handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om politik

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57

Korvryttaren
2017-06-04, 09:43
Jag tror inte du skall lita på den bilden.

Bilden är baserad på Global Terrorism Database mellan 2001-2015 och vilka är det som klarat sig? Rasisterna Ungern och Polen *popcorn*

ApexProcyon
2017-06-04, 09:46
Bilden är baserad på Global Terrorism Database mellan 2001-2015 och vilka är det som klarat sig? Rasisterna Ungern och Polen *popcorn*

Bara för att några länder som inte tar emot invandrare inte drabbas av invandringsrelaterad terror så kan vi inte dra några slutsatser. ;)

Scratch89
2017-06-04, 09:49
Bara för att några länder som inte tar emot invandrare inte drabbas av invandringsrelaterad terror så kan vi inte dra några slutsatser. ;)

Är det muslimer som härjat i (Nord)Irland?

ApexProcyon
2017-06-04, 09:53

Jag skrev invandringsrelaterad terror, inte terror.

Petoria
2017-06-04, 09:53

Baskien, Korsika och Östra Ukraina också. Fullt med dem.

ApexProcyon
2017-06-04, 09:56
https://www.logicallyfallacious.com/tools/lp/Bo/LogicalFallacies/134/Nirvana-Fallacy

Korvryttaren
2017-06-04, 09:56

Under 36 år dödades 3,323 personer.

Islamisterna är uppe i över 100.000 sedan 2001 och enbart oskyldiga?

Tål att tänkas på när det handlar om fredens religion.

Vinter
2017-06-04, 09:59
Jag skrev invandringsrelaterad terror, inte terror.

Fast där har du fel. All terror på kartan är invandringsrelaterad, däremot inte muslimsk invandring.

TranceII
2017-06-04, 09:59
För att flaggbytarna till största del är samma personer som vill ha den ansvarslösa politiken som leder till terrordåd och gastar rasist till alla kritiker.

Nej.

Ja, låt oss titta på den faktiska datan. Där har du Sverige:

https://www.start.umd.edu/gtd/search/Results.aspx?expanded=yes&search=sweden&ob=GTDID&od=desc&page=1&count=100#results-table

Ta t.ex. den översta:

https://www.start.umd.edu/gtd/search/IncidentSummary.aspx?gtdid=201512230037

som är:

https://www.thelocal.se/20151223/police-probe-explosion-at-stockholm-restaurant

Det var en "terrorattack". Samt alla nedburnna flyktingförläggningar var också terrorattacker.

Samtidigt så är inte detta en terrorattacker i Polen:

http://www.thenews.pl/1/9/Artykul/57445,Roma-minority-attacked-with-Molotov-cocktails

http://www.thenews.pl/1/9/Artykul/123577,Mock-bomb-smuggled-into-Polish-parliament

TranceII
2017-06-04, 10:01
Fast där har du fel. All terror på kartan är invandringsrelaterad, däremot inte muslimsk invandring.

Varför tror du det?

ApexProcyon
2017-06-04, 10:02

Ska man vara ärlig så är muslimerna ganska många fler till antalet. Antalet muslimer som har dött i västliga försök att bringa "demokrati" till Mellanöstern är också skrämmande många.

Slutsatsen jag drar av det är att det bästa är om folkslag respekterar varandras nationer och gör det bästa av vad dom har.

Petoria
2017-06-04, 10:02

20k sedan 1979 enligt:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Islamist_terrorist_attacks

Men möjligt att det finns bättre källor.

Om det nu är Islam som är genomgående ont så är det konstigt att terrorist-attackerna började på 1970-talet när religionen funnits i 1400 år.

ApexProcyon
2017-06-04, 10:06
Om det nu är Islam som är genomgående ont så är det konstigt att terrorist-attackerna började på 1970-talet när religionen funnits i 1400 år.

Det där går inte att förtydliga tillräckligt.

Ett annat mönster är att så fort det gått riktigt bra för ett land i Mellanöstern så att det håller på att gå från U-land till betydligt högre standard så bryter helvetet loss. Irak, Libyen, Syrien är exempel på det.

TranceII
2017-06-04, 10:10
Det där går inte att förtydliga tillräckligt.

Ett annat mönster är att så fort det gått riktigt bra för ett land i Mellanöstern så att det håller på att gå från U-land till betydligt högre standard så bryter helvetet loss. Irak, Libyen, Syrien är exempel på det.

What? När gick det väldigt bra för Irak? Eller Syrien? ...eller ens Libyen?

Vinter
2017-06-04, 10:12
Varför tror du det?

Tror? Majoritetsfolk invaderar och tar över ett minoritetsfolks område. Vilken av terrorn handlar inte om det?

ApexProcyon
2017-06-04, 10:13

Definitionsfråga, beror helt på vad man jämför med. Länderna har varit på rejäl uppsving jämfört med tidigare tillstånd och när detta uppsving har skett så har länderna bankats tillbaks till stenåldern.

Opopulär åsikt, men Hussein, Gaddafi och Assad har varit bättre för sina länder än västerländsk media vill ge sken av. Vad som är önskvärt och fungerar bra där kanske inte fungerar lika bra här, olika förutsättningar som gör att det inte går att jämföra rakt av.

Petoria
2017-06-04, 10:19
Wikipedia är tyvärr en väldigt dålig källa när det kommer till terrorattentat eftersom många blir bortplockade. Ta t.ex. det fortfarande aktuella dådet vid Westminister där gärningsmannen uttryckligen skrev att han var "waging jihad" och IS tog på sig dådet men Wikipedia-administratörerna vägrar godkänna det som islamistiskt motiv. Religion of Peace (https://www.thereligionofpeace.com) är troligen ett bättre alternativ men jag har inte hårdgranskat den.

Mycket möjligt men har svårt att tro att det handlar om 100 000 sedan 2001, om man inte inte räknar med offer från krig och inbördeskrig.

Korvryttaren
2017-06-04, 10:23
20k sedan 1979 enligt:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Islamist_terrorist_attacks

Men möjligt att det finns bättre källor.

The following is a list of Islamist terrorist attacks that have received significant press coverage since 1979.

Inte ett enda attentat sedan 2015 i Syrien *bs*

Korvryttaren
2017-06-04, 10:24

Syrien, Libyen och Irak var som Sverige i jämförelse med hur det ser ut idag. Föreslår att du slutar läsa Aftonbladet mfl.

TranceII
2017-06-04, 10:27
Definitionsfråga, beror helt på vad man jämför med. Länderna har varit på rejäl uppsving jämfört med tidigare tillstånd och när detta uppsving har skett så har länderna bankats tillbaks till stenåldern.

Opopulär åsikt, men Hussein, Gaddafi och Assad har varit bättre för sina länder än västerländsk media vill ge sken av. Vad som är önskvärt och fungerar bra där kanske inte fungerar lika bra här, olika förutsättningar som gör att det inte går att jämföra rakt av.

Men när var uppsvinget?

Förutom det faktum att de hade olja såklart (Syrien inte så mycket i och för sig). De var självklart mycket bättre än krig och konstanta terrorattacker men samtidigt var t.ex. Saddam fortfarande en instabil dikator som torterade folk och startade krig. Han startade ett ganska brutalt krig när han försökte invadera Iran. Han använde kemiska stridsmedel (jag vet att väst tittade åt andra hållet till stor del) och han mördade även tusentals kurdiska civila med dem.

Det var även Saddam själv som hjälpte till en hel del att skapa den extremism som finns bland dagens Sunni i Irak eftersom han likt Erdogan i Turkiet kom på att det kan vara ett bra sätt att få makt. Så Saddam startade en "Return to Faith"-kampanj och islamiserade Irak rätt rejält från 90-talet och framåt.

Magnus N
2017-06-04, 10:27
Syrien, Libyen och Irak var som Sverige i jämförelse med hur det ser ut idag. Föreslår att du slutar läsa Aftonbladet mfl.

På vilket sätt var det som Sverige? Vad är det du jämställer?

Petoria
2017-06-04, 10:32
The following is a list of Islamist terrorist attacks that have received significant press coverage since 1979.

Inte ett enda attentat sedan 2015 i Syrien *bs*

Som sagt, möjligt att det finns bättre källor.

Och nja, den där Religion of Peace sidan känns inte särskilt trovärdig.

"Two people are murdered over alleged adultery by the woman's brother-in-law."

Det här räknas t.ex som en islamistisk terrorist-attack.

Magnus N
2017-06-04, 10:35
May talar nu

https://www.youtube.com/watch?v=y60wDzZt8yg

Vinter
2017-06-04, 10:44
Men när var uppsvinget?

Förutom det faktum att de hade olja såklart (Syrien inte så mycket i och för sig). De var självklart mycket bättre än krig och konstanta terrorattacker men samtidigt var t.ex. Saddam fortfarande en instabil dikator som torterade folk och startade krig. Han startade ett ganska brutalt krig när han försökte invadera Iran. Han använde kemiska stridsmedel (jag vet att väst tittade åt andra hållet till stor del) och han mördade även tusentals kurdiska civila med dem.

Det var även Saddam själv som hjälpte till en hel del att skapa den extremism som finns bland dagens Sunni i Irak eftersom han likt Erdogan i Turkiet kom på att det kan vara ett bra sätt att få makt. Så Saddam startade en "Return to Faith"-kampanj och islamiserade Irak rätt rejält från 90-talet och framåt.

Nja du får följa Sadiarabien spåret och fundera på varför det är sekulariserade diktaturer runt Saudi som drabbats av inbördeskrig och terror.

Korvryttaren
2017-06-04, 10:56
På vilket sätt var det som Sverige? Vad är det du jämställer?

Om fler slutade läsa Aftonbladet, DN m.m. så skulle folk förstå att samtliga länder som USA förstört har varit väl fungerande tidigare trots diktatur.

TranceII
2017-06-04, 10:56

Jag trodde det var Aftonbladet som tryckte på att de som kommer från Syrien är som vi och högt utbildade och inte tvärt om. Men visst jag kan alltid lära mig mer. Vad tycker du att jag skall läsa för att lära mig mer om mellanöstern och dess historia?

Nja du får följa Sadiarabien spåret och fundera på varför det är sekulariserade diktaturer runt Saudi som drabbats av inbördeskrig och terror.

Vad har Saudiarabien med Irak att göra i detta fallet? För att inte tala om att det är framför allt musliska brödraskapet som historiskt varit problem i Syrien, titta på massakern i Hama 1982.

Jag ser inte riktigt varför Saudiarabien skulle vara den avgörande faktorn och som jag tog upp så var de inte så jättesekulära direkt. Speciellt inte Saddam i slutet.

Korvryttaren
2017-06-04, 11:02
Jag trodde det var Aftonbladet som tryckte på att de som kommer från Syrien är som vi och högt utbildade och inte tvärt om. Men visst jag kan alltid lära mig mer. Vad tycker du att jag skall läsa för att lära mig mer om mellanöstern och dess historia?

Etablissemanget ljuger alltid kollektivt.

Lär dig arabiska, googla och fråga människor som kommer därifrån.

Magnus N
2017-06-04, 11:05
Om fler slutade läsa Aftonbladet, DN m.m. så skulle folk förstå att samtliga länder som USA förstört har varit väl fungerande tidigare trots diktatur.

Igen
Vad var det som var jämförbart?
Skolan? Vården? Friheten?

oath5
2017-06-04, 11:19
För att flaggbytarna till största del är samma personer som vill ha den ansvarslösa politiken som leder till terrordåd och gastar rasist till alla kritiker.

+1 så jävla trött på detta fenomen

Korvryttaren
2017-06-04, 11:22
Igen
Vad var det som var jämförbart?
Skolan? Vården? Friheten?

https://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_Libya

1. Libyen har den näst högsta BNP per capita i Afrika, bara Sydafrika har högre (1980 var landet ett av världens rikaste per BNP).
2. Libyen hade högst levnadsstandard i hela Afrika.
3. Libyen var ett skuldfritt land! 0% statsskuld! Hur många andra länder har det?
4. Libyen hade fri utbildning för både kvinnor och män (med största andelen utbildade kvinnor av alla muslimska länder). 25% hade universitetsexamen.
5. Gratis sjukvård för alla medborgare. http://en.wikipedia.org/wiki/Health_in_Libya
6. Elen gratis - billing
7. All form av ränta var olaglig – 0% på alla lån enbart administrativ avgift
8. Bensinen kostade 44 öre litern
9. Medellivslängden är/var höga 76 år.
10. Ett hem var en mänsklig rättighet i Libyen. Gaddafi utlovade att sin far inte skulle erhålla ett eget hus innan varje medborgare i Libyen hade sitt hus eller lägenhet. Ett löfte han höll. Som nygift bidrar Libyska staten med 335 000 kronor till nytt boende
11. För alla som ville bli bönder betalade staten mark, utrustning, hus, boskap och utsäde
12. Över 82% av befolkningen kan läsa och skriva. De ca 18 procenten som inte kan läsa tillhör den äldre generationen.
13. Om en Libyer inte hittade önskad utbildning eller sjukvård i landet finansierade staten detta utomlands plus traktamente på $2,300 US dollar per månad.
14. Gaddafi tillät alla religösa åskådningar och raser.
15. För varje nyfött barn ges mamman $5000 US dollar i bidrag
16. I en FN-rapport från 2010 beskrivs Libyen som det bästa landet i hela afrika för människor att bo i.
17. Nelson Mandela utnämnde Gaddafi för 1900-talets största frihetskämpe och fredsaktivist.
18. Lybien är det enda självständiga landet i Afrika som inte har amerikanska militärbaser och en amerikanskt kontrollerad centralbank.

https://www.youtube.com/watch?v=ZUNzINzZnjc&feature=youtu.be

https://www.flashback.org/t1776486

Finns hur mycket som helst att läsa om även om det kunde skilja sig beroende på vart man bodde etc.

TranceII
2017-06-04, 11:28
Testa att göra samma sak om Syrien nu.

Sedan såklart om man ogillar Aftonbladet så är inte youtube och forumposter nödvändigtvis bättre. Speciellt vaksam skall man vara när de börja prata false flag och petrodollar som orsak till allt.

Magnus N
2017-06-04, 11:29
Det kan man ge de cred för att de var bäst i Afrika , men att vara bäst i den regionen är inte direkt jämförbart med västerländsk nivå.

Men håller med dig att ffa Libyen framställts sämre på det sättet än hur det var.

Korvryttaren
2017-06-04, 11:38
Testa att göra samma sak om Syrien nu.

Sedan såklart om man ogillar Aftonbladet så är inte youtube och forumposter nödvändigtvis bättre. Speciellt vaksam skall man vara när de börja prata false flag och petrodollar som orsak till allt.

Sluta böla över budbäraren och granska innehållet.

Flyktingarna kom springande när kriget utbröt och om det nu vore så illa varför kom dom inte tidigare? Varför fick Assad närmare 80% av rösterna om han nu är Hitler? Måste varit Trump och Putin som låg bakom.
*rolleyes*

Det kan man ge de cred för att de var bäst i Afrika , men att vara bäst i den regionen är inte direkt jämförbart med västerländsk nivå.

Men håller med dig att ffa Libyen framställts sämre på det sättet än hur det var.

Jag jämförde INTE med Sverige utan att Libyen FRAMSTOD som Sverige i jämförelse med dagens mått. Stor skillnad.

JamesD
2017-06-04, 14:47
https://www.youtube.com/watch?v=anar9vIGGiY

Islam kanske är värre än även jag har trott. Och då har jag ändå trott att det är riktigt illa.

Hur går man vidare med 10% muslimer i sverige?

Vinter
2017-06-04, 15:34

Vad har Saudiarabien med Irak att göra i detta fallet? För att inte tala om att det är framför allt musliska brödraskapet som historiskt varit problem i Syrien, titta på massakern i Hama 1982.

Jag ser inte riktigt varför Saudiarabien skulle vara den avgörande faktorn och som jag tog upp så var de inte så jättesekulära direkt. Speciellt inte Saddam i slutet.

Därför att vapenlager från Saudiarabien dyker upp hos olika separatistgrupper ideligen, det är ett religiöst krig som utspelar sig i området. Gulfstaterna har sin egen faktion.

TranceII
2017-06-04, 17:21
Därför att vapenlager från Saudiarabien dyker upp hos olika separatistgrupper ideligen, det är ett religiöst krig som utspelar sig i området. Gulfstaterna har sin egen faktion.

Det var inte direkt ett svar på frågan.

EDIT: Speciellt som Saddam var Sunni också ...

Magnus N
2017-06-04, 19:39
W4oI10Hj4AU

Ny demonstration i Portland

Antifa mot de som står för yttrandefrihet

Antifa beter sig idiotiskt som vanligt

ApexProcyon
2017-06-04, 19:40
[T]W4oI10Hj4AU[/YT]

Ny demonstration i Portland

Antifa mot de som står för yttrandefrihet

Antifa beter sig idiotiskt som vanligt

Det hade varit underbart ifall polisen ignorerat spektaklet och låtit nationalisterna ordna sin egen säkerhet. Antifa hade varit ett minne blott om dom vågat sig fram.

I Sverige så är dom ökända för att våga mer när polisen är nära.

Magnus N
2017-06-04, 19:42
Det hade varit underbart ifall polisen ignorerat spektaklet och låtit nationalisterna ordna sin egen säkerhet. Antifa hade varit ett minne blott.

Förstår ärligt talat inte vad polisen gör där, de ignorerar allt som antifa gör mot motsatta sidan, medans de motarbetar de som går för yttrandefriheten.

Att polisen gör ett sådant ställningstagande är anmärkningsvärt i mina ögon

ApexProcyon
2017-06-04, 19:46
Förstår ärligt talat inte vad polisen gör där, de ignorerar allt som antifa gör mot motsatta sidan, medans de motarbetar de som går för yttrandefriheten.

Att polisen gör ett sådant ställningstagande är anmärkningsvärt i mina ögon

Antifa är globalisternas fotsoldater (och nyttiga idioter) iklädda osynligt koppel. Samma fenomen går att skåda i Sverige.

Om nationalister motdemontsrerar och blir attackerade så heter det nazistattack, om vänstern attackerar demonstrerande nationalister medan polisen håller dom bakom ryggen och ser mellan fingrarna så heter det "folkligt missnöje".

Måttstockarnas dubbla natur är löjeväckande. Om "nazister" hade stört vänstern på samma sätt och hindrat dem från att föra fram sitt budskap så hade det hetat "en attack mot demokratin".

Per Vers
2017-06-04, 20:43
SVT har verkligen spelat ut sin roll. De klarar verkligen inte av att vara objektiva hur mycket de än försöker. Man har alltså bjudit in Anna Lindstedt, Sveriges ambassadör i Kina, anställd av UD, dvs regeringen, som dessutom var med och tecknade parisavtalet. Oavsett vad hon egentligen tycker är hon bunden att försvara avtalet och föra Sveriges talan. Inkompetensen vet inga gränser på SVT. Agenda är en enda lång skämskudde. Lägg ner verksamheten.

TranceII
2017-06-04, 20:49
SVT har verkligen spelat ut sin roll. De klarar verkligen inte av att vara objektiva hur mycket de än försöker. Man har alltså bjudit in Anna Lindstedt, Sveriges ambassadör i Kina, anställd av UD, dvs regeringen, som dessutom var med och tecknade parisavtalet. Oavsett vad hon egentligen tycker är hon bunden att försvara avtalet och föra Sveriges talan. Inkompetensen vet inga gränser på SVT. Agenda är en enda lång skämskudde. Lägg ner verksamheten.

Jag förstår inte riktigt vad som är fel. Utveckla.

Per Vers
2017-06-04, 21:01
Jag förstår inte riktigt vad som är fel. Utveckla.

Man bjuder in en högst subjektiv person, en person som måste försvara avtalet, att objektivt debattera USAs utgång ur detsamma. Det är inte trovärdigt.
Ungefär som att bjuda in en miljöpartist att objektivt diskutera Sverigedemokraterna.

TranceII
2017-06-04, 21:17
Man bjuder in en högst subjektiv person, en person som måste försvara avtalet, att objektivt debattera USAs utgång ur detsamma. Det är inte trovärdigt.
Ungefär som att bjuda in en miljöpartist att objektivt diskutera Sverigedemokraterna.

Vilken debatt? De tog in två personer som kan ge två perspektiv på det. En professor och en från politiskt håll som varit inblandad i Paris-förhandlingarna och dessutom är en ambassadör nu i Kina. Två utmärkta gäster som kan ge en förklaring och ett svenskt perspektiv.

Oberoende betyder inte att man skall alltid ge alla röster lika mycket utrymme. Det är någon som nyheter ibland felaktigt gör när de t.ex. ger lika mycket tid åt något som rabblar konspirationsteorier runt vaccin som de ger åt någon som presenterar vettig forskning.

Per Vers
2017-06-04, 21:30
Vilken debatt? De tog in två personer som kan ge två perspektiv på det. En professor och en från politiskt håll som varit inblandad i Paris-förhandlingarna och dessutom är en ambassadör nu i Kina. Två utmärkta gäster som kan ge en förklaring och ett svenskt perspektiv.

Oberoende betyder inte att man skall alltid ge alla röster lika mycket utrymme. Det är någon som nyheter ibland felaktigt gör när de t.ex. ger lika mycket tid åt något som rabblar konspirationsteorier runt vaccin som de ger åt någon som presenterar vettig forskning.

Två perspektiv? Såg vi samma program? Nerdummat och kort sammanfattat kan man säga att debatten kom fram till att Trump är dum och elak.
Inte för att jag tycker Trump agerat smidigt eller korrekt, men att inte ens belysa USAs åtagande och vad det egentligen innebär för världen kontra de andras åtagande är att smita från sitt uppdrag som statlig nyhetstjänst.

ApexProcyon
2017-06-04, 21:33
SVT är så politiserat att man inte ens vet vart man ska börja. Jag vet folk med mellanmjölksåsikter som tappat hakan över hur vinklat SVT blivit. Jag är förvånad över att inte samma musik som brukar spelas i Hitlerdokumentärer spelas när Trump är i bild.

Agendamedia när det är som tydligast.

"Under åtta år därefter var jag reporter på Sveriges Television. Där fick jag bland annat instruktioner av en ansvarig redaktör för ett av våra största nyhetsprogram att det ska "vara så synd om invandrarna att folk ska gråta framför teven". "

http://www.dn.se/debatt/journalisterna-morklagger-sanningen-om-invandrarna/

TranceII
2017-06-04, 21:44
Två perspektiv? Såg vi samma program? Nerdummat och kort sammanfattat kan man säga att debatten kom fram till att Trump är dum och elak.
Inte för att jag tycker Trump agerat smidigt eller korrekt, men att inte ens belysa USAs åtagande och vad det egentligen innebär för världen kontra de andras åtagande är att smita från sitt uppdrag som statlig nyhetstjänst.

Fast det var ingen debatt. Det var kommentarer från två personer som kommer från olika håll men som, precis som större delen av världen (och stor del av USA), tycker samma sak när det gäller detta.

Saknade du en genomgång av vad Parisavtalet innebär? Jag vet inte vad man skulle lagt till för att bli objektiv. "USA har lämnat det Paris-avtalet och kommer inte längre uppfylla de frivilliga mål som man satt själv"

Korvryttaren
2017-06-04, 22:48
SVT och objektivitet :laugh:

Per Vers
2017-06-04, 23:02
Fast det var ingen debatt. Det var kommentarer från två personer som kommer från olika håll men som, precis som större delen av världen (och stor del av USA), tycker samma sak när det gäller detta.

Saknade du en genomgång av vad Parisavtalet innebär? Jag vet inte vad man skulle lagt till för att bli objektiv. "USA har lämnat det Paris-avtalet och kommer inte längre uppfylla de frivilliga mål som man satt själv"

Ja, det var vad det var, men det var upplagt som en debatt, varför det för gemene man är otroligt förvirrande och de bara får se ena sidan av myntet. Genomtänkt och genomruttet gjort av SVT i vanlig ordning.

Ska man diskutera USAs utgång bör man även diskutera varför de går ut och vad avtalet innebar för dem kontra andra länder, främst Indien och Kina.
Att många tycker att det är fel att USA lämnar har helt enkelt ingen insikt i varken avtalet eller vad avtalet innebär för just USA. Det var en dålig deal för både USA och världen i övrigt bortsett från de u-länder som egentligen numera är i-länder men vill rida vidare på sin våg.

Det är helt orimligt att USA ska behöva strypa all sin produktion inom vissa områden samtidigt som Indien får utöka sin. Det är samma planet det handlar om och hela avtalet är ett stort skämt med tanke på att det främst handlar om en omfördelning av resurser och skam över imperialismen mer än något annat.

TranceII
2017-06-04, 23:30
Ja, det var vad det var, men det var upplagt som en debatt, varför det för gemene man är otroligt förvirrande och de bara får se ena sidan av myntet. Genomtänkt och genomruttet gjort av SVT i vanlig ordning.

Ska man diskutera USAs utgång bör man även diskutera varför de går ut och vad avtalet innebar för dem kontra andra länder, främst Indien och Kina.
Att många tycker att det är fel att USA lämnar har helt enkelt ingen insikt i varken avtalet eller vad avtalet innebär för just USA. Det var en dålig deal för både USA och världen i övrigt bortsett från de u-länder som egentligen numera är i-länder men vill rida vidare på sin våg.

Det är helt orimligt att USA ska behöva strypa all sin produktion inom vissa områden samtidigt som Indien får utöka sin. Det är samma planet det handlar om och hela avtalet är ett stort skämt med tanke på att det främst handlar om en omfördelning av resurser och skam över imperialismen mer än något annat.

Ok, vad innebär avtalet för USA kontra Kina/Indien? Tänk nu på att Trump antingen ljög eller var förvirrad som vanligt i tal.

Att vissa u-länder kommer att öka innan de kan börja minska igen är rimligt eftersom när de blir rikare så kommer t.ex. fler skaffa bilar men tanken är att man förhoppningsvis skall kunna hoppa förbi kol till stor del. Att säga till Indien, som har utsläpp som är en tiodels av USAs om man ser per capita, att de absolut inte får öka ens i närtid när en hel del inte ens har tillgång till el än gör det omöjligt.

Sedan är inte heller något bindande och man sätter själv sina mål.

xan
2017-06-04, 23:51
Hörde precis från ett videoklipp att 90% av poliserna i UK inte är beväpnade och att den första personen som var på plats vid London Bridge var tvungen att attackera 3 terrorister med enbart en batong. Det här kan väl omöjligen stämma??

leee
2017-06-05, 00:03
Hörde precis från ett videoklipp att 90% av poliserna i UK inte är beväpnade och att den första personen som var på plats vid London Bridge var tvungen att attackera 3 terrorister med enbart en batong. Det här kan väl omöjligen stämma??

Enligt skynews så stämmer det att han var obeväpnad och skadades allvarligt.

Bärsärk
2017-06-05, 00:38

Norsk polis bär inte heller vapen, åtminstone inte för ett par år sedan kanske annorlunda efter Breivik.

mottat
2017-06-05, 05:14
https://twitter.com/KTHopkins/status/871487298721992705

#fakenews

Per Vers
2017-06-05, 07:10
https://twitter.com/KTHopkins/status/871487298721992705

#fakenews

Ska du länka till Twitter, Facebook etc får du kopiera in det väsentliga i det, inte alla som har Twitter.

mottat
2017-06-05, 07:21
Ska du länka till Twitter, Facebook etc får du kopiera in det väsentliga i det, inte alla som har Twitter.

Du behöver inte ha twitter för att se det. Sen är det en video så blir svårt att linka det på något annat sätt.

Per Vers
2017-06-05, 07:35
Du behöver inte ha twitter för att se det. Sen är det en video så blir svårt att linka det på något annat sätt.

Jag har inte Twitter och jag kan ej se det.

Hövdingen
2017-06-05, 08:19
CNN ordnar muslimsk protest
98rT3CoLi40

bhFyN-Y0Is0

lanzal
2017-06-05, 09:18
Har de inte bara hittat personer som är där och protesterar men bett personerna ifall de kan stå bakom reportern när de gör inslaget? Eller nä, ser ju ut som att personerna får plakaten av tv-teamet.. konstigt klipp

Ladugårdsdörr
2017-06-05, 09:54
Imponerande protestaktion med tanke på det ringa antal muslimer som finns i London med omnejd.

Snubben
2017-06-05, 10:10
Antifa är globalisternas fotsoldater (och nyttiga idioter) iklädda osynligt koppel. Samma fenomen går att skåda i Sverige.

Om nationalister motdemontsrerar och blir attackerade så heter det nazistattack, om vänstern attackerar demonstrerande nationalister medan polisen håller dom bakom ryggen och ser mellan fingrarna så heter det "folkligt missnöje".

Måttstockarnas dubbla natur är löjeväckande. Om "nazister" hade stört vänstern på samma sätt och hindrat dem från att föra fram sitt budskap så hade det hetat "en attack mot demokratin".

Antifa är som nazisterna fast andra sidan spektrumet. Inget mer än bortskämda ungar som saknar självförtroende och identitet.

Snubben
2017-06-05, 10:13

Det stämmer, polisen i UK är generellt inte beväpnad.

Petoria
2017-06-05, 12:03
Lång men intressant läsning om varför många republikaner inte längre tror på antropogen global uppvärmning:

https://www.nytimes.com/2017/06/03/us/politics/republican-leaders-climate-change.html?mwrsm=Email&_r=0

"The Republican Party’s fast journey from debating how to combat human-caused climate change to arguing that it does not exist is a story of big political money, Democratic hubris in the Obama years and a partisan chasm that grew over nine years like a crack in the Antarctic shelf, favoring extreme positions and uncompromising rhetoric over cooperation and conciliation."

Petoria
2017-06-05, 12:24
Mer på samma tema:

https://scholar.princeton.edu/sites/default/files/mgilens/files/gilens_and_page_2014_-testing_theories_of_american_politics.doc.pdf

"Multivariate analysis indicates that economic elites and organized groups representing business interests have substantial
independent impacts on U.S. government policy, while average citizens and mass-based interest groups have little or no
independent influence. The results provide substantial support for theories of Economic-Elite Domination and for theories of
Biased Pluralism, but not for theories of Majoritarian Electoral Democracy or Majoritarian Pluralism."

ARMSTARK
2017-06-05, 12:54
Imponerande protestaktion med tanke på det ringa antal muslimer som finns i London med omnejd.

Ja budskapet blir väldigt konstigt när reportern kommenterar"...this is how people feel here..." Och det står tolv personer och protesterar, så det är inte fler som bryr sig?

Magnus N
2017-06-05, 13:47
Styrande på Gotland godkänner först för att när det börjar blåsa lämna över ansvar/beslutande på polisen

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24952592.ab

POLITIK. Nazistiska Nordiska motståndsrörelsen (NMR) kommer att finnas på plats under Almedalsveckan i Visby. Deras närvaro har fått många att protestera - och Region Gotland, som fattat beslut om att upplåta mark till organisationen, ber nu polisen att stoppa markupplåtelsen.

Per Vers
2017-06-05, 13:50
Frågan är ju då på vilka grunder de ska stoppa det.

Snubben
2017-06-05, 15:51
Styrande på Gotland godkänner först för att när det börjar blåsa lämna över ansvar/beslutande på polisen

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24952592.ab

POLITIK. Nazistiska Nordiska motståndsrörelsen (NMR) kommer att finnas på plats under Almedalsveckan i Visby. Deras närvaro har fått många att protestera - och Region Gotland, som fattat beslut om att upplåta mark till organisationen, ber nu polisen att stoppa markupplåtelsen.

Jag har skrivit det tidigare och skriver det igen, om folk börjar engagera sig i kommunal- och/eller landstingsvalen mer än riksdagsvalet så hade Sverige så avsevärt mer annorlunda ut (till det bättre).

Istället sitter man med 75-åriga pensionären Ulla, Kenny och Ibrahim som tycker det är gott med kaffe, bulle och få tjöta lite. Eller 18-åriga Karin, Johan eller Ali som inte fattar öht. hur dom hamnade där.

Yes
2017-06-05, 15:52
Jag har skrivit det tidigare och skriver det igen, om folk börjar engagera sig i kommunal- och/eller landstingsvalen mer än riksdagsvalet så hade Sverige så avsevärt mer annorlunda ut (till det bättre).

Istället sitter man med 75-åriga pensionären Ulla, Kenny och Ibrahim som tycker det är gott med kaffe, bulle och få tjöta lite. Eller 18-åriga Karin, Johan eller Ali som inte fattar öht. hur dom hamnade där.
Eller Syrianska maffian...

Snubben
2017-06-05, 15:53
Eller Syrianska maffian...

Just de.. Var det Södertälje eller Botkyrka?

Seriöst, om ni vill förändra något, kolla upp kandidaterna i kommunal och landstingsvalet och rösta efter den som ni anser är bäst..

Yes
2017-06-05, 15:54
Just de.. Var det Södertälje eller Botkyrka?

Seriöst, om ni vill förändra något, kolla upp kandidaterna i kommunal och landstingsvalet och rösta efter den som ni anser är bäst..
Säkert där också men det jag tänker på är Sigtuna.

xan
2017-06-05, 16:53
Det stämmer, polisen i UK är generellt inte beväpnad.

Vad fan är det för trams? Polisen ligger nu på sjukhus tack vare det.

Per Vers
2017-06-05, 18:14
Vore kanske på sin plats att moderator ger en kommentar till de borttagna inläggen ovan? Varken rooz inlägg eller publicerandet av en SVT-artikel kan ju rimligen anses stötande eller off-topic.

Magnus N
2017-06-05, 18:21
Vore kanske på sin plats att moderator ger en kommentar till de borttagna inläggen ovan? Varken rooz inlägg eller publicerandet av en SVT-artikel kan ju rimligen anses stötande eller off-topic.

§7. Moderatorer har rätt att ändra/ta bort inlägg utan förklaring.

xan
2017-06-05, 18:28

Undrar också.. *screwy*

Hövdingen
2017-06-05, 18:30

§14. Kolozzeum är ett forum för diskussioner men inte för ensidig propaganda/marknadsföring. Om Staffen bedömer att vissa medlemmar enbart är på forumet för att propagera för en speciell åsikt, religiös övertygelse, politisk uppfattning eller liknande, eller att enbart marknadsföra en diet, blogg eller reklam för en produkt, och därför tror att de kan härja fritt på forumet så tror de fel.

Snubben
2017-06-05, 18:51

Kan vara så att samma användare registrerar sig med olika nick för att posta saker men inte diskutera. Kan också varit inlägget där användaren lyfta att kvinnor kanske inte skulle ha rösträtt för då blev de öppna gränser och kvinnor med glädje skulle ha sex med de som invandrade.

Men det kanske var något annat, vem vet..

Per Vers
2017-06-05, 18:51
Bra sätt att döda ett forum. Rooz har väl varit medlem rätt länge och borde i vart fall ej falla in under paragraf 14?

Magnus N
2017-06-05, 18:53
Bra sätt att döda ett forum. Rooz har väl varit medlem rätt länge och borde i vart fall ej falla in under paragraf 14?

Då han replikerade på borttaget inlägg så tappade hans inlägg all mening och syfte i tråden, så hade jag iaf resonerat. Ett svar på en sak som inte finns kvar ger inte mycket substans

Magnus N
2017-06-05, 18:54
Vad tror folk om utveckling i mellanöstern nu när Qatar verkar ha blivit ovänner med KSA/UAE/Egypten etc

När man trodde det inte skulle bli mer invecklat så tar dem det ett steg till :p

Magnus N
2017-06-05, 19:00
London har tydligen en muslimsk borgmästare. Och nu håller han tal på en minnesceremoni där just muslimer haft ihjäl människor. Vilket skämt.

Så han skulle struntat i att hålla ett tal menar du?

Viktiga är väl vad han säger i talet.

xan
2017-06-05, 19:04
Ang terrorattackerna: Någon mer som är väldigt trött på alla dessa Hollywoodtal där alla inflytesrika personer tävlar i vem som kan framstå som mest känsliga? Gå rakt på sak och berätta vad ni ska göra för att förhindra att detta ska hända i framtiden igen om ni verkligen vill hedra alla offer och deras anhöriga, det är väl därför de är förtroendevalda...?

Per Vers
2017-06-05, 19:08
Det värsta av allt är att de nästan uteslutande också är de högst ansvariga för kaoset med blod på händerna som försöker fånga billiga poäng. Det var samma typ av människor som fångade billiga poäng och gjorde karriär i nazistregimen.

Magnus N
2017-06-05, 19:27
Skiter väl i vad han säger. Han är muslim och jag tror inte Londonborna bett om att få in en massa muslimer i sin stad. Potentiella självmordsbombare allihopa. Att han ens ska få stå där och babbla gör att det vrider sig i magen på mig. Ut med dem bara. Vill inte höra något om deras religion än mindre se de röra sig ute bland folk.

Då de uppenbarligen röstat för en borgmästare som är muslim så ser de nog på det ur ett annat synsätt än vad du gör.

Snubben
2017-06-05, 19:32
Ang terrorattackerna: Någon mer som är väldigt trött på alla dessa Hollywoodtal där alla inflytesrika personer tävlar i vem som kan framstå som mest känsliga? Gå rakt på sak och berätta vad ni ska göra för att förhindra att detta ska hända i framtiden igen om ni verkligen vill hedra alla offer och deras anhöriga, det är väl därför de är förtroendevalda...?

Japp. Börjar bli rejält pinsamt med Marlene ska gå och t och beklaga sig, eller någon annan där det visar sig att de har ett skivsläpp om en vecka eller liknande.. Dessa personer förstör hela debatten då det skiftar fokus från dom som ska och kan diskutera lösningar till OS i #jagmåstesynas

Snubben
2017-06-05, 19:34
Så han skulle struntat i att hålla ett tal menar du?

Viktiga är väl vad han säger i talet.

Om man är ett någon som uppskattar ideologin hos t.ex. Fi så är det inte det viktiga vad man gör eller säger, utan hur man ser ut och vad denna identifierar sig med.

:D

Snubben
2017-06-05, 19:41
Vad tror folk om utveckling i mellanöstern nu när Qatar verkar ha blivit ovänner med KSA/UAE/Egypten etc

När man trodde det inte skulle bli mer invecklat så tar dem det ett steg till :p

Det där är en konflikt som bara ligger och väntar på att få bryta ur.

SA smäller till Qatar. Iran och resterande blir lite "mja". Saudi är en av de största finansiärerna av whabbanismen (den som är direkt otrevlig). Sen sitter två av dem och har enorma stor påverkan av pris på t.ex. energi eller olja. Upplagt för att skaka om världen för att andra ska lägga sig ner, även ett skäl för andra att gå in och säkra sin egna energietillförelse.

Sedan hela shunni/shia, sedan israel/hamas, sedan deras allieerade, sedan interna konflikter etc. etc.

Hela situationen är verkligen bara en cirkel av skit.

BamseBjörnen
2017-06-06, 20:31
Terrorhot är vardag i storstäder – men inte i alla
http://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/terrorhot-ar-vardag-i-storstader-men-inte-i-alla/
Det finns en rad länder med i sammanställningen. Frankrike, Belgien, Tyskland, Spanien, Danmark.
Men det finns också många länder som saknas. Inte ett enda land i Östeuropa finns med. Budapest, Prag, Warszawa, Bratislava har inte drabbats av vettvillingar som mejar ner folk på trottoaren eller spränger sig i luften på konserter.

Detta är länder som inte har haft någon massinvandring under de senaste decennierna, detta är länder utan en muslimsk minoritet.

Scratch89
2017-06-06, 21:25
Terrorhot är vardag i storstäder – men inte i alla
http://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/terrorhot-ar-vardag-i-storstader-men-inte-i-alla/

Å andra sidan tillhör de inte "Väst" som muslimerna ser det. De är ju fortfarande forna Sovjet, i princip.

ApexProcyon
2017-06-06, 21:27
Å andra sidan tillhör de inte "Väst" som muslimerna ser det. De är ju fortfarande forna Sovjet, i princip.

https://www.svd.se/islamister-tar-pa-sig-terrordad-i-moskva

Per Vers
2017-06-06, 21:28

Dock har ju Ryssland, basen för Sovjetimperiet, haft flertalet terrordåd utförda av muslimer. Likaså alla asiatiska länder som fallit offer för muslimska dåd. Det är således inte att de är östeuropéer, utan helt enkelt för att muslimerna inte kan ta sig in.

Snubben
2017-06-06, 21:31
Fast handlar det inte troligt mer om att "öst"-länderna inte är involverad i direkt krigföring i Mellanöstern (någon får rätta mig om jag har fel här)?

TranceII
2017-06-06, 21:32
Självklart kommer ställen med en mulimsk minoritetsbefolkning ha större risk för islamistiska terrordåd. Men Ryssland har såklart dessutom en helt annat hotprofil än typ Ungern på grund av de krig de varit och är inblandade i.

Per Vers
2017-06-06, 21:34
Fast handlar det inte troligt mer om att "öst"-länderna inte är involverad i direkt krigföring i Mellanöstern (någon får rätta mig om jag har fel här)?

Att det hela handlar om ett krig mot väst är struntprat. Det är ett krig mot alla som inte tror efter den renaste läran. Vilket innebär hela världen.

xan
2017-06-06, 21:53
Att det hela handlar om ett krig mot väst är struntprat. Det är ett krig mot alla som inte tror efter den renaste läran. Vilket innebär hela världen.

Kan det inte vara lite av båda?

TranceII
2017-06-06, 22:15

Det är en väldigt liten del som är extrema på det sättet.

Självklart handlar mycket om att väst är i krig med ISIS/AQ och/eller bombar muslimska länder. De är extremt tydliga med det i sin propaganda och det är rätt enkelt att se genom att följa deras agerande. De flesta som lockas att åka till Syrien lockas mest av att leva i ett perfekt kalifat och att man skall strida för att försvara det mot Assad/väst/Israel etc. som mördar kvinnor och barn.

Per Vers
2017-06-06, 22:48
Det är en väldigt liten del som är extrema på det sättet.

Självklart handlar mycket om att väst är i krig med ISIS/AQ och/eller bombar muslimska länder. De är extremt tydliga med det i sin propaganda och det är rätt enkelt att se genom att följa deras agerande. De flesta som lockas att åka till Syrien lockas mest av att leva i ett perfekt kalifat och att man skall strida för att försvara det mot Assad/väst/Israel etc. som mördar kvinnor och barn.

Det stämmer nog, men nu var det främst frågan om terrordåden i i delar av Europa och världen som inte är vad vi kallar väst som behandlades.

ApexProcyon
2017-06-06, 23:26
Till min besvikelse så var tråden om spirit cookikg borta.
NagYge8fSJM

ApexProcyon
2017-06-07, 08:38
Förutsatt att visselblåsaren där är på riktigt så är det väldigt obehagligt. Mycket rök nu för att inte vara någon eld.

Macroman
2017-06-07, 13:41

Sverige är ju å andra sidan tungt involverad i denna krigföring...

trädgårdsmöbel
2017-06-07, 13:54
Vad fan är det för trams? Polisen ligger nu på sjukhus tack vare det.

Det anses hotfullt och provokativt tror jag nuvarande åsikt är, tillsammans med att tja...färre brottslingar dör. Har inte polisen vapen så riskerar du inte att dö för att du viftar med kniv i ett köpcentrum eller dylikt. Hel fel tycker jag personligen, men jag tror resonemanget är sådant, att rädda liv. Liknande föreslås ibland i andra länder, tror säkert det även diskuterats här.

Per Vers
2017-06-07, 14:40
Underbar politisk satir för den som har lite tid över:
https://jensganman.wordpress.com/author/jensganman/

Snubben
2017-06-07, 17:28
Sverige är ju å andra sidan tungt involverad i denna krigföring...

.. Ja?

WHITEFOLKS
2017-06-07, 18:23
.. Ja?

Tänker man efter lite nu och ska använda hur inblandad man är som anledning så blir det märkligt att det inte har skett mer i Iran innan nu (kanske har tystats ner iofs, vad vet jag).

Iran är väldigt inblandade i kriget mot IS och ligger i närområdet. Det borde vara rätt aktuellt att utföra fler attacker där isf om man jämför med t.ex Sverige.

Magnus N
2017-06-07, 18:26
Tänker man efter lite nu och ska använda hur inblandad man är som anledning så blir det märkligt att det inte har skett mer i Iran innan nu (kanske har tystats ner iofs, vad vet jag).

Iran är väldigt inblandade i kriget mot IS och ligger i närområdet. Det borde vara rätt aktuellt att utföra fler attacker där isf om man jämför med t.ex Sverige.

Kan nog vara rätt säker på att det har funnits planer på många attacker i Iran samt att flertalet/alla stoppats, någon mindre har säkert gjorts men tystats ner.

Anar att den Iranska säkerhetspolisen har en annan tyngd bakom sitt agerande än här i västvärlden.

shadowfire
2017-06-07, 18:56

Två svar på det, det ena är att arabländerna överlag har gränskontroll som heter duga, och då inte bara passkontroll som vi har i Sverige alltså. Har rest en del både i Saudi, Qatar, Iran, Afghanistan osv.

Det andra svaret är att araber även om de har olikheter sinsemellan har lättare att se västvärlden som "vi mot dem". På samma sätt som om vi hamnade i konflikt globalt och var lite irriterade på norrmän, medan spanadicker hade samma inställning. Vi hade lätt propagerat mot spanadickerna i första hand och hoppats på att norrmännen hade kunnat kamma luggen.

TranceII
2017-06-07, 19:00
Kallade du just de från Iran araber? Säg inte det högt på en persisk restaurang för då åker du på stryk ;-)

ApexProcyon
2017-06-07, 19:03
Kallade du just de från Iran araber? Säg inte det högt på en persisk restaurang för då åker du på stryk ;-)

Det där är inte ens ett skämt gissar jag, att kalla en iranier för arab kan vara med livet som insats. :d

shadowfire
2017-06-07, 19:35

iraner ÄR araber, vafan :)

WHITEFOLKS
2017-06-07, 19:37
Två svar på det, det ena är att arabländerna överlag har gränskontroll som heter duga, och då inte bara passkontroll som vi har i Sverige alltså. Har rest en del både i Saudi, Qatar, Iran, Afghanistan osv.

Det andra svaret är att araber även om de har olikheter sinsemellan har lättare att se västvärlden som "vi mot dem". På samma sätt som om vi hamnade i konflikt globalt och var lite irriterade på norrmän, medan spanadicker hade samma inställning. Vi hade lätt propagerat mot spanadickerna i första hand och hoppats på att norrmännen hade kunnat kamma luggen.

Man behöver inte komma via Teheran International med IS-passet i högsta hugg. Det gjorde väl inte de i London eller han i Sverige?

Magnus N
2017-06-07, 19:39
iraner ÄR araber, vafan :)

Enligt wiki iaf:

"Iran har haft en snabb folkökning och många har flyttat till städerna (ca 50 % är stadsbor). Landet är folktätast i nordväst. Den etniska blandningen är stor. Politiskt räknas Iran till Mellanöstern, men det är ingen arabstat (2 % är araber)."

shadowfire
2017-06-07, 19:44
Man behöver inte komma via Teheran International med IS-passet i högsta hugg. Det gjorde väl inte de i London eller han i Sverige?

IS-passet? När jag åkte till Nepal nu, en liten klättrarland, så blev jag synas på två ställen med kroppsscanning och de öppnade mitt incheckade bagage också. Det var alltså en svensk på väg till nepal, för att gå i lite berg.

Vad jag menar är att här i Sverige har vi knappt folk i tullen, bara en pers som kollar passet. Check.

Enligt wiki iaf:

"Iran har haft en snabb folkökning och många har flyttat till städerna (ca 50 % är stadsbor). Landet är folktätast i nordväst. Den etniska blandningen är stor. Politiskt räknas Iran till Mellanöstern, men det är ingen arabstat (2 % är araber)."

Ok, hah, lärde mig något nytt där. Arabiska halvön styr med omgivning. Bra insikt, tack för den.

WHITEFOLKS
2017-06-07, 20:02
IS-passet? När jag åkte till Nepal nu, en liten klättrarland, så blev jag synas på två ställen med kroppsscanning och de öppnade mitt incheckade bagage också. Det var alltså en svensk på väg till nepal, för att gå i lite berg.

Vad jag menar är att här i Sverige har vi knappt folk i tullen, bara en pers som kollar passet. Check.

Ok, hah, lärde mig något nytt där. Arabiska halvön styr med omgivning. Bra insikt, tack för den.

Och hur hjälper det när det som i england är folk som redan bor där?

TranceII
2017-06-07, 20:06

IS-propagandan som riktar sig mot de sunnis som bor i Iran har ökat på sistone så vi kan se mer. Anledningen till att det inte har skett så mycket hittills gissar jag beror på dels att Iran har haft koll på radikala men kanske framför allt på att sättet att se på Shia som de värsta av fiender verkar ganska nytt.

Osama Bin Laden och Al-Qaeda på den tiden gillade garanterat inte Shia med hade ibland en allians och ibland sammarbetade med Iran genom att få resa genom landet, att de fått bo där eller att Iran hjälpte dem på annat sätt. Huvudfienden var väst och inflytande från väst.

Så det var först under kriget i Irak som al-Zarqawi (Al Qaeda in Iraq) helt spårade ur mot och deklarerade krig mot Shia och började mängder av självmordsbombningar. Det senare blev ISIS och de har fortsatt hatet mot Shia och trappat upp det mer och mer.

Så min gissning är att de inte varit fokus lika länge och har inte samma propagandakanaler uppe (persiska vs engelska).

WHITEFOLKS
2017-06-07, 20:15
IS-propagandan som riktar sig mot de sunnis som bor i Iran har ökat på sistone så vi kan se mer. Anledningen till att det inte har skett så mycket hittills gissar jag beror på dels att Iran har haft koll på radikala men kanske framför allt på att sättet att se på Shia som de värsta av fiender verkar ganska nytt.

Osama Bin Laden och Al-Qaeda på den tiden gillade garanterat inte Shia med hade ibland en allians och ibland sammarbetade med Iran genom att få resa genom landet, att de fått bo där eller att Iran hjälpte dem på annat sätt. Huvudfienden var väst och inflytande från väst.

Så det var först under kriget i Irak som al-Zarqawi (Al Qaeda in Iraq) helt spårade ur mot och deklarerade krig mot Shia och började mängder av självmordsbombningar. Det senare blev ISIS och de har fortsatt hatet mot Shia och trappat upp det mer och mer.

Så min gissning är att de inte varit fokus lika länge och har inte samma propagandakanaler uppe (persiska vs engelska).

Fast det är ändå 10+miljoner sunni i Iran så borde finnas lite material tycker man. Men visst, vi får väl se.

shadowfire
2017-06-07, 20:22
Och hur hjälper det när det som i england är folk som redan bor där?

huh? nej det är jag sagt tidigare, att det kvittar om man stänger gränser osv, det kommer ändå radikaliseras folk inom gränserna. Slänger man ut deras bröder, systrar osv, så blir de ännu argare.

Du har två delar där, det ena är hur du säkrar från att landet inte får in fler extremister, det andra är att säkra att landet inte föder extremister. Det tredje är väl vad man gör av med identifierade extremister, den är ju inte heller utredd och glasklar i vårt land.

TranceII
2017-06-07, 20:28
Fast det är ändå 10+miljoner sunni i Iran så borde finnas lite material tycker man. Men visst, vi får väl se.

Sant. Jag tror även såklart Iran jobbar hårt mot dem och har haft lite incidenter innan. Kan också spela in att de flesta sunni är kurder och även om såklart det kommer IS från de också så har nog kanske oftare också en påverkan från andra kurder (som offrat mycket i strider mot IS) också som spelar in.

Per Vers
2017-06-07, 20:45
Vilka frågor tror ni här på forumet blir de viktigaste i valet 2018? Bostadskrisen, invandringen samt lag och ordning känns nu på förhand som att de kommer bli viktiga i valrörelsen. Tror att de annars så debatterade frågorna skola, vård och omsorg, ekonomi, samt arbetslöshet nog inte kommer vara egna valfrågor utan invävda i ovanstående.

shadowfire
2017-06-07, 20:50
Vilka frågor tror ni här på forumet blir de viktigaste i valet 2018? Bostadskrisen, invandringen samt lag och ordning känns nu på förhand som att de kommer bli viktiga i valrörelsen. Tror att de annars så debatterade frågorna skola, vård och omsorg, ekonomi, samt arbetslöshet nog inte kommer vara egna valfrågor utan invävda i ovanstående.

Tycker det är galet svårt att veta just nu. Precis alla hävdar att moderaternas tapp beror på flirten med SD, men jag är inte så säker på det. Jag ser andra faktorer som har gjort att man flyr M, så även om man försöker göra det till att invandring/SD är den stora frågan så är jag inte så säker på det.

Invandring och brott/straff kommer absolut vara på tapeten. Jag tror jobbfrågan blir aktuell på nytt, särskilt då de rödgröna utlovade massa nya jobb genom sina satsningar och istället har de jobb som skapats berott på högkonjuktur. Vad händer om vi går in i en lågkonjuktur?

Per Vers
2017-06-07, 20:54
Tycker det är galet svårt att veta just nu. Precis alla hävdar att moderaternas tapp beror på flirten med SD, men jag är inte så säker på det. Jag ser andra faktorer som har gjort att man flyr M, så även om man försöker göra det till att invandring/SD är den stora frågan så är jag inte så säker på det.

Invandring och brott/straff kommer absolut vara på tapeten. Jag tror jobbfrågan blir aktuell på nytt, särskilt då de rödgröna utlovade massa nya jobb genom sina satsningar och istället har de jobb som skapats berott på högkonjuktur. Vad händer om vi går in i en lågkonjuktur?

Det vågar man knappt tänka på. Regeringen med Andersson i spetsen är både galna och oansvariga. Att i en högkonjuktur låna pengar är att spela roulette med Sverige. I en högkonjunktur ska det sparas för att senare i en lågkonjunktur kunna spenderas. Oansvarigt.

WHITEFOLKS
2017-06-07, 21:04
Sant. Jag tror även såklart Iran jobbar hårt mot dem och har haft lite incidenter innan. Kan också spela in att de flesta sunni är kurder och även om såklart det kommer IS från de också så har nog kanske oftare också en påverkan från andra kurder (som offrat mycket i strider mot IS) också som spelar in.

Finns nog fler sunni som är ickekurder i Iran än vad det finns muslimer i sverige öht. Det är nog även mer förtryck och sånt (vilket man säger ska radikalisera folk ännu mer) än vad det är i t.ex. Sverige.

Så antingen fungerar förföljandet och nedtryckandet av extremister eller så är det inte lika intressant att göra saker i Iran. Mycket har nog tyvärr att göra med att det är ganska smärtfritt och i Sverige riskfritt att vara radikal och extremist.

TranceII
2017-06-07, 21:07
Finns nog fler sunni som är ickekurder i Iran än vad det finns muslimer i sverige öht. Det är nog även mer förtryck och sånt (vilket man säger ska radikalisera folk ännu mer) än vad det är i t.ex. Sverige.

Så antingen fungerar förföljandet och nedtryckandet av extremister eller så är det inte lika intressant att göra saker i Iran. Mycket har nog tyvärr att göra med att det är ganska smärtfritt och i Sverige riskfritt att vara radikal och extremist.

Det har hänt mer i Iran än i Sverige.

shadowfire
2017-06-07, 21:08
Det vågar man knappt tänka på. Regeringen med Andersson i spetsen är både galna och oansvariga. Att i en högkonjuktur låna pengar är att spela roulette med Sverige. I en högkonjunktur ska det sparas för att senare i en lågkonjunktur kunna spenderas. Oansvarigt.

Tyvärr så tror jag (jag har gärna fel) att sådär 75% av vår befolkning inte vet att vi är i en högkonjuktur. Eller förstår ordet. Eller innebörden.

Utan de står där på valdagen och köper rakt av hur många nya jobb som har skapats - eller hur få jobb som har skapats om vi nu skulle vara i en lågkonjuktur. Svensken vet inte vad konjuktur är.

Snubben
2017-06-07, 21:18
Jag tror att lag och ordning, med grund i invandringsfrågan kommer bli stor. Däremot kommer den äta upp invandringsfrågan vilket gör att den blir obetydligt mindre. På detta kommer bostadssituationrn att bubbla upp, många förstagångsväljare sitter i föräldrarnas hem och undrar hur de ska ta sig ut i världen - nya röster för partierna.

Men sedan komma bostadsbristen att få det att börja pyra, när lågkonjunktur kommer, nytt amorteringskrav, BNP sjunker etc. så blir ekonomin OCH bostadsbyggandet det stora.

mottat
2017-06-07, 21:25
Stockholms Stadsmission vägrar ta emot 85 000 kronor från Sverigedemokraterna.
Direktorn Marika Markovits vill inte heller ställa upp på en intervju med Aftonbladet.
”Vi väljer att avstå från gåvor/sponsring från företag och organisationer vars verksamhet eller målsättning strider mot Stockholms Stadsmissions människosyn,” skriver hon i ett mejl.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/py716/stadsmissionen-nobbar-85-000-kronor-fran-sd

Fyfan hoppas alla bojkottar skiten. Vidrig person som inte borde arbeta med det hon gör.

shadowfire
2017-06-07, 21:26
Jag tror att lag och ordning, med grund i invandringsfrågan kommer bli stor. Däremot kommer den äta upp invandringsfrågan vilket gör att den blir obetydligt mindre. På detta kommer bostadssituationrn att bubbla upp, många förstagångsväljare sitter i föräldrarnas hem och undrar hur de ska ta sig ut i världen - nya röster för partierna.

Men sedan komma bostadsbristen att få det att börja pyra, när lågkonjunktur kommer, nytt amorteringskrav, BNP sjunker etc. så blir ekonomin OCH bostadsbyggandet det stora.

Är lite lur på hur du kan tycka att invandringsfrågan blir uppäten när SD är Sveriges näst största parti - med invandringsfrågan som nästan den enda fråga de lyfter?

Snubben
2017-06-07, 21:34
Är lite lur på hur du kan tycka att invandringsfrågan blir uppäten när SD är Sveriges näst största parti - med invandringsfrågan som nästan den enda fråga de lyfter?

Frågan har belyses en hel del, det kan vi nog alla vara överens. Varken S eller M kan "vinna" Frågan nu, alternativet är kopiera, cementera och döda frågan.

Men för att göra detta behövs något annat, vilket gör att ekonomins intåg och bostadssituationen blir "ojoj". Många väljare väljer med plånboken (se tidigare moderata utspel) vilket leder till att man vill börja locka dessa med "första bostadslån", subventioner till byggherrar, lägre skatt på vinst för att skapa rörlighet. Detta, tror jag, lockar yngre och äldre väljare då det är mer påtagligt än invandringen för många.

Men sedan kan man ponera ett scenario där M känner att C och L rör sig mot S, S dumpar V vilket gör sammanbiten till en realitet. Då är M:S val kvar att arbeta med SD, vilket skulle vara en chock i och med vad man tidigare sagt. Första indikationen på det kommer vara ifall AKB avgår, eller gör ett riktigt brandtal om Sverige etc.

Sedan funderar jag på om inte något nytt borgerligt parti kommer äntra scenen, finns något där ute som pyr och ändå har en liten liten väljarbas..

Snubben
2017-06-07, 21:34
(sitter på mobil, sorry för autokorrekt)

shadowfire
2017-06-07, 21:47
Frågan har belyses en hel del, det kan vi nog alla vara överens. Varken S eller M kan "vinna" Frågan nu, alternativet är kopiera, cementera och döda frågan.

Men för att göra detta behövs något annat, vilket gör att ekonomins intåg och bostadssituationen blir "ojoj". Många väljare väljer med plånboken (se tidigare moderata utspel) vilket leder till att man vill börja locka dessa med "första bostadslån", subventioner till byggherrar, lägre skatt på vinst för att skapa rörlighet. Detta, tror jag, lockar yngre och äldre väljare då det är mer påtagligt än invandringen för många.

Men sedan kan man ponera ett scenario där M känner att C och L rör sig mot S, S dumpar V vilket gör sammanbiten till en realitet. Då är M:S val kvar att arbeta med SD, vilket skulle vara en chock i och med vad man tidigare sagt. Första indikationen på det kommer vara ifall AKB avgår, eller gör ett riktigt brandtal om Sverige etc.

Sedan funderar jag på om inte något nytt borgerligt parti kommer äntra scenen, finns något där ute som pyr och ändå har en liten liten väljarbas..

Grejjen är att det är inte många månader kvar, de flesta lägger sin röst redan nu och sedan har vi en klick som är oförutsägbara och som rör sig lite kommande månader. Valet är redan i mars, så det innebär att manifest, kampanjer etc måste börja nu för att ha en chans att påverka något.

M är körda, finns inte på världskartan att de hinner vända något. Varken med eller utan ny partiledare. För kort tid och för många brända kort och inget ess i rockärmen.

KD är tveköst ute i kylan och därmed finns det ingen allians längre som är större än de rödgröna. De rödgröna kommer i sin tur få budgeten nedröstad av SD igen, trots att de vinner nästa val. Just nu ser det ut som att de faktiskt gör det och att S inte har något annat alternativ än att regera vidare med MP - eller förlora makten.

Utan en Decemberövenskommelse så kommer vi stå med rikskris igen. Just nu som vindarna blåser och i och med moderaternas enorma fall, så tror jag att nästa val vinner S+MP och att de faktiskt får till en ny DÖ, med centern som största förespråkare för DÖ-avtalet för att förhindra nazzarna (SD).

Snubben
2017-06-07, 21:55
Det är just det med M, de måste göra något radikalt om siffrorna är så dåliga - men sen måste man fråga sig - är siffrorna dåliga? Titta på hur folk sympatiserar (inte röstar utan vilka man identifierar sig med)

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/pong/statistiknyhet/partisympatier-maj-2017/

http://www.scb.se/contentassets/d02f33751dd7401ca957137ef3ddc920/me0201_2017m05_di_01_sv_press1.gif

En del säger att de kommer rösta på t.ex. SD men är inte SD, utan de sympatiserar med något annat parti. Är det troligt att de kommer rösta SD även om de sympatiserar med t.ex. M eller kommer de rösta M men uppger att de kommer t.ex. rösta på SD för att signalera en vändning? Det som hände när "extremhögern" kom igen, kan hända åt andra hållet med.

Men mycket av det du skriver är av vikt, men också det som, åter igen, leder till att M kan agera radikalt..

Sen får valet gå hur de vill, om MP och KD eller L försvinner så är allt bra. Extra bra om MP försvinner.. mmm..

Snubben
2017-06-07, 21:58
Nu kör vi lite EU,

https://twitter.com/JunckerEU/status/872423342862721024
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-1508_fr.htm
https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/reflection-paper-defence_en.pdf
https://twitter.com/EU_Commission/status/872400537869852673/photo/1
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-1516_fr.htm
https://twitter.com/EU_Commission/status/872397328677834752/photo/1
http://www.reuters.com/article/us-eu-defence-idUSKBN18Y1EG
http://www.euractiv.com/section/defence-policy/news/commission-to-mobilise-e40-billion-to-beef-up-defence-cooperation/

https://i.imgur.com/bg3C7gvl.png
https://i.imgur.com/UvmNoBCl.jpg

Är det detta som Macron och Merkel kommer leverera? Ett unifierat försvar i Europa? Speciellt nu när UK har backat och inte kommer att stoppa det?

Har pumpats ut en heeeel deeeeeel Eu-försvarspapper, bilder, argument, diskussioner på sistone... Frågan är när det blir på den nivån så att alla länder faktiskt måste ta ställning till det.

shadowfire
2017-06-07, 22:14
En del säger att de kommer rösta på t.ex. SD men är inte SD, utan de sympatiserar med något annat parti. Är det troligt att de kommer rösta SD även om de sympatiserar med t.ex. M eller kommer de rösta M men uppger att de kommer t.ex. rösta på SD för att signalera en vändning? Det som hände när "extremhögern" kom igen, kan hända åt andra hållet med.

Men mycket av det du skriver är av vikt, men också det som, åter igen, leder till att M kan agera radikalt..

Sen får valet gå hur de vill, om MP och KD eller L försvinner så är allt bra. Extra bra om MP försvinner.. mmm..

Jag personligen sympatsierar egentligen med ett parti, men är besviken över partiets utveckling och ser att med en annan ledare och ett annat partiprogram så stannar jag kvar. Jag ser det dock som en slags "efter vi förlorade valet"-grej. Dvs jag kommer att rösta på ett annat parti, dels för att jag vill det ska svida för dem, dels i ren protest mot sandlådan jag upplever i vår riksdag och regering just nu. Så vad jag sympatiserar med kommer inte vara ekvivalent med min röst, min röst blir blank, eller på ett missnöjesparti.

Snubben
2017-06-08, 06:20
Jag personligen sympatsierar egentligen med ett parti, men är besviken över partiets utveckling och ser att med en annan ledare och ett annat partiprogram så stannar jag kvar. Jag ser det dock som en slags "efter vi förlorade valet"-grej. Dvs jag kommer att rösta på ett annat parti, dels för att jag vill det ska svida för dem, dels i ren protest mot sandlådan jag upplever i vår riksdag och regering just nu. Så vad jag sympatiserar med kommer inte vara ekvivalent med min röst, min röst blir blank, eller på ett missnöjesparti.

Det jag menar. Hur många tror du resonerar som du men när det väl väljer kommer att faktiskt rösta på sitt ursprungsparti? Speciellt om ens "egna" parti är i kris. Jag tror det finns en hel del sådana väljare..

Fast på andra sidan så bör vi också närma oss en gräns där folk är genuint besvikna och kommer att agera annorlunda än tidigare..

Snubben
2017-06-08, 06:22
Däremot grubblar jag över om t.ex. Medborgerlig samling inte har potential att chocka in sig, ifall de på något sätt kan kappa in sig. (Moderaternas ekonomiska politik, SD'S invandringspolitik, C och Lite MP's miljöpolitik, Finsk skolpolitik etc).

Känns som att öppningen för att ett nytt parti ska tas plats är nu.

Snubben
2017-06-08, 06:26
http://www.aftonbladet.se/a/E13jP/offentlig-sorg-har-blivit-en-folkhobby

Årets ledartext? :)

Macroman
2017-06-08, 08:29
.. Ja?

Eh, nej...

- Sverige är i princip inte involverad i krigen där.
- Sverige ger massor i bistånd.
- Sverige har tagit emot flest migranter i hela världen (per capita) från dessa länder.

Sverige har ändå haft två terroristattacker av islamister...

mottat
2017-06-08, 08:53
https://pbs.twimg.com/media/DBx9Gd7XoAAaAbN.jpg:large

Fyfan för SVT alltså.

ApexProcyon
2017-06-08, 09:04
[im]https://pbs.twimg.com/media/DBx9Gd7XoAAaAbN.jpg:large[/img]

Fyfan för SVT alltså.

Jag ångrar inte för en sekund att jag sa upp tv-licensen och bad dom finansiera sin kommunistdynga till propaganda själva.

BelowAverage
2017-06-08, 09:48
Underbar politisk satir för den som har lite tid över:
https://jensganman.wordpress.com/author/jensganman/

Denne formulerade sig jäkligt kul :D
Tyvärr flyger mycket över mitt huvud för jag är inte allmänbildad nog, men skojig sarkasm och formuleringar :)

trädgårdsmöbel
2017-06-08, 12:27
jag ångrar inte för en sekund att jag sa upp tv-licensen och bad dom finansiera sin kommunistdynga till propaganda själva.

+1.

Snubben
2017-06-08, 15:19
Eh, nej...

- Sverige är i princip inte involverad i krigen där.
- Sverige ger massor i bistånd.
- Sverige har tagit emot flest migranter i hela världen (per capita) från dessa länder.

Sverige har ändå haft två terroristattacker av islamister...

http://www.dn.se/nyheter/sverige-fortsatter-trana-trupper-som-slass-mot-is/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/internationella-insatser/pagaende-internationella-insatser/irak/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/internationella-insatser/pagaende-internationella-insatser/afghanistan-isaf/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/internationella-insatser/pagaende-internationella-insatser/mellanostern-untso/

Phew, tur att lede Fi ser att vi inte är där ich att de inte bryr sig av Sverige säljer vapen till deras fiender.

Snubben
2017-06-08, 15:21
https://pbs.twimg.com/media/DBx9Gd7XoAAaAbN.jpg:large

Fyfan för SVT alltså.

Snillen spekulerar?

Rahf
2017-06-08, 15:39
James Comey, f.d. chef över FBI, sitter just nu och ger ett öppet vittnesmål inför senaten. Det är faktiskt rätt fascinerande. Även fascinerande hur välartikulerad och specifik han är i sitt språkanvändande. En intelligent man som har erfarenhet av detta.

lanzal
2017-06-08, 15:42
James Comey, f.d. chef över FBI, sitter just nu och ger ett öppet vittnesmål inför senaten. Det är faktiskt rätt fascinerande. Även fascinerande hur välartikulerad och specifik han är i sitt språkanvändande. En intelligent man som har erfarenhet av detta.

+1

Mycket intressant! Gillade att han ansåg sig behöva föra protokoll över sina samtal med Trump.. något han aldrig kände att han behövde med Obama / Bush, Trump är verkligen one of a kind.

Rahf
2017-06-08, 15:45
+1

Mycket intressant! Gillade att han ansåg sig behöva föra protokoll över sina samtal med Trump.. något han aldrig kände att han behövde med Obama / Bush, Trump är verkligen one of a kind.

Det säger någonting om en sådan man känner ett starkt behov av omedelbart nedtecknande av sina tankar.

Intressant att frågorna är formulerade på så sätt att man inte ifrågasätter Comey på något sätt, utan bara i princip vill ha hans medgivande på en rad punkter.

lanzal
2017-06-08, 15:51
Det säger någonting om en sådan man känner ett starkt behov av omedelbart nedtecknande av sina tankar.

Intressant att frågorna är formulerade på så sätt att man inte ifrågasätter Comey på något sätt, utan bara i princip vill ha hans medgivande på en rad punkter.

Ja, är personerna som frågar ut honom demokrater som vill avsätta Trump eller är det neutrala personer? Det kanske är en sådan sörja att det ser ut som att de är demokrater och inte neutrala för att det är rätt tydligt att saker har gått tokigt till här.

Rahf
2017-06-08, 15:55
Ja, är personerna som frågar ut honom demokrater som vill avsätta Trump eller är det neutrala personer? Det kanske är en sådan sörja att det ser ut som att de är demokrater och inte neutrala för att det är rätt tydligt att saker har gått tokigt till här.

Senatorer. Detta är alltså uppbyggt av lagmän från både demokraterna och republikanerna. Wiki-artikeln kan säkert ge mer utförligt svar än jag kan: https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Senate_Select_Committee_on_Intellige nce#Members.2C_115th_Congress

r3mpuh
2017-06-08, 16:06
Old but gold som är obligatorisk i alla politiktrådar:
goK3dYhrOvQ

Rahf
2017-06-08, 16:06
Intressant att senator Rubio enbart väntar på det svar han vill höra, och inte alltid låter Comey tala till punkt. En mer aggressiv utfrågning.

Hövdingen
2017-06-08, 16:13
Skandalscener utspelade sig inför VM-kvalmötet mellan Australien och Saudiarabien.
När spelarna skulle hedra offren från lördagens terrorattack i London med en tyst minut vägrade de saudiska spelarna att delta.
http://www.expressen.se/sport/fotboll/stora-ilskan-mot-bilderna-vidrigt/

lanzal
2017-06-08, 16:18
http://www.expressen.se/sport/fotboll/stora-ilskan-mot-bilderna-vidrigt/
Som artikeln säger, man kanske inte har tysta minuter där.. tror knappast att spelarna eller ledarna stödjer terrorattentat, trots att det kommer komma minst fyra personer nu och hata islam efter din länk.

r3mpuh
2017-06-08, 16:23
http://www.expressen.se/sport/fotboll/stora-ilskan-mot-bilderna-vidrigt/Man får väl skylla sig själv om man inte har ringbrynja på sig? Vad skall dem med en tyst minut till. Det dör över 6000 personer varje timme i världen. *screwy*

Per Vers
2017-06-08, 17:30
SVT rapport nu vid 18. Skämskudde. Försök till att misstänkliggöra och smutskasta nya tider. Ren propaganda. Man hade alltså byggt hela reportaget på debattartiklar. Sedan en intervju med chefredaktören där det enda som diskuterades var förintelsens vara eller icke vara. Ansvariga journalister borde få foten direkt, detta var under all kritik och journalismens etik, i varje fall på SVT, är som bortblåst.
Skäms på er, SVT.

Rahf
2017-06-08, 17:36
Tror John McCain har snört ihop sig själv. Herregud vad förvirrat karln talar. Som om han har kognitiva problem.

ApexProcyon
2017-06-08, 17:39
SVT rapport nu vid 18. Skämskudde. Försök till att misstänkliggöra och smutskasta nya tider. Ren propaganda. Man hade alltså byggt hela reportaget på debattartiklar. Sedan en intervju med chefredaktören där det enda som diskuterades var förintelsens vara eller icke vara. Ansvariga journalister borde få foten direkt, detta var under all kritik och journalismens etik, i varje fall på SVT, är som bortblåst.
Skäms på er, SVT.

Bifogar en länk så att andra nyfikna kan kika. Det komiska är att han säger att många judar mördades men SVT kräver ändå att han ska säga Förintelsen med stort F. Det är helt klart rimligt att vägra sätta judiskt lidande på en piedestal, det finns fler folkgrupper som har förföljts och mördats i stora antal. Det är lite det hon envisas med, att han ska erkänna varumärket Förintelsen. Han ifrågasätter inget förutom etiketten.

https://www.svt.se/kultur/medier/chefredaktoren-vagrar-svara-pa-fragan-har-forintelsen-agt-rum

Snubben
2017-06-08, 17:55
En tidning som själv hävdar att det journalistiska innehållet håller en ”neutral” ton. När vi frågar tidningens chefredaktör och ansvarige utgivare, Vávra Suk, om hur han ser på förintelsen – mordet på mellan fem och sex miljoner judar under Andra världskriget, svarar han undvikande.

Har Förintelsen ägt rum?

– Hur vet du det?

Föredrar nog Jan Helin framför Vak.

https://www.svt.se/kultur/medier/detta-ar-nya-tider

Detta beror enligt tidningen på invandringen. Chefredaktören Vávra Suk skriver på ledarplats att Sverige närmar sig Sydafrikas situation, med kåkstäder och ”ett splittrat samhälle med avund och skyhög kriminalitet”, eftersom våra politiker ”släpper in tiotusentals analfabeter”. (8 nov 2016). Regeringen kallas för landsförrädare vars ”dagar är räknade” och ”som måste bytas ut” för att rädda Sverige. (14 dec 2016).

I tidningen bereds ofta plats för debattörer som ifrågasätter alla människors lika värde.

”Alla människor är inte lika mycket värda. Det kommer aldrig att bli så och det är heller inte önskvärt att det blir så” står det i en debattartikel från den 23 dec 2016.

Underbart när NMR-älskarna blir sura för att deras favvotidning hängs ut som värdelös, med motivering att "de skriver juh om debattinläggen!! Wtf omg" när de själva länkar och pratar skit om t.ex. Aftonbladet på grund av vad deras ledare skriver och vad som publiceras på debattsidorna :D

Snubben
2017-06-08, 17:57
President Donald Trump says he and his supporters "are under siege" but "will come out bigger and better and stronger than ever."

http://hosted.ap.org/dynamic/stories/U/US_COMEY_THE_LATEST?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT&CTIME=2017-06-08-10-31-34

Hoppas verkligen inte att någon psykopat, som vid pizzagate, får för sig något och går ut på gatan med vapen..

trädgårdsmöbel
2017-06-08, 18:23
Jag är fascinerad av den väldiga dubbelmoralen kring antisemitism som utvecklats i Sverige på senaste kanske 20 åren (eller ännu längre?). En islamist eller för den delen kanske även kommunist kan säga ungefär samma sak om judar som en nazist, men bara nazistens antisemitism är något man reagerar på.

Per Vers
2017-06-08, 18:35
Föredrar nog Jan Helin framför Vak.

https://www.svt.se/kultur/medier/detta-ar-nya-tider

Underbart när NMR-älskarna blir sura för att deras favvotidning hängs ut som värdelös, med motivering att "de skriver juh om debattinläggen!! Wtf omg" när de själva länkar och pratar skit om t.ex. Aftonbladet på grund av vad deras ledare skriver och vad som publiceras på debattsidorna :D

Här drar vi verkligen alla över en kam med grova generaliseringar och sterotyper. Jag är varken NMR-älskare eller någon som anklagar Aftonbladet för innehållet i deras debattartiklar. Tycker dock det är beklämmande att en nyhetsredaktion i ett reportage hänger ut och smutskastar en annan med slag under bältet, vilket det är att göra på detta sätt.
Hur mycket dynga och galenskap har inte publicerats på SVTs debattsidor? Ska SVT ta ansvar för allt som sägs i opinion live också?

Per Vers
2017-06-08, 18:39
Angående alla människors lika värde är det ett fantastiskt exempel på hur obildade journalister spridit en pest över samhället. Det är inte bara en dålig tolkning och översättning av de mänskliga rättigheterna, utan också en hemsk människosyn. Alla människors lika värde innebär att hagamannen och breivik är lika mycket värda som en nyfödd bebis. Att alla människor föds lika i värde och rättigheter är däremot en annan sak och det korrekta, något även Vak påpekade för den obildade SVT-journalisten.

ApexProcyon
2017-06-08, 19:11
Alla som inte är för globalism och/eller "Värdegrunden" är NMR-älskare antar jag.

trädgårdsmöbel
2017-06-08, 19:14
Alla som inte är för globalism och/eller "Värdegrunden" är NMR-älskare antar jag.

På mitt jobb diskuterar vi värdegrund varje personalmöte och nästa år kommer vi eventuellt ha en hel jäkla värdegrundsvecka :D

ApexProcyon
2017-06-08, 19:17
På mitt jobb diskuterar vi värdegrund varje personalmöte och nästa år kommer vi eventuellt ha en hel jäkla värdegrundsvecka :D

Min far fick ett SMS från skolan gällande att hans styvson hade fel åsikter och hade således tagits åt sidan efter skolan och undervisats extra om värdegrunden då hans åsikter inte var godkända enligt lärarna.

Sverige har blivit kommunistiskt på det kulturella planet till 100%, mest bara ekonomin som avviker.

Magnus N
2017-06-08, 19:46
Kan detta förhoppningsvis ta död på myten att det är högutbildade flyktingar vi tar emot?

https://ligator.wordpress.com/2017/06/08/dansk-studie-66-av-syriska-flyktingar-ar-lagutbildade/

"Tino Sanandaji har rätt i vad han skriver om flyktinginvandrares utbildningsnivåer. 66% av de syriska flyktingarna till Danmark hade bara grundskola som utbildning, eller inte skola alls. Det visar en ny dansk studie av Rockwoolfonden. "

Skriven av:

Torbjörn Jerlerup

Jag är socialdemokratisk liberal. Jag har hjärtat i liberalismen, arbetarrörelsen och piratrörelsen. Jag är konsekvent antirasist och demokrat och arbetar mot all rasism, och mot högerextremism, vänsterextremism och radikal islamism.

Tino kommenterar med:

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10154707274913231

ApexProcyon
2017-06-08, 19:48
Det räcker med att ta en promenad nu för tiden för att förstå att det inte är raketkirurger vi har tagit emot.

Per Vers
2017-06-08, 19:51
Kan detta förhoppningsvis ta död på myten att det är högutbildade flyktingar vi tar emot?

https://ligator.wordpress.com/2017/06/08/dansk-studie-66-av-syriska-flyktingar-ar-lagutbildade/

"Tino Sanandaji har rätt i vad han skriver om flyktinginvandrares utbildningsnivåer. 66% av de syriska flyktingarna till Danmark hade bara grundskola som utbildning, eller inte skola alls. Det visar en ny dansk studie av Rockwoolfonden. "

Skriven av:

Torbjörn Jerlerup

Jag är socialdemokratisk liberal. Jag har hjärtat i liberalismen, arbetarrörelsen och piratrörelsen. Jag är konsekvent antirasist och demokrat och arbetar mot all rasism, och mot högerextremism, vänsterextremism och radikal islamism.

Tino kommenterar med:

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10154707274913231

Det är ingen myt och har aldrig varit. Det var en lögn.
Alla med förståndet intakt vet att de flesta som vill ta sig hit inte är högutbildade. De som vill till just Sverige vill det på grund av de generösa reglerna för arbetslösa. Således är det de utan utbildning med mera som söker sig hit i första hand. Bland den välutbildade delen av invällande söker de flesta sig till England och Tyskland.

Magnus N
2017-06-08, 19:56
Det är ingen myt och har aldrig varit. Det var en lögn.
Alla med förståndet intakt vet att de flesta som vill ta sig hit inte är högutbildade. De som vill till just Sverige vill det på grund av de generösa reglerna för arbetslösa. Således är det de utan utbildning med mera som söker sig hit i första hand. Bland den välutbildade delen av invällande söker de flesta sig till England och Tyskland.

Varför skulle det inte kunna beskrivas som en myt?

"(allmännare) av en samhällsgrupp spridd, felaktig föreställning som av denna grupp anses vara giltig (t.ex. av ideologiska skäl)"

Känns rätt klockren?

xan
2017-06-08, 19:59
Bland den välutbildade delen av invällande söker de flesta sig till England och Tyskland.

Varför just dit?

Per Vers
2017-06-08, 20:01
Varför skulle det inte kunna beskrivas som en myt?

"(allmännare) av en samhällsgrupp spridd, felaktig föreställning som av denna grupp anses vara giltig (t.ex. av ideologiska skäl)"

Känns rätt klockren?

För att de var väldigt få som trodde på det. De få som köpte det var i stort sett bara journalister och feminister.

Per Vers
2017-06-08, 20:03
Varför just dit?

Bättre betalt, fler jobb och bättre standard överlag för många yrkesgrupper så som ingenjörer, tandläkare och läkare. Till och med svenska tandläkare drar ju till England. Och många svenska ingenjörer drömmer om Tyskland.

Magnus N
2017-06-08, 20:07
För att de var väldigt få som trodde på det. De få som köpte det var i stort sett bara journalister och feminister.

Väldigt få som trodde det? Var har du levt de senaste åren? Många som hade denna bild av situationen

Per Vers
2017-06-08, 20:15
Väldigt få som trodde det? Var har du levt de senaste åren? Många som hade denna bild av situationen

I Stockholms innerstad. Bortsett från journalister var det nog väldigt få. Redan från början fick varenda artikel mothugg och det blev heta debatter direkt.

Hövdingen
2017-06-08, 20:39
Det här var ju fan humor:

Daily Mail är en tidning som inte drar sig för lögner, grova hårdvinklingar och djupt oetiska arbetsmetoder. Men problemet är större än så. Det handlar om hur politisering, populism och polarisering riskerar att undergräva förtroendet för journalistiken i stort."...
Och alla redaktioner som lockas av att dras in i detta genom att göra nyhetsjournalistiken mer politiserad och kampanjartad måste vara medvetna om att de i grunden gräver sin egen publicistiska grav

Artikel i DN.

ApexProcyon
2017-06-08, 20:42
Som att DN inte är en politiserad tidning.

Med politiserad så menar DN självklart att allt ska följa den "politiskt neutrala" Värdegrunden.

ceejay
2017-06-08, 20:52
Tycker att det är lite problematiskt att en politisk obunden organisation som stadsmissionen (Som säkerligen styrs av en sosse eller en kommunist) nekar bidrag från SD.

Och vad är egentligen grejen med alla "experter" och tyckande människor? Alla som röstar SD är rasister enligt många. Människor med utländsk härkomst sympatiserar mellan 10 och 15% med SD.

Snubben
2017-06-08, 20:59

länkar man till nordfront, nya tider eller dylikt så ja.. NMR helt enkelt. Även om du nu är globalist eller värdegrundsälskare, det ena utesluter inte det andra.

Snubben
2017-06-08, 21:00
http://www.balkaninsight.com/en/article/isis-wows-to-wreak-vengeance-on-balkans-in-new-threat-06-08-2017

Just de ja, Balkan var juh fritt från IS.. Gwör hur var det? Lite muslimer? Inte delaktiga i kriget?

:thumbup:

Snubben
2017-06-08, 21:02
Tycker att det är lite problematiskt att en politisk obunden organisation som stadsmissionen (Som säkerligen styrs av en sosse eller en kommunist) nekar bidrag från SD.

Och vad är egentligen grejen med alla "experter" och tyckande människor? Alla som röstar SD är rasister enligt många. Människor med utländsk härkomst sympatiserar mellan 10 och 15% med SD.

Har du inte hört? Folk utbildar sig inte längre till jurister, socionomer eller ekonomer, mycket enklare att bli en tyckonom istället. Inget CSN, bara ett konto på twitter och gärna ingen verklighetsuppfattning.

Tyckonom, hetaste yrket 2017.

ceejay
2017-06-08, 21:03
Jag sympatiserar inte med något parti just nu. Men blir kallad rasist när jag ifrågasatta stadsmissionens beslut. Sverige 2017.

Snubben
2017-06-08, 21:06
Jag sympatiserar inte med något parti just nu. Men blir kallad rasist när jag ifrågasatta stadsmissionens beslut. Sverige 2017.

Haha, seriöst?

Hjälpa utsatta med pengar från människor jag inte tycker om? ICKE!

ApexProcyon
2017-06-08, 21:06
länkar man till nordfront, nya tider eller dylikt så ja.. NMR helt enkelt. Även om du nu är globalist eller värdegrundsälskare, det ena utesluter inte det andra.

Sven Wolter, kommunisten som hyllar Stalin, är återkommande i Nya Tider. Kommunist som gillar NMR? Låter rimligt.

Har du inte hört? Folk utbildar sig inte längre till jurister, socionomer eller ekonomer, mycket enklare att bli en tyckonom istället. Inget CSN, bara ett konto på twitter och gärna ingen verklighetsuppfattning.

Tyckonom, hetaste yrket 2017.

Socionomer är tyckonomer men hårdare marinerade i värdegrundspropaganda. Låtsasutbildning.

Snubben
2017-06-08, 21:09
Sven Wolter, kommunisten som hyllar Stalin, är återkommande i Nya Tider. Kommunist som gillar NMR? Låter rimligt.

Nazistanhängare OCH kommunister? 10/10, Must read. Är Hirdman ansvarig utgivare med?

ApexProcyon
2017-06-08, 21:11
Nazistanhängare OCH kommunister? 10/10, Must read. Är Hirdman ansvarig utgivare med?

Jag tycker ändå att det är intressant då det visar att dom har högt i tak och värderar yttrandefriheten högre än andra tidningar.

Å andra sidan så spelar dom om mindre anseende än andra tidningar, så det beror på vilket perspektiv man ser det från.

Edit: Jan Myrdal menade jag, blandade ihop kommunisterna. Den stora skillnaden är att Jan Myrdal drömmer om Pol Pots framgångsrika Kambodja.

ceejay
2017-06-08, 21:15
Och vad är det med grejen om "allas lika värde"? Klart som fan inte alla är lika värda.
"Vi ska kriga med kärlek"
"Allas lika värde"
"Värdegrund"

ApexProcyon
2017-06-08, 21:16
Och vad är det med grejen om "allas lika värde"? Klart som fan inte alla är lika värda.
"Vi ska kriga med kärlek"
"Allas lika värde"
"Värdegrund"

Det är floskler, precis som ordet "demokrati". Man är så värd som man gör sig.

https://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/0c/e6/3d/d1/design-made-by-ikea.jpg

ApexProcyon
2017-06-08, 21:19
Det ska bli intressant att se hur det brittiska valet artar sig. Jag hoppar innerligt på att Theresa "1984" May åker ut.

ceejay
2017-06-08, 21:21
Nu blev jag kallad nazist av samma person som kallade mig rasist. Vad fan är det med dessa lågbegåvade människor? Hur kan de få rösta?

ApexProcyon
2017-06-08, 21:57

Islamsk värdegrund är tydligen inga problem.
https://pbs.twimg.com/media/DB06EKJXgAEU3hn.jpg

Snubben
2017-06-08, 22:04
På tal om stockholms stadsmission, ledarskribent från GP > http://www.gp.se/nyheter/debatt/nobbad-sd-donation-ingen-fj%C3%A4der-i-hatten-f%C3%B6r-stadsmissionen-1.4351908

Måste säga att jag gillar mer och mer hur GP profilerar sig... kanske för det är en liten resonanstrumma för mig men ändå trevligt.

SVD hade ett intressant inlägg idag med, https://www.svd.se/tro-inte-att-politikerna-bryr-sig/om/ledare

Mellan varje svenskt val är det obligatoriskt för oppositionen att rasa över särskilt tre problem: ungdomsarbetslösheten, krånglet för småföretagen och, sist men inte minst, bostadsbristen.

När man sedan erövrar regeringsmakten och harvar sig igenom fyra eller åtta år av fullskalig, i det närmaste intergalaktisk, overksamhet på samtliga dessa områden är det dags att halka ut i opposition igen. Och så fortsätter det.

Det spelar ingen som helst roll vilket block som styr landet. Ingen kommer att bygga bort bostadsköerna, det kommer aldrig att skapas förutsättningar för några lärlingsjobb och krånglet för småföretagarna kommer aldrig – och då menar jag aldrig någonsin under några som helst omständigheter förenliga med skapelsens naturlagar – att minska.

Varför? För att de som har skapat problemen, våra folkvalda, är de absolut sämst lämpade att lösa dem.

mottat
2017-06-08, 22:07
BGUgcC3dbOY

hGEK1o3HbBU

nuwb2xZXUvo

Jävlar vad karismatisk Putin är alltså. Gillar han som fan i dessa klipp.

ApexProcyon
2017-06-08, 22:11
Jävlar vad karismatisk Putin är alltså. Gillar han som fan i dessa klipp.

Välkommen till Putins inofficiella kolofanclub!

Folklig, lojal mot det ryska folket, extremt intelligent samt karismatisk.

Tveklöst världens främsta ledare idag, en svensk motsvarighet till Putin hade varit en dröm.

Snubben
2017-06-08, 22:16
Jag föredrar att ha/få en pension framför Putins styre.

Men men, vi alla värdesätter olika saker här i världen.

mottat
2017-06-08, 22:18
Är verkligen inte insatt i hans politik eller hur han driver Ryssland. Men bara från dessa klipp så verkar han vara rätt smart och JÄVLIGT karismatisk enligt mig :P

Han får dessutom sättet hur media / politik hanteras i USA att framstå som extremt barnsligt. Kan ju vara för att Megyn Kelly är kass. Men tror det hade varit samma utfall vem dom än "skickat" från USA.

Snubben
2017-06-08, 22:21
Är verkligen inte insatt i hans politik eller hur han driver Ryssland. Men bara från dessa klipp så verkar han vara rätt smart och JÄVLIGT karismatisk enligt mig :P

r/the_donald tycker Trump är guds gåva, majoriteten av twitter tycker att Jonas Sjöstedt är en rimlig rackare och många äldre arbetare tycker att svetsaren gör ett bra jobb.

Vi har alla olika uppfattningar om saker och ting. :cool:

ceejay
2017-06-08, 22:24
Jag har ingen aning om vad han gör/har gjort eller kommer att göra. Men han är kaxig och säger det han tycker. Löfven skulle kissa i brallan om han behövde debattera mot Putin.

Snubben
2017-06-08, 22:24
Han får dessutom sättet hur media / politik hanteras i USA att framstå som extremt barnsligt. Kan ju vara för att Megyn Kelly är kass. Men tror det hade varit samma utfall vem dom än "skickat" från USA.

Det behövs det ingen Putin för, det räcker med någon som är har något bakom pannan. ;)

Per Vers
2017-06-08, 22:31

Är du under 40 år är det bara att glömma. Pensionen får du lösa själv. Den som inte insett detta ännu går en mörk framtid till mötes.

Snubben
2017-06-08, 22:35
Är du under 40 år är det bara att glömma. Pensionen får du lösa själv. Den som inte insett detta ännu går en mörk framtid till mötes.

Nja, är du från runt 30-33 och uppåt så kommer du få en pension du kan leva, på under förutsättningarna att du har haft ett arbete samt sparat något själv. Beror lite på vilket val du har gjort rörande din pension (Soffliggare, tjänstepension, egen del, vilket avtal du ligger i, väljer etc).

Däremot de som är under 30. Hihuhohuhohhuhubuuuhuuu *cry*

Snubben
2017-06-08, 22:38
https://www.makeourplanetgreatagain.fr/home

Intressant sak som Frankrike gör, försöker locka utländska individer till Frankrike (verkar vara väldigt USA-riktat) för att skapa jobb..

Undra om USA Kommer reagera på det?

trädgårdsmöbel
2017-06-08, 22:49
Jag har ingen aning om vad han gör/har gjort eller kommer att göra. Men han är kaxig och säger det han tycker. Löfven skulle kissa i brallan om han behövde debattera mot Putin.

Jag tror putin skulle vara den som kissade i brallan. Jag kan se Löfven smälla med Putins papper, ställa sig obehagligt nära, stirra in i ögonen och högljutt med darr på rösten nästan hysterisk muttra: "De eba käbbel!" Käbbel!". Putin försöker desperat komma ihåg lite judo-moves och göra sig beredd, för här står en förbannad lätt efterbliven svårt obehaglig person som man inte kan läsa av alls. Skall han hålla sig till att muttra eller kommer han gå till anfall? Är han ledsen eller glad? Ingen vet, inte ens Löfven själv.

WHITEFOLKS
2017-06-08, 22:50

Blir ju inga pensioner med tjocksteffe heller.

xan
2017-06-08, 23:05
The suit is perfectly sewn, but can not be worn.

- Putin

http://www.reactiongifs.com/wp-content/uploads/2013/10/tim-and-eric-mind-blown.gif

Snubben
2017-06-09, 06:31
The suit is perfectly sewn, but can not be worn.

- Putin

http://www.reactiongifs.com/wp-content/uploads/2013/10/tim-and-eric-mind-blown.gif

... om ingen kan bara den så är det väl tveksamt om den kan anse den som bra sydd.

ceejay
2017-06-09, 10:19
Hur lång tid har det tagit för vissa att fatta det där?

Thomas Gür är bra. Han har skrivit mycket vettigt senaste åren.

mattepatte
2017-06-09, 10:30
Hur lång tid har det tagit för vissa att fatta det där?

Thomas Gür är bra. Han har skrivit mycket vettigt senaste åren.

Förhoppningsvis snabbare än nio år :D

Macroman
2017-06-09, 11:13
http://www.dn.se/nyheter/sverige-fortsatter-trana-trupper-som-slass-mot-is/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/internationella-insatser/pagaende-internationella-insatser/irak/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/internationella-insatser/pagaende-internationella-insatser/afghanistan-isaf/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/internationella-insatser/pagaende-internationella-insatser/mellanostern-untso/

Phew, tur att lede Fi ser att vi inte är där ich att de inte bryr sig av Sverige säljer vapen till deras fiender.

Det där är så marginellt att det är avrundning till noll. Däremot är det ju helt fel att gå in i de länderna öht. Oavsett om de har diktatur eller inte. Alternativet har blivit avsevärt sämre (galna extremister som talibaner och ISIS tar över) och hotar dessutom även oss i väst.

ceejay
2017-06-09, 13:28
Vill ni få cancer i hjärnan så är det bara att kolla på alla tyckonomer på stadsmissionens sida på facebook. Dear lord.

shadowfire
2017-06-09, 14:02
Vill ni få cancer i hjärnan så är det bara att kolla på alla tyckonomer på stadsmissionens sida på facebook. Dear lord.

Jävla clickbait.
Den åkte jag dit på.

Snubben
2017-06-09, 14:22
Det där är så marginellt att det är avrundning till noll. Däremot är det ju helt fel att gå in i de länderna öht. Oavsett om de har diktatur eller inte. Alternativet har blivit avsevärt sämre (galna extremister som talibaner och ISIS tar över) och hotar dessutom även oss i väst.

Så kanske det är men om jag hade varit i krig mot någon så hade det nog varit ointressant om någon stödjer Fi marginellt.. Antingen är du med oss eller mot oss-tanken hade varit rätt stark.

ceejay
2017-06-09, 14:46
Jävla clickbait.
Den åkte jag dit på.

Haha, skrev ju precis vad som skulle hända. :P

ApexProcyon
2017-06-09, 15:28
Skräcködlan Theresa Mays inflytande ser ut att minska. Idag är en bra dag.

Per Vers
2017-06-09, 16:42
Otroligt intressant artikel i DN av Ann-Marie Åsheden. Från flera medier märks nu hur en mjukvändning börjar göras och skuld och skit kastas på medarbetare.

"Mediernas motpropaganda bakom misstroendet”
https://unvis.it/dn.se/debatt/repliker/mediernas-motpropaganda-bakom-misstroendet

Även Hedenmos utspel mot Helin är ett bra exempel på detta. Det råder inbördeskrig på SVT. Medierna har insett att det gått för långt och nu försöker de som kan rädda sitt eget skinn genom att hänga ut andra. De som målat in sig för långt i hörnet som Cantwell, Lindberg, Wolodarski och Helin kommer behöva fortsätta med lögnerna och troligtvis gå på ännu hårdare. De kämpar för sin överlevnad. Räcker med att öppna Aftonbladet idag för att se hur den nya motoffensiven, propagandan och lögnerna påbörjats. Givetvis har både Cantwell och Lindberg kommenterat.

Luta er tillbaka och njut av underhållningen.

ApexProcyon
2017-06-09, 16:45
Jag har inget emot att lögnmedia attackerar varandra medan nationalistiskt sinnad media vinner mark.

Per Vers
2017-06-09, 16:59
Otroligt intressant artikel i DN av Ann-Marie Åsheden. Från flera medier märks nu hur en mjukvändning börjar göras och skuld och skit kastas på medarbetare.

"Mediernas motpropaganda bakom misstroendet”
https://unvis.it/dn.se/debatt/repliker/mediernas-motpropaganda-bakom-misstroendet

Även Hedenmos utspel mot Helin är ett bra exempel på detta. Det råder inbördeskrig på SVT. Medierna har insett att det gått för långt och nu försöker de som kan rädda sitt eget skinn genom att hänga ut andra. De som målat in sig för långt i hörnet som Cantwell, Lindberg, Wolodarski och Helin kommer behöva fortsätta med lögnerna och troligtvis gå på ännu hårdare. De kämpar för sin överlevnad. Räcker med att öppna Aftonbladet idag för att se hur den nya motoffensiven, propagandan och lögnerna påbörjats. Givetvis har både Cantwell och Lindberg kommenterat.

Luta er tillbaka och njut av underhållningen.

Extra anmärkningsvärt i artikeln är för övrigt "Medierna gjorde här vad de aldrig annars brukar göra. De ställde sig på maktens sida mot Nisse i Hökarängen. Inte undra på att det uppstod en folklig vrede mot ”etablissemanget”."
För de flesta kommer det nog knappast som en nyhet att MSM de senaste decenniet inte granskat den politiska makten utan istället i maskopi med den politiska makten bedrivit propaganda mot oliksinnade.

Det positiva i artikeln är att poletten tycks ha ramlat ned, men det negativa och förargelseväckande är hur agerandet samtidigt försvaras och rättfärdigas med att det var en kamp mot "de onda" och då är allt tillåtet, i varje fall tills skeppet brakar ihop och de tappar makten.

Magnus N
2017-06-09, 19:05
Morgan Johansson borde hålla sig ifrån twitter:

"Bluffen har blivit uppenbar för all fler. Sydsvenskans Mats Skogskär hånade SVT i samband med nya danska siffror: ””kompetensregnet” från Syrien har också dragit in över Danmark”

I stället för att rätta sina uppgifter gick justitieministern till hätskt angrepp ”Varför är du så nedlåtande mot Syriska flyktingar, Skogskär?”

”Efter att ha hånat syriska flyktingar så är du nu hjälte bland de högerextrema domedagstwittrarna, Skogkär. Känns det bra?”"

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10154710131158231

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18920569_10154710146048231_3063593752666191192_n.j pg?oh=a7f5db6dc5a05705997d7cdf59869aed&oe=59A0B860

Per Vers
2017-06-09, 19:08
Var inte elak mot stackars Molgan. :( Han försöker ju bara vara znäll. :( :(

shadowfire
2017-06-09, 19:21
Lite tragikomiskt att NMR-grabbarna som bygger bomber för att spränga flyktingboenden osv i luften, inkl de svenska/inhemska män/kvinnor som jobbar där, inte får någon egen tråd. Eller uppmärksamhet alls. I kölvattnet av en migration- och integrationspolitik som gått åt h-e så följer det riktigt mörka krafter, men de har fått en fantastisk täckmantel. För nu är man PK om man ens påtalar att någon har rasistiska eller nazistiska åsikter. Dvs de gömmer sig under den skaran som inte alls är rasistisk eller nazistisk, utan bara har kritik mot vår invandringspolitik. Det gör att de riktiga nazzarna kan flyga under radarn.

Det blev ett stort hallå när en ensamkommande knivhögg en tjej på ett HVB-boende, men inte alls samma hallå när en NMR-snubbe nästan sprängde en anställd till döds.

Tänker man ett steg längre så om NMR-snubbar springer runt och vill spränga saker och ting i luften, så kommer både en och annan svensk kille eller tjej stryka med. För vår eget lands säkerhet borde man omgående agera mot denna grupp och se dem som samma hot som islamister, för det är en slags Jihad där det kvittar om svenska män/kvinnor dör, huvudsaken man spränger en moské eller liknande.

Magnus N
2017-06-09, 19:26
Skrivits spaltmeter om de gripna nazisterna samt de är åtalade och lär väl dömas hårt precis som sig bör.

Knappast så att detta har passerat utan uppmärksamhet.

shadowfire
2017-06-09, 19:27
Skrivits spaltmeter om de gripna nazisterna samt de är åtalade och lär väl dömas hårt precis som sig bör.

Knappast så att detta har passerat utan uppmärksamhet.

I media ja, jag syftar som trådar som denna.

ApexProcyon
2017-06-09, 19:28
Ingen är dömd för något än, det återstår att se vad som händer.

Jag har däremot mycket svårt att tänka mig på att det här sanktioneras av NMR på något vis då det skulle innebär att organisationen stängs ned snabbare än någon hunnit säga "säkerhetspolis". Organisationen har, trots allt, funnits i närmare 20 år - den har inte funnits så länge på grund av att folk sprängt saker på måfå.

shadowfire
2017-06-09, 19:31
Ingen är dömd för något än, det återstår att se vad som händer.

Jag har däremot mycket svårt att tänka mig på att det här sanktioneras av NMR på något vis då det skulle innebär att organisationen stängs ned snabbare än någon hunnit säga "säkerhetspolis". Organisationen har, trots allt, funnits i närmare 20 år - den har inte funnits så länge på grund av att folk sprängt saker på måfå.

Vänd på steken, det förekommer idioter även inom F! som vill göra saker som inte är sanktionerade av ledningen. Men som kanske ändå gynnar dem, lite sådär i periferin. Självklart fördömer ledningen det, med ett leende.

Magnus N
2017-06-09, 19:32

ah ok

Varför det inte diskuterats mer vet jag inte, finns antar jag inte så mycket underlag för att föra en vettig diskussion.

De är anhållna och inför rättegång för ett brott.

Tror dock hela mediagrejen spelar in, när det pumpas ut med artiklar etc om det så blir man "mättad" om det och diskutera ytterligare känns döfött, medans andra situationer som mera "göms" i mediasfären är mer intressanta att lyfta på ett forum

Magnus N
2017-06-09, 19:34
Vänd på steken, det förekommer idioter även inom F! som vill göra saker som inte är sanktionerade av ledningen. Men som kanske ändå gynnar dem, lite sådär i periferin. Självklart fördömer ledningen det, med ett leende.

Är iofs ett rätt stort antagande du gör där, är precis som att säga att Sjöstedt med leende ser när AFA förstör butiker och bränner bilar i sina upplopp, eller varför inte att Löfven skulle le i smyg för det.

WHITEFOLKS
2017-06-09, 19:34

Äsch AFA kan man ju stå och hylla öppet inom F! utan problem.

Per Vers
2017-06-09, 19:35

Finns inget att säga. Media har rapporterat och de väntar på rättegång. Vad ska diskuteras? Dessutom är det jämfört med mycket annat i liten skala då de flesta bränder av flyktingboenden startats av invällarna själva eller på grund av bristande säkerhet från asylbaronerna.

Tilläggas kan även att detta till viss del är en följd av vad som redan diskuteras flitigt på forumet.

ApexProcyon
2017-06-09, 19:36

Jag tvivlar på att ledningen ler i mjugg, risken med att medlemmar sprängenr saker är helt efterbliven på alla sätt och vis.

Om det varit någon utan någon som helst koppling till organisationen så kanske ledningen tyckt annorlunda, svårt att säga. En spontan gissning är att händelser bedöms utifrån huruvida det för dom närmare målet eller ej, det gäller nog majoriteten av alla politiska organisationer.

shadowfire
2017-06-09, 19:37
ah ok

Varför det inte diskuterats mer vet jag inte, finns antar jag inte så mycket underlag för att föra en vettig diskussion.

De är anhållna och inför rättegång för ett brott.

Tror dock hela mediagrejen spelar in, när det pumpas ut med artiklar etc om det så blir man "mättad" om det och diskutera ytterligare känns döfött, medans andra situationer som mera "göms" i mediasfären är mer intressanta att lyfta på ett forum

Samtidigt som om det varit en islamist så hade det varit en egen tråd redan. Terrorbrotten i blabla..

Jag är lite rädd för att man glömmer (ja på riktigt glömmer) bort att det föds mörka krafter som går emot vad den stora massan svenskar faktiskt vill. Alltså går emot vad SD-röstare osv faktiskt vill.

Jag personligen ser en markant skillnad mellan SD och NMR, medan vänstern slår ihop allt inklusive M och KD till nazister. Just därav tror jag det är viktigt att alla vanliga partier inkl SD tar avstånd från NMR-tramset. De är AFA, som skiter i offer om de bara får igenom sin politik.

shadowfire
2017-06-09, 19:40
Finns inget att säga. Media har rapporterat och de väntar på rättegång. Vad ska diskuteras? Dessutom är det jämfört med mycket annat i liten skala då de flesta bränder av flyktingboenden startats av invällarna själva eller på grund av bristande säkerhet från asylbaronerna.

Tilläggas kan även att detta till viss del är en följd av vad som redan diskuteras flitigt på forumet.

Om någon hotar att spränga saker som kan få svenska oskyldiga att dö, så borde det vara av samma intresse oavsett om det är en islamist eller nazist? Hur många fler är radikaliserade på högern och drar sig inte för att offra ett par svenskar om de får spränga en moské?

Magnus N
2017-06-09, 19:41
Samtidigt som om det varit en islamist så hade det varit en egen tråd redan. Terrorbrotten i blabla..

Jag är lite rädd för att man glömmer (ja på riktigt glömmer) bort att det föds mörka krafter som går emot vad den stora massan svenskar faktiskt vill. Alltså går emot vad SD-röstare osv faktiskt vill.

Jag personligen ser en markant skillnad mellan SD och NMR, medan vänstern slår ihop allt inklusive M och KD till nazister. Just därav tror jag det är viktigt att alla vanliga partier inkl SD tar avstånd från NMR-tramset. De är AFA, som skiter i offer om de bara får igenom sin politik.

Glömmer bort tror jag ingen gör, det lyfts konstant om hotet ifrån nazismen i medier så att det skulle kunna missas om vi får en ökad rörelse där tvivlar jag starkt på.

Att vänstern vill bunta ihop alla som tycker tvärt emot dem är klassisk taktik ifrån dem.

Tror nog att det är en enhälligt avståndstagande av NMR rakt över alla partier i riksdagen

ApexProcyon
2017-06-09, 19:43
All politik är intolerant när det kommer till kritan. Media har inte ens nämnt att Håkan Juholts förre talskrivare, socialdemokraten Daniel Suhonen, pratat om nödvändigheten om att eventuellt behöva ta upp kalasjnikoven och skjuta.

Detta var under Socialistiskt Forum sponsrat uppbackat ABF och LO om jag inte tar fel. Tyst medhåll från media kan man kalla det, aldrig att ett nationellt parti kommit undan med att säga så.

"Jag vill ha en politik som bidrar till ett socialistiskt samhällsbygge.
Och blir det att ta upp Kalasjnikoven och skjuta, då gör vi det. Men innan dess kan vi ju inte vänta i studiecirklar. Utan vi kan väl bygga lite järnvägar, lite bostäder och försvara dom offentliganställda. Och låt oss göra det tillsammans (med revolutionära kommunister). Jag är med i revolutionen om vi gör lite reformism först."

fK9lGwyvLaQ

WHITEFOLKS
2017-06-09, 19:44
Om någon hotar att spränga saker som kan få svenska oskyldiga att dö, så borde det vara av samma intresse oavsett om det är en islamist eller nazist? Hur många fler är radikaliserade på högern och drar sig inte för att offra ett par svenskar om de får spränga en moské?

Ja det är lika farligt oavsett anledning men personen som är inblandad där med NMR är garanterat känd och var garanterat under luppen redan från polisens sida. Det finns nog inga direkt okända nazister på samma sätt som det finns islamister. NMR etc är liksom samma slitna grupp på X antal personer som glider land och rike runt och ser töntiga ut.

Magnus N
2017-06-09, 19:45

Givetvis, tror inte att någon bagatelliserar denna händelse och vad det kan innebära.

Jag antar och hoppas SÄPO har koll på det sistnämnda.

shadowfire
2017-06-09, 20:45
Ja det är lika farligt oavsett anledning men personen som är inblandad där med NMR är garanterat känd och var garanterat under luppen redan från polisens sida. Det finns nog inga direkt okända nazister på samma sätt som det finns islamister. NMR etc är liksom samma slitna grupp på X antal personer som glider land och rike runt och ser töntiga ut.

Klart det finns okända nazister, herregud, kolla runt på sociala medier. De trollar runt i nya nicknames konstant. Vad jag är ute efter är att man borde fördöma även deras attentat eftersom det drabbar oskyldiga civila. Tyvärr så gör man inte det, utan man pratar lite tystare om den delen bara (tills det är en egens son eller dotter som sprängs).

Att vara kritisk mot invandring eller segregation är inte att vara NMR. Man behöver inte ens vara SD för det, vilket många vill få till. I NMR och AFA har vi dock de som tycker att våld är bra och att lite offer får man tåla i sin propaganda.

Givetvis, tror inte att någon bagatelliserar denna händelse och vad det kan innebära.

Jag antar och hoppas SÄPO har koll på det sistnämnda.

Kanske inte, men varför hängs inte svinen ut? På flashback hyllar man dem, letar förklaringar till varför de agerade som de gjorde etc.

ApexProcyon
2017-06-09, 20:48
Kanske inte, men varför hängs inte svinen ut? På flashback hyllar man dem, letar förklaringar till varför de agerade som de gjorde etc.

I alla fall förutom ett så är bevisläget så pass pass tunt att det kan sluta riktigt illa för den tidning som hänger ut. Media sitter och väntar med fingret på avtryckaren, det kan vi vara säkra på.

Magnus N
2017-06-09, 20:51

Flashback är vad det är, kan inte direkt ta det forumet och göra en generalisering över landet :)

Varför ska de hängas ut innan det är fastslaget om de döms eller ej?

Tycker du vi ska göra samma sak med andra presumtiva brottslingar?

shadowfire
2017-06-09, 20:58
Flashback är vad det är, kan inte direkt ta det forumet och göra en generalisering över landet :)

Varför ska de hängas ut innan det är fastslaget om de döms eller ej?

Tycker du vi ska göra samma sak med andra presumtiva brottslingar?

Säger mer att man ska vara konsekvent. Om det är en islamist terrorist så är det ut med namn och bild direkt. Om det är en högerextremist så är det liksom "jaha".

Det finns farliga krafter som går i kölvattnet av vad jag själv tycker är bra kritik mot regering etc, men dessa krafter bagatelliseras. Utom av V, som redan dömt ut alla som nazister.

Magnus N
2017-06-09, 21:01
Säger mer att man ska vara konsekvent. Om det är en islamist terrorist så är det ut med namn och bild direkt. Om det är en högerextremist så är det liksom "jaha".

Det finns farliga krafter som går i kölvattnet av vad jag själv tycker är bra kritik mot regering etc, men dessa krafter bagatelliseras. Utom av V, som redan dömt ut alla som nazister.

Att media kommer ut med bild och namn på islamistiska terrorister eller för all delen utlänningar som begår brott i Sverige är väl knappast något som de gör snabbt?

Det pixlas och göms så länge de kan komma undan med det.

Upplever det på helt motsatt sätt som du

ApexProcyon
2017-06-09, 21:01

Äh, nazister blir uthängda stup i kvarten även när inget brott har begåtts. Det säger mer något om det klena bevisläget än något annat när nazisterna inte har hängts ut trots brott.

En av kvinnorna nedan hamnade på löpet för att hon anordnade en motionsgrupp för nationella kvinnor, en annan för att hon fotades utanför en föreläsning som NMR höll. Det ska vara båda kvinnorna högst upp om jag inte minns fel.

Någon verkar ha köpt EXPOs och Arnstads skräckbild av nazistspöket rejält.

https://www.nordfront.se/wp-content/uploads/2015/02/sk%C3%A4rmbild-expressen-460x363.png

WHITEFOLKS
2017-06-09, 21:02
Klart det finns okända nazister, herregud, kolla runt på sociala medier. De trollar runt i nya nicknames konstant. Vad jag är ute efter är att man borde fördöma även deras attentat eftersom det drabbar oskyldiga civila. Tyvärr så gör man inte det, utan man pratar lite tystare om den delen bara (tills det är en egens son eller dotter som sprängs).

Att vara kritisk mot invandring eller segregation är inte att vara NMR. Man behöver inte ens vara SD för det, vilket många vill få till. I NMR och AFA har vi dock de som tycker att våld är bra och att lite offer får man tåla i sin propaganda.

Okända nazister som är benägna att spränga civila? Det tror jag inte är alls lika vanligt nej. Jag ser ingen här som hyllar deras attentat eller ursäktar det, däremot har inte jag direkt vetat om det innan det nu kom upp i aftonbladet. Det är även en viss skillnad på att spränga något där det eventuellt kan gå fel och skada folk och där hela syftet är just att skada folk. Detta gäller oavsett riktning men jag kan inte riktigt sätta på samma nivå att några som flyr från ett bankrån kör på någon som avlider och någon som kör en lastbil just med avsikt att skada folk. Båda sakerna är idioti men är inte på samma nivå av problematik.

ApexProcyon
2017-06-09, 21:18
Kan tilläggas att jag inte är emot tanken att hänga ut skyldiga som terroriserar omgivningen med allmänfarlig ödeläggelse. Däremot så är det moraliskt fel att hänga ut åtalade med klent bevisläge på en offentlig skampåle oavsett om det gäller islamister eller svenskar.

Jag hade för övrigt gärna sett fler uthängningar på återfallsförbrytare inom sexualbrott samt pedofiler.

shadowfire
2017-06-09, 21:21
Äh, nazister blir uthängda stup i kvarten även när inget brott har begåtts. Det säger mer något om det klena bevisläget än något annat när nazisterna inte har hängts ut trots brott.

En av kvinnorna nedan hamnade på löpet för att hon anordnade en motionsgrupp för nationella kvinnor, en annan för att hon fotades utanför en föreläsning som NMR höll. Det ska vara båda kvinnorna högst upp om jag inte minns fel.

Någon verkar ha köpt EXPOs och Arnstads skräckbild av nazistspöket rejält.

https://www.nordfront.se/wp-content/uploads/2015/02/sk%C3%A4rmbild-expressen-460x363.png

lol, så det är viktigare att belysa att "nazister" blir uthängda än om de spränger civila i luften. Right.

Jag syftar inte på vad tidningarna skriver, jag syftar på vad du står för och vad du står upp för om du älskar Sverige. Din ståndpunkt är alltså att lite civila offer är ingen fara om det är NMR bakom det?

ApexProcyon
2017-06-09, 21:26
lol, så det är viktigare att belysa att "nazister" blir uthängda än om de spränger civila i luften. Right.

Jag syftar inte på vad tidningarna skriver, jag syftar på vad du står för och vad du står upp för om du älskar Sverige. Din ståndpunkt är alltså att lite civila offer är ingen fara om det är NMR bakom det?

När sa jag någonsin något om det? Jag visade bara på att media är snabba med att hänga ut även utan anledning, media sitter och dreglar just nu och väntar på att någon ska dömas. Det är helt enkelt för riskabelt att hänga ut någon i dagsläget.

Folk ska dömas för brottsliga handlingar och civila offer är aldrig någonsin okej, vem här tycker något annat? Ovärdigt att ens svara på den halmgubben, jag har aldrig antytt att jag stödjer våld på något sätt.

Är folk sinnessjuka nog att bomba offentliga platser där civila kan drabbas så förtjänar dom minst sagt en uthängning när det är fastställt att dom är skyldiga. Däremot så bör folk vara oskyldiga tills motsatsen är bevisad.

ApexProcyon
2017-06-09, 21:47
Saudiarabiska spelare vägrar tyst minut för att hedra terrorismens offer.
wqTndGKPPAg

ceejay
2017-06-09, 21:52
Suck. Saudi.

shadowfire
2017-06-09, 21:57
När sa jag någonsin något om det? Jag visade bara på att media är snabba med att hänga ut även utan anledning, media sitter och dreglar just nu och väntar på att någon ska dömas. Det är helt enkelt för riskabelt att hänga ut någon i dagsläget.

Folk ska dömas för brottsliga handlingar och civila offer är aldrig någonsin okej, vem här tycker något annat? Ovärdigt att ens svara på den halmgubben, jag har aldrig antytt att jag stödjer våld på något sätt.

Är folk sinnessjuka nog att bomba offentliga platser där civila kan drabbas så förtjänar dom minst sagt en uthängning när det är fastställt att dom är skyldiga. Däremot så bör folk vara oskyldiga tills motsatsen är bevisad.

Det håller jag med om, dvs att media är snabbare på att hänga ut vissa än andra osv. Det är ju inget nytt var vår media står i vissa frågor och hur nyheter presenteras osv.

Islamister hängs ut innan de är dömda och har fått rättegång, så det du säger är att för högerextrema ska vi vänta på domen. Har du samma syn på misstänkta islamistiska terrorister? Dvs de ska inte bli uthängda innan de har fått en fallande dom?

shadowfire
2017-06-09, 22:00
Suck. Saudi.

I mångt och mycket dundersuck.
De arabländer som står för mest terrorism är de arabländer som USA och västvärlden backar upp mest. De arabländer som västvärlden och USA fördömer är de som har minst terrorister typ. Det är på riktigt som en enda fars, ett stort avsnitt av Simpsons.

ApexProcyon
2017-06-09, 22:02
Det håller jag med om, dvs att media är snabbare på att hänga ut vissa än andra osv. Det är ju inget nytt var vår media står i vissa frågor och hur nyheter presenteras osv.

Islamister hängs ut innan de är dömda och har fått rättegång, så det du säger är att för högerextrema ska vi vänta på domen. Har du samma syn på misstänkta islamistiska terrorister? Dvs de ska inte bli uthängda innan de har fått en fallande dom?

Ja, en uthängning är ett straff i sig och den som en gång blivit uthängd blir fortfarande en paria i allmänhetens ögon som kan få svårt att få jobb även om personen friges i rätten.

Det finns ingen större anledning att ha bråttom med att knuffa fram någon i rampljuset som pöbeln kan jaga med högafflar och facklor. Det borde finnas restriktioner där; rättvisa är viktigare än att ha en syndabock.

ceejay
2017-06-09, 22:02
http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/hur-kan-akesson-fa-invandrares-roster/

Jag får bara en spontan känsla att han precis likställde alla invandrare med varandra.

WHITEFOLKS
2017-06-09, 22:03

Beror väl lite på bevisläget och hur/när man greps gick till mer än något annat.

smerk
2017-06-09, 22:06
http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/hur-kan-akesson-fa-invandrares-roster/

Jag får bara en spontan känsla att han precis likställde alla invandrare med varandra.

(Bara läst rubrik :P)
Han är dum i huvet. De som integrerat sig vill slippa det de har flytt ifrån..