handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om politik

Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57

ApexProcyon
2017-01-14, 20:03
Jag provar att starta en allmän tråd om politik då dessa trådar ändå ploppar upp som svampar i backen. Vi får se hur länge den håller, eller om den håller alls, men jag kan inte se varför den här skulle spåra ur mer än någon annan politisk tråd.

r3mpuh
2017-01-14, 20:04
http://www.bilddump.se/bilder/20170114200311-83.182.114.123.jpg

ApexProcyon
2017-01-14, 20:04
Trump intar vita huset snart, några tankar om det? Positivt eller negativt för USA? Kommer det att påverka den globala handeln kraftigt negativt? Kommer minoriteter att få det tuffare?

Magnus N
2017-01-14, 20:11
Positivt på några håll och troligtvis negativt på en del håll med Trump, sedan hur helheten blir är svårt att sia om.

Ser inte varför minoriteter skulle få det svårare dock.

Handeln kan säkert påverkas om han går på med sina tariffer etc

ApexProcyon
2017-01-14, 20:17
Är jag ensam om att reagera på att USAs underrättelsetjäsnt varnar Israel för Trump? Sen när varnar ett lands egna underrättelsetjänst ett annat land för sin egen president/ledare?

"Hej Finland jag ringer frå SÄPO gällande Löfven. Mm. Mm. Ja, precis, vi tål han inte heller. Trevlig kväll på er!"

Magnus N
2017-01-14, 20:23
Är jag ensam om att reagera på att USAs underrättelsetjäsnt varnar Israel för Trump? Sen när varnar ett lands egna underrättelsetjänst ett annat land för sin egen president/ledare?

"Hej Finland jag ringer frå SÄPO gällande Löfven. Mm. Mm. Ja, precis, vi tål han inte heller. Trevlig kväll på er!"

Pga vilken anledning varnar de?

ApexProcyon
2017-01-14, 20:31
Pga vilken anledning varnar de?

De har varnat Israel för att dela information med USA då underrättelsetjänsten hävdar att Trump kan dela det med Ryssland som i sin tur delar informationen med Iran.

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4906642,00.html

Däremot så bör underättelsetjänsten vara lojal till det egna landet, ser
Trump en strategisk orsak att dela information som är till USAs fördel så gör han. Att underrättelsetjänsten tar Israels parti redan innan Trump kommit in luktar infiltration enligt mig. Israel får själva besluta vad de delar med hjälp av sin egen underrättelsetjänst.

Magnus N
2017-01-14, 20:40
Lite konstigt kan man väl tycka.

Men kan säkert vara så att ynet väljer att vinkla det lite för att få spinn på det med.

r3mpuh
2017-01-14, 20:43
vMT3cFJCRBQ

ApexProcyon
2017-01-16, 19:14
Är det vettigt att dölja snus i butik på samma sätt som cigaretter döljs? Mängden tobak folk brukar lär inte minska nämnvärt samtidigt som det blir på bekostnad av mindre snusföretag då exponeringen minskar. Folk lär prioritera de vanliga märkena och spontaninköpen av okända märken minskar.

Knivig fråga då jag är emot tobak men för småföretagande. Onödigt att köra över småföretagarna för en försumbar minskning. Visar det tydligt att konsumtionen minskar så ändrar jag uppfattning direkt. Om inte cigaretter ökar dvs.

Debattartikel om frågan:
http://www.aftonbladet.se/debatt/a/p8pnV/var-finns-fornuftet-snuset-raddar-liv

Snubben
2017-01-16, 19:56
Är det vettigt att dölja snus i butik på samma sätt som cigaretter döljs? Mängden tobak folk brukar lär inte minska nämnvärt samtidigt som det blir på bekostnad av mindre snusföretag då exponeringen minskar. Folk lär prioritera de vanliga märkena och spontaninköpen av okända märken minskar.

Knivig fråga då jag är emot tobak men för småföretagande. Onödigt att köra över småföretagarna för en försumbar minskning. Visar det tydligt att konsumtionen minskar så ändrar jag uppfattning direkt. Om inte cigaretter ökar dvs.

Debattartikel om frågan:
http://www.aftonbladet.se/debatt/a/p8pnV/var-finns-fornuftet-snuset-raddar-liv

Eftersom snus är generellt bättre än tobak så är jag mer för den radikalare att förbjuda röktobak och erbjud snus som ersättare. Sänk priset etc. I slutändan så tror jag att staten tjänar på det då sjukdomar förknippade med rökning kommer att minska avsevärt.

Sedan kan man alltid diskutera "människor ska få göra vad de vill etc." och visst, självklart. Men då får man även betala sjukvårdskostnaden om man hamnar där pga. rökning.

vonad
2017-01-16, 20:02
Sedan kan man alltid diskutera "människor ska få göra vad de vill etc." och visst, självklart. Men då får man även betala sjukvårdskostnaden om man hamnar där pga. rökning.

Gäller inte det en miljon andra saker i samhället? Köra motorcykel, träna kampsport, klättra, dricka alkohol osv.

Snubben
2017-01-16, 20:03
Gäller inte det en miljon andra saker i samhället? Köra motorcykel, träna kampsport, klättra, dricka alkohol osv.

Definitivt.

ApexProcyon
2017-01-16, 20:10
Eftersom snus är generellt bättre än tobak så är jag mer för den radikalare att förbjuda röktobak och erbjud snus som ersättare. Sänk priset etc. I slutändan så tror jag att staten tjänar på det då sjukdomar förknippade med rökning kommer att minska avsevärt.

Jag är nog villig att hålla med där. Cigaretter är väldigt negativt för folkhälsan, och den allmänna folkhälsan påverkar hela folket på andra sätt. Många skriker om sin individuella frihet men färre skriker om sitt individuella ansvar. Frihet och ansvar bör stå i proportion till varandra.

Röker man och drar på sig rökrelaterade åkommor så vore det kanske inte hela världen om ickerökare prioriteras före i vårdkön. Problemet uppstår när man ska vara konsekvent i resonemanget angående hälsoproblem man själv orsakat. Hur gör man med överviktiga? Fysiskt inaktiva? Osv osv osv.

Agitator
2017-01-16, 20:17
Är väl billigare att låta folket röka och dö i förtid än att betala ut massa pension.

chadd
2017-01-16, 21:00
Är väl billigare att låta folket röka och dö i förtid än att betala ut massa pension.

Knappast. Cancervård är extremt kostsamt. Utöver det försvårar rökning en mängd av behandlingar för andra sjukdomar och ökar risk och progressionshastighet på en mängd ohälsotillstånd. Total förlustaffär för samhället även med nuvarande tobaksskatt.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/who-roking-kostar-tusen-miljarder-dollar-varje-ar

shadowfire
2017-01-19, 14:46
Vad tror ni om nästa val i Sverige och tänkbara regeringsbildningar?

Går man på praxis att talmannen låter största parti bilda regering så;

Skulle S fortsatt vara största parti, vilket opinionsundersökningarna visar, så skulle de kunna fortsätta regera men frågan är om MP klarar sig ovanför riksdagsspärren. Någon ny decemberöverenskommelse lär inte heller komma till. S måste nästan ta med V, C eller L för att ha en chans att bilda regering. Det finns dock galet många frågor där som partierna skiljer sig rejält i åsikt kring.

Skulle M bli största parti, vilket allt just nu pekar på vore en skräll, så måste även de ha med sig stödpartier. Som det är just nu så verkar alliansen rejält splittrad i och med att AKB har lämnat Reinispolitiken och styrt om partiet lite. Det kan rentav bli riktigt svårt för M att komma överens med L och C. KD hänger löst precis som MP runt riksdagsspärren.

Skulle SD bli största parti, vilket de har lika långt till som M, så måste även de få stöd av flera partier. Där kan vi direkt utesluta V, S, C, L och M som samtliga uttalat att de inte skulle bilda regering med SD. MP/KD föga troligt om de håller sig över spärren.

Just precis nu så ser det ju ut som att inget parti kommer att lyckas bilda regering. Går vi mot anarki?

ApexProcyon
2017-01-19, 15:03
SD kan mycket väl bli största parti med tanke på att folk tidigare inte har vågar vara ärliga med att de röstar SD i opinionsundersökningar. Det är dock mindre tabu nu så frågan är om felmarginalen är lika stor som den tidigare varit.

Annars så tycker jag att din analys verkar väldigt realistisk bortsett från F! som bortglömd uppstickare.

Jag tror att fördelningen av makt kommer att reflektera folket rent allmänt just nu: stora splittringar med extremer på varje sida. Någon slags gemensam grund och enighet är nog dessvärre bara att glömma.

shadowfire
2017-01-19, 15:33
SD kan mycket väl bli största parti med tanke på att folk tidigare inte har vågar vara ärliga med att de röstar SD i opinionsundersökningar. Det är dock mindre tabu nu så frågan är om felmarginalen är lika stor som den tidigare varit.

Annars så tycker jag att din analys verkar väldigt realistisk bortsett från F! som bortglömd uppstickare.

Jag tror att fördelningen av makt kommer att reflektera folket rent allmänt just nu: stora splittringar med extremer på varje sida. Någon slags gemensam grund och enighet är nog dessvärre bara att glömma.

Även om SD skulle bli största parti, så blir de fortfarande en minoritetsregering och måste ha aktivt stöd i riksdag för sin politik och för sin budget. Enda sättet att egentligen klara sig undan någon form av politisk kollaps nästa val är om ett parti når 50% alternativt en ny decemberöverenskommelse (t.ex. ett specialavtal mellan S+L+C och övriga partier).

F! uteslöt jag med vilje för jag såg inte att de kommer ha en vågmästarroll eller motsvarande, men det kanske de kommer att ha? Någon som vet hur S skulle ställa sig till en regering med F!? Med tanke på att det har skavt en del hos S att ens regera med MP, och att V var helt uteslutet, så ställer jag mig lite fundersam till att S skulle gå i koalition med F!.

ApexProcyon
2017-01-19, 16:01
Vilket scenario det än blir så kommer det att bli långt mer kaotiskt än 2014. Anledningen till att jag inte räknar ur F! helt är att allt är väldigt ostabilt och många oheliga allianser kan tänkas bildas beroende på vilken sida man väljer. Om V och MP skulle krympa så kan det nog i många fall bero på att de slåss om samma väljare som F!. Polariseras det ytterligare kan varje sida, PK-sidan och anti-islamgänget, välja det mest extrema som en motpol och ett ställningstagande.

Tiden då det pratas om ansvar och utmaningar är förbi 2018. Ideologiska skygglappar utan motstycke och ett politiskt spel som mest av allt påminner om Flugornas Herre är nog att vänta.

Jag tror att oväntade allianser kan uppstå av den anledningen. Ideologi och principer kan lika gärna få en underordnad roll om det säkrar en plats vid grytan.

Jag kan inte erinra mig om något val som varit lika svårt att sia om. Men blir SD störst så handlar det nog om SD + de partier som ger avkall på principer för att få styra mot alla andra partier. Skulle "alla andra" vinna ser jag framför mig en allians extremare än DÖ som kommer att krascha och brinna helt inom två år på grund av interna konflikter.

ApexProcyon
2017-01-19, 16:16
Sd och M kan enas för att fälla DÖ snart.

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/anqa2/darfor-maste-vi-byta-ut-regeringen--snabbt

Anarkin verkar redan ha startat.

shadowfire
2017-01-19, 16:37

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/anqa2/darfor-maste-vi-byta-ut-regeringen--snabbt

DÖ är ju redan bruten. Sedan har Batra flaggat för att hon inte vill regera aktivt med SD, så t.ex. M+SD som regering känns väldigt långt bort. Jag personligen hade tyckt att det hade varit en kittlande tanke, det blir till att skaffa en stor rasistslev om två partier med totalt ~50% av rösterna går i koalition.

Hela DÖ-grejjen är ju riktigt komisk.

S+MP blev beroende av DÖ eftersom SD ville sänka deras budget. För att S+MP skulle få igenom sin budget så krävdes DÖ. Hur ska fd Alliansen få igenom sin budget om de blir större än de rödgröna nästa val? SD kan jäklas och sänka även alliansens budget och då är det Alliansen som behöver S+MP till stöd i en kopia på DÖ. Alternativt behöver Alliansen få SD's röster på budgeten, men det är ju det som C+L skriker rätt ut om idag - att de inte vill gå vidare med något där SD är med och påverkar aktivt.

Det här har blivit en riktig soppa. Det blir inte lätt för väljarna heller sedan att veta vad man faktiskt får om man röstar på något.

Yes
2017-01-19, 16:49
Samtidigt sitter många svenskar på höga hästar och kritiserar det amerikanska systemet, medan vi har denna skurkars incest med idioter.

ApexProcyon
2017-01-19, 17:09
Något som troligtvis kommer att röra till det ytterligare och öka polariseringen är att folk får sin uppfattning om omvärlden från två diamentralt motsatta sidor. Alternativmedia mot gammelmedia, "fake news" mot agendamedia osv. Vi har inte längre samma källor som förmedlar bilden av verkligheten.

SD kan nog komma att anklagas för att få stöd från Ryssland nu när rasistkortet inte fungerar längre.

Vi tolkar inte längre verkligheten olika och röstar olika beroende på hur vi tolkar den - vi har numera helt olika verklighet att fatta beslut från.

Malle1
2017-01-19, 17:28
E det inte gammelmedia som är fake news? Det menar mina polare....

trädgårdsmöbel
2017-01-19, 17:31
Vad tror ni om nästa val i Sverige och tänkbara regeringsbildningar?

Jag tror på en koalitionsregering bestående av S, V, F! och MP. Med Schyman som stadsminister och Sahlin som vice.

Gerdler
2017-01-19, 17:33
Sd kanske kommer få stöd från Ryssland men det är inte något problem i sig. Vad som spelar roll är om de för en Ryssvänlig politik eller inte. Än så länge har väl V och till viss del Mp/S fört den mest Ryssvänliga politiken.

Det vore bra om Sd normaliserades, därför ska jag rösta på ett parti som öppnar för samarbete med Sd. Om alla som är kritiska mot regeringens invandringspolitik röstar på Sd så kommer Löfven fortsätta regera och ignorera en stor del av folkets röster.

Däremot så förstår jag mig inte på AKBs utspel idag. Vi visste väl att EBT skulle vara för. Men att gå ut med nåt sånt och direkt få mothugg av Annie och Björklund stärker inte direkt förtroendet för Alliansens sammanhållning. Jag fattar f ö inte varför Björklund håller på så här namnbytet plus det här tror jag kommer alienera många av deras väljare som inte längre känner igen sig, jag är en av dem. Att C ställer sig som Alliansens svar på Mp kan jag förstå, men Fp borde vara en röst för marknadsliberalism, sänkta skatter, sänkta bidrag samt vara ett motstycke till moderaternas, Sds och Kds socialkonservatistiska drag utan att för den delen vara mot ordning och reda i flyktingmottagningen.

ApexProcyon
2017-01-19, 17:43
Hur ser drömscenariot ut för er valet 2018?

Jag vet faktiskt inte alls vad jag önskar för resultat. Pest eller kolera. Jag är mest av allt trött på ideologisk dogmatism och ser helst att goda resultat effersträvas även om kompromisser krävs.

Sandlådebeteendet måste skjutas och begravas. Resultat före prestige.

shadowfire
2017-01-19, 18:01
Jag tror på en koalitionsregering bestående av S, V, F! och MP. Med Schyman som stadsminister och Sahlin som vice.

Låter som ett bra upplägg för spirit cooking!

Sd kanske kommer få stöd från Ryssland men det är inte något problem i sig. Vad som spelar roll är om de för en Ryssvänlig politik eller inte. Än så länge har väl V och till viss del Mp/S fört den mest Ryssvänliga politiken.

Det vore bra om Sd normaliserades, därför ska jag rösta på ett parti som öppnar för samarbete med Sd. Om alla som är kritiska mot regeringens invandringspolitik röstar på Sd så kommer Löfven fortsätta regera och ignorera en stor del av folkets röster.

Däremot så förstår jag mig inte på AKBs utspel idag. Vi visste väl att EBT skulle vara för. Men att gå ut med nåt sånt och direkt få mothugg av Annie och Björklund stärker inte direkt förtroendet för Alliansens sammanhållning. Jag fattar f ö inte varför Björklund håller på så här namnbytet plus det här tror jag kommer alienera många av deras väljare som inte längre känner igen sig, jag är en av dem. Att C ställer sig som Alliansens svar på Mp kan jag förstå, men Fp borde vara en röst för marknadsliberalism, sänkta skatter, sänkta bidrag samt vara ett motstycke till moderaternas, Sds och Kds socialkonservatistiska drag utan att för den delen vara mot ordning och reda i flyktingmottagningen.

AKB sköt sig i foten idag, medan Annie såg sin chans till lite rampljus igen. Minns jag inte fel från senaste mätningarna så ligger ju Annie högre upp i popularitet och skulle således också vara en starkare statsministerkandidat än AKB om man bortsåg från partistorleken. Håller med om att C på ett sätt passar i nuvarande roll och som lite antagonist, men vad FP håller på med vet jag inte. Tycker Björken har tappat stinget helt på sistone.

Vore hög tid att få se nästa generations partiledare och statsministerkandidater. Känns som om det skulle behövas en generationsväxling. AKB blev ett blekt exempel för moderaterna, MP hade sin turbulens tidigare och förändringarna tog dem inte vidare, Björket verkar ha tappat stinget och käre Sjöstedt börjar låta som en grammofonspelare som hakat upp picken på ett trasigt skivspår. Åkesson hänger nog kvar då han vill mjölka så mycket som det går av "SD-vågen".

In med Alice Teodorescu och sådana hungriga ynglingar i hetluften istället.

Yes
2017-01-19, 18:04

Jag tar över som upplyst despot.

trädgårdsmöbel
2017-01-19, 19:02
Låter som ett bra upplägg för spirit cooking!

haha "yngling". Hon är född-84, dvs medelålders.

Snubben
2017-01-19, 20:22

Jag vet faktiskt inte alls vad jag önskar för resultat. Pest eller kolera. Jag är mest av allt trött på ideologisk dogmatism och ser helst att goda resultat effersträvas även om kompromisser krävs.

Sandlådebeteendet måste skjutas och begravas. Resultat före prestige.

+1

Jag kommer rösta på partiet som faktiskt börjar att kohandla för att få genom sin politik, då kommer det iallafall börja hända saker. Sedan om det partiet råkar vara väldigt vänlgit inställt till landsbygden, typ som Norge, då har man min röst rakt upp och ner (Nej, C hata landsbygden).

Tree Fiddy
2017-01-19, 20:38
DÖ är ju redan bruten. Sedan har Batra flaggat för att hon inte vill regera aktivt med SD, så t.ex. M+SD som regering känns väldigt långt bort. Jag personligen hade tyckt att det hade varit en kittlande tanke, det blir till att skaffa en stor rasistslev om två partier med totalt ~50% av rösterna går i koalition.

Hela DÖ-grejjen är ju riktigt komisk.

S+MP blev beroende av DÖ eftersom SD ville sänka deras budget. För att S+MP skulle få igenom sin budget så krävdes DÖ. Hur ska fd Alliansen få igenom sin budget om de blir större än de rödgröna nästa val? SD kan jäklas och sänka även alliansens budget och då är det Alliansen som behöver S+MP till stöd i en kopia på DÖ. Alternativt behöver Alliansen få SD's röster på budgeten, men det är ju det som C+L skriker rätt ut om idag - att de inte vill gå vidare med något där SD är med och påverkar aktivt.

Det här har blivit en riktig soppa. Det blir inte lätt för väljarna heller sedan att veta vad man faktiskt får om man röstar på något.

Det komiska är ju att "soppan" hade kunnat undvikas om [dom andra] hade gjort något i tid.

Agitator
2017-01-19, 23:02
Ifall alla röstar på SD så blir det nog bra till slut. Ingen idé att rösta på den meningslösa 7klövern så länge de missköter sig så här.

SD gör att de på något sätt måste börja bete sig ordentligt i sina roller.
Dröm scenariot är väl att SD blir största parti och blått börjar kohandla så länge SD får bra tyngd i sina frågor.

Bästa hade ju varit att ha JÅ som statsminister och en vettig balans av kohandel i båda led inom blått och SD.
Det är bara läsa SD's partiprogram igen så ser man ju att det absolut inte handlar om några galenskaper till motioner.

Tittar man även på vad de röstar på och hur de fördelat sina röster genom åren så handlar det mycket om vad som är vettigaste alternativen att rösta på. Det känns som sunt förnuft i många av valen.

Jag plockade ut 4 grupper från riksdagen där jag ställer SD mot de olika partierna och blocken.

http://data.riksdagen.se/voteringlistagrupp/?rm=2016%2F17&rm=2015%2F16&rm=2014%2F15&rm=2013%2F14&rm=2012%2F13&rm=2011%2F12&rm=2010%2F11&bet=&punkt=&grupp1=S&grupp1=SD&grupp2=M&grupp2=SD&grupp3=MP&grupp3=S&grupp3=SD&grupp3=V&grupp4=C&grupp4=FP&grupp4=KD&grupp4=M&grupp4=SD&utformat=HTML

http://data.riksdagen.se/voteringlistagrupp/

trädgårdsmöbel
2017-01-19, 23:42
Jag hade gärna sett SD mer radikala och lite mer till vänster, de är ofta och smygflirtar med borgerligheten och det stämmer inte med varför jag mfl. började rösta på partiet redan på 90-talet.

De börjar tappa sin nationalism mer och mer, visst det gör vi ju alla då nationen blir sämre och sämre, men själva idén om Sverige, och det Sverige vi vill ha kompromissas bort och just den idén om nationalism tycker jag håller på att vattnas ur litegrann. Den nationalismen får inte tappas bort, att man älskar sinnebilden av Sverige.

ApexProcyon
2017-01-20, 00:24
Jag hade gärna sett SD mer radikala och lite mer till vänster, de är ofta och smygflirtar med borgerligheten och det stämmer inte med varför jag mfl. började rösta på partiet redan på 90-talet.

De börjar tappa sin nationalism mer och mer, visst det gör vi ju alla då nationen blir sämre och sämre, men själva idén om Sverige, och det Sverige vi vill ha kompromissas bort och just den idén om nationalism tycker jag håller på att vattnas ur litegrann. Den nationalismen får inte tappas bort, att man älskar sinnebilden av Sverige.

En av personerna som var med när SD grundades, Bo Nilsson, är inte nådig mot partiet i dagsläget.

uf0IRnOVs_Q

Å andra sidan så är det svårt att ta en vuxen man med den subkulturella totenkopfloggan på jackan på allvar. Han verkar tydligen se sig själv som nationalsocialist (nazist) numera.

SD verkar ha filat bort det mesta av sin kärna för att få en chans till finrummen. Det snällaste man kan säga om SD idag är att de är vad Moderaterna var runt 2002 minus den intellektuella kapaciteten.

Desto mer jag funderar över samtliga av riksdagspartiernas snedsteg, desto mer sugen blir jag på att rösta blankt. SD säljer ut sina ideal för att få bli en del av 7-klövern, de rödgröna är fullständigt odugliga och alliansen sålde ut alla sina väljare utan att blinka via DÖ.

En sak som är bevisat är att nationens och folkets väl är underordnat prestige.

supercharge
2017-01-20, 00:48

Det känns dock som den självklara kombinationen. Det är ju egentligen inget riktigt val 2018 eftersom den konservativa axeln med SD blir helt överlägsna. SD kommer ju få 20-25 procent någonting vilket ger Alliansen plus SD ett extremt övertag på kanske 65-35 någonting.

Moderaterna och KD har väl förstått att de egentligen inte behöver varken Centern eller Liberalerna eftersom de partierna ändå kommer att släppa igenom all Allianspolitik. Centern verkar hamna i lite samma roll som MP och man undrar om vi får se Lööf grina på podiet också när man efter valet tar stöd av SD.

För Moderaterna är det hela egentligen självklart. Det är en helt fantastisk deal att kunna låta SD förhandla till sig en uppstramning av migrationspolitiken och stärkning av lag och ordning - som är helt nödvändiga reformer att genomföra i vilket fall - och i utbyte mot dessa politiska frågor (som är populära även i moderatkretsar)kunna sänka skatter och genomdriva sin egen politik, vad kan vara bättre än det? Och får man ge bort lite extra pengar till pensionärerna eller något liknande som krav från SD så är det inte hela världen.

Yes
2017-01-20, 08:58
+1

Jag kommer rösta på partiet som faktiskt börjar att kohandla för att få genom sin politik, då kommer det iallafall börja hända saker. Sedan om det partiet råkar vara väldigt vänlgit inställt till landsbygden, typ som Norge, då har man min röst rakt upp och ner (Nej, C hata landsbygden).
Vänlig inställning till landsbygden lär aldrig ske i Sverige. Det är för få väljare och politikerna vill inte ha sina undersåtar utspridda över hela landet.

shut teh face
2017-01-20, 10:20
Det känns dock som den självklara kombinationen. Det är ju egentligen inget riktigt val 2018 eftersom den konservativa axeln med SD blir helt överlägsna. SD kommer ju få 20-25 procent någonting vilket ger Alliansen plus SD ett extremt övertag på kanske 65-35 någonting.

Moderaterna och KD har väl förstått att de egentligen inte behöver varken Centern eller Liberalerna eftersom de partierna ändå kommer att släppa igenom all Allianspolitik. Centern verkar hamna i lite samma roll som MP och man undrar om vi får se Lööf grina på podiet också när man efter valet tar stöd av SD.

För Moderaterna är det hela egentligen självklart. Det är en helt fantastisk deal att kunna låta SD förhandla till sig en uppstramning av migrationspolitiken och stärkning av lag och ordning - som är helt nödvändiga reformer att genomföra i vilket fall - och i utbyte mot dessa politiska frågor (som är populära även i moderatkretsar)kunna sänka skatter och genomdriva sin egen politik, vad kan vara bättre än det? Och får man ge bort lite extra pengar till pensionärerna eller något liknande som krav från SD så är det inte hela världen.
Blir spännande att se ifall det blir så.

Vad har vi för tecken som visar åt det hållet?

Jag kommer bara på ett, och det är att alliansen inte ska gå till val på en gemensam budget.

Snubben
2017-01-20, 10:23
Spännande.

Riksbanken släppte förslag till nytt mätverktyg för finansiell risk idag. I den är "varningssignaler" för bostäder/lån högre idag än på 90-talet (möjligtvis lika).

Undrar vad som händer om det verktyget implementeras och förankras hos politikerna..

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Nyheter/2017/Ekonomisk-kommentar-En-ny-indikator-for-finansiell-sarbarhet-i-Sverige-/

shadowfire
2017-01-20, 11:52

Blir spännande att se ifall det blir så.

Vad har vi för tecken som visar åt det hållet?

Jag kommer bara på ett, och det är att alliansen inte ska gå till val på en gemensam budget.

Det kommer inte att ske, för rasistkortet väger för tungt. M törs helt enkelt inte och på presskonferensen som AKB höll igår sa hon nog tre gånger att Moderaterna absolut inte kommer att gå i regering med SD (och hon lade också till V).

Det enda partiet som egentligen INTE tydligt markerat avstånd från SD är KD, men KD skulle åka på så in åt bängen med däng om de officiellt började flirta med SD. Inte minst då Svenska Kyrkan låter bli att hyra ut lokaler till SD för att "SDs politiska värderingar inte är förenliga med vad Svenska Kyrkan står för".

Skulle Moderaterna svänga om och försöka gå till val med en politik som symboliseras av aktivt stöd med SD, så finns det en jätterisk i att C och L väljer att ställa sig ihop med S. Därmed är blockpolitiken förändrad och det skulle kunna bli riktigt jämt skägg inte minst då C har gått framåt i ett par opinionsundersökningar nu.

Macroman
2017-01-20, 14:17

Ja, tycker det var ett smart drag av AKB. Syftet var nog iofs mest internt inom M att visa handlingskraft. Ny tvingades utopisterna i C (och L...) ut på banan och aktivt stödja Löfvens superkassa regering. Många borgerliga ser inte med blida ögon på detta vilket stärker M. Annie har ju tjänat lätta poäng genom sina naiva uttalanden om migration etc och att det kan bo 30-40 miljoner i Sverige.

Episka rubriker igår: "Annie Lööf räddar Löfvens regering!"

Kommer hon alltså även att stödja S för att markera mot SD även efter 2018?

Macroman
2017-01-20, 14:22
Det kommer inte att ske, för rasistkortet väger för tungt.

Det är helt urvattnat redan nu och är nog ingen issue öht i valet 2018.

shut teh face
2017-01-20, 14:27
Har ni någon länk eller information kring denna pressrelease (eller vad det nu är ni diskuterar i ordalag)? Jag har missat den.

Gerdler
2017-01-20, 14:52
AKB sköt sig i foten idag, medan Annie såg sin chans till lite rampljus igen. Minns jag inte fel från senaste mätningarna så ligger ju Annie högre upp i popularitet och skulle således också vara en starkare statsministerkandidat än AKB om man bortsåg från partistorleken. Håller med om att C på ett sätt passar i nuvarande roll och som lite antagonist, men vad FP håller på med vet jag inte. Tycker Björken har tappat stinget helt på sistone.

Vore hög tid att få se nästa generations partiledare och statsministerkandidater. Känns som om det skulle behövas en generationsväxling. AKB blev ett blekt exempel för moderaterna, MP hade sin turbulens tidigare och förändringarna tog dem inte vidare, Björket verkar ha tappat stinget och käre Sjöstedt börjar låta som en grammofonspelare som hakat upp picken på ett trasigt skivspår. Åkesson hänger nog kvar då han vill mjölka så mycket som det går av "SD-vågen".

Jag har inte något emot varken Björklund eller AKB. Tycker faktiskt AKB är rätt ok, det är C och L som sabbar alliansen med deras dogmatiska inställning till Sd. AKB lär ha varit tvingad av pressen inifrån att göra så här. Annie lär vinna väljare på sitt vägval men Björklund bara famlar i mörkret just nu.

Jag vill att Björklund ska prata om skattesänkningar, försvar, rättsväsende, företagande och de förenklingarna man ska göra i lagstiftningen angående småföretag, personaloptioner osv.

shadowfire
2017-01-20, 16:13
Det är helt urvattnat redan nu och är nog ingen issue öht i valet 2018.

Om det är urvattnat redan nu, hur förklarar du då att så gott som alla partier så starkt vägrar samarbeta med SD? Hade rasistkortet varit urvattnat, hade man inte då försökt samarbeta med SD för att skapa en majoritet?

Jag tror snarare tvärtom, att grundfrågan i hela valet 2018 kommer att splittra Sverige i "rasister" och "de goda".
Edit; såg denna postades på FB igår som symbolik;
http://tpc.pc2.netdna-cdn.com/images/various_uploads/Nazis_Chart_300.jpg

Har ni någon länk eller information kring denna pressrelease (eller vad det nu är ni diskuterar i ordalag)? Jag har missat den.

Hittar tyvärr inte klippet åt dig, jag kikade på det via Aftonbladet igår men de verkar ha tagit bort det (men behåller självklart Löfvéns sågning av AKB).

shadowfire
2017-01-20, 16:19
Finns det något parti som går under radarn måtro men som närmar sig riksdagsspärren? Hade varit riktigt intressant att se om något annat parti hade vågat ta ut svängarna. F! ligger ju och lurar där i vassen. Finns piratpartiet kvar? Något annat parti som fiskar?

Hade varit riktigt kul om det hade kommit ett parti som vågat utmana de gamla blocken och även utmana SD. Något bättre än Bert och Ian :)

ApexProcyon
2017-01-20, 17:22
Ikväll svärs Trump in i vita huset. Spännande tider väntar - om det är av godo eller ondo återstår att se.

Macroman
2017-01-20, 17:25
Om det är urvattnat redan nu, hur förklarar du då att så gott som alla partier så starkt vägrar samarbeta med SD? Hade rasistkortet varit urvattnat, hade man inte då försökt samarbeta med SD för att skapa en majoritet?

Jag tror snarare tvärtom, att grundfrågan i hela valet 2018 kommer att splittra Sverige i "rasister" och "de goda".
Edit; såg denna postades på FB igår som symbolik;
http://tpc.pc2.netdna-cdn.com/images/various_uploads/Nazis_Chart_300.jpg

Hittar tyvärr inte klippet åt dig, jag kikade på det via Aftonbladet igår men de verkar ha tagit bort det (men behåller självklart Löfvéns sågning av AKB).

M som skapade denna polarisering har ju svängt totalt och gjorde ju det här utspelet nu så det svänger runt hårt nu. Det märker man ju på alla runt omkring också.

Att vänstern brunkletar och kallar alla för rasist beror ju på att de förstår att om SD tas in i värmen så blir det antagligen decennier med borgerlig politik eftersom det är typ 65-35 nu.

blåvitt
2017-01-20, 17:47
Eftersom politiska inlägg är otillåtna i allmän tråd för bilder av universell natur:

ePYBaj8FeTM&ab

Finns det något parti som går under radarn måtro men som närmar sig riksdagsspärren? Hade varit riktigt intressant att se om något annat parti hade vågat ta ut svängarna. F! ligger ju och lurar där i vassen. Finns piratpartiet kvar? Något annat parti som fiskar?

Hade varit riktigt kul om det hade kommit ett parti som vågat utmana de gamla blocken och även utmana SD. Något bättre än Bert och Ian :)

Piratpartiet har väl aldrig varit aktuella för riksdagen? EU-säten kanske de lyckas få till igen dock. Annars så ne, finns inga tecken på att något smyger sig in förutom F! såvitt jag vet.

TheBeach97
2017-01-20, 17:50
Snart är det dags för Trump, weehooo!!! Live här!

http://edition.cnn.com/

Riddle
2017-01-20, 18:15
har ryssarna uttalat sig än?

shadowfire
2017-01-20, 18:35
M som skapade denna polarisering har ju svängt totalt och gjorde ju det här utspelet nu så det svänger runt hårt nu. Det märker man ju på alla runt omkring också.

Att vänstern brunkletar och kallar alla för rasist beror ju på att de förstår att om SD tas in i värmen så blir det antagligen decennier med borgerlig politik eftersom det är typ 65-35 nu.

Fast det är ju inte bara vänstern som brunkletar, då hade saken ju varit biff och Alliansen hade varit just en allians. Samtliga riksdagspartier brunkletar utom SD. Det som har skett sedan Alliansen förlorade valet är att KD förändrat sin politik och Ebba har ju gått ut rätt offensivt jämfört med sin föregångare. AKB har varit defensiv och rätt länge nästan osynlig i debatten, men sista månaderna har hon börjat göra som Ebba och sätter en ny agenda.

Lööfet och Björken står dock kvar med samma politik och samma ställningstagande som på Reinfeldts tid. Det som hade varit intressant hade varit ett att se vad som hade hänt om L hade bytt partiledare.

Det jag är nyfiken på är också vad som kommer att ske vänsterut. Hur kommer S att agera? MP och V är jag helt övertygad kommer stå kvar och trampa vatten precis som innan, men S - inte minst med kopplingen till LO där SD har tagit över - borde för sin egen räkning fundera över en valstrategi.

Magnus N
2017-01-20, 18:36
Bara tanken på alla rödingar och sjws som gråter floder nu när Trump tar makten gör denna fredagen extra speciell.

Sades att han hade flera lagförslag etc som skulle skrivas på ifrån dagen han blev president, intressant att se vilka dessa kan vara.
Riva upp obamacare borde vara given

Magnus N
2017-01-20, 18:38
Fast det är ju inte bara vänstern som brunkletar, då hade saken ju varit biff och Alliansen hade varit just en allians. Samtliga riksdagspartier brunkletar utom SD. Det som har skett sedan Alliansen förlorade valet är att KD förändrat sin politik och Ebba har ju gått ut rätt offensivt jämfört med sin föregångare. AKB har varit defensiv och rätt länge nästan osynlig i debatten, men sista månaderna har hon börjat göra som Ebba och sätter en ny agenda.

Lööfet och Björken står dock kvar med samma politik och samma ställningstagande som på Reinfeldts tid. Det som hade varit intressant hade varit ett att se vad som hade hänt om L hade bytt partiledare.

Det jag är nyfiken på är också vad som kommer att ske vänsterut. Hur kommer S att agera? MP och V är jag helt övertygad kommer stå kvar och trampa vatten precis som innan, men S - inte minst med kopplingen till LO där SD har tagit över - borde för sin egen räkning fundera över en valstrategi.

Den som står på tur inom L är väl mest troligast Birgitta Ohlsson och där är vi än längre ifrån SD

TheBeach97
2017-01-20, 18:42
Holy moly är SD störst nu?! Detta är yougov, vilket institut har varit närmast det "verkliga" vid diverse val?

http://avpixlat.info/wp-content/uploads/2017/01/yougov-jan-17.png

Magnus N
2017-01-20, 18:46
Sentio följt av yougov har jag för mig varit "säkrast" i sina undersökningar gällande SD

Starke75an
2017-01-20, 19:04
Dock är det inte val än, så det är bara siffror som knappt betyder nått i dagläget. Men jag tror att sd börjar räknas som ett rumsrent parti nästan, så de ej insatta får idag höra politisk diskution där sd diskuteras öppet på arbetsplatser. Så var det inte för några år sen.

shadowfire
2017-01-20, 21:21
någon länk till trumps presskonf? våra kära stormedier raderar ju det och ersätter med klipp på sina "tolkningar av".

Magnus N
2017-01-20, 21:30
någon länk till trumps presskonf? våra kära stormedier raderar ju det och ersätter med klipp på sina "tolkningar av".

Har han hållit en presskonf idag? eller du menar hans tal?

shadowfire
2017-01-20, 21:31
Har han hållit en presskonf idag? eller du menar hans tal?

ja, talet (är inte det presskonf?)

Magnus N
2017-01-20, 21:33
ja, talet (är inte det presskonf?)

Presskonf är väl när han tar frågor etc ifrån reportrar , hans tal nu är just det, ett tal.

Hans tal

https://www.youtube.com/watch?v=sRBsJNdK1t0

shadowfire
2017-01-20, 21:35
Presskonf är väl när han tar frågor etc ifrån reportrar , hans tal nu är just det, ett tal.

Hans tal

https://www.youtube.com/watch?v=sRBsJNdK1t0

Tack.

shadowfire
2017-01-20, 21:49
lol trump säger att man mest av allt är skyddade av Gud... jösses. Kristna korståget fortsätter.

Snubben
2017-01-20, 21:55
lol trump säger att man mest av allt är skyddade av Gud... jösses. Kristna korståget fortsätter.

Har så svårt att förstå hycklande med religion. Löjligt.

Agitator
2017-01-21, 00:49
Nära nu att fullbordas.

crR6Rys4usA

Bob90
2017-01-21, 01:14
En intressant grej är ju att Trump teoretiskt sett har större potential att få igenom förslag/beslut pga republikanerna.
Ska bli intressant vad han gör med sin mandatperiod. Om kritikernas fasor besannas eller om han faktiskt gör en del bra grejer.

ApexProcyon
2017-01-21, 13:29
Att Amnesty i Sverige demonstrerar mot Trump i Sverige är patetiskt. Vad demonstrerar de emot? Det demokratiska beslutet? Han har inte sagt något som antyder att han vill minska mänskliga rättigheter. Tvärtom så har han varit konsekvent negativ till alla svepskäl att härja i Mellanöstern.

Grupper "för fred" demonstrerar också emot Trump. Har dessa dårar ens lyssnat på vad Hillary har sagt? Hon verkade pigg på att ödelägga hela Mellanöstern samt starta krig mot Ryssland.

Även om man inte gillar Trump så duckade hela världen en kula när inte Hillary kom till makten.

TheBeach97
2017-01-21, 22:12
https://pbs.twimg.com/media/C2h9QVfWgAAWLFK.jpg:large

Klein
2017-01-21, 22:18
Att Amnesty i Sverige demonstrerar mot Trump i Sverige är patetiskt. Vad demonstrerar de emot? Det demokratiska beslutet? Han har inte sagt något som antyder att han vill minska mänskliga rättigheter. Tvärtom så har han varit konsekvent negativ till alla svepskäl att härja i Mellanöstern.

Grupper "för fred" demonstrerar också emot Trump. Har dessa dårar ens lyssnat på vad Hillary har sagt? Hon verkade pigg på att ödelägga hela Mellanöstern samt starta krig mot Ryssland.

Även om man inte gillar Trump så duckade hela världen en kula när inte Hillary kom till makten.

Lika bra att de gör det så man vet vars de står och därmed med gott samvete kan vägra att donera pengar till dem. Röda korset är en annan organisation jag aldrig kommer att donera till.

Gerdler
2017-01-21, 22:48
Amnesty är en skitorganisation.

Hillary hade varit ett bättre kort långsiktigt på grund av Supreme Court, sociala rättigheter, budgetbalans, marijuana, Europavänlig och växthuseffekten.

Trump kommer troligen vara bättre kortsiktigt för ekonomin, sen är det ingen som vet vad exakt han kommer göra för han har slagit världsrekord i att rada upp klyschor och tala i generella termer om saker som inte alls är så enkla som han föreslår.
Bolagsskatten sänks och regleringar för banker och andra företag minskar - kan inte annat än leda till bättre ekonomi om än med vissa problem med miljö, arbetsmiljö och långsiktig finansiell stabilitet som följd. Största och potentiellt bästa åtgärden om den genomförs.
Vad gör han med NAFTA? Omförhandla säger han, hur då? Vad vill han uppnå? Kan vara OK eller hur dåligt som helst.
Kinapolitiken - kan vara OK eller hur dåligt som helst.
Obamacare - Jag bryr mig inte ett jävla dugg om de där människorna som skulle bli utan sjukvårdsförsäkring och jag är rätt säker på att de flesta som hamnar i ett behov av Obamacare ändå är rätt tappade med Obamacare. Kan däremot tycka att ett rikt land ska kunna ta hand om folk även om de inte drar sitt strå till stacken och att det troligen kommer löna sig långsiktigt. Hur som helst så påverkar det inte mig eller någon jag känner och vill Amerikanerna att deras landsmän lider så ska jag inte bry mig. Däremot vet vi inte vad Trumpcare kommer vara, inte det minsta har vi fått veta mer än att han är sur över att det kostar mycket och att vissa läkemedelsbolag tjänar mycket.
Bygga muren är väl knappast genomlyst varken vad han menar eller hur kostnadseffektivt det blir. Där är mur på många ställen, där är galler/stängsel på många andra ställen. Ska det bli en enda lång mur som ska täcka allt så blir det dyrt, men det finns stora delar av gränsen som folk inte passerar på på grund av naturliga hinder. Är han pragmatisk och inte bygger mur där också så blir det kanske inte så dyrt. Blir Mexiko straffat med 35%iga tullar så kommer det vara billigare för dem att bara betala den där muren istället. Så där är kanske något han kan få som en vinst om han vill riskera handelskrig över det. Men vi vet inte vad han kommer göra här heller.

Summa summarum är allt han har sagt som har någon som helst betydelse antingen dåligt eller svårtolkat. Det mesta är svårtolkat. Han kan ändå bli en bra president, men jag vill ha mer tydlighet.

Hövdingen
2017-01-21, 23:05
Alex Schulman har (för första gången?) lyckats skriva någonting läsvärt.

Jag vet inte om jag någonsin i livet känt en sån avsky för den statliga televisionen som jag gjorde under de här märkliga minuterna. Reportern stannade en kvinna och frågade henne varför hon röstat på Trump och hon svarade att hon trodde att Trump skulle komma med förändring.
”Men han är miljardär”, sa reportern. ”Är du också miljardär?”
Kvinnan tittade förvirrat på mannen, som sedan spände blicken i henne och frågade: ”Varför skulle han ta hand om ditt liv?"
Jag ska redogöra för fortsättningen av intervjun, men vi kan väl stanna här en liten stund, för det är väl ändå på sin plats att notera att detta alltså inte var en direktrapport från valdagen, där saker och ting står på spel, där folk står i valet och kvalet och argumenten viner. Det var en rapport från den traditionella festlighet i vilken USA:s nya president installeras. Tror ni att SVT:s reporter gick runt bland Obama-fansen på hans installation år 2009 och ställde insinuanta frågor om Obamas kompetens som statsman? Nej, då rapporterades det om yran och glädjetårarna och YES WE CAN. Men denne SVT-reporter hade bestämt sig för att ställa de här Trump-fansen mot väggen. Han skulle en gång för alla visa för dem vilka jubelidioter de faktiskt är som gillar Trump....

Undrar hur han mådde sen, reportern. Han kanske mådde skitbra. Han kanske trodde att han ”gjort rätt”, men sanningen är att det är så fel det kan bli. Det är den här typen journalistiska haverier som gör att Donald Trump kan fortsätta avfärda också korrekt kritisk journalistik som ”partisk”. Det är därför som SVT-reporterns otjänst är så enorm. Donald Trump har under hela sin valkampanj pratat om ”biased media” (partiska medier), medier som han anser aktivt arbetat mot honom och hans kandidatur.
SVT ger Trump rätt.
Den mediala elitismen, som till och med under installationsfestligheten vill utbilda det vanliga stackars folket, finns tyvärr överallt. Till och med på den svenska statliga televisionen.
http://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/har-ger-svt-donald-trump-ratt/

ApexProcyon
2017-01-21, 23:27
Alex Schulman har (för första gången?) lyckats skriva någonting läsvärt.

När en Schulman framstår som förnuftets röst i samhällsdebatten så är vi mycket illa ute.

Jag vill även passa på att tacka Gerdler för det läsvärda inlägget. Alltid givande att få ta del av meningsmotståndares tankar om resonemangen är genomtänkta. Uppfriskande att få höra kritik om Trumps politik istället för Trump som person.

TheBeach97
2017-01-21, 23:29
Efter att ha erfarat hur det svensk media propagerar för resulterar i skit/kaos om och om igen så reagerar jag nästan instinktivt med att tycka det totalt motsatta nu för tiden, så jag väljer därmed att tro att Trump kommer bli en riktigt bra president som gör USA bättre och mer framgångsrikt än på lång lång tid.

Hemi
2017-01-22, 03:50
Något väl polariserat och förenklat i media. Womensmarch är visserligen just i dag och det är klart att det inte är en tillfällighet men många kvinnor stödjer Trump och många Trump suporters är för womens rights och vad jag kan se finns inget om Trump på deras hemsida. Det är det som är grejen, Det är vad det är men rubrikerna skriker demonstration mot Trump. Kanske jag är småaktig....

Hemi
2017-01-22, 04:17
Är förresten intresserad av vad kolo folket tycker om centern och deras idéer om federalism. Varför är partiet så litet idag? En going i tiden var det ett ganska stadigt parti.

Klein
2017-01-22, 06:22
Är förresten intresserad av vad kolo folket tycker om centern och deras idéer om federalism. Varför är partiet så litet idag? En going i tiden var det ett ganska stadigt parti.

Det har väl avtagit i popularitet i takt med att mängden bönder har minskat.

blåvitt
2017-01-22, 09:41

Och i takt med att de har fasat ut sin bondevänliga politik till förmån för alliansens överklassfrämjande

supercharge
2017-01-22, 10:07

De saknar identitet idag skulle jag säga, precis som sossarna. Centern har blivit något slags urbant borgerligt miljöparti. Går man in på hemsidan tror man att man länkats vidare till Coop. Hela bildspråket osar av att det när som helst kommer ett erbjudande om ekologiska bananer för 29,90.

shadowfire
2017-01-22, 10:24
Idag har AB postat resultatet av en undersökning gjord och det skiljer sig utan tvekan markant i hur väljarna till respektive alliansparti ser på att släppa in SD i värmen.

Detta stärker min tes om att valet 2018 kommer präglas av rasist/icke rasist-metodik och att de gamla blocken från och med nu är helt upplösta. Någon allians går inte att bygga vidare på och enda sättet för C och L att kunna ens nosa på makt och få igenom sin politik, blir att alliera sig med S.

Så det kanske blir så att vi får se S+C+L i koalition kontra nazisterna, M ensamma utan SD i regering men med SD's stöd för budgeten. KD åker ut och MP klarar sig kvar, men ställs i kylan som krav av C+L.

Magnus N
2017-01-22, 10:28
C och L tillsammans med S? Ser inte hur Lööfs politik på något sätt ska kunna fungera i ett samarbete med S.

Kommunisterna har du glömt att räkna med, de kommer som alltid att böja knä inför sossarna

Starke75an
2017-01-22, 10:29
Om nu C och L väljarna vill ha en S regering ja. Men det är positivt om nu blockpolitiken bryts.

Kan bli så att C och L tappar röster till M om väljarna inte vill så.

shadowfire
2017-01-22, 10:30

Centern har varit det parti som har basunerat ut mest om eget företagande de senaste åren, så jag skulle säga att man har gått från bondesamhället och breddat det till att fånga väljare som bedriver enskilda firma mm. Glesbygd och egenföretagare är centerns paroll.

I mångt och mycket tycker jag att backar man till Reinfeldts år så var C ett bra komplement till Alliansen, just med tanke på att respektive parti lyfte sina nischade delar och fick ihop en helhet. Nu med en splittrad allians så blir det väldigt fragmenterad politik för de olika partierna.

Jag skulle nog säga att Centern hade varit ännu mindre om det inte varit för Annie. Hon är ju starkare och bättre retorisk än vad AKB är och hade i flera fall varit en starkare statsministerkandidat om Centern varit större.

shadowfire
2017-01-22, 10:36
C och L tillsammans med S? Ser inte hur Lööfs politik på något sätt ska kunna fungera i ett samarbete med S.

Kommunisterna har du glömt att räkna med, de kommer som alltid att böja knä inför sossarna

Det hänger på att en överenskommelse måste tas fram där samtliga de tre partierna får jämka. Allt för att hindra "nazisterna" från att få makten du vet. En slags DÖ, fast inom regeringsbildning och "för Sveriges bästa". I kampen mot rasism kan man komma långt.

Glöm inte att C och L har inte varit emot Decemberöverenskommelsen. Det var KD som fällde den, även om den har fortsatt i det dolda. C och L har lagt ner sin egen politik redan till förmån för S. Hade inte hela tramset runt SD och DÖ osv funnits, så hade C och L röstat emot flera av S-förslagen i riksdagen, så de har redan visat att i kampen mot rasism är de villiga att lägga ner sin egen politik.

Kommunisterna, antar att du menar V, tror jag står starka även nästa val. De har en sådan bra bas med väljare att stå på och där nya generationer väljare kommer med rätt hårt cementerade politiska åsikter från föräldrahemmet, så V tror jag alltid kommer att stå där. Jag ser dock inte att någon kommer att vilja ta med dem i en regering. För stor krock med att allt ska förstatligas, vinster ska slopas, gränserna ska vara vidöppna osv.

Om nu C och L väljarna vill ha en S ledd regering ja. Men det är positivt om nu blockpolitiken bryts.

Ja det är det som är problemet, vi får i sådana fall dras med Svetsarn som statsminister en mandatperiod till. Det lär väl tas emot sådär av väljare för C och L.

Magnus N
2017-01-22, 11:15
Gör mig lite deprimerad närmsta du skriver känns logiskt gällande kampen mot rasismen :/. Är så tråkigt att se partier ge upp sin politik och ideologi enbart för att i deras ögon stå på den goda sidan.

Blir väldigt intressant vad valresultatet blir, senaste ifrån SIFO (nu tvivlar jag på deras träffsäkerhet) men de har sossarna som största, SD enbart runt 16% samt kd under spärren och Mp precis på den

lanzal
2017-01-22, 11:40
Har någon ett exempel på när protektionism / merkantilism fungerat i praktiken? Alltså det Trump säger att han ska göra.. har det någonsin funkat i praktiken? Höga importskatter, "buy American" etc.. och om det någonsin har funkat.. kommer det funka på 2000-talet? I och med globalismen.

Jag är genuint nyfiken så vi kan väl hålla god ton mot varandra. :)

Snubben
2017-01-22, 12:06
Har någon ett exempel på när protektionism / merkantilism fungerat i praktiken? Alltså det Trump säger att han ska göra.. har det någonsin funkat i praktiken? Höga importskatter, "buy American" etc.. och om det någonsin har funkat.. kommer det funka på 2000-talet? I och med globalismen.

Jag är genuint nyfiken så vi kan väl hålla god ton mot varandra. :)

Kina är väl ett bra sådant exempel, men vad man brukar glömma med protektionism är att för att de ska fungera så måste man ha en enorm export som väger upp, på detta möjligheten att tillverka det som behövs i landet - vilket kräver resurs, yta och råvaror. Hur många har det?

lanzal
2017-01-22, 12:24
Kina är väl ett bra sådant exempel, men vad man brukar glömma med protektionism är att för att de ska fungera så måste man ha en enorm export som väger upp, på detta möjligheten att tillverka det som behövs i landet - vilket kräver resurs, yta och råvaror. Hur många har det?

Intressant.. ja, har USA möjligheten till detta? Vilka produkter köper vi som är made in the USA? Äger ingen Apple men tillverkas de ens i USA? Hur ska Trump få tiill så pass mycket export tänker jag? Ingen kommer ju vilja köpa deras svindyra bilar om de ska tillverkas i landet t ex.. eller vad vet jag ens men intressant är detta iaf.

Snubben
2017-01-22, 12:52
Intressant.. ja, har USA möjligheten till detta? Vilka produkter köper vi som är made in the USA? Äger ingen Apple men tillverkas de ens i USA? Hur ska Trump få tiill så pass mycket export tänker jag? Ingen kommer ju vilja köpa deras svindyra bilar om de ska tillverkas i landet t ex.. eller vad vet jag ens men intressant är detta iaf.

Det är väl det som är problemet, produkten som importeras måste vara billig som fasiken för att andra länder, speciellt länder som är utvecklade, faktiskt ska köpa den.

Hur USA som ändå har högre löner, skatter etc. än majoriteten av de länder som tillverkar kan jag inte greppa - det jag ser är att deras standard måste sänkas som fasen, vilket jag inte tror kommer att ändå. Men samtidigt så har de en enorm population av rejält fattig amänniskor som def. kan nyttjas till detta. Men det känns som det blir kortvarigt för när de börjar få in en lön, så kommer lönenivåerna etc. att börja stiga. Tveksamt om Trump kan hålla "folket" i schack om t.ex kina, uganda, etiopien etc.

Snubben
2017-01-22, 12:53
http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/ingen-vill-ta-ansvar-for-sveriges-kriser/

Sverige i ett nötskal?

Perramja
2017-01-22, 14:18
Bara jag som tror att M och SD kommer regera tillsammans efter 2018?

supercharge
2017-01-22, 14:28
Detta stärker min tes om att valet 2018 kommer präglas av rasist/icke rasist-metodik och att de gamla blocken från och med nu är helt upplösta. Någon allians går inte att bygga vidare på och enda sättet för C och L att kunna ens nosa på makt och få igenom sin politik, blir att alliera sig med S.

Så det kanske blir så att vi får se S+C+L i koalition kontra nazisterna, M ensamma utan SD i regering men med SD's stöd för budgeten. KD åker ut och MP klarar sig kvar, men ställs i kylan som krav av C+L.

Nej.

De allt mer radikala Ayn Rand-liberalerna i C & L ska i din värld alltså regera ihop med vänstern? Dessa två poler ska sedan lyckas hitta en gemensam budget för att inte tala om att försöka regera, och därefter då, ta passivt stöd från semikommunisten Sjöstedt?

Alternativet är att Alliansen kan få igenom i princip all sin politik och sitta med trygg majoritet förmodligen flera val framåt och priset av detta är passivt stöd av SD till reformer kopplade till migrationen som måste genomföras i vilket fall, precis som gränskontrollerna. När de egna väljarna efter valet står inför möjligheten att få behålla massor av tusenlappar med nya jobbskatteavdrag och enorm parlamentarisk styrka för att genomföra andra reformer så ska man alltså säga att det blir inget för Annie Lööf gillar inte Jimmie Åkesson?

Personligen tycker jag det ska bli mer intressant vad som händer i kommunerna. Min gissning är att valresultatet kommer bli mer splittrat i kommun och riksdagsval och att även folk som starkt stödjer vissa partier i riksdagsvalet börjar oroa sig över migrationens kostnader och effekter på hemmaplan, samt vad det kan innebära för kommunalskatterna och välfärden. Det har ju varit mycket liv kring tvånget att ta emot flyktingar där vissa kommuner nu blankt vägrar genomföra beslut - vilket är väldigt extremt.

supercharge
2017-01-22, 14:36
Bara jag som tror att M och SD kommer regera tillsammans efter 2018?

Nej, det kommer man inte göra. Däremot kommer SD sannolikt vara stödparti. Det kan bli på håret om M+KD kan få egen majoritet ihop med SD och beror lite på exakt hur procentsiffrorna ligger, men det vore den allra enklaste konstellationen. Sedan tror jag iofs inte Björklund kommer att stå vid sidan av heller. FP har ju kört sina migrantutspel tidigare.

Får man majoritet utan Centern kan jag tänka mig att de kan kosta på sig att stå vid sidan av för sig själva, men i praktiken stödja det mesta ändå.

shadowfire
2017-01-22, 15:30
Nej.

De allt mer radikala Ayn Rand-liberalerna i C & L ska i din värld alltså regera ihop med vänstern? Dessa två poler ska sedan lyckas hitta en gemensam budget för att inte tala om att försöka regera, och därefter då, ta passivt stöd från semikommunisten Sjöstedt?

Alternativet är att Alliansen kan få igenom i princip all sin politik och sitta med trygg majoritet förmodligen flera val framåt och priset av detta är passivt stöd av SD till reformer kopplade till migrationen som måste genomföras i vilket fall, precis som gränskontrollerna. När de egna väljarna efter valet står inför möjligheten att få behålla massor av tusenlappar med nya jobbskatteavdrag och enorm parlamentarisk styrka för att genomföra andra reformer så ska man alltså säga att det blir inget för Annie Lööf gillar inte Jimmie Åkesson?

Personligen tycker jag det ska bli mer intressant vad som händer i kommunerna. Min gissning är att valresultatet kommer bli mer splittrat i kommun och riksdagsval och att även folk som starkt stödjer vissa partier i riksdagsvalet börjar oroa sig över migrationens kostnader och effekter på hemmaplan, samt vad det kan innebära för kommunalskatterna och välfärden. Det har ju varit mycket liv kring tvånget att ta emot flyktingar där vissa kommuner nu blankt vägrar genomföra beslut - vilket är väldigt extremt.

Sjöstedt behövs ju inte längre och MP kan man också sparka ut. Därmed är det inte så väldans mycket "vänstern" längre, då S har närmat sig högern en hel del i sin politik och har trots allt flera frågor där man tycker lika som forna alliansen. Det är vissa områden med skattefrågor där man tycker olika, men C och L befinner sig närmare S än vad M gör t.ex. Hamnar inte V eller MP i en vågmästarroll, så kan man sätta dem på läktaren helt.

De som då kan fälla budgeten är M och SD, medan KD inte klarar riksdagsspärren. Det förutsätter dock att M och SD blir större än S+C+L. Hamnar V i en vågmästarroll och om MP klarar riksdagsspärren så kan det bli spännande. Ska de gå emot S för att de inte vill få fram "alliansinfluerade förslag" eller ska de dra rasistkortet och göra allt för att motarbeta SD?

C och L har ju nu idag lagt ner sin politik för att släppa fram S. De lägger ner rösterna alternativt röstar fram S förslag i riksdagen, trots att det strider mot vad de annars skulle ha gjort. De gör det dock för att förhindra att SD får något inflytande. Alltså är viljan större att förhindra SD och hjälpa S, än att föra den politik som deras väljare har röstat på dem för. Det kan vi tacka decemberöverenskommelsen för.

Nej, det kommer man inte göra. Däremot kommer SD sannolikt vara stödparti. Det kan bli på håret om M+KD kan få egen majoritet ihop med SD och beror lite på exakt hur procentsiffrorna ligger, men det vore den allra enklaste konstellationen. Sedan tror jag iofs inte Björklund kommer att stå vid sidan av heller. FP har ju kört sina migrantutspel tidigare.

Får man majoritet utan Centern kan jag tänka mig att de kan kosta på sig att stå vid sidan av för sig själva, men i praktiken stödja det mesta ändå.

KD är högst troligt historia från livet ovanför riksdagsspärren.

TheBeach97
2017-01-22, 20:58
Womens march i Tyskland, kvinnor som skriker "Allahu Akbar!"

https://twitter.com/Holbornlolz/status/822966907905146881?s=09

Reddit tråd om det:

https://www.reddit.com/r/The_Donald/comments/5phvav/women_chanting_allahu_akbar_at_womens_march_in/?st=IY92642R&sh=bbf4532e

Magnus N
2017-01-23, 19:16
Trump jobbar på:

* Skrivit under att dra sig ifrån TPP
* Fryst all nyanställning för staten(förutom militären)

Även gått ut med idag att han vill se stora skattelättnader för bolag och medelklassen:

"“We are going to be cutting taxes massively for both the middle class and for companies. And that’s massively. We’re trying to get it down to anywhere from 15 to 20 percent,” Trump said at the White house meeting."

Snart dags för en presskonferens med Spicer:

https://www.youtube.com/watch?v=I6gMfIsUB-s

Snubben
2017-01-23, 20:27
Trump jobbar på:

* Skrivit under att dra sig ifrån TPP
* Fryst all nyanställning för staten(förutom militären)

Även gått ut med idag att han vill se stora skattelättnader för bolag och medelklassen:

"“We are going to be cutting taxes massively for both the middle class and for companies. And that’s massively. We’re trying to get it down to anywhere from 15 to 20 percent,” Trump said at the White house meeting."

Snart dags för en presskonferens med Spicer:

https://www.youtube.com/watch?v=I6gMfIsUB-s

Såg en del på Spicer, samtidigt som det han säger låter som sunt förnuft (förutom detta med abort, usch) så blir jag ändå fundersam. Det är upplagt lite för att den med bäst deal vinner, och det kan resultera i vad som helst.

Vill USA sälja bilar i EU? Vad betyder det? Vilka krav kommer ställas?
Kommer USA gå i handelskrig med Kina - låter sannolikt
Kommer det bli "under ytan krig" mot andra?
Kommer tullar införas på produkter till usa men krav på att de ska få exportera?

etc. etc.

Intressanta tider, hur som.

ApexProcyon
2017-01-23, 20:34
Ondskan personifierad, George Soros, verkar hata Trump. Det gör mig hoppfull.

Magnus N
2017-01-23, 20:35
Såg en del på Spicer, samtidigt som det han säger låter som sunt förnuft (förutom detta med abort, usch) så blir jag ändå fundersam. Det är upplagt lite för att den med bäst deal vinner, och det kan resultera i vad som helst.

Vill USA sälja bilar i EU? Vad betyder det? Vilka krav kommer ställas?
Kommer USA gå i handelskrig med Kina - låter sannolikt
Kommer det bli "under ytan krig" mot andra?
Kommer tullar införas på produkter till usa men krav på att de ska få exportera?

etc. etc.

Intressanta tider, hur som.

Sitter och lyssnar på Spicer nu med och får samma känsla i stort som dig, låter logiskt och sunt men det är generella svar och såklart inte så detaljerat utan det räknar jag med kommer efterhand.

Men det är en klart riktningsförändring ifrån Obama

shadowfire
2017-01-23, 21:45
Björklund till TT;

– Man får uppfatta hennes (AKBs) uttalande som att hon redogör för Moderaternas andrahandsalternativ - om Alliansen inte blir större än de rödgröna. Då har de en uppfattning om hur Sverige ska styras. Vi har en annan uppfattning.
– I ett läge där vi inte blir större än de rödgröna menar jag att Alliansen ska vara beredd att samverka över blockgränsen.

Byebye Alliansen.

TheBeach97
2017-01-23, 22:08
Från womens marsh, alltså detta måste ju vara någon typ av psyk-sjukdom

b6Ech3hTSKU

ApexProcyon
2017-01-24, 00:32
Från womens marsh, alltså detta måste ju vara någon typ av psyk-sjukdom

b6Ech3hTSKU

George Soros, som jag nämde förut idag, hade tydligen ett finger med i Womens Marsh i Washington.

Den dagen han dör så kommer hela världen att reagera som när Voldemort dog i Harry Potter. Ondskefullare människa får man leta efter.

Vinter
2017-01-24, 12:43
Byebye Alliansen.

Ja, av någon anledning så tror jag samarbete med MP värderas ganska lågt. Vi får väl se vad som händer nästa val om SD och KD blir mer mainstream.

shadowfire
2017-01-24, 13:47
Jag är faktiskt lite förvånad över att L markerar så pass hårt att man är anti SD och deras stöd för att regera. Underförstått säger både L och C att man hellre förlorar chansen till makt och ger de rödgröna stöd, än att ta makten med stöd av SD. Det får vi hoppas att de är tydliga på gentemot sina väljare i valet 2018. En röst på L eller C blir då ekvivalent med en röst på de rödgröna, eller åtminstone på S.

Jag hade nog personligen uppfattat L som mer revirpinkande på högerfronten.

Snubben
2017-01-24, 13:57
Troligtvis kommer Björklund att försvinna snart och ersättas med någon som kan tänka sig regera med M, med stöd från SD.

ApexProcyon
2017-01-24, 14:03
En röst på L och C är en röst på S. Bra valstrategi - valla över tidigare väljare till M + SD.
https://grillafittburgare.files.wordpress.com/2009/02/janbjorklundhatt.jpg?w=450&h=776

blåvitt
2017-01-24, 14:17
En röst på L eller C blir då ekvivalent med en röst på de rödgröna, eller åtminstone på S.

Om de rödgröna blir större än alliansen. Om de inte blir det är en röst på L eller C en röst på M och SD, eller åtminstone på M. Precis som att en röst på vilket alliansparti som helst har varit en röst på M sen 2006. Inget av det här är nytt eller upprörande, välkomna till modern politik.

mottat
2017-01-24, 14:23
Varför antar folk att det är M som får maten med stöd från SD och inte tvärt om? Känns ju inte som en omöjlighet att SD blir största partiet i Sverige nästa val.

blåvitt
2017-01-24, 15:02
Varför antar folk att det är M som får maten med stöd från SD och inte tvärt om? Känns ju inte som en omöjlighet att SD blir största partiet i Sverige nästa val.

De kommer nog krympa efter 2 år av trumps katastrofala mandatperiod

Gerdler
2017-01-24, 15:17
Jo. :smash:

SD ökar ju inte i opinionen längre, de har passerat max och migrationen är praktiskt taget stoppad så den kommer inte vara den viktigaste frågan längre 2018.

Alla temporära åtgärder som togs i slutet av 2015 och början/mitten av 2016 är treåriga, dvs de gäller tills strax efter valet 2018.

Alliansen
Asylsökande 2011-2014:
2011: 29648
2012: 43887
2013: 54259
2014: 81301

Sosseriet:
Asylsökande 2015-2018:
2015: 162877
2016: 28939
2017p: 25000
2018p: 25000

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Asylsokande---de-storsta-landerna.html
http://www.migrationsverket.se/download/18.2d998ffc151ac3871598615/1460638604545/Asyls%C3%B6kande+2000-2015+samtliga+medborgarskap.pdf

Prognoserna för 2017 och 2018 är mina egna och baseras på att åtgärderna för att minska migrationen inte var helt på plats förrän på våren 2016, däremot så gör gränskontrollerna en del och de kommer inte vara året ut.

Det som kommer hända är följande:
1. 2017 kommer migrationsverket komma ikapp i hanteringen av sina asylärenden vilket kommer leda till att vi alla dessa människor antingen kommer slussas ut i samhället eller bli nekade och avvisade.
2. 80000 avvisningar kommer göras och det innebär att SVT, DN, expressen och Aftonbladet kommer ha 80000 potentiella snyfthistorier att basunera ut i bästa sändningstid och på förstasidorna. Detta kommer varvas med historier om de flyktingarna som lyckats ta sig in på arbetsmarknaden och jobbar och är duktiga, många exempel av det här med.
3. 2018 kommer antingen allt detta vara över vilket innebär att invandringspolitiken återigen är utanför top 10 på svenskarnas viktigaste valfrågor. Om inte allt är över så kommer diskussionen vara centrerad på hur vi gör för att alla ska få stanna och för att fler baaaarn ska få komma hit.

Sd kommer oavsett inte få egen majoritet och det enda som kommer bestämma om de får något att säga till om är ifall alliansen får fler mandat än den röd-brun-gröna röran.

En röst på M eller Kd är således en starkare röst på Sd än en röst på Sd är.

shadowfire
2017-01-24, 15:30

För att riksdagens talman utser statsminister och ger denne i uppdrag att bilda regering. Det brukar gå till största parti i det block som har vunnit, men det hänger på att riksdagen tros rösta JA till den som utses som statsminister.

Hur stor sannolikhet tror du det är att sjuklövern kommer att rösta JA till Åkesson som statsminister? Om det inte är troligt så kommer inte heller talmannen att ge Åkesson i uppdrag att bilda regering.

Enda sättet för SD att komma med i en regering är antingen att få över 50% av rösterna och hamna i glasklar majoritet (dvs rösta fram Åkesson som statsminister) eller att de får något annat av partierna, tillräckligt stort/stora, att vilja släppa in dem i regeringsställning.

shadowfire
2017-01-24, 15:38
Om de rödgröna blir större än alliansen. Om de inte blir det är en röst på L eller C en röst på M och SD, eller åtminstone på M. Precis som att en röst på vilket alliansparti som helst har varit en röst på M sen 2006. Inget av det här är nytt eller upprörande, välkomna till modern politik.

Jag ser en markant skillnad mot för valet 2010 och på vad som sker nu. Hur många hade kunnat förutspå Decemberöverenskommelsen inför valet 2014? Det är ju på ett sätt ett hån mot väljarna att säga "rösta på oss, vi står upp för denna politik" och sedan totalt svänga om och lägga ner sin egen politik. Det är en sak om det sker inom en egen allians, där får man räkna med att jämka och vinna vissa frågor och förlora i andra. Det faller också naturligt att det största partiet får mest tyngd i sina frågor.

Däremot borde väljarna ha rätten att på förhand få veta om en röst på ett parti tillfaller ett helt annat blocks politik. Det är ju därför många väljare inom Moderaterna och Kristdemokraterna har gått i taket pga Decemberöverenskommelsen.

Det räcker inte heller att Alliansen blir större än de rödgröna. SD har redan hotat med att fälla budgeten åt båda block om de inte blir insläppta i värmen. Jag har svårt att se att de skulle bli mer givmilda i sitt tonläge nu när de vuxit sig ännu större än valet 2014.

Alltså vinner forna Alliansen så blir det exakt samma budgetfälla som innan, fast bakvänt. Då måste Alliansen få till samma Decemberöverenskommelse med de rödgröna som de precis har upplöst. Lycka till. Alltså står vi med regering som riskerar att bli misstroendeförklarad och står inför ett troligt nyval.

Hur man än vänder och vrider på det hela så står vi inför vad som mer liknar en revy av Galenskaparna, snarare än ett svenskt välfungerande demokratiskt system.

trädgårdsmöbel
2017-01-24, 16:08
Jag tror på en vänsterregering efter nästa val. S tillsammans med både F!, V och MP, alla partier har representanter på ministerposter. S får mindre att säga till om än idag, och det blir kraftigt åt vänster istället för en slags mittenvariant. Troligtvis blir även Schyman stadsminister, trots att partiet förmodligen inte är störst av de styrande.

Hemi
2017-01-24, 16:17
Svenske kolumnisten och före detta statsministern Carl Bildt, senaste:

https://www.washingtonpost.com/news/global-opinions/wp/2017/01/22/why-europe-was-alarmed-by-trumps-inaugural-address/?utm_term=.3c5952d326ef

Gerdler
2017-01-24, 16:17
Löfven som statsminister efter valet är en lågoddsare. Om F! kommer in eller inte kan nog nästan kvitta, tror varken Mp eller Kd kommer åka ur p g a stödröster.

Mycket kan hända i slutet och i förhandlingarna efter dock, tror inte hoppet är ute än.

Hemi
2017-01-24, 16:26
Ja, av någon anledning så tror jag samarbete med MP värderas ganska lågt. Vi får väl se vad som händer nästa val om SD och KD blir mer mainstream.

Jag kan inte KD och svenska partier så bra nu längre men jag tror KD, för att inte drunkna i mainstream och försvinna, behöver bli vassare och hamra på med något speciellt. Även om de inte växer sig stora så åtminståne ta sig/hålla sig över spärren. De flesta kommer skratta år dem men några gillar det, många saknar nåt i Sverige men vet inte riktigt vad, tror jag. Där kan KD ta en chans, tror jag.

shadowfire
2017-01-24, 16:42
Jag kan inte KD och svenska partier så bra nu längre men jag tror KD, för att inte drunkna i mainstream och försvinna, behöver bli vassare och hamra på med något speciellt. Även om de inte växer sig stora så åtminståne ta sig/hålla sig över spärren. De flesta kommer skratta år dem men några gillar det, många saknar nåt i Sverige men vet inte riktigt vad, tror jag. Där kan KD ta en chans, tror jag.

Jag tror KD är lite som att betrakta svenska kyrkan - det är värderingar som inte är moderniserade och anpassade efter 2000-talet och därav sker en massflykt.

Vinter
2017-01-24, 16:56

Jag skulle gissa på att KDs nya strategi handlar om polis och rättvisa. Dom an plocka många politiska poäng på polis-krisen och om folk bedömer att samhället känns mindre säkert.

Ett närmande till SD är en nobrainer, eftersom det är dessa väljare som de kan enklast plocka för att ta sig över 4%.

Hemi
2017-01-24, 17:21
Jag skulle gissa på att KDs nya strategi handlar om polis och rättvisa. Dom an plocka många politiska poäng på polis-krisen och om folk bedömer att samhället känns mindre säkert.

Ett närmande till SD är en nobrainer, eftersom det är dessa väljare som de kan enklast plocka för att ta sig över 4%.

Det tror jag, fast inte nödvändigtvis låta som SD. Jag tror att, logiskt, SD plockat väljare från kyrkan, eftersom de vad jag vet försvarar svensk kultur och kristendom. Deras väljare finns väl också stort på landsbygden? Om de drämmde in mer om familj, bygder, nån slags sammanhållning på gammalt KD, kanske centernvis, vis oavsett vem du är, så kan de nog plocka från andra också. Utan att behöva gå SDs vägar. Många velar. Jag skulle inte ge SD så mycket cred faktiskt som alla verkar göra, för eller mot. Detta bara för att språnga upp KD över spärren, till valet.

Hemi
2017-01-24, 17:23
Fast det kanske redan är det KD gör, har inte hört av dem på länge, men mera spjut-spets, höras.

Gerdler
2017-01-24, 17:28
Jag tror inte Sd plockat från kyrkan.. Svenska kyrkan är värsta flyktingkramarna och de som går dit är det likaså, inte en tanke på att det vore bättre för alla involverade att hjälpa i närområdet.

Hemi
2017-01-24, 17:30
...Deras väljare finns väl också stort på landsbygden?
Sorry menade KDs väljare finns på landsbygden.

Hemi
2017-01-24, 17:48
Jag tror inte Sd plockat från kyrkan.. Svenska kyrkan är värsta flyktingkramarna och de som går dit är det likaså, inte en tanke på att det vore bättre för alla involverade att hjälpa i närområdet.

De som är kvar nu kanske, förr lät det lite annorlunda. Dessutom har kristna från KD och frikyrkor som missionärer förr rest runt och byggt skolor och hjälpt överallt i världen... Den andan finns delvis kvar, tycker jag mig se av att lyssna på gamla bekanta. Samt av att träffa på aktivt folk runt om.

Tolkia
2017-01-24, 23:17
Mitt intryck är att SD inte har plockat så många väljare från Svenska Kyrkan som man hade hoppats på. Många som är kyrkligt aktiva har tröttnat på SD:s kyrkokramande, eftersom man upplever det som att de vill bevara kyrkan som en kulturinstitution för att den är gammal och betydde mycket för folk "förr" när allt var mycket "bättre". Kyrkans kärnverksamhet och den kristna tron är inte SD direkt överdrivet intresserade av (även om det förstås finns sverigedemokrater som är kristna) och det har börjat skina igenom.

Hemi
2017-01-24, 23:38
Vad röstar kyrkligt aktiva på då? Hur många är de? KD har 2 någonting procent?

Gerdler
2017-01-24, 23:39
Jag tycker också det är en felaktig inriktning av Sd. De hade vunnit så många väljare på att föra en EU-vänlig, framtidsinriktad, sekulär och invandringskritisk politik. Istället hamnar de i samma träsk som PiS, UKIP och Donald Trump. Och klart de ska börja klimatförneka nu också, fattades bara det liksom. Snart berättar de att de hade Sveriges största torgmöte också.

Var fan ska en socialliberal, marknadsliberal invandringskritiker som inte är klimatförnekare och som önskar ett lågt skattetryck lämna sin röst? Man kunde ju hoppas på Fp men de gick och sköt sig i foten nyligen... Åtta jävla partier och inget passar mig.

Tolkia
2017-01-24, 23:55
Vad röstar kyrkligt aktiva på då? Hur många är de? KD har 2 någonting procent?
Alla partier (uttalat religionskritiska, typ vänstern, är väl kanske ovanligare, men det förekommer). Det är rätt länge sedan KD tappade sin profil som något slags kristet samlingsparti. I kyrkovalet röstar numera rätt många aktiva på partipolitiskt obundna partier, exakt hur varierar rätt mycket över landet.

Hemi
2017-01-24, 23:55
Just det. jag tror inte Gerdler är ensam om att tycka så. I vissa länder/folk är kulturen allt, det de gör varje dag och har någon tro/religion på samma sätt som Sverige nuförtiden har, finns inte. En separerad tro kan man lära sig från bokhandeln för några hundra och skippa hela kulturen. KD kan inte stanna där, man måste hojta någonting som bryter igenom. kanske de gör men har inte hört nåt. Undrar om inte samma gäller för Fi, V finns redan.

Hemi
2017-01-25, 01:45
Försökte lära mig om KD en stund, har gamla släktingar som var aktiva i det partiet KDS, bortgångna i dag. Men minns att de och många vänner hade ett kontaktnät över hela världen, om utbildning mest verkar det som, inte att sprida kristendom som det kanske var för länge sedan. Har också sett på Facebook att några gamla bekanta har blivit kvar i olika länder, hör inte om -nåt sånt- i politiken. Finns en stor positivism runt de där människorna. Så länge man får nåt bra gjort så,

Macroman
2017-01-25, 09:54
De kommer nog krympa efter 2 år av trumps katastrofala mandatperiod

Och om han presterar bättre än de oerhört låga förväntningarna...?

Gerdler
2017-01-25, 13:49
Och om han presterar bättre än de oerhört låga förväntningarna...?
Han har ju dock ställt upp förväntningarna väldigt högt. USA har låg arbetslöshet och börsen står i all time high, dessutom är det historiskt få som är utan sjukförsäkring. Budgeten är dessutom mer i balans än på länge, underskottet är under 3% av BNP. Hans skattesänkningar kommer kraftigt öka budgetunderskottet, räntan på amerikanska statspapper stiger i takt med att centralbanken höjer styrräntan och kineserna och japanerna säljer obligationerna.

Om budgetunderskottet ökar markant samtidigt som fler står utan sjukförsäkring så måste rimligen säkerhet, infrastruktur, arbetslöshet och börs gå hans väg för att det ska klassas som något bra.

Petoria
2017-01-25, 14:05
Äsch upp med muren och ut med muslimerna så blir hans väljare nöjda. Ekonomin spelar ingen roll.

Gerdler
2017-01-25, 14:20
Eller så behöver han inte göra något alls. Fem dagar tog det att börjar säkra upp för framtida val. Han tror att flera miljoner döda röstade på Hillary och att många röstade i flera delstater trots att myndigheterna och media granskat dessa påståenden och funnit dem falska. Jag tror att man kommer hindra vissa demografier att registrera sig och vissa områden kommer man att minska tillgängligheten till vallokaler.

Gerdler
2017-01-25, 15:32
Är det någon som har koll på läget och hur det fungerar med Trumps ministrar och ämbetsmän nu i övergången? Av vad jag fattar så var det igår bara 2-3 av 30 poster som har godkänts ännu.

Demokraterna röstar ju mot det mesta i rent obstruktionssyfte och det kan man väl förstå men samtidigt bromsas arbetet upp av att många av de tilltänkta har intressekonflikter som måste redas ut innan. Vad jag förstår så är den här processen i år ovanligt långsam vilket gör att tillfälliga ämbetsmän är i kontroll i dessa departementen just nu.

Till exempel är nån Thomas Shannon just nu Secretary of State(utrikesminister) i USA tills dess att Rex Tillerson blivit godkänd i alla instanser. Tydligen är det Republikaner som tycker illa om Tillerson och det är ännu inte 100% säkert att han blir godkänd i sista instansen. Tycker Tillerson verkar stabil, har ett bra facit och är allmänt vettig. Sen är han precis den Davosklassen och enprocentaren, eller egentligen översta procenten av den översta procenten, som Trump lovat att han inte ska gynna så mycket som Obama och Clinton gjort/skulle göra.

Hövdingen
2017-01-25, 16:58
Donald Trumps främsta vallöfte under valkampanjen kommer att bli verklighet - muren mot Mexiko ska byggas. Det väntas President Trump meddela vid en presskonferens vid Säkerhetsdepartementet senare idag. Rent konkret handlar det om att skifta pengar från andra federala program till byggandet av muren.
https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7/?hc_ref=PAGES_TIMELINE&fref=nf

Intressant.

ApexProcyon
2017-01-25, 17:02
Vänstern verkar ha haft rätt för en gångs skull. Trump kan faktiskt vara "värre" än vad han har gett sken av.

Jag klagar inte.

daOH-pTd_nk

Vinter
2017-01-25, 17:03
Det tror jag, fast inte nödvändigtvis låta som SD. Jag tror att, logiskt, SD plockat väljare från kyrkan, eftersom de vad jag vet försvarar svensk kultur och kristendom. Deras väljare finns väl också stort på landsbygden? Om de drämmde in mer om familj, bygder, nån slags sammanhållning på gammalt KD, kanske centernvis, vis oavsett vem du är, så kan de nog plocka från andra också. Utan att behöva gå SDs vägar. Många velar. Jag skulle inte ge SD så mycket cred faktiskt som alla verkar göra, för eller mot. Detta bara för att språnga upp KD över spärren, till valet.

Nja, jag bodde i Småland ett tag finns många kristna i städerna och speciellt i Jönköping. Samt olika grupper över hela landet. När det gäller konservativa värderingar är brott och straff viktigt för dem. Kan KD peka på ökad brottslighet alt ökat våld, eller något liknande. Samt propagera för att de är det stora partiet när det gäller lag och ordning. Så kan du plocka röster från andra på center-höger sidan.

Känsloargument, som känsla av trygghet brukar vinna över logik. Känslor är subjektiva, ingen behöver övertygas om att de inte känner sig säkra. Oavsett om det är rationellt eller inte.

anvihl
2017-01-25, 17:05
Nja, jag bodde i Småland ett tag finns många kristna i städerna och speciellt i Jönköping. Samt olika grupper över hela landet. När det gäller konservativa värderingar är brott och straff viktigt för dem. Kan KD peka på ökad brottslighet alt ökat våld, eller något liknande. Samt propagera för att de är det stora partiet när det gäller lag och ordning. Så kan du plocka röster från andra på center-höger sidan.

Känsloargument, som känsla av trygghet brukar vinna över logik. Känslor är subjektiva, ingen behöver övertygas om att de inte känner sig säkra. Oavsett om det är rationellt eller inte.

Därför resten av oss som tillhör det riktiga Småland avskyr Jönköping ;).

Generellt tror jag dock att det är en fördom från stadsbor att mindre städer och landsbygd skulle hysa fler religiösa, så är det verkligen inte.

Vinter
2017-01-25, 17:33
Därför resten av oss som tillhör det riktiga Småland avskyr Jönköping ;).

Generellt tror jag dock att det är en fördom från stadsbor att mindre städer och landsbygd skulle hysa fler religiösa, så är det verkligen inte.

Ja jag såg några snubbar i Jönköping runt universitetsområdet som gick omkring med t-shirts med budskapet "fråga mig om min kristna tro".
Kan inte påstå att jag sett det i Stockholm. Tror bara folk inte pratar så mycket religion generellt

Magnus N
2017-01-25, 20:20
Ser ut som att Trump skrivit på fler exekutiva ordrar idag:

Muren samt att stoppa betalning till städer som aktivt huserar illegala invandrare.

Även något om striktare/stoppad invandring ifrån muslimska länder tyckte jag mig läsa.

Snubben
2017-01-25, 20:26
http://cornucopia.cornubot.se/2017/01/amerikansk-och-svensk-kpi-inflation.html

https://4.bp.blogspot.com/-Hd5V8nnkb18/WIdoWlylCLI/AAAAAAAApwk/Pl67czj1V1A5FOxxZhXITCqoeZJKhSEywCLcB/s640/us_cp_se_kpi.png

Svettigt om det fortsätter uppåt för USA, vilket det troligtvis gör med en börs osm är all time high och på detta så ska FED höja räntan tre gånger i år. Vad gör Riksbanken när KPI sticker uppåt, speciellt nu när den låg på ... vad var det - 1.7%?

Kanske blir räddad av att man behöver dumpa valutan då den, av intressanta skäl, rusar mot dollarn. Inte kul att vara Ingves nu, speciellt när man har en drös med politiker som vägrar göra något.

Tror ni att svenska politiker kommer agera öht? Kan de agera öht?

Magnus N
2017-01-25, 20:44
Tror inte de kommer agera öht.

Maggan har fullt upp med att jaga pensionärer i Portugal istället, det är för jävligt om folk kan få kvar lite av sina pengar när de slutat jobba

Vinter
2017-01-26, 03:42
Tror ni att svenska politiker kommer agera öht? Kan de agera öht?

Svenska kronan har tappat över 30% i värde på mindre än två år. Jag ser inget instrument med tanke på att dollarn är historiskt högt värderad.

Var i USA 2014 betalade 6.5kr för en dollar. Skulle jag åkt i december 2016 hade jag fått betala 9.4kr.

Hövdingen
2017-01-27, 16:15
Efter att Moderaterna öppnat för samtal med Sverigedemokraterna räckte SD ut en hand. Nu har Moderaterna svarat på SD:s invit och officiellt tackat ja. Det är oartigt att tacka nej när ett annat parti frågar, förklarar M-ledaren.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/moderaterna-tackar-ja-till-mote-med-sd

shadowfire
2017-01-30, 00:03
Mycket intressant utspel av Lööf idag, dvs att C inte ska ingå i en regering som är S-ledd. Därmed faller oddsen för en regeringsbildning med S+C+L. Går SD+M ihop så sätter sig alltså C som oppositionsparti, även om de skulle kunna bilda regering med S.

Det här börjar bli snurrigt på riktigt dock. En röst på C innebär alltså en röst på ett oppositionsparti enbart, eftersom C enbart vill sitta i regering med alliansen, som kommer att bli helt fällda av SD om de inte släpper in SD vilket C inte vill. Alltså moment 22 och C är därmed helt utanför möjlig regeringsbildning som det ser ut nu idag med dagens utlåtande.

Magnus N
2017-01-30, 06:06
De skulle inte kunna inta en roll som Vänsterpartiet har idag i ett sådant scenario? Eller sade hon att de skulle aktivt motarbeta ett SD + M alternativ med?

Snubben
2017-01-30, 08:08
C kommer aldrig sitta med V, C kommer troligtvis aldrig sitta med SD då Annie Lööf har gått all in på "nej till SD"-kortet. Hon kommer få äta mycket grus inom partiet ifall hon vänder på klacken, i och med att de har plockat en hel del MP-röster

Magnus N
2017-01-30, 08:25
tror inte heller C kommer sitta med SD men att hon i en situation där SD + M skulle bilda regering skulle aktivt jobba för att motarbeta denna och således göra en S-regering möjlig tvivlar jag på.

Känns då mer troligt att hon passivt stödjer M och låter dessa styra men håller sig ifrån att sitta i regeringen

shadowfire
2017-01-30, 09:13
De skulle inte kunna inta en roll som Vänsterpartiet har idag i ett sådant scenario? Eller sade hon att de skulle aktivt motarbeta ett SD + M alternativ med?

tror inte heller C kommer sitta med SD men att hon i en situation där SD + M skulle bilda regering skulle aktivt jobba för att motarbeta denna och således göra en S-regering möjlig tvivlar jag på.

Känns då mer troligt att hon passivt stödjer M och låter dessa styra men håller sig ifrån att sitta i regeringen

Hon har kanske inte uttryckt det rakt ut, men det känns som om det slås på stora trumman så fort SD nämns. Att ens ge det minsta stöd till M, om de regerar med aktivt SD-stöd, skulle nog av C-väljarna tolkas som att man stöttar nazismen[tm] osv

Det kan möjligen vara så att Lööf tror stenhårt på att vinner alliansen, så kommer S att lägga sig platta och gå med på en ny decemberöverenskommelse - fast som släpper fram allianspolitik.

Magnus N
2017-01-30, 09:30
Men i den situationen behöver hon inte stödja M + SD, räcker att hon ej stödjer S. Blir sd och m större än s och Mp samt v så lägger Lööf bara ner sina röster så räcker det för att M ska kunna styra.

Men med tonläget så högt uppskruvat som det är kanske även det blir svårt att försvara. Men tror dock att pragmatikern kommer fram i det läget

shadowfire
2017-01-30, 09:59
Men i den situationen behöver hon inte stödja M + SD, räcker att hon ej stödjer S. Blir sd och m större än s och Mp samt v så lägger Lööf bara ner sina röster så räcker det för att M ska kunna styra.

Men med tonläget så högt uppskruvat som det är kanske även det blir svårt att försvara. Men tror dock att pragmatikern kommer fram i det läget

Jo, du har rätt, men samtidigt - vad tror du C-väljarna kommer att säga (särskilt de som kommit över från MP) om de anar att C lägger ner sin röst för något som ens kan lukta lite SD-vinst över?

Jag tror det skiter sig redan om M+SD ska lägga fram en budget. För att M ska få igenom sin budget, så måste den vara "SD-godkänd", vilket betyder att de kommer att yrka på att det ska finnas åtgärdsförslag som kommer direkt från SD's agenda. Jag tror att fd MP-väljarna inom C kommer vråla rätt ut om C inte röstar emot där. Vi har redan nu en krets inom C som tycker att de åtstramningar i flyktingpolitiken som S har drivit igenom är förkastlig - tänk då om det kommer ytterligare krav och regler på asylsökande och/eller nyanlända.

Jag ser också en hel del kommentarer av folk i sociala medier nu kring M och att man börjar sätta rasiststämpeln och naziststämpeln i plytet på M-väljare nu också. "De goda" utökar sin "kamp".

Magnus N
2017-01-30, 20:28
Jo, du har rätt, men samtidigt - vad tror du C-väljarna kommer att säga (särskilt de som kommit över från MP) om de anar att C lägger ner sin röst för något som ens kan lukta lite SD-vinst över?

Jag tror det skiter sig redan om M+SD ska lägga fram en budget. För att M ska få igenom sin budget, så måste den vara "SD-godkänd", vilket betyder att de kommer att yrka på att det ska finnas åtgärdsförslag som kommer direkt från SD's agenda. Jag tror att fd MP-väljarna inom C kommer vråla rätt ut om C inte röstar emot där. Vi har redan nu en krets inom C som tycker att de åtstramningar i flyktingpolitiken som S har drivit igenom är förkastlig - tänk då om det kommer ytterligare krav och regler på asylsökande och/eller nyanlända.

Jag ser också en hel del kommentarer av folk i sociala medier nu kring M och att man börjar sätta rasiststämpeln och naziststämpeln i plytet på M-väljare nu också. "De goda" utökar sin "kamp".

På ett sätt hoppas jag något sker till nästa år gällande att lägga budgetar, så att partierna där får bekänna färg i en del frågor, om det sedan resulterar i nyval eller ej är mindre viktigt, viktigaste känns som att medborgarna får en större hum om var alla står i frågorna.

Att den "goda" sidan smetar epitet på folk etc är inget nytt och iom att de gjort så så pass mycket tappar det enbart i effekt eftersom, en enorm skillnad i kraft i ordet rasist idag jämte för 5 år sedan

Magnus N
2017-01-30, 20:28
Klart med Nordstream 2 ifrån Karlshamn:

"Regeringen ger grönt ljus till Karlshamn att låta Nord Stream 2 använda kommunens hamn.
Tidigare har regeringen sagt nej till projektet, men sedan dess har säkerhetshöjande åtgärder vidtagits.

– Om Karlshamn väljer att gå vidare kommer inte försvarspolitiska intressen hotas, säger utrikesminister Margot Wallström under en presskonferens på måndagskvällen."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/gm98B/regeringen-ger-gront-ljus-till-karlshamn-om-rysk-gasledning

shadowfire
2017-01-30, 22:21
Klart med Nordstream 2 ifrån Karlshamn:

"Regeringen ger grönt ljus till Karlshamn att låta Nord Stream 2 använda kommunens hamn.
Tidigare har regeringen sagt nej till projektet, men sedan dess har säkerhetshöjande åtgärder vidtagits.

– Om Karlshamn väljer att gå vidare kommer inte försvarspolitiska intressen hotas, säger utrikesminister Margot Wallström under en presskonferens på måndagskvällen."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/gm98B/regeringen-ger-gront-ljus-till-karlshamn-om-rysk-gasledning

Tänkte faktiskt posta den där i Rysslandstråden, men kunde inte hitta tråden när jag sökte...

Tror egentligen inte det är någon fara om de får Gotland också, men det är klart, vill man så kan man dra nytta av det om det uppstår en konflikt eller blir ett mer spänt läge.

Snubben
2017-01-30, 22:55
Stor skillnad på hamnen i Karlshamn och den i slite. T.ex. utbudet av sprängkistor.

Snubben
2017-01-31, 17:35
Jag gillar hur media behandlar detta med att M och SD har haft ett möte. Tittar man på Aftonbladets framsida så framställs det som en världsrevolution där en domedagsaktig profetia från Nostradamus själv har besannats, vilket kommer leda till att knarkarnazisterna och skattehatarna nu ska kuppa landet.

Lena Melin ska nu sitta i live-tv och kommentera deras möte, som de inte vet något om. Spännande.

"Jodåsåare, dom gick in i rummet och sen .. ja då gick dom ut ååå.. då vet vi att skatterna kommer sänkas till -10% och alla som inte har blåa ögon och blont hår ska brännas på bål, jooodåsäate".

Kan tycka att man borde har lärt sig något efter Trumpeten men icke.

shadowfire
2017-01-31, 18:07
Jag gillar hur media behandlar detta med att M och SD har haft ett möte. Tittar man på Aftonbladets framsida så framställs det som en världsrevolution där en domedagsaktig profetia från Nostradamus själv har besannats, vilket kommer leda till att knarkarnazisterna och skattehatarna nu ska kuppa landet.

Lena Melin ska nu sitta i live-tv och kommentera deras möte, som de inte vet något om. Spännande.

"Jodåsåare, dom gick in i rummet och sen .. ja då gick dom ut ååå.. då vet vi att skatterna kommer sänkas till -10% och alla som inte har blåa ögon och blont hår ska brännas på bål, jooodåsäate".

Kan tycka att man borde har lärt sig något efter Trumpeten men icke.

Det är det jag menar med att rasistkortet är inte alls utspelat. Det är i allra högsta grad aktuellt. Nu ska man bara försöka smeta det på alla i KD och M också. Till nästa val har vi troligtvis 50% nazister i vårt land, utifrån den retoriken.

Det som oroar mig samtidigt är att parallellt med detta så ökar faktiskt andelen "riktiga" rasister och nazister. Går man in nu i en brottstråd på Flashback så är det inte längre bara ett eller två nättroll där. Det är på riktigt en hel hög nu som inte har speciellt långt till steget att vilja bygga gaskammare.

Det skrämmer mig på riktigt. Så länge man smetar rasistkortet i pannan på varje svensson som har fått nog av brister i integration- eller migrationspolitik, så kommer de riktiga dårarna fortsätta växa dolda i den stora massan.

Snubben
2017-01-31, 18:11
Håller med dig till 100% och lite till, shadowfire.

Magnus N
2017-01-31, 20:35
Så sant så sant, har varit en vanlig varning ifrån kritiker att en sådan utveckling kommer av att vattna ut ordet rasist etc , men den goda sidan har kört på fullt ut och de sakta men säkert förstör för sig själva.

Är lite skoj gällande Karlshamn, S, C, L etc har röstat ja som det verkar medan SD röstat nej.
Senaste månaderna har msm och div partier hela tiden påpekat SD och deras ryssvänlighet.

Agitator
2017-02-01, 01:16
Vänsterhatet (det goda hatet) går för fullt :)

http://i.imgur.com/8k1uNnU.png

http://i.imgur.com/igWc7DW.png

http://i.imgur.com/tVVoYH1.png

http://i.imgur.com/6I2M8Rd.png

JacobHeitmann
2017-02-01, 09:40
Här är en rasist också, där hon applicerar egenskaper på Balis hudfärg. Äckligt.

https://i.gyazo.com/657951a688ac5b28baf5d07cdf2752a3.png

trädgårdsmöbel
2017-02-01, 10:09
Ett tag hade personer med icke-vit invandrarbakgrund mandat att uttala sig obekvämt om mångkultur, invandring etc. i skydd av sitt eget ursprung: "-Jag är själv afrikan, men...". Tyvärr verkar den tiden vara över, och numera drabbas även dessa av rasistanklagelser.

blåvitt
2017-02-01, 10:32
Ett tag hade personer med icke-vit invandrarbakgrund mandat att uttala sig obekvämt om mångkultur, invandring etc. i skydd av sitt eget ursprung: "-Jag är själv afrikan, men...". Tyvärr verkar den tiden vara över, och numera drabbas även dessa av rasistanklagelser.

Snarare så verkar det väl se ut som att kulturrelativismens och identitetspolitikens storhetstid närmar sig sitt slut? Om man tittar på vattenringarna som Kakabaveh orsakat inom Vänsterpartiet t.ex.

TheBeach97
2017-02-01, 10:37
Det som oroar mig samtidigt är att parallellt med detta så ökar faktiskt andelen "riktiga" rasister och nazister. Går man in nu i en brottstråd på Flashback så är det inte längre bara ett eller två nättroll där. Det är på riktigt en hel hög nu som inte har speciellt långt till steget att vilja bygga gaskammare.

Så blir det, med det nuvarande samhällsklimatet och den politik som förs så resulterar det att "riktig rasism" skjuter i höjden. Detta har ju vem som helst kunnat förutspå flera år, faktiskt.

Magnus N
2017-02-01, 20:00
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/attacker-mot-akesson-i-eskilstuna

Maskerade personer har under onsdagskvällen gått till attack mot Rekarnegymnasiet i Eskilstuna, där Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson talar vid ett medlemsmöte, rapporterar Aftonbladet.

Är det den "goda" sidan igen som är ute och härjar?

shadowfire
2017-02-02, 18:09
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/attacker-mot-akesson-i-eskilstuna

Maskerade personer har under onsdagskvällen gått till attack mot Rekarnegymnasiet i Eskilstuna, där Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson talar vid ett medlemsmöte, rapporterar Aftonbladet.

Är det den "goda" sidan igen som är ute och härjar?

Ett solklart fall av terrorism.
Våld och förstörelse mot civilt mål i politiskt syfte.

Magnus N
2017-02-02, 20:18
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-vill-sd-samverka-med-m

I övrigt är partiernas politiska förslag på området identiska:

kriminalpolitiken

Fler civilanställda
Mer resurser till utrustning
Skärpta straff för attacker mot blåljuspersonal
Borttagen straffrabatt för 18-21-åringar
Skärpta krav för att bli villkorligt frigiven

utbildningsområdet

Följande förslag listar SD som gemensamma:

Betyg från årskurs fyra
Högre lön för skickliga lärare
10-årig grundskola
Eftergymnasial utbildning för särskoleelever
Fler idrottslektioner
Digitala nationella prov med extern rättning

flyktingpolitiken

Permanent flyktinglag
Skärpt försörjningskrav vid anhöriginvandring
Utvidgad samhällsorientering

shadowfire
2017-02-03, 09:54
Aftonbladet/Inizio har en mätning jag kikade lite närmare på till morgonkaffet. Nu ska man givetvis dra enskilda mätningar med en nypa salt och egentligen mätningar underlag, eftersom det alltid finns folk som inte förstår frågan, inte förstår sitt eget svar eller inte vill svara ärligt om de riskerar att inte framstå "som de goda".

Frågeställningen i undersökningen var med vilket parti man kan tänka sig att alliansen ska regera med. Alltså, ponera att alliansen blir större än de rödgröna, men är fortfarande en minioritet i regering och riksdag och måste sonika få stöd för att få igenom sin politik.

I mätningen svarar 9.2% av C+L att de kan tänka sig ta stöd av SD, medan samma grupp svarade 12.9% med stöd av MP. Blev lite förvånad över den siffran. Jämför med stöd av vänstern, där svarade de 0.7%. Jag trodde inte miljöpartiet låg så bra till hos C+L som de ändå verkar göra. Sedan är 12% fortfarande inte speciellt högt, jag trodde dock att siffran skulle ha varit närmare V's.

Jag tycker det känns som att MP-väljare har gått över till C och också har ett inflytande i C. Alternativt att det är C-väljare sedan innan, som har väldigt lika åsikter och tankar som MP. Håller C på att röra sig vänsterut? Kan C blir ett röd/grönt-parti eller blir skiljefrågan verkligen beskattning, arbetsgivaravgifter osv för småföretagare?

Patriarch K
2017-02-03, 18:50
Guuu vad jag är trött på vänsterblocket just nu. De bara spyr ut sig åsikt på åsikt på åsikt precis överallt, utan att reflektera över att andra kanske tycker annorlunda. På Facebook, på gatan, på Twitter, klistermärken överallt, på Instagram, på jobbet, i media etc etc..
Det är liksom om man inte håller med dem, så är man ett as och därför kan de spy ut sig hur mycket hat som helst eftersom de är så otroligt "godhjärtade" och deras åsikter och värderingar är ju så bra. De vill ju bara alla väl? Därför har de all rätt att dra till med riktiga isbrytare när som helst och till vem som helst i sociala sammanhang? Det fattar väl vem som helst att det är rätt dumt att sitta och spruta ur sig laddade åsikter i sociala sammanhang bland främlingar.

Börjat ett nytt jobb nyligen och satt på lunchen och vi kom in på politik. Direkt var det en som jag tyckt varit väldigt reko, som högg till med både det ena och det andra hjärndöda. Varför anser de att deras åsikter är så jäkla bra att de har all rätt att sprida dem precis överallt utan eftertanke - och så blir de ryggdunkade av sina likasinnade och tror därför att de säger något väldigt bra varje gång. "Upp till kamp bröder och systrar! Nu ska vi krossa de som inte tycker om folk som känner sig som gräshoppor när det är månsken! Man måste ju faktiskt tycka om allt och alla för att vara en god människa!! Förutom de som inte tycker som oss, de kan dö och dra åt helvete".

De ser en nyhetsrubrik och därefter öser de ur sig en massa hat precis överallt utan någon eftertanke. Får massa ryggdunkningar och grupperar sig och vill krossa saker och skapa demonstrationer och aktioner. Utan att ha en aning om ett skit, mer än några nyhetsrubriker i Aftonbladet och annan media (eftersom all media i Sverige är vänster isch)

:confused:

Hövdingen
2017-02-03, 19:14
fbOx_aSgjg0
http://reason.com/blog/2017/02/03/nyu-prof-screams-at-the-nypd-because-the

Jag vet om man ska skratta eller gråta. Hon är alltså professor.

Patriarch K
2017-02-03, 19:17
fbOx_aSgjg0
http://reason.com/blog/2017/02/03/nyu-prof-screams-at-the-nypd-because-the

Jag vet om man ska skratta eller gråta. Hon är alltså professor.

Precis vad jag menade i inlägget ovanför :P

HenrikJ
2017-02-03, 19:23
Vänsterhatet (det goda hatet) går för fullt :)

http://i.imgur.com/8k1uNnU.png

http://i.imgur.com/igWc7DW.png

http://i.imgur.com/tVVoYH1.png

http://i.imgur.com/6I2M8Rd.png

Bara att konstatera att nivån är för låg från båda håll. Det är helt omöjligt att samtala när det är såhär. Skiter i vem som började.

Magnus N
2017-02-03, 20:28
Centern har sina kommundagar just nu, några av förslagen:

- slopa arbetsgivaravgiften när man anställer någon som är ny på arbetsmarknaden.

https://www.centerpartiet.se/download/18.2f4a9621159ca6446de25e8/1486116762024/rapport_kommundagarna_2017.pdf

- slopad fastighetsskatt för de som återtar en tom lokal på landsbygden

- 500 miljoner på att rusta upp lokala banor på landsbygden, för att underlätta tågpendlande och för godstransport.

Magnus N
2017-02-03, 21:45
Pendeln har svängt rejält i Tyskland:

""The German government will electronically tag all people on the country’s terror watchlist even if they have committed no crime, reflecting a tougher approach in the wake of December’s terror attack in Berlin."

https://www.ft.com/content/ba7b6dae-e887-11e6-893c-082c54a7f539

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/01/11/tyskland-planerar-fotboja-islamister

BelowAverage
2017-02-03, 23:57
Guuu vad jag är trött på vänsterblocket just nu. De bara spyr ut sig åsikt på åsikt på åsikt precis överallt, utan att reflektera över att andra kanske tycker annorlunda. På Facebook, på gatan, på Twitter, klistermärken överallt, på Instagram, på jobbet, i media etc etc..
Det är liksom om man inte håller med dem, så är man ett as och därför kan de spy ut sig hur mycket hat som helst eftersom de är så otroligt "godhjärtade" och deras åsikter och värderingar är ju så bra. De vill ju bara alla väl? Därför har de all rätt att dra till med riktiga isbrytare när som helst och till vem som helst i sociala sammanhang? Det fattar väl vem som helst att det är rätt dumt att sitta och spruta ur sig laddade åsikter i sociala sammanhang bland främlingar.

Börjat ett nytt jobb nyligen och satt på lunchen och vi kom in på politik. Direkt var det en som jag tyckt varit väldigt reko, som högg till med både det ena och det andra hjärndöda. Varför anser de att deras åsikter är så jäkla bra att de har all rätt att sprida dem precis överallt utan eftertanke - och så blir de ryggdunkade av sina likasinnade och tror därför att de säger något väldigt bra varje gång. "Upp till kamp bröder och systrar! Nu ska vi krossa de som inte tycker om folk som känner sig som gräshoppor när det är månsken! Man måste ju faktiskt tycka om allt och alla för att vara en god människa!! Förutom de som inte tycker som oss, de kan dö och dra åt helvete".

De ser en nyhetsrubrik och därefter öser de ur sig en massa hat precis överallt utan någon eftertanke. Får massa ryggdunkningar och grupperar sig och vill krossa saker och skapa demonstrationer och aktioner. Utan att ha en aning om ett skit, mer än några nyhetsrubriker i Aftonbladet och annan media (eftersom all media i Sverige är vänster isch)

:confused:

Håller med dig om att det är synd när politiska debatter blir taggiga.
Däremot tror jag man ser mest från sin egen utsiktspunkt.
Min erfarenhet går emot din, eftersom jag överlag tenderat att falla över åt vänsterhållet, iom att jag vill ha mer statlig kontroll av företag och högre samt progressiv beskattning, och det är bland de viktigaste sakerna för mig. Jag har blivit kallad idiotisk sousse och kommunist och allt vad det heter bara för att jag uttryckt min åsikt, vilket kan kännas lite overkill. Poängen jag försöker göra att att hade jag varit mer lagd åt höger hade jag väl snarare haft erfarenhet av drygt vänsterfolk.
Överlag tycker jag folk är väldigt dryga, arroganta och exkluderande på alla sidor, det sker inte mycket lyssnande, bara fördömande och bekvämt "de har fel och är korkade, jag slipper ifrågasätta mina egna åsikter och tankar om jag inte lyssnar".
Vill inte försvara pk-media / vänster heller med detta, tycker de stämplar på tok för mycket du är rasist / fascist / egoistisk om du inte håller med.
Jag ser också många (reagerar på för att jag inte håller med) 50-talister kläcka ur sig mycket nedlåtande om ungdom och ffa alla som inte är moderater / sd.
Typ "ni är lata, allt på silverfat wah wah ah" när de växte upp i en tid då det var mycket enklare att få jobb och mycket lättare att få både socialbidrag och generöst studielån. Då sticker det verkligen i ögonen och självreflektionen är plågsamt frånvarande.

shadowfire
2017-02-04, 00:24
Det jag personligen tycker är som mest tråkigt är att jag kan inte längre ha en politiskt åsikt officiellt i mitt nätverk, t.ex. på facebook. Det har slagit tillbaka på mig och riktigt hårt också (i arbetslivet bland annat), efter att jag haft t.ex. en kritisk åsikt om integrationspolitiken. Då röstar jag inte ens på SD. Det har svängt lite på sistone, men jag märker ändå att många sitter fortfarande med knuten näve och har en åsikt de vill men inte törs säga.

Jag har gått över till att debattera och diskutera politik under pseudonym. Enda sättet att inte få skit t.ex. i mitt yrkesliv, men ändå kunna få debattera det. Det är lite lustigt klimat för att vara i en demokrati.

ApexProcyon
2017-02-04, 00:28
Jag har gått över till att debattera och diskutera politik under pseudonym. Enda sättet att inte få skit t.ex. i mitt yrkesliv, men ändå kunna få debattera det. Det är lite lustigt klimat för att vara i en demokrati.

"I en demokratur råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedian domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps.” — citat från Vilhelm Moberg (1965)

Apropå Facebook så provade jag det i en vecka. Vänner och familj tog bort mig av rädsla för association, så jag tog bort mitt sociala experiment lika snabbt.

BelowAverage
2017-02-04, 00:57
Det jag personligen tycker är som mest tråkigt är att jag kan inte längre ha en politiskt åsikt officiellt i mitt nätverk, t.ex. på facebook. Det har slagit tillbaka på mig och riktigt hårt också (i arbetslivet bland annat), efter att jag haft t.ex. en kritisk åsikt om integrationspolitiken. Då röstar jag inte ens på SD. Det har svängt lite på sistone, men jag märker ändå att många sitter fortfarande med knuten näve och har en åsikt de vill men inte törs säga.

Vad synd att du har fått erfara det. Jag har haft turen att vara för invandring så har inte behövt ta såna smällar, heh. Nu börjar jag dock bli mer och mer mot invandring. Vet inte om det är att jag bara sväljer det förändrade samhällsklimatet med hull och hur (en otrevlig tanke) eller om jag har erfarit och läst saker som fått mig att ändra uppfatting.

Dock blivit rätt grillad när jag ifrågasatt feministiska isch-dogmer på en kvinnodominerad arbetsplats, men det är väl bara att vänta sig. Synd att vi per automatik så lätt tänker "vi är många, därför har vi rätt". Det enda som borde spela roll är vad som sägs, inte av vem eller hur många.

Jag har medvetet helt hållt mig undan politiskt snack på fb, nu skriver jag iofs aldrig på fb oavsett. Men ser man något riktigt "dumt" så kliar det minsann i fingrarna.

Så här i efterhand har jag börjat tänka att jag borde skriva och inte vara rädd för konsekvenser. Folk som inte kan tåla en åsikt som skiljer från deras egen vettifan om jag vill ha att göra med på något sätt ändå, jag tycker om att diskutera saker. Iofs lättare att skriva än att leva efter.

Haha, ja det är väl därför man sitter och skriver på ett forum, i en desperat önskan att få föra en öppen dialog.
Synd bara att det här forumet har en sån ojämn åsiktsfördelning (enligt polls), det blir lättare circle-jerk då.

Klein
2017-02-04, 01:19
Facebook är en synnerligen dålig plattform för att debattera sakligt och seriöst. Ingen bryr sig om fakta och data. Bättre att slå där det gör ont istället så att vänner och bekanta slutar posta deras propaganda. Höj vad dina motståndare hatar till skyarna och gnid in deras förluster grundligt och skoningslöst.

trädgårdsmöbel
2017-02-04, 15:51
Facebook är en synnerligen dålig plattform för att debattera sakligt och seriöst. Ingen bryr sig om fakta och data. Bättre att slå där det gör ont istället så att vänner och bekanta slutar posta deras propaganda. Höj vad dina motståndare hatar till skyarna och gnid in deras förluster grundligt och skoningslöst.

Jag tror att den sakliga och seriösa debattens tid är överspelad, oavsett plattform. Ett litet fåtal kanske påverkas och kan tänka till eller har potential att ändra sig, men de flesta är cementerade i sina åsikter och av inställningen att andra som inte delar åsikterna är idioter. Så det är så gott som onödigt.

Det ger så lite att debattera att även om man "vinner" så blir resultatet marginellt. Så det bästa sättet att "debattera" idag är att framföra sin åsikt, och folk som invänder kallar man för något kärnfullt, ignorerar eller hånar. Diskussionens, retorikens, debattens och intellektualismens tid är förbi. De som är med dig är med dig, och de som är mot dig är mot dig. Att se världen i gråskalor eller sätta sig in i hur andra känner och tänker för att förstå dem, spela djävulens advokat osv. är även det passé.

mytimecouldbeyou
2017-02-04, 21:47
Apropå att diskutera politik på Facebook: Kända polisprofilen från Örebro anmäls efter hätskt inlägg på Facebook (http://www.na.se/orebro-lan/kanda-polisprofilen-fran-orebro-anmals-efter-hatskt-inlagg-pa-facebook?referrer=app)

Det förbjudna inlägget (!Varning! är censurerat av na.se och får bara läsas av personer med behörighet):
Jag är så jävla trött. Det jag kommer att skriva här nedan, är inte politiskt korrekt. Men det skiter jag i. Det jag kommer att torgföra till er alla skattebetalare är förbjudet att torgföra för oss statligt anställda. Det renderar i utebliven karriär och utebliven individuell lön. Även fast det är sant. Jag skiter i allt detta, ska snart ändå gå i pension efter 47 år i denna verksamhet. Jag kommer nu och varje vecka framgent att redogöra i detalj för vad som sysselsätter Mig som utredare/förundersökningsledare på grova brottsroteln polisen i Örebro. Det kommer inte att harmoniera med BRÅ: s uppfattning eller andra vänstervridna kriminologers uppfattning i den allmänna debatten. Våra pensionärer går på knäna, skolan är ett enda kaos, sjukvården är ett inferno, polisen har totalhavererat etc etc. Alla vet varför men ingen törs eller vill torgföra anledningen, p g a att Sverige alltid levt på myten om det präktiga ultimata samhället som har osinnliga resurser för att vara i framkant när det gäller att vara det enda politiskt korrekta alternativet i en dysfunktionell värld som slår knut på sig själv, genom destruktivt beteende i olika religioners namn.
Nu kör vi; Detta har jag hanterat Måndag- fredag denna vecka: Våldtäkt, våldtäkt, grov våldtäkt, överfallsvåldtäkt, utpressning, utpressning, övergrepp i rättssak, olaga hot, våld mot polis, hot mot polis, narkotikabrott, grovt narkotika brott, mordförsök, våldtäkt igen, utpressning igen och misshandel.
Misstänkta gärningsmän; Ali Mohamad, Mahmod , Mohammed, Mohammed Ali, igen , igen , igen Christoffer...va är det sant. Ja ett svenskt namn smög sig in i utkanten av ett narkotikabrott, Mohammed, Mahmod Ali, igen och igen.
Länder som representerar veckans alla brott: Irak , Irak, Turkiet , Syrien, Afganistan, Somalia, Somalia, Syrien igen, Somalia, okänt land, okänt land, Sverige. Hälften av de misstänkta kan vi inte veta säkert eftersom de inte har några giltiga papper. Vilket i sig oftast innebär att de ljuger om nationalitet och identitet.
Nu pratar vi bara Örebro kommun. Och dessa brott upptar vår utredningsförmåga till 100%.
Så här ser det ut och har sett ut de senaste 10-15 åren. Återkommer nästa fredag med en redogörelse för den gångna veckan

Om man inte kan diskutera problemet med kriminaliteten bland invandrare utan att hänföra den till rasistisk propaganda, är vi mycket illa ute. Nu är det knappt någon av alla som reagerat på mitt förra inlägg, som hävdar detta, men jag vill utveckla vidare. Jag är för invandring och mottagande av asylsökanden under ordnade och strukturerade former, så jag är en gång för alla inte rasistiskt lagd när vi kommer till det. Dock är jag mycket bekymrad över den kriminalitet och tänket hos de invandrade kriminella, som kraftigt överbelastar och håller på att stjälpa vårt rättsystem. Problemet är att ingen vill prata om detta. De enda som ibland tycks reagera på företeelsen är det stora flertalet andra rädda men skötsamma invandrare som lever i skräck bland dessa kriminella. Vi i Sverige har alltid velat hävda att för att utvecklas eller rätta till avarter i samhället måste man vidta åtgärder och rätta till saker innan det går för långt. Innan åtgärder vidtas skall relevanta fakta tas fram via sakkunnig forskning etc. Detta för att finna kausalitet mellan företeelsen och effekten. Man har gjort så tidigare längre tillbaka när det exempelvis gällt kriminalitet och social bakgrund, utbildning etc. Men varför vill ingen ta tag i det uppenbara kring invandrad kriminalitet och införande av helt andra mänskliga och rättsliga värderingar hos invandrade kriminella. Det är ju otroligt viktigt att undersöka detta och ta fram adekvat fakta för att kunna finna en lösning på problemet. När inte så görs måste vi inom rättsväsendet exempelvis torgföra vår egen empiriska forskning på området. Med risk att stämplas som främlingsfientlig eller rent av rasist. Istället stoppar politiker huvudet i sanden och levererar exempelvis detta; Vi måste se till att få en ändrad syn på sexualitet hos unga svenska män, för att komma tillrätta med alla sexuella trakasserier av tjejer och unga kvinnor. Man tror ju inte att detta är sant, när man dagligen rumlar runt i en container full till bredden av grova brott begångna av utrikesfödda och andra generationens invandrare. Detta är inte att hänga ut invandrare och asylsökanden som kriminella. Detta är att värna dessa grupper och alla andra icke kriminella som bor och verkar i detta land. Återigen; Det handlar om invandrad kriminalitet och invandrade kriminella. Inte om invandrare/asylsökande som grupp.

mottat
2017-02-04, 22:07
Apropå att diskutera politik på Facebook: Kända polisprofilen från Örebro anmäls efter hätskt inlägg på Facebook (http://www.na.se/orebro-lan/kanda-polisprofilen-fran-orebro-anmals-efter-hatskt-inlagg-pa-facebook?referrer=app)

Det förbjudna inlägget (!Varning! är censurerat av na.se och får bara läsas av personer med behörighet):

https://m.popkey.co/0303cb/K9Y98.gif

mottat
2017-02-04, 22:31
Kan förutspå att forumets PK-krigare kommer joina tråden kalla snubben rasist samt att det finns inga siffror på att invandrare begår fler brott/våldtäkter. Och att invandrare är Sveriges största resurs och att vi inte hade haft läkare eller gått runt utan dom.

Sen när det kommer motbevis efter det blir tråden nog nedstängd :D

Sarco
2017-02-04, 22:39
Kan förutspå att forumets PK-krigare kommer joina tråden kalla snubben rasist samt att det finns inga siffror på att invandrare begår fler brott/våldtäkter. Och att invandrare är Sveriges största resurs och att vi inte hade haft läkare eller gått runt utan dom.

Att det han skriver om är ett problem betyder ju inte att vi inte har invandrade resurser. Vi har massor av folk från mellanöstern (också) som gör ett bra jobb, bidrar till samhället etc, dvs är resurser. Problemet tycker jag inte är invandringen i sig, utan att vi inte kan göra oss av med dem som inte håller måttet. vänligen, PK-krigare.

ApexProcyon
2017-02-04, 22:45
Att det han skriver om är ett problem betyder ju inte att vi inte har invandrade resurser. Vi har massor av folk från mellanöstern (också) som gör ett bra jobb, bidrar till samhället etc, dvs är resurser. Problemet tycker jag inte är invandringen i sig, utan att vi inte kan göra oss av med dem som inte håller måttet. vänligen, PK-krigare.

Kompetensflykt från områden som är i behov av just kompetens är inte heller särskilt humant. Dessa bör skickas hem först av alla, länderna kommer aldrig att bli "dugliga" om landets främsta hela tiden flyr till det bättre livet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kompetensflykt

Att plocka russinen ur U-länders redan torftiga kaka och sedan hacka på att deras mindre utbildade landsmän också kommer hit är inte riktigt konsekvent. Då får man ta att även lågutbildade flyr fattigdomen eftersom att vi plockar alla medel som kan förändra situationen.

TranceII
2017-02-04, 22:47

Nämn en enda på forumet som skulle skriva så.

Klein
2017-02-05, 02:15
Jag tror att den sakliga och seriösa debattens tid är överspelad, oavsett plattform. Ett litet fåtal kanske påverkas och kan tänka till eller har potential att ändra sig, men de flesta är cementerade i sina åsikter och av inställningen att andra som inte delar åsikterna är idioter. Så det är så gott som onödigt.

Det ger så lite att debattera att även om man "vinner" så blir resultatet marginellt. Så det bästa sättet att "debattera" idag är att framföra sin åsikt, och folk som invänder kallar man för något kärnfullt, ignorerar eller hånar. Diskussionens, retorikens, debattens och intellektualismens tid är förbi. De som är med dig är med dig, och de som är mot dig är mot dig. Att se världen i gråskalor eller sätta sig in i hur andra känner och tänker för att förstå dem, spela djävulens advokat osv. är även det passé.

Jag tror inte det är meningslöst att engagera sig i saklig och seriös debatt men jag tror att man bör bygga sin egen plattform för det ändamålet. På andra plattformar ska man inte ödsla sin energi på att tala för döva öron utan istället fokusera på att slå mot ömma punkter. Betydligt effektivare. Målet är att förstärka den kognitiva dissonansen som verkligheten bjuder på. Många från motståndarsidan kommer att lämna skeppet som råttor så snart obehaget blir för stort. Inte alla, men tillräckligt många. Och allt du gör räknas. Många bäckar små.

svamp
2017-02-05, 05:49

På tal om resurs..........
http://www.folkbladet.se/blogg/widardirekt/mikael-sjobergs-rop-pa-hjalp/?blog=2518025&entry=9515994

WIDARDIREKT Arbetsförmedlingen har ett alltmer hopplöst uppdrag. I den nya rapporten ”Perspektiv på arbetslösheten i olika grupper” sänder myndighetens ledning ut ett slags rop på hjälp. En snabbt växande andel av den arbetslösa arbetskraften är nu så pass lågutbildad och funktionsnedsatt att det inte finns en arbetsmarknad att matcha de arbetslösa mot.

Utvecklingen har accelererat under det senaste decenniet då invandringen från länder och regioner utanför Europa har slagit nya rekord i antal nästan varje år. Arbetsförmedlingen skriver:

”En stor andel, 47 procent, av de som är födda utanför Europa och inskrivna arbetslösa på Arbetsförmedlingen saknar en fullständig gymnasieutbildning. Av dessa saknar i sin tur mer än sex av tio motsvarande en svensk nio (tio) årig grundskoleutbildning. (--) Sedan 2006 har antalet inskrivna arbetslösa utan gymnasieutbildning stigit med närmare 50 procent, till 121 000.

Utomeuropeiskt födda har sedan slutet på 2010 svarat för hela ökningen. (--) 2006 var 42 000 personer av de inskrivna arbetslösa födda utanför Europa. År 2016 är bilden en annan. Inte minst har Arbetsförmedlingens uppdrag kring utrikes födda och ansvaret för etableringen gjort att fler personer med utomeuropeisk bakgrund numera återfinns hos myndigheten. Antalet inskrivna som är födda utanför Europa har mer än trefaldigats, till 151 000.”

Mer att läsa: Tramsigt att dölja problem.

Den svenska arbetskraften består numera till 11 procent av människor med låga eller mycket låga utbildningar i bagaget. Lägg därtill mycket bristfälliga kunskaper i svenska och engelska och ett för många stort främlingskap visavi västliga livsstilar.

Enligt arbetsförmedlingens uppskattningar i rapporten så utgör det tänkbart möjliga arbetsmarknadssegmentet (för lågutbildad arbetskraft) endast fem procent av arbetsmarknaden.

Det rop på hjälp som jag tycker mig uppfatta är att Arbetsförmedlingen säger till regeringen att de här människorna är inte i första hand arbetslösa. De är utbildningslösa.

Vad som behövs är en proffsig Utbildningsförmedling. Lägst grundskolekunskaper och belagda kunskaper i svenska borde vara minimikravet för att kvalificera sig in till arbetskraften.

Arbetsförmedlingens ansvar för etableringen av nyanlända känns feltänkt givet förhållanden på marken. Av de inskrivna arbetslösa med enbart förgymnasial utbildning utgör de utomeuropeiskt födda hela 54 procent; drygt 70 000 personer.

Att en ny Utbildningsförmedling behöver vara superproffsig understryks av rapportens uppgifter om situationen för utomeuropeiskt födda med eftergymnasial utbildning. För inrikes födda är arbetslösheten närmast obefintlig; 2,7 procent; eller nästan 42 000 personer. För utomeuropeiskt födda är arbetslösheten nästan åtta gånger högre. 22, 6 procent; drygt 41 000 personer är inskrivna som arbetslösa på Arbetsförmedlingen.

Givet en fortsatt stramt reglerad invandringspolitik så kommer situationen gradvis att förbättras. Barn som är utomeuropeiskt födda men som växer upp i Sverige och i svensk skola kommer steg för steg att förvandla deras föräldrars handikapp till något som kanske knappt syns i statistiken om trettio år.

Men fram till dess behövs ett gäng reformer som lindrar situationen för enskilda personer, för myndigheter och för välfärdsstaten. Ledande politiker behöver en gång för alla upphöra med alla förskönande omskrivningar av läget. Anna Dahlberg på Expressens ledarsida för en enveten och ärbar kamp för att vi ska föra ett offentligt samtal som bygger på fakta och inte på alternativa fakta. Nedan är det statsminister Stefan Löfven som får lite på pälsen efter förra veckans kortdebatt mot Anna Kinberg Batra i Aktuellt:

”Visserligen finns det "några med väldigt låg utbildning" bland de nyanlända, medgav Löfven. Men han ville hellre tala om alla läkare, ingenjörer, sjuksköterskor och svetsare som nu har kommit till Sverige.

Låt oss granska dessa påståenden. Förra månaden var 70 273 nyanlända inskrivna inom Arbetsförmedlingens så kallade etableringsuppdrag. Av dessa uppgav 477 personer att de är läkare och 279 att de har arbetat som sjuksköterskor i hemlandet. Det rör sig alltså om en procent av alla inskrivna.” (28 januari)

Vi behöver tala om saker och ting som sådana de är. Inte för att vältra oss i problem och tillkortakommanden. Utan för att komma fram till verklighetsförankrade och riktiga åtgärder och lösning.

Ta generaldirektör Mikael Sjöbergs rop på hjälp på allvar. Det här problemet ”kan inte överskattas” som arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson sa hos SNS förra veckan.

Widar Andersson

Magnus N
2017-02-05, 11:19
https://www.facebook.com/Shekarabi.Ardalan/photos/a.640126112702139.1073741828.120333831348039/1231306726917405/?type=3

"Politik gör skillnad. Från att Skatteverkets kontor i Ludvika var nedläggningshotat så nyanställer man nu på orten. Det är ett glädjande besked för Ludvika och visar att utvecklingen går att vända.

Vi är bara i början av en förändring. Staten ska hålla ihop landet - inte splittra det."

Äntligen, nu vänder det. Högre skatter så vi kan skapa fler statliga jobb för att driva in mera skatter. :smash:

shadowfire
2017-02-05, 11:22

På ett sätt håller jag faktiskt med dig här. Just på facebook kan jag se alla möjliga debatter och diskussioner, men aldrig någonsin ser jag någon ändra sin åsikt, vika ner sig och köpa ett argument eller något sådant.

Folk går in och säger sin åsikt, strider för den och hoppar sedan ut ur debatten, alternativt självdör debatten.

Jag vill nog minnas att förr i tiden så kunde faktiskt någon gå ur en debatt med en hel del tankeställare, kanske ha fått argument bemötta med saklig kritik och rentav ändra sin åsikt och ståndpunkt.

shadowfire
2017-02-05, 11:30

Ja "för i det här landet får man ju inte säga som det är!!!!!111"... [tm]

Är det nu man ska dra Livets Hårda Skola-citatet "vakna, se sanningen"? För det verkar som om du behöver det om du tror på riktigt att det du just skrev kommer att hända.

shadowfire
2017-02-05, 12:07
Läsvärd ledare av Anna Dahlberg under ledarsidorna i expressen;

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/annie-loofs-politik-hanger-inte-ihop/

Tycker hon belyser C på ett bra sätt, bland annat att väljare från MP men också M (och många kvinnor därav) har hoppat över till C. Centern blir "det nya goda" och då främst i storstäderna - fast befinner sig inte på vänstern. Sug på den karamellen.

Jag tycker också hon har rätt i att Annie är riktigt begåvad retoriskt. Hon sticker ut hakan ur den annars rätt så gråa allianspartiledningen.

Snubben
2017-02-05, 16:03
https://www.youtube.com/watch?v=dAAUD7jtFas

http://blog.dilbert.com/post/156806516721/the-social-media-hive-mind

By the way, I don’t think Twitter or any other social media platform have evil intent. But apparently they think I do. That’s a big perceptual problem.

Spendera några minuter på youtubeklippet och läs sen Scott Adams inlägg.

F-f-f-ilterbubbla deluxe. :rolleyes:

Magnus N
2017-02-05, 16:10
Scott Adams verkar sim en vettig och klok människa, lyssnat när han varit med på diverse podcasts(rubin show, Joe rogan etc).

Drog tillbaka sitt ekonomiska stöd för Berkley nu efter sammandrabbningarna där med, hedersvärt av honom

TranceII
2017-02-05, 16:12
Drog tillbaka sitt ekonomiska stöd för Berkley nu efter sammandrabbningarna där med, hedersvärt av honom

Varför är det hedersvärt?

Magnus N
2017-02-05, 16:18
Varför är det hedersvärt?

Kanske ett felaktigt ordval
Men tycker det hedrar honom att han drar tillbaks sin stöttning när han ser att de som tar emot pengarna inte lever upp till det som de ska

TranceII
2017-02-05, 16:29
Kanske ett felaktigt ordval
Men tycker det hedrar honom att han drar tillbaks sin stöttning när han ser att de som tar emot pengarna inte lever upp till det som de ska

Fast det är lite lustigt. Milo blev inbjuden av en grupp på Berkley och tilläts komma utan några hinder. Det blev först inställt när antifa attackerade och man inte kunnde garantera säkerheten.

Vad gjorde Berkley för fel där?

Magnus N
2017-02-05, 16:43
Fast det är lite lustigt. Milo blev inbjuden av en grupp på Berkley och tilläts komma utan några hinder. Det blev först inställt när antifa attackerade och man inte kunnde garantera säkerheten.

Vad gjorde Berkley för fel där?

Säkerheten, anställda som stöttar antifa etc

Sedan var detta nog droppen sim fick bägaren att rinna över, de har länge tagit en ställning mer ich mer emot yttrandefrihet och stoppar röster som inte går i deras egna banor

Scott Adams har själv kommenterat det

Magnus N
2017-02-05, 20:37
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/langa-sjukskrivningar-okar-igen

Antalet personer som har fått sjukpenning i mer än 2,5 år ökar dramatiskt sedan regeringen avskaffade den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen i februari. Gruppen är nu lika stor som innan Alliansregeringen införde den bortre tidsgränsen.

BelowAverage
2017-02-05, 20:49
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/langa-sjukskrivningar-okar-igen

Antalet personer som har fått sjukpenning i mer än 2,5 år ökar dramatiskt sedan regeringen avskaffade den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen i februari. Gruppen är nu lika stor som innan Alliansregeringen införde den bortre tidsgränsen.

Haha, älskar citat som dessa "– Det blev precis som vi trodde, den rödgröna regeringen har gett upp om de mest långtidssjuka, säger Johan Forssell (M)"
Som om MS eller andra potentiellt svåra sjukdomar blir bättre om man slutar bära ersättning och tvingas arbeta, och att det är att "ge upp" att inte häva deras ersättning. Det är ju efter ett sånt här uttalande man faktiskt önskar att karln får svår ALS, så att han kan visa hur lätt det är att arbeta trots det.
Vore däremot intressant att se orsakerna till sjukskrivningarna. Så länge vi inte vet är det svårt att argumentera någonvart. Om det bara är en massa pajasar som låtsas ha ont i ryggen för att kunna chilla hemma är det ju en helt en annan sak än om en majoriet faktiskt är svårt sjuka och inte klarar att arbeta.

shadowfire
2017-02-05, 21:08
Haha, älskar citat som dessa "– Det blev precis som vi trodde, den rödgröna regeringen har gett upp om de mest långtidssjuka, säger Johan Forssell (M)"
Som om MS eller andra potentiellt svåra sjukdomar blir bättre om man slutar bära ersättning och tvingas arbeta, och att det är att "ge upp" att inte häva deras ersättning. Det är ju efter ett sånt här uttalande man faktiskt önskar att karln får svår ALS, så att han kan visa hur lätt det är att arbeta trots det.
Vore däremot intressant att se orsakerna till sjukskrivningarna. Så länge vi inte vet är det svårt att argumentera någonvart. Om det bara är en massa pajasar som låtsas ha ont i ryggen för att kunna chilla hemma är det ju en helt en annan sak än om en majoriet faktiskt är svårt sjuka och inte klarar att arbeta.

Ja, hela den där debatten är bara tramsig när man ser till de stora partiernas argument. Rödgröna sidan hävdar ju att Alliansen bara vill sätta alla som är totalhandikappade och halvt medvetslösa i arbete, men det är ju inte det som det handlar om. Det är dock ett bra sätt att skapa en opinion med sådana argument, för folk går ju på resonemanget och köper det rakt av.

Självklart om man är rejält sjuk och inte kan resa sig upp, ja då är det högst troligt att man inte är arbetsför heller. Idag ser dock arbetsmiljön annorlunda ut mot för 20 år sedan. Då var du i praktiken oduglig om du inte kunde arbeta fysiskt. Idag är det snarare riktigt vanligt med arbeten som inte kräver fysisk ansträngning och där du rentav kan arbeta hemifrån. Dvs får du en fysisk skada så kan det finnas möjlighet att ändå fortsätta jobba med något annat.

Jag tycker det är klokt att om någon blir skadad i ett visst yrke, så borde denne kunna få hjälp att få ta ett annat yrke. En del VILL ju just det, för att man förknippar sin identitet med jobb osv. Många far faktiskt dåligt av att vara arbetslösa eller sjukskrivna. Plötsligt tappar man en tillhörighet, arbetskamrater mm.

Det som blir så fel är när det sitter någon rookie i arbetsförmedlingen eller försäkringskassan och gör helt galna bedömningar om arbetskapacitet, förmåga och eventuell yrkesförändring.

Sedan finns ju andra sidan av myntet också. Tyvärr har jag ett par sådana i mitt nätverk. Folk som är fullt arbetsföra, men som fakear för att utnyttja försäkringskassa mm.

Det som borde ske är att man politiskt ifrågasätter och river upp hela fundamentet med arbetsförmedling först och främst. Försäkringskassan är under all kritik likaså. Ta polismyndigheten i samma veva. Gör om, gör rätt.

BelowAverage
2017-02-05, 22:38
Ja! Revolution! Haha *popcorn*
Här har du ett stycke revolution. Ta på foliehatten.

Jag tror partimedlemmar är mer intresserade av att främja sin politik ie väljarbas än att faktiskt föra en speciell agenda. Det känns synd. Men jag tycker man ser det i deras "dialoger" de för inte dialog, de argumenterar du har fel jag har rätt istället för att lyssna och ev. omvärdera.

Jag är lite av samma åsikt som du efter vad jag sett av arbetsförmedling och försäkringskassa, fungerar anskrämligt. Polisen vet jag inte mycket om mer än hörsägen.

Men jag tycker man tar oerhört komplexa frågor och kokar ned dem till något som rimmar väl populistiskt - folk är lata och låtsas vara sjuka för att de inte vill arbeta, vi måste straffa dem eller iaf inte spela med. Eller det måste löna sig att arbeta, så vi måste sänka skatten.
Det blir bandwagon. Inget "vänta nu, vet vi ens om detta kommer ha en effekt, och i så fall vilken effekt?" Det låter bra, så man kör på det.

Jag vet inte heller om jag är jäkligt naiv, men jag ser inte den där enorma gruppen människor som bara vill åka snålskjuts på andra. Jag har fått för mig och tror på fullt allvar att de flesta vill försörja sig själva och bidra till samhället. Jag tror de som faktiskt vill arbeta är majoritet och inte en del.
De flesta av oss vill bo bra, ha skojiga ägodelar, resa och annat. Det är svårt att göra dessa saker på bidrag vilket motiverar arbete för större inkomst.
Moroten är leksaker och ekonomisk trygghet, det får man inte mycket av på bidrag. De människor som är så funtade att de nöjer sig med bidrag tror jag är få.
De som däremot är intressant är hur moroten till jobb är att spendera, varför man knappast lär bli så attraherad av arbete om man ändå tjänar skit och inte kan spendera mycket oavsett.

Men argumentet "det måste löna sig att arbeta" föds och det enda sättet för arbete att löna sig bättre är genom lägre skatt för alla. För det kan bara finnas en lösning på ett problem. När man gör ett sådant påstående så insinuerar man också att arbete inte redan lönar sig för vissa (man kanske borde fastställa om det är vissa och inte alla arbete inte lönar sig för, och om vissa, vilka? Inte bara det, hur fastställer man när ett arbete inte längre lönar sig? Är det när man slutar gå till jobbet?). Och i samma veva insinueras att det lönar sig mindre ju mer man tjänar - för då kommer mer gå till spillo som skatt trots att man kommer ha mycket högre netto.
Jag vill gärna tro (det känns logiskt för mig) att en människa som arbetar 40h / vecka och drar in 18k brutto är mindre motiverad att arbeta än en person som jobbar 40h / vecka och drar in 70k brutto. Och omställningen till bidrag skulle relativt sett bli mycket mindre för låginkomsttagaren i sammanhanget, dvs de förlorar mindre på att sluta arbeta. Och det är vad jag vet också den verklighet vi ser, att fler låginkomsttagare blir sjukskrivna. Vilket skulle kunna bero på detta.
Om man vill få folk att arbeta mer, för det vill de inte och de lönar sig inte osv, så verkar det ju rimligt att göra ingripanden för att motivera de som tjänar minst - som det lönar sig minst för. När man istället gör breda skattesänkningar istället för riktade tänker jag att "det ska löna sig att arbeta" mest är ett svepskäl som låter bra för att få sänka skatten.

I argumentet "det ska löna sig att arbeta" så går man över på skatt och hur den förstör "moroten" ie lönen. Det känns för mig logiskt att beskatta den som tjänar mycket med proportionellt hårdare skatt för att - guess what - det kommer fortfarande vara lönsamt att arbeta och tjäna mycket.

De här sakerna är relevanta, inte för att jag sagt det utan för att diskussionen går på det här viset. Människor vill inte arbeta och är lata, alltså sjukskriver de sig. Alltså måste arbete löna sig bättre och det kan vi uppnå genom att sänka skatter.
Det är väldigt enkla och breda förklaringar på komplexa frågor, jag tror det är lite att skjuta från höften.

För staten behöver trots allt uppnå sin budget och någonstans måste pengarna komma från.

En till sak, som jag inte tror lär hända omedelbart men smygande är inflationsfördelning eller vad jag ska kalla det.
Om mer och mer pengar hamnar i omlopp, och pengars värde sjunker, samtidigt som pengar fokuseras mer hos kapital - desto lägre värde kommer en normal lön få relativt sett, och den där "relativt sett" är inte en parantes utan bedömer pengarnas hela värde. Ju fler kronor som finns, desto mindre värd är varje enskild krona. Och desto mindre del av det totala kronoflödet som cirkulerar runt vanliga inkomsttagare, desto mindre värde får denna del.
Ju mer pengar man tjänar, desto mer kan man investera, desto mer vinst får man vilken man kan återinvestera. Detta ökar exponentiellt vilket jag inte tror någon ekonom kan motsäga, rikedom kommer koncentreras mer och mer. "klyftorna komma öka" som det så fint heter. Och den övre gränsen lär vara långt bort från dagsläget.
Det har rört sig i den riktningen länge men man pratar sällan om det, jag vet inte om man tänker sig att "det löser sig nog" och bara låter bli eller vad. Men systemet fungerar som det ska och som det fungerar kommer pengar fortsätta att hamna på hög. Och mindre och mindre lär röra sig runt bland vanliga människor.

Jag tycker man bör ställa sig frågan hur ser det ut om en generation. Eller två generationer. Om H&M's avkomma och aktieägare 2050 tjänar mer än många hundratusentals svenskar och äger hela klädindustrin i Sverige, gör de detta för att de genom att ärva företaget "skapar jobb"? Är det rimligt att nästan all avkastning, som jag tycker man får argumentera bra väl för att påstå att det är VD:ar som producerar och inte arbetarna, ska gå till aktieägare som ärvt sina aktier av farföräldrar? Går det att konkurrera med ett företag av den omfattningen, ie kommer den fria marknaden lösa våra problem?
Priskriget i elektronikbranschen när mediamarkt slog sig in. Hur ska Pelle som öppnar butik kunna klara sig genom detta? Hur kan den fria marknaden konkurrera med såna giganter?

Det går inte på en knegarlön att skaffa nog avkastning för att återinvestera och bli absurt rik. Sådan rikedom går bara att uppnå genom arv. Undantagen är lyckohistorier som Mark Zuckerberg. För mig känns det lite som gladiatorn som får bli fri efter 100 vinster i arenan, visst det går, fast nej. Det är inte en realitet för nästintill någon. (inb4 men Gladiatorn XXX dödade 500, your argument is invalid)

Progressiv skatt är den (tycker jag) rimligaste motpolen till ett system som är uppbyggt för att skena iväg.

Men istället får man det att låta som att pengarna staten behöver ligger hos till exempel sjukskrivna. För mig blir det rätt absurt när grupper enskilda människor omsätter mångmiljardbelopp.

Som vårt system ser ut tycker jag man har en löjligt naiv tilltro till den fria marknaden och jag tror progressiv skatt skulle göra vårt samhälle bättre. Nej det skulle inte sluta löna sig att arbeta. Ja vissa VD:ar med "oerhört oersättlig kompetens" (lol) kanske skulle flytta utomlands. Tur att det finns en massa arbetsvilliga svenskar att ersätta dem.

Är inte kommunist, inte med i AFA och sympatiserar inte med dem. Det är ju himla smidigt, tycker man gällande system har tillkortakommanden så måste man vara kommunist. Bra resonemang där, stött på det ofta.

Vet inte vad jag hoppas med detta inlägg, saker jag funderat på, kan inte ens befästa att allt stämmer. Lika väl som jag tycker att när någon hävdar "men det fria marknaden överkommer allt" har de inte heller så mycket på fötterna om det är allt de presenterar. Dessutom är inte skatter och fri marknad ömsesidigt uteslutande, även om många vill framställa det så.
Vore trevligt att se om något läser och orkar besvara detta. Vore kul med mothugg som kommer med argument och inte drar kommunistkortet.

mytimecouldbeyou
2017-02-06, 14:10
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/EPGm2/regeringen-larmar-om-konsskillnader-pa-arbetsmarknadenader-pa-arbetsmarknaden

Regeringen slår nu larm om en gigantisk könsskillnad mellan nyanlända på svensk arbetsmarknad. Männen går vidare till jobb[sic!] eller studier[sic!].
Kvinnor lämnar arbetsmarknaden – för att bli hemmafruar, ta hand om barn eller av sjukdomsskäl.

I 14 av 20 län är det vanligare att kvinnor helt lämnar arbetsmarknaden än går till jobb eller skola efter avslutat etableringsuppdrag för nyanlända.

En möjlig missvisande faktor är att det är förhållandevis få kvinnor det rör sig om med tanke på könsfördelningen bland inkommande.

shadowfire
2017-02-06, 14:57
Jag vet inte heller om jag är jäkligt naiv, men jag ser inte den där enorma gruppen människor som bara vill åka snålskjuts på andra. Jag har fått för mig och tror på fullt allvar att de flesta vill försörja sig själva och bidra till samhället. Jag tror de som faktiskt vill arbeta är majoritet och inte en del.
De flesta av oss vill bo bra, ha skojiga ägodelar, resa och annat. Det är svårt att göra dessa saker på bidrag vilket motiverar arbete för större inkomst.
Moroten är leksaker och ekonomisk trygghet, det får man inte mycket av på bidrag. De människor som är så funtade att de nöjer sig med bidrag tror jag är få.
De som däremot är intressant är hur moroten till jobb är att spendera, varför man knappast lär bli så attraherad av arbete om man ändå tjänar skit och inte kan spendera mycket oavsett.

Jag tror att en majoritet skulle rösta ja om det blev folkomröstning med förslaget att bibehålla din lön, men gå ner till 20 tim arbetsvecka. Människan är lat av naturen, att få en inkomst men inte behöva göra något är mångas dröm. Allt är ju så klart relativt, men så illa är det inte att få 13-15000 kr i fickan varje månad i sjukpension (som max kan du få nästan 18k), beroende på hur dina fasta avgifter ser ut, civilstånd etc.

Nyttjar du också en inkomstbortfallsförsäkring, så blir det inte längre så tokigt att vara arbetslös heller. På ett sätt motverkar den dock incitamentet till att arbeta eftersom det plötsligt blir väldigt drägligt att vara arbetslös. Jag skulle klara mig ypperligt bra på 85% av min inkomst.

Nu är det dock inte alla som har inkomstförsäkringar och många bidragstagare får också ut låg inkomst via bidrag. Samtidigt är det oftast samma grupp som söker låginkomstjobb och är då skillnaden mellan jobb och bidrag knappt kännbar - hur motiverar man då personen att lämna bidragsberoendet?

Incitamentet till vad som ska få en sådan person att ta steget och ta en anställning är inte glasklart eller utrett. Är det morot eller piska eller både och som behövs? Hur ska det utformas?

Kopplat till bidragsproblematiken har du en hel övrig problematik. En inte alltför liten andel medborgare som idag är beroende av bidrag, bor t.ex. i segrerade områden, har koppling till droger, kriminalitet, utanförskap osv och då är det inte enbart invandrare vi pratar om utan även infödda svenskar som kanske inte fullgjort grundskola och som har halkat fel i livet. Där består utmaningen inte bara i att få bort dem från bidragsberoendet, utan snarare att få in dem i samhället som de kanske hatar eller misstror. Eller helt enkelt inte blir accepterade i.

Den sista delen här tror jag dessvärre är en växande skara. Ungdomsgängen växer, droghandeln flödar, utanförskapet växer, misstron mot rättsväsende, polis och samhälle ökar (i dessa områden) och det uppstår absolut klyftor i samhället. Varför ta ett jobb och slita 40 timmar i veckan när man kan få bidrag + sälja lite hasch på kvällarna och tjäna minst lika bra?

anvihl
2017-02-06, 15:33
Kopplat till bidragsproblematiken har du en hel övrig problematik. En inte alltför liten andel medborgare som idag är beroende av bidrag, bor t.ex. i segrerade områden, har koppling till droger, kriminalitet, utanförskap osv och då är det inte enbart invandrare vi pratar om utan även infödda svenskar som kanske inte fullgjort grundskola och som har halkat fel i livet. Där består utmaningen inte bara i att få bort dem från bidragsberoendet, utan snarare att få in dem i samhället som de kanske hatar eller misstror. Eller helt enkelt inte blir accepterade i.

Den sista delen här tror jag dessvärre är en växande skara. Ungdomsgängen växer, droghandeln flödar, utanförskapet växer, misstron mot rättsväsende, polis och samhälle ökar (i dessa områden) och det uppstår absolut klyftor i samhället. Varför ta ett jobb och slita 40 timmar i veckan när man kan få bidrag + sälja lite hasch på kvällarna och tjäna minst lika bra?

Du gör ju en helt korrekt analys för att sedan bara bajsa på den. "Varför ta ett jobb", dom KAN inte "ta ett jobb" hur som helst, det finns ingen som anställer dom och ingen väg in. Är man utbildad och har en gedigen erfarenhet och aldrig varit i en utsatt situation kan man omöjligen från sin höga häst förstå hur det funkar för de i samhället som inte har det lika bra som en själv.
"Nämen ta ett jobb, era lata jävlar" *facepalm*

Tror du att man kan ringa Kalle Kula på designutvecklingskontoret bredvid och avkräva en anställning? Inte ens kommunerna anställer utsatta grupper för att rensa utedassen på sommarhalvåret, det gör sommarjobbande universitetsstuderande. Klart dom hatar samhället, samhället hatar ju dom. Samhället pissar på dom varje dag. Lägg där ofta till problematik med droger/alkohol, socialt handikapp, sjukdomar osv.

Det handlar inte om att sådana grupper sitter och gnor händerna och skrattar åt att dom arbetande i samhället försörjer dem och att de lever loppan på sina 6-7k i månaden(baserat på vad jag själv fick under ett par månader när jag var arbetslös), det handlar enbart om att överleva. Tas bidragen bort kommer man inte få fler arbeten för de, enda utvägen är grov kriminalitet.

shadowfire
2017-02-06, 16:11
Du gör ju en helt korrekt analys för att sedan bara bajsa på den. "Varför ta ett jobb", dom KAN inte "ta ett jobb" hur som helst, det finns ingen som anställer dom och ingen väg in.

Både ja och nej. I denna grupp finns absolut personer som måste få stöttning för att få ett jobb, t.ex om man inte kan svenska språket och personer som arbetsgivare inte vill anställa av olika anledningar. Du har också personer som KAN få ett jobb, men vägrar ta det. Vi har en bra bunt svenska ungdomar som tackar nej till enkla jobb "för att de inte vill". Jobbet finns och är utannonserat, men man vill hellre gå arbetslös. Varför?

Och tror du på riktigt att Kalle eller Achmed som säljer gräs och drar in 20k rent i månaden ens skulle vilja ta ett jobb med 25k före skatt om de så stod och skrek efter honom? Tillåt mig betvivla.

Jag har svårt att se att mer och högre bidrag hjälper till att lösa rotorsaken här. Tvärtom måste det till en hel del politiska reformer på flera håll och kanter.

Kriminaliteten måste bekämpas (vilket är kopplat till hela poliskåren som måste få en ny ledning och en ny organisation). Idag finns det flera brott som tyvärr lönar sig.
Det måste till fler incitament till att anställa, men också fler incitament till att faktiskt ta ett jobb även om det är att vända burgare på McD.
Det måste skapas fler riktiga jobb och det vore skönt om de blågrönrödagulawhatever för en gångs skull kunde sluta slösa med skattemedel på "datakörkorts"-åtgärder för att tvätta bort arbetslösa ur statistiken och hävda att arbetslösheten minskat
Det måste till mycket effektivare myndigheter (försäkringskassan och arbetsförmedlingen är ju inte bara förlegade och föråldrade utan också galet ineffektiva och icke produktiva). De som faktiskt behöver hjälp får det inte i den utsträckning de behöver.
Just nu så urholkas glesbygd och jobben centreras till storstäderna. Det kommer helt klart försämra situationen ytterligare om det inte ändras. Incitament krävs för att faktiskt se till att arbetstillfällen kan genereras över hela landet
Segregationen och integrationspolitiken går inte att blunda för, vi fortsätter verkligen bygga vidare på struktur som cementerar utanförskap

Snubben
2017-02-07, 12:49
https://warisboring.com/belarus-prepares-for-hybrid-war-as-europes-last-dictator-knocks-russia-86384fd2a468#.thz8w3ptz
https://charter97.org/en/news/2017/2/6/240000/
https://medium.com/@pmakela1/belorussian-cocktail-shakes-d7f0b1ead38d#.a61ncsvwv

Önskar att försvarsberedning kunde bli klar imorgon..

mytimecouldbeyou
2017-02-07, 16:07
Som en utgång för en diskussion om vår straffrättspolitik:

http://www.expressen.se/nyheter/man-domd-for-valdtakt-pa-13-arig-flicka/

Nu har 18-åringen – som inledningsvis sades vara 19 – dömts för våldtäkt mot barn.
Domen: Två månaders fängelse och skyddstillsyn.

18-åringen åtalades även för ytterligare en våldtäkt, som ska ha ägt rum drygt en vecka innan den på skoltoaletten. Även denna gång rörde det sig om en minderårig flicka, en 14-åring.

Är 2 månader lämpligt straff för våldtäkt mot barn?
Kan vi leva i ett samhälle där våldäktsmän undkommer lättare än fildelare?
Varför tillåts det här hända?
Vad ska vi säga till våra systrar, döttrar, vänner?

trädgårdsmöbel
2017-02-07, 16:16

* I vanliga fall ger inte våldtäkt mot barn 2 månader, utan 4 till 10 år. 10 år tycker jag är ett mycket rimligt straff.
* Kan, kan vi. Både du och jag lever.
Dina två sista frågor går ej att besvara med hänvisning till:

"§4. Alla typer av personpåhopp, hotelser eller kränkande inlägg är förbjudet. Detta inkluderar även nazistiska, rasistiska och likartade inlägg."

mytimecouldbeyou
2017-02-07, 16:33
* I vanliga fall ger inte våldtäkt mot barn 2 månader, utan 4 till 10 år. 10 år tycker jag är ett mycket rimligt straff.
* Kan, kan vi. Både du och jag lever.
Dina två sista frågor går ej att besvara med hänvisning till:

"§4. Alla typer av personpåhopp, hotelser eller kränkande inlägg är förbjudet. Detta inkluderar även nazistiska, rasistiska och likartade inlägg."

Jag vet inte om jag skulle säga att jag lever faktiskt.

Blev själv inlåst i 2 månader på felaktiga grunder (han som satte dit mig ljög under ed) och utsatt för svåra övergrepp under den tiden.

Det är en pågående rättsprocess där det ser ut som att jag skulle kunna få upprättelse (men det tar tid...), men det känns som att skadan redan är skedd och den här typen av rättsvidrigheter gör varje dag svårare. Det var lättare när jag kunde tänka att det fanns något slags godhet inom andra människor.

mottat
2017-02-07, 16:38
Varför blir han inte utvisad kan man ju också undra?

Snubben
2017-02-07, 16:40

Utan att faktiskt veta så är det väl tippat att man inte vet vart den skyldige faktiskt kommer ifrån, och därav kan man inte utvisa.

Kan däremot tycka att om man inte vet så kan man väl lika bra slänga dem i ett grotthål.

shadowfire
2017-02-07, 16:49
Även om man vet ursprunget och det är en icke svensk, så är det en för otydlig koppling mellan brott & straff och t.ex. asylrätt. Utan att nu gå in på för djupt vatten, så skulle jag säga att man skulle nog kunna vinna rätt mycket glada tillrop från brunväljare om man som regering gjorde en genomlysning och införde lagändringar kopplade till brott & straff samt förtydligade och skärpte kopplingen till asylrätten.

Våldtäkt är givetvis fruktansvärt, men jag ser en ökning av småbrott lokalt, som stöld, ficktjuveri, personrån, inbrott i villa, inbrott i bil mm. Det är en sammanställning i lokaltidningen vad som har hänt i kommunen veckovis och numera är det alltid en hel spalt med sådana brott - varje vecka. Utöver de brotten är det också mycket rattfylla/drograttfylla och de hänger givetvis ihop. Det verkar onekligen som om småbrotten lönar sig och uppklarningsprocenten är låg, de få som åker fast får straffrabatt osv.

mottat
2017-02-07, 17:25
Utan att faktiskt veta så är det väl tippat att man inte vet vart den skyldige faktiskt kommer ifrån, och därav kan man inte utvisa.

Kan däremot tycka att om man inte vet så kan man väl lika bra slänga dem i ett grotthål.

"Under rättegången har den dömde våldtäktsmannens ålder varit en viktig fråga. Hans personnummer visar att han är född 1998, och var 18 år när brotten begicks. Men enligt egen utsago är han född 1999. I rätten har han visat upp utdrag ur sin familjs släktbok från Syrien, där han är medborgare.
I domen framgår att man valt att gå på den senare linjen, att mannen var 17 när brottet begicks."

Först har han ljugit om åldern hur man än vrider och vänder på det. Sen att rätten köper det och ger han ett skämt straff. Sen är han medborgare i Syrien.

Nej detta är vidrigt på alla nivåer. Och kommer garanterat göra så fler blir våldtagna framöver.

trädgårdsmöbel
2017-02-07, 17:38

Det kan ju vara en så enkel sak som att i hemlandet är det krig och killen är flykting, och man tycker inte att våldtäkt mot barn då blir tillräckligt för att berättiga utvisning till sådana förhållanden.

Jag tror faktiskt att hade det vart en invandrare från tex. USA eller så och inte en flykting, så hade det blivit utvisning.

mytimecouldbeyou
2017-02-07, 17:43
Det kan ju vara en så enkel sak som att i hemlandet är det krig och killen är flykting, och man tycker inte att våldtäkt mot barn då blir tillräckligt för att berättiga utvisning till sådana förhållanden.

Jag tror faktiskt att hade det vart en invandrare från tex. USA eller så och inte en flykting, så hade det blivit utvisning.

Borde väl (egentligen) ändå dömas till utvisning? Sedan att den inte kan verkställas blir en fråga för andra myndigheter. I praktiken blir det väl ingen skillnad, men för längre brott kan situationen ändra sig i hemlandet.

trädgårdsmöbel
2017-02-07, 17:47
Borde väl (egentligen) ändå dömas till utvisning? Sedan att den inte kan verkställas blir en fråga för andra myndigheter. I praktiken blir det väl ingen skillnad, men för längre brott kan situationen ändra sig i hemlandet.

Jag håller med dig, utvisning oavsett, men jag undrar om inte rättsväsendet tänker så som jag beskrev och därför ej utvisar.

mottat
2017-02-07, 17:48

Våldtar man barn eller gör andra brott kvittar det. Han har inget här att göra. Förstår när det blev en rättighet att få gratis boende + mat + sjukvård + tandvård. Endast i Sverige det finns en sån skev bild. Ställs 0 krav på människor som kommer hit.

ApexProcyon
2017-02-07, 17:57
Våldtar man barn eller gör andra brott kvittar det. Han har inget här att göra. Förstår när det blev en rättighet att få gratis boende + mat + sjukvård + tandvård. Endast i Sverige det finns en sån skev bild. Ställs 0 krav på människor som kommer hit.

Sverige är världens motsvarighet till Ned Flanders.

http://i.imgur.com/7BpDRTw.png

mytimecouldbeyou
2017-02-07, 22:36
Någon som behöver jobb?

Tänk på att ha rätt hudfärg!
Vi söker en junior pressekreterare, gärna med annan etnisk bakgrund än svensk. Läs mer @Rattvise. #nyttjobb https://rattviseformedlingen.se/ledigajobb/centerpartiet-riksorganisation-soker-junior-pressekreterare-stockholm …

https://twitter.com/centerpartiet/status/623043414670622720?lang=sv

r1kkie
2017-02-08, 08:44

Man kan inte jämföra brott som sker mot personer kontra företag då den ekonomiska skadan kan bli gigantiskt stor. Dessutom tvivlar jag på att en kvinna som blivit våldtagen inte kommer må så mycket bättre av att få ett stort skadestånd. Det viktigaste är att gärningsmannen hamnar bakom lås och boom.

Jag kan tycka att i såna här fall så borde straffskalan för personer som är under 18 år vara betydligt högre. Man vet att det är brottsligt att begå handlingen och bör sota för den. Framförallt när man är så passa nära inpå 18 år.

shadowfire
2017-02-08, 09:49
Man kan inte jämföra brott som sker mot personer kontra företag då den ekonomiska skadan kan bli gigantiskt stor. Dessutom tvivlar jag på att en kvinna som blivit våldtagen inte kommer må så mycket bättre av att få ett stort skadestånd. Det viktigaste är att gärningsmannen hamnar bakom lås och boom.

Jag kan tycka att i såna här fall så borde straffskalan för personer som är under 18 år vara betydligt högre. Man vet att det är brottsligt att begå handlingen och bör sota för den. Framförallt när man är så passa nära inpå 18 år.

Lite så. Även om man enligt lag räknas som ett barn, omyndig osv, så tycker jag ändå att man som 16-17 år bör vara så pass "barnvuxen" att man ska veta vad som är rätt och fel, förstå konsekvenser av sitt handlande mm. Samtidigt kan det verkligen förstöra en ung människas liv helt om det blir stenhårda straff redan innan avslutad skolgång mm. Å andra sidan begår man ett mord, dråp, våldtäkt etc så är det ändå ett så pass allvarligt brott att den personen är troligtvis redan rätt körd.

På temat småbrott som jag nämnde härom dagen så ser jag precis nu detta i AB:

BROTT. En 18-årig man åtalas vid Varbergs tingsrätt för tolv olika brott på samma gång. Från september till november förra årets har mannen lyckats väcka polisens uppmärksamhet vid flera tillfällen till den grad att listan på åtalspunkter blivit flera sidor lång.
Åtalet mot honom handlar om brott mot lagen om farliga föremål, rattfylleri, ringa narkotikabrott, olovlig körning, skadegörelse och snatteri.

Ska bli intressant att se vad straffet blir.

Macroman
2017-02-08, 10:24

Brottet är för grovt för att det ska tas hänsyn till.

Rimligt straff: 7-10 års fängelse och livstids utvisning.

Kamp
2017-02-08, 12:07
Hittade inte Ryss-tråden så postar här. Från Marcus Oscarssons FB:

"RYSSLANDS OPPOSITIONSLEDARE ALEXEI NAVALNY DÖMD FÖR FÖRSKINGRING, STOPPAS FRÅN ATT UTMANA PUTIN 2018
Rysslands främsta oppositionsledare, Alexei Navalny, 40 år, som sågs som President Putins främsta utmanare inför presidentvalet 2018 har dömts för förskingring och får därmed inte ställa upp i valet. Navalny är känd för att kampanja mot den ökända ryska korruptionen och har inte varit populär i Kreml.
ANALYS
Mikhail Khodorkovsky, Boris Nemtsov, Alexei Navaly...fängslad, mördad respektive dömd idag. Mönstret i Ryssland när det gäller vad som händer med oppositionen och personer som blir populära och har chans att utmana Putin om makten är tydligt"

Magnus N
2017-02-08, 19:57
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6626217

Tino blir intervjuad i Studio 1 angående invandring och hans nya bok.

Kändes relevant då den lär ligga till grund för en hel del diskussioner gällande invandring etc det kommande året

Snubben
2017-02-08, 20:31
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/kd-vill-ha-nato-bas-i-linkoping-om4495600.aspx

Nu är jag inget direkt KD-fan men dom får minsann något pluspoäng för dehära initiativet. Skitkul egentligen :D

mottat
2017-02-08, 22:19
https://www.svd.se/kommun-tvangskoper-bostadsratt-i-seniorboende

När ska vi börja gå med vinst på skiten som lova för flera år sedan?

Samma jävla "experter" som sa att vi skulle tjäna på invandringen och att Sverige var så jävla rikt börjar ni skriva om att äldre vården suger osv. Speciellt dårarna på aftonbladet, Lena Mellin och Anders Lindberg.

shadowfire
2017-02-08, 22:37
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/kd-vill-ha-nato-bas-i-linkoping-om4495600.aspx

Nu är jag inget direkt KD-fan men dom får minsann något pluspoäng för dehära initiativet. Skitkul egentligen :D

hah! den va bra :)

Hövdingen
2017-02-08, 23:41
Löfvens barnspråk sågas i expressen.

I tisdagens DN säger han sålunda: "Jag är framför allt orolig för att landet ska glida isär. Det har vi tillåtit oss göra under alldeles för lång tid. Vi har mycket kvar att göra, men riktningen är rätt."
Okej. Nu tänker vi oss två isflak som glider isär. Stefan Löfven står med en fot på varje flak. Flaken gliiider isär. Men statsministern hojtar att "riktningen är rätt". Hur då? Hur glider ett land isär - i rätt riktning?
http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/statsministern-later-som-farfar-simpson/

svenbanan
2017-02-09, 00:12
Löfvens barnspråk sågas i expressen.

http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/statsministern-later-som-farfar-simpson/
Jag har en teori.

Om isflaken är på väg isär i hög hastighet men man sätter en utombordare på det ena flaket och kör på i full effekt i precis motsatt rörelseriktning (dvs man bromsar isfalkets rrörelse). Då kommer ju isflaken röra sig bort från varandra fast med lägre och lägre hastighet, tills dess att utombordaren lyckats få stopp på flaket. Sedan kommer utombordsflaket ha samma rörelseriktning som det andra flaket, och kommer till slut ikapp, ifall utombordaren fortsätter köra.

I det första skedet då man dragit igång utombordaren så försöker ju utombordaren få isflaket att byta riktning, men har ännu inte hunnit. Så isflaken är på väg isär, men hastigheten minskar hela tiden, eftersom "riktningen på utombordaren är den rätta".

Magnus N
2017-02-09, 20:16
Ingen Löfven i Almedalen detta år, han ska ut och träffa vanligt folk ;)

Agitator
2017-02-09, 21:02
Ingen Löfven i Almedalen detta år, han ska ut och träffa vanligt folk ;)

Dvs att han ska åka runt i alla sosseområden och vallfärda den nya boskapen in till sossarna som blivit berättigade med röstfunktionalitet =)

Snubben
2017-02-09, 21:18
Skönt att ledaren för arbetarpartiet gör en sak av att träffa ... arbetare.

HenrikJ
2017-02-09, 21:45
Haha. Men skönt ändå att en politiker drar sig ur Sveriges största grupprunk. Hoppas resten av partiledarna följer efter.

Hövdingen
2017-02-09, 22:41
Träffande beskrivning av media av Denzel Washington.
4vHl5_JZj_Y

shadowfire
2017-02-09, 23:52
Haha. Men skönt ändå att en politiker drar sig ur Sveriges största grupprunk. Hoppas resten av partiledarna följer efter.

Jag önskar att jag hade kunnat hålla med, men det känns som om besöket utanför 08-tullarna bara är för syns skull. Jag ser ju inte att det genererar något ännu och när jag läser hans facebookpost så känns det mest som "öh..jaha?.. nähä?".

Nu är det kväll på dag tre längs vägarna och jag är på väg söderut mot Falun. Det är lite för tidigt för en komplett sammanfattning av veckan, men tre saker har jag tänkt mycket på hittills:

1. Sverige är ett land där vi bryr oss om varandra. När jag träffar människor berättar de flesta med stolthet och glädje om sitt jobb, med tillförsikt om sina framtidsplaner – men ändå är det många som oroar sig för framtiden. Inte alltid för sin egen skull, utan också för att man vill ha ett samhälle som hänger ihop. Oron och ibland även ilskan över sådant som är fel är ofta just ett uttryck för solidaritet: ”Jo, visst har jag det bra, men jag oroar mig för det som drabbar andra.” Den empatin och viljan till sammanhållning är vårt lands främsta tillgång.

2. De stora avstånden i Sverige är både geografiska och sociala. Trots att Sverige är ett av världens mest jämlika länder så skiljer sig förutsättningarna för ett gott och tryggt liv åt mellan landsdelarna. I vissa områden är avfolkningen utmaningen - och brister på service, sjukvård och omsorg har växt fram under en lång tid. I andra områden är befolkningstillväxten utmaningen - med bostadsbrist, stora klasser och pressade system som följd. Men behoven har en gemensam nämnare: Att samhället behöver kliva fram och ta ett större ansvar, för att anställa fler lärare, poliser och sjuksköterskor, bygga bostäder och infrastruktur, skapa trygghet i en ny tid.

3. Nu har vi goda förutsättningar att göra just det: att möta de här behoven med stora investeringar i ett nytt samhällsbygge. Under resan har jag redan sett några av de 150 000 jobb som skapats sedan regeringen tillträdde, och idag fick jag rapporter på resande fot om att OECD rapporterat att Sverige har en utav de starkaste ekonomierna bland alla utvecklade länder just nu. Det gör att vi inte behöver rädas alla problem och svårigheter, utan kan se dem som de är och ta oss an dem som vi svenskar alltid gjort: tillsammans.

Jag vill tacka alla som hittills har mött mig på vägen genom landet och generöst delat med sig av sina idéer, tankar och berättelser. I morgon kommer resten av regeringens statsråd till Dalarna för regeringssammanträde, sen fortsätter vi vidare i landet.

shadowfire
2017-02-09, 23:53
Jag antar att vår statsminister inte besöker Sollefteå iaf. Gör han det så får vi hoppas han inte möter någon höggravid som behöver föda iaf.

Dagens ord får nog bli "samhällsbygge". Det är vad vi pysslar med i Sverige just nu. Samhällsbygge.

Stompa
2017-02-10, 00:09
Oväntat att ingen tagit upp Moderaternas 5%iga tapp i senaste demoskop.

Magnus N
2017-02-10, 05:44

Varför oväntat?
Var ännu en OU bland alla andra

Sifo kom även ut, där gick de ner 2%, samma sak med sossarna. Så vad vill du diskutera?

ARMSTARK
2017-02-10, 09:49
Det har varit en självklar inställning i större företag sen urminnes tider att aldrig smutskasta en konkurrent, det kan vara en framtida sammarbetspartner. AKB har gjort just detta misstag, hon har varit med och demoniserat SD, och nu när hon insett nyttan av ett sammarbete står hon plötsligt mitt i skiten hon själv lagt. :laugh:

shadowfire
2017-02-10, 11:28

Inget oväntat och ingen nyhet. AKB har inte lyckats få speciellt stort förtroende, har varit väldigt blek i debatter och har hamnat i skuggan bakom Annie. Moderaterna som parti är uppdelade även de i två delar, beroende på om man ska sympatisera med "dötsnazisterna" eller ej.

Väljer M att samarbeta med SD, så är det högst troligt att en hög M-väljare hoppar över till C.

S redan gjort sitt stora tapp, så det är inte så konstigt att M åker på sleven nu. Just nu så verkar SD och C vara de stora vinnarna jämfört med föregående val.

Hövdingen
2017-02-10, 18:25
Tino i riksdagen.
ixNFEhqueSg

Vinter
2017-02-10, 21:51
Tino i riksdagen.

Intressant, millennium generationen förnekar sig inte. Första raden, tre personer sitter med näsan i mobilerna genom hela föredraget. Varför inte bara gå därifrån?

ceejay
2017-02-11, 21:38
Löfven åker till Iran för att föra en dialog om kvinnors rättigheter..
De svenska kvinnorna som följde med tog på sig slöja.

rooz
2017-02-11, 21:45
Löfven åker till Iran för att föra en dialog om kvinnors rättigheter..
De svenska kvinnorna som följde med tog på sig slöja.

"Feministisk regering"

ceejay
2017-02-11, 21:46
"Feministisk regering"

Om inte ens de svenska damerna vågar gå utan... Hur ska Irans kvinnor våga?

Hövdingen
2017-02-11, 22:23
De uteslutna SDU:arna ska tydligen bilda ett nytt parti:
William Hahne och Gustav Kasselstrand, ledarna för Sverigedemokraternas ungdomsförbund SDU som uteslöts ur partiet våren 2015, har bildat ett nytt parti.
En ansökan om att registrera partinamnet ”Alternativ för Sverige” har skickats in till Valmyndigheten, rapporterar Sveriges Radios Ekot.

Jessica Ohlson och Adam Berg, som även de uteslöts sex månader senare, är också med i det nya partiet.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/uteslutna-sdu-politiker-startar-nytt-parti

ApexProcyon
2017-02-11, 22:29
De uteslutna SDU:arna ska tydligen bilda ett nytt parti:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/uteslutna-sdu-politiker-startar-nytt-parti

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om ytterligare ett nationalistiskt (typ) parti i elfte timmen. Fragmentering av nationellt sinnade röster i elfte timmen stjälper mer än det hjälper.

blåvitt
2017-02-11, 23:11
Till er som tycker att sossarna förstör landet (inte för att de räddar det, men fan så mkt bättre än alliansen)

http://www.expressen.se/dinapengar/svensk-ekonomi-vaxer-starkast-bland-rika-lander/

blåvitt
2017-02-11, 23:12
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om ytterligare ett nationalistiskt (typ) parti i elfte timmen. Fragmentering av nationellt sinnade röster i elfte timmen stjälper mer än det hjälper.

Det är helt jävla underbart.