handdator

Visa fullständig version : Feminism

Sidor : 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25

Tolkia
2014-10-23, 19:41
Fast det handlar ju (vilket är uppenbart om man inte anstränger sig för att missa det) inte om att tjejer vill eller skall gå runt och berätta för hela världen att de har mens varje gång de har mens. Det handlar om att killar inte skall likställa mens med smuts (se diskussionen på föregående sida) och menstruerande tjejer med folk som bajsar på sig, att inte varje missnöjesyttring från en tjej skall bemötas med "haru mens eller?", att kvinnor inte skall betraktas som "orena" när de menstruerar (förekommer i andra kulturer och har tidigare i viss mån förekommit även här), att tjejer skall FÅ prata om mens om de vill och behöver utan att mötas av en kör av "HÖHÖHÖ!" eller tystas ned för att "äckliga saker pratar man inte om (för de känsliga killarna kan ju ta illa upp) osv.

R Scarpa27
2014-10-23, 19:47
alldrig fattat det där med mens grejen jag har alltid sett det som naturligt och vänninor i min närhet har alltid pratat öppet om det, och det tkr jag är mkt bra för det är kvinnans naturliga gång.
sen tkr jag inte heller det är fel att säga man ska skita så jaevla naturligt det med :)

WHITEFOLKS
2014-10-23, 19:59
Det är dock tyvärr inte helt ovanligt att dåligt beteende rättfärdigas med PMS så det måste tas tag i också.

en stor stark
2014-10-23, 20:08
Det är dock tyvärr inte helt ovanligt att dåligt beteende rättfärdigas med PMS så det måste tas tag i också.

Det också, men är ju upp till en själv vad man accepterar som godkända anledningar att vara jobbig, men blir svårt att hålla det konsekvent med andra åsikter imo. Sen att det i vissa länder verkar finnas lagar om vad man ska göra när man har det är ju såklart helt löjligt (och hemskt).
Sen tycker jag dock att Tolkias inlägg badar i godtycklighet men det är inget ovanligt.

WHITEFOLKS
2014-10-23, 20:24
Det också, men är ju upp till en själv vad man accepterar som godkända anledningar att vara jobbig, men blir svårt att hålla det konsekvent med andra åsikter imo. Sen att det i vissa länder verkar finnas lagar om vad man ska göra när man har det är ju såklart helt löjligt (och hemskt).
Sen tycker jag dock att Tolkias inlägg badar i godtycklighet men det är inget ovanligt.
Jag har inte riktigt erfarenhet av att det skulle likställas med att ha bajsat på sig nej. Tycker inte killar verkar tycka att det är äckligt på så sätt.

filmjölk
2014-10-23, 20:33
Fast det handlar ju (vilket är uppenbart om man inte anstränger sig för att missa det) inte om att tjejer vill eller skall gå runt och berätta för hela världen att de har mens varje gång de har mens. Det handlar om att killar inte skall likställa mens med smuts (se diskussionen på föregående sida) och menstruerande tjejer med folk som bajsar på sig, att inte varje missnöjesyttring från en tjej skall bemötas med "haru mens eller?", att kvinnor inte skall betraktas som "orena" när de menstruerar (förekommer i andra kulturer och har tidigare i viss mån förekommit även här), att tjejer skall FÅ prata om mens om de vill och behöver utan att mötas av en kör av "HÖHÖHÖ!" eller tystas ned för att "äckliga saker pratar man inte om (för de känsliga killarna kan ju ta illa upp) osv.

Enligt min erfarenhet är det mest andra kvinnor som tar illa upp när kvinnor pratar om mens. Män accepterar att kvinnor har det och att det kan vara jobbigt. Kvinnor kritiserar kvinnor som inte hanterar sin mens enligt deras standard. "Mensvärk är ingen sjukdom!/Mens är ingen ursäkt!" = Något som enbart kvinnor säger.

"Haru mens eller?" Är ingenting i jämförelse.

Tolkia
2014-10-23, 20:58
Enligt min erfarenhet är det mest andra kvinnor som tar illa upp när kvinnor pratar om mens. Män accepterar att kvinnor har det och att det kan vara jobbigt. Kvinnor kritiserar kvinnor som inte hanterar sin mens enligt deras standard. "Mensvärk är ingen sjukdom!/Mens är ingen ursäkt!" = Något som enbart kvinnor säger.
Min erfarenhet är att det överhuvudtaget sällan pratas om mens annat än i termer av att man beklagar sig över mensvärk och ömkar varandra lite pga pissig tillvaro, så jag undrar om det där också skiljer sig mellan grupper/miljöer. Jag letade reda på din gamla tråd i frågan och det beteende du beskriver där suger. Däremot kan jag tycka att "mens är ingen ursäkt" är relevant när det gäller fjortisar som letar efter anledningar att slippa vara med på skolgympan för att de tycker att det är tråkigt (ja, jag har varit en av de fjortisarna).
"Haru mens eller?" Är ingenting i jämförelse.
Jag kan lova dig att det är ett problem när man (befogat) kritiserar en arbetskamrats beteende och får det där till svar. Även när det formuleras lite mer polerat. På samma sätt är det ett problem när ens chef bondar med ens manliga kollegor på temat att kvinnor har hormoner och därför är opålitliga, bäst att vi grabbar bildar en klubb i klubben. (Det har förstås egentligen inget med mens att göra utan mens blir en tacksam ursäkt.)

WHITEFOLKS
2014-10-23, 21:29
Fint att du lärde dig tidigt att utnyttja dina könsfördelar. Jag väntar fortfarande på den feta lönechecken/chefspositionen pga man.

Sniggel
2014-10-23, 21:45
Jag har inte riktigt erfarenhet av att det skulle likställas med att ha bajsat på sig nej. Tycker inte killar verkar tycka att det är äckligt på så sätt.

Har aldrig någonsin stött på attityden att tjejer som "mensar" (dvs alla som gått igenom puberteten) skulle vara äckliga.

Att vissa killar säger "haru mens eller höhö?" är givetvis inte det finkänsligaste men fenomenet är faktiskt inget fenomen. Det finns människor som ibland beter sig korkat och det kommer alltid att vara så oavsett hur mycket "insatser" som sätts in.
Visst är det ett problem i andra kulturer där kvinnor som har mens kanske behandlas som om de hade spetälska. Men här i Sverige är det inget konstigt att ha mens.
Och som du säger så är det definitivt ett problem med tjejer som ursäktar sina vidriga sidor med att "de har mens". Men där behövs det heller inga "insatser". Det är upp till varje medmänniska att inte tolerera att bli behandlad som skit av någon som inte kan kontrollera sina känslor.

Sniggel
2014-10-23, 21:54
Jag kan lova dig att det är ett problem när man (befogat) kritiserar en arbetskamrats beteende och får det där till svar.
Absolut. Personen ifråga är en idiot. Tror du att ett tv-inslag kommer att utplåna idioti?

Även när det formuleras lite mer polerat. På samma sätt är det ett problem när ens chef bondar med ens manliga kollegor på temat att kvinnor har hormoner och därför är opålitliga, bäst att vi grabbar bildar en klubb i klubben. (Det har förstås egentligen inget med mens att göra utan mens blir en tacksam ursäkt.)

Du har givetvis insikt i vad "vi män" pratar om i hemlighet när "ni kvinnor" är på toa och byter tamponger?
Killar bildar inte nån sorts "inbördes klubb". Det hade isåfall visat sig i t ex löneskillnader som berott på något annat än alla de faktorer som man kan förvänta sig påverkar ens karriär positivt. Idén om "pojkklubben" är inbillning från kvinnors sida. Om något så har män överseende med lata kvinnor på jobbet. Not so much när det gäller lata män. En kvinna kan komma undan med mycket för att hon tillhör det gulliga könet.

Quint
2014-10-23, 22:33
Jag kan lova dig att det är ett problem när man (befogat) kritiserar en arbetskamrats beteende och får det där till svar. Även när det formuleras lite mer polerat.

Fast tror du på allvar att den arbetskamraten, om du hade varit man, istället hade sagt "coolt, det tänkte jag inte på, nu ska jag genast bli en bättre människa"? Eller hade han kanske sagt "Du har inte fått ligga på länge eller?" eller kanske "vad fan vaknade du på för sida av sängen egentligen?".

Det är ju fullt möjligt att hen är på grinigt humör och hade svarat med en inte helt smidig kommentar oavsett kön på den kritiserande personen, bara för att mens-kommentaren inte är applicerbar på män, blir den så mycket hemskare än de övriga alternativen på argt svar personen kan ge?

filmjölk
2014-10-23, 22:44
Min erfarenhet är att det överhuvudtaget sällan pratas om mens annat än i termer av att man beklagar sig över mensvärk och ömkar varandra lite pga pissig tillvaro, så jag undrar om det där också skiljer sig mellan grupper/miljöer. Jag letade reda på din gamla tråd i frågan och det beteende du beskriver där suger. Däremot kan jag tycka att "mens är ingen ursäkt" är relevant när det gäller fjortisar som letar efter anledningar att slippa vara med på skolgympan för att de tycker att det är tråkigt (ja, jag har varit en av de fjortisarna).

Jag kan lova dig att det är ett problem när man (befogat) kritiserar en arbetskamrats beteende och får det där till svar. Även när det formuleras lite mer polerat. På samma sätt är det ett problem när ens chef bondar med ens manliga kollegor på temat att kvinnor har hormoner och därför är opålitliga, bäst att vi grabbar bildar en klubb i klubben. (Det har förstås egentligen inget med mens att göra utan mens blir en tacksam ursäkt.)

Då jag jobbat mycket i kvinnodominerade miljöer, så känner jag att "klubb i klubben" är ett mestadels kvinnligt fenomen, där kvinnor beter sig dåligt mot andra kvinnor. Som man är man skitbra bara i egenskap av sitt kön, men om jag hade vart kvinna, utanför "klubben" hade det nog blivit jobbigt.

"Har du mens eller?" som svar på kritik använder jag personligen sällan, min fru har frågat mig det fler ggr än jag frågat henne.

mottat
2014-10-23, 23:18
"Regeringen kallar sig för den första feministiska regeringen i Sverige. I budgeten lägger de 960 miljoner för nästa år på ”reformer för jämställdhet”. Det innebär: 150 miljoner för att bekämpa mäns våld mot kvinnor, 630 miljoner på höjt underhållsstöd och 180 miljoner på höjd grundnivå i föräldrapenningen."

Tomten
2014-10-24, 02:19

Fast jag tycker du gör samma misstag. Du anklagar de som inte pratar om mens att tycka det är smutsigt. Jag väljer att tolka det som att folk generellt sett är ganska ointresserade att veta vad som pågår med andras könsorgan i vardagen. Prata om mens med din partner om det är relevant. Tala om på jobbet om du har mensvärk, på samma sätt som du talar om huvudvärk, migrän eller någon annan åkomma som kan påverka din prestation/humör/närvaro. Att folk sedan har dålig förståelse för hur mycket problem kvinnor kan ha med mensvärk är ett annan fråga.

WHITEFOLKS
2014-10-24, 06:14
"Regeringen kallar sig för den första feministiska regeringen i Sverige. I budgeten lägger de 960 miljoner för nästa år på ”reformer för jämställdhet”. Det innebär: 150 miljoner för att bekämpa mäns våld mot kvinnor, 630 miljoner på höjt underhållsstöd och 180 miljoner på höjd grundnivå i föräldrapenningen."
Och där ser man skillnaden på feminism och jämställdhet. Inte till människors våldsproblem i relationer utan till kvinnors problem.

Sniggel
2014-10-24, 06:24
http://time.com/30545/its-time-to-end-rape-culture-hysteria/

"Meanwhile, a growing number of young men find themselves charged with rape, named publicly and brought before campus judicial panels informed by rape-culture theory. In such courts, due process is practically nonexistent: guilty because accused."

"To even suggest that false accusations occur, according to activists, is to engage in “victim blaming.”"

RAINN rekommenderar eget ansvar:
"using “risk-reduction messaging” to encourage students to increase their personal safety"
Oh noes! Teh rape apologize/victim blamezors!

Eller det självklara:

"No one would deny that we should teach boys to respect women. But by and large, this is already happening. By the time men reach college, RAINN explains, “most students have been exposed to 18 years of prevention messages, in one form or another.” The vast majority of men absorb these messages and view rape as the horrific crime that it is. So efforts to address rape need to focus on the very small portion of the population that “has proven itself immune to years of prevention messages.” They should not vilify the average guy."

Sniggel
2014-10-24, 06:37
Ytterligare en intressant länk:

http://www.slate.com/articles/double_x/doublex/2014/04/male_rape_in_america_a_new_study_reveals_that_men_ are_sexually_assaulted.html

"the Centers for Disease Control invented a category of sexual violence called “being made to penetrate.” This definition includes victims who were forced to penetrate someone else with their own body parts, either by physical force or coercion, or when the victim was drunk or high or otherwise unable to consent. When those cases were taken into account, the rates of nonconsensual sexual contact basically equalized, with 1.270 million women and 1.267 million men claiming to be victims of sexual violence."

ARMSTARK
2014-10-24, 07:54
De flesta feministiska kraven är egentligen icke problem som skulle kunna lösas idag innan lunch.
Lika lön för samma arbete, ja, vad är problemet? Inför på en gång!
Våld i hemmet, ja, vad är problemet? Spöar jag upp någon på stan får jag fängelse, det ska jag ha om jag spöar upp min fru/sambo/flickvän också!
Osv, osv...
Alliansen satt i åtta år utan att göra nåt, sossarna har väl suttit i tusen år ungefär, utan att göra nåt. De skiter i de här frågorna, fattar ni inte det? Brydde de sig skulle det vara fixat för länge sen.

WHITEFOLKS
2014-10-24, 08:03
Det är redan olagligt att slå folk oavsett kön och även att diskriminera folk. Så vad mer tycker du ska göras?

Rikard Jansson
2014-10-24, 08:12
Det måste väl ändå vara skitlängesen tjejer fick mindre lön för samma arbete i sverige?

ARMSTARK
2014-10-24, 08:16
Det måste väl ändå vara skitlängesen tjejer fick mindre lön för samma arbete i sverige?

Nej.

filmjölk
2014-10-24, 08:21
Det är redan olagligt att slå folk oavsett kön och även att diskriminera folk. Så vad mer tycker du ska göras?

Att kvinnors högre värde avspeglas tydligt i straffskala och lagtext. tex: Slå din fru= 3 år i fängelse slå din man= 1 år. Våldta en kvinna=8år, våldta en man =3 år.

4623
2014-10-24, 08:21
Nej.

Dra gärna några exempel.

ARMSTARK
2014-10-24, 08:22

Oagligt ja, men ändå får kvinnor låsa in sig hos någon kvinnojour medans den misshandlande mannen står utanför och väntar på att få slå ihjäl henne. Lås in fanskapet och kasta bort nyckeln.

ARMSTARK
2014-10-24, 08:23
Dra gärna några exempel.

Fråga mamma och pappa, de kan berätta hur det är på deras jobb.

4623
2014-10-24, 08:25

Det tjänar ganska bra båda två och där är inga större skillnader på deras jobb. Finns inte heller någon kvinna som har motsvarande position som min pappa på hans företag. Det finns inte heller någon man som har liknande position som min mamma på hennes arbete.

Quint
2014-10-24, 08:31

Hur många finns det som har föräldrar som har exakt samma jobb där de jobbat exakt lika länge, som fokuserat exakt lika mycket på att göra karriär och som drivit på exakt lika hårt på sina löneförhandlingar?

WHITEFOLKS
2014-10-24, 08:39
Oagligt ja, men ändå får kvinnor låsa in sig hos någon kvinnojour medans den misshandlande mannen står utanför och väntar på att få slå ihjäl henne. Lås in fanskapet och kasta bort nyckeln.

Och hur precis tänkte du lösa dessa problem?

filmjölk
2014-10-24, 08:39

Den misshandlade mannen har bara en enda stödlinje att ringa (som han delar med män som misshandlar), ingen mansjour att fly till och ett samhälle som ser han som ett marginellt problem, trots att han är mer vanligt förekommande än sin kvinnliga motsvarighet :D

Avtrubbad
2014-10-24, 10:32
Nej.

Jag gör ett påstående att vi har 94% jämställda löner när man korrigerat utifrån yrke, utbildning, ålder, sektor och arbetstid.

De sista 6 procenten vore givetvis skönt att få till så vi slipper massa skitsnack från sådana som dig.

Ignatius72
2014-10-24, 10:43
Jag gör ett påstående att vi har 94% jämställda löner när man korrigerat utifrån yrke, utbildning, ålder, sektor och arbetstid.

De sista 6 procenten vore givetvis skönt att få till så vi slipper massa skitsnack från sådana som dig.

+1
News flash. Det finns skillnader mellan kvinnor med samma jobb också. Det finns kvinnor som tjänar mer än män på samma jobb. Det finns massor med kvinnor som överhuvudtaget tjänar mer än männen.

ducedo
2014-10-24, 10:47

Ligger väl närmre 99% när man kompenserar för några uppenbara saker:

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6neskillnader_mellan_m%C3%A4n_och_kvinnor

Avtrubbad
2014-10-24, 11:00
Ligger väl närmre 99% när man kompenserar för några uppenbara saker:

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6neskillnader_mellan_m%C3%A4n_och_kvinnor

Jo. fast jag safear med arbetsmiljöverkets vilket jag tycker man kan tolka som ganska opartisk.

Att män skadas eller till och med dör mer i arbetslivet borde ju också vara en sak att ta hänsyn till.

http://www.av.se/Aktuellt/kvinnors_arbetsmiljo/annan_statistik/

ducedo
2014-10-24, 11:46
Jo. fast jag safear med arbetsmiljöverkets vilket jag tycker man kan tolka som ganska opartisk.

Till skillnad mot statliga Arbetsgivarverket som verkar ha grävt ännu djupare i sin rapport?

Avtrubbad
2014-10-24, 12:49
Till skillnad mot statliga Arbetsgivarverket som verkar ha grävt ännu djupare i sin rapport?

Länka gärna till den så kan jag börja länka till den istället.

Edit: Eller var det denna du tänkte på? http://www.arbetsgivarverket.se/upload/Avtal-Skrifter/Skrifter/l%C3%B6neskillnaderstatsanst%C3%A4lldakvinnorochm% C3%A4n2000-2007.pdf

Edit2: Måste det vara antar jag, 1,3% enl sista stycket på sida 12.
Så där ser man, man kan väl nästa konstatera att Sverige är 99% jämställt i lönerna då antar jag?

ducedo
2014-10-24, 13:22
Länka gärna till den så kan jag börja länka till den istället.

Edit: Eller var det denna du tänkte på? http://www.arbetsgivarverket.se/upload/Avtal-Skrifter/Skrifter/l%C3%B6neskillnaderstatsanst%C3%A4lldakvinnorochm% C3%A4n2000-2007.pdf

Edit2: Måste det vara antar jag, 1,3% enl sista stycket på sida 12.
Så där ser man, man kan väl nästa konstatera att Sverige är 99% jämställt i lönerna då antar jag?

Det var den jag syftade på, ja. Dock så tycker fortfarande att det är problematiskt att använda sådana termer.

Det man visat är att genomsnittslönen för statligt anställda skiljer sig med 13,9% och att rapporten kan förklara 12.6 procentenheter med hänvisning till bl.a. deltid, chefsposition, utbildning, erfarenhet och ålder.

Om det är jämställt eller ej är svårt att svara på (förtjänar t.ex. chefen mer i lön?) men uppenbart är att i takt med att fler variabler undersöks så minskar den möjliga betydelsen av kön. Det betyder inte att det inte är jämställt utan bara att vi ännu inte har en rimlig förklaring på skillnaden. I teorin kan det t.o.m. vara så att män är underbetalda (p.g.a. kön) men att den högre muskelmassan män har i genomsnitt lyfter upp deras lön på samma nivå. Lite absurd tanke men teoretiskt möjligt tills dess att man analyserat saken.

Enda anledningen till att jag drog upp det var för att jag blir så otroligt trött när personer kastar fram procentskillnader för könen i genomsnitt eller när man drar igång kampanjer om att gå hem tidigare på dagen eftersom man 'arbetar gratis' i jämförelse med männen. Vill man ha en seriös diskussion så måste man bryta ner det och analysera vad skillnaderna beror på. Det förekommer naturligtvis också (t.ex. antalet chefer och föräldraledighet) men även där måste man bryta ned och analysera vad skillnaderna beror på istället för att hävda diskriminering och kräva kvotering.

Avtrubbad
2014-10-24, 13:37
Det var den jag syftade på, ja. Dock så tycker fortfarande att det är problematiskt att använda sådana termer.

Det man visat är att genomsnittslönen för statligt anställda skiljer sig med 13,9% och att rapporten kan förklara 12.6 procentenheter med hänvisning till bl.a. deltid, chefsposition, utbildning, erfarenhet och ålder.

Om det är jämställt eller ej är svårt att svara på (förtjänar t.ex. chefen mer i lön?) men uppenbart är att i takt med att fler variabler undersöks så minskar den möjliga betydelsen av kön. Det betyder inte att det inte är jämställt utan bara att vi ännu inte har en rimlig förklaring på skillnaden. I teorin kan det t.o.m. vara så att män är underbetalda (p.g.a. kön) men att den högre muskelmassan män har i genomsnitt lyfter upp deras lön på samma nivå. Lite absurd tanke men teoretiskt möjligt tills dess att man analyserat saken.

Enda anledningen till att jag drog upp det var för att jag blir så otroligt trött när personer kastar fram procentskillnader för könen i genomsnitt eller när man drar igång kampanjer om att gå hem tidigare på dagen eftersom man 'arbetar gratis' i jämförelse med männen. Vill man ha en seriös diskussion så måste man bryta ner det och analysera vad skillnaderna beror på. Det förekommer naturligtvis också (t.ex. antalet chefer och föräldraledighet) men även där måste man bryta ned och analysera vad skillnaderna beror på istället för att hävda diskriminering och kräva kvotering.

Det finns ju som sagt några skillnader som specats i mitt första inlägg, man kan även anta att det tillkommer en del som anställningstrygghet, att vara anställd via stat/kommun/landsting kontra privata företag.

Man måste även ta in hur stor spridningen är i respektive yrke, tycker man kan bilda sig en uppfattning via http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/spridning/

Att feminazister ständigt försöker få det till män bildar klubb och trycker ner kvinnor för sakens skull ser jag som befängd.

Vi kan ta en diskussion om kvinnliga brandmän, är de värda samma lön när man får sänka de fysiska kraven för att de ens ska bli godkända? Genusdebatten tog upp det förra året i ett vad jag tycker är ett bra inlägg. http://genusdebatten.se/kvinnor-som-brandsoldater/

mottat
2014-10-24, 14:06
http://www.businessinsider.com/occidental-sexual-assault-2014-9

Sjukt som fan.

cliffs:

Full tjej smsar full kille frågar om han har kondom.
Samma tjej smsar kompis och säger att hon ska ******.
Full tjej och kille har knullar.
En vecka senare ångrar sig tjejen och anmäler killen.
Även fast båda var fulla ska killen ha vetat bättre och blir kickad från skolan.

Patriarch K
2014-10-24, 14:10

När de jämför lön så drar de väl ett snitt över vad män tjänar och vad kvinnor tjänar?
Alltså räknas väl Notch; Minecraft-grundaren in i männens statistik? Den snubben sitter just nu på 14 miljarder kronor. Betyder detta att männens lönenivåer överstiger kvinnors enligt all statistik ännu mer än tidigare p.g.a honom?

Ignatius72
2014-10-24, 14:40
När de jämför lön så drar de väl ett snitt över vad män tjänar och vad kvinnor tjänar?
Alltså räknas väl Notch; Minecraft-grundaren in i männens statistik? Den snubben sitter just nu på 14 miljarder kronor. Betyder detta att männens lönenivåer överstiger kvinnors enligt all statistik ännu mer än tidigare p.g.a honom?

...glömt inte att klyftorna ökar. Det är mao dåligt enligt vänstern när Ingvar Kamprad flyttade hem eller microsoft spottar fram 18 miljarder.

Patriarch K
2014-10-24, 14:41
Sjukt...

Beholder
2014-10-26, 02:58
Att kvinnors högre värde avspeglas tydligt i straffskala och lagtext. tex: Slå din fru= 3 år i fängelse slå din man= 1 år. Våldta en kvinna=8år, våldta en man =3 år.

Va. Vart har du fått det ifrån? Det finns ju inte alls något sådant i den svenska lagen.

WHITEFOLKS
2014-10-26, 05:33
Va. Vart har du fått det ifrån? Det finns ju inte alls något sådant i den svenska lagen.
Det finns inget i svenska lagen om att män ska ha högre lön eller att fler män ska ha högre positioner heller.

Avtrubbad
2014-10-26, 08:49

RB 28 kap, 3 §, 3 st, enligt vilken bara kvinnor får utföra kroppsvisitation etc av kvinnor (med vissa undantag)
BRB 4 kap, 4a §, Grov kvinnofridskränkning, endast kvinnor kan drabbas
Lag ( 1982:316 om förbud mot könsstympning av kvinnor, endast kvinnors könsorgan skyddas

Kvinnor och barn räddas först etc, Fast det står ju inte i lagen då. Var det Estoniaoffren som fick sig en känga för ett tag sen pga det var mest unga män som överlevde?

Ninni på Genusdebatten ägnar ett långt inlägg åt just detta här
http://genusdebatten.se/en-ideologisk-tvekamp-jamstalldism-vs-feminismen-del-4-konsmakt-och-konsekvenser/

Där kan du hitta citat som

Brottsoffer

11 § Till socialnämndens uppgifter hör att verka för att den som utsatts för brott och dennes närstående får stöd och hjälp.
Socialnämnden ska särskilt beakta att kvinnor som är eller har varit utsatta för våld eller andra övergrepp av närstående kan vara i behov av stöd och hjälp för att förändra sin situation.

Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) ska systematiskt sammanställa kunskap om arbetsmiljöns betydelse för uppkomst av sjukdom.

Därvid ska särskilt kvinnors arbetsmiljöer beaktas.

4 a § Den som begår brottsliga gärningar enligt 3, 4, 6 eller 12 kap. eller enligt 24 § lagen (1988:688) om kontaktförbud mot en närstående eller tidigare närstående person, döms, om var och en av gärningarna utgjort led i en upprepad kränkning av personens integritet och gärningarna varit ägnade att allvarligt skada personens självkänsla, för grov fridskränkning till fängelse i lägst nio månader och högst sex år.

Har gärningar som anges i första stycket begåtts av en man mot en kvinna som han är eller har varit gift med eller som han bor eller har bott tillsammans med under äktenskapsliknande förhållanden, ska han i stället dömas för grov kvinnofridskränkning till samma straff. Lag (2013:367).

Och mer ändå.

Exdiaq
2014-10-26, 09:42
Nej.

Så här är det i USA i alla fall:

mH4lb88DMeo

There Is No Male-Female Wage Gap
A study of single, childless urban workers between the ages of 22 and 30 found that women earned 8% more than men.

Tuesday is Equal Pay Day—so dubbed by the National Committee for Pay Equity, which represents feminist groups including the National Organization for Women, Feminist Majority, the National Council of Women's Organizations and others. The day falls on April 12 because, according to feminist logic, women have to work that far into a calendar year before they earn what men already earned the year before.

In years past, feminist leaders marked the occasion by rallying outside the U.S. Capitol to decry the pernicious wage gap and call for government action to address systematic discrimination against women. This year will be relatively quiet. Perhaps feminists feel awkward protesting a liberal-dominated government—or perhaps they know that the recent economic downturn has exposed as ridiculous their claims that our economy is ruled by a sexist patriarchy.

The unemployment rate is consistently higher among men than among women. The Bureau of Labor Statistics reports that 9.3% of men over the age of 16 are currently out of work. The figure for women is 8.3%. Unemployment fell for both sexes over the past year, but labor force participation (the percentage of working age people employed) also dropped. The participation rate fell more among men (to 70.4% today from 71.4% in March 2010) than women (to 58.3% from 58.8%). That means much of the improvement in unemployment numbers comes from discouraged workers—particularly male ones—giving up their job searches entirely.

Men have been hit harder by this recession because they tend to work in fields like construction, manufacturing and trucking, which are disproportionately affected by bad economic conditions. Women cluster in more insulated occupations, such as teaching, health care and service industries.

Yet if you can accept that the job choices of men and women lead to different unemployment rates, then you shouldn't be surprised by other differences—like differences in average pay.

Feminist hand-wringing about the wage gap relies on the assumption that the differences in average earnings stem from discrimination. Thus the mantra that women make only 77% of what men earn for equal work. But even a cursory review of the data proves this assumption false.

The Department of Labor's Time Use survey shows that full-time working women spend an average of 8.01 hours per day on the job, compared to 8.75 hours for full-time working men. One would expect that someone who works 9% more would also earn more. This one fact alone accounts for more than a third of the wage gap.

Choice of occupation also plays an important role in earnings. While feminists suggest that women are coerced into lower-paying job sectors, most women know that something else is often at work. Women gravitate toward jobs with fewer risks, more comfortable conditions, regular hours, more personal fulfillment and greater flexibility. Simply put, many women—not all, but enough to have a big impact on the statistics—are willing to trade higher pay for other desirable job characteristics.

Men, by contrast, often take on jobs that involve physical labor, outdoor work, overnight shifts and dangerous conditions (which is also why men suffer the overwhelming majority of injuries and deaths at the workplace). They put up with these unpleasant factors so that they can earn more.

Recent studies have shown that the wage gap shrinks—or even reverses—when relevant factors are taken into account and comparisons are made between men and women in similar circumstances. In a 2010 study of single, childless urban workers between the ages of 22 and 30, the research firm Reach Advisors found that women earned an average of 8% more than their male counterparts. Given that women are outpacing men in educational attainment, and that our economy is increasingly geared toward knowledge-based jobs, it makes sense that women's earnings are going up compared to men's.

Should we celebrate the closing of the wage gap? Certainly it's good news that women are increasingly productive workers, but women whose husbands and sons are out of work or under-employed are likely to have a different perspective. After all, many American women wish they could work less, and that they weren't the primary earners for their families.

Few Americans see the economy as a battle between the sexes. They want opportunity to abound so that men and women can find satisfying work situations that meet their unique needs. That—not a day dedicated to manufactured feminist grievances—would be something to celebrate.

Länk (http://online.wsj.com/articles/SB10001424052748704415104576250672504707048)

Exdiaq
2014-10-26, 09:44
Christina Hoff Sommers - 5 Feminist Myths That Will Not Die (https://time.com/3222543/5-feminist-myths-that-will-not-die/)

filmjölk
2014-10-26, 12:07

Nej, det var en önskan om att lagen skulle beskriva kvinnors högre värde.

Beholder
2014-10-26, 16:02
Nej, det var en önskan om att lagen skulle beskriva kvinnors högre värde.

VArför skulle man någonsin vilja det?

WHITEFOLKS
2014-10-26, 16:13
VArför skulle man någonsin vilja det?
För att det är en reflektion av hur de värderas i samhället.

Sniggel
2014-10-26, 16:44

Frågan är om det någonsin kommer att fungera att diskutera fakta. Organisationer som tagit upp samma problem vi har idag med att mäns problem ignoreras och kvinnors problem överdrivs eller t om hittats - har misslyckats flera ggr förut:

Stor bild:
http://img.4plebs.org/boards/pol/image/1400/97/1400975207068.jpg

Erin Pizzey har länge hållt ett öga på feminismen och hon har en hel del intressant att säga om man googlar lite:
http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1215464/Why-I-loathe-feminism---believe-ultimately-destroy-family.html

Beholder
2014-10-26, 17:39
För att det är en reflektion av hur de värderas i samhället.

Varför skulle man vilja det för det?

WHITEFOLKS
2014-10-26, 18:34
Varför skulle man vilja det för det?
För att man är programmerad att tycka så. Det är strukturellt implementerat att böja sig för kvinnor och värdera de högre än män.

Sniggel
2014-10-26, 21:54
http://www.vice.com/read/curfew-colombia-155?utm_source=vicefbus

Sniggel
2014-10-27, 06:49
Avskedad pga av en kvinnas ord.

http://www.thestar.com/news/gta/2014/10/26/jian_ghomeshi_no_longer_with_cbc.html

Från https://www.facebook.com/jianghomeshi:

Dear everyone,

I am writing today because I want you to be the first to know some news.

This has been the hardest time of my life. I am reeling from the loss of my father. I am in deep personal pain and worried about my mom. And now my world has been rocked by so much more.

Today, I was fired from the CBC.

For almost 8 years I have been the host of a show I co-created on CBC called Q. It has been my pride and joy. My fantastic team on Q are super-talented and have helped build something beautiful.

I have always operated on the principle of doing my best to maintain a dignity and a commitment to openness and truth, both on and off the air. I have conducted major interviews, supported Canadian talent, and spoken out loudly in my audio essays about ideas, issues, and my love for this country. All of that is available for anyone to hear or watch. I have known, of course, that not everyone always agrees with my opinions or my style, but I've never been anything but honest. I have doggedly defended the CBC and embraced public broadcasting. This is a brand I’ve been honoured to help grow.

All this has now changed.

Today I was fired from the company where I've been working for almost 14 years – stripped from my show, barred from the building and separated from my colleagues. I was given the choice to walk away quietly and to publicly suggest that this was my decision. But I am not going to do that. Because that would be untrue. Because I’ve been fired. And because I've done nothing wrong.

I’ve been fired from the CBC because of the risk of my private sex life being made public as a result of a campaign of false allegations pursued by a jilted ex girlfriend and a freelance writer.

As friends and family of mine, you are owed the truth.

I have commenced legal proceedings against the CBC, what’s important to me is that you know what happened and why.

Forgive me if what follows may be shocking to some.

I have always been interested in a variety of activities in the bedroom but I only participate in sexual practices that are mutually agreed upon, consensual, and exciting for both partners.

About two years ago I started seeing a woman in her late 20s. Our relationship was affectionate, casual and passionate. We saw each other on and off over the period of a year and began engaging in adventurous forms of sex that included role-play, dominance and submission. We discussed our interests at length before engaging in rough sex (forms of BDSM). We talked about using safe words and regularly checked in with each other about our comfort levels. She encouraged our role-play and often was the initiator. We joked about our relations being like a mild form of Fifty Shades of Grey or a story from Lynn Coady's Giller-Prize winning book last year. I don’t wish to get into any more detail because it is truly not anyone's business what two consenting adults do. I have never discussed my private life before. Sexual preferences are a human right.

Despite a strong connection between us it became clear to me that our on-and-off dating was unlikely to grow into a larger relationship and I ended things in the beginning of this year. She was upset by this and sent me messages indicating her disappointment that I would not commit to more, and her anger that I was seeing others.

After this, in the early spring there began a campaign of harassment, vengeance and demonization against me that would lead to months of anxiety.

It came to light that a woman had begun anonymously reaching out to people that I had dated (via Facebook) to tell them she had been a victim of abusive relations with me. In other words, someone was reframing what had been an ongoing consensual relationship as something nefarious. I learned – through one of my friends who got in contact with this person – that someone had rifled through my phone on one occasion and taken down the names of any woman I had seemed to have been dating in recent years. This person had begun methodically contacting them to try to build a story against me. Increasingly, female friends and ex-girlfriends of mine told me about these attempts to smear me.

Someone also began colluding with a freelance writer who was known not to be a fan of mine and, together, they set out to try to find corroborators to build a case to defame me. She found some sympathetic ears by painting herself as a victim and turned this into a campaign. The writer boldly started contacting my friends, acquaintances and even work colleagues – all of whom came to me to tell me this was happening and all of whom recognized it as a trumped up way to attack me and undermine my reputation. Everyone contacted would ask the same question, if I had engaged in non-consensual behavior why was the place to address this the media?

The writer tried to peddle the story and, at one point, a major Canadian media publication did due diligence but never printed a story. One assumes they recognized these attempts to recast my sexual behaviour were fabrications. Still, the spectre of mud being flung onto the Internet where online outrage can demonize someone before facts can refute false allegations has been what I've had to live with.

And this leads us to today and this moment. I’ve lived with the threat that this stuff would be thrown out there to defame me. And I would sue. But it would do the reputational damage to me it was intended to do (the ex has even tried to contact me to say that she now wishes to refute any of these categorically untrue allegations). But with me bringing it to light, in the coming days you will prospectively hear about how I engage in all kinds of unsavoury aggressive acts in the bedroom. And the implication may be made that this happens non-consensually. And that will be a lie. But it will be salacious gossip in a world driven by a hunger for "scandal". And there will be those who choose to believe it and to hate me or to laugh at me. And there will be an attempt to pile on. And there will be the claim that there are a few women involved (those who colluded with my ex) in an attempt to show a "pattern of behaviour". And it will be based in lies but damage will be done. But I am telling you this story in the hopes that the truth will, finally, conquer all.

I have been open with the CBC about this since these categorically untrue allegations ramped up. I have never believed it was anyone's business what I do in my private affairs but I wanted my bosses to be aware that this attempt to smear me was out there. CBC has been part of the team of friends and lawyers assembled to deal with this for months. On Thursday I voluntarily showed evidence that everything I have done has been consensual. I did this in good faith and because I know, as I have always known, that I have nothing to hide. This when the CBC decided to fire me.

CBC execs confirmed that the information provided showed that there was consent. In fact, they later said to me and my team that there is no question in their minds that there has always been consent. They said they’re not concerned about the legal side. But then they said that this type of sexual behavior was unbecoming of a prominent host on the CBC. They said that I was being dismissed for "the risk of the perception that may come from a story that could come out." To recap, I am being fired in my prime from the show I love and built and threw myself into for years because of what I do in my private life.

Let me be the first to say that my tastes in the bedroom may not be palatable to some folks. They may be strange, enticing, weird, normal, or outright offensive to others. We all have our secret life. But that is my private life. That is my personal life. And no one, and certainly no employer, should have dominion over what people do consensually in their private life.

And so, with no formal allegations, no formal complaints, no complaints, not one, to the HR department at the CBC (they told us they’d done a thorough check and were satisfied), and no charges, I have lost my job based on a campaign of vengeance. Two weeks after the death of my beautiful father I have been fired from the CBC because of what I do in my private life.

I have loved the CBC. The Q team are the best group of people in the land. My colleagues and producers and on-air talent at the CBC are unparalleled in being some of the best in the business. I have always tried to be a good soldier and do a good job for my country. I am still in shock. But I am telling this story to you so the truth is heard. And to bring an end to the nightmare.

Inb4 "men hur vet vi att det kvinnan säger inte är sant?" Det intressanta här är att det räcker med att yttra vissa ord för att en man ska dömas. Det behövs ingen utredning.

Sniggel
2014-10-27, 06:55
http://wordpress.clarku.edu/dhines/files/2012/01/Douglas-Hines-2011-helpseeking-experiences-of-male-victims.pdf

Some men
have reported that when they call the police during an
incident in which their female partners are violent, the police
sometimes fail to respond. Other men reported being
ridiculed by the police or being incorrectly arrested as the
primary aggressor. Within the judicial system, some men
who sustained IPV reported experiencing gender-stereotyped
treatment. Even with apparent corroborating evidence that
their female partners were violent and that the helpseekers
were not, they reportedly lost custody of their children, were
blocked from seeing their children, and were falsely accused
by their partners of IPV and abusing their children.
According to some, the burden of proof for male IPV
victims may be especially high (Cook
2009
)

Sniggel
2014-10-27, 07:07
http://wordpress.clarku.edu/dhines/files/2012/01/Douglas-Hines-2011-helpseeking-experiences-of-male-victims.pdf

http://redditlog.com/snapshots/1195873

Om detta är sant:

"Happened to me twenty years ago. Didn't touch her, was trying to get away from her, she grabbed, pushed and physically tried to restrain me to keep me from leaving. After repeated warnings that I would do so, I called the cops....blah de blah de blah...I went to jail for a week and sentenced to two years of 'domestic violence' counselling three times a week @ $35/ hr. plus group counselling twice a week. She got to stay in the house I leased and I couldn't go there."

Skulle inte förvåna mig.

Sniggel
2014-10-28, 08:13
Qzpue3MPuko

Avtrubbad
2014-10-28, 08:26
Twitter är ju feminismens högborg i Sverige. Brukar ju vara en del galenskap där, användaren Bashflak hade en rolig diskussion igår

Som vanligt blir det tyst från feministerna när det efterfrågas exempel på vilka rättigheter vi män har som inte kvinnorna har

https://twitter.com/vemihelvete/status/526701427406938112

https://twitter.com/Bashflak/status/526867025583677440

Man tar sig för pannan.

Sniggel
2014-10-28, 19:25
Undra om inte Kanada är värre:

Y_KUtX9meGE

Agremont
2014-10-30, 15:38
Vi måste ta itu med våldtäktskulturen. Ytterligare en kvinna som faller offer och internaliserar våldet kvinnor dagligen utsätts för.

SMwFTY6XCxA

Poängen?

filmjölk
2014-10-30, 16:48
Poängen?

Är att just den filmen är fejkad, men att det förekommer att män utsätts för kvinnors våld oftare än vi tror. Tex. relationsvåld är det vanligare med manligt offer och kvinnlig förövare än vuce versa, fast anmälningsstatistiken säger något helt annat.

WHITEFOLKS
2014-10-31, 14:34
b1XGPvbWn0A
Hemska trakasserier!

Sheogorath
2014-10-31, 14:44
gEAC7nl5n2g

Beholder
2014-10-31, 16:49
Är att just den filmen är fejkad, men att det förekommer att män utsätts för kvinnors våld oftare än vi tror. Tex. relationsvåld är det vanligare med manligt offer och kvinnlig förövare än vuce versa, fast anmälningsstatistiken säger något helt annat.

Hur ligger det till med mord och grov misshandel då?

WHITEFOLKS
2014-10-31, 16:59

Mycket större risk för män att misshandlas och mördas.

Sniggel
2014-10-31, 17:39

Men det är ju mest män som utför brotten det så det räknas inte ^^

filmjölk
2014-10-31, 17:45

Kraftig manlig överrepresentation, men visst är det intressant att en man löper större risk än en kvinna att bli misshandlad i en relation? Är det patriarkalt förtryck?

Sniggel
2014-10-31, 17:59
Poängen?

Poängen är att kvinnor kan vara både våldsamma och även benägna att begå våldtäkt. Något som både feminister och många icke-feminister verkar ha svårt att förstå. Även kvinnor är människor och människor kan som bekant göra vidriga saker.
Att rapporteringen i media om våldsamma brott fokuserar starkt på hur kvinnor utsätts, ffa av våld från män (när det omvända är vanligare dessutom), samt att män totalt sett är utsatta för mer våldsbrott, det är ytterligare en poäng.

Jag hade gärna välkomnat en medierapportering som inte är kraftigt vinklad för att utmåla kvinnor som offer och män som förövare.

Hur såg rapporteringen kring Elliot Rodgers ut t ex? Han dödade fler killar än tjejer och var kritisk mot PUA-kulturen.
Hur utmålades han? Som en "Mens Rights Activist" (trots att han inte var det) som var hyllad av MRA-rörelsen. Samt som en kvinnohatare. Man utnyttjade denna "story" för att försöka tysta MRA rörelsen under agendan "de är kvinnohatare och bör inte få lov att vara en grupp som uttrycker sina åsikter".

Gamergate? Handlar om gamers som är trötta på korruptionen i media. Vad står det i media internationellt och i Sverige? Att detta handlar om en hatkultur som vill förtrycka kvinnor inom spelbranschen. Just för att ett fåtal kvinnor har fått utstå (berättigad) kritik för sitt agerande (dock även flera män).

Tomten
2014-11-01, 20:00
Fast bryr sig någon om killar blir "trakasserade"

75aX9mlipiY

anvihl
2014-11-01, 20:08

Helt klart. Mäns våld mot andra män är det stora problemet i samhället om man vill dela upp våldsbrott efter kön.

Latissimus Dorsi
2014-11-01, 20:08
Allvarlig fråga, varför är kvinnor så värdelösa på arbetsplatser? De ska hålla på och tjafsa hela jävla tiden, fattar inte ens hur man lyckas bli osams över vissa saker..

WHITEFOLKS
2014-11-01, 21:16
Helt klart. Mäns våld mot andra män är det stora problemet i samhället om man vill dela upp våldsbrott efter kön.
Japp och ändå prioriteras kvinnorna.

alphahanen2
2014-11-01, 21:31
Känns som att många yngre, osäkra tjejer blir utnyttjade av de "feminister" som styr spelreglerna. Istället för att faktiskt få med hela samhället att vända de könsproblem som finns väljer man att rikta sin kritik mot ickeproblem som funnits sen början, provocera och skapa en "vi mot de" känsla.

Det är inte feministen som person jag tycker man ska rikta sin kritik mot. Det är F!:s ledning, kända personer och framförallt media. De har makten att vända trenden och göra något konstruktivt men istället utnyttjar de oskyldiga människor för sina egna syften.

//Mina tankar såhär på kvällskvisten.

Sniggel
2014-11-01, 21:39
Känns som att många yngre, osäkra tjejer blir utnyttjade av de "feminister" som styr spelreglerna. Istället för att faktiskt få med hela samhället att vända de könsproblem som finns väljer man att rikta sin kritik mot ickeproblem som funnits sen början, provocera och skapa en "vi mot de" känsla.

Det är inte feministen som person jag tycker man ska rikta sin kritik mot. Det är F!:s ledning, kända personer och framförallt media. De har makten att vända trenden och göra något konstruktivt men istället utnyttjar de oskyldiga människor för sina egna syften.

Relaterat till detta (den unga hjärntvättade tjejen samt hur media manipulerar verkligheten (cracked.com t ex))

XaPU5RWEqYY

Avtrubbad
2014-11-01, 22:42

Här kan du få en liten insikt i hur det funkar i deras stängda grupper på fejjan http://toklandet.wordpress.com/2014/10/31/inga-andra-asikter-pa-vara-gator/

Och här är reaktionerna när de upptäcker att någon tagit printscreen
http://toklandet.wordpress.com/2014/11/01/reaktioner-pa-gardagens-inlagg-fran-apor-gruppen/#comments

Man börjar ju undra hur det står till egentligen.

G_lund
2014-11-01, 22:52
Här kan du få en liten insikt i hur det funkar i deras stängda grupper på fejjan http://toklandet.wordpress.com/2014/10/31/inga-andra-asikter-pa-vara-gator/

Och här är reaktionerna när de upptäcker att någon tagit printscreen
http://toklandet.wordpress.com/2014/11/01/reaktioner-pa-gardagens-inlagg-fran-apor-gruppen/#comments

Man börjar ju undra hur det står till egentligen.

Jag är medlem i den gruppen.

Avtrubbad
2014-11-01, 22:58
Jag är medlem i den gruppen.

Deltar du aktivt i diskussionerna där? Verkar ju inte vara så mycket "vi gillar olika" där inte.

G_lund
2014-11-01, 23:14
Deltar du aktivt i diskussionerna där? Verkar ju inte vara så mycket "vi gillar olika" där inte.

Aktiv vet jag inte om jag skulle kalla mig, men jag flikar in lite saker emellanåt. Många där är lite väl lättkränkta och blir rasade arga över att toalettskylten till kvinnornas toalett är rosa medans männens skylt är blå osv. men emellanåt dyker det upp en del intressanta saker också.

Jag själv är uppvuxen rätt långt från deras tankegånger och det är alltid intressant med lite miljöombyte. :)

filmjölk
2014-11-01, 23:53
"Vill bara påminna om att biologiskt kön är bullshit" - Nån kommentar från den sidan. Är vi i Matrix: "there is no penis!" och vi är egentligen alla könlösa, och könet är bara en illussion?

Men den ser så verklig ut? Jag kan känna den, se den och ibland även lukta den? Patriarkatet har tydligen skött min indoktrinering ordentligt.

WHITEFOLKS
2014-11-01, 23:53
Aktiv vet jag inte om jag skulle kalla mig, men jag flikar in lite saker emellanåt. Många där är lite väl lättkränkta och blir rasade arga över att toalettskylten till kvinnornas toalett är rosa medans männens skylt är blå osv. men emellanåt dyker det upp en del intressanta saker också.

Jag själv är uppvuxen rätt långt från deras tankegånger och det är alltid intressant med lite miljöombyte. :)
Och då låter folk, inklusive du, de veta att de är löjliga?

G_lund
2014-11-01, 23:57
Och då låter folk, inklusive du, de veta att de är löjliga?

Lite så ja, men vissa av dem är rätt hjärntvättade och brusar upp för ingenting och jag vill inte bli utslängd ur gruppen. Jag stänger den istället när det blir lite väl bajsnödig stämning.
Nu senast var det en diskussion inför halloween angående att det var rasistiskt för vita människor att klä ut sig till indianer och geishor då vi vita inte har rätt att utnyttja någon annans kultur för vårat eget nöje. Detta var oerhört rasistiskt enligt många :D

Anton Fräs
2014-11-02, 00:18
Jag har med gått med i den gruppen nu, skall bli intressant.

Tomten
2014-11-02, 00:22
Jag blir lite fundersam när jag läser annonser på arbetsförmedlingen där man skriver ;

"Vi ser gärna kvinnliga sökanden för att få en mer jämställd arbetsplats."

När jag sen går in på företagets hemsida och kollar igenom deras verksamhet, så visar det sig att det är en relativt jämn könsfördelning. Problemet däremot är att könsfördelning är helt skev mellan olika verksamhetsområden och olika roller. Det är en markant överrepresentation av män på tekniska jobb och på olika jobb som traditionellt sett har män/kvinnor så är det en överrepresentation av män/kvinnor.

Hur leder det då till en "jämställd" arbetsplats när de tar ytterligare en roll som är traditionellt sett kvinnlig och säger att de vill ha kvinnliga sökande för att få en "jämställd" arbetsplats.

Är det jämställt bara för att 50% är män och 50% är kvinnor?

Man blir bara trött på den bristande logiken.

G_lund
2014-11-02, 00:28
Jag blir lite fundersam när jag läser annonser på arbetsförmedlingen där man skriver ;

"Vi ser gärna kvinnliga sökanden för att få en mer jämställd arbetsplats."

När jag sen går in på företagets hemsida och kollar igenom deras verksamhet, så visar det sig att det är en relativt jämn könsfördelning. Problemet däremot är att könsfördelning är helt skev mellan olika verksamhetsområden och olika roller. Det är en markant överrepresentation av män på tekniska jobb och på olika jobb som traditionellt sett har män/kvinnor så är det en överrepresentation av män/kvinnor.

Hur leder det då till en "jämställd" arbetsplats när de tar ytterligare en roll som är traditionellt sett kvinnlig och säger att de vill ha kvinnliga sökande för att få en "jämställd" arbetsplats.

Är det jämställt bara för att 50% är män och 50% är kvinnor?

Man blir bara trött på den bristande logiken.

Det ser bra ut på pappret och det är huvudsaken.

alphahanen2
2014-11-02, 00:33
Oj det var många kommentarer.. Läste en bit in iaf, det är givetvis oroväckande men kan inte säga att jag blev förvånad.

Helt seriöst tycker jag mest synd om de. Visst kan man bli arg också men jag tror det är viktigt att rikta sin kritik mot de som styr så att säga. F!:s ledning, "våldsvänstern", media osv skapar i grunden trenderna.

Har träffat många, kanske något mer extrema, feminister. Jag tycker det är så tråkigt att så fina människor ska falla för denna propaganda.

G_lund
2014-11-02, 00:40
Jag har med gått med i den gruppen nu, skall bli intressant.

Välkommen in i galenskaperna.

WHITEFOLKS
2014-11-02, 00:45
Oj det var många kommentarer.. Läste en bit in iaf, det är givetvis oroväckande men kan inte säga att jag blev förvånad.

Helt seriöst tycker jag mest synd om de. Visst kan man bli arg också men jag tror det är viktigt att rikta sin kritik mot de som styr så att säga. F!:s ledning, "våldsvänstern", media osv skapar i grunden trenderna.

Har träffat många, kanske något mer extrema, feminister. Jag tycker det är så tråkigt att så fina människor ska falla för denna propaganda.
Varför inte, få ut sina aggressioner och mer fördelar, klassisk scapegoat.

Det är roligt att man kan prata om vita män som några monster pga kultur och biologi men försöker man använda etnicitet och kulturbför att generalisera i andra sammanhang då jävlar.

Det är givetvis bekvämt att peka på ett strukturellt osynligt förtryck för hur ska man motbevisa något så abstrakt.

Avtrubbad
2014-11-02, 09:42
Varför inte, få ut sina aggressioner och mer fördelar, klassisk scapegoat.

Det är roligt att man kan prata om vita män som några monster pga kultur och biologi men försöker man använda etnicitet och kulturbför att generalisera i andra sammanhang då jävlar.

Det är givetvis bekvämt att peka på ett strukturellt osynligt förtryck för hur ska man motbevisa något så abstrakt.

Såg på twitter häromdagen något som stämde väldigt bra

"När människor kämpar så hårt för att förändra något att de faller in i det själva och beter sig lika illa..."

https://twitter.com/JosefinUtas/status/527774663452418049

Feminazisterna idag har drabbats av fartblindhet.

G_lund
2014-11-02, 11:27
Feminazisterna idag har drabbats av fartblindhet.

En status jag såg i flödet nyss:

De är emot alla sorters generaliseringar, så länge det inte är om SD, då jävlar. Jag har inte ens orkat kommentera detta.

"Alltså det här med Burqa, Niqab och sjalar.
Men att geme man tycker det är fullt acceptabelt med fancy sjaldraperat hår och nacke med feta solisar, outfit ala Filmstjärna. Eller heldräkt med hatt. Eller det där utopiska samhället SDare och liknande patrask alltid vill tillbaka till, Barnen i Bullerbyn och Emil i Lönneberga - där samtliga vita kvinnor har kläder som döljer allt utom hals och ansikte, täckande hår med sjaletter och fina handskar. Skyllande på invandringen att det ej ser ut så längre.
Rasister är ju typ uteslutande även antifeminister som anser att sminkat face och/eller hudvisande kläder som uringning eller vadvisande kjol equals inbjudan till sexuella trakasserier. Berättigad ursäkt till tjatsex och full förståelse för skeende av våldtäkter av random snubbar, pojkvännen som tre sköna kompisar som lyckats få hem en ensam närvarande tjej på efterfest.
Antingen det eller så är tjejer som ser ut på detta vis ondskefulla teasers som väljer att se ut såhär endast för att fånga attention av dreglande åtrå - bara för att efter detta kalla snubbarna för gubbslem och äckel, ta upp det som ett samhällsproblem och politisk könsdiskriminerande orättvisa hänvisande till det allra mest mansförtryckande "Tjejer's sexuella makt".
Tror dom på det själva, alltså - att dom är ute efter att värna kvinnors rättigheter snarare än att få folkets godkännande att vara rasister in action?"

filmjölk
2014-11-02, 14:53
En status jag såg i flödet nyss:

De är emot alla sorters generaliseringar, så länge det inte är om SD, då jävlar. Jag har inte ens orkat kommentera detta.

"Alltså det här med Burqa, Niqab och sjalar.
Men att geme man tycker det är fullt acceptabelt med fancy sjaldraperat hår och nacke med feta solisar, outfit ala Filmstjärna. Eller heldräkt med hatt. Eller det där utopiska samhället SDare och liknande patrask alltid vill tillbaka till, Barnen i Bullerbyn och Emil i Lönneberga - där samtliga vita kvinnor har kläder som döljer allt utom hals och ansikte, täckande hår med sjaletter och fina handskar. Skyllande på invandringen att det ej ser ut så längre.
Rasister är ju typ uteslutande även antifeminister som anser att sminkat face och/eller hudvisande kläder som uringning eller vadvisande kjol equals inbjudan till sexuella trakasserier. Berättigad ursäkt till tjatsex och full förståelse för skeende av våldtäkter av random snubbar, pojkvännen som tre sköna kompisar som lyckats få hem en ensam närvarande tjej på efterfest.
Antingen det eller så är tjejer som ser ut på detta vis ondskefulla teasers som väljer att se ut såhär endast för att fånga attention av dreglande åtrå - bara för att efter detta kalla snubbarna för gubbslem och äckel, ta upp det som ett samhällsproblem och politisk könsdiskriminerande orättvisa hänvisande till det allra mest mansförtryckande "Tjejer's sexuella makt".
Tror dom på det själva, alltså - att dom är ute efter att värna kvinnors rättigheter snarare än att få folkets godkännande att vara rasister in action?"

Den där blev jag faktiskt provocerad av. Vilken idiot.

Olegh
2014-11-02, 14:57
Jag fattar inte ens, översättning?

filmjölk
2014-11-02, 15:12
Jag fattar inte ens, översättning?

Alltså det här med muslimers sjalar, som folk stör sig på.
Men att folk tycker samtidigt det är ok med fancy sjaldraperat hår och nacke, iklädd solglasögon, klädd som en Filmstjärna. Eller heltäckande med hatt?

Eller det där samhället SDare och liknande dåliga människor alltid vill tillbaka till, Barnen i Bullerbyn och Emil i Lönneberga - där samtliga vita kvinnor har kläder som döljer allt utom hals och ansikte, täckande hår med sjaletter och fina handskar.

Sen skyller dem på invandringen att det ej ser ut så längre.
Rasister är ju typ uteslutande även antifeminister som anser att sminkat face och/eller hudvisande kläder som uringning eller vadvisande kjol är en inbjudan till sexuella trakasserier.

Sådana kläder anser de vara en ursäkt till tjatsex och rasisterna har full förståelse för våldtäkt. Antingen utförd av pojkvännen eller tre sköna kompisar som lyckats få hem en ensam närvarande tjej på efterfest.

Om dom inte tycker så, så tycker de att tjejer som ser ut på detta vis är ondskefulla teasers som väljer att se ut såhär endast för att få uppmärksamhet av dreglande killar - bara för att efter detta kalla snubbarna för gubbslem och äckel, ta upp det som ett samhällsproblem och politisk könsdiskriminerande orättvisa.

Detta legitimerar dom genom det allra mest mansförtryckande "Tjejer's sexuella makt".

Tror folk på det där? Tror folk att dom bryr sig om kvinnors rättigheter, förstår ni inte att de bara vill legitimera rasistiska handlingar?

Olegh
2014-11-02, 15:23
:Virro Även om styckeindelningen hjälpte.

Resonemanget känns inte.. vattentätt. Svårt att hänga med i alla svängar och "konsekvenskedjan".

filmjölk
2014-11-02, 15:37
:Virro Även om styckeindelningen hjälpte.

Resonemanget känns inte.. vattentätt. Svårt att hänga med i alla svängar och "konsekvenskedjan".

Japp :D

Som jag tolkar det är det ett svar på någon diskussion om slöjförbud. Hon är tydligt emot slöjförbud och jämför det med lite andra typer av täckande klädsel som folk inte klagar på.

Sedan gör hon en jämförelse till vad hon tror är SD-röstares idealsamhälle där kvinnor också är (enligt henne) täckta, sedan spårar hon ur ännu mer och försöker beskriva typiska sverigedemokraters åsikter som:

* Våldtäkt är ok om kvinnan är sexigt klädd
* tjatsex är ok om kvinnan är sexigt klädd
* Gruppvåldtäkt är ok om kvinnan är sexigt klädd

Och avslutar med att Sverigedemokrater luras genom att ibland låtsas värna om kvinnor för att på så sätt få folkligt stöd så att de kan begå rasistiska brott.

G_lund
2014-11-02, 17:53
Japp :D

Du är väl SD:are filis?

Du vet väl att det enligt feministisk synpunkt betyder att DU är okej med våldtäkter då, och speciellt då om tjejen varit utmanande klädd.

Jag hade gärna sett dig diskutera lite i den gruppen faktiskt :)

filmjölk
2014-11-02, 18:12
Du är väl SD:are filis?

Du vet väl att det enligt feministisk synpunkt betyder att DU är okej med våldtäkter då, och speciellt då om tjejen varit utmanande klädd.

Jag hade gärna sett dig diskutera lite i den gruppen faktiskt :)

Jag röstar SD ja. Jag hade gärna diskuterat i den gruppen.

(Försöker joina nu)

Andy.da.wohoo
2014-11-02, 19:03
Vad heter gruppen?

David Brent
2014-11-02, 19:09
Vad heter gruppen?

Varför bär aldrig apor rosa klänning

Tror jag.

G_lund
2014-11-02, 21:01
Jag röstar SD ja. Jag hade gärna diskuterat i den gruppen.

(Försöker joina nu)

Kul. Tänk dock på att du kommer anses vara djävulen om du säger att du röstar SD..

En annan medlem nämnde att alla i SD inte var rasister och fick tillbaks arga kommentarer om att det medlemmen skrev var som att spotta de andra medlemmarna i ansiktet och att man inte skulle uttrycka sig med tolkningsföreträde bara för att man var en vit man med offerkofta eller något liknande.. *facepalm*

filmjölk
2014-11-02, 21:05
Kul. Tänk dock på att du kommer anses vara djävulen om du säger att du röstar SD..

En annan medlem nämnde att alla i SD inte var rasister och fick tillbaks arga kommentarer om att det medlemmen skrev var som att spotta de andra medlemmarna i ansiktet och att man inte skulle uttrycka sig med tolkningsföreträde bara för att man var en vit man med offerkofta eller något liknande.. *facepalm*

Det kommer nog mest bli något i stil med att om könet är en social konstruktion, hur kommer det sig att mitt luktar dåligt? Följt av ban.

WHITEFOLKS
2014-11-03, 14:00
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2536376-kvinna-ljog-om-valdtakt-slipper-fangelse

"Kvinna ljög om våldtäkt - slipper fängelse
Relaterat
En kvinna i Ångermanland har dömts till skyddstillsyn och samhällstjänst efter att ha ljugit om en påstådd våldtäkt, skriver allehanda.se.

Kvinnan hade tillsammans med en man planerat att ha sex i en allmän bastu, utan att kvinnans pojkvän fattade misstankar. När pojkvännen ändå fick kännedom om sexträffen hävdade kvinnan att det skett mot hennes vilja och händelsen polisanmäldes.

Efter ett förhör med kvinnan anhölls den utpekade mannen, men släpptes dagen därpå. En vecka senare lades förundersökningen ner. I ett senare förhör erkände kvinnan att hon haft sex frivilligt.

Kvinnan döms nu av tingsrätten för falsk tillvitelse, men slipper fängelse med hänvisning till att hon var under 20 år när brottet begicks."

filmjölk
2014-11-03, 14:15
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2536376-kvinna-ljog-om-valdtakt-slipper-fangelse

"Kvinna ljög om våldtäkt - slipper fängelse
Relaterat
En kvinna i Ångermanland har dömts till skyddstillsyn och samhällstjänst efter att ha ljugit om en påstådd våldtäkt, skriver allehanda.se.

Kvinnan hade tillsammans med en man planerat att ha sex i en allmän bastu, utan att kvinnans pojkvän fattade misstankar. När pojkvännen ändå fick kännedom om sexträffen hävdade kvinnan att det skett mot hennes vilja och händelsen polisanmäldes.

Efter ett förhör med kvinnan anhölls den utpekade mannen, men släpptes dagen därpå. En vecka senare lades förundersökningen ner. I ett senare förhör erkände kvinnan att hon haft sex frivilligt.

Kvinnan döms nu av tingsrätten för falsk tillvitelse, men slipper fängelse med hänvisning till att hon var under 20 år när brottet begicks."

Så kan det gå när man inte håller penis innanför byxan. Han skulle med ytterligare otur kunnat åkt dit, eller åkt på däng av en svartsjuk pojkvän, eller fått en könssjukdom. Kan ju vara en lärdom för männen har i tråden att enbart ligga med vettiga tjejer och kvinnor.

WHITEFOLKS
2014-11-03, 14:17
Så kan det gå när man inte håller penis innanför byxan. Han skulle med ytterligare otur kunnat åkt dit, eller åkt på däng av en svartsjuk pojkvän, eller fått en könssjukdom. Kan ju vara en lärdom för männen har i tråden att enbart ligga med vettiga tjejer och kvinnor.

Och hur tänkte du att han skulle ha kunnat förutspå detta? "Tja, är du vettig?"

anvihl
2014-11-03, 14:18
Kan ju vara en lärdom för männen har i tråden att enbart ligga med vettiga tjejer och kvinnor.

Straffsparken är upplagd... ingen som vill klippa till?

Tomten
2014-11-03, 14:32

Han trollar väl.

Diomedea exulans
2014-11-03, 14:33

Ehm, det låter ju rätt o-vettigt att vara otrogen för det första.

filmjölk
2014-11-03, 15:27

Kontakt med någon man inte har en relation med och känner särskilt väl som föreslår sexträff i en bastu=varningsklocka. Man kan ju lära känna tjejen först.

WHITEFOLKS
2014-11-03, 15:29
Kontakt med någon man inte har en relation med och känner särskilt väl som föreslår sexträff i en bastu=varningsklocka. Man kan ju lära känna tjejen först.

Det kan man tänka sig att pojkvännen har gjort? Lärt känna dvs.

filmjölk
2014-11-03, 17:24
Det kan man tänka sig att pojkvännen har gjort? Lärt känna dvs.

Okej. Men det ändrar inte det faktum att du mfl. skall hålla er undan från galna fruntimmer.

WHITEFOLKS
2014-11-03, 17:26
Okej. Men det ändrar inte det faktum att du mfl. skall hålla er undan från galna fruntimmer.
Tack för tipset, hade nog ingen tänkt på.

filmjölk
2014-11-03, 21:30
Tack för tipset, hade nog ingen tänkt på.

:) Jag tror tvärtom. Flertalet av koloiterna går igång just på galna tjejer.

WHITEFOLKS
2014-11-03, 21:42
:) Jag tror tvärtom. Flertalet av koloiterna går igång just på galna tjejer.

Brukar du ge samma tips till tjejer som hamnar i våld eller liknande i relationer? "Häng inte med tokiga killar, då blir man slagen/våldtagen.."

Galna tjejer är tillgängliga i större utsträckning än dina "normala" fina tjejer.

Sniggel
2014-11-04, 10:28
Pussy pass:

jUg4Wkty_E4

filmjölk
2014-11-04, 11:28
Brukar du ge samma tips till tjejer som hamnar i våld eller liknande i relationer? "Häng inte med tokiga killar, då blir man slagen/våldtagen.."

Galna tjejer är tillgängliga i större utsträckning än dina "normala" fina tjejer.

Då ger jag dem rådet att lämna relationen, och informerar dem om att ringa en kvinnojour eller polisen, och om det är läge och hon lyssnar så förklarar jag vad jag anser att hon skall se upp med. Vissa personlighetsdrag jag vill tillskriva sådana män som slår, uppvaktningssätt mm.

Tyvärr finns det väldigt lite möjligheter till hjälp för män som hamnar i dåliga relationer, sist jag luskade så får en slagen man dela ett enda rikstäckande journummer med män som slår. Det finns vad jag vet heller inga platser på skyddade boenden för män med den problematiken.

Men håll tasken i styr och ligg inte med någon bara för att hon är tillgänglig. Du kan råka illa ut om du gör det. Sedan att det är orättvist och kvinnor har en fördel, ja, det är så samhället ser ut, deal with it.

WHITEFOLKS
2014-11-04, 12:03
Allt detta är givetvis pga patriarkatet, det strukturella förtryck som existerar mot kvinnor och deras mindre värde som kvinnor.

SaysInez
2014-11-04, 12:20
Jag är lite nyfiken, vad driver en människa att vara feminist i detta land som är ett av världens mest jämställa land?

Till slut har en kränkt människa fått nog. Hade det kvinnliga könet behandlat mannen såsom vi behandlat/-ar kvinnan så hade vi haft en tråd som heter maskulism.

SaysInez
2014-11-04, 12:22
Min flickvän har det inte lätt. Seriöst, var glad ffs.

TomasB
2014-11-04, 12:26
Till slut har en kränkt människa fått nog. Hade det kvinnliga könet behandlat mannen såsom vi behandlat/-ar kvinnan så hade vi haft en tråd som heter maskulism.

Historien är inte en munter läsning ur ett jämställdhetsperspektiv. (Inte nutidshistoria heller). Men nu idag, anno 2014 ser det lyckligtvis bättre ut.

Vad är de viktigaste feministiska frågorna idag i Sverige anser du?

LzzrdQueen
2014-11-04, 12:27
Min flickvän har det inte lätt. Seriöst, var glad ffs.

*hug*

WHITEFOLKS
2014-11-04, 12:38
Pussy pass:

jUg4Wkty_E4

EeEXYZFR_Ic

WHITEFOLKS
2014-11-04, 12:49
9v62s6TYWg8

Man stjäl från man xD

Så vilka är minst värda?

filmjölk
2014-11-04, 15:39
Allt detta är givetvis pga patriarkatet, det strukturella förtryck som existerar mot kvinnor och deras mindre värde som kvinnor.

Jag börjar luta åt att misstänka att vi lever i ett MATRIARKAT faktiskt.

TomasB
2014-11-04, 16:01
Jag börjar luta åt att misstänka att vi lever i ett MATRIARKAT faktiskt.

Är det därför andelen män i Svenska börsbolags styrelser är cirka 80%?

WHITEFOLKS
2014-11-04, 16:05

Om du tror att makten slutar där så sure.

anvihl
2014-11-04, 16:07

Vad har det med saken att göra? Styrelserna kan bestå av 100% män i ett jämställt samhälle. Kompetens framför kön.

filmjölk
2014-11-04, 16:11

Nej, men det är för att (med undantag av hustrumisshandlare och superalfahannar) så är det alltid kvinnan som bestämmer i ett hem, en relation, en familj.

Kvinnor har högre skyddsvärde, har större moraliska rättigheter att freda sig med våld, och behöver inte prestera något utöver att se bra ut för att vara attraktiva.

Jag skulle kunna rabbla ungefär ett tusental saker till, och att ett fåtal män är överrepresenterade i bolagsstyrelser betyder inte särskilt mycket.

Jag är man, vit och heterosexuell och har aldrig fått gå på hemliga möten där vi diskuterar hur vi skall behålla makten, och har aldrig blivit tillfrågad om att sitta i någon styrelse. Var är min makt jag fått gratis?

Loke
2014-11-04, 16:40

89% av kriminalvårdens klienter är män. 89 är en större siffra än 80. Alltså har vi bevisat att vi lever i ett matriarkat. Eller så funkar det kanske inte att bara dra fram en siffra och hävda att det bevisar något utan vidare analys. Jag vet inte. Hur som hellst har du antingen fel, eller så har du fel på ett annat sätt.

WHITEFOLKS
2014-11-04, 16:43
89% av kriminalvårdens klienter är män. 89 är en större siffra än 80. Alltså har vi bevisat att vi lever i ett matriarkat. Eller så funkar det kanske inte att bara dra fram en siffra och hävda att det bevisar något utan vidare analys. Jag vet inte. Hur som hellst har du antingen fel, eller så har du fel på ett annat sätt.

Även många fler män som är hemlösa, missbrukare, dör i arbetsplatsolyckor, som begår självmord (även fast "försöken" är många fler bland kvinnor, intressant fenomen) osv.

Detta är givetvis för att samhället värderar kvinnorna lägre.

Ignatius72
2014-11-04, 16:48
Jag är man, vit och heterosexuell och har aldrig fått gå på hemliga möten där vi diskuterar hur vi skall behålla makten, och har aldrig blivit tillfrågad om att sitta i någon styrelse. Var är min makt jag fått gratis?

En fråga ingen feminist har hittat svaret på än. Som kvinna kan du hoppa höjd på samma nivå som pojkar 14 och bli försörjd resten av livet. I allt som går att mäta så vill inte kvinnor vara i samma grupper som män.

TomasB
2014-11-04, 17:04
Vad har det med saken att göra? Styrelserna kan bestå av 100% män i ett jämställt samhälle. Kompetens framför kön.

Om män i alla tider varit styrande i alla samhällets ledande roller kan man argumentera för att det är ett patriarkalt samhälle, inte matriarkalt...

Nej, men det är för att (med undantag av hustrumisshandlare och superalfahannar) så är det alltid kvinnan som bestämmer i ett hem, en relation, en familj.

Kvinnor har högre skyddsvärde, har större moraliska rättigheter att freda sig med våld, och behöver inte prestera något utöver att se bra ut för att vara attraktiva.

Jag skulle kunna rabbla ungefär ett tusental saker till, och att ett fåtal män är överrepresenterade i bolagsstyrelser betyder inte särskilt mycket.

Det är ju just de saker du nämner som jämställdhetsrörelsen vill ändra på. Att kvinnor inte ska vara "skyddsobjekt", att de traditionella könsrollerna ska ändras/moderniseras

Man kan väl lika gärna hävda att mäns överrepresentation i brott är ett resultat av föråldrade könsroller, eller?

Även många fler män som är hemlösa, missbrukare, dör i arbetsplatsolyckor, som begår självmord (även fast "försöken" är många fler bland kvinnor, intressant fenomen) osv.

Detta är givetvis för att samhället värderar kvinnorna lägre.

Varför är lönerna i "kvinnoyrken" traditionellt lägre än "mansyrken"? Jmf t.ex. vårdbiträden och sopåkare.

WHITEFOLKS
2014-11-04, 17:12
Varför är lönerna i "kvinnoyrken" traditionellt lägre än "mansyrken"? Jmf t.ex. vårdbiträden och sopåkare.

Hur många tror du har sopåkeri som kall i livet? Kvinnor väljer i högre utsträckning ett yrke som de vill ha och män yrke som betalar bättre.

Loke
2014-11-04, 17:19
Man kan väl lika gärna hävda att mäns överrepresentation i brott är ett resultat av föråldrade könsroller, eller?

Ja, alltså, man kan nog tolka in ungefär vad man vill i siffrorna 80 och 89.

80% män i bolagsstyrelser säger dock väldigt lite om mäns roll i samhället i stort. Diskussionen som filmjölk driver handlar ju om att en man som honom knappast upplever något patriarkat som liksom klappar honom på axeln genom livet, tvärtom. Det är helt enkelt en kraftig förenkling, och ditt prat om bolagsstyrelser som ett försök till kontring understryker snarast hur löjlig debatten är ibland.

Det finns massor av feminister och genusvetare som tagit upp detta, så det är knappast något nytt. Men lustigt nog är det som att deras hantlangare på internetforum jäkligt ofta glömmer detta...

WHITEFOLKS
2014-11-04, 17:33
Det är ju just de saker du nämner som jämställdhetsrörelsen vill ändra på. Att kvinnor inte ska vara "skyddsobjekt", att de traditionella könsrollerna ska ändras/moderniseras

Nu vet jag inte vilken rörelse du syftar på men det som tas upp är mäns våld mot kvinnor, våldtäkter, osv.

Olegh
2014-11-04, 17:45
Hur många tror du har sopåkeri som kall i livet? Kvinnor väljer i högre utsträckning ett yrke som de vill ha och män yrke som betalar bättre.

Hur många tror du vill jobba som vårdbiträde? (undersköterska?)

Sopåkare är mer fysiskt krävande, statusen och yrkenas attraktionskraft är nog på ungefär samma nivå.

WHITEFOLKS
2014-11-04, 17:49

Sopåkare är mer fysiskt krävande, statusen och yrkenas attraktionskraft är nog på ungefär samma nivå.

Man vill jobba i vården/med människor men har inte utbildat sig till de "högre" positionerna. Det kräver ju ändå någon sorts utbildning och val medans sopgubbe kan man bli mer på ett bananskal. Oavsett vilket så är det rätt meningslöst att jämföra olika yrken på sånt sätt då ingenting hindrar kvinnor från att bli sopåkare.

ducedo
2014-11-04, 17:53

Jag har hört många säga att man vill jobba med människor / inom sjukvård men aldrig hört någon tala om sopåkare.

Hela listan med 100 yrkens status:

1 Ambassadör
2 Läkare
3 Domare
4 Professor
5 Advokat
6 Pilot
7 Vd
8 Forskare
9 Civilingenjör
10 Statsråd
11 Idrottsproffs
12 Civilekonom
13 Veterinär
14 Datakonsult
15 Filmproducent
16 Tandläkare
17 Aktiemäklare
18 Riksdagsledamot
19 Ingenjör
20 Psykolog
21 Programledare på tv
22 Skattedirektör
23 Revisor
24 Webbdesigner
25 Journalist
26 Personalchef
27 Författare
28 Officer
29 Dataoperatör
30 Reklamare (AD)
31 Skådespelare
32 Präst
33 Apotekare
34 Polis
35 Banktjänsteman
36 Brandman
37 Sociolog
38 Meterolog
39 Fotomodell
40 Flygvärdinna
41 Barnmorska
42 Miljövårdsinspektör
43 Guldsmed
44 Gymnasielärare
45 Kock
46 Sjukgymnast
47 Rockmusiker
48 Sjuksköterska
49 Kronofogde
50 Konstnär
51 Skolkurator
52 Grundskolelärare
53 Reseledare
54 Akupunktör
55 Elektriker
56 Facklig ombudsman
57 Byggnadsarbetare
58 Kriminalvårdare
59 Snickare
60 Frisör
61 Socialsekreterare
62 Trädgårdsmästare
63 Dansare
64 Bibliotekarie
65 Förskolelärare
66 Lokförare
67 Kosmetolog
68 Bilmontör
69 Bagare
70 Bilreparatör
71 Lantbrukare
72 Barnskötare
73 Skräddare/sömmerska
74 Kontorssekreterare
75 Metallarbetare
76 Brevbärare
77 Väktare
78 Undersköterska
79 Skogsarbetare
80 Bussförare
81 Vägarbetare
82 Fastighetsskötare
83 Matros
84 Fiskare
85 Taxichaufför
86 Personlig assistent
87 Vårdbiträde
88 Affärsbiträde
89 Postkassörska
90 Servitör/servitris
91 Hemvårdsassistent
92 Vaktmästare
93 Hamnarbetare
94 Snabbköpskassörska
95 Parkarbetare
96 Biljettkontrollant
97 Sophämtare
98 Städare
99 Gatuköksbiträde
100 Diskare

Källa (http://www.duochjobbet.se/nyhet/sa-hog-status-har-ditt-jobb/)

Olegh
2014-11-04, 18:19
"Jag vill jobba med människor" är ju dock det tommaste påståendet någonsin. I princip alla jobbar med människor i någon utsträckning. I vissa yrken är det helt oumbärligt, men sociala färdigheter är relevanta i, som sagt, princip alla yrken. Jag är övertygad om att "jag vill jobba med människor" kan betyda nästan vad som helst.

- Jag har inte självförtroende nog att åta mig mer tekniska arbetsuppgifter
- Jag tycker det är tråkigt att sitta vid en dator och jobba med Excel
- Jag gillar inte att jobba, och ju mer tid jag bara kan prata/dega, desto bättre
- Jag gillar att få snabb positiv feedback av t.ex. kunder
- Jag har ett uttalat omvårdnadsintresse med vårdansvar
- Jag vill inte utbilda mig till något och vill inte jobba på industri el. dyl.

WHITEFOLKS
2014-11-04, 18:21
"Jag vill jobba med människor" är ju dock det tommaste påståendet någonsin. I princip alla jobbar med människor i någon utsträckning. I vissa yrken är det helt oumbärligt, men sociala färdigheter är relevanta i, som sagt, princip alla yrken. Jag är övertygad om att "jag vill jobba med människor" kan betyda nästan vad som helst.

- Jag har inte självförtroende nog att åta mig mer tekniska arbetsuppgifter
- Jag tycker det är tråkigt att sitta vid en dator och jobba med Excel
- Jag gillar inte att jobba, och ju mer tid jag bara kan prata/dega, desto bättre
- Jag gillar att få snabb positiv feedback av t.ex. kunder
- Jag har ett uttalat omvårdnadsintresse med vårdansvar
- Jag vill inte utbilda mig till något och vill inte jobba på industri el. dyl.

Poängen är att kvinnor söker sig dit trots att det är välkänt att det är dåligt betalt. Varför ska man då höja lönerna?

Olegh
2014-11-04, 18:23
Poängen är att kvinnor söker sig dit trots att det är välkänt att det är dåligt betalt. Varför ska man då höja lönerna?

Jag motsatte mig bara att "de vill ha det" och vill snarare få det till att de "känner sig manade" att söka sig till den typen av jobb.

WHITEFOLKS
2014-11-04, 18:30
Jag motsatte mig bara att "de vill ha det" och vill snarare få det till att de "känner sig manade" att söka sig till den typen av jobb.

Ja det är väl klumpigt formulerat. Som du säger finns det någon anledning att man väljer det istället för t.ex. sopgubbe men det är nog sällan man väljer sopgubbe istället för X förutom att pengarna är "rätt bra".

Olegh
2014-11-04, 18:39
Ja, tjäna dåligt som man är otänkbart. Då är man sämst.

TomasB
2014-11-04, 18:58

Ja, men frågan är VARFÖR det är så. Jag tror att det beror en del på de traditionella könsrollerna där vi män ska försörja familjen (Och kan vi inte det är vi odugliga).

Ja, alltså, man kan nog tolka in ungefär vad man vill i siffrorna 80 och 89.

80% män i bolagsstyrelser säger dock väldigt lite om mäns roll i samhället i stort. Diskussionen som filmjölk driver handlar ju om att en man som honom knappast upplever något patriarkat som liksom klappar honom på axeln genom livet, tvärtom. Det är helt enkelt en kraftig förenkling, och ditt prat om bolagsstyrelser som ett försök till kontring understryker snarast hur löjlig debatten är ibland.

Det finns massor av feminister och genusvetare som tagit upp detta, så det är knappast något nytt. Men lustigt nog är det som att deras hantlangare på internetforum jäkligt ofta glömmer detta...

Poängen med bolagsstyrelserna var snarare att understryka att män alltid styrt det här landet. Om män alltid styrt så kan man knappast säga att män är marginaliserade pga kön (ett matriarkat). That's it.

Nu vet jag inte vilken rörelse du syftar på men det som tas upp är mäns våld mot kvinnor, våldtäkter, osv.

Ja, så är det ju. Och män drabbas i betydligt högre grad än kvinnor av våld. Dock oftast av andra män...

WHITEFOLKS
2014-11-04, 19:12
Ja, men frågan är VARFÖR det är så. Jag tror att det beror en del på de traditionella könsrollerna där vi män ska försörja familjen (Och kan vi inte det är vi odugliga).

Poängen med bolagsstyrelserna var snarare att understryka att män alltid styrt det här landet. Om män alltid styrt så kan man knappast säga att män är marginaliserade pga kön (ett matriarkat). That's it.

Ja, så är det ju. Och män drabbas i betydligt högre grad än kvinnor av våld. Dock oftast av andra män...

Spelar väl ingen roll vilka som är förövarna, det kan man som offer inte påverka. Det är därför man inte ska dra in kön i det hela utan se på problemet i sig.

Varför det är högre betalt? varför inte? Män har status/pengar/makt som attraktionsfaktorer de kan påverka och män med mer pengar är även mer attraktiva. Lösningen på det problemet (om man nu ser det som ett problem) blir inte att betala vårdbiträden mer.

Tomten
2014-11-04, 20:00
Det här gör mig lite förbannad.

Från en artikel om en förmodligen hitrest liga som begår brott.

http://www.dn.se/sthlm/bebis-skadades-i-vaskran/

Notera att det är en kvinna som begår brotten.

I artikeln känner en representant på södertörnpolisen sig skyldig att säga följande

"– Man blir extra förbannad. Ett barn for med huvudet i marken och det kunde ha gått mycket värre. Vi tror att det är män i bakgrunden i alla dessa fall, men det är kvinnor som skickas ut, säger Daniel Edlund."

Får intrycket av att man vill måla ut kvinnorna som begår brottet som någon typ av offer, och att det är männen som sitter och styr och bestämmer. Notera att man inte ens vet om det finns män med i ligan eller inte.

Avtrubbad
2014-11-04, 20:14

Fast har de så dålig lön inom vården då?
Jag skulle säga NEJ, du kan själv gå in och klicka runt och jämföra här http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/spridning/

Sen återkommer du och skriver vad du fann.
Du kan ju fråga dig varför militärer inte har högre lön? Det är ju mer lönsamt att städa på högkvarteret än att vara soldat i fält. Ta sedan in vilka risker mm som finns i respektive yrke så ser du hur snett det är.

Tankevurpan feministerna gör när de jämför löner är att när de jämför "manliga" yrken som oftast har OB och risktillägg inbakat i grundlönen med "kvinnliga" yrken som oftast har denna i separata tillägg. Att 98% av människorna som dör i olika yrken är män borde ju helt klart avspegla sig lönemässigt.

På sidan 17 i den här rapporten http://www.afaforsakring.se/Global/Analys/Arbesskaderapporten/2014/Arbetsskaderapport_2014.pdf kan du utläsa risktal.

filmjölk
2014-11-04, 21:23

.

Det intryck jag har fått av självständighetsrörelsen är att de hatar mig för att jag är vit, heterosexuell och man. De vill klä min son i klänning, få mig att sluta äta kött, kallar min sexualitet för förtryck, påstår att jag är potentiell våldtäktsman och är precis lika illa som en taliban.

Dessutom är jag skyldig till allt ifrån slaveri, till krig och miljöförstöring.

TomasB
2014-11-05, 09:08
Spelar väl ingen roll vilka som är förövarna, det kan man som offer inte påverka. Det är därför man inte ska dra in kön i det hela utan se på problemet i sig.

Varför det är högre betalt? varför inte? Män har status/pengar/makt som attraktionsfaktorer de kan påverka och män med mer pengar är även mer attraktiva. Lösningen på det problemet (om man nu ser det som ett problem) blir inte att betala vårdbiträden mer.

Jag är rätt less på att "behöva" vara framgångsrik, ha hög lön, ha status och annat för att duga som man.

Fast har de så dålig lön inom vården då?
Jag skulle säga NEJ, du kan själv gå in och klicka runt och jämföra här http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/spridning/

Sen återkommer du och skriver vad du fann.
Du kan ju fråga dig varför militärer inte har högre lön? Det är ju mer lönsamt att städa på högkvarteret än att vara soldat i fält. Ta sedan in vilka risker mm som finns i respektive yrke så ser du hur snett det är.

Tankevurpan feministerna gör när de jämför löner är att när de jämför "manliga" yrken som oftast har OB och risktillägg inbakat i grundlönen med "kvinnliga" yrken som oftast har denna i separata tillägg. Att 98% av människorna som dör i olika yrken är män borde ju helt klart avspegla sig lönemässigt.

På sidan 17 i den här rapporten http://www.afaforsakring.se/Global/Analys/Arbesskaderapporten/2014/Arbetsskaderapport_2014.pdf kan du utläsa risktal.

Intressant analys med OB/risktillägg inbakat eller separata. Det hade jag inte tänkt på innan! Ska kika på rapporten!

Det intryck jag har fått av självständighetsrörelsen är att de hatar mig för att jag är vit, heterosexuell och man. De vill klä min son i klänning, få mig att sluta äta kött, kallar min sexualitet för förtryck, påstår att jag är potentiell våldtäktsman och är precis lika illa som en taliban.

Dessutom är jag skyldig till allt ifrån slaveri, till krig och miljöförstöring.

HAHA nej, det är vänstern som tycker så i största allmänhet.

https://twitter.com/inkonsekvenshen/status/408586281271459840

Det är "inne" som vänster i Sverige att hata män, gärna vita män. Anledningen till att Romson gick så hårt åt "vita heterosexuella män" var inte för att hon nödvändigtvis tycker så, utan för att vänsterväljare gör det och hon vill attrahera dem!

Sniggel
2014-11-05, 09:47
Det här gör mig lite förbannad.

Från en artikel om en förmodligen hitrest liga som begår brott.

http://www.dn.se/sthlm/bebis-skadades-i-vaskran/

Notera att det är en kvinna som begår brotten.

I artikeln känner en representant på södertörnpolisen sig skyldig att säga följande

"– Man blir extra förbannad. Ett barn for med huvudet i marken och det kunde ha gått mycket värre. Vi tror att det är män i bakgrunden i alla dessa fall, men det är kvinnor som skickas ut, säger Daniel Edlund."

Får intrycket av att man vill måla ut kvinnorna som begår brottet som någon typ av offer, och att det är männen som sitter och styr och bestämmer. Notera att man inte ens vet om det finns män med i ligan eller inte.

Självklart. En av feminismens huvudmål är att samhället aldrig ska hålla kvinnor ansvariga för något överhuvudtaget. Det andra är att de ska få mer och mer makt och privilegier samtidigt som det ska utmålas som om de är konstanta offer.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 10:35
Jag är rätt less på att "behöva" vara framgångsrik, ha hög lön, ha status och annat för att duga som man.
Det är nog inget feminismen kommer att ändra eller har något intresse att ändra.

TomasB
2014-11-05, 11:46
Det är nog inget feminismen kommer att ändra eller har något intresse att ändra.

Nä, men ur ett jämställdhetsperspektiv är det intressant. Man kan inte plocka russinen ur kakan och äta den samtidigt som man har den kvar.
Problemet med feminismen är vänster-politiken som är inbyggd. Det ni retar er på hittills är bara vänsterpolitik - inte jämställdhet.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 12:03
Nä, men ur ett jämställdhetsperspektiv är det intressant. Man kan inte plocka russinen ur kakan och äta den samtidigt som man har den kvar.
Problemet med feminismen är vänster-politiken som är inbyggd. Det ni retar er på hittills är bara vänsterpolitik - inte jämställdhet.

Jag har aldrig påstått att jag retar mig på jämställdhet, jag är för jämställdhet och jämlikhet. Däremot är jag inte för feminism.

filmjölk
2014-11-05, 12:10
Jag är av uppfattningen att jämställdhet utan feminism mest går ut på att kvinnor skall klara av allt män klarar av och inte få några som helst fördelar av att vara kvinnor. Dessutom skall man få slå dom på käften vid alla de situationer det är befogat att slå en man på käften.

Så jag gillar varken jämställdhet eller feminism.

Red Apple
2014-11-05, 12:54
Jag har aldrig påstått att jag retar mig på jämställdhet, jag är för jämställdhet och jämlikhet. Däremot är jag inte för feminism.

Jag anser inte att det finns en skillnad, men du verkar dock inte kunna hålla isär jämställdhet och feminism när du påstår dig angripa det senare (om jag förstått definitionerna). Din kritik riktas oftare mot jämställdhetsfrågor än "vänster-feministiska".

WHITEFOLKS
2014-11-05, 12:57
Jag anser inte att det finns en skillnad, men du verkar dock inte kunna hålla isär jämställdhet och feminism när du påstår dig angripa det senare. Din kritik riktas oftare mot jämställdhetsfrågor än "vänster-feministiska".

Vilka jämställdhetsfrågor kritiserar jag?

TomasB
2014-11-05, 13:23
Jag anser inte att det finns en skillnad, men du verkar dock inte kunna hålla isär jämställdhet och feminism när du påstår dig angripa det senare (om jag förstått definitionerna). Din kritik riktas oftare mot jämställdhetsfrågor än "vänster-feministiska".

Jag tycker det finns en tydlig skillnad mellan jämställdhet och den feminism som t.ex. Sveriges s.k. medieelit ägnar sig åt.

Från FI's kongress 2005:

https://www.youtube.com/watch?v=Ft2Ddnzpbjg

Från FI's kongress i år: (Notera AFA snubben i början och när hela jävla publiken gapar: alerta alerta antifascista (AFA's slagdänga)).
https://www.youtube.com/watch?v=R6T_NwtM-XU

Det är inte jämställdhet. Det är vänsterextremism.

Edit: AFA propagandafilm på temat "alerta alerta antifascista:

https://www.youtube.com/watch?v=q15qLdQ9bNM

Avtrubbad
2014-11-05, 13:23

Hade feminismen varit för jämställdhet hade de börjat argumentera för en lagstiftning som är könsneutral.
Istället ränner det runt människor från framförallt Fi och MP och går in så hårt för att sätta attribut på hudfärg, kön och sexuell läggning så att de platsar i samma fack som Hitler.

För övrigt kom det ett mycket bra inlägg på genusdebatten idag kring filmen om den trakasserade tjejen i New York.

http://genusdebatten.se/han-hette-daniel/

TomasB
2014-11-05, 14:38
Hade feminismen varit för jämställdhet hade de börjat argumentera för en lagstiftning som är könsneutral.
Istället ränner det runt människor från framförallt Fi och MP och går in så hårt för att sätta attribut på hudfärg, kön och sexuell läggning så att de platsar i samma fack som Hitler.

För övrigt kom det ett mycket bra inlägg på genusdebatten idag kring filmen om den trakasserade tjejen i New York.

http://genusdebatten.se/han-hette-daniel/

Väldigt intressant inlägg.
Såg du detta?

http://genusdebatten.se/promenerande-kvinna-valdtagen-100-ganger-pa-10-timmar/

:D

Avtrubbad
2014-11-05, 14:46
Väldigt intressant inlägg.
Såg du detta?

http://genusdebatten.se/promenerande-kvinna-valdtagen-100-ganger-pa-10-timmar/

:D

Hehe jodå, läste det igår :) De brukar ha ett lite nyktrare perspektiv skribenterna på Genusdebatten tycker jag.

69EFncQ6OoI

Beholder
2014-11-05, 15:13
Hehe jodå, läste det igår :) De brukar ha ett lite nyktrare perspektiv skribenterna på Genusdebatten tycker jag.

69EFncQ6OoI

Inte så konstigt. Dom hade passat bra in här förutom att dom är lite mer städade och välformulerade i sina inlägg. Det är ju inte så att det är en sida som utmanar era åsikter på något vis.

Beholder
2014-11-05, 15:16
http://www.metro.se/teknik/sa-ar-det-att-vara-kvinna-och-ga-pa-gatorna-i-nya-zeeland/EVHnke!ugydvYMjtsc3c/

Hur det är i Auckland

WHITEFOLKS
2014-11-05, 15:28
http://www.metro.se/teknik/sa-ar-det-att-vara-kvinna-och-ga-pa-gatorna-i-nya-zeeland/EVHnke!ugydvYMjtsc3c/

Hur det är i Auckland

Hon I auckland har en helt annan stil både klädesmässigt och hur hon rör sig, mycket mer avslappnad. Sedan är nog den största faktorn att det inte är massa semi-ghetto områden hon går genom.

Beholder
2014-11-05, 16:10
Hon I auckland har en helt annan stil både klädesmässigt och hur hon rör sig, mycket mer avslappnad. Sedan är nog den största faktorn att det inte är massa semi-ghetto områden hon går genom.

Och på vilket sätt påverkar det något alls?

WHITEFOLKS
2014-11-05, 16:12

Att det är semi-ghettoområden påverkar för att det är andra kulturella normer som gäller där. Man kommunicerar på ett annat sätt (som uppenbarligen inte är ok/främmande för henne).

Givetvis påverkar hur man klär och beter sig, det är ju bara kolla på killen som drog på sig kläningen, jag tror det kan ha viss inverkan på resultatet.

Tomten
2014-11-05, 16:38

Tror du inte klädval har någon inverkan på vilka reaktioner du får på stan? I andra filmen så har tjejen kläder som inte alls framhäver hennes former. Om hon hade haft lika tighta kläder som första tjejen så skulle hon förmodligen fått mer reaktioner. Första tjejen hade hade också former som jag tror många män uppskattar mer, speciellt i det område hon befann sig.

Avtrubbad
2014-11-05, 17:14
En annan analys var precis den nedan
http://genusdebatten.se/wp-content/uploads/2014/11/tmp_18390-uK90Eyr-1897947491.png

Tomten
2014-11-05, 17:34
Har White privilege blivit något nytt inne-begrepp? USA är ett land som är så etniskt blandat att det måste vara helt hopplöst att lamt försöka trycka det begreppet på folk. Vilken etnicitet tjejen i videon har är omöjligt att säga. Hon kan ha rötterna i syd-europa, sydamerika eller i mellan-östern. Det är liksom hopplöst att säga. USA har så många etniciteter och är så blandat och folk har ofta släktingar som har ursprung från många olika kontinenter.

Red Apple
2014-11-05, 17:37
Vilka jämställdhetsfrågor kritiserar jag?

Har inga direkta citat att langa fram, men det är ju väldigt ofta som någon påpekar att kvinnor har det lite sämre på någon front, och då är du där i ett svep och konstaterar att kvinnor har det bäst för att alla vill ligga med dem.

Jag tycker det finns en tydlig skillnad mellan jämställdhet och den feminism som t.ex. Sveriges s.k. medieelit ägnar sig åt.

Från FI's kongress 2005:

https://www.youtube.com/watch?v=Ft2Ddnzpbjg

Från FI's kongress i år: (Notera AFA snubben i början och när hela jävla publiken gapar: alerta alerta antifascista (AFA's slagdänga)).
https://www.youtube.com/watch?v=R6T_NwtM-XU

Det är inte jämställdhet. Det är vänsterextremism.

Edit: AFA propagandafilm på temat "alerta alerta antifascista:

https://www.youtube.com/watch?v=q15qLdQ9bNM

F! är grundat på vänsterorienterad queerfeminism. F! är alltså inte representativt för feminismen i sin helhet, utan bara en politisk falang i Sverige. Jag tror knappast att Jan Björklund är vänsterextremist t.ex.

De spanska slagorden är knappast något som AFA har patent på.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 17:43
Har inga direkta citat att langa fram, men det är ju väldigt ofta som någon påpekar att kvinnor har det lite sämre på någon front, och då är du där i ett svep och konstaterar att kvinnor har det bäst för att alla vill ligga med dem.

F! är grundat på vänsterorienterad queerfeminism. F! är alltså inte representativt för feminismen i sin helhet, utan bara en politisk falang i Sverige. Jag tror knappast att Jan Björklund är vänsterextremist t.ex.

De spanska slagorden är knappast något som AFA har patent på.

Jag kritiserar att man oftast tar omvägar för att uppnå jämställdhet. Att fokusera på mäns våld mot kvinnor i relationer är en omväg om man nu vill att våld i relationer ska upphöra vilket man får anta (även om det är omöjligt i sig). Sen säger man att det är för jämställdhet när det gång på gång ala SD kommer upp stollerier.

Likadant med löner för olika yrkesgrupper, det kommer inte lösa det bakomliggande problemet.

Du förenklar det till absurda nivåer vilket är tråkigt och inte förvånande men det är inte just att folk vill ligga med de som jag påpekar även om det ofta är slutgrejen. Men det leder till att de blir behandlade bättre och snällare på så många olika mikrosätt.

Problemet med FI och feminismen är att den inte tar avstånd från tokerierna som görs och ofta håller med för det är "typ rätt". Du själv stödjer ju FI för att "röra om i grytan" även om du vet att de även håller på med en hel del stollerier.

Beholder
2014-11-05, 19:35
En annan analys var precis den nedan
http://genusdebatten.se/wp-content/uploads/2014/11/tmp_18390-uK90Eyr-1897947491.png

Den där är så jävla dålig. Hade det varit okej för vita rasister att skrika rasistiska saker efter en svart person som gjorde en liknande grej för det är acceptabelt i deras kultur? Det är också det försvaret som användes av ett gäng föredetta brittiska myterister som hade sex med barn. Det låg i deras kultur och de borde inte bli straffade.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 19:38
Den där är så jävla dålig. Hade det varit okej för vita rasister att skrika rasistiska saker efter en svart person som gjorde en liknande grej för det är acceptabelt i deras kultur? Det är också det försvaret som användes av ett gäng föredetta brittiska myterister som hade sex med barn. Det låg i deras kultur och de borde inte bli straffade.

Så du tycker att "god bless you" är trakasserier by default? Jag tror det där är mer ett new york/streetfenomen än det är någon sorts symbol för trakasserier eller att de nedvärderar kvinnor.

Latissimus Dorsi
2014-11-05, 19:43

Tycker så oerhört synd om dig, att det finns en människa som på fullt allvar skriver något sådant gör mig bara ledsen för din skull. Stackare.

Tänker inte ens bemöda mig med att ge dig ett ordentligt svar för tror inte din hjärna är kapabel till det men kontentan är att det inte är samma sak.

Red Apple
2014-11-05, 19:47
Jag kritiserar att man oftast tar omvägar för att uppnå jämställdhet. Att fokusera på mäns våld mot kvinnor i relationer är en omväg om man nu vill att våld i relationer ska upphöra vilket man får anta (även om det är omöjligt i sig). Sen säger man att det är för jämställdhet när det gång på gång ala SD kommer upp stollerier.

Likadant med löner för olika yrkesgrupper, det kommer inte lösa det bakomliggande problemet.

Du förenklar det till absurda nivåer vilket är tråkigt och inte förvånande men det är inte just att folk vill ligga med de som jag påpekar även om det ofta är slutgrejen. Men det leder till att de blir behandlade bättre och snällare på så många olika mikrosätt.

Problemet med FI och feminismen är att den inte tar avstånd från tokerierna som görs och ofta håller med för det är "typ rätt". Du själv stödjer ju FI för att "röra om i grytan" även om du vet att de även håller på med en hel del stollerier.

Jag skulle ge dig en poäng om det inte vore för att feminister gång på gång försöker ta tag i/lyfta bakomliggande orsaker till den typen av problematik du nämner, typ som samhällsstrukturer och psykologiska faktorer, men då blir de kallade för feminazistiska flumskallar. Att påstå att allt handlar i slutändan handlar om sex är någon förlegad freudiansk grej, det handlar snarare om sociala ramverk och strukturer i frågan som leder till att sex får spela en väldigt stor roll i social dynamik men det är då knappast grunden till något. Man är snäll mot tjejer som kille för det är meningen att man ska vara det, ifall det skulle leda till ligg. Men verkligheten ser helt klart annorlunda ut än att alla killar vill ligga med alla tjejer, alltid (eller ens oftast) och orsaken till beteendet du stör dig på är just föreställningen att det är så här det ska ligga till. Luckra upp den manliga pseudosexualiteten och jobba aktivt mot översexualiserandet av det kvinnliga könet så ska vi se att det sker lite förändringar, även på de fronter du stör dig på.

Jag tycker det är bra att F! har nått såna framgångar det senaste året eftersom de har fört in feminismen på den politiska agendan i både det blåa och röda lägret. Men det är inte särskilt långt kvar tills de har spelat ut sin roll (om de inte redan gjort det) och bör försvinna ur opinionsmätningarna.
Att jag stöder dem för att röra om i grytan var något jag sa att jag funderade på att göra. Än så länge har jag inte gjort det, och har inga direkta planer på att göra det. På vissa punkter försvarar jag dem men det innebär inte att jag stöttar F! som parti.

jenni
2014-11-05, 19:49
http://i.imgur.com/zdoPIBj.jpg (http://imgur.com/zdoPIBj)

Thats all

WHITEFOLKS
2014-11-05, 19:50
Problemet med din logik kära kamrat är att det man ska ta tag i inte är killarnas del, de gör det som funkar, utan tjejernas del. Försök få det till att de inte väljer baserat på pengar och snällhet. Det kommer inte gå.

Red Apple
2014-11-05, 19:50
Appråpå catcalling-videon och individerna som säger att folk bara är trevliga och att det inte gör något. I bring you, #DudesGreetingDudes!

http://thechanelmuse.tumblr.com/post/101712344379/lmaooo-this-is-the-greatest-check-out (sidan har någon dålig musik som autoplayas, går att stänga av i slutet av undertitlarna på bloggen).

Red Apple
2014-11-05, 19:53
Problemet med din logik kära kamrat är att det man ska ta tag i inte är killarnas del, de gör det som funkar, utan tjejernas del. Försök få det till att de inte väljer baserat på pengar och snällhet. Det kommer inte gå.

Jag skrev ju precis att beteendemönster från båda kön behöver tas itu med. Och jag skrev precis att problematiken ligger på en djupare nivå än att killar låtsas som att de vill ligga med alla och att tjejer tar vara på de privilegier som uppstår.

cero
2014-11-05, 19:55
Så du tycker att "god bless you" är trakasserier by default? Jag tror det där är mer ett new york/streetfenomen än det är någon sorts symbol för trakasserier eller att de nedvärderar kvinnor.

"God bless you mami" hade ju uppenbarligen en sexuell underton. Precis som en del andra kommentarer i klippet.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 19:55
Appråpå catcalling-videon och individerna som säger att folk bara är trevliga och att det inte gör något. I bring you, #DudesGreetingDudes!

http://thechanelmuse.tumblr.com/post/101712344379/lmaooo-this-is-the-greatest-check-out (sidan har någon dålig musik som autoplayas, går att stänga av i slutet av undertitlarna på bloggen).

Folk är inte bara trevliga, många utav de tycker hon är hot. Men det händer i dessa länder att man hälsar på random personer oavsett.

Även om de hälsar för att hon är hot och de önskar de fick ligga med henne så gör det inte allt till trakasserier.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 19:57
Jag skrev ju precis att beteendemönster från båda kön behöver tas itu med. Och jag skrev precis att problematiken ligger på en djupare nivå än att killar låtsas som att de vill ligga med alla och att tjejer tar vara på de privilegier som uppstår.

Ja de behöver tas itu med. Men realismen att göra detta är ungefär 0 om man inte väljer att införa någon totalitär socialiststat där folk blir tvångsgifta/har tvångssex.

cero
2014-11-05, 19:58
Även om de hälsar för att hon är hot och de önskar de fick ligga med henne så gör det inte allt till trakasserier

Nej, men att vackra kvinnor konstant ska behöva vifta bort kåta, desperata pundare som kastar runt sexuella kommentarer är ett problem i sig. Inte för att man kan göra något åt saken, men ändå.

Red Apple
2014-11-05, 19:59
Ja de behöver tas itu med. Men realismen att göra detta är ungefär 0 om man inte väljer att införa någon totalitär socialiststat där folk blir tvångsgifta/har tvångssex.

Nej. Den sociala dynamiken ser inte likadant ut från århundrade till århundrade, den påverkas uppenbarligen av någonting och det är inte helt oävet att försöka styra den utvecklingen mot något man tycker är positivt.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 20:00
Nej. Den sociala dynamiken ser inte likadant ut från århundrade till århundrade, den påverkas uppenbarligen av någonting och det är inte helt oävet att försöka styra den utvecklingen mot något man tycker är positivt.

Men vad ska du göra? Lagstifta att män inte får vara trevliga mot kvinnor?

WHITEFOLKS
2014-11-05, 20:01
Nej, men att vackra kvinnor konstant ska behöva vifta bort kåta, desperata pundare som kastar runt sexuella kommentarer är ett problem i sig. Inte för att man kan göra något åt saken, men ändå.

Konstant är väl lite att ta i men absolut, vissa saker är ju inte så nice. Problemet är ju att vi sitter här som snälla icke cat-callande killar och säger att det inte är nice. Vad ska man göra åt saken? De som gör det, gör det (och antagligen funkar det faktiskt för de ibland) och vi andra gör det inte. Det blir lite i stil med "omg män så slår kvinnor är så hemskt". And then? Det är olagligt.

Olegh
2014-11-05, 20:07
Lite storm i ett vattenglas-varning. Dels finns det gott om män som är tölpar (och kvinnor som uppskattar tölpar). Sedan har vi kvinnor som söker precis den uppmärksamheten som de får och kvinnor som inte vill ha den. Det är liksom inte ett problem som kan angripas, utan kräver breda-svepande-generella attitydförändringar där kön och sexualisering ser en minskad roll i sociala mönster.

Red Apple
2014-11-05, 20:08
Men vad ska du göra? Lagstifta att män inte får vara trevliga mot kvinnor?

Nej, men att sluta uppfostra unga män till att man är manlig och häftig om man ropar vulgariteter efter tjejer på gatan kan ju vara ett steg på vägen. Steget efter det är att sluta uppfostra unga män till att se tjejer som något man ska erövra för att tjäna machopoäng.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 20:09
Nej, men att sluta uppfostra unga män till att man är manlig och häftig om man ropar vulgariteter efter tjejer på gatan kan ju vara ett steg på vägen. Steget efter det är att sluta uppfostra unga män till att se tjejer som något man ska erövra för att tjäna machopoäng.

Nu såg du bara mansproblem igen.

Olegh
2014-11-05, 20:09

Vad gör vi åt tjejer som attraheras av dessa machokillar då?

Red Apple
2014-11-05, 20:16
Nu såg du bara mansproblem igen.

Fair point.

Vad gör vi åt tjejer som attraheras av dessa machokillar då?

Slutar uppfostra dem till att deras värde ligger i hur deras omgivning ser dem är väl det som ligger närmast till hands så vitt jag kan se. Enstaka barn får med sig hemifrån att man måste vara snygg och sminkad, det tas med till skolan där det sprids och de som inte anstränger sig för att se bra ut och definiera sig själv utefter det bestraffas. Döda skitmentaliteten.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 20:19
Fair point.

Slutar uppfostra dem till att deras värde ligger i hur deras omgivning ser dem är väl det som ligger närmast till hands så vitt jag kan se. Enstaka barn får med sig hemifrån att man måste vara snygg och sminkad, det tas med till skolan där det sprids och de som inte anstränger sig för att se bra ut och definiera sig själv utefter det bestraffas. Döda skitmentaliteten.

Män straffas ju mycket hårdare för att inte följa attraktionsnormerna (lex whitefolks). Det är därför jag tycker att det är så intressant att allt ska handla om hur männen beter sig när männen skulle ändra sig jävligt fort om annat beteende krävdes. Kvinnorna har ju val och möjligheter redan som det är.

Beholder
2014-11-05, 20:20
Tycker så oerhört synd om dig, att det finns en människa som på fullt allvar skriver något sådant gör mig bara ledsen för din skull. Stackare.

Tänker inte ens bemöda mig med att ge dig ett ordentligt svar för tror inte din hjärna är kapabel till det men kontentan är att det inte är samma sak.

Va fint att du är så smart och begåvad. Du borde dock visa det nu och förklara varför då. Så andra som är tillräckligt smart kan förstå hur du tänker. Vi andra dumma får hoppas att någon gång nå din vishet men inte så lätt om du inte vill dela med dig av den.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 20:22
Va fint att du är så smart och begåvad. Du borde dock visa det nu och förklara varför då. Så andra som är tillräckligt smart kan förstå hur du tänker. Vi andra dumma får hoppas att någon gång nå din vishet men inte så lätt om du inte vill dela med dig av den.

Som en sidonotering på det här. Även om jag nu inte höll med beholder så är såna inlägg som LD skrev helt keffa. Diskutera på, man har rätt, man har fel, man har åsikter. Men skit i såna där härskartekniker och dumförklaringar, då är det bättre att inte skriva alls.

Avtrubbad
2014-11-05, 20:25
Jag skulle ge dig en poäng om det inte vore för att feminister gång på gång försöker ta tag i/lyfta bakomliggande orsaker till den typen av problematik du nämner, typ som samhällsstrukturer och psykologiska faktorer, men då blir de kallade för feminazistiska flumskallar. Att påstå att allt handlar i slutändan handlar om sex är någon förlegad freudiansk grej, det handlar snarare om sociala ramverk och strukturer i frågan som leder till att sex får spela en väldigt stor roll i social dynamik men det är då knappast grunden till något. Man är snäll mot tjejer som kille för det är meningen att man ska vara det, ifall det skulle leda till ligg. Men verkligheten ser helt klart annorlunda ut än att alla killar vill ligga med alla tjejer, alltid (eller ens oftast) och orsaken till beteendet du stör dig på är just föreställningen att det är så här det ska ligga till. Luckra upp den manliga pseudosexualiteten och jobba aktivt mot översexualiserandet av det kvinnliga könet så ska vi se att det sker lite förändringar, även på de fronter du stör dig på.

Jag tycker det är bra att F! har nått såna framgångar det senaste året eftersom de har fört in feminismen på den politiska agendan i både det blåa och röda lägret. Men det är inte särskilt långt kvar tills de har spelat ut sin roll (om de inte redan gjort det) och bör försvinna ur opinionsmätningarna.
Att jag stöder dem för att röra om i grytan var något jag sa att jag funderade på att göra. Än så länge har jag inte gjort det, och har inga direkta planer på att göra det. På vissa punkter försvarar jag dem men det innebär inte att jag stöttar F! som parti.

Feminismen i sig hade väl gjort sitt redan på 80 talet? Du kanske kan dra upp lite vilka rättigheter män har i Sverige idag som inte kvinnor har?

WHITEFOLKS
2014-11-05, 20:26
Feminismen i sig hade väl gjort sitt redan på 80 talet? Du kanske kan dra upp lite vilka rättigheter män har i Sverige idag som inte kvinnor har?

Ja detta är ju sant. Kvinnor har ju mer rättigheter i Sverige än män.

Beholder
2014-11-05, 20:28

Nej det tycker jag inte. Jag säger att bara för att något är kulturell accepterat på ett ställe betyder det inte att det på något sätt är ett acceptabelt beteende. Jag antar att både du och jag tycker att kvinnlig omskärelse är jävligt dåligt och inte acceptera Det trots att det är ett acceptera beteende på vissa platser i världen.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 20:29
Nej det tycker jag inte. Jag säger att bara för att något är kulturell accepterat på ett ställe betyder det inte att det på något sätt är ett acceptabelt beteende. Jag antar att både du och jag tycker att kvinnlig omskärelse är jävligt dåligt och inte acceptera Det trots att det är ett acceptera beteende på vissa platser i världen.

Jag tycker även att manlig omskärelse är jävligt dåligt och det är accepterat på vissa platser i världen, bland annat Sverige.

Beholder
2014-11-05, 20:32
http://www.salon.com/2014/10/30/americas_catcalling_madness_what_michael_che_co_ke ep_on_missing/

Den här artikeln kanske kan ge ett annat perspektiv än det ni är vana i. Inte så ni behöver hålla med men det är bra att utmana sig själv ibland. Därför jag läser här trots allt.

Beholder
2014-11-05, 20:34
Jag tycker även att manlig omskärelse är jävligt dåligt och det är accepterat på vissa platser i världen, bland annat Sverige.

Håller med om manlig omskärelse och borde förbjudas på samma vis som kvinnlig omskärelse. Men min poäng är ju dock inte att det är fel utan att kulturella uttryck kan vara fel trots att dom accepteras inom kulturen

Avtrubbad
2014-11-05, 20:38

Hur du än vrider och vänder på det så blir tjejen på den videon varken våldtagen, kränkt eller objektifierad.
Jag har aldrig hört talas om detta från någon av mina systrar eller min sambo, men det är klart umgås man med proffkränkta feminister blir väl något sånt här ett jätteproblem i samhället.

Ska man lösa det här problemet genom att ingen får ta kontakt med en annan person om denne inte vill? Hur signalerar man då att det är okej att säga "hej" till någon?

WHITEFOLKS
2014-11-05, 20:39
Håller med om manlig omskärelse och borde förbjudas på samma vis som kvinnlig omskärelse. Men min poäng är ju dock inte att det är fel utan att kulturella uttryck kan vara fel trots att dom accepteras inom kulturen

Fast det är ju en helt annan sak när det gäller olika kommunikationssätt. Man säger samma sak fast på olika sätt. I japan skulle svenskar anses vara burdusa t.ex. så du kan inte jämföra könsstympning med olika kommunikationssätt.

cero
2014-11-05, 20:44

Menar ni könsstympning för kvinnor? Är ju knappast att jämföras med omskärelse som görs för hygien och inte har några direkta nackdelar.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 20:45
Menar ni könsstympning för kvinnor? Är ju knappast att jämföras med omskärelse.

Det är inte jämförbart nej men gemensamt är permanenta ingrepp på barn av religiösa anledningar.

cero
2014-11-05, 20:46
ur du än vrider och vänder på det så blir tjejen på den videon varken våldtagen, kränkt eller objektifierad.

Så kommentarerna om hennes rumpa och personen som följer efter henne i 3 minuter är ingen big-d?

WHITEFOLKS
2014-11-05, 20:48
Så kommentarerna om hennes rumpa och personen som följer efter henne i 3 minuter är ingen big-d?

En del av kommentarerna är ju riktigt cheesy och det är ju alltid upp till mottagaren vad man tycker om/inte tycker om.

Däremot skulle jag gärna sett att hon faktiskt uttryckte "jag gillar inte det här" mot de två som var påstridiga. Det är inte rätt att göra som de gjorde oavsett men hon betedde sig också ganska "konstigt".

Avtrubbad
2014-11-05, 20:49
Menar ni könsstympning för kvinnor? Är ju knappast att jämföras med omskärelse som görs för hygien och inte har några direkta nackdelar.

Förutom sämre känsel etc?
Givetvis ska det vara förbjudet att skära bort delar på människor oavsett om det är en pojke eller flicka, om det inte utförs av medicinska skäl. Och är det någon annan anledning så kan de bestämma det själva när de blir vuxna.

Riktigt fräsch anledning du hade där.

Avtrubbad
2014-11-05, 20:52

Det var 3 minuter under 10 timmar... Det är en person inte hela manliga släktet, hon kunde stannat sagt till.
Ska vi börja analysera mer vilka grupper än gruppen män som ni klagar på? Inte mig emot för ni feminister gillar ju ändå kolla på hudfärg med mera.
Maken till att stoppa huvudet i sanden, jag antar att du kollat på videon där tjejerna gör precis samma sak i New York?

cero
2014-11-05, 20:52
Whitefolks: Det var ju en demostration.

Det var 3 minuter under 10 timmar... Det är en person inte hela manliga släktet, hon kunde stannat sagt till.
Ska vi börja analysera mer vilka grupper än gruppen män som ni klagar på? Inte mig emot för ni feminister gillar ju ändå kolla på hudfärg med mera.
Maken till att stoppa huvudet i sanden, jag antar att du kollat på videon där tjejerna gör precis samma sak i New York?

Eller personen som följer efter och tjatar om telefonnummer. Personen som står en halvmeter brevid och säger "god bless you mami" med pedo-rösten och stirrar ned på röven?

WHITEFOLKS
2014-11-05, 20:53

Vad menar du?

Beholder
2014-11-05, 20:54
Hur du än vrider och vänder på det så blir tjejen på den videon varken våldtagen, kränkt eller objektifierad.
Jag har aldrig hört talas om detta från någon av mina systrar eller min sambo, men det är klart umgås man med proffkränkta feminister blir väl något sånt här ett jätteproblem i samhället.

Ska man lösa det här problemet genom att ingen får ta kontakt med en annan person om denne inte vill? Hur signalerar man då att det är okej att säga "hej" till någon?

Du kanske skall läsa länken från Salon.com dom tar just upp det du nämner här.

cero
2014-11-05, 20:55
Vad menar du?

Klippet. Det var inte meningen att hon skulle stå och bråka med folk på gatan.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 20:56
Klippet. Det var inte meningen att hon skulle stå och bråka med folk på gatan.

Nej absolut men hon reagerar/beter ju inte som "en människa reagerar" vilket också antagligen triggar lite konstigt beteende från de andra också. Det finns ju även tjejer som spelar precis det där nonchiga spelet och killarna ska vara "tillräckligt på" för att bevisa att de är intresserade.

Beholder
2014-11-05, 20:57
Fast det är ju en helt annan sak när det gäller olika kommunikationssätt. Man säger samma sak fast på olika sätt. I japan skulle svenskar anses vara burdusa t.ex. så du kan inte jämföra könsstympning med olika kommunikationssätt.

Jag jämför inte de olika beetendena jag säger att saker kan vara fel trots att det är kulturellt accepterade på vissa platser.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 20:58
Jag jämför inte de olika beetendena jag säger att saker kan vara fel trots att det är kulturellt accepterade på vissa platser.

Absolut men jag tycker man får hålla isär sånt som könsstympning och hur social interaktion sker.

Beholder
2014-11-05, 21:00
Nej absolut men hon reagerar/beter ju inte som "en människa reagerar" vilket också antagligen triggar lite konstigt beteende från de andra också. Det finns ju även tjejer som spelar precis det där nonchiga spelet och killarna ska vara "tillräckligt på" för att bevisa att de är intresserade.

Men hur tänker du nu? De här männen får väl för fan lära sig att läsa signaler. Det är ju helt uppenbart att hon inte vill prata med dom. Hon svarar aldrig på tilltal tittar inte på dom och uppmärksammar inte ens deras existens. Hur fan kan det vara del i ett spel att hon spelar svår?

Beholder
2014-11-05, 21:01
Absolut men jag tycker man får hålla isär sånt som könsstympning och hur social interaktion sker.

möjligt. Men det är fortfarande en sågning av att det är en annan kultur där hon går och därför skall hon acceptera det.

Avtrubbad
2014-11-05, 21:01

Eller personen som följer efter och tjatar om telefonnummer. Personen som står en halvmeter brevid och säger "god bless you mami" med pedo-rösten och stirrar ned på röven?

Det som är mest slående är ju att hon inte fick ihop mer material på 10 timmars promenad i en stad med 8,2 miljoner människor.
Att en kvinna känner sig kränkt av att någon hälsar på henne är ju lagom *gah!* Sen kan jag hålla med om att det var några som var på gränsen, men de gjorde ingenting fysiskt och de har lika mycket rätt att gå åt samma håll som henne.
Och klarar hon inte av att folk gör det så kanske hon borde bosätta sig någon stans där det inte finns några andra människor som kan korsa hennes väg.

Länkar filmen här igen så kan du lägga en kommentar sen.
watch?v=tvoCbifOG4k#t=28

WHITEFOLKS
2014-11-05, 21:05
Men hur tänker du nu? De här männen får väl för fan lära sig att läsa signaler. Det är ju helt uppenbart att hon inte vill prata med dom. Hon svarar aldrig på tilltal tittar inte på dom och uppmärksammar inte ens deras existens. Hur fan kan det vara del i ett spel att hon spelar svår?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7175123&postcount=48388

Och nej jag menar inte att det är vanligt.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 21:06
möjligt. Men det är fortfarande en sågning av att det är en annan kultur där hon går och därför skall hon acceptera det.

Ska jag ringa konsumentverket för att säljarna på grand bazaar i istanbil är påstridiga och vägrar ge priser?

cero
2014-11-05, 21:09

När har jag påstått att detta aldrig händer män?

Det gör det, men då krävs det att man verkligen ser exceptionell ut till skillnad från kvinnor.

Beholder
2014-11-05, 21:10
Ska jag ringa konsumentverket för att säljarna på grand bazaar i istanbil är påstridiga och vägrar ge priser?

Det är ingen som säger att hon ska ringa någon polis. Vad är det du inte förstår? att något kan vara fel trots att det är kulturellt accepterat? Det har du ju redan sagt själv.

Beholder
2014-11-05, 21:11
Det som är mest slående är ju att hon inte fick ihop mer material på 10 timmars promenad i en stad med 8,2 miljoner människor.
Att en kvinna känner sig kränkt av att någon hälsar på henne är ju lagom *gah!* Sen kan jag hålla med om att det var några som var på gränsen, men de gjorde ingenting fysiskt och de har lika mycket rätt att gå åt samma håll som henne.
Och klarar hon inte av att folk gör det så kanske hon borde bosätta sig någon stans där det inte finns några andra människor som kan korsa hennes väg.

watch?v=tvoCbifOG4k#t=28

Det är inte mer rätt för att det drabbar en man. Det är lika illa.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 21:13
Det är ingen som säger att hon ska ringa någon polis. Vad är det du inte förstår? att något kan vara fel trots att det är kulturellt accepterat? Det har du ju redan sagt själv.

Fast jag tycker inte det är fel by default. Jag skulle aldrig göra så men jag kan absolut se kulturer där man gör så (utan att det är fel). Om vi nu pratar om komplimangerna och de vänliga orden.

Beholder
2014-11-05, 21:16
Fast jag tycker inte det är fel by default. Jag skulle aldrig göra så men jag kan absolut se kulturer där man gör så (utan att det är fel). Om vi nu pratar om komplimangerna och de vänliga orden.

Ja men det är inte vad vi pratar om. jag säger att det är ett dåligt argument att säga att något är okej bara för det är kulturellt accepterat.

Avtrubbad
2014-11-05, 21:18
När har jag påstått att detta aldrig händer män?

Det gör det, men då krävs det att man verkligen ser exceptionell ut till skillnad från kvinnor.

Det jag vill påskina är att det är så människor interagerar med varandra där, åker du till Italien så är det sociala spelet ett annat.

Ja men det är inte vad vi pratar om. jag säger att det är ett dåligt argument att säga att något är okej bara för det är kulturellt accepterat.

Så vem bestämmer vad som ska vara rätt då? Du eller människorna som bor och lever med varandra?

WHITEFOLKS
2014-11-05, 21:20
Det jag vill påskina är att det är så människor interagerar med varandra där, åker till till Italien så är det sociala spelet ett annat.

Så vem bestämmer vad som ska vara rätt då? Du eller människorna som bor och lever med varandra?

Nej det hen menar är att vi inte ska använda att det är accepterat kulturellt för att bevisa att det är ok och det håller jag med om.

Beholder
2014-11-05, 21:22
Nej det hen menar är att vi inte ska använda att det är accepterat kulturellt för att bevisa att det är ok och det håller jag med om.

Ja det verkar som vi äntligen förstår varandra.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 21:22
Ja det verkar som vi äntligen förstår varandra.

All good in the hood :) jag kan vara seg ibland men jag försöker.

Avtrubbad
2014-11-05, 21:26

Jag kan gå med på att Cero och Beholder får tycka att det är fel, men det betyder inte att det är fel för människorna som bor där och lever med deras sociala samspel varje dag.

Beholder
2014-11-05, 21:29
Jag kan gå med på att Cero och Beholder får tycka att det är fel, men det betyder inte att det är fel för människorna som bor där och lever med deras sociala samspel varje dag.

Fan säg det till flickorna som får sitt underliv sönderskuret då.

Avtrubbad
2014-11-05, 21:32
Fan säg det till flickorna som får sitt underliv sönderskuret då.

Haha buhu ... Du är bara för mycket. Citera gärna vart jag stödjer detta.

Red Apple
2014-11-05, 21:33

Här:

Beholder
2014-11-05, 21:35

Antar att du fortfarande inte har läst artikeln jag länka heller.

Avtrubbad
2014-11-05, 21:36
Här:

Är det ett stort problem att tjejer stympas i New York eller Italien?

WHITEFOLKS
2014-11-05, 21:39
Antar att du fortfarande inte har läst artikeln jag länka heller.

Problemet med artikeln är att de tycker att männen ska göra jobbet med att säga "det är inte ok", hon gjorde inte ens det jobbet själv i videon. Tycker man inte om något, SÄG TILL.

Red Apple
2014-11-05, 21:40
Män straffas ju mycket hårdare för att inte följa attraktionsnormerna (lex whitefolks). Det är därför jag tycker att det är så intressant att allt ska handla om hur männen beter sig när männen skulle ändra sig jävligt fort om annat beteende krävdes. Kvinnorna har ju val och möjligheter redan som det är.

Män och kvinnor blir straffade lika hårt på lika och olika sätt. Kvinnor som vägrar ställa upp på att vara en vinst i ett attraktionsspel blir knappast snällt bemötta. Att det finns en empowermentrörelse (feminismen) för dem innebär knappast att de inte möter något motstånd.

Ja, för juridiska rättigheter är det vi talar om här.

Red Apple
2014-11-05, 21:42
Är det ett stort problem att tjejer stympas i New York eller Italien?

Könsstympas? Nej, det tror jag inte, men parallellen du försöker dra håller inte riktigt.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 21:43
Män och kvinnor blir straffade lika hårt på lika och olika sätt. Kvinnor som vägrar ställa upp på att vara en vinst i ett attraktionsspel blir knappast snällt bemötta. Att det finns en empowermentrörelse (feminismen) för dem men det innebär knappast att de inte möter något motstånd.

Vad menar du med attraktionsspelet och snällt bemötta?

Vad pratar du om för rättigheter då?

Avtrubbad
2014-11-05, 21:45

Ja, det gör jag i alla fall, samhället bör behandla alla lika oavsett kön. Sen att människor får lov att göra individuella val och att utfallet av de valen inte blir en exakt procentfördelning på 50/50 är priset för att människor kan och får lov välja själva.

Så säg nu vilka rättigheter juridiska eller vilka jävla rättigheter som helst har män som inte kvinnor har?
Och kom inte dragande med några strukturer eller känsloargument.

Edit: Med att samhället ska behandla alla lika menar jag att alla ska ges samma möjligheter, sen vad individen gör av det är upp till den själv.

Red Apple
2014-11-05, 22:12
Vad menar du med attraktionsspelet och snällt bemötta?

Vad pratar du om för rättigheter då?

Ja, om en tjej säger att hon inte gillar uppmärksamheten och vill bli lämnad ifred. Hur tas det emot, både av killar och av andra tjejer?

Se mitt svar till avtrubbad ang. rättigheter.

Ja, det gör jag i alla fall, samhället bör behandla alla lika oavsett kön. Sen att människor får lov att göra individuella val och att utfallet av de valen inte blir en exakt procentfördelning på 50/50 är priset för att människor kan och får lov välja själva.

Så säg nu vilka rättigheter juridiska eller vilka jävla rättigheter som helst har män som inte kvinnor har?
Och kom inte dragande med några strukturer eller känsloargument.

Edit: Med att samhället ska behandla alla lika menar jag att alla ska ges samma möjligheter, sen vad individen gör av det är upp till den själv.

Jag är för precis samma sak som du är, skillnaden verkar vara att jag inte har något emot att erkänna att det finns problem med hur dagens samhälle ser ut. Det är svårare för kvinnor att göra karriär än vad det är för män. Det är svårare för kvinnor att ta plats i bolagsstyrelser. Det är betydligt svårare för kvinnor att bli antagna till forskarutbildningar, särskilt inom naturvetenskapliga fält. Kvinnor antas vara den som ska vara hemma med barnen när de är små och när de är sjuka (för mannen tjänar ju trots allt mest, vilket aldrig stämmer förutom när man diskuterar vem som ska vara hemma). Kvinnor har inte samma förutsättningar som män, att lagstiftningen är jämställd påverkar inte ett skit så länge vi har samhällsstrukturer (vars existens ingen förnekar så länge det inte handlar om rasism eller sexism) som förstärker förlegade normer.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 22:16
Är det verkligen svårare för kvinnor att bli antagna till forskarutbildningar? Vad baserar du det på?

Angående attraktionsspelet så kanske folk blir lite grumpy men det diskvalificerar de inte eller gör det svårt för de att hitta partners.

Quint
2014-11-05, 22:24
Jag är för precis samma sak som du är, skillnaden verkar vara att jag inte har något emot att erkänna att det finns problem med hur dagens samhälle ser ut. Det är svårare för kvinnor att göra karriär än vad det är för män. Det är svårare för kvinnor att ta plats i bolagsstyrelser. Det är betydligt svårare för kvinnor att bli antagna till forskarutbildningar, särskilt inom naturvetenskapliga fält. Kvinnor antas vara den som ska vara hemma med barnen när de är små och när de är sjuka (för mannen tjänar ju trots allt mest, vilket aldrig stämmer förutom när man diskuterar vem som ska vara hemma). Kvinnor har inte samma förutsättningar som män, att lagstiftningen är jämställd påverkar inte ett skit så länge vi har samhällsstrukturer (vars existens ingen förnekar så länge det inte handlar om rasism eller sexism) som förstärker förlegade normer.

Har du några som helst bevis för de påståendena?

Och nej, att det finns färre kvinnor i bolagsstyrelser är inte ett bevis för att det är svårare, precis som det faktum att genomsnittskvinnan har dubbelt så många skor som genomsnittsmannen inte är ett bevis på att det skulle finnas något hinder för män att köpa skor.

De flesta kvinnorna jag pratat med har valt att vara hemma med barnen när de är små eftersom det är så mycket enklare med hänsyn till sådana saker som amning, inte baserat på några könsdiskriminerande samhällsstrukturer.

Red Apple
2014-11-05, 22:39
Är det verkligen svårare för kvinnor att bli antagna till forskarutbildningar? Vad baserar du det på?

Angående attraktionsspelet så kanske folk blir lite grumpy men det diskvalificerar de inte eller gör det svårt för de att hitta partners.

Ska jobba på att få fram ordentliga källor men jag har inte tid ikväll, rekommenderar Agnes Wolds sommarprat så länge, även om hon pratar om situationen på 90-talet.

Vad baserar du det fetstilta på? Finns gott om tjejer som har svårt att hitta partners för att de inte faller innanför den sociala normen.

Har du några som helst bevis för de påståendena?

Och nej, att det finns färre kvinnor i bolagsstyrelser är inte ett bevis för att det är svårare, precis som det faktum att genomsnittskvinnan har dubbelt så många skor som genomsnittsmannen inte är ett bevis på att det skulle finnas något hinder för män att köpa skor.

De flesta kvinnorna jag pratat med har valt att vara hemma med barnen när de är små eftersom det är så mycket enklare med hänsyn till sådana saker som amning, inte baserat på några könsdiskriminerande samhällsstrukturer.

Trodde inte att allmänt vedertagen fakta skulle behöva källor, men visst, ska jobba på det. Har inte tid ikväll dock, så jag får återkomma.

Problemet är att det finns gott om kvinnor som, även om de vill spendera så mycket tid med sina barn som möjligt, även vill ha möjlighet att göra karriär men hänvisas till hemmet under ett år efter födseln och sen har svårt att avancera eftersom chefen ser en ekonomisk risktagning i och med mycket vabb eller fler barn. Det måste sluta vara självklart att kvinnor stannar hemma med barnen mest, för så länge det är självklart så kommer det drabba kvinnor som vill göra karriär. Om vissa familjer känner att det funkar bäst på det viset, visst, varsågoda, men man kan inte rättfärdiga att det påverkar hur chefer tar beslut när de väljer vilka som ska anställas eller befordras. Några du känner spelar inte så stor roll i det stora sammanhanget.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 22:46
vad jag har läst så är problemet inte att det är svårare för de utan att de är för få och för att det är för dålig kvalitet på de som ansöker. De kör ju med blinda ansökningar, spelar ingen roll.

Någon europeisk organisation gick från vanliga till blinda ansökningar och då var det FÄRRE kvinnor som fick anslag. Dvs de var positivt diskriminerade innan.

Red Apple
2014-11-05, 22:52
Min tur att be om källor? :)

WHITEFOLKS
2014-11-05, 23:00
Min tur att be om källor? :)

http://forskningochmedicin.vr.se/knappar/tidigarenummer/innehallnr12008/konsrollermissgynnarkvinnligaforskare.4.42ae4ed411 8c2a7eb1c8000110.html

Och jag erbjuder källa istället för att peka på strukturer och så.

filmjölk
2014-11-05, 23:02
S

Det måste sluta vara självklart att kvinnor stannar hemma med barnen mest, .

Tja, det är liksom bara så det är att barn mår bra av att amma och mår bäst ihop med sin mamma i början. Män kan inte amma, annat än i extremt ovanliga nästan unika undantagsfall.

Fast iofs, familjen är ju en de lav ett patriarkalt förtryck så det bästa är nog om barn tillkommer genom anonym spermiedonation och växer upp i lesbiska kollektiv och kallar alla vuxna kvinnor för "mappa". Det borde lösa problemet.

Red Apple
2014-11-05, 23:07
http://forskningochmedicin.vr.se/knappar/tidigarenummer/innehallnr12008/konsrollermissgynnarkvinnligaforskare.4.42ae4ed411 8c2a7eb1c8000110.html

Tack, ska använda den i framtida diskussioner :) I artikeln så framgår det tydligt vad det beror på, och det verkar inte vara mindre intresse eller att tjejer är dummare utan... att vi inte lever i ett jämställt samhälle.

Beholder
2014-11-05, 23:15

Riktigt bra källa artikel. Men tycker den pekar på stora problem för kvinnliga forskare att utvecklas. Verkar som mycket kompetens tappas bort.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 23:16
Tack, ska använda den i framtida diskussioner :) I artikeln så framgår det tydligt vad det beror på, och det verkar inte vara mindre intresse eller att tjejer är dummare utan... att vi inte lever i ett jämställt samhälle.

Så vad beror det på att färre tjejer fick anslag efter anonymisering än innan?

Red Apple
2014-11-05, 23:22
Så vad beror det på att färre tjejer fick anslag efter anonymisering än innan?

Positiv diskriminering. Men att få tjejer fick anslag öht pekar på något annat. Som du själv säger, det som är viktigt är att titta på är orsaken till problem.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 23:25
Positiv diskriminering. Men att få tjejer fick anslag öht pekar på något annat. Som du själv säger, det som är viktigt är att titta på är orsaken till problem.

Om man tittar på artikeln så nämner de ju att partnern till kvinnor i 3/5 utav fallen var doktorer och bara i 45% av fallen för männen. Detta antar jag att de använder som argument för att partnern har sånt viktigt jobb att de inte får tid att karriära i sitt (typ).

Hur kommer det sig att de i allmänhet har valt en partner med högre status än männen?