även vilja ha tips på bra lås. Det måste fungera att låsa fast cykeln i stolpar osv annars kommer den byta ägare ganska omgående. Har tittat både på byglar och mer flexibla "kedjor". Låset ska vara svårt att klippa upp, smidigt att transportera i väska och vara smidigt att låsa fast cykeln i stolpar.

Ett godkänt mini-u lås från ex abus, kryptonite eller hiplok är vad du vill ha.

leee
2017-06-17, 14:58
WA92M8GXEAs

MasterChief
2017-06-17, 15:46
[YT]WA92M8GXEAs[YT]

Var ju lite kul att kolla. Blir hyggligt perspektiv på temposskillnaden när de växlar mellan Team Skoda och Ellinor :D . Och då är Team Skoda ett gäng elitmotionärer. Vore kul att se vad Team Sky skulle cykla på.

Jockefoten
2017-06-17, 17:11
Satan vad Johan Olsson matar på!

Kabuto
2017-06-17, 19:17

http://www.testfakta.se/tester/sport-och-fritid/ett-bra-cykellås-bästa-skyddet-mot-tjuven

Biltemas lås för 230 och u-låset för 200 är väldigt prisvärda.

944RS
2017-06-18, 19:10
Nu börjar allt komma på plats inför helgen. Någon mer som ska köra Vättern?:eating:
http://i.imgur.com/0MtWqEr.jpg

Hoppas det gick bra! Vädret gick iallafall inte att klaga på:hbang:

Kurash
2017-06-19, 06:58
Verkligen en toppenhelg för cyklister. Riktigt kul att läsa era racereports 944 och BJM. Jag cyklade runt på 7.45, 10 minuter före tidsplanen. Fick chansen att hjälpa Motala-gänget och Johan Olsson med några förningar innan Karlsborg, vilket var dagens höjdpunkt.
Enda incidenten var just Motala-gänget som krashade när en minibuss skulle göra en vänstersväng, som tur var låg jag längst fram och krashen kom bak i klungan. Käkade 1 bar, 4 gels och 2 bananer, har riktigt svårt att tugga i mig saker när jag cyklar.

944RS
2017-06-19, 19:13
Verkligen en toppenhelg för cyklister. Riktigt kul att läsa era racereports 944 och BJM. Jag cyklade runt på 7.45, 10 minuter före tidsplanen. Fick chansen att hjälpa Motala-gänget och Johan Olsson med några förningar innan Karlsborg, vilket var dagens höjdpunkt.
Enda incidenten var just Motala-gänget som krashade när en minibuss skulle göra en vänstersväng, som tur var låg jag längst fram och krashen kom bak i klungan. Käkade 1 bar, 4 gels och 2 bananer, har riktigt svårt att tugga i mig saker när jag cyklar.

Kul att få vara med en kort sväng i deras satsning. Riktigt imponerande cyklat!

shut teh face
2017-06-29, 14:01
Någon här som har en Urban 4.0 eller 8.0?

https://www.canyon.com/sv/urban/urban/urban-8.html
https://www.canyon.com/sv/urban/urban/urban-4.html

Meningen är cykling till jobbet, 3 km grusväg följt av 2 mil fin rak cykelväg

Det är en jävla djungel med cyklar alltså. Jag kan betala mellan 10,000 och 20,000 men jag betalar gärna inte 5,000 extra för att spara in 123 gram på vikten av ramen etc.

Kurash
2017-06-30, 07:24
Jag skulle inte lägga 18.000 för att cykla 5km, inte 9000 heller. Jag har samma sträcka till jobbet och gör det på min 20kgs Yosemite damcykel. Ska du nödvändigtvis lägga dom pengarna på en cykel, så varför inte köpa något du kan ha roligt med också? Typ en CX eller en hardtail?
Med det sagt så är Canyon ett bra val, har själv en Aeroroad från förra året. De har dessutom alltid specialerbjudande nu under Tour de France och sen en längre period med stora rabatter senare i sommar.

shut teh face
2017-07-01, 17:37
Jag skulle inte lägga 18.000 för att cykla 5km, inte 9000 heller. Jag har samma sträcka till jobbet och gör det på min 20kgs Yosemite damcykel. Ska du nödvändigtvis lägga dom pengarna på en cykel, så varför inte köpa något du kan ha roligt med också? Typ en CX eller en hardtail?
Med det sagt så är Canyon ett bra val, har själv en Aeroroad från förra året. De har dessutom alltid specialerbjudande nu under Tour de France och sen en längre period med stora rabatter senare i sommar.
Tack för ditt svar, men det var alltså 2 km plus 2 mil det handlade om.

Gober
2017-07-01, 20:02
Nu har jag premiärcyklat nya cykeln. Känns bra förutom en sak, när jag håller uppe på styret får jag ont i handflatorna. Vad kan det bero på, för lågt satt styre?

Edit, såg nu att mastercheif tipsat lite längre bak.

grondahl
2017-07-01, 22:28

Jag skulle satsa på något med bockstyre, skärmfästen, plats för minst 35mm med skärmar (så att du får plats med 32 mm dubbdäck) och hydrauliska skivbromsar. Bockstyre medför flerr användbara handpositioner och är behagligare generellt än rakt styre.

Jockefoten
2017-07-02, 10:12
Jag har spenderat ett par dagar i Sälen med både Downhill och MTB. Fruktansvärt roligt (trotts sår och blåmärken över hela kroppen :d )!

Pudzianovski
2017-07-02, 16:47
Jag har spenderat ett par dagar i Sälen med både Downhill och MTB. Fruktansvärt roligt (trotts sår och blåmärken över hela kroppen :d )!

Jag ska dit snart (och cykla lite). Några tips?

forslund
2017-07-02, 16:57
Ett annat schysst ställe för Downhill är Järvsö, om någon funderar på det. Billigt att hyra väldigt bra cyklar över en dag eller två.

Jockefoten
2017-07-02, 17:09
Jag ska dit snart (och cykla lite). Några tips?

Det var första gången jag testade båda grenarna så är fortfarande n00b men:

Downhill

Blicka framåt ett par meter istället för framför däcket, cykeln tar hand om alla stenar och gropar (förvånansvärt bra). Samma sak i kurvorna, kika inte på kurvan utan titta ut ur kurvan (så kommer cykeln styras av sig själv typ). Är ganska bitter av att jag upptäckte detta typ 2 åk innan liften stängde. Försök att inte spänna händerna så hårt kring styret, efter ett par åk hade man ordentligt med kramp.
Använd skyddsutrustning (jag hyrde cykel på Kaisers Skidbod och fick låna hjälm, glasögon, handskar, mag/rygg,axel-skydd. Armbågsskydd och knäskydd.

MTB, finns inte så mycket att säga, våga växla ner (min cykel stegrade flera gånger för jag ville vara cool och cykla på hög växel i backarna) och drick vatten när det går nerför.

Pudzianovski
2017-07-02, 19:21
Det var första gången jag testade båda grenarna så är fortfarande n00b men:

Downhill

Blicka framåt ett par meter istället för framför däcket, cykeln tar hand om alla stenar och gropar (förvånansvärt bra). Samma sak i kurvorna, kika inte på kurvan utan titta ut ur kurvan (så kommer cykeln styras av sig själv typ). Är ganska bitter av att jag upptäckte detta typ 2 åk innan liften stängde. Försök att inte spänna händerna så hårt kring styret, efter ett par åk hade man ordentligt med kramp.
Använd skyddsutrustning (jag hyrde cykel på Kaisers Skidbod och fick låna hjälm, glasögon, handskar, mag/rygg,axel-skydd. Armbågsskydd och knäskydd.

MTB, finns inte så mycket att säga, våga växla ner (min cykel stegrade flera gånger för jag ville vara cool och cykla på hög växel i backarna) och drick vatten när det går nerför.

Ah! Tack! Tror nog inte det blir någon DH. Har aldrig provat det men kanske hyr nån dag. Blir nog mest turer med MTB/XC. :)

Kurash
2017-07-03, 08:41

Aha! Då ska du definitivt ha en CX. På Canyon-språk blir det Inflite.
De har dessutom rea nu, så ta denna!
Inflite 9.0 105 (https://www.canyon.com/sv/road/inflite/inflite-al-9-0-s.html)
Eller denna med Ultegra istället för 105, 1000kr extra bara.
Inflite 9.0 Ultegra (https://www.canyon.com/sv/road/inflite/inflite-al-9-0.html)

944RS
2017-07-03, 15:06
Aha! Då ska du definitivt ha en CX. På Canyon-språk blir det Inflite.
De har dessutom rea nu, så ta denna!
Inflite 9.0 105 (https://www.canyon.com/sv/road/inflite/inflite-al-9-0-s.html)
Eller denna med Ultegra istället för 105, 1000kr extra bara.
Inflite 9.0 Ultegra (https://www.canyon.com/sv/road/inflite/inflite-al-9-0.html)

Inte för att det är någon direkt märkbar skillnad mellan 105 och Ultegra, men jag skulle utan tvekan välja Ultegran för 1000:- till. Verkar för övrigt vara en trevlig modell.

Gober
2017-07-04, 09:14
Är det någon som har erfarenhet av sadlar från Brooks? Är ute efter en sadel som är riktigt skön, om den väger 100g mer eller mindre kan kvitta bara den skön för stackars anus och sittknölarna. Brooks gör riktigt snygga sadlar vilket också är ett plus.

wintersnowdrift
2017-07-04, 10:48
Jag vet inte om det finns några oldies i tråden men en gång i tiden (jag minns fan inte vilket år, 2007 eller 2008 kanske?) köpte jag skaparns Isaac Impulse som varit min landsvägscykel sedan dess. Det är också den cykel som jag har varit lojal emot absolut längst, och den är fortfarande rolig att cykla på! I våras upptäckte jag dock en spricka i kolfiberramen som nu är lagad. Skrev ett litet reportage om det som finns att läsa här (https://happyride.se/2017/05/29/if-its-broken-fix-it-att-laga-trasig-kolfiber/).

Det är så fint att Kolozzeum inte låser trådar som många andra forum gör. Jag presenterade min dåvarande cykel på sidan 4 :D. Så fint.

Kabuto
2017-07-04, 11:45
http://i.imgur.com/8Lp9G7O.gif

:d

Aldrig sett en sån framgaffel förr, varför gå från klassiska?

Pudzianovski
2017-07-04, 12:56

Inte jag heller!? :Virro

Brukar bli sådär som på klippet med harar lite då och då (sällan) när jag cyklar.

grondahl
2017-07-04, 16:11
http://i.imgur.com/8Lp9G7O.gif

Det är en Cannondale Lefty. Väldigt populära bland de som har testat. Iaf inom xc-segmentet så ska de vara styvare än standardgafflarna.

Kurash
2017-07-06, 13:13
Inte för att det är någon direkt märkbar skillnad mellan 105 och Ultegra, men jag skulle utan tvekan välja Ultegran för 1000:- till. Verkar för övrigt vara en trevlig modell.

Det är dessutom dubbdäck på Ultegran jämfört med GP4000s2 på 105:an.

Bailah
2017-07-06, 22:00
Flyttade ut från Lund till Staffanstorp och tänkte då cykla till jobb. Efter mycket om och men så blev det en landsvägscykel från Wiggle. Antagligen deras billigaste, gick runt 3,3k. Men ville inte lägga för mycket med tanke på att det ska pendlas och funka lite för cardio. Inte tränat på två år överhuvudtaget så det blir intressant.

Cykeln funkar som den ska i guess, har bara cyklat feta damcyklar innan. Köpte till liten sadelväska med 2 slangar och lite skit man ska ha där i. Men helvete vad cardion är kass. Pressar jag kommer jag upp i 45ish km/h i nån minut, sen är jag helt slut efter. Cyklade tre mil igår (Staffanstorp - Lomma och tillbaka) och vinden var inte jättekul men det gick.

Har väl ingen direkt fråga utan kanske tips. Vad är det värt att lägga pengar på nu i början? Köpte även en pump som har rätt ventil och mätare men får fan inte upp däcken. Står att den är på 8bar men den är rätt mjuk sen försvinner det rätt mkt luft när jag drar ut pumpen. Vad gör jag fel?

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Pumpar/Handpump-med-manometer-Cykelpump-2000018124/ - Pump

http://www.wiggle.se/wiggle-racercykel/ - cykel

MasterChief
2017-07-06, 22:19
Flyttade ut från Lund till Staffanstorp och tänkte då cykla till jobb. Efter mycket om och men så blev det en landsvägscykel från Wiggle. Antagligen deras billigaste, gick runt 3,3k. Men ville inte lägga för mycket med tanke på att det ska pendlas och funka lite för cardio. Inte tränat på två år överhuvudtaget så det blir intressant.

Cykeln funkar som den ska i guess, har bara cyklat feta damcyklar innan. Köpte till liten sadelväska med 2 slangar och lite skit man ska ha där i. Men helvete vad cardion är kass. Pressar jag kommer jag upp i 45ish km/h i nån minut, sen är jag helt slut efter. Cyklade tre mil igår (Staffanstorp - Lomma och tillbaka) och vinden var inte jättekul men det gick.

Har väl ingen direkt fråga utan kanske tips. Vad är det värt att lägga pengar på nu i början? Köpte även en pump som har rätt ventil och mätare men får fan inte upp däcken. Står att den är på 8bar men den är rätt mjuk sen försvinner det rätt mkt luft när jag drar ut pumpen. Vad gör jag fel?

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Pumpar/Handpump-med-manometer-Cykelpump-2000018124/ - Pump

Mitt råd är att cykla på och känner du efter några veckor att cykelpendling funkar så köp en vettig cykel. En bättre begagnad kan du få för 5k. Och 45 km/h är snabbt så det är ju inte konstigt att du blev slut. Det motsvarar väl cirka 400 watt på en sådan tung cykel. Det är väl det Froome snittar på sin 20 mils runda men det är ju inte schysst att jämföra sig mot världens bästa cyklist.

Kurash
2017-07-07, 08:09

Wiggle har väl 3 varianter på samma ram där de satt olika styren och olika däck beroende på om det är "racer", "MTB" eller pendlarhoj. Har rekommenderat 2 vänner att köpa pendlarvarianten just eftersom den är så enormt billig. Båda verkar nöjda med köpen, så det är säkerligen en OK cykel att pendla med.

Att det försvinner luft när du drar ut pumpen har nog mest att göra med att det är tryck uppbyggt i pumpslangen som pyser till när du tar loss munstycket, inget att oroa sig för. Det är ju svårt att mäta hur mycket luft som är kvar eftersom det försvinner lite när du sätter tillbaka munstycket igen. Men trenden går ju mot lägre tryck, så det kvittar nog om du halkar ner mot 6-7 bar.

Vidare tips:
Lägg inga mer pengar på den cykeln, den kommer inte tjäna på några uppgraderingar. Om du inte har ett pulsband, så skaffa det. Tillsammans med en cykeldator kan du logga dina rundor samtidigt som du håller koll på pulsen. Det är bra för motivationen och du kommer snart lära dig var du ska ligga i puls för att hålla hela rundor. Intervallerna blir enklare att styra också, om du vill köra såna.
Canyon har breakaway sale på ett paket med dator och pulsmätare: Garmin 520 Bundle (https://www.canyon.com/sv/accessories/?category=T174)

Cykla resten av sommaren, tycker du det är kul så köp en ny cykel nästa år, eller på höstrean.
Det du skulle kunna köpa nu är SPD-SL pedaler och skor, det kan du ta med till nästa cykel. Och en fräsig hjälm. Och tajtare kläder. Och ett par Oakleys. MEMIL in the making.

inZane
2017-07-07, 09:19
Cykla resten av sommaren, tycker du det är kul så köp en ny cykel nästa år, eller på höstrean.
Det du skulle kunna köpa nu är SPD-SL pedaler och skor, det kan du ta med till nästa cykel. Och en fräsig hjälm. Och tajtare kläder. Och ett par Oakleys. MEMIL in the making.

Håller med, cyklen är det säkert inget fel på, den duger gott åt pendling och den kommer räcka många år om du inte blir en prylnörd och känner att du måste byta upp dig.

Har en likadan pump från biltema själv och håller med om att den är lite problematisk dock. Den är lite svårt att låsa ordentligt tycker jag och det blir svårt att utläsa nåt exakt lufttryck, tycker mätaren åker upp och ner med detsamma ibland och man får bara en aning om hur mycket lyft man skjutit i.

grondahl
2017-07-07, 09:34

Känns det lite mjukt är det inte 8 bar i. En trevlig grej är en vindväst om du inte har det. Kan köpa en billig från ex wiggle (deras eget märke dhb är prisvärda grejer), under stora delar av året föredrar jag väst+kort eller långärmad tröja före någon slags vindjacka.

Gober
2017-07-08, 19:11

Vad har du för utväxling på drevet? Har nu kört några rundor och börjat lära känna cykeln. Det är gött att snabbt komma upp i hastighet men när jag närmar mig 40km/h så går benen som ett lokomotiv. Känns som det skulle vara bättre att byta utväxling men samtidigt ska det inte gå för trögt, då blir det döden i uppförsbacke och motvind.

Gober
2017-07-15, 16:42
Söker efter någon sida med regler för cyklister. Tänker främst i innerstan där det ibland känns förvirrande var man ska ligga. Tex kan det vara tre filer varav en för buss, en raksträcka för bilar och en ^> för bil. Hur man än gör så känns det farligt och bilar har åsikter oavsett.

nickke
2017-07-17, 23:38
Är lite småsugen på att införskaffa en ny cykel, då den jag har i dagsläget inte är mycket att hänga i granen.. Är helt okunnig när det kommer till cyklar, så jag tänkte kolla med er här om någon av dessa två cyklar kan vara något att satsa på, om man inte är villig att lägga ner några enorma summor på en cykel?

https://www.xxl.se/merida-ride-90-claris-road-17-landsvagscykel/p/1133518_1_style

https://www.xxl.se/merida-crossway-redwood-urban-gent-eu-17-hybridcykel/p/1133530_1_style

Vet inte riktigt vad som skulle passa mig bäst, hybriden eller landsvägsmodellen? Är det ett big no-no att cykla på typ grusvägar etc med landsvägscykeln, och bör jag isåfall satsa på hybriden om den typen av cykling eventuellt kan förekomma? Tacksam för svar :)

Kurash
2017-07-18, 07:26
https://www.xxl.se/merida-ride-90-claris-road-17-landsvagscykel/p/1133518_1_style

https://www.xxl.se/merida-crossway-redwood-urban-gent-eu-17-hybridcykel/p/1133530_1_style

Jag hade valt räsern. 3500 är ett riktigt bra pris, trots att det såklart är väldigt billiga komponenter. Är inte grusvägarna alltför taskiga kommer det gå bra.

MasterChief
2017-07-18, 07:37
Är lite småsugen på att införskaffa en ny cykel, då den jag har i dagsläget inte är mycket att hänga i granen.. Är helt okunnig när det kommer till cyklar, så jag tänkte kolla med er här om någon av dessa två cyklar kan vara något att satsa på, om man inte är villig att lägga ner några enorma summor på en cykel?

Vet inte riktigt vad som skulle passa mig bäst, hybriden eller landsvägsmodellen? Är det ett big no-no att cykla på typ grusvägar etc med landsvägscykeln, och bör jag isåfall satsa på hybriden om den typen av cykling eventuellt kan förekomma? Tacksam för svar :)

Din fråga bör kompletteras med lite mer om syftet för att kunna svaras ordentligt. Och har du någon gång testat att cykla på en racercykel?

nickke
2017-07-18, 08:31
Din fråga bör kompletteras med lite mer om syftet för att kunna svaras ordentligt. Och har du någon gång testat att cykla på en racercykel?

Har aldrig cyklat på en racer, nej, men jag vill gärna prova. Är det jättestor skillnad mot för en "vanlig" cykel? Kör just nu mina pass på en gammal Crescent Oden.. Tanken äe väl att köra mestadels landsväg, men ibland tar jag gärna en rutt som involverar grusvägar. Går det förresten att köra utan cykelskor, eller är det bara dumt och ineffektivt?

nickke
2017-07-18, 08:32
Jag hade valt räsern. 3500 är ett riktigt bra pris, trots att det såklart är väldigt billiga komponenter. Är inte grusvägarna alltför taskiga kommer det gå bra.

Allright! Tack för ditt svar!

1x0
2017-07-18, 08:48
Har aldrig cyklat på en racer, nej, men jag vill gärna prova. Är det jättestor skillnad mot för en "vanlig" cykel? Kör just nu mina pass på en gammal Crescent Oden.. Tanken äe väl att köra mestadels landsväg, men ibland tar jag gärna en rutt som involverar grusvägar. Går det förresten att köra utan cykelskor, eller är det bara dumt och ineffektivt?
Är grymt mycket skönare i högre hastigheter men äckligt i låga hastigheter. För det är jättejobbigt att behöva klicka ur cykelskorna. Tycker också det känns stelt och svårstyrt i låga hastigheter.
Sitter mycket mer bekvämt och att sitta fast med fötterna är jätteskönt verkligen.

Hade jag cykelpendlat mycket genom stan hade jag inte använt pedaler och cykelskor.

nickke
2017-07-18, 10:00
Hmm.. "Måste" man köra med cykelskor om man väljer typ sådana pedaler: https://www.xxl.se/shimano-pedal-pd-r540-spd-sl/p/1031901_1_size_2

Kurash
2017-07-18, 11:16
Hmm.. "Måste" man köra med cykelskor om man väljer typ sådana pedaler: https://www.xxl.se/shimano-pedal-pd-r540-spd-sl/p/1031901_1_size_2

Nej, man kan såklart cykla med vanliga skor också. Men om man inte äger, eller tänker skaffa sig, cykelskor, då finns det ingen poäng med SPD-pedaler. Men om jag tar räsern till jobbet så har jag ofta vanliga skor, det är inga större problem.

StarkaUlf
2017-07-18, 12:38
Jag skulle vilja ha bara någon enkel, tyst, motionscykel att ha i vardagsrummet att bara kunna trampa på väldigt väldigt lätt när man ser något program på TV t.ex. Alltså inte ens ett tempo man blir andfådd av, utan bara trampa runt lite.

Fungerar dessa hopfällbara motionscyklar? T.ex dom som ser ut så här:

https://www.sporttema.se/20.0.0.0/4387/cache/4387_3130b15a9013796d675db251cd3679b8.jpg

MasterChief
2017-07-18, 13:01

Ja, det är rätt stor skillnad. Den är inte alls lika förlåtande i låga hastigheter och inte speciellt bekväm. Allt detta är såklart vanesaker men ska du ta en runda då och då, och gärna i skog, skulle jag rekommendera en annan cykel. Personligen tycker jag en klassisk mtb med ett par allrounddäck, tex Specializeds Sawtooth är svårslagen. Det är underbart att kunna köra obehindrat på tex löparspår och en mtb är en väldigt bekväm cykel på många sätt. Det är inte förstavalet om man vill tugga landsväg men är du bara ute efter motion så ju hastigheten irrelevant då det går såklart utmärkt att få samma konditionseffekt på en "långsammare" cykel. Jag rekommenderar sig varmt att åka till en riktigt cykelbutik och provcykla lite modeller.

MasterChief
2017-07-18, 13:07

Fördelen med vanliga spd istället för spd-sl är att man kan sätta i foten på båda sidorna vilket är en stor fördel om man behöver stanna regelbundet. Om du vill köra med vanliga dojor men ändå få mer kraft ut i pedalerna kan jag faktiskt rekommendera klassiska clips. Inte lika coolt men funktionellt och enkelt.

http://www.cykelkraft.se/dimension-combo-sport-pedaler-9-16?p=2&utm_expid=.SH5PxCboS82Ud0yb7Sdo_w.1&utm_referrer=http%3A%2F%2Fwww.cykelkraft.se%2Fcyke ldelar%2Fpedaler

MasterChief
2017-07-18, 13:14

Nu blev det lite spammande men en sak till som är viktigt är att få en cykel som passar din kroppsform och storlek. Art köpa cykel utan vettig vägledning är sällan bra. För att det ska bli kul och härligt att cykla så är det oerhört viktigt att få en cykel som matchar så bra som möjligt. Därför, återigen, måste jag rekommendera en riktigt cykelaffär. Det blir väl lite dyrare men är så värt det.

wintersnowdrift
2017-07-18, 13:32
Ja, det är rätt stor skillnad. Den är inte alls lika förlåtande i låga hastigheter och inte speciellt bekväm. Allt detta är såklart vanesaker men ska du ta en runda då och då, och gärna i skog, skulle jag rekommendera en annan cykel. Personligen tycker jag en klassisk mtb med ett par allrounddäck, tex Specializeds Sawtooth är svårslagen. Det är underbart att kunna köra obehindrat på tex löparspår och en mtb är en väldigt bekväm cykel på många sätt. Det är inte förstavalet om man vill tugga landsväg men är du bara ute efter motion så ju hastigheten irrelevant då det går såklart utmärkt att få samma konditionseffekt på en "långsammare" cykel. Jag rekommenderar sig varmt att åka till en riktigt cykelbutik och provcykla lite modeller.

Jag kan ju inflika då att en cykelcross (CX) är ett ganska trevligt alternativ om man främst vill cykla landsväg men kunna ge sig ut på grus eller enklare stigar då och då. Jag har både räser, MTB och en CX och den senare är definitivt mest välanvänd över året som helhet faktiskt. Dessutom går det att slänga på dubbdäck och stänkskärmar om man t.ex. vill pendla med den. Min är oldschool med cantilever-bromsar och det är väl nackdelen - bromsförmågan är rätt kass (för att inte säga obefintlig om man cyklar i t.ex. lera). Dagens crossar har väl typ alltid skivbromsar dock.

MasterChief
2017-07-18, 13:49
Jag kan ju inflika då att en cykelcross (CX) är ett ganska trevligt alternativ om man främst vill cykla landsväg men kunna ge sig ut på grus eller enklare stigar då och då. Jag har både räser, MTB och en CX och den senare är definitivt mest välanvänd över året som helhet faktiskt. Dessutom går det att slänga på dubbdäck och stänkskärmar om man t.ex. vill pendla med den. Min är oldschool med cantilever-bromsar och det är väl nackdelen - bromsförmågan är rätt kass (för att inte säga obefintlig om man cyklar i t.ex. lera). Dagens crossar har väl typ alltid skivbromsar dock.

Japp, mycket trevlig cykelvariant. Jag har dock en tendens att gå lite mer offroad än landsväg vilket gör mtb till ett roligare val för mig. Återigen, har man noll erfarenhet av dessa modeller bör man åka till en bra cykelaffär och få vägledning och få testcykla.

nickke
2017-07-18, 13:51
Kan meddela att det blev räsern, iallafall.. Vet inte vad jag känner i nuläget :P Hade förmodligen varit bättte att välja en CX, känns det som :S Nåväl, får väl prova och se, helt enkelt. Tack till alla som bidrog med åsikter och input

MasterChief
2017-07-18, 13:53
Kan meddela att det blev räsern, iallafall.. Vet inte vad jag känner i nuläget :P Hade förmodligen varit bättte att välja en CX, känns det som :S Nåväl, får väl prova och se, helt enkelt. Tack till alla som bidrog med åsikter och input

Grattis, återkom gärna med intryck!

Kurash
2017-07-18, 13:55

Smäll på de bredaste däcken du får plats med, pumpa 5 bar. Nu har du i stort sett en CX.
Jag blir inte riktigt klok på vad det är för gaffel dock:
"Gaffel: Aluminiumgaffel
Antal växlar: 16
Användare: Unisex

Ride 90 har Ride aluminiumram, Comp-gaffel helt i kolfiber för extra komfort"

wintersnowdrift
2017-07-18, 13:59

In the end kommer du ändå vilja ha en av varje oavsett vad du köper först :)

nickke
2017-07-18, 14:34
Grattis, återkom gärna med intryck!
Will do!

Smäll på de bredaste däcken du får plats med, pumpa 5 bar. Nu har du i stort sett en CX.
Hehe, ja, det kanske man kan göra :P
In the end kommer du ändå vilja ha en av varje oavsett vad du köper först :)
Haha, ja, så är det ju med allt :D

nickke
2017-07-18, 22:37
Då var premiärturen avklarad! Mycket nöjd med köpet, måste jag säga :) Går inte att jämföra med hur det var att cykla på min gamla cykel :P

MasterChief
2017-07-18, 23:58
Då var premiärturen avklarad! Mycket nöjd med köpet, måste jag säga :) Går inte att jämföra med hur det var att cykla på min gamla cykel :P

Härligt! Det här kan bli dyrt...:d

Men det är det värt!

unsuspected
2017-07-19, 07:04
Ska hämta min nya Cannondale Caad 10 Track 1 ikväll :)

StarkaUlf
2017-07-19, 12:53
Jag skulle vilja ha bara någon enkel, tyst, motionscykel att ha i vardagsrummet att bara kunna trampa på väldigt väldigt lätt när man ser något program på TV t.ex. Alltså inte ens ett tempo man blir andfådd av, utan bara trampa runt lite.

Fungerar dessa hopfällbara motionscyklar? T.ex dom som ser ut så här:

https://www.sporttema.se/20.0.0.0/4387/cache/4387_3130b15a9013796d675db251cd3679b8.jpg

Bumpar ^^

nickke
2017-07-19, 14:38
Härligt! Det här kan bli dyrt...:d

Men det är det värt!

Tycker att det blev dyrt redan nu, men ja, jag är rädd att det kommer eskalera ytterligare :D
Bumpar ^^
Just den där modellen ser det ju ut som att man hamnar i en väldigt märklig position för att bedriva någon form av bekväm cykling, kan jag tycka.. Känns som att pedalerna sitter alldeles för långt fram i förhållande till sadeln, eller är jag ute och cyklar (höhö)?

r3mpuh
2017-07-19, 14:55
Min fixie:
http://www.bilddump.se/bilder/20170402195559-83.185.241.197.jpg

StarkaUlf
2017-07-19, 15:35
Just den där modellen ser det ju ut som att man hamnar i en väldigt märklig position för att bedriva någon form av bekväm cykling, kan jag tycka.. Känns som att pedalerna sitter alldeles för långt fram i förhållande till sadeln, eller är jag ute och cyklar (höhö)?

Det är så jag också tänker. Nu gällde det inte just den här modellen, men en liknande. Därför hade det varit kul att höra input från någon som kanske har en/har testat en :)
Som sagt, det är ju inte någon träning som ska bedrivas på den, utan bara jättelugn trampning framför TVn då och då. Så länge den är tyst och skön att sitta på är jag nöjd :D

Dissector
2017-07-19, 17:04

Grattis, för ett år sedan var jag i samma sits. Kan varmt rekommendera att registrera dig på Strava och ladda upp dina rundor (antingen via mobil eller cykeldator med GPS) - ett garanterat raketbränsle för inspirationen och motivationen. Segment-funktionen är ett genialiskt påfund.

nickke
2017-07-20, 13:14
Grattis, för ett år sedan var jag i samma sits. Kan varmt rekommendera att registrera dig på Strava och ladda upp dina rundor (antingen via mobil eller cykeldator med GPS) - ett garanterat raketbränsle för inspirationen och motivationen. Segment-funktionen är ett genialiskt påfund.

Tack!:) Ja, jag gick faktiskt över från Runkeeper till Strava inför första turen :thumbup: Fyller väl typ samma funktion som Runkeeper, men skit samma :D

Dissector
2017-07-20, 19:57
Tack!:) Ja, jag gick faktiskt över från Runkeeper till Strava inför första turen :thumbup: Fyller väl typ samma funktion som Runkeeper, men skit samma :D

Bra val. Strava är roligare på alla sätt och vis. Den sociala biten inte minst, att kunna jämföra sig med andra, och tävla med sig själv eller andra på segment. Ibland kan man längta efter en runda bara för att slå PR på ett särskilt segment och klättra i de publika listorna. Har man dessutom en cykeldator med möjlighet till live-segment blir det ännu roligare. Att samla kilometrar och höjdmetrar för att plocka troféer från utmaningar är också skoj.
Freshness & Fitness-grafen (premiumfunktion) är också ett väldigt roligt sätt att följa upp sin träningsnivå och att se den där grafen i en uppåtgående trend kan vara en riktig moralhöjare.

Det är såklart olika hur roligt man tycker sånt där är, och att cykla är kul nog som det är, men personligen tycker jag Strava tillför flera ytterligare dimensioner som gör det hela ännu roligare.

shut teh face
2017-08-08, 15:14
Nu är det snart dags att köpa en cykel, jag har under en tid velat mellan en vanlig cykel eller elcykel och kommit fram till att det blir en elcykel.

- Ska ersätta en bil, alltså pendling
- Året runt
- Vardagsmotion, inte hård träning
- Inte bli svettig och behöva duscha nödvändigtvis

Jag har funderat massor på kostnad och tänker att det är dumt att köpa en cykel för 10-15 tusen för att testa vanlig cykel och sedan behöva köpa en annan för o testa elcykel. Kommer dessutom att spara in 30-40 tusen på ett år genom att man tar bort en bil.

Budget är alltså 30-40 tusen

Eftersom det ska cyklas på vintern så tror jag denna kunde vara bra, även fått massor med tips av folk på denna: Scott E-Scale 920 med 500w Bosch
http://www.elcykelvaruhuset.se/sv/scott-e-scale-920-svart-gron.html?___store=elcykelvaruhuset_sv&gclid=Cj0KCQjwwqXMBRCDARIsAD-AQ2j-DHnTGJqdNGkrFp1d1alT6iAwZ3Z65FESlN6DR_SUi5D6DNxPlN MaAvYKEALw_wcB

Ett lite billigare alternativ är denna Trek Conduit+:
http://www.elcykelvaruhuset.se/sv/trek-conduit-svart.html?___store=elcykelvaruhuset_sv&gclid=Cj0KCQjwwqXMBRCDARIsAD-AQ2jxWj9jzhxCcZjYX6UEn2lN63Cz4ljO7IwrTGSdbcUATd3Dw NhzBx0aAu00EALw_wcB

Är det någon här som testat dessa, eller kanske har tips på en annan?

Jag kommer cykla 2,5 mil enkel, alltså 5 mil om dagen. Det är cykelväg men på vintern kan man ju betrakta väglaget som "terräng" tänker jag ...

Gober
2017-08-19, 10:51
skulle vilja ha lite tips på utrustning som är lite "måste ha" för heldagsturer (eller längre). Första jag och tjejen köpte efter en längre runda på 4.5mil var vadderade brallor, lärde den hårda vägen ;). Att ha en ryggsäck har visade sig vara jobbigt, tungt och svettigt.

Har extraslang, viktigaste verktygen. Vadderade brallor med bib. Fyll gärna på med tips. Tips på vindjacka, cykelväska/or osv?

forslund
2017-08-19, 11:58
skulle vilja ha lite tips på utrustning som är lite "måste ha" för heldagsturer (eller längre). Första jag och tjejen köpte efter en längre runda på 4.5mil var vadderade brallor, lärde den hårda vägen ;). Att ha en ryggsäck har visade sig vara jobbigt, tungt och svettigt.

Har extraslang, viktigaste verktygen. Vadderade brallor med bib. Fyll gärna på med tips. Tips på vindjacka, cykelväska/or osv?

Beror ju lite på ambitionsnivån.
Heldagsturer gör Riktiga Cyklister (TM) i vanliga träningskläder med lite gels, bars eller energidrycker.
Skruva ner ambitionsnivån lite och ta med en plånbok och stanna för en schysst lunch eller långfika.
Ska ni köra övernattning blir det ju en helt annan typ av cykel och cykling och då är det ju snarare cykelväskor, stormkök och tält som vi ska snacka.
Så du behöver speca vad du ska genomföra för typ av turer och vad huvudfokuset är.

MasterChief
2017-08-19, 12:23

Jag och kompis gillade att köra riktigt långa turer med övernattning. Och då vi båda gillade naturen så var just tält, stormkök och sådant givet. Men vi gillade också att cykla "lätta" för maximal feeling. Så vi rekade innan och hittade något bra ställe att campa och sedan letade vi upp en mack/affär där vi frågade om vi kunde få lämna ett par ryggsäckar. Det var aldrig några problem, dock var det på 90-talet. Sedan cyklade vi hela lördagen och plockade sedan upp ryggorna innan det var drags att dra sig undan. Sedan lämnade vi dem där dagen efter, tackade så mycket och gav dem en hundring för besväret, och sedan kunde man njuta av cyklingen hela söndagen. Sen drog någon av oss och hämtade ryggorna under veckan.

shut teh face
2017-08-19, 13:33
Jag och kompis gillade att köra riktigt långa turer med övernattning. Och då vi båda gillade naturen så var just tält, stormkök och sådant givet. Men vi gillade också att cykla "lätta" för maximal feeling. Så vi rekade innan och hittade något bra ställe att campa och sedan letade vi upp en mack/affär där vi frågade om vi kunde få lämna ett par ryggsäckar. Det var aldrig några problem, dock var det på 90-talet. Sedan cyklade vi hela lördagen och plockade sedan upp ryggorna innan det var drags att dra sig undan. Sedan lämnade vi dem där dagen efter, tackade så mycket och gav dem en hundring för besväret, och sedan kunde man njuta av cyklingen hela söndagen. Sen drog någon av oss och hämtade ryggorna under veckan.
Låter som en typisk borgarutflykt. Orkar inte bära ryggarna själv och betalar någon stackars arbetare 100 kronor för att hålla dem ..

Ni funderade inte på att hyra in en indier som kunde cykla bakom med ryggarna?

Mvh Yes från stf's konto.

forslund
2017-08-19, 13:43
Säger han som ska köpa elcykel för att slippa cykla :D

MasterChief
2017-08-19, 13:46
Låter som en typisk borgarutflykt. Orkar inte bära ryggarna själv och betalar någon stackars arbetare 100 kronor för att hålla dem ..

Ni funderade inte på att hyra in en indier som kunde cykla bakom med ryggarna?

Mvh Yes från stf's konto.

Vi försökte men de var rätt dåliga på att cykla. Däremot hyrde vi alltid en vänstertomte (de är alla till salu för rätt pris) som gjorde ren all utrustning efteråt. Nu för tiden får de de även cykla åt mig.

MasterChief
2017-08-19, 13:51

Det var ju Yes som skrev inlägget?

De bor ihop, fejset och han.

shut teh face
2017-08-19, 14:09
Inte längre. Det blir nog en vanlig hoj istället, i vår. :d

Jag har förresten ollat Yes i örat som straff för han skrev från mitt konto, men jag tror han blev lite kåt ... vi får väl se om det händer igen.

MasterChief
2017-08-19, 14:17
I den här tråden kan man prata hur mycket skit som helst om Yes eftersom han aldrig skulle tänka sig att gå in här. Att cykla går emot allt han tror på.:D

Gober
2017-08-19, 15:20
För att specificera mer. Motionnärsnivå är det som gäller. En dagstur kan tex vara 5-6 mil cykel med ett stopp i skogen för en löptur på 1 mil, alternativt någon vandring. Jag gillar att ha kroppen fri när jag cyklar men vill ha med mig en del saker, tex grejer att fixa punka, ombyte för löpning osv. Eventuellt något lite varmare plagg om vädret vänder.

Dissector
2017-08-19, 21:38
Är sugen på att komplettera med en mountainbike när landsvägssäsongen börjar avta, och då cross country-körning och vardagsturer på blandat underlag.

Har liten erfarenhet av mountainbikes, har haft en som allt-i-allo förut innan jag började cykla som träningsform, men inte mer än så. Min största huvudbry gäller utväxlingen, och då om man bör satsa på två eller tre framkransar. Tänker främst på själva växelsekvensen och inte omfånget i sig.

Rent konkret står valet mellan 40-30-22 och 36-22 (11-36 bak). Jag behöver inte tyngre växlar än 36x11, men steget mellan 22 och 36 är samtidigt ganska stort. Kan tänka mig att det inte blir ett alltför stort bekymmer om man kan räkna med att kunna jobba sig igenom hela kassetten på en och samma framkrans, men mer problematiskt om man tror sig komma behöva växla framkrans fram och tillbaka under svårare terräng.

Pudzianovski
2017-08-19, 21:54
Är sugen på att komplettera med en mountainbike när landsvägssäsongen börjar avta, och då cross country-körning och vardagsturer på blandat underlag.

Har liten erfarenhet av mountainbikes, har haft en som allt-i-allo förut innan jag började cykla som träningsform, men inte mer än så. Min största huvudbry gäller utväxlingen, och då om man bör satsa på två eller tre framkransar. Tänker främst på själva växelsekvensen och inte omfånget i sig.

Rent konkret står valet mellan 40-30-22 och 36-22 (11-36 bak). Jag behöver inte tyngre växlar än 36x11, men steget mellan 22 och 36 är samtidigt ganska stort. Kan tänka mig att det inte blir ett alltför stort bekymmer om man kan räkna med att kunna jobba sig igenom hela kassetten på en och samma framkrans, men mer problematiskt om man tror sig komma behöva växla framkrans fram och tillbaka under svårare terräng.

Det bästa är väl att prova om du har möjlighet. Skiljer ju lite med vilken typ av klinga du har fram och däck också. Med är det XC så är kanske 2 klingor fram ger med omfång. :em:

Pudzianovski
2017-08-19, 22:03
Det bästa är väl att prova om du har möjlighet. Skiljer ju lite med vilken typ av klinga du har fram och däck också. Med är det XC så är kanske 2 klingor fram ger med omfång. :em:

Oj, missade att du skev 2 eller 3 fram. Nuförtiden är det ofta 1 klinga fram som gäller/är modernt så jag tänkte bara på det. Sorry.

Dissector
2017-08-21, 01:17
Valet föll till slut på en Cube Acid. Får det till att den har bra specifikationer i förhållande till pris. Är inte superambitiös, racern är vad som ligget mig närmst om hjärtat, så tror det blir alldeles lagom. Tvådelat fram alltså. Kan knappt bärga mig :)

länk (http://www.cykelkraft.se/cube-acid-29-2x-darkgrey-n-flashyellow?gclid=CjwKCAjw5uTMBRAYEiwA5HxQNi_I9hpW TZ7HM62SU8q1c5rjBRJRgCMxYRC5UkGLkEVBmz1vnV24XBoC4R YQAvD_BwE)

Oj, missade att du skev 2 eller 3 fram. Nuförtiden är det ofta 1 klinga fram som gäller/är modernt så jag tänkte bara på det. Sorry.

Ingen fara! Du gjorde ditt allra bästa och menade väl! *hug*

wintersnowdrift
2017-08-21, 11:13
Nu är det snart dags att köpa en cykel, jag har under en tid velat mellan en vanlig cykel eller elcykel och kommit fram till att det blir en elcykel.

- Ska ersätta en bil, alltså pendling
- Året runt
- Vardagsmotion, inte hård träning
- Inte bli svettig och behöva duscha nödvändigtvis

Jag har funderat massor på kostnad och tänker att det är dumt att köpa en cykel för 10-15 tusen för att testa vanlig cykel och sedan behöva köpa en annan för o testa elcykel. Kommer dessutom att spara in 30-40 tusen på ett år genom att man tar bort en bil.

Budget är alltså 30-40 tusen

Eftersom det ska cyklas på vintern så tror jag denna kunde vara bra, även fått massor med tips av folk på denna: Scott E-Scale 920 med 500w Bosch
http://www.elcykelvaruhuset.se/sv/scott-e-scale-920-svart-gron.html?___store=elcykelvaruhuset_sv&gclid=Cj0KCQjwwqXMBRCDARIsAD-AQ2j-DHnTGJqdNGkrFp1d1alT6iAwZ3Z65FESlN6DR_SUi5D6DNxPlN MaAvYKEALw_wcB

Ett lite billigare alternativ är denna Trek Conduit+:
http://www.elcykelvaruhuset.se/sv/trek-conduit-svart.html?___store=elcykelvaruhuset_sv&gclid=Cj0KCQjwwqXMBRCDARIsAD-AQ2jxWj9jzhxCcZjYX6UEn2lN63Cz4ljO7IwrTGSdbcUATd3Dw NhzBx0aAu00EALw_wcB

Är det någon här som testat dessa, eller kanske har tips på en annan?

Jag kommer cykla 2,5 mil enkel, alltså 5 mil om dagen. Det är cykelväg men på vintern kan man ju betrakta väglaget som "terräng" tänker jag ...

Jag har ingen input kring elcyklar, däremot kring cykelpendling. 5 mil om dagen, fem dagar i veckan, året runt i alla väder är rätt tufft. Jag har också 2,5 mil till jobbet och cyklar kanske 1-2 gånger i veckan som träning. Försöker väl oftast välja dagar med bra väder men jag har hojat i både ösregn och 21 minusgrader. Duschar alltid på jobbet och när jag kommer hem.

Jag cyklar inte på elcykel men har bra, lätta cyklar och cykeltiden enkel resa kan variera mellan 45 min på sommaren och drygt 1 h 20 min på vintern med riktigt sugande, oplogat underlag. Med en elcykel blir det kanske lättare i uppförsbackarna, men jag tvivlar på att det kommer gå så jäkla mycket snabbare än 25 km/h i snitt om du inte är beredd att bli svettig.

Nu är jag en stor förespråkare av cykelpendling men jag hade ändå tänkt över situationen om jag behövde pendla 5 mil om dagen. Jobbar du hemifrån vissa dagar? Kan du ta bussen om det är allt för sunkigt väglag/väder?

Dreas
2017-08-24, 13:47
Jag är lite halvsugen på att köpa en bättre cykel än den Biltemacykel jag har. Vad den ska användas till? Ta mig till jobbet och eventuella cykelturer med sambo och son. Ifall jag och sonen ensamma ska iväg så lånar jag sambons cykel.

En Felt F60 superelite kan jag få för en rimlig peng, frågan är, är det en racer jag bör sikta på? Lite småsugen att se ifall jag gillar att cykla också iofs. Just nu har jag en mil till jobbet och spyr på att cykla min Biltemacykel.

1x0
2017-08-24, 14:39
Jag är lite halvsugen på att köpa en bättre cykel än den Biltemacykel jag har. Vad den ska användas till? Ta mig till jobbet och eventuella cykelturer med sambo och son. Ifall jag och sonen ensamma ska iväg så lånar jag sambons cykel.

En Felt F60 superelite kan jag få för en rimlig peng, frågan är, är det en racer jag bör sikta på? Lite småsugen att se ifall jag gillar att cykla också iofs. Just nu har jag en mil till jobbet och spyr på att cykla min Biltemacykel.
Hade inte velat sällskapscykla med min racer! Cykelskor, obekväm sadel (utan cykelbyxor), kan bara cykla på asfalt, ostabil/svajig på låga hastigheter. Livrädd att någon skulle sno den om gå ifrån den.
Säkert mer saker, dessa som slog mig på en minuts fundering.

Beror hur mycket du ska sällskapscykla kontra pendla och träna! Du skriver att du kan låna sambons cykel om hon inte ska med, ska hon med kan du alltid ta biltemacykeln.

Dreas
2017-08-25, 05:28
Hade inte velat sällskapscykla med min racer! Cykelskor, obekväm sadel (utan cykelbyxor), kan bara cykla på asfalt, ostabil/svajig på låga hastigheter. Livrädd att någon skulle sno den om gå ifrån den.
Säkert mer saker, dessa som slog mig på en minuts fundering.

Beror hur mycket du ska sällskapscykla kontra pendla och träna! Du skriver att du kan låna sambons cykel om hon inte ska med, ska hon med kan du alltid ta biltemacykeln.
Kan ju faktiskt behålla Biltemacykeln ja! Vet inte heller hur mycket cykling det skulle bli. Jag är duktig på att köpa saker men inte använda dom :smash:

MasterChief
2017-08-25, 07:58

Jag har ingen input kring elcyklar, däremot kring cykelpendling. 5 mil om dagen, fem dagar i veckan, året runt i alla väder är rätt tufft. Jag har också 2,5 mil till jobbet och cyklar kanske 1-2 gånger i veckan som träning. Försöker väl oftast välja dagar med bra väder men jag
har hojat i både ösregn och 21 minusgrader. Duschar alltid på jobbet och när jag kommer hem.

Nu är jag en stor förespråkare av cykelpendling men jag hade ändå tänkt över situationen om jag behövde pendla 5 mil om dagen. Jobbar du hemifrån vissa dagar? Kan du ta bussen om det är allt för sunkigt väglag/väder?

Jag har också cyklerpendlat 5 mil/dag under en längre tid. För att det skulle funka för mig så fick jag, med hård disciplin, lära mig att cykla efter pulsnivå. När det rör sig om en så pass kort sträcka som 2,5 mil så hamnade jag lätt i ett "race-tillstånd" där man tryckte på "för hårt". Man triggades även av alla andra jävla cyklister som trodde att de var något. Detta innebar för mig att jag kunde ha en snittpuls över tröskeln vilket såklart blev ohållbart med två pass per dag. Att lära sig skita i andra och cykla med en anpassad pulsnivå gjorde allt mycket bättre.

Sedan blev allt så mycket enklare när man hade en upparbetad och välplanerad rutin. Allt togs fram kvällen innan och jag blev klar på 15 minuter på morgonen. Jag cyklade alltid morgonpasset på fastande mage (endast ett glas vatten). Jag ordnade så jag slapp släpa på så mycket. Till exempel skor, handduk och duschprylar hade jag på jobbet. Ibland hade jag vägen förbi jobbet på helgen och då kunde jag "fylla på" med kläder så slapp jag även släpa på det. Vi hade frukostbuffé på jobbet så efter en snabb dusch plockade man på sig ett par fina mackor, juice, yoghurt och kaffe. Sen mådde man ju som en prins till skillnad mot sina sönderstressade kollegor.

Så att kontrollera farten/pulsen och ha så smidiga och genomarbetade rutiner som möjligt gjorde cyklandet till en fröjd. Jämfört med att åka kommunalt så sparade jag cirka 20 min och det gick jämt upp med bilen.

shut teh face
2017-08-25, 09:00
Jag har ingen input kring elcyklar, däremot kring cykelpendling. 5 mil om dagen, fem dagar i veckan, året runt i alla väder är rätt tufft. Jag har också 2,5 mil till jobbet och cyklar kanske 1-2 gånger i veckan som träning. Försöker väl oftast välja dagar med bra väder men jag har hojat i både ösregn och 21 minusgrader. Duschar alltid på jobbet och när jag kommer hem.

Jag cyklar inte på elcykel men har bra, lätta cyklar och cykeltiden enkel resa kan variera mellan 45 min på sommaren och drygt 1 h 20 min på vintern med riktigt sugande, oplogat underlag. Med en elcykel blir det kanske lättare i uppförsbackarna, men jag tvivlar på att det kommer gå så jäkla mycket snabbare än 25 km/h i snitt om du inte är beredd att bli svettig.

Det kommer bli max 2-3 ggr i veckan, beroende på hur ofta jag ska lämna barnen. Det finns bra möjlighet till buss, samåka med frun/barnen, ta cykel på bilen in eller hem.

Då känns det som en vanlig cykel är bäst, och acceptera pendlingen som rena pass helt enkelt. :)

inZane
2017-08-25, 09:22
Jag har också cyklerpendlat 5 mil/dag under en längre tid. För att det skulle funka för mig så fick jag, med hård disciplin, lära mig att cykla efter pulsnivå. När det rör sig om en så pass kort sträcka som 2,5 mil så hamnade jag lätt i ett "race-tillstånd" där man tryckte på "för hårt". Man triggades även av alla andra jävla cyklister som trodde att de var något. Detta innebar för mig att jag kunde ha en snittpuls över tröskeln vilket såklart blev ohållbart med två pass per dag. Att lära sig skita i andra och cykla med en anpassad pulsnivå gjorde allt mycket bättre.

Sedan blev allt så mycket enklare när man hade en upparbetad och välplanerad rutin. Allt togs fram kvällen innan och jag blev klar på 15 minuter på morgonen. Jag cyklade alltid morgonpasset på fastande mage (endast ett glas vatten). Jag ordnade så jag slapp släpa på så mycket. Till exempel skor, handduk och duschprylar hade jag på jobbet. Ibland hade jag vägen förbi jobbet på helgen och då kunde jag "fylla på" med kläder så slapp jag även släpa på det. Vi hade frukostbuffé på jobbet så efter en snabb dusch plockade man på sig ett par fina mackor, juice, yoghurt och kaffe. Sen mådde man ju som en prins till skillnad mot sina sönderstressade kollegor.

Så att kontrollera farten/pulsen och ha så smidiga och genomarbetade rutiner som möjligt gjorde cyklandet till en fröjd. Jämfört med att åka kommunalt så sparade jag cirka 20 min och det gick jämt upp med bilen.

Får man fråga hur länge du gjorde detta? Har ca 26km enkel väg idag men kommer mig inte för att pendla då det är in i helvete kuperat:) Har cyklat mycket förr men idag är det löpning för hela slanten.
Borde verkligen ta tag i pendlingen.

MasterChief
2017-08-25, 09:42
Får man fråga hur länge du gjorde detta? Har ca 26km enkel väg idag men kommer mig inte för att pendla då det är in i helvete kuperat:) Har cyklat mycket förr men idag är det löpning för hela slanten.
Borde verkligen ta tag i pendlingen.

Under cirka två år. Det blev ju sällan fem dagar i veckan på grund av arbetsresor och dylikt. Men kanske runt 75 % av pendlingen skedde med cykel. Jag har alltid haft en "allt eller inget"-attityd och jag har jobbat mycket med mig själv för att hitta en sundare inställning till träningen. För mig har nyckeln varit att släppa på prestationsångesten och istället träna för att må bra. Om man tvingar sig själv att alltid cykla så lär man snart sluta.

Dissector
2017-08-28, 18:35
Tre dagar kvar till avfärd mot Norge, med två förhoppningsvis episka stigningar. Håller tummarna för bra väder. Har som mest cyklat stigningar på 150-200 meter förut så det är helt okänd mark för mig *spy*

Den ena är Trollstigen:
7,7km 8% 600 hm
https://www.strava.com/segments/1756241

https://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/0a/ad/41/8c/trollstigen.jpg

Den andra är Geiranger - Dalsnibba
20,9km 7% 1400hm
https://www.strava.com/segments/6643303

http://www.varldenshaftigaste.se/artiklar/norges-vackraste-vag/dalsnibba.jpg

MasterChief
2017-08-28, 18:43
Coolt! Gäller bara att anpassa tempot. Tröskelpuls osv gäller även i bergen. Klarar man bara 8 km/h så får man cykla 8 km/h. Lätt att spränga sig första hundratals metrarna.

Dissector
2017-08-28, 18:54
Coolt! Gäller bara att anpassa tempot. Tröskelpuls osv gäller även i bergen. Klarar man bara 8 km/h så får man cykla 8 km/h. Lätt att spränga sig första hundratals metrarna.

Helt klart. Det är inget lopp, och har inga direkta målsättningar utan det är mest tänkt som en svettig och skoj upplevelse.
Det du beskriver blev jag varse härom veckan när jag körde en lokal, lite längre stigning, och bestämde mig för att inte jaga på segmentet utan hålla jämnt och fint tempo för att kunna köra bra hela rundan. Slutade med ett sjukt oväntat PR :) Mycket lätt att bränna sig. Kommer köra helt och hållet på puls.

Bailah
2017-10-10, 22:32
Älskar min budget racer. Slog precis ett PR påväg till jobb en regnig blåsig dag. Så det börjar komma loss.

Men, måste nog fixa en cyclocross till vintertid. Vill inte lägga för mycket cash, vad ska man leta/tänka efter/på? Nytt Begagnat?

Kurash
2017-10-11, 14:12
Älskar min budget racer. Slog precis ett PR påväg till jobb en regnig blåsig dag. Så det börjar komma loss.

Men, måste nog fixa en cyclocross till vintertid. Vill inte lägga för mycket cash, vad ska man leta/tänka efter/på? Nytt Begagnat?

Jag köpte en Eastway cx 2.0 på Wiggle när dom kostade 7500. Kolfibergaffel, 105-växlar och mekaniska skivbromsar. Det är såklart en väldigt bra pris, men skulle nog vilja ha bättre hjul och hydrauliska bromsar. Sen är det rätt knepigt att hitta begagnade tycker jag, inget större utbud direkt. Om du är beredd att ta dig till danmark så är utbudet av begagnade cyklar större, finns ett par riktigt bra grupper på facebook med cyklister och triatleter.

Vad man ska titta efter beror nog mycket på budget och ambition. Ska du bara jobbpendla kan du hålla dig under 10k. Mekaniska bromsar duger, 11-delade Tiagra-växlar är bra, hjul med däckbredd upp till 35 borde räcka. Vikten spelar ingen roll i Skåne heller om du inte ska cykla runt på St:hans.

Ett alternativ är att kolla hur breda däck du får på din räser och helt enkelt köra dubbat på vintern?

Kurash
2017-10-11, 14:52
Mekaniska bromsar duger, 11-delade Tiagra-växlar är bra

Ska ju vara 10-delade.

Bailah
2017-10-11, 20:48
Jag köpte en Eastway cx 2.0 på Wiggle när dom kostade 7500. Kolfibergaffel, 105-växlar och mekaniska skivbromsar. Det är såklart en väldigt bra pris, men skulle nog vilja ha bättre hjul och hydrauliska bromsar. Sen är det rätt knepigt att hitta begagnade tycker jag, inget större utbud direkt. Om du är beredd att ta dig till danmark så är utbudet av begagnade cyklar större, finns ett par riktigt bra grupper på facebook med cyklister och triatleter.

Vad man ska titta efter beror nog mycket på budget och ambition. Ska du bara jobbpendla kan du hålla dig under 10k. Mekaniska bromsar duger, 11-delade Tiagra-växlar är bra, hjul med däckbredd upp till 35 borde räcka. Vikten spelar ingen roll i Skåne heller om du inte ska cykla runt på St:hans.

Ett alternativ är att kolla hur breda däck du får på din räser och helt enkelt köra dubbat på vintern?

Bra info, tack. Ja, jag köpte ju min budget racer från wiggle. 3k ish kostade den. Funkar bra tycker jag, sen har jag visserligen inte cyklat på någon annan racer så.
Men tar min från storp till jobb (Mobilia rondellen lund) på 25-26. Helt ok tid för mig tycker jag. Snittar väl en 27-29km/h. Sen blåser det och regnar och jag cyklar ju även hem på natten runt 4-6 tiden. Det är rätt drygt.

Men känner att racern klarar sig änsålänge, men så fort det blir lite halt ute är det nog kört med racern.

Har inte alls så bra koll som du uppenbarligen har på däck, växlar bromsar osv. Hade kanske önskat skivbromsar på min. Kände nu när det är blött ute att man får vara rätt försiktig och sänka farten en del.

Cykeln kommer ju primärt användas för att ta mig till och från jobb men även lite längre joyrides (5-7 mil) när det är bättre väder. Desto billigare desto bättre, men vill dock ha lite kvalite. Känner att jag hade kunnat lagt lite mer på min racer, men ville testa om det fanns ett genuint intresse.

Kurash
2017-10-12, 07:38
Jag är lite partisk, men gillar ju Canyons cyklar. Dom har väldigt bra grejer rakt igenom, bra kvalité, bra service, bytesrätt. Deras billigaste CX kostar 16299.
Canyon (https://www.canyon.com/sv/road/inflite/2018/inflite-al-8-0.html)
Det enda som är lite tråkigt är kanske vikten på 9,2kg, men ska du hitta en lättare med samma komponenter blir det nog ännu dyrare.

Sen tycker jag det är riktigt smart att börja med en budgeträser för 3k, du har testat och sett att du gillar det utan att slänga bort startkostnaden på nästa finare cykel. Köper du en shysst CX är det inga problem att hänga på ett par lite finare kolfiberhjul på sommaren och köra med landsvägscyklisterna.

Bailah
2017-10-12, 15:08
Jag är lite partisk, men gillar ju Canyons cyklar. Dom har väldigt bra grejer rakt igenom, bra kvalité, bra service, bytesrätt. Deras billigaste CX kostar 16299.
Canyon (https://www.canyon.com/sv/road/inflite/2018/inflite-al-8-0.html)
Det enda som är lite tråkigt är kanske vikten på 9,2kg, men ska du hitta en lättare med samma komponenter blir det nog ännu dyrare.

Sen tycker jag det är riktigt smart att börja med en budgeträser för 3k, du har testat och sett att du gillar det utan att slänga bort startkostnaden på nästa finare cykel. Köper du en shysst CX är det inga problem att hänga på ett par lite finare kolfiberhjul på sommaren och köra med landsvägscyklisterna.

Väldigt trevlig cykel där ja. Min racer väger ju 11 och sen har jag alltid en fullpackad ryggsäck så haha.

Vill nog inte lägga mer än 10 max. Så får nog vänta till en juicy rea.
Igår tog det 30mins att ta mig 8km.. Jävlar I helvete vad det blåste. Skånes landskap..

Kurash
2017-10-13, 07:40
Väldigt trevlig cykel där ja. Min racer väger ju 11 och sen har jag alltid en fullpackad ryggsäck så haha.

Vill nog inte lägga mer än 10 max. Så får nog vänta till en juicy rea.
Igår tog det 30mins att ta mig 8km.. Jävlar I helvete vad det blåste. Skånes landskap..

Det närmaste jag kommer 10k är just Wiggle som har en Eastway för 12600.
Eastway (http://www.wiggle.se/eastway-balun-c2-crosscykel-2017-105/)
Hydrauliska bromsar, Shimano 105-växlar. Sen har dom lagt lite mer pengar på sadel och styre än jag har på min Eastway.
En kollega köpte deras Tiagra-variant när den fortfarande fanns, och han är nöjd. Det verkar dock bara finnas små och stora storlekar just nu, så vet inte om det passar dig.

Bailah
2017-10-16, 16:43
Det närmaste jag kommer 10k är just Wiggle som har en Eastway för 12600.
Eastway (http://www.wiggle.se/eastway-balun-c2-crosscykel-2017-105/)
Hydrauliska bromsar, Shimano 105-växlar. Sen har dom lagt lite mer pengar på sadel och styre än jag har på min Eastway.
En kollega köpte deras Tiagra-variant när den fortfarande fanns, och han är nöjd. Det verkar dock bara finnas små och stora storlekar just nu, så vet inte om det passar dig.

Hade ögonen på samma cykel min kusin kör med
Han är helnöjd och jag tycker nog det är den snyggaste cxen som inte kostar massor. Hans kostade dock 10k. Idag var den på rea för 7k. Så haffade direkt!

Lär vara en stor uppgradering från min och funka bra i risigare väder.

https://www.xxl.se/white-cx-pro-17-cyclocross-cykel/p/1132120_1_style

StinaR
2017-10-16, 16:46
Klubbar i Småland?

Kurash
2017-10-17, 07:57
Hade ögonen på samma cykel min kusin kör med
Han är helnöjd och jag tycker nog det är den snyggaste cxen som inte kostar massor. Hans kostade dock 10k. Idag var den på rea för 7k. Så haffade direkt!

Lär vara en stor uppgradering från min och funka bra i risigare väder.

https://www.xxl.se/white-cx-pro-17-cyclocross-cykel/p/1132120_1_style

Ser helt ok ut! Spännande lösning med hydrauliken i bromsoken, har faktiskt inte sett det innan. Intern kabeldragning är också trevligt. Vikten på 11kg är väl det enda negativa, men det kommer inte spela nån roll så länge du inte ska över hallandsåsen eller uppför slimmingebacken. Tror det kommer vara ett riktigt roligt uppsving från wiggle-räsern.
Har du köpt SPD-pedaler och vinterskor?
Sen ses vi på st:hans backar för Vintervaller när du skaffat pannlampa.

Bailah
2017-10-17, 10:55
Ser helt ok ut! Spännande lösning med hydrauliken i bromsoken, har faktiskt inte sett det innan. Intern kabeldragning är också trevligt. Vikten på 11kg är väl det enda negativa, men det kommer inte spela nån roll så länge du inte ska över hallandsåsen eller uppför slimmingebacken. Tror det kommer vara ett riktigt roligt uppsving från wiggle-räsern.
Har du köpt SPD-pedaler och vinterskor?
Sen ses vi på st:hans backar för Vintervaller när du skaffat pannlampa.

Min wiggle racer låg på drygt 11 också så är van vid vikten. Sen att man alltid har väska på drygt 7-8kg sabbar ju lite. När jag får cykeln ska jag försöka cykla samma sträcka (till jobb) utan massa väskor å skit. Känner att jag har mycket mer att ge.

Kör vanliga pedaler med sån "hölsa" haha. Inte vågat ge mig på klick skor än. Ser mig välta framför varje rödljus. Men till sommaren så kanske det blir en investering.

Spenderat alldeles för mycket pengar sen i juni. Så nu får jag strypa lite.

Ush. Backar..

Bailah
2017-10-25, 20:59
Fick lite problem med växlarna direkt de var inte alls synchade rätt. Så försökte fixa dom med hjälp av youtube och då funkade ingenting haha.

Tog med cykeln till kusinen och vi pillare och hade oss och nu funkar den flawless. Vilken jävla skillnad på växlar och växlar. Min racer låter ju lite smått skramlandes alltid. Den har mer ett dovt dunk och sätter dom perfekt.

Enda tråkiga är att jag fick cykla första gången med den i 7-8m/s motvind. Inte jättekul men cykeln i sig är mycket roligare än racern.

Mycket bekvämare och greppet är episkt. Ska bli kul och cykla lite offroad sen!
Nästa sak som ska inhandlas dock är spd pedaler, fyfan för platta pedaler. Tappar så mycket kraft.

Kurash
2017-10-27, 06:40
Härligt!
I teorin är det ju väldigt lätt att justera växlar, men när man står där är det fan Voodoo.
Inte långt kvar till effektmätare nu :)

MackeJuve
2017-10-30, 10:09
http://i66.tinypic.com/f29cnb.jpg

Nya hjul, Mavic Aksium, och däck som rullat ca 40 mil. Nya vajrar och servad innan Vätternrundan 2017.

Pris: 4000 SEK.

Han nämnde att han hade köpt den ny för 6500 kr inför Vätternrundan. Sen har han väl som sagt lagt till det där som jag nämnde i textform under bilden. Efter VR så fastnade han för cyklingen och bytte upp sig till något bättre.

Jag ska cykla VR men har inga större förhoppningar om att fastna för cykling som tävlings- eller träningsform. Därmed är en cykel i den prisklassen rimlig. Vad tycker ni om priset?

Kurash
2017-10-30, 10:25
Det är ganska märkligt att blanda 105 och Tiagra. Att det är 18 växlar betyder att det är ganska gamla komponenter, särskilt 105 9-delat som släpptes 1999 och slutade tillverkas 2006.
Står det vad det är för märke på cykeln?

MackeJuve
2017-10-30, 11:07
Det är ganska märkligt att blanda 105 och Tiagra. Att det är 18 växlar betyder att det är ganska gamla komponenter, särskilt 105 9-delat som släpptes 1999 och slutade tillverkas 2006.
Står det vad det är för märke på cykeln?

Okej, det säger mig tyvärr inte så mycket. Märket är Nishiki.

Jag är väldigt intresserad då detta blir en bekväm och billig lösning för mig. Det jag funderar på är priset. Då han är min kompis vill jag inte ge något skambud, dock behöver jag inte erbjuda exakt 4000 SEK bara för att han har satt det priset.

Kurash
2017-10-30, 11:27
Om cykeln passar storleksmässigt och inte har några direkta fel som rasslande drivlina , suspekt knakande eller skeva hjul så kommer den säkert fungera bra att cykla Vättern på. Tror dock den blir svårsåld om du inte vill ha kvar den nästa år, men kan alltid fungera som pendlarcykel. 4000 är nån slags gräns där man faktiskt kan få en ny räsercykel, om än med väldigt billiga komponenter. För 3000 hade jag köpt den utan att må alltför dåligt.

MackeJuve
2017-10-30, 11:35
Om cykeln passar storleksmässigt och inte har några direkta fel som rasslande drivlina , suspekt knakande eller skeva hjul så kommer den säkert fungera bra att cykla Vättern på. Tror dock den blir svårsåld om du inte vill ha kvar den nästa år, men kan alltid fungera som pendlarcykel. 4000 är nån slags gräns där man faktiskt kan få en ny räsercykel, om än med väldigt billiga komponenter. För 3000 hade jag köpt den utan att må alltför dåligt.

Tack för hjälpen :) Jag vet inte om jag känner att jag prompt måste sälja den. Kan bara "bra att ha" :D

Då har jag något att utgå ifrån. Kanske lägger ett bud på 3000 kr där jag har 3500 kr som det absolut mesta jag kan tänka mig att ge.

Bailah
2017-10-30, 13:23
Härligt!
I teorin är det ju väldigt lätt att justera växlar, men när man står där är det fan Voodoo.
Inte långt kvar till effektmätare nu :)

Haha cykeldator och spd pedaler samt skor är först.
Dock måste jag in till degavi och reparera den nya cykeln jag cyklat på i 30 minuter. Tydligen satt en pedal millimetern snett. Tog sönder alla gängorna. Så går det inte att gänga om så blir det en helt ny vevarm. Så jävla tråkigt. Samtidigt som det händer och jag pillar med pedalen så tappar jag telefonen och spräcker hela skärmen på min s8+

Extremt dyr och frustrerande dag.

Kurash
2017-10-30, 13:29
Haha cykeldator och spd pedaler samt skor är först.
Dock måste jag in till degavi och reparera den nya cykeln jag cyklat på i 30 minuter. Tydligen satt en pedal millimetern snett. Tog sönder alla gängorna. Så går det inte att gänga om så blir det en helt ny vevarm. Så jävla tråkigt. Samtidigt som det händer och jag pillar med pedalen så tappar jag telefonen och spräcker hela skärmen på min s8+

Extremt dyr och frustrerande dag.

Var det vänster pedal? I så fall slår du bara 2 flugor i en smäll och köper Stages wattmätare på direkten. Sen skulle jag nog rekommendera BikeBite ute på gastelyckan. Degavi kan också sina saker, men BikeBite känns snäppet bättre.

Bailah
2017-10-30, 14:50
Var det vänster pedal? I så fall slår du bara 2 flugor i en smäll och köper Stages wattmätare på direkten. Sen skulle jag nog rekommendera BikeBite ute på gastelyckan. Degavi kan också sina saker, men BikeBite känns snäppet bättre.

Höger tyvärr.

Snackade lite med bikebite och han där sa att han inte bytte gängor utan fick köpa ny arm direkt. Degavi känner jag killen som äger så han sa att han med största sannolikhet kunde byta gängan och att det inte behövde bli så dyrt.

Hade jag köpt en wattmätare för 5k+ så får min dotter definitivt inga syskon.

xan
2017-12-08, 23:20
Hövdings uppblåsbara hjälm är ett skämt va? Vad händer om man halkar och ramlar åt sidan istället för att faktist krocka hårt, begravning?

cornflakesbringa
2017-12-14, 10:19
Hövdings uppblåsbara hjälm är ett skämt va? Vad händer om man halkar och ramlar åt sidan istället för att faktist krocka hårt, begravning?

Med tanke på alla test som Hövding gått igenom skulle jag tro att accelerometrarna klarar den biffen: https://youtu.be/Y7lQaw-VTfY?t=2m25s

Väldigt sällan slutar det ju med begravning när man ramlar åt sidan - Tror inte huvudet hade gjort mer än snuddat i marken varken i ovanstående eller nedanstående klipp utan hjälm:

https://www.youtube.com/watch?v=NOolESrCcBw

Gober
2018-04-11, 17:29
Med våren runt hörnet börjar man bli sugen på att smörja kedjan och ge sig ut snart. Jag har dock fått några funderingar pga följande. Förra sommaren cyklade jag ganska mkt, som ovan cyklist fick jag ganska ont i sittbenet och tillhörande område. Efter en längre runda på 17-18mil uppdelat på två dagar hade jag en strålande lätt smärta i skrevet och reagerade på att jag behövde pissa väldigt ofta. Men tiden gick och och besvären upphörde inte. Efter x-antal timmars Google så hade jag satt diagnosen prostatacancer alternativt testikelcancer (vad annat än cancer när man sätter egen diagnos?).
Jag fick tillslut bita i det sura äpplet och gå och kolla upp detta. Hur kollar man då upp sin prostata undrar kanske någon? Ja givetvis lägger du dig i fosterställning (bokstavligt och bildligt talat) medan läkaren kör upp ett finger ditt solen aldrig lyser, givetvis fick jag dessutom en ung nyexaminerad läkare av motsatt kön (visst en 60-årig man med smedhänder vore kanske inte heller trevligt). Läkaren frågar sedan med fingret i dig hur det känns, ”det känns lite konstigt?”. Därefter följde en grundlig undersökning av testiklar (men då var man redan så utlämnad och förnedrad att kapitulationen var total. Ett PSA-test gjordes också som lyckligtvis var normalt. Diagnosen blev prostatit vilket enligt läkare inte var helt ovanligt för cyklister. Det gjordes även olika blodprov och ultraljud på kulorna för att utesluta testikelcancer. Några tumörer fanns ej, däremot microförkalkningar i ena testikeln. Även detta var inte helt ovanligt bland cyklister enligt urologen. Microförkalkningar kan ge förhöjd risk för tumörer (särskilt för män under 40år) och kan påverka fertilitet (vilket är oroande då barn är på tapeten). Remiss till specialistläkare för uppföljning inväntas.

Så vad är poängen med mitt inlägg? Ja dels kan väl någon roas/oroas av min beskrivning utav prostaundersökning men främst undrar jag om någon annan drabbats av problem i nedre regionerna utav cykling? Eller är det något ni ens funderat över? Tips på sadel som ger minst möjliga tryck för kulor och prostata?

Edit, vill poängtera att med ”cyklist” i mitt fall menas endast en glad amatör som gillar att cykla. Och givetvis vet man inte med säkerhet att problemen inte hade visat sig utan alla mil på sadeln.

Pudzianovski
2018-04-23, 07:28
Tänkte jag skulle skriva något om att jag tror jag ska köpa ny MTB här men blev så deprimerad av inlägget ovan att jag kände att jag ville sluta cykla och börja med Bridge eller nåt istället. :(

Funderar på att köpa en mer "stigorinterad" Hardtail MTB nu till sommaren. Funderar på att skita i heldämpat. Kör ju ändå inte så jäkla brutalt. Vad kör ni? Sugen på nya Trek Roscoe 9 eller liknande.

MackeJuve
2018-05-08, 12:56
Tja. Tänkte hyra cykel under en månads tid inför Vätternrundan. Är Sporthyra det som gäller? Bor i Norrköping och Sporthyras närmaste butik för uthämtning låg i Eskilstuna, duger ju men finns det närmre så skadar det inte. De ville ha 2000 kr för en månads hyra av cykeln, så ni har något att utgå ifrån.

ådal
2018-05-12, 22:49
Min cykel är cirka 8 månader gammal och har nu börjat knaka som bara tusan. Det knakar när man ta i och byter kraften mellan pedalerna. Det går även att känna att det klickar till lite när man lägger över kraften på den nya pedalen, det går inte helt friktionsfritt känner jag.

Har googlat efter olika fel och har gjort rent den, oljat kedjan, kollat så pedalerna sitter åt hårt, smort med kopparpasta. Även vevarmarna är åtdragna så gott det går och snabbfästena för hjulen sitter åt. Även växlarna är oljade.

Jag gissar på att det är vevlagret som har börjat kärva på något sätt eller kanske börjat torka ut? Har ändå cyklat med den hela vintern. (sliter mer antar jag?)

Nu är jag inne på att lossa vevarmarna så jag kommer åt själva vevlagret lite bättre. Har tänkt att köpa verktygen som behövs men jävlar vad många olika sorter det finns.

Mitt vevparti heter "Shimano® TY-501® 48x38x28 170 mm"

borde dessa verktyg hjälpa mig att öppna upp vevlagret?
https://www.cykelkraft.se/verktyg-tl-un74-s-for-vevlager-passar-alla-octalin
https://www.cykelkraft.se/verktyg-tl-fc36-vevlager-for-hollowtechii-lager

Eller är jag helt ute och cyklar?

speedy83
2018-05-12, 22:54
Kom helt oväntat över en hoj (racer) av retrostil så nu blir det till att cykla lite igen och se om det känns bättre än sist :)

Blev en miyata seven twelve från sent 80-tal gissar jag!

1x0
2018-05-12, 23:36
Min cykel är cirka 8 månader gammal och har nu börjat knaka som bara tusan. Det knakar när man ta i och byter kraften mellan pedalerna. Det går även att känna att det klickar till lite när man lägger över kraften på den nya pedalen, det går inte helt friktionsfritt känner jag.

Har googlat efter olika fel och har gjort rent den, oljat kedjan, kollat så pedalerna sitter åt hårt, smort med kopparpasta. Även vevarmarna är åtdragna så gott det går och snabbfästena för hjulen sitter åt. Även växlarna är oljade.

Jag gissar på att det är vevlagret som har börjat kärva på något sätt eller kanske börjat torka ut? Har ändå cyklat med den hela vintern. (sliter mer antar jag?)

Nu är jag inne på att lossa vevarmarna så jag kommer åt själva vevlagret lite bättre. Har tänkt att köpa verktygen som behövs men jävlar vad många olika sorter det finns.

Mitt vevparti heter "Shimano® TY-501® 48x38x28 170 mm"

borde dessa verktyg hjälpa mig att öppna upp vevlagret?
https://www.cykelkraft.se/verktyg-tl-un74-s-for-vevlager-passar-alla-octalin
https://www.cykelkraft.se/verktyg-tl-fc36-vevlager-for-hollowtechii-lager

Eller är jag helt ute och cyklar?
Låter som vevlagret. Har du kollat om kassetten behövs dras åt (du verkar tittat det mesta utom det)? Låter dock inte riktigt som det för du säger klickljud och det inte känns friktionsfritt när du trampar.

Hade samma problem förra sommaren. Det var vevlagret som var slitet. Hade cyklat 500 mil med min. Ganska lite för behöva byta vevlager var min första reaktion. Bara cyklat i bra väder. Väger dock 100 kg och lär bli stor kraft i pedalerna i backarna när jag står upp.

Lämnade på verkstad. Gick på 500 kr. Inte så farligt? Brukar laga det mesta själv men snabbgooglade vevlagerbyte, behövs en massa verktyg och verkade svårt. Gå till cykelverkstad så lär de vara glada och kontrollera om det är vevlagret. Kolla om du glapp i vevarmarna, det hade jag (ihop med knak och klickljud). När mekanikern kontrollerade cykeln kände han direkt att det gick trögt att trampa.

ådal
2018-05-21, 00:54
Funderar på att snickra ihop en single speed, men är sugen på att ha bakåttramp på den med handbromsar istället.

Finns det någon engelsk beteckning för det?

unsuspected
2018-05-21, 21:50
Funderar på att snickra ihop en single speed, men är sugen på att ha bakåttramp på den med handbromsar istället.

Single speed har frihjul, fixed gear har inte.

ådal
2018-05-22, 11:55
Single speed har frihjul, fixed gear har inte.

Jag antog att singlespeed hade fotbroms, då handbromsarna brukar vara borta. Men då var det ordet frihjul som jag hade misstolkat. Tack!

Fredron
2018-05-23, 00:21
Någon här som cyklar en liggcykel?
Jag börjar lite sugen på att skaffa en.

ådal
2018-06-03, 17:03
Håller på att renovera en gammal cykel. Den är smutsig som bara tusan kring ramen mellan vevarmarna och bakhjulet.

Vad tror ni om att lägga den delen av ramen i blöt och hoppas på att det löser upp sig lite?

Eller orsakar jag en massa ny rost ifall jag gör så?

Smutsen sitter hårt, har försökt med diverse avfettning/biltvättmedel men det händer inte supermycket.

azarr
2018-06-05, 15:35
Hej
Tänkt skaffa en racer/landsvägscykel. Tänkte kolla här och tips mm.
Köpråd? Några märken att rikta in sig på eller äkta sig för? Annat att tänka på? Som ska finnas med osv? Pris klass?

Kommer använda den i tränings och motions syfte. Kanske inte dagligen (eller blir det så efter några turer kanske? Dsglig cykling) men kommer under säsong cykla en hel del. Ingen elit satsning eller nivå utan mer motionärs nivå så att säga.
Mvh

azarr
2018-06-05, 20:35
Är en kolfiber ram en god ide att leta efter eller funkar/duger en aluminium ram lika bra? Är en ganska stor pris skillnad mellan dessa material när det kommer till cyklar!

Wain
2018-06-05, 22:03
Aluminium är bra, kolfiber är helt onödigt på amatörnivå. Canyon är ett märke som jag varit mycket nöjd med.

azarr
2018-06-07, 20:37
Någon/några här som har erfarenheter av Bianchi samt Nishiki?
Står mellan dessa två märken just nu. Bianchi INTERPEDIA vs Nishiki ER6.

Har varit nere och snackat lite på en av cykel affärerna här i stan. Får en lite schysst deal och bättre pris på hela köpet av cykel och lite tillbehör vid köp. Men osäker på just vilken cykel.
kanske till och med ska satsa på en billigare cykel, men känns som att dom 2-3000kr som tycks skilja mellan en lite billigare kan vara värt i längden och i stora hela!

Ni som kan lite, vad säger ni? :)
Mvh

Kurash
2018-06-08, 07:24
Står valet mellan bianci och nishiki faller lotten alltid på bianci, även om komponenterna skulle vara lite sämre. Helst en i celeste såklart.

Gober
2018-06-10, 10:04
Tänkte jag skulle skriva något om att jag tror jag ska köpa ny MTB här men blev så deprimerad av inlägget ovan att jag kände att jag ville sluta cykla och börja med Bridge eller nåt istället. :(

Funderar på att köpa en mer "stigorinterad" Hardtail MTB nu till sommaren. Funderar på att skita i heldämpat. Kör ju ändå inte så jäkla brutalt. Vad kör ni? Sugen på nya Trek Roscoe 9 eller liknande.

Förlåt :D . Om du börjar komma upp i ålder är det ändå snart dags att bli antastad av farbror doktor.

Kan ju uppdatera med att säga att det där med prostatan inte är farligt och urologen rek/anbefallde mig att köpa en ”uppskuren” sadel. De andra problemen med förkalkningar i ena testikeln var lite allvarligare men berodde inte på cykling utan att min ena kula varit med om ett våldsamt trauma en gång i tiden, tur man har en till...

Jag skulle vilja ha lite tips på bra brallor med riktigt skön padding. Är väl väldigt individuellt kanske, men har just nu bara craft och det är ganska olika trots samma märke. Mina bibs är inte lika sköna som shortsen som klarar många mil innan det gör ont.

Gober
2018-06-10, 10:12

Du väljer om du vill kunna ”trampa” baklänges eller ha ”frihjul” ingen av dessa alternativ har fotbroms. Med första alternativet rullar tramporna på hela tiden och du kan ”typ” bromsa genom att trycka emot, men det kräver mkt träning och är knappast trafiksäkert. Jag kör på det men har både fram/bakbroms med handbroms. Det andra alternativet kan vara skönt när du vill vila benen eller när det går riktigt snabbt i nedförsbacke. Jag tycker dock det är mycket roligare när du ständigt måste trampa och vara ”en del av cykeln”. Dessutom får du mer träning.

I motvind och uppförsbacke önskar man dock ofta att msn körde med växel :D Jag kan vända mitt hjul och göra till frihjul. Ett alternativ om man ska cykla långt. 10mil utan att kunna vila ben/röv är tufft.

ådal
2018-06-22, 13:39
Du väljer om du vill kunna ”trampa” baklänges eller ha ”frihjul” ingen av dessa alternativ har fotbroms. Med första alternativet rullar tramporna på hela tiden och du kan ”typ” bromsa genom att trycka emot, men det kräver mkt träning och är knappast trafiksäkert. Jag kör på det men har både fram/bakbroms med handbroms. Det andra alternativet kan vara skönt när du vill vila benen eller när det går riktigt snabbt i nedförsbacke. Jag tycker dock det är mycket roligare när du ständigt måste trampa och vara ”en del av cykeln”. Dessutom får du mer träning.

I motvind och uppförsbacke önskar man dock ofta att msn körde med växel :D Jag kan vända mitt hjul och göra till frihjul. Ett alternativ om man ska cykla långt. 10mil utan att kunna vila ben/röv är tufft.

Tack för svaret! Kommer bli samma som du har, ett frihjul med handbroms fram och bak.

Ny fråga; är det olika bredd på olika hjul? På min cykel har jag ca 125-130 mm mellan axlarna. Behöver man anpassa hjulen efter det eller är det alltid samma bredd på alla ramar?

1x0
2018-06-24, 16:01
Stämmer denna? Känns som jag använder vaderna på upptrampet (när jag "drar" [speciellt i backar]) och inte nedtrampet.

http://jessicaclaren.com/wordpress/wp-content/uploads/2013/02/pedalstroke.jpg

Ozziking
2018-06-25, 14:18
Köper nog cykel ikväll! Vad tros?

Han som jag får låna cykeln av säljer sin ”gamla” till mig med prylar för ett svinbra pris. Så kommer köpa den ikväll efter rundan med cykelklubben!

Såhär skrev han:

”Det är en Madone 3.5, helkarbon, ultegraväxlar, bytt till bättre hjul - rullar lättare, nypris ca 20 tkr, servad på Cykel & mc hallen, Mathias som är cykelmek där känner den väl, han har förresten en likadan. Den har varit ute i knappt 4 år. Bytte drivlina och slitdelar förra sommaren. Aldrig vurpad eller utsatt för något.”

”Hade eg tänkt litet mer, men roligt om den kommer till en entusiast. För 8000 får du cykeln, skorna du lånat, en hjälm, en cykeldator (trådlös), två flaskhållare. Dock inte pedalerna, dom tillhör cykelklubben, men du får låna dom tills du ordnat egna.”

8000 får jag allt för. Vilket kap!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

forslund
2018-06-25, 14:57
Med tanke på utrustningen du får med låter det som ett bra pris. Med reservation att det inte går att inspektera cykeln. Drivlina etc. byter man ofta om man lägger några mil per år t.ex.

Ozziking
2018-06-26, 16:35
Här har vi den!! Rullar finfint. Ska bara justera styret och fästa cykeldator!!

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180626/8dff74bb8e128f6aed2bb336adf57efa.jpg

ådal
2018-07-13, 10:24
Min cykel behöver en sadelstolpe med diameter på 26.2mm (tror jag, svårt att mäta). Har hittat en i aluminium på nätet för ok pris men då är diametern 26.4mm. Vad tror ni om att beställa den och slipa ner den lite lätt?

Ozziking
2018-08-28, 08:44
Ni som cyklar under hösten - cykelkläder och övriga tips.

Är det risky att beställa från wish? Finns mycket bra erbjudande nu för en student...

Sen är det något mer man bör tänka på när det är lite regnigt etc?

1x0
2018-08-28, 09:10
Ni som cyklar under hösten - cykelkläder och övriga tips.

Är det risky att beställa från wish? Finns mycket bra erbjudande nu för en student...

Sen är det något mer man bör tänka på när det är lite regnigt etc?

Armvärmare, benvärmare, skoöverdrag och en vindjacka.

Minns inte exakta grader men jag kör något i denna stilen:
20+ grader: Kortärmad, cykelbyxor
15-20 grader: Kortärmad med armvärmare, cykelbyxor
10-15 grader: Vindjacka, kortärmad cykeltröja under, cykelbyxor
5-10 grader: Vindjacka, kortärmad cykeltröja under med armvärmare, cykelbyxor med benvärmare, skoöverdrag (kanske har dessa ett snäpp högre upp, har väldigt kalla fötter), har nog mössa och vantar vid <5 grader

Allt jag nämner (armvärmare, benvärmare, skoöverdrag, handskar, mössa) förutom vind- och regnjacka är billigt.

Köpte också ett par vinterhandskar men behöver faktiskt inte använda dem förutom vid minusgrader, tror jag. Då har jag ändå väldigt kalla händer i övrigt. Antar hålla händerna runt styret gör så de jobbar tillräckligt för rörelsevärme (vet ej om rätt ordval).

Köper du arm- och benvärmare slipper du alltså köpa långa cykelshorts och långtröja. Funkar väldigt bra, de kasar inte ett dugg eller är obekväma.

Kurash
2018-08-28, 10:02
Du behöver bara en sak. Trainer.
Men vill du vara ute så tycker jag det är smidigt med ett par långa bibs, utan vaddering, som du drar på utanpå dina vanliga kortbibs.
Nu när det blir lite kyligt tycker jag det är bättre att ha en kompressionströja (typ) under cykeltröjan, istället för armvärmare.
Vindväst är oerhört smidigt och gör stor skillnad för att hålla värmen.
Skoöverdrag åker på tidigt också. Sen mössa. Ska du inte tävla så funkar tumvantar bra.

Mago
2018-08-28, 10:33
Stämmer denna? Känns som jag använder vaderna på upptrampet (när jag "drar" [speciellt i backar]) och inte nedtrampet.

http://jessicaclaren.com/wordpress/wp-content/uploads/2013/02/pedalstroke.jpg

En del av vadmuskeln (m. gastrocnemius) hjälper till att böja knäet. Alltså samma rörelse som hamstrings gör i upptrampet, så det känner du nog rätt i. Sen kan jag också tänka mig att du också känner av framsidan av underbenet (m. tibialis anterior) som aktiveras för att hålla foten i ett böjt läge i upptrampet.

Ozziking
2018-08-28, 14:24
Du behöver bara en sak. Trainer.
Men vill du vara ute så tycker jag det är smidigt med ett par långa bibs, utan vaddering, som du drar på utanpå dina vanliga kortbibs.
Nu när det blir lite kyligt tycker jag det är bättre att ha en kompressionströja (typ) under cykeltröjan, istället för armvärmare.
Vindväst är oerhört smidigt och gör stor skillnad för att hålla värmen.
Skoöverdrag åker på tidigt också. Sen mössa. Ska du inte tävla så funkar tumvantar bra.

Armvärmare, benvärmare, skoöverdrag och en vindjacka.

Minns inte exakta grader men jag kör något i denna stilen:
20+ grader: Kortärmad, cykelbyxor
15-20 grader: Kortärmad med armvärmare, cykelbyxor
10-15 grader: Vindjacka, kortärmad cykeltröja under, cykelbyxor
5-10 grader: Vindjacka, kortärmad cykeltröja under med armvärmare, cykelbyxor med benvärmare, skoöverdrag (kanske har dessa ett snäpp högre upp, har väldigt kalla fötter), har nog mössa och vantar vid <5 grader

Allt jag nämner (armvärmare, benvärmare, skoöverdrag, handskar, mössa) förutom vind- och regnjacka är billigt.

Köpte också ett par vinterhandskar men behöver faktiskt inte använda dem förutom vid minusgrader, tror jag. Då har jag ändå väldigt kalla händer i övrigt. Antar hålla händerna runt styret gör så de jobbar tillräckligt för rörelsevärme (vet ej om rätt ordval).

Köper du arm- och benvärmare slipper du alltså köpa långa cykelshorts och långtröja. Funkar väldigt bra, de kasar inte ett dugg eller är obekväma.

Har 1 cykeldräkt, skulle behöva åtminstone en till + ett par shorts + en klok cykeltröja (har ej).

Vindjacka har jag en, inte direkt cykelanpassad, men den är tight och vindtät.

Tror ni att ett underställ skulle kunna funka också? Ska testa att införskaffa ben/armvärmare också.

Men som sagt, är det risky att beställa från wish? Det är ju bara väldigt rabatterat. Inte dålig kvalité?

xan
2018-09-30, 17:59
Går det få en bra ny cykel för träning på asfalt för 3K? Vad skulle ni säga att man bör lägga minst? Och vilka tillverkare har "budgetcyklar" av hög kvalité?

Wain
2018-09-30, 19:50
Går det få en bra ny cykel för träning på asfalt för 3K? Vad skulle ni säga att man bör lägga minst? Och vilka tillverkare har "budgetcyklar" av hög kvalité?

Om du med cykel för asfalt menar "räsercykel" så: Nej.

Knappt 10k så får man en bra ny räsercykel

Fultyskarna brukar ha bra värde; Rose, Cube, Canyon, etc

xan
2018-10-02, 12:01
Om du med cykel för asfalt menar "räsercykel" så: Nej.

Knappt 10k så får man en bra ny räsercykel

Fultyskarna brukar ha bra värde; Rose, Cube, Canyon, etc

Ingen racercykel, bara en vanlig med smala däck för asfalt. Vad ska man förvänta sig för pris då? Jag är inte särskilt kräsen då jag inte cyklat på väldigt många år och innan har jag haft begagnade cyklar med rostiga kedjor osv.

unsuspected
2018-10-02, 20:08
Kolla blocket

xan
2018-10-03, 11:52
Kolla blocket

Köper helst en ny. Köpt begagnade förut, och de börjar oftast krångla efter ett tag.

Ozziking
2018-11-03, 20:16
Tjo!

Ni som kör mycket inneträning på trainers. Vad rekommenderas? Något i övrigt man ska tänka på vid köp av en?

Sugen på att cykla mer trots kyla, har inte råd med kläder i år. En trainer skulle vara grymt. Bättre än skolans slitna spinningcykel med oförutsägande växelsystem. :D

TcAnders
2018-11-04, 18:48
Tjo!

Ni som kör mycket inneträning på trainers. Vad rekommenderas? Något i övrigt man ska tänka på vid köp av en?

Sugen på att cykla mer trots kyla, har inte råd med kläder i år. En trainer skulle vara grymt. Bättre än skolans slitna spinningcykel med oförutsägande växelsystem. :D

En Wahoo Kickr som används mycket flitigt här hemma av mig.. Programmet Zwift använder jag mig av.

Min rekommendation är helt klart att man köper en bra (hyffsat bra iaf) trainer från början, gärna en "direktdriven", som t.ex. den nya Wahoo Kickr Core, den verkar jäkligt prisvärd.

Men, då behöver du ha en lämplig cykel också, men det har du nog redan?

Ozziking
2019-01-29, 12:16
Någon här som kör inomhustrainer med ”Zwift”?

Körde trial-versionen och köpte en månad nu för ca 139kr.

Kör ”fondo” träningsprogrammet. Gillar det skarpt!

Lite osäker på hur noga watt, distans etc stämmer dock.

Ozziking
2019-01-29, 12:18
En Wahoo Kickr som används mycket flitigt här hemma av mig.. Programmet Zwift använder jag mig av.

Min rekommendation är helt klart att man köper en bra (hyffsat bra iaf) trainer från början, gärna en "direktdriven", som t.ex. den nya Wahoo Kickr Core, den verkar jäkligt prisvärd.

Men, då behöver du ha en lämplig cykel också, men det har du nog redan?

Fick tag på en ”Elite direto” - funkar ypperligt. Tror jag fått ihop den rätt också :D

nickke
2019-02-08, 09:45
Lite småsugen på att införskaffa en trainer till min racer, men är lite osäker.. Har i dagsläget en spinningcykel som jag cyklar på dagligen, men jag tycker inte att den är särskilt bekväm att använda. Det går till exempel inte att justera sadelhöjden längre, sadeln är otroligt obekväm att sitta på (går ju såklart att stå, men jobbigt att köra längre pass stående :p) och motståndet har börjat bli lite ojämnt (kan "hugga till" lite då och då och gå från moderat motstånd till alldeles för tungt).

Finns det någon därute som kört både spinningcykel och trainer som kan komma med lite personliga preferenser och rekommendationer? Nyfiken på hur motståndet känns på dem.. Är det som att cykla landsväg, typ? Eller mer som en motionscykel med magnetmotsånd? Kanske varierar från trainer till trainer, iofs? Sedan har jag även hört att de låter väldigt högt? Kanske inte särskilt populärt att köra tidiga morgnar i lägenhet, om så är fallet :/

Hobbes
2019-05-20, 05:34
Det kommer troligen inte hända i år - men kikade och tryckte och klämde och testade denna sist jag var och kollade på cyklar.

Norco Search XR Steel Rival (https://www.norco.com/bikes/dirt-dropbar/gravel/search-xr-steel/)

De säljer in den rätt bra i denne videon - Sådan skön livskvalitet - så är det ju ett kanadensiskt märke med rötter i British Columbia.

K5nmCtrOz74

CAD $3399.99 (~24 400 SEK)

Drfg
2019-05-20, 09:35
Lite småsugen på att införskaffa en trainer till min racer, men är lite osäker.. Har i dagsläget en spinningcykel som jag cyklar på dagligen, men jag tycker inte att den är särskilt bekväm att använda. Det går till exempel inte att justera sadelhöjden längre, sadeln är otroligt obekväm att sitta på (går ju såklart att stå, men jobbigt att köra längre pass stående :p) och motståndet har börjat bli lite ojämnt (kan "hugga till" lite då och då och gå från moderat motstånd till alldeles för tungt).

Finns det någon därute som kört både spinningcykel och trainer som kan komma med lite personliga preferenser och rekommendationer? Nyfiken på hur motståndet känns på dem.. Är det som att cykla landsväg, typ? Eller mer som en motionscykel med magnetmotsånd? Kanske varierar från trainer till trainer, iofs? Sedan har jag även hört att de låter väldigt högt? Kanske inte särskilt populärt att köra tidiga morgnar i lägenhet, om så är fallet :/

Har en Tacx Neo, är väldigt nöjd med den. Har dock inte provat spinningcykel så kan inte jämföra på det viset. Jag tycker det är likt att cykla landsväg. Låter en del men inte så farligt, tror inte det skulle störa grannarna, kanske om det är väldigt väldigt lyhört.

delta_mats
2019-05-20, 09:50
Det kommer troligen inte hända i år - men kikade och tryckte och klämde och testade denna sist jag var och kollade på cyklar.

Norco Search XR Steel Rival (https://www.norco.com/bikes/dirt-dropbar/gravel/search-xr-steel/)

De säljer in den rätt bra i denne videon - Sådan skön livskvalitet - så är det ju ett kanadensiskt märke med rötter i British Columbia.

K5nmCtrOz74

CAD $3399.99 (~24 400 SEK)

Såna där gravel bikes har blivit populära i Sverige också. Visst förstår jag tjusningen att kunna cykla "överallt", men spontant känns bockstyre och trail inte som den bästa lösningen.

Drfg
2019-05-20, 10:08

Finns ljudjämförelser på youtube, den jag har är vid 4:45, tror det är den tystaste.
UqkEnegsF5M?

Starke75an
2019-05-20, 20:59
Cyklade 4 timmar i går. Ont i röva idag.

Hobbes
2019-05-20, 23:22
Såna där gravel bikes har blivit populära i Sverige också. Visst förstår jag tjusningen att kunna cykla "överallt", men spontant känns bockstyre och trail inte som den bästa lösningen.

Lite så jag tänker oxå och detta blir nog bara ett dröm/tanke experiment.

nickke
2019-05-21, 10:05
Har en Tacx Neo, är väldigt nöjd med den. Har dock inte provat spinningcykel så kan inte jämföra på det viset. Jag tycker det är likt att cykla landsväg. Låter en del men inte så farligt, tror inte det skulle störa grannarna, kanske om det är väldigt väldigt lyhört.

Ouf, aj.. Den var inte billig, du.. :p Men intressant att höra!

Finns ljudjämförelser på youtube, den jag har är vid 4:45, tror det är den tystaste.
UqkEnegsF5M?

Lät ju inte så farligt som jag hade fått intrycket av, men samtidigt svårt att avgöra förrän man hört det i verkligheten. Hursomhelst, tack för svar! Ska ta mig en funderare kring detta :)

Drfg
2019-05-21, 10:34
Ouf, aj.. Den var inte billig, du.. :p Men intressant att höra!

Haha nej det sved bra i plånboken, finns ju ganska mycket billigare men de låter nog tyvärr mer också :/

nickke
2019-05-21, 10:52
Haha nej det sved bra i plånboken, finns ju ganska mycket billigare men de låter nog tyvärr mer också :/

Haha, det kan jag tänka mig :P Smakar det så kostar det, antar jag :D

nickke
2019-06-13, 14:12
Kikat lite mer på trainers nu, och vad jag kan se på de allra flesta verkar det inte följa med kassett. Är det något man behöver köpa till, eller funkar den som sitter på cykeln? Inte riktigt säker på hur man monterar cykeln på trainern, så ursäkta min okunskap, haha :P

Dissector
2019-07-18, 19:54
New bike day! :cheers:*hug*

https://i.imgur.com/rXn9WzP.jpg

Snobbe
2019-07-29, 10:18
Någon som har koll på hur man vet vilken storlek på fälgtejp/band man ska köpa? Mina däck är 37mm men fälgbandet ska ju täcka insidan av fälgen och den är väl smalare än däcket? Tänker om det går att få reda på utan att ta bort allt och mäta skiten...

delta_mats
2019-07-29, 10:44
Någon som har koll på hur man vet vilken storlek på fälgtejp/band man ska köpa? Mina däck är 37mm men fälgbandet ska ju täcka insidan av fälgen och den är väl smalare än däcket? Tänker om det går att få reda på utan att ta bort allt och mäta skiten...

Kolla måtten på din fälg.

Snobbe
2019-07-29, 11:13
Hmm ok, sitter på jobbet atm men jag har tydligen dessa Alex ATD 470, 32H, Disc och enligt denna sida http://www.alexrims.com/wp-content/uploads/2018/11/2019-Rims-Catalog-web.pdf så har jag innermått på 17mm. Låter det troligt eller har jag tolkat det fel?

Animalisk
2020-01-02, 16:13
New bike day! :cheers:*hug*

https://i.imgur.com/rXn9WzP.jpg

Hur gick det här då? Finns det bild på den kompletta cykeln?
Snyggt med svart och detaljer i rött.

Gnusram
2020-02-23, 08:26
Pendlarcykel. Jag har lite under milen till jobbet så inget speciellt på det viset. Jag har kollat på Cresent Kebne men också ett för mig okänt märke, Ortler, och det finns ju mer märken och modeller än vad man behöver. :)

Hur ska man tänka, hur tänkte ni? Eller det kanske inte spelar så stor roll med tanke på att jag inte har längre att cykla?

Trapz
2020-04-07, 09:26
Funderar på att köpa en cykel till flickvännen i födelsedagspresent. Har kollat runt lite och vet inte riktigt hur jag ska tänka, damcyklar med färre växlar är ju inte jätteroliga att cykla på om man ska cykla en lite längre sträcka, men samtidigt så kommer det nog inte bli tal om någon träning med cykeln utan endast typ cykla till affären, gymet och stranden på sommaren. Så kanske max 5 km ca skulle jag tänka mig.

Tror egentligen inte hon vill ha en sportig cykel men jag vet ju hur skönt det är att cykla på en bättre cykel. Har ni några tips? Budget ca 2000-3000kr

Mental
2020-04-20, 09:50
Min gamla trotjänare har blivit bestulen på något så simpelt som en.... mutter.
Någon gång natten mellan fredag och lördag befriade någon mig från den i lägenhetens cykelförråd. Noterade det direkt söndag morgon när framdäcket tog i gaffeln när jag skulle rulla ut cykeln.

Ny till mitt problem, jag kan inte gärna köpa random mutter, utan jag antar att jag skall ha en specifik? Är de standardiserade? Jag har inget skjutmått tillgängligt så kan kan inte kolla diametern :(

delta_mats
2020-04-20, 11:06
Min gamla trotjänare har blivit bestulen på något så simpelt som en.... mutter.
Någon gång natten mellan fredag och lördag befriade någon mig från den i lägenhetens cykelförråd. Noterade det direkt söndag morgon när framdäcket tog i gaffeln när jag skulle rulla ut cykeln.

Ny till mitt problem, jag kan inte gärna köpa random mutter, utan jag antar att jag skall ha en specifik? Är de standardiserade? Jag har inget skjutmått tillgängligt så kan kan inte kolla diametern :(

De finns olika standarder beroende på tillverkare. När jag byggde om min cykel så köpte jag nya fina muttrar, men köpte fel storlek och gänga trots allt. Gick till en cykelverkstad med hjulet och han plockade snabbt fram rätt mutter till min hoj. Så rådet är att ta hjulet dit så löser de problemet åt dig :)

Illustrerade mannen
2021-05-21, 10:21
Ny hoj! Jag har cyklat Kona sedan tidigt 90-tal, men ska nu testa annat! On One Bootzipper! Helstel stålram. Pendling, till gymmet, enklare skogsstigar och vardagscykling. Tyvärr ingen bra bild. Googla vid nyfikenhet! Otroligt snygg och "ren"!

unsuspected
2021-05-30, 21:52
Ny hoj! Jag har cyklat Kona sedan tidigt 90-tal, men ska nu testa annat! On One Bootzipper! Helstel stålram. Pendling, till gymmet, enklare skogsstigar och vardagscykling. Tyvärr ingen bra bild. Googla vid nyfikenhet! Otroligt snygg och "ren"!

https://happyride.se/forum/threads/nytt-ar-nytt-cykelbygge-on-one-bootzipper-650b.3679826/page-5