handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om politik

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 [50] 51 52 53 54 55 56 57

micke81
2018-05-15, 16:31
Härligt att du kan göra dig rolig över det hela. Jag undrar om alla de svenska mord och våldtäktsoffren håller med dig.

Men de skiter du väl i, du är ju så pass "empatisk", låt oss nu öppna upp dörrarna för ett par hundratusentals till "ensamkommande barn" som vi kan ge laptops och släppa lös på gatorna för att "göra kaoz brush!!".

Herregud, om våra förfäder kunde se vad som pågår i dagens Sverige, snacka om att vända sig - nej, göra trippelvolter - i graven.

Vi har gott om "förfäder" som är pensionärer och de har fått precis det de nyttjat sin demokratiska frihet till att rösta fram,de flesta som är äldre än så hade nog inte sett något större problem utan hade nog sett både ditt och mitt gnäll som just gnäll och svammel eftersom landet såg helt annorlunda ut när de var unga och då talar jag inte om demografi.

Scratch89
2018-05-15, 17:13
https://twitter.com/RebeccaWUvell/status/995989707237613568

kolla vad hanif äter och dricker. :D

:D

Frågan är ju vad de har möte om? Har Schyffert plötsligt bytt sida och vill inte följa med det sjunkande skeppet?

Hemi
2018-05-15, 18:16
Vi har gott om "förfäder" som är pensionärer och de har fått precis det de nyttjat sin demokratiska frihet till att rösta fram,de flesta som är äldre än så hade nog inte sett något större problem utan hade nog sett både ditt och mitt gnäll som just gnäll och svammel eftersom landet såg helt annorlunda ut när de var unga och då talar jag inte om demografi.

Nej, det tycker jag inte stämmer. De äldre, som i dag är döda skulle inte gillat den senare utvecklingen, om jag minns dem rätt. Och pensionärerna i dag såg inte framtiden och hur politiken skulle ändras. Puckarna och rören var mycket rakare förr. I dag är politiken slirigare. De, 40 talisterna, styrde och jobbade i Sverige ganska smart. De har fått tillräckligt med skit som de är, genom att vara "för många".

vi som var födda på 50-70 talet fick höra hur fantastiskt skyddat och tryggt Sverige var på 70-80 - talet under hela skolåldern av de gamla. Vissa lärare kunde bli förbannade på oss utan anledning bara för att vi hade det så bra. Jag minns att jag i början på 80 talet satt och skämdes hur bortskämd jag var när lärarna förklarade hur bra vi hade det.

De äldre förr skulle aldrig sagt eller verkligen menat att "Det var bättre förr", men de jämförde samtidigt 10-20 talet med 60-80 tal, jag tycker det är en viss skilldnad. De kunde klaga också när de fortfarande levde som riktigt gamla. Det har hänt en del sedan dess. Klart att allt inte blivit sämre, hur skulle det gåt till, men vissa saker flöt mycket smidigare säg 1960-1990 eller så. Men det är min uppfattning. Jag kan ju ha råfel.
Är knappt svensk, icke nationalist och aldrig rasist, för den delen.

ceejay
2018-05-15, 20:10
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/de-lever-elva-personer-i-en-tvarummare?cmpid=del%3Afb%3A20180515%3Ade-lever-elva-personer-i-en-tvarummare%3Anyh%3Alp

samtidigt kan man ju typ tycka... Sluta ******?

micke81
2018-05-15, 20:53
Nej, det tycker jag inte stämmer. De äldre, som i dag är döda skulle inte gillat den senare utvecklingen, om jag minns dem rätt. Och pensionärerna i dag såg inte framtiden och hur politiken skulle ändras. Puckarna och rören var mycket rakare förr. I dag är politiken slirigare. De, 40 talisterna, styrde och jobbade i Sverige ganska smart. De har fått tillräckligt med skit som de är, genom att vara "för många".

vi som var födda på 50-70 talet fick höra hur fantastiskt skyddat och tryggt Sverige var på 70-80 - talet under hela skolåldern av de gamla. Vissa lärare kunde bli förbannade på oss utan anledning bara för att vi hade det så bra. Jag minns att jag i början på 80 talet satt och skämdes hur bortskämd jag var när lärarna förklarade hur bra vi hade det.

De äldre förr skulle aldrig sagt eller verkligen menat att "Det var bättre förr", men de jämförde samtidigt 10-20 talet med 60-80 tal, jag tycker det är en viss skilldnad. De kunde klaga också när de fortfarande levde som riktigt gamla. Det har hänt en del sedan dess. Klart att allt inte blivit sämre, hur skulle det gåt till, men vissa saker flöt mycket smidigare säg 1960-1990 eller så. Men det är min uppfattning. Jag kan ju ha råfel.
Är knappt svensk, icke nationalist och aldrig rasist, för den delen.

40-Talisterna röstade glatt på det sosseri som Palme drev och de fostrade den generation som följde och det är resultatet av det sosseriet som vi ser idag.
Politik är långsiktig påverkan och inget som händer över något årtionde.Den generation som växte upp säg fram till tidigt 1900 tal hade helt andra bekymmer och var dessutom vana vid helt andra mängder våld.

shadowfire
2018-05-15, 21:03
https://twitter.com/RebeccaWUvell/status/995989707237613568

haha vilken tråd! hjälp!

Alexton
2018-05-15, 21:05
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/de-lever-elva-personer-i-en-tvarummare?cmpid=del%3Afb%3A20180515%3Ade-lever-elva-personer-i-en-tvarummare%3Anyh%3Alp

Väl bara börja arbeta och köpa precis så stor lägenhet de behöver. Förstår inte problemet ?

ceejay
2018-05-15, 21:14
haha vilken tråd! hjälp!

nu blev nog din quote lite jävla knasig :)

ceejay
2018-05-15, 21:35
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/MgkAGo/sherlock-stjarnans-jobbkrav--tackar-bara-ja-om-kvinnorna-tjanar-lik

feminism.

Hemi
2018-05-15, 23:09
40-Talisterna röstade glatt på det sosseri som Palme drev och de fostrade den generation som följde och det är resultatet av det sosseriet som vi ser idag.
Politik är långsiktig påverkan och inget som händer över något årtionde.Den generation som växte upp säg fram till tidigt 1900 tal hade helt andra bekymmer och var dessutom vana vid helt andra mängder våld.

Mja jag vet inte om de alla röstade så glatt på socialdemokraterna, som man gjorde under Tage Erlander alla fall.

När jag säger de äldre så menar jag de jag minns och umgåtts med, födda mellan 1900 och 1920, de var för det mesta inte speciellt PK med dagens mått mätt om man säger så. Klagade aldrig på sin egen situation men gillade inte hur vissa saker förändrades på 80 talet.

King Grub
2018-05-15, 23:51
I början av nästa vecka väntas Islamiska kulturföreningen i Karlskrona få klartecken från polisen för fortsatta böneutrop från minareten i Kungsmarken. Och trots kommunens uppmaning kommer polisen inte att tala med närboende innan beslutet fattas.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/polisen-troligt-ja-till-boneutrup-i-karlskrona?cmpid=del%3Afb%3A20180515%3Apolisen-troligt-ja-till-boneutrup-i-karlskrona%3Anyh%3Alp

svenbanan
2018-05-16, 01:05
Förjävligt! Nu ska även de kristna bli tvungna att stå ut med att utövarna av en annan religion än deras egen hörs högt och ljudligt alltså.

Kunde det inte räckt med att alla ickekristna varit tvungen att lyssna på kyrkklockor i evigheters evigheter?

Alexton
2018-05-16, 01:38
Förjävligt! Nu ska även de kristna bli tvungna att stå ut med att utövarna av en annan religion än deras egen hörs högt och ljudligt alltså.

Kunde det inte räckt med att alla ickekristna varit tvungen att lyssna på kyrkklockor i evigheters evigheter?

Du menar att en klocka som slår är samma sak som att bröla ut hur Gud är störst och du bör underkasta dig den rätta läran ?
När religionen i fråga har gått från folkmord till folkmord genom ett antal länder till ljudet av sådant utrop ?

Jag hade föredragit tal av Stalin / Hitler då de åtminstone inte hycklande med var de stod.

Librish
2018-05-16, 04:25
Jag är invandringskritisk och har inte empati för fem öre om andra människor förutom dem som står mig närmast.
Livet är inte rättvist och de flesta kommer inte vara lika lyckligt lottade som andra och finns inget som kommer jämna ut den kurvan, möjligtvis en befolkningssänkning på >25% globalt, minskning på 1-2 miljarder. Ej rimligt.
Jag skiter fullständigt i folk som dör i Syrien eller svälter i Afrika eller you name it. Slöseri med skattemedel i min mening då vi bara hjälper nån tiondels promille. Survival of the fittest kan man säga, samhällsmässigt.
Kalla mig kallhjärtad eller va du vill, men så är det.

Är ju inte som att jag kommer ligga sömnlös över detta men absolut, det gör dig kallhjärtad. Samhällsmässigt är det också ett beteendedrag som vi vill ha mindre av eftersom det skapar konflikter och gör samhället svagare (pratar bara om att fatta beslut utan empati här, oavsett beslutet).

Skrattretande. Min empati ligger hos alla de tusentals svenskor som under åren blivit våldtagna och sexuellt utnyttjade. Min empati ligger hos alla de pensionärer som blivit mördade, rånade och sönderslagna, exempelvis för bara något år sedan när en farbror i 70års åldern blev attackerad av ett gäng "ungdomar", söndersparkad så han hamnade i koma, även hans lilla vovve fick sig rejält med stryk.

Min empati ligger hos svenska unga killar som på fredags och lördagsnätterna blivit misshandlade i av diverse gäng, på nattklubbarna nu är det ju för fan djungelns lag och de "fina invandrarna" ställer till kaos precis exakt varenda jävla kväll så vakterna har fullt upp konstant.

Min empati ligger hos våra kära svenska pensionärer som knappt får påskmat längre på äldreboenden för att "vi har inte råd", istället går pengarna till iPhones till Mohamad som såklart aldrig är nöjd.

Min empati ligger hos de framtida svenska offren som kommer råka illa ut för att ni av någon anledning gett er fan på att förstöra landet helt och hållet. Det kommer hända imorgon, nästa dag, nästa dag och nästa dag, någonstans i landet blir ännu en svensk tjej gruppvåldtagen av primitivt klanfolk.

Kom fan inte och snacka om empati här, ni är de mest hatiska av de alla då ni klart och tydligt hatar sverige, ni hatar svenskar och ni gör verkligen allt för att fullkomligt krossa det land som en gång varit världens bästa och tryggaste.

Det värsta är att många av er på fullaste allvar tror att ni är goda och humana, när ni i själva verket bara blivit hjärntvättade och pga er brist av kritiskt tänk kommer ni aldrig någonsin sluta vad än brottssiffrorna visar, hur mycket vetenskap det än publiceras som klart och tydligt visar att dessa människor är väldigt långt ifrån svenskar när det kommer till allt från IQ och aggressivitet.

Fy fan säger jag bara, jag är glad att vinden håller på att vända.

Förstår inte, varför kan du inte känna empati för bägge?

Oskrivet blad-argumentet var populärt på tidigt 1800-tal, och det var fel även då.

Inte så svårt att se att biologin är väldigt inflytelserik i personlighet, temperament, intelligens. Krävs en väldigt stark ideologisk blindhet för att förneka det.

Även om detta skulle vara sant (vilket baserat på en så objektiv läsning av dagens vetenskap jag kan åstadkomma det inte är) så motsäger det inte min poäng. Det är väl inte en människas fel hur den är född?

Därutöver är det väldigt lätt för dig att ta den höga moraliska hästen när du blundar för att du genom ditt agerande har orsakat många hundratals - säkert tusentals - för tidiga dödsfall. Hur känns det som moraliskt överlägsen?

Och avslutningsvis är det givetvis anmärkningsvärt att du ignorerar att vi skulle hjälpa fler om vi effektiviserade vårt stöd - hjälpa på plats=effektivt, hjälpa i Sverige=ineffektivt.

Min post handlade ju inte om att vi skulle agera på ett sätt eller annat utan att man bör ha empati oavsett beslut. Det känns ärligt talat som att det finns många här som blir GLADA av tanken på att utvisa en småbarnsfamilj.

Klein
2018-05-16, 05:36
Det är väl inte en människas fel hur den är född?

Ej heller är det andra människors fel hur exempelvis du är född så de kan rimligen inte begäras bära bördan så länge det inte är frågan om din mor och far.

trädgårdsmöbel
2018-05-16, 05:59
Jag vet några inbitna äldre sossar som inte gillade Palme, eller Ingvar, Persson eller Lövet heller. Men likförbannat vågar jag nog sätta åtminstone ena lillfingret på att de röstar S ändå. Nu är inte de här personerna så jättegamla ändå att de kan ha så värst många minnen av pre-Palme socialdemokrati, så varför de röstar S är en gåta.

r1kkie
2018-05-16, 07:28
Är ju inte som att jag kommer ligga sömnlös över detta men absolut, det gör dig kallhjärtad. Samhällsmässigt är det också ett beteendedrag som vi vill ha mindre av eftersom det skapar konflikter och gör samhället svagare (pratar bara om att fatta beslut utan empati här, oavsett beslutet).

Tycker snarare att fatta samhällsviktiga beslut baserad på mycket känslor aldrig är positivt utan krånglar bara till saker. :)

King Grub
2018-05-16, 08:27
Japan tog emot 28 flyktingar 2016. 2017 ökade antalet flyktingansökningar med 80 %. Då sänkte man antalet man accepterade till 20.

https://www.economist.com/asia/2017/05/18/as-crime-dries-up-japans-police-hunt-for-things-to-do

https://www.japantimes.co.jp/news/2018/01/18/national/crime-legal/japans-crime-rate-hits-record-low-number-thefts-plummets/

Japan har ungefär en dödsskjutning per år, med en befolkning på runt 130 miljoner, och polisen har inget att göra. Undrar hur siffrorna sett ut om dom öppnat sina hjärtan?

Klein
2018-05-16, 08:32
Japan tog emot 28 flyktingar 2016. 2017 ökade antalet flyktingansökningar med 80 %. Då sänkte man antalet man accepterade till 20.

Varav minst 2 var inblandade i våldtäkt:

https://www.tokyoreporter.com/2016/02/22/tokyo-cops-arrest-turkish-asylum-seekers-in-gang-rape-of-woman/

r1kkie
2018-05-16, 08:35

https://www.economist.com/asia/2017/05/18/as-crime-dries-up-japans-police-hunt-for-things-to-do

https://www.japantimes.co.jp/news/2018/01/18/national/crime-legal/japans-crime-rate-hits-record-low-number-thefts-plummets/

Japan har ungefär en dödsskjutning per år, med en befolkning på runt 130 miljoner, och polisen har inget att göra. Undrar hur siffrorna sett ut om dom öppnat sina hjärtan?

Har fått för mig att mentaliteten för ditt och mitt på japaner skiljer sig enormt. En arbetskollega va där för några år sen så satt dem på något offentligt ställe, det sitter en man med laptopen framför sig en bit ifrån. Han reser sig upp och går iväg men lämnar allt vid bordet. Då frågar min kollega en japan som han har sällskap med, titta där, hur vågar han lämna allt, tänkt om någon tar det. Japanen ser frågande på kollegan och säger, det gör man inte. Kollegan replikerar, men tänk om någon gör det, vad händer då? Han får svaret tillbaks, det gör man inte. :)

Snubben
2018-05-16, 08:37
Har fått för mig att mentaliteten för ditt och mitt på japaner skiljer sig enormt. En arbetskollega va där för några år sen så satt dem på något offentligt ställe, det sitter en man med laptopen framför sig en bit ifrån. Han reser sig upp och går iväg men lämnar allt vid bordet. Då frågar min kollega en japan som han har sällskap med, titta där, hur vågar han lämna allt, tänkt om någon tar det. Japanen ser frågande på kollegan och säger, det gör man inte. Kollegan replikerar, men tänk om någon gör det, vad händer då? Han får svaret tillbaks, det gör man inte. :)

Som majoriteten av hur det är i samtliga byar utanför städerna i Sverige.

shadowfire
2018-05-16, 08:45
Som majoriteten av hur det är i samtliga byar utanför städerna i Sverige.

Möjligen _var_ så. När jag växte upp låste man inte ytterdörren, rån och våldtäkter läste man bara om i tidningen från "långtbortistan" osv.

Nu idag har droger hittat ut även till de mindre orterna och jakten på pengar driver fram stölder mm. Här där jag bor nu på vischan är det villainbrott precis varje vecka.

Hemi
2018-05-16, 08:57

Jag känner också en person som bor där, gift med en japanska, att stjäla någonting anses så otroligt lågt att ingen gör det.

Om Sverige så ja klart att man litade på varandra mer förr, speciellt på landet. Fast nu är det fan värre än många andra länder, ingen liter på någon längre. jag bodde på landet i Sverige runt 2010 och det var mystiska stöldräder på nätterna i byarna och alla bybor var ständigt paranoida, av en anledning.

RobinHW
2018-05-16, 12:22
Möjligen _var_ så. När jag växte upp låste man inte ytterdörren, rån och våldtäkter läste man bara om i tidningen från "långtbortistan" osv.

Nu idag har droger hittat ut även till de mindre orterna och jakten på pengar driver fram stölder mm. Här där jag bor nu på vischan är det villainbrott precis varje vecka.

Håller med. Det var så, inte nu längre kan jag säga. När jag var litet barn så lämnade folk här i "byn" dörren olåst när de drog å handlade, cyklarna låste man aldrig, väldigt starkt förtroende för varandra.

Jag minns när jag flyttade själv till min första lägenhet när jag fyllt 18, vi hade precis börjat acceptera en del kulturberikare, jag hamnade i ett lägenhetshus med en del somalier.

Naiv som jag var fortsatte jag att ha cykeln olåst utanför porten, inom 3 dagar var den borta, har inte sett till den sen dess. Surprise liksom *rolleyes*

Sen dess har allt blivit värre för varje år, vi har haft misshandlar, våldtäkter, flertalet inbrott på våra 2 småbutiker, gäng som stryker runt i grupp hela nätterna och glor "konstigt" på folk.

En dag för några år sedan när jag var hos farsan så stod hunden i hundgården och skäller som bara den, jag går å kollar varför och på våran gård, står 2 st afghaner (eller något) och fullkomligt stirrar hunden i ögonen med mordisk blick, de såg verkligen psykopatiska ut, nästan förhäxade, jag blir rasande och springer ut med ett baseballträ i handen (som en jädra hollywood film) och skriker, berikarna springer snabbt iväg.

Syrrans dotter blev för 2 år sedan förföljd av ett helt gäng av somalier när hon en kväll gick på en promenad vid 22-tiden, de förföljde henne i typ 10 minuter innan syrrans kille tack vare ett snabbt telefonsamtal kom förbi i bilen.

Det händer i precis varenda jävla by dessa berikare kommer till, varenda stad, överallt, det infekteras och blir våldsamt och skitigt. Det är så otroligt sorgligt att se hur ett samhälle kan förändras så himla fort.

Tack alla ni som röstat för detta, ni har verkligen gjort ett väldigt bra jobb. Detta blir resultatet när människor hjärntvättas att det inte finns skillnader mellan folk och folk.

.. Och värre verkar det bli, allt detta kommer sluta med våld, det måste sluta med våld, det finns snart ingen annan utväg och ni "godhjärtade" har enbart er själva att skylla.

RobinHW
2018-05-16, 12:31
Jag känner också en person som bor där, gift med en japanska, att stjäla någonting anses så otroligt lågt att ingen gör det.

Om Sverige så ja klart att man litade på varandra mer förr, speciellt på landet. Fast nu är det fan värre än många andra länder, ingen liter på någon längre. jag bodde på landet i Sverige runt 2010 och det var mystiska stöldräder på nätterna i byarna och alla bybor var ständigt paranoida, av en anledning.

Inte bara det, Robert Putnam, Harvard, bestämde sig förut att bevisa att "diversity was a strenght".

Vad han kom fram till var i princip det exakt motsatta, inte bara skapades mycket högre misstro i ett samhälle med olika etniciteter och/eller kulturer, men även ursprungsbefolkningen blev mer inneslutna och började lita mindre på andra av samma etnicitet/kultur, det var en slags "sköldpaddeeffekt" där människor gick in i sina skal mycket mer.

I princip enbart negativa konsekvenser med "diversity".

https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_D._Putnam
https://www.ft.com/content/c4ac4a74-570f-11db-9110-0000779e2340
http://socialdemocracy21stcentury.blogspot.se/2016/09/robert-putnam-on-negative-effects-of.html

“immigration and ethnic diversity tend to reduce social solidarity and social capital. New evidence from the US suggests that in ethnically diverse neighbourhoods residents of all races tend to ‘hunker down’. Trust (even of one’s own race) is lower, altruism and community cooperation rarer, friends fewer.

“ … diversity fosters out-group distrust and in-group solidarity. On this theory, the more we are brought into physical proximity with people of another race or ethnic background, the more we stick to ‘our own’ and the less we trust the ‘other’ …”

“Inter-racial trust is relatively high in homogeneous South Dakota and relatively low in heterogeneous San Francisco or Los Angeles. [B]The more ethnically diverse the people we live around, the less we trust them. This pattern may be distressing normatively, but it seems to be consistent with conflict theory.” (Putnam 2007: 147).

“Diversity seems to trigger not in-group/out-group division, but anomie or social isolation. In colloquial language, people living in ethnically diverse settings appear to ‘hunker down’ – that is, to pull in like a turtle.” (Putnam 2007: 149).

“… inhabitants of diverse communities tend to withdraw from collective life, to distrust their neighbours, regardless of the colour of their skin, to withdraw even from close friends, to expect the worst from their community and its leaders, to volunteer less, give less to charity and work on community projects less often, to register to vote less, to agitate for social reform more, but have less faith that they can actually make a difference, and to huddle unhappily in front of the television. Note that this pattern encompasses attitudes and behavior, bridging and bonding social capital, public and private connections. Diversity, at least in the short run, seems to bring out the turtle in all of us.” (Putnam 2007: 150–151).

Ser väldigt lovande ut, alla kulturberikarvurmare.

r1kkie
2018-05-16, 12:32
Håller med. Det var så, inte nu längre kan jag säga. När jag var litet barn så lämnade folk här i "byn" dörren olåst när de drog å handlade, cyklarna låste man aldrig, väldigt starkt förtroende för varandra.

Jag minns när jag flyttade själv till min första lägenhet när jag fyllt 18, vi hade precis börjat acceptera en del kulturberikare, jag hamnade i ett lägenhetshus med en del somalier.

Naiv som jag var fortsatte jag att ha cykeln olåst utanför porten, inom 3 dagar var den borta, har inte sett till den sen dess. Surprise liksom *rolleyes*

Sen dess har allt blivit värre för varje år, vi har haft misshandlar, våldtäkter, flertalet inbrott på våra 2 småbutiker, gäng som stryker runt i grupp hela nätterna och glor "konstigt" på folk.

En dag för några år sedan när jag var hos farsan så stod hunden i hundgården och skäller som bara den, jag går å kollar varför och på våran gård, står 2 st afghaner (eller något) och fullkomligt stirrar hunden i ögonen med mordisk blick, de såg verkligen psykopatiska ut, nästan förhäxade, jag blir rasande och springer ut med ett baseballträ i handen (som en jädra hollywood film) och skriker, berikarna springer snabbt iväg.

Syrrans dotter blev för 2 år sedan förföljd av ett helt gäng av somalier när hon en kväll gick på en promenad vid 22-tiden, de förföljde henne i typ 10 minuter innan syrrans kille tack vare ett snabbt telefonsamtal kom förbi i bilen.

Det händer i precis varenda jävla by dessa berikare kommer till, varenda stad, överallt, det infekteras och blir våldsamt och skitigt. Det är så otroligt sorgligt att se hur ett samhälle kan förändras så himla fort.

Tack alla ni som röstat för detta, ni har verkligen gjort ett väldigt bra jobb. Detta blir resultatet när människor hjärntvättas att det inte finns skillnader mellan folk och folk.

.. Och värre verkar det bli, allt detta kommer sluta med våld, det måste sluta med våld, det finns snart ingen annan utväg och ni "godhjärtade" har enbart er själva att skylla.

Revolution är ett bättre ord. Visserligen brukar det innefatta en del våld men ändå. ;)

Magnus N
2018-05-16, 15:12
Verkar som alliansen precis röstade för skatt på privata sjukförsäkringar

Höll hoppet uppe de skulle stoppa det men nepp, oppositionen finns helt enkelt inte

Snubben
2018-05-16, 15:30

Tråkigt men kan ej relatera, som tur är. Jag har t.om dörren olåst i Stockholm men det kanske handlar om att vi som bor i föreningen är rätt nära varandra.

Aryt
2018-05-16, 15:49
Även om detta skulle vara sant (vilket baserat på en så objektiv läsning av dagens vetenskap jag kan åstadkomma det inte är) så motsäger det inte min poäng.Du får gärna länka lite forskning eller förklara vad du menar om hur det bara är miljön som påverkar oss.
Gissar nämligen att det är på nivån "kön är en social konstruktion".
Det är väl inte en människas fel hur den är född?

Fel och fel. Är det en stens fel att den är i vägen för en väg? Nej, men den minskar vägens värde.
En liten andel människor kan i princip inte leva icke-kriminella liv. Daltandet med dessa kostar mycket resurser.

Min post handlade ju inte om att vi skulle agera på ett sätt eller annat utan att man bör ha empati oavsett beslut. Det känns ärligt talat som att det finns många här som blir GLADA av tanken på att utvisa en småbarnsfamilj.
Från ett utilitaristiskt perspektiv är det väl självklart att de blir glada över att vi kommer att kunna skapa mer glädje?

Vilket samhälle! Tänk om våra politiker hade velat sikta på det!

Macroman
2018-05-16, 15:56
Verkar som alliansen precis röstade för skatt på privata sjukförsäkringar

Höll hoppet uppe de skulle stoppa det men nepp, oppositionen finns helt enkelt inte

Dom är verkligen episka idioter. Det är oerhört svårt att förstå hur dom resonerar. Hur har dom tänkt förklara detta fullkomligt bisarra beteende?

TomasB
2018-05-16, 15:57
Tråkigt men kan ej relatera, som tur är. Jag har t.om dörren olåst i Stockholm men det kanske handlar om att vi som bor i föreningen är rätt nära varandra.

Eller att du underskattar mängden inbrott från andra utifrån. Känner alla på mitt våningsplan och vet vilka alla är i huset. Vi har ändå haft en del inbrott. (inte jag än så länge, ta i trä).

Magnus N
2018-05-16, 16:08
Dom är verkligen episka idioter. Det är oerhört svårt att förstå hur dom resonerar. Hur har dom tänkt förklara detta fullkomligt bisarra beteende?

Nuvarande förklaring är att de inte vill skapa oreda och bryta ut delar av budgeten etc
Något som de röda inte hade problem med att göra när de var i opposition.

Tror det beror på att dels vill faktiskt alliansen hålla sig rätt vänliga gentemot regeringen fram tills valet då de säkert har funderat på någon slags blocköverskridande samarbete men dels säkert att de insett att förd politik kräver mer skatteintäkter, att låta detta gå igenom samt signalen ifrån M att de inte kommer gå till val på sänkta skatter ger mig dessa signaler iaf

Magnus N
2018-05-16, 16:20
Dags för ett positivt inlägg:

”Fler än 100 folkvalda socialdemokrater överväger att lämna partiet efter att Stefan Löfven meddelat att de vill strama åt migrationspolitiken. Det visar en webbundersökning som Expressen skickat ut till S-företrädare runtom i landet.
”Socialdemokraterna är ett parti i upplösning”, lyder en av kommentarerna. ”

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/105-politiker-overvager-att-lamna-socialdemokraterna/

Magnus N
2018-05-16, 20:11
undrar vad Jerzy Sarnecki säger om denna ledarkrönika:

http://www.gp.se/ledare/svenska-omr%C3%A5den-som-inte-%C3%A4r-en-del-av-sverige-1.6033452

"Av de åtta språk som företagaren Ali Jomaa behärskar så är det svenskan som han har minst användning av. Han upplever att det särskilt utsatta området som han bor i inte är en del av Sverige. Där gäller inte svenska lagar, utan traditionen från hemländerna."

"Två tredjedelar av företagarna har blivit utsatta för brott det senaste året. Nästan en tredjedel har blivit utsatta för hot eller våld. Det visar en kartläggning som SVT Nyheter gjort bland 101 företagare i de 23 områden som betecknas som särskilt utsatta. I urvalet har man utgått från de handlare som finns i anslutning till eller nära torgen.

Av de företagare som uppger att de utsatts för brott har mer än var tredje låtit bli att polisanmäla. Det upplevs som lönlöst. En företagare förklarar: ”Jag har inte tid att anmäla allt när 100 procent av anmälningarna läggs ner. Jag blev rånad för något år sen – sex timmar senare kom rånaren till min butik. Det var ett hot, för att visa att han var ute igen.”"

TranceII
2018-05-16, 20:32
Vilken tidshorizont pratar alla om här när de växte upp? Det är inte en kommentar på hur dåligt det är nu men mer om ni levde alla i väldigt små isolerade samhällen?

Bara som perspektiv från 2013

– Allt fler ser numera cykeln som ett seriöst transportfordon och då blir vi mer aktsamma och låsen har blivit bättre, säger Klas Elm, ordförande i branchorganisationen Svensk Cykling, som granskat statistik från Brottsförebyggande rådet, BRÅ.

I början av 90-talet anmäldes över 120 000 cykelstölder årligen. Idag rör det sig om runt 60 000.

I Östergötland ligger minskningen mellan 1993 och 2012 på 52 procent.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=5549192

90-talet i småstäder/städer var absolut inte att man kunde lämna cykeln olåst utan den blev stulen (som min fina damcykel jag hade ett tag) och varenda jäkla utgång på krogen så var det kickers/idioter/juggar/blattar/nassar som skulle slåss med varandra eller sparka ner någon för det var skoj. Kommer ihåg någon idiot som hamnade i slagsmål med en annan och valde att dra fram pepparspray och spraya vilt på dansgolvet. Det sög rätt hårt.

Blev lite off topic och innan folk blir vansinniga så motsätter jag mig inte att det på många ställen blivit mycket otryggare/värre med invandring eller stöldligor från östeuropa. Utan det är mer ifrågasättande av idyllen som var förr. Fast vi kanske har växt upp i olika världar.

Gil77
2018-05-16, 20:46
Vilken tidshorizont pratar alla om här när de växte upp? Det är inte en kommentar på hur dåligt det är nu men mer om ni levde alla i väldigt små isolerade samhällen?

Bara som perspektiv från 2013

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=5549192

90-talet i småstäder/städer var absolut inte att man kunde lämna cykeln olåst utan den blev stulen (som min fina damcykel jag hade ett tag) och varenda jäkla utgång på krogen så var det kickers/idioter/juggar/blattar/nassar som skulle slåss med varandra eller sparka ner någon för det var skoj. Kommer ihåg någon idiot som hamnade i slagsmål med en annan och valde att dra fram pepparspray och spraya vilt på dansgolvet. Det sög rätt hårt.

Blev lite off topic och innan folk blir vansinniga så motsätter jag mig inte att det på många ställen blivit mycket otryggare/värre med invandring eller stöldligor från östeuropa. Utan det är mer ifrågasättande av idyllen som var förr. Fast vi kanske har växt upp i olika världar.

I villakvarter i små- och medelstora städer var det vanligt med olåsta hus och olåsta cyklar etc. enligt min erfarenhet, på 80-90-talet. Var väldigt trygga områden, men det är det väl idag också, än så länge. Men olåsta hus och cyklar är nog ovanligt idag och villainbrotten har väl eskalerat rejält.

TranceII
2018-05-16, 20:57
I villakvarter i små- och medelstora städer var det vanligt med olåsta hus och olåsta cyklar etc. enligt min erfarenhet, på 80-90-talet. Var väldigt trygga områden, men det är det väl idag också, än så länge. Men olåsta hus och cyklar är nog ovanligt idag och villainbrotten har väl eskalerat rejält.

Ja, förr var det väl framför allt de enstaka yrkeskriminella/drogberoende som gjorde sådana inbrott men nu lär väl ligor från öst dominera. De verkar vara extremt effektiva och röra sig över större områden är den lokala knarkaren. Har äldre släktingar som bor ute på landet på en gård och även där hade de varit och stulit saker.

Svårt att stoppa i och med EU.

mottat
2018-05-16, 21:12
När jag var yngre och bodde på ett mindre ställe så var det extremt tryggt och folk lämna saker olåsta och cyklar/crossar/mopeder osv framme. De enda som ställde till med skit var faktiskt invandrare(antar att de var slumpen?) Dock var det bara en familj i hela byn som var invandrare. Dessa invandrare var från Finland om jag minns korrekt.

Gil77
2018-05-16, 21:28
Ja, förr var det väl framför allt de enstaka yrkeskriminella/drogberoende som gjorde sådana inbrott men nu lär väl ligor från öst dominera. De verkar vara extremt effektiva och röra sig över större områden är den lokala knarkaren. Har äldre släktingar som bor ute på landet på en gård och även där hade de varit och stulit saker.

Förr var det säkert lättare att få igen sitt finsilver hos Kenta, nu försvinner det nog flera mil samma dag som sagt.

Vinter
2018-05-16, 21:36

Stockholm hade en lösningsgrad på inbrott runt 1.5% förra året. Man kan väl säga att polisen har gett upp och prioriterar annat.

Ska man få bort vapen måste tullen uppgraderas till australiensisk standard.

Librish
2018-05-17, 03:57
Du får gärna länka lite forskning eller förklara vad du menar om hur det bara är miljön som påverkar oss.

Du som gör påståendet så du får gärna leverera välgjorda studier som visar på biologisk skillnad på intelligens och temperament. Så vitt jag vet är det i princip omöjligt att undersöka då antalet förvillande variabler är för högt men du verkar ju säker.

Klein
2018-05-17, 04:53
Du som gör påståendet så du får gärna leverera välgjorda studier som visar på biologisk skillnad på intelligens och temperament. Så vitt jag vet är det i princip omöjligt att undersöka då antalet förvillande variabler är för högt men du verkar ju säker.

Sverige är väl ett bra bevis. Ingenstans i världen görs det mera insatser för att skapa jämlikhet mellan könen. Det arbetas idogt hela vägen från dagis till arbetsplats och ändå toppar Sverige den internationella ligan för sexistisk arbetsfördelning.

Magnus N
2018-05-17, 06:38
Senaste OU ifrån Yougov

https://www.metro.se/artikel/yougov-inget-lyft-f%C3%B6r-s-eller-m-efter-tuffare-migrationspolitik

SD delar största parti med S på vardera 23%

KD och MP båda under 4%

r1kkie
2018-05-17, 07:13
Senaste OU ifrån Yougov

https://www.metro.se/artikel/yougov-inget-lyft-f%C3%B6r-s-eller-m-efter-tuffare-migrationspolitik

SD delar största parti med S på vardera 23%

KD och MP båda under 4%

Roligt att se men känns inte realistiskt i mitt huvud på valdagen. Men drömmen kanske blir sann. ;)

Librish
2018-05-17, 07:14
Sverige är väl ett bra bevis. Ingenstans i världen görs det mera insatser för att skapa jämlikhet mellan könen. Det arbetas idogt hela vägen från dagis till arbetsplats och ändå toppar Sverige den internationella ligan för sexistisk arbetsfördelning.

Vet inte om det stämmer eller inte men oavsett så finns det ju hur många konfunderande variabler som helst där.

Klein
2018-05-17, 07:28
Vet inte om det stämmer eller inte men oavsett så finns det ju hur många konfunderande variabler som helst där.

Det kan du inte undvika när du studerar något så komplext som människor. Sen är det väl ingen som säger att miljön är oviktig. Det är ju tex högre utbildning och inte högre intelligens som gör att intelligenta kvinnor föder färre barn. Och det var väl rimligen högre utbildning i kombination med välfärdsstat, vilka båda gjordes tillgängliga för pöbeln under 1960-talet, som gjorde att baby boomers blev så extremt skruvade åt sossehållet. Och att växa upp utan pappa verkar även det vara väldigt dåligt för barnen som löper avsevärd risk att belasta samhället som vuxna och rösta vänster.

Librish
2018-05-17, 08:12
Det kan du inte undvika när du studerar något så komplext som människor.

Precis, det är därför det är så ovetenskapligt att säga att det finns bevis för att det är skillnad på "raserna".

Klein
2018-05-17, 08:34
Precis, det är därför det är så ovetenskapligt att säga att det finns bevis för att det är skillnad på "raserna".

Det är ingen tvekan om att olika folkslag är genetiskt särskiljda. Det är ju bara och kolla på hur folk ser ut och hur de uppför sig oavett vars på planeten de råkar sätta ned sin fot:

Afrikaner: Lågbegåvade, sociala, våldsamma.
Nordvästeuropeer: Arbetsamma, kreativa, empatiska och naiva
Sydostasiater: Arbetsamma, fantasilösa, odugliga chaufförer, svaga för gambling, nepotiska, hierarkiska.
Latinamerikaner: Ohederliga och känslostyrda
Judar: Dubbelmoraliska, nepotiska, vänsterorienterade.
Indier: Snåla och samvetslösa.

Librish
2018-05-17, 08:38
påståenden

Källa?

Fetknoppen
2018-05-17, 08:45
Det är ingen tvekan om att olika folkslag är genetiskt särskiljda. Det är ju bara och kolla på hur folk ser ut och hur de uppför sig oavett vars på planeten de råkar sätta ned sin fot:

Sydostasiater: Arbetsamma, fantasilösa, odugliga chaufförer, svaga för gambling, nepotiska, hierarkiska.

I forskningsvärlden pratar man generellt om att vi blir som vi blir pga en kombination av arv/genetik och miljö. Om vi för en sekund antar att du har rätt; kan du då redogöra för vad i ovanstående som är orsakat av ärftliga faktorer och vad som är orsakat av uppväxtmiljön? :)

Klein
2018-05-17, 08:52
Källa?

Verkligheten. Det finns ingen magisk jord som gör folk till vad de är, bara naturligt urval. Skit är skit oavsett vars högen är belägen.

Magnus N
2018-05-17, 08:54
23 min in så debatterar Ygeman med Åkesson

https://www.svtplay.se/video/17823507/aktuellt/aktuellt-16-maj-21-00-1?start=auto

Gör en mindre Löfven, när det inte går som man tänkt så är det byta ämne och hoppas det låts göras. Tyckte programledaren skötte det bra dock

Klein
2018-05-17, 08:58
I forskningsvärlden pratar man generellt om att vi blir som vi blir pga en kombination av arv/genetik och miljö. Om vi för en sekund antar att du har rätt; kan du då redogöra för vad i ovanstående som är orsakat av ärftliga faktorer och vad som är orsakat av uppväxtmiljön? :)

Det är lite tragikomiskt hur du, en persons som knappt stuckit näsan utanför de norrländska skogarna och lokaltidningen, tutar och brölar så fort någon påpekar enkla observerbara fakta angående jordens folk.

G.W
2018-05-17, 09:00
Det är lite tragikomiskt hur du, en persons som knappt stuckit näsan utanför de norrländska skogarna och lokaltidningen, tutar och brölar så fort någon påpekar enkla observerbara fakta angående jordens folk.

Tråkig ad hominem kommentar. -1 på det inlägget.

Klein
2018-05-17, 09:04
Tråkig ad hominem kommentar. -1 på det inlägget.

Så som det visat sig i tidigare trådar så tror ju Fetknoppen att det ska bli doktorer och ingenjörer av flyktingarna som kommer till Sverige. Meningslöst att diskutera med folk som tror på magisk jord.

Fetknoppen
2018-05-17, 09:07

Vad vet du om mig som person!? Jag har sett långt mer av jordens olika hörn än vad jag vill och resorna har varit fördelade över många år, vad nu det har med sakfrågan att göra?

Du har inte besvarat den ännu och det är du ytterst medveten om. Du styr diskussionen i annan riktning för du är pinsamt medveten om att du inte kan besvara den på sådant sätt att du vinner några poäng.

Klein
2018-05-17, 09:19
Vad vet du om mig som person!? Jag har sett långt mer av jordens olika hörn än vad jag vill och resorna har varit fördelade över många år, vad nu det har med sakfrågan att göra?

Du har inte besvarat den ännu och det är du ytterst medveten om. Du styr diskussionen i annan riktning för du är pinsamt medveten om att du inte kan besvara den på sådant sätt att du vinner några poäng.

Jag vet med utgångspunkt i dina tidigare inlägg att du är troende på det oskrivna bladet och den magiska jordens kraft vilket innebär att du är så långt ute i den röda fantasins land att språkförbistring råder. Vad gäller arv och miljö så är tex IQ till 80% genetiskt redan vid 18 års ålder enligt de senaste rönen.

r1kkie
2018-05-17, 09:38
Lite roligt att höra vad några av boende i Växsjö tycker om att böneutrop har godkänts.

https://www.facebook.com/joakim.lamotte/videos/1767387110022539/

Fetknoppen
2018-05-17, 10:32
Jag vet med utgångspunkt i dina tidigare inlägg att du är troende på det oskrivna bladet och den magiska jordens kraft vilket innebär att du är så långt ute i den röda fantasins land att språkförbistring råder. Vad gäller arv och miljö så är tex IQ till 80% genetiskt redan vid 18 års ålder enligt de senaste rönen.

Du vet återigen inget alls om mig, och absolut inget om vart jag står politiskt. Men; du vet alltså! Dvs du tror dig veta det ena och det andra om mig grundat på ett fåtal inlägg i ett internetforum. Min slutsats är att om det är så det går till i din värld när du plötsligt är tvärsäker på det ena eller det andra så förstår jag plötsligt hur dina starka åsikter får fäste i din hjärna. Sorgligt att du inte verkligen försöker ta till dig kunskap innan du bestämmer dig för vad du ska tycka.

Frågan om IQ har vi avhandlat tidigare. Den lilla föreläsning du eller någon av dina gelikar länkade till från youtube-film visade sig stödja min uppfattning. Dvs den forskare som pratade där menar att IQ-utvecklingen beror till ganska stor del på hur stimulerande miljö man växer upp i. Det bryr du dig naturligtvis inte om. Du är tvärsäker på att du har rätt och värjer dig starkt emot allt som inte stödjer din uppfattning, för du vet redan att du har rätt. Återigen; sorgligt!

Du har ännu inte besvarat mitt inlägg längre upp, det om arv och miljö, om du glömt det.

Fetknoppen
2018-05-17, 10:36
Här är frågan igen så att du inte missar att svara:

I forskningsvärlden pratar man generellt om att vi blir som vi blir pga en kombination av arv/genetik och miljö. Om vi för en sekund antar att du har rätt; kan du då redogöra för vad i ovanstående som är orsakat av ärftliga faktorer och vad som är orsakat av uppväxtmiljön?

Klein
2018-05-17, 11:08
Frågan om IQ har vi avhandlat tidigare. Den lilla föreläsning du eller någon av dina gelikar länkade till från youtube-film visade sig stödja min uppfattning. Dvs den forskare som pratade där menar att IQ-utvecklingen beror till ganska stor del på hur stimulerande miljö man växer upp i. Det bryr du dig naturligtvis inte om. Du är tvärsäker på att du har rätt och värjer dig starkt emot allt som inte stödjer din uppfattning, för du vet redan att du har rätt. Återigen; sorgligt!

Jag känner även till din intellektuella oärlighet som ständigt gör sig påmind. Jag länkade till cirka 16 diskussioner om IQ på youtube med olika experter och du väljer ut 1 av diskussionerna med den notoriske James Flynn som är politiskt vänster och känd för sin tro på miljöns betydelse och viftar runt den som något slags bevis för riktigheten i din uppfattning. Motbjudande.

Klein
2018-05-17, 11:17
I forskningsvärlden pratar man generellt om att vi blir som vi blir pga en kombination av arv/genetik och miljö. Om vi för en sekund antar att du har rätt; kan du då redogöra för vad i ovanstående som är orsakat av ärftliga faktorer och vad som är orsakat av uppväxtmiljön?

Inget av vad jag tog upp studeras givetvis på något universitet - av politiska skäl - men listan jag tog upp är ögonvittnesbaserad vilket i lagens ögon normalt väger tyngre än vetenskapliga bevis då vetenskap lider av grava precisionsproblem och reproduktionsproblem. IQ studeras dock, om än begränsat, och får inom ramarna för vetenskapen antagas vara en god approximation för andra kognitiva egenskapers koppling till arv och miljö.

RobinHW
2018-05-17, 11:39

Sluta nu, man har under väldans massa år varit medveten om genetiska skillnader mellan etniciteter som resulterar i skillnader när det kommer till allt ifrån längd på fingrarna till hjärnstorlek, aggression, intelligens, muskelmassa, snabbhet.

Vi är djur, utvecklade under väldigt olika miljöförhållanden som under tusentals år satte evolutionär press på olika egenskaper.

Tror du på tomten också?

https://katana17.files.wordpress.com/2014/06/chart-1.gif
https://menghublog.files.wordpress.com/2014/04/race-evolution-and-behavior-rushton-table-8-1.png
https://katana17.files.wordpress.com/2014/06/race-evolution-and-behavior-chart-2.gif

https://app.iq-research.info/img/iq_by_country.png?_g_build_=1523421439065
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-3709717f6b5938b61eef9aab9f5d3049

Vi tar emot hundratusentals av män med en ålder runt 25-40 som har ett snitt IQ på 85, inte bara det, men de kan inte språket, har sällan högre utbildning än grundskola (om ens det), detta till ett högteknologiskt civiliserat samhälle där det finns människor med ett IQ över 100 som har svårt att få ett vettigt jobb och får ströjobba på donken för att klara sig.

Kanske det är dags att släppa de idylliska drömmarna om ett "oskrivet blad vid födseln!!" nån gång och acceptera genetikens betydelse?

RobinHW
2018-05-17, 11:45

Öh, nej, det är inte ovetenskapligt att påstå det finns genetiska skillnader mellan etniska folkgrupper *screwy*

Det finns skillnader i kroppslängd, muskelmassa, förmåga att bygga och bevara muskelmassa, snabbhet, hur bra man är på att springa långdistans/uthållighet, viktskillnad i skelett, storleksskillnad på hjärta, njurar, hjärna, ögon. Skillnader i hudfärg (duh), ansiktsstruktur, käkstorlek, bentäthet, impulsivitet, dopaminnivåer, testosteronnivåer, hur man reagerar på aggressiva provokationer (Här finns det till och med starka skillnader mellan nord VS syd amerikaner) och såklart även intelligens (och en hel drös fler saker).

Det är då fan inte konstigt att svensken tänker och röstar som HEN gör när HEN blivit undanhållen den mest basala informationen när det gäller människans natur och skillnader mellan oss.

Hövdingen
2018-05-17, 12:02
Sluta nu, man har under väldans massa år varit medveten om genetiska skillnader mellan etniciteter som resulterar i skillnader när det kommer till allt ifrån längd på fingrarna till hjärnstorlek, aggression, intelligens, muskelmassa, snabbhet.

Vi är djur, utvecklade under väldigt olika miljöförhållanden som under tusentals år satte evolutionär press på olika egenskaper.

Tror du på tomten också?

https://katana17.files.wordpress.com/2014/06/chart-1.gif
https://menghublog.files.wordpress.com/2014/04/race-evolution-and-behavior-rushton-table-8-1.png
https://katana17.files.wordpress.com/2014/06/race-evolution-and-behavior-chart-2.gif

https://app.iq-research.info/img/iq_by_country.png?_g_build_=1523421439065
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-3709717f6b5938b61eef9aab9f5d3049

Vi tar emot hundratusentals av män med en ålder runt 25-40 som har ett snitt IQ på 85, inte bara det, men de kan inte språket, har sällan högre utbildning än grundskola (om ens det), detta till ett högteknologiskt civiliserat samhälle där det finns människor med ett IQ över 100 som har svårt att få ett vettigt jobb och får ströjobba på donken för att klara sig.

Kanske det är dags att släppa de idylliska drömmarna om ett "oskrivet blad vid födseln!!" nån gång och acceptera genetikens betydelse?

Vill man bli tagen på allvar så bör man inte använda Philippe Rushton som källa.

RobinHW
2018-05-17, 12:44
Vill man bli tagen på allvar så bör man inte använda Philippe Rushton som källa.

Håller inte alls med. En bättre formulering kanske skulle vara: Vill man bli tagen på allvar av människor som är lättpåverkad av vänsterns propaganda så kanske man ej bör hänvisa till honom, men utöver det finns det inga större problem.

Det verkar dock vara såhär i dagens läge:

1. Vetenskapsman är nyfiken.
2. Vetenskapsman bestämmer sig för att gå över den förbjudna gränsen.
3. Vetenskapsman hittar saker och ting som ej bör (får) framföras.
4. Vetenskapsman framför detta ändå.
5. Vetenskapsman blir demoniserad av vänstern och i princip hela etablissemanget, han är nu rasist, nazist, "springer i högerns spår!!!" eller vad man nu väljer att kalla det. Hans fynd blir genast klassats som "rasistisk propaganda" och han framställs nu i en vinkel av att ha ett underliggande nazistiskt syfte med sin information.

Om nu inte Rushton och hans fynd är intressanta så finns det en hel drös med andra studier om man är intresserad av ämnet, adoptionsstudier bland annat. Det har forskats en hel del om IQ mellan etniciteter faktiskt och varje gång finner man detta "mönster" (asiater högst, vita i mitten, bruna, svarta längs ned) med ett undantag av en viss grupp judar som ligger över asiaterna.

Dokumentären hjernevask (hjärntvätt, norska) är väldigt intressant och underhållande, hela serien faktiskt, men i detta avsnitt avhandlas just detta ämne:

Ve6uK00AvNo

Nåja, när man väl accepterat detta, när man accepterat att det finns rätt stora intelligensskillnader (vilket också betyder skillnader i tendenser att begå brott etc) så måste man också följaktligen acceptera att ett stort mottagande av grupper som har ett IQ 15-20 poäng lägre än ursprungsbefolkningen (vilket det är väldigt mycket och betyder rätt enorma skillnader i praktiken) så går det heller inte längre att blunda för det faktum att man i princip utsätter de för livslång arbetslöshet - vilket i sin tur det också bara ökar på riskerna för att begå brottsliga handlingar, då man slås ut från samhället.

Snart blir det tydligt att hela detta mångkulturella experiment är ett enda stort fiasko, ett misslyckande med förödande konsekvenser för samhället och dess befolkning.

Men svårt kan det vara, särskilt när sån här information gömts undan och/eller demoniserats under ett antal decennier, på grund av politiska syften.

Snubben
2018-05-17, 12:58
Åh, rasforskning. Intressant hur vissa ämnen är alltid återkommande, och alltid startas/drivs av nya användare.

Man kan börja undra om någon har en vissa agenda..

Snubben
2018-05-17, 12:59
Hur tror ni Alliansen kommer utvecklas framöver? I och med att C gick med på afghan-dealen och nu M inte röstar emot skatt på priv. sjukförsäkring?

Magnus N
2018-05-17, 13:06
Hur tror ni Alliansen kommer utvecklas framöver? I och med att C gick med på afghan-dealen och nu M inte röstar emot skatt på priv. sjukförsäkring?

Hade det varit partier som verkligen stod för något och var förankrade i dessa tankar så hade min gissning varit att alliansen skulle splittrats , för så skild politik för dem att det inte ska vara möjligt.

Men så lama och flyktiga de är med sina ståndpunkter så får de bara ett större stöd än rödgröna så kommer alliansen bestå, för vad är ideologi när makten är framför en

Hövdingen
2018-05-17, 14:28
Håller inte alls med. En bättre formulering kanske skulle vara: Vill man bli tagen på allvar av människor som är lättpåverkad av vänsterns propaganda så kanske man ej bör hänvisa till honom, men utöver det finns det inga större problem.

Inte för dig kanske men det finns många som ställer högre krav än politiserad skräpforskning. Rushton är inte någon "nyfiken" vetenskapsman på jakt efter sanning, han är en propagandist för ett renrasigt, vitt Amerika. En ganska dålig grund om man ska forska om ras/etnicitet, eller?

Fetknoppen
2018-05-17, 14:44
Inget av vad jag tog upp studeras givetvis på något universitet - av politiska skäl - men listan jag tog upp är ögonvittnesbaserad vilket i lagens ögon normalt väger tyngre än vetenskapliga bevis då vetenskap lider av grava precisionsproblem och reproduktionsproblem. IQ studeras dock, om än begränsat, och får inom ramarna för vetenskapen antagas vara en god approximation för andra kognitiva egenskapers koppling till arv och miljö.

Det där är rent trams från din sida!

Du hävdar att av politiska skäl har universitetsvärlden inte kommit fram till samma slutsatser som du och dina vidsynta bekanta. Forskning drivs av en nyfikenhet att studera något och om du förväntar dig att få det du forskat på publicerat ska du granska detta med öppna ögon och utan fördomar, och ha en bra forskningsmetod för det undersökta ämnet, samt redovisa dina resultat oavsett vad du kommer fram till. När du sedan skickar in din artikel kommer den att granskas av andra experter inom samma fält och om du gjort ett bra arbete leder det så småningom till publicering.

Det du menar här ovan med "lagens ögon" är alltså att ett ögonvittne som pekar ut Karl Karlsson för mord får större gehör i domstol än fingeravtryck och DNA (vetenskapliga framsteg) som pekar på en helt annan gärningsman. Jag tror inte att någon här köper det då säger.

Fetknoppen
2018-05-17, 14:51
Jag känner även till din intellektuella oärlighet som ständigt gör sig påmind. Jag länkade till cirka 16 diskussioner om IQ på youtube med olika experter och du väljer ut 1 av diskussionerna med den notoriske James Flynn som är politiskt vänster och känd för sin tro på miljöns betydelse och viftar runt den som något slags bevis för riktigheten i din uppfattning. Motbjudande.

Att jag valde ut just James var inte av annan orsak än att det var den video som mina motståndare hänvisade till när de hävdade att han stödjer deras uppfattning, att IQ mest var bundet till genetik. Det framkom med all tydlighet några olika saker. 1: James är en erkänd forskare på området. 2: Mina motståndares bevis för sina åsikter gav i stället mig stöd för min uppfattning (de hade sannolikt inte förstått det engelska språket eller inte orkat se hela filmen). Den information som framkom i videon pekade precis som jag hävdat på att IQ påverkas väldigt mkt av uppväxtmiljön etc. 3: Jag har ett arbete att sköta och IQ är inte mitt forskningsområde så jag har orkade inte ta mig tid att läsa in mig på precis allt. Jag nöjde mig med att använda motståndarnas egna bevis emot dem, och det var riktigt roligt att kunna göra så måste jag erkänna.

Klein
2018-05-17, 15:05
Du hävdar att av politiska skäl har universitetsvärlden inte kommit fram till samma slutsatser som du och dina vidsynta bekanta. Forskning drivs av en nyfikenhet att studera något och om du förväntar dig att få det du forskat på publicerat ska du granska detta med öppna ögon och utan fördomar, och ha en bra forskningsmetod för det undersökta ämnet, samt redovisa dina resultat oavsett vad du kommer fram till. När du sedan skickar in din artikel kommer den att granskas av andra experter inom samma fält och om du gjort ett bra arbete leder det så småningom till publicering.

Ja för olika etniciters nepotism, korruption, samvetslöshet, girighet, lögnaktighet osv forskar man i både ofta och väl i den akademiska världen. :smash:

Dock hittade jag lite om gambling och etnicitet faktiskt:

Both New Zealand and international evidence indicates that different groups in society experience and regard gambling differently and are often over represented in problem gambling prevalence statistics. Within the Asian population, evidence suggests that Chinese and Korean communities in New Zealand experience above average levels of harm from gambling.

https://www.health.govt.nz/our-work/mental-health-and-addictions/problem-gambling/research-and-evaluation/implementation-2007-2010/impact-gambling-and-problem-gambling-asian-families-and-communities

A majority of studies focused on ethnicity investigated rates of gambling and problem gambling among Blacks, including African Americans. Results of a large nationally-representative study found that Blacks had twice the rate (2.2%) of disordered gambling compared to Whites...

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5589834/

Our review highlighted prevalence of GD among ethnic and racial minority groups is at a magnitude of concern.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5560497/

Det du menar här ovan med "lagens ögon" är alltså att ett ögonvittne som pekar ut Karl Karlsson för mord får större gehör i domstol än fingeravtryck och DNA (vetenskapliga framsteg) som pekar på en helt annan gärningsman. Jag tror inte att någon här köper det då säger.

Mindre än hälften av alla publicerade vetenskapliga studier är reproducerbara. Mindre än 3% av alla publicerade studier reproduceras. Det är sämre än ögonvittnen som iaf har rätt i hälften av fallen.

Klein
2018-05-17, 15:09
Att jag valde ut just James var inte av annan orsak än att det var den video som mina motståndare hänvisade till när de hävdade att han stödjer deras uppfattning, att IQ mest var bundet till genetik. Det framkom med all tydlighet några olika saker. 1: James är en erkänd forskare på området. 2: Mina motståndares bevis för sina åsikter gav i stället mig stöd för min uppfattning (de hade sannolikt inte förstått det engelska språket eller inte orkat se hela filmen). Den information som framkom i videon pekade precis som jag hävdat på att IQ påverkas väldigt mkt av uppväxtmiljön etc. 3: Jag har ett arbete att sköta och IQ är inte mitt forskningsområde så jag har orkade inte ta mig tid att läsa in mig på precis allt. Jag nöjde mig med att använda motståndarnas egna bevis emot dem, och det var riktigt roligt att kunna göra så måste jag erkänna.

Vilka motståndare talar du om? Jag är din motståndare och jag gav dig en bred bild att ta del av och du valde väldigt snabbt ut en liten bit som passade dig och din ideologi. Att sådant falskspel ger dig stor glädje betvivlar jag inte.

Fetknoppen
2018-05-17, 15:35
Vilka motståndare talar du om? Jag är din motståndare och jag gav dig en bred bild att ta del av och du valde väldigt snabbt ut en liten bit som passade dig och din ideologi. Att sådant falskspel ger dig stor glädje betvivlar jag inte.

Ja här och nu är du men meningsmotståndare. Det är dock klart fler av din sort här och jag minns inte vem det var som publicerade den film jag såg. Det kan ha varit du, men erkänner du dig så dålig på engelska att du inte kunde tolka vad som sades i filmen. Då blir det än mer skrämmande att du har så starka och tydliga åsikter. Du bygger dem kanske på fantasier!? Och varför valde du den filmen som stöd för dina åsikter om du nu avfärdar James så fullständigt som vänsterradikal eller hur du nu uttryckte dig?

Återigen har jag inte sett mer än en eller två filmer om IQ i den här tråden men ingen av dem gav i alla fall rasbiologerna rätt trots att de tolkat filmerna så. Jag kan inte säga att jag är någon expert på IQ men jag finner det inte troligt att de skillnader som finns mellan olika länder har någon större koppling till arv/genetik. Mest sannolikt är de kopplade till hur utvecklad skolgången är och hur stimulerande miljöer barnen växer upp i. Det låter i vart fall klart mer rimligt då det visar sig att de länder som har lägst medel-IQ också är de länder där man ofta har fullt upp med att överleva dagen i jakt på föda och drickbart vatten.

Magnus N
2018-05-17, 15:35
Kan ni ta ras och IQ-diskussionen i en annan tråd då den normala utvecklingen är att trådar låses när detta sker? Ser gärna att tråden som är tänkt för politik kan överleva ett valår

Aryt
2018-05-17, 15:40

Så du påstår att hittepå-diagnosen ADHD är enbart social?
Är längd ärftligt?
Är kroppsvikt ärftligt?
Är hudfärg ärftligt?

Du verkar tämligen faktaresistent, men vi kan väl nämna till exempel Downs syndrom, Williams syndrom, Catch22.. en lekmannaöversikt kan du hitta här https://www.scientificamerican.com/article/is-intelligence-hereditary/

Sedan är förstås miljön viktig. Väldigt viktig. Har du potentialen men blir undernärd, hjärnskakad, vanskött, så är det ganska kört.

Aryt
2018-05-17, 15:48

Varför använder man då en annan formel för afroamerikaner för njurfunktion?
Hur kan det vara vanligare med hypermetaboliserare av kodein bland afrikaner?
Hur kan det vara vanligare med hypometaboliserare av kodein bland nordeuropéer?
Varför är så många östasiater alkoholintoleranta och varför är så många nordeuropéer laktostoleranta? Varför är incidensen av prostatacancer skild mellan afrikaner, européer, och asiater?

Inväntar med spänning dina svar! Jag tror att du är något på spåren!

trädgårdsmöbel
2018-05-17, 15:50
Kan ni ta ras och IQ-diskussionen i en annan tråd då den normala utvecklingen är att trådar låses när detta sker? Ser gärna att tråden som är tänkt för politik kan överleva ett valår

Dessa frågar är ju politiska. Både från vänster och extremhöger är rasfrågor väldigt högprioriterade. (Att vänstern kallar det "rasifiering" istället för ras lurar ingen) men visst, jag förstår din önskan och vilka konsekvenser det kan ha för tråden, jag vill mest bara vara besserwisser och hävda att dessa frågor i allra högsta grad är politiska.

Magnus N
2018-05-17, 15:53
Dessa frågar är ju politiska. Både från vänster och extremhöger är rasfrågor väldigt högprioriterade. (Att vänstern kallar det "rasifiering" istället för ras lurar ingen) men visst, jag förstår din önskan och vilka konsekvenser det kan ha för tråden, jag vill mest bara vara besserwisser och hävda att dessa frågor i allra högsta grad är politiska.

Om man hade diskuterat det inom ramen för ett politiskt förslag eller liknande, visst.
Men nu är det enbart en diskussion rent generellt om IQ etc

RobinHW
2018-05-17, 16:06
Åh, rasforskning. Intressant hur vissa ämnen är alltid återkommande, och alltid startas/drivs av nya användare.

Man kan börja undra om någon har en vissa agenda..

Ja, visst är det lätt när det bara är att kalla nåt för "rasforskning" så kan man sedan blunda för hela faderullan och fortsätta leva i blindo, köra rätt in i väggen.

Man kan kalla det vad man vill, du kan kalla det disney-forskning, rasforskning eller hitler-nazi-propaganda!! Det är irrelevant, frågan är: Finns det något alls som pekar på att det finns en hel drös med etniska skillnader, som ett resultat av evolution? Svaret är övervägande ja och man kan tycka att människor bör få alla korten på bordet när de överväger hurvida man ska ta emot hundratusentals människor från inte bara en helt annan kultur med helt andra värderingar, många som för med sig en stenåldersreligion, men även det faktum att det finns rena biologiska skillnader som i sin tur uttrycker sig i våldtäkter, mord och en ökande grupp som ej kan ta sig in på arbetsmarknaden när man helt enkelt inte har den intelligens som krävs för att få in fötterna i ett sådant samhälle.

Blundar man för allt detta, alternativt helt enkelt inte får veta något alls om det, då är det som upplagt för rätt stora konsekvenser och det är just precis det vi ser idag.

RobinHW
2018-05-17, 16:09
Inte för dig kanske men det finns många som ställer högre krav än politiserad skräpforskning. Rushton är inte någon "nyfiken" vetenskapsman på jakt efter sanning, han är en propagandist för ett renrasigt, vitt Amerika. En ganska dålig grund om man ska forska om ras/etnicitet, eller?

Löjligt. Här visar du exakt att du fallit i fällan.

1. Rushton publicerar sina fynd.
2. Vänstern löper amok och framställer nu Rushton som "galen propagandist för ett renrasigt vitt amerika!!"
3. Puckon som du köper det rakt av så att ni nu kan avfärda allt han kom fram till.

Simpelt.

Som sagt, han är inte direkt den enda som funnit väldigt stora skillnader mellan etniciteter. Sen kan man ju undra om ni tror på tomten också, spöken kanske? Hur kan man på fullaste allvar inte förstå att människor som befunni t sig under helt skilda miljöer under tusentals år, INTE skulle ha några skillnader? Det är nästan skrattretande så låg nivå det är.

Hövdingen
2018-05-17, 16:09

Det var i och för sig inte vidare övertygande argument han hade. Nyfödda har samma IQ oavsett ras, sedan ökar skillnaderna under uppväxten. Slutsats = Skillnaderna i IQ beror på miljöfaktorer. Vita spelar mer avancerade spel/lekar, svarta hänger mer på köpcentret. Det stämmer säkert, återstår dock för Flynn att bevisa att dessa aktiviteter leder till högre IQ och inte att vita drar sig till mer avancerade aktiviteter p.g.a att de har högre IQ.

RobinHW
2018-05-17, 16:12
Jag kan inte säga att jag är någon expert på IQ men jag finner det inte troligt att de skillnader som finns mellan olika länder har någon större koppling till arv/genetik. Mest sannolikt är de kopplade till hur utvecklad skolgången är och hur stimulerande miljöer barnen växer upp i.

Stämmer ej. Stora adoptionsstudier har klart och tydligt att svarta barn som växer upp i vita medel och överklassfamiljer fortfarande har ett IQ på runt 85-90.

Asiater som växer upp hos vita, får ett IQ likt sina föräldrar, dvs en intelligensnivå över sina adoptionsföräldrar.

Ni har inga som helst problem att acceptera att afroamerikaner har lättare för att bygga muskelmassa, är snabbare och generellt bättre atleter, detta pga biologiska skäl och hormonella skillnader, men så fort det kommer till intelligens, ja, då är det helt plötsligt 100% uppväxt *screwy*

Det är så man kan storkna, låg nivå.

RobinHW
2018-05-17, 16:14
Varför är så många östasiater alkoholintoleranta och varför är så många nordeuropéer laktostoleranta? Varför är incidensen av prostatacancer skild mellan afrikaner, européer, och asiater?

Precis, så enormt många skillnader mellan etniciteter, man vet att IQ är till 80% genetiskt vid en ålder av 18, men fortfarande påstår man att det till 100% handlar om miljön, några intelligensskillnader finns icke, nope!

*rolleyes*

RobinHW
2018-05-17, 16:17

Gärna, men vilken tråd skulle det vara? Det klassas ju direkt som "Rasistisk propaganda!" eller "Rasbiologi" och sedan förbjuds det att talas om.

Detta även fast det är en så oerhört viktig del i immigrationspolitiken. Man påstår att vi måste ta in tusen och åter tusentals för att "rädda pensionärerna!", det kommer "raketingenjörer (???)!" och "läkare!" som ska rädda vårat fina land, men verkligheten visar något helt annat och det finns orsaker till detta, orsaker som till stor grund har biologiska anledningar och dessa bör talas öppet om innan man tar beslutet om att öppna portarna eller ej, detta har man inte gjort och resultatet ser vi nu.

Magnus N
2018-05-17, 16:24
Gärna, men vilken tråd skulle det vara? Det klassas ju direkt som "Rasistisk propaganda!" eller "Rasbiologi" och sedan förbjuds det att talas om.

Detta även fast det är en så oerhört viktig del i immigrationspolitiken. Man påstår att vi måste ta in tusen och åter tusentals för att "rädda pensionärerna!", det kommer "raketingenjörer (???)!" och "läkare!" som ska rädda vårat fina land, men verkligheten visar något helt annat och det finns orsaker till detta, orsaker som till stor grund har biologiska anledningar och dessa bör talas öppet om innan man tar beslutet om att öppna portarna eller ej, detta har man inte gjort och resultatet ser vi nu.

När det nu som du själv håller med om att när detta diskuteras så låses trådar, kan du/ni låta bli att göra det i denna tråd isf?

Att politiker har ljugit ang invandring kan diskuteras utan att gå in på detta spåret i detalj

RobinHW
2018-05-17, 16:28
När det nu som du själv håller med om att när detta diskuteras så låses trådar, kan du/ni låta bli att göra det i denna tråd isf?

Att politiker har ljugit ang invandring kan diskuteras utan att gå in på detta spåret i detalj

Visst, lägger ner, även om jag tycker det är en väldigt viktig aspekt i det hela.

Magnus N
2018-05-17, 16:38
Visst, lägger ner, även om jag tycker det är en väldigt viktig aspekt i det hela.

Man får väga det helt enkelt, kunna fortsätta diskutera politik generellt här eller trycka på ras/IQ nu några timmar innan tråden låses

Angel
2018-05-17, 16:50
Robin, det ska bli otroligt spännande och se hur du fixar yrket som socionom.

RobinHW
2018-05-17, 16:55
Robin, det ska bli otroligt spännande och se hur du fixar yrket som socionom.

Nä sökte systemvetare istället. Jag är nog för mycket faktanörd för att passa som socionom.

Hövdingen
2018-05-17, 16:56
Löjligt. Här visar du exakt att du fallit i fällan.

1. Rushton publicerar sina fynd.
2. Vänstern löper amok och framställer nu Rushton som "galen propagandist för ett renrasigt vitt amerika!!"
3. Puckon som du köper det rakt av så att ni nu kan avfärda allt han kom fram till.

Du är patetiskt naiv. Pioneer Fund is an American non-profit foundation established in 1937 "to advance the scientific study of heredity and human differences". The organization has been described as racist and "white supremacist" in nature,[1][2][3] and as a hate group by the Southern Poverty Law Center.[4]

From 2002 until his death in October 2012, the fund was headed by psychology professor J. Philippe Rushton.

Inte direkt någon hemlighet vilken agenda Pioneer Fund har. De har sponsrat forskare som haft samröre Ku klux klan och andra vit-maktgrupper och de vill deportera Afroamerikaner tillbaka till Afrika.

Som sagt, han är inte direkt den enda som funnit väldigt stora skillnader mellan etniciteter. Sen kan man ju undra om ni tror på tomten också, spöken kanske? Hur kan man på fullaste allvar inte förstå att människor som befunni t sig under helt skilda miljöer under tusentals år, INTE skulle ha några skillnader? Det är nästan skrattretande så låg nivå det är.

Fan vilken värdelös debattör du är. Att jag ogillar Philippe Rushton, Pioneer Fund, nazister och annat pack betyder inte att jag inte tror att det är skillnad mellan grupper.

Sedan kan du lägga ner "vänstern", det är ingen på högerkanten som vill förknippas med Rushton heller.

Magnus N
2018-05-17, 17:34
Andra OU ifrån Göteborg, nu är Demokraterna större än S

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/gp-sifo-demokraterna-lika-stora-som-socialdemokraterna-1.6051415

Moderaterna största parti, Demokraterna andra och Sossarna först på 3e plats

Magnus N
2018-05-17, 18:02
"Socialdemokraternas vändning i migrationsfrågan har rört upp starka känslor inom partiet.

Bland kommunalråd ute i landet är missnöjet starkast mot de tillfälliga uppehållstillstånden och att det blir svårare för familjer att återförenas.

– Jag tycker att vi så fort som möjligt borde gå tillbaka till permanenta uppehållstillstånd och bryta med den här tillfälliga politiken, säger Meit Fohlin, regionråd på Gotland."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/a2x44A/kommunalrad-kritiska-till-lofvens-migrationspolitik

Ska bli intressant att se om denna kritik kommer öka i styrka innan valet eller om de sluter sig samman tills valet för att sedan lyfta det igen eller ej

Kartoffelsalat
2018-05-17, 18:48

Hur ska du ha det ska du vara rasse eller hela världens lilla pk samvete?

stridis
2018-05-17, 18:51
Du är patetiskt naiv. Pioneer Fund is an American non-profit foundation established in 1937 "to advance the scientific study of heredity and human differences". The organization has been described as racist and "white supremacist" in nature,[1][2][3] and as a hate group by the Southern Poverty Law Center.[4]

Sedan kan du lägga ner "vänstern", det är ingen på högerkanten som vill förknippas med Rushton heller.

Men Southern Poverty Law Center är väl vänster?

Hövdingen
2018-05-17, 19:08
Men Southern Poverty Law Center är väl vänster?

Kanske det, vad spelar det för roll? Phillipe Rushton är paria bland både vänstern och högern (borträknat extremhögern).

shadowfire
2018-05-17, 19:12
tjafsar sjukt mycket nu med en polare som är lokal centerpolitiker. Herregud. Jag tror nästan vår vänskap kommer ryka. Jag (har gärna fel) anklagar centern för att ha förstört alliansen och har gjort att det enda man kan rösta på nu är MP/V eller SD, eftersom alliansen inte finns längre och eftersom att S sitter i knät på MP/V. Det kommer att bli ett snävt val.

Magnus N
2018-05-17, 19:17
tjafsar sjukt mycket nu med en polare som är lokal centerpolitiker. Herregud. Jag tror nästan vår vänskap kommer ryka. Jag (har gärna fel) anklagar centern för att ha förstört alliansen och har gjort att det enda man kan rösta på nu är MP/V eller SD, eftersom alliansen inte finns längre och eftersom att S sitter i knät på MP/V. Det kommer att bli ett snävt val.

Om vänskapen ryker för en sådan sak som politik så känns det som en rätt svag vänskap ifrån början.

Med det sagt, känner igen irritationen som kan uppkomma vid diskussioner :)

Tror dock inte alliansen är förstörd, de har visat sig väldigt flexibla i sin politik och ideologi att jag tror de kan släta över i princip vad som bara det innebär att de kan ta makten

Alexton
2018-05-17, 19:18

Ja Centern sjunkbombade alliansen rätt hårt. Men alliansen fyllde ändå ingen funktion så om det var rätt eller fel får tiden utvisa. Alliansen var själlös, låst och utan vision.

Finns ju 0 anledning att rösta på alliansen. De vill inte ta makten och spelades bort av de röda genom hotet om SD.

S är Slav till mp/v. Hur mp kan ha stort inflytande är absurt.

r1kkie
2018-05-17, 19:41
Fint med kulturberikande *popcorn*

DRAMA I EN TIMME – HOTADE ATT DÖDA TONÅRSTJEJERNA
NYHETER
17 maj 2018 13.5711
I går skrev Dagens Vimmerby om ett väskrån i Vimmerby. Nu kan vi berätta att händelsen var betydligt mer allvarlig. Två pojkar plågade två tonårstjejer i en timme. De tafsade på dem, hotade dem med kniv, utdelade slag och sparkar – och hotade att döda dem.
– De tryckte upp tjejerna mot ett plank och satte en kniv precis bredvid dem, säger mamman till en av de drabbade.

Tjejerna hade precis varit och tränat på Body Gym & Relax och var på väg hemåt. Bakom Ica Supermarket attackerades de av två pojkar.

– Två killar började skrika hotfullt mot dem. Min dotter och hennes kompis vände sig om och sprang och de gömde sig i några buskar, men de blev hittade förstås.

Uttalade flera dödshot

De två killarna tog tjejernas ryggsäckar och hällde ut innehållet på marken. Därefter började det en timme långa övergreppet.

– De slängde en högtalare och en mobiltelefon i backen. De höll fast dem och tafsade på dem. De tog fram en kniv och tryckte upp tjejerna mot ett plank och satte kniven runt huvudena på dem. De sa ”Vet ni hur vi afghaner dödar? Vi räknar till tre” och sedan satte de kniven i planket. De sa att de skulle ligga och flyta i blodet och ”om ni berättar något så dödar vi er”.

– De högg mot magen på min dotter flera gånger och det var jättenära, bara någon decimeter ifrån. Min dotter var jätterädd och de bet henne i halsen också.

"Bara för att trakassera"

Efter en timme kom en annan person och såg händelsen och larmade Polisen. Då försvann gärningsmännen från platsen.

– Det är inte så mycket folk där bakom, men någon såg och larmade Polisen. Då försvann de och sa att de skulle åka med bussen.

Gärningsmännen tog inte med sig några värdesaker.

– De lät allting vara kvar, det var bara för att trakassera. Det var helt galet, det går inte förstå riktigt.

"Jättechockade"

Tjejerna träffade fem poliser senare på kvällen och har förstås tagit mycket illa vid sig av den obehagliga händelsen.

– De var jättechockade, de satt på gräset och bara grät. Det var jävligt obehagligt och det blev inte mycket sömn.

Hur går dina tankar om händelsen?

– Det är så jäkla obehagligt. Man är orolig som det är när man har en tonårsdotter och tänker att det ska hända något och så gör det det. Det är riktigt otäckt.

En gärningsman identifierad

Mamman hyllar Polisens insats under gårdagen.

– Vi kände ett jättebra stöd från Polisen igår och jag tyckte att de var fantastiska. Jag hoppas verkligen att de kan ta fast dem nu.

En av gärningsmännen ska tjejerna ha identifierat och han ska vara bosatt i Hultsfred.

– De känner dem inte, men har sett en av dem i stan och min dotters kompis kände igen namnet. Vi tittade på Instagram och han är från Hultsfred. Vi har skickat bilden på honom till Polisen. Den andra är förmodligen äldre och det vet vi inte vem det är.

Dagens Vimmerby söker ansvarig polis för utredningen.
Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

http://www.dagensvimmerby.se/nyheter/e/21708/drama-i-en-timme-hotade-att-doda-tonarstjejerna/

bertbert
2018-05-17, 19:42
Jag (har gärna fel) anklagar centern för att ha förstört alliansen och har gjort att det enda man kan rösta på nu är MP/V eller SD, eftersom alliansen inte finns längre och eftersom att S sitter i knät på MP/V. Det kommer att bli ett snävt val.

Det vore märkligt om din polare inte fattade poängen iallafall. Men kan dock påpekas att i valet 2014 var en röst på KD,C,M,L i praktiken en röst på S,V,MP. Varför är obegripligt, men med facit i hand är det så det är.

Med andra ord bör de som är konservativa men inte vill rösta på SD klia sig i huvudet vid det här laget.

Tror dock inte alliansen är förstörd, de har visat sig väldigt flexibla i sin politik och ideologi att jag tror de kan släta över i princip vad som bara det innebär att de kan ta makten

Precis, så flexibla att det går typ inte se skillnad på S och Alliansen. :smash:

Aryt
2018-05-17, 19:42
Hur ska du ha det ska du vara rasse eller hela världens lilla pk samvete?

Kolla fass.se för kodein, MDRD och CKD-EPI, avetaldehyddehydrogenas-polymorfism.

TranceII
2018-05-17, 23:13

During the first waves of migration the Swedes were also subjected to certain stereotypes and prejudices. The expression "dumb Swede" was established as they had difficulty learning English. There were entertainment shows which used a character called "John Johnsson" when poking fun at Swedes. He was dumb, clumsy, drank too much and talked with a funny accent.[20] The immigrant historian Rudolph Vecoli has pointed out[21] that they were not initially always recognized as "whites" in the Anglo-Saxon or German sense, but after the wave of Polish immigration this attitude shifted. Many also complained about the smell of the Swedes that was considered to smell like herring. In 1901 Horace Glenn wrote "Walking behind a string of Swedes is impossible to a person with delicate nose. It's an odor which could only come from generations of unwashed ancestors."[22] It was thought that a Swede without a knife scar in the face was not considered a real man.[23]

https://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_Americans

Agitator
2018-05-17, 23:19
Det vore märkligt om din polare inte fattade poängen iallafall. Men kan dock påpekas att i valet 2014 var en röst på KD,C,M,L i praktiken en röst på S,V,MP. Varför är obegripligt, men med facit i hand är det så det är.

Med andra ord bör de som är konservativa men inte vill rösta på SD klia sig i huvudet vid det här laget.

Precis, så flexibla att det går typ inte se skillnad på S och Alliansen. :smash:

Klia sig i huvudet? Enda alternativet är ju att rösta på SD. En röst på något annat är ju att rösta för status quo samt mer dårskap. Vill folk fortsätta ha det så här? Mind blown.

Agitator
2018-05-18, 00:59
Hade jag varit där hade jag varit ohyggligt sugen på att röra avtryckaren mot fadern men låtit bli på grund av barnet. Ush vilka idioter det finns i världen. De borde kidnappat barnet och placerat det i fosterhem och burat in fadern.

https://www.facebook.com/groups/385853731792329/permalink/623862721324761/

Baskagge
2018-05-18, 01:10
During the first waves of migration the Swedes were also subjected to certain stereotypes and prejudices. The expression "dumb Swede" was established as they had difficulty learning English. There were entertainment shows which used a character called "John Johnsson" when poking fun at Swedes. He was dumb, clumsy, drank too much and talked with a funny accent.[20] The immigrant historian Rudolph Vecoli has pointed out[21] that they were not initially always recognized as "whites" in the Anglo-Saxon or German sense, but after the wave of Polish immigration this attitude shifted. Many also complained about the smell of the Swedes that was considered to smell like herring. In 1901 Horace Glenn wrote "Walking behind a string of Swedes is impossible to a person with delicate nose. It's an odor which could only come from generations of unwashed ancestors."[22] It was thought that a Swede without a knife scar in the face was not considered a real man.[23]

Visste väl att mitt ärr i pannan betingar någon form av värde!

Klein
2018-05-18, 01:57
Det låter i vart fall klart mer rimligt då det visar sig att de länder som har lägst medel-IQ också är de länder där man ofta har fullt upp med att överleva dagen i jakt på föda och drickbart vatten.

Varför har då svarta i USA eller aborginer i Australien så mycket lägre IQ än de av Europeisk härkomst?

Klein
2018-05-18, 02:03

Lägg nera dina halmgubbar. I USA är svenskättlingarna fortfarande inte i linje med anglosaxiska värden och kommer antagligen aldrig att vara det. De importerar sina husdjur från Somalien och röstar för större regering. De är kollektivt en invasiv art som aldrig borde ha släppts in i de förenta staterna.

Det var för övrigt kutym att man i exempelvis Skandinavien packade båtarna till USA med fyllon, fattiga, och sinnessjuka för att bli kvitt dem. Det var ingen elit man skickade dit.

Librish
2018-05-18, 07:11
Studier

Det känns som att du har delat upp den vetenskapliga världen i två delar, tror man på Philippe Rushton så är man vettig, annars är man en faktahatande SJW.

Är du överhuvudtaget öppen för argumentet att detta inte är bra genomförd forskning? Kan du övertygas om att att Philippe Rushton är väldigt partisk och att detta syns i resultaten vilket gör det till dålig forskning?

Öh, nej, det är inte ovetenskapligt att påstå det finns genetiska skillnader mellan etniska folkgrupper *screwy*

Det finns skillnader i kroppslängd, muskelmassa, förmåga att bygga och bevara muskelmassa, snabbhet, hur bra man är på att springa långdistans/uthållighet, viktskillnad i skelett, storleksskillnad på hjärta, njurar, hjärna, ögon. Skillnader i hudfärg (duh), ansiktsstruktur, käkstorlek, bentäthet, impulsivitet, dopaminnivåer, testosteronnivåer, hur man reagerar på aggressiva provokationer (Här finns det till och med starka skillnader mellan nord VS syd amerikaner) och såklart även intelligens (och en hel drös fler saker).

Det är då fan inte konstigt att svensken tänker och röstar som HEN gör när HEN blivit undanhållen den mest basala informationen när det gäller människans natur och skillnader mellan oss.

Så du påstår att hittepå-diagnosen ADHD är enbart social?
Är längd ärftligt?
Är kroppsvikt ärftligt?
Är hudfärg ärftligt?

Du verkar tämligen faktaresistent, men vi kan väl nämna till exempel Downs syndrom, Williams syndrom, Catch22.. en lekmannaöversikt kan du hitta här https://www.scientificamerican.com/article/is-intelligence-hereditary/

Sedan är förstås miljön viktig. Väldigt viktig. Har du potentialen men blir undernärd, hjärnskakad, vanskött, så är det ganska kört.

Det jag bad om var studier som visar på att det finns stora biologiska skillnader i intellekt och temperament, dvs det som påståtts av er som jag motsatt mig, vet inte var laktosintolerans kommer in i bilden.

bertbert
2018-05-18, 07:18
Klia sig i huvudet? Enda alternativet är ju att rösta på SD. En röst på något annat är ju att rösta för status quo samt mer dårskap.

Var det inte typ det jag skrev?

Klein
2018-05-18, 07:22
Det jag bad om var studier som visar på att det finns stora biologiska skillnader i intellekt och temperament, dvs det som påståtts av er som jag motsatt mig, vet inte var laktosintolerans kommer in i bilden.

Det är väl bara att kolla på brottstatistiken i USA. Svarta är kraftigt överrepresenterade i våldsbrott. Det är inte heller någon hemlighet utan allmänt vedertaget att deras snitt-IQ ligger en standardavvikelse under "vita" amerikaners snitt-IQ. Att du ifrågasätter detta är ungefär i nivå med att ifrågasätta att jorden är rund.

Librish
2018-05-18, 07:57
Det är väl bara att kolla på brottstatistiken i USA. Svarta är kraftigt överrepresenterade i våldsbrott. Det är inte heller någon hemlighet utan allmänt vedertaget att deras snitt-IQ ligger en standardavvikelse under "vita" amerikaners snitt-IQ. Att du ifrågasätter detta är ungefär i nivå med att ifrågasätta att jorden är rund.

Hur har du kontrollerat för socioekonomisk status, geografi, familjeförhållanden samt en rad andra konfunderande variabler som är relevanta här? Hur har du kommit fram till att det är biologiskt baserat?

Fetknoppen
2018-05-18, 08:54
Varför har då svarta i USA eller aborginer i Australien så mycket lägre IQ än de av Europeisk härkomst?

Se youtube-filmen igen med James Flynn. Han förklarar det på ett ypperligt sätt och han förklarar varför ex asiater har högre IQ än svarta amerikaner. Ingenstans säger han att grunden till detta är biologisk.

Se filmen i sin helhet och försök att inte bara ta till dig det som stödjer din nuvarande cementerade uppfattning om IQ. Om du har för stora problem med det engelska språket tycker jag gott du ska ta fram ett lexikon så att du verkligen förstår allt vad han säger. Du kan lära dig något nytt och viktigt.

Jag förstår inte hur många kan ha så svårt för att förstå att hjärnan utvecklas hela tiden och det går som snabbast de första levnadsåren. Det påverkar naturligtvis hjärnans utveckling även senare i livet om starten är riktigt dålig. James tar som exempel språkutveckling och säger att svarta mödrar pratar mindre med sina nyfödda än vad vita mödrar gör i USA. Det tillsammans med en mängd andra faktorer påverkar enligt honom hjärnans förmåga att utvecklas och förklarar varför adopterade svarta barn presterar sämre än ex asiatiska barn som adopteras av vita. Rasbiologerna här verkar som jag tidigare sagt vara av uppfattningen att ett IQ-test ger svar på den genetiska potentialen. Så är inte fallet.

Det som nästan oroar mig mest är samma faktorer som oroar mig på andra områden. Dem som kan minst/har minst utbildning har en tendens att se allt som svart eller vitt och är absolut mest övertygade i sin uppfattning. Välutbildade människor förstår rent generellt att en mängd faktorer samverkar och påverkar slutresultatet, inte bara när det gäller IQ.

King Grub
2018-05-18, 08:59
https://www.expressen.se/nyheter/qs/de-9-000-afghanerna--vilka-ar-de-egentligen/

Expressen har genomfört den största undersökningen hittills av de 9 000 ensamkommande afghanerna.

• 78 procent fick åldern uppskriven till 18 år av Migrationsverket vid beslutstillfället.

• 0 procent hade giltiga ID-handlingar när de sökte asyl.

• 99,4 procent är män.

*cupid*

Snubben
2018-05-18, 09:12
https://www.expressen.se/nyheter/qs/de-9-000-afghanerna--vilka-ar-de-egentligen/

*cupid*

Kan tycka att man använder bara pyttelite, pytte pytte pyttelite sunt förnuft så borde man bli något fundersam när det kommer 9000 män, med samma ursprung, och ingen har ID-handlingar.

Någon klocka borde ringa någonstans - "hmm, det känns som det finns ett mönster här........"

– När man som minderårig kommer och söker asyl så registrerar vi det födelsedatum som den sökande uppger – om det inte är ”uppenbart för alla och envar” att personen är vuxen, säger Anna Lindblad.

Fniss.

Blir bara bättre och bättre

Så – hade dessa 7 000 personer haft större chans att visa att de var under 18 år om de fått sin prövning åtta månader tidigare, eller hade de ändå fått åldern uppskriven till 18 år? För det betyder i så fall att de ändå hade prövats som vuxna – och ändå hade utvisats.

Är det sannolikt att de hade fått avslag även om ni gjort bedömningen tidigare?

– Ja, det är nog en hög sannolikhet att det hade blivit så.

Finns det något tänkbart scenario där de hade kunnat göra sin underårighet sannolik åtta månader tidigare?

– Hade vi gjort bedömningen två år tidigare hade det kanske haft betydelse. Men nej, de hade inte enklare kunnat uppfylla sin bevisbörda åtta månader tidigare, säger Anna Lindblad.

Hade man kunnat komma med bättre skriftlig bevisning för att man var under 18 år om prövningen skett tidigare?

– Nej, det skulle man ju inte.

ade man kunnat komma med bättre muntlig bevisning för att man var under 18 år om prövningen skett tidigare?

– Nej, det lär ju inte ha påverkats av handläggningstiden på något sätt.

Vad jurister och dyliak säger här är att argumentet om att "fick vänta länge på beslut" och att "hade varit annorlunda" inte alls är sannolikt. Tvärtom, väldigt osannolikt istället. Så det stora argumentet för V, MP, S och C faller rätt pladaskt.

Så blir det när man röstar på politiker som arbetar med slogans istället för faktiskt politik.

Fetknoppen
2018-05-18, 09:15

Klein, du besvarar inte Librish fråga. Förstod du den? Spelar du dum för att det passar dig just nu?

Om jag säger såhär då; kan du ange några faktorer förutom IQ som förklarar varför Svarta är kraftigt överrepresenterade? Det räcker gott om du nämner en.

Macroman
2018-05-18, 09:51
Nyfödda har samma IQ oavsett ras, sedan ökar skillnaderna under uppväxten.

Skulle vara intressant att ta del av hur man gör ett IQ-test för nyfödda.

ChuckTesta
2018-05-18, 09:54
0% hade ID? Ingen på migrationsverket som funderat ett extra varv på varför det möjligtvis kan vara så? Eller har 100% flytt från IS på en gummibåt över atlanten, runt jorden, tappat sitt pass, och råkat landa i Sverige?

Macroman
2018-05-18, 09:55
Klia sig i huvudet? Enda alternativet är ju att rösta på SD. En röst på något annat är ju att rösta för status quo samt mer dårskap. Vill folk fortsätta ha det så här? Mind blown.

Om man inte är lite edgy och röstar på ngt småparti som MED eller AfS.

Macroman
2018-05-18, 10:04
Visste väl att mitt ärr i pannan betingar någon form av värde!

Mitt ser dessutom ut som ett yxhugg!

r1kkie
2018-05-18, 10:09
Om man inte är lite edgy och röstar på ngt småparti som MED eller AfS.

Fast chansen att få in ett av dessa i riksdagen är extremt låg så förmodligen är en röst på dessa lika med rösta blankt, vilket blit fortsatt dårskap. ;)

stridis
2018-05-18, 10:53
Fast chansen att få in ett av dessa i riksdagen är extremt låg så förmodligen är en röst på dessa lika med rösta blankt, vilket blit fortsatt dårskap. ;)

Inte helt och fullt.

Det finns fördelar att nå andra procenttal också för partier som står utanför riksdagen. 1% för att få sina valsedlar distribuerade och partistöd om man når 2.5%.

Blir det ett extra val efter att politikerna kört hela havet stormar så är det ett trevligare läge för ens parti om man har nått sådana mål.

Fetknoppen
2018-05-18, 11:00
Lägg nera dina halmgubbar. I USA är svenskättlingarna fortfarande inte i linje med anglosaxiska värden och kommer antagligen aldrig att vara det. De importerar sina husdjur från Somalien och röstar för större regering. De är kollektivt en invasiv art som aldrig borde ha släppts in i de förenta staterna.

Det var för övrigt kutym att man i exempelvis Skandinavien packade båtarna till USA med fyllon, fattiga, och sinnessjuka för att bli kvitt dem. Det var ingen elit man skickade dit.

Vilket jäkla trams, igen!

Vid tiden för svensk emigration till USA fanns fattigstugor i byar och städer, där framförallt äldre människor som inte kunde bidra till samhället längre placerades. Det var förenat med viss kollektiv kostnad på det ena eller andra sättet, oftast bara mat och husrum. Det var klart billigare än att skicka någon med båt till USA så det hade varit billigare att sätta dem där. Hur tror du att fyllon, fattiga och sinnessjuka, ordnade pengar till biljett förresten?

Merparten av dem som emigrerade till USA var drivna människor med dröm om ett bättre liv. De arbetade hårt under något/några år för att få råd med resan. Trots detta klassades de enligt referensen som Trance hänvisar till som dumma etc. Dvs de utsattes för samma fördomar som många nyanlända utsätts för här och nu i Sverige, av sådana som dig.

Klein
2018-05-18, 11:19
Vid tiden för svensk emigration till USA fanns fattigstugor i byar och städer, där framförallt äldre människor som inte kunde bidra till samhället längre placerades. Det var förenat med viss kollektiv kostnad på det ena eller andra sättet, oftast bara mat och husrum. Det var klart billigare än att skicka någon med båt till USA så det hade varit billigare att sätta dem där. Hur tror du att fyllon, fattiga och sinnessjuka, ordnade pengar till biljett förresten?

Man betalade biljetten så klart. Eftersom man på den tiden ännu kände till att dysfunktionellt beteende gick i arv så sågs det som en investering för framtiden. Det är även inte helt oväntat billigare för de svenska skattebetalarna att "flyktingar" sätts på flyg eller båt tillbaka till sin hemregion än att de låts leva kvar i Sverige.

Klein
2018-05-18, 11:36
Klein, du besvarar inte Librish fråga. Förstod du den? Spelar du dum för att det passar dig just nu?

Om jag säger såhär då; kan du ange några faktorer förutom IQ som förklarar varför Svarta är kraftigt överrepresenterade? Det räcker gott om du nämner en.

Haha jag älskar hur varje inlägg du skriver inleds med en förolämpning och sedan följer nån fråga inramad efter ditt ideologiska vänstertrams. Det verkar som att inte bara Amerika utan även norra Sverige berikades av kvalitetsimmigrering under 1800-talet.

Nå åter till ämnet. Det är så klart inte bara IQ som reglererar beteende. Du kan tex läsa på om genen Monoamine oxidase A (MAOA). Brist på enzymet med samma namn är associerat med aggression. Den dysfunktionella allelen för genen i fråga förekommer i 10+ gånger högre frekvens bland svarta än vita. Minst vanlig är den bland sydostasiater.

Kartoffelsalat
2018-05-18, 11:48
Haha jag älskar hur varje inlägg du skriver inleds med en förolämpning och sedan följer nån fråga inramad efter ditt ideologiska vänstertrams. Det verkar som att inte bara Amerika utan även norra Sverige berikades av kvalitetsimmigrering under 1800-talet.

Nå åter till ämnet. Det är så klart inte bara IQ som reglererar beteende. Du kan tex läsa på om genen Monoamine oxidase A (MAOA). Brist på enzymet med samma namn är associerat med aggression. Den dysfunktionella allelen för genen i fråga förekommer i 10+ gånger högre frekvens bland svarta än vita. Minst vanlig är den bland sydostasiater.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3517692/

bertbert
2018-05-18, 11:58
Ska vi samla pengar till en biljett till Klein? Det finns säkert något helt dysfunktionellt land han skulle kunna "berika".

Macroman
2018-05-18, 12:11

Inte helt och fullt.

Det finns fördelar att nå andra procenttal också för partier som står utanför riksdagen. 1% för att få sina valsedlar distribuerade och partistöd om man når 2.5%.

Blir det ett extra val efter att politikerna kört hela havet stormar så är det ett trevligare läge för ens parti om man har nått sådana mål.

Precis så jag tänker även om det lutar åt SD just nu. Är ju några månader kvar till valet dock.

Klein
2018-05-18, 12:11
Se youtube-filmen igen med James Flynn. Han förklarar det på ett ypperligt sätt och han förklarar varför ex asiater har högre IQ än svarta amerikaner. Ingenstans säger han att grunden till detta är biologisk.

Se filmen i sin helhet och försök att inte bara ta till dig det som stödjer din nuvarande cementerade uppfattning om IQ. Om du har för stora problem med det engelska språket tycker jag gott du ska ta fram ett lexikon så att du verkligen förstår allt vad han säger. Du kan lära dig något nytt och viktigt.

Jag förstår inte hur många kan ha så svårt för att förstå att hjärnan utvecklas hela tiden och det går som snabbast de första levnadsåren. Det påverkar naturligtvis hjärnans utveckling även senare i livet om starten är riktigt dålig. James tar som exempel språkutveckling och säger att svarta mödrar pratar mindre med sina nyfödda än vad vita mödrar gör i USA. Det tillsammans med en mängd andra faktorer påverkar enligt honom hjärnans förmåga att utvecklas och förklarar varför adopterade svarta barn presterar sämre än ex asiatiska barn som adopteras av vita. Rasbiologerna här verkar som jag tidigare sagt vara av uppfattningen att ett IQ-test ger svar på den genetiska potentialen. Så är inte fallet.

Det som nästan oroar mig mest är samma faktorer som oroar mig på andra områden. Dem som kan minst/har minst utbildning har en tendens att se allt som svart eller vitt och är absolut mest övertygade i sin uppfattning. Välutbildade människor förstår rent generellt att en mängd faktorer samverkar och påverkar slutresultatet, inte bara när det gäller IQ.

James Flynn är som sagt bara en röst bland många och det blir lite fånigt när han är allt du pratar om. Du kan ju tex kolla upp Charles Murray som bland annat var medförfattare till The Bell Curve. Bara ett namn från listan. Eller Helmuth Nyborg. Eller Russell Warne. Michael Woodley. Linda Goffredson. Eller varför inte läsa "A Troublesome Inheritance" av Nicholas Wade, en bok som ganska noggrant går igenom forskningsläget.

Det råder förvisso ingen tvekan om att man kan träna vissa färdigher som ger utdelning på ett IQ-test. Den så kallade Flynn-effekten beror på just detta samt bättre näringstatus under uppväxten. Dock så har G, som IQ-test avser att mäta, i själva verket gått ner i västvärlden sedan åtminstone 1960-talet men Flynn-effekten har maskerat detta ända fram tills slutet på 1990-talet. Anledningen till nedgången är så klart immigrering samt välfärdsstat som subventionerar humankapital av låg kvalitet.

Klein
2018-05-18, 12:12
Ska vi samla pengar till en biljett till Klein? Det finns säkert något helt dysfunktionellt land han skulle kunna "berika".

Du behöver inte oroa dig jag har redan flyttat så långt bort från Sverige man kan komma.

r1kkie
2018-05-18, 12:19
Du behöver inte oroa dig jag har redan flyttat så långt bort från Sverige man kan komma.

"Antipodesöarna (engelska: Antipodes Islands) är en ögrupp bland Nya Zeelands subantarktiska öar i södra Stilla havet. Öarna är den landmassa som ligger längst bort från Sverige (Stockholm mätt) på jordklotet."

Aldrig hört talas om, är det bra där?

Klein
2018-05-18, 12:21
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3517692/

Jag tänkte mera på den här överblicken:

https://www.tremr.com/Duck-Rabbit/african-americans-possess-violence-gene-researchers-find

Jag misstänker för övrigt att du är nån nyligt bannad medlem typ han som påstod sig ha erfarenhet av att bältas i den svenska psykiatriska vården. Användarnamnet var dock inte minnesvärt tydligen.

Klein
2018-05-18, 12:22
"Antipodesöarna (engelska: Antipodes Islands) är en ögrupp bland Nya Zeelands subantarktiska öar i södra Stilla havet. Öarna är den landmassa som ligger längst bort från Sverige (Stockholm mätt) på jordklotet."

Aldrig hört talas om, är det bra där?

Hehe lite längre norrut än så men ganska nära är det.

Kartoffelsalat
2018-05-18, 12:22
Jag tänkte mera på den här överblicken:

https://www.tremr.com/Duck-Rabbit/african-americans-possess-violence-gene-researchers-find

Jag misstänker för övrigt att du är nån nyligt bannad medlem typ han som påstod sig ha erfarenhet av att bältas i den svenska psykiatriska vården. Användarnamnet var dock inte minnesvärt tydligen.

Nevertheless...

r1kkie
2018-05-18, 12:34
Hehe lite längre norrut än så men ganska nära är det.

Haha sorry, blev bara tvungen. :) :laugh:

Lucipha
2018-05-18, 14:24
kan ni ta ras och iq-diskussionen i en annan tråd då den normala utvecklingen är att trådar låses när detta sker? Ser gärna att tråden som är tänkt för politik kan överleva ett valår

+1

Fetknoppen
2018-05-18, 14:51

Det var ingen förolämpning. Jag undrar på allvar om du förstår det som sägs i videon eftersom du missar enormt mycket av den information som finns där. För det kan väl ändå inte vara så att du bara väljer att fokusera på det som stödjer din nuvarande uppfattning. Hur ska du i så fall kunna lära dig något nytt och värdefullt? Det mesta är trots allt inte svart eller vitt.

Och återigen; du behöver inte försöka klistra etiketter på mig. Du har ingen aning om vart jag står politiskt. Tro mig; det finns gott om folk som befinner sig på den högra halvan i politiken som skulle säga att du beter dig förkastligt. Jag börjar till och med undra om det inte kan vara så att du arbetar för främmande makt och arbetar på sociala medier lite här och där för att bilda opinion för dina åsikter och samtidigt polarisera landet så mycket som möjligt?

Aryt
2018-05-18, 16:45

"Squarehead" var den nedsättande benämningen vi gavs!
Och likväl har det gått ganska bra för Sverige!
https://youtu.be/15QFAppht5o?t=17s

Aryt
2018-05-18, 16:48
Det känns som att du har delat upp den vetenskapliga världen i två delar, tror man på Philippe Rushton så är man vettig, annars är man en faktahatande SJW.

Är du överhuvudtaget öppen för argumentet att detta inte är bra genomförd forskning? Kan du övertygas om att att Philippe Rushton är väldigt partisk och att detta syns i resultaten vilket gör det till dålig forskning?

Så den polygenetiska intelligensen är det enda som inte styrs av gener?
Du verkar påläst.

Magnus N
2018-05-18, 16:50
Senaste ifrån Sifo:

Moderaterna: 23,6 (23,0)
Liberalerna: 4,8 (4,4)
Centerpartiet: 8,1 (9,7)
Kristdemokraterna: 3,5 (3,4)

Miljöpartiet: 4,0 (4,1)
Socialdemokraterna: 25,2 (28,4)
Vänsterpartiet: 9,3 (8,1)

Sverigedemokraterna: 18,7 (14,8)

Övriga: 2,9 (4,3)

https://www.expressen.se/nyheter/ny-matning-rekordlagt-stod-for-s-och-rekordhogt-for-sd/

Aryt
2018-05-18, 16:55
Det är nästan så att jag börjar tro att nyheterna har börjat köra fake news åt andra hållet, det här och fördelningen av afganerna kan väl knappt stämma?
Den 45-årige svensk-syriern, som själv tidigare bott på Sardinien, pekas av myndigheterna ut som organisatör och länk mellan de båda grupperna. Enligt misstankarna ska han, från sin lägenhet i Finspång i Östergötland, ha styrt en kriminell verksamhet med dubbla syften. Syriska migranter ska mot betalning ha smugglats in i Europa och delar av vinsterna ska ha gått tillbaka till Syrien och finansierat terrorverksamhet där.
Verkar inte ens vara svensk medborgare så beskrivning som "svensk-syrier" känns onödigt provocerande.

Librish
2018-05-18, 20:16
Så den polygenetiska intelligensen är det enda som inte styrs av gener?
Du verkar påläst.

Det där var inte en studie.

Aryt
2018-05-18, 20:30
Det där var inte en studie.
Results from twin, family and adoption studies are consistent with general intelligence being highly heritable and genetically stable throughout the life course.

Although no individual single-nucleotide polymorphisms (SNPs) were detected with genome-wide significance, we show that the aggregate effects of common SNPs explain 22–46% of phenotypic variation in childhood intelligence in the three largest cohorts (P=3.9 × 10−15, 0.014 and 0.028).

Our study provides molecular support for the heritability and polygenic nature of childhood intelligence.
Twin, family and adoption studies have shown that intelligence, as measured using validated psychometric cognitive tests (Intelligence Quotient (IQ)-type tests), is one of the most heritable behavioural traits.2 These findings have been consistently replicated, but the molecular basis of intelligence remains poorly understood.
https://www.nature.com/articles/mp2012184

Måste bli svårt för dig att orma dig ur situationen när du låst in dig så mycket. Eller ja, om du hade varit ärlig hade det varit svårt.

Hövdingen
2018-05-18, 20:40

Fan vad du snackar skit.

The median household income in the United States is $51,914 - for Scandinavian Americans it is $66,219

Scandinavian culture coupled with US-style policy translates to low levels of poverty

A Scandinavian economist once stated to Milton Friedman: “In Scandinavia we have no poverty.” Milton Friedman replied, “That’s interesting, because in America among Scandinavians, we have no poverty either”.
https://capx.co/scandinavian-unexceptionalism-2-culture-matters/

Vinter
2018-05-18, 21:03
Cool cool, ska bli snabbt och enkelt att byta kön.

https://www.svd.se/att-byta-juridiskt-kon-ska-bli-snabbt-och-enkelt¨

Blir spännande att se vad man gör på kvinnofängelser i framtiden, om det råkar bli en trend hos brottslingar.

Librish
2018-05-18, 21:44
https://www.nature.com/articles/mp2012184

Måste bli svårt för dig att orma dig ur situationen när du låst in dig så mycket. Eller ja, om du hade varit ärlig hade det varit svårt.

Ser ingen benämning om ras i den studien.

Hur är jag oärlig? Det enda jag har bett om är att du länkar vettiga studier som styrker det du påstår: att det finns stora biologiska skillnader i intellekt och temperament mellan "raserna".

Hemi
2018-05-18, 22:13
Om Swede Hollow så verkar det ha varit ett ställe där svenskar slog sig ned mycket tidigt och det var bra där, säger vissa. Det fanns djur att jaga, rent vatten och bra klimat året om iom att det låg i lä samtidigt som solen kom åt på vintern. De slog sig nog ned där innan de flyttade iväg på andra ställen. De skall ha ansetts dumma antagligen för att de inte fattade språket.

De var säkert som svenskar brukar vara, logiska, det brukar sägas över allt, dit de kom. Vissa åkte ju ned till Latinamerika likaså, ungefär smma historier berättas. Kanske var de naiva. Men de är allmänt kända för att arbeta hårt. Fast som de såg ut i Sverige kan man tänka sig att vissa söp en del, sedan kanske strömmingen luktade, så det byggdes väl fördomar böand irländare som btukade slå sig ned på samma ställen.

Snart tog italienare över, vilket man får anta syditalienare, med deras matkultur, och sedan mexikaner. Namnet Swede Hollow behölls fast det kanske inte fanns några svenskar där. Jag tycker inte det ser så dåligt ut på bilderna men länge efteråt fanns inte avlopp t ex, och det revs väl ned.

Finns en del artiklar att läsa.

Hemi
2018-05-18, 22:18
Om man jämför hur det var i Sverige på den tiden så var det nog inte så uselt ändå, hårt, enkelt och inte de bästa jobben, dåligt betalt, OK...

Klein
2018-05-18, 23:09
Det var ingen förolämpning. Jag undrar på allvar om du förstår det som sägs i videon eftersom du missar enormt mycket av den information som finns där. För det kan väl ändå inte vara så att du bara väljer att fokusera på det som stödjer din nuvarande uppfattning. Hur ska du i så fall kunna lära dig något nytt och värdefullt? Det mesta är trots allt inte svart eller vitt.

Det där kallas projicering. Jag har målat en bred bild och öppnat alla dörrar men du väljer att dubbla insatsen på det enda kort du dragit från leken. Min kvalificerade gissning är att det rör sig om en förtvinad amygdala i ditt fall och det finns sorligt nog inget botemedel mot detta.

Klein
2018-05-18, 23:19
Fan vad du snackar skit.

The median household income in the United States is $51,914 - for Scandinavian Americans it is $66,219

Scandinavian culture coupled with US-style policy translates to low levels of poverty

A Scandinavian economist once stated to Milton Friedman: “In Scandinavia we have no poverty.” Milton Friedman replied, “That’s interesting, because in America among Scandinavians, we have no poverty either”.
https://capx.co/scandinavian-unexceptionalism-2-culture-matters/

Så att Skandinaver i USA tjänar ok med deg motbevisar att en massa patrask från Skandinavien åkte Amerikabåt på 1800-talet? Om vi tittar på Australiens ekonomi ska vi dra samma slutsats om kvalitén på de engelsmän som skeppades dit? :smash:

Hört talas om naturligt urval och regression till medelvärdet?

Hemi
2018-05-18, 23:24
Backstugusittare, drängar och pigor var det väl mycket, som sökte sig till ett bättre liv. Hela hushåll som i Wilhelm Mobergs böcker var väl ovanligt, kanske vanligare i början...

Hemi
2018-05-18, 23:31
Man skall veta att irländarna påverkade dialekten i hela Nordamerika, troligtvis, från Dublin. I UK tror man att Dublinbor är amerikaner i bland. Man kan då föreställa sig stammande svenska bönder som tragglar sig fram med några ord...

Agitator
2018-05-18, 23:41
Såg denna trailer nu för övrigt iom svenskar i USA.

N1irCs7gXQg

För övrigt så såg jag någon dokumentär för mindre än ett år sedan kanske där det gicks igenom grundligt om swede hollow.
Slutsatsen var att alla nyanlänad grupperingar som kommer ersätter den dåvarande dumskalle gruppen. Svenskarna flyttades upp ett snäpp när nästa "grupp" kom in i USA.

Här finns lite mer information på det hela. Har inte läst denna, men skummade igenom snabbt och det ser nästan ut som dokumentären jag såg i text/bildformat nästan.
https://www.expressen.se/geo/olson-och-hanson-bodde-pa-soptippen--svenskarna-sags-som-korkade-och-smutsiga-i/

Hemi
2018-05-18, 23:46
För övrigt så såg jag någon dokumentär för mindre än ett år sedan kanske där det gicks igenom grundligt om swede hollow.
Slutsatsen var att alla nyanlänad grupperingar som kommer ersätter den dåvarande dumskalle gruppen. Svenskarna flyttades upp ett snäpp när nästa "grupp" kom in i USA.

Här finns lite mer information på det hela. Har inte läst denna, men skummade igenom snabbt och det ser nästan ut som dokumentären jag såg i text/bildformat nästan.
https://www.expressen.se/geo/olson-och-hanson-bodde-pa-soptippen--svenskarna-sags-som-korkade-och-smutsiga-i/

Många som kom från Tyskland, Sverige etc började från noll, och det är fantastiskt hur många arbetade upp sig. Vissa bönder hade bara en jorplätt och sedan kunde det växa till Familjen Ewing proportioner, jag har en släktgren som gjorde en helt vansinnig utveckling från ingenting i princip. Men det tog tid, länge levde de hårt och fattigt. Såklart, somliga gick det sämre för. Många åkte hem.

Klein
2018-05-18, 23:56
Och återigen; du behöver inte försöka klistra etiketter på mig. Du har ingen aning om vart jag står politiskt. Tro mig; det finns gott om folk som befinner sig på den högra halvan i politiken som skulle säga att du beter dig förkastligt.

Vars du anser dig stå politiskt är tämligen ointressant. Du har redan öppet deklarerat vars du står i vår tids största politiska frågor och är för alla praktiska syften en fiende till högern.

Hela Sverige är för övrigt ett litet socialistiskt reservat där samtliga riksdagspartier med god råge skvalpar till vänster om mittstrecket och alla utom SD har visat sig vara bipartisaner i vår tids största politiska frågor.

Aryt
2018-05-19, 07:19
Ser ingen benämning om ras i den studien.

Hur är jag oärlig? Det enda jag har bett om är att du länkar vettiga studier som styrker det du påstår: att det finns stora biologiska skillnader i intellekt och temperament mellan "raserna".

Det får inte göras sådan forskning..
Vi har visat att intelligens är ärftligt - polygenetiskt, och vissa vanligare SNP förklarar en stor del av variationen.
På samma sätt som t ex längd varierar kommer även intelligens variera.

Skillnaden inom grupperna är dock stora, och mellan grupperna inte nödvändigtvis så stora. Med all sannolikhet har miljömässiga förklaringar långt större effekt än ärftliga när det kommer till att Afrika går sämre än Europa.

Förnekandet av potentiella skillnader är ett slags anti-semitism då vi askhenaziska judar ligger nära en standardavvikelse högre än er europeiska neanderthalsbarbarer.

Frammana lite intellektuell ärlighet nu.

Vinter
2018-05-19, 07:54
Det får inte göras sådan forskning..
Vi har visat att intelligens är ärftligt - polygenetiskt, och vissa vanligare SNP förklarar en stor del av variationen.
På samma sätt som t ex längd varierar kommer även intelligens variera.

Skillnaden inom grupperna är dock stora, och mellan grupperna inte nödvändigtvis så stora. Med all sannolikhet har miljömässiga förklaringar långt större effekt än ärftliga när det kommer till att Afrika går sämre än Europa.

Förnekandet av potentiella skillnader är ett slags anti-semitism då vi askhenaziska judar ligger nära en standardavvikelse högre än er europeiska neanderthalsbarbarer.

Frammana lite intellektuell ärlighet nu.

Du har mer rätt än fel. Får applådera att du fattar att det handlar om en graf och inte ett genomsnitt som de flesta brukar göra

Folk brukar dock inte fatta att begränsningar ofta sätts av kulturen, Afrika begränsas av tribala samhällen. Japaner av starka traditioner.

Aryt
2018-05-19, 08:58
Du har mer rätt än fel. Får applådera att du fattar att det handlar om en graf och inte ett genomsnitt som de flesta brukar göra

Folk brukar dock inte fatta att begränsningar ofta sätts av kulturen, Afrika begränsas av tribala samhällen. Japaner av starka traditioner.

Afrika begränsas utöver den tribala samhällsstrukturen även kraftigt av sjukdomar (HIV och malaria är dåligt), missriktat västerländskt bistånd, hög andel landlåsta länder, klimatet, och kraftig korruption.

micke81
2018-05-19, 09:43

Synd bara då att SD är en nostalgivariant på sossarna med en säkerhetspolitisk ide som är fullständigt hopplöst föråldrad till gränsen på hål i huvudet. Nejtack till Quislingar av deras slag oavsett hur tilltalande andra delar av deras program än må vara,och hur mycket man än må ha hoppats att SD´s tillväxt skulle få övriga partier att justera in sig efter verkligheten så står vi inför ett moment 22 av episka proportioner.

bertbert
2018-05-19, 10:19
Precis, micke. Det finns inget vettigt konservativt parti i Sverige.

TranceII
2018-05-19, 10:51
Vad är det för typ av konservativt parti ni är ute efter?

Snubben
2018-05-19, 10:58
Med är väl ändå konservativa?

micke81
2018-05-19, 11:11
Vad är det för typ av konservativt parti ni är ute efter?

Vi är nog rätt många som önskar oss en valfri regering som nog kan ses som konservativ oavsett om det kallas vänster/mitten/höger som kan tänka sig att agera konservativt genom att helt enkelt ta ett rejält spadtag i att rensa i den enorma skithögen bättre känd som projekt/åtgärder/bidrag/avdrag/utgifter och skatter och myndigheter tills alla kostnader blivit organiserade och vi återigen lever i ett land där saker och ting faktiskt följer någon form av logiskt mönster avsett att hålla landet välorganiserat för medborgarnas bästa till skillnad från vår nuvarande soppa bestående förmåner och bestraffningar åt alla håll som endast är avsedda att driva agendor,skapar splittring och skapats för att göra något specialintresse lyckligt. Vi behöver en stat som ängar sig åt statens kärnuppgifter och som heller inte mer eller mindre medvetet springer främmande makters intressen kors och tvärs utan ser till SVERIGE och svenskarnas bästa på förekommen anledning så ja det gäller självklart alla våra medborgare,vi behöver arbeta för en folkgemenskap där vi alla behöver fatta att som svensk medborgare får man vara vad fan som helst vilket är en mycket viktig frihetlig grundprincip men vi bör i första hand vara just svenskar oavsett (insert valfri floskel).

Magnus N
2018-05-19, 17:01
Ygeman passar på att håna Trump genom vinsten i hockey-vm

https://twitter.com/Ygeman/status/997863481553702913

Sweden, who would belive this. Sweden! Sad @realDonaldTrump really sad. Not even a goal
#hockey #IIHF2018

Vetifan alltså, nog för att Trump skriver en del på twitter och så, men hade hoppats våra ministrar kunde hålla en högre nivå

Agitator
2018-05-19, 19:34

Sweden, who would belive this. Sweden! Sad @realDonaldTrump really sad. Not even a goal
#hockey #IIHF2018

Vetifan alltså, nog för att Trump skriver en del på twitter och så, men hade hoppats våra ministrar kunde hålla en högre nivå

Pinsamt.

Agitator
2018-05-19, 19:39
Synd bara då att SD är en nostalgivariant på sossarna med en säkerhetspolitisk ide som är fullständigt hopplöst föråldrad till gränsen på hål i huvudet. Nejtack till Quislingar av deras slag oavsett hur tilltalande andra delar av deras program än må vara,och hur mycket man än må ha hoppats att SD´s tillväxt skulle få övriga partier att justera in sig efter verkligheten så står vi inför ett moment 22 av episka proportioner.

Det finns bara SD som alternativ de kommande valen. Antagligen är man för status quo samt ännu mer utvecklad dårskap med sittande röra som styr. Det finns inga belägg för att de gör ändringar som svenska folket tycker är bättre.

Eller så röstar man på SD för att styra upp tramset inom politiken så att alla andra måste skärpa sig.

Jag tror inte att Sverige skulle bli sämre med ett SD på 51 procent vs det som varit och skulle fortsätta vara plus mer dårskap från andra sidan.

Således är SD det enda partiet man bör rösta på oavsett diverse små saker man har synpunkter på. Helheten inom politiken trumfar allt och SD blir då enda vettiga att lägga sin röst på kommande val tills de inte behövs längre.

Att inbilla sig annat är att lura sig själv indirekt i mina ögon.

Librish
2018-05-19, 20:50
och mellan grupperna inte nödvändigtvis så stora.

Ja, det är ju detta jag har argumenterat för? Det var ju ni som pratade om hur det var så stora biologiska skillnader på intelligens mellan "raserna"?

micke81
2018-05-19, 20:55

#hockey #IIHF2018

Beklämmande

Nattljus
2018-05-19, 20:56
Italiens populister har spenderbyxorna på: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/italiens-populister-lagger-fram-regeringsplan
Tyskarna och EU är lätt oroade för en ny skuldkris: https://www.dn.se/ekonomi/italienska-laneplaner-ett-varningsskott-for-eu/

Eftersom Italien har regeringskris och byter ledare minst en gång om året tror jag inte att den kommande populistregeringen hinner starta upp en ny Greklandskris. Vad tror kolo?

micke81
2018-05-19, 20:59
Det finns bara SD som alternativ de kommande valen. Antagligen är man för status quo samt ännu mer utvecklad dårskap med sittande röra som styr. Det finns inga belägg för att de gör ändringar som svenska folket tycker är bättre.

Eller så röstar man på SD för att styra upp tramset inom politiken så att alla andra måste skärpa sig.

Jag tror inte att Sverige skulle bli sämre med ett SD på 51 procent vs det som varit och skulle fortsätta vara plus mer dårskap från andra sidan.

Således är SD det enda partiet man bör rösta på oavsett diverse små saker man har synpunkter på. Helheten inom politiken trumfar allt och SD blir då enda vettiga att lägga sin röst på kommande val tills de inte behövs längre.

Att inbilla sig annat är att lura sig själv indirekt i mina ögon.

Räcker att titta på SDs säkerhetspolitiska "helhetstänk" för att förstå att de inte har rikets bästa för ögonen,de har redan där diskvalificerat sig från min röst.
Att övriga alternativ råkar vara kassa betyder inte att ett nyare kass alternativ är lösningen. Ser på SD som Trump,de är inte lösningen på problemen,snarare ett symptom och att rösta på symptomen kommer inte lösa något alls.

Hemi
2018-05-19, 21:25
Var det inte gamla socialdemokrater som gav skjuts åt SD så de blev stora från början? Jag minns nåt radioreportage om det när jag körde bil genom Sverige nånstans innan 2010.

RobinHW
2018-05-19, 21:48
Danmark leder vägen, tar verkligen i med hårdhandskarna nu:

Danmarks nya ghettoplan presenterades idag.

https://www.regeringen.dk/media/4937/publikation_ét-danmark-uden-parallelsamfund.pdf

Sju ministerier är inkopplade. - Alla ghetton och paralellsamhällen i Danmark skall vara utrotade (avlivade) år 2030. - Man tänker riva hela byggnader/hus/områden med grävskopor om det så behövs. Om barn är kriminella så kommer man att börja utvisa föräldrarna och familjen med. Bidrag dras in. Ghetton beskrivs som ett hot mot danskheten och Danmark. - Invandrarna själva anses numera ha ansvaret att denne integreras. Inte staten.

Kort sammanfattat:
- Det kommer inte att finnas några kriminella och ointegrerbara invandrare kvar i Danmark om 12 år.

- Bidrag kan de långsiktigt glömma framöver. De skall vara självförsörjande om de vill vara kvar i DK.

- Det är invandrarnas eget ansvar att på egen bekostnad integrera sig i Danmark.

- Danska regeringen skall börja riva fastigheter och hela ghetton med grävskopor om det så behövs.

-´Det skall bli dubbelt så stränga straff för utlänningar i särskilda straffzoner som polisen själva får bestämma.

- Hela familjer skall kunna utvisas om en av dem är kriminell.

- Inga nya arbetslösa utlänningar skall få flytta till ett ghetto.

Agitator
2018-05-19, 22:04

https://www.regeringen.dk/media/4937/publikation_ét-danmark-uden-parallelsamfund.pdf

Sju ministerier är inkopplade. - Alla ghetton och paralellsamhällen i Danmark skall vara utrotade (avlivade) år 2030. - Man tänker riva hela byggnader/hus/områden med grävskopor om det så behövs. Om barn är kriminella så kommer man att börja utvisa föräldrarna och familjen med. Bidrag dras in. Ghetton beskrivs som ett hot mot danskheten och Danmark. - Invandrarna själva anses numera ha ansvaret att denne integreras. Inte staten.

Kort sammanfattat:
- Det kommer inte att finnas några kriminella och ointegrerbara invandrare kvar i Danmark om 12 år.

- Bidrag kan de långsiktigt glömma framöver. De skall vara självförsörjande om de vill vara kvar i DK.

- Det är invandrarnas eget ansvar att på egen bekostnad integrera sig i Danmark.

- Danska regeringen skall börja riva fastigheter och hela ghetton med grävskopor om det så behövs.

-´Det skall bli dubbelt så stränga straff för utlänningar i särskilda straffzoner som polisen själva får bestämma.

Fantastisk läsning om det verkligen blir så i slutändan. Alla punkter du stolpade upp låter vettiga. Punktmarkering av straffskalan dock är ju ett sätt att styra upp problemområden så man får bort individer som strular mer. Inte som i sverige där vi kör handhjärtan och straffrabatt.

Klein
2018-05-19, 23:02

Det där stämmer inte. Siffran 115 kommer från ett test av judiska elever på en viss typ av privatskola. Icke representativt. Om den var så hög så skulle övriga judar i Israel ha en snitt-IQ under 85 med utgångspunkt i IQ-tester i Israel.

Vinter
2018-05-20, 00:27
Italiens populister har spenderbyxorna på: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/italiens-populister-lagger-fram-regeringsplan
Tyskarna och EU är lätt oroade för en ny skuldkris: https://www.dn.se/ekonomi/italienska-laneplaner-ett-varningsskott-for-eu/

Eftersom Italien har regeringskris och byter ledare minst en gång om året tror jag inte att den kommande populistregeringen hinner starta upp en ny Greklandskris. Vad tror kolo?

Jag tycker det tyder på att EU är väldigt dåligt på att planera för och hantera olika länders ekonomiska kriser. Spelar ingen roll om det är vänster som styr som i Grekland eller höger i Italien. Brukar skifta mellan extremerna.

Värst är problemet för ungdomar, enkla jobb tas över av migranter som inte är registrerade i systemet. Italien är lite som EUs USA med Mexico/Afrika söderut så att säga.

Jag är mest lite orolig för utbildningssystemet eftersom jag pluggar i Italien. Men det brukar ta några år för Italienarna att ändra sådana system. Ännu så länge är det betydligt bättre skolor och billigare att plugga i landet jämfört med Sverige.

supercharge
2018-05-20, 00:42

Kort sammanfattat:

Det är något sådant som kommer att krävas för att få bukt med problemen. Om man inte gillar det som Danmark gör, vad är då alternativet? Det är knappast rimligt att tro att integrationen ändras i någon större omfattning oavsett hur mycket munlädret går på politikerna. Man har öst pengar på integrationssatsningar i decennier när antalet migranter dessutom var avsevärt färre än idag och var har vi hamnat? Rinkeby, Rosengård, Bergsjön, Husby o.s.v. Nu blir det i den här takten ytterligare en miljon människor som ska in de kommande tio åren och allt som vi ser idag kommer med all rimlig logik fortsätta åt precis samma håll fast sju resor värre. Förorterna sväller, ännu fler idioter skjuter på varandra, ännu mer otrygghet, välfärden dräneras ytterligare.

Alla självpåtagna migrationsmoralister i tråden får hemskt gärna förklara med vilken rimlig logik det inte kommer bli precis som beskrivet ovan. Som en smart person en gång sa är det främsta tecknet på idioti att fortsätta göra samma sak och förvänta sig annorlunda resultat. På vilket sätt är det etiskt riktigt att driva samhället i den riktningen. På vilket sätt är det rimligt att människor som arbetat hårt under alla år och betalat världens högsta skatter ska belönas med en avsevärd samhällsförsämring och dränerade offentliga medel? På vilket sätt är det rimligt att politikerna prioriterar andra än de medborgare som betalar kalaset, vilkas intressen de i slutändan är tillsatta att tillvarata?

Om Sverige inte gör någonting väldigt snart samtidigt som andra länder agerar kommer det om bara 10-15 år att bli väldigt stora skillnader mellan de nordiska länderna. Det är också tydligt att ingenting kommer gratis längre i en global värld. Sverige kan inte bara räkna med att medel- och överklassen sitter lugnt i båten och betalar. Precis som flyktingar kommer hit, kan välutbildade personer försvinna härifrån om det inte passar längre. Framförallt unga personer efter universitetet är rörliga. Det är i slutändan inte särskilt enkelt att försöka övertala en duktig nyexad ingenjör att han ska stanna här och betala Sveriges enorma migrationsåtaganden med växande skatter om han får högre lön, lägre skatt och bättre välfärd på annat håll - där framtiden dessutom inte ter sig lika dyster och statsfinanserna är i ordning. Och när den bollen är i rullning då är det illa ställt på riktigt.

Aryt
2018-05-20, 06:53
Ja, det är ju detta jag har argumenterat för? Det var ju ni som pratade om hur det var så stora biologiska skillnader på intelligens mellan "raserna"?

Nu flyttar du inte bara målstolpen utan försöker lasta mig med saker jag aldrig har sagt.

Librish
2018-05-20, 08:19
Nu flyttar du inte bara målstolpen utan försöker lasta mig med saker jag aldrig har sagt.

Jag skriver om att man inte ska demonisera invandrare som grupp, du svarar att det är OK för att:

Inte så svårt att se att biologin är väldigt inflytelserik i personlighet, temperament, intelligens. Krävs en väldigt stark ideologisk blindhet för att förneka det.

du tycker alltså att det är konstigt att tolka det som att du pratar om invandrare och deras "biologi"?

trädgårdsmöbel
2018-05-20, 08:50
Var det inte gamla socialdemokrater som gav skjuts åt SD så de blev stora från början? Jag minns nåt radioreportage om det när jag körde bil genom Sverige nånstans innan 2010.

Det kan nog stämma, den borgerliga falangen eller vad man skall kalla det inom partiet kom förmodligen under missnöje med Reinfeldt, innan det var det vi som alltid röstat på SD och missnöjda sossar. Jag tycker att det avspeglas på partiets politik, det känns mer höger (vad jag definierar som höger-det har inget med rasism eller "rasism" att göra) än det brukade vara.

Angel
2018-05-20, 08:59
Låter som de har ghetton a la favelor i Danmark om de ska börja riva dem med grävskopor?

trädgårdsmöbel
2018-05-20, 09:01
Det kan nog stämma, den borgerliga falangen eller vad man skall kalla det inom partiet kom förmodligen under missnöje med Reinfeldt, innan det var det vi som alltid röstat på SD och missnöjda sossar. Jag tycker att det avspeglas på partiets politik, det känns mer höger (vad jag definierar som höger-det har inget med rasism eller "rasism" att göra) än det brukade vara.

Om jag får tillägga något väldigt kontroversiellt (jag är själv mer vänster än höger i ekonomiska frågor, så det här är på sätt och vis en diss mot mig själv) så har partiets väljares snitt-IQ antagligen höjts avsevärt genom "borgarstöld" än under tiden med "sossestöld".

Magnus N
2018-05-20, 09:03
Senaste novus

https://novus.se/valjaropinionen/svtnovus-valjarbarometer/2018-2/novus-svt-maj-moderaterna-fortsatter-tappa-och-sverigedemokraterna-okar/

Fortsatt starkt för SD, M minskar men i övrigt rätt stabilt

stridis
2018-05-20, 09:12
Senaste novus

https://novus.se/valjaropinionen/svtnovus-valjarbarometer/2018-2/novus-svt-maj-moderaterna-fortsatter-tappa-och-sverigedemokraterna-okar/

Fortsatt starkt för SD, M minskar men i övrigt rätt stabilt

Fortfarande bortfall på över 50%. Vi kan nog lägga ned OU-diskussioner då det inte behöver ha med den underliggande verkligheten att göra.

Magnus N
2018-05-20, 09:14
Fortfarande bortfall på över 50%. Vi kan nog lägga ned OU-diskussioner då det inte behöver ha med den underliggande verkligheten att göra.

Nej tycker jag inte
Kommer fortsättningen lägga in OUs även om de har högt bortfall, vissa träffar bättre än andra men diskutera runt det tycker jag man kan göra

Du kan dock välja att ignorera det

Aryt
2018-05-20, 09:36
Jag skriver om att man inte ska demonisera invandrare som grupp, du svarar att det är OK för att:

du tycker alltså att det är konstigt att tolka det som att du pratar om invandrare och deras "biologi"?

Det är som är tydligt är att du är en lögnare som inte ens vågar stå för vad du påstod bara för någon dag sedan.
Aldrig ens antytt att det skulle vara okej att demonisera dessa grupper, så det är inte bara dina egna åsikter du är oärlig om.

..., men oftast känns det som att folk inte ens vill låtsats ha lite empati och erkänna att den enda skillnaden mellan två människor är vilket samhälle man råkade födas in i.
varefter jag svarar
Oskrivet blad-argumentet var populärt på tidigt 1800-tal, och det var fel även då.

Därutöver är det väldigt lätt för dig att ta den höga moraliska hästen när du blundar för att du genom ditt agerande har orsakat många hundratals - säkert tusentals - för tidiga dödsfall. Hur känns det som moraliskt överlägsen?

Och avslutningsvis är det givetvis anmärkningsvärt att du ignorerar att vi skulle hjälpa fler om vi effektiviserade vårt stöd - hjälpa på plats=effektivt, hjälpa i Sverige=ineffektivt.
Du får gärna länka lite forskning eller förklara vad du menar om hur det bara är miljön som påverkar oss.

Sedan tar du den svage lögnarens starkaste kort och slänger ur dig detta:
Även om detta skulle vara sant (vilket baserat på en så objektiv läsning av dagens vetenskap jag kan åstadkomma det inte är) så motsäger det inte min poäng. Det är väl inte en människas fel hur den är född?

Patetiskt.

r1kkie
2018-05-20, 17:15

Kort sammanfattat:

Intressant, går verkligen en helt annan väg än Sverige. Skulle bli skapligt kaos om Sverige gjorde på samma sätt.

stridis
2018-05-20, 17:27
Kort sammanfattat:

Nu är jag inte bra alls på att förstå danska*cry* så jag gav tyvärr upp den läsningen men det fetade känns en smula konstigt. Ghettorivning kan vara kapitalförstörning, oklart ifall det är effektivt men visst om det fungerar så.

Olika straffsatser i olika straffzoner för utlänningar låter inte som en bra princip.

Individansvar först och främst om det inte handlar om vårdnadshavare.

Vår EBO-lag behöver dock skrotas och så.

Magnus N
2018-05-20, 17:37
Nu är jag inte bra alls på att förstå danska*cry* så jag gav tyvärr upp den läsningen men det fetade känns en smula konstigt. Ghettorivning kan vara kapitalförstörning, oklart ifall det är effektivt men visst om det fungerar så.

Olika straffsatser i olika straffzoner för utlänningar låter inte som en bra princip.

Som jag förstått det är att brott begångna i den aktuella zonen kommer straffas hårdare, den riktar inte in sig på vem det är som gör brottet, utan var det begås.

"Regeringen foreslår:

• En ordning, der giver politiet mulighed for
at udpege særlige kriminalitets- og utryghedsplagede
områder, hvor straffen for visse
kriminalitetsformer i en periode skærpes
markant (skærpet strafzone) "

"Initiativet betyder, at straffen for eksempelvis
hærværk, tyveri og trusler stiger markant inden for
den skærpede strafzone. Der lægges som udgangspunkt
op til en fordobling af straffen, mens straffen
for visse kriminalitetsformer med en i forvejen
høj straf vil stige med en tredjedel.

Derudover vil
visse overtrædelser, der i dag straffes med bøde, i
gentagelsestilfælde kunne straffes med fængsel,
når overtrædelsen er begået i en skærpet strafzone."

stridis
2018-05-20, 17:46
Som jag förstått det är att brott begångna i den aktuella zonen kommer straffas hårdare, den riktar inte in sig på vem det är som gör brottet, utan var det begås.

Oj, ok.
Fortfarande inte bra principmässigt. Sådana olikheter i bestraffning beroende på var i landet bör motiveras ytterst väl. Annars så kan man vända på det och säga att man får straffrabatt på plats x( i jämförelse med plats y).

Det känns lite desperat. De får väl börja med lite specialpolis för att splittra gäng och upprätthålla ordning i ghettona.

Vi behöver annullera medborgarskap och deportera istället.

Librish
2018-05-20, 19:21
Det är som är tydligt är att du är en lögnare som inte ens vågar stå för vad du påstod bara för någon dag sedan.
Aldrig ens antytt att det skulle vara okej att demonisera dessa grupper, så det är inte bara dina egna åsikter du är oärlig om.

varefter jag svarar

Sedan tar du den svage lögnarens starkaste kort och slänger ur dig detta:

Patetiskt.

Hur kan du börja prata om oskrivna blad och biologi när vi diskuterar invandring och inte tro att folk ska tolka det som jag gjorde? Vad var din poäng annars då? "Oskrivet blad gäller inte men det har inget med diskussionen här att göra tihi".

Vilket agerande?

Ber dig också att försöka behärska ditt temperament och inte använda så många glåpord, det gör det svårare att ta dina argument på allvar då det är ett tecken på ett svagt intellekt.

Agitator
2018-05-20, 22:28
Låter som de har ghetton a la favelor i Danmark om de ska börja riva dem med grävskopor?

Gamla klarakvarteren i Stockholm revs med grävskopor. Det är ju bara ett uttryck man använder, självklart rivs det med riktiga saker och grävskopor transporterar bort material.

Tycker det låter som ett utmärkt medel att använda sig av för att stävja problem och kunna hålla vissa individer ifrån samhället lite längre än vad vi gör i Sverige med handhjärtan och straffrabatt.

Ingen som är normal i den zonen kommer påverkas, enbart de som håller på med skit och ställer till det. Vad är det för problem med att punktmarkera i vissa områden när det uppenbarligen behövs?

Näe, jag tyckter det låter som ett utmärkt medel. Mer punktmarkering där det behövs även inom andra områden i samhällsstegen!

ChuckTesta
2018-05-20, 23:20
Räcker att titta på SDs säkerhetspolitiska "helhetstänk" för att förstå att de inte har rikets bästa för ögonen,de har redan där diskvalificerat sig från min röst.
Att övriga alternativ råkar vara kassa betyder inte att ett nyare kass alternativ är lösningen. Ser på SD som Trump,de är inte lösningen på problemen,snarare ett symptom och att rösta på symptomen kommer inte lösa något alls.

Hur är det sämre än andra partier? Har t ex S ett bra säkerhetspolitiskt "helhetstänk"?

stridis
2018-05-21, 07:21
Vad tycker ni om att HMF kommer att utökas?

Mental
2018-05-21, 07:44

Du kanske vill bredda inlägget lite? Typ vad är det som ändras, och när införs lagändringen eller är den redan införd? Och vad du själv tycker.
Jag kollade lite snabbt men hittade inte någon ändring i den lagtexten sedan 2002?

Magnus N
2018-05-21, 08:12

Dåligt
Tycker hmf borde skrotas helt

Du kanske vill bredda inlägget lite? Typ vad är det som ändras, och när införs lagändringen eller är den redan införd? Och vad du själv tycker.
Jag kollade lite snabbt men hittade inte någon ändring i den lagtexten sedan 2002?

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/12/skyddet-for-transpersoner-utokas/

r1kkie
2018-05-21, 09:40
Det är den pågående muslimska fastemånaden ramadan som fått henne att reagera. Enligt Støjberg, från borgerliga Venstre, kan yrkesarbetande som undviker mat och dryck innebära en säkerhetsfara.

"Det kan i praktiken vara farligt för oss alla, om busschauffören varken äter eller dricker på en hel dag, samtidigt som man förstås inte presterar normalt på fabriken eller på sjukhuset om man under en hel månad inte äter eller dricker under dygnets alla ljusa timmar", skriver hon i en debattartikel i tidningen BT.

Ministern uppmanar därför muslimer i Danmark att ta ledigt under ramadan.

Årets ramadan inleddes i förra veckan och håller på fram till mitten av juni. Den som följer fastan ska avstå från mat, dryck och sex från gryning till solnedgång.

Bland andra barn, äldre, sjuka och gravida är undantagna från fastan.

Danskarna kör i alla fall hårt, finns en hel del vettigt i det dessutom.

Macroman
2018-05-21, 12:47
Intressant, går verkligen en helt annan väg än Sverige. Skulle bli skapligt kaos om Sverige gjorde på samma sätt.

Om ett par år har vi liknande förslag i Sverige. I Sverige är vi trögare än andra länder när det gäller detta. Se bara på diskussionerna nu jämfört med ett par år sen. Och hatet mot den danska politiken av svenska rödingar de senaste 10 åren.

Macroman
2018-05-21, 12:49

Den borde självklart skrotas helt istället.

Baskagge
2018-05-21, 12:53
Problemet med HMF är att man kan göra ett uttalande som är helt korrekt och har stöd i vetenskapen/litteraturen, men ändå bli straffad för att man kränkt en grupp.

Snubben
2018-05-21, 14:53
Problemet med HMF är att man kan göra ett uttalande som är helt korrekt och har stöd i vetenskapen/litteraturen, men ändå bli straffad för att man kränkt en grupp.

Har du ett exempel på det?

Baskagge
2018-05-21, 15:23
Har du ett exempel på det?

http://www.friatider.se/p-pekade-att-somalier-har-l-g-iq-talas

Hövdingen
2018-05-21, 15:40

"Bara var femte somalier har iq över 70"

"Den brittiske professorn Richard Lynn och hans finske kollega Tatu Vanhanen har tidigare beräknat att medel-IQ:n hos invånare i Somalia och dess grannländer ligger på omkring 70."

Om medel-IQ:n ligger på 70 så kan ju det ju inte stämma att bara 1 av 5 har över 70 i IQ, eller?

BelowAverage
2018-05-21, 15:56
"Bara var femte somalier har iq över 70"

"Den brittiske professorn Richard Lynn och hans finske kollega Tatu Vanhanen har tidigare beräknat att medel-IQ:n hos invånare i Somalia och dess grannländer ligger på omkring 70."

Om medel-IQ:n ligger på 70 så kan ju det ju inte stämma att bara 1 av 5 har över 70 i IQ, eller?

Om 1/5 har långt över 70 så kan det stämma. Men det låter osannolikt med så ojämn fördelning.

TomasB
2018-05-21, 15:56

Men det gäller ju inte bara HMF utan även förtal. Om jag sprider att du är dömd för exvis våldtäkt så döms jag för förtal oavsett om det är helt korrekt i sak. Det handlar om hur jag använder informationen, (om den används för att sprida missaktning om dig) inte om den är korrekt eller inte.

Aryt
2018-05-21, 15:58
Hur kan du börja prata om oskrivna blad och biologi när vi diskuterar invandring och inte tro att folk ska tolka det som jag gjorde? Vad var din poäng annars då? "Oskrivet blad gäller inte men det har inget med diskussionen här att göra tihi".

Vilket agerande?

Ber dig också att försöka behärska ditt temperament och inte använda så många glåpord, det gör det svårare att ta dina argument på allvar då det är ett tecken på ett svagt intellekt.

Läs ditt inlägg.
..., men oftast känns det som att folk inte ens vill låtsats ha lite empati och erkänna att den enda skillnaden mellan två människor är vilket samhälle man råkade födas in i.

Sluta var oärlig. Jag citerade det till och med ovan.

Aryt
2018-05-21, 16:00

Nu kan man ju även bli dömd och straffad för att man säger att en våldtäktsman är en våldtäktsman eller att lögnare är en lögnare, även om man kan belägga det.

Snubben
2018-05-21, 16:23
Nu kan man ju även bli dömd och straffad för att man säger att en våldtäktsman är en våldtäktsman eller att lögnare är en lögnare, även om man kan belägga det.

Kan man?

Bärsärk
2018-05-21, 16:35
Kan man?

Förtal antara jag att hen syftar på, men riktigt så enkelt är det inte.

Magnus N
2018-05-21, 16:35
”– Jag tycker man ska vara vaksam, inte ändra sitt liv men vara vaksam, absolut. Gärna prata i mobilen, ha kontakt med någon bekant, helst inte gå själv sent, så får vi nog acceptera att det är helt enkelt, säger Suss Braunerhielm. ”

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6957126

Bara att gilla läget mao

King Grub
2018-05-21, 16:38
Risken att bli berikad är överhängande om man är kvinna i dagsläget.

King Grub
2018-05-21, 16:43
Chansen, menade jag.

Yes
2018-05-21, 16:51
https://sjunne.com/2018/05/21/satirteckningarna-som-ledde-till-polisfor/

bertbert
2018-05-21, 16:54

Men vad i hela helvete?

Magnus N
2018-05-21, 16:57
”Det nya politiska ”partiet” Framtid S i Pajala är i dag i praktiken störst i fullmäktige tillsammans med vänsterpartiet – utan att ha ställt upp i något val. De sju politiska vildarna har redan blivit en maktfaktor.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/framtid-s-storsta-partiet?cmpid=del%3Afb%3A20180521%3Aframtid-s-storsta-partiet%3Anyh%3Alp

Början på något kanske? Sociademokratin splittras?

Magnus N
2018-05-21, 16:57

Illa, jävligt illa :/

Vinter
2018-05-21, 17:57
Om 1/5 har långt över 70 så kan det stämma. Men det låter osannolikt med så ojämn fördelning.

Det är mycket möjligt, eftersom IQ brukar stiga vid fred och välstånd i sådana regioner. Som det gjorde i Sverige 150 år sedan, exakt vad Flynn effekten visar är oklart. Men det har mycket med tillgång till föda och stabilitet att göra. Borde alltså finnas utrymme för återväxt i regionen.

Det som är irriterande är väl att folk inte vet skillnad på medel och median, samt normalfördelning som koncept är okänt.

Magnus N
2018-05-21, 18:05
Centern fortsätter hävda att de ensamkommande är en vinst för samhället

https://www.expressen.se/debatt/de-ensamkommande-ar-ett-klipp-for-sverige/

Men som Tino så fint skriver så vill de dock inte göra en beräkning på detta så man kan kontrollera siffrorna...

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10155653758523231

"Om Centern genuint tror att ensamkommande blir lönsamma är det enkelt att göra en kalkyl som jämför olika kostnadsposter och vinster.

Tvärtom gick Centern till angrepp när M föreslog tydlig redovisning av invandringens ekonomiska konsekvenser. Centern ansåg att det var ”olyckligt” och förklarade att de inte rubbas av kunskap: ”Röstar man på Centerpartiet vet man att vi inte kommer att stå för att invandring i sig är något dåligt”.

Centern är mot kalkyler om invandring av samma skäl som kristna kreationister som tror att jorden skapades 4000 år sen inte gillar forskning om evolution och geologi, de vill hålla fast vid sin religiösa trossatser."

Magnus N
2018-05-21, 18:08
Tycka vad man vill om AFS men Jeff Ahl är rätt rolig att lyssna på när han pressar regeringen, finns flertalet videor, detta är senaste mot Strandhäll

BImPCgHOxtk

shadowfire
2018-05-21, 18:36
Tycka vad man vill om AFS men Jeff Ahl är rätt rolig att lyssna på när han pressar regeringen, finns flertalet videor, detta är senaste mot Strandhäll

BImPCgHOxtk

Såg tyvärr inte honom som speciellt rolig, vass eller bra debattör. Verkade nervös och inte alls säker på sin sak. Säga vad man vill om Strandhäll men hon verkade ändå mer lugn, kontrollerad och säker på sin sak och är det något man ska vara om man är politiker så är det ju att vara vass retoriskt. Sedan om man har rätt eller fel kvittar.

En parentes; när jag googlade dök det upp en bild på honom som jag nog inte får posta den här, men det var en ritad liten svart musche och herrejösses vad det såg ut som en ättling till en viss tysk (fast med sidbenan åt motsatt håll).

Magnus N
2018-05-21, 18:38
Såg tyvärr inte honom som speciellt rolig, vass eller bra debattör. Verkade nervös och inte alls säker på sin sak. Säga vad man vill om Strandhäll men hon verkade ändå mer lugn, kontrollerad och säker på sin sak och är det något man ska vara om man är politiker så är det ju att vara vass retoriskt. Sedan om man har rätt eller fel kvittar.

En parentes; när jag googlade dök det upp en bild på honom som jag nog inte får posta den här, men det var en ritad liten svart musche och herrejösses vad det såg ut som en ättling till en viss tysk (fast med sidbenan åt motsatt håll).

Rolig i den meningen att han säger vad han tycker och sätter lite press på sittande regering.

Sedan är det som du säger, viktigare hur man säger en sak än om det är sant eller ej. Strandhäll står och ljuger rätt friskt när hon ska debattera för det mesta, men har man inte själv koll på siffror så är det lätt man faller för det

shadowfire
2018-05-21, 18:47
Rolig i den meningen att han säger vad han tycker och sätter lite press på sittande regering.

Sedan är det som du säger, viktigare hur man säger en sak än om det är sant eller ej. Strandhäll står och ljuger rätt friskt när hon ska debattera för det mesta, men har man inte själv koll på siffror så är det lätt man faller för det

Mm, det är tyvärr det som går hem i mångt och mycket. AKB hade kunnat säga precis vad som helst, men hon framstod som en stenstaty helt utan karisma och blev direkt sågad. Krille kommer in och säger i praktiken samma sak, med lite andra ord och blir plötsligt hyllad.

Mycket av det Jeff sa tror jag hade kunnat framföras på ett mer proffsigt sätt och fått ett bredare gehör än av ryggdunkande AFS-anhängare. Det handlar om tonläge, formuleringar, kroppshållning etc. Rent krasst så tror jag att hade Jeff Ahl varit partiledare för SD, så hade inte partiet fått det uppsving som det har fått. Åkesson kan man säga vad man vill om, men efter sin comeback från utbrändheten så har han blivit IMO bättre retorisk (även om han också har en del kvar att önska).

En orsak till att t.ex. vänstern ens existerar fortfarande är att Sjöstedt har en retorisk förmåga som går hem hos många. Han drar alltid sjuksköterskekortet och lärarkortet, i alla debatter, och lägger tyngd på empati, omsorg, uppskattning etc. Det fungerar ju uppenbarligen, annars hade V haft lägre eller samma resultat som MP. Säga vad man vill om Jonas, men hans retorik är det som gör att V ligger kvar ovanför RS-spärren.

Magnus N
2018-05-21, 18:53
Mm, det är tyvärr det som går hem i mångt och mycket. AKB hade kunnat säga precis vad som helst, men hon framstod som en stenstaty helt utan karisma och blev direkt sågad. Krille kommer in och säger i praktiken samma sak, med lite andra ord och blir plötsligt hyllad.

Mycket av det Jeff sa tror jag hade kunnat framföras på ett mer proffsigt sätt och fått ett bredare gehör än av ryggdunkande AFS-anhängare. Det handlar om tonläge, formuleringar, kroppshållning etc. Rent krasst så tror jag att hade Jeff Ahl varit partiledare för SD, så hade inte partiet fått det uppsving som det har fått. Åkesson kan man säga vad man vill om, men efter sin comeback från utbrändheten så har han blivit IMO bättre retorisk (även om han också har en del kvar att önska).

Visst är det lite arbete för Dahl etc för att bli en bättre retoriker, men för de som röstar eller tänker rösta AFS bryr sig nog inte om hur slipad retoriker man är utan mer att de lyfter frågorna och är raka med vad de tycker.

En orsak till att t.ex. vänstern ens existerar fortfarande är att Sjöstedt har en retorisk förmåga som går hem hos många. Han drar alltid sjuksköterskekortet och lärarkortet, i alla debatter, och lägger tyngd på empati, omsorg, uppskattning etc. Det fungerar ju uppenbarligen, annars hade V haft lägre eller samma resultat som MP. Säga vad man vill om Jonas, men hans retorik är det som gör att V ligger kvar ovanför RS-spärren.

Det får man helt klart ge honom, bra retoriker och talare.

Men tror främsta skälet att V ligger högt är deras tydlighet, de har sin politik och ideologi och viker inte ifrån den, något som väljare premierar (SD är det andra exemplet)

trädgårdsmöbel
2018-05-21, 20:06
Om ni är intresserade av politisk retorik, så genomsök youtube efter tal av sir Oswald Mosley. Jag får nästan resning så jäkla bra är han. Det är tydligt vem han inspirerats av, men det är lite lättare med engelska som Mosley talar på.

RobinHW
2018-05-21, 20:13
Det går väldigt bra för Sverige nu, vad kan vara anledningen till detta tro?

Under mitten av sjuttiotalet bestod Sveriges befolkning av 8,2 miljoner människor. I genomsnitt anmäldes 450 våldtäkter per år.

2017 passerade Sveriges befolkning 10 miljoner. Samma år anmäldes 7.370 våldtäkter.

I en genomlysning av samtliga våldtäktsdomar 2012-2016 framgår att 96% av gärningsmännen i överfallsvåldtäkter är utomeuropeiska män.

Enl. NTU så har anmälningsbenägenheten halverats för sexualbrott sedan 2011. Se figur 3.3 sida 14.

https://www.bra.se/download/18.4c494ddd15e9438f8ad5c094/1511510476991/2017_Utsatthet_for_brott_2016.pdf

Random kommentar:

Det dödliga våldet har ju nästan fördubblats sen 2012. Från 68 till 116. (Även om man tittar på 5 år medel (för att få lite jämnare serier, så har det ökat från ~80 - ~ 100.)

Då ska man också ha i bekantande att man räddar allt fler liv i akutvården.

Det går riktigt snabbt nu.

RobinHW
2018-05-21, 20:19
Risken att bli berikad är överhängande om man är kvinna i dagsläget.

.. Och ändå fortsätter en så stor del av kvinnorna att rösta för detta, vansinne. Var är logiken?

Bullion
2018-05-21, 20:27

Jag håller med, han utstrålar ingen större säkerhet. Han känns dock direkt mer genuin, och inte som en vältalig kalkylerande yrkespolitiker.

Han har såklart rätt i att invandringen är en stor kostnadspost, som skulle kunna läggas på annat. Jag håller däremot inte med om deras förslag om att förstatliga sjukvården. Det är oräkneliga gånger bevisat att ekonomier där resurser fördelas centralt är ohyggligt ineffektiva. Ett bättre alternativ skulle i så fall vara att avteglera sjukvården och möjliggöra för privatisering i större utsträckning.

Snubben
2018-05-21, 20:36
https://www.medborgerligsamling.se/app/uploads/2018/05/rattspolitiskt-program-for-medborgerlig-samling-20180505.pdf?x53090

Tänkte klippa in de bästa delarna men insåg att det då skulle klippas in 30 sidor.. Ett faktiskt program om vad man vill och hur lång tid det beräknas ta att genomföra. Magic.

shut teh face
2018-05-21, 20:49
.. Och ändå fortsätter en så stor del av kvinnorna att rösta för detta, vansinne. Var är logiken?
Många röstar annat nu, jag tror SD kan bli största parti i höst.

Dock finns det ju förnekare, dessa personer blir bara mer övertygade och extrema i sin övertygelse. Jag försöker ibland fundera på hur de tänker men jag kommer aldrig i mål där riktigt.

Jag tror dock att de i grund och botten också mer eller mindre står utanför samhället, inte på det vanliga sättet man brukar mena. Mer att de avskyr allt som är svenskt och vill ha förändring oavsett vad.

shadowfire
2018-05-21, 21:07
Jag påminner om avtackningen av Reinfeldt, Fredrik som av många numera hängs ut enbart av enda sak, hans tal av öppna hjärtan. Jag vågar påstå att Fredrik under 8 år gjorde betydligt mer för Sverige än vad något parti DÅ hade kunnat göra, även om alla numera hackar ner på två saker; öppna hjärtan (anti-immigration) och skatter (anti-höja-skatter).

12yt_H_ht4E

Kolla Åkesson där och då, vilken skillnad i retorik och självsäkerhet mot för nu. Hur seglar man bäst, med vind i seglet eller hur var det?

shadowfire
2018-05-21, 21:13
Många röstar annat nu, jag tror SD kan bli största parti i höst.

Dock finns det ju förnekare, dessa personer blir bara mer övertygade och extrema i sin övertygelse. Jag försöker ibland fundera på hur de tänker men jag kommer aldrig i mål där riktigt.

Jag tror dock att de i grund och botten också mer eller mindre står utanför samhället, inte på det vanliga sättet man brukar mena. Mer att de avskyr allt som är svenskt och vill ha förändring oavsett vad.

Det trattas ner i forum och ryggdunk i forum. Kommer du ner i ett forum så ryggdunkas du så rejält att du tror det enda som existerar är verkligheten i det forumet. Går du in i politikfakta så får du inget som helst som är pro MP/V/SD, går du in i SD är lika med rasister så glöm att du får något som SD har sagt som kan vara bra presenterat som något bra. Allt handlar om att skapa forum i sociala medier och lura till dig anhängare, om det är sant eller falskt det du skriver kvittar. Det har alla insett i debatten rasism/antirasism och SD/anti vänster, men inte bredare än så.

aibohphobia
2018-05-21, 21:16
Det trattas ner i forum och ryggdunk i forum. Kommer du ner i ett forum så ryggdunkas du så rejält att du tror det enda som existerar är verkligheten i det forumet. Går du in i politikfakta så får du inget som helst som är pro MP/V/SD, går du in i SD är lika med rasister så glöm att du får något som SD har sagt som kan vara bra presenterat som något bra. Allt handlar om att skapa forum i sociala medier och lura till dig anhängare, om det är sant eller falskt det du skriver kvittar. Det har alla insett i debatten rasism/antirasism och SD/anti vänster, men inte bredare än så.

Det kan aldrig i människans historia existerat en sådan polarisering och åsisktsbubblor som råder i västerländska samhällen idag.

shadowfire
2018-05-21, 21:20
Det kan aldrig i människans historia existerat en sådan polarisering och åsisktsbubblor som råder i västerländska samhällen idag.

Säger inte emot, men tror inte heller att SD får några +51% vilket tyder på att polariseringen och åsiktsbubblorna är starka åt båda håll. Här på kollo finner ni en värld, på flashback en liknande värld, medan på facebook finns det över 10 olika forum som skriver exakt samma sak fast omvänt och mot SD. Har själv varit inne och frågat varför de ljugit om saker och blivit bannad heh...

shadowfire
2018-05-21, 21:24
Vill man få lite kontraster, gå med i grupperna på fb om att sd är rasister, m är rasister, kd är rasister, s är rasister etc. De har nu fyra grupper att hänga ut och gör det också, alla är som "sd" numera. S hängs ut extra mycket som att slicka röv på SD. S-röstare som är promigration är inte glada, glatt påhejjade av MP och C.

TranceII
2018-05-21, 21:24

Vad jämför du med? Diktaturer och annat brukar kunna skapa rätt rejäl polarisering och "åsiktsbubblor". Eller etniska konflikter, religion etc.

aibohphobia
2018-05-21, 21:29
Säger inte emot, men tror inte heller att SD får några +51% vilket tyder på att polariseringen och åsiktsbubblorna är starka åt båda håll. Här på kollo finner ni en värld, på flashback en liknande värld, medan på facebook finns det över 10 olika forum som skriver exakt samma sak fast omvänt och mot SD. Har själv varit inne och frågat varför de ljugit om saker och blivit bannad heh...

Absolut, åsiktsbubblorna sträcker sig åt alla håll, oavsett vad du tycker. Att bli förbjuden att säga "fel" saker är också ett härligt tecken på att vi är på en konstig väg i västerländska samhällen. Jag har absolut noll koll på hur kineserna upplever världen, eller indierna för den delen.... För att inte tala om den "nya" världsekonomin Afrika. Men nånstans är de på ett sätt friare än vad vi är här i väst.

aibohphobia
2018-05-21, 21:32
Vad jämför du med? Diktaturer och annat brukar kunna skapa rätt rejäl polarisering och "åsiktsbubblor". Eller etniska konflikter, religion etc.

Diktaturer skapar väl mindre polarisering? Det måste finnas två poler för en polarisering att ske. Diktaturen tar bort en pol.

Det är jag som är otydlig... Åsiktsbubblor kan skapas med våld aka diktatur eller uppstå organiskt... Vi har aldrig haft organiska åsiktsbubblor i samhället som idag.

Patriarch K
2018-05-21, 22:00
Lol. Sjukaste grejen. Lamotte gjorde intervju i Växjö om böneutrop och frågade först folk i Centrum, och han åkte sedan ut i förorten och frågade ungdomar. Kolla gärna hela klippet.

S8tiKRdTP9g

Librish
2018-05-21, 22:07
Läs ditt inlägg.

Sluta var oärlig. Jag citerade det till och med ovan.

Jaha, nu förstår jag äntligen vad du menar. Jag tycker att jag ska kunna räkna med att du kan läsa saker i en så uppenbar kontext som detta.

För att förtydliga: när man skriver om invandring i en tråd om politik på ett forum där folk
1. Gillar att gruppera ihop invandrare
2. En del användare är snabba på att ta upp "rasbiologi"
så måste man förstå att det som menas är

på gruppivå
gällandes attribut som är relevanta för diskussionen

Om du inte kan läsa in sådan grundläggande kontext så får du vara medveten om det och ställa fler frågor istället för att bara köra på.

Så att svara "aah men ryssar får annan hjärtmedicin än chilenare" eller "långa föräldrar får långa barn" är helt ovidkommande eftersom ingen har påstått motsatsen.

Magnus N
2018-05-22, 04:58
Detta är rätt illa faktiskt

"Sprickan i regeringen kring migrationspolitiken är både djupare och allvarligare än vad som hitintills framgått. Utrikesdepartementet politiska ledning, kabinettssekreterare Annika Söder (S), vägrar inför närvarande enhetschefer och övrig personal att följa vad statsrådsberedningen, statsministerns egen stab, ger för riktlinjer."

https://ledarsidorna.se/2018/05/migrationssprickan-skar-in-mellan-stats-och-utrikesministern/

r1kkie
2018-05-22, 07:22
Det går väldigt bra för Sverige nu, vad kan vara anledningen till detta tro?

Random kommentar:

Det dödliga våldet har ju nästan fördubblats sen 2012. Från 68 till 116. (Även om man tittar på 5 år medel (för att få lite jämnare serier, så har det ökat från ~80 - ~ 100.)

Då ska man också ha i bekantande att man räddar allt fler liv i akutvården.

Det går riktigt snabbt nu.

Att jämföra dödligt våld från år till år är svårt när det är så pass "få". Vissa år peakar det medan andra år är det tvärtom. 2012 är ett historiskt lågt tal så lite missvisande att ta just det året imo. 1980 var det över 120 tex. Men om man jämför med andra västerländska länder har det dödliga våldet minskat betydligt mer än vad det gör i Sverige där det tom ökat senaste åren.
Det intressant vore att se siffror på gängrelaterade mord kontra andra "mord".
Jag säger inte att det går bra för Sverige utan vi är inne i en skrämmande tid.

Magnus N
2018-05-22, 08:05
”SVERIGE Miljöpartiet har nu tappat så många medlemmar att det inte kan få fram kandidater till fullmäktigevalet i över 50 kommuner. Det uppger Sveriges Radio.”

https://nyheteridag.se/massavhopp-fran-miljopartiet-missar-valet-i-over-50-kommuner/

Bra med mindre inflytande ifrån mp

Macroman
2018-05-22, 09:24

Man ska heller inte glömma att de allra flesta är totalt ointresserade av politik. Säg runt 70 %? Det är nog bara runt 10 % som är seriöst intresserade av politik.

Macroman
2018-05-22, 09:26

"Sprickan i regeringen kring migrationspolitiken är både djupare och allvarligare än vad som hitintills framgått. Utrikesdepartementet politiska ledning, kabinettssekreterare Annika Söder (S), vägrar inför närvarande enhetschefer och övrig personal att följa vad statsrådsberedningen, statsministerns egen stab, ger för riktlinjer."

https://ledarsidorna.se/2018/05/migrationssprickan-skar-in-mellan-stats-och-utrikesministern/

S är på väg att implodera. Njutbart mycket njutbart.

ARMSTARK
2018-05-22, 10:12

"Kabinettsekreterare Söder var övertydlig på mötet med personal och enhetschefer. Statsrådsberedningens riktlinjer för den förda politiken gällde inte UD. UD:s linje ligger fast. Såväl i ambition långsiktigt men framför allt med argumenten att en stor migration bara är bra för Sverige." :krampus

ceejay
2018-05-22, 10:12
S <20% pls.

ceejay
2018-05-22, 10:22
GxYimeaoea0
Resultaten före och efter debatten:
https://www.munkdebates.com/The-Debates/Political-Correctness

Aryt
2018-05-22, 15:37
Jaha, nu förstår jag äntligen vad du menar. Jag tycker att jag ska kunna räkna med att du kan läsa saker i en så uppenbar kontext som detta.

För att förtydliga: när man skriver om invandring i en tråd om politik på ett forum där folk
1. Gillar att gruppera ihop invandrare
2. En del användare är snabba på att ta upp "rasbiologi"
så måste man förstå att det som menas är

Om du inte kan läsa in sådan grundläggande kontext så får du vara medveten om det och ställa fler frågor istället för att bara köra på.

Så att svara "aah men ryssar får annan hjärtmedicin än chilenare" eller "långa föräldrar får långa barn" är helt ovidkommande eftersom ingen har påstått motsatsen.

Du har inte visat varför vissa polygenetiska egenskaper skulle skilja sig från andra polygenetiska egenskaper, annat än att du tycker att det skulle vara otäckt om det vore så.

Om du går tillbaka kan du ju se att jag bad om flera förtydliganden.

stridis
2018-05-22, 16:40
Det där med folkomröstningar...

http://www.positivemoney.eu/2018/03/swiss-referendum-money-creation/

Schweiz kommer rösta den 10:e juni om "Vollgeld-Initiative". Om den går igenom så kommer enbart deras riksbank få skapa pengar och ens konton kommer då fungera som konto för riktiga pengar och inte bara vara en banks krediter.

micke81
2018-05-22, 16:55
Hur är det sämre än andra partier? Har t ex S ett bra säkerhetspolitiskt "helhetstänk"?

Ska vi börja med SD´s svammel om att bygga nya regementen i gammal stil? Sen kan vi fortsätta med idiotin att vilja återta nedlagda regementen till höger och vänster,följt av motståndet mot att öva med och mot vänligt sinnade vänner.