Visa fullständig version : Den stora tråden om politik
Strandhäll mjölkar verkligen hela Durmaz-händelsen rejält. Interpellationsdebatt idag iförd hans matchtröja , man får ge henne att hon kämpar på med godhetssignaleringen
Det var väl mestadels fabricerat?
https://www.dn.se/kultur-noje/brit-stakston-reaktionerna-pa-drevet-mot-durmaz-forstarker-en-falsk-berattelse/
Matchen mot Tyskland i VM avgjordes på en frispark efter att Jimmy Durmaz i matchens slutsekunder tacklade en spelare. Kort därpå skrev ett inofficiellt Twitterkonto, som såg ut som Fifas officiella, att Jimmy Durmaz fått ta emot ”över 3.000 kommentarer inklusive hotfulla, rasistiska och även några dödshot” på sin senaste Instagrambild.
Innan någon hann kolla upp om de var skrivna av barn, av anonyma nystartade konton eller botar. Innan någon hann kolla upp om det verkligen är Fifa som ligger bakom kontot eller ställa ett par uppföljande kritiska frågor. Det spelade för många ingen roll.
Det är galet att förklara krig och kämpa för att ta tillbaka något som inte ens är taget från oss. Det är ju att ge rasisterna full pott. De är inte i majoritet.
Några enstaka arga troll (som uttryckte sig kränkande) som lyftes fram av ett fejkat konto som ett bevis för rasism, sedan en enorm motvåg vars enda syfte var att att bekräfta uppfattningen om att hela samhället är rasismatiskt.
Sen verkar folk inte förstå hur personer som vill förolämpa någon väljer vilket sätt de ska förolämpa någon på.
Riksdagsförvaltningen är inte glad över AfS tilltag att filma i deras lokaler.
Deras tal till nationen skall bort!
https://unv.is/aftonbladet.se/nyheter/a/MgbpLo/riksdagsforvaltningen-vill-fa-bort-afs-film
Macroman
2018-06-28, 08:16
Brukar inte white flight uppstå redan vid 3-4% inflyttning av "utomstående" i ett område? Med samma logik hade mindre än 2 invandrare "behövts" för att uppnå flykt i fotbollslaget...
https://en.wikipedia.org/wiki/White_flight
Det handlar väl mer om bostadsområden och eventuellt skolklasser trodde jag.
Socialdemokraterna vill förbjuda religiösa friskolor och ombilda dem som redan finns.
Anna Ekström och Ardalan Shekarabi menar att det handlar om att minska segregationen i Sverige.
– Vi har sett fall med systematisk könsuppdelning och av åsikter som inte hör hemma i svensk skola, säger Ekström.
Judiska skolor ska undantas från förbudet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/p64ezR/s-vill-forbjuda-religiosa-friskolor
:Virro
Hur var det nu med lika inför lagen?
Anton Fräs
2018-06-28, 09:03
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/p64ezR/s-vill-forbjuda-religiosa-friskolor
:Virro
Hur var det nu med lika inför lagen?
Dom ska undantas om dom inte har religiösa inslag står det ju i artikeln.
Dom ska undantas om dom inte har religiösa inslag står det ju i artikeln.
Med samma logik borde de ju då tillåta privatskolor bara för blonda och blåögda.
Hillelskolan har funnits sedan mitten av 1950-talet och har drygt 100 elever.
– Vi ses inte som en konfessionell skola eftersom judar i Sverige är en nationell minoritet och vi har utlovats fortsatt stöd från kommunledningen, säger Aron Verständig.
– Visserligen finns det judiska religiösa inslag i verksamheten men de håller sig helt inom de ramar som finns inom skollagen så att de inslagen är frivilliga. Vi har haft flera inspektioner på skolan och brukar alltid få goda omdömen kring hur vi bedriver verksamheten,
Föra vidare judiska traditioner
Aron Verständig menar också att det är helt i linje med att staten har erkänt den judiska gruppen som en nationell minoritet att man också har en judisk skola där man kan undervisa om och föra vidare de judiska traditionerna.
– Hillelskolans vision handlar om att eleverna som går i skolan ska få kunskap och bli goda medborgare liksom att de ska få en trygg grund för att göra vidare val inom det judiska spektrat.
http://www.dagen.se/judiska-hillelskolan-vi-ar-ingen-religios-skola-1.949370
Ookidokii.
Anton Fräs
2018-06-28, 09:41
Valen är säkert väldigt frivilliga och det förekommer nog inte alls något grupptryck att genomföra aktiviteterna. Usch och fy säger jag bara.
King Grub
2018-06-28, 09:59
Rapport: Radikal islamism har tiodubblats i Sverige
https://www.aftonbladet.se/a/ng7BVB
Försvarshögskolan presenterar i dag en rapport över den salafistiska miljön i Sverige.
Nu ska vi se vad EXPO och CO säger. Fakenews? Springer "mörka korridorens" ärenden?
Man blir mer och mer nyfiken över nu hur valet kommer att gå, för det går juh inte att säga att detta INTE faller i väl i händerna på SD. Först att ungdomar i Uppsala inte får välja partner, och nu detta. Sedan ett helt bagage med andra saker och det lär väl komma mer.
Sedan att Jimmie lanserar boken "moderna folkhemmet" på Löfvéns dag kommer bli intressant. Man får tycka vad man vill om tanken med folkhemmet men jag kan mig ana en större grupp som mer och mer längtar tillbaka till "då" (vad "då" nu än är). Både från vänstern till högern.
King Grub
2018-06-28, 10:12
För bara ett år sedan hade många, både i allmänhet och här på forumet här skrivit "foliehatt" om man sagt något som ovanstående.
I dag skriver dom "foliehatt" när man nämner andra saker.
Om några år är dom nog tysta om det också.
MaxTheMarketer
2018-06-28, 10:21
Tankeexperiment: om vi antar att SD vinner valet i november, vad konkret kommer egentligen att hända med den rådande invandringspolitiken? Kommer SD ens att kunna få igenom något i Riksdagen eller kommer de att vara lika maktlösa som demokraterna i USA är just nu?
En annan fråga till alla som likställer SD med nazism, rasism och Hitler: hur sannolikt tror ni att det är att SD kommer att kunna upprätta koncentrationsläger, gaskammare, och liknande som faktiskt ÄR vad gjorde nazismen så hatad som den faktiskt är idag? Hur sannolikt tror ni verkligen att det är att SD ens får tanken att göra något liknande?
Detta enorma hat mot SD och dess liknelser med nazism ska vara befogat annars äré bara fel imho eftersom ni då utnyttjar 6 miljoner judeoffer för att "förgifta" ett politiskt parti. Här är en ytterligare provocerande tankeväckande fråga som gjort mig till den "slagpåse" jag är här på forumet (JUST KIDDING): hur många judar under denna tid (Andra Världskriget) begick självmordsattentat eller liknande terrordåd under namnet "judendom" jämfört med antalet "muslimer" (de radikala) som begått det därefter under namnet "islam"?
Dessutom är ju vi "vita" duktiga på självsanering: vi tar avstånd från KKK och liknande och vill gärna göra oss av med sådana galningar, så varför kan inte islam göra samma sak med sina "KKK-motsvarigheter"? Är dem rädda, fega, eller vad är problemet egentligen? De har ju stödet från polisen, SÄPO och Försvarsmakten att utplåna dessa "dåliga ägg".
För bara ett år sedan hade många, både i allmänhet och här på forumet här skrivit "foliehatt" om man sagt något som ovanstående.
Fast man skriver fortfarande foliehatt när folk försökte påstå eller ge luft till att invandringen är en del av en större konspiration av judarna där den vita rasen ska förgöras..
Det kommer nog aldrig tystas för det är inget mer än någon bisarr alt-right-NMR-fantasi.
Tankeexperiment: om vi antar att SD vinner valet i november, vad konkret kommer egentligen att hända med den rådande invandringspolitiken? Kommer SD ens att kunna få igenom något i Riksdagen eller kommer de att vara lika maktlösa som demokraterna i USA är just nu?
En annan fråga till alla som likställer SD med nazism, rasism och Hitler: hur sannolikt tror ni att det är att SD kommer att kunna upprätta koncentrationsläger, gaskammare, och liknande som faktiskt ÄR vad gjorde nazismen så hatad som den faktiskt är idag? Hur sannolikt tror ni verkligen att det är att SD ens får tanken att göra något liknande?
Detta enorma hat mot SD och dess liknelser med nazism ska vara befogat annars äré bara fel imho eftersom ni då utnyttjar 6 miljoner judeoffer för att "förgifta" ett politiskt parti. Här är en ytterligare provocerande tankeväckande fråga som gjort mig till den "slagpåse" jag är här på forumet (JUST KIDDING): hur många judar under denna tid (Andra Världskriget) begick självmordsattentat eller liknande terrordåd under namnet "judendom" jämfört med antalet "muslimer" (de radikala) som begått det därefter under namnet "islam"?
Dessutom är ju vi "vita" duktiga på självsanering: vi tar avstånd från KKK och liknande och vill gärna göra oss av med sådana galningar, så varför kan inte islam göra samma sak med sina "KKK-motsvarigheter"? Är dem rädda, fega, eller vad är problemet egentligen? De har ju stödet från polisen, SÄPO och Försvarsmakten att utplåna dessa "dåliga ägg".
Tror du att folk oroas sig över koncentrationsläger eller dylikt? Om någon, som skulle vara av samma klass som Hitler eller Pol Pot, kommer till makten idag så hade folkmordet, läger etc. inte sett öht. likadana ut. Det är den första misstaget man gör när man tittar på vad man tror en totalitär ledare kommer göra.
Rekommenderar att man lyssnar genom denna. Man får tycka vad man vill om Jack men det finns bitar i den som ändå är intressanta, specifikt om detta vad man tror att en totalitär ledare är och kommer att göra..
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1109978?programid=5188
Fast man skriver fortfarande foliehatt när folk försökte påstå eller ge luft till att invandringen är en del av en större konspiration av judarna där den vita rasen ska förgöras..
Det kommer nog aldrig tystas för det är inget mer än någon bisarr alt-right-NMR-fantasi.
Varför får inte saken diskuteras i det offentliga rummet om den nu bara är löjlig foliehattsinbillning?
MaxTheMarketer
2018-06-28, 10:53
Tror du att folk oroas sig över koncentrationsläger eller dylikt? Om någon, som skulle vara av samma klass som Hitler eller Pol Pot, kommer till makten idag så hade folkmordet, läger etc. inte sett öht. likadana ut. Det är den första misstaget man gör när man tittar på vad man tror en totalitär ledare kommer göra.
Rekommenderar att man lyssnar genom denna. Man får tycka vad man vill om Jack men det finns bitar i den som ändå är intressanta, specifikt om detta vad man tror att en totalitär ledare är och kommer att göra..
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1109978?programid=5188
Hur sannolikt vore det då att SD skulle kunna få en makt i Riksdagen och i Sverige som motsvarar det som definieras som "totalitär ledare"?
"Den totalitära staten identifieras av att endast ett parti är tillåtet och detta parti ser sig självt som staten" (1) - hur sannolikt är det att SD skulle kunna bli det i Sverige om de vinner valet i november i år?
Jag frågar för jag har inte doktorerat i statsvetenskap så jag kan inte Sveriges styrelseskick ut och in. Om du kan det så får du gärna spekulera hur det skulle kunna gå till i form av en kanske "statskupp"?
1. Vad varje svensk bör veta, Bonnier/Alba, Uppslagsordet "totalitära stater" sidan 104 avsnittet "världspolitik".
lördagsgrogg
2018-06-28, 11:08
Strandhäll mjölkar verkligen hela Durmaz-händelsen rejält. Interpellationsdebatt idag iförd hans matchtröja , man får ge henne att hon kämpar på med godhetssignaleringen
Ja sådana som hon har verkligen ingen skam i kroppen. Och sen har de mage att kalla andra politiker populister...
Magnus N
2018-06-28, 11:11
”Regeringen har hittills bojkottat Rysslands-VM.
Men nu gör man helt om.
Vid Sveriges åttondelsfinal kommer svensk minister att finnas på plats.
– Vi har absolut inte kovänt, vi har sagt att vi skulle bojkotta invigningen i solidaritet med Storbritannien, säger Margot Wallström (S).”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/dd2p71/sverige-gor-helt-om--aker-till-rysslands-vm
Jo den förklaringen köper man nog..
Magnus N
2018-06-28, 11:12
Hur sannolikt vore det då att SD skulle kunna få en makt i Riksdagen och i Sverige som motsvarar det som definieras som "totalitär ledare"?
"Den totalitära staten identifieras av att endast ett parti är tillåtet och detta parti ser sig självt som staten" (1) - hur sannolikt är det att SD skulle kunna bli det i Sverige om de vinner valet i november i år?
Jag frågar för jag har inte doktorerat i statsvetenskap så jag kan inte Sveriges styrelseskick ut och in. Om du kan det så får du gärna spekulera hur det skulle kunna gå till i form av en kanske "statskupp"?
1. Vad varje svensk bör veta, Bonnier/Alba, Uppslagsordet "totalitära stater" sidan 104 avsnittet "världspolitik".
Att Sd får 51% är i princip omöjligt så inget man behöver direkt oroa sig för om man känner så
Magnus N
2018-06-28, 11:15
Beror på hur många röster Sd får och vem som kan tänkas stödja
Demokraterna är svårt att jämföra med, de är knappast maktlösa men de har inte en demokrati på det sätt vi har här
Hackenschmidt
2018-06-28, 11:16
Man blir mer och mer nyfiken över nu hur valet kommer att gå, för det går juh inte att säga att detta INTE faller i väl i händerna på SD. Först att ungdomar i Uppsala inte får välja partner, och nu detta. Sedan ett helt bagage med andra saker och det lär väl komma mer.
Jag blir så trött av denna logiken. Då menar jag generellt, det är inte riktat mot dig personligen utan jag tar bara ditt inlägg som underlag.
Islamsk terroristattack, gängskjutningar, gruppvåldtäkter, handgranater, miljardkostnader för invandring, islamism utbredd i Sverige. Allt detta "spelar SD i händerna". Detta sägs med en underton av att SD nog är nöjda nu när detta händer, när de i själva verket försökt hindra det hela tiden. Det är MP/V/C/S och tidigare M som borde vara nöjda, de har ju aktivt skapat detta.
lördagsgrogg
2018-06-28, 11:17
Varför får inte saken diskuteras i det offentliga rummet om den nu bara är löjlig foliehattsinbillning?
Har inte sett något förbud emot sådan diskussion. Att man sen blir sen blir betraktad som galen om man ser en sådan konspiration är en annan sak.
Och det säger jag som tycker verkligt illa om Israels förtryck av Palestina.
Det finns för övrigt en stor del av judar boende i Israel som tycker samma sak. Men dom är exkluderade från konspirationen antar jag?
lördagsgrogg
2018-06-28, 11:21
Du bygger halmgubbar och rätt dåligt. Riksdagen skulle fungera precis som den alltid gjort.
Du verkar tro att C med följare skulle gå till något slags väpnat uppror om SD blir största parti.
Var inte oroligt, dom har inga hötjugor på södermalm.
Har inte sett något förbud emot sådan diskussion. Att man sen blir sen blir betraktad som galen om man ser en sådan konspiration är en annan sak.
Och det säger jag som tycker verkligt illa om Israels förtryck av Palestina.
Det finns för övrigt en stor del av judar boende i Israel som tycker samma sak. Men dom är exkluderade från konspirationen antar jag?
Länka till en sådan diskussion i det offentliga rummet då.
Jag frågade Trance II här på forumet om han tillhörde judiska diasporan och fick mitt inlägg borttaget nästan direkt.
I tex Frankrike så blir det böter och fängelse om man säger något negativt om judarna.
Att förneka förintelsen är olagligt i 16 olika Europeiska länder plus Israel.
Judarna jobbar även på att inskränka första tillägget till USAs konstitution:
South Carolina Governor Nikki Haley Signs anti-BDS Bill into Law
H 3583 the first anti-BDS bill to become state law in America
Washington, D.C. – Willem Griffioen, Executive Director of the Israel Allies Foundation (IAF) issued the following statement in response to Governor Haley’s signing of H 3583.
“We applaud the State of South Carolina for making H 3583 the law and delivering a historic piece of pro-Israel legislation in doing so. The timing and importance of this groundbreaking legislation cannot be overstated. It was truly an honor for our organization to contribute our expertise and educational resources to this effort.”
“Our work on this issue has only just begun. IAF’s team of experts have merged South Carolina’s H 3583 with Illinois’ SB 1761 into one piece of model legislation. IAF has now proven its preparedness to help lead the legislative battle against the Boycott, Divestment, and Sanctions movement (BDS) in all fifty states. We are offering all of the supporting resources legislators need to accomplish this important point of public policy. IAF is pleased to announce that a bloc of sponsors across 18 states has already committed to introducing similar legislation in their next legislative cycle.”
“Moving forward, IAF is in the process of finalizing a partnership with another major pro-Israel organization in the United States. The collaboration will produce a network with over two million members and will go a long way in ensuring the success of the upcoming legislative effort."
“We call upon the community of interested pro-Israel organizations to immediately reach out to us in order to organize and coordinate supportive efforts. Together we will defeat anti-Jewish bigotry, BDS and national-origin discrimination.”
“Finally, we wish to commend Representative Alan Clemmons for his outstanding leadership in working to make H 3583 the law in South Carolina. Over the years, Representative Clemmons has made an incredible mark in the history of state legislative support for Israel. We are proud to continue our support of his effort to see H 3583 passed everywhere possible. Representative Clemmons truly stands among Israel’s finest friends.”
http://www.israelallies.org/usa/news_article/press_release_south_carolina_adopts_first_anti-bds_law_in_america/
Armed Dingo
2018-06-28, 11:36
Jag blir så trött av denna logiken. Då menar jag generellt, det är inte riktat mot dig personligen utan jag tar bara ditt inlägg som underlag.
Islamsk terroristattack, gängskjutningar, gruppvåldtäkter, handgranater, miljardkostnader för invandring, islamism utbredd i Sverige. Allt detta "spelar SD i händerna". Detta sägs med en underton av att SD nog är nöjda nu när detta händer, när de i själva verket försökt hindra det hela tiden. Det är MP/V/C/S och tidigare M som borde vara nöjda, de har ju aktivt skapat detta.
Förnuft undanbedes.
Jag sa inget om att den inte får diskuteras, däremot kommer jag att kalla personen för konspiratorisk knäppgök.
Du har helt rätt i det jag skriver.
Uttryckte mig klumpigt, menar mer på att SD får rätt i sin sak - det man har lyft sen tidigare. Vilket gör att framföra partierna står med byxorna nere. Dåligt uttryck/ordval från min sida.
MaxTheMarketer
2018-06-28, 11:45
Du bygger halmgubbar och rätt dåligt. Riksdagen skulle fungera precis som den alltid gjort.
Du verkar tro att C med följare skulle gå till något slags väpnat uppror om SD blir största parti.
Hur kan TVÅ FRÅGOR tolkas som "rätt dåliga halmgubbar"???
Mina frågor handlar om hur stor sannolikheten är att Sverige kunna bli nästa "Nazi-Tyskland" om SD kommer till makten eftersom det är vad SD likställs med: nazister! Detta är ett kraftfullt ord och som används rätt respektlöst mot många offer som skördades under dess sanna namn.
Det är inte långt ifrån som att jag skulle gå omkring och anklaga någon för pedofili eller att sprida HIV bara för att jag inte tyckte om personen och ville "poisoning the well": https://en.wikipedia.org/wiki/Poisoning_the_well
Om man ska likställa SD med nazister och nazism så vill jag se konkreta exempel av det: "minoriteter" (inte för att judar var det, men du hajar) som massmördas på liknande brutala sätt (gaskammare, brännas upp levande, slaktas i slakterier, klämmas ihjäl i sådana där maskiner som bilar kläms sönder i på scrapyards).
Förstår du nu mina FRÅGOR? Jag undrar sannolikheten bakom detta för SD om de vinner valet i november 2018. Jag tror nämligen den är låg och därmed är nazism ett fult ord att använda mot dem som "kritik" mot partiet.
”Regeringen har hittills bojkottat Rysslands-VM.
Men nu gör man helt om.
Vid Sveriges åttondelsfinal kommer svensk minister att finnas på plats.
– Vi har absolut inte kovänt, vi har sagt att vi skulle bojkotta invigningen i solidaritet med Storbritannien, säger Margot Wallström (S).”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/dd2p71/sverige-gor-helt-om--aker-till-rysslands-vm
Jo den förklaringen köper man nog..
Solidariteten varade i 3 matcher, nytt svenskt rekord*popcorn*
Wallström är ofelbar enligt henne själv verkar det som.
Och varför i helvete ska ministrar dit öht? Gör ert jobb? Gratis finresa till Ryssland för att kolla på fotboll.
Macroman
2018-06-28, 14:28
Soy boysen på Södermalm är inte heller särskilt kapabla om jag får gissa...
Och varför i helvete ska ministrar dit öht? Gör ert jobb? Gratis finresa till Ryssland för att kolla på fotboll.
Wallström kan säkert hitta ett sätt att kasta bort oändliga mängder pengar under den resan och dessutom finns det säkert något land någonstans i världen hon inte hunnit göra oss ovän med ännu och under ett fotbollsvm så finns det säkert möjligheter till att lösa den uppgiften.
Agitator
2018-06-28, 18:39
Stör mig mer på att folk försöker sätta stämpeln radical islam.
Det finns inget radical islam. Det är islam, punkt slut. Sedan att folk cherry pickar är en helt annan fråga.
Islam är islam och den ideologin i helhet är extrem i våra ögon.
Jag tycker det är fult av media och ledare över världen när de använder denna retorik.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/alliansen-oppnar-for-sverigedemokraterna
Alliansen vill släppa in SD på ordförandeposter i utskottet
Alliansen öppnar för att Sverigedemokraterna ska kunna besätta några av de viktiga posterna som utskottsordförande i riksdagen efter höstens val, uppger källor för SVT.
”Finns goda skäl för båda sidor att slåss om talmansposten”
Samtidigt planerar alltså Alliansen att lansera en egen talmanskandidat efter valet i september. Tidigare har praxis varit att det största partiet i det vinnande blocket utser talman.
– Det finns goda skäl för båda sidor att slåss för att få besätta talmansposten. Att Alliansen samtidigt erbjuder Sverigedemokraterna poster som utskottsordförande ska ses som ett sätt att sockra budet. I utbyte mot stöd för en moderat talman kommer SD att kunna få tunga uppdrag i riksdagen, säger Mats Knutson
Ojdå, där ser man. C, L gillar tydligen SD tillräckligt för att ge dem några poster i en möjlig regeringen..
Nattljus
2018-06-28, 18:51
Undrar hur bred vår kommande regnbågsregering blir? *popcorn*
Vilket gör nästa val ännu mer intressant,
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-sd-stodjer-flera-av-alliansens-valloften
Sverigedemokraterna står mycket nära den borgerliga Alliansen i tunga politiska sakfrågor – så nära att en alliansregering skulle kunna få igenom flera av sina viktigaste vallöften med stöd av Sverigedemokraterna.
Kommer rollerna skifta? 2022 kommer SD bjuda in Alliansen som stödparti, i utbyte mot några poster?
Agitator
2018-06-28, 18:52
https://i.imgur.com/04wYr2r.gif
Agitator
2018-06-28, 18:56
Vilket gör nästa val ännu mer intressant,
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-sd-stodjer-flera-av-alliansens-valloften
Kommer rollerna skifta? 2022 kommer SD bjuda in Alliansen som stödparti, i utbyte mot några poster?
Vad tror ni händer ifall SD blir största parti i år? Säg att SD får +25% och är största parti?
trädgårdsmöbel
2018-06-28, 19:01
Jag tror det är nu eller aldrig det gäller för att SD skall vinna. 2022 är det antagligen en väldigt tydlig pk-diktatur med SD-åsikter närmast förbjudna och fängsling av dissidenter och 2030 Sverigeistan om inte det händer i höst.
Magnus N
2018-06-28, 19:21
Vad tror ni händer ifall SD blir största parti i år? Säg att SD får +25% och är största parti?
Ungefär det som verkar ske just nu, alliansen öppnar upp mer och mer för samarbete och gör en del eftergifter för att få stöd.
Mycket mer än så tror jag inte på, men det lär bli stökigt den första tiden när allt ska jämkas etc
Magnus N
2018-06-28, 19:32
"EU-toppmötet i Bryssel har tagit en dramatisk vändning. Italiens premiärminister Giuseppe Conte har lagt in sitt veto i förhandlingarna om en migrationsuppgörelse, uppger Sveriges Radios Ekot.
– Migrationsfrågan kan avgöra EU:s framtid, sa Tysklands förbundskansler Angela Merkel inför toppmötet."
https://www.expressen.se/nyheter/italien-lamnar-eu-toppmotet-i-bryssel/
Här kommer nog Merkel få bekänna färg och ta fram förhandlaren i sig, tror inte Italien eller Österrike etc kommer ge med sig på hur de vill utforma immigrationspolitiken
Magnus N
2018-06-28, 19:36
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/alliansen-oppnar-for-sverigedemokraterna
Ojdå, där ser man. C, L gillar tydligen SD tillräckligt för att ge dem några poster i en möjlig regeringen..
Vettigt steg att ta, men tror inte SD kommer bjudas in i regeringen oavsett.
Magnus N
2018-06-28, 19:49
Gillar hur MP i Malmö går fram, först lägger de fram om trängselskatt i staden och idag:
"Miljöpartiet vill stänga bilvägarna till Malmös grundskolor. På sikt vill MP även hindra föräldrar att köra ända fram till förskolorna.
–Bilfria zoner ska vara regel närmast skolor. Föräldrarna får offra tio minuter på att gå med sitt barn den sista biten, säger MP-kommunalrådet Märta Stenevi."
https://www.sydsvenskan.se/2018-06-26/mp-vill-stanga-bilvagarna-till-malmos-grundskolor
Gillar hur MP i Malmö går fram, först lägger de fram om trängselskatt i staden och idag:
"Miljöpartiet vill stänga bilvägarna till Malmös grundskolor. På sikt vill MP även hindra föräldrar att köra ända fram till förskolorna.
–Bilfria zoner ska vara regel närmast skolor. Föräldrarna får offra tio minuter på att gå med sitt barn den sista biten, säger MP-kommunalrådet Märta Stenevi."
https://www.sydsvenskan.se/2018-06-26/mp-vill-stanga-bilvagarna-till-malmos-grundskolor
Mp är *screwy**screwy*
Magnus N
2018-06-29, 05:17
https://www.facebook.com/johanna.jonsson.794/posts/10155311704976326
https://omni.se/c-ledamot-vet-inte-vad-som-pagar-ar-ratt-upprord/a/G1m8Gq
"Men det kommer även kritik. C:s migrationspolitiska talesperson Johanna Jönsson skriver på Facebook att hon ”vet ärligt talat inte vad som pågår och är rätt upprörd just nu”. Hon skriver att C-riksdagsgruppen inte har varit involverade i Alliansutspelet."
https://omni.se/kritik-mot-alliansforslag-vad-haller-ni-pa-med/a/G1m8PJ
"Socialminister Annika Strandhäll (S) skräder inte orden. ”Nu har det ändå passerat anständighetens gräns”, skriver hon i ett inlägg på Facebook.
”Ska SD leda utrikesutskottet, försvarsutskottet, eller styra över kulturpolitiken? Är Liberalismen död?” frågar hon sig."
Alltid en bra start på dagen när man läser hur S/MP/C etc är upprörda och förfärade
Magnus N
2018-06-29, 05:19
"En av Ledarsidorna källor på Arlanda vittnade tidigare i år om hur Ibrahim Baylan, energi- och samordningsminister (S), i mobiltelefon i förstaklassloungen lät förstå att
”Vi måste vara beredda att prata med alla för att rädda tillgången till huset”.
Huset är i detta fall Rosenbad."
https://ledarsidorna.se/2018/06/nytt-politiskt-lage-nytt-tonlage/
Sossarna förbereder sig i det tysta för ett närmande med kanske?
https://twitter.com/nikemanuela/status/1012439761754230786
Partipiskor har förmågan att kunna få även de mest principfasta politikerna att rätta sig in i ledet. Men nu har verkligen tiden kommit för alla äkta liberaler i Alliansen att sätta ned foten. Skit i era partiledningar och ställ till med ett jävla liv - det här måste stoppas.
... säger miljöpartisten.
Flera inom regeringen reagerar starkt på Alliansens förslag om att låta Sverigedemokraterna få ha topposter i riksdagen efter valet.
Socialdemokraterna stödjer inte förslaget, säger gruppledaren Anders Ygeman.
... varför skulle sossarna stödja Alliansen förslag? I och med att de inte skulle få majoritet ifall SD stödjer Alliansen eller vice versa..
Magnus N
2018-06-29, 08:17
... varför skulle sossarna stödja Alliansen förslag? I och med att de inte skulle få majoritet ifall SD stödjer Alliansen eller vice versa..
Men Ygeman säger nej men även ja :)
Han säger nej men sedan vid intervju säger han att det är rimligt att poster utses efter valresultat
grondahl
2018-06-29, 08:22
Utmärkt att skapa bilfria zoner runt skolor och förskolor. Svenska barn lider inte av för mycket motion. https://www.svd.se/barn-som-inte-skjutsas-till-skolan-presterar-battre
Magnus N
2018-06-29, 08:27
Utmärkt att skapa bilfria zoner runt skolor och förskolor. Svenska barn lider inte av för mycket motion. https://www.svd.se/barn-som-inte-skjutsas-till-skolan-presterar-battre
Är det för motionens skull känns det vettigare med mer tid för idrott under skoltiden, att stänga ner trafiken och försvåra för transport känns enbart ett sätt att jäklas med folk
Macroman
2018-06-29, 08:43
Haha, det vore ofattbart om de får en enda röst i valet med sådana vallöften.
Macroman
2018-06-29, 08:47
Alltid en bra start på dagen när man läser hur S/MP/C etc är upprörda och förfärade
Då vet man att man tar helt rätt beslut.
grondahl
2018-06-29, 08:49
Är det för motionens skull känns det vettigare med mer tid för idrott under skoltiden, att stänga ner trafiken och försvåra för transport känns enbart ett sätt att jäklas med folk
Det är också ett växande säkerhetsproblem som många kommuner har jobbat med i flera år pga ökad bilskjuts vilket resulterar i en negativ spiral (fler barn som får skjuts i bil leder till sämre trafikmiljö vid skolan vilket leder till att ännu fler barn får skjuts till skolan).
Det är också ett växande säkerhetsproblem som många kommuner har jobbat med i flera år pga ökad bilskjuts vilket resulterar i en negativ spiral (fler barn som får skjuts i bil leder till sämre trafikmiljö vid skolan vilket leder till att ännu fler barn får skjuts till skolan).
Man kanske skulle fokusera på rotorsaken istället, varför man kör barnen fram och tillbaka istället. *facepalm*
"EU-toppmötet i Bryssel har tagit en dramatisk vändning. Italiens premiärminister Giuseppe Conte har lagt in sitt veto i förhandlingarna om en migrationsuppgörelse, uppger Sveriges Radios Ekot.
– Migrationsfrågan kan avgöra EU:s framtid, sa Tysklands förbundskansler Angela Merkel inför toppmötet."
https://www.expressen.se/nyheter/italien-lamnar-eu-toppmotet-i-bryssel/
Här kommer nog Merkel få bekänna färg och ta fram förhandlaren i sig, tror inte Italien eller Österrike etc kommer ge med sig på hur de vill utforma immigrationspolitiken
Conte är stenhård. Det kommer bli rejält tuffa förhandlingar framåt. Glöm inte heller Ungern, Bulgarien, Polen, Rumänien, Portugal och Tjeckien som alla delar Italien och Österrikes bild av migrationspolitiken. Egentligen bara Frankrike, Tyskland och Sverige som vill annorlunda (möjligen Spanien).
https://www.facebook.com/johanna.jonsson.794/posts/10155311704976326
https://omni.se/c-ledamot-vet-inte-vad-som-pagar-ar-ratt-upprord/a/G1m8Gq
"Men det kommer även kritik. C:s migrationspolitiska talesperson Johanna Jönsson skriver på Facebook att hon ”vet ärligt talat inte vad som pågår och är rätt upprörd just nu”. Hon skriver att C-riksdagsgruppen inte har varit involverade i Alliansutspelet."
"Socialminister Annika Strandhäll (S) skräder inte orden. ”Nu har det ändå passerat anständighetens gräns”, skriver hon i ett inlägg på Facebook.
”Ska SD leda utrikesutskottet, försvarsutskottet, eller styra över kulturpolitiken? Är Liberalismen död?” frågar hon sig."
Om du ogillar vad de står för är deras upprördhet inte bra. Den drar ju med och engagerar massorna. Glöm inte att C ökar...
"En av Ledarsidorna källor på Arlanda vittnade tidigare i år om hur Ibrahim Baylan, energi- och samordningsminister (S), i mobiltelefon i förstaklassloungen lät förstå att
”Vi måste vara beredda att prata med alla för att rädda tillgången till huset”.
Huset är i detta fall Rosenbad."
https://ledarsidorna.se/2018/06/nytt-politiskt-lage-nytt-tonlage/
Sossarna förbereder sig i det tysta för ett närmande med kanske?
Baylan är högersosse. Typ en av de få som finns kvar. Betvivlar att han har ett skräp att säga till om. (För övrigt en av riktigt få Sossar som är kvar som jag har stor respekt för).
Haha, det vore ofattbart om de får en enda röst i valet med sådana vallöften.
Du överskattar kraftigt Svenskarna....
Macroman
2018-06-29, 09:42
Conte är stenhård. Det kommer bli rejält tuffa förhandlingar framåt. Glöm inte heller Ungern, Bulgarien, Polen, Rumänien, Portugal och Tjeckien som alla delar Italien och Österrikes bild av migrationspolitiken. Egentligen bara Frankrike, Tyskland och Sverige som vill annorlunda (möjligen Spanien).
Heder åt Italien! Sverige kommer nog tycka ganska likt Italien om drygt två månader gissar jag.
Jag vet... *grr*
Magnus N
2018-06-29, 10:07
VÄLJARBAROMETERN 25 JUNI (FÖRÄNDRING SEN FÖRRA MÄTNINGEN)
M 19,8 (-1,3)
L 4,8 (+0,2)
C 8,9 (+0,0)
KD 3,4 (+0,5)
S 24,5 (+0,7)
V 9,0 (-0,1)
MP 4,7 (+0,2)
SD 22,4 (+0,5)
Annat 2,5
Blocken
M+L+C+KD 36,9
S+V+MP 38,2
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-fortsatt-nast-storst-i-svt-novus?cmpid=del%3Afb%3A20180629%3Asd-fortsatt-nast-storst-i-svt-novus%3Anyh%3Alp
Det mest fascinerande med EU är att man inte ser till vad det är invånarna i EU säger. Man ser strömningarna till partier som vill stoppa invandringen, dessa växer nästintill i samtliga EU-länder. Många va dessa utnyttjas av för att man ska lämna EU. Men EU skiftar inte på foten, nu börjar det bli en majoritet som vill stoppa faktiskt invandring till EU, och mer än så, men ändå vägrar de högsta hönsen skifta fot.
Och jag förstår att de inte vill skifta fot, i och med behovet av arbetande individer framöver. Men det "valet" har, som det ser ut, sprungit rakt in i kaklet. Något måste ske, men det är inte att få in mer invandring för att fylla tomma stolar.
Även om jag tycker att t.ex. Ungern och Italien är rövhattar så är jag glad att någon sätter sig på tvären mot EU. För mycket i EU har bara gått genom utan att man lyssnat. Man har inte lyssnat på de som bor i länderna. Förhoppningvis leder detta till att EU faktiskt blir starkare. En anda som är "EU för EU" (Make EU great again? ;) ).
Vi får se, ska bli väldans intressant att se vad som händer framöver. Gissningsvis kommer Sverige byta fot i vilken asylpolitik som EU ska bedriva och då står endast ett fåtal större länder kvar utan majoritet.
Macroman
2018-06-29, 10:57
Det mest fascinerande med EU är att man inte ser till vad det är invånarna i EU säger. Man ser strömningarna till partier som vill stoppa invandringen, dessa växer nästintill i samtliga EU-länder. Många va dessa utnyttjas av för att man ska lämna EU. Men EU skiftar inte på foten, nu börjar det bli en majoritet som vill stoppa faktiskt invandring till EU, och mer än så, men ändå vägrar de högsta hönsen skifta fot.
Och jag förstår att de inte vill skifta fot, i och med behovet av arbetande individer framöver. Men det "valet" har, som det ser ut, sprungit rakt in i kaklet. Något måste ske, men det är inte att få in mer invandring för att fylla tomma stolar.
Även om jag tycker att t.ex. Ungern och Italien är rövhattar så är jag glad att någon sätter sig på tvären mot EU. För mycket i EU har bara gått genom utan att man lyssnat. Man har inte lyssnat på de som bor i länderna. Förhoppningvis leder detta till att EU faktiskt blir starkare. En anda som är "EU för EU" (Make EU great again? ;) ).
Vi får se, ska bli väldans intressant att se vad som händer framöver. Gissningsvis kommer Sverige byta fot i vilken asylpolitik som EU ska bedriva och då står endast ett fåtal större länder kvar utan majoritet.
Problemet iaf i Sverige är ju att dessa i princip inte arbetar utan lever på välfärdssamhället. Sedan är humankapitalet så lågt bland de som kommer att de inte ger ngt mervärde öht i högteknologiska länder.
Om du ogillar vad de står för är deras upprördhet inte bra. Den drar ju med och engagerar massorna. Glöm inte att C ökar...
Baylan är högersosse. Typ en av de få som finns kvar. Betvivlar att han har ett skräp att säga till om. (För övrigt en av riktigt få Sossar som är kvar som jag har stor respekt för).
Problemet iaf i Sverige är ju att dessa i princip inte arbetar utan lever på välfärdssamhället. Sedan är humankapitalet så lågt bland de som kommer att de inte ger ngt mervärde öht i högteknologiska länder.
Absolut, har lyfts av flera tankesmedjor och det verkar som majoriteten av politiker börjar förstå det. Sedan att lösningarna är ... något konstiga är en annan sak.
Det ska bli intressant att se när första förslaget om att öka EU:s population ploppar upp (föda mer barn).
Arbetande individer? Bristen på vissa yrken löses inte genom att ta in massvis med människor som aldrig kommer att ha något annat än städ eller donkenjobb.
Magnus N
2018-06-29, 11:27
Så var det med det utspelet ifrån igår
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1yXRj/bjorklund-om-sd-beslutet-fragan-ar-dod
”Under gårdagen öppnade Alliansen upp för att ge SD-politiker möjlighet att bli ordförande i riksdagens utskott – något som inte skett hittills.
Men nu slår Liberalernas Jan Björklund bakut.
”Frågan om presidieposter till SD är död”, skriver han på Twitter.”
A Lööf tycker detsamma.
Alliansen finns inte längre och det är en parodi att de ens försöker hålla uppe skenet
ChuckTesta
2018-06-29, 11:54
Det komiska är att det är Jan Björklund o co som är orsaken till varför SD ökar och ökar och ökar och ökar. Om dom övriga politikerna hade tagit sitt ansvar (som dom endast påstår att dom gör) så hade SD inte blivit största parti. Om dom inte hade skämt ut sig i debatt efter debatt efter debatt och blivit totalt dominerade av Åkesson, så hade inte SD blivit Sveriges största parti. Istället sitter man fortfarande kvar och antidemokratiskt motarberar SD.
Ladugårdsdörr
2018-06-29, 12:20
Arbetande individer? Bristen på vissa yrken löses inte genom att ta in massvis med människor som aldrig kommer att ha något annat än städ eller donkenjobb.
Att invandring, speciellt i dagens form, skulle lösa några problem med arbetskraftsbrist är naturligtvis dumheter. Invandringen knyter istället upp långt mycket mer arbetskraft än vad den tillför och det i sektorer som inte är värdeskapande.
Baskagge
2018-06-29, 12:41
Hoppas innerligt att L åker ur riksdagen. Snopet det hade varit för Björklund.
ARMSTARK
2018-06-29, 12:55
Att invandring, speciellt i dagens form, skulle lösa några problem med arbetskraftsbrist är naturligtvis dumheter. Invandringen knyter istället upp långt mycket mer arbetskraft än vad den tillför och det i sektorer som inte är värdeskapande.
Ja precis, det krävs folk för att ta hand om hundratusentals människor som varken har jobb eller bostad så på pappret ser det ut som färre är arbetslösa. Men det kan aldrig räknas som + när man köper tjänster av sig själv. (Sverige)
Macroman
2018-06-29, 13:47
Exakt så!
https://i.redd.it/dbro5jgkhw611.png
https://twitter.com/interasistmen/status/1012000676203978752?s=09
Magnus N
2018-06-29, 18:16
”Di avslöjar: Det var Liberalernas partiledare Jan Björklund som själv låg bakom förslaget att ge SD tillträde till ordförandeposterna i riksdagens utskott. ”
https://mobile.twitter.com/tnordenskiold/status/1012737261354586117
Genant för majoren ifall detta stämmer
Magnus N
2018-06-29, 19:41
Utökade gränskontroller införs:
"Polisen utökar Sveriges inre gränskontroller till flera flygplatser och hamnar.
Detta efter att hotbilden mot landet förändrats.
– Utifrån regeringens bedömning ser Polismyndigheten behov av att ha möjligheten till att genomföra kontroller även på andra platser, säger Patrik Engström, chef för nationella gränspolissektionen vid Noa."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EonzOl/sverige-utokar-inre-granskontroller
Dessa platser omfattas av den utökade gränskontrollen:
Ystads hamn
Karlshamn hamn
Karlskrona hamn
Hamnarna i Stockholms län; Frihamnen, Värtahamnen, Nynäshamn och Kapellskärs hamn
Arlanda flygplats
Bromma flygplats
Landvetter flygplats
Skavsta flygplats
Malmö Airport
Utökade gränskontroller införs:
"Polisen utökar Sveriges inre gränskontroller till flera flygplatser och hamnar.
Detta efter att hotbilden mot landet förändrats.
– Utifrån regeringens bedömning ser Polismyndigheten behov av att ha möjligheten till att genomföra kontroller även på andra platser, säger Patrik Engström, chef för nationella gränspolissektionen vid Noa."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EonzOl/sverige-utokar-inre-granskontroller
Dessa platser omfattas av den utökade gränskontrollen:
Ystads hamn
Karlshamn hamn
Karlskrona hamn
Hamnarna i Stockholms län; Frihamnen, Värtahamnen, Nynäshamn och Kapellskärs hamn
Arlanda flygplats
Bromma flygplats
Landvetter flygplats
Skavsta flygplats
Malmö Airport
Såg precis samma artikel, har aftonbladet använt termen 'ekonomiska migranter' förut? Känns lustig att de används av dom. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EonzOl/sverige-utokar-inre-granskontroller
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-ar-eu-s-slutsatser-om-migrationen
EU är fast beslutna att i framtiden förhindra okontrollerade migrationsströmmar som den 2015. I Italien och Österrike är det nya mer invandringskritiska regeringar, och flera andra länder har också hårdnat i tonen. Ledarna enades om att stärka kontrollen av EU:s yttre gränser.
En av slutsatserna i nattens dokument är att EU i samverkan med Libyen ska stoppa den människosmuggling som i dag sker via landet. Man betonar vikten av att slå sönder smugglarnas affärsmodeller. En markering görs också mot de hjälporganisationer som med egna båtar räddar migranter och som av Italien och Malta anklagas för att försvåra kampen mot smugglingen.
EU-ledarna enades också om att ökat ekonomisk utbyte med afrikanska länder är nyckeln till att kontinentens ekonomi ska växa så att fler människor kan försörja sig i sina hemländer.
Under mötet kom EU-topparna överens om att vidare utreda planerna på att upprätta center för flyktingmottagning i Nordafrika. Man kom även fram till att dessa asylcenter också ska kunna ligga på EU-mark.
Trots att det inte finns någon tidsplan för när dessa ”plattformar för landstigning” kan finnas på plats, hoppas EU-ledarna att de ska minska människors vilja att ge sig av på farliga resor. De som räddas i Medelhavet skulle tas till centren för att man snabbt ska kunna bedöma om någon är ekonomisk migrant eller har asylskäl.
Hela systemet bygger på frivillighet. Inget EU-land ska tvingas ta emot asylsökande eller hysa ett asylscenter. Detta har varit nödvändigt för att få med Ungern, Tjeckien, Slovakien och Polen på förslaget.
Man slår också fast att mer måste göras för att stoppa människor från att ta sig till EU via den östliga rutten över Medelhavet. Avtalet med Turkiet om att sända tillbaka migranter dit ska förlängas och utökas.
EU ska även samverka närmare med Serbien och andra länder på västra Balkan för att begränsa den illegala migrationen den vägen.
Gränsskyddet ska stärkas.
Nå? Rör sig EU i rätt riktning eller är detta baranågot soros-globalist-hittepå?
Magnus N
2018-06-29, 20:55
Nå? Rör sig EU i rätt riktning eller är detta baranågot soros-globalist-hittepå?
Ett bra första steg iaf, vet inte var du får Soro-hittepå ifrån men det ska säkert trigga någon?
Dock så tycker jag det är sådär med utökat bistånd till Afrika samt Turkiet, sedan finns det inte direkt en mening med asylcentrum inom EUs gränser, håll dessa utanför och behandla asylsökande där.
Ett bra första steg iaf, vet inte var du får Soro-hittepå ifrån men det ska säkert trigga någon?
Dock så tycker jag det är sådär med utökat bistånd till Afrika samt Turkiet, sedan finns det inte direkt en mening med asylcentrum inom EUs gränser, håll dessa utanför och behandla asylsökande där.
Jag? Trigga någon? Aldrig! ;)
Kan ändå köpa tanken med utökat bistånd till Afrika ska länder. Genom att lyfta majoriteten ur extrem fattigdom kommer man, troligtvis, kunna minska den faktiskt asyl/ekonomiska migranterna avsevärt. Minns lite osäkert nu men Etiopien är väl ett sådant exempel? Inte bara slipper man flyktingar men på detta skapas nya affärer på världsmarknaden.
Magnus N
2018-06-29, 21:09
Jag? Trigga någon? Aldrig! ;)
Kan ändå köpa tanken med utökat bistånd till Afrika ska länder. Genom att lyfta majoriteten ur extrem fattigdom kommer man, troligtvis, kunna minska den faktiskt asyl/ekonomiska migranterna avsevärt. Minns lite osäkert nu men Etiopien är väl ett sådant exempel? Inte bara slipper man flyktingar men på detta skapas nya affärer på världsmarknaden.
:)
Så länge bistånden sköts korrekt och inte slösas som det gjorts hitintills, att pengarna hamnar i fickorna hos korrupta politiker och krigsherrar lär inte främja situationen. Finns även en uppenbar risk att om man matar på med bistånd att man inte "tvingar" folket i dessa länder att på egen hand jobba sig upp ur fattigdom utan låser in dem i biståndshjälpen
shadowfire
2018-06-29, 22:03
Biståndspolitiken idag är ett skämt, men en guldkruva och kassako för många.
shadowfire
2018-06-29, 22:10
https://i.redd.it/dbro5jgkhw611.png
https://twitter.com/interasistmen/status/1012000676203978752?s=09
Alltså den twittertråden. Herregud.
Om det bara handlar om att pengar hamnar i "fel händer" så
är det ju lätt att se om pengarna hjälpt.
Sedan skulle jag vilja veta exakt hur jobben och projekten sköts som pengarna går till. Vanligtvis, i U-länder som behöver bistånd så gör man inte mycket rätt, exempelvis sjukvård och forskning etc. Man har en massa idéer om allting som går 100% rakt emot all fungerande vetenskap, som man då de facto skulle ha nytta av, eller så går man det halvrätt på något sätt. Så om detta kontrolleras djupt av människor som kan jobben på riktigt, som pengarna går till ja då är det väl lugnt med just den saken i alla fall.
I många fall skulle pengar till lådor med tvål, samt långa instruktioner att tvål är viktigt, vilket man ofta inte tror på, rädda tudentals liv. Att få folk att förstå att ett verktyg inte är sterilt pga att det tillverkats sterilt, uta är steriliserat och slutar vara steriliserat efter att det används. Sådana här saker skulle rädda många många liv.
Jag säger inte detta för att jag undrar vad mina pengar går till jag befinner mig snarare på andra sidan repet, det är därför jag ser det från det hållet.
shadowfire
2018-06-29, 22:34
Ett desperat försök att få fler medlemsländer att stanna kvar i EU och inte hoppa av.
Ett desperat försök att få fler medlemsländer att stanna kvar i EU och inte hoppa av.
Hur menar du?
Det är medlemsländerna som har tagit fram det, försöker de få sig själva att stanna i Unionen? Är väl emr ett tecken på att de länder som har hyllat invandring har fått rätta sig efter de som sagt tvärtemot.
shadowfire
2018-06-29, 23:02
Hur menar du?
Det är medlemsländerna som har tagit fram det, försöker de få sig själva att stanna i Unionen? Är väl emr ett tecken på att de länder som har hyllat invandring har fått rätta sig efter de som sagt tvärtemot.
Jag menar att hela EU hade kunnat upplösas rakt av på mötet nu om de inte kommit överens om något runt migrationspolitiken, men det är fortfarande bara ett andrum, typ "vi gör detta nu så ses vi igen om några år, puh".
Magnus N
2018-06-30, 07:03
"Moderaterna ligger nu och darrar runt 20 procent och det är verkligen inte mycket att slå sig för bröstet om. Bordet är dukat och manegen krattad för oss att ta över. Det är våra, moderaternas frågor, som ligger högst på dagordningen. Det handlar om brott och straff och om integration och migration. Den som bemödar sig om att läsa Moderaternas partiprogram ser att vi har många, kraftfulla, genomtänkta och genomförbara förslag inom dessa områden."
https://ledarsidorna.se/2018/06/moderaterna-maste-ga-sina-valjare-till-motes/
Intressant av Heberlein om Moderaterna och hur de agerar
Ny OU med idag:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/kaOeva/moderaterna-tappar--lika-stora-som-sd
"Socialdemokraternas tapp i opinionen fortsätter.
Men de största förlorarna i Aftonbladet/Inizios mätning är Moderaterna.
Ulf Kristerssons parti håller på att förlora platsen som andra största partiet till Sverigedemokraterna.
– Vi är verkligen inte ett parti i kris, säger Gunnar Strömmer, Moderaternas partisekreterare."
Aftonbladet/Inizio, juni 2018:
Socialdemokraterna: 23,9 procent (–0,6)
Vänsterpartiet: 8,9 procent (+0,7)
Miljöpartiet: 3,9 procent (oförändrat)
Moderaterna: 20,6 procent (–1,4)
Centerpartiet: 9,5 procent (oförändrat)
Liberalerna: 5,1 procent (+0,8)
Kristdemokraterna: 4,5 procent (–0,4)
Sverigedemokraterna: 20,5 procent (+1,0)
Övriga: 3,1 procent (–0,1)
Alliansen: 39,7 procent (–1,0)
Rödgröna: 36,7 procent (+0,1)
supercharge
2018-06-30, 08:33
Det ska också sägas att Tyskland dessutom har intern opposition, liksom Frankrike och Sverige.. Det är en närmast omöjlig balansakt och kostnaden för att fortsätta bedriva politik styrd av ideologi (mångkultur) blir större och större. Merkel riskerar ju redan nu att tappa makten i värsta fall och hur kommer det då inte vara om bara några år om det fortsätter så här och missnöjet har pyrt ett tag till och kostnaderna ökat ännu mer?
Jag skulle säga att det som händer nu är en process där hela EU håller på och gör upp med sin gamla självbild. Man har under lång tid haft en behaglig tillvaro under det amerikanska säkerhetsparaplyet där man sett sig själva som moraliskt högstående eftersom man slipper fatta svåra beslut, man har stiftat lagar som låter bra med en illusion av öppenhet, och klappat sig själva på axeln för sin moraliska överlägsenhet. Vi har haft generös asylrätt till exempel men ingen har egentligen kunnat komma hit. Man kan inte söka asyl på ambassader till exempel, gissa varför. Det är en pappersprodukt som satt sig i det europeiska medvetandet. Genom globaliseringen har vi kastats ur det behagliga livet och saker och ting får plötsligt konkreta effekter som man inte vet hur man ska hantera.
Man kommer börja ta sig framåt och navigera konstruktivt i den nya världen när man så småningom gjort upp med alla stolligheter med rötter från 60-talet och alla gamla sanningar. Rasism betraktas fortfarande som någonting som vita gör mot andra till exempel. Idag har vi mängder av folkgrupper i landet som hatat varandra i hundratals år. Det pågår rasistiska konflikter dagligen i landet som majoritetsbefolkningen varken förstår eller knappt ens vet om. Inställningen till islam är en annan grej. Det är numera en maktfaktor i Europa och måste därför granskas och skärskådas på ett seriöst sätt. Man kan inte bara släppa det för att det involverar utlänningar och då är något heligt som majoritetsbefolkningen inte får tycka till om. Islam måste hållas till samma krav som man ställer på kyrkan eller katolska kyrkan.
Det är den enda vettiga lösningen. Man måste man ju ha en seriös och hållbar plan för hur man hanterar flytingströmmar, och i synnerhet de som inte ens är flyktingar. Europa tyngs av en enorm pullfaktor i form av en generös välfärdsstat och rika samhällen. Alla som kan ta sig hit, oavsett skyddsbehov, har oerhört mycket att vinna på detta. Det är därför man sätter sig i en överfylld gummiflotte på medelhavet. Man kan antingen fortsätta leva som mer eller mindre fattig och bo i något slumområde med hemmakopplade elledningar och taskig diet, eller (om chansningen lyckas) så kan man bli europé, bo i gratis bostad med modern standard i Sverige, få bidrag livet ut, köpa iphone, platt-TV, och Macbook och du behöver inte ens jobba. Det är klart att det är ohållbart.
Det enda rimliga är att EU kommer behöva öppna egna flyktingläger (utanför unionen), eftersom vissa länder vägrar ta emot sina egna medborgare. Nu säger vissa länder nej till dessa men det är bara en fråga om pengar och politiskt tryck. Det behövs ett par små markplättar någonstans för att köra flyktingarna dit, helst geografiskt avgränsade. Då kan man erbjuda asyl för att slippa krig, men inte för ökat välstånd, vilket är precis det vi behöver göra. Det bästa vore att redan från börja planera detta som mer permanenta boplatser (städer) som så småningom kan styras med en hyggligt stor portion självstyre med europeiskt överinseende och säkerhetsgaranti. EU skulle även kunna erbjuda en hel del arbete så folk har något att göra, duktiga personer kan avancera, och det finns riktning i tillvaron. Företag skulle kunna få skattelättnader om man lägger en del enklare produktion där (typ sy kläder etc.) till löner ungefär motsvarande Kina och därmed få tillbaka delar av produktionen från Asien och minska transporterna. Det skulle kunna bli en ganska bra symbios faktiskt. Tredje-världen-migration till extremt välutvecklade välfärdsländer kommer alltid bli en ekonomisk katastrof, men migration till välorganiserade låglöne-områden skulle kunna bära sig hyffsat.
Huvudpoängen är i vilket fall att man tar bort den ekonomiska vinningen för flykt, vilket kraftigt kommer reducera resandet på medelhavet. Därutöver kommer man behöva ha en hårdare ton mot omvärlden. Kringliggande länder till EU måste ta sin del av ansvaret också annars behöver vi inte handla med dem. Man ska inte kunna åtnjuta en massa fördelar samtidigt som man agerar motorväg för migranter. Turkiet exempelvis, som har värst inställning, bör bojkottas fullständigt från den inre marknaden, de ska inte resa in i EU alls, de ska inte göra några företagsaffärer med oss, turismen bör strypas på olika sätt, det ska inte göras några investeringar o.s.v. De ska behandlas närmast som Iran tills dess att man skärper upp sin jävla gräns och slutar använda migrationen som vapen.
Anton Fräs
2018-06-30, 09:08
Det ska också sägas att Tyskland dessutom har intern opposition, liksom Frankrike och Sverige.. Det är en närmast omöjlig balansakt och kostnaden för att fortsätta bedriva politik styrd av ideologi (mångkultur) blir större och större. Merkel riskerar ju redan nu att tappa makten i värsta fall och hur kommer det då inte vara om bara några år om det fortsätter så här och missnöjet har pyrt ett tag till och kostnaderna ökat ännu mer?
Jag skulle säga att det som händer nu är en process där hela EU håller på och gör upp med sin gamla självbild. Man har under lång tid haft en behaglig tillvaro under det amerikanska säkerhetsparaplyet där man sett sig själva som moraliskt högstående eftersom man slipper fatta svåra beslut, man har stiftat lagar som låter bra med en illusion av öppenhet, och klappat sig själva på axeln för sin moraliska överlägsenhet. Vi har haft generös asylrätt till exempel men ingen har egentligen kunnat komma hit. Man kan inte söka asyl på ambassader till exempel, gissa varför. Det är en pappersprodukt som satt sig i det europeiska medvetandet. Genom globaliseringen har vi kastats ur det behagliga livet och saker och ting får plötsligt konkreta effekter som man inte vet hur man ska hantera.
Man kommer börja ta sig framåt och navigera konstruktivt i den nya världen när man så småningom gjort upp med alla stolligheter med rötter från 60-talet och alla gamla sanningar. Rasism betraktas fortfarande som någonting som vita gör mot andra till exempel. Idag har vi mängder av folkgrupper i landet som hatat varandra i hundratals år. Det pågår rasistiska konflikter dagligen i landet som majoritetsbefolkningen varken förstår eller knappt ens vet om. Inställningen till islam är en annan grej. Det är numera en maktfaktor i Europa och måste därför granskas och skärskådas på ett seriöst sätt. Man kan inte bara släppa det för att det involverar utlänningar och då är något heligt som majoritetsbefolkningen inte får tycka till om. Islam måste hållas till samma krav som man ställer på kyrkan eller katolska kyrkan.
Det är den enda vettiga lösningen. Man måste man ju ha en seriös och hållbar plan för hur man hanterar flytingströmmar, och i synnerhet de som inte ens är flyktingar. Europa tyngs av en enorm pullfaktor i form av en generös välfärdsstat och rika samhällen. Alla som kan ta sig hit, oavsett skyddsbehov, har oerhört mycket att vinna på detta. Det är därför man sätter sig i en överfylld gummiflotte på medelhavet. Man kan antingen fortsätta leva som mer eller mindre fattig och bo i något slumområde med hemmakopplade elledningar och taskig diet, eller (om chansningen lyckas) så kan man bli europé, bo i gratis bostad med modern standard i Sverige, få bidrag livet ut, köpa iphone, platt-TV, och Macbook och du behöver inte ens jobba. Det är klart att det är ohållbart.
Det enda rimliga är att EU kommer behöva öppna egna flyktingläger (utanför unionen), eftersom vissa länder vägrar ta emot sina egna medborgare. Nu säger vissa länder nej till dessa men det är bara en fråga om pengar och politiskt tryck. Det behövs ett par små markplättar någonstans för att köra flyktingarna dit, helst geografiskt avgränsade. Då kan man erbjuda asyl för att slippa krig, men inte för ökat välstånd, vilket är precis det vi behöver göra. Det bästa vore att redan från börja planera detta som mer permanenta boplatser (städer) som så småningom kan styras med en hyggligt stor portion självstyre med europeiskt överinseende och säkerhetsgaranti. EU skulle även kunna erbjuda en hel del arbete så folk har något att göra, duktiga personer kan avancera, och det finns riktning i tillvaron. Företag skulle kunna få skattelättnader om man lägger en del enklare produktion där (typ sy kläder etc.) till löner ungefär motsvarande Kina och därmed få tillbaka delar av produktionen från Asien och minska transporterna. Det skulle kunna bli en ganska bra symbios faktiskt. Tredje-världen-migration till extremt välutvecklade välfärdsländer kommer alltid bli en ekonomisk katastrof, men migration till välorganiserade låglöne-områden skulle kunna bära sig hyffsat.
Huvudpoängen är i vilket fall att man tar bort den ekonomiska vinningen för flykt, vilket kraftigt kommer reducera resandet på medelhavet. Därutöver kommer man behöva ha en hårdare ton mot omvärlden. Kringliggande länder till EU måste ta sin del av ansvaret också annars behöver vi inte handla med dem. Man ska inte kunna åtnjuta en massa fördelar samtidigt som man agerar motorväg för migranter. Turkiet exempelvis, som har värst inställning, bör bojkottas fullständigt från den inre marknaden, de ska inte resa in i EU alls, de ska inte göra några företagsaffärer med oss, turismen bör strypas på olika sätt, det ska inte göras några investeringar o.s.v. De ska behandlas närmast som Iran tills dess att man skärper upp sin jävla gräns och slutar använda migrationen som vapen.
*Applåderar*
*Applåderar*
+1
Mycket välbalanserat och bra formulerat inlägg.
shut teh face
2018-06-30, 10:45
En förvånansvärt välbalanserat debatt mellan Björklund och Åkesson
https://www.youtube.com/watch?v=jWu9NjaaeRQ
Björk sa rent ut att en alliansregering ska söka stöd hos MP och S i höst. Inga direkt protester ens när Åkesson menade att en röst på Alliansen är en röst på svetsarn.
Blir väldigt intressant i höst vad som händer. Dock jobbigt om M+SD+KD inte får majoritet, då kommer S styra sverige tillsammans med miljöpartiet och de liberala helt på eget bevåg..
JacobHeitmann
2018-06-30, 10:50
"Statistik från Australien visar att färre flyktingar dör om båtarna återförs dit de kom ifrån. ”Räddningsfartygen” har en dold politisk agenda och avsikten är alltså inte att rädda liv."
https://pbs.twimg.com/media/Dg7Y6YxW0AE32PA.jpg
https://twitter.com/Cooper_Graves/status/1012985469989244928
*Applåderar*+1
Sakligt och innehållsrikt. Skulle gärna höra politiker bemöta detta.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Jag menar att hela EU hade kunnat upplösas rakt av på mötet nu om de inte kommit överens om något runt migrationspolitiken, men det är fortfarande bara ett andrum, typ "vi gör detta nu så ses vi igen om några år, puh".
Jupp,precis som med Grekernas (brist på)ekonomi.
Scratch89
2018-06-30, 14:45
Jag tycker det är konstigt att man vill begränsa migrationen till våra länder. Det är ju en sån guldgruva och fantastisk investering inför framtiden med dessa välutbildade, arbetsföra och motiverade människor som kommer hit.
"Statistik från Australien visar att färre flyktingar dör om båtarna återförs dit de kom ifrån. ”Räddningsfartygen” har en dold politisk agenda och avsikten är alltså inte att rädda liv."
https://pbs.twimg.com/media/Dg7Y6YxW0AE32PA.jpg
https://twitter.com/Cooper_Graves/status/1012985469989244928
Det är samma i medelhavet. NGO båtarna patrullerar utanför Libyens kust, folk plockas upp i området där Libyens territorial vatten slutar.
Sedan tar sig NGO båtarna till Italien vilket är fem gånger så långt som att lämna av dem i Tripoli.
Det är en stor anledning till att Italien satt sig på tvären vid EU mötet nyligen.
Sedan får man väl avgöra själv vad som är moraliskt eller inte.
Magnus N
2018-06-30, 15:20
”Alliansen är död.
Det hävdar nu flera moderata riksdagsledamöter.
Annie Lööf och Jan Björklund anklagas för svek och dubbelspel.
Samtidigt är det tveksamt om det planerade alliansutspelet i Almedalen på torsdag – på Socialdemokraternas dag – blir av, enligt Expressens uppgiftslämnare. ”
https://www.expressen.se/nyheter/almedalen/m-anklagar-bjorklund-och-loof-for-dubbelspel/
Bra att det mullras inom leden, kan hoppas det är så pass högljutt så alliansen läggs ner och att vi får ett riktigt Moderaterna
Alliansen är död.
Kommer de påbörja ökenvandringen eller kommer någon "nya alliansen" uppstå?
Tror det skulle vara nyttigt att börja om på nytt vad gäller olika block. Det är ju ganska uppenbart att tex C och L inte tycker som M (och KD) i flera frågor och de rödgröna har ju valt att frysa ut V.
Skulle välkomna att det rörs om och byts ut lite i "blocken".
Det är helt omöjligt att hänga med utifrån utan malande svenska nyheter, kaos känns det som. Men jag antar att det är betydligt mer ordning och reda än vad jag förstår.
Det är helt omöjligt att hänga med utifrån utan malande svenska nyheter, kaos känns det som. Men jag antar att det är betydligt mer ordning och reda än vad jag förstår.
Helt klart rörigt politiskt,men ingen större katastrof ser nog värre ut än det är.
Tippar på att vi efter höstens val kommer få se någon ny kreativ maktkonstalation vilket nog är av godo,vem vet kanske blir det 3 eller fyra block av det som en gång var 2 block.
Baskagge
2018-06-30, 22:45
Nordiska motståndsrörelsens aktiviteter under Almedalsveckan kan snart vara ett minne blott.
Moderaterna vill göra det brottsligt att delta i organisationens verksamhet i Sverige.
– Demokratin måste slå tillbaka, säger partiledaren Ulf Kristersson.
Dags att utöka demokratin genom internetcensur och förbjuda motståndarna att organisera sig.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/8wkLkw/nya-m-forslaget-forbjud-deltagande-i-nmrs-aktiviteter
Agitator
2018-06-30, 23:42
Den här videon ska spridas ordentligt inför valet :)
Gammal klassiker, men mycket relevant i valtider!
nK2Mv-7mHPY
Dags att utöka demokratin genom internetcensur och förbjuda motståndarna att organisera sig.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/8wkLkw/nya-m-forslaget-forbjud-deltagande-i-nmrs-aktiviteter
Känns lite absurt när SMR är en liten grupp jämfört med exempelvis Antifa som är direkt militanta.
Om SMR ska förbjudas lär ju kommunisterna också falla inom samma ram.
Hur som helst aburt förslag.
shadowfire
2018-06-30, 23:57
Känns lite absurt när SMR är en liten grupp jämfört med exempelvis Antifa som är direkt militanta.
Läs gärna artikeln och vad det handlar om.
Det inkluderade även extremvänstern och islamister.
shadowfire
2018-06-30, 23:58
Det inkluderade alltså även islamister och vänsterextremister. Så vad är så fel med det?
Läs gärna artikeln och vad det handlar om.
Det inkluderade även extremvänstern och islamister.
Jag skulle ha formulerat mig bättre.
Det jag menar är att om man börjar förbjuda på högerkanten så måste man göra det samma på vänsterkanten.
V har ju ett satans otyg under dess kjol med subgrupper som stödjer liknande aktiviteter.
Att förbjuda en åsikt för att man inte gillar den känns fel i grunden. Bättre att skärpa straffen för de brott som begås och införa riktade insater mot organisationer.
Mycket av de grupperna gör är redan olagligt. Släppa ut minkar, trakassera politiskt valda med "fel" åsikt och hets mot folkgrupp.
Islamister är skräp, kommer förbli skräp och har alltid varit skräp. Framsteg görs nu när de 15år för sent börjat upptäcka att statligt stöd inte var positivt till antidemokratiska grupper.
Det går att göra riktade insater mot grupperna utan att förbjuda dem rakt av.
shadowfire
2018-07-01, 00:18
Jag skulle ha formulerat mig bättre.
Det jag menar är att om man börjar förbjuda på högerkanten så måste man göra det samma på vänsterkanten.
V har ju ett satans otyg under dess kjol med subgrupper som stödjer liknande aktiviteter.
Att förbjuda en åsikt för att man inte gillar den känns fel i grunden. Bättre att skärpa straffen för de brott som begås och införa riktade insater mot organisationer.
Mycket av de grupperna gör är redan olagligt. Släppa ut minkar, trakassera politiskt valda med "fel" åsikt och hets mot folkgrupp.
Islamister är skräp, kommer förbli skräp och har alltid varit skräp. Framsteg görs nu när de 15år för sent börjat upptäcka att statligt stöd inte var positivt till antidemokratiska grupper.
Det går att göra riktade insater mot grupperna utan att förbjuda dem rakt av.
Det var ju exakt det som förslaget var för, dvs bli styggare mot islamister och autonoma vänsterextrema rörelser typ AFA osv. På tiden kan tyckas?
Går utmärkt att förbjuda åsikter som är bajs.
Det var ju exakt det som förslaget var för, dvs bli styggare mot islamister och autonoma vänsterextrema rörelser typ AFA osv. På tiden kan tyckas?
Man kan göra mycket utan att direkt förbjuda grupper. Åsikterna kommer fortfarande att finnas om du förbjuder gruppen, den går troligtvis bara under jorden eller ändrar skepnad.
Att kartlägga och förstöra tror jag mer på än ett direkt förbud. Problematiken är likt den med gäng i usa.
shadowfire
2018-07-01, 00:48
Man kan göra mycket utan att direkt förbjuda grupper. Åsikterna kommer fortfarande att finnas om du förbjuder gruppen, den går troligtvis bara under jorden eller ändrar skepnad.
Att kartlägga och förstöra tror jag mer på än ett direkt förbud. Problematiken är likt den med gäng i usa.
Exakt vad är "göra mycket"? Vilka metoder syftar du på?
Magnus N
2018-07-01, 06:56
Är det enbart åsikterna de skulle använda som anledning för att förbjuda dessa grupper är förslaget förkastligt, är det för att de bedriver olaglig verksamhet som våldsanvändning etc och detta kan knytas till gruppen är det mer legitimt.
Inte en bra utveckling om det enbart skulle vara åsikterna som reglerar om man får ha en verksamhet eller ej.
Magnus N
2018-07-01, 06:57
Skiljer sig i synen mellan Skåne och Stockholm inom M
"https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/QlAwdq/m-splittring-om-sd-skapar-problem-for-kristersson"
"Synen på Sverigedemokraterna fortsätter att skapa interna slitningar inom Moderaterna.
Tunga partitoppar i Skåne utesluter inte lokala samarbeten med SD efter valet.
– Vi kommer köra hela vägen in i kaklet och göra allt för att åstadkomma ett maktskifte, säger Torbjörn Tegnhammar, oppositionsråd i Malmö.
I Stockholm är dörren däremot helt stängd."
Magnus N
2018-07-01, 08:07
”I en sluten grupp på Facebook diskuterar nu kristdemokrater den senaste konflikten i alliansen – och de är knappast nådiga i kritiken. I ett inlägg skriver en person att M och KD borde göra gemensam sak i att lämna alliansen – och får som svar att de borde skramla till en flaska champagne till Sara Skyttedal så att hon kan "slå spiken i kistan". ”
https://www.expressen.se/nyheter/kd-politiker-skriver-om-att-lamna-alliansen-i-sluten-facebookgrupp/
Magnus N
2018-07-01, 09:37
Ny förtroendemätning, alla går framåt, hade inte förväntat mig det
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/yvMX32/fortroendet-for-lofven-minskar
Alla siffror:
Förtroendet för partiledarna
Partiledarligan
1. Ulf Kristersson (M) 46 procent + 2 procent
2. Annie Lööf (C) 40 procent + 5 procent
3. Jonas Sjöstedt (V) 36 procent + 7 procent
4. Stefan Löfven (S) 35 procent - 4 procent
5. Jan Björklund (L) 32 procent + 4 procent
Jimmie Åkesson (SD) 32 procent + 4 procent
7. Ebba Busch Thor (KD) 25 procent + 2 procent
8. Gustav Fridolin (MP) 14 procent + 2 procent
Isabella Lövin (MP) 14 procent + 1 procent
Andel väljare som uppger att de har stort eller mycket stort förtroende för partiledaren.
Kvinnoligan
Annie Lööf 45 procent + 9 procent
Ulf Kristersson 42 procent + 5 procent
Stefan Löfven 39 procent - 2 procent
Jonas Sjöstedt 38 procent + 7 procent
Jan Björklund 30 procent + 5 procent
Jimmie Åkesson 25 procent + 3 procent
Ebba Busch Thor 20 procent Oförändrat
Isabella Lövin 18 procent + 3 procent
Gustav Fridolin 18 procent + 1 procent
Andel kvinnliga väljare som uppger att de har stort eller mycket stort förtroende för partiledaren.
Mansligan
Ulf Kristersson 50 procent Oförändrat
Jimmie Åkesson 40 procent + 6 procent
Annie Lööf 36 procent +1 procent
Jonas Sjöstedt 34 procent + 6 procent
Jan Björklund 34 procent + 4 procent
Stefan Löfven 31 procent - 6 procent
Ebba Busch Thor 29 procent + 3 procent
Isabella Lövin 10 procent
Gustav Fridolin 9 procent Oförändrat
Andel manliga väljare som har stort eller mycket stort förtroende för partiledaren.
Ungdomsligan
Annie Lööf 52 procent + 7 procent
Ulf Kristersson 48 procent - 1 procent
Jonas Sjöstedt 41 procent + 12 procent
Stefan Löfven 33 procent - 8 procent
Jimmie Åkesson 31 procent + 3 procent
Jan Björklund 27 procent + 7 procent
Ebba Busch Thor 23 procent - 3 procent
Gustav Fridolin 20 procent + 3 procent
Isabella Lövin 18 procent + 4 procent
Andel väljare under 30 år som har stort eller mycket stort förtroende för partiledaren.
Bottenligan
Gustav Fridolin 56 procent - 2 procent
Jimmie Åkesson 53 procent + 1 procent
Isabella Lövin 52 procent - 4 procent
Ebba Busch Thor 38 procent - 4 procent
Jonas Sjöstedt 35 procent - 6 procent
Stefan Löfven 33 procent + 1 procent
Annie Lööf 25 procent - 4 procent
Ulf Kristersson 21 procent - 4 %
Jan Björklund 21 procent - 5 %
Andel väljare som inte har något förtroende alls för partiledaren.
Formkurvorna
Reinfeldts formkurva
Februari 2012 58
December 2012 62
Mars 2013 63
December 2013 56
April 2014 55
Kinberg Batras formkurva
Mars 2015 32
Juni 2015 30
Oktober 2015 30
December 2015 31
Mars 2016 33
Juni 2016 30
December 2016 27
Mars 2017 25
Juni 2017 23
Augusti 2017 21
Ulf Kristerssons formkurva
Oktober 2017 34
December 2017 41
Mars 2018 44
Juni 2018 46
Löfvens formkurva
Februari 2012 47
Mars 2012 50
December 2012 48
Mars 2013 45
December 2013 54
April 2014 53
December 2014 44
Mars 2015 40
Juni 2015 34
Oktober 2015 29
December 2015 29
Mars 2016 32
Juni 2016 30
December 2016 31
Mars 2017 33
Juni 2017 39
Augusti 2017 37
December 2017 39
Mars 2018 39
Juni 2018 35
Exakt vad är "göra mycket"? Vilka metoder syftar du på?
Precis som i andra länder kan du lagstifta om att viss typ av brott blir grövre ifall det sker i organiserad form.
Det går dessutom att köra RICO typ av lag där ledarna kan bli dömda för något de uppmuntrat någon annan att göra, dvs de har inte utfört brottet per se.
Just rico gör det svårt för grupper att börja eskalera sin verksamhet då man syr in ledare för något en yngre medlem begått.
Baskagge
2018-07-01, 10:49
Det inkluderade alltså även islamister och vänsterextremister. Så vad är så fel med det?
Hela poängen med demokrati och yttrandefrihet är väl att folk ska få ha olika åsikter. Jag ser inget problem med att folk är kommunister eller nationalsocialister så länge de inte begår lagbrott.
trädgårdsmöbel
2018-07-01, 10:54
Jag gillar de där förtroendemätningarna, för jag undrar alltid hur stor del av deltagarna som tolkar frågan som "Skulle du vara ok med XX som stadsminister?" och även "Skulle du kunna tänka dig att rösta på XX?"
Polen har valt en annan väg.
https://youtu.be/WzfPVQJ8C2g?t=40s
WzfPVQJ8C2g?t=40s
40 s in
SMR som numera heter NMR är förvisso mindre än AFA men båda är direkt militanta och har som mål att störta statsskicket som sådant med våld om möjligheten ges.
Anser att det är mycket dåligt att förbjuda grupper då den formen av lagstiftning som bekant lätt spårar ur(som referens kan du kika på valfri diktatur) då det lätt landar i åsiktsregistreringar och att valfritt styre lätt börjar premiera sina suporters och straffa sina motståndare.
Har däremot inga problem alls med att man punktmarkerar grupper av människor som har höga koncentrationer av kriminella och plockar isär dessa genom att klämma åt genom att komma åt de brott som begås på individnivå,och naturligtvis även på gruppnivå där så är möjligt,där vi bland dessa extrema grupper ute på kanterna nog kan finna fog för att titta på att nyttja den befintliga lagen om olovlig kårverksamhet.
Som vanligt vill politiker låssas göra något åt diverse problem genom att hitta på nya regler och lagar som bara rör till det istället för att tillföra medel som gör det möjligt för polis och övriga rättsliga myndigheter att faktiskt utföra skarp konsekvensutsättning efter de lagar och förordningar som redan finns.
meMGv2T1QRY
Om det här är extremhöger så vill jag veta vad vi ska kalla NMR för i framtiden, för jag ser inte många likheter
Om det här är extremhöger så vill jag veta vad vi ska kalla NMR för i framtiden, för jag ser inte många likheterJag skulle inte kalla det för extremhögern. Jag länkade videon då jag tycker att snubben var skön och för att jag gillar partiet.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Armed Dingo
2018-07-01, 15:57
Ny förtroendemätning, alla går framåt, hade inte förväntat mig det
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/yvMX32/fortroendet-for-lofven-minskar
Alla siffror:
Förtroendet för partiledarna
Partiledarligan
1. Ulf Kristersson (M) 46 procent + 2 procent
2. Annie Lööf (C) 40 procent + 5 procent
3. Jonas Sjöstedt (V) 36 procent + 7 procent
4. Stefan Löfven (S) 35 procent - 4 procent
5. Jan Björklund (L) 32 procent + 4 procent
Jimmie Åkesson (SD) 32 procent + 4 procent
7. Ebba Busch Thor (KD) 25 procent + 2 procent
8. Gustav Fridolin (MP) 14 procent + 2 procent
Isabella Lövin (MP) 14 procent + 1 procent
Andel väljare som uppger att de har stort eller mycket stort förtroende för partiledaren.
Kvinnoligan
Annie Lööf 45 procent + 9 procent
Ulf Kristersson 42 procent + 5 procent
Stefan Löfven 39 procent - 2 procent
Jonas Sjöstedt 38 procent + 7 procent
Jan Björklund 30 procent + 5 procent
Jimmie Åkesson 25 procent + 3 procent
Ebba Busch Thor 20 procent Oförändrat
Isabella Lövin 18 procent + 3 procent
Gustav Fridolin 18 procent + 1 procent
Andel kvinnliga väljare som uppger att de har stort eller mycket stort förtroende för partiledaren.
Mansligan
Ulf Kristersson 50 procent Oförändrat
Jimmie Åkesson 40 procent + 6 procent
Annie Lööf 36 procent +1 procent
Jonas Sjöstedt 34 procent + 6 procent
Jan Björklund 34 procent + 4 procent
Stefan Löfven 31 procent - 6 procent
Ebba Busch Thor 29 procent + 3 procent
Isabella Lövin 10 procent
Gustav Fridolin 9 procent Oförändrat
Andel manliga väljare som har stort eller mycket stort förtroende för partiledaren.
Ungdomsligan
Annie Lööf 52 procent + 7 procent
Ulf Kristersson 48 procent - 1 procent
Jonas Sjöstedt 41 procent + 12 procent
Stefan Löfven 33 procent - 8 procent
Jimmie Åkesson 31 procent + 3 procent
Jan Björklund 27 procent + 7 procent
Ebba Busch Thor 23 procent - 3 procent
Gustav Fridolin 20 procent + 3 procent
Isabella Lövin 18 procent + 4 procent
Andel väljare under 30 år som har stort eller mycket stort förtroende för partiledaren.
Bottenligan
Gustav Fridolin 56 procent - 2 procent
Jimmie Åkesson 53 procent + 1 procent
Isabella Lövin 52 procent - 4 procent
Ebba Busch Thor 38 procent - 4 procent
Jonas Sjöstedt 35 procent - 6 procent
Stefan Löfven 33 procent + 1 procent
Annie Lööf 25 procent - 4 procent
Ulf Kristersson 21 procent - 4 %
Jan Björklund 21 procent - 5 %
Andel väljare som inte har något förtroende alls för partiledaren.
Formkurvorna
Reinfeldts formkurva
Februari 2012 58
December 2012 62
Mars 2013 63
December 2013 56
April 2014 55
Kinberg Batras formkurva
Mars 2015 32
Juni 2015 30
Oktober 2015 30
December 2015 31
Mars 2016 33
Juni 2016 30
December 2016 27
Mars 2017 25
Juni 2017 23
Augusti 2017 21
Ulf Kristerssons formkurva
Oktober 2017 34
December 2017 41
Mars 2018 44
Juni 2018 46
Löfvens formkurva
Februari 2012 47
Mars 2012 50
December 2012 48
Mars 2013 45
December 2013 54
April 2014 53
December 2014 44
Mars 2015 40
Juni 2015 34
Oktober 2015 29
December 2015 29
Mars 2016 32
Juni 2016 30
December 2016 31
Mars 2017 33
Juni 2017 39
Augusti 2017 37
December 2017 39
Mars 2018 39
Juni 2018 35
Jag tror ovan kan säga mycket om vilket resultat SD kommer få i höst. Det är fortfarande tabu att öppet säga att man röstar SD. Att säga att man har förtroende för JÅ är däremot inte tabu. Och har man förtroende för JÅ, så är ma inte låst i att ”SD är förbjudet att rösta på grund av si och så. Alltså.. har man förtroende för JÅ så är chansen stor att man också röstar SD.
Om vi drar bort 5 procentenheter på bägge kvinnor och män som säger att de har förtroende för JÅ så får vi 20% respektive 35% som har det. Typ 27,5% i genomsnitt. Och där har vi SDs resultat i höst, plus minus 2%. Det är min uppfattning. Ska bli intressant att se om det stämmer.
svenbanan
2018-07-01, 16:02
Jag tror ovan kan säga mycket om vilket resultat SD kommer få i höst. Det är fortfarande tabu att öppet säga att man röstar SD. Att säga att man har förtroende för JÅ är däremot inte tabu. Och har man förtroende för JÅ, så är ma inte låst i att ”SD är förbjudet att rösta på grund av si och så. Alltså.. har man förtroende för JÅ så är chansen stor att man också röstar SD.
Om vi drar bort 5 procentenheter på bägge kvinnor och män som säger att de har förtroende för JÅ så får vi 20% respektive 35% som har det. Typ 27,5% i genomsnitt. Och där har vi SDs resultat i höst, plus minus 2%. Det är min uppfattning. Ska bli intressant att se om det stämmer.
27,5% är ju inte jättelångt ifrån 20% vilket väl är vad opinionsundersökningarna visat för SD om jag inte missminner mig. Så man behöver väl inte "gå den omvägen" du gjort för att hamna ungefär där.
Sen så är det ju ett tag kvar, och man vet ju aldrig vad som händer fram till det är dags. Det kan ju hända en hel del både uppåt och nedåt för alla möjliga partier beroende på ifall de sätter foten i pottan eller om de kokar ihop nån saftig gryta med valfläsk.
Magnus N
2018-07-01, 16:54
Reindfeldt tror inte mycket på att fler poliser är lösningen:
"Socialdemokraterna och Alliansen lovar fler poliser – särskilt till förorten.
Förre statsministern Fredrik Reinfeldt anser däremot att alternativ till polisen behövs.
– En modell är något vi kallar AMP, där man anställer särskilda områdesansvariga som skapar trygghet, säger han."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/xRv9dB/reinfeldts-nya-losning-sa-ska-kriminella-gangen-knackas
"– Man ger ett AMP ansvar för ett torg eller en del av ett område, där de får pengar via fastighetsägare eller kanske via kommunala stöd. Eller via köpmän som får betala en viss avgift."
"– Man ger ett AMP ansvar för ett torg eller en del av ett område, där de får pengar via fastighetsägare eller kanske via kommunala stöd. Eller via köpmän som får betala en viss avgift."
Så lokala företagare ska först via skatten betala för polisen och sen lite extra för "beskydd". Seriöst..
Betala beskydd till någon som ska styra upp dom som kräver dig på beskydd?
Jomensåattehh..
Förre statsministern Fredrik Reinfeldt anser däremot att alternativ till polisen behövs.
– En modell är något vi kallar AMP, där man anställer särskilda områdesansvariga som skapar trygghet, säger han."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/xRv9dB/reinfeldts-nya-losning-sa-ska-kriminella-gangen-knackas
Kan ju företagarna lika gärna betala till gängen direkt för att få lugn och ro... låter så jäkla urbota dumt och idiotiskt så klockorna stannar...
delta_mats
2018-07-01, 18:19
Japp det låter idiotiskt. Dessa personer kommer dessutom inte ha befogenheter som en polis har. Det är bara att acceptera att ju fler människor det bor i landet, ju stökigare det är, desto fler poliser krävs. Förstår verkligen inte hur en del resonerar. Dumsnåla idioter är vad de är.
Magnus N
2018-07-01, 18:33
Lyssnar på Kristerssons tal, han sågar SD något enormt just nu.
Gör sig inga vänner om han behöver backning för sin politik efter valet iaf.
Gillar man marknadshyror och lönedumpning så kan man ju lyssna på han.
Magnus N
2018-07-01, 18:38
Gillar man marknadshyror och lönedumpning så kan man ju lyssna på han.
Alltid intressant att lyssna på olika företrädare för de politiska partierna, man behöver inte hålla med om det som sägs men kan vara bra att veta vad partier vill göra :)
Marknadshyror har jag inget emot, lönedumpning på vilket sätt?
Alltid intressant att lyssna på olika företrädare för de politiska partierna, man behöver inte hålla med om det som sägs men kan vara bra att veta vad partier vill göra :)
Marknadshyror har jag inget emot, lönedumpning på vilket sätt?
Det brukar talas om det men jag vet inte så mycket om det:d
Magnus N
2018-07-01, 19:16
ok :)
S och V har lyckats med sin kampanj med andra ord :)
Armed Dingo
2018-07-01, 19:24
Lyssnar på Kristerssons tal, han sågar SD något enormt just nu.
Gör sig inga vänner om han behöver backning för sin politik efter valet iaf.
Stackarn har väl insett att det är för sent att vända kappan när vinden redan vänt. Det blir så tydligt att det är sådant de gör då, och inte sann övertygelse.
Jag skulle inte kalla det för extremhögern. Jag länkade videon då jag tycker att snubben var skön och för att jag gillar partiet.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Pfft hur kan man gilla ett parti vars partiledare inte ens har förstånd nog att hålla fickorna stängda och huvudbonad på när han posar för att försöka se cool ut.
Alternativ för Sovjet,international nationalisterna det blir inte mycket tramsigare än så.
MaxTheMarketer
2018-07-01, 20:34
https://www.expressen.se/noje/artisternas-kupp-mot-sd-i-sandning/?utm_medium=link&utm_campaign=social_sharing&utm_source=facebook&social=fb
Råkade stöta på detta i "flödet". Anmärkningsvärt är:
– De kom fram till mig och frågade efteråt, ”Är ni arga?”. Jag sa, nej, det är väl ingenting att vara arg för, säger Gry Forssell.
Lek med tanken att något annat parti fick samma behandling: "FUCK V" eller heta potatisen "FUCK F!". Då hade nog Gry Forssell sagt, "Det där var inte okej, vi borde vara mer progressiva än så här i Sverige".
Det är hyckleriet som äcklar mig. Dessutom äcklar det mig att politik börjar komma in i allt nu. Till sist så äcklar det mig också att politik börjar förstöra fler länder världen över på grund av onödiga splittringar mellan "vi och dem". Samma sak inträffar även här vad vitt jag kan se mellan vissa medlemmar.
Mitt motiverade resonerande: hur lätt var det att sprida hat med hjälp av tidningspapper som du behövde gå från hus till hus och dela ut för att rekrytera folk till din "hatförening"? Hur lätt är det att sprida hat via sociala medier och rekrytera "medlemmar"? (kunde inte hålla mig, haha :D )
Jag skulle inte bli förvånad (eller jo) om Arne Weise dyker upp på Kalle Anka denna Julafton och säger, "men innan vi hälsar på Kalle Anka och hans vänner så ska vi se ett politiskt budskap från F!", haha.
På tal om splittringar så är det även ett snack om ett kommande "Andra Civilkrig" i USA inom några månader i värsta fall. Det diskuteras flitigt i massmedia nu huruvida militären kommer att stå på amerikanska folkets sida eller lyda Commander-in-Chiefs order. Oavsett hoppas jag det filmas för då jävlar skall det käkas kakor och se The Hunger Games på riktigt! ;)
https://www.expressen.se/noje/artisternas-kupp-mot-sd-i-sandning/?utm_medium=link&utm_campaign=social_sharing&utm_source=facebook&social=fb
Lek med tanken att något annat parti fick samma behandling: "FUCK V" eller heta potatisen "FUCK F!". Då hade nog Gry Forssell sagt, "Det där var inte okej, vi borde vara mer progressiva än så här i Sverige".
Det är hyckleriet som äcklar mig. Dessutom äcklar det mig att politik börjar komma in i allt nu. Till sist så äcklar det mig också att politik börjar förstöra fler länder världen över på grund av onödiga splittringar mellan "vi och dem". Samma sak inträffar även här vad vitt jag kan se mellan vissa medlemmar.
Mitt motiverade resonerande: hur lätt var det att sprida hat med hjälp av tidningspapper som du behövde gå från hus till hus och dela ut för att rekrytera folk till din "hatförening"? Hur lätt är det att sprida hat via sociala medier och rekrytera "medlemmar"? (kunde inte hålla mig, haha :D )
Jag skulle inte bli förvånad (eller jo) om Arne Weise dyker upp på Kalle Anka denna Julafton och säger, "men innan vi hälsar på Kalle Anka och hans vänner så ska vi se ett politiskt budskap från F!", haha.
På tal om splittringar så är det även ett snack om ett kommande "Andra Civilkrig" i USA inom några månader i värsta fall. Det diskuteras flitigt i massmedia nu huruvida militären kommer att stå på amerikanska folkets sida eller lyda Commander-in-Chiefs order. Oavsett hoppas jag det filmas för då jävlar skall det käkas kakor och se The Hunger Games på riktigt! ;)
Och du själv tycker att du håller en hög och fin nivå här? som vill njuta av andras död och misär medans du själv ska käka kakor? Om det mot all förmodan bryter ut ett inbördeskrig i USA vilket inte är ens i närheten av troligt så är risken stor att vi själva får en jävulsk känga från öster samtidigt och då kan du ju sitta där med dina jävla kakor och tro att du är något tills du själv hamnar i skiten.
Jävla trams rent ut sagt att det skulle bli inbördeskrig(jo det heter faktiskt så) i USA de närmsta månaderna,de enda som tror på och hoppas på det det är samma nötter som slickar Putins arsle vid varje tänkbart tillfälle (Dessa nötter finns främst på internet och är mycket ovanligare ute i verkligheten än just på internet av någon märklig anledning)och även tror på och önskar sig ett inbördeskrig här.
De Amerikanska soldaterna är det Amerikanska folket,deras jobb är att säkerställa säkerhet för Amerika oavsett om fienden är en inre eller yttre,I USA finns det enormt många veteraner,och bland dessa finns det väldigt gott om vapenägare,att den Amerikanska krigsmakten skulle ha några utsikter att framgångsrikt utkämpa ett krig mot sig själv(eller folket) är rent absurt.
Ladugårdsdörr
2018-07-01, 21:59
Jimmie är en av oss. I podden Gött änna med Glenn Hysén och Micke Målare avslöjar han att han byggt gym i källaren hemma i Sölvesborg. Det bjuds även på några halvsura göteborgsvitsar:
https://www.acast.com/gottanna/78jimmieakessonfredagskanslamedglennhysenomickemal arn
Jimmie är en av oss. I podden Gött änna med Glenn Hysén och Micke Målare avslöjar han att han byggt gym i källaren hemma i Sölvesborg. Det bjuds även på några halvsura göteborgsvitsar:
https://www.acast.com/gottanna/78jimmieakessonfredagskanslamedglennhysenomickemal arn
Haha han håller på Liverpool sa han i podden kung Jimmie
MaxTheMarketer
2018-07-01, 22:25
Och du själv tycker att du håller en hög och fin nivå här? som vill njuta av andras död och misär medans du själv ska käka kakor? Om det mot all förmodan bryter ut ett inbördeskrig i USA vilket inte är ens i närheten av troligt så är risken stor att vi själva får en jävulsk känga från öster samtidigt och då kan du ju sitta där med dina jävla kakor och tro att du är något tills du själv hamnar i skiten.
Jävla trams rent ut sagt att det skulle bli inbördeskrig(jo det heter faktiskt så) i USA de närmsta månaderna,de enda som tror på och hoppas på det det är samma nötter som slickar Putins arsle vid varje tänkbart tillfälle (Dessa nötter finns främst på internet och är mycket ovanligare ute i verkligheten än just på internet av någon märklig anledning)och även tror på och önskar sig ett inbördeskrig här.
De Amerikanska soldaterna är det Amerikanska folket,deras jobb är att säkerställa säkerhet för Amerika oavsett om fienden är en inre eller yttre,I USA finns det enormt många veteraner,och bland dessa finns det väldigt gott om vapenägare,att den Amerikanska krigsmakten skulle ha några utsikter att framgångsrikt utkämpa ett krig mot sig själv(eller folket) är rent absurt.
Det är bara USA som jag pratar så om just nu för deras land med sin "president som skall fixa allt själv" har gjort så många dåliga drag för resten av omvärlden, och deras liberala och/eller demokratiska miljonärer och/eller miljardärer har inte gjort ett skvatt för att ta bort den blivande "diktatorn" i landet. Jag undrar varför "pengar är makt" inte fungerar i detta fall? Det är därför jag själv njuter av deras, till synes men troligen inte, långsamma självutplåning inifrån med veckovisa masskjutningar och övrig problematik i landet. Hur kan någon ha empati för någon som hela tiden medvetet skjuter sig själv hela tiden i foten och sedan gråter över det???
De (Trump-supporters) trodde Hillary skulle vara värre (bara den mindre dåliga imho, hade föredragit Bernie Sanders om jag fick välja), haha, och nu hängs journalister ut (precis i Ryssland som "nötterna" älskar vilket är en stor del republikaner nu för att de inte vågar gå emot Trump för då lär han fängsla eller döda dem när landet blir mer fascistiskt) och skjuts till och med ihjäl som senaste i Maryland. Idioterna röstade in en idiot, omvärlden tar stryk av detta så då förtjänar vi att hånskratta över deras idiotiska beslut som leder till de problem som de har just nu. Finns ingen anledning att visa empati med tanke på alla varningar de fick innan valet från alla håll och kanter från omvärlden.
Ha i åtanke, angående troligen osannolika inbördeskriget, att majoriteten av Trump-supporters älskar vapen och har vapen och de som hatar Trump är liberaler och demokrater som inte har vapen. (Tänk också på att Trump har många gånger uppmuntrat till våld i sina rallys vilket är kanske varför Maryland blev en tidsfråga) Militären må vara på "folkets" sida men här skall det övervägas att de är konservativa i tankesättet. De flesta veteraner lär knappast ha samma förutsättningar som den nya yngre och mer moderniserade militären i ett eventuellt inbördeskrig. Den intressanta frågan är huruvida den amerikanska militären anser det som "against the Constitution" att börja slåss mot det egna folket bara för att deras Commander-in-Chief säger åt dem. Är "en order en order" i detta fall?
Som sagt är nog inbördeskrig högst osannolikt, men det var det oxå det att Trump skulle bli president eller att han skulle vara över lagen och nu börjar han sakta men säkert, säkert med coachning från Putin i deras regelbundna telefonsamtal, riva av lager från det amerikanska rättsväsendet och verkligen få "checks and balances" att verka meningslöst på honom.
Trumps mål ÄR att bli diktator (därför han tycker Kim Jung-Un, Putin, snubben i Filippinerna är "coola dudes") och helst sitta kvar tills han lämnar jordelivet. Det fattar inte Trump-supporters eller Trump-onanister här på forumet. De hurrar bara för att han är en "baws", "en lirare", "en snubbe med cash". Trump har ett järngrepp över GOP för de kan bara förlora sina platser i kongressen pga. deras väljarbas är Trump supporters! Dessutom lär de avrättas om de går emot honom nu och han blir en diktator om något eller några år när han har krossat alla "checks and balances" i landet. Håll utkik efter vilken han låter få överta nu efter Supreme Court Anthony Kennedy's avslutning i slutet på juli detta år. Han lär trycka in en konservativ så det blir ännu fler konservativa grundläggande lagförändringar.
Det är mycket som absurt och "ej normalt" numera men att Trump skulle ta makten i sina egna händer när han väl själv börjar inse vad han faktiskt kan göra som definierar "världens mäktigaste person" så är det inte osannolikt att han åtminstone försöker använda militären mot det egna folket. Frågan är vad militären faktiskt kommer att göra då när Commander-in-Chief beordrar dem att börja avrätta journalister ("the enemy of the people" som Trump kallar dem för) runt om i landet. Det är efterblivet och galet, jag vet. Men the slow-moving coup (ja, jag ser på Bill Maher) kanske är verklighet och inte en bra film.
shadowfire
2018-07-01, 23:43
Bara skitsnack. Lönedumpning är vad LO försöker få det att låta som. Samtidigt som S uppfinner låtsasjobb.
shadowfire
2018-07-01, 23:52
Alltså splittringen mellan KD+M / C+L är så brutalt knivskarp. Jag fattar mig fortfarande inte på C, som inbillar sig att det går att få till en blocköverskridande överenskommelse. Det innebär bara och endast att S måste lägga ner sin vänsterpolitik och gå ännu mer mot mitten/höger. Just nu känns det som att enda möjligheten att få en samhällsduglig regering är att S lägger sig platt och stödjer allianspolitik.
https://twitter.com/aliesbati/status/1013372692169416705
Vad är tanken med detta egentligen? Geez.
shadowfire
2018-07-02, 00:11
Hur kan ens politiska företrädare få kräka ur sig så korkade saker utan att sparkas/uteslutas omgående?
...hade föredragit Bernie Sanders om jag fick välja...
...majoriteten av Trump-supporters älskar vapen och har vapen och de som hatar Trump är liberaler och demokrater som inte har vapen.
Det är lustigt hur min vänsterdetektor, flitigt använd i tråden om amerikansk politik, aldrig visar fel.
Predikande för de redan frälsta.
Hur kan ens politiska företrädare få kräka ur sig så korkade saker utan att sparkas/uteslutas omgående?
VPK är och förblir VPK.
delta_mats
2018-07-02, 08:22
Så det verkar äntligen som att ett parti har lyckats lista ut hur man ska handskas med SD (väljare). Kristersson ville vara tydlig att inte kategorisera dem som rasistiska utan att de inte kunde samarbeta pga av att de står så långt ifrån varandra politiskt.
Moget och sunt beteende, men några år för sent känns det som.
Sossar och vänsterfolk, samt L och C verkar däremot fortfarande inte ha förstått det här utan kastar SD mellan blocket som en rutten fisk och inser inte att detta bara spär på föraktet för deras egna partier istället.
Kristersson hävdade tydligt att Alliansen fortfarande är stark och håller ihop.
Men vet inte riktigt hur dom ska lyckas skrapa ihop tillräckligt mycket röster från SD när både C och L är såpass invandringsvänliga. Tror inte de kommer lösa den frågan.
bertbert
2018-07-02, 09:56
Menar du verkligen det där? Njöt du när folk brann inne i World trade center 2001 också? *spy*
FYI, "andra civilkriget"-snacket har pågått sedan typ Bush och 9/11. Varit flertal situationer där grupperingar tagit över t.ex. myndighetslokaler mm.
Som vanligt kommer inget hända, även om alt-nazisterna i USA försöker påstå det.
Fast vi kanske ska hålla de hära snacket i USA-tråden? Lixom, vi har Almedalen nu där (M) höll ett tal där man inte berörde ekonomi öht. Det var en ... unik upplevelse.
Magnus N
2018-07-02, 11:25
FYI, "andra civilkriget"-snacket har pågått sedan typ Bush och 9/11. Varit flertal situationer där grupperingar tagit över t.ex. myndighetslokaler mm.
Som vanligt kommer inget hända, även om alt-nazisterna i USA försöker påstå det.
Fast vi kanske ska hålla de hära snacket i USA-tråden? Lixom, vi har Almedalen nu där (M) höll ett tal där man inte berörde ekonomi öht. Det var en ... unik upplevelse.
Att man inte tar tag i ekonomin och lyfter detta kändes konstigt ifrån M.
Sedan angående bråket inom alliansen, blir bara bättre och bättre. Skyttedal pressar A Lööf hårt och nu gå L ut och lägger skulden på M.
Samtidigt som Sjöstedt på vänsterns dag går ut säger de kan tänka sig blocköverskridande samarbete med just C och L efter valet
Skulle nog vilja påstå att det där inbördeskrigstjatet mest kommer från folk på ytterkanterna såväl från vänster som höger och det är inte isolerat till USA finns samma tugg även här och det är generellt sett samma grupp,ganska lätt att känna igen,de har dagens och veckans samtalsämnen de försöker röra runt i och sen finsn det några få förvirrade själar som tyvärr förstärker det omedvetet. Inga konstigheter alls,kallas för försökt till påverkansoperation och kommer inte komma någon vart eftersom gemene man är upptagen med att jobba,leva och sova och inte har tid med att ställa till det mer för sig än nödvändigt,Kanske att folket på kanterna med ivrigt understöd utifrån kan underblåsa några upplopp och begränsade uppror så som vi redan sett men det kommer inte ta sig längre än så eftersom den stora massan inte har tid att engagera sig i det hela och faktiskt inte är intresserad av några sammhällsomstörtande verksamheter då den stora massan faktiskt har det ganska bra.
shadowfire
2018-07-02, 11:54
Jag börjar mer och mer tro på att C och L har en intern uppgörelse som inte har läckt ut ännu, utan hålls innanför lykta dörrar. Uppgörelsen går ut på att leda valet till ett resultat där C+L bildar regering med S. Strategin är distansera sig distinkt från SD, sedan hänga ut M så att alliansen splittras så till den grad att alliansen inte kan vara ett regeringsalternativ. Man kommer att skylla allt på M och då kommer C+L kliva fram och "ta ansvar för landet" ihop med S. "För landets bästa" etc etc. Det kommer vara tuffa förhandlingar då C redan sagt att Stefan inte får vara kvar om statsminister, men när det kommer till chansen till makt så kan det bli annat ljud i skällan.
Macroman
2018-07-02, 12:06
*Applåderar*
+1
Mycket välbalanserat och bra formulerat inlägg.
Ja, mycket bra. Det är något sånt här man måste göra. Förmodligen bara en tidsfråga innan det blir något liknande.
delta_mats
2018-07-02, 14:11
Jag börjar mer och mer tro på att C och L har en intern uppgörelse som inte har läckt ut ännu, utan hålls innanför lykta dörrar. Uppgörelsen går ut på att leda valet till ett resultat där C+L bildar regering med S. Strategin är distansera sig distinkt från SD, sedan hänga ut M så att alliansen splittras så till den grad att alliansen inte kan vara ett regeringsalternativ. Man kommer att skylla allt på M och då kommer C+L kliva fram och "ta ansvar för landet" ihop med S. "För landets bästa" etc etc. Det kommer vara tuffa förhandlingar då C redan sagt att Stefan inte får vara kvar om statsminister, men när det kommer till chansen till makt så kan det bli annat ljud i skällan.
Det kanske finns en möjlighet till det. Som det ser ut nu verkar dock bägge blocken få ihop ca: 37% vardera, S+V+MP och M+C+L+KD.
Problemet är om KD inte klarar spärren så är matchen i princip avgjord.
En S+C+L regering skulle få ca: 38% som opinionsmätningen sett ut senaste tiden, därmed med säkerhet sätta de andra partierna ur spel.
Men att inte söka stöd hos SD och ha möjligheten att få igenom mer av sin politik är konstigt när nu SD verkar bli näst största parti.
delta_mats
2018-07-02, 14:14
Jag har dock inte riktigt koll på vilka kärnfrågor som skiljer mellan S, C och L. Om det öht är möjligt att samregera utan att göra väljarna arga och besvikna.
Magnus N
2018-07-02, 14:37
”Vänsterpartiet vill under nästa mandatperiod genomföra en stor skattereform. Partiet föreslår bland annat en ny förmögenhetsskatt och höjd skatt på aktieutdelning – samtidigt som låg- och medelinkomsttagare får sänkt inkomstskatt. Det rapporterar Ekot.”
https://nyhetsbyran.org/2018/07/02/vansterpartiet-vill-hoja-skatten/
Inte oväntat ifrån vänsterpartiet
Magnus N
2018-07-02, 14:38
Jag har dock inte riktigt koll på vilka kärnfrågor som skiljer mellan S, C och L. Om det öht är möjligt att samregera utan att göra väljarna arga och besvikna.
Borde inte gå när man ser skiljelinjerna i ffa ekonomifrågorna
Macroman
2018-07-02, 14:46
Haha, de har absolut inget som helst gemensamt särskilt inte S med C som ju är det mest kapitalistiska och marknadsliberala partiet i riksdagen. S har ju inte ens migrationspolitiken gemensamt med dom eftersom de numera ligger nära M och SD.
Det är skillnaderna mellan partierna man hör och ser men allt det andra, som man inte hör och ser, vilket är en massa detaljer håller de ju med varandra om. Aliansen t ex ändrar något och när de andra tar över efteråt är de helt OK med det. Vet inte vad för exempel jag skall dra men det läser man om nya regler hos myndigheter så blir det uppenbart. Småsaker, som inte borde vara små egentligen, inom invandring är väl det mest uppenbara om man tittar lite närmare på det och ser tillbaka och jämför med 90 tal t ex.
Det man inte ser och hör men som de tydligen är ense om gör mig förvirrad. det är i alla fall påverkande på många individers liv som inte fyller de stora schablonerna. Som det är nu målar de med väldigt stora penseldrag om allting men jag antar att det bara handlar om att göra ett bra eller vinna valet. Det är så mycket partierna inte når ändå och uppenbarligen inte förstår utan rider på saker media har skrivit, vare sig det är sant eller inte men eftersom media väljarna så måste man ju anpassa sig till det och behöver inte ens kolla upp saker, om nu någonting skulle kunna vara felaktigt. Fast, det är väl bara så politik alltid fungerar, samt att det handlar om att fördela stora summor pengar
.. samt att det handlar om att fördela stora summor pengar
Inte minst sina egna, hö hö, nej, ok det ar lågt men kolla på Uruguays president José Mujica som gav egen lön till välgörenhet.
MaxTheMarketer
2018-07-02, 15:09
Menar du verkligen det där? Njöt du när folk brann inne i World trade center 2001 också? *spy*
Nej. Jag var 12 år då. Då såg jag upp till USA som man såg upp till Jultomten. Jag tyckte det var ett coolt land med sitt "Amurica, Fuck Yeah, Saving the whole fucking world!" (från Team America-filmen typ)
På senare år när man fått lära sig hur "trasigt" USA är invändigt i sin infrastruktur (gamla vägar & broar, bly i exempelvis Flint-vatten), systematiska rasismen, gender gaps i löner och liknande, fattigdomen hur deras konstanta krig har destabiliserat vissa delar av omvärlden (detta går att diskutera i hur stor grad USA faktiskt har gjort detta) som då indirekt lett till massinvandringen som vi (Sverige) ska behöva städa upp efter, skitdyr utbildning & vård eftersom du ska betala för allt där, för att inte tala om alla masskjutningar och sedan hur de låter sig styras NRA och bara rycker på axlarna om problemet jämfört med hur det förändrades drastiskt i Australien efter den största masskjutningen där hade inträffat.
Sedan när de sitter i amerikansk TV (främst Hollywood-skådespelare som nu på senare tid börjat blivit lite kall om fötterna pga #metoo) och håller på att onanera till sin egen självutnämnda "american exceptionalism" trots alla dessa problem de vägrar ta itu med för att pengar mer eller mindre styr landet (fast var är vänster-miljardärerna?) så går det inte att känna empati för när deras "osynliga problem" börjar bubbla upp till ytan.
Så nej. Jag satt inte och slickade på en glass när planet flög in i WTC. Jag minns fortfarande den dagen när jag kom hem från skolan och morsan berättade att något fruktansvärt hade hänt och hur vi då tittade på tjock-TVn och hur obekvämt det hela var och den tysta och nästan dödliknande stämningen i hemmet på grund av det sinnessjuka som hade hänt.
Men nu har USA valt att rösta in en blivande diktator som deras president som fått hjälp från Ryssland som GOP förr i tiden såg som fienden som de nu istället försöker sopa undan mattan med genom att försöka få Mueller sparkad. Snacka om att vara landsförrädare!? och istället försöker de hela tiden rikta rampljuset mot Hillary bara för att hon är den perfekta syndabocken för att de ska fortsätta att kunna implementera massa skadliga policys som inte bara påverkar landet negativt utan även omvärlden (som t.ex. gå ur Paris-avtalet, tillåta slänga ut kemikalier i vattnet från företag osv).
Med dessa nya fakta om USA på senare år så kan jag inte annat än att njuta av deras "skjuta sig själv i foten och gråta över det"-händelser, just för att många av deras "skjuta sig själv i foten" även påverkar omvärlden, inklusive oss i Sverige.
DET är perspektivet jag kommer ifrån. Men visst, jag kan avsluta det hela med att jag ironiskt nog ändå gör som i låten This Is America: trots alla hemskheter och problem där så tittar jag ändå glatt på South Park, Family Guy, The Boondocks, Last Week Tonight With John Oliver, Real Time with Bill Maher, Robot Chicken, och massa andra amerikanska TV-shower som om "allt är frid och fröjd".
USA håller på att förstöra omvärlden med sin kortsiktiga vinststyrda policy (sänkta skatter för de allra rikaste, låta kol- och oljeindustrin få fortsätta våldta jorden osv) så de förtjänar alla sina interna tragedier just nu tills att de vänder på steken.
Sry för världens C-uppsats. Du får nu berätta om du fortfarande tror att jag "njöt" av WTC när jag var 12 år.
Magnus N
2018-07-02, 15:12
Ta politik ang USA i rätt tråd
shadowfire
2018-07-02, 15:50
Borde inte gå när man ser skiljelinjerna i ffa ekonomifrågorna
DÖ innebar ju att fyra partier i praktiken lade ner sin egen partipolitik helt och hållet, så att komma överens med några blocköverskridande frågor där man har lite olika syn (bland annat beskattning), skulle ju vara enklare än att vidmakthålla DÖ egentligen. Det kräver att båda parter jämkar och kompromissar, t.ex. att man beslutar att varken höja eller sänka skatter utan ligga kvar på samma nivå etc.
Som sagt, man uppfann DÖ "för samhällets bästa" och krafterna för att hålla SD utanför (samt få egen makt) ska man inte förringa.
Erik Blix (Sveriges Radio) var på hugget idag när han intervjuade Jonas Sjöstedt:
http://picosong.com/w9BHC
Erik Blix (Sveriges Radio) var på hugget idag när han intervjuade Jonas Sjöstedt:
http://picosong.com/w9BHC
Fattar inte varför han ska säga han sa, jag måste du la upp bollen. Han presentera ju bara fakta. :cool:
https://i.imgur.com/NjWjkka.jpg
shadowfire
2018-07-02, 20:04
Kollar opinionensändningen, där bland annmat
https://www.svtplay.se/video/18352814/opinion-live/opinion-live-sasong-3-1-jul-20-00?start=auto där bland annat Alice argumenterar mot Anders Lindblad.
Låt oss kolla lite närmare:
– Vi pratar skitmycket om jämställdhet mellan män och kvinnor nu. Men vi pratar sjukt lite om den utbredda rasismen och hur den växer och hur vidrigt det är och blablabla. Det måste vi prata om skitmycket innan valet. För annars kan de hålla på med sin rasism och låta den gro medan vi är upptagna med metoo eller whatever. Vi kommer inte se det komma när de går över 30 procent eller vad det är.
– Det går inte att undvika att prata om politik, för vi lever ju i ett samhälle, sa Rebecca Scheja
Inte riktigt på Churchills nivå.
Det som är värre än dessa "artister" som ska "diskutera politik" är deras följare.. jag vill tro att den del som är röstberättigad ser vilka de väljer som talespersoner.
Magnus N
2018-07-02, 20:07
Kollar opinionensändningen, där bland annmat
https://www.svtplay.se/video/18352814/opinion-live/opinion-live-sasong-3-1-jul-20-00?start=auto där bland annat Alice argumenterar mot Anders Lindblad.
Av någon anledning är alltid Alices motståndare Lindberg och varje gång så kör hon över honom totalt :)
Schyman var ju riktigt illa på det med mot Heberlein
shadowfire
2018-07-02, 20:09
Alice är bara så jävla bra. Ett förslag om att man växlar röster utifrån vad svenska folket vill.
shadowfire
2018-07-02, 20:10
Av någon anledning är alltid Alices motståndare Lindblad och varje gång så kör hon över honom totalt :)
Schyman var ju riktigt illa på det med mot Heberlein
Vet inte ens om schyman var nykter, tyckte hela approachen var konstig. Kanske är jag som är ovan med stockholmska/söder.
Vet inte ens om schyman var nykter, tyckte hela approachen var konstig. Kanske är jag som är ovan med stockholmska/söder.
Fast har hon någonsin en vettig vinkel på någonting? Bor hon inte nere i skåne någonstans förövrigt?
Magnus N
2018-07-02, 20:25
lC0JPFHuxks
Svt intervjuar AFS och MED, Kasselstrand och Sade svarar på en del frågor, ffa gällande immigration men även en del annat
Magnus N
2018-07-02, 20:26
Fast har hon någonsin en vettig vinkel på någonting? Bor hon inte nere i skåne någonstans förövrigt?
Sitter här nere i Simrishamn :/
Sitter här nere i Simrishamn :/
Beklagar:(
Här är ett klipp från tidigare under dagen när Anders Lindblad äter lunch:
När man har übermånga varningspoäng kan det vara bra att inte posta sånt. :)
https://www.migrationsverket.se/download/18.4cb46070161462db113174/1530528195535/Beviljade_uppeh%C3%A5llstillst%C3%A5nd_2018.pdf
Värt att titta på dom hur siffrorna är fördelade.
21.000 är inom arbetsmarknad som bör ses som positivt.
3400 är inom EES
5900 är studerande m.m
Herre jösses, vi är så rökta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.