Visa fullständig version : Feminism
Latissimus Dorsi
2013-04-29, 23:16
Jag är lite nyfiken, vad driver en människa att vara feminist i detta land som är ett av världens mest jämställa land?
Lachrillo
2013-04-29, 23:19
Bekräftelse?
Sheogorath
2013-04-29, 23:19
Jag är lite nyfiken, vad driver en människa att vara feminist i detta land som är ett av världens mest jämställa land?
Är inte det här lite som Clearasil och mjäll?
leBrownJames
2013-04-29, 23:21
Idioti
Att "världens mest jämställda land" inte är nog om det inte också betyder "jämställt land".
Sheogorath
2013-04-29, 23:24
Att "världens mest jämställda land" inte är nog om det inte också betyder "jämställt land".
Eftersom det här är så uppenbart kan man nog anta att LD bara är ute efter att mucka gräl.
Nej, jag är inte feminist innan någon undrar.
en stor stark
2013-04-29, 23:25
Man kan kanske även påstå att den feminism som ibland får plats i media och som hörs utåt ibland är den högljudda minoriteten som hörs för att den är lite galen? Och att den inte är representativ för majoriteten av kvinnorna som kallar sig feminister.
Oavsett så tror jag att jag vet vilken sorts feminism du pratar om och den tycker jag är tråkig och jobbig, samt att den känns väldigt krystad ofta.
Latissimus Dorsi
Wow omg high five, nej.
Visst existerar det skillnader, men nu ska vi även tänka på att män har en hel del problem i jämlikhet t.ex med vårdnadstvister, större straff för brott, och att det sker misshandel där kvinnor slår män som inte tas på allvar alls. Varför är ens partens problem så himla mycket viktigare? Och varför inte bara enas och försöka lösa sina problem på ett sätt som människor gör. Inte genom att skriva tuffa krönikor i Metro eller klottra på väggar.
Feminismen är en politisk ideologi med oproportionerligt många karriärmöjligheter för människor som är ovilliga att ta ett riktigt jobb.
Latissimus Dorsi
Eftersom det här är så uppenbart kan man nog anta att LD bara är ute efter att mucka gräl.
Nej, jag är inte feminist innan någon undrar.
Nej inte idag, har mognat :D vill bara höra folk tankar :)
Feminism är ett mer än spretigt begrepp.
Sheogorath
2013-04-29, 23:28
Wow omg high five, nej.
Visst existerar det skillnader, men nu ska vi även tänka på att män har en hel del problem i jämlikhet t.ex med vårdnadstvister, större straff för brott, och att det sker misshandel där kvinnor slår män som inte tas på allvar alls. Varför är ens partens problem så himla mycket viktigare? Och varför inte bara enas och försöka lösa sina problem på ett sätt som människor gör. Inte genom att skriva tuffa krönikor i Metro eller klottra på väggar.
Men du frågar ju varför folk är feminister? Vad har det att göra med om hur bra feminismen är på att tackla orättvisor? Har "fel perspektiv" hindrat folk från att följa en viss politisk riktning tidigare? Knappast va? Så varför så förvånad?
Och varför inte bara enas och försöka lösa sina problem på ett sätt som människor gör. Inte genom att skriva tuffa krönikor i Metro eller klottra på väggar.
Du menar som här?
Wow omg high five, nej.
Tycker du att kvinnors misshandel av män är ett stort problem i världen?
Heddaway
2013-04-29, 23:33
Jag är kvinna och är tämligen emot feminism. Feminister tycks aldrig inse att det i stort sett är biologiskt omöjligt att kvinnan och mannen är helt jämställda i alla scenarion. Det är i vilket fall min åsikt.
Latissimus Dorsi
2013-04-29, 23:45
Men du frågar ju varför folk är feminister? Vad har det att göra med om hur bra feminismen är på att tackla orättvisor? Har "fel perspektiv" hindrat folk från att följa en viss politisk riktning tidigare? Knappast va? Så varför så förvånad?
Vet inte riktigt, undrar bara hur dessa personer tänker. Överlag brukar det bara väldigt trångsynta personer på tal om.
Du menar som här?
?
Ja.
Jag är kvinna och är tämligen emot feminism. Feminister tycks aldrig inse att det i stort sett är biologiskt omöjligt att kvinnan och mannen är helt jämställda i alla scenarion. Det är i vilket fall min åsikt.
Kloka ord :)
Vilken dum frågeställning. Det finns ju faktiskt alla incitament i världen. :smash:
För det första så behöver man inte som kvinna ta hand om sig. Det går utmärkt att lämna kvar håret i armpittarna, sluta duscha, fisa och prutta, lukta skunk och bete sig som en tattare.
Och man kan vara i princip hur lat som helst därför att man vet att det kommer skapas olika låtsasjobb inom den offentliga sektorn åt en där man kan leka viktig, på bekostnad av produktiva människor.
Och sen om man fortfarande är värdelös och inte hittar ett jobb eller är komplett misslyckad i övrigt så gör det som tur var ingenting alls.
Därför det är ändå vita mäns fel.
Saxar in första raden från Wikipedia som är en beskrivning som jag brukar stöta på som förklaring för begreppet feminism:
Feminism är en samling rörelser som syftar till att definiera, upprätta, och försvara kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter.
I min lilla värld betyder det att feminism inte har något med jämställdhet/jämlikhet att göra, utan att det är en organisation som tar tillvara på kvinnors intressen.
Är jag ute och cyklar?
In on epic thread.
Min åsikt:
CEZ7uta14nw
Det blir definitivt ett problem om man rycker på axlarna åt det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Domestic_violence_against_men (där finns en hel del bra länkar i artikeln)
Finns studier som påvisar liknande mängd allvarligt våld mot båda könen av båda könen. Men att manliga offer inte får lika mycket hjälp av rättssystemet.
Det är nog dessutom vanligt med ett stort mörkertal i rapporteringen av våld mot män eftersom det i princip hela världen ses som skamligt/roligt när en kvinna misshandlar en man.
Saxar in första raden från Wikipedia som är en beskrivning som jag brukar stöta på som förklaring för begreppet feminism:
I min lilla värld betyder det att feminism inte har något med jämställdhet/jämlikhet att göra, utan att det är en organisation som tar tillvara på kvinnors intressen.
Är jag ute och cyklar?
Nej, du är helt inne på rätt spår. Feminism har väldigt lite med jämställdhet att göra. Feminister kämpar generellt inte för mäns rättigheter utan anser att "det får männen själva göra" som sagt, det är pretty fucking far från jämställdhet. Feminism handlar om det upplevda "patrialkala förtrycket" och bekämpandet av detta.
Dock måste ju ts Förstå att man alltid som människa vill kämpa till sig mer makt. Feminism är ett enkelt, generaliserande och kollektiviserande sätt att se på vissa problem och att kämpa till sig mer makt som kvinna. Inte speciellt förvånande att det är populär åskådning precis. Det är väldigt simpelt sätt att se på ett komplext problem. Sådant blir alltid populärt hos pöbeln, jmf med judar i tyskt 30-tal
hanushans
2013-04-30, 06:41
Sverige är ett av världens mest jämställda länder för att många är feminister här :)
Rätt kul med alla vars enda erfarenhet av feminism är nån skandalartikel i kvällspressen.
Rätt kul även detta med att man är feminist för att man vill vara ful och lukta äckligt - när kvinnor jobbade för att få rösträtt i Sverige var det precis samma sak, de kallades fula, okvinnliga osv. Känns bra att vi får rösta idag, eller? Och ja - Sverige är så jämställt det är idag eftersom människor har kämpat för det...
När LD skapar en tråd om feminism så måste man ju läsa :D
Bara för att det finns orättvisor åt ena hållet så betyder ju inte det att man ska acceptera dom som sker det andra hållet. Så det är väl bra att dom krigar, även om dom kanske skjuter lite väl brett ibland.
Det enkla faktum att vi inte är HELT jämställda? Bara trådar som denna visar ju på att det fortfarande finns någon slags misstro mot kvinnor som vill stå upp för sig själva.
Det enkla faktum att vi inte är HELT jämställda? Bara trådar som denna visar ju på att det fortfarande finns någon slags misstro mot kvinnor som vill stå upp för sig själva.
Feminism strävar inte efter jämnställdhet
Feminism strävar inte efter jämnställdhet
Då måste jag läst helt fel manifest. Upplys mig gärna. Helst sakligt och utan subjektiva åsikter.
Det beror ju på hur man definierar "jämställd". Visst, en man kan knappast föda ett barn, men han kan likväl vara med och ta hand om barnet. Då är kan omvårdnaden bli jämställd även om den inte är exakt lika.
Dessutom är det rätt centralt inom modern svensk feminism att indelningen av "män" och "kvinnor" bör hållas till ett minimum. Med andra ord, det finns kvinnor som har en hel del manliga egenskaper (tex egenskapen att inte kunna få barn), och män som har kvinnliga egenskaper (tex att vara rätt svaga i överkroppen). Detta gör att det ofta är mer vettigt att se på individer än att se på kön.
Kontentan är alltså att alla människor inte kan vara exakt lika på alla sätt. Det tror jag extremt få feminister vill.
Då måste jag läst helt fel manifest. Upplys mig gärna. Helst sakligt och utan subjektiva åsikter.
Har du sett nånstans att inom nåt där kvinnor har fördel att man skall förbättra för män ? så det blir jämnställt
Det är bara inom områden som kvinnor har det sämre som det skall påverkas, eller inom grupper där män är lämpade att det skall inkvoteras kvinnor så det skall bli jämnställt
Sen att feminismen gärna rider på jämnställdhetsvågen är en annan femma
Latissimus Dorsi
2013-04-30, 07:55
Okej. Feminism strävar efter jämställdhet. Feminism är något bra. Lite dåligt rubricerat av mig i titeln då jag de facto inte har något emot feminism alls. Feminister däremot, delar av dessa är det jag ogillar starkt. Då de verkligen bara är ute efter att hitta massa s.k kvinnoförtryck överallt och gråter ut i sociala medier om det. Självklart blir de ryggdunkande av en enorm pöbel likatänkande :)
Även samma personer som skulle bli rosenrasande om någon ens vågade säga något elakt mot en under/överviktig kvinna medans de rynkar på pannan och säger vidrigt när de ser en kvinnlig/manlig bodybuilder.
Har du sett nånstans att inom nåt där kvinnor har fördel att man skall förbättra för män ?
Strawman. Invalid argument.
Nej
Varför? Om man är för jämställdhet, som ju feminism skall uttalas som, borde man väl vara för jämställdhet generellt, inte bara för kvinnor?
Latissimus Dorsi
2013-04-30, 08:00
Kan du inte bemöta Oxes inlägg? Eller kör du också på dem berömda feministretoriken att "det är bara vi som har det svårt, PUNKT säger du emot är du en vit kränkt man" och blundar samtidigt som du håller för öronen?
Nej, det är nog det viktigaste argumentet emot feminism.
Okej. Feminism strävar efter jämställdhet. Feminism är något bra. Lite dåligt rubricerat av mig i titeln då jag de facto inte har något emot feminism alls. Feminister däremot, delar av dessa är det jag ogillar starkt. Då de verkligen bara är ute efter att hitta massa s.k kvinnoförtryck överallt och gråter ut i sociala medier om det. Självklart blir de ryggdunkande av en enorm pöbel likatänkande :)
Även samma personer som skulle bli rosenrasande om någon ens vågade säga något elakt mot en under/överviktig kvinna medans de rynkar på pannan och säger vidrigt när de ser en kvinnlig/manlig bodybuilder.
Det är ju bra att du inser skillnaden på Feminism och Feminist. Givetvis finns det rötägg inom att alla sociala konstruktioner. Men att ta avstånd från en filosofi för att några med annorlunda tillvägagångssätt ansluter sig till denna är nog inte att föredra. Då har jag inte så mycket att invända emot.
Latissimus Dorsi
2013-04-30, 08:09
Det är ju bra att du inser skillnaden på Feminism och Feminist. Givetvis finns det rötägg inom att alla sociala konstruktioner. Men att ta avstånd från en filosofi för att några med annorlunda tillvägagångssätt ansluter sig till denna är nog inte att föredra. Då har jag inte så mycket att invända emot.
Naturligtvis, det förstår jag också. Men nu handlar det inte om en eller två rötägg, utan att varenda feminist jag mött och hört/läst om hitills varit exakt likadan. Och då har jag inte ens mött de värsta, finns säkerligen värre.
Varför? Om man är för jämställdhet, som ju feminism skall uttalas som, borde man väl vara för jämställdhet generellt, inte bara för kvinnor?
Det beror ju lite på hur man ser det. Den engelska definitionen av Feminism säger "Feminism is a collection of movements and ideologies aimed at defining, establishing, and defending equal political, economic, and social rights for women.This includes seeking to establish equal opportunities for women in education and employment."
Alltså en ideologi för att jämställa kvinnor. Sen ser jag inget där som utesluter männen, men alla arbetar väl på olika sätt.
Men det blir lite svårt att rättfärdiga några bra handlingar om man hela tiden använder argumentet "Kan man inte rädda alla ska man inte rädda någon".
Jag tror inte grundtanken är att göra det sämre för män, utan bättre för kvinnor på de punkter där de ligger efter. Fullt förståeligt.
Naturligtvis, det förstår jag också. Men nu handlar det inte om en eller två rötägg, utan att varenda feminist jag mött och hört/läst om hitills varit exakt likadan. Och då har jag inte ens mött de värsta, finns säkerligen värre.
Tråkigt att höra. På den ljusa sidan så har du säkert inte mött de bästa heller.
Gabriel174
2013-04-30, 08:21
Feministiskt Initiativs valmanifest: ”Samhällsbyggandet måste ske utifrån kvinnors villkor.” (http://www.feministisktinitiativ.se/valmanifest.php) ;)
Fast det där är inte sant. Du har säkert mött massa personer som definierar sig som feminister men som du inte märker eftersom de inte ger uttryck för just de saker du förväntar dig. Alla är inte heller så kåta på att diskutera politik alltid och jämt, och speciellt inte när man vet att det inte finns någon vinning i det eftersom motparten är inte intresserad av något annat än att basha och fråga om man rakar sig under armarna.
Jag har fullförståelse för att kvinnor vill ha det bättre, samt behålla de förmåner som de faktiskt har. Att stödja detta som man måste man ha nåt fel. Att vilja att alla skall ha samma förutsättningar kan jag köpa men då blir det ju fel för att generellt passar män bättre förvissa saker och kvinnor för andra då är vii nere på indevidnivå. Är det jämnställt ifall det skall vara 50/50 på en tex arbetsplats fast ifall man skulle tagit dom som var mest lämpade hade det blivit en 90/10 fördelning ?
hanushans
2013-04-30, 08:33
Har du sett nånstans att inom nåt där kvinnor har fördel att man skall förbättra för män ? så det blir jämnställt
Det är bara inom områden som kvinnor har det sämre som det skall påverkas, eller inom grupper där män är lämpade att det skall inkvoteras kvinnor så det skall bli jämnställt
Sen att feminismen gärna rider på jämnställdhetsvågen är en annan femma
Föräldraledighet till exempel? Kvinnor har ju traditionellt haft fördelen att få vara hemma med barnen. Anser man sig vara feminist så vill man nog att båda föräldrarna ska vara lika nära barnen.
Föräldraledighet till exempel? Kvinnor har ju traditionellt haft fördelen att få vara hemma med barnen. Anser man sig vara feminist så vill man nog att båda föräldrarna ska vara lika nära barnen.
Det är ju bara så fel det kan bli. Att tvinga människor som inte vill vara föräldralediga till att vara det. Det är ett beslut som ska fattas av de två berörda parterna, inget som ska tvingas.
Vet inte om någon har skrivit, sitter på mobilen så lite jobbigt att kolla igenom tråden. Men man måste skilja mellan könsfeminism (den dåliga och överdrivna, på sätt och vis ytlig) och jämställdhetsfeminister. Jag tror de flesta här är den sistnämnda, vi vill att alla ska ha möjligheten att välja vad man ska göra i livet själv i princip. Inte göra påtvingade lagar där pappor måste ta ut pappaledighet lika mycket som mamman tar mammaledighet osv. Är man inget annat än vad jag kallar vanlig feminist så tycker jag att man är rätt trångsynt.
Sheogorath
2013-04-30, 08:42
Vet inte om någon har skrivit, sitter på mobilen så lite jobbigt att kolla igenom tråden. Men man måste skilja mellan könsfeminism (den dåliga och överdrivna, på sätt och vis ytlig) och jämställdhetsfeminister. Jag tror de flesta här är den sistnämnda, vi vill att alla ska ha möjligheten att välja vad man ska göra i livet själv i princip. Inte göra påtvingade lagar där pappor måste ta ut pappaledighet lika mycket som mamman tar mammaledighet osv. Är man inget annat än vad jag kallar vanlig feminist så tycker jag att man är rätt trångsynt.
Det där har ingenting med feminism att göra. Feminismen har aldrig drivit sådana frågor i båda könens intresse.
Fast det där är inte sant. Du har säkert mött massa personer som definierar sig som feminister men som du inte märker eftersom de inte ger uttryck för just de saker du förväntar dig. Alla är inte heller så kåta på att diskutera politik alltid och jämt, och speciellt inte när man vet att det inte finns någon vinning i det eftersom motparten är inte intresserad av något annat än att basha och fråga om man rakar sig under armarna.
+1
PS Jag rakar mig under armarna DS
Mammor får alltid vårdnaden om barn vid skilsmässa.
Män ses som pedofiler om de arbetar med barn.
Det där har ingenting med feminism att göra. Feminismen har aldrig drivit sådana frågor i båda könens intresse.
Då kan vi väl ta ett annat riktigt exempel (den andra drog jag bara ur arslet), till exempel könskvotering till chefspositioner, det var väl sossarnas väg mot jämställdhet? Iaf ett förslag. Jag anser att den mest kompetenta ska få jobbet oavsett om det är en man eller kvinna. Det tycker antagligen du med. Det känns som att detta endast är en ytlig "lösning" på "problemet", om det nu finns något problem med att fler män har chefspositioner än kvinnor.
Skullr vilja skriva utförligare vad jag menar men sitter med mobilen just nu
Jag kan ge ett färskt exempel på en snygg orättvisa som jag inte ser några "feminister" vilja ta i med tång.
Jag och min sambo fick vårat andra barn för drygt en månade sedan. Vi har sedan tidigare en dotter på drygt 2.5 år som vi har delad vårdnad om. Vi var alltså överrens om att ha det.
Saker hände som gjorde att vi en tid efter att dottern föddes separerade och det var lite pajkastning och vi fick gå till familjerätten för att göra upp om umgängestider. Det var aldrig några stoda draman egentligen även om det blev omständligt.
Efter ett halvår flyttade vi ihop igen och allt var bra.
Tillbaka till nutid.
Vi kommer att separera igen, den här här gången för gott. Man kan nog säga att folk förtjänar en andra chans men inte en tredje.
Nu till orättvisan. Vi är inte gifta (tack gud!) och när man då skaffar barn tillfaller hela vårdnaden modern och man måste gemensamt skriva på om delad vårdnad.
Jag skrev under, min sambo gjorde det inte. Jag måste dra henne till tingsrätten och stämma henne.
Hur i hela helvete.. Varför har hon veto? Jag har skrivit på faderskapserkännandet, ge mig halva vårdnaden om vårat barn!
Min sambo får alltså alla föräldradagar, kan flytta utan att jag har något att säga till om, välja dagis/skola, byta namn på sonen etc.
:(
Mammor får alltid vårdnaden om barn vid skilsmässa.
Män ses som pedofiler om de arbetar med barn.
+ Lika lön för olika arbete.
Det finns faktiskt gott om feminister som jobbar för att rätta till de orättvisor ni pekar på. Nu råkar de flesta av oss vara män, så jag tippar på att ni inte fattat att vi är feminister.
hanushans
2013-04-30, 08:54
Jag kan ge ett färskt exempel på en snygg orättvisa som jag inte ser några "feminister" vilja ta i med tång.
Jag och min sambo fick vårat andra barn för drygt en månade sedan. Vi har sedan tidigare en dotter på drygt 2.5 år som vi har delad vårdnad om. Vi var alltså överrens om att ha det.
Saker hände som gjorde att vi en tid efter att dottern föddes separerade och det var lite pajkastning och vi fick gå till familjerätten för att göra upp om umgängestider. Det var aldrig några stoda draman egentligen även om det blev omständligt.
Tillbaka till nutid.
Vi kommer att separera igen, den här här gången för gott. Man kan nog säga att folk förtjänar en andra chans men inte en tredje.
Nu till orättvisan. Vi är inte gifta (tack gud!) och när man då skaffar barn tillfaller hela vårdnaden modern och man måste gemensamt skriva på om delad vårdnad.
Jag skrev under, min sambo gjorde det inte. Jag måste dra henne till tingsrätten och stämma henne.
Hur i hela helvete.. Varför har hon veto? Jag har skrivit på faderskapserkännandet, ge mig halva vårdnaden om vårat barn!
Min sambo får alltså alla föräldradagar, kan flytta utan att jag har något att säga till om, välja dagis/skola, byta namn på sonen etc.
Jo, alla feminister jag känner vill att pappor ska ta detta ansvar för sina barn som du vill. Jag tycker att det är helt sjukt att mamman per automatik anses mer lämpad att ta hand om barnen. Jag känner mig rätt övertygad om att detta kommer att ändras i framtiden om Sverige fortsätter vara ett land med starka feministiska strömningar.
Jo, alla feminister jag känner vill att pappor ska ta detta ansvar för sina barn som du vill. Jag tycker att det är helt sjukt att mamman per automatik anses mer lämpad att ta hand om barnen. Jag känner mig rätt övertygad om att detta kommer att ändras i framtiden om Sverige fortsätter vara ett land med starka feministiska strömningar.
OK. Det får man verkligen hoppas för lagen i det här fallet är helt skev.
*facepalm*
Jag uppfattar feminism som att individen ska ha lika rättigheter oavsett kön. Det verkar sunt enligt mig.
Latissimus Dorsi
2013-04-30, 09:10
Jag uppfattar feminism som att individen ska ha lika rättigheter oavsett kön. Det verkar sunt enligt mig.
Diverse religioner är även dessa väldigt sunda och fina, i grund och botten. Sen är de som praktiserar religionerna som dom är, skilj på feminister och feminism. Säger inte att alla feminister är dåliga, bara att jag hitills inte stött på en bra sådan. Och tror en del kan hålla med mig om det sistnämnda.
Diverse religioner är även dessa väldigt sunda och fina, i grund och botten. Sen är de som praktiserar religionerna som dom är, skilj på feminister och feminism. Säger inte att alla feminister är dåliga, bara att jag hitills inte stött på en bra sådan. Och tror en del kan hålla med mig om det sistnämnda.
De vettiga feminsterna lägger du nog inte märket till. Då de inte är attention wh...
Vi har träffats. Hur dålig är jag?
Jag är feminist för att jag ogillar män, så är det.
Latissimus Dorsi
2013-04-30, 09:21
Vi har träffats. Hur dålig är jag?
Du var hur trevlig som helst, men det är väl inte relevant för diskussionen? En person kan vara hur trevlig som helst och ändå ha rätt konstiga åsikter (absolut inte riktat mot dig). Får bara grattulera dig över att du är en som är en ''bra feminist''. Varför syns inte sådana i media? Istället för någon som sitter och grinar över att schampooflaskor säljs i rosa och blåa flaskor och påstår att vi är på väg mot en ny världskris bara p.g.a detta. Sådana i den sistnämnda kategorin gör mig irriterad, och borde göra dig ännu mer irriterad. För de är sådana som får folk att tycka mindre bra om feminister.
Jag är feminist för att jag ogillar män, så är det.
Nu tycker jag att du generaliserar. Sexist.
Rikard Jansson
2013-04-30, 09:25
Stor skillnad på feminism och feminism. Se några the amazing atheist videos så inser man att det finns många feminister som skulle vara direkt farliga och typ könsstympa män om de fick. :/
Du var hur trevlig som helst, men det är väl inte relevant för diskussionen? En person kan vara hur trevlig som helst och ändå ha rätt konstiga åsikter (absolut inte riktat mot dig). Får bara grattulera dig över att du är en som är en ''bra feminist''. Varför syns inte sådana i media? Istället för någon som sitter och grinar över att schampooflaskor säljs i rosa och blåa flaskor och påstås att vi är på väg mot en ny världskris bara p.g.a detta.
Jo, du har delat upp människor i bra och dåliga. Feminister är dåliga. Det var just personerna du menade, du själv skrev att vi måste skilja på sak och person, och det var personerna som var just dåliga. Om det är de politiska åsikterna du vänder dig emot får du ju angripa det. Och du måste förstå att du ser det du vill se. Om någon passar in i din mall i hur du tänker dig feminister är det lätt att sortera. Om någon inte gör det så hamnar hen inte i det facket. Du gör det lätt för dig.
Du var hur trevlig som helst, men det är väl inte relevant för diskussionen? En person kan vara hur trevlig som helst och ändå ha rätt konstiga åsikter (absolut inte riktat mot dig). Får bara grattulera dig över att du är en som är en ''bra feminist''. Varför syns inte sådana i media? Istället för någon som sitter och grinar över att schampooflaskor säljs i rosa och blåa flaskor och påstås att vi är på väg mot en ny världskris bara p.g.a detta. Sådana i den sistnämnda kategorin gör mig irriterad, och borde göra dig ännu mer irriterad. För de är sådana som får folk att tycka mindre bra om feminister.
Det kallas Diversity of tactics. Feminister kan såklart debattera med andra feminister om vad som anses viktigt i dagsläget, vart energin bör läggas, etc, men det hjälper inte kampen att kritisera andra feminister och vad de tycker är viktigt. Bättre då att kämpa med de frågor som en själv tycker är viktigare.
Det finns feminister som tycker att det är viktigt med andelen kvinnor i styrelser. Kan du tänka dig vad tokigt!? Jag tycker att det är en fullständigt irrelevant fråga för jämställdhet eftersom den ändå mest påverkar kvinnor som redan har det bra ställt, även om de såklart har det tuffare i sitt skikt för att det är kvinnor. Men jag tycker att det finns andra saker som är mycket viktigare. Trots detta så försöker jag inte att hacka på de feministerna som tycker så då vi ändå har gemensamma intressen.
+ Lika lön för olika arbete.
Hur menar du?
Hur menar du?
Det finns yrken där män passar betydligt bättre (brandman är väl det främsta exemplet där intagningskriterierna skiljer sig åt, om man nu inte ändrat det) och trots det förespråkas det att lönen ska vara lika.
För att jag inte ska framstå för plump så kan man väl säga att det finns yrken där män är sämre passande, även om det mest verkar handla om mer mjuka egenskaper.
Det finns yrken där män passar betydligt bättre (brandman är väl det främsta exemplet där intagningskriterierna skiljer sig åt, om man nu inte ändrat det) och trots det förespråkas det att lönen ska vara lika.
Intagningskriterierna är desamma för män och kvinnor..
Angående lönen så är medellönen för manliga brandmän högre än medellönen för kvinnliga brandmän.
Angående lönen så är medellönen för manliga brandmän högre än medellönen för kvinnliga brandmän.
Det ter sig dock väldigt logiskt att det är så. Antalet manliga brandmän med många års erfarenhet är nog bra mycket större än antalet kvinnliga.
Intagningskriterierna är desamma för män och kvinnor, så vitt jag förstått.
Det var ju bra det iaf.
Nåja det är inte enda yrket där kvinnor kvoteras in.
Att lönen för tillfället skiljer i flera yrken är sant men man vill även att detta skall elimineras, trots att det finns yrken där kvinnor/män passar bättre.
Det ter sig dock väldigt logiskt att det är så. Antalet manliga brandmän med många års erfarenhet är nog bra mycket större än antalet kvinnliga.
Det är möjligt. Jag hittar ingen ålders/erfarenhets-korrigerad statistik. Kanske är svårt att få fram då antalet kvinnliga brandmän fortfarande är så litet.
Det närmsta jag hittade var på lönestatistik.se, där meddelåldern för kvinnliga brandmän är 32 år (med 5,9 års erfarenhet) och manliga brandmän är 29,5 år (med 5,8 års erfarenhet). Men månadslönen där skiljer sig från scbs siffror, så jag antar att det inte är i närheten av statistiskt säkerställt.
Det var ju bra det iaf.
Nåja det är inte enda yrket där kvinnor kvoteras in.
Att lönen för tillfället skiljer i flera yrken är sant men man vill även att detta skall elimineras, trots att det finns yrken där kvinnor/män passar bättre.
Vilka yrken tänker du på då?
Jag är mest intresserad eftersom du tog upp brandmän som det mest tydliga exemplet på när kvinnor och män hade olika intagningskrav på sig, och trots detta skulle ha samma lön, när det i själva verket är så att män och kvinnor har samma intagningskrav på sig, fast kvinnorna har lägre lön. Jag ser inte hur detta går ihop med ditt "lika lön för olika arbete". I min värld låter det snarare som olika lön för samma arbete.
Jag är mest intresserad eftersom du tog upp brandmän som det mest tydliga exemplet på när kvinnor och män hade olika intagningskrav på sig, och trots detta skulle ha samma lön, när det i själva verket är så att män och kvinnor har samma intagningskrav på sig, fast kvinnorna har lägre lön. Jag ser inte hur detta går ihop med ditt "lika lön för olika arbete". I min värld låter det snarare som olika lön för samma arbete.
Om vi ska rabbla potentiella yrken så polis, ställsningbyggare, rivningsarbete kommer jag att tänka på rak arm.
Och, som jag sa tidigare vilket visserligen passade lite dåligt ihop med texten jag citerade, så är det vad man vill ha för lön, inte kanske den faktiska lönen.
Ladugårdsdörr
2013-04-30, 10:18
Definiera "lika arbete".
Om vi ska rabbla potentiella yrken så polis, ställsningbyggare, rivningsarbete kommer jag att tänka på rak arm.
Och, som jag sa tidigare vilket visserligen passade lite dåligt ihop med texten jag citerade, så är det vad man vill ha för lön, inte kanske den faktiska lönen.
Hur menar du att kvinnor kvoteras in som poliser, rivningsarbetare och ställningsbyggare?
Hur menar du att kvinnor kvoteras in som poliser, rivningsarbetare och ställningsbyggare?
Du tror inte det finns män som är mer lämpliga som poliser som inte kommer in just på grund av att de inte är kvinnor? Har för övrigt inte stött på en enda vettig polisbrud. De ska helatiden försöka hävda sig, imho.
I just dom fallen var det mer förmåga att utföra arbetet jag tänkte på. När det kommer till poliser så har man väl dock som policy att man vill ha in kvinnor och invandrare.
Annars är väl chefer ett område där man kvoterar in kvinnor.
I just dom fallen var det mer förmåga att utföra arbetet jag tänkte på. När det kommer till poliser så har man väl dock som policy att man vill ha in kvinnor och invandrare.
Annars är väl chefer ett område där man kvoterar in kvinnor.
Okej.
Huruvida kvinnor eller män är bäst lämpade för arbetet som polis, sä känner jag inte att jag har kunskap nog i ämnet att kunna uttala mig. Men för att dra något rakt ur maggropen så borde det väl vara bra om polisstyrkan korrelerade med befolkningen. Polisen ser ju uppenbarligen en vinst i att försöka få det så i alla fall.
Okej.. Har du några exempel?
Definiera "lika arbete".
Lägg fram din poäng istället.
Du tror inte det finns män som är mer lämpliga som poliser som inte kommer in just på grund av att de inte är kvinnor? Har för övrigt inte stött på en enda vettig polisbrud. De ska helatiden försöka hävda sig, imho.
Jag är inte rätt person att avgöra vem som är mest lämpad för arbetet som polis. Jag tror inte heller jag tjänar något på att spekulera i det, och riskera att dra slutsatser ur röven. Men jag har träffat vettiga "polisbrudar", om det nu räknas som någon form av argument?
Lägg fram din poäng istället.
Jag är inte rätt person att avgöra vem som är mest lämpad för arbetet som polis. Jag tror inte heller jag tjänar något på att spekulera i det, och riskera att dra slutsatser ur röven. Men jag har träffat vettiga "polisbrudar", om det nu räknas som någon form av argument?
Att ha ett uttalat nummer för hur många kvinnor som ska antas till polishögskolan är fel. Det är kvotering.
Att ha ett uttalat nummer för hur många kvinnor som ska antas till polishögskolan är fel. Det är kvotering.
Nu kommenterar du något annat än det vi diskuterade, men visst.
Kvotering är det utan tvekan. Är det fel för att det är kvotering, eller är det fel för att polisstyrkan blir sämre av att 50% (exempelvis) består av kvinnor?
Vad är själva kärnpoängen för dig? Att polisstyrkan ska vara så bra som möjligt? Eller handlar det om ett rättviseperspektiv?
Nu kommenterar du något annat än det vi diskuterade, men visst.
Kvotering är det utan tvekan. Är det fel för att det är kvotering, eller är det fel för att polisstyrkan blir sämre av att 50% (exempelvis) består av kvinnor?
Ser ingen mening med att diskutera något du skriver du inte vill spekulera i.
Det är fel för att det är kvotering. All form av kvotering är fel.
Både kvotering och hur väl man passar för ett jobb är saker som är svåra att "bevisa" så jag lämnar diskussionen där och plusettar 4623.
Ser ingen mening med att diskutera något du skriver du inte vill spekulera i.
Det är fel för att det är kvotering. All form av kvotering är fel.
Jag personligen kan ju inte och sitta och spekulera och dra slutsatser ur ingenting, och säga att kvinnor eller män är bättre eller sämre på att vara poliser. För att diskussionen ska bära någon form av frukt så måste vi ju utgå från saker som går att undersöka. Att du aldrig träffat någon vettig polisbrud och att jag har träffat vettiga polisbrudar kan vi ju knappast använda som diskussionsunderlag.
Det var därför jag frågade vad din kärnfråga grundades i. Hade den grundats i att polisstyrkan fungerar bättre med an manlig majoritet, till exempal, så hade vi haft något att undersöka och diskutera. Jag vet inte hur jag ska bemöta ditt det är fel för det är fel-argument.
Både kvotering och hur väl man passar för ett jobb är saker som är svåra att "bevisa" så jag lämnar diskussionen där och plusettar 4623.
Så, för att summera: Trots att du inte kan "bevisa" att de män som arbetar som brandmän gör ett bättre arbete än de kvinnor som arbetar som brandmän, så tycker du att männen borde ha bättre lön?
Återigen, ursäkta om jag misstolkar. Rätta mig gärna.
Jag personligen kan ju inte och sitta och spekulera och dra slutsatser ur ingenting, och säga att kvinnor eller män är bättre eller sämre på att vara poliser. För att diskussionen ska bära någon form av frukt så måste vi ju utgå från saker som går att undersöka. Att du aldrig träffat någon vettig polisbrud och att jag har träffat vettiga polisbrudar kan vi ju knappast använda som diskussionsunderlag.
Det var därför jag frågade vad din kärnfråga grundades i. Hade den grundats i att polisstyrkan fungerar bättre med an manlig majoritet, till exempal, så hade vi haft något att undersöka och diskutera. Jag vet inte hur jag ska bemöta ditt det är fel för det är fel-argument.
Att jag inte träffat på någon vettig kvinnlig polis var inget argument. Det var mer av en upplysning.
Tycker min ståndpunkt är glasklar. Jag tror att polisstyrkan fungerar bäst om de som är bäst lämpade blir poliser. Kvinna som man som invandrare. En person ska inte få ett jobb på grund av dennes kön eller etniska tillhörighet. Den ska få jobbet på grund av sina kvalifikationer.
Väljer ett privat bolag att kvotera, fine låt dem göra det. Men detta är inom den offentliga sektorn vilket innebär att det är jag och övriga skattebetalare som står för notan.
Att jag inte träffat på någon vettig kvinnlig polis var inget argument. Det var mer av en upplysning.
Tycker min ståndpunkt är glasklar. Jag tror att polisstyrkan fungerar bäst om de som är bäst lämpade blir poliser. Kvinna som man som invandrare. En person ska inte få ett jobb på grund av dennes kön eller etniska tillhörighet. Den ska få jobbet på grund av sina kvalifikationer.
Väljer ett privat bolag att kvotera, fine låt dem göra det. Men detta är inom den offentliga sektorn vilket innebär att det är jag och övriga skattebetalare som står för notan.
Okej, men då är vi tillbaka till att få en så bra polisstyrka som möjligt ju. Och där är vi överens, tror jag. En så bra polisstyrka som möjligt är vad vi vill ha, men vi har olika synsätt på hur det ska uppnås bara. Personligen känner jag att polisens egna syn på det borde vara mer välgrundad än min egen högst personliga åsikt, så därför valde jag att ansluta mig till polisens förhållningssätt. Och de anser uppenbarligen att en polisstyrka med olika typer av människor som speglar befolkningen skapar den bästa polisstyrkan.
Så, för att summera: Trots att du inte kan "bevisa" att de män som arbetar som brandmän gör ett bättre arbete än de kvinnor som arbetar som brandmän, så tycker du att männen borde ha bättre lön?
Återigen, ursäkta om jag misstolkar. Rätta mig gärna.
http://hagwall.wordpress.com/2013/04/19/
När brandmansutbildningen har blivit uppdaterad och inte innehåller dessa skillnader så nej då har jag inget handfast kvar att gå på, bara vad jag ser/hör/upplever men det är ingenting jag kan bevisa. Men om du är beredd att tro att en kvinna har lika lätt att släpa ut en medvetslös man som en man har så får du fortsätta tro det och jag kan inte bevisa detta (mer än genom att skramla upp några brandmän/kvinnor och låta dom utföra testet men jag känner att detta kan bli svåruppnått).
Det var nog många som häpnade över de svar som Enström levererade. Eller inte levererade – för det var tyvärr mest politiskt korrekta floskler som hon hade till svar på frågorna.
Det hade varit intressant att höra vad Karin Enström hade för argument. Det står det ingenting om i den texten.
hanushans
2013-04-30, 11:24
Kvotering brukar oftast innebära att finns det två sökande med likvärdiga meriter så väljer man den som tillhör den underrepresenterade gruppen. Verkar inte som att alla fattat det.
Kvotering brukar oftast innebära att finns det två sökande med likvärdiga meriter så väljer man den som tillhör den underrepresenterade gruppen. Verkar inte som att alla fattat det.
Så det säger du?
Om det nu hade varit så, så är det ändå fel. Bara för att du tillhör en underrepresenterad grupp ska du inte ha någon fördel.
Näe kvotering har inget att göra med sista jämförelser. Är det bestämt att det ska vara x % av en viss typ av människor så kommer dem x % att konkurrera ut andra som inte tillhör den gruppen oavsett hur bra/dåliga dem är.
Det du beskriver har nödvändigtvis inte med kvotering att göra. Är person x och y likvärdigt duktiga så kan den ena ha en fördel för att de tillhör en viss grupp, dvs faktiskt vara mer användbar än den andre.
Däremot är det ovanligt att någon som kvoteras in är helt värdelös i jämförelse med personerna som de slår ut, för det finns ingen vinst i det. Men de kvoterade konkurrerar INTE med de icke kvoterade, de konkurrerar bara med andra inom den grupp som ska kvoteras in.
När brandmansutbildningen har blivit uppdaterad och inte innehåller dessa skillnader så nej då har jag inget handfast kvar att gå på, bara vad jag ser/hör/upplever men det är ingenting jag kan bevisa. Men om du är beredd att tro att en kvinna har lika lätt att släpa ut en medvetslös man som en man har så får du fortsätta tro det och jag kan inte bevisa detta (mer än genom att skramla upp några brandmän/kvinnor och låta dom utföra testet men jag känner att detta kan bli svåruppnått).
Intagningsproven har aldrig skiljt mellan män och kvinnor. Däremot har de sänkt de fysiska kraven jämfört med tidigare, och ett argument för det var väl att kunna få in fler kvinnor. Men vi får väl anta att proven fortfarande är så passa strikta att endast människor som klarar av att utföra brandbannayrket klarar testerna.
Intagningsproven har aldrig skiljt mellan män och kvinnor. Däremot har de sänkt de fysiska kraven jämfört med tidigare, och ett argument för det var väl att kunna få in fler kvinnor. Men vi får väl anta att proven fortfarande är så passa strikta att endast människor som klarar av att utföra brandbannayrket klarar testerna.
Klarar av minimumnivån, sen kan man vara olika bra.
Vilken poäng är det du syftar på som går emot mitt inlägg du citerade?
Vilken poäng är det du syftar på som går emot mitt inlägg du citerade?
Var riktat till att det inte är någon skillnad på kraven. Nej det är det inte, men detta är minst lika fel.
Var riktat till att det inte är någon skillnad på kraven. Nej det är det inte, men detta är minst lika fel.
Att sänka kraven kan tyckas dåligt, det förstår jag.
Men vi behöver mer information, känns det som (jag har personligen ingen direkt ståndpunkt i frågan än faktiskt).
Var de gamla kraven bättre än de nya? Var personerna som hittade på de gamla kraven mer kompetenta än de som hittat på de nya kraven? Finns det något som tyder på att de nya kraven kommer leda till att nya brandmän kommer vara sämre? Eller bättre? Den stora frågan borde vara huruvida de nya kraven är relevanta och på ett bra sätt särskiljer folk som har förutsättningarna att bli bra brandmän från folk som inte har det. Utförandet av brandmannayrket måste ju vara det centrala - inte skillnaden mellan dagens krav och gårdagens krav.
Den delen av diskussionen saknade jag när det var på tapeten i alla fall, och det är också anledningen till att jag inte lyckats hitta någon ståndpunkt själv.
Sheogorath
2013-04-30, 12:21
Då kan vi väl ta ett annat riktigt exempel (den andra drog jag bara ur arslet), till exempel könskvotering till chefspositioner, det var väl sossarnas väg mot jämställdhet? Iaf ett förslag. Jag anser att den mest kompetenta ska få jobbet oavsett om det är en man eller kvinna. Det tycker antagligen du med. Det känns som att detta endast är en ytlig "lösning" på "problemet", om det nu finns något problem med att fler män har chefspositioner än kvinnor.
Skullr vilja skriva utförligare vad jag menar men sitter med mobilen just nu
Hmm... Jag tror du missförstod mig. Det finns ingen "jämställdhetsfeminism" som drivit frågan att var och en ska få fördela sina föräldradagar som de vill. Det finns ingen "jämställdhetsfeminism" som är mot könskvotering. Du polariserade två feminismer, en som dålig (icke-jämlik) och en som bra (jämlik), men faktum är att alla feminismer värda namnet (bokstavligt talat) tar utgångspunkt i vad man ser som kvinnans strukturella underordning. Om vi har en ideologi som strävar efter jämställdhet på andra grunder (och det tycker jag vi ska ha) kan vi inte gärna kalla det feminism.
Hmm... Jag tror du missförstod mig. Det finns ingen "jämställdhetsfeminism" som drivit frågan att var och en ska få fördela sina föräldradagar som de vill. Det finns ingen "jämställdhetsfeminism" som är mot könskvotering. Du polariserade två feminismer, en som dålig (icke-jämlik) och en som bra (jämlik), men faktum är att alla feminismer värda namnet (bokstavligt talat) tar utgångspunkt i vad man ser som kvinnans strukturella underordning. Om vi har en ideologi som strävar efter jämställdhet på andra grunder (och det tycker jag vi ska ha) kan vi inte gärna kalla det feminism.
Då kanske jag har förstått feminism fel :D Men man bör kanske använda sig av ordet jämställdism istället i våra fall.
Dvs, att man skulle kunna kalla sig själv jämställdist. Ska nog börja använda det.
Beholder
2013-04-30, 12:37
Ett tips nästa gång är ju att faktiskt definiera feminismen du vill debattera. Det finns en väldans massa. I den svenska wiki artikeln finns det 14 olika sorters feministiska inriktningar. Det tenderar att bli en bättre debatt när det finns ramar för det hela. Sedan är det väl jävligt uppenbar vad som driver de flesta feministerna. Dom tycker inte det är tillräckligt jämställt i Sverige.
Sheogorath
2013-04-30, 12:39
Då kanske jag har förstått feminism fel :D Men man bör kanske använda sig av ordet jämställdism istället i våra fall.
Dvs, att man skulle kunna kalla sig själv jämställdist. Ska nog börja använda det.
Jag tror nog det finns många (kanske rent av de flesta) som brukar ordet "feminist" som du brukar "jämställdist". Specifika exempel kanske skulle kunna vara diverse hippa män som vill vara poppis i vänsterkretsar, typ alla politiker som vill ha rätt åsikter för att slippa fruktlösa diskussioner som de riskerar att förlora rörster på etc..
Ekvivalist/equivalist är ett ganska schyst begrepp man kan använda annars. Feminister skulle nog vara ganska snabba med att kritisera det som något mellanmjölkigt utan ordentlig teoribildning, men bättre det än en felaktig och sekteristisk teoribildning, i min mening.
Robbmeister
2013-04-30, 13:17
Nej, män ska ju tåla lite stryk. Men tänk på alla ömtåliga kvinnor som går i småbitar av en bitchslap och behöver upprättelse för det fruktansvärda våldsdådet. Det ÄR lika allvarligt även om det är mannen som råkar ut för det.
Medellönen mellan män och kvinnor är väl egentligen ett väldigt dåligt sätt att säga vem som får mer lön för samma arbete. Den lönen man har är den som man har gjort sig värdig genom att visa framfötterna och göra ett bra jobb kombinerat med att vara bra löneförhandlare. Ska man kolla på något så är det om ingångslönen skiljer sig åt. Jag vet inte vad ni har för erfarenheter, men ingen av de arbetsplatser jag har haft har jobbat har dom haft en ingångslön för kvinnor och en för män. Och det förstår väl vem som helst att det skulle vara ett direkt självmord för ett företag att ha olika där.
Om man kollar på en skolklass i grundskolan och gymnasiet är det inte sällan så att flickorna har pluggat mer än pojkarna och kanske egentligen kan mer. Däremot är det mycket vanligt att det är pojkarna som räcker upp handen i klassen och är bra på att visa framfötterna och ta för sej. Om detta beror på biologiska eller sociala faktorer lägger jag inga värderingar i. Men är man framåt och inte rädd att synas så kan man komma långt om man kombinerar detta med andra egenskaper.
Den löneskillnaden som det egentligen handlar om är att yrken som är "traditionella kvinnoyrken", t ex sjuksköterska och lärare, ofta har lägre lön i förhållande till utbildningsgrad än vad "traditionella mansyrken", t ex byggarbetare och ingenjör, har. Detta är inget som någon antifeministisk man i riksdagen har bestämt, utan det är helt enkelt tillgång och efterfrågan på marknaden som styr tillsammans med olika andra faktorer som hur de olika facken arbetar etc. En annan starkt bidragande faktor är att de traditionella kvinnoyrkena ofta är statliga medans de traditionella mansyrkena ofta är i den privata sektorn.
Latissimus Dorsi
2013-04-30, 15:07
Jo, du har delat upp människor i bra och dåliga. Feminister är dåliga. Det var just personerna du menade, du själv skrev att vi måste skilja på sak och person, och det var personerna som var just dåliga. Om det är de politiska åsikterna du vänder dig emot får du ju angripa det. Och du måste förstå att du ser det du vill se. Om någon passar in i din mall i hur du tänker dig feminister är det lätt att sortera. Om någon inte gör det så hamnar hen inte i det facket. Du gör det lätt för dig.
Har väl uttryckt mig klumpigt antar jag. Min uppfattning beror dock på mina egna iakttagelser.
Jag menar inte att basha feminism, var bara en undrande frågan i första posten.
Det kallas Diversity of tactics. Feminister kan såklart debattera med andra feminister om vad som anses viktigt i dagsläget, vart energin bör läggas, etc, men det hjälper inte kampen att kritisera andra feminister och vad de tycker är viktigt. Bättre då att kämpa med de frågor som en själv tycker är viktigare.
Det finns feminister som tycker att det är viktigt med andelen kvinnor i styrelser. Kan du tänka dig vad tokigt!? Jag tycker att det är en fullständigt irrelevant fråga för jämställdhet eftersom den ändå mest påverkar kvinnor som redan har det bra ställt, även om de såklart har det tuffare i sitt skikt för att det är kvinnor. Men jag tycker att det finns andra saker som är mycket viktigare. Trots detta så försöker jag inte att hacka på de feministerna som tycker så då vi ändå har gemensamma intressen.
Vad har det med ämnet att göra?
För övrigt superbt inlägg hugok, +1!
Medellönen mellan män och kvinnor är väl egentligen ett väldigt dåligt sätt att säga vem som får mer lön för samma arbete. Den lönen man har är den som man har gjort sig värdig genom att visa framfötterna och göra ett bra jobb kombinerat med att vara bra löneförhandlare. Ska man kolla på något så är det om ingångslönen skiljer sig åt. Jag vet inte vad ni har för erfarenheter, men ingen av de arbetsplatser jag har haft har jobbat har dom haft en ingångslön för kvinnor och en för män. Och det förstår väl vem som helst att det skulle vara ett direkt självmord för ett företag att ha olika där.
Om man kollar på en skolklass i grundskolan och gymnasiet är det inte sällan så att flickorna har pluggat mer än pojkarna och kanske egentligen kan mer. Däremot är det mycket vanligt att det är pojkarna som räcker upp handen i klassen och är bra på att visa framfötterna och ta för sej. Om detta beror på biologiska eller sociala faktorer lägger jag inga värderingar i. Men är man framåt och inte rädd att synas så kan man komma långt om man kombinerar detta med andra egenskaper.
Den löneskillnaden som det egentligen handlar om är att yrken som är "traditionella kvinnoyrken", t ex sjuksköterska och lärare, ofta har lägre lön i förhållande till utbildningsgrad än vad "traditionella mansyrken", t ex byggarbetare och ingenjör, har. Detta är inget som någon antifeministisk man i riksdagen har bestämt, utan det är helt enkelt tillgång och efterfrågan på marknaden som styr tillsammans med olika andra faktorer som hur de olika facken arbetar etc. En annan starkt bidragande faktor är att de traditionella kvinnoyrkena ofta är statliga medans de traditionella mansyrkena ofta är i den privata sektorn.
Så sant, bra att det kom fram.
Att pojkar i grundskolan får sämre betyg än flickorna är inget feministerna vill kämpa för. Istället fokuseras det på att killar är bättre i matte och flickorna måste givetvis komma ikapp.
Feminism är en dålig rörelse enligt mig, klart de vill få det bättre men de ska inte gå runt och påstå sig vara för jämställdhet när de bara jobbat åt ett håll. Och alla goda feminister i rörelsen borde kalla sig jämstäldister, ger mer rättvisa åt deras åsikter och folk i allmänhet vore inte lika avogt inställda till det.
Det hade varit intressant att höra vad Karin Enström hade för argument. Det står det ingenting om i den texten.
VHBgrz7Ondw
Här har du hennes argument.
Det ända Kent Ekeroth får till svars är pk-snömos.
"Fortsatt höga krav [..] krävs att man är simkunnig, fullt frisk och genomgått rullbandstest."
Höga krav = frisk och kan simma? :D
Tillbaka till nutid.
Men vänta nu; en rättsprocess visar väl att det är ditt barn och då eliminera ovanstående? Eller?
Vad gäller vårdnad så känner jag bara 3 personer med enskild vårdnad efter separation, alla 3 killar. Men statistiken visar säkert annorlunda.
Och på mitt jobb tjänar killarna mkt mer än tjejerna trots mindre erfarenhet och utbildning. Det är ont om män i min sektor och löneanspråk vid anställning är vad som styr verkar det som, och man har uppenbarligen velat ha just dessa män då antar jag.
Nej, jag är ingen bitter feminist. Jag är dock för jämställdhet oavsett kön, religion etc så långt det är möjligt och realistiskt.
Och jag tycker faktiskt att det är onödigt med rosa och blå shampoflaskor till barn, någon som tycker det är av godo får gärna förklara varför. :) Skulle gärna se tex könsneutrala klädavdelningar till just barn, i alla regnbågens färger och ickefärger så att smaken fick styra innan kroppen ändras och det av de skälen behövs skillnad i plagg.
Hur går testet till?
Ett rullbandstest innebär att du går på ett rullband i åtta graders motlut i 4,5 km/h under sex minuter, klädd i full larmutrustning som väger ca 24 kg.
Därja. 6 minuter @ 4,5km/h. Hårt.
Fishtank
2013-05-01, 12:53
Konstigt, jag har för mig att den kvinnliga brandman jag känner hade olika krav på sig.
Sen att de sänk kraven för att matcha den lägre nivå som kvinnorna behövde uppnå tidigare är kanske inte det ultimata för att uppnå en stark polis/brandkår.
All kvotering och all sänkning av krav är fel, sen om det är Pelle eller Lisa som får jobbet spelar ingen roll för mig. Bara människan är den mest kompetenta personen.
Latissimus Dorsi
2013-05-01, 12:58
Hur går testet till?
Ett rullbandstest innebär att du går på ett rullband i åtta graders motlut i 4,5 km/h under sex minuter, klädd i full larmutrustning som väger ca 24 kg.
Därja. 6 minuter @ 4,5km/h. Hårt.
Det är även 500m rodd under 1.45. Våran bästa i kolozzeumsroddtråd har rott 1.48 så visst är brandman absolut inget för alla...
Det är även 500m rodd under 1.45. Våran bästa i kolozzeumsroddtråd har rott 1.48 så visst är brandman absolut inget för alla...
Vet inte om du missade det, men jag var alltså ironisk.
Jag vet inget om maskinrodd så tiden säger mig ingenting, men det verkar inte stämma. För utbildningen är det inget krav, och anställningskraven varierar mellan kommunerna. Att <105s skulle vara ett krav verkar vara mer undantag än regel i såfall, alla de exemplen på krav från olika stationer jag Googlade fram lite snabbt var högre än så.
Så det säger du?
Om det nu hade varit så, så är det ändå fel. Bara för att du tillhör en underrepresenterad grupp ska du inte ha någon fördel.
När det gäller tex Polisen så är det som hanushans skriver, man har två lika lämpade individer av båda könen, behöver man då ha in en kvinna för att fylla den kvoten så blir det kvinnan. Det är knappast så att de tar in kvinnor och invandrare bara för att de är just kvinnor och invandrare (även om en del bittra killar tror det). Har man två lika lämpade individer så ser jag inget problem med att man kvoterar. Hur skulle man annars göra, lotta?
Men visst för de som blir nekade en plats så förstår jag att det för en del kan svida lite att kvoteringen finns, men så länge man faktiskt väger lika lämpade individer mot varandra och inte tar in mindre lämpade bara för att de hör till nämnda grupper så är det okej för mig. Jag tror det är väldigt viktigt att kåren speglar vårt samhälle. Men samtidigt så hoppas man ju att kvoteringen inte behövs användas särskilt ofta eftersom att det förmodligen finns tillräckligt många kvinnor och invandrare (som för övrigt är en väldigt liten del av de som kommer in) som söker.
Robbmeister
2013-05-01, 13:43
När det gäller tex Polisen så är det som hanushans skriver, man har två lika lämpade individer av båda könen, behöver man då ha in en kvinna för att fylla den kvoten så blir det kvinnan. Det är knappast så att de tar in kvinnor och invandrare bara för att de är just kvinnor och invandrare (även om en del bittra killar tror det). Har man två lika lämpade individer så ser jag inget problem med att man kvoterar. Hur skulle man annars göra, lotta?
Men visst för de som blir nekade en plats så förstår jag att det för en del kan svida lite att kvoteringen finns, men så länge man faktiskt väger lika lämpade individer mot varandra och inte tar in mindre lämpade bara för att de hör till nämnda grupper så är det okej för mig. Jag tror det är väldigt viktigt att kåren speglar vårt samhälle. Men samtidigt så hoppas man ju att kvoteringen inte behövs användas särskilt ofta eftersom att det förmodligen finns tillräckligt många kvinnor och invandrare (som för övrigt är en väldigt liten del av de som kommer in) som söker.
Ja, säg det till min bror som hade nästan så bra poäng man kan få på allt och till och med blev rekommenderad till utbildningen men ändå inte fick en plats. Och det upprepades ett antal gånger innan han gav upp.
Det är klart att kraven blir lägre på kvinnorna om det är 1700 män som söker utbildningen och bara 300 kvinnor men det ska ändå vara 50% av varje kön som kommer in på utbildningen. Säg att det då är 300 platser som ska fyllas. Då kommer alltså kvinnorna ha 50% chans att komma in medans männen kommer ha ca 11% chans.
Fishtank
2013-05-01, 13:44
Fast Gober nu används ju kvoteringen för att ta in kandidater som är mindre lämpade. Att vi också kan faktorera in att poliser inte har något krav på att kunna svenska i Sverige längre är kanske inte helt lämpligt heller, ja det hör till kvoteringen.
Ja, säg det till min bror som hade nästan så bra poäng man kan få på allt och till och med blev rekommenderad till utbildningen men ändå inte fick en plats. Och det upprepades ett antal gånger innan han gav upp.
Det är klart att kraven blir lägre på kvinnorna om det är 1700 män som söker utbildningen och bara 300 kvinnor men det ska ändå vara 50% av varje kön som kommer in på utbildningen. Säg att det då är 300 platser som ska fyllas. Då kommer alltså kvinnorna ha 50% chans att komma in medans männen kommer ha ca 11% chans.
Nu vet ju inte jag något om din bror och hans meriter, poäng osv men låt säga att han hade 8-9 poäng i utlåtandet från både polis och psykolog (9 är högsta betyget och det får bara en extremt liten andel). Om han hade dessa poäng och bra merit så är det mycket konstigt att han inte kom in oavsett hans etniska bakrund eller kön. Det finns statistik att läsa för den intresserade vilka poäng de som kommer in har. Men generellt så brukar de som snittar 7-8 hos både psykolog och polis ha mycket stor chans, dåligt utlåtande hos psykolog kan vägas upp av extremt bra utlåtande av polis och vice versa. Nu råkar jag känna väldigt många som går eller har gått på PHS så jag har lite koll på hur meriter och poäng ser ut hos de som kommer in. Men ibland så är det en del som får söka väldigt många gånger innan man lyckas komma in trots att man har vad jag och många andra kan tycka vara fina meriter. Då är det lätt att börja spekulera men oftast handlar det ju om att det trots allt inte går så bra på intervjuerna, man kan ju ha hur fina meriter som helst men det kan räcka med att du slinter med tungan hos psykologen som kanske har en dålig dag så är du rökt.
Det finns många vita, heterosexuella killar som kommer in på PHS med betyg runt 6-7 och det betyder ju att din bror som har toppbetyg på allt borde gå före dessa andra killar som inte faller in i kvoteringsgruppen? Så antingen tycker inte RPS att din bror är lämplig eller så har han haft otur och hamnat i de omgångar där det varit extrem konkurrens med många som fått höga betyg.
Alla som har lite insyn i RPS vet dock att det ibland kan vara lite Arkiv-X när det gäller intagningen.
Fast Gober nu används ju kvoteringen för att ta in kandidater som är mindre lämpade. Att vi också kan faktorera in att poliser inte har något krav på att kunna svenska i Sverige längre är kanske inte helt lämpligt heller, ja det hör till kvoteringen.
Vilka mindre lämpade menar du att de tar in?
Vad menar du med sökande som inte kan Svenska? Man har tagit bort svenskaprovet men du ska ha godkänt i Svenska B, du ska skriva ett bra personligt brev, du ska göra ett anlagstest på sluttesterna där ordförståelse ingår och slutligen ska du kunna utrycka dig i tal på intervjuerna. Visst kan det tyckas märkligt att man tog bort Svenskprovet men jag tror inte det var särskilt avancerat och jag vågar nog påstå att de som inte kan hantera vårt språk sållas bort.
Gober: Du som verkar ha lite insyn i polisväsendet kanske kan dela med dig av din åsikt när det kommer till premiering av män senare i yrkeslivet? Som det ser ut nu är det väl väldigt många män på högre positioner inom polisen? Kan det vara så att det är lättare som man att slå sig fram just pga detta? Alltså att mindre lämpade snubbar helt enkelt kliver före i befodringskön. Kan tanken med kvotering av kvinnor vara att komma till rätta med denna under-bordet-kvotering av män i så fall?
pragmatist
2013-05-01, 14:33
Gober: Du som verkar ha lite insyn i polisväsendet kanske kan dela med dig av din åsikt när det kommer till premiering av män senare i yrkeslivet? Som det ser ut nu är det väl väldigt många män på högre positioner inom polisen? Kan det vara så att det är lättare som man att slå sig fram just pga detta? Alltså att mindre lämpade snubbar helt enkelt kliver före i befodringskön. Kan tanken med kvotering av kvinnor vara att komma till rätta med denna under-bordet-kvotering av män i så fall?
För att bli polischef måste man ha juristexamen. Tidigare dominerades juristutbildningen kraftigt av män, idag dominerar kvinnor. Så man kan misstänka att detta är ytterligare en yrkeskategori som kommer att bli kvinnodominerad i framtiden (liksom många andra akademiska yrken där kvinnor är i majoritet numera, t.ex. läkare).
Jag måste poängtera att jag arbetar inte som polis. Men spekulera kan vi ju alltid göra ;-) Jag skulle tro att en del av kvoteringen är att man vill tvätta bort den gamla "kårandan", den som förmodligen finns kvar bland äldre poliser och inom de inriktningar som är mansdominerade (pikén tex). Jag vet faktiskt inte hur fördelningen ser ut bland högre uppsatta chefer osv men det blir väl fler kvinnor med tiden. Så jo jag tror att förutom positiva effekter bland poliser ute i fält (många poliser menar att kvinnor ofta är mer kompetenta när det tex handlar om att lugna ner agressiva situationer) så är nog en stor anledning att man vill utrota de negativa bitarna av den "manliga kårandan".
För att bli polischef måste man ha juristexamen. Tidigare dominerades juristutbildningen kraftigt av män, idag dominerar kvinnor. Så man kan misstänka att detta är ytterligare en yrkeskategori som kommer att bli kvinnodominerad i framtiden (liksom många andra akademiska yrken där kvinnor är i majoritet numera, t.ex. läkare).
Rätta mig om jag har fel men Rikspolischefen är väl inte utbildad polis utan jurist och polischefsutbildning?
L0L at feminism, kolla va mkt energi ni spenderar på helt useless saker haha
https://www.youtube.com/watch?v=mEO-ADIniag
keep it easy ppl!
filmjölk
2013-05-01, 16:58
En ganska naturlig skillnad i karriären blir det faktum att kvinnor oftast är hemma första tiden med småbarn samt är gravida. (Även om det delas lika, eller mannen tar mer av föräldraledigheten, är första tiden nästan alltid kvinnans)
Inte ens en stenhård karriärsflata med flattop och herrkalsonger orkar jobba 60timmars veckor med konstant telefonjour resten av dygnet, samtidigt som hon är gravid.
Två gravideter och 2 föräldraledigheter som ett slags snitt blir säkert 4 år totalt då kvinnan inte kan prestera som en man, och 4 år för en karriärshetsare är lång tid.
shadowfire
2013-05-01, 17:01
Vilka mindre lämpade menar du att de tar in?
Jag har flera exempel på där kvoteringen gått käpprätt åt skogen - men i media och på politiskt håll har det varit fullt korrekt.
Jag har flera exempel på där kvoteringen gått käpprätt åt skogen - men i media och på politiskt håll har det varit fullt korrekt.
Pratar du om PHS eller inom annat yrke? Jag tvekar dock inte på att kvoteringen inom polisen går åt helvete ibland, det är trots allt runt 7500 sökande på 300-400 platser så en del olämpliga med eller utan kvotering slinker väl igenom.
shadowfire
2013-05-01, 18:52
Pratar du om PHS eller inom annat yrke? Jag tvekar dock inte på att kvoteringen inom polisen går åt helvete ibland, det är trots allt runt 7500 sökande på 300-400 platser så en del olämpliga med eller utan kvotering slinker väl igenom.
Fick tillåtelse att posta detta... detta är såklart inget man kan säga hör till ALLA kvoteringar, man kan inte heller säga att alla kvoteringar är dåliga. Detta är bara en persons erfarenhet av könskvotering.
En tjej antogs till en brandstation och blev en av de första tjejerna i landet i det yrket (TV, dagstidningar mm var på hugget). Det var roligt med mångfald och modigt av henne som ensam tjej kliva in på en brandstation med klassiskt grabbig jargong. Hon blev dock varmt välkomnad och emottogs utan fördomar eller annat.
Någon vecka senare hade de genomfört ett antal brandövningar. Bland annat en rökdykning där de skulle hämta ut en docka, simulerande en avsvimmad människa vars liv de skulle rädda. Hon orkade tyvärr inte få ut dockan medan rökdykare nr1 var på väg ut med sin, utan två reservrökdykare fick dra på sig maskerna och rycka in för att "rädda dockans liv".
En annan övning var brandsläckning på flygolycka i svår terräng, vilket innebar att man parkerade brandbilen så nära som möjligt och därefter ryckte alla två slangkorgar på 18-20 kg och sprang. Sedan var tanken att raskt koppla ihop slangpartierna och dra på vatten för släckarbete och livräddande insats.
Första övningen hade hon "tredje sträckan", men orkade inte fram alls, så längst fram stod rökdykare och väntade på vatten när alla hade rullat ut sina slanglängder utom en. Personen som hade sträcka nr fyra sprang tillbaka och slet loss hennes slangkorgar och tog över för att få fram vatten.
Övningen avbröts och övningsledaren konstaterade lite hårt att flygplansbesättningen brunnit inne, samtliga döda (i ett övertänt fordon motsvarande ett flygplan kan flera hundra grader uppnås inom loppet av minuter, flåt alla flygrädda men det är ca 2-3 minuter som max under övertändning innan upp emot 800 grader kan nås).
Skiftet fick i uppgift att "lösa uppgiften". Denna gången så bestämde alla på förhand vem som tog vilken sträcka och den mest vältränade fick i uppgift att springa längst. Tjejen tog självmant på sig första sträckan. Övningen började om, men även denna gång kom alla ut med sina slangar utom första sträckan som saknades där tjejen låg och flåsade på marken halvvägs. När vattnet väl kom hade besättningen brunnit inne igen.
Övningen hade inget i huvudtaget med kön att göra, tvärtom så oavsett kön så hade en "normaltränad" person kunnat göra sitt arbetsmoment utan problem.
Det föranledde en väldigt försiktig diskussion om hur antagningskraven hade sett ut för tjejen, och när hon berättade om sina antagningskrav så visade det sig att hon av kommunen fått dispens från flera fysiska krav som rentav var slopade, bland annat konditionstesterna. Personen i fråga hade en fysik som låg under "medel" på hälsokontroll.
Skiftet löste det dock genom att någon fysiskt stark fick köra dubbelt både i skarpa olyckor och på övningar. Istället för att den fysiskt starkaste sprang längsta sträckan med slangkorgen, så tog denne istället sträcka 2 och 3 och sprang dubbla stäckor. Vattnet kom åtminstone så pass snabbt att liv kunde räddas då. De anpassade sig och vad jag vet så blev ingen människa drabbad negativt pga sämre samhällsfunktion, däremot fick funktionen i sig anpassa sig.
Sofia4_4
2013-05-01, 19:05
In on epic thread.
Min åsikt:
CEZ7uta14nw
Haha, så jälva skön. Håller 100% med honom. Feminismen går ut på att en kvinna ska se ut och bete sig som en man. Att man ska inte behandlas som en objekt, och bla bla. Vi är ett djurart, vi attraheras av den motsatta könets utseende vid första ögonblicket. Inte går man ut på gatan och spannar en snygg kille och tänker "Fan vad han är smart, honom vill jag ha".
Också 7 av 10 fall väljer kvinnor att jobba 75% och prioritera barn. Alla vet att en chef´s jobb innebär ett angagemang på 200%.
Det ska vara jämnställt - de som har kvalifikation och vill jobba ska få jobba, oavsett man eller kvinna. Kvottering är rent av förnedrande.
Latissimus Dorsi
2013-05-01, 19:07
Jag plussettar enormt mycket på ALLT Paolo säger.
Sverige är ett av världens mest jämställda länder för att många är feminister här :)
Rätt kul med alla vars enda erfarenhet av feminism är nån skandalartikel i kvällspressen.
Rätt kul även detta med att man är feminist för att man vill vara ful och lukta äckligt - när kvinnor jobbade för att få rösträtt i Sverige var det precis samma sak, de kallades fula, okvinnliga osv. Känns bra att vi får rösta idag, eller? Och ja - Sverige är så jämställt det är idag eftersom människor har kämpat för det...
Fast det här säger alltid feminister om de märker att någon inte håller med dem i någon fråga. Har sett det många ggr själv. Det är tydligen väldigt svårt att vara emot feminism om man pratat med en riktig feminist... *rolleyes*
Man måste inte vara en jättehardcore feminist för att många inte ska hålla med en. Du såg väl, antar jag, klippet med Paolo Roberto som postades innan t.ex. Var hon extrem enligt dig? Är det många här som inte håller med henne? Ja. Finns ingenting som säger att man bara sett nån gapig feminist som hatar män ifall man inte är för feminism.
filmjölk
2013-05-01, 19:30
Det är skoj det där med att en man per automatik anses fysiskt starkare, när jag jobbade på en akutavdelning på psyk var det rätt många situationer där jag hellre hade haft en 90kgs bastant kärring med mattantsarmar som kollega än en liten fjolla av hankön på 60kg.
Skuggan, jag känner till det fallet du skriver om. När det gäller brandmansyrket så tycker jag det är absurt att kvotera in med hjälp av sänkta fyskrav. Just det yrket är lite speciellt då det faktiskt kräver en riktigt bra fysik för att inte riskera människors liv i onödan. Deras fyskrav är inte omöjliga för en riktigt vältränad och stark tjej så givetvis ska man inte sänka kraven där.
Sofia4_4
2013-05-01, 19:37
Men vänta nu; en rättsprocess visar väl att det är ditt barn och då eliminera ovanstående? Eller?
Vad gäller vårdnad så känner jag bara 3 personer med enskild vårdnad efter separation, alla 3 killar. Men statistiken visar säkert annorlunda.
Och på mitt jobb tjänar killarna mkt mer än tjejerna trots mindre erfarenhet och utbildning. Det är ont om män i min sektor och löneanspråk vid anställning är vad som styr verkar det som, och man har uppenbarligen velat ha just dessa män då antar jag.
Nej, jag är ingen bitter feminist. Jag är dock för jämställdhet oavsett kön, religion etc så långt det är möjligt och realistiskt.
Och jag tycker faktiskt att det är onödigt med rosa och blå shampoflaskor till barn, någon som tycker det är av godo får gärna förklara varför. :) Skulle gärna se tex könsneutrala klädavdelningar till just barn, i alla regnbågens färger och ickefärger så att smaken fick styra innan kroppen ändras och det av de skälen behövs skillnad i plagg.
Alla får den lönen de förhandlar för.
shadowfire
2013-05-01, 19:42
Skuggan, jag känner till det fallet du skriver om. När det gäller brandmansyrket så tycker jag det är absurt att kvotera in med hjälp av sänkta fyskrav. Just det yrket är lite speciellt då det faktiskt kräver en riktigt bra fysik för att inte riskera människors liv i onödan. Deras fyskrav är inte omöjliga för en riktigt vältränad och stark tjej så givetvis ska man inte sänka kraven där.
i det här fallet så hade random kolo-tjej klarat av uppdraget med lätthet, det var inga milenkrav på sub 60 min eller annat, det var mer "klara av att gå tre trappor upp i ett hus".... tyvärr så blev kvoteringen så pass viktig politiskt (och att visa upp att man kommit så långt i jämställdhet) att man tog bort krav som i slutänden ledde till fara för människors liv.
Jag är inte emot kvotering överlag, jag är emot det när man riskar en samhällskritisk funktion för att vinna politiskt sympati (vilket i sin tur kan ge ökade anslag o bla bla). Politik är ett sjukt spel ibland.
i det här fallet så hade random kolo-tjej klarat av uppdraget med lätthet, det var inga milenkrav på sub 60 min eller annat, det var mer "klara av att gå tre trappor upp i ett hus".... tyvärr så blev kvoteringen så pass viktig politiskt (och att visa upp att man kommit så långt i jämställdhet) att man tog bort krav som i slutänden ledde till fara för människors liv.
Jag är inte emot kvotering överlag, jag är emot det när man riskar en samhällskritisk funktion för att vinna politiskt sympati (vilket i sin tur kan ge ökade anslag o bla bla). Politik är ett sjukt spel ibland.
Jag håller med dig, det är vansinne när det går till som du beskriver.
Och jag tycker faktiskt att det är onödigt med rosa och blå shampoflaskor till barn, någon som tycker det är av godo får gärna förklara varför. :) Skulle gärna se tex könsneutrala klädavdelningar till just barn, i alla regnbågens färger och ickefärger så att smaken fick styra innan kroppen ändras och det av de skälen behövs skillnad i plagg.Varför vill du styra hur andra människor ska leva sina liv?
Låt marknaden avgöra. Om flickorna gillar rosa shampoflaskor så ska de väl få köpa dem, om de vill? De som inte gillar dem får köpa något annat, så blir alla nöjda.
Alla får den lönen de förhandlar för.
Fast det är ju som sagt få killar inom vården, och de blir därför mer attraktiva än tjejerna de konkurrerar med och man har väl valt att anställa en dyrare kille i vissa fall - just för att undvika en kvinnodominerad arbetsplats.
Sedan när man väl är anställd så beror det på, vissa år förhandlar facket och individuella lönesamtal utgår, andra år beslutar facket att man ska ha det.
Varför vill du styra hur andra människor ska leva sina liv?
Låt marknaden avgöra. Om flickorna gillar rosa shampoflaskor så ska de väl få köpa dem, om de vill? De som inte gillar dem får köpa något annat, så blir alla nöjda.
Här drar vi stora växlar! :D
Färgen är väl inte saken i sig, ofta står det ju uttryckligt girlz el är tjejer på den. Inga mellanting.
Menar att det är överdrivet indelat redan från födseln, varför kan det inte finnas neutrala basplagg? Tex joggingbrallor - det hänger ett ställ på tjejernas och ett på killarnas. Många kompisar som har flickor går över på killarnas och köper brallor, tröjor osv när barnen är 2-6 år just för att killarnas modeller inte är lika tajta och klarar lek bättre. Men då står det också boyz på etiketten.
Borde ju inte vara så svårt att ha neutrala basplagg som det står kidz på. ;) Utan att man ses som någon som vill styra andras liv.. *screwy*
Färgen är väl inte saken i sig, ofta står det ju uttryckligt girlz el är tjejer på den. Inga mellanting.
Menar att det är överdrivet indelat redan från födseln, varför kan det inte finnas neutrala basplagg? Tex joggingbrallor - det hänger ett ställ på tjejernas och ett på killarnas. Många kompisar som har flickor går över på killarnas och köper brallor, tröjor osv när barnen är 2-6 år just för att killarnas modeller inte är lika tajta och klarar lek bättre. Men då står det också boyz på etiketten.
Borde ju inte vara så svårt att ha neutrala basplagg som det står kidz på. ;) Utan att man ses som någon som vill styra andras liv.. *screwy*Det är mycket möjligt att det finns ett litet problem.
Men dessa frågor kan bara lösas genom att A) maila företagen och säga att man saknar vissa plagg och/eller B) att starta ett eget företag och konkurrera ut de andra eller i alla fall ge människor ett alternativ. Det är ingenting som kan eller bör lösas på politisk nivå.
Det är mycket möjligt att det finns ett litet problem.
Men dessa frågor kan bara lösas genom att A) maila företagen och säga att man saknar vissa plagg och/eller B) att starta ett eget företag och konkurrera ut de andra eller i alla fall ge människor ett alternativ. Det är ingenting som kan eller bör lösas på politisk nivå.
Ah, nej jag menade inte politiskt, men det kanske inte framgick. Eller jag vet inte.. att butiker även bör ha en könsneutral hylla/ställ.. är det inte att öka valfrihet? Har inte tänkt så hårt på det.
Och tja, så himla lätt är det inte. Tex så gick jag runt till sportaffärerna, och frågade av varför det är så svårt att hitta träningskläder i stl över large el 42. De berättade att största storlekarna säljer slut först, så de tar alltid in större. Stadium hade 44 i sitt eget märke då, och det gick mest av 42 och 46. Men coolare märken tycks inte vill bli sedda, dvs "reklamade" på människor av större modell.
Kan vara något liknande med att cementera könsroller kanske; att om man tutar i tjejer att de ska vara princessor, så säljer förpackningar med princessor mer och kan prissättas högre än en neutral med frukter el bollar på tex. Ingen aning, spekulerar.
Men det där med kläderna, det har ju varit uppe idagspress flera ggr, att det saknar poäng att tjejkläder ska vara tightare, visa mer hud osv när det handlar om barn som har rätt lika kroppar innan en viss ålder.
Sofia4_4
2013-05-01, 20:24
Fast det är ju som sagt få killar inom vården, och de blir därför mer attraktiva än tjejerna de konkurrerar med och man har väl valt att anställa en dyrare kille i vissa fall - just för att undvika en kvinnodominerad arbetsplats.
Sedan när man väl är anställd så beror det på, vissa år förhandlar facket och individuella lönesamtal utgår, andra år beslutar facket att man ska ha det.
Då är det facket man måste skylla på. Man ska kräva att ha individuella lönesamtal.
Då är det facket man måste skylla på. Man ska kräva att ha individuella lönesamtal.
Hur ofta och på vilka sorters arbetsplatser har du praktiserat detta?
Sofia4_4
2013-05-01, 20:33
Hur ofta och på vilka sorters arbetsplatser har du praktiserat detta?
media branschen :)
Ignatius72
2013-05-01, 20:47
Borde ju inte vara så svårt att ha neutrala basplagg som det står kidz på. ;) Utan att man ses som någon som vill styra andras liv.. *screwy*
Finns ju hur mycket sånt som helst, jag menar gråmelerade klassiska joggingbrallor kan väl knappast hamna i det ena eller andra lägret. Sen är det ju upp till dig om du vill kränga på grabben din en chockrosa tröja.
Affärerna säljer det som folk vill köpa. Trots de höga tongångarna så verkar inte trycket vara så stort.
media branschen :)
Jahaja.
Det jag såg framför mig var någon som var investerad i sitt arbete, brydde sig och inte var beredd att säga ifrån om det försiggick oegentligheter. En person som gör ett bra arbete, men inte efter minsta motståndets lag-principen. Egentligen har man inte nog med inflytande över sina arbetsuppgifter att göra sig oumbärlig, bara uppskattad. Av vissa.
Beroende på hur skicklig man är på "spelet" mellan kollegor och överordnande, kan man lika gärna bli klassad som en jobbig typ, snarare än uppskattad för sina goda kvalitéer. Särskilt om man börjar ta för sig och utmärker sig som märkvärdig. Jag vet att den företagskulturen förekommer. Jag vet inte hur vanlig den är, men jag tror inte man skulle bli positivt överraskad av att få veta, om man säger så.
Sofia4_4
2013-05-01, 21:26
Jahaja.
Det jag såg framför mig var någon som var investerad i sitt arbete, brydde sig och inte var beredd att säga ifrån om det försiggick oegentligheter. En person som gör ett bra arbete, men inte efter minsta motståndets lag-principen. Egentligen har man inte nog med inflytande över sina arbetsuppgifter att göra sig oumbärlig, bara uppskattad. Av vissa.
Beroende på hur skicklig man är på "spelet" mellan kollegor och överordnande, kan man lika gärna bli klassad som en jobbig typ, snarare än uppskattad för sina goda kvalitéer. Särskilt om man börjar ta för sig och utmärker sig som märkvärdig. Jag vet att den företagskulturen förekommer. Jag vet inte hur vanlig den är, men jag tror inte man skulle bli positivt överraskad av att få veta, om man säger så.
Men att investera i sitt arbete och vilja ha mer lön är två olika saker. Bara för att man gå med på sämre villkor betyder inte att man bryr sig mer om sitt jobb.
Det är iof en allmän tro att man är en dålig människa om man tjänar pengar. Många kvinnor faller för det konseptet.
Man kommer alltid anser sig som "jobbig" om man sticker ut. Då får man bestämma själv vad som är prio. Men om alla gör som alla andra gör och har gjort, kommer aldrig någonting att förändras.
Sverige hamnar högt upp vad gäller korruption i politiken, vi kanske ska sluta uppmärksamma och motverka den lilla korruption som finns där idag?
Varför, Heddaway, ska man strunta i alla ojämlikheter bara för att några ojämlikheter inte kan lösas alls? Ungefär lika vettigt som att vi borde sluta lära barn att alla människor är lika mycket värda oavsett kön och ras eftersom det är alltid någon som kommer bli rasist/kvinnohatare så småningom.
Finns ju hur mycket sånt som helst, jag menar gråmelerade klassiska joggingbrallor kan väl knappast hamna i det ena eller andra lägret. Sen är det ju upp till dig om du vill kränga på grabben din en chockrosa tröja.
Affärerna säljer det som folk vill köpa. Trots de höga tongångarna så verkar inte trycket vara så stort.
Ta en titt på tjejavdelningen, deras gråmelerade byxor är tightare och så står det girlz i dem. Jag lovar! Det är vad jag menar, varför inte ha neutrala ställ med samma jäkla gråa joggingbrallor för alla.. nä, då får föräldrarna knata in på avdelningen för pojkar, och när tjejerna börjar komma upp i ålder som de bryr sig vill de inte ha brallor som det står "boyz" i på lappen inuti.
Det är väl ett sätt att tjäna pengar för klädföretagen, att öka skillnaderna, därför det inte finns trots konsumenttryck. De säljer ju ändå sina gråa brallor, liksom - men ju snabbare de kan få tjejerna att kräva att de ska ha sina egna desto fler uppsättningar krävs i familjen.
Skitproblem vi diskuterar, men ändå. Vore det verkligen hela världen om det fanns en neutral ställning, I think not. *rolleyes*
Men att investera i sitt arbete och vilja ha mer lön är två olika saker. Bara för att man gå med på sämre villkor betyder inte att man bryr sig mer om sitt jobb.
Det är iof en allmän tro att man är en dålig människa om man tjänar pengar. Många kvinnor faller för det konseptet.
Man kommer alltid anser sig som "jobbig" om man sticker ut. Då får man bestämma själv vad som är prio. Men om alla gör som alla andra gör och har gjort, kommer aldrig någonting att förändras.
Jag tror du har fel, snarare så vill de flesta ha högre lön? Och enligt mig är facket rätt bra på att förhandla. Jag får mer när jag förhandlar själv, men då tas det ju från någon annan då det är en viss summa pengar som ska fördelas.
Är ju lite skillnad på "närande" och "tärande" sektor så sett också. (hör ignatsius komma springande..?)
Haha, så jälva skön. Håller 100% med honom. Feminismen går ut på att en kvinna ska se ut och bete sig som en man. Att man ska inte behandlas som en objekt, och bla bla. Vi är ett djurart, vi attraheras av den motsatta könets utseende vid första ögonblicket. Inte går man ut på gatan och spannar en snygg kille och tänker "Fan vad han är smart, honom vill jag ha".
Också 7 av 10 fall väljer kvinnor att jobba 75% och prioritera barn. Alla vet att en chef´s jobb innebär ett angagemang på 200%.
Det ska vara jämnställt - de som har kvalifikation och vill jobba ska få jobba, oavsett man eller kvinna. Kvottering är rent av förnedrande.
mer som: look like a lady, act like a man
Sofia4_4
2013-05-01, 22:32
Ta en titt på tjejavdelningen, deras gråmelerade byxor är tightare och så står det girlz i dem. Jag lovar! Det är vad jag menar, varför inte ha neutrala ställ med samma jäkla gråa joggingbrallor för alla.. nä, då får föräldrarna knata in på avdelningen för pojkar, och när tjejerna börjar komma upp i ålder som de bryr sig vill de inte ha brallor som det står "boyz" i på lappen inuti.
Det är väl ett sätt att tjäna pengar för klädföretagen, att öka skillnaderna, därför det inte finns trots konsumenttryck. De säljer ju ändå sina gråa brallor, liksom - men ju snabbare de kan få tjejerna att kräva att de ska ha sina egna desto fler uppsättningar krävs i familjen.
Skitproblem vi diskuterar, men ändå. Vore det verkligen hela världen om det fanns en neutral ställning, I think not. *rolleyes*
Jag tror du har fel, snarare så vill de flesta ha högre lön? Och enligt mig är facket rätt bra på att förhandla. Jag får mer när jag förhandlar själv, men då tas det ju från någon annan då det är en viss summa pengar som ska fördelas.
Är ju lite skillnad på "närande" och "tärande" sektor så sett också. (hör ignatsius komma springande..?)
Alla vill ha, men ingen vågar förhandla själv så att någon annan måste göra det åt en.
Om alla vill ha en högre lön mer pengar måste fördelas till den sektorn för att täcka kostnaderna.
Och visst, alla kommer inte att ha samma lön. Men kvinnor tänker i första hand på hur deras löneförhandling kommer att påverka andra , män tänker på sigsjälva . När kvinnor börjar göra likadant kommer löneansrpåket kommer att höjas för alla.
Sofia4_4
2013-05-01, 22:37
mer som: look like a lady, act like a man
Så länge "act like a woman" tolksa som lägre självförtroende, messighet, svaghet osv, kommer det att finnas ett negativ ton med att bete sig kvinnligt.
1. Det finns inte alltid mer pengar att "hämta". Att det finns en fix pott som din närmaste chef har att jobba med är inte ovanligt.
2. Att vara en "bra arbetare" räcker förmodligen inte särskilt långt i ett lönesamtal.
3. Saknar man specialkompetens värderar man förmodligen sin tjänst ganska högt.
4. Som jag skrev innan, blir man för jobbig får man gå.
Ergo, det finns måånga arbeten där det kan komma mer ont ur att begära ett individuellt lönesamtal, än positivt. Det spelar ingen roll om du är man eller kvinna.
Så länge "act like a woman" tolksa som lägre självförtroende, messighet, svaghet osv, kommer det att finnas ett negativ ton med att bete sig kvinnligt.
Det är väl mer att tjejer ofta kopplar känslor i allt de gör och har svårare att ta saker kallt, överanalyserar och tänker mer på andra än sig själv. detta kan vara till nackdel framför fördel, inte alltid men det kan. Sen är det aldrig negativt att vara kvinnlig, tyvärr verkar många "feminister" glömt just det! att vara feminin *facepalm*
Sofia4_4
2013-05-01, 22:56
1. Det finns inte alltid mer pengar att "hämta". Att det finns en fix pott som din närmaste chef har att jobba med är inte ovanligt.
2. Att vara en "bra arbetare" räcker förmodligen inte särskilt långt i ett lönesamtal.
Ergo, det finns måånga arbeten där det kan komma mer ont ur att begära ett individuellt lönesamtal, än positivt. Det spelar ingen roll om du är man eller kvinna.
Visst är det så, chefer gillar inte att betala mycket pengar. Det de vinner på är att man orkar inte bråka, är rädd för att tappa jobbet och inte anmäller. Väldigt vanligt. Det är ingen skillnad mellan män och kvinnor där.
Offentligt sektor borde få mycket högre löner för att det är dem som bär samhället. Mer strjeka, så de öppnar ögonen. :smash:
Sofia4_4
2013-05-01, 22:58
Det är väl mer att tjejer ofta kopplar känslor i allt de gör och har svårare att ta saker kallt, överanalyserar och tänker mer på andra än sig själv. detta kan vara till nackdel framför fördel, inte alltid men det kan. Sen är det aldrig negativt att vara kvinnlig, tyvärr verkar många "feminister" glömt just det! att vara feminin *facepalm*
Jo, precis. Det är snyggt att vara kvinnligt, sexigt osv.
Visst är det så, chefer gillar inte att betala mycket pengar. Det de vinner på är att man orkar inte bråka, är rädd för att tappa jobbet och inte anmäller. Väldigt vanligt. Det är ingen skillnad mellan män och kvinnor där.
Offentligt sektor borde få mycket högre löner för att det är dem som bär samhället. Mer strjeka, så de öppnar ögonen. :smash:
Well, min lön är ju skattepengar, och politiker styr potter hit och dit, hur mkt som ska sparas in osv.
Kommunal hade utlyst strejk till i måndags, men kraven gick igenom. Dessutom är det ju svårt att inom vårdsektorn få till en strejk som känns, man får ju inte riskera att det blir negativt för dem man arbetar för..
Så för oss, som arbetar med människor som ofta står utanför samhället, inte gör sig hörda, syns men ofta är mest beroende av det - så hade effekten blivit att vi inte fått ta in vikarier utan fått jobba över, fördela oss på olika enheter efter behov. För vård och stödinsatser kan ju inte tas bort, i jämförelse med tex en byggarbetare som KAN lägga ner verktygen utan att individer blir lidande. En regelrätt strejk slår ju isf på den svage, får inte ske och märks iom det dåligt.
Jag är osäker på om det ens går att förhandla sig till högre om man begär enskilt, om de tex väljer att fördela ut höjningen på alla gemensamt. Och strejken var just för att minska skillnader kvinno o manslöner, vet inte om det kommer påverka fördelning på något sätt.. så att kanske min lön närmar sig killarnas. Jag anses överkvalificerad, har mer utbildning, större ansvarsområde osv än vad de har.
Sofia4_4
2013-05-01, 23:40
Well, min lön är ju skattepengar, och politiker styr potter hit och dit, hur mkt som ska sparas in osv.
Kommunal hade utlyst strejk till i måndags, men kraven gick igenom. Dessutom är det ju svårt att inom vårdsektorn få till en strejk som känns, man får ju inte riskera att det blir negativt för dem man arbetar för..
Så för oss, som arbetar med människor som ofta står utanför samhället, inte gör sig hörda, syns men ofta är mest beroende av det - så hade effekten blivit att vi inte fått ta in vikarier utan fått jobba över, fördela oss på olika enheter efter behov. För vård och stödinsatser kan ju inte tas bort, i jämförelse med tex en byggarbetare som KAN lägga ner verktygen utan att individer blir lidande. En regelrätt strejk slår ju isf på den svage, får inte ske och märks iom det dåligt.
Jag är osäker på om det ens går att förhandla sig till högre om man begär enskilt, om de tex väljer att fördela ut höjningen på alla gemensamt. Och strejken var just för att minska skillnader kvinno o manslöner, vet inte om det kommer påverka fördelning på något sätt.. så att kanske min lön närmar sig killarnas. Jag anses överkvalificerad, har mer utbildning, större ansvarsområde osv än vad de har.
Jag förstår din poäng. Men det verkar att strejken har fungerad. Politikerna borde också tänka på de sjuka som ska drabbas, det är inte ert ansvar bara. Vilket de kommer att göra och de kommer att gå med på de strejkandes villkor. Annars skulle det bli en politisk katastrof.
Varje kommun bestämmer sin egen budget. Den förutbestäms av de löner man har betalat ut året innan. Det är klart att det inte kommer att finnas mer pengar om folk har inte gjort anspråk på högre löner till nästa budget.
Jo, precis. Det är snyggt att vara kvinnligt, sexigt osv.
Varför bryr ni er i hur "feminister" ser ut och borde se ut? Är det någon som har hindrat just dig att vara kvinnligt och sexigt?
1. Min mamma är chef på ett sjukhus, de har inte speciellt mycket att röra sig med när det gäller löneökningar.
2. Sant
3. Förstår inte
4. Nej, det är ganska svårt att säga upp en person, på grund av LAS, tyvärr.
Robbmeister
2013-05-02, 09:33
Nu vet ju inte jag något om din bror och hans meriter, poäng osv... text
Jag är inte så insatt i hur det går till men den här debattartikeln tar faktiskt upp problemet jag syftade på: http://www.dn.se/debatt/sluta-kvotera-till-polishogskolan
Och jag kanske bör nämna att det kanske är mellan 1-3 år sen han sökte (kommer inte riktigt ihåg) så det kan ha ändrats sen dess.
Fast jag har inget problem med könskvotering till polis etc om det är två sökande som har presterat lika bra men en är man och en är kvinna och man då väljer kvinnan. Det är positivt med fler kvinnor i mansdominerade yrken men det är korkat att börja tumma på kraven för att genomför det.
Sen upplever jag att kraven på kvinnor i skolan är så oerhört mycket lägre än på männen.
Jag har iallafall en historia om när jag blev könsdiskriminerad: Jag hade skrivit hur bra som helst på alla prov. I historieprovet så hade jag exakta årtal och beskrivningar på allt man skulle kunna och en massa som läraren faktiskt inte hade gått igenom. På naturkunskapen hade jag också pluggat in information läraren inte gått igenom. Likaså på resterande SO ämnen. Jag hade även uppnåt mvg-nära mvg tid i alla test på idrotten och hade gjort mitt bästa på alla lektioner. Ändå var mina betyg lägre än flertalet rövslickande kvinnor som inte ens kunde årtalet när andra världskriget började (nära nog ingen annan kunskap heller om ämnet), som inte förstod periodiska systemet och inte kunde förklara kärnklyvning, som inte ens visste Tysklands huvudstad och som sprang coopertestet på över 20 minuter (18 minuter var gränsen för godkänt). Och lärarna kunde inte ge en vettig förklaring när jag tog upp det med dom. Så det slutade med att jag behövde dra in mina föräldrar i det och ta upp alla skrivna prov som bevis till rektorn och då visade det sig att jag hade rätt. Ja, kvinnor har ju bara en massa nackdelar... Eller?
4. Nej, det är ganska svårt att säga upp en person, på grund av LAS, tyvärr.
Nej, det är det inte.
Tror inte du vet vad LAS innebär (precis som många andra som klichéartat häver ur sig att LAS gör det generellt sett svårt att avskeda folk).
Det finns flera kryphål som vid behov kan utnyttjas om en person ska avskedas.
Ignatius72
2013-05-02, 16:32
Nej, det är det inte.
Tror inte du vet vad LAS innebär (precis som många andra som klichéartat häver ur sig att LAS gör det generellt sett svårt att avskeda folk).
Det är i princip omöjligt att bli av med folk för att de är dåliga. Den enda riktigt giltiga anledningen är arbetsbrist.
Nej, det är det inte.
Jo det är väldigt svårt vill jag lova.
Lipservice
2013-05-02, 17:18
För min arbetsgivare att få anledning till att avskeda en arbetskamrat, så drog de in truckkortet för vårdslös körning och sedan stod han utan kort och då fanns det ingen arbetsuppgift som kunde utföras utan. Överflödig och fick kicken. Så kryphål finns det alltid på nåt vis om man vill bli av med nån :D
Ignatius72
2013-05-02, 17:20
För min arbetsgivare att få anledning till att avskeda en arbetskamrat, så drog de in truckkortet för vårdslös körning och sedan stod han utan kort och då fanns det ingen arbetsuppgift som kunde utföras utan. Överflödig och fick kicken.
Jag tror du finner nyckeln till svaret i "vårdslös körning".
Lipservice
2013-05-02, 17:27
Jag tror du finner nyckeln till svaret i "vårdslös körning".
Men själva uppsägningen var att han saknade truckkort och inte kunde utföra arbete pga av det. Stod ingenstans att han hade kört som en kratta och därför blev kickad.
L0L at feminism, kolla va mkt energi ni spenderar på helt useless saker haha
https://www.youtube.com/watch?v=mEO-ADIniag
keep it easy ppl!
I´m not willing to pay 50 grand for your chocolate bar
I´m not willing to pay 50 cent for your lexus
:)
Trådkapning är skäl för varningar, bara så ni vet
Ignatius72
2013-05-02, 20:28
Men själva uppsägningen var att han saknade truckkort och inte kunde utföra arbete pga av det. Stod ingenstans att han hade kört som en kratta och därför blev kickad.
Poängen är att det inte bara är att säga "nu tar vi ditt truckkort". Förresten nu när du inte har något så får du sparken. Din polare har nog "glömt" 90% av storyn.
Nordström
2013-05-02, 21:39
Poängen är att det inte bara är att säga "nu tar vi ditt truckkort". Förresten nu när du inte har något så får du sparken. Din polare har nog "glömt" 90% av storyn.
Precis, en arbetsgivare har ingen rätt att ta någons truckkort. Går det ens att bli av med ett truckkort?
Precis, en arbetsgivare har ingen rätt att ta någons truckkort. Går det ens att bli av med ett truckkort?
Ptja, vad händer om man sticker ut på en fyllestyrning? Man tänker en truck går inte fort men så plötsligt händer det... man har kört in gaffeln i magen på en fotgängare.
Han tog väl antagligen ifrån körtillståndet för truck på det aktuella området.
http://www.dn.se/sthlm/tjejernas-renovering-far-vanta
Typiskt fall av könsdiskriminering!
Eller bara slut på kontot?
blev lite arg sistens på ett fik, där en feminist satt och nedvärderade killar så iniiii, rent ut sagt spykastade män och killar.
detta sitter hon och säger till sitt sällskap som är en kille som håller med och säger han är feminist med och hatar killar och män...
omg wtf
Hoppas du är sarkastisk.
narcissisten
2013-05-07, 20:44
Detta (http://jezebel.com/5992479/if-i-admit-that-hating-men-is-a-thing-will-you-stop-turning-it-into-a-self+fulfilling-prophecy) tycker jag är en läsvärd text för er som känner er lite förvirrade kring vad feminism är (eller åtminstone kan vara) och varför feminister hatar män..
skummade igenom länken och läste detta (sen orkade jag inte mer):
"Feminists do not want you to have to pay for dinner. We want the opportunity to achieve financial success on par with men in any field we choose (and are qualified for), and the fact that we currently don't is part of patriarchy. The idea that men should coddle and provide for women, and/or purchase their affections in romantic contexts, is condescending and damaging and part of patriarchy."
men det SPELAR INGEN ROLL vad feminism vill, det kommer AAALDRIG försvinna att män "kämpar" om kvinnor, och därmed kommer AAAALLTID män kämpa över varandra och på så sätt va mer motiverade än kvinnor (och dessutom vara starkare mentalt etc) och på så vis kommer MÄN alltid leda samhället mer eller mindre. Ger detta män makten? TVÄRT OM i princip, faktumet att kvinnor har sin VAGINA gör allting så sjukt jävla obalanserat från början att det är på en så grundläggande nivå att folk inte ens TÄNKER på det, och därför är feminism bara tjaffs, le & va glad så löser det sig!
Latissimus Dorsi
2013-05-07, 21:00
blev lite arg sistens på ett fik, där en feminist satt och nedvärderade killar så iniiii, rent ut sagt spykastade män och killar.
detta sitter hon och säger till sitt sällskap som är en kille som håller med och säger han är feminist med och hatar killar och män...
omg wtf
fan vad jag skulle lackat ur och sneat :p
Detta (http://jezebel.com/5992479/if-i-admit-that-hating-men-is-a-thing-will-you-stop-turning-it-into-a-self+fulfilling-prophecy) tycker jag är en läsvärd text för er som känner er lite förvirrade kring vad feminism är (eller åtminstone kan vara) och varför feminister hatar män..
Intressant text! Kändes dock fortfarande som att läsa karl marx. Mycket teorier men lite praktik
Det som stör mig är att dessa strukturer aldrig kan konkretiseras närmre men benämns med jämna mellanrum iaf. Även rationaliserandet av mäns orättvisor och anledningarna till det medan kvinnors orättvisor är baserat på de återigen abstrakta strukturerna - det blir genomskinligt till slut
omg wtf
hmm, låter inte som en feminist utan mer som en manshatare,
omg wtf
Ungefär som när bittra grabbeligrabbar nedvärderar kvinnosläktet då, kallar dem vid F- och H-ordet, "har du lingonvecka lol", "lita inte på någon som blöder en gång i månaden" och annat dräggtugg.
Det som stör mig mest med feminister är att dom på fullt allvar tror att det finns något som heter ''100% jämställdhet'' när det är stor skillnad på män och kvinnor.. Det är omöjligt att ha det 100% jämnställt.. Eller pja, man kan ju kvotera sönder och inbilla sig att man gör en vettig insats, men aa.....
Bästa hen åt jobbet!
narcissisten
2013-05-08, 10:44
Det som stör mig mest med feminister är att dom på fullt allvar tror att det finns något som heter ''100% jämställdhet'' när det är stor skillnad på män och kvinnor.. Det är omöjligt att ha det 100% jämnställt.. Eller pja, man kan ju kvotera sönder och inbilla sig att man gör en vettig insats, men aa.....
Bästa hen åt jobbet!
I regel brukar 40-60% räknas som jämställt, exempelvis på en arbetsplats. Absolut jämställdhet tror jag inte det är många som förespråkar i praktiken?
narcissisten
2013-05-08, 10:46
Intressant text! Kändes dock fortfarande som att läsa karl marx. Mycket teorier men lite praktik
Det som stör mig är att dessa strukturer aldrig kan konkretiseras närmre men benämns med jämna mellanrum iaf. Även rationaliserandet av mäns orättvisor och anledningarna till det medan kvinnors orättvisor är baserat på de återigen abstrakta strukturerna - det blir genomskinligt till slut
Ja det är ju inte en överblick över någon teoretisk bakgrund utan snarare en text skriven för de (män) som tror att alla feminister hatar män med ett enkelt och ovetenskapligt språk riktat till målgruppen.
Och jag tycker att hon i texten även tar upp orättvisor för män som också är en konsekvens av patriarkatet. Men vi kanske läser texten olika.
narcissisten
2013-05-08, 10:48
skummade igenom länken och läste detta (sen orkade jag inte mer):
"Feminists do not want you to have to pay for dinner. We want the opportunity to achieve financial success on par with men in any field we choose (and are qualified for), and the fact that we currently don't is part of patriarchy. The idea that men should coddle and provide for women, and/or purchase their affections in romantic contexts, is condescending and damaging and part of patriarchy."
men det SPELAR INGEN ROLL vad feminism vill, det kommer AAALDRIG försvinna att män "kämpar" om kvinnor, och därmed kommer AAAALLTID män kämpa över varandra och på så sätt va mer motiverade än kvinnor (och dessutom vara starkare mentalt etc) och på så vis kommer MÄN alltid leda samhället mer eller mindre. Ger detta män makten? TVÄRT OM i princip, faktumet att kvinnor har sin VAGINA gör allting så sjukt jävla obalanserat från början att det är på en så grundläggande nivå att folk inte ens TÄNKER på det, och därför är feminism bara tjaffs, le & va glad så löser det sig!
Det kommer ju framför allt aldrig att försvinna om ingen kämpar för det. Eller tror att det är möjligt.
Tips från coachen: sluta sätta kvinnor på piedestaler enbart på grund deras reproduktionsorgan.
I regel brukar 40-60% räknas som jämställt, exempelvis på en arbetsplats. Absolut jämställdhet tror jag inte det är många som förespråkar i praktiken?
Jag hör feminister förespråka det hela tiden. Män och kvinnor är sjukt olika och därför kommer vi se olikheter på arbetsplatsen osv osv osv..
En lustigt exempel är det här:
http://25.media.tumblr.com/tumblr_m9xlx09jBA1rvuocfo1_500.jpg
Jag förespråkar lön efter prestation och bästa hen för jobbet. Oavsett ras, kön, religion och sexuell läggning. mer än så behövs inte.
Ännu en gång: Det finns biologiska anledningar till varför verkligheten ser ut som den gör. Det har ingenting med att kvinnor var förtryckta för x antal år sen.
I regel så säger den procentuella könskvoten inte ett smack om hur jämställd t.ex. en arbetsplats är. De som påstår det är antingen idioter eller lögnare.
narcissisten
2013-05-08, 11:22
Jag hör feminister förespråka det hela tiden. Män och kvinnor är sjukt olika och därför kommer vi se olikheter på arbetsplatsen osv osv osv..
En lustigt exempel är det här:
http://25.media.tumblr.com/tumblr_m9xlx09jBA1rvuocfo1_500.jpg
Jag förespråkar lön efter prestation och bästa hen för jobbet. Oavsett ras, kön, religion och sexuell läggning. mer än så behövs inte.
Ännu en gång: Det finns biologiska anledningar till varför verkligheten ser ut som den gör. Det har ingenting med att kvinnor var förtryckta för x antal år sen.
Jag tycker inte att det var ett lustigt exempel. Jag tycker snarare att den bilden ännu mer förstärker stereotyper.
Och jag tror inte på enbart biologiska förklaringar till varför samhället ser ut som det gör nu, men du är ju fri att tycka och tro precis vad du vill.
narcissisten
2013-05-08, 11:24
I regel så säger den procentuella könskvoten inte ett smack om hur jämställd t.ex. en arbetsplats är. De som påstår det är antingen idioter eller lögnare.
Nej, självklart spelar även andra faktorer in, exempelvis position och arbetsfördelning.
Och jag tror inte på enbart biologiska förklaringar till varför samhället ser ut som det gör nu, men du är ju fri att tycka och tro precis vad du vill.
Vad tror du på då? Den svagaste vinner?
Jag tycker inte att det var ett lustigt exempel. Jag tycker snarare att den bilden ännu mer förstärker stereotyper.
Absolut. Och du är fri att fortsätta att kämpa för saker som aldrig kommer att hända. Det är det som är så underbart med Demokrati. Däremot håller jag med om att det inte enbart är biologiska anledningar, det finns givetvis sexistiska anledningar också. Baserat på realism. För att demonstrera min poäng drar jag upp två exempel.
Exempel 1:
Jag behöver en anställd som åker runt till företag, pitchar våra ideer och skapar samarbeten. Det kommer ner till två personer:
Lisa: Bra betyg, imponerande CW, snygg och alert brud.
Johan: Samma betyg och cw som Lisa, snygg och alert.
Jag väljer Johan för jag litar mer på män när det kommer till ansvar. Ett redigt handslag och ett maskulint utseende kommer passa bättre till yrket.
Exempel 2:
Jag behöver en säljare som glider runt på stan och säljer skit ingen behöver för pengar dom inte har Det står mellan Lisa och Johan.
Här väljer jag Lisa utan att tveka. Varför? En snygg brud kan förföra män och använda vår största svaghet (våran sexdrift) för sin vinning. Jag tror också hon kommer att kunna klicka bättre med perversa gamlingar och söta tanter.
Om detta gör mig till en kvinnohatande gris, så skriver jag gärna på det kontraktet.
Sexism är lite som rasism. Det är i grund och botten fel, men det är något som alltid kommer att finnas eftersom det är inprogramerat i våran DNA. Man trvis bäst med A, man ser att det ofast är B som fuckar upp osv osv osv (detta gäller alla raser, inte bara vita som ställer sig kritiska mot tex svarta).
Det viktiga är att lära folk använda huvudet så inte våran inprogramerade rasism och sexism förblindar oss.
Jag jobbar själv inom vården och min avdelning är kvinnodominerad, vilket gör det bättre IMO eftersom vi tar hand om gamlingar och psykiskt störda människor.
narcissisten
2013-05-08, 11:54
Vad tror du på då? Den svagaste vinner?
Jag tror bland annat att sociala strukturer och olika socialiseringsprocesser från ung ålder påverkar hur samhället ser ut och hur vi ser på varandra och på oss själva.
Och att det inte finns ett "svagare" kön.
narcissisten
2013-05-08, 11:56
Sexism är lite som rasism. Det är i grund och botten fel, men det är något som alltid kommer att finnas eftersom det är inprogramerat i våran DNA. Man trvis bäst med A, man ser att det ofast är B som fuckar upp osv osv osv (detta gäller alla raser, inte bara vita som ställer sig kritiska mot tex svarta).
Så bara för att det finns (och enligt dig alltid har funnits) både rasism och sexism så borde vi inte försöka göra något för att förändra det?
Ok.
Och att det inte finns ett "svagare" kön.
Kvinnor är fysiskt svagare, mindre dominanta, gråter mycket mer. Faller ihop under press snabbare än män osv.
Jag står helt klart upp för att kvinnor är ''svagare'' än män. Betyder det att kvinnor automatiskt blir sämre? Absolut inte.
Så bara för att det finns (och enligt dig alltid har funnits) både rasism och sexism så borde vi inte försöka göra något för att förändra det?
Ok.
Missade du att jag skrev
''Det viktiga är att lära folk använda huvudet så inte våran inprogramerade rasism och sexism förblindar oss. ''
Eller ignorerade du det?
narcissisten
2013-05-08, 12:06
Kvinnor är fysiskt svagare, mindre dominanta, gråter mycket mer. Faller ihop under press snabbare än män osv.
Jag står helt klart upp för att kvinnor är ''svagare'' än män. Betyder det att kvinnor automatiskt blir sämre? Absolut inte.
Missade du att jag skrev
''Det viktiga är att lära folk använda huvudet så inte våran inprogramerade rasism och sexism förblindar oss. ''
Eller ignorerade du det?
Så du tycker inte att svagare har en negativ konnotation? Och du ser inga andra förklaringar än biologiska skillnader?
Och nej, jag läste även det. Jag tycker dock inte att "lära folk att inte bli förblindade" är särskilt många steg bort från ett stilla accepterande av världen som den ser ut idag med både rasism och sexism.
Hur skulle det ens gå till, att lära folk att inte bli förblindade? Vad skulle det i praktiken innebära? Du tror inte det skulle vara mer produktivt att försöka ändra på inprogrammeringen?
Så du tycker inte att svagare har en negativ konnotation? Och du ser inga andra förklaringar än biologiska skillnader?
Och nej, jag läste även det. Jag tycker dock inte att "lära folk att inte bli förblindade" är särskilt många steg bort från ett stilla accepterande av världen som den ser ut idag med både rasism och sexism.
Hur skulle det ens gå till, att lära folk att inte bli förblindade? Vad skulle det i praktiken innebära? Du tror inte det skulle vara mer produktivt att försöka ändra på inprogrammeringen?
Jag tror ni pratar förbi varandra en smula. Man kan inte ändra hur testosteron och östrogen påverkar receptorer på olika platser i kroppen eftersom det är kemi. Man kan inte övertyga en molekyl att göra något annat...
Attityder och värden däremot kan man jobba stenhårt med.
Rasism och Sexism finns kvar i världen (trotts miljardsatsningar) för det är en naturlig egenskap som tillhör vår art. Det är såklart en dålig egenskap, men den kommer tyvärr aldrig att försvinna - så enkelt är det. Men som Hurril skrev, man kan ändra saker i samhället.
Att kvotera in kvinnor för att det ska se bra ut är idiotiskt. Man ska ha bästa hen för jobbet, ibland passar en man bättre, ibland en kvinna. En riktig människa fortsätter att kämpa istället för att fjolla runt och skylla på det andra könet. Vi har aldrig, vi är inte och vi kommer aldrig vara lika och därför är det dumt att försöka tvinga på den synen på samhället.
(Dagens)Feminism är idioti.
Och bara för att jag anser att kvinnor är det svagare könet gör inte det till något negativt eftersom det inte gör kvinnor sämre i praktiken.
narcissisten
2013-05-08, 12:16
Jag tror ni pratar förbi varandra en smula. Man kan inte ändra hur testosteron och östrogen påverkar receptorer på olika platser i kroppen eftersom det är kemi. Man kan inte övertyga en molekyl att göra något annat...
Attityder och värden däremot kan man jobba stenhårt med.
Jag tror du har rätt.
Jag är inte helt dumihuvudet utan vet så klart att det finns biologiska skillnader mellan könen. Men jag tror också att skillnaderna mellan könen är mindre än skillnaderna inom könen.
(Och nu blir detta extremt CIS-fokuserat).
Det sista håller jag absolut med dig om.
Du får det att låta som om världsordningen på något sätt är oföränderlig, Carnes.
Hur samhället kommer utvecklas vet väl ingen, men vi vet hur det såg ut för 100 år sedan. Och så ser det inte ut idag. Ergo, det ser antagligen inte likadant ut om 100 år. Saker som sågs som naturliga egenskaper igår, ses inte som naturliga egenskaper idag. En gissning är att vissa av de saker vi ser som naturliga egenskaper idag, inte kommer ses som naturliga egenskaper imorgon.
Du får det att låta som om världsordningen på något sätt är oföränderlig, Carnes.
Hur samhället kommer utvecklas vet väl ingen, men vi vet hur det såg ut för 100 år sedan. Och så ser det inte ut idag. Ergo, det ser antagligen inte likadant ut om 100 år. Saker som sågs som naturliga egenskaper igår, ses inte som naturliga egenskaper idag. En gissning är att vissa av de saker vi ser som naturliga egenskaper idag, inte kommer ses som naturliga egenskaper imorgon.
Absolut, det håller jag med om. Jag demonstrerar bara exempel på varför det ser ut som det gör idag mellan killar och tjejer. Jämställdhet är ett måste för samhället.
Jag tror du har rätt.
Jag är inte helt dumihuvudet utan vet så klart att det finns biologiska skillnader mellan könen. Men jag tror också att skillnaderna mellan könen är mindre än skillnaderna inom könen.
(Och nu blir detta extremt CIS-fokuserat).
Det sista håller jag absolut med dig om.
Jag ser inte vad det spelar för roll var skillnaderna är störst eller minst, jag är inte ens säker på hur man skulle kvantifiera en sådan sak.
Det finns en massa intressanta förklaringsmodeller för rasism även om xenofobi är ett bättre ord eftersom rasbegreppet är dubiöst. Det finns en hel del skrivet om konflikter och attityder runt in-/ utgrupper; alltså själva vi/dem-momentet, att man höjer andras och sänker sin egen skuld och liknande saker. Mänskligt på alla sätt och vis och inprogrammerat; det hade (har kanske fortfarande?) en fördel historiskt.
Sexism vet jag inte vad det betyder egentligen. Ibland används det på ett mycket märkligt vis där saker är sexism baserat på vad man själv finner kränkande snarare än som objektivt värderade handlingar. Alltså t ex är det inte sexistiskt att ha en löjligt djup urringning men det är det att blänga ner i den. Men bara om snubben som gör det är oattraktiv. Samtidigt vore det säkerligen sexistiskt att gå runt med brallan så att man ser övre delen av küken oavsett om någon stirrar op den eller inte.
WHITEFOLKS
2013-05-08, 12:41
Tips från coachen: sluta sätta kvinnor på piedestaler enbart på grund deras reproduktionsorgan.
Är du för eller mot en legalisering av prostitution?
Jag ser inte vad det spelar för roll var skillnaderna är störst eller minst, jag är inte ens säker på hur man skulle kvantifiera en sådan sak.
Det spelar roll när man måste förhålla sig till generaliseringar, typ när man tillskrivs egenskaper man inte har på basis av att "alla killar/tjejer är sådana". När det börjar låta som att könet är det enda som förklarar alla ens beteenden blir åtminstone jag ganska trött (Typexempel att som kvinna få alla sina känsloreaktioner förklarade med "jaha, är det DEN tiden i månaden". Eh nej, jag är förbannad för att du just betedde dig som en idiot/lämnade en massa skitgöra åt mig.).
Det spelar roll när man måste förhålla sig till generaliseringar, typ när man tillskrivs egenskaper man inte har på basis av att "alla killar/tjejer är sådana". När det börjar låta som att könet är det enda som förklarar alla ens beteenden blir åtminstone jag ganska trött (Typexempel att som kvinna få alla sina känsloreaktioner förklarade med "jaha, är det DEN tiden i månaden". Eh nej, jag är förbannad för att du just betedde dig som en idiot/lämnade en massa skitgöra åt mig.).
Här ligger felet snarare hos svenskar än hos kön. Säg det rakt ut istället för att tjura...
Är inte feminism själva huvudproblematiseringen du ogillar i så fall? Att Lisa behandlas enligt så och så beror på att hon är kvinna och inget annat. Styrelsen si eller så har 13% kvinnor, det är dåligt endast därför och blir bättre om fördelningen vore 50/ 50. Summan av alla arbetande kvinnors löner är lägre än motsvarande för alla män, det är dåligt eftersom Det Ju Är Så att det borde vara samma summa.
Är inte feminism själva huvudproblematiseringen du ogillar i så fall?
Nej. Men det baseras ju på att jag anser att vi i dagsläget har ett samhälle där könsroller i alltför stor utsträckning begränsar individers möjligheter att göra vad de själva vill och är lämpade att göra (utan att bestraffas av omgivningen), och önskar en förändring av detta.
Nej. Men det baseras ju på att jag anser att vi i dagsläget har ett samhälle där könsroller i alltför stor utsträckning begränsar individers möjligheter att göra vad de själva vill och är lämpade att göra (utan att bestraffas av omgivningen), och önskar en förändring av detta.
Ja feminismens grundanalys är att KÖNSroller är det viktigaste. Min egen analys är inte att just den parametern är det viktigaste eftersom jag inte anser att de flesta av oss är så pass primitiva. Ett annat problem är att man för ofta blundar för bättre förklaringsmodeller för fenomen i samhället.
I fallet med tiden i månaden så är det ett faktum att man _måste_ agera helt olika vissa tider i månaden runt vissa kvinnor eftersom alternativet är katastrof. Men de kvinnornas beteende kanske är inprogrammerat så att ett par enkla insikter om patriarkatet ändrar kanske omständigheterna?
Varför tror du det? För en enskild variabel brukar det ju vara så, men mäter du något tusental så blir det mönster som utkristalliserar sig, så man underskattar lätt skillnaderna.
narcissisten
2013-05-08, 14:18
Varför tror du det? För en enskild variabel brukar det ju vara så, men mäter du något tusental så blir det mönster som utkristalliserar sig, så man underskattar lätt skillnaderna.
Delvis på grund av artiklar som den här: http://www.livescience.com/27226-men-women-alike-psychologically.html och den här http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-och-kvinnor-ar-lika-som-bar
Ärligt talat, om det är på den nivån du vill lägga dig är jag inte intresserad. Jag tror att du mycket väl fattar skillnaden mellan ev PMS som det faktiskt yttrar sig och att förklara varje yttring av något annat än happy-happy hos en kvinna med PMS, även i sammanhang som t.ex. missnöje med schemaläggning på en arbetsplats. Ja, det förekommer. Du kan säkert själv komma på någon situation där manliga stereotyper dras upp på ett sätt och i ett sammanhang som är ett problem för en manlig individ; det är ju inte direkt som att det aldrig förekommer.
Jag har aldrig påstått att könsroller är det enda som förklarar människors beteende. Det är, skulle jag säga, inte heller särskilt vanligt att feminister idag gör det. Däremot är det vanligt att man som feminist får det kastat i ansiktet och förväntas få en uppenbarelse när man hör det.
Angående "Det Ju Är Så", så föredrar jag personligen ett samhälle där jämställdhet är basen för individen att utgå från, istället för ett icke jämställt samhälle där endast den individ som orkar och har goda resurser kan slå sig fram till lika värde och likvärdig behandling (notera likvärdig och inte "exakt likadan").
Ärligt talat, om det är på den nivån du vill lägga dig är jag inte intresserad. Jag tror att du mycket väl fattar skillnaden mellan ev PMS som det faktiskt yttrar sig och att förklara varje yttring av något annat än happy-happy hos en kvinna med PMS, även i sammanhang som t.ex. missnöje med schemaläggning på en arbetsplats. Ja, det förekommer. Du kan säkert själv komma på någon situation där manliga stereotyper dras upp på ett sätt och i ett sammanhang som är ett problem för en manlig individ; det är ju inte direkt som att det aldrig förekommer.
Jag har aldrig påstått att könsroller är det enda som förklarar människors beteende. Det är, skulle jag säga, inte heller särskilt vanligt att feminister idag gör det. Däremot är det vanligt att man som feminist får det kastat i ansiktet och förväntas få en uppenbarelse när man hör det.
Angående "Det Ju Är Så", så föredrar jag personligen ett samhälle där jämställdhet är basen för individen att utgå från, istället för ett icke jämställt samhälle där endast den individ som orkar och har goda resurser kan slå sig fram till lika värde och likvärdig behandling (notera likvärdig och inte "exakt likadan").
Grejen är att det är den nivån feminismen lägger sig med avseende på mäns alla handlingar och mäns (bristande) förståelse av det mesta. För att de vill ha makt över kvinnor, för att de tänker med pitten, för att de inte kan se en kvinna i ögonen utan stirrar i urringningen, för att de är överkåta, porrkonsumenter, gubbklubb, gubberi, gubbslem etc etc. Listan är tre mil lång och varje gång en diskussion handlar om _dåliga_ saker om eller från kvinnor men uttalat av en man? App app. Patriarkrörelsen är ett utmärkt exempel.
Om det finns något -iarkat så är det åt andra hållet i debattrummen. Visst finns det tusen och en tröttsamma karlar som verkligen på riktig trycker ned kvinnor men det finns duktigt många (fler) "insiktsfulla" kvinnor i debattrummen som kan säga saker som: I fallet att en kvinna uttalar eller gör X så kan man inte skilja den från faktumet att hon är kvinna.
Delvis på grund av artiklar som den här: http://www.livescience.com/27226-men-women-alike-psychologically.html och den här http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-och-kvinnor-ar-lika-som-bar
Just dn-artikeln var ju inte jättefantastisk...
Men du kan ju läsa även det här:
http://www.cbc.ca/news/health/story/2012/01/05/men-women-differences-study.html
Det skulle va kul att höra lite konkret från honorna i tråden! Vad tror ni skulle va annorlunda om ni (eller den genomsnittliga kvinnan om ni vill) blev behandlad EXAKT som en man? Ni kan börja med att skriva positiva saker, sen negativa! Konkret
Det skulle va kul att höra lite konkret från honorna i tråden! Vad tror ni skulle va annorlunda om ni (eller den genomsnittliga kvinnan om ni vill) blev behandlad EXAKT som en man? Ni kan börja med att skriva positiva saker, sen negativa! KonkretMed tanke på att små män som är lika små och svaga och har lika ljus röst som en genomsnittlig tjej ofta blir mobbad och får låg status, så skulle den genomsnittliga kvinnan också få låg status om man behandlade dem som man behandlar män.
Latissimus Dorsi
2013-05-08, 15:55
Bättre kan du. Sådana reaktioner överlag är inte onormala alls, dock kan de framföras på diverse olika vis till både män och kvinnor tro det eller ej. Exempel är ''har du inte fått ligga på ett tag eller?'', ''har du blivit dumpad av din flickvän eller?'' ''fan, har du vaknat på fel sida av sängen eller?'' eller liknande där folk skakar av ens reaktion genom att antyda att ens reaktion beror på något externt (PMS, att man inte fått ligga, att man blivit dumpad, att ens get dött) när den i själva verket helt och hållet beror på personen ifråga.
Det jag vill ha sagt är att ditt exempel inte är unikt gentemot kvinnor, och de är oftast så de är med argument gentemot män där lätt hittar en motsvarighet som sker åt andra hållet också.
Bättre kan du. Sådana reaktioner överlag är inte onormala alls, dock kan de framföras på diverse olika vis till både män och kvinnor tro det eller ej. Exempel är ''har du inte fått ligga på ett tag eller?'', ''har du blivit dumpad av din flickvän eller?'' ''fan, har du vaknat på fel sida av sängen eller?'' eller liknande där folk skakar av ens reaktion genom att antyda att ens reaktion beror på något externt (PMS, att man inte fått ligga, att man blivit dumpad, att ens get dött) när den i själva verket helt och hållet beror på personen ifråga.
Det jag vill ha sagt är att ditt exempel inte är unikt gentemot kvinnor, och de är oftast så de är med argument gentemot män där lätt hittar en motsvarighet som sker åt andra hållet också.
De där andra kommentarerna, som likt PMS-blajet endast tjänar till att trycka ner någon, tar inte fasta på något specifikt manligt. Jämför istället med elaka kommentarer som har något med övervikt att göra. Sen tycker jag att PMS' inverkan på beteende är överdrivet - yttrar sig väl inte mycket värre än när (en) man har en dålig dag? - och om män nu är så dominanta så är det klart värre när en man har en dålig dag och ryter till, än om en "klen varelse" gör detsamma.
WHITEFOLKS
2013-05-08, 17:40
Personligen hör jag nog pms som motiverande faktor oftare från damer än herrar.
HAHA ja exempel (dock väldigt subtilt) på sådant bjöds ju på nån sida bak i form av:
Det kommer ju framför allt aldrig att försvinna om ingen kämpar för det. Eller tror att det är möjligt.
Iaf så återupprepar jag
Det skulle va kul att höra lite konkret från honorna i tråden! Vad tror ni skulle va annorlunda om ni (eller den genomsnittliga kvinnan om ni vill) blev behandlad EXAKT som en man? Ni kan börja med att skriva positiva saker, sen negativa! Konkret
KOM IGEN LADIESS!!!!
och
Med tanke på att små män som är lika små och svaga och har lika ljus röst som en genomsnittlig tjej ofta blir mobbad och får låg status, så skulle den genomsnittliga kvinnan också få låg status om man behandlade dem som man behandlar män.
indeed! tur för kvinnor att "det dom har mellan benen" FAKTISKT spelar roll här, ha! ne acceptera att ni är kvinnor säger jag och acceptera att männen är the men, men aja förstår att ni behöver testa lite, det är ju typ vad feminism är, ett TEST aja peace!
WHITEFOLKS
2013-05-09, 13:43
Du är väldigt dålig på att uttrycka det du vill ha sagt på ett bra sätt qqq111 så det är väldigt lätt att ignorera dig.
Missade det här inlägget. Riktigt bra skrivet, och kul att det kommer från en brud. En av dom bästa sakerna jag har gjort med mitt liv var att inse att kvinnor inte är värda så mycket som alla vill måla upp det. Ni är värda och är lika stora skojare som alla andra på den här planeten.
Därför bör ni också vara beredda på att få lika mycket cred och ta lika mycket skit av oss män, som vi ger män. Samma gäller oss av er kvinnor.
Det är lite så jämställdhet funkar. Man slutar kategorisera folk efter kön och ger skit/cred baserat på prestanda. Tyvärr gillar många kvinnor att köra ett fult dubbelspel. Dom vill ha samma cred, men kan tyvärr inte hantera samma skit som vi män får ta - av män, när skon väl börjar klämma så påstår man att kvinnor är känsliga, att vi män är för grova osv, drar sexistkortet and all that good stuff.
WHITEFOLKS
2013-05-09, 14:03
Missade det här inlägget. Riktigt bra skrivet, och kul att det kommer från en brud. En av dom bästa sakerna jag har gjort med mitt liv var att inse att kvinnor inte är värda så mycket som alla vill måla upp det. Ni är värda och är lika stora skojare som alla andra på den här planeten.
Därför bör ni också vara beredda på att få lika mycket cred och ta lika mycket skit av oss män, som vi ger män. Samma gäller oss av er kvinnor.
Det är lite så jämställdhet funkar. Man slutar kategorisera folk efter kön och ger skit/cred baserat på prestanda. Tyvärr gillar många kvinnor att köra ett fult dubbelspel. Dom vill ha samma cred, men kan tyvärr inte hantera samma skit som vi män får ta - av män, när skon väl börjar klämma så påstår man att kvinnor är känsliga, att vi män är för grova osv, drar sexistkortet and all that good stuff.
Det är en bra kommentar men dock vägrade hon att svara på hur hon såg på legalisering av prostitution, något som i stor utsträckning handlar just om att sätta det på piedestal (motsidan dvs).
Det är en bra kommentar men dock vägrade hon att svara på hur hon såg på legalisering av prostitution, något som i stor utsträckning handlar just om att sätta det på piedestal (motsidan dvs).
Klart hon ställer sig mot det.. Prostitution är ju kvinnoförtryck, remember ;)? Kvinnan är ju absolut inte kapabel att fatta egna beslut som sin sexualitet och kropp..
Heja heja:>
Du är väldigt dålig på att uttrycka det du vill ha sagt på ett bra sätt qqq111 så det är väldigt lätt att ignorera dig.
fuck att uttrycka sig på ett "bra" sätt dude! säg det du vill, put it out there =) i detta fallet var det tydligen för mkt för vissa i tråden, their loss not mine :D
WHITEFOLKS
2013-05-10, 01:04
fuck att uttrycka sig på ett "bra" sätt dude! säg det du vill, put it out there =) i detta fallet var det tydligen för mkt för vissa i tråden, their loss not mine :D
Njajo.
Vill du ha något sagt och det faktiskt betyder något för dig, då får du bemöda dig lite när det gäller att presentera det om du vill få någon sorts effekt.
Klart hon ställer sig mot det.. Prostitution är ju kvinnoförtryck, remember ;)? Kvinnan är ju absolut inte kapabel att fatta egna beslut som sin sexualitet och kropp..
Heja heja:>
Feministrörelsen i tyskland lobbar rätt starkt vad jag minns för att bibehålla prostitutionen som den är - just för att inte svarthandel och en ökad trafficking ska kunna växa i omfattning. Så vad svenska feminister säger är de rätt ensamma om i frågan
Det finns en tråd om prostitution. Håll er där, eller så dör den här tråden alldeles strax
Spikmattan
2013-05-15, 17:11
http://trettiotreanledningar.com/
Blev ju inte direkt 33 anledningar för feminism i Sverige...
Blev ju inte direkt 33 anledningar för feminism i Sverige...
Av allt du kunde ha skrivit som svar på länken, så väljer du det där *facepalm*
Många av punkterna gäller i sverige också.
Med tanke på att den länken exploderar bland svenskar på fb nu så var det väl ett helt okej svar?
Jag är för lat för att gå igenom alla 33 punkterna och bemöta dem.
Iofs vissa gäller för Sverige, exempelvis reklambranschen går liksom på vad som säljer, män brukar vara svag för sexiga tjejer, oavsett om det är ett jädra öl eller whatever som skall säljas.
Feminism i Sverige, tja den rörelsen(feministiskt initativ och liknande) säger inte flaska ens när det gäller könsstympningar- vilket är en av de värsta sakerna som tas upp i länken som faktiskt är tillämpligt i Sverige nuförtiden.
Thelvino
2013-05-15, 19:12
Jag är för lat för att gå igenom alla 33 punkterna och bemöta dem.
Iofs vissa gäller för Sverige, exempelvis reklambranschen går liksom på vad som säljer, män brukar vara svag för sexiga tjejer, oavsett om det är ett jädra öl eller whatever som skall säljas.
Feminism i Sverige, tja den rörelsen(feministiskt initativ och liknande) säger inte flaska ens när det gäller könsstympningar- vilket är en av de värsta sakerna som tas upp i länken som faktiskt är tillämpligt i Sverige nuförtiden.
Inte konstigt att SD har så "många" anhängare på kolo, folk kan inte ens använda google utan de läser krönikor, bloggar etc och går på precis vad som helst utan att göra minsta lilla faktakollen.
Första träffen på google på Feministiskt initiativ könsstympning...*gah!*
http://www.feministisktinitiativ.se/artiklar.php?show=1169
"Könsstympning förbjöds i svensk lag år 1982. Sedan 1999 kan personer också dömas för könsstympningsbrott i Sverige, även om brottet begåtts i länder där det inte är straffbart. I Sverige bedrivs dock inte längre något aktivt arbete för att förebygga könsstympning. Mer kunskap krävs i såväl utbildningsväsendet som inom hälso- och sjukvården och föreningslivet. Trossamfund bör tydligare involveras då de kan ha en central roll i arbetet mot dessa övergrepp. Feministiskt initiativ vill att Socialstyrelsen får i uppdrag att ta fram en ny handlingsplan för att förebygga och bekämpa könsstympning i Sverige. Möjligheten att förlänga preskriptionstiden för könsstympningsbrott bör dessutom ses över, så att man också i vuxen ålder ges möjlighet att anmäla brott man utsatts för som barn. Eftersom det i dag inte görs några kartläggningar om förekomsten av könsstympning i Sverige bör man också genomföra en större kartläggning liksom en riskbedömning utifrån evidensbaserad forskning på området. Samtidigt är det viktigt att arbetet mot könsstympning utgår från ett antirasistiskt perspektiv och inte inskränker flickors och kvinnors kroppsliga integritet som omotiverade tvångsundersökningar."
hmm, låter inte som en feminist utan mer som en manshatare,
bäda 2 isf, inte svärt att missa när hon hade ett stort halsband exakt sådan här
http://rlv.zcache.se/rott_feminismsymbol_halsband-r7925a25d9703432fa7c1f7b06a214044_fkoei_8byvr_152. jpg
inget behövs varken feminism eller liknande...
dock är jag för ett jämställt samhälle... man or woman ska inte vara någon skillnad.
Inte konstigt att SD har så "många" anhängare på kolo, folk kan inte ens använda google utan de läser krönikor, bloggar etc och går på precis vad som helst utan att göra minsta lilla faktakollen.
Första träffen på google på Feministiskt initiativ könsstympning...*gah!*
Bra vantolkning där. Det var inte ens det jag pratade om. Jag menade samhällsdebatten, på torgmöten etc... Där håller de en mycket låg profil i frågan kontra hur ofeministiskt övergreppet är. Gudrun själv har ju inte velat spela SD i händerna så att säga, vilket gått ut över dessa flickor. Det är nog ganska svårt att förneka.
Jag har aldrig röstat på SD och det är inte säkert att jag kommer göra det heller lille vän. Så det behöver du inte klistra på mig. Förresten så är det inte första gången du dyker upp, klankar och sedan är tämligen tyst när någon svarar på ditt inlägg. Lite dålig forum-ton det där.
Supermicke
2013-05-15, 20:14
punkt 30.. om man vill köpa ett par stringtrosor är väl det där ett helt ok modellerande eller hur bör det annars göras? Ska ju se snyggt ut så tjejer vill köpa antar jag, men nej den punkten förstår jag faktiskt inte riktigt.
Nordström
2013-05-15, 20:31
Det där är ett argument du har kört med förut. Jag postade en artikel i en annan tråd, som du aldrig svarade på, som bevisar att mp:s miljöpolitik är ett skämt: http://www.newsmill.se/artikel/2013/05/05/ekologiskt-sett-r-sverige-verbefolkat
Girlwriteswhats senaste rant var ordentligt underhållande!
064ukK06C-w
punkt 30.. om man vill köpa ett par stringtrosor är väl det där ett helt ok modellerande eller hur bör det annars göras? Ska ju se snyggt ut så tjejer vill köpa antar jag, men nej den punkten förstår jag faktiskt inte riktigt.
Det är skjortan de säljer. Den som är unisex, som modellas på helt annat sätt på en man.
1. Ja det där existerar. Jag har inte så mycket att säga om den punkten då poängen behöver förklaras lite bättre.
2. Hur många är "pro-abortion leaders"? Är det en fördel om det är ett högt antal män där också eller är det en nackdel?
3. Ja det där har ju sina nackdelar och fördelar för båda könen. Jag har dock inget förtroende för att den feminism jag fått lära känna förbättrar något. Jag är inte ens säker på att det är någon vits att försöka ändra på stereotyperna.
4 + 5. Det där är mer utav en facebook-issue. Dessutom är väl förmodligen en beskrivande penis-bild lika förbjuden medan bilder på halvnakna muskulösa män är ok? Isåfall är det ju jämställt på facebook iaf.
6. Moar info please. Vill gärna se vad man menar med definitionen på en våldtäktsman. Jag hoppas innerligt att man inte åsyftar på "män som anklagats för våldtäkt"
7. Jäkligt tråkigt. Visa vad ni går för feminister och se vad ni kan göra åt saken!
(8. Det där har jag noll koll på)
9. Även vid justering för alla confounders?
10. Det finns länder där män blir straffade för att ha blivit utsatta för sexuella övergrepp
11. Intressant påstående. Källa please. Jag har då aldrig hört någon påstå något sådant i hela mitt liv.
12. Hade vi inte redan haft den här punkten?
13. Män utsätts för saker också (bla våldtäkt, men visst är det najs att välja de brott där kvinnor är överrepresenterade och antyda att kvinnor därför är de enda som har problem och därför aldrig på riktigt jobba för jämställdhet). Om feminismen kan sluta fokusera på kvinnan hela jävla tiden så hade man kanske kunnat ta det seriöst.
14. Jösses. Pojkar får alltså inte lära sig att inte våldta? Vilket bisarrt påstående. Fullkomligt makabert uttalande. Behöver jag ens förklara varför?
15. Män används som förbrukningsvara i krig.
(16. Den här punkten är på tok för djupgående för att göra en snabbkomentar på)
17. Det där ser jag snarare som femismens bild av mannen.
18. Ja det där är avskyvärt om det har hänt (har inte läst nyheten).
19. Återigen fokus på kvinnan. Konstant fokus på vad kvinnan råkar ut för och nästan aldrig något fokus på mannens problem.
20. Svårt att bemöta korta onyanserade kommentarer med annat än korta onyanserade kommentarer :P
21. (ser inte vad det står)
22. Gärna källa på detta. Skulle även vilja se siffror på hur ofta män automatiskt tros vara skyldiga så fort väldtäktsanklagelser görs (av samhället, inte lagen efter att eventuell dom utfärdats)
Skulle även vara intressant att veta hur stort mörkertal vi har när det gäller våldtäkt av män. Vilket man förstås inte kan veta.Men man kan ju "uppskatta". Precis som de verkar göra här ;)
23. Återigen fokus på kvinnor. Man löser jämställdheten genom att enbart fokusera på kvinnor...
24. Se 20
25. Män kläs också utmanande i trikåern och liknande. Det är mer utbrett i sport bland kvinnor. Men man glömmer bort att det här faktiskt är en fördel för kvinnan också. Hon kan kompensera sin idrottsliga medelmåttighet med att spela på sin sexualitet. Något män inte kan göra lika lätt.
26. Det här drabbar män mer än vad det drabbar kvinnor:
http://www.journalisten.se/nyheter/var-tredje-journalist-hotad-det-senaste-aret
27. Ja? Kvinnor kan välja att tjäna pengar på att vara sex-objekt. Medfödd makt ;)
28. Det där är vidrigt! Män utsätts också för könsstympning och visst. Det är inte samma magnitud. Däremot är det accepterat även i västvärlden. Trots att det medför risker och innebär ett trauma för bebisen.
29. Varför? Jämställdhet kan man kämpa för, feminism vet jag inte. Fattigdom bör dock prioriteras högre imo eftersom det får större effekter på hela samhället snabbare.
30. Det är klart det är ok om det säljer. Det är inte ok om varumärket skadas. Vilket det kanske gör nu. Det gäller att väga potentiella vinster mot risker och komma på en smart marknadsföring om man vill tjäna pengar. Nu råka de väl chansa lite för mycket och det kan ju tyvärr drabba försäljningen negativt.
Marknadsföringen speglar efterfrågan. Sex säljer. Ffa om det är kvinnan det anspelas på. Detta kan ses som både en fördel och en nackdel för kvinnan. Om det är rätt eller fel är en svår fråga. Kvinnor drar ju uppenbart nytta av hur det ser ut och jag tror inte vi kan ändra biologin i en handvändning.
Även om vi skulle lyckas tvätta bort den sexism vi har nu, könsneutralisera samhället, så kommer den att uppstå naturligt igen med tiden.
Så nu har jag sagt mitt utan att vara speciellt vetenskaplig. Tyckte inte bilden förtjänade ett speciellt vetenskapligt svar heller. Det är sällan feminismen kommer med objektiv fakta så varför orka bry sig.
Hon kan kompensera sin idrottsliga medelmåttighet med att spela på sin sexualitet.
Här hoppas jag att du bara tänkte skoja till det lite. Får mig att tänka på IPF:s idé att ha nån lättklädd uppvisning av damlyftarna i samband med tävlingar. De är ju så klena så varför inte lägga ner damlyftning helt och bara gå direkt till bikinironden? *rolleyes*
Omegajames
2013-05-16, 02:40
Herregud, det är sånt där jävla trams som gör att dagen svenska feminism är rätt utsagt skrattretande och GÅR INTE att tas seriöst för en person med någorlunda utvecklad rationell förmåga.
Ni svenska män: Hur i helvete kan ni vikingar ha tappat bollarna till sådan nivå att dagens feminism får härja runt som den gör? :smash:
Ni svenska män: Hur i helvete kan ni vikingar ha tappat bollarna till sådan nivå att dagens feminism får härja runt som den gör? :smash:
Äh, är det någon som, på riktigt, lyssnar på feminister?
Listan var ju för övrigt sjukt ovärd, mestadels handlar det ju om brottsliga handlingar, skämt och liknande än en faktiskt mentalitet att det är en skillnad mellan könen (sen säger jag inte att skillnaden finns där ändå).
Jag menar, tror någon att våldtäkterna skulle försvinna om män såg kvinnor likvärdiga? Det är fortfarande ett hål dom tänder på.
Äh, är det någon som, på riktigt, lyssnar på feminister?
Listan var ju för övrigt sjukt ovärd, mestadels handlar det ju om brottsliga handlingar, skämt och liknande än en faktiskt mentalitet att det är en skillnad mellan könen (sen säger jag inte att skillnaden finns där ändå).
Jag menar, tror någon att våldtäkterna skulle försvinna om män såg kvinnor likvärdiga? Det är fortfarande ett hål dom tänder på.
Lite kul med den sexuella biten ang vad man tänder på eller ej. I det programmet 69 saker om sex berättades det att en ovanligt stor majoritet av f! Väljare tycker om att bli bundna när de har sex! Helt makalöst! De ger i sänghalmen upp den feministiska kampen till förmån för mannen och hans patriarkala agerande/dominerande! :) hade vart oerhört intressant o se vad freud eller cg jung skulle beskrivit den sexuella psykologin hos en riktigt ilsken rödtotta!
Patriarch K
2013-05-16, 09:19
Var ska det här sluta? Nu vill vissa införa en högre skatt för män *screwy*
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dags-infora-jamstalldhetskatt_8176516.svd
Det där var nog det mest idiotiska jag någonsin läst.
Feminismen i ett nötskal !
– Tjejer söker sig till frisörutbildningen och killar till bygg- och anläggningsprogrammet. Det påverkar vilka yrkesval de gör senare i livet vilket också leder till skillnader i ekonomisk jämställdhet.
Att ett av dessa yrken innebär garanterad risk för arbetsskador, har en hög grad av allvarliga arbetsolyckor och utsätts för hårt arbete i förjävligt väder kanske gör att det yrket måste vara liiiiiite mer välbetalt för att locka.
att ett av dessa yrken innebär garanterad risk för arbetsskador, har en hög grad av allvarliga arbetsolyckor och utsätts för hårt arbete i förjävligt väder kanske gör att det yrket måste vara liiiiiite mer välbetalt för att locka.
+1
Robbmeister
2013-05-16, 14:14
Att ett av dessa yrken innebär garanterad risk för arbetsskador, har en hög grad av allvarliga arbetsolyckor och utsätts för hårt arbete i förjävligt väder kanske gör att det yrket måste vara liiiiiite mer välbetalt för att locka.
+1. Sen finns det inget som hindrar kvinnor från att söka till typiskt ''manliga'' utbildningar på gymnasiet. Snarare tvärtom, det uppmuntras av skolan.
Var ska det här sluta? Nu vill vissa införa en högre skatt för män *screwy*
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dags-infora-jamstalldhetskatt_8176516.svd
Bemöta ojämlikheter med ojämlikheter, great!
Lite kul med den sexuella biten ang vad man tänder på eller ej. I det programmet 69 saker om sex berättades det att en ovanligt stor majoritet av f! Väljare tycker om att bli bundna när de har sex! Helt makalöst! De ger i sänghalmen upp den feministiska kampen till förmån för mannen och hans patriarkala agerande/dominerande! :) hade vart oerhört intressant o se vad freud eller cg jung skulle beskrivit den sexuella psykologin hos en riktigt ilsken rödtotta!
Ju mer feministisk desto mer ug. Zup Carnes? :D
Latissimus Dorsi
2013-05-16, 15:15
Och att sedan män (omg jag generaliserar, fattar inte att jag gör det) är de som föredrar en sådan miljö och faktiskt är mer anpassade för den sortens yrke slår fast saken ännu hårdare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.