Visa fullständig version : Feminism
Red Apple
2014-11-05, 23:28
Strukturer? :D Tror inte att partnern nödvändigtvis haft högre status när de träffades, det är nog snarare ett resultat av prioriteringar inom förhållandet (vilket pekar åt ett särskilt håll).
alphahanen2
2014-11-05, 23:31
Tja, det är liksom bara så det är att barn mår bra av att amma och mår bäst ihop med sin mamma i början. Män kan inte amma, annat än i extremt ovanliga nästan unika undantagsfall.
Fast iofs, familjen är ju en de lav ett patriarkalt förtryck så det bästa är nog om barn tillkommer genom anonym spermiedonation och växer upp i lesbiska kollektiv och kallar alla vuxna kvinnor för "mappa". Det borde lösa problemet.
Känns som att vi har ganska enade åsikter i dessa frågor. Men är lite nyfiken på hur du ställer dig till pappaledighet? Alltså när barnet inte längre är i behov av amning. Alltså inte att man lagstadgar att föräldrar måste vara lediga 50-50 (vad det nu heter på ett bättre sätt?) utan att man delar upp det själva.
Vet att det klart är en fråga om familjens ekonomi och andra personliga saker att ta hänsyn till. Men om vi utgår från dessa. Om vi låtsas att du har fru och barn, hur skulle du känna att dela upp ledigheten med dessa då?
WHITEFOLKS
2014-11-05, 23:37
Strukturer? :D Tror inte att partnern nödvändigtvis haft högre status när de träffades, det är nog snarare ett resultat av prioriteringar inom förhållandet (vilket pekar åt ett särskilt håll).
Fast du förstår väl att jag kan använda samma information om förhållanden och bygga en bild av att kvinnor har det lättare osv. Dvs den struktur man vill stödja hittar man bevis för.
Därför är patriarkat, strukturellt förtryck och sånt så ointressant när man pratar jämställdhet i Sverige. Juridiskt sett har kvinnor mer rättigheter än män, de har inte heller ett jättestarkt socialt tryck för diverse roller. Det som främst hindrar de från att bli vad de nu vill bli är deras egna val.
Red Apple
2014-11-05, 23:38
Är f.ö. ingen som föreslår att pappa ska vara hemma med barnet de första månaderna, det säger väl sig självt att ett barn inte ska behöva leva på mjölkersättning om en mjölkproducerande mamma finns till hands.
Red Apple
2014-11-05, 23:41
Fast du förstår väl att jag kan använda samma information om förhållanden och bygga en bild av att kvinnor har det lättare osv. Dvs den struktur man vill stödja hittar man bevis för.
Därför är patriarkat, strukturellt förtryck och sånt så ointressant när man pratar jämställdhet i Sverige. Juridiskt sett har kvinnor mer rättigheter än män, de har inte heller ett jättestarkt socialt tryck för diverse roller. Det som främst hindrar de från att bli vad de nu vill bli är deras egna val.
Fast nu uttalar du dig om saker du inte har någon aning om. Om en betydande del av Sveriges kvinnor säger att de upplever ett socialt motstånd inom vissa betydande sammanhang så ligger det rimligtvis någonting i det. Hur kan du veta att de upplevda orättvisorna bara är följder av deras egna val? Det är bara antaganden du gör för att de passar in på din bild av hur mycket lättare ditt liv vore som kvinna.
WHITEFOLKS
2014-11-05, 23:43
Fast nu uttalar du dig om saker du inte har någon aning om. Om en betydande del av Sveriges kvinnor säger att de upplever ett socialt motstånd inom vissa betydande sammanhang så ligger det rimligtvis någonting i det. Hur kan du veta att de upplevda orättvisorna bara är följder av deras egna val? Det är bara antaganden du gör för att de passar in på din bild av hur mycket lättare ditt liv vore som kvinna.
Och mina och andras, t.ex. sniggels upplevda problem är inte giltiga? Det är ffs same shit, skillnaden är att det enda de ger, för mig som har så oerhört mycket lättare, är högre lön och chefsposition. VART HAR JAG DET LÄTTARE?
Red Apple
2014-11-05, 23:47
Och mina och andras, t.ex. sniggels upplevda problem är inte giltiga? Det är ffs same shit, skillnaden är att det enda de ger, för mig som har så oerhört mycket lättare, är högre lön och chefsposition. VART HAR JAG DET LÄTTARE?
Det är här problemet ligger, i den feministiska diskussionen utgår du ifrån din egna individuella position och de åskådanden du har gjort därifrån. När någon säger att något är ojämställt för kvinnor så verkar du ta det personligt eftersom du själv inte har det så bra. Du har det väldigt svårt, det förnekar jag inte. I just din situation hade det kanske varit lättare att vara tjej. Men det spelar ingen roll i den större bilden, försök att distansera dig till det hela. När någon säger att kvinnor har det svårare än män så menas det inte att just du har det lättare, det går inte att projicera samhällsanalyser på individnivå helt enkelt.
WHITEFOLKS
2014-11-05, 23:49
Det är här problemet ligger, i den feministiska diskussionen utgår du ifrån din egna individuella position och de åskådanden du har gjort därifrån. När någon säger att något är ojämställt för kvinnor så verkar du ta det personligt eftersom du själv inte har det så bra. Du har det väldigt svårt, det förnekar jag inte. I just din situation hade det kanske varit lättare att vara tjej. Men det spelar ingen roll i den större bilden, försök att distansera dig till det hela. När någon säger att kvinnor har det svårare än män så menas det inte att just du har det lättare, det går inte att projicera samhällsanalyser på individnivå helt enkelt.
Vad leder det sociala trycket till hos kvinnor? De har lite svårare att bli forskare och höga chefspositioner.
Vad leder det till hos män? Alkoholism, missbruk, hemlöshet, självmord.
För att vara en vänsterfråga/parti så verkar de bry sig väldigt mycket mer om pengar och statusfrågor än att minska mänskligt lidande.
Vilka borde prioriteras först?
Red Apple
2014-11-05, 23:56
Vad leder det sociala trycket till hos kvinnor? De har lite svårare att bli forskare och höga chefspositioner.
Vad leder det till hos män? Alkoholism, missbruk, hemlöshet, självmord.
För att vara en vänsterfråga/parti så verkar de bry sig väldigt mycket mer om pengar och statusfrågor än att minska mänskligt lidande.
Vilka borde prioriteras först?
Även kvinnor drabbas av alkoholism, missbruk, hemlöshet och självmord. Ja, samhället är mer villigt att se kvinnor som offer och de har därmed en större möjlighet att få hjälp i de flesta fall. Det finns ingen som säger att individers dåliga mående inte ska åtgärdas men det är snarare än välfärdsfråga än en jämställdhetsfråga. Det är två helt skilda debatter som bör hållas isär.
Att du mår dåligt beror till viss del på det sociala trycket du upplever för att du har en ***, ja. Men det är långt ifrån den enda orsaken, antar jag? Den enda orsaken till att Marielle, 36, fick avslag på sin ansökan om befordran för en fjärde gången, trots hennes kompetens, är att hennes chef misstänker att det är hög tid för henne att skaffa barn. Dina problem är inte ett resultat av förtryckande samhällsstrukturer, hennes är det. Det gör inte dina problem mindre värda, men det gör dina problem till en helt annan fråga.
Sen vill jag återigen understryka att en diskussion om feminism inte ska handla enbart om F! och definitivt inte utgå ifrån partiet.
Beholder
2014-11-05, 23:56
På vilket sätt har kvinnor juridiskt sett mer rättigheter?
WHITEFOLKS
2014-11-06, 00:00
På vilket sätt har kvinnor juridiskt sett mer rättigheter?
De har rättigheter angående abort som män inte har. Finns även något som heter kvinnofridskränkning som inte har någon motsvarighet bland män osv..
DPahkamaa
2014-11-06, 00:01
De har rättigheter angående abort som män inte har. Finns även något som heter kvinnofridskränkning som inte har någon motsvarighet bland män osv..
Kvinnor som vill starta företag kan också söka bidrag som män inte kan söka.
Red Apple
2014-11-06, 00:01
Fördelar i omvårdnadstvister, samhället är bättre anpassat för att ta hand om utsatta kvinnor än utsatta män eftersom samhället är bekvämt med att se kvinnor som offer som behöver hjälp medan det är svårare att acceptera män i en sådan situation. På den punkten har WF helt rätt.
Edit: Men nu satte vi i alla fall åt dem jävlarna med att plocka bort läx-rut!
Ska gå och lägga mig nu iaf, så får fortsätta någon annan gång. Björnkram på dig WF *hug*
WHITEFOLKS
2014-11-06, 00:02
Även kvinnor drabbas av alkoholism, missbruk, hemlöshet och självmord. Ja, samhället är mer villigt att se kvinnor som offer och de har därmed en större möjlighet att få hjälp i de flesta fall. Det finns ingen som säger att individers dåliga mående inte ska åtgärdas men det är snarare än välfärdsfråga än en jämställdhetsfråga. Det är två helt skilda debatter som bör hållas isär.
Att du mår dåligt beror till viss del på det sociala trycket du upplever för att du har en ***, ja. Men det är långt ifrån den enda orsaken, antar jag? Den enda orsaken till att Marielle, 36, fick avslag på sin ansökan om befordran för en fjärde gången, trots hennes kompetens, är att hennes chef misstänker att det är hög tid för henne att skaffa barn. Dina problem är inte ett resultat av förtryckande samhällsstrukturer, hennes är det. Det gör inte dina problem mindre värda, men det gör dina problem till en helt annan fråga.
Sen vill jag återigen understryka att en diskussion om feminism inte ska handla enbart om F! och definitivt inte utgå ifrån partiet.
Men båda orsakas väl av strukturer, socialt tryck och dess problem? Om vi bara pratar juridiska rättigheter så har kvinnor mer än män. Det är olagligt att diskriminera pga kön, ålder osv.
WHITEFOLKS
2014-11-06, 00:06
Fördelar i omvårdnadstvister, samhället är bättre anpassat för att ta hand om utsatta kvinnor än utsatta män eftersom samhället är bekvämt med att se kvinnor som offer som behöver hjälp medan det är svårare att acceptera män i en sådan situation. På den punkten har WF helt rätt.
Edit: Men nu satte vi i alla fall åt dem jävlarna med att plocka bort läx-rut!
Ska gå och lägga mig nu iaf, så får fortsätta någon annan gång. Björnkram på dig WF *hug*
Ja jävlar va glad jag är över att du kallar dig feminist och strävar efter att göra mitt liv ännu värre. Björnskit ska du ha.
Red Apple
2014-11-06, 00:10
Ja jävlar va glad jag är över att du kallar dig feminist och strävar efter att göra mitt liv ännu värre. Björnskit ska du ha.
Men lägg av. Jag strävar inte efter att göra ditt liv värre på något sätt och det vet du mycket väl. Om du mår dåligt av att diskutera vissa saker så är det kanske upp till dig att inte ta de diskussionerna, istället för att skylla på andra. DumbjoerN.
WHITEFOLKS
2014-11-06, 00:12
Men lägg av. Jag strävar inte efter att göra ditt liv värre på något sätt och det vet du mycket väl. Om du mår dåligt av att diskutera vissa saker så är det kanske upp till dig att inte ta de diskussionerna, istället för att skylla på andra. DumbjoerN.
Jag mår dåligt av dina undermåliga diskussionsmetoder (strukturer lol) och att du är så villig att se kvinnor som offer och därmed bara spär på deras offerroll (för det funkar ju).
Red Apple
2014-11-06, 00:25
Jag mår dåligt av dina undermåliga diskussionsmetoder (strukturer lol) och att du är så villig att se kvinnor som offer och därmed bara spär på deras offerroll (för det funkar ju).
Undermåliga diskussionsmetoder? Att jag skulle lägga fram strukturer som bevis utan att underbygga det är något du hittat på själv, jag skrev att jag inte orkade hitta källor ikväll så du får vänta. Ja, kvinnor är offer. Du är också ett offer, till viss del för att du är man men inte till lika stor grad pga ditt kön. Du är så villig att se dig själv som ett offer och därmed spär du på din egen offerroll så att du ska slippa ta något jävla ansvar över din egna sitaution. Inte för att det funkar. Du beter dig som en fjortonåring, vilket tyvärr är allt annat än förvånande.
Nu kan du säga att jag försöker få dig att må dåligt.
WHITEFOLKS
2014-11-06, 00:28
Undermåliga diskussionsmetoder? Att jag skulle lägga fram strukturer som bevis utan att underbygga det är något du hittat på själv, jag skrev att jag inte orkade hitta källor ikväll så du får vänta. Ja, kvinnor är offer. Du är också ett offer, till viss del för att du är man men inte till lika stor grad pga ditt kön. Du är så villig att se dig själv som ett offer och därmed spär du på din egen offerroll så att du ska slippa ta något jävla ansvar över din egna sitaution. Inte för att det funkar. Du beter dig som en fjortonåring, vilket tyvärr är allt annat än förvånande.
Nu kan du säga att jag försöker få dig att må dåligt.
Det sa du senast när du diskuterade om strukturer mot en stor stark också, inte kom det några källor sen. Det är det som är så värdelöst, du droppar "strukturer" och så ska man bara köpa det sen.
Men du har rätt, det är inte lika givande eller häftigt att hjälpa en grinbjörn eller en man i allmänhet. Det är roligare att hjälpa kvinnor, det ser bättre ut helt enkelt.
Red Apple
2014-11-06, 00:38
Jag och stark fortsatte diskussionen på facebook. Väx upp.
WHITEFOLKS
2014-11-06, 00:40
Jag och stark fortsatte diskussionen på facebook. Väx upp.
Jaha ok jag var med i den också så jag fick aldrig veta mer om strukturerna. Sorry, jag har lite svårt att veta vad du diskuterar med andra utanför det öppna i kolozzeum.
feminism är bra
militant feminism vilket vi ser idag är hemskt och har ingen plats i ett modernt samhälle liksom extrem rasism och extrem homofobi ej hör hemma.
Jag brukar säga att jag är militant jämställdhetskämpe men mot modern feminism
WHITEFOLKS
2014-11-06, 00:43
feminism är bra
militant feminism vilket vi ser idag är hemskt och har ingen plats i ett modernt samhälle liksom extrem rasism och extrem homofobi ej hör hemma.
Sounds good, kan jag ansluta mig till.
Red Apple
2014-11-06, 00:47
feminism är bra
Hur ställer du dig till de frågor som diskuterats i tråden ikväll? Finns det någon övergripande sexism i samhället eller är Sverige jämställt/gått lite för långt åt kvinnornas fördel?
Röda Björnen
2014-11-06, 02:50
Finns det någon övergripande sexism i samhället eller är Sverige jämställt/gått lite för långt åt kvinnornas fördel?
Med tanke på hur det går i Sverige idag där kvinnor mer och mer kommer in i t.ex. bolagsstyrelser, fler kvinnor utbildar sig i högre utsträckning samt högre utbildningar, kvinnors löner ökar faktiskt o.s.v.
Jag tycker det är att lyfta en fråga som redan behandlas, försök istället att själv alltid behandla alla oavsett kön lika och uppmuntra andra att göra det istället för att beskylla någon sexistisk struktur som jag upplever att du vill lyfta fram.
Vi ska inte förneka att det finns individer med sexistiska idéer, men vi ska inte beskylla samhället för att alla tycker så.
Jag gillar att lyfta en fråga där jag som arbetar som krogvakt såg en kvinna, helt öppet slå en man med knuten näve mot ansiktet och kroppen. Ett tiotal slag träffar mannen medans han försöker värja, till slut får han nog och ger kvinnan en knuff så hon faller till marken. Jag lyckas i denna sekund komma fram och ställa mig mellan, 2 poliser hoppar på mannen och gör en fin fängslad rosett av honom.
Mannen lyckas jag ta reda på blir tagen till fyllecell och anmäld för misshandel. Kvinnan får en filt och en kvinnlig polis kramar om henne samt förklarar hur duktig hon är som försvarade sig mot stora stygga mannen.
Här stoppar många mig och säger "PATRIARKAT, vi gör kvinnor till offer och att vi inte kan göra lika stor skada".
Jag säger matriarkat, vi förnekar och förminskar kvinnors våldsbruk. Kvinnliga poliser har rätt att nyttja mer våld, vi såg det senast i denna händelse:
http://www.dn.se/nyheter/polis-frias-for-batongslag/
Hade det här varit en manlig polis som med 13 batonglsag samt hund slagit mannen till marken hade det inte blivit något frigivning. Motivering att 13 batongslag samt hund till anfall då man tror är rätt i rättssamhället är helt värdelös och i sak juridiskt felaktigt. Enda anledningen till att detta kan motiveras är pga. att det är en kvinna. Jag hävdar matriarkala strukturer.
Det finns fler exempel som inte är svåra att hitta.
Eller ska vi komma överens om att vi lever i ett samhälle där det finns individer oavsett etnicitet eller kön som särbehandlar människor olika pga. etnicitet eller kön.
:)
Problemet är främst alla sexistiska män som särbehandlar kvinnor i alla lägen. Om de inte gjorde det så skulle det vara mer jämlikt.
Avtrubbad
2014-11-06, 07:37
Ja, om en tjej säger att hon inte gillar uppmärksamheten och vill bli lämnad ifred. Hur tas det emot, både av killar och av andra tjejer?
Se mitt svar till avtrubbad ang. rättigheter.
Jag är för precis samma sak som du är, skillnaden verkar vara att jag inte har något emot att erkänna att det finns problem med hur dagens samhälle ser ut. Det är svårare för kvinnor att göra karriär än vad det är för män. Det är svårare för kvinnor att ta plats i bolagsstyrelser. Det är betydligt svårare för kvinnor att bli antagna till forskarutbildningar, särskilt inom naturvetenskapliga fält. Kvinnor antas vara den som ska vara hemma med barnen när de är små och när de är sjuka (för mannen tjänar ju trots allt mest, vilket aldrig stämmer förutom när man diskuterar vem som ska vara hemma). Kvinnor har inte samma förutsättningar som män, att lagstiftningen är jämställd påverkar inte ett skit så länge vi har samhällsstrukturer (vars existens ingen förnekar så länge det inte handlar om rasism eller sexism) som förstärker förlegade normer.
Nu såg jag så här på morgonkvisten att diskussionen fortsatt men kände att jag ville svara på detta inlägget i alla fall.
Det är svårare för kvinnor att göra karriär än vad det är för män. Det är svårare för kvinnor att ta plats i bolagsstyrelser.
Är det verkligen det? Kvinnor tar mer och mer plats och det har snarare historisk betydelse att det varit just män som jobbat länge och har åtminstone haft mer kompetens.
Under alliansregeringen har vi haft nästan 50/50 kvinnor och män i regeringen.
Sen kommer man till den delikata frågan att om du äger ett företag, vill du då att mamma staten kommer och pekar med hela handen på vem som du ska anställa istället för den du känner är bäst lämpad?
Kvinnor antas vara den som ska vara hemma med barnen när de är små och när de är sjuka (för mannen tjänar ju trots allt mest, vilket aldrig stämmer förutom när man diskuterar vem som ska vara hemma).
Here we go again.... Vi har 94-99% jämställda löner i Sverige idag.
När det kommer till barn så är det en mängd olika orsaker till att kvinnor är mer lämpade att vara hemma första tiden med barnet och det är ingen jävla struktur utan biologi. För det första har de haft 9 månaders försprång att knyta an till barnet, mannen får träffa det första gången när barnet kommit till världen medans mamman gått igenom alla möjliga stadier i barnet utveckling redan.
Sen en sån sak som att bestämma hur länge barnet ska bli ammat, är det staten eller föräldrarna själva som bäst bestämmer det?
En sak jag kan ta upp är att det finns en viss inkomstskillnad i relationer mellan man och kvinnor, det har att göra med att kvinnor oftast söker sig till en några år äldre man. Mannen har då oftast hunnit jobba längre än kvinnan i fråga och bör väl då också haft en bättre löneutveckling. Detta bidrar givetvis till att i hushåll som inte är ekonomiskt oberoende så får den med bäst lön jobba för att inte få ett så stort inkomstbortfall.
Här måste man dock komma ihåg att även om mannen tjänar mer så delar hushållet sina tillgångar och således får kvinnan även om hon tjänar mindre själv del av den förhöjda standarden det medför. Och sen vet vi ju alla vem det är som har sista ordet kring ekonomin i hushållen.
Sedan då om kvinnor hämmas i karriären? Really? Samhället idag har en så utbyggd barnomsorg och RUT avdrag (i alla fall än så länge V, S och MP vill ju slopa den delen) så att kvinnor behöver egentligen inte ansvara för något om de vill satsa 100% på karriären.
Eller så får man låta bli att skaffa barn, män har ju en fördel att de kan bli pappor i princip hur länge som helst, kvinnor har ju en bra mycket mer tidsbegränsad period om de vill ha friska barn.
filmjölk
2014-11-06, 10:14
Känns som att vi har ganska enade åsikter i dessa frågor. Men är lite nyfiken på hur du ställer dig till pappaledighet? Alltså när barnet inte längre är i behov av amning. Alltså inte att man lagstadgar att föräldrar måste vara lediga 50-50 (vad det nu heter på ett bättre sätt?) utan att man delar upp det själva.
Vet att det klart är en fråga om familjens ekonomi och andra personliga saker att ta hänsyn till. Men om vi utgår från dessa. Om vi låtsas att du har fru och barn, hur skulle du känna att dela upp ledigheten med dessa då?
Pappaledighet är jättebra, dela upp själva vs lagstadgat 50-50 spelar ingen roll för mig, det jag tror är att en nyfödd mår bäst med sin mamma så jag är av åsikten att mamman skall vara hemma åtminstone det första halvåret. Att pappan är hemma lika mycket eller mer efter det- fine, skitbra.
Jag har fru och barn, och det var av ekonomiska skäl tyvärr inte möjligt för oss att jag skulle vara pappaledig annat än tio dagar:(
Red Apple
2014-11-06, 13:15
. Kvinnor tjänar mindre än män; även då man justerar för skillnader i arbetstid, yrke, utbildning och ålder. Detta gäller även i yrken med lika stor andel män som kvinnor. [a], [c], [h]
2. Kvinnor har i genomsnitt bättre betyg än män. Det gäller totalbetyg och alla ämnen utom idrott [g] [j] Kvinnor vidareutbildar sig också i högre grad än män. [a2] Kvinnor har även minst lika bra resultat som män på IQ-tester. [a3]
3. Kvinnor erbjuds trots detta en lägre ingångslön än män med i samma ålder med identisk utbildning. [d],[d2],[e]
[...]
[a]=http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0201_2012A01_BR_X10BR1201.pdf
[a2]=http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fnyheter24.se%2Fnyheter%2Futrike s%2F719206-nu-ar-det-bevisat-kvinnor-har-hogre-iq-an-man&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNEFVs7vfG2LiSNrVWnzM92MhdQhIA
[a3]=http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Utbildning-och-forskning/Befolkningens-utbildning/Utbildningsstatistisk-arsbok/64475/64482/Behallare-for-Press/Utbildningsstatistisk-arsbok-2012/
[c]=http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Kvinnors-inkomster-slapar-efter-hela-livet/
[h]=http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/18169/LKT1217s870.pdf
[g]=http://www.forskning.se/fordigiskolan/utbildningsvetenskap/nyheter/egnaskolnyheter/flickorfaranbattrebetyganpojkar.5.7952d75d13ab5f78 5b551b.html
[j]=http://www.jamstalldskola.se/larande-ex-grundskola/betyg.shtml
[d]=http://www.saco.se/Global/Dokument/Trycksaker/Rapporter/2011_Kvinnor%20och%20m%C3%A4n%20i%20en%20individua liserad%20l%C3%B6nebildning.pdf
[d2]=http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Propositioner-och-skrivelser/_GZ031d5/?html=true#page_23
[e]=http://news.yale.edu/2012/09/24/scientists-not-immune-gender-bias-yale-study-shows
Hämtat ifrån: http://vetenskapsgrund.wordpress.com/2014/08/30/studier-om-hur-kvinnor-bemots-pa-arbetsmarknaden-eller-lon-efter-kon/ (har inte läst hela inlägget så jag vet inte om jag skriver under på slutsatserna som dras, FYI.
Mer från samma blogg om kvinnor och chefspositioner: http://vetenskapsgrund.wordpress.com/2014/09/22/kvotering-en-nodvandighet/. Återigen, jag står inte för slutsatserna som dras utifrån statistiken som presenteras då jag inte läst hela inlägget.
Lönestatistik om män och kvinnor från SCB: http://scb.se/Grupp/Produkter_Tjanster/Kurser/_Dokument/Almedalen-2014/2014-07-03-Kvinnor-man-och-lon.pdf
Mer på samma, från SCB: http://www.scb.se/statistik/AM/AM9902/2004A01/AM9902_2004A01_BR_AM78ST0402.pdf
Diskriminering i den akademiska världen (USA): http://www.pnas.org/content/109/41/16474
Men framförallt: Strukturer, lol.
Ignatius72
2014-11-06, 13:19
Jag är för precis samma sak som du är, skillnaden verkar vara att jag inte har något emot att erkänna att det finns problem med hur dagens samhälle ser ut. Det är svårare för kvinnor att göra karriär än vad det är för män. Det är svårare för kvinnor att ta plats i bolagsstyrelser. Det är betydligt svårare för kvinnor att bli antagna till forskarutbildningar, särskilt inom naturvetenskapliga fält. Kvinnor antas vara den som ska vara hemma med barnen när de är små och när de är sjuka (för mannen tjänar ju trots allt mest, vilket aldrig stämmer förutom när man diskuterar vem som ska vara hemma). Kvinnor har inte samma förutsättningar som män, att lagstiftningen är jämställd påverkar inte ett skit så länge vi har samhällsstrukturer (vars existens ingen förnekar så länge det inte handlar om rasism eller sexism) som förstärker förlegade normer.
Vilket fantastiskt snömos. Tvärtom så har kvinnor en fördel just för att de är kvinnor när det kommer till högre positioner. Könet per se innebär ett par pluspoäng i rekryteringsfasen. NU tycker jag inte att det är dåligt med mer jämställda grupper men hade man gått strikt på ambition, motivation och klass så hade fördelningen varit helt annan. Jag har själv bara de senaste två åren lyft fram en handfull kvinnor till bra poster. Inte för att de specifikt är kvinnor utan för att jag sett potential i dem. Själva har de inte velat och sedan inte trott att de klarat det. Det har gått hur bra som helst.
Min fru har fått frågan flera gånger om hon inte ska ta högre positioner. Men hon svarar nej för att hon inte tror att hon kan vara chef. Det största hindret är kvinnorna själva.
WHITEFOLKS
2014-11-06, 13:24
Hämtat ifrån: http://vetenskapsgrund.wordpress.com/2014/08/30/studier-om-hur-kvinnor-bemots-pa-arbetsmarknaden-eller-lon-efter-kon/ (har inte läst hela inlägget så jag vet inte om jag skriver under på slutsatserna som dras, FYI.
Mer från samma blogg om kvinnor och chefspositioner: http://vetenskapsgrund.wordpress.com/2014/09/22/kvotering-en-nodvandighet/. Återigen, jag står inte för slutsatserna som dras utifrån statistiken som presenteras då jag inte läst hela inlägget.
Lönestatistik om män och kvinnor från SCB: http://scb.se/Grupp/Produkter_Tjanster/Kurser/_Dokument/Almedalen-2014/2014-07-03-Kvinnor-man-och-lon.pdf
Mer på samma, från SCB: http://www.scb.se/statistik/AM/AM9902/2004A01/AM9902_2004A01_BR_AM78ST0402.pdf
Diskriminering i den akademiska världen (USA): http://www.pnas.org/content/109/41/16474
Diskriminering är olagligt. I de fall de känner sig diskriminerade pga kön bör de anmäla detta så det utreds. Jag vet inte vad mer du vill att man ska göra åt problemet?
Red Apple
2014-11-06, 13:31
Återigen: Vad är de bakomliggande orsakerna till detta? Förmodligen mentaliteter som präntats in under uppfostran. Om så är fallet bör vi sträva efter att detta ska upphöra och se om något förändras. Simple as that.
Du pratade om hur dumt det är att bara se till hur man ska ta itu med konsekvenserna av en problematik istället för själva problematiken vilket låter väldigt sunt, men det gäller tydligen inte längre? Nu är det enda man kan göra åt problemet att anmäla individuella fall?
WHITEFOLKS
2014-11-06, 13:32
Sen kan man även fråga sig hur hon kommer fram till så stora skillnadet när det även finns diverse studier som visar att lönegapet inte beror på kön utan på yrken valda etc och om man justerar för dessa så är de oförklarade löneskillnaderna under 2%
Men hon svarar nej för att hon inte tror att hon kan vara chef. Det största hindret är kvinnorna själva.
Kan själv tycka att det här stämmer ganska bra. Kommer direkt att tänka på min egen mor som arbetat inom industrin i 30 år. Hon har haft ett flertal möjligheter att ta jobb som arbetsledare, men inte gjort det då hon inte tycker hon är rätt person för ett chefsjobb. Fast sedan så gillar hon att sitta och klaga över hur dåliga alla chefer på jobbet är. *gah!* :smash:
WHITEFOLKS
2014-11-06, 13:39
Återigen: Vad är de bakomliggande orsakerna till detta? Förmodligen mentaliteter som präntats in under uppfostran. Om så är fallet bör vi sträva efter att detta ska upphöra och se om något förändras. Simple as that.
Du pratade om hur dumt det är att bara se till hur man ska ta itu med konsekvenserna av en problematik istället för själva problematiken vilket låter väldigt sunt, men det gäller tydligen inte längre? Nu är det enda man kan göra åt problemet att anmäla individuella fall?
Jag vet inte hur man ska lösa det i detta fall, därför undrade jag vad mer man kunde göra, det är ju svårt att komma åt med något mer än att säga "det får man inte göra" och jobba med värderingar. Det är sedan fortfarande upp till personerna att göra sina egna val. Sen som jag sa i tidigare post så finns det massor av studier som säger att löneklyftan inte är i närheten så stor beroende på vilka faktorer man tar med.
När det gäller t.ex. relationsvåld så är det ju ett aktivt val att jobba med just kvinnodelen istället för allt våld. Det känns dessutom rätt meningslöst eftersom kvinnor redan är mer fredade (man får inte slå kvinnor) och det hjälper/går till överdrift för de flesta män men de som inte följer det biter det ju inte på ändå.
Red Apple
2014-11-06, 13:49
Jag vet inte hur man ska lösa det i detta fall, därför undrade jag vad mer man kunde göra, det är ju svårt att komma åt med något mer än att säga "det får man inte göra" och jobba med värderingar. Det är sedan fortfarande upp till personerna att göra sina egna val. Sen som jag sa i tidigare post så finns det massor av studier som säger att löneklyftan inte är i närheten så stor beroende på vilka faktorer man tar med.
När det gäller t.ex. relationsvåld så är det ju ett aktivt val att jobba med just kvinnodelen istället för allt våld. Det känns dessutom rätt meningslöst eftersom kvinnor redan är mer fredade (man får inte slå kvinnor) och det hjälper/går till överdrift för de flesta män men de som inte följer det biter det ju inte på ändå.
Ja, åtgärderna som ligger närmast till hands är minst sagt luddiga men det innebär inte att man ska strunta i att försöka ta ett steg mot förbättring. Det är just detta strukturbegreppet handlar om, att vissa problem inte går att åtgärda m.h.a. lagstiftning och tvång, utan vi behöver istället lära oss att uppfostra våra barn med modernare värderingar. Vilket kanske får de där förklarliga anledningarna till att kvinnor har lägre lön (vilket gör så att det nite är ett problem? Nja). Att det finns studier som visar på annat är jag medveten om, men faktum är att att alla visar på en gemensam trend men i olika utsträckning. Även om det bara rör sig om 2% så är det 2% för mycket.
Ang. skillnaden på våldsfrågan så har du nog en poäng.
WHITEFOLKS
2014-11-06, 13:54
Ja, åtgärderna som ligger närmast till hands är minst sagt luddiga men det innebär inte att man ska strunta i att försöka ta ett steg mot förbättring. Det är just detta strukturbegreppet handlar om, att vissa problem inte går att åtgärda m.h.a. lagstiftning och tvång, utan vi behöver istället lära oss att uppfostra våra barn med modernare värderingar. Vilket kanske får de där förklarliga anledningarna till att kvinnor har lägre lön (vilket gör så att det nite är ett problem? Nja). Att det finns studier som visar på annat är jag medveten om, men faktum är att att alla visar på en gemensam trend men i olika utsträckning. Även om det bara rör sig om 2% så är det 2% för mycket.
Ang. skillnaden på våldsfrågan så har du nog en poäng.
Det är dock ett långt steg från 2% löneskillnad till strukturellt förtryck och patriarkat. 2% är ju mindre än skillnaden mellan två regeringar. Det är också tveksamt om det motiverar en "omfg vi blir så straffknullade som kvinnor män är svin dö ffs". Jag har inte heller svårt att se att dessa 2% kompenseras rätt fort med andra rättigheter.
Edit: problem finns och man ska jobba med de. Det är dock inte läge för det panikande/rageande/omfgande som ofta försiggår och inte på något sätt är kvinnors situation i sverige så katastrofal att vi specifikt behöver jobba med deras problem snarare än mänskliga problem.
Red Apple
2014-11-06, 14:06
Det är dock ett långt steg från 2% löneskillnad till strukturellt förtryck och patriarkat. 2% är ju mindre än skillnaden mellan två regeringar. Det är också tveksamt om det motiverar en "omfg vi blir så straffknullade som kvinnor män är svin dö ffs". Jag har inte heller svårt att se att dessa 2% kompenseras rätt fort med andra rättigheter.
Edit: problem finns och man ska jobba med de. Det är dock inte läge för det panikande/rageande/omfgande som ofta försiggår och inte på något sätt är kvinnors situation i sverige så katastrofal att vi specifikt behöver jobba med deras problem snarare än mänskliga problem.
Huruvuda det är ett långt steg eller inte beror helt och hållet på de bakomliggande orsakerna imo.
Jag tycker att vi bör jobba både med kvinnofrågan och med "mänskliga problem". Jag tycker även att på tok för lite fokus läggs på det senare. Jag tycker också att panikande/rageande/omfgande är galet överdrivet och onödigt, och det infekterar snarare debatten än hjälper den. Det är som när jag bad om hjälp med att hitta de där länkarna jag postade, från Facebookgruppen som var uppe på tapeten tidigare - "Varför apor aldrig bär rosa klänning" - men då jag inte formulerade mig 100% PK så blev jag kallad för en cissexistisk mördare (folk dör tydligen varje dag pga cissexism. Det är mitt fel, tydligen). Att känna att queerrörelsen gått för långt ligger nära till hands då, men man får inte glömma att idioterna som blir kränkta och ropar varg vid minsta lilla formulering utanför deras egna godkända ramar inte är representativa för vad rörelsen försöker åstadkomma. Det är bara högljudda idioter.
Edit: Dä ba käbbel. :D
WHITEFOLKS
2014-11-06, 14:13
Huruvuda det är ett långt steg eller inte beror helt och hållet på de bakomliggande orsakerna imo.
Jag tycker att vi bör jobba både med kvinnofrågan och med "mänskliga problem". Jag tycker även att på tok för lite fokus läggs på det senare. Jag tycker också att panikande/rageande/omfgande är galet överdrivet och onödigt, och det infekterar snarare debatten än hjälper den. Det är som när jag bad om hjälp med att hitta de där länkarna jag postade, från Facebookgruppen som var uppe på tapeten tidigare - "Varför apor aldrig bär rosa klänning" - men då jag inte formulerade mig 100% PK så blev jag kallad för en cissexistisk mördare (folk dör tydligen varje dag pga cissexism. Det är mitt fel, tydligen). Att känna att queerrörelsen gått för långt ligger nära till hands då, men man får inte glömma att idioterna som blir kränkta och ropar varg vid minsta lilla formulering utanför deras egna godkända ramar inte är representativa för vad rörelsen försöker åstadkomma. Det är bara högljudda idioter.
Edit: Dä ba käbbel. :D
Precis. Men nu återkommer du till början av diskussionen nästan. Feminismen är främst för kvinnors rättigheter och för kvinnors jämlikhet. Inte för lika rättigheter för alla människor.
Ett exempel var någon s/m/vp politiker nyligen som som tyckte att det måste finnas kvinnospecifika platser på härbärgena för att det är en mansdominerad "kultur". Hon förbisåg totalt anledningen till varför det är många fler män på härbärgen/som är hemlösa och gick direkt till "stackars kvinnor som måste vara där bland männen". Hemlöshet och utanförskap är ett större problem än att kvinnor måste sova bland männen.
Red Apple
2014-11-06, 14:15
+1. Feminismens största nackdel är dess endimensionalitet, men det gör den inte överflödig.
WHITEFOLKS
2014-11-06, 14:18
+1. Feminismens största nackdel är dess endimensionalitet, men det gör den inte överflödig.
Överflödig och överflödig.. vi skulle ju kunna jobba för jämställdhet och mänskliga problem istället så skulle vi antagligen uppnå bättre resultat med mindre/samma resurser eftersom vi skulle kunna jobba med de största problemen hos båda könen och finna lösningar över könsgränserna snarare än att jobba med de separat (eller snarare i princip bara jobba med kvinnorna).
Avtrubbad
2014-11-06, 14:29
http://www.av.se/Aktuellt/kvinnors_arbetsmiljo/annan_statistik/
Sen finns det en rapport till en hög med sidor bak i tråden där vi diskuterat detta förut.
Skulle F! få någon större makt och genomslag för sina idéer så finns lösningen här http://www.rekatochklart.com/blogg/holms/12442/
holms: -God kväll. Allt bra? Kan vi sno en plats här?
Tjej med F!-pin: -Klart ni får! Hej!
holms: -Hej! Kul att hänga med politiskt intresserade (pekar på pins). Inte ofta man är bortskämd med det vid den här tiden under bar himmel i Örebro.
Tjej med F!-pin: -Vi tänker jobba som volontärer. Känns som om vi behövs mer än någonsin.
holms: -Men ja! Verkligen! Innan F! fanns ju fan varken feminism eller antirasism. Ni är galet viktiga.
Tjej med F!-pin: -JA! Men, är du också medlem? Vi är ju snart 20.000 medlemmar. Hjälper du till i valet?
holms: -Jaja. Givet. Det är nu det händer. Jag brinner mest för frågor gällande könen.
Vem är egentligen någon annan att berätta vilket kön jag tillhör? Är så satans trött på att könet ska vara kopplat till om man har en *** eller *****.
Tjej med F!-pin: -Så JÄVLA sjukt att vi har det så i Sverige. Alla får känna precis som man vill. Har många kompisar som känner sig tillhöra ett annat kön än vad omgivningen tror att de är. Sjukt störande och obehagligt.
holms: -Ja. Sjukt störande *fniss*.
holms: -Men det är ändå jäkligt skönt att till och med Anders Borg har börjat hintat om kvotering i bolagsstyrelser. Något måste fan göras.
Tjej med F!-pin: -Han är fan typ nazist.
holms: -Anders Borg?
Tjej med F!-pin: -JA!
holms: - Mmm, eller, jaja ...
Tjej med F!-pin: -Den som inte fattar att vi måste kvotera har ingen hjärna.
holms: -Jag har ett företag. Vi sitter tio stycken i styrelsen. Från början tio män. Tio män innan vi förstod att vi var tvungna att få det jämställt. Så vi kvoterade på egen hand. Utan en massa pekpinnar.
Tjej med F!-pin: -Va? Är det sant??? Det här borde du gå ut med i tidningen. Så att fler tar efter!!!
holms: -Ja, det vore kanske en br ...
Tjej med F!-pin: -MEN DU MÅSTE!!!
Tjej med F!-pin: -Hur hittade ni kvinnorna?
holms: -Alltså. Det var inga bekymmer. Hälften av oss vaknade upp en morgon, tittade sig i spegeln, skakade på huvudet, stirrade med tom blick in i väggen och tänkte att - fan, jag är en kvinna i en mans kropp. Ingen i världen har någon rätt att ta ifrån dem vad de känner. Nu är det så här.
Och vips så var vi 50-50 i styrelsen. Man blir nästan tårögd över en sådan solskenshistoria. Visst?
Tjej med F!-pin: -Men vadå. Ni är fortfarande tio av tio män i styrelsen?
holms: -Nej, sa jag ju. Fem män - fem kvinnor.
Tjej med F!-pin: -Du är ett jävla troll. Dra åt helvete.
holms: -Ehh, va?
Tjej med F!-pin: -Gå härifrån.
holms: -Why?
Tjej med F!-pin: -Gå härifrån!
holms: -Jag har just kvoterat en bolagsstyrelse. 50/50. Vilket ni borde älska. Vad är problemet?
Tjej med F!-pin: -Ni är tio gubbar.
holms: -Du sa för en minut sedan att varje individ avgör själv om den är man eller kvinna?
Tjej med F!-pin: -Ja?
holms: -Och vem är du att avgöra om mina fem medarbetare nu vaknat upp och känner sig som kvinnor?
Tjej med F!-pin: -Vet du vad? Stå du kvar här, Vi går - DITT JÄVLA TROLL!
holms: -Vi ses?
Tjej med F!-pin: -DRA ÅT HELVETE! TROLL!
holms: -Huga Buga!
Det man ska ta lärdom av är, att en agenda fungerar endast så länge det passar det egna intresset. Tänk på det när ni lägger er röst här om några veckor.
Beholder
2014-11-06, 16:03
Precis. Men nu återkommer du till början av diskussionen nästan. Feminismen är främst för kvinnors rättigheter och för kvinnors jämlikhet. Inte för lika rättigheter för alla människor.
Ett exempel var någon s/m/vp politiker nyligen som som tyckte att det måste finnas kvinnospecifika platser på härbärgena för att det är en mansdominerad "kultur". Hon förbisåg totalt anledningen till varför det är många fler män på härbärgen/som är hemlösa och gick direkt till "stackars kvinnor som måste vara där bland männen". Hemlöshet och utanförskap är ett större problem än att kvinnor måste sova bland männen.
Det är inte för att dom måste sova bland män problemet ligger. Det är att sexuella övergrepp och misshandel av dom här kvinnorna är otroligt vanligt. Det är i princip deras vardag. Vad jag har har förstått av det hela. Kan inte länka men sök på Google så kommer du finna
Beholder
2014-11-06, 16:06
Överflödig och överflödig.. vi skulle ju kunna jobba för jämställdhet och mänskliga problem istället så skulle vi antagligen uppnå bättre resultat med mindre/samma resurser eftersom vi skulle kunna jobba med de största problemen hos båda könen och finna lösningar över könsgränserna snarare än att jobba med de separat (eller snarare i princip bara jobba med kvinnorna).
För att vara ärlig tror jag lite att ditt problem med feminismen är att du hoppar på slutsatser lite väl fort. Kan rekommendera dig att läsa om genus av Connell. En av världens mest framstående mansforskare. http://www.adlibris.com/se/bok/om-genus-9789171732965
WHITEFOLKS
2014-11-06, 16:09
För att vara ärlig tror jag lite att ditt problem med feminismen är att du hoppar på slutsatser lite väl fort. Kan rekommendera dig att läsa om genus av Connell. En av världens mest framstående mansforskare. http://www.adlibris.com/se/bok/om-genus-9789171732965
Mitt problem med feminismen är att de säger sig att arbeta för jämlikhet för alla när de praktiskt sett endast arbetar med kvinnofrågor.
Att bara arbeta med kvinnofrågor är inte ett problem i sig, försök inte ge sken av något annat dock.
WHITEFOLKS
2014-11-06, 16:10
Det är inte för att dom måste sova bland män problemet ligger. Det är att sexuella övergrepp och misshandel av dom här kvinnorna är otroligt vanligt. Det är i princip deras vardag. Vad jag har har förstått av det hela. Kan inte länka men sök på Google så kommer du finna
Oavsett vilket så skulle det inte vara intressant om inga kvinnor var hemlösa.
Avtrubbad
2014-11-06, 16:49
Forskare, forskning, vetenskap och genus i samma ord eller ordföljd fungerar inte.
Andy.da.wohoo
2014-11-06, 18:49
http://www.av.se/Aktuellt/kvinnors_arbetsmiljo/annan_statistik/
Sen finns det en rapport till en hög med sidor bak i tråden där vi diskuterat detta förut.
Skulle F! få någon större makt och genomslag för sina idéer så finns lösningen här http://www.rekatochklart.com/blogg/holms/12442/
Haha! Han trollar ju bra! :D
WHITEFOLKS
2014-11-06, 18:57
Haha! Han trollar ju bra! :D
Vem trollar bra?
Andy.da.wohoo
2014-11-06, 18:59
Vem trollar bra?
Holms. Även om det han säger är sant eller ej så tycker jag att det var roligt av honom. Tycker dock att han sätter en intressant poäng.
Beholder
2014-11-06, 19:17
Mitt problem med feminismen är att de säger sig att arbeta för jämlikhet för alla när de praktiskt sett endast arbetar med kvinnofrågor.
Att bara arbeta med kvinnofrågor är inte ett problem i sig, försök inte ge sken av något annat dock.
Tja läs boken. Finns att låna tror jag på i princip varenda universitets bibliotek. Du kan nog bli positivt överraskad.
WHITEFOLKS
2014-11-06, 19:36
Tja läs boken. Finns att låna tror jag på i princip varenda universitets bibliotek. Du kan nog bli positivt överraskad.
Så genom att läsa en bok om genus så ska jag bli positivt överraskad angående att feminismen arbetar för mansfrågor? plz. Lite mer kött än så får du nog ge på benen.
Feminister är nog lite som oss vänstersympatisörer. Duktiga på att se fel och problem. Men eftersom dessa är av den art som de är, så faller alla resonemang om åtgärder på ansiktet i varierande grad.
Beholder
2014-11-06, 21:00
Så genom att läsa en bok om genus så ska jag bli positivt överraskad angående att feminismen arbetar för mansfrågor? plz. Lite mer kött än så får du nog ge på benen.
Snarare att det hade breddat ditt perspektiv på frågan och insett att det inte bara handlar om kvinnor. Men du verkar ha bestämt dig inget får ändra din uppfattning.
WHITEFOLKS
2014-11-06, 21:12
Snarare att det hade breddat ditt perspektiv på frågan och insett att det inte bara handlar om kvinnor. Men du verkar ha bestämt dig inget får ändra din uppfattning.
Jag tittar bara på de frågor som praktiskt kommer upp och hanteras. Jag vet att det finns andra åsikter och riktningar inom feminismen men jag försöker hålla det pragmatiskt.
Beholder
2014-11-06, 23:06
Jag tittar bara på de frågor som praktiskt kommer upp och hanteras. Jag vet att det finns andra åsikter och riktningar inom feminismen men jag försöker hålla det pragmatiskt.
Din förlust.
WHITEFOLKS
2014-11-06, 23:17
Din förlust.
Du tycker jag ska titta på teoretisk feminism snarare än applied feminism?
Beholder
2014-11-07, 00:02
Du tycker jag ska titta på teoretisk feminism snarare än applied feminism?
Det är inte teoretisk. Det är applicerad.
Du kan väl lyfta fram ett par poänger som du tycker är viktigast från boken?
Beholder
2014-11-07, 00:23
Du kan väl lyfta fram ett par poänger som du tycker är viktigast från boken?
Han visar på hur de här strukturerna ofta visar sig i samhället och diskuterar det. sånt som eftersöks.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kvinnor-ska-fa-ett-eget-runka_4078191.svd
RFSU vill att kvinnor ska få ett lika självklart ord för onani som männens ”runka”. Nu utlyser man en tävling.
Länge saknades ett vardagligt, neutralt ord för kvinnans könsorgan. För femton år sedan lanserade RFSU ordet ”snippa”, som sedan har slagit igenom brett i språket.
Nu vill man sätta ljuset på kvinnors onani.
- Vi tycker inte att det finns något självklart ord i dag för kvinnors onani, motsvarande ”runka” för män. Man behöver ord för det man ska prata om, säger Kristina Ljungros, förbundsordförande för RFSU.
- Det är en maktfråga. Onani är förstås ett bra sätt att upptäcka sin egen lust. Det gör att man bättre vet vad man själv vill vilket gör att man även kan ha bättre sex med andra.
I engelskan har ”jilling off” på senare år vunnit mark som en vardaglig beskrivning för kvinnors onani. Men i svenskan saknas fortfarande ett bra, vardagligt ord. Antagligen för att onani historiskt sett varit mer tabubelagt för kvinnor.
- Många tar nog för givet att killar onanerar, men man utgår inte på samma sätt - till exempel i skolan - från att tjejer onanerar. Som tjej ska man inte ha lust och vara kåt på samma sätt. Vi måste kunna prata om kvinnors onani på samma självklara sätt som man tänker på mäns onani, säger Kristina Ljungros.
Fram till den 16 november kan man lämna onaniordförslag på rfsu.se, sedan kan alla börja rösta på förslagen. De tre förslag som får flest röster belönas med något som ”gör varje ***** glad” - en vibrator.
- Bara första timmen rasade det in ett trettiotal förslag. Det har varit ett väldigt intresse, vilket ju visar att det finns ett stort behov, säger Kristina Ljungros.
Nästa sommar klubbar RFSU slutligen det vinnande ordet på sin kongress.]
Andy.da.wohoo
2014-11-07, 00:28
När glömdes ordet "Pulla" bort? Eller har jag missförstått det?
Torsk_ole
2014-11-07, 00:29
Angående lönerna så är det viktigt att förstå att en oförklarad löneskillnad på ca 6 % i Sverige inte är samma sak som att löneskillnaden är oskälig/osaklig.
Det anses av någon anledning inte vara bra nog av RFSL. För att det inte fått samma "popularitet". Hur de nu gör den bedömningen är ju en annan femma. De kanske baserar den på google-träffar eller något. :smash:
Det omfattar ju inte direkt all form av onani, och behöver inte involvera onani öht (det behöver ju iofs inte runka göra i alla lägen heller).
Diomedea exulans
2014-11-07, 00:43
Vänta lite nu… "Runka" är väl inte ett självklart ord för mäns onani? Som jag har förstått det så är "runka" att dra förhuden upp och ner över ollonet. Men om man bara står och trumlar snoppen lite på måfå så att det känns skönt så är det väl inte att "runka"?
Vänta lite nu… "Runka" är väl inte ett självklart ord för mäns onani? Som jag har förstått det så är "runka" att dra förhuden upp och ner över ollonet. Men om man bara står och trumlar snoppen lite på måfå så att det känns skönt så är det väl inte att "runka"?
Och vad gör alla de män som blir könsstympade? Har inte de någon sexualitet!? Som vanligt synliggörs inte mäns lidande! *grr*
Uppkomsten av ordet "Snippa" är också en lite lustig historia. Det är faktiskt också myntat av RFSU för en sådär 15 år sedan.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/manligt-och-kvinnligt/snippan-snart-ikapp-snoppen_35808.svd
Poängen var att man inte tyckte det fanns något ord som neutralt nog för kvinnans kön, då man ville att det skulle bli lättare att prata om könet. Vad jag aldrig riktigt fattat är att varför det skulle bli så mycket lättare att prata om sitt kön bara för man ändrar namnet? Föräldrar upplever nog fortfarande samma problematik att prata om sex och kön med sitt barn som tidigare. För mig känns det mest konstigt att man lägger massor av tid och resurser på saker som mest verkar fokuserat på att hitta problem där man borde arbeta med attityder istället för att döpa om saker.
Diomedea exulans
2014-11-07, 01:23
Jag tycker det är bra att "snippa" kom. Det fanns ingen motsvarighet till "snopp".
kvk/f1tta
penis/vulva
snopp/... snippa.
Iofs, hemma sa vi "höna", men det är kanske dumt att ha ett ord som kan blandas ihop med en fågel.
Snippa tycker jag är ett så fruktansvärt dåligt ord. Jag associerar det direkt med en försvenskning av det englska ordet "snip". Uppenbarligen påkommet av någon manshatande feminist som vill att snippa av kuken på alla onda män!
Diomedea exulans
2014-11-07, 01:35
Snippa tycker jag är ett så fruktansvärt dåligt ord. Jag associerar det direkt med en försvenskning av det englska ordet "snip". Uppenbarligen påkommet av någon manshatande feminist som vill att snippa av kuken på alla onda män!
Ja, det låter rätt fult, men jag antar att det är en vanesak, och kan dessutom inte komma på något bättre ord.
Jag tycker det är bra att "snippa" kom. Det fanns ingen motsvarighet till "snopp".
kvk/f1tta
penis/vulva
snopp/... snippa.
Iofs, hemma sa vi "höna", men det är kanske dumt att ha ett ord som kan blandas ihop med en fågel.
Här är en ganska vettigt beskrivning som jag kan hålla med en del om, då det känns ganska logiskt ur ett språkligt perspektiv.
http://spraktidningen.se/artiklar/2008/10/snippan-pa-sparen
För det andra verkar ordet hänga ihop med den vardagliga benämningen för pojkars kön – snopp – då det innehåller samma konsonanter – sn och pp. Och lägger man ihop de här egenskaperna: tvåstavigheten med vokalerna i och a hos de feminina orden, med konsonanterna från snopp så – ta da! – får man ordet för kvinnligt kön på svenska: snippa. Även den svensk som aldrig har hört ordet förut brukar förstå vad det betyder.
Snopp och snippa bildar dessutom ett kulturellt tilltalande ordpar – en maskulin och en feminin ordform. Det är ju ungefär så vi brukar tänka oss det manliga och kvinnliga i vår kultur. Två nära sammankopplade begrepp med vissa likheter, och så några uppenbara skillnader. Det verkar nästan som om snippa skapats ur ordet snopp – precis som Eva sägs ha skapats av Adams revben. Just detta, att det verkar som om det manliga kom först, gör också att snippan, trots den uppenbara succén, inte älskas av alla.
Huvudet på spiken med "Eva ur Adam". Mannen först.
Istället för att vara kreativ och skapa något originellt i syfte att tjejer ska ha ett eget "neutralt" ord för sitt könsorgan så tar man och hämtar något från mannens territorium. Det är nästan så ordet "penisavund" bekräftas. Eller att där faktiskt är ett "patriarkat" som lurat i feministerna att det här är ett bra ord. Så att de blir påminda om att "ni har en skugga av en penis". Ni får nöja er med det!
"first there was penis, then came vagina so the penis could fit somewhere"
Snippa är en ordentlig fail imo.
De engelska slangorden för ljuden för onani är dock originella. "Fap" och "schlick". Sådan kreativitet kunde man önskat när det gällde svenskan. Sen är det ju vanligast att språket växer fram organiskt. Snippa är framtvingat av ideologiska skäl och det gynnar väl inte kreativiteten att tillsätta en grupp byråkrater att brainstorma fram ett ord. Den professionella atmosfären i en sådan setting tillåter inte att man tar ut svängarna för mycket. Hur hade det sett ut om en person på RFSU säger "nyra", "pilluring" eller "dusa".
En "myndighet" har pressen på sig att verka professionella och såna unika ord hade starkt blivit ifrågasatta och omvärlden hade undrat vad det är för trams RFSU sysslar med.
Ett lite viktigare ämne imo:
http://www.forbes.com/sites/susanadams/2014/11/04/women-lose-ambition-once-they-get-to-work/
"It says that women are much more ambitious than men when they first arrive at new jobs. Some 43% say they aspire to reach a top management position. By contrast, only 34% of men share that goal at the outset of their careers. But, even more striking, just two years into the job, women’s goals fall off a cliff. At that point only 16% say they want to become top managers, while men stay steady at 34%."
Och så en rationalisering till varför det är så:
"As important, she says, is the lack of support from supervisors and the feeling that they don’t have the right role models."
Kvinnor är starka och självgående, men måste hela tiden få stöd av omgivningen för att nå toppen. Som klippt och skuret som chefsmaterial/karriärkvinna eller hur?
Sen detta som åsikt på temat som reflekterar ungefär vad jag tycker:
http://www.genderratic.net/?p=3230
"Then women started entering the corporate world as something above clerical help and slammed right into the reality of the lives of the men they aspired to joining. What they found didn’t align, not at all, with their understanding of those men and those exciting, fulfilling lives they supposedly enjoyed at the expense of women – that unimpeachable understanding of the oppressor that all oppressed unfailingly have. They found cutthroat competition. They found dehumaninzing objectification of people as nothing more than units of production. They found they were 20 years behind their male peers in learning the social skills they needed to succeed – an impregnable, inscrutable game face that never, ever betrayed fear or pain, lack of any interest in pleasing people as a source of validation rather than benefit – basically learning all the things little boys had better learn before they are 10.
The movement had a choice then. It could either continue the examination of traditional gender roles – they were good at finding the faults in the traditional male role, a lot less energetic when it came to the female equivalent – or they could get self-exculpatory and defensive and blame all their failures and difficulties on men, call it sexism or misogyny or whatever – but basically go for the hypoagentive option."
Om det är så himla viktigt att lika många kvinnor ska nå toppen inom karriären. Då börjar vi när flickorna är små och behandlar dem som pojkar (istället för att försöka fortsätta vagga dem genom vuxenlivet som om de fortfarande är små flickor). Detta är ju dock något man eftersträvar för att man nånstans tror att kvinnor och män har lika potential i alla aspekter av livet. Vilket inte stämmer.
WHITEFOLKS
2014-11-07, 13:46
Fast de tycker ju antagligen att den sortens "maskulina kultur" som är i chefsmiljöer är negativ och borde ändras i allmänhet. Jag tror däremot att kulturen är ett resultat av en konkurrensmiljö och bara kommer återuppstå.
Den där företagskulturen är nog vanligare i låtsasverksamheter med större säljfokus än produktfokus. Spelet och bedrägligheten kommer som ett brev på posten.
We should stop putting women in jail. For anything.
http://www.washingtonpost.com/posteverything/wp/2014/11/06/we-should-stop-putting-women-in-jail-for-anything/
Beholder
2014-11-08, 18:47
We should stop putting women in jail. For anything.
http://www.washingtonpost.com/posteverything/wp/2014/11/06/we-should-stop-putting-women-in-jail-for-anything/
Låter vettigt. Borde jobba med något liknande för män med. Det mesta som gör att människor inte hamnar i brottslighet borde vara till nytta för samhället
WHITEFOLKS
2014-11-08, 19:13
Låter vettigt. Borde jobba med något liknande för män med. Det mesta som gör att människor inte hamnar i brottslighet borde vara till nytta för samhället
Och självklart börja med kvinnor xD
Avtrubbad
2014-11-09, 22:52
Titeln talar för sig själv, feministerna ljuger som vanligt för att få skylla på det onda patriarkatet.
http://whiteribbon.org/mega-featured/the-corruption-of-research-on-domestic-violence/
filmjölk
2014-11-09, 23:45
Titeln talar för sig själv, feministerna ljuger som vanligt för att få skylla på det onda patriarkatet.
http://whiteribbon.org/mega-featured/the-corruption-of-research-on-domestic-violence/
En annan sådan sak som det borde talas om är att fler (iaf i sverige) killar än tjejer säljer sex. Män är fortfarande de som köper sex, vilket gör homosexuella män till något sjukt enormt överrepresenterade som sexköpare (10% av männen köper 55% av de sexuella tjänsterna, 90% köper de övriga 45%:en), men då matriarkatet håller hbtq:arna om ryggen så är fortfarande den typiska torsken en heterosexuell man som köper sex av en kvinna.
När var senast polisen och jagade gaytorskar? Eller patrullerade dylika ställen där det misstänks sälja gaysex för att avslöja sexhandel?
http://i.imgur.com/1txuwen.jpg (http://imgur.com/1txuwen)
Män som behandlar kvinnor men respekt och kärlek har konstigt nog mindre problem med det kvinnliga könet.
Medan bittra eller de som känner sig hotade ägnar mer energi till att gnälla än att göra nått vettigt åt sin egna dåliga självbild
Beholder
2014-11-09, 23:51
En annan sådan sak som det borde talas om är att fler (iaf i sverige) killar än tjejer säljer sex. Män är fortfarande de som köper sex, vilket gör homosexuella män till något sjukt enormt överrepresenterade som sexköpare (10% av männen köper 55% av de sexuella tjänsterna, 90% köper de övriga 45%:en), men då matriarkatet håller hbtq:arna om ryggen så är fortfarande den typiska torsken en heterosexuell man som köper sex av en kvinna.
När var senast polisen och jagade gaytorskar? Eller patrullerade dylika ställen där det misstänks sälja gaysex för att avslöja sexhandel?
Nej nu hittar du på. Dock så var det en undersökning som visade att unga personer i sverige så fanns det en liten marginal för fler unga män som sålt sexuella tjänster. Men på det stora hela är det en överväldigande majoritet kvinnor som säljer sex.
Beholder
2014-11-09, 23:53
Och självklart börja med kvinnor xD
Det är ju stollar oftast med böjelser för högerpolitik som gärna släpper tanken på rehabilitering och återanpassning i samhället för att istället gapa för hårdare straff. Ofta saker som kroppsstraff och dödsstraff. Så du ska nog kolla mer i ditt eget läger än hos feminister.
WHITEFOLKS
2014-11-10, 07:07
Det är ju stollar oftast med böjelser för högerpolitik som gärna släpper tanken på rehabilitering och återanpassning i samhället för att istället gapa för hårdare straff. Ofta saker som kroppsstraff och dödsstraff. Så du ska nog kolla mer i ditt eget läger än hos feminister.
What? Mitt läger?
WHITEFOLKS
2014-11-10, 07:10
Män som behandlar kvinnor men respekt och kärlek har konstigt nog mindre problem med det kvinnliga könet.
Medan bittra eller de som känner sig hotade ägnar mer energi till att gnälla än att göra nått vettigt åt sin egna dåliga självbild
Det finns ingen motsättning mellan att behandla kvinnor med kärlek respekt och att ogilla gällande normer.
Avtrubbad
2014-11-10, 08:21
Känns precis som du beskrev feminister där. Är ju som sagt feministerna som tävlar om att vara med kränkta tillsammans med muslimerna.
Kvinnor som behandlar män med respekt och kärlek har konstigt nog mindre problem med det manliga könet.
Nej nu hittar du på. Dock så var det en undersökning som visade att unga personer i sverige så fanns det en liten marginal för fler unga män som sålt sexuella tjänster. Men på det stora hela är det en överväldigande majoritet kvinnor som säljer sex.
Hittar på är starkt att säga.
http://genus.gu.se/Aktuellt/genusflodet/genusflodet-detalj/manlig-sexhandel-osynliggors.cid1213246
"Fler unga män än unga kvinnor säljer sex. Men i svensk politik finns det knappt utrymme för manlig sexhandel. Det menar Jari Kuosmanen, docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet.
– Det perspektivet uppfattas som obekvämt eftersom det inte passar in i bilden av prostitution som ett könsmaktsproblem. "
Beholder
2014-11-10, 14:39
Hittar på är starkt att säga.
http://genus.gu.se/Aktuellt/genusflodet/genusflodet-detalj/manlig-sexhandel-osynliggors.cid1213246
"Fler unga män än unga kvinnor säljer sex. Men i svensk politik finns det knappt utrymme för manlig sexhandel. Det menar Jari Kuosmanen, docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet.
– Det perspektivet uppfattas som obekvämt eftersom det inte passar in i bilden av prostitution som ett könsmaktsproblem. "
Om du kollar vad du själv länkar till så säger jag ju samma sak med. Unga är nyckelordet här.
WHITEFOLKS
2014-11-10, 14:57
Om du kollar vad du själv länkar till så säger jag ju samma sak med. Unga är nyckelordet här.
Och resten stämmer ju också, det får inget utrymme i media. Det är inga problem att skriva om tjejer som blir groomade eller tjejer som säljer sig över nätet.
Avtrubbad
2014-11-11, 10:00
Artikel i Aftonbladet om kvinnors våld mot män. Och vilken hjälp männen kan få i samhället, dvs ingen.
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article19822470.ab
WHITEFOLKS
2014-11-11, 11:49
Från rapporten (http://www.regeringen.se/content/1/c6/24/82/88/df84eec9.pdf):
"Utredningen har till uppdrag att föreslå en samlad nationell strategi
för att nå det jämställdhetspolitiska delmålet att mäns våld mot
kvinnor ska upphöra."
"Eftersom mäns våld mot
kvinnor grundar sig i brist på jämställdhet i samhället, krävs också ett
aktivt jämställdhetsarbete på samhällets alla nivåer. En viktig del i
jämställdhetsarbetet är att förändra normer kring maskulinitet, makt
och våld."
"Mäns våld mot kvinnor har sin grund i det ojämställda
samhället."
"I regeringens skrivelse Jämställdhetspolitikens inriktning 2011-20142
framförs att våld och andra former av övergrepp mot kvinnor är
den mest akuta jämställdhetsfrågan i dag. Att motverka mäns våld
mot kvinnor är därför en fråga av högsta prioritet för jämställdhetspolitiken."
Och så fortsätter det..
WHITEFOLKS
2014-11-14, 15:10
8Su6iXIQJnE
Från rapporten (http://www.regeringen.se/content/1/c6/24/82/88/df84eec9.pdf):
"Utredningen har till uppdrag att föreslå en samlad nationell strategi
för att nå det jämställdhetspolitiska delmålet att mäns våld mot
kvinnor ska upphöra."
"Eftersom mäns våld mot
kvinnor grundar sig i brist på jämställdhet i samhället, krävs också ett
aktivt jämställdhetsarbete på samhällets alla nivåer. En viktig del i
jämställdhetsarbetet är att förändra normer kring maskulinitet, makt
och våld."
"Mäns våld mot kvinnor har sin grund i det ojämställda
samhället."
"I regeringens skrivelse Jämställdhetspolitikens inriktning 2011-20142
framförs att våld och andra former av övergrepp mot kvinnor är
den mest akuta jämställdhetsfrågan i dag. Att motverka mäns våld
mot kvinnor är därför en fråga av högsta prioritet för jämställdhetspolitiken."
Och så fortsätter det..
Sålänge man faktiskt tror på det där, så kommer man aldrig komma någonstans. Det är rätt sjukt att tro att det är där problemet ligger.
Beholder
2014-11-14, 15:30
Sålänge man faktiskt tror på det där, så kommer man aldrig komma någonstans. Det är rätt sjukt att tro att det är där problemet ligger.
Vad menar du? Att våld mot kvinnor av närstående män inte sker eller vad?
WHITEFOLKS
2014-11-14, 15:38
Nej att det grundar sig i/är en stor orsak till o/jämställdhet.
Varför män slår kvinnor, våldtar kvinnor osv är för att de har "möjlighet" att göra det styrkemässigt. Det har inte att göra med att kvinnor värderas lägre (om man nu generaliserar).
Det är en idiot som får en dum idé och har möjlighet att agera på den, inte att den andra partnern är mindre värd eller whatever.
Varför män slår kvinnor, våldtar kvinnor osv är för att de har "möjlighet" att göra det styrkemässigt. Det har inte att göra med att kvinnor värderas lägre (om man nu generaliserar).
Det är en idiot som får en dum idé och har möjlighet att agera på den, inte att den andra partnern är mindre värd eller whatever.
Om antagandet är att bristen på respekt är direkt orsakat av fysisk underlägsenhet.
WHITEFOLKS
2014-11-14, 21:02
Om antagandet är att bristen på respekt är direkt orsakat av fysisk underlägsenhet.
Vad menar du?
Vad menar du?
Att jag inte tycker att "de har "möjlighet" att göra det styrkemässigt" är en särskilt självklar generalisering.
Fysisk möjlighet är en viktig komponent, visst. Att förmoda att det krävs en jämförelsevis större provokation innan en fysiskt underlägsen person tar till våld är ett rimligt antagande. Men innan någon kavlar upp skjortärmarna så krävs det också att dennes respekt för sitt tilltänkta offers person har sjunkit till en väldigt låg nivå. Det är avgörande.
Historiskt sett har kvinnan i många kulturer varit underordnad mannen om man ser till hennes värde som person och inte barnavlerska/barnskötare/etc. Hennes roll har varit värderad, men inte hon. Det räcker med att någonsin ha jobbat på en manlig arbetsplats för att veta om att jargongen kring kvinnor mer än lovligt ofta är rå och respektlös.
Så, till syvende och sist, hur kan det vara så självklart att det är just den fysiska överlägsenheten som är den enskilt viktigaste faktorn?
WHITEFOLKS
2014-11-14, 22:22
Varför blir fler män än kvinnor misshandlade om det är "säkrare" att slå en kvinna och även "mindre problem" (eller vad man nu ska kalla at slå en mindre värd person).
Varför blir fler män än kvinnor misshandlade om det är "säkrare" att slå en kvinna och även "mindre problem" (eller vad man nu ska kalla at slå en mindre värd person).
Det är en annan fråga. Nu var frågan om mäns våld mot kvinnor kan förklaras huvudsakligen av fysisk överlägsenhet, vilket du påstod.
WHITEFOLKS
2014-11-14, 22:54
Det är en annan fråga. Nu var frågan om mäns våld mot kvinnor kan förklaras huvudsakligen av fysisk överlägsenhet, vilket du påstod.
Jag ser det som en troligare faktor än att kvinnor värderas lägre.
Tricklew
2014-11-15, 00:27
Om mäns våld mot kvinnor har sin grund i det ojämlika samhället, hur förklaras då kvinnors våld mot män, som verkar vara ungefär lika vanligt?
Olegh måste vara hundra år gammal. Tjejer är betydligt ytligare och fördömmande än män. Kvinnor värderar män utifrån utseende i betydligt högre grad än män. Det är endast för att du Olegh inte lärt dig identifiera detta beteendet i samhället som du inte vet om det. Ett tips är att inte lyssna på vad kvinnor säger utan vad de gör. Du kam välja att ignorera detta eller ta det till dig och använda dig av det när du betraktar samhället och utvecklas eller leva hjärntvättad livet ut och dö med tanken att jorden är platt som en pannkaka.
8Su6iXIQJnE
11:22 ca nämner hon att par som fördelar hushållsarbetet mer lika har mer sex och att de har en lägre risk att skiljas.
Men det är väl tvärtom?
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/9572187/Couples-who-share-the-housework-are-more-likely-to-divorce-study-finds.html
http://www.nytimes.com/2014/02/09/magazine/does-a-more-equal-marriage-mean-less-sex.html?_r=0
För sen edit:
Cooke’s study shows that the predicted risk of divorce is lowest when the husband does 40 percent of the housework and the wife earns 40 percent of the income.
Ian Kerner, a sexuality counselor and the author of “She Comes First,” sees couples struggle to find a ratio that works. “I work a lot with stay-at-home dads and men who work from home,” he said, “and one thing I hear a lot is that in theory they’re really happy balancing flexible work with stay-at-home responsibilities, while their wives are out working full-time in corporate jobs. But at the same time, a common complaint is that Mom comes home and feels guilty for being away all day, and so much time has to be made up connecting with the children, who take first priority, that these dads feel lost in the mix.” In many couples, Kerner says, the wives start to feel disgruntled because their husbands get to see more of the kids, and the husbands, whose wives are controlling more of the spending, start to feel “financially emasculated.” Sometimes, he says, a vicious cycle begins: The husband feels marginalized and less self-confident, which causes the wife to lose respect for and desexualize him. Under these circumstances, neither is particularly interested in sex with the other.
Vad menar du? Att våld mot kvinnor av närstående män inte sker eller vad?
Precis som WHITEFOLKS säger. Det handlar inte om att man värderar kvinnan lägre än en man. Det handlar om fysisk överlägsenhet och att man anser att fysiskt våld är ett berättigat beteende. Hade texten stämt överens med verkligheten, så hade det inte män slagit män, eftersom andra män värderas lika högt som sig själv.
Det är totalt ologiskt att våld har med (frånvaron av) jämnställdhet att göra.
Det är enbart politisk propaganda.
Jag tror inte heller att de flickvänner som har slagit mig tidigare, har gjort det för att de ser ner på män, utan för att de inte riktigt kunde kontrollera sitt impulsiva agerande.
Ett exempel på att det är en individ som får en dum idé och agerar på den:
http://nypost.com/2014/11/13/man-whose-epic-slap-went-viral-ive-never-slapped-anyone-before/
"The woman who allegedly hit Peña with her stiletto boot, Danay Howard, 21, and Shanique Campbell, 20, who clobbered Peña with her purse, were charged with felony assault.
On the YouTube video, they are seen mocking Peña and knocking the phone from the hand of the person filming them before Howard attacks Peña and he responds by slapping her.
“You got a wack 8-ball jacket that came out in 1990,” Howard yells at Peña. “Get your money game up.”"
Tycker det fetstilta är ett klockrent exempel på total frånvaro av berättigande till att agera aggressivt och bruka våld. Att örfila tillbaka när man blir attackerad tycker jag dock är berättigat. Vad som händer sen är förstås kaos och det är svårt att berättiga något efter den punkten.
Kvinnan har möjlighet att göra så, eftersom hon inte förväntar sig repressalier (min personliga åsikt) och en dum idé uppstår i hennes huvud. Det behöver inte vara fysisk överlägsenhet som är anledningen alltid. Det räcker med att ha någon form av övertag. Hon missbedömde dock sitt övertag här. Iaf i viss utsträckning. Mannen fick sitta i häkte i några dagar.
WHITEFOLKS
2014-11-15, 12:29
Ett exempel på att det är en individ som får en dum idé och agerar på den:
http://nypost.com/2014/11/13/man-whose-epic-slap-went-viral-ive-never-slapped-anyone-before/
"The woman who allegedly hit Peña with her stiletto boot, Danay Howard, 21, and Shanique Campbell, 20, who clobbered Peña with her purse, were charged with felony assault.
On the YouTube video, they are seen mocking Peña and knocking the phone from the hand of the person filming them before Howard attacks Peña and he responds by slapping her.
“You got a wack 8-ball jacket that came out in 1990,” Howard yells at Peña. “Get your money game up.”"
Tycker det fetstilta är ett klockrent exempel på total frånvaro av berättigande till att agera aggressivt och bruka våld. Att örfila tillbaka när man blir attackerad tycker jag dock är berättigat. Vad som händer sen är förstås kaos och det är svårt att berättiga något efter den punkten.
Kvinnan har möjlighet att göra så, eftersom hon inte förväntar sig repressalier (min personliga åsikt) och en dum idé uppstår i hennes huvud. Det behöver inte vara fysisk överlägsenhet som är anledningen alltid. Det räcker med att ha någon form av övertag. Hon missbedömde dock sitt övertag här. Iaf i viss utsträckning. Mannen fick sitta i häkte i några dagar.
Nej det behöver absolut inte vara fysisk överlägsenhet, sociala/psykiska faktorer kan också användas. Om något så är det ju märkligt att misshandelsfrekvensen eller whatever är väldigt liknande män -> kvinnor och kvinnor -> män, det "borde" inte ens vara i närheten om man nu ska anta 1. män är fysiskt starkare (vilket man kan anse vara fakta och inte ett antagande) 2. kvinnor skulle vara "lägre värderade".
Det är (vad jag gissar iaf) rätt ovanligt att män misshandlar kvinnor i offentliga rummet (typ krogar osv vilket inte är ovanligt man->man) vilket gör det rätt uppenbart att det inte handlar om något sorts "lägre värde" utan de är mycket väl medvetna om att det är något man inte får eller ska göra.
alphahanen2
2014-11-17, 17:21
Varför är det bara fula tjejer som bestämmer sig för att aktivt delta i Fi?
alphahanen2
2014-11-17, 17:24
Helt seriöst jag är i den extrema gruppen på facebook och har hittills inte sett en enda snygg tjej.
Attraktiva kvinnor höjs till skyarna av vårt ytliga samhälle, så chansen att dessa propagerar för förändring är lägre.
filmjölk
2014-11-17, 17:44
Jag tror faktiskt det gäller de flesta partier. Finns nog få attraktiva (oavsett kön) som aktivt deltar i partipolitik.
Om det inte är så, och Feministerna har en särställning så skulle jag nog härleda det till att snygga tjejer mobbas i kvinnodominerade miljöer.
alphahanen2
2014-11-17, 17:59
Attraktiva kvinnor höjs till skyarna av vårt ytliga samhälle, så chansen att dessa propagerar för förändring är lägre.
Jag tror faktiskt det gäller de flesta partier. Finns nog få attraktiva (oavsett kön) som aktivt deltar i partipolitik.
Om det inte är så, och Feministerna har en särställning så skulle jag nog härleda det till att snygga tjejer mobbas i kvinnodominerade miljöer.
Ja det känns som de bara är sura för att de blev dissade av snygga män som de kallar "cismän". Och sen är det förståeligt att många i F! säger "fuck it jag tänker se ut som en flodhäst och idka umgänge med andra grottmänniskor för att det är det enda jag kommer få".
Usch håller låg nivå idag känner jag...
Helt seriöst jag är i den extrema gruppen på facebook och har hittills inte sett en enda snygg tjej.
Jag blev bannad från gruppen. :em:
Andy.da.wohoo
2014-11-17, 18:07
Hur lyckades du med det?
filmjölk
2014-11-17, 18:09
Ja det känns som de bara är sura för att de blev dissade av snygga män som de kallar "cismän". Och sen är det förståeligt att många i F! säger "fuck it jag tänker se ut som en flodhäst och idka umgänge med andra grottmänniskor för att det är det enda jag kommer få".
:D
Och du får vara med i apor i rosa klännings-gruppen men inte jag? Ansökt 3ggr nu men inte kommit med.
Andy.da.wohoo
2014-11-17, 18:23
Och du får vara med i apor i rosa klännings-gruppen men inte jag? Ansökt 3ggr nu men inte kommit med.
Du är för vit, mannen :)
alphahanen2
2014-11-17, 18:23
Sorry gubs, formulerade mig klantigt. Har ansökt men inte beviljats ännu. Men man kan ändå se några medlemmar som är med där (de vissas slumpmässigt).
Har ett utländskt efternamn så kanske kommer med tack vare det. Vet inte vad de kollar på när de accepterar förfrågningar. Killarna där verkar vara antingen bögar eller välkammade sådana.
awesomooo
2014-11-17, 18:31
Samma gäller killarna, dom är med bara för att fjäska för tjejerna men ändå slutar dom som forever alone.
Hur lyckades du med det?
Jag skrev ett inlägg i sann filmjölks-anda.
Du har PM :D
Anton Fräs
2014-11-17, 18:46
Hur lyckades du med det?
Du är för vit, mannen :)
Jag har ansökt flera gånger med. ;)
WHITEFOLKS
2014-11-17, 19:45
De gillar olika i den gruppen.
Löjliga fördomar du har. Lev och låt leva.
anton2000
2014-11-17, 21:04
Lol, feminism.
Att landa en farkost på en komet spelar tydligen ingen roll om någon dude har en tröja med tecknade seriefigurer på sig. Hehe.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/11/14/1415980687637_Image_galleryImage_Screengrab_from_a _video_p.JPG
http://www.usatoday.com/story/opinion/2014/11/15/shirt-comet-girls-feminism-column/19083607/
Lol, feminism.
Att landa en farkost på en komet spelar tydligen ingen roll om någon dude har en tröja med tecknade seriefigurer på sig. Hehe.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/11/14/1415980687637_Image_galleryImage_Screengrab_from_a _video_p.JPG
http://www.usatoday.com/story/opinion/2014/11/15/shirt-comet-girls-feminism-column/19083607/
Är väl snarare sorgligt hur media känner att det har ett nyhetsvärde. Visst, det är en ful tröja, men det känns väl ungefär lika relevant som att bli upprörd över vargtröjor. Tecknade tjejer, klädda i läder. Patriarkatet slår till igen.
Ni kan förövrigt köpa tröjan här, men den är slutsåld :P
https://www.alohaland.com/pinup-girls-guys/new-gunner-girls-sold-out
Undrar om det hade blivit livat med den här tröjan
https://www.alohaland.com/images/denim-wranglers.1373717842.1228302931.2.jpg
Latissimus Dorsi
2014-11-17, 21:18
Löjliga fördomar du har. Lev och låt leva.
Bevisa att man kan hitta en snygg feminist per fyra stycken katastrofalt fula så får du nobelpris. Feminister är överlag väldigt oattraktiva. Punkt :)
filmjölk
2014-11-17, 21:24
Lol, feminism.
[]
Rädda 1000 människoliv och släck ett och du är fortfarande mördare:)
Desertrat
2014-11-18, 18:09
Har nu läst igenom allt, har upplevt två arbetsmiljöer i det här landet som är 100% misogyna och HBTQ-fientliga, Vården och Försvarsmakten.
det sista pyr över av misogyna och trans/homofoba åsikter.
"Vi skall nog få dig att sluta din förbannade transjävel.." fick jag höra på GU-F:en sist, och med dem tidigare erfarenheterna från det området och bl.a. lite självmord, och annat, men tänker utmana dem misogyna gamla träiga hökarna en gång till.
Mycket som sagt kan jag hålla med om, en del inte.
Men att kvinnor bemöts med fördomar är dock fakta.
Bevisa att man kan hitta en snygg feminist per fyra stycken katastrofalt fula så får du nobelpris. Feminister är överlag väldigt oattraktiva. Punkt :)
Alltså.. du och dina liktänkande är orsaken till att feminism överhuvudtaget existerar.
Tror aldrig jag har läst något mer patetiskt än dina inlägg på det här forumet, och i synnerhet i denna tråd.
alphahanen2
2014-11-18, 19:22
Alltså.. du och dina liktänkande är orsaken till att feminism överhuvudtaget existerar.
Tror aldrig jag har läst något mer patetiskt än dina inlägg på det här forumet, och i synnerhet i denna tråd.
Han har ju rätt? Motbevisa gärna teorin annars.
Jag tog upp frågan för att jag tror det ligger en hel del i hur tjejen ser ut och hennes samverkan med andra individer. Handen på hjärtat, jag känner/har träffat en enda feminist som ser bra ut och är skön att umgås med. Resterande har antingen varit mindre snygga eller oerhört torra.
Relevant eller inte. Jag tycker mönstret jag uppfattat iaf har varit intressant.
WHITEFOLKS
2014-11-18, 19:49
Har nu läst igenom allt, har upplevt två arbetsmiljöer i det här landet som är 100% misogyna och HBTQ-fientliga, Vården och Försvarsmakten.
det sista pyr över av misogyna och trans/homofoba åsikter.
"Vi skall nog få dig att sluta din förbannade transjävel.." fick jag höra på GU-F:en sist, och med dem tidigare erfarenheterna från det området och bl.a. lite självmord, och annat, men tänker utmana dem misogyna gamla träiga hökarna en gång till.
Mycket som sagt kan jag hålla med om, en del inte.
Men att kvinnor bemöts med fördomar är dock fakta.
Människor bemöts med fördomar ja.
Nu tänker jag inte hänga ut bekanta med bild, men du får helt enkelt lita på mig att du har fel. Jag har många kvinnor i min bekantskapskrets som är feminister, och de är väldigt snygga. Och litar man inte på min smak så får väl någras yrke som modell vara bevis nog. Sen är det kanske inte relevant, men hur attraktiv anser du att du själv är min unge herre?
När det gäller Aktiva politiker inom Fi så har jag dock ingen koll på hur de ser ut om det nu är relevant, men hur många snygga män och kvinnor finns det inom politiken? Inte fan är det många oavsett parti.
Anton Fräs
2014-11-18, 20:16
Att man överhuvudtaget tycker att det är relevant att diskutera utseende gällande feminister och ickefeminister säger mer om er än om personerna ni diskuterar.
WHITEFOLKS
2014-11-18, 20:53
Det är bra att folk joinar in på såna här frågor och inte de riktiga diskussionerna.
Han har ju rätt? Motbevisa gärna teorin annars.
Jag tog upp frågan för att jag tror det ligger en hel del i hur tjejen ser ut och hennes samverkan med andra individer. Handen på hjärtat, jag känner/har träffat en enda feminist som ser bra ut och är skön att umgås med. Resterande har antingen varit mindre snygga eller oerhört torra.
Relevant eller inte. Jag tycker mönstret jag uppfattat iaf har varit intressant.
Jag finner ärligt talat inga ord. :)
Det är bra att folk joinar in på såna här frågor och inte de riktiga diskussionerna.
Det finns ju ingen diskussion. Det finns en maratontråd där en liten, utvald skara ägnar sig åt att älta hur mycket de stör sig på feminismen och kvinnor i allmänhet samt hur oerhört synd om män det är. Jag är inte förvånad över att det inte är jättemånga som ids/orkar försöka delta i någon diskussion när ramarna är på förhand bestämda.
WHITEFOLKS
2014-11-18, 22:06
Det finns ju ingen diskussion. Det finns en maratontråd där en liten, utvald skara ägnar sig åt att älta hur mycket de stör sig på feminismen och kvinnor i allmänhet samt hur oerhört synd om män det är. Jag är inte förvånad över att det inte är jättemånga som ids/orkar försöka delta i någon diskussion när ramarna är på förhand bestämda.
Det är inga bestämda ramar, man har en fråga/påstående man tar upp och sen diskuterar man.
Jag tycker inte synd om män. Jag tycker synd om individer som blir utsatta för diskriminering och förtryck oavsett kön. Det betyder per automatik att jag stör mig på feminismen, ja! varför bara behandla halva befolknings problem när alla borde få det bättre?
Sen att det finns "vissa" individer som ser ner på sådana som mig bara för att jag är man och säger att män också kan få det bättre är lika tragiskt som de nötter här inne som som just sa att feminister är fula osv.
Om man har två staplar där kvinnor har 80 poäng i sin stapel och män 100 borde båda staplarna komma upp i 120 istället för 100-100.
Latissimus Dorsi
2014-11-18, 22:38
Hönan eller ägget? :)
Latissimus Dorsi
2014-11-18, 22:45
Nu tänker jag inte hänga ut bekanta med bild, men du får helt enkelt lita på mig att du har fel. Jag har många kvinnor i min bekantskapskrets som är feminister, och de är väldigt snygga. Och litar man inte på min smak så får väl någras yrke som modell vara bevis nog. Sen är det kanske inte relevant, men hur attraktiv anser du att du själv är min unge herre?
När det gäller Aktiva politiker inom Fi så har jag dock ingen koll på hur de ser ut om det nu är relevant, men hur många snygga män och kvinnor finns det inom politiken? Inte fan är det många oavsett parti.
Jag är förbannat ful, men det spelar ingen roll. ''Snygga feminister'' är mest blåsta mainstream-bimbos.
Be my guest, motbevisa mig :)
Jag är förbannat ful, men det spelar ingen roll. ''Snygga feminister'' är mest blåsta mainstream-bimbos.
Vilka är feminister enligt dig? Gudrun? Pls.
Hönan eller ägget? :)
Nötskallen? :)
Problemet är kanske att du inte har en aning om vad feminism är. Ett annat problem kan vara att du inte verkar umgås med kvinnor öht (din mamma räknas inte). Det finns en värld utanför internet med riktiga människor. Ta tag i din dåliga självkänsla och ge dig ut i verkligheten för att umgås lite med olika människor. Då kanske du blir mindre hatisk mot kvinnor (bögar, oliktänkande med flera) och förstår vad jämlikhet och feminism handlar om?
Du kallar mina bekanta för blåsta mainstream-bimbos när de flesta i själva verket är högutbildade människor med "bra" jobb osv (vilket egentligen inte är relevant då feminism inte handlar om att vara högutbildad och framgångsrik utan enbart en vettig människosyn). Du slänger ofta ur dig märkliga kommentarer baserade på vad? På vad du läser på internet? Du förstår väl att det finns fler feminister än fanatiska hardcorefeminster och fejkade "bimbofeminister" ?
Du upprepar ofta att du har dålig självkänsla, är paranoid och arg. Det behöver ju inte vara roten till din märkliga syn på saker och ting, men kanske något att fundera över?
WHITEFOLKS
2014-11-19, 20:40
Varför kopplar folk samman att man skulle hata kvinnor med kritik mot feminism konstant?
anton2000
2014-11-19, 20:55
Problemet är kanske att du inte har en aning om vad feminism är. Ett annat problem kan vara att du inte verkar umgås med kvinnor öht (din mamma räknas inte). Det finns en värld utanför internet med riktiga människor. Ta tag i din dåliga självkänsla och ge dig ut i verkligheten för att umgås lite med olika människor. Då kanske du blir mindre hatisk mot kvinnor (bögar, oliktänkande med flera) och förstår vad jämlikhet och feminism handlar om?
Du kallar mina bekanta för blåsta mainstream-bimbos när de flesta i själva verket är högutbildade människor med "bra" jobb osv (vilket egentligen inte är relevant då feminism inte handlar om att vara högutbildad och framgångsrik utan enbart en vettig människosyn). Du slänger ofta ur dig märkliga kommentarer baserade på vad? På vad du läser på internet? Du förstår väl att det finns fler feminister än fanatiska hardcorefeminster och fejkade "bimbofeminister" ?
Du upprepar ofta att du har dålig självkänsla, är paranoid och arg. Det behöver ju inte vara roten till din märkliga syn på saker och ting, men kanske något att fundera över?
Hahahaha, klassiker. "Vettig människosyn". Så alla som inte är feminster har dålig människosyn. Way to go ;)
Hahahaha, klassiker. "Vettig människosyn". Så alla som inte är feminster har dålig människosyn. Way to go ;)
Nej men alla som inte är för ett jämställt samhälle.
WHITEFOLKS
2014-11-19, 21:16
Vem här är inte för ett jämställt samhälle?
Begreppet "feminism" betyder absolut ingenting längre, sluta använda det tack. Blir bara förvirrande.
R Scarpa27
2014-11-19, 21:54
brukar varken bry mig om feminism eller störa mig mkt...
men kolla denna artikeln.... vfan är det här??? rent hat mot mannen, hade de varit tvärtom... hade det blivit ett jaekla drama...
ett jämställt samhälle vill jag ha... men personen som skrivit detta lär ju vilja ha ett mansfritt samhälle.
de har skrivit 12 starka ord mot män som är ganska hårda och förnedrande i form av alltid osv... läs igenom...
artikel:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/783118-klart-ni-ska-ha-en-egen-dag-tack-alla-man
Latissimus Dorsi
2014-11-19, 22:07
Jag uttrycker mig klumpigt, är medveten om att jag har hakan i vädret när jag spyr ur mig massa oraffinerad skit.
Här får du ett gäng artiklar med den typen av "feminism" som ger mig utslag:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/783118-klart-ni-ska-ha-en-egen-dag-tack-alla-man
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/782122-dags-for-ett-nytt-ord-for-fittbarares-onani http://nyheter24.se/sport/782582-zlatan-kravs-det-en-dotter-for-att-du-ska-inse-dina-misstag
Orkar inte leta mer, du kanske hajar
Vem här är inte för ett jämställt samhälle?
Jag är inte för ett jämställt samhälle, kvinnorna är smartare än oss män och därför borde dom ha mest makt.
WHITEFOLKS
2014-11-19, 22:10
Jag är inte för ett jämställt samhälle, kvinnorna är smartare än oss män och därför borde dom ha mest makt.
Ok då är allt som det ska vara enligt dig då :)
Ok då är allt som det ska vara enligt dig då :)
Verklig makt, dvs alla presidentposter i världen, alla ledande, där det bestäms och avgörs, ersätt Obama och Putin med kvinnor istället. Ex.
R Scarpa27
2014-11-19, 22:17
Jag uttrycker mig klumpigt, är medveten om att jag har hakan i vädret när jag spyr ur mig massa oraffinerad skit.
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/782122-dags-for-ett-nytt-ord-for-fittbarares-onani http://nyheter24.se/sport/782582-zlatan-kravs-det-en-dotter-for-att-du-ska-inse-dina-misstag
read above :) vad jag länkade..
alphahanen2
2014-11-19, 23:25
Det finns en tydlig gräns mellan "feminism" och "jämställdhet". Jag tror det skulle få negativa konsekvenser om vi bejakar feminismens idéer. Kvinnor har på många plan i samhället ett övertag gentemot männen. Skolan, vårdnadstvister, våld och alkohol/drogmissbruk för att nämna några är sånt kvinnor klarar bättre, vinner och är underrepresenterade i. I min lågutbildade, förhållandevis unga hjärna är detta något negativt som inte kommer lösas av att mannen trycks ner medan kvinnan höjs.
Och nu syftar jag inte på "extremfeminister" som Lady Dahmer, Soraya m.fl. Utan vanliga människor som jag tror bildat dessa uppfattningar för att de på ett eller annat sätt blivit kränkta eller bara inte vet bättre. Jag tror de blivit hjärntvättade av media och dess falska bild. Men återigen, finns det två läger i denna fråga.
Crippa90
2014-11-19, 23:48
Blir lite fundersam, vad menas med att vara "för ett jämställt samhälle" rent konkret? Bygger det på ett extremfeministiskt 50/50-tänk eller något annat? *popcorn*
Blir lite fundersam, vad menas med att vara "för ett jämställt samhälle" rent konkret? Bygger det på ett extremfeministiskt 50/50-tänk eller något annat? *popcorn*
Ja för mig är det 50/50 om du med det menar att alla har samma rättigheter, lika lön för lika arbete, att kvinnor inte är nedvärderande mot män eller tvärtom, osv. Så ja det bygger på extremfeminism. Vanlig light-feminism är väl då att kvinnan står i köket fast utan en fysisk kedja runt foten, antar jag, eller?
WHITEFOLKS
2014-11-20, 07:01
Ska man behöva förhandla för lönen och ha eget ansvar för löneutveckling och karriär eller ska man få allt tilldelat?
Finns det något konkret för att kvinnor inte har lika lön för lika arbete?
Kvinnor gillar pengar och är smarta nog att låta män jobba ihop dem till dem. Samtidigt tar man cred i media genom att säga att man är ett offer. Win win!
http://www.nytimes.com/2014/11/20/nyregion/new-factor-in-campus-sexual-assault-cases-counsel-for-the-accused.html?_r=1
"At a moment when students who have been sexually assaulted are finding new ways to make their voices heard, and as college officials across the country are rushing to meet new government standards, a specialized class of lawyers is raising its voice, too. They are speaking out on behalf of the students they describe as most vulnerable: not those who might be subjected to sexual assault, but those who have been accused of it."
"... Now, defense lawyers are denouncing inconsistent standards and inadequate training, but they arrive at the opposite conclusion: The system is biased, the lawyers say, against men."
"A database maintained by a group called A Voice for Male Students counted 11 lawsuits this year in which male students “wrongly accused of sex crimes found themselves hustled through a vague and misshapen adjudication process with slipshod checks and balances and Kafkaesque standards of evidence.”"
"Judith Grossman, a lawyer — and a feminist, she made a point of adding — got involved in the cause when her son successfully fought an accusation of sexual misconduct."
Det ska tydligen till att en feminist själv drabbas innan hen kan se problemen från ett annat perspektiv än kvinnors. Det kan aldrig vara att man tar en objektiv granskning av läget och baserar sina åsikter på. Nej det måste tydligen ha personlig anknytning innan man kan förstå.
Verklig makt, dvs alla presidentposter i världen, alla ledande, där det bestäms och avgörs, ersätt Obama och Putin med kvinnor istället. Ex.
Vad vet du om verklig makt? (Hur mycket makt tror du Obama har egentligen? Han är ingen diktator)
Har du sett GoT? Jag ger dig ett enkelt exempel. Shae. Givetvis finns det många fler (både män och kvinnor) som verkar från kulisserna. Låter de med s.k. "verklig makt" göra jobbet åt dem och vara den som ser ut att bära ansvaret.
Finns det något konkret för att kvinnor inte har lika lön för lika arbete?
Nej.
WHITEFOLKS
2014-11-20, 09:48
Ja för mig är det 50/50 om du med det menar att alla har samma rättigheter, lika lön för lika arbete, att kvinnor inte är nedvärderande mot män eller tvärtom, osv. Så ja det bygger på extremfeminism. Vanlig light-feminism är väl då att kvinnan står i köket fast utan en fysisk kedja runt foten, antar jag, eller?
Samma rättigheter har vi väl (eller ja kvinnor har en del rättigheter som män inte har men inget vice versa vad jag vet), lön är mer en personlig fråga.
Så vad är det som ska ändras, tycker du?
Samma rättigheter har vi väl (eller ja kvinnor har en del rättigheter som män inte har men inget vice versa vad jag vet), lön är mer en personlig fråga.
Så vad är det som ska ändras, tycker du?
Samt saknar en del förpliktelser som män har.
Agremont
2014-11-20, 11:36
Clickbait-sajt. Dom tror förmodligen inte själva på det dom skriver utan allt är för att generera så många clicks som möjligt.
filmjölk
2014-11-20, 11:57
Jag ogillar uttrycken "fittbärare" "kukbärare" "cismän" och "ciskvinnor" (mfl). De känns som en del i en slags agenda där idealet är att de flesta skall vara ett hen och de som inte är ett hen är de som är avvikande.
Jag ogillar uttrycken "fittbärare" "kukbärare" "cismän" och "ciskvinnor" (mfl). De känns som en del i en slags agenda där idealet är att de flesta skall vara ett hen och de som inte är ett hen är de som är avvikande.
Nee, jag tror det handlar om att identifiera sig genom att skapa motståndare. Det är den lättaste formen av självidentifikation. Se på en motståndare och tyck/var tvärtom. Det är därför många vill komma gemensamma namn på de motståndare man tror sig ha.
Det här är bäst från N24:
PK artikel om hur dumma män är (av man)
"Nu kör vi en mansfri månad på krogen":
http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/782952-nu-kor-vi-en-mansfri-manad-pa-krogen
:smash:*screwy*
Latissimus Dorsi
2014-11-20, 16:40
Verkar vara jätteinne att abrupt byta namn på allting 1984-style
WHITEFOLKS
2014-11-20, 17:17
Det här är bäst från N24:
PK artikel om hur dumma män är (av man)
"Nu kör vi en mansfri månad på krogen":
http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/782952-nu-kor-vi-en-mansfri-manad-pa-krogen
:smash:*screwy*
Då vet han väl first hand att det stämmer? :)
alphahanen2
2014-11-20, 17:23
Som någon var inne på, han vill bara skapa reaktioner och plocka poäng hos feminizterna. Dåligt skriven krönika annars om man ska se det objektivt.
Crippa90
2014-11-20, 18:24
Förutom samma rättigheter (om vi pratar lagar och regler?) så är det enligt min uppfattning extremfeminism och socialism, och jag håller inte med där.
Men trots att jag inte håller med det vill jag påstå att jag har en vettig människosyn. Däremot så har jag inget behov av att gruppera in människor i olika fack, utan jag tror på individen.
DO överser könsdiskriminering
I juni nästa år hålls huvudförhandling i Stockholms tingsrätt och det är första gången som diskriminering vid ansökningsförfarandet prövas i sak.
Centrum för rättvisa har redan tidigare företrätt de fyra personerna som på grund av sitt kön inte kom in på Polishögskolan. I en rapport från Rikspolisstyrelsen (2010) står att kvotering används vid intagning så att andelen män och kvinnor blir 50/50. Just sådan kvotering ledde till att personer med högre meriter än de som antogs nekades plats på grund av könstillhörighet. Bästa meriter räcker inte, den som söker måste även ha rätt kön.
I sammanhanget måste Diskrimineringsombudsmannens kvalifikationer – och intentioner ifrågasättas. 130 personer har anmält antagningsförfarandet till DO men därifrån kommer intet. DO väljer alltså att tyst åse uppenbara fall av könsdiskriminering, vilket låter rysligt nära tjänstefel. Är inte stävjande av diskriminering en DO:s själva raison d’être?
Väl då, att Centrum för rättvisa antar uppdraget och driver diskrimineringsåtal. En moralisk fråga ges härmed rättslig status, och det är mycket bra. Vem behöver då en DO?
SvD (http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/do-overser-konsdiskriminering-vid-antagning-till-polishogskolan_4121287.svd)
alphahanen2
2014-11-22, 12:30
DO överser könsdiskriminering
SvD (http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/do-overser-konsdiskriminering-vid-antagning-till-polishogskolan_4121287.svd)
Undra hur mycket kompetens de går misste om när de prioriterar så här. Och då menar jag den kompetens som passar polisyrket, inte vem som fick högst poäng på högskoleprovet.
Men fan, tack feministerna och PK eliten! Kommer känna mig trygg om jag håller på att bli misshandlad och Elin 22 ska avstyra det. Hon kanske är bra på att plåstra om mig innan ambulansen kommer samt att skriva anmälningar. Puuh, höll på att bli lite orolig där.
filmjölk
2014-11-22, 12:36
Men fan, tack feministerna och PK eliten! Kommer känna mig trygg om jag håller på att bli misshandlad och Elin 22 ska avstyra det. Hon kanske är bra på att plåstra om mig innan ambulansen kommer samt att skriva anmälningar. Puuh, höll på att bli lite orolig där.
Kvinnliga poliser brukar vara jäkligt brutala, särskilt när de blir skraja så konstapel Elin22 kan nog vara bra att ha i närheten om du blir misshandlad. Bengt 47 avvaktar på förstärkning, men Elin 22 går emellan, helt ballistisk med batongen.
Det finns åtskilliga fall där kvinnliga poliser har agerat snabbt och våldsamt medans en manlig polis hade avvaktat.
alphahanen2
2014-11-22, 12:55
Kvinnliga poliser brukar vara jäkligt brutala, särskilt när de blir skraja så konstapel Elin22 kan nog vara bra att ha i närheten om du blir misshandlad. Bengt 47 avvaktar på förstärkning, men Elin 22 går emellan, helt ballistisk med batongen.
Det finns åtskilliga fall där kvinnliga poliser har agerat snabbt och våldsamt medans en manlig polis hade avvaktat.
Du får såklart tro vad du vill. Personligen tror jag att hon endast skulle ha en chans om hon sköt gärningsmännen. Har bara hört negativt om kvinnliga poliser i skarpa situationer. Dock är de nog väldigt bra o ha när en bra dialog är nödvändig.
filmjölk
2014-11-22, 13:28
Du får såklart tro vad du vill. Personligen tror jag att hon endast skulle ha en chans om hon sköt gärningsmännen. Har bara hört negativt om kvinnliga poliser i skarpa situationer. Dock är de nog väldigt bra o ha när en bra dialog är nödvändig.
Män har såklart långt bättre kapacitet i sådana lägen, men kapacitet är inte samma som att faktiskt använda sin kapacitet. Kvinnliga poliser är väldigt snabba med att plocka fram batongen och faktiskt gå lös på någon, vilket i ditt fiktiva scenario skulle kunna innebära en fördel för dig då det hade blivit ett snabbare ingripande.
Jag har jobbat inom psykiatrin och på avgiftningen där polisen ofta lämnade in våra patienter eller ibland behövde hämta dem när inte vi kunde hantera dem, och jag vill bestämt hävda att kvinnliga poliser är, på gott och ont, mycket tuffare än sina manliga kollegor.
De tar inte lika mycket skit, de är snabbare på att visa vart skåpet skall stå och de daltar inte med folk.
WHITEFOLKS
2014-11-22, 13:33
Det är lätt att veva när man inte behöver ta konsekvenserna.
De tar inte lika mycket skit, de är snabbare på att visa vart skåpet skall stå och de daltar inte med folk.
Tråkiga är ju att det är oskyldiga som drabbas av övervåld med det inställningen
filmjölk
2014-11-22, 13:59
Tråkiga är ju att det är oskyldiga som drabbas av övervåld med det inställningen
Jo absolut, men det har ibland fördelar också.
Nejdå, termen "våldtäkt" håller inte alls på att vattnas ur:
http://www.nj.com/politics/index.ssf/2014/11/rape_by_fraud_nj_lawmaker_introduces_bill_to_make_ it_a_crime.html
Or this: A seemingly wealthy widow convinces a younger man to sleep with her on the notion that they may marry and he’ll inherit her money. In reality, she’s broke.
...
Under a bill recently proposed by a south Jersey lawmaker, such actions would not only be considered dishonest. They could prompt charges of rape.
Hur gick låten nu? "Du sa att du var snygg men du var ful, jag har blivit lu... våldtagen!" :D
WHITEFOLKS
2014-11-26, 09:11
http://esport.aftonbladet.se/team/maddelisk/uppdatering-efter-rape-tweeten
Latissimus Dorsi
2014-11-26, 09:59
Se http://esport.aftonbladet.se/team/maddelisk/uppdatering-efter-rape-tweeten
Jämför med " jag ska slå sönder och samman en man snart" lolwut vem bryr sig. Och helvete vad äcklet överdriver.
WHITEFOLKS
2014-11-26, 10:07
Rape är standard gamingterm som visserligen är ganska osmaklig men whatever. Det har hänt tidigare att spelare sagt det live i intervju (från man till man) men då har det bara skrattats bort.
Jag kan hålla med om att det nog i allmänhet är bättre att få bort sånt beteende från sporten men hon hade gjort bättre i att ta upp det på ett mer "allmänt sätt" istället för att fokusera på just det här tillfället. Admins borde även ha varnat eller liknande och inte stängt av (alternativt gjort ett announcement med "i fortsättningen blir man bannad för detta").
Snubblade över en grupp på facebook: Jämställdism. De hittade en del hårresande exempel på när feminism spårat ur:
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/10685557_778681972169461_5636403996175318030_n.jpg ?oh=eba3d286620fa146ba990e6dae596b37&oe=54DCE51E
Vi måste inse att män är en säkerhetsrisk:
http://nyheter24.se/debatt/783582-zandra-hedlund-fi-vi-maste-inse-att-man-ar-en-sakerhetsrisk
https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10176024_355293581308261_7964979624203630540_n.png ?oh=f405e414e15ae5a1897e99bdf290c32f&oe=54DC8AF9
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/1920449_354943604676592_5988955490998654985_n.jpg? oh=8edb03f2dc7fce7d4db714bc3961d5d2&oe=550B10A4&__gda__=1423162861_3ab005db69e359aedf6edd0340505c2 b
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/10425048_354118848092401_7101994676713539618_n.png ?oh=4a0578a839c94290c5cb2f2a1c134cea&oe=551AEB34
Med det sagt känns det tryggt att vetenskapsrådet dedikerat 170 miljoner till genusforskning. Den verkar stödja den sunda feminismen. *ironi*
http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/redaktionellaartiklar/vetenskapsradetbeviljar170miljonertillgenusforskni ng.5.39e11ab3149cee1ca0a30.html
Anser du att det där är exempel på genusforskning?
Anser du att det där är exempel på genusforskning?
Nope, men min personliga erfarenhet är att den radikaliserade delen av feminismen kommer ur genusforskningens idéer om maktstrukturer kön som socialt fenomen (snarare än biologiskt) och patriarkat. Som du ser så är tweetsen framför allt en reaktion på de idéerna. Eller skulle du påstå att de uppstått någon annan stans?
Tyskland inför kvotering
Från 2016 måste en tredjedel i de företagens styrelser tillsättas av kvinnor enligt ett förslag som den tyska majoritetsregeringen nu enats om.
De 108 största tyska företagen måste då ha minst 30 procent kvinnor i sina styrelser. Lyckas man inte tillsätta de för kvinnor reserverade platserna med just en kvinna så får de styrelseposterna vara obemannade så länge.
SR (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6029206)
filmjölk
2014-11-26, 17:03
Tyskland inför kvotering
Episkt! Jag längtar tills den dagen då medelålders lågutbildade wt-män räknas som en speciellt utsatt grupp som borde kvoteras in. Jag vill också lyfta fet lön baserat på någon annan premiss än kompetens.
Ser patriarkatet det här inlägget så vill jag meddela att jag både är vit och man och gärna sitter i en bolagsstyrelse!
Ignatius72
2014-11-27, 08:59
Tyskland inför kvotering
Helt fantastiskt att det ens går att lagstifta om hur privata företag ska tillsätta sitt högsta styrande organ. Att man gör det i statliga eller kommunal verksamheter må ju vara hänt men i privata...
Vad är nästa steg? Korta, långa, etnicitet, minoriteter?
Två saker jag inte slutar reagera på om furlust i kapacitet, kunskap och senare resultat och pengar för företag och institut mm är att att det finns en rädsla eller ett luddigt undvikande för att anställa kvinnor, pga långa anställningsprocedurer och externa försäkringar på det, eller att de tror att de skall åka hem till hembyn om de får barn. Om högutbildade kvinnor i ung ålder, alltså 30-35 ungefär. Är just att man ibland anställer en sämre forskare mm, med sämre ideer, sämre driv och inte kommer ge företaget lika mycket som den förkastade ev. kvinnan. Sånt händer, för mycket. Bara som påminnelse om någon fortfarande skulleresonera som Strindberg, att kvinnor har mindre hjärna eller liknande osv. Nåt skulle man behöva göra men vet inte vad. Sen, ovanpå det, efter 40 är det mycket svårare att få jobb som t ex föreläsare på privata skolor t ex om man måste ändra karriären. Dubbel diskriminering.
Va?
"Va", vad? Jag följer inte diskussionerna men lägger in ett för min del ett lätt feministiskt inlägg.
Du skriver en knappt läsbar post med massa nonsens.
Nope, men min personliga erfarenhet är att den radikaliserade delen av feminismen kommer ur genusforskningens idéer om maktstrukturer kön som socialt fenomen (snarare än biologiskt) och patriarkat. Som du ser så är tweetsen framför allt en reaktion på de idéerna. Eller skulle du påstå att de uppstått någon annan stans?
Det är väl ändå inte många genusforskare som ser kön som ett socialt fenomen? Visst några finns ju men det är knappast standard. Genus ses däremot som ett socialt fenomen.
Och att viktig forskning resulterar i både det ena och det andra är väl knappast nyheter. Fysiken har gett oss massa vapen, fysik är dåligt?
Två saker jag inte slutar reagera på om furlust i kapacitet, kunskap och senare resultat och pengar för företag och institut mm är att att det finns en rädsla eller ett luddigt undvikande för att anställa kvinnor, pga långa anställningsprocedurer och externa försäkringar på det, eller att de tror att de skall åka hem till hembyn om de får barn. Om högutbildade kvinnor i ung ålder, alltså 30-35 ungefär. Är just att man ibland anställer en sämre forskare mm, med sämre ideer, sämre driv och inte kommer ge företaget lika mycket som den förkastade ev. kvinnan. Sånt händer, för mycket. Bara som påminnelse om någon fortfarande skulleresonera som Strindberg, att kvinnor har mindre hjärna eller liknande osv. Nåt skulle man behöva göra men vet inte vad. Sen, ovanpå det, efter 40 är det mycket svårare att få jobb som t ex föreläsare på privata skolor t ex om man måste ändra karriären. Dubbel diskriminering.
Du skriver otroligt luddigt. Men exakt hur menar du att det skulle vara dubbel diskriminering? Skulle det vara olika svårt beroende på kön om man ändrar karriären efter 40?
Inte helt med på vad du skriver, men jag kan säga detta: på min civilingenjörsutbldning gick det mycket tjejer, och så här i efterhand kan jag konstatera att tjejerna har haft mycket lättare att få de riktigt eftertraktade jobben. Vissa blev head huntade, inte hört om nån kille som blev det. Man kanske kunde misstänka att det var vanligare bland tjejerna att ha bra betyg eller så, men faktum är att de tjejer jag pratat med enhälligt har sagt att studieresultat är oviktigt, man behöver inte ens vara klar med allt.
Så kvinnor må har det svårt på många sätt, men att det skulle vara en allmän sanning att unga, välutbildade tjejer har svårt att få jobb, det stämmer bara inte.
Beholder
2014-11-27, 14:57
Helt fantastiskt att det ens går att lagstifta om hur privata företag ska tillsätta sitt högsta styrande organ. Att man gör det i statliga eller kommunal verksamheter må ju vara hänt men i privata...
Vad är nästa steg? Korta, långa, etnicitet, minoriteter?
Jag tror inte riktigt du tänkte till där. det finns regler för bolagsstyrelser och dess tillsättande i princip varje land som har den här typen av bolagsform. Sedan att den inte kräver att 1/3 är kvinnor är en annan femma men det finns lagar om hur aktiebolag skall utse sin styrelse.
WHITEFOLKS
2014-11-27, 15:13
Jag tror inte riktigt du tänkte till där. det finns regler för bolagsstyrelser och dess tillsättande i princip varje land som har den här typen av bolagsform. Sedan att den inte kräver att 1/3 är kvinnor är en annan femma men det finns lagar om hur aktiebolag skall utse sin styrelse.
Och du tycker det är bra att ha några andra krav än kompetens?
En sak som är intressant är att väldigt många kvinnor väljer familj före karriär. Konstigt nog så väljer man att säga att det är ett problem med "branschen" snarare än ett problem med kvinnorna. Om män är villiga att göra de här uppoffringarna, varför är då inte kvinnor det? Hur gör det branschen "orättvis" för kvinnor?
Kolla till exempel inom juridik. Där har vi fler kvinnor som utbildar sig, men bara en bråkdel har högre positioner. Branschen påstår att det till stor del beror på att kvinnor inte är villiga att lägga ner det engagemang som krävs för att nå toppositioner.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6027211
Beholder
2014-11-27, 21:59
Och du tycker det är bra att ha några andra krav än kompetens?
Det finns andra krav än kompetens med. läs ABL
WHITEFOLKS
2014-11-27, 22:03
Det finns andra krav än kompetens med. läs ABL
Tycker du att personernas kön är relevant när man utser styrelse?
Inte helt med på vad du skriver, men jag kan säga detta: på min civilingenjörsutbldning gick det mycket tjejer, och så här i efterhand kan jag konstatera att tjejerna har haft mycket lättare att få de riktigt eftertraktade jobben. Vissa blev head huntade, inte hört om nån kille som blev det. Man kanske kunde misstänka att det var vanligare bland tjejerna att ha bra betyg eller så, men faktum är att de tjejer jag pratat med enhälligt har sagt att studieresultat är oviktigt, man behöver inte ens vara klar med allt.
Så kvinnor må har det svårt på många sätt, men att det skulle vara en allmän sanning att unga, välutbildade tjejer har svårt att få jobb, det stämmer bara inte.
Det jag skriver om är internationella anställningar. Hur det är för svenskar inom Sverige vet jag inte men en internationell anställningsprocess tar många månader upp till över ett år eller ännu mer. Ovanpå det skall man skaffa försäkring i det nya landet vilket är ännu ett äventyr man ofta får betala själv för, även inom EU även om det skall vara så att man har rätt till den. Detta ovanpå allt annat som skall odrnas vilket företaget inte alltid ställer upp med, bank, bostad, körkort, vilket ofta inte kan skaffas utan de bägge andra fixade, en cirkel man nästan måste lura sig igenom, plus övriga saker som måste ordnas. Dagis och skola om man redan har barn. Ung i samanhanget är runt 30-35 och jag har sett många kvinnor försvinna pga av rädsla för att anställa dem eller värre saker. Det jag menar efter 40 är åldersdiskriminering, gäller nog både män och kvinnor, kan man säga för nuförtiden vill man på många privata utbildningar att lärarna skall vara unga, bara därför även om äldre har bättre kompetens. Ja?
En sak som är intressant är att väldigt många kvinnor väljer familj före karriär. Konstigt nog så väljer man att säga att det är ett problem med "branschen" snarare än ett problem med kvinnorna. Om män är villiga att göra de här uppoffringarna, varför är då inte kvinnor det? Hur gör det branschen "orättvis" för kvinnor?
Att det skulle vara problem med branschen eller kvinnorna/männen är väl ändå en förenkling. Det är ju ändå de sociala strukturerna som fostrar oss in i det ena, det andra eller det tredje tänkte. Att förenkla ner det till att det är fel på branschen eller något visst kön... njä...
Det jag skriver om är internationella anställningar. Hur det är för svenskar inom Sverige vet jag inte men en internationell anställningsprocess tar många månader upp till över ett år eller ännu mer. Ovanpå det skall man skaffa försäkring i det nya landet vilket är ännu ett äventyr man ofta får betala själv för, även inom EU även om det skall vara så att man har rätt till den. Detta ovanpå allt annat som skall odrnas vilket företaget inte alltid ställer upp med, bank, bostad, körkort, vilket ofta inte kan skaffas utan de bägge andra fixade, en cirkel man nästan måste lura sig igenom, plus övriga saker som måste ordnas. Dagis och skola om man redan har barn. Ung i samanhanget är runt 30-35 och jag har sett många kvinnor försvinna pga av rädsla för att anställa dem eller värre saker. Det jag menar efter 40 är åldersdiskriminering, gäller nog både män och kvinnor, kan man säga för nuförtiden vill man på många privata utbildningar att lärarna skall vara unga, bara därför även om äldre har bättre kompetens. Ja?
Iaf. inom EU är det ju knappast några svårigheter att "ordna körkort". Det svenska körkortet fungerar utmärkt. Bank är bara att strosa in på en bank och hooka konto. Bostad.. well bostadssituationen är olika på olika ställen. Oavsett om man är 20, 40 eller 60 kan det vara ett problem. Förstår inte hur det är diskriminering mot en viss åldersgrupp öht.
Med det sagt så är det klart att integrationen i EU borde fortskrida så det blir än lättare med rörligheten. Bankproblematiken är ett sådant område helt klart.
Och har man valt att skaffa barn så får man väl stå sitt kast. Känns lite unket att beskylla samhället för att livet blir svårare pga. något man själv har valt ändå...
Det jag sen menar med "dubbel diskriminering" är då man förlorat karriären så som så många gör i det läget, speciellt kvnnor, söker de jobb som föreöäsare i stället och det måste helst gå snabbt och man bör behålla jobbet för man anställer gärna duktiga lovely young women men snart är de inte alls lika atraktiva längre och inte ens lecturerjobben går att få. Jag vet i och för sig inte om jag kvalar in som feminist genom att säga det. Jag är inte aktiv. För summeringen; företagen förlorar resultat i och med detta.
Var är de här siffrorna på att kvinnor "förlorar karriären" i större utsträckning ifrån?
och att den stora massan av de som blir arbetslösa i medelåldern skulle söka jobb som föreläsare vettifan asså..
Var är de här siffrorna på att kvinnor "förlorar karriären" i större utsträckning ifrån?
och att den stora massan av de som blir arbetslösa i medelåldern skulle söka jobb som föreläsare vettifan asså..
Jag läser inte siffror om det eftrsom det inte finns några siffror på det. Jag har bara varit i den branschen i ett par decennium och skriver vad jag ser.
Jo, det är vanligt att forskare slutar, kan inte fortsätta och det bästa efter det är lecturers, sen lab tech eller nåt men problemet då är att man eventuellt inte får de jobben heller eftersom man är överkvalificerad. Det kan betyda annat än just "överkvalificerad" också.
Jag läser inte siffror om det eftrsom det inte finns några siffror på det. Jag har bara varit i den branschen i ett par decennium och skriver vad jag ser.
Jo, det är vanligt att forskare slutar, kan inte fortsätta och det bästa efter det är lecturers, sen lab tech eller nåt men problemet då är att man eventuellt inte får de jobben heller eftersom man är överkvalificerad. Det kan betyda annat än just "överkvalificerad" också.
Att det handlade om just forskare har jag inte uppfattat förräns nu. Har trott du pratat om alla yrken generellt. Men det är väl inget som hindrar en kvinnlig forskare från att få något bra kneg som städare eller McDonalds-anställd? Har svårt att se hur de skulle se en som överkvalificerad. Låter mest som det är individen som är helt besatt av att de ska jobba inom någon viss bransch i det här fallet då.
Kolla till exempel inom juridik. Där har vi fler kvinnor som utbildar sig, men bara en bråkdel har högre positioner. Branschen påstår att det till stor del beror på att kvinnor inte är villiga att lägga ner det engagemang som krävs för att nå toppositioner.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6027211
Det är underförstått att "män och kvinnor är lika" och därför dras slutsatsen att i ett jämlikt samhälle kommer vi ha en jämn könsfördelning överallt. Har vi inte det så "beror det på diskriminering" (och inte på skillnader i vad män och kvinnor biologiskt eftersträvar).
Roten till problemet är hypotesen att män och kvinnor "är lika". Om vi kan sluta inbilla oss detta (finns ju redan massvis med forskning som motbevisat detta sedan länge) så hade vi kunnat avskaffa den här blåsta politiken.
Det är underförstått att "män och kvinnor är lika" och därför dras slutsatsen att i ett jämlikt samhälle kommer vi ha en jämn könsfördelning överallt. Har vi inte det så "beror det på diskriminering" (och inte på skillnader i vad män och kvinnor biologiskt eftersträvar).
Roten till problemet är hypotesen att män och kvinnor "är lika". Om vi kan sluta inbilla oss detta (finns ju redan massvis med forskning som motbevisat detta sedan länge) så hade vi kunnat avskaffa den här blåsta politiken.
Och samtidigt så finns det massvis med forskning som visar på att de skillnader vi ser mellan 'män' och 'kvinnor' till mycket liten del beror på nature och till mycket stor del på nurture.
Så det hela beror ju lite på vilken forskning man väljer att titta på. Bäst är kanske att ägna någon år (5-10 st kanske) åt att kolla på helheten och inte snöa in sig på bara en avkrok av forskningen på ämnet?
Att det handlade om just forskare har jag inte uppfattat förräns nu. Har trott du pratat om alla yrken generellt. Men det är väl inget som hindrar en kvinnlig forskare från att få något bra kneg som städare eller McDonalds-anställd? Har svårt att se hur de skulle se en som överkvalificerad. Låter mest som det är individen som är helt besatt av att de ska jobba inom någon viss bransch i det här fallet då.
Inte bara forskning, yrken som kräver lång utbildning så att det jag skrev 30-35 anses ungt och att man kan vara slut vid 40. Nej poängen jag gör handlar inte om vad en individ skall göra för att kunna sätta mat på bordet utan återigen, företag och institut förlorar i vinst och resultat för att man förkastar kvinnor i för stor utsträckning.
Och samtidigt så finns det massvis med forskning som visar på att de skillnader vi ser mellan 'män' och 'kvinnor' till mycket liten del beror på nature och till mycket stor del på nurture.
Så det hela beror ju lite på vilken forskning man väljer att titta på. Bäst är kanske att ägna någon år (5-10 st kanske) åt att kolla på helheten och inte snöa in sig på bara en avkrok av forskningen på ämnet?
Den biologiska delen är viktig att kolla på eftersom den är opåverkbar (förutom när det gäller på väldigt lång sikt). Dvs att hur mycket vi än förändrar samhället så kommer den här grundbulten att sitta kvar.
Sen snöar jag inte in på den biologiska biten. Jag poängterar snarare vilken del som verkar ignoreras. Att exempelvis lagstifta om kvotering är inte att försöka skapa en mer "rättvis nurture". Nurture börjar inte i arbetslivet. Det är isåfall, om något, att behandla symtom snarare än eventuell orsak. En behandling som dessutom skapar nya biverkningar och inte löser några problem.
filmjölk
2014-11-28, 11:59
En del feminister kör ibland varianter av olika argument att "kvinnor tystas", "kvinnor får inte utrymme" etc. Detta förstår jag inte alls. Sätt 2 män och 2 kvinnor runt ett bord, ställ fram en bag-in-box rödvin och fyra glas, efter en kvart får ingen av männen en syl i vädret. Garanterat.
WHITEFOLKS
2014-11-28, 12:03
Ser du väl i babbla, alla kvinnor ignoreras.
Den biologiska delen är viktig att kolla på eftersom den är opåverkbar (förutom när det gäller på väldigt lång sikt). Dvs att hur mycket vi än förändrar samhället så kommer den här grundbulten att sitta kvar.
Sen snöar jag inte in på den biologiska biten. Jag poängterar snarare vilken del som verkar ignoreras. Att exempelvis lagstifta om kvotering är inte att försöka skapa en mer "rättvis nurture". Nurture börjar inte i arbetslivet. Det är isåfall, om något, att behandla symtom snarare än eventuell orsak. En behandling som dessutom skapar nya biverkningar och inte löser några problem.
Det är ju iaf ingen del som normalt ignoreras i genusforskning. Och frågan är ju egentligen hur stor och viktig bult det är, och huruvida det ens är en grundbult.
Att en hel del individer ignorerar det ena och det andra är väl inte så ovanligt däremot.. inga konstigheter där.
filmjölk
2014-11-28, 12:12
Ser du väl i babbla, alla kvinnor ignoreras.
Jag läser inte den tråden, men annars tycker jag det ganska ofta är tvärtom (men inte alltid), kvinnors åsikter och funderingar läggs större värde i, får fler reaktioner och uppmärksammas mer.
En favorisering jag i allra högsta grad gör mig själv skyldig till.
WHITEFOLKS
2014-11-28, 12:26
Det är ju iaf ingen del som normalt ignoreras i genusforskning. Och frågan är ju egentligen hur stor och viktig bult det är, och huruvida det ens är en grundbult.
Att en hel del individer ignorerar det ena och det andra är väl inte så ovanligt däremot.. inga konstigheter där.
Har man någonsin kommit fram till att kvinnor gör något fel/behandlar män fel?
Inte menat som dryghet utan som fråga på riktigt. Det känns som om alla problem ses ur ett grundperspektiv där männen är den felande orsaken och sen ska vi hitta en förklaringsmodell som passar det.
Kvinnor syns inte lika mycket/har inte självförtroende i skolan? Pga killarna tar för mycket plats. Männen pratar inte upp under depression? Manlig machoattityd är problemet osv.
Grundattityden tycks ofta vara att whatever män gör (om inte kvinnor gör samma sak) är dåligt och orsaken till problemen. Jag kan på rak arm inte komma på ett enda exempel där man tycker att något "kvinnligt" är DÅLIGT.
Agremont
2014-11-28, 13:44
Har man någonsin kommit fram till att kvinnor gör något fel/behandlar män fel?
Inte menat som dryghet utan som fråga på riktigt. Det känns som om alla problem ses ur ett grundperspektiv där männen är den felande orsaken och sen ska vi hitta en förklaringsmodell som passar det.
Kvinnor syns inte lika mycket/har inte självförtroende i skolan? Pga killarna tar för mycket plats. Männen pratar inte upp under depression? Manlig machoattityd är problemet osv.
Grundattityden tycks ofta vara att whatever män gör (om inte kvinnor gör samma sak) är dåligt och orsaken till problemen. Jag kan på rak arm inte komma på ett enda exempel där man tycker att något "kvinnligt" är DÅLIGT.
Det blir kanske lätt så när män har varit dominanta så länge. Män har influerat samhället stort.
Sen tycker inte jag att det gäller alltid. Vikthetsen hos kvinnor brukar inte skyllas på män till exempel. Jag har inte sett det iallafall.
WHITEFOLKS
2014-11-28, 13:47
Det blir kanske lätt så när män har varit dominanta så länge. Män har influerat samhället stort.
Sen tycker inte jag att det gäller alltid. Vikthetsen hos kvinnor brukar inte skyllas på män till exempel. Jag har inte sett det iallafall.
Jo osunda ideal etc
Latissimus Dorsi
2014-11-28, 14:17
Nu snackar du förjävla mycket skit, lägg ner med det. Män har alltid varit de mest utsatta i samhället. Eller tycker du den fattiga bonden Jacques i 1700-talets Frankrike var en patriarkalisk förtryckare? 16 årige Henning och tusentals andra unga män som blev kanonmat under trettioåriga kriget? Taxichauffören Mahmud som jobbar dubbla skift, men ändå inte lyckas få ekonomin att gå runt?
Självklart, massa priviligerade cis-män.
Agremont
2014-11-28, 15:27
Jo osunda ideal etc
Vad menar du mera specifikt? Jag har aldrig hört att smalhetsehetsen skulle vara mäns/patriakatets fel.
Nu snackar du förjävla mycket skit, lägg ner med det. Män har alltid varit de mest utsatta i samhället. Eller tycker du den fattiga bonden Jacques i 1700-talets Frankrike var en patriarkalisk förtryckare? 16 årige Henning och tusentals andra unga män som blev kanonmat under trettioåriga kriget? Taxichauffören Mahmud som jobbar dubbla skift, men ändå inte lyckas få ekonomin att gå runt?
Självklart, massa priviligerade cis-män.
Det var väl ändå mer än tydligt vad jag menade? Män har dominerat diverse toppositioner genom tiderna och varit extremt inflytelserika i stora delar av samhället. Att många män har varit väldigt utsatta också ändrar inte detta faktum.
Latissimus Dorsi
2014-11-28, 15:37
Vad menar du mera specifikt? Jag har aldrig hört att smalhetsehetsen skulle vara mäns/patriakatets fel.
Det var väl ändå mer än tydligt vad jag menade? Män har dominerat diverse toppositioner genom tiderna och varit extremt inflytelserika i stora delar av samhället. Att många män har varit väldigt utsatta också ändrar inte detta faktum.
Okej. Hur angår det mig som man?
filmjölk
2014-11-28, 16:02
Jag tror förövrigt att det inte finns en enda familj eller heterosexuell relation där mannen är den som bestämmer (med undantag av hustrumisshandlare). Patriarkat? jo tjena :D
Agremont
2014-11-28, 16:56
Okej. Hur angår det mig som man?
Det gör det kanske inte. Hur så?
Latissimus Dorsi
2014-11-28, 17:10
Det gör det kanske inte. Hur så?
Du påstod att ''män har varit dominanta jättelänge''.
WHITEFOLKS
2014-11-28, 17:16
You tell me..
http://www.amra.nu/2014/02/05/patriarkatet-ager-kvinnan-och-kapitalismen-saljer-hennes-kropp/
Agremont
2014-11-28, 17:39
Du påstod att ''män har varit dominanta jättelänge''.
Ja? Vad vill du ha sagt?
You tell me..
http://www.amra.nu/2014/02/05/patriarkatet-ager-kvinnan-och-kapitalismen-saljer-hennes-kropp/
Ok där har vi en person som tycker så.
WHITEFOLKS
2014-11-28, 17:54
Ja? Vad vill du ha sagt?
Ok där har vi en person som tycker så.
https://anncharlottemaned.wordpress.com/2012/06/20/patriarkatet-och-fat-shaming/
Gudruns Änglar på FB är en anslagstavla för humana feminister som genom idogt arbete strävar efter jämlikhet och allas lika värde. Det finns hopp för mänskligheten!
https://www.facebook.com/gudrunsanglar?fref=ts
http://www.theguardian.com/law/2014/dec/01/109-women-prosecuted-false-rape-allegations
At least 109 women have been prosecuted in the last five years for making false rape allegations in the UK, according to campaigners who are calling for an end to what they claim is the aggressive pursuit of such cases.
But Prof Claire Ferguson ... said ... “There have been cases in Australia where people have been accused, then nothing ever happens to the accuser, even though the police believe the report is indeed false.
“This can be hugely problematic and has led to many personal and professional issues for the accused [including suicide], even when the police have proven that they did nothing wrong and are not a sex offender,” she said.
Och en extrem förvrängning av sanningen. Tydligen handlar det inte om individer som försöker förstöra andras liv med lögner (enligt Longstaff):
"Lisa Longstaff, from War, said: “It’s appalling that when over 90% of rapists are getting away with it and two women a week are killed by partners or ex-partners, women who report violence are being imprisoned."
Och hur vet man att 90% av våldtäktsmän går fria? Om man vet att de är våldtäktsmän så borde de ju dömas?
Någon som har en bra förklaring på var hon fått siffran ifrån?
WHITEFOLKS
2014-12-02, 08:19
Antingen är hon helt slapp i skallen och räknar alla anmälningar som våldtäkter (vilket hon själv skriver inte är fallet i artikeln) eller är det en "umadbro?" och räknar alla anmälningar minus de som blivit dömda för falsk anmälan?
Kan ju även bara dra det rakt ur rumpan.
Vad opartiska aftonhoran är när det första dom gör i livechatten är o linkar denna.
http://i.imgur.com/WUsyOyA.png
usch fyfan.
WHITEFOLKS
2014-12-03, 17:33
Varför vill någon rösta på F!, jag förstår inte..
Latissimus Dorsi
2014-12-03, 17:46
Varför vill någon rösta på F!, jag förstår inte..
Tappad/dåliga erfarenheter med män. Ingen vid sina sinnens fulla bruk röstar på Feministiskt initiativ.
Tappad/dåliga erfarenheter med män. Ingen vid sina sinnens fulla bruk röstar på Feministiskt initiativ.
De kan vara vid sina sinnes fulla bruk. Däremot så är det många kvinnor & män som inte har någon koll på politik som röster på FI. Precis av samma anledning som folk som har dålig koll på politik röster på MP.
De tycker att namnet innebär att de står för något bra.
Feministiskt initiativ = wow, de står ju för feminism
Miljöpartiet = wow, ett parti som verkligen bryr sig om miljön
Här är en snabb sammanfattning på varför FI är tokiga.
http://www.svt.se/opinion/feministiskt-initiativ-slipper-kritisk-granskning
FI vill heller inte ha något försvar. Istället ska kvinnorätts- HBTQ- och antirasistiska organisationer lösa alla konflikter, även internationellt. Tanken är alltså att skicka HBTQ-aktivister för att ta t ex den homofoba ryska regimen i örat? Lycka till.
Känns bra att de inte vill ha något försvar!!?? När den ryska björnen smyger runt husknuten....
https://www.lifesitenews.com/news/eliminating-feminist-teacher-bias-erases-boys-falling-grades-study-finds
although boys out-perform girls on math and science test scores, girls out-perform boys on teacher-assigned grades.
In science and general knowledge, as in math skills, the data showed that kindergarten and first grade white boys’ grades “are lower by 0.11 and 0.06 standard deviations, even though their test scores are higher.”
https://www.lifesitenews.com/news/eliminating-feminist-teacher-bias-erases-boys-falling-grades-study-finds
Har kanske att göra med hur du är på lektionen. Jag gjorde inte ett skit på lektionerna. Fick MVG på nationella proven. Fick VG i betyg.
DPahkamaa
2014-12-05, 09:11
Har kanske att göra med hur du är på lektionen. Jag gjorde inte ett skit på lektionerna. Fick MVG på nationella proven. Fick VG i betyg.
Det skulle jag tro. Det är lätt att utveckla bias mot skötsamma elever och tjejer är i regel mer skötsamma än killar (i alla fall i blandade grupper), vilket säkert reflekteras i betygen.
Förmodligen, jag tror knappt att jag hade ett enda fel på engelskaproven i gymnasiet men fick ändå bara VG. Så går det när man inte lämnar in en enda hemuppgift.
WHITEFOLKS
2014-12-05, 10:14
Det där är just det jag pratade om förrut, Jaha män får lite sämre betyg? Då måste det bero på något negativt de gör/positivt kvinnorna gör. Jaha män får högre lön? Måste vara diskriminering och orättvist.
Är det inte också lite vinklat att hävda att inget ont som befaller män någonsin är deras fel, utan bara de onda feministernas grundlösa anklagelser, alternativt beror på att man gullar otillbörligt med tjejer? Har inte killar någon form av ansvar för någonting?
WHITEFOLKS
2014-12-05, 10:47
Är det inte också lite vinklat att hävda att inget ont som befaller män någonsin är deras fel, utan bara de onda feministernas grundlösa anklagelser, alternativt beror på att man gullar otillbörligt med tjejer? Har inte killar någon form av ansvar för någonting?
Givetvis har de det. Det var därför jag frågade förrut om något hade ett enda exempel på när "kvinnligt beteende" anses vara dåligt på det sätt som maskulint/machobeteende väldigt ofta nämns.
Jag säger inte att det ALDRIG är mäns fel, antagligen är det väl ganska jämnt fördelat. Dock ser jag ytterst sällan/aldrig att kvinnligt beteende anses vara problemet.
filmjölk
2014-12-13, 11:38
Jag blev faktiskt insläppt i den där "varför apor aldrig bär rosa klänning"- gruppen på facebook. Det skall radikalfeministerna ha en eloge för, jag trodde att jag skulle få avslag pga mitt kön, mitt utseende och min hudfärg men det blev jag inte.
Jag hade idén om att jag ville trolla lite på sidan, men efter att ha skummat lite blev jag faktiskt lite skraj och illamående så jag gick ur. Jag är vit, fattig, lågutbildad, kristen, heterosexuell och man - den mest bespottade gruppen i samhället, jag pallar inte med att bli utpekad som ond offerkoftebärare ovanpå det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.