2010-11-22, 15:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2010
|
Sämst för tillväxten?
Hej!
Jag undrar lite över vilken/vilka övningar som är sämst om man kollar på kroppstillväxt. Alltså vilket som gör att man kan sluta växa/bli kortare.
Är 17 och är rätt kort, och har säkert slutat växa, men man vill ju inte bli ännu kortare.
T.ex Knäböj är nog sämre än hantelpress
|
|
|
2010-11-22, 15:59
|
|
Go heavy or go home
Reg.datum: May 2010
|
Ehhh, say whaaat?
Men mjukglass kan aldrig vara dåligt. 
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mirza
har hört att det inte blir lika stor "effekt" som när man dricker den direkt efter en shakening
|
|
|
|
2010-11-22, 16:01
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Styrketräning gör inte att man slutar växa.
|
|
|
2010-11-22, 16:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Hahaha, sluta lyssna på haschpundarna på gymmet. Du blir inte kortare av knäböj..
2010-11-22, 16:06
|
|
Svensk mästarinna 2011.
Reg.datum: Sep 2003
|
Det är inte alls säkert att du slutat växa. Och har du det borde du inte oroa dig för övningar som hämmar längdtillväxten.
Men.
Det är en gammal föreställning att styrketräning får unga att stanna i växten. För att det ska hända behöver belastningen vara väldigt hög och/eller felaktig. Tränar du rätt och smart kan du absolut knäböja. De allra flesta är något kortare på kvällen än morgonen eftersom diskarna trycks ihop under dagen. Det är helt normalt. Knäböj är en faktor som gör att detta händer, men som sagt, inget ovanligt eller farligt.
Ha ett balanserat upplägg med sansad smart progression och sov ordentligt på nätterna samt ät tillräckligt och bra mat så du återhämtar dig ordentligt så är det ingen fara med någon speciell övning.
|
|
|
2010-11-22, 16:31
|
|
Registered User
|
Okej Tack!
Min förra lärare i 9'an sa de :P Säkert bara för att skrämma oss då?
|
|
|
2010-11-22, 16:47
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cedes
Okej Tack!
|

Är det någon idrottslärare på grundskolan som inte skrämmer sina elever? Blir arg.
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
|
|
|
|
2010-11-22, 17:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2010
|
Tror fan alla idrottlärare skrämmer sina elever med sånt snack.
Och som mini sak, det är inte säkert att du har sluta växa. du kanske inte blir typ 15 cm till, men några cm till kan du nog bli, eftersom du bara är 17
|
|
|
2010-11-22, 17:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
Okej Tack!
|
Han sa det för att han är okunnig inom området och hellre ser att ni kör bollsporter och dylikt.
5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
2010-11-22, 17:31
|
|
Vill bli starkare
Reg.datum: Mar 2009
|
Det fanns några dåligt underbyggda studier i slutet av 70-talet som visade att hård styrketräning påverkar längdtillväxten, och den vanföreställningen lever tyvärr kvar.
För övrigt växte jag ytterligare ett par centimeter under ett par år i slutet av gymnasietiden, så det är inte alls säkert att du har vuxit färdigt.
Jag tycker du ska lyssna på Pjotor, han har oftast alltid rätt.
|
|
|
|
2010-11-22, 17:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve
Han sa det för att han är okunnig inom området och hellre ser att ni kör bollsporter och dylikt.
|
Det här gör mig så ledsen. Jag brukar ofta tänka tillbaka på barndomsåren och tänka på vad många som dels skulle ha skadat sig mindre fysiskt men framför allt sluppit år av lidande på grund av att man var för dålig i fotboll. Men fotboll skulle grabben spela minsann, det är SÅÅÅÅ bra med lagsport.
Flera av dom blev sedermera duktiga i SL, tack och lov fanns det en plats där även om det tog lång tid och mycket förstörd tid i tidig ålder.
|
|
|
2010-11-22, 18:27
|
|
muskulös bosnier!
Reg.datum: Jan 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av HulkH
Tror fan alla idrottlärare skrämmer sina elever med sånt snack.
|
Min förra idrottslärare var/är bodybuilder! Hon sa inget om de iaf
|
|
|
2010-11-22, 18:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Blir så fruktansvärt arg, en idrottslärare får lära ut hur mycket fel som helst, men en mattematik lärare får inte det. Skulle en mattematik lärare lära ut till elever att 1+1=7 så skulle det bli ett fruktansvärt liv garanterat men däremot så kan idrottslärare lära ut i stora drag precis det dom tror på, känner för att hitta på..
|
2010-11-22, 18:47
|
|
Guest
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbeh
Blir så fruktansvärt arg, en idrottslärare får lära ut hur mycket fel som helst, men en mattematik lärare får inte det. Skulle en mattematik lärare lära ut till elever att 1+1=7 så skulle det bli ett fruktansvärt liv garanterat men däremot så kan idrottslärare lära ut i stora drag precis det dom tror på, känner för att hitta på..
|
+1 på den alltså
|
|
|
2010-11-22, 20:34
|
|
Registered User
|
Myt
Citat:
Okej Tack!
|
Det är en myt. Det är en rysk professor som arbetar här i Sverige som forskar om sånt här och han tycker vi är dumma i Sverige som inte tränar med vikter i unga år. Tänk belastningen på alla barn förr i tiden som var tvungen att arbeta hela tiden, dom är väl inte dvärgar allihopa?. Tänk alla barn som hoppar från träd 2 meter ner, sån stor belastning kan man inte ens göra i ett gym. Man kan träna innan man växt klart.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:29.
|

|