handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om politik

Sidor : 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57

Petoria
2017-03-02, 16:14
Finns det något som argumenterar emot att ett upplopp hände eller att invandrare är överrepresenterade inom brottslighet? Till och med Nils Karlsson tog upp det i hans intervju med Tim Pool.

Upploppen är knappast något som sker dagligen.

Petoria
2017-03-02, 16:28
Köpenhamn:

https://www.indybay.org/uploads/2007/03/21/riots.jpg

London:

https://img.rt.com/files/2016.07/original/5790ba17c36188ca728b4627.jpg

Berlin:

http://ichef.bbci.co.uk/news/660/cpsprodpb/133FC/production/_90344887_hi033987824.jpg

Warsawa:

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/06/13/article-2158272-1395DC7D000005DC-681_634x468.jpg

Moskva:

http://cdn.static-economist.com/sites/default/files/20101218_EUP504.jpg

Hela Europa verkar ju vara en no-go krigszon

Snubben
2017-03-02, 16:42
#eu-kollaps

tomten1
2017-03-02, 16:58
#kapitalism-kollaps

TheBeach97
2017-03-02, 17:32
Hahahahaha

Anledningen till att det är just våldtäkt och inte samlag är för att kvinnan inte medtycker. Från vilket perspektiv du än ser det.

Men tur att vi har dig som räddar Svenska kvinnor från deras undertryckta våldtäktsfantasier.

Alltid lika intressant när dina källor är "jag har läst".

Från ett evolutionsteoretiskt perspektiv spelar det ingen som helst roll om kvinnan medtycker eller ej, det har varit ett extremt framgångsrikt reproduktionssätt för män.

Hurvida kvinnans mer rationella del av hjärnan "vill det" är fullkomligt irrelevant, generna bryr sig inte ett dugg.

Men ja, IQ-reserven på gång som vanligt :d

TheBeach97
2017-03-02, 17:35
Det är nog ingen som påstår att det inte finns ett problem.

Det folk argumenterar emot är att det överdrivs något fruktansvärt om krigszoner, no-go zones, rape capital of europe bla bla bla

"Överdrivs" :laugh:
Hoppas herrn är nöjd när väl hela Sverige ser ut som Rinkeby :naughty:

itzhakskenstrom
2017-03-02, 17:38
"Överdrivs" :laugh:
Hoppas herrn är nöjd när väl hela Sverige ser ut som Rinkeby :naughty:

Har du tänkt bidra någonting till tråden eller har du tänkt tillhöra den skara individer som får den låst på grund utav låg kvalitet i inläggen?

mytimecouldbeyou
2017-03-02, 18:09
Finns det något som argumenterar emot att ett upplopp hände eller att invandrare är överrepresenterade inom brottslighet? Till och med Nils Karlsson tog upp det i hans intervju med Tim Pool.

Upploppen är knappast något som sker dagligen.

Det brukar avfärdas med "det vet vi" och "socioekonomiska faktorer" (vilket givetvis inte är sant - MENA-ursprung >>>>> sydöst-/östasiatiskt ursprung som prediktor för våldtäkt, grov våldtäkt, och i synnerhet de allt mer ofta förekommande gruppvåldtäkterna), vilket då uppenbarligen missar hela poängen.

Till exempel närmast jämställs homosexuellas rättigheter i Sverige med homosexuellas rättigheter i MENA-världen, vilket är lite skevt.

Hur kan det komma sig att antalet våldtäktsförsök i det närmaste är konstant, medans antalet våldtäkter ökat så mycket?

Möjligen en lägre anmälningsbenägenhet för våldtäktsförsök, men troligare är att vi har fått bättre våldtäktspersoner som naturligt kan umgås och utbyta erfarenheter och metoder. Dessutom blir det allt lättare att hitta likasinnade så att gruppattacker kan orkestreras. På samma sätt som universitet främjar akademiska framgångar torde våra nya samlingspunkter främja utveckling av övergrepp. När "bytet" är garanterat behövs inte lika många jakter. Därutöver har det även tillkommit en del andra metoder för utlopp - ex en klassisk badhusattack, en moderniserad badhusattack, taharrush gamea etc.

svenbanan
2017-03-02, 19:39
Om det är så, och jag får gissa, så skulle jag gissa att det beror på att anmälningsbenägenheten för enbart våldtäktsförsök har minskat. Eller att polisen inte ens bryr sig om att utreda försök då jag gissar att man räknar domar och inte anmälningar.

Ja det rimliga antagandet är ju att våldtäktsförsöken ju egentligen också stigit i samma takt, men att de inte är anmälda eller inte leder till fällande dom (alternativt inte utreds).

Det intressanta är ju varför de inte anmäls?

Ja rimligtvis måste ju denna statistik vara baserad på fällande domar, och inget annat.

Skulle vara intressant att även se statistiken över alla anmälda våldtäkter och våldtäktsförsök.

Har det hänt nåt med hur våldtäktsförsök bedöms i domstolarna kanske. Dvs att sådant som tidigare bedömdes som våldtäktsförsök nu för tiden inte leder till en fällande dom?

Möjligen en lägre anmälningsbenägenhet för våldtäktsförsök, men troligare är att vi har fått bättre våldtäktspersoner som naturligt kan umgås och utbyta erfarenheter och metoder. Dessutom blir det allt lättare att hitta likasinnade så att gruppattacker kan orkestreras. På samma sätt som universitet främjar akademiska framgångar torde våra nya samlingspunkter främja utveckling av övergrepp. När "bytet" är garanterat behövs inte lika många jakter. Därutöver har det även tillkommit en del andra metoder för utlopp - ex en klassisk badhusattack, en moderniserad badhusattack, taharrush gamea etc.

Jag tycker det låter lite konstigt att anmälningsbenägenheten skulle minskat så väldigt drastiskt.

Resten av ditt inlägg vet jag inte vad jag ska säga om. Du tror att dagens våldtäkter helt enkelt lyckas i större utsträckning, och att det därför inte blir fler våldtäktsförsök? anledningen till att de lyckas oftare idag skulle alltså vara att våldtäktsmännen oftare är "serievåldtäktsmän" som dessutom har nåt slags nätverk där de delar med sig av lyckade taktiker?

Det låter rätt långsökt tycker jag.

svenbanan
2017-03-02, 19:42
Har du tänkt bidra någonting till tråden eller har du tänkt tillhöra den skara individer som får den låst på grund utav låg kvalitet i inläggen?

Klart som fan att han inte kommer bidra med nåt vettigt. Varför skulle han börja med det nu, när han inte skrivit mer än en handfull vettiga inlägg sedan han reggade sig.

trädgårdsmöbel
2017-03-02, 19:53
Det intressanta är ju varför de inte anmäls?

.

Jag kan bara gissa. Men jag gissar att människor bär på en slags uppgivenhetskänsla, där man istället för att bli arg eller ledsen kanske anser sig ha haft tur som inte blev våldtagen utan bara utsatt för ett försök? Man tänker kanske (och det inte felaktigt?), "äsch polisen bryr sig inte om brott som misslyckas, de bryr sig ju knappt om fullbordade brott" och tänker att varför skall jag gå till polisen och behöva dra fram det obehagliga minnet när det ändå inte leder nånstans?

Man vill inte bli ifrågasatt, inte vara till besvär osv. Spekulerar hejvilt nu.

svenbanan
2017-03-02, 19:58
Jag kan bara gissa. Men jag gissar att människor bär på en slags uppgivenhetskänsla, där man istället för att bli arg eller ledsen kanske anser sig ha haft tur som inte blev våldtagen utan bara utsatt för ett försök? Man tänker kanske (och det inte felaktigt?), "äsch polisen bryr sig inte om brott som misslyckas, de bryr sig ju knappt om fullbordade brott" och tänker att varför skall jag gå till polisen och behöva dra fram det obehagliga minnet när det ändå inte leder nånstans?

Man vill inte bli ifrågasatt, inte vara till besvär osv. Spekulerar hejvilt nu.

Ja, visst. Jag menade egentligen inte att jag var intresserad av själva anledningen till varför det eventuellt inte anmäls. Snarare att jag var intresserad av vad som förändrats sedan åttiotalet, som leder till att färre anmäler nu än då.

Dock är jag tveksam till att det ens är så att det är färre anmälningar. I alla fall inte innan jag sett statistik (som jag är för lat för att söka efter) som visar hur många anmälningar det faktiskt varit...

mytimecouldbeyou
2017-03-02, 20:18
I dag har regeringen fattat beslut om ett lagförslag som ska stoppa utvisningen av ensamkommande som går gymnasiet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6642695

Lite förvånande för mig, som trodde att asylmottagandet hade med flyktingskäl/skyddsbehov att göra. Utbytesstudenter kan väl handläggas på ett bättre sätt? Visserligen pluspoäng för Hogwarts-känslan vi får med tanke på att vi blir Mellanösterns bästa internatskola.

Snubben
2017-03-02, 20:25
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6642695

Lite förvånande för mig, som trodde att asylmottagandet hade med flyktingskäl/skyddsbehov att göra. Utbytesstudenter kan väl handläggas på ett bättre sätt? Visserligen pluspoäng för Hogwarts-känslan vi får med tanke på att vi blir Mellanösterns bästa internatskola.

Om ett drygt decennium står den offentliga sektorn inför betydande utmaningar. Då börjar effekterna av antalet äldre ta fart, dels i form av att fyrtiotalisterna börjar nå den vårdkrävande åldern 85+, dels genom att sextiotalisterna börjar gå i pension. Dessutom ökar den arbetsföra delen av befolkningen endast marginellt. Detta påverkar såväl kostnader som intäkter. Därutöver tillkommer en allmän standardutveckling i samhället, medicinteknisk utveck -ling och stigande privat köpkraft som är faktorer som gör att anspråken och kraven på de verksamheter som kommunerna och landstingen finan si e rar kommer att öka

En central fråga inför framtiden handlar om den demograiska utvecklingen och hur den påverkar olika delar av samhället. Allt fler lever allt längre, samtidigt som andelen äldre i befolkningen ökar. Bara mellan 2001 och 2011 ökade antalet personer över 65 år med nästan 200 000, och fram till 2030 beräknas andelen över 65 år öka från cirka 18 till cirka 22 procent. Det betyder att allt färre kommer att behöva försörja allt fler.

http://www.ekonomifakta.se/Artiklar/2010/November/Sveriges-framtida-utmaning/
https://www.svd.se/sa-bor-sveriges-valfard-sakras-for-framtiden
http://www.scb.se/statistik/AM/AA9999/2003M00/AM78ST0302_06.pdf
http://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7164-525-8.pdf
http://www.regionfakta.com/Varmlands-lan/Befolkning-och-hushall/forsorjningskvot/
http://www.wsp-pb.com/Documentsn/pdf/pdf-rapporter/scenarier_Web-pdf.pdf

Där är grundproblemet, det må låta tokigt men skatten måste betalas så att pensioner och dylikt kan betalas ut. Om man nu inte vill ha invandrare eller dylikt i landet så finns det en sak man kan göra, börja producera barn. Minst tre barn per familj, över 4 så kan man kalla sig sverigevän. Om inte, gilla läget eller var beredd på tråkigheter vid er egna pension, ålderdom etc.

Sedan kommer någon fräsig med argumentet "uh, ta inte in mer folk som belastar systemet då!". Defintivt, men även om vi stänger alla gränser, bygger en mur, sen ett taggstängsel och sen lägger lite minor så står vi med exakt samma problem. Det behövs mer människor i Sverige som knegar och betalar skatt för att vi ska bibehålla standard/välfärden vi har - med den utveckling som är nu med skatter, teknik och medicin.

Det som kan rädda oss alla är någon typ av svart svan, man löser energiproblemet, gratis pengar åt alla etc. Men det är .. inte riktigt att räkna med.

Magnus N
2017-03-02, 20:34
Men all forskning som visar att migrationen har en negativ effekt på pensionerna etc?

"Reinfeldt citerade inte dessa forskningsstudier, kanske då de inte existerar. Sanningen om intäkterna är att de enligt samtliga forskningsstudier är mindre än kostnaderna. Forskningen:
Ekberg (1999)
Gustafsson & Österberg (2001)
Storesletten (2003)
Ekberg (2011)
Ruist (2015)

Offentliga utredningarna om migrationens effekt på de offentliga finanserna samt Pensionsmyndighetens rapport om just pensioner:
Ekberg ESO (2009)
Flood och Ruist SOU 2015:95
Aldén och Hammarstedt Finanspolitiska rådet (2016)
Pensionsmyndigheten (2016)

Samtliga visar större kostnader än intäkter och ingen att invandring stärker pensionssystemet. Enligt Pensionsmyndigheten väntas varje nyanländ i snitt generera 700 tusen i intäkter och 1.5 miljoner i kostnader, en nettokostnad på 800 tusen kr."

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10154065214823231

Snubben
2017-03-02, 20:36
F ö. var utelämnade du en del i artikeln,

Det här handlar om alla från 17 år med ett tillfälligt uppehållstillstånd, ofta ensamkommande som riskerar utvisning när de fyller 18 år eller ungdomar som redan har ett utvisningsbeslut som inte kan verkställas. Den nya lagen ska ge dem rätt att gå klart gymnasiet. Går de på ett introduktionsprogram, ska de kunna gå klart det och sedan gå över till ett nationellt gymnasieprogram.

– Kravet är att de ska sköta sina studier. De får inte hoppa av gymnasiet.

Efter gymnasiet har de ett halvår på sig att söka jobb. Lyckas de hitta ett jobb eller starta ett företag, som de kan försörja sig på en längre tid och som har villkor i paritet med gällande avtal, får de permanent uppehållstillstånd.

Så kort och gott, du får stanna om du (1) utbildar dig (2) skaffar ett jobb annars får man finna lyckan på annat ställe. Är väl detta som alla har skrikit efter? De som sköter sig får stanna, resten adios?

Snubben
2017-03-02, 20:37
Men all forskning som visar att migrationen har en negativ effekt på pensionerna etc?

"Reinfeldt citerade inte dessa forskningsstudier, kanske då de inte existerar. Sanningen om intäkterna är att de enligt samtliga forskningsstudier är mindre än kostnaderna. Forskningen:
Ekberg (1999)
Gustafsson & Österberg (2001)
Storesletten (2003)
Ekberg (2011)
Ruist (2015)

Offentliga utredningarna om migrationens effekt på de offentliga finanserna samt Pensionsmyndighetens rapport om just pensioner:
Ekberg ESO (2009)
Flood och Ruist SOU 2015:95
Aldén och Hammarstedt Finanspolitiska rådet (2016)
Pensionsmyndigheten (2016)

Samtliga visar större kostnader än intäkter och ingen att invandring stärker pensionssystemet. Enligt Pensionsmyndigheten väntas varje nyanländ i snitt generera 700 tusen i intäkter och 1.5 miljoner i kostnader, en nettokostnad på 800 tusen kr."

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10154065214823231

Om så är fallet, lägg en tokskatt på kondomer och p-piller och låt barnafödandet börja. *kissass*

Magnus N
2017-03-02, 20:42
Om så är fallet, lägg en tokskatt på kondomer och p-piller och låt barnafödandet börja. *kissass*

Vi har ett födelseöverskott redan, räcker om vi stoppar folk som flyr landet ;)

Snubben
2017-03-02, 20:45
Vi har ett födelseöverskott redan, räcker om vi stoppar folk som flyr landet ;)

Du får rätta mig om jag har fel men födelseöverskottet är väl 15-20 000 per år, vilket är alldeles för lite, invandring eller inte.

Magnus N
2017-03-02, 20:49
Du får rätta mig om jag har fel men födelseöverskottet är väl 15-20 000 per år, vilket är alldeles för lite, invandring eller inte.

Vad behövs det för tillväxt för att klara av det?

Att vi borde fylla på med arbetskraftsinvandring är jag med på, det är en direkt vinst. Men då enbart folk som har jobb fixat, den övriga invandringen behövs inte

Hövdingen
2017-03-02, 20:50

Eller så höjer vi pensionsåldern. Vi kan även försöka få ner snittåldern innan en person är etablerad på arbetsmarknaden (28 senast jag kollade).

Nuvarande invandring förvärrar situationen.

shut teh face
2017-03-02, 20:54
F ö. var utelämnade du en del i artikeln,

Så kort och gott, du får stanna om du (1) utbildar dig (2) skaffar ett jobb annars får man finna lyckan på annat ställe. Är väl detta som alla har skrikit efter? De som sköter sig får stanna, resten adios?
Kritiken är väl gällande detta att det inte finns några krav på hur länge man studerar. Man kan gå om år efter år och få stanna på det sättet.

Vad jag minns från en radiointervju för någon vecka sedan iaf.

Snubben
2017-03-02, 21:12
Vad behövs det för tillväxt för att klara av det?

Att vi borde fylla på med arbetskraftsinvandring är jag med på, det är en direkt vinst. Men då enbart folk som har jobb fixat, den övriga invandringen behövs inte

https://www.migrationsinfo.se/befolkning/befolkningstillvaxt/

Sverige är ett av de länder som föder flest barn i EU per kvinna, endast Frankrike och Irland föder fler barn per kvinna.1 För att upprätthålla befolkningsstorleken krävs att varje kvinna föder 2,1 barn. Mellan 1999 och 2015 ökade antalet födda barn per kvinna från 1,5 till 1,85.

Över 2.1 är ett bra riktmärke, jag ser gärna över 2.5. Men givet som någon annan användare i tråden skriver så hänger det även ihop med andra saker, pensionsålder, utveckling, skatter, effektivisering, teknisk utveckling etc etc. Att vi har ett postiivt födelsetal räcker inte, i och med hur vårt system är byggt så utgår det från att vi växer..

Snubben
2017-03-02, 21:13
Kritiken är väl gällande detta att det inte finns några krav på hur länge man studerar. Man kan gå om år efter år och få stanna på det sättet.

Vad jag minns från en radiointervju för någon vecka sedan iaf.

Jag förutsätter att det finns något typ av sådant krav om man inför en sådan regel.. Hade varit lite.. komiskt annars.

Magnus N
2017-03-02, 21:17
https://www.migrationsinfo.se/befolkning/befolkningstillvaxt/

Över 2.1 är ett bra riktmärke, jag ser gärna över 2.5. Men givet som någon annan användare i tråden skriver så hänger det även ihop med andra saker, pensionsålder, utveckling, skatter, effektivisering, teknisk utveckling etc etc. Att vi har ett postiivt födelsetal räcker inte, i och med hur vårt system är byggt så utgår det från att vi växer..

Känns som vi borde lägga mer fokus på att justera skatter, pensioner etc som första steg istället för att hålla en hög invandring som enbart kostar oss pengar(ej arbetskraftsinvandringen).

Givetvis bra om vi kan föda fler barn samtidigt :)

Snubben
2017-03-02, 21:21
Känns som vi borde lägga mer fokus på att justera skatter, pensioner etc som första steg istället för att hålla en hög invandring som enbart kostar oss pengar(ej arbetskraftsinvandringen).

Givetvis bra om vi kan föda fler barn samtidigt :)

Absolut, men grundproblemet kvarstår - även med justering av "andra saker". Vuxna behöver pippa mer, fler barn behöver födas.

http://www.unapologeticallyamerican.com/wp-content/uploads/StarshipTroopersDoYourPart-300x167.jpg

;)

Magnus N
2017-03-02, 21:57
Intressant läsning om V och Ryssland

Stig Henrikssons (V) märkliga omsorg om rysk underrättelsetjänst

http://www.helahalsingland.se/opinion/ledare/stig-henrikssons-v-markliga-omsorg-om-rysk-underrattelsetjanst

Varit rätt tyst om miljöpartistens rysskopplingar, är det att förvänta sig samma behandling med denna?

Snubben
2017-03-02, 22:27
Intressant läsning om V och Ryssland

Stig Henrikssons (V) märkliga omsorg om rysk underrättelsetjänst

http://www.helahalsingland.se/opinion/ledare/stig-henrikssons-v-markliga-omsorg-om-rysk-underrattelsetjanst

Varit rätt tyst om miljöpartistens rysskopplingar, är det att förvänta sig samma behandling med denna?

En artikel som väldigt, väldigt, väldigt många bör läsa och ta sig till.

King Grub
2017-03-02, 23:13
Anledningen att vi "behöver" bli fler är att bankerna behöver fler skuldslavar, inte att det faktiskt behövs fler, varken invandrande eller födda.

Klein
2017-03-02, 23:15
Vad kul, jag baserar det även på vad Tim själv säger, och vad polisen själva säger, och vad den danska journalisten säger (du vet dom som "vågar säga sanningen" etc).

Så du säger att Tim ljuger i sin video?

Klein
2017-03-02, 23:16
Anledningen att vi "behöver" bli fler är att bankerna behöver fler skuldslavar, inte att det faktiskt behövs fler, varken invandrande eller födda.

Samt att vänstern behöver mer röster. Man kan även beakta möjligheten att vi är så pass civiliserade nu i väst att vi inte längre behöver pappa staten och därför importerar staten kaos - dvs för att motivera sin egen existens.

Vinter
2017-03-02, 23:29

Det är mycket blaj i den slags analys. Lyssna inte så mycket på politiker som pratar om det. Vi är ett exportland med tydligt handelsöverskott, vår ekonomi beror alltså mest på vår förmåga att sälja produkter på export.

Vill man balansera det hela kan man lika gärna satsa på ökad export och mer riktade åtgärder när det gäller jobb. Men vårt största problem är ganska dåligt klimat för nystartade företag, som vill anställa.

Sverige har svårare att attrahera sina egna mest högpresterade individer som ofta flyttar utomlands. Samt har problem med att förse folk med bostäder där jobben finns. Vad hindrar då folk att i en internationell värld, flytta till platser där inkomst, möjligheter och bostad är lättare att tillgå?

mytimecouldbeyou
2017-03-02, 23:50
http://www.regionfakta.com/Varmlands-lan/Befolkning-och-hushall/forsorjningskvot/

Där är grundproblemet, det må låta tokigt men skatten måste betalas så att pensioner och dylikt kan betalas ut. Om man nu inte vill ha invandrare eller dylikt i landet så finns det en sak man kan göra, börja producera barn. Minst tre barn per familj, över 4 så kan man kalla sig sverigevän. Om inte, gilla läget eller var beredd på tråkigheter vid er egna pension, ålderdom etc.

Sedan kommer någon fräsig med argumentet "uh, ta inte in mer folk som belastar systemet då!". Defintivt, men även om vi stänger alla gränser, bygger en mur, sen ett taggstängsel och sen lägger lite minor så står vi med exakt samma problem. Det behövs mer människor i Sverige som knegar och betalar skatt för att vi ska bibehålla standard/välfärden vi har - med den utveckling som är nu med skatter, teknik och medicin.

Det som kan rädda oss alla är någon typ av svart svan, man löser energiproblemet, gratis pengar åt alla etc. Men det är .. inte riktigt att räkna med.

Asylmottagningen är en nettoförlust (du kan kolla Tino för siffror och nummer), det fåtal som kommer i arbete gör det i låglönejobb (som snart inte kommer att finnas..). Sveriges arbetsmarknad är mättad på outbildade personer som inte kan språket. Den allt mer skeva könsfördelningen kommer också att bli spännande.

Om det hade gällt arbetsföra personer hade ditt resonemang kunnat fungera.

Vad var det, 90% av somaliska kvinnor som inte arbetade? (Inb4 men de betalar skatt med moms och så1!)

Hemi
2017-03-03, 01:48
Från ett evolutionsteoretiskt perspektiv så är frågan om stammens kvinnor någonsin kommer bry sig, mycket möjligt att dom istället - instinktivt - kan se de inkräktande våldtäktsmännen som starkare än ursprungsmännen som inte gör något åt saken.
.

Teorier kanske men ur ett evolutionsperspektiv så är inte våldtäkter typ Monty Pythons Yellowbeard som hoppar fram ur buskar det som gällt. Jag skulle kunna fantisera om hur ett sånt "samhälle" skulle kunna se ut...

Hemi
2017-03-03, 02:20
ATT LÄRA INVANDRARUNGDOMAR SVENSKA ÄR NU DET STÖRSTA PROGRAMMET I GYMNASIETS FÖRSTA ÅRSKURS

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6641768

Det pågår inget folkutbyte. :D

En del andra länder lyckas bra med t ex matte som är internationellt. Sverige fastnar i eviga snirkliga problemlösningar när man egentligen skulle behöva gå vidare. Både invandrare och svenskar skulle tjäna på det. Sen är det inte rättvist att "alla skall med" jämt. Alla skall med, vart? Har man planer för det? Kanske man inte kommer någonstans i stället. Det fokuseras massor på elever som inte kommer att komma så mycket längre med t ex vetenskap medan de som kommer att gå på universitet och gå lite mer avancerade kurser, inte får hjälp då de faktiskt också behöver hjälp. Jag menar, grovarbetare, ofta nåt slags vänster resonerar likadant, de vill inte ha en filosofierande Einstein teoretiker som skall bära cementsäckar och sköta lyftkranar. Men det klart, alla måste ju lära sig svenska i Sverige, hoppas det går bra.

TheBeach97
2017-03-03, 03:04
En del andra länder lyckas bra med t ex matte som är internationellt. Sverige fastnar i eviga snirkliga problemlösningar när man egentligen skulle behöva gå vidare. Både invandrare och svenskar skulle tjäna på det. Sen är det inte rättvist att "alla skall med" jämt. Alla skall med, vart? Har man planer för det? Kanske man inte kommer någonstans i stället. Det fokuseras massor på elever som inte kommer att komma så mycket längre med t ex vetenskap medan de som kommer att gå på universitet och gå lite mer avancerade kurser, inte får hjälp då de faktiskt också behöver hjälp. Jag menar, grovarbetare, ofta nåt slags vänster resonerar likadant, de vill inte ha en filosofierande Einstein teoretiker som skall bära cementsäckar och sköta lyftkranar. Men det klart, alla måste ju lära sig svenska i Sverige, hoppas det går bra.

Mm, människor är olika med olika IQ, drivkraft och intressen. Store Börje som egentligen hade lyckats skitbra i byggbranschen och med tiden startat eget, blir istället itutad att "för att komma nånvart i livet måste man gå på högskolan!!" och sen när han får ruttna betyg eller dåliga resultat på HP så tappar han självförtroende totalt och finner det hopplöst.

Det är också rent ut sagt bisarrt att man på fullaste allvar tror att "alla kan!! bara man lägger manken till det!", NEJ, någon med 85 i IQ kommer INTE lyckas ta examen i teoretisk fysik.

Snubben
2017-03-03, 07:32
Så du säger att Tim ljuger i sin video?

Nej, jag säger att du ljuger. Tim för själv en diskussion om situationen och vad han sade just då i sin video, vilket får din story om "utjagad från Rinkeby"-story faller platt. Det börjar efter va 5 minuter, titta på det istället för att läsa rubriken.

Snubben
2017-03-03, 07:35
Det är mycket blaj i den slags analys. Lyssna inte så mycket på politiker som pratar om det. Vi är ett exportland med tydligt handelsöverskott, vår ekonomi beror alltså mest på vår förmåga att sälja produkter på export.

Vill man balansera det hela kan man lika gärna satsa på ökad export och mer riktade åtgärder när det gäller jobb. Men vårt största problem är ganska dåligt klimat för nystartade företag, som vill anställa.

Sverige har svårare att attrahera sina egna mest högpresterade individer som ofta flyttar utomlands. Samt har problem med att förse folk med bostäder där jobben finns. Vad hindrar då folk att i en internationell värld, flytta till platser där inkomst, möjligheter och bostad är lättare att tillgå?

Jag vet inte, anser att regeringen utredningskansli eller SKL rapporter är direkt politiska av sig. Din poäng är fullständigt korrekt, förbättrad ekonomi (om vi summerar ihop det och förenklar det del) hade givet förändrat situationen med.

Snubben
2017-03-03, 07:36
Asylmottagningen är en nettoförlust (du kan kolla Tino för siffror och nummer), det fåtal som kommer i arbete gör det i låglönejobb (som snart inte kommer att finnas..). Sveriges arbetsmarknad är mättad på outbildade personer som inte kan språket. Den allt mer skeva könsfördelningen kommer också att bli spännande.

Om det hade gällt arbetsföra personer hade ditt resonemang kunnat fungera.

Vad var det, 90% av somaliska kvinnor som inte arbetade? (Inb4 men de betalar skatt med moms och så1!)

Det är ett bidragande problem, men vare sig somaliska kvinnor så kvarstår problemet. Läs vad som har postats, läs vad som har länkats.

Klein
2017-03-03, 08:54
Nej, jag säger att du ljuger. Tim för själv en diskussion om situationen och vad han sade just då i sin video, vilket får din story om "utjagad från Rinkeby"-story faller platt. Det börjar efter va 5 minuter, titta på det istället för att läsa rubriken.

Utjagad från Rinkeby har jag inte sagt. Varnad av polisen och uteskorterad har jag däremot sagt. Transkript från youtube-filmen 7:55 till 8:55:

There were several men, they were pulling up masks over their faces. One guy he throws a hood over his head. And we had noticed this and we started getting kind of ok what's happening?

Police: Hey have you noticed what people are doing around you? If we leave in a few minutes it might be very bad for you so it might be smart for you to go.

Tim: We should leave? Are you saying we should maybe just go to our car?

Police: Thats my tip for you. Maybe if we arrest one of these guys there could be 50 more in a few minutes with stones.

Tim: We should just go to the car.

Police: Yes.

Tim: Are you gonna follow us out?

Police: I think that would be a smart idea.

And they followed us out.

Macroman
2017-03-03, 11:31
https://unvis.it/svd.se/sverige-har-gjorts-arvlost-pa-sin-historia

Sinnessjukt

Macroman
2017-03-03, 11:45

Det behövs mer människor i Sverige som knegar och betalar skatt för att vi ska bibehålla standard/välfärden vi har - med den utveckling som är nu med skatter, teknik och medicin.

Tråkigt för små länder som Luxemburg och Island (typ 0 migranter för att kunna öka framtida välstånd är min gissning...) antar som då är helt chanslösa i framtiden. De kommer alltså att självdö och försvinna troligtvis.

Däremot lysande framtidsutsikter för Bangladesh med en jättebefolkning som dessutom har väldigt höga födelsetal!

Petoria
2017-03-03, 11:57
Tråkigt för små länder som Luxemburg och Island (typ 0 migranter för att kunna öka framtida välstånd är min gissning...) antar som då är helt chanslösa i framtiden. De kommer alltså att självdö och försvinna troligtvis.

Däremot lysande framtidsutsikter för Bangladesh med en jättebefolkning som dessutom har väldigt höga födelsetal!

Japan har redan stora problem.

Snubben
2017-03-03, 12:09

Va? Vad yrar du om?

På island föds cirkus 2 barn på kvinna, om det ligger i den övre delen (dvs. Mot 2.1) och inga andra konstigheter så kommer de troligtvis klara sig utmärkt i framtiden.

ApexProcyon
2017-03-03, 12:27
Jag ser hellre att Sverige som nation går under än att folket byts ut för att "rädda" nationen. Nationsgränser förändras hela tiden, vad som består och håller liv vid kultur och sättet att leva är folket.

Petoria
2017-03-03, 12:45
Jag ser hellre att Sverige som nation går under än att folket byts ut för att "rädda" nationen. Nationsgränser förändras hela tiden, vad som består och håller liv vid kultur och sättet att leva är folket.

Folkvandringar sker hela tiden.

ApexProcyon
2017-03-03, 12:49

Ja, det är därför vi har kunnat bevara våra recessiva anlag i Europa i hundratusentals år - för att vi har accepterat invasion av andra folkslag med dominanta anlag.

Petoria
2017-03-03, 12:52
ja, det är därför vi har kunnat bevara våra recessiva anlag i europa i hundratusentals år - för att vi har accepterat invasion av andra folkslag med dominanta anlag.

:d

ApexProcyon
2017-03-03, 12:56
:d

Tiotusentals*

Argumentet består trots min trötta felskrivning.

Petoria
2017-03-03, 13:00
Tiotusentals*

Argumentet består trots min trötta felskrivning.

Mitt argument består också. Folkvandringar har alltid skett. Det är inte bara nationsgränser som förändras.

Förr har det mest skett inom Europa på grund av ganska uppenbara orsaker.

Sen om det är bra eller dåligt är en annan diskussion.

ApexProcyon
2017-03-03, 13:05
Mitt argument består också. Folkvandringar har alltid skett. Det är inte bara nationsgränser som förändras.

Förr har det mest skett inom Europa på grund av ganska uppenbara orsaker.

Sen om det är bra eller dåligt är en annan diskussion.

Skillnaden förr var mot nu är att då var att folkvandringar mest skedde inom samma folkslag med kulturer som skiljde åt. Ska man acceptera samma sak nu så kommer alla Europas folkslag att upphöra att existera.

itzhakskenstrom
2017-03-03, 13:18
Regeringen beslutade den 2 mars att totalförsvarspliktiga kvinnor och män ska vara skyldiga att genomgå mönstring och fullgöra grundutbildning med värnplikt. Försvarsmakten ska planera för att minst 4 000 personer per år ska genomföra grundutbildning med värnplikt under 2018 och 2019.

http://www.regeringen.se/artiklar/2017/03/regeringen-ateraktiverar-monstring-och-grundutbildning-med-varnplikt/

Då var det dags igen. Om Försvarsmakten hade getts ekonomiska förutsättningar för att bli en attraktiv arbetsgivare från första början så hade vi inte varit i den här situationen.

Petoria
2017-03-03, 13:26
Skillnaden förr var mot nu är att då var att folkvandringar mest skedde inom samma folkslag med kulturer som skiljde åt. Ska man acceptera samma sak nu så kommer alla Europas folkslag att upphöra att existera.

Är det hudfärgen du har problem med?

Jag känner många invandrare som har integrerat sig i Svenska samhället och ser sig själva som Svenskar.

Om vi lyckas integrera resten är det fortfarande ett problem då?

Klein
2017-03-03, 13:35
Jag känner många invandrare som har integrerat sig i Svenska samhället och ser sig själva som Svenskar.

Om man inte är uppväxt i Sverige under svenska föräldrars förmyndande så kan man tyvärr inte vara svensk annat än i din fantasi.

ApexProcyon
2017-03-03, 13:40

Jag ser hellre att Sverige som nation går under än att folket byts ut för att "rädda" nationen.

Skulle jag vara sista levande svensk beredd att lämna över nyckeln till nästa folkslag som ska leva här istället för oss så skulle jag hellre kasta en tändsticka mot det som finns kvar och salta jorden.

Jag struntar fullständigt i integrationen.

Petoria
2017-03-03, 13:46
Så det är alltså inte vår kultur och värderingar som är det viktiga med att vara Svensk, det är att vara vit, blond och blåögd?

Macroman
2017-03-03, 13:48
Va? Vad yrar du om?

På island föds cirkus 2 barn på kvinna, om det ligger i den övre delen (dvs. Mot 2.1) och inga andra konstigheter så kommer de troligtvis klara sig utmärkt i framtiden.

Sverige har samma nativitet så vi borde alltså också klara oss utmärkt utan asylinvandring av lågutbildade eller?

Klein
2017-03-03, 13:48
Så det är alltså inte vår kultur och värderingar som är det viktiga med att vara Svensk, det är att vara vit, blond och blåögd?

Vad har du själv för etnisk bakgrund och fysisk uppenbarelse om jag får fråga?

ApexProcyon
2017-03-03, 13:50

Det viktiga är folket oavsett vilken fenotyp folket har. Vår kultur och våra värderingar är ett uttryck av vårt folk, vårt folk är inte ett uttryck av kulturen.

Petoria
2017-03-03, 13:51
Vad har du själv för etnisk bakgrund och fysisk uppenbarelse om jag får fråga?

Helsvensk på båda mina föräldrars sida förutom min morfars mor som var från Tyskland. Brunt hår, blåa ögon, vit, skostorlek 43.

Klein
2017-03-03, 14:03
Helsvensk på båda mina föräldrars sida förutom min morfars mor som var från Tyskland. Brunt hår, blåa ögon, vit, skostorlek 43.

Vad innebär det att vara svensk annat än att man inbillar sig att man är svensk?

itzhakskenstrom
2017-03-03, 14:04
Om man inte är uppväxt i Sverige under svenska föräldrars förmyndande så kan man tyvärr inte vara svensk annat än i din fantasi.

Hur resonerar du kring dina barns kulturella identitet när du själv har invandrat till Nya Zeeland? Är dom svenskar eller nyzeeländare?

Petoria
2017-03-03, 14:06
Vad innebär det att vara svensk annat än att man inbillar sig att man är svensk?

Man delar samma värderingar, lärt sig språket flytande, arbetar och bidrar till samhället, anpassat sig till kulturen, är Svensk medborgare.

Jag pratar inte om etnicitet.

Klein
2017-03-03, 14:08
Man delar samma värderingar, lärt sig språket flytande, arbetar och bidrar till samhället, anpassat sig till kulturen, är Svensk medborgare.

Jag pratar inte om etnicitet.

Vad är de värderingarna och vad är utmärkande för den kulturen?

Petoria
2017-03-03, 14:14
Vad är de värderingarna och vad är utmärkande för den kulturen?

Respekt för demokratin och välfärdssamhället, ett sekulärt samhälle, alladinaskar, människors lika värde och rättigheter, jultomten bla bla bla

Måste jag helt ärligt berätta för dig vad som är typiskt för Svensk kultur och värderingar?

Vad försöker du bevisa för poäng?

Nej alla i Sverige delar inte samma värderingar men majoriteten gör det och vårt samhälle är byggt efter det.

Snubben
2017-03-03, 14:17
Sverige har samma nativitet så vi borde alltså också klara oss utmärkt utan asylinvandring av lågutbildade eller?

Födelsetal är lägreför Sverige än Island sist jag kollade, det föds under 2 barn per kvinna vilket leder till färre ska försörja fler.

Klein
2017-03-03, 14:34
Respekt för demokratin och välfärdssamhället, ett sekulärt samhälle, alladinaskar, människors lika värde och rättigheter, jultomten bla bla bla

Ett djupt socialistiskt samhälle är inte sekulärt. Människors lika värde är ett påfund helt utan historiska anor i Sverige. Och respekten för demokratin och välfärdssamhället är på sista svängen. Men Sverige är fortfarande Sverige. :smash:

Klein
2017-03-03, 14:55
Hur resonerar du kring dina barns kulturella identitet när du själv har invandrat till Nya Zeeland? Är dom svenskar eller nyzeeländare?

Min dotter är självklart varken kiwi eller svensk trots att hon är medborgare av båda länderna. Vi är utlänningar i Nya Zeeland och så mycket mer är det inte med den saken.

Hövdingen
2017-03-03, 15:02
Vilken dinosaurie *screwy*
eMdadrVpPL0

Macroman
2017-03-03, 15:04
Födelsetal är lägreför Sverige än Island sist jag kollade, det föds under 2 barn per kvinna vilket leder till färre ska försörja fler.

1,94 2011 men jag har hört att vi ligger på 2,1 nu de senaste åren.

Lösningen kan dock aldrig vara att ta in vuxna lågutbildade som aldrig kommer att komma ut i arbete till den grad som krävs. De kommer nämligen att bli gamla till slut de också och kommer minst att få garantipension som de inte är i närheten av att finansiera av det egna skatteuttaget pga deras låga sysselsättning som grupp.

Dessutom blir det tung belastning på sjukvården iom att de säkert aldrig fått ngn sjukvård i hemländerna samtidigt som allt är gratis här.

Snubben
2017-03-03, 15:19
1,94 2011 men jag har hört att vi ligger på 2,1 nu de senaste åren.

Lösningen kan dock aldrig vara att ta in vuxna lågutbildade som aldrig kommer att komma ut i arbete till den grad som krävs. De kommer nämligen att bli gamla till slut de också och kommer minst att få garantipension som de inte är i närheten av att finansiera av det egna skatteuttaget pga deras låga sysselsättning som grupp.

Dessutom blir det tung belastning på sjukvården iom att de säkert aldrig fått ngn sjukvård i hemländerna samtidigt som allt är gratis här.

(1) Jag säger inte att man måste ta in människor utifrån pga.lågt födelsetal. Däremot säger politiker det. Sluta lyft det mot mig då det är felaktigt. Jag förstår varför man gör det men man skjuter på det underliggande problemet.

(2) Om födelsetal numera är över 2.1 så är det bara super. Är dock säker på att senaste 2015 var vi fortfarande inte över nivån som krävs.

(3) Däremot skapas det andra problem med invandringen, vilket man har lyft om och om igen - lågutbildade, outbildade, arbetsoförmögna som flyttar hit måste supportas av arbetande. Ingen säger något annat om det.

Snubben
2017-03-03, 15:20
Har du källa på 1,94? Sista jag såg för 2015 var 1.85-1.9 (kan blanda ihop det med annat och vägrar googla nu när jag sitter på mobilen)

Macroman
2017-03-03, 15:48
(1) Jag säger inte att man måste ta in människor utifrån pga.lågt födelsetal. Däremot säger politiker det. Sluta lyft det mot mig då det är felaktigt. Jag förstår varför man gör det men man skjuter på det underliggande problemet.

Ok, då missuppfatade jag det trodde du menade det. Att politiker säger det är tyvärr sant ja.

Gällande födelsetalen stod det på Wikipedia under summerat fruktsamhetstal här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi

TheBeach97
2017-03-03, 18:01

Det är helt otroligt vad obildad du är, fullproppad av propaganda och du har svalt ALLT utan den minsta protest.

Jaaa kära Petoria, "folkvandringar sker hela tiden!!", Sverige har säkert genom historien haft hundratusentals människor från mellanöstern och nordafrika här som avlat av sig!

:Virro

Detta är vad som händer med kulturmarxism, folket blir tammefan helt FÖRVIRRADE :d

Hövdingen
2017-03-03, 18:13
Detta är vad som händer med kulturmarxism, folket blir tammefan helt FÖRVIRRADE :d

Kan du inte förklara vad begreppet "kulturmarxism" innebär och vilka som bekänner sig till denna rörelse?

ApexProcyon
2017-03-03, 18:16
Kan du inte förklara vad begreppet "kulturmarxism" innebär och vilka som bekänner sig till denna rörelse?

Extremhögerns egen förklaring av kulturmarxism:
http://sv.metapedia.org/w/Kulturmarxism

Kulturmarxisternas tolkning av kulturmarxism:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturmarxism

En rörelse borde däremot ha tolkningsföreträde på den term de själva använder.

Hövdingen
2017-03-03, 18:26
Extremhögerns egen förklaring av kulturmarxism:
http://sv.metapedia.org/w/Kulturmarxism

Kulturmarxisternas tolkning av kulturmarxism:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturmarxism

En rörelse borde däremot ha tolkningsföreträde på den term de själva använder.

Jag är intresserad av hans uppfattning och inte någon annans.

Så wikipedia är en kulturmarxistisk sida alltså?

Magnus Norell om Muslimska brödraskapet.
Gml8B50lc_k

TheBeach97
2017-03-03, 18:30

Här har du en ganska bra sammanfattning:

G8pPbrbJJQs

Rekommenderar även detta podcast av Stefan Molyneux:

LpzfdC8HGP4

TheBeach97
2017-03-03, 18:50
Då var det dags för vår kära Ylva Johansson att ljuga sig blå :D

Här handlar det inte om överdrifter, eller att man böjer på sanningen något, utan om regelrätta lögner när hon med ett självsäkert leende och på knagglig engelska berättar:

”When we make surveys about if any women has, if there has been a rape towards her or sexual harassment, we can see that the level is going down, and going down and going down”

Det finns ingen undersökning som påvisar något annat än att sexualbrott ökar allt mer och är på en högstanivå nu sedan BRÅ började göra dessa surveys.

It3EWyc608I

https://www.facebook.com/groups/279528999133185/permalink/319524305133654/?hc_location=ufi

TheBeach97
2017-03-03, 18:52
Tydligen ingen koppling mellan immigration och crime heller :D

Det är ren komedi nu för tiden!

ApexProcyon
2017-03-03, 18:56
Så wikipedia är en kulturmarxistisk sida alltså?
Gml8B50lc_k

Rådande status quo brukar definieras som kulturmarxistiskt och Wikipedias perspektiv reflekterar status quo.

Till Beachens försvar så är det en pina att definiera begrepp med egna ord. Den vedertagna definitionen som folk till höger tenderar att syfta till beskrivs väl av Metapedia.

Magnus N
2017-03-03, 20:31
Då var det dags för vår kära Ylva Johansson att ljuga sig blå :D

Här handlar det inte om överdrifter, eller att man böjer på sanningen något, utan om regelrätta lögner när hon med ett självsäkert leende och på knagglig engelska berättar:

”When we make surveys about if any women has, if there has been a rape towards her or sexual harassment, we can see that the level is going down, and going down and going down”

Det finns ingen undersökning som påvisar något annat än att sexualbrott ökar allt mer och är på en högstanivå nu sedan BRÅ började göra dessa surveys.

It3EWyc608I

https://www.facebook.com/groups/279528999133185/permalink/319524305133654/?hc_location=ufi

Tino skriver om det med:

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10154414165523231

"Det är därför intressant att se Ylva Johansson självsäkert ljuga rakt in kameran på BBC: ”When we make surveys about if any women has, if there has been a rape towards her or sexual harassment, we can see that the level is going down, and going down and going down”

Ingen survey visar minskning av sexualbrott. Är det lämpligt att Sveriges regering åker runt till andra länder och ljuger om svensk brottsstatistik? "

Jakobson
2017-03-03, 20:51
Tino skriver om det med:

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10154414165523231

"Det är därför intressant att se Ylva Johansson självsäkert ljuga rakt in kameran på BBC: ”When we make surveys about if any women has, if there has been a rape towards her or sexual harassment, we can see that the level is going down, and going down and going down”

Ingen survey visar minskning av sexualbrott. Är det lämpligt att Sveriges regering åker runt till andra länder och ljuger om svensk brottsstatistik? "

Hur mycket kan man ljuga innan man får avgå? :confused:

TheBeach97
2017-03-03, 22:40
Allt handlar om att upprätthålla en god fasad om "nothing to see here people move on!!!", man är antagligen livrädd nu för att USA ska gräva ännu djupare i det efter Trumps utspel.

ceejay
2017-03-03, 22:51
Ah, nu vill maggan införa flygskatt också. Skatta allt!

TheBeach97
2017-03-03, 23:14
Ny intervju med Tucker, de fortsätter gräva.

En kort tid efter att journalisten landat fick hon höra att ett asylboende brunnit ned, en stund efter fick hon rapporterat om en handgranat nedkastad i en soptunna HAHAHAHA alltså jösses

wEN0cTGcitM

TheBeach97
2017-03-04, 02:26
Tim Pool intervjuar en psykolog i Sverige, SJUKT creepy det han säger, men egentligen ingenting nytt för den som fattar vad som försigår i landet:

Mo2PIkMysJQ

Petoria
2017-03-04, 07:13
Det är helt otroligt vad obildad du är, fullproppad av propaganda och du har svalt ALLT utan den minsta protest.

Jaaa kära Petoria, "folkvandringar sker hela tiden!!", Sverige har säkert genom historien haft hundratusentals människor från mellanöstern och nordafrika här som avlat av sig!

:Virro

Vad har du för bildning förutom youtube videor? Du verkar ju kunna så mycket trots din unga ålder.

Nu ska vi se här.

Argument 1: Det är bara nationsgränser som förändrats, folket som lever är oförändrat.

Argument 2: Nej, folkvandringar har alltid skett. Förr så var det mest inom Europa men inte nu längre.

Här är några exempel på historiska folkvandringar/folkförändringar inom Skandinavien och Europa:

1. Den ursprungliga folkvandringen från Afrika till Europa.
2. Folkvandringstiden under järnåldern som ledde till Romarrikets fall.
3. Slavar från Storbrittanien, Irland etc togs med tillbaka till Skandinavien av vikingarna.
4. Genom handel med Hanseförbundet bosatte sig många Tyska handelsmän i hamnstäder i södra Sverige vilket fick stor påverkan på den Svenska kulturen och språket. Förutom Tyskar kom det också många från Skottland och Nederländerna. Alla heter Glenn i Göteborg (Glenn är ett skotskt namn).
5. Franska konstnärer, intellektuella etc bosatte sig i Sverige under 1700-1800 talet. Vilket fick stor påverkan på språket och kulturen. Vår kungafamilj är till och med Fransk om du inte visste det?
6. Det kom många judiska flyktingar under andra världskriget, en del bosatte sig permanent i Sverige efteråt.
7. Massvis med flyktingar från Balkan efter diverse inbördeskrig.
8. Flyktingar från Pinochet i Chile.
9. Finns för nuvarande över 100 000 människor i Sverige med ursprung från Sydostasien, många på grund av adoptioner.

Jag förstår att de enda folkvandringarna som betyder något för dig är när det gäller mörkhyade. Men låtsas inte som att Sveriges demografiska profil alltid har varit 100% Svensk förrän invandringen de senaste åren.

Och ja jag är medveten om att andelen Svenskar med utländsk bakgrund är större nu än det varit tidigare. Det betyder inte att folkvandringar aldrig skett förrut.

Dreas
2017-03-04, 07:57
Vad har du för bildning förutom youtube videor? Du verkar ju kunna så mycket trots din unga ålder.

Nu ska vi se här.

Argument 1: Det är bara nationsgränser som förändrats, folket som lever är oförändrat.

Argument 2: Nej, folkvandringar har alltid skett. Förr så var det mest inom Europa men inte nu längre.

Här är några exempel på historiska folkvandringar/folkförändringar inom Skandinavien och Europa:

1. Den ursprungliga folkvandringen från Afrika till Europa.
2. Folkvandringstiden under järnåldern som ledde till Romarrikets fall.
3. Slavar från Storbrittanien, Irland etc togs med tillbaka till Skandinavien av vikingarna.
4. Genom handel med Hanseförbundet bosatte sig många Tyska handelsmän i hamnstäder i södra Sverige vilket fick stor påverkan på den Svenska kulturen och språket. Förutom Tyskar kom det också många från Skottland och Nederländerna. Alla heter Glenn i Göteborg (Glenn är ett skotskt namn).
5. Franska konstnärer, intellektuella etc bosatte sig i Sverige under 1700-1800 talet. Vilket fick stor påverkan på språket och kulturen. Vår kungafamilj är till och med Fransk om du inte visste det?
6. Det kom många judiska flyktingar under andra världskriget, en del bosatte sig permanent i Sverige efteråt.
7. Massvis med flyktingar från Balkan efter diverse inbördeskrig.
8. Flyktingar från Pinochet i Chile.
9. Finns för nuvarande över 100 000 människor i Sverige med ursprung från Sydostasien, många på grund av adoptioner.

Jag förstår att de enda folkvandringarna som betyder något för dig är när det gäller mörkhyade. Men låtsas inte som att Sveriges demografiska profil alltid har varit 100% Svensk förrän invandringen de senaste åren.

Och ja jag är medveten om att andelen Svenskar med utländsk bakgrund är större nu än det varit tidigare. Det betyder inte att folkvandringar aldrig skett förrut.Killen är vad, 20? Ge han några år så borde det ordna upp sig och bli mindre svart och vitt.

Snubben
2017-03-04, 08:51
Ah Ylva, hur lyckas du att hålla kvar dig i politiken.

rooz
2017-03-04, 09:03
Ah Ylva, hur lyckas du att hålla kvar dig i politiken.

Tsm med Mona*popcorn*

Snubben
2017-03-04, 11:14
Tsm med Mona*popcorn*

Fast Mona är juh rökt nu, i och med detta med livvakten. Samt hon har suttit i karantän ett tag. Men ändå, det är faktiskt imponerande.

Hur som,

Ser fram emot att höra från alla Soros-konspiratoriker om hur ond och barnoffrande Mercer är. För det hade varit konstigt annat, använda olika måttstockar och sådär..

mytimecouldbeyou
2017-03-04, 11:17
UPPSALA. Tonårspojkarna gömmer sig i underjordiska gångar och undanskymda prång under tågspåren.
En heroinvåg slår mot Uppsala och 100 ensamkommande ungdomar uppges vara fast i tungt missbruk - finansierat av stölder och rån.
http://www.expressen.se/nyheter/heroinvag-i-uppsala-unga-pojkar-begar-brott-for-att-betala-knarket/

☑Otänkbar SD-myt/lögn #12

☑Pensioner räddade

rooz
2017-03-04, 11:25
Fast Mona är juh rökt nu, i och med detta med livvakten. Samt hon har suttit i karantän ett tag. Men ändå, det är faktiskt imponerande.

Hon verkar ju dock inte riktigt inse att hon gör fel, eller så spelar hon bara dum.

Magnus N
2017-03-04, 11:36
Nu vill Fridolin kvotera in flyktingar fast kommunerna själva ej uttryckt någon vilja för det:

"Möjligheten att kvotera är dock inte något som efterfrågas av kommunerna i någon större utsträckning, enligt Per-Arne Andersson, chef för avdelningen för utbildning och arbetsmarknad på Sveriges Kommuner och Landsting, SKL."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/forslag-nyanlanda-kvoteras-till-skolor

Skriver samtidigt att det inte ska innebära att andra elever ska behöva flytta på sig, så blir intressant att se hur detta ska reflekteras i budgeten

Hur som,

Ser fram emot att höra från alla Soros-konspiratoriker om hur ond och barnoffrande Mercer är. För det hade varit konstigt annat, använda olika måttstockar och sådär..

Vem är nu mercer?

Snubben
2017-03-04, 11:54
Nu vill Fridolin kvotera in flyktingar fast kommunerna själva ej uttryckt någon vilja för det:

"Möjligheten att kvotera är dock inte något som efterfrågas av kommunerna i någon större utsträckning, enligt Per-Arne Andersson, chef för avdelningen för utbildning och arbetsmarknad på Sveriges Kommuner och Landsting, SKL."

Skriver samtidigt att det inte ska innebära att andra elever ska behöva flytta på sig, så blir intressant att se hur detta ska reflekteras i budgeten

Vem är nu mercer?

Samma som Soros, tokrik gubbe som investerar för att tjäna mer pengar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Mercer_(businessman)

Snubben
2017-03-04, 11:55

Spännande, här gick jag runt och trodde kommunerna hade självstyre..

Räcker med att man drar bort EBO-lagstiftningen och börjar pytsa ut i olika kommuner i takt med vad kommunerna klarar av att hantera. Då kommer det per automatik en gräns hur mycket kommunerna klarar av.

Magnus N
2017-03-04, 12:03
Samma som Soros, tokrik gubbe som investerar för att tjäna mer pengar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Mercer_(businessman)

Tack
Ska kolla in vem detta är, första jag hör om honom

Magnus N
2017-03-04, 13:59
Intressant läsning gällande det överskott i finanserna som regeringen pratar om:

""[H]ela statens överskott beror på att skattebetalarna använt Skattekontot som bank. Det är inte riktiga skatteintäkter som staten får behålla. Nu har regeringen dessutom beslutat att sätta räntan till noll, och därmed förväntas överlikviditeten på skattekontot minska igen, och Riksgälden spår att 2017 blir betydligt sämre. "Underskottet i statsbudgeten väntas bli 20 miljarder kronor 2017" skriver man i sitt pressmeddelande.""

http://cornucopia.cornubot.se/2017/03/statens-overskott-endast-10-miljarder.html?m=1

JacobHeitmann
2017-03-04, 14:03
Politikerna måste skapa något slags skydd åt folk som uttrycker sina åsikter, det här är hemskt.

We met with a psychologist in Sweden who wanted to discuss how identity politics leads to problems in society including people being afraid to speak out and have the wrong opinions.

The psychologist even asked that we obscure his identity out of fear of what will happen to him if people find out he speaks this way.

Mo2PIkMysJQ

TheBeach97
2017-03-04, 17:42
Vad har du för bildning förutom youtube videor?

Vad har du mer för bildning än vänsterns fina lära? Du kanske inte är så korkad nödvändigtvis men du är EXTREMT naiv, men så är det när man är under hjärntvätt.

Ja, så förut var det alltså av arbetssamma människor av europeisk härkomst och kultur och intelligens, medan det nu är folkslag från ställen där våldet är extremt, IQn ligger på 80 och våldtäkt är vardagsmat.

Låt oss se, vad skulle man kunna förutspå om man välkomnar hundratusentals människor med en snitt IQ på 80 och en kultur som är något så ofantligt mycket mer våldsam och ociviliserad än våran? Vad skulle hända?

HM

1. Våldtäktsstatistiken skulle skjuta i taket.
2. Mordstatistiken skulle gå upp.
3. Kriminell verksamhet över huvud taget, "våldsamma ungdomsgäng" skulle öka.
4. Kvinnorna i ursprungslandet skulle känna sig otrygga och inte vilja gå ut.
5. Människorna som kom - från ett ociviliserat samhälle till ett civiliserat modernt högteknologiskt sådant - skulle inte kunna klara sig särskilt bra på arbetsmarknaden pga kulturella och genetiska faktorer.
6. Människorna i samhället skulle känna sig mer otrygga, mer "kyla" skulle uppstå, även mellan ursprungsbefolkningen.
7. Samhörigheten skulle minska.
8. Såkallad "white flight" skulle ske i områden med tidigare stor vit population.
9. Ghetton skulle bildas där den nya befolkningen skulle befästa sig.
10. På grund av ett mer primitivt tänk av de som kommer in så skulle inte heller pensionärer eller barn gå säkra längre på grund av minskad empatisk förmåga jämfört med ursprungsbefolkningen.

Nu, vilka av dessa kan vi pricka av? OJ, ALLIHOPA!! Så förvånande! Vem kunde anat detta? Hade man sagt detta INNAN det hände - vilket man också gjorde - vad hade man fått till svar? (Vad fick man till svar?): "rasistisk propaganda!!", "pseduvetenskaplig skitsnack!!", "du har ingen grund för att tro detta!!!", "du är bara sånedär nazist främlingsfientlig!! mångkultur är skitbra!!".

Men hur gick det nu? ;)

Så, ska vi ta och rada upp vad som hänt denna lugna trevliga natt i svea-rike kanske? Vad sägs om ännu en skogsvåldtäkt? Vad sägs om en 6årig pojke som fick fingrar uppstoppade i analen av en 75årig afghan? Vad sägs om en våldtäkt i en "svart-taxi" ? Vad sägs om ännu en jävla skjutning i ett av våra fina ghetton? Vad sägs om ännu en misshandel av en pensionär?

Du inser att allt detta är DIN POLITIKS fel va? Blodet är på DINA händer, det är DU som vill detta, det är DU som tycker det är 100% värt att göra vårat land till en våldsam kaotisk katastrofdystopi bara för att du hjärntvättats till att "hjäääälpa baarneeen!!!" (barnen som är 30 bast och nu går i våra gymnasier med 16åriga flickor och pojkar).

Det är bara och göra! Rätt in i i väggen nu, gasa!!

shadowfire
2017-03-04, 18:21

Vem är nu mercer?

Var gärna tydlig i din quote om att det är in till skolor som invandrade barn ska kvoteras och att syftet är för att inte samla alla på en och samma skola i redan segregerade områden.

Spännande, här gick jag runt och trodde kommunerna hade självstyre..

Räcker med att man drar bort EBO-lagstiftningen och börjar pytsa ut i olika kommuner i takt med vad kommunerna klarar av att hantera. Då kommer det per automatik en gräns hur mycket kommunerna klarar av.

Fast det där vore ju helt fantastiskt på ett sätt. Tänk när kommunerna måste placera en hög med afghanska nyanlända barn på Lundsberg, Grennaskolan och Sigtunainternatet :D

TheBeach97
2017-03-04, 18:26
Västtrafik drar in busstrafik till invandrartätt område i Skövde på grund av attacker

"All busstrafik ställs in till Södra Ryd"

"SKADEGÖRELSE Nu drar Västtrafik in all busstrafik till Södra Ryd.
— Jättetråkigt för de som bor där men det är en säkerhetsfråga, säger Jens Holmberg, pressinformatör."

"Orsaken är nattens attack mot bussen vid Spångatan. Stenkastning misstänks men polisen kan inte utesluta att det var beskjutning.

Samma sak hände i onsdags. Då utsattes busslinje 6 för en liknande skadegörelse på Näverstigen

http://www.skovdenyheter.se/article/all-busstrafik-stalls-in-till-sodra-ryd/

...

Jag fattar inget! Varför ställer dom in busstrafik till så många områden i landet nu .. när landet aldrig varit tryggare?!?! Dom e duma! :(

mytimecouldbeyou
2017-03-04, 18:30
Västtrafik drar in busstrafik till invandrartätt område i Skövde på grund av attacker

"All busstrafik ställs in till Södra Ryd"

"SKADEGÖRELSE Nu drar Västtrafik in all busstrafik till Södra Ryd.
— Jättetråkigt för de som bor där men det är en säkerhetsfråga, säger Jens Holmberg, pressinformatör."

"Orsaken är nattens attack mot bussen vid Spångatan. Stenkastning misstänks men polisen kan inte utesluta att det var beskjutning.

Samma sak hände i onsdags. Då utsattes busslinje 6 för en liknande skadegörelse på Näverstigen

http://www.skovdenyheter.se/article/all-busstrafik-stalls-in-till-sodra-ryd/

...

Jag fattar inget! Varför ställer dom in busstrafik till så många områden i landet nu .. när landet aldrig varit tryggare?!?! Dom e duma! :(

Och snart kommer det tolkas som "strukturell rasism" när invandrartäta områden får sämre infrastruktur/kollektivtrafik.

Sedan kommer de som växer upp där att veta att de ska hata "svennen" som är rasist, kraftigt understödda av både Mp, V och S.

Jäkla draksådd det här är.

Magnus N
2017-03-04, 18:37
Var gärna tydlig i din quote om att det är in till skolor som invandrade barn ska kvoteras och att syftet är för att inte samla alla på en och samma skola i redan segregerade områden.

Fast det där vore ju helt fantastiskt på ett sätt. Tänk när kommunerna måste placera en hög med afghanska nyanlända barn på Lundsberg, Grennaskolan och Sigtunainternatet :D

Jag citerade artikeln, om den formuleringen är felaktig får du ta upp det med den som skrev artikeln

shadowfire
2017-03-04, 18:47
Jag citerade artikeln, om den formuleringen är felaktig får du ta upp det med den som skrev artikeln

Eller så utelämnar man inte en så pass viktig detalj i inledningen innan man citerar en artikel (alternativt tar med det i citatet). :)

För någon som väljer att inte klicka in och läsa artikeln i detalj, så kan det blandas ihop med den tidigare debatten om att kvotera nyanlända till kommuner, dvs att hårdare styra att kommuner som tidigare sagt nej ändå måste ta emot. I det här fallet så handlar det om att inom en och samma kommun tvinga eleverna till skolor de annars inte skulle få en plats på. Det skulle nog kunna röra runt i grytan lite.

Magnus N
2017-03-04, 18:51
Eller så utelämnar man inte en så pass viktig detalj i inledningen innan man citerar en artikel (alternativt tar med det i citatet). :)

För någon som väljer att inte klicka in och läsa artikeln i detalj, så kan det blandas ihop med den tidigare debatten om att kvotera nyanlända till kommuner, dvs att hårdare styra att kommuner som tidigare sagt nej ändå måste ta emot. I det här fallet så handlar det om att inom en och samma kommun tvinga eleverna till skolor de annars inte skulle få en plats på. Det skulle nog kunna röra runt i grytan lite.

Absolut, det kunde jag ha gjort. Får fundera på det nästa gång om man ska kopiera in flera stycken så att folk får ett större sammanhang, eller om jag "räknar" med att om de är intresserade så går de in och läser hela själv :)

Men jag tar det till mig :)

Oavsett vad, är en intressant väg som Fridolin vill gå att börja styra kommunerna såhär

shadowfire
2017-03-04, 20:49
Absolut, det kunde jag ha gjort. Får fundera på det nästa gång om man ska kopiera in flera stycken så att folk får ett större sammanhang, eller om jag "räknar" med att om de är intresserade så går de in och läser hela själv :)

Men jag tar det till mig :)

Oavsett vad, är en intressant väg som Fridolin vill gå att börja styra kommunerna såhär

Yay, inte meningen att vara bitsk, men OM folk hade verkligen läst allt utom ingressen och OM folk verkligen hade varit källkritiska även på det de själva tror/vurnar/tillber osv, så hade världen sett rejält annorlunda ut. Det ser vi redan i denna tråd. Källkritik gäller bara om du hittar något som går emot vad du själv tror på liksom, då är man superkällkritiskt. Om det däremot är något som man själv vill höra, så kollakällavaddå? :)

Just därför är det rätt så viktigt att försöka belysa vad budskapet faktiskt är när det är något politiskt. Som sagt, inget illa ment, jag ser bara hur andra medier rycker ut ett citat och utelämnar basal fakta i citatet och vips så springer det både brunisar och rödisar åt alla håll och kanter och reagerar på sin tolkning av det.

TheBeach97
2017-03-04, 22:44
Det är verkligen något nytt varje dag nu i Sverige.

Polisen fick in larm om att en spårvagnsförare ska ha blivit misshandlad av flera personer i Angered i Göteborg under lördagseftermiddagen.
– Vi har patruller på plats som söker efter fler än två gärningsmän, säger Thomas Gorner, vakthavande befäl vid polisen i region Väst.
Det ska vara en stor polisinsats på platsen, men ännu har ingen gripits.

:(

TranceII
2017-03-04, 23:02
Jag tror du behöver ta ett steg tillbaka från nyheterna ett tag. Du verkar ha svårt att se stora bilden och tror verkligen att allt är ett tecken på att Sverige går under. Nu är det inte så att någon som försöker ursäkta händelser eller låtsas att det är ok i skitställen som Angered men när ni snöar in så enormt så på 24-timmars nyhetscykeln så blir man lätt blind.

I Sverige så sker det tiotusentals anmälningar om misshandel varje år och har gjort det sedan innan du föddes. År 2009 sökte t.ex. 12 000-14 000 kvinnor vård på grund av våld i förhållandet. Mellan 1990 och 2004 så mördades i genomsnitt 17 kvinnor om året av en man de hade (eller haft) en förhållande med. Samt 4 män mördas i genomsnitt per år av kvinnor de hade relation med.

Bara som perspektiv.

Hövdingen
2017-03-04, 23:22
Kommentar på twitter: Tycker media att det är rimlig nyhetsbedömning när de skriver spaltmeter om @katjanouch, men knappt nämner att en minister ljög i BBC?

Svensk media. Vilket jävla skämt. *grr*

shadowfire
2017-03-04, 23:33
Jag tror du behöver ta ett steg tillbaka från nyheterna ett tag. Du verkar ha svårt att se stora bilden och tror verkligen att allt är ett tecken på att Sverige går under. Nu är det inte så att någon som försöker ursäkta händelser eller låtsas att det är ok i skitställen som Angered men när ni snöar in så enormt så på 24-timmars nyhetscykeln så blir man lätt blind.

I Sverige så sker det tiotusentals anmälningar om misshandel varje år och har gjort det sedan innan du föddes. År 2009 sökte t.ex. 12 000-14 000 kvinnor vård på grund av våld i förhållandet. Mellan 1990 och 2004 så mördades i genomsnitt 17 kvinnor om året av en man de hade (eller haft) en förhållande med. Samt 4 män mördas i genomsnitt per år av kvinnor de hade relation med.

Bara som perspektiv.

Ett annat perspektiv är att dådet i sig skedde just i Angered. Hade varit ett högt nyhetsvärde om det hade varit i Billdal, Askim eller Långedrag. Nu skedde det i Angered och får nyhetsvärdet "jahapp".

Nu försöker jag inte elda på thekonspirationsteoretiker89, men när jag kikar på reaktionerna i sociala medier så rycker rätt många på axlarna åt det. Frågan är ju om det är så klokt.

TranceII
2017-03-04, 23:42
Ett annat perspektiv är att dådet i sig skedde just i Angered. Hade varit ett högt nyhetsvärde om det hade varit i Billdal, Askim eller Långedrag. Nu skedde det i Angered och får nyhetsvärdet "jahapp".

Nu försöker jag inte elda på thekonspirationsteoretiker89, men när jag kikar på reaktionerna i sociala medier så rycker rätt många på axlarna åt det. Frågan är ju om det är så klokt.

Det blev väl en ganska stor nyhetsartikel och spårvagnarna stoppades en stund.

Men det ger inte någon direkt större insikt eller ny information om hur läget är i Angered och eftersom det "bara" är en misshandel så är det klart inte folk kommer elda upp sig för mycket även om det är dåligt.

Det är lite som en artikel om att någon blev påhoppad och misshandlad klockan 2 på en lördagsnatt utanför en krog.

ApexProcyon
2017-03-04, 23:46
Två skjutna i Malmö, en avliden. Gäsp, Malmö igen.

shadowfire
2017-03-04, 23:48
Det blev väl en ganska stor nyhetsartikel och spårvagnarna stoppades en stund.

Men det ger inte någon direkt större insikt eller ny information om hur läget är i Angered och eftersom det "bara" är en misshandel så är det klart inte folk kommer elda upp sig för mycket även om det är dåligt.

Det är lite som en artikel om att någon blev påhoppad och misshandlad klockan 2 på en lördagsnatt utanför en krog.

Nyhetsvärdet blev för att spårvagnarna stoppades. Inte för att det var i Angered det skedde. Kollar du alternativa siter hittar du nog det omvända, att nyhetsvärden var att det skedde i Angered och det sekundära var konsekvenserna på kollektivtrafiken.

Det har klart stor inverkan på var en "misshandel 02 på natten" sker på vad det får för påslag i nyheter och på vad foliehatt89 basunerar ut. Sker det i Biskopsgården så får det ett helt annat påslag i alla våra medier mot för om det sker på Öckerö.

Petoria
2017-03-05, 05:00
Vad har du mer för bildning än vänsterns fina lära? Du kanske inte är så korkad nödvändigtvis men du är EXTREMT naiv, men så är det när man är under hjärntvätt.

Ja, så förut var det alltså av arbetssamma människor av europeisk härkomst och kultur och intelligens, medan det nu är folkslag från ställen där våldet är extremt, IQn ligger på 80 och våldtäkt är vardagsmat.

Låt oss se, vad skulle man kunna förutspå om man välkomnar hundratusentals människor med en snitt IQ på 80 och en kultur som är något så ofantligt mycket mer våldsam och ociviliserad än våran? Vad skulle hända?

HM

1. Våldtäktsstatistiken skulle skjuta i taket.
2. Mordstatistiken skulle gå upp.
3. Kriminell verksamhet över huvud taget, "våldsamma ungdomsgäng" skulle öka.
4. Kvinnorna i ursprungslandet skulle känna sig otrygga och inte vilja gå ut.
5. Människorna som kom - från ett ociviliserat samhälle till ett civiliserat modernt högteknologiskt sådant - skulle inte kunna klara sig särskilt bra på arbetsmarknaden pga kulturella och genetiska faktorer.
6. Människorna i samhället skulle känna sig mer otrygga, mer "kyla" skulle uppstå, även mellan ursprungsbefolkningen.
7. Samhörigheten skulle minska.
8. Såkallad "white flight" skulle ske i områden med tidigare stor vit population.
9. Ghetton skulle bildas där den nya befolkningen skulle befästa sig.
10. På grund av ett mer primitivt tänk av de som kommer in så skulle inte heller pensionärer eller barn gå säkra längre på grund av minskad empatisk förmåga jämfört med ursprungsbefolkningen.

Nu, vilka av dessa kan vi pricka av? OJ, ALLIHOPA!! Så förvånande! Vem kunde anat detta? Hade man sagt detta INNAN det hände - vilket man också gjorde - vad hade man fått till svar? (Vad fick man till svar?): "rasistisk propaganda!!", "pseduvetenskaplig skitsnack!!", "du har ingen grund för att tro detta!!!", "du är bara sånedär nazist främlingsfientlig!! mångkultur är skitbra!!".

Men hur gick det nu? ;)

Så, ska vi ta och rada upp vad som hänt denna lugna trevliga natt i svea-rike kanske? Vad sägs om ännu en skogsvåldtäkt? Vad sägs om en 6årig pojke som fick fingrar uppstoppade i analen av en 75årig afghan? Vad sägs om en våldtäkt i en "svart-taxi" ? Vad sägs om ännu en jävla skjutning i ett av våra fina ghetton? Vad sägs om ännu en misshandel av en pensionär?

Du inser att allt detta är DIN POLITIKS fel va? Blodet är på DINA händer, det är DU som vill detta, det är DU som tycker det är 100% värt att göra vårat land till en våldsam kaotisk katastrofdystopi bara för att du hjärntvättats till att "hjäääälpa baarneeen!!!" (barnen som är 30 bast och nu går i våra gymnasier med 16åriga flickor och pojkar).

Det är bara och göra! Rätt in i i väggen nu, gasa!!

Hahahaha vad fan snackar du om.

Argumentet var att folkvandringar/folkförändringar har hänt förrut. Det hade räckt med att erkänna att du hade fel istället för att skriva allt det.

Är färdigutbildad civilekonom, studerat i Skottland, Frankrike och Indonesien. Förutom sakkunskaper så lär man sig även att vara källkritisk, opartisk och var man kan hitta tillförlitlig information när man läser på universitet. Något som du uppenbart har svårt för. Visst är det lockande att bara ta till sig information som förstärker ens världsbild men allt som händer är att dina åsikter kommer bli mer och mer extrema.

Svensk historia är inte vänsterns fina lära. Alla som säger emot dig är inte extremvänster. Jag är inte vänster och ej för fri invandring.

Sluta med sandlådenivån.

Hemi
2017-03-05, 05:18
ATT LÄRA INVANDRARUNGDOMAR SVENSKA ÄR NU DET STÖRSTA PROGRAMMET I GYMNASIETS FÖRSTA ÅRSKURS

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6641768

Mitt andra svar på detta,
Här kan det finnas jobb. Lärare i Sverige är utan överdrift extremt överarbetade. Om man jämför med vissa andra knegaryrken med t ex starka fackförbund som säger till, eller gjorde förr i alla fall, så jobbar lärare ihjäl sig. Tyvärr. Det pågår ganska många utbyten och i vissa fall behöver man inte licens för att jobba men man får inte sätta betyg t ex. Det här kan man nog forska lite i och skaffa ett jobb, vara positivt inställd till sig själv och andra, bara ett tips. Det är inte så lätt att hitta jobb i Sverige. Finns många olika skolor också , allt hittas inte enbart på kommunens hemsida.

En story som kan inspirera,
På 80 talet skrevs en artikel om ett skinhead som tyckte att det var mycket viktigt att invandrarna lärde sig svenska och jobbade hårt i Rinkeby som lärare.

anvihl
2017-03-05, 09:18
Rådgivare till den mäktigaste ledaren i den demokratiska världen...

https://pbs.twimg.com/media/C6I4bn1WUAAFlI0.jpg

mytimecouldbeyou
2017-03-05, 10:53
Två skjutna i Malmö, en avliden. Gäsp, Malmö igen.

Jag tror du behöver ta ett steg tillbaka från nyheterna ett tag. Du verkar ha svårt att se stora bilden och tror verkligen att allt är ett tecken på att Sverige går under. Nu är det inte så att någon som försöker ursäkta händelser eller låtsas att det är ok i skitställen som Malmö men när ni snöar in så enormt så på 24-timmars nyhetscykeln så blir man lätt blind.

I Sverige så sker nästan ett hundratusen anmälningar om dödsfall varje år och har gjort det sedan innan du föddes. År 2009 anmäldes t.ex. 80 000 dödsfall på grund av död. Mellan 1990 och 2004 så mördades i genomsnitt 17 kvinnor om året av en man de hade (eller haft) en förhållande med. Samt 4 män mördas i genomsnitt per år av kvinnor de hade relation med.

Bara som perspektiv.

Klein
2017-03-05, 11:11
Rådgivare till den mäktigaste ledaren i den demokratiska världen...

https://pbs.twimg.com/media/C6I4bn1WUAAFlI0.jpg

Ja varför gör han inte som alla cuckservatives och backar från sin motståndare med någon artig ursäkt?

Nixon
2017-03-05, 11:30
I Sverige så sker nästan ett hundratusen anmälningar om dödsfall varje år och har gjort det sedan innan du föddes. År 2009 anmäldes t.ex. 80 000 dödsfall på grund av död. Mellan 1990 och 2004 så mördades i genomsnitt 17 kvinnor om året av en man de hade (eller haft) en förhållande med. Samt 4 män mördas i genomsnitt per år av kvinnor de hade relation med.

Bara som perspektiv.

*jorgen*

mytimecouldbeyou
2017-03-05, 11:36
Antalet anmälningar som rör fysiskt våld i skolan har enligt siffror från Arbetsmiljöverket under de senaste åren ökat kraftigt. Mellan 2012 och 2016 anmäldes nästan dubbelt så många händelser som involverar fysiskt våld till Arbetsmiljöverket.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/kraftig-okning-av-anmalt-skolvald

Kontaktade Ylva Johansson och hon bedyrade att våldet i skolan minskar, minskar, och minskar.

anvihl
2017-03-05, 11:51
Ja varför gör han inte som alla cuckservatives och backar från sin motståndare med någon artig ursäkt?

Du ser inte skillnaden i att som tjänstemän bemöta kritik på ett sakligt sätt istället för personliga påhopp som mest liknar en treåring på dagis som inte får äta mer kaka? Man behöver inte ursäkta sig eller backa från sina påståenden, men man kan bete sig som en anständig människa.

TranceII
2017-03-05, 12:06
Jag tror du behöver ta ett steg tillbaka från nyheterna ett tag. Du verkar ha svårt att se stora bilden och tror verkligen att allt är ett tecken på att Sverige går under. Nu är det inte så att någon som försöker ursäkta händelser eller låtsas att det är ok i skitställen som Malmö men när ni snöar in så enormt så på 24-timmars nyhetscykeln så blir man lätt blind.

Bara som perspektiv.

Neithan, varför måste du hela tiden försöka sänka nivån istället för att faktiskt argumentera? Vill du ha en echo chamber så finns the_donald.

Ett annat sätt att se det är att mellan 1990 och 1994 så dödades i genomsnitt 107 personer om året. 2015 dödades väl 115 personer (med en befolkning som är en miljon större).

Petoria
2017-03-05, 12:19
Du inser att det är ett satiriskt konto?

mytimecouldbeyou
2017-03-05, 12:21
Neithan, varför måste du hela tiden försöka sänka nivån istället för att faktiskt argumentera? Vill du ha en echo chamber så finns the_donald.

Ett annat sätt att se det är att mellan 1990 och 1994 så dödades i genomsnitt 107 personer om året. 2015 dödades väl 115 personer (med en befolkning som är en miljon större).

och den frånvarande ökningen förklaras av bättre sjukvård + räddningsinsatser. (Dessutom är dödsorsaksregistrering klart undermålig - se exempelvis resonemanget här http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Medicinens-ABC/2014/11/Handlaggning-av-dodsfall/ och inte alltför sällan missas mord pga inkompetens från sjukvårdens sida.)

Ogillar den här pseudointellektualismen, där meningsmotståndare utmålas som haverister medan Trance2s missvisande halvsanningar antas komma direkt från Gud.

R0B
2017-03-05, 12:33
Det kan ju inte stämma, Sjukvården är ju fullständigt nedmonterad på grund av massinvandringen, hur kan den då blivit bättre och räddat fler liv?

ApexProcyon
2017-03-05, 12:35
Det kan ju inte stämma, Sjukvården är ju fullständigt nedmonterad på grund av massinvandringen, hur kan den då blivit bättre och räddat fler liv?

Akutvården har blivit bättre tack vare tekniska framsteg, tid till patienter är det sämre med.

Hövdingen
2017-03-05, 13:36
Det känns tryggt att den här killen kommer ut.....
Sex år efter att han mördade och åt upp delar av sin flickvän förbereder sig Skara-kannibalen Isakin Drabbad, 38, för framtiden.
I egeninspelade klipp som publicerats på Youtube säger han att han "just nu" inte känner sig manad att döda igen – samtidigt beskriver han sig själv som en "antimänniska".
– Jag hatar alla, förutom några få människor i världen, säger Isakin Drabbad.
http://www.expressen.se/gt/skara-kannibalen-pa-youtube-hatar-alla/
lmnZ9oFcPeE

Själva polisingripandet blir lugnt - men de möts av en närmast overklig syn. På golvet i sovrummet, på en uppblåsbar madrass, ligger flickvännen död, på diskbänken i köket huvudet.
"Går och hämtar en kniv"
I polisförhöret dagen efter mordet berättar Isakin Jonsson:
- Jag går och hämtar en kniv och sätter mig över hennes bröst med knäna på armarna.
- Sen tar jag kudden för det skvätter blod.
Flera vapen används - knivar, en campingyxa och såg.
Om mordvapnet säger han:
- Knivskaftet är av trä, lindat med tejp och med böjt blad. Det finns någon form av parerskydd.
Han kan inte säga varför han begick mordet - utan att inre röster styrde honom:
- Det kändes som om det var flera personer i rummet. //
- Det är nästan som en film som spelas upp.
http://www.expressen.se/gt/kannibalens-egna-ord-om-mordet/

TranceII
2017-03-05, 13:43
och den frånvarande ökningen förklaras av bättre sjukvård + räddningsinsatser. (Dessutom är dödsorsaksregistrering klart undermålig - se exempelvis resonemanget här http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Medicinens-ABC/2014/11/Handlaggning-av-dodsfall/ och inte alltför sällan missas mord pga inkompetens från sjukvårdens sida.)

Ogillar den här pseudointellektualismen, där meningsmotståndare utmålas som haverister medan Trance2s missvisande halvsanningar antas komma direkt från Gud.

1. Det finns ganska lite som tyder på att det är den största faktorn. Våldsbrotten har minskat i väst generellt sedan 90-talet och det gäller även det ickedödliga våldet. Vi har fått annat våld de senaste åren i Sverige då vanliga alkoholrelaterade och familjemorden minskar medan det interna gängvåldet ökat.
2. Din länk visar inget på att vi skulle blivit sämre på dödsorsaksregistrering även om obduktionerna har minskat sedan 70-talet.

Sluta skriv som 14-åringar så kommer ni tas mer seriöst. Ni behöver inte hålla på med "VÄLKOMMEN TILL TRYGGA SVERIGE!! LOLOL" eller "OJ, VAD SPÄNNANDE MED VÅLDTÄKSKULTUR!!!! NI ÄR SÅ NAIVA!!". Det går utmärkt att skriva om ökningen och/eller förändringen av våld och vad ni tycker om den utan att försöka håna motståndare hela tiden.

Klein
2017-03-05, 14:32
Du ser inte skillnaden i att som tjänstemän bemöta kritik på ett sakligt sätt istället för personliga påhopp som mest liknar en treåring på dagis som inte får äta mer kaka? Man behöver inte ursäkta sig eller backa från sina påståenden, men man kan bete sig som en anständig människa.

Vad slags tjänsteman menar du att Roger Stone är för närvarande? Han är så vitt jag vet bara författare. Och varför skulle han eller någon annan Trumpstödjare bete sig som en "anständig" människa när de har att göra med extremistiska galningar med diametralt motsatta mål?

mytimecouldbeyou
2017-03-05, 15:42
1. Det finns ganska lite som tyder på att det är den största faktorn. Våldsbrotten har minskat i väst generellt sedan 90-talet och det gäller även det ickedödliga våldet. Vi har fått annat våld de senaste åren i Sverige då vanliga alkoholrelaterade och familjemorden minskar medan det interna gängvåldet ökat.
2. Din länk visar inget på att vi skulle blivit sämre på dödsorsaksregistrering även om obduktionerna har minskat sedan 70-talet.

Sluta skriv som 14-åringar så kommer ni tas mer seriöst. Ni behöver inte hålla på med "VÄLKOMMEN TILL TRYGGA SVERIGE!! LOLOL" eller "OJ, VAD SPÄNNANDE MED VÅLDTÄKSKULTUR!!!! NI ÄR SÅ NAIVA!!". Det går utmärkt att skriva om ökningen och/eller förändringen av våld och vad ni tycker om den utan att försöka håna motståndare hela tiden.

Att läkare underrapporterar onaturliga dödsfall till rättsväsendet och att fortbildning i dödsfallshandläggning för läkare behövs är varken nytt eller unikt för Sverige, utan har tidigare konstaterats i andra länder där också vissa åtgärder för förbättring vidtagits, med olika system för kontroll och granskning av rapportering av dödsfall och dödsorsaker [25-29].

Bland de årliga 1500 självmorden (i verkligheten fler, men läkare vill gärna undvika att hantera det korrekt) döljer sig fler än 100 mord/vållande till annans död.

mytimecouldbeyou
2017-03-05, 15:44
Det känns tryggt att den här killen kommer ut.....

http://www.expressen.se/gt/skara-kannibalen-pa-youtube-hatar-alla/
lmnZ9oFcPeE

http://www.expressen.se/gt/kannibalens-egna-ord-om-mordet/

Tips till brudar: umgås inte med sådana män.

BelowAverage
2017-03-05, 15:45

Argumenterar du med de här människorna för att se vad de tycker, för att få dem att ifrågasätta sin uppfattning, eller för att erbjuda en balans / motpol till deras påståenden?

Jag tror, kanske naivt, att de som använder sån retorik sorterar bort sig själva från att ha inflytande över andras tankar.

ApexProcyon
2017-03-05, 15:46
1. Det finns ganska lite som tyder på att det är den största faktorn. Våldsbrotten har minskat i väst generellt sedan 90-talet och det gäller även det ickedödliga våldet

Det mest rättvisa vore oavsett att räkna sedan 1975 eftersom att det var då Sveriges förvandling mot en mångkultur började ske. Då det är invandrarbrottsligheten som antyds så blir en godtycklig startpunkt i tidslinjen oärlig.

https://affes.files.wordpress.com/2017/03/assault-women-1981-2016.png?w=620

ApexProcyon
2017-03-05, 16:47
https://affes.files.wordpress.com/2013/08/orebro_valdsbrott_1975_2012.png?w=630&h=947

TheBeach97
2017-03-05, 17:13
https://affes.files.wordpress.com/2013/08/orebro_valdsbrott_1975_2012.png?w=630&h=947

Everything is fine people nothing to see here!!!

Its going down and down and down!!

:cool:

TranceII
2017-03-05, 18:06
Bland de årliga 1500 självmorden (i verkligheten fler, men läkare vill gärna undvika att hantera det korrekt) döljer sig fler än 100 mord/vållande till annans död.

och du anser att man upptäcker färre där nu än man gjorde 1990?

Det mest rättvisa vore oavsett att räkna sedan 1975 eftersom att det var då Sveriges förvandling mot en mångkultur började ske. Då det är invandrarbrottsligheten som antyds så blir en godtycklig startpunkt i tidslinjen oärlig.

Jag tog upp 1990-1994 för att det var precis innan TheBeach var född och han verkar ha någon konstig uppfattning om hur awesome och säkert Sverige var då.

Sedan om du väljer att referera till BRÅ så borde du även referera till deras slutsatser, inte bara slänga fram några lösryckta grafer. Om vi nu väljer att prata oärlighet.

Det är säkert så att vissa typer av våldsbrott ökar och framför allt har vi fått en gängkriminalitet som fungerar på annat sätt en de gamla MC-gängen men igen så är det inte direkt så att Sverige går under eller att det är en sååå jäkla stor skillnad mot för 20 år sedan. Folk låste dörreen då också samt blev nedsparkade på stan av kickers om de hade otur (eller muckade) då också.

TheBeach97
2017-03-05, 18:09
SVT förnekar sig inte, Britta Zackaris 30min före start: "det är ju väldigt mycket vita män här ..."

http://www.svt.se/sport/vintersport/video/videoEpisod-12513772/

TheBeach97
2017-03-05, 18:12
Jag tog upp 1990-1994 för att det var precis innan TheBeach var född och han verkar ha någon konstig uppfattning om hur awesome och säkert Sverige var då.

Jodå nog var det stor stor skillnad, det erkänner till och med min mor och far som båda är (eller i alla fall var??) socialdemokrater in i själen. Även brorsan som är 30 säger att det är en rätt så enorm skillnad nu mot för när han var barn.

Farmor och farfar säger samma sak, mormor likaså.

Mamma brukar säga att när hon var liten brukade dom till och med lämna huset utan att ens bry sig om att låsa, och när man använder cykel så låste man den i princip aldrig när man ställde den ute.

Tror inte ett dugg på att det var så här förut, det är rena lögner och jag synar dom direkt, försök inte lura mig inte.

TheBeach97
2017-03-05, 18:16
Tyska UD varnar nu för resor till Sverige

Tysklands utrikesdepartement varnar resenärer inför resor till Sverige.
De uppmanar bland annat till att vara försiktiga i kollektivtrafiken och i folksamlingar.
"Speciellt under religiösa högtider", går det att läsa i informationen.

http://www.expressen.se/nyheter/tyska-uds-varning-infor-resor-till-sverige/

TranceII
2017-03-05, 18:17
Jodå nog var det stor stor skillnad, det erkänner till och med min mor och far som båda är (eller i alla fall var??) socialdemokrater in i själen. Även brorsan som är 30 säger att det är en rätt så enorm skillnad nu mot för när han var barn.

Farmor och farfar säger samma sak, mormor likaså.

Mamma brukar säga att när hon var liten brukade dom till och med lämna huset utan att ens bry sig om att låsa, och när man använder cykel så låste man den i princip aldrig när man ställde den ute.

Tror inte ett dugg på att det var så här förut, det är rena lögner och jag synar dom direkt, försök inte lura mig inte.

Har de drabbats av mycket våld nu på senare år?

TheBeach97
2017-03-05, 18:22

Nej inte dem personligen men de känner folk som har gjort det. Som jag skrev i en tidigare tråd så blev en lillesyrra till min brorsas ena kompis nästan våldtagen för några dagar sedan, detta har gjort att hennes storebror samt en kompis till honom som jag vet är helt "vanliga" människor har fått tankar på att gå med i nordiska motståndsrörelsen som av vad jag förstått är en nazistisk rörelse.

Inget som direkt förvånar mig, polariseringen kommer fortsätta öka när ingen tar itu med problemen och majoriteten av våra politiker inte verkar vilja göra särskilt mycket, fler och fler vanliga svenssons kommer skaffa sig extrema åsikter och till slut blir det åka av.

mytimecouldbeyou
2017-03-05, 18:24
och du anser att man upptäcker färre där nu än man gjorde 1990?

Svårt att säga, men det finns starkare incitament nu att undvika obekväma granskningar av IVO + att vårdplatser kraftigt har minskat (den större minskningen hade väl skett innan 90 men ändå).

Det viktigaste är att vi inte utreder det, tänk om det skulle leda till att vi behövde dra in de självmordsframkallande antidepressiva preparaten!

:räcker upp handen:
Behövde till och med ligga på sjukhus.
Det enda positiva var att jag de slog sönder min naivitet.

Det bästa är att både jag och rättsväsendet vet vilka som gjorde det, men de kommer med >95% säkerhet att gå fria. Och jag är inte första personen de har gett sig på.

TheBeach97
2017-03-05, 18:36
Sen har jag en vän från gymnasiet som blev påhoppad för några veckor sedan, 5 personer, alla utlänningar, "svennefitta!" och diverse ord, slog ned honom och snodde hans jacka.

Har märkt mycket de gånger man går ut på nån klubb, fan vad stökigt det är och i typ 90% av fallen är det en "viss grupp", så att säga. Denna grupp har också en tendens att stå utanför klubben och vänta på att tjejer ska avsluta sin kväll för att sedan förfölja dem, det har jag sett några gånger.

Sen trycker jag på SVT och hör att landet blir tryggare, våldet minskar, "rapes are going down and down and down" :D

.. okej!

Hövdingen
2017-03-05, 18:56
Har märkt mycket de gånger man går ut på nån klubb, fan vad stökigt det är

Problemet är att du tror att det här är någonting nytt. Unga män + Alkohol, inte så svårt att förutse vad som kommer att hända.

TheBeach97
2017-03-05, 18:58
Problemet är att du tror att det här är någonting nytt. Unga män + Alkohol, inte så svårt att förutse vad som kommer att hända.

Nytt är det inte men nog fan är det skillnad. När jag pluggade en termin på högskolan så var det aldrig någonsin några bråk när vi festade, då var alltså en överväldigad majoritet svenskar eller utbytesstudenter från typ frankrike eller japan.

.. Sen går man ut på en klubb med mycket folk från "vissa områden i världen" .. skillnaden är rätt stor kan jag säga, hela attityden/atmosfären, mycket mycket mer aggressivt och det handlar om att "hävda sig".

Hövdingen
2017-03-05, 19:20
Nytt är det inte men nog fan är det skillnad. När jag pluggade en termin på högskolan så var det aldrig någonsin några bråk när vi festade, då var alltså en överväldigad majoritet svenskar eller utbytesstudenter från typ frankrike eller japan.

.. Sen går man ut på en klubb med mycket folk från "vissa områden i världen" .. skillnaden är rätt stor kan jag säga, hela attityden/atmosfären, mycket mycket mer aggressivt och det handlar om att "hävda sig".

När jag växte upp fanns inga invandrargäng, det som fanns var typ några väldigt väl integrerade iranier och några adopterade. På fyllehaken och diskoteken var det ändå slagsmål varje helg.

Brå: Minskningen gäller både alkoholrelaterade fall av dödligt våld mellan män, och dödligt våld mot kvinnor i nära relationer, säger Sven Granath, utredare på Brå. Det alkoholrelaterade våldet har minskat ända sedan 1990-talet.
https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2015-12-10-dodligt-vald-minskar-over-langre-tid-men-inslaget-av-illegala-skjutvapen-okar.html

Det var sämre förr.

Magnus N
2017-03-05, 19:52
"MIGRATION. Sverige kan se fram mot att få ytterligare 190 miljoner kronor (20 miljoner euro) i nödbidrag från EU för att klara flyktingsituationen.

Enligt EU-kommissionen ska pengarna från Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF) gå till Migrationsverket för att förbättra mottagande- och boendekapaciteten efter "ankomsten av ett exceptionellt antal asylsökande i Sverige och följderna för det nationella asylsystemet"."

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24507806.ab

Bra om vi får lite pengar för allt vi gör, synd att vi är i den situationen dock

anvihl
2017-03-05, 20:45

Jag är uppväxt på landet, bland raggare, knuttar, hårdrockare och punkare. Det var KRIG utanför varenda folkets hus, utanför varenda marknad, utanför varenda fest, ALLTID. Knivslagsmål, ölflaskor, knogjärn osv. Brutalt våld i mängder och extrema mängder alkohol. Går man ut på en klubb och fester idag kommer man inte ens i närheten av en promille av det våldet som existerade "förr" på festerna. Alla hade samma ursprung förövrigt.

Du har helt rätt att det inte är mycket sådant på universitetsfesterna.

rooz
2017-03-05, 20:57

Och jag har växt upp i landets rikaste kommun, där snittpriser för villor är runt 8-9 mille. Och det var våld på våra fester också, med tillhyggen. Och då ska vi inte tala om hur det såg ut i åkersberga, Vallentuna med omnejd. Där högg man folk med yxa..

Och ja, inte många invandrare där inte.

mytimecouldbeyou
2017-03-05, 21:15
I den här tråden: vi slår ihjäl anek toder om invandrares krim inalitet med anekdoter om alkohålpåverkade icke -invandrarres kriminalitet.

svenbanan
2017-03-05, 21:16
Rasera inte stackarens världsbild nu...

TheBeach97
2017-03-05, 21:25
Rasera inte stackarens världsbild nu...

Haha det är ingen fara, så fort någon påstår att svenskar inte har en råare mentalitet och blir våldsammare på fyllan än folk från mellanöstern/nordafrika så gör jag bara en " *rolleyes* " i huvudet :D

Förnekandet är nästan gulligt desperat, så man försöker :laugh:

"När jag växte upp i en miljonvilla!! då jävlar sköt vi med eldkastare på varandra, sverige idag är tryggt som fan i jämförelse!"

TranceII
2017-03-05, 21:45
:räcker upp handen:
Behövde till och med ligga på sjukhus.
Det enda positiva var att jag de slog sönder min naivitet.

Det bästa är att både jag och rättsväsendet vet vilka som gjorde det, men de kommer med >95% säkerhet att gå fria. Och jag är inte första personen de har gett sig på.

Beklagar. Just hur folk kan begå våldsbrott om och om igen utan kännbara straff är så vansinnigt i Sverige.

I den här tråden: vi slår ihjäl anek toder om invandrares krim inalitet med anekdoter om alkohålpåverkade icke -invandrarres kriminalitet.

Nej, just nu handlar det inte om invandrares kriminalitet utan om att det var rätt våldsamt förr också och att det inte är SÅ stor skillnad för gemene man förmodligen. Visst om du bor i ett problemområde eller blir utsatt för våld så är det klart det märks men att gå ut på krogen nu och vara obekväm för att det är jobbig stämning eller slagsmå är verkligen inget nytt.

Jag kan fortsätta med lite fler anekdoter. Minns en gång när det blev slagsmål på dansgolvet; en kille gick i golvet och hans tjej kastade sig över honom för att skydda och hon fick ett antal sparkar på sig. Eller när det blev slagsmål och en idiot tog fram självförsvarssprej och sprejade inne på krogen. Eller alla gånger de ytligt bekanta hamnade i slagsmål med folk från andra städer när de var ute. Eller när en tjej blev våldtagen på en hemmafest.

En del av våldet var invandrargäng redan då ("juggar") men väldigt mycket var etniska svenskar. En del kickers, en del nationalister, en del som började rätt hardcore med droger och inte klarade av det. Sedan när man började på högskolan och blev äldre så försvann allt det rätt snabbt då det inte är riktigt samma människor som festar där.

Jag vet inte hur det är nu men det jag motsätter mig är att det var lugnt då.

Hövdingen
2017-03-05, 22:04
Förnekandet är nästan gulligt desperat, så man försöker :laugh:

Vad var det som var svårt att förstå i Brå-rapporten?

Minskningen gäller både alkoholrelaterade fall av dödligt våld mellan män, och dödligt våld mot kvinnor i nära relationer, säger Sven Granath, utredare på Brå. Det alkoholrelaterade våldet har minskat ända sedan 1990-talet.
https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra...apen-okar.html

Samma BRÅ som konstaterat att invandrare är överrepresenterade i brottslighet. Är BRÅ bara relevant när den stöder den politiska agendan?

Alkoholkonsumtionen bland unga har också minskat: Sedan år 2000 har alkoholkonsumtionen minskat bland Sveriges 15–16-åringar och andelen som uppger att de inte dricker alkohol har ökat avsevärt. Sverige är inte unikt i detta avseende utan följer här en trend med minskad konsumtion i så gott som alla Västeuropas länder.
https://unvis.it/svd.se/darfor-dricker-svenska-ungdomar-mindre-idag/om/alkoholpolitik

Tack gode gud att du är här. Nu vet vi att forskarna på BRÅ och Karolinska institutet har fel och att våra egna samlade erfarenheter inte är något värda.

TheBeach97
2017-03-05, 22:09
Vad var det som var svårt att förstå i Brå-rapporten?

Minskningen gäller både alkoholrelaterade fall av dödligt våld mellan män, och dödligt våld mot kvinnor i nära relationer, säger Sven Granath, utredare på Brå. Det alkoholrelaterade våldet har minskat ända sedan 1990-talet.
https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra...apen-okar.html

Samma BRÅ som konstaterat att invandrare är överrepresenterade i brottslighet. Är BRÅ bara relevant när den stöder den politiska agendan?

Alkoholkonsumtionen bland unga har också minskat: Sedan år 2000 har alkoholkonsumtionen minskat bland Sveriges 15–16-åringar och andelen som uppger att de inte dricker alkohol har ökat avsevärt. Sverige är inte unikt i detta avseende utan följer här en trend med minskad konsumtion i så gott som alla Västeuropas länder.
https://unvis.it/svd.se/darfor-dricker-svenska-ungdomar-mindre-idag/om/alkoholpolitik

Tack gode gud att du är här. Nu vet vi att forskarna på BRÅ och Karolinska institutet har fel och att våra egna samlade erfarenheter inte är något värda.

Nja det ligger en hund begraven här, det är något som inte stämmer. Men kanske alkoholkonsumptionen blivit ersatt med tyngre droger istället.

MAO de som förut använde sig av mycket alkohol när de brukade våld, använder sig idag av tyngre droger istället, således "minskar det alkoholrelaterade våldet".

Innan jag personligen blir mer övertygad måste jag läsa mer om det men jag känner på mig att det är något som inte riktigt stämmer här.

Stompa
2017-03-05, 22:14
Nja det ligger en hund begraven här, det är något som inte stämmer. Men kanske alkoholkonsumptionen blivit ersatt med tyngre droger istället.

MAO de som förut använde sig av mycket alkohol när de brukade våld, använder sig idag av tyngre droger istället, således "minskar det alkoholrelaterade våldet".

Innan jag personligen blir mer övertygad måste jag läsa mer om det men jag känner på mig att det är något som inte riktigt stämmer här.

Facts dont care about your feelings.

TheBeach97
2017-03-05, 22:19

:laugh: Den var bra! Men kanske inte passar så bra just här *rolleyes*:naughty:

TranceII
2017-03-05, 22:20

Jag vet inte om våldet i de riktiga missbrukarkretsarna har förändrats men ta hur det var för 20 år sedan mot nu. Fredagskvällar numera så sitter många 17-åringar inne och kollar Netflix/tv-serier/anime eller spelar WoW/CS/Dota.

Förr så var det väldigt många vars intresse bara var att dricka folköl utanför något gatukök eller i en park för att man inte kommer in på något ställe. Så man gick fram och tillbaka och söp varje helg. Det var det enda sociala som fanns att göra för många. (IRC, Lunarstorm och internet etc. började komma men var inte en del av livet på samma sätt som det är nu för de flesta).

Just det supandet tror jag har minskat en hel del (och alla jävla snefyllor och bråk som uppstod när tonåringar super).

TheBeach97
2017-03-05, 22:22
Jag vet inte om våldet i de riktiga missbrukarkretsarna har förändrats men ta hur det var för 20 år sedan mot nu. Fredagskvällar numera så sitter många 17-åringar inne och kollar Netflix/tv-serier/anime eller spelar WoW/CS/Dota.

Förr så var det väldigt många vars intresse bara var att dricka folköl utanför något gatukök eller i en park för att man inte kommer in på något ställe. Så man gick fram och tillbaka och söp varje helg. Det var det enda sociala som fanns att göra för många. (IRC, Lunarstorm och internet etc. började komma men var inte en del av livet på samma sätt som det är nu för de flesta).

Just det supandet tror jag har minskat en hel del (och alla jävla snefyllor och bråk som uppstod när tonåringar super).

Japp det där stämmer utan tvekan, faktiskt, särskilt det fetade.

Snubben
2017-03-05, 22:34
"Men Tim Pool blev juh jagad från Rinkeby, uuuh, no-go zoner #systemkollaps #sverigebrinner #backafabian".

I think people have exaggerated "no go zones" to such a degree that they think I didn't go to any because they look normal.

Mike‏ @Mikell_Pine Mar 4
@Timcast So that time you were ordered by the police to leave was normal?

Tim account @Timcast Mar 4
@Mikell_Pine Im saying people think theres fires and fighting all over

https://twitter.com/Timcast/status/837979026786496518

... man missar mycket när man går på andningskurser och grejjer.

Snubben
2017-03-05, 22:35

Det kan juh också vara en omfördelning, den större massan må möjligtvist inte supa sig redlösa längre, däremot dom som gör det gör det ännu mer, för ännu mer liv och skador etc. blir värre?

Har inte öht. tittat på statistiken men det kan, väl, vara en förklaring?

shadowfire
2017-03-06, 00:26
jag är uppväxt på landet, bland raggare, knuttar, hårdrockare och punkare. Det var krig utanför varenda folkets hus, utanför varenda marknad, utanför varenda fest, alltid. Knivslagsmål, ölflaskor, knogjärn osv. Brutalt våld i mängder och extrema mängder alkohol. Går man ut på en klubb och fester idag kommer man inte ens i närheten av en promille av det våldet som existerade "förr" på festerna. Alla hade samma ursprung förövrigt.

+1

shadowfire
2017-03-06, 00:28

Ja allt talar emot din agenda. Dags för ett par "vart är vi på väg" och :laugh::laugh::laugh: kanske?

Får gratulera till bästa trollkontot på kolo på evigheter dock. Diggler, aha Fmm, aka Tddd ligger i lä.

shadowfire
2017-03-06, 00:36
Sedan är Rinkeby fortfarande en nogo-zon, dvs polisen skickar inte dit en ensam patrull, vilket givetvis inte vänstermedia skriver om eftersom det kan verka rasistiskt och när högermedia rapporterar om det så beskriver de allt som att polisen inte törs gå in i området alls.

Kruxet blir att debatten om de områdena aldrig blir konstruktiv innan myliecouldbeyours och foliehatt89 vrider det hela åt ett helt annat håll. Debatten blir då precis så löjlig som vänster vs höger istället för konstruktiv. Samtidigt för att försvara dessa gossar, så är det få om ens någon i denna tråd som har något vettigt förslag att komma med på lösning. Pretoria listade ett par, men det är dock det enda ännu.

TheBeach97
2017-03-06, 02:09
Holy shit! Migrationsverket förbrukade minst 73 miljarder år 2016!

För några dagar sedan släppte den svenska myndigheten Migrationsverket sin årsredovisning för år 2016. Totalt så har Migrationsverket förbrukat minst 73 miljarder kronor under 2016.

I veckan kom Migrationsverkets årsredovisning. Utbetalt 59 miljarder, därutöver upplupna skulder till huvudsakligen kommuner och landsting om ytterligare 14 miljarder. Här har verket dessutom ändrat redovisningprincip, så att enbart inkomna ansökningar redovisas.

Så totalt har Migrationsverket förbrukat minst 73 miljarder kronor under 2016. Men många kommuner och landsting har ännu inte skrivit ihop sina ansökningar om de medel de har rätt till för 2016 ännu, så summan är i praktiken en hel del högre. (Henrik Sundström, advokat på Sundström & Co Advokatbyrå AB)

För att sätta det här i perspektiv:
*73 miljarder är 8% av Sveriges statsbudget, eller 1.6 % av BNP.
*Den statliga inkomstskatten uppgick samma år till omkring 57 miljarder.
*Polisen och Försvaret hade år 2016 en budget på 57 miljarder - tillsammans.
*År 2006 var kostnaden för förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg sammanlagt 55 miljarder
*Under 2015 betalades 127,5 miljoner kronor ut i apanage, varav 51% miljoner gick till Hovstaten.
*Kostnaden för gymnasieskolan var 33 miljarder kronor 2006.
*Kommunernas sammanlagda kostnad för räddningstjänst var 7,5 miljarder kronor år 2013

Vad tycker ni, är det rimligt att Migrationsverket kostar så stora summor?
Skulle dessa pengar kunna användas på ett bättre sätt?
Var är medias rubriker om denna stora utgiftspost?

https://www.migrationsverket.se/download/18.4100dc0b159d67dc6142a4e/1487775100129/%C3%85rsredovisning+2016.pdf
http://www.scb.se/Grupp/Valfard/2008-2/LE0001_2008K02_TI_11_A05TI0802.pdf
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/27615.pdf

73 miljarder skulle typ ge oss 7 st årligen nybyggda högmoderna toppavancerade sjukhus, motsvarande Nya Karolinska sjukhuset i Stockholm :D

Men dä äre värt!!

Klein
2017-03-06, 02:32
Nej, just nu handlar det inte om invandrares kriminalitet utan om att det var rätt våldsamt förr också och att det inte är SÅ stor skillnad för gemene man förmodligen. Visst om du bor i ett problemområde eller blir utsatt för våld så är det klart det märks men att gå ut på krogen nu och vara obekväm för att det är jobbig stämning eller slagsmå är verkligen inget nytt.

Vad använder du för år som baslinje här? Sverige har ju haft ansenlig invandring till sina storstäder ända sedan 1965. Vår folkkäre italenare Paulo Roberto och hans mångkulturella kamrater gillade ju att sparka ner svenskar på stan redan på det glada 80-talet. Massinvandring skapar alltid ekonomiska och rättsliga problem oavsett invandrarens härkomst även om vissa kulturer har större kompatbilitetsproblem än andra.

Klein
2017-03-06, 02:36
Jag är uppväxt på landet, bland raggare, knuttar, hårdrockare och punkare. Det var KRIG utanför varenda folkets hus, utanför varenda marknad, utanför varenda fest, ALLTID. Knivslagsmål, ölflaskor, knogjärn osv. Brutalt våld i mängder och extrema mängder alkohol. Går man ut på en klubb och fester idag kommer man inte ens i närheten av en promille av det våldet som existerade "förr" på festerna. Alla hade samma ursprung förövrigt.

Inga preventivmedel, välfärd och ensamstående mammor leder till missanpassning, våld och brott. Vad var det för ort för övrigt?

mytimecouldbeyou
2017-03-06, 11:13
Enligt den omfattande förundersökningen kom svartsjukedramat att engagera två familjer med irakisk-kurdisk bakgrund i planeringen och utförandet av mordet på den unge mannen. Det var så familjernas heder skulle återupprättas efter otrohetsaffären.

I januari förra året, fyra månader innan mordet, lever den unga kvinnan tillsammans med sin make. Men efter ett allvarligt bråk lämnar hon hemmet för att, som det uppges i förundersökningen, söka skydd på sjukhuset eller hos kvinnojouren.

Det är nu som även kvinnan börjar att aktivt agera för att pojkvännen ska dödas. I ett sms till en släkting skriver hon: ”Jag ska döda honom”. Vid två tillfällen tros hon agera lockbete för att fånga in honom.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/kindpuss-slutade-med-doden

Vem behöver Game of Thrones när man kan ha samma intriger i Sundsvall, Norrlands Malmö.

mytimecouldbeyou
2017-03-06, 14:24
Elva personer gripna efter upplopp på skola

De har sökt sig till skolan och det är vad jag förstår fortsättningen på ett bråk som var i fredags. Anledningen till det bråket kan jag inte svara på för det känner jag inte riktigt till.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/upplopp-pa-skola-i-hallsberg
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/stenar-kastades-mot-polisen

✅ Våldsamt upplopp
✅ Stenkastning mot polis
✅ Stenkastning mot journalister
✅ Hämndaktion efter kränkt heder
👎 Fridolin?

shut teh face
2017-03-06, 14:29
Jag förstår inte varför poliserna inte bara skjuter stenkastarna i benen eller helst huvudet. Visst blir det väl ännu mer upplopp men då är det bara sätta hårt mot hårt tills alla idioter är skjutna.

Shqypnia
2017-03-06, 14:47
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g2p85/ryskt-tv-team-erbjod-rinkebyungdomar-pengar-for-att-stalla-till-med-br

Ett ryskt tv-team ska ha erbjudit ungdomar i Rinkeby pengar för att ställa till med bråk framför kameran.
Det rapporterar den danska radiokanalen Radio24syv.
– De kom fram till oss och sa att de ville se lite ”action”. De ville betala oss 400 kronor, säger Rinkebybon Mohammed till kanalen.

mytimecouldbeyou
2017-03-06, 15:05
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g2p85/ryskt-tv-team-erbjod-rinkebyungdomar-pengar-for-att-stalla-till-med-br

– Medan vi snackade med dem kom polisen fram till oss. Vi ville inte göra något av det där som de sa, men när polisen kom sa de ryska journalisterna att det var vi som hade sagt att vi kunde visa dem lite bråk för 400 kronor, säger Rinkebybon Mohammed till kanalen.

och det här guldkornet

Tofvesson menar att rapporteringen kan få negativa konsekvenser.
– Dels kanske ingen vill komma hit

Hade de ryska stjärnorna varit lite smarta hade det väl räckt med att säga "homosexuella ska inte avlivas", "M*****d gjorde fel som gifte sig med en 6-åring", eller liknande.

Klassar den här artikeln i nivå med han som tog ut flera 100 000 från bankautomaten..

Snubben
2017-03-06, 15:13
och det här guldkornet

Hade de ryska stjärnorna varit lite smarta hade det väl räckt med att säga "homosexuella ska inte avlivas", "M*****d gjorde fel som gifte sig med en 6-åring", eller liknande.

Klassar den här artikeln i nivå med han som tog ut flera 100 000 från bankautomaten..

.. Så nu kan vi cherrypicka artiklar? Najs, filterbubbla till 110%!

Snubben
2017-03-06, 15:55
Nämen!

Ryssarna fastnar med fingrarna i syltburken, vilken överaskning! Muta ungdomar att löpa amok när dom är där och filmar. Snyggt.

http://www.radio24syv.dk/udvalgte-nyhedshistorier/russisk-tv-hold-ville-betale-unge-i-rinkeby-for-at-lave-ballade/

Ifølge Flem*m*ing Splids*boel, der er seni*o*r*for*sker ved Dansk Insti*tut for Inter*na*tio*nale Stu*dier, er det “meget, meget inter*es*sant.” Han mener, at Rusland har en inter*esse i at påvirke debat*ten om flygt*ninge og asylan*sø*gere i Sve*rige:

“Man kunne fore*stille sig, at den rus*si*ske stat gerne ville påvirke den poli*ti*ske debat i Sve*rige, så de kan favo*ri*sere visse poli*ti*ske par*tier i Sve*rige, der har et mere posi*tivt syn på Rusland – og som man der*for gerne ser favo*ri*se*ret ved et kom*mende valg,” siger Flem*m*ing Splids*boel til Radio24syv.

Epi*so*den min*der ham om de red*ska*ber, som Rusland gjorde brug af under Sovjet-tiden. Begre*ber, som Flem*m*ing Splids*boel kal*der ”aktive for*an*stalt*nin*ger.”

shadowfire
2017-03-06, 16:26
Dessa fem punkter ska stå på agendan för ett parti på sin kongress inom kort. Gissa vilket parti? :D

Hårdare tag mot brottsligheten
Ttuffare tag mot tiggeriet
Fortsatt begränsad flyktingmottagning
Stoppad vinstjakt i skolan
Alla som kan jobba ska jobba

tomten1
2017-03-06, 16:35
S?

shadowfire
2017-03-06, 16:36
S?

:bow::thumbup:

tomten1
2017-03-06, 16:43
:bow::thumbup:

Det är inte speciellt kontroversiellt, det är samma linje som drivits ett tag nu.

shadowfire
2017-03-06, 17:18
Det är inte speciellt kontroversiellt, det är samma linje som drivits ett tag nu.

Jag tycker det är rätt så kontroversiellt då de fyra första punkterna skulle kunna vara hämtade ur SD's kongress och den femte ur en allianskongress. Så har det inte varit länge alls, utan det sker rätt rejäla omsvängningar politiskt just nu. På flera punkter är blocken betydligt närmare varandra än på länge.

Att dessutom LO går ut med ett förslag idag som är som taget ur alliansens politik är också kontroversiellt.

För bara några år sedan var det mycket mer cementerat i de olika blocken, men gränsen är ju inte lika skarp nu mellan höger/vänsterblock. Det är stor skillnad i hur partierna rör sig dock mellan olika partier. Vissa står mer stadigt och trummar på i samma spår relativt oberörda av omvärlden. Det ska t.ex. bli intressant att se vad Vänsterpartiet ska ha för fokusområden på sin agenda. Kan det bli Kärnkraft, EU, vinster i välfärden?

Magnus N
2017-03-06, 17:21
Inte kontroversiellt nu, men skulle S pratat om detta för 2 år sedan? Knappast
Hade snarare varit kraftigt emot och ropat diverse tillmälen mot de som fört denna linje

Intressant att LO idag även går ut med att de kan tänka sig sänkta löner

"LO vill se utbildningsjobb med lägre lön – för att få in fler nyanlända utan gymnasieutbildning på arbetsmarknaden.
Både regeringen och oppositionen ger tummen upp.
– Det här är absolut ett steg i rätt riktning, säger Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Ulf Kristersson."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/blq3e/lo-gar-med-pa-lagre-lon--far-tummen-upp

Kan även rekommendera att lyssna på förra veckans lördagsintervju

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/855468?programid=3071

Socialdemokraternas partisekreterare intervjuvas och det är rätt intressant lyssning när hon pressas på dels likheterna med SD samt hur de vill framställa tiden under alliansen och skattesänkningar respektive skatteintäkter

mytimecouldbeyou
2017-03-06, 18:08
In #Husby, local kids told me and @davidmacdougall some Swedish media paying them to take video of when they put cars on fire #sthlmriots

https://twitter.com/malinrising/status/337570225321025536

Verkar vara en standardtaktik hos fjärde statsmakten.

TheBeach97
2017-03-06, 18:22
Dessa fem punkter ska stå på agendan för ett parti på sin kongress inom kort. Gissa vilket parti? :D

Hårdare tag mot brottsligheten
Ttuffare tag mot tiggeriet
Fortsatt begränsad flyktingmottagning
Stoppad vinstjakt i skolan
Alla som kan jobba ska jobba

Hmmm! Tror minsann S har gått och blivit rasister!

TheBeach97
2017-03-06, 18:26
Verkar vara en standardtaktik hos fjärde statsmakten.

Det här är lite intressant.

Det kan nog ligga till så här: Nu när det sker så mycket skit i dessa områden - eller ja, som det gjort i flera flera flera år - men NU när utländsk media fått upp ögonen för det, mycket tack vare Trump.. Vad gör man? Man börjar nu hitta på att "högerextrema krafter" ger pengar till folket där för att skapa kaos, som de sedan kan filma således sprida bilden: "kolla vad kaos det är i Sverige!!!".

Man sätter det i ett ramverk av: "Högerextrema krafter arbetar aktivt för att skapa en dålig bild av Sverige, i själva verket är det ko-lugnt, nothing to see here bara dessa galna rasister på gång som vanligt...".

leee
2017-03-06, 18:36
Ett ryskt tv-team ska ha erbjudit ungdomar i Rinkeby pengar för att ställa till med bråk framför kameran.

TranceII
2017-03-06, 18:36
Vad använder du för år som baslinje här? Sverige har ju haft ansenlig invandring till sina storstäder ända sedan 1965. Vår folkkäre italenare Paulo Roberto och hans mångkulturella kamrater gillade ju att sparka ner svenskar på stan redan på det glada 80-talet. Massinvandring skapar alltid ekonomiska och rättsliga problem oavsett invandrarens härkomst även om vissa kulturer har större kompatbilitetsproblem än andra.

Jag pratade om slutet på 90-talet då det verkar finnas en syn om att allt var så lugnt då. Men visst så var det invandrare då som bråkade (juggar) och innan det hade det varit chilenare och innan 1965 så kom finnarna som också var kända för att vara bråkiga.

Jag tror att över alla tider så kommer unga invandrarkillar vara överrepresenterade i bråk och annat till olika grad men det var verkligen inte så att de var de enda förr.

Inga preventivmedel, välfärd och ensamstående mammor leder till missanpassning, våld och brott. Vad var det för ort för övrigt?

Där känns det som du bara kopierar den amerikanska högerförklaringen rakt av och det passar inte riktigt in i Sverige. Det blir lika udda när black lives matter-aktivister försöker göra sälja in den amerikanska synen och problemet rakt av i Sverige.

Sverige har väl absolut inte haft något epedemi med ensamstående mammor eller dålig tillgång till preventinmedel. Du beskrev typ kollapsen av den svarta familjen i USA och det religiösa/konservativa motstånd som finns mot preventinmedel och utbildning.

Jag vet inte heller hur borttagna socialbidrag och annat skulle göra att det finns mindre problem. Titta på länder utan socialt skyddsnät och hur grov brottsligheten ofta är där.

Hmmm! Tror minsann S har gått och blivit rasister!

Varför tycker du det? Det följer till stor del deras historiska hållning.

TheBeach97
2017-03-06, 18:50
Varför tycker du det? Det följer till stor del deras historiska hållning.

Mja syftar mest på att när SD sa detta för bara något år sedan så var dom enligt S "rasister" och "främlingsfientliga", just för detta alltså: "tuffare tag mot tiggeriet" och begränsad (eller kraftigt nedreglerad kanske man sa) - flyktingmottagning.

TheBeach97
2017-03-06, 18:54
Oj oj oj nu är det dags för kaoZ igen!

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/upplopp-pa-skola-i-hallsberg

Under måndagen ägde ett våldsamt upplopp rum på Alléskolan i Hallsberg. Sten och glasflaskor kastades mot både polisen och SVT:s team på plats. Elva personer har hittills gripits för upploppet.
– Attacken kom som en blixt från klar himmel, säger polisen Mats Öhman.

SVT:s team på plats rapporterade att det stundvis var mycket stökigt på platsen, och att både polisen och SVT:s reportrar drabbats av stenkastning.

– Polisen har omhändertagit ett gäng ungdomar, sa SVT:s Anders Nord i en livesändning under förmiddagen.

– Men en annan gruppering maskerade ungdomar, lite längre bort, har ropat mot polisen och kastat sten. Insatsledaren gav då order om att polisen skulle sätta på sig hjälmar och närma sig ungdomarna, som då sprang från platsen, berättade Anders Nord.

Polisen uppskattar att någonstans mellan 15 och 30 personer ska ha deltagit i upploppet. Ingen person ska ha skadats.

Tiotal gripna
Polisen uppger att man vid 14-tiden har gripit elva personer.

– Det var rätt obehagligt. Det var innan vi fått på oss hjälmar och attacken kom som blixt från en klar himmel. Hade någon fått en i huvudet hade det gått illa. Det var ganska nära att träffa polisen faktiskt, säger Mats Öhman.

Hör de till skolan?

– Nej, inte vad jag vet. De har sökt sig till skolan och det är vad jag förstår fortsättning av ett bråk som var i fredags.

”Ta sig in i skolan omgående”
I samband med upploppet skickade skolchefen Marie Kilk ut ett meddelande till alla skolans elever via SMS med formuleringen: ”Alla elever och personal som befinner sig på Alléskolan måste omgående ta sig in i skolans byggnader!!!!”

Alla ingångar blockerade
– Det står väktare/lärare vid varje utgång så ingen får lämna den byggnad man befinner sig i. De har öppnat aulan så de som ej får plats i matsalen kan vistas i aulan. Alla sitter klistrade i fönsterna och kollar och folk pratar om att hundpatruller är på väg, sa en elev på Alléskolan i ett SMS till SVT Nyheter Örebro vid 12-tiden.

– Nu kommer det poliser med hjälmar, sa eleven.

”Stor gruppering”
SVT Nyheter har under måndagsmorgonen sökt skolchefen för att höra om hur skola och polis hanterar det som hände i fredags och hur de arbetar framåt. När skolchefen till sist ringer tillbaka är hon märkbart skakad.

– Jag hade hoppats kunna ringa och berätta att vi hade poliser på området i förebyggande syfte. Men det visar sig att man har kommit tillbaka en stor gruppering just nu, sa Marie Kilk.

Vad säger elever och personal?

– De är ju tacksamma för informationen givetvis.

Men finns det en oro?

– Ja, det finns en oro, sa Marie Kilk.

Men ingen fara! Detta har hänt i allaa tider i Sverige! Jag minns själv på det glada 80-talet (när jag inte fanns), Kalle och Bertil med deras brödgäng som stormade skolorna för att göra kAOz! När snuten kom så blev det ännu mer action, då var det dags att gå till ATTACK!

TranceII
2017-03-06, 19:27
Mja syftar mest på att när SD sa detta för bara något år sedan så var dom enligt S "rasister" och "främlingsfientliga", just för detta alltså: "tuffare tag mot tiggeriet" och begränsad (eller kraftigt nedreglerad kanske man sa) - flyktingmottagning.

Visst har diskussionen ofta varit helt idiotisk från vissa håll. T.ex. "det går inte att förbjuda fattigdom".

Men en stor anledning till att SD blir kallade rasister är att för det är gamla rasister som till stor del är tongivande i partiet. Jag tror verkligen inte att alla nu som skulle rösta på dem är rasister eller främlingsfientliga men jag tror att de som gick med för så längesedan att de sitter i styrande positioner ofta är det.

shadowfire
2017-03-06, 20:29
Visst har diskussionen ofta varit helt idiotisk från vissa håll. T.ex. "det går inte att förbjuda fattigdom".

Men en stor anledning till att SD blir kallade rasister är att för det är gamla rasister som till stor del är tongivande i partiet. Jag tror verkligen inte att alla nu som skulle rösta på dem är rasister eller främlingsfientliga men jag tror att de som gick med för så längesedan att de sitter i styrande positioner ofta är det.

Varför SD blir kallade för rasister:

- Det finns ett monopol sedan innan på vilken åsikt som är rätt att ha i vårt samhälle. Har du kritik mot något som inte anses öppenhjärtligt, socialistiskt och empatiskt så är du rasist. Jämför Ny Demokrati, responsen på Moderaterna nu sist och Kristdemokraterna innan mm. Hanif Bali som exempel har åkt på inte bara en rasiststämpel utan flera, vilket i sin tur är lite tragikomiskt med tanke på hans ursprung.

- Det har blivit mer legitimt av SD-väljare att rakt ut säga att man är kritisk mot invandringspolitiken. Samma åsikt finns med stor sannolikhet inom andra partier men är inte legitim att uttrycka i de partierna. Aktiva SD-politiker och/eller väljare uttrycker det dock mer och mer frekvent nu.

- SD har en hög med brunrockar. Inte så liten heller. Det döljer sig en bra hög med smygheilande inte bara rasister utan även nazister här. Ju fler "svenssons" som tillkommer till partiet och som inte är tvättäkta rasister eller nazister, desto lättare att smälta in och låta den extremistiska svansen växa.

Det sistnämnda är lite läskigt. Jag tror - utan belägg för det - att extremister som med all rätt ska klassas som lika farliga som IS, växer i vårt land. Jag tror också att "vardagsrasismen" växer. Dvs folk som anser sig inte vara rasister, ändå agerar rasistiskt och dömer andra människor utifrån deras hudfärg/kultur.

anvihl
2017-03-06, 20:37

Precis, bra mycket mer än nationell och religiös härkomst som bidrar till våldskultur. Kalmar/Oskarshamn/Bergkvara/Karlskrona/Mönsterås/Påskallavik/Högsby/Blomstermåla/Timmernabben/Virserum/Torsås etc, typ hela sydost.

Hövdingen
2017-03-06, 20:54
- SD har en hög med brunrockar. Inte så liten heller. Det döljer sig en bra hög med smygheilande inte bara rasister utan även nazister här. Ju fler "svenssons" som tillkommer till partiet och som inte är tvättäkta rasister eller nazister, desto lättare att smälta in och låta den extremistiska svansen växa.

Vilket skitsnack. Etniska nationalister profilerar sig ganska hårt som en motpol till SD. Det är framför allt deras assimilationspolitik och "öppna svenskhet" (som de anser vara helt oacceptabelt) de vänder sig emot. De gillar inte heller stödet till Israel eller att partiet har personer med judisk bakgrund på inflytelserika positioner.

Nazister stöder vänstern identitetspolitik: STOCKHOLM Socialdemokraternas ungdomsförbund applåderas av nazister med anledning av SSU-möten som separerar människor utifrån begreppet ras, eller som de själva kallar det, ”rasifierade”. – Jag stöder dem till hundra procent, förklarar Magnus Söderman, före detta SMR-ledare och aktiv på högerextrema sajten Motgift.
http://nyheteridag.se/ssu-hyllas-av-nazister-de-rojer-vag-for-oss/

shadowfire
2017-03-06, 21:08
Vilket skitsnack. Etniska nationalister profilerar sig ganska hårt som en motpol till SD. Det är framför allt deras assimilationspolitik och "öppna svenskhet" (som de anser vara helt oacceptabelt) de vänder sig emot. De gillar inte heller stödet till Israel eller att partiet har personer med judisk bakgrund på inflytelserika positioner.

Nazister stöder vänstern identitetspolitik: STOCKHOLM Socialdemokraternas ungdomsförbund applåderas av nazister med anledning av SSU-möten som separerar människor utifrån begreppet ras, eller som de själva kallar det, ”rasifierade”. – Jag stöder dem till hundra procent, förklarar Magnus Söderman, före detta SMR-ledare och aktiv på högerextrema sajten Motgift.
http://nyheteridag.se/ssu-hyllas-av-nazister-de-rojer-vag-for-oss/

På vilket sätt är det du skriver motsägande det jag skrev och var blev min text skitsnack?

Det du skriver är inte ett motargument, du drar snarare upp en ytterlighet. Lite som att säga att det finns inga rasister i SD eftersom NMR finns. Som en tvättäkta brunrock är SD betydligt bättre att gömma dig i än att ställa dig i NMR som har högre grad av oppositionsfokus och polisiär verksamhet. Du har olika grader av extremism, bara för att det finns olika grader betyder det inte att allt under högsta grad inte existerar.

TheBeach97
2017-03-06, 21:11

Nja, riktiga nazister/rasister avskyr SD och anser de är folkförrädare och blivit infiltrerade av judar.

Titta in på flashbacks del gällande nationalsocialism så får du se vad konsensus är som folkförrädarna och vit-hatarna SD :d

Tjuckot
2017-03-06, 21:16
Ska detta kopplas till politik eller bli ännu en random tråd där diverse personer droppar senaste nyheterna?

Personligen är jag mest fundersam kring sjukvården och tillförsel av ny personal och hur den gamla ska behållas. Det behövs göras mer satsningar på all sjukvårdspersonal gällande löner och arbetstider. Fullständigt orimligt arbetet som görs på avdelningar och den ersättning man får för det.

Magnus N
2017-03-06, 21:19
Förhoppningsvis kan folk hålla det till politiksnack och inte skriva in var och varannan nyhet, isf får de skapa en egen tråd om just detta.

Angående sjukvården, höjda löner lär vara det enda som kommer fungera för att både behålla personalen som finns samt att kunna rekrytera nya. Men tvivlar på att något sådant sker, denna sektorn är vanligtvis rätt trög

Tjuckot
2017-03-06, 21:23
Förhoppningsvis kan folk hålla det till politiksnack och inte skriva in var och varannan nyhet, isf får de skapa en egen tråd om just detta.

Angående sjukvården, höjda löner lär vara det enda som kommer fungera för att både behålla personalen som finns samt att kunna rekrytera nya. Men tvivlar på att något sådant sker, denna sektorn är vanligtvis rätt trög

Kolo har sett otaliga sådana trådar, så ja.

Lön, men också arbetstidmodeller. Det är ju det sistnämnda som skapat massuppsägningar. Lön har ju blivit bättre för ssk iaf. Men inte bra. USK och fysioterapeuter bl a har ju menlösa löner..

Jorgen
2017-03-06, 21:26
TheBeach97 slutar att posta nyheter och håller sig till trådens ämne.

Tack.

shadowfire
2017-03-06, 21:38
Nja, riktiga nazister/rasister avskyr SD och anser de är folkförrädare och blivit infiltrerade av judar.

Titta in på flashbacks del gällande nationalsocialism så får du se vad konsensus är som folkförrädarna och vit-hatarna SD :d

Det är komiskt att du/ni säger nej, bara för att det finns något värre. Det är lite som att säga att en muslimsk självmordsbombare med knallpulver inte är så farlig, för det finns ju de som har rejäla doningar.

Jag är väl medveten om hur tongångarna går på flashback, men flashback har också en minioritet i röster och röster och landsstyre styr faktiskt hur vi lever. Att 1000 personer rasar på flashback över något betyder inte att vi får en ny regering. Det betyder i praktiken ingenting men än att just tusen arga kränkta män hade en åsikt.

De som har riktigt extrema åsikter ratar givetvis SD och har sina egna falanger, men de smarta och luriga rackarna ställer sig i vassen och lurar. På en måttskala är de kanske inte 10/10 nazistiska, utan kanske "bara" 7/10, men det är inte argument nog för att låtsas som att de inte finns.

TheBeach97
2017-03-06, 21:50
Det är komiskt att du/ni säger nej, bara för att det finns något värre. Det är lite som att säga att en muslimsk självmordsbombare med knallpulver inte är så farlig, för det finns ju de som har rejäla doningar.

Jag är väl medveten om hur tongångarna går på flashback, men flashback har också en minioritet i röster och röster och landsstyre styr faktiskt hur vi lever. Att 1000 personer rasar på flashback över något betyder inte att vi får en ny regering. Det betyder i praktiken ingenting men än att just tusen arga kränkta män hade en åsikt.

De som har riktigt extrema åsikter ratar givetvis SD och har sina egna falanger, men de smarta och luriga rackarna ställer sig i vassen och lurar. På en måttskala är de kanske inte 10/10 nazistiska, utan kanske "bara" 7/10, men det är inte argument nog för att låtsas som att de inte finns.

Vad är det för jädrans skitsnack :Virro

Tror du att faktiska RASISTER och/eller NAZISTER skulle acceptera att ett parti är 100% öppen för att ta emot tusentals människor av en annan "ras" (arbetskraft etc) ? Eller att mycket av toppen består av faktiska judar? :D

Nog finns det folk med faktiska rasistiska åsikter inom SD, men att tro det är ett parti som är särskilt understött av faktiska nationalsocialister är ren trams.

Förövrigt gällande flashback och deras såkallade "kränkta män" (aldrig hört den förut! vad kan du ha fått det ifrån mån tro?) så har de visat sig att dessa kränkta män har en väldigt stark tendens att förutspå saker lååååångt före svenska medier och politiker, vilket är rätt ironiskt :d

Hövdingen
2017-03-06, 21:51
På vilket sätt är det du skriver motsägande det jag skrev och var blev min text skitsnack?

Det du skriver är inte ett motargument, du drar snarare upp en ytterlighet. Lite som att säga att det finns inga rasister i SD eftersom NMR finns. Som en tvättäkta brunrock är SD betydligt bättre att gömma dig i än att ställa dig i NMR som har högre grad av oppositionsfokus och polisiär verksamhet. Du har olika grader av extremism, bara för att det finns olika grader betyder det inte att allt under högsta grad inte existerar.

Det finns ingen logik att som nazist vara medlem i SD. Nazism utan rashygien, raslagar, repatriering, antisemitism och dessutom vurma för svenska kyrkan och kristendom (som anses vara en judisk sekt). Nazismen är oförenlig med SD:s ideologi. Det är två skilda träd, inte grenar av samma.

Klein
2017-03-06, 21:55
Där känns det som du bara kopierar den amerikanska högerförklaringen rakt av och det passar inte riktigt in i Sverige. Det blir lika udda när black lives matter-aktivister försöker göra sälja in den amerikanska synen och problemet rakt av i Sverige.

Sverige har väl absolut inte haft något epedemi med ensamstående mammor eller dålig tillgång till preventinmedel. Du beskrev typ kollapsen av den svarta familjen i USA och det religiösa/konservativa motstånd som finns mot preventinmedel och utbildning.

Jag vet inte heller hur borttagna socialbidrag och annat skulle göra att det finns mindre problem. Titta på länder utan socialt skyddsnät och hur grov brottsligheten ofta är där.

Du får läsa mellan raderna. Jag försöker vara "anständig". Verkligheten är naturligtvis att det finns bättre och sämre genetiskt material relativt till samhällets utformning och att det:

A) inte är jämt utspritt demografiskt eller geografiskt
B) sämre materialet subventioneras av välfärdsstaten och ser sin relativa storlek ökas på bekostnad av det bättre genetiska materialet.

Ensamstående föräldrar, bidragsberoende och brottslighet är symptom på underliggande kvalitetsproblem men det fungerar naturligtvis även i andra riktningen:

Välfärdsstaten gör det ekonomiskt gångbart för föräldrar att gå skiljda vägar.
Ju fler som gör det desto mer socialt accepterat blir det.
Föräldrarnas relation är en mall för barnets framtida relationer med andra könet.
Utan en stark närvarande fadersfigur så tenderar pojkar att idolisera fantasifigurer och sedermera verkliga kriminella män med diverse beroendeproblem som drygar ut socialbidragen med knarklangning och tjuveri. Eller om de har tur så hittar de bättre rollmodeller beroende på vars de bor.

Snubben
2017-03-06, 22:31
https://www.europaportalen.se/content/unionister-tappar-mark-i-i-nordirland

Ett union splittras, delarna söker sig åter till EU. :D

shadowfire
2017-03-06, 22:38
Det finns ingen logik att som nazist vara medlem i SD. Nazism utan rashygien, raslagar, repatriering, antisemitism och dessutom vurma för svenska kyrkan och kristendom (som anses vara en judisk sekt). Nazismen är oförenlig med SD:s ideologi. Det är två skilda träd, inte grenar av samma.

Sedan när bemästrar SD-väljare logik?
Eller skiljer på nazism, rasism eller bara har en åsikt om "blattar"?
Jag tror du överskattar väljarkåren i vårt land å det grövsta.

shadowfire
2017-03-06, 22:44
Vad är det för jädrans skitsnack :Virro

Tror du att faktiska RASISTER och/eller NAZISTER skulle acceptera att ett parti är 100% öppen för att ta emot tusentals människor av en annan "ras" (arbetskraft etc) ? Eller att mycket av toppen består av faktiska judar? :D

Nog finns det folk med faktiska rasistiska åsikter inom SD, men att tro det är ett parti som är särskilt understött av faktiska nationalsocialister är ren trams.

Förövrigt gällande flashback och deras såkallade "kränkta män" (aldrig hört den förut! vad kan du ha fått det ifrån mån tro?) så har de visat sig att dessa kränkta män har en väldigt stark tendens att förutspå saker lååååångt före svenska medier och politiker, vilket är rätt ironiskt :d

Lugn och fin nu, Ulla-Britta 57 syns och hörs rätt bra i vissa facebookgrupper. Hon anser sig inte vara rasist eller nazist, sov på historielektionerna i skolan och har egentligen ingen koll på vad rasism eller nazism är. Däremot hatar hon när de ***** bla****ara***na*** gör något och önskar att de **** till ****s att e var ****.

Hon i sin värld är inte rasist eller nazist. Däremot om man faktiskt synar vad hon just uttryckte som åsikt, så kvalificerar hon rätt in och rakt av på båda ideologierna och kanske rentav även så hon kvalificerar in som extremist. Ulla-Britta vet dock inte om detta och hon tycker alla som säger att SD är rasister tramsar.

Man måste skilja på två saker. De som uttrycker sig som att vara nazister eller rasister och de som delar samma värderingar utan att veta om att de är nazister och rasister i samma mening. De som vet att de har radikala åsikter, söker sig oftast till andra falanger, typ NMR.

Klein
2017-03-06, 22:49
Det sägs för övrigt att den verkliga anledningen till att brottsligheten gått ner så mycket sedan mitten av 90-talet i just USA är för att effekten av preventivmedel och lagliga aborter då började slå igenom:

http://freakonomics.com/2005/05/15/abortion-and-crime-who-should-you-believe/

mytimecouldbeyou
2017-03-06, 22:56
Det sägs för övrigt att den verkliga anledningen till att brottsligheten gått ner så mycket sedan mitten av 90-talet i just USA är för att effekten av preventivmedel och lagliga aborter då började slå igenom:

Blyförgiftning är också en minst lika sannolik förklaring.

http://ichef.bbci.co.uk/news/624/media/images/74298000/gif/_74298891_lead_crime_gra624.gif

OBS: graferna är förskjutna flera år!

TranceII
2017-03-06, 23:03

Freakonomics blev rätt känd men jag är inte helt övertygad längre om att den hypotesen håller.

https://uncertaintyblog.com/2013/08/15/fooled-again-pinker-puts-a-nail-in-the-coffin-of-the-freakonomics-crime-theory/

R0B
2017-03-06, 23:11

Inte att förglömma de som går efter den "dolda" agendan som SD har.
De som läser mellan raderna och tror att så fort SD har makten så kommer "saker" ändra sig. Vilket dom själva gång på gång antyder. "Medierna ska lära sig " osv

Så jo, visst finns det nazister som ser det logiska att rösta på SD.

Klein
2017-03-06, 23:30
Freakonomics blev rätt känd men jag är inte helt övertygad längre om att den hypotesen håller.

https://uncertaintyblog.com/2013/08/15/fooled-again-pinker-puts-a-nail-in-the-coffin-of-the-freakonomics-crime-theory/

Finally, if easy abortion after 1973 sculpted a more crime-averse generation, the crime decline should have begun with the youngest group and then crept up the age brackets as they got older. The sixteen-year-olds of 1993, for example (who were born in 1977, when abortions were in full swing), should have committed fewer crimes than the sixteen-year-olds of 1983 (who were born in 1967, when abortion was illegal). By similar logic, the twenty-two-year-olds of 1993 should have remained violent, because they were born in pre-Roe 1971. Only in the late 1990s, when the first post-Roe generation reached their twenties, should the twenty-something age bracket have become less violent. In fact, the opposite happened. When the first post-Roe generation came of age in the late 1980s and early 1990s, they did not tug the homicide statistics downward; they indulged in an unprecedented spree of mayhem. The crime decline began when the older cohorts, born well before Roe, laid down their guns and knives, and from them the lower homicide rates trickled down the age scale.

Det är väl mer regel än undantag att våldet minskar i en generation efter att den passerat 30. Inte bara för att folk blir visare utan även för att de våldsammaste dör eller hamnar bakom lås och bom innan dess. Så det kan inte ses som något unikt för 90-talet och duger inte som förklaring. Sanningen är snarare att det är väldigt många variabler som spelar in och ingen enskild variabel bjuder på en fullgod förklaringsmodell. Vi har aborter/preventivmedel, genetik, rollmodeller, invandring och polisarbete varav ingen hållits konstant varför vattnet lätt blir grumligt.

Snubben
2017-03-07, 07:40
Tyska UD varnar nu för resor till Sverige

http://www.expressen.se/nyheter/tyska-uds-varning-infor-resor-till-sverige/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jd7Bj/tyska-ud-varnar-for-falska-nyheter-om-sverige

”Varning för fake news”, skriver de på Facebook.

Precis som svenska UD avråder tyska utrikesdepartementet medborgare från att resa till vissa länder och områden i världen. På listan finns bland annat Somalia, Tchad och Libyen – men inte Sverige.

Intressant att ett något större parti som And i Tyskland inte faktakollar närmare. Tråkigt med individer som enbart kopierar saker, utan att kontrollorer sanningshalten i det, och sprider det för att ge stöd för sin tes.

Man kan börja ana att det finns en större grupp som har något emot Sverige..

Petoria
2017-03-07, 08:16
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol

mytimecouldbeyou
2017-03-07, 11:28
Hur bör de allt mer vanligt förekommande skolvåldtäkterna handläggas?

Måste ju vara lite tråkigt att bli våldtäktsutsatt och sedan behöva träffa våldtäktspersonen i skolkorridoren. Samtidigt ses ju även våldtäktspersonen som ett offer, och vi vill ju inte skada offer.

Hur menar du att alla tre är offer?
– Alla tre är barn. Killen som nu blivit dömd har ju fått ett ganska kännbart straff och är på det sättet ett offer.
Den 16-årige pojken dömdes till ungdomstjänst samt ungdomsvård och ska betala skadestånd till flickan.
http://www.sydsvenskan.se/2017-03-06/pojkar-som-valdtog-flicka-gar-kvar-pa-skolan

Ser ingen bra lösning.

Snubben
2017-03-07, 15:33
Har (S) haft sitt konvent än? Löfven la fram en drös med Göran Persson förslag som det skulle röstas om, är intresserad av hur det gick men finner inget.

Snubben
2017-03-07, 15:34
April var det visst.

trädgårdsmöbel
2017-03-07, 16:35
Hur bör de allt mer vanligt förekommande skolvåldtäkterna handläggas?
.

Jag ser den frågan som omöjlig att diskutera här med hänvisning till: "§4. Alla typer av personpåhopp, hotelser eller kränkande inlägg är förbjudet. Detta inkluderar även nazistiska, rasistiska och likartade inlägg."

Macroman
2017-03-07, 16:36
Har (S) haft sitt konvent än? Löfven la fram en drös med Göran Persson förslag som det skulle röstas om, är intresserad av hur det gick men finner inget.

Hehe, lär bli intressant. Många inom S vill ju öppna gränserna helt nu igen tex.

Snubben
2017-03-07, 17:10
Hehe, lär bli intressant. Många inom S vill ju öppna gränserna helt nu igen tex.

Därför det är en kongress av intresse, en del vill åter till Carlssons/Perssons politik, en del vill bli som C. Känns som S står vid ett vägskäl..

shadowfire
2017-03-07, 20:27
Tänk om denne Klara insåg att vad hon i praktiken gör med sitt agerande, är att ge SD fler röster.

"Det var under måndagen som Bockholmengruppen hade personalfest. Det delades ut priser till bland annat ”årets kock” och ”årets servitör”. Alla presenterades med namn och bild, förutom diskarna - som istället presenterades med en video där en av ägarna till företaget sminkat sig i blackface-stil, och gör narr av diskpersonalen."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3aP2q/rasar-mot-krogagare-efter-personalfest-det-ar-rasistiskt

Hövdingen
2017-03-07, 20:44
Sedan när bemästrar SD-väljare logik?
Eller skiljer på nazism, rasism eller bara har en åsikt om "blattar"?
Jag tror du överskattar väljarkåren i vårt land å det grövsta.

Nu handlade ju diskussionen om medlemmar och inte väljare. Kallar man sig nazist vet man nog varför man gör det.

Inte att förglömma de som går efter den "dolda" agendan som SD har.

Grundlösa konspirationsteorier kan du behålla för dig själv.

R0B
2017-03-07, 20:49
Grundlösa konspirationsteorier kan du behålla för dig själv.

Detsamma. Vill du ha telefonnummer för bekräftelse?

Menar du på allvar att du inte tror att det möjligtvis finns någon övertygad nazist i Sverige som skulle få för sig att rösta på SD för att (precis som vissa Trump anhängare) dom läser mellan raderna och ser vad dom vill se där?

Du kan få hänga med mig en vecka på jobb så kan jag presentera dig för i alla fall en sådan.

shadowfire
2017-03-07, 21:10
Nu handlade ju diskussionen om medlemmar och inte väljare. Kallar man sig nazist vet man nog varför man gör det.

Gränsen är hårfin när det gäller de flesta partier imo. Dvs V har lika mycket problematik med väljare - som medlemmar - som har kontroversiella åsikter.

mytimecouldbeyou
2017-03-07, 23:12
http://energiknut.se/wp-content/uploads/2017/03/Flyktinghj%C3%A4lp-Sverige-vs-UNHCR-1.png
http://energiknut.se/2017/03/07/flyktinghjalp-sverige-vs-unhcr/

En konsekvens av "Det är väl ointressant om det kostar pengar"-tänket som genomsyrar samhället.

54 miljoner momt 0,4 miljoner, så mer än en faktor 100.

Tyvärr verkar vi ska ta flyktingar från Grekland och Italien istället.

Snubben
2017-03-07, 23:21
http://energiknut.se/wp-content/uploads/2017/03/Flyktinghj%C3%A4lp-Sverige-vs-UNHCR-1.png
http://energiknut.se/2017/03/07/flyktinghjalp-sverige-vs-unhcr/

En konsekvens av "Det är väl ointressant om det kostar pengar"-tänket som genomsyrar samhället.

54 miljoner momt 0,4 miljoner, så mer än en faktor 100.

Tyvärr verkar vi ska ta flyktingar från Grekland och Italien istället.

Har Sverige börjat ta in flyktingar igen? Vad jag vet så står det fortfarande gränspolis på bron, och vid båtarna och de som släpps in är de som går genom kvotsystemet?

På detta läggs det ett förslag i EU, nu i dagarna, som komemr begränsa Sveriges roll i det ännu mer (om det går genom), men likväl kommer ledning i S att propsa för att det ska vara Carlsson-nivå på invandringen nu i April.

Däremot är det helt bisarrt att man fortfarande inte har gått ut med pompa och stått och skriker "vi hjälper på plats", varpå man kan hjälpa något fler människor..

trädgårdsmöbel
2017-03-07, 23:27
Däremot är det helt bisarrt att man fortfarande inte har gått ut med pompa och stått och skriker "vi hjälper på plats", varpå man kan hjälpa något fler människor..

:) "Hjälpa på plats" var SDs slogan hela 2015-2016. Det hade nog inte funkat så bra för övriga 8/10 och 2/10 hade koleriskt ylat: "Det var ju det vi sa!" Så det är en situation man gissningsvis vill undvika.

Snubben
2017-03-08, 07:50
:) "Hjälpa på plats" var SDs slogan hela 2015-2016. Det hade nog inte funkat så bra för övriga 8/10 och 2/10 hade koleriskt ylat: "Det var ju det vi sa!" Så det är en situation man gissningsvis vill undvika.

Fast nu har majoriteten av partier ställt sig bakom saker som får SD att se ut som mellanmjölk, varför skulle detta då vara ett problem? Likväl har du en drös av gräsrötter till S o M som har lyft detta sen urminnes tider. Ska bli intressant när vändningen kommer.

ARMSTARK
2017-03-08, 08:38

Det där är riktigt äckligt, man låter hellre människor dö än att erkänna att någon annan hade rätt. Sen tror de att folk är så dumma i hyvvet att de köper flosklerna om "rötter i nazzismen" och annat skitsnack. Såna människor ska inte sitta i politiken, de ska vara chefer på något stort företag där man kan använda människor som spelpjäser utan att det kostar dem livet.

trädgårdsmöbel
2017-03-08, 10:44
Om man skall vara petig så var ju SD hyfsat fördomsfulla när de förutspådde höga kostnader, en förlustaffär och hög brottslighet. Att det blev så ändrar inte att det var fördomsfullt när det sade det redan innan. :) Löfven och c:o kan ju åtminstone hävda att de var naiva och hade god intention.

shut teh face
2017-03-08, 11:04
Om man skall vara petig så var ju SD hyfsat fördomsfulla när de förutspådde höga kostnader, en förlustaffär och hög brottslighet. Att det blev så ändrar inte att det var fördomsfullt när det sade det redan innan. :) Löfven och c:o kan ju åtminstone hävda att de var naiva och hade god intention.
Det är ju inte så att det är något nytt allt detta. Det har funnits sedan 90-talet och har påtalats av diverse personer genom åren, exempelvis Tino Sanandaji.

Nu är det mer påtagligt bara på grund av stora volymer, men egentligen samma problem i grund och botten.

Shqypnia
2017-03-08, 11:28
Synen på internationella kvinnodagen är minst sagt komiskt. I mitt hemland festar kvinnorna och dansar. :D

Grattis alla kvinnor! Golvet lär inte moppa sig själv!

Petoria
2017-03-08, 13:43
Äsch så här är det inte överallt i Sverige, alltid massvis med bittra människor på internet :D

TomasB
2017-03-08, 14:32
Därför det är en kongress av intresse, en del vill åter till Carlssons/Perssons politik, en del vill bli som C. Känns som S står vid ett vägskäl..

Sossarna har alltid haft en tydlig vänster/höger polemik internt. Typiska vänstersossar är Veronica Palm, Morgan Johansson, Annika Strandhäll, Anders Ygeman mfl.
Högerfalangen: Mona Sahlin (var), Micke Damberg, Ibrahim Baylan, Karin Jämtin.

Löfvén valdes för att han typ står mitt emellan. Som en enande faktor eller (säger elaka tungor) det minst dåliga valet. Men han är mer vänster än "höger".

Man krigar konsekvent om makten och ska man hård-dra det så är "högern" starkare på maktpositioner och vänstern till antalet. Många yngre (särskilt från SSU) är tydligt vänster. Och med vänster menar jag allt från stalinister till människor som vill förbjuda vinster i välfärden (och allt däremellan).

Så det här "vägskälet" står S inför varje år och detta är inget undantag. Partiet är mer som ett girigt bolag där man gärna slår en kniv eller 4 i ryggen på varandra för att nå framåt. Man kanske stöttar någon i ett beslut face2face men offentligt kölhalar denne om beslutet visade sig vara fel. (und so weiter).

Den stora vägskälet/tjafset internt nu är (har jag fått för mig) om identitetspolitiken (alltså tramset om vita män, rasifierade osv) och huruvida sossarna ska stå för välfärdssamhället (som de traditionellt gjort) eller för mångkultur och invandring (oberoende av hur det påverkar de gemensamma finanserna). Där lär det gå en rätt tydlig skiljelinje i diskussionerna.

ARMSTARK
2017-03-08, 15:52
Och vad ska politikerna göra åt detta tro (Klippt från Aftonbladets nättidning):

Femton ensamkommande flyktingpojkar från Afghanistan har i fem olika rättsfall under ett drygt år dömts för gruppvåldtäkter mot andra pojkar.

Ingen kunskap finns om brotten, lite görs för att förhindra dem.

Få vill tala om dem.

Mustafa Panshiri, svensk polis med rötter i Afghanistan, säger:

– Det är naivt att tro att pojkarna glömmer sina värderingar så fort de kommer hit. Vi måste våga prata om det.

Hövdingen
2017-03-09, 15:57
Detsamma. Vill du ha telefonnummer för bekräftelse?

Menar du på allvar att du inte tror att det möjligtvis finns någon övertygad nazist i Sverige som skulle få för sig att rösta på SD för att (precis som vissa Trump anhängare) dom läser mellan raderna och ser vad dom vill se där?

Du kan få hänga med mig en vecka på jobb så kan jag presentera dig för i alla fall en sådan.

Diskussionen handlar om medlemmar och inte väljare. Självklart finns det folk som röstar på partier som de egentligen inte sympatiserar med.

Magnus N
2017-03-09, 21:34
http://www.expressen.se/nyheter/demoskop-nu-ar-sd-storre-an-moderaterna/

Moderaterna nere på 16.6%

AKB har kärva tider framför sig

R0B
2017-03-09, 21:47
Diskussionen handlar om medlemmar och inte väljare. Självklart finns det folk som röstar på partier som de egentligen inte sympatiserar med.

Sant. Miss av mig , ursäkta.

Snubben
2017-03-09, 21:52
http://www.expressen.se/nyheter/demoskop-nu-ar-sd-storre-an-moderaterna/

Moderaterna nere på 16.6%

AKB har kärva tider framför sig

Hon har mer av en avgång framför sig. Jag har däremot svårt att tro att det handlar om politikfrågan, tror det handlar om att hon är så otroligt grå. Får en gråsosse se ut som en palett av knarkregnbågsdroger.

Hövdingen
2017-03-11, 22:50
Opinionsmätning för 10 år sedan....
https://pbs.twimg.com/media/C6pYHMZWkAAwszf.jpg:large

shadowfire
2017-03-12, 09:25
Opinionsmätning för 10 år sedan....
https://pbs.twimg.com/media/C6pYHMZWkAAwszf.jpg:large

Den där är faktiskt rätt häftig ändå. Om man parkerar frågan om invandring ett tag, vilka svängningar det har varit i svensk politik ändå. 10 år tillbaka var S en framgångssaga, sedan kom moderaternas jätteboom och nu även om det inte är en jätteboom till fullo så är det SD som är på framfart (till och med Lena Melin erkände det härom dagen). Det är ju rätt stor rörlighet på väljarkåren därmed eftersom det kan svänga så kraftigt mellan blocken på så kort tid ändå.

Jag inbillar mig i varje fall att i det "gamla svenska folkhemmet" var mer att föddes man i en sossefamilj eller moderatfamilj, så blev man per automatik en blivande sosseröstare eller moderatröstare. Idag verkar det betydligt flyktigare.

BelowAverage
2017-03-12, 09:32
Den där är faktiskt rätt häftig ändå. Om man parkerar frågan om invandring ett tag, vilka svängningar det har varit i svensk politik ändå. 10 år tillbaka var S en framgångssaga, sedan kom moderaternas jätteboom och nu även om det inte är en jätteboom till fullo så är det SD som är på framfart (till och med Lena Melin erkände det härom dagen). Det är ju rätt stor rörlighet på väljarkåren därmed eftersom det kan svänga så kraftigt mellan blocken på så kort tid ändå.

Jag inbillar mig i varje fall att i det "gamla svenska folkhemmet" var mer att föddes man i en sossefamilj eller moderatfamilj, så blev man per automatik en blivande sosseröstare eller moderatröstare. Idag verkar det betydligt flyktigare.

På sätt och vis kan man se framgångssagan SD och svängningen till moderaternas revirpinkande überprivatiseringar som någonting positivt, eftersom svenskar i alla fall inte är låsta till ett parti utan klarar att engagera sig i sakfrågor som "derka derka sänkt skaaattt!!!" och "stoppa invandringen!".
Nu neggar jag mycket, men allvarligt talat är det bra med en rörlighet i teorin. Men sen vettifan om man varit rörlig på särskilt goda grunder, eller om bristen på stabilitet det medfört har fört något gott med sig.

shadowfire
2017-03-12, 10:05
På sätt och vis kan man se framgångssagan SD och svängningen till moderaternas revirpinkande überprivatiseringar som någonting positivt, eftersom svenskar i alla fall inte är låsta till ett parti utan klarar att engagera sig i sakfrågor som "derka derka sänkt skaaattt!!!" och "stoppa invandringen!".
Nu neggar jag mycket, men allvarligt talat är det bra med en rörlighet i teorin. Men sen vettifan om man varit rörlig på särskilt goda grunder, eller om bristen på stabilitet det medfört har fört något gott med sig.

Man kan också tolka det som att svenskarna är mer kränkta och gnälligare än någonsin förr. Det som förr i tiden var kavla upp ärmarna och bita i pinnen är idag "Lisa rasar över att bara en man var avbildad på flingpaketet!".

Alltså det går inte att få svenskar nöjda eller tillfredsställda, utan det parti som kan locka flest grinollar för stunden vinner.

BelowAverage
2017-03-12, 10:13
Man kan också tolka det som att svenskarna är mer kränkta och gnälligare än någonsin förr. Det som förr i tiden var kavla upp ärmarna och bita i pinnen är idag "Lisa rasar över att bara en man var avbildad på flingpaketet!".

Alltså det går inte att få svenskar nöjda eller tillfredsställda, utan det parti som kan locka flest grinollar för stunden vinner.

Men. Moderaterna vann på "arbete ska löna sig", sänkt skatt osv. Och någonstans tror jag vi alla är införstådda med att skatt är det som finansierar sjukvård, skola osv. Så när folk röstar på M, och får sänkt skatt blir de givetvis nöjda. Men sedan blir de också missnöjda när M sänker eller gör det svårare att få sjukersättning, höjer kostnad för A-kassa eller liknande. Jag menar man måste väl tänka till och förstå att får man sänkt skatt kommer de också att finansiera denna sänkta skatt på något vis?
Om detta samband inte fanns, varför har vi inte redan skapat utopin med fantastisk skola och sjukvård helt utan skatt?
Här klandrar jag inte moderaterna, för även om jag ogillar deras politik så måste jag säga att de gjorde väl faktiskt vad de lovade. Och det fick också följderna (som de såklart inte pratade om) men som vi röstande borde ha kunnat räkna ut även en tidig måndagmorgon.

Jag tycker liksom det tyder på att folk inte tänker över huvudtaget. Känns liknande med SD's retorik. Visst kostar invandring mycket pengar. Men det låter som att precis allt kan man finansiera och göra utopiskt enbart genom att stoppa invandringen. Jag tycker inte det ser ut som pengarna man skulle frigöra skulle räcka till precis så mycket, även om det såklart skulle räcka till mycket. Man skulle väl i praktiken kunna finansiera varenda del av statens utgifter var för sig isch med den kostnaden, men kanske inte ens nästan påverka dem allihop, utan skulle ändå få välja, eller pytsa ut lite till samtliga.

Men visst, onekligen verkar det effektivt att rikta in sig mot missnöje. Samtidigt tror jag missnöje är det som driver all förändring, är vi nöjda med något tenderar vi sällan att förbättra det. Givetvis kommer politik handla mest om det som idag verkar fungera undermåligt, snarare än vad som fungerar bra.

Som jag efterredigerar hela tiden >.<
Men det är så mycket mer i det här. Hur mycket pengar ska vi tjäna, aka hur mycket saker behöver vi handla och hur mycket behöver vi resa? För någonstans kopplas det alltid tillbaka till att vi vill ha mer pengar och fler och bättre saker (service). Kan vi någonsin nöja oss? Jag tycker det blir skrattretande när man mitt i allt börja prata om att värna om miljön, men inte vill släppa efter på någonting alls i sitt liv. Varken inkomst, vilken mat man äter, vilka möbler eller elektroniksaker man köper. Vi vill hela tiden ha allt. Utan en tanke om att vill ha man ha mer av A så får man offra lite av B. T.ex miljö kontra förbrukning. Man måste välja, det går inte att ta båda. Eller sänkt skatt kontra sjukvård.
För mig är det en filosofisk grund i det, man saknar eftertanke.

shadowfire
2017-03-12, 10:41
Jag tycker du missar en stor grej BelowAverage; vad används våra skattemedel till?

Det går utmärkt att höja skatter och få en sämre välfärd. Eller sänka skatter och få en bättre välfärd. Jag är helt övertygad om att vi skulle kunna sänka skatterna rejält i vårt land och få en betydligt bättre välfärd - kanske rentav bli nr1 i hela världen på flera områden - bara vi slutade tramsa med skattepengarna.

Att lägga ner BB i Sollefteå, där nu närmaste stad inte heller klarar av att ta emot andelen gravida, utan hänvisar till Sundsvall - är det ännu mera höjning av skatten som krävs för att få till en fungerande BB-verksamhet i Sverige, även utanför Stockholm? Knappast.

Det läggs förbaskat mycket skattepengar på trams och mycket spenderas av kommunstyrelser som tänker helt galet - eller inte tänker helt alls. Likaså har vi myndigheter som borde sätta sig och läsa ett gammalt avsnitt med Joakim von Anka. 120 mille för en ny hemsida åt arbetsförmedlingen, en myndighet som borde ha varit uppstyrd och reformerad för länge sedan osv.

BelowAverage
2017-03-12, 10:53
Jag tycker du missar en stor grej BelowAverage; vad används våra skattemedel till?

Det går utmärkt att höja skatter och få en sämre välfärd. Eller sänka skatter och få en bättre välfärd. Jag är helt övertygad om att vi skulle kunna sänka skatterna rejält i vårt land och få en betydligt bättre välfärd - kanske rentav bli nr1 i hela världen på flera områden - bara vi slutade tramsa med skattepengarna.

Att lägga ner BB i Sollefteå, där nu närmaste stad inte heller klarar av att ta emot andelen gravida, utan hänvisar till Sundsvall - är det ännu mera höjning av skatten som krävs för att få till en fungerande BB-verksamhet i Sverige, även utanför Stockholm? Knappast.

Det läggs förbaskat mycket skattepengar på trams och mycket spenderas av kommunstyrelser som tänker helt galet - eller inte tänker helt alls. Likaså har vi myndigheter som borde sätta sig och läsa ett gammalt avsnitt med Joakim von Anka. 120 mille för en ny hemsida åt arbetsförmedlingen, en myndighet som borde ha varit uppstyrd och reformerad för länge sedan osv.

Jag är med på vad du menar, och det är inte så mycket att jag missar den som att den är svår att diskutera. Där har jag ännu mindre kunskap och insyn i exakt hur pengar spenderas och om det faktiskt är effektivt eller inte. Det kräver ytterligare kunskap för att kunna prata konstruktivt på den nivån, jag känner inte att jag har den tyvärr, jag sitter inte på statens och kommuners budgetar och har inte koll på exakt hur och vad de spenderat på.

Det är ett vanligt argument, ineffektivitet. Populärt vid privatisering av vården, t.ex.
Argument som "man arbetar inte effektivt på individnivå på en statlig institution, för man tjänar inget själv på att den fungerar bra" är ungefär vad jag hört. Sen vet jag inte om en väldigt kompetent sköterska i realiteten märker så stor skillnad av sitt driv och sin kompetens på en nutida privat vårdcentral jämfört med en dåtida statlig, vad gäller lön.
Jag tror inte sköterskan märker skillnad. Jag tycker argumentet effektivitet / ineffektivitet används oansvarigt och naivt, det är ett retoriskt luftslott och en "vedertagen sanning" utan särskilt mycket grunder.

Så visst, kanske skulle vi kunna komma närmare utopin om den statliga apparaten var mer effektiv. Men för att ta den diskussionen krävs det som sagt mycket kunnande för att bedöma om den är effektiv eller inte. Och lösningar är alltid intressanta. För att lösa något måste man först kunna peka på just här fungerar det ineffektivt och det här skulle vi kunna göra för att åtgärda det.

Fast jag håller med dig, arbetsförmedlingen känns meh. Och 120 miljoner för en hemsida låter absurt. Där har du ju vad som verkar vara ett bra exempel på slöseri med resurser. Sen måste man bara hitta väldigt många såna och börja kritisera dem, och helst se till att folk inser att det är slöseri med resurser (om det nu är det) innan de realiserar det.

I Nyköping där jag arbetade höll akuten på att fallera helt. Uppsägningar, usla arbetsförhållanden. Gick under ett par år från ca 120 vårdplatser till ca 70 tror jag. Men en väldigt intressant "parantes" - sjukhuset har uppvisat vinst. Vad är viktigast, en bra vård, eller en vinst?
Privatiserandet för att lösa "ineffektiviteten" i vården har gjort den mindre effektiv än någonsin vad jag kan se. Jag reser ragg när man rör sig med begreppet effektivitet. Det är ofta en populistisk lösning. Måste inte vara det, men är ofta det. Den förespråkar en förbättring utan tillskjutande av resurser, vilket jag ser som naivt. Givetvis lär det funka ibland och kanske tillochmed ofta. Men det är inte rimligt att det skall lösa allt.

Magnus N
2017-03-12, 11:43
Tycker man kan återigen lyssna på förra veckans lördagsintervju ifrån Ekot med sossarnas partisekreterare gällande alliansens skattesänkningar och resurser till välfärden

Var rätt komiskt när hon konfronterades med att Sverige fick högre skatteintäkter och bättre resurser även fast skatten sänktes, kunde hon inte förstå dock.

Även denna veckas intervju med SKL är väl värd att lyssna på, diskuterar om den historiskt höga kommunalskatten och behoven utav att höja denna.

Var intressant att höra när hon pratade om en höjning eller ej att annars får staten kompensera mera etc, som om inte även detta är skattepengar som måste tas ifrån någonstans

Snubben
2017-03-12, 12:11
Tycker man kan återigen lyssna på förra veckans lördagsintervju ifrån Ekot med sossarnas partisekreterare gällande alliansens skattesänkningar och resurser till välfärden

Var rätt komiskt när hon konfronterades med att Sverige fick högre skatteintäkter och bättre resurser även fast skatten sänktes, kunde hon inte förstå dock.

Även denna veckas intervju med SKL är väl värd att lyssna på, diskuterar om den historiskt höga kommunalskatten och behoven utav att höja denna.

Var intressant att höra när hon pratade om en höjning eller ej att annars får staten kompensera mera etc, som om inte även detta är skattepengar som måste tas ifrån någonstans

Jag dör. Vad ska man säga? Så dumt att man... Ja.. Jag vet inte. Vad säger man?

micke81
2017-03-12, 12:15

Det du talar om är mycket viktigt och något som tyvärr måste påtalas för nära nog varrenda kotte.
Varje gång någon jag talar med pratar om sänkta/höjda skatter så brukar jag svara med att fråga om det inte vore vettigare att titta på vart befintliga pengar går.
Staten måste ta tag i sina kärnuppgifter och börja sortera bort alla dessa stickspår som blöder pengar.
Alliansen visade att sänkta skatter gav större skatteintäkter(som tyvärr kastades bort i största allmänhet) och det är obegripligt att de rödgröna inte ens försöker se möjligheterna i att nyttja den lärdomen till att kunna finansiera sin politik.

micke81
2017-03-12, 12:18
Jag dör. Vad ska man säga? Så dumt att man... Ja.. Jag vet inte. Vad säger man?

Man kan likna det vid att ställa sig framför en riktigt stadig tegelvägg och börja skalla nämnda tegelvägg med all kraft man kan uppbåda,jodå det lär göra jätteont men det är lika bra att fortsätta för det kan ju tänkas sluta göra ont och vara korkat någon gång i framtiden.
Det är iaf där ribban tycks ligga ur min synvinkel.

ApexProcyon
2017-03-12, 23:57
Lunds kommun bör ta ansvar för ensamkommande till dess att de fyller 21 år. Det kräver Joakim Månsson Bengtsson (Fi).

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-12/fi-lat-ensamkommande-stanna-i-lund-tills-de-ar-21-ar