Visa fullständig version : Tråden för oss som äger en träningscykel eller tänker skaffa en
Fy faaan asså! Det är ingen dålig familj du har. Hur är benen i år? kommer de att matcha cyklarna?
Jo tack. Just exakt idag så skulle jag nog vilja säga att benen är två salta pinnar.
Har varit förkyld och jobbat väldigt mycket, och det enda jag spenderat mindre tid på än träna är sova. Det har tagit ut sin rätt. Men det är bara de senaste 3-4 veckorna. Innan dessa hade jag flera månader som varit riktigt bra, och jag tror att nog har gett resultat som jag kan skrämma fram om jag får vara frisk fram till sommaren och allt går enligt plan med jobbet så att jag ska kunna frisätta lite tid till att andas frekvent på träningscykeln.
Men matcha cyklarna kommer de nog inte...
machine gun
2008-03-04, 19:18
Någon som vet om det finns någon cykelbutik i Sthlm som säljer Battaglincyklar? Det känns lite väl vågat att beställa över nätet utan att ens ha kunnat titta på cykeln i fråga innan.
machine gun
2008-03-07, 20:47
Nu är det slut på velandet - jag har beställt en cykel! Spenderade över en timme inne på Cycling och fick jättebra service. Fick ta en massa mått, provsitta en massa cyklar i olika ställningar osv. Jag har tydligen abnormt långa ben i förhållande till min överkropp :D Det blev iaf till slut en Sintesi Morzine carbon med Rival komponentgrupp och Campangolohjul. Har även beställt aerobåge (clip-on), som kommer monteras på cykeln i samma veva.
Det enda jag inte beställt är pedaler, måste fundera lite över vilket pedalsystem jag vill använda. Alla inputs angående fördelar och nackdelar med olika pedalsystem mottages därför tacksamt!
MasterChief
2008-03-07, 20:47
http://www.trekbikes.com/images/bikes/2008/xl/equinoxttx99ssl_onyx.jpg
*stön*
MasterChief
2008-03-07, 21:23
Nu har kollos bästa tråd blivit över 1000 inlägg lång. Detta firas med lite härlig statistik. Inte oväntat ligger skaparn högst. Alla med färre än 5 poster får inte vara med.
http://img171.imageshack.us/img171/1043/grafcykel1nv1.jpg
Snyggaste grafiken på kolo hittills!!! Jag visste inte ens att det fanns verktyg för att räkna poster per användare per tråd. Eller så satt du och bläddrade igenom och räknade.
Jag är stolt över min förstaplats.
Nu är det slut på velandet - jag har beställt en cykel! Spenderade över en timme inne på Cycling och fick jättebra service. Fick ta en massa mått, provsitta en massa cyklar i olika ställningar osv. Jag har tydligen abnormt långa ben i förhållande till min överkropp :D Det blev iaf till slut en Sintesi Morzine carbon med Rival komponentgrupp och Campangolohjul. Har även beställt aerobåge (clip-on), som kommer monteras på cykeln i samma veva.
Det enda jag inte beställt är pedaler, måste fundera lite över vilket pedalsystem jag vill använda. Alla inputs angående fördelar och nackdelar med olika pedalsystem mottages därför tacksamt!
LVG av typen Look, Time eller SPD-SL (Shimano) är vad som gäller. Jag skulle nog rekommendera en av de lite billigare Look Keo-pedalerna. Väldigt prisvärda.
Gratulerar till cykelköp förresten. Riktigt kul. Vi väntar på bilderna. Vars är de?
LVG av typen Look, Time eller SPD-SL (Shimano) är vad som gäller. Jag skulle nog rekommendera en av de lite billigare Look Keo-pedalerna. Väldigt prisvärda.
Gratulerar till cykelköp förresten. Riktigt kul. Vi väntar på bilderna. Vars är de?
Jag köpte faktiskt ett par av de billigare Keo pedalerna i går. Blev lite förvånad över mig själv att jag inte valde de dyraste med kolfiber, titan och hela de köret. Men nu var det ju MTB det var prioritet på!
Ett par sånna här skor följde oxå med i köpet. Rätt bra omsättning på prylarna just nu :)
http://www.sidi.com.au/images/Dragon-2-Srs_Black.jpg
MasterChief
2008-03-08, 06:08
Grattis! Sintesi är ett märke som verkligen
växt i Sverige. Jag har mest erfarenhet av SPD-SL och är helnöjd. Om de är bäst tvivlar jag dock på.
MasterChief
2008-03-08, 06:11
Snyggaste grafiken på kolo hittills!!! Jag visste inte ens att det fanns verktyg för att räkna poster per användare per tråd. Eller så satt du och bläddrade igenom och räknade.
Jag är stolt över min förstaplats.
Tack
Jag räknar inte manuellt. Funktionen finns.
wintersnowdrift
2008-03-08, 08:25
Haha, jag håller med - mycket snygg statistik.
Nu har ju mars anlänt och därmed får man väl hoppas att VÅREN är på frammarsch (inte för att det någonsin var någon vinter men...). Snart sommar mao. Hur många hågade cyklister härifrån tänker cykla runt Siljan den 7:e juni? :) (Apropå statistik så behöver målgångsfrekvensen från förra året bättras på: endast 1 av 4 startande på 16 mil från vårt lilla pre-camp tog sig över mållinjen rullandes).
//Kristin
MasterChief
2008-03-08, 08:57
Haha, jag håller med - mycket snygg statistik.
Nu har ju mars anlänt och därmed får man väl hoppas att VÅREN är på frammarsch (inte för att det någonsin var någon vinter men...). Snart sommar mao. Hur många hågade cyklister härifrån tänker cykla runt Siljan den 7:e juni? :) (Apropå statistik så behöver målgångsfrekvensen från förra året bättras på: endast 1 av 4 startande på 16 mil från vårt lilla pre-camp tog sig över mållinjen rullandes).
//Kristin
Tycker vi passar på att säga att det var INTE skaparn som rullade i mål.
machine gun
2008-03-08, 10:23
Tack! Cykeln är inte ihopbyggd ännu, så jag har inte fått möjlighet att fotografera den. Men jag lovar att bidra med de obligatoriska bilderna så fort jag fått hem den.
Är det skillnad i funktion på Look, Time, SPD-SL eller är det bara olika märken?
Försäljaren menade på att nackdelen med den typen av klassiska lvg-pedaler var att de kunde ta lite tid att klicka i om man var stressad, vilket var en nackdel vid triathlon. Men å andra sidan, om man verkligen räknar sekunder vid växlingarna, så har man ju skorna fastklickade i pedalerna redan från början och som rookie känns det lite overkill att bry sig om sånt. Jag tjänar garanterat fler sekunder på att träna mer helt enkelt.
Tack! Cykeln är inte ihopbyggd ännu, så jag har inte fått möjlighet att fotografera den. Men jag lovar att bidra med de obligatoriska bilderna så fort jag fått hem den.
Är det skillnad i funktion på Look, Time, SPD-SL eller är det bara olika märken?
Försäljaren menade på att nackdelen med den typen av klassiska lvg-pedaler var att de kunde ta lite tid att klicka i om man var stressad, vilket var en nackdel vid triathlon. Men å andra sidan, om man verkligen räknar sekunder vid växlingarna, så har man ju skorna fastklickade i pedalerna redan från början och som rookie känns det lite overkill att bry sig om sånt. Jag tjänar garanterat fler sekunder på att träna mer helt enkelt.
Försäljaren ska vara tyst. Det tar tid att raka benen också, men det är ändå inget man kan "välja" bort.
Time är kända för att ha mest float, det vill säga hur rörlig foten är i pedalen, och om man inte är bekväm med detta kan SPD-SL eller Look vara bättre där man kan med hjälp av att byta klossar justera graden av rörlighet. På Look har du svart (0 grader), grå (4,5 grader) och röd (9 grader). SPD-SL har jag för mig att det är två olika, men jag körde ändå bara på gul kloss med lagom(tm) rörlighet. Du vill också ha gul kloss, eller grå om du har Look. Allt annat är för de med knäproblem (eller de som vill ha, i fallet med de helt stela).
Hmmm, ja, det är nog bäst att påpeka. Om inte annat för att pressa mig att se till att inte få punka i år. För jag har tänkt köra igen, det var ett trevligt lopp indeed. Nästan i paritet med de av semilokala samariter erbjudna faciliteterna.
wintersnowdrift
2008-03-08, 23:52
Hmmm, ja, det är nog bäst att påpeka. Om inte annat för att pressa mig att se till att inte få punka i år. För jag har tänkt köra igen, det var ett trevligt lopp indeed. Nästan i paritet med de av semilokala samariter erbjudna faciliteterna.
Du har ju en enkel match att bättra på personbästat; ta dig längre än till Rättvik så är saken biff. Det blir värre för mig känner jag - jag måste sätta lite sprut på benen så att jag inte skämmer ut min cykel fullständigt :Virro.
Team Kolozzeum är f.ö. välkomna att husera hos oss i år också, så länge laget inte blir av fotbollsstorlek och att det går att ordna logistiskt.
//Kristin
wintersnowdrift
2008-03-08, 23:54
Nu har ju inte jag kört några triathlonraces (...), men jag tycker personligen att det nästan är lättare att klicka i landsvägspedalerna än mtb-pedalerna. Jag har SPD-SL på lvg-hojen.
//Kristin
Nope, han hade aldrig cyklat så sakta som den långsamme som faktiskt cyklade hela vägen.
Nu har kollos bästa tråd blivit över 1000 inlägg lång. Detta firas med lite härlig statistik. Inte oväntat ligger skaparn högst. Alla med färre än 5 poster får inte vara med.
Mycket vackert. Känns lite patetiskt att vara glad över något annat än en första plats, men jag är trots allt lite stolt över min placering. Det ska jag fira med att åka till posten och hämta ut paket. Ett med böcker och ett med cykelkläder m.m. Good shit!
Nope, han hade aldrig cyklat så sakta som den långsamme som faktiskt cyklade hela vägen.
The meek shall inherit the earth
Hur många hågade cyklister härifrån tänker cykla runt Siljan den 7:e juni? :) (Apropå statistik så behöver målgångsfrekvensen från förra året bättras på: endast 1 av 4 startande på 16 mil från vårt lilla pre-camp tog sig över mållinjen rullandes).
//Kristin
Jag är rädd att schemat:
v22 - SM
v23 - Siljan
v24 - VR
...blir lite väl tufft, så jag får nog nöja mig med en dalahäst i bokhyllan så länge. Hade varit grymt kul annars.
machine gun
2008-03-10, 18:34
Försäljaren ska vara tyst. Det tar tid att raka benen också, men det är ändå inget man kan "välja" bort.
Time är kända för att ha mest float, det vill säga hur rörlig foten är i pedalen, och om man inte är bekväm med detta kan SPD-SL eller Look vara bättre där man kan med hjälp av att byta klossar justera graden av rörlighet. På Look har du svart (0 grader), grå (4,5 grader) och röd (9 grader). SPD-SL har jag för mig att det är två olika, men jag körde ändå bara på gul kloss med lagom(tm) rörlighet. Du vill också ha gul kloss, eller grå om du har Look. Allt annat är för de med knäproblem (eller de som vill ha, i fallet med de helt stela).
Tack så mycket för ett bra och utförligt svar. Det lutar starkt åt Look just nu.
På Look har du svart (0 grader), grå (4,5 grader) och röd (9 grader). SPD-SL har jag för mig att det är två olika, men jag körde ändå bara på gul kloss med lagom(tm) rörlighet. Du vill också ha gul kloss, eller grå om du har Look. Allt annat är för de med knäproblem (eller de som vill ha, i fallet med de helt stela).
Se där, det visste jag inte om (oväntat va?). Tyckte väl att mina röda var lite väl rörliga ibland. Jag ska se till att skaffa mig ett par grå också.
wintersnowdrift
2008-03-10, 21:25
Jag är rädd att schemat:
v22 - SM
v23 - Siljan
v24 - VR
...blir lite väl tufft, så jag får nog nöja mig med en dalahäst i bokhyllan så länge. Hade varit grymt kul annars.
Vekling ;). Tyvärr innebär det att vi förlorar vårt säkraste målgångskort. Blir det något annat långlopp som förberedelse för VR?
//Kristin
Vekling ;). Tyvärr innebär det att vi förlorar vårt säkraste målgångskort. Blir det något annat långlopp som förberedelse för VR?
//Kristin
F'låt, jag vet att jag är klen.
Vettitusan om det blir något lopp innan VR. Har någon som tjatar på mig att ställa upp med henne i någon dua/triathlontävling, så det kanske blir en sådan som uppvärmning. Annars får jag köra på rutin. Jag har ju trots allt kört en (1!) cykeltävling tidigare.
Cykelolycka från Pro Touren.
http://video.eurosport.se/cykel/paris-nice/2008/video_vid67322.shtml
Citat från sidan
"Se när massor av cyklister kör omkull i Paris-Nice!"
Någon annan som tycker att texten var lite lustig? :)
Fredrik S
2008-03-12, 11:33
Cykelolycka från Pro Touren.
http://video.eurosport.se/cykel/paris-nice/2008/video_vid67322.shtml
Citat från sidan
"Se när massor av cyklister kör omkull i Paris-Nice!"
Någon annan som tycker att texten var lite lustig? :)
Sedär ja! Då blev jag återigen påmind om att jag inte har Eurosport längre. Precis vad jag behövde en regnig onsdagförmiddag i mars. *grr*
machine gun
2008-03-12, 14:18
Eftersom jag måste konsumera ett par skor att montera klossarna på, så tänkte jag höra om någon har några tips på bra cykelskor? Det finns ju några stycken att välja mellan så att säga...
MasterChief
2008-03-12, 14:25
Eftersom jag måste konsumera ett par skor att montera klossarna på, så tänkte jag höra om någon har några tips på bra cykelskor? Det finns ju några stycken att välja mellan så att säga...
Jag har alltid kört Shimano och de har funkat ypperligt. Det viktigaste är att du tycker de är sköna så här är det bara ner till affären och provtesta allt vad det går. Snåla inte.
I klassen runt 1000 kr och uppåt vill jag nog också tro att de faktiska skillnaderna inte är speciellt stora funktionsmässigt. Det är snarare passformen som är det viktigaste.
machine gun
2008-03-12, 14:35
Jag har alltid kört Shimano och de har funkat ypperligt. Det viktigaste är att du tycker de är sköna så här är det bara ner till affären och provtesta allt vad det går. Snåla inte.
I klassen runt 1000 kr och uppåt vill jag nog också tro att de faktiska skillnaderna inte är speciellt stora funktionsmässigt. Det är snarare passformen som är det viktigaste.
Är det nåt speciellt man ska tänka på? I stil med styvare sula=bättre?
MasterChief
2008-03-12, 14:45
Ja, det brukar man säga. De dyraste har kolfiber. Men för oss amatörer spelar det inte någon jätteroll. Det som är viktigt är att dina fötter inte domnar och att du inte får skavsår.
Köper du ett par pjuck för 1200 bagis kommer de att täcka dina prestationsbehov (om du nu har normala fötter).
De ska vara styva men de behöver inte vara någon superstyv kolfibersula. Det är lite smaksak.
Storleken ska vara mindre än när du köper vanliga löparskor osv. I cykelskorna ska du inte ha några millimeter extra framme vid tårna utan de ska sitta så tight som möjligt utan att du behöver bocka tråna. Testa oxå så att de inte glappar vid hälen när du spänner åt skon. Sidis dyraste sko har ett system där man kan justera in hälen på skon så den sitter åt ordentligt. Jag väntar på ett par sådana på posten :)
I övrigt så ska den så klart kännas skön på foten. Inte trycka emot någonstans eller så. Känns det inte helt bra i butiken så känns det inte bättre efter 3 timmar på cyklen.
wintersnowdrift
2008-03-12, 22:54
Jag behöver en racerhjälm. Eftersom jag även behöver ett flaskställ som matchar cykeln och kolfibervarianterna inte är direkt billiga (intressant observation när man läser Cykelcity-katalogen är att "dyr" faktiskt är ett försäljningsargument för kolfiberflaskställ. Inte prisvärt, utan dyrt) så innebär det att hjälmbudgeten är något begränsad, absolut max en tusing.
Vågar man beställa en hjälm via nätet? Det är ju så sjuuuukt mycket billigare (även om min senaste order strulat massor - beställningen gjordes 18 februari och jag har fortfarande inte sett röken av prylarna...).
Optimalt vore ju om man kunde prova ut en hjälm i butik och sedan beställa via nätet, men här i Uppsala har cykelshoparna så otroligt dåligt utbud på den fronten. Vilka Sthlms-butiker har flest och bäst hjälmar?
Budgetvarianten vore att köpa en blå/vit/svart Met Estro för 680 spänn (personalrabatt) på jobbet, men det finns ju fräckare varianter. Helst ska den ju matcha cykeln + kläder, så svart eller vit funkar nog bäst egentligen.
//Kristin
wintersnowdrift
2008-03-12, 23:00
Jag har inte hittat ett enda par Shimano-skor som sitter riktigt bra på mina fötter, varken för lvg eller mtb. Men det är ju som MasterChief säger väldigt individuellt. Jag var först inne på att köpa triathlondojer, men eftersom de är så himla tunna så valde jag istället Sidi Zeta (http://www.sidiusa.com/zeta.htm). De har inget spänne utan bara kardborre, vilket gör dem lite snabbare att få av och på iaf. Kostade runt 1200 på Cykelcity har jag för mig, så det är inga lyxskor men fullt dugliga.
//Kristin
machine gun
2008-03-12, 23:07
Jag har inte hittat ett enda par Shimano-skor som sitter riktigt bra på mina fötter, varken för lvg eller mtb. Men det är ju som MasterChief säger väldigt individuellt. Jag var först inne på att köpa triathlondojer, men eftersom de är så himla tunna så valde jag istället Sidi Zeta (http://www.sidiusa.com/zeta.htm). De har inget spänne utan bara kardborre, vilket gör dem lite snabbare att få av och på iaf. Kostade runt 1200 på Cykelcity har jag för mig, så det är inga lyxskor men fullt dugliga.
//Kristin
Tack för tipset. Ska bege mig till Cykelcity och kolla utbudet. De verkar ju ha ganska många modeller att välja mellan iaf. Riktiga triskor känns mest aktuellt om man kör sprint och har skorna fastsatta i pedalerna, men den manövern lär jag vänta x antal år med innan jag ger mig på :D
Och pga ditt inlägg ovan börjar jag såklart fundera på om min nuvarande hjälm kanske inte matchar cykeln tillräckligt. Attans! :D
Jag behöver en racerhjälm. Eftersom jag även behöver ett flaskställ som matchar cykeln och kolfibervarianterna inte är direkt billiga (intressant observation när man läser Cykelcity-katalogen är att "dyr" faktiskt är ett försäljningsargument för kolfiberflaskställ. Inte prisvärt, utan dyrt) så innebär det att hjälmbudgeten är något begränsad, absolut max en tusing.
Vågar man beställa en hjälm via nätet? Det är ju så sjuuuukt mycket billigare (även om min senaste order strulat massor - beställningen gjordes 18 februari och jag har fortfarande inte sett röken av prylarna...).
Optimalt vore ju om man kunde prova ut en hjälm i butik och sedan beställa via nätet, men här i Uppsala har cykelshoparna så otroligt dåligt utbud på den fronten. Vilka Sthlms-butiker har flest och bäst hjälmar?
Budgetvarianten vore att köpa en blå/vit/svart Met Estro för 680 spänn (personalrabatt) på jobbet, men det finns ju fräckare varianter. Helst ska den ju matcha cykeln + kläder, så svart eller vit funkar nog bäst egentligen.
//Kristin
Haha det var riktigt roligt det där med flaskstället. Bontrager xxx-lite carbon kör jag med och jag har inte tappat en ända flaska trots många skumpiga skogsfärder. 25g snyggt och medeldyrt.
Hjälm har jag kört med en Bell Alchera som kostar ca 500kr. Sitter riktigt bra på mitt huvud i alla fall. Men funderar på att uppgradera mig till en Bell Sweep R i år. www.cyclecomponents.com (http://www.cyclecomponents.com) har bra priser på hjälmar. Bättre än de utlänska nätbutikerna på nästan alla modeller.
wintersnowdrift
2008-03-13, 08:25
Haha det var riktigt roligt det där med flaskstället. Bontrager xxx-lite carbon kör jag med och jag har inte tappat en ända flaska trots många skumpiga skogsfärder. 25g snyggt och medeldyrt.
Hjälm har jag kört med en Bell Alchera som kostar ca 500kr. Sitter riktigt bra på mitt huvud i alla fall. Men funderar på att uppgradera mig till en Bell Sweep R i år. www.cyclecomponents.com (http://www.cyclecomponents.com) har bra priser på hjälmar. Bättre än de utlänska nätbutikerna på nästan alla modeller.
Det här flaskstället tyckte jag var snyggt (jag känner mig verkligen dum i huvudet som ens funderar på snyggheten hos flaskställ, snacka om indoktrinerad), men jag känner inte igen märket (?):
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/WIN014-BLACK.jpg
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=WIN014-BLACK&avd=2&Ref=&artgrp=1036&visa=33-58&Sort=Beskr&Visn=Std
...och sitter flaskan kvar i så lite material?
Vad det gäller hjälmar gillar jag Giro Monza (men den svarta verkar tyvärr vara slut i rätt storlek)
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/GIRO829-S.jpg
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=GIRO829-Sr&avd=2&Ref=&artgrp=2021&visa=33-64&Sort=Beskr&Visn=Std
och Limar 909 *drool* (hade en billigare Limar som satt som gjuten, tills spännet gick sönder. Fast denna är ju silver...)
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/LIMAR803-M.jpg
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=LIMAR803-Mr&avd=2&Ref=&artgrp=2021&visa=65-71&Sort=Beskr&Visn=Std
//Kristin
Prylbögeri och färgmatchning, har ni ens rullat på era cyklar än tjejer?
wintersnowdrift
2008-03-13, 08:30
Prylbögeri och färgmatchning, har ni ens rullat på era cyklar än tjejer?
Haha, touché (rätt kön också). Jag har det inte; min cykel står hemma hos föräldrarna i deras tvättstuga och ser enbart vacker ut atm. Efter påsk ska den fraktas till Uppsala och innan dess tänker jag ringa kommunen och tjaaaaata mig till sopade vägar. Sen ska här cyklas.
//Kristin
Edit: Fast i skogen har jag vistats på två hjul.
Haha, touché (rätt kön också). Jag har det inte; min cykel står hemma hos föräldrarna i deras tvättstuga och ser enbart vacker ut atm. Efter påsk ska den fraktas till Uppsala och innan dess tänker jag ringa kommunen och tjaaaaata mig till sopade vägar. Sen ska här cyklas.
//Kristin
Edit: Fast i skogen har jag vistats på två hjul.
Jag menade skaparn... fniss
wintersnowdrift
2008-03-13, 08:43
;-)
//Kristin
Det finns just nu bara ett flaskställ jag vill ha.
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/CARE25.jpg
Men jag har just inte riktigt samvetet att köpa de där bara för att de är rätt. Jag ska dra runt mina Elite-ställ några månader till i alla fall.
Jag vet. Jag lyckades kombinera prybögeri och färgmatchning igår när UPS kom med den sadel jag väntat på till nagon.
http://www.fizik.it/images/catalog/road_saddles/tn_arione_cx_lateral1.jpg
Den har lätt röda inslag som kommer göra sig perfekt till ramen.
Jag vet. Jag lyckades kombinera prybögeri och färgmatchning igår när UPS kom med den sadel jag väntat på till nagon.
http://www.fizik.it/images/catalog/road_saddles/tn_arione_cx_lateral1.jpg
Den har lätt röda inslag som kommer göra sig perfekt till ramen.
Haha, du är så skönt störd. Köp nu en riktig kamera för i perkele.
machine gun
2008-03-13, 21:09
och Limar 909 *drool* (hade en billigare Limar som satt som gjuten, tills spännet gick sönder. Fast denna är ju silver...)
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/LIMAR803-M.jpg
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=LIMAR803-Mr&avd=2&Ref=&artgrp=2021&visa=65-71&Sort=Beskr&Visn=Std
Limar 720 finns på kampanj hos Cykelcity för 310 spänn just nu.
http://cykelcity.jetshop.se/pub_images/original/limar-720titanium_silver2_507.jpg
wintersnowdrift
2008-03-13, 21:31
Limar 720 finns på kampanj hos Cykelcity för 310 spänn just nu.
http://cykelcity.jetshop.se/pub_images/original/limar-720titanium_silver2_507.jpg
Najs! Undrans bara hur tjock och tung den är. Får kanske ta mig en tripp till Cykelcity nästa vecka när jag är i Sthlm.
//Kristin
MasterChief
2008-03-13, 21:45
Najs! Undrans bara hur tjock och tung den är. Får kanske ta mig en tripp till Cykelcity nästa vecka när jag är i Sthlm.
//Kristin
-22 Ventilationshål
-Super System 2 nackjustering
-En storlek (55-61)
-Vikt 300gr
-Färger: klarblå eller silver
Men jag skulle själv välja denna:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=2&artgrp=2021&funk=visa_artikel&artnr=GIRO605-Lr
(Eller den Giro du länkade till ovan).
Giro är numero uno IMHO.
MasterChief
2008-03-13, 21:49
Det finns just nu bara ett flaskställ jag vill ha.
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/CARE25.jpg
Men jag har just inte riktigt samvetet att köpa de där bara för att de är rätt. Jag ska dra runt mina Elite-ställ några månader till i alla fall.
Samvete? wtf? Sousse?
Att du ens skulle ha mage att skruva fast något annat än Campagnolos Record flaskställ såg jag som en orimlighet i klass med ...tja...att jag vinner TdF nästa år.
Det kom ett paket idag!
Snabbkopplingar från ControlTech 71g. Titanaxel och kolfibervingar - mums :D
http://www.kol14.se/cyklar/qr.jpg
Sidi Dragon 2 SRS Carbon. Justerbar häl, kolfibersula och allt man kan önska. Satt som ett smäck på foten!
http://www.kol14.se/cyklar/skor.jpg
Samvete? wtf? Sousse?
Att du ens skulle ha mage att skruva fast något annat än Campagnolos Record flaskställ såg jag som en orimlighet i klass med ...tja...att jag vinner TdF nästa år.
Hmm, du har övertalat mig. Fortsättning följer.
Det kom ett paket idag!
Snabbkopplingar från ControlTech 71g. Titanaxel och kolfibervingar - mums :D
[,IMG]http://www.kol14.se/cyklar/qr.jpg[/IMG]
Sidi Dragon 2 SRS Carbon. Justerbar häl, kolfibersula och allt man kan önska. Satt som ett smäck på foten!
[,IMG]http://www.kol14.se/cyklar/skor.jpg[/IMG]
Boooyaah! Det där är så korrekt konsumtion. Årets Sidimodeller är så brutalt fresh att jag absolut måste köpa nya Ergo2. De sopar banan med marknadens näst bästa skor, Ergo1 som jag har, och de vill inte säga lite. Jag gratulerar dig till bra skor och ett prylbögeriets klimax i form av snabbkopplingar. Man snackar mycket Tune på WW, men det håller nog inte för MTB, så lättare än dina CT vette tusan om man kan uppbåda.
Man röstar visst om snyggheten på våra nya kläder på veteranklungan. Se själv och döm. Själv är jag rätt nöjd med hur vi fick till designen.
http://www.veteranklungan.nu/
Idag har jag rastat racern för första gången i år. Mycket trevligt.
Började regna när jag var ute så nu har jag tvättat av den. Glänser så fint bredvid mig.
Man röstar visst om snyggheten på våra nya kläder på veteranklungan. Se själv och döm. Själv är jag rätt nöjd med hur vi fick till designen.
http://www.veteranklungan.nu/
Allvarligt, vi behöver lite hjälp. Det håller inte att vi inte vinner den här omröstningen, för vi är ju snyggast. Eller?
MasterChief
2008-03-15, 09:16
Allvarligt, vi behöver lite hjälp. Det håller inte att vi inte vinner den här omröstningen, för vi är ju snyggast. Eller?
Riktigt snyggt. Dock hade den här cykeln passat ännu mer perfekt till istället för din dassiga Colnago:
http://www.bikinmotion.co.uk/images/madone69pro_pearlwhite.jpg
Nåja, ni fick min röst.
wintersnowdrift
2008-03-15, 09:17
Stilrent och snyggt, men inte uppseendeväckande imho. Du kommer att matcha dina cyklar iaf.
//Kristin
MasterChief
2008-03-15, 09:23
Stilrent och snyggt, men inte uppseendeväckande imho. Du kommer att matcha dina cyklar iaf.
//Kristin
Något sådant?
http://asapblogs.typepad.com/photos/uncategorized/2007/06/09/ap07060904736_2.jpg
wintersnowdrift
2008-03-15, 09:28
Något sådant?
Haha, precis. Syns man inte så finns man ju inte (ett annat sätt att synas när det gäller cykling är väl iofs att vinna...).
Fast ska han klä sig sådär får nog skaparn köpa nya cyklar i pastellfärger om matchningen ska stämma.
//Kristin
MasterChief
2008-03-15, 17:08
Tänkte jag skulle stila upp mig och köpa ett par Assoströjor. Hur ligger de i storleken?
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/ASSOS206-L.jpg
Tänkte jag skulle stila upp mig och köpa ett par Assoströjor. Hur ligger de i storleken?
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/ASSOS206-L.jpg
Små... Det är typ som italienska storlekar. Mkt vettig styling för övrigt. Har du sätt deras paket med matchande strumpor, handskar, cykelkeps ?
MasterChief
2008-03-15, 17:31
Små... Det är typ som italienska storlekar. Mkt vettig styling för övrigt. Har du sätt deras paket med matchande strumpor, handskar, cykelkeps ?
Gillar deras styling. Det är så många tröjor som ser ut som reklampelare.
Så de är italienska i storleken? Va fan...Då vågar jag nog inte köpa dem via webben. Finns de i någon stockholmsbutik?
MasterChief
2008-03-15, 19:26
Dags för lite inspirationsvideo. Kolla in Lances "titta bakom axel blick" vid 2.20. Oslagbart.
GHJErrp4eOw
[QUOTE=MasterChief;2877098]Dags för lite inspirationsvideo. Kolla in Lances "titta bakom axel blick" vid 2.20. Oslagbart.
GHJErrp4eOw[/QUOTE.]
Tackar! Du får tillbaka en film från pågående Tirreno Adriatico. Bra lutning i slutet. En tävnlig som förövrigt just nu leds av Axelsson. Kul.
NY0ekJ9iRaI
MasterChief
2008-03-16, 08:36
Rena störtloppsbacken :-/
Om Axelsson vinner vore det riktigt kul för svensk cykelsport.
wintersnowdrift
2008-03-22, 00:23
Nu har jag gjort en nätt liten beställning från cyclecomponents. Övertalade min mamma att köpa nya cykelbyxor så att jag skulle slippa pröjsa hela frakten (moahaha).
Efter att ha varit inne på Cykelcity i onsdags och tjuvprovat hela deras hjämsortiment bestämde jag mig för en Bell Ghisallo (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=&funk=visa_artikel&artnr=BELL721-M). Den satt absolut bäst. Jag kom fram till att jag inte gillar Giros konstruktion för justering av hjälmen (två stycken "brickor" som man drar i). Bell har istället ett hjul som man snurrar och det tycker jag är bäst och enklast.
Flaskstället blev ett av det mystiska märket Winwood (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=&funk=visa_artikel&artnr=WIN014-BLACK). Köpte 500 ml flaskor också för jag gissar att det inte rymmer 750 ml vilket är vad jag har i nuläget. Mindre flaskor innebär att jag egentligen behöver två ställ; men det har jag f-n inte råd med f.n. (dessutom vill jag se att modellen verkligen funkar).
Sedan blev det en Topeak sadelväska modell small också. Beräknad ankomst 1-7 april och då ska det f....n vara cykelväder.
//Kristin
Edit: Btw så gjorde jag en beställning på cykelbyxor+jacka från H&S Bikediscount i Tyskland för mer än en månad sedan. Den har fortfarande inte dykt upp i min brevlåda. Efter mycket om och men samt ett antal telefonsamtal fick jag tillslut fram att de levererat min order till fel adress (!!!). De hade skickat den till en kille som bor på samma gata som jag. Igår lyckades jag få fatt på honom för att höra om han hade mina prylar, vilket han hade - lagom förvånad över att ha fått ett paket innehållande damcykelkläder som han inte beställt. Det visade sig dessutom att det är en kille som jag har cyklat mtb med. Jisses vilken soppa. Förhoppningsvis får jag fatt på prylarna på måndag. Så kan det tydligen gå när man tror att man ska handla snabbt, enkelt och billigt via nätet från utlandet :P.
MasterChief
2008-03-22, 08:12
Det är till att slösa bort dina pensionspengar winter. Vi får hoppas att du får tillbaka på skatten.
Själv så har jag fått tillbaka cykeln efter en ordentlig service. De fick även byta kassett och kedja. De övertalade mig att testa SRAM istället för Shimano. Ska bli kul att testa.
wintersnowdrift
2008-03-23, 23:25
Jag hänger inte direkt med i de seriösa cykelsvängarna och insåg först nu att årets cykel-SM går av stapeln i Falun. Jag har faktiskt aldrig sett en riktig cykeltävling live så jag hoppas att jag kan vara här ett par dagar i samband med det och bevista tävlingarna i någon mån. Vilka lopp brukar vara roligast ur publiksynvinkel?
//Kristin
Även om jag inte är en cykeltok måste jag tipsa om Marshal Brains nya tv-serie. Who Knew? with Marshall Brain på National Geographis Channel. I lördagens avsnitt var han på besök i Treks fabrik och fick en seriös genomgång av 2008 års Madone. Fy fan vilken cykel! Snacka om att man vill provcykla!
Här är inslaget
http://youtube.com/watch?v=2nVbmcnsXXs
MasterChief
2008-03-24, 14:16
Även om jag inte är en cykeltok måste jag tipsa om Marshal Brains nya tv-serie. Who Knew? with Marshall Brain på National Geographis Channel. I lördagens avsnitt var han på besök i Treks fabrik och fick en seriös genomgång av 2008 års Madone. Fy fan vilken cykel! Snacka om att man vill provcykla!
Här är inslaget
http://youtube.com/watch?v=2nVbmcnsXXs
Det där var riktigt intressant. Stort tack!!
Madone är min favoritcykel:
http://img517.imageshack.us/img517/4875/madone69prorg6.jpg
MasterChief
2008-03-24, 14:17
Jag hänger inte direkt med i de seriösa cykelsvängarna och insåg först nu att årets cykel-SM går av stapeln i Falun. Jag har faktiskt aldrig sett en riktig cykeltävling live så jag hoppas att jag kan vara här ett par dagar i samband med det och bevista tävlingarna i någon mån. Vilka lopp brukar vara roligast ur publiksynvinkel?
//Kristin
Tempot skulle jag satsa på, helt klart.
Vad köper man för cykel om man sist cyklade nån gång i sena tonåren innan man fick körkort och aldrig har suttit på en racer men tänker sig ställa upp i vätternrundan 2009? Är det dumt att redan nu försöka köpa tävlingscykeln?
Jag har cyklat mtb i massor av år, de senaste endast på asfalt. Jag pendlar till jobbet 2 mil och den gamla mtbn börjar bli lite trött. Nu är jag sugen på något lite snabbare men ändå användbart till annat en ren asfalt. Funderar även på att köra halvvättern i år.
Jag har sneglat lite på en sådan här http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=397
Vad tror ni?
Vad köper man för cykel om man sist cyklade nån gång i sena tonåren innan man fick körkort och aldrig har suttit på en racer men tänker sig ställa upp i vätternrundan 2009? Är det dumt att redan nu försöka köpa tävlingscykeln?
En beggad racer räcker långt. Åtminstone 30 mil.
En beggad racer räcker långt. Åtminstone 30 mil.
Förhoppningsvis blir det ju ett par hundra mil träning utöver loppet. Vad är det för livslängd på en racercykel och vad är det man byter för att kunna köra vidare?
Hur mycket racer behöver man för vättern egentligen? Kommer man undan med en något mer praktisk cykel som man kanske även kan ta sig till och från jobbet med? Kanske nåt dylikt: http://cykelcity.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=2508&cat=109
Eller är recpetet kanske att köpa en praktisk och tålig hoj att köra träningspass, jobbpendling och picknickutflykter på, för att sedan köra vättern runt på en beggad racer inhandlad för ändamålet?
Givetvis är det kanon om du kan cykla en massa redan denna säsongen. Kanske får du för dig att köra VR redan i år? ;)
Förhoppningsvis blir det ju ett par hundra mil träning utöver loppet. Vad är det för livslängd på en racercykel och vad är det man byter för att kunna köra vidare?
Hur mycket racer behöver man för vättern egentligen? Kommer man undan med en något mer praktisk cykel som man kanske även kan ta sig till och från jobbet med? Kanske nåt dylikt: http://cykelcity.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=2508&cat=109
Eller är recpetet kanske att köpa en praktisk och tålig hoj att köra träningspass, jobbpendling och picknickutflykter på, för att sedan köra vättern runt på en beggad racer inhandlad för ändamålet?
En racer håller i måååånga mil och måånga år. Men den behöver service och underhåll precis som en bil. Kedja, Kassett, bromsklossar och däck håller 300-1000 mil beroende på modell körstil och skötsel. Klingorna på vevpartiet brukar man kunna köra med dubbelt så länge som kassetten. Nav behöver nya lager och eller fettas in igen med 500-2000 mil intervaller typ. Vajrar kan man byta i början på varje säsong åtminstonde. Kör man mycket och är kräsen så bytar man 1-3 gånger under säsongen med. Överhuvudtaget så skiljer det mycket på vad det är för prylar som sitter på.
Med min gamla racer körde jag 2 säsonger och 800 mil och byta bara däck och bromsklossar.
Racer för landsvägscykling punkt slut! Både träningar och vätternrunder. Cyklar du i stadsmiljö när du pendlar och inte tycker att de funkar med racer där så skaffa hellre en billigare cykel för jobbpendlingen då. Det är svårt att uppskatta landsvägscykling om man inte cyklar på en racer. Det skiljer i geometri, utväxling, vindmotstånd, rullmotstånd och känsla överhuvudtaget.
Jag har cyklat mtb i massor av år, de senaste endast på asfalt. Jag pendlar till jobbet 2 mil och den gamla mtbn börjar bli lite trött. Nu är jag sugen på något lite snabbare men ändå användbart till annat en ren asfalt. Funderar även på att köra halvvättern i år.
Jag har sneglat lite på en sådan här http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=397
Vad tror ni?
Som jag skrev till mks i föregående inlägg så vill jag inte rekommendera något annat än en racer för landsvägscykling. Dock tror jag den där cykeln fungerar bra vid jobbpendling om man ska genom stadstrafik o dyl. Många landsvägscyklister jobbpendlar på sin racer annars.
Du ville dock att den skulle fungera till annat än asfalt nu så då blir det ju en kompromiss. Två cyklar är alltid lösningen :) Nä men en crosscykel (CX) kan vara ett bra alternativ.
wintersnowdrift
2008-03-26, 15:44
Hahaha, den här var första produkt i Cyclecomponents "veckans-kampanjer"-mail:
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/TUNE899.jpg
Kolfiberkopp, nu endast 1440 kr.
//Kristin
Hahaha, den här var första produkt i Cyclecomponents "veckans-kampanjer"-mail:
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/TUNE899.jpg
Kolfiberkopp, nu endast 1440 kr.
//Kristin
Ska jag börja dricka kaffe så ska de va ur en sådan! :) Nu när jag tydligen ska få drygt 5000 kr tillbaka från skatten så är det ju bara att bränna de på nya prylar direkt!
Jag hade ju dock tänkt mig en sån här :)
http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Full/25042.jpg
Som jag skrev till mks i föregående inlägg så vill jag inte rekommendera något annat än en racer för landsvägscykling. Dock tror jag den där cykeln fungerar bra vid jobbpendling om man ska genom stadstrafik o dyl. Många landsvägscyklister jobbpendlar på sin racer annars.
Du ville dock att den skulle fungera till annat än asfalt nu så då blir det ju en kompromiss. Två cyklar är alltid lösningen :) Nä men en crosscykel (CX) kan vara ett bra alternativ.
Ja det är klart att en cyklist inte rekommenderar något annat än än racer. Jag var själv helt inne på det när jag började titta på cyklar. Jag har aldrig tyckt att kompromisser har varit bra i andra sporter jag har sysslat med. Men ännu så länge känner jag mig inte som cyklist utan mer som motionär. Vi får se vad det blir.
En pedalfråga. Jag har SPD pedaler på min mtb och ett par gamla shimano skor som inte är jättesköna. Är de värt att byta system? Förutom större anläggningsyta är det andra skillnader? Är det svårare att koppla loss från ett landsvägssystem?
En pedalfråga. Jag har SPD pedaler på min mtb och ett par gamla shimano skor som inte är jättesköna. Är de värt att byta system? Förutom större anläggningsyta är det andra skillnader? Är det svårare att koppla loss från ett landsvägssystem?
Ja. Antalet instegsmöjligheter. Ja.
Ska jag börja dricka kaffe så ska de va ur en sådan! :) Nu när jag tydligen ska få drygt 5000 kr tillbaka från skatten så är det ju bara att bränna de på nya prylar direkt!
Jag hade ju dock tänkt mig en sån här :)
[.IMG]http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Full/25042.jpg[/IMG]
Lite avis blir man. Visserligen har lvg-gänget våra hjul att ständigt diskutera, men ni har era dämpare som är så galet porriga. Har sällan hört en eldig gaffeldiskussion bland ett gäng rakade killar.
Orbea Onix, bra eller anus?
Orbea Onix, bra eller anus?
Säkert en bra instegscykel. Vilken modell är det, jag finner nämligen tre färdigkittade Onix på Orbea USA (http://www.orbea-usa.com/fly.aspx?mid=a100&layout=viewproduct&taxid=516) med lite olika spec. Vad är det du tittat, var har du tittat på den och vad är det för spec?
Cyklig i Råsunda är duktiga på Orbea och har numera en trevlig butik.
Det är hos Cyklig jag har varit. De hade ett par olika Onix på menyn, jag skulle tro att det är en shimano 105 kittad som är aktuell, alltså den som heter Onix TDA på webbsajten. I katalogen från Orbea heter den snarare Onix Bira.
Jag har väl iofs inte siktat in mig på någon specifik spec, utan undrar mer om det är en rimlig ramplattform att börja på. Cyklig kan säkert hjälpa mig att bestycka ramen med pryttlar inom min budget.
Som komplett cykelnovis är det hela en djungel. Jag köpte senaste numret av Kadens, där de sågade en Onix i sitt komfortracertest pga stötförmedlande och fladdrig framände/gaffel.
MasterChief
2008-03-27, 19:27
Jag har läst väldigt mycket gott och negativt om Orbea. Verkar vara en hata-älska cykel så att provcykla känns rimligt före köp.
Jag skulle inte fästa så stor vikt vid testerna Kadens utför. Det kan lika gärna vara en random cyklist som får en slant (om ens det) för att prova en cykel ett par veckor som ett seriöst tyskt jättetest i CERN. Cykla på den och känn efter. Det finns alltid något att anmärka på när man kompromissar med kvalitet för att få ner priset, så det får du leva med, men den kommer inte att falla isär eller börja vobbla. Jag litar helt på att Cyklig ser till att du får en cykel som fungerar.
Är det verkligen givande för mig som saknar refrenser att provcykla en racer?
Vad är det för tumregler som gäller i övrigt när man köper cykel? Kolfiber en masse, eller är det kanske smartare att köpa en riktigt bra och lätt aluminiumram? Det ser ut som man hos de flesta tillverkare gärna hamnar i valet mellan den lite billigare ramen med dyrare komponenter och den lite dyrare ramen med de billigaste komponenterna som erbjuds. Ofta är skillnaden också alu vs. cf.
Viktmässigt verkar det ju handla ganska lite om rammaterial ändå, det går att hitta alucyklar under 8kg.
Är det verkligen givande för mig som saknar refrenser att provcykla en racer?
Vad är det för tumregler som gäller i övrigt när man köper cykel? Kolfiber en masse, eller är det kanske smartare att köpa en riktigt bra och lätt aluminiumram? Det ser ut som man hos de flesta tillverkare gärna hamnar i valet mellan den lite billigare ramen med dyrare komponenter och den lite dyrare ramen med de billigaste komponenterna som erbjuds. Ofta är skillnaden också alu vs. cf.
Viktmässigt verkar det ju handla ganska lite om rammaterial ändå, det går att hitta alucyklar under 8kg.
Hur mycket är du beredd att betala?
Jag vet inte riktigt vad jag tycker och ska säga...
Så länge man inte har provat något annat så tror man att det man provar är skitbra. Jämfört med "vardagscyklar" så känns det ju som en formula-1-cykel. När jag köpte ny cykel och provade den så insåg jag att min gamla hade varit seg, instabil i höga farter osv.
Jag tycker nog man ska dra öronen åt sig lite om ramen fått dåligt omdöme i ett test. Även om det bara är en cyklists objektiva uppfattning så har han säkert provat många cyklar och har något att jämföra med. Och andra sidan sätt, har du inte provat något annat så lär du säkert vara glad och nöjd med den tills du provar något bättre :)
Hellre bra ram och gaffel och sämre komponenter än tvärt om. Ram, gaffel och hjul är det som styr mest hur cykeln känns. Kolfiber eller aluminium har inte så stor betydelse. Aluminum är oftast inte lika styvt vid samma vikt, men det finns helt klart bra aluminiumramar och även mindre bra kolfiberramar. Snöa inte in dig på vikten. På en instegscykel så är det andra saker man bör titta på.
En klassisk fras i cykelprylsvärlden är "lätt, styvt, billigt - välj 2"
105-gruppen är förövrigt helt klart bra. Det är den jag rekommenderar på en instegscykel.
Jag skriver alldeles för mkt i den här tråden... :( Hoppas ni orkar läsa och får ut något av allt babbel.
Jag skriver alldeles för mkt i den här tråden... :( Hoppas ni orkar läsa och får ut något av allt babbel.
Nej det gör du inte, för hur kan det annars komma sig att du ligger 100 inlägg efter mig - och jag skriver inte ens i närheten av för mycket.
Nej det gör du inte, för hur kan det annars komma sig att du ligger 100 inlägg efter mig - och jag skriver inte ens i närheten av för mycket.
Gött då ska jag spamma på!
Ska du köra Solleröloppet förresten? Jag är sugen på att åka dit och kriga i backarna.
Gött då ska jag spamma på!
Ska du köra Solleröloppet förresten? Jag är sugen på att åka dit och kriga i backarna.
Har tomten klappar? Det är vad jag ser fram mot mest i sommar. Det ska du med andra ord definitivt köra.
forslund
2008-03-27, 22:22
Nej, skriv på :D Dina poster är ju alltid objektiva och korrekta. Sen bör ju även nämnas att kolfiber är oftast mycket hållbarare än aluminium, vilket jag tycker man bör satsa på oavsätt om det är en första cykel eller inte. Hållbarhet är alltid fint. :thumbup:
Hur mycket är du beredd att betala?
Det är en svår fråga. Jag tyckte att 5.000:- är mycket för en cykel tills för ett par veckor sedan. Nu inser jag att det är med cyklar som med bilar, elektronik, skor, etc. Man får i viss mån vad man betalar för, men man betalar även för varumärket.
Om jag får en bra cykel för 12.000:- så är jag glad, om jag måste lägga 17.000:- så går det väl också an.
machine gun
2008-03-27, 22:41
Det är en svår fråga. Jag tyckte att 5.000:- är mycket för en cykel tills för ett par veckor sedan. Nu inser jag att det är med cyklar som med bilar, elektronik, skor, etc. Man får i viss mån vad man betalar för, men man betalar även för varumärket.
Om jag får en bra cykel för 12.000:- så är jag glad, om jag måste lägga 17.000:- så går det väl också an.
Hehe, det där låter som jag. Jag började på 7000, sen gick jag upp till 10 000, 12 000 och slutligen landade köpet på 15 000 :D Plus pedaler, skor osv. Men som man säger: "If you can't afford two, don't by one" (det blir alltid dyrare än man tänkt sig)
Säg till när du höjt nivån till 50 000:- då ska du se att våra kolfibersjälar står i eld och lågor :D
Skämt o sido, i prisläget 12-17k får du en bra cykel helt klart. Orbea är väl ett märke där man betalar lite extra bara för att det står Orbea på. Mest prisvärt får man om man köper från tyskland över internet. Men då missar man chansen att prova osv. Tyskarna är inte heller några lysande designers alltid ;)
machine gun
2008-03-27, 22:54
Om man är totalt okunnig (som jag), kan det kännas värt nån tusenlapp eller två extra för att få nån som faktiskt tar ens mått och bygger ihop cykeln åt en samt möjlighet att prova och att kunna komma tillbaka om det blir problem. Är man erfaren cyklist och har gått igenom x antal cyklar, så vet man ju redan vad man behöver och vill ha osv, men är man rookie tror jag inte att det alltid är så bra att beställa över nätet.
Vill köpa mig en cykel, har inte tid att ta mig ut...Finns det någon för ca 1000kr? Behöver inte finnas något avancerat på den, bara en sadel och trappor med motstånd, någon som vet?
Jag menar en träningscykel, inte en cykel.
Om man är totalt okunnig (som jag), kan det kännas värt nån tusenlapp eller två extra för att få nån som faktiskt tar ens mått och bygger ihop cykeln åt en samt möjlighet att prova och att kunna komma tillbaka om det blir problem. Är man erfaren cyklist och har gått igenom x antal cyklar, så vet man ju redan vad man behöver och vill ha osv, men är man rookie tror jag inte att det alltid är så bra att beställa över nätet.
Håller helt klart med dig. De sakerna du nämner där är viktigare än titanskruvarna på sadelstolpen. Storleken är förmodligen viktigast av allt vid cykelköp, och en bra relation med sin lokala cykelhandlare är alltid bra, vilken nivå man än är på. Jag har vårdat relation med hjälp av fikabröd och dyligt :)
Jag håller helt med dig. Hur gick du tillväga för att lyckas göra ett köp du är bekväm med?
machine gun
2008-03-27, 23:45
Jag håller helt med dig. Hur gick du tillväga för att lyckas göra ett köp du är bekväm med?
Jag vet inte om jag är bekväm med köpet ännu, då jag inte fått hem cykeln än :D Var inne och provsatt den idag och kan hämta den om några dagar.
Men iaf... hörde mig för bland klubbkompisar och fick rekommendationer om en bra cykelhandlare. Är väldigt nöjd med det mottagande och den service jag fått hittills iaf.
wintersnowdrift
2008-03-28, 15:32
+1 på machine gun och Olsson. Har man kunskapen är det givetvis lönsamt att handla via nätet, annars gör man nog klokt i att betala lite extra för god service. (Att jag själv gjort precis tvärt om och köpt alla mina cyklar begagnat är en annan femma...).
För övrigt: Stockholmsmänniskor, hur är vägarna i regionen? Här i Uppsala är det torrt och isfritt i alla fall på de större landsvägarna. Vågar man ta ut pärlan och rulla lite lätt på söndag tror ni? (Jag ska jobba i Sthlm lördag-söndag och cykeln står fortfarande hemma hos päronen. Den ska få flytta in i min nya lägenhet i Uppsala nästa helg, men jag är ju såååå otålig.)
//Kristin
MasterChief
2008-03-28, 15:35
+1 på machine gun och Olsson. Har man kunskapen är det givetvis lönsamt att handla via nätet, annars gör man nog klokt i att betala lite extra för god service. (Att jag själv gjort precis tvärt om och köpt alla mina cyklar begagnat är en annan femma...).
För övrigt: Stockholmsmänniskor, hur är vägarna i regionen? Här i Uppsala är det torrt och isfritt i alla fall på de större landsvägarna. Vågar man ta ut pärlan och rulla lite lätt på söndag tror ni? (Jag ska jobba i Sthlm lördag-söndag och cykeln står fortfarande hemma hos päronen. Den ska få flytta in i min nya lägenhet i Uppsala nästa helg, men jag är ju såååå otålig.)
//Kristin
Jag tycker teh web suger för att köpa saker. Inget slår känslan att sniffa på sakerna och sedan hala fram lädret och se försäljaren dreggla.
Vägarna börjar torka upp men de är fasligt grusiga :-/
wintersnowdrift
2008-03-28, 15:52
Jag tycker teh web suger för att köpa saker. Inget slår känslan att sniffa på sakerna och sedan hala fram lädret och se försäljaren dreggla.
Vägarna börjar torka upp men de är fasligt grusiga :-/
Klart att det är trevligt att sniffa, pilla och klämma. Dock är jag inte beredd att betala x antal kronor för försäljarens dreggel. Även om känslan av att få vifta med tusenlapparna som om de vore toapapper på multimiljonärsvis säkert är värd lite i sig.
Äckelgrus :P. Kanske hinner jag sopa rent ett par mil för hand om jag börjar direkt efter jobbet på lördag kväll och håller på tills det ljusnar?
//Kristin
Ahh du har inte insätt charmen i att ha trackingföretagens hemsida som startsida och refesha ett par gånger i timmen för att sedan lysa upp när man till slut inser att paketet har transporterats från Tyskland till Danmark och det bara återstår en dag eller två innan man kan rusa ner till utlämmningstället och riva upp paktetet på disken!
MasterChief
2008-03-28, 17:05
Äckelgrus :P. Kanske hinner jag sopa rent ett par mil för hand om jag börjar direkt efter jobbet på lördag kväll och håller på tills det ljusnar?
//Kristin
Ja, eller så snor vi en sopmaskin från VV tillsammans och kör hela natten. De kan väl knappast fängsla oss för en sådan samhällsinsats? Kanske får man låna den om man jobbar ideelt?
Ahh du har inte insätt charmen i att ha trackingföretagens hemsida som startsida och refesha ett par gånger i timmen för att sedan lysa upp när man till slut inser att paketet har transporterats från Tyskland till Danmark och det bara återstår en dag eller två innan man kan rusa ner till utlämmningstället och riva upp paktetet på disken!
:D
Aha...man ersätter en sorts känslostorm med en annan helt enkelt.
MasterChief
2008-03-28, 17:06
Vill köpa mig en cykel, har inte tid att ta mig ut...Finns det någon för ca 1000kr? Behöver inte finnas något avancerat på den, bara en sadel och trappor med motstånd, någon som vet?
Jag menar en träningscykel, inte en cykel.
För 1000 är det svårt att hitta något vettigt. Då är det nog blocket som gäller samt ha lite tur.
För 1000 är det svårt att hitta något vettigt. Då är det nog blocket som gäller samt ha lite tur.
Jag tror han menar en sådan där konstig träningcykel som inte går framåt. Borde gå att hitta någon på blocket för den pengen.
MasterChief
2008-03-29, 08:43
Jag tror han menar en sådan där konstig träningcykel som inte går framåt. Borde gå att hitta någon på blocket för den pengen.
Jo, det greppade jag och som jag skrev, det är nog Blocket som gäller.
Shit mannen, släpp hörnflaggan. :D
Fast enligt det här omfattande testet av riktiga finsmakare verkar det räcka med en cykel för 2000.
Bara två mountainbikes klarar test
Bara två cyklar av typen mountainbike klarade den nya europeiska säkerhetsstandarden, enligt tidningen Råd & Röns test.
En mountainbike ska klara tuffa tag i terrängen men gör det långtifrån alltid, konstaterar tidningen. Av tio cyklar klarade sig bara två cyklar helt utan att gå sönder i testet.
Cyklarna testades enligt en ny europeisk säkerhetsstandard. De två som klarade testet var Stonebreaker från Cykelringen och den betydligt billigare Mustang MTB. Nishiki Team var också slitstark, men missade ett av proven.
De båda cyklarna som toppar testet kostar 7.000 respektive 2.000 kronor.
På Greenfield 2600 Mount McKinley från Biltema från Harald Nyborg gick i stort sett alla delar sönder. Även på Yosemite Highland från Biltema och Marvil Sierra gick styre och ram sönder. Biltema har nu stoppat all försäljning av sin cykel.
Flera tillverkare byter nu ut delar på sina cyklar efter testet, skriver tidningen. Andra menar att deras cyklar är billiga och inte avsedda att köras i terräng, trots namnet.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3116&a=755369
ingen risk att Råd & Röns test ligger ute på webben?
Tittade på den här i butik idag
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=277206
fan vad fin den var. Jättefin finish. Men, med tubdäck. Jag som väger typ 99kg kan knappast ha en hoj med tubdäck. Får kolla på en hybrid istället. Var dock riktigt imponerad av hur snygg den var!
Tittade på den här i butik idag
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=277206
fan vad fin den var. Jättefin finish. Men, med tubdäck. Jag som väger typ 99kg kan knappast ha en hoj med tubdäck. Får kolla på en hybrid istället. Var dock riktigt imponerad av hur snygg den var!
Varför kan du inte ha tubdäck? Jag tror dessutom att om alla cykelhandlare värda namnet kommer utrusta en cykel efter dina önskemål, och vill du ha vanligt kanttrådshjul får du det. Och om cykelhandlaren inte är beredd att ändra lite i paketerbjudandet är det inte en cykelhandlare du ska gynna.
machine gun
2008-03-29, 17:31
Konsumerade ett par såna här idag:
http://cykelcity.jetshop.se/pub_images/original/Genius5W_SteelMetBor_1645.jpg
Knappast opti för triathlon att ha spänne på skorna, men de satt absolut skönast av alla skor jag provade. Vill man bli snabbare i växlingarna blir det till att skaffa triathlonskor att tävla i framöver och tja... jag tjänar nog in mer tid på att träna mer än på att optimera växlingarna min första trisäsong. Dessutom matchar dessa cykeln ;)
SIDI!!!!!!!!!!!!18
Sidi är i särklass det optimala valet av cykelsko. Som inga andra tillverkare har de en känsla för kvalitet och stil. Man känner det när man lyfter en sko, smeker dess skinn och opererar dess spännen - för att inte tala om när man sätter den på foten. Jag kan bara gratulera till ett bra köp, nästan oavsett modell. En Sidi är en Sidi är en Sidi.
machine gun
2008-03-29, 17:52
Det känns fint att ha fått sitt val godkänt av Kolozzeums främsta cykelkonsument.
MasterChief
2008-03-29, 21:04
SIDI!!!!!!!!!!!!18
Sidi är i särklass det optimala valet av cykelsko. Som inga andra tillverkare har de en känsla för kvalitet och stil. Man känner det när man lyfter en sko, smeker dess skinn och opererar dess spännen - för att inte tala om när man sätter den på foten. Jag kan bara gratulera till ett bra köp, nästan oavsett modell. En Sidi är en Sidi är en Sidi.
Nein!!
http://bobsbicycles.com/images/library/large/nike_90493_05_m.jpg
Annars är ju helgens viktigaste fråga om Winter har gett Isaac den motion den förtjänar.
En sak jag funderade på idag när jag försökte överleva 120 min på trainern är om cyklar är flickor, pojkar eller könsbefriade?
Nein!!
http://bobsbicycles.com/images/library/large/nike_90493_05_m.jpg
Annars är ju helgens viktigaste fråga om Winter har gett Isaac den motion den förtjänar.
En sak jag funderade på idag när jag försökte överleva 120 min på trainern är om cyklar är flickor, pojkar eller könsbefriade?
Jag vet de som kallar sin cykel vid en kvinnas namn. Jag har dock vissa tvivel på att inordna materiella ting enligt människosed, utan att för den skull förringa de materiella tingens värde. Min cykel är namn- och könlös. Ungefär som en vältränad cyklist...
machine gun
2008-03-29, 21:21
Om man inte riktigt kommit till den nivån att man kan motivera inköp av flaskställ för åtskilliga hundralappar stycket eller börjat lockas av försäljningsargument som: "Samma snygga design och funktion till ett mycket dyrare pris." (Cykelcity om Elite Patao carbon) Vad ska man då köpa för flaskställ? Man vill ju helst slippa att flaskan hoppar ur alt. vobblar alldeles för mkt.
MasterChief
2008-03-29, 21:25
Om man inte riktigt kommit till den nivån att man kan motivera inköp av flaskställ för åtskilliga hundralappar stycket eller börjat lockas av försäljningsargument som: "Samma snygga design och funktion till ett mycket dyrare pris." (Cykelcity om Elite Patao carbon) Vad ska man då köpa för flaskställ? Man vill ju helst slippa att flaskan hoppar ur alt. vobblar alldeles för mkt.
Med övervägande risk för att bli hånad av skaparn måste jag trots allt rekommendera Specializeds nya. Såg faktiskt helt klockrena ut för endast 150kr. De liknar kolfiber men är simpel plast. Nya modellen för 2008 var tydligen klart förbättrad och funkar även på MTB, så bra sitter flaskan. Finns i massor av färger:
http://www.specialized.com/OA_MEDIA/equip/4308-00_l.jpg
edit: bättre bild.
machine gun
2008-03-29, 21:37
Med övervägande risk för att bli hånad av skaparn måste jag trots allt rekommendera Specializeds nya. Såg faktiskt helt klockrena ut för endast 150kr. De liknar kolfiber men är simpel plast. Nya modellen för 2008 var tydligen klart förbättrad och funkar även på MTB, så bra sitter flaskan. Finns i massor av färger:
Låter som att de svarar upp till mina simpla krav som rookiecyklist. Rätt snygga var de dessutom. Du råkar inte ha koll på nån återförsäljare?
wintersnowdrift
2008-03-29, 22:13
Jag har masserat sadeln lite och snurrat på hjulen om det är vad du menar?
(Seriöst så jobbar jag tyvärr med att sälja skräpcyklar och trehjulingar till pöbeln i helgen. Dock tänkte jag skolka från nästa kurs första föreläsning på måndag för att kunna cykla då istället. Jag tror bestämt att Isaac:en har börjat sloka lite av bristen på frisk luft. Den behöver verkligen komma ut nu, och därför tar jag mitt ansvar som cykelägare och offrar en kursstart i fas till förmån för cykelns behov.)
Låter som att de svarar upp till mina simpla krav som rookiecyklist. Rätt snygga var de dessutom. Du råkar inte ha koll på nån återförsäljare?
Faktum är att vi faktiskt har åtminstone tre röd-svarta exemplar av Specialized-flaskstället på mitt jobb. De är snygga!
//Kristin
MasterChief
2008-03-29, 22:26
TCM i Tyresö har dem. Stockholms trevligaste personal (med Johan som ägare och butikschef) och ruggigt fin butik. Väl värt ett besök.
MasterChief
2008-03-29, 22:28
Jag har masserat sadeln lite och snurrat på hjulen om det är vad du menar?
(Seriöst så jobbar jag tyvärr med att sälja skräpcyklar och trehjulingar till pöbeln i helgen. Dock tänkte jag skolka från nästa kurs första föreläsning på måndag för att kunna cykla då istället. Jag tror bestämt att Isaac:en har börjat sloka lite av bristen på frisk luft. Den behöver verkligen komma ut nu, och därför tar jag mitt ansvar som cykelägare och offrar en kursstart i fas till förmån för cykelns behov.)
//Kristin
Det är rätta takter. Det gäller att ha sina prioriteringar i rätt ordning.
wintersnowdrift
2008-03-31, 11:29
Nu har Isaac:en äntligen fått känna vinden i hjulen igen! För blåser gör det, det ska gudarna veta.
Jag skickade ut min fader på rekognisering av vägbanorna igår, och han sade att det var klart cykelbart. En del sand och grus inne i samhället förvisso, men ute på landet var vägarna riktigt fina måste jag säga.
Cykeln är en dröm. Framför allt uppförsbackarna kändes lekande lätta. Jag är tyvärr extremt feg i kurviga nerförsbackar (rundan jag körde består av rätt många sådana) så där förlorar jag massor av tid. Det är hjärnspöken jag ska jobba på att bekämpa.
Förövrigt såg jag tussilagos i vägkanten. Det är vår!
//Kristin
machine gun
2008-04-06, 09:33
Äntligen är cykeln i min ägo!
http://img259.imageshack.us/img259/3608/img0715ph7.jpg
Kul! Det första du borde göra är att ta bort alla spcers från gaffelröret så att du får ett fetare dropp och inte ser muppig ut. Det är bara att vänja kroppen.
Ignatius72
2008-04-06, 09:47
Men vad är detta? 4 grader och regn. Lockar inte till årets första cykeltur.
Moonbeam
2008-04-06, 09:51
Det är perfekt väder för att sitta inne och föllja flandern runt på tv:n.
machine gun
2008-04-06, 10:31
Kul! Det första du borde göra är att ta bort alla spcers från gaffelröret så att du får ett fetare dropp och inte ser muppig ut. Det är bara att vänja kroppen.
Jajaja, en sak i taget. Som rookie förbehåller jag mig rätten att se muppig ut.
machine gun
2008-04-06, 13:56
En minipremiärtur är nu avklarad och jag måste säga att den var väldigt skön att cykla på. Dock är jag pinsamt fumlig med pedalerna, men jag antar att man vänjer sig. Är man nybörjare så är man. Men det ska nog bli cyklist av mig också så småningom.
Jag tänkte fråga vad ni brukar ha med er när ni cyklar längre pass. Typ extraslang, pump o likn? Tar även gärna emot tips om bra sadelväska (upptäckte att, precis som med allt annat, fanns det en hel uppsjö att välja bland).
Verkar finnas många kunniga på området kring cykel här på KOLO, kul.
Kan ni då hjälpa mig svara på detta, finns det en sportslig chans att man kan klara vätternrundan på totalt under 15h med denna typ av cykel som är utrustad med shimanos Alfine komponenter, MERIDA S-PRESSO (http://www.grahns.se/MainVisaSokbild200a.asp?pid2=6586). Eller krävs det mer av cykeln, jag pendlar ca 100 mil om året idagoch vill fortfarande kunna pendla med den på assfallt och packat grus.
Vad är det för skillnad på kvalité/pris/funktion för Campas komponenter jämfört med shimano?
Jag har säkert missat massor i min frågeställning :(
Fredrik S
2008-04-08, 17:25
Naturligtvis kan man cykla vätternrundan på cykeln du länkar till och om du har benen för det, så kommer du alldeles säkert att fixa det på under 15 timmar.
Det finns dock ett par saker som talar mot att välja den cykeln.
1. Man får väldigt mycket begagnad racer för de 8000kr som cykeln kostar. På en racer blir vätternrundan roligare och du kommer runt snabbare.
2. Det sitter ett vevparti med endast en 39t klinga fram vilket innebär att du kan få problem med att det inte finns tillräckligt tunga växlar om du har tänkt att dra nytta av de stora klungor som brukar bildas på vätternrundan.
När det gäller Campa/Shitmano så vill jag inte starta ett religionskrig i den här gemytliga tråden.
wintersnowdrift
2008-04-08, 17:57
Snyggve!
Nein. Jag var ute idag i rusket och gjorde misstaget att ta vägen genom stan hem (=mycket stopp p.g.a. trafikljus, järnvägsövergångar, fotgängare mm.). Jag har sällan varit så nerkyld som när jag kom hem igen efter knappt två timmar. Det tog typ 20 min för fingrar och tår att tina. Var(s) gömmer sig våren egentligen?
Jag tänkte fråga vad ni brukar ha med er när ni cyklar längre pass. Typ extraslang, pump o likn? Tar även gärna emot tips om bra sadelväska (upptäckte att, precis som med allt annat, fanns det en hel uppsjö att välja bland).
Pump + slang + däckavtagare är väl minimum. Mtb-folket jag cyklar med har ofta en halv cykel i reservdelar med sig i ryggsäcken men sådana är ju strikt förbjudna av landsvägsstilpoliserna ;), så på racer får man nöja sig med det som går i sadelväskan (sedan är ju risken att cykeln går sönder betydligt mindre på landsvägen givetvis).
Verkar finnas många kunniga på området kring cykel här på KOLO, kul.
Kan ni då hjälpa mig svara på detta, finns det en sportslig chans att man kan klara vätternrundan på totalt under 15h med denna typ av cykel som är utrustad med shimanos Alfine komponenter, MERIDA S-PRESSO (http://www.grahns.se/MainVisaSokbild200a.asp?pid2=6586). Eller krävs det mer av cykeln, jag pendlar ca 100 mil om året idagoch vill fortfarande kunna pendla med den på assfallt och packat grus.
Vad är det för skillnad på kvalité/pris/funktion för Campas komponenter jämfört med shimano?
Jag har säkert missat massor i min frågeställning :(
Jag hade inte velat cykla Vättern på något annat än en racer, tyckte att det var nog plågsamt ändå. Men så är jag rätt mesig också.
//Kristin
Jajaja, en sak i taget. Som rookie förbehåller jag mig rätten att se muppig ut.
Det är sant. Jag är ganska förlåtande mot alla som just börjat och har själv fått skarp tillrättavisning en gång i tiden när jag hade spacers kvar. En debatt om det där med stil på cykel har blossat upp på Happy och för er som inte läser där känner jag att det såhär inför en ny sommarsäsong kan vara passande att ge min syn på det här med stil.
Om jag ska vara lite allvarlig så är det förstås inte bra att jag uppfattas som icke välkomnande av nya cyklister. Det jag vänder mig mot är den uppenbara viljan att i ren trots vara så ful som möjligt. Stil är en del av den traditionella cykelsporten, gillar man det inte gillar man nog inte särskilt mycket från Frankrike eller annat Europeiskt land med sinne för andra traditioner än Brännvin. Och om någon sitt första år inte har ett enda rätt på cykeln så tänker inte jag peka fingret trött, precis som en invandrare förväntas göra bort sig på det svenska språket sina första år. Däremot kommer jag inte ha särskilt mycket respekt för den som aldrig lär sig svenska eller inte tar till sig lite av traditionen inom cykling.
Själv såg jag nog ut som en säck full med loppor mitt första år, men som den receptiva unga man jag var (och är) tog jag till mig och är nu snygghetens svar på Jesus Kristus.
Kalla mig snobb, men så är det.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/833982
machine gun
2008-04-08, 19:31
Pump + slang + däckavtagare är väl minimum. Mtb-folket jag cyklar med har ofta en halv cykel i reservdelar med sig i ryggsäcken men sådana är ju strikt förbjudna av landsvägsstilpoliserna ;), så på racer får man nöja sig med det som går i sadelväskan (sedan är ju risken att cykeln går sönder betydligt mindre på landsvägen givetvis).
Tack för svaret! En halv cykel har jag inga planer på att ta med mig. Råkar jag ut för ett haveri av den kalibern kommer jag att utnyttja telefoni.
Tips på bra sadelväska och lämplig pump i smidigt utförande?
Det är sant. Jag är ganska förlåtande mot alla som just börjat och har själv fått skarp tillrättavisning en gång i tiden när jag hade spacers kvar. En debatt om det där med stil på cykel har blossat upp på Happy och för er som inte läser där känner jag att det såhär inför en ny sommarsäsong kan vara passande att ge min syn på det här med stil.
För att lugna dig något kan jag lova dig att jag i alla fall inte kommer att visa mig ute i svarta strumpor.
Så om och när man väljer en Race-cykel tänkt för pendla med och cykla vättern. Kan man rangordna kriterierna på följande sätt över saker som är viktiga?
1. Körställning.
2. Ram, storlek & kvalité.
3. Hjulen/Fälgar.
4. Komponenter, växlar, bromsar & lager osv.
Har letat efter 1-2 år gamla kompetenta cyklar men har svårt med storleken då jag bara är 165cm lång/kort, med korta ben.
Så om och när man väljer en Race-cykel tänkt för pendla med och cykla vättern. Kan man rangordna kriterierna på följande sätt över saker som är viktiga?
1. Körställning.
2. Ram, storlek & kvalité.
3. Hjulen/Fälgar.
4. Komponenter, växlar, bromsar & lager osv.
Har letat efter 1-2 år gamla kompetenta cyklar men har svårt med storleken då jag bara är 165cm lång/kort, med korta ben.
Upplevelsen av cykeln blir ju en blandning av alla faktorer. Men det som gör mest för hur cykeln upplevs är ramen, därefter kommer hjul och sen är de andra mindre viktigt typ. Men visst är det trevligare med en bra komponentgrupp. Storleksmässigt är du som mig. Det viktigaste med storleken är längden på toppröret. Där bör du ha 51-52 cm. Mindre justeringar kan sedan göras med att byta styrstam till längre / kortare.
När du håller uppe på styret, ute på reglagen och sitter på cyklen som du cyklar så ska framnavet täckas så gott som helt av styret om du tittar ner. Ser du navet bakom styret är cykeln för lång och ser du det framför styret är cykeln för kort. Det behöver alltså inte vara ramen här som är i fel storlek utan de kan räcka med styrstamslängden.
Första cykeln blir alltid lite av ett test. När du har kört ett par hundra mil på den så vet du vilka justeringar du vill göra. Kanske vill du inte sitta så utsträckt, kanske behöver du en lägre utväxling då du saknar lätta växlar i uppförsbackarna osv.
En minipremiärtur är nu avklarad och jag måste säga att den var väldigt skön att cykla på. Dock är jag pinsamt fumlig med pedalerna, men jag antar att man vänjer sig. Är man nybörjare så är man. Men det ska nog bli cyklist av mig också så småningom.
Härligt att du fått cykeln och fått prova den en sväng :)
Jag har med mig:
Pump
1-2 slangar (beroende på distans och om jag cyklar själv eller med andra som man kan tatta slang från)
Multiverktyg som även innehåller en kedjebrytare.
En energi-gel som reserv utöver annan mat man kan tänkas ha med. Har man väggat en gång så vet man hur trevligt det är att inte stå där med 5 mil hem och ingen energi.
Vår o sommar har jag nästan alltid med vindväst och armvärmare i ryggfickorna vid längre turer även om det är varmt och fint väder när man kör hemmifrån. Ett par mil bort eller ett par timmar senare kan det vara 15 grader kallare och ösregna.
MasterChief
2008-04-09, 15:13
Tips på bra sadelväska och lämplig pump i smidigt utförande?
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=2&artgrp=1059&funk=visa_artikel&artnr=TO052
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=crank006&avd=2&Ref=&artgrp=1044&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std
Mina val. Funkar klockrent.
Snygg cykel! Piska den hårt.
Fredrik S
2008-04-09, 21:43
På söndag smäller det!
cWTj6H2KKr4
På söndag smäller det!
cWTj6H2KKr4
Ord! Synd bara att det verkar som Eurosport bara visar ett kort sammandrag. Får bli cycling.tv
Dagens träningsupplevelse på cykel: Trafik är inte nyttigt.
Körde lite intervaller på vägen som går förbi Ulriksdal och 20 meter bakom mig smäller två Audi, nära till Audi-affären passande nog (eller så var de ute och provkörde en ny bil och då finns det risk att man tänjer på vad lagen stipulerar om säker körning). Det blev en ganska duktig smäll som gjorde att de två bilarna studsade åt varsitt håll mot den väggren där jag alldeles just befunnit mig men som tur var, i en hastighet nära ljudets, passerat. Förelåg helt klart hög ovärdhetspotential. En stor Audi mot min Nago hade varit en ojämn match.
Ibland känns trainer som ett väldigt bra alternativ.
Ja, och just det. Inga skadades utan stod bredvid efteråt och såg ut precis som man borde se ut när man kvaddat 500 kSEK bil.
Fredrik S
2008-04-11, 10:10
Körde lite intervaller på vägen som går förbi Ulriksdal och 20 meter bakom mig smäller två Audi, nära till Audi-affären passande nog (eller så var de ute och provkörde en ny bil och då finns det risk att man tänjer på vad lagen stipulerar om säker körning). Det blev en ganska duktig smäll som gjorde att de två bilarna studsade åt varsitt håll mot den väggren där jag alldeles just befunnit mig men som tur var, i en hastighet nära ljudets, passerat. Förelåg helt klart hög ovärdhetspotential. En stor Audi mot min Nago hade varit en ojämn match.
Ja, och just det. Inga skadades utan stod bredvid efteråt och såg ut precis som man borde se ut när man kvaddat 500 kSEK bil.
Låter som att det börjar bli dax att leta efter lite nya ställen att cykla på. Du blev väl påkörd i vintras om jag inte minns fel?
döttstillBud
Skönt att du klarade dig. Synd att det var Audi. What a waste.
Låter som att det börjar bli dax att leta efter lite nya ställen att cykla på. Du blev väl påkörd i vintras om jag inte minns fel?
Ja, men det var ju i Sundbyberg. I min enfald trodde jag att Solna skulle vara säkrare, men jag borde vetat bättre än att cykla på en väg på vilken rätt många tar ut en Audi för en provtur. Som sagt; man provar inte hur en ny ädel hingst beter sig i lagliga 50 km/h.
Skönt att du klarade dig. Synd att det var Audi. What a waste.
Ungefär så tänkte nog en gråtande ung kvinna också. "Bilen är helt kvaddad" sade hon i mobiltelefonen när jag cyklade tillbaka för att kolla.
wintersnowdrift
2008-04-11, 14:33
Morr. Jag ska strax ut och cykla en sväng tänkte jag, men jag har förlagt mina brillor efter senaste turen. Vilka logiska (och ologiska) placeringar av ett par solglasögon kan ni komma på? Jag behöver inspiration i mitt letande.
//Krisitn
MasterChief
2008-04-11, 14:43
Ungefär så tänkte nog en gråtande ung kvinna också. "Bilen är helt kvaddad" sade hon i mobiltelefonen när jag cyklade tillbaka för att kolla.
Undrar om hon reflekterade över att den förbipasserande cykeln betingade ett värde på ca 20% av Audin. Så Audi=200kr/kg och Colnago=11428kr/kg.
Hoppas de förstår det ovärdiga att krocka nära en riktig cyklist.
Kändes den bra?
MasterChief
2008-04-11, 14:47
Morr. Jag ska strax ut och cykla en sväng tänkte jag, men jag har förlagt mina brillor efter senaste turen. Vilka logiska (och ologiska) placeringar av ett par solglasögon kan ni komma på? Jag behöver inspiration i mitt letande.
//Krisitn
Ofta brukar man ju tvätta av glasögonen efter en tur så jag har hittat mina på en hylla på toaletten ett antal gånger. Är du nu som en vanlig tjej kommer det ta en timme att leta igenom hyllorna på toaletten så det är bäst du börjar omgående.
wintersnowdrift
2008-04-11, 14:50
Ofta brukar man ju tvätta av glasögonen efter en tur så jag har hittat mina på en hylla på toaletten ett antal gånger. Är du nu som en vanlig tjej kommer det ta en timme att leta igenom hyllorna på toaletten så det är bäst du börjar omgående.
Haha, jag är kanske ingen vanlig tjej för jag hittade glasögonen i samma skåp som jag förvarar cykelhjämarna, pannlampan och våtdräkten. Tackar för hjälpen dock!
//Krisitn
MasterChief
2008-04-11, 14:54
Haha, jag är kanske ingen vanlig tjej för jag hittade glasögonen i samma skåp som jag förvarar cykelhjämarna, pannlampan och våtdräkten. Tackar för hjälpen dock!
//Krisitn
Att cykla utan glasögon känns faktiskt helt fel. Ungefär som att cykla utan hjälm. Jag förstår paniken du upplevde.
Undrar om hon reflekterade över att den förbipasserande cykeln betingade ett värde på ca 20% av Audin. Så Audi=200kr/kg och Colnago=11428kr/kg.
Hoppas de förstår det ovärdiga att krocka nära en riktig cyklist.
Kändes den bra?
Den kändes som om den alltid suttit mellan mina ben. Den går riktigt fint och jag har snabbt anpassat mig till den något mer krävande sittställningen med större drop. The way of the pros.
wintersnowdrift
2008-04-11, 17:20
Apropå olyckor som involverar cyklar (skönt att detta inte blev en sådan) - vilka försäkringar täcker en kraschad cykel? Olycksfall? Tanken slog mig idag när jag insåg att det trots allt är den dyraste leksak jag någonsin har ägt som jag är ute och, eh, vrålåker med.
//Kristin
Apropå olyckor som involverar cyklar (skönt att detta inte blev en sådan) - vilka försäkringar täcker en kraschad cykel? Olycksfall? Tanken slog mig idag när jag insåg att det trots allt är den dyraste leksak jag någonsin har ägt som jag är ute och, eh, vrålåker med.
//Kristin
Jag tror formuleringen i paragrafen som stipulerar när den inte gäller brukar lyda något i stil med "vid tävling eller träning som bedrivs med tävling som mål" eller något annat snutsvenskt. Med andra ord; är du själv och tränar kan du nog få ut ersättning om du kraschar, men inte om du kör med en klubb.
Jag minns tyvärr inte exakt hur jag räknade när jag valde att inte välja den mer omfattande hemförsäkringen, men jag valde den i alla fall inte så något minustecken i summan för hur värt det var måste funnits.
Men å andra sidan är jag inte en försäkringskille. Jag hoppas hellre på att jag tillhör den skara som inte drabbas av olyckor.
MasterChief
2008-04-11, 19:35
Det är fredagkväll och då surfas det givetvis porn. Jag är velig vilken jag ska välja. Är Onda snygg? Har den ett existensberättigande? Är jag trångsynt?
Vem vinner på söndag?
Jag har bara kraschat en gång så allvarligt att försäkringsbolaget kopplades in. Men eftersom jag var oskyldig fick motpartens bolag pröjsa allt. Det var inga som helst problem och de betalade glatt. Fick till och med pengar för sveda och värk.
Det är fredagkväll och då surfas det givetvis porn. Jag är velig vilken jag ska välja. Är Onda snygg? Har den ett existensberättigande? Är jag trångsynt?
Vem vinner på söndag?
Jag har bara kraschat en gång så allvarligt att försäkringsbolaget kopplades in. Men eftersom jag var oskyldig fick motpartens bolag pröjsa allt. Det var inga som helst problem och de betalade glatt. Fick till och med pengar för sveda och värk.
Missade jag några bilder eller?
Tornado Tom säger jag och är tråkig. Han såg stark ut på Flandern runt, men jag tror att han inte körde ihjäl sig inte minst för Stijn D-stavning som hade dragit iväg (och senare också vann en välförtjänt seger ska sägas till de som missade tävlingen).
Fletcha däremot gjorde några försök att attackera men det blev bara det Fletchiska hänga på styret lite utan det Fletchiska trycket. Om han inte förbättrat sig sedan förra helgen vinner han inte.
MasterChief
2008-04-11, 21:54
Missade jag några bilder eller?
Tornado Tom säger jag och är tråkig. Han såg stark ut på Flandern runt, men jag tror att han inte körde ihjäl sig inte minst för Stijn D-stavning som hade dragit iväg (och senare också vann en välförtjänt seger ska sägas till de som missade tävlingen).
Fletcha däremot gjorde några försök att attackera men det blev bara det Fletchiska hänga på styret lite utan det Fletchiska trycket. Om han inte förbättrat sig sedan förra helgen vinner han inte.
Onda gaffeln (särskrivning blir roligare)
http://www.chicagolandbicycle.com/images/P_Paris_Blue650.jpg
forslund
2008-04-12, 08:52
*spy* Fulare gaffel får man leta efter.
machine gun
2008-04-12, 09:00
Jag är beredd att hålla med - det där var inte snyggt!
Nitrometan
2008-04-12, 09:06
Nej, nej. Snyggt och aerodynamiskt. Säkert lätt också.
Ser snabb ut.
MasterChief
2008-04-12, 14:50
Jag är beredd att hålla med - det där var inte snyggt!
Nej, nej. Snyggt och aerodynamiskt. Säkert lätt också.
Ser snabb ut.
Jag är inte bakåtsträvare men vissa former känns inte naturliga. Ondagaffeln är en av dem. Det blir allt vanligare med former som "går åt fel håll". Vad tycks om nya Bianchin:
http://www.bianchi.com/common/products2008/images/Road_RC/Y8B55.jpg
[.IMG]http://www.chicagolandbicycle.com/images/P_Paris_Blue650.jpg[/IMG]
Ah, just ja. Jag är benägen att säga att det är lite synd att Pinarello har den där på deras finaste cyklar, för Pina-ramen i ävrigt är så galet fin. Men det fixas ju ganska lätt genom att välja en Look-gaffel i en matchande färg.
Jag är inte bakåtsträvare men vissa former känns inte naturliga. Ondagaffeln är en av dem. Det blir allt vanligare med former som "går åt fel håll". Vad tycks om nya Bianchin:
[.IMG]http://www.bianchi.com/common/products2008/images/Road_RC/Y8B55.jpg[/IMG]
Men Bianci har ju Cycle Europe ändå kört i botten så det märket är för mig ett ickemärke. Men Carrera som fortfarande har lite klass är ju på väg åt samma håll
http://www.cikloberza.com/UserFiles/Image/razno/carrera-phibra-r81.jpg
Visst kommer ni och kör vårt motionslopp på Ekerö 1:a maj?
Eftersom vi är en ny klubb ville vi profilera oss lite så vi tänkte att ett motionslopp på en plats där många är vana att träna skulle vara en bra grej. Lite info från vår hemsida och lite länkar för er att följa.
Carrera Vårklassiker
Gör som proffsen - cykla en vårklassiker!
1 maj inbjuder CK Crescendo Velo till vårens häftigaste motionslopp på Ekerö.
Testa formen inför Vätternrundan med ett roligt motionslopp i naturskön miljö.
Loppets presentation (http://www2.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=98031)
http://www.crescendovelo.se/
wintersnowdrift
2008-04-12, 17:40
Eftersom vi är en ny klubb ville vi profilera oss lite så vi tänkte att ett motionslopp på en plats där många är vana att träna skulle vara en bra grej. Lite info från vår hemsida och lite länkar för er att följa.
Carrera Vårklassiker
Det hade varit jätteroligt (jag tänker ändå ha en hyfsat lugn Valborg), men jag kan ha vissa logistiska problem med att ta mig till Ekerö med cykel och alles. Familjen är antagligen i Falun och I'm stuck in Uppsala utan bil.
//Kristin
MasterChief
2008-04-12, 18:18
Carrera Vårklassiker
Kul att ni blivit så seriösa. Det där är mina gamla hemmatrakter.
wintersnowdrift
2008-04-14, 17:28
Man får som sagt uppleva en del som cyklist i trafiken.
Idag var jag ute en kort sväng som inleds på gamla E4 mot Gävle. En hederlig gammal tvåfilig väg med bred väggren, så det funkar fint att cykla där en kortare bit trots att vägen är ganska trafikerad. Idag fick jag dock sällskap i vägkanten av två stycken EPA-Volvos. Killarna som satt i bilarna var väldigt roade av att jag hängde på i deras tempo (epor är perfekta som vindfångare, insåg jag). Vid något tillfälle tyckte jag att bilarna sackade och gick därför ut åt vänster för att göra en improviserad omkörning. Killarna svarade givetvis med att trycka gasen i botten. Om det inte varit för övrig trafik hade vi kunnat ha ett riktigt skojigt litet roadrace - jag är övertygad om att Isaac:en hade haft en god chans. Nu nöjde jag mig av säkerhetsskäl med att ligga i häcken på dem tills det var dags för mig att vika av vägen.
//Kristin
MasterChief
2008-04-14, 19:06
Man får som sagt uppleva en del som cyklist i trafiken.
Idag var jag ute en kort sväng som inleds på gamla E4 mot Gävle. En hederlig gammal tvåfilig väg med bred väggren, så det funkar fint att cykla där en kortare bit trots att vägen är ganska trafikerad.
//Kristin
Äsch, cyklister har alltid företräde. Jag har cyklat E22 från Norrköping till Oskarshamn. Funkar fint. Lite jobbigt kan det dock bli när alla husvagnar trängs i vägrenen.
Idag fick jag dock sällskap i vägkanten av två stycken EPA-Volvos. Killarna som satt i bilarna var väldigt roade av att jag hängde på i deras tempo (epor är perfekta som vindfångare, insåg jag). Vid något tillfälle tyckte jag att bilarna sackade och gick därför ut åt vänster för att göra en improviserad omkörning. Killarna svarade givetvis med att trycka gasen i botten. Om det inte varit för övrig trafik hade vi kunnat ha ett riktigt skojigt litet roadrace - jag är övertygad om att Isaac:en hade haft en god chans. Nu nöjde jag mig av säkerhetsskäl med att ligga i häcken på dem tills det var dags för mig att vika av vägen.
Det var inte Isaac som hade god chans. Det var du och dina ben! Bra att du visar vem som äger.
MasterChief
2008-04-14, 19:08
Kul för Boonen faktiskt.
http://www.cykelnytt.se/artikel/data/upimages/boonen_roubaix_ceremoni.jpg
På temat uppleva saker i trafiken:
Trampade på i godan ro på vanliga vägen och inte på cykelvägen som bitvis var fylld av gångare och barnvagnar. Då cykelbanan bara sträcker sig över 3-400 meter och att cykla på den skulle innebära att jag måste köra på diverse vägkanter så valde jag givetvis att köra på vägen istället. Tydligen uppskattas det inte av alla. En Volvo med tonade rutor kör förbi och en ohängd slyngel hänger ut genom passagerarfönstret och skriker: "CYKELBANAN, IDIOTJÄVEL".
Men det var ett grymt skönt cykelpass. Nu ska jag snart fira det med en massa mat.
MasterChief
2008-04-14, 19:17
Trampade på i godan ro på vanliga vägen och inte på cykelvägen som bitvis var fylld av gångare och barnvagnar. Då cykelbanan bara sträcker sig över 3-400 meter och att cykla på den skulle innebära att jag måste köra på diverse vägkanter så valde jag givetvis att köra på vägen istället. Tydligen uppskattas det inte av alla. En Volvo med tonade rutor kör förbi och en ohängd slyngel hänger ut genom passagerarfönstret och skriker: "CYKELBANAN, IDIOTJÄVEL".
Men det var ett grymt skönt cykelpass. Nu ska jag snart fira det med en massa mat.
Ja, sådana har man ju råkat ut för. Idioter.
Kul för Boonen faktiskt.
http://www.cykelnytt.se/artikel/data/upimages/boonen_roubaix_ceremoni.jpg
Undrar hur det ska kännas att 15 km innan mål se en pigg Boonen bredvid sig och man vet att banan inte riktigt lämpar sig för att komma loss på utan en spurt är sannolik. 08-150000 kanske?
MasterChief
2008-04-14, 20:45
Undrar hur det ska kännas att 15 km innan mål se en pigg Boonen bredvid sig och man vet att banan inte riktigt lämpar sig för att komma loss på utan en spurt är sannolik. 08-150000 kanske?
Ja, eller så ringer man syrran:
http://bp0.blogger.com/_GvL0s_iLt-o/R1D6u4anvYI/AAAAAAAAAGI/fJZcREFmAtU/s400/cycling+fan.jpg
Ni inser väl att det handlar egentligen inte om om, utan om när, ni kommer smälla ordentligt? Jag har bara varit med om en liten grej men det är ju rätt ofta det är nära, så jag väntar bara på en krock. Behövs ju bara att man vinglar till eller någon bilist tappar koncentrationen en millisekund så ligger man där.
Men det är kul att cykla.
Och med handen på hjärtat är den mest nervösa trippen den från Solna till Brostugan Drottningholm med högar av grus och förbannat vingliga cyklister med matkassar och gikt. Så jag brukar kunna förtränga marginalerna.
Dessutom finns det många fina vägar i norrort där man nästan helt slipper bilar.
Ja, eller så ringer man syrran:
http://bp0.blogger.com/_GvL0s_iLt-o/R1D6u4anvYI/AAAAAAAAAGI/fJZcREFmAtU/s400/cycling+fan.jpg
I'd hit it.
Det är väl så. Får vara glad så länge de inte smäller ordentligt i samband med något stort metallåbäke. Närmsta jag har varit hittills är 5-10 cm från en husvagn som höll på att preja mig av vägen. Bilförare som inte kör med släp annat än på sommaren och då en gigantisk husvagn borde få gå om körskolan varje år.
*edit*
Kört ikull en gång själv också, men det var självförvållat. Note to self: ta inte 90 graders kurvor på våt asfalt i 30 km/h.
MasterChief
2008-04-14, 20:59
Ni inser väl att det handlar egentligen inte om om, utan om när, ni kommer smälla ordentligt? Jag har bara varit med om en liten grej men det är ju rätt ofta det är nära, så jag väntar bara på en krock. Behövs ju bara att man vinglar till eller någon bilist tappar koncentrationen en millisekund så ligger man där.
Men det är kul att cykla.
Och med handen på hjärtat är den mest nervösa trippen den från Solna till Brostugan Drottningholm med högar av grus och förbannat vingliga cyklister med matkassar och gikt. Så jag brukar kunna förtränga marginalerna.
Dessutom finns det många fina vägar i norrort där man nästan helt slipper bilar.
Jag kan fortfarande få stora skälvan när jag tänker på min brutala smäll med en mopedist. Hade det kommit mötande trafik vet jag inte hur det hade gått.
Det gäller att vara lite manisk när man cyklar. Hela tiden ha koll på sin omgivning och förutspå vad som kan hända. Per default ska man veta att de övriga i trafiken är idioter som sover.
Per default ska man veta att de övriga i trafiken är idioter som sover.
Vi kan väl citera den store Trance
Folk är idioter, helt enkelt.
Fredrik S
2008-04-14, 21:36
Tydligen uppskattas det inte av alla. En Volvo med tonade rutor kör förbi och en ohängd slyngel hänger ut genom passagerarfönstret och skriker: "CYKELBANAN, IDIOTJÄVEL".
Samma sak hände mig i centrala Hovslätt för drygt ett år sedan. (Om man byter ut ohängd slyngel mot 130kg inavlad redneck och Volvon mot en Cheva pickis)
15cm hög trotoarkant på ena sidan, 3,5 ton pickis med tillhörande kolerisk redneck på andra och 10cm luft mellan på vardera sida var lite mer spänning än vad jag önskade. När han dessutom, efter en stunds gormande började göra utfall mot mig med bilen blev jag rädd. På riktigt.
wintersnowdrift
2008-04-14, 21:36
På förekommen anledning nu när det diskuteras trafiksäkerhet så kan jag ju passa på att slänga ut en fråga som aktualiserats för mig.
De senaste två cykelturerna har jag varit tvungen att göra vänstersvängar på lite större 70-/90-vägar (den ena var idag på Gävlevägen där ovan nämnda episod med eporna utspelade sig). I båda dessa fallen har vägarna varit upplagda så att det finns en extra mittenfil för vänstersvängar. Jag har fått lära mig att cykel i avsaknad av cykelbana räknas som fordon och därmed ska följa ordinarie trafikregler. Generellt ligger man ju så långt till höger som möjligt på vägbanan eller i väggrenen om det finns en sådan, MEN om jag ska göra en vänstersväng så girar jag under noggrann uppsikt (dvs när det inte ligger några bilar nära inpå bakom) och med armen utsträckt in mot mitten på vägen, för att kunna sedan kunna köra in i vänstersvängs-filen och därifrån svänga vänster om vägen är fri.
Vid båda dessa tillfällen har bilar tutat på mig då jag legat till vänster i filen, TROTS att jag signalerar vänster med armen. Möjligen påbörjar jag mitt vänstersvängande något tidigt, men jag har resonerat som så att det är bättre att jag tydligt och i god tid visar vad jag ska göra, än att jag plötsligt börjar gira över vägen. Jag har hittills varit övertygad om att jag gör rätt och att bilisterna gör fel - för den enda alternativa lösningen för att kunna svänga vänster, som jag ser det, skulle i så fall vara att stanna i väggrenen mittemot avtagsvägen och försöka köra över hela vägen från stillastående. Detta känns direkt farligt eftersom det är mycket svårare att bedöma sin egen och bilarnas hastighet ur den positionen, imho.
Vad gäller egentligen, rent trafikregelmässigt? Fast viktigast är ju trots allt säkerheten, oavsett vad den formella regelboken säger. Hur gör ni vänstersvängar på större vägar?
//Kristin
Fredrik S
2008-04-14, 21:44
Vad gäller egentligen, rent trafikregelmässigt? Fast viktigast är ju trots allt säkerheten, oavsett vad den formella regelboken säger. Hur gör ni vänstersvängar på större vägar?
//Kristin
Jag hade aldrig vågat göra som du beskriver. Det är för stor hastighetsskillnad och man är för oskyddad, helt enkelt. Behövs bara en halv sekunds ouppmärksamhet från någon bilist så finns man inte längre, ens anhöriga kommer att få köpa kött att lägga i kistan, på ren svenska.
När jag skall svänga vänster på 90-väg så saktar jag in så mycket som behövs för att "tajma" så att vägen är helt tom. Stannar ute till höger om jag måste och cyklar sedan över när det är tomt.
wintersnowdrift
2008-04-14, 21:54
Jag hade aldrig vågat göra som du beskriver. Det är för stor hastighetsskillnad och man är för oskyddad, helt enkelt. Behövs bara en halv sekunds ouppmärksamhet från någon bilist så finns man inte längre, ens anhöriga kommer att få köpa kött att lägga i kistan, på ren svenska.
När jag skall svänga vänster på 90-väg så saktar jag in så mycket som behövs för att "tajma" så att vägen är helt tom. Stannar ute till höger om jag måste och cyklar sedan över när det är tomt.
Jag tycker ofta att jag är för försiktig, men du kanske har rätt i att detta är ett riskfyllt beteende. Jag känner att JAG har mest koll när jag ligger till vänster, men jag antar att man som ni säger alltid ska utgå från att alla andra är halvblinda rattfyllerister som köpt kortet på postorder.
Att korsa vägen från vägkanten tycker jag är mer obehagligt - där känner man sig så osynlig om en bil skulle dyka upp från "ingenstans" (att hålla uppsikt är ju givetvis A&O, men känslan är återigen att jag har mindre kontroll ur den positionen). Om detta är en säkrare strategi så byter jag såklart. Ska nog göra ett besökt på vägverkets hemsida också.
//Kristin
wintersnowdrift
2008-04-14, 22:01
Så här säger Vägverket gällande vänstersväng på cykel:
Att svänga åt vänster
Ge tecken i god tid innan du börjar svänga. Då vet andra trafikanter vart du är på väg. Om det är mycket trafik eller om du känner dig osäker, kan du göra ”den stora svängen”. Lägg dig längst till höger och fortsätt rakt fram över den korsande vägen. När det är fritt kan du slutföra vänstersvängen genom att cykla eller leda cykeln över vägen.
Exemplet verkar gälla vägkorsning, men det är principen "stanna långt till höger och vänta tills det är fritt" som anses säkrast. Jag får helt enkelt övervinna min egen osäkerhet kring situationen och se till att ha en rejäl säkerhetsmarginal till närmande bilar.
//Kristin
Fredrik S
2008-04-14, 22:17
Så här säger Vägverket gällande vänstersväng på cykel:
Exemplet verkar gälla vägkorsning, men det är principen "stanna långt till höger och vänta tills det är fritt" som anses säkrast. Jag får helt enkelt övervinna min egen osäkerhet kring situationen och se till att ha en rejäl säkerhetsmarginal till närmande bilar.
//Kristin
När du står längst ut i dikeskanten till höger om vägen och väntar tills det är fritt är det ju du som har kontroll, även om du kan få vänta en stund innan det blir helt fritt. När du står stilla i "svängavänsterfilen" mitt i vägen med bilar som susar förbi en meter ifrån dig, i 90+ km/h på båda sidor så lägger du ju bokstavligt talat ditt liv i deras händer. Den känslan gillar iaf inte jag, men så är jag också en obotlig pessimist.
wintersnowdrift
2008-04-14, 22:26
När du står längst ut i dikeskanten till höger om vägen och väntar tills det är fritt är det ju du som har kontroll, även om du kan få vänta en stund innan det blir helt fritt. När du står stilla i "svängavänsterfilen" mitt i vägen med bilar som susar förbi en meter ifrån dig, i 90+ km/h på båda sidor så lägger du ju bokstavligt talat ditt liv i deras händer. Den känslan gillar iaf inte jag, men så är jag också en obotlig pessimist.
Din beskrivning låter onekligen logisk, men känslor styrs ju som bekant inte alltid av logik för jag upplever situationen precis tvärt om (mest p.g.a. osynlighetskänslan antar jag - "syns man inte så finns man inte"). Men tack för tankeställaren! Jag känner mig fortfarande för ung för att dö och ska försöka bli bättre på att undvika det i fortsättningen.
//Kristin
MasterChief
2008-04-15, 09:42
...men så är jag också en obotlig pessimist.
Em bra egenskap för en cyklist i trafiken! Jag instämmer i ditt råd. Att behålla rätt pulsnivå får inte komma före säkerhetsmarginaler.
Em bra egenskap för en cyklist i trafiken! Jag instämmer i ditt råd. Att behålla rätt pulsnivå får inte komma före säkerhetsmarginaler.
Därför kör jag hellre tempoträningen på trainer.
Ska man ligga på 92% i 50 minuter får man antingen cykla E4 till Arlanda (vilket nog också skulle leda till att signalhornen börjar ljuda) eller bryta mot precis varenda paragraf i trafikförordningen samt köra över några gamlingar.
MasterChief
2008-04-15, 12:57
Därför kör jag hellre tempoträningen på trainer.
Ska man ligga på 92% i 50 minuter får man antingen cykla E4 till Arlanda (vilket nog också skulle leda till att signalhornen börjar ljuda) eller bryta mot precis varenda paragraf i trafikförordningen samt köra över några gamlingar.
Ja, och i åtanke bör man ha att mjölksyra kombinerat med balansakt och kaotisk trafik fylld med mentalt handikappade fordonsägare är inte opti.
E4:an har jag cyklat på ett par gånger. Jäkligt slät och fin väg.
Köpte verktygssats på Clas Ohlson idag.
Åkte hem och skulle använda kedjebrytaren.
Bröt av kedjebrytaren istället för kedjan.
Skämdes för att jag köpt skit.
Åkte och lämnade tillbaka skräpet.
Åkte och köpte ett multiverktyg med kedjebrytare hos en cykelbutik.
Har inte använt den ännu dock. Hur fungerar det med sprinten man trycker ut? Går det att sätta tillbaka den eller kommer det att fungera sämre?
Köpte verktygssats på Clas Ohlson idag.
Åkte hem och skulle använda kedjebrytaren.
Bröt av kedjebrytaren istället för kedjan.
Skämdes för att jag köpt skit.
Åkte och lämnade tillbaka skräpet.
Åkte och köpte ett multiverktyg med kedjebrytare hos en cykelbutik.
Har inte använt den ännu dock. Hur fungerar det med sprinten man trycker ut? Går det att sätta tillbaka den eller kommer det att fungera sämre?
Det går kanske att fulköra med en begagnad sprint, men rekommendationen från de som kan meka brukar vara att ha en färdig "repareralänk" med oförstörd nit. Jag har testat och det var inga problem på en DA-kedja iaf.
För övrigt är CO's kit av lite varierande kvalisort. Jag köpte det för att få kedjepiskan, inseksnyckel modell stor och kasettavdragaren. Det blev ändå billigare än att köpa del för del. Men visst skäms man lite, kanske borde skaffa ett komplett Park Tools-kit. Synd att jag är så totalt ointresserad av mek.
Ok, får åka och köpa ett par sådana då. Bra att ha om inte annat.
Skratta om ni vill men jag måste bara fråga.
Min pendlarcykel har länge varit och är än idag en Giant Granite, med släta däck, från 1998 :em:
Den är idag likvärdigt utrustad som Giant Yukon. (http://www.bikepedia.com/QuickBike/BikeSpecs.aspx?Year=1998&Brand=Giant&Model=Yukon&Type=bike)
Måste dock byta vevlager och kedja på den nu, likaså bör jag väl byta kassetten & framdrev då de är slitna. Är det värt att byta, laga och fixa?
Cykelhandlaren ville ha 1000-1500:- för jobb och material (vevlager, kedja & kassett). Då vet jag inte vilken kvalite han skruvar dit. Gör jag det själv så blir det ca:600:- för samma reparation med komponenter från CC.
Känns svårt att motivera kostnaden för reparation på en 10 år gammal hoj. Eller ska/kan man uppgraderar hela kittet, kanske med komponenter från Shimano LX-grupp (om det nu går att bara byta rakt av). Hittade hela LX-gruppen för 249€ hos Bike-Discount i Tyskland.
Skratta om ni vill men jag måste bara fråga.
Min pendlarcykel har länge varit och är än idag en Giant Granite, med släta däck, från 1998 :em:
Den är idag likvärdigt utrustad som Giant Yukon. (http://www.bikepedia.com/QuickBike/BikeSpecs.aspx?Year=1998&Brand=Giant&Model=Yukon&Type=bike)
Måste dock byta vevlager och kedja på den nu, likaså bör jag väl byta kassetten & framdrev då de är slitna. Är det värt att byta, laga och fixa?
Cykelhandlaren ville ha 1000-1500:- för jobb och material (vevlager, kedja & kassett). Då vet jag inte vilken kvalite han skruvar dit. Gör jag det själv så blir det ca:600:- för samma reparation med komponenter från CC.
Känns svårt att motivera kostnaden för reparation på en 10 år gammal hoj. Eller ska/kan man uppgraderar hela kittet, kanske med komponenter från Shimano LX-grupp (om det nu går att bara byta rakt av). Hittade hela LX-gruppen för 249€ hos Bike-Discount i Tyskland.
600kr kan den väl vara värd i alla fall om klarar fixa det själv. Du behöver kassettavdragare, kedjepiska, kedjebrytare och något verktyg för vevlagret vad det nu kan vara för typ.
Mitt tips är att om du ska behålla den så fixa till det som måste fixas och gör de så billigt som möjligt. Är du sugen på uppgradering så sikta på att byta ut hela cykeln. Det har hänt en hel del sen -98 :D
Jag fick en ny framgaffel igår och efter en provtur kan jag bara säga att den var oooootroligt skön :) Min MTB väger nu 9031g. Hyssat störigt på fel sida om magiska 9-gränsen. Den nya kassetten som kommer om några dagar är dock 40g lättare så jag kan sova gott om nätterna.
Ett par nya lite lättare däck med lägre rullmotstånd för långloppen är oxå beställda.
Insnöad? ;)
Det har hänt en hel del sen -98 :D
Can he get an amen?
Vi satt efter en hård träningsdag och snackade cykel över ett glas rött och fram kom en CykelCity-katalog från 2000 vilken skänkte oss stor glädje. Katalogen kunde lika gärna varit från Hattarnas ryska krig. Men dra vilka fina Colnago stålramar de hade.
Det har hänt en hel del sen -98 :D
Ja, kan ni ens föreställa er Alivo-komponenter från -98.
Det måste vara sämre än det billigaste som Sportex säljer idag.
MasterChief
2008-04-16, 13:34
Rent spontant vill jag inte påstå att allt blivit bättre rakt av. Byggkvaliten på mina gamla Cannondale från början av 90-talet slår det mesta.
Nu är jag definitivt fel person att yttra mig men jag gör det i alla fall. Jag känner med lite schizo idag. Poängen är att Eddie skulle cykla ifrån oss alla även om han hånades och fick använda en Giant från nittioåtta.
wintersnowdrift
2008-04-16, 15:40
Det blev drygt 76 km myscykling i aprilsolen idag. Så sjukt underbart, jag är fortfarande hög på lycka och adrenalin.
//Kristin
machine gun
2008-04-16, 21:56
Nu när det diskuterats trafikregler så måste jag ställa en idiotfråga. Vilka vägar får man egentligen cykla på? Alla utom motorvägar, eller finns det fler undantag? Det känns liksom inte helt ok att bege sig ut på en 70/90-väg med mittavdelning även om det per definition är nån slags landsväg.
Jag kan faktiskt! Jag hade en Crecent MTB av -97 års model med Alivio-komponenter och RST elastomer gaffel :) Fast då var den ny ju...
Nu när det diskuterats trafikregler så måste jag ställa en idiotfråga. Vilka vägar får man egentligen cykla på? Alla utom motorvägar, eller finns det fler undantag? Det känns liksom inte helt ok att bege sig ut på en 70/90-väg med mittavdelning även om det per definition är nån slags landsväg.
Nja motortrafikled får man väl inte heller cykla på. Men jag vet inte om det är så noga att veta egentligen? Jag är inte så sugen på att cykla på 90-vägar med mycket trafik. Vi är ju inga katter med 7 liv tyvärr.... Jag kör nästan uteslutande på smala 70-vägar med gles trafik.
machine gun
2008-04-16, 22:42
Nja motortrafikled får man väl inte heller cykla på. Men jag vet inte om det är så noga att veta egentligen? Jag är inte så sugen på att cykla på 90-vägar med mycket trafik. Vi är ju inga katter med 7 liv tyvärr.... Jag kör nästan uteslutande på smala 70-vägar med gles trafik.
Det var väl det jag tänkte. Har inte direkt nåt sug efter att cykla på 90-vägar heller, men jag hade en diskussion med min sambo om hur trafikreglerna faktiskt ser ut. Egentligen ska det väl sitta skyltar om cykelförbud, men jag tycker aldrig man ser såna?
Smala 70-vägar med gles trafik är det lite ont om här omkring. Ni som bor i Sthlm kanske kan tipsa om lite bra cykelslingor söder om stan?
wintersnowdrift
2008-04-17, 08:06
Det var väl det jag tänkte. Har inte direkt nåt sug efter att cykla på 90-vägar heller, men jag hade en diskussion med min sambo om hur trafikreglerna faktiskt ser ut. Egentligen ska det väl sitta skyltar om cykelförbud, men jag tycker aldrig man ser såna?
Smala 70-vägar med gles trafik är det lite ont om här omkring. Ni som bor i Sthlm kanske kan tipsa om lite bra cykelslingor söder om stan?
Nu bor ju inte jag i Sthlm längre och jag har inte koll på exakt var du bor, men mitt hjärta klappar fortfarande för Södertörn så jag måste bara nämna det *cupid*. (Karta (http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&searchInMap=1&mapstate=3;17.933767;59.055969;s;17.06000900323221 7;59.33746232833873;18.807321436435245;58.77582991 518178;1037;629&mapcomp=;;;Södertörn;;;14870;SORUNDA;;;;;17.933767 318725586;59.05596923828125;0;0;;NYNÄSHAMN;maps_pl ace.43955.21;0&geo_area=Södertörn,%20NYNÄSHAMN&stq=0&pis=0))
Särskilt den backiga vägen från väg 225 som går ner mot Fituna gård är extremt vacker (den avslutas dessutom med mördaruppförsbacken Hugo som bränner härligt i benen :devil:). Sedan stannar du och fikar på Café Rosenhill och får cyklistrabatt!
//Kristin
Jag kan faktiskt! Jag hade en Crecent MTB av -97 års model med Alivio-komponenter och RST elastomer gaffel :) Fast då var den ny ju...
Och om du jämför den cykeln med den du cyklar på idag?
Då är helheten av cykelfärden en himmel idag mot vad den va då säkert ;)
På tal om cykel. Valde att idag ta på mig min Tour de France-tröja bara för att göra mina franska kollegor glada och DAMN vad jag skulle vilja kunna tala flytande franska. Etapperna, orterna, cyklisterna och själva tävlingen – SKALL uttalas på franska. Det är så vackert att jag blir rörd.
Fast det är ganska kul att höra Lance säga Chämps Delajsiss också.
Tog några bilder i solnedgången. Bra för att vara mobilkamera
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/31/Colnago_sunset_01_S_20080414.jpg
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/31/Colnago_sunset_02_S_20080418.jpg
MasterChief
2008-04-18, 20:00
Sjukt snygg skaparn. Verkligen en helt makalös cykel. Sanslös.
Bra ljus och fullständigt usel bild. Det där ljuset hade varit klockrent för en HDR-bild och sen göra en poster i 70*100.
*Fap fap fap*
"Les pommes de terre écrasées sont délicieux"
wtf? GI-varning.
Sjukt snygg skaparn. Verkligen en helt makalös cykel. Sanslös.
Bra ljus och fullständigt usel bild. Det där ljuset hade varit klockrent för en HDR-bild och sen göra en poster i 70*100.
*Fap fap fap*
"Les pommes de terre écrasées sont délicieux"
wtf? GI-varning.
Haha! Du gillar verkligen inte att jag fortfarande inte har en kamera värd namnet. Får svänga förbi min fotografbekant någon dag med vackert väder så det kan bli ordning på det här.
Citatet är mitt försök att föra över "gott mos" till Frankrike, men tyvärr har det inte riktigt gått hem. De gillar nog inte potatismos.
MasterChief
2008-04-18, 20:36
Haha! Du gillar verkligen inte att jag fortfarande inte har en kamera värd namnet. Får svänga förbi min fotografbekant någon dag med vackert väder så det kan bli ordning på det här.
Citatet är mitt försök att föra över "gott mos" till Frankrike, men tyvärr har det inte riktigt gått hem. De gillar nog inte potatismos.
Det är något tragikomiskt att fota en 80' kr Colnago med mobilkameraoptik för 12 kr i plast.
Det är värre. Det är stillöst. *73h h0rr0r*
Gult kort.
Trafikförordningen (SFS 1998:1276) (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm) är vad som gäller.
På motorväg eller motor-trafikled får man varken gå, cykla eller åka moped på. Skummat igenom länken men inte hittat nått om att man inte skulle kunna cykla på andra sorters vägar.
3 kap. 12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.
Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.
Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket. Förordning (2007:101).
Till och med tillåtet att cykla på körbanan i vissa fall, även om cykelbana finnes:
3 kap. 6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.
Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den.
Särskilda bestämmelser om användning av vägrenen finns i 12 §. Förordning (2001:753).
wintersnowdrift
2008-04-19, 14:22
Tog några bilder i solnedgången. Bra för att vara mobilkamera
Schnygg indeed, men jag håller med MasterChief. Nu när du har ett köksbord tycker jag nog att en kamera kan vara nästa investering. Lampor är fortfarande inte så viktigt, dessutom spar du ju in på elektricitet utan dem.
Idag har min Isaac fått vila. Istället har jag motionerat mountainbiken som stått och känt sig försummad i ett par veckor medan flytt och racer prioriterats. Idag var det hyfsat torrt och fint i skogen vilket gör cyklingen såååååå mycket enklare än när alla rötter och stenar är våta och såpahala. Jag är dock alldeles för feg och oteknisk fortfarande. Mitt nästa projekt blir att lära mig cykla på bakhjulet. Jag cyklar alldeles för mycket i framvikt, och dessutom vore det coolt att kunna.
//Kristin
Ignatius72
2008-04-19, 21:36
Nu är jag definitivt fel person att yttra mig men jag gör det i alla fall. Jag känner med lite schizo idag. Poängen är att Eddie skulle cykla ifrån oss alla även om han hånades och fick använda en Giant från nittioåtta.
Det är väl ungefär det jag hojar omkring på. Heter dock inte Eddie men blir definitivt hånad. Men å andra sidan skulle ajg vara precis lika usel med skaparns cykel men utan något bra att skylla på. jag trampar vidare med Gianten.
Kan avslöja att den inte är fullt lika snygg längre efter att Östgöta slutat i en masskrasch. 7:e rulle gick på hjul i en 100-mannaklunga - you do the math. Var nog 40 pers som stöp och enligt pulsklockan så gick det 53 km/h just innan det gick 0. Jag hade emellertid galet tur och klarade mig med skrubbsår, ett par blåmarken och framför allt: endast en trasig framväxel på cykeln. Jag kände ju hur folk landade på mig och cykeln och hade inget annat än trasiga Bora-hjul i tankarna. Annat var de för de som fick hjulen knäckta rakt av och det rök till och med en och annan ram. Inga allvarliga skador dock, två stycken som for med ambulans för de hade brutit sådant som inte riktigt gick att cykla tillbaka med typ nyckelben. Det kan nog bara Tyler Hamilton.
Nej. Kör jag Östgöta igen så är det på en reservracer.
Nu ska jag låna en cykel och köra SMACK-linjet. Upp sadeln heter det ju.
Ignatius72
2008-04-20, 06:52
Kan avslöja att den inte är fullt lika snygg längre efter att Östgöta slutat i en masskrasch. 7:e rulle gick på hjul i en 100-mannaklunga - you do the math. Var nog 40 pers som stöp och enligt pulsklockan så gick det 53 km/h just innan det gick 0. Jag hade emellertid galet tur och klarade mig med skrubbsår, ett par blåmarken och framför allt: endast en trasig framväxel på cykeln. Jag kände ju hur folk landade på mig och cykeln och hade inget annat än trasiga Bora-hjul i tankarna. Annat var de för de som fick hjulen knäckta rakt av och det rök till och med en och annan ram. Inga allvarliga skador dock, två stycken som for med ambulans för de hade brutit sådant som inte riktigt gick att cykla tillbaka med typ nyckelben. Det kan nog bara Tyler Hamilton.
Fantastiskt att ingen fick allvarligare skador. Shit pommes frittes.
MasterChief
2008-04-20, 09:58
Jäklar vilken tur du hade i oturen. Skönt att du klarade dig!
MasterChief
2008-04-20, 13:17
Tog det enda befintliga kortet på min cykel och lattjade lite i CS. Blev lite småcoolt tycker jag så jag ska nog göra om det men nästa gång med bättre bakgrund och göra i ordning cykeln lite. Sen ser ju bilden bättre ut i 18Mb tiff än 450 Kb jpg :-/
http://img291.imageshack.us/img291/2377/trekja6.jpg
wintersnowdrift
2008-04-20, 13:48
Tog det enda befintliga kortet på min cykel och lattjade lite i CS. Blev lite småcoolt tycker jag så jag ska nog göra om det men nästa gång med bättre bakgrund och göra i ordning cykeln lite. Sen ser ju bilden bättre ut i 18Mb tiff än 450 Kb jpg :-/
http://img291.imageshack.us/img291/2377/trekja6.jpg
Coolt! Har du cyklat på den idag också? :)
//Kristin
PS. Sugen på en dalahäst i år?
Det är ju det jag säger: Trek skulle inte gått på den däringa slopade designen. Din är hur snygg som helst.
Men du. Din sadelväska. Är... Stor. Och pumpen - syns.
Underbart cykelväder i helgen. Många cyklister ute. Väldigt vacker syn.
Men man måste ju fråga sig vad det är för fel på Linköpingscyklister. Bara en av tio av de jag mötte på vägen hälsade tillbaka. Nog för att jag är Jönköpingsbo och de antagligen har något emot sådana som mig för tillfället, men det syns inte på mig. Cyklar oftast inte med en HV71-flagga.
skaparns olycka lät inte spännande. Skönt att det gick förhållandevis bra. Verkar inte optimalt att köra ikull i en så stor klunga. Leder mig till en annan fundering. Finns det någon schyst guide till klungkörning på det allsmäktiga nätet? Tecken osv.
Men man måste ju fråga sig vad det är för fel på Linköpingscyklister. Bara en av tio av de jag mötte på vägen hälsade tillbaka. Nog för att jag är Jönköpingsbo och de antagligen har något emot sådana som mig för tillfället, men det syns inte på mig. Cyklar oftast inte med en HV71-flagga.
skaparns olycka lät inte spännande. Skönt att det gick förhållandevis bra. Verkar inte optimalt att köra ikull i en så stor klunga. Leder mig till en annan fundering. Finns det någon schyst guide till klungkörning på det allsmäktiga nätet? Tecken osv.
http://www.hisingensck.se/texter-bilder/teknik/klungkorning.php
Isch! Sånt där lockar inte mig ut på fler landsvägstävlingar. Det är ju nästan varje tävling någon går om kull, och ofta dras någon oskyldig med.
MasterChief
2008-04-20, 15:46
Coolt! Har du cyklat på den idag också? :)
//Kristin
PS. Sugen på en dalahäst i år?
Jo, den har rullat idag. Ångest för jag blev frånkörd av två tighta killar. Känns jobbbigt nu :-/
Dalahästarna får vänta tror jag. Jag får liksom inte ihop livet riktigt. Du kommer märka det om ca 10 år.
Det är ju det jag säger: Trek skulle inte gått på den däringa slopade designen. Din är hur snygg som helst.
Men du. Din sadelväska. Är... Stor. Och pumpen - syns.
Jag vet. :em:
Det där är en rest från förra hösten när jag körde några riktigt riktigt långa turer. Då behövde jag stuva om lite på cykeln för att få plats. Väskan är inte så stor som den ser ut. Det är perspektivet som gör det.
Stilfel å det grövsta. Gult kort på trådskaparen.
Vad är det för cykel du lånar?
MasterChief
2008-04-20, 15:54
Ja, det där är tråkigt. Avskyr sura typer som inte hälsar. Kan ju ha att göra med att jag fortfarande har pumpen på överröret men jag tror inte det.
Förutom Olssons guide så finns även Fredrikshofs "Vår träningsguide" med en del tecken och tips (ligger som pdf i högra hörnet):
http://www.fredrikshof.se/2736
Vad är det för cykel du lånar?
En Carrera Mercurio aluram, av en klubbkamrat. Satte på mina Neutron Ultra och det gick ju det med. Lite tyngre känns den ju och inte lika styvt som med Borahjulen. Men med tanke på att vi körde med elit idag, som visserligen tog det rätt lugnt tror jag, och det ändå gick hyfsat så inser man att materialsport är det bara till en viss del. Jag hade bra ben, och då blir cykeln bra.
Men det klart. Man märker ju att man inte kör med senior endast när ens attacker blir mer av en förning...
Väskan är inte så stor som den ser ut. Det är perspektivet som gör det.
Gagagaga. Det säger Barbara Streisand också.
machine gun
2008-04-20, 20:13
Läskigt att läsa om olyckan, skaparn. Tur i oturen att det ändå gick så pass bra.
Apropå ovanstående kommentar. Får man fråga hur du förvarar din cykelpump?
Läskigt att läsa om olyckan, skaparn. Tur i oturen att det ändå gick så pass bra.
Apropå ovanstående kommentar. Får man fråga hur du förvarar din cykelpump?
I ryggfickan
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/BBB001.jpg
eller
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/TO863.jpg
MasterChief
2008-04-21, 08:12
I ryggfickan
Rätt billigt. Och då menar jag inte i kronor.
Min vanliga lösning (när inte alla chaufförer är sjuka) är givetvis:
http://z.about.com/d/golondon/1/0/v/L/-/-/teamcar.jpg
Ni som är lite mer insatta än en annan, tror ni att den här MTB:n skulle vara ett bra köp för en amatör att träningscykla på?
http://www.grahns.se/popup.asp?bild=356019.jpg&storlek=Storlek:%2016,%2018,%2020,%2022&inumber=356019&bild3w=500&bild3h=500
machine gun
2008-04-23, 19:10
Mer idiotfrågor: Tänkte köpa lite reservslang till cykeln och skulle kolla vilka mått som gäller för mina däck. På ett ställe står det "23-622" och på ett annat ställe står det "700x23c". Har jag rätt om det är 700x23 som anger storlek på slangen?
machine gun
2008-04-23, 19:24
Intressant inlägg i debatten om distansträning vs högintensiv träning: http://www.veteranklungan.nu/2008/01/maximera-din-prestanda-kp-inte-myten-om.html
Fredrik S
2008-04-23, 20:07
700 och 622 är samma hjulstorlek, kraftigt förenklat kan man säga att 700mm är ytterdiametern och 622mm är innerdiametern. 23mm är bredden. Se till att köpa slang med tätt längd på ventilen, brukar vara ett klassiskt nybörjarmisstag att förbise det. Inte kul att stå med punka vid vägkanten och upptäcka att ventilen inte når genom fälgen. Har för mig att Colting fick problem en tävling pga för lång ventil, så att han inte fick in pumpen i hålet i diskhjulet bak, så det händer inte bara nybörjare.
machine gun
2008-04-23, 20:17
700 och 622 är samma hjulstorlek, kraftigt förenklat kan man säga att 700mm är ytterdiametern och 622mm är innerdiametern. 23mm är bredden. Se till att köpa slang med tätt längd på ventilen, brukar vara ett klassiskt nybörjarmisstag att förbise det. Inte kul att stå med punka vid vägkanten och upptäcka att ventilen inte når genom fälgen. Har för mig att Colting fick problem en tävling pga för lång ventil, så att han inte fick in pumpen i hålet i diskhjulet bak, så det händer inte bara nybörjare.
Tack så mycket! Ska kontrollmäta längden på ventilen.
forslund
2008-04-23, 20:19
Intressant inlägg i debatten om distansträning vs högintensiv träning: http://www.veteranklungan.nu/2008/01/maximera-din-prestanda-kp-inte-myten-om.html
Inte superintressant direkt tyvärr tycker inte jag. Det är mycket snack och väldigt mycket kritik riktat mot distanspass utan några som helst referenser.
Själv tycker jag att distanspass är ruskigt skönt och viktigt på cyklingen, helt mör i kroppen efteråt. Inte direkt så att man ligger och fiskör bara för att det är en längre distans...
Jag har ju redan skrivit en del om det i min journal :) Är det någon som vill ha artikeln från Glid i PDF så skicka er email i ett PM till mig.
machine gun
2008-04-23, 20:23
Inte superintressant direkt tyvärr tycker inte jag. Det är mycket snack och väldigt mycket kritik riktat mot distanspass utan några som helst referenser.
Själv tycker jag att distanspass är ruskigt skönt och viktigt på cyklingen, helt mör i kroppen efteråt. Inte direkt så att man ligger och fiskör bara för att det är en längre distans...
Det finns ju ganska bra med vetenskapliga belegg för att VO2max-intervaller är otroligt effektivt. Därmed inte sagt att man ska utesluta distansträning. Rörelseekonomi kan man bara lära sig den hårda vägen och det är genom måååånga timmars träning (inom alla sporter). Det som kan vara intressant är däremot att många menar på att endast distans räcker för att träna upp sin förmåga.
Det är ju ungefär vad Hoff & Helgerud säger. Distanspass är skönt och trevligt... men slöseri med tid.
Atrikeln i länken är bara en vanlig kille som har sammanfattat orginalartikeln från Glid.
Veteranklungan handlar om tävlingscykling. Där är det givetvis bra att man har tränat distans, men många lägger kanske lite för stor vikt vid det eftersom det är en bekvämare träningsform. Missar du utbrytningen, eller rent av blir frånåkt - då kan du vara precis hur uthållig du vill. Du är ändå efter.
Och jo, man "fiskör" visst på distanspass, det ingår lite grann i begreppet att man ska ligga rätt lågt i puls, kanske 60-70%, för att passet ska bli den uthållighetsförbättrande cyklingen man vill åt och dessutom inte slita så mycket. Mör blir du för att du inte är van att cykla.
Haha! Fyra inlägg på lika många minuter. Forslund fick svar på tal.
Sedan måste jag tillägga att det är väl värt mödan att läsa lite mer på Veteranklungan eftersom Johan gärna skriver om min klubb Crescendo Velo. Bra kille.
Men hur stämmer det överrens med den högsta eliten och hur de tränar? Så som jag förstått så snackar vi 6 timmar dagligen på cykeln (om man följer det där citatet av Lance)?
Hur läggs deras träning upp?
forslund
2008-04-23, 20:44
Haha, okej, jag får ta emot kritiken då. Dock gillar jag distanspass, men är dålig på att genomföra dem, eftersom man så gärna vill ösa på mer än att köra distanstempo.
Finns det någon info om hur pass konditionsökande ett pass på hög ansträgning, t.ex. mellan 80-90, men inte över 90 är jämfört med när man ska ligga på 90+?
Har svårt att tro att man ska kunna ligga på över 90 i ett helt MTB-pass.
forslund
2008-04-23, 20:52
Men hur stämmer det överrens med den högsta eliten och hur de tränar? Så som jag förstått så snackar vi 6 timmar dagligen på cykeln (om man följer det där citatet av Lance)?
Det är det här spåret jag är inne på också. Många duktiga löpare (vad jag har hört) tränar sjukt mycket distansträning. Samma sak med cyklister som Trance säger.
Såg senast idag argumentet "en person som säger att han klarar 5km under 20 min säger att han borde klara maran under 3 h" eller vad det stod, och alla löpare skrattar åt honom eftersom killen aldrig tränat längre än 5 km.
Detta stämmer ju då inte mot den där artikeln. Han kan ju ha sjukt syreupptag och kanske därför borde klara av en mara? Eller tänker jag fel?
Ett proffs tränar garanterat minst 1200 h per år, men de gör snarare mer av allt. Helt klart kör de mer väldigt hård och långvarig träning då man efter lång tids tränande tål detta bättre. Det är lite som vanligt när man jämför normal svensk byggtävlingsträning med Mr Olympia. Eliten är på en helt annan nivå vad gäller hur mycket man kan tillgodogöra sig.
Haha, okej, jag får ta emot kritiken då. Dock gillar jag distanspass, men är dålig på att genomföra dem, eftersom man så gärna vill ösa på mer än att köra distanstempo.
Finns det någon info om hur pass konditionsökande ett pass på hög ansträgning, t.ex. mellan 80-90, men inte över 90 är jämfört med när man ska ligga på 90+?
Hur långt är "ett MTB-pass". Ett normalt tempolopp på upp till 50 minuter ligger man ju aldrig under 90%.
"Uppgifter cirkulerar om att vi med sådana intervaller, 4x4 minuter långa på 90-95% av maxpulsen kan förbättra vår syreupptagningsförmåga med i medeltal 0,5 procent per träningspass. Stämmer det med era studier?"
" - För otränade och inte topptränade utövare är det korrekt och finns dokumenterat i internationell forskningslitteratur. Vi har också sett samma träningseffekt hos aktiva män med testvärden upp mot 80. Fast på en så hög nivå krävs minst 2-3 sådana intervallpass per vecka enbart för att behålla kapaciteten"
"Har ni testat också på världselit?"
" - Vi har genomfört ett kontrollerat expriment med det norska damlandslaget med 18 initervallpass på 14 dagar, med en genomsnittlig förbättrning på 0,25% per pass; dvs 4,5% förbättring i maximalt syreupptag på två veckor."
machine gun
2008-04-24, 05:12
Såg senast idag argumentet "en person som säger att han klarar 5km under 20 min säger att han borde klara maran under 3 h" eller vad det stod, och alla löpare skrattar åt honom eftersom killen aldrig tränat längre än 5 km.
Det beror snarast på att "vemsomhelst" kan klara 5 km under 20 min med lite träning, medan maran under 3 h är det relativt få som klarar trots mycket träning. Att ta en maxning på en kort distans och multiplicera den tiden upp till marathon och tro att man kan hålla hela vägen ÄR ett skämt. I marathonlöpning är för övrigt inte VO2max det som är avgörande.
forslund
2008-04-24, 06:05
Hur långt är "ett MTB-pass". Ett normalt tempolopp på upp till 50 minuter ligger man ju aldrig under 90%.
Jag syftade mer på ett vanligt träningspass, självklart kommer man ligga på 90+ under en tävling, men säg en vanlig träning där man stannar någon gång för att dra ut en gren ur cykeln eller för att någon hamnat efter osv.
Att hålla pulsen över 90 krävs ju konstant trampande i mycket hög fart, i alla fall enligt min egen puls.
"Uppgifter cirkulerar om att vi med sådana intervaller, 4x4 minuter långa på 90-95% av maxpulsen kan förbättra vår syreupptagningsförmåga med i medeltal 0,5 procent per träningspass. Stämmer det med era studier?"
" - För otränade och inte topptränade utövare är det korrekt och finns dokumenterat i internationell forskningslitteratur. Vi har också sett samma träningseffekt hos aktiva män med testvärden upp mot 80. Fast på en så hög nivå krävs minst 2-3 sådana intervallpass per vecka enbart för att behålla kapaciteten"
Jag har aldrig tvivlat på att intervaller fungerar, men det är kul att se några siffror. Dock en sak jag inte förstår är
Vi har också sett samma träningseffekt hos aktiva män med testvärden upp mot 80
Testvärden upp mot 80? Vad menar dem med det? Jag förstår inte.
Det beror snarast på att "vemsomhelst" kan klara 5 km under 20 min med lite träning, medan maran under 3 h är det relativt få som klarar trots mycket träning. Att ta en maxning på en kort distans och multiplicera den tiden upp till marathon och tro att man kan hålla hela vägen ÄR ett skämt. I marathonlöpning är för övrigt inte VO2max det som är avgörande.
Ja, ok, men du ser kanske mint att om korta intervaller i cykling fungerar för att få bäst syreupptag borde det fungera för löpning också. Nu kanske det inte är den bästa jämförelsen att göra, men ändå.
Vill förövrig tillägga att jag inte försöker käfta emot någon då jag vet att ni har rätt, jag försöker bara skapa en diskution samt lära mig mer. :)
Jag syftade mer på ett vanligt träningspass, självklart kommer man ligga på 90+ under en tävling, men säg en vanlig träning där man stannar någon gång för att dra ut en gren ur cykeln eller för att någon hamnat efter osv.
Att hålla pulsen över 90 krävs ju konstant trampande i mycket hög fart, i alla fall enligt min egen puls.
Konstant trampande i mycket hög fart är lite grann av essensen i cykling. Och jag tycker ni borde begära bättre gatsopning i Eskilstuna om man får in grenar i hjulen…
Men allvarligt, då tränar man på fel ställe. Just därför kör jag oftast den tempoträning som består i att kör 40+ minuter på trainer, och sedan kan man förlägga en mer intervallbaserad tempoträning utomhus. Bra på 3 mil blir man enligt de som är bra på tre mil genom att köra kortare 5-minutersintervaller med lång vila, kan nämnas som en parentes. Och då har det nog mer med ben än med kondition att göra. Man måste helt enkelt kunna under en lite längre tid trampa riktigt ordenligt, för at sedan sätta samman dessa kortare stunder till en enda lång stund.
Vill förövrig tillägga att jag inte försöker käfta emot någon då jag vet att ni har rätt, jag försöker bara skapa en diskution samt lära mig mer. :)
Du är välkommen
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.