handdator

Visa fullständig version : Har du vaccinerat dig mot SARS-CoV-2? (Covid19, Corona)

Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

Mental
2021-06-22, 14:35
Den andra tråden är lite åldrad och omröstningen låst sedan länge.
Hur ser det ut nu?

Dreas
2021-06-22, 14:42
Bokningen öppnar i morgon kväll!

blåvitt
2021-06-22, 15:13
Har en dos Astra och en dos pfizer i mig. Jobbar inom äldreomsorg så jag fick första i början på mars

r1kkie
2021-06-22, 15:24
Blir väll å ta när man inte behöver boka en tid så man bara kan hoppa in lite fort när man av en händelse passerar förbi.

Mental
2021-06-22, 15:24
Jag har Pfizer * 2
22/1 & 18/2

Wain
2021-06-22, 15:30
Har i dagsläget inget behov.

Diomedea exulans
2021-06-22, 15:33
Nej, har försökt boka tid två gånger, men då fanns det inga tider. Vaccination är ett måste för en häradsbetäckare som jag.

kvarnis
2021-06-22, 15:37
Föredrar naturlig immunitet.
Sen vet man för lite om vaccinerna är säkra på lång sikt.

Agitator
2021-06-22, 16:07
Min grupp var nyligen. Avvaktar dock lite med att vaccinera mig. Inväntar hösten och utvärderar då.

Armed Dingo
2021-06-22, 19:15
Nej och kommer i dagsläget inte göra det. Inte på grund av att jag är antivaxxer bara för att, eller att jag inte tar coronaviruset på allvar. Jag är bara lika nojjig för obehagliga permanenta biverkningar som jag är för rejäla komplikationer från viruset.

Jag är dock inte rädd för att dö från viruset. Känns som att vården har bra koll på viruset idag och utöver det är jag ung och frisk som en nötkärna. Kommer därför avvakta in i det sista.

King Grub
2021-06-22, 19:18
Nej du.

Lafayette
2021-06-22, 19:23
Nej leder fortfarande, ungefär samma som förra då:d

Jag avvaktar så länge det går. Har noll behov av det just nu och utsätter inte andra för smitta heller.

ceejay
2021-06-22, 19:24
jupp, får dos 2 29 juni.

panzerpig
2021-06-22, 19:34
fått dos ett (moderna), ska få dos 2 i mitten av juli.

Sverker
2021-06-22, 19:37
Ja. Fått båda doserna, Pfizer. Vill inte bli smittad eller smitta andra.

Magnus N
2021-06-22, 19:44
Japp 2 doser, Pfizer

Lipservice
2021-06-22, 19:51
Har inte bokat tid eller tagit någon dos. Hade Covid i Påskas, känner ej något behov av att vaccinera mig.
Har så många allergier och andra men sedan tidigare, vill inte "råka" dra på mig mer på grund av biverkningar.
Tänker vänta och utvärdera, tar det 1 eller 10 år.. vem vet.

berserken
2021-06-22, 20:04
Inte gjort det .Man kan tydligen få covid ändå och kan man få det så kan man väl smitta andra fast man fått vaccin

ChuckTesta
2021-06-22, 20:13
Har bokat tid för vaccination... Men börjar fundera på att avboka denna.

Fredszky
2021-06-22, 20:23
Har bokat tid för vaccination... Men börjar fundera på att avboka denna.

Kom igen, ta den, det är hippt och inne!
Staten säger att det är bra, de lovar!
"Alla" gör det, även kändisar som får betalt för att säga det!
Kom igen nurråååå! Första två fixen bjuds det på!

OnT: Nej.

Diomedea exulans
2021-06-22, 20:28
Kom igen, ta den, det är hippt och inne!
Staten säger att det är bra, de lovar!
"Alla" gör det, även kändisar som får betalt för att säga det!
Kom igen nurråååå! Första två fixen bjuds det på!

OnT: Nej.

Hippt och inne? Det är väl snarare hippt och inne att avstå, för att bevisa att man är en rödpillrare som kan tänka själv och inte är ett viljelöst får som är hjärntvättat av Bill Gates/Soros/Woke/HBTQ/vänster/feminist/Illuminati-rymdödle-sionist-mainstreammedia-maffian.

Fredszky
2021-06-22, 20:40
Hippt och inne? Det är väl snarare hippt och inne att avstå, för att bevisa att man är en rödpillrare som kan tänka själv och inte är ett viljelöst får som är hjärntvättat av Bill Gates/Soros/Woke/HBTQ/vänster/feminist/Illuminati-rymdödle-sionist-mainstreammedia-maffian.

Låter hoppfullt.
Kanske en ny generation kan visa vägen till vett och reson.

Hitills har jag dock mest sett bilder på sociala medier med axlar med plåster på följt av hjärtkommentarer och ryggdunkningar. Samt "tänkvärda" inlägg om hur man i princip handgripligen mördar oskyldiga pensionärer om man inte låter pappa staten injicera.

VoDaresVins
2021-06-22, 20:53
Dos 1 tagen, tror anda var bokad till augusti. Jag beslöt mig nog relativt tidigt att det inte skulle vara nån frågan om med det här vaccinet. Så fed up med restriktioner.
Undrar vad ni som avstår tänker om resande framöver? Verkar ju vara att inresa till många länder kommer kräva vaccinintyg eller bevis på tillfrisknad efter covid. (sorry om det varit på tapeten redan här, har inte varit så aktiv på ett tag)

Vinter
2021-06-22, 21:13
Dos 1 tagen, tror anda var bokad till augusti. Jag beslöt mig nog relativt tidigt att det inte skulle vara nån frågan om med det här vaccinet. Så fed up med restriktioner.
Undrar vad ni som avstår tänker om resande framöver? Verkar ju vara att inresa till många länder kommer kräva vaccinintyg eller bevis på tillfrisknad efter covid. (sorry om det varit på tapeten redan här, har inte varit så aktiv på ett tag)

Folk som avstår har nog oftast en livstil, bor på en plats, som gör dom mindre benägna att smittas.

Blir väl troligtvis nån vaccinerad som plockar in nya varianten till landet. Av den enkla anledningen att de beter sig som om pandemin är över.

King Grub
2021-06-22, 21:15
The EU had taken the necessary measures so that people who are not vaccinated will not be discriminated against when travelling across the EU. All those who are not vaccinated can get tested for COVID-19 and travel freely.

https://www.schengenvisainfo.com/news/all-details-on-eu-covid-19-passport-revealed-heres-what-you-need-to-know/

King Grub
2021-06-22, 21:21
"Tested" med ett helt värdelöst test i sammanhanget dessutom.

Further, the PCR test used by many countries had 100% sensitivity and 97.8% specificity. This is a highly accurate test if used when infection is suspected. But it performs poorly when used as a screening test.

In Denmark, only 0.5% of those tested are positive for COVID-19. Thus, for every 1000 people who are tested, we will get these results:

Infected, Healthy

Test +

5, 22

Test -

0, 973

This means that 81% (22/27) of those who are told they are ‘infected’ are actually healthy.

https://www.bmj.com/content/373/bmj.n861/rr

Wain
2021-06-22, 22:06

Men det är ett fint test med vinstmarginal på över 90%.
:d

Många företag som dragit igång nya labb med enda syfte att mjölka pengar på dessa test.

PixelMiner
2021-06-22, 22:07

Fast om målet är att stoppa smittade ifrån att resa är det ju toppen, då ingen som är smittad testar negativt. Sen att man får några false positive är ju ett mindre problem för populationen i stort. Däremot blir det ju så klart jobbigt för den som vill ut och resa och som råkar testa positivt trots att man är frisk.

TotteShaped4Life
2021-06-23, 03:40
Jag är ett hjärntvättat får. Fått mina två doser och har börjat bräka för fullt.

TheDoctor
2021-06-23, 04:39
Nope.

Om jag ska lämna landet och det är enklare att vaccinera sig för att slippa massa snea blickar så kanske jag gör det. Dock inga planer på att res de närmsta åren. Jag gillar Sverige och har inget behov av att resa just nu.

Jorgen
2021-06-23, 04:58
Skall få första dosen om två veckor.

Hade covid för ca en månad sedan och blev riktigt dålig. Det önskar jag ingen att få.

ceejay
2021-06-23, 07:26
Jag har märkt att det finns otroligt många experter på vaccinet på nätet. "Det funkar si och så och ger inte det här men det här".
Typ medelålders/övre medelålders gubbar och tanter utan utbildning i ämnet.

thenut
2021-06-23, 08:06
Fullvaccinerad sen en vecka tillbaks, har högt blodtryck vilket tydligen flyttade mig lite tidigare i kön...

wintersnowdrift
2021-06-23, 08:08
Får första dosen på måndag. Hade antagligen skippat vaccin om det inte var för att jag vill/kan/måste resa i jobbet.

Jag börjar känna mig som en jäkla rättshaverist/konspirationsteoretiker men jag tycker verkligen att pandemihanteringen har varit hysterisk på alla sätt och vis, vilket nu leder till en lika hysterisk vaccineringskampanj.

Uncle Joe
2021-06-23, 08:11
https://www.schengenvisainfo.com/news/all-details-on-eu-covid-19-passport-revealed-heres-what-you-need-to-know/

Fast det utesluter ju inte att t ex restauranger, barer och klubbar portar turister som inte är vaccinerade.

Cooks
2021-06-23, 09:05
Ja, men det känns inte tryggt då jag fick en dos AZ och en Pfizer och det fanns noll studier på hur bra effekt detta ger när de tog beslutet att göra så. Vill gärna ha en till dos Pfizer då detta tydligen inte är farligt enligt någon chefsläkare i Lund som sa att alla som hade vaccinerat på en viss VC under en dag ska få en tredje dos då några enstaka hade råkat få vatten(?) istället för vaccin men man visste inte vilka exakt.

Vinter
2021-06-23, 10:14
Ja, men det känns inte tryggt då jag fick en dos AZ och en Pfizer och det fanns noll studier på hur bra effekt detta ger när de tog beslutet att göra så. Vill gärna ha en till dos Pfizer då detta tydligen inte är farligt enligt någon chefsläkare i Lund som sa att alla som hade vaccinerat på en viss VC under en dag ska få en tredje dos då några enstaka hade råkat få vatten(?) istället för vaccin men man visste inte vilka exakt.

Låter tryggt. Jag har mest att anmärka på organisationen bakom. Som sätter alla kort på att vaccinen ska lösa alla problem.

ChuckTesta
2021-06-23, 11:41
Jag har märkt att det finns otroligt många experter på vaccinet på nätet. "Det funkar si och så och ger inte det här men det här".

På nätet? Exakt alla har helt plötsligt blivit vaccinexperter och epidemiologer, virologer sedan corona. Alla dessa experter är också snabba på att idiotförklara alla som inte vill vaccinera sig.

Baskagge
2021-06-23, 11:45
https://swebbtv.se/w/8858015d-c23b-4a0a-b754-d7ac19c56879

Biverkningar diskuteras vid 27 min och framåt. Inte så värst vaccinsugen.

Uncle Joe
2021-06-23, 12:12

Mycket spekulationer och lösa indicier ändå?

Samma doktor anser dessutom att : "Behandling av C- och D- vitaminer och zink tillsammans med solljus mot Corona rekommenderas av Blomberg"

Nej, kom igen.

Pepz
2021-06-23, 12:27
är imponerad ändå av konspirationsteoretikernas förmåga att uppfinna bevis och vrida på på saker för att det ska passa en förutfattad mening

Langster
2021-06-23, 12:44

SwebbTV vårt nya public service?

Jag tar första dosen nästa fredag.

Wormzie
2021-06-23, 12:45
1x AZ, 1x pfizer, ska troligtvis få en till pfizer om någon månad.

Vinter
2021-06-23, 13:01
är imponerad ändå av konspirationsteoretikernas förmåga att uppfinna bevis och vrida på på saker för att det ska passa en förutfattad mening

Det finns ju bra sätt och dåliga sätt att hantera saken.

0daJaQTZggA

Man kan ju notera Colbert's reaktion.

Baldr
2021-06-23, 13:09

Mina konspirationsfavoriter är väl den rasistiska idén om att coronaviruset skulle ha något att göra med viruslaboratoriet i Wuhan där personal blev sjuka eller den absurda idéen att Astra Zenecas vaccin kan ha allvarliga biverkningar.

kvarnis
2021-06-23, 13:24
SwebbTV vårt nya public service?

Jag tar första dosen nästa fredag.

Swebb Tv har iaf en mer balanserad rapportering än MSM i de flesta ämnena.

Uncle Joe
2021-06-23, 13:33
Swebb Tv har iaf en mer balanserad rapportering än MSM i de flesta ämnena.

Tycker jag inte. Har slötittat på intervjun om vaccination och biverkningar. Programledaren ställer enbart ledande frågor och ställer inga kritiska frågor överhuvudtaget.

Baskagge
2021-06-23, 16:27
Mycket spekulationer och lösa indicier ändå?

Samma doktor anser dessutom att : "Behandling av C- och D- vitaminer och zink tillsammans med solljus mot Corona rekommenderas av Blomberg"

Nej, kom igen.

Klart det är spekulationer eftersom vaccinen är nya liksom forskningen på biverkningarna. Det är inte direkt foliehattsteorier att fundera på eventuella långtidseffekter.

However, recent observations suggest that the SARS-CoV-2 spike protein can by itself trigger cell signaling that can lead to various biological processes. It is reasonable to assume that such events, in some cases, result in the pathogenesis of certain diseases.
Our laboratory only tested the effects of the SARS-CoV-2 spike protein in lung vascular cells and those implicated in the development of PAH. However, this protein may also affect the cells of systemic and coronary vasculatures, eliciting other cardiovascular diseases such as coronary artery disease, systemic hypertension, and stroke. In addition to cardiovascular cells, other cells that express ACE2 have the potential to be affected by the SARS-CoV-2 spike protein, which may cause adverse pathological events. Thus, it is important to consider the possibility that the SARS-CoV-2 spike protein produced by the new COVID-19 vaccines triggers cell signaling events that promote PAH, other cardiovascular complications, and/or complications in other tissues/organs in certain individuals (Figure 3). We will need to monitor carefully the long-term consequences of COVID-19 vaccines that introduce the spike protein into the human body.

https://www.mdpi.com/2076-393X/9/1/36/htm

Ett Orm
2021-06-23, 17:17
Klart det är spekulationer eftersom vaccinen är nya liksom forskningen på biverkningarna. Det är inte direkt foliehattsteorier att fundera på eventuella långtidseffekter.

Vi hittar inget men det utesluter inte att alla funktioner i kroppen - ja utom de vi undersökte då - påverkas negativt.
De verkar ha bestämt sig för att det är dåligt tills sista cellen i den mänskliga kroppen är undersökt i 100 år.

Rätt tolkat?

trädgårdsmöbel
2021-06-23, 17:19
Då mycket som betecknats som foliehattande senaste 20 åren visat sig vara sant, ibland bara med månader från foliehatt till fakta så tycker jag att man bör vara försiktigt med att säga foliehatt, alternativt sätta en positiv värdering i ordet.

Uncle Joe
2021-06-23, 17:42

Mdpi databasen är inte tillförlitlig.

Prost
2021-06-23, 17:47
Skall få första dosen om två veckor.

Hade covid för ca en månad sedan och blev riktigt dålig. Det önskar jag ingen att få.

Men varför tar du vaccinet om du redan haft covid? :-) Själv så har jag inte tänkt att ta vaccinet men HELT uteslutet är det väl inte, får se.

Jorgen
2021-06-23, 18:02
Men varför tar du vaccinet om du redan haft covid? :-) Själv så har jag inte tänkt att ta vaccinet men HELT uteslutet är det väl inte, får se.

För att det är rekommendationen.
"Vi rekommenderar vaccination med två doser för alla som har haft covid-19. De som har haft covid-19 har utvecklat ett skydd mot sjukdomen, men vi vet idag inte hur länge det skyddet finns kvar. Det skydd man får efter covid-19 kan också variera mellan individer. Därför behöver du vaccinera dig."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/

Angel
2021-06-23, 18:02
Får frågan dagligen vilket vaccin de kommer få och ser förvirringen när jag svarar Comirnaty.

Plasttiger
2021-06-23, 18:07

Men det är ett fint test med vinstmarginal på över 90%.
:d

Många företag som dragit igång nya labb med enda syfte att mjölka pengar på dessa test.

Siffrorna visar ju att det är ett fantastiskt test för att sålla ut dem som inte har sjukdom? Vilket också är ändamålet..?
Test -

0, 973

När ortopederna river i knäna och säger att det är menisken så är det ungefär 55-45 både för sensitivitet och specificitet. Om de är erfarna.
Var tror ni psykiatrikerna hamnar? Bättre eller sämre än tärningskastet? :Virro:Virro för många saker gissar jag på sämre än slumpen.

Fast om målet är att stoppa smittade ifrån att resa är det ju toppen, då ingen som är smittad testar negativt. Sen att man får några false positive är ju ett mindre problem för populationen i stort. Däremot blir det ju så klart jobbigt för den som vill ut och resa och som råkar testa positivt trots att man är frisk.
+1.

Framför allt är jag förvånad över vilka extrema nisch-kunskaper de kan om de individuella vaccinens särskiljande egenskaper ("om får biverkningar av Astra hade du blivit svårt sjuk av corona/eller så har du haft corona/eller så är du ung, men om du får det av Pfizer betyder det att du får ett bra immunsvar, och av Moderna att du hade sätt en svart katt"

Plasttiger
2021-06-23, 18:12

Det skrämmande är hur "pålästa" personer tar på sig att sprida desinformation. Vi har någon här på forumet till och med som jag ärligt talat misstänker sprider rysk desinformations-propaganda! En person som med sin utbildning (inte så relevant...) borde veta bättre! Men hoppar in i trådar och försöker skrämma oss från de effektiva vaccinena!

Lafayette
2021-06-23, 18:14
Det är skrämmande hur ignorant du är Plastis, du har ju sanningen om SSRI, om du söker skall du finna den om detta vaccin också hehe

Plasttiger
2021-06-23, 18:32
Det är skrämmande hur ignorant du är Plastis, du har ju sanningen om SSRI, om du söker skall du finna den om detta vaccin också hehe

Vaccinen har visat väldigt god effekt mot sjukdomen de ska förebygga. Det är teknologiska underverk.

SSRI? Förebygger det ens suicid? Eller är det så att allt talar för att det orsakar suicid? Även mord verkar det som.
Råttor simmar lite längre visserligen.

Wain
2021-06-23, 19:19
"Vi rekommenderar vaccination med två doser för alla som har haft covid-19. De som har haft covid-19 har utvecklat ett skydd mot sjukdomen, men vi vet idag inte hur länge det skyddet finns kvar. Det skydd man får efter covid-19 kan också variera mellan individer. Därför behöver du vaccinera dig."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/

Lite konstigt resonemang från fhm. All vetenskap pekar så vitt jag vet på att det ger bättre skydd att ha varit sjuk än att vaccinera sig. Enda vettiga orsaken borde vara att man inte litar på PCR-testet (vilket man inte borde med tanke på det höga antalet falska positiva).

Prost
2021-06-23, 20:37

Jag tycker det känns lite konstigt, varför inte ta en tredje dos efter en månad till då? :-/ Man borde väl om något ha ett Bättre skydd efter att ha varit sjuk på riktigt jämfört med att vara vaccinerad tänker jag.

thenut
2021-06-23, 21:54
https://open.spotify.com/episode/7uVXKgE6eLJKMXkETwcw0D?si=5237987d09b74a71

Ingen aning om hur det de säger står sig, men intressant att lyssna på oavsett....

panzerpig
2021-06-23, 22:05
Jag hade covid i slutet av november (testade positivt 27/11). Hade inga antikroppar alls när jag testade i början av juni.
Frågan är hur länge skyddet sitter i, t-celler, antikroppar osv. Vaccinerade mig som jag skrivit tidigare för någon vecka sedan.

Plasttiger
2021-06-24, 17:04
Jag tycker det känns lite konstigt, varför inte ta en tredje dos efter en månad till då? :-/ Man borde väl om något ha ett Bättre skydd efter att ha varit sjuk på riktigt jämfört med att vara vaccinerad tänker jag.

Det är inte säker att naturlig immunitet är bättre än den av vaccinationen.
En del saker talar för att vaccinerna förväntas ge en bättre immunitet.
Framförallt är vaccinenen mycket säkrare.

Prost
2021-06-24, 17:54
Det är inte säker att naturlig immunitet är bättre än den av vaccinationen.
En del saker talar för att vaccinerna förväntas ge en bättre immunitet.
Framförallt är vaccinenen mycket säkrare.

Jag är absolut ingen expert inom området. :-) Men jag minns bara att jag hört/läst att ett vaccin inte ser lika bra immunitet som att ha haft själva viruset "på riktigt", detta var dock lång innan covid -19 och handlade om vanliga influensavirus.

Varför jag själv inte varit så positiv för att ta vaccinet beror dels på att jag tror att när man är hälsosam i övrigt så har man en mycket större chans att klara sig utan allvarligare symptom. Men jag tror ändå att den största anledningen är det faktum att det finns risker med nya vaccin, alla minns ju svininfluensa -vaccinet osv.

För äldre och kraftigt överviktiga personer med låg D-vitamin status etc så är det säkert en bättre risk/reward -ratio med att ta vaccinet jämfört med unga hälsosamma personer. Självklart finns dock alltid risken att man mot förmodan ändå blir riktigt sjuk och ångrar sig att man ej tagit vaccinet hehe. ;-/

delta_mats
2021-06-24, 17:56
Fick hem papper om att jag kan boka in mig på vaccination nu. Dock måste man veta att man kan ta andra dosen 7 veckor efteråt, och det vet jag inte. Så jag kommer avvakta till åtminstone hösten.

Jorgen
2021-06-24, 18:03
Lite konstigt resonemang från fhm. All vetenskap pekar så vitt jag vet på att det ger bättre skydd att ha varit sjuk än att vaccinera sig. Enda vettiga orsaken borde vara att man inte litar på PCR-testet (vilket man inte borde med tanke på det höga antalet falska positiva).

Jag tänker som så att dom förmodligen har bättre koll på detta än vad jag har. ;)

Wain
2021-06-24, 18:46
Jag tänker som så att dom förmodligen har bättre koll på detta än vad jag har. ;)

Du menar att du är imponerad av deras track record ;)

skyffelmördarn
2021-06-24, 19:32
Nej men jag bryr mig inte åt något av hållen, tänker inte göra någon stor grej av det. Blir det tillgängligt och jag inte behöver gå ur min väg för att fixa det, dvs att det kastas i ansiktet på mig så gör jag det.

Jag håller mig undan från folk i största allmänhet och det har jag gjort sen långt innan pandemin så det är ingen brådska för mig direkt.

Jorgen
2021-06-24, 19:33
Du menar att du är imponerad av deras track record ;)

Dom har garanterat gjort jobbet bättre än om jag skulle gjort det. :thumbup:

Agitator
2021-06-24, 19:36

Vilka är dom?

De gjorde ju helt fel i början av rona. Inte gjort många rätt om man tittar på det ur storskaligt perspektiv.

Jorgen
2021-06-24, 19:38
Vilka är dom?

De gjorde ju helt fel i början av rona. Inte gjort många rätt om man tittar på det ur storskaligt perspektiv.

Jag länkade till FHM. Så, FHM.

Vilka är de?

Agitator
2021-06-24, 20:30
Jag länkade till FHM. Så, FHM.

Vilka är de?

FHM tänker jag också på. Men de skiter ju lite i vad som är rätt och kört eget race och bara utgått från monetära skäl.

Jorgen
2021-06-24, 20:41
FHM tänker jag också på. Men de skiter ju lite i vad som är rätt och kört eget race och bara utgått från monetära skäl.

Vad är fel i den texten jag citerade?

Wain
2021-06-24, 20:58

Det skrev jag ju. Dessutom är slutsatsen i citatet helt ologiskt och följer inte av tidigare sanna påstående i de två tidigare meningarna.

Jorgen
2021-06-24, 21:00
Det skrev jag ju. Dessutom är slutsatsen i citatet helt ologiskt och följer inte av tidigare sanna påstående i de två tidigare meningarna.

Agitator?

Wain
2021-06-24, 21:12
agitator?

fhm?

Agitator
2021-06-24, 21:17

Nej inget större fel i det du skrev.

Syftar mer på helheten hur FHM samt med Tegnell i spetsen inte gjort det som är vettigast för svenska folket. De har tagit beslut baserade på ekomiska konsekvenser.

Sedan förra omgången med svininfluesan så tecknade staten avtal med experiment vaccin där tillverkarna frånskrev sig ansvar samt staten själva skiter i de drabbade indirekt i efterhand.
Har inte grävt något i nuvarande upplägg men skulle vara intressant att gräva lite och se om tillverkarna frånskrivit sig allt ansvar denna gång också.
Någon som hört om FHM blivit pressad i denna fråga med tanke på swine flu?

Jorgen
2021-06-24, 21:18
Nej inget större fel i det du skrev.

:thumbup:

wintersnowdrift
2021-06-24, 21:45
Hur har ni gjort med träningen efter vaccinering? Jag tar första sprutan på måndag. Bör man ligga lågt "bara för att" eller köra efter dagsform?

Wain
2021-06-24, 21:46
Har inte grävt något i nuvarande upplägg men skulle vara intressant att gräva lite och se om tillverkarna frånskrivit sig allt ansvar denna gång också.

Ärväl fullt öppen information att tillverkarna inte har något som helst ansvar för eventuella sidoeffekter?

Vinter
2021-06-25, 00:39
Hur har ni gjort med träningen efter vaccinering? Jag tar första sprutan på måndag. Bör man ligga lågt "bara för att" eller köra efter dagsform?

Det rekommenderas att man vilar efter vaccinering. Och rent logiskt är det nog bra att vila för att minska risker för biverkningar någon dag. Eftersom om spike proteinet sprids, sker det i blodomloppet. Ser dåligt ut med officiella rekommendationer, men jag tycker det är en no-brainer.

Agitator
2021-06-25, 05:53
Ärväl fullt öppen information att tillverkarna inte har något som helst ansvar för eventuella sidoeffekter?

Så kanske det är. Inget jag själv grävt i. Men det stör mig hur svenska staten accepterade detta vid svininfluensan och sedermera skitit att ta hand om de som råkat illa ut. Bedrövligt rent ut sagt.

Men om det är sådan öppen information redan så ska jag slänga ett öga på vaccinen ifråga när jag har tid. Vet vi vad Tegnell och staten tar för ansvar denna gång officiellt? Samma som vid svininfluensan?

Wain
2021-06-25, 07:58
Men om det är sådan öppen information redan så ska jag slänga ett öga på vaccinen ifråga när jag har tid. Vet vi vad Tegnell och staten tar för ansvar denna gång officiellt? Samma som vid svininfluensan?

Jupp, samma som svininfluensan tror jag.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/01/staten-tecknar-overenskommelse-om-skador-till-foljd-av-vaccinering-mot-covid-19/

Sverker
2021-06-25, 08:07
Jag såg det som ett mekaniskt problem. Dumt att träna samma dag eftersom nålen har varit inne och grävt i muskeln. Men eftersom jag inte fick smärta första gången så träna jag dagen efteråt. Andra dosen kändes
mer och gjorde all axelträning obehaglig. Feber är förväntad reaktion så hypertermi orsakad av träning spelar nog ingen roll.

Prost
2021-06-25, 08:32
Ny forskning visar att spikprotein från covid-vaccination går ut i blodet. Enligt en kanadensisk vaccinforskare är detta sannolikt förklaringen till rapporterade biverkningar som hjärtmuskelinflammation och blodproppar. (https://www.varldenidag.se/nyheter/forskare-oroas-av-uppgifter-i-hemlig-pfizer-rapport/repufv!DFCxgrYUBG6GDf5yqvqDeQ/)

Sverker
2021-06-25, 08:47
Ja. Är inte det en förväntad reaktion. Vi tillverkar själva spike-proteinet så länge m-RNA finns kvar och immunförsvaret städar rent och bildar parallellt antikroppar mot proteinet.

Vinter
2021-06-25, 11:57
Ja. Är inte det en förväntad reaktion. Vi tillverkar själva spike-proteinet så länge m-RNA finns kvar och immunförsvaret städar rent och bildar parallellt antikroppar mot proteinet.

Nej det är inte en förväntad reaktion.

Ett traditionelt vaccin injecerar den mängd protein(vektor eller protein) som beräknas krävas för att immunförsvaret ska producera antikroppar.

Med mRNA har du en "genterapi variant" där kroppen själv producerar proteinet. Det ska inte sprida sig, men det ser ut att göra det i blodomloppet. Man försökte få mRNA att stanna i injektionsområdet med markörer, men det ser inte ut att fungera. Om det handlar om dosen, eller något annat vet vi inte.

Rekommendationerna har inte reflekterats av de problem som vi ser. Och långvariga effekter vet vi inte heller. Rekommendationen vore logiskt att ta det lugnt ett tag efter injektionen så att man inte sprider det mer. Ett systemfel att inte uppdatera rekommendationer.

Uncle Joe
2021-06-25, 13:31
Nej det är inte en förväntad reaktion.

Ett traditionelt vaccin injecerar den mängd protein(vektor eller protein) som beräknas krävas för att immunförsvaret ska producera antikroppar.

Med mRNA har du en "genterapi variant" där kroppen själv producerar proteinet. Det ska inte sprida sig, men det ser ut att göra det i blodomloppet. Man försökte få mRNA att stanna i injektionsområdet med markörer, men det ser inte ut att fungera. Om det handlar om dosen, eller något annat vet vi inte.

Rekommendationerna har inte reflekterats av de problem som vi ser. Och långvariga effekter vet vi inte heller. Rekommendationen vore logiskt att ta det lugnt ett tag efter injektionen så att man inte sprider det mer. Ett systemfel att inte uppdatera rekommendationer.

Hur många antikroppar tillverkas av mRNA-metoden? Absolut inga enorma mängder som covid-19 infektionen resulterar i.

Prost
2021-06-25, 14:52

Jo, alla förväntar sig nog att får hjärtmuskelinflammationer och blodproppar när de vaccinerar sig. Läste du bara första meningen? Är de möjliga bieffekterna inget att fundera över alls?

Jag har inget emot dem som anser vaccinet vara värt det men jag tycker att ditt svar var lite märkligt? :-)

panzerpig
2021-06-25, 14:58
Hur många antikroppar tillverkas av mRNA-metoden? Absolut inga enorma mängder som covid-19 infektionen resulterar i.

Det verkar även variera väldigt hur mycket antikroppar man får av covid-19 också. Vissa har antikroppar länge, vissa får det knappt alls. Är det samma variation med vaccin?

Uncle Joe
2021-06-25, 14:59
Jag menade förstås spike proteiner, sorry!

Sverker
2021-06-25, 15:55
Jo, alla förväntar sig nog att får hjärtmuskelinflammationer och blodproppar när de vaccinerar sig. Läste du bara första meningen? Är de möjliga bieffekterna inget att fundera över alls?

Jag har inget emot dem som anser vaccinet vara värt det men jag tycker att ditt svar var lite märkligt? :-)
Märkligt vet jag inte. Att vårt immunförsvar kan gå berserk är inte otänkbart. Sidoreaktioner med blodproppar var kanske oväntat.

Primitiv
2021-06-25, 16:19

Jag tränade dagen efter första sprutan (ingen biverkning mer än lite ont i axeln) och vilade två dagar efter andra sprutan där jag drack en hel del öl dagen efter andra sprutan.

Funkat bra.

caelus
2021-06-25, 16:41

Jag gick och tränade i två timmar direkt efter första sprutan i onsdags. Igår, dagen efter, kände jag mig helt utslagen och låg i soffan hela dagen. Idag känns det bättre.

Agitator
2021-06-25, 22:34
Klarar man inte av att avstå några dagars träning under dessa omständigheter när man tagit vaccin så bör man fundera på sin ohälsosamma inställning till träning.

ceejay
2021-06-26, 21:39
Random person tweetar något om att folk har blivit mer infektionsmottagliga efter vaccin. (Om det är sant låter jag vara)
Random tant 60+ svarar "Tidigare än vad jag trott"

Okej Lena, outbildad inom ämnet och säkert läsare av bloggar för info, då vet vi.

skyffelmördarn
2021-06-26, 23:21
Jag gick och tränade i två timmar direkt efter första sprutan i onsdags. Igår, dagen efter, kände jag mig helt utslagen och låg i soffan hela dagen. Idag känns det bättre.

Jag tränade samtidigt som jag tog sprutan, kan ju inte riskera att tappa gainz!

Rikard Jansson
2021-06-27, 11:21
3 veckor efter andra sprutan så har jag fortfarande ont i axeln och lite kraft-tapp.

Lafayette
2021-06-27, 13:27
3 veckor efter andra sprutan så har jag fortfarande ont i axeln och lite kraft-tapp.

Det är bara början på livs långa konsekvenser av vaccinet är jag rädd

Plasttiger
2021-06-27, 17:03
Hög vaccinationsvilja bland utomeuropeskt födda svenskar!:hbang:

Resultaten visar att majoriteten (75 procent) av de 1 382 personer som svarat på frågan om vaccinationsvilja är positiva och antingen planerar att vaccinera sig mot covid-19 (67 procent) eller redan har vaccinerat sig (8 procent).

Vissa skillnader sågs utifrån utbildningsnivå, ålder och tid i Sverige.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/a/acceptans-for-covid-19-vaccination/?pub=95540

Verkar dock, precis som på Kolozzeum, finnas en "livets hårda skola"-fördelning
Andelen som var positivt inställda till vaccination var högre bland deltagare med gymnasial och eftergymnasial utbildning jämfört med förgymnasial utbildning

Primitiv
2021-06-27, 18:52
Klarar man inte av att avstå några dagars träning under dessa omständigheter när man tagit vaccin så bör man fundera på sin ohälsosamma inställning till träning.

Juni har varit väldigt lugn träningsmånad för mig, bästa månaden 2021 hittills. Deload (dels pga skada, dels pga värmen och dels pga tappad motivation), mer socialt umgänge efter över ett år av "isolering", och massa pippande nu när massa ensamma vårdbrudar behöver släcka törsten efter ett år av avhållsamhet..."fullvaccinerad" är bästa repliken på Tinder.

Fett värt ont i armen i några dagar.

King Grub
2021-06-29, 17:02
The present assessment raises the question whether it would be necessary to rethink policies and use COVID-19 vaccines more sparingly and with some discretion only in those that are willing to accept the risk because they feel more at risk from the true infection than the mock infection. Perhaps it might be necessary to dampen the enthusiasm by sober facts? In our view, the EMA and national authorities should instigate a safety review into the safety database of COVID-19 vaccines and governments should carefully consider their policies in light of these data. Ideally, independent scientists should carry out thorough case reviews of the very severe cases, so that there can be evidence-based recommendations on who is likely to benefit from a SARS-CoV2 vaccination and who is in danger of suffering from side effects. Currently, our estimates show that we have to accept four fatal and 16 serious side effects per 100,000 vaccinations in order to save the lives of 2–11 individuals per 100,000 vaccinations, placing risks and benefits on the same order of magnitude.

https://www.mdpi.com/2076-393X/9/7/693/htm

Sverker
2021-06-29, 18:09
Fyra dödsfall per 100 000 vaccinerade. Hur många dödsfall blir det för Sverige ? 120 till 150 st hittills......

PixelMiner
2021-06-29, 18:20

MDPI är en pay-for-publish utgivare, så räkna med att det som skrivits inte gått igenom någon som helst peer-review värd namnet.

Plasttiger
2021-06-29, 18:47
MDPI är en pay-for-publish utgivare, så räkna med att det som skrivits inte gått igenom någon som helst peer-review värd namnet.

Iofs kan du räkna med att det är svårt att publicera vaccinkritik.

Är väl mer av en argumenterande text men formuleringar som "risk from the true infection than the mock infection" och "The COVID-19 vaccines are immunologically effective and can—according to the publications—prevent infections, morbidity, and mortality associated with SARS-CoV2;" (min emfas) är inte förtroendegivande.

Ett poäng i vaccinkritikernas vågskål är ju att det finns läkare som jobbat en hel karriär med ECT men inte lyckats förstå/uppmärksamma/detektera biverkningar som drabbar majoriteten av patienterna.. *spy* och att vi åtminstonde fram till nyligen tillät läkemedelsbolagen att genom missvisande/felaktig forskning få läkemedlen godkända.

JamesD
2021-06-29, 19:05

Låter därmed rimligt att endast vaccinera riskgrupperna. Sunt förnuft, dvs.

Baldr
2021-06-29, 21:53

Väldigt sketchy author.

Lafayette
2021-06-30, 10:20
Ska ta min imorgon. Min familj har bokat in mig utan min vetskap. Nu är det kört.:(

https://pbs.twimg.com/media/Efx6fn1WAAERKLU.jpg

wintersnowdrift
2021-06-30, 10:28
Det blev Pfizer i måndags. Lite öm i armen samma dag men har annars känt mig helt symptomfri och tränat som vanligt igår och idag.

wintersnowdrift
2021-06-30, 10:31

Det är inte necessarily så att en tidsskrift inte har peer-review för att den är open access. Vissa universitet har som policy att bara publicera i open access-tidsskrifter numera eftersom systemet med att betala dubbelt både för själva forskningen och för att få tillgång till publikationerna är rätt vrickat.

Agitator
2021-06-30, 12:58
Ska ta min imorgon. Min familj har bokat in mig utan min vetskap. Nu är det kört.:(

https://pbs.twimg.com/media/Efx6fn1WAAERKLU.jpg

Du kan säga nej och inte vägra. Men det är ju upp till dig om du vill ha det bråket med din familj.

Lafayette
2021-06-30, 13:06
Jag hade på känn att det skulle bli såhär, jag visste att de skulle tjata men inte att trycket skulle vara såhär hårt. Hade först tänkt att ljuga och säga att jag har tagit den, men vet att det kommer komma ifatt mig senare..

Senaste gången var ssri som var helt ofarligt och de tvingade mig, det har jag fått permanenta skador av.

Kan man skippa dos 2 iallafall?

Fredszky
2021-06-30, 13:09
Du ska alltså ta en eller två sprutor, mot din vilja, p.g.a. att din familj hetsar dig?

Är du myndig?
Lever du under förmyndigande?

Att de bokar in dig utan att ens fråga;
kan man ens göra det, och vad är det för stil egentligen?

Lafayette
2021-06-30, 13:15
Ja, de kan ju mitt personnummer så det var bara att boka..cofffee

ceejay
2021-06-30, 13:21
tog nr 2 igår. Inga speciella känningar.

King Grub
2021-06-30, 13:21
Är du myndig kan du göra precis som du vill.

Lafayette
2021-06-30, 13:25
Det är inte så lätt när 4 st är emot en, skriker på en, hetsar, hotar med att jag inte får träffa syskonbarnen, blir förlöjligad och kallad konspirationsteoretiker etc.. Jag är för svag för att orka säga ifrån och orkar inte ta allt det.

G.W
2021-06-30, 13:29
Bara att säga nej, inte svårare än så.

PixelMiner
2021-06-30, 13:55
Det är inte necessarily så att en tidsskrift inte har peer-review för att den är open access. Vissa universitet har som policy att bara publicera i open access-tidsskrifter numera eftersom systemet med att betala dubbelt både för själva forskningen och för att få tillgång till publikationerna är rätt vrickat.

Visst är det så att avgifter för open-access inte automatiskt betyder att review-processen är dålig. Men just MDPI är kända för att marknadsföra sig genom att utlova en "snabb" reviewprocess emot en högre avgift. Gör man reklam där man säger sig kunna garantera färdig review inom två veckor ifrån submission, så kan ju vem som helst räkna ut vilken kvalitet det rör sig om.

I mer seriösa tidskrifter pratar man ju ofta om flera månaders reviewtid. Jag har själv en artikel "in-flight" just nu som är inne på sin andra vända i review efter att ha skickats in första gången i december 2019... *gah!*

Fredszky
2021-06-30, 13:56
Det är inte så lätt när 4 st är emot en, skriker på en, hetsar, hotar med att jag inte får träffa syskonbarnen, blir förlöjligad och kallad konspirationsteoretiker etc.. Jag är för svag för att orka säga ifrån och orkar inte ta allt det.

Oschysst familj, beklagar.
Men också; man up.

kvarnis
2021-06-30, 14:08

Presentera ditt argument sakligt vet inte varför du inte vill, men oavsett finns det ju möjlighet att hänvisa till artiklar som styrker dina argument

ex att fullvaccinerade ändå fått infektioner, eller att ev biverkningar som kan uppstå inte står i proportion till virusets lethalitet för just dig

De som är vaccinerade är ju ändå skyddade varför ska de kräva att du vaccinerar dig? (vilket det iofs inte verkar :D)

Brofessorn
2021-06-30, 14:13

Gå iväg när du bokat tid. Ta en synål och stick dig själv ytligt i huden på axeln så det blir ett litet märke. Kom tillbaka och säg att du vaccinerat dig, hade helt fel och att du nu älskar att ta experimentella vaccin.

Diomedea exulans
2021-06-30, 14:41
Jag hade på känn att det skulle bli såhär, jag visste att de skulle tjata men inte att trycket skulle vara såhär hårt. Hade först tänkt att ljuga och säga att jag har tagit den, men vet att det kommer komma ifatt mig senare..

Senaste gången var ssri som var helt ofarligt och de tvingade mig, det har jag fått permanenta skador av.

Kan man skippa dos 2 iallafall?

Off topic, men vad har du fått för permanenta skador av SSRI?

Agitator
2021-06-30, 14:53
De vill att du vaccinerar dig för dig eget bästa Lafayette.

Jag vill själv avvakta med att vaccinera mig men om vi ska titta på det helt logiskt så känns fördelarna med att vaccinera sig större än att riskera att få covid och kanske råka ut för långtidscovid problem.

Redan för mer än ett år sedan i coronatråden så postade vi massa små artiklar på folk som hade oroväckande utveckling efter de smittats.

Corona är ingen simpel influensa.

Ifall man är ute i samhället och riskerar att bli smittad så bör man fundera på om det inte är bättre att ta vaccinet. Jag själv jobbar hemifrån och skurit ner på träningen en hel del och undviker helt enkelt massvis med social närvaro. Jag inväntar mer data samt mer analyser eller tills det känns mer nödvändigt. Jag tar hellre vaccinet än råkar få Covid. Det blir att välja mellan the lesser two evils. I detta fall tror jag vaccinet är lesser evil.

Men jag vill gärna se mer data och mer analyser personligen innan jag hoppar på tåget. Min sambo vaccinerade sig förra veckan för övrigt. Men hon planerar åka till Finland och besöka sina morföräldrar i höst, börjar bli skröpliga och man vet inte hur många år de har kvar.

Lafayette
2021-06-30, 14:54
En slags trötthet som inte går att beskriva riktigt. Kan inte somna in normalt heller, och vaknar ibland av att jag inte vet vem jag är. Så jag måste försöka memorera saker i en kvart typ, vart dörren sitter, vilka låtar jag brukar lyssna på etc. För att få ingång hjärnan.

Mental
2021-06-30, 15:49
Ja, de kan ju mitt personnummer så det var bara att boka..cofffee

Du är myndig, om du inte samtyckt till bokningen så har någon begått ett lagbrott här.
Online behöver de ditt bankid för att boka, så det antar jag att de inte har. Offline via VC skall de inte godta att boka dig utan samtycke.

Also, nu tycker jag att du skall vacinera dig, men din familj beter sig helt bedrövligt ruttet, och det tycker jag du skall sätta ned foten mot.

Ja, det kanske får konsekvenser av att minderåriga barn i släkten hålls undan från dig, men det måste stå dig helt fritt om du vill ta sprutan eller inte.
Jag hade nog blivit bara mer motvals att ett sådant beteende.

thenut
2021-06-30, 16:11
Du är myndig, om du inte samtyckt till bokningen så har någon begått ett lagbrott här.
Online behöver de ditt bankid för att boka, så det antar jag att de inte har. Offline via VC skall de inte godta att boka dig utan samtycke.

Also, nu tycker jag att du skall vacinera dig, men din familj beter sig helt bedrövligt ruttet, och det tycker jag du skall sätta ned foten mot.

Ja, det kanske får konsekvenser av att minderåriga barn i släkten hålls undan från dig, men det måste stå dig helt fritt om du vill ta sprutan eller inte.
Jag hade nog blivit bara mer motvals att ett sådant beteende.

I Östergötland åtminstone krävdes ingen inloggning för att boka tid, bara personnummer

Agitator
2021-06-30, 16:53
I Östergötland åtminstone krävdes ingen inloggning för att boka tid, bara personnummer

Boka betyder ju inget egentligen. Bara ignorera att gå dit ifall det är sådant öppet system. Inget kommer hända en.

Mental
2021-06-30, 17:20
Boka betyder ju inget egentligen. Bara ignorera att gå dit ifall det är sådant öppet system. Inget kommer hända en.

avboka så man inte slösar en dos. Och jag gissar att de kommer skicka faktura för uteblivet besök som man sedan måste bestrida (man kommer vinna det i slutändan, men det blir en massa merarbete)

Agitator
2021-06-30, 17:45
avboka så man inte slösar en dos. Och jag gissar att de kommer skicka faktura för uteblivet besök som man sedan måste bestrida (man kommer vinna det i slutändan, men det blir en massa merarbete)

Hur slösar man en dos? Knappast en dos dedikerad som ligger och väntar i ditt namn. Dyker en person inte upp så får väl nästa person dosen? Eller hur fungerar det här ni som är insatta?

Brofessorn
2021-06-30, 18:09
De vill att du vaccinerar dig för dig eget bästa Lafayette.

Ganska intressanta metoder som tas till för hans egna bästa, hota med att i princip frysa ut honom ur familjen. Hade säkert fått en person att må mycket bättre. Väldigt godhjärtad gest man ska vara tacksam för.

Sverker
2021-06-30, 18:14
Jag fick legitimera mig innan vaccinationen. Inget konstigt med det. En del av spelet för att säkra att allt blir rätt.

Plasttiger
2021-06-30, 18:15
Visst är det så att avgifter för open-access inte automatiskt betyder att review-processen är dålig. Men just MDPI är kända för att marknadsföra sig genom att utlova en "snabb" reviewprocess emot en högre avgift. Gör man reklam där man säger sig kunna garantera färdig review inom två veckor ifrån submission, så kan ju vem som helst räkna ut vilken kvalitet det rör sig om.

I mer seriösa tidskrifter pratar man ju ofta om flera månaders reviewtid. Jag har själv en artikel "in-flight" just nu som är inne på sin andra vända i review efter att ha skickats in första gången i december 2019... *gah!*

Om vi går in på facebookgruppen som halva sveriges läkarkår verkar vara aktiva medlemmar i så är det till stor del preprints och egna anektoder som verkar driva den svenska coronastrategin.
Lite läskigt faktiskt.

och "etablerade" tidskrifter är inte nödvändigtvis så bra heller - uppenbara fel som bevisades av en reanalys och fel som kostade läkemedelsbolaget flera miljarder i böter föranladde inte retraktion
https://en.wikipedia.org/wiki/Study_329#Calls_for_retraction

Angel
2021-06-30, 18:35
Hur slösar man en dos? Knappast en dos dedikerad som ligger och väntar i ditt namn. Dyker en person inte upp så får väl nästa person dosen? Eller hur fungerar det här ni som är insatta?

Om någon uteblir så blir det en dos över ja. De går inte att spara så då får man sätta sig och försöka ringa in någon från en reservlista.
Får man inte in någon så är det bara att slänga den.

Mental
2021-06-30, 19:49

Det är inte drop in. Du släpper lika många bokningsbara tider som antal vaccin du tinar upp.

När folk uteblir eller ångrar sig när de inte får den typ av vaccin de önskar blir det svinn

skyffelmördarn
2021-06-30, 19:56
Det är inte drop in. Du släpper lika många bokningsbara tider som antal vaccin du tinar upp.

När folk uteblir eller ångrar sig när de inte får den typ av vaccin de önskar blir det svinn

Stämmer det här verkligen? Jag vet många personer som blivit uppringda och typ "Kan du vara här om en halvtimme får du en dos" men det kanske bara gäller regelrätta avbokningar samma dag då.

Kotten
2021-06-30, 20:38
Båda doserna Astra. Senaste för 6 veckor sedan. Fick erbjudande om att ta en annan på spruta 2, men tänker inte blanda vaccin

wintersnowdrift
2021-06-30, 20:49

Javisst, det är ju snarare standard att kvarnarna ska mala ett tag. Vilket är problemet med typ all covid-forskning. Jag orkar inte med när jag hör både media och forskare slänga sig med smittsamheten för olika varianter pga det är helt jävla omöjligt att man kunnat utföra annat än icke-randomiserade korrelationsstudier ett par månader efter att en ny mutation har sekvenserats.

Nu är ju detta off topic men jag skickade in en artikel i augusti förra året, den är accepterad och beräknas publiceras inom ett par veckor i en inom mitt fält ansedd tidsskrift. Så typ ett år från ax till limpa. Det räknar jag som en snabb och smidig publicering :D

Plasttiger
2021-07-01, 17:44
Jag fick idag ökad respekt för King Grup, Wain, Lafayette, gamla gubben och ni andra vaccinkritiker!
Vi kan inte längre verkställa utvisningar om offret vägrar covid-test eller vaccination! Jag fick detta vid en av mina facebook-grupper, sprid gärna kunskapen för dom som riskerar utvisas - tyvärr försöker myndigheterna lura offren till att medverka till sin egen utvisning!

Men trots grova sexualbrott med utvisning i påföljden är en av de dömda kvar i Sverige – på grund av att han vägrat covidtesta sig.

I grupper på Facebook sprids infon om kryphålet för att stanna i landet.
https://www.expressen.se/nyheter/han-valdtog-flicka-kan-inte-utvisas-vill-inte-aka/

Plasttiger
2021-07-01, 17:45
Javisst, det är ju snarare standard att kvarnarna ska mala ett tag. Vilket är problemet med typ all covid-forskning. Jag orkar inte med när jag hör både media och forskare slänga sig med smittsamheten för olika varianter pga det är helt jävla omöjligt att man kunnat utföra annat än icke-randomiserade korrelationsstudier ett par månader efter att en ny mutation har sekvenserats.

Nu är ju detta off topic men jag skickade in en artikel i augusti förra året, den är accepterad och beräknas publiceras inom ett par veckor i en inom mitt fält ansedd tidsskrift. Så typ ett år från ax till limpa. Det räknar jag som en snabb och smidig publicering :D

Du föreslår att vi ska göra randomiserade studier för att fastställa smittsamheten?

Sverker
2021-07-01, 19:27
Det känns bra. Jag klarade det. Det har gått två veckor sedan andra vaccinationen och jag blev aldrig sjuk i covid-19.

Saken är att lära känna sin fiende. Det är en partikel som sprids med in- och utandningslusten mellan olika personer. Genom att hålla avstånd till andra och följa FHMs råd klarade jag det.

Nu återstår att fortsätta hålla distans och inte delta i stora folksamlingar. Inte för att jag skulle sprider några viruspartiklar utan för att inte tvinga andra närmre varandra. Så de sprider smittan.

Angel
2021-07-01, 19:31
Stämmer det här verkligen? Jag vet många personer som blivit uppringda och typ "Kan du vara här om en halvtimme får du en dos" men det kanske bara gäller regelrätta avbokningar samma dag då.

Jag jobbar med vaccinsamordning, och ja vi har såklart en reservlista som vi ringer på om någon uteblir och det finns en dos över.

Lafayette
2021-07-01, 19:40
Min åldersgrupp kan vaccinera sig från och med igår här, ändå var der helt tomt *jorgen*

Nu är jag sinnessjukt trött. Av vaccinet eller av spänningar efter att som hardcore anti vaxxer blivit vaccinerad vet jag icke

delta_mats
2021-07-01, 20:06
Tror jag hade en släng Covid-19 igen för ett tag sedan, kändes lite febrig och hade hög vilopuls några dagar, samt en trötthet. Första gången kände jag mig mer andningspåverkad dock. Allt var över inom 3 dagar.

Kan man testa sig och se om man har antikroppar mot Covid-19? Eller är det bara pågående sjukdom man testar för?

Magnus N
2021-07-01, 20:07
Tror jag hade en släng Covid-19 igen för ett tag sedan, kändes lite febrig och hade hög vilopuls några dagar, samt en trötthet. Första gången kände jag mig mer andningspåverkad dock. Allt var över inom 3 dagar.

Kan man testa sig och se om man har antikroppar mot Covid-19? Eller är det bara pågående sjukdom man testar för?

Apotek har prov man kan göra vad jag vet för antikroppar

Angel
2021-07-01, 20:09
Min åldersgrupp kan vaccinera sig från och med igår här, ändå var der helt tomt *jorgen*

Nu är jag sinnessjukt trött. Av vaccinet eller av spänningar efter att som hardcore anti vaxxer blivit vaccinerad vet jag icke

I Göteborg var det sinnessjukt tryck när vi släppte för 18+

Ja, dock tror jag inte vården testar antikroppar gratis längre. Det finns snabbtester men de är inte riktigt lika känsliga. Men kolla med din arbetsgivare om du kan få ta ett test genom FHV, vi tar labtester.

Lafayette
2021-07-01, 20:12
Angel vet du om man kan skippa dos 2? Klarar man sig hyfsat på en dos?

Magnus N
2021-07-01, 20:13

Inte jag Angel, men det är väl rätt rejäl skillnad i effektivitet mellan 1 och 2 doser, runt 60-70% vid 1 dos mot 90-95%+ med 2 doser

Lafayette
2021-07-01, 20:17
60 till och med, inte illa. Räcker gott och väl. Tack för svar

Magnus N
2021-07-01, 20:18
60 till och med, inte illa. Räcker gott och väl. Tack för svar

Var lite tveksam så fick googla

https://www.businessinsider.com/covid-vaccine-one-shot-effectiveness-pfizer-moderna-astrazeneca-vaccines-dose-2021-3?r=US&IR=T

"Pfizer and Moderna's vaccines are likely 80% effective against symptomatic COVID-19 after one dose."

Så tom bättre

Angel
2021-07-01, 20:46

Bara killgissar men att du säkert har ett bra skydd nu, men att du kan behöva "börja om" ifall du väntar för länge.

Angel
2021-07-01, 20:47
Tänker att har du ändå tagit mod till dig att ta dos 1 så kan du lika gärna ta dos 2 också, så har du ditt skydd, du får ditt covidpass och slipper släktens tjat :)

Agitator
2021-07-01, 20:55
Tänker att har du ändå tagit mod till dig att ta dos 1 så kan du lika gärna ta dos 2 också, så har du ditt skydd, du får ditt covidpass och slipper släktens tjat :)

Tagit mod till sig?

Han blev hotad av sin familj och massa påtryckningar. Nej han kan ha gjort rätt som tog vaccinet. Men försköna inte händelsen.

Angel
2021-07-01, 21:01
Tagit mod till sig?

Han blev hotad av sin familj och massa påtryckningar. Nej han kan ha gjort rätt som tog vaccinet. Men försköna inte händelsen.

Jag försökte va snäll...

Man ska inte underskatta psykiskt påfrestning men jag tror inte de släpade dit han i håret heller.

delta_mats
2021-07-01, 21:10
Kommer det här bli något återkommande? Dvs ska det vaccineras varje år som säsongsinfluensan?

Angel
2021-07-01, 21:14
Kommer det här bli något återkommande? Dvs ska det vaccineras varje år som säsongsinfluensan?

Vilken jäkla process i så fall att göra om detta en gång om året.

Wain
2021-07-01, 21:34
Inte jag Angel, men det är väl rätt rejäl skillnad i effektivitet mellan 1 och 2 doser, runt 60-70% vid 1 dos mot 90-95%+ med 2 doser

Största effekten av flera doser brukar vara hur länge skyddet varar.

Ganska troligt, blir förmodligen en del av den årliga vaccineringen för riskgrupper och andra som vill ha.

JamesD
2021-07-01, 21:36
Största effekten av flera doser brukar vara hur länge skyddet varar.

Ganska troligt, blir förmodligen en del av den årliga vaccineringen för riskgrupper och andra som vill ha.

Om det nu är konsensus att det är ganska troligt (vilket jag inte vet om det är), hur rättfärdigar man att vaccinera alla mellan himmel och jord bara just denna gång. Nyhetens behag? Verkar idiotiskt.

Wain
2021-07-01, 21:47
Om det nu är konsensus att det är ganska troligt (vilket jag inte vet om det är), hur rättfärdigar man att vaccinera alla mellan himmel och jord bara just denna gång. Nyhetens behag? Verkar idiotiskt.

Nu handlar det mest om masshysteri. Sedan kan man även prata om en grundläggande immunitet hos befolkningen som byggs upp mot ett "nytt" virus över tid.

Baskagge
2021-07-01, 21:52
Härom dagen stod det så här i Aftonbladet.

I dagsläget väntar sig den brittiska expertkommitén för vaccinering, JCVI, att skyddet ska räcka minst ett halvår för de flesta.

Angel
2021-07-01, 21:55

Bromsa smittspridningen och allvarligare sjukdomsfall?

JamesD
2021-07-01, 22:22
Bromsa smittspridningen och allvarligare sjukdomsfall?

Det behövs inte nästa gång sjukdomen dyker upp, menar du?

Langster
2021-07-02, 06:57

Tror vi måste komma in i ett pandemi-tillstånd igen innan en ny massvaccination blir aktuell. Förhoppningen är antagligen att smittspridningen stoppas med vaccinationerna nu och att vid en ny våg av samma sjukdom har de flesta (vare sig det beror på vaccination eller tidigare smitta) någon nivå av resistens vilket innebär att enbart riskgrupper behöver vaccineras.

lanzal
2021-07-02, 07:34
Nu har jag tagit första dosen. Kunde bänka utan problem samma dag, blev bara lite öm.

Angel
2021-07-02, 07:56
Det behövs inte nästa gång sjukdomen dyker upp, menar du?

Influensan brukar kunna stannas av ganska bra. I år vet jag inte om den knappt fick någon spridning trots att det var rejäl vaccinbrist?

Mental
2021-07-02, 07:59
Covidbevis "coronapass" inhämtat.
https://covidbevis.se/

Kan vara bra att dubbelkolla att dosen registrerats en vecka efter administration. Tydligen har en del vaccinatörer vart dåliga på att rapportera in. Så man inte står med skägget i brevlådan och måste panikboka PCR inför en resa.

Angel
2021-07-02, 08:04
På tal om PCR-tester…

Jag känner till en läkare som fuskar med PCR-test intygen, på de sättet att han skriver andra datum/tider för att man ska hinna resa igenom olika tidsgränser.

Kan/bör man anmäla detta på något sätt anonymt utan att man har några bevis för det?

Langster
2021-07-02, 08:25
Tog min första dos NU. Sitter och väntar av min kvart för tillfället. Lite livebloggande.
Sköterskan kommenterade förstås mina stora muskler.

stridis
2021-07-02, 09:29
En slags trötthet som inte går att beskriva riktigt. Kan inte somna in normalt heller, och vaknar ibland av att jag inte vet vem jag är. Så jag måste försöka memorera saker i en kvart typ, vart dörren sitter, vilka låtar jag brukar lyssna på etc. För att få ingång hjärnan.

Lite spike-protein som vandrar till bollar och hjärna på det som grädde på moset. Sen när de tjafsar om vilket kronvrak du blivit så får du lära dem om iatrogena skador.

Mental
2021-07-02, 10:37
Lite spike-protein som vandrar till bollar och hjärna på det som grädde på moset. Sen när de tjafsar om vilket kronvrak du blivit så får du lära dem om iatrogena skador.

Så, du gör vad du kan för att få honom att må sämre? Bussigt.

Agitator
2021-07-02, 10:54
På tal om PCR-tester…

Jag känner till en läkare som fuskar med PCR-test intygen, på de sättet att han skriver andra datum/tider för att man ska hinna resa igenom olika tidsgränser.

Kan/bör man anmäla detta på något sätt anonymt utan att man har några bevis för det?

Det säljs PCR intyg över hela europa. Det är big business så det skriker om det. Känner till flera som köpt intyg och rest i eruopa.

https://www.google.com/search?q=pcr+intyg+fusk&oq=pcr+intyg+fusk

Angel
2021-07-02, 12:10
Det säljs PCR intyg över hela europa. Det är big business så det skriker om det. Känner till flera som köpt intyg och rest i eruopa.

https://www.google.com/search?q=pcr+intyg+fusk&oq=pcr+intyg+fusk

Jag vet inte riktigt vad du svarade på nu, men han fuskar alltså med tidsangivelserna på testerna. Tex om man tar tester en dag och det då är giltigt 48h för inresa i ett land, så skriver han senare tid än när testet faktiskt är taget.

stridis
2021-07-02, 12:19
Så, du gör vad du kan för att få honom att må sämre? Bussigt.

En viktig lärdom som man fått lära sig den hårda vägen är ju att inte vika ner sig. Så ja, att han mår illa är en bieffekt av lärdomen.

G.W
2021-07-02, 12:49
en viktig lärdom som man fått lära sig den hårda vägen är ju att inte vika ner sig. Så ja, att han mår illa är en bieffekt av lärdomen.

+1

Bjorneman
2021-07-02, 12:53
Att ni är så tvättade i pallet allihop.

Sverker
2021-07-02, 13:26
På tal om PCR-tester…

I tryckfrihetsförordningen har vi medelarfrihet och våra tidningar har källskydd.
Finns säkert någon tidning med ansvarig utgivare som vill rota i det.

Angel
2021-07-02, 15:00
I tryckfrihetsförordningen har vi medelarfrihet och våra tidningar har källskydd.
Finns säkert någon tidning med ansvarig utgivare som vill rota i det.

Du föreslår press före polis alltså….ja de kanske vore nått

Ett Orm
2021-07-02, 15:25
En viktig lärdom som man fått lära sig den hårda vägen är ju att inte vika ner sig. Så ja, att han mår illa är en bieffekt av lärdomen.

Nu var ju det där biverkningarna av SSRI och inte vaccinet...

Plasttiger
2021-07-02, 18:10
På tal om PCR-tester…

Anmäl skiten!
IVO blir väl förstasteget.
Läkare åtalas efter falska coronaintyg

Den läkare i Göteborg som misstänks för att ha utfärdat falska coronaintyg åtalas nu för flera fall av bedrägeri och grovt osant intygande. Läkaren nekar till brott.

Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) inledde en granskning och åtalsanmälde läkaren.
Trots att Wain tror att ett Covid19-intyg kostar 200 kr så är det faktiskt "big busness".
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/06/lakare-atalas-efter-falska-coronaintyg/

Edit: som Sverker sa kanske en tidning också är ett alternativ, men jag tror IVO borde var intresserade.

Plasttiger
2021-07-02, 18:28
.

Antivaxxers :(
https://i.redd.it/l97mbniq6k871.jpg

Er liktänkare Happy Sunrise Lovesan (ja, det är namnet) får nog svårt att "kavla ner"

Uncle Joe
2021-07-02, 18:43
Tog min första dos NU. Sitter och väntar av min kvart för tillfället. Lite livebloggande.
Sköterskan kommenterade förstås mina stora muskler.

Uppstod det en sån här jobbig situation?

https://www.instagram.com/p/CQua7LGD5xi/

Angel
2021-07-02, 18:50
Har verkligen svängt från ”jag tar mitt ansvar för att stoppa pandemin” till ”jag ska ha mitt vaccin så jag kan dra till Mallis” ju närmare semesterveckorna det kommer. Hjälp vad frågor om covidpasset jag bollat idag.

r3mpuh
2021-07-02, 19:19
http://www.bilddump.se/bilder/20210702202130-46.166.142.215.jpg

ed1234
2021-07-03, 08:33
Eeey ni som hela tiden flikar in att vaccinen är "experimentella",

Jag sitter här och undrar lite vad ni har för kriterie för att sluta kalla dom för experimentella? Det finns ju olika saker man kan tänka sig att basera ett sånt kriterie på, men jag tänker mig något i stil med stadie av EMA/FDA-godkännande, antal månader i fas 3, antal individer i fas 3, antal år sedan första dosen eller antal människor i världen som fått. Behöver inte vara så sofistikerat, ge mig en grov tumregel!

Wain
2021-07-03, 12:53
Eeey ni som hela tiden flikar in att vaccinen är "experimentella",

Jag sitter här och undrar lite vad ni har för kriterie för att sluta kalla dom för experimentella? Det finns ju olika saker man kan tänka sig att basera ett sånt kriterie på, men jag tänker mig något i stil med stadie av EMA/FDA-godkännande, antal månader i fas 3, antal individer i fas 3, antal år sedan första dosen eller antal människor i världen som fått. Behöver inte vara så sofistikerat, ge mig en grov tumregel!

Beror på. Så länge som de inte har ett riktigt godkännande så är de ju dock garanterat experimentella.

stridis
2021-07-03, 14:48
https://www.weforum.org/agenda/2021/06/3-tactics-to-overcome-covid-19-vaccine-hesitancy/

PixelMiner
2021-07-03, 20:09
Beror på. Så länge som de inte har ett riktigt godkännande så är de ju dock garanterat experimentella.

Fast det är ju på gång. Både Pfizer och Moderna har ju ansökt om "riktigt godkännande". Så gissningsvis kommer både FDA och EMA ge permanenta godkännande relativt snart.

Wain
2021-07-04, 08:56
Fast det är ju på gång. Både Pfizer och Moderna har ju ansökt om "riktigt godkännande". Så gissningsvis kommer både FDA och EMA ge permanenta godkännande relativt snart.

Vi får se, fattas ju fortfarande långtidsstudier och studier på unga, gravida, etc.

RNA vaccin skulle jag personligen ge 10-20 år om det inte dyker upp något som är farligt på riktigt.

Sverker
2021-07-04, 11:41
Vad är det farliga med ett vaccin baserat på m-RNA ?

Kort livs tid i kroppen och kodar bara nonsens ifall det läses av, transkripteras. Meningen är ju att vårat immunförsvar ska hittat allt protein som bildas.

Plasttiger
2021-07-04, 13:09
Vi får se, fattas ju fortfarande långtidsstudier och studier på unga, gravida, etc.

RNA vaccin skulle jag personligen ge 10-20 år om det inte dyker upp något som är farligt på riktigt.

Med all träning du får av att flytta målposten måste du snart vara koloz mest vältränade person! Bra jobbat!

King Grub
2021-07-04, 13:11
"Geir Bukholm, director of the Division of Infection Control and Environmental Health at the Norwegian Institute of Public Health, said, “Since there are few people who die from covid-19 in Norway, the risk of dying after vaccination with the AstraZeneca vaccine would be higher than the risk of dying from the disease, particularly for younger people" - https://www.bmj.com/content/373/bmj.n1372

kvarnis
2021-07-04, 13:26
"Geir Bukholm, director of the Division of Infection Control and Environmental Health at the Norwegian Institute of Public Health, said, “Since there are few people who die from covid-19 in Norway, the risk of dying after vaccination with the AstraZeneca vaccine would be higher than the risk of dying from the disease, particularly for younger people" - https://www.bmj.com/content/373/bmj.n1372

Inget nytt under solen där.

GYbt7FcKF8M?t=59

Reports of death after COVID-19 vaccination are rare. More than 324 million doses of COVID-19 vaccines were administered in the United States from December 14, 2020, through June 28, 2021. During this time, VAERS received 5,718 reports of death (0.0018%) among people who received a COVID-19 vaccine. FDA requires healthcare providers to report any death after COVID-19 vaccination to VAERS, even if it’s unclear whether the vaccine was the cause. Reports of adverse events to VAERS following vaccination, including deaths, do not necessarily mean that a vaccine caused a health problem. A review of available clinical information, including death certificates, autopsy, and medical records, has not established a causal link to COVID-19 vaccines. However, recent reports indicate a plausible causal relationship between the J&J/Janssen COVID-19 Vaccine and TTS, a rare and serious adverse event—blood clots with low platelets—which has caused deaths.

Mental
2021-07-04, 17:20
Vaccinerade 2021-07-02
8 168 667 doser givna
4 999 452 har fått minst 1 dos, det motsvarar 61% av tilltänkta populationen att vaccinera.

Vaccinationsviljan är hög över alla åldersgrupper och hos båda könen.

Resultatet från undersökningen (Juli) visar en fortsatt stabil och hög vaccinationsvilja bland deltagarna i de åldersgrupper som ännu inte är vaccinerade. Av de som svarade på enkäten uppger drygt 87 procent (vaccinerade exkluderade) att de kommer vaccinera sig mot covid-19 när de erbjuds att göra det (figur 1). 69 procent kommer helt säkert att vaccinera sig och 18 procent kommer troligen att göra det. En mindre andel, 6 procent, uppger att de skulle tacka nej till vaccinationen och 7 procent har ännu inte bestämt sig. Det fanns ingen skillnad mellan könen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/acceptans-for-vaccination-mot-covid-19/resultat-juni-2021/

Vaccinationsbenägenhet, baserat på utbildning, inkomst och härkomst.

Vaccinationstäckningen i Sverige har visat sig variera beroende på var i världen man är född. I alla åldersgrupper 40+ år har 81 procent av personer födda i Sverige vaccinerat sig, 63 procent av personer födda i övriga Europa och 49 procent av personer födda i övriga världen.

Flera studier har visat att personer i lägre socioekonomiska grupper har högre risk att drabbas av allvarlig sjukdom och död i covid-19.

Det finns ett samband mellan inkomstnivå och täckningsgrad i de yngre åldersgrupperna, dvs. ju högre inkomst desto högre andel som har vaccinerat sig.

Utbildningsgrad är ett annat vanligt mått på socioekonomi. Figur 8 visar att täckningsgraden skiljer sig åt även utifrån utbildningsgrad, med de största skillnaderna i yngre åldersgrupper. Personer med eftergymnasial utbildning har en högre täckningsgrad i alla åldersgrupper och de med förgymnasial utbildning har en lägre täckningsgrad i alla åldersgrupper.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vaccinationstackning-i-undergrupper/

Så, som nästan alltid när det har med egenvård och hälsofrämjande åtgärder så ser vi att inkomst, utbildningsnivå och härkomst i stor del styr vårt val. Trots att de med låga inkomster och låg utbildning oftare blir sjuka så är de också mindre benägna att vilja skydda sig.

Baldr
2021-07-04, 17:24
så ser vi att inkomst, utbildningsnivå och härkomst i stor del styr vårt val

Korrelation och kausalitet.

Agitator
2021-07-04, 18:30
Vaccinerade 2021-07-02
8 168 667 doser givna
4 999 452 har fått minst 1 dos, det motsvarar 61% av tilltänkta populationen att vaccinera.

Resultatet från undersökningen (Juli) visar en fortsatt stabil och hög vaccinationsvilja bland deltagarna i de åldersgrupper som ännu inte är vaccinerade. Av de som svarade på enkäten uppger drygt 87 procent (vaccinerade exkluderade) att de kommer vaccinera sig mot covid-19 när de erbjuds att göra det (figur 1). 69 procent kommer helt säkert att vaccinera sig och 18 procent kommer troligen att göra det. En mindre andel, 6 procent, uppger att de skulle tacka nej till vaccinationen och 7 procent har ännu inte bestämt sig. Det fanns ingen skillnad mellan könen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/acceptans-for-vaccination-mot-covid-19/resultat-juni-2021/

Vaccinationstäckningen i Sverige har visat sig variera beroende på var i världen man är född. I alla åldersgrupper 40+ år har 81 procent av personer födda i Sverige vaccinerat sig, 63 procent av personer födda i övriga Europa och 49 procent av personer födda i övriga världen.

Flera studier har visat att personer i lägre socioekonomiska grupper har högre risk att drabbas av allvarlig sjukdom och död i covid-19.

Det finns ett samband mellan inkomstnivå och täckningsgrad i de yngre åldersgrupperna, dvs. ju högre inkomst desto högre andel som har vaccinerat sig.

Utbildningsgrad är ett annat vanligt mått på socioekonomi. Figur 8 visar att täckningsgraden skiljer sig åt även utifrån utbildningsgrad, med de största skillnaderna i yngre åldersgrupper. Personer med eftergymnasial utbildning har en högre täckningsgrad i alla åldersgrupper och de med förgymnasial utbildning har en lägre täckningsgrad i alla åldersgrupper.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vaccinationstackning-i-undergrupper/

Så, som nästan alltid när det har med egenvård och hälsofrämjande åtgärder så ser vi att inkomst, utbildningsnivå och härkomst i stor del styr vårt val. Trots att de med låga inkomster och låg utbildning oftare blir sjuka så är de också mindre benägna att vilja skydda sig.

Korrelation och kausalitet.

Rikare områden måste vaccinera för de måste på utlandssemester. Nog snarare det som är korrelationen. De klarar inte av att hålla sig hemma. Märker det överallt. Alla ska ta sprutan för de måste resa annars hade de inte tagt sprutan.

Se angels kommentar även nedan som jobbar med frågorna till och med.

Har verkligen svängt från ”jag tar mitt ansvar för att stoppa pandemin” till ”jag ska ha mitt vaccin så jag kan dra till Mallis” ju närmare semesterveckorna det kommer. Hjälp vad frågor om covidpasset jag bollat idag.

Wain
2021-07-04, 18:55
Vad är det farliga med ett vaccin baserat på m-RNA ?

Kort livs tid i kroppen och kodar bara nonsens ifall det läses av, transkripteras. Meningen är ju att vårat immunförsvar ska hittat allt protein som bildas.

Problemet är att det är en outforskad teknik där vi faktiskt inte vet de möjliga sidoeffekterna. För nya tekniker är det inte upp till bevis att det finns farliga bieffekter, utan det är upp till bevis att de inte finns.

Tittar man bara på den teoretiska möjligheten med insertion i genomet så har du cancer som exempel på vad det skulle kunna leda till. Oerhört simpelt att förklara mekanistiskt; slumpmässig insertion som påverkar cellcykelregleringen, antingen genom att påverka en en regulatorisk sekvens eller att sättas in i en relevant gen och slå ut dess funktion, vilket sedan leder till oreglerad celldelning.

Agitator
2021-07-04, 18:56
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/deltavarianter-tar-over-i-fler-regioner

Deltavarianten av coronaviruset håller på att bli dominerande i flera regioner. ”Vi måste ha god beredskap mot att sätta in riktade åtgärder ifall det skulle behövas”, säger Anna Skogstam, smittskyddsläkare i Värmland. Foto: SVT

Plasttiger
2021-07-04, 19:29
Vaccinerade 2021-07-02
8 168 667 doser givna

Stämmer in med min bild av att det huvudsakligen är högutbildade samhällsbärare som vaccinerar sig (för allas nytta), med an lågutbildade/halvkriminella undviker det

Sverker
2021-07-04, 19:31
Problemet är att det är en outforskad teknik där vi faktiskt inte vet de möjliga sidoeffekterna. För nya tekniker är det inte upp till bevis att det finns farliga bieffekter, utan det är upp till bevis att de inte finns.

Tittar man bara på den teoretiska möjligheten med insertion i genomet så har du cancer som exempel på vad det skulle kunna leda till. Oerhört simpelt att förklara mekanistiskt; slumpmässig insertion som påverkar cellcykelregleringen, antingen genom att påverka en en regulatorisk sekvens eller att sättas in i en relevant gen och slå ut dess funktion, vilket sedan leder till oreglerad celldelning.

Lite diffust. Men Ames test och några generationer möss borde borde ge antydningar ifall det blir kemiska angrepp på arvsmassan.

Själv tror jag att mängden är så liten och en eller två exponeringar / år borde immunförsvaret hitta och slå ut.

Baskagge
2021-07-04, 20:40
zp_zNSEW1wc

Jay-Z
2021-07-04, 22:11
Imorgon.

Imma die

Agitator
2021-07-04, 23:46
Kommer alltid finnas outliers. Undrar vad som hade hänt med henne ifall hon hade fått Covid istället. Troligen liknande men kanske värre?

Lipservice
2021-07-04, 23:59
Kommer alltid finnas outliers. Undrar vad som hade hänt med henne ifall hon hade fått Covid istället. Troligen liknande men kanske värre?

Vaccin är som försäkringar, du betalar år in och ur ut och aldrig händer det att du behöver nyttja den.. tills dagen du slutar med den, då står plötsligt olyckan framför dig och hånskrattar dig i ansiktet.

40plus
2021-07-05, 06:16
Imorgon.

Imma die

Håll koll så att kärringen inte sätter nålen för högt! Verkar som dom rekryterat vilket löst folk som helst att nåla människor. Jag fick nålen alldeles för högt, i höjd med axelleden och hade satans värk och domningar i båda arm och handen inkl fingrar i 2 veckor.

Plasttiger
2021-07-05, 19:31
Fantastiska indirekta siffron från USA!
99,2 % av covid-dötsfallen i USA är OVACCINERADE.
Vaccinen lär vara vansinnigt effektiva.

America’s top infectious disease expert says about 99.2 per cent of recent COVID-19 deaths in the United States involved unvaccinated people. And Dr. Anthony Fauci says “it’s really sad and tragic that most all of these are avoidable and preventable.”
Fauci cites the reasons for opposition to the vaccine by some Americans, whether it’s “ideological” or whether some “are just fundamentally anti-vax or anti-science.”
https://globalnews.ca/news/8001754/u-s-covid-deaths-unvaccinated-people/

#kavlaupp
#Inga blod på mina händer.
#Jag sprider ingen tveksam skräckrapporter!

Lafayette
2021-07-05, 19:43
Jag tror inte du är vaccinerad Plastis, mycket snack och lite verkstad

https://media3.giphy.com/media/3gNotAoIRZsb9UHPnj/giphy.webp?cid=6c09b952ccd660d7a5623e83fa4e583be46 7037adb7b3ac5&rid=giphy.webp&ct=g

Wain
2021-07-05, 21:02

Nu är det på gång att bli precis som med andra influensor:

https://www.hbl.fi/artikel/det-kan-bli-aktuellt-med-en-tredje-coronaspruta/

wintersnowdrift
2021-07-06, 07:55

Lol, känner mig träffad. Slängde även iväg ett mail till den stackars överbelastade e-hälsomyndigheten med en fråga om jag kan få min andra dos registrerad i Covidpasset om jag tar den utanför EU. Det omvända verkar gå bra, dvs första dosen annonstäders, men har inte hittat svar på min fråga någonstans.

E-hälsomyndigheten känns fö lite som Valmyndigheten - en liten perifer myndighet i dvala som poff bang från ingenstans toppar myndighetslistan med flest klick och överbelastningshaveri som följt (för veeeem hade kunnat förutse att hela Sverige skulle vilja gå in på covidbevis.se/val.se 1:a juli respektive andra söndagen i september vart fjärde år?).

Plasttiger
2021-07-06, 18:32
Jag tror inte du är vaccinerad Plastis, mycket snack och lite verkstad

https://media3.giphy.com/media/3gNotAoIRZsb9UHPnj/giphy.webp?cid=6c09b952ccd660d7a5623e83fa4e583be46 7037adb7b3ac5&rid=giphy.webp&ct=g

Vad säger du och Wain om Faucis siffra på 99% av döda är ovaccinnerade?
Och att ovaccinerade är ovetenskapliga och annat?

Brofessorn
2021-07-06, 19:02

Intressant det här med att alla allvarliga coronafall är riktigt ruskiga och att du håller dig isolerad i åratal på grund av dem, medans du i det här fallet inser att det finns outliers.

Agitator
2021-07-06, 19:09
Vad säger du och Wain om Faucis siffra på 99% av döda är ovaccinnerade?
Och att ovaccinerade är ovetenskapliga och annat?

150 personer som var fullt vaccinerade dog under Maj i USA.

The data from May showed that only 0.8 percent of the people who died from COVID-19 were fully vaccinated, which translates to 150 people out of more than 18,000 who died from the virus that month.

Sedan kan man ju fråga sig vilken vård har dessa 18150 personer fått. Har alla haft en fullt utvecklad IVA plats för omvårdnad? Inte för att det gör saken bättre. Sedan misstänker jag att antivaxare i usa är mycket mer utsatta för corona. Dvs att de inte har några spärrar och kör på och umgås som vanligt i sina vänskaps/familje-relationer.

Ska bli intressant att se procenten från nordiska länder om några månader för att se om det är samma liknande statistik på ovaxade vs vaxade.

Agitator
2021-07-06, 19:27
https://towardsdatascience.com/covid-19-comorbidities-are-the-elephant-in-the-room-7d185bd6cfe2

Data Needed to Calculate Risk With and Without Comorbidities
We need three pieces of data to calculate age-specific fatality rates with and without comorbidities:

Overall infection fatality rate (IFR), by year of age
Percentage of Covid-19 deaths involving comorbidities, by year of age
Percentage of the population with comorbidities, by year of age
Part 4 of this series explained how to calculate IFRs by year of age and presented the results, so we have that first bit of data covered. Let’s look at the second bit of data we need on the percentage of Covid-19 deaths involving comorbidities, by year of age.

Wain
2021-07-06, 21:53
Nu är det på gång att bli precis som med andra influensor:

https://www.hbl.fi/artikel/det-kan-bli-aktuellt-med-en-tredje-coronaspruta/

Och årliga uppdateringar av vaccinen, precis som andra influensor:

https://www.gp.se/nyheter/sverige/effektivare-vaccin-mot-deltavarianten-i-sverige-till-h%C3%B6sten-1.50790801
*popcorn*

Agitator
2021-07-07, 07:42
Lovande med bättre vaccin mot Delta mutationen. Får se om det blir dags att fundera på vaccinet när det kommer.

Basil
2021-07-07, 11:26
Har tagit första dosen och kommer antagligen ta andra. Kommer nog inte ta fler, såvida inte någon väldigt läskig variant dyker upp, eftersom även om nuvarande vaccin inte skyddar lika väl mot nyare mutationer, så bör skyddet för allvarlig sjukdom fortsatt ligga högt.
Men det är svårt med den här typen av riskbedömningar, det bör nog både vaxxare och anti-vaxxare i tråden hålla med om. Det är en vettig heuristik att vara skeptisk till nya tekniker, för oväntade effekter längre fram. Å andra sidan är det väl ganska belagt att även yngre kan drabbas av långvariga effekter från covid? Har själv en 30-ish-årig närapå elitränad bekant som drabbades väldigt hårt, och fortfarande ett halvår senare knappt kan träna (eller göra mentalt ansträngande saker heller, för den delen).

Sedan finns det ju ett mått av signalerande för folk för utifrån sina val? Att vaccinera sig kan ses som mer altruistiskt, t ex. Att inte vaccinera sig, ja då är man en självständig tänkare som kan göra egna bedömningar och inte bara lyssnar på auktoriter osv..

stridis
2021-07-07, 11:59
Att elittränande i konditionsidrotter kan ha sämre immunförsvar efter passen är inte konstigt.

Hur går det på mutationsfronten. Dyker det upp fler varianter?*popcorn*

Basil
2021-07-07, 12:10
Att elittränande i konditionsidrotter kan ha sämre immunförsvar efter passen är inte konstigt.

Hur går det på mutationsfronten. Dyker det upp fler varianter?*popcorn*

Ja kanske är det kopplat till träningen, kanske inte. Vad det nu än beror på hoppas jag att vaccinen hjälper, för det är ganska 'konstigt' att som 30-åring tappa så mycket förmåga.

Angel
2021-07-07, 14:38
Lol, känner mig träffad. Slängde även iväg ett mail till den stackars överbelastade e-hälsomyndigheten med en fråga om jag kan få min andra dos registrerad i Covidpasset om jag tar den utanför EU. Det omvända verkar gå bra, dvs första dosen annonstäders, men har inte hittat svar på min fråga någonstans.

E-hälsomyndigheten känns fö lite som Valmyndigheten - en liten perifer myndighet i dvala som poff bang från ingenstans toppar myndighetslistan med flest klick och överbelastningshaveri som följt (för veeeem hade kunnat förutse att hela Sverige skulle vilja gå in på covidbevis.se/val.se 1:a juli respektive andra söndagen i september vart fjärde år?).

Den var svår, de plockar ju sin data ifrån NVR så det krävs ju att någon registrerar den i NVR åt dig, och där kan man bara registrera batcher som skickats ut i Sverige. Var hade du tänkt ta dos 2 någonstans?

wintersnowdrift
2021-07-07, 14:44
Den var svår, de plockar ju sin data ifrån NVR så det krävs ju att någon registrerar den i NVR åt dig, och där kan man bara registrera batcher som skickats ut i Sverige. Var hade du tänkt ta dos 2 någonstans?

USA eller Canada. Så relativt kört att få dos 2 registrerad i Sverige?

Edit: Jag fattar att detta inte är den vanligaste frågan men helt ensam kan jag inte vara, finns ju massor av människor med dubbla medborgarskap som kan resa helt fritt mellan länder och så har kunnat under hela pandemin.

Plasttiger
2021-07-07, 17:55

https://www.gp.se/nyheter/sverige/effektivare-vaccin-mot-deltavarianten-i-sverige-till-h%C3%B6sten-1.50790801
*popcorn*

Du missade att kommentera om att 99% av dödsfallen i USA var antivaxxers/inte fått vaccinet?

Angel
2021-07-07, 19:10
USA eller Canada. Så relativt kört att få dos 2 registrerad i Sverige?

Edit: Jag fattar att detta inte är den vanligaste frågan men helt ensam kan jag inte vara, finns ju massor av människor med dubbla medborgarskap som kan resa helt fritt mellan länder och så har kunnat under hela pandemin.

Så här svarar E-hälso:
Du behöver ha ett svenskt personnummer, vara vaccinerad i Sverige och ha en godkänd svensk e-legitimation för att få ett digitalt covidbevis i Sverige.

Så det låter som de skiter i om man vaccinerar sig utomlands, då får man nog lösa det på annat sätt, speciellt om man fått det utanför EU. Kan tänka mig att du får be mottagningen i USA om något slags bevis/läkarintyg.

Insåg precis att jag skulle kunna fejka mig ett covidbevis utan att vaccinera mig *popcorn**popcorn*
Det ska jag såklart inte göra, men rent tekniskt skulle jag kunna. Kanske blir det nya scammen efter falska PCR intyg, sälja covidbevis.

Plasttiger
2021-07-08, 18:07
https://i.redd.it/98qc8by3ez971.jpg

https://i.imgur.com/9jMKbkI.jpeg

ceejay
2021-07-09, 22:19
Antivaxxare som sprider rädsla...

En snubbe och hon Janouch tweetar en artikel som länkar vaccinet till hjärtinflammation och något annat problem. Jag läste artikeln och såg siffrorna.

Länken var 0,0002% för pfizer och modernas vaccin. Runt 400 fall av 177 miljoner doser i första och 40 fall av 20 miljoner doser i andra.

Baldr
2021-07-09, 22:42

Det är alltså BBC som publicerat en artikel där europeiska läkemedelsmyndigheten varnat för att man ser ett mönster mellan vaccinen och bieffekter hos unga vilket gör att man ska vara uppmärksam på eventuella symptom.

"The chance of these conditions occurring is very low, but you should be aware of the symptoms so that you can get prompt medical treatment to help recovery and avoid complications."

https://www.bbc.com/news/health-57781637

I Sverige har TT publicerat samma nyhet och hänvisar även till WHO och CDC:

Hjärtsyndromen inträffar oftast två veckor efter andra dosen, enligt EMA, och drabbar främst yngre män. USA:s smittskyddsmyndighet har tidigare varnat för samma biverkningar. Även Världshälsoorganisationen WHO bekräftar på fredagen att det finns en "trolig koppling" mellan mRNA-vaccinen och "mycket sällsynta" inflammationer i hjärtat. Rapporter om biverkningar på hjärtat har kommit från flera länder.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/koppling-mellan-hj%C3%A4rtsyndrom-och-vaccin-1.50977495

Jag läste artikeln och såg siffrorna.

Det är väl lite av poängen med att länka en artikel.

ceejay
2021-07-09, 22:48
Ja, men sättet de sprider infon.
Innan länken till artikeln skrevs det
"Tyst ang detta från
@Folkhalsomynd
#svpol #corona #vaccin"

Well, det är uppenbarligen fortfarande övervägande positivt att vaccinera sig "trots" dessa siffror. Men tanken är ju bara att sprida skit om vaccin. Väldigt vinklat mao.
Inget skit mot artikeln, mer om hur den används.

Brofessorn
2021-07-09, 22:54
Ja, men sättet de sprider infon.
Innan länken till artikeln skrevs det
"Tyst ang detta från
@Folkhalsomynd
#svpol #corona #vaccin"

Well, det är uppenbarligen fortfarande övervägande positivt att vaccinera sig "trots" dessa siffror. Men tanken är ju bara att sprida skit om vaccin. Väldigt vinklat mao.
Inget skit mot artikeln, mer om hur den används.

Vad var det du jobbade med nu igen? Processoperatör? Är du kvalificerad att kommentera det här?

Okej Lena, outbildad inom ämnet och säkert läsare av bloggar för info, då vet vi.

ceejay
2021-07-09, 23:01
Vad var det du jobbade med nu igen? Processoperatör? Är du kvalificerad att kommentera det här?

Nice bait bruh.

Lafayette
2021-07-09, 23:01
Ja nu börjar det, är bara att förvänta oss fler rapporter av dessa slag:(

Brofessorn
2021-07-09, 23:09
Nice bait bruh.

Verkligen, är du det? Eller har du inte samma standard på dig själv som på andra, Lena?

ceejay
2021-07-09, 23:11
Hurrdurr, drick en proteinshake och sov istället unge man. Alternativt läs artikeln då du inte verkar ha gjort det.

Brofessorn
2021-07-09, 23:15
Hurrdurr, drick en proteinshake och sov istället unge man. Alternativt läs artikeln då du inte verkar ha gjort det.

Så processoperatören har problem att förklara sitt inkonsekventa tänk i frågan och övergår till härskartekniker. Vilken intellektuell elit!

ceejay
2021-07-09, 23:18
Yes, vi säger så!

Jorgen
2021-07-10, 05:49
Sluta bete er som förskolebarn.

Plasttiger
2021-07-10, 07:54
Ja nu börjar det, är bara att förvänta oss fler rapporter av dessa slag:(

Lyssna mer på den samlade vetenskapliga expertisen och mindre på en bitter doktorand som cherry pickar och uppenbarligen saknar kompetens (och insikt om denna avsaknad) inom detta område som inte är hans eget expertområde.

Wain, vår egen Agnes Wold!

*popcorn*

Ett virus som muterar?
En stor andel ovaccinerade som fungerar som "evolutionsfarmar" åt viruset? (Många av tror ju inte på evolution dock..)
Skräckpropaganda som ökar antalet ovaccinerade?

Tur att den effektiva, säkra, och beprövade mRNA-modellen är enkel att anpassa!

Fishta
2021-07-10, 08:23
Jag kommer att ta första dosen idag klockan 10.00 (om ca 45 minuter)

*hug*

Wain
2021-07-10, 09:02

En snubbe och hon Janouch tweetar en artikel som länkar vaccinet till hjärtinflammation och något annat problem. Jag läste artikeln och såg siffrorna.

Länken var 0,0002% för pfizer och modernas vaccin. Runt 400 fall av 177 miljoner doser i första och 40 fall av 20 miljoner doser i andra.

Problemet är ju att det dyker upp bieffekter som enligt myndigheter och tillverkare inte existerar och skall vara "omöjliga". Visar hur lite vi förstår tekniken.

ceejay
2021-07-10, 11:34
Problemet är ju att det dyker upp bieffekter som enligt myndigheter och tillverkare inte existerar och skall vara "omöjliga". Visar hur lite vi förstår tekniken.

Ja och det förstår jag ju, jag anmärker bara på hur vissa försöker vinkla nyheter och information. Artikeln i sig är bra och viktig, men vaccinet är ju undergången för vissa människor.

Dåren
2021-07-10, 11:46
Nice bait bruh.

Du gnäller ju när andra som är outbildade inom ämnet uttalar sig.

Plasttiger
2021-07-10, 13:24

Är det magnetiska vaccinkristaller du pratar om?
Varför fastnar nyckeln på henne?
Kolla vid 68 sekunder (1 minut 8 sekunder)
qWI0YiSmTKs?t=68
Nej, antivaxxers-sidan gör sig mer och mer till åtlöje!

ceejay
2021-07-10, 13:43
Du gnäller ju när andra som är outbildade inom ämnet uttalar sig.

Du tycker att det jag skrev nyss är samma sak som det jag motsatte mig emot för ett tag sen?

G.W
2021-07-10, 13:49

UcZzlPGnKdU

Lafayette
2021-07-11, 10:11
Så.. ett tredje vaccin redan till hösten enligt Tegnell.cofffee

delta_mats
2021-07-11, 10:30
Är det magnetiska vaccinkristaller du pratar om?
Varför fastnar nyckeln på henne?
Kolla vid 68 sekunder (1 minut 8 sekunder)
qWI0YiSmTKs?t=68
Nej, antivaxxers-sidan gör sig mer och mer till åtlöje!

Varför stavar du det vaxxers? Är väl inte vax det handlar om?

stridis
2021-07-11, 10:41

RQm3o6Gc7TE

Sverker
2021-07-11, 10:58

Ja. Till äldre och sjukare. Deras immunförsvar är inte lika "taggat" som hos yngre och friskare. Det är viktigt för oss också. Tråkigt och oförlåtligt att smitta gammel-far och -mor.

Dåren
2021-07-11, 12:35
Ja. Till äldre och sjukare. Deras immunförsvar är inte lika "taggat" som hos yngre och friskare. Det är viktigt för oss också. Tråkigt och oförlåtligt att smitta gammel-far och -mor.

Jag förstår inte detta ständiga, skuldbeläggande argument. Vaccinet skyddar ju inte mot att bära på och sprida smittan.

Dreas
2021-07-11, 13:04
Jag förstår inte detta ständiga, skuldbeläggande argument. Vaccinet skyddar ju inte mot att bära på och sprida smittan.Sist jag kollade så minskar den asymptomatiska smittan och utvecklar du symptom så blir du lindrigare sjuk och snabbare frisk - Dvs smittar mindre.

Så ditt uttalande stämmer väl delvis då det inte är 100%igt.

Plasttiger
2021-07-11, 13:26
Varför stavar du det vaxxers? Är väl inte vax det handlar om?

Tack för frågan!
Sjuksköterskan, Wain och andra som för fram osakligt vaccinmotstånd kallas "anti-vaxxers" (dubbel cc uttalas ofta som "x")

Definition of anti-vaxxer

: a person who opposes vaccination or laws that mandate vaccination As anti-vaxxers launch a campaign against a bill that would eliminate their ability to opt out of required shots, supporters of the proposal are delivering more than 21,000 petition signatures to the office of state Sen. Ben Allen …— Alexei Koseff

https://www.merriam-webster.com/dictionary/anti-vaxxer
“Anti-vaxxer” refers to people who disagree with the use of vaccines for a variety of reasons. For example, some view vaccines as an infringement on their human rights.
https://www.medicalnewstoday.com/articles/anti-vaxxer

Om med själva stavningen så är det den etablerade stavningen
https://www.forbes.com/sites/enriquedans/2021/06/27/what-are-we-going-to-do-with-the-anti-vaxxers/

Edit:
Tillägg sedan är det fult att svartmåla alla vaccinskepsis - men att som "forskare" (verkar vara inom ett inte relevant område) sitta och svartmåla vaccinen med osakliga medel - det är inte okay!

delta_mats
2021-07-11, 14:36
Tack för frågan!
Sjuksköterskan, Wain och andra som för fram osakligt vaccinmotstånd kallas "anti-vaxxers" (dubbel cc uttalas ofta som "x")

https://www.merriam-webster.com/dictionary/anti-vaxxer

https://www.medicalnewstoday.com/articles/anti-vaxxer

Om med själva stavningen så är det den etablerade stavningen
https://www.forbes.com/sites/enriquedans/2021/06/27/what-are-we-going-to-do-with-the-anti-vaxxers/

Edit:
Tillägg sedan är det fult att svartmåla alla vaccinskepsis - men att som "forskare" (verkar vara inom ett inte relevant område) sitta och svartmåla vaccinen med osakliga medel - det är inte okay!

Jag förstår. Men varför skriver du vaxxers?

Wain
2021-07-11, 15:40

Jupp. Bra att det blir slut på masshysterin och blir precis som de andra influensavaccinen med en uppdaterad dos inför säsong för riskgrupp och andra som vill ha.