handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om politik

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 [38] 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57

Snubben
2018-02-18, 13:15
De med ett öppet, opartiskt sinne kommer att läsa och inse allvaret i globalistagendan, och de som tolkar information beroende på avsändare och inte innehåll, kommer att skrika "nasistjäkel" och trycka på report. Huruvida jag kopierar ett stycke eller ej, påverkar föga.

Verkligen, nordfront, nazisterna, bundis med de som inte gillar EU har ett opartiskt öppet sinne när det kommer till saker från .. EU. Absolut. Vi ska alltså ta del av deras texter utan att se vem avsändaren är. Hur tänkte du nu? Helt ärligt, hur tänker du för jag står på exakta motsatta sidan och kan inte för allt i världen förstå hur man kommer fram till den slutsatsen.

Att tolka innehållet utan att ta hänsyn till avsändaren är, i mitt tycke, det mest efterblivna vad man kan göra. Snacka om att göra sig öppen för propaganda. Fast du är väl en såndär som är lite smartare än alla andra, gått livets hårda skola och hatar allt som rör fjollstockholm. Så nu sitter du här med ditt fjortonde konto här på kolo och minsann vet bättre. Vore bättre om du nu höll dig till ett konto, och träning, så det blir lite lättare att hålla koll på diskussionen och hur ditt perspektiv spå saker är.

Hur som, nordfronts fräsiga länk är bara en massa smörja där man tolkar högt och lågt utan att faktiskt ha läst vad som skrivs. Eller så tolkar man det som efter sin egna agenda. Men vilken tur att du då kan läsa innehållet då avsändare är oviktigt...Om du hade tagit dig tid hade du sett att nordfront länkar till Breitbart, Breitbart länkar till väldigt lite och konstigt till artiklarna Politico, där man tolkar lite fritt vad man tror vilket leder till en härlig "viskningslek". I en av deras länkar så står det i ingressen vad det handlar om, och inte att det behövs mer mörka, vita, gröna eller blåa människor.Det står lixom överst, i ingressen;

People of color clean the toilets and serve the food at EU headquarters, but rarely if ever make the decisions. In Europe’s de facto capital, where more than half the city is born in another country, there is a diversity blind spot. Playbook’s Ryan Heath talks to Brussels’ invisible crowd about how that affects their life and work.

They ask nothing about racial or ethnic backgrounds. One of the effects is to narrow the pool of people who work for the EU to the point that they no longer resemble ordinary Europeans.

Sedan länkarna som nordfront och breitbart baserar sina uttalande känns inte riktigt hundra. Jag får inte den bilden av vad t.ex. greken och tusk säger eller varför man inte kan stoppa migrationen utan bara acceptera den rakt av. Som tur är så läser du saker utan att bry dig om avsändaren så här har du länkarna som de baserade sina uttalande på.

https://www.politico.eu/article/brussels-blind-to-diversity-whiteout-european-parliament/
https://www.politico.eu/article/europe-migration-migrants-are-here-to-stay-refugee-crisis/
http://www.dw.com/en/jean-claude-juncker-migrants-need-legal-ways-to-come-to-europe/a-41556151
http://www.consilium.europa.eu//media/32083/en_leaders-agenda-note-on-migration_.pdf
https://euobserver.com/migration/140255

Enjoy.

Snubben
2018-02-18, 13:15
De med ett öppet, opartiskt sinne läser originalartikeln och inte Nordfronts tolkning av Breitbarts tolkning.

Som i sin tur är en tolkning av politico, som i sin är en tolkning av vad EU/dess medlemmar har publicerat. Skön viskningslek.

ceejay
2018-02-18, 13:22
Du vet väl om att exakt sådana saker får tjejer/kvinnor till sig på nätet? Och på krogen. Och på jobbet.

Oavsett om Linnea hittar på sina exempel eller ej, så känner folk igen sig för att det existerar. Jag har kritiserat henne för att inte våga prata om kulturella skillnader och blivit blockad/hatad av hennes anhängare. Tycker man borde kunna prata om båda delarna då jag ser att det är olika handlingsplaner som måste till eftersom att män som är svin har olika anledningar/bakgrunder till att vara svin.
Otippat när hon liksom hennes följare är snorungar.
Alldeles för mycket uppmärksamhet riktas åt hennes håll.

ApexProcyon
2018-02-18, 13:25
Otippat när hon liksom hennes följare är snorungar.
Alldeles för mycket uppmärksamhet riktas åt hennes håll.

Det fungerar, den genomsnittlige svensken som inte kan hålla två bollar i luften samtidigt hugger efter henne likt en gädda efter blankt drag och glömmer bort dom riktiga problemen.

Så länge tidningarna spyr ut tillräckligt mycket dynga som enbart har syfte att provocera så kommer det att ta upp en stor del av den politiska diskussionen och tankeverksamheten hos Svensson.

micke81
2018-02-18, 13:25
De med ett öppet, opartiskt sinne läser originalartikeln och inte Nordfronts tolkning av Breitbarts tolkning.

Som i sin tur är en tolkning av politico, som i sin är en tolkning av vad EU/dess medlemmar har publicerat. Skön viskningslek.

En inte helt ovanlig modell dessvärre,vissa aktörer tycks vara särskilt aktiva inom den här leken.

Snubben
2018-02-18, 13:31
https://www.dn.se/ekonomi/ny-datalag-innebar-hardare-aldersgrans-pa-sociala-medier/
När den nya dataskyddsförordningen GDPR införs den 25 maj behöver barn och ungdomar upp till 16 år sina föräldrars tillstånd för att använda sociala medier.

Införandet av GDPR, EU:s nya dataskyddsförordning, närmar sig. Tillämpningen ska vara genomförd den 25 maj i år och många oroar sig för vad det kommer att innebära. Vid grova snedsteg i företags behandling av personuppgifter finns risken för böter på upp till 20 miljoner euro eller fyra procent av den globala årsomsättningen. Enligt experter kommer också många företag ha svårt att hantera de nya dataskyddsreglerna.

– Enligt en artikel jag läst är ungefär fem procent redo. 95 procent har inte ens inlett arbetet och kommer inte kunna möta de nya kraven, säger it-juristen Dag Wetterberg som skrivit boken ”Dataskyddsförordningen GDPR – förstå och tillämpa i praktiken”.

Vad tror ni? Kommer det leda till någon positiv förändring? Kommer det faktiskt resultera i något? Jag kan spontant tycka om idén att begränsa sociala medier, från myndig ålder och uppåt - enbart för jag tycker att det är fördummande. Samtidigt så har alla föräldrar ett eget ansvar och bör ha koll på sina ungar.

Snubben
2018-02-18, 18:10
https://www.dn.se/nyheter/har-ar-egor-putilovs-nya-identitet/

Never ending story - när tror ni han blir gripen alt. försvinner?

Magnus N
2018-02-18, 18:24
https://www.expressen.se/nyheter/fler-barn-faller-offer-for-manniskohandel-i-sverige/

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10155419886888231

"”Patrik Cederlöf, nationell samordnare mot prostitution och människohandel på länsstyrelsen Stockholm, anser däremot att SD har missuppfattat rapporten. – De kan inte ha läst rapporten, den visar tydligt att det inte går att generalisera, säger han och menar att det är svårt att identifiera dem som utsatts för människohandel, och att det är en komplex fråga. Han undrar vad SD menar med "organiserat" tiggeri. Enligt Cederlöf behöver det inte vara kriminellt, tiggeri är också organiserat när en familj tillsammans planerar att resa till ett annat land för att försörja sig. – Det handlar om social utsatthet. Fattigdom.”

Är de gaphalsar som gjorde sig döva och blinda stolta över sig själva? Man kan inte förbjuda fattigdom, men utan organiserat ljugande hade Sverige hade kunnat hindra organiserat barnslaveri."

Undrar om de partier som gjort detta möjligt mår bra dessa dagar

Magnus N
2018-02-18, 18:28

Aldrig, polisen fixar inte detta.

Sedan tycker jag det även är allvarligt att den som godkände hans ansökan inte ångrar något och hade gjort samma val igen. Men ffa att det ska vara tillfälliga uppehållstillstånd som ska bara regel etc etc

Old Nick
2018-02-18, 19:28
Du vet väl om att exakt sådana saker får tjejer/kvinnor till sig på nätet? Och på krogen. Och på jobbet.

Oavsett om Linnea hittar på sina exempel eller ej, så känner folk igen sig för att det existerar.

Det är nog ingen som förnekar att problemet existerar. Men just denna kvinna verkar ju vara överöst av sexuella inviter. Det haglar in sms, mail, snigelpost och chattförfrågningar från sjuka snubbar hela tiden. Det sitter folk och runkar öppet framför henne på bussen och hon halkar omkring på spermafläckar hela vägen till jobbet och det står blottare och våldtäktsmän vid varje gathörn.

Och hennes kollegor och lagkamrater märker inte av en hundradel av det hon ser. Så jo, hon hittar på rätt friskt får man anta.

Aryt
2018-02-18, 19:28
https://www.expressen.se/nyheter/fler-barn-faller-offer-for-manniskohandel-i-sverige/

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10155419886888231

"”Patrik Cederlöf, nationell samordnare mot prostitution och människohandel på länsstyrelsen Stockholm, anser däremot att SD har missuppfattat rapporten. – De kan inte ha läst rapporten, den visar tydligt att det inte går att generalisera, säger han och menar att det är svårt att identifiera dem som utsatts för människohandel, och att det är en komplex fråga. Han undrar vad SD menar med "organiserat" tiggeri. Enligt Cederlöf behöver det inte vara kriminellt, tiggeri är också organiserat när en familj tillsammans planerar att resa till ett annat land för att försörja sig. – Det handlar om social utsatthet. Fattigdom.”

Är de gaphalsar som gjorde sig döva och blinda stolta över sig själva? Man kan inte förbjuda fattigdom, men utan organiserat ljugande hade Sverige hade kunnat hindra organiserat barnslaveri."

Undrar om de partier som gjort detta möjligt mår bra dessa dagar

"It can be very hard to understand something, when misunderstanding it is essential to your paycheck."

Det är ju nära "kejsaren är naken"-nivå på mycket alltså.

Scratch89
2018-02-18, 20:28
Det är nog ingen som förnekar att problemet existerar. Men just denna kvinna verkar ju vara överöst av sexuella inviter. Det haglar in sms, mail, snigelpost och chattförfrågningar från sjuka snubbar hela tiden. Det sitter folk och runkar öppet framför henne på bussen och hon halkar omkring på spermafläckar hela vägen till jobbet och det står blottare och våldtäktsmän vid varje gathörn.

Och hennes kollegor och lagkamrater märker inte av en hundradel av det hon ser. Så jo, hon hittar på rätt friskt får man anta.

Jag tänker att hon blir utsatt för mer skit nu när hon blivit en offentlig person och pratar mycket om detta.

ApexProcyon
2018-02-18, 20:31

Han har kommenterat det hela.
Idag publicerade vänsterextrema tidningen Arbetaren en märklig artikel där det hävdas att jag skulle ha ljugit till mig svenskt medborgarskap. För att belägga påståendet används två anonyma vittnen. Artikeln är polisanmäld för grovt förtal och jag hoppas att även journalister i regimkritisk media kan räkna med hjälp av rättsväsendet.

https://samnytt.se/ett-nytt-lagvattenmarke-i-dns-agendajournalistik/

WHITEFOLKS
2018-02-18, 20:38

Jag undrar lite om nyhetsvärdet i att sprida hans nya namn/identitet. Vad förväntas man uppnå med det?

ApexProcyon
2018-02-18, 20:43
Jag undrar lite om nyhetsvärdet i att sprida hans nya namn/identitet. Vad förväntas man uppnå med det?

Undergräva förtroende samt använda som exempel för vad som kan hända ifall man avviker från åsiktskorridoren offentligt. Han gav bra och trovärdiga exempel till varför han bytte namn.

Det spelar mindre roll om det är sant eller ej, det har redan fått fäste i det undermedvetna hos folk att han är en spion. Målet uppnått.

Edit: Vill bara tillägga att jag inte är det minsta insatt kring historian med Egor Putilov, jag går bara på det som har dykt upp precis nu.

Snubben
2018-02-18, 21:27

Fast här är det lite det som t.ex. Hanif Bali påpekar. Han kommer med ett försvarstal som inte berör det faktiskt centrala - skälet till hans medborgarskap - f d. partnern. Denna partner som nu talar ut, och där det framkommer en person till och när de gör slagningar i registrena som framgår det att det - vare sig vad partner eller Putlilov säger - att något inte stämmer.

Undergräva förtroende samt använda som exempel för vad som kan hända ifall man avviker från åsiktskorridoren offentligt. Han gav bra och trovärdiga exempel till varför han bytte namn.

Det spelar mindre roll om det är sant eller ej, det har redan fått fäste i det undermedvetna hos folk att han är en spion. Målet uppnått.

Edit: Vill bara tillägga att jag inte är det minsta insatt kring historian med Egor Putilov, jag går bara på det som har dykt upp precis nu.

Utifrån DN:s artikel så går det att utläsa att namnbytena, där man sedan byter till ett vanligt namn görs för att man ska försvinna in i mängden. Om du söker på t.ex. Anders Svensson så kommer du att hitta många Anders, då kan du i egenskap av namnet leka rövar då ingen kommer fatta att det är just du som är "den där Anders Svensson". Vilket råkar vara ett förekommande sätt när man har ett annat land som arbetsgivare *arkiv x-musiken*.

Man får ändå lyssna lite gran på den här snubben,

Lars Nicander, chef för Centrum för asymmetriska hot- och terrorismstudier vid Försvarshögskolan

då han troligen känner igen de olika tillvägagångssätten som finns inom dessa områden.

– Hans bakgrund fortsätter att väcka farhågor, vad kan en sån här person göra? Att komma hit på falska grunder är naturligtvis belastande för honom. Hans liv i Sverige har i mångt och mycket handlat om att markera och påpeka svenska sårbarheter, att polarisera. Och det har han fortsatt med.

Undra vart vi känner igen den taktiken från.. *jorgen*

Eller så kan man lyssna på

Wilhelm Agrell, professor i underrättelseanalys [...]

[...] säger att DN:s nya uppgifter inte förvånar, han har stött på liknande i andra sammanhang tidigare.

– Den berättelse ni lägger fram förvånar mig inte alls. På detta sätt har underrättelsetjänster opererat i hundra år för att få så kallade “mullvadar” att etablera sig i landet och verka. En förutsättning är att man kan sopa igen spåren bakåt i tiden. Att byta namn, födelseländer och födelseplatser är ett etablerat sätt.

Man får väl tro att de som bör ha koll på honom har koll.

Eller så är allt bara en stor slump.

Fast det förutsätter att det man smetar på personen är grundlös fakta. DN radar upp hela vägen från att han blev medborgare, där flera forskare eller liknande kommenterar med att "Ja det är skumt" (milt uttryck". Då är det mer troligt att det faktiskt är så att man har hittat något än att man bara vill karaktärsdöda en person. Jag börjar själv fundera över varför det fortfarande finns människor som vill ursäkta/försvara Putilov/Martin Dahlin när det finns ett underlag som påvisar ugglor i mossen...

WHITEFOLKS
2018-02-18, 21:32
Fast här är det lite det som t.ex. Hanif Bali påpekar. Han kommer med ett försvarstal som inte berör det faktiskt centrala - skälet till hans medborgarskap - f d. partnern. Denna partner som nu talar ut, och där det framkommer en person till och när de gör slagningar i registrena som framgår det att det - vare sig vad partner eller Putlilov säger - att något inte stämmer.

Utifrån DN:s artikel så går det att utläsa att namnbytena, där man sedan byter till ett vanligt namn görs för att man ska försvinna in i mängden. Om du söker på t.ex. Anders Svensson så kommer du att hitta många Anders, då kan du i egenskap av namnet leka rövar då ingen kommer fatta att det är just du som är "den där Anders Svensson". Vilket råkar vara ett förekommande sätt när man har ett annat land som arbetsgivare *arkiv x-musiken*.

Man får ändå lyssna lite gran på den här snubben,

då han troligen känner igen de olika tillvägagångssätten som finns inom dessa områden.

Undra vart vi känner igen den taktiken från.. *jorgen*

Eller så kan man lyssna på

Man får väl tro att de som bör ha koll på honom har koll.

Eller så är allt bara en stor slump.

Fast det förutsätter att det man smetar på personen är grundlös fakta. DN radar upp hela vägen från att han blev medborgare, där flera forskare eller liknande kommenterar med att "Ja det är skumt" (milt uttryck". Då är det mer troligt att det faktiskt är så att man har hittat något än att man bara vill karaktärsdöda en person. Jag börjar själv fundera över varför det fortfarande finns människor som vill ursäkta/försvara Putilov/Martin Dahlin när det finns ett underlag som påvisar ugglor i mossen...

Finns det ugglor i mossen hos den svenska komikern som aldrig namngetts?

Snubben
2018-02-18, 21:38
Finns det ugglor i mossen hos den svenska komikern som aldrig namngetts?

Han är väl praktexemplet på en rutten uggla som mossen inte ens vill veta av. :)

(Fast det här är svårt, är himla många komikerna som aldrig namnges numera, man vet inte riktigt vem folk syftar på)

svenbanan
2018-02-18, 22:02
https://www.dn.se/ekonomi/ny-datalag-innebar-hardare-aldersgrans-pa-sociala-medier/

Vad tror ni? Kommer det leda till någon positiv förändring? Kommer det faktiskt resultera i något? Jag kan spontant tycka om idén att begränsa sociala medier, från myndig ålder och uppåt - enbart för jag tycker att det är fördummande. Samtidigt så har alla föräldrar ett eget ansvar och bör ha koll på sina ungar.

Jag tycker det låter som nåt slags luftslott.

Min första fundering är hur det är tänkt att den där sextonårsgränsen ska upprätthållas.

Är det meningen att man inte ska kunna logga in och använda en websajt utan att bevisa sin identitet (och att man är över sexton år gammal alternativt har nåt slags elektroniskt "målsmans intyg")?

Om sajten inte är inom EU då?

Jag tycker det låter som att alla ungar som har tillgång till internet nu kommer kunna ha det nästan lika enkelt med denna lag.

mottat
2018-02-18, 22:36
https://www.expressen.se/halsoliv/kronikorer/anna-basen/sjukt-att-smagodis-ar-billigare-an-gronsaker/

"Feta och överviktiga diskrimineras, både socialt och på arbetsmarknaden. Kraftigt överviktiga måste söka fem gånger så många jobb som normalviktiga.

Fetmaepidemin måste bekämpas på flera fronter. Och problemet måste lyftas från individen till samhället."

Mest idiotiska jag läst idag.

lanzal
2018-02-18, 22:53
https://www.expressen.se/halsoliv/kronikorer/anna-basen/sjukt-att-smagodis-ar-billigare-an-gronsaker/

"Feta och överviktiga diskrimineras, både socialt och på arbetsmarknaden. Kraftigt överviktiga måste söka fem gånger så många jobb som normalviktiga.

Fetmaepidemin måste bekämpas på flera fronter. Och problemet måste lyftas från individen till samhället."

Mest idiotiska jag läst idag.

Jag håller inte med. Visst vore det fint om människor skulle kunna ta ansvar för sig själva och göra det som är rätt men vi människor klarar ju uppenbart inte det. Därför kan sockerskatt etc hjälpa de människor som inte kan hjälpa sig själva, likt alkoholmonopolet och den höga skatten på tobak vi har i Sverige.

Agitator
2018-02-18, 23:17
La denna i fel tråd kom jag på.

2016: UK (verbal intervention against Brexit)
2014: Afghanistan (effectively re-writing Afghan constitution)
2014: UK (verbal intervention against Scottish independence)
2011: Libya (providing support to overthrow Colonel Gaddafi)
2009: Honduras (ousting President Zelaya)
2006: Palestine (providing support to oust Prime Minister Haniyeh)
2005: Syria (providing support against President al-Assad)
2003: Iran (providing support against President Khatami)-
2003: Iraq (ousting of President Hussein)
2002: Venezuela (providing support to attempt an overthrow of President Chavez)
1999: Yugoslavia (removing Yugoslav forces from Kosovo)
1994: Iraq (attempted overthrow of President Hussein)
1991: Haiti (ousting President Aristide)
1991: Kuwait (removing Iraqi forces from Kuwait)
1989: Panama (ousting General Noriega)
1983: Grenada (ousting General Austin’s Marxist forces)
1982: Nicaragua (providing support
1971: Chile (ousting President Allende)
1967: Indonesia (ousting President Sukarno)
1964: Brazil (ousting President Goulart)
1964: Chile (providing support against Salvador Allende)
1961: Congo (assassination of leader Lumumba)
1958: Lebanon (providing support to Christian political parties)
1954: Guatemala (ousting President Arbenz)
1953: Iran (ousting Prime Minister Mossadegh)
1953: Philippines (providing support to the President Magsaysay campaign)
1948: Italy (providing support to the Christian Democrats campaign)

http://theantimedia.org/former-cia-chief-admits-us-meddles-foreign-elections-good/

And those are just the ones they admit to.

SpWai3kZ-gM

lanzal
2018-02-18, 23:22
Vad är det du menar Agitator? Fattar inte :P.

Magnus N
2018-02-19, 09:18
https://mobile.twitter.com/HenrikSundstrom/status/965356639950864384

”Denna CoC bygger på att det ska finnas civila organisationer, ”trusted flaggers”, som ska övervaka nätet och göra anmälningar till företagen ”

Finns fler tweets efter denna med mer information

Galet är en mild beskrivning

ceejay
2018-02-19, 10:16
Jag håller inte med. Visst vore det fint om människor skulle kunna ta ansvar för sig själva och göra det som är rätt men vi människor klarar ju uppenbart inte det. Därför kan sockerskatt etc hjälpa de människor som inte kan hjälpa sig själva, likt alkoholmonopolet och den höga skatten på tobak vi har i Sverige.

Mje, håller inte med dig i min tur istället. Att kollektivt bestraffa för att folk inte kan ta hand om sig själva? Det gillar jag inte. Skatten är alldeles för hög på många saker.

Ladugårdsdörr
2018-02-19, 10:31
Vad är det du menar Agitator? Fattar inte :P.

Att det är USA och inte Ryssland som överlägset mest lägger sig i andra länders interna angelägenheter.

Snubben
2018-02-19, 10:48

”Denna CoC bygger på att det ska finnas civila organisationer, ”trusted flaggers”, som ska övervaka nätet och göra anmälningar till företagen ”

HAHAHAH

Vad i hela friden är ert jag läser!? Jag dör av skratt, säg att det är ett skämt för det där är fan skrämmande! Snacka om populistiska beslut som kommer leda allt ner i avloppet!

Macroman
2018-02-19, 10:50
Tappar nästan tron på brudar när jag läser linnea claessons kommentarsflöde på instagram. Suck. Att hävda åsikter som fakta inom politik, är ungefär vad hon gör.

Med de åsikter hon har så är det ju givet att hon har ganska lågt IQ. Det trista är att sådana personer ofta får en stor plattform.

ARMSTARK
2018-02-19, 10:51

Men att priset är högt har bevisligen inte hjälpt någon, kokainet har kostat över 1000 kronor per gr men likförbannat har folk fortsatt dra i sig det. Är det något man vill använda så gör man det, tom om det är svindyrt och olagligt.
Lite intressant faktiskt det där med alkoholmonopolet, på vilket sätt skulle det vara positivt?

Magnus N
2018-02-19, 12:05
Sverigedemokraterna kommer begära folkomröstning gällande förslaget om ändrade mediegrundlagar

http://www.mynewsdesk.com/se/sverigedemokraterna/pressreleases/sverigedemokraterna-kommer-begaera-folkomroestning-gaellande-foerslaget-om-aendrade-mediegrundlagar-2421385

- Om lagförslaget går igenom i dess nuvarande form kommer Sverigedemokraterna att begära att frågan avgörs genom folkomröstning enligt de regler som föreskrivs i Regeringsformens 8 kap $16 paragrafen. För att riksdagen ska pröva frågan om folkomröstning krävs att en tiondel av riksdagens ledamöter står bakom ett sådan yrkande, vilket innebär att vi med egen kraft har möjlighet att göra detta.

- Vår förhoppning är att även de övriga partierna inser att frågor av denna vikt bör förankras i en större krets än riksdagens 349 ledamöter.

Bra att det finns ett parti som inte vill rota i grundlagen

ceejay
2018-02-19, 12:44
Med de åsikter hon har så är det ju givet att hon har ganska lågt IQ. Det trista är att sådana personer ofta får en stor plattform.

Hon behöver nödvändigtvis inte ha lågt IQ. Men hon är väldigt ung och har väl formats efter feministiskt strunt. Hon kanske inte vet bättre helt enkelt.

Macroman
2018-02-19, 13:24

Så här skrev Alexander Bard om detta på Twitter:

"Do you seriously think Swedish media would go after @EgorPutilov if he had been an Afghan or Eritrean asylum seeker who had succeeded through hard work in Sweden? This hate campaign against Egor is nothing but Swedish petit-bourgeois "selective racism" at its disgustingly worst."

https://twitter.com/Bardissimo/status/965284371539349504

Macroman
2018-02-19, 13:29
Hon behöver nödvändigtvis inte ha lågt IQ. Men hon är väldigt ung och har väl formats efter feministiskt strunt. Hon kanske inte vet bättre helt enkelt.

26 är ändå inte särskilt ungt. Hade hon varit 18 så hade jag köpt det.

ceejay
2018-02-19, 13:30
26 är ändå inte särskilt ungt. Hade hon varit 18 så hade jag köpt det.

ah, trodde hon var 22-23. Då blir det nog svårt att växa upp ordentligt.

Macroman
2018-02-19, 13:36
ah, trodde hon var 22-23. Då blir det nog svårt att växa upp ordentligt.

Hon kommer tycka likadant när hon är 40. :) Kanske ännu mer radikal tom.

WHITEFOLKS
2018-02-19, 13:47
Hon kommer tycka likadant när hon är 40. :) Kanske ännu mer radikal tom.

If it works dont fix it.

Macroman
2018-02-19, 14:08
If it works dont fix it.

Exakt! Kommer dock rätt troligt att bli en backlash när vita män också börjar agera identitetspolitiskt...

stridis
2018-02-19, 14:46
Sverigedemokraterna kommer begära folkomröstning gällande förslaget om ändrade mediegrundlagar

- Om lagförslaget går igenom i dess nuvarande form kommer Sverigedemokraterna att begära att frågan avgörs genom folkomröstning enligt de regler som föreskrivs i Regeringsformens 8 kap $16 paragrafen. För att riksdagen ska pröva frågan om folkomröstning krävs att en tiondel av riksdagens ledamöter står bakom ett sådan yrkande, vilket innebär att vi med egen kraft har möjlighet att göra detta.

- Vår förhoppning är att även de övriga partierna inser att frågor av denna vikt bör förankras i en större krets än riksdagens 349 ledamöter.

Om detta må vi berätta.

Tycker för övrigt att vi skall folkomrösta om varje grundlagsändring och att Sverige skall ändra lagen så att grundlagsändringar måste ske på det sättet.

svenbanan
2018-02-19, 15:21

HAHAHAH

Vad i hela friden är ert jag läser!? Jag dör av skratt, säg att det är ett skämt för det där är fan skrämmande! Snacka om populistiska beslut som kommer leda allt ner i avloppet!

Är detta verkligen en så stor grej?

Jag kanske missförstått något, men om detta inte skulle gälla så är det väl helt upp till twitter, facebook etc att själva välja vad man vill tillåta att folk publicerar för nåt på deras sajt. Dvs ifall facebook tycker att någon skrivt nåt "näthat" så har de väl alltid kunnat ta bort det utan att lämna nån ytterligare förklaring.

Skillnaden nu är väl bara att man lägger ut "suddgummit" på entrepenad till diverse organisationer som ska sköta övervakandet åt dem.

Jag kanske missat nåt, men jag ser inte vad skillnaden skulle vara?

Ifall man skruvar åt det för hårt så kommer det väl i slutändan bli så att facebook i slutändan enbart kommer fyllas av politiskt korrekta och vänsterorienterade inlägg (om det nu är den inriktningen de där organisationerna kommer ha). Typ som moderatorer på vilket forum som helst. Detta kommer ju isåfall rimligtvis leda till att alla som har en annan åsikt kommer sprida den på nåt annat forum.

Ifall facebook/twitter/youtube haft monopol så hade det såklart varit riktigt illa. Men nu står det ju var och en fritt att konkurera ut dem ifall de skjuter sig själva i foten och väljer att enbart låta de med korrekta åsikter komma till tals.

Magnus N
2018-02-19, 15:26
Är inte enbart detta men detta i samband med resten av förändringar får in Sverige på ett väldigt dåligt spår

stridis
2018-02-19, 15:44
Ifall facebook/twitter/youtube haft monopol så hade det såklart varit riktigt illa. Men nu står det ju var och en fritt att konkurera ut dem ifall de skjuter sig själva i foten och väljer att enbart låta de med korrekta åsikter komma till tals.

Facebook/twitter/youtube tillsammans med google har ju onekligen en rejäl digital hävarm. Det har ju öppnats anti-trust utredningar mot Facebook.

Aryt
2018-02-19, 16:20

Riktigt obehagligt, att det inte finns personer som drar i bromsen hårt och snabbt. VPN-förbud och diverse bakdörrar är väl redan på gång också.

Aryt
2018-02-19, 16:22

http://www.mynewsdesk.com/se/sverigedemokraterna/pressreleases/sverigedemokraterna-kommer-begaera-folkomroestning-gaellande-foerslaget-om-aendrade-mediegrundlagar-2421385

Blev förvånad över att Sverige faktiskt har vissa "checks" mot statens maktövertaganden. Iofs är folkomröstningen inte bindande, så de kanske tar det på den vägen.

svenbanan
2018-02-19, 16:40
Är inte enbart detta men detta i samband med resten av förändringar får in Sverige på ett väldigt dåligt spår

Facebook/twitter/youtube tillsammans med google har ju onekligen en rejäl digital hävarm. Det har ju öppnats anti-trust utredningar mot Facebook.

Så länge det inte faktiskt är omöjligt att lägga upp digitalt material på nåt annat sätt så är jag mer inne på att sådant här mer riskerar att berörda parter riskerar att gräva en grop åt sig själva.

Jag tror inte det i längden går att lägga locket på "obehagliga åsikter". Försöker man med det så innebär det i princip att man inte riktar in sig på att "utbilda bort" dessa åsikter. Folk kommer tycka vad de vill ändå, och ifall man nöjer sig med att "censurera" de som tycker fel så kommer det slå tillbaka på ett eller annat sätt ifall tillräckligt många kommer dela den "felaktiga åsikten".

Jag skulle såklart också hellre se att man gav fan i att ägna sig åt sådana här dumheter, men jag tror inte resultatet kommer bli så väldigt dramatiskt (om jag nu förstod vad det gick ut på korrekt). I alla fall inte på lite längre sikt.

Old Nick
2018-02-19, 17:21

Typiskt. Då blev det alltså rasistiskt att vilja bevara grundlagen.

ButtCoughEXTREME
2018-02-19, 17:28
Typiskt. Då blev det alltså rasistiskt att vilja bevara grundlagen.

Det hör du väl själv?

Bevara grundlagen?

BSS? *grr27*

timoat
2018-02-19, 18:09
Väldigt tyst om detta i msm, samtidigt som det var jävligt högljutt om net neutrality för några månader sen...

mottat
2018-02-19, 19:01
https://twitter.com/Bombmannen2/status/965512177795895297

vad är det för jävla människor? Dom kan ju åka med "barnen" till hemlandet och stanna där.

shadowfire
2018-02-19, 19:20

Hon ser ju faktiskt rätt bra ut generellt och är offentlig och provocerar, vilket är tre faktorer som kanske inte asociala sneögda Lotta som jobbar på en revisionsbyrå får erfara.

Lätt att det finns rätt många där ute som faktiskt tänder på att hon är anti deras sätt, alltså att hon är en motståndare till deras skitvärderingar provocerar dem till att skriva mer skit. I mångt och mycket så attackerar hon faktiskt - fast hon inte själv vill erkänna det - kulturer från typ mellanösternhållet eftersom hon vill att kvinnan ska kunna stå upp för sig självt. Tror fan att hon åker på rejält med skit med folk som vill allt från att våldta henne till att "bara" hota henne.

Utöver det så sitter där ett gäng tonåringar + filmjölk och bara skapar trollkonton för att provocera bara för sakens skull.

Hennes följare är för övrigt inte bara snorungar CJ, jag har flera kollegor och bekanta +40 som följer henne.

Rent krasst om man är anti dagens integrationspolitik osv så borde man älska Linnea, men den slutledningsförmågan tycks inte finnas hos många. Hon parerar kärnfrågan i sig, men ju mer framgångsrik hon blir desto svårare blir det för t.ex. islamister att köra hedersförtryck osv.

Jag exemplifierar;
- Jag (vit man) påtalar att hedersförtryck och kvinnor i utsatta områden är inte bra

(får rasiststämpel, ingen vill lyssna)

- Linnea (feministikon) vill att kvinnor ska resa sig för jämlikhet etc.

(får ledarsida i Aftonbladet, får massor med tjejer och kvinnor att gå till kamp, säga emot, känna laganda etc)

Det är ju inte direkt så att Linnea är ett hot mot vita svenska män så vi kommer att gå under om hon får hålla låda. Tänk steget längre, hon kan få kvinnor i förtryck och i utsatta positioner nu att våga dra näven i bordet. Jag kan dock vara naiv som hoppas att det når ut till de som lever med hedersförtryck och kulturellbös.

Hövdingen
2018-02-19, 21:05
Rent krasst om man är anti dagens integrationspolitik osv så borde man älska Linnea, men den slutledningsförmågan tycks inte finnas hos många. Hon parerar kärnfrågan i sig, men ju mer framgångsrik hon blir desto svårare blir det för t.ex. islamister att köra hedersförtryck osv.

Jag exemplifierar;
- Jag (vit man) påtalar att hedersförtryck och kvinnor i utsatta områden är inte bra

(får rasiststämpel, ingen vill lyssna)

- Linnea (feministikon) vill att kvinnor ska resa sig för jämlikhet etc.

(får ledarsida i Aftonbladet, får massor med tjejer och kvinnor att gå till kamp, säga emot, känna laganda etc)

Det är ju inte direkt så att Linnea är ett hot mot vita svenska män så vi kommer att gå under om hon får hålla låda. Tänk steget längre, hon kan få kvinnor i förtryck och i utsatta positioner nu att våga dra näven i bordet. Jag kan dock vara naiv som hoppas att det når ut till de som lever med hedersförtryck och kulturellbös.

Hon är en typisk identitetspolitiker, dessa är islamisters och andra dysfunktionella kulturers bästa vän. Det enda hon bidrar med är att fördumma samhället ännu mer.

Islamism har inget med hedersförtryck att göra.

Leeee
2018-02-19, 22:57
La denna i fel tråd kom jag på.

Helvete vilken vidrig typ han är

King Grub
2018-02-19, 23:03
Den här grafen lovar gott inför framtiden.

https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/underskotten-vaxer-i-valfarden-20720

shadowfire
2018-02-19, 23:04

hehe, den blir perfekt för de rödgröna om alliansen vinner valet. "Det var så mycket bättre under vår tid och titta nu, efter ett år med ert styre!"

shadowfire
2018-02-19, 23:08
Hon är en typisk identitetspolitiker, dessa är islamisters och andra dysfunktionella kulturers bästa vän. Det enda hon bidrar med är att fördumma samhället ännu mer.

Islamism har inget med hedersförtryck att göra.

"Det enda hon bidrar med är att fördumma samhället ännu mer"

Så du menar att en 13-årig tjej som inte vågat anmäla hennes pappa för pedofili innan och som blir inspirerad är något negativt?

Eller att försynta tjejen som alltid blir tafsad på när hon går på krogen men inte törs säga ifrån, men nu vågar ryta till, är något negativt?

Ser du inget som helst positivt i en kvinna som uppmanar andra som inte törs/vill/kan att våga sätta ner foten?

Dåren
2018-02-19, 23:09
Fy fan så bedrövande! Nu måste den här pengamaskinen som är våra öppna gränser ta och börja generera lite avkastning så inte vårt land går under.

King Grub
2018-02-19, 23:18
Fy fan så bedrövande! Nu måste den här pengamaskinen som är våra öppna gränser ta och börja generera lite avkastning så inte vårt land går under.

Vi måste ta vårt ansvar och bli mer generösa i vårt mottagande av flyktingar. Lyssna nu på Europarådet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OngG1l/sveriges-flyktingpolitik-far-kritik

Nils Muiznieks har ju varit Programme Director at the Soros Foundation, så hans ord väger med all rätta tungt.

Leeee
2018-02-19, 23:19

Flyktingmottagandet kostade ca 100miljarder 2017, så det går nog att vända den nedgående kurvan om man prioriterar rätt

Baskagge
2018-02-20, 00:14
Var det inte just 60 miljarder som var överskottet nyligen? De kanske skulle spara pengarna för sämre tider, men det är nog redan bränt. Hur som helst så lånar kommunerna rätt friskt också, eller "investerar" i och med att det går så fantastiskt bra för Sverige. Vi får väl se om nedförsbacken i bergochdalbanan kommer under nästa mandatperioden. Håll i hatten!

leee
2018-02-20, 00:35
hehe, den blir perfekt för de rödgröna om alliansen vinner valet. "Det var så mycket bättre under vår tid och titta nu, efter ett år med ert styre!"

Blir katastrof om Alliansen vinner när underskotten efter varje period med Alliansen varit rekord.

Agitator
2018-02-20, 00:56
Blir katastrof om Alliansen vinner när underskotten efter varje period med Alliansen varit rekord.

Vem har ansvaret när ett hus faller ihop?

Firman som tar över ett bygge som är färdigställt till 90 procent eller firman som la grunden till att allt skulle gå åt helvete?

Benny Carlsson
2018-02-20, 02:36
Flyktingmottagandet kostade ca 100miljarder 2017, så det går nog att vända den nedgående kurvan om man prioriterar rätt

Ja, flyktingmottagandet ... hur mycket tror du den totala kostnaden för invandringen är? Du får multiplicera upp det lite grand.

Alexton
2018-02-20, 07:15
För min del hoppas jag lite smått att de röd/gröna vinner. Ska bli intressant att se dem stå där med hästhuvudet och dra floskler likt "nu måste vi alla dra tillsammans" och "vi har helt enkelt inte råd med x,y,z,å,ä,ö" och sedan inte ha möjlighet att skylla speciellt på alliansen.

Magnus N
2018-02-20, 07:47
https://www.di.se/debatt/skattekraften-urholkas-av-lag-tillvaxt-och-hog-invandring/
Dagens läge har likheter med perioden före finans- och fastighetskrisen 1990, en hemmasnickrad överhettad högkonjunktur och val i snar framtid. I det värsta fallet, i slutet av nästa mandatperiod, är en miljon bidragstagare, skriver Hans Jensevik.

”Folk observerar direkt att förvärvsfrekvensen 2013 kommer in 4,4 procent lägre än 1985. Sverige har tappat en andel av 4,4 procent skattebetalare på 20 år! ”

Dyster läsning men bra skrivet

Magnus N
2018-02-20, 08:17
MED märks mer och mer

#SVPOL @medborgsamling nu för första gången över 4% i (link: http://populist.se) populist.se sentimentanalys. Algoritmen analyserar beteenden och spridning i hela svenska twitterflödet mha. maskininlärning och ger en bild av opinionen och viktiga opinionsbildare i (nästan) realtid.

https://mobile.twitter.com/populist_se/status/965653117990854658

mottat
2018-02-20, 08:51
https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2018/2018-02-19-Drygt-3-000-omplacerade-asylsokande-fran-Grekland-och-Italien-pa-plats-i-Sverige.html

Gött att dom blir hämtade med flyg.

Ladugårdsdörr
2018-02-20, 08:57

Kommuner och landsting har länge ökat resurserna till välfärden mer än vad demografin – befolkningens sammansättning – egentligen har motiverat. Det beror på att invånarna stadigt efterfrågar mer och bättre välfärd.

Hör ni det svennebananer, sluta kräv så mycket välfärd!Det är pga. ert gnällande och krävande som det går så dåligt för kommunerna.

ARMSTARK
2018-02-20, 09:18
Hör ni det svennebananer, sluta kräv så mycket välfärd!Det är pga. ert gnällande och krävande som det går så dåligt för kommunerna.

Du såg också det där, jag blev blind i flera minuter efter att ha läst det!

MaxTheMarketer
2018-02-20, 09:29
Stoppa invandringen och ta hand om de som redan är här så att inte hela Sverige blir ett enda stort Rinkeby och snart lilla Syrien minus alla dödliga skjutvapen.

Jag bor själv vid en tät invandrardel två km från stadens kärna. Här är det lugnt än så länge och har varit det de senaste 10 åren. Var någon kvinna här som skars till döds för några år sedan mitt på ljusa dan av en ung pojkvasker som hade blivit utvisad men inte hemskickad ännu, bra jobbat med den psykologiska utredningen där Migrationsverket!

Frågan är hur många månader kvar det är innan man börjar höra våldtäktsskrik, pistolskott och andra hemskheter såsom knivhugg som en del av vardagen häromkring. Syrien minus dödliga skjutvapen, hold our beers and watch this!

Vad som verkligen behövs göras är att investera i kärnvapen (inte för att använda dem utan för att avskräcka andra länder från att anfalla oss: läs Mutual Assured Destruction på Wiki) och sedan starta en "utrensning/utvisning" av alla icke-infödda svenskar oavsett utseende och ålder.

Nu inväntas kritiserande svar från alla som har tonårsdöttrar så kanske de ändrar sin uppfattning om invandringen när de själva får vara med om något som drabbar dem personligt. Men visst, kalla mig för Gud vet vad, för det gör säkerligen det tryggare för era döttrar. Jag lider med alla som har tonårsdöttrar idag i Sverige, fyfan.

Ja, flyktingmottagandet ... hur mycket tror du den totala kostnaden för invandringen är? Du får multiplicera upp det lite grand.

Blir svårt det om statskassan har en total intäkt på ca 1000 miljarder per år. I sådana fall hade vi redan legat på underskott innan domedagsartikeln publicerades! ;) Okej om du räknar flera år på rad för att summera totala kostnaden men ange det då.

King Grub
2018-02-20, 09:38
Blir svårt det om statskassan har en total intäkt på ca 1000 miljarder per år. I sådana fall hade vi redan legat på underskott innan domedagsartikeln publicerades! ;) Okej om du räknar flera år på rad för att summera totala kostnaden men ange det då.

Pengarna finns ju inte, utan skapas av bankerna via skuld. När vi tar lån och konsumerar skapas pengarna från tomma intet. Det är en av anledningarna till att vi "måste" bli fler och konsumera ännu mer, för att upprätthålla den här artificiella processen.

King Grub
2018-02-20, 10:43
att förvärvsfrekvensen 2013 kommer in 4,4 procent lägre än 1985. Sverige har tappat en andel av 4,4 procent skattebetalare på 20 år! I en obeveklig långsam årlig takt håller pengarna på att ta slut. Inte undra på att kvinnorna i vården är utbrända! Baumols dilemma finns. Ingen hög produktivitet eller tillväxt har slutit detta gap.

I det värsta fallet, i slutet av nästa mandatperiod är 600.000 av urbefolkningen öppet arbetslösa och till det många invandrare, kanske 400.000. En miljon skattebetalare blir bidragstagare. Dessutom lär antalet beviljade uppehållstillstånd från då tills nu vara 2 miljoner. Folkhushållets försörjningsbörda blir stor och antalet skattebetalare, kvar i Sverige, närmast orimligt fåtaliga.

https://www.di.se/debatt/skattekraften-urholkas-av-lag-tillvaxt-och-hog-invandring/

Macroman
2018-02-20, 12:58
https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2018/2018-02-19-Drygt-3-000-omplacerade-asylsokande-fran-Grekland-och-Italien-pa-plats-i-Sverige.html

Gött att dom blir hämtade med flyg.

Hur i helvete är det ens möjligt att vi får ta emot ÄNNU FLER när vi redan tagit emot mest av alla...?

Baskagge
2018-02-20, 12:59

Mycket bra artikel.
Det är sorgligt hur vanskött Sverige är av alla antiintellektuella politiker. Men man får faktiskt skylla sig själv om man driver en politik som går ut på att maximera lån och skuldsättning och snygga till arbetslöshetssiffrorna med hitte-på-jobb.

Macroman
2018-02-20, 13:19
Nu inväntas kritiserande svar från alla som har tonårsdöttrar så kanske de ändrar sin uppfattning om invandringen när de själva får vara med om något som drabbar dem personligt. Men visst, kalla mig för Gud vet vad, för det gör säkerligen det tryggare för era döttrar. Jag lider med alla som har tonårsdöttrar idag i Sverige, fyfan.

Det bisarra är ju att kvinnor är stora förespråkare av mångkultur/massiv invandring. Män är ganska negativt inställda till massiv invandring.

Blir svårt det om statskassan har en total intäkt på ca 1000 miljarder per år. I sådana fall hade vi redan legat på underskott innan domedagsartikeln publicerades! Okej om du räknar flera år på rad för att summera totala kostnaden men ange det då.

Detta är som sagt bara statens budget. Alla kommuners och landstings budgetar ska inkluderas i detta iom det är där socialbidragen betalas ut till alla dessa migranter. Min gissning är att detta kostar 300-400 miljarder/år totalt.

mottat
2018-02-20, 13:28
Hur i helvete är det ens möjligt att vi får ta emot ÄNNU FLER när vi redan tagit emot mest av alla...?

Roliga är att välfärden redan ligger på -62 miljarder. Och då tar man beslutet att FLYGA in folk som endast kommer öka underskottet. :smash::smash:

WHITEFOLKS
2018-02-20, 13:46
Happ då är det bara lägga till nåt år till på kötiden till terapimöjligheter då.

MaxTheMarketer
2018-02-20, 13:59
Det bisarra är ju att kvinnor är stora förespråkare av mångkultur/massiv invandring. Män är ganska negativt inställda till massiv invandring.

Detta är som sagt bara statens budget. Alla kommuners och landstings budgetar ska inkluderas i detta iom det är där socialbidragen betalas ut till alla dessa migranter. Min gissning är att detta kostar 300-400 miljarder/år totalt.

En "konspirationsteori" bakom kvinnors bisarra stöd för det är att de vill komma åt de "starkaste männen". Så länge svenska män låter sig underkastas svenska kvinnor och inte sätta ned foten och stå upp för sig själva så kommer de att köras över av andra män som saknar jämställdhetstänket.

Dagens obekväma sanning: Jämställdhet = kvinnan känner ingen sexuell attraktion för mannen

Många män och pojkar från andra länder saknar jämställdhetstänket och har det toffelmän skulle beskriva som en "macho-attityd" fast jag kallar det mer för "äkta manlighet". Du kan vara en "riktig man" utan behöva bli allt negativt som en "badboy" innefattar. Dessa män låter sig inte köras över av kvinnor helt enkelt och kvinnorna känner sexuell dragningskraft till dem på grund av det.

Det går att ha jämställdhet mellan löner, möjligheter till jobb, osv, men när det kommer till det sociala samspelet så måste kvinnan vara "underlägsen" mannen i socialt status annars kommer hon att förlora all sexuell attraktion och ingen logik eller "övertalan" i världen kan förändra detta.

Jag TROR som sagt var att kvinnors stöd grundar sig i att de vill komma åt riktiga män som inte tar deras "skitsnack". De kan såklart inte säga detta offentligt, det vore extremt icke-PK och absurt, lika så deras stöd för massinvandringen.

Jag har levt på bidrag för länge sedan (låt mordhoten hagla in på PM) och sedan fixade jag ett jobb och slutade vara en parasit i samhället (se! jag är ingen parasit längre). Frågan är om enskilda flyktingar (1 person) får mer än vanlig svensk sossetagare får. (Nu kapas tråden av konspirationsteorier om soss)

Man får ca 2880 SEK efter hyran, elen, försäkringar, läkarbesök och andra giltiga avgifter är betalade. Så du har cirka 2880 SEK i fickpengar. Ironin är att du ska söka bostadsbidrag men då får du bara mindre soss så i slutändan får du lika mycket pengar och alla pengar kommer ju från samma håll: skattebetalarna så jag fattar inte varför soss tvingar en att söka bostadsbidrag! :D

Macroman
2018-02-20, 15:07
Roliga är att välfärden redan ligger på -62 miljarder. Och då tar man beslutet att FLYGA in folk som endast kommer öka underskottet. :smash::smash:

Problemet är ju att regering och riksdag kan fatta en massa beslut som de sedan slipper ta ansvar för iom att de hamnar i kommunernas knä. Så är det ju med migranterna förutom de första 1-2 åren då de sitter på flyktingförläggningar. Snacka om att sitta med Svarte Petter. Detta skulle inte kunna ske i sådan här utsträckning om riksdagsledamöterna satt på personliga mandat från sin valkrets. Men så funkar det ju inte i Sverige utan det är partierna som utser kandidaterna tyvärr...

En "konspirationsteori" bakom kvinnors bisarra stöd för det är att de vill komma åt de "starkaste männen". Så länge svenska män låter sig underkastas svenska kvinnor och inte sätta ned foten och stå upp för sig själva så kommer de att köras över av andra män som saknar jämställdhetstänket.

Dagens obekväma sanning: Jämställdhet = kvinnan känner ingen sexuell attraktion för mannen

Många män och pojkar från andra länder saknar jämställdhetstänket och har det toffelmän skulle beskriva som en "macho-attityd" fast jag kallar det mer för "äkta manlighet". Du kan vara en "riktig man" utan behöva bli allt negativt som en "badboy" innefattar. Dessa män låter sig inte köras över av kvinnor helt enkelt och kvinnorna känner sexuell dragningskraft till dem på grund av det.

Det går att ha jämställdhet mellan löner, möjligheter till jobb, osv, men när det kommer till det sociala samspelet så måste kvinnan vara "underlägsen" mannen i socialt status annars kommer hon att förlora all sexuell attraktion och ingen logik eller "övertalan" i världen kan förändra detta.

Jag TROR som sagt var att kvinnors stöd grundar sig i att de vill komma åt riktiga män som inte tar deras "skitsnack". De kan såklart inte säga detta offentligt, det vore extremt icke-PK och absurt, lika så deras stöd för massinvandringen.

Jag tror att du har väldigt rätt i detta. Tror dock inte det finns något "medveten" strategi bakom detta. utan detta är programmerat i kvinnors DNA helt enkelt.

Står mkt om detta i denna bok: https://www.amazon.com/Rational-Male-Rollo-Tomassi/dp/1492777862/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1519135570&sr=8-1&keywords=rollo+tomassi

Och på denna site: https://therationalmale.com/

Baskagge
2018-02-20, 15:31
Det är nog ränteavdraget och fastighetsskatten som står på tur när underskottet blir för stort i välfärden. Det pratas en del om att införa fastighetsskatt även för bostadsrätter, det kan vi nog få se under nästa mandatperiod. Frågan är hur mycket privatpersonernas ekonomi tål. Det kan bli intressant med räntehöjning, avskaffande av ränteavdrag och en bostadsskatt på det.

Benny Carlsson
2018-02-20, 16:10
Pengarna finns ju inte, utan skapas av bankerna via skuld. När vi tar lån och konsumerar skapas pengarna från tomma intet. Det är en av anledningarna till att vi "måste" bli fler och konsumera ännu mer, för att upprätthålla den här artificiella processen.

Fast i Sverige behöver vi få en yngre (och därmed större) befolkning om vi ska kunna ha en fungerande välfärd. Det där är inte en av de primära anledningarna, om vi pratar ur ett nationellt och/eller europeiskt perspektiv.

Och gör vi det, så har det snarare funnits en stark etablissemangskulturell agenda att vi INTE ska bli fler.

Baskagge
2018-02-20, 16:49
Jordan Petersons filmer måste sticka i ögonen på vänstern.

pu__97bVyOc

ceejay
2018-02-20, 16:54
Det är nog ränteavdraget och fastighetsskatten som står på tur när underskottet blir för stort i välfärden. Det pratas en del om att införa fastighetsskatt även för bostadsrätter, det kan vi nog få se under nästa mandatperiod. Frågan är hur mycket privatpersonernas ekonomi tål. Det kan bli intressant med räntehöjning, avskaffande av ränteavdrag och en bostadsskatt på det.
Kan ju hoppas att vi slipper.

ChuckTesta
2018-02-20, 17:03

Är du förvånad? Det långsiktiga målet är ju att ersätta Sverige med Swedistan. Annie Lööf t ex ser ju inga som helst problem med 30 miljoner invandrare.

Baskagge
2018-02-20, 17:21
Är du förvånad? Det långsiktiga målet är ju att ersätta Sverige med Swedistan. Annie Lööf t ex ser ju inga som helst problem med 30 miljoner invandrare.

Tja, om nu tanken är att importera folk det är synd om till Europa så räcker det inte med 30 miljoner.

Jordens befolkning

1900: 1,7 miljarder
2000: 6,1 miljarder
2050: 9,6 miljarder

https://sv.wikipedia.org/wiki/Befolkningsexplosion

Hövdingen
2018-02-20, 17:37
Så du menar att en 13-årig tjej som inte vågat anmäla hennes pappa för pedofili innan och som blir inspirerad är något negativt?

Nu låter du som Cathy Newman:
7A9qsZx8JZc

Jag menar naturligtvis det jag skrev och inget annat.

Eller att försynta tjejen som alltid blir tafsad på när hon går på krogen men inte törs säga ifrån, men nu vågar ryta till, är något negativt?

Ser du inget som helst positivt i en kvinna som uppmanar andra som inte törs/vill/kan att våga sätta ner foten?

Finns det någon som inte uppmanar kvinnor att säga ifrån, anmäla eller "sätta ner foten" eller är det någon unik nisch som bara hon har?

G.W
2018-02-20, 19:00
Nu låter du som Cathy Newman:

Så du menar att inga kvinnor borde få blir journalister?

shadowfire
2018-02-20, 22:02
Jag menar naturligtvis det jag skrev och inget annat.

och det du menade var otydligt/tvetydigt, därav min kommentar och därav upp till dig att förtydliga vad du menade.

Finns det någon som inte uppmanar kvinnor att säga ifrån, anmäla eller "sätta ner foten" eller är det någon unik nisch som bara hon har?
Självklart, men inte med orden "jag tycker kvinnor ska stå upp". Starkare kvinnor är ett hot mot många, inte bara på jobb utan de som njuter av att idag ha ett maktövertag av sin kvinna i relationen.

shadowfire
2018-02-20, 22:11
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/wEvQnL/anmald-v-ledamot-kritiserar-partiledningen-maktmissbruk

Emma Wallrup (V) vill att Jens Holm ska dra tillbaka sin anmälan mot henne – och välja dialog.

Riksdagsledamoten är dessutom mycket kritisk till Vänsterpartiets partisekreterare Aron Etzler.

– Han stöter ifrån i stället för att läka när det är två parter som har en konflikt, säger Wallrup.

Herregud, kolla dialogen. Eh. Monologen. Behöver ju inte vara utbildad inom psykiatri för att se att något är riktigt tokigt ställt till.

shadowfire
2018-02-20, 22:13
skickar man 28 sms i följd utan att få svar och utan att ha en dialog, så är det någon skruv som är lite tokig

Snubben
2018-02-20, 23:03
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/wEvQnL/anmald-v-ledamot-kritiserar-partiledningen-maktmissbruk

Herregud, kolla dialogen. Eh. Monologen. Behöver ju inte vara utbildad inom psykiatri för att se att något är riktigt tokigt ställt till.

skickar man 28 sms i följd utan att få svar och utan att ha en dialog, så är det någon skruv som är lite tokig

Ordet du letar efter är "kaninkokerska". :d

Magnus N
2018-02-21, 06:59
”STOCKHOLM De etablerade partierna förbereder sig för att rösta igenom ändringar i grundlagen som kommer innebära omfattande inskränkningar i tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen, något som SD vill få till en folkomröstning om. Agneta Börjesson (MP) sitter i konstitutionsutskottet och anser att viktiga frågor som ändringar i grundlagen inte borde få avgöras av det svenska folket i form av en folkomröstning.”

https://nyheteridag.se/miljopartist-i-konstitutionsutskottet-vill-hindra-folket-fran-att-stoppa-censurgrundlag/

Givetvis ska inte folket få vara med och bestämma...

Ännu en anledning till att man får hoppas mp åker ut i höst

Magnus N
2018-02-21, 08:57
Senaste sentio

Mätningen är utförd med webbpanel mellan 9 och 14 februari. Totalt har 1002 personer intervjuats varav 691 uppgett partipreferenser.

Moderaterna 21,0 (19,9)
“Liberalerna” 4,4 (3,6)
Centerpartiet 10,8 (8,6)
Kristdemokraterna 2,2 (2,9)

Socialdemokraterna 24,6 (27,0)
Vänsterpartiet 9,0 (7,1)
Miljöpartiet 3,3 (3,8)

Sverigedemokraterna 21,9 (22,2)

Fi 1,8 (2,7)
Piratpartiet 0,2 (0,9)
Medborgerlig samling 0,5 (0,7)

https://nyheteridag.se/statsvetare-moderaternas-okning-har-bromsats-upp-sentio-februari-ar-har/

Benny Carlsson
2018-02-21, 09:35
och det du menade var otydligt/tvetydigt, därav min kommentar och därav upp till dig att förtydliga vad du menade.

Självklart, men inte med orden "jag tycker kvinnor ska stå upp". Starkare kvinnor är ett hot mot många, inte bara på jobb utan de som njuter av att idag ha ett maktövertag av sin kvinna i relationen. Och de många fler kvinnor som njuter av sitt ENORMA maktövertag över sina män, då? Borde inte män stå upp?

shut teh face
2018-02-21, 10:13
SD lär hamna runt 20-25. De hamnar alltid runt dessa siffror på opinionsundersökningar via webben medan telefonintervjuer hamnar lägre.

Magnus N
2018-02-21, 10:37
34 procent av LO medlemmarna stöder S i januari/februari. Bland männen är Sd störst med 36% jämfört med S 31%, Bland kvinnor stöder 40% S och 17% SD

https://mobile.twitter.com/toivosjoren/status/965954591639658496?s=12

Måste vara populärt att 30miljoner ifrån LO ska finansiera en kampanj för sossarna inför valet

Magnus N
2018-02-21, 12:14
Läsvärt ifrån kvartal

https://kvartal.se/essaer/drfr-frgar-jag-om-migrationen

”Före hösten 2015 kunde det vara riskfyllt för en journalist att uppfattas som alltför intresserad av migrationens baksidor. Många kolleger har genom åren förpassats ut i marginalen, ut på journalistisk ökenvandring, för att de uppmärksammat problem som invandringen till Sverige fört med sig. Jag har själv avstått från potentiellt kontroversiella reportage för att undvika problem. Det skriver Jörgen Huitfeldt, redaktör på Kvartal, och tidigare programledare i Sveriges Radio. ”

BelowAverage
2018-02-21, 12:21
”STOCKHOLM De etablerade partierna förbereder sig för att rösta igenom ändringar i grundlagen som kommer innebära omfattande inskränkningar i tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen, något som SD vill få till en folkomröstning om. Agneta Börjesson (MP) sitter i konstitutionsutskottet och anser att viktiga frågor som ändringar i grundlagen inte borde få avgöras av det svenska folket i form av en folkomröstning.”

https://nyheteridag.se/miljopartist-i-konstitutionsutskottet-vill-hindra-folket-fran-att-stoppa-censurgrundlag/

Givetvis ska inte folket få vara med och bestämma...

Ännu en anledning till att man får hoppas mp åker ut i höst

Det där tror jag däremot är en utbredd åsikt bland rikdsdagsledamöter, inte bara hos MP tyvärr.
Men att de som ska representera folket tycker det är dåligt om folket får vara med och bestämma är inte särskilt förvånande.

ChuckTesta
2018-02-21, 12:29
Är motiveringen bakom grundlagsändringarna att det kan gynna SD? Som vanligt, alltså? Man gör precis allt för att motarbeta SD, oavsett om det innebär att totalt köra ner Sverige i botten.

Aryt
2018-02-21, 14:04
Läsvärt ifrån kvartal

https://kvartal.se/essaer/drfr-frgar-jag-om-migrationen

”Före hösten 2015 kunde det vara riskfyllt för en journalist att uppfattas som alltför intresserad av migrationens baksidor. Många kolleger har genom åren förpassats ut i marginalen, ut på journalistisk ökenvandring, för att de uppmärksammat problem som invandringen till Sverige fört med sig. Jag har själv avstått från potentiellt kontroversiella reportage för att undvika problem. Det skriver Jörgen Huitfeldt, redaktör på Kvartal, och tidigare programledare i Sveriges Radio. ”

Borde vara obligatorisk läsning. Finns fortfarande personer som håller huvudet i sanden.

Magnus N
2018-02-21, 14:20
Logiken...
Inlägget sedan följande svar

https://mobile.twitter.com/alexvoronov/status/966264454517313536?s=12

shut teh face
2018-02-21, 14:25
Logiken...

Fyfan vikken pannbiff.

Aryt
2018-02-21, 14:59
Logiken...

Vilken lirare. Politisk redaktör.. kanske borde vara högre krav?
Kommunernas inkomster påverkas inte. Utjämningssystemet ser till att alla har i princip samma.

Utjämningssystemet verkar vara en nyhet för dig. Här kan du läsa? (link: https://skl.se/ekonomijuridikstatistik/ekonomi/utjamningssystem/vanligafragoromutjamningssystemet.11892.html#) skl.se/ekonomijuridik… Förresten, varifrån har du hämtat den där bilden?

ceejay
2018-02-21, 15:04
Seriöst. Folk kan verkligen inte skilja på asylsökande som nästan aldrig kommer kunna att bidra till sverige, med arbetskraftsinvandring. Jag trodde inte att medelIQt var så lågt i Sverige.

Vinter
2018-02-21, 16:17
Seriöst. Folk kan verkligen inte skilja på asylsökande som nästan aldrig kommer kunna att bidra till sverige, med arbetskraftsinvandring. Jag trodde inte att medelIQt var så lågt i Sverige.

Det är en medveten taktik att skriva ihop begreppen. Den ena genererar pengar och den andra kostar. Slår du ihop begreppen så får du bättre statistik.

De flesta borde förstå att man inte bedriver flyktingpolitik för att tjäna pengar, det är direkt efterblivet. Det är en humanitär insats, om det sköts korrekt.

stridis
2018-02-21, 16:18
Skriv under namninsamlingen mot grundlagsändringen:
https://www.stoppagrundlagsandringen.com/namninsamling

Jag skrev under då jag helst vill se att de inte inför ändringen utan en folkomröstning.

ChuckTesta
2018-02-21, 16:56
Varför går det att snabbt ändra grundlagen i det här fallet? Skulle det inte krävas två omröstningar med 4 års mellanrum osv för att ändra grundlagarna?
Fast man blir ju inte förvånad heller, att inte ändra grundlagen kan ju gynna SD, då måste det stoppas till alla medel. Oavsett vad det innebär.

stridis
2018-02-21, 17:01
Varför går det att snabbt ändra grundlagen i det här fallet? Skulle det inte krävas två omröstningar med 4 års mellanrum osv för att ändra grundlagarna?

Nej de kan ta en omröstning just innan valet och sedan en andra just efter valet. Om grundlagsändringen inte blir en valfråga så...

stridis
2018-02-21, 17:37
https://www.nyatider.nu/regeringen-hemligstamplar-skalen-till-dan-eliassons-nya-toppjobb/

Nya Tider har kontaktat regeringen och bett att få ta del av allt material som föregått beslutet att utse Dan Eliasson till chef för Myndigheten för samhällsberedskap. kanslisekreterare Monique Karlsson som svarar i mejl den 8 februari att "det är bara beslutet vi kan lämna ut. Bifogar det i mejlet." Beslutet visar sig vara en kopia på Dan Eliassons anställningsavtal.

När Nya Tider skriver tillbaka att "även dokument som föregår myndighetsbeslut är offentliga handlingar, till detta räknas e-post, meddelanden, mötesprotokoll etc" ändras nu svaret till att det inte finns några dokument om tillsättningen. Bara en platsannons med en kravprofil.

Nya Tider har begärt Dan Eliassons ansökningsbrev för den utannonserade tjänsten. Ärendet lämnas då över till regeringens rättschef Daniel Ström och handläggare Marijke Silander som i mejl den 14 februari svarat att "en sådan handling finns inte".

Nya Tider begär en lista över vilka som sökt tjänsten. Svaret blir att detta har hemligstämplats.

Nerkortat utdrag från Nya tiders artikel om deras granskning av Dan Eliassons utnämning.

svenbanan
2018-02-21, 18:13
Fast man blir ju inte förvånad heller, att inte ändra grundlagen kan ju gynna SD, då måste det stoppas till alla medel. Oavsett vad det innebär.

Så har jag också inbillat mig att processen sett ut. Känns som att man fick lära sig det på SO:n i högstadiet eller nåt...

Magnus N
2018-02-21, 18:18
Tror inte det finns en tidsperiod de behöver hålla sig till

1 beslut om ändring sedan ett allmänt val och så 1 beslut om ändring efter valet är allt som behövs.

Dock så är en folkomröstning gällande en grundlag bindande, jämfört med som vanligt där den enbart är vägledande.

Yes
2018-02-21, 18:30
https://www.nyatider.nu/regeringen-hemligstamplar-skalen-till-dan-eliassons-nya-toppjobb/

Nerkortat utdrag från Nya tiders artikel om deras granskning av Dan Eliassons utnämning.
Alla djur är jämställda men vissa är mer jämställda än andra...

Är det inte lustigt att om Stridis sökt en tjänst i offentlig sektor hade vem som helst kunnat begära ut alla handlingar?

Har man röven full av soussekuk blir det dock hemligstämplat

shadowfire
2018-02-21, 18:59
Alla djur är jämställda men vissa är mer jämställda än andra...

Är det inte lustigt att om Stridis sökt en tjänst i offentlig sektor hade vem som helst kunnat begära ut alla handlingar?

Har man röven full av soussekuk blir det dock hemligstämplat

hehe wp

mottat
2018-02-21, 20:24

Sverige mest korrupta landet i Skandinavien

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-mest-korrupta-landet-i-skandinavien

Leeee
2018-02-21, 20:27
Sverige mest korrupta landet i Skandinavien

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-mest-korrupta-landet-i-skandinavien

Svartmålning av sverige! Kommer pk hävda

shadowfire
2018-02-21, 20:52
Lena Mellin

Vilken flax, Stefan Löfven!
Valåret 2018 är det sista då ekonomin går riktigt bra, sedan viker den ner igen. Det visar regeringens egna prognoser.

Allt pekar faktiskt på att det blir så med ränteläge och inflation osv, den regering som tar vid härnäst kommer att få så sjukt mycket svartepetter. Plus ärva nuvarande regerings reformer eller icke reformer. Påminn mig om att inte vilja vara politiker höst 2018.

Magnus N
2018-02-21, 21:24
Ny OU ifrån Yougov med

https://www.metro.se/artikel/yougov-socialdemokraternas-tappar-stort-i-st%C3%B6d

Sverigedemokraterna 22,1

Socialdemokraterna 22,4
Vänsterpartiet 10,0
Miljöpartiet 3,4

Moderaterna 20,5
Centerpartiet 9,3
Liberalerna 4,7
Kristdemokraterna 2,6

FI 2,5

Övriga 2,4

mottat
2018-02-21, 22:43
iERLyAxddVE

Snubben
2018-02-22, 07:11
iERLyAxddVE

Så man tar blocklistan någon vänsterfjant använde på twitter och kallar det för statligt åsiktsregistrering? Man tar videoklipp som är från 90-talet, man tar nyheter från SPUTNIK, man tar argument som man här världen över (uh, du e rasist som frågar var jag e ifrån) etc.

Jag trodde vi hade kommit förbi den här punkten där man ljuger men försöker få det framstå som "the one and only truth".

Magnus N
2018-02-22, 08:21
SVT/novus väljarbarometer februari

M: 23,7 (-0,1)
L: 4,6 (-0,4)
C: 8,8 (-0,1)
KD: 2,7 (+/-0)

S: 28,4 (-0,2)
V: 8,1 (+0,5)
MP: 4,3 (+0,2)

SD: 17,1 (+0,6)

Annat: 2,3 (-0,5)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-kd-parkerar-pa-bottensiffor

Mental
2018-02-22, 08:51
Lena Mellin

Allt pekar faktiskt på att det blir så med ränteläge och inflation osv, den regering som tar vid härnäst kommer att få så sjukt mycket svartepetter. Plus ärva nuvarande regerings reformer eller icke reformer. Påminn mig om att inte vilja vara politiker höst 2018.

Så är det blå blocket smarta så lämnar de walk over vid valet och låter S stå vid rodret?

Magnus N
2018-02-22, 09:43
Så är det blå blocket smarta så lämnar de walk over vid valet och låter S stå vid rodret?

Hade enbart varit samma praxis de gjort senaste åren så hade inte förvånat

Sedan om det är smart får vi se

lanzal
2018-02-22, 18:16
iERLyAxddVE

Vet du vad källkritik är för något? Annars är jag villig att försöka skriva ihop någon guide åt dig. Jag kan allvarligt försöka lägga en timme eller två på det, måste ändå göra en för mitt framtida yrke som lärare där jag ska lära ut det.

BelowAverage
2018-02-22, 18:21
^

Vad är det med utlänningar (britter och jänkare) att göra "reportage" om Sverige där en hel del material är hörsägen. Gärna lite töntiga ljudeffekter eller skämt för att göra materialet lättsmällt. Avsluta med att de gärna snackar ned fake-news, som såklart står i skarp kontrast till deras egna sanningar *screwy*

ARMSTARK
2018-02-22, 18:27
^

Vad är det med utlänningar (britter och jänkare) att göra "reportage" om Sverige där en hel del material är hörsägen. Gärna lite töntiga ljudeffekter eller skämt för att göra materialet lättsmällt. Avsluta med att de gärna snackar ned fake-news, som såklart står i skarp kontrast till deras egna sanningar *screwy*

Det är rätt irriterande, fast vi gör ju likadant, har du läst tråden om amerikansk politik? :d

lanzal
2018-02-22, 18:42
Ok utan att låta dryg men vi kan ta upp lite "nyheter" som han tar upp, och så ser vi hur vinklade det är.

Han pratar om att vi ska "stop importing the rapists", ok.

Om du vill, så kan du se vilka värdeord de lägger, och hur de vinklar sanningen för att det ska verka som att mannen endast var lite kritisk till invandring när han i själva verket skrev riktiga skitsaker som varken du eller jag står för. Din youtubare säger nämner också "crime of opinion", nej, han döms för hets mot folkgrupp. Sputnik News kanske inte förstod svenska så bra när de tog sin källa ifrån Fria Tider.

Artikeln han pratar om, är en nyhetskälla (Sputnik News) som startades av https://en.wikipedia.org/wiki/Rossiya_Segodnya. En rysk nyhetsbyrå som drivs av ryska staten. Organisationen drivs av en av de mest HBTQ-fientliga organisationerna i Ryssland. De har i sin tur, tagit sin källa ifrån Fria Tider. Fria Tider har i sin tur tagit sin källa från mannens facebookkonto. Alltså, detta är en källa som har vridits två gånger innan du läser den, första av Fria Tider och sen Sputnik News.

Det Fria Tider hävdar att mannen sagt är

"Somalier är Sunnimuslimer de har samma inriktning som Saudi Arabien sharialagar & annat skit... De står för mycket av gängkriminaliteten i Sverige & all annat våldsamt som våldtäkter!! Afghaner är till 80% Sunnimuslimer också ett jävla pack!!"
Varför känner du ett behov av att försvara sån här rasism?

Rätten kom fram till, enligt Fria Tider.

"Tingsrätten anser vidare att inlägget inte inbjuder till en religionskritisk diskussion utan uttrycker just sådan missaktning som bestämmelsen om hets mot folkgrupp avser att omfatta, Den åtalade döms till 10.000 kronor i dagsböter för hets mot folkgrupp", skriver rätten vidare.

Fria Tider enda jobb i princip är att svartmåla invandrare, bara genom att kolla förstasidan idag så handlar i princip varenda artikel om något de vill relatera till invandring eller något skit om vänstern.

https://sputniknews.com/docs/about/index.html
http://www.friatider.se/skrev-p-facebook-att-muslimer-ligger-bakom-m-nga-v-ldt-kter-d-ms-f-r-siktsbrott

Öh, detta kanske blev jättefult skrivet, men jag hoppas att jag ändå kom fram till något.

BelowAverage
2018-02-22, 19:51
Det är rätt irriterande, fast vi gör ju likadant, har du läst tråden om amerikansk politik? :d

Haha, så sant ;p
Jag vill ha frikort att sitta uppe på piedestalen!

Klein
2018-02-22, 20:00
Fria Tider enda jobb i princip är att svartmåla invandrare, bara genom att kolla förstasidan idag så handlar i princip varenda artikel om något de vill relatera till invandring eller något skit om vänstern.

Fria Tider skulle ju inte behövas ifall "gammelmedia" rapporterade objektivt om saken vilket de inte gör. En annan sak gammalmedia inte pratar om är Sydafrika som varit på väg käpprätt åt helvetet sedan apartheid tog slut och nu lovar nya presidenten att bara de tar all jordbruksmark från de vita så blir allt bra. För det gick ju så helvetets bra för Zimbabwe att gå den vägen. Det som sker i Sydafrika nu är vad som väntar alla västerländska nationer när en annan etniska grupp än "vita" får majoritet och det är bara en tidsfråga.

Extrem korruption och inflation.
Kraftigt ökade skatter, subventioner och bidrag.
Kraftigt ökad brottslighet och fallerande infrastruktur.
Statligt beslagtagande och omdistribuering av land.
Folkmord, landsflykt, och svält.

mottat
2018-02-22, 20:00
Vet du vad källkritik är för något? Annars är jag villig att försöka skriva ihop någon guide åt dig. Jag kan allvarligt försöka lägga en timme eller två på det, måste ändå göra en för mitt framtida yrke som lärare där jag ska lära ut det.

Tror du jag är Paul Joseph Watson? Sluta bli så jävla triggad att du slutar tänka människa. Om jag länkar ett klipp på Hitler blir jag då automatiskt nazist och håller med exakt allt som sägs i klippet? Hoppas du hinner lära dig det innan du tänker arbeta som lärare.

lanzal
2018-02-22, 20:23
Fria Tider skulle ju inte behövas ifall "gammelmedia" rapporterade objektivt om saken vilket de inte gör. En annan sak gammalmedia inte pratar om är Sydafrika som varit på väg käpprätt åt helvetet sedan apartheid tog slut och nu lovar nya presidenten att bara de tar all jordbruksmark från de vita så blir allt bra. För det gick ju så helvetets bra för Zimbabwe att gå den vägen. Det som sker i Sydafrika nu är vad som väntar alla västerländska nationer när en annan etniska grupp än "vita" får majoritet och det är bara en tidsfråga.

Extrem korruption och inflation.
Kraftigt ökade skatter, subventioner och bidrag.
Kraftigt ökad brottslighet och fallerande infrastruktur.
Statligt beslagtagande och omdistribuering av land.
Folkmord, landsflykt, och svält.

Öh, jag har inte så bra koll på Zimbabwe, men du kan ju länka källor till dina påståenden till en början. Annars blir det ju svårt att diskuera.

Vinter
2018-02-22, 20:31
Jag skulle inte kalla Paul Joseph Watson en bra och seriös nyhetskälla.

lanzal
2018-02-22, 20:39
Tror du jag är Paul Joseph Watson? Sluta bli så jävla triggad att du slutar tänka människa. Om jag länkar ett klipp på Hitler blir jag då automatiskt nazist och håller med exakt allt som sägs i klippet? Hoppas du hinner lära dig det innan du tänker arbeta som lärare.

Jag har inte kallat dig nazist. Varför länkar du skräplänkar med saker som är oerhört vinklade och lätt kan faktakollas? Det är konstigt att du länkar saker som är supervinklade nyheter, kan du inte hitta mer kvalitetsjournalistik?

Magnus N
2018-02-22, 20:41
ett exempel på msm svårighet med objektivitet är väl DN och deras rapportering gällande invandring och sedan deras svartmålning av Tino Sanandaji som ett exempel

Klein
2018-02-22, 20:48
Öh, jag har inte så bra koll på Zimbabwe, men du kan ju länka källor till dina påståenden till en början. Annars blir det ju svårt att diskuera.

Källor till vad? Att Sydafrika har 5 beneficiaries per skattebetalare? Att mer eller gratis el till landets fattiga har gjort att elnätet regelbundet är nedstängt? Att sötvattnet håller på att slut? Att det är farligare att vara ung dotter till en vit jordbrukare i SydAfrika än att jobba som polis i Mozambique? Att den dominerande svarta folkgruppen i Sydafrika anlände mer eller mindre samtidigt som Europeerna och mördade sig fram till etnisk dominans över andra svarta? Att landet som vita tog i bruk var öde land där ingen bodde? Att under apartheid så strömmade folk från övriga Afrika in i landet för att det var så attraktivt att bo där och att nu vill folk bara därifrån?

lanzal
2018-02-22, 20:51
ett exempel på msm svårighet med objektivitet är väl DN och deras rapportering gällande invandring och sedan deras svartmålning av Tino Sanandaji som ett exempel

Du får gärna ge lite exempel på när journalistiken varit dålig, blir lättare att diskutera detta då. Vet att det är populärt att basha Sveriges tidningar med utbildade journalister och istället föredra de tidningar som skrivs av främlingar på internet men det blir lättare att diskutera tidningars dåliga rapportering om vi använder källor =).

lanzal
2018-02-22, 20:52
Källor till vad? Att Sydafrika har 5 beneficiaries per skattebetalare? Att mer eller gratis el till landets fattiga har gjort att elnätet regelbundet är nedstängt? Att sötvattnet håller på att slut? Att det är farligare att vara ung dotter till en vit jordbrukare i SydAfrika än att jobba som polis i Mozambique? Att den dominerande svarta folkgruppen i Sydafrika anlände mer eller mindre samtidigt som Europeerna och mördade sig fram till etnisk dominans över andra svarta? Att landet som vita tog i bruk var öde land där ingen bodde? Att under apartheid så strömmade folk från övriga Afrika in i landet för att det var så attraktivt att bo där och att nu vill folk bara därifrån?
Ja, detta är exakt såna påståenden som man ska använda källor på. Annars kan man hävda vad som helst och diskussionen blir meningslös om man inte styrker sina påståenden med källor.

Magnus N
2018-02-22, 20:54
Du får gärna ge lite exempel på när journalistiken varit dålig, blir lättare att diskutera detta då. Vet att det är populärt att basha Sveriges tidningar med utbildade journalister och istället föredra de tidningar som skrivs av främlingar på internet men det blir lättare att diskutera tidningars dåliga rapportering om vi använder källor =).

2014 slog DN upp en notoriska bluffrapport: ”Här är kommunen som tjänar över en halv miljard på invandringen”

Arbetarbladet idag: ”I Sandviken är 48,8 procent av de utrikes födda arbetslösa...Sverige går på högvarv och bland inrikes födda är arbetslösheten 4,0 procent, men bland utrikes födda är den däremot 22,2 procent...Sandvikens brutala 48,8 procent i arbetslöshet ligger i nivå med de siffror vi tidigare sett i Paris förorter”

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10155326490233231

"Det de kallar ”dödshotar” var saklig kritik mot inköpscensur som Ekerös kommun medgav var fel och backade från. Det fanns 0 rapporterade dödshot rapporterat och för den delen 0 anmälda eller konkreta hot överhuvudtaget. Olagliga försök att vägra ta in efterfrågade böcker av ideologiska skäl genererade kritik, och bland hundratals mail fanns som alltid näthat, men inga hot."

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10155427827603231

som exempel

mottat
2018-02-22, 21:20
Jag har inte kallat dig nazist. Varför länkar du skräplänkar med saker som är oerhört vinklade och lätt kan faktakollas? Det är konstigt att du länkar saker som är supervinklade nyheter, kan du inte hitta mer kvalitetsjournalistik?

Vart har jag sagt att du kallat mig nazist? Ta ett djupt andetag och kanske läs vad jag skrev igen.

Magnus N
2018-02-22, 21:25
https://omni.se/andersson-far-borgerligt-stod-om-skattehalet-i-portugal/a/G1jrr4

– Det finns många legitima skäl att flytta till Portugal, men om anledningen till flytten enbart är att undvika att betala skatt förstår jag om människor blir upprörda, säger Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson till tidningen.

M.....

Vill inte längre ha fri rörlighet inom EU?

shadowfire
2018-02-22, 21:30
Fria Tider skulle ju inte behövas ifall "gammelmedia" rapporterade objektivt om saken vilket de inte gör.

Fria tider skulle finnas ändå, eftersom hur objektivt man än rapporterat så skulle det finnas ett behov av att påvisa att någon annan har lite mer "äkta nyheter". Du kommer aldrig mer kunna hitta ett nyhetsforum som är accepterat av alla som ett trovärdigt forum.

Petoria
2018-02-22, 21:31

Ett tips är att skriva vad du tycker om klippet istället för att bara länka till det.

Klein
2018-02-22, 21:51
Ja, detta är exakt såna påståenden som man ska använda källor på. Annars kan man hävda vad som helst och diskussionen blir meningslös om man inte styrker sina påståenden med källor.

Det är tragikomiskt att dessa enkla och observerbara fakta jag tagit upp är för dig helt okända. Säger en hel del om kvaliten på ditt nyhetsflöde.

Det här är en bra introduktion till ämnet:

-4SS8uyhQnY

rASKrisLXS4

mEXrbbjAk00

nOvmjs0J_QQ

Sr42bYxCVX4

Vidare läsning:

http://www.praag.co.za
http://www.suidlanders.org

Economic Decline
http://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.TOTL
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_South_Africa#Age_and_race_distribu tion
http://www.forbes.com/sites/jessecolombo/2014/03/19/a-guide-to-south-africas-economic-bubble-and-coming-crisis
http://fxtop.com/en/historical-exchange-rates.php
https://research.stlouisfed.org/fred2/series/MABMM301ZAM189S
http://www.statssa.gov.za/?page_id=1854&PPN=P0141
http://www.childrencount.ci.org.za/indicator.php?id=1&indicator=2
http://www.news24.com/SouthAfrica/News/Only-33-of-SA-kids-live-with-both-parents-20130311
http://www.ngopulse.org/article/education-south-africa-where-did-it-go-wrong
https://africacheck.org/spot_check/south-africas-matric-pass-rate-obscures-dropout-rate
https://africacheck.org/reports/is-sas-education-system-the-worst-in-africa-not-according-to-the-data/
http://businesstech.co.za/news/international/77737/south-africa-unemployment-1994-2015
http://businesstech.co.za/news/general/68842/uncovering-sa-employment-by-race
http://www.bloomberg.com/news/articles/2014-02-24/lamb-for-12-on-400-monthly-shows-south-africa-welfare-addiction
http://mg.co.za/article/2010-02-18-sa-the-biggest-welfare-state-in-world-says-economist
http://www.moneyweb.co.za/archive/less-taxpayers-than-sars-reports-solidarity
http://www.sassa.gov.za/index.php/knowledge-centre/statistical-reports?download=266:statistical-report-8-of-2014
http://www.savi.uct.ac.za/wp-content/uploads/2013/11/Child-Abuse-in-SA-Rights-and-Wrongs.pdf?p=2591

Power Outages
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-06-07/once-lauded-eskom-now-derided-over-south-african-power-outages
http://www.iol.co.za/business/opinion/columnists/why-the-past-cannot-be-blamed-for-utility-s-woes-1.1847918#.Vci9ePnIOg0
http://mg.co.za/article/2015-05-21-pension-fund-bailout-for-eskom
http://www.cnbcafrica.com/179427.aspx
https://en.wikipedia.org/wiki/Eskom

Affirmative Action and Skilled Workers
http://www.iol.co.za/business/companies/eskom-denies-race-bias-in-retrenchments-1.1829390#.VcipsfnIOg2
http://mybroadband.co.za/news/energy/121260-eskom-must-get-rid-of-thousands-of-skilled-whites.html
http://ewn.co.za/2015/03/11/Solidarity-fingers-Eskom-about-reaching-race-targets
http://www.adcorp.co.za/NEws/Pages/SA%E2%80%99seconomydesperatelyneedshigh-skilledworkers.aspx
http://www.statssa.gov.za/?p=3217
http://www.queensu.ca/samp/migrationresources/braindrain/documents/bhorat.pdf

Crime
http://www.iol.co.za/news/politics/sa-s-woes-spark-another-exodus-1.296516#.VcokrPnIP4Y
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate#By_ country
https://www.issafrica.org/uploads/factsheet.pdf#page=2
https://www.issafrica.org/crimehub/uploads/ISS%20Police%20Portfolio%20Committee%2015%20April% 202015%5B1%5D.pdf
https://www.issafrica.org/uploads/BurgerGouldNewham.pdf#page=4
https://www.issafrica.org/crimehub/uploads/ISSPolice Portfolio Committee 15 April 2015[1].pdf#page=8
https://www.fbi.gov/about-us/cjis/ucr/crime-in-the-u.s/2013/crime-in-the-u.s.-2013/tables/table-12/table_12_crime_trends_by_population_group_2012-2013.xls
http://news.bbc.co.uk/1/hi/8668615.stm
https://www.fbi.gov/about-us/cjis/ucr/crime-in-the-u.s/2013/crime-in-the-u.s.-2013/tables/table-16/table_16_rate_by_population_group_2013.xls
http://www.iol.co.za/news/crime-courts/more-than-half-of-sa-s-crimes-not-reported-1.1489420#.Vb_TdPnIOg0
https://www.quandl.com/collections/society/oecd-murder-rates
https://www.issafrica.org/crimehub/uploads/ISS%20Police%20Portfolio%20Committee%2015%20April% 202015[1].pdf#page=8
http://www.ucrdatatool.gov
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate#end note_iraq
http://www.news24.com/MyNews24/The-Rape-Capital-of-the-World-20140821
https://www.issafrica.org/pubs/Papers/49/Paper49.html#Anchor-International-595
http://www.theguardian.com/world/2009/mar/12/eudy-simelane-corrective-rape-south-Africa
http://www.irinnews.org/report/84909/south-africa-one-in-four-men-rape
http://www.unodc.org/documents/data-and-analysis/statistics/crime/CTS12_Sexual_violence.xls
https://en.wikipedia.org/wiki/Jacob_Zuma_rape_trial
http://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/61711/cdecotea_1.pdf
http://www.artsrn.ualberta.ca/amcdouga/Hist446_2013/Readings/The%20Scandal%20of%20Manhood.pdf
http://www.savi.uct.ac.za/wp-content/uploads/2013/11/Child-Abuse-in-SA-Rights-and-Wrongs.pdf
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/car.824/abstract
http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-21783076
http://apps.who.int/gho/data/node.main.562?lang=en
http://www.indexmundi.com/united_states/hiv_aids_adult_prevalence_rate.html
http://www.politicsweb.co.za/news-and-analysis/south-africas-troubles-a-diagnosis
http://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.LE00.IN
http://businesstech.co.za/news/general/76322/sa-life-expectancy-declines
http://www.timeslive.co.za/opinion/columnists/2011/11/22/promiscuity-is-murdering-us
http://www.sabc.co.za/news/a/0f6047804ef4e3beb877bb1e5d06aea0/Murders-not-reported-to-SAPS:-SAIRR-20130320
https://africacheck.org/reports/does-sa-have-the-largest-private-security-industry-in-the-world
http://www.psira.co.za/psira/dmdocuments/research/Promoting%20Partnerships%20for%20Crime%20Preventio n%20Between%20State%20and%20Private%20Security%20P roviders%20in%20Southern%20Africa.pdf#page=25
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate#List
http://www.wsj.com/articles/SB10001424127887324442304578235693247074584
http://www.politicsweb.co.za/archive/1-465-road-accident-fatalities-over-festive-season

Apartheid Revisited
http://www.amazon.com/AmaBhulu-Birth-Death-Second-America/dp/0992159016
http://www.amazon.co.uk/Into-Cannibals-Pot-Lessons-Post-Apartheid/dp/0984907017
https://en.wikipedia.org/wiki/Invasion_of_the_Cape_Colony_%281795%29
https://en.wikipedia.org/wiki/Anglo-Dutch_Treaty_of_1814
https://books.google.co.uk/books?id=vZqJBAAAQBAJ&pg=PA438
http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-14094918
https://en.wikipedia.org/wiki/Xhosa_Wars
https://en.wikipedia.org/wiki/Population_Registration_Act,_1950
https://books.google.co.uk/books?id=ZRqBAAAAQBAJ&pg=PA58
https://www.marxists.org/history/international/comintern/sections/sacp/1928/comintern.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Israel_and_the_apartheid_analogy
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/nelson-mandela/9731522/Nelson-Mandela-proven-to-be-a-member-of-the-Communist-Party-after-decades-of-denial.html

Post-Apartheid
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/southafrica/9716539/South-African-farmers-fearing-for-their-lives.html
https://africacheck.org/reports/are-white-afrikaners-really-being-killed-like-flies
http://www.news24.com/SouthAfrica/News/Farm-murderers-leave-chilling-note-20101203
http://www.reuters.com/article/2010/03/30/ozatp-safrica-racism-idAFJOE62T0IM20100330
http://www.theguardian.com/world/2012/nov/01/south-africa-spear-machine-gun
https://www.youtube.com/watch?v=6fzRSE_p1Ys
http://www.saflii.org/za/legis/consol_act/bbeea2003311
http://www.wsj.com/articles/SB110376334634607918
http://www.newsweek.com/good-life-few-116831
http://www.cato.org/publications/commentary/mbekis-legacy
http://www.iol.co.za/news/politics/things-were-better-in-the-bad-old-days-1.98663#.VdnKo5fIOTZ

Och nu senast från Sydafrikas nya president:

Yesterday Ramaphosa addressed the nation’s parliament in Cape Town and made clear that his priority is to heal the divisions and injustice of the past, going all the way back to the original European colonists in the 1600s taking land from the indigenous tribes.

Ramaphosa called this “original sin”, and stated that he wants to see “the return of the land to the people from whom it was taken… to heal the divisions of the past.”

How does he plan on doing that?

Confiscation. Specifically– confiscation without compensation.

“The expropriation of land without compensation is envisaged as one of the measures that we will use to accelerate redistribution of land to black South Africans.”

https://www.zerohedge.com/news/2018-02-21/south-africas-brand-new-president-wants-confiscate-land-white-farmers

Magnus N
2018-02-22, 21:53
Annie Lööf öppnar för förhandlingar med S och MP

https://www.expressen.se/nyheter/annie-loof-oppnar-for-forhandlingar-med-s-och-mp/

De som inte redan visste det kan inse det nu, en röst på Centern är en röst för sittande regering

leee
2018-02-22, 22:09
Annie Lööf öppnar för förhandlingar med S och MP

https://www.expressen.se/nyheter/annie-loof-oppnar-for-forhandlingar-med-s-och-mp/

De som inte redan visste det kan inse det nu, en röst på Centern är en röst för sittande regering

Hon har väl börjat förstå att Alliansen som alternativ inte fungerar så bra.

mottat
2018-02-22, 22:10
Ett tips är att skriva vad du tycker om klippet istället för att bara länka till det.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Victim_blaming

Petoria
2018-02-22, 22:13
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Victim_blaming

Bra att veta att det inte är lönt att diskutera något med dig i fortsättningen.

Magnus N
2018-02-22, 22:14
Hon har väl börjat förstå att Alliansen som alternativ inte fungerar så bra.

Centern och M har iaf vad de säger klara skiljelinjer i sin politik, så inte ologiskt att Lööf söker sig mot det röda blocket. Men finner det roligt att hon vill vara vän med Löfven , var väl hon som skulle äta upp sin hatt innan hon samarbetade med sossarna ? :p

lanzal
2018-02-22, 22:15
Det är tragikomiskt att dessa enkla och observerbara fakta jag tagit upp är för dig helt okända. Säger en hel del om kvaliten på ditt nyhetsflöde.

Det här är en bra introduktion till ämnet:

-4SS8uyhQnY

rASKrisLXS4

mEXrbbjAk00

nOvmjs0J_QQ

Sr42bYxCVX4

Vidare läsning:

http://www.praag.co.za
http://www.suidlanders.org

Economic Decline
http://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.TOTL
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_South_Africa#Age_and_race_distribu tion
http://www.forbes.com/sites/jessecolombo/2014/03/19/a-guide-to-south-africas-economic-bubble-and-coming-crisis
http://fxtop.com/en/historical-exchange-rates.php
https://research.stlouisfed.org/fred2/series/MABMM301ZAM189S
http://www.statssa.gov.za/?page_id=1854&PPN=P0141
http://www.childrencount.ci.org.za/indicator.php?id=1&indicator=2
http://www.news24.com/SouthAfrica/News/Only-33-of-SA-kids-live-with-both-parents-20130311
http://www.ngopulse.org/article/education-south-africa-where-did-it-go-wrong
https://africacheck.org/spot_check/south-africas-matric-pass-rate-obscures-dropout-rate
https://africacheck.org/reports/is-sas-education-system-the-worst-in-africa-not-according-to-the-data/
http://businesstech.co.za/news/international/77737/south-africa-unemployment-1994-2015
http://businesstech.co.za/news/general/68842/uncovering-sa-employment-by-race
http://www.bloomberg.com/news/articles/2014-02-24/lamb-for-12-on-400-monthly-shows-south-africa-welfare-addiction
http://mg.co.za/article/2010-02-18-sa-the-biggest-welfare-state-in-world-says-economist
http://www.moneyweb.co.za/archive/less-taxpayers-than-sars-reports-solidarity
http://www.sassa.gov.za/index.php/knowledge-centre/statistical-reports?download=266:statistical-report-8-of-2014
http://www.savi.uct.ac.za/wp-content/uploads/2013/11/Child-Abuse-in-SA-Rights-and-Wrongs.pdf?p=2591

Power Outages
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-06-07/once-lauded-eskom-now-derided-over-south-african-power-outages
http://www.iol.co.za/business/opinion/columnists/why-the-past-cannot-be-blamed-for-utility-s-woes-1.1847918#.Vci9ePnIOg0
http://mg.co.za/article/2015-05-21-pension-fund-bailout-for-eskom
http://www.cnbcafrica.com/179427.aspx
https://en.wikipedia.org/wiki/Eskom

Affirmative Action and Skilled Workers
http://www.iol.co.za/business/companies/eskom-denies-race-bias-in-retrenchments-1.1829390#.VcipsfnIOg2
http://mybroadband.co.za/news/energy/121260-eskom-must-get-rid-of-thousands-of-skilled-whites.html
http://ewn.co.za/2015/03/11/Solidarity-fingers-Eskom-about-reaching-race-targets
http://www.adcorp.co.za/NEws/Pages/SA%E2%80%99seconomydesperatelyneedshigh-skilledworkers.aspx
http://www.statssa.gov.za/?p=3217
http://www.queensu.ca/samp/migrationresources/braindrain/documents/bhorat.pdf

Crime
http://www.iol.co.za/news/politics/sa-s-woes-spark-another-exodus-1.296516#.VcokrPnIP4Y
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate#By_ country
https://www.issafrica.org/crimehub/uploads/ISS%20Police%20Portfolio%20Committee%2015%20April% 202015%5B1%5D.pdf
https://www.issafrica.org/crimehub/uploads/ISSPolice Portfolio Committee 15 April 2015[1].pdf#page=8
https://www.fbi.gov/about-us/cjis/ucr/crime-in-the-u.s/2013/crime-in-the-u.s.-2013/tables/table-12/table_12_crime_trends_by_population_group_2012-2013.xls
http://news.bbc.co.uk/1/hi/8668615.stm
https://www.fbi.gov/about-us/cjis/ucr/crime-in-the-u.s/2013/crime-in-the-u.s.-2013/tables/table-16/table_16_rate_by_population_group_2013.xls
http://www.iol.co.za/news/crime-courts/more-than-half-of-sa-s-crimes-not-reported-1.1489420#.Vb_TdPnIOg0
https://www.quandl.com/collections/society/oecd-murder-rates
https://www.issafrica.org/crimehub/uploads/ISS%20Police%20Portfolio%20Committee%2015%20April% 202015[1].pdf#page=8
http://www.ucrdatatool.gov
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate#end note_iraq
http://www.news24.com/MyNews24/The-Rape-Capital-of-the-World-20140821
https://www.issafrica.org/pubs/Papers/49/Paper49.html#Anchor-International-595
http://www.theguardian.com/world/2009/mar/12/eudy-simelane-corrective-rape-south-Africa
http://www.irinnews.org/report/84909/south-africa-one-in-four-men-rape
http://www.unodc.org/documents/data-and-analysis/statistics/crime/CTS12_Sexual_violence.xls
https://en.wikipedia.org/wiki/Jacob_Zuma_rape_trial
http://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/61711/cdecotea_1.pdf
http://www.artsrn.ualberta.ca/amcdouga/Hist446_2013/Readings/The%20Scandal%20of%20Manhood.pdf
http://www.savi.uct.ac.za/wp-content/uploads/2013/11/Child-Abuse-in-SA-Rights-and-Wrongs.pdf
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/car.824/abstract
http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-21783076
http://apps.who.int/gho/data/node.main.562?lang=en
http://www.indexmundi.com/united_states/hiv_aids_adult_prevalence_rate.html
http://www.politicsweb.co.za/news-and-analysis/south-africas-troubles-a-diagnosis
http://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.LE00.IN
http://businesstech.co.za/news/general/76322/sa-life-expectancy-declines
http://www.timeslive.co.za/opinion/columnists/2011/11/22/promiscuity-is-murdering-us
http://www.sabc.co.za/news/a/0f6047804ef4e3beb877bb1e5d06aea0/Murders-not-reported-to-SAPS:-SAIRR-20130320
https://africacheck.org/reports/does-sa-have-the-largest-private-security-industry-in-the-world
http://www.psira.co.za/psira/dmdocuments/research/Promoting%20Partnerships%20for%20Crime%20Preventio n%20Between%20State%20and%20Private%20Security%20P roviders%20in%20Southern%20Africa.pdf#page=25
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate#List
http://www.wsj.com/articles/SB10001424127887324442304578235693247074584
http://www.politicsweb.co.za/archive/1-465-road-accident-fatalities-over-festive-season

Apartheid Revisited
http://www.amazon.com/AmaBhulu-Birth-Death-Second-America/dp/0992159016
http://www.amazon.co.uk/Into-Cannibals-Pot-Lessons-Post-Apartheid/dp/0984907017
https://en.wikipedia.org/wiki/Invasion_of_the_Cape_Colony_%281795%29
https://en.wikipedia.org/wiki/Anglo-Dutch_Treaty_of_1814
https://books.google.co.uk/books?id=vZqJBAAAQBAJ&pg=PA438
http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-14094918
https://en.wikipedia.org/wiki/Xhosa_Wars
https://en.wikipedia.org/wiki/Population_Registration_Act,_1950
https://books.google.co.uk/books?id=ZRqBAAAAQBAJ&pg=PA58
https://www.marxists.org/history/international/comintern/sections/sacp/1928/comintern.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Israel_and_the_apartheid_analogy
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/nelson-mandela/9731522/Nelson-Mandela-proven-to-be-a-member-of-the-Communist-Party-after-decades-of-denial.html

Post-Apartheid
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/southafrica/9716539/South-African-farmers-fearing-for-their-lives.html
https://africacheck.org/reports/are-white-afrikaners-really-being-killed-like-flies
http://www.news24.com/SouthAfrica/News/Farm-murderers-leave-chilling-note-20101203
http://www.reuters.com/article/2010/03/30/ozatp-safrica-racism-idAFJOE62T0IM20100330
http://www.theguardian.com/world/2012/nov/01/south-africa-spear-machine-gun
https://www.youtube.com/watch?v=6fzRSE_p1Ys
http://www.saflii.org/za/legis/consol_act/bbeea2003311
http://www.wsj.com/articles/SB110376334634607918
http://www.newsweek.com/good-life-few-116831
http://www.cato.org/publications/commentary/mbekis-legacy
http://www.iol.co.za/news/politics/things-were-better-in-the-bad-old-days-1.98663#.VdnKo5fIOTZ

Och nu senast från Sydafrikas nya president:

https://www.zerohedge.com/news/2018-02-21/south-africas-brand-new-president-wants-confiscate-land-white-farmers

Öh, jag återkommer om några månader med mitt svar. Tack!

mottat
2018-02-22, 22:29
Bra att veta att det inte är lönt att diskutera något med dig i fortsättningen.

Jag överlever nog... förstår dig dock, inte roligt när du precis gjorde bort dig för alla i tråden :/

Agitator
2018-02-22, 22:51
Skulle inte förvåna mig ifall S och M försöker faila och låter SD kliva fram och blir sittande regering. Allt för att de ska få så mycket skit som möjligt när allt går åt helvete.

Sedan slåss de nästa val 2022 om vem som ska styra igen.

SD kommer göra allt de inte kan eller vill göra.

trädgårdsmöbel
2018-02-22, 23:06

Kortfattad sydafrikansk historia: Landet befolkades först av ett folk som hette Khoisan och som vi av någon anledning kallar "Hottentotter". Vita och bantufolk (dvs negrer) kom dit långt senare. Khoisan- folkgruppen är idag utrotad, mestadels genom vita mäns bajonetter OCH svarta mäns spjut, både svarta och vita utrotade dem. Men några våldtogs in i andra stammar, blandades upp så det kan finnas spår av hottentott-gener hos ett fåtal individer kvar idag.

Så varken svarta eller vita har någon egentlig rätt till sydafrika. Det är en utrotad människo-ras som borde bo där egentligen. En människo-ras som både svarta och vita är skyldiga till att ha utrotat.

Klein
2018-02-23, 05:39
Kortfattad sydafrikansk historia: Landet befolkades först av ett folk som hette Khoisan och som vi av någon anledning kallar "Hottentotter". Vita och bantufolk (dvs negrer) kom dit långt senare. Khoisan- folkgruppen är idag utrotad, mestadels genom vita mäns bajonetter OCH svarta mäns spjut, både svarta och vita utrotade dem. Men några våldtogs in i andra stammar, blandades upp så det kan finnas spår av hottentott-gener hos ett fåtal individer kvar idag.

Så varken svarta eller vita har någon egentlig rätt till sydafrika. Det är en utrotad människo-ras som borde bo där egentligen. En människo-ras som både svarta och vita är skyldiga till att ha utrotat.

Khoisan är knappast en utrotad folkgrupp och ej heller en homogen grupp för den delen. Sydafrikas befolkning hade, för den som är intresserad, redan halverats av krig då Europeerna anlände och de bosatte sig i öde områden. Sedan blev en hel del europeiska nybyggare slaktade av kringströvande negrer varefter de organiserade sig i självförsvar. Inte helt olikt koloniseringen av Nordamerika.

Snubben
2018-02-23, 09:14
https://www.europaportalen.se/2018/02/snala-sverige-kan-forlora-eu-stod

EU-dags!

I rapporten tar kommissionen upp ökad gränskontroll som EU-ledarna har efterfrågat. I dag är EU:s kostnader för gräns- och kustbevakning cirka 40 miljarder kronor vilket motsvarar 0,4 procent av den nuvarande långtidsbudgeten.

I sin mest modesta bedömning spår kommissionen att den siffran kommer fördubblas till 80 miljarder kronor fördelat över sju år i kommande långtidsbudget. Ett mer integrerat system skulle kosta 200-250 miljarder. I det mest ambitiösa scenariot ser kommissionen en fullfjädrad europeisk gräns- och kustbevakning med 100 000 anställda vilket skulle ta 14 procent av hela budgeten - 1,5 biljoner kronor.

På samma sätt ser kommissionen att EU:s kostnader för forskning och utveckling inom försvaret kan öka från dagens knappa sex miljarder kronor till 350 miljarder i det mest ambitiösa försvarsalternativet.

Man ska dubbla anslaget till Frontex, med några andra. Finns tankar om att itöka det mer,

I det mest ambitiösa scenariot ser kommissionen en fullfjädrad europeisk gräns- och kustbevakning med 100 000 anställda vilket skulle ta 14 procent av hela budgeten - 1,5 biljoner kronor.

(1) Vad tänekr ni om ökning fron 40 till 80 mdr?
(2) Vad tänker ni om det mest "ambitiösa" förslaget? 1.5 biljoner.

Jag tänker att den första ökningen är bra - är av uppfattningen om att vi ska ha fri rörlighet inom Europa så måste vi dock säkerställa att man inte kan ta sig in i Europa genom att sova.

Fri rörlig inom EU = Ej fri rörlighet mellan EU och resten av världen.
Fri rörlighet med resten av världen = Ej fri rörlighet inom EU.

Något säger mig att många är med på den här tanken.

Man kan dock fundera om över det ambitiösa projektet, 14% av budgeten till gränskontroll. Är det en dum idé ? Spontant är det för mycket pengar, men samtidigt kan jag vara av uppfattning är att EU syfte är att vaka över medlemsländer, då ska inte vem som helst kunna spatsera in i EU - spion, flykting, terrorist eller whatever.

Samtidigt är detta något som många många länder skriker efter, dels de länder som har tagit emot kalasmycket (Sverige, Tyskland mm.). Men även de som har tagit emot en mindre del (Polen etc.). Är nog inte helt möjligt att det blir en något skarpare skärpning här.

Ni kan läsa mer i diskussionsunderlaget här; https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/communication-new-modern-multiannual-financial-framework_en.pdf

Benny Carlsson
2018-02-23, 14:50
https://www.europaportalen.se/2018/02/snala-sverige-kan-forlora-eu-stod

EU-dags!

Man ska dubbla anslaget till Frontex, med några andra. Finns tankar om att itöka det mer,

(1) Vad tänekr ni om ökning fron 40 till 80 mdr?
(2) Vad tänker ni om det mest "ambitiösa" förslaget? 1.5 biljoner.

Jag tänker att den första ökningen är bra - är av uppfattningen om att vi ska ha fri rörlighet inom Europa så måste vi dock säkerställa att man inte kan ta sig in i Europa genom att sova.

Fri rörlig inom EU = Ej fri rörlighet mellan EU och resten av världen.
Fri rörlighet med resten av världen = Ej fri rörlighet inom EU.

Något säger mig att många är med på den här tanken.

Man kan dock fundera om över det ambitiösa projektet, 14% av budgeten till gränskontroll. Är det en dum idé ? Spontant är det för mycket pengar, men samtidigt kan jag vara av uppfattning är att EU syfte är att vaka över medlemsländer, då ska inte vem som helst kunna spatsera in i EU - spion, flykting, terrorist eller whatever.

Samtidigt är detta något som många många länder skriker efter, dels de länder som har tagit emot kalasmycket (Sverige, Tyskland mm.). Men även de som har tagit emot en mindre del (Polen etc.). Är nog inte helt möjligt att det blir en något skarpare skärpning här.

Ni kan läsa mer i diskussionsunderlaget här; https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/communication-new-modern-multiannual-financial-framework_en.pdf
Die Gräns Festung Europas måste hållas! Fri rörlighet inom EU är inte optimalt på alla sätt men pragmatiskt är det den bästa lösningen.

Med tanke på all jävla smörja staten slänger skattebetalarnas pengar på, så är det Sverige behöver pytsa in av 80 miljarder inga problem. Fördelat över 7 år = ännu mindre problem. Detta bör testas.

Fungerar inte detta får man överväga 1500 miljarder, men 100 000 anställda är en brutal överdrift. Låt istället EU:s länders FMs stå för detta, och bidra med lika många soldater per capita. Om det nu behövs 100 000 man så får vi lätt ihop detta, då det finns massvis att ta av i utlandet (och inom EU, såklart). Dra ur trupperna ur den USA-sionistiska-imperalismlegionen och sätt dem att skydda fosterlandet.

mottat
2018-02-23, 18:39
https://www.expressen.se/kvallsposten/region-skane-sager-nej-till-mans-livsviktiga-medicin/

Man tycker ju att Skåne borde ha råd med detta då dom har så jävla många invandrare, som vi vet sen tidigare är en riktig vinstaffär.

Sverige är ett riktigt jävla dårhus alltså...

Hövdingen
2018-02-23, 18:47
FBlWx4Adalk

Hövdingen
2018-02-23, 18:50
Jag överlever nog... förstår dig dock, inte roligt när du precis gjorde bort dig för alla i tråden :/
På vilket sätt gjorde han bort sig?

Leeee
2018-02-23, 23:24
Gita Nabavi :

En person, många dumheter

Magnus N
2018-02-24, 11:42
https://ledarsidorna.se/2018/02/krisande-kommuner/

”Redan i våras stod det klart att Lunds kommun befinner sig i ett prekärt ekonomiskt läge. Situationen är inte unik för Lund. Enligt SKL förväntas kommunernas underskott närma sig 40 miljarder de närmaste åren. ”Kostnaderna har ökat så kraftigt i relation till tidigare”, säger Lena Micko, SKL. Bakgrunden är en kraftig befolkningsökning till följd av invandring och födelseöverskott. ”

I detta fallet är det Lund men kommer vara samma sak för flera kommuner kommande tiden, gamla och de svaga kommer få betala

micke81
2018-02-24, 11:46
https://ledarsidorna.se/2018/02/krisande-kommuner/

”Redan i våras stod det klart att Lunds kommun befinner sig i ett prekärt ekonomiskt läge. Situationen är inte unik för Lund. Enligt SKL förväntas kommunernas underskott närma sig 40 miljarder de närmaste åren. ”Kostnaderna har ökat så kraftigt i relation till tidigare”, säger Lena Micko, SKL. Bakgrunden är en kraftig befolkningsökning till följd av invandring och födelseöverskott. ”

I detta fallet är det Lund men kommer vara samma sak för flera kommuner kommande tiden, gamla och de svaga kommer få betala

Effekten av att migrationskostnader börjar rullas över från staten till kommunerna,som sagts det här är bara början och nästa regering kommer sitta med en riktigt rejäl bajsmacka som tyvärr mycket väl även kan kombineras med en riktigt jobbig lågkonjunktur.

shadowfire
2018-02-24, 16:22
Stefan Löfvén säger att sossarna ska ut och knacka dörr och gemene man ska inte tänka att på Gevalia när det knackar med oväntat på dörren, utan ska tänka på sossarna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/m68JrE/lofven-till-valarbetare-forandring-ar-mojlig

Huh? Socialdemokraterna goes Jehovas?

stridis
2018-02-24, 16:40
Stefan Löfvén säger att sossarna ska ut och knacka dörr och gemene man ska inte tänka att på Gevalia när det knackar med oväntat på dörren, utan ska tänka på sossarna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/m68JrE/lofven-till-valarbetare-forandring-ar-mojlig

Oj det har potential att hånas guldmässigt.

Låt inte den röde fan över tröskeln...

micke81
2018-02-24, 16:42

Sekt som sekt kan man ju tänka.
Kanske går att trycka upp skyltar med "socialdemokrater göra sig icke besvär" eller liknande fast antar att dom flesta av oss inte ingår i målgruppen då dörrknackandet antagligen kommer genomföras dagtid när de flesta av oss arbetar.

Magnus N
2018-02-24, 16:49
Sekt som sekt kan man ju tänka.
Kanske går att trycka upp skyltar med "socialdemokrater göra sig icke besvär" eller liknande fast antar att dom flesta av oss inte ingår i målgruppen då dörrknackandet antagligen kommer genomföras dagtid när de flesta av oss arbetar.

Räknar med att facken kommer dyka upp för samtal rätt ofta kommande månaderna.

Iaf inom de områdena där LO och dess undersåtar har sina klor inblandade

Leeee
2018-02-24, 17:31
Gita Nabavi :

En person, många dumheter

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wE262/gita-nabavi-vald-till-ny-partiledare-for-fi

Agitator
2018-02-25, 05:44
https://i.imgur.com/tOZvkOc.png

Snubben
2018-02-25, 11:03
Urk, det här valet kommer suga rejält när alla ska producera "valmaterial".

micke81
2018-02-25, 11:07
Räknar med att facken kommer dyka upp för samtal rätt ofta kommande månaderna.

Iaf inom de områdena där LO och dess undersåtar har sina klor inblandade

Har redan börjat. Vad sägs om artikel i en facklig tidning avhandlande en arbetare som enligt artikeln är medlem i socialdemokratiskaarbetarpartiet utöver sitt arbete som arbatare där man passar på att berätta om hur de ondskefulla borgarna tänker dumpa lönerna för varrenda kotte.
Men de har förstås inte hunnit ned till till EU valets bottennivå ännu då det delades ut broschyrer med titeln "nu röstar vi för ett rött Europa!"

Magnus N
2018-02-25, 11:20
Har redan börjat. Vad sägs om artikel i en facklig tidning avhandlande en arbetare som enligt artikeln är medlem i socialdemokratiskaarbetarpartiet utöver sitt arbete som arbatare där man passar på att berätta om hur de ondskefulla borgarna tänker dumpa lönerna för varrenda kotte.
Men de har förstås inte hunnit ned till till EU valets bottennivå ännu då det delades ut broschyrer med titeln "nu röstar vi för ett rött Europa!"

Sett liknande inom mitt fack redan med(elektrikerna), roligt på möten när det diskuteras och de konstant kampanjar för sossarna och talar illa om alliansen samt Sd.

Men roligt att notera de senaste gångerna att det är svårare och svårare för dem att tala fritt utan att bli emotsagda etc

micke81
2018-02-25, 12:23
Sett liknande inom mitt fack redan med(elektrikerna), roligt på möten när det diskuteras och de konstant kampanjar för sossarna och talar illa om alliansen samt Sd.

Men roligt att notera de senaste gångerna att det är svårare och svårare för dem att tala fritt utan att bli emotsagda etc

Är inte välkommen på deras möten som icke medlem,men blev ditlurad på ett möte innan förra valet av okänd anlednig och då var det mycket talande om vikten av att se till att ha sina pensionspengar förvaltade på de ställen som facket tycker är bra och absolut inte ha något att göra med vissa andra företag,klarade inte mer än cirkus 15 minuter innan jag sträckte upp en hand och skickade en lång harrang av missnöje över hur absurt uselt hela deras tänk var och inte bara gällande pensionerna och därefter avlägsnade jag mig. övriga fackanslutna kollegor är upptagna med ojämna mellanrum med att tala om sina tilldelade samtalsämnen på rasterna. tidningen från nämnda fack är som nämnts tidigare milt sagt kass om man inte är fullständigt frälst. Men possitivt att se att de inte får härja fritt längre i sitt bedrövliga tänk på mötena iaf.

Magnus N
2018-02-25, 16:34
Robert Österlind som är ansvarig för sociala medier på Sala kommun har en härdsmälta på dels fb samt inspelat samtal

https://imgur.com/a/ULE8n

JYeZGB8Qw0Q

Utmålar MED som invandrarfientligt etc etc

Hövdingen
2018-02-25, 22:25
UwucU14_UdA

G.W
2018-02-25, 22:33
Robert Österlind som är ansvarig för sociala medier på Sala kommun har en härdsmälta på dels fb samt inspelat samtal

JYeZGB8Qw0Q

Det kunde jag inte tro om Sala kommun. Tack för den viktiga ögonöppnaren.

Snubben
2018-02-25, 22:36

JYeZGB8Qw0Q

Men herregud, vilken jubelåsna. Hoppas innerligt att kommunen agerar på något sätt.

ceejay
2018-02-25, 22:50
Hahaha! Herregud.
Vilken lågbegåvad människa, han skulle passa bättre som städare på samhall. Pricken över i:t hade varit om personen som pratade med honom, på slutet hade inflikat att hon faktiskt bandat samtalet och har som avsikt att lägga upp det på nätet.

shadowfire
2018-02-26, 00:08

Ja det var inte alltför vackert. Kvinnan som ringde upp var också ute och cyklade lite som det verkar med sitt påstående om att han bryter mot lagen. Läser man lagen, så säger den snarare att myndigheten har ett handlingsutrymme att röra sig med.

Källa från lagen.nu, förvaltningslagen för myndigheter, paragraf 4;

Myndigheternas serviceskyldighet
4 § Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet

"Den serviceskyldighet som kommer till uttryck i paragrafen innebär att myndigheterna ska lämna upplysningar och råd till enskilda om sådana bestämmelser och sådan praxis som faller inom myndighetens område. Det kan handla om allt ifrån att hjälpa till med att fylla i blanketter och upprätta en ansökan, till att – t ex genom förslag på ytterligare utredning eller komplettering av handlingarna – vägleda den enskilde till ett bättre sätt att nå önskat resultat. I praktiken blir den service och det sätt på vilket servicen utförs beroende av arten på den enskildes fråga och behov av hjälp, vilket innebär att en fråga som kan besvaras muntligen över telefon till en enskild kanske – för att uppfylla serviceskyldigheten – kräver ett personligt möte med en annan.

Det faktum att serviceskyldigheten är långtgående innebär dock inte att den är obegränsad (se RH 1997:2), utan myndigheten ska bistå med information och service endast i lämplig omfattning. Av det följer, t ex, att skatteverket naturligtvis inte ska underlätta skatteplanering i syfte att kringgå lagens bestämmelser. Vidare bör en myndighet vara försiktig med att (utöver frågor om ren formalia) ge råd som kan vara till nackdel för sökandens motpart, eftersom myndigheten annars riskerar att uppfattas som partisk. Serviceskyldighetens något otydliga och skiftande gräns ställer således stora krav på omdömet hos myndigheternas enskilda medarbetare."

ceejay
2018-02-26, 00:12
Så lite tolkningsfråga med andra ord.
Det hade ju räckt med att hänvisa vidare istället för att göra en rasistnazistfascistgrej över det.

Agitator
2018-02-26, 02:07
Det hade ju räckt med att hänvisa vidare istället för att göra en rasistnazistfascistgrej över det.

Ja, när man läste bubblorna i videon så var det ju väldigt snällt av han att låta ett enkelt inlägg ligga kvar för att visa vart personen står. Dvs, han ville utmåla någon som rasist på extremt lösa grunder.

Vilken härlig tid vi lerver i Sverige 2018.

Vad tror ni? SD får mer stöd än någonsin? Överallt hör man hur folk överger sina gamla partitillhörigheter för de inser hur tramsigt det blivit och floskler och kappvändning.

Kommer bli ett roligt val 2018 oavsett utgång.

shut teh face
2018-02-26, 07:28
Ja, när man läste bubblorna i videon så var det ju väldigt snällt av han att låta ett enkelt inlägg ligga kvar för att visa vart personen står. Dvs, han ville utmåla någon som rasist på extremt lösa grunder.

Vilken härlig tid vi lerver i Sverige 2018.

Vad tror ni? SD får mer stöd än någonsin? Överallt hör man hur folk överger sina gamla partitillhörigheter för de inser hur tramsigt det blivit och floskler och kappvändning.

Kommer bli ett roligt val 2018 oavsett utgång.
Jag skulle tro att kanske detta berör hälften av väljarna, där SD och M tar dessa väljare. Sen om M är seriös med sin politik är en annan fråga.

Snubben
2018-02-26, 08:23

Fast det är de inte. Om någon eller något som representerar kommunen säger något har varje medborgare rätt att ta del av den informationen som den bygger på, dvs. allmänna handlingar/offentlighetsprincipen.

I telefonsamtalet efterfrågas underlaget till påstående att salas kommun inv.antal har ökat. Då är kommunen skyldig att delge underlagen/informationen som detta baseras på.

I undantagsfall kan kommunens (Deras jurister) granska handlingarna innan de lämnas ut för att bestämma om de ska sekretessbeläggas (privat info, skadlig info (militärinfo etc.)), om det ska maskas (bort med namn t.ex. då det inte är väsentligt (t.ex. personalärenden av olika slag) . Om de beslutar att handlingarna inte ska lämnas ut ska du gå en skälig förklaring men även möjligheten att överklaga.

Detta är skrivet i sten, ingen pardon. Det ärt en av grundbultarna i Sverige. Vad Sala kommun håller på med är väldigt konstigt, för mig som har spenderat åtskilliga år i den kommunala världen och hanterat journalisters förfrågningar/intervjuer om div. handlingar.

shadowfire
2018-02-26, 09:18
Fast det är de inte. Om någon eller något som representerar kommunen säger något har varje medborgare rätt att ta del av den informationen som den bygger på, dvs. allmänna handlingar/offentlighetsprincipen.

I telefonsamtalet efterfrågas underlaget till påstående att salas kommun inv.antal har ökat. Då är kommunen skyldig att delge underlagen/informationen som detta baseras på.

I undantagsfall kan kommunens (Deras jurister) granska handlingarna innan de lämnas ut för att bestämma om de ska sekretessbeläggas (privat info, skadlig info (militärinfo etc.)), om det ska maskas (bort med namn t.ex. då det inte är väsentligt (t.ex. personalärenden av olika slag) . Om de beslutar att handlingarna inte ska lämnas ut ska du gå en skälig förklaring men även möjligheten att överklaga.

Detta är skrivet i sten, ingen pardon. Det ärt en av grundbultarna i Sverige. Vad Sala kommun håller på med är väldigt konstigt, för mig som har spenderat åtskilliga år i den kommunala världen och hanterat journalisters förfrågningar/intervjuer om div. handlingar.

Var ser du i lagen att man har en skyldighet att muntligen svara på något eller svara på det rakt av i sociala medier?

Det lagen säger är man skyldig att lämna ut underlaget som en offentlig handling om det efterfrågas. Kommunnissen hänvisade i facebooktråden till samhällsplaneraren med mailadress - för att just få ut just det underlaget. Därmed är offentlighetsprincipen uppfylld.

I telefonsamtalet hänvisades det till förvaltningslagen som är en helt annan femma och ger myndigheter större utrymme för att sätta sin egen definition på vad som är rimligt att informera kring.

Det oprofessionella som den här nissen gjorde är att börja babbla om rasism istället för att kort och gott hänvisa till underlaget utan att börja dra egna slutsatser eller fördomar.

Aryt
2018-02-26, 11:11

Förutom för herr Eliassons anställning. Eller UDs flört med säkerhetsrådet.

Men, ja, egentligen är principen nära absurd i sin fullständighet - men viktig för att möjliggöra granskning.

Scratch89
2018-02-26, 11:13
Jag är inte direkt förvånad över kommunens agerande. Tyvärr kan det här bli kutym snarare än undantag, med tanke på regeringens förslag på grundlagsändring, där offentlighetsprincipen kommer att påverkas.

Aryt
2018-02-26, 11:20
Känns som att det finns en del att jobba med gällande stelbent lagstiftning
BORTGIFT 15-ÅRING PLACERAD I FAMILJEHEM – HOS SIN MAKE

När Diana var 15 år gammal, kom hon till Sverige från Turkiet, gift med sin fem år äldre man som var uttalad jihadist och nekade henne att gå ensam i skolan.Trots att det fanns flera uppgifter om att hon for illa tillsammans med mannen, sade förvaltningsrätten nej till att ge henne ett annat hem än i det arrangerade äktenskapet.
– Och under hela tiden betalade kommunen ut den så kallade omkostnadsersättningen till honom, han fick alltså bidrag för att ta hand om sin underåriga fru, säger hon.
– Dessutom ville han själv välja god man till henne. För han är inte ensam om att ha hämtat en ung flicka utomlands, och nu ville han ha någon som han visste tog lätt på det där med barnäktenskap, säger hon.

https://theworldnews.net/se-news/bortgift-15-aring-placerad-i-familjehem-hos-sin-make

Börjar bli lite väl mycket övergrepp som tillåts fortgå, hoppas att något av partierna tar tag i det här inför valet.

trädgårdsmöbel
2018-02-26, 11:31
Vad tycker ni om FI:s senaste tilltag, att flytta ner många (alla utom Gudrun) utav de vita personer som har försökt bygga upp partiet från valbara platser och ersätta med HBTQ-personer och rasifierade?

Jag är 90% skadeglad, för det är ju i linje med den politik de driver, men en liten del av mig blir rätt sur. Här är ett gäng driftiga vita kvinnor och män (förvisso feminister, batikhäxor och cucks av värsta sort) som faktiskt har jobbat hårt sen 2005 med det partiet, för att komma in i riksdagen, kampanjat, orerat osv. Först fått hantera Tiinas (ännu tokigare) tokerier, litat på Gudrun och sen belönas med att åka ner i heriarkin och bli ersatt av någon sämre vars enda "kvalitet" är att hen är HBTQ-person eller inte vit.

Tänk er själva, ha kämpat för något i 10+ år, och sedan när man nästan lyckats, bara tvingas ge bort det... :(

Aryt
2018-02-26, 13:43
Twitters mest hatade tar över Aftonbladets ledarsida!
Anders Lindberg axlar manteln som politisk chefredaktör för Aftonbladet
Varför tror du att du får så mycket hat?

– Jag tror inte att det finns något mer kontroversiellt än att vara socialdemokrat. Att stå för jämlikhet och ekonomisk utjämning som innebär att du faktiskt tar pengar från dem som har och utjämnar klyftor. Trots hundra år av socialdemokratisk hegemoni så är jämlikhet den mest kontroversiella idén som finns i Sverige. Står man för det blir man extremt hatad av högerpopulister och av traditionell höger. Det ligger i deras natur.
https://www.etc.se/inrikes/twitters-mest-hatade-tar-over-aftonbladets-ledarsida

Saknar tydligen sjukdomsinsikt.

Baskagge
2018-02-26, 14:49
https://twitter.com/OnlineMagazin/status/968090972717486080

Stackars Danmark.

Macroman
2018-02-26, 14:56
Centern och M har iaf vad de säger klara skiljelinjer i sin politik, så inte ologiskt att Lööf söker sig mot det röda blocket. Men finner det roligt att hon vill vara vän med Löfven , var väl hon som skulle äta upp sin hatt innan hon samarbetade med sossarna ? :p

C och rödingarna (S, MP & V) har bara en fråga gemensamt och det är fri invandring. C är det mest marknadsorienterade partiet i svensk riksdag. Krockar rejält med rödingarnas värdegrund...

Macroman
2018-02-26, 15:04
Vad tycker ni om FI:s senaste tilltag, att flytta ner många (alla utom Gudrun) utav de vita personer som har försökt bygga upp partiet från valbara platser och ersätta med HBTQ-personer och rasifierade?

Jag är 90% skadeglad, för det är ju i linje med den politik de driver, men en liten del av mig blir rätt sur. Här är ett gäng driftiga vita kvinnor och män (förvisso feminister, batikhäxor och cucks av värsta sort) som faktiskt har jobbat hårt sen 2005 med det partiet, för att komma in i riksdagen, kampanjat, orerat osv. Först fått hantera Tiinas (ännu tokigare) tokerier, litat på Gudrun och sen belönas med att åka ner i heriarkin och bli ersatt av någon sämre vars enda "kvalitet" är att hen är HBTQ-person eller inte vit.

Tänk er själva, ha kämpat för något i 10+ år, och sedan när man nästan lyckats, bara tvingas ge bort det... :(

Tänk sen när detta börjar hända i vanliga företag. Det finns redan tendenser till detta tyvärr. Det kommer bli många konkurser framöver isf...

BelowAverage
2018-02-26, 15:04
https://twitter.com/OnlineMagazin/status/968090972717486080

Stackars Danmark.

Rånaren har väl all rätt att anmäla honom liksom vem som helst kan anmäla vem som helst för vad som helst, ungefär.
Så länge inte butiksägaren får något straff så är väl ingen skada skedd?

Magnus N
2018-02-27, 21:30
"Under DN:s partiledarintervju tog Moderaternas Ulf Kristersson avstånd från Elisabeth Svantessons (M) sätt att uttrycka sig om att regeringen ska redovisa vad invandringen i Sverige ska kosta.

– Jag hade inte uttryckt mig på det sättet, sade Ulf Kristersson. "

https://www.dn.se/nyheter/politik/kristersson-om-partikollegans-utspel-hade-inte-uttryckt-mig-sa/

Lyckades hålla uppe charaden rätt länge, men Kristersson är en Reindfeldt-light. Tråkigt att han inte kan stå upp för den politik han verkade vilja föra, vad som nu skulle vara kontroversiellt med Svantessons uttalande.

mottat
2018-02-27, 21:43
http://www.friatider.se/swish-f-r-migranter-l-ter-invandrare-skicka-hundratals-miljoner-till-hemlandet

Intressant. Prata faktiskt med en nyligen som gick på bidrag och sa att han skicka 2-3k dollar i månaden hem.

Kanske dags att se över vilka som får bidrag istället för att höja dieselskatten igen eller höja priset på bio?

Aryt
2018-02-27, 22:07
"Under DN:s partiledarintervju tog Moderaternas Ulf Kristersson avstånd från Elisabeth Svantessons (M) sätt att uttrycka sig om att regeringen ska redovisa vad invandringen i Sverige ska kosta.

– Jag hade inte uttryckt mig på det sättet, sade Ulf Kristersson. "

https://www.dn.se/nyheter/politik/kristersson-om-partikollegans-utspel-hade-inte-uttryckt-mig-sa/

Lyckades hålla uppe charaden rätt länge, men Kristersson är en Reindfeldt-light. Tråkigt att han inte kan stå upp för den politik han verkade vilja föra, vad som nu skulle vara kontroversiellt med Svantessons uttalande.

Hennes uttalanden:
https://www.dn.se/nyheter/politik/m-redovisa-kostnaderna-for-invandringen/

Hemskt oseriöst att de ens försöker utmåla projektet som något ens nära kostandsneutralt och att svartmåla vad som är själva essensen av politik - var ska vi lägga begränsade resurser?

lanzal
2018-02-27, 23:26
http://www.friatider.se/swish-f-r-migranter-l-ter-invandrare-skicka-hundratals-miljoner-till-hemlandet

Intressant. Prata faktiskt med en nyligen som gick på bidrag och sa att han skicka 2-3k dollar i månaden hem.

Kanske dags att se över vilka som får bidrag istället för att höja dieselskatten igen eller höja priset på bio?

Hur får man bidrag i Sverige och har råd att skicka hem 16-24k i månaden? Det låter väldigt orimligt. Kan du kanske höra med den personen hur det gått till?

Artikeln du länkar till är dessutom väldigt vinklad och en källa som tar sin information av en andra källa, detta sänker trovärdigheten för källan.

I sekundärkällan, dvs fria tider (källan du hänvisar till som förvrängt nyheten från den första källan för att passa in i deras invandringskritiska rapportering) så nämns det att Hittills har 200 miljoner kronor överförts till utlandet, men snart kan det handla om miljarder.

Detta är ett något tidningen lägger till för att göra dig upprörd, det står inte i primärkällan (en primärkälla är källan där informationen originellt kommer ifrån) utan är något Fria Tider lagt till, utan att själva intervjua företaget.

En annan intressant detalj som jag sjäv reflekterade över var att man valde att skriva Somaliska invandrare i Vivalla har skapat en tjänst som enkelt och billigt låter dem och andra invandrare skicka pengar till släktingarna i hemlandet via nätet. i Fria Tider, medan man i Di skrev
et har gått cirka tre år sedan entreprenörerna Yosef Mohamed och Khalid Qassim lade grunden till det mobila betalbolaget Transfer Galaxy i Vivalla, utanför Örebro. De två har sina rötter i Somalia och skickade ofta pengar till släktingar i hemlandet genom ett lokalt ombud i en kiosk. Och de retade sig på hur dyrt det hela var.

Notera att man väljer att lägga fokus på invandringsdelen i Fria Tider, och att man inte gör det i Di. Detta gör man medvetet för att vinkla nyheten och för att skapa reaktioner för personer som är emot invandring. Det säljer. Det säljer inte lika bra som när Di istället väljer att kalla grundarna för "ekonom, högskoleingenjör och systemutvecklare. https://digital.di.se/artikel/ska-bli-ett-swish-for-utlandsbetalningar

Om ditt mål är att försöka diskutera en artikel eller en nyhet, så är primärkällan att föredra då den är mer trovärdig och har mindre chans att bli vinklad än att en artikel ska återberättas i en annan artikel.

Det hade då vart bättre att använda originalartikeln som Fria Tider själva hänvisar till: https://digital.di.se/artikel/guldregn-over-vivallas-swish-for-utlandsbetalningar

Kanske dags att se över vilka som får bidrag istället för att höja dieselskatten igen eller höja priset på bio

Jag kan inte uttala mig om hur mycket pengar invandrare har kvar efter att de betalt sina fast utgifter, mat, hygienartiklar osv.. du kanske kan hänvisa till någon undersökning eller något för att påvisa att invandrare ett överflöd av pengar så att de kan skicka hem till sina hemländer?

Mvh

shadowfire
2018-02-27, 23:48
I praktiken är all media ljugmedia idag. Fria Tider vinklar nyheter exakt på samma sätt som Aftonbladet gör, för sin egen agenda. Vi har idag ingen nyhetskälla som är helt oberoende och inte politiskt influerad, utan ska man vara säker på att läsa "sanningen" så får man läsa höger, vänster och alternativmedia ihop och sedan försöka summera det. En "översiktsbyrå" som slagit ihop understående artiklar hade varit på sin plats.

För övrigt så är det inte alls något nytt att bidrag går till utlandet, barnbidrag bland annat kan gå till en moder som inte ens har barnen kvar i landet. Detta var en av få tillfällen då det upptäcktes. 166000 kr är inte direkt småpotatis, eller?

https://www.expressen.se/dinapengar/familj-kvitterade-ut-svensk-barnbidrag-utomlands-tvingas-betala-tillbaka/

lanzal
2018-02-27, 23:54
Jag skulle fortfarande värdera Aftonbladet högre än Fria Tider, det står inte ens vem som skriver artiklarna på Fria Tider vilket gör att man kan skriva lite vadsomhelst utan att behöva stå för det man säger.

Klein
2018-02-28, 00:08

Dock finns det ju inget som hindrar migranter från att skicka hem pengar med Western Union så den här betallösningen gör nog varken från eller till annat än att minska marknadsutrymmet för Western Union.

ceejay
2018-02-28, 00:51
Sossarna är jävligt bra på att lova en massa saker just nu. Ser folk inte igenom detta lovande hit och dit?

mottat
2018-02-28, 05:58
Hur får man bidrag i Sverige och har råd att skicka hem 16-24k i månaden? Det låter väldigt orimligt. Kan du kanske höra med den personen hur det gått till?

Folk lämnar av sina egna barn när dom kommer till Sverige. Sen placeras dom hos släkt (som är deras riktiga föräldrar) och får extremt mycket pengar för att ta hand om barnen som "fosterbarn".

Svenska bidragstagare och utländska har inte samma förutsättningar om du inte förstått det.

https://www.na.se/bortgift-15-aring-placerad-i-familjehem-hos-sin-make

Här kan du bland annat läsa hur en 15 årigt barn blivit placerat hos sin tvångsgifte man samtidigt som han får betalt för att "ta hand om henne".

Du kanske ska sluta anta en massa saker du uppenbarligen inte vet något om. Hur många invandrare känner du själv? Hur många vet du som går på bidrag? Jag känner 20+ personer som kommit hit dom senaste 3-10 åren och kan förklara för dig att det inte riktigt går till dom du verkar tro.

Macroman
2018-02-28, 10:27

2-3000 $ låter överdrivet om man inte har 4 barn typ och fått barnbidrag retroaktivt etc. Med det sagt så motsvaraar de bidrag de får per månad här en årslön i Afghanistan och Somalia.

Opportunist som jag är skulle jag vilja investera i det bolaget. Lär ju bli en money machine...

svenbanan
2018-02-28, 10:36
Folk lämnar av sina egna barn när dom kommer till Sverige. Sen placeras dom hos släkt (som är deras riktiga föräldrar) och får extremt mycket pengar för att ta hand om barnen som "fosterbarn".

Inte säker på att jag förstod dig rätt.

Menar du att barnen och föräldrarna låtsas att de inte är släkt då de kommer till sverige?

Barnen som kommer in som ensamkommande blir alltså placerade hos sina riktiga föräldrar (som också just kommit till sverige)?

Hur tusan går det till att de som just kommit till sverige blir tillgängliga som fosterföräldrar, och hur kan de se till att barnen faktiskt hamnar där och inte hos nån helt vanlig person utan anknytning?

Jag har absolut ingen aning om hur det går till, men jag tycker det låter mycket märkligt om det går att ro iland detta för de som kommer som flyktingar.

G.W
2018-02-28, 10:54
Inte säker på att jag förstod dig rätt.

Menar du att barnen och föräldrarna låtsas att de inte är släkt då de kommer till sverige?

Barnen som kommer in som ensamkommande blir alltså placerade hos sina riktiga föräldrar (som också just kommit till sverige)?

Hur tusan går det till att de som just kommit till sverige blir tillgängliga som fosterföräldrar, och hur kan de se till att barnen faktiskt hamnar där och inte hos nån helt vanlig person utan anknytning?

Jag har absolut ingen aning om hur det går till, men jag tycker det låter mycket märkligt om det går att ro iland detta för de som kommer som flyktingar.

Denna paragraf i Socialtjänstlagen har lite att göra med fenomenet ovan.

Särskilda bestämmelser om mottagande av barn
5 § När ett barn placeras skall det i första hand övervägas om barnet kan tas emot av någon anhörig eller annan närstående. Vad som är bäst för barnet skall dock enligt 1 kap. 2 § alltid beaktas.

svenbanan
2018-02-28, 11:15
Denna paragraf i Socialtjänstlagen har lite att göra med fenomenet ovan.

Särskilda bestämmelser om mottagande av barn
5 § När ett barn placeras skall det i första hand övervägas om barnet kan tas emot av någon anhörig eller annan närstående. Vad som är bäst för barnet skall dock enligt 1 kap. 2 § alltid beaktas.

Gäller detta även ifall de anhöriga är asylsökande?

Generellt sett så är det väl inte vem som helst som får ta emot fosterbarn. Det är väl nån slags process där man ska clearas som lämplig. Om man inte är svensk medborgare och bor på asylboende så känns det som att detta kan ligga en i fatet.

Alexton
2018-02-28, 11:29
Sossarna är jävligt bra på att lova en massa saker just nu. Ser folk inte igenom detta lovande hit och dit?

Tvivlar på det. Vi är ett otroligt naivt folk.
Många förstår inte hur politikerna kohandlar efter valet för att plocka bort "jobbiga" löften.

G.W
2018-02-28, 11:31
Gäller detta även ifall de anhöriga är asylsökande?

Generellt sett så är det väl inte vem som helst som får ta emot fosterbarn. Det är väl nån slags process där man ska clearas som lämplig. Om man inte är svensk medborgare och bor på asylboende så känns det som att detta kan ligga en i fatet.

Nu vet jag inte exakt hur det skulle gå till, och olika kommuner gör också på lite olika sätt. Men under asylperioden skulle jag nog tro att man låter dem bo tillsammans i migrationsverkets regi. Dvs att migrationsverket står för kostnaderna.

För att bli familjehem(man pratar inte om fosterbarn/fosterhem sedan 1980) ska man bedömas vara lämplig. Men det finns inte någon exakt metod för hur det ska gå till så det kan i princip räcka att man är släkt och att man bedömer det som barnets bästa.

mottat
2018-02-28, 11:33
Lättare om man kommer hit och känner någon sen kommer in som anhörig och barnen säger att deras riktiga mamma är deras moster/faster. Svårare än så det är det inte.

G.W
2018-02-28, 11:36
Lättare om man kommer hit och känner någon sen kommer in som anhörig och barnen säger att deras riktiga mamma är deras moster/faster. Svårare än så det är det inte.

Det är lättare om de vuxna kommer först, då kan barnet som kommer senare placeras i familjehemmet(föräldrarna) som ensamkommande direkt.

mottat
2018-02-28, 11:37
Ni som inte tror att dom skulle ha råd med att skicka 2-3k dollar i månaden verkar inte förstå att samma sak gäller inte invandrare som svenskar när det kommer till soc, Finns flera artiklar om alla krav dom har och vad dom tillåts göra. + att dom kan söka flera bidrag som inte svenskar kan. Bland annat etableringsbidrag utöver soc bidrag + bostadsbidrag + barnbidrag + underhållsbidrag.

Detta är från en interjuv från 2016:

Vi träffar Helena på ett mindre café långt utanför hennes hemstad. Hon säger att hon inte vill riskera något. Hon är starkt övertygad om att hon skulle bli av med sitt arbete om det kom fram att hon pratade med media. Helena berättar om det socialtjänstkontor hon arbetat på de senaste fem åren, om de hot och det våld som socialsekreterare utsätts för.

Det går inte en dag utan att man får ett hot över telefonen eller via e-post. Cheferna vågar och vill inte ta tag i situationen. De menar att vi får tåla att invandrare är aggressiva eftersom de är i en utsatt situation.

Helena är noggrann med att poängtera att det inte bara är invandrargrupper som är hotfulla, men tycker att det är viktigt att tala om det, eftersom hoten blir värre och värre. Hon anser att det är en stor skillnad mellan svenskar och invandrare. Svenskar blir arga och besvikna men de acceptera ett avslag.

Vissa grupper sticker ut mer när det gäller krav och hot. Det är somalier, irakier först och främst hos oss. Vi har även så kallade gatubarn från Norra Afrika. ”Barnen” är nästan värst. De ställer enorma krav. Det kan gälla nya datorer, pekplattor, telefoner eller abonnemang. Får de inte som vill blir det problem och vi får höra vilka horor och rasister vi är. Det är då bara enklast att ge med sig, berättar Helena.

Vi nekar svenskar

Hon berättar vidare hur hon systematiskt nekar svenskar som ansöker om det mest basala. Hon visar papper på avslag från en svensk familj som behövde vinterjackor till sina fyra barn. Mamman i familjen hade hittat begagnade jackor för en kostnad av 900 kronor. En man i 30-årsåldern ansökte om en rekvisition för mat. Helena berättar hon hon gav mannen avslag och menade att han säkert kunde låna pengar av någon.

Vi ställer helt andra krav på svenskar. Vi kan t.ex hänvisa dem till att fråga sina föräldrar eller släktingar om pengar. Vi kräver att de säljer av bilar och andra saker vi tolkar som lyxartiklar. Vilket vi aldrig skulle göra med vissa invandrare. Vi kollar med på hyreskostnaden. Är den för hög, har vi rätt att neka, Vilket vi ofta gör, berättar hon.

Helena tror att hon gjort många individer och familjer hemlösa via sitt arbete. Hon visar oss en ansökan från en familj med härkomst i Somalia. Hon berättar att familjen bott i Sverige i knappt fyra år. Gång på gång kommer denna familj in med ansökningar till oss, som vi per automatik godkänner.

I detta fall rörde det sig om en stor summa pengar för en ny barnvagn. Den barnvagn familjen ville ha kostade närmare 10 000 kronor. Detta är den sjunde gången som den somaliska familjen ansöker om en ny barnvagn och de får sin ansökan beviljad varje gång. Hade en svensk ansökt hade det blivit nej eller kanske sagt att de skulle kolla på en begagnad barnvagn, säger Helena.

För svenskar kräver vi kvitton, utdrag från banken. Vi kollar flera månader bakåt i tiden på transaktioner. Det ska vi göra på alla. Men i fallet med många invandrargrupper ser vi mellan fingrarna. Helena berättar att det numera sticker i ögonen när hon ser en del invandrare köra till socialen i dyra bilar när hon samma dag kan ha nekat en svensk ekonomiskt bistånd då denne har en 20 år gammal bil.

Hon berättar att det är klart och tydligt att man gör skillnad på olika grupper inom socialtjänsten. Värst tycker Helena att det är hur socialtjänsten ser mellan fingrarna på barnmisshandel. Hon berättar om flera fall med hedersrelaterade fall där socialtjänsten låtit barn få leva kvar hos sina familjer, trots att det finns bevis på misshandel och värre saker.

Vi ska visa kulturell hänsyn har våra chefer och ansvariga sagt, berättar hon. Helena tittar ner i kaffekoppen, hennes ansikte är bistert. Hon säger att hon är besviken på hela systemet och den slapphet man visar inom socialtjänsten. Men även på sig själv för att hon tillåter dessa galenskaper att få fortsätta.

Jag är medskyldig till detta svek mot de svagaste i samhället. Jag är en del av detta förljugna system. Men jag måste överleva, säger Helena skamfullt och sorgset.

Leeee
2018-02-28, 12:33
Ni som inte tror att dom skulle ha råd med att skicka 2-3k dollar i månaden verkar inte förstå att samma sak gäller inte invandrare som svenskar när det kommer till soc, Finns flera artiklar om alla krav dom har och vad dom tillåts göra. + att dom kan söka flera bidrag som inte svenskar kan. Bland annat etableringsbidrag utöver soc bidrag + bostadsbidrag + barnbidrag + underhållsbidrag.

Detta är från en interjuv från 2016:

Vad är det för intervju ? Måste ju vara påhittat

stridis
2018-02-28, 12:33
När kommer det tillsättas en haverikommision (alternativt ordnas en vitbok) över detta multikulti-experiment?

Nattljus
2018-02-28, 12:39
När kommer det tillsättas en haverikommision (alternativt ordnas en vitbok) över detta multikulti-experiment?
Jag tror inte det blir någon sådan cofffee

Macroman
2018-02-28, 13:22

Kommer nog inte hända. Däremot kommer det nog skrivas många böcker om den här perioden som alla kommer visa vilket katastrofalt haveri detta är/var.

lanzal
2018-02-28, 14:54
Kommer nog inte hända. Däremot kommer det nog skrivas många böcker om den här perioden som alla kommer visa vilket katastrofalt haveri detta är/var.

Jag tror tvärtom, i historieböckerna kommer länder som Sverige och Tyskland stå som länder som hjälpte till under en stor flyktingkris och vi kommer kunna vara stolta över att vi hjälpte till. Länder som Polen och Ungern kommer skämmas och beskrivas på ett negativt sätt.

Vi får se helt enkelt om 40-50 år när nya historieböcker skrivs om denna period. :)

stridis
2018-02-28, 15:51
KD gör sitt bästa för att lämna riksdagen.
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/kd-bygg-bostadsomrade-for-elallergiker/reprbp!Ez1VbKWyUGeS7HsMYURDRQ/#disqus

Ska de försöka med valfläsk till elallergiker?!*screwy*

stridis
2018-02-28, 15:59
Jag tror tvärtom, i historieböckerna kommer länder som Sverige och Tyskland stå som länder som hjälpte till under en stor flyktingkris och vi kommer kunna vara stolta över att vi hjälpte till. Länder som Polen och Ungern kommer skämmas och beskrivas på ett negativt sätt.

Vi hjälper genom att skära ned i biståndsbudgeten för att ekonomiska lycksökare skall ha en bekväm tillvaro? Redan principen att föra migranterna hit är ovettig ur effektivitetssynpunkt och genomförandet är ett skämt. Eller en scam.

Macroman
2018-02-28, 16:09

Vi får se helt enkelt om 40-50 år när nya historieböcker skrivs om denna period. :)

Sannolikhet nära 0 skulle jag säga. Att signalera godhet på detta sätt av politikerna är en egoistisk handling och enormt skadlig för ursprungsbefolkningen som får betala kalaset trots att de inte stöder projektet. Det påverkar dessutom väldigt få "flyktingar" relativt sett men är en enorm kostnad/"flykting".

Wain
2018-02-28, 16:59
Sannolikhet nära 0 skulle jag säga. Att signalera godhet på detta sätt av politikerna är en egoistisk handling och enormt skadlig för ursprungsbefolkningen som får betala kalaset trots att de inte stöder projektet. Det påverkar dessutom väldigt få "flyktingar" relativt sett men är en enorm kostnad/"flykting".

Nu är det ju ändå så att en majoritet av Sveriges befolkning har stött projektet i åratal.

JamesD
2018-02-28, 17:30

Är det här seriöst?

Aryt
2018-02-28, 17:49
Skattepengar hittar användning igen!
Mångkulturellt centrum (som bland annat hyllade de tungt kriminella personerna med en skattefinansierad muralmålning)
stjäl nu felaktig retorik direkt från USA om polisers våldsmissbruk
VÅLD I DEMOKRATINS NAMN!

"De dominerande grupperna har ofta makten över de etablerade massmedierna och kulturinstitutionerna, och över det språk som används av och på de offentliga institutionerna. Dessa institutioner producerar hegemoniska diskurser om olika samhällsfenomen, som också formulerar normer om hur det ska se ut i samhället."
och fäktar vilt i luften
"Demokratier har historiskt sett ofta krigat med varandra. Antikens stadsstater befann sig ständigt i krig med varandra. Några krig mellan formellt demokratiska stater från senare år är krigen mellan Indien och Pakistan ... och konflikten mellan Ukraina och Ryssland (2014–)."

Minister Alice Bah Kuhnke var på väg dit för att sätta sitt signum..

Hövdingen
2018-02-28, 17:52

Seriösa historieböcker skrivs objektivt. Jag tror för övrigt att intresset för att läsa om svensk flyktingpolitik 2015 om 50 år är lika med noll. I synnerhet när vårt mottagande i bästa fall utgjorde en halv promille av flyktingströmmen.

Hövdingen
2018-02-28, 18:04
Medias fascination för Egor Putilovs eventuella bluffasyl är ganska intressant. Varför är just han så intressant och inte det övriga köttberget av bedragare?

Snubben
2018-02-28, 18:58
Medias fascination för Egor Putilovs eventuella bluffasyl är ganska intressant. Varför är just han så intressant och inte det övriga köttberget av bedragare?

För han har sedan dag 1 skrivit texter för att påverka klimatet/opinionen mot den riktning som ett annat land oftast pushar genom sina egna kanaler..

Hövdingen
2018-02-28, 19:03
För han har sedan dag 1 skrivit texter för att påverka klimatet/opinionen mot den riktning som ett annat land oftast pushar genom sina egna kanaler..

Vad snackar du om?

Aryt
2018-02-28, 19:14

Du verkar inte ha förstått frågeställningen - varför granskas inte de trasiga system som utnyttjas av tusentals (tiotusentals? hundratusentals?) istället för att blåsa upp det enstaka fallet och ignorera det övriga?

micke81
2018-02-28, 19:18

Anar jag viss frustration över att media granskar hyckleri på hög nivå?

Snubben
2018-02-28, 19:38

Vad snackar du om?

Svarade på din fråga, varför just Putilov är mer intressant än resterande köttberg av bedragare. Frågor på det?

Du verkar inte ha förstått frågeställningen - varför granskas inte de trasiga system som utnyttjas av tusentals (tiotusentals? hundratusentals?) istället för att blåsa upp det enstaka fallet och ignorera det övriga?

Så du menar att Putilov bara är någon random asylbluffare, likt de ekonomiska migranterna eller vad är det du menar du?

Hövdingen
2018-02-28, 20:05
Anar jag viss frustration över att media granskar hyckleri på hög nivå?
Inte det minsta.

Svarade på din fråga, varför just Putilov är mer intressant än resterande köttberg av bedragare. Frågor på det?

Funderade mest på vilket "land" och "riktning" du pratar om?

Magnus N
2018-02-28, 20:54
Viktigt att veta när politikerna detta året kommer hävda hur bra det går för Sverige och våran ekonomi:

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10155447474188231

"Idag kom slutsiffran för 2017 som visade en urstark tillväxt i BNP per capita på – håll i er nu – 1 procent! Resten åts upp av befolkningsökning. Fler glädjesiffror av SVT: ”Löneökning gav lite i plånboken” ”Lönerna i Sverige beräknas ha ökat med 2,5 procent under 2017. Det är aningen mer jämfört med året före, enligt ny statistik från Medlingsinstitutet. Trots ökningen blev det ändå mindre i plånboken för löntagarna på grund av inflationen. Reallöneökningen blev 0,7 procent. För den genomsnittlige löntagaren med en lön på 32.800 kronor motsvarar det 230 kronor mer i plånboken varje månad. Reallöneökningen förra året var den lägsta sedan 2011 när lönerna backade”

Större befolkning gör att ekonomin blir större, men också att inkomster måste delas på fler. Nationers välstånd mäts därför alltid och överallt med inkomst per invånare. SCB redovisar tillväxt i BNP per capita sen 1950.

1950-1990: 2.5 procent, total BNP 3.0, folkmängd 0.5 procent
1990-2010: 1.7 procent, total BNP 2.1, folkmängd 0.5 procent
2010-2016: 1.4 procent, total BNP 2.3, folkmängd 0.9 procent
2016-2017: 1.0 procent, total BNP 2.4, folkmängd 1.4 procent

När Sverige hade låg och stabil befolkningsökning var det rimligt att för enkelhetens skull fokusera på totalsiffran, men nu när befolkningsökning äter upp mer än halva tillväxten är det farsartad att vägra ta ”per capita” i mun, ett enkelt begrepp som lärs ut på högstadiet. Vem är den där Pär Kapita alla pratar om egentligen, och vad har han gjort med våra pengar?"

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/nationalrakenskaper/nationalrakenskaper/nationalrakenskaper-kvartals-och-arsberakningar/pong/statistiknyhet/nationalrakenskaper-4e-kvartalet-2017/

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.scb.se%2Fhitta-statistik%2Fstatistik-efter-amne%2Fnationalrakenskaper%2Fnationalrakenskaper%2 Fnationalrakenskaper-kvartals-och-arsberakningar%2Fpong%2Ftabell-och-diagram%2Ftabeller%2Fbnp-fran-anvandningssidan-forsorjningsbalans%2F&h=ATMYuU5aivSJ6FjpozcDfHL__pL9357vGqrf8vcYe_hGjyUs hTwGgQm1ItgnA9L44U4Zdsup9xU3TcvEw1bWwFcjKmHhl5cu49 VYhFmBu_3G6RqCHA

Macroman
2018-03-01, 10:00
Nu är det ju ändå så att en majoritet av Sveriges befolkning har stött projektet i åratal.

Nej, så är det inte. Alla undersökningar som tex SOM-institutet gjort sedan 1990 har frågan om vi ska ta emot "fler eller färre migranter/flyktinagar" varit med. Varje år har en majoritet av de tillfrågade svarat "färre".

Sedan har det ofta inte varit den viktigaste frågan under de flesta år såklart.

Denna enormt höga migration är alltså helt politiker- och mediadriven och har svagt folkligt stöd. Ren aktivism alltså.

Se s.48 i rapporten:
https://som.gu.se/digitalAssets/1649/1649642_32-svenska-trender-1986-2016.pdf

lördagsgrogg
2018-03-01, 12:09
Nej, så är det inte. Alla undersökningar som tex SOM-institutet gjort sedan 1990 har frågan om vi ska ta emot "fler eller färre migranter/flyktinagar" varit med. Varje år har en majoritet av de tillfrågade svarat "färre".

Sedan har det ofta inte varit den viktigaste frågan under de flesta år såklart.

Denna enormt höga migration är alltså helt politiker- och mediadriven och har svagt folkligt stöd. Ren aktivism alltså.

Se s.48 i rapporten:
https://som.gu.se/digitalAssets/1649/1649642_32-svenska-trender-1986-2016.pdf

Precis så. Politiker och media säger ja till allt, godis till alla för då blir man populär.

Att det sedan är omöjligt är irrelevant, det får någon annan svara på. Själv förknippas man bara med att ha sagt det.

Men om vi återgår till vad som står i historieböcker om 50-100 år så borde ju rimligtvis Turkiet, Italien och Grekland vara de humanitära supermakterna...

Finland, Norge, Danmark och Ungern tror jag skrattar på vägen till banken om de blir utpekade som mindre trevliga.

Macroman
2018-03-01, 13:00
Men om vi återgår till vad som står i historieböcker om 50-100 år så borde ju rimligtvis Turkiet, Italien och Grekland vara de humanitära supermakterna...

Haha, precis. Som tur är för dom öser dom väl inte ut pengar över migranterna som vi gör men problem lär det bli ändå förstås...

Episk kommentar av Ivar Arpi till Pascalidou om just detta när hon beklagade sig över att Grekland fick ta emot så många...

https://twitter.com/ivarpi/status/612647968169193472?lang=en

Aryt
2018-03-01, 13:49
https://i.redd.it/gr40z3sq45j01.jpg
Utdrag från lärbok åk 7.
Man behöver inte göra undervisningen svårare än vad den behöver vara. Det är ändå framtida väljare som vi utbildar.

lanzal
2018-03-01, 14:00
https://i.redd.it/gr40z3sq45j01.jpg
Utdrag från lärbok åk 7.
Man behöver inte göra undervisningen svårare än vad den behöver vara. Det är ändå framtida väljare som vi utbildar.

Vilken lärobok är det där? Skolor använder olika läroböcker, somliga är sämre än andra.

Jag studerar just nu religionskunskap på Linköpings Universitet och ska bli lärare, vi har diskuterat bra och dåliga läroböcker, så du kan vara lugn.

Citatet som du visar är ju problematiskt, i vissa delar av den muslimska världen är det såklart tvingat medan det i andra delar av världen är frivilligt. Detta är det problematiska med religion, det är svårt att säga något som är universellt sant för alla utövare, speciellt islam som är så otroligt brett med så många olika tolkningar.

Läroboken har möjligen klargjort detta någonstans innan, att bilden man målar upp här är stereotyp för en viss form av islam i en viss del av världen. Den kan inte representera hela islamska världen, för det kan egentligen inga påståenden göra.

Mvh

svenbanan
2018-03-01, 14:14
, vi har diskuterat bra och dåliga läroböcker, så du kan vara lugn.

Jamen vad skönt att höra. Jag antar att detta är första gången det diskuteras och att det framöver inte kommer förekomma någon form av faktafel eller liknande... *rolleyes*

BelowAverage
2018-03-01, 14:17
Jamen vad skönt att höra. Jag antar att detta är första gången det diskuteras och att det framöver inte kommer förekomma någon form av faktafel eller liknande... *rolleyes*

Haha, ja det där fick mig att rygga till lite också. Hur går diskussionen till lanzal, hur kommer ni fram till vad som är en bra eller dålig bok? Kan böckerna vara både bra och dåliga? ;p

Hemi
2018-03-01, 14:34
En sak jag vill veta hur hur ni ser på hur aktuella skolböckerna är idag. När jag var i Sverige använde man skolböcker som var tryckta på 90- talet. Någonting som skulle varit otänkbart på 70, 80 talet, över 20 år gamla skolböcker. Skulle varit Svenska sångboken då. Eller någon gammal språkbok kanske.
Men när vissa mer samhällsvetenskapliga detaljer kommer upp, och så är det 20 år gammalt kändes det ... sådär.
Annars vad det gäller material så måste det inte vara sämre för att ett land är fattigare än ett annat, någonting som Pisa bevisar. Skolböcker i andra rika länder är ofta av mycket billigare kvalitet, men ändå. Om vi jämför med Sverige nu och då menar jag.

lanzal
2018-03-01, 18:04
Haha, jag förstår vad du menar.. men det är ju inte helt lätt att som lärare korrekturläsa allt innan du ger det till eleverna, trots att detta såklart är något du bör göra. Läroböckerna ska man försöka kolla igenom innan ger ut till eleverna men ibland hinner nog inte lärare helt enkelt.

Haha, ja det där fick mig att rygga till lite också. Hur går diskussionen till lanzal, hur kommer ni fram till vad som är en bra eller dålig bok? Kan böckerna vara både bra och dåliga? ;p

Jag kan ge lite exempel på hur man kan granska ett läromedel, det som måste poängteras är att religion jämfört med typ, kemi, är väldigt annorlunda. En kemibok kan ju säga direkta sanningar hela tiden, såhär fungerar det när detta ämnet reagerar med detta ämne, då blir det såhär, det är vetenskapligt på ett helt annat sätt.

När du ska skriva en lärobok inom religion så hamnar du istället som läroboksförfattare i dilemmat att hur du än skriver så kommer många inom en religion inte alls hålla med dig. Dock måste ändå författaren göra ett urval, vad är egentligen centralt i religionen för den stora massan? Vem ska få representera vad som är centralt? Är det den lokala imamen? Är det en imam i Saudiarabien? Är det en sekulär muslim?

Spektrat bland utövarna är så pass stort att ämnet nästan blir omöjligt att studera men en författare måste ändå göra ett urval.

När vi kollade på läromedel så kollade vi på bland annat bilderna i boken, hur representativa är egentligen bilderna för den stora massan inom religionen? Hur framställs utövarna inom religionen? Bilderna blir väldigt centrala då detta ändå ska få representera över en miljard människor i islams fall.

Tänk att du t ex ska skriva en bok om Sverige, vilka bilder tar du med i boken om Sverige, vad ska få representera Sverige så att flest svenskar känner sig nöjda med bilden av Sverige och kan känna att du har representerat dom rätt.

Nåja, det är OERHÖRT svårt i alla fall, jag kan gärna diskutera detta mer för jag tycker det är intressant! Bifogar lite frågor vi hade att jobba utifrån när vi skulle granska läromedel.

Granska ett läromedel i religionskunskap / hinduism och buddhism i grupper om två till tre studenter

På vilken/vilka delar har författaren eller författarna lagt tyngdpunkten och hur framkommer detta?

Hur använder sig författaren eller författarna av bilder? Vilken typ av bilder finns i läromedlen? Vilken bild förmedlas av religionen och dess utövare, utifrån bilderna?

Vi har diskuterat vikten av att belysa ett brett spektra av anhängare inom religionen. Vilken bild, den breda eller den stereotypa, förmedlar er resurs för lärande? Visa på hur detta framkommer i text och bild

Genusfrågor och hur män och kvinnor framställs i olika typer av läromedel är viktigt. Visa, genom exempel, hur män och kvinnor framställs i text och bild

Finns det delar i styrdokumenten rörande hinduism och buddhism som inte berörs? Hur ska ni komplettera de eventuella brister som finns?

Språket och uppgifternas utformning är viktigt i ett läromedel. På vilket sätt är språket anpassat till den målgrupp som läromedlet vänder sig till och på vilket sätt utmanar uppgifterna våra elever, när det gäller hinduism och buddhism

Denna gruppreflektion ligger sedan till grund för den individuella reflektionen.

r1kkie
2018-03-02, 08:42
Haha inte glada miner i MP nu efter Magdalena Andersson uttalande om att tänka sig för innan man g er tiggare pengar då det stor risk att stödja människohandel.

Diomedea exulans
2018-03-02, 09:31
En fråga jag har tänkt på till alla som är för repatrieringen (jag vet att det finns några på forumet): Tänk om alla andra länder repatrierar också, så alla vita människor blir tvungna att flytta till Norden? Det finns ungefär 1-2 miljarder vita människor i världen, beroende på hur man räknar. Kan Norden klara en sådan massinvandring?

svenbanan
2018-03-02, 09:48
En fråga jag har tänkt på till alla som är för repatrieringen (jag vet att det finns några på forumet): Tänk om alla andra länder repatrierar också, så alla vita människor blir tvungna att flytta till Norden? Det finns ungefär 1-2 miljarder vita människor i världen, beroende på hur man räknar. Kan Norden klara en sådan massinvandring?

Inte härstammar alla vita människor från norden?

Diomedea exulans
2018-03-02, 10:09
Inte härstammar alla vita människor från norden?

Var härstammar de från då? Norden +Centraleuropa? Klarar de 2 miljarder?

Nattljus
2018-03-02, 10:24
Var härstammar de från då?
Orienten. Den ljusa hudfärgen uppstod i vad som nu är arabvärlden och Indien. Ganska många människor i området är lika bleka som nordeuropéer, särskilt om de utsätts för nordiska vintrar cofffee

Diomedea exulans
2018-03-02, 10:28
Orienten. Den ljusa hudfärgen uppstod i vad som nu är arabvärlden och Indien. Ganska många människor i området är lika bleka som nordeuropéer, särskilt om de utsätts för nordiska vintrar cofffee

Okej, då kan man kanske repatriera away!

stridis
2018-03-02, 10:33

Vi kan nog ta hand om våra repatrierade som tillhör den svenska nationen, speciellt när vi själva deporterat en massa migranter.

Vinter
2018-03-02, 10:52

Perser i Iran är vad vi genetiskt skulle kalla vita människor med dagens mått.

Aryt
2018-03-02, 11:18
Haha inte glada miner i MP nu efter Magdalena Andersson uttalande om att tänka sig för innan man g er tiggare pengar då det stor risk att stödja människohandel.

Lite konstigt att de är några år efter vad som är självklart för gemene man.

Många "riktiga" välgörenhetsorganisationer till och med är organiserade bedrägerier.

Macroman
2018-03-02, 12:29

Vi kan nog ta hand om våra repatrierade som tillhör den svenska nationen, speciellt när vi själva deporterat en massa migranter.

Intressant teori! Om alla svenskättlingar från USA kom tillbaks och vi repatrierade de som kommit hit de senaste 40 åren är det hög sannolikhet att vi skulle bli rikast i världen inom 50 år give or take. Lite kortare eller längre beroende på hur högt skattetrycket är.

Det roliga är att de som repatrieras skulle lyfta sina ursprungsländer enormt! Så nettoeffekten skulle bli en stor global tillväxtboost!

Nobelpriset i ekonomi är som i en liten ask, Dio! :)

Klein
2018-03-02, 12:47
Detta är det problematiska med religion, det är svårt att säga något som är universellt sant för alla utövare, speciellt islam som är så otroligt brett med så många olika tolkningar.

Läroboken har möjligen klargjort detta någonstans innan, att bilden man målar upp här är stereotyp för en viss form av islam i en viss del av världen. Den kan inte representera hela islamska världen, för det kan egentligen inga påståenden göra.

Man ser direkt när man läser ditt inlägg att du är vänsterorienterad i din livsåskådning och detta därför att du istället för att säga någonting av substans ordbajsar om hur svårt det är att säga någonting av substans.

Hövdingen
2018-03-02, 20:24
fYVnCVg_f00

lanzal
2018-03-02, 20:37
Man ser direkt när man läser ditt inlägg att du är vänsterorienterad i din livsåskådning och detta därför att du istället för att säga någonting av substans ordbajsar om hur svårt det är att säga någonting av substans.

Eller så är det så att du inte har kunskaper för att prata om saker och därför inte förstår hur komplext det är. Allt verkar ju väldigt svart och vitt när man inte kan saker men ju mer man studerar något desto fler nyanser osv kan man se :/

Edit: Ja, jag är vänster. Men detta är ju inte en höger-vänster-fråga ens.

Hemi
2018-03-02, 20:51
Vilken lärobok är det där? Skolor använder olika läroböcker, somliga är sämre än andra.

Jag studerar just nu religionskunskap på Linköpings Universitet och ska bli lärare, vi har diskuterat bra och dåliga läroböcker, så du kan vara lugn.

Citatet som du visar är ju problematiskt, i vissa delar av den muslimska världen är det såklart tvingat medan det i andra delar av världen är frivilligt. Detta är det problematiska med religion, det är svårt att säga något som är universellt sant för alla utövare, speciellt islam som är så otroligt brett med så många olika tolkningar.

Mvh

Jag tycker att det överhuvud taget peka ut slöjan och kommentera den i en bok sådär är klantigt om det är Islam man skall undervisa. Jag tror inte jag har läst någon bok om islam där slöjan ens nämns så där pang inpå.
Jag gissar att det är något slags försök att få barnen att förstå deras slöjbeklädda klasskamrater. Fatta att det faktiskt kan bli problem om alla elever tror att flickan bredvid dem kan göra vad hon vill, slänga bort slöjan bara så där, om hon nu faktiskt inte kan det.

NilsZxx
2018-03-02, 21:35

Mvh

Vänta, vilka muslimska länder där brudarna har täcke på sig är det frivilligt? De har alltså FRIVILLIGT ett tält över sig?