handdator

Visa fullständig version : Har du vaccinerat dig mot SARS-CoV-2? (Covid19, Corona)

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13 14 15 16

King Grub
2021-12-22, 13:15
Aftonbladet överraskar positivt. Oväntat att de publicerar något liknande.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/7d4Pd8/vaccinpassen-for-oss-mot-kontrollsamhallet

Nattljus
2021-12-22, 13:24
unzU84TNF9k&ab

Snubben
2021-12-22, 14:39
Och varför då? Det är väl ändå inte tänkt att restriktioner m.m. tillkommer på grund av antalet smittade utan i huvudsak pga. dödsfallen?

I så fall hade man ju kunnat stänga ner samhället när dataviruset ILOVEYOU kom och drabbade miljontals användare världen över på bara några dagar.

Fast hur många som har dött betyder inget om man inte kan sätta det i relevans till mängden smittade. Nu är det ett tag sedan jag dök ner i dessa siffror men att jag ahr svårt att tro att myndigheter med forskare mm. bortser från antal döda med motvikt antal smittade.

Jag tänker såhär,

Om 250 har dött av covid, i en grupp av 500 smittade så är jag orolig. Om 600 har dött av influensa av 600 är smittade så hade jag skjutit alla som kommit nära mig. Båda dessa är illa.

Om 500 har dött av covid, av 1000 smittade hade jag varit orolig. Om 1000 har dött av influensan av 1 000 000 smittade så hade jag varit mer orolig för omikron än influensan.

Om vi inte vet hur många som har dött i förhållande till smittan så betyder antal dödsfall, iallafall för mig, väldigt lite. Då kan man lika bra börja babbla som Jan Gilou om dödskjutningar och snubbla i badkar..

stridis
2021-12-22, 14:47
Aftonbladet överraskar positivt. Oväntat att de publicerar något liknande.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/7d4Pd8/vaccinpassen-for-oss-mot-kontrollsamhallet

Man behöver säga som det är ibland för att uppnå en vinnande propagandamix. Med tanke på deras överdrivna propagandakvot så är fler artiklar att vänta, ja eller total irrelevans i mediekriget.

Dominic
2021-12-22, 15:22
Om smitta också är förknippat med biverkningar och belastning på sjukvården.

Fast någon vidare belastning har det ju inte heller varit på sjukvården senaste halvåret. Sen vecka 21 har det varit nästan alltid varit långt under 50 st på IVA i landet.

Att man tar hit rumänska covidpatienter (som dessutom får räknas in i vår statistik) vittnar väl också om att man har ganska lite att göra. Varför skulle man annars ta hit fler patienter från andra länder om det var sådan belastning och sjukvårdspersonalen gick på knäna?

Armed Dingo
2021-12-22, 15:38
Jag kände ingenting efter första sprutan och Inget efter andra heller. Kan man dra några slutsatser av det eller är det bara att konstatera att vaccinet administrerats på ett bra sätt?

King Grub
2021-12-22, 15:52
Enligt Bartoll betyder det att du är en av de 85 % som fått saltlösning. ;)

https://bartoll.se/2021/12/covid-vaccines-70-85-percent-salt-water/

Anton Fräs
2021-12-22, 16:12
Det var lustigt på bion senast där det var kontroll inomhus för covid bevis. Snubben som kollade mobiler och leg var 1) närgången som fan 2) kladdade på både mobiler och kort och 3) hade ingen mask.

Armed Dingo
2021-12-22, 16:17
Ska köra lätt böj nu, 26 timmar efter sprutan. Får se om hjärtat fixar det :/

King Grub
2021-12-22, 16:23
Farväl!

Kev88
2021-12-22, 16:33
Jag kom nyss från Ica och jag noterade att 90% av de i kön till tre kassor var inom åldersgruppen 60-80, de stod knappt en halv meter mot varandra och flera hostade och snörvlade. De känner sig väl säkra nu när de har tagit vaccinet och går ovetandes omkring om att de smittar i en ungefär lika hög grad.

Agitator
2021-12-22, 16:52

Äääh. julafton snart. Bara skippa träna denna vecka och träna igen efter jul. Låt kroppen återhämta sig ordentligt innan du anstränger den i onödan.

Armed Dingo
2021-12-22, 17:02
Detta är dingos spöke. Bartoll hade rätt. Dingo vilar under hantlarna nu.

Skickat från andra sidan med Coronatalk.

Armed Dingo
2021-12-22, 17:04
Skoja bara! Vågar inte låta bli att säga det för är rädd för karma, har resten av passet kvar. Detta är sista passet innan jul Agitator. Snart ska jag bara svulla. Jag tangerade gammalt böjpb precis! Tror jag knäckt koden äntligen!

Armed Dingo
2021-12-22, 17:09
Och det är alltså en spruta vaxx dagen innan passet som är hemligheten, om det inte framgick.

stridis
2021-12-22, 17:20

https://media1.tenor.com/images/85e649440af7e7f77cc038d91f096328/tenor.gif?itemid=18887547

Dreas
2021-12-22, 17:24
Fast någon vidare belastning har det ju inte heller varit på sjukvården senaste halvåret. Sen vecka 21 har det varit nästan alltid varit långt under 50 st på IVA i landet.

Att man tar hit rumänska covidpatienter (som dessutom får räknas in i vår statistik) vittnar väl också om att man har ganska lite att göra. Varför skulle man annars ta hit fler patienter från andra länder om det var sådan belastning och sjukvårdspersonalen gick på knäna?Det finns mer än IVA. Se socialstyrelsens siffror för covid-relaterad vård.

Baldr
2021-12-22, 17:47
Två nämnvärda nyheter idag.

Just nu lika många inlagda på sjukhus för vanlig influensa som för covid.

Region Dalarna inför tvångsvaccinering för anställda.

David_wigren
2021-12-22, 18:11
Jag tycker man ska införa ett dygnet runt cykelhjälmskrav på alla människor som rör sig utomhus. Vi vet bortom all tvivel att hjälmar minskar risken för skada och död vid olyckor. Det skulle inte vara ett tvång, de som inte vill ha cykelhjälm på sig kan ju välja att stanna hemma.

Ett Orm
2021-12-22, 18:21
Jag tycker man ska införa ett dygnet runt cykelhjälmskrav på alla människor som rör sig utomhus. Vi vet bortom all tvivel att hjälmar minskar risken för skada och död vid olyckor. Det skulle inte vara ett tvång, de som inte vill ha cykelhjälm på sig kan ju välja att stanna hemma.
Med grönt spänne förmodar jag?
Du vill väl inte att det ska hänga döingar som druvklasar i träd, stegar o klätterställningar.

stridis
2021-12-22, 18:38
Du vill väl inte att det ska hänga döingar som druvklasar i träd, stegar o klätterställningar.

Nä, varför det?

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi.imgflip.com%2F2qitta.jpg&f=1&nofb=1

David_wigren
2021-12-22, 19:35

Oj jävlar, det där hade jag inte ens tänkt på! Jag tror vi tar det säkra före det osäkra och förbjuder alla från att vara utomhus.

ispåse
2021-12-22, 20:24

Helt rätt. Jag är på matpass med så feta inte kan äta annat än broccoli tills de är smala och då får ansöka om sitt pass. Inget tvång, broccoli får de som sagt om de nu måste stoppa något i munnen

stridis
2021-12-23, 16:35
De kommer anordna en vaccinationsvecka, i mars månad.

Låter som för sent på covidsäsongen och för sent för omikrontoppen.

Dreas
2021-12-23, 19:29
Lägger denna här till anti-vacc-maffian: https://news.yale.edu/2021/10/01/unvaccinated-reinfection-sars-cov-2-likely-study-finds

ispåse
2021-12-23, 20:34
Lägger denna här till anti-vacc-maffian: https://news.yale.edu/2021/10/01/unvaccinated-reinfection-sars-cov-2-likely-study-finds

Äsch, sköt ert och vaccinera er bäst ni vill så sköter vi andra oss själva.

Dreas
2021-12-23, 20:52
Äsch, sköt ert och vaccinera er bäst ni vill så sköter vi andra oss själva.Om argumenten som används inte håller så omvärderar förhoppningsvis någon. Gäller åt båda hållen.

Wain
2021-12-23, 21:12

Att immunitet mot sars-virus är kortlivad vet vi ju redan, tror jag skrev det här på forumet någon gång runt mars 2020. Dock väldigt konstig rubrik på deras artikel då immuniteten från dagens vaccin är ännu mer kortlivad.

Kev88
2021-12-23, 21:33

Vad säger du om dessa 140 studierna som går mot det?

https://brownstone.org/articles/79-research-studies-affirm-naturally-acquired-immunity-to-covid-19-documented-linked-and-quoted/

Dreas
2021-12-23, 21:37
Vad säger du om dessa 140 studierna som går mot det?

https://brownstone.org/articles/79-research-studies-affirm-naturally-acquired-immunity-to-covid-19-documented-linked-and-quoted/De säger inte emot det jag länkade…

David_wigren
2021-12-23, 23:25
Helt rätt. Jag är på matpass med så feta inte kan äta annat än broccoli tills de är smala och då får ansöka om sitt pass. Inget tvång, broccoli får de som sagt om de nu måste stoppa något i munnen

Det är vetenskapligt bevisat att rökning hjälper med viktnedgång. Om rådande samhällsklimat gällde under 30-talet hade jag inte blivit jätteförvånad om tobaksbolagen lobbade för att rekommendera tobak som preventivt läkemedel mot Covid. Jag hade heller inte blivit förvånad om det dessutom gick hem runt vissa platser runtom i världen. Tobaksbolagen hade inte gjort det enbart av giriga anledningar utan delvis även för faktiskt solidariska anledningar, eftersom de själva genuint tror att deras produkt har hälsofrämjande egenskaper.

Jag vill inte jämföra vaccin med rökning. Men exemplet illustrerar hur vi människor har varit jävligt duktiga på att ha fel. Vi har haft fel så jävla många gånger och det vore osannolikt om vi inte kommer ha fel igen.

Kev88
2021-12-24, 09:24
De säger inte emot det jag länkade…

Nej, det var jag som var en idiot, my bad:em:

Glasnost
2021-12-24, 12:56
Det är flera anti-vaxxers på gymmet, typiskt män mellan 35 och 45 år. Vältränadade och odödliga och driver sina teser om hur farligt och oprövat vaccinet är. Så länge man är friska utan underliggande sjukdomar är det bara en förkylning. Nu ligger en av dem på IVA och det är osäkert om han överlever. Jävla puckon!

panzerpig
2021-12-24, 13:09
Det är flera anti-vaxxers på gymmet, typiskt män mellan 35 och 45 år. Vältränadade och odödliga och driver sina teser om hur farligt och oprövat vaccinet är. Så länge man är friska utan underliggande sjukdomar är det bara en förkylning. Nu ligger en av dem på IVA och det är osäkert om han överlever. Jävla puckon!

Sorgligt men det är inte olagligt att vara dum i huvudet.

Brofessorn
2021-12-24, 15:35

Lika trovärdigt inlägg som när en antivaxxer sägér ett en kompis fabrors kompis kunde styras av 5G-signaler efter vaccinationen. Jag är säker på att du har en komplett bild över personens sjukdomstillstånd, kanske till och med fått titta i journalen.

ispåse
2021-12-24, 15:45
Det är vetenskapligt bevisat att rökning hjälper med viktnedgång. Om rådande samhällsklimat gällde under 30-talet hade jag inte blivit jätteförvånad om tobaksbolagen lobbade för att rekommendera tobak som preventivt läkemedel mot Covid. Jag hade heller inte blivit förvånad om det dessutom gick hem runt vissa platser runtom i världen. Tobaksbolagen hade inte gjort det enbart av giriga anledningar utan delvis även för faktiskt solidariska anledningar, eftersom de själva genuint tror att deras produkt har hälsofrämjande egenskaper.

Jag vill inte jämföra vaccin med rökning. Men exemplet illustrerar hur vi människor har varit jävligt duktiga på att ha fel. Vi har haft fel så jävla många gånger och det vore osannolikt om vi inte kommer ha fel igen.

Covid hjälper med vad gäller vikten, jag gick ner 12kg. Mer covid åt den feta befolkningen. Mirakelkur då de tydligen inte kan klara av det på egen hand.

ispåse
2021-12-24, 15:47

Jag vaccinerade mig och hamnade på IVA, jävligt dum jag var alltså. Mellan 35 och 40 är jag med.

David_wigren
2021-12-24, 16:19
Jag tycker vi ska införa ett totalitärt övervakningssamhälle pga (insert anekdotiskt exempel).

Gust87
2021-12-24, 18:00
Jag gick i tankarna att göra det, inte för att jag oroar mig över viruset för min egen del, men för att slippa allt jäkla tjöt. Men nu när jag ser hur regeringen och regioner börjar att gå i en allt mer auktoritär riktning, och då utan någon vetenskaplig grund för deras rent av efterblivna restriktioner, så vägrar jag. Det här har knappast med viruset att göra, utan vinstintressen och en masspsykos skapad av våra medier som gör att politikerna måste visa sig handlingskraftiga.

Kev88
2021-12-24, 18:15
Så länge man är friska utan underliggande sjukdomar är det bara en förkylning.

Det är det dock för de flesta, kollar du till statistiken så är det extremt ovanligt att unga friska människor hamnar på IVA av Covid. Men det finns alltid extremfall, kollar du till det stora hela så har de inte fel. Sen så behöver man inte vara en "anti-vaxxer" bara för att man inte vill ta detta vaccinet, men det är lätt att se svart och vitt.

Hemi
2021-12-24, 20:48
https://www.bbc.com/future/article/20200918-why-some-deadly-viruses-vanish-and-go-extinct

Läser bara snabbt här i julfyllan men nej, virusen som sådana kommer tillbaka och försvinner ej men pandemierna och epidemierna försvinner ja, de brukar göra det till det mildare. Annars är de för dödliga och sprids ej så. BBC artikeln förvillar en aning.

ispåse
2021-12-25, 01:14
Vad tänker ni om studien på tapeten som så här långt tycks peka på att vaccination relativt snabbt ger en högre risk att drabbas av covid mot att vara ovaccinerad?

Det skulle ju i sådana fall innebära att det är de vaccinerade som är de hemska människorna helt plötsligt som sprider detta elände. Rolig tanke leka med och hjälp vad det skulle slå runt i huvudet på det goda folket. Någonstans hoppas jag ju att det ska visa sig vara på det viset.

stridis
2021-12-25, 08:43
Lösningen är ju det konspirationsteoretikerna befarat, vi blir nåldynor som skall ta sprutorna med täta intervall

Melker2
2021-12-25, 09:23
Vad tänker ni om studien på tapeten som så här långt tycks peka på att vaccination relativt snabbt ger en högre risk att drabbas av covid mot att vara ovaccinerad?

Det skulle ju i sådana fall innebära att det är de vaccinerade som är de hemska människorna helt plötsligt som sprider detta elände. Rolig tanke leka med och hjälp vad det skulle slå runt i huvudet på det goda folket. Någonstans hoppas jag ju att det ska visa sig vara på det viset.

Om det var så så skulle ju vaccinationerna aldrig börjat ges och man skulle fortsätta leta efter något som hjälper. Det ”slår inte runt i huvudet” alls utan är ju bara ett steg tillbaka i tiden till då vi inte hade något fungerande vaccin.

trädgårdsmöbel
2021-12-25, 09:29

Jag tänker som så att godheten och viljan att åtlyda förespråkarna för godheten kanske är det viktiga egentligen och inte vad som nödvändigtvis är bäst egentligen?

Om man ser Covid som en Gud och om man ser vaccinationerna som en ritualhandling, något religiöst istället för medicinskt så blir det enklare att förstå. 2 Gånger om året skall du covidvaccineras. Boka tid som passar, få din spruta, genomlida eventuella sjukdomssymptom efter vaccinet. Detta ungefär som att ta nattvarden, gå på pilgrimsresa, be eller flagellera sig. Det här blir ett sätt att blidka Covid.

Ansiktsblöjan är som att bära ett kors, den symboliserar din vördnad för Covid. Bär du två är du ännu bättre.

Avfällingar och kättare är fiender till Covid, och det är troendes uppgift att genomföra mission och inkvisitation för att omvända eller förgöra dem.

Om man tänker sig Covid som en religion blir det helt logiskt att det inte alls behöver vara logiskt, och att tron är det centrala. Du följer föreskrifterna och vaccinerar dig för att det är Covids vilja. Vem är du att motsäga Covids ord?

Dreas
2021-12-25, 13:06

Det skulle ju i sådana fall innebära att det är de vaccinerade som är de hemska människorna helt plötsligt som sprider detta elände. Rolig tanke leka med och hjälp vad det skulle slå runt i huvudet på det goda folket. Någonstans hoppas jag ju att det ska visa sig vara på det viset.Om studien inte alls tar i beaktande livsförändrikgar så är den värdelös. Och det vet både du och jag att med stor sannolikhet är vad det beror på.

ispåse
2021-12-25, 16:57
Om studien inte alls tar i beaktande livsförändrikgar så är den värdelös. Och det vet både du och jag att med stor sannolikhet är vad det beror på.

Men missar inte de flesta studier senaste tiden med förändringar likt att de svagaste i samhället redan har sållats bort? Samt ändrade levnadsvanor etc. För mig är det en självklarhet att tiden nu mot för ett år sedan pekar på färre döda men det är ju för att de klena redan har dött? Om ett år till kommer säkert ännu färre att dö gissar jag på? Hur som kan studien vara rätt så intressant beroende på hur den nu kommer att visa sig vara.

Det är ju inte skorna som gör mig bättre i spåret ju mer jag springer så att säga, utan anpassningen och konditionen.

ispåse
2021-12-25, 17:05
Jag tänker som så att godheten och viljan att åtlyda förespråkarna för godheten kanske är det viktiga egentligen och inte vad som nödvändigtvis är bäst egentligen?

Om man ser Covid som en Gud och om man ser vaccinationerna som en ritualhandling, något religiöst istället för medicinskt så blir det enklare att förstå. 2 Gånger om året skall du covidvaccineras. Boka tid som passar, få din spruta, genomlida eventuella sjukdomssymptom efter vaccinet. Detta ungefär som att ta nattvarden, gå på pilgrimsresa, be eller flagellera sig. Det här blir ett sätt att blidka Covid.

Ansiktsblöjan är som att bära ett kors, den symboliserar din vördnad för Covid. Bär du två är du ännu bättre.

Avfällingar och kättare är fiender till Covid, och det är troendes uppgift att genomföra mission och inkvisitation för att omvända eller förgöra dem.

Om man tänker sig Covid som en religion blir det helt logiskt att det inte alls behöver vara logiskt, och att tron är det centrala. Du följer föreskrifterna och vaccinerar dig för att det är Covids vilja. Vem är du att motsäga Covids ord?

Så är ju människan överlag och samma typ av folk som hakar på det mesta. De börjar i skolan med den sport alla andra utövar och därefter söker de samhörighet i grupp efter grupp, klär sig likadant, gör likadant och tycker likadant. Ständigt på jakt efter en ledare som kan säga åt de vad de ska göra, alltid underlägsna den styrande likt arbetarmyror. Kan inte annat än hålla med men antar att så är människans natur.

En annan som är en avvikelse från det normala får jag väl anta.

skyffelmördarn
2021-12-25, 18:37
Verkar vara många som fått problem med den armen dom tog sprutan i. Hur kommer det sig? Har nålen satts in slarvigt eller är det något i sprutan som ställer till det?

BelowAverage
2021-12-25, 19:00
Verkar vara många som fått problem med den armen dom tog sprutan i. Hur kommer det sig? Har nålen satts in slarvigt eller är det något i sprutan som ställer till det?

Menar du långvariga problem? Inget jag hört från någon som tagit eller sett skrivet om.
Motsäger inte vad du säger men är nyfiken på varifrån det kommer.

Kev88
2021-12-25, 19:29
Den andra kritiska debattartikeln som jag har sett i en etablerad nu, vad händer!?

https://www.expressen.se/debatt/restriktionerna-handlar-inte-langre-om-folkhalsan/

sjövärdig
2021-12-25, 19:47

Verkar vara hur många då? Meningslöst att fråga en sån sak utan att presentera varifrån uppgiften kommer.

Magnus N
2021-12-25, 19:49
Den andra kritiska debattartikeln som jag har sett i en etablerad nu, vad händer!?

https://www.expressen.se/debatt/restriktionerna-handlar-inte-langre-om-folkhalsan/

Inte mycket skulle jag tro, att en ifrån MuF är kritisk känns inte revolutionerande

skyffelmördarn
2021-12-25, 20:16
Inte mycket skulle jag tro, att en ifrån MuF är kritisk känns inte revolutionerande

Sen skiter nog hon i pandemin också, skulle tro att hon bara är ute efter att kasta avföring på Magda och regeringen.

Magnus N
2021-12-25, 20:17
Sen skiter nog hon i pandemin också, skulle tro att hon bara är ute efter att kasta avföring på Magda och regeringen.

Nog stora anledningen till artikeln garanterat

Kev88
2021-12-25, 21:24

Jag är mer chockerad över att Expressen gick med på att publicera något kritiskt gällande pandemin, detsamma med AB gällande den nedan. Det är synd att skräckpropaganda lockar fler läsare än objektiv rapportering av fakta och statistik, då hade vi inte haft den masspsykos som vi nu har.

Magnus N
2021-12-25, 21:28
Expressen har tidigare skrivit kritiskt om vaccinpass etc så inte direkt överraskad där, aftonbladet är kanske lite mer otippat

ispåse
2021-12-25, 23:23
Menar du långvariga problem? Inget jag hört från någon som tagit eller sett skrivet om.
Motsäger inte vad du säger men är nyfiken på varifrån det kommer.

Mina armar minskade med drygt 4cm med början direkt efter sprutan.

Melker2
2021-12-25, 23:43
Mina armar minskade med drygt 4cm med början direkt efter sprutan.

Fick du spruta i båda armarna?

ispåse
2021-12-26, 00:26
Fick du spruta i båda armarna?

Ena armen smittade den andra. Var inte fullvaccinerad.

panzerpig
2021-12-26, 00:28
Ena armen smittade den andra. Var inte fullvaccinerad.

smittade den andra med vadå?

ispåse
2021-12-26, 00:36
smittade den andra med vadå?

Biverkningar... Nu har jag målat in mig i ett hörn. :d

Nej jag fick inga problem med armarna av sprutan men fick ju en reaktion som tog en två månader innan jag var återställd från så tappade ju en del av det.

Var lite av ett försök att smutskasta utan att ta hänsyn till andra orsaker. Jag fick en spruta och pang förlorade jag massa. Att jag låg på sjukhus osv "råkade" jag glömma.

Kev88
2021-12-26, 22:33
Lider ändå lite med honom.

https://www.bitchute.com/video/Hk2eGxMLhyCF/?fbclid=IwAR3fm3dkHVnPd5Cpip0sDl4a1ZVlAbxBUI-6gjKFCerI7Pf4yKeojOyEZHQ

PowerFlower
2021-12-27, 02:38
En kvinna i USA går in på ett större vaccincenter/apotek och ber om att få se på inlagan som följer från tillverkarna av vaccinen. Där ska det tydligen finnas referenser till utförda säkerhetsstudier och förmodligen mer än så.

En anställd springer och hämtar inlagan för Modernas injektioner och börjar svamla om hur det är den fulla versionen av en mer kortfattad version som normalt ges till de som vill se innehåll osv.

För att visa det omfattande innehållet vecklar apotekaren upp inlagan för att då upptäcka att den är tom, vilket får honom att försöka leta upp den "riktiga" online. Kvinnan säger att det inte behövs eftersom hon redan känner till att informationen inte finns.

Apotekaren försäkrar att alla injektioner som han delat ut är säkra, men kan inte svara på hur han vet det. Här händer något hos mannen som får honom att snappa ur sin hypnos och börjar tänka själv.

Av det följer en mycket intressant ordväxling som visar hur hela den här cirkusen är uppbyggd helt på någon slags hypnos och hierarkier.

Mannen går direkt från att försäkra att vaccinerna är säkra till att vilja lämna in sin licens och inte ge fler injektioner. Är det möjligen ett tecken på att han undermedvetet varit kritisk till hela kampanjen, men som under en hypnos bara gjort vad han blivit tillsagd?

https://www.bitchute.com/video/Hk2eGxMLhyCF/

Hur känns det nu då, ni som proppat i er detta rävgift som en god samhällsmedborgare som slaviskt följer pappa staten?

Känns bra eller?

Hahaha!!

"Jävla foliehatt!!!"

Att jag alltid ska ha rätt, det är fan ett under. :D

Oh, by the way. Snack om en fjärde dos nu, så ni vet.

PowerFlower
2021-12-27, 02:45
Apotekarpersonal har postat om det här tidigare men har givetvis blivit bannade av youtube. Här är en av tusentals:

https://www.bitchute.com/video/veREM17I9j16/

Hahahaha!!!!!

Se så, fortsätt kör in giftet nu gott folk! Tro inte på oss galna foliehattar! Jag menar, vi har ju bara haft rätt i exakt allt vi sagt hittills oavsett om det handlat om "rasism", massinvandring, feminism eller vad fan det nu är.

Att ni aldrig lär er.

TommyBoy
2021-12-27, 02:49
Apotekarpersonal har postat om det här tidigare men har givetvis blivit bannade av youtube. Här är en av tusentals:

Hahahaha!!!!!

Se så, fortsätt kör in giftet nu gott folk! Tro inte på oss galna foliehattar! Jag menar, vi har ju bara haft rätt i exakt allt vi sagt hittills oavsett om det handlat om "rasism", massinvandring, feminism eller vad fan det nu är.

Att ni aldrig lär er.

Hehe. Joachim Bartoll med följe. Alla är skådespelare och jorden är platt.

Ett Orm
2021-12-27, 04:00

Hahahaha!!!!!

Att ni aldrig lär er.

De kan väl inte skriva ut att det är nanobots i vaccinet fattar du väl, världen är inte mogen för det.

Jag skulle vara försiktig med vad jag länkar om jag var du. Tänk på hur det gick för nageltejen: mördad med hjälp av en mobil - hon är troligen en potentiell visselblåsare.

https://www.bitchute.com/video/IAcFTBxkzGuS/

Pepz
2021-12-27, 08:46
Tro inte på oss galna foliehattar!

detta var det enda vettiga du skrev

King Grub
2021-12-27, 09:04
Många amerikanska mediciner har tomma medföljande papper. De har dock en QR-kod, och scannar man den hamnar man på FDAs sida. Vilket är lite fel för t ex äldre som inte förstår sig på sådant.

Modernas QR leder till https://www.fda.gov/media/144637/download

TotteShaped4Life
2021-12-27, 09:30
Många amerikanska mediciner har tomma medföljande papper. De har dock en QR-kod, och scannar man den hamnar man på FDAs sida. Vilket är lite fel för t ex äldre som inte förstår sig på sådant.

Detta tycker jag är ett utmärkt exempel på en storm i ett vattenglas; alltså att någon ägnar så mycket tid och energi åt det "tomma pappret" och sedan finns allt på QR-kod.

Dreas
2021-12-27, 10:01
Detta tycker jag är ett utmärkt exempel på en storm i ett vattenglas; alltså att någon ägnar så mycket tid och energi åt det "tomma pappret" och sedan finns allt på QR-kod.De som vill förmedla en skev bild väljer att inte ta med QR-koden alternativt hittar någon stackare som inte vet om det.

Allt för att sprida desinformation och så tvivel.

stridis
2021-12-27, 10:33
Detta tycker jag är ett utmärkt exempel på en storm i ett vattenglas; alltså att någon ägnar så mycket tid och energi åt det "tomma pappret" och sedan finns allt på QR-kod.

Men tillgänglighet behövs också. Hade du bara fått info i braille-skrift så hade du inte varit så kaxig.

Vinter
2021-12-27, 10:39
De som vill förmedla en skev bild väljer att inte ta med QR-koden alternativt hittar någon stackare som inte vet om det.

Allt för att sprida desinformation och så tvivel.

Helt korrekt.

Wain
2021-12-27, 19:36
Land of the free:

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-59800114

Kev88
2021-12-27, 21:30
Land of the free:

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-59800114

New York stiger in i samma efterblivna led som Australien, Österrike, Frankrike osv. Mänskligheten...

Also: https://www.tiktok.com/@angiep83/video/7028575201822608645?_d=secCgwIARCbDRjEFSACKAESPgo8 wHkf1oh9UbTawww53pTbfhWNNmJ9tjG%2FCdsqWuJd1KGbeqMp vY6%2F6HiIX9HxTOgtTBfxxpsYNVCcbWE4GgA%3D&language=sv&preview_pb=0&sec_user_id=MS4wLjABAAAAENaOE9LDwDgVqlhXNz14KBTNTA cJ3ZDLxNelexgyEwla9p9H24RmyHKZTGDeynbX&share_app_id=1233&share_item_id=7028575201822608645&share_link_id=74e71edc-d33a-48d7-8485-43ed82f4fec0&source=h5_m&timestamp=1640243030&u_code=didm7al6hc9fi4&user_id=6960247318730949637&utm_campaign=client_share&utm_medium=android&utm_source=messenger&_r=1

PixelMiner
2021-12-28, 08:00
Finland slopar vaccinbevis med motiveringen att Omicron smittar så mycket att vaccination inte anses ge ett fullgott skydd:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finland-stanger-ner-stora-delar-av-samhallet

Kev88
2021-12-28, 09:56
Jag undrar i hur hög utsträckning detta gäller Covid med tanke på vinstintressena.

The case against science is straightforward: much of the scientific literature, perhaps half, may simply be untrue. Afflicted by studies with small sample sizes, tiny effects, invalid exploratory analyses, and flagrant conflicts of interest, together with an obsession for pursuing fashionable trends of dubious importance, science has taken a turn towards darkness.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(15)60696-1/fulltext

VoDaresVins
2021-12-28, 10:00
Finland slopar vaccinbevis med motiveringen att Omicron smittar så mycket att vaccination inte anses ge ett fullgott skydd:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finland-stanger-ner-stora-delar-av-samhallet

Tror nog det är vettigt att gå in för hårdare restriktioner här nu för att balansera trycket på vården. Har mer än en handfull bekanta nu som ligger hemma krassliga med covid trots de fått 2 vaccindoser.
Sen att hitta balansen av vad som är rätt nivå på restriktioner är inte lätt. Restaurangägare m.fl. går på knä när vården tackar och vice versa.

Dreas
2021-12-28, 10:05
Jag undrar i hur hög utsträckning detta gäller Covid med tanke på vinstintressena.Det finns ju enorma mängder data så rörande de viktigaste delarna såsom minskad risk för allvarlig sjukdom och biverkningar lär det finnas få bättre underlag. Ett stort problem är väl att man har svårt att se hönan eller ägget i vissa fall.

Wain
2021-12-28, 10:21
Tror nog det är vettigt att gå in för hårdare restriktioner här nu för att balansera trycket på vården. Har mer än en handfull bekanta nu som ligger hemma krassliga med covid trots de fått 2 vaccindoser.
Sen att hitta balansen av vad som är rätt nivå på restriktioner är inte lätt. Restaurangägare m.fl. går på knä när vården tackar och vice versa.

Är nog viktigare med vaccintvång även på influensavaccin om man vill avbelasta vården. Där har vi bättre vaccin och i många regioner är det fler med influensa som hamnar på sjukhus.
cofffee

Langster
2021-12-28, 15:10

Jag trodde snarare att det hade blivit något fel vid trycket när jag såg klippet. Verkar otroligt slösaktigt att använda ett så stort ark och dessutom falsa ned allt för så lite information, det är trots allt -något- tryckt på det också, så det har liksom gått igenom hela produktionen. Dock borde det finnas någon form av kontroll när det gäller tryckning av läkemedelsinformation, så jag antar att det är korrekt…
Sen tänkte jag lite till:
Det kan även vara så att papperet är menat att användas som packmaterial, det finns ju utrymme för det i förpackningen, och man vill inte att innehållet ska skramla runt - det kan helt enkelt vara så att det är billigast och enklast att göra på det här sättet. Det kan vara så att förpackningen ska hålla ett standardmått.
Anledningen till att man lämnar blankt med referens till en hemsida kan då vara att man inte vill lämna ut utdaterad information utan länkar till en ständigt uppdaterad webbplats.

Kaktus123
2021-12-28, 19:00
Tydligen större risk att få myokardit av vaccinerna (mRNA) än av Covid-19 om man är under 40år speciellt som man. Lite tröttsamt att sånt här inte pratas mer öppet om eftersom tvång och mörkande är extremt farligt i medicinska sammanhang.

https://www.nature.com/articles/s41591-021-01630-0.pdf

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.23.21268276v1.full.pdf

PowerFlower
2021-12-28, 19:52
Erfaren sjuksköterska försöker dra i nödbromsen - ingen lyssnar

https://www.bitchute.com/video/agHCRykLq6Qt/

Fast ja, det är ju bitchute, "denidära alt höger konspirationssidan!!". Bättre gå tillbaka till youtube samt expressen!

I med sprutan nu, en till, seså!

:D

PowerFlower
2021-12-28, 19:53
Tydligen större risk att få myokardit av vaccinerna (mRNA) än av Covid-19 om man är under 40år speciellt som man. Lite tröttsamt att sånt här inte pratas mer öppet om eftersom tvång och mörkande är extremt farligt i medicinska sammanhang.

Jag tycker verkligen synd om de som är så naiva att de tar rävgiftet, herregud säger jag bara. :Virro

eternallord
2021-12-29, 02:31

Säger inte den första länken det exakt motsatta? Dvs, risken är statistiskt högre för myocarditis efter Covid-infektion än efter vaccination.

”We esti- mated an extra two (95% confidence interval (CI) 0, 3), one (95% CI 0, 2) and six (95% CI 2, 8) myocarditis events per 1 million people vaccinated with ChAdOx1, BNT162b2 and mRNA-1273, respectively, in the 28 days following a first dose and an extra ten (95% CI 7, 11) myocarditis events per 1 million vaccinated in the 28 days after a second dose of mRNA-1273. This compares with an extra 40 (95% CI 38, 41) myocarditis events per 1 million patients in the 28 days following a SARS-CoV-2 positive test. We also observed increased risks of pericarditis and cardiac arrhythmias following a positive SARS-CoV-2 test. Similar associa- tions were not observed with any of the COVID-19 vaccines, apart from an increased risk of arrhythmia following a second dose of mRNA-1273.”

Snubben
2021-12-29, 08:45
Läs stycket "Discussion" i artikeln från nature (specifikt sida 11-12). Den säger tvärtom. Sedan är det nog lämligt att läsa vad de själva säger är begränsningar i deras studie så man får en klarhet vad för potentiella felafaktorer som kan finnas i studien.

Artikeln från medrxiv säger samma sak, påtaglig större infektionsrisk om man får covid-19.

In summary, the risk of hospital admission or death from myocarditis is greater following
COVID-19 infection than following vaccination and remains modest following sequential doses
of mRNA vaccine including a third booster dose of BNT162b in the overall population.

PixelMiner
2021-12-29, 09:18

Ifrån den första artikeln som du citerade:
"Third, the increased risk of myocarditis after vaccination was higher in persons aged under 40 years. We estimated extra myocarditis events to be between 1 and 10 per million persons in the month following vaccination, which was substantially lower than the 40 extra events per million persons observed following SARS-CoV-2 infection."

Dvs, bland de män under 40 år som fick vaccin så var det 1 extra hjärtmuskelinflammation per 1 miljon invånare. Detta går att jämföra med motsvarande grupp män under 40 år som blev covidsjuka, där var det 40 extra hjärtmuskelinflammationer per 1 miljon invånare.

Tycker dessutom att det är spännande att se hur många gamla konton som varit inaktiva i flera år, som helt plötsligt vaknar till liv nu för att sprida anti-vaccinnyheter.

Kaktus123
2021-12-29, 11:08
Som jag påpekade under 40 (speciellt män) är det som är intressant dvs även den gruppen covid-19 myokardit problematik och inte att slå ihop alla åldersgruppers och presentera som samma.

Här har ni från andra länken vilket är ett förtydligande till ursprungstudien. Moderna ser speciellt dåligt ut.

In males aged less than 40 years, we estimated an additional 3 (95%CI 1, 5) and 12 (95%CI 1,
13) myocarditis events per million in the 1-28 days following a first dose of BNT162b2 and
mRNA-1273, respectively; an additional 14 (95%CI 8, 17), 12 (95%CI 1, 7) and 101 (95%CI 95,
104) myocarditis events following a second dose of ChAdOx1, BNT162b2 and mRNA-1273,
respectively; and an additional 13 (95%CI 7, 15) myocarditis events following a third dose of
BNT162b2 vaccine. This compares with 7 (95%CI 2, 11) additional myocarditis events in the 1-28
days following a positive SARS-CoV-2 test. In older males, we estimated 3 (95% CI 2, 4) and 73
(95% 71, 75) additional myocarditis events per million following a third dose of BNT162b2 and a
positive SARS-CoV-2 test, respectively.

Sverker
2021-12-29, 11:42
Men det är inget nytt. FHM har agerat och Moderna används inte till personer yngre än 30 år.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/oktober/fortsatt-rekommendation-om-comirnaty-till-alla-fodda-1991-och-senare/

Kaktus123
2021-12-29, 12:01
Men det är inget nytt. FHM har agerat och Moderna används inte till personer yngre än 30 år.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/oktober/fortsatt-rekommendation-om-comirnaty-till-alla-fodda-1991-och-senare/

Ja sant det du skriver men problemet finns även med pfizer (i mindre utsträckning) och du har fortfarande en 10 års grupp som kan utsättas för den specifika bieffekten och det är illa när det handlar om ett medicinskt tvång vilket det är i dagsläget.

Dreas
2021-12-29, 15:19
Ja sant det du skriver men problemet finns även med pfizer (i mindre utsträckning) och du har fortfarande en 10 års grupp som kan utsättas för den specifika bieffekten och det är illa när det handlar om ett medicinskt tvång vilket det är i dagsläget.Problemet är ju att biverkningarna från infektion är värre. Omikron får vi se, för det verkar sjukt mycket mer smittsamt. Om biverkningarna från Omikron är värre än vaccinen så blir valet att vaccinera enklare. Såvida inte risken för infektion tillsammans med vaccin ger en risk som blir högre för biverkningar i kombination med knappt minskad sjukhusinläggning.

Kev88
2021-12-29, 17:30
De tog minst sagt ut segern i förskott.

https://www.tiktok.com/@killervaccines1/video/7044490241616481542?source=webapp_messages

Iliyas
2021-12-29, 17:53
Lolol bevisar ju att forskare och företagen kan ljuga hur som helst utan att ens bli bestraffade för dessa sjuka påståenden.

Iliyas
2021-12-29, 18:00
Varför envisas folk fortfarande om att ta vaccinet? Känns kanske dumt att man litat på sjukvården och tagit sprutorna helt i onödan och envisas om att har jag tagit den så ska resten och ta sprutan.
Överlednadschansen är typ över 99.9% lugna er lite. De flesta som dött i covid hade dött i alla fall inom kort tid ändå.

Hur många fler har dött 2020,2021 vs 2018,2019?

Sverker
2021-12-29, 18:28
Ja sant det du skriver men problemet finns även med pfizer (i mindre utsträckning) och du har fortfarande en 10 års grupp som kan utsättas för den specifika bieffekten och det är illa när det handlar om ett medicinskt tvång vilket det är i dagsläget.

Ja. Det är en viktig grupp med stort ansvar.
De har fortfarande sina föräldrar i livet. Barnen är i skolåldern. De är mitt upp i arbetslivet. De kan inte längre bara skriva dumheter på nätet, utan måste ta ansvar för sitt agerande som påverkar så många andra.

Dreas
2021-12-29, 19:20
Varför envisas folk fortfarande om att ta vaccinet? Känns kanske dumt att man litat på sjukvården och tagit sprutorna helt i onödan och envisas om att har jag tagit den så ska resten och ta sprutan.
Överlednadschansen är typ över 99.9% lugna er lite. De flesta som dött i covid hade dött i alla fall inom kort tid ändå.

Hur många fler har dött 2020,2021 vs 2018,2019?Överdödligheten 2020 var nära 7000 och den högsta sen 1918, pajas!

Brofessorn
2021-12-29, 19:31
Mycket bra, på sikt, att människor som inte tål en förkylning rensas ur genpoolen. Men å andra sidan förnekar inte jag evolutionsteorin, finns säkert andra perspektiv från kreationister m.fl.

King Grub
2021-12-29, 19:46
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professor-omojligt-att-se-skillnad-pa-forkylningssymptom-och-omikron

TheDoctor
2021-12-29, 20:12
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professor-omojligt-att-se-skillnad-pa-forkylningssymptom-och-omikron

Good news. Förhoppningsvis så är covid19 på väg att bli en vanlig säsongs influensa, så hysterin kan lägga sig lite.
Aldrig i mitt liv har folk varit så rädda för sin hälsa och liv men inte lyft ett finger för att försöka förbättra det.

Två år nu och där är fortfarande fetton på mitt jobb som inte ändrat sina levnadsvanor alls, men att bura in alla som inte tagit vaccinet och varit en god medborgare som dem själva är absolut helt normalt att tycka.

Kaktus123
2021-12-29, 20:13
De har fortfarande sina föräldrar i livet. Barnen är i skolåldern. De är mitt upp i arbetslivet. De kan inte längre bara skriva dumheter på nätet, utan måste ta ansvar för sitt agerande som påverkar så många andra.

Intressant svar, medicinska beslut SKALL bygga på frivillighet och bästa möjliga förståelse och kunskap. INTE på skam och tvång vad politiker har öppnat upp för här (i mer eller mindre hela världen) är enormt arbiträrt och kommer skada förtroendet för medicin och samhället något enormt.

Att argumentera ur ett ta "ansvarsperspektiv" och gör så här så "återfår du din frihet" och flytta på målstolpen hela tiden det kommer slå tillbaka. Ja ta ansvar för sitt agerande och beslut är det sannerligen många som kommer behöva framöver man kan inte tro att man kommer undan med vad som helst bara för att man är den "goda sidan".

Av ren nyfikenhet anser du Sverker att tvångsvaccinering är ok?

stridis
2021-12-29, 20:19
Av ren nyfikenhet anser du Sverker att tvångsvaccinering är ok?

Tvångsvaccinering förespråkas av människor som är ättlingar till Vipeholm-snubbarna som gillade kola.

Sverker
2021-12-29, 20:25
Du får göra precis som du vill.
Jag smittar inte dig och du vill säkert inte smitta någon heller.

Kaktus123
2021-12-29, 20:32
Du får göra precis som du vill.
Jag smittar inte dig och du vill säkert inte smitta någon heller.

Till att börja med är jag vaccinerad, men som det är nu när människor utestäng ur samhället och funktioner samt börjar talas om att folk ska bötfällas när dom inte är vaccinerade så är det inte "gör som du vill".

För övrigt så smittar även vaccinerade som du säkert vet, däremot för att avsluta med något positivt vaccinen är definitivt bra och positiva för äldre och/eller folk med riskfaktorer. Tvång och förlöjligande (jag anklagar inte dig för detta) däremot ajabaja.

Kev88
2021-12-29, 20:46
Aldrig i mitt liv har folk varit så rädda för sin hälsa och liv men inte lyft ett finger för att försöka förbättra det.

Två år nu och där är fortfarande fetton på mitt jobb som inte ändrat sina levnadsvanor alls, men att bura in alla som inte tagit vaccinet och varit en god medborgare som dem själva är absolut helt normalt att tycka.

Dessa människorna ordagrant äcklar mig. Jag har flera på mitt jobb med, och inte nog med att det är osmakligt feta, de röker på det.

Jag smittar inte dig

Skillnaden mellan vaccinerade och ovaccinerade när det kommer till smitta verkar vara obefintlig.

Ekko
2021-12-29, 21:03
Dessa människorna ordagrant äcklar mig. Jag har flera på mitt jobb med, och inte nog med att det är osmakligt feta, de röker på det.

Skillnaden mellan vaccinerade och ovaccinerade när det kommer till smitta verkar vara obefintlig.

Enligt CDC är risken av infection lägre om man är vaccinerad https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/effectiveness/why-measure-effectiveness/breakthrough-cases.html

Vilket borde leda till att de personerna inte smittar i lika stor grad, eftersom inte lika många av dem blir sjuka.
Men har du data från pålitlig källa som säger annat? Presentera den gärna i så fall.

Overall, if there are more COVID-19 infections there will be more vaccine breakthrough infections. However, the risk of infection, hospitalization, and death are all much lower in vaccinated compared to unvaccinated people.

ChuckTesta
2021-12-29, 21:49
J0ZY3VWYKzQ

Melker2
2021-12-29, 22:10
Mycket bra, på sikt, att människor som inte tål en förkylning rensas ur genpoolen. Men å andra sidan förnekar inte jag evolutionsteorin, finns säkert andra perspektiv från kreationister m.fl.

Du tror inte att 85-åringarna som dog redan hade ynglat av sig färdigt?

Langster
2021-12-29, 22:23

Ja det är ett problem med evolutionen - det mesta av det vi dör av pga brister eller ”svaghet” påverkar oss negativt först efter vi har fört våra gener vidare.
Ett klassiskt exempel är den vita australiensiska befolkningen, de har världens högsta nivå av hudcancer, men eftersom hudcancer oftast utvecklas i övre medelåldern efter att man fått barn så kommer den vita befolkningen troligen aldrig att utveckla en mörkare pigmentering. Det evolutionära trycket att få ljusare hy i mörkare områden på jorden är högre, då D-vitaminbrist påverkar oss negativt redan i unga år.

Brofessorn
2021-12-29, 22:33

Så du menar att alla historier om 30-åriga antivaxxare som dör av corona är medialögner? Tveksamt.

Melker2
2021-12-29, 22:48
Så du menar att alla historier om 30-åriga antivaxxare som dör av corona är medialögner? Tveksamt.

Man kan inte utgå från enstaka historier utan man måste titta på statistik omfattande väldigt många människor.

Dreas
2021-12-29, 23:05
Man kan inte utgå från enstaka historier utan man måste titta på statistik omfattande väldigt många människor.Och där ser man att ovaccinerade utgör en procentuellt större andel vårdtillfällen än vaccinerade trots att vaccinerade lever högst tveksamt.

Ekko
2021-12-29, 23:19
59,2% på IVA var ovaccinerade enligt statistik från tidigare i december.
Detta trots att stora majoriteten i Sverige är vaccinerade, så om vaccinen inte skyddade mot allvarlig sjukdom borde de vaccinerade vara en stor majoritet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Poed50/ovaccinerade-i-majoritet-pa-iva

Vilken statistik baserar ni som undviker vaccin erat val på? Tror ni allvarligt att risken är högre genom att ta vaccinet, än att bli allvarligt sjuk med covid-19? Med tanke på hur sällsynta allvarliga biverkningar är så verkar det väl inte så troligt, eller har ni statistik som indikerar annat?

Jag är öppen för att bevisas fel, mest nyfiken på om ni faktiskt har någon relevant statistik som pekar på att det ej skulle vara värt att ta vaccinet.
Tänker mest på tidigare varianter (som det ju också finns mer statistik för). Nu börjar ju covid bli mer milt verkar det som (omicron varianten verkar väl ge mildare sjukdom) så kanske inte värt med så många framtida doser om omicron eller liknande tar över.

trädgårdsmöbel
2021-12-30, 00:58
Min favorit i hela covidsörjan är att när man blir sjuk i det så måste man ta sig till en vårdcentral och testa sig för det samtidigt som man skall isolera sig och inte får gå in på en vårdcentral om man har covid.

RökteUppMinKatt
2021-12-30, 01:03
Detta trots att stora majoriteten i Sverige är vaccinerade, så om vaccinen inte skyddade mot allvarlig sjukdom borde de vaccinerade vara en stor majoritet.

Vilken statistik baserar ni som undviker vaccin erat val på? Tror ni allvarligt att risken är högre genom att ta vaccinet, än att bli allvarligt sjuk med covid-19? Med tanke på hur sällsynta allvarliga biverkningar är så verkar det väl inte så troligt, eller har ni statistik som indikerar annat?

Jag är öppen för att bevisas fel, mest nyfiken på om ni faktiskt har någon relevant statistik som pekar på att det ej skulle vara värt att ta vaccinet.
Tänker mest på tidigare varianter (som det ju också finns mer statistik för). Nu börjar ju covid bli mer milt verkar det som (omicron varianten verkar väl ge mildare sjukdom) så kanske inte värt med så många framtida doser om omicron eller liknande tar över.

Även om folk konstant vinklar fakta och man fan vet fram ifrån bak nuförtiden, så är min uppfattning som ovaccinerad att vaccinet hjälper mot att blir allvarligt sjuk.

Anledningen till jag inte vill ta det är flera:

- Lathet
- Vill inte prenumerar på vaccination
- Osäker på eventuella biverkningar ifrån vaccinet
- Låg risk att bli svårt sjuk även som ovaccinerad så tar hellre naturlig immunitet
- Vill inte stödja läkemedelsföretagen vars främsta agenda verkar vara att tjäna pengar och inte att värna om folket
- Gör allt för att motsätta mig de extrema tillvägagångssätt som nu har börjat införas för at få folk att vaccinera sig

Samtidigt har jag även viss respekt för covid så försöker även undvika att bli sjuk.

Agitator
2021-12-30, 03:19
Och där ser man att ovaccinerade utgör en procentuellt större andel vårdtillfällen än vaccinerade trots att vaccinerade lever högst tveksamt.

För att vaccinerade inte behöver uppsöka IVA som exempel. Fortfarande fler vaccinerade som sprider covid vs icke vaccinerade.

Melker2
2021-12-30, 06:28
Min favorit i hela covidsörjan är att när man blir sjuk i det så måste man ta sig till en vårdcentral och testa sig för det samtidigt som man skall isolera sig och inte får gå in på en vårdcentral om man har covid.

Man går aldrig in på VC, testkitet ligger i en låda utanför, du gör testet t ex i din egen bil och lämnar det sedan i en låda utanför.

Alternativt låter du någon hämta testkitet åt dig.

Iliyas
2021-12-30, 07:21
Överdödligheten 2020 var nära 7000 och den högsta sen 1918, pajas!

LOL smart att inte lägga in någon källa... Du hittade medelvärdet från 2015 till 2019.
OM du kollar statistiken så ser du att den dödstalen ökar de senaste åren och tar du medelvärdet så får du så klart en lägre siffra.
Läs min fråga igen och kolla statistiken igen. Jämför året innan och se själv att den ökat senaste åren vare sig med eller utan corona.................

Wain
2021-12-30, 07:42

Självklart fungerar vaccinen till viss del och rekommenderar definitivt alla i riskgrupp (inklusive bmi >24) att ta dem. Dock för mycket lögner och påtryckningar för att jag skall se ett personligt behov av att ta ett dåligt vaccin mot en relativt mild sjukdom. Då tar jag istället åtgärder som faktiskt fungerar och håller mig med god fysik, samt undviker pöbeln.

Dreas
2021-12-30, 09:29
För att vaccinerade inte behöver uppsöka IVA som exempel. Fortfarande fler vaccinerade som sprider covid vs icke vaccinerade.Snacka om att läsa statistik som fan läser bibeln. De analyser jag sett så står ovaccinerade och vaccinerade ungefär för lika hög smittspridning men med tanke på hur vaccinerade lever i äldre grupper så tror jag de sprider mer. Det ändrar inte på faktumet att över ett år med samma förutsättningar och levnadsstil så kommer en grupp vaccinerade ha färre fall med smitta, färre dödsfall och färre vårdtillfällen. Det går inte att ta höjd för folks idioti.

LOL smart att inte lägga in någon källa... Du hittade medelvärdet från 2015 till 2019.
OM du kollar statistiken så ser du att den dödstalen ökar de senaste åren och tar du medelvärdet så får du så klart en lägre siffra.
Läs min fråga igen och kolla statistiken igen. Jämför året innan och se själv att den ökat senaste åren vare sig med eller utan corona.................
Källa: Socialstyrelsen och SCB.

Bla bla bla bla. Vi hade inte högsta överdödligheten sedan 1918 utan Corona. 2020 såg ut att gå mot underdödlighet - Du kan t.ex se antalet födda på 30-talet som är färre än de födda på 40 och 50-talet.

Prost
2021-12-30, 14:48
The mRNA Vaccines Are Extraordinary, but Novavax Is Even Better
Persistent hype around mRNA vaccine technology is now distracting us from other ways to end the pandemic. (https://www.theatlantic.com/health/archive/2021/06/novavax-now-best-covid-19-vaccine/619276/)

"In this context, the success of the Novavax vaccine should be A1 news. The recent results confirm that it has roughly the same efficacy as the two authorized mRNA vaccines, with the added benefit of being based on an older, more familiar science. The protein-subunit approach used by Novavax was first implemented for the hepatitis B vaccine, which has been used in the U.S. since 1986. The pertussis vaccine, which is required for almost all children in U.S. public schools, is also made this way. Some of those people who have been wary of getting the mRNA vaccines may find Novavax more appealing."

"The Novavax vaccine also has a substantially lower rate of side effects than the authorized mRNA vaccines. Last week’s data showed that about 40 percent of people who receive Novavax report fatigue after the second dose, as compared with 65 percent for Moderna and more than 55 percent for Pfizer. Based on the results of Novavax’s first efficacy trial in the U.K., side effects (including but not limited to fatigue) aren’t just less frequent; they’re milder too. That’s a very big deal for people on hourly wages, who already bear a disproportionate risk of getting COVID-19, and who have been less likely to get vaccinated in part because of the risk of losing days of work to post-vaccine fever, pain, or malaise. Side effects are a big barrier for COVID-vaccine acceptance. The CDC reported on Monday that, according to a survey conducted in the spring, only about half of adults under the age of 40 have gotten the vaccine or definitely intend to do so, and that, among the rest, 56 percent say they are concerned about side effects. Lower rates of adverse events are likely to be a bigger issue still for parents, when considering vaccination for their children."

PixelMiner
2021-12-30, 15:01
The mRNA Vaccines Are Extraordinary, but Novavax Is Even Better
Persistent hype around mRNA vaccine technology is now distracting us from other ways to end the pandemic. (https://www.theatlantic.com/health/archive/2021/06/novavax-now-best-covid-19-vaccine/619276/)

"In this context, the success of the Novavax vaccine should be A1 news. The recent results confirm that it has roughly the same efficacy as the two authorized mRNA vaccines, with the added benefit of being based on an older, more familiar science. The protein-subunit approach used by Novavax was first implemented for the hepatitis B vaccine, which has been used in the U.S. since 1986. The pertussis vaccine, which is required for almost all children in U.S. public schools, is also made this way. Some of those people who have been wary of getting the mRNA vaccines may find Novavax more appealing."

"The Novavax vaccine also has a substantially lower rate of side effects than the authorized mRNA vaccines. Last week’s data showed that about 40 percent of people who receive Novavax report fatigue after the second dose, as compared with 65 percent for Moderna and more than 55 percent for Pfizer. Based on the results of Novavax’s first efficacy trial in the U.K., side effects (including but not limited to fatigue) aren’t just less frequent; they’re milder too. That’s a very big deal for people on hourly wages, who already bear a disproportionate risk of getting COVID-19, and who have been less likely to get vaccinated in part because of the risk of losing days of work to post-vaccine fever, pain, or malaise. Side effects are a big barrier for COVID-vaccine acceptance. The CDC reported on Monday that, according to a survey conducted in the spring, only about half of adults under the age of 40 have gotten the vaccine or definitely intend to do so, and that, among the rest, 56 percent say they are concerned about side effects. Lower rates of adverse events are likely to be a bigger issue still for parents, when considering vaccination for their children."

Detta vaccin är godkänt i EU-länderna sedan den 20:e december. Kan kanske vara något för de som känner sig obekväma med ett mRNA-vaccin:
https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/nuvaxovid---vaccin-mot-covid-19---novavax

Vinter
2021-12-30, 15:57
Detta vaccin är godkänt i EU-länderna sedan den 20:e december. Kan kanske vara något för de som känner sig obekväma med ett mRNA-vaccin:
https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/nuvaxovid---vaccin-mot-covid-19---novavax

Ja det är det vaccin man kan rekommendera, som betydligt säkrare trots spikeproteinet.

Vickan96
2021-12-30, 16:59
- Vill inte stödja läkemedelsföretagen vars främsta agenda verkar vara att tjäna pengar och inte att värna om folket

Givetvis, det är så företagande fungerar. Du tror väl inte att det är välgörenhet de sysslar med? Att utveckla vaccin och läkemedel kostar slant.

Wain
2021-12-30, 17:07

Man får väl fortfarande inte välja vilket vaccin man vill ha? Dessutom är det endast nödgodkänt.

RökteUppMinKatt
2021-12-30, 18:17
Givetvis, det är så företagande fungerar. Du tror väl inte att det är välgörenhet de sysslar med? Att utveckla vaccin och läkemedel kostar slant.

Nä, men att främja människors hälsa borde vara välgörenhet som finansieras av skattemedel och kontrolleras, utan vinst som primärt mål.

Men hur som helst så finns det gränser på girighet. Och dessa gränser verkar jävligt blurrade inom de flesta branscher nuförtiden, vilket gör det väldigt svårt att lite på det mesta.

Vinter
2021-12-30, 18:48
Det fattas ganska mycket information i presskonferensen. Vaccinerad eller inte spelar inte så stor roll i nya varianten. Mitt antagande är att majoriteten av smittan sprids av vaccinerade, som sker i övriga länder. Även i områden där vaccinering når nästan 100%. Det finns mer info jag läste på karolinska, som jag inte orkar skriva.

Steg två, stanna hemma nyårsafton. Julafton har potential att bli årets smittoevent. Inkuberingstiden är perfekt för en perfekt storm nyårsafton. Om nu iva överbelastas, finns en risk för peak i dödsfall.

Vaccinering är inte samma sak som prevention eller behandling, speciellt inte av en ny variant. Men vaccination är viktig för just riskgrupper.

"Tegnell: Smittspridningen följer inte mönstret att avta under storhelger"

https://sverigesradio.se/artikel/tegnell-smittspridningen-foljer-inte-monstret-att-avta-under-storhelger

Det var inte jättesvårt att räkna ut med statistiken från Sydafrika och UK. Nyår kommer bli ett superspridar-event i Sverige.

Vinter
2021-12-30, 18:56
Med tanke på att gemene svensk verkar vara mer inriktad på vilken av oss som har lite för många kilon på oss än de effektiva smittskyddsåtägrderna är det inte föråvnande ens.

Bästa smittskyddsåtgärden är att tappa de extra kilona, då minskar du risken att belasta vården med ganska mycket.

Ekko
2021-12-30, 19:28
Individer lär vara mycket mer fokuserade på att klara sig bra själva och möjligen även undvika smitta deras närstående äldre än huruvida de kommer belasta vården eller inte. Även om det kanske finns vissa som kommer hävda annat om sig själva..

Såklart det inte är bra att vara överviktig. Men faktum är att många är överviktiga vilket gör vaccinen extra viktiga/eftertraktade.

De som snackar om att inte belasta vård i sammanhang av vaccin försöker nog mest "virtue-signalera", för då hjälper man någon annan än sig själv.

Vickan96
2021-12-30, 19:53
Nä, men att främja människors hälsa borde vara välgörenhet som finansieras av skattemedel och kontrolleras, utan vinst som primärt mål.

Men hur som helst så finns det gränser på girighet. Och dessa gränser verkar jävligt blurrade inom de flesta branscher nuförtiden, vilket gör det väldigt svårt att lite på det mesta.

Kontroll av läkemedel utförs av läkemedelsverket, en statlig myndighet, med statliga medel. Alltså är nästan systemet du förespråkar redan på plats. Att icke vinstdrivande företag skall utveckla läkemedel låter som en absurd eutopi.

Kev88
2021-12-30, 19:58
Enligt CDC är risken av infection lägre om man är vaccinerad https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/effectiveness/why-measure-effectiveness/breakthrough-cases.html

Vilket borde leda till att de personerna inte smittar i lika stor grad, eftersom inte lika många av dem blir sjuka.
Men har du data från pålitlig källa som säger annat? Presentera den gärna i så fall.

Nedan har du lite läsvärt, i den sista ser man också att ovaccinerade bär på en lika stor mängd virus. Men visst smittar man mer om man blir hostig och snorig och inte håller sig borta från andra människor. Det är ju ingen slump att 4 av de 5 länderna med mest vaccinerade klassas som länder med en hög smittorisk enligt CDC.

Increases in COVID-19 are unrelated to levels of vaccination across 68 countries and 2947 counties in the United States

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8481107/?fbclid=IwAR0zHYybHLU-mTMA68ltW_AkBcZShgYaYdEhxBbBAcMg5qThPZGrCOSD01U

https://www.thelancet.com/journals/lanepe/article/PIIS2666-7762(21)00258-1/fulltext?fbclid=IwAR2yS_tyLdBV7KoPeZRs4Mtui5VzwJ1k i0ajRozW8wnXxxfdjPiJGsB_Ur4

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2102507?fbclid=IwAR0XpSXeXZqnzpUBGZXgTLuvlsqg z7BAiMPqQSmFXFStEJC43w9s3qlrNmM

RökteUppMinKatt
2021-12-30, 20:19
Kontroll av läkemedel utförs av läkemedelsverket, en statlig myndighet, med statliga medel. Alltså är nästan systemet du förespråkar redan på plats. Att icke vinstdrivande företag skall utveckla läkemedel låter som en absurd eutopi.

Nu är det väl inte läkemedlet i sig som är det stora problemet, utan själva agendan att alla ska ta det och de spakar som läkemedelsföretagen eventuellt drar i endast för att tjäna extra pengar.

Världen är komplicerad, men min världsbild är att den är ordentligt rubbad och korrupt av girighet som nästan alltid sätter pengar framför välmående.

Det finns goda företag och politiker med moral i behåll som tillför, men ju äldre jag blir, desto svårare tycks det vara att finna dessa.

Jag vill helt enkelt inte bidra till skiten. Sen om läkemedelsföretagen verkligen är så giriga att de skulle pusha ut ett vaccin som egentligen inte behövs för den stora majoriteten låter jag vara osagt. Att sålla bland all information som sprids är inte enkelt.

Men nu var detta bara en av många punkter på min lista.

PixelMiner
2021-12-30, 21:17
Man får väl fortfarande inte välja vilket vaccin man vill ha?

Man kanske kan hävda att mRNA-fobi är en tillräckligt stark anledning. ;)

Dessutom är det endast nödgodkänt.

Det är väl inget Covid-vaccin som har fått fullt godkännande inom EU än?

Wain
2021-12-30, 22:02
Det är väl inget Covid-vaccin som har fått fullt godkännande inom EU än?

Nepp. Bara att vänta...
cofffee

Vickan96
2021-12-30, 23:29
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/proteinvaccin-ger-hopp-om-mer-langvarigt-skydd

"Före jul godkände Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA) Nuvaxovid, ett proteinbaserat vaccin som bygger på en äldre och mer beprövad teknik med väl kartlagda biverkningar."

Vet inte om det postats tidigare om detta, kan inte minnas att jag sett det.

Ekko
2021-12-30, 23:56
Nedan har du lite läsvärt, i den sista ser man också att ovaccinerade bär på en lika stor mängd virus. Men visst smittar man mer om man blir hostig och snorig och inte håller sig borta från andra människor. Det är ju ingen slump att 4 av de 5 länderna med mest vaccinerade klassas som länder med en hög smittorisk enligt CDC.

https://www.thelancet.com/journals/lanepe/article/PIIS2666-7762(21)00258-1/fulltext?fbclid=IwAR2yS_tyLdBV7KoPeZRs4Mtui5VzwJ1k i0ajRozW8wnXxxfdjPiJGsB_Ur4

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2102507?fbclid=IwAR0XpSXeXZqnzpUBGZXgTLuvlsqg z7BAiMPqQSmFXFStEJC43w9s3qlrNmM

Tackar. Ska kolla när jag är mer nykter.
Vaccinet har ju oavsett om det minskar smitta eller inte en viktig effekt mot allvarlig sjukdom, men kan vara intressant att kolla på hur det påverkar smitta också.

Kev88
2021-12-31, 10:38
Tackar. Ska kolla när jag är mer nykter.
Vaccinet har ju oavsett om det minskar smitta eller inte en viktig effekt mot allvarlig sjukdom, men kan vara intressant att kolla på hur det påverkar smitta också.

Jo, visst minskar det risken för det, det är dock inte långvarigt. Det som frustrerar mig är att det införs restriktioner som varken är vetenskapligt eller medicinskt försvarbara och som för oss allt närmare ett auktoritärt samhälle, som vaccinationsbevis.

Agitator
2021-12-31, 22:02
https://twitter.com/MythinformedMKE/status/1476992015556620291

Robert Malone som vissa dissar får ventilera lite hos joe rogan.

ispåse
2022-01-01, 00:32

Tog en dos och blev sjuk. Nu bryr jag mig helt enkelt inte. Haft covid två gånger, riktigt sjuk första, knappt märkbart andra. Att jag tog en dos vaccin var av den enkla anledningen att jag var tvungen för att få ett jobb där jag kunde ha med mig hunden så den skulle slippa vara själv hemma. Annars hade jag inte gjort det då jag inte bryr mig nämnvärt om folk jag inte är bekant med. Folkhälsa, samhällsansvar osv är inte intressant. Större delen av samhället ogillar mig så merparten där kan få dö i mitt tycke.

ispåse
2022-01-01, 00:36

Måste jag verkligen ta ansvar för ett agerande som påverkar andra? Folk dör varje dag världen över, varför ska jag bry mig mer nu? Gör någon helt ärligt det?

Wain
2022-01-01, 17:28
Dags att införa träningspass istället för vaccinpass?

https://link.springer.com/article/10.1007/s40279-021-01466-1

ispåse
2022-01-01, 17:30
Dags att införa träningspass istället för vaccinpass?

https://link.springer.com/article/10.1007/s40279-021-01466-1

Den är jag absolut på, samt förbjuda fetton vistas i restauranger samt i affärer med godis.

Dominic
2022-01-01, 18:10
https://twitter.com/ColumbiaBugle/status/1477155290751684610

Vackraste nyårscoronaförlovningskyssen jag sett. Så magiskt, så romantiskt!

ispåse
2022-01-01, 22:04
https://twitter.com/ColumbiaBugle/status/1477155290751684610

Vackraste nyårscoronaförlovningskyssen jag sett. Så magiskt, så romantiskt!

Äsch, samma sak med kondom. :d

Melker2
2022-01-01, 23:39
Måste jag verkligen ta ansvar för ett agerande som påverkar andra? Folk dör varje dag världen över, varför ska jag bry mig mer nu? Gör någon helt ärligt det?

Är det ditt bidrag till tävlingen om årets dummaste inlägg?

ispåse
2022-01-02, 00:01
Är det ditt bidrag till tävlingen om årets dummaste inlägg?

Så folk är tyvärr. Att folk som du inte kan inse det som gör att samhället går åt det hållet det går på punkt efter punkt.

Folket skiter fullständigt i för de okända människor, de bryr sig om sig själva och låtsas vara goda för att föda sitt ego genom likes och ryggdunkningar. För veka för att inse hur egocentriska och djuriska de faktiskt är. Kan de tjäna pengar på det genom kändisskap och att gapa högt så är det ännu bättre.

Tror du folket vaccinerar sig för att hjälpa sjukvården och folkhälsan? Jo tjena... Påstår de det så är det för att de vägrar erkänna hur de faktiskt är innerst inne.

Jag är ärlig med det. Om du och 100000 andra i landet dör imorgon så bekommer det mig inte det minsta så länge jag och mina närmsta klarar sig. Behövs det så offrar jag er alla utan minsta tvekan.

Gust87
2022-01-02, 09:29
Så folk är tyvärr. Att folk som du inte kan inse det som gör att samhället går åt det hållet det går på punkt efter punkt.

Folket skiter fullständigt i för de okända människor, de bryr sig om sig själva och låtsas vara goda för att föda sitt ego genom likes och ryggdunkningar. För veka för att inse hur egocentriska och djuriska de faktiskt är. Kan de tjäna pengar på det genom kändisskap och att gapa högt så är det ännu bättre.

Tror du folket vaccinerar sig för att hjälpa sjukvården och folkhälsan? Jo tjena... Påstår de det så är det för att de vägrar erkänna hur de faktiskt är innerst inne.

Jag är ärlig med det. Om du och 100000 andra i landet dör imorgon så bekommer det mig inte det minsta så länge jag och mina närmsta klarar sig. Behövs det så offrar jag er alla utan minsta tvekan.

Detta är en sanning som väldigt få vågar erkänna.

Melker2
2022-01-02, 09:54
Detta är en sanning som väldigt få vågar erkänna.

Jag googlade lite och hittade siffran 1% av normalbefolkning samt 15% av de som sitter i fängelse har de personlighetsdragen.

Inte så konstigt att få erkänner det, dock lite konstigt att flera verkar samlats här än andelen i normalbefolkningen?

Ett Orm
2022-01-02, 10:17
Att offra andra när det kommer till kritan och sätta sig och sina närmaste först är inget konstigt, skulle jag också göra. Därför jag är sådan motståndare till invandring tex.
Men att du likgiltig skulle se på när 100 000(för dig okända) barn och andra dör tror jag inte ett skit på. Svältkatastrofer och Tsunamin i thailand, då tänkte du bara - meh, hoppas det inte var nån jag kände.
Då är man inte som de flesta utan en fullblodspsykopat, och då är det föga troligt att du ens känner något för dina närmaste heller.

Kev88
2022-01-02, 11:06
Ni som inte har lyssnat på det senaste JRE avsnittet med Dr. Robert Malone borde göra det.

ispåse
2022-01-02, 11:37
Att offra andra när det kommer till kritan och sätta sig och sina närmaste först är inget konstigt, skulle jag också göra. Därför jag är sådan motståndare till invandring tex.
Men att du likgiltig skulle se på när 100 000(för dig okända) barn och andra dör tror jag inte ett skit på. Svältkatastrofer och Tsunamin i thailand, då tänkte du bara - meh, hoppas det inte var nån jag kände.
Då är man inte som de flesta utan en fullblodspsykopat, och då är det föga troligt att du ens känner något för dina närmaste heller.

Svältkatastrofer existerar ju dagligen och tyvärr rycker jag lite på axlarna åt det. Tycker att det är hemskt det ska vara så men mer än så är det inte. Hur mår du över det? Mår du dåligt varje dag?

Dör det inte omkring 150000 människor dagligen i världen? De är för mig lika okända som 150000 svenskar, mår jag dåligt idag för det? Gör du? Varför kan du då inte tro mig när jag säger jag bryr mig lika lite ifall 100000 svenskar skulle ha dött idag? Är jag en psykopat för det?

Anledningen fler reagerar ju närmre det kommer är inte för att de bryr sig om andra, det är insikten om att det kan drabba en själv ju närmre det kryper, av själviska orsaker börjar de att reagera med tankarna om anhöriga och familj.

ispåse
2022-01-02, 11:43
Precis likt att de som plötsligt bryr sig och fäller ut änglavingarna då media visar bilder och hemskheter över katastrofer inte fattar det ser så ut dagligen världen över.

Barn svälter, kvinnor våldtas, män torteras just i detta nu. Snyftar ni först när ni ser det på bild och däremellan existerar det inte och ni lever på likt ingenting? Inte riktigt så världen ser ut. Jag är hemsk som inte bryr mig om när folk här i landet dör i covid men alla ni andra bryr er ju heller inte när folk över hela världen dagligen år efter år dör på de mest hemska sätt som går att komma på. Då är ni ute och partajar, reser runt och mår allmänt bra verkar det som? Men det är jag som är psykopaten som är medveten om det?

ispåse
2022-01-02, 12:39
Jag googlade lite och hittade siffran 1% av normalbefolkning samt 15% av de som sitter i fängelse har de personlighetsdragen.

Inte så konstigt att få erkänner det, dock lite konstigt att flera verkar samlats här än andelen i normalbefolkningen?

Normalbefolkningen följer råttfångarens melodi över klippkanten, bara de får vara tillsammans och känna sig behövda och sedda.

Melker2
2022-01-02, 13:00
Normalbefolkningen följer råttfångarens melodi över klippkanten, bara de får vara tillsammans och känna sig behövda och sedda.

Är du med i 1% gruppen eller är du på ett ställe där ni utgör 1/6?

ispåse
2022-01-02, 13:09

Skulle nog säga jag tillhör 99% men kanske bland de få procenten som inser det?

Men själv, engagerar du dig så här dagligen över allt som finns att dö över världen över? Beundransvärt i sådana fall.

Vad har vi nu i landet, strax 15000 totalt okända människor som dött i covid sedan start och du verkar ligga i fosterställning och sprattla på golvet helt hysterisk?

Omkring samma antal tycks avlida av luftföroreningar årligen, tjuter du nu? Ska du ge dig ut och bränna bilar? Kalla folk för psykopater som inte bryr sig? Skaffa dreads, dricka sojamjölk och ställa dig utanför Rejmes med plakat om att bilar dödar? Försöka få bilister att framstå som andra klassens medborgare?

Men fint du bryr dig om andra tjutpelle. Vore ju trevligt om du gjorde det på riktigt med istället för att bara försöka spela bror duktig så att du kan sova gott om nätterna.

kvarnis
2022-01-02, 13:14

Är väl ändå 20% av den "vuxna" befolkningen i sverige som avstått från att vaccineras, i länder med mer totalitär repression är siffran högre ca 30% i tyskland och österrike.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/

ispåse
2022-01-02, 13:20
Är väl ändå 20% av den "vuxna" befolkningen i sverige som avstått från att vaccineras, i länder med mer totalitär repression är siffran högre ca 30% i tyskland och österrike.

Antar han syftar på att den lilla procenten är den del av befolkningen som inombords inte avlider av vetskapen att människor dagligen dör värden över.

Ett Orm
2022-01-02, 13:20
Svältkatastrofer existerar ju dagligen och tyvärr rycker jag lite på axlarna åt det. Tycker att det är hemskt det ska vara så men mer än så är det inte. Hur mår du över det? Mår du dåligt varje dag?

Dör det inte omkring 150000 människor dagligen i världen? De är för mig lika okända som 150000 svenskar, mår jag dåligt idag för det? Gör du? Varför kan du då inte tro mig när jag säger jag bryr mig lika lite ifall 100000 svenskar skulle ha dött idag? Är jag en psykopat för det?

Anledningen fler reagerar ju närmre det kommer är inte för att de bryr sig om andra, det är insikten om att det kan drabba en själv ju närmre det kryper, av själviska orsaker börjar de att reagera med tankarna om anhöriga och familj.
Så du tycker det är hemskt ändå? Nyss var du ju helt likgiltig det är en milsvid skillnad.
Känns lite som du inte vill förstå att man kan känna empati utan att göra något åt eländet.

Jag mår dåligt om jag ser svältande folk på TV tex, men det är ju inget jag gräver ner mig för. Jag är medveten att jag kan/vill/orkar göra föga åt det - och visst hellre dem än jag naturligtvis.

ispåse
2022-01-02, 13:35
Så du tycker det är hemskt ändå? Nyss var du ju helt likgiltig det är en milsvid skillnad.
Känns lite som du inte vill förstå att man kan känna empati utan att göra något åt eländet.

Jag mår dåligt om jag ser svältande folk på TV tex, men det är ju inget jag gräver ner mig för. Jag är medveten att jag kan/vill/orkar göra föga åt det - och visst hellre dem än jag naturligtvis.

Likgiltig är jag tyvärr likt de flesta andra. Önskar självklart det inte var så men det påverkar mig faktiskt inte nämnvärt.

Vad jag pekade på är att 100000 döda svenskar imorgon inte bekommer mig mer än 100000 övriga människor i världen långt bort.

Jag är medveten om att människor dör, jag är medveten om vad som i världen sker, att jag ser det på bild förändrar ingenting då jag redan vet om det. Jag har accepterat att så ser världen ut.

Vad jag reagerar på är hyckleriet hos människan att agera på döden då den kommer i ens närhet genom att spela på folkhälsan och godheten i att plötsligt bry sig om andra. Människan som annars aldrig bryr sig om annat än sig själv ska plötsligt agera moder Teresa. Ett beteende som jag mestadels tror beror på den egna rädslan att drabbas samt rädslan att hamna utanför gruppen. Men för att mota Olle i grind tar man till det starkaste vapnet man tror sig ha, godheten och kärleken för allt och alla. Det vapnet går att trycka ner med, upphöja sig själv med samt hitta sig en grupp med där man är omtyckt.

Människan är inte så himla trevlig och omtänksam innerst inne som folk vill tro. Vi grupperar oss för att överleva och offrar gärna andra för det.

Ett Orm
2022-01-02, 14:22
Likgiltig är jag tyvärr likt de flesta andra. Önskar självklart det inte var så men det påverkar mig faktiskt inte nämnvärt.

Vad jag pekade på är att 100000 döda svenskar imorgon inte bekommer mig mer än 100000 övriga människor i världen långt bort.

Jag är medveten om att människor dör, jag är medveten om vad som i världen sker, att jag ser det på bild förändrar ingenting då jag redan vet om det. Jag har accepterat att så ser världen ut.

Vad jag reagerar på är hyckleriet hos människan att agera på döden då den kommer i ens närhet genom att spela på folkhälsan och godheten i att plötsligt bry sig om andra. Människan som annars aldrig bryr sig om annat än sig själv ska plötsligt agera moder Teresa. Ett beteende som jag mestadels tror beror på den egna rädslan att drabbas samt rädslan att hamna utanför gruppen. Men för att mota Olle i grind tar man till det starkaste vapnet man tror sig ha, godheten och kärleken för allt och alla. Det vapnet går att trycka ner med, upphöja sig själv med samt hitta sig en grupp med där man är omtyckt.

Människan är inte så himla trevlig och omtänksam innerst inne som folk vill tro. Vi grupperar oss för att överleva och offrar gärna andra för det.
Vad menar du med likgiltig egentligen? Att du inte bryr dig eller inte gör något åt det?
Var går gränsen för när man kan lägga saken bakom sig, har den betydelse?

De allra flesta bryr sig om andra, men inte lika mycket som om sig själva naturligtvis. Är det hyckleri menar du?
Betvivlar starkt att du skulle bry dig lika lite om hela örebo blev slaktat som att 100k dör i jemen eller kina som du troligen inte har någon koppling till.

Melker2
2022-01-02, 14:41

Det byggde på tidigare inlägg där ispåse påstod sig vara helt iskall och inte bry sig alls om 100 000 svenskar skulle dö imorgon. Den totala bristen på empati brukar man koppla till psykopater och de utgör 1% av normalbefolkningen och 15% av de som sitter i fängelse.

Jag skrev aldrig psykopat men den syftningen förstod ispåsen så han är inte helt tappad trots att han uttrycker för mänskligheten väldigt obehagliga åsikter. Är nog t o m hacket obehagligare att han gör det medvetet än om det ”bara” varit av dumhet…

ispåse
2022-01-02, 14:44
Vad menar du med likgiltig egentligen? Att du inte bryr dig eller inte gör något åt det?
Var går gränsen för när man kan lägga saken bakom sig, har den betydelse?

De allra flesta bryr sig om andra, men inte lika mycket som om sig själva naturligtvis. Är det hyckleri menar du?
Betvivlar starkt att du skulle bry dig lika lite om hela örebo blev slaktat som att 100k dör i jemen eller kina som du troligen inte har någon koppling till.

Som du säger är jag självklart inte helt obrydd. En viss del är även ironi över andras nypåkomna gudaliknande kärlek för andra. Jag önskar ju självklart inte att människor lider men har med åren antar jag funnit mig i att så ser det ut och ofrånkomligt är det varför jag inte lägger mer energi på det. Avtrubbad kanske?

Vad gäller Örebro och Jemen gör det mig ingen skillnad. Känner ingen i Örebro så lika mycket främlingar där som i Jemen. Varför känner du själv skillnad där? Att det då krupit nära och kan drabba dig? Eller är det fortfarande av omtanke för andra? För egen del kan nog en del ligga i att jag bra länge nu distanserat mig från samhället som det ser ut, jag ogillar det, jag ogillar hur folk är och vad de tycker.

Vad jag menar med hyckleri är att gå i taket över en sak där 10000 dör och agera likt alla som inte förstår det hemska med det är psykopatiska idioter. Samtidigt som man annars lallar runt leende om dagarna när fler dör av andra minst lika hemska orsaker själv helt obrydd.

Varför ska jag ta att någon säger åt mig att jag ska bry mig när personen själv bevisligen sällan bryr sig? Att de nu bryr sig är ju för att de plötsligt vaknar en sväng och enbart därför. Snart sover de likt alltid igen och världen fortsätter vara lika hemsk medans de trivs som fisken i vattnet.

Fler dör som sagt årligen av föroreningar än covid i landet. Varför tjuter inte personer som Melker varje dag är frågan. Varför agerar de inte lika hårt, tycker lika hårt, förolämpar lika hårt. Det är hyckleri i mitt tycke.

Jag säger inte att jag är bättre än någon annan, snarare att jag är lika hemsk som alla er andra. Covid med dödsfall är för mig vad svältande barn är för er.

ispåse
2022-01-02, 14:58
Det byggde på tidigare inlägg där ispåse påstod sig vara helt iskall och inte bry sig alls om 100 000 svenskar skulle dö imorgon. Den totala bristen på empati brukar man koppla till psykopater och de utgör 1% av normalbefolkningen och 15% av de som sitter i fängelse.

Jag skrev aldrig psykopat men den syftningen förstod ispåsen så han är inte helt tappad trots att han uttrycker för mänskligheten väldigt obehagliga åsikter. Är nog t o m hacket obehagligare att han gör det medvetet än om det ”bara” varit av dumhet…

Vad hakar du upp dig på så pass att anse mig vara psykopat? Att jag inte bryr mig just om 100000 svenskar eller 100000 människor av blandat ursprung?

Hade jag dragit elen hade jag ju inte ens vetat om att de dött oavsett var och livet för mig hade ju sett likadant ut oavsett den dagen ifall jag nu stannat hemma med familjen. Så varför ska jag då låta det påverka mig bara för att jag vet om det? På vilket sett påstår du att det ska påverka mig? Ska jag bli ledsen, börja meditera, fundera på att gå i kloster och finna meningen med livet eller vad önskar du?

Så anledningen att du inte varit så här uppjagad sedan födseln över vad som sker i världen får jag då anta är för att du inte vet om det?

Men jag kan ha fel. Är det dock så att du helt ärligt slåss och kämpar för alla världens orättvisor och gråter dig till sömns om nätterna för att du inte kan göra mer, känna mer så ska du ha en riktig eloge. Personer som du är vad världen behöver och vad som kan rädda den. Tyvärr är ni nog inte 99% av befolkningen bara. Och där menar jag tyvärr, hade varit underbart om så var fallet så all heder åt dig.

ispåse
2022-01-02, 15:26
Eller rättelse. Självklart hade jag brytt mig mer om ifall 100000 svenskar blev "slaktade" imorgon än 100000 personer från Jemen. Anledningen då hade varit att något hänt i Sverige som skulle kunna att drabba mig och mina nära. Vad jag kan tänka mig är krig och det hade påverkat mig väldigt. Inte för att jag bryr mig mer om de döda för att de är okända svenskar mot okända personer från annat land. Utan just för att min överlevnadsinstinkt skulle kicka in. Så där har ni rätt i sak men av fel anledning.

Dominic
2022-01-02, 17:36
Svältkatastrofer och Tsunamin i thailand, då tänkte du bara - meh, hoppas det inte var nån jag kände.

Faktum med att ingen brydde sig heller särskilt om tsunamin, i ärlighetens namn. Det är ju bara som med bilolyckor, folk måste liksom stanna och titta ändå av intresse.

Och mest därför att man slås av tanken att det kunde ha varit en själv eller någon av ens närmaste som drabbades och bjuder in till intressanta diskussioner med andra, inte för att man ligger uppe på nätter och funderar vilka känslor som någon drabbad går och bär på.

ispåse gör ju en helt korrekt analys här och är ärlig med det som få skulle erkänna. Jag är också övertygad om att sådana som honom faktiskt besitter ett större hjärta generellt än andra. Det är ju uppenbarligen en genuin man.

Det är dock inte medelsvensson. Det vidrigaste jag vet är människor som skänker till välgörenhet och skit men som inte gör det anonymt utan ska skylta med hur man engagerat sig i Musikhjälpen eller lägga upp på sociala medier hur man donerat blod eller vaccinerat sig (för att "skydda våra äldre"). Det är lismande opålitliga jävlar vars sanna intentioner man aldrig kan lita på, de har bara sett en möjlighet att kunna klättra i status och framställa sig som god i övrigas ögon.

Och faktum med att det här är till och med något som Jesus nämner i Bibeln. Det här vad bland det värsta han visste också.

Agitator
2022-01-03, 18:55
Du som nyss skrev hur effektivt det är att hota sig till de saker man vill ha---

Ser du världen i svart och vitt?
Normala människor känner medlidande, men vi har också möjlighet att hantera våra känslor.
Inställningen "jag bryr mig inte om någon utanför min närmsta krets dör"

Nästan alla ljuger när de får frågan om medlidande i världen. Lätt att ljuga och säga att man bryr sig och känner med dem. Men extremt få väljer donera pengar (röda korset är bara trams för övrigt) eller lägger om sitt liv och dedikerar det till att åka ner likt missionärerna i afrika för att rädda dem eller göra deras leverne bättre.

Att svara ärligt på frågan så anser de flesta att man är psykopat. Bara titta på hur många hetsar i covidfrågan om vaccinerade vs ovaccinerade. *gah!*

Kev88
2022-01-03, 19:57
Vad har vi nu i landet, strax 15000 totalt okända människor som dött i covid sedan start

Jag vill inte vara den, men om jag har uppfattat det rätt så är den siffran garanterat lägre då folk hamnar i den statistiken oavsett om det var orsaken eller inte.

Det vidrigaste jag vet är människor som skänker till välgörenhet och skit men som inte gör det anonymt utan ska skylta med hur man engagerat sig i Musikhjälpen eller lägga upp på sociala medier hur man donerat blod eller vaccinerat sig (för att "skydda våra äldre"). Det är lismande opålitliga jävlar vars sanna intentioner man aldrig kan lita på, de har bara sett en möjlighet att kunna klättra i status och framställa sig som god i övrigas ögon.

Väl talat!

Dreas
2022-01-03, 21:11
Jag vill inte vara den, men om jag har uppfattat det rätt så är den siffran garanterat lägre då folk hamnar i den statistiken oavsett om det var orsaken eller inte.
Fast orsaken om den nu må vara en annan ändrar inte faktumet att vi haft överdödlighet i hela Europa. Det dödar folk, får dom över kanten. Vi hade troligen haft underdödlighet 2020…

Argumentet hade varit hållbart om överdödligheten 2020 inte stuckit.

ispåse
2022-01-03, 22:13
Fast orsaken om den nu må vara en annan ändrar inte faktumet att vi haft överdödlighet i hela Europa. Det dödar folk, får dom över kanten. Vi hade troligen haft underdödlighet 2020…

Argumentet hade varit hållbart om överdödligheten 2020 inte stuckit.

100000, 150000, 200000... Kvittar mig. Jag känner inte annorlunda i mitt resonemang var där någonstans sanningen än må ligga.

Dreas
2022-01-03, 22:32
100000, 150000, 200000... Kvittar mig. Jag känner inte annorlunda i mitt resonemang var där någonstans sanningen än må ligga.Jag citerade inte dig så du kan med fördel låta bli att skriva. Du har gjort din åsikt klar…

David_wigren
2022-01-03, 22:56
Hur ser dödligheten ut 2021?

PixelMiner
2022-01-03, 23:10
Hur ser dödligheten ut 2021?

Överdödligheten är inte så dramatisk för 2021 jämfört med 2020.
Se nedan diagram (OSB! notera att Y-axeln är olika.):
2020:
https://imgur.com/4H2kGKw.png
Källa: Excess mortality for 2020 (https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-01-01..2020-12-31&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Metric=Excess+mortality+%28%25%29&Interval=Weekly&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=false&country=SWE~DNK~USA~GBR)

2021:
https://imgur.com/6w2TiGl.png
Källa:Excess mortality for 2021 (https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-01-01..2021-12-31&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Metric=Excess+mortality+%28%25%29&Interval=Weekly&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=false&country=SWE~DNK~USA~GBR)

ispåse
2022-01-04, 01:01
Jag citerade inte dig så du kan med fördel låta bli att skriva. Du har gjort din åsikt klar…

Bannar du mig från tråden. En så godhjärtad man som du?

Agitator
2022-01-04, 13:25
https://omcorona.se/hur-bra-skyddar-vaccinen-och-tidigare-infektion-mot-omicron/

Gudiol skriver som vanligt väldigt bra.

https://omcorona.se/wp-content/uploads/2022/01/omicron.europa.png

Kralligare
2022-01-04, 14:49
Då var 3 dosen klar. Man får hoppas att man får en mild infektion nu, för som läget är nu så kommer ingen undan Omicron. Flera på jobbet är sjuka, vänner och grannar så det är bara att invänta.

Glasnost
2022-01-04, 14:51
Då var 3 dosen klar. Man får hoppas att man får en mild infektion nu, för som läget är nu så kommer ingen undan Omicron. Flera på jobbet är sjuka, vänner och grannar så det är bara att invänta.

Jag tänker samma, tog nr 3 i torsdags för nu åker alla dit på detta.

Wain
2022-01-04, 15:02

Jag tänker samma, tog nr 3 i torsdags för nu åker alla dit på detta.

Med tanke på att influensa är betydligt farligare än omicron så antar jag att ni är vaccinerad mot dem också? Krävs dessutom bara en spruta per år.
*popcorn*

Perramja
2022-01-04, 15:06
Ser fram emot att få en förkylning av omicron så man får ett bra naturligt skydd för den mutationen också :)

Kev88
2022-01-04, 15:12
Frågan är varför man vaccinerar sig för Omicron? Risken att dö av Delta och Alpha om man inte är 70+ med underliggande sjukdomar är i stort sett obefintlig, men av Omicron så finns det väl inte ett enda känt dödsfall än? Det känns lite som att vaccinera sig mot en vanlig förkylning.

Dreas
2022-01-04, 15:18
Frågan är varför man vaccinerar sig för Omicron? Risken att dö av Delta och Alpha om man inte är 70+ med underliggande sjukdomar är i stort sett obefintlig, men av Omicron så finns det väl inte ett enda känt dödsfall än? Det känns lite som att vaccinera sig mot en vanlig förkylning.Snabbare frisk, minskad smittspridning och mildare symptom är väl några anledningar som dyker upp i tanken.

Men har vi tur och Omikron tar över så är allt snart tillbaka till det vanliga och vi slipper vaccinera oss.

ispåse
2022-01-04, 15:28
Fick svar idag då det missades att rapportera förra veckan att en patient insjuknat och jag knallade in där och blev hostad rakt i ansiktet då hon skulle hänga över mig. Tredje gången nu jag insjuknat i covid men känner än så länge absolut ingenting. Första gången var riktigt jobbigt, andra likt en mild förkylning och nu helt symtomfri. Kan hoppas jag har riktigt bra immunförsvar nu sedan när allt är över.

Jag är för övrigt en hjälte som arbetar inom vården i dessa tider, oerhört omtyckt är jag med. Går in till de sjuka patienterna dit andra i personalen inte vågar att gå. Jag tycker rent av jag borde nomineras till svenska vardagshjältar för hur god jag är. Fixar ni det tjutmelker och Dreas? Fler måste få veta om mig!

Kralligare
2022-01-04, 16:27
Fick svar idag då det missades att rapportera förra veckan att en patient insjuknat och jag knallade in där och blev hostad rakt i ansiktet då hon skulle hänga över mig. Tredje gången nu jag insjuknat i covid men känner än så länge absolut ingenting. Första gången var riktigt jobbigt, andra likt en mild förkylning och nu helt symtomfri. Kan hoppas jag har riktigt bra immunförsvar nu sedan när allt är över.

Jag är för övrigt en hjälte som arbetar inom vården i dessa tider, oerhört omtyckt är jag med. Går in till de sjuka patienterna dit andra i personalen inte vågar att gå. Jag tycker rent av jag borde nomineras till svenska vardagshjältar för hur god jag är. Fixar ni det tjutmelker och Dreas? Fler måste få veta om mig!

Bara för att du reagerade så betyder inte det att alla andra gör det. Min svåger jobbar inom äldrevården och har också blivit smittad flera gånger. Första gången blev han rejält sjuk, andra gången fick han åka till sjukhuset för syrgas, så han vill inte prova en gång till. Det är alltid personer med milda symptom så gör sig lustiga över detta "förkylningsvirus".

trädgårdsmöbel
2022-01-04, 16:34
Bara för att du reagerade så betyder inte det att alla andra gör det. Min svåger jobbar inom äldrevården och har också blivit smittad flera gånger. Första gången blev han rejält sjuk, andra gången fick han åka till sjukhuset för syrgas, så han vill inte prova en gång till. Det är alltid personer med milda symptom så gör sig lustiga över detta "förkylningsvirus".

Har sett en Reinfeldtborgerlig variant av inställningen till Covid, den är att samtidigt som man dömer ut personer som sjukskriver sig för covid eller drabbas av långtidscovid som simulanter så erkänner man covid som jättefarlig och alla måste vaccineras mot det. Fast får man det simulerar man.

Så klumpar man ihop antivaxxare och covidsjuka till foliehattar och samma grupp.

trädgårdsmöbel
2022-01-04, 16:35
Frågan är varför man vaccinerar sig för Omicron? Risken att dö av Delta och Alpha om man inte är 70+ med underliggande sjukdomar är i stort sett obefintlig, men av Omicron så finns det väl inte ett enda känt dödsfall än? Det känns lite som att vaccinera sig mot en vanlig förkylning.

För att visa sig solidarisk och inte ifrågasätta auktoriteten.

Melker2
2022-01-04, 17:03

Lite läskigt att du som inte bryr dig om ifall människor lever eller dör jobbar i vården…

Jompi
2022-01-04, 17:08

Är det inte rätt ovanligt enligt de flesta studier att få covid 2 gånger? ofta är det väl något annat andra gången.

Sen visar den tydliga statistiken att väldigt få dör och de som hamnar på ex Iva är de med underliggande sjukdomar. Personer med exempelvis övervikt kan jag inte se redovisas på samma sätt i Sverige.

"Det är alltid personer med milda symptom så gör sig lustiga över detta "förkylningsvirus"" Ja, som sagt, statistiken talar sitt tydliga språk. Det är nog mer vanligt att man pratar upp fall där någon blir ordentligt sjuk i covid utan att man vet den faktiska orsaken (underliggande faktorn).

ispåse
2022-01-04, 17:52
Lite läskigt att du som inte bryr dig om ifall människor lever eller dör jobbar i vården…

Du har missat en sak. För mig helt främmande människor.

Jag kan garantera dig att jag oavsett vad du anser om mig gjort mer för mänskligheten än du någonsin kommer att göra. Kan jag som psykopat lyckas med det så tycker jag det säger en hel del om er andra som kallar er bättre.

Hade du hamnat under min vård hade du varit tacksam kan jag lova dig för den vården du hade fått.

ispåse
2022-01-04, 18:03

Jag var rejält sjuk första gången samt vet inte hur många jag sett avlida efter att ha insjuknat. Har överlag helt tappat räkningen vad gäller dödsfall jag varit med om totalt genom åren. Hundratals? Arbetar man inom vården samt hospice så får man perspektiv på döden och sjukdomar tillslut. Det blir en aning skevt växla upp likt många gör när döden finns omkring oss alla dagar i veckan oavsett.

stridis
2022-01-04, 18:14
Ja det blir skevt när folk blir vuxna innan de sett en död kropp, gudbevars.

ispåse
2022-01-04, 18:14

Om jag får fråga, vad har du bidragit med till mänskligheten genom ditt liv mer än att betala skatt och få några stick i armen?

Är du helt säker du vill mäta penis mot mig där vad vi har uppoffrat under våra liv och vem som har bidragit mest?

Vem av oss som i allmänhetens ögon skulle uppfattas som den goda människan?

ispåse
2022-01-04, 18:19
Ja det blir skevt när folk blir vuxna innan de sett en död kropp, gudbevars.

Det skeva blir ju när de tror döden uppfanns i samband med covid och först då började att reagera och vidta åtgärder. Innan dess var livet på topp fast döden lurade runt hörnet likt alltid. Då sov de dock gott om nätterna och drömde om nästa resmål eller nya grafikkortet. Obekymrade och ovaggade. Nu gapar samma personer helt plötslig likt sista straffen i fotbolls VM är på väg mot mål. De har vaknat, de har uppfunnit döden.

ispåse
2022-01-04, 18:42
De flesta som tycker saker brukar ju vilja ha en ledare att följa, Greta, BLM, Anders Lindberg etc. Så får anta att Wold kan vara snarlik en sådan profet vad gäller vaccinfrågan för vissa av er? Anser ni att hon har rätt i frågan vad gäller det här uttalandet? Om så, varför fortsätter ni likt ni gör som tyder på raka motsatsen?https://i.imgur.com/waVQDEA_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Melker2
2022-01-04, 21:38
Om jag får fråga, vad har du bidragit med till mänskligheten genom ditt liv mer än att betala skatt och få några stick i armen?

Är du helt säker du vill mäta penis mot mig där vad vi har uppoffrat under våra liv och vem som har bidragit mest?

Ena stunden bryr du dig inte om ifall 100 000 svenskar dör och i nästa är du en humanitär hjälte, hur ska du ha det egentligen?

Ett Orm
2022-01-04, 21:41

Du bryr dig ju inte om andra så din uppoffring är väl knappast större än nån som jobbar på fabrik?

Den hycklande massan menar du? Den gillar vi ju inte.

Iliyas
2022-01-04, 22:42
Ni som tagit vaccin, känner ni er lurade av sjukvården då det höga skyddet de lovade från början inte stämde alls med verkligheten?
Eller att skyddet endast håller ca 3-6 månader eller att ni kan både bli smittade och smitta andra fastän att ni är vaccinerade?

Hur känner ni när det kommer till att ni vaccinerade får röra er fritt utan att behöva testa er även om ni är sjuka så att ni smittar andra? Smittan är jätte hög nu på grund av att ni springer runt sjuka. Testa er om ni är sjuka, lite dubbelmoral att vaccinera sig sen leva som vanligt och smitta allt o alla.

Ett Orm
2022-01-04, 23:03
Känner inte jag blev lurad, det var ganska klart att det inte ger ett 100% skydd och det är ett influensavirus.
Men jävlar man har börjat tröttna på alla restriktioner, nedstängningar och tjat även om det inte drabbat mig så hårt egentligen. Ja förutom ett par resor som inte blev av som jag sett fram emot.

Dreas
2022-01-04, 23:09
Ni som tagit vaccin, känner ni er lurade av sjukvården då det höga skyddet de lovade från början inte stämde alls med verkligheten?
Eller att skyddet endast håller ca 3-6 månader eller att ni kan både bli smittade och smitta andra fastän att ni är vaccinerade?

Hur känner ni när det kommer till att ni vaccinerade får röra er fritt utan att behöva testa er även om ni är sjuka så att ni smittar andra? Smittan är jätte hög nu på grund av att ni springer runt sjuka. Testa er om ni är sjuka, lite dubbelmoral att vaccinera sig sen leva som vanligt och smitta allt o alla.Vilken sjukvård har lovat något fantastiskt enastående skydd hur länge som helst?

Åter igen, skyddet håller längre och längre med fler sprutor, se TBE-vaccinet för exempel på liknande.

Vaccinerade har ett lägre R-tal vid samma förutsättningar som vaccinerade och löper lägre risk att smittas så jag vet inte vad du missat.

Du verkar inte riktigt ha greppat hur det fungerar.

PowerFlower
2022-01-05, 01:01
https://scontent.fbma2-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/270706678_10158638198202741_2755274615733986359_n. jpg?_nc_cat=110&ccb=1-5&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=Mddy8GXBCRoAX8t7vuy&_nc_oc=AQlQluVhYSbN-O6LhKX5O7G5jUERKmSuwFcZocBxiNzOYIl9IpH824aJHwIOSMb zB3k&_nc_ht=scontent.fbma2-1.fna&oh=00_AT_wjRxvw11XfKQAiieeG2dE5wytZbZpNqQN7zvfFpU3 OA&oe=61D9EAB7

Se så, i med tredje sprutan nu, eller fjärde, eller vafan det är nu!

Kom ihåg, lyssna på auktoriteten! Politiker och media! Var en i flocken! Sammanhållning BRÖDER!

:D

PowerFlower
2022-01-05, 01:07
G7 summit nyligen :)

För kamerorna!!

https://scontent.fbma2-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/239368670_10158417677332741_1698913464406053420_n. jpg?_nc_cat=100&ccb=1-5&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=oUMvavgsF4sAX87YTFT&_nc_ht=scontent.fbma2-1.fna&oh=00_AT9OS7jqlt_Xwcz-4J2cY1LW-MnNZ4-mbXE78apO5dhUcQ&oe=61D999C6

https://scontent.fbma2-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/239409865_10158417677447741_4168585841423776560_n. jpg?_nc_cat=102&ccb=1-5&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=Yp2aJGlUyGMAX-tWELM&_nc_ht=scontent.fbma2-1.fna&oh=00_AT996HMW7nlZsbCiPjsvT62Wc_GPNXP6Wet_FbCL_o6z 4A&oe=61D9BC02

https://scontent.fbma2-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/239203405_10158417677277741_6967844954236928359_n. jpg?_nc_cat=100&ccb=1-5&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=gYBAarbt0ZsAX-KG-eL&_nc_ht=scontent.fbma2-1.fna&oh=00_AT_1ks0qwSWNup7wgBej_xRDhW6BPGEablMEN3LxcKNC Pw&oe=61D9D992

PowerFlower
2022-01-05, 01:07
När de "chillar" back stage, vad händer?

https://scontent.fbma2-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/239528178_10158417676602741_6242096215673528431_n. jpg?_nc_cat=100&ccb=1-5&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=2lDOffj9G4YAX_Dt9xD&tn=g_adJ1y9qxYTiCiR&_nc_ht=scontent.fbma2-1.fna&oh=00_AT_UyYsH62uIOIXXLzJ6Y-hTws_AUXrVVCE6PscRoHAHBQ&oe=61D8E157

https://scontent.fbma2-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/239449045_10158417676747741_7703264580402853926_n. jpg?_nc_cat=108&ccb=1-5&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=9K-RxzyGCscAX9KA_Eb&_nc_ht=scontent.fbma2-1.fna&oh=00_AT_ymKMP6Y321XSA9UVhc4dmwtcRAJhFGn0_78rPNG5-dQ&oe=61DAA7F4

Ojsan, var tog maskerna vägen?!

Men tro inte på oss, vi konspirationsteoretiker har ju aldrig haft rätt förr ... right! :).

David_wigren
2022-01-05, 08:56
Vilken sjukvård har lovat något fantastiskt enastående skydd hur länge som helst?

Åter igen, skyddet håller längre och längre med fler sprutor, se TBE-vaccinet för exempel på liknande.

Vaccinerade har ett lägre R-tal vid samma förutsättningar som vaccinerade och löper lägre risk att smittas så jag vet inte vad du missat.

Du verkar inte riktigt ha greppat hur det fungerar.

Fast det är ju inte samma förutsättningar. Faktumet att vi har vaccinationspass gör det ju så att ovaccinerade och vaccinerade har olika förutsättningar gällande smittspridning.

G.W
2022-01-05, 08:58
Fast det är ju inte samma förutsättningar. Faktumet att vi har vaccinationspass gör det ju så att ovaccinerade och vaccinerade har olika förutsättningar gällande smittspridning.

App app app. Det är Dreas som bestämmer vem som greppar eller inte. Backa!

Dreas
2022-01-05, 09:18
Fast det är ju inte samma förutsättningar. Faktumet att vi har vaccinationspass gör det ju så att ovaccinerade och vaccinerade har olika förutsättningar gällande smittspridning.Det blir ju svårt att jämföra äpplen och päron. För att göra en väl avvägd bedömning jämför man självklart under samma förutsättningar….

”Vaccinen minskar smittspridning, risken för död och allvarlig sjukdom men om vi jämför två helt olika scenarion så ser vi att det inte blir så”.

Ja det är olika förutsättningar till smittspridning, och det verkar antivaxxare-ligan väldigt selektivt vilja lyfta ur sin kontext. ”Se hur hög smittspridning vaccinerade står för”….. Eller så är det sjukt att ovaccinerade kan stå för så stor del av vårdtillfällen och smittspridning när det ”bara är en förkylning” och ca 15-20% av den vuxna befolkningen är ovaccinerad.

Brofessorn
2022-01-05, 09:29
App app app. Det är Dreas som bestämmer vem som greppar eller inte. Backa!

David citerade inte dig så du kan med fördel låta bli att skriva. Du har gjort din åsikt klar…

David_wigren
2022-01-05, 09:46
Det blir ju svårt att jämföra äpplen och päron. För att göra en väl avvägd bedömning jämför man självklart under samma förutsättningar….

”Vaccinen minskar smittspridning, risken för död och allvarlig sjukdom men om vi jämför två helt olika scenarion så ser vi att det inte blir så”.

Ja det är olika förutsättningar till smittspridning, och det verkar antivaxxare-ligan väldigt selektivt vilja lyfta ur sin kontext. ”Se hur hög smittspridning vaccinerade står för”….. Eller så är det sjukt att ovaccinerade kan stå för så stor del av vårdtillfällen och smittspridning när det ”bara är en förkylning” och ca 15-20% av den vuxna befolkningen är ovaccinerad.

Själv tycker jag att det är viktigare att se ett helhetsperspektiv. Gör man ingen konsekvensanalys så blir det ju omöjligt att veta vilka konsekvenser ens beslut kan leda till.

Jag är ingen anti-vaxxare.

Lennix
2022-01-05, 09:55
Själv tycker jag att det är viktigare att se ett helhetsperspektiv. Gör man ingen konsekvensanalys så blir det ju omöjligt att veta vilka konsekvenser ens beslut kan leda till.

Jag är ingen anti-vaxxare.

Sluta komma här och föra en nyanserad debatt. Det här är internet.

Dreas
2022-01-05, 10:00

Jag är ingen anti-vaxxare.Och vad är det du menar som ska ändras? Ska ovaccinerade ges samma förutsättningar som de som smittas mindre, har lägre risk att hamna på sjukhus och tillfrisknar snabbare?

Att släppa folk fria i samhället verkar inte riktigt vara ett alternativ så då ska vi tillbaka till ännu skarpare restriktioner och leva mer isolerat då, varför? För även om omikron är mildare så blir tillslut belastningen på vården övermäktig - Vid helt fritt samhälle och med de vårdmöjligheter vi har.

Läste någonstans att smittorisken med omikron var 10-70ggr högre medans risken för allvarlig sjukdom var 25% av risken för Delta.

Wain
2022-01-05, 10:10
Med tanke på att influensa är betydligt farligare än omicron så antar jag att ni är vaccinerad mot dem också? Krävs dessutom bara en spruta per år.
*popcorn*

Känns som min fråga står obesvarad.

Läste någonstans att smittorisken med omikron var 10-70ggr högre medans risken för allvarlig sjukdom var 25% av risken för Delta.

Har för mig att smittorisken i grunden var ungefär samma, bara att vaccinen och tidigare sjukdom skyddade sämre mot omikron?

För övrigt vill jag ha ett uttalande från Bartol angående att det har gått 666 dagar sedan covid klassades som en pandemi av WHO.

ispåse
2022-01-05, 12:10
Ena stunden bryr du dig inte om ifall 100 000 svenskar dör och i nästa är du en humanitär hjälte, hur ska du ha det egentligen?

Visst är det äckligt med folk som svänger hej vilt och ena sekunden skiter i folk för att nästa spela goda? Fattar du vad jag menar nu?

ispåse
2022-01-05, 12:13
Du bryr dig ju inte om andra så din uppoffring är väl knappast större än nån som jobbar på fabrik?

Den hycklande massan menar du? Den gillar vi ju inte.

Precis, vi är alla likadana. Jag kan gapa bäst jag vill hur duktig jag är när jag faktiskt inte bryr mig annars. Blir ju nästan själv äcklad av att läsa hur duktig jag faktiskt är och ni andra reagerar ju också tydligen? Tydligen blir man inte god för att man plötsligt bryr sig när man tydligt tidigare visat att man faktiskt inte gör det.

ispåse
2022-01-05, 12:52
Och vad är det du menar som ska ändras? Ska ovaccinerade ges samma förutsättningar som de som smittas mindre, har lägre risk att hamna på sjukhus och tillfrisknar snabbare?

Att släppa folk fria i samhället verkar inte riktigt vara ett alternativ så då ska vi tillbaka till ännu skarpare restriktioner och leva mer isolerat då, varför? För även om omikron är mildare så blir tillslut belastningen på vården övermäktig - Vid helt fritt samhälle och med de vårdmöjligheter vi har.

Men så insnöad du är. Skillnaden mot dig och andra som debatterar mot dig verkar vara att de föddes innan covid kom på tapeten och har perspektiv. De gör avvägningar gentemot andra riskfaktorer hur stor plats covid ska få uppta av deras vardag. Du däremot verkar helt ha snöat in där man äter spaghetti med covid, sjunger om covid samt lyfter 150kg covid på gymet.

Att vaccinera bort skiten med tusen doser är enbart en quickfix för att slippa ta ansvar för en underdimensionerad sjukvård, samt slippa ta ansvar för att behöva rusta upp den när pengarna kan gå till så mycket annat kul.

Vi har haft två år på oss rusta upp sjukvården vilket borde ha varit en självklarhet men likt förbannat står vi här där sjukhusen gapar om eventuell katastrof på sina håll igen? Varför? Vad är då lösningen? Jo, fler doser... Det är ju så efterblivet så det finns inte.

Och samma resonemang om rättigheter efter leverne gäller som vanligt allt annat med som fetma, rökning, alkohol osv. Bara för att det trehövdade monstret skrämmer slag på er alla är inte den här hysterin befogad. Det är ju inte ens många som har dött? 15000 i ett land på 10 miljoner, det är ju ingenting? Färre dör vissa år, fler andra men ändå, 15000 där det troligtvis är betydligt färre i verkligheten. Fler dör ju av utsläpp årligen och vem bryr sig nämnvärt över det?

Och vad gäller att avlasta sjukvården, där borde ni ha kämpat för att rusta upp sjukvården med all energi ni har istället för att hålla de styrande om ryggen och ge er på folket likt de hellre önskar?

Du är ju mer rabiat än värsta sortens batikhäxa.

David_wigren
2022-01-05, 12:53
Sluta komma här och föra en nyanserad debatt. Det här är internet.

Förlåt. Jag glömde bort att internet är till för att bråka och skicka dick pics.

ispåse
2022-01-05, 13:35
Kanske intressant för någon. Jag jobbade på LAH när pandemin drog igång på ett av landets största sjukhus. Varför jag anser problemet ligga hos sjukvården snarare än viljan att vaccinera sig är av det faktum att det rådde kaos hos ledningen de månader jag var kvar där.

IVA var kaos, akuten var kaos. Men vet ni vad? På övriga avdelningar satt vi och rullade tummarna. Operationer ställdes in och enbart akutfallen upptog platser. Jag skulle nog vilja påstå att hälften av personalen periodvis satt och pillade med mobilen och drack kaffe. På IVA var alla platser upptagna och personalen slet sitt hår, på övriga avdelningar fanns mängder med tomma rum. Organiserat?

Var massor med personal som ville hjälpa till men det gick inte det heller att organisera. Det var schemafrågor, arbetsplatsmiljöfrågor, fackliga problem samt rent ointresse från ledningen att behöva ta tag i det hela varför man bara lät det löpa på i hopp om att vaccineringen skulle återställa allt till det normala.

Personalen på andra avdelningar saknade dessutom utbildning för att kunna vårda på IVA. Ja, men vi kunde ha skött om den andra vårdbiten helt utan problem så ordinarie personal kunde ha fått fokusera på sin bit, men icke. Istället fick de göra allt från att stressa med de mest simpla prover, sköta om hygien på patienterna och tusen annat vilket vilken annan personal än kunde ha gjort. Organiserat?

Att vi nu flera år sedan fortfarande befinner oss i samma situation är skrattretande, det verkar inte ha funnit någon som helst vilja alls att organisera om, planera eller ens titta på en lösning efter hur det var sist. Ingen vilja alls.

Lösningen är istället fler doser, igen och igen medans sjukhusen förblir likt innan. Tragiskt är det och tragiskt de ansvariga för sjukvården kommer undan då folket får ta smällen för hur de belastar sjukvården som de betalar för.

Dreas
2022-01-05, 14:06
Men så insnöad du är. Skillnaden mot dig och andra som debatterar mot dig verkar vara att de föddes innan covid kom på tapeten och har perspektiv. De gör avvägningar gentemot andra riskfaktorer hur stor plats covid ska få uppta av deras vardag. Du däremot verkar helt ha snöat in där man äter spaghetti med covid, sjunger om covid samt lyfter 150kg covid på gymet.

Att vaccinera bort skiten med tusen doser är enbart en quickfix för att slippa ta ansvar för en underdimensionerad sjukvård, samt slippa ta ansvar för att behöva rusta upp den när pengarna kan gå till så mycket annat kul.

Vi har haft två år på oss rusta upp sjukvården vilket borde ha varit en självklarhet men likt förbannat står vi här där sjukhusen gapar om eventuell katastrof på sina håll igen? Varför? Vad är då lösningen? Jo, fler doser... Det är ju så efterblivet så det finns inte.

Och samma resonemang om rättigheter efter leverne gäller som vanligt allt annat med som fetma, rökning, alkohol osv. Bara för att det trehövdade monstret skrämmer slag på er alla är inte den här hysterin befogad. Det är ju inte ens många som har dött? 15000 i ett land på 10 miljoner, det är ju ingenting? Färre dör vissa år, fler andra men ändå, 15000 där det troligtvis är betydligt färre i verkligheten. Fler dör ju av utsläpp årligen och vem bryr sig nämnvärt över det?

Och vad gäller att avlasta sjukvården, där borde ni ha kämpat för att rusta upp sjukvården med all energi ni har istället för att hålla de styrande om ryggen och ge er på folket likt de hellre önskar?

Du är ju mer rabiat än värsta sortens batikhäxa.Det var mycket stolpe ut sett till det jag uttrycker.

ispåse
2022-01-05, 14:34
Det var mycket stolpe ut sett till det jag uttrycker.

Stolpe ut, baaaam nick in, MÅÅÅÅL.

Dreas
2022-01-05, 14:52
Stolpe ut, baaaam nick in, MÅÅÅÅL.Nej, du pratar om att bygga om sjukvården till den grad att den skulle ha kunnat hantera pandemin. Du som jobbat inom sjukvården borde inse att den drömmen verkar svårare än att få folk att sluta röka och röra på sig….

Ingenstans har jag sagt att vaccin är lösningen på pandemin. Vaccinen i nuläget ser jag endast som ett sätt att avlasta sjukvården - Pandemin blir vi av med när ett vaccin kommer som har bättre skydd ur alla aspekter….

ispåse
2022-01-05, 15:04
Nej, du pratar om att bygga om sjukvården till den grad att den skulle ha kunnat hantera pandemin. Du som jobbat inom sjukvården borde inse att den drömmen verkar svårare än att få folk att sluta röka och röra på sig….

Ingenstans har jag sagt att vaccin är lösningen på pandemin. Vaccinen i nuläget ser jag endast som ett sätt att avlasta sjukvården - Pandemin blir vi av med när ett vaccin kommer som har bättre skydd ur alla aspekter….

Ingenstans säger du att vaccin är lösningen på pandemin men att pandemin är över först genom ett vaccin med bättre skydd. Korrekt uppfattat?

Ska inte göra mig mer dum över dig så ber om ursäkt. :d

Men du tillhör skaran som anser vaccin är lösningen ur det här. Jag anser vi redan är på väg ut ur det hela oavsett vaccin och att sjukvården är vad som borde fokuseras på. Om samma tryck lades där på förändring som att trycka ner ovaccinerade hade nog någonting faktiskt kunnat ske. Men det är tydligen roligare att hata befolkningen än de styrande. Enklare få likes i alla fall.

Ladugårdsdörr
2022-01-05, 15:07
Ingenstans säger du att vaccin är lösningen på pandemin men att pandemin är över först av ett vaccin med bättre skydd. Korrekt uppfattat?

Han har inte sagt det innan men nu säger han det, så nu är det sagt.

Dreas
2022-01-05, 15:28
Ingenstans säger du att vaccin är lösningen på pandemin men att pandemin är över först genom ett vaccin med bättre skydd. Korrekt uppfattat?

Ska inte göra mig mer dum över dig så ber om ursäkt. :d

Men du tillhör skaran som anser vaccin är lösningen ur det här. Jag anser vi redan är på väg ut ur det hela oavsett vaccin och att sjukvården är vad som borde fokuseras på. Om samma tryck lades där på förändring som att trycka ner ovaccinerade hade nog någonting faktiskt kunnat ske. Men det är tydligen roligare att hata befolkningen än de styrande. Enklare få likes i alla fall.Vaccin eller flockimmunitet av omikron. Om du läser tråden så ser du att jag refererar till hur vi hanterar influensa flera gånger.

Gust87
2022-01-05, 16:00
Plandemi?

https://i.imgur.com/DahAoEJ.jpg

panzerpig
2022-01-05, 16:05
Plandemi?

Skulle gissa att dom kan tillverka fler än en dos varje sekund...

King Grub
2022-01-05, 16:07
Tur för er att Bartoll tar upp just det här idag.

https://bartoll.se/2022/01/cant-vaccinate-all-the-sheep/

Pepz
2022-01-05, 16:29
Tur för er att Bartoll tar upp just det här idag.

https://bartoll.se/2022/01/cant-vaccinate-all-the-sheep/

detta är ett faktiskt citat från den länken

...And there you have it, the satanic agenda of vaccinating children. They need to make sure that most children get sterilized, and that is only possible if they get vaccinated so many times that they eventually get the “real deal,” the maiming, sterilizing and deadly covid-19 vaccine.

För övrigt är det ju ett konstigt sätt att gissa mängder med vaccin som kan tillverkas. vad är det som säger att de inte kan tillverka 100 per sekund eller 100 000?

rooz
2022-01-05, 16:53
Plandemi?

Bara Pfizer har tio stycken större anläggningar i U.S enbart. Hur många tror du då att det finns worldwide om vi slår ihop alla tillverkares anläggningar samt att de maxar ut produktionen? Man gör liksom inte en dos vaccin per sekund, man gör några tusen. (Dvs ingen som sitter med pipet och fyller från en stor tunna)

skyffelmördarn
2022-01-05, 17:01
https://www.gp.se/debatt/vaccinpass-%C3%A4r-om%C3%A4nskliga-och-ovetenskapliga-1.63018628

Snart två år in i pandemin är Sveriges relativt låga dödstal en obekväm sanning för beslutsfattare världen över. De låste in sin befolkning utan nytta, och med dårens envishet fortsätter de på den inslagna vägen, skriver läkaren Nils Littorin.

Ett Orm
2022-01-05, 17:01
Precis, vi är alla likadana. Jag kan gapa bäst jag vill hur duktig jag är när jag faktiskt inte bryr mig annars. Blir ju nästan själv äcklad av att läsa hur duktig jag faktiskt är och ni andra reagerar ju också tydligen? Tydligen blir man inte god för att man plötsligt bryr sig när man tydligt tidigare visat att man faktiskt inte gör det.
Jag är osäker på att du själv vet vad du vill förmedla.
Du verkar inte kunna skilja på att reagera psykiskt och aktivt göra något åt saker man inte gillar.
Det bor 8M människor och många av dem dör och man har ett eget liv att leva. Att kunna släppa saker som är otrevliga och man inte kan göra något åt är en viktig egenskap, men det är inte samma sak som att man är likgiltig.
Det verkar mest som du är deppig, förvirrad och bitter och grubblar livets meningslöshet.

ispåse
2022-01-05, 17:07
Jag är osäker på att du själv vet vad du vill förmedla.
Du verkar inte kunna skilja på att reagera psykiskt och aktivt göra något åt saker man inte gillar.
Det bor 8M människor och många av dem dör och man har ett eget liv att leva. Att kunna släppa saker som är otrevliga och man inte kan göra något åt är en viktig egenskap, men det är inte samma sak som att man är likgiltig.
Det verkar mest som du är deppig, förvirrad och bitter och grubblar livets meningslöshet.

Jag tror merparten skiter i att okända i världen dagligen dör medans du tror merparten reagerar på det och låter det psykiskt påverka de. Du tror gott om människan, jag gör det inte. Vad det handlar om och där är vi inte ense och lär nog inte heller bli.

Faktiskt är jag ovanligt glad och lycklig vilket är hur jag tror att de flesta skulle beskriva mig. Jag tycker jag har en sund inställning till vad livet är och uppskattar vad jag får ut av det. Oroar mig inte för saker i onödan och lägger ingen större energi på att tynga mig med saker andra bär på sina axlar. I andras ögon kanske hemsk men bra mår jag av att leva likt jag gör. :d

Kev88
2022-01-05, 17:23
Snabbare frisk, minskad smittspridning och mildare symptom är väl några anledningar som dyker upp i tanken.

Imo inte värt risken för Omicron.

ispåse
2022-01-05, 17:36
Imo inte värt risken för Omicron.

Är ju skönt få vara hemma ett par extra dagar från jobbet och se någon serie så bara det är ju en bonus. :d

ispåse
2022-01-05, 18:05
En mer riktig fråga jag inte har koll på hur det fungerar. Ifall nu säg tre, fyra eller rent av tio doser kommer krävas för pass hur löser man det då för de utan som inte alls vaccinerat sig ifall de plötsligt vill? Vaccinerar man de av bara helvete med tio doser på en gång eller hur gör man?

eternallord
2022-01-05, 18:10
En mer riktig fråga jag inte har koll på hur det fungerar. Ifall nu säg tre, fyra eller rent av tio doser kommer krävas för pass hur löser man det då för de utan som inte alls vaccinerat sig ifall de plötsligt vill? Vaccinerar man de av bara helvete med tio doser på en gång eller hur gör man?

Det är inte att man ska ha X doser, det är att senaste dosen ska vara färsk. Minimum 2 doser varav senaste inom 6 månader tillbaka, exempelvis.

ispåse
2022-01-05, 18:12
Det är inte att man ska ha X doser, det är att senaste dosen ska vara färsk. Minimum 2 doser varav senaste inom 6 månader tillbaka, exempelvis.

Hur snabbt kan man idag få två doser som ovaccinerad? Vid samma tillfälle?

Helt omöjligt gränsen höjs till tre?

rooz
2022-01-05, 18:17

Du måste ha ett minimum antal dagar mellan doserna (14 dagar TROR jag).

Med tanken på att beslutsfattarna är helt vilsna i pannkakan kan dom höja till 178 stycken doser utan probelm.

Vinter
2022-01-05, 20:42

Med tanken på att beslutsfattarna är helt vilsna i pannkakan kan dom höja till 178 stycken doser utan probelm.

3-7 veckor är rekommendationen. Men med tanke på dos skillnaden mellan pfizers och modernas. Så är det hela ganska godtyckligt.

Kev88
2022-01-05, 23:26
Trevlig utveckling vi har.

https://tv.aftonbladet.se/video/334034/mikael-dambeg-presenterar-generaldirektor-for-den-nya-myndigheten-for-psykologiskt-forsvar

ChuckTesta
2022-01-06, 00:20

https://tv.aftonbladet.se/video/334034/mikael-dambeg-presenterar-generaldirektor-for-den-nya-myndigheten-for-psykologiskt-forsvar

En myndighet för att se till att man inte yttrar fel åsikter. Cool.

BelowAverage
2022-01-06, 00:46

Betryggande att vi får en myndighet som ska vägleda oss till sanningen™.
"En viktig del i detta bör vara att stärka den samlade förmågan att identifiera och möta otillbörlig informationspåverkan och annan spridning av vilseledande information riktad mot Sverige."

Också fint att vi har skattepengar att lägga åt sidan på att befästa sanningen™. Det måste ju betyda att vård, skola, rätttsväsende och infrastruktur är upp till den standard man vill ha eller bättre.
Har inte svårt att se hur detta lika gärna kunde ha döpts till sanningsministeriet.

eternallord
2022-01-06, 02:40

Det är nog några veckor åtminstone. De flesta länder hade minimumkrav på ungefär 5 veckor när de första vaccinen rullades ut.

Om man skulle se att tre doser ger betydligt högre skydd än två även om den senaste är färsk så kan det säkert höjas, men är inte insatt i huruvida det är troligt. Tror det handlar mer om hur nyligen man blev vaccinerad.

Hemi
2022-01-06, 05:48
Får en booster snart men annars anser jag att det borde fördelats bättre över världen som gruppimmunitet.

Kev88
2022-01-06, 10:18
Betryggande att vi får en myndighet som ska vägleda oss till sanningen™.
"En viktig del i detta bör vara att stärka den samlade förmågan att identifiera och möta otillbörlig informationspåverkan och annan spridning av vilseledande information riktad mot Sverige."

Också fint att vi har skattepengar att lägga åt sidan på att befästa sanningen™. Det måste ju betyda att vård, skola, rätttsväsende och infrastruktur är upp till den standard man vill ha eller bättre.
Har inte svårt att se hur detta lika gärna kunde ha döpts till sanningsministeriet.

Visst är socialism underbart?:laugh:

Melker2
2022-01-06, 12:23
Djokovic…

ispåse
2022-01-06, 12:27

Så med fyra doser som krav likt Israel skulle det ta drygt två månader innan en ovaccinerad fick sitt pass? Idag en månad. Redan där känns det ju som att de som vill vaccinera sig enbart för passets skull helt slutat att bry sig då de flesta inte ser så långt fram. Så med fler doser som krav kommer säkert att tvingas bli mer verkligt då färre kommer att vilja. Spännande utveckling närmsta tiden här i landet.

Dreas
2022-01-06, 12:30
Djokovic…

Folk från öst(?) verkar ha svårt för vaccin…

Brofessorn
2022-01-06, 12:31
Folk från öst(?) verkar ha svårt för vaccin…

Fräscht att du smyger in med rasismpropaganda första chansen du får.

ispåse
2022-01-06, 12:37
Fräscht att du smyger in med rasismpropaganda första chansen du får.

Att ens insuinera att folk andra än vita är för korkade för att inse vaccinets förträfflighet. Stöveltrampen ekar i tråden. Dreas!

Dreas
2022-01-06, 12:38
Fräscht att du smyger in med rasismpropaganda första chansen du får.Rasistpropaganda? Det är ett mönster som jag fått berättat från folk inom vården. Har även folk från öst i flera delar av släkten - Vaccintäckningen är inte på topp i den gruppen så att säga.

Vet inte vad det har med rasism att göra..

Ladugårdsdörr
2022-01-06, 13:08
Rasistpropaganda? Det är ett mönster som jag fått berättat från folk inom vården. Har även folk från öst i flera delar av släkten - Vaccintäckningen är inte på topp i den gruppen så att säga.

Vet inte vad det har med rasism att göra..

Många totalitära stollerier från din sida på sistone.

Att släppa folk fria i samhället verkar inte riktigt vara ett alternativ

stridis
2022-01-06, 14:57
vilka tjötar på att folk skall vaccinera sig?

För mig är det två kvinnliga sosseväljare med tvåsiffrig IK ( sen har jag svärföräldrar som tycker det är dumt men de tjatar inte).

Hur ser det ut för er?

Kev88
2022-01-06, 15:01

För mig är det två kvinnliga sosseväljare med tvåsiffrig IK ( sen har jag svärföräldrar som tycker det är dumt men de tjatar inte).

Hur ser det ut för er?

Stereotypiska skitsnackande vårdkärringar på jobbet som gillar att känna sig bättre än andra, bildar sina åsikter utifrån vinklad skräckpropaganda från etablerade medier och makthavare. Alltså människor som hade stått och heilat under Nazityskland.

BelowAverage
2022-01-06, 15:09

Hur ser det ut för er?

Ungefär samma som du nämner. Även min far som alltid har varit för skepsis mot allt möjligt blir raljant och arg över "idioter" som inte vaccinerar sig. Rätt märkligt att se, förstår inte vad som hände. Överkonsumtion av SVT tillsammans med stigande ålder och medföljande växande dödsoro är min tanke.

Men jag vill inte argumentera. Vi har alla gjort våra val, vi får se i framtiden vilka som får äta upp sina ord. Är trött på den här larviga soppan, känns som ett sånt enormt slöseri av mänskliga resurser att så många ska diskutera över, fundera över, oroa sig över och begränsa sig på grund av.
Saknar diskussioner om antibiotikaresistens och andra potentiella hot.

ispåse
2022-01-06, 15:33
Stereotypiska skitsnackande vårdkärringar på jobbet som gillar att känna sig bättre än andra, bildar sina åsikter utifrån vinklad skräckpropaganda från etablerade medier och makthavare. Alltså människor som hade stått och heilat under Nazityskland.

Samma här samt chefen i början men sagt åt alla jag vaccinerat mig tre gånger nu så de älskar mig helt plötsligt. Lite larvigt men vem bryr sig. Jag är inte emot vaccin utan vad debatten för med sig och den kampen kan jag fortsätta utöva ändå kände jag. :d Skönt slippa tjatet med.

Jag agerar så på det mesta, tjatas det så har jag alltid redan gjort det förra veckan eller ett par gånger redan fast jag oftast inte ens vet vad de pratar om. Ger bra lön och merparten är för korkade för att granska. :d