Visa fullständig version : Har du vaccinerat dig mot SARS-CoV-2? (Covid19, Corona)
Sidor :
1
2
3
4
[
5]
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Pojkar mellan 12-15 år kan löpa sex gånger högre risk att drabbas av hjärtmuskelinflammation av coronavaccin, än att bli allvarligt sjuk i covid-19, enligt en mindre, ännu inte granskad, studie från USA.
Samma ökade risk återfinns inte hos flickor, påstår forskarna.
– Den här studien stärker de som ifrågasätter om man verkligen ska vaccinera 12-15 åringarna, säger Anders Björkman, professor vid Karolinska institutet.
Alicia Heimersson (https://www.expressen.se/nyheter/hogre-risk-for-vaccinbiverkning-an-allvarlig-infektion-for-pojkar/)
Pojkar mellan 12-15 år kan löpa sex gånger högre risk att drabbas av hjärtmuskelinflammation av coronavaccin, än att bli allvarligt sjuk i covid-19, enligt en mindre, ännu inte granskad, studie från USA.
Samma ökade risk återfinns inte hos flickor, påstår forskarna.
– Den här studien stärker de som ifrågasätter om man verkligen ska vaccinera 12-15 åringarna, säger Anders Björkman, professor vid Karolinska institutet.
Alicia Heimersson (https://www.expressen.se/nyheter/hogre-risk-for-vaccinbiverkning-an-allvarlig-infektion-for-pojkar/)
Äntligen skriver media nått om saken. Tråkigt att det tog så lång tid.
ARMSTARK
2021-09-14, 09:56
Jag kommer att vaccinera mig den dagen jag får klartecken att det är säkert för personer som haft anafylaftisk chock tidigare. Det har man varnat för men det går inte att få någon tydlig info om detta.
Jag kommer att vaccinera mig den dagen jag får klartecken att det är säkert för personer som haft anafylaftisk chock tidigare. Det har man varnat för men det går inte att få någon tydlig info om detta.
Det stod ju i tidningarna för ett tag sedan om en jävel som dog av just det. Han var allergisk sedan tidigare och hade tidigare fått problem med allergiska reaktioner och hade fått en rejäl reaktion efter första dosen med akutbesök på sjukhus å jävelskap. Trots detta fick han ok av läkare som sade att han absolut ska ta andra sprutan också, men inte på sjukhus "för det behövdes inte".
Och såklart gick det åt helvete. När han tillslut fick vård så var det försent och han dog.
Hade jag varit i dina skor så skulle jag aldrig tagit vaccinet såvida jag inte var svårt sjuk i något annat så att covid i sig hade varit jättefarligt. Jag är själv fullvacc med pfizer men är också frisk.
Vad är problemet med att det är låg vaccineringsgrad i invandrartäta områden? Med tanke på att vi skulle ha haft 60% av totalbefolkningen som hade varit sjuka maj 2020 och att de invandrartäta områdena påstås ha haft högst spridning så måste ju i princip alla där redan vara immuna. Eller?
cofffee
Frågan känns obesvarad. Nu börjar de göra utskick till alla ovaccinerade. Varför?
BridgeMountain
2021-09-14, 10:48
Beställde mig ett antikroppstest på nätet.
Tänker att har jag antikroppar så lär jag troligtvis avvakta med vaccinering.
Har jag inte antikroppar så lär jag boka in tid för vaccning relativt omgående.
Lär garanterat dra på sig corona när man väl ska tillbaka till kontoret. Folk sitter ju o harklar o hostar o fräser som huggsnokar där.
Lär garanterat dra på sig corona när man väl ska tillbaka till kontoret. Folk sitter ju o harklar o hostar o fräser som huggsnokar där.
Säg till alla som hostar och fräser att de utför djävulens verk i denna pandemi som inte stannar hemma och testar sig.
Kommer uppskattas!:d
Det vetenskapliga underlaget för ivermectin är ifrågasatt och undermåligt som jag förstått.
Jag håller inte med, lyssna på JRE podcasten som jag bifogade tidigare i tråden.
Biverkningarna för vaccinen får sättas i jämförelse med att få Covid och där är vaccinen långt bättre. Ja du kan få hjärnhinneinflammation även om risken är låg så verkar det inte gett permanenta problem. Risken finns ju även med covid….
För unga friska människor så tror jag att allvarliga biverkningar är en större risk från vaccinet, i synnerhet för mig som redan har haft Covid.
Plasttiger
2021-09-14, 17:26
Inga sexuella eller infirtilitets problem med de säkra och effektiva vaccinen! Om vi får läsa denna artikeln
COVID Vaccines Show No Signs of Harming Fertility or Sexual Function
Men som tidigare är känt så orsakar sars-cov2-covid19 erektil dysfunktion
To Ramasamy, the most unsurprising observation was how COVID-19 interferes with erections, which rely on blood flow. “COVID affects the blood vessels that supply organs, and the penis is not much different from other organs that require a lot of blood,” he says.
https://www.scientificamerican.com/article/covid-vaccines-show-no-signs-of-harming-fertility-or-sexual-function/?amp=true&__twitter_impression=true
spekulation: Är vaccinmotstånd en dejtingstrategy för män genom att minska konkurransen?
PixelMiner
2021-09-14, 22:04
Pfizer räknar med att snart vara klara med fas 3 studier som täcker barn ifrån sex månader och äldre:
https://pbs.twimg.com/media/E_QkJb-WYAYjffr.jpg
Ovan uttalande kommer ifrån Pfizers CFO på ett möte hos Morgan Stanley:
https://mobile.twitter.com/megtirrell/status/1437813929753853958
Detta? https://www.ema.europa.eu/en/news/covid-19-vaccine-janssen-guillain-barre-syndrome-listed-very-rare-side-effect
Hoppas det vänder för henne snarast *hug*
Hon kanske kommer se ut som Hafthor sen, ganska coolt
https://celebritopedia.com/wp-content/uploads/2020/12/bjornssons-face-desease-Bells-palsy.png
Beklagar, kanske går att få ersättning.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/09/regeringen-foreslar-ny-lag-om-statlig-ersattning-for-personskador-orsakade-av-vaccin-mot-covid-19/
Det betyder att det funkar.
Krya! :(Tack för lyckönskningarna, dem hjälpte! *hug*
Kan meddela att jag talade med henne per telefon igår som hastigast med 1% batteri, och hon verkar ha återhämtat sig & vad jag förstår inte ha ont i leder längre?^^
(Hon postade visst även följande i kommentarsfältet på Facebook 1-2 dagar senare, så ber om ursäkt för all eventuellt bestulen medlidande helt i onödan. *slap* )
Idag känns det mer som om man blivit överkörd av en traktor typ o feber, och as trött ,men de va det värt , för att kunna leva lite mer normalt igen
Har vaccinerat mig och det har även min fru, föräldrar och syskon. Känns tryggt att alla vuxna inom närmsta familjen har vaccinerat sig.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.06.21261707v1.full.pdf
Modernas vaccin verkar ge något bättre långvarigt skydd mot Covid-19-infektion än Pfizer.
(Osäker på om det redan nämnts i tråden eller ej.)
cofffee
Jag känner flera personer som har varit sjuka i coronasymptom (ovaccinerade), men inte testat sig och direrkt gått tillbaka till jobb och gym när de mår lite bättre. Så mörkertalet för hur många som smittas är nog stort. Dessa personer lyssnar inte på argumentationerna om att vaccineras och tänka på avstånd och vara hemma vid minsta symptom. Det finns ganska många av denna sort och då blir det svårt att få smittspridningen under kontroll.
Jag känner flera personer som har varit sjuka i coronasymptom (ovaccinerade), men inte testat sig och direrkt gått tillbaka till jobb och gym när de mår lite bättre. Så mörkertalet för hur många som smittas är nog stort. Dessa personer lyssnar inte på argumentationerna om att vaccineras och tänka på avstånd och vara hemma vid minsta symptom. Det finns ganska många av denna sort och då blir det svårt att få smittspridningen under kontroll.
Hur kan det bli svårt om 80-90% är vaccinerade och 90% av övriga har naturlig immunitet från infektion? 60% räknade ju FHM med att det skulle krävas. ;)
Hur kan det bli svårt om 80-90% är vaccinerade och 90% av övriga har naturlig immunitet från infektion? 60% räknade ju FHM med att det skulle krävas. ;)
De vaxade ska skyddas av de som inte är vaxade för att att vaccinerna som de vaxade tagit inte är effektiva nog (trots att de påstås vara det). *screwy*
Kralligare
2021-09-19, 16:05
Det är bara 73% fullvaccinerade över 16 år, andra länder som har över 80% vaccinerade till 12 år, men där rusar smittan i alla fall, så det kommer krävas 95% innan det ger effekt på allvar. Synd att det finns så många foliehattar, annars hade vi legat bättre till.
PixelMiner
2021-09-19, 16:35
Det är bara 73% fullvaccinerade över 16 år, andra länder som har över 80% vaccinerade till 12 år, men där rusar smittan i alla fall, så det kommer krävas 95% innan det ger effekt på allvar. Synd att det finns så många foliehattar, annars hade vi legat bättre till.
Sen kan man väl tycka lite generellt att folk borde hålla sig hemma när det är snuviga. Oavsett covid's vara eller icke-vara.
Folk som släpar sig till jobbet för att visa sig duktiga eller för att slippa kostnaden av en karensdag. Och sedan slutar det med att de smittat ned en massa kollegor.
Över 80% har fått första sprutan. Tycker du det låter rimligt att det skulle krävas 95% vaccinering för att få "effekt på allvar" när effekten av vaccin är 94%? Spelar det någon roll om folk som är vaccinerade smittas? Spelar det någon större roll om ovaccinerade som inte är i riskgrupp blir smittade?
Definitionen för "fullvaccinering" kommer sannolikt ändras i framtiden, så statistiken kommer se mer fördelaktig ut man kan ju inte ha inlagda på sjukhus och IVA som är fullvaccinerade.
De som är ovaxxade beskylls idag för smittspridningen, framgent kommer det vara de som inte tagit den senaste "boostern".
Så vi skall nå 95% vaccineringsgrad(av precis alla) för en relativt mild sjukdom? Då räknas förstås nyfödda, turister, asylsökande samt illegala in också. Även gamla skall ju ha ett effektivt skydd så ej inräknat de som inte fått boosterinjektion i tid.
Det inses lätt att det där inte kommer gå ens med en sävlig befolkning.
Så vi skall nå 95% vaccineringsgrad(av precis alla) för en relativt mild sjukdom? Då räknas förstås nyfödda, turister, asylsökande samt illegala in också. Även gamla skall ju ha ett effektivt skydd så ej inräknat de som inte fått boosterinjektion i tid.
Det inses lätt att det där inte kommer gå ens med en sävlig befolkning.
För att det ska fungera på riktigt så måste allt detta ske på typ ngn vecka har jag för mig, så alla på en gång, tror det berodde på mutationer eller liknande.
Ladugårdsdörr
2021-09-19, 19:32
Med tanke på det riskbeteende de flesta vaccinerade uppvisar och det faktum att de sprider smitta men har milda/inga symptom - är det mest logiska att införa strikta restriktioner för denna grupp i kombination med frekvent testning? Uppenbart att när den upplevda egna risken är liten går de flesta full mongo.
Med tanke på det riskbeteende de flesta vaccinerade uppvisar och det faktum att de sprider smitta men har milda/inga symptom - är det mest logiska att införa strikta restriktioner för denna grupp i kombination med frekvent testning? Uppenbart att när den upplevda egna risken är liten går de flesta full mongo.
Asymptomatisk smitta bland vaccinerade, den statistiken vill jag se. Tyvärr har vaccinen fått folk att bli super humans som inte kan bli sjuka…
Faktum är ju dock att en ovaccinerad som lever som en vaccinerad smittar fler. Inte för att det gör saken bättre.
Jag förstår inte vad poängen med sånna här kommentarer är. Jag menar inte att jag är upprörd, jag menar bara att jag inte hänger med på vad "dissen" bakom skämtet är.
Om det nu var 60% som sades så blev det väl inte så av flertalet anledningar:
Delta
Man räknade på annat sätt
Man hade fel
Tycker väl att dom flesta vettiga människor har vart införstådda i att FHM, och forskningen generellt, har väldigt få exakta svar och att alla gör så gott dom kan. Så för mig låter din kommentar som typ "hahaha ni hade exakt så fel som ni sa att ni kanske skulle ha".
Jag förstår inte vad poängen med sånna här kommentarer är. Jag menar inte att jag är upprörd, jag menar bara att jag inte hänger med på vad "dissen" bakom skämtet är.
Om det nu var 60% som sades så blev det väl inte så av flertalet anledningar:
Delta
Man räknade på annat sätt
Man hade fel
Tycker väl att dom flesta vettiga människor har vart införstådda i att FHM, och forskningen generellt, har väldigt få exakta svar och att alla gör så gott dom kan. Så för mig låter din kommentar som typ "hahaha ni hade exakt så fel som ni sa att ni kanske skulle ha".
Du missar helt poängen. Stanna upp och tänk lite. Tycker du det låter rimligt att det skulle krävas 95% vaccinering för att få "effekt på allvar" när effekten av vaccin är 94%? Spelar det någon roll om folk som är vaccinerade smittas? Spelar det någon större roll om ovaccinerade som inte är i riskgrupp blir smittade? Dessutom är den ovaccinerade gruppen samma grupp som sägs ha haft högst smittoläge i över ett och ett halvt år.
För övrigt representerar FHM inte forskning, utan byråkrati.
Nattljus
2021-09-20, 05:50
Du missar helt poängen. Stanna upp och tänk lite. Tycker du det låter rimligt att det skulle krävas 95% vaccinering för att få "effekt på allvar" när effekten av vaccin är 94%? Spelar det någon roll om folk som är vaccinerade smittas? Spelar det någon större roll om ovaccinerade som inte är i riskgrupp blir smittade? Dessutom är den ovaccinerade gruppen samma grupp som sägs ha haft högst smittoläge i över ett och ett halvt år.
Jag är ju ingen expert, men hur hög vaccintäckning som behövs är väl mest relaterat till hur smittsam sjukdomen är och mindre till hur effektivt vaccinet är? Och deltavarianten är ju nästan lika smittsam som mässling. Eller var det vattkoppor? Smittsam är den i alla fall.
Agitator
2021-09-20, 07:50
Asymptomatisk smitta bland vaccinerade, den statistiken vill jag se. Tyvärr har vaccinen fått folk att bli super humans som inte kan bli sjuka…
Faktum är ju dock att en ovaccinerad som lever som en vaccinerad smittar fler. Inte för att det gör saken bättre.
Hur smittar en smittspridare fler bara för att den är ovaccinerad? På grund av högre virustotal menar du? Är det inte mer sannolikt att någon ovaccinerad märker av tidigare att han är sjuk och håller sig hemma eller vidtar extra åtgärder snabbare än någon som är vaccinerad och sprider viruset under en längre tid innan de märker av det?
Detta blir ju mer semantik förvisso men säg att det skiljer sig någon timme mellan ovaxad vs vaxad så bör det ändå ge viss skillnad mellan smittan som sprids i samhället.
Någon som är ovaxad och smittad kanske märker när denne vaknar på morgonen att shit, jag mår inte så bra och ont i halsen osv medans någon som är vaxad tänker shit, lite ont i halsen, aja, jag är ju ändå vaxad så det är nog bara "vanlig" enkel halsont och går till jobbet som vanligt med 1hs pendling eller vad det nu kan vara i stockholm.
Eller är jag helt ute och cyklar i resonemanget här?
Hur smittar en smittspridare fler bara för att den är ovaccinerad? På grund av högre virustotal menar du? Är det inte mer sannolikt att någon ovaccinerad märker av tidigare att han är sjuk och håller sig hemma eller vidtar extra åtgärder snabbare än någon som är vaccinerad och sprider viruset under en längre tid innan de märker av det?
Detta blir ju mer semantik förvisso men säg att det skiljer sig någon timme mellan ovaxad vs vaxad så bör det ändå ge viss skillnad mellan smittan som sprids i samhället.
Någon som är ovaxad och smittad kanske märker när denne vaknar på morgonen att shit, jag mår inte så bra och ont i halsen osv medans någon som är vaxad tänker shit, lite ont i halsen, aja, jag är ju ändå vaxad så det är nog bara "vanlig" enkel halsont och går till jobbet som vanligt med 1hs pendling eller vad det nu kan vara i stockholm.
Eller är jag helt ute och cyklar i resonemanget här?Data från Israel och England visar på minskad spridning från vaccinerade när de smittats. En vaccinerad är ju troligen rent statistiskt sjuk kortare pga antikroppar om den skulle bli smittad.
De ovaccinerade jag hört om nuförtiden är de där högljudda farbröderna som högt och ljudligt förtydligar att Corona är ofarligt samt hostar rakt ut på kalaset de går till, med symptom….
Jag är ju ingen expert, men hur hög vaccintäckning som behövs är väl mest relaterat till hur smittsam sjukdomen är och mindre till hur effektivt vaccinet är? Och deltavarianten är ju nästan lika smittsam som mässling. Eller var det vattkoppor? Smittsam är den i alla fall.
Det effekttalet är väl något annat än effektiv immunitet.
R0 är ett mått på smittsamheten.
Delta har ~5-8
Mässlingen ~18
Effektiv immunitet behöver vara 1-1/R0, enligt en simpel modell men vi kan ta det som riktmärke.
Så om vaccinen inte ger effektiv immunitet i tillräcklig hög grad då sjukdomen är smittsam så får vi vänta på naturlig immunitet.
Jag förstår återigen inte den bakomliggande poängen, vad tror du det är som pågår? För att svåra på frågan behöver vi klargöra vad följande termer betyder mer exakt:
Var kommer 95% ifrån och vad är kontexten?
Vad menas med "effekt på allvar"?
Var kommer 94% ifrån och vad är kontexten?
Dom senare frågorna: Nej det spelar ingen roll. Målet är att minska antalet smittade, konsekvenserna av smittan, chansen till mutation, samt att återgå till ett samhälle utan restriktioner.
Jag förstår återigen inte den bakomliggande poängen, vad tror du det är som pågår? För att svåra på frågan behöver vi klargöra vad följande termer betyder mer exakt:
Var kommer 95% ifrån och vad är kontexten?
Vad menas med "effekt på allvar"?
Var kommer 94% ifrån och vad är kontexten?
Dom senare frågorna: Nej det spelar ingen roll. Målet är att minska antalet smittade, konsekvenserna av smittan, chansen till muår är en tation, samt att återgå till ett samhälle utan restriktioner.
Vad som pågår är en masspsykos utan koppling till verkligheten.
Chansen till mutation är för övrigt högst vid relativt hög vaccinationsgrad (runt 60-70% är optimum för hög mutationsgrad har jag för mig, orkar inte leta reda på siffrorna).
Anton Fräs
2021-09-20, 16:22
I Göteborg finns det fortfarande flera områden där vaccinationsgraden är <40% så skillnaderna mellan områden/grupper av människor är rätt chockerande.
I Göteborg finns det fortfarande flera områden där vaccinationsgraden är <40% så skillnaderna mellan områden/grupper av människor är rätt chockerande.
Så länge de inte har en plan för dessa så blir resten av eventuella påtryckningar totalt förfelat.
Vad som pågår är en masspsykos utan koppling till verkligheten.
Chansen till mutation är för övrigt högst vid relativt hög vaccinationsgrad (runt 60-70% är optimum för hög mutationsgrad har jag för mig, orkar inte leta reda på siffrorna).
https://www.google.se/amp/s/www.news-medical.net/amp/news/20210813/Research-debunks-myth-that-COVID-vaccination-promotes-mutations.aspx
https://www.google.se/amp/s/www.news-medical.net/amp/news/20210813/Research-debunks-myth-that-COVID-vaccination-promotes-mutations.aspx
Dumheter.
https://www.nature.com/articles/s41598-021-95025-3
Dumheter.
https://www.nature.com/articles/s41598-021-95025-3
För att? Och din länk förordar ju vaccinering.
För att? Och din länk förordar ju vaccinering.
Ja? Vi pratar mutationshastighet, vilken är högst vid hög spridning samt
hög vaccinationsgrad.
Magnus N
2021-09-20, 19:50
"Norges folkhälsomyndighet FHI likställer coronaviruset med en influensa, rapporterar VG.
FHI menar att de flesta riskgrupper i landet är skyddade. Även om viruset cirkulerar blir människor inte längre allvarligt sjuka och få läggs in på sjukhus.
Viruset är inte längre samhällsfarligt eller farligare än andra luftvägsinfektioner och liknas vid säsongsinfluensa och RS-infektioner."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ALEMnM/fhi-vi-kan-naa-sammenligne-coronaviruset-med-influensa
Ladugårdsdörr
2021-09-21, 08:10
"Norges folkhälsomyndighet FHI likställer coronaviruset med en influensa, rapporterar VG.
FHI menar att de flesta riskgrupper i landet är skyddade. Även om viruset cirkulerar blir människor inte längre allvarligt sjuka och få läggs in på sjukhus.
Viruset är inte längre samhällsfarligt eller farligare än andra luftvägsinfektioner och liknas vid säsongsinfluensa och RS-infektioner."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ALEMnM/fhi-vi-kan-naa-sammenligne-coronaviruset-med-influensa
Där kan man snacka om att göra en 720° backflip med byxorna i knävecken. Från att ha varit ett land i undantagstillstånd och sida upp och sida ner med skräckartiklar i tidningen som numera går under namnet Verdens Undergang (https://www.vg.no/) till att numera varit något som man knappt minns. Gränskontrollerna mot Sverige är väl dock kvar, gäller att mjölka denna protektionistiska möjlighet så länge som möjligt.
Där kan man snacka om att göra en 720° backflip med byxorna i knävecken. Från att ha varit ett land i undantagstillstånd och sida upp och sida ner med skräckartiklar i tidningen som numera går under namnet Verdens Undergang (https://www.vg.no/) till att numera varit något som man knappt minns. Gränskontrollerna mot Sverige är väl dock kvar, gäller att mjölka denna protektionistiska möjlighet så länge som möjligt.
Såg ingen gränskontroll då jag passerade i söndags så det är möjligt att de lagt ner dem redan.
Lasse Kongo
2021-09-21, 09:34
Nej men oj, vi som hela tiden påstått att det är som en säsongsinfluensa, fast med större spridning.
Vi har ju fått höra det mesta.
Snart kommer Dreas med sitt propagandaskit.
Nej men oj, vi som hela tiden påstått att det är som en säsongsinfluensa, fast med större spridning.
Vi har ju fått höra det mesta.
Snart kommer Dreas med sitt propagandaskit.
Jag vet att du har problem med läsförståelsen och det kan ju även påverka hur du förstår saker.
Ingenstans har det jag skrivit varit någon form av propaganda. Du kan ju försöka visa på ett exempel i sin helhet och inte taget ur kontext.
Det du inte verkar förstå är uttalanden utifrån då rådande omständigheter och data, helst verifierad sådan. Inte omöjligt att det är där du brister.
Fast säger dom inte att man nu ändra bedömning för att man vaccinerat så pas smånga varpå effekterna av corona då blir milda istället för farliga?
– Vi er nå i en ny fase der vi må se på coronaviruset som en av flere luftveissykdommer med sesongvariasjon, sier assisterende direktør Geir Bukholm i FHI til VG.
Det er fordi de aller fleste i risikogruppene er beskyttet. Og selv om smitten fortsatt sirkulerer, holder sykehustallene seg lave. Dermed vil ikke coronaviruset føre til en stor belastning på helsetjenesten. For de vaksinerte som eventuelt blir smittet og får symptomer, vil de aller fleste få lette forkjølelseslignende symptomer.
– Nei, det betyr det absolutt ikke. Pandemien er ikke over så lenge den finnes ute i verden og i land der vaksinedekningen fortsatt er lav. Så lenge sykdommen sprer seg utenfor de rike lands territorier er det fortsatt pandemi.
Ja? Vi pratar mutationshastighet, vilken är högst vid hög spridning samt
hög vaccinationsgrad.
Känns inte riktigt som vi redde ut att media kallar accepterad vetenskap som publiceras i Nature för myter och istället okritiskt sprider ogranskade studier?
Känns inte riktigt som vi redde ut att media kallar accepterad vetenskap som publiceras i Nature för myter och istället okritiskt sprider ogranskade studier?
Det du länkade sa att hög vaccinationsgrad + färre icke-medicinska åtgärder skulle kunna resultera i högre risk av mutationer än låg vaccinationsgrad + fler icke-medicinska åtgärder.
Vem har sagt något annat? Varför säger du att 60-70% "är högst"? Förstår du inte det du länkar?
Det diskuterades vaccinfrekvens efter att Bartoll visat på fina mattekunskaper.
40-50 personer vaccinerades av ett team på besök vid ett köpcenter under 2 timmar. Region skånes pressträff.
Det går att hålla bra takt om förutsättningarna är rätt onekligen.
Det du länkade sa att hög vaccinationsgrad + färre icke-medicinska åtgärder skulle kunna resultera i högre risk av mutationer än låg vaccinationsgrad + fler icke-medicinska åtgärder.
Vem har sagt något annat? Varför säger du att 60-70% "är högst"? Förstår du inte det du länkar?
För att det står i artikeln, läs om läs rätt.*facepalm* Finns massa artiklar i det här ämnet. Dessutom är skyddet från vaccination mycket lättare att överkomma via mutation än skyddet från sjukdom. Vad man egentligen borde göra vid vaccination är att pyramida flera olika targets i samma vaccin.
King Grub
2021-09-22, 10:26
Det diskuterades vaccinfrekvens efter att Bartoll visat på fina mattekunskaper.
40-50 personer vaccinerades av ett team på besök vid ett köpcenter under 2 timmar. Region skånes pressträff.
Det går att hålla bra takt om förutsättningarna är rätt onekligen.
Han visade att den frekvens han nämnde kräver samma takt dygnet runt. Även om det är teoretiskt möjligt, är det inga som i praktiken köar för att bli vaccinerade på natten.
Han visade att den frekvens han nämnde kräver samma takt dygnet runt. Även om det är teoretiskt möjligt, är det inga som i praktiken köar för att bli vaccinerade på natten.Jag kan också leka lågstadiematematik.
Behövd matematisk takt:
20 000 i kommunen
I sverige är 37,5% antivax eller annat icke-2dos patrask
Så 12 500 pers har fått mRNA*2 = 25 000 doser
25 000 / 8 månader = 3125 doser/månad
3125 doser / 21 arbetsdagar = ~150 doser/dag
150 doser / 8 vanliga arbetstimmar = ~19 doser/timme
Vaccin-kapacitet:
Det var 6 st bås om jag inte missminner mig.
En vaccinering tar 5-10 min(-
-sedan får man gå & sätta sig i ett annat stort rum & i grupp godtyckligt vänta i 15 min, för att sedan lämna lokalen själv när man känner för det)
1 bås klarar på 60 min / <10min = 6 doser
6 bås * 6 doser = Timkapacitet för 36+ doser/timme.
Slutsats:
Då siffran 36 är högre än siffran 19, så bör bartullen gå om lagstadiematematiken, och vaccin personalen måste ju rimligtvis ha blivit tvingade att gå ned till 50% deltidstjänst istället, för vaccinerings kapaciteten låg ju på näst intill det dubbla utav vad som de facto behövdes.
*popcorn*
Jag kan också leka lågstadiematematik.
Behövd matematisk takt:
20 000 i kommunen
Vaccin-kapacitet:
-sedan får man gå & sätta sig i ett annat stort rum & i grupp godtyckligt vänta i 15 min, för att sedan lämna lokalen själv när man känner för det)
Slutsats:
Då siffran 36 är högre än siffran 19, så bör bartullen gå om lagstadiematematiken, och vaccin personalen måste ju rimligtvis ha blivit tvingade att gå ned till 50% deltidstjänst istället, för vaccinerings kapaciteten låg ju på näst intill det dubbla utav vad som de facto behövdes.
*popcorn*
+1
Bartolls status: rostad
Diomedea exulans
2021-09-22, 12:02
Det var en vild ridtur att läsa några inlägg i Bartolls blogg. Det verkar som att han tycker att alla siffror som överhuvudtaget kan associeras med en händelse är ett bevis på att jesuiterna ligger bakom händelsen.
Jag kan också leka lågstadiematematik.
Behövd matematisk takt:
20 000 i kommunen
Vaccin-kapacitet:
Slutsats:
*popcorn*
Jag kan komplettera med att min vaccination tog mindre än 1 minut och den extremt spruträdda sonens 2 minuter. Ett bås klarar m a o ca 25/timme så det var stor överkapacitet…
För att det står i artikeln, läs om läs rätt.*facepalm* Finns massa artiklar i det här ämnet. Dessutom är skyddet från vaccination mycket lättare att överkomma via mutation än skyddet från sjukdom. Vad man egentligen borde göra vid vaccination är att pyramida flera olika targets i samma vaccin.
Nu läste jag igen och såg 60%, där hade du rätt och jag fel. Men min huvudpoäng kvarstår: deras slutsats är ju inte att inte vaccinera, utan att man kanske inte ska lätta på restriktioner tills man har haft riktigt hög vaccinationsgrad.
Jag kan komplettera med att min vaccination tog mindre än 1 minut och den extremt spruträdda sonens 2 minuter. Ett bås klarar m a o ca 25/timme så det var stor överkapacitet…
Nä, lugn i bussen nu. Det är lite mer som skall ske än bara sticket.
Det är en del administration som måste göras med. Men runt 10 per timme går nog.
Nu läste jag igen och såg 60%, där hade du rätt och jag fel. Men min huvudpoäng kvarstår: deras slutsats är ju inte att inte vaccinera, utan att man kanske inte ska lätta på restriktioner tills man har haft riktigt hög vaccinationsgrad.
Det har jag inte sagt att man inte skall göra. Jag säger att vaccinering vid hög spridning, som vi gjort, leder till hög risk man skapar mutanter som är immuna mot vaccinet.
Delta-varianten verkar inte vara immun mot vaccinet. De som smittats efter vaccinering verkar vara den grupp av människor som inte reagerar med bra respons mot vaccinet. Alltså våra äldsta och sköraste.
Har det kommit någon ny variant av viruset som är immunt nu ?
WFph7-6t34M
TLDR på vad några av experterna varnade för
Doctors at FDA Vaccine Hearing Say COVID Vaccines are Harming More Than Saving, Making Variants Worse
https://www.dailyveracity.com/2021/09/18/doctors-at-fda-vaccine-hearing-say-covid-vaccines-are-harming-more-than-saving-making-variants-worse/
WFph7-6t34M
TLDR på vad några av experterna varnade för
Doctors at FDA Vaccine Hearing Say COVID Vaccines are Harming More Than Saving, Making Variants Worse
https://www.dailyveracity.com/2021/09/18/doctors-at-fda-vaccine-hearing-say-covid-vaccines-are-harming-more-than-saving-making-variants-worse/
Ser ju ut som att vem som helst fick prata. Säljande rubrik som inte återspeglar vad som sägs…
Diomedea exulans
2021-09-24, 09:34
Fick andra dosen igår (Modena).
Andra dosen ska ju ge värre bieffekter än första, och det stämmer på mig. Första dosen gav lätt träningsvärk i deltioden. Den här dosen har gett värre träningsvärk i samma muskel.
Jag sov dåligt inatt också. Känner mig trött idag, tröttare än jag brukar bli av en natts dålig sömn.
Fick andra dosen igår (Modena).
Andra dosen ska ju ge värre bieffekter än första, och det stämmer på mig. Första dosen gav lätt träningsvärk i deltioden. Den här dosen har gett värre träningsvärk i samma muskel.
Jag sov dåligt inatt också. Känner mig trött idag, tröttare än jag brukar bli av en natts dålig sömn.
Intressant, jag fick tvärtom. Första var horribelt - sängliggandes, frossandes, smärta etc.
Andra dosen - lite snuva och det var de typ.
Uncle Joe
2021-09-24, 10:07
Indien har ju börjat tillverka covid vaccin baserat på DNA :)
Nu snackar vi lite eventuella läskigheter ; DNA molekylen ska ju faktiskt in i cellkärnan först innan mRNA kan bildas och proteinerna skapas i cytoplasman.
Armed Dingo
2021-09-24, 21:34
Ser ju ut som att vem som helst fick prata. Säljande rubrik som inte återspeglar vad som sägs…
Från en super antivaxxer hemsida också.
Från en super antivaxxer hemsida också.
Oavsett så behandlar den ju synpunkter från div experter från fda-mötet, du kanske ska kolla, 8 timmar är inte mycket.
Finns också MSM apportering om det.
Majoriteten av experterna anser att booster bara ska vara motiverat för 60+ människor och de varnade för vaccinering av barn och ungdomar pga oklar risk/nytta med tanke på biverkan som hjärtmuskel-inflammation.
Majoriteten av experterna anser att booster bara ska vara motiverat för 60+ människor och de varnade för vaccinering av barn och ungdomar pga oklar risk/nytta med tanke på biverkan som hjärtmuskel-inflammation.
WHO är helt emot boosters i dagsläget.
Oavsett så behandlar den ju synpunkter från div experter från fda-mötet, du kanske ska kolla, 8 timmar är inte mycket.
Vad ställs det för krav för att få prata där? Att kalla alla som pratar där för experter känns inte så seriöst.
Från din länk, vilken jäkla expert på området:
Steven Kirsch, who has a BS/MS in Electrical Engineering and Computer Science from MIT, also attended the digital FDA meeting.
Vad ställs det för krav för att få prata där? Att kalla alla som pratar där för experter känns inte så seriöst.
Från din länk, vilken jäkla expert på området:
Vet inte vad du försöker "debunka" med din kommentar, oavsett så misslyckas du.
https://www.reuters.com/world/us/us-covid-19-booster-debate-moves-fda-vaccine-advisory-committee-2021-09-17/
Armed Dingo
2021-09-25, 14:21
Ärdet överhuvudtaget från ett FDA möte? Vad pekar på det mer än loggan I hörnet?
Ärdet överhuvudtaget från ett FDA möte? Vad pekar på det mer än loggan I hörnet?
Från deras egna hemsida.
https://www.fda.gov/advisory-committees/advisory-committee-calendar/vaccines-and-related-biological-products-advisory-committee-september-17-2021-meeting-announcement
Vet inte vad du försöker "debunka" med din kommentar, oavsett så misslyckas du.
https://www.reuters.com/world/us/us-covid-19-booster-debate-moves-fda-vaccine-advisory-committee-2021-09-17/Det var inget svar på frågan.
Vad krävs för att få ha varit med och kommenterar där? Du hävdar ”experter” - Det kan de vara, frågan är bara inom vilket område och med vilken bakgrund de tillför något. En elingenjör eller vad han nu var blir rimligen inte medtagen.
Det var inget svar på frågan.
Vad krävs för att få ha varit med och kommenterar där? Du hävdar ”experter” - Det kan de vara, frågan är bara inom vilket område och med vilken bakgrund de tillför något. En elingenjör eller vad han nu var blir rimligen inte medtagen.
Majoriteten av FDA är dock inte för vaccination av unga, även "boosters" för allmänheten saknar stöd för att implementera just nu.
Sannolikt kan man även utgå från sk "vaccinpass" som israel och andra länder börjar med saknar vetenskapligt stöd utan är initierat av andra anledningar.
https://www.nbcnews.com/health/health-news/evidence-grows-stronger-covid-vaccine-link-heart-issue-cdc-says-n1270339
Svenska läkare och immunologer ser också eventuella risker.
Vaccin från 12 år – mot vetenskap och beprövad erfarenhet
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/09/vaccin-fran-12-ar-mot-vetenskap-och-beprovad-erfarenhet/?fbclid=IwAR24KjHfbkAzmcq9N2wYhVJZ4OWC-mORd6ErWaQ5N38vq8502Wx7jkjXPKE
Majoriteten av FDA är dock inte för vaccination av unga, även "boosters" för allmänheten saknar stöd för att implementera just nu.
Sannolikt kan man även utgå från sk "vaccinpass" som israel och andra länder börjar med saknar vetenskapligt stöd utan är initierat av andra anledningar.
https://www.nbcnews.com/health/health-news/evidence-grows-stronger-covid-vaccine-link-heart-issue-cdc-says-n1270339
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/09/vaccin-fran-12-ar-mot-vetenskap-och-beprovad-erfarenhet/?fbclid=IwAR24KjHfbkAzmcq9N2wYhVJZ4OWC-mORd6ErWaQ5N38vq8502Wx7jkjXPKE
Det var fortfarande inte svar på frågan - Kan du svara?
Det där var ingen bra insändare.
"Vem är ett hot mot vetenskap och beprövad erfarenhet?"
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/09/vem-ar-ett-hot-mot-vetenskap-och-beprovad-erfarenhet/
Det där var ingen bra insändare.
"Vem är ett hot mot vetenskap och beprövad erfarenhet?"
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/09/vem-ar-ett-hot-mot-vetenskap-och-beprovad-erfarenhet/
Deras svar på hans inlägg, vem som får rätt lär vi inte se på ett tag.
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/09/vaccin-fran-12-ar-nar-det-obegripliga-blir-begripligt/
Deras svar på hans inlägg, vem som får rätt lär vi inte se på ett tag.
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/09/vaccin-fran-12-ar-nar-det-obegripliga-blir-begripligt/
Kul att de orkar argumentera med masspsykosfolket.
"Liberalerna" och Moderaterna önskar påtvinga kroppsliga ingrepp:
https://www.dn.se/sthlm/sjukvardsregionradet-vill-andra-lagen-sa-att-ovaccinerad-vardpersonal-kan-sparkas/
https://arbetet.se/2021/09/27/region-vill-se-tvangsvaccinering-for-nyanstallda/
Fräscht.
*spy*
användarvillkore
2021-09-27, 16:38
Anser det solidariskt att låta sig vaccineras. Viruset slog hårt mot många.
I dagsläget är det dock enligt WHO oerhört osolidariskt att vaccinera sig.
;)
Hur kommer det sig att fullvaccinerade ändå blir sjuka och dör?
De vaccinerade ska väl vara skyddade?
Diomedea exulans
2021-09-27, 17:01
Vad har du för källa?
En läkare jag känner sa att alla som ligger på intensiven är ovaccinerade.
StarkaUlf
2021-09-27, 17:02
Fick precis visa vaccinbeviset :cool:
De vaccinerade ska väl vara skyddade?Måste du ställa sådana frågor med den tonen så saknar du grundläggande koll.
En hint: Kolla hur bra skydd vaccinen ger och vad procentsatserna betyder.
Ser man i USA och även här i Sverige så är merparten av de som ligger på IVA ovaccinerade även om det i perioder såklart kan komma fler vaccinerade på IVA. Se Emma Frans Instagram där hon delat bilder från UK om hur smittspridningen och antalet inlagda kan variera beroende på vaccinationsgrad.
Vad har du för källa?
En läkare jag känner sa att alla som ligger på intensiven är ovaccinerade.
Kommer upp en nyhet nästan dagligen på svenska medier om smittade eller döda på äldreboenden trots fullvaccinering.
https://omni.se/sok?q=%C3%A4ldreboende&tab=articles
Är samma situation i israel, visserligen få som dör men smittan sprids nästan lika mycket bland "fullvaxxade" som ovaxxade, sen håller israel på ändrar definitionen på vem som räknas som "fullvaxxad" att det endast gäller den som tagit senaste boostern.
PixelMiner
2021-09-27, 18:00
"Liberalerna" och Moderaterna önskar påtvinga kroppsliga ingrepp:
https://www.dn.se/sthlm/sjukvardsregionradet-vill-andra-lagen-sa-att-ovaccinerad-vardpersonal-kan-sparkas/
https://arbetet.se/2021/09/27/region-vill-se-tvangsvaccinering-for-nyanstallda/
Fräscht.
*spy*
Det är minsann ingen lätt fråga. Jag tycker principen skall vara att man skall få välja själv huruvida man vill bli vaccinerad eller ej. Men det blir ju samtidigt problem om man inte kan utföra sina arbetsuppgifter. Det finns ju gamla som vägrar släppa in hemtjänsten ifall de inte kan visa upp sina vaccinationsbevis, vilket man givetvis kan ha sympati för. Det innebär ju att den hemtjänstpersonal som då är ovaccinerad får svårt att utföra det arbete som den är anställd för. Skall då arbetsgivare vara tvungna att betala lön till dem ändå?
Kommer upp en nyhet nästan dagligen på svenska medier om smittade eller döda på äldreboenden trots fullvaccinering.
Är samma situation i israel, visserligen få som dör men smittan sprids nästan lika mycket bland "fullvaxxade" som ovaxxade, sen håller israel på ändrar definitionen på vem som räknas som "fullvaxxad" att det endast gäller den som tagit senaste boostern.
Ja. Där har du problemet. Våra äldsta behöver vaccinet ytterligare någon dos för att trigga igång immunförsvaret. De ovaccinerade behöver vaccinet för att inte sprida viruset vidare till våra äldre.
Ja. Där har du problemet. Våra äldsta behöver vaccinet ytterligare någon dos för att trigga igång immunförsvaret. De ovaccinerade behöver vaccinet för att inte sprida viruset vidare till våra äldre.
Ovaccinerade som genomgått infektion som med stor sannolikhet har utvecklat naturlig immunitet, sprider de smitta och varför ska de behöva vaccinera sig?
Ladugårdsdörr
2021-09-27, 18:21
Och de vaccinerade behöver vaccineras för att inte sprida viruset till våra äldre och ovaccinerade.
PixelMiner
2021-09-27, 18:28
Ovaccinerade som genomgått infektion som med stor sannolikhet har utvecklat naturlig immunitet, sprider de smitta och varför ska de behöva vaccinera sig?
Alla grupper har ju genomslagsinfektioner, både vaccinerade och de som varit sjuka tidigare. Men de flesta studier visar ju att tidigare ovaccinerade som varit sjuka får ännu bättre skydd om de dessutom vaccinerar sig.
Är samma situation i israel, visserligen få som dör men smittan sprids nästan lika mycket bland "fullvaxxade" som ovaxxade, sen håller israel på ändrar definitionen på vem som räknas som "fullvaxxad" att det endast gäller den som tagit senaste boostern.Israel med för kort intervall mellan doserna och skyhöga vaccinationstal som får delta. Undrar hur det kan spridas smitta….
Väljer du medvetet att vara dåligt påläst?
Ovaccinerade som genomgått infektion som med stor sannolikhet har utvecklat naturlig immunitet, sprider de smitta och varför ska de behöva vaccinera sig?För att deras skydd minskar med tiden med stor sannolikhet även om det kan finnas t-celler kvar. Dvs de kommer riskera att bli sjuka igen och med sämre skydd ökar risken att bli sjuka och smitta mer.
Var inte uppmaningen till dem under våren att ställa sig sist i kön ?
Det är lättare att studera hur länge immunförsvaret är aktivt efter en vaccination än utvärdera det från de som fått immunitet från sjukdom. Hur länge har vi ett fullgott immunförsvar ??
Får jag spekulera så är säkert immuniteten bättre efter en sjukdom eftersom immunförsvaret inte bara hittat spikproteinet utan säkert en hel hög andra specifika protein på virusets yta...och skapat antikroppar mot de också.
Så förvånande! "Tant Asta, 98 år, multisjuk sedan 10 år avled plötsligt och heeeelt oväntat. Hon var positiv på corona och fullvaccinerad, alltså dog hon av corona"
Tredje gången jag skriver det i tråden.
90% av inlagda på sjukhus är ovaccinerade och 82% är vaccinerade. Hur svårt ska det vara att förstå???
18% ovaccinerade står alltså för 9 ggr så många sjukhusfall som 82% vaccinerade.
Det är alltså 9/18% = 50 ggr större risk att hamna på sjukhus som ovaccinerad.
Som väntat har effektiviteten på vaccinet minskat, känslan är att man kommer behöva en spruta varje år likt den vanliga influensan.
Forskarna hänvisar till den senaste delrapporten från en stor studie på vårdanställda utförd vid Karolinska institutet.
För den som fått två doser av Pfizers coronavaccin och inte haft infektionen är minskningen hela 85 procent efter sju månader.
– Det är oroande och tyder på att äldre och sköra måste få en tredje påfyllnadsdos så snart som möjligt, säger forskningsledaren Charlotte Thålin till SVT.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JxBnb6/studie-vaccinskyddet-minskar-kraftigt
ChuckTesta
2021-09-28, 15:33
Hela vaccineringen har blivit ett fiasko. Hur många sprutor behöver man till slut? 500?
Någon mer än mig som inte alls och menar typ inte alls drabbats av pandemin på något sätt? Mitt liv har sett exakt likadant ut mer eller mindre både före och under pandemin lol.
Det enda jag kan tänka på är lite längre sjukvårdstid, PCR test vid flyg utomlands, men annars så helt oförändrat.
Betyder det att man lever ett tråkigt liv haha?
Hela vaccineringen har blivit ett fiasko. Hur många sprutor behöver man till slut? 500?
Man behöver noll, lol.
BelowAverage
2021-09-28, 15:54
Är väl bra. Bara att vakna upp, ta sin dagliga vaccinshot, ta sitt ritalin, ta sin antidepressiva och sen släpa sig iväg till morgonkaffet för att orka hamsterhjulet :d
Nu brer jag på men det är lite dystopiskt att regelbundet vaccinera och självmedicinera, speciellt mot något som är så pass svårt att nå immunitet mot och kombinerat med sån relativt liten fara.
Det återstår att se men influensavaccin tas varje år. Tbe 3 inom ett år ungefär sen booster var femte år. Jag ser inte problemet med just de här vaccinen. Den väntade frekvensen finns redan idag…
Det återstår att se men influensavaccin tas varje år. Tbe 3 inom ett år ungefär sen booster var femte år. Jag ser inte problemet med just de här vaccinen. Den väntade frekvensen finns redan idag…
Jupp, låter rimligt att covid blir precis som de andra influensorna. Problemet är att man för Covid försöker tvinga folk.
Ja fetma är ju statistiskt sett ungefär 4 gånger farligare än peak covid i Sverige. Mycket på grund av att riskgruppen börjar redan vid 30.
Men om vaccin. Det är skillnad på vaccin och vaccin. Olika tekniker och olika sjukdomar/varianter. Långsiktigt får vi se vilket vaccin man faktiskt satsar på när folk har sansat sig. Jag är inte så säker på att det blir ett mRNA vaccin som Sverige kommer att köpa in i framtiden mot just covid-19.
Novavax är ju på väg in.
WHITEFOLKS
2021-09-28, 18:13
Tog första dosen idag.
Uncle Joe
2021-09-28, 18:19
Som väntat har effektiviteten på vaccinet minskat, känslan är att man kommer behöva en spruta varje år likt den vanliga influensan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JxBnb6/studie-vaccinskyddet-minskar-kraftigt
Men de går ju efter påvisbara antikroppar. Det finns andra delar av immunförsvaret som förmodligen har långsiktig effekt.
Langster
2021-09-28, 18:53
Någon mer än mig som inte alls och menar typ inte alls drabbats av pandemin på något sätt? Mitt liv har sett exakt likadant ut mer eller mindre både före och under pandemin lol.
Det enda jag kan tänka på är lite längre sjukvårdstid, PCR test vid flyg utomlands, men annars så helt oförändrat.
För mig har pandemin bara inneburit fördelar.
Först jobba mindre, fick tid att träna mer.
Sen jobba hemifrån, finns i princip bara fördelar med det.
Socialt, i stort sett oförändrat.
Ingen jag känner har blivit allvarligt sjuk.
Skönt att folk till viss del undviker att trängas i affärer osv.
Samma här. Eller ja, jag fick studera på distans istället, men det föredrar jag. Jag fick även mer arbetstider vid sidan av studierna och det har varit mindre folk på gymmet, så för mig har det bara varit positivt. Men med den hjärndöda pöbelmentaliteten som vaccinet har medfört så har jag dock en känsla av att det kommer att vända.
Ladugårdsdörr
2021-09-28, 21:34
Tvärtom var 2020 ett toppenår. Hemskolade ungarna några månader och var permitterad (jobbade ändå lite och fick en extra månadslön till semestern som tack för insatsen så inget ekonomiskt avbräck). Folk har också börjat hålla avstånd vilket är mycket trevligt. Antibac tillgängligt vid entrén till de flesta affärer. Många roliga memes och beteenden. Börskraschen gav fina köplägen.
Enda negativa är att jag blivit påtvingad munblöja två gånger (tandläkarbesök respektive rutinkontroll med barnen). Bommade dessutom att sälja av mina 3M FFP3 när de gick för dryga femhundringen. En del tramsiga regler och rutiner i skolan men ungarna verkar inte ha tagit skada utan har tvärtom skrattat åt eläntet när de fått sina friheter inskränkta eftersom en grupp muslimer i grannkommunen slickat på en koran och därmed ökat smittotalen till "rødt nivå"...
Sen kan man väl tycka att "pandemin" har varit väldigt tam. Läste någonstans att världens befolkning ökat med 60 miljoner under "pandemin", inte digerdöden direkt.
Agitator
2021-09-28, 21:40
Återigen. Den hade inte varit tam och sjukhusen hade gått på knä och resten av all vårdapparat hade kaosat.
Att folk inte kan tänka längre än näsan är beklagligt.
Återigen. Den hade inte varit tam och sjukhusen hade gått på knä och resten av all vårdapparat hade kaosat.
Att folk inte kan tänka längre än näsan är beklagligt.
Det har att göra med att pandemin har fungerat som en enorm måttstock/värdemätare i kommun och landsting. Man ser väldigt lätt vilka som haft politiker som är helt handlingsförlamade/värdelösa, samt vilka system som faktiskt fungerade.
Därför är skillnaden mycket stor på lokal nivå. Och vi upplever skillnaden dramatiskt olika.
Samma här. Enda märkbara skillnaden var att jag motvilligt tog ett pcr test vid en förkylning några veckor sedan.
Arbetsmässigt har det flytit på men visst har livet varit torftigt utan resor, krogliv, större fester mm.
Tillägg till ovan, har hållit mig borta från gymmet nästan 1,5 år också samt bara hälsat på min ensamma 83 år gamla mor utomhus så visst har livet påverkats rejält.
Tycker allt är mer positivt. Mindre jobbiga pendlingsresor, skalat av många olika köp som man gjort av statusskäl på arbetsplatsen, mer tid hemma med barnen, mer tid hemma, mindre stress, mer produktiv, mer nöjd över abrtssituationen, mer nöjd över livssituationen, mer sex med sambon, med tid med sambon, mer löpträning etc.
Jag har ångest över att jag måste tillbaka till kontoret om någon månad eller två. Får arbeta två dagar på distans och resten på kontoret. En riktigt klump i magen..
Statusinköp för arbetsplatsen, what???
Statusinköp för arbetsplatsen, what???
Att jobba för staten kostar. :cool:
Statusinköp för arbetsplatsen, what???För egen del har jag inte köpt en enda klocka på över ett år. Vilket är rekord sen fyra år tillbaka… Annars kom dom och gick rätt friskt.
En ny skjorta, nya skor. Har inte uppdaterat garderoben nämnvärt sedan Corona och då har jag ändå bytt jobb till en tjänst med lite mer krav och hantering av individer.
Statusinköp för arbetsplatsen, what???Ikr? Jeansen ifrån högstadiet håller liksom än. Bara att lappa knäna då & då.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JxBnb6/studie-vaccinskyddet-minskar-kraftigtEller, så använder man enbart det bästa utav de 3(?) vaccinen som Sverige använder sig utav: Modernas.
Moderna vaccine creates twice as many antibodies as Pfizer: research
Among those who had not been previously infected, the Moderna recipients averaged 2,881 units per milliliter, compared to the Pfizer recipients who counted 1,108 units per milliliter
Participants who previously contracted COVID-19 reported higher antibody levels, raising the overall average among all participants to 3,836 units per milliliter for Moderna and 1,444 units per milliliter for Pfizer.
The antibody levels in those who received Moderna were higher in infected, uninfected and across age categories, according to the study.
This research follows a preprint study released ahead of peer review earlier this month that suggested that the Moderna vaccine’s effectiveness dropped to 76 percent and the Pfizer shot’s effectiveness fell to 42 percent in July when the delta variant had taken hold in the U.S.
https://thehill.com/policy/healthcare/570177-moderna-vaccine-creates-twice-as-many-antibodies-as-pfizer-research
Eller, så använder man enbart det bästa utav de 3(?) vaccinen som Sverige använder sig utav: Modernas.
https://thehill.com/policy/healthcare/570177-moderna-vaccine-creates-twice-as-many-antibodies-as-pfizer-research
Stämmer med min bonnaforskning då flera i min bekantskapskrets blivit riktigt dåliga efter andra dosen Moderna med feber och influensaliknande symptom i 1-3 dagar medan ingen har fått liknande besvär av Pfizer. Kanske lätt trötthet och lite värmevallningar men inget mer. Så Moderna verkar onekligen aktivera immunförsvaret mer.
Jag fullkomligt hatar ideen att vi nu ska stuvas tillbaka in i kontorslandskap. Grupperingen jag jobbar med har varit mer effektiva och produktiva under tiden vi jobbat hemma. Men nu är det chefer som är sällskapssjuka och ”vill träffa människor”. Så nu måste vi in på kontoret två dar i veckan.
Precis som tidigare beskrivits så har precis allt blivit bättre när jag kunnat jobba hemma.
Samma här, vore det inte för att pandemin är det enda folk har att prata om hade jag inte ens vetat att det fanns något virus.
Vart är alla som ligger döda mitt på torget liksom? Klent jävla virus imo
Samma här, vore det inte för att pandemin är det enda folk har att prata om hade jag inte ens vetat att det fanns något virus.
Vart är alla som ligger döda mitt på torget liksom? Klent jävla virus imo
Satt och pratade med en indisk snubbe för fem månader sedan, han såg röken från de brända kropparna från sitt kontor/hem.
Lite skillnad mot här.
Lever mitt liv precis som innan med vissa fördelar. Mycket hemmajobb vilket är skönt då jag jobbar på annan ort och slipper åka och får fortsättningsvis jobba på distans framöver också. Åker in när jag behöver vara där fysiskt.
Det ända negativa är att det blivit sjukt trycka på golfbanan då "alla" börja spela golf när pandemin kom i brist på annat. Svårt å få tee tider. :cool:
Armed Dingo
2021-09-29, 17:33
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftig-nedgang-i-antikroppsnivaer-efter-sju-manader-for-dubbelvaccinerade
Fullvaccinerad hette det.
Armed Dingo
2021-09-29, 17:49
5600 personer i Sverige har fått allvarliga biverkningar av vaccinet i Sverige. En allvarlig biverkning är dödsfall, långtidspåverkan eller att du behöver åka in på sjukhus för en längre vistelse.
"Det är bara några promille", säger man. Ändå är siffran mer än en tredjedel av det antal som dött av covid. Och den siffran haussar man upp, men det här är inget att bry sig om, vad fan snackar dom om? 230 personer har även dött kort efter att de tagit vaccinet, men det går inte att säga att det var vaccinet med 100%s säkerhet.
https://www.svt.se/nyheter/ny-data-ovanligt-med-allvarliga-biverkningar-av-covidvaccinen
5600 personer i Sverige har fått allvarliga biverkningar av vaccinet i Sverige. En allvarlig biverkning är dödsfall, långtidspåverkan eller att du behöver åka in på sjukhus för en längre vistelse.
"Det är bara några promille", säger man. Ändå är siffran mer än en tredjedel av det antal som dött av covid. Och den siffran haussar man upp, men det här är inget att bry sig om, vad fan snackar dom om? 230 personer har även dött kort efter att de tagit vaccinet, men det går inte att säga att det var vaccinet med 100%s säkerhet.
https://www.svt.se/nyheter/ny-data-ovanligt-med-allvarliga-biverkningar-av-covidvaccinen
Är väll en 100+ åring med sjuttioelva olika sjukdomar, typ samma som 95% av alla som dött av covid.
https://www.svt.se/nyheter/ny-data-ovanligt-med-allvarliga-biverkningar-av-covidvaccinenDet centrala som du medvetet eller omedvetet inte tar med är att det är misstänkta fall. Lika pålitligt som VAERS i USA. Det är inga siffror man ska slänga sig med.
Lever mitt liv precis som innan med vissa fördelar. Mycket hemmajobb vilket är skönt då jag jobbar på annan ort och slipper åka och får fortsättningsvis jobba på distans framöver också. Åker in när jag behöver vara där fysiskt.
Det ända negativa är att det blivit sjukt trycka på golfbanan då "alla" börja spela golf när pandemin kom i brist på annat. Svårt å få tee tider. :cool:
Resor, fester, krogliv eller hälsa på äldre släktingar är inget du gillar?
King Grub
2021-09-29, 20:54
Det centrala som du medvetet eller omedvetet inte tar med är att det är misstänkta fall. Lika pålitligt som VAERS i USA. Det är inga siffror man ska slänga sig med.
På samma sätt som man dött med covid, inte nödvändigtvis av?
Jodå, det har varit ganska bra med pandmi. Har dock tyvärr inte möjlighet till distansarbete och det var segt att ha personalen borta en vecka så fort de fick lite snuva. Ändrade även en hel del i mina träningsrutiner.
På samma sätt som man dött med covid, inte nödvändigtvis av?VAERS är ju värre än så vilket jag är rätt säker på att du vet.
Ladugårdsdörr
2021-09-29, 23:12
Satt och pratade med en indisk snubbe för fem månader sedan, han såg röken från de brända kropparna från sitt kontor/hem.
Lite skillnad mot här.
Hörde samma story från några av mina indiska fd. kollegor. Engelsmän som varit på plats bekräftade. Tror detta var 2007-2008. Elda upp farmor (när hon dött) på bakgården och skita på gatan är ordinary life in India.
Klart att det är, tredje världen är så. Massor av folk överallt och dessa dör i drivor hela tiden av olika anledningar.
Resor, fester, krogliv eller hälsa på äldre släktingar är inget du gillar?
- Resa kan vara kul ibland men inget jag direkt saknar. Trivs bäst hemma.
- Fest och krogliv är inte min grej, gillar själv inte alkohol och vantrivs bland fulla människor som inte kan bete sig. Blir bara jobbigt.
- Aldrig varit en person som har vidare bra kontakt med släktingar. Träffar farmor å farfar 1 gång om året de senaste 15-20 åren.
*popcorn*
- Fest och krogliv är inte min grej, gillar själv inte alkohol och vantrivs bland fulla människor som inte kan bete sig. Blir bara jobbigt.
- Aldrig varit en person som har vidare bra kontakt med släktingar. Träffar farmor å farfar 1 gång om året de senaste 15-20 åren.
*popcorn*
Då förstår jag!
Själv planerar jag en skidresa till alperna i mars och en längre sommarresa till ett soligt ställe.
Krogbesök blir det imorgon och veckan därefter en stor 40-årsfest :-)
*popcorn*
^^ Detta kunde varit jag som svarat på (med skillnaden att mina mor och far föräldrar är sedan länge döda)
Rätt skönt att det för "sådana som oss" inte funnits nästan några personliga nackdelar.
Med undantag för att möjligen en svag oro att världsekonomin kan påverkas negativt (och därmed min personliga ekonomi) och att det absolut är trist att folk dör i drivor i andra länder så har jag inte påverkat minsta lilla negativt.
Har bara njutit av situationen då den passat mig som handsken.
Frun som återhämtar/återhämtat sig från en djup depression, och som tidigare har haft problem med bl.a. folksamlingar har kunnat återhämtat sig i lugn och ro och vant sig vid att ta sig ut och göra vardagliga saker, så som att gå och handla etc. Hennes psykiatriker tror att hennes återhämtning accelererats p.g.a. situationen som har passat henne utmärkt.
Så detta är en sida av detta som även jag ser som positiv.
skyffelmördarn
2021-09-30, 08:26
Kul med alla foliehattar som trodde vi skulle få vacinpass och hela köret och sen öppnade allting bara upp precis som vanligt igen.
Lite tråkigt faktiskt.
Kul med alla foliehattar som trodde vi skulle få vacinpass och hela köret och sen öppnade allting bara upp precis som vanligt igen.
Lite tråkigt faktiskt.
Du måste ha vaccinationsbevis på restauranger mm i många länder.
För de som bara sitter hemma spelar såklart eremitrestriktioner inte någon roll…
Jag fullkomligt hatar ideen att vi nu ska stuvas tillbaka in i kontorslandskap. Grupperingen jag jobbar med har varit mer effektiva och produktiva under tiden vi jobbat hemma. Men nu är det chefer som är sällskapssjuka och ”vill träffa människor”. Så nu måste vi in på kontoret två dar i veckan.
Precis som tidigare beskrivits så har precis allt blivit bättre när jag kunnat jobba hemma.
Precis samma här med undantag gör att vi ska tillbaka 100% trots att företaget kommunicerat att det kommer inte bli som förr. Det kommer finnas flexibilitet osv. Vilken Flexibilitet ger det om man måste få "godkännt" av chefen att jobba hemma?
Har man en hel dag med bara teams möten så finns det få anledningar om ens någon att åka in på kontoret, ockupera ett samtals/mötesrum själv hela dagen för att sedan åka hem. Det är rent av slöseri
Precis samma här med undantag gör att vi ska tillbaka 100% trots att företaget kommunicerat att det kommer inte bli som förr. Det kommer finnas flexibilitet osv. Vilken Flexibilitet ger det om man måste få "godkännt" av chefen att jobba hemma?
Har man en hel dag med bara teams möten så finns det få anledningar om ens någon att åka in på kontoret, ockupera ett samtals/mötesrum själv hela dagen för att sedan åka hem. Det är rent av slöseri
Profithunger hos privata företag borde styra upp detta. Om man presterar bättre hemma så ger det mer pengar in, något ledning alltid uppskattar. Ser man nu ett tydligt tapp när folk tvingas till kontoren blir det nog snarare snart tvång på hemarbete.
Jag tror dessutom hemarbete sänker sjuktalen och ökar psykiskt välmående, och så snart det kan omsättas i lönsamhet kommer hearbete vara norm.
skyffelmördarn
2021-09-30, 09:37
Du måste ha vaccinationsbevis på restauranger mm i många länder.
För de som bara sitter hemma spelar såklart eremitrestriktioner inte någon roll…
Ja men inte i Sverige. Länderna som har den typen av restriktioner vill man inte åka till i alla fall.
Profithunger hos privata företag borde styra upp detta. Om man presterar bättre hemma så ger det mer pengar in, något ledning alltid uppskattar. Ser man nu ett tydligt tapp när folk tvingas till kontoren blir det nog snarare snart tvång på hemarbete.
Jag tror dessutom hemarbete sänker sjuktalen och ökar psykiskt välmående, och så snart det kan omsättas i lönsamhet kommer hearbete vara norm.
På min arbetsplats så har runt 17% sagt upp sig efter april månad. Det intressanta är att i mars meddelade högsta chefen hur det skulle bli när det blev "normalt" igen. Blev ett väldans liv om det (Fick stänga ner kommentarerna på intranätet :D) - arbeta på distans två dagar i veckan, resten på kontor, men chef måste godkänna. Chef kan kalla till möten som ska vara på plats och man måste finna sig i det. Flera chefer går ut och säger att "alla avdelnings ooch projektmöten ska vara på plats.." - ni vet sådana möten som borde vara ett mail..
Nu ska man försöka förstå varför så många har slutat på en och samma gång, och varför det nästan bara vara anställda under 40 som har sagt upp sig. Så mysteriskt. Så konstigt.
Hmmm..... :confused::confused::confused:
Ja men inte i Sverige. Länderna som har den typen av restriktioner vill man inte åka till i alla fall.
Österrike för mig
I en perfekt värld skulle det fungera så, i verkligheten finns det en väldans massa osäkra mellanchefer som vill ha hård kontroll över sina medarbetare för att berättiga sin roll. Att distansarbete (för dom som trivs med distansarbete) ger lägre stress, ökat välmående och bättre trivsel betyder dessvärre ingenting, trots att pandemiåret har visat att det i många yrken går alldeles utmärkt att jobba på distans.
Vidare är det i väldigt många yrken och på många arbetsplatser omöjligt att mäta profit på det sättet du beskriver.
Även om man väger in arbetsmiljöaspekten (att arbetsgivaren inte vill ansvara för arbetsmiljön i hemmet, vilket är fallet om man jobbar mer än 50% där) så skulle man kunna göra en distinktion mellan hemarbete och distansarbete, där du kan bosätta dig där det är billigt att leva men ändå gå till ett fjärrkontor med ergonomiska möbler osv. Men viljan finns helt enkelt inte, det ska helst bara tillbaka till hur det var förut på grund av dessa chefer.
Jag som är en social typ vill mer än gärna tillbaka till kontoret.
DontDenyHolocaus
2021-09-30, 14:16
Hej!
Jag är en grävande reporter på en av de större Nyhetstidningarna i Tyskland.
Är det någon som vill ställa upp på en intervju angående extremism på Internetforum? Kanske någon i Moderatorstaben?
Jag ser till exempel att användare Wain, som postar olämpliga jämförelser med förintelsen (en slags förintelseförnekande som bland annat är olagligt i Tyskland).
Mycket skrämmande att Moderatorerna främjar nynazismen genom att ge talutrymme till dem som förnekar förintelsen genom att gämföra den med coronostrategierna.
Hej!
Är det någon som vill ställa upp på en intervju angående extremism på Internetforum? Kanske någon i Moderatorstaben?
Jag ser till exempel att användare Wain, som postar olämpliga jämförelser med förintelsen (en slags förintelseförnekande som bland annat är olagligt i Tyskland).
Mycket skrämmande att Moderatorerna främjar nynazismen genom att ge talutrymme till dem som förnekar förintelsen genom att gämföra den med coronostrategierna.
Bor du fortfarande hemma i mammas källare?
*popcorn*
Lafayette
2021-09-30, 16:21
Aryt kommer alltid vara min idol. 20 år. Modell-utseende. Gått stridspilot-utbildning. Tvåbarnsmamma. Forskare. Jobbat sig uppåt från MacDonalds. Och just nu grävande reporter på tysk tidning. *cupid*
Hej!
Hahahahaha!
Gr8 b8 i r8 8/8
Ladugårdsdörr
2021-09-30, 19:31
Aryt kommer alltid vara min idol. 20 år. Modell-utseende. Gått stridspilot-utbildning. Tvåbarnsmamma. Forskare. Jobbat sig uppåt från MacDonalds. Och just nu grävande reporter på tysk tidning. *cupid*
*N-ordet* också om jag inte minns helt fel?
*N-ordet* också om jag inte minns helt fel?
Och bisexuell! :naughty:
Eller är det mina fantasier som spökar kanske?
Langster
2021-10-01, 06:40
Jag tror att få företag har en fungerande modell för att mäta produktivitet hos kontorsarbetare, alltså de som lika gärna kan arbeta hemifrån. Istället ser man hellre att man kan se dem fysiskt på arbetsplatsen. Det är enklare så helt enkelt.
På mitt jobb förklarar man motviljan för hemarbete efter pandemin med att det inte finns några ekonomiska fördelar med att låta folk jobba hemma och att de även blir ansvariga för arbetsmiljön i hemmet, vilket de inte är villiga till. Vilket jag kan köpa faktiskt.
Nej det måste till ekonomiska morötter för att företag inte bara ska tillåta hemarbete utan även faktiskt förespråka det. Vilket jag tycker borde vara en no-brainer för staten. Vill man minska bilkörningen i landet, minska utsläpp, minska antalet trafikolyckor, minska sjukskrivningar m.m? Inför bidrag eller skattelättnader för företag som tillåter hemarbete, sen är saken klar. Om detta inte införs inom en snar framtid blir jag förvånad, fast egentligen inte, för så långt är politiker inte kapabla att tänka, det är enklare att bara öka skatten på drivmedel.
Inför bidrag eller skattelättnader för företag som tillåter hemarbete, sen är saken klar. Om detta inte införs inom en snar framtid blir jag förvånad, fast egentligen inte, för så långt är politiker inte kapabla att tänka, det är enklare att bara öka skatten på drivmedel.Öka skatten på drivmedel = Mer klirr i stadskassan. cofffee
Betala företag bidrag för att på så vis minska skatteintäkterna på drivmedel? = Megaminus i stadskassan. :banned
Valet är enkelt.
Perramja
2021-10-01, 13:30
Nej, har haft Covid 2 gånger varav den senaste gången för 4 månader sedan så det finns ingen som helst anledning att ta något vaccin.
Nej, har haft Covid 2 gånger varav den senaste gången för 4 månader sedan så det finns ingen som helst anledning att ta något vaccin.
För äldre och sjuka så skulle jag säga att det är det, även för influensan, men för resten känns det väldigt onödigt sett till statistiken, i synnerhet för barn som det nu pratas om där risken för allvarlig biverkning av vaccinet är högre än av Covid.
Det där mötet cirkulerade fram i ett annat flöde jag följer. Visar sig att det var ett öppet möte där vem som helst fick delta. Kirsch som skapat en stiftelse har gått utför: https://www.thedailybeast.com/tech-tycoon-steve-kirsch-dangled-a-covid-cure-and-then-went-full-anti-vaxxer
För äldre och sjuka så skulle jag säga att det är det, även för influensan, men för resten känns det väldigt onödigt sett till statistiken, i synnerhet för barn som det nu pratas om där risken för allvarlig biverkning av vaccinet är högre än av Covid.Finns det något annat än VAERS-data som stöder att det är så? Jag undrar lite själv men tycker det är svårt med siffror på båda delarna.
byggisen
2021-10-05, 21:11
Båda doserna, ja självklart.
Har inte haft Corona.
Vill inte få.
Många unga på IVA som inte tagit vaccinet.
De kan skylla sig själva. Som flera läkare sagt
Läkarna är utarbetade, och trötta på folk som inte tagit Vaccinet.
Specielt i USA i vissa delstater har läkare slutat bry nästan om Ovaccinerade
som kommer in på IVA.
De är så slutkörda att de orkar inte ha empati längre för Ovaccinerade
läste jag på Expressen.
Hoppas få tredje dos nu i höst. Så man är safe till nära inpå våren.
[YT]Uj2Ia9GlIM4[YT]Vilket intetsägande klipp.
Du har troligen mer antikroppar efter infektion. Eh ja?
Vilket intetsägande klipp.
Viss relevans? eftersom de som haft sjukdomen har "naturlig immunitet" trots det anses som ovaccinerade och smittspridare.
De ska utsättas för tvångsvaccinering för att kunna få giltigt vaccinpass vilket krävs för att behålla arbete, handla i mataffär, resa kollektivt osv, inte här men i andra länder.
Viss relevans? eftersom de som haft sjukdomen har "naturlig immunitet" trots det anses som ovaccinerade och smittspridare.
De ska utsättas för tvångsvaccinering för att kunna få giltigt vaccinpass vilket krävs för att behålla arbete, handla i mataffär, resa kollektivt osv, inte här men i andra länder.Ja? Om inget annat kan det anses vara en booster? Personligen kan jag tycka att genomgången infektion borde räknas som vaccin men även där finns ju skillnader i mängden antikroppar och skydd.
Vilket intetsägande klipp.
Enligt den här sidan är det fejk: https://www.truthorfiction.com/project-veritas-and-nick-karl-from-pfizer/
Enligt den här sidan är det fejk: https://www.truthorfiction.com/project-veritas-and-nick-karl-from-pfizer/
Hur menar du fejk?, han på videon arbetar på pfizer svårt att debunka.
Gör han? Enda referensen till honom jag verkar hitta är den där videon.
Många unga på IVA som inte tagit vaccinet.
Definiera "många" och "unga" är du snäll. Kollar du på Folkhälsomyndighetens statistik nedan så har vi 1 155 534 bekräftade fall i Sverige och av dessa så har 299 stycken under ålder 29 hamnat på IVA under en nästan 2 års lång period. Risken är alltså 0.025% utifrån denna, men ännu lägre för friska unga då de flesta av dessa med största sannolikhet har varit sjuka innan de fick Covid. Så jag personligen tar hellre mina chanser med Covid än vaccinet, speciellt då jag redan har haft det en gång.
Hysterin om Covid är allt annat än befogad, i synnerhet bland yngre människor. Du får även ha i åtanke att den grava majoriteten av de som har gått bort i Sverige har dött i en ålder som det är fullt normalt att dö i, det är inte heller säkert att Covid har varit orsaken till det, men de hamnar i statistiken ändå bara för att de har visat positivt för det.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Kan det vara så att du än en gång inte förstått det du delat eller vad det ens tillför och således delat irrelevant och kanske även missvisande saker? Oh my…
Definiera "många" och "unga" är du snäll. Kollar du på Folkhälsomyndighetens statistik nedan så har vi 1 155 534 bekräftade fall i Sverige och av dessa så har 299 stycken under ålder 29 hamnat på IVA under en nästan 2 års lång period. Risken är alltså 0.025% utifrån denna, men ännu lägre för friska unga då de flesta av dessa med största sannolikhet har varit sjuka innan de fick Covid. Så jag personligen tar hellre mina chanser med Covid än vaccinet, speciellt då jag redan har haft det en gång.
Hysterin om Covid är allt annat än befogad, i synnerhet bland yngre människor. Du får även ha i åtanke att den grava majoriteten av de som har gått bort i Sverige har dött i en ålder som det är fullt normalt att dö i, det är inte heller säkert att Covid har varit orsaken till det, men de hamnar i statistiken ändå bara för att de har visat positivt för det.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aaSocialstyrelsen gör en rensning av statistiken för att minska antalet som dött ”med” covid. Sen är den inte felfri.
Allt annat än befogad, säg det till dom inom sjukvården. Jag har flera i bekantskapskretsen som inte håller med dig om man säger så.
Ämnet åsido så finns det inga belägg alls i din länk för att videon skulle vara fejk. Typisk "Hillary didn't use bleach"-hantering. Däremot så kan påståendet från Pfizer-representanten säkert ifrågasättas men det gör det inte till fejk.
FHM pausar Moderna vaccinet för alla yngre än 1991
Folkhälsomyndigheten har nu beslutat att pausa användningen av Modernas vaccin Spikevax. Det gäller alla som är födda 1991 och senare. FHM menar att det är av försiktighetsskäl då det finns signaler för en ökad risk för biverkningar bland annat inflammation på hjärtmuskel eller hjärtsäck. Dock ska risken att drabbas vara väldigt liten.
– Vi följer läget noga och agerar snabbt för att vaccinationerna mot covid-19 hela tiden ska vara så säkra som möjligt och samtidigt ge effektivt skydd mot covid-19, säger Anders Tegnell, avdelningschef och statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, i pressmeddelandet.
Hittar inget om vad beslutet är baserat på. Har det kommit något nytt nyligen eller har FHM bara upptäckt samma sak som resten av världen observerade i maj/juni?
Hittar inget om vad beslutet är baserat på. Har det kommit något nytt nyligen eller har FHM bara upptäckt samma sak som resten av världen observerade i maj/juni?
Det verkar baseras på nordiska data, så det förefaller som att man inte har tagit till sig av data från omvärlden.
Danmark har gått ut med samma meddelande nu men drar gränsen vid 18 år istället för 30 år. Varför två grannländer drar två olika slutsatser på samma data är en bra fråga.
Edit: antagligen baseras det på att Danmark har mycket mer Moderna än Pfizer, mot Sverige. Det vill säga risk/nytta baserat på tillgängliga medel snarare än vad som är bäst för individen.
In b4 Dreas debunkar detta.
In b4 Dreas debunkar detta.
Det stoppas pga risken för hjärtmuskelinflammation. Det har vi ju vetat om som biverkning ett tag vad jag vet. Vissa länder har väl haft som rekommendation att inte göra något pulshöjande efter dos 2 inom 7 dagar av just den anledningen. Om jag läst rätt hos Gudiol.
byggisen
2021-10-06, 16:12
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Corona är ingen hysteri
Många unga friska har dött, även fotbollspelare och andra.
Det kan ha med vilken blodgrupp man tillhör att göra med, om man är
i extra fara eller ej.
Det är allmänt ifrån hela världen, mkt ifrån USA
och i slutet av sommaren gick det på lokal radion dagligen
att det endast var Unga med stora problem andas på IVA
ingen av dessa var Vaccinerad tyvärr-
I usa har dom haft enorma problem med ovaccinerade på IVA där.
Självklart bör man ta vaccinet .
Jag är hygienisk och rädd om mig, så såg till att inte få Corona äcklet.
Hade munskydd redan från början ute när jag handla mat,
härmade kineserna. Såg att dom och många andra länder körde med munskydd.
Och det gick åt ett antal flaskor handsprit med.
Hade även plasthandskar när jag var ute handla mat
Jag tog detta seriöst.
I vår bekantskap var det flera som följde mina råd, ingen av oss fick Covid
vi är dubbel vaccinerade.
De som inte ville lyssna , åkte på Covid. En hamnade på IVA fullt frisk innan.
Det var när Adam Alsing dog jag även stannade hemma.
Köpte gym prylar för 10tusen ,mest lösa vikter , par stänger, och ett skit paket för att slippa gå på gym tills jag blev vaccinerad
Jag gick all in för slippa bli smittad
Det är en dödlig smitta
Inget man vill ha.
Sett många hemska videoklipp på nätet ifrån IVA där unga människor
varit nära döden. Hemskt och se sånt.
Den som åkte på IVA kände ingen smak på 7månader efter och fick skador i
lungorna även. Inget och leka med. Fullt frisk innan under 50år
Jag ökade även mitt intag av multivitamin till det dubbla och köpte
extra starka D vitamin kapslar som extra tidigt.
Det är en dödlig smitta
Inget man vill ha.
Precis som de andra influensorna menar du?
Att fhm så här sent pausar moderna följer deras standardstrategi genom hela pandemin. Ignorera forskning och stoppa huvudet i sanden tills tillräckligt många skriker tillräckligt högt.
Frågan är varför trivialiserar FHM konsekvensen av myokardit? Och varför rekommenderas pfizer till unga som har samma biverkningsprofil?
The life expectancy after diagnosis of myocarditis is 50% at 10 years and only 50% at 4 years after diagnosis of DCM (Grzybowski et al., 1996; Gupta et al., 2008). Over 20% of sudden deaths among young adults, the military, and athletes are due to myocarditis (Gupta et al., 2008). Similar to coronary artery disease and HF, myocarditis and DCM occur more frequently in men than women (Cooper, 2009; Roger et al., 2011).
The likelihood of death or transplantation in acute and chronic inflammatory cardiomyopathy varied somewhat among reports. In the registry noted previously from Padua, Italy, the risk of death or transplantation was 27%, with an average follow-up duration of 23 months [52]. A series of 203 patients from Germany with viral genome–positive cardiomyopathy (median follow-up of 4.7 years) revealed a 19.2% all-cause, 15% cardiac, and 9.9% sudden cardiac death rate [57].
Frågan är varför trivialiserar FHM konsekvensen av myokardit? Och varför rekommenderas pfizer till unga som har samma biverkningsprofil?
The life expectancy after diagnosis of myocarditis is 50% at 10 years and only 50% at 4 years after diagnosis of DCM (Grzybowski et al., 1996; Gupta et al., 2008). Over 20% of sudden deaths among young adults, the military, and athletes are due to myocarditis (Gupta et al., 2008). Similar to coronary artery disease and HF, myocarditis and DCM occur more frequently in men than women (Cooper, 2009; Roger et al., 2011).
The likelihood of death or transplantation in acute and chronic inflammatory cardiomyopathy varied somewhat among reports. In the registry noted previously from Padua, Italy, the risk of death or transplantation was 27%, with an average follow-up duration of 23 months [52]. A series of 203 patients from Germany with viral genome–positive cardiomyopathy (median follow-up of 4.7 years) revealed a 19.2% all-cause, 15% cardiac, and 9.9% sudden cardiac death rate [57].Därför att statistiken för biverkningarna nu har visat på att det inte blir så allvarligt och att nästan alla om inte alla blir återställda. Om jag läst rätt.
Därför att statistiken för biverkningarna nu har visat på att det inte blir så allvarligt och att nästan alla om inte alla blir återställda. Om jag läst rätt.
Det var givetvis inte riktad som ett argument kring stor risk att få myokardit, förstår själv att den är liten, utan att själva diagnosen i sig kommer får större konsekvenser för de som har oturen att få det än vad FHM tycks påstå.
"Hjärtmuskelinflammation (myokardit) och hjärtsäcksinflammation (perikardit) går oftast över av sig självt, men symtomen behöver bedömas av läkare "
Allt annat än befogad, säg det till dom inom sjukvården. Jag har flera i bekantskapskretsen som inte håller med dig om man säger så.
Vilken sektor inom sjukvården? IVA? Självklart så blir det överväldigande för dem som arbetar med den grava minoriteten som faktiskt drabbas hårt, vilket också påverkar deras förhållningssätt till detta. Men siffrorna är vad de är, och då är mörkertalet med största sannolikhet enormt, så det är alltså ännu mildare än vad siffrorna visar.
Många unga friska har dött, även fotbollspelare och andra.
Nej, det har det inte, bemödade du dig inte med att kolla på länken jag bifogade? Risken för unga att dö av Covid är betydligt mycket lägre än att dö i trafiken, i stort sett icke existerande för unga friska under 20.
Det är allmänt ifrån hela världen, mkt ifrån USA
och i slutet av sommaren gick det på lokal radion dagligen
att det endast var Unga med stora problem andas på IVA
ingen av dessa var Vaccinerad tyvärr-
I usa har dom haft enorma problem med ovaccinerade på IVA där.
Vill du dela med dig av källorna? Jag vill veta hur många det rör sig om och ålder. En annan sak du får ha i åtanke när det kommer till USA är att hälsan är piss bland en stor del av befolkningen då de är kraftigt överviktiga.
Jag är hygienisk och rädd om mig, så såg till att inte få Corona äcklet osv
Wow, du har minst sagt svalt våra döende mediers skräckpropaganda med krok och flöte. Kolla på statistiken jag bifogade, din rädsla är väldigt obefogad och du grundar den på några enskilda extremfall. Är du inte gammal eller sjuk så finns det mycket andra saker du bör oroa dig mer för, som att exempelvis gå bort i trafiken.
Vilken sektor inom sjukvården? IVA? Självklart så blir det överväldigande för dem som arbetar med den grava minoriteten som faktiskt drabbas hårt, vilket också påverkar deras förhållningssätt till detta. Men siffrorna är vad de är, och då är mörkertalet med största sannolikhet enormt, så det är alltså ännu mildare än vad siffrorna visar.Inte IVA. Vet inte exakt vad de gör men den ena har tentakler som kommer i kontakt med större delen av sjukvården om jag lyssnat rätt.
Verkar finnas en organisation "Bota Sverige" som drivs av legitimerade läkare.
Någon som följt deras föreläsningar?
Tidigare ordförande i allmänläkarnas förening som är pådrivare.
Inte populärt bland de etablerade.
Ivo granskar de vaccinkritiska läkarna bakom Bota Sverige
Inspektionen för vård och omsorg har inlett en granskning efter flera anmälningar mot de vaccinkritiska läkarna Hanna Åsberg och Glenn Dormer från Bota Sverige.
Är du inte gammal eller sjuk så finns det mycket andra saker du bör oroa dig mer för, som att exempelvis gå bort i trafiken.Ligger man inte i 240 blåst på E4:an, har man inget i trafiken att göra. :MrT:
OnTopic:
Men vafalls?!? Om man vill ha 3 doser Moderna då? Får la vänta tills man fyller 30 & tål lite mer enligt Tegnell. cofffee
Det var givetvis inte riktad som ett argument kring stor risk att få myokardit, förstår själv att den är liten, utan att själva diagnosen i sig kommer får större konsekvenser för de som har oturen att få det än vad FHM tycks påstå.
"Hjärtmuskelinflammation (myokardit) och hjärtsäcksinflammation (perikardit) går oftast över av sig självt, men symtomen behöver bedömas av läkare "
Du har inte funderat på att texten du länkar om högre upp handlar om folk som får detta av andra orsaker än vaccinet? Den släng av detta som vaccinet i sällsynta fall kan framkalla är kanske inte alls lika allvarlig som andra fall?
Nya siffror från FHM, 82% av de som ligger på IVA för covid är ovaccinerade…
Nya siffror från FHM, 82% av de som ligger på IVA för covid är ovaccinerade…
Finns det siffror på vilka åldrar det är och om det är personer med bakomliggande sjukdomar eller överviktiga?
David_wigren
2021-10-07, 11:59
Finns det siffror på vilka åldrar det är och om det är personer med bakomliggande sjukdomar eller överviktiga?
Fast du tänker du för långt. När man jobbar med statistik ska man först bestämma sig för vad man vill ska vara sant, sen letar man efter siffrorna som bevisar det. Det är därför man använder statistiken för ovaccinerade 70 plussare på IVA som argument till varför friska 30-åringar ska vaccinera sig.
Inte hittat vad som gäller nu, bara sedan start och då är det medelålder 61 år och 81% med bakomliggande sjukdom. Enligt en artikel i Läkartidningen 17/8 hade medelåldern gått ned från 61 till 47 år.
I Intensivvårdsregistret finns grafer och t ex v 39 så var vårdfördelningen:
90+ 0%
80-89 14%
70-79 14%
60-69 23%
50-59 19%
40-49 10%
30-39 10%
20-29 5%
0-19 5%
Vad i vaccinet gör så att man får så grova bieffekter? Hur kan man ens få blodproppar av ett vaccin närman ärfullt frisk? Lite galet faktiskt.
Hur kan man ens godkänna ett vaccin när man inte känner till bieffekterna och ge detta till barn? Detta som sker nu är ju bieffekter som uppstår inom kort period, tänk bieffekterna om några år?
Vad i vaccinet gör så att man får så grova bieffekter? Hur kan man ens få blodproppar av ett vaccin närman ärfullt frisk? Lite galet faktiskt.
Hur kan man ens godkänna ett vaccin när man inte känner till bieffekterna och ge detta till barn? Detta som sker nu är ju bieffekter som uppstår inom kort period, tänk bieffekterna om några år?Grova bieffekter? Allt är relativt men om du läser biverkningarna från Alvedon eller värre, p-piller så ska du se på biverkningar.
Blodproppar kan du också få av infektion med covid. Risken där är större som jag förstått. Tillsammans med risken för allt annat.
Sen säger du år? Vilka vaccin dröjer det år med biverkningar? Inga vad jag vet. Experter är ense om att vi bör ha sett biverkningarna nu, tekniken är forskad på länge. mRNA försvinner snabbt efter sprutan. Kvar är isf biverkningar från själva spikproteinet som jag förstår och då är vi ju mer rökta genom infektion.
Ladugårdsdörr
2021-10-07, 14:10
https://coalregioncanary.com/wp-content/uploads/2020/07/driving-alone-wearing-a-mask-meme-clint.jpg
PixelMiner
2021-10-07, 17:54
Studie på möss visar på att ökning av Hjärtmuskelinflammation ifall mRNA vaccinet ges intravenöst. Detta skulle kunna vara en tänkbar förklaring till att en liten andel vaccinerade (40.6 fall per miljon vaccinerad enligt artikeln) drabbas av denna relativt allvarliga biverkning, dvs, att den som satt sprutan slavat och råkat sätta den i en liten åder.
https://doi.org/10.1093/cid/ciab707
Det har ju redan tidigare diskuterats hur viktigt det är med att aspiration vid injektionstillfället, och rutinen verkar skilja sig åt mellan länder:
https://sverigesradio.se/artikel/omdiskuterad-vaccinationsteknik-skiljer-sig-mycket-at-mellan-olika-lander
Experter är ense om att vi bör ha sett biverkningarna nu, tekniken är forskad på länge.
Fel på båda punkterna.
Diomedea exulans
2021-10-07, 19:09
https://coalregioncanary.com/wp-content/uploads/2020/07/driving-alone-wearing-a-mask-meme-clint.jpg
Jag har ibland mask på mig i bilen om jag hade mask innan jag gick i bilen och bara ska köra en kort sträcka innan jag måste gå ur bilen med mask igen, döm inte. :cool:
byggisen
2021-10-07, 20:07
Jag har aldrig haft covid
tagit båda sprutorna.
Vad är det för problem ?
Blev ni smittade för ni var oseriösa ?
Vägrar ni gratis vaccin?
Om ni en dag inte får luft, pga detta så är det för ni var oseriösa.
En covid kan vara mild, en annan svår.
Men att göra allt för att undvika det, och ta vaccin är seriöst försök att rädda liv
och sitt eget
De som inte tar vaccin efter smitta kanske blir jävligt sjuka snart
av Covid2
Ni har inte ens försökt då-
Vi som inte fick Covid. tog ansvar, hade skydd, sprang inte runt löst hur som
Och tog Vaccinet är dom seriösa.
Allt annat är oseiöst ju
https://i.dailymail.co.uk/1s/2020/02/02/22/24094288-7958739-Medical_staff_in_protective_suits_treat_a_coronavi rus_patient_at-a-3_1580683172664.jpg
Ladugårdsdörr
2021-10-07, 22:02
Här levererade alltså byggisen ett inlägg skrivet med versmåttet drottkvätt (https://sv.wikipedia.org/wiki/Drottkv%C3%A4tt). Jag är nu övertygad och kommer att i morgon besöka mitt lokal vaccinationscenter för att be om sprutorna, helst en i varje arm.
Hur kan man ens godkänna ett vaccin när man inte känner till bieffekterna och ge detta till barn? Detta som sker nu är ju bieffekter som uppstår inom kort period, tänk bieffekterna om några år?
Det är väl egentligen inte vaccinet i sig som ger biverkningarna utan kroppens reaktion på vaccinet där immunsystemet går bananas hos vissa individer. Detta hade kunnat hänt om dom fått en covidinfektion också eller en annan infektion.
https://omni.se/forskare-ser-avklingande-vaccinskydd-bland-aldre/a/Wjkw3j
https://omni.se/forskare-ser-avklingande-vaccinskydd-bland-aldre/a/Wjkw3j
SäBo i stockholm rullar ut tredje dosen nästa vecka ser det ut som.
Fullvaccinerad drog in smitta på äldreboende. 12 smittade och två döda.
https://sverigesradio.se/artikel/covidutbrott-pa-aldreboende-tva-personer-har-avlidit
Låt oss kika på riskfaktorer.
iY98nuD3Bco
Unwellingtonn skriver nästan identiskt som en annan användare som blev bannad för en tid sen.
Vad säger dina nyss hemkomna systrar om det här med antisemitism?
Liten grupp men föga förvånande så är risken lägre för infektion bland de som vaccinerat sig efter att ha fått naturlig infektion.
Står mer intressant här med: https://arstechnica.com/science/2021/10/prior-infection-vs-vaccination-why-everyone-should-get-a-covid-19-shot/
Liten grupp men föga förvånande så är risken lägre för infektion bland de som vaccinerat sig efter att ha fått naturlig infektion.
Står mer intressant här med: https://arstechnica.com/science/2021/10/prior-infection-vs-vaccination-why-everyone-should-get-a-covid-19-shot/
Vad jag kan se diskuterade artikeln enbart antikroppar och nämner inte T-cellsimmunitet. Det har ju redovisats på flera andra håll att naturlig infektion ger bättre skydd mot varianter, men här säger man att det inte är så med hänvisning till antikroppar.
Vad jag kan se diskuterade artikeln enbart antikroppar och nämner inte T-cellsimmunitet. Det har ju redovisats på flera andra håll att naturlig infektion ger bättre skydd mot varianter, men här säger man att det inte är så med hänvisning till antikroppar.Man säger att det är oklart vilket som är bäst då datan spretar.
BridgeMountain
2021-10-10, 15:44
Fick första dosen Moderna igår och idag har jag nått så djävulskt ont i mellersta delta.
Kan inte lyfta armen rakt ut från sidan.
Får ju hoppas det går över fort för gymma med den här smärtan är uteslutit.
knaskalas
2021-10-10, 21:28
Verkar som att intravenösa injektioner istället för intramuskulära kan vara en orsak till en del av biverkningarna som ses.
https://youtu.be/nBaIRm4610o
Armed Dingo
2021-10-11, 08:35
Verkar som att intravenösa injektioner istället för intramuskulära kan vara en orsak till en del av biverkningarna som ses.
https://youtu.be/nBaIRm4610o
Självklart, då sprids ju spikproteinet till fler ställen i kroppen. Bland annat hjärtat. En snabb lekmannagissning är att yngre har fler blodkärl i axeln som man lättare råkar träffa sprutan med.
Varför sätts den inte i räven t. Ex? En enda stor köttbit.
Självklart, då sprids ju spikproteinet till fler ställen i kroppen. Bland annat hjärtat. En snabb lekmannagissning är att yngre har fler blodkärl i axeln som man lättare råkar träffa sprutan med.
Smidigare för storskalig distribution att sätta i överarmen kanske:confused:
Färre kommer ta den om man måste dra ned brallorna, varje injektion kommer ta lite längre tid.
Och... ha ont i axeln en dag eller två är mindre handikappande än att ha ont i arslet.
Undrar hur vaccinatörerna ställer sig till en sådan förfrågan, sätt den i arslet istället, för säkerhets skull?
Problemet är att det inte ska sprida sig enligt tillverkare och generell information vi får om vaccinering. Men ser ut att göra det ändå.
Novavax borde dyka upp under 2022, får se om det fungerar bättre för individer som inte borde ta mRNA vaccin.
Vansinne eller bra?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/har-vaccineras-elever-pa-genarps-skola-mot-covid-19
Vansinne eller bra?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/har-vaccineras-elever-pa-genarps-skola-mot-covid-19
Att vaccinera barn för att skydda vuxna som redan är skyddade?
*spy*
Att vaccinera barn för att skydda vuxna som redan är skyddade?
*spy*
De vaccinerade är "skyddade" ja till viss mån, men under begränsad tid innan antikropparna tar slut, 7 av 10 som dött av/med corona i september var fullvaccinerade.
Ser inte vad poängen att vaccinera barn då de inte är i behov av "skydd" sedan räcker det endast några månader, är tanken att alla barn ska få en booster kontinuerligt, känns mycket ogenomtänkt?
Sen har vi ju en potentiell svart svan ADE, antibody dependent enhancement, detta tas inte ens av FHM eller massmedia, flera kunniga har även flaggat för att massvaccination påverkar virusets evolution så att farligare mutationer skapas.
RökteUppMinKatt
2021-10-11, 20:39
Vad säger kolo om följande dokumentär?
Har aldrig givit mycket för Alex Jones, men om vi bortser ifrån honom och fokuserar på vad som sägs i dokumentären?
https://www.youtube.com/watch?v=qs_8I4JknM4
Svårt att veta vad man ska tro i dagens värld ndr politiker, myndigheter och stora företag som tjänar grovar pengar inte har någon trovärdighet överhuvudtaget.
Vansinne eller bra?
Fullständig idioti, som mycket med denna pandemin.
RökteUppMinKatt
2021-10-11, 21:39
Har aldrig givit mycket för Alex Jones, men om vi bortser ifrån honom och fokuserar på vad som sägs i dokumentären?
Svårt att veta vad man ska tro i dagens värld ndr politiker, myndigheter och stora företag som tjänar grovar pengar inte har någon trovärdighet överhuvudtaget.
Bumpar denna till rätt sida. Såg hela. Inget nytt i min värld, men tycker den är värd att dela.
Grejen är också att folk misstror vården, och det måste finnas en anledning till att folk gör det, folk är inte nöjda med vården och har ingen riktigt tillit för vården och det är något som måste repareras.
Sverige vård är bra när man väl lyckas få det.
Texas står upp mot fascismen:
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/texas-f%C3%B6rbjuder-alla-vaccinkrav-1.56853790
Eeeeh, det är som att fråga vad kolo tycker om Josef Fritzl. Dom flesta normala människor, som vet vem båda dessa herrar är, är nog på det klara att båda är galningar på sitt sätt. Sätter man någon tilltro till Alex Jones så är man illa ute.
RökteUppMinKatt
2021-10-12, 08:51
Eeeeh, det är som att fråga vad kolo tycker om Josef Fritzl. Dom flesta normala människor, som vet vem båda dessa herrar är, är nog på det klara att båda är galningar på sitt sätt. Sätter man någon tilltro till Alex Jones så är man illa ute.
Ja, det exakt samma kan sagas om myndigheter och politiker. Nu var det infon i filmen som var intressant, inte Alax Jones.
Ja, det exakt samma kan sagas om myndigheter och politiker. Nu var det infon i filmen som var intressant, inte Alax Jones.
Massa påstådd fakta som inte bevisas någonstans, bara massa känsloargument och påstådda fakta som inte backas upp.
RökteUppMinKatt
2021-10-12, 09:40
Massa påstådd fakta som inte bevisas någonstans, bara massa känsloargument och påstådda fakta som inte backas upp.
Ja, sant. Jag vet inte hur trovärdiga personerna i filmen är. Behöver gräva för det och vem har tid för det. Men mycket som sas i filmen var inte något nytt för mig, utan har hört mycket av det tidigare, vare sig det är sant eller ej. Dödsfall som blåses upp för att de räknas felaktigt, PCR-tester som används på ett felaktigt vis, vilket ger skeva siffror och sen de extremt hårda restriktionerna (inte nödvändigtvis i Sverige).
För mig som spenderat tusentals timmar i min ungdom med att läsa narkotikapolitik så är det svårt att inte dra liknelser till kriget mot droger. Ett annorlunda scenario bara.
Jag ställer mig konstant frågande hur farligt covid-19 egentligen är och är splittrad inombords för vad man än presenteras med så är det svårt att lita på. Framför allt när det finns folk som tjänar grova pengar på det här.
Ja, sant. Jag vet inte hur trovärdiga personerna i filmen är. Behöver gräva för det och vem har tid för det. Men mycket som sas i filmen var inte något nytt för mig, utan har hört mycket av det tidigare, vare sig det är sant eller ej. Dödsfall som blåses upp för att de räknas felaktigt, PCR-tester som används på ett felaktigt vis, vilket ger skeva siffror och sen de extremt hårda restriktionerna (inte nödvändigtvis i Sverige).
För mig som spenderat tusentals timmar i min ungdom med att läsa narkotikapolitik så är det svårt att inte dra liknelser till kriget mot droger. Ett annorlunda scenario bara.
Jag ställer mig konstant frågande hur farligt covid-19 egentligen är och är splittrad inombords för vad man än presenteras med så är det svårt att lita på. Framför allt när det finns folk som tjänar grova pengar på det här.
Prata med en sjuksyrra som jobbat på IVA så får du "hands on" hur pandemin har varit.
Prata med en sjuksyrra som jobbat på IVA så får du "hands on" hur pandemin har varit.
Sverige är top3 med minst andel iva-platser per capita i EU, räcker ju med något som är relativt harmlöst för allmänheten men farligare för äldre för att bägaren rinner över, byggdes ett fältsjukhus i älvsjö som inte kommit till användning, sveriges sjukvård är också underbemannad.
Sverige är top3 med minst andel iva-platser per capita i EU, räcker ju med något som är relativt harmlöst för allmänheten men farligare för äldre för att bägaren rinner över, byggdes ett fältsjukhus i älvsjö som inte kommit till användning, sveriges sjukvård är också underbemannad.
... så det gör en svensk syrras på IVA's historier/upplevelser kan förkastas?
Lasse Kongo
2021-10-12, 11:16
Så gravt hjärnskadade föräldrar som låter sina unga barn få detta "vaccin"
Fyfan, mår på riktigt illa och känner mig spyfärdig.
David_wigren
2021-10-12, 11:49
Siffror från FHM visar att ca 70% av de som dog i Sverige under september månad var dubbelvaccinerade. Det är för visso ganska tidigt att dra några slutsatser efter bara en månad men jag tyckte det var ett ganska intressant resultat. Det kommer bli intressant/skrämmande att se om kommande månader visar liknande siffror.
... så det gör en svensk syrras på IVA's historier/upplevelser kan förkastas?
Ja, en persons egna upplevelser är inte mycket att lyssna på om man vill veta hur läget är.
Hon kan ju vara mytoman, överdrivet känslig eller haft osannolik otur.
Siffror från FHM visar att ca 70% av de som dog i Sverige under september månad var dubbelvaccinerade. Det är för visso ganska tidigt att dra några slutsatser efter bara en månad men jag tyckte det var ett ganska intressant resultat. Det kommer bli intressant/skrämmande att se om kommande månader visar liknande siffror.
Tycker det låter helt rimligt? Det spelar ju ingen roll om du är dubbelvaccinerad när man ändå kan bli smittad av covid. Även om det är en "lindrig" sjukdom så kommer massor av multisjuka personer med palliativ vård inte klara av det.
King Grub
2021-10-12, 13:05
Är inte den, åtminstone påstådda, vaccinationsgraden, hög? Då blir ju procenten som dör vaccinerade automagiskt högre och högre, oavsett vad folk dör av.
King Grub
2021-10-12, 13:12
Mycket 56 nu för övrigt.
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/56-nya-fall-av-covid-19-i-region-jamtland-harjedalen
https://apnews.com/article/china-taiwan-43c581adbe22c82a2af51c7b009717cd
https://www.wabi.tv/2021/06/16/five-more-mainers-died-with-covid-19-56-new-cases/
https://sverigesradio.se/artikel/56-ny-dodsfall-med-covid-19
https://www.reuters.com/world/uk/britain-records-56-covid-19-deaths-29173-new-cases-2021-09-12/
56 är siffran som t ex Bartoll säger är den hemliga koden i sammanhanget och som används av bl a media.
Mycket 56 nu för övrigt.
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/56-nya-fall-av-covid-19-i-region-jamtland-harjedalen
https://apnews.com/article/china-taiwan-43c581adbe22c82a2af51c7b009717cd
https://www.wabi.tv/2021/06/16/five-more-mainers-died-with-covid-19-56-new-cases/
https://sverigesradio.se/artikel/56-ny-dodsfall-med-covid-19
https://www.reuters.com/world/uk/britain-records-56-covid-19-deaths-29173-new-cases-2021-09-12/
56 är siffran som t ex Bartoll säger är den hemliga koden i sammanhanget och som används av bl a media.
*popcorn*
:smash:
https://bartoll.se/2021/10/us-economy-grow-56/
ChuckTesta
2021-10-12, 14:13
56 flygplan i Kina
56 fall av covid i Jämtland
Jo men det finns absolut en rimlig koppling där.
Diomedea exulans
2021-10-12, 14:37
Bartoll ser även symbolik i numren:
25
43
33
1010
61
24
30
60
228
82
80
119
47
70
... och många, många fler tal. Ovanstående var vad jag hittade på fem minuter.
Kanske lättare att hitta ett tal som inte tyder på en konspiration enligt honom?
Siffror från FHM visar att ca 70% av de som dog i Sverige under september månad var dubbelvaccinerade. Det är för visso ganska tidigt att dra några slutsatser efter bara en månad men jag tyckte det var ett ganska intressant resultat. Det kommer bli intressant/skrämmande att se om kommande månader visar liknande siffror.Vaccinationsgraden hos +70 är vad, 90%? Och du tycker att det är konstigt att folk som är vaccinerade dör?
Vad blir näst: Folk som dött har till 100% druckit vatten…
Har Bartoll tryckt 56st kanyler i gumpen?
BridgeMountain
2021-10-12, 19:04
Helvete!
Kom precis på att de sista siffrorna i regnumret på min bil är "56".
OCH! Mitt hus har fastighetsbeteckning 5:56.
Coincidence?
I think not.....
Osar huggsnok lång väg om detta.
Under 2000-talet har ungefär 92 000 personer dött varje år, med en topp år 2020 då drygt 98 000 avled. Under 2020 är det främst tre månader som uppvisar en högre dödlighet jämfört med tidigare år. Det är april, maj och december.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/
En ökning på 6 000, de flesta sköra gamlingar.
Flera gamlingar blir sjuka, mer stress på vården som redan var på gränsen till att krasha, tror med stor säkerthet att anledning till de flesta dödsfallen är på grund av att vården inte klarat av att hantera den mängd sjuka som kommit in.
Om vi hade låtsats som att vi haft tillräckligt med personal, utrustning osv så hade inte så många dött. Operationer skjuts upp, undersökningar skjuts upp och mycket annat som redan innan corona hade lång väntetid.
Sveriges sjukvård är bra om man har den turen att få den i tid.
trädgårdsmöbel
2021-10-12, 20:38
En konspiration jag börjar misstänka är att personer som Bartoll får betalt av konspirationen för att exponera den men samtidigt ge sken av extrem stollighet. Detta för att all exponering då kommer tolkas som stollighet.
Konspiratiorisk inception.
Har någon lagt märkte till att siffrorna 0-9 ofta förekommer i nummer?
Situationen i litauen är skrämmande.
https://nyadagbladet.se/utrikes/vittnesmalen-fran-litauen-vi-har-forlorat-friheter-som-den-tidigare-generationen-kampade-for/
StarkaUlf
2021-10-13, 05:57
https://nyadagbladet.se/utrikes/vittnesmalen-fran-litauen-vi-har-forlorat-friheter-som-den-tidigare-generationen-kampade-for/
Sjukt
Ladugårdsdörr
2021-10-13, 06:33
Drömsamhället, tänk så trygga vi skulle vara!
Ladugårdsdörr
2021-10-13, 06:37
Så gravt hjärnskadade föräldrar som låter sina unga barn få detta "vaccin"
Fyfan, mår på riktigt illa och känner mig spyfärdig.
Min tolvåring erbjöds vaxx redan för ett par månader sedan. Av 20 elever i klassen tackade två eller tre nej. "Alla andra tar det", "vi vill kunna resa" osv.
Under 2000-talet har ungefär 92 000 personer dött varje år, med en topp år 2020 då drygt 98 000 avled. Under 2020 är det främst tre månader som uppvisar en högre dödlighet jämfört med tidigare år. Det är april, maj och december.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/
En ökning på 6 000, de flesta sköra gamlingar.
Flera gamlingar blir sjuka, mer stress på vården som redan var på gränsen till att krasha, tror med stor säkerthet att anledning till de flesta dödsfallen är på grund av att vården inte klarat av att hantera den mängd sjuka som kommit in.
Om vi hade låtsats som att vi haft tillräckligt med personal, utrustning osv så hade inte så många dött. Operationer skjuts upp, undersökningar skjuts upp och mycket annat som redan innan corona hade lång väntetid.
Sveriges sjukvård är bra om man har den turen att få den i tid.Åh vilket trött argument… Sett istället från 2015 så är överdödligheten per vecka uppe i ca 20 veckor med högre dödlighet än något annat år.
Hela Europa hade överdödlighet minus Norge 2020.
Vi kan låtsas hur mycket vi vill, att sia om hur det hade gått är ingen enkel sak. Ingen visste hur man skulle angripa det på rätt sätt i början.
Vi kan konststera att vi hade en hög överdödlighet 2020, det berodde på Corona. Dödsfall pga försenade diagnoser ser man troligen mer under kommande år. Hade dock familj som kanske levt om sjukvården fungerat som vanligt 2020.
Under 2020 är det främst tre månader som uppvisar en högre dödlighet jämfört med tidigare år. Det är april, maj och december.
månad 4, 5 och 12.
5x12-4 =56 !!!
Det kan absolut inte vara ett sammanträffande.
David_wigren
2021-10-13, 07:31
Vaccinationsgraden hos +70 är vad, 90%? Och du tycker att det är konstigt att folk som är vaccinerade dör?
Vad blir näst: Folk som dött har till 100% druckit vatten…
Jo så är det ju såklart. Men poängen som jag inte trodde jag behövde nämna är att överrepresentationen i dödlighet hos de ovaccinerade i Sverige var inte jättestor förra månaden. I de övriga 30% som dog i september är det dels ovaccinerade men även de som tagit en spruta. De +70are tillsammans med alla andra grupper som är ovaccinerade har inte ”dött ikapp” de vaccinerade i den utsträckning som man sett tidigare månader.
Du kan säga vad du vill men det ÄR intressant. Och om detta fortsätter under kommande månader så är det något som man bör ta med i beaktningen när man planerar strategin för att minska smittspridning osv i framtiden.
Viruset är levande och likaså våra immunförsvar. Vad som fungerade för 6 månader behöver nödvändigtvis inte fungera i framtiden. Det är något som vi bör vara beredda på och ta höjd för.
Sen har du fel. Alla som dött har inte druckit vatten. Det visar hur dålig koll du har.
Lasse Kongo
2021-10-13, 07:43
Min tolvåring erbjöds vaxx redan för ett par månader sedan. Av 20 elever i klassen tackade två eller tre nej. "Alla andra tar det", "vi vill kunna resa" osv.
Så in i helvete egoistiskt....
Vi älskar med och resa för att ta ett exempel, men jag sätter då fan mina barns hälsa före att kunna resa etc, blir uppriktigt sagt förbannad.
Vi hade ganska många resor planerade likt många andra som vi ställde in, självklart längtar jag tills vi kan resa igen, men jag skulle A L D R I G sätta det före mina barns bästa återigen, jag kan vänta, jag äventyrar inte hälsan.
Har en kollega på jobbet vars 15åring fått första dosen moderna, och mår nu riktigt dåligt psykiskt pga det som händer med moderna, vad ska jag säga; skyll dig själv? Nej, jag sjunker inte till den nivån, utan hoppas såklart att det löser sig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.