handdator

Visa fullständig version : Feminism

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 [25]

Leeee
2018-04-06, 22:09
Alltså, nu tycker jag nog du får växla ner lite. De hade vid publiceringen av artikeln fått 180 kommentarer. En del av dem pekade på "en sunkig kvinnosyn". Det är mellan typ 3 och 179 st. Hur många av dessa 3-179 skribenterna är feminister? Hur mycket hatstorm tycker du själv att det är med 3-179 negativa kommentarer?

Du tror för mycket på rubriksättare.

Och nu vet jag inte vad du menar med barnäktenskapsfallet, men menar du broschyren som drogs tillbaka efter en dag pga hatstormen?

Eh, för alla förutom feminister som förstår humor blir inte kränkta, nä men kollar man profilerna bakom kommentarerna var majoritet arga feminister !

Nej?! Det var väl inget "fall" det var en broschyr? Eller hur tolkar du ordet "fallet"?
Om du läser nyheterna någorlunda regelbundet så dömdes ett par för att ha gift bort sin flicka med en 10år äldre kusin med tvång! *facepalm*

Leeee
2018-04-06, 22:10
Jag tycker att Bhanhof gjorde en riktigt bra uppföljning på den första annonsen.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1465485590247665&id=100171626779075

Bästa på länge

shadowfire
2018-04-06, 23:59
jag tycker att bhanhof gjorde en riktigt bra uppföljning på den första annonsen.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1465485590247665&id=100171626779075

+1

MaxTheMarketer
2018-04-07, 09:33
Ett få antal personer kritiserar Bahnhofs reklam = "Kritikstorm" enligt rubriksättare som om det skulle röra sig om halva Sveriges befolkning.

Snacka om fin propanda från SVT:s håll och så har de mage över att klaga över Rysslands omfattande propgandamaskiner på internet. (fyi, jag är emot diktatur så tillvida inte jag är diktatorn ;))

stridis
2018-04-09, 17:36
PvQrFBOyDs0

Madonna/Hora. Ett reproduktivt val. Hur ser feminismen på det?

TomasB
2018-04-09, 18:19
Bästa på länge

Nu är jag ändå vad man skulle kunna kalla feminist, men detta är ju bara för jävla roligt. Helvete va lättkränkta folk är. När en tar upp mänskliga rättigheter, då skrattade jag rakt ut.

Ett få antal personer kritiserar Bahnhofs reklam = "Kritikstorm" enligt rubriksättare som om det skulle röra sig om halva Sveriges befolkning.

Snacka om fin propanda från SVT:s håll och så har de mage över att klaga över Rysslands omfattande propgandamaskiner på internet. (fyi, jag är emot diktatur så tillvida inte jag är diktatorn ;))

Medielogik - alltid David mot Goliat. På ett gammalt jobb jag hade gjorde vi en analys av hur många som i snitt utgjorde en "twitterstorm" (detta var 2013 när media var som värst). Ytterst sällan över 100 användare.

Aryt
2018-04-09, 18:43
Grävande journalistik om Sveriges största tjejgrupp Honey and the bees, som bland annat hyllas i MSM när de dödsthotar hela familjer
kyF17AB4fnc

Likt Nordkorea är hela familjen ansvarig för dotterns osmakliga skämt.

TranceII
2018-04-09, 20:10
Madonna/Hora. Ett reproduktivt val. Hur ser feminismen på det?

Nu vet jag inte vad feminismen ser på det men min kommentar är att allt sådant är nästan alltid spekulationer baserat på ganska lite data. Det låter oftast bra men är det något som faktiskt stämmer?

Du kan testa och be en kvinna att se om hon kan tänka sig en kille som är het men inte vacker/stilig och tvärt om. Förmodligen kommer hon kunna det med och förmodligen dessutom se dem på samma sätt som det påstås att killar skulle göra här. Alltså att den heta killen vill man gärna ha sex med men hellre bilda familj med en som är vacker/stilig.

Som svar på det skulle det såklart börja pratas om otrogenhet som strategi, alfa/beta och menstruation och allt annat som brukar komma upp; vilket också är spekulationer.

Eller ja; om jag skall vara ärlig så tror jag inte att het är något som faktiskt skulle begränsa familjebildandet för något kön utan det är snarare beteenden eller klädsel (vilket absolut inte är genetiskt) som vi associerar med negativa saker. Om vi tänker på någon som är het men inte vacker så har man nästan garanterat slängt på massa trashy attribut eller andra egenskaper som gör att personen inte känns pålitlig.

trädgårdsmöbel
2018-04-09, 20:17
Nu känner väl hyfsat många män en ganska stark attraktion, rentav dyrkan till både madonnan och slampan, det är mellantingen vi har svårare för.

mottat
2018-04-09, 23:11
https://i.imgur.com/rjRO2zN.jpg

Vinter
2018-04-13, 10:02
https://www.svd.se/patriarkatet-segrade--starka-reaktioner-efter-avgangen

Jag får utropa seger för oss i patriarkatet, så nu kan ni krama om er arbetskamrater och jubla på kafferasten.

Inte för att jag har något med saken att göra, eller vet vad som händer. Men eftersom jag representerar patriarkatet så borde jag var nöjd eller nått, även om jag inte bryr mig om saken.

BelowAverage
2018-04-13, 10:34
https://www.svd.se/patriarkatet-segrade--starka-reaktioner-efter-avgangen

Jag får utropa seger för oss i patriarkatet, så nu kan ni krama om er arbetskamrater och jubla på kafferasten.

Inte för att jag har något med saken att göra, eller vet vad som händer. Men eftersom jag representerar patriarkatet så borde jag var nöjd eller nått, även om jag inte bryr mig om saken.

Jag är inte inläst på svenska akademien dramat riktigt.
Avgick hon för att hon var inte vara bra nog eller för att hon insåg att hon var en kvinna?
Nåja, kul för patriarkatet antar jag, som du säger. Hoppas patriarkaret firar ljudligt, vore ballt om man fick se vilka de var ^^,

Vinter
2018-04-13, 10:42
Jag är inte inläst på svenska akademien dramat riktigt.
Avgick hon för att hon var inte vara bra nog eller för att hon insåg att hon var en kvinna?
Nåja, kul för patriarkatet antar jag, som du säger. Hoppas patriarkaret firar ljudligt, vore ballt om man fick se vilka de var ^^,

Jag vet inte heller. Men eftersom vi båda representerar patriarkatet så får vi fira . Eller nått sånt.

Låter det konstigt? Det finns en anledning till det. :d

BelowAverage
2018-04-13, 11:32
Jag vet inte heller. Men eftersom vi båda representerar patriarkatet så får vi fira . Eller nått sånt.

Låter det konstigt? Det finns en anledning till det. :d

Ja det låter konstigt. Men det skrivs ju som att hon är bra och har hög integritet men får gå iaf, och att opålitligt folk händelsevis män får sitta kvar. Men det känns lite dumt att spekulera när jag inte vet detaljerna öht.
Stör mig mest på tankegången som direkt går till kön, är man obekväm för majoriteten så får man gå, det har inget med kön att göra. Påstår man att korruption är unikt till män så har man ju en riktigt skev människosyn.

svenbanan
2018-04-13, 12:20
Om jag fattat den där soppan rätt så har Danius hoppat av eftersom det varit så stort misstroende mot henne inom akademien.

Jag är dock inte helt säker på vad detta misstroende kommer ifrån. Horace Engdahl sade ju häromsistens att det var på hennes ansvar att det fanns en stor spricka i akademien, och att denna inte gick att reparera.

Denna sprickan var väl rimligtvis det som fick en handfull ledamöter att hoppa av förra veckan och de hoppade väl av eftersom hälften av akademiledamöterna (Horace, Sture Allén och Kristina Lugn mfl) röstade mot att utesluta Frostensson.

Danius är väl kanske den som varit drivande (iom att hon är sekreteraren) i att utesluta Frostensson, medans den andra falangen tycker att det inte finns tillräckligt med bevis för att man ska "slänga ut henne".

Men dessutom läste jag nånstans att Frostensson inte ville lämna om inte Danius också blev utslängd.

Vad patriarkatet har med saken att göra vet jag inte.

mini
2018-04-13, 12:29
Om vi kan bortse från användande av det laddade och luddiga ordet patriarkat så:
Såhär skriver Katarina Wennstam på FB
Alla de som säger sig vara bekymrade över hur ”bilden av Sverige” påverkas av Svenska Akademiens kris kan nu försöka förklara följande för omvärlden:
En man som utnämnt sig själv till ”nittonde ledamoten” misstänks för upprepade sexuella trakasserier och övergrepp, vittnesmålen är många, oberoende och fruktansvärda.
Tre män i Akademien som varit ständiga sekreterare de senaste decennierna har i olika utsträckning gjorts uppmärksamma på detta, men underlåtit att agera.
Ytterligare män i Akademien har förordat medaljer och livslön till man nummer ett.
Och när så en kvinna, som varken misstänks för jäv, läckor eller att skydda brottslingar, försöker bringa reda i denna veritabla sörja, så är hon den som får gå. Tätt följd av ytterligare en kvinna, som vissa verkar tycka har ansvar för var hennes makes händer, tunga och kön har befunnit sig.
Alltmedan de män som viftar bort vittnesmål om övergrepp som ”ointressanta”, som hyllar en gärningsman som en ”gentleman”, som avslöjar sitt kvinnoförakt i debattartiklar, blir kvar.
Nej. Det går inte att förstå eller förklara.
Kvar finns en Akademi i spillror, och det finns som svensk inte längre något att vara stolt över när det gäller denna institution.

Hemi
2018-04-13, 12:37
Detta med den svenska akademien känns inte som något nytt direkt, har inte hängt med i detta nu men har inte kvinnor haft problem med akademien förut?

BelowAverage
2018-04-13, 12:39
^
Om det där är vad som hänt så är det ju något som faktiskt låter som en patriarkal kvarleva på riktigt. Smutsigt.
Samtidigt är texten rätt värderande och "misstänks" är väl inte skyldig? Om misstanke ska räcka för att sparka eller hänga ut folk antar jag man tycker #metoo var 100% felfritt på alla plan.
Är inte säker på att en kvinna som blivit misstänkt hade fått gå. Men om någon hela tiden begick ett drev mot kvinnan som inte kunde bevisas skyldig så kanske till slut denne skulle få gå?
Känns surt om jag ska sitta och försvara äckliga gubbar. Spelar mest djävulens advokat nu, för att tänka om samma situation skulle utspelas oavsett kön.

Inb4 att bästa lösningen för att rädda akademiens anseende vore att kvotera in kvinnor, för övrigt.

chfl
2018-04-13, 13:04
Sara Danius avgick väl självmant?

Vinter
2018-04-13, 14:41
Om vi kan bortse från användande av det laddade och luddiga ordet patriarkat så:

Jag förstår fortfarande inte varför man inte får kritisera Frostensson, då det hela börjar och slutar på hennes del av bordet. Personligt ansvar är ett främmande koncept?

Hur har det något med kön att göra? Räknas Kristina Lugn och Sara Stridsberg numera som män och medlemmar av gubbligan?

Konstig debatt. Om något handlar det väl om hur "kulturvärlden" egentligen är en väldigt elitistisk, stängd och smutsig värld.

Aryt
2018-04-13, 15:01
Hur har det något med kön att göra? Räknas Kristina Lugn och Sara Stridsberg numera som män och medlemmar av gubbligan?

Konceptet kallas internaliserad misogyni.

mini
2018-04-13, 15:07
Jag förstår fortfarande inte varför man inte får kritisera Frostensson, då det hela börjar och slutar på hennes del av bordet. Personligt ansvar är ett främmande koncept?

Konstig debatt. Om något handlar det väl om hur "kulturvärlden" egentligen är en väldigt elitistisk, stängd och smutsig värld.

Jo, det får man väl visst göra. Att hon ska kritiseras för hennes mans agerande är jag mer tveksam. Personligt ansvar är inte ansvar för en annan vuxen människa. Han däremot verkar onekligen kunna klandras för en rad olämpliga ageranden. Liksom män som har skyddat denne man.

Och ja, det verkar behöva städas i kultursverige. Vad är det du tycker är smutsigt?

svenbanan
2018-04-13, 15:11
Vad är kritiken mot Frostensson då, och vad är det som är misogynt i den?

Såvitt jag förstått är kritiken att hon är delägare i nåt bolag som fått bidrag från akademien och att nåt i detta tydligen varit oegentligt.

Dessutom ska hon ju ha läckt de senaste årens litteraturpristagare.

Ladugårdsdörr
2018-04-13, 15:19

Skön feministisk vinkling på det citatet, men givetvis inte oväntat att medsystrarna skulle rycka ut till undsättning utan att vara sig ägna tid åt att sätta sig in i fallet. Skribenten verkar för det första missa det allmänt kända faktumet att "stol nitton" redan är upptagen av Gittan Jönsson. Vem är det, kanske någon frågar sig? Sara Danius, 2013 i Aftonbladet:

– ”Gittan Jönsson, mitt alter ego, chef för Skånska forskningsrådet, henne tar jag fram flera gånger i veckan. Hon är en blond valkyria med stort, hårdsprayat hårsvall och rejäla skor, och har samma handväska som Margaret Thatcher. Jag kom på Gittan för två år sedan. Hon är ostoppbar och påfrestande, och väldigt intresserad av Öresundsbron... för den leder till Kontinenten!

Känns verkligen inte seriöst eller lämpligt att någon med spelad eller verklig schizofreni sitter i SA, än mindre som ständig sekreterare. Möjligen kanske den något stormiga uppväxten med den inte helt okända modern Anna Wahlgren medfört en viss problematik på det mentala planet.

För det andra vinklas det till att det är patriarkatet som tvingat bort även Katarina Frostenson när det i själva verket var Sara Daneus med stöd av Englund et. al som röstade för en uteslutning i det inledande skedet.

Riktigt är att Sara Danius inte misstänks för att vara läckan, men den som är huvudmisstänkt är just ovan nämnda Katarina Frostenson (med Horace Engdahl som god tvåa).

Luca Brasi
2018-04-13, 15:24
Vad är kritiken mot Frostensson då, och vad är det som är misogynt i den?

Såvitt jag förstått är kritiken att hon är delägare i nåt bolag som fått bidrag från akademien och att nåt i detta tydligen varit oegentligt.

Dessutom ska hon ju ha läckt de senaste årens litteraturpristagare.

Hennes man är en förkämpe för feminism kanske?

Vinter
2018-04-13, 15:39
Jo, det får man väl visst göra. Att hon ska kritiseras för hennes mans agerande är jag mer tveksam. Personligt ansvar är inte ansvar för en annan vuxen människa. Han däremot verkar onekligen kunna klandras för en rad olämpliga ageranden. Liksom män som har skyddat denne man.

Och ja, det verkar behöva städas i kultursverige. Vad är det du tycker är smutsigt?

Hon är delägare i verksamheten och lokalen och får pengar av akademin. Det är alltså genom henne som hennes man har fått kontakt med akademin.
Skrevs smask artiklar om det hela redan på 90-talet i expressen. Så att skylla på att man är okunnig är lite sent påtänkt.

Du har alltså 3 kvinnor som "skyddar" denna man? Gubbvälde?

Smutsigt är att det varit känt länge och ingen pratat om det eller lagt sig i. Det är inte heller något ovanligt i helt kvinnliga organisationer som ROKS. Så jag ser det som ett osunt samhällsproblem. Tystnadskulturen är vår egen "hederskultur".

WHITEFOLKS
2018-04-13, 16:44
Eftersom vi ändå är på det temat så har jag något jag har undrat över länge..

Vi målar upp ett "hypotetiskt" scenario.

Man är jag och får berättat för sig av flertalet kvinnor oberoende av varandra hur en manlig medlem skickar sexuella innuendo, unsolicited dickpics/nudes och gör icke önskade närmanden i form av att erbjuda sex och sexuella tjänster. Samtidigt så säger tjejerna ingenting själva och t.om. kommunicerar med denna person på kolo. Är det då på något sätt mitt ansvar att outa personen? Hur ska "alla andra" få veta om tjejerna inte själva säger något offentligt?

Hur ska man göra? Om jag out:ar så kanske det blir något som tjejerna inte själva ville skulle komma ut och gör man inte det så är man en del av "patriarkatet".

Vinter
2018-04-13, 16:59

Man är jag och får berättat för sig av flertalet kvinnor oberoende av varandra hur en manlig medlem skickar sexuella innuendo, unsolicited dickpics/nudes och gör icke önskade närmanden i form av att erbjuda sex och sexuella tjänster. Samtidigt så säger tjejerna ingenting själva och t.om. kommunicerar med denna person på kolo. Är det då på något sätt mitt ansvar att outa personen? Hur ska "alla andra" få veta om tjejerna inte själva säger något offentligt?

Hur ska man göra? Om jag out:ar så kanske det blir något som tjejerna inte själva ville skulle komma ut och gör man inte det så är man en del av "patriarkatet".

Unken företagskultur, du får skylla på gubbarna i ledningen.

Mer allvarligt så är det vad jag kallar den svenska självpåtvingade "tystnadskulturen". Du vet, anonyma arga lappen i tvättstugan. Eftersom vi här i landet aldrig ordentligt fått lära oss att ta en konflikt.

WHITEFOLKS
2018-04-13, 17:04
Unken företagskultur, du får skylla på gubbarna i ledningen.

Mer allvarligt så är det vad jag kallar den svenska självpåtvingade "tystnadskulturen". Du vet, anonyma arga lappen i tvättstugan. Eftersom vi här i landet aldrig ordentligt fått lära oss att ta en konflikt.

Nu syftar jag på vi här och nu på kolo om man får reda på något sådant.

Vinter
2018-04-13, 17:36
Nu syftar jag på vi här och nu på kolo om man får reda på något sådant.

Det gjorde jag med, men jag var tvungen att dryg-skämta om det.

Då kontaktar man en moderator och frågar vad de tycker om saken.

trädgårdsmöbel
2018-04-13, 18:11

Jag hade frågat den av tjejerna jag gillar mest/ogillar minst om hon vill att jag skall försöka göra något åt saken, antingen att jag försöker kommunicera med snubben eller att jag outar honom. Jag skulle kunna ta på mig själva grejen, inte nämna henne, men jag vill ändå ha henne som något slags moraliskt stöd och rådgivare under själva processen. Så vill hon ha min hjälp kan jag ge den, men hon måste isåfall "hjälpa mig att hjälpa henne". Inte enbart bara skjuta över problemet på mig med "varsegod, lös detta!"

Edit: Det beror även på vilken manlig medlem det hade gällt. Med ett fåtal/enstaka undantag hade jag gjort som ovan, men hade den manlige medlemmen vart någon jag tycker om väldigt mycket hade jag försökt hålla honom om ryggen.

WHITEFOLKS
2018-04-13, 18:15
Jag hade frågat den av tjejerna jag gillar mest/ogillar minst om hon vill att jag skall försöka göra något åt saken, antingen att jag försöker kommunicera med snubben eller att jag outar honom. Jag skulle kunna ta på mig själva grejen, inte nämna henne, men jag vill ändå ha henne som något slags moraliskt stöd och rådgivare under själva processen. Så vill hon ha min hjälp kan jag ge den, men hon måste isåfall "hjälpa mig att hjälpa henne". Inte enbart bara skjuta över problemet på mig med "varsegod, lös detta!"

Edit: Det beror även på vilken manlig medlem det hade gällt. Med ett fåtal/enstaka undantag hade jag gjort som ovan, men hade den manlige medlemmen vart någon jag tycker om väldigt mycket hade jag försökt hålla honom om ryggen.

Ok då låter jag det bara vara då, inte mitt problem.

Diomedea exulans
2018-04-13, 18:45
Ok då låter jag det bara vara då, inte mitt problem.

Var det inte hypotetiskt, eller..?

WHITEFOLKS
2018-04-13, 19:08
Var det inte hypotetiskt, eller..?

Det var "hypotetiskt" så att jag kan förneka att jag vet något om något.

trädgårdsmöbel
2018-04-13, 19:15
Har man sagt a) är det trevligt att säga b). Fan blir ju nyfiken här, du kan väl åtminstone ge en liten hint eller dela med dig av mer info?

mottat
2018-04-18, 02:11
https://i.imgur.com/jXfTd7z.jpg

Hur kan folk "hylla" detta? Enda jag tänker är att hon erkänner att hon är en dålig förälder och jag tycker synd om barnet som blivit uppfostrat på de sättet.

mini
2018-04-18, 07:25

Hur kan folk "hylla" detta? Enda jag tänker är att hon erkänner att hon är en dålig förälder och jag tycker synd om barnet som blivit uppfostrat på de sättet.

Ja, för aldrig har barn sagt konstiga/roliga saker (eller för den delen hemska saker) utan att det är en direkt avspegling av en förälders fostran.
Slappna av lite.

mottat
2018-04-18, 08:49
Ja, för aldrig har barn sagt konstiga/roliga saker (eller för den delen hemska saker) utan att det är en direkt avspegling av en förälders fostran.
Slappna av lite.

Ja, för saker man skriver på internet är alltid extremt seriösa och har extremt mycket tanke bakom sig. Utan det kan inte bara vara saker man ägnar ett första intryck till när man sitter och skiter.

Slappna av lite.

Dreas
2018-04-18, 09:30
Ja, för saker man skriver på internet är alltid extremt seriösa och har extremt mycket tanke bakom sig. Utan det kan inte bara vara saker man ägnar ett första intryck till när man sitter och skiter.

Slappna av lite.Så du menar inte det du skriver? Onekligen klarar du inte av att folk kritiserar ett dåligt inlägg av dig. Ska vi utgå från att alla dina inlägg är ogenomtänkta och att du inte menar det?

mottat
2018-04-18, 09:41
Så du menar inte det du skriver? Onekligen klarar du inte av att folk kritiserar ett dåligt inlägg av dig. Ska vi utgå från att alla dina inlägg är ogenomtänkta och att du inte menar det?

http://i0.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/011/869/internet_white_knight_colored_4350.jpg

Jag hade inte problem med något av det hon skrev även fast jag inte håller med förutom det sista. "Slappna av lite"

Du behöver inte utgå från något förutom än exakt det jag skriver. Om jag sitter med träningshandskar och klunkat 3 liter pwo samt har ådror i pannan och är fly förbannad, eller om jag sitter på toa och skriver något som bara poppar in i huvet just då och jag ägnar 10sekunder åt sen går vidare med mitt liv. Du kan ju omöjligt veta så varför ens anta eller varför har de betydelse?

trädgårdsmöbel
2018-04-18, 10:06
Jag håller med barnet. En tandläkare skall vara kvinna, mellan 50-60 och väldigt fysiskt oattraktiv. Med behaglig röst, omhändertagande personlighet och prata med mig som jag vore ett litet skrämt barn.

Dreas
2018-04-18, 10:14
http://i0.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/011/869/internet_white_knight_colored_4350.jg

Jag hade inte problem med något av det hon skrev även fast jag inte håller med förutom det sista. "Slappna av lite"

Du behöver inte utgå från något förutom än exakt det jag skriver. Om jag sitter med träningshandskar och klunkat 3 liter pwo samt har ådror i pannan och är fly förbannad, eller om jag sitter på toa och skriver något som bara poppar in i huvet just då och jag ägnar 10sekunder åt sen går vidare med mitt liv. Du kan ju omöjligt veta så varför ens anta eller varför har de betydelse?Men nu utgick ju mini från det du skriver och du orkar inte bemöta det på ett vettigt sätt.

Mini klarar sig bra utan att någon kommer in och ska leka räddare i nöden så mitt fokus är på ditt första inlägg som var kasst och ditt ännu sämre bemötande som inte är ett svar utan ett försök att förklara dig:"Äsch jag har inte tänkt igenom saken"...

BelowAverage
2018-04-18, 10:21
Jag håller med barnet. En tandläkare skall vara kvinna, mellan 50-60 och väldigt fysiskt oattraktiv. Med behaglig röst, omhändertagande personlighet och prata med mig som jag vore ett litet skrämt barn.

Jag håller inte med! Var tvungen att dra en frisk tand i veckan i en månad när jag fick tandställning som kiddo. Det var fruktansvärt för att tandläkaren var klen och fick rycka och bända ordentligt mot min käke innan varje tand for loss.
Nä, tack vet jag en steroidstinn karl som tandläkare. De borde ha som krav att klara CoC #2 åtminstone för att ens få jobbet.
Å andra sidan, ska de finlira i käften på en slipper man gärna att tandläkaren har korvfingrar av all greppträning.
Man är helt enkelt aldrig nöjd med tandläkare oavsett kön. Väldigt jämställt. *popcorn*

svenbanan
2018-04-18, 16:49

När jag var liten så hade jag en tandläkare som måste ha rökt två paket cigg om dagen. Hans händer var så jäkla inpyrda av nikotin och rök att det var rena plågan att bara ha honom grävandes runt i truten. Självklart hade han aldrig handskar.

Sverker
2018-04-18, 17:04
Där försvann några inlägg.
Håll er till ämnet och låt bli att angripa varandra.

Ett Orm
2018-04-18, 18:14
Jag håller inte med! Var tvungen att dra en frisk tand i veckan i en månad när jag fick tandställning som kiddo. Det var fruktansvärt för att tandläkaren var klen och fick rycka och bända ordentligt mot min käke innan varje tand for loss.
Nä, tack vet jag en steroidstinn karl som tandläkare. De borde ha som krav att klara CoC #2 åtminstone för att ens få jobbet.
Å andra sidan, ska de finlira i käften på en slipper man gärna att tandläkaren har korvfingrar av all greppträning.
Man är helt enkelt aldrig nöjd med tandläkare oavsett kön. Väldigt jämställt. *popcorn*

Det är där käkkirugen kommer in i bilden.

Hade en kvinnlig tandläkare med stor bröst när jag var ung, hon pressade dem jämt i mitt ansiktet när hon sträckte sig efter saker. Det var trevligt.*hug*

TomasB
2018-04-19, 08:04

Helt enig! Med tillägget att jag är ett skrämt barn hos tandläkaren.

trädgårdsmöbel
2018-04-19, 11:29
Jag har frågat det här förut, på olika forum till olika människor, men inte fått svar jag känner mig nöjd med. Ofta blir det ett slags cirkelresonemang med att gör man så är man inte feminist, så därför finns inget samband, dvs "Inte en sann skotte"-argumentet.

Varför är män som är uttalade feminister så överrepresenterade som sexualförbrytare? Mindre såväl som större brott, riktade mot kvinnor.

Det finns tusen olika indicier som pekar på det här sambandet, men varför talar ingen annan än några "högertroll" om detta?

Är det feminismen som ideologi som skapar detta beteendet hos feministiska män, eller söker sig den typen av män till feminism?

Vill ni ha tydliga kända exempel så varsågod: Janne Virtanen, Harvey Weinstein, Youtubaren Onision, Youtubaren skepticalfeminist, Lars Ohly.

Klein
2018-04-19, 11:54
Varför är män som är uttalade feminister så överrepresenterade som sexualförbrytare? Mindre såväl som större brott, riktade mot kvinnor.

Män som är uttalade feminister tenderar att ha haft låg sociosexual status under sina normativa år och kan därför varken hantera makt eller ett nej på ett sedligt sätt. Och människor är ju kända för att projicera på andra vad de själva bär på. I.e alla män är som "jag" är så stackars kvinnor.

Macroman
2018-04-19, 12:36
Jag har frågat det här förut, på olika forum till olika människor, men inte fått svar jag känner mig nöjd med. Ofta blir det ett slags cirkelresonemang med att gör man så är man inte feminist, så därför finns inget samband, dvs "Inte en sann skotte"-argumentet.

Det finns tusen olika indicier som pekar på det här sambandet, men varför talar ingen annan än några "högertroll" om detta?

Är det feminismen som ideologi som skapar detta beteendet hos feministiska män, eller söker sig den typen av män till feminism?

Vill ni ha tydliga kända exempel så varsågod: Janne Virtanen, Harvey Weinstein, Youtubaren Onision, Youtubaren skepticalfeminist, Lars Ohly.

Män som är uttalade feminister tenderar att ha haft låg sociosexual status under sina normativa år och kan därför varken hantera makt eller ett nej på ett sedligt sätt. Och människor är ju kända för att projicera på andra vad de själva bär på. I.e alla män är som "jag" är så stackars kvinnor.

Hehe, detta ligger ganska nära den känsla man får av dessa "män"/soy boys. Weinstein undantagen han tillhör inte denna kategori öht skulle jag säga.

Stompa
2018-04-19, 13:05

Vad grundar du du detta påstående på? Är det bara känslan då fått från enskilda publikationer eller finns det statistik på det? Genuint intresserad.

trädgårdsmöbel
2018-04-19, 13:48
Vad grundar du du detta påstående på? Är det bara känslan då fått från enskilda publikationer eller finns det statistik på det? Genuint intresserad.

Jag grundar det på att jag ser ett tydligt samband. Men bara jag och några andra högertroll verkar se sambandet. Det finns mig veterligt ingen statistik eller "källa på det" vilket jag finner trist men inte konstigt. Jag tror det är uppenbart för nästan alla, men av någon anledning är det något man inte petar i och utreder.

Vinter
2018-04-19, 14:41
Jag grundar det på att jag ser ett tydligt samband. Men bara jag och några andra högertroll verkar se sambandet. Det finns mig veterligt ingen statistik eller "källa på det" vilket jag finner trist men inte konstigt. Jag tror det är uppenbart för nästan alla, men av någon anledning är det något man inte petar i och utreder.

Ska man vara intellektuell ärlig så är troligtvis taket där något anses vara "sexuella trakasserier" betydligt lägre inom feministkretsar. Vilket betyder att det inte är så tydligt som man kan tycka.

Men fenomenet "beta-orbiter" som vi får kalla flertalet manliga feminister är ingen myt, baserat på deras beteende. Dåligt självförtroende och konflikträdsla är ingen lek.

Slutligen, vi kommer få se mer anklagelser i framtiden. Delvis för att det faktiskt förekommer sexuella trakasserier, samt delvis för att en viss typ av kvinna har fått klart för sig att det är ett effektivt maktinstrument.
Det går att läsa polisrapporten om Cissi Wallins "våldtäkt" på flera ställen på nätet. Läs den och bilda din egen uppfattning om läget. Finns en risk att Virtanen hur slemmig han än var, har offrats på godhetens altare.

Och troligtvis flera.

Macroman
2018-04-19, 14:56
Ska man vara intellektuell ärlig så är troligtvis taket där något anses vara "sexuella trakasserier" betydligt lägre inom feministkretsar. Vilket betyder att det inte är så tydligt som man kan tycka.

Men fenomenet "beta-orbiter" som vi får kalla flertalet manliga feminister är ingen myt, baserat på deras beteende. Dåligt självförtroende och konflikträdsla är ingen lek.

Slutligen, vi kommer få se mer anklagelser i framtiden. Delvis för att det faktiskt förekommer sexuella trakasserier, samt delvis för att en viss typ av kvinna har fått klart för sig att det är ett effektivt maktinstrument.
Det går att läsa polisrapporten om Cissi Wallins "våldtäkt" på flera ställen på nätet. Läs den och bilda din egen uppfattning om läget. Finns en risk att Virtanen hur slemmig han än var, har offrats på godhetens altare.

Och troligtvis flera.

Beta-orbiter är ett fantastiskt roligt uttryck. Mycket träffande! :laugh:

trädgårdsmöbel
2018-04-19, 15:07

.

Jag tror att taket faktiskt är betydligt högre, inte lägre, för feministmän med inflytande eller vad man skall säga.

Hur länge höll Ohly på innan han outades? Snubben med "köttfri måndag"? Soran? osv. Jo, i åratal.

Hemi
2018-04-19, 15:23
Många gamla vänstermänniskor är inte så mycket feminister, något de försöker bli kanske eller säger sig vara.
Vad gäller yngre så tror jag att speciellt i Sverige, där feminsm, hbqt och könsneutralitet bakas ihop till en "PK" grej, blir för mycket för de flesta att hantera då de inte heller vet någontig om det. Det blir bara att de får en trång ruta att röra sig på. Och när de sedan får lite alkohol, i sig så kanske det brister...
Är man mer macho så är man ju för de flesta fel ute redan som sådan, vare sig man är en trakasserare eller inte. Samma sak för en kvinna, kanske?
Jag har aldrig lagt någon vikt vid det men har blivit sextrakasserad åtminståne 3ggr i Sverige av kvinnor när jag var yngre.

Vinter
2018-04-19, 15:36
Den nya sortens feminister är ofta medelklass eller överklass, stora miljonlägenheter och bra jobb på stora företag/media. Drar in miljonbelopp från statliga uppdrag. Men på nått sätt är de fortfarande de minst privilegierade i samhället.

Det sticker i ögonen på många arbetarklass folk, speciellt invandrar-tjejer. Där hittar du också många av debattörerna som argumenterar emot.

Det är egentligen inget konstigt att många inom socialdemokraterna dras till SD.

Fredron
2018-04-19, 15:45
Artikel om utvecklingen i Norge där de tidigare lagstadgat att kvinnor ska kvoteras in i styrelser.
https://timbro.se/smedjan/kvoteringsmisslyckandet-som-ingen-kommer-lara-sig-av/

Vinter
2018-04-19, 16:58
Kika på mötet vid svenska akademin, så förstår ni vad jag menar med dagens feminister. Flertalet namnkunniga feministiska knytblus-aktivister har samlats vid torget, i en folkmassa.

Ett antal Nalin Pekgul (S) bara kan drömma om att samla som stöd för arbetarklassens kvinnors problem i utanförskapsområden. Om hon nu inte blir nedtystad för att hon blir obekväm.

Därför har jag ingen respekt för många feminister, bland de värsta hycklarna i samhället.

JacobHeitmann
2018-04-19, 19:00
KeGVpMPAwuw

Aryt
2018-04-19, 19:52
KeGVpMPAwuw

"Katt bet hund"-historia. Spännande att se hur rollerna kan vara omvända!

Aryt
2018-04-19, 20:15

Slappna av lite.

Så du menar inte det du skriver? Onekligen klarar du inte av att folk kritiserar ett dåligt inlägg av dig. Ska vi utgå från att alla dina inlägg är ogenomtänkta och att du inte menar det?
https://i.redd.it/g8te3o7w2qs01.jpg

Köp inte de falska budbärarnas retorik. Vi är på uppgång. Vi är legion. Vi kommer att stå upp från askan..

Vinter
2018-04-19, 20:31
Köp inte de falska budbärarnas retorik. Vi är på uppgång. Vi är legion. Vi kommer att stå upp från askan..

Kvinnor har varit Legion i decennier. Kan du bara få dem att välja i huvudsak kommersiellt gångbara utbildningar så är det väl saken biff.

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/utbildning-och-forskning/hogskolevasende/studenter-och-examina-i-hogskoleutbildning-pa-grundniva-och-avancerad-niva/pong/tabell-och-diagram/examina/antal-examina-efter-kon/

Aryt
2018-04-20, 07:07
Kvinnor har varit Legion i decennier. Kan du bara få dem att välja i huvudsak kommersiellt gångbara utbildningar så är det väl saken biff.

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/utbildning-och-forskning/hogskolevasende/studenter-och-examina-i-hogskoleutbildning-pa-grundniva-och-avancerad-niva/pong/tabell-och-diagram/examina/antal-examina-efter-kon/

Eller att ändra vad som är "kommersiellt gångbart" genom smärra ingrepp i ekonomin.

Vinter
2018-04-20, 14:42
Eller att ändra vad som är "kommersiellt gångbart" genom smärra ingrepp i ekonomin.

Det är redan fixat, inom genusvetenskap satsar vi 1.5 miljarder. Borde ge ett antal arbetstillfällen till folk som sitter och tycker och producerar 0 citat under sin forskar karriär.

TranceII
2018-04-20, 15:00
Det är väl också delvis fixat genom att ge t.ex. sjuksköterskor privata alternativ där de kan konkurrera med lön och arbetstider. Fast då blir det vårdkris

Vinter
2018-04-20, 15:08
Det är väl också delvis fixat genom att ge t.ex. sjuksköterskor privata alternativ där de kan konkurrera med lön och arbetstider. Fast då blir det vårdkris

Vi får anställa Danmarks vårdminister att rensa upp, helt enkelt.
Pengar finns, det saknas politisk vilja.

Aryt
2018-04-20, 16:23

Nu är ju undersköterskorna den riktiga kvinnofällan. Inte alla har möjligheten att ta sig igenom 3 års högskolestudier och sedan hålla rätt på flera olika läkemedel som man lägger i en burk. Att ytterligare underlätta för det priviligerade fåtalet ser väl säkert fint ut på pappret.

Yes
2018-04-20, 16:48
Nu är ju undersköterskorna den riktiga kvinnofällan. Inte alla har möjligheten att ta sig igenom 3 års högskolestudier och sedan hålla rätt på flera olika läkemedel som man lägger i en burk. Att ytterligare underlätta för det priviligerade fåtalet ser väl säkert fint ut på pappret.
En IQ över 85 hör inte till "det priviligerade fåtalet".

Vinter
2018-04-20, 16:59

Jag har försökt få ett otal kvinnor att utbilda sig till SSK istället, samt ett antal som jag studerade med att söka Läkarlinjen istället för SSK. Min uppfattning är att de manliga kurskamraterna var betydligt mer flexibla när det gällde val av utbildning. Det gäller personer som jag vet fixar utbildningen.

Jag hintar en del sarkasm i senaste inläggen...

stridis
2018-06-05, 16:37
Samtidigt så finns det ställen i världen där feminism uppenbarligen inte är en stor grej.

fcqxH6hdOUw

WHITEFOLKS
2018-06-14, 15:36
Jag tillhör inte de som anser att alla män bär ansvar för vad få gör. Däremot har jag sett min mor kriga sig igenom en extremt mansdominerad bransch under 70-80-talet där allt var byggt för män. (Hon var den enda kvinnliga chefen och fick då höra att kvinnor inte var lämpade för sånt). De hade möten i männens bastu och höll varandra om ryggen. Och även idag ser jag att min fru stöter på problem i arbetslivet som jag inte gör. (Kvinnor bedöms enligt min erfarenhet på andra grunder än män).

Jag kan också gå ut på krogen utan att nån jävel tafsar mig på röven när jag går över dansgolvet och ingen jävel på dubbla min vikt sliter mig i armen och skriker om att ****** när jag är på är på väg hem.

Det är väl främst den typen av (inte begränsat till ovan) som gör att jag anser att det finns en del kvar att jobba på i fråga om jämställdhet. (Och då har jag inte ens börjat prata om hur många kvinnor som blir mördade av män varje år, eller våldtagna jmf med tvärt om. Men gruppen som begår dessa brott är extremt liten och inte representativ för män). Men de strukturer som finns i arbetsliv och privatliv är mer genomgående.

Ett problem som du och många gör (inte så konstigt givet hur media fungerar) är att du dömer feminismen efter de media låter agera megafoner. Etablissemangets feminister tillhör inte helt sällan Fi. Och jag som feminist tycker att Fi är helt jävla galna. Det finns en inte obetydlig gråskala i vart man kan befinna sig på den planhalva som anser att kvinnor inte helt är jämställda män, även i Sverige.

Felet som du gör är att tro att det är någon sorts informationsfråga som gör skillnaden. Det är även fler män som misshandlas och dödas än kvinnor. Det är inte några tankar om att men får göra saker eller att man tror att man får göra saker som formar vad som händer utan det är delvis vad man "måste" göra och även hur det skiljer sig i vad man kan göra.

Leeee
2018-06-14, 18:02
Felet som du gör är att tro att det är någon sorts informationsfråga som gör skillnaden. Det är även fler män som misshandlas och dödas än kvinnor. Det är inte några tankar om att men får göra saker eller att man tror att man får göra saker som formar vad som händer utan det är delvis vad man "måste" göra och även hur det skiljer sig i vad man kan göra.

Det är fortfarande män som slår ihjäl andra män

WHITEFOLKS
2018-06-14, 18:44
Det är fortfarande män som slår ihjäl andra män

Ja men varför är det så intressant att prata om kvinnor som blir det när det är fler män som blir det. Det är inte som att det gör någon skillnad vilket kön man blir ihjälslagen av när man blir det.

Leeee
2018-06-14, 18:47
Ja men varför är det så intressant att prata om kvinnor som blir det när det är fler män som blir det. Det är inte som att det gör någon skillnad vilket kön man blir ihjälslagen av när man blir det.

Klart det är intressant att prata om det, kvinnor blir misshandlade av andra könet dvs män, som även misshandlar andra män

WHITEFOLKS
2018-06-14, 19:08
Klart det är intressant att prata om det, kvinnor blir misshandlade av andra könet dvs män, som även misshandlar andra män

Det är intressant att prata om att folk blir ihjälslagna ja men just män mot kvinnor är inte mer intressant än något annat.

BelowAverage
2018-06-14, 20:42
Det är intressant att prata om att folk blir ihjälslagna ja men just män mot kvinnor är inte mer intressant än något annat.

När grundpoängen man vill göra är "se hur illa kvinnor har det, vi måste agera" och samtidigt ignorerar "män har det värre" så medger man indirekt "jag bryr mig mer om kvinnor än män". Där skapas en härlig ironi för topic feminism där grundantagandet oftast är att enbart kvinnor är missgynnade :D

Mäns våld är problemet. Man kunde lika gärna ställa frågan "varför är män mer våldsamma mot andra män än mot kvinnor och inte tvärtom eller lika?". Varför vara våldsam alls, och om någon är våldsam varför skulle den inte kunna vara det mot kvinnor också?
Blir så märkligt som feminister argumenterar här, det låter som om de skulle tycka det var bättre om fler kvinnor var våldsamma för då skulle vi åtminstone vara lika.

Edit: med här menar jag feminister om våld, inte just medlemmar här på forumet

Aryt
2018-06-15, 16:57
https://i.redd.it/qhlfyanxgu311.jpg

G.W
2018-06-27, 21:39
Västländska män fullkomligt flockas till "MGTOW" nu, "men going their own way", hundra tusentals nya medlemmar varje år. Här förklarar en kille varför:

NnN3u3cWtUE

Jätteintressant klipp Ivan.

svenbanan
2018-06-27, 22:29
Wow. Mind blown. Verkligen.

Jag slår vad om att du som är så skärpt förutsade denna dystra utveckling redan då du gick på dagis och flickorna fick välja frukt före pojkarna då det var dags för fruktstund.

MaxTheMarketer
2018-06-28, 10:43
..

Jag håller helt med om att uppfattningen att du kan hitta "Herr Perfekt" istället för "Herr Rätt" gör att tjejer och kvinnor idag väljer bort majoriteten av killar och män som faller innanför ramen "Herr Rätt". Ingen kan vara perfekt, det är idealism eller försöka nå 0 i funktionen 1/x.

Vad är det då som har gjort att detta har inträffat? Min sannolika spekulation är dejtingapparna Tinder, Badoo och liknande eftersom du där får se fler alternativ än du någonsin har fått se. Det är som om ett barn gick in i en godisaffär med inte 10 olika smaker utan 10000 olika smaker. Barnet inbillar dig så att vilja hitta det godis som smakar bäst av alla dessa 10000 olika smaker.

Men till skillnad från godis så kommer godiset inte bli ledsen för att du byter ut det för att du tror att du har hittat något som smakar ännu bättre. Tjejer och kvinnor idag kan hela tiden tro att de kan hitta någon bättre (särskilt vid minsta lilla första friktion i ett förhållande eller ett äktenskap). Varför försöka få något att fungera när du bara kan byta ut det lika lätt som godis? ;)

Observera nu att detta gäller yngre tjejer som vuxit upp med Tinder (finns alldeles för många minderåriga där redan nu vars föräldrar ej tar ansvar utan hjälper till att fängsla pojkar i fängelset pga. minderårigt sex) och som därmed tar för givet att "Herr Perfekt" finns där ute. De som är äldre har inte vuxit upp med denna vedertagna trosföreställning så de nöjer sig med "Herr Rätt".

Därför är kritiken från äldre kvinnor här på forumet obefogat för ni har tyvärr inte vuxit upp med dessa vedertagna trosföreställningar som era yngre tjejkompisar har gjort. Ni kan bara föreställa er hur det är att från botten av era hjärtan tro att "Herr Perfekt" finns där ute och att det är värt att vara singel resten av sitt liv bara i hopp om att hitta honom för om du hittar "Herr Perfekt" så har du ju hittat honom... inte bara den rätta killen, utan den helt perfekta killen! Ni har då lyckats att få till 1/x = 0 ;)

shadowfire
2018-07-01, 00:40
Argblatten visar vad som man borde tänkta på, oavsett om man röstar på SD eller ej.

QLNBE8VC89I

Angel
2018-07-01, 07:49
Max. Jag kanske är undantaget, men jag har alltid blivit beskylld för exakt det där. Och jag är uppvuxen på 90-talet.

Sen stämmer nog teorin, för jag är fortfarande singel medans de flesta i min ålder redan har minst tre barn och en skilsmässa bakom sig.

nisse1976
2018-07-01, 09:12
Jag håller helt med om att uppfattningen att du kan hitta "Herr Perfekt" istället för "Herr Rätt" gör att tjejer och kvinnor idag väljer bort majoriteten av killar och män som faller innanför ramen "Herr Rätt". Ingen kan vara perfekt, det är idealism eller försöka nå 0 i funktionen 1/x.

Ni kan bara föreställa er hur det är att från botten av era hjärtan tro att "Herr Perfekt" finns där ute och att det är värt att vara singel resten av sitt liv bara i hopp om att hitta honom för om du hittar "Herr Perfekt" så har du ju hittat honom... inte bara den rätta killen, utan den helt perfekta killen! Ni har då lyckats att få till 1/x = 0 ;)

Hur många "Herr Perfekt" finns det då? 1 av 100 killar passar in?
De kommer hooka upp, gifta sig och skaffa barn med 1 hundradel av tjejerna.
Resten kommer gå och vänta på Herr Perfekt men eftersom de är upptagna är de singel resten av livet?

När dör mänskligheten ut? 3 generationer typ enligt dig om 99% av alla är singlar hela livet?

WHITEFOLKS
2018-07-01, 09:53
Resten kommer gå och vänta på Herr Perfekt men eftersom de är upptagna är de singel resten av livet?

När dör mänskligheten ut? 3 generationer typ enligt dig om 99% av alla är singlar hela livet?

Behöver inte vara precis samma Herr Perfekt för alla och sedan kan man skaffa barn utan att vara tillsammans med någon som kvinna.

nisse1976
2018-07-01, 11:27
Behöver inte vara precis samma Herr Perfekt för alla och sedan kan man skaffa barn utan att vara tillsammans med någon som kvinna.

Visst men Maxs problem verkar ju vara att det är så få män som duger så att merparten av män och kvinnor är singlar.

Att alla inte har samma preferenser och föredrar olika män/kvinnor är ju så som jag ser det och då är det inte ett problem.

Är det så som Max fasar så kanske vi måste inseminera kvinnor för att inte dö ut. Jag tror inte det dock

MaxTheMarketer
2018-07-01, 12:20
Max. Jag kanske är undantaget, men jag har alltid blivit beskylld för exakt det där. Och jag är uppvuxen på 90-talet.

Sen stämmer nog teorin, för jag är fortfarande singel medans de flesta i min ålder redan har minst tre barn och en skilsmässa bakom sig.
Du har alltså blivit beskylld för att leta efter "Herr Perfekt" istället för att nöja dig med "Herr Rätt"?

Medan* ;)

Lek med tanken att dessa väninnor fick ett paradigmskifte när de upptäckte via dejtingsidor och dejtingappar att "det finns så otroligt många sugna män där ute suktande efter en kvinna, någon av dessa 1000-tals måste ju vara perfekt? Det låter ju bara statistiskt rimligt!".

Det som spekulativt för tankarna till "det finnas någon perfekt" är just att kvinnor bombarderas av perfektionism från många håll och kanter: du måste ha en perfekt kropp, ett perfekt ansikte, ha perfekt matchande skor och kläder, vara en perfekt sexpartner, vara en perfekt mamma, en perfekt väninna, och så vidare.

Nu i efterhand när jag skrev detta (tack för insikten) så kom jag på att det möjligen kan vara så att vissa kvinnor inte letar efter "Herr Perfekt" för att de egentligen vill finna honom utan snarare att de känner en press från samhället och/eller sina närmsta väninnor att hitta "Honom".

Sedan har vi ju också bekräftelsehetsen och statushetsen via sociala medier där du ska kunna visa upp en fränare livsstil än den du faktiskt lever och att det verkar vara viktigare för många numera än att faktiskt leva den kanske "opopulära" livsstilen som du egentligen vill leva dag in och dag ut.

Med andra ord: en del av sökandet efter "Herr/Fru Perfekt" kan vara för att du skulle få en sådan himla dopaminkick över att kunna "visa upp honom/henne" på Instagram, Facebook och i snabba SnapChats. Din partner blir då mer ett medel för något annat än någon du faktiskt vill vara med för att du innerst inne älskar Honom/Henne.

Detta är rena spekulationer från min sida och jag är alltid öppen att ändra mina "åsikter" efter att nya data har kommit in. Personligen hoppas jag på att det inte är så att "alla tjejer letar efter Herr Perfekt". Det är bara jag som upplever det just nu att det är mer så idag än vad det var för t.ex. 10 år sen.

Jag menade inte på att "Herr (eller Fru) Perfekt" faktiskt finns där ute utan att uppfattningen om att han finns är större idag än innan sociala medier och dejtingappar började spridas som en löpeld.

Om du idag tror att "den perfekta partnern", vare sig du är kvinna eller man, finns där ute så kommer du ju att hellre kämpa längre att hitta honom/henne än att slå dig ned med första bästa som är bättre än genomsnittet och som verkar mer som "Herr/Fru Rätt".

En viss andel idag som redan är (eller kanske var) gifta kan då uppleva att, "oj! jag gifte mig med herr/fru rätt medan det finns en herr/fru perfekt där ute!".

Jag spekulerar att uppfattningen om att "Herr/Fru Perfekt" finns där ute förstärks varje gång som du ser att du kan få ofattbart många fler matchningar på Tinder, ofattbart många fler dagliga e-postmeddelanden i din inkorg på dina dejtingsidor som du prenumererar på.

Sedan i efterhand så kan det möjligen i vissa fall vara som jag skrev till Angel ovanför (se ovanför). Jag hoppade mellan när jag skrev svaren.

Ett exempel på det jag då skrev till henne som jag upplever idag är alla par som skall slänga upp bilder på sig och sin partner när de är utomlands eller på semester som om det är så viktigt för omvärlden att se? Det är en sak att ta bilder för senare privatbruk.

Och så alla dessa bilder på sina nyfödda barn, har de ens fått samtycke? Vilken född tidiga 90-talet eller före minns inte hur pinsamt det var när ens föräldrar visade gamla barnbilder på inför ens flickvän eller pojkvän där man kanske satt i badkaret med lillsnippan eller lillsnorren? ;)

Till övriga läsare så kan jag meddela att jag INTE är "teknikfientlig" utan snarare när teknik skall ta över det vi under flera hundratusentals år har utvecklats för att tycka om: social kontakt med ögonkontakt. För vad är det första du tittar på när du tittar på en person vare sig det är på bild eller ILR? Precis, ögonen! Hur gör du det bakom en skärm med en kanske falsk avatar? ;)

WHITEFOLKS
2018-07-01, 12:29
Visst men Maxs problem verkar ju vara att det är så få män som duger så att merparten av män och kvinnor är singlar.

Att alla inte har samma preferenser och föredrar olika män/kvinnor är ju så som jag ser det och då är det inte ett problem.

Är det så som Max fasar så kanske vi måste inseminera kvinnor för att inte dö ut. Jag tror inte det dock

Nja, även om det är färre killar som duger men det betyder inte att kvinnorna inte har partners eller får dejta och ligga. Kvinnorna kan vara singel och bli uppvaktade och ha kks, dejta och ligga med väldigt attraktiva killar. Dessa killar som är så att säga i "toppen" får nog ligga väldigt mycket också och dessa killar kommer inte heller känna samma behov av att binda upp sig och då inte med "lägre" tjejer. Dessa "lägre" tjejer blir fortfarande raggade och uppvaktade av dessa killar (för liggande) och får därmed någon sorts illusion om att detta även är möjligt som partner för förhållande och dissar därmed killar som är mer tillgängliga och kanske realistiska för att man hoppas på den bättre. Man får fortfarande barn men det är inte inom förhållanden på samma sätt eller förhållanden tar slut.

Det finns även många som så att säga knarkar uppmärksamhet och uppvaktning. Killarna lägger ner mycket energi och arbete för att skapa intresse och det kan nog vara en väldigt trevlig process att få uppleva om och om igen och när det blir lite tråkigt eller friktion så finns det en ny kille som vill uppvakta för att vinna gunst.

Den tråkiga baksidan blir väl delvis att det finns väldigt många killar som blir väldigt ensamma och inte får någon fysisk kontakt alls men även att man kan fråga sig hur vettigt det är att konstant jaga uppvaktningen och bekräftelsen.

Angel
2018-07-01, 12:52
Ja precis, blivit beskylld för det många gånger. Både när jag var yngre och nu nyligen. Känns nästan som folk blir provocerade av att jag är 34 år och ”väntar på kärleken” och inte bara ”tar någon”. Folk blir skitstressade. Jsg var på en fest nyligen och nätdejting diskuterades och jag sa något i stil med att jag inte ville träffa någon som har barn. Folk blev så provocerade. ”Men det MÅSTE du! Annars får du ingen” jaha okej, nej men då står jag hellre över. Fast det sa jag inte, jag sa att jag hellre träffade en yngre kille.

Bara för att tillägga så är inte perfekt för mig den snyggaste, rikaste killen med största kuken. Jag skiter i om han är snygg på instagram. Jag har helt andra preferenser.

nisse1976
2018-07-01, 13:59
Dessa "lägre" tjejer blir fortfarande raggade och uppvaktade av dessa killar (för liggande) och får därmed någon sorts illusion om att detta även är möjligt som partner för förhållande och dissar därmed killar som är mer tillgängliga och kanske realistiska för att man hoppas på den bättre. Man får fortfarande barn men det är inte inom förhållanden på samma sätt eller förhållanden tar slut.

Det jag inte höll med Max om var att alla är singlar för de väntar på mr right.
Att det kan liggas är jag med på.
Men vilka får de barn med enligt det du skriver ovan?
Är det hingstarna i toppen som gör 100 brudar var på smällen?
Eller är det kanske så att folk fortfarande blir tillsammans och skaffar barn även om det fortfarande inte bara finns mr och mrs rights?

Min poäng är att om alla kvinnor bara går runt och väntar på en prins och istället blir singlar hela livet så kommer det vara galet många singelkillar och singeltjejer.
Att det bland dom är lättare för tjejer att få ligga må va sant men det var inte det jag argumenterade emot.

WHITEFOLKS
2018-07-01, 14:09
Eller är det kanske så att folk fortfarande blir tillsammans och skaffar barn även om det fortfarande inte bara finns mr och mrs rights?

Min poäng är att om alla kvinnor bara går runt och väntar på en prins och istället blir singlar hela livet så kommer det vara galet många singelkillar och singeltjejer.
Att det bland dom är lättare för tjejer att få ligga må va sant men det var inte det jag argumenterade emot.

Man behöver inte dra det till svart eller vitt, allt eller inget. Alla är inte singlar som väntar på mr right men att det nog förskjutits en del åt de håller stämmer nog. Sen är det nog inte konstant singel utan mer fler korta förhållanden + singel.

Angel
2018-07-01, 14:21
Som sagt, så provocerande.
Nu har jag dock inte gått hela mitt vuxna liv och väntat på den perfekta killen som aldrig dyker upp utan levt i en relation.

Men jag har inget emot katter heller direkt.

WHITEFOLKS
2018-07-01, 14:22
Varför skulle en kvinna "nöja sig" när man inte behöver? Bara för att killar ska få vara i förhållande och ligga?

Ett Orm
2018-07-01, 14:23
Ja precis, blivit beskylld för det många gånger. Både när jag var yngre och nu nyligen. Känns nästan som folk blir provocerade av att jag är 34 år och ”väntar på kärleken” och inte bara ”tar någon”. Folk blir skitstressade. Jsg var på en fest nyligen och nätdejting diskuterades och jag sa något i stil med att jag inte ville träffa någon som har barn. Folk blev så provocerade. ”Men det MÅSTE du! Annars får du ingen” jaha okej, nej men då står jag hellre över. Fast det sa jag inte, jag sa att jag hellre träffade en yngre kille.

Bara för att tillägga så är inte perfekt för mig den snyggaste, rikaste killen med största kuken. Jag skiter i om han är snygg på instagram. Jag har helt andra preferenser.

Tycker mig se samma sak här, har vid ett antal tillfällen blivit utsatt för försök till ihoptussning och det blir lite lagom pinsamt varje gång. Mest mindre attraktiva kvinnor som har hållt på, iaf med mig.
Vissa åsikter är inget bra heller och man ska ha så här hemma, för annars hittar man aldrig nån bla bla bla..

BelowAverage
2018-07-01, 15:23
Som sagt, så provocerande.
Nu har jag dock inte gått hela mitt vuxna liv och väntat på den perfekta killen som aldrig dyker upp utan levt i en relation.

Men jag har inget emot katter heller direkt.

Min mor och far möttes och vart förälskade när mor var 34, födde mig då hon var 37 och jag har inga missbildningar eller kognitiva störningar vad jag märkt, men forumet kanske märkt några :D

Det låter väldigt tråkigt att "nöja sig". Det jag har något emot är att jag från så många håll hört folk jaga "pirret". Min magkänsla blir du: vill du basera ett i bästa fall livslångt förhållande på att det pirrar i magen - är du helt jävla galen? xD
Träffar man någon attraktiv, jämbördig intellektuellt och som man dessutom tycker om att umgås med - då tänker jag att det kanske är klokt att "nöja sig" med det. Att uppfylla såna kriterier är imo inte att "nöja sig", men att flytta kriteriet från att vara blixtförälskad. Men det är ju en fri värld och lyckligtvis slipper vi bli bortgifta, detta är bara hur jag resonerat sista åren.

MaxTheMarketer
2018-07-01, 19:40

Menar du att folk blir skitstressade av det du säger till dem eller om de är i en liknande situation som du? Deras resonerande låter lite som klassiska "limiting beliefs", fast ur tjejers perspektiv. Jag har alltid undrat över vad för "limiting beliefs" tjejer har när det kommer till raggning och självutveckling.

Jag ber om ursäkt att jag inte tycks nyansera mig tillräckligt: jag menar inte på att de satt och väntade på Mr. Right förr i tiden och numera sitter och väntar på Mr. Perfect.

Jag menar att de är minst lika aktiva idag som förr i att hitta partners men att av någon anledning så har kraven höjts och att "nöja sig med Mr. Right" är ju inte dåligt för du säger ju "den RÄTTA" vilket låter "bättre" än någon random imho.

Så idag, som jag uppfattar det just nu, är det fler tjejer och kvinnor som aktivt letar efter "Mr. Perfect" som om Han plötsligt finns där ute. Och vad jag vill få fram är att många tjejer kanske då skippar flera "Mr. Rights" ihop om det ouppnåbara idealet: Mr. Perfect. Sedan kanske de sitter där 10 år senare och 10 kg oattraktivare och får nöja sig med någon Mr. Below OK" för andra tjejer var smartare och gick för "Mr Right" :P

Vad jag försöker få fram när jag använder orden "Mr. Perfect" och "Mr. Right" är att den första är en illusion av någon person som inte finns för ingen människa är perfekt, ingen personlighet är perfekt, och inget förhållande eller äktenskap är perfekt. Och när vissa (vet ej hur stor andel) par och gifta till och med måste försöka "humblebragga" hur perfekt deras förhållande eller äktenskap är eller hur mycket de älskar varandra (varför inte bara säga det till varandra, vad har omvärlden med det att göra?) föreslår till övriga att, "om du ska ha en relation eller gifta dig så måste det vara nått som du kan visa upp oxå och inte bara nått som du och din framtida partner är nöjda med!".

Till sist: med allt detta sagt så är det ALDRIG en ursäkt för oss killar och män att börja lata oss och bli sämre än "Mr. Right" bara för att "tjejer borde väl vara nöjda med vad som finns att välja mellan istället för att söka efter "Mr. Perfect".

Om jag skulle slarvigt och snabbt definiera Mr. Right/Mrs. Right:
- Är självförsörjande vilket inkluderar att kunna betala för sig själv gällande sina privata hobbys(!) och har helst eget boende (hus eller bli sambos är något som kommer mycket längre i framtiden)

- Gymmar&löper regelbundet för att hålla sin hälsa och kropp i toppform utan behöva roida eller arbeta som bodybuilder på heltid. Vedertaget här är såklart att personen inte är överviktig, fet eller "ful" definierat enligt "eye of the beholder" och här personligen har jag en del fett att trimma bort från ansikte och fett innan jag själv har rätt att göra anspråk på en tjej med liknande "vältränad kropp"

- Har ett normalt kontaktnät med vänner och normal relation med familjen och släkten som personen umgås med regelbundet om avstånden tillåter

- Har andra privata hobbys som inte involverar skvaller, attention-seeking på sociala medier (om man snackar om någon gemensam "icke-skvallrig hobby" så kan det vara OK eftersom det inte blir det här toxic om att snacka skit bakom andras rygg eller rent av bara skitsnacka om folk allmänt talat) eller bara att kolla på TV-serier och filmer på kvällarna (gymmandet i sig kan vara ett av dessa)

- Har helt enkelt en personlig kemi med en som gör att man kan ha skoj ihop, prata om vad som helst utan att känna att någon kliver den andra på tårna, ha intressanta intellektuella diskussioner till och från och är öppensinnad att kunna ändra vissa åsikter när nya data kommer in samtidigt som båda kan respektera varandras eventuella politiska skillnader

Mr/Miss Perfect skulle å andra sidan vara:
- Brad Pitt-liknande (eller annan "hot shot") utseende med en bodybuilders kropp utan att se "uncanny valley" ut i storleken. För oss skulle då Miss Perfect ha de perfekta kroppsformerna som aldrig åldras (vilket såklart är en omöjlighet, men även perfekta mannen kommer att åldras så här är Mr/Miss.Perfect redan långt ifrån "perfekt")

- Bill Gates-liknande regelbunden inkomst som agerar som en sugardaddy eller sugarmom åt en

- Hög social status som då bjuder in en till exklusiva evenemang tack vare att man är Frun eller Herrn åt denna person och som regelbundet låter en få fota sig då med kändisar för att explodera sina sociala medier med #bragpicz

- Vara en "renässans-man/kvinna" och kunna rätt mycket om i princip allt. Kunna spela något musikinstrument mycket bra, kunna dansa i nästan tävlingsklass, kunna ge professionell massage, kunna ge multipla orgasmer på röstkommando, kunna läsa ens tankar och känslor så att man aldrig stöter på konflikter eller friktion i förhållandet eller äktenskapet

Lägg märke till här hur "Mr/Miss Perfect" handlar mer om vad DU kan få ut av personen än vad du själv kan ge tillbaka. På grund av att även rika snygga kändisar kan hänga på mer mainstream ställen som Tinder och Match.com så spekulerar jag att fler tjejer idag, än innan dessa appar fanns och dessa sidor var stora, gärna hoppar över många "Mr.Rights" i hoppet om att kanske bara få en natt med "Mr.Perfect".

(Jag tar upp exemplet för tjejer, för det bara visar sig empiriskt mer att tjejer är mer "statuskåta", dvs., vara runt kändisar av motsatt kön, än vad killar är.)

Skulle jag nu vilja ha en Miss. Perfect om jag kunde? Självklart! Men sannolikheten att just jag skulle hitta och lyckas kunna "norpa åt mig henne" är mycket låg medan det är mer sannolikt att jag kan hitta en likasinnad Miss. Right. Men alla får göra som dem vill, för de har dem alltid gjort ändå så! ;)

Angel
2018-07-01, 20:12
Det är både killar och tjejer. Ganska ofta killar faktiskt.

Wain
2018-07-01, 20:23
- Har ett normalt kontaktnät med vänner och normal relation med familjen och släkten som personen umgås med regelbundet om avstånden tillåter

Låter otrevligt.

wintersnowdrift
2018-07-02, 12:55
Jag tror att avståndet mellan gemene singelman och gemene singelkvinna har ökat. Om vi tar Angel som det kvinnliga exemplet: snygg, smart kvinna boendes i storstad med högre utbildning och egen karriär söker likasinnad man utan barn. Gemene singelman: ej tillräckligt fördelaktigt utseende för att lyckas på Tinder, bor i mindre håla, har ej högskoleutbildning och jobbar på ett lager med mestadels manliga kollegor, vill ha en tjej som är söt och snäll. Dessa två stereotyper matchar inte varandra särskilt väl. Jag tror att kvinnors krav på en partner ändrats iom att kvinnor i Sverige numera ofta har egen försörjning, lätt att få sex och möjlighet att skaffa barn utan fast partner. En man måste liksom erbjuda något annat utöver detta för att vara intressant för ett förhållande. Sen är nog mångas dröm fortfarande tvåsamhet och villa volvo vovve-livet, men inte till priset av att leva med en trist man.

hemlis
2018-07-02, 13:26
Wintersnowdrift

Jag har inte sovit på över ett dygn, men..
Menar du att tjejer överlag är snyggare och smartare än män? Hur går den ekvationen ens ihop?

För övrigt tror jag kvinnor lever i en fantasivärld där de tror att de kan få lika snygga och framgångsrika killar som bara velat legat med dom, och det dom bara haft otur att inte lyckats sätta en ring på någon av dom superkillarna. Dom gjorde ju någon undersökning på någon stor dejtingplattform där killarna bedömde tjejers utseende och de fick fram en fin normalfördelningskurva. Tjejernas bedömning av killar var svårt förskjuten att de flesta killarna var klart under medel utseendemässigt. Endast några få är värdiga liksom.

Och det verkar du beskriva i ditt inlägg, vilka förväntningar du/tjejer har på vad du/ni "är värda".

WHITEFOLKS
2018-07-02, 13:30
Jag tror att avståndet mellan gemene singelman och gemene singelkvinna har ökat. Om vi tar Angel som det kvinnliga exemplet: snygg, smart kvinna boendes i storstad med högre utbildning och egen karriär söker likasinnad man utan barn. Gemene singelman: ej tillräckligt fördelaktigt utseende för att lyckas på Tinder, bor i mindre håla, har ej högskoleutbildning och jobbar på ett lager med mestadels manliga kollegor, vill ha en tjej som är söt och snäll. Dessa två stereotyper matchar inte varandra särskilt väl. Jag tror att kvinnors krav på en partner ändrats iom att kvinnor i Sverige numera ofta har egen försörjning, lätt att få sex och möjlighet att skaffa barn utan fast partner. En man måste liksom erbjuda något annat utöver detta för att vara intressant för ett förhållande. Sen är nog mångas dröm fortfarande tvåsamhet och villa volvo vovve-livet, men inte till priset av att leva med en trist man.

Har jag samma "profil" som Angel så får jag fortfarande inga mail. Du har då rätt i princip att många fler kvinnor är intressanta och "acceptabla" för män än vice versa men det är inte främst pga skillnader i faktiska egenskaper utan skillnader i möjligheter och urval.

wintersnowdrift
2018-07-02, 14:05
Wintersnowdrift

Jag har inte sovit på över ett dygn, men..
Menar du att tjejer överlag är snyggare och smartare än män? Hur går den ekvationen ens ihop?

Det beror väl lite på vad man lägger i begreppen, men om man ser till hur mycket pengar/tid/"effort" medeltjejen vs medelkillen lägger på sitt utseende så skulle jag säga att tjejer är snyggare. Det är kort sagt viktigare för en tjej att vara just snygg.

Vidare var subgrupperna specifikt singeltjejer och singelkillar och inte populationen som helhet. Kvinnor är t.ex. mer benägna att söka sig från mindre orter än vad män är. Många singelkvinnor är högutbildade (fler kvinnor än män läser ju numera på högskolenivå) och bor i storstad. Sen har jag ingen aning om huruvida detta är en majoritet av singelkvinnorna (antagligen inte), men jag tror att det är en grupp som signifikant skiljer sig från gruppen män som som inte utbildar sig och stannar kvar på mindre orter. Mao blir överlappet mellan singelmän och singelkvinnor vars "kvalifikationer" matchar varandra mindre än vad de kanske var tidigare. Detta är endast fria spekulationer från min sida, jag kan såklart ha hur fel som helst.

För övrigt tror jag kvinnor lever i en fantasivärld där de tror att de kan få lika snygga och framgångsrika killar som bara velat legat med dom, och det dom bara haft otur att inte lyckats sätta en ring på någon av dom superkillarna. Dom gjorde ju någon undersökning på någon stor dejtingplattform där killarna bedömde tjejers utseende och de fick fram en fin normalfördelningskurva. Tjejernas bedömning av killar var svårt förskjuten att de flesta killarna var klart under medel utseendemässigt. Endast några få är värdiga liksom.

Och det verkar du beskriva i ditt inlägg, vilka förväntningar du/tjejer har på vad du/ni "är värda".

Det står varje person helt fritt att välja partner, eller för all del att välja bort partner. Jag för min del kan faktiskt inte se något egenvärde i att varken kvinnor eller män ska leva i förhållanden om man inte tycker att det tillför ens liv så särskilt mycket. Utseende tror jag för övrigt är oerhört underordnat andra egenskaper när det kommer just till förhållanden.

wintersnowdrift
2018-07-02, 14:10
Har jag samma "profil" som Angel så får jag fortfarande inga mail. Du har då rätt i princip att många fler kvinnor är intressanta och "acceptabla" för män än vice versa men det är inte främst pga skillnader i faktiska egenskaper utan skillnader i möjligheter och urval.

Om man ser till vad trollen på t.ex. detta forum ständigt gnäller om så är det just kvinnors "höga krav" (syftar inte på dig nu, så du behöver inte ta åt dig). Och jag kan fatta vad den känslan kommer ifrån - om det inte räcker med att ha ett fast jobb och att inte vara allt för odräglig för att hitta en partner, vad är det då som ska till? Jag tror att många män känner sig clueless inför det. Kanske många kvinnor också - våra föräldrar tillhör en annan generation där världen såg väldigt annorlunda ut och dagens mer jämställda män och kvinnor saknar i mångt och mycket referenser för hur ett sådant förhållande ser ut. Plus då att nätdejtingen verkar vara "go to"-urvalsmetoden för att hitta en partner och den framstår för mig som rätt konstlad och vriden på många sätt.

WHITEFOLKS
2018-07-02, 14:15
Om man ser till vad trollen på t.ex. detta forum ständigt gnäller om så är det just kvinnors "höga krav" (syftar inte på dig nu, så du behöver inte ta åt dig). Och jag kan fatta vad den känslan kommer ifrån - om det inte räcker med att ha ett fast jobb och att inte vara allt för odräglig för att hitta en partner, vad är det då som ska till? Jag tror att många män känner sig clueless inför det. Kanske många kvinnor också - våra föräldrar tillhör en annan generation där världen såg väldigt annorlunda ut och dagens mer jämställda män och kvinnor saknar i mångt och mycket referenser för hur ett sådant förhållande ser ut. Plus då att nätdejtingen verkar vara "go to"-urvalsmetoden för att hitta en partner som även den är konstlad och vriden på många sätt.

Det finns inget garantisätt för en kille att få intresse på samma sätt som det finns för en tjej. Som tjej så räcker det att inte ha samlat på dig alla bokstavsdiagnoser och inte tömma lunchbuffen så kan du jobba på ica eller vad som.

En tjej på forumet gjorde av nyfikenhet en profil på HP med en snygg kille men rätt lam presentation. Den personen får mail, likes osv och tjejerna blir irriterad på att han inte svarar, mailen är precis lika lama som såna som tjejerna själva klagar på osv.

Själv har jag inte fått ett enda mail sen november trots personlig presentation och att jag inte ser ut som en trafikolycka (men är inte heller modellsnygg). Så är man väldigt snygg som kille så får man ungefär samma situation som en strax under medel tjej.

MaxTheMarketer
2018-07-02, 16:11
Det jag har svårt att förstå mig på är hur hög utbildning och ett välbetalt jobb automatiskt gör en person bättre som partner? Visst, det tyder på ambitioner och visst, det tyder på att kunna försörja sig själv och även kunna leva loppan då och då.

Däremot så garanterar det INTE att personen för övrigt är en person som man kommer att kunna ha roligt med. Jag har snackat med många välbetalda och välutbildade tjänsteman, bankmän och liknande som tjänar mer än hela ens familj gör men är lika torra i personligheten som öknar.

Sedan har jag hängt med arbetslösa spontana dudes som knappt kan planera sina dagar utan som bara lever på impuls och som ändå lyckas dra till sig tjejer som sedan stannar och som i vissa fall till och med vill försörja dessa dudes. Visst kanske vi kan avfärda detta då med, "majoriteten av tjejer skulle ej välja dessa dudes".

Min poäng är att bra utbildning och bra betalt INTE är garantier för att personen automatiskt har en bra personlighet, mer än att personen uppenbart har ambitioner i livet. Finns torra fattiga personer såväl som torra rika personer.

Jag uppfattar det lite som "elitism" att påstå högutbildad och högbetalt är kvalifikationer som måste uppnås annars avfärdas personen helt och hållet. Jag tolkar även en gnutta kåthet av socialt status här eftersom du då nästan vill kunna #humblebragga att din partner är rik och/eller välutbildad.

Beträffande utseende-biten så anser jag att tjejer har det "lättare" att kunna göra sig mer vackra på kortare tid än vad killar har. Killar kan i princip inte göra sig vackrare på samma sätt som tjejer kan. De måste främst fixa kroppen (vilket kan ta flera år!), fixa en solbränna (tar någon sommar och måste uppdateras varje sommar om de inte använder solarium regelbundet) och även fixa håret och klädstilen (dessa 2 saker är de jämlika med tjejerna imho).

Dessa olikheter och likheter är INTE ett argument för att, "ge upp & kasta in handduken" utan bara konstateranden av olika förutsättningar som män och kvinnor har för att kunna erbjuda det allra bästa åt varandra i ett fast förhållande.

Wintersnowdrift: Hur ser du på hela biten med att ha andra hobbys utanför arbetet som "kvalifikationer" i en potentiell partner? Personligen hade jag aldrig klarat av en person som ENBART pratar om sitt jobb efter jobbet i brist på andra intressen eller som bara snackar om skvaller om andra personer i brist på andra intressen. För mig snackar man INTE om jobbet efter jobbet för man vill kunna "koppla av" och njuta av sin lediga tid istället för att hela tiden bli påmind om sitt "dagliga slaveri i ekorrhjulet".

Det finns inget garantisätt för en kille att få intresse på samma sätt som det finns för en tjej. Som tjej så räcker det att inte ha samlat på dig alla bokstavsdiagnoser och inte tömma lunchbuffen så kan du jobba på ica eller vad som.

En tjej på forumet gjorde av nyfikenhet en profil på HP med en snygg kille men rätt lam presentation. Den personen får mail, likes osv och tjejerna blir irriterad på att han inte svarar, mailen är precis lika lama som såna som tjejerna själva klagar på osv.

Själv har jag inte fått ett enda mail sen november trots personlig presentation och att jag inte ser ut som en trafikolycka (men är inte heller modellsnygg). Så är man väldigt snygg som kille så får man ungefär samma situation som en strax under medel tjej.

Det enda sättet att "få in foten innanför dörren" i nätdejting (om du inte är villig att endast välja bottenskrapet) är att ha ett ypperligt utseende. Jag som är lite småfet i ansiktet och på magen är helt körd då tills att jag har trimmat bort mitt fett och det vore slöseri med tid och pengar då att ens försöka mig på detta och detta säger jag inte som "gnäll" utan som empiriskt beprövat faktum.

Det är därför det är så mycket bättre att gå fram till tjejer IRL istället för även om du ser likadan ut IRL som på bilder (om du tar med rätt brännvidd och vitbalans) så kan du ändå påverka så mycket mer med ditt kroppsspråk och framförallt så kan du få fram din personlighet snabbare innan du blir stereotypiskt och fördomsfullt avfärdad för ditt yttre. Visst kommer du även här att bli dissad större delen, men du har då åtminstone en chans att påverka mycket mer att få in foten innanför dörren hos tjejen eller tjejerna som du går fram till.

Wain
2018-07-02, 16:52

Njae, tittar du på internet så råder det stor brist på välutbildade kvinnor, utbudet verkar i huvudsak bestå av lågutbildade singelmammor. Svenska kvinnors största krav verkar vara utseende/längd följt av extroversion. Efterfrågan på småsnygga välutbildade snälla, aningen blyga, killar är minimal. :p

shadowfire
2018-07-02, 18:17
Njae, tittar du på internet så råder det stor brist på välutbildade kvinnor, utbudet verkar i huvudsak bestå av lågutbildade singelmammor. Svenska kvinnors största krav verkar vara utseende/längd följt av extroversion. Efterfrågan på småsnygga välutbildade snälla, aningen blyga, killar är minimal. :p

+1
Kruxet är att det är brist på söta eller snygga kvinnor dessutom, det är ytterst få gånger jag vill swipea höger på Tinder numera och ännu värre på pannkakan. Vill man ha smart och snygg i kombination så är det som att söka en nål i en höstack.

Wain
2018-07-02, 19:18
Vill man ha smart och snygg i kombination så är det som att söka en nål i en höstack.

Finns i utlandet.
:confused:

TranceII
2018-07-02, 19:42
Om man ser till vad trollen på t.ex. detta forum ständigt gnäller om så är det just kvinnors "höga krav" (syftar inte på dig nu, så du behöver inte ta åt dig). Och jag kan fatta vad den känslan kommer ifrån - om det inte räcker med att ha ett fast jobb och att inte vara allt för odräglig för att hitta en partner, vad är det då som ska till? Jag tror att många män känner sig clueless inför det. Kanske många kvinnor också - våra föräldrar tillhör en annan generation där världen såg väldigt annorlunda ut och dagens mer jämställda män och kvinnor saknar i mångt och mycket referenser för hur ett sådant förhållande ser ut. Plus då att nätdejtingen verkar vara "go to"-urvalsmetoden för att hitta en partner och den framstår för mig som rätt konstlad och vriden på många sätt.

Som har ältats många gånger i olika trådar så tror jag nätdejtingen gör att kvinnor upplever att de har många alternativ och jag tror att det dels kan leda till att man höjer kraven och dels att man får lite "analysis paralysis" av alla möjligheter. Om man tycker att man lever ett ganska bra liv så varför skall man chansa på den där killen som kanske har någon skavank (ur ditt perspektiv) när du har 20 andra runt hörnet. En kan ju potentiellt vara perfekt.

Sedan kan jag också förstå att det faktiskt tar energi att försöka lära känna någon och gå på dejt samt jag antar att många av de killar som verkar väldigt bra inte vill ha något förhållande.

Alexton
2018-07-02, 20:25
+1
Kruxet är att det är brist på söta eller snygga kvinnor dessutom, det är ytterst få gånger jag vill swipea höger på Tinder numera och ännu värre på pannkakan. Vill man ha smart och snygg i kombination så är det som att söka en nål i en höstack.

Problemet känns rätt svenskt. Lite incitament till utbildning och rätt lön för många yrken som kräver utbildning.
Kombinera detta med liten population där en stor del inte arbetar alls (skola,pensionär eller flykting) och vips så sitter man här.

wintersnowdrift
2018-07-02, 20:28
Wintersnowdrift: Hur ser du på hela biten med att ha andra hobbys utanför arbetet som "kvalifikationer" i en potentiell partner? Personligen hade jag aldrig klarat av en person som ENBART pratar om sitt jobb efter jobbet i brist på andra intressen eller som bara snackar om skvaller om andra personer i brist på andra intressen. För mig snackar man INTE om jobbet efter jobbet för man vill kunna "koppla av" och njuta av sin lediga tid istället för att hela tiden bli påmind om sitt "dagliga slaveri i ekorrhjulet".

Jag vet inte om hela inlägget var riktat till mig, och om du vill att jag svarar på vad jag rent personligen tycker? Angående ovanstående så har jag en högre utbildning än min partner och har under majoriteten av vårt förhållande varit tätare rent ekonomiskt än honom. Jag har varit kär i alltifrån blivande läkare till arbetslösa killar så för mig kvittar det om personen har ett "fint" yrke. Dock har jag heller aldrig nätdejtat utan alltid lärt känna både vänner och partners utan att ha deras CV uppspaltat i en presentation. Det var bl.a. därför jag skrev att jag tror att nätdejting delvis separerar snarare än förenar människor - det är väldigt lätt att avfärda någon som inte har "rätt" CV trots att ens själsfrände kanske har helt andra kvalifikationer än vad man själv tror att man letar efter. Typ så.

Jag kan som sagt vara ute och cykla då jag inte rört mig nätdejtingsvängen :). Har dock undantag i min direkta närhet där högutbildad snygg kille träffat högutbildad snygg tjej via Tinder, så jag förstår ju varför folk fortsätter swajpa (plus att det såklart är jäkligt bekvämt).

Som har ältats många gånger i olika trådar så tror jag nätdejtingen gör att kvinnor upplever att de har många alternativ och jag tror att det dels kan leda till att man höjer kraven och dels att man får lite "analysis paralysis" av alla möjligheter. Om man tycker att man lever ett ganska bra liv så varför skall man chansa på den där killen som kanske har någon skavank (ur ditt perspektiv) när du har 20 andra runt hörnet. En kan ju potentiellt vara perfekt.

Sedan kan jag också förstå att det faktiskt tar energi att försöka lära känna någon och gå på dejt samt jag antar att många av de killar som verkar väldigt bra inte vill ha något förhållande.

Absolut, håller med i allt.

MaxTheMarketer
2018-07-02, 20:41

THIS!

Den bästa jämförelsen jag kan komma på i detta sammanhang som nog många kan relatera till är just när du har flera abonnemang som ger dig hundratals olika TV-serier, eller dussintals olika TV-kanaler, att titta på men ändå kan du känna att, "det finns inget att titta på" för dina krav stiger upp till skyarna eftersom det finns så mycket att välja från och massa nytt som kan dyka upp att du lika gärna kan vänta.

Om du däremot bara har ett par TV-kanaler att välja mellan så känner du istället att du måste passa på att titta nu för annars kanske du missar det för det kanske kommer att ta ett bra tag innan det dyker upp något lika bra igen på TV:n. Jag hittade nu boken som jag kom att tänka på: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Paradox_of_Choice

Det är främst detta jag tänker på: "Missed opportunities. Schwartz finds that when people are faced with having to choose one option out of many desirable choices, they will begin to consider hypothetical trade-offs. Their options are evaluated in terms of missed opportunities instead of the opportunity's potential."

Eftersom du bara kan ha en partner i taget (än så länge) så blir det just viktigt att kunna "välja den allra bästa av utbudet som finns" och med tanke på att fler killar skriver till fler tjejer än tvärtom så skapar detta uppfattningen hos de flesta tjejer att de har mer att välja från och därmed träder Paradox of Choice i kraft enligt beskrivet ovan.

MaxTheMarketer
2018-07-02, 21:00
Jag vet inte om hela inlägget var riktat till mig, och om du vill att jag svarar på vad jag rent personligen tycker? Angående ovanstående så har jag en högre utbildning än min partner och har under majoriteten av vårt förhållande varit tätare rent ekonomiskt än honom. Jag har varit kär i alltifrån blivande läkare till arbetslösa killar så för mig kvittar det om personen har ett "fint" yrke. Dock har jag heller aldrig nätdejtat utan alltid lärt känna både vänner och partners utan att ha deras CV uppspaltat i en presentation. Det var bl.a. därför jag skrev att jag tror att nätdejting delvis separerar snarare än förenar människor - det är väldigt lätt att avfärda någon som inte har "rätt" CV trots att ens själsfrände kanske har helt andra kvalifikationer än vad man själv tror att man letar efter. Typ så.

Nej, bara det efter ditt namn som var riktat mot dig. Det var iaf min menade mening med det hela.

Jag håller med om att nätdejting kan snarare separera än förena människor eftersom det blir så lätt att framförallt fördomsfullt avfärda personer på grund av siffror eller övriga data som man ser i profilerna, för att inte tala om bilderna.

Sanningen är brutal: ser man inte vältränad ut och/eller "snygg" ut som kille så kommer man att få "ta bottenskrapet", om man har tur. Då får man välja om man vill höja sitt "värde" med strikt träning och diet eller om man vill nöja sig med bottenskrapet. Därför har jag själv påbörjat den långa vägen att trimma bort fett från ansikte och mage.

"Fula" tjejer kan fortfarande få kontakt av desperata killar, till och med vissa "snygga" eller "söta" killar som otroligt nog kanske har "äcklat bort" övriga tjejer på grund av sin alltför tydliga klängighet. Detta säger jag som konstaterande och inte som "buhu, jag ska lägga mig ner och dö på grund av orättvisan i dejtingvärlden!". Som en farsa till en före-detta vän en gång sa, "Du kan antingen lägga dig ned och dö på grund av orättvisan i världen eller anpassa dig efter den."

Tillbaka till yrkena: det är ju inte heller deras yrken man kommer att spendera mest tid med utan snarare personen ifråga. Visst kan vissa yrken ge en viss fingervisning i hur personen möjligen är IRL (ambitiös eller lat, primärt introvert eller extrovert, osv) men det är fortfarande bara en fråga om sannolikhet från fall till fall. Det viktigaste jag tycker är att lära känna personen och observera hur personen är 101 och även när man är med vänner och familj, samt hur personen bland sin egen familj! (mycket viktigt för min del, jag dejtar ej någon som har en "trasig familj")

Angel
2018-07-02, 21:01
Får du ihop till flygbiljetten snart då?

Bob90
2018-07-02, 21:27
+1

Tycker det finns ganska gott om sånt i studentvärlden *jorgen*