Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-21, 18:22   #1
GurraGo
Registered User

GurraGos avatar

Reg.datum: Apr 2007
Blod, svett och tårar

Inspirerad (och påhejad) av machinegun som ju startade sin journal i samband med en tävling börjar jag i dag skriva journal. Det blir nog mkt klipp och klistra från puls men jag kommer reflektera mer kring kost, näring och ett (o?)hälsosamt liv här.

Jag som skriver är en 26-årig juridik/ekonomstudent (i Lund, men från Gbg) som sprungit i några år men sedan ett år är mer seriös. Då jag upptäckt kollo med alla dess mkt kunniga och medvetna medlemmar så har jag nu hängt här ett tag och fått tips och läst mycket matnyttigt

(Läser just nu boken Näringslära för högskolan, tips från Eddie och det är intressant och uppskattad läsning).

Jag gymmar cirka två gånger i veckan och kommer att försöka köra tre - fyra gånger i veckan from slutet på november. Just nu deffar jag för att sedan bygga från grunden (vet att många gör tvärtom). Är dock ingen "riktig" kroppsbyggare utan vill bara få lite mer muskler på min överkropp.

Redovisar här även mina meriter:

Göteborgsvarvet (2004,05,06,07) : 1 h 28 min 18 s
Lausanne Marathon (Hösten -07) : 3h 24 min 35 s
Stockholm Marathon (Våren -07): 3h 54 min xx s (övertränad + supervarmt)
Markusloppet -50 km Trailrun: 4h 32 min xx s (1:A PLATS, se mer nästa
(Idag; 2007-10-21) inlägg)

GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 18:26   #2
GurraGo
Registered User

GurraGos avatar

50 km trailrun - Markusloppet

Morgonen börjar med uppgång 06.00 för intag av 3-4 ordentliga pannkakor. Kolhydratladdningen är redan klar så det här handlar bara om startenergi.
08.00 lämnar AFS bil Gylleholmsgatan här Lund efter att ha plockat upp mig.

Väl framme på plats är vi ute i god tid och kan i lugn och ro byta om och snacka upp oss. Blir lite fundersam då en annan löpare undrar hur jag ska klara mig med enbart 3x2,5 dl vätska i mitt Intersportbälte. Vätskan blev dock inget problem alls under loppet som tur var. Vi är för övrigt en liten skara löpare (11 st) pga stort bortfall i sista minuten och bla en stackars cyklist som trodde att det var ett cykellopp och surt fick vända hem…

09.00 går starten och vi sticker iväg. Ingen vill ta täten så jag bestämmer mig för att göra det och lägger mig i 04:50-tempo ung. vilket också känns lagom. Efter någon kilometer dyker en kompanjon upp – under loppet fick han i mitt huvud heta Fredrik eftersom jag inte visste hans namn och det var ett i mitt tycke passande namn – och han ska visa sig bli ett uppskattat sällskap i många kilometer.

De första kilometerna känns aningen trevande och vi blir då också ”ledda” av Team Creates excellenta funktionärer som visar vägen för oss. Efter att ha sprungit på spänger m.m genom skogen kommer vi snart ut på lite öppnare mark. Här tvekar vi och upptäcker omedelbart fördelarna med att vara två; ”Fredrik” kollar efter markering åt höger medan jag spanar åt vänster och får där syn på en snitsel och vi är på rätt spår igen. Här är det ganska härliga öppna hagmarker med lång och fri sikt och löpningen känns fri och går utan större ansträngning. Vidare genom Torna Hällestad och snart anländer vi till en av de lurigare korsningarna men där står Tobbe (eller hans tvillingbrorsa, han kom dit väldigt snabbt.,,,,?) och visar rätt väg nerför en extremt brant slänt som vi nu bemästrar elegant (????). Vi har nu klarat av nära 7 km av banans 50 km.

Banan går vidare genom hagar med kor som snällt flyttar på sig när vi kommer (även om en tjur såg lite småkinkig ut) och att hitta är inga problem under ett långt tag. ”Fredrik” och jag turas om lite att ligga först men jag tror han drog en betydligt större del mellan 10-23 km. Kan säga att Skåne kanske är ett relativt platt landskap men det verkar inte vara några problem att hitta backar om man väl vill. Stigen över Romeleåsen innebär tuffa sträckningar och jag tror att detta är under ett av dessa partier vi väljer att gå. Vi springer stundtals på asfalterad väg, bl.a. genom Björnstorp och här speedar Fredrik upp lite, men för egen del har jag svårt för det eftersom det är så tråkig löpning. Har max tagit 1 + ¼ vätskeflaska när vi anländer till vätskekontrollen (ung. efter 22 km). Här erbjuder Markus och Pernilla (Team Create:are) ett ”smörgåsbord” med godsaker och jag väljer 2 glas Cola och en bit kladdkaka (som jag dock halvt fick äta i farten).

När vi nu vänder tillbaks lyckas jag navigera in mig och ”Fredrik” på en random poängpromenad. Vi förstår snart att vi sprungit fel och blir aningen frustrerade men lämnar det snart bakom oss. Loppet fortsätter nu längs med hagmarker och genom skog. Efter lite letande hittar vi Team Createmedlemmen Pär som markerar att vi sprungit till vändpunkten att det nu ”bara” är att vända hem (eller för att använda Pärs ord: ”vi ses om en stund”… perspektiv på tiden ? ? ) . Efter bara 500 m har Fredrik oturen att för 2:a gången stuka foten och jag får ”lämna” honom och jag tror att han här tvingas avbryta men efter en knapp kilometer hör jag åter hans steg närma sig – imponerande ! Nu är det bara att köra på och jag är riktigt laddad med energi från den magiska kladdkakan och ånger på i vad jag upplever som friskt tempo. Vi får det ganska tufft ett bra tag under den första vägen på väg tillbaka då tidigare nerförsbackar blir uppförsbackar (märkligt….) men just naturen, terrängen och bristen på kilometermarkeringar gör att det inte känns alls lika tufft som en mara (visst, tempot är lägre) och jag upplever mina bästa kilometer mellan 25-35 km. Tror även att avståndet mellan mig och ”Fredrik” ökar nu och jag får ”segervittring” (att komma 1:a bland 11 deltagare är stooooort!).

I uppförsbackar fortsätter jag med taktiken att då trycka i mig Powerbars gel samt dricka (Vitargo Electrolyte) eftersom man ändå tar det lugnt då. Vilsespringandet blir nästan (men bara nästan …) reducerat till noll på vägen hem, även om några omvägar e.d tas. Fr.o.m. kilometer nr 30 blev det också mycket lättare mentalt eftersom man nu kunde räkna med att antal km som var kvar var tal som började med 1x (19,18,17 etc) och att man snart bara skulle ha en mil kvar att springa. (När jag presenterade nämnda resonemang för en kompis lät han aningen undrande till uttrycket ”bara en mil kvar”.. .men så blir det när man är långdistansare). Upplever aldrig någon riktigt vägg (som annars ofta kommer vid 22 -24 km) och jag ska köra samma mat och träningskoncept inför nästa liknande utmaning. Visst blir benen tröttare och tröttare, flåset tyngre och tyngre och hjärnans kapacitet att räkna ut potentiell sluttid decimerad till noll men det känns ändå ok. Plöjar som sagt på och det är inte så mkt att tveka om utan det gäller bara att kämpa sig i mål. Efter ett varv runt planen och aningen klumpig löpning över två kullar vid Skrylle väntar ett glatt hejande Team Create och mitt livs första 1:a-plats. Känns otroligt stort att inte bara springa 50 km utan också komma först.

När jag meddelar tävlingsledningen att ”Fredrik” kommer snart ser de aningen undrande ut – de har ju ingen aning om att jag döpt om min medlöpare (som visade sig heta Paul) till Fredrik – men jag kommer snart på mitt misstag. Sedan trillar löpare efter löpare in och så även AFS som gav sig på uppgiften trots nästan noll träning i höst.

Efter lite bastande och duschande (sååååå välbehövligt) väntar prisutdelning och utlottning av vinster. Det var ett mkt stort och generöst prisbord och för egen del plockade jag hem ett par Vibram Fivefinger (genom min 1:a plats) och även ett presentkort på Stadium (utlottad). Efter sång till födelsedagsbarnet Markus och lite eftersnack så är det dags att ge sig av hemmet. Alla är mycket nöjda med arrangemanget och jag förstår verkligen det folk snackar om när de säger att små lopp har sin charm. Otroligt välarrangerat, mycket generöst med priser och idel glada miner gör att jag lätt återvänder om ett år. För det är nog den tiden som behövs för att ladda upp batterierna till max för att försvara titeln….

Loppet registrerades självklart på min GF305 (dock ej puls, saknar batteri) :
http://trail.motionbased.com/trail/e...Value=4269181#
Gammal 2007-10-21, 18:58   #3
Jondahl
Registered User

Jondahls avatar

Reg.datum: Jan 2006
Hallå GurraGo. Jag ser fram emot att få följa din träning. Har du satt upp några konkreta mål med löpningen? Göteborgsvarvet -08 kanske (isf kanske du kan få se min ryggtavla i starten )?

Grattis till segern förresten. Kladdkaka borde vara obligatoriskt under alla tävlingar.
Jondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 19:54   #4
GurraGo
Registered User

GurraGos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jondahl Visa inlägg
Hallå GurraGo. Jag ser fram emot att få följa din träning. Har du satt upp några konkreta mål med löpningen? Göteborgsvarvet -08 kanske (isf kanske du kan få se min ryggtavla i starten )?

Grattis till segern förresten. Kladdkaka borde vara obligatoriskt under alla tävlingar.
Tjena Jondahl!. Du verkar också vara en stabil löpare och det är inte illa pinkat att ha klarat sub40 på milen Då kommer vi osökt in på mitt nästa lopp/mål: nämligen att klara under 40 (skamgränsen) på milen. Nu måste jag ta det lugnt efter det här loppet; 50 km tär bra på krafterna men Sylvesterloppet i Göteborg har jag tänkt att sikta in mig på. Det är ju 2 månader kvar och jag räknar med att få till drygt 1 månad med effektiv träning. Loppet går på fm i centrala Gbg på nyårsafton och är ett kul sätt att börja nyårsafton på enligt mitt tycke. Förra året blev det 41:11 men sedan har jag ju sprungit första milen på Gbg-varvet på 41:06 så sub40 är helt klart uppnåeligt. Annars lär det bli "varvet" i vår igen och vem som får se vems rygg lär vi tvista om (du kommer iofs starta en grupp bättre än mig)...

Och ja, kladdkaka är grymt på långlopp

Blod,svett och tårar - min journal
Gammal 2007-10-21, 20:13   #5
Jondahl
Registered User

Jondahls avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av GurraGo Visa inlägg
Tjena Jondahl!. Du verkar också vara en stabil löpare och det är inte illa pinkat att ha klarat sub40 på milen Då kommer vi osökt in på mitt nästa lopp/mål: nämligen att klara under 40 (skamgränsen) på milen. Nu måste jag ta det lugnt efter det här loppet; 50 km tär bra på krafterna men Sylvesterloppet i Göteborg har jag tänkt att sikta in mig på. Det är ju 2 månader kvar och jag räknar med att få till drygt 1 månad med effektiv träning. Loppet går på fm i centrala Gbg på nyårsafton och är ett kul sätt att börja nyårsafton på enligt mitt tycke. Förra året blev det 41:11 men sedan har jag ju sprungit första milen på Gbg-varvet på 41:06 så sub40 är helt klart uppnåeligt. Annars lär det bli "varvet" i vår igen och vem som får se vems rygg lär vi tvista om (du kommer iofs starta en grupp bättre än mig)...

Och ja, kladdkaka är grymt på långlopp
Jag sprang faktiskt Sylvesterloppet i Göteborg år 2003. 41.14 blev tiden då, och det är nog fortfarande mitt officiella rekord på milen (enda försöket hittils, träning räknas inte). Det var helt klart ett trevligt lopp. Kyla och halka kan väl iofs ställa till det lite, men jag hoppas och tror att du klarar skamgränsen.

Ang. startgrupp i varvet så vet jag inte riktigt, det skiljer ju bara en minut mellan våra tider. Det återstår att se hur det blir med den saken.

Tänker du träna ner fartbetonat fram till nyår, eller hur tänker du lägga upp det? Såg att du hade en GF 305 också, så du har ju iaf möjligheter att planera och följa upp din träning på ett ypperligt sätt!
Jondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 07:03   #6
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Reg.datum: Mar 2005
Grattis till ett bra lopp! Kul med ytterligare långdistanslöpning här.

Att du utökar Kolos Forerunner-305-klubb är också bra.
Gammal 2007-10-22, 12:47   #7
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Oh en journal! Jag känner mig hedrad som blir omnämnd redan i första meningen

GRATTIS till ett riktigt bra lopp! Det måste onekligen vara en utmaning att ge sig på 50 km, men på din beskrivning låter det närmast behagligt. Bra tider på hel- och halvmaran också. Får du bara återhämta dig ordentligt, så sitter nog milen sub40 utan problem.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 19:02   #8
GurraGo
Registered User

GurraGos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jondahl Visa inlägg
Jag sprang faktiskt Sylvesterloppet i Göteborg år 2003. 41.14 blev tiden då, och det är nog fortfarande mitt officiella rekord på milen (enda försöket hittils, träning räknas inte). Det var helt klart ett trevligt lopp. Kyla och halka kan väl iofs ställa till det lite, men jag hoppas och tror att du klarar skamgränsen.

Ang. startgrupp i varvet så vet jag inte riktigt, det skiljer ju bara en minut mellan våra tider. Det återstår att se hur det blir med den saken.

Tänker du träna ner fartbetonat fram till nyår, eller hur tänker du lägga upp det? Såg att du hade en GF 305 också, så du har ju iaf möjligheter att planera och följa upp din träning på ett ypperligt sätt!
Ja, väldigt mkt mer fartbetonat. Återhämtning i 1-2 veckor nu m. m y c k e t lugn träning. Sedan hoppas jag få ihop 4-5 vo2max-pass och 4-5 tröskelpass och kanske 1-2 snabbdistanspass innan Sylvesterloppet. Veckomängden lär bli runt 60-70 km, kanske tom mindre eftersom jag tvivlar på att man behöver mer mängd än så för ett millopp. Själv, hur ska du göra ?

Som du säger är gps/pulsklockan grym för planering m.m av träning. Har varit lite dålig på att använda den för uppföljning och jämföra puls från pass till pass. Måste dock hitta en reservdel (en o-ring) till pulsbältet eftersom det försvann vid ett batteribyte och tills vidare kan jag därför ej registrera någon puls *

Gammal 2007-10-22, 19:03   #9
GurraGo
Registered User

GurraGos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Grattis till ett bra lopp! Kul med ytterligare långdistanslöpning här.

Att du utökar Kolos Forerunner-305-klubb är också bra.
Tackar och ja, GF 305:or får vi inte nog av

Gammal 2007-10-22, 19:05   #10
GurraGo
Registered User

GurraGos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Oh en journal! Jag känner mig hedrad som blir omnämnd redan i första meningen

GRATTIS till ett riktigt bra lopp! Det måste onekligen vara en utmaning att ge sig på 50 km, men på din beskrivning låter det närmast behagligt. Bra tider på hel- och halvmaran också. Får du bara återhämta dig ordentligt, så sitter nog milen sub40 utan problem.
Tackar, och ja visst är det en utmaning men har man klarat maran och tränat på hyfsat bra så fixar man det helt klart. Maxtiden var ju 7 h så det fanns ju tid att vila

Som du säger så är nog återhämtningen den kritiska punkten eftersom den styr när jag kan dra igång med fartträningen men jag tror inte att jag behöver mer än 1 månad av träning för att nå uppsatt mål.

Själv, inga lopp e.d planerade inom den nära framtiden ?

Gammal 2007-10-23, 19:43   #11
GurraGo
Registered User

GurraGos avatar

Kort gympass + 20 min cykling

Fortfarande sliten efter söndagens lopp men men lite måste man ändå plåga kroppen

Bänkpress
37,5 kg x 10/9/5 ( ska köra 35 kg i forts. tills jag kan köra 3x15 där)

Sittande militärpress (Kallades "Shoulder Press"?1:a ggr jag kör)
8x45, 8x35, 7x35

Sittande (lutande) curl
3 x (10stx11kg)

Peckdeck (Hade inte tänkt köra eg. men inget annat ledigt )
3 x (10sx40kg ) (tror jag...)

Situps/Crunches (osäker, men jag körde så att det kändes som f-n)
3 reps á 15 st

20 min på cykeln, kändes ok med tanke på att benen är lite trötta. Blev lite drygt 6 km.

Efter träningen tog jag en Gainomax Recovery. Egentligen inte helt nödvändigt eftersom jag hade kokat pastan innan jag gav mig iväg och det enbart tog 30 min innan såsen var klar.

Dagens middag blev följande (allt utom pastan lades i stekpannan och värmdes/stektes till något fullt ätbart):

125 g Willys Fullkorstagliatelle

125 g X-tra Makrillfilé i tomatsås

40 g hackad gul lök

160 g Barillasås Arrabbiata

Detta gav :

(P) 36,7 g = 20 E%
(F) 24,8 g = 30 E%
(K) 91,4 g = 50 E%

Damn vad mycket man man ska käka om man ska ligga på kcal+. Min frukost var iofs inte mer än 300 -400 kcal och jag har inga problem att ligga på dryga 500 men ändå. Får väl ägna mig mer åt den här sortens aktivitet:

Gammal 2007-10-23, 20:55   #12
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av GurraGo Visa inlägg
Själv, inga lopp e.d planerade inom den nära framtiden ?
Nej, jag är halvskadad och ställde precis in säsongens sista lopp, så Premiärmilen 30/3 ligger nog närmast

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 08:43   #13
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Reg.datum: Mar 2005
Hur ser längd/vikt ut?
Gammal 2007-10-24, 08:56   #14
GurraGo
Registered User

GurraGos avatar

173-174 cm lång
väger 65,7 kg (har gått ner cirka 1 ½ kg de senaste 4 veckorna)

Hade egentligen som mål att gå ner till minst under 65 kg (kanske 64,5 kg) fram till 23:e nov, men eftersom jag nu vilar lite efter loppet och kör mer styrketräning, käkar jag mer så jag kanske går upp. Borde dock kunna hålla mig på +/- = 0 i 1 ½ vecka till, fram tills jag kan börja träna på löpning på normal nivå igen.

Mitt BMI ligger ju alltså just nu på cirka 22,00 vilket ur ett normalt perspektiv är helt ok och det trivs jag bra med. Dock är det aningen högt som löpare och jag har åtminstone 1 kg runt midjan jag utan problem borde kunna dumpa

Gammal 2007-10-24, 08:59   #15
GurraGo
Registered User

GurraGos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Nej, jag är halvskadad och ställde precis in säsongens sista lopp, så Premiärmilen 30/3 ligger nog närmast
Ok ok,, trist det där med skador men tur att det är under vinterhalvåret i alla falll. Lite värre att bli skadad under, säg våren och få hela säsongen förstörd.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:14.