Visa fullständig version : Den stora tråden om politik
shadowfire
2017-12-18, 21:18
Överlag kan man summera livesändningen som en mix av boende från olika delar i malmö, där ALLA var eniga om att en förändring måste ske, drivkrafter från Rosengård om att det måste bli strängare straff, driftkrafter från malmöbor om att "vi har varit mångkulturella innan utan problem sedan hände detta", dvs stor påverkan av massinvandringen senaste åren, starka åsikter om att det är inte ok att ta in folk utan prövning, fysisk och psykisk test etc. En stark åsikt under sändningen från en invandrare som själv efterlyste strängare straff men ville reproklamera allmänt hat mot invandrare.
shadowfire
2017-12-18, 21:20
Vad har jag missat?
En liten grupp (50) pers som pratade inför kamera / live, om läget i malmö efter (senaste) gruppvåldtäkten. Lamotte som organiserade och gjorde livesändning.
Magnus N
2017-12-18, 21:24
Vad har jag missat?
https://www.facebook.com/joakim.lamotte/videos/1589617981132787/
hela videon
En liten grupp (50) pers som pratade inför kamera / live, om läget i malmö efter (senaste) gruppvåldtäkten. Lamotte som organiserade och gjorde livesändning.
https://www.facebook.com/joakim.lamotte/videos/1589617981132787/
hela videon
Tack!
Har vi några tankar om (S) förslag om utöka pappamånaderna?
Spontant tycker jag det finns en poäng med att försöka få pappor att ta ut mer tid, men att tvinga folk till det känns inte som det smartaste sättet att motivera någon.
Magnus N
2017-12-18, 21:53
Spontant tycker jag det finns en poäng med att försöka få pappor att ta ut mer tid, men att tvinga folk till det känns inte som det smartaste sättet att motivera någon.
Idioti att tvinga folk, aldrig gillat iden att staten ska bestämma hur familjen vill planera sitt liv.
Tror detta löser sig självmant , hela kulturen runt att stanna hemma med ungarna har förändrats mycket senaste 30-50 åren och lär fortsätta i samma stil. Men det är såklart inte snabbt nog för politiker utan de måste in och rota
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvRoyr/schlaugs-attack-vad-i-helvete-pagar
Men partiledningen vägrar konsekvent att kommentera om anklagelserna mot tjänstemannen var sanna eller inte, vilket upprör tidigare språkröret Birger Schlaug.
– Det finns en anklagelse om spioneri, med allvarliga följder för nationell säkerhet, eller om det inte är sant, lika allvarliga följder för den som plötsligt befinner sig varande paria med spionstämpel i pannan. Språkrören måste väl begripa att det är allvarligt, hur det än förhåller sig? skriver han på sin blogg och fortsätter:
– Till slut står jag och andra som frågetecken och undrar vad i helvete som pågår. Varför man inte reder ut detta före valrörelsen är för mig obegripligt. Vem eller vilka skyddar man? Det blir ju frågan av all denna tystnad.
.. så det var alltså sanna. Heja MP.
Idioti att tvinga folk, aldrig gillat iden att staten ska bestämma hur familjen vill planera sitt liv.
Tror detta löser sig självmant , hela kulturen runt att stanna hemma med ungarna har förändrats mycket senaste 30-50 åren och lär fortsätta i samma stil. Men det är såklart inte snabbt nog för politiker utan de måste in och rota
Fast det är väl ändå lite av (S) trumfkort, när en förändring organiskt börjar växa i samhället och trenden är ihållande så går de in med någon lagstiftning/Förslag som förändrar noll, varpå de ett år senare säger "titta vad vi var duktiga, vårt förslag fixade <x> eller <y>".
shadowfire
2017-12-18, 21:59
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvRoyr/schlaugs-attack-vad-i-helvete-pagar
.. så det var alltså sanna. Heja MP.
På riktigt så tror jag att samma grej hos V hade gett mer blåslampa. MP har blivit en slags V fast "under cover". Man seglar lite under S sådär, men slipper rampljuset som V drar på sig. Det Schlaug säger är ju fullt naturligt och hade det varit M eller SD, så hade det varit stora bastubor som basunerat det hela.
Magnus N
2017-12-18, 22:03
Fast det är väl ändå lite av (S) trumfkort, när en förändring organiskt börjar växa i samhället och trenden är ihållande så går de in med någon lagstiftning/Förslag som förändrar noll, varpå de ett år senare säger "titta vad vi var duktiga, vårt förslag fixade <x> eller <y>".
Må så vara, gillar inte det i vilket fall :)
Mer självbestämmande åt folket, inte mindre
Må så vara, gillar inte det i vilket fall :)
Mer självbestämmande åt folket, inte mindre
Detta låter ju vettigt, men finns det exempel när folkets egna bestämmande faktiskt inte gagnade befolkningen? Här träffar du ju typ roten i varenda diskussion vi har på detta forum, folkets fria vilja och förmyndarstaten som säger vad vi ska tycka.
Massvis med folk stödde väl t ex KKK (jag har ingen källa på detta), och det var ju negativt. Hade man lagstadgat emot det på något sätt (jag har ingen aning om hur detta skulle kunna genomföras) så hade det kanske inte växt fram på samma sätt.
Min poäng är att folk ibland kan vara dumma i huvudet och behöva skyddas, det begriper inte själva vad som är bäst för dom. Sjukt intressant tycker jag att just denna gräns är, självbestämmande vs staten.
ApexProcyon
2017-12-18, 23:13
Invandringsstopp, hårdare straff och "ökad integration" ska visst lösa problemen nu.
Alldeles för lite alldeles för sent. Men man kan ju fortfarande vara lagom, alltid något.
Magnus N
2017-12-19, 07:41
Detta låter ju vettigt, men finns det exempel när folkets egna bestämmande faktiskt inte gagnade befolkningen? Här träffar du ju typ roten i varenda diskussion vi har på detta forum, folkets fria vilja och förmyndarstaten som säger vad vi ska tycka.
Massvis med folk stödde väl t ex KKK (jag har ingen källa på detta), och det var ju negativt. Hade man lagstadgat emot det på något sätt (jag har ingen aning om hur detta skulle kunna genomföras) så hade det kanske inte växt fram på samma sätt.
Min poäng är att folk ibland kan vara dumma i huvudet och behöva skyddas, det begriper inte själva vad som är bäst för dom. Sjukt intressant tycker jag att just denna gräns är, självbestämmande vs staten.
Vissa ramar ska givetvis finnas men är som du säger en svår gräns att dra ibland.
Men hur man lägger pappamånader är inte en sådan fråga i mina ögon :)
Macroman
2017-12-19, 10:22
På riktigt så tror jag att samma grej hos V hade gett mer blåslampa. MP har blivit en slags V fast "under cover". Man seglar lite under S sådär, men slipper rampljuset som V drar på sig. Det Schlaug säger är ju fullt naturligt och hade det varit M eller SD, så hade det varit stora bastubor som basunerat det hela.
De som borde rapportera om detta är ju själv medlemmar i partiet så inte så konstigt egentligen.
King Grub
2017-12-19, 11:04
Samtliga friade.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/dom-i-fallet-om-misstankt-gruppvaldtakt-i-fittja
Samtliga friade.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/dom-i-fallet-om-misstankt-gruppvaldtakt-i-fittja
Finns domen att läsa? Vore intressant att veta vad domen grundar sig på.
King Grub
2017-12-19, 12:24
Här är domen:
http://docdro.id/wSCFNSp
Finns domen att läsa? Vore intressant att veta vad domen grundar sig på.
Inkompetens, det är vad den grundar sig på.
High1ander
2017-12-19, 12:52
Krasst så blir ju frågan hur denna "våldtäkt" ska kategoriseras nu, ska den anses vara falsk anklagelse i statistiken då ingen fällande dom kommer falla (tror ju inte den går till hovrätten då bevisningen sågas så jävla hårt, med all rätt). Hursom så är det ju en jävla skamfläck oavsett vad som hänt då polisutredningen varit helt jävla undermålig då man inte ens kan undersöka rätt hus...
King Grub
2017-12-19, 13:13
Polisen har visat en Enirokarta för henne och låtit henne peka ut huset på den. Hon har misstagit sig och polisen har bara undersökt det felaktiga huset utan att försäkra sig om det är rätt eller fel hus.
Vad gäller vilket hus som målsäganden pekade ut som brottsplats, har han fått berättat för sig att någon polis visat målsäganden en kartbild på Eniro, och att hon då ska ha pekat ut Värdshusvägen 6. Utifrån det utpekandet skickades polispatruller och tekniker till adressen. De genomförde en teknisk undersökning och sökte av platsen med hund. Eftersom det inte gick att hålla något målsägandeförhör var det tidigare utpekandet av huset de enda uppgifter polisen hade att gå på.
Jag hade nog inte kunnat peka ut ett specifikt hus på en karta med någon säkerhet om någon höll upp en framför mig. Och ett sådant utpekande inleder dom en teknisk undersökning på, utan att verifiera att det är rätt plats.
Rätt illa när både Polisen och brå medvetet? citerar faktafel och försöker vilseleda allmänheten:
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10155255254603231
Litet stycka av hans inlägg
"”Stina Karlgrund, tills helt nyligen chef för polisens grupp för brott i nära relation, uppskattar att det i Malmö årligen inträffar 10-12 så kallade överfallsvåldtäkter.– Det är våldtäkter där offer och gärningsman inte känner varandra och där brotten sker utomhus. Av antalet anmälda våldtäkter utgör 85 procent övergrepp inom en befintlig relation där offer och gärningsman känner varandra”
Fel. Brå: ”I majoriteten av de sexualbrott som rapporteras i NTU är förövaren en helt okänd person (65 %). I 24 procent av fallen var gärningspersonen en bekant, och i 11 procent av fallen en närstående”"
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10155255874408231
Punkt 1 av 4 totalt:
"1. "Hur vanliga är överfallsvåldtäkter?...närmaste vi kan komma är en särskild undersökning som Brå gjorde år 2006 av våldtäkter mot personer som var 15 år och äldre. Då utgjorde överfallsvåldtäkterna 12 procent och det var en minskning"
Studien visade att överfallsvåldtäkter i absoluta tal ökade med 34 procent, dock ökade andra våldtäkter ännu mer: ”Det har alltså skett en relativ minskning, vilket innebär att andra typer av våldtäkt har ökat mer. I absoluta tal har dock även dessa våldtäkter blivit något fler”"
Så vidrigt. Deras siffror stödde väl den felaktiga feministiska förklaringsbilden bättre.
trädgårdsmöbel
2017-12-19, 15:41
"Där offret och förvaren/förövararna inte känner varandra" det betyder alltså att man kan räkna bort våldtäkter som sker i skolmiljö av en "skolkamrat", eller våldtäkter som föregåtts av ett raggningsförsök av någon man pratat med och känner till namnet, så kallar man detta för något annat än överfallsvåldtäkt, och vips har man putsat statistiken.
Överlag kan man summera livesändningen som en mix av boende från olika delar i malmö, där ALLA var eniga om att en förändring måste ske, drivkrafter från Rosengård om att det måste bli strängare straff, driftkrafter från malmöbor om att "vi har varit mångkulturella innan utan problem sedan hände detta", dvs stor påverkan av massinvandringen senaste åren, starka åsikter om att det är inte ok att ta in folk utan prövning, fysisk och psykisk test etc. En stark åsikt under sändningen från en invandrare som själv efterlyste strängare straff men ville reproklamera allmänt hat mot invandrare.
En fråga som dök upp vid ett at uttalanden är vad den statligt anlitade "professorn" i kriminologi sarnecki tror att ordet signalement betyder?
Anser att en så inflytelserik person bör kunna svenska ords betydelse
Jag vet många par där kvinnan har ensamvårdnad trots att dom är tsm för att mannen ska kunna jobba och tjejen vill vara hemma med bebisen.
Vi löste det som att ersättningen föll bort för att vi valde att frugan skulle ta all mammaledighet och jag jobbade
svenbanan
2017-12-19, 15:59
"Där offret och förvaren/förövararna inte känner varandra" det betyder alltså att man kan räkna bort våldtäkter som sker i skolmiljö av en "skolkamrat", eller våldtäkter som föregåtts av ett raggningsförsök av någon man pratat med och känner till namnet, så kallar man detta för något annat än överfallsvåldtäkt, och vips har man putsat statistiken.
Putsat och putsat.
Nånstans måste ju gränsen dras mellan olika kategorier av brott ifall man vill försöka kategorisera statistiken.
Har du en bättre definition på överfallsvåldtäkt än den som stod i texten ovan?
Jag kan då inte komma på nåt bättre...
Stenkastarvänstern fick på nosen idag för våldsamheterna.
Hussein Ahmed har uppgett att han är 17 år gammal, men tingsrätten gör bedömningen att han är åtminstone 18 år efter att åklagaren lagt fram åldersundersökningar.
Däremot ogillades åklagarens yrkande om utvisning.
Hussein Ahmed har redan sedan tidigare ett utvisningsbeslut mot sig från Migrationsverket.
• Ahmed Hussein, 18. En av slungmännen som döms till fem månaders fängelse våldsamt upplopp, försök till grovt våld mot tjänsteman, brott mot maskeringsförbud.
Jag ville kasta på nazisterna, men polisen stod emellan, säger Abdiwale Abdulle, 19, en av de dömda slungmännen till GT.
https://www.expressen.se/gt/poliser-attackerade-vid-liseberg-nu-faller-domen/
svenbanan
2017-12-19, 20:54
Stenkastarvänstern fick på nosen idag för våldsamheterna.
https://www.expressen.se/gt/poliser-attackerade-vid-liseberg-nu-faller-domen/
"Jag ville kasta på nassarna men polisen stod ivägen". Vilken sopa. Tyckte han det var en bra ursäkt eller? Även om det skulle vara sant, vilket det ju säkerligen inte är, så är det väl fan ingen ursäkt. Tror han att man får kasta sten på folk bara för man inte gillar deras åsikter?
shut teh face
2017-12-20, 07:59
Från Tino:
Efter tre överfallsvåldtäkter på bara några veckor i Malmö gick polisen ut i helgen och avrådde kvinnor från att vara ute ensamma på natten. Då fick Hanna Höie, granne till kvarteret i Sofielund där den senaste våldtäkten skedde, nog. På bara ett dygn ordnade hon ett diskussionsmöte..."Obs! Du som tror att våldtäkt är något som begås av förövare med en viss hudfärg, som talar ett visst språk eller kommer från en viss kultur är inte välkommen", stod det på mötesinbjudan”
Jag reagerade på denna kommentar från en Sara:
Jag har bott i förorten i över 20 år. Att människor sitter i fina områden och förespråkar mångkultur, medan deras barn går i trygga skolor, är bara ett bevis för att de faktiskt inte är för mångkultur. Hade de varit det så hade de bosatt sig i dessa områden och sett till att deras barn hade fått gå i skola här - men nej då.
Här bor jag och mitt barn iallafall. Och jag är inte för den mångkulturella utvecklingen som sker - för jag ser hur det utstakar sig varje dag, 365 dagar om året.
Jag känner exakt samma sak om mina släktingar i Stockholm, de bor i fina områden i stan där de har överbelånat sig till skjortan för en liten tvåa eller trea, för det är så viktigt att bo just där och barnen ska få gå i bra skolor.
Samtidigt röstar de MP, FI och V och lider av "godhetsknarkarsyndrom".
Jag har flera gånger frågat ut dem om detta och fått fram till slut att skolor med mycket invandrare är ofta stökiga, därför ska deras barn inte gå där.
Jaha säger jag då, men ni förespråkar mångkultur och ser bara positiva saker med det för övriga befolkning, men inte er?
Jag förstår inte hur de resonerar, förstår verkligen inte.
Old Nick
2017-12-20, 08:31
För att ta reda på hur det verkligen förhöll sig med den saken tittade Udlændingestyrelsen, danska motsvarigheten till Migrationsverket, bland annat på migranternas konton på sociala medier – där har man snabbt kunnat konstatera att en stor majoritet ljugit om varifrån de kommer.
Så jäkla klantiga.
De måste ha trott att de var i Sverige där det är fritt fram att skylta med lögnerna utan risk att drabbas av repressalier. Berättade ingen för dem att det var Danmark de hade kommit till?
trädgårdsmöbel
2017-12-20, 08:41
Den frågan har ställts i en jäkla massa år, utan att få svar, så man kanske skulle ta och svara åt dem? "Vi gillar själva idén med antirasism, men inte konsekvenserna av den, så det här är den bästa kompromissen vi har för vår dubbelmoral."
Från Tino:
Efter tre överfallsvåldtäkter på bara några veckor i Malmö gick polisen ut i helgen och avrådde kvinnor från att vara ute ensamma på natten. Då fick Hanna Höie, granne till kvarteret i Sofielund där den senaste våldtäkten skedde, nog. På bara ett dygn ordnade hon ett diskussionsmöte..."Obs! Du som tror att våldtäkt är något som begås av förövare med en viss hudfärg, som talar ett visst språk eller kommer från en viss kultur är inte välkommen", stod det på mötesinbjudan”
Jag reagerade på denna kommentar från en Sara:
Jag har bott i förorten i över 20 år. Att människor sitter i fina områden och förespråkar mångkultur, medan deras barn går i trygga skolor, är bara ett bevis för att de faktiskt inte är för mångkultur. Hade de varit det så hade de bosatt sig i dessa områden och sett till att deras barn hade fått gå i skola här - men nej då.
Här bor jag och mitt barn iallafall. Och jag är inte för den mångkulturella utvecklingen som sker - för jag ser hur det utstakar sig varje dag, 365 dagar om året.
Jag känner exakt samma sak om mina släktingar i Stockholm, de bor i fina områden i stan där de har överbelånat sig till skjortan för en liten tvåa eller trea, för det är så viktigt att bo just där och barnen ska få gå i bra skolor.
Samtidigt röstar de MP, FI och V och lider av "godhetsknarkarsyndrom".
Jag har flera gånger frågat ut dem om detta och fått fram till slut att skolor med mycket invandrare är ofta stökiga, därför ska deras barn inte gå där.
Jaha säger jag då, men ni förespråkar mångkultur och ser bara positiva saker med det för övriga befolkning, men inte er?
Jag såg denna på ansiktsboken:
https://scontent.fmmx1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/25446298_1675471879184968_4108356060187483026_n.pn g?oh=ffb7c503868ab45bf16e8ebfa83a8181&oe=5AB90F6B
Man kanske borde göra samma med folk i innerstan som äääälskaaaar mångkultur men blir livrädda när de kommer utanför tullarna.
"Tv3: Familjen Persson från Södermalm flyttar till Rinkeby ett halvår".
:D
Polisen har visat en Enirokarta för henne och låtit henne peka ut huset på den. Hon har misstagit sig och polisen har bara undersökt det felaktiga huset utan att försäkra sig om det är rätt eller fel hus.
Jag hade nog inte kunnat peka ut ett specifikt hus på en karta med någon säkerhet om någon höll upp en framför mig. Och ett sådant utpekande inleder dom en teknisk undersökning på, utan att verifiera att det är rätt plats.
Dessutom är husen i Fittja extremt lika. Och har du en drogproblematik på det så är det fanimig helt omöjligt. Men en polis borde inse detta...
Vet inte om jag har synfel, men videon med dom demonstrerande mot trumps erkännande av Jerusalem såg inte nordiska ut, och hyllade Allah, varför kräver muslimer ursäkt nu då?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/morgan-johansson-s-far-kritik-av-muslimer?cmpid=del%3Afb%3A20171220%3Amorgan-johansson-s-far-kritik-av-muslimer%3Anyh%3Alp
Magnus N
2017-12-20, 21:47
På väg med höjning av trängselskatten i Stockholm etc
"Det införs ytterligare en tidsperiod på morgonen i Stockholm, klockan 6.00–6.29, för vilken skatt ska tas ut med 15 kronor och skattebeloppen för tidsperioderna klockan 6.30–6.59 respektive klockan 7.00–7.29 höjs till 25 kronor respektive 35 kronor i Stockholms innerstad och 22 kronor respektive 30 kronor på Essingeleden.
Avgiften dras även de fem första dagarna i juli.
Skatt tas ut dagen före långfredagen, Kristi himmelsfärdsdag och alla helgons dag. Respektive om de infaller på en vardag utom lördag, dag före första maj och dag före nationaldagen.
Maxbeloppet under högsäsong höjs. Skattebeloppen ska för respektive nivå under högsäsong uppgå till 11 kronor, 15 kronor, 20 kronor, 30 kronor och 45 kronor i Stockholms innerstad och 11 kronor, 15 kronor, 20 kronor, 27 kronor och 40 kronor på Essingeleden. Den sammanlagda skatten per kalenderdygn och bil ska högst uppgå till 135 kronor under högsäsong.
Källa: Regeringskansliet."
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/ny-skattehojning-for-bilisterna-i-stockholm-och-goteborg/
Lyrics: Magdalena Andersson
Framförd av Alice Bah Kunkhe
Pengar rullar in det går bra nu
Trängselskatt och höjd pension i mitt partiprogram det går bra nu
Svensken skatt på mitt fat det går bra nu
Det går bra nu, Stefan, det går bra nu
Jag sa skatten rullar in som det ska det går bra nu
Gustav och Jonas är med när jag drar för det går bra nu
Släng upp mer bidrag om du känner det går bra nu
Det går bra nu, Stefan, det går bra nu
Bra med höjda trängselskatter.
Fölk är för feta och för lata för att veta sitt bästa och tar ändå bilen till jobbet några kilometer och mtp att det är nära stillastående köer i ca 10 km i ca 1h in till stan varje morgon från i princip varje håll för tillfället så behövs den där höjningen.
Jag tar gärna några kronor högre avgift de få ggr jag inte kan cykla eller springa till jobbet och verkligen behöver använda bilen. Hantverkare och annat fölk som verkligen behöver bilen lägger bara på några kronor på fakturorna så har de höjningen hemma.
Dessutom kommer alla snabbare till jobbet så win win.
Magnus N
2017-12-21, 12:14
”Så beskrivs flera av de mord som skett med skjutvapen i Sverige under 2017. SVT Nyheter har kartlagt årets alla dödsskjutningar – 40 personer har skjutits ihjäl och 135 personer har skadats i de totalt 306 skjutningarna i Sverige hittills i år. Det är mer än dubbelt så många som för bara fem år sedan.”
https://www.svt.se/special/dodsskjutningar-2017/
6 dödsfall uppklarade, effektivt /s
Magnus N
2017-12-21, 12:31
Vad får LO för 70 miljoner kronor i mutor till Socialdemokraterna? Vad sägs om nästan alla poster i AU?
https://mobile.twitter.com/hanifbali/status/943741101978148864
Hanif aktiv som vanligt :)
BelowAverage
2017-12-21, 12:35
”Så beskrivs flera av de mord som skett med skjutvapen i Sverige under 2017. SVT Nyheter har kartlagt årets alla dödsskjutningar – 40 personer har skjutits ihjäl och 135 personer har skadats i de totalt 306 skjutningarna i Sverige hittills i år. Det är mer än dubbelt så många som för bara fem år sedan.”
https://www.svt.se/special/dodsskjutningar-2017/
6 dödsfall uppklarade, effektivt /s
Du råkar inte sitta på någon statistik för hur ofta olika brott klaras upp globalt? Jag har inget att jämföra med så vet inte vad som är bra eller dåligt.
Macroman
2017-12-21, 13:09
Du råkar inte sitta på någon statistik för hur ofta olika brott klaras upp globalt? Jag har inget att jämföra med så vet inte vad som är bra eller dåligt.
Såg en siffra om att Polen löste 80 % av alla våldtäkter iaf. Sverige 10 %...
Magnus N
2017-12-21, 14:02
Om jag kommer ihåg kan jag försöka leta upp det ikväll när man är klar med jobb och träning
ARMSTARK
2017-12-21, 17:41
Såg en siffra om att Polen löste 80 % av alla våldtäkter iaf. Sverige 10 %...
Ett skäl är helt klart att i Sverige räcker det med att pilla lite innanför byxorna med handen för att det ska betecknas som våldtäkt, i Polen ska det nog till en främling som hoppar ur en buske och sticker in k-ken för att det ska vara våldtäkt. Vissa skillnader i utredningen där, om det ens utreds. Där kommer vi till ett annat skäl varför Sverige har så låg uppklarnings statistik, polisen prioriterar andra saker, tex trafiken, dubbdäck och bältesanvändning ligger varmt om hjärtat iaf hos stockholmspolisen.
Ett skäl är helt klart att i Sverige räcker det med att pilla lite innanför byxorna med handen för att det ska betecknas som våldtäkt, i Polen ska det nog till en främling som hoppar ur en buske och sticker in k-ken för att det ska vara våldtäkt. Vissa skillnader i utredningen där, om det ens utreds. Där kommer vi till ett annat skäl varför Sverige har så låg uppklarnings statistik, polisen prioriterar andra saker, tex trafiken, dubbdäck och bältesanvändning ligger varmt om hjärtat iaf hos stockholmspolisen.
När du säger "prioriterar andra saker", menar du att de lägger avsevärda resurser på detta eller i jämförelse med våldtäkter t ex? Det är väl rimligt att polisen lägger resurser på detta, även om det inte är lika allvarligt som våldtäkter. Jag googlade lite och kunde inte se hur polisen lägger sina resurser med hjälp av google men du kanske har hittat något?
Mvh
ARMSTARK
2017-12-21, 18:31
När du säger "prioriterar andra saker", menar du att de lägger avsevärda resurser på detta eller i jämförelse med våldtäkter t ex? Det är väl rimligt att polisen lägger resurser på detta, även om det inte är lika allvarligt som våldtäkter. Jag googlade lite och kunde inte se hur polisen lägger sina resurser med hjälp av google men du kanske har hittat något?
Mvh
Om polisen säger att de inte har resurser att utreda en våldtäkt samtidigt som de står i vart och varannat gathörn och gör kontroller så är det en prioritering. De som har någon av apparna där man kan se var polisen har kontroll kan intyga att någon brist på poliser är det inte! Jag blir otroligt provocerad av detta.
Agitator
2017-12-21, 20:07
Om polisen säger att de inte har resurser att utreda en våldtäkt samtidigt som de står i vart och varannat gathörn och gör kontroller så är det en prioritering. De som har någon av apparna där man kan se var polisen har kontroll kan intyga att någon brist på poliser är det inte! Jag blir otroligt provocerad av detta.
Det är skillnad på poliser ute i fält och utredare.
ARMSTARK
2017-12-21, 20:18
Det är skillnad på poliser ute i fält och utredare.
Ja det förstår jag ju, men en polis som står och vinkar in en oskylldig Svenne-banan på motorvägen skulle utan extrem utbildning kunna knacka dörr runt bebyggelsen av en gängvåldtäkt. När man gör det ett år senare är det mycket svårare att hitta spår. cofffee
High1ander
2017-12-21, 20:24
Ja det förstår jag ju, men en polis som står och vinkar in en oskylldig Svenne-banan på motorvägen skulle utan extrem utbildning kunna knacka dörr runt bebyggelsen av en gängvåldtäkt. När man gör det ett år senare är det mycket svårare att hitta spår. cofffee
Uppenbarligen så klarar ju inte de poliser som ska göra utredningar inte ens att göra rätt i just Fittja-målet, så funkar nog inte att bara slänga in vilka som helst där. Samtidigt så måste ju polisen faktiskt hålla på med massa små "skitjobb" också, man kan inte "bara" prioritera så mord och våldtäkter löses. Sen hur mycket det är på ena eller andra är något man kan prata om, men vad är poängen annars att ha trafiklagar om ingen ska kolla dom?
supercharge
2017-12-21, 21:02
Jag såg denna på ansiktsboken:
Man kanske borde göra samma med folk i innerstan som äääälskaaaar mångkultur men blir livrädda när de kommer utanför tullarna.
"Tv3: Familjen Persson från Södermalm flyttar till Rinkeby ett halvår".
Eller varför inte bo i Mosul ett tag. Det är fint och exotiskt med pittoreska ruiner. Hela stan är i ruiner faktiskt, vilket är stimulerande för den historieintresserade. Civilbefolkningen är gästvänlig. Man får gärna delta i lokala evenemang, vifta med svarta flaggor och sjunga arabiska sånger. Bomb-Ali har även en liten pysselverkstad för de minsta.
Fenomenet du beskriver börjar verkligen påminna om kommunism. Samma typ av aningslösa människor då som nu. En ny version slavar under samvetet som leds i blindo av sina ömmande hjärtan. Och sedan slutar irrfärden i helvetet som vanligt, vars rödglödgade portar bildar mosaikspegel av goda intentioner.
Alltihop får mig mest att tänka på Python-sketchen nedan. Känns väldigt aktuell i dagens Sverige.
zYV-qYeWPkk
Magnus N
2017-12-21, 21:27
2014: Sverige och 5 andra europeiska länder
https://www.bra.se/download/18.366ea42214d6cb5d9d4635ad/1433939412790/2015_The+clearance+rate+in+Sweden+and+other+countr ies.pdf
2008:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjp0rrh9pvYAhUvS5oKHaR_AmUQFghFMAM&url=https%3A%2F%2Fwww.coe.int%2Ft%2Fdghl%2Fcoopera tion%2Fcepej%2Fsource%2FCEPEJ_Criminal_cases_2010_ BG2.ppt&usg=AOvVaw0VxRVj2X7J_fZeNBGv-boH
Eurostat borde ha med
http://ec.europa.eu/eurostat/search?p_auth=fUZLAyGh&p_p_id=estatsearchportlet_WAR_estatsearchportlet&p_p_lifecycle=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_estatsearchportlet_WAR_estatsearchportlet_action= search&text=crime
Men för trött för att leta noggrannare :/
Det går inte att hänga med i svängarna i politiken.
Sossarn tycker inte vi har resurser att ta emot asylsökande nu?
http://omni.se/s-manar-asylsokande-att-soka-sig-till-andra-lander/a/3j9yQv
Gissningsvis så ser de SD's och M's framgångar och allt handlar som vanligt om att ha makten efter nästa val.
Magnus N
2017-12-21, 21:32
"Finansminister Magdalena Andersson (S) tycker inte att integrationen av asylsökande har fungerat i Sverige och mottagandet är fortfarande inte bra, anser hon."
"– Det finns anledning för oss Socialdemokrater att vara självkritiska. Vi skulle tidigare ha varit tydliga med att vi inte kan ha ett större mottagande än vad samhället klarar av att ta emot."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5V6xz1/magdalena-andersson-sok-er-till-annat-land
"Finansminister Magdalena Andersson (S) tycker inte att integrationen av asylsökande har fungerat i Sverige och mottagandet är fortfarande inte bra, anser hon."
"– Det finns anledning för oss Socialdemokrater att vara självkritiska. Vi skulle tidigare ha varit tydliga med att vi inte kan ha ett större mottagande än vad samhället klarar av att ta emot."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5V6xz1/magdalena-andersson-sok-er-till-annat-land
Vilken j***a rasist den där Magdalena Andersson är! Att hon inte skäms!
Står hon inte upp för alla människors lika värde?
Mitt europa har inga murar och det finns ingen gräns hur många vi kan ta emot!
Kumbaya!
Hur länge ska politikerna blunda?
https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article27063138.ab
Magnus N
2017-12-21, 22:18
Senaste OU
DN/Ipsos mätning för december 2017. Resultat i procent, förra månadens resultat inom parantes:
Socialdemokraterna: 28 (28)
Vänsterpartiet: 7 (8)
Miljöpartiet: 4 (5)
Moderaterna: 23 (21)
Liberalerna: 5 (5)
Centerpartiet: 10 (11)
Kristdemokraterna: 3 (3)
Sverigedemokraterna: 16 (16)
Mätningen genomfördes 6-14 december och Ipsos har intervjuat 1 733 väljare.
https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article27063930.ab
Hur länge ska politikerna blunda?
https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article27063138.ab
Vi har ju armband mot sånt där?
Måste skett något stopp i armbands-produktionen :confused:
Vi har ju armband mot sånt där?
Måste skett något stopp i armbands-produktionen :confused:
Behövs två armband med en kedja emellan
Det går inte att hänga med i svängarna i politiken.
Sossarn tycker inte vi har resurser att ta emot asylsökande nu?
http://omni.se/s-manar-asylsokande-att-soka-sig-till-andra-lander/a/3j9yQv
Gissningsvis så ser de SD's och M's framgångar och allt handlar som vanligt om att ha makten efter nästa val.
Om Grotesco hade väntat i 6 månader med sitt flyktingavsnitt så hade det blivit en hel serie av det...
ARMSTARK
2017-12-22, 11:08
Till slut erkänner S sina rasistiska åsikter.
Magnus N
2017-12-22, 12:23
”POLITIK. Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin stödjer inte finansministerns uttalande om att asylsökande bör söka sig till andra länder.
– Faran är att om alla säger så, så finns det snart ingen fristad kvar för den som verkligen behöver fly, säger han.
Fridolin, som även är utbildningsminister, betonar att Magdalena Anderssons åsikt inte är regeringens syn.
TT”
https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article27070668.ab
Regeringen inte överens, överraskande ..
Inte regeringens syn? Han får gärna utveckla det från hans lilla parti som kommer att åka ut nästa val.
High1ander
2017-12-22, 12:47
Kul att minioritetspartiets ledare och som "bara" är utbildningsminister för talan över majoritetspartiets finansminister... Även om han kan ha rätt i sak, så känns det som att det bara är Lövfen/Wallström som trumpar en finansminister och därmed borde säga emot om de inte håller med.
Magnus N
2017-12-22, 13:04
Är ren valtaktik
Sossarna går ut och hävdar de vill vara restriktiva för att vinna dessa röster medan mp försöker vinna över ifrån ffa centern.
Kan bara hoppas de flesta förstår detta och inte låter sig luras
ApexProcyon
2017-12-22, 13:24
Finns det något på riktigt liberalt parti som mer eller mindre förespråkar nattväktarstat i Sverige?
TranceII
2017-12-22, 13:27
Finns det något på riktigt liberalt parti som mer eller mindre förespråkar nattväktarstat i Sverige?
Klassisk liberala partiet?
http://www.liberalapartiet.se/
ApexProcyon
2017-12-22, 14:17
Klassisk liberala partiet?
http://www.liberalapartiet.se/
Tack för länken.
Efter att ha skummat igenom en del så är det mycket som ser tilltalande ut. Till skillnad från alla andra partier så finns det inget där som får mig att rygga tillbaks och lägga pannan i djupa veck. Problemet är väl att det, vad jag vet, är ett helt oprövat koncept som i värsta fall kanske bara låter bli i teorin likt (egentligen inte) kommunism.
King Grub
2017-12-22, 20:02
JO riktar skarp kritik mot Mönsterås kommun sedan en ensamkommande 13-årig flicka kunnat träffa sin 20-årige make tillika kusin, som senare gjorde henne gravid.
http://www.ostrasmaland.se/kalmar/flicka-blev-gravid-med-20-arig-make/
Sverige + barnäktenskap.
http://www.ostrasmaland.se/kalmar/flicka-blev-gravid-med-20-arig-make/
Sverige + barnäktenskap.
Man kan ju tycka att det där snarare borde resultera i ett brottmål gällande våldtäkt av barn eller liknande, men icke?
King Grub
2017-12-22, 20:22
Nej, Socialstyrelsen har t o m rekommendationer för hur kommunerna skall hantera det.
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2017/2017-11-17
Barnäktenskap skall normaliseras. Ett steg till att förbereda befolkningen på vad som komma skall.
TranceII
2017-12-22, 20:35
Nej, Socialstyrelsen har t o m rekommendationer för hur kommunerna skall hantera det.
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2017/2017-11-17
Barnäktenskap skall normaliseras. Ett steg till att förbereda befolkningen på vad som komma skall.
Du har inte läst den va?
King Grub
2017-12-22, 20:43
Jo. Det finns definitivt inga rekommendationer att åtala maken för våldtäkt, vilket vore vettigt, om dom nu hade tänkt uppehålla sig i Sverige och följa våra lagar. Otippat att just du skulle dyka upp och försvara saken. Du verkar uppskatta det mesta som pågår för närvarande.
Magnus N
2017-12-22, 20:48
"Däremot vet jag att Iran före islamska revolutionen hade 18-års gräns för giftermål, som shahen införde med stöd av medelklassen. Politiska korrekt galenskap har förgiftat vänstern så mycket att världens första feministiska regering antagit en mer reaktionär patriarkal position än Iran fyrtio år sen"
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10155265518228231
Känns bra att Sverige ligger i framkant :smash:
TranceII
2017-12-22, 20:57
Jo. Det finns definitivt inga rekommendationer att åtala maken för våldtäkt, vilket vore vettigt, om dom nu hade tänkt uppehålla sig i Sverige och följa våra lagar. Otippat att just du skulle dyka upp och försvara saken. Du verkar uppskatta det mesta som pågår för närvarande.
Nej, jag är bara trött på hur lätt ni faller ner i ett hål och radikaliserar er själva utan någon som helst distans eller kritiskt tänkade. Det går att inte vilja ha någon invandring eller ogilla t.ex. islam utan att gå på allt som slängs fram på skitsidor eller hetsa upp sig över feltolkningar igen och igen och igen.
Här är förresten det som definitivt inte finns med:
I ärendebeskrivningarna finns även exempel på att socialtjänsten inte alltid
ingripit när barn under 15 år bott med sin make/maka. Det är viktigt att barnets rätt till och behov av skydd mot sexualbrott säkerställs i handläggningen av barn under 15 år som är gifta.
Arbetet har också visat att socialtjänsten inte alltid övervägt att anmäla eller anmält misstanke om brott mot barn när de fått kännedom om att så har skett. Socialstyrelsen anser därför att socialtjänstens rutiner gällande polisanmälan behöver förbättras.
Magnus N
2017-12-22, 20:58
Uvell kritiskt mot regeringen och finansministern:
ANDERSSON SKÖNMÅLAR EKONOMIN
https://uvell.se/2017/12/22/13163/
"Magdalena Andersson visade alla bilder på presskonferensen.
Utom en.
Den här, som visar BNP per capita. Ett mycket mer relevant mått eftersom BNP-siffrorna ökar av till exempel ökade offentliga utgifter. Om staten för över mer pengar från annat till saker som bidrag, som når konsumtionen och ökar på kommunernas intäkter tillfälligt (trots att kostnaderna ökar lika mycket) så ökar BNP och man kan säga att landet “går bra”. Men denna siffra måste sedan sättas i relation till BNP per capita, som visar hur mycket varje individ i genomsnitt drar in. Först då kan man dra några egentliga slutsatser.
Och mycket riktigt, här sjunker det. "
Lång artikel men läsvärd, rekommenderas
Magnus N
2017-12-22, 21:00
Uvell ifrågasätter även PUT
"Det är mycket man inte vet.
Jag hade till exempel ingen aning om att invandrare som fått PUT och tänkt att bo i något annat land mer än 2 år kan ansöka hos Migrationsverket att ändå få behålla sitt permanenta uppehållstillstånd."
https://uvell.se/2017/12/22/put-trots-flytt/
King Grub
2017-12-22, 21:06
Personligen tycker jag det är förskräckligt att man överhuvudtaget accepterar barnäktenskap i Sverige oavsett vilka regler som gällde i hemlandet och möjliggör att vuxna (män) kan förgripa sig på barn. Hur mycket sådant pågår utan att myndigheter eller media som i det här fallet får höra ett knyst om det.
TranceII
2017-12-22, 21:14
Fler begränsningar kommer nog men jag vet inte om det spelar så jättestor roll. Man säger bara att man inte är gifta och i Sverige är det helt lagligt att t.ex. en 15-åring och en 25-åring bor med varandra och har sex.
Det är ändå en del etniska svenskar som bor ihop med någon innan de fyllt 18.
Fler begränsningar kommer nog men jag vet inte om det spelar så jättestor roll. Man säger bara att man inte är gifta och i Sverige är det helt lagligt att t.ex. en 15-åring och en 25-åring bor med varandra och har sex.
Vad lagen möjliggör är en sak men det är INTE socialt acceptabelt i Sverige att en 25-åring har en sexuell relation med en 15-åring. Det är i praktiken våldtäkt eftersom de är så ojämlika. Så länge man är under 18 så borde samtycke bara vara lagligt möjligt om båda parter är under 18 imo. Alternativt att åldersgränsen höjs till 18.
svenbanan
2017-12-22, 22:19
Nej, jag är bara trött på hur lätt ni faller ner i ett hål och radikaliserar er själva utan någon som helst distans eller kritiskt tänkade. Det går att inte vilja ha någon invandring eller ogilla t.ex. islam utan att gå på allt som slängs fram på skitsidor eller hetsa upp sig över feltolkningar igen och igen och igen.
Här är förresten det som definitivt inte finns med:
Missade du att King Grub är utnämnd till smartast på kolo? Han har säkert en genomtänkt strategi för hur man ska hantera dessa barnäktenskap i bakfickan. Typ, förbjud det bara!!! Eller behöver man kanske ta nån liten hänsyn till nedanstående? *rolleyes*
De allra flesta av barnen är även själva föräldrar till ett eller flera barn. Det ställer än högre krav på socialtjänstens handläggning då barnets egna barn har rätt till båda sina föräldrar.
Missade du att King Grub är utnämnd till smartast på kolo? Han har säkert en genomtänkt strategi för hur man ska hantera dessa barnäktenskap i bakfickan. Typ, förbjud det bara!!! Eller behöver man kanske ta nån liten hänsyn till nedanstående? *rolleyes*
Väldigt enkel lösning på problemet. Skicka tillbaka HELA familjen.
svenbanan
2017-12-22, 22:26
Väldigt enkel lösning på problemet. Skicka tillbaka HELA familjen.
Gäller detta även flyktingar från riktigt trista områden?
Gäller detta även flyktingar från riktigt trista områden?
Såsom?
svenbanan
2017-12-22, 22:30
Såsom?
Såsom vaddå? Länder med krig där dissidenter förföljs och avrättas.
Om du inte förstår deras kultur och tradition ska du inte jämföra deras barnäktenskap med svenska förhållanden. Här väljer vi vem vi vill vara tsm med och när, och får göra slut när vi behagar. Om du tror samma gäller muslimskt barnäktenskap är du naiv och opåläst
Ja så tillvida att inte du är villig att gömma dem i din källare och kanske ta del i deras seder och bruk.
Baskagge
2017-12-22, 23:11
Jag har samma människosyn som Duterte så jag har inga problem med att skicka dem åt helvete.
svenbanan
2017-12-22, 23:17
Ja så tillvida att inte du är villig att gömma dem i din källare och kanske ta del i deras seder och bruk.
Varför skulle jag vilja ta del i deras seder och bruk?
Men det var ju intressant att du tycker småflickor som blivit utsatta för våldtäkt bör straffas genom att skickas tillbaka till den krigshärd de flytt ifrån.
Baskagge
2017-12-22, 23:24
Om man nu flytt från krig och elände bör man vara försiktig med sitt uppehållstillstånd...
svenbanan
2017-12-22, 23:38
Om man nu flytt från krig och elände bör man vara försiktig med sitt uppehållstillstånd...
Särskilt om man är knappt tonårig flicka så bör man passa sig för att bli våldtagen alltså? För annars åker man ut...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/s-politiker-bet-servitris-lamnar-alla-uppdrag
Alltså, hur? Hur kommer man på tanken att man biter någon? På en restaurang? När andra ser?
Fredszky
2017-12-22, 23:41
Kanske misstog servitrisen Griselda för julskinkan.
Kanske var jättehungrig.
Kanske blev zombie-smittad men tillfrisknade snabbt.
Kan hända den bästa.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/s-politiker-bet-servitris-lamnar-alla-uppdrag
Alltså, hur? Hur kommer man på tanken att man biter någon? På en restaurang? När andra ser?
Han kanske fick vänta så länge på maten att han inte såg någon annan lösning till att dämpa hungern?
Eller så är han besläktad med Luis "Dracula" Suarez :d
https://d13csqd2kn0ewr.cloudfront.net/uploads/image/file/211608/cropped_Suarez.jpg?ts=1477691377
Baskagge
2017-12-22, 23:54
Särskilt om man är knappt tonårig flicka så bör man passa sig för att bli våldtagen alltså? För annars åker man ut...
Fast nu var det inte våldtäkt utan en släkt där man tycker det är finemang om kusinerna gifter sig när tjejen fortfarande är ett barn.
svenbanan
2017-12-23, 00:08
Fast nu var det inte våldtäkt utan en släkt där man tycker det är finemang om kusinerna gifter sig när tjejen fortfarande är ett barn.
Ifall du inte tycker det är nåt problem med dessa barngiftermål så förstår jag inte varför du vill slänga ut dem. Då luktar det ju bara svepskäl, och att du egentligen bara vill slänga ut invandrare och flyktingar urskillningslöst.
Nu gällde det däremot om man inte tycker det är okej att småtjejer som knappt ens nått puberteten gifts bort och får barn innan de gått ut grundskolan. Ifall man klassar detta som våldtäkt ifall det sker i sverige och med svenska småflickor klassar man det väl likadant ifall barnet ifråga kommer från nåt annat land...
Så frågan är ju då varför man tycker det är en bra idé att slänga ut dessa småtjejer bara för att de blivit "våldtagna".
Baskagge
2017-12-23, 00:30
Ifall du inte tycker det är nåt problem med dessa barngiftermål så förstår jag inte varför du vill slänga ut dem. Då luktar det ju bara svepskäl, och att du egentligen bara vill slänga ut invandrare och flyktingar urskillningslöst.
Nu gällde det däremot om man inte tycker det är okej att småtjejer som knappt ens nått puberteten gifts bort och får barn innan de gått ut grundskolan. Ifall man klassar detta som våldtäkt ifall det sker i sverige och med svenska småflickor klassar man det väl likadant ifall barnet ifråga kommer från nåt annat land...
Så frågan är ju då varför man tycker det är en bra idé att slänga ut dessa småtjejer bara för att de blivit "våldtagna".
Hade gärna slängt ut alla invandrare som beter sig illa.
När det gäller det här fallet så vägrar flickan tydligen skiljas från sin make och dess familj och eftersom Sverige inte accepterar barnäktenskap tycker jag de kan åka hem till sitt land igen. Sedan tror jag inte heller att Sverige kan påverka andra länder till att sluta upp med sina stenåldersfasoner.
Hade gärna slängt ut alla invandrare som beter sig illa.
När det gäller det här fallet så vägrar flickan tydligen skiljas från sin make och dess familj och eftersom Sverige inte accepterar barnäktenskap tycker jag de kan åka hem till sitt land igen. Sedan tror jag inte heller att Sverige kan påverka andra länder till att sluta upp med sina stenåldersfasoner.
Hennes heder är ju förbrukad , självklart kan hon inte skiljas utan att behöva bryta helt med familj och släkt , få skyddad identitet osv
Varför skulle jag vilja ta del i deras seder och bruk?
Kulturell berikning och utbyte är ju den officiella rationalen bakom invandring. *slap*
Men det var ju intressant att du tycker småflickor som blivit utsatta för våldtäkt bör straffas genom att skickas tillbaka till den krigshärd de flytt ifrån.
Det är ju inte våldtäkt i de länder de kommer ifrån :smash:
Magnus N
2017-12-23, 12:06
”Trots omsvängningen av den svenska asyl- och flyktingpolitiken för ett par år sedan fortsätter antalet människor som beviljas uppehållstillstånd att ligga på rekordhöga nivåer. Antalet som fått uppehållstillstånd har minskat jämfört med förra året, men ligger på betydligt högre nivåer än åren före 2014.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rekordhog-asylinvandring-trots-ny-flyktingpolitik
Föga förvånande men kanske får några att öppna ögonen för situationen
King Grub
2017-12-23, 12:34
En halv miljon per årtionde med "stängda gränser"
https://www.svd.se/fran-oppna-hjartan-mot-stangda-granser
Skrattretande skämtland.
Skrattretande skämtland.
Betallänk, har du möjlighet sätt kopiera in texten här?
Baskagge
2017-12-23, 13:49
Skrattretande skämtland.
Det verkar vara avsiktligt att ghettofiera hela Sverige i alla avseenden. Arkitekturen är tydligt ghettoinfluerad. Sinnessjuka människor som styr. Stackars land. :smash:
https://lh3.googleusercontent.com/-zB9J7g7aNDE/VUddrqoFqaI/AAAAAAAAAfM/MCsBzMbb-WE/s640/blogger-image--1620893421.jpg
http://www.arkitekturupproret.se/wp-content/uploads/2017/10/nyrostat-650x404.jpg
http://www.arkitekturupproret.se/wp-content/uploads/2017/01/DSC_0017.jpg
http://www.arkitekturupproret.se/wp-content/uploads/2017/10/2.jpg
Saluhallen var tilltalande men resterande? DDR-bunkrar med lite ny färg, urk.
Magnus N
2017-12-23, 16:09
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10155267558738231&id=560498230
”Ytterligare en antirasistisk rasist ifrågasätter min ”svenskhet”. En fackligt aktiv lärare i Unionens råd för likabehandling: ”
Fascinerande med dessa ifrån goda sidan som kommer fram som rasister konstant
Det verkar vara avsiktligt att ghettofiera hela Sverige i alla avseenden. Arkitekturen är tydligt ghettoinfluerad. Sinnessjuka människor som styr. Stackars land. :smash:
Nu vet jag inte exakt vilka byggnader det är du har med.
Men miljonprogrammen och den arkitektur som brukar förknippas med dem är ju i ifrån framförallt ifrån 50, 60, 70-talet och har väldigt lite med dagens invandrings att göra från början.
Eller tror du på allvar att man förberedde för senaste årtiondets invandring 50 år i förväg?
https://stockholmskallan.stockholm.se/skblobs/eb/ebc9e593-e91d-4605-be75-b73fb718763a.jpg
Akitekturhögskolan i Stockholm
https://stockholmskallan.stockholm.se/skblobs/eb/ebc9e593-e91d-4605-be75-b73fb718763a.jpg
akitekturhögskolan i stockholm
lol
...
Fult som stryk men så tänkte man inte då. Vanligen beskylls endast Socialdemokraterna för dettta men det fanns två sidor. De egna privata företag som rev och slet det gamla och byggde funkis på den tiden var ännu aggressivare och klagade på de restriktioner som fanns, de var konservativa högermänniskor och inte alls socialdemokrater, som annars hade makten då. Det var folk som bl a hade NY so förebild och bara ville modernisera. De fyrkantiserade och sågade sönder en del kulturminnen i form av timmerhus och stugor ute på landet likaså, vilket kan ses i dag, där de numera gömt ärren med panel. Somliga från högern var avundsjuka på nybyggena och ville göra likadant med hela Östermalm.
Inte så bra att bo i dessa betongkåpor i längden, man är bara antingen inne, eller ute. Hejdå. stänger dörren på morgonen, hej på kvällen sen sitter man med bvarndra vid köksbordrt eller i soffan. Människan behöver mer distans till familjemedlemmar, detta är inte naturligt.
Värt att lyssna på senaste avsnittet av historiepodden om brutalismen, tar upp mycket runt det här och tidsandan som rådde.
Edit: Arkitekthögskolan var tydligen tänkt att den skulle täckas av någon slags klätterväxter, men de ville aldigt riktigt klättra på betongspektaklet.
lol
Nej. Du har fel. Det där är inget att skratta åt.
Jag förstår såklart vad du menar. Blotta ironin av en så vedervärdig byggnad för arkitekturhögskolan är löjeväckande.
När vi så tänker att det är i denna miljö framtidens arkitekter formas, då är den rätta känslan ett nattsvart hat.
Jämför gärna med Wrights Taliesin, där han var mentor åt flera studenter. Bland annat John Lautner, som gjort följande:
https://spfaust.files.wordpress.com/2012/02/arango_mar-brisas-1-28.jpg
Det måste ju sägas att ingenjörerna och byggnadsarbetarna insåg vad de gjort i många fall och ångrade sig. Fast stilen verkade plöja vidare, i dag verkar folk tycka att denna betongbrutalism är snygg ...
Edit,
Ångrade sig i form av de privata förändringar man gjorde, de stora projekten kom väl från annat håll antar jag..
i dag verkar folk tycka att denna betongbrutalism
Hur många är det som faktiskt vill bo i sådana hus?
Vet inte faktiskt, många har växt upp så och bara ser de som hemma. I Paris skulle man försöka bli av med förortsproblem genom att spränga betongkomplex, fick effekten att folk stod och grät när de såg sina hem bli pulver. Sergels Torg är väl ett annat exempel där vissa vill göra det till ett lummigt trevligt torg likt Kungsan medan andra tycker plattan är jättesnygg och måste bevaras...kanske pga av de sammankomster som hålls där ibland...?
Som ideal har jag svårt att tro att någon gillar det...
Baskagge
2017-12-23, 18:29
Nu vet jag inte exakt vilka byggnader det är du har med.
Men miljonprogrammen och den arkitektur som brukar förknippas med dem är ju i ifrån framförallt ifrån 50, 60, 70-talet och har väldigt lite med dagens invandrings att göra från början.
Eller tror du på allvar att man förberedde för senaste årtiondets invandring 50 år i förväg?
Njä. Någon koppling mellan invandring och den fula arkitekturen gör jag inte. Men man undrar hur det är ställt i hjärnkontoret hos politiker som bestämmer om detta. Det har ju gnällts på hur fult det är ute i invandrarförorterna i många år och då börjar man bygga lika fult på alla andra ställen. Helt ofattbart.
Husen jag länkar till ska för övrigt vara nybyggen även om man kan tro att det är från Sovjetunionen. *spy*
Pris för skiten får de också: https://www.hd.se/2016-12-13/nya-hoghuset-far-arets-stadsbyggnadspris
http://www.arkitekturupproret.se/wp-content/uploads/2017/10/f7.jpg
http://www.arkitekturupproret.se/wp-content/uploads/2017/10/22Elite-Hotel-Carolina-Tower22-i-Hagastaden-Stockholm-Reflex-Skanska-2017.jpg
http://www.arkitekturupproret.se/wp-content/uploads/2017/10/kalmar.jpg
http://www.arkitekturupproret.se/wp-content/uploads/2017/10/4.jpg
Baskagge
2017-12-23, 18:31
Vad folket tycker och vad politikerna tycker är helt olika saker.
http://www.arkitekturupproret.se/2017/12/05/hangivna-medborgare-skapade-alternativt-forslag/
Vet inte faktiskt, många har växt upp så och bara ser de som hemma. I Paris skulle man försöka bli av med förortsproblem genom att spränga betongkomplex, fick effekten att folk stod och grät när de såg sina hem bli pulver. Sergels Torg är väl ett annat exempel där vissa vill göra det till ett lummigt trevligt torg likt Kungsan medan andra tycker plattan är jättesnygg och måste bevaras...kanske pga av de sammankomster som hålls där ibland...?
Som ideal har jag svårt att tro att någon gillar det...
Det är ett intressant perspektiv som jag inte tänkt på innan. Kanske ett slags arkitekturens Stockhomssyndrom?
Jag är själv uppvuxen i en av landets äldsta städer, om inte den äldsta, och jag ser numera hur den postmodernistiska arkitekturen invandrar. Även om det är nedtonad och finare så är det ändå sår i ögonen.
Var många arkitekter själva lever att bo är också intressant. Jag tror det var just anrkitektupproret som Baskagge länkade till, där det jämförts byggnadsbilder av arkitekter och byggnader de själva bor i. Diskrepansen var enorm. Det var i jämförelse som att bo i ett fint hus i Ljugarn och samtidigt designa framtidens förorter.
För egen del ser jag dagens arkitektur som att det sätts skändade lik på piedestal. Och det är i mitt tycke en allt för välvillig jämförelse. Verkligheten är mycket värre.
Lite politik inblandat tycker jag nog i detta.
Som vanligt diskussion om religion och annat krafs på nätet. Muslimska apologeter flockas.
Allt negativt med muslimska länder har givetvis inget att göra med islam i sig, utan bara dåliga seder.
Ställde en enkel fråga, "Hur är det med homosexuella inom islam?".
"Alla de stora religionerna är emot homosexuella handlingar så kör ej de kortet."
Så är det. Man ursäktar handlingarna inom islam med att det finns gånger då andra personer har gjort sånt.
svenbanan
2017-12-25, 02:42
Lite politik inblandat tycker jag nog i detta.
Som vanligt diskussion om religion och annat krafs på nätet. Muslimska apologeter flockas.
Allt negativt med muslimska länder har givetvis inget att göra med islam i sig, utan bara dåliga seder.
Ställde en enkel fråga, "Hur är det med homosexuella inom islam?".
"Alla de stora religionerna är emot homosexuella handlingar så kör ej de kortet."
Så är det. Man ursäktar handlingarna inom islam med att det finns gånger då andra personer har gjort sånt.
Det gör man oberoende av vilken religion man tillhör.
Möjligtvis, men mönstret är extra tydligt inom islam vad jag har märkt. Undvika att svara på frågor, rättfärdiga det med andra situationer och att alla andra är okunniga bara.
Möjligtvis, men mönstret är extra tydligt inom islam vad jag har märkt. Undvika att svara på frågor, rättfärdiga det med andra situationer och att alla andra är okunniga bara.
Jag undrar dock om det är extra tydligt i islam eller om det egentligen är så att media och dylikt fångar upp det i större utsträckning eftersom det säljer bättre än tex kristendom?
Jag har dock fått intryck av att koranen är svårare att läsa/tolka. Den har väl inte ändrats sen den skrevs, jämfört med bibeln, så typ lite knepiga grejer som "Folk som jobbar på söndagar ska stenas på torget" och dylikt finns kvar. Så då måste läsaren göra egna tolkningar om vad som är rimligt i dagens samhälle?
Och då finns det ju större chans att "lågintellektuella" tolkar fel och får för sig konstiga saker?
Vem bestämmer vad som är fel och inte? "De är inte riktiga muslimer."
Nehe, de kan trots det rättfärdiga allt de gör genom koranen.
Oavsett så är det en bok som är kasst skriven. Religion är lite av en påtvingad mentalsjukdom. Skulle inget barn bli uppfostrat med religion så skulle det vara borta från jorden inom en generation.
WHITEFOLKS
2017-12-25, 15:20
Jag undrar dock om det är extra tydligt i islam eller om det egentligen är så att media och dylikt fångar upp det i större utsträckning eftersom det säljer bättre än tex kristendom?
Jag har dock fått intryck av att koranen är svårare att läsa/tolka. Den har väl inte ändrats sen den skrevs, jämfört med bibeln, så typ lite knepiga grejer som "Folk som jobbar på söndagar ska stenas på torget" och dylikt finns kvar. Så då måste läsaren göra egna tolkningar om vad som är rimligt i dagens samhälle?
Och då finns det ju större chans att "lågintellektuella" tolkar fel och får för sig konstiga saker?
Det är det som är problemet, det finns inget utrymme för tolkningar. Eftersom det är guds ord direkt nedskrivna så finns det inte samma utrymme för tolkningar som inom t.ex. kristendomen där texterna är nedskrivna i efterhand av tredjepart. Koranen är perfekt och precis hur gud menat det.
ApexProcyon
2017-12-25, 15:23
Det är det som är problemet, det finns inget utrymme för tolkningar. Eftersom det är guds ord direkt nedskrivna så finns det inte samma utrymme för tolkningar som inom t.ex. kristendomen där texterna är nedskrivna i efterhand av tredjepart. Koranen är perfekt och precis hur gud menat det.
Den ortodoxa kristendoms traditioner och tolkningar går däremot i ett rakt led från Jesus Kristus. Det är moderna protestanter som tenderar att tolka Bibeln efter eget huvud.
WHITEFOLKS
2017-12-25, 15:42
Den ortodoxa kristendoms traditioner och tolkningar går däremot i ett rakt led från Jesus Kristus. Det är moderna protestanter som tenderar att tolka Bibeln efter eget huvud.
Skillnaden är nog mer att patriarkerna har möjlighet att rikta hur det ska tolkas medan koranen inte är menad att tolkas öht.
ApexProcyon
2017-12-25, 17:09
Skillnaden är nog mer att patriarkerna har möjlighet att rikta hur det ska tolkas medan koranen inte är menad att tolkas öht.
Nu är jag oerhört dåligt insatt i koranen och islam, men jag skulle gissa på att den kan tolkas på olika sätt då det finns flertalet olika inriktningar inom islam. Att islamska nationer har varit betydligt mer moderata i sin tro innan radikaliseringen av Mellanöstern hintar också om det.
Med det sagt så försöker jag inte förminska islams oerhört destruktiva historia och hur intoleranta och våldsamma muslimer ofta har varit gentemot andra religiösa grupperingar. Även Mohammed ska ha varit riktigt rå och våldsam så det kan nog ligga något i att islam har en tendens att spåra ur mer än andra religioner då deras förebild på egen hand mer än lever upp till nidbilden av religionen.
Alltså, alla som läser koranen kommer ju göra sin egen tolkning av den. Så det är såklart det finns ett oerhört utrymme för tolkning?
ApexProcyon
2017-12-25, 17:15
Alltså, alla som läser koranen kommer ju göra sin egen tolkning av den. Så det är såklart det finns ett oerhört utrymme för tolkning?
Ett problem med att läsa religiösa texter utan förkunskap, tradition och vägledning är att böckerna tenderar att vara fulla med symbolik. Bibeln t.ex. är fullsmockad med numerologi vars innebörd blir helt förvanskad ifall man inte känner till vilken symbolik som åsyftas.
Hur koranen bäst tolkas bör nog valfri mulla avgöra.
Ett problem med att läsa religiösa texter utan förkunskap, tradition och vägledning är att böckerna tenderar att vara fulla med symbolik. Bibeln t.ex. är fullsmockad med numerologi vars innebörd blir helt förvanskad ifall man inte känner till vilken symbolik som åsyftas.
Absolut och jag vill hävda (dock samma som dig, jag har inte superkoll på varken islam eller koranen) att koranen är ännu större problem att läsa utan förkunskap osv eftersom den är "ocensurerad" och innehåller mer "tveksamheter" än tex nutidens bibel.
JacobHeitmann
2017-12-25, 17:19
Personligen bryr jag inte mig inte ett skit om vad kyrkan gör eller tycker så länge de håller sig för sig själva, inte sprider böcker där man ska döda oliktänkare och inte tar mina skattepengar. Men det blir lite surt om man ska följa med familjen efter julafton och få känslan att man är på ett MP/SSU-möte.
https://i.gyazo.com/de1ea6a0746acc0fdd0d2452bf58cc65.png
https://twitter.com/FredrikKarrholm/status/944960005975035906?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=http%3A%2F%2Fwww.friatider.se%2Fjulgudstj-nst-i-uppsala-predikade-f-r-kad-invandring
Personligen bryr jag inte mig inte ett skit om vad kyrkan gör eller tycker så länge de håller sig för sig själva, inte sprider böcker där man ska döda oliktänkare och inte tar mina skattepengar. Men det blir lite surt om man ska följa med familjen efter julafton och få känslan att man är på ett MP/SSU-möte.
Det vet dock alla verkligen religiösa grupper av kristna. Deras utvandring ur svenska kyrkan har skett sedan hundra år tillbaka, och innan det så emigrerade dessa till USA för att slippa hamna i finkan.
Att vi har kyrkoval borde väl vara en ledtråd när det gäller kyrkan som politisk organisation. Det kommer bara blir mer så länge det finns ett politiskt intresse att politisera kyrkan.
King Grub
2017-12-25, 18:05
Fler steriliseringar kan vara lösningen
https://www.kkuriren.se/katrineholm/overformyndaren-undrar-om-fler-steriliseringar-kan-vara-en-losning/
ApexProcyon
2017-12-25, 18:37
https://www.kkuriren.se/katrineholm/overformyndaren-undrar-om-fler-steriliseringar-kan-vara-en-losning/
Hitler 1934
If for a period of only 600 years those individuals would be sterilized who are physically degenerate or mentally diseased, humanity would not only be delivered from an immense misfortune but also restored to a state of general health such as we at present can hardly imagine.
Socialdemokrat 2017
Är det verkligen rimligt att personer med genetiska skador som saknar förmåga att ta hand om ett barn eller sig själv och där sannolikheten att barnet får mycket omfattande skador är hög ska behålla möjligheten att få barn? I så fall varför? undrar överförmyndare Joakim Truedsson i ett inlägg på sin Facebooksida.
Överförmynderiet från vänsterkanten vet visst inga gränser.
Ser egentligen ingenting direkt fel med det. Saknar personen förmåga att ta hand om sin avkomma alternativ skapa något degenererat kolli som aldrig valt att födas kan det vara en tanke.
WHITEFOLKS
2017-12-25, 19:59
Ja men skillnaden är att där t.ex. bibeln är nedskriven i annat språk av en tredjepart och därmed redan gått genom tolkningar och anpassningar till dåtidens samhälle så är koranen direkt från gud till textform på arabiska, det finns inga fel eller något som är problematiskt med koranen eftersom det är gud->koranen utan mellanhänder, så det som står i koranen det är vad gud vill och hur han menar det.
Ja men skillnaden är att där t.ex. bibeln är nedskriven i annat språk av en tredjepart och därmed redan gått genom tolkningar och anpassningar till dåtidens samhälle så är koranen direkt från gud till textform på arabiska, det finns inga fel eller något som är problematiskt med koranen eftersom det är gud->koranen utan mellanhänder, så det som står i koranen det är vad gud vill och hur han menar det.
Jag vill tro att folk är smartare än att följa "budskapet" till blindo. Man måste kunna sålla lite oavsett.
Även i kristendomen är det väl väldigt många som inte följer exakt "samma" tolkning även av detta tredjepartsmaterial?
Baskagge
2017-12-25, 20:28
Ser egentligen ingenting direkt fel med det. Saknar personen förmåga att ta hand om sin avkomma alternativ skapa något degenererat kolli som aldrig valt att födas kan det vara en tanke.
Det är i alla fall en viktig fråga som måste diskuteras oavsett vad man tycker.
Resultatet idag är ju att vi har rätt många hemlösa, alkistar, pundare, kåkfarare och självmord. Samhället är rätt dåligt på att hjälpa funktionshindrade oavsett om det är ett litet eller stort handikapp.
Föräldrar som får missbildade barn tenderar till att agera själviskt och behålla barnet för "vi älskar honom ändå". Jo, men barnet kanske inte vill leva som ett dreglande vårdkolli.
Hitler 1934
Socialdemokrat 2017
Överförmynderiet från vänsterkanten vet visst inga gränser.
Om ni vill ge era pengar till att en person med DownS ka få hjälp med att uppfostra ett barn, kör på. Låt mig dock slippa.
Varför ni bryr er om vad någon menlös överförmyndare på en kommun säger, brukar ni även lyssna på vad handläggaren Britt tycker om världsekonomin?
WHITEFOLKS
2017-12-25, 20:34
Jag vill tro att folk är smartare än att följa "budskapet" till blindo. Man måste kunna sålla lite oavsett.
Även i kristendomen är det väl väldigt många som inte följer exakt "samma" tolkning även av detta tredjepartsmaterial?
Det finns egentligen inget utrymme för tolkning med koranen eftersom det är direkt från gud och det är guds exakta ord. Självklart kan man sålla som man vill även där men det finns inget utrymme för det "egentligen". Detta är ett problem med islam för det finns inte utrymme för reformation på samma sätt som har funnits inom kristendomen.
Agitator
2017-12-25, 21:25
Det finns egentligen inget utrymme för tolkning med koranen eftersom det är direkt från gud och det är guds exakta ord. Självklart kan man sålla som man vill även där men det finns inget utrymme för det "egentligen". Detta är ett problem med islam för det finns inte utrymme för reformation på samma sätt som har funnits inom kristendomen.
Vem skrev koranen?
ApexProcyon
2017-12-25, 21:27
Det är i alla fall en viktig fråga som måste diskuteras oavsett vad man tycker.
Föräldrar som får missbildade barn tenderar till att agera själviskt och behålla barnet för "vi älskar honom ändå". Jo, men barnet kanske inte vill leva som ett dreglande vårdkolli.
Även om frågan är viktig och behöver diskuteras så är inte sossar rätt personer att diskutera vilka som bör få skaffa barn och inte.
Om ni vill ge era pengar till att en person med DownS ka få hjälp med att uppfostra ett barn, kör på. Låt mig dock slippa.
Varför ni bryr er om vad någon menlös överförmyndare på en kommun säger, brukar ni även lyssna på vad handläggaren Britt tycker om världsekonomin?
Majoriteten av alla med Downs syndrom kan inte få barn. Principiellt så blir det väldigt unket när det kommer till debatten att en dysfunktionell överförmyndarstat kanske borde fundera i att göra ingrepp på delar av befolkningens fortplantningsorgan.
Förhoppningsvis så dör den diskussionen för tillfället och kan upptas på nytt ifall en kompetent regering får se dagens ljus.
Nu har du skrivit det 3 gånger, jag måste också en tredje gång hävda att det per definition om det är fler än 1 person som läser koranen (eller vad som helst) så kommer dessa uppfatta/tolka texten och budskapet olika. Som jag förstår det är arabiskan (i koranen) dessutom att jämföra med gammelsvenska, dvs alla förstår inte meningsuppbyggnaden eller ordvalen. Även där kommer alltså en del tolkning göras.
Sen så skulle jag tro att allt inte är skrivet i klarspråk, utan kanske med idiom och dylikt, som vissa kanske tolkar ordagrant medan andra läser mellan raderna.
Vidare så (återigen som jag förstår det, har ett gäng muslimska kompisar men har aldrig läst själv) finns det en hel del "kapitel" eller budskap som inte är aktuella längre. Vissa delar gäller bara vissa situationer, tex i krigstid, i svält osv.
Så visst finns det utrymme för tolkning, eftersom det är ett mer "rått"-material så är det dessutom svårare att tolka "rätt", varpå jag återigen menar att det finns större "frihet"/"möjlighet"/"risk" att tolka koranen "fel" jämfört med övriga religioners heliga skrifter eller riktlinjer.
Edit: Dessutom, jag skulle tro att det inte är "gud" som har skrivit koranen, utan det är säkert delvis Muhammed och diverse folk efter hands död som har skrivit den. Så även där har tolkningar gjorts.
Edit 2: Såhär står det på wikipedia
Koranens historia går enligt muslimsk uppfattning tillbaka på uppenbarelser av en himmelsk skrift som ängeln Jibril (Gabriel) muntligen gett åt profeten Muhammed.
Alltså har ängeln Gabriel återberättat Guds budskap MUNTLIGEN till Muhammed som sedan skrev ner det. Muhammed fick alltså informationen som tredjepart.
Edit 3: Därtill detta (som dock förmodligen inte "erkänns" av en "riktig" muslim). Men det är alltså enligt "vetenskapens" historia flera personer som har skrivit ner saker i koranen.
Koranen existerade till en början troligen endast eller åtminstone huvudsakligen i muntlig form. Muhammeds uppenbarelser fördes vidare av så kallade qurra, koranuppläsare som kunde olika delar av dem utantill. Snart insåg man att detta var ett osäkert sätt att bevara den heliga traditionen, särskilt när många qurra stupade i slaget vid Yemama 632. På initiativ av en av profetens svärfäder, Omar såg kalifen Abu Bakr till att Zaid ibn Thabit samlade ihop och skrev ner vad som var känt innan det var för sent.[1]
Andra företog sig samma uppgift; de namnkunnigaste är Ubai ibn Ka'b och 'Abdallah ibn Mas'ud. Först på plan skall Salim ibn Mu'qib ha varit, som stupade vid Yemama. Det finns traditioner som talar om verser som ”gick förlorade vid dagen för Yemama”. Olika kodexar förknippades med olika orter där de användes mest. Ibn Mas’uds kodex saknade sura 1, 63 och 64, medan Ubais och Abu Musas kodexar innehöll ett par suror som gått förlorade. Ingen av dessa kodexar finns bevarade idag men man känner till en mängd läsarter från dessa som bevarats i grammatisk, lexikal, exegetisk och textkritisk litteratur.[1] Abu Dawuds verk Kitab Al Masahif från 800-talet behandlar de gamla kodexarna. Ytterligare läsarter har dokumenterats av Arthur Jeffery i "Materials for the History of the Text of the Qur'an".
ApexProcyon
2017-12-25, 21:41
Dr. Bill Warner förklarar islam väldigt bra i den här videon.
t_Qpy0mXg8Y&t
Magnus N
2017-12-26, 10:36
Denna historia fortsätter leverera:
”MP-ledamoten Pernilla Stålhammar går nu till våldsam attack mot sitt eget parti.
I ett inlägg på Facebook skriver hon att Miljöpartiets ledning tvingat henne att ljuga och hotat att krossa henne.
Samtidigt förnyar hon sina påståenden om att partiföreträdare ska ha haft olämpliga ryska kontakter.
– Det är ett helt sjukt beteende av en partiledning, skriver ”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/5V69mE/stalhammars-attack-mot-mp-de-tvingade-mig-att-ljuga
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/ddl3xz/ge-kvinnor-hela-lonen--och-halva-makten
Vet inte riktigt vad jag ska tycka. Inte otippat att det är de som skriver om det.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/ddl3xz/ge-kvinnor-hela-lonen--och-halva-makten
Vet inte riktigt vad jag ska tycka. Inte otippat att det är de som skriver om det.
Givetvis skall saker och ting vara jämställda, men det känns som att man forcerar något som sinom tid hade löst sig självt. Risken är att pendeln svänger åt fel håll, pengars slösas alternativt att folk generellt blir mer negativt inställda till det hela.
Något som verkligen får mig på tilt i nuläget är hur man väljer att drastiskt försämra föräldraförsäkringen genom att "modernisera" den. Allt i jämställdhetens tecken.
Mer öronmärkta dagar till vardera förälder vilket innebär mindre valfrihet föatt göra det som passar just den familjen bäst.
BelowAverage
2017-12-26, 12:44
Varför stanna vid exakt lika parametrar mellan könen? Könen är ju lika värda och måste alltså vara likadana. Även alla individer är lika värda och måste alltså vara likadana. Alla bör tjäna lika mycket (lite?) och ha exakt samma makt. Inb4 100% full retard kommunism.
Tydligen är det otänkbart att det på stor skala förekommer skillnader mellan könen som kommer ge olika utfall. Ogillar dessa påtvingade jämkningar. Och statistiken är fortfarande starkt påverkad av det gamla gardet där det var mindre givet att kvinnor jobbade. Det ser väldigt annorlunda ut för nya generationer. "Tyvärr" kan man ju inte bara prompt sänka lönerna för 50-talist-män eller höja dem för 50-talist-kvinnor. De kommer påverka statistiken ett tag till.
Jag tänker mig också att många kvinnor inte alls känner igen sig och vill bli representerade av personer som kunhke och johansson. Att göra sig själva till offer är inget som intresserar många. Kanske mer folk som är åt feministhållet. Jag tror inte att en stor del av sveriges befolkning ser sig som feminister.
Även om frågan är viktig och behöver diskuteras så är inte sossar rätt personer att diskutera vilka som bör få skaffa barn och inte.
Majoriteten av alla med Downs syndrom kan inte få barn. Principiellt så blir det väldigt unket när det kommer till debatten att en dysfunktionell överförmyndarstat kanske borde fundera i att göra ingrepp på delar av befolkningens fortplantningsorgan.
Förhoppningsvis så dör den diskussionen för tillfället och kan upptas på nytt ifall en kompetent regering får se dagens ljus.
Vi bryter redan mot WHOs närliggande rekommendationer. Tvångslobotomi blir nästa steg.
trädgårdsmöbel
2017-12-26, 17:54
Varför stanna vid exakt lika parametrar mellan könen? Könen är ju lika värda och måste alltså vara likadana. Även alla individer är lika värda och måste alltså vara likadana. Alla bör tjäna lika mycket (lite?) och ha exakt samma makt. Inb4 100% full retard kommunism.
Tydligen är det otänkbart att det på stor skala förekommer skillnader mellan könen som kommer ge olika utfall. Ogillar dessa påtvingade jämkningar. Och statistiken är fortfarande starkt påverkad av det gamla gardet där det var mindre givet att kvinnor jobbade. Det ser väldigt annorlunda ut för nya generationer. "Tyvärr" kan man ju inte bara prompt sänka lönerna för 50-talist-män eller höja dem för 50-talist-kvinnor. De kommer påverka statistiken ett tag till.
Sedan finns det ju ett stort antal kvinnor som tycker att hennes värde sitter i hennes kvinnlighet och det är mäns plikt att försörja henne, och aktivt letar efter de män som kan ge henne mest och försörja henne eller åtminstone ta huvuddelen av försörjningsansvaret, vilket kommer påverka statistiken för alltid.
Nu har du skrivit det 3 gånger, jag måste också en tredje gång hävda att det per definition om det är fler än 1 person som läser koranen (eller vad som helst) så kommer dessa uppfatta/tolka texten och budskapet olika. Som jag förstår det är arabiskan (i koranen) dessutom att jämföra med gammelsvenska, dvs alla förstår inte meningsuppbyggnaden eller ordvalen. Även där kommer alltså en del tolkning göras.
Sen så skulle jag tro att allt inte är skrivet i klarspråk, utan kanske med idiom och dylikt, som vissa kanske tolkar ordagrant medan andra läser mellan raderna.
Vidare så (återigen som jag förstår det, har ett gäng muslimska kompisar men har aldrig läst själv) finns det en hel del "kapitel" eller budskap som inte är aktuella längre. Vissa delar gäller bara vissa situationer, tex i krigstid, i svält osv.
Så visst finns det utrymme för tolkning, eftersom det är ett mer "rått"-material så är det dessutom svårare att tolka "rätt", varpå jag återigen menar att det finns större "frihet"/"möjlighet"/"risk" att tolka koranen "fel" jämfört med övriga religioners heliga skrifter eller riktlinjer.
Edit: Dessutom, jag skulle tro att det inte är "gud" som har skrivit koranen, utan det är säkert delvis Muhammed och diverse folk efter hands död som har skrivit den. Så även där har tolkningar gjorts.
Edit 2: Såhär står det på wikipedia
Alltså har ängeln Gabriel återberättat Guds budskap MUNTLIGEN till Muhammed som sedan skrev ner det. Muhammed fick alltså informationen som tredjepart.
Edit 3: Därtill detta (som dock förmodligen inte "erkänns" av en "riktig" muslim). Men det är alltså enligt "vetenskapens" historia flera personer som har skrivit ner saker i koranen.
Nej! Du har fel!
Barn går i koranskola och får lära sig Koranen utifrån vad lärare/imam predikar. Majoritet kan inte ens läsa men lär sig Koranen genom att memorera den.
Muhammed skrev inte ner det, koranen skrev många år efter profetens död
+1
Varför ska vi som jobbar hårt betala för icke funktionella personen, en downies kommer aldrig tillföra ekonomiskt till samhället utan enbart kosta oss, livet ut
Magnus N
2017-12-26, 19:05
+1
Varför ska vi som jobbar hårt betala för icke funktionella personen, en downies kommer aldrig tillföra ekonomiskt till samhället utan enbart kosta oss, livet ut
Om det är enda kriteriet så finns det en hel del grupper vi skulle kunna kapa ifrån samhället.
Magnus N
2017-12-26, 19:23
Uvell aktiv idag, två läsvärda artiklar återigen:
"Regeringen tycker nu invandrare inte ska söka sig hit. För att de inte jobbar utan lever på bidrag
Varför marknadsför då fortfarande UD just bidrag som skäl att söka sig hit?"
https://uvell.se/2017/12/26/ud-marknadsfor-fortfarande-bidrag/
"Köp annons i Arbetsförmedlingens personaltidning. För pengar du fått av skatt.
För att få ännu mer pengar av skatt."
https://uvell.se/2017/12/26/arbetsformedlingen/
Magnus N
2017-12-26, 19:45
Invandring och Integration ökar i betydelse för medborgarna:
"Sjukvården, invandring och integration, skola och utbildning. I den ordningen rankar väljare de viktigaste politiska frågorna, visar en ny Novus-undersökning. Den fråga som ökat allra mest i betydelse sedan tidigare mätningar är invandring och integration."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/invandring-allt-viktigare-politisk-fraga
Baskagge
2017-12-26, 19:57
Invandring och Integration ökar i betydelse för medborgarna:
"Sjukvården, invandring och integration, skola och utbildning. I den ordningen rankar väljare de viktigaste politiska frågorna, visar en ny Novus-undersökning. Den fråga som ökat allra mest i betydelse sedan tidigare mätningar är invandring och integration."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/invandring-allt-viktigare-politisk-fraga
Såg inslaget på tv och som vanligt vågar folk inte säga rakt ut vad som är den viktigaste frågan.
För övrigt så är sjukvård, skola, invandring samt lag och ordning samma fråga - det hänger ihop.
speedy83
2017-12-26, 20:22
+1
Äckligt..som bror till en gravt hanikappad är detta sjukt vidrigt att läsa. Tack för det.
Äckligt..som bror till en gravt hanikappad är detta sjukt vidrigt att läsa. Tack för det.
Det är inte jag som etablerat kub-testet liksom
Sen vill jag lägga till, att dom som finns, dom finns redan, men man kan undvika föda fler, mest för att det är själviskt
BelowAverage
2017-12-26, 22:39
Jag får lite vibes av att ett samhälle inte behandlar sina svaga bättre än det har råd med alt. vad man tror att man har råd med. Kan imo bli lite skevt när vi lever så gott som vi gör.
Samtidigt, att inte vilja ta hand om andra är klassiskt höger vs vänster och knappast något som brukar anses kontroversiellt eller vidrigt.
Också lustigt hur de som har mycket, sällan vill ge bort, och de som har lite ofta vill ta.
Vad tror du att du hade tyckt om du inte hade en handikappad bror? Fortfarande lika vidrigt?
Folk har fortfarande inte insett att det är vänstern som övergett arbetarklassen och deras problem som ger en grogrund för högerpopulistiska partier.
Det är inga journalister som skriver om det förutom vissa libertarianska vänster tidningar. Ganska underligt i min värld att så få upptäckt det politiska skiftet.
Ju mindre arbetarklassproblem diskuteras i valet , desto mer arbetarklass kommer gå över till populistiska partier. Det är samma mönster över hela EU.
Leifallan
2017-12-26, 22:58
Exakt det jag tänkte med.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
trädgårdsmöbel
2017-12-26, 23:14
Men om man nu inte skall föda handikappade, kan då inte samma logik tillämpas på andra grupper som också kostar pengar/resurser/inte kan ta hand om sin avkomma?
speedy83
2017-12-26, 23:15
Jag får lite vibes av att ett samhälle inte behandlar sina svaga bättre än det har råd med alt. vad man tror att man har råd med. Kan imo bli lite skevt när vi lever så gott som vi gör.
Samtidigt, att inte vilja ta hand om andra är klassiskt höger vs vänster och knappast något som brukar anses kontroversiellt eller vidrigt.
Också lustigt hur de som har mycket, sällan vill ge bort, och de som har lite ofta vill ta.
Vad tror du att du hade tyckt om du inte hade en handikappad bror? Fortfarande lika vidrigt?
Absolut är det så och det är på många sätt en onställningsfråga. Jag själv är borgerlig och har en ganska "stikt" inställning till bidrag osv men när det kommer till medfödda handikapp och dyl är jag avsevärt mer givmild sas om det beror på min uppväxt eller inte kan jag inte svara på men generellt har jag jävligt svårt för folk som kan men inte gör men imponeras ordentligt av de som vill men inte kan.
Att födas gravt handikappad eller bli det genom sjukdom/olycka hör mer till sista kategorin för mig. Att prata nedsättande om hanikappade i ekonomiska termer när vi fullkomligen vräker pengar över invandrare, lata, politiker och hanterar dem som sågspån är inte något jag skriver under på.
ApexProcyon
2017-12-26, 23:20
Absolut är det så och det är på många sätt en onställningsfråga. Jag själv är borgerlig och har en ganska "stikt" inställning till bidrag osv men när det kommer till medfödda handikapp och dyl är jag avsevärt mer givmild sas om det beror på min uppväxt eller inte kan jag inte svara på men generellt har jag jävligt svårt för folk som kan men inte gör men imponeras ordentligt av de som vill men inte kan.
Att födas gravt handikappad eller bli det genom sjukdom/olycka hör mer till sista kategorin för mig. Att prata nedsättande om hanikappade i ekonomiska termer när vi fullkomligen vräker pengar över invandrare, lata, politiker och hanterar dem som sågspån är inte något jag skriver under på.
Jag är helt och hållet med dig här utan att för den sakens skull ha någon handikappad person i min närhet. Det är ovärdigt att prata om personer som aldrig givits möjligheten att kunna bidra som ekonomiska laster på samhället.
Även om jag står långt till höger så skulle jag hellre rösta vänster än att överge samhällets svagaste, någon måtta får det vara. Att få ett par kronor mindre i lönekuvertet är en uppoffring jag mer än gärna gör för att människor med dåliga förutsättningar ska få en dräglig tillvaro alla motgångar till trots. Särskilt ifall man sätter det i kontrast till all annan dynga vi bokstavligt talat vräker pengar över.
Att födas gravt handikappad skriver du
Men i Sverige får man tidigt göra kub-test som kan visa avvikelser! Anser du att det fortfarande är rätt att fortsätta graviditeten och sätta ett sjukt barn till världen som kommer ha svårigheter livet ut och aldrig få vara självständig ?
supercharge
2017-12-27, 01:05
Folk har fortfarande inte insett att det är vänstern som övergett arbetarklassen och deras problem som ger en grogrund för högerpopulistiska partier.
Det är inga journalister som skriver om det förutom vissa libertarianska vänster tidningar. Ganska underligt i min värld att så få upptäckt det politiska skiftet.
Ju mindre arbetarklassproblem diskuteras i valet , desto mer arbetarklass kommer gå över till populistiska partier. Det är samma mönster över hela EU.
Vänstern har i praktiken som du säger lämnat arbetarklassen och bedriver någon sorts internationell fördelningspolitik istället. Alltså att man ömmar utomeuropeiska folkgrupper och migranter snarare än den utslitna undersköterskan på hemmaplan.
Problemet är i grunden att vänsterpolitik är oförenlig med liberal migrationspolitik. Man kan i förlängningen inte ha båda eftersom generös välfärd för alla kostar väldigt mycket pengar, och om vem som helst får ta del av den blir staten bankrutt på nolltid. Ungefär på samma sätt som du med din lön kan försörja ett par andra personer men privatekonomin snabbt tryter om ryktet sprids och det plötsligt står en lång kö utanför bostaden.
Nu kör vi tydligen på den liberala migrationspolitiken och det kommer ofrånkomligt innebära att välfärden successivt monteras ned i Sverige därför att pengarna inte räcker till.
Vänstern har i praktiken som du säger lämnat arbetarklassen och bedriver någon sorts internationell fördelningspolitik istället. Alltså att man ömmar utomeuropeiska folkgrupper och migranter snarare än den utslitna undersköterskan på hemmaplan.
Problemet är i grunden att vänsterpolitik är oförenlig med liberal migrationspolitik. Man kan i förlängningen inte ha båda eftersom generös välfärd för alla kostar väldigt mycket pengar, och om vem som helst får ta del av den blir staten bankrutt på nolltid. Ungefär på samma sätt som du med din lön kan försörja ett par andra personer men privatekonomin snabbt tryter om ryktet sprids och det plötsligt står en lång kö utanför bostaden.
Nu kör vi tydligen på den liberala migrationspolitiken och det kommer ofrånkomligt innebära att välfärden successivt monteras ned i Sverige därför att pengarna inte räcker till.
Det är just den utvecklingen som jag ser som den mest intressanta just nu.
Kikar vi på Brexit så var det vänstern och de gröna, med Labour som främst pratade om EU som positivt, då ur ett kulturellt perspektiv. Ironiskt är väl att den brittiska vänstern bara 10 år tidigare var djupt engagerade i de olika "reclaim wallstreet" och andra antiglobaliserings rörelser. Men under Brexit poängterade de hur viktigt det kapitalistiska centret i London var. Höll du inte med var du troligtvis rasist, och främlingsfientlig.
Det är exakt samma utveckling som vi ser här. Vänstern pratar om moralism, och feminism i synnerhet. Håller man inte med är man främlingsfientlig, homofob, mansgris eller dylikt. Något hände på 90-talet när arbetarpartierna började predika moral istället för arbetsrätt. Vi vet hur det brukar låta när arbetarrörelser argumenterar emot immigration från låglönearbetare från EU. Den kritiken är något som måste tystas ned.
I slutändan är det just etniska svenska arbetarklass folk som sitter fast mellan problemområden, som inte kan hänga med i den ekonomiska utvecklingen. Och som aldrig kommer har råd att köpa en villa om de inte får en i arv från föräldrarna. Det är här arbetstillfällena sakta försvinner, och i obygden är det här folk flyttar från orterna och kvar blir just arbetarklass ungdomar.
De enda partier som erbjuder någon slags plan och lösning för dem är just populisterna, klassisk S politik med minskad migration. Jag ser inget konstigt längre att det är arbetarklassen som röstar SD.
Baskagge
2017-12-27, 01:49
SVERIGE ÄR ETT RIKT LAND! VI HAR RÅD! :naughty:
Men om man nu inte skall föda handikappade, kan då inte samma logik tillämpas på andra grupper som också kostar pengar/resurser/inte kan ta hand om sin avkomma?
Fast du får föda precis vad du vill - men det är ditt ansvar. Vi pratar inte om att människor ska avlivas för de har fel hudfärg, astma eller Downs syndrom. Det jag säger är att om du väljer att föda ett barn där man vet att individen ej kommer att kunna ta hand om sig själv (Downs, grav cp-skada etc.) så får du själv stå för kostnaderna som uppstår för att hen ska gå hjälp med att klara vardagen.
Se på island och Danmark hur det går med foster som man identifierar Downs och man har minimerar möjligheten till att få stöd för att ta hand om barnet. Knappast någon vill behålla barnet. Rätt? Fel?
Kjell Asplund är ordförande för Statens medicinsk-etiska råd, och han säger att de föräldrar som väljer att föda barn med till exempel Downs måste få bättre stöd från samhället.
– Där är det ju oerhört viktigt att samhället ställer upp med stödåtgärder som man åtminstone försöker göra i dag och att man inte pekar ut de par som väljer att fullfölja graviditeten, säger Kjell Asplund
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=493&artikel=6778793
BelowAverage
2017-12-27, 10:55
Jag står och svänger lite här men håller nog med dig överlag. Vill och inte kan är dock intressant när man ska börja dra gränser, alla som diagnosticeras med ADD / ADHD numera, kan de inte eller vill de bara inte och är losers? Måste man ha downs för att slippa undan med att man inte kan? De med låg IQ?
Jag ser en del poänger i att inte ge samma skattefinansierade stöd till de som väljer att föda barn med downs. Men tvångssterilisering och så är galet. Samtidigt som jag tycker att andra inte ska behöva bekosta en sådan födsel borde jag isf tycka att någon som utövar extremsport och skadar sig borde bekosta sin egen vård.
Det är lite av ett sluttande plan att gå in och rota i fördelningspolitik tror jag. Därför kan jag tycka att man inte borde särbehandla de som föder utvecklingsstörda :d
Det finns alltid ett argument för att andra inte borde få något, och oftast (alltid?) tillhör dessa inte ens egen grupp. Då blir det lite av att äta kakan och ha kvar den, man kan inte ha en fördelningspolitik där varje person godtyckligt väljer vilka som får ta del. Det blir knivigt att dra gränser när man exkluderar.
Macroman
2017-12-27, 12:33
Nu är det ju iofs väldigt få som är dissidenter av de som sökt sig hit. Även om alla naturligtvis säger att de är det...
Macroman
2017-12-27, 12:40
”Trots omsvängningen av den svenska asyl- och flyktingpolitiken för ett par år sedan fortsätter antalet människor som beviljas uppehållstillstånd att ligga på rekordhöga nivåer. Antalet som fått uppehållstillstånd har minskat jämfört med förra året, men ligger på betydligt högre nivåer än åren före 2014.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rekordhog-asylinvandring-trots-ny-flyktingpolitik
Föga förvånande men kanske får några att öppna ögonen för situationen
Skrattretande skämtland.
Vi är i sanning förlorade med dessa enorma volymer! *grr*
Det räcker med att kunna de fyra räknesätten för att förstå att vi måste ha en hård "nollvision" när det gäller migration hit i åtminstone 10 år.
Macroman
2017-12-27, 12:53
Precis så är det!
Min spådom är därför att S kommer att implodera till 2022 och landa under 15 % då. Kanske börjar det stora raset redan i detta val?
Macroman
2017-12-27, 12:53
Håller helt med!
Macroman
2017-12-27, 12:56
Spot on!
Patriarch K
2017-12-27, 13:45
Gaah, jag går bara och väntar på något tillfälle då kan kan skicka denna bild till någon! Jag blir bara mer och mer provocerad av kultur-eliten varje dag som går :(
https://pbs.twimg.com/media/CyfrtxQW8AAv4aQ.jpg
Resultatet idag är ju att vi har rätt många hemlösa, alkistar, pundare, kåkfarare och självmord. Samhället är rätt dåligt på att hjälpa funktionshindrade oavsett om det är ett litet eller stort handikapp.
Jag vet inte hur det ser ut där du bor, men i de städer där jag bott har jag inte sett många uteliggare / alkisar / pundare med synliga funktionshinder av den typ du beskriver. Enstaka på kryckor eller i rullstol, men jag tror faktiskt inte jag sett en enda med t.ex. Downs syndrom eller någon CP-skada. Jag är rätt tveksam till att ekonomiska sanktioner mot föräldrar till handikappade barn kommer att leda till att vi får färre uteliggare, eller färre brottslingar i fängelse.
Om vi skall börja låta föräldrar till handikappade barn böta uppstår frågan hur vi gör med barn som blir handikappade pga skador som inträffar under förlossningen (förekommer), efter sjukdom i spädbarnsåren (förekommer) eller pga utvecklingsstörningar el missbildningar som inte kan upptäckas med dagens metoder för fosterdiagnostik (förekommer). Skall de gå i en egen grupp, hur skall gränserna dras och vem skall göra det?
Skall vi försöka tvinga föräldrar att abortera foster av ekonomiska skäl genom statlig reglering (att man gör abort av ekonomiska skäl genom eget beslut förekommer redan) tycker jag nog också att t.ex. alla som lyfter sönder ryggen på gymmet, eller fotbollar sönder sina knän, skall betala sina egna MR-undersökningar. Föräldrar till elitidrottande barn borde nog isf också betala för behandlinge av sina barns skador. Som ett exempel. Det är väldigt svårt att dra gränserna om man skall börja reglera vården efter vad olika patienter "förtjänar" eller "får skylla sig själva" för.
Baskagge
2017-12-27, 17:05
Jag vet inte hur det ser ut där du bor, men i de städer där jag bott har jag inte sett många uteliggare / alkisar / pundare med synliga funktionshinder av den typ du beskriver. Enstaka på kryckor eller i rullstol, men jag tror faktiskt inte jag sett en enda med t.ex. Downs syndrom eller någon CP-skada. Jag är rätt tveksam till att ekonomiska sanktioner mot föräldrar till handikappade barn kommer att leda till att vi får färre uteliggare, eller färre brottslingar i fängelse.
Om vi skall börja låta föräldrar till handikappade barn böta uppstår frågan hur vi gör med barn som blir handikappade pga skador som inträffar under förlossningen (förekommer), efter sjukdom i spädbarnsåren (förekommer) eller pga utvecklingsstörningar el missbildningar som inte kan upptäckas med dagens metoder för fosterdiagnostik (förekommer). Skall de gå i en egen grupp, hur skall gränserna dras och vem skall göra det?
Skall vi försöka tvinga föräldrar att abortera foster av ekonomiska skäl genom statlig reglering (att man gör abort av ekonomiska skäl genom eget beslut förekommer redan) tycker jag nog också att t.ex. alla som lyfter sönder ryggen på gymmet, eller fotbollar sönder sina knän, skall betala sina egna MR-undersökningar. Föräldrar till elitidrottande barn borde nog isf också betala för behandlinge av sina barns skador. Som ett exempel. Det är väldigt svårt att dra gränserna om man skall börja reglera vården efter vad olika patienter "förtjänar" eller "får skylla sig själva" för.
Det jag menar är att Sverige är ganska dåligt på att ta hand om folk med lättare funktionshinder som inte syns. Att det sitter ett gäng alkisar och hänger ser jag som att samhället misslyckats med att sätta in rätt stöd tidigt. Samma sak med självmord och sjukskrivningar, vill man komma tillrätta med det så måste man ändra på samhället.
Själv är jag inte emot att man satsar pengar på handikappade, snarare tvärt om - man borde satsa mer och på ett annat sätt. Däremot skulle jag själv aldrig vilja ha ett missbildat barn om det går att avstyra. Dels för att jag inte skulle orka ta hand om det själv och sedan tror jag inte heller att det är ett värdigt liv för barnet. Sedan finns den samhällsekonomiska aspekten. Kan tillägga att jag själv har en funktionsnedsättning så jag är lite insatt i stöd och insatser man kan få.
https://www.svd.se/-ny-studie-hogermanniskor-ar-snyggare-an-vanstervaljare
"Ny studie: Högermänniskor är snyggare än vänsterväljare"
Och så kom dagen då kyrkan satte ordet ”hen” i bruk
Varför håller sig inte kyrkan till andliga och religösa ting
Att dom tar politiskställning gör att man vill gå ur svenska kyrkan
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6851096
ApexProcyon
2017-12-28, 20:20
Beauty and brains DO go together! Study claims good-looking men and women have higher IQshttp://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1347651/Attractive-people-higher-IQs-Beauty-brains-DO-together.html
Enligt rapportens författare är den politiska högern i Europa, USA och Australien snyggare än kollegorna på vänsterkanten.https://samnytt.se/studie-hogern-snyggare-an-vanstern/
ApexProcyon
2017-12-30, 21:42
Nämen, undrar just vad den starkast bidragande orsaken kan vara.
Den långa epoken av växande IQ-resultat utmanas nu av fallande resultat i Skandinavien. Forskare befarar att denna trend kan komma att spridas till fler länder.
http://fof.se/artikel/iq-sjunker-i-de-skandinaviska-landerna
svenbanan
2017-12-30, 22:43
Att skolorna blivit sämre (eller i alla fall inte blivit bättre) jämfört med nittiotalet, verkar ju Flynn själv hålla som en rimlig förklaring.
Jag antar du har mer på fötterna?
Fetknoppen
2017-12-30, 22:54
Ja det kan man fundera över, ffa då IQ:n sjunker lika mycket i Finland som har en väldigt restriktiv imigrationspolitik, för du hade väl inte tänkt ge flyktingarna hela skulden för detta? :)
Apropå imigrationspolitik, blandade åsikter mellan kommunerna. Man kanske borde fokusera på att omfördela lite? Inte via tvång då såklart, men med erbjudande om jobb kanske? https://www.dn.se/nyheter/sverige/kommuner-oroade-for-lagt-antal-nyanlanda/
"Allt fler kommuner är bekymrade över att de kommer ta emot få nyanlända nästa år.
Det uppger Sveriges kommuner och landsting, som är kritiska till att en del kommuner nekas ta emot så många som de vill."
Åre är en av kommunerna i Jämtlands land som varit tydliga med att de vill ta emot fler nyanlända. Nästa år anvisas 25 nyanlända till Åre, men kommunen hade gärna tagit emot 100, berättar tillväxtchef Martin Söderström.
– Vi jätteglada för att vi får nya kommunmedborgare som bidrar till vårt samhälle och för att vi har skapat ett integrationsarbete som gör att människor känner sig välkomna och trivs här, säger han.
Åre kommun, med drygt 11.000 invånare, tog under 2017 emot 50 anvisade nyanlända och omkring 100 som flyttat dit på egen hand. Kommunen har blivit uppmärksammad för sitt integrationsarbete och de senaste siffrorna, från årets första kvartal, visar att över 70 procent av de nyanlända som lämnat etableringsuppdraget gick direkt ut i sysselsättning.
Att nyanlända kommer till kommunen ser Martin Söderström som helt avgörande för att samhället ska utvecklas i stället för att avvecklas.
– Vi vill behålla och bygga ut våra skolor och förskolor, att Ica ska finnas kvar i byarna och att alla våra fantastiska småföretagare ska hitta arbetskraft, säger han.
När fördelningen av nyanlända ska göras är det framför allt tre faktorer som vägs in: befolkningsmängd, arbetsmarknad och tidigare flyktingmottagande. För 2018 har alltså antalet personer som själva flyttat till kommunerna fått en större betydelse i fördelningen.
Förra året tog Malmö emot 3.096 nyanlända, varav 1.561 var personer som sökt sig dit själva. Antalet nyanlända personer som anvisas till kommunen sjunker väsentligt inför nästa år i jämförelse med 2017 - från 408 till 155. Men Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, hade helst sett att siffran var noll.
– Man måste ta hänsyn till hela mottagandet. Vi har under väldigt lång tid haft ett relativt stort flyktingmottagande och många via ebo. Vi har länge flaggat för att det skapat sociala problem, säger hon.
Baskagge
2017-12-31, 01:42
Det blir intressant att se om arbetsgivarna i Åre kommer anställa dem när instegsjobbperioden tar slut och de själva ska betala deras löner.
MaxTheMarketer
2017-12-31, 04:25
Barn/ungdomar läser för lite text och visualiserar inte egna bilder utifrån vad de läser och leker inte lekar som kräver egen fantasi. De tittar på färdiga bilder, smartphonar och kommer i kontakt med porr (och då menar jag grövre än vad vi andra hittade i Ellos-kataloger som små) innan de knappt har nått puberteten.
Mekaniken är komplicerad och följer inte exakt dessa steg i denna ordning: du tränas att få kort attention-span med content som finns på smartphones (på TV är det mesta längre än Vines eller korta YT-klipp) -> du tränas att njuta av snabba dopaminkickar som barn aldrig någonsin har kunnat göra sedan socker infördes (detta i sig är som kokain för nyfödda barn, ge aldrig nyfödda barn rent socker) -> du tycker text är jobbigare än någonsin för du ser snabba, högkvalitativa bilder hela tiden och hör häftiga ljud och cool musik -> du blir skoltrött tidigare i ålder för där måste du faktiskt läsa text (och du hör inga ljud eller cool musik!) och tänka istället för att se färdiga bilder och hjärntvättande budskap -> du har lättare att radikaliseras oavsett om det är konspirationsteorier, terrorism, eller annat trams på din smartphone -> du blir en hjärntvättad, hjärnslö mental propagandapåverkad zomibe.
Visst, allt är mer eller mindre propaganda, frågan är vad du gör när du inser och tar ett steg tillbaka och inser att allt är propaganda och du måste välja vad du vill tro på och vad du ska göra utifrån vad du har valt att tro på?
I värsta fall kommer vi att se en signifikant ökning i terorrdåd de kommande 5-10 åren på grund av alla som föds med smartphones/radikaliseringsverktyg (jag vet, jag hatar smartphones för det har förstört det fysikaliska sociala livet) och som då lätt kan hamna i ekokammare vare sig det är rekommendationer på youtube eller radikaliseringsgrupper på facebook eller andra sidor.
Eftersom de kollar på bilder och lyssnar på ljud som har effektivt skräddarsytts för att påverka å något håll och aldrig läser några större mängder text (och lär sig tänka på egen hand) så kommer de "lättpåverkade" att snabbare än någonsin i människans historia att bli radikaliserade. Sedan blir det bara en tidsfråga när nästa dåd i bland annat Europa inträffar, jämfört med för flera decennier sedan när det bara hände något dåd per år i bara något land i Europa.
Jag hoppas verkligen allt detta bara är trams och ren konspirationsteori från mitt håll. Jag vill verkligen ha fel. Smartphones har bara gjort det fysikaliska sociala livet olyckligare för majoriteten av killar (som är mest benägna att begå terrordåd för att känna att de tillhör "a bigger cause than themselves") för de slåss alla om tjejers uppmärksamhet som nu inte går utomhus utan stannar inne och väntar på att 1% killar på sociala medier ska ta dem i kön.
Förhoppningsvis har jag fel, men bara att förbereda sig på det värsta medan vi hoppas på det bästa! Gott nytt år! (och nej, jag bor inte i en bunker)
Ja det kan man fundera över, ffa då IQ:n sjunker lika mycket i Finland som har en väldigt restriktiv imigrationspolitik, för du hade väl inte tänkt ge flyktingarna hela skulden för detta? :)
Nej. Finland har inte en väldigt restriktiv imigrationspolitik. Dessutom är Sverige inte ens med i statistiken.
Magnus N
2017-12-31, 10:50
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10155286266748231&id=560498230
Hela inlägget i spoiler då det är en del text.
Iaf om Morgan johansson och regeringens linje att inte vilja få fram fakta och sedan förneka när inte fakta har sammanställts. Samma sak som förra regeringen gjorde
Morgan Johansson säger häpnadsväckande nog: ”Det är svårt att se om skjutningarna ökar eftersom tillförlitlig statistik saknas”
Det är inte svårt när Sverige har flera myndigheter som mäter detta. Polisen för statistik över skjutningar, Brå för statistik över de som avlider av skjutning medan vården för statistik över de som vårdas eller avlider.
1987 slutenvårdades 29 svenska invånare för skjutvapenvåld, vilket ökade till 93 personer förra året. När Morgan Johansson föddes år 1970 avled 6 personer till följd av skjutvapenvåld, förra året 26 personer. Om någon ville skulle de kunna kolla upp hur många som avled av skjutvapenvåld tvåhundra år sen, med tanke på att Sverige har världens bokstavligt talat längsta sammanhängande serie över dödligt våld. Om regeringen inte vet om skjutningar ökar beror det på att de inte vill veta, inte för att tillförlitlig statistik saknas.
Misstänksamhet mot fakta är en viktig förklaring för oförmågan att hantera brott. Den kunskapsfientliga linjen inleddes av Reinfeldt och handlar om att tysta data som är oförenligt med ens värdegrund, vilket inte är ovanligt bland kvasireligiösa rörelser. Siffror är rasism, fakta är hat och okunskap är makt.
Orsaken är givetvis att personer med lägre IQ får mer avkomma än personer med högre IQ vilket i sig är en konsekvens av socialism och feminism. Invandringen kan inte förklara ens hälften av minskningen.
Putins lakejer finns både till höger och vänster:
https://www.expressen.se/ledare/putins-lakejer-finns-bade-till-hoger-och-vanster-/
Observerar eventuella reaktioner eller uteblivna sådana med intresse.
Baskagge
2017-12-31, 12:37
Orsaken är givetvis att personer med lägre IQ får mer avkomma än personer med högre IQ vilket i sig är en konsekvens av socialism och feminism. Invandringen kan inte förklara ens hälften av minskningen.
Och det tycker förmodligen sossarna är jättebra eftersom Sverige som land då blir mindre kränkande mot andra länder med lägre IQ-snitt. White guilt. *spy*
Magnus N
2017-12-31, 12:42
https://www.expressen.se/ledare/putins-lakejer-finns-bade-till-hoger-och-vanster-/
Hade varit naivt att tro att en utländsk aktör enbart skulle satsa på en sida, känns rimligare att de helgarderar och kör brett
ApexProcyon
2017-12-31, 15:37
https://pbs.twimg.com/media/C8k35LFVYAAIpxh.jpg
Fetknoppen
2017-12-31, 15:52
Nej. Finland har inte en väldigt restriktiv imigrationspolitik. Dessutom är Sverige inte ens med i statistiken.
Sett över en längre period, säg från år 2000 och fram till idag, har invandringen till Finland varit mycket lägre än i Sverige. Mycket lägre. Immigranter är därför inte orsak till att IQ:n sjunker i vårt grannland.
Det är bara senaste åren de tagit emot fler flyktingar.
Tror fasen det är snöbrist-inducerad fördumning av hela norden.
Vad är det här för jäkla vinter.
ApexProcyon
2017-12-31, 15:55
Sett över en längre period, säg från år 2000 och fram till idag, har invandringen till Finland varit mycket lägre än i Sverige. Mycket lägre. Immigranter är därför inte orsak till att IQ:n sjunker i vårt grannland.
Sverige saknar däremot statistik från "senare år". Det krävs ingen raketforskare för att räkna ut att massimport i hundratusental från länder med 65 - 85 i genomsnittligt IQ sänker värdlandets genomsnitt ifall genomsnittet tidigare varit runt 100.
Sedan finns det säkerligen fler faktorer som spelar in också, det är inte så att det inte sker någon fördumning.
Sverige saknar däremot statistik från "senare år". Det krävs ingen raketforskare för att räkna ut att massimport i hundratusental från länder med 65 - 85 i genomsnittligt IQ sänker värdlandets genomsnitt ifall genomsnittet tidigare varit runt 100.
Sedan finns det säkerligen fler faktorer som spelar in också, det är inte så att det inte sker någon fördumning.
65-85? Äh lägg av, då kan man väl knappt öppna en dörr :P
ApexProcyon
2017-12-31, 16:07
https://qph.ec.quoracdn.net/main-qimg-3709717f6b5938b61eef9aab9f5d3049
https://pbs.twimg.com/media/C8k35LFVYAAIpxh.jpg
Kom igen lite bättre än så kan du allt.
Fetknoppen
2017-12-31, 16:41
https://qph.ec.quoracdn.net/main-qimg-3709717f6b5938b61eef9aab9f5d3049
Frågan är ju vad man som individ ser när man tittar på den där listan över uppskattat IQ land för land. Man kan se det som genetiska skillnader och som skillnader kopplade till andra samhällsfaktorer. Jag hävdar att skillnaderna ffa är kopplade till samhällsstruktur (skolans utformning etc.). Det är helt orimligt att tro att det ffa är genetiken som styr.
Plocka slumpmässigt ut 100 barn från vilket som helst av länderna med IQ kring 85, sätt dem i en väl fungerande skola och förse dem med föräldrar som uppmuntrar skolgången och förklarar värdet av utbildning, så kommer medel-IQ:n att stiga upp emot 100 redan på första generationen.
Fetknoppen
2017-12-31, 16:44
Klart det påverkar, men det borde snabbt kunna normaliseras (100), om integrationen fungerar som den ska. Det är där samtliga regeringar misslyckats under ganska lång tid.
Ditt resonemang är felaktigt, dock stämmer det nog bra att det inte är i huvudsak på grund av invandring. Sveriges extremt höga invandring har inget med saken att göra då Sverige inte är med i datan.
Frågan är ju vad man som individ ser när man tittar på den där listan över uppskattat IQ land för land. Man kan se det som genetiska skillnader och som skillnader kopplade till andra samhällsfaktorer. Jag hävdar att skillnaderna ffa är kopplade till samhällsstruktur (skolans utformning etc.). Det är helt orimligt att tro att det ffa är genetiken som styr.
Plocka slumpmässigt ut 100 barn från vilket som helst av länderna med IQ kring 85, sätt dem i en väl fungerande skola och förse dem med föräldrar som uppmuntrar skolgången och förklarar värdet av utbildning, så kommer medel-IQ:n att stiga upp emot 100 redan på första generationen.
Precis, IQ är ju inget statiskt utan går säkerligen att påverka åt båda hållen.
Fetknoppen
2017-12-31, 16:49
Ja om det är resultatet av genetisk så är det svårt att öppna en dörr. 65 motsvarar ganska påtaglig utvecklingsstörning. Om det är resultatet av bristande undervisning etc. klarar man sig bättre. Frågan är dock hur dem med 65 i IQ klarar av att fly tvärs över Europa och ta sig till Sverige? Jag tror det är dem som blir kvar i hemlandet i tider av krig/kris.
Fetknoppen
2017-12-31, 16:50
Ditt resonemang är felaktigt, dock stämmer det nog bra att det inte är i huvudsak på grund av invandring. Sveriges extremt höga invandring har inget med saken att göra då Sverige inte är med i datan.
Nej det är nog korrekt!
Hövdingen
2017-12-31, 17:03
IQ ökar inte av att gå i skolan. Det är inte ett mått på kunskap eller utbildningsnivå.
ApexProcyon
2017-12-31, 17:08
Du har fel, studier som finns på området pekar på väldigt blygsamma ökningar.
Känns märkligt att IQ inte skulle öka av utbildning? När man utbildar sig (beroende på vad man studerar då) så lär man sig ju att se mönster, får bättre studieteknik, blir en bättre problemlösare, bättre på att tänka abstrakt osv osv. Vad är det om inte ökad IQ? Vet inte exakt hur IQ definieras men jag tänker att det bör vara kopplat till intelligens :p
Hövdingen
2017-12-31, 17:30
Känns märkligt att IQ inte skulle öka av utbildning? När man utbildar sig (beroende på vad man studerar då) så lär man sig ju att se mönster, får bättre studieteknik, blir en bättre problemlösare, bättre på att tänka abstrakt osv osv. Vad är det om inte ökad IQ? Vet inte exakt hur IQ definieras men jag tänker att det bör vara kopplat till intelligens :p
Ökad kunskap.
Konradsson
2017-12-31, 17:34
Det är helt orimligt att tro att det ffa är genetiken som styr.
Hos barn är det främst miljön som styr, hos vuxna är det främst gener.
The general figure for the heritability of IQ, according to an authoritative American Psychological Association report, is 0.45 for children, and rises to around 0.85 for late teens and adults.[5][6] In simpler terms, IQ goes from being weakly correlated with genetics, for children, to being strongly correlated with genetics for late teens and adults.
https://en.wikipedia.org/wiki/Heritability_of_IQ
Man har gjort sådana försök. Det visar en mycket liten skillnad i IQ. Familj och utbildning har en liten effekt på IQ. Det är främst gener och fosterutveckling som styr. Exempel på studie: Minnesota Transracial Adoption Study (https://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Transracial_Adoption_Study).
EDIT: sammanfattning av adoptionsstudier:
At least a half-dozen adoption studies of intelligence or related traits (such as socioeconomic status) have been reported in the past three or four years. They have yielded somewhat divergent findings, but the majority of the studies continue to provide evidence of a substantial genetic contribution to family resemblance in IQ.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7203461
Det är helt orimligt att tro att det ffa är genetiken som styr.
Varför är det så orimligt.
En jäkla massa annat styrs av genetik, så varför skulle inte det kunna göra det?
Vad hjälper det alla de som är förbi det stadiet i livet redan? De kommer fortfarande dra ner snittet trots att nästa generation kanske ligger på det normala.
Nej det är nog korrekt!
Är det du som ligger på 65?
Varför är det så orimligt.
En jäkla massa annat styrs av genetik, så varför skulle inte det kunna göra det?
Vad hjälper det alla de som är förbi det stadiet i livet redan? De kommer fortfarande dra ner snittet trots att nästa generation kanske ligger på det normala.
Det är inte orimligt, men det är "otäckt/obehagligt/läskigt/bryter mot den där rosafluffiga tanken om att alla människor är lika bra".
Magnus N
2017-12-31, 18:44
Hanif kommenterar utmärkt
https://twitter.com/hanifbali/status/947454037192036352
trädgårdsmöbel
2017-12-31, 19:45
Är det du som ligger på 65?
Jag tror Fetknoppen mfl. som hävdar att IQ har inget med rastillhörighet att göra ligger i normalspannet, eller högre, eller lägre. precis som vem som helst. De är inget de egentligen tror, utan bara något de säger, för att deras ideologi har bestämt att det är så man skall tycka och det är det man skall förmedla att man tycker.
Just nu påbjuder samma ideologi dem att bli indignerade och ifrågasätta benämningen rastillhörighet som jag använde, och till att hävda att något sådant inte finns. Trots att de egentligen förstår bättre.
Ökad kunskap.
Jag vill göra skillnad på kunskap och färdigheter. Mentala färdigheter är något jag skulle likställa med intelligens. Och alla exempel jag tog upp är i mina ögon färdigheter snarare än kunskap.
Ja om det är resultatet av genetisk så är det svårt att öppna en dörr. 65 motsvarar ganska påtaglig utvecklingsstörning. Om det är resultatet av bristande undervisning etc. klarar man sig bättre.
Du tar samma måttstock för samtliga, det är där du går fel. Att vissa befolkningsgrupper naturligt presterar sämre på intelligenstesten betyder inte att de är utvecklingsstörda bara för att de presterade som våra retarderade. De är inte dreglande idioter trots bristen på abstrakt tänkande. Maskineriet har helt enkelt lite mindre hästkrafter för vissa högre funktioner, det är inte trasigt. Om du inte kan tänka dig vad den situationen innebär så tänk dig en lillgammal tonåring, det blir en bättre analogi även om den också har brister.
Du tar samma måttstock för samtliga, det är där du går fel. Att vissa befolkningsgrupper naturligt presterar sämre på intelligenstesten betyder inte att de är utvecklingsstörda bara för att de presterade som våra retarderade. De är inte dreglande idioter trots bristen på abstrakt tänkande. Maskineriet har helt enkelt lite mindre hästkrafter för vissa högre funktioner, det är inte trasigt. Om du inte kan tänka dig vad den situationen innebär så tänk dig en lillgammal tonåring, det blir en bättre analogi även om den också har brister.
65 och under är per definition "mentalt efterbliven" enligt flera system.
https://en.wikipedia.org/wiki/IQ_classification
Så det beror ju mycket på vilket system man utgår ifrån, alla har ju olika gränser och man kan lättare få högre/lägre poäng på de olika.
Nattljus
2018-01-01, 12:03
Vad händer i Iran?
”Rörelser bakom kulisserna tyder på att Revolutionsgardet förbereder maktövertagande”
https://ledarsidorna.se/2017/12/iran-rorelser-bakom-kulisserna-tyder-pa-att-revolutionsgardet-forbereder-maktovertagande/
”Rörelser bakom kulisserna tyder på att Revolutionsgardet förbereder maktövertagande”
https://ledarsidorna.se/2017/12/iran-rorelser-bakom-kulisserna-tyder-pa-att-revolutionsgardet-forbereder-maktovertagande/
Tack Nattljus!
Magnus N
2018-01-01, 12:11
Mycket spekulationer och desinformation om läget. Saudilägret pumpar ut på twitter massor av ”information” om hur folket tar över byggnader etc
Men det finns ett uppenbart missnöje bland folket, men än känns det inte som en större yttring än 2009
Vad händer i Iran?
Har du inte sett CNNs täckning?
https://i.redd.it/1cip0ywsb6701.jpg
Lite intressant att de största påivrarna för kvinnliga rättigheter är Trump och gänget, medan #womensmarch är tysta.
Gissar att det känns redigt surt för Obama-Clinton-trojkan om regimen faller, då Obama betalade miljardbelopp (dollar) i utpressningspengar.
Benny Carlsson
2018-01-01, 14:40
Vad händer i Iran? Inte lika mycket som media, Hanif Bali och Trump vill tro, och det är långt ifrån klargjort att det handlar om "demokratiska liberaler" som gör uppror, och en del rykten tyder på annat.
trädgårdsmöbel
2018-01-01, 14:46
Inte lika mycket som media, Hanif Bali och Trump vill tro, och det är långt ifrån klargjort att det handlar om "demokratiska liberaler" som gör uppror, och en del rykten tyder på annat.
Det skulle väl vara lite för trist om islamisterna blev störtade av ännu extremare islamister? Blir som arabiska våren, fast värre isf.
Angående Iran så tror jag vi bör ta det lilla lugna och inte förhasta oss. Med hänsyn till hur det gick med den arabiska våren så vore det ren idioti att heja på den ena eller andra sidan.
TranceII
2018-01-01, 14:50
Har du inte sett CNNs täckning?
Lite intressant att de största påivrarna för kvinnliga rättigheter är Trump och gänget, medan #womensmarch är tysta.
Gissar att det känns redigt surt för Obama-Clinton-trojkan om regimen faller, då Obama betalade miljardbelopp (dollar) i utpressningspengar.
Ja, det är därför Trump verkligen stärkt banden med Saudiarabien som är mycket värre när det gäller kvinnors rättigheter och valde Saudiarabien som första destination när han reste utomlands? Eller just de ja, de skall få köra bil nu så då är det lugnt. Donald "Grab them by the pussy" Trump, kvinnorättsämpe.
Detta har inget med kvinnors rättigheter utan om kontrollen över mellanöstern och spelet mellan Iran och Saudiarabien/USA. Annars skulle väl Trump twittra om hur hemskt Saudiarabien är också, eller hur?
Pengarna som betalades var inte utpressningspengar men de bloggar du får dina nyheter framställde det som det. USA var sålde vapen till Iran som de inte levererade men fick betalt förskott för. Detta hamnade framför en obereonde tribunal i Haag under Obamas tid och de skulle garanterat säga att USA skulle betala tillbaka minst de 400 miljoner dollar + ränta de var skyldiga. Iran krävde 10 miljarder dollar men USA och Iran gjorde upp utanför domstolen och resultatet blev 400 miljoner dollar + 1.3 miljarder i ränta.
Men i och med att detta betalades ut samtidigt som förhandlingar om kärnkraft och att Iran släppte fångar så vill man få det som att det var utpressningspengar. Det spelade säkert roll att man gjorde det på det sättet man gjorde och vilken tid för att tina upp relationer som var målet men pengarna skulle tvingats betalas ut oavsett så det mesta är som vanligt vinklingar och oinformerad propaganda från ditt håll.
Angående Iran så tror jag vi bör ta det lilla lugna och inte förhasta oss. Med hänsyn till hur det gick med den arabiska våren så vore det ren idioti att heja på den ena eller andra sidan.
Det handlar ju om muslimsk reformation, så att det utspelar sig liknande 30-åriga kriget är kanske inte så konstigt. Saudi vs Iran är vad som står på spel.
Det handlar ju om muslimsk reformation, så att det utspelar sig liknande 30-åriga kriget är kanske inte så konstigt. Saudi vs Iran är vad som står på spel.
Jo Saudi vs Iran må vara del i det hela men när stora krafter sätts i rullning så bör vi vara medvetna om att konsekvenserna kan bli helt oförutsägbara.
Ja, det är därför Trump verkligen stärkt banden med Saudiarabien som är mycket värre när det gäller kvinnors rättigheter och valde Saudiarabien som första destination när han reste utomlands? Eller just de ja, de skall få köra bil nu så då är det lugnt. Donald "Grab them by the pussy" Trump, kvinnorättsämpe.
Detta har inget med kvinnors rättigheter utan om kontrollen över mellanöstern och spelet mellan Iran och Saudiarabien/USA. Annars skulle väl Trump twittra om hur hemskt Saudiarabien är också, eller hur?
Pengarna som betalades var inte utpressningspengar men de bloggar du får dina nyheter framställde det som det. USA var sålde vapen till Iran som de inte levererade men fick betalt förskott för. Detta hamnade framför en obereonde tribunal i Haag under Obamas tid och de skulle garanterat säga att USA skulle betala tillbaka minst de 400 miljoner dollar + ränta de var skyldiga. Iran krävde 10 miljarder dollar men USA och Iran gjorde upp utanför domstolen och resultatet blev 400 miljoner dollar + 1.3 miljarder i ränta.
Men i och med att detta betalades ut samtidigt som förhandlingar om kärnkraft och att Iran släppte fångar så vill man få det som att det var utpressningspengar. Det spelade säkert roll att man gjorde det på det sättet man gjorde och vilken tid för att tina upp relationer som var målet men pengarna skulle tvingats betalas ut oavsett så det mesta är som vanligt vinklingar och oinformerad propaganda från ditt håll.
Vår feministiska regeringen iträder sig villigt förtryckets skrud, så vi kanske inte kan läsa in för mycket i Trumps statsbesök.
Att Saudi är dåliga gör väl inte Iran så mycket bättre? Mycket spännande med den sekulära revolutionen (trodde själv att kastade slöjor skulle tas emot med glädje av femisterna, men jag kanske gick fel på intersektionalitetens bräde).
En fin klumpsumma pengar i rätt tid, inget att se här :) det är så sanktioner mot kärnvapen fungerar, typ som bonusar i mobilspel.
-
Iaf kul att se att Trump går ut och fördömer Pakistan hårt. Förhoppningsvis inte något mer bistånd som går direkt till terrorism. Gissar att vapenindustrin blir lite putt med tanke på att det är också är deras pengar.
TranceII
2018-01-01, 20:28
Vår feministiska regeringen iträder sig villigt förtryckets skrud, så vi kanske inte kan läsa in för mycket i Trumps statsbesök.
Att Saudi är dåliga gör väl inte Iran så mycket bättre? Mycket spännande med den sekulära revolutionen (trodde själv att kastade slöjor skulle tas emot med glädje av femisterna, men jag kanske gick fel på intersektionalitetens bräde).
En fin klumpsumma pengar i rätt tid, inget att se här :) det är så sanktioner mot kärnvapen fungerar, typ som bonusar i mobilspel.
-
Iaf kul att se att Trump går ut och fördömer Pakistan hårt. Förhoppningsvis inte något mer bistånd som går direkt till terrorism. Gissar att vapenindustrin blir lite putt med tanke på att det är också är deras pengar.
Var har feminister protesterat mot att kvinnor tar av sig slöjor i Iran och protesterar? Det är inte så att du har hittat på det? Att Saudi är värre gör att det påpekade att Trump stödjer protesterna på grunda av kvinnors rättigheter faller rätt hårt.
Skulle USA kunnat betala tillbaka de pengarna under Trump-administrationen utan du skulle sett det som utpressningspengar?
Magnus N
2018-01-01, 20:59
Verkar som IRGC börjat röra sig
The IRGC, a branch of Iran's Armed Forces, has announced that they will soon take total control of security within the capital city of #Tehran.
https://twitter.com/IntelCrab/status/947918123801497600
Var har feminister protesterat mot att kvinnor tar av sig slöjor i Iran och protesterar? Det är inte så att du har hittat på det? Att Saudi är värre gör att det påpekade att Trump stödjer protesterna på grunda av kvinnors rättigheter faller rätt hårt.
Skulle USA kunnat betala tillbaka de pengarna under Trump-administrationen utan du skulle sett det som utpressningspengar?
Är inte Trumps ansvar att dra igång revolution i Saudi, men som vän av konstitutionen och människovän är det fint när han ger moraliskt stöd till modiga sekulära aktivister.
#hashtagfeministerna borde kunna dra ihop något istället för att försöka införa (halvpåtvingad version av) slöjan som en feministisk symbol i USA.. Sa aldrig att de hade protesterat mot det. Iofs saknas kanske Sorospengar för denna kamp.
Med tanke på kärnvapenprogrammet borde pengarna ha varit förverkade, men de borde åtminstone ha inväntat skiljedomen (kärnvapenprogrammet har redan kostat dem 100-tals miljarder dollar, så det är nära ett avrundningsfel).
Benny Carlsson
2018-01-02, 17:03
Helt sjukt.
Simon Lindberg, ledare för nazistiska Nordiska motståndsrörelsen, döms till villkorlig dom och dagsböter efter att ha ropat "hell seger" och lyft handen vid en demonstration i Stockholm
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/nazistledare-d%C3%B6md-f%C3%B6r-hitlerh%C3%A4lsning/ar-BBHMl0t?li=BBqxCu3
Verkar som IRGC börjat röra sig
The IRGC, a branch of Iran's Armed Forces, has announced that they will soon take total control of security within the capital city of #Tehran.
https://twitter.com/IntelCrab/status/947918123801497600
Känns lite som samma grej som hände i Turkiet (förra året?).
Helt sjukt.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/nazistledare-d%C3%B6md-f%C3%B6r-hitlerh%C3%A4lsning/ar-BBHMl0t?li=BBqxCu3
Är det något förvånande där?
En nazist som nazistiserar kommer bemötas därefter :p
Edit: Ha! Jag läste med lite väl kritiska ögon och lite för snabbt. Fick till "Hell seger" som "Heil Hitler".
Helt sjukt.
Edit: Ha! Jag läste med lite väl kritiska ögon och lite för snabbt. Fick till "Hell seger" som "Heil Hitler".
Phew, tur att nazisten sa att Hell Seger istället för Heil Hitler eller Sieg Heil. Hell Seger är juh bara översättningen av Sieg Heil, men det är juh förmildrande - annars hade det varit heeeelt sjuuuukt straff.
*rolleyes*
Phew, tur att nazisten sa att Hell Seger istället för Heil Hitler eller Sieg Heil. Hell Seger är juh bara översättningen av Sieg Heil, men det är juh förmildrande - annars hade det varit heeeelt sjuuuukt straff.
*rolleyes*
Då får jag backa på den punkten :p
Visste inte att Hell Seger var knutet till nazism, trodde det typ var jämförbart med "Mot seger" (To victory för att dra en engelskparallell) eller liknande.
Men jag står ändå fast vid mitt tidigare uttalande innan edit:
Vet inte om denna postats men det är oroande att skribenten är även en verksam gymnasielärare
https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/50919-ni-hatar-sverige-och-darfor-hatar-ni-invandrare/
Andreas Magnusson är gymnasielärare i svenska, religion och etik. Han är också deltidsmusiker
Låter som en vänsterpartist.
Låter som en vänsterpartist.
Ja, man hade ju hoppats att personal lämnar sin politiska övertygelse hemma, naiv som man är. Undra hur en högersympatisör hade behandlats efter en motsvarande artikel
Benny Carlsson
2018-01-02, 20:45
*rolleyes* Även om man är för lagen i sig så kan man inte med den intellektuella hedern i behåll hävda att "hell seger" innebär hets.
Det är som att hävda att "In God we trust" är hets på grund av slaveriet.
Även om man är för lagen i sig så kan man inte med den intellektuella hedern i behåll hävda att "hell seger" innebär hets.
Det är som att hävda att "In God we trust" är hets på grund av slaveriet.
"Hell Seger" kombinerat med en hitlerhälsning alt. rest kamphanden är lixom en kombination som man vet vad den betyder.
Ja, man hade ju hoppats att personal lämnar sin politiska övertygelse hemma, naiv som man är. Undra hur en högersympatisör hade behandlats efter en motsvarande artikel
Finns ingen som lämnar det hemma helt, även om man hoppas de.
Ja, måste vara svårt att vara tex religionslärare med det i åtanke.
Baskagge
2018-01-02, 21:22
Vet inte om denna postats men det är oroande att skribenten är även en verksam gymnasielärare
https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/50919-ni-hatar-sverige-och-darfor-hatar-ni-invandrare/
Jag vet inte den exakta siffran men säg att tio invandrarkillar sammanlagt deltagit i gruppvåldtäkter i Sverige det senaste året. Det är troligen inte så många men vi kan säga det för enkelhetens skull.
Killen med koll. Och så anklagar han andra för att hitta på. :smash:
Benny Carlsson
2018-01-02, 21:57
"Hell Seger" kombinerat med en hitlerhälsning alt. rest kamphanden är lixom en kombination som man vet vad den betyder.
Jaha? Då kan man lika gärna låsa in människor som är nationalsocialister, enbart för deras värderingar (man lixom vet vad det betyder).
Eller att låsa in folk som säger/ropar "Allahu Akbar" eller gör pekfinger-hälsningen.
Menar du på allvar att du kan utläsa någon hets i en segerhälsning?
Benny Carlsson
2018-01-02, 22:00
Killen med koll. Och så anklagar han andra för att hitta på. :smash:
Öh, va? Det är ju ett korrekt påstående, om man tar bort delen där han påstår att det är för många. Eller menar du att det är färre än tio invandrare per år som begår gruppvåldtäkter i Sverige?
Benny Carlsson
2018-01-02, 22:02
Skolan har ju dessutom i uppdrag att lära ut korrekta värderingar. Detta har på sätt och vis blivit lika viktigt, eller viktigare, än faktakunskaper, i vissa ämnen.
Menar du på allvar att du kan utläsa någon hets i en segerhälsning?
När det görs i samband i en demonstration och i yttrande med just dem ordvalen, ja. Annars tycker jag inte själva "höja handen" (om det inte medvetet är gjort i samma utförande som nazisterna gjorde/gör) är något stötande. Många ledare och talare som gör det.
Benny Carlsson
2018-01-02, 22:26
När det görs i samband i en demonstration och i yttrande med just dem ordvalen, ja. Annars tycker jag inte själva "höja handen" (om det inte medvetet är gjort i samma utförande som nazisterna gjorde/gör) är något stötande. Många ledare och talare som gör det. Och detta borde förbli (om det nu blir praxis av detta, vilket är det enda "rimliga" (det är såklart fullständigt orimligt men det är min subjektiva åsikt och jag menar att det blir extremt godtyckligt och rättsosäkert om det inte fungerar som ett prejudikat (han kommer överklaga)) olagligt, enligt dig? Att uttrycka sympati för en ideologi som lett till folkmord (eller räcker det med vidriga brott?)?
Att personen inte alls ser positivt på förintelsen (som jag antar att hetsen består i) spelar ingen roll?
Det blir väldigt godtyckligt om du inte också vill förbjuda hyllande av t ex socialism och katolicism.
Och detta borde förbli (om det nu blir praxis av detta, vilket är det enda "rimliga" (det är såklart fullständigt orimligt men det är min subjektiva åsikt och jag menar att det blir extremt godtyckligt och rättsosäkert om det inte fungerar som ett prejudikat (han kommer överklaga)) olagligt, enligt dig? Att uttrycka sympati för en ideologi som lett till folkmord (eller räcker det med vidriga brott?)?
Att personen inte alls ser positivt på förintelsen (som jag antar att hetsen består i) spelar ingen roll?
Det blir väldigt godtyckligt om du inte också vill förbjuda hyllande av t ex socialism och katolicism.
Första delen är lite knepig att läsa pga udda antal parenteser, men om jag tolkar dig rätt så undrar du om jag tycker att det borde bli/förbli (om det nu blir/är praxis) olagligt att visa sympati för en idiologi som lett till folkmord? Då skulle jag säga nja. Beror på situationen och personens bakgrund. Om en nazist öppet visar sin indirekt eller direkt visar sin sympati för folkmord som en person i en organisation med organisationen i ryggen, så kommer han ju och bör givetvis bli dömd för hatbrott. För det är en lag och bryter man mot lagen så får man stå för konsekvenserna. Är "lagen om hatbrott" vattentätt och perfekt skriven? Förmodligen inte.
Men jag vill ändå göra skillnad på folkmord av den graden som dessutom präglas av stark symbolism som dessutom skett i mordern-ish tid och andra ideologier eller hemska brott (jag har dålig koll på socialism och katolocism så kan inte yttra mig där).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.