Progress!
Tänkte anteckna lite av de framsteg jag gjort sen jag började gymma. Kollade på gamla medlemskortet och det har gått ett år, on the day!
När jag först klev in på gymmet förra året vägde jag strax under 100kg, mitt främsta syfte var att gå ner i vikt. Jag mådde otroligt dåligt både fysiskt och psykiskt. Det var egentligen bara en ren slump att jag faktiskt hängde med till gymmet, fick ett SMS av en kompis som frågade om jag skulle med. Först tvekade jag eftersom jag tänkte prova på yoga just den dagen, det var någon gratis grej för nybörjare. Luckily... så valde jag det vettiga alternativet
Mina gympass fram till december/januari nån gång bestod främst av crosstrainern och benspark/curl maskiner. Marklyft, knäböj, bänkpress, ryck & stöt(?!?!?!) övningarna skulle jag inte ens ha rört om det inte vore för Anders Bergström, min tyngdlyftningstränare som jag, också av en slump, träffade en dag på gymmet.
Runt december -09 vägde jag snäppet under 80kg d.v.s. ~20kgs nedgång från augusti samma år. Då insåg jag att det kanske vore en bra idé att skaffa lite muskler på kroppen. Jag började sakta men säkert lägga till lite styrkeövningar, fortfarande ingenting speciellt komplicerat, mest lite lätta hantlar som ingen rört på länge.
Runt januari/februari nån gång började jag med det mer "seriösa" gymmandet då Anders föreslog att jag hängde med och tränade tyngdlyftning med ett gäng som hållt på ett tag. Då klev jag för första gången in i min numera favorit sektion av gymmet, d.v.s. där det finns podium, squat racks, power cages och skivstänger!
Första tyngdlyftarpasset kunde jag knappt hålla 15kg över huvudet(damstången) och att sen behöva benböja samtidigt kändes nästan omöjligt. Konstigt nog kom jag tillbaka efter 7-8 dagars träningsvärk.
Jag tror det som lockade med tyngdlyftningen var att jag hade en alldeles egen tränare samt ett otroligt trevligt gäng att träna med. Innan jag började lyfta så tränade jag mest själv med MP3-spelaren igång.
Nu tänkte jag skriva ner vikterna jag kastade runt när jag först började samt dom jag klarar nu
Januari/februari -10:
Marklyft: 35kg
Knäböj: 15kg
Bänkpress: 30kg
Stöt: 20kg
Ryck: 15kg
Jag minns att jag använde 5kgs hantlarna till det mesta och gjorde sällan fler än 6-8 reps oavsett övning.
Augusti -10:
Marklyft: 120kg (skulle nog kunna lägga på mer men använder numera lite vettigare teknik och lyfter inte lika mycket med ryggen, när benen är ikapp så blir det nya maxningar

)
Knäböj: 85kg
Bänkpress: 65kg
Stöt: 65kg (ö-stöt 75kg+ svaga ben lolz)
Ryck: 47.5kg
Radar upp lite diverse PBn bara för skojs skull.
Skivstångshrugs: 145kgx4
Skivstångsrodd: 85kgx8
Skivstångscurl: 35kgx6
Chins: KVx8
Dips: aldrig maxat, 5x5 med 10kgs kaka
Hantelrodd: 41kgx6
Hantelpress liggandes: 21kg (körs sällan)
Hantelcurl: 18.5kg
Nu har jag skrytit klart, kände bara att det skulle vara skönt för mig själv att få lite översikt på det jag gjort det senaste året, och det lär väl inte finnas nåt bättre ställe att skriva ned det i än min alldeles egna träningsjournal?!
Hoppas min
WALL OF TEXT blev en intressant läsning för några av er iaf!
Over and out