Visa fullständig version : Har du vaccinerat dig mot SARS-CoV-2? (Covid19, Corona)
Sidor :
1
[
2]
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Gör det här er mer sugna på att kavla upp(bilden till höger)?
https://www.friatider.se/sites/default/files/styles/wide/public/g56gh.jpg
#kavlaupp
Plasttiger
2021-07-11, 18:21
Gör det här er mer sugna på att kavla upp(bilden till höger)?
https://www.friatider.se/sites/default/files/styles/wide/public/g56gh.jpg
#kavlaupp
Greta följer vetenskapen (och jag läst det finns överlapp mellan antivaxxare/antivaxxers och klimatförnekare/förintelse förnekare.
Får närmare en obehaglig känsla av bilden - lite pedofilihållet.
Och jag vill förekomma den som drar argumentet med hennes ålder. Det är ett barn vi pratar om och era undanflykter gör icke besväret.
Den bästa är hon som inte ens hade kavlat upp cofffee
delta_mats
2021-07-11, 23:46
Jag är en antivaccer! Lär aldrig i livet ta en spruta årligen mot någon Covid under de närmsta 20 åren.
Agitator
2021-07-12, 00:02
Själv funderar jag på när man ska få information om att fylla på sina vanliga vaccinationer. Stelkramp osv borde man ju troligen gå och fylla på nu när man är lite äldre.
Inte blivit kallad till något sedan vaccinationsprogrammet på 80talet som litet barn. Jag hoppas även att vi får till något bra vaccin mot covid varianter i framtiden. Troligen duger de som finns nu hyfsat men jag personligen avvaktar tills man vet lite mer inför de nya mutationernna och nyare vaccin för bättre skydd. Är väl uppe runt 6 mutationer nu typ.
Själv funderar jag på när man ska få information om att fylla på sina vanliga vaccinationer. Stelkramp osv borde man ju troligen gå och fylla på nu när man är lite äldre.
Inte blivit kallad till något sedan vaccinationsprogrammet på 80talet som litet barn
Det får du sköta själv. Difteri, stelkramp och kikhosta har nog gått ut för dig. Bör fyllas på vart 20e år.
Nu lipas det över em finalen så klart. När ska insikten komma att vi måste öppna upp någon gång, trots att ett fåtal dör eller blir allvarligt sjuka. Man kan inte rädda alla. Känns just nu lite som att förbjuda bilar fram tills de är så säkra att ingen någonsin dör i en bilolycka.
Change my mind
Nu lipas det över em finalen så klart. När ska insikten komma att vi måste öppna upp någon gång, trots att ett fåtal dör eller blir allvarligt sjuka. Man kan inte rädda alla. Känns just nu lite som att förbjuda bilar fram tills de är så säkra att ingen någonsin dör i en bilolycka.
Change my mindTa det lite lugnt tills vaccinationen är färdig? I Sverige är det väl ett halvår kvar. Det är väl dumt att förhasta sig nu när vi har ett vaccin?
Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
delta_mats
2021-07-12, 13:46
Hur många dör av covid-19 varje dag nu för tiden?
Hur många dör av covid-19 varje dag nu för tiden?Typ 7000 enligt worldometer https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210712/8a15eaa75e450531dd13dc1f7212eeeb.jpg
Ta det lite lugnt tills vaccinationen är färdig? I Sverige är det väl ett halvår kvar. Det är väl dumt att förhasta sig nu när vi har ett vaccin?
Ja, håller med dig där. Då ser vi vaccin-effekten tydligt när hösten drar igång och c-19 säsongen drar igång.
Annars kommer folk tjafsa att vi öppnade för snabbt och det var det som gjorde det.
Då får vi svart på vitt om vaccinerna stoppade varianterna när majoriteten var vaccinerade.
Plasttiger
2021-07-12, 18:30
Jag är en antivaccer!
Fånigt att hitta på en egen stavning.
Ja, håller med dig där. Då ser vi vaccin-effekten tydligt när hösten drar igång och c-19 säsongen drar igång.
Annars kommer folk tjafsa att vi öppnade för snabbt och det var det som gjorde det.
Då får vi svart på vitt om vaccinerna stoppade varianterna när majoriteten var vaccinerade.Det beror ju på om gemene vaccinerade lever på samma sätt som de icke vaccinerade. De jag känner som inte kommer vaccinera sig menar att de ska hålla avstånd och fortsätta som innan vaccin. De med vaccin lever som vanligt.
delta_mats
2021-07-12, 21:01
Fånigt att hitta på en egen stavning.
Det är rätt stavning. Din variant låter som en radikalfeminists som vägrar vaxa/raka kroppen.
delta_mats
2021-07-12, 21:02
Det beror ju på om gemene vaccinerade lever på samma sätt som de icke vaccinerade. De jag känner som inte kommer vaccinera sig menar att de ska hålla avstånd och fortsätta som innan vaccin. De med vaccin lever som vanligt.
Jag har och kommer leva som vanligt, utan vaccin.
King Grub
2021-07-12, 21:07
Jag med.
Tänk om en vaccinerad person blir sjuk blir sjuk av viruset han eller hon vaccinerades mot eftersom jag inte är vaccinerad...
Ni, och stora delar av jordens befolkning, har gjort er beroende av regelbudna injektioner av patenterade läkemedel. Frivilligt.
Pfizer skrattar hela vägen till aktieutdelningen.
Var drar ni gränsen? En spruta i veckan? En om dagen?
Lafayette
2021-07-12, 21:11
Man blir ju lite avis på er icke-vaccinerade :(
Jag med.
Tänk om en vaccinerad person blir sjuk blir sjuk av viruset han eller hon vaccinerades mot eftersom jag inte är vaccinerad...
Ni, och stora delar av jordens befolkning, har gjort er beroende av regelbudna injektioner av patenterade läkemedel. Frivilligt.
Har nog inte tagit en spruta sen mellanstadiet, kan offra mig för 2 vaccindoser.
King Grub
2021-07-12, 21:19
Du måste ju ta en till och en till nästa gång det muterar eller när någon kommer på en ny variant.
King Grub
2021-07-12, 21:21
Älskar dessutom att den som inte är vaccinerad skuldbeläggs för att vaccinet du tagit inte längre skyddar mot nya varianter.
Att ett vaccin ger hyggligt skydd mot svår sjukdom av en given variant är ju helt ok även om det inte skyddar väldigt effektivt mot infektion av varianten.
Inte lär det bli särskilt frekventa vaccinationer heller, även om det lär bli fler för riskgrupper åtminstone.
Att man väljer att vaccinera sig under en period där spridningen är stor i många delar av världen är inte direkt samma sak som att acceptera att bli vaccinerad så regelbundet som varje vecka/månad heller.
Vaccination är ganska självklar för min del i denna period, det är så klart en riskavvägning, hur stor är sannolikhet för seriösa konsekvenser av vaccinet vs hur stor sannolikhet är för svår sjukdom om man får viruset. Och även om man jämför sannolikhet av mild sjukddom vs konsekvenser av vaccinet.
Fredszky
2021-07-12, 21:34
All den här propagandan med "trygghetsingivande" informationsreklam överallt att det är dags att vaccinera sig. All reklam med köpta kändisar som propagerar.
En del faller in i ledet direkt, "måste vara en del av gruppen", tar en #kavlaupp-selfie och lägger upp på sociala medier och får ryggdunkningar. Skuldbelägger andra som är skeptiska. Känner sig duktiga. Tatuerar in Anders Tegnell på bröstet.
En del andra undrar över varför det krävs så mycket propaganda, påtryckningar över att man ska vaccinera sig, så mycket reklam. Undrar varför våra myndigheter har fel gång på gång och varför de ändå fortsätter med samma inslagna väg.
#teamnatty
Jag med.
Ingen kritik mot uttalandet eller något, men vad ser du för väg ur covid-19 (om någon alls)? Bli smittad och få antikroppar som håller ett tag, dom som får långtidsbesvär får leva med det och dom som dör får dö? Eller permanent isolering från andra människor?
delta_mats
2021-07-12, 21:46
Lär ju bli årlig vaccination i alla fall, som årliga influensan. Ni kan ju roa er med det i alla fall.
Lär ju bli årlig vaccination i alla fall, som årliga influensan. Ni kan ju roa er med det i alla fall.
Vissa personer vaccinerar sig årligen ja, speciellt människor i riskgrupper. Än sen?
Planen ser ut vara att vaccinera varenda människa på denna jord ad infinitum, dvs i all oändlighet varje "säsong", detta måste varenda individ gå med på, annars blir konsekvensen att bli utesluten ur samhället.
Det där med "quantum-dot" i vaccinerna foliehattarna talar om ser ju inte som ett helt omöjligt scenario när tekniken mognat.
Planen ser ut vara att vaccinera varenda människa på denna jord ad infinitum, dvs i all oändlighet varje "säsong", detta måste varenda individ gå med på, annars blir konsekvensen att bli utesluten ur samhället.
Det där med "quantum-dot" i vaccinerna foliehattarna talar om ser ju inte som ett helt omöjligt scenario när tekniken mognat.
Vad har du för bas för att säga att planen ser ut att vara det?
Låter som dina egna antaganden bara..
Måste det vara en stor ond konspiration bakom vaccinationen?
Eller kan det rimligtvis vara så att vaccination är attraktivt i en period där många dör eller lider till följd av sjukdom från viruset? Hmm..
All den här propagandan med "trygghetsingivande" informationsreklam överallt att det är dags att vaccinera sig. All reklam med köpta kändisar som propagerar.
En del faller in i ledet direkt, "måste vara en del av gruppen", tar en #kavlaupp-selfie och lägger upp på sociala medier och får ryggdunkningar. Skuldbelägger andra som är skeptiska. Känner sig duktiga. Tatuerar in Anders Tegnell på bröstet.
En del andra undrar över varför det krävs så mycket propaganda, påtryckningar över att man ska vaccinera sig, så mycket reklam. Undrar varför våra myndigheter har fel gång på gång och varför de ändå fortsätter med samma inslagna väg.
#teamnattyDu verkar inte se mängden mindre skarpa knivar i lådan med 50-100k följare som sett tre videos på Youtube som sen ska läxa upp folk om hur det fungerar.
Vi vill att folk ska vaccinera sig, igenkänning och att se att andra gör det minskar tröskeln, enkelt.
Det krävs mycket för att folk är skeptiska i sin natur.
Vad har du för bas för att säga att planen ser ut att vara det?
Låter som dina egna antaganden bara..
Måste det vara en stor ond konspiration bakom vaccinationen?
Eller kan det rimligtvis vara så att vaccination är attraktivt i en period där många dör till följd av sjukdom från viruset? Hmm..
Är väl mer en kvalificerad gissning utifrån hur utvecklingen ser ut nu men är inte säker givetvis.
Dog "endast" 5% fler än vanligt år 2020 /per capita om du jämför med snittet senaste 5 föregående år, inget extremt i min mening.
Jag kan inte säga att jag förstår reklamen. En person som inte vill ta vaccinet för att dom inte litar på myndigheter och är foliehatt kommer inte börja ta det bara för greta eller någon annan kändis säger att dom borde göra det.
Sen tycker jag att det är självklart att man tar vaccinet nu när det ser ut som det gör i världen just nu. Men det är klart fler och fler kommer säga nej om tegnell säger att vi behöver ta 4 sprutor om året resten av livet.
Är väl mer en kvalificerad gissning utifrån hur utvecklingen ser ut nu men är inte säker givetvis.
Dog "endast" 5% fler än vanligt år 2020 /per capita om du jämför med snittet senaste 5 föregående år, inget extremt i min mening.Fast nu jämförs inte dödstalen per capita av en anledning. Om du tänker efter inser du nog varför.
delta_mats
2021-07-12, 22:20
Vissa personer vaccinerar sig årligen ja, speciellt människor i riskgrupper. Än sen?
Exakt. Och de som inte har något behov av det skiter i sprutan. Om ett par år kommer ingen bry sig hurvida man är vaccinerad eller ej. Alla som följt lämmeltåget kommer förmodligen känna sig lite fjantiga.
Dog "endast" 5% fler än vanligt år 2020 /per capita om du jämför med snittet senaste 5 föregående år, inget extremt i min mening.
Dock en tydlig överdödlighet, och såg även någon studie som visade tydligt att det var mycket högre procent av sjuka som dog av covid-19 på sjukhus än av influensa (ca 3x så hög tror jag), orkar inte leta upp studien just nu dock, någon annan får gärna göra det.
Men oavsett, som sagt är det en riskavvägning, risk av vaccinet vs risk av sjukdomen på individnivå. Personligt ser jag det som risken är lägre genom att ta vaccin. Men sådan riskavvägning är såklart svår att vara 100% säker om från båda sidor.
Även om vissa känner sig väldigt självsäkra att de vet vad som är mer "safe".
KoloKungen
2021-07-12, 22:40
Exakt. Och de som inte har något behov av det skiter i sprutan. Om ett par år kommer ingen bry sig hurvida man är vaccinerad eller ej. Alla som följt lämmeltåget kommer förmodligen känna sig lite fjantiga.
Som sagt är det ju skillnad på att ta vaccinet nu när folks föräldrar, kompisar etc där på löpande band pga att det sprids okontrollerat jämfört med om 4 år när det förhoppningsvis är mer under kontroll. Vad är egentligen ditt förslag på alternativ då? Att strunta i att ta fram ett vaccin och så får dom som dör dö helt enkelt?
Min ena förälder gick bort i covid så jag blir lite triggad när översittare ska sitta och skriva att folk som vaccinerar sig för att försöka göra något åt situationen kommer känna sig fjantiga. Om någon nu kommer känna sig fjantig är det väl alla antivaxxers när det inte visar sig finnas någon konspiration och att man inte fick ett tredje öga som bieffekt utan att det enda som hände var att man bidrog till att minska smittan medan man själv satt i ett hörn och ansåg sig själv vara så extremt upplyst som vågade stå emot the authoritah.
Dajollee
2021-07-12, 22:54
https://samnytt.se/avslojar-har-ar-anonyme-rapparen-1-cuz-som-kampanjar-med-greta-greps-med-fem-automatvapen/
https://samnytt.se/avslojar-har-ar-anonyme-rapparen-1-cuz-som-kampanjar-med-greta-greps-med-fem-automatvapen/
Är väl inte så förvånande att Greta poserar med kriminella. Typiskt vänstern.
Det är dock löjligt att Greta blivit så känd som hon är. Hon har inte direkt gjort något så speciellt.
Exakt. Och de som inte har något behov av det skiter i sprutan. Om ett par år kommer ingen bry sig hurvida man är vaccinerad eller ej. Alla som följt lämmeltåget kommer förmodligen känna sig lite fjantiga.För att man vill hjälpa till att avlasta vården och minska smittspridningen…. Genom ett stick i armen med i regel max ont i armen samt feber som effekt.
Ladugårdsdörr
2021-07-13, 07:29
För att man vill hjälpa till att avlasta vården och minska smittspridningen…. Genom ett stick i armen med i regel max ont i armen samt feber som effekt.
Är det verkligen så? Av de som avlidit med covid är bara 10% under 70 år och nästan hälften är 85+. Majoriteten hade högt blodtryck, hälften hade hjärt- kärlsjukdom, 30% var diabetiker, 15% var lungsjuka - alltså en grupp väldigt vårdkrävande individer med de produktiva åren bakom sig. Det handlar om kanske ett decennie med hemsamariter, cancervård, demensvård etc. etc. så det rimligt att anta att covid-19 i sig en en avlastning för vårdapparaten.
Är det verkligen så? Av de som avlidit med covid är bara 10% under 70 år och nästan hälften är 85+. Majoriteten hade högt blodtryck, hälften hade hjärt- kärlsjukdom, 30% var diabetiker, 15% var lungsjuka - alltså en grupp väldigt vårdkrävande individer med de produktiva åren bakom sig. Det handlar om kanske ett decennie med hemsamariter, cancervård, demensvård etc. etc. så det rimligt att anta att covid-19 i sig en en avlastning för vårdapparaten.
Jag tog upp vårdresurser när jag hade covid. Förvisso en mindre mängd, men detta var första gången jag har behövt uppsöka vård pga sjukdom någonsin.
Man måste inte dö för att ta en vårdplats.
Är det verkligen så? Av de som avlidit med covid är bara 10% under 70 år och nästan hälften är 85+. Majoriteten hade högt blodtryck, hälften hade hjärt- kärlsjukdom, 30% var diabetiker, 15% var lungsjuka - alltså en grupp väldigt vårdkrävande individer med de produktiva åren bakom sig. Det handlar om kanske ett decennie med hemsamariter, cancervård, demensvård etc. etc. så det rimligt att anta att covid-19 i sig en en avlastning för vårdapparaten.Ja. Det är inte bara folk som dör som hamnar på sjukhus. Vaccinen minskar antalet allvarliga sjukdomsfall bland de som ändå smittas.
Mindre risk att bli smittad och blir du smittad så blir du lindrigare sjuk.
Det passerar så mycket statistik och data framför en - Det har passerat någon summering med antalet inlagda från respektive grupp där siffran bland smittade vaccinerade var märkbart lägre.
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7018e1.htm
Död är inte den enda allvarliga konsekvensen av covid dock, jag har flera personer i min närhet som dras med långtidskomplikationer som påverkar deras liv negativt, både yngre och äldre personer utan någon särskild riskbild.
Ladugårdsdörr
2021-07-13, 09:32
Ja. Det är inte bara folk som dör som hamnar på sjukhus. Vaccinen minskar antalet allvarliga sjukdomsfall bland de som ändå smittas.
Mindre risk att bli smittad och blir du smittad så blir du lindrigare sjuk.
Det passerar så mycket statistik och data framför en - Det har passerat någon summering med antalet inlagda från respektive grupp där siffran bland smittade vaccinerade var märkbart lägre.
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7018e1.htm
Det är jag medveten om, men du missar poängen att i och med att de flesta som dör med covid redan är eller kommer bli mycket vårdkrävande individer. En 72-årig gubbe som ligger på intensiven i någon vecka med covid och sedan dör kommer inte behöva vårdas för prostatacancer, ha hemtjänst i 5-10 år och sedan vårdas på demensboende tills han dör 95 år gammal. Coviddöd minskar vårdbehovet till noll.
Covid-vaccin minskar behovet av covid-relaterad vård. Covid minskar behovet av vård icke relaterad till covid. Ekvationen är alltså inte så enkel att man kan säga att vaccin avlastar vården.
Detta är ifs ett sidospår men det är intressant att vi idag vårdar oss supergamla med väldigt stora vårdbehov. Termen "vårdbehov" blir i det närmaste obsolet eftersom varje försök att tillgodose detta behov genererar ännu större behov.
Det är jag medveten om, men du missar poängen att i och med att de flesta som dör med covid redan är eller kommer bli mycket vårdkrävande individer. En 72-årig gubbe som ligger på intensiven i någon vecka med covid och sedan dör kommer inte behöva vårdas för prostatacancer, ha hemtjänst i 5-10 år och sedan vårdas på demensboende tills han dör 95 år gammal. Coviddöd minskar vårdbehovet till noll.
Covid-vaccin minskar behovet av covid-relaterad vård. Covid minskar behovet av vård icke relaterad till covid. Ekvationen är alltså inte så enkel att man kan säga att vaccin avlastar vården.
Detta är ifs ett sidospår men det är intressant att vi idag vårdar oss supergamla med väldigt stora vårdbehov. Termen "vårdbehov" blir i det närmaste obsolet eftersom varje försök att tillgodose detta behov genererar ännu större behov.Fast nu gör du en tankevurpa.
Att gamla dör i högre utsträckning betyder ju inte att de är de enda som hänger på IVA.
Den statistiken finns garanterat att få fram om man vill.
5 sekunder googling: https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Fast nu gör du en tankevurpa.
Att gamla dör i högre utsträckning betyder ju inte att de är de enda som hänger på IVA.
Den statistiken finns garanterat att få fram om man vill.
5 sekunder googling: https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Du missar hur han tänker.
Du missar hur han tänker.Nej, däremot pratar han äpplen och jag päron.
Vi pratar inte långsiktiga effekter på vården när vi pratar om IVA…
delta_mats
2021-07-13, 12:44
För att man vill hjälpa till att avlasta vården och minska smittspridningen…. Genom ett stick i armen med i regel max ont i armen samt feber som effekt.
Vad är det som säger att du avlastar vården genom det? Långsiktigt? Ingenting. Vilka är det som ligger på IVA nu? Det är gamla skröpliga människor, många vilka redan är vaccinerade.
Hur mycket vaccinationen hjälper i slutändan vet vi inte ännu. Därför känns det ganska präktigt att skryta om att man "kavlat upp". Det uttrycket känns ungefär lika töntigt som när Mona Sahlin sa att det var coolt att betala skatt.
Ladugårdsdörr
2021-07-13, 12:52
Fast nu gör du en tankevurpa.
Inte alls, snarare du som inte klarar av att se det breda perspektivet och bara snöat in på covid. Jag är fullständigt medveten om att några "tidigare fullt friska" blir svårt sjuka och t.om. kräver avancerad vård, men det förändrar inte det faktum att man inte utan belägg och eftertanke kan hävda att vaccination minskar vårdbehovet.
Det är nog riktigt att anta att covidvaccin minskar behovet av covidvård (färre blir svårt sjuka), det är nog också riktigt att påstå att covid minskar behovet av annan vård (redan mycket vårdkrävande dör). Man kan alltså inte påstå att vaccin avlastar vården generellt utan att ha gått igenom siffrorna noggrant.
Ladugårdsdörr
2021-07-13, 13:01
Nej, däremot pratar han äpplen och jag päron.
Vi pratar inte långsiktiga effekter på vården när vi pratar om IVA…
Du började diskussionen med att involvera hela fruktkorgen med "avlasta vården", då är det på sin plats att i efterhand korrigera med att du enbart avser covidvård.
det är nog också riktigt att påstå att covid minskar behovet av annan vård (redan mycket vårdkrävande dör). Man kan alltså inte påstå att vaccin avlastar vården generellt utan att ha gått igenom siffrorna noggrant.
Har du något förslag på statistik som backar upp detta?
Jag är inte helt emot dig när jag frågar men funderar kring hur många av de som blir sjuka får långtidsbesvär som kräver mer vård, är det fler eller färre än de som dör t ex. Många personer med hypertoni, diabetes, fetma, hjärt- kärlsjukdom osv är inte särskilt vårdkrävande.
Vad är det som säger att du avlastar vården genom det? Långsiktigt? Ingenting. Vilka är det som ligger på IVA nu? Det är gamla skröpliga människor, många vilka redan är vaccinerade.
Hur mycket vaccinationen hjälper i slutändan vet vi inte ännu. Därför känns det ganska präktigt att skryta om att man "kavlat upp". Det uttrycket känns ungefär lika töntigt som när Mona Sahlin sa att det var coolt att betala skatt.
Du har statistik länkad ovan.
Vad som säger att man avlastar vården genom att minska smittspridningen och bli lindrigare sjuk? Matematik?
Inte alls, snarare du som inte klarar av att se det breda perspektivet och bara snöat in på covid. Jag är fullständigt medveten om att några "tidigare fullt friska" blir svårt sjuka och t.om. kräver avancerad vård, men det förändrar inte det faktum att man inte utan belägg och eftertanke kan hävda att vaccination minskar vårdbehovet.
Det är nog riktigt att anta att covidvaccin minskar behovet av covidvård (färre blir svårt sjuka), det är nog också riktigt att påstå att covid minskar behovet av annan vård (redan mycket vårdkrävande dör). Man kan alltså inte påstå att vaccin avlastar vården generellt utan att ha gått igenom siffrorna noggrant.Vad tror du menas när man pratar om att avlasta vården nuförtiden? Trodde inte man behövde precisera det mer i detta läge. Och det behövs ju inte för gemene man väljer att vara mindre ordagrann.
Ladugårdsdörr
2021-07-13, 13:21
Har du något förslag på statistik som backar upp detta?
Jag är inte helt emot dig när jag frågar men funderar kring hur många av de som blir sjuka får långtidsbesvär som kräver mer vård, är det fler eller färre än de som dör t ex. Många personer med hypertoni, diabetes, fetma, hjärt- kärlsjukdom osv är inte särskilt vårdkrävande.
Sneglade på Socialstyrelsens siffror: https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Särskilt Avlidna i covid-19 från särskilt boende som slutenvårdats och Avlidna i covid-19 med hemtjänst som slutenvårdats.
T.ex.:
Av alla som avled med covid‑19 som underliggande dödsorsak under första halvåret 2020 hade 78 procent slutenvårdats någon gång under femårsperioden 2015‑2019.
Men då måste man fråga sig om smittspridningen varit exceptionellt hög i denna grupp eller om dödligheten är större.
Och jag kommer dessutom inte med tvärsäkra påståenden som vissa andra här i tråden och behöver därmed inte backa upp mina gissningar närmare :-)
delta_mats
2021-07-13, 13:29
Du har statistik länkad ovan.
Vad som säger att man avlastar vården genom att minska smittspridningen och bli lindrigare sjuk? Matematik?
Fast det vet vi inte ännu. Vi vet inte hur mycket mindre smittspridningen blir. Vi vet inte hur länge vaccinationen ger skydd. Vi vet inte hur lång tid framöver det kommer krävas vaccination. Så sluta slå er för bröstet för att ni kastat er in i sprutan.
Ni resonerar som att vaccinationen är svaret på allt. Men om det vore så borde det räcka att de som inte vill bli smittade vaccinerar sig så slipper dom belasta vården.
Fast det vet vi inte ännu. Vi vet inte hur mycket mindre smittspridningen blir. Vi vet inte hur länge vaccinationen ger skydd. Vi vet inte hur lång tid framöver det kommer krävas vaccination. Så sluta slå er för bröstet för att ni kastat er in i sprutan.
Ni resonerar som att vaccinationen är svaret på allt. Men om det vore så borde det räcka att de som inte vill bli smittade vaccinerar sig så slipper dom belasta vården.Det finns indikativ data för allt du säger att vi inte vet.
Verkar mest som att du vill rättfärdiga ditt val för dig själv.
Vi har redan vaccinerat riskgrupperna, så snacket om att smitta farfar är betydligt större om du har vaccinerat dig och beter dig som om du inte kan smittas av nya varianter.
Det finns egentligen ingen mening med att betala mångmiljardbelopp för att vaccinera folk som inte är i närheten av någon riskgrupp.
Då är det bättre att satsa resurser på effektivare akut behandling av nya varianter.
delta_mats
2021-07-13, 13:41
Det finns indikativ data för allt du säger att vi inte vet.
Verkar mest som att du vill rättfärdiga ditt val för dig själv.
Indikativ, det är spekulationer och inget annat.
Jag behöver inte rättfärdiga något. Jag är inte rädd för att ta vaccin, jag tror inte jag kommer bli sjuk. Jag anser det bara onödvändigt för mig.
Ladugårdsdörr
2021-07-13, 13:50
Jag behöver inte rättfärdiga något. Jag är inte rädd för att ta vaccin, jag tror inte jag kommer bli sjuk. Jag anser det bara onödvändigt för mig.
Exakt, samma här. Jag har tagit Försvarets "stora paket", dvs. vaccination för insats varsomhelst i världen med kort varsel som på första sittningen på den tiden innebar sex sprutor men känner inget behov av att vaccinera mig mot covid-19.
Plasttiger
2021-07-13, 17:50
Det är rätt stavning. Din variant låter som en radikalfeminists som vägrar vaxa/raka kroppen.
Länka lite etablerade källor som kör din alternativa stavning då..
https://www.bing.com/search?q=anit-vaccer+vs+anti-vaxxer&qs=n&form=QBRE&sp=-1&pq=anit-vaccer+vs+anti-vaxxe&sc=0-25&sk=&cvid=EC8A0F0A13A54541933240B504D74FAB
Hittar enligt min korrekta stavning även när man söker på din inkorrekta.
Jag är glad över att alltid läst mycket böcker så min språkkänsla blir bra.
https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-speed-life/202103/why-anti-vaxxer
Plasttiger
2021-07-13, 17:52
#teamnatty
Stort överlapp mellan anti-vaxxers och förintelseförnekare.
Är det samma med anti-vaxxers och flat earthers?
Nackdelen med att vaccinen är så effektiva är ju att vi överlver de många vågorna!
delta_mats
2021-07-13, 18:37
Länka lite etablerade källor som kör din alternativa stavning då..
https://www.bing.com/search?q=anit-vaccer+vs+anti-vaxxer&qs=n&form=QBRE&sp=-1&pq=anit-vaccer+vs+anti-vaxxe&sc=0-25&sk=&cvid=EC8A0F0A13A54541933240B504D74FAB
Hittar enligt min korrekta stavning även när man söker på din inkorrekta.
Jag är glad över att alltid läst mycket böcker så min språkkänsla blir bra.
https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-speed-life/202103/why-anti-vaxxer
Det är skitsamma hur du egentligen väljer att stava det. Vi vet alla att det är vaccinförespråkare som valt att göra det till ett förlöjligande ord. Ingen med normal intelligens eller högre skriver på fullaste allvar antivaxxer och tror att de blir tagna på allvar.
Du är ju också den på kolo som vi tar på minst allvar så det visar hur rätt jag har.
Plasttiger
2021-07-13, 19:37
Det är skitsamma hur du egentligen väljer att stava det. Vi vet alla att det är vaccinförespråkare som valt att göra det till ett förlöjligande ord. Ingen med normal intelligens eller högre skriver på fullaste allvar antivaxxer och tror att de blir tagna på allvar.
Du är ju också den på kolo som vi tar på minst allvar så det visar hur rätt jag har.
Skräptidningar som Nature använder begreppet
Africa is waging a war on COVID anti-vaxxers
https://www.nature.com/articles/s41591-021-01426-2
Dismantling the anti-vaxx industry
Anti-vaxxers are training each other in identifying potential targets online. They discuss their tactics for deepening people’s fears, sowing doubt as to whether people should take a vaccine, deepening vaccine hesitancy, and converting the chosen few into fully fledged anti-vaxxers—the people who further propagate the lies. Anti-vaxxers distribute themselves across social media, finding new and varied ways to inject misinformation into users’ news feeds. In that sense, they are far better equipped to reach people than are the UK National Health Service and World Health Organization, which rely on centralized digital communications through accounts with low engagement and little ‘personality’ or ‘authenticity’.
https://www.nature.com/articles/s41591-021-01260-6
Bra artikel för övrigt som drar ned byxorna på anti-vaxxers!
Är du lika "kritisk tänkare" till annat? *popcorn**popcorn*
Hur känns det att vara en så kallad "nyttig idiot" (du kan googla det) åt Influencers och separatistiska politiker?
delta_mats
2021-07-13, 20:03
Skräptidningar som Nature använder begreppet
https://www.nature.com/articles/s41591-021-01426-2
https://www.nature.com/articles/s41591-021-01260-6
Bra artikel för övrigt som drar ned byxorna på anti-vaxxers!
Är du lika "kritisk tänkare" till annat? *popcorn**popcorn*
Hur känns det att vara en så kallad "nyttig idiot" (du kan googla det) åt Influencers och separatistiska politiker?
Fortsätt skriva anti-vaxxer om du vill. Men betänk bara att andra tycker du låter korkad. Dvs majoriteten av alla som inte tänker vaccinera sig, förlåt vaxa sig.
Säga vad man vill om Plastis men hens refererande till vettiga källor och uppvisade intresse för forskningsmetodik gör hen förtjänt av bra mycket mer respekt än de här i tråden som när källa efterfrågas svarar "äsch du får googla om du vill ha data" eller påstår saker om forskningsmetodik som är helt dragna ur röven och ursäktar sig med "jag råkade skriva fel" först efter 5 poster när de blir rättade.
Säga vad man vill om Plastis men hens refererande till vettiga källor och uppvisade intresse för forskningsmetodik gör hen förtjänt av bra mycket mer respekt än de här i tråden som när källa efterfrågas svarar "äsch du får googla om du vill ha data" eller påstår saker om forskningsmetodik som är helt dragna ur röven och ursäktar sig med "jag råkade skriva fel" först efter 5 poster när de blir rättade.
Copy+paste Reddit trådar? Ja mycket komplicerat. Hög IQ.
Skulle få mycket mer cred om personen sammanställde artikeln i egna ord och sedan länkade källa.
Det är samma person som länkat artiklar på forumet i flera år.
Copy+paste Reddit trådar? Ja mycket komplicerat. Hög IQ.
Skulle få mycket mer cred om personen sammanställde artikeln i egna ord och sedan länkade källa.
Det är samma person som länkat artiklar på forumet i flera år.
Du har diskvalificerat dig själv för längesedan genom att tvärsäkert föreläsa rena felaktigheter. För oss andra är det bästa att göra efter det att utgå ifrån att allt du skriver är hittepå. De få källhänvisningar du gjort har väl varit till diffusa Youtube-kanaler? Kasta inte sten i glashus.
Kolozzeums corona-trådar kryllar av självsäkra pajasar med noll intresse att förmedla kunskap om undersökningsmetodik och data. Plasttiger är nivåer över corona-trådarna, om man så vill säger det mer om andra användare än om Plasttiger.
Jag tog upp vårdresurser när jag hade covid. Förvisso en mindre mängd, men detta var första gången jag har behövt uppsöka vård pga sjukdom någonsin.
Man måste inte dö för att ta en vårdplats.
Jag med, tror det var första gången jag åkte ambulans och var inneliggande i vuxen ålder iallafall. ;)
Inte blivit kallad till något sedan vaccinationsprogrammet på 80talet som litet barn. Jag hoppas även att vi får till något bra vaccin mot covid varianter i framtiden. Troligen duger de som finns nu hyfsat men jag personligen avvaktar tills man vet lite mer inför de nya mutationernna och nyare vaccin för bättre skydd. Är väl uppe runt 6 mutationer nu typ.
Ofta ges det när man ser över sitt vaccinationsskydd i samband med resor eller vissa arbeten. Tex MPR rekommenderas att man fyller på när man närmar sig 30-35år, men man får själv ta tag i det, samma sak med stelkramp, rekommenderas var 20:nde år ungefär.
Agitator
2021-07-14, 23:41
Ofta ges det när man ser över sitt vaccinationsskydd i samband med resor eller vissa arbeten. Tex MPR rekommenderas att man fyller på när man närmar sig 30-35år, men man får själv ta tag i det, samma sak med stelkramp, rekommenderas var 20:nde år ungefär.
Är nog väldigt många som inte är påfyllda med mpr vaccin. Rätt dåligt hur det hanteras om man ska vara ärlig.
Är nog väldigt många som inte är påfyllda med mpr vaccin. Rätt dåligt hur det hanteras om man ska vara ärlig.
Rekommendationen är bara inför utlandsresor. Som gravid kollas man också så man fortfarande har skydd emot Röda hund, men det är många som
tappat det med tiden.
PixelMiner
2021-07-15, 08:28
Vi har hittills klarat oss rätt bra tack vare att vaccinationsgraden för mässling, polio och röda hund är rätt hög i Sverige. Så därför har vi ingen direkt smitta ute i samhället (därav rekommendationen att bara ta påfyllning vid utlandsresor).
Risken är väl tyvärr att detta indirekta skydd kommer minska även i Sverige tack vare alla vaccinmotståndare. Vi har ju t.ex. redan sett lokala utbrott av mässlingen på ställen där vaccinationsgraden varit låg av ideologiska skäl (https://www.svd.se/fler-fall-av-massling-i-jarna)
Du har diskvalificerat dig själv för längesedan genom att tvärsäkert föreläsa rena felaktigheter. För oss andra är det bästa att göra efter det att utgå ifrån att allt du skriver är hittepå. De få källhänvisningar du gjort har väl varit till diffusa Youtube-kanaler? Kasta inte sten i glashus.
Kolozzeums corona-trådar kryllar av självsäkra pajasar med noll intresse att förmedla kunskap om undersökningsmetodik och data. Plasttiger är nivåer över corona-trådarna, om man så vill säger det mer om andra användare än om Plasttiger.
Ja det var bara videos där de medverkande var läkare som representerar läkar organisationer i USA som presenterade interndata, samt skaparen av mRNA vaccinet. Bara clowner.
Ditt andra konto?
Vi har hittills klarat oss rätt bra tack vare att vaccinationsgraden för mässling, polio och röda hund är rätt hög i Sverige. Så därför har vi ingen direkt smitta ute i samhället (därav rekommendationen att bara ta påfyllning vid utlandsresor).
Risken är väl tyvärr att detta indirekta skydd kommer minska även i Sverige tack vare alla vaccinmotståndare. Vi har ju t.ex. redan sett lokala utbrott av mässlingen på ställen där vaccinationsgraden varit låg av ideologiska skäl (https://www.svd.se/fler-fall-av-massling-i-jarna)
Rent generellt finns inget vaccinationsmotstånd i Sverige. Men som du säger det finns vissa grupper. Jag tror inte det är något problem i det stora hela. Jag har själv flertalet vaccin som inte svenskar i allmänhet har. Det är betydligt större risk på individnivå.
Vill vi stoppa nya varianter så måste systemet vid resor förändras.
delta_mats
2021-07-15, 11:05
Vi får in en del skit från u-länder där man inte haft vaccinationsprogram. I princip utrotade sjukdomar här i Sverige som tyvärr börjat sprida sig igen.
delta_mats
2021-07-15, 11:07
Rent generellt finns inget vaccinationsmotstånd i Sverige. Men som du säger det finns vissa grupper. Jag tror inte det är något problem i det stora hela. Jag har själv flertalet vaccin som inte svenskar i allmänhet har. Det är betydligt större risk på individnivå.
Vill vi stoppa nya varianter så måste systemet vid resor förändras.
Jag skulle inte kalla personer som inte årligen vaccinerar sig mot influensa för vaccinationmotståndare. Jag tror det är en majoritet som inte vaccinerar sig mot den årliga influensan faktiskt.
Har för mig att runt Järna-området så har de haft flera utbrott av mässling senaste åren? (Jag kan hitta på)
Det var ett utbrott i Göteborg för några år sedan med.
Nej man ska vaccinera mig nästa vecka! :)
Har för mig att runt Järna-området så har de haft flera utbrott av mässling senaste åren? (Jag kan hitta på)
Det var ett utbrott i Göteborg för några år sedan med.
Jag har bott i området, det är ett mecca för antroposofer och folk som sysslar med olika former av naturmediciner samt mer eller mindre konstiga flower-power organisationer. Det är inte oväntat.
Men det är en grupp på max 20000 personer, så blir inte mycket mer än så.
Jag skulle inte kalla personer som inte årligen vaccinerar sig mot influensa för vaccinationmotståndare. Jag tror det är en majoritet som inte vaccinerar sig mot den årliga influensan faktiskt.
Ja generellt är folk inte vaccinationsmotståndare, men tilliten till systemet är på en låg nivå över hela västvärlden. Och resultatet ser vi nu.
Vi har även en enorm propagandamaskin som proklamerar folk anti-vaxxare eller "anti" vad som helst om du är skeptisk.
Det handlar dock om en marknad på någon triljon kronor. Jag är inte jätteförvånad.
delta_mats
2021-07-15, 14:39
Ja generellt är folk inte vaccinationsmotståndare, men tilliten till systemet är på en låg nivå över hela västvärlden. Och resultatet ser vi nu.
Vi har även en enorm propagandamaskin som proklamerar folk anti-vaxxare eller "anti" vad som helst om du är skeptisk.
Det handlar dock om en marknad på någon triljon kronor. Jag är inte jätteförvånad.
Det är ju inte så konstigt. Majoriteten av människor får inga eller väldigt små besvär av Covid-19. Dessutom innebär inte vaccination fullgott skydd livet ut som många andra vaccinationer gör, eller mycket gott skydd under väldigt lång tid.
Jag tror det flesta människor i Sverige normalt sett är för vaccination för det vi normalt vaccinerar oss mot.
Jag tror vi alla kan fetglömma att staten propagerar för massvacination för att tant Agda 80 år gammal inte ska dö några år i förtid.
Jag tror vi alla kan fetglömma att staten propagerar för massvacination för att tant Agda 80 år gammal inte ska dö några år i förtid.
Ja tant Agda var ju första personen som blev fullt vaccinerad i fas 1. Hela argumentet att hennes barnbarn ska vaccineras så hon inte smittas, är både ohederlig och konstig. Vissa har helt tappat all förmåga till kritiskt tänkande.
Det är betydlig större risk att döda Tant Agda om du vaccinerar dig och sedan åker på semester utomlands och plockar med dig nya varianten. Och det finns inga officiella rekommendationer för beteende i dessa fall. Det är sorgligt att se.
Ja tant Agda var ju första personen som blev fullt vaccinerad i fas 1. Hela argumentet att hennes barnbarn ska vaccineras så hon inte smittas, är både ohederlig och konstig. Vissa har helt tappat all förmåga till kritiskt tänkande.
Det är betydlig större risk att döda Tant Agda om du vaccinerar dig och sedan åker på semester utomlands och plockar med dig nya varianten. Och det finns inga officiella rekommendationer för beteende i dessa fall. Det är sorgligt att se.Vänta nu, rekommendationer för hur du ska agera efter utlandsresa finns sist jag kollade….
Undrar verkligen, på ett icke provocerande sätt nu så alla håller sig lugna, men om man är emot Covid19-vaccinet så är man, men varför har de flesta som är emot det ett behov av att verkligen övertyga andra om det? Generellt brukar vi ju vara ganska duktiga på att skita i andra osv, men detta har fått folk att gå igång på helt oanade nivåer.
Vad tror ni siffran kommer sluta på i procent ungefär? Ser att det är 71,1% vaccinerade med dos 1 nu. Vi vaccinerar dos 1 i ca 2v till sen fokuserar på dos 2 och än så länge har vi helt fullbokat hela tiden.
Diomedea exulans
2021-07-15, 18:39
https://i.imgur.com/npmASrj.jpg
Uncle Joe
2021-07-15, 19:01
Hör ju ihop med denna :cool:
https://i.ibb.co/Fs12zRN/research.jpg (https://ibb.co/n3y9jxZ)
Undrar verkligen, på ett icke provocerande sätt nu så alla håller sig lugna, men om man är emot Covid19-vaccinet så är man, men varför har de flesta som är emot det ett behov av att verkligen övertyga andra om det? Generellt brukar vi ju vara ganska duktiga på att skita i andra osv, men detta har fått folk att gå igång på helt oanade nivåer.
Tycker mer att det är tvärtom, att alla som är för massvaccinering skall pusha på andra sin åsikt. Vi har ju tom sett en kille här i tråden som i princip blev tvingad att vaccinera sig.
Hej Dunning-Kruger. Ser ut som basics från random åk1 kurs i immunologi.
Tycker mer att det är tvärtom, att alla som är för massvaccinering skall pusha på andra sin åsikt. Vi har ju tom sett en kille här i tråden som i princip blev tvingad att vaccinera sig.
Kanske runt nära och kära det vet jag inte, men runt internet tycker jag mer det är på nivån att man lägger upp en bild när jag man vaccinerat sig och thats it, medans anti-vaccin helt går loss.
wintersnowdrift
2021-07-15, 19:31
Vänta nu, rekommendationer för hur du ska agera efter utlandsresa finns sist jag kollade….
FoHM har lättat lite grann på rekommendationerna. När jag reste i februari var rekommendationen test direkt efter hemkomst (på klassiskt svenskt manér fick jag dock inte testa mig på Arlanda pga tillhör inte region Sthlm, helt ofattbart), ytterligare ett test på dag fem samt sju dagar i karantän.
Nu har rekommendationen ändrats till att man inte behöver testa sig om man har fått minst en dos vaccin (självklart test om man har symptom). Jag är i USA nu och här är det gratis att testa sig men relativt svårt att få en tid vilket förvånade mig. Vaccinet däremot flödar, det är bara att promenera in på närmaste Walgreens för en shot.
Rent krasst: det finns inget sätt att hålla viruset eller varianter borta. Vi lever i en global värld och har alltid gjort. Jag börjar väl närma mig punkten då jag inte pallar med hysterin och gör som jag själv finner rådigt inom lagens gränser.
delta_mats
2021-07-15, 20:15
+1
Man blir både dumförklarad och utfryst om man säger att man inte vill vaccinera sig. Tycker definitivt man får pöbeln efter sig om man är en anti-vaccer.
Hör ju ihop med denna :cool:
https://i.ibb.co/Fs12zRN/research.jpg (https://ibb.co/n3y9jxZ)
Rapporterad för hets mot marginaliserad grupp. (Vi har en situation där vissa tvingas ta kemiska vaccin, det här är allvarligt.)
Ja det var bara videos där de medverkande var läkare som representerar läkar organisationer i USA som presenterade interndata, samt skaparen av mRNA vaccinet. Bara clowner.
Ditt andra konto?
Det är helt efterblivet av dig att försvara ditt Youtube-länkande i samma veva som du kritiserar någon som istället länkar relevanta forskningsartiklar. Vi har inte ens kommit till dina självsäkra föreläsningar om att fas 3-studier i normala fall skulle göras på djur. Jävla pajas.
Det är helt efterblivet av dig att försvara ditt Youtube-länkande i samma veva som du kritiserar någon som istället länkar relevanta forskningsartiklar. Vi har inte ens kommit till dina självsäkra föreläsningar om att fas 3-studier i normala fall skulle göras på djur. Jävla pajas.
Du menar nature artiklarna som källhänvisar till washington post och någon antirasistsida? Ja, jag är inte imponerad av åsikts-artiklar. Väldigt lite vetenskap.
Läste du faktiskt någon av dem?
Robert Malones engelska wiki sida blev deletad från wikipedia nyligen. Han har uttalat sig kritiskt mot mRNA tekniken som han själv forskat fram.
https://vetapedia.se/dr-robert-w-malone-virologist/
Agitator
2021-07-16, 08:07
Robert Malones engelska wiki sida blev deletad från wikipedia nyligen. Han har uttalat sig kritiskt mot mRNA tekniken som han själv forskat fram.
https://vetapedia.se/dr-robert-w-malone-virologist/
Ska lyssna på denna med Robert Malone, Steve Kirsch och Bret Weinstei.
Du2wm5nhTXY
Spike protein is very dangerous, it's cytotoxic. Clip from DarkHorse podcast. Full livestream now CENSORED on YouTube.
Odysee for backup: https://odysee.com/@BretWeinstein:f/h...
Dr. Robert Malone is the inventor of mRNA Vaccine technology.
Mr. Steve Kirsch is a serial entrepreneur who has been researching adverse reactions to COVID vaccines.
Bret talks to Robert and Steve about the pandemic, treatment and the COVID vaccines.
Steve's paper on COVID vaccine reactions: https://trialsitenews.com/should-you-...
Steve's Twitter: https://twitter.com/stkirsch
COVID-19 Early Treatment Fund: https://www.treatearly.org/team/steve...
Dr. Malone's website: https://www.rwmalonemd.com/mrna-vacci...
Robert's LinkedIn profile: https://www.linkedin.com/in/rwmalonemd
Robert's Twitter: https://twitter.com/RWMaloneMD
Find Bret Weinstein on Twitter: @BretWeinstein, and on Patreon.
https://www.patreon.com/bretweinstein
https://twitter.com/BretWeinstein
PixelMiner
2021-07-16, 08:28
Dr. Robert Malone is the inventor of mRNA Vaccine technology.
Fact check: Dr. Robert Malone invented mRNA vaccines - FALSE
"It is Dr. Katalin Karikó and her collaborator Dr. Drew Weissman who are more commonly credited with laying the groundwork for mRNA vaccines."
...
"On his personal website, Twitter, and LinkedIn, Dr. Robert Malone has been promoting himself as the inventor of mRNA vaccines. This is misleading. In 1989, Malone published a paper titled "Cationic liposome-mediated RNA transfection." While this paper is an example of his important contribution to the then-emerging field, it does not make him the inventor of mRNA vaccines."
...
"UPDATE: Malone reached out to Logically, stating that he did not invent the mRNA vaccines, but instead the "vaccine technology platform." He also presented us with copies of nine patents – none of which showed that he invented the mRNA vaccines."
Ifrån:
https://www.logically.ai/factchecks/library/3aa2eefd
Ifrån:
Som vid all såpass grundläggande forskning är det många forskargrupper som gjort arbetet. Malone är definitivt en av de viktigare.
Ifrån:
Märklig artikel. Har svårt att se vad de egentligen faktakollar. Är det att han skulle vara ensam bakom tekniken eller är det påståendet att han skulle ha utvecklat vaccinen när han i själva verket hävdar sig ha varit delaktig i den grundläggande forskningen? Oavsett så känns det som att man medvetet missförstår. Lite som när Snopes körde sin bleach-artikel om Hillary.
"While Malone's research may have been important, scientific breakthroughs don't always boast a sole "inventor." Instead, they come about through the work of many."
Tror inte någon ifrågasatt hur modern forskning fungerar.
Brofessorn
2021-07-16, 11:00
Ifrån:
"Dr. Robert Malone is the inventor of mRNA Vaccine technology" är ju inte nödvändigtvis ett påstående att han uppfann mRNA-vaccin, så faktachecken är ganska irrelevant.
Ifrån:
Robert Malones forskning och patent är ifrån perioden 1989- och framåt.
De andra två forskarna påbörjade vaccin forskning runt 2000- och framåt. Baserad på mRNA forskningen från Robert Malone vid Harvard.
Så ser tidslinjen ut.
Det vanliga ställ en vinklad fråga och ge ett vinklat svar.
Märklig artikel. Har svårt att se vad de egentligen faktakollar. Är det att han skulle vara ensam bakom tekniken eller är det påståendet att han skulle ha utvecklat vaccinen när han i själva verket hävdar sig ha varit delaktig i den grundläggande forskningen? Oavsett så känns det som att man medvetet missförstår. Lite som när Snopes körde sin bleach-artikel om Hillary.
"While Malone's research may have been important, scientific breakthroughs don't always boast a sole "inventor." Instead, they come about through the work of many."
Det är ett helt vanligt bad-faith argument. Vi kan hitta på några egna:
"Har Bill Gates utvecklat Windows 11"? FALSKT
Det är ingenjörer anställda vid Microsoft som utvecklat operativsystemet.
"Har Elon Musk byggt din Tesla bil?" FALSKT
Arbetare på Tesla fabrikerna bygger bilarna.
PixelMiner
2021-07-16, 13:17
Som vid all såpass grundläggande forskning är det många forskargrupper som gjort arbetet. Malone är definitivt en av de viktigare.
Visst är det så. Men just nu lyfts han till skyarna av anti-vaccinrörelsen ofta med påstående att "uppfinnaren av mRNA-vaccinen inte själv tror på dem". Verkligheten är ju som vanligt mer komplicerad och han var en av många som tagit fram teknik som lett fram till mRNA-vaccin (en artikel publicerad 1989). Precis som all annan forskning, där det i princip aldrig är en ensam individ eller ens forskningsgrupp som ligger bakom ett specifikt framsteg.
Problemet är väl snarare att han går ut och hävdar att mRNA-vaccinet orsakar ett cytotoxiskt spike-protein. Ett påstående som det inte finns något data som stödjer.
Någon har ägnat sig åt att lägga till honom på mRNA-vaccin sidan på WikiPedia ganska nyligen. Tidigare (och fortfarande) var endast hans forskningslabb omnämnt i stycket om historien kring skapandet av mRNA-vaccin. WikiPedias editorer har hela tiden rensat bort Malones namn och ersatt det med forskningsgruppens namn.
WikiPedia diff där wikianvändare Glasspool1 lägger in Malones namn på flera ställen i texten: https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=RNA_vaccine&diff=1027585041&oldid=1027426383
WikiPedia's editorer plockar sedan bort namnen ur löptexten, men behåller citeringen och motiverar sig så här:
"Names of researchers only make the text heavier to read, do not add anything encyclopedic, and give undue emphasis on that aspect when really it isn't that important - it's not like a breakthrough discovery which is unambiguously credited to one or a few prominent authors"
Wiki-Diff:https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=RNA_vaccine&diff=1032706560&oldid=1032680140
Problemet är väl snarare att han går ut och hävdar att mRNA-vaccinet orsakar ett cytotoxiskt spike-protein. Ett påstående som det inte finns något data som stödjer.
Hur menar du?
Det är exakt vad covid-19 viruset gör i kroppen.
Covid-19 producerar ett cytotoxiskt spike-protein. Och det är exakt vad denna typ av vaccin ska göra för att aktivera ett immunrespons.
Problematiken är att man hittar proteinet i hela kroppen, och inte bara i armen.
Varför hittar men det kodade proteinet på andra ställen ?
PixelMiner
2021-07-16, 13:31
Hur menar du?
Det är exakt vad covid-19 viruset gör i kroppen.
Covid-19 producerar ett cytotoxiskt spike-protein. Och det är exakt vad denna typ av vaccin ska göra för att aktivera ett immunrespons.
Ja, Covid-19 viruset spike-protein skadar cellerna:
https://www.salk.edu/news-release/the-novel-coronavirus-spike-protein-plays-additional-key-role-in-illness/
Men det spike-protein som produceras av mRNA-vaccinet skadar inte cellerna, istället skyddar det emot det spike protein ifrån viruset:
“This conclusion suggests that vaccination-generated antibody and/or exogenous antibody against Spike protein not only protects the host from SARS-CoV-2 infectivity but also inhibits Spike protein-imposed endothelial injury.”
Ifrån: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33784827/
Varför hittar men det kodade proteinet på andra ställen ?
Det är det som är den stora frågan.
Är det doseringen? Eller membranet runt mRNA? Eller själva mRNA koden?
Vi vet att Norska folkhälsoinstitutet håller på med forskning i ämnet, enligt den artikel som King Grub länkade till. Men det är inget som syns på löpsedlarna.
Men det spike-protein som produceras av mRNA-vaccinet skadar inte cellerna, istället skyddar det emot det spike protein ifrån viruset:
“This conclusion suggests that vaccination-generated antibody and/or exogenous antibody against Spike protein not only protects the host from SARS-CoV-2 infectivity but also inhibits Spike protein-imposed endothelial injury.”
Ifrån: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33784827/
Vilket betyder att ingen borde få ont i armen vid vaccination, den stora frågan är då: får folk ont i armen? Och vad är det som skapar smärta och domningar?
Vad säger folk i tråden?
Det är den enklaste diagnosen man kan fastställa.
PixelMiner
2021-07-16, 14:04
WikiPedia diff där wikianvändare Glasspool1 lägger in Malones namn på flera ställen i texten: https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=RNA_vaccine&diff=1027585041&oldid=1027426383
Robert Malones fru heter Jill Glasspool Malone...
Hon publicerade följande på sin LinkedIn några dagar innan ändringarna på WikiPedia:
https://www.linkedin.com/pulse/history-how-mrna-vaccines-were-discovered-jill-glasspool-malone-phd/
Så det verkar mest handla om bitterhet för att man inte patenterade sina upptäckter hårdare. Eller kanske ännu mer enklare uttryckt, man önskar att man kunde tjäna licenspengar på Pfizers och Modernas vaccin.
Robert Malones fru heter Jill Glasspool Malone...
Hon publicerade följande på sin LinkedIn några dagar innan ändringarna på WikiPedia:
https://www.linkedin.com/pulse/history-how-mrna-vaccines-were-discovered-jill-glasspool-malone-phd/
Så det verkar mest handla om bitterhet för att man inte patenterade sina upptäckter hårdare. Eller kanske ännu mer enklare uttryckt, man önskar att man kunde tjäna licenspengar på Pfizers och Modernas vaccin.
Eller så kan det vara för att hans liv bit för bit raderas från Internet. Om man nu tycker sånt är lite obehagligt.
Deras företag sysslar med olika former av genterapi. mRNA vaccinet är som bekant ett form av genterapi och inte ett traditionellt vaccin.
Det övriga forskarna som nämdes tidigare började samarbeta på Penn state 1997. Rober Malone presenterade sin data 1989. Han utvecklade inte vaccinen, han utvecklade själva tekniken.
Vad ska vi säga? Cirkulera, här finns inget att se.
PixelMiner
2021-07-16, 14:32
Eller så kan det vara för att hans liv bit för bit raderas från Internet. Om man nu tycker sånt är lite obehagligt.
Du menar alltså händelsen när hans fru lade till hans namn (och de andra artikelförfattarna) i löptexten i wikipediaartikeln och där sedan WikiPedia redaktörer sa att det fick räcka med att deras namn stod under "References", precis som alla andra. Gud, vilken otrolig kränkning... /s
Agitator
2021-07-16, 14:40
Lyssna på videon jag länkade tidigare. Jag vill för övrigt vaccinera mig men avvaktar några månader till för att följa utvecklingen och se vad som händer med nya vaccin.
Lyssna på videon jag länkade tidigare. Jag vill för övrigt vaccinera mig men avvaktar några månader till för att följa utvecklingen och se vad som händer med nya vaccin.
Det finns flertalet olika baserade på vektor, protein osv som inte är mRNA baserade. Både tillgängliga och på gång. Staten har dock bara köpt in mRNA vaccin vad jag vet. Personligen tänker jag ta ett mer traditionellt vaccin om jag blir tvungen.
Vilket betyder att ingen borde få ont i armen vid vaccination, den stora frågan är då: får folk ont i armen?
Man kan få ont av att injicera saltlösning också, smärtan kan vara respons av det ökade intramuskulära trycket från injektionsvätskan, oavsett vilken vätska man injicerar, samt vävnadsskador från nålen.
Agitator
2021-07-16, 15:03
Det finns flertalet olika baserade på vektor, protein osv som inte är mRNA baserade. Både tillgängliga och på gång. Staten har dock bara köpt in mRNA vaccin vad jag vet. Personligen tänker jag ta ett mer traditionellt vaccin om jag blir tvungen.
Jo jag vet. Lutar också mer mot traditionella vaccin tills man vet mer eller har mer data på mRNA.
Jag lyssnade nyligen på en annan podcast där man kom in på covids närvaro long game. Enligt diskussionen som fördes så blev det rätt tydligt att så länge vi inte har vaccin som börjar närma sig 99% effektivitet så kommer vi aldrig bli av med detta och covid blir som influensa säsongsvaccination i framtiden. Inge fel med det direkt mer än att man själv hittills aldrig vaccinerat sig återkommande för att kanske hela samhällen ska börja säsongsvaccinera sig för the greater good. Spännande tider minst sagt. Ska bli intressant att se hur skyddet av flockimmuniteten tar sig framöver.
Vad tror ni siffran kommer sluta på i procent ungefär? Ser att det är 71,1% vaccinerade med dos 1 nu. Vi vaccinerar dos 1 i ca 2v till sen fokuserar på dos 2 och än så länge har vi helt fullbokat hela tiden.
Jag trodde inte vi skulle komma över ca 65% av den vuxna populationen. Nu ökar det ju med ca 1% om dagen och jag skulle tro att det kan passera 80% kanske 85% till och med. Men vi får se hur det går nu när den allmänna känslan är faran är över. Jag tror många kommer hoppa andra dosen.
Och det kommer ju alltid finnas en nischgrupp av de som inte kan eller inte vill vaccinera sig. Så jag har mycket svårt att tro att det blir fler än 85
PixelMiner
2021-07-16, 15:21
Jag trodde inte vi skulle komma över ca 65% av den vuxna populationen. Nu ökar det ju med ca 1% om dagen och jag skulle tro att det kan passera 80% kanske 85% till och med. Men vi får se hur det går nu när den allmänna känslan är faran är över. Jag tror många kommer hoppa andra dosen.
Och det kommer ju alltid finnas en nischgrupp av de som inte kan eller inte vill vaccinera sig. Så jag har mycket svårt att tro att det blir fler än 85
Enligt FoHM enkätundersökningar så ligger vaccinationsviljan på runt 80%, lite lägre nu jämfört med tidigare i år. Bland de som fått sin första dos så svarar 97% att de helt säkert tänker ta dos 2 och övriga 3% säger att de troligen tar dos 2.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/acceptans-for-vaccination-mot-covid-19/resultat-aprilmaj-2021/
Varför tror du många kommer hoppa dos 2? Har inte märkt någon sådan trend alls, tvärtom att man gärna vill få dos 2 tidigare än 7v som
FHM satt, Comirnaty har ju egentligen ca 3-4v om jag inte minns fel, och folk vill gärna skynda på det lite.
Agitator
2021-07-16, 16:22
Finns väl ingen anledning att hoppa dos 2 ifall man tagit dos 1 ifall inte läkare avråder en? Visst några kanske väljer hoppa av för de fick för mycket biverkningar. Men har man gått och tagit dos 1 och allt är som det varit hittills så bör väl 99%+ av de som tagit första dosen även gå och ta andra dosen? Menar, folk har frivilligt sökt upp vården för att få sin första dos osv. Kan inte tänka mig att man inte väljer gå för second när man väl tar beslutet att vaccinera sig.
https://i.imgur.com/gmArBb3.png
https://i.imgur.com/KM1YGAl.png
Krig har startats över mindre.
Krig har startats över mindre.
Franska staten har ju varit enormt hårda överlag sedan pandemins början där folk i princip inte fick gå ut så jag tror det är lugnt.
StarkaUlf
2021-07-16, 17:38
Är det där på riktigt? I såna fall är det bland det sjukaste jag läst.
Är det där på riktigt? I såna fall är det bland det sjukaste jag läst.
Det är deras ”hälsopass”, men det kan också visa PCR-test eller genomgången infektion, så det är inte bara vaccin. (Om de inte kommit en ny variant nu)
Enligt SR så krävs vaccinintyg eller covidtest gjort senaste 48 timmarna ("måste testas varannan dag"). Ska ha i åtanke att fransmännen har en helt annan attityd till restaurang dit man går flera gånger i veckan för att umgås. Fuskar man så är det fängelse och böter på en halv miljon för restaurangägaren. Sedan fanns det väl inga direktiv på hur det ska kontrolleras i praktiken.
Brofessorn
2021-07-16, 19:00
Det är deras ”hälsopass”, men det kan också visa PCR-test eller genomgången infektion, så det är inte bara vaccin. (Om de inte kommit en ny variant nu)
Ett PCR-test som kommer kosta närmare tusenlappen att ta var tredje dag eller något åt det hållet. :)
Plasttiger
2021-07-16, 19:55
Ett PCR-test som kommer kosta närmare tusenlappen att ta var tredje dag eller något åt det hållet. :)
Nu triggade du Wain :) han kommer blocka dig.
PCR-testet är ganska billigt i sig, men att få det officiellt godkänt med en stämpel ("läkarintyg") gjorde att det förut kostade kring 1500-2000.
Borde enkelt kunna automatiseras dock så att vi slipper mellanhanden, borde kosta kanske 200-300 kr för testningen och den lilla administrationen.
Källa för antivaxxers: Du som ska resa utomlands och behöver ett medicinskt intyg för resan kan göra ett PCR-test. Pris: 1 250 kronor.https://www.kry.se/coronavirus/covid-19-testning-reseintyg/
Det är gratis med både PCR och antigen test i Frankrike för fransoserna.
Brofessorn
2021-07-16, 21:27
Det är gratis med både PCR och antigen test i Frankrike för fransoserna.
Det kommer inte vara gratis länge till, därav "kommer kosta närmare tusenlappen".
https://www.france24.com/en/europe/20210712-follow-live-france-s-macron-addresses-the-nation-as-covid-19-delta-variant-surges
Det kommer inte vara gratis länge till, därav "kommer kosta närmare tusenlappen".
https://www.france24.com/en/europe/20210712-follow-live-france-s-macron-addresses-the-nation-as-covid-19-delta-variant-surges
Blir dyra restaurangbesök framöver då.
delta_mats
2021-07-16, 21:45
Varför kan man inte testa sig för antikroppar? Det vore väl jättebra att veta ifall man har kvar något skydd eller inte?
Finns väl ingen anledning att hoppa dos 2 ifall man tagit dos 1 ifall inte läkare avråder en? Visst några kanske väljer hoppa av för de fick för mycket biverkningar. Men har man gått och tagit dos 1 och allt är som det varit hittills så bör väl 99%+ av de som tagit första dosen även gå och ta andra dosen? Menar, folk har frivilligt sökt upp vården för att få sin första dos osv. Kan inte tänka mig att man inte väljer gå för second när man väl tar beslutet att vaccinera sig.
https://i.imgur.com/gmArBb3.png
Jag tänker lättja. Men tog första för att covid kändes som ett hot. Men 7v senare När det känns som att det blåser över man det vara frestande att skita i andra dosen
Varför kan man inte testa sig för antikroppar? Det vore väl jättebra att veta ifall man har kvar något skydd eller inte?
Jag antar att alla typer av tester är dyra, och antikroppstest ses väl som en onödig kostnad när folk ändå borde vaccinera sig. Samt folk som skulle argumentera emot en vaccinering för att dom har antikroppar.
Agitator
2021-07-16, 23:18
Jag tänker lättja. Men tog första för att covid kändes som ett hot. Men 7v senare När det känns som att det blåser över man det vara frestande att skita i andra dosen
Känns som att det blåser över? Vilka skygglappar har du till glasögon? Det kommer bli ännu mer smittspridning nu när alla vaggats in i vaccintryggheten och ignorerar tidigare sunda restriktioner.
Plasttiger
2021-07-17, 09:11
https://i.redd.it/4q7xp58u4ob71.jpg
:smash:*bs**screwy**screwy*
Känns som att det blåser över? Vilka skygglappar har du till glasögon? Det kommer bli ännu mer smittspridning nu när alla vaggats in i vaccintryggheten och ignorerar tidigare sunda restriktioner.
Har du vart ut på stan på senaste? På krogen? Stranden? På kollektivtrafik?
Folk beter sig exakt som om det vore över nu.
Det gör att jag tror att många kommer tänka att de inte behöver andra dosen
Anledningen till att det minskar och börjar gå vidare är ju tack vare vaccin. Indien är fortfarande ett kaos.
Plasttiger
2021-07-17, 09:34
Mycket spännande och läsvärd artikel om propaganda desinformation !
Proliferation of this content has consequences: exposure to negative information about vaccines is associated with increased vaccine hesitancy and delay.8–10 Vaccine-hesitant parents are more likely to turn to the Internet for information and less likely to trust health care providers and public health experts on the subject.9,11 Exposure to the vaccine debate may suggest that there is no scientific consensus, shaking confidence in vaccination.12,13 Additionally, recent resurgences of measles, mumps, and pertussis and increased mortality from vaccine-preventable diseases such as influenza and viral pneumonia14 underscore the importance of combating online misinformation about vaccines.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6137759/
Jävla bottar och folk som luras av bottarna !!
Kommer aldrig förstå mig på folk. Om man tar vaccin så kör man väl för bövelen bägge två om inte första var jobbig eller något i den stilen. Att det är över nu så den andra är onödig, är det så vanligt folk tycker och tänker?!*screwy*
Det är inte över än, detta är pausen till tragedins tredje akt.
Anledningen till att det minskar och börjar gå vidare är ju tack vare vaccin. Indien är fortfarande ett kaos.
Det var det ju även innan covid, för guds skull..
Langster
2021-07-17, 12:24
Var det inte en ganska rejäl dip i både dödsfall och smittspridning även förra sommaren?
Jag tror det kommer att bli en ökning igen under hösten och vissa kommer att få panik över detta. Men pga vaccineringen så kommer det inte bli lika allvarligt som förra året.
Jag är lite osäker, det är ju ett snabbt besök, man har redan sin tid bokad och tar man andra dosen får man sitt ”covidpass”.
delta_mats
2021-07-17, 12:39
Jag är lite osäker, det är ju ett snabbt besök, man har redan sin tid bokad och tar man andra dosen får man sitt ”covidpass”.
Jag tror covid-passet är det folk vill åt. Dels för att man på så sätt kan lämna över det egna ansvaret, då man nu är fullvaccinerad. Men även såklart för att kunna åka och resa som man vill.
I tredje hand är det för att skydda sig själv och sist av allt för att inte Lennart 81 ska bli smittad.
Agitator
2021-07-17, 13:47
Bra punkter. Men att ta vaccinet är fortfarande vettigt ifall det sänker spridandet.
https://twitter.com/M_Raggamuffin/status/1415694837802840067
Jag tror covid-passet är det folk vill åt. Dels för att man på så sätt kan lämna över det egna ansvaret, då man nu är fullvaccinerad. Men även såklart för att kunna åka och resa som man vill.
I tredje hand är det för att skydda sig själv och sist av allt för att inte Lennart 81 ska bli smittad.
Oh yes, folk är helt galna med sina covidpass.
Är dock inte bara 80+ man ”ska” skydda. Har två halv-bekanta gravida som fått corona nu nyligen, en födde prematurt v.32 och den andra ligger fortfarande inne med syrgas.
Plasttiger
2021-07-17, 16:04
Är dock inte bara 80+ man ”ska” skydda. Har två halv-bekanta gravida som fått corona nu nyligen, en födde prematurt v.32 och den andra ligger fortfarande inne med syrgas.
På något sätt är det lätt att haka upp sig på misstänkta 1/1 000 000 till 1 /100 000-biverkringar, men att helt förtränga att långt vanligare att "unga" och "friska" drabbas svårt.
KoloKungen
2021-07-17, 17:59
Helt rätt. Man kan alltid drömma om att liknande åtgärder fast hårdare sätts in överallt. Typ att man får böta miljonbelopp för att visa sig utanför huset om man vägrar ta vaccin och liknande.
delta_mats
2021-07-17, 18:24
Jag skrev bara vilken ordning folk verkar prioritera.
Helt rätt. Man kan alltid drömma om att liknande åtgärder fast hårdare sätts in överallt. Typ att man får böta miljonbelopp för att visa sig utanför huset om man vägrar ta vaccin och liknande.
Repressiv auktoritarism visar sitt fula tryne, ser jag. Hur kommer det sig att sådant här dryftas såhär skamlöst öppet? Samtidigt så verkar vissa auktoritära ideologier vara paria-stämplat, men inte det här?*screwy*
KoloKungen
2021-07-17, 19:44
Repressiv auktoritarism visar sitt fula tryne, ser jag. Hur kommer det sig att sådant här dryftas såhär skamlöst öppet? Samtidigt så verkar vissa auktoritära ideologier vara paria-stämplat, men inte det här?*screwy*
Jag är faktiskt väldigt frihetlig av mig, men att inte vaccinera sig är ett tydligt brott mot NAP och människors rätt att undvika involuntary association (glömt svenska ordet) med en dödlig sjukdom.
Jag är faktiskt väldigt frihetlig av mig, men att inte vaccinera sig är ett tydligt brott mot NAP och människors rätt att undvika involuntary association (glömt svenska ordet) med en dödlig sjukdom.
Sådant kroppsligt tvång är mot mänskliga rättigheterna.
Sedan då detta är experimentella vaccin så kan vi se detta som ett experiment. Då kommer vi till Nürnbergkonventionen. Nazister blev hängda på grund av sådant.
Magnus N
2021-07-17, 19:54
Bara för att man inte vaccinerar sig innebär inte det att personen ifråga kommer gå runt och tvångskramas och hosta på folk konstant.
Att däremot förespråka att staten ska få hindra den fria rörligheten utav sina medborgare är skrämmande
David_wigren
2021-07-17, 19:54
En fråga till er som är för vaccintvång. Är ni också för motionstvång och påtvingad kalorirestriktion för överviktiga? Förbud av tobak och alkohol? Förbud av all livsmedel som är förknippat med ohälsa? Det skulle onekligen, med en överväldigande marginal, rädda fler liv än ett vaccin mot Covid-19.
Langster
2021-07-17, 19:57
En fråga till er som är för vaccintvång. Är ni också för motionstvång och påtvingad kalorirestriktion för överviktiga? Förbud av tobak och alkohol? Förbud av all livsmedel som är förknippat med ohälsa? Det skulle onekligen, med en överväldigande marginal, rädda fler liv än ett vaccin mot Covid-19.
Ja
Jag är för att niding-förklara alla dessa diktatoriska muppar som är för sådant tvång. Öppen jaktsäsong hela tiden.
David_wigren
2021-07-17, 20:01
Ja
Wow.
KoloKungen
2021-07-17, 20:12
Nej, men som sagt struntar jag helt och fullt i om någon väljer att skjuta heroin eller äta knivar till frukost då det bara skadar dem själva. Själva grejen jag avskyr med antivaxxers är just det att de skadar andra människor, de ska inte ens ha ett val om de vill döda folk eller inte. Precis som jag tycker att personer som slår en annan människa ska straffas ska de även straffas om de bidrar till att smitta människor med dödliga sjukdomar genom att vägra ta vaccin.
skyffelmördarn
2021-07-17, 20:13
Egentligen inte så länge man kan bekosta vården själv.
Nej, men som sagt struntar jag helt och fullt i om någon väljer att skjuta heroin eller äta knivar till frukost då det bara skadar dem själva. Själva grejen jag avskyr med antivaxxers är just det att de skadar andra människor, de ska inte ens ha ett val om de vill döda folk eller inte. Precis som jag tycker att personer som slår en annan människa ska straffas ska de även straffas om de bidrar till att smitta människor med dödliga sjukdomar genom att vägra ta vaccin.
Hur ska vi straffa folk som redan haft covid? Det är väl de som "dödat" folk?
Eller hur fungerar logiken?
Anledningen jag är emot vaccinering är jag anser världen vara överbefolkad. Då kommer det klassiska, tänk på dina barn osv vilket gör det här viruset perfekt då det flesta hårt drabbade är äldre samt personer med andra åkommor som kan tänkas vara en belastning. Jag tycker folk måste bort och för egen del hellre i covid där mina nära och kära besparas än på annat vis där vi kan drabbas. Så självisk är jag.
Löfven och gänget har kostat oss ett flera tusen liv i onödan. Borde de tvingas bort från regeringen då?
Eller silar du mygg och sväljer kameler?
KoloKungen
2021-07-17, 20:21
Löfven och gänget har kostat oss ett flera tusen liv i onödan. Borde de tvingas bort från regeringen då?
Eller silar du mygg och sväljer kameler?
Generellt är jag för ett avskaffande av staten, så ja.
KoloKungen
2021-07-17, 20:25
Hur ska vi straffa folk som redan haft covid? Det är väl de som "dödat" folk?
Eller hur fungerar logiken?
Visst förstår du egentligen hur jag menar? Jag har ju förklarat logiken.
I hur många år har du tagit influensanvaccin?
Nej, det går ner för att det är sommar. Effekt av vaccinerna får vi se till hösten.
Jag förstår vad du menar. Jag säger dock att hela logiken haltar.
Orsakerna är:
1. Vi har redan vaccinerat riskgrupperna. Och folk som varit sjuka har antikroppar. Risken att döda dessa är alltså nära 0.
2. Vaccinet skyddar inte mot nya varianter, så vaccin-pass osv ger inget skydd mot muterade varianter. De kommer fortfarande föras in landet.
3. Det här är en plan som ligger steget efter. Och planering för försvar mot nya varianter haltar ordentligt. Där är den stora faran. Vi är reaktiva och inte proaktiva.
KoloKungen
2021-07-17, 20:40
Nej, det går ner för att det är sommar. Effekt av vaccinerna får vi se till hösten.
Att hålla på jämföra nuvarande situation med en säsongsinfluensa är antivaxxertrams och inget jag tänker sysselsätta mig med.
Jag förstår vad du menar. Jag säger dock att hela logiken haltar.
Orsakerna är:
1. Vi har redan vaccinerat riskgrupperna. Och folk som varit sjuka har antikroppar. Risken att döda dessa är alltså nära 0.
2. Vaccinet skyddar inte mot nya varianter, så vaccin-pass osv ger inget skydd mot muterade varianter. De kommer fortfarande föras in landet.
3. Det här är en plan som ligger steget efter. Och planering för försvar mot nya varianter haltar ordentligt. Där är den stora faran. Vi är reaktiva och inte proaktiva.
Vaccinerna skyddar som sagt inte till 100%, och alla kan inte vaccinera sig. Så precis som med alla andra sjukdomar man vaccinerar sig mot är man beroende av att andra vaccinerar sig. Och även om de inte ger fullt skydd mot nya varianter så ligger de på ganska hög procent, och definitivt högre än om man inte vaccinerar sig alls. Att inte vaccinera sig för att det EVENTUELLT inte ger skydd mot någon ny variant är ju ett idiotiskt argument.
Vaccinerna skyddar som sagt inte till 100%, och alla kan inte vaccinera sig. Så precis som med alla andra sjukdomar man vaccinerar sig mot är man beroende av att andra vaccinerar sig. Och även om de inte ger fullt skydd mot nya varianter så ligger de på ganska hög procent, och definitivt högre än om man inte vaccinerar sig alls. Att inte vaccinera sig för att det EVENTUELLT inte ger skydd mot någon ny variant är ju ett idiotiskt argument.
Alternativet är att justera ditt beteende så att du inte blir smittad så länge pandemin pågår. Det skyddar mot båda varianterna av viruset. Samtidigt som de som gått tillbaka till det normala efter vaccin har 0 skydd mot nya varianten. Vad är felet? Det krävs egen ansvar.
Det finns en lisa på saker jag absolut inte gör i dagsläget. Både du och jag vet att det kommer vara någon fullt vaccinerad som tar in en muterad variant i landet.
Jag har inte sagt att man inte bör vaccinera sig. Men försvinner allt folkvett efter man tagit vaccinet, så är det i sig ingen försäkring.
Ladugårdsdörr
2021-07-17, 23:11
Fast din logik är av typiskt folkpartistisk pissliberaltyp. Risken att som symptomfri individ med få kontakter med riskgrupper orsaka nämnvärd skada eller död är i dagsläget så liten att den inte är värd att diskutera.
PixelMiner
2021-07-18, 07:43
Nu var det förvisso inte mig du frågade. Men jag själv har tagit vaccin emot den vanliga säsongsinfluensa de senaste 6 åren (bortsett ifrån ett år). Inte för att jag tillhör någon form av riskgrupp, utan för att jag tycker det är jobbigt att förlora en dryg vecka på en sjukdom som enkelt går att undvika genom ett litet stick i armen.
Året jag glömde bort att ta influensavaccin så hade jag givetvis "turen" att åka på en rejäl influensaomgång och var rejält sjuk i nästan 10 dagar. Så jag kommer definitivt fortsätta spendera någon hundralapp på att ta vaccin emot den vanliga säsongsinfluensan. Och jag kommer inte se det mycket konstigare att om man behöver ta en boosterdos covid-vaccin årligen heller.
Vaccinet funkar bra emot alla kända varianter, mellan 60-80% effekt. Och av de som ändå blir sjuka så blir de flesta mycket mildare sjuka.
Alternativet är att justera ditt beteende så att du inte blir smittad så länge pandemin pågår. Det skyddar mot båda varianterna av viruset. Samtidigt som de som gått tillbaka till det normala efter vaccin har 0 skydd mot nya varianten. Vad är felet? Det krävs egen ansvar.
Här håller jag med dig fullständigt. Man tycker att pandemin borde lärt folk lite folkvett. Men uppenbart inte. När man går i sin vanliga matbutik så reagerar åtminstone jag på att folk verkar trängas, kramas, så nära varandra för att prata och kramas med vänner och bekanta precis som innan pandemin. Detta trots att de allra flesta bara fått en dos av sitt vaccin.
De flesta verkar behandla pandemin som överspelad helt enkelt. För egen del går jag fortfarande och försöker hålla minst 2 meter avstånd till folk. (Å andra sidan var jag ganska reserverad av mig redan innan pandemin).
Det finns en lisa på saker jag absolut inte gör i dagsläget. Både du och jag vet att det kommer vara någon fullt vaccinerad som tar in en muterad variant i landet.
Om jag inte minns helt fel så är det ovaccinerade long-haulers som har varit den största källan till mutationer.
Vaccinerna skyddar som sagt inte till 100%, och alla kan inte vaccinera sig. Så precis som med alla andra sjukdomar man vaccinerar sig mot är man beroende av att andra vaccinerar sig.
Jo, vaccinering har ju lite NIMBY problematik över sig. I princip räcker det ju med att alla andra är vaccinerade. Men om alla resonerar på det sättet så....
KoloKungen
2021-07-18, 07:43
Fast din logik är av typiskt folkpartistisk pissliberaltyp. Risken att som symptomfri individ med få kontakter med riskgrupper orsaka nämnvärd skada eller död är i dagsläget så liten att den inte är värd att diskutera.
Du har nog inte lyssnat på folkpartiet sen någon gång på 70-talet verkar det som.
Nu var det förvisso inte mig du frågade. Men jag själv har tagit vaccin emot den vanliga säsongsinfluensa de senaste 6 åren (bortsett ifrån ett år). Inte för att jag tillhör någon form av riskgrupp, utan för att jag tycker det är jobbigt att förlora en dryg vecka på en sjukdom som enkelt går att undvika genom ett litet stick i armen.
Året jag glömde bort att ta influensavaccin så hade jag givetvis "turen" att åka på en rejäl influensaomgång och var rejält sjuk i nästan 10 dagar. Så jag kommer definitivt fortsätta spendera någon hundralapp på att ta vaccin emot den vanliga säsongsinfluensan. Och jag kommer inte se det mycket konstigare att om man behöver ta en boosterdos covid-vaccin årligen heller.
Killen jag citerade har ju uppenbarligen aldrig tagit influensavaccin, men är trots det oförmögen att se sig själv som skyldig till att andra dör. Total kortslutning i tankegångarna. Att du är förmögen att tänka vet jag redan. Själv tog jag influensavaccin året innan covid, men såg inget behov förra året.
Plasttiger
2021-07-18, 08:49
Jag är för hastighetsbegränsningar.
Jag är för att hindra spridning av dödliga sjukdomar.
Bara för att man inte vaccinerar sig innebär inte det att personen ifråga kommer gå runt och tvångskramas och hosta på folk konstant.
Att däremot förespråka att staten ska få hindra den fria rörligheten utav sina medborgare är skrämmande
Men lägg ner. Det är känt att antivaxxers följer restriktionerna sämre än vi som gör vår plikt.
Dessutom har länder alla rättigheter att hindra smittbomber från inträde i landet (vilket är vad Sverige diskuterat. Den franska förslaget kan lika gärna vara någon desinformations-bot som lurat er igen). Ni får pausa sexturismen till Thailand grabbar.
. Själva grejen jag avskyr med antivaxxers är just det att de skadar andra människor, de ska inte ens ha ett val om de vill döda folk eller inte. Precis som jag tycker att personer som slår en annan människa ska straffas ska de även straffas om de bidrar till att smitta människor med dödliga sjukdomar genom att vägra ta vaccin.
+1 :hbang:
Kan ni be doktoranden förklara? Kan han förtydliggöra hur effektiva infulensavaccinet är?
Pinsamt. Lämna bort doktorsringen. Nya Agnes Wold?
Plasttiger
2021-07-18, 08:53
Killen jag citerade har ju uppenbarligen aldrig tagit influensavaccin, men är trots det oförmögen att se sig själv som skyldig till att andra dör. Total kortslutning i tankegångarna. Att du är förmögen att tänka vet jag redan. Själv tog jag influensavaccin året innan covid, men såg inget behov förra året.
Kan någon be Wain läsa på om influensavaccinet?
Och inte av anti-vaxxers på twitter? Jag blir bekyrmad över att en doktorand vid svensk institution har så dålig källkritik.
Iofs stänger han av alla som inte smeker honom medhårs :laugh:
Jämförelsen med influensavaccin är direkt från anti-vaxxers talbok.
De 12 personer är som är huvud ansvariga för anti-vaxxandet
https://www.theguardian.com/world/2021/jul/17/covid-misinformation-conspiracy-theories-ccdh-report
PixelMiner
2021-07-18, 09:28
Holländsk musikfestival med 20'000 deltagare. Alla deltagare avkrävdes bevis på antingen vaccinering, genomgången covid eller negativt covid-test. Under festivalen fanns inga krav på distansering.
Resultat: 954 nya smittade
https://www.businessinsider.com.au/964-coronavirus-verknipt-netherlands-despite-test-vaccine-rules-2021-7
David_wigren
2021-07-18, 09:31
Jag är för hastighetsbegränsningar.
Jag är för att hindra spridning av dödliga sjukdomar.
Hastighetsbegränsningar handlar dock om att hindra dig från att göra något för att inte skada andra. Vaccinationstvång handlar om att tvinga dig göra något för att (kanske) inte skada andra.
Du har säkert två friska njurar och två friska lungor. Är du också för att tvinga människor donera organ för att rädda andra?
Det finns studier som visar att religiösa som grupp är lyckligare och lever längre. Religionstvång?
Eller ska man bara tvinga folk göra sånt som du själv tycker är bra?
För att klargöra. Jag är inte mot vaccinet. Vaccinet gör med största sannolikhet mer nytta än skada för samhället i stort. Det som jag är mot är vaccinationstvång.
Holländsk musikfestival med 20'000 deltagare. Alla deltagare avkrävdes bevis på antingen vaccinering, genomgången covid eller negativt covid-test. Under festivalen fanns inga krav på distansering.
Resultat: 954 nya smittade
https://www.businessinsider.com.au/964-coronavirus-verknipt-netherlands-despite-test-vaccine-rules-2021-7
Det kan knappast vara förvånande eller?
Det varit intressant och se hur resultatet blev om alla var vaccinerade resp alla testade.
Hastighetsbegränsningar handlar dock om att hindra dig från att göra något för att inte skada andra. Vaccinationstvång handlar om att tvinga dig göra något för att (kanske) inte skada andra.
Du har säkert två friska njurar och två friska lungor. Är du också för att tvinga människor donera organ för att rädda andra?
Det finns studier som visar att religiösa som grupp är lyckligare och lever längre. Religionstvång?
För att klargöra. Jag är inte mot vaccinet. Vaccinet gör med största sannolikhet mer nytta än skada för samhället i stort. Det som jag är mot är vaccinationstvång.
Men nu är du en elak antivaxxer från Mordor.
Folk har fått lära sig om hur negativt "vi och dom" tänk under hela skolgången. Men har noll kapacitet att applicera det när narrativet drivs.
Man ska inte diskutera negativa effekter av vaccin, det är ett ganska klart meddelande. Det är absolut ingen skillnad på folk som tror vaccin är nått sätt för staten att kontrollera dig, samt folk som tycker just mRNA är lite obehagligt.
Det varit intressant och se hur resultatet blev om alla var vaccinerade resp alla testade.
Folks beteende är det viktigaste för att minska spridning. Festival tycker jag är lite av en no-brainer.
PixelMiner
2021-07-18, 10:17
Men nu är du en elak antivaxxer från Mordor.
Folk har fått lära sig om hur negativt "vi och dom" tänk under hela skolgången. Men har noll kapacitet att applicera det när narrativet drivs.
Man ska inte diskutera negativa effekter av vaccin, det är ett ganska klart meddelande. Det är absolut ingen skillnad på folk som tror vaccin är nått sätt för staten att kontrollera dig, samt folk som tycker just mRNA är lite obehagligt.
Det är detta som har blivit så trist med de riktiga anti-vaxx galningarna, dvs att även sund skepsis och kritisk granskning dras med och hamnar under samma paraply som amerikanska hemmafruar som använder eteriska oljor och potatis-i-strumporna som botemedel.
Diomedea exulans
2021-07-18, 10:18
Lagar har alltid handlat om att tvinga folk att göra det som man själv tycker är bra.
Libertarianer klappar gärna sig själva på axeln för att de är så himla ädla som inte påtvingar folk någonting. Vi ska bara ha några få lagar, tycker libertarianerna, som att man inte ska få mörda, våldta och stjäla. Det libertarianerna missar är att deras få lagar är precis lika godtyckliga som en lag mot att röka cannabis. Om jag vill mörda en annan person, varför ska jag då inte få det för staten? Varför skulle några politiker vara bättre än den enskilda individen på att avgöra vem som får mördas eller ej? Jävla förmyndarstat som tror att vanligt folk är så oansvariga och korkade att de inte själva kan avgöra när någon ska mördas eller inte. Osv.
Obs: jag tycker inte att mord ska bli lagligt, jag tycker bara att libertarianer ska sluta upp med dubbelmoral.
Dio om du vill så kan vi fixa en filosofitråd, men vet att du skulle bli uppäten till frukost med ditt naiva rättsfilosofiska påstående.
Diomedea exulans
2021-07-18, 10:36
Dio om du vill så kan vi fixa en filosofitråd, men vet att du skulle bli uppäten till frukost med ditt naiva rättsfilosofiska påstående.
Vad är det naiva?
Kör hårt med startandet av den nya tråden, men det ingår ju mycket filosofi i dem här trådens ämne annars.
Det är detta som har blivit så trist med de riktiga anti-vaxx galningarna, dvs att även sund skepsis och kritisk granskning dras med och hamnar under samma paraply som amerikanska hemmafruar som använder eteriska oljor och potatis-i-strumporna som botemedel.
Det finns ekonomiska incitament att stoppa diskussion.
Det är annars konstigt att man använder så breda drag, när det är ganska uppenbart när folk bär foliehatt eller inte.
Ge folk som drar in smittan i landet en böter baserad på inkomst och förmögenhet. Som Norska trafikböter. Så kanske folk tänker en gång extra?
Eget ansvar.
Plasttiger
2021-07-18, 10:55
Ett av problemen med vi inte har strukturerad undervisning inom debatt / debattävlingarna inte har samma prestige som att slå varandra i huvudet är att huvudsakligen huvudlösa argument förs fram. Tycker du själv att dina argument är bra? Så kallade "neurotypiska" personer har förmåga att se nyanser och grader.
HxtVorLYnds
Att länder får värna sina gränser mot smittsamma sjukdomar är ju inte super kontroversiellt? Får du flyga med gula febern?
Att du inte får utsätt andra för fara genom att vara en vektor för en dödlig sjukdom under en pandemisituation - lite svårare, men rimligt.
Brofessorn
2021-07-18, 11:04
Lagar har alltid handlat om att tvinga folk att göra det som man själv tycker är bra.
Libertarianer klappar gärna sig själva på axeln för att de är så himla ädla som inte påtvingar folk någonting. Vi ska bara ha några få lagar, tycker libertarianerna, som att man inte ska få mörda, våldta och stjäla. Det libertarianerna missar är att deras få lagar är precis lika godtyckliga som en lag mot att röka cannabis. Om jag vill mörda en annan person, varför ska jag då inte få det för staten? Varför skulle några politiker vara bättre än den enskilda individen på att avgöra vem som får mördas eller ej? Jävla förmyndarstat som tror att vanligt folk är så oansvariga och korkade att de inte själva kan avgöra när någon ska mördas eller inte. Osv.
Obs: jag tycker inte att mord ska bli lagligt, jag tycker bara att libertarianer ska sluta upp med dubbelmoral.
Förstår inte den godtyckliga halmgubbe du målar upp. De flesta libertarianer förespråkar väl icke-aggressionsprincipen vilken är ganska konsekvent.
Folks beteende är det viktigaste för att minska spridning. Festival tycker jag är lite av en no-brainer.
Verkligen.
Diomedea exulans
2021-07-18, 11:11
Förstår inte den godtyckliga halmgubbe du målar upp. De flesta libertarianer förespråkar väl icke-aggressionsprincipen vilken är ganska konsekvent.
Jag tycker att det är godtyckligt att tycka att aggression är fel och att allt annat inte är fel, eftersom aggression inte är det enda som orsakar skada.
Magnus N
2021-07-18, 11:11
Röka cannabis = din egen kropp
Mörda en annan =/= din egen kropp
Självmord = din egen kropp
Så rök på och ha ihjäl dig själv, men rör inte någon annan.
Så svårt var det
Brofessorn
2021-07-18, 11:14
Jag tycker att det är godtyckligt att tycka att aggression är fel och att allt annat inte är fel, eftersom aggression inte är det enda som orsakar skada.
Hur ska du hitta och härleda alla dessa indirekta orsaker till skada då? Ska du skjuta fjärilen i Japan vars vingslag gav upphov till en orkan i Florida?
Att man kan testa negativt, men ändå vara i en fas med viruset att smitta andra ?
David_wigren
2021-07-18, 11:29
Ett av problemen med vi inte har strukturerad undervisning inom debatt / debattävlingarna inte har samma prestige som att slå varandra i huvudet är att huvudsakligen huvudlösa argument förs fram. Tycker du själv att dina argument är bra? Så kallade "neurotypiska" personer har förmåga att se nyanser och grader.
HxtVorLYnds
Att länder får värna sina gränser mot smittsamma sjukdomar är ju inte super kontroversiellt? Får du flyga med gula febern?
Att du inte får utsätt andra för fara genom att vara en vektor för en dödlig sjukdom under en pandemisituation - lite svårare, men rimligt.
Tvång på SSRI för personer som är sjukskrivna pga depression? Det finns en överväldigande majoritet av forskning som visar på nyttan av SSRI som behandling av depression. Du tycker förstås att det skulle vara en bra idé va?
Att man kan testa negativt, men ändå vara i en fas med viruset att smitta andra ?
Är det ens det som har skett på festivalen?
Jag kan spontant komma på en drös andra orsaker. Individer kan ha fuskat med provtagningen, köpt testresultat, fått covid en andra gång, vaccinerade som varit sjuka, false positives.
Var väl Grub som postade någon studie som pekade på att testerna har ovanligt hög false positive vilket bl.a. kan lura in folk i falsk säkerhet eftersom de nu "haft covid". Vaccinet gör dig inte heller immun trots att hela vaccinpass-argumentet verkar bygga på det. Det är alltså tänkbart att vaccinerade smittat andra.
Ja precis, det var det jag tänkte på.
Jag kan spontant komma på en drös andra orsaker. Individer kan ha fuskat med provtagningen, köpt testresultat, fått covid en andra gång, vaccinerade som varit sjuka, false positives.
Var väl Grub som postade någon studie som pekade på att testerna har ovanligt hög false positive vilket bl.a. kan lura in folk i falsk säkerhet eftersom de nu "haft covid". Vaccinet gör dig inte heller immun trots att hela vaccinpass-argumentet verkar bygga på det. Det är alltså tänkbart att vaccinerade smittat andra.
Det är förmodligen en mix av allt.
Diomedea exulans
2021-07-18, 12:07
Så svårt var det
Röka cannabis = bli hög och råka göra något som skadar någon annan. Så var det genast mer komplicerat.
Hur ska du hitta och härleda alla dessa indirekta orsaker till skada då? Ska du skjuta fjärilen i Japan vars vingslag gav upphov till en orkan i Florida?Jag använder mitt omdöme till att avgöra var som borde vara lagligt eller ej, sen erkänner jag att mina åsikter är subjektiva och öppna för förändring, inte någon naturlag.
Kan se ytterligare tre anledningar till det höga antalet smittade:
1. Neg. test kunde vara gjort upp till 40 timmar innan festivalen.
2. Vaccinering i detta fallet kunde betyda att du fick din första dos direkt innan festivalen. Det var en drive från hälsoministern för att få unga att vaccinera sig, kallades "dansen met janssen". Var en del varningar innan att det inte var så smart, men det var politiker som drev det hela så de sket i det.
3. Festivalen sammanföll även med att regeringen mer eller mindre signalerade att allting var över och normalt igen, genom att de lyfte de flesta restriktionerna den 26e Juni. Så kan tänka mig att folk var lite mindre försiktiga med umgänge innan festivalen.
Tvång på SSRI för personer som är sjukskrivna pga depression? Det finns en överväldigande majoritet av forskning som visar på nyttan av SSRI som behandling av depression. Du tycker förstås att det skulle vara en bra idé va?
Det där är högst disputerbart, däremot har såklart läkemedelsföretagen ett intresse av att du ska tro det.
Här är t ex fd chefen för Cochrane Nordic, som specialiserar sig på metaanalyser och har högt anseende i forskarvärlden, som kritiserar hur forskning på SSRI presenteras: https://www.deadlymedicines.dk/why-i-think-antidepressants-cause-more-harm-than-good/
Finns exempel på en person i en SSRI-studie som försöker begå självmord men misslyckas, hamnar i respirator och dör en vecka senare. Då anges dödsorsaken som organsvikt snarare än självmord för att få bättre siffror för suicidrisk. Finns en dokumentär på Netflix, Medicinskt maktmissbruk (The Bleeding Edge) som visas att sånt här görs systematiskt.
Se även:
https://www.dagensmedicin.se/opinion/debatt/lakemedelsindustrins-fula-knep-okar-sjukvardens-utgifter-i-onodan/
https://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2016/09/Peter-Gotzsche-pa-krigsstigen-mot-psykiatrin/
Kommentar från länken ovan:
Under min psykiatri-AT och i början av min specialistutbildning handlade en betydande del av handledningen om hur jag skulle lära mig att övertala patienter att börja ta läkemedel de kände sig tveksamma till, och att fortsätta med dem trots biverkningar och utebliven effekt. Jag ljög. Jag ljög mot bättre vetande, och det var en av anledningarna till att jag så småningom valde att lära mig andra behandlingsmetoder. Jag har vikarierat inom andra specialiteter (öron och gyn), jag har gjort AT inom kirurgi och medicin, randat mig i neurologi. Jag har aldrig uppmanats att ljuga för patienterna inom någon annan specialitet. När jag arbetade med att rensa i patienternas digra medicinlistor fick jag höra, men än en gång, att förskrivande läkare hade förklarat att det inte gick att sätta ut en medicin (som senare visade gå alldeles utmärkt att sätta ut) därför att patienten skulle dö om hon inte hade medicinens farmakologiska skydd.
KoloKungen
2021-07-18, 13:16
Röka cannabis = bli hög och råka göra något som skadar någon annan. Så var det genast mer komplicerat.
Inte ett dugg komplicerat faktiskt. Allt var ok tills personen i exemplet skadade en annan människa, att man rökt cannabis eller inte innan är irrelevant. Skulle det nu finnas en drog som hade en bieffekt på 100% att man skadar andra människor efter intag så kan man börja diskutera.
Tycker dock att detta är off topic och kommer inte bidra till urspårning mer.
Magnus N
2021-07-18, 13:34
Klart det blir mer komplicerat om du lägger till händelser för att passa din tanke
Så kan man göra med allt till absurdum.
Men får bli sista inlägget om detta i denna tråden iaf
David_wigren
2021-07-18, 13:56
Det där är högst disputerbart, däremot har såklart läkemedelsföretagen ett intresse av att du ska tro det.
Här är t ex fd chefen för Cochrane Nordic, som specialiserar sig på metaanalyser och har högt anseende i forskarvärlden, som kritiserar hur forskning på SSRI presenteras: https://www.deadlymedicines.dk/why-i-think-antidepressants-cause-more-harm-than-good/
Finns exempel på en person i en SSRI-studie som försöker begå självmord men misslyckas, hamnar i respirator och dör en vecka senare. Då anges dödsorsaken som organsvikt snarare än självmord för att få bättre siffror för suicidrisk. Finns en dokumentär på Netflix, Medicinskt maktmissbruk (The Bleeding Edge) som visas att sånt här görs systematiskt.
Se även:
https://www.dagensmedicin.se/opinion/debatt/lakemedelsindustrins-fula-knep-okar-sjukvardens-utgifter-i-onodan/
https://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2016/09/Peter-Gotzsche-pa-krigsstigen-mot-psykiatrin/
Kommentar från länken ovan:
Det där illustrerar min poäng rätt bra. Det finns en del studier som visar olika resultat sen utöver det finns det såklart en drös med anekdotiska berättelser om vad som hänt enskilda personer. Ungefär som det just nu gör för vaccinen. Den sammanlagda nyttan av vaccinen för Covid-19 är med största sannolikhet en vinst för samhället. Precis som den sammanlagda nyttan av SSRI med största sannolikhet är en vinst för samhället. Men eftersom allt inte är helt säkert samt att det är tydligt att enskilda individer kan skadas av det så tycker jag personligen att det är fel att införa ett allmänt tvång. Även om samhällsnyttan skulle bli större med ett tvång. Men det är mycket som skulle kunna bli bättre med olika typer av tvång. Dock föredrar jag själv att få leva i ett fritt samhälle där folk får välja själva vad som gäller deras egna kroppar.
Lafayette
2021-07-18, 14:01
Det där illustrerar min poäng rätt bra. Det finns en del studier som visar olika resultat sen utöver det finns det såklart en drös med anekdotiska berättelser om vad som hänt enskilda personer. Ungefär som det just nu gör för vaccinen. Den sammanlagda nyttan av vaccinen för Covid-19 är med största sannolikhet en vinst för samhället. Precis som den sammanlagda nyttan av SSRI med största sannolikhet är en vinst för samhället. Men eftersom allt inte är helt säkert samt att det är tydligt att enskilda individer kan skadas av det så tycker jag personligen att det är fel att införa ett allmänt tvång. Även om samhällsnyttan skulle bli större med ett tvång. Men det är mycket som skulle kunna bli bättre med olika typer av tvång. Dock föredrar jag själv att få leva i ett fritt samhälle där folk får välja själva vad som gäller deras egna kroppar.
https://media4.giphy.com/media/JUt1dGZYETwNq/giphy.webp?cid=6c09b95275e7a59b644d79db5e920214d21 91a347642ca37&rid=giphy.webp&ct=g
delta_mats
2021-07-18, 14:09
Tror vi kommer se en hel del ökning nu när krogar öppnat upp igen. Körde igenom stan igår och det var knökfullt ut på gatan och fullsatt på serveringar. Där kommer det bli en stor spridning av Covid-19. Vaccinerad eller ej.
Plasttiger
2021-07-18, 14:42
Datan är inte övertygande (och diagnostiken när ju än sämre) - snarare tvärtom, vi börjar nu tala mer och mer om den ökade risken för suicidalitet.
(För övrigt är SSRI tredjehandsalternativet enligt "regelboken". Enligt praxis blir det förstahandsalterantivet.)
För den lilla subgrupp som diagnostiseras med depression som faktiskt har vad som egentligen menas med tillståndet, kanske det kan vara rimligt som tredjehandsalternativ - medverka inte till behandlingen = ingen sjukpenning.
Nog kan det vara rimligt att ställa motkrav på försäkringstagare - t ex om du ligger på soffan istället för att rehabilitera din ryggsmärta kanske det är rimligt att du inte får pengar? I längden är det ju dig själv som ju drabbas hårdast ju.
SSRI-jämförelsen haltar, då det i praktiken verkar ge mer skada än nytta tyvärr (annat än för sponsrade läkare och läkemedelsbolagen).
Det finns ingen data på att det skulle förebygga suicid. Det finns ingen data på att det skulle hjälpa återkomst till arbete.
Om man "cherry pickar" kan man välja studier som visar en marginell (icke-detekterbar, icke kliniskt signifikant) effekt på skattningsskalor som är konstruerade för att detektera SSRI-effekt.
Själva SSRI-forskningshaveriet är väl snarare ett argument för att INTE lyssna på läkemedelsbolagen om något?
Reboxetine är fortfarande godkänt i Sverige av någon anledning (obs! ej ssri, men närliggande)
In 2010, the German Institute for Quality and Efficiency in Health Care (IQEHC) published results of a meta-analysis of clinical trial data for reboxetine in acute depression, which included data on about 3,000 subjects that Pfizer had never published but had mentioned; IQEHC had combed through Pfizer's publications and reboxetine approvals and had determined this data was missing from the publication record. The analysis of the complete data set yielded a result that reboxetine was not more effective than placebo but had more side effects than placebo and more than fluoxetine; the paper led to widespread and sharp criticism of Pfizer, and stronger calls for publication of all clinical trial data.
https://en.wikipedia.org/wiki/Reboxetine
Inte godkänt i USA längre :)
Problemet är inte vaccinering utan att folk ska resa så förbannat, ligga runt och kladda på halva staden samt har intressen där de måste gnugga sig mot andra personer på allt för små områden. Lägg där till avlandet av allt för många barn som överbefolkat världen och fortsätter bete sig på samma sätt som sina föräldrar.
Moder jord väljer att slå tillbaka och försöka rensa ut med jämna mellanrum och så länge människan fortsätter sätta sig på tvären med att göra likt vi gör tror jag motreaktionerna bara kommer att bli hårdare och hårdare.
Problemet i mina ögon är inte de som vägrar vaccinera sig utan de som lever likt jag beskrivit, det är ni som är orsaken till dessa epidemier och sjukdomar. Ni som ska fara över hela världen och sprida skit omkring er, ni som ska kladda av er på alla omkring er. Där har ni orsaken till varför lägget är som det är. Sedan när ni väl har spridit skiten över världen då passar det minsann att skuldbelägga andra.
Det mest tragiska är att när det nu visat sig än en gång hur saker kan gå ska samma personer som drog igång allt från start än en gång ge sig ut i världen på nytt och sprida elände omkring sig. Hyckleri på högsta nivå.
David_wigren
2021-07-18, 15:16
Datan är inte övertygande (och diagnostiken när ju än sämre) - snarare tvärtom, vi börjar nu tala mer och mer om den ökade risken för suicidalitet.
(För övrigt är SSRI tredjehandsalternativet enligt "regelboken". Enligt praxis blir det förstahandsalterantivet.)
För den lilla subgrupp som diagnostiseras med depression som faktiskt har vad som egentligen menas med tillståndet, kanske det kan vara rimligt som tredjehandsalternativ - medverka inte till behandlingen = ingen sjukpenning.
Nog kan det vara rimligt att ställa motkrav på försäkringstagare - t ex om du ligger på soffan istället för att rehabilitera din ryggsmärta kanske det är rimligt att du inte får pengar? I längden är det ju dig själv som ju drabbas hårdast ju.
SSRI-jämförelsen haltar, då det i praktiken verkar ge mer skada än nytta tyvärr (annat än för sponsrade läkare och läkemedelsbolagen).
Det finns ingen data på att det skulle förebygga suicid. Det finns ingen data på att det skulle hjälpa återkomst till arbete.
Om man "cherry pickar" kan man välja studier som visar en marginell (icke-detekterbar, icke kliniskt signifikant) effekt på skattningsskalor som är konstruerade för att detektera SSRI-effekt.
Själva SSRI-forskningshaveriet är väl snarare ett argument för att INTE lyssna på läkemedelsbolagen om något?
Reboxetine är fortfarande godkänt i Sverige av någon anledning (obs! ej ssri, men närliggande)
https://en.wikipedia.org/wiki/Reboxetine
Inte godkänt i USA längre :)
Är det konsensus att SSRI gör mer skada än nytta, eller är det bara du som tycker så? ”Forskningshaveri”, vad är det för något? Är det ett ord du hittat på själv för att kunna slå undan all forskningsresultat som motbevisar din fastställda världsbild? Vad är skillnaden mellan dig och en antivaxxer?
Är det konsensus att SSRI gör mer skada än nytta, eller är det bara du som tycker så? ”Forskningshaveri”, vad är det för något? Är det ett ord du hittat på själv för att kunna slå undan all forskningsresultat som motbevisar din fastställda världsbild? Vad är skillnaden mellan dig och en antivaxxer?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=8225845&postcount=446
David_wigren
2021-07-18, 18:08
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=8225845&postcount=446
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=8225849&postcount=449
KoloKungen
2021-07-18, 18:48
https://marcusoscarsson.se/forsta-eu-landet-att-krava-vaccinpass-for-att-fa-handla-mat-eller-ga-till-jobbet/
Skönt att det trycks åt på fler och fler ställen. Också härligt att majoriteten som röstat tycker det är jättebra, tyder på att det ges en skev bild på kolozzeum av hur många antivaxxers det egentligen är.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=8225849&postcount=449
Ditt svar var ju dock inte ett svar på vad som står i inlägget, vilket jag antar beror på att du inte orkar öppna länkarna. Det är inte "en drös med anekdotiska berättelser", det är en masspsykos som påhejas av läkemedelsjättarna och det finns en uppsjö med pålitliga källor att stödja det uttalandet.
https://marcusoscarsson.se/forsta-eu-landet-att-krava-vaccinpass-for-att-fa-handla-mat-eller-ga-till-jobbet/
Skönt att det trycks åt på fler och fler ställen. Också härligt att majoriteten som röstat tycker det är jättebra, tyder på att det ges en skev bild på kolozzeum av hur många antivaxxers det egentligen är.
Som en dystopisk framtidsvision. Här snackar vi masspsykos. Dock godkänner de ett billigt snabbtest.
*popcorn*
PixelMiner
2021-07-18, 19:04
Som en dystopisk framtidsvision. Här snackar vi masspsykos.
Jag är jävligt pro-vaccin, men även jag tycker att denna utveckling är oroande. Att välja ta vaccin eller avstå måste få vara ett personligt val.
King Grub
2021-07-18, 19:38
Jag blev hånad och kallad foliehatt när jag för ett år sedan sade att det där skulle bli verklighet. "Ha ha, det kommer aldrig att hända".
Jag är jävligt pro-vaccin, men även jag tycker att denna utveckling är oroande. Att välja ta vaccin eller avstå måste få vara ett personligt val.
Håller helt med. Är för långt att ta bort människors frihet att göra vad de vill (förutom när det gäller brott som direkt skadar andra).
Finns redan en del lagar som motverkar frihet i vissa aspekter som inte är direkt skadlig för andra..
Tvångsvaccinering känns helt oacceptabelt, då har man definitivt gått för långt i att ta bort människors frihet..
Inte förvånande att det händer i vissa länder ändå.. Hoppas att vi inte går i en sådan riktning generellt dock.
Det närmar sig en diktatur om man rör sig i den riktningen.
Jag blev hånad och kallad foliehatt när jag för ett år sedan sade att det där skulle bli verklighet. "Ha ha, det kommer aldrig att hända".
Begreppet "foliehatt" skapades att diskreditera och svartmåla människor som ej tror på officiella narrativ, det är faktiskt inget argument, de som kallar en foliehatt ska man helt enkelt ignorera.
Begreppet är helt ok för att avfärda befängda teorier som rymden är fake, plattjord, chemtrailz osv.
Lafayette
2021-07-18, 20:21
Minns någon KoloKille?:d
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240286
PixelMiner
2021-07-18, 20:43
Minns någon KoloKille?:d
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240286
Jo tack, det var väl han och några till som såg till att den allra första coronatråden blev både stängd och raderad. Lite synd faktiskt, då den vore ett roligt tidsdokument om vad folk trodde skulle hända.
Går tyvärr bara se delar av den tråden i Wayback Machine.
Langster
2021-07-18, 21:13
Så svårt var det
Den som tror att illegal handel med droger (vilket man bidrar till om man köper och brukar illegala droger) inte skadar någon annan är helt och hållet ute och cyklar.
Vad tror ni alla gängskjutningar i landet handlar om? Och det är ändå en jävla barnlek mot hur det ser ut i länderna där det odlas.
KoloKungen
2021-07-18, 21:21
Den som tror att illegal handel med droger (vilket man bidrar till om man köper och brukar illegala droger) inte skadar någon annan är helt och hållet ute och cyklar.
Vad tror ni alla gängskjutningar i landet handlar om? Och det är ändå en jävla barnlek mot hur det ser ut i länderna där det odlas.
Fast ditt resonemang utgår ifrån att allt annat i världen är helt likadant utom legaliteten på cannabis. I ett scenario där cannabis är lagligt behövs ingen illegal droghandel och det blir således inga gängskjutningar (av den anledningen åtminstone).
Jag sa ju att jag inte skulle skriva mer men kunde inte hålla mig. Nu blir det sista på riktigt kring det här sidospåret.
Edit: Jag skrev cannabis nu men samma resonemang gäller för alla droger.
Magnus N
2021-07-18, 21:22
Så i hur många led tar du ansvar för allt du köper och brukar ?
Tänker du på alla asiatiska småbarn som plågas för att du köper en tröja eller två ?
Langster
2021-07-18, 21:34
Ja
Wow.
Jag vet inte om du tog mig på allvar, jag är inte för vaccintvång, eller något annat tvång heller... möjligtvis undantaget för de som sprider vidskepelse angående vaccinering.
Men jag kan ställa en motfråga ändå, ni som är mot vaccintvång, ni brukar oftast utstråla någon slags nationalism också, starkt försvar osv... är ni för eller emot tvångrekrytering i kristid? Det om något är ju att svälja statens cool aid.
Langster
2021-07-18, 21:40
Så i hur många led tar du ansvar för allt du köper och brukar ?
Tänker du på alla asiatiska småbarn som plågas för att du köper en tröja eller två ?
Haha, vilken träffsäker jämförelse, tänkte du?
Om du tycker det är ok att först sponsra gängbildningen i landet och sen klaga på att det pågår gängkrig i landet så är det upp till dig.
Personligen undviker jag att köpa produkter som är producerade av barn, de har som känt ingen känsla för kvalitet.
Magnus N
2021-07-18, 21:45
Haha, vilken träffsäker jämförelse, tänkte du?
Om du tycker det är ok att först sponsra gängbildningen i landet och sen klaga på att det pågår gängkrig i landet så är det upp till dig.
Personligen undviker jag att köpa produkter som är producerade av barn, de har som känt ingen känsla för kvalitet.
Då du tycker det är fullt rimligt att man har ansvar för vad kriminella gör inom drogindustrin så borde du rimligtvis tycka man har ansvar för vad som sker inom klädes bransch eller liknande branscher om du sponsrar dessa via köp.
I hur många led är man ansvarig?
Garanterat inte den bästa jämförelsen men du kan säkert förstå min poäng om du funderar.
Betvivlar dig inte alls men har du, om möjligt, inte någon länk till en sådan post? Hade bara varit intressant att läsa.
King Grub
2021-07-18, 22:00
Jag har ett liv utanför Kolozzeum.
Langster
2021-07-18, 22:01
Då du tycker det är fullt rimligt att man har ansvar för vad kriminella gör inom drogindustrin så borde du rimligtvis tycka man har ansvar för vad som sker inom klädes bransch eller liknande branscher om du sponsrar dessa via köp.
I hur många led är man ansvarig?
Garanterat inte den bästa jämförelsen men du kan säkert förstå min poäng om du funderar.
Oavsett hur du väljer att se på det så skadar illegal droghandel och produktion långt många fler än vad klädindustrin gör. Även om du köper av din bäste vän Leffe, så finns ju allt det där eländet bakom ändå. Om du då inte mot förmodan odlar själv... bodde förresten i samma trappuppgång som en som gjorde just det, och det var ju inte direkt så att han betalade skatt när han sålde. Sen hamnade han i finkan, vem skadade det då? Jo, hans barn.
Du har ingen poäng. Den är invalid. Klädindustrin försöker åtminstone i många fall se till att det inte är barn som producerar och branschen är nu hårt bevakad. Hur ser rutinerna kring fair trade osv ut inom knarkproduktionen?
Langster
2021-07-18, 22:10
Fast ditt resonemang utgår ifrån att allt annat i världen är helt likadant utom legaliteten på cannabis. I ett scenario där cannabis är lagligt behövs ingen illegal droghandel och det blir således inga gängskjutningar (av den anledningen åtminstone).
Jag sa ju att jag inte skulle skriva mer men kunde inte hålla mig. Nu blir det sista på riktigt kring det här sidospåret.
Jag håller med, i ett sådant scenario. Men nu är vi inte i ett sådant scenario.
Scenariot som det ser ut nu är att två små barn blev skjutna idag pga något som med 99% säkerhet handlar om droger.
Vad skulle gängen strida om, om det inte köptes droger av Svennar för dyra pengar? Aktier?
Scenariot som det ser ut nu är att två små barn blev skjutna idag pga något som med 99% säkerhet handlar om droger.
Vad skulle gängen strida om, om det inte köptes droger av Svennar för dyra pengar? Aktier?
Så du menar att politikerna har en lösning på hur man ska få bukt med gängkriminaliteten men vägrar att göra något åt det ändå? Även fast all data även visar på att avkriminalisering och legalisering hjälper de som också är i missbruk.
Sen går det ju iofs att köpa droger via nätet som inte måste vara via gäng.
Agitator
2021-07-19, 00:47
Jo tack, det var väl han och några till som såg till att den allra första coronatråden blev både stängd och raderad. Lite synd faktiskt, då den vore ett roligt tidsdokument om vad folk trodde skulle hända.
Går tyvärr bara se delar av den tråden i Wayback Machine.
Tänker du på denna från 2013?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=200883
Magnus N
2021-07-19, 01:59
Naivt att tro gängen bara skulle ha drogerna att finansiera sig på och om dessa försvinner ruinerad dem.
Utpressning
Trafficking
Etc etc
Sicilianska maffian styr sophanteringen t.ex.
Låter precis som Morgan Johansson och resten på Rosenbad i ditt resonemang.
Intressant att du även väljer lägga detta på "svennar"
PixelMiner
2021-07-19, 05:59
Tänker du på denna från 2013?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=200883
Nä, det fanns en annan tråd som startades 2019 (tror jag). Tyvärr spårade den ur fullständigt och modsen både låste och raderade (eller dolde) den. Går att hitta delar av den via Wayback Machine och liknande tjänster. (Tror inte att jag bör länka till den, dock.)
.....I ett scenario där cannabis är lagligt behövs ingen illegal droghandel......
På samma sätt som att det inte förekommer smuggel/illegal handel av tobak och alkohol?
På samma sätt som att det inte förekommer smuggel/illegal handel av tobak och alkohol?
Han, kolokungen verkar tro att Sverige inte skulle beskatta gräset nästintill smärtgränsen; utopist som han är.
delta_mats
2021-07-19, 07:16
Illegal handel kommer alltid finnas så länge man kan tjäna pengar på det. Finns massvis av illegal handel där vi har en fri marknad.
Ladugårdsdörr
2021-07-19, 17:17
Nu tycker jag det varit lite väl mycket tråkiga nyheter om att ovaccinerade ska "jagas" och få sina friheter begränsade. Är det inte dags att lägga undan piskan och istället plocka fram moroten i ett försök att få fler att vaccinera sig? En del försök har redan gjorts, vi har läst om belöningar som en öl eller en pinnglass men jag tänker mer en rejäl belöning som gör det risken och mödan värt? Fler vaccinerade påstås minska vårdkostnaderna radikalt så detta låter som en no-brainer. Alternativt sätter man upp ett insamlingskonto där alla som har bestämda åsikter om andras vaccination kan swischa in en valfri summa.
Vad är ert pris för att vaccinera er? Jag tänker en skattefri summa på 15-20.000 kombinerat med en rejäl skade/efterlevandeförsäkring skulle göra det hela intressant.
PixelMiner
2021-07-19, 19:41
Nu tycker jag det varit lite väl mycket tråkiga nyheter om att ovaccinerade ska "jagas" och få sina friheter begränsade. Är det inte dags att lägga undan piskan och istället plocka fram moroten i ett försök att få fler att vaccinera sig? En del försök har redan gjorts, vi har läst om belöningar som en öl eller en pinnglass men jag tänker mer en rejäl belöning som gör det risken och mödan värt? Fler vaccinerade påstås minska vårdkostnaderna radikalt så detta låter som en no-brainer. Alternativt sätter man upp ett insamlingskonto där alla som har bestämda åsikter om andras vaccination kan swischa in en valfri summa.
Vad är ert pris för att vaccinera er? Jag tänker en skattefri summa på 15-20.000 kombinerat med en rejäl skade/efterlevandeförsäkring skulle göra det hela intressant.
Skall alla som redan vaccinerat sig också få ta del av ersättningen? Eller kommer det bara gälla de som gått och förhalat beslutet?
Är det bara den senare gruppen så lär ju sådana program bli fullständigt förödande för nästa vaccinkampanj, då alla bara kommer gå att vänta på att staten skall öppna plånboken igen.
Agitator
2021-07-19, 19:45
Med premisserna som är osäkra och hur staten hanterade det sist vid svininfluensan så ska det nog till bra mycket pengar. 50-100k för att det ska kännas värt det att ta sprutan på dessa premisser. Förhoppningsvis har vi mer data och bättre koll om några månader eller under början av 2022. Givet om skadeförsäkringen är riktigt bra och direkt mot mig personligen och inget man måste traggla igenom via staten.
Visste ni att man fortfarande vaccinerar mot svininfluensan årligen? Inte med pandemrix men den ingår in den ordinarie influensasprutan.
Agitator
2021-07-19, 20:43
Visste ni att man fortfarande vaccinerar mot svininfluensan årligen? Inte med pandemrix men den ingår in den ordinarie influensasprutan.
Är det någon spridning i världen fortfarande på den eller ingår den bara för säkerhetsskull?
Är det någon spridning i världen fortfarande på den eller ingår den bara för säkerhetsskull?
Det övergick tydligen från att vara ett pandemi-
virus till att vara ett säsongsvirus. Det muterade tydligen aldrig på det sättet som coronaviruset gör.
Vilket svammel, hur orkar du?
Finns det någon risk med att träna innan man vaccinerar sig?
StarkaUlf
2021-07-20, 17:31
Finns det någon risk med att träna innan man vaccinerar sig?
Nix och inte efteråt heller, förutsatt att man känner sig frisk och pigg. Om man ska tro 1177.
Gick bra för mig i alla fall *flex*
Nix och inte efteråt heller, förutsatt att man känner sig frisk och pigg. Om man ska tro 1177.
Gick bra för mig i alla fall *flex*
Vissa länder avråder från träning efter dos 2 för ökad risk för hjärt- eller om det var hjärnhinneinflammation.
Agitator
2021-07-21, 07:24
Med tanke på riskerna som finns runt hjärtat så hade jag personligen avstått att träna några dagar åtminstånde. Dumt riskera något.
Svenska läkarna om ivermektin: ”Skulle kunna vara det som avslutar pandemin”
https://nyadagbladet.se/vetenskap/svenska-lakare-om-ivermektin-kan-avsluta-pandemin/
Svenska läkarna om ivermektin: ”Skulle kunna vara det som avslutar pandemin”
https://nyadagbladet.se/vetenskap/svenska-lakare-om-ivermektin-kan-avsluta-pandemin/
Hehe, Nya dagbladet....
Nya Dagbladet är en svensk nätbaserad dagstidning grundad 2012. Tidningen är nationalistisk, vetenskapsskeptisk och partipolitiskt obunden. Den betecknar sig som humanistisk och etnopluralistisk med en antiglobalistisk hållning.
Tidningen skriver återkommande om alternativmedicin för att behandla cancer samt sprider vaccinationsmotstånd och uppgifter om risker med mobilstrålning,samt klimatskepticism och kritik av miljöpolitik.
Avknoppning från nationaldemokraterna.
Varför är antivaxxers så ihopsnurrade med den brunare delen av högerkanten? Låter ju mer som de borde höra hemma hos V eller MP?
Med tanke på riskerna som finns runt hjärtat så hade jag personligen avstått att träna några dagar åtminstånde. Dumt riskera något.
Min google-fu sviker mig idag, vad har du sett för siffror?
När jag vaccinerade mig fanns det ingen uppgift om risker kring träning så jag löptränade dagen efter :(
PixelMiner
2021-07-21, 12:48
Hehe, Nya dagbladet....
Nya Dagbladet är en svensk nätbaserad dagstidning grundad 2012. Tidningen är nationalistisk, vetenskapsskeptisk och partipolitiskt obunden. Den betecknar sig som humanistisk och etnopluralistisk med en antiglobalistisk hållning.
Tidningen skriver återkommande om alternativmedicin för att behandla cancer samt sprider vaccinationsmotstånd och uppgifter om risker med mobilstrålning,samt klimatskepticism och kritik av miljöpolitik.
Varför är antivaxxers så ihopsnurrade med den brunare delen av högerkanten? Låter ju mer som de borde höra hemma hos V eller MP?
Nya Dagbladets artikel är förvisso bara en omskrivning av en debattartikel skriven i Dagens Medicin, en tidning med något högre renomé. I den debattartikeln så anger författarna åtminstone de vetenskapliga källor som de baserar sina åsikter på:
https://www.dagensmedicin.se/opinion/debatt/ivermektin-skulle-kunna-vara-det-som-avslutar-pandemin/
Problemet för läkarna som skrivit debattartikeln är att den huvudsakliga vetenskapliga källan har dragits tillbaka, dvs den metastudie som visar att Ivermektin skulle ha en positiv effekt emot Covid-19. Utan denna studie så finns det inget större vetenskapligt stöd för Ivermektin:
https://www.theguardian.com/science/2021/jul/16/huge-study-supporting-ivermectin-as-covid-treatment-withdrawn-over-ethical-concerns?
PixelMiner
2021-07-21, 12:50
Min google-fu sviker mig idag, vad har du sett för siffror?
När jag vaccinerade mig fanns det ingen uppgift om risker kring träning så jag löptränade dagen efter :(
Ungefär en chans på miljonen att man kan få hjärtmuskelinflammation som biverkning av Pfizers och Modernas mRNA vaccin:
https://www.bbc.com/news/health-57781637
Antagligen för att när man inser hur Big Pharma är så överreagerar en del och så att säga kastar ut barnet med badvattnet. Man blir konträr istället för att leta efter sanningen för det är ju jobbigt och folk är lata.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.