Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-21, 11:57   #301
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
+1

Om jag någonsin skulle springa 1.33 på halvmaran, så skulle jag vara lycklig. Kvaltiden för kvinnor till NYC marathon var nämligen 1.37 förra året.
Tack! Idogt tränande så kommer du dit du med!

Du piskar mig på både cykel och simning så på det stora hela är det nog jag som har en bra bit kvar.
Gammal 2009-06-21, 16:47   #302
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Karvig Visa inlägg
Tack! Idogt tränande så kommer du dit du med!

Du piskar mig på både cykel och simning så på det stora hela är det nog jag som har en bra bit kvar.
Om jag bara skulle satsa på löpning under några års tid, så kanske... Fast jag är tveksam.

Tur att man håller på med en sport där löpning bara är ett delmoment

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-21, 18:16   #303
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Om jag bara skulle satsa på löpning under några års tid, så kanske... Fast jag är tveksam.

Tur att man håller på med en sport där löpning bara är ett delmoment
Precis. Man får utvärdera sina styrkor och göra det bästa av situationen. Jag t.ex. håller ju inte på med body building, inte direkt de generna.

Kroppen kändes pigg igår men eftersom jag inte springer så långt särskilt ofta är det dumt att chansa. Vilade och svullade i mig mat istället.

Idag blev det ett nätt litet helkroppspass på gymmet. Planerar att röra mig ut och springa lite ikväll. Varmt ute, och folk pratar om att vi har en dålig sommar - jag har aldrig blivit så brun så tidigt tror jag. Fortsätter det på det här viset kommer jag se ut som en negerboll inom kort.
Gammal 2009-06-21, 23:20   #304
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

22/6 - Intervaller.

5x1km - 1:45sek vila.
Tider: 3:33, 3:42, 3:50, 3:46, 3:45.
Medelpuls: 177, 178, 179, 176, 177.

Hade inte den blekaste om vad jag skulle ge mig på att springa så jag bestämde mig under den första kilometern. Jag är nöjd med de hyfsat jämna tiderna, med tanke på hur kass jag brukar vara på farthållning. Lite för kuperat för att kunna hålla jämnare tider kändes det som.

Benen var riktigt tunga efter eftermiddagens styrketräning. Beviset på att styrketräning är av ondo! Intervallerna i sig var dock riktigt roliga. Kul med lite variation. Nästa gång ska jag planera i förväg hur de ska springas bara, inte bestämma mig mitt i löpningen.
Gammal 2009-06-22, 07:24   #305
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
5x1km - 1:45sek vila.
Tider: 3:33, 3:42, 3:50, 3:46, 3:45.
Snabba tusingar! Lång vila var det inte heller.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 12:39   #306
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Snabba tusingar! Lång vila var det inte heller.
Tack! Jag var lite missnöjd att orken tröt så fort först, med tanke på att jag sprungit 5km på 18:35 tidigare, men sen tänkte jag på att varken uppladdningen eller terrängen var särskilt optimal. Misstänker att ipoden fuskade lite med distansmätningen ibland också.

Eftersom du är Kolozzeums löpningsteoretiske mästare tänkte jag höra om du kanske vet någon bra sida för att läsa på om teorin bakom hur man lägger upp ett intervallpass? Jag kan förstå varför det är bra att köra intervaller, och det går att hitta tusen olika exempel på hur jag kan köra dem, men när det kommer till att utforma egna blir det desto svårare.
Gammal 2009-06-22, 13:23   #307
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Eftersom du är Kolozzeums löpningsteoretiske mästare tänkte jag höra om du kanske vet någon bra sida för att läsa på om teorin bakom hur man lägger upp ett intervallpass? Jag kan förstå varför det är bra att köra intervaller, och det går att hitta tusen olika exempel på hur jag kan köra dem, men när det kommer till att utforma egna blir det desto svårare.
Jojo, med smicker kan man komma långt!

Enligt Daniels (jag tror hans bok har nämnts tidigare...) finns det tre speciellt intressanta hastigheter för intervallträning:
  • Tröskel (T): 3-10 minuter, 20% vila. Sammanlagt 20-40 minuter (ex vila).
  • VO2max (I): 3-5 minuter, 75% vila. Sammanlagt 15-20 minuter.
  • Repetitioner (R): 20-120 sekunder, fullständig vila. Backträning faller inom detta.

Hastigheterna för dessa får du slå upp i någon av de kalkylatorer som nämnts. Längden på arbetsintervallet har jag angett i tid, och vilointervallet som en andel av arbetsintervallet. Längden på vilan kan justeras om man tar stå/gå/joggvila, men på ett ungefär enligt ovan i alla fall.

Utöver dessa varianter, kan man tänka sig massa andra. Olika hastigheter, uppdelningar med kort vila och serievila, etc.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 23:29   #308
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Jojo, med smicker kan man komma långt!

Enligt Daniels (jag tror hans bok har nämnts tidigare...) finns det tre speciellt intressanta hastigheter för intervallträning:
  • Tröskel (T): 3-10 minuter, 20% vila. Sammanlagt 20-40 minuter (ex vila).
  • VO2max (I): 3-5 minuter, 75% vila. Sammanlagt 15-20 minuter.
  • Repetitioner (R): 20-120 sekunder, fullständig vila. Backträning faller inom detta.

Hastigheterna för dessa får du slå upp i någon av de kalkylatorer som nämnts. Längden på arbetsintervallet har jag angett i tid, och vilointervallet som en andel av arbetsintervallet. Längden på vilan kan justeras om man tar stå/gå/joggvila, men på ett ungefär enligt ovan i alla fall.

Utöver dessa varianter, kan man tänka sig massa andra. Olika hastigheter, uppdelningar med kort vila och serievila, etc.
Tack! Jag får ta och läsa hans bok nu. Den har nämnts minst sjuttioelva gånger för många för att jag ska kunna fortsätta ignorera den..

Stressig lunch så det blev McDonald´s. Hamnar där titt som tätt när tiden tryter, men jag förvånas alltid över hur mycket energi man får i sig. En standardmåltid på en stor milkshake, en mellan pommes och fyra cheeseburgare ger knappt 2,000kcal. Halva dagsintaget för tusan. Borde äta där oftare.

Blev vila idag. Schleten efter lång dag på jobbet och kom hem alldeles nyligen. Får kompensera det med två pass imorgon tänkte jag. Känns som om jag tappat lite nu sista tiden så får ta och öka. Kan inte hålla på och lattja vidare på det här viset!
Gammal 2009-06-23, 09:36   #309
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

23/6 - Morgontunga 3km.

Distans: 3km.
Tid: 11:52.
Hastighet: 3:57min/km.
Medelpuls: 177.

Som jag har nämnt tidigare är morgnarna inte min bästa tid för just löpning. Åt inte frukost först heller vilket självklart inte gjorde saken bättre, dumdum! Som att springa i sirap idag, usch och fy. Tänkte springa 5km egentligen men bruna faran gjorde sig påmind och jag ville inte ta risken.

Härligt väder i alla fall. Ska bli så skönt att få sitta inomhus en hel dag och jobba. Sommarlov någon?
Gammal 2009-06-23, 09:57   #310
Rasco
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
23/6 - Morgontunga 3km.

Distans: 3km.
Tid: 11:52.
Hastighet: 3:57min/km.
Medelpuls: 177.

Som jag har nämnt tidigare är morgnarna inte min bästa tid för just löpning. Åt inte frukost först heller vilket självklart inte gjorde saken bättre, dumdum! Som att springa i sirap idag, usch och fy. Tänkte springa 5km egentligen men bruna faran gjorde sig påmind och jag ville inte ta risken.

Härligt väder i alla fall. Ska bli så skönt att få sitta inomhus en hel dag och jobba. Sommarlov någon?
Men det ær ju fortfarande rætt nice att børja dagen med lite løpning. Æven om det inte alltid blir så mycket kanske?

Kan instæmma med det sistnæmnda. Sitter inne på Gardermoen(Oslos flygplats) och trycker och hær ær det grymt væder nu. Fast jag får typ 3minuter soltid varannan timme då jag ær nere och hærjar lite vid flygena. Men det ær fina solminuter det.
Gammal 2009-06-23, 12:23   #311
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Rasco Visa inlägg
Men det ær ju fortfarande rætt nice att børja dagen med lite løpning. Æven om det inte alltid blir så mycket kanske?

Kan instæmma med det sistnæmnda. Sitter inne på Gardermoen(Oslos flygplats) och trycker och hær ær det grymt væder nu. Fast jag får typ 3minuter soltid varannan timme då jag ær nere och hærjar lite vid flygena. Men det ær fina solminuter det.
Jo det har du rätt i!

Haha. Det är bara att lapa järnet.

Veckoutvärdering v. 25.

Distans: 36,4km.
Tid: 2:34:08.
Hastighet: 4:14min/km.
Medelpuls: 179bpm.
Antal löppass: 4.

Första ordentliga veckan sen jag köpte min Forerunner så det är väl dags att börja redovisa veckoutvärderingar också.

Helt okej löpvecka även om jag skulle ha velat komma upp i längre distans och gärna ett-två pass till. Bra början dock med ett långpass och väldigt varierade pass.

Känns som att min medelpuls är väldigt hög, men eftersom jag i princip enbart kör intensiva pass är det kanske inte så konstigt heller.
Gammal 2009-06-23, 18:40   #312
GurraGo
Registered User

GurraGos avatar

Bra sprunget på sistone . Särskilt tusingarna och att 3 km i sub 04 min "känns som sirap". Är övertygad om att du är god för sub 85 min på halvmaran.

Blod,svett och tårar - min journal
GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 01:35   #313
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av GurraGo Visa inlägg
Bra sprunget på sistone . Särskilt tusingarna och att 3 km i sub 04 min "känns som sirap". Är övertygad om att du är god för sub 85 min på halvmaran.
Tack för förtroendet! Jag tror dock att det kräver en hel del mer långdistansande för att det ska bli möjligt. Jämfört med när jag sprang träningshalvmara nu senast är det bra många sek/km som måste kapas. En hel del att jobba på som sagt var men vi hoppas på det bästa.

23/6 - Pass 2. Smärtsamma 10km.

Distans: 10km.
Tid: 42:45.
Hastighet: 4:17min/km.
Medelpuls: 178.

Kom hem 00:45 efter en lååång dag på jobbet med efterföljande middag ute tillsammans med kollegor. Gav mig ut för att löpa runt 01.00. Ganska osugen men säger man två pass måste man leva upp till förväntningarna.

Målet var att springa snabbt och ta mig runt milen på cirka 42:00. Gick ganska lätt och bra första 4km som hamnade på 16:21, helt enligt planen. Precis när klockan pep till efter 4.2km fick jag håll utan dess like. Inte känt av det så på fruktansvärt länge, får aldrig håll. Släppa ville den inte heller utan det höll i sig hela vägen fram till dörren. Var enormt frestande att lägga ner, och gå eller päronjogga mig hem, men slog på panbenet och lyckades linka mig fram.

Kommande kilometertider blev 4:23, 4:38, 4:14, 4:39, 4:41 (att jämföra med snittet 4:05 första 4km) samt den avslutande spurten på 3:47. Vägrade hamna över 43 minuter. Kämpade mig in sista biten och mina sista 200m togs på 29 sekunder. Det är jag nöjd med när jag har 9800 meter i ryggen.

Smärtsamt men givande pass. Alltid kul att känna att pannbenet kan ta en ända in i kaklet även när kroppen inte riktigt vill hela vägen in.
Gammal 2009-06-24, 07:04   #314
ulfalf
Går det så går det

ulfalfs avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Distans: 10km.
Tid: 42:45.
Hastighet: 4:17min/km.
Medelpuls: 178.

Kom hem 00:45 efter en lååång dag på jobbet med efterföljande middag ute tillsammans med kollegor. Gav mig ut för att löpa runt 01.00. Ganska osugen men säger man två pass måste man leva upp till förväntningarna.

...

Precis när klockan pep till efter 4.2km fick jag håll utan dess like. Inte känt av det så på fruktansvärt länge, får aldrig håll. Släppa ville den inte heller utan det höll i sig hela vägen fram till dörren. Var enormt frestande att lägga ner, och gå eller päronjogga mig hem, men slog på panbenet och lyckades linka mig fram.
Bra jobbat trots hållet! Tänkte fråga om du listat ut orsaken till varför du fick så ont, sen läste jag att du varit ute och ätit precis innan. Nu vet ju inte jag hur du fungerar, men hade jag gjort på samma sätt hade jag också fått attack-håll efter ett litet tag. Jag brukar köra efter regeln att aldrig äta något alls minst två timmar före ett pass och det brukar funka bra.
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 08:02   #315
Thalagor
Registered User

Thalagors avatar

Reg.datum: Jan 2007
Jag är grymt imponerad av din löparförmåga! En annan hade aldrig klarat av att hålla något löpsteg eller något med svinhåll. :P

Citat:
Ursprungligen postat av ulfalf Visa inlägg
Bra jobbat trots hållet! Tänkte fråga om du listat ut orsaken till varför du fick så ont, sen läste jag att du varit ute och ätit precis innan. Nu vet ju inte jag hur du fungerar, men hade jag gjort på samma sätt hade jag också fått attack-håll efter ett litet tag. Jag brukar köra efter regeln att aldrig äta något alls minst två timmar före ett pass och det brukar funka bra.
-1
Jag fungerar helt olikt där. Jag vet inte när jag får stort håll (det händer sällan), men mat innan har ingen påverkan. Jag har t o m en gång stuckit ut och kört rätt så hårda 5 km direkt efter stormiddag med gäster.
Jag finner att håll snarare beror på hur ofta man tränat under liknande omständigheter/liknande pass. Så t ex får jag oftare håll då jag börjar springa igen efter ett uppehåll.

Men vet att många är precis som du och får håll om de äter tätt inpå... Vet inte riktigt vad poängen med allt jag skrev var egentligen

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:36.