handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som äger en träningscykel eller tänker skaffa en

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 [32] 33

Olegh
2014-03-30, 10:56
Pumpa däcken, kolla att bromsarna tar? :D Det beror väl mest på vad det var för skick på den efter senaste turen.

mn8eii
2014-03-30, 19:29
Pumpa däcken, kolla att bromsarna tar? :D Det beror väl mest på vad det var för skick på den efter senaste turen.

Om jag omformulerar mig isf, vad bör man tänka på generellt för att hålla en aningen-för-dyr-cykel-för-min-kompetens i fint skick? Jag förstår givetvis att går saker sönder eller börjar slitas ut har man lite mekjobb framför sig men den dagen den sorgen. Nu är jag mest intresserad av vardagsservice.

Torka av däck och ram med en fuktig trasa mellan turer.
Smörja något? Isf. med vad och hur ofta?
Andra tips?

MasterChief
2014-04-03, 07:23
Stålfarfar snabbast genom Sverige! (http://www.dn.se/dn-150-ar/stalfarfar-snabbast-genom-sverige/)

http://d1.dn-static.se/UploadedImages/2014/4/2/cdfad3a3-ec8e-4bc3-bd89-e9e0e20ce29f/original.jpg

Mental
2014-04-03, 07:55
Om jag omformulerar mig isf, vad bör man tänka på generellt för att hålla en aningen-för-dyr-cykel-för-min-kompetens i fint skick? Jag förstår givetvis att går saker sönder eller börjar slitas ut har man lite mekjobb framför sig men den dagen den sorgen. Nu är jag mest intresserad av vardagsservice.

Torka av däck och ram med en fuktig trasa mellan turer.
Smörja något? Isf. med vad och hur ofta?
Andra tips?

Hålla kedjan ren och smord.

forslund
2014-04-03, 12:13
Kanske inte exakt rätt tråd, men det lär väl finnas kunnigt folk i alla fall!

Nu när våren börjar närma sig är det dags för mig att fixa en ny cykel. Jag har åkt runt på min scott jag fick då jag gick i mellanstadiet i alla år, men nu får det vara nog. Jag kommer cykla mycket i stadstrafik då jag bor i "innerstaden", och gissar att en stadshybrid är vad jag söker efter? Jag är osugen på att spendera över 10 papp, men det ska även sägas att jag föredrar givetvis en billigare prislapp. Att fälgarna väger lite mer eller att ramen inte är gjord 1 kilo lättare spelar i sammanhanget i så stor roll. Jag kommer sällan cykla över 2 mil på en dag, så viss skillnad på vikten på cykeln och så är inte speciellt relevant i sammanhanget.

Jag ser att det finns cyklar som börjar från runt 4 000 från just Scott, men vad får man om man lägger på någon tusenlapp? Är det värt det till mitt användningsområde? Är 187 lång och ligger kring 85-90 kilo i vikt. Har någon något förslag på vilken cykel jag bör kika på, och varför jag bör kika på den?

Som jag ser det är det ofta värt att lägga på någon tusenlapp för att få en bättre cykel, för om du ska spendera mer eller mindre varje dag på cykeln så kommer du att till slut börja störa dig på saker du kanske inte tror kommer irritera från början.
Dessutom köper du dig cykelglädje med en bättre cykel - vilket gör att du kanske t o m kommer att tycka det är roligt att cykelpendla (nåja, roligare än att ta bussen i alla fall), snarare än att det är ett billigare sätt att ta sig till jobbet på.

För att avgöra vad du får genom att gå upp från Scottcykeln för 4000 kr till någon dyrare måste du visa exempel.
Priser och cyklar varierar kraftigt från ställe till ställe och märke till märke.

Första landsvägscykeln införskaffad och gruset på väg bort.

Vad rekommenderar koloiterna för cykelkläder? Får inte riktigt rätsida på vad för kombinationer man ska ha för att täcka upp vår-höstcykling. Är ganska frusen av mig normalt sett.

Underställ, långa tights, korta tights, lång- och kort cykeltröja och en vindjacka + eventuellt något för huvudet/hals, beroende på hur frusen man är och sedan ett par cykelhandskar är typ allt du behöver.

Sedan får man helt enkelt testa sig fram vilken kombination man behöver för att hålla sig varm - oftast är det mycket mindre än vad man tror.
En bra riktlinje jag lärde mig var att när jag frös lite lagom de första tio minutrarna var jag rätt klädd för man blir snabbt varm(are) av cyklingen.

forslund
2014-04-03, 12:14
Sålde förresten min landsvägscykel här om veckan - så nu har jag inte rätten att kalla mig cyklist längre. :(

MasterChief
2014-04-03, 13:36
Sålde förresten min landsvägscykel här om veckan - så nu har jag inte rätten att kalla mig cyklist längre. :(

Så lätt kommer du inte undan. Tro mig, du äger snart en bra cykel igen. Det blir alltid så. :d

forslund
2014-04-03, 13:58
Det är väl så :(

Los
2014-04-08, 13:27
Dålig stil Forslund!

Själv har jag fått tillökning i familjen, en liten skogsmulle, Cannondale Scalpel. 9,5kg & fullgung.

http://img.tapatalk.com/d/14/04/08/nyve9y5y.jpg

Mina två andra ögonstenar:

http://img.tapatalk.com/d/14/04/08/3amy9y4e.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/04/08/5uzaneza.jpg

Nordenator
2014-04-08, 13:32
För min del blev det en Pro Air till slut. Funderade i någon vecka, men 2013 Pro Air låg jävligt bra till prismässigt. Det kändes som inte värt att lägga 5-6 papp på en comp då jag kunde få en Pro Air för ~8. Jävligt nöjd med cykeln, och 25 mm däck var inget problem i stan. Jag tar det helt enkelt lugnt kring alla gupp och kanter. Går nog så fort att ta sig fram i alla fall :D

delta_mats
2014-04-19, 09:34
Halloj!
Jag har fått för mig att bygga en egen "fixie", fixed gear, fast nav cykel etc.
Tänkte att det kanske skulle finnas lite expertis här inne. Det jag söker är egentligen något ställe att köpa färdiga hjul, plus framdrevet.

Cykeln har jag redan, och den är nedstrippad på alla bromsar och växlar och står nu väldigt clean och fin.

Dodel
2014-04-19, 15:33
Halloj!
Jag har fått för mig att bygga en egen "fixie", fixed gear, fast nav cykel etc.
Tänkte att det kanske skulle finnas lite expertis här inne. Det jag söker är egentligen något ställe att köpa färdiga hjul, plus framdrevet.

Cykeln har jag redan, och den är nedstrippad på alla bromsar och växlar och står nu väldigt clean och fin.

kolla in på http://cyclecomponents.se
dom har det mesta.

cero
2014-04-20, 17:50
Behöver hjälp med cykelköp. Ingenting avancerat, en hobbycykel jag kan använda till att träna lite då och då på vägar (asfalt fa). Tänkte lägga ungefär >1500. Förstår att det inte blir någon riktig cykel för den summan, men något att ha bara för skojs skull som sagt.

unsuspected
2014-04-21, 06:37
Behöver hjälp med cykelköp. Ingenting avancerat, en hobbycykel jag kan använda till att träna lite då och då på vägar (asfalt fa). Tänkte lägga ungefär >1500. Förstår att det inte blir någon riktig cykel för den summan, men något att ha bara för skojs skull som sagt.

Kolla på happymtb.ses köp & sälj.

cero
2014-04-25, 10:04
Hur får man bort klistermärken (alltså texten på ramen som är med från början) på cyklar som sitter stenhårt? På vissa kan man ju bara peta med naglarna och dra bort dem långsamt, men det funkar inte på denna.

Kanske kan testa att mjuka upp limmet med en hårfön, vet inte om det fungerar.

Kolla på happymtb.ses köp & sälj.

Tackar, fanns mycket bra där.

Mental
2014-04-25, 10:44
Hur får man bort klistermärken (alltså texten på ramen som är med från början) på cyklar som sitter stenhårt? På vissa kan man ju bara peta med naglarna och dra bort dem långsamt, men det funkar inte på denna.

Kanske kan testa att mjuka upp limmet med en hårfön, vet inte om det fungerar.

Tackar, fanns mycket bra där.

Vet inte hur det påverkar lacken, men kemisk ren bensin använder jag för att få bort klistriga saker.

Olegh
2014-04-26, 22:33
1. Var/hur handlar ni era cykelskor? Mitt första par skaffade jag i butik tillsammans med cykeln. De var ok, men inte jättebekväma. Andra paret internetshoppade jag och försökte göra research innan för att hitta en lämplig modell. Storleken blev bra, men skorna gör så att fötterna domnar under passet.. Nitlott.

2. Samma som ovan fast för sadel

Just nu är det inte särskilt trevligt att cykla. Det är i benen det ska kännas jobbigt, inte övriga kroppsdelar. Är inte jättesugen på att lägga typ 1,5-2 lök till på prylar som inte funkar.

Fredron
2014-04-28, 23:53
Helt sjukt att jag har ignorerat den här tråden i ett par år nu eftersom jag trodde att den handlade om träningscyklar.
Dax att läsa lite :)

Supercharger
2014-04-29, 07:21
Storleken blev bra, men skorna gör så att fötterna domnar under passet.. .

Har samma problem med mina skor. Körde igår och i dagen innan det, kändes en aning bättre igår.

Nån som har koll på hur man löser det?

Mvh

Hanken
2014-04-30, 21:48
Om dom domnar är de för små?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hanken
2014-05-03, 08:11
Har kollat lite på en ny cykel att pendla till jobbet med, äger en Kona Dew Plus just nu men har funderat på en elcykel då jag har längre till jobbet då jag har flyttat. 3 mil enkel resa blir det. Vad anser ni om elcyklar?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

unsuspected
2014-05-03, 13:00
Har kollat lite på en ny cykel att pendla till jobbet med, äger en Kona Dew Plus just nu men har funderat på en elcykel då jag har längre till jobbet då jag har flyttat. 3 mil enkel resa blir det. Vad anser ni om elcyklar?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Här har du den perfekta elcykeln
http://m.specialized.com/se/en/bikes/ebike/turbo/turbo-s

Hanken
2014-05-03, 13:02
Lite dyr kanske 😁

Hanken
2014-05-03, 21:01
Kul start på lördagen för mig...http://img.tapatalk.com/d/14/05/04/qe9uge9a.jpg

johanhej
2014-06-03, 09:57
Är sugen på att köpa en racer. Såg att XXL har 25% på hela köpet idag, och whites egna RR Pro känns väl rättså prisvärd då (Ultegra etc.)
http://www.xxl.se/cykel/cyklar/landsvagscykel/white-rr-pro-landsvagscykel/p/1095676_1_style

http://www.xxl.se/medias/sys_master/celum_assets/8898528280606_1095676_1RR_Pro__CP__73393_jpg.jpg?4

För mig som är dåligt insatt, är den ett bra köp? Hade tänkt vänta till efter vätternrundan och leta begagnat, men så dök detta upp. Fått intrycket av att många vill ha drömsummor för sina begagnade hojar generellt, men efter VR kanske det ser lite annorlunda ut? Har inga problem alls med att vänta två veckor.

Väldigt tacksam för all input inom ämnet.

944RS
2014-06-03, 10:10
Vill du ha nytt så verkar den ändå prisvärd. Men kan du tänka dig lätt begagnade skulle jag väntat någon vecka.

johanhej
2014-06-03, 11:13
Vill du ha nytt så verkar den ändå prisvärd. Men kan du tänka dig lätt begagnade skulle jag väntat någon vecka.

Tack! Väntar och ser vad som dyker upp efter VR då :)

Sia
2014-06-09, 08:11
Tack! Väntar och ser vad som dyker upp efter VR då :)

Helt oinsatt i detta, men är det alltså så många som säljer av sina cyklar efter loppet? Är det på blocket man ska hålla utkik på då?
Är också ute efter något begagnat nämligen, kanske värt att vänta och se om det dyker upp fler alternativ. :)

944RS
2014-06-09, 10:46
Helt oinsatt i detta, men är det alltså så många som säljer av sina cyklar efter loppet? Är det på blocket man ska hålla utkik på då?
Är också ute efter något begagnat nämligen, kanske värt att vänta och se om det dyker upp fler alternativ. :)

Det mesta hamnar på blocket. Men vissa har enbart sina annonser på happymtb.org

Huungg
2014-07-05, 17:24
Jag har blivit väldigt sugen på att börja cykla racer och kanske gå med i en cykelklubb. Just nu lutar det åt att jag köper en columbus pinta. Men frågan är om det inte är lite sent att börja nu. Säsongen är ju snart slut menar jag. Tycker ni att jag bör vänta till nästa år?

Everest
2014-07-05, 17:28
Sent? Om man nu vill så går det ju lätt att cykla racer så länge det inte är snö/is på vägarna;)

Denniss
2014-07-05, 17:36
Jag har blivit väldigt sugen på att börja cykla racer och kanske gå med i en cykelklubb. Just nu lutar det åt att jag köper en columbus pinta. Men frågan är om det inte är lite sent att börja nu. Säsongen är ju snart slut menar jag. Tycker ni att jag bör vänta till nästa år?

Börja nu! Köp en cykel i rimlig prisklass. Pröva på att cykla lite och se om du tycker det är roligt. Det är inte försent att köpa racer nu och dem flesta klubbar kör flera ggr per vecka så det är bara att dra igång.

Själv kör jag helst MTB. Riktigt kul att dra omkring i skogen, men racer är roligast att cykla i klunga.

Huungg
2014-07-05, 17:38
Jo så är det väl :P en annan fråga, hur dyrt är det att underhålla sin cykel? Jag är trots allt fortfarande student och pengar har jag inte i överflöd direkt

Denniss
2014-07-05, 17:39
Jo så är det väl :P en annan fråga, hur dyrt är det att underhålla sin cykel? Jag är trots allt fortfarande student och pengar har jag inte i överflöd direkt

Jag köpte min cykel på Cykelcenter.eu. Riktigt bra & kunniga killar. Affären ligger i Södertälje. Du har 1års fri service på cykeln och efter det har du rabatt på service.

Det enda som kostar är om du vurpar och skadar cykeln, samt slang (79:- /slang ca). Men självklart kostar det lite mer om du ska köpa cykelkläder, cykeldator osv :)

Linnet
2014-07-05, 19:02
Jag köpte min cykel på Cykelcenter.eu. Riktigt bra & kunniga killar. Affären ligger i Södertälje. Du har 1års fri service på cykeln och efter det har du rabatt på service.

Det enda som kostar är om du vurpar och skadar cykeln, samt slang (79:- /slang ca). Men självklart kostar det lite mer om du ska köpa cykelkläder, cykeldator osv :)

Det var en väldigt förskönande bild! Cykling blir lätt en rikemanssport för fattiga. Köpte en begagnad avanti Corsa elite med ksyrium elite hjul och blandade ultegra/dura-ace komponenter för 6400. Ändå har jag säkert lagt 15000 på cykelintresset hittills (hjälm, kläder, servicear och lite blandade komponenter).

cero
2014-07-05, 20:46
Det var en väldigt förskönande bild! Cykling blir lätt en rikemanssport för fattiga. Köpte en begagnad avanti Corsa elite med ksyrium elite hjul och blandade ultegra/dura-ace komponenter för 6400. Ändå har jag säkert lagt 15000 på cykelintresset hittills (hjälm, kläder, servicear och lite blandade komponenter).

Hur mycket har du lagt på service och komponenter?

Linnet
2014-07-05, 21:06
Hur mycket har du lagt på service och komponenter?
5 tusen (dock kan komponentkostnaden, bli billigare om man köper nytt, har fått byta styrstam, sadel, kassett etc för att få cykeln att passa mig).

Denniss
2014-07-06, 00:33
Man behöver bara en cykel för att kunna cykla. Men självklart blir det roligare med bättre utrustning och snygga kläder :)

Supercharger
2014-07-06, 08:59
Köpte mig en mtb förra året och ska köra Cykelvasan iår.

Har dock problem med att fötter och gren domnar efter en studs cykling.

Har ni några tips på småjusteringar som kan behövas?

Mvh

Olegh
2014-07-06, 09:01
Köpte mig en mtb förra året och ska köra Cykelvasan iår.

Har dock problem med att fötter och gren domnar efter en studs cykling.

Har ni några tips på småjusteringar som kan behövas?

Mvh

Vad gäller sadeln så testa att vinkla den några grader framåt (om du har den vågrät idag), hjälpte mycket för mig. Fötterna är knepigare..

Supercharger
2014-07-06, 09:06
Vad gäller sadeln så testa att vinkla den några grader framåt (om du har den vågrät idag), hjälpte mycket för mig. Fötterna är knepigare..

Ska laborera med vinkeln på sadeln.

Har märkt att mot slutet av passet så sitter jag mera framåtlutad och får då mera tryck i grenen.

Kan andra sulor vara en idé att testa? Har knappt spänt skorna och ändå så domnar fötterna.

jolly7907
2014-07-06, 09:25
testa vinkeln annars tror jag nog du ska prova ut en sadel.

körde själv tidigare ett par Shimano skor som fötterna domnade i och problemet var snarare att de var gjorde för folk med betydligt smalare fötter, nu har jag ett par Sidi ur mega sortimentet och de sitter som gjutna.

Linnet
2014-07-06, 10:35
Ska laborera med vinkeln på sadeln.

Har märkt att mot slutet av passet så sitter jag mera framåtlutad och får då mera tryck i grenen.

Kan andra sulor vara en idé att testa? Har knappt spänt skorna och ändå så domnar fötterna.

Andra sulor är en god ide. Ofta ger sulorna som är med alldeles för dåligt stöd.

Olegh
2014-07-06, 22:11
Varför är alla cykeltröjor så jäkla dyra? Billigaste går på 300-350 kr istället för 150-200, som andra träningströjor med fancy funktionsmaterial.

XXXL
2014-07-06, 22:18
Varför är alla cykeltröjor så jäkla dyra? Billigaste går på 300-350 kr istället för 150-200, som andra träningströjor med fancy funktionsmaterial.

Är väl rätt inne att cykla just nu, så då kan man givetvis ta priser där efter. Var ju inte så länge sen som protein var rätt lågt i kurs men senaste åren så ska ju alla och deras mammor hålla på och träna samt dricka shakes.

cero
2014-07-06, 23:15
Varför ska cyklister ens ha massa coola kläder egentligen? Jag kör på shorts och en vanlig t-shirt.

XXXL
2014-07-06, 23:33
Varför ska cyklister ens ha massa coola kläder egentligen? Jag kör på shorts och en vanlig t-shirt.

Varför ska folk som gymmar ens ha en massa coola kläder egentligen? Jag kör på shorts och en vanlig t-shirt.

Denniss
2014-07-07, 00:39
Cykelbyxor för comfort och funktion. Hade aldrig klarat av att cykla långt och i skogen med vanliga shorts. Cykeltröja för fickorna därbak. Får plats med mobil, nycklar, bars, vindväst osv.

anvihl
2014-07-07, 01:24

Prova att cykla i timtal flera gånger i veckan i flera månader under flera år utan cykelbyxor och berätta sedan hur din röv mår.

grondahl
2014-07-07, 10:24
Cykeltröjor har annan skärning än vanliga funktionströjor + praktiska fickor på ryggen och tillverkas antagligen i mindre volymer än vanliga funktionströjor. Plus att cyklister är köpstarka och prylfixerade konsumenter.

Hanken
2014-07-07, 12:37
Kolla på rosebikes.com de har riktigt bra priser. Köpte ett par bibs för 350 spänn med sittkudde riktigt bra kvalité

cero
2014-07-07, 12:43
Prova att cykla i timtal flera gånger i veckan i flera månader under flera år utan cykelbyxor och berätta sedan hur din röv mår.

Redan gjort. ;)

Står dock upp och cyklar för det mesta.

Sia
2014-07-19, 08:23
Det här med cykelbyxor, vill gärna höra fler åsikter, gör det skillnad?

Var och provcyklade en landsvägscykel igår lite snabbt, det var då ingen bekväm upplevelse....
Själva hållningen var ju överraskande annorlunda ifrån en vanlig cykel dessutom, så det bidrog såklart till varför det kändes olustigt.
Är detta något man vänjer sig snabbt vid?

Oroar mig väl främst lite att cykeln kommer vara så pass obekväm att jag inte använder den lika ofta som tänkt, är fortfarande nybörjare utan planer på att tävla, och motivationen kan vara lite ömtålig haha.

MasterChief
2014-07-19, 17:35
Det här med cykelbyxor, vill gärna höra fler åsikter, gör det skillnad?

Var och provcyklade en landsvägscykel igår lite snabbt, det var då ingen bekväm upplevelse....
Själva hållningen var ju överraskande annorlunda ifrån en vanlig cykel dessutom, så det bidrog såklart till varför det kändes olustigt.
Är detta något man vänjer sig snabbt vid?

Oroar mig väl främst lite att cykeln kommer vara så pass obekväm att jag inte använder den lika ofta som tänkt, är fortfarande nybörjare utan planer på att tävla, och motivationen kan vara lite ömtålig haha.

Ja första gången på en racer kan kännas obehagligt. De är smala och har obefintlig dämpning. Men efter några mil så har man vant sig och sen kommer alla andra cyklar att kännas sega och tråkiga (på asfalt). Har du som mål att cykla några mil i veckan och det är på asfalt så är racer överlägset enligt mig, och då menar jag inte bara i fart utan även i känsla.

Cykelbyxor är fantastisk skönt om du cyklar lite längre sträckor och gör att du minskar risken för skav och ömhet.

hahavaffan
2014-07-30, 08:08
Något cp har stulit mitt framhjul på cykeln. Det är en Specialized CrossTrail Sport Disc, dvs en hybrid med skivbromsar. Vad kan ett nytt komplett framhjul kosta tror ni?

unsuspected
2014-07-30, 08:58
Något cp har stulit mitt framhjul på cykeln. Det är en Specialized CrossTrail Sport Disc, dvs en hybrid med skivbromsar. Vad kan ett nytt komplett framhjul kosta tror ni?

Vet känslan :( Kolla på www.chainreactioncycles.com

Kurash
2014-07-30, 10:32
Hur motiverat är det att köpa en sån här cykel om man tycker det verkar kul att cykla räser?

http://www.nutraxx.pl/bikes&parts/bikes/road/moser_111_ultegra_53/moser111ultegrac04.jpg

http://www.wiggle.se/moser-bikes-111-ultegra/

Samuelelel
2014-07-30, 11:11
Klart det är motiverat (cyklar & prylar är alltid bra), men tänk på att det brukar tillkomma ett antal tusenlappar i kringutrustning utöver själva cykeln. Sedan är frågan om man som nybörjare på racer känner någon jätteskillnad på en cykel med ultegraväxlar och en cykel med tiagra.

Kurash
2014-07-30, 13:02
Klart det är motiverat (cyklar & prylar är alltid bra), men tänk på att det brukar tillkomma ett antal tusenlappar i kringutrustning utöver själva cykeln. Sedan är frågan om man som nybörjare på racer känner någon jätteskillnad på en cykel med ultegraväxlar och en cykel med tiagra.

Har några vänner som cyklar en del. Den ena säger att jag ska köpa begagnat för 2-3000. Den andra säger att jag ska köpa nytt och att jag skulle få väldigt mycket cykel för ett lågt pris med Mosern. Den tredje säger något mitt emellan, att man kan köpa lite vad som helst för 10.000. Pengarna är väl inte direkt något problem och det skulle såklart vara roligt med fetare prylar, som det alltid är.

Kollade på denna också:
http://www.wiggle.se/boardman-comp-sora-2014/

Samuelelel
2014-07-30, 13:27
Har några vänner som cyklar en del. Den ena säger att jag ska köpa begagnat för 2-3000. Den andra säger att jag ska köpa nytt och att jag skulle få väldigt mycket cykel för ett lågt pris med Mosern. Den tredje säger något mitt emellan, att man kan köpa lite vad som helst för 10.000. Pengarna är väl inte direkt något problem och det skulle såklart vara roligt med fetare prylar, som det alltid är.

Kollade på denna också:

Svårt att säga. När jag började cykla köpte jag mig en begagnad bianchi med sora/tiagra för ett par tusenlappar och den har aldrig känts som flaskhalsen i mitt cyklande. Har nu kört en halvvättern och två vätternrundor på den och börjar väl känna att jag skulle vilja ha något nytt, även om det kanske inte i första hand för att jag behöver bättre växlar utan för att den andra börjar bli till åren kommen (och det är kul med prylar).

Men det är klart, den första du länkade är bättre och kommer fungera bra i många år även på en "högre nivå" jämfört med den billigare du länkade. Nackdelen med att köpa en dyrare cykel direkt är väl att det blir väldigt dyrt när du vill byta cykel nästa gång :)

Torwald
2014-07-30, 14:24
Verkar ju vara rätt mycket cykel för pengarna. Jag brukar annars alltid tips om Canyon när det kommer till mycket-för-pengarna (har ju en själv så...). Kanske en Ultimate CF SL (http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=3239) några kronor över budgeten eller instegshojen i aluminium (http://www.canyon.com/_en/roadbikes/series/roadlite-al.html) väl inom budgeten. Canyon är så välkänt i Sverige nu så de betingar ganska bra andrahandsvärde också.

Generellt tips är väl att sensommar och höst är reatider i cykelvärlden, så om du inte prompt måste börja cykla direkt så kan du nog göra en lite bättre deal om du väntar lite.

Linnet
2014-07-31, 15:23

Kollade på denna också:

Vilka hjul du får är mer avgörande än växelsystem enligt min mening. Det går att cykla riktigt fort med enklare grupper, medan det blir svårare med begränsade hjul.

Kurash
2014-07-31, 17:44
Vilka hjul du får är mer avgörande än växelsystem enligt min mening. Det går att cykla riktigt fort med enklare grupper, medan det blir svårare med begränsade hjul.

Det finns samma cykel fast med 105 istället för Ultegra. Då sparar man typ 2000. Har inte orkar sätta mig in i hjul ännu, men jag antar att jag kan köra på det som sitter på ganska länge innan jag känner att jag vill byta?

http://www.wiggle.co.uk/moser-bikes-111-105/

Linnet
2014-07-31, 20:40
Det finns samma cykel fast med 105 istället för Ultegra. Då sparar man typ 2000. Har inte orkar sätta mig in i hjul ännu, men jag antar att jag kan köra på det som sitter på ganska länge innan jag känner att jag vill byta?

http://www.wiggle.co.uk/moser-bikes-111-105/

Helt ärligt hade jag nog letat efter en begagnad hoj för samma peng. Då kan du få väldigt mycket mer cykel för pengarna.

Kurash
2014-08-01, 07:04
Helt ärligt hade jag nog letat efter en begagnad hoj för samma peng. Då kan du få väldigt mycket mer cykel för pengarna.

Det var min tanke från början. Har letat en del på Blocket och Happymtb, men det är ändå ganska svårt att hitta motsvarande saker för 10.000, särskilt i min storlek, 50. Sen får man ju tänka på att det faktiskt är begagnat och inte kommer med garanti och antagligen är slitet. Med det sagt är jag ändå inte främmande för begagnat om det dyker upp ett kap.

forslund
2014-08-01, 07:10
Och köper man begagnat bör man veta vad man skall leta efter.

Linnet
2014-08-01, 18:39
Det är en väldigt bra poäng!

dluddeckens
2014-08-06, 22:00
Hej!

Jag har nyligen köpt en racer, köpte en ganska bra begagnad (ordf i den lokala cykelföreningen, en snubbe jag är bekant med).

Men nu vill jag läsa om träning, metodik, hur man bör lägga upp sin träning.

Förresten, hur sköter ni träningen över vinterhalvåret? Spinning? Knäböj?

Nämn gärna några bra sidor med mer ren träningsinformation.

bear.flowertwig
2014-08-06, 22:15

Tanken är god men vete sjutton alltså. Tycker folk i allmänhet ofta är ute och cyklar (höhö) fullständigt när det gäller att värdera sin 3-4 år gamla räser. Ofta helt galna nivåer.
Själv tror jag att jag kommer klippa en Rose i höst. Mitt största problem är att jag måste ha en riktigt snygg cykel och det är i 9 fall av 10 synonymt med högt pris (gäller att blunda när med ser fjolårets fetinghoj nedsatt från 70 till "bara" 35 och det börjar vattnas...).

Kämpar nu med att låta bli ett riktigt idiotköp:
http://33.media.tumblr.com/2e5d251bba30278ef19317ddfa6a4385/tumblr_mxr1y7KvXJ1qh2ly7o1_1280.jpg

Sjukt btw hur mycket research cyklar kräver. Jag gillar normalt att nörda ner mig (tex bygga dator och läsa på om och planera allt innan) men när det gäller val av cyklar och cykelkomponenter tar det aldrig slut :Virro

Olegh
2014-08-06, 22:20
Tanken är god men vete sjutton alltså. Tycker folk i allmänhet ofta är ute och cyklar (höhö) fullständigt när det gäller att värdera sin 3-4 år gamla räser. Ofta helt galna nivåer.
Själv tror jag att jag kommer klippa en Rose i höst. Mitt största problem är att jag måste ha en riktigt snygg cykel och det är i 9 fall av 10 synonymt med högt pris (gäller att blunda när med ser fjolårets fetinghoj nedsatt från 70 till "bara" 35 och det börjar vattnas...).

Kämpar nu med att låta bli ett riktigt idiotköp:
http://33.media.tumblr.com/2e5d251bba30278ef19317ddfa6a4385/tumblr_mxr1y7KvXJ1qh2ly7o1_1280.jpg

Sjukt btw hur mycket research cyklar kräver. Jag gillar normalt att nörda ner mig (tex bygga dator och läsa på om och planera allt innan) men när det gäller val av cyklar och cykelkomponenter tar det aldrig slut :Virro

Fast det är bra att det tar tid, sällan man gör något oöverlagt och dumt spontanköp då.

Catstyle
2014-08-07, 06:27

Har du köpt våtdräkt och tridräkt ännu? :D

forslund
2014-08-07, 11:12
Hej!

Jag har nyligen köpt en racer, köpte en ganska bra begagnad (ordf i den lokala cykelföreningen, en snubbe jag är bekant med).

Men nu vill jag läsa om träning, metodik, hur man bör lägga upp sin träning.

Förresten, hur sköter ni träningen över vinterhalvåret? Spinning? Knäböj?

Nämn gärna några bra sidor med mer ren träningsinformation.

Joe Friels bok "The Cyclist's Training Bible" är en mycket bra start.

bear.flowertwig
2014-08-07, 14:27
Fast det är bra att det tar tid, sällan man gör något oöverlagt och dumt spontanköp då.

Agreed.

Har du köpt våtdräkt och tridräkt ännu? :D

Fan också. Tänkte inte på att ni är några som håller hus här också. Busted :d

Spiffy
2014-08-07, 15:12
Någon som kan tipsa hur man justerar växlarna från scratch. Ingen aning hur justerskruven på växelhandtaget är inställt nu, och wiren är lös från "släden(?)"
Det handlar om växlarna fram med tre kugghjul.
Antar att det finns något bra sätt att göra det på som är rätt. Istället för att chansa fram och tillbaka.

MasterChief
2014-08-07, 16:42
Någon som kan tipsa hur man justerar växlarna från scratch. Ingen aning hur justerskruven på växelhandtaget är inställt nu, och wiren är lös från "släden(?)"
Det handlar om växlarna fram med tre kugghjul.
Antar att det finns något bra sätt att göra det på som är rätt. Istället för att chansa fram och tillbaka.

Finns mycket tutorials på YT. Att se det gör det klart lättare än att få det beskrivet i text.

Spiffy
2014-08-08, 15:32
Finns mycket tutorials på YT. Att se det gör det klart lättare än att få det beskrivet i text.

Tittade på ett par stycken. De säger ju lite olika dock :d
Men jag fick till det så att det blev rejält mycket bättre i alla fall.
Det som inte blev rätt är att när jag växlar upp från nedersta kugget till andra, så istället för att visa 2 på växeln så visar den 1,5 typ. Och på tredje kugget visar den 2.
Det spelar ju ingen roll rent praktiskt, så det gör inget. Men det störiga är att när jag växlar ner från största, så går den rätt ner till minsta.

shut teh face
2014-08-31, 08:10
Jag ska troligtvis inom kort flytta och då kommer jag ha 1.5 mil till jobbet, det är cykelväg hela vägen så min plan är att jag ska cykla till jobbet, varje dag, oavsett väder. :)

Jag behöver tips på allting! Jag cyklade senast när jag var barn i princip.

Att cykla på sommaren förstår jag mig på, det krävs bara en bra cykel och så, men om jag ska vara förberedd på vinterhalvåret också så behöver jag lite tips ...
Dubbdäck, regnställ, vad ska man betala för en cykel etc?

Jag räknar inte med att cykelvägen är plogad speciellt bra

Flåset är det nog inga problem med, det enda jag kan tänka mig är längdryggen men det är väl mer om man cyklar 2-3 timmar som man kan chocka kroppen.

Kurash
2014-09-07, 18:06
Blev en Moser 111 med ultegra till slut. Levererades på en vecka. Tyvärr schabblade wiggle med paketet med tillbehör, så jag fick vänta en månad på pedaler, hjälm, pump, kläder osv. Nu är dock allt på plats och jungfruturen avklarad. Lyckades att inte trilla med clips-skorna, som var min största skräck. Det är nog roligare än jag trodde.

G_lund
2014-12-13, 01:33
Vad bör jag som nybörjare inom hiking/mountainbike tänka på när jag letar cykel?

Jag är 195cm lång @90kg och vill kunna både cykla skogsstigar och transportera mig lite längre sträckor på asfalt utan att det blir för tungt.

Får man något okej att cykla på för under 10k?

Slänger in några bilder på vad jag vill använda cykeln till då jag är såpass dåligt påläst inom cykeltermer att jag inte vet hur dessa vägar beskrivs bäst.

Mvh. :)

http://4.bp.blogspot.com/_5TSC-Umlr-w/THtvzmW4dSI/AAAAAAAAKWA/7IEWqjb1rp4/s1600/P1040382.jpg
http://www.pedalingnowhere.com/wordpress/wp-content/uploads/2014/09/2014-09-polonina-main.jpg

unsuspected
2014-12-13, 05:02
Jag skulle kolla på en framdämpad med 29" hjul och så lätt som du har råd med. Är det ny cykel du ska köpa kan jag rekommendera att beställa från Tyskland tex Canyon eller Radon som bara säljs genom egen hemsida.

HVR
2014-12-13, 10:42
jag skulle kolla på en framdämpad med 29" hjul och så lätt som du har råd med. är det ny cykel du ska köpa kan jag rekommendera att beställa från tyskland tex canyon eller radon som bara säljs genom egen hemsida.

+1

Olegh
2014-12-13, 10:46
XXL:s White cyklar är inte heller fel. Gjorde själv en bra deal på en 27.5" för ett par månader sedan. En fultysk med motsvarande komponenter hade nog gått på ~2k mer.

G_lund
2014-12-13, 11:40
Tack för tipsen allihop! :)
Det är kul att kolla runt på sidorna men alla beteckningar är en djungel.

Vad tror Kolo-eliten om en sån här?

http://www.radon-bikes.de/en/bikes/mountainbike/hardtail/zr-team-29/zr-team-29-70/

Då har jag lite pengar över till en bra hjälm och andra "runt-om-kring"-prylar också.

G_lund
2014-12-14, 18:37
Ingen?

Har även kollat begagnat men jag hittar inget vettigt i min prisklass och storlek på varken blocket eller happymtb.

ulfalf
2014-12-14, 21:38
Radonen är nog bra men lite tung och däcken är nog inte så roliga heller. Kan du stiga upp ett par tusenlappar får du betydligt bättre grejer, till ZR Race-serien eller till dyraste Team. Har själv en ZR Race 6.0 29" -14, för 999€ kändes den som ett bra köp, bra gaffel (RS Reba) och X9-växlar. Har kört rätt hårt i skogen med den och det har hållit för det mesta. Det enda jag saknar är genomgående axlar, har råkat ut för att bakhjulet lite överraskande hoppade av när quickrelaesen helt plötsligt gick upp...

G_lund
2014-12-14, 21:56
Radonen är nog bra men lite tung och däcken är nog inte så roliga heller. Kan du stiga upp ett par tusenlappar får du betydligt bättre grejer, till ZR Race-serien eller till dyraste Team. Har själv en ZR Race 6.0 29" -14, för 999€ kändes den som ett bra köp, bra gaffel (RS Reba) och X9-växlar. Har kört rätt hårt i skogen med den och det har hållit för det mesta. Det enda jag saknar är genomgående axlar, har råkat ut för att bakhjulet lite överraskande hoppade av när quickrelaesen helt plötsligt gick upp...

Tack!

Ja, vikten är en liten nackdel kanske.
Speciellt eftersom jag troligtvis beställer den lite större 22"aren.

Men jag måste lägga ribban någonstans också. Jag har redan 2-3 dyra hobbies plus att jag är student :D
Det mesta går väl att uppgradera efter hand om man nu skulle känna att det begränsar en för mycket?

ulfalf
2014-12-14, 22:34
Tack!

Ja, vikten är en liten nackdel kanske.
Speciellt eftersom jag troligtvis beställer den lite större 22"aren.

Men jag måste lägga ribban någonstans också. Jag har redan 2-3 dyra hobbies plus att jag är student :D
Det mesta går väl att uppgradera efter hand om man nu skulle känna att det begränsar en för mycket?

Som instegshoj blir du säkert nöjd (åtminstone ett tag och innan du testat någon dyrare/bättre hoj :) ) med den billigare Radonen och som du säger så kan man ju uppdatera enskilda komponenter om man känner för det... Och det kan lätt vara värt att lägga lite extra pengar på tillbehör redan i början, bra skor, kläder och hjälm osv.

Mrholmiz
2015-01-22, 18:48
Behöver tips om energi intag och pulshjälp, först lite info om mig

Började cykla sensommaren förra året och tanken innan cykel köpet var att cykla vättern, vilket jag fick en plats till.
Fick en 60 pass ute innan cykeln åkte upp på trainern och även några träningar med Cykelklubben i stan, där märkte jag vilken skillnad det är att ligga i klunga vilket det ska tränas mycket på.
Kör minst 3 pass i veckan, 2 intervallpass och 1 distans nu på trainer (blir ibland Mtb eller spinning istället)
Varit ute på 3 långrunder med runt 5h i sadeln och mått skit efteråt i huvudet samt dagen efter, hade 3 bars med mig och 2 vattenflaskor med sportdryck.

Hur räknar ni på er energiförbrukning och vattenmängd som ni behöver?
(Jag toksvettas vid träning kanske ska nämnas)

Är det ok att ha en snitt puls mellan 160-170 på en runda som är 3-5h eller det är att jag behöver sänka mitt tempo?

Hur funkar det på Vättern, blir det klungor man kan följa med längs vägen?

Morty
2015-01-22, 19:27
Vatten går jag efter törst på. Inte svårare än så. Ibland när jag har sportdryck så okynnesdricker jag, bara för att det är rätt gott. Därför har jag nästan alltid vatten i minst en av flaskorna. Generellt har jag inte energi på några av mina pass nu på vintern, men inga blir över 3h.

Energiförbrukningen för en ganska fit cyklist utomhus är cirka 600 kalorier i timman. Över 5 timmar blir det alltså 3000 kalorier! Om du inte ersätter så åtminstone en del av de kalorierna så blir nästa dag TUNG.

Pulsen är omöjilg att svara på utan att veta din tröskelpuls. Jag tycker att det är värt att köra de långa passen på låg puls så att man kan lyssna på ljudbok eller podcast och se naturen. Det finns en stor glädje i det, medans när man kör hårt är det roligare att fokusera på att köra hårt. Då kör jag hellre typ 5x6 minuter pang på.

Vättern har jag bara kört i förkomponerade klungor, men vi körde om massor av stråk av cyklister. Med över 20 000 startande blir det ju ingen större risk att vara ensam i alla fall!

Kurash
2015-01-23, 09:17
Hur fungerar det med "Training Plans" i Trainerroad? Måste man kolla varje dag vilket pass man ska köra eller kan man dra igång en plan så vet den vad som är på schemat när man sätter sig på cykeln den dagen?

Mrholmiz
2015-01-25, 06:58
@Morty Tack för svar, nojar nog upp mig en del i onödan.
Får bli mer långrunder så fort det blir torrt ute och själv se vad som funkar för mig.

Kryss
2015-02-03, 17:11
Cykelpendlar tll jobbet på landsvägscykel (inte nu dvs) och är trött på att använda ryggsäck. Vill kunna få ner lite kläder för dagen.

Tips på lösningar? Antar att någon slags sadelväska kan vara en lösning, virrar runt lite på nätet utan att bli klokare.

replacement
2015-02-25, 16:58
Så fort snön är borta tänkte jag införskaffa mig en landsvägscykel för en skapligt billig peng (sträcker mig inte långt över 10000 kr som max). Jag är inte ute efter något begagnat.

Jag har blivit tipsad om Canyons cyklar och har fått upp ögonen för endurancemodellerna. Men vilken skulle ni säga är mest bang for the buck?

Kolfiber, Shimano 105, 7,65 kg, 13000 kr
https://www.canyon.com/en/roadbikes/bike.html?b=3694

Aluminium, Shimano 105, 8,2 kg, 10000 kr
https://www.canyon.com/en/roadbikes/bike.html?b=3577

Aluminium, Shimano Ultegra, 7,85 kg, 12000 kr
https://www.canyon.com/en/roadbikes/bike.html?b=3576

Med min väldigt begränsade kunskap skulle jag själv säga att alternativ 3 låter väldigt bra. Men vad säger ni? Om det finns andra cyklar som är ännu mer prisvärda så tar jag gärna emot ytterligare förslag.

forslund
2015-02-26, 08:21
Om du har 1000 kr till att lägga på den med kolfiberram så är det otroligt mycket valuta för pengarna.

Kurash
2015-03-06, 07:33
Har parat min kadens/hastighetssensor från garmin till ANT+ så jag kan använda det till Trainerroad. Men vissa dagar pausar programmet hela jävla tiden för den tappar kontakten, står "reception: bad" när man kollar under devices. Är detta ett vanligt problem? Går det att åtgärda? Har datorn precis framför cykeln, så det borde vara nära nog, pulsbältet har alltid full mottagning. Är det batteriet? Har inte använt sensorn mycket, men den kanske legat i en kartong på wiggle i 10 år. Kan det ha med alla WiFi-signaler i rummet att göra?

Fredron
2015-04-17, 17:51
Beställde just en ny sadel från Selle Anatomica :)
2015 X SERIES WATERSHED BLACK
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0188/9260/products/02WSBL0104COCHR-1500px_f378b3c9-eb3b-46a3-87b7-892752693d89.png?v=1414609965

Exdiaq
2015-05-27, 01:25
I brist på bättre tråd att fråga i: är det här en duglig MTB för grus och lättare terräng upp/ner för kullar?

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/mountainbike-mtb/merida-matts-redwood-eu-15-terrangcykel/p/1109217_1_style

J.V
2015-05-27, 06:03
Hääär var tråden, tack Exdiaq.
Då kastar jag in min fråga här också:
Jag har för mig att det ska finnas en "vi som cyklar eller tänker börja göra det"-tråd men jag lyckas inte hitta den så jag bumpar denna istället.

Jag är less på att sitta på buss och tåg 30-90 minuter enkelväg till skola och jobb så jag tänker köpa en cykel. Inget jätteavancerat, tänkte mig max 2500kr, 3500 om det är något riktigt jävla kap. Någon pendlar/räsergrej.

- Vad ska man ha för storlek på ramen när man är 183cm lång?
- Sträckorna blir i vanliga fall 7-25km enkel väg, hur viktigt är det att ha 21 växlar? Eller går det med 7? Förutom en mountainbike i åldern när det var coolt att cykla på bakhjulet har jag bara haft gamla tantcyklar så jag har ingen aning om hur växlarna är på sådana här pendlar/räsercyklar är och känns. Jag har en 2km lång, brant backe när jag ska till både skola och jobb så en riktigt lätt växel är ett måste i alla fall. :D Annars hyfsat plant, bara asfalt.
- Pedalerna. Bör man ha sådana där som kan haka fast pjuxen på eller är det skitsamma på mina distanser? Vill helst inte behöva de extra skorna att släpa runt på när man väl är framme men jag är inte helt emot, vill inte hata varenda minut på cykeln.

Har kollat lite och de märkena i den prisklassen här i Australien är Reid, Condor, Osprey och CREATE. Specialized och Bianchi finns om man har tur. Något märke man för fokusera på och/eller undvika?Lyckades idag också hitta en begagnad Jamis Allegro, tänkte åka och kolla på den imorgon. Inputs?

Ignatius72
2015-05-27, 09:35
Fick för mig att börja varva racer med mtb. Tyvärr kan jag ingenting. Löjlat runt lite på nätet men vet inte om jag blev klokare. Impulskontrollen klarar inte 14 dagars leveranstid så jag ska kolla på en trek ex7 idag. Månntro om det kan vara något?

forslund
2015-05-27, 09:40
I brist på bättre tråd att fråga i: är det här en duglig MTB för grus och lättare terräng upp/ner för kullar?

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/mountainbike-mtb/merida-matts-redwood-eu-15-terrangcykel/p/1109217_1_style

Kanske om du väger 53 kg och inte trycker på minsta lilla. Annars lär skiten braka ihop i första uppförsbacken.
Man kommer inte undan med 2000 kr för en vettig träningscykel, tyvärr.

Lyckades idag också hitta en begagnad Jamis Allegro, tänkte åka och kolla på den imorgon. Inputs?

Det bästa du kan göra är att gå in till en cykelaffär och få hjälp med alla dina frågor och klämma och känna lite på vad för cykel du är ute efter. Därefter kan du ifrågasätta din egna moral och köpa en cykel online. För 2000-3000 kr får du inte mycket cykel, dock.

Fick för mig att börja varva racer med mtb. Tyvärr kan jag ingenting. Löjlat runt lite på nätet men vet inte om jag blev klokare. Impulskontrollen klarar inte 14 dagars leveranstid så jag ska kolla på en trek ex7 idag. Månntro om det kan vara något?

http://reviews.mtbr.com/review-trek-fuel-ex-7-29

Fredron
2015-05-27, 10:19
Lyckades idag också hitta en begagnad Jamis Allegro, tänkte åka och kolla på den imorgon. Inputs?

Satsa på att köpa begagnat istället. Då kan du få bra kvalité för ett rimligt pris, annars får du nog tyvärr bara skit med en så begränsad budget.

J.V
2015-05-27, 11:02
Det bästa du kan göra är att gå in till en cykelaffär och få hjälp med alla dina frågor och klämma och känna lite på vad för cykel du är ute efter. Därefter kan du ifrågasätta din egna moral och köpa en cykel online. För 2000-3000 kr får du inte mycket cykel, dock.Problemet är att jag satsar på begagnat. Går jag in i en butik kommer jag, med 3000% säkerhet köpa en på plats och alldeles för dyr. :D
Satsa på att köpa begagnat istället. Då kan du få bra kvalité för ett rimligt pris, annars får du nog tyvärr bara skit med en så begränsad budget.Se ovan. Aa, är medveten om att budgeten är begränsad. Men eftersom det är min första "riktiga" cykel vill jag gå billigt, håller jag igång kan jag sälja den begagnat för i princip samma pris och så slå till på en storfräsarcykel.

Exdiaq
2015-05-27, 15:37
Kanske om du väger 53 kg och inte trycker på minsta lilla. Annars lär skiten braka ihop i första uppförsbacken.
Man kommer inte undan med 2000 kr för en vettig träningscykel, tyvärr.

Satsa på att köpa begagnat istället. Då kan du få bra kvalité för ett rimligt pris, annars får du nog tyvärr bara skit med en så begränsad budget.

Sen jag skrev inlägget så har jag ändrat mig till en som kostade 3000kr (http://www.xxl.se/cykel/cyklar/mountainbike-mtb/merida-matts-woodland-15-terrangcykel/p/1109219_1_style) istället. Rek pris ligger på 5500kr och på de ställen jag har hittat samma modell så har det ändå legat uppemot 5000kr så det är väl egentligen bara XXL som är väldigt billiga och inte modellen som är väldigt billig.

Det lilla jag har hittat om Merida som märke verkat vara att de är av hyfsat bra kvalité generellt. Dock har de allt från dessa 4000-5000kr till modeller uppemot 40 000kr.

Garantin från XXL (http://www.xxl.se/cykelgaranti) verkar vara OK också. Vill minnas att jag läst att Merida lämnar livstidsgaranti på ramen och eventuellt framgaffel dessutom.

Men jag vet inte. Är inte vidare bevandrad inom cykling och olika modeller. Detta blir dessutom lite av ett spontanköp och det är inget som jag med säkerhet kan säga att jag kommer bli helt såld på (och därmed kommer fortsätta med), därav att jag inte vill lägga allt för mycket pengar.

Ignatius72
2015-05-27, 18:08
Jag slog till på en scott scale 950. Det blir nog bra. Sjukt sugen på att ut och prova. Men sitter upptagen tills det är mörkt idag och imorgon blir det samma sak. Sacramento!!!
Med lite flyt hinner jag kanske trampa nåt idag.

Olegh
2015-05-27, 18:21
Sen jag skrev inlägget så har jag ändrat mig till en som kostade 3000kr (http://www.xxl.se/cykel/cyklar/mountainbike-mtb/merida-matts-woodland-15-terrangcykel/p/1109219_1_style) istället. Rek pris ligger på 5500kr och på de ställen jag har hittat samma modell så har det ändå legat uppemot 5000kr så det är väl egentligen bara XXL som är väldigt billiga och inte modellen som är väldigt billig.

Det lilla jag har hittat om Merida som märke verkat vara att de är av hyfsat bra kvalité generellt. Dock har de allt från dessa 4000-5000kr till modeller uppemot 40 000kr.

Garantin från XXL (http://www.xxl.se/cykelgaranti) verkar vara OK också. Vill minnas att jag läst att Merida lämnar livstidsgaranti på ramen och eventuellt framgaffel dessutom.

Men jag vet inte. Är inte vidare bevandrad inom cykling och olika modeller. Detta blir dessutom lite av ett spontanköp och det är inget som jag med säkerhet kan säga att jag kommer bli helt såld på (och därmed kommer fortsätta med), därav att jag inte vill lägga allt för mycket pengar.

Det är en helt ok cykel för 3k men det är fortfarande en cykel för 3k. Risken att bromsar och växlar börjar jäklas med dig under lite hårdare tag kanske är en gnutta högre, även som nybörjare. Cykeln väger mer än dyrare dito så det blir lite jobbigare. Hållbarheten är svårt att sia om, överlag så kan man nog se den som ganska konstant för cyklar över spannet 10-100k, där den stora skillnaden är vikt. Instegsmodeller kan ev. vara dimensionerade annorlunda då de inte är tänkta att utsättas för den misshandeln som bara en erfaren cyklist kan åsamka cykeln utan fara för sitt eget liv.

svenbanan
2015-05-27, 18:34
Om jag skulle köpa en MTB (eller racer för den delen) så skulle jag börja med att ta reda på vilka komponenter som var sämsta tänkbara men ändå dugliga för att tävla (om man är amatör). Sedan skulle jag välja en cykel med dessa komponenter (eller ett snäpp sämre). Denna typ av info kan man säkerligen hitta på diverse cykelforum där folk diskuterar vad man "ska ha".

Det jag menar med komponenter är alltså: främre kuggarna (drevet?), bakre kuggarna (navet? eller kassetten?) och växelväljare. Dessutom kan ju bromsar och hjul vara av intresse att kolla upp redan från början.

Hittar man en cykel där dessa grejer ligger på rätt nivå (det är ju typ en tydlig stege på Shimanogrejerna, där billigast=sämst och dyrast=bäst) så kommer troligen inte resten av grejerna vara alltför värdelösa (eller alltför snordyra och onödigt bra). Men rimligtvis är det onödigt med bakdämpad ram i alla fall. Sedan kan man ju fundera på vilken slags trampor man vill ha.

Så gjorde i alla fall då jag köpte en hoj för ett antal år sedan. Jag tyckte inte det blev för övermäktigt att sätta sig in i cykeldjungeln (i alla fall hyfsat). Men nu har jag såklart glömt vad alla de där komponentserierna hette.

Dock tror jag 3000:- inte kommer ge en särskilt vettig MTB. Om man vill ha en hoj som faktiskt tål att man cyklar på lite stigar och grejer så kan jag tänka mig att 6-7000:- är nån slags lägstanivå... Anledningen att växlarna är såpass viktiga är väl främst att det suger elefantpung om inte växeln klickar i direkt man växlar ner i en brant uppförsbacke.

R Scarpa27
2015-05-27, 18:44

som sagt letar jag ju cykel också...
Dock fanns denna cykel inte kvar i min storlek och... jag tyckte inte den kändes bra heller...
Väntar tills imorgon, då kommer nya bladet från xxl, ska du ha den cykeln för det priset är det sista dagen idag, men jag gillade den inte sen hade de bara storleken kvar för folk under 170cm... så tänk dig för.

Närmast just nu, ligger en crescent fr intersport, dock ska jag köpa en imorgon nu kan jag inte vänta mer... :)

denna har jag kikat på... https://www.intersport.se/produkter/crescent-njord-27-5-mountainbike-p186200?farg=186205 vad tycker ni andra om denna cykel?

Olegh
2015-05-27, 18:50
Ärligt talat så skulle jag säga att växlarna är minst viktigt på en lågprishoj, så länge det står shimano eller sram på etiketten. Klickar den inte i som den ska så är den med 99% sannolikhet feljusterad eller så har du pajat den (hållbarhetsresonemanget enligt ovan gäller typ här också, bortsett från rena downhill-komponenter).

Min uppfattning är att fyra andra aspekter innebär mer signifikanta kompromisser om priset ska hållas nere:

Gaffel: En tung felinställd gaffel med stålfjäder kan i värsta fall bara kosta energi utan att ge varken någon komfort eller kontroll att tala om tillbaka. Skulle tippa att lägsta nivån har höjts en hel del de senaste 5-10 åren, men det är fortfarande något som jag personligen skulle vara mer uppmärksam på än komponentgruppen.

Hjul: Billiga och tunga, kanske hållbara. Fälgar som spricker, ekrar som går av, hjul som skevar sig. Detta kommer hända om en duktig cyklist (särskilt om hen inte är en räka) sätter sig på en billig cykel. Risken om en nybörjare gör det kan jag inte bedöma.

Ram: Som sagt, är ramen underdimensionerad så är det högre risk för sprickbildning och rambrott.

Bromsar: Ja.. det är bra att kunna bromsa och här är det ännu mer angeläget att pålitligheten är 110%.

svenbanan
2015-05-27, 19:27
Ärligt talat så skulle jag säga att växlarna är minst viktigt på en lågprishoj, så länge det står shimano eller sram på etiketten. Klickar den inte i som den ska så är den med 99% sannolikhet feljusterad eller så har du pajat den (hållbarhetsresonemanget enligt ovan gäller typ här också, bortsett från rena downhill-komponenter).

Min uppfattning är att fyra andra aspekter innebär mer signifikanta kompromisser om priset ska hållas nere:

Gaffel: En tung felinställd gaffel med stålfjäder kan i värsta fall bara kosta energi utan att ge varken någon komfort eller kontroll att tala om tillbaka. Skulle tippa att lägsta nivån har höjts en hel del de senaste 5-10 åren, men det är fortfarande något som jag personligen skulle vara mer uppmärksam på än komponentgruppen.

Hjul: Billiga och tunga, kanske hållbara. Fälgar som spricker, ekrar som går av, hjul som skevar sig. Detta kommer hända om en duktig cyklist (särskilt om hen inte är en räka) sätter sig på en billig cykel. Risken om en nybörjare gör det kan jag inte bedöma.

Ram: Som sagt, är ramen underdimensionerad så är det högre risk för sprickbildning och rambrott.

Bromsar: Ja.. det är bra att kunna bromsa och här är det ännu mer angeläget att pålitligheten är 110%.

Jag menar nog inte egentligen att växlarna är viktigast. Snarare att om dessa är hyggliga så kommer resten av grejerna också vara hyggliga. Så att det kan vara vettigt att börja sortera i myllret utifrån växlarna för att sålla bort rent skräp och onödigt bra. Så sållade i alla fall jag. Funkade för mig. Fast då handlade det alltså inte om billigast möjliga MTB. Snarare billigast möjliga som ändå duger att träna riktigt seriöst med. Sedan att jag tyckte det var så jäkla tråkigt att cykla att den bara blev en onödigt dyr statscykel som man blev prickig på ryggen av är en annan femma...

Men ta gärna det jag skriver med flera nypor salt. Jag kan inte ett skit om detta ämne egentligen... ;)

spoon
2015-05-27, 21:21
Jag köpte en Merida speedster tror jag att den hette. Ingen dämpning och tunna däck. Cyklade varje dag i ett halvår och det har inte varit några problem med den. Så av min begränsade erfarenhet så säger jag att Merida är bra.

(Cyklandet tog fort slut då jag köpte bil)

Exdiaq
2015-05-27, 21:24
Tack för svaren!

J.V
2015-05-28, 12:54
Fick mig en cykel idag, woh. En Jamis Allegro X Comp. Köpte den begagnad och betalade 900kr. Den verkar inte säljas längre, men enligt mina googlingar kostade den runt 5000 pix ny.
http://images.evanscycles.com/product_image/image/293/460/04f/120603/large/jamis-allegro-x-sport-2012-hybrid-bike-21-inch-soiled-.jpg

Bara avverkat 15km men än så länge verkar den perfekt för mina ändamål. Två frågor till alla cykelproffs bara:
- typ 1 av 5 gånger vill inte kedjan upp på tyngsta växeln (största kugghjulet på främre kassetten, hur man nu säger sånt i cykeltermer), är det generellt sett något man kan åtgärda lätt hemmavid som novis eller krävs det expertis?
- bakre skivbromsen var inte 100%, samma här, lätt/medel/svårt? nya delar som gäller eller kan det vara något man bara behöver dra åt?
Var tvungen att sticka till skolan direkt jag hämtat den så har inte hunnit kolla i bra ljus hur det ser ut på någon av bitarna.

Billy Pumpisch
2015-05-28, 13:27
Du kan ställa in i vilka lägen växelföraren arbetar, kan vara så att den inte trycker tillräckligt långt ut så att kedjan inte hoppar upp tillräckligt på största drevet. Enkelt att justera själv om man vet vad man gör, sitter oftast två st skruvar på växelföraren som reglerar max inner samt ytterlägen.

Skivbromsarna ser ut att vara mekaniska, du kan spänna åt vajern om du inte har full bromsverkan nu, kan ju även vara beläggen eller skivan som är slitna.

J.V
2015-05-28, 13:36
Du kan ställa in i vilka lägen växelföraren arbetar, kan vara så att den inte trycker tillräckligt långt ut så att kedjan inte hoppar upp tillräckligt på största drevet. Enkelt att justera själv om man vet vad man gör, sitter oftast två st skruvar på växelföraren som reglerar max inner samt ytterlägen.

Skivbromsarna ser ut att vara mekaniska, du kan spänna åt vajern om du inte har full bromsverkan nu, kan ju även vara beläggen eller skivan som är slitna.Danke! :thumbup:
Får kolla hur det ser ut imorgon.

svenbanan
2015-05-28, 15:13
- typ 1 av 5 gånger vill inte kedjan upp på tyngsta växeln (största kugghjulet på främre kassetten, hur man nu säger sånt i cykeltermer), är det generellt sett något man kan åtgärda lätt hemmavid som novis eller krävs det expertis?

Är du säker på att du haft rätt bakväxel i de gånger det inte funkat? Man bör väl inte ha lättaste bakväxeln och samtidigt tyngsta framväxeln (och vice versa) eftersom kedjan då får gå maximalt diagonalt så att säga.

R Scarpa27
2015-05-30, 18:40
http://www.bikester.se/ bra och seriös sida? funderar på en cykel därifrån nämligen...

J.V
2015-05-31, 02:51
http://www.bikester.se/ bra och seriös sida? funderar på en cykel därifrån nämligen...Det lär den vara. De har samarbete med Addnuture (http://www.mynewsdesk.com/se/addnature/pressreleases/addnature-gaar-ihop-med-europeiska-e-handlaren-internetstores-871734) och de har jag handlat från utan problem. Dessutom har deras Facebook-sida uppdaterats regelbundet sedan 2013, ofta med foton från tävlingar där deras team deltaget och man ser klart och tydligt ett Bikester-klistermärke på många cyklar.

Fredron
2015-05-31, 10:35
http://www.bikester.se/ bra och seriös sida? funderar på en cykel därifrån nämligen...

Jag har handlat från bikester många gånger senaste året och aldrig haft några problem.

Olegh
2015-06-07, 20:38
Det är för jäkla trist att Canyon har sålt slut på alla sina Endurance CF. Jag har kikat runt en hel del nu under eftermiddagen och instegsmodellen för 13k hade varit helt perfa.

Jag undrar om det är en del av deras affärsidé att sälja slut på lagret tidigt för att deras produkter ska framstå som superpopulära. Eller att man ska överväga dyrare modeller.

Eller om de helt enkelt är dåliga och/eller har för taskiga underleverantörer. Tidigare år har jag bara fönstershoppat, men situationen med att de populära modellerna blir slutsålda är inget nytt.

forslund
2015-06-07, 21:18
Så lätt kommer du inte undan. Tro mig, du äger snart en bra cykel igen. Det blir alltid så. :d

Fan dig, MasterChief. Trots att det är flera år sedan jag lade ner aktiv cykling rycker det fortfarande i köptarmen något så oerhört så fort solen kommer fram.

Suttit halva eftermiddagen och kollat runt på olika mtb-alternativ.

MasterChief
2015-06-08, 00:02
Fan dig, MasterChief. Trots att det är flera år sedan jag lade ner aktiv cykling rycker det fortfarande i köptarmen något så oerhört så fort solen kommer fram.

Suttit halva eftermiddagen och kollat runt på olika mtb-alternativ.

lol

Samma här. :d

Bärsärk
2015-07-18, 11:31
Vad brukar ni tvätta kedjan med?

Kurash
2015-07-20, 13:26
Kedjan och resten av cykeln.

http://img.tradera.net/medium/340/209163340_52b777cd-9818-4678-9a49-14bfff231a1b.jpg

Jula (http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/biltvatt/wipes/rengoringsdukar-629118/)

kalle_kula
2015-07-22, 15:40
Okej, den här frågan gäller inte en träningscykel utan en damcykel från Biltema.
Cykelns hela vevparti är liksom vobbligt när man trampar och jag misstänker att man måste byta vevlagret.
Finns på Biltema för 79 spänn: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Kedja-och-vevparti/Vevlager-2000022045/

Kan man byta detta själv?

Fredrik S
2015-07-22, 18:52
Kan man byta detta själv?

Ja, du kan byta vevlager själv och jag tror till och med att verktygen som behövs finns på Biltema.
Det finns dock lite olika gängor (engelsk, italiensk, och fransk) samt olika bredder på vevlagerhylsan i ramen. Även längden på själva axeln i vevlagret varierar. Om det är fel längd på axeln kommer inte kedjan att linjera.

Dessutom är det inte säkert att det ens är kassettvevlager och lösa vevarmar på en gammal damtralla från Biltema, utan det kan i värsta fall vara den gamla hederliga modellen där allt sitter ihop. Fortfarande ganska vanligt på oväxlade kinesiska cyklar.

Börja med att kolla om du ens har löst vevlager, om så är fallet köper du verktyg och plockar bort vevlagret och tar med till Biltema och kollar om något av deras lager passar. Annars får du åka till en cykelaffär och köpa lager.

kalle_kula
2015-07-22, 21:10
Ja, du kan byta vevlager själv och jag tror till och med att verktygen som behövs finns på Biltema.
Det finns dock lite olika gängor (engelsk, italiensk, och fransk) samt olika bredder på vevlagerhylsan i ramen. Även längden på själva axeln i vevlagret varierar. Om det är fel längd på axeln kommer inte kedjan att linjera.

Dessutom är det inte säkert att det ens är kassettvevlager och lösa vevarmar på en gammal damtralla från Biltema, utan det kan i värsta fall vara den gamla hederliga modellen där allt sitter ihop. Fortfarande ganska vanligt på oväxlade kinesiska cyklar.

Börja med att kolla om du ens har löst vevlager, om så är fallet köper du verktyg och plockar bort vevlagret och tar med till Biltema och kollar om något av deras lager passar. Annars får du åka till en cykelaffär och köpa lager.

Tack för svaret!

Jag såg att det fanns lite verktyg för det där på Biltema. Jag ska nog börja med att ta reda på artikelnumret för cykeln (den har utgått) och kontakta Biltema och så får de säga om de har rätt vevlager eller inte. Frågan är om man kan få den servicen från den butiken.. :)

Kurash
2015-07-29, 17:46
Beställde en CX idag, för att ha något att köra på i vinter.
länk (http://www.wiggle.se/eastway-cx20-105-2015/)

http://www.wigglestatic.com/product-media/5360106269/Eastway-CX2-0-105-2015-Cyclocross-Bikes-Black-SpecialBuy-Eastway-CX-2-0-105-2015-52.jpg?w=430&h=430&a=7

Alu-ram, kolfibergaffel och 105-grupp för 7750kr.

bear.flowertwig
2015-08-01, 20:47
Körde ett långt pass mountainbike på riktigt första gången härom dagen. Helsike så kul det var! Men nu velar jag mellan köp av räser och skogshoj. Trodde jag bestämt mig för räser... *gah!* Och tid finns inte för båda. Hur pass olidligt är det att transportcykla mtb till skogen? Har 3-5 km hemma beroende på spår (de bättre ligger så klart längre bort...). Och finns det nån uppfattning om vilken som ger bäst träningseffekt per timme (som alternativ till löpning)?

bear.flowertwig
2015-08-01, 20:53
Det är för jäkla trist att Canyon har sålt slut på alla sina Endurance CF. Jag har kikat runt en hel del nu under eftermiddagen och instegsmodellen för 13k hade varit helt perfa.

Jag undrar om det är en del av deras affärsidé att sälja slut på lagret tidigt för att deras produkter ska framstå som superpopulära. Eller att man ska överväga dyrare modeller.

Eller om de helt enkelt är dåliga och/eller har för taskiga underleverantörer. Tidigare år har jag bara fönstershoppat, men situationen med att de populära modellerna blir slutsålda är inget nytt.

Jag tittade på Aeroad och det var samma där. Leveranstiderna känns minst sagt tveksamma. Så himla trist, har man bestämt sig vill man ju ha den pronto (iaf inom ett par veckor). Även om man hade beställt i juni var det hög risk för att hela sommaren skulle försvinna innan den kom och vid det laget börjar nästa års modeller droppa in för beställning (som såklart inte levereras förrän om ytterligare ett par månader... :rolleyes:)

944RS
2015-08-02, 09:02
Körde ett långt pass mountainbike på riktigt första gången härom dagen. Helsike så kul det var! Men nu velar jag mellan köp av räser och skogshoj. Trodde jag bestämt mig för räser... *gah!* Och tid finns inte för båda. Hur pass olidligt är det att transportcykla mtb till skogen? Har 3-5 km hemma beroende på spår (de bättre ligger så klart längre bort...). Och finns det nån uppfattning om vilken som ger bäst träningseffekt per timme (som alternativ till löpning)?

Inte alls olidligt. Se det som uppvärmning!

MTB är mycket mer mångsidigt än racer då det går att använda cykeln till så mycket mer varierad träning.
Men vill du känna fartvinden och den härliga känslan av att nästan sväva fram ljudlöst så är en racer/tempohoj överlägsen.

Det är därför jag har en av varje :)

Ignatius72
2015-08-02, 09:33

3-5km är ju verkligen ingenting. Jag har också en av varje. Det är nästan som två helt olika sporter.

Olegh
2015-08-02, 20:22
Apropå Canyon så slutade det med att jag skaffade en Endurace AL 6.0. Liten uppgradering från min tidigare hoj som blev stulen. Får köpa en dyrare när (om) jag någonsin blir en flitigare cyklist.

kalle_kula
2015-08-03, 18:15
Ska byta vevlager på en lite äldre cykel. Har fått bort tramporna på båda sidor och fått bort den ena sidan av lagret, värre är det med den andra sidan..

http://forumbilder.se/EC6RT/cykel-2.png (http://forumbilder.se/EC6RT/cykel-2)
Den här var inga problem att få bort

http://forumbilder.se/EC6RT/cykel.png (http://forumbilder.se/EC6RT/cykel)
Hur får jag bort den här? Finns det specialverktyg eller måste jag köpa en enorm skiftnyckel? Har provat med polygrip men den bara slinter loss..

Kurash
2015-08-04, 07:31
Ska byta vevlager på en lite äldre cykel. Har fått bort tramporna på båda sidor och fått bort den ena sidan av lagret, värre är det med den andra sidan.

Jag hade rekommenderat att fråga på HappyMTB-forumet. De är oerhört kunniga och hjälpsamma när det kommer till gamla cyklar och vevlager.

cero
2016-03-02, 21:31
Är det någon stor skillnad i kvalité mellan olika hjälmar eller kan man ta vad som helst? Vilka märken, typer är bäst osv?

grondahl
2016-03-03, 14:58
Är det någon stor skillnad i kvalité mellan olika hjälmar eller kan man ta vad som helst? Vilka märken, typer är bäst osv?

Googla Folksams senaste hjälmtest, det var välgjort. Där ser man även att det skiljer mellan modeller hos samma tillverkare. Jag skulle inte köpa en hjälm utan mips heller.

cero
2016-03-03, 15:51
Googla Folksams senaste hjälmtest, det var välgjort. Där ser man även att det skiljer mellan modeller hos samma tillverkare. Jag skulle inte köpa en hjälm utan mips heller.

Tackar för tipset. :thumbup:

Wzup2u
2016-03-03, 21:13
Jag kör just nu en hybridcykel, men fan jag skulle vilja ha en landsväg och en mountainbike också :D fan blir nog en mb iaf denna sommarn :D

cero
2016-03-03, 21:50
Har testat en del hjälmar nu, och något jag märkte var att många av dem sitter ganska högt på huvudet och täcker inte de nedre delarna så bra.

https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/images/ency/fullsize/19474.jpg

Där t ex, hur blir det om man krashar och får en smäll på området runt örat eller bak i nacken?

LilleNo
2016-03-04, 08:18
http://www.bikenyc.org/sites/default/files/bike-safety-helmet.jpg]

grondahl
2016-03-04, 10:35
Det kan vara så att du helt enkelt inte har testat en modell som passar dig. Sen så sitter ju lvg-hjälmar högre men de har rätt bra med utstick så det är nog ingen fara.

944RS
2016-03-04, 13:59
Jag kör just nu en hybridcykel, men fan jag skulle vilja ha en landsväg och en mountainbike också :D fan blir nog en mb iaf denna sommarn :D

Man kan aldrig ha för många cyklar!!:d

cero
2016-03-04, 13:59
http://www.bikenyc.org/sites/default/files/bike-safety-helmet.jpg]

Den korrekta där är ju exakt som den jag postade. Dock sticker dem ut ganska mycket som personen ovan säger, svårt att föreställa sig hur en eventuell krash hade sett ut, om man alltid åker med övre delen av huvudet i marken först eller om man kan ramla snedd nedåt och få en smäll på området runt örat som ofta inte är skyddat. Folksam verkar dock ha gjort en ordentlig undersökning i krocktestet (http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.140326!/Folksams%20cykelhj%C3%A4lmtest%202015%20forsknings rapport%20v2.pdf), så jag borde kanske lita på dem.

Kryss
2016-03-08, 17:13
Snart dags att plocka ner landsvägscykeln från förrådet och skaffa lampor för pendlingen.

Har nu stått still rätt länge. Vad ska man serva innan man börjar använda den för säsongen?

Mental
2016-03-08, 17:18
Snart dags att plocka ner landsvägscykeln från förrådet och skaffa lampor för pendlingen.

Har nu stått still rätt länge. Vad ska man serva innan man börjar använda den för säsongen?

Vårda kedjan, vevhuset, hjullager, växelstyrning och bromsar.

Supermicke
2016-04-10, 15:08
Vad finns det för appar som räknar fram effekten?

grondahl
2016-04-10, 19:37
Vad finns det för appar som räknar fram effekten?

Strava gör det men är du intresserad av effekt så är det bara att förlika sig med att det är dags att köpa en riktig mätare

Dissector
2016-06-13, 20:22
Står inför ett litet dilemma. Tittar på två cyklar, där den ena är dyrare men vackrare och finns i lokal butik. Den andra är billigare, ram helt i kolfiber men ett relativt okänt märke som jag inte kan känna och klämma på i verkligheten (Finns hos Wiggle). I övrigt tycks de ha jämbördiga komponenter. Vilket råd hade ni gett någon som är helt ny på racercyklar?

Bianchi Impulso Tiagra 11200:- (Kampanj, finns i lokal butik)
http://www.bianchiusa.com/bikes/road/endurance-racing/impulso-tiagra/
http://www.bianchiusa.com/fileadmin/_processed_/csm_YLBA6T2Z_01_4776b2b3f1.jpg

Mekk Poggio SE 0.3 8990:- (Endast på nätet)
http://www.mekkbicycles.com/Poggio-SE-03.aspx
http://www.mekkbicycles.com/pi/Pog-SE-03_big.jpg

MasterChief
2016-06-13, 20:32
Jag hade aldrig köpt en cykel jag inte fick provcykla innan, även om jag sparat lite pengar. Med tanke på att man ofta har cykeln i flera år så lägger jag gärna några tusen extra och vet att jag är nöjd redan innan köpet. Personligen gillar jag även att köpa cykel i en fysisk affär då det förhöjer hela upplevelsen men det är såklart individuellt.

Dissector
2016-06-13, 20:45
Jag hade aldrig köpt en cykel jag inte fick provcykla innan, även om jag sparat lite pengar. Med tanke på att man ofta har cykeln i flera år så lägger jag gärna några tusen extra och vet att jag är nöjd redan innan köpet. Personligen gillar jag även att köpa cykel i en fysisk affär då det förhöjer hela upplevelsen men det är såklart individuellt.

Det är ungefär så jag resonerar också. Det är väl just kolfiberramen som låter prisvärd, men kanske inte finns någon anledning att stirra sig blind på det som nybörjare ändå. Den dagen man tycker sig vara i behov av en kanske man ändå vill kliva upp ett par divisioner och inte ha en Mekk för 9000. Det är trots allt Bianchin jag sett framför mig varje gång jag slutit ögonen på sistone så tror något annat skulle kännas fel :D

Tack för synpunkten!

MasterChief
2016-06-13, 21:05
Det är ungefär så jag resonerar också. Det är väl just kolfiberramen som låter prisvärd, men kanske inte finns någon anledning att stirra sig blind på det som nybörjare ändå. Den dagen man tycker sig vara i behov av en kanske man ändå vill kliva upp ett par divisioner och inte ha en Mekk för 9000. Det är trots allt Bianchin jag sett framför mig varje gång jag slutit ögonen på sistone så tror något annat skulle kännas fel :D

Tack för synpunkten!

Jag har cyklat en miljard mil på aluminiumramar...och tro mig...är budgeten begränsad så lägger jag mycket hellre pengar på bättre komponenter än kolfiber. Nu har jag inte jämfört just dessa två, men är det väldigt billigt så har man ofta dragit in någonstans, tex med billiga hjul. Är vikten likvärdig så är kolfiber inte något magiskt. Poängen med kolfiber är ju att man kan skapa mer avancerade ramkonstruktioner, men om man bara gör en standardlösning så faller ju poängen en del med kolfiber. Lägger du så lite pengar på en cykel, och runt 10k är rätt lite för en racer, så skulle jag lägga mest tonvikt på så bra komponenter som möjligt och möjlighet till bra service. Stirra dig inte blind på kolfiber...du blir inte snabbare och chansen är stor att cykeln inte riktigt matchar din kroppsform. Mycket bättre att testa ut en modell hos din cykelhandlare. Klart viktigare att "den sitter som handsken" än att ramen är av kolfiber.

Tomas Tryffel
2016-06-24, 10:18

Tack för synpunkten!

En annan "grundregel" man kan ha är att hellre köpa en "dyr" aluminiumram än en "billig" kolfiberram.
Som MasterChief sade, det finns inget egensyfte i att ha en kolfiberram. Är du dessutom relativt grön cyklist finns det inte heller någon mening med att sitta på en cykel som är snabbare än dig, förutsatt att du köper en bra kolfiberram, om du förstår vad jag menar.
Jag köpte en Rose Pro SL-2000. Drygt 11.4k med pedaler. Shimano 105-drivlina och strax under 8 kg, beroende på vikt. www.rosebikes.se

1x0
2016-06-28, 19:33
Hur fan kombinerar man daglig landsvägscykling, 60-120 minuter, bra tempo, försöker pusha varje runda i princip. Med knäböjen?
Har inte gått någon vidare i böjen sen jag började cykla som nämnt ovan, 1 månad tillbaks. Har uppat maten lite, se om det hjälper. Känns som benen är helt...hmm, inte träningsvärk, men spända och ömma ständigt.

Jag hade 5 dagar off från cyklingen för några veckor sedan, då gjorde jag 4 reps på 120kg (på 4e cykelfria dagen). Igår kändes 100kg x3 alldeles för tungt för min smak.
Styrketränar 2 dagar, vilar sedan 1, repeat. Vill/måste köra böj varje pass!

EDIT: Värt att foamrolla låren, vad mer? Dagligen? På kvällen innan läggdags?

MasterChief
2016-06-28, 19:35
Sluta pusha varje runda. Har du något mål med träningen?

1x0
2016-06-28, 19:41
Sluta pusha varje runda. Har du något mål med träningen?
När jag köpte cykeln blev det prio över styrketräningen. Nu lutar det mer åt styrketräningen. Fast cykla är fortfarande lika kul ofc.
Vill bli så stark som möjligt? Mina ben är min bästa muskelgrupp, rent muskelutvecklings-mässigt. Så bygga mer volym är inte lika attraherande som bli stark i knäböj (och marklyft).

När jag skrev posten syftar jag mest på böjupplägg på gymmet, som jag kan börja låg volym och uppa allt eftersom.
Typ om jag kör endast ett topset 3-5 reps, gå för PB, den ena styrketräningsdagen. Den andra 3x3 70% 1RM eller liknande.

Jag läste runt lite förra veckan att kombinera cykling med benträning. De flesta rekommenderade knäböj, tungt som fan (för spara glykogen? eventuellt för mjölksyraträningen kommer från cyklingen?).

Cyklar faktiskt endast för det är kul och göra av med energi> äta mer. Om det ger bättre hjärthälsa o fysisk (fan säger man) välmående, är bonus. :P

EDIT: Mina ben har inte krympt denna månad iaf. Även fast jag legat på svagt underskott och benträningen varit i princip katastrof, eller inte katastrof, men fett trött i benen.
Borde kanske ta 3-4 dagar off från cyklingen och se om jag klarar ~4 reps på 120kg i böjen.

MasterChief
2016-06-28, 20:30
När jag köpte cykeln blev det prio över styrketräningen. Nu lutar det mer åt styrketräningen. Fast cykla är fortfarande lika kul ofc.
Vill bli så stark som möjligt? Mina ben är min bästa muskelgrupp, rent muskelutvecklings-mässigt. Så bygga mer volym är inte lika attraherande som bli stark i knäböj (och marklyft).

När jag skrev posten syftar jag mest på böjupplägg på gymmet, som jag kan börja låg volym och uppa allt eftersom.
Typ om jag kör endast ett topset 3-5 reps, gå för PB, den ena styrketräningsdagen. Den andra 3x3 70% 1RM eller liknande.

Jag läste runt lite förra veckan att kombinera cykling med benträning. De flesta rekommenderade knäböj, tungt som fan (för spara glykogen? eventuellt för mjölksyraträningen kommer från cyklingen?).

Cyklar faktiskt endast för det är kul och göra av med energi> äta mer. Om det ger bättre hjärthälsa o fysisk (fan säger man) välmående, är bonus. :P

EDIT: Mina ben har inte krympt denna månad iaf. Även fast jag legat på svagt underskott och benträningen varit i princip katastrof, eller inte katastrof, men fett trött i benen.
Borde kanske ta 3-4 dagar off från cyklingen och se om jag klarar ~4 reps på 120kg i böjen.

Cykla hårda 60-120 min pass på cykel varje dag kommer definitivt inte göra dig starkare. Antagligen blir du svagare och tunnare efterhand. Mitt tips om du fortfarande vill cykla är att ligga under tröskelpuls, och anpassa farten efter förutsättningarna. Undvik plötsliga fartökningar och pushandet sista kilometrarna (jag vet, det är härligt).

forslund
2016-06-29, 19:04
Jag gick och köpte mig en hipster-fixie här om veckan för att cykla till stranden med.

Säga vad man vill om fixies men jag är som ett barn på julafton. Sådan cykelglädje har jag inte upplevt på många, många år.

forslund
2016-06-29, 19:06
På tal om cykelglädje drar jag till Järvsö nästa vecka och deras cykelpark där.

stbxhx9YXrU

spoon
2016-06-30, 02:13
Jag gick och köpte mig en hipster-fixie här om veckan för att cykla till stranden med.

Säga vad man vill om fixies men jag är som ett barn på julafton. Sådan cykelglädje har jag inte upplevt på många, många år.

Vart i ligger glädjen med fixed gear? Vad är det som skiljer i upplevelse?

forslund
2016-06-30, 08:24
Ptja, det är som att vara barn igen. Du måste ju alltid trampa - och det går okontrollerat fort ibland, precis som när man lärde sig cykla. Det blir en väldigt annorlunda cykelstil. Man sitter kompakt och roligt och du får en jäkla kontroll över cykeln (cykla baklänges, hallå!) vilket gör det sjukt roligt att bara cykla runt kvarteret.

Det är svårt att beskriva varför. Det bara är roligt.

Pudzianovski
2016-07-01, 20:26
Cyklade lite MTB i fjällen häromdagen vilket var sjukt kul. Så nu funderar jag på att köpa mig en egen cykel eftersom jag hyrde. Har ingen aning om vad jag ska köpa. MTB i terräng och lite grusväg typ. Nybörjartips? :)

Dissector
2016-07-01, 21:52
Ptja, det är som att vara barn igen. Du måste ju alltid trampa - och det går okontrollerat fort ibland, precis som när man lärde sig cykla. Det blir en väldigt annorlunda cykelstil. Man sitter kompakt och roligt och du får en jäkla kontroll över cykeln (cykla baklänges, hallå!) vilket gör det sjukt roligt att bara cykla runt kvarteret.

Det är svårt att beskriva varför. Det bara är roligt.

Hur reagerar den om man "ställer sig" på pedalen vid normalt stadstempo? På en spinning-cykel får man ju ett rejält "motslag" om man släpper takten och försöker bromsa som med en fotbroms. Blir det likadant på en fixie på asfalt, eller blir det mer troligt en sladd istället, för en normalviktig person?

Starke75an
2016-07-21, 16:12
Behöver en ny sadel, var hittar man bekväma såna och vad ska man tänka på? Vanliga sadlar gör ont i röven, så in i bomben ont.

Starke75an
2016-07-21, 19:22
En annan fråga. Är en korg på styret bättre än en väska på sidan av? Måste ju kunna få med saker när jag åker och handlar en mil bort eller plockar bär. (Bor på landet)Har ingen pakethållare.

944RS
2016-07-22, 10:15
Behöver en ny sadel, var hittar man bekväma såna och vad ska man tänka på? Vanliga sadlar gör ont i röven, så in i bomben ont.
Många sadlar är anpassade för vissa sittställningar. En bred "damsadel" är inte bekväm på en racer.
Är den för hård kan du alltid använda cykelbyxor med stoppning eller ett gel-överdrag.

En annan fråga. Är en korg på styret bättre än en väska på sidan av? Måste ju kunna få med saker när jag åker och handlar en mil bort eller plockar bär. (Bor på landet)Har ingen pakethållare.
Korg kan vara behändigt men försämrar styrförmågan mer än en väska bak. De väskorna kräver dock oftast att du har pakethållare :)

1x0
2016-07-22, 10:47
Fick gamla bettan på bild igår efter tvätt. :P

http://i.imgur.com/5OOMe02.jpg

Cyklat 150 mil sedan inköp. Exakt 2 månader idag.
Varit nojig över cykla i regn (regnade ju konstant i typ 3 veckor fram tills senaste dagarna). Annars kanske plockat 200 mil. Alltså 100 mil per 30 dagar. Är det mycket? Orkar inte googla heheh

Mina enda kroppsliga problem har varit bortdomnade fötter och tår. Provat runt med olika inställningar på klossar, sadel och styre. Filmade mig själv igår när jag satt på cykeln och tycker jag sitter nästintill optimalt efter kollat guider.

Det som hjälper för undvika bortdomnade fötter, för mig:
*Ha klossarna längst bak på skorna (jag har storlek 45-46, läste att "ration" för stora fötter bli lite fuckad, för att kunna trycka med hålfoten (?) och inte där foten är benig. Så rekommenderades att ha klossarna längst bak på cykelskorna - för personer med stora fötter (och penis)).

*Inte spänna skorna så hårt - fötterna sväller efter påbörjad aktivitet (cykling). Sätter in ett finger mellan spännena och drar åt maxhårt, då blir det likvärdigt hårt varje runda. :P

*Inga strumpor

*Inga sulor i skorna

De två understa läste jag kan hjälpa eftersom det blir för mycket dämpning/glapp mellan fotsulan och själva klossen, som gör att fötterna domnar.
Funderar på köpa absolut torr och blaska på fötterna. :P

Jag kör även med röda klossar (fixed mode) och har inte haft några känningar i mina knän alls. Jävligt skönt. Har opererat vänsterknät så varit rädd att det ska börja protestera.

Styrketräningen har gått skit senaste 2 månaderna (sedan jag började cykla). Men men. Har väl tappat 1.5-2kg kroppsvikt. Har kunnat äta som en häst - enda anledningen med cykelköpet var/är förbruka kalorier> äta som fan (ja, allvarligt). Fast såklart är det skoj. Har alltid älskat att cykla. Kroppen känns mycket bättre och fräsch också, tror mina powerwalks slet mycket på höfterna (förtydling: bytt ut PWs mot cykling).
Också lärt känna min kropp mycket bättre. Exempel: förstått viktigheten av (kolhydrats)påfyllning efter glykogentömmande träning, för resultat och återhämtning.

Wain
2016-07-22, 11:29

http://www.randorichard.com/hints-helps/saddles

Starke75an
2016-07-22, 13:43
http://www.randorichard.com/hints-helps/saddles

Har en selle italia. Den fick 7av 10 i komfort. Av mig får den -100. Vill nog ha en bredare sadel.
Väger man nästan 100kg, är yta stor som en hand för liten att sitta på längre stunder.

Wain
2016-07-22, 14:44
Det är sittbenen som skall hamna rätt på sadeln. Pröva olika modeller och ta den som passar bäst. Sen är det en vanesak också.

Starke75an
2016-07-22, 16:13
Ok. Får prova lite sadlar. Ska se om min gamla selle san marco är bättre. Den har två rejäla fjädrar. Är ca 20 cm bred. Italian är bara 13cm.

1x0
2016-07-30, 12:36
Cykla hårda 60-120 min pass på cykel varje dag kommer definitivt inte göra dig starkare. Antagligen blir du svagare och tunnare efterhand. Mitt tips om du fortfarande vill cykla är att ligga under tröskelpuls, och anpassa farten efter förutsättningarna. Undvik plötsliga fartökningar och pushandet sista kilometrarna (jag vet, det är härligt).
"Update".
Blivit bättre på 'ta det lugnt' under mina cykelturer!

Dock. Nytt problem:
Verkar inte gå att snåla med kolhydratsintaget en cykeldag? Alltså blir helt jävla recked om jag bara äter 200-300g kolhydrater post-workout-cykelrunda. :P

Cyklade 130 minuter igår, 28km/h ish, ~1600kcal brända. Efter turen åt jag 3100kcal men bara 200g kolhydrater. Underskott på -1200kcal. Sov dåligt inatt - idag känner jag mig helt förstörd och matt i kroppen!? Hur jävla mycket kolhydrater behöver jag post-workout-cykelrunda egentligen.

Hade tänkt att deffa hårt med landsvägscykling som står för kaloriförbrukning>kaloriunderskottet. Lär få droppa protein och fettintaget för kunna uppa kolhydraterna alltså. Lär ju krävas minst 500g kolhydrater per dag för kunna deffa med 60-120 minutersrundor. :P

Typ 2g protein xkgkv, 0.5g fett xkgkv och resten kolhydrater för hamna på -1000kcalunderskott per dag.

Starke75an
2016-07-30, 17:18
Tycker dock att man kan länna av cykling i vaderna, trots att jag normalt tränar vader. I låren känner jag inget av cyklingen.

Kryss
2016-08-20, 10:05
Jahopp, nytt jobb ny pendelsträcka (15km enkel). Numera många rödljus, svängar, samt halvbra cykelvägar. Det gör racern till en tråkig pendlarcykel och jag tänkte förpassa den till helgturer.

Nu är jag ute efter en cykel till pendling som man också vågar låsa utanför mataffären. Stänkskärmar och väska ska det finnas plats för och runt tio växlar borde räcka.

Tips på modeller för onlineköp, eller stabil affär i Stockholm? Fler som jobbpendlar?

AntonHA
2016-08-20, 11:37
Tänkte börja lägga in lite träning för hälsa, något som är roligt (subjektivt såklart) och inte är så negativt för styrketräningen. Kan jag hitta det jag letar efter i cyklingen?

Starke75an
2016-08-20, 13:55
Du ska satsa på en mtb eller fatbike och inte en landsvägare. Mycket roligare.

AlexGBG
2016-08-23, 15:11
Någon här inne som har erfarenhet av Giants cyklar? Tänker framförallt på kvalitet och så vidare?

Funderar på att köpa mig en Giant Advanced 2, 2015 årsmodell.

https://www.giant-bicycles.com/sv-se/bikes/model/propel.advanced.2/20578/80211/

AlexGBG
2016-08-24, 14:35
Någon här inne som har erfarenhet av Giants cyklar? Tänker framförallt på kvalitet och så vidare?

Nu hoppas jag den är bra för nu har jag köpt den :D

forslund
2016-08-24, 14:44
Nu hoppas jag den är bra för nu har jag köpt den :D

Det viktigaste av allt är ju att du trivs på cykeln. Men "på min tid" så gjorde Giant bra och fina cyklar. Komponenterna så långt som min (delvis utdaterade) kunskap sträcker sig är det bra grejer.

Linnet
2016-08-24, 14:56

Jag är verkligen ingen expert inom området. Men vad jag har förstått har Giant som tillverkare ett gott rykte.

AlexGBG
2016-08-25, 06:04
Det viktigaste av allt är ju att du trivs på cykeln. Men "på min tid" så gjorde Giant bra och fina cyklar. Komponenterna så långt som min (delvis utdaterade) kunskap sträcker sig är det bra grejer.

Ja, hur jag trivs återstår att se, har bara hunnit cykla 2km, men ska ta en riktig tur till helgen. Kändes lite vingligt, men det beror nog på att jag knappt suttit på en cykel på flera år, än mindre en av mer eller mindre tävlingsmodell, och lite stressad av all trafik runt omkring mig.

Jag har kikat runt lite, och Shimano 105 verkar ju vara hyfsat kit, inte bästa, och inte sämsta.

Dock kommer denna investering förmodligen ruinera mig, finns ju så sjukt mkt coola tillbehör och uppgraderingar att köpa till, typ elektroniska växlar och så vidare :D

Jag är verkligen ingen expert inom området. Men vad jag har förstått har Giant som tillverkare ett gott rykte.

Skönt att höra att fler har förstått samma sak. Bara hoppas man inte fick något måndagsexemplar.

Wain
2016-08-25, 07:37
Jag har kikat runt lite, och Shimano 105 verkar ju vara hyfsat kit, inte bästa, och inte sämsta.

105 är bra, du kommer aldrig behöva bättre annat än för att stilla prylbegäret.

AlexGBG
2016-08-25, 08:20
105 är bra, du kommer aldrig behöva bättre annat än för att stilla prylbegäret.

Ja, det är alldeles säkert så, och dina sista ord är väl just mitt problem...

forslund
2016-08-25, 08:26
Då har du valt fel sport, min vän. :D

105 är bra komponenter men du kommer börja titta på nya hjul, sadel, kläder, glasögon, hjälm(ar), kläder igen, skor, strumpor, rakhyvlar (japp), kläder, regnkläder, handskar, flaskhållare, cykeldator(er), wattmätare, fler skor, mer kläder.

Just ja. Pump, extra slang, gels, recept för powerbars, fikakonsumptionen kommer gå upp (långturer med kaffepaus), svettskydd till mobilen så du kan dokumentera resorna.

Sen får vi inte glömma att när du är riktigt inbiten cyklist kommer du att vilja ha en tempocykel. Och kanske en mountainbike för de dagar du inser att det är jävulskt jobbigt att cykla i 10+ m/s vind.

Och sedan börjar du kolla på att köpa en dubbelt så dyr landsvägscykel. :D

AlexGBG
2016-08-25, 10:10
Då har du valt fel sport, min vän. :D

105 är bra komponenter men du kommer börja titta på nya hjul, sadel, kläder, glasögon, hjälm(ar), kläder igen, skor, strumpor, rakhyvlar (japp), kläder, regnkläder, handskar, flaskhållare, cykeldator(er), wattmätare, fler skor, mer kläder.

Just ja. Pump, extra slang, gels, recept för powerbars, fikakonsumptionen kommer gå upp (långturer med kaffepaus), svettskydd till mobilen så du kan dokumentera resorna.

Sen får vi inte glömma att när du är riktigt inbiten cyklist kommer du att vilja ha en tempocykel. Och kanske en mountainbike för de dagar du inser att det är jävulskt jobbigt att cykla i 10+ m/s vind.

Och sedan börjar du kolla på att köpa en dubbelt så dyr landsvägscykel. :D

I am fucked, jag har redan börjat ;(

Har köpt mig cykelbyxor och en tröja iaf, och måste köpa mig vattenflaskor, vattenflaskhållare, kanske en sadelväska, extra slang och pump, riktiga skor och clips, strumpor och hjälm redan nu.

Finns ju dessutom mycket andra häftiga grejor, såsom CO2 tub istället för pump att ha med sig vilket ju sparar lite vikt, så att köpa det är ju helt klart något som är nästintill nödvändigt.....

forslund
2016-08-25, 13:46
Välkommen till den mörka sidan. :D

1x0
2016-08-25, 14:55
Giant-cyklar är fina grejor!
Jag har också Shimano 105 komponenter. :)

Angående cykelprylar, tillbehör. Tycker jag inte det var/är så superdyrt! Kläder är ju skitbilligt.

Jag har köpt nu i sommar:

Kläder:
2st kortärmade cykeltröjor
Långärmad termotröja
Cykelshorts BiB
Armvärmare
Benvärmare
Vinter- och regnskoöverdrag
Regn- och vindjacka

Tillbehör:
Sadelväska
6st innerslangar (aldrig fått punka, snart cyklat 300 mil)
Däckavtagare
2st 900ml vattenflaskor
Klossar (röda, fixed mode)
Sportglasögon

Underhåll:
Kedjeolja
Avfettningsspray
Lagningskit (onödigt, kostade dock 19kr lol)
2st rengöringsborstar
Kassettborttagare
Ekernyckel
Kedjepiska
Smörjfett

4142kr har jag lagt ut.
Cykelskor, hjälm, pedaler, minipump, tempopinnar, annan sadelstolpe (vinklad), vattenflaskshållare...fick jag med cykelköpet. Hade jag behövt köpa allt det, nytt, hade det blivit ungefär lika mycket pengar som det listade, antar jag.

Nästa pryl jag köper blir nya däck - de har blivit slitna. Däck kostar 200-400kr per st. Så inga märkvärda summor där heller.

Macroman
2016-08-25, 15:31
Hur fan kombinerar man daglig landsvägscykling, 60-120 minuter, bra tempo, försöker pusha varje runda i princip. Med knäböjen?
Har inte gått någon vidare i böjen sen jag började cykla som nämnt ovan, 1 månad tillbaks. Har uppat maten lite, se om det hjälper. Känns som benen är helt...hmm, inte träningsvärk, men spända och ömma ständigt.

Jag hade 5 dagar off från cyklingen för några veckor sedan, då gjorde jag 4 reps på 120kg (på 4e cykelfria dagen). Igår kändes 100kg x3 alldeles för tungt för min smak.
Styrketränar 2 dagar, vilar sedan 1, repeat. Vill/måste köra böj varje pass!

EDIT: Värt att foamrolla låren, vad mer? Dagligen? På kvällen innan läggdags?

Världseliten i alla konditionssporter kör lugna distanspass 80-100 % av alla pass beroende på säsong. Vilket innebär 60-70 % av maxpuls dvs de kan prata obehindrat samtidigt som de cyklar/springer/åker skidor etc. Du cyklar för ofta för att det ska vara värt att pusha varje pass och det är därför du är sliten.

AlexGBG
2016-08-25, 16:30
Giant-cyklar är fina grejor!
Jag har också Shimano 105 komponenter. :)

Angående cykelprylar, tillbehör. Tycker jag inte det var/är så superdyrt! Kläder är ju skitbilligt.

Jag har köpt nu i sommar:

Kläder:
2st kortärmade cykeltröjor
Långärmad termotröja
Cykelshorts BiB
Armvärmare
Benvärmare
Vinter- och regnskoöverdrag
Regn- och vindjacka

Tillbehör:
Sadelväska
6st innerslangar (aldrig fått punka, snart cyklat 300 mil)
Däckavtagare
2st 900ml vattenflaskor
Klossar (röda, fixed mode)
Sportglasögon

Underhåll:
Kedjeolja
Avfettningsspray
Lagningskit (onödigt, kostade dock 19kr lol)
2st rengöringsborstar
Kassettborttagare
Ekernyckel
Kedjepiska
Smörjfett

4142kr har jag lagt ut.
Cykelskor, hjälm, pedaler, minipump, tempopinnar, annan sadelstolpe (vinklad), vattenflaskshållare...fick jag med cykelköpet. Hade jag behövt köpa allt det, nytt, hade det blivit ungefär lika mycket pengar som det listade, antar jag.

Nästa pryl jag köper blir nya däck - de har blivit slitna. Däck kostar 200-400kr per st. Så inga märkvärda summor där heller.

Varma kläder behöver jag inte köpa, vilket är skönt, och skippar nog även regnkläder för tillfället, får se hur kallt det blir när man cyklar i regn första gången.

Ska köpa lite underhållsgrejor också, vilket ju kan vara smidigt om oturen är framme. Inte såå släta och fina vägar här som i Sverige, så kan tänka mig att man kommer åka på en och annan punktering.

Är det något speciellt med röda klossar?

AlexGBG
2016-08-27, 13:57
Går ju pengar konstant med detta projektet

Tröja och byxor: 300kr
Liten sadelväska, pump (blev inte varianten med CO2 tub dock och en däckavkrängare (inkl sexkantsnyckelsats): Typ 600kr
Vattenflaksehållare, lätt isolerade vattenflaskor, kedjeolja, lås: Typ 600kr

Är det någon som använder cykeldator längre, eller är det bättre med att använda sin telefon? Skulle vilja ha en telefonhållare, men eftersom man inte vet hur stor iPhone7 kommer att bli så måste jag nog avvakta. Känns också lite sådär att spänna fast en telefon för ett antal tusen som vem som helst som passerar på en moppe kan rycka...

Det som måste köpas snarast har jag kommit fram till är riktiga skor och "Cleets" vad det nu heter på svenska.

Linnet
2016-08-27, 14:28
Det som måste köpas snarast har jag kommit fram till är riktiga skor och "Cleets" vad det nu heter på svenska.

Klossar

1x0
2016-08-27, 14:32
Röda klossar är shimanos fixed mode. De går inte röra åt sidan. Orkar inte skriva, lättare om du läser på när du köper dina cykelskor och klossar. :)

Tycker det blev skönare känsla med röda klossar kontra gula. Läste att det kan medföra knäproblem men har cyklat 250mil och mina knän bråkar inget. :P
Fast det blir det bara om knät/foten vill vinkla (ut eller in) sig under belastning, beroende på individen.
Lite som hur du står i knäböjen med fotvinkeln, utåt eller rakt fram med fötterna.

(Wops nu skrev jag lite ändå om klossar.)

Går ju pengar konstant med detta projektet

Tröja och byxor: 300kr
Liten sadelväska, pump (blev inte varianten med CO2 tub dock och en däckavkrängare (inkl sexkantsnyckelsats): Typ 600kr
Vattenflaksehållare, lätt isolerade vattenflaskor, kedjeolja, lås: Typ 600kr

Är det någon som använder cykeldator längre, eller är det bättre med att använda sin telefon? Skulle vilja ha en telefonhållare, men eftersom man inte vet hur stor iPhone7 kommer att bli så måste jag nog avvakta. Känns också lite sådär att spänna fast en telefon för ett antal tusen som vem som helst som passerar på en moppe kan rycka...

Jag kör min telefon, endomondo-appen. Har telefonen i ryggfickan. Inga problem alls.
Är det regn i luften har jag mobilen i en zippåse.
Är det fint väder har jag zippåsen i sadelväskan.

Kan tänka mig det hade varit skönt med telefonhållare på styret, men jag tar bara upp den från ryggfickan. Har 1300kr's telefon, hade jag haft en för 6-8 tusen hade jag nojat.
Om jag skulle tappa telefonen hoppas jag att hörlurssladden räddar den, att den dinglar kvar i sladden.
Jag lyssnar oftast podcasts på maxvolym när jag cyklar - man hör knappt trafiken ändå för vindbruset, vid 30km/h.
Lite läskigt ibland när jag får dubbelmöte och en av dem är lastbil.

AlexGBG
2016-08-27, 16:26
Röda klossar är shimanos fixed mode. De går inte röra åt sidan. Orkar inte skriva, lättare om du läser på när du köper dina cykelskor och klossar. :)

Tycker det blev skönare känsla med röda klossar kontra gula. Läste att det kan medföra knäproblem men har cyklat 250mil och mina knän bråkar inget. :P
Fast det blir det bara om knät/foten vill vinkla (ut eller in) sig under belastning, beroende på individen.
Lite som hur du står i knäböjen med fotvinkeln, utåt eller rakt fram med fötterna.

(Wops nu skrev jag lite ändå om klossar.)

Jag kör min telefon, endomondo-appen. Har telefonen i ryggfickan. Inga problem alls.

Kan tänka mig det hade varit skönt med telefonhållare på styret, men jag tar bara upp den från ryggfickan. Har 1300kr's telefon, hade jag haft en för 6-8 tusen hade jag nojat.
Om jag skulle tappa telefonen hoppas jag att hörlurssladden räddar den, att den dinglar kvar i sladden.
Jag lyssnar oftast podcasts på maxvolym när jag cyklar - man hör knappt trafiken ändå för vindbruset, vid 30km/h.

Tack för svaren! :)

Har kört en lugn tur idag i en park här i stan, runt 25km/h i snitt, dåligt med raksträckor, och massa folk som går, cyklar, åker inlines och så vidare gör det svårt att hålla någon högre fart, och dessutom är det egentligen hastighetsbegränsning på 20km/h (Lyckades dock enligt min app komma upp i 50km/h som maxfart på planmark)

I parken kommer jag nog lyssna på podcasts bara jag får tillbaka lite av min cykelvana, men när jag är ute i trafiken kommer jag nog undvika det, känns som jag behöver all uppmärksamhet på trafiken, den är rätt galen här, minst sagt :D

Jag har nu kört med telefonen i ryggfickan, men den blir både svettig, och så är den lite trasig så den är svår nog att hantera även när man bara står stilla...

Ska ta mig ut till flygplatsen också där dom har byggt en dedikerad cykelbana (https://www.stickboybangkok.com/photos/in-pictures-suvarnabhumi-sky-lane-cycle-track/) på 23km vilket kan vara rätt trevligt, förhoppningsvis inte allt för mycket folk där så man kan köra i sitt egna tempo :)

1x0
2016-08-27, 20:26

Update 6 timmar senare:
Krockade! Med en annan cyklist. Ingen frontalkrock utan körde in i varandra. Jag hade väl 10-15km/h och han 20-25km/h.
(Lite typiskt när jag skrev inlägget ovan, innan idag rofl. Karma!)

http://i.imgur.com/y9vvimd.jpg

Mobilen var det som pajade "mest".

Cykeln: Skevt styre och bakdäck. Inga repor förutom lite på bromshandtaget och bartapen.

Kroppsligt: skrapsår överallt, främst på skinkan. Ont som fan i svanskotan nu. Se om det blir värre imorgon - hoppas bara det är ömhet> blåmärke. Inget trasigt.

Han kom oskadd undan och hans cykel var en gammal mountainbike.

Har mest ångest över telefonen, cykeln och att *det var mitt fel*. Skönt ändå att jag var den som blev drabbad och han kom undan oskadd. :)

AlexGBG
2016-08-28, 10:25
Update 6 timmar senare:
Krockade! Med en annan cyklist. Ingen frontalkrock utan körde in i varandra. Jag hade väl 10-15km/h och han 20-25km/h.
(Lite typiskt när jag skrev inlägget ovan, innan idag rofl. Karma!)

http://i.imgur.com/y9vvimd.jpg

Mobilen var det som pajade "mest".

Cykeln: Skevt styre och bakdäck. Inga repor förutom lite på bromshandtaget och bartapen.

Kroppsligt: skrapsår överallt, främst på skinkan. Ont som fan i svanskotan nu. Se om det blir värre imorgon - hoppas bara det är ömhet> blåmärke. Inget trasigt.

Han kom oskadd undan och hans cykel var en gammal mountainbike.

Har mest ångest över telefonen, cykeln och att *det var mitt fel*. Skönt ändå att jag var den som blev drabbad och han kom undan oskadd. :)

Ajdå! Hoppas det inte är värre idag. Jag blev för några år sen avryckt ett guldhalsband när jag körde moppe här i Thailand, och mina försök att få tillbaka det resulterade i att tjuvarnas och min moppe välte, gick runt 25km/h då, blev lite lätta skrapsår, och ömhet i hela kroppen, dock en sträckning i ena foten vilken varade i typ 2 månader innan det gick helt över :/

Jag är mest orolig att köra på något barn eller liknande när jag är ute, kommer man i 40km/h x 90kg är det en hel del energi som är i rörelse...

oMEIS
2016-08-28, 15:21

Finns fördelar och nackdelar med att köpa cyklar från välkända märken. Jag personligen hade aldrig klickat hem den cykeln du linkade. Missförstå mig inte, Giant, Trek, Scott gör riktigt schyssta cyklar men då får man oftast betala det dubbla eller trippla om du ska få mycket cykel för pengarna. Sedan bör du också om du har möjlighet prova cykeln innan du köper den.

Jag brukar rekommendera folk att tänka i dom här banorna innan dom köper en ny racer.

*Vad ska du använda den till?
*Hur ofta ska du använda den?
*Vad är du beredd att betala?

Sen rekommenderar jag starkt att man alltid köper en karbonram direkt. Överväg det inte. (Personlig åsikt) Man vinner så otroligt mycket i vikt oftast, det är stor skillnad att rulla på en 7kg cykel och en som väger 12kg.

Arnesson
2016-08-28, 16:05
Finns fördelar och nackdelar med att köpa cyklar från välkända märken. Jag personligen hade aldrig klickat hem den cykeln du linkade. Missförstå mig inte, Giant, Trek, Scott gör riktigt schyssta cyklar men då får man oftast betala det dubbla eller trippla om du ska få mycket cykel för pengarna. Sedan bör du också om du har möjlighet prova cykeln innan du köper den.

Jag brukar rekommendera folk att tänka i dom här banorna innan dom köper en ny racer.

Sen rekommenderar jag starkt att man alltid köper en karbonram direkt. Överväg det inte. (Personlig åsikt) Man vinner så otroligt mycket i vikt oftast, det är stor skillnad att rulla på en 7kg cykel och en som väger 12kg.

Nu skiljer det ju generellt inte 5kg på en ram i kolfiber mot en i aluminium. Max 500g är nog närmare verkligheten.

oMEIS
2016-08-28, 16:14
Nu skiljer det ju generellt inte 5kg på en ram i kolfiber mot en i aluminium. Max 500g är nog närmare verkligheten.

Nej jag vet, syftade egentligen på hela cykeln men såg nu i efterhand att jag skrev att jag syftade på ramen. Vad jag försökte säga är att det är stor skillnad på att cykla på en cykel som väger 7kg och en som väger 12kg.

Det finns givetvis aluminiumramar som är bättre än kolfiber och vice versa. Jag rekommenderar dock alltid en nybörjare att köpa en kolfiber och hålla sig till det. Upplevelsen är annorlunda, finns så många fördelar med att rocka en kolfiber än en aluminium. Det säger jag av egen erfarenhet.

Starke75an
2016-08-28, 16:45
Tror min cykel väger runt 15 kg. Men "motorn" är så pass stark så de funkar ändå.

AlexGBG
2016-08-28, 17:14

Den väger knappa 10kg om jag inte missminner mig. Har som skrivits innan köpt den redan, och är nöjd hittills, dock bara kört 30km hittills.

Den är gjord i "Advanced-Grade Composite", och tror att bara någonting i framgaffeln är aluminium.

För att svara på frågorna
1: Till träning, och eventuellt tävling om det dyker upp något lämpligt
2: Så ofta som möjligt, blir nog förmodligen mest på helgerna då det tar lite tid att köra ett cykelpass när man bor mitt i stan
3: Hade satt budget på motsvarande 12500kr och fick erbjudande om att köpa denna via Facebook från en nedlagd cykelbutik här i Bangkok för just 12500kr. Har sett på vissa siter att den säljs för ungefär 25% mer här. (Rätt höga importskatter här, så det blir lite dyrare än i Sverige i många fall)

oMEIS
2016-08-28, 17:46
Den väger knappa 10kg om jag inte missminner mig. Har som skrivits innan köpt den redan, och är nöjd hittills, dock bara kört 30km hittills.

Den är gjord i "Advanced-Grade Composite", och tror att bara någonting i framgaffeln är aluminium.

För att svara på frågorna
1: Till träning, och eventuellt tävling om det dyker upp något lämpligt
2: Så ofta som möjligt, blir nog förmodligen mest på helgerna då det tar lite tid att köra ett cykelpass när man bor mitt i stan
3: Hade satt budget på motsvarande 12500kr och fick erbjudande om att köpa denna via Facebook från en nedlagd cykelbutik här i Bangkok för just 12500kr. Har sett på vissa siter att den säljs för ungefär 25% mer här. (Rätt höga importskatter här, så det blir lite dyrare än i Sverige i många fall)

Okej ja då har du definitivt gjort en bra affär.

Du får ju tänka på att dom stora märkena konkurrerar stenhårt på marknaden i varje prisklass. Så du har ju fortfarande fått en bra cykel till ett ännu bättre pris.

Om du nu inte hade ägt en cykel idag, hade jag rekommenderat dig att handla en cykel från ett något mindre välkänt varumärke.

Typ, PlanetX.

Den här cykeln hade passat dig utomordentligt.
http://www.planetx.co.uk/i/q/EBPXSLP6800V2/planet-x-pro-carbon-shimano-ultegra-6800-mix-road-bike

Här snackar vi valuta för pengarna.

TcAnders
2016-08-29, 18:22
Oja! Cykling är lite utav en drog, iaf när det gäller prylbegäret :)

Köpte mig en begagnad racer med bra komponenter som jag nu beställt en kolfiberram till där jag tänkte flytta över komponenterna.. Spännande!*popcorn*

Starke75an
2016-08-29, 19:11
Kolfiber? Är det inte som att köra bänkpress med en skivstång av kolfiber? Har jag missat nått?

944RS
2016-09-01, 10:48

Den är riktigt snygg. Jag gillar bromsarna även om själva vajern ligger väldigt nära däcken och blir lätt smutsig/sliten.
Hjulen är ganska tunga, men det är ändå en bra början.

Hoppas du blir nöjd med köpet!

forslund
2016-09-01, 11:49
Kolfiber? Är det inte som att köra bänkpress med en skivstång av kolfiber? Har jag missat nått?

Kolfiber för cyklar är vad Eleiko är för styrketräning.

AlexGBG
2016-09-03, 04:05
Den är riktigt snygg. Jag gillar bromsarna även om själva vajern ligger väldigt nära däcken och blir lätt smutsig/sliten.
Hjulen är ganska tunga, men det är ändå en bra början.

Hoppas du blir nöjd med köpet!

Ja, jag trycker också att den är snygg, och många andra som glor också när man satt sig och vilat i parken :D

Får tacka om tipset om bromsvajern och hålla den lite under uppsikt då, och även om upplysningen om att hjulen är tunga, kommer säkert känna ett tryckande behov av att byta ut dom senare med detta malande i huvudet :D

Nu ska jag iväg och ta mig en tur, och även inhandla riktiga skor och pedaler.

Hobbes
2016-09-03, 06:23
Ja, jag trycker också att den är snygg, och många andra som glor också när man satt sig och vilat i parken :D

Får tacka om tipset om bromsvajern och hålla den lite under uppsikt då, och även om upplysningen om att hjulen är tunga, kommer säkert känna ett tryckande behov av att byta ut dom senare med detta malande i huvudet :D

Nu ska jag iväg och ta mig en tur, och även inhandla riktiga skor och pedaler.

NU blev faan jag sugen på ytterligare en cykel. Den ligger på 14500 SEK i Canada inklusive moms.

AlexGBG
2016-09-03, 12:39
NU blev faan jag sugen på ytterligare en cykel. Den ligger på 14500 SEK i Canada inklusive moms.

Vilken blev du sugen på? Samma som jag köpte :)

Till er alla, vad kommer ni upp i för toppfarter på plan mark?

1x0
2016-09-03, 12:58

Ingen aning om jag ska vara ärlig. Om du menar plan mark och pusha sönder, slutspurt med mycket energi. 40km/h kanske.

_______

Senaste 1.5 mån har jag tappat väldigt mycket genomsnittshastighet. Från 29-30km/h genomsnittshastighet till 26-28km/h. Beror nog på:

Lärt mig ta det lugnare, hålla ner tempot medvetet för undvika allt för mycket kroppsslitage

Mina däck är riktigt slitna, fyrkantiga typ. Påverkar? Det blir ju mer kontakt med asfalten, friktion (?).
Cyklat 300 mil, bytte plats på fram- och bakdäcket vid 175 mil.
Funderar vilka jag ska köpa. "Schwalbe - One" eller "Continental Grand Prix 4000S II" tror jag. Ligger på ~350kr båda två. Tips?

Igår höll jag på och rikta mina hjul 7 timmar i sträck lol. Skön känsla när jag får dem nästintill spikraka. Samt kan ställa in bromsarna så de nyper om man bara nuddar bromshandtagen. :>

oMEIS
2016-09-03, 23:57

Massor av faktorer spelar in så frågan är egentligen rätt dålig. Men under "normala omständigheter" utan klunga, på någorlunda planmark har jag loggat 59,2 km/h. Har dock kört bra mycket fortare än det på plan mark, men under andra omständigheter.

Ingen aning om jag ska vara ärlig. Om du menar plan mark och pusha sönder, slutspurt med mycket energi. 40km/h kanske.

_______

Senaste 1.5 mån har jag tappat väldigt mycket genomsnittshastighet. Från 29-30km/h genomsnittshastighet till 26-28km/h. Beror nog på:

Lärt mig ta det lugnare, hålla ner tempot medvetet för undvika allt för mycket kroppsslitage

Mina däck är riktigt slitna, fyrkantiga typ. Påverkar? Det blir ju mer kontakt med asfalten, friktion (?).
Cyklat 300 mil, bytte plats på fram- och bakdäcket vid 175 mil.
Funderar vilka jag ska köpa. "Schwalbe - One" eller "Continental Grand Prix 4000S II" tror jag. Ligger på ~350kr båda två. Tips?

Igår höll jag på och rikta mina hjul 7 timmar i sträck lol. Skön känsla när jag får dem nästintill spikraka. Samt kan ställa in bromsarna så de nyper om man bara nuddar bromshandtagen. :>

Kör du helt nya rundor? Längden på dina rundor? Justerat något på cykeln? Kost? Annan mentalitet? Ny stil?

Många bäckar små gör oftast en stor å :)

Ja det påverkar fruktansvärt mycket, dock tror jag inte det är den enda faktorn till att du tappat genomsnittshastighet. Antagligen något annat med. Inställningen kan lätt förändras om man cyklar ofta och kan enkelt gå i fel riktning (been there done that, alldeles för många gånger) något du reflekterat över?

1x0
2016-09-04, 00:25
Massor av faktorer spelar in så frågan är egentligen rätt dålig. Men under "normala omständigheter" utan klunga, på någorlunda planmark har jag loggat 59,2 km/h. Har dock kört bra mycket fortare än det på plan mark, men under andra omständigheter.
59.2km/h på planmark? Jävlar! Jag har inte ens kommit upp i 60km/h i nedförsbacke lol. Jag har dock inte tillräckligt hög växel för kunna cykla fort i nedförsbackarna.
(Har denna cykel: https://www.cykellagret.se/p7424/specialized-allez-comp-c2-dreamsilver-rod-svart )
http://i.imgur.com/5OOMe02.jpg
Kör du helt nya rundor? Längden på dina rundor? Justerat något på cykeln? Kost? Annan mentalitet? Ny stil?

Många bäckar små gör oftast en stor å :)

Ja det påverkar fruktansvärt mycket, dock tror jag inte det är den ända faktorn till att du tappat genomsnittshastighet. Antagligen något annat med. Inställningen kan lätt förändras om man cyklar ofta och kan enkelt gå i fel riktning (been there done that, alldeles för många gånger) något du reflekterat över?
Allt du nämner stämmer.
Inställningar på cykeln har jag pillat med rätt mycket ända sedan inköpet (22a maj i år) fast inte supermycket senaste månaden.

Mentaliteten har blivit mer avslappnad, försöker ta lugna rundor och inte pusha så jag går in i väggen. Sen är styrketräningen prio #1 och cyklingen #2.
Jag vill cykla 1-3 timmar varje dag. Fick tipset (och lärt mig) att jag inte kan kötta sönder varje runda. :P
När du säger det så har jag nästan alltid cyklat direkt efter styrketräningen senaste 2 månaderna. Påverkar en del. Kör inte supertunga/krävande knäböj, men kört sumo-mark efter program.

Har några färdiga rundor. Fast oftast är det oplanerade rundor, t.o.m tidsmässigt (idag tänkte jag mig 40-60 minuter men blev en 2-timmarsrunda haha).
Har märkt att det är viktigt att ha en plan, innan jag ger mig ut.

Detta är cyklingen i augusti, i minuter. Blev 98 mil.

http://i.imgur.com/yDi70sr.jpg

Jag har iofs märkt att jag orkar längre rundor med bra genomsnittshastighet. I början av cyklingen körde jag 60-90 minutersrundor ca 30-31km/h. Längre än så, 2-3 timmar så dog jag oftast 2 timmar in och hamnade på typ 24-26km/h i slutändan. Nu orkar jag 27-29km/h i 2-3 timmar utan problem. Mer uthållig alltså.

Tror faktiskt de två stora bovarna att jag tappat hastighet under mina minirundor (brukar kalla dem för temporundor hehe) är slitna däck.
Och att jag styrketränar precis innan cyklingen (oftast).

Angående däcken så känns de ostabila i kurvor, tighta kurvor med rätt låg hastighet.

Kan fixa bild på dem imorgon (däcken).
De är mer slitna än dessa iallafall:

http://sela.gr/selagr/wp-content/uploads/2016/04/road-bicycle-worn-tire-2.jpg

AlexGBG
2016-09-04, 07:35

Orsaken till varför jag frågar är för att min polare tror att jag har något fel på min GPS då mina topphastigheter är mycket större än vad hans är. Han kommer som 1x0 upp i runt 40km/h som max, och jag har massor av noteringar uppmätta på runt 50km/h

Igår fick jag en på 61,5km/h tror dock jag hade lite medvind under den körningen så det är lite fusk.

Nu ska jag dock iväg med honom till banan runt flygplatsen, så vi får se vem som kommer upp högst på riktigt :D

Hobbes
2016-09-04, 07:46

Ja, för tusan*cupid*

Hur känns den nu när du köpt/testat? Jag är vanlig motionär som gillar att cykla men klart lite bättre hoj är ju aldrig fel:)

944RS
2016-09-04, 10:05
Orsaken till varför jag frågar är för att min polare tror att jag har något fel på min GPS då mina topphastigheter är mycket större än vad hans är. Han kommer som 1x0 upp i runt 40km/h som max, och jag har massor av noteringar uppmätta på runt 50km/h

Igår fick jag en på 61,5km/h tror dock jag hade lite medvind under den körningen så det är lite fusk.

Nu ska jag dock iväg med honom till banan runt flygplatsen, så vi får se vem som kommer upp högst på riktigt :D

40km/h är ett riktmärke som snitthastighet för mig på sträckor över någon kilometer när jag försöker köra fort. Det kan inkludera någon enstaka uppför och nerförslut.
Annars är det nog ganska precis runt 60km/h som jag kört som fortast på en kort sprint.

AlexGBG
2016-09-04, 12:44
Ja, för tusan*cupid*

Hur känns den nu när du köpt/testat? Jag är vanlig motionär som gillar att cykla men klart lite bättre hoj är ju aldrig fel:)

Jag är mycket nöjd, men jag har inte så mycket att jämföra med annat än den begagnade cykeln jag hade när jag var typ 13, alltså en cykel som skulle vara 25år gammal nu...

Den går lätt, dock känns den väldigt stötig när underlaget blir riktigt grovt, eller när man kör över brunnslock eller annat. Brunnslocken här är långt ifrån den svenska standarden, så dom kan ligga ner i marken några cm.

40km/h är ett riktmärke som snitthastighet för mig på sträckor över någon kilometer när jag försöker köra fort. Det kan inkludera någon enstaka uppför och nerförslut.
Annars är det nog ganska precis runt 60km/h som jag kört som fortast på en kort sprint.

Okay, tackar :)

-----------

Var ute vid flygplatsen här i Bangkok idag, riktigt fin blå cykelbana på 23,5km, enbart cyklister tillåtna, två filer, mestadels raksträckor förutom ett par enstaka kraftiga svängar och lite småkrokar.

Dock otroligt blåsigt idag så första halvan gick ruggigt trögt första 11km innan man fick medvind.

Kände mig slut i benen redan från början, tror gårdagens cykling på 30km satte sina spår i min cyklingsotränade kropp. Ligger dessutom relativt lågt på kolhydrater vilket jag också tror kan ha viss inverkan, för efter att jag slängt i mig en banan och lite godis så kändes livet mycket lättare (Såklart ihop med medvinden :D )

Blev dock bara omkört en gång, och körde om säkert 20 pers :D

Snitthastighet på 28km/h vilket jag är nöjd med.

Hobbes
2016-09-05, 02:17
Jag är mycket nöjd, men jag har inte så mycket att jämföra med annat än den begagnade cykeln jag hade när jag var typ 13, alltså en cykel som skulle vara 25år gammal nu...

Den går lätt, dock känns den väldigt stötig när underlaget blir riktigt grovt, eller när man kör över brunnslock eller annat. Brunnslocken här är långt ifrån den svenska standarden, så dom kan ligga ner i marken några cm.

Tackar, jag är densamma, skulle inte ha något att jämföra med heller :)

ARMSTARK
2016-09-11, 17:02
Jag såg en fatbike på Jula ( *rolleyes* ) som kostade endast 3990. Det är typ halva priset mot det billigaste man kan hitta på nätet. Frågan är får man vad man betalar för? Jula ger inga kvalitetsförväntningar direkt. "Kayoba" var märket.

TcAnders
2016-09-21, 05:54
Jävlarns vad fräsig! :)

http://s22.postimg.org/6ok5piey9/Ram.jpg

Tänkte flytta över komponenterna från cykeln jag använder nu, under vintern. cofffee

Donner
2016-10-12, 18:57
Go kväll kolo!

Tänkte köpa en trainer och var inne på Elite Qubo smart (https://www.mantel.com/se/elite-qubo-digital-pack-turbo-trainer). Det jag inte lyckas lista ut är om dongeln följer med i paketet eller om man måste köpa den separat? Verkar som att man måste det, men sidan säljer inte elites egna eller wahoo dongeln som också ska fungera.
Blir väldigt förvirrad och undrar om någon här besitter erfarenhet kring detta?

Kurash
2016-10-14, 10:20
Har du läst?
DC rainmaker Trainertest (http://www.dcrainmaker.com/2016/10/annual-winter-2016-2017-bike-smart-trainer-recommendations.html)

Qubo har ju annars Bluetooth, vad ska du koppla trainern till?

Starke75an
2016-10-15, 18:29
Jag såg en fatbike på Jula ( *rolleyes* ) som kostade endast 3990. Det är typ halva priset mot det billigaste man kan hitta på nätet. Frågan är får man vad man betalar för? Jula ger inga kvalitetsförväntningar direkt. "Kayoba" var märket.

Tjukksykkel som norrmännen kallar de. 4 tums däck är den nedre gränsen för däcken. Man har valt wire till broms, säker för att hålla ner pris. Viktigt är att växlingen funkar väl.

Finna det inga begagnade fatbikes?

Donner
2016-10-15, 19:00
Har du läst?
DC rainmaker Trainertest (http://www.dcrainmaker.com/2016/10/annual-winter-2016-2017-bike-smart-trainer-recommendations.html)

Qubo har ju annars Bluetooth, vad ska du koppla trainern till?

Det blev en tacx flow smart med antenn medföljande. Tror jag kommer vara nöjd med den då jag för tillfället inte känner för att lägga mer på en trainer (kostade 2999). Köpte sedan till axel och yogamatta.

Någon som testat zwift och kan berätta om det är värt de 100kr / månad man pröjsar?

Kurash
2016-10-15, 20:45
Någon som testat zwift och kan berätta om det är värt de 100kr / månad man pröjsar?

Bara testat snabbt och det tilltalar inte mig men väldigt många i klubben kör det. Jag håller mig till TrainerRoad och netflix, det ger bra struktur och får tiden att gå. Kör du strava premium får du två gratis månader med zwift.

Donner
2016-10-16, 10:44
Bara testat snabbt och det tilltalar inte mig men väldigt många i klubben kör det. Jag håller mig till TrainerRoad och netflix, det ger bra struktur och får tiden att gå. Kör du strava premium får du två gratis månader med zwift.

Något speciellt som gör att det inte tilltalar dig? Kör inte strava premium men man får 50 km och sedan kom jag på att jag får 2 månader tillsammans med trainern jag köpte.

Kurash
2016-10-17, 09:16
Jag har som sagt bara testat lite snabbt. Känslan jag fick var att det laggade och var segt, sämre träningspass/schema än TrainerRoad. Jag ser hellre på en dålig Statham-film än simulerad cykelväg. De som kör Zwift bland vännerna på Strava har ofta rätt dålig struktur på passen, det är många junk-miles, 45-60 minuter i zon4, varje gång. Det går säkert att använda Zwift på liknande sätt som TrainerRoad, men för mig känns det mycket bättre med tydliga staplar och löpande instruktioner som TR kör med. Dessutom möjligheten att lägga upp långa träningsperioden med basträning, uppbyggnad och toppning, utan att egentligen kunna något som cykelträning är fantastisk.

944RS
2016-10-18, 10:45
Jag har som sagt bara testat lite snabbt. Känslan jag fick var att det laggade och var segt, sämre träningspass/schema än TrainerRoad. Jag ser hellre på en dålig Statham-film än simulerad cykelväg. De som kör Zwift bland vännerna på Strava har ofta rätt dålig struktur på passen, det är många junk-miles, 45-60 minuter i zon4, varje gång. Det går säkert att använda Zwift på liknande sätt som TrainerRoad, men för mig känns det mycket bättre med tydliga staplar och löpande instruktioner som TR kör med. Dessutom möjligheten att lägga upp långa träningsperioden med basträning, uppbyggnad och toppning, utan att egentligen kunna något som cykelträning är fantastisk.

Håller med om din upplevelse. Har dock för mig att det går att föra över passen från TrainerRoad till Zwift numera. Inget jag hunnit testa själv dock.

Kurash
2016-10-18, 12:02
Nu när vi ända snackar om Trainers vore det kul att se hur ni förberett för vintersäsongen. Här är min håla.

http://i64.tinypic.com/14wvygl.jpg

Starke75an
2016-11-20, 12:53
Tänkte vikta upp min cykel. Har ni några bra tips hur man får den tyngre utan att vikterna är i vägen. 10kg skulle vara fint. Cykeln väger runt 15-17kg nu.

Starke75an
2016-11-20, 16:25
Fick fast en vatten dunk på 5 liter på styret. Funkade sådär. Fick cyklat en runda i alllafall.

MasterChief
2016-11-20, 16:26
Varför vill man "vikta upp" en cykel?

Starke75an
2016-11-20, 16:33
För jag vill bli starkare i uppförsbackarna. Hade tänkt köra ett terränglopp som är ganska krävande. Orkar jag cykla i uppförsbackarna i stället för att leda cykeln, finns det många minuter att tjäna. Har cyklat den banan förut och den är tidvis brant.

grondahl
2016-11-20, 22:18
För jag vill bli starkare i uppförsbackarna. Hade tänkt köra ett terränglopp som är ganska krävande. Orkar jag cykla i uppförsbackarna i stället för att leda cykeln, finns det många minuter att tjäna. Har cyklat den banan förut och den är tidvis brant.

Känns det inte enklare att bara träna mer backe? Med tanke på att din nuvarande cykel är långt ifrån lätt så hade jag nog siktat på att lätta den istället.

Starke75an
2016-11-22, 17:55
Känns bättre med att det går tungt att cykla.

Fråga: hur många lumen bör en framlampa vara på för att göra nån nytta i skogen i mörker?

Xxl har en på 3200 lumen. Är det för mycke?

Starke75an
2016-12-04, 13:03
Blev en lampa med 5000 lumen. Ska testa den i kväll på en runda i skogen.

Vägde min cykel. Den vägde 18,8kg utan vattenflaska. Borde kunna vikta upp den till 30kg.

spoon
2017-01-15, 20:33
Hej alla cykelfantaster. Jag har en Merida sportster som jag har använt på asfalt då jag bodde i Oslo. Nu bor jag i skogen. Är det en idé att sätta på andra däck och använda den på grusvägar? Det är ju ingen dämpning på den men annars en go cykel.

Tapatalk

Kurash
2017-01-26, 08:38
Kolla om du får plats med ett par 35or eller större så är det nog inga problem med grusvägar. CX har ju ingen dämpning och det går ändå utmärkt att cykla på grus, gräs, snö och enklare stigar.

spoon
2017-01-26, 09:40
Jo jag kollade lite på däck. Till min förvåning så var det inte så dyrt :-) Ser fram emot våren nu. Friskt att cykla till jobbet på morgonen.

Tapatalk

spoon
2017-02-18, 11:56
http://i.imgur.com/SZxiIvB.jpg

Det blev ett par 35or. Ska bara skaffa ett par stänkskärmar också. Nu längtar jag efter våren :)

Starke75an
2017-03-12, 20:14
Nån som provat dämpad sadelpinne?

944RS
2017-05-25, 07:21
Är ganska nöjd med min Merckx som jag köpte i födelsedagspresent till mig själv i April. Med kolfiberhjulen från Scope så har det rasslat in nya Strava-PB nästan varje gång :)

HerrLuta
2017-06-03, 06:41
Mitt första inlägg i den här tråden så ursäkta om jag missar att detta redan postats!

Premiär för mig på VR detta år och cyklar tsm. med brorsan. Siktar på en tid mellan 10-13 timmar och kommer innan det är dags ha cirka 75-100 mil i benen på hojen denna vår + spinning 3 ggr./vecka sedan mars.

Har läst samt lyssnat på poddar (främst Prestera Mera) där omkring 90-100g kolhydrat/timma rekommenderas under loppet. För mig är detta främst för att inte känna att energin tar slut och kunna "skylla" på det, samtidigt som jag önskat fler mil under våren. Detta är ju en rätt rejäl mängd, så vad är era erfarna rävars tips om hur man enklast får med sig detta i form av sportdryck, gel och bars? Om jag exempelvis använder Enervits sportdryck blir det ju en hel del pulver.

För övrigt, vad tänker ni om depåer? Hur kan jag tänka där för att spara tid men ändå få i mig sportdryck etc.?

Tacksam för svar! Och FAN vad cykling är kul!

MasterChief
2017-06-03, 08:03
Mitt första inlägg i den här tråden så ursäkta om jag missar att detta redan postats!

Premiär för mig på VR detta år och cyklar tsm. med brorsan. Siktar på en tid mellan 10-13 timmar och kommer innan det är dags ha cirka 75-100 mil i benen på hojen denna vår + spinning 3 ggr./vecka sedan mars.

Har läst samt lyssnat på poddar (främst Prestera Mera) där omkring 90-100g kolhydrat/timma rekommenderas under loppet. För mig är detta främst för att inte känna att energin tar slut och kunna "skylla" på det, samtidigt som jag önskat fler mil under våren. Detta är ju en rätt rejäl mängd, så vad är era erfarna rävars tips om hur man enklast får med sig detta i form av sportdryck, gel och bars? Om jag exempelvis använder Enervits sportdryck blir det ju en hel del pulver.

För övrigt, vad tänker ni om depåer? Hur kan jag tänka där för att spara tid men ändå få i mig sportdryck etc.?

Tacksam för svar! Och FAN vad cykling är kul!

Med så lite cykelträning innan så tycker jag du först och främst ska sikta på att hitta ett tempo som funkar. Det är en väldig skillnad på att cykla 10 mil och 30 mil. För en nybörjare skulle jag tipsa om att se första rundan som ett test och försöka njuta av stunden. Att cykla mot klockan som nybörjare är ingen höjdare på en 30 mils distans och man blir lockad av att haka på snabbare åkare vilket kan göra den sista biten till en fullständig plåga. Börja försiktigt och öka istället takten efterhand.

Vi reagerar alla olika på livsmedel under en sådan strapats och det du frågar om är sådant man måste testa fram själv innan loppet. Prestera Meras rekommendation på 100 gram/timme tycker jag personligen är för högt om ni kommer cykla runt 12 h med farthjälp. Det är vad som rekommenderas för elit. Jag läste en artikel om Team Bianchi när de slog rekordet på VR med 6.37 och då låg de på cirka 90 gram/h. Ju långsammare man cyklar desto mindre energi går det åt. Är man ovan vid långlopp så funkar det inte heller så att man orkar bibehålla ett högt tempo bara man tillför energi. Man kommer bli trött i alla fall. Återigen, var noga med att lägga er på ett lagom tempo. Första 10 milen känns allt lätt men sista 10 milen är en helt annan sak som nybörjare.

Jag tycker inte du ska sikta på att sitta i sadeln i 12 timmar utan stopp. Använd depåerna för att fylla på med energi och sträcka på kroppen. Det är bättre att bli tidsfixerad nästa år.

HerrLuta
2017-06-03, 14:03
Med så lite cykelträning innan så tycker jag du först och främst ska sikta på att hitta ett tempo som funkar. Det är en väldig skillnad på att cykla 10 mil och 30 mil. För en nybörjare skulle jag tipsa om att se första rundan som ett test och försöka njuta av stunden. Att cykla mot klockan som nybörjare är ingen höjdare på en 30 mils distans och man blir lockad av att haka på snabbare åkare vilket kan göra den sista biten till en fullständig plåga. Börja försiktigt och öka istället takten efterhand.

Vi reagerar alla olika på livsmedel under en sådan strapats och det du frågar om är sådant man måste testa fram själv innan loppet. Prestera Meras rekommendation på 100 gram/timme tycker jag personligen är för högt om ni kommer cykla runt 12 h med farthjälp. Det är vad som rekommenderas för elit. Jag läste en artikel om Team Bianchi när de slog rekordet på VR med 6.37 och då låg de på cirka 90 gram/h. Ju långsammare man cyklar desto mindre energi går det åt. Är man ovan vid långlopp så funkar det inte heller så att man orkar bibehålla ett högt tempo bara man tillför energi. Man kommer bli trött i alla fall. Återigen, var noga med att lägga er på ett lagom tempo. Första 10 milen känns allt lätt men sista 10 milen är en helt annan sak som nybörjare.

Jag tycker inte du ska sikta på att sitta i sadeln i 12 timmar utan stopp. Använd depåerna för att fylla på med energi och sträcka på kroppen. Det är bättre att bli tidsfixerad nästa år.

Tack för ett utförligt och bra svar!

Håller med dig om att vi borde se det som ett "test" denna gång, för tanken är att göra klassikern nästa år. Kommer absolut njuta av upplevelsen och vara den som ansvarar för vår pace (brorsan är mer ovan), men gällande depåerna vill jag inte förlora 90 minuter där vilket en del verkar göra.

Jag är rätt van vid andra events som swimrun (Öloppet), Vasaloppet, löpartävlingar, etc.; så jag vet vad det innebär att lägga upp ett lopp rent generellt. Vi har testkört en tiomilsrunda och ska dra en 15-milare denna tisdag, och därmed testa upplägg med sportdryck m.m. då - bra input på mängden man bör få i sig dock. Målet är väl ffa. att ta sig runt, men vi har som sagt en förhoppning om att landa på omkring 10-13 timmar (vilket inte känns som en omöjlighet med tanke på den fart vi vanligtvis håller, även om jag inser att det är skillnad på 10 och 30 mil).

Men återigen, hur fanken får man med sig den mängden energi längs med loppet om vi siktar på säg 90-100 gram kolhydrat/timma?

Donner
2017-06-03, 14:23
Någon som har tips mot domnande händer? Hjälper vadderade cykelhandskar?

MasterChief
2017-06-03, 14:31
Tack för ett utförligt och bra svar!

Håller med dig om att vi borde se det som ett "test" denna gång, för tanken är att göra klassikern nästa år. Kommer absolut njuta av upplevelsen och vara den som ansvarar för vår pace (brorsan är mer ovan), men gällande depåerna vill jag inte förlora 90 minuter där vilket en del verkar göra.

Jag är rätt van vid andra events som swimrun (Öloppet), Vasaloppet, löpartävlingar, etc.; så jag vet vad det innebär att lägga upp ett lopp rent generellt. Vi har testkört en tiomilsrunda och ska dra en 15-milare denna tisdag, och därmed testa upplägg med sportdryck m.m. då - bra input på mängden man bör få i sig dock. Målet är väl ffa. att ta sig runt, men vi har som sagt en förhoppning om att landa på omkring 10-13 timmar (vilket inte känns som en omöjlighet med tanke på den fart vi vanligtvis håller, även om jag inser att det är skillnad på 10 och 30 mil).

Men återigen, hur fanken får man med sig den mängden energi längs med loppet om vi siktar på säg 90-100 gram kolhydrat/timma?

Personligen brukar jag ligga runt en halv bar i timmen (äter dock inte hela på en gång) samt ett par flaskor energidryck. Men jag gör alltid stopp på långlopp och får i mig lite mat. Jag personligen brukar "låsa fast" magen med loperamid. Fyra tabletter och man kan dra i sig en pizza utan att magen börjar krångla. Rätt skönt att slippa toalettkrångel. Sedan är man körd i kistan ett par dagar men det är det värt för mig i alla fall.

Det finns väldigt många sidor om din fråga och många tillverkare säljer färdiga vätterrundanpaket. Man kan även köpa till langning på Vätterrundan så slipper man släpa på allt själv.

Här är en tråd:

https://happyride.se/forum/read.php/1/645266/645371

MasterChief
2017-06-03, 14:34
Någon som har tips mot domnande händer? Hjälper vadderade cykelhandskar?

Det kan det göra. Mitt tips är dock att cykla iväg till en riktigt bra cykelbutik och låta dem se över din sittställning. Med spacers, ändrad styrstam, flyttad sadel och dylikt så ändrar du vinkeln i handleden vilket kan ta bort domningarna.

Här är en bra tråd med tips:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1169305

Donner
2017-06-03, 14:59
Det kan det göra. Mitt tips är dock att cykla iväg till en riktigt bra cykelbutik och låta dem se över din sittställning. Med spacers, ändrad styrstam, flyttad sadel och dylikt så ändrar du vinkeln i handleden vilket kan ta bort domningarna.

Här är en bra tråd med tips:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1169305

Tack för tipset! Jag anar att jag sitter lite för nära styret då ländryggen börjar värka redan efter 2-3 mil. Får se över det.

944RS
2017-06-04, 15:28

Stanna på minst 3 stopp med 5-7min på varje ställe där ni kan pissa, stretcha, äta och fylla på flaskorna. Finns rejält utbud i depåerna.
Ramväska rymmer 2-3bars + lika många gels. Fickorna på cykeltröjan rymmer säkert det dubbla.

Det har räckt för mig och jag räknar med att det ska göra så i år igen.

DudX
2017-06-05, 09:38
vet inte om det klassas in här men jag har beställt en Assault airbike :)

HerrLuta
2017-06-06, 06:59
Personligen brukar jag ligga runt en halv bar i timmen (äter dock inte hela på en gång) samt ett par flaskor energidryck. Men jag gör alltid stopp på långlopp och får i mig lite mat. Jag personligen brukar "låsa fast" magen med loperamid. Fyra tabletter och man kan dra i sig en pizza utan att magen börjar krångla. Rätt skönt att slippa toalettkrångel. Sedan är man körd i kistan ett par dagar men det är det värt för mig i alla fall.

Det finns väldigt många sidor om din fråga och många tillverkare säljer färdiga vätterrundanpaket. Man kan även köpa till langning på Vätterrundan så slipper man släpa på allt själv.

Här är en tråd:

https://happyride.se/forum/read.php/1/645266/645371

Stanna på minst 3 stopp med 5-7min på varje ställe där ni kan pissa, stretcha, äta och fylla på flaskorna. Finns rejält utbud i depåerna.
Ramväska rymmer 2-3bars + lika många gels. Fickorna på cykeltröjan rymmer säkert det dubbla.

Det har räckt för mig och jag räknar med att det ska göra så i år igen.

Tach igen hörrni! :)

Får se om jag går mest på bars eller gel under loppet. Ska ge oss ut på en 15-milare idag som sagt och då testa hur det funkar med majoriteten gel och sportdryck.

Lipservice
2017-06-08, 14:47
Har bestämt mig för att köpa en racercykel. Är nu ute efter en riktigt bra återförsäljare i Sörmland med omnejd. Är det någon/några ni starkt rekommenderar?