Startat ny journal eftersom jag inte skrivit i min gamla på ett bra tag, samt att min träning har fått nytt fokus - så denna nya titel passar bättre.
Först och viktigast:
Varför skapa en journal (igen)?
Min förhoppning är att kunna få ihop några personer som följer varandra och peppar på varandra, kommer med tips och kommenterar på passen. Allt för att underlätta att träna vidare då det känns tungt.
Hade det alltid kännts som en dans på rosor hade jag inte brytt mig om journal, men precis som med allt går motivation och ork i vågor - så jag vill gärna bygga ett stödnätverkar (so to speak) inför de tillfällena. Det är min förhoppning, att någon kan stå och

mig då det behövs.
Det hade inte varit fel att hitta fler likasinnade med.
Tidigare fokus:
Jag har under en längre tid ägnat mig främst åt fyspass, men även också; badminton, squash, simning, rodd, styrketräning, löpning, cykling och inlines.
Min tidigare målsättning var i princip 'bli bäst på allt'. Och jag tycker att jag byggt en väldigt stabil grund för att fortsätta. Den största skillnaden är att nu sätter jag upp mer specifika mål, vilket även påverkar träningen och träningsupplägget.
Mina största målsättningar:
Kunna springa långt med packning, oavsett terräng. Min träningspackning är 13 kg sand, vatten och mat. Packningen jag tränar för, är sådan att jag ska kunna springa självständigt i några dagar - dvs vindsäck, sovsäck, första hjälpen, förstärkningskläder, m.m.
Den andra stora målsättningen är att ro över atlanten.
Varför gör jag detta? Väldigt bra fråga. Jag vet inte. För att... Jag vill?
Det är något med monotont kroppsarbete som är väldigt behagligt. Jag skämtar inte. Visst, de första 50 längderna i bassängen är bara tråkiga, men sen, då jag kopplar bort var jag är och bara fortsätter, bara befinner mig i nuet...
Eller det kanske är upplevelserna jag får. Att vara ute och svettas på en enslig väg mitt i natten, se stjärnorna lysa starkt ovanför mig, helt tyst förutom vindens bris i träden.
Jag vet inte. Men jag vill. Och det är det som är det viktiga. Det är därför jag gör det. Det är en brinnande längtan i mig att kunna göra sådana här saker, och därför gör jag dem. Simple as that.
Mig i korthet:
Man
Födelseår 1987
Vikt 90 kg
Längd 186 cm.
Tidigare större bedrifter
Sprungit/cyklat mellan Göteborg och Lund, stafett med kompis. En av oss sprang medan den andre cyklade bredvid. Bytte lite här och var. Blev 16 mil cykel och 16 mil löpning på vägen vi tog. 43 timmar och 40 min tog det.
Cyklat 60 mil med packning på två dygn.
Tidigare resultat
10 chins med 13 kg ryggsäck
Böj 120 kg
Marklyft 180 kg
Hantelryck 45 kg
10 km - 38 min 13 s
100m - 12,2 s
50 Burpees - 2 min 23 s
Nuvarande mål, i korthet
Löpning (med packning)
Delmål ett: Springa sju mil utan stopp.
Delmål två: Springa sju mil utan stopp, tre dagar i rad.
Delmål tre: Springa Göteborg till Lund
Slutmål: (Hemligt

)
Rodd (C2)
Delmål ett: Komma upp på tidigare höjder - 1 min 28 s på 500m, milen på 40 min.
Delmål två: Ro kontinuerligt i två och en halv timme.
Delmål tre: Tio mil på en dag
Slutmål: Atlanten!
Annat
Lyfta 100 ton på en dag i strikta (SL-godkända på de tre stora):
Knäböj
Bänkpress
Marklyft
Kabelrodd
Militärpress
Latsdrag
Komplementerande (för löpning/rodd) styrkemål
Ben
ATG Böj - 50x120%Kv
Pistol squat - 25 st/ben
Utfallsgång - 100x25%Kv st/ben
Hamstringcurl - 50x70%Leg Extension
Drag
Kabelrodd - 50x90%Kv
Enarmsrodd - 25x40%Kv
Enarmslatsdrag - 25x30%Kv
Tryck
Bänkpress - 50x90%Kv
Enarmshantelpress - 25x40%Kv
Enarmsmilitärpress - 25x30%Kv
Några egenheter:
- Jag springer barfota så ofta det går. Då det inte går, så springer jag i FiveFingers. Då det inte går, så blir det platta skor.
Varför?
Argumenten för barfotalöpning tilltalar mig (vi har utvecklats till att gå och springa - men vadderade skor är nytt, att sätta ner foten framför kroppen skapar en bakåtriktad kraft, etc), och jag finner det väldigt behagligt och befriande.
- Jag kommer följa riktlinjer från stenåldersdiet och ibland fasta (främst kortvarigt, á la periodisk fasta).
Varför?
Återigen, argumenten tilltalar mig (vi har utvecklats i en miljö där viss typ av föda fanns, det fanns antagligen inte alltid gott om mat, osv), och de gånger jag testat tidigare har jag inte upplevt några negativa effekter. Vilket jag tycker är viktigast, jag har kunnat träna vidare lika hårt och mått lika bra trots omlagda kostvanor. Vet inte om jag fått några positiva effekter tidigare heller dock, vi får se helt enkelt.
- Trots att jag satsar på ultradistans kommer jag fortsätta med styrketräning.
Varför?
Detta för att jag dels vill bibehålla/bygga balans i kroppen (eftersom jag ror mycket vill jag bygga baksida lår och överkroppens tryckmuskulatur), och dels för att jag vill ha stark bål så att jag inte skadar mig då jag springer långt med packning.
Träningsplan osv kommer senare. Om någon är intresserad. Annars skippar vi det och bara köttar på.
Input?