handdator

Visa fullständig version : Har du vaccinerat dig mot SARS-CoV-2? (Covid19, Corona)

Sidor : 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

Lasse Kongo
2021-08-25, 08:16
Ja, 100 %. Det höll sig på typ 8/10 ett bra tag, men nu är det tillbaka.

Jag var sjuk i december, mitt börjar bli bra nu, men inte helt 100% än.

Kev88
2021-08-25, 08:34
Även om du överlever så kan du ju exempelvis få förändrat luktsinne det kan ju försämra livskvalitén en anings.

Jo det är ju en risk, men det är väll väldigt ovanligt att det blir något ihållande?

Dreas
2021-08-25, 09:37
Det vill ju ingen.

Men så jag kan utläsa ditt svar så undrar jag; på vilket sätt gör vaccinet att du inte blir smittad eller smittar andra menar du?

Förstår inte folk vad ett vaccin är?

Jag var rejält sjuk förra året, ungefär 2 veckor, som en svår influensa.

Har antikroppar, bästa skyddet man kan ha, även mot mutationer, ändå tycker vissa att man bör vaccinera sig.

Vilket vansinne detta är.Du verkar sakna lite grundläggande koll. Den data vi har är inte med delta men tittar vi på andra varianter sen tidigare så är risken att smittas som vaccinerad ca 80% lägre, blir du ändå smittas så är risken för allvarliga biverkningar lägre. Risken att du smittar någon är ca 80% lägre.

Ser man på tidiga siffror för Delta så verkar vaccinen gå från 92-97% effektivitet ner till ca 80%.

Om antikroppar är bästa skyddet eller inte får vi se, där är inte sista ordet sagt. Men det är inte heller hållbart att alla i befolkningen ska smittas med tanke på sjukvård och biverkningar.

Kimball
2021-08-25, 09:38
Det vill ju ingen.

Men så jag kan utläsa ditt svar så undrar jag; på vilket sätt gör vaccinet att du inte blir smittad eller smittar andra menar du?

Har antikroppar, bästa skyddet man kan ha, även mot mutationer, ändå tycker vissa att man bör vaccinera sig.

Vilket vansinne detta är.

Tycker Gudiol förklarat det vettigt i sina twittertrådar:

"Det du får från vaccinen är snarare en typ av förstärkt försvar.

Om försvaret sedan räcker till beror på vad de utsätts för, typ av virus, dos mm

Det försvaret du får är väldigt mycket bättre än hos en person med helt naivt immunförsvar (dvs inte vaccinerad eller haft covid-19)

Det finns ett tydligt förhållande mellan hur många antikroppar människor får efter vaccination eller tidigare infektion och deras skydd mot att bli smittade

Så ju fler "soldater" du har direkt tillgängliga mot coronaviruset desto bättre är ditt försvar mot att bli sjuk"

https://twitter.com/JacobGudiol/status/1428969897304936450/photo/1

jimmitjoo
2021-08-25, 09:45
Självklart, bokade första tillfället möjligt för vaccination. Tillhör riskgrupp som typ 1 diabetiker så var relativt tidigt.

Lasse Kongo
2021-08-25, 10:06
Jaja, det är en influensa med en dödlighet på 0,14% för personer under 70 år.

Galen hysteri för vad?

Folk kan ta sitt snack med att man ska avsäga sig vård om man inte vaccinerar sig och stoppa upp i sitt bruna hål.

Vad ligger mest bakom belastning på vården? Fetma, alkohol, rökning etc.

Förundras i affärerna när feta står med munskydd och väljer vilken chipssort de ska smälla i sig.

StarkaUlf
2021-08-25, 10:18

Galen hysteri för vad?

Folk kan ta sitt snack med att man ska avsäga sig vård om man inte vaccinerar sig och stoppa upp i sitt bruna hål.

Förundras i affärerna när feta står med munskydd och väljer vilken chipssort de ska smälla i sig.

Den första chipspåsen är så jävla god.

Kev88
2021-08-25, 10:24

Galen hysteri för vad?

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Det är minst sagt ironiskt när kraftigt överviktiga, inaktiva och rökande kollegor som festar nästan varje helg är sååååå rädda för Covid. De kanske borde ta tag i sin vikt och hälsa, vilket jag är säker på hade skyddat dem mer mot Covid än vaccinet.

Dreas
2021-08-25, 10:28

Galen hysteri för vad?

Du fortsätter att välja spåret oinsatt och högljudd.

Fräsch människosyn. Du är säkert engagerad i många ämnen men här har du inte ens grunderna med dig. Det finns mer än död som kan drabba smittade. Frågan är istället varför det är ett problem att vaccinera sig?

Brofessorn
2021-08-25, 10:45
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Det är minst sagt ironiskt när kraftigt överviktiga, inaktiva och rökande kollegor som festar nästan varje helg är sååååå rädda för Covid. De kanske borde ta tag i sin vikt och hälsa, vilket jag är säker på hade skyddat dem mer mot Covid än vaccinet.
Men det kräver att man går igenom en ansträngande process. Det måste finnas ett magiskt piller eller en mirakelkur som gör dig smal, psykiskt välmående eller resistent mot den nya pesten på en grisblink.

Kischen
2021-08-25, 11:00

Galen hysteri för vad?

+1.

Man är en vandrande paradox.

Agitator
2021-08-25, 11:06

Galen hysteri för vad?

Det blir ett stort problem när mängder med smittade drabbas allvarligt och tar upp massvis med sjukvårdsresurser. Sedan är anledningen till en så "låg" nivå på grund av att vi gjort massvis med uppoffringar i hela världen för att mota olle i grind. Så när ni ser bilder på länder där de står och bränner kroppar i massgravar och i utvecklade länder beställer containrar för att ta hand om dödsfallen tills man kan processa dem så kopplar ni inte alls till det allvarliga i situationen.

Det är rätt tragiskt att folk över hela världen inte kopplar ihop detta. Det hade varit mycket värre ifall man inte slog på stora trumman från kina och övriga världen.

Visst kan man krasst titta på hur mycket dödssiffran är vanliga år per vecka/månad och se hur mycket det ökat med efter coronas intåg. Men så enkelt är det inte rakt av. Varenda land har ju mer eller mindre gått på knäna i sjukvården och hade dessa människor sagt upp sig för att ni tycker det är en vanlig influensa så hade världen fått åka på en ordentlig knogmacka tills det självmant dött ut.

För många av er tar för lätt på Corona med stöd av underlag som kunde varit några 10-100x värre om alla tänkt som er. Hade fallit varit så pass att det gått så illa i samhället så hade ni stått på barrikaderna som alla andra och skrikit för fulla muggar om orättvisa och rika människor som isolerar sig och har privat anställd sjukvård och hela köret.

kvarnis
2021-08-25, 11:14
Men det kräver att man går igenom en ansträngande process. Det måste finnas ett magiskt piller eller en mirakelkur som gör dig smal, psykiskt välmående eller resistent mot den nya pesten på en grisblink.

“Everybody wants to be a bodybuilder, but nobody wants to lift no heavy-ass weights.”
- Ronnie Kålman :bow:

Bäst för alla vore om vaccinpöbeln kunde sluta mobba och dumförklara de som ej vill ta vaccinet även när man presenterar rationella orsaker att man avböjer, vägrar de acceptera ens ståndpunkt.

r1kkie
2021-08-25, 11:26
Du fortsätter att välja spåret oinsatt och högljudd.

Fräsch människosyn. Du är säkert engagerad i många ämnen men här har du inte ens grunderna med dig. Det finns mer än död som kan drabba smittade. Frågan är istället varför det är ett problem att vaccinera sig?

Nej frågan är varför friska unga personer som inte befinner sig i en riskgrupp ska ta ett vaccin mot något som faktiskt är väldigt ofarligt, statistiskt sett.

Det blir ett stort problem när mängder med smittade drabbas allvarligt och tar upp massvis med sjukvårdsresurser. Sedan är anledningen till en så "låg" nivå på grund av att vi gjort massvis med uppoffringar i hela världen för att mota olle i grind. Så när ni ser bilder på länder där de står och bränner kroppar i massgravar och i utvecklade länder beställer containrar för att ta hand om dödsfallen tills man kan processa dem så kopplar ni inte alls till det allvarliga i situationen.

Nu har inte jag någon statistik men hur många unga friska personer som inte befinner sig i en riskgrupp har tagit upp sjukvårdsresurser, finns det ens data på detta? Jag antar att den siffran är oerhört låg och ser då inget problem med att dessa personer inte tar ett vaccin.

Dreas
2021-08-25, 11:41
Nej frågan är varför friska unga personer som inte befinner sig i en riskgrupp ska ta ett vaccin mot något som faktiskt är väldigt ofarligt, statistiskt sett.

Om du tänker några varv så kommer nog svaret ska du se.

En hint: Om det inte är för att de riskerar något, kan det vara något annat? *brainsplosion* ….

StarkaUlf
2021-08-25, 12:00
Hon som gav mig sprutan idag ville inte sticka genom tatueringen eftersom att hon inte ville att färg skulle komma in i vaccinet. Det kunde vara dåligt.

:d

Librish
2021-08-25, 12:03
Ni som tvekar ang. vaccinet det jag inte förstår är hur man kan komma fram till slutsatsen att risken utan vaccin skulle vara lägre än risken med vaccin?

Visst, man kan vara orolig för långtidseffekter av vaccinet, men hur kan den risken vara högre än risken för långtidseffekter av covid med nya varianter etc?

Dreas
2021-08-25, 12:28
Ni som tvekar ang. vaccinet det jag inte förstår är hur man kan komma fram till slutsatsen att risken utan vaccin skulle vara lägre än risken med vaccin?

Visst, man kan vara orolig för långtidseffekter av vaccinet, men hur kan den risken vara högre än risken för långtidseffekter av covid med nya varianter etc?För att långtidseffekterna kan vara cancer och autoimmuna sjukdomar om jag fattat rätt.

r1kkie
2021-08-25, 12:29
Om du tänker några varv så kommer nog svaret ska du se.

En hint: Om det inte är för att de riskerar något, kan det vara något annat? *brainsplosion* ….

Det är här alla individer tänker olika och vilket faktiskt alla borde respektera men så är det inte idag.

Visst, man kan vara orolig för långtidseffekter av vaccinet, men hur kan den risken vara högre än risken för långtidseffekter av covid med nya varianter etc?

Tror ingen anser att det är mindre risk med vaccin än utan.

Dreas
2021-08-25, 12:36
Det är här alla individer tänker olika och vilket faktiskt alla borde respektera men så är det inte idag.

Tror ingen anser att det är mindre risk med vaccin än utan.Fast det finns ju en anledning till att man vill vaccinera yngre. Det är inget du resonerar dig fram till efter eget tycke, det finns ett svar. Om det sen stämmer låter jag vara osagt.

Vad menar du med det sista? Menar du att folk vaccinerar sig även om de tror att Corona är ett bättre alternativ? Om ja så trollar du ju bara.

Lasse Kongo
2021-08-25, 12:36
+1.

Man är en vandrande paradox.

Ja, och som någon annan skrev, att faktiskt sköta sin hälsa, kost, träning etc ger ett större skydd mot det här än en jab, men som någon annan också skrev i tråden; då måste man ju faktiskt anstränga sig lite själv, och det är jobbigt, sen får man inte säga det heller, att folk kanske borde gå ner i vikt, ta en jab istället.

Övervikt har väl varit en om inte den största orsaken till problem med andning etc.

Men, jag är ju bara oinsatt med en konstig människosyn etc, rättar in mig i ledet och gör som alla andra istället; det har ju verkligen samhället gått framåt på historiskt...

Vinter
2021-08-25, 12:50

Statistiskt sett så kan biverkningar av vaccinet inom gruppen barn vara värre än själva sjukdomen. Det har nog mer med gruppen 2-3 doser att göra.

Dvs för barn kan vaccinet vara farligare än sjukdomen. Finns då inte bara en laglig begränsning, men samtidigt en etisk. Vem vill stå ansvarig för det beslutet?

För Sveriges del, har vi ju lite tråkig statistik från SARS vaccineringen 2009 som komplicerar.

40plus
2021-08-25, 12:52
Hon som gav mig sprutan idag ville inte sticka genom tatueringen eftersom att hon inte ville att färg skulle komma in i vaccinet. Det kunde vara dåligt.

:d

Detta är en sanning vid tex ryggbedövning då man oroar sig för att nålen tar med sig pigment in i ryggmärgen. Alla sletna fruntimmer med tramp stamp kan få trubbel vid ryggbedövning inför födsel.

Men i övrigt anses riskerna små. Jag bad dom sticka mellan linjerna men istället för sidan om linjen så satte slaktarn nålen ovanför tatueringen i direkt höjd med axelleden. Hade intensiv värk i hela armen och handen samt domnade fingrar i 2 veckor pga detta.

Lasse Kongo
2021-08-25, 12:57
Hörde Tegnell på radion igår ang att även 12-15åringar bör vaccineras.

-Mjaaaaaaaa vi måste säkerhetsställa ang biverkningar när det gäller unga, eftersom vi inte riktigt vet, mkay, men när det gäller vuxna så kör baa!

Vaccinet är framställt på rekordkort tid, många vaccin tar 10,20, 30 år att framställa.

Det är nödgodkänt, alla tillverkare avskriver sig ansvar.

Kolla Israel... (herregud)

Jag är inte någon motståndare till vaccinet, tycker det är jättebra att de som vill får möjligheten.

Det jag är motståndare till är dem som tycker att alla måste vaccinera sig, ni ska bara hålla käften och ta era sprutor om ni så vill.

Librish
2021-08-25, 12:57
För att långtidseffekterna kan vara cancer och autoimmuna sjukdomar om jag fattat rätt.

Det skulle det väl kunna vara vid covid också? Verkar ju finnas en del länkar mellan virus och andra sjukdomar etc.

Librish
2021-08-25, 12:58
Tror ingen anser att det är mindre risk med vaccin än utan.

Varför vill man då inte vaccinera sig?

Dreas
2021-08-25, 13:01

-Mjaaaaaaaa vi måste säkerhetsställa ang biverkningar när det gäller unga, eftersom vi inte riktigt vet, mkay, men när det gäller vuxna så kör baa!

Vaccinet är framställt på rekordkort tid, många vaccin tar 10,20, 30 år att framställa.

Jag är inte någon motståndare till vaccinet, tycker det är jättebra att de som vill får möjligheten.

Det jag är motståndare till är dem som tycker att alla måste vaccinera sig, ni ska bara hålla käften och ta era sprutor om ni så vill.
Drar du alla anti-vaxxerargument du ramlat över utan tanke?

Vilken data som är rimlig att få i dagsläget saknar du för vaccinen? Att vaccin tar lång tid att få fram har förklaringar som inte har med säkerhet att göra. Finns ju säkerhetsaspekter med såklart men de är tydliga i tråden.

Uncle Joe
2021-08-25, 13:02

Nja, det är liksom inte så att vaccinet ploppat upp ur intet och hafsat ihop på måfå. Grundläggande forskning har ju pågått i många år innan covid 19.

kvarnis
2021-08-25, 13:11
Varför vill man då inte vaccinera sig?

Vaccin verkar inte ge inte tillräckligt starkt skydd mot mutationer.
Viruset är inte tillräckligt hälsofarligt för mig (sett till mortalitet) för att motivera vaccination.

Man vet inte vad långtidseffekten är av vaccinet, varför skulle man frivilligt vilja ta en spruta 2 ggr per år för resten av sitt liv med oklara effekter på hälsa?

rooz
2021-08-25, 13:19
Men, jag är ju bara oinsatt med en konstig människosyn etc, rättar in mig i ledet och gör som alla andra istället; det har ju verkligen samhället gått framåt på historiskt...
Men att vara förnekande, oinsatt och krypa in i offerkoftan har drivit civilisationen framåt sedan tidens begynnelse?

Posta riktiga källor till citaten eller de uppgifter som hänvisats.

Lasse Kongo
2021-08-25, 13:22
Viruset är inte tillräckligt hälsofarligt för mig (sett till mortalitet) för att motivera vaccination.

Man vet inte vad långtidseffekten är av vaccinet, varför skulle man frivilligt vilja ta en spruta 2 ggr per år för resten av sitt liv med oklara effekter på hälsa?

Väl skrivet, precis så är det.

Lasse Kongo
2021-08-25, 13:24
Men att vara förnekande, oinsatt och krypa in i offerkoftan har drivit civilisationen framåt sedan tidens begynnelse?

Posta riktiga källor till citaten eller de uppgifter som hänvisats.

Inte ens "experterna" har ju någon slags sanning att komma med, men på Kolozzeum där hägrar experterna vill jag lova.

Librish
2021-08-25, 13:26

Men du vet väl inte långtidseffekterna av Covid heller? Varför tror du dom är mindre farliga?

Dreas
2021-08-25, 13:27

Man vet inte vad långtidseffekten är av vaccinet, varför skulle man frivilligt vilja ta en spruta 2 ggr per år för resten av sitt liv med oklara effekter på hälsa?Vad är ”tillräckligt”? Långtidseffekter är en legitim oro men frågan är, vilka vaccin har visat på konsekvenser lååångt senare? Polio var det väl i Afrika som gjorde att barnen löpte större risk att dö senare i livet? Brukar pekas på Bill Gates och hans stiftelse i samma veva.

stridis
2021-08-25, 13:29
Vad är ”tillräckligt”? Långtidseffekter är en legitim oro men frågan är, vilka vaccin har visat på konsekvenser lååångt senare? Polio var det väl i Afrika som gjorde att barnen löpte större risk att dö senare i livet? Brukar pekas på Bill Gates och hans stiftelse i samma veva.

Det är sällsynt. Men försök till mörkningar förekommer också. Återigen är tiden vår räddare, då fulspel brukar komma i dagern givet tid.

rooz
2021-08-25, 13:41
Inte ens "experterna" har ju någon slags sanning att komma med, men på Kolozzeum där hägrar experterna vill jag lova.

Du är ju en av dom. Utan vettiga källor eller vetenskap om långtidseffekter av varken covid eller vaccin?

Problemet är att det kanske inte finns en absolut sanning åt något håll i detta ännu?

Lasse Kongo
2021-08-25, 13:47
Du är ju en av dom. Utan vettiga källor eller vetenskap om långtidseffekter av varken covid eller vaccin?

Problemet är att det kanske inte finns en absolut sanning åt något håll i detta ännu?

Där håller jag med, sista du skrev, och då bör väl man kunna förstå att man inte vill ta vaccinet?

Jag har haft viruset, jag överlevde, nästa gång om jag får det, blir jag högst troligen inte lika sjuk etc, så i mina ögon bygger man ett samhälle med starkare immunförsvar, inte att försvaga det genom vaccin (undantaget personer med hög risk osv)

Men som du skrev, ingen vet ju sanningen riktigt än, inte jag, inte Dreas, inte alla experter. Det är ett stort experiment som vi alla iallfall är överens om att vi hade klarat oss utan, världen är redan så polariserad, detta spär bara på det.

Melker2
2021-08-25, 13:47
Äh, ni hittar bara på ursäkter för att ni är spruträdda!

Lafayette
2021-08-25, 13:58

bkGJ7BvAVDs

Librish
2021-08-25, 14:05
Där håller jag med, sista du skrev, och då bör väl man kunna förstå att man inte vill ta vaccinet?

Jag har haft viruset, jag överlevde, nästa gång om jag får det, blir jag högst troligen inte lika sjuk etc, så i mina ögon bygger man ett samhälle med starkare immunförsvar, inte att försvaga det genom vaccin (undantaget personer med hög risk osv)

Men som du skrev, ingen vet ju sanningen riktigt än, inte jag, inte Dreas, inte alla experter. Det är ett stort experiment som vi alla iallfall är överens om att vi hade klarat oss utan, världen är redan så polariserad, detta spär bara på det.

Men vaccin stärker väl immunförsvaret?

r1kkie
2021-08-25, 14:12
Fast det finns ju en anledning till att man vill vaccinera yngre. Det är inget du resonerar dig fram till efter eget tycke, det finns ett svar. Om det sen stämmer låter jag vara osagt.

Vad menar du med det sista? Menar du att folk vaccinerar sig även om de tror att Corona är ett bättre alternativ? Om ja så trollar du ju bara.

Haha woops, här vända jag orden fel. :Virro :laugh:

Mena såklart att ingen tror nog att det är mindre risk utan vaccin än med.

r1kkie
2021-08-25, 14:14

Nä, men om risken för svår sjukdom/död är utan vaccin är 0.0001% och med vaccin är 0.00005% känns det som det är försumbart.

Talen tagna ur luften men är väll nått i stil med 1 på 10000 som är frisk och ung som dör/får svår sjukdom.

kvarnis
2021-08-25, 14:21
Men du vet väl inte långtidseffekterna av Covid heller? Varför tror du dom är mindre farliga?

Har inte läst någon data som skulle peka på att infektion av covid skulle resultera i några negativa långtidseffekter i min åldersgrupp.

Utgår från att kroppen fixar detta utmärkt.
Kolla de ostasiatiska länderna runt stilla havet de har nog inget land bland flest "döda" per / 1 miljon.

Antagligen eftersom de verkar ha har en slags bakgrundsimmunitet mot olika slags coronavirus aka "naturlig" immunitet, helt utan några massvaccinationer.

Har inte läst någon data över ev överdödlighet bland ost-asiatiska länder post corona då jag inte behärskar deras språk eller vet vilka sidor jag ska leta på.

Antar att de inte är någon signifikant ökning mot det vanliga.

Librish
2021-08-25, 14:36
Har inte läst någon data som skulle peka på att infektion av covid skulle resultera i några negativa långtidseffekter i min åldersgrupp.

Utgår från att kroppen fixar detta utmärkt.
Kolla de ostasiatiska länderna runt stilla havet de har nog inget land bland flest "döda" per / 1 miljon.

Antagligen eftersom de verkar ha har en slags bakgrundsimmunitet mot olika slags coronavirus aka "naturlig" immunitet, helt utan några massvaccinationer.

Har inte läst någon data över ev överdödlighet bland ost-asiatiska länder post corona då jag inte behärskar deras språk eller vet vilka sidor jag ska leta på.

Antar att de inte är någon signifikant ökning mot det vanliga.

Hur kan det finnas data på långtidseffekter när det inte gått lång tid än? Jag förstår inte vad skillnaden är mot vaccinet här.

kvarnis
2021-08-25, 14:41
Hur kan det finnas data på långtidseffekter när det inte gått lång tid än? Jag förstår inte vad skillnaden är mot vaccinet här.

Mitt intryck är att vaccinet verkar ha en större potential att mer biverkningar än vad viruset har, speciellt om vi talar yngre personer., för äldre är det troligtvis motsatt förhållande mellan risk/reward att ta vaccinet.

Långtidseffekterna av vaccinerna ser vi först om några år, tror du missuppfattat mig.

Librish
2021-08-25, 14:44
Mitt intryck är att vaccinet verkar ha en större potential att mer biverkningar än vad viruset har, speciellt om vi talar yngre personer., för äldre är det troligtvis motsatt förhållande mellan risk/reward att ta vaccinet.

Långtidseffekterna av vaccinerna ser vi först om några år, tror du missuppfattat mig.

Vad baserar du det intrycket på?

kvarnis
2021-08-25, 15:02
Vad baserar du det intrycket på?

https://www.msn.com/en-us/health/medical/young-people-may-have-more-side-effects-from-the-covid-vaccine-doctors-explain-why/ar-BB1ehSa8

Dreas
2021-08-25, 15:09

Försvaga sitt immunförsvar? Du slänger dig med väldigt mycket lösa kommentarer som saknar bevisad grund. Verkar som du läser några lösryckta artiklar lite då och då sen lägger till det till repertoaren, vad man sett efter det las till är irrelevant…

Dreas
2021-08-25, 15:11
https://www.msn.com/en-us/health/medical/young-people-may-have-more-side-effects-from-the-covid-vaccine-doctors-explain-why/ar-BB1ehSa8Alltså man får skilja på biverkningar och biverkningar. Högre risk för feber är en biverkning men är det de enda så är det bara att vara glad.

Uncle Joe
2021-08-25, 15:26
https://www.msn.com/en-us/health/medical/young-people-may-have-more-side-effects-from-the-covid-vaccine-doctors-explain-why/ar-BB1ehSa8

Var i artikeln nämns långtidsbiverkningar?

Librish
2021-08-25, 15:26

Ja, där har du en artikel som argumenterar för biverkningar av vaccinet. Var har du din källa för det du jämför med, dvs biverkningar av Covid?

Vinter
2021-08-25, 15:39
Dagens Covid skämt:

Många svenskar är glada att vi snart slipper kravet på 2m distansering. Så att vi kan gå tillbaka till normala 5m distansering.

kvarnis
2021-08-25, 16:48
Ja, där har du en artikel som argumenterar för biverkningar av vaccinet. Var har du din källa för det du jämför med, dvs biverkningar av Covid?

Biverkningar/symptom av covid får du ju endast om infektionen är tillräckligt påtaglig, hört talas om asymptomatisk covid?

En majoritet av folk som tar vaccinerna får nån typ av biverkning och symptom

https://www.cdc.gov/vaccines/covid-19/info-by-product/pfizer/reactogenicity.html

Så du är välkommen att argumentera mot min tes att det är fler som får biverkningar av vaccinerna än av covid procentuellt sett/case.

Dreas
2021-08-25, 16:57
Biverkningar/symptom av covid får du ju endast om infektionen är tillräckligt påtaglig, hört talas om asymptomatisk covid?

https://www.cdc.gov/vaccines/covid-19/info-by-product/pfizer/reactogenicity.html

Så du är välkommen att argumentera mot min tes att det är fler som får biverkningar av vaccinerna än av covid procentuellt sett/case.
Mjo men som sagt, biverkning är allt från ont i armen, feber till död. Så det är nyanser. Tar man en spruta i armen får man räkna med ont vid injektionsplatsen. Feber är relativt vanligt med.

Argumentet för att vaccinera de yngre är ju inte deras belastning på sjukvården…

rooz
2021-08-25, 17:01

Så alla kommer ha samma upplevelse som dig och klara sig lika bra?

Librish
2021-08-25, 17:59

Jag tänker väl på det ur ett helhetsperspektiv.

Vaccin:
- Trötthet
- Feber
- Ont i injektionsarmen
- Något allvarligare som vi ännu inte sett eftersom det har gått för kort tid

Covid:
- Trötthet
- Feber
- Hosta
- Förlorad smak
- Lång-covidsymptom
- Något allvarligare som vi ännu inte sett eftersom det har gått för kort tid

Har du otur verkar Covid symptomen vara *mycket* värre än vaccin-symptomen, det kan bli in på IVA eller till-och-med död, men även om du bara blir rejält sjukt hemma så är det ju inte som att det är helt klarlagt vilka skador det ger på kroppen under en längre tid.

Det finns jättemycket med kroppen vi inte vet även utanför Covid, det gäller vanlig influensa också. Inte som att vi kan hävda att det är helt säkert och inte har några långtidsbiverkningar efter sjukdomen är över.

Så med allt detta så förstår inte jag hur man kan titta på detta val och inte vilja ha vaccinet. Det finns massa ovisshet, men det är ungefär lika mycket på varje sida, och kort- och långtidseffekterna som vi är ganska säkra på är mycket värre för Covid.

Sverker
2021-08-25, 18:12
Det vill ju ingen.

Vilket vansinne detta är.

Slår tillbaka ett virus som tränger in och håller nere antalet partiklar som min kropp producerar. Alltså färre partiklar ut.
Alternativet är produktion av viruspartiklar som tvingar kroppen att utsöndra dem med kroppsvätskorna.

Basil
2021-08-25, 19:13
I Sam Harris podcast hade han nyligen Eric Topol som gäst, och han hävdade att man aldrig hittat långtidsbiverkningar av vaccin som inte uppenbarat sig vid det här laget. Det talar ju för att det här vaccinet väldigt troligen är säkert (utöver då feber och ont i armen).

skyffelmördarn
2021-08-25, 20:05
Vad är liksom det grövsta som anti-vaxxare säger ska hända om man tar vaccinet?

Vinter
2021-08-25, 20:06
I Sam Harris podcast hade han nyligen Eric Topol som gäst, och han hävdade att man aldrig hittat långtidsbiverkningar av vaccin som inte uppenbarat sig vid det här laget. Det talar ju för att det här vaccinet väldigt troligen är säkert (utöver då feber och ont i armen).

Det är inte vad kritiken handlar om. Eftersom vi i detta fall pratar om en form av genterapi och inte ett traditionellt vektor vaccin. Du får räkna in att vi diskuterar nya doser utöver 3 i framtiden.

Jag har inte sett samtalet, men det borde vara grundläggande i diskussionen tycker jag.

Uncle Joe
2021-08-25, 20:09
Det är inte vad kritiken handlar om. Eftersom vi i detta fall pratar om en form av genterapi och inte ett traditionellt vektor vaccin. Du får räkna in att vi diskuterar nya doser utöver 3 i framtiden.

Jag har inte sett samtalet, men det borde vara grundläggande i diskussionen tycker jag.

Kom igen nu. Vilka belägg finns?

Vinter
2021-08-25, 20:21
Kom igen nu. Vilka belägg finns?

Du injecerar en mRNA sekvens i lipider, som normalt transkriberas från DNA i cellkärnan. Som genom ribosomen startar proteinsyntesen och producerar spikeproteinet.

Vad är inte en form av genterapi?

Wain
2021-08-25, 20:23

Nu är jag pro-vaccin och definitivt för att testa experimentella mediciner på frivilliga. Men då bör man först informera folk vad det rör sig om. Som Vinter skriver så rör det sig om en helt ny teknik och då är det inte relevant att säga att helt andra tekniker för vaccinering inte haft långtidsbiverkningar som inte uppenbarat sig vid det här laget. Är det säkert? Troligtvis. Vet vi att det är säkert? Nej. Som anekdot från mer traditionella vaccin så kunde tex Astras vaccin omöjligtvis ha de biverkningar det har.

Melker2
2021-08-25, 20:30

Hm, märkligt, ingen av de jag känner har fått något symtom av vaccinet förutom lite ömhet där sticket sattes. En avlägset bekant blev trött och hade lite feber i 1 dygn.

En i familjen dog i Covid och jag har tre bekanta som haft respirator och legat inlagda i veckor. De var i 40-50 års åldern och alla aktiva inom idrott.

Ja, jag vet att det är ett begränsat underlag men det är iaf sanning och inte propaganda åt något konspiratoriskt håll.

King Grub
2021-08-25, 21:22
Vad är liksom det grövsta som anti-vaxxare säger ska hända om man tar vaccinet?

Att det är det slutgiltiga vapnet för att depopulera jorden. 95 % av alla som får vaccinet dör inom 2-3 år. Man når sina mål genom att man lurat folk att be om sin egen utrotning. Styrt av de 13 blodlinjerna som kontrollerar världen.

skyffelmördarn
2021-08-25, 21:24
Att det är det slutgiltiga vapnet för att depopulera jorden. 95 % av alla som får vaccinet dör inom 2-3 år.

Spännande, faktiskt. Undra vad för typ av kemisk substans man skulle behöva ha för att kunna få någon att dö inom 2-3 år. Någon sorts form av cancer kanske? Nervgift och det går väl fortare.

King Grub
2021-08-25, 22:10
Så här ligger det till, enligt Kolozzeums grundare.

https://bartoll.se/2021/08/mandatory-vaccination/

CalleP
2021-08-25, 22:26
Du måste ju ta en till och en till nästa gång det muterar eller när någon kommer på en ny variant.

Varför kan man inte bara sluta ta vaccin ifall det muterar då eller förstår inte riktigt. :)

kvarnis
2021-08-25, 22:30

Gematria är som horoskop endast svagbegåvade som tror på det.

Lasse Kongo
2021-08-26, 14:47

Bartoll *cupid*

Ska läsa när jag kommer hem, han skriver sällan ointressanta saker.

rooz
2021-08-26, 15:07
Bartoll *cupid*

Ska läsa när jag kommer hem, han skriver sällan ointressanta saker.

Detta är sant, frågan är hur rätt han har just denna gång:d

skyffelmördarn
2021-08-26, 17:25

Founder of the first Health & Fitness internet community Ironmag, former Editor-in-Chief for two magazines within the health and extreme sports industry, writer and author for over 26 years with more than 600 published articles and 8 books. Elite-level trainer/coach, nutritionist and body transformation specialist with over 30 years of experience with more than 1000 clients.

17 years of wasted studies in Western Medicine and Pharmacology. Animal-based nutritionist since 2018. Over 3 years of study of Biology, Microbiology, Biochemistry, The Terrain Theory, and 1 years of studies of German New Medicine – which all helped me heal my cancer and failing organs in 2018, healed my life-long asthma and has not been sick one single day since.

Also, a truth-seeker at heart, an observer of the occult, and with a contact network covering most of our plane.

Inte ett jävla ord om Kolozzeum, vilken nolla!

Don H
2021-08-26, 17:49
så här ligger det till, enligt kolozzeums grundare.

wow, wtf

Plasttiger
2021-08-26, 18:07

När man ser Vinter och Wains valda sängkamrater alltså *slap*
Att de lyckas övertygas av dess karismatiska individer?

skyffelmördarn
2021-08-26, 18:23
Undra om han tror på att vi styrs av ödlor också?

Wain
2021-08-27, 09:56
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/danmark-tar-bort-restriktioner-%C3%A4ndrar-synen-p%C3%A5-covid-19-1.53614875

För övrigt anser WHO att vi i rika länder bör avstå att vaccinera oss då vi suger upp det som skulle behöva gå till de som verkligen behöver doserna i fattiga länder. Så är du en god människa som tänker på andra i första hand så är du ovaccinerad ;).

Langster
2021-08-27, 10:21
Tog andra dosen vaccin igår.
Bara åkt på en bieffekt, vilket kanske inte är en bieffekt av vaccinet egentligen, men det är sjuuukt jobbigt. Har hickat i princip oavbrutet sen 30 min efter injektionen. Så fruktansvärt störande!

drkrupp
2021-08-27, 10:22
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/danmark-tar-bort-restriktioner-%C3%A4ndrar-synen-p%C3%A5-covid-19-1.53614875

Hade denna nyheten funnits om folk i Danmark valde att inte vaccinera sig?

King Grub
2021-08-27, 10:23
Tänk om hickan aldrig går över. :O

Langster
2021-08-27, 10:26
Wow, jag har Covid-19, fick just provsvar.

En dos vaccin innebar inte immunitet kan jag ju bekräfta då.

En vecka senare fick jag för ett nytt svar, det första provsvaret var falskt positivt. Pga den utökade testningen de gör för olika mutationer gjordes 7 ytterligare analyser av mitt prov och de var alla negativa... jag har alltså inte haft covid. Men hela familjen var i karantän i drygt en vecka. Det var lite sådär kan man tycka.

Wain
2021-08-27, 10:28
Hade denna nyheten funnits om folk i Danmark valde att inte vaccinera sig?

Det är ju därför vaccinen nu anses behövas i länder med låg vaccineringsgrad, inte i Sverige.

Langster
2021-08-27, 10:28
Tänk om hickan aldrig går över. :O

Ja, då tar jag livet av mig. Det är helt vansinnigt störande.
Just nu är det ett uppehåll, hoppas det inte kommer tillbaka...

Mental
2021-08-27, 10:34

Bartolls blog är... Intressant :D

Uncle Joe
2021-08-27, 11:55
Tog andra dosen vaccin igår.
Bara åkt på en bieffekt, vilket kanske inte är en bieffekt av vaccinet egentligen, men det är sjuuukt jobbigt. Har hickat i princip oavbrutet sen 30 min efter injektionen. Så fruktansvärt störande!

Men shit vad jobbigt. Är den listad som ovanlig biverkning?

Lucipha
2021-08-27, 12:28
Gematria är som horoskop endast svagbegåvade som tror på det.

Astrologi, pyramidspel, socialism osv

Langster
2021-08-27, 18:53
Men shit vad jobbigt. Är den listad som ovanlig biverkning?

Hittar bara att ett fall rapporterats, kan tänka mig att folk inte gör kopplingen - om det nu skulle vara en biverkning - och att det därmed inte rapporteras.

Tydligen kan hicka vara ett symtom på covid och då anser jag att det är möjligt att det är en biverkning.

Det har inte gått över än för mig iaf...

King Grub
2021-08-27, 19:21
Hittar bara att ett fall rapporterats, kan tänka mig att folk inte gör kopplingen - om det nu skulle vara en biverkning - och att det därmed inte rapporteras.

Tydligen kan hicka vara ett symtom på covid och då anser jag att det är möjligt att det är en biverkning.

Det har inte gått över än för mig iaf...

http://news.bbc.co.uk/2/shared/spl/hi/pop_ups/05/health_guinness_medical_record_breakers/html/2.stm

Langster
2021-08-28, 09:23
Ingen hicka alls hittills idag. Puh.
Tränade i morse, känner mig rätt sliten nu. Inga sjukdomskänslor, men tröttare än normalt, plus träningsvärk i diafragman av allt jävla hickande.

skyffelmördarn
2021-08-28, 09:58
Bartolls blog är... Intressant :D

Jag kan inte sluta läsa skiten, otroligt fascinerande!

Langster
2021-08-28, 10:35
Undra om han tror på att vi styrs av ödlor också?

Han kan nog vara övertygad om att han är mästerödlan själv till och med. Bara man lägger fram det på ett tillräckligt krångligt sätt.

Uncle Joe
2021-08-28, 11:37
Ingen hicka alls hittills idag. Puh.
Tränade i morse, känner mig rätt sliten nu. Inga sjukdomskänslor, men tröttare än normalt, plus träningsvärk i diafragman av allt jävla hickande.

Skönt. Hur somnar man ens med hicka?

kvarnis
2021-08-28, 14:16
https://www.sciencemag.org/news/2021/08/having-sars-cov-2-once-confers-much-greater-immunity-vaccine-no-infection-parties

The natural immune protection that develops after a SARS-CoV-2 infection offers considerably more of a shield against the Delta variant of the pandemic coronavirus than two doses of the Pfizer-BioNTech vaccine, according to a large Israeli study that some scientists wish came with a “Don’t try this at home” label. The newly released data show people who once had a SARS-CoV-2 infection were much less likely than vaccinated people to get Delta, develop symptoms from it, or become hospitalized with serious COVID-19.

1x0
2021-08-28, 15:38
Fått två doser. Pfizer. Inte haft en enda biverkning. Känt mig helt normal. Hade ont i stickaxeln i ca 36 timmar, båda gångerna. Inte konstigt när gör ett hål i muskeln dock.

drkrupp
2021-08-28, 16:28
https://www.theguardian.com/world/2021/aug/27/delta-covid-variant-doubles-risk-hospitalisation-new-study-finds

Delta variant doubles risk of hospitalisation. Researchers analysed 43,338 Covid-19 cases in England between 29 March and 23 May 2021. Only 1.8% of the cases, regardless of variant, had received both doses of the vaccine, 24% had been vaccinated once and the majority (74%) were unvaccinated.

PixelMiner
2021-08-28, 18:04
Fått två doser. Pfizer. Inte haft en enda biverkning. Känt mig helt normal. Hade ont i stickaxeln i ca 36 timmar, båda gångerna. Inte konstigt när gör ett hål i muskeln dock.

Exakt lika för mig. Ingenting, bortsett ifrån lite ont i axeln vid båda tillfällena. Jag hade till och med förberett mig på att bli tvungen att vara lite sjukledig ifrån jobbet. Men icke! Det var bara att släpa sig dit som vanligt, precis som vilken jäkla vardag som helst.

Agitator
2021-08-28, 18:06
Exakt lika för mig. Ingenting, bortsett ifrån lite ont i axeln vid båda tillfällena. Jag hade till och med förberett mig på att bli tvungen att vara lite sjukledig ifrån jobbet. Men icke! Det var bara att släpa sig dit som vanligt, precis som vilken jäkla vardag som helst.

Du har inte märkt att alla som tagit sprutan har varit sjukskrivna? Själv när jag vaccinerar mig så kommer jag givetvis ta sjukledigt. Jag ska vila och ta det jvligt lugnt i några dagar efter vaccinering. Ska låta min kropp få lugn och ro.

PixelMiner
2021-08-28, 18:21
Du har inte märkt att alla som tagit sprutan har varit sjukskrivna? Själv när jag vaccinerar mig så kommer jag givetvis ta sjukledigt. Jag ska vila och ta det jvligt lugnt i några dagar efter vaccinering. Ska låta min kropp få lugn och ro.

Jodå. Har haft flera kollegor som varit borta 2-3 dagar efter sprutan. Så jag förnekar verkligen inte att biverkningar kan förekomma. Fick dock inga själv. Men det kanske är mitt immunförsvar som är kasst. ;)

Wain
2021-08-28, 18:26
https://www.sciencemag.org/news/2021/08/having-sars-cov-2-once-confers-much-greater-immunity-vaccine-no-infection-parties

The natural immune protection that develops after a SARS-CoV-2 infection offers considerably more of a shield against the Delta variant of the pandemic coronavirus than two doses of the Pfizer-BioNTech vaccine, according to a large Israeli study that some scientists wish came with a “Don’t try this at home” label. The newly released data show people who once had a SARS-CoV-2 infection were much less likely than vaccinated people to get Delta, develop symptoms from it, or become hospitalized with serious COVID-19.

Motsatsen hade varit förvånande, sjukdom ger i princip alltid starkare, mer omfattande och mer långvarigt skydd.

PixelMiner
2021-08-28, 18:34

Ifrån den vetenskapliga artikeln:
"Conclusions:
This study demonstrated that natural immunity confers longer lasting and stronger protection against infection, symptomatic disease and hospitalization caused by the Delta variant of SARS-CoV-2, compared to the BNT162b2 two-dose vaccine-induced immunity. Individuals who were both previously infected with SARS-CoV-2 and given a single dose of the vaccine gained additional protection against the Delta variant."

Källa: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.24.21262415v1

Så starkast skydd får man enligt denna studie ifall man både haft Covid och är vaccinerad.

kvarnis
2021-08-28, 18:39
Ifrån den vetenskapliga artikeln:
"Conclusions:
This study demonstrated that natural immunity confers longer lasting and stronger protection against infection, symptomatic disease and hospitalization caused by the Delta variant of SARS-CoV-2, compared to the BNT162b2 two-dose vaccine-induced immunity. Individuals who were both previously infected with SARS-CoV-2 and given a single dose of the vaccine gained additional protection against the Delta variant."

Källa: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.24.21262415v1

Så starkast skydd får man enligt denna studie ifall man både haft Covid och är vaccinerad.

Så kan man också resonera begriper dock inte varför man vill utsätta sig för det i onödan.

PixelMiner
2021-08-28, 18:42
Så kan man också resonera begriper dock inte varför man vill utsätta sig för det i onödan.

Tja, man kanske tillhör riskgrupp. Eller man kanske blev så pass sjuk att man snudd på dog första gången man fick covid. Att då ta en liten spruta för att förbättra oddsen att slippa bli sjuk igen kan då verka logiskt i mina ögon.

Agitator
2021-08-28, 18:50
Jodå. Har haft flera kollegor som varit borta 2-3 dagar efter sprutan. Så jag förnekar verkligen inte att biverkningar kan förekomma. Fick dock inga själv. Men det kanske är mitt immunförsvar som är kasst. ;)

Du missade poängen. De flesta sjukade sig som en del av planen "extra semesterdagar" oavsett om de hade lite ont i armen eller inte. Själv kommer jag sjuka mig i samband med vaccinet enbart på grund av att det är dumt att anstränga kroppen när den har en dojosession mot vaccinet i 1-2 dagar. Bättre stanna hemma och ta det lugnt och låta kroppen få den vila den behöver.

Melker2
2021-08-28, 22:30
Du missade poängen. De flesta sjukade sig som en del av planen "extra semesterdagar" oavsett om de hade lite ont i armen eller inte. Själv kommer jag sjuka mig i samband med vaccinet enbart på grund av att det är dumt att anstränga kroppen när den har en dojosession mot vaccinet i 1-2 dagar. Bättre stanna hemma och ta det lugnt och låta kroppen få den vila den behöver.

Äh, jag och alla jag känner har tränat som vanligt dagen efter.
Tror fortfarande att ni bara är spruträdda

Agitator
2021-08-28, 23:17
Äh, jag och alla jag känner har tränat som vanligt dagen efter.
Tror fortfarande att ni bara är spruträdda

Spruträdd? Sånt är väl mest barn? En spruta känns väl inte ens i dagsläget knappt? Förutom ifall de ska spruta in skiten fort som fan. Hur många sprutor har man inte fått hos tandläkaren t.ex? Sprutträdd har jag svårt att tro att många vuxna individer är i dagsläget. Känns ju troligen knappt något, inte ifall man utgår från hur det känns hos tandläkaren, de är ifs lite mer gentle där kanske och lägger mer tid på att inte pressa ut vätskan på 1 sekund.

Basil
2021-08-29, 09:19
Du injecerar en mRNA sekvens i lipider, som normalt transkriberas från DNA i cellkärnan. Som genom ribosomen startar proteinsyntesen och producerar spikeproteinet.

Vad är inte en form av genterapi?

Nu är det inte helt färskt i mitt huvud hur virus fungerar, men är inte varje virusinfektion också en form av genterapi i så fall? Det är väl alla delvis genetiskt material som använder sig av våra cellers genmaskineri för att replikera sig själva.

David_wigren
2021-08-29, 09:22

Detta typiska fenomen är faktiskt anledningen till att jag själv avstår från vaccinet. Det är en del av min strategi att öka mina chanser till överlevnad för en eventuell framtida pandemi som är dödlig på riktigt. Det var också därför jag skippade vaccinet för svininfluensan. Visst, vill man minska risken för Covid-19 så ska man vaccinera sig. Men jag är inte rädd för Covid-19. Jag är rädd för att det i framtiden ska komma ett nytt virus som slår ut 50-90% av befolkningen.

PixelMiner
2021-08-29, 16:40

Jag hittade en intressant kommentar till studien som ifrågasätter huruvida man verkligen jämför två liknande grupper (även om forskarna bakom har försökt att para ihop efter komorbiditeter (https://sv.wikipedia.org/wiki/Komorbiditet)):

"The infected group will exclude people who have previously died from COVID. The vaccinated group will not. Thus, there is reason to believe the infected group will have better underlying health status than the vaccinated group. This might explain why there were marginally more hospitalisations (a better and less biased outcome measure) in the vaccinated group than the infected group."

Wain
2021-08-29, 16:59
Jag hittade en intressant kommentar till studien som ifrågasätter huruvida man verkligen jämför två liknande grupper (även om forskarna bakom har försökt att para ihop efter komorbiditeter (https://sv.wikipedia.org/wiki/Komorbiditet)):

"The infected group will exclude people who have previously died from COVID. The vaccinated group will not. Thus, there is reason to believe the infected group will have better underlying health status than the vaccinated group. This might explain why there were marginally more hospitalisations (a better and less biased outcome measure) in the vaccinated group than the infected group."

Är det verkligen en intressant kommentar? Som du säger så har de redan korrigerat genom att para ihop komorbiditet. Sedan så exkluderar självklart även den vaccinerade gruppen de som dött av covid.*facepalm*

Studien visar precis det som alla som kan något om biologi förväntat sig.

PixelMiner
2021-08-29, 17:43
Är det verkligen en intressant kommentar? Som du säger så har de redan korrigerat genom att para ihop komorbiditet. Sedan så exkluderar självklart även den vaccinerade gruppen de som dött av covid.*facepalm*

Studien visar precis det som alla som kan något om biologi förväntat sig.

Nej, det är inte helt rätt.

Tänk följande scenario (med överdrivna siffror för tydlighetens skull):

Du har en grupp på 400 personer med samma komorbiditeter. Av dessa får hälften covid medan andra hälften vaccineras. Båda grupperna har 100 personer som är ytterst svaga.

I gruppen som får covid så dör de 90 svagaste individerna pga covid. Medan bara 10 av de svagaste i den andra gruppen dör eftersom de klarar sig ifrån svår sjukdom.

Nu kommer forskarna i denna studie och plockar personer ur de kvarvarande i varje grupp. Då kommer gruppen som haft covid redan rensat ut de svagaste, medan de svaga finns kvar i den vaccinerade gruppen. Dvs sannolikheten att plocka en svag individ ur covidgruppen är 10/110= 9% medan i den vaccinerade gruppen så är sannolikheten att få en svag person 90/190=47%.

Därför måste man dela in grupperna innan folk börjar blir smittade eller vaccinerade.

Wain
2021-08-29, 18:48
Nej, det är inte helt rätt.

Tänk följande scenario (med överdrivna siffror för tydlighetens skull):

Du har en grupp på 400 personer med samma komorbiditeter. Av dessa får hälften covid medan andra hälften vaccineras. Båda grupperna har 100 personer som är ytterst svaga.

I gruppen som får covid så dör de 90 svagaste individerna pga covid. Medan bara 10 av de svagaste i den andra gruppen dör eftersom de klarar sig ifrån svår sjukdom.

Nu kommer forskarna i denna studie och plockar personer ur de kvarvarande i varje grupp. Då kommer gruppen som haft covid redan rensat ut de svagaste, medan de svaga finns kvar i den vaccinerade gruppen. Dvs sannolikheten att plocka en svag individ ur covidgruppen är 10/110= 9% medan i den vaccinerade gruppen så är sannolikheten att få en svag person 90/190=47%.

Därför måste man dela in grupperna innan folk börjar blir smittade eller vaccinerade.

Matchningen görs väl efter dessa dödsfall som du nämner.

PixelMiner
2021-08-29, 19:54
Matchningen görs väl efter dessa dödsfall som du nämner.

Som jag tolkar det så är det bara på tydliga komorbiditeter. Så svårmätbar hälsostatus riskerar gå under radarn, vilket är den kritik som fördes fram i kommentaren som jag citerade.

David_wigren
2021-08-29, 20:00
Pixels konfirmeringsbias är så tjock att man kan äta den med sked.

Det ni beskriver kallas för healthy worker effect, eller dylikt (jag orkar inte kolla upp det). Det är mycket möjligt att den enskilda studien som Kvarnis länkade, visar ett resultat som kan förklaras av healthy worker effect. Men även om så skulle vara fallet så spelar det ingen egentlig roll eftersom det ändå visar något som är ganska allmänt accepterat - att överlag så ger en fullt genomgången sjukdom bättre skydd än vaccin(dock ej alltid) och att ibland får du ett långvarigt skydd som även hjälper mot andra virus.

PixelMiner
2021-08-29, 20:26
Pixels konfirmeringsbias är så tjock att man kan äta den med sked.

Det ni beskriver kallas för healthy worker effect, eller dylikt (jag orkar inte kolla upp det). Det är mycket möjligt att den enskilda studien som Kvarnis länkade, visar ett resultat som kan förklaras av healthy worker effect. Men även om så skulle vara fallet så spelar det ingen egentlig roll eftersom det ändå visar något som är ganska allmänt accepterat - att överlag så ger en fullt genomgången sjukdom bättre skydd än vaccin(dock ej alltid) och att ibland får du ett långvarigt skydd som även hjälper mot andra virus.

Vad i det jag skriver pekar på att jag lider av "konfirmeringsbias"? :confused:

Jag har inte sagt något om att forskningen inte stämmer. Jag tycker bara det är intressant att det är så mycket "devil in details" när det kommer till studiedesign.

Effekten som den citerade kommentaren beskriver är väl mest känd som "överlevnadsbias":
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Survivorship_bias

Armed Dingo
2021-08-29, 20:27
Om man har möjlighet att pröva t-cells immunitet, och det visar sig att man har det, anser ni att man bör vaccinera sig ändå?

För en 30åring som ej är i riskgrupp.

Wain
2021-08-29, 20:55
Som jag tolkar det så är det bara på tydliga komorbiditeter. Så svårmätbar hälsostatus riskerar gå under radarn, vilket är den kritik som fördes fram i kommentaren som jag citerade.

Att det skulle slå igenom såpass mycket är väldigt långsökt med tanke på hänsyn till komorbiditeter. Hur hög dödsratio behöver du på Covid för att få 13ggr högre risk för gensomslagsinfektion med Delta?

Orkar inte ens läsa studien då resultatet är så självklart. Men skummade lite och resultatet du skriver att de ser ökat skydd av en vacinationsdos efter infektion säger de är icke-signifikant.

PixelMiner
2021-08-29, 21:07
Att det skulle slå igenom såpass mycket är väldigt långsökt med tanke på hänsyn till komorbiditeter. Hur hög dödsratio behöver du på Covid för att få 13ggr högre risk för gensomslagsinfektion med Delta?

Nej, sannolikt påverkar ev. survivorbias inte genomslagsinfektioner så mycket. Däremot kan man tänka sig att det påverkar för andelen som läggs in på sjukhus.

Orkar inte ens läsa studien då resultatet är så självklart. Men skummade lite och resultatet du skriver att de ser ökat skydd av en vacinationsdos efter infektion säger de är icke-signifikant.

Jag citerade deras egna conclusions ifrån abstract. Men ser nu att i fulltext artikeln så skriver de att effekten inte är statistiskt signifikant. Man kan ju verkligen undra varför de då tar med den i conclusions? *gah!* Det lär de få på fingrarna av ifrån reviewers.

Wain
2021-08-29, 21:31
Jag citerade deras egna conclusions ifrån abstract. Men ser nu att i fulltext artikeln så skriver de att effekten inte är statistiskt signifikant. Man kan ju verkligen undra varför de då tar med den i conclusions? *gah!* Det lär de få på fingrarna av ifrån reviewers.

De är nog rädda för att få reject om de inte gör sitt bästa för att belysa positivt med vaccinering.

kvarnis
2021-08-29, 21:43
WHO har skrivit en ganska omfattande manual/ramverk för implementering av globala vaccinpass, ska baseras på nån form av block-chain teknologi.

Iom att Bill Gates foundation är en av finansiärerna så har de nog obegränsat med resurser. *popcorn*

Är detta slutet på våra friheter??

Deploy a DDCC:VS solution to address the immediate needs
of the pandemic but also to build digital health infrastructure that can be a foundation for
digital vaccination certificates beyond COVID-19 (e.g. digital home-based records for childhood
immunizations) and support other digital health initiatives.

Länk
https://www.who.int/publications/i/item/WHO-2019-nCoV-Digital_certificates-vaccination-2021.1

3bz
2021-08-29, 22:35

Det som står i abstract resp. results är inte inokmpatibelt, bara det att abstract är underspecificerat.

Har inte sett så många kommentarer angående studien, men denna tråd (https://mobile.twitter.com/DGBassani/status/1431390188924768269) berör punkten du tog upp tidigare + lite mer.

Sen kom ju en liknande studie från UK (https://www.ndm.ox.ac.uk/files/coronavirus/covid-19-infection-survey/finalfinalcombinedve20210816.pdf) nyss där dubbelvaccinering verkar vara bättre än naturlig infektion, tabellen på s 23 sammanfattar bra. Skillnaden i den studien är ju att testningen inte är frivillig som i fallet med Israel, så slipper man det som potentiell confound, men det lär väl inte förklara så mycket av skillnaden.

Det var ju tal om challenge trials för vaccin i ett tidigt stadium då det fanns många frivilliga, kanske vore dags för det nu med vaccin vs naturlig immunitet så man slipper allt käbbel baserat på observational data.

Wain
2021-08-30, 06:48
WHO har skrivit en ganska omfattande manual/ramverk för implementering av globala vaccinpass, ska baseras på nån form av block-chain teknologi.

Iom att Bill Gates foundation är en av finansiärerna så har de nog obegränsat med resurser. *popcorn*

Är detta slutet på våra friheter??

Deploy a DDCC:VS solution to address the immediate needs
of the pandemic but also to build digital health infrastructure that can be a foundation for
digital vaccination certificates beyond COVID-19 (e.g. digital home-based records for childhood
immunizations) and support other digital health initiatives.

Länk
https://www.who.int/publications/i/item/WHO-2019-nCoV-Digital_certificates-vaccination-2021.1

Kul att de vill ha vaccinpass och samtidigt uppmanar västländerna att sluta vaccinera sina medborgare.
*spy*

Wain
2021-08-30, 06:56
Det som står i abstract resp. results är inte inokmpatibelt, bara det att abstract är underspecificerat.

Har inte sett så många kommentarer angående studien, men denna tråd (https://mobile.twitter.com/DGBassani/status/1431390188924768269) berör punkten du tog upp tidigare + lite mer.

Sen kom ju en liknande studie från UK (https://www.ndm.ox.ac.uk/files/coronavirus/covid-19-infection-survey/finalfinalcombinedve20210816.pdf) nyss där dubbelvaccinering verkar vara bättre än naturlig infektion, tabellen på s 23 sammanfattar bra. Skillnaden i den studien är ju att testningen inte är frivillig som i fallet med Israel, så slipper man det som potentiell confound, men det lär väl inte förklara så mycket av skillnaden.

Det var ju tal om challenge trials för vaccin i ett tidigt stadium då det fanns många frivilliga, kanske vore dags för det nu med vaccin vs naturlig immunitet så man slipper allt käbbel baserat på observational data.

Det är i stort sett inget käbbel, bara oinsatta som inte vet hur det "alltid" fungerar med vaccinering kontra sjukdom som vill fortsätta bo i sin åsiktsbubbla där vaccin omöjligtvis kan ha någon nackdel.

Librish
2021-08-30, 08:35
Är intressant att veta vad som ger bäst skydd av att ha haft Covid eller vaccin men vad spelar det för roll ang om man ska ta vaccinet eller inte?

PixelMiner
2021-08-30, 22:19

Fullt medveten om det, dock brukar det generellt inte accepteras av reviewers att ta med något i abstract som är icke-statistiskt signifikant utan att faktiskt skriva att det är det.

Svårigheten är ju som vanligt med humanstudier att det är så pass många andra faktorer som spelar roll. Arv, miljö, livsstil, samhällsstatus, politiska och religösa åsikter... osv osv in infinitum.

Det är i stort sett inget käbbel, bara oinsatta som inte vet hur det "alltid" fungerar med vaccinering kontra sjukdom som vill fortsätta bo i sin åsiktsbubbla där vaccin omöjligtvis kan ha någon nackdel.

Fast det är väl ingen nackdel som presenteras med vaccinet i denna studien. Man har ju jämfört två grupper med väldigt få genomslagsinfektioner. Båda formerna ger hyggligt god immunitet, bara det att den ena gruppen slapp att bli sjuk första gången.

Är intressant att veta vad som ger bäst skydd av att ha haft Covid eller vaccin men vad spelar det för roll ang om man ska ta vaccinet eller inte?

IMHO, för den enskilde individen så spelar sådana här studier mindre roll. Utan deras huvudsakliga roll är ju att på populationsnivå undersöka hur ofta man behöver vaccinera om folk som vaccinerat sig. Det kanske behövs fler än två doser för att uppnå samma skydd som en naturlig infektion. Man kan ju också tänka sig att denna typ av studier ger belägg för iden om att spara vaccindoser genom att dra ner på doserna på de med redan konstaterad smitta osv. På så sätt räcker ju vaccinet till fler.

r3mpuh
2021-08-31, 15:36
https://www.japantimes.co.jp/news/2021/08/30/national/contaminated-moderna-vaccine-explainer/
Moderna and Takeda Pharmaceutical Co., the distributor of the U.S. firm’s COVID-19 vaccine in Japan, received reports of the deaths of two men, age 30 and 38, who had no history of allergies or other underlying conditions. They were confirmed dead three days after they received a second Moderna dose, both from the lot number 3004734.

Plasttiger
2021-09-01, 17:26
Alla iva-vårdade i Skåne helt ovaccinerade: ”Visar hur viktigt det är att alla vaccinerar sig”
https://www.dn.se/sverige/alla-iva-vardade-i-skane-helt-ovaccinerade-visar-hur-viktigt-det-ar-att-alla-vaccinerar-sig/

Wow.!

delta_mats
2021-09-01, 17:44

Eller att ha haft det och ändå vaccinera sig.

Jorgen
2021-09-01, 17:51

Den situationen är jag i.
Hoppas att jag slipper då skiten igen för det var inte kul.

Agitator
2021-09-01, 18:32
Med tanke på hur många som smittades under corona medans vaccin inte fanns tillgängligt så kommer alla antivaxxers i princip tids nog att ha fått corona. Med tanke på hur det sprids och hur oförsiktiga just antivaxxare är.

Wain
2021-09-01, 19:29

Eller varför inte ha haft det två gånger?
:p

King Grub
2021-09-02, 20:47
Israel introducerade tredje dosen den 30 juli.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-07-01..latest&region=Europe&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location&hideControls=true&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=false&country=~ISR

Slump? Antagligen. Men en rätt timely slump.

stridis
2021-09-03, 07:12
Israel introducerade tredje dosen den 30 juli.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-07-01..latest&region=Europe&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location&hideControls=true&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=false&country=~ISR

Slump? Antagligen. Men en rätt timely slump.

Använd logaritmisk skala så ser du att det var på väg innan 30 juli. Ser ut som ett utbrott som de inte klarade av att stävja(men därav hacket i kurvan) och mitt i så börjar de med tredje dosen och då rämnar det.

Men å andra sidan så har obekvämt många länder prickat in det på liknande sätt.

Melker2
2021-09-03, 11:10
Enligt dagspressen så är 80-90% av de nu inlagda i covid ovaccinerade.
Andelen vuxna vaccinerade i Sverige är nu 82%

You do the math och välj vilken grupp ni vill vara i…

ozzian
2021-09-03, 11:36
Tog min pfeizer igår
men enbart pgav resor

känns som alla är testpersoner ....

Mental
2021-09-03, 11:45
Tog min pfeizer igår
men enbart pgav resor

känns som alla är testpersoner ....

Men ditt behov av att resa är så stort att du är beredd att ta ett experimentiellt vaccin? Intressant resonemang. Hade jag vart orolig för vaccinet hade jag avstått att resa.

Samtidigt vet vi inte mycket om långtidseffekter av genomgången covidsmitta heller, så det är väl bara välja vilket läger man tror kommer få minst problem.

Kev88
2021-09-03, 12:12
Jag rekommenderar starkt folk som inte har lyssnat på Joe Rogans avsnitt #1671 där Bret Weinstein och Dr. Pierre Kory gästar den och pratar om Ivermectins effekt på Covid att göra det. Ett praktexemplar av hur vidriga läkemedelsföretagen är.

kvarnis
2021-09-03, 13:27
Jag rekommenderar starkt folk som inte har lyssnat på Joe Rogans avsnitt #1671 där Bret Weinstein och Dr. Pierre Kory gästar den och pratar om Ivermectins effekt på Covid att göra det. Ett praktexemplar av hur vidriga läkemedelsföretagen är.

Är det 100% säkert att hans tillfrisknande beror på att han tagit Ivermectin dock, tänkte om han slängde i sig en cocktail av diverse saker men också skulle han sannolikt tillfrisknat ändå så inte säkert att man tillskriva det till den medicinen, tror dock den absolut kan ha potential men behövs fler studier på det.

King Grub
2021-09-03, 13:54
Är det 100% säkert att hans tillfrisknande beror på att han tagit Ivermectin dock, tänkte om han slängde i sig en cocktail av diverse saker men också skulle han sannolikt tillfrisknat ändå så inte säkert att man tillskriva det till den medicinen, tror dock den absolut kan ha potential men behövs fler studier på det.

https://bartoll.se/2021/09/joe-rogan-fake-covid/

!

kvarnis
2021-09-03, 14:07

!

Tack, ska bokmärka bartolls sida så man har koll på allt, hoppas inte psykiatrin hittar till hans blogg, finns risk att någon satanisk överläkare beslutar att tvångsomhänderta honom, vilket vore väldigt tråkigt de skulle inte förstå vilket geni han är när det gäller tolka siffror! *popcorn*

Kischen
2021-09-03, 14:16

!

Jag känner mig dummare i huvudet för varje minut jag läser.

kvarnis
2021-09-03, 14:37
Jag känner mig dummare i huvudet för varje minut jag läser.

Klart vi dödliga kommer inte i närheten av honom mästare bartoll är på en helt annan nivå gällande expertis, såhär står det b la i hans senaste inlägg.

"As a truth-seeker, information analyst, and expert of human physiology, biology, and microbiology, you wish you were wrong about almost everything you find out and understand in today’s world. All the information is available to find for those who seek. Unfortunately, most people are so tired, fatigued, and dumbed down, that they never research anything. They just get spoon-fed by the Jesuit-controlled propaganda machine called ‘the news’.

Jay-Z
2021-09-03, 17:40

!

Alltså...

Ja, men...

Jo asså...

Det är ju beundransvärt att han tar en tydlig position kan man ju åtminstone säga :)

ChuckTesta
2021-09-03, 17:44
Och vad ska alla dom här siffrorna betyda? Är Joe Rogan med i illuminati eller vad är poängen?

Jay-Z
2021-09-03, 17:47
*popcorn*

Suddenly he became a Jesuit Nasa fanboy and argued that the moon landing actually happened. Remember, “the solar system” and the stupid “Big Bang” ideas was all constructed by Jesuit priests.

Källa på det?

Just ja, alla källor är ju styrda av en hemlig kabal, så alla argument som kräver en faktiskt objektiv källa "finns inte". Det är rätt smidig argumentation ->

func make shit up (if argument[1] jesuitKabalMethod.random else console.log

Plasttiger
2021-09-03, 18:02

+1.
Enda argumentet mot din poäng är väl att antivaxxers inte klarar av att följa de andra rekommendationerna heller.

Vi får se om Wain och de andra fritänkarna vågar dra det argumentet :)

King Grub
2021-09-03, 19:22
Och vad ska alla dom här siffrorna betyda? Är Joe Rogan med i illuminati eller vad är poängen?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gematria

De 13 familjer som kontrollerar världen kodar allt i gematria. Allt du ser på nyheter och i media är iscensatt av de 13 satanistiska blodlinjerna.

Vaccinet är deras metod att avbefolka jorden genom att fåren själva ber om sin förintelse.

https://www.indiatimes.com/culture/who-we-are/these-are-the-13-families-in-the-world-that-apparently-control-everything-from-politics-to-terrorism-257642.html

Eller nåt.

Ett Orm
2021-09-03, 20:12
Jag vill också vara med i en sån blodlinje!

Jay-Z
2021-09-03, 20:46
Men är alla de nouveau riche med i det här sammansvärjningen också? Zuck, Bezos och Musk?

Eller är det inplanterade för att störa världsordningen?

Jay-Z
2021-09-03, 20:49
Bra citat?

These guys are so rich and powerful, they make Ambani and Gates look like peasants.

Gates är världens fjärde rikaste med: $124 billion - bonnpengar.

Ekko
2021-09-03, 20:54
Bra citat?

Gates är världens fjärde rikaste med: $124 billion - bonnpengar.

Om man tror att världen styrs av en hemlig sekt/"elit" lär man väl också tro att de är hemliga med sin rikedom.

Jay-Z
2021-09-03, 21:01
Om man tror att världen styrs av en hemlig sekt/"elit" lär man väl också tro att de är hemliga med sin rikedom.

Ja, makes sense. De styr nog bitcoin och gömmer pengarna där.

King Grub
2021-09-03, 21:02
Gates och Bezos och övriga är nya pengar och rena fattiglappar i jämförelse.

Bifftek
2021-09-03, 21:14
Intressant. Låter logiskt. Jag skriver på att allt det stämmer.

Ladugårdsdörr
2021-09-03, 21:15

Så länge det inte är motbevisat är det sant.

skyffelmördarn
2021-09-03, 22:11

Tänk vad mycket mera spännande världen måste vara om man tror på det här.

skyffelmördarn
2021-09-03, 22:33
Som när man var liten och trodde på tomten, eller när man var yngre tonåring och trodde på spöken när man körde anden i glaset.

Nu tror man fan inte på nått längre vilket är lite tråkigt.

Bifftek
2021-09-03, 23:01
Att de 13st rikaste familjerna har gått ihop som en elit för att styra eller påverka andra länder låter däremot mer sannolikt än tomten och spöken.

skyffelmördarn
2021-09-03, 23:09
Att de 13st rikaste familjerna har gått ihop som en elit för att styra eller påverka andra länder låter däremot mer sannolikt än tomten och spöken.

Absolut, jag bara menade att det måste vara mysigt att ha något att tro på, precis som man trodde på saker när man var yngre. Tillskillnad från nu när man inte tror på något längre.

Agitator
2021-09-03, 23:29
Absolut, jag bara menade att det måste vara mysigt att ha något att tro på, precis som man trodde på saker när man var yngre. Tillskillnad från nu när man inte tror på något längre.

Bara börja läsa och börja analysera och tänka. Finns många ställen att förkovra sig i. Sluka allt och se hur du kommer ut.

Tror du på att terrorister helt självständigt flög in i två torn 20 år sedan och tower 7 rasade på grund av lite värme och en kontorseld?

Eller klarar du av att analysera frågorna som uppstår om vissa orimligheter?

skyffelmördarn
2021-09-03, 23:40
Jag ska börja tro på flat-earth.

Yevq7pU6XNc

Och ödlorna. 9/11 och liknande känns ganska "mainstream" och mesigt.

Agitator
2021-09-04, 00:07
Jag ska börja tro på flat-earth.

Yevq7pU6XNc

Och ödlorna. 9/11 och liknande känns ganska "mainstream" och mesigt.

Varför inte. Kör hårt!

https://threadreaderapp.com/thread/1419653002818990085.html?s=09

David_wigren
2021-09-04, 07:38
Bara börja läsa och börja analysera och tänka. Finns många ställen att förkovra sig i. Sluka allt och se hur du kommer ut.

Tror du på att terrorister helt självständigt flög in i två torn 20 år sedan och tower 7 rasade på grund av lite värme och en kontorseld?

Eller klarar du av att analysera frågorna som uppstår om vissa orimligheter?

Tower 7 är det enda som får mig att känna att det kanske råder vissa tveksamheter gällande den officiella storyn. Ett 60-något våningshus som står en bit bort rasar likt en kontrollerad rivning ett par timmar senare. Då tänker man, jaha… om just den byggnaden rasade, varför rasade inte någon av de andra byggnaderna som också stod där? Varför känner nästan ingen till om byggnad 7? Försöker man mörka något? Sen rycker jag på axlarna, slutar tänka på det och kliver tillbaks in i fårhagen med tron att det säkert finns en logisk förklaring till att den föll. Typ att den delade samma grund under marken som tornen och rasade av den anledningen, eller nått.

Plasttiger
2021-09-04, 09:43
Washington Post-artikel om att vi vaccinerade ska prioriteras i vården över antivaxxers
In situations where hospitals are overwhelmed and resources such as intensive care beds or ventilators are scarce, vaccinated patients should be given priority over those who have refused vaccination without a legitimate medical or religious reason.
Vaccine resisters are different. Their refusal to take the shot doesn’t just affect their own health — it poses a known risk to the health of others, especially now, with the spread of the delta variant. To decline to be vaccinated is to fail to live up to your duty to your community. And it should mean that you forfeit — if necessary — your claim to equal medical treatment.

“At the end of the day, if you have willingly chosen not to do something that benefits the public good in the setting of a national crisis, then there are certain consequences.”
https://www.washingtonpost.com/opinions/2021/09/03/doctors-should-be-allowed-give-priority-vaccinated-patients-when-resources-are-scarce/

Som ni kan läsa om ni orkar förutsåg jag denna utväxling sedan länge :)

Artikelns åsikter är förstås skribentens och inte nödvändigtvis mina.

Magnus N
2021-09-04, 10:07
Idiotisk ståndpunkt att tycka vaccinerade ska ha förtur till vård

David_wigren
2021-09-04, 10:15
Washington Post-artikel om att vi vaccinerade ska prioriteras i vården över antivaxxers

https://www.washingtonpost.com/opinions/2021/09/03/doctors-should-be-allowed-give-priority-vaccinated-patients-when-resources-are-scarce/

Som ni kan läsa om ni orkar förutsåg jag denna utväxling sedan länge :)

Artikelns åsikter är förstås skribentens och inte nödvändigtvis mina.

Oavsett om man är för eller mot vaccinering så bör man vara mot sådana policies. Vad blir nästa steg? Nedprioritering av överviktiga? Av äldre? Av mörkhyade människor? Av människor med diverse sjukdomar i sin familjehistorik? Jag förstår att det handlar om prioritering när plats och utrustning är begränsat. Men finns det något som visar att när någon väl behöver intensivvård så klarar vaccinerade sig bättre än ovaccinerade? Jag tvivlar att det finns något sådant underlag i dagsläget. Det känns mer som en tyrannisk metod för att få folk att rätta sig i ledet.

Bailah
2021-09-04, 12:46
Medicinsk apartheid. Mysigt.

WHITEFOLKS
2021-09-04, 13:54
Har varit på landet i stort sett hela sommaren så det har fortfarande inte blivit av men annars tänker jag väl göra det för andras skull snarare än min egen.

Plasttiger
2021-09-04, 14:49
Idiotisk ståndpunkt att tycka vaccinerade ska ha förtur till vård

Som rökare välkomnar jag antivaxxers i gemenskapen - flertalet (alla) landsting vägrar operera rökare utan påtvingar rökstopp inför och efter operationer!
Det finns även så kallade "BMI-gränser"

Vi är inte så långt från Kinas "sociala scoring".

stridis
2021-09-04, 14:50
De som har kontraindikationer för vaccinet då och således inte bör vaccinera sig då?

Skall de dumpas med resten av oss undermänniskor?

Plasttiger
2021-09-04, 15:26
De som har kontraindikationer för vaccinet då och således inte bör vaccinera sig då?

Skall de dumpas med resten av oss undermänniskor?

Enligt artikeln så var det OK att få vård för oss som har medicinska skäl att inte ta vaccinet.

PixelMiner
2021-09-04, 16:07
Washington Post-artikel om att vi vaccinerade ska prioriteras i vården över antivaxxers.

Detta har ju redan hänt. Jag skrev om det för ca 3 veckor sedan.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=8230408#post8230408

Då var det ett sjukhus i Texas som använde vaccinationsstatus som en parameter (av många) vid triage av patienter, i och med att IVA platserna började tryta.

Wain
2021-09-04, 18:25
Har varit på landet i stort sett hela sommaren så det har fortfarande inte blivit av men annars tänker jag väl göra det för andras skull snarare än min egen.

Det bästa du kan göra för andras skull är att vänta med att ta vaccin tills de fattigare länderna kan komma ikapp. Är endast girigt och självcentrerat att ta vaccin mot Covid nu.

Sverker
2021-09-04, 19:03
Möjligt. Men fattigare länder har inte distributionskedjan för produkter som kräver - 80 grader C. Vi har det här, och det är inte många kvar som behöver vaccineras hos oss.

Ett Orm
2021-09-04, 19:34
Då är det kylkedjan vi får avstå och skicka ner den till afrika och andra ställen utan kylkedjor.

Armed Dingo
2021-09-04, 19:38
Vad har hänt med bartoll? Har han blivit galen?

skyffelmördarn
2021-09-04, 20:06
Vad har hänt med bartoll? Har han blivit galen?

Vad menar du, han verkar ju gå från klarhet till klarhet ju mer man läser i bloggen.

Agitator
2021-09-04, 20:25
Enligt artikeln så var det OK att få vård för oss som har medicinska skäl att inte ta vaccinet.

Hur vet man om man har medicinska skäl att inte ta vaccinet? Man måste läsa på om vaccinet man erbjuds, som man inte få veta i förtur och sedan checka av det mot sin hälsa?

Plasttiger
2021-09-05, 07:36
Hur vet man om man har medicinska skäl att inte ta vaccinet? Man måste läsa på om vaccinet man erbjuds, som man inte få veta i förtur och sedan checka av det mot sin hälsa?

En brukar väl fylla i en hälsodeklaration innan? Kontraindikationerna är dock få med dessa moderna och säkra vacciner.

Agitator
2021-09-05, 10:20
En brukar väl fylla i en hälsodeklaration innan? Kontraindikationerna är dock få med dessa moderna och säkra vacciner.

Så du vet inte hur det gick till när du vaccinerade dig?

Så ifall man har hjärtproblem i släkten t.ex. men att du själv aldrig kontrollerat ditt hjärta. Finns det en checkruta för hjärtproblem i släkten som gör att du får prata med en hjärtspecialist innan du tar vaccinet eller är det bara bli nekad direkt så fort du svarat på någon av frågorna?

Mitt intryck är att det inte finns mycket som fångar upp något alls och man själv måste vara väldigt insatt i det.

Vinter
2021-09-05, 10:47
Som rökare välkomnar jag antivaxxers i gemenskapen - flertalet (alla) landsting vägrar operera rökare utan påtvingar rökstopp inför och efter operationer!
Det finns även så kallade "BMI-gränser"

Vi är inte så långt från Kinas "sociala scoring".

Jag hoppas du vet varför man undviker operera rökare och överviktiga människor i vissa fall och vissa åldersgrupper.

kvarnis
2021-09-05, 15:38
Australien goes 1984

https://twitter.com/swamstompr/status/1434417369917661186

King Grub
2021-09-05, 15:52
Allt som "foliehattarna" varnade för blir verklighet.

Vi lever i en dystopisk science fiction-film. Den har hög budget, men är ändå en B-film.

trädgårdsmöbel
2021-09-05, 15:57

Vi lever i en dystopisk science fiction-film. Den har hög budget, men är ändå en B-film.

Att inte ha foliehatt är det nya foliehatt.

kvarnis
2021-09-05, 15:59

Frågan är om den har ett lyckligt slut?

King Grub
2021-09-05, 16:17
Spelar inte så stor roll, eftersom publiken är idioter.

stridis
2021-09-05, 16:32
Att inte ha foliehatt är det nya foliehatt.

De har skygglappar. Som en havremoppe, lol.

nukz
2021-09-05, 17:04
Spelar inte så stor roll, eftersom publiken är idioter.

Publiken?

Plasttiger
2021-09-05, 17:07
Australien goes 1984

https://twitter.com/swamstompr/status/1434417369917661186

Vad är problemet?

Du får välja 1. ta ett säkert, effektivt vaccin för summan GRATIS och får fortsätta använda sjukvården som vanligt
2. du väljer att avstå från det effektiva och säkra vaccinet samt annan effektiv och säker medicinsk behandling

David_wigren
2021-09-05, 17:15
Vad är problemet?

Du får välja 1. ta ett säkert, effektivt vaccin för summan GRATIS och får fortsätta använda sjukvården som vanligt
2. du väljer att avstå från det effektiva och säkra vaccinet samt annan effektiv och säker medicinsk behandling

Vad är problemet?

Du kan välja 1. konvertera till islam, den enda sanna religionen och får komma till paradiset efter din död.
2. Du väljer att förneka Allah och kommer då avrättas på torget tillsammans med alla andra infidels.

PixelMiner
2021-09-05, 17:52
Vad är problemet?

Tja, en jäkligt viktig princip om att inte bli tvingad att bli utsatt för medicinsk behandling som du inte önskar.

Jag är jävligt pro-vaccin, men tycker ändå att folk måste få välja själva. Jag kan givetvis tycka att de väljer fel, men principen att individen äger beslutet väger tyngre.

En helt annan fråga om det var en konstaterat smittad person som sprang runt på stan och slickade på folk. En sådan individ kan man spärra in med hänvisning till smittskydd, efter som den de facto är farlig för andra.

Men en ovaccinerad individ KAN ju definitivt tagit andra steg och mått i sitt liv som minskar risken att själv bli smittad, t.ex. mask, social distansering osv. Då skall inte samhället klampa in och köra över. Ovaccinerad är ju inte lika med smittad.

Däremot så kan ju triagebeslut hamna i att den vaccinerade får den kvarvarande platsen. Men då skall det ju handla om att den personen objektivt bedöms ha den största chansen att överleva. På samma sätt som vi idag skulle välja en vältränad individ kontra en gravt överviktig eller välja en yngre person istället för en äldre.

Wain
2021-09-05, 18:01

https://www.dn.se/varlden/italien-kan-bli-forst-i-europa-med-obligatorisk-vaccinering/
*spy*

Wain
2021-09-05, 18:07
Möjligt. Men fattigare länder har inte distributionskedjan för produkter som kräver - 80 grader C. Vi har det här, och det är inte många kvar som behöver vaccineras hos oss.

Det är inte distributionskedjan som är problemet. Problemet är att vi köper upp alla vaccindoser för att vaccinera folk som inte behöver det. Kolonialt själviskt standardbeteende på de fattigares bekostnad. Iaf enligt WHO.

skyffelmördarn
2021-09-05, 18:18
Publiken?

Ja det är väl vi då

https://icdn.digitaltrends.com/image/digitaltrends/chimera-majestic-sheep-tongue.jpg

panzerpig
2021-09-05, 18:24
Är vaccinerade men tycker ändå att den senaste utvecklingen är olustig.

stridis
2021-09-05, 18:26
Ja det är väl vi då

https://icdn.digitaltrends.com/image/digitaltrends/chimera-majestic-sheep-tongue.jpg

Fast bilden saknar skygglapparna dock.;)

skyffelmördarn
2021-09-05, 18:39
Fast bilden saknar skygglapparna dock.;)

Är man "dum som ett får" spelar det ingen roll, man förstår inte vad man ser i alla fall.

Indu
2021-09-05, 20:48
Vad är problemet?

Du får välja 1. att sluta röka/ äta nyttigt för att minska övervikt för summan GRATIS och får fortsätta använda sjukvården som vanligt
2. du väljer att avstå från effektiv och säker medicinsk behandling

Gjorde ett par ändringar i ditt svar. Problemet med ditt resonemang är att bestämma var gränsen går för att neka sjukvård. Sambandet mellan rökning och cancer har varit känt sedan åtminstone 50-talet. Visst borde de som röker skylla sig själva och nekas sjukvård, likaså alla feta människor som inte går ner i vikt?

Kischen
2021-09-06, 08:34
Jaha, så jag ska betala för sjukvård jag sedan nekas?

Ja det låter ju rimligt.

Jompi
2021-09-10, 04:00
https://omni.se/tegnell-kommer-behovas-regelverk-for-ovaccinerade/a/1OqQ7J

Får se vad Mr Tegnell ska hitta på för att få pöbeln att vaccinera sig.

Karln har inte haft ett enda rätt om pandemin från dess början så det är helt otroligt att han får sitta kvar.

r3mpuh
2021-09-10, 12:30
Min mor fick dos nummer 2 idag/alldeles nyss; "domnad i halva ansikte o tunga / svalj".
Hoppas hon klarar sig/återhämtar sig väl. :(

nukz
2021-09-10, 12:44
Min mor fick dos nummer 2 idag/alldeles nyss; "domnad i halva ansikte o tunga / svalj".

Detta? https://www.ema.europa.eu/en/news/covid-19-vaccine-janssen-guillain-barre-syndrome-listed-very-rare-side-effect

Snubben
2021-09-10, 12:45

Hoppas det vänder för henne snarast *hug*

skyffelmördarn
2021-09-10, 14:08

Hon kanske kommer se ut som Hafthor sen, ganska coolt

https://celebritopedia.com/wp-content/uploads/2020/12/bjornssons-face-desease-Bells-palsy.png

kvarnis
2021-09-10, 14:27

Beklagar, kanske går att få ersättning.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/09/regeringen-foreslar-ny-lag-om-statlig-ersattning-for-personskador-orsakade-av-vaccin-mot-covid-19/

Brofessorn
2021-09-10, 15:55

Det betyder att det funkar.

CalleP
2021-09-10, 16:08

Krya! :(

Plasttiger
2021-09-10, 16:12
Tålamodet börjar tryta för världens mäktigaste man
Biden message to unvaccinated: 'Our patience is wearing thin'
https://www.bbc.com/news/av/world-us-canada-58510013

Stadsmannamässigt!
Experterna kallar honom modig, djärv och nyskapande!

Mr. Biden is now moving more aggressively than any other president in modern history to require vaccination, experts say. In his remarks, he promised to “protect vaccinated workers from the unvaccinated.”

“The president’s plan is bold, audacious and unprecedented. But I do think it’s entirely lawful. He’s on extremely strong legal ground.”
https://www.nytimes.com/2021/09/09/us/politics/biden-mandates-vaccines.html

Kavla upp!

Lafayette
2021-09-10, 16:25
Glömde visst dos2, måste va försent nu

stridis
2021-09-10, 16:30

KbLNmFusBrc

Nä jag vet faktiskt inte.

Dreas
2021-09-10, 17:07

Aldrig för sent.

Lafayette
2021-09-10, 17:17
Aldrig för sent.

8 veckor ska man ha på sig

Cykelcykel
2021-09-10, 17:54
Dos 2 i förrigår
Noll biverkningar
Har inte haft corona heller

Ville ha sputnik men fick nöja mig med pfizer

Kev88
2021-09-10, 18:06
Vad är problemet?

Snälla säg att du skojar! :confused:

Dreas
2021-09-10, 18:08
8 veckor ska man ha på sigDet går fint efter 12 veckor med.

Wain
2021-09-10, 18:37

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/biden-staller-nya-vaccinkrav-for-att-stoppa-pandemin

Plasttiger
2021-09-10, 19:54
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/biden-staller-nya-vaccinkrav-for-att-stoppa-pandemin

Det lustiga är att jag redan för så länge sedan frågade "du tror att du kommer att ha ett val?" och sedan blev (som vanligt) hånad av intellegentian cofffee

och nu pratar Tegnell särskilda restriktioner för er ovaccinerade.

Lafayette
2021-09-10, 20:01
Man blir fortfarande inte tvingad.... sen blev det ju mycket hårdare regler mot ovaccinerade än jag trodde, med passkontroller och allt. Det erkänner jag.

Plasttiger
2021-09-11, 08:39
Man blir fortfarande inte tvingad.... sen blev det ju mycket hårdare regler mot ovaccinerade än jag trodde, med passkontroller och allt. Det erkänner jag.

Sa aldrig att de kommer att hålla ned ned dig och tvångsmässigt kavla upp armen.. men om du vill ha priviliegiet att resa eller jobba verkar det bli dax att "frivilligt" kavla upp.
Frankrike sju resor värre (dvs bättre i avseende att stoppa den dödliga smittan). USA samma sak.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/09/dalarna-utreder-mojlighet-att-inte-anstalla-ovaccinerad-personal/

Melker2
2021-09-11, 10:04
Bekants besök i Österrike gav erfarenheten:
1. Ingen kontroll vid gänserna vare sig in eller ut
2. Stenhård kontroll på restauranger mm i Österrike. Vaccinpass eller neg test max 48h gammalt för alla över 7 år annars bara att vända i dörren.

Brofessorn
2021-09-11, 10:30

Var går gränsen för vad som klassificeras som tvång? Du kände dig väl lite tvungen när din familj började kalla dig konspirationsteoretiker och sa att du inte skulle få träffa syskonbarnen, eller något åt det hållet? Är det inte mer av ett tvång när man nu i USA går ett steg längre och aktivt gör så att större bolag undviker att anställa ovaccinerade i framtiden, och därmed påverkar de ovaccinerades möjligheter att försörja sig själva?

Är väl nästan värre med den här typen av indirekt tvång eftersom det ses som mer accepterat än den typ som utförs under pistolhot.

skyffelmördarn
2021-09-11, 14:16
Jag hade inte velat söka arbete på ett företag som undviker att anställa ovaccinerade alla fall så det ser jag lite som ett icke problem. Hela det företaget måste ju vara fyllt av Karens eller annat jobbigt folk.

Tvärtom är det ju positivt för nu vet man tydligt vilka man ska hålla sig borta ifrån.

Kev88
2021-09-11, 15:30
Jag är ingen konspirationsteoretiker, men den enorma pressen som kommer uppifrån gällande att ta detta vaccinet, snart berövandet av folks frihet, censureringen av de som yttrar sig det minsta kritiskt om det och ignoransen av effektiva läkemedel som Ivermectin får mig att fundera, för detta är inte logiskt någonstans. Lägg på detta till att läkemedelsverken inte behöver ta ansvar för de eventuella biverkningarna som det kan resultera i och om jag inte missminner mig så gick det inte igenom alla kontroll faser innan det släpptes? Allt detta för ett virus som har en extremt låg dödlighet för den grava majoriteten av befolkning. Så vad missar jag för något?

Dreas
2021-09-11, 15:48
Jag är ingen konspirationsteoretiker, men den enorma pressen som kommer uppifrån gällande att ta detta vaccinet, snart berövandet av folks frihet, censureringen av de som yttrar sig det minsta kritiskt om det och ignoransen av effektiva läkemedel som Ivermectin får mig att fundera, för detta är inte logiskt någonstans. Lägg på detta till att läkemedelsverken inte behöver ta ansvar för de eventuella biverkningarna som det kan resultera i och om jag inte missminner mig så gick det inte igenom alla kontroll faser innan det släpptes? Allt detta för ett virus som har en extremt låg dödlighet för den grava majoriteten av befolkning. Så vad missar jag för något?Vad du missar verkar vara mer eller mindre allt. Ivermectin har endast några obskyra artiklar bakom sig, ännu inte bevisat ens i närheten av vaccinen. Bolagen tar inte ansvar men det gör t.ex svenska staten.

Sen har vi rimligheten i att vi inte skulle sett biverkningarna ännu, fas 3 påbörjades för mer än ett år sedan, mars/april 2020, vilket vaccin har inte visat biverkningar på den tiden?

stridis
2021-09-11, 15:58
Sen har vi rimligheten i att vi inte skulle sett biverkningarna ännu, fas 3 påbörjades för mer än ett år sedan, mars/april 2020, vilket vaccin har inte visat biverkningar på den tiden?

Fulspel som mörkats har ju uppdagat senare än så. Men varför pratar du ens om vanliga vaccin när de Pfizer och Moderna fungerar helt annorlunda?

Sedan så även om vaccinen är ok i princip så behöver inte produkten vara det, exempel på det är kontamineringen i Japan av Modernas vaccin.

Dreas
2021-09-11, 16:01
Fulspel som mörkats har ju uppdagat senare än så. Men varför pratar du ens om vanliga vaccin när de Pfizer och Moderna fungerar helt annorlunda?

Sedan så även om vaccinen är ok i princip så behöver inte produkten vara det, exempel på det är kontamineringen i Japan av Modernas vaccin.Fulspel med mörkning av över en miljard vaccinerade. Klart det kan ske men rimligheten i det är låg.

stridis
2021-09-11, 16:04
Vad du missar verkar vara mer eller mindre allt. Ivermectin har endast några obskyra artiklar bakom sig, ännu inte bevisat ens i närheten av vaccinen. Bolagen tar inte ansvar men det gör t.ex svenska staten.

Vaccinen är förebyggande så om olyckan redan är framme så hjälper de inte. Så det är en orättvis jämförelse, åt bägge hållen.

Så sökandet behöver fortsätta om Ivermectin eller hydroxyklorokin inte hjälper.

stridis
2021-09-11, 16:12
Fulspel med mörkning av över en miljard vaccinerade. Klart det kan ske men rimligheten i det är låg.

Hur mycket mörkande behöver ske för att risk/nytta-analysen skall vältra åt helvete för fullt friska 12-åringar? Inte mycket alls.

nukz
2021-09-11, 16:32
Jag är ingen konspirationsteoretiker, men den enorma pressen som kommer uppifrån gällande att ta detta vaccinet, snart berövandet av folks frihet, censureringen av de som yttrar sig det minsta kritiskt om det och ignoransen av effektiva läkemedel som Ivermectin får mig att fundera, för detta är inte logiskt någonstans. Lägg på detta till att läkemedelsverken inte behöver ta ansvar för de eventuella biverkningarna som det kan resultera i och om jag inte missminner mig så gick det inte igenom alla kontroll faser innan det släpptes? Allt detta för ett virus som har en extremt låg dödlighet för den grava majoriteten av befolkning. Så vad missar jag för något?

Ivermectin fungerar möjligen förebyggande eller precis när sjukdomen har brutit ut, men inte som behandling när du redan är i behov av vård för då är det för sent.

Problemet med Covid-19 är väl att även om dödligheten är låg för varje individ, så är spridningspotentialen väldigt hög och därmed kommer väldigt många behöva vårdas på sjukhus samtidigt => överbelastad sjukvård och nekande av vård för andra patienter.

Dessutom är det relativt många som drabbas av långtidsbesvär av Covid-19, vilket är ytterligare en belastning för både sjukvård och individ.

nukz
2021-09-11, 16:32
G433fa01oMU

Agitator
2021-09-11, 17:06
Vanliga vaccin kommer erbjudas när bolagen bakom mrna vaccin och deras påtvingade exklusiva avtal med länder går ut. Troligen många som kommer ta det som ännu inte vaccinerat sig.

Ersättning från staten när bolagen friskrivit sig? Hah säger jag. 10 miljoner är maxtaket och individer som drabbats lär troligen slussas runt och fastna i massa tjafs med försäkringskassan osv för att få ut några större summor. All tidigare hantering påvisar ju snarare att det kommer vara mycket problem för ersättning. Staten ger aldrig upp något frivilligt, bara ger sken av det.

Wain
2021-09-11, 18:36
Var går gränsen för vad som klassificeras som tvång? Du kände dig väl lite tvungen när din familj började kalla dig konspirationsteoretiker och sa att du inte skulle få träffa syskonbarnen, eller något åt det hållet? Är det inte mer av ett tvång när man nu i USA går ett steg längre och aktivt gör så att större bolag undviker att anställa ovaccinerade i framtiden, och därmed påverkar de ovaccinerades möjligheter att försörja sig själva?

Är väl nästan värre med den här typen av indirekt tvång eftersom det ses som mer accepterat än den typ som utförs under pistolhot.

Det är definitivt ett tvång. Dock har det inte verkställts ännu så än så länge ett tomt hot.

r3mpuh
2021-09-11, 18:50

Är väl nästan värre med den här typen av indirekt tvång eftersom det ses som mer accepterat än den typ som utförs under pistolhot.☭
wnk7huxeIbo

Wain
2021-09-11, 18:59
Vad är problemet med att det är låg vaccineringsgrad i invandrartäta områden? Med tanke på att vi skulle ha haft 60% av totalbefolkningen som hade varit sjuka maj 2020 och att de invandrartäta områdena påstås ha haft högst spridning så måste ju i princip alla där redan vara immuna. Eller?
cofffee

Melker2
2021-09-11, 22:43

Repeterar den, ni behöver inte krångla till det så utan kolla lite på verkligheten…

Plasttiger
2021-09-12, 08:18
Vad är problemet med att det är låg vaccineringsgrad i invandrartäta områden? Med tanke på att vi skulle ha haft 60% av totalbefolkningen som hade varit sjuka maj 2020 och att de invandrartäta områdena påstås ha haft högst spridning så måste ju i princip alla där redan vara immuna. Eller?
cofffee

Till skillnad från dig så har FHM uppdaterat sina värderingar sedan början av efterkrigstiden... *kissass*

Wrenchgirl
2021-09-12, 09:39
Jajamän. Och får se om jag kommer vara bland dem som rekommenderas att ta en tredje dos nu när jag ska påbörja behandling med biologiska läkemedel mot min reumatism som kommer sänka mitt immunförsvar.

Kev88
2021-09-12, 13:30
Vad du missar verkar vara mer eller mindre allt.

Förklara mer specifikt. Har jag fel om statistiken om dess dödlighet? Ljuger Bret Weinstein och Pierre Kory om Ivermectins effektivitet och det vetenskapliga underlaget och att de censureras för det? Har du själv lyssnat på det avsnittet?

Jag är intresserad av de eventuella biverkningarna som kan komma längre fram, men sen har ju dessa vaccin visat sig kunna komma med en rad allvarliga biverkningar, som myokardit. Frågan är även hur stort mörkertalet är, väldigt många som får biverkningar ser ju inte kopplingen eller går inte ut och rapporterar dem. Så med tanke på hur lindrigt Covid är för den grava majoriteten så känner jag det inte är befogat att hata på alla som inte tar vaccinet. Jag själv som har haft Covid ser verkligen inte varför jag skulle ta det, det känns som att riskerna för en allvarlig biverkning av vaccinet är högre än att jag skulle få det av Covid.

Repeterar den, ni behöver inte krångla till det så
utan kolla lite på verkligheten…

Mängden inlagda på IVA är och har dock varit extremt låg här om man bortser från de som är 70+. Men när du skriver det i procent så ser det självklart katastrofalt ut.

Dreas
2021-09-12, 15:47
Förklara mer specifikt. Har jag fel om statistiken om dess dödlighet? Ljuger Bret Weinstein och Pierre Kory om Ivermectins effektivitet och det vetenskapliga underlaget och att de censureras för det? Har du själv lyssnat på det avsnittet?

Jag är intresserad av de eventuella biverkningarna som kan komma längre fram, men sen har ju dessa vaccin visat sig kunna komma med en rad allvarliga biverkningar, som myokardit. Frågan är även hur stort mörkertalet är, väldigt många som får biverkningar ser ju inte kopplingen eller går inte ut och rapporterar dem. Så med tanke på hur lindrigt Covid är för den grava majoriteten så känner jag det inte är befogat att hata på alla som inte tar vaccinet. Jag själv som har haft Covid ser verkligen inte varför jag skulle ta det, det känns som att riskerna för en allvarlig biverkning av vaccinet är högre än att jag skulle få det av Covid.

Mängden inlagda på IVA är och har dock varit extremt låg här om man bortser från de som är 70+. Men när du skriver det i procent så ser det självklart katastrofalt ut.
Det vetenskapliga underlaget för ivermectin är ifrågasatt och undermåligt som jag förstått.

Biverkningarna för vaccinen får sättas i jämförelse med att få Covid och där är vaccinen långt bättre. Ja du kan få hjärnhinneinflammation även om risken är låg så verkar det inte gett permanenta problem. Risken finns ju även med covid….

Du känner och tror massa saker….

Vinter
2021-09-12, 17:52
Det vetenskapliga underlaget för ivermectin är ifrågasatt och undermåligt som jag förstått.

Biverkningarna för vaccinen får sättas i jämförelse med att få Covid och där är vaccinen långt bättre. Ja du kan få hjärnhinneinflammation även om risken är låg så verkar det inte gett permanenta problem. Risken finns ju även med covid….

Du känner och tror massa saker….

Det är för att hela frågan blivit politiserad. Och annat med. Det går inte längre att föra sansade diskussioner. På nätet ses det som "höger mot vänster" eller nått strunt. Som vanligt är skurken massmedia, det är viktigare att skapa kontrovers och tjäna pengar. Folk i allmänhet kommer förlora på det.

WzFasRjQuB4&t=187s

kvarnis
2021-09-12, 19:50
Australian health chief: "We will be looking at contact tracing looks like in the New World Order."
Ond kvinna med lurig fysionomi, säkert så plasttiger ser ut?

ifbWYYdoOd4

PixelMiner
2021-09-12, 20:24
Moderna meddelar att man jobbar på ett vaccin som skall vara ett kombinationsvaccin för både Covid och den traditionella säsongsinfluensan:
https://www.cnbc.com/2021/09/09/moderna-says-its-developing-a-single-vaccine-for-covid-and-flu-boosters-shares-gain.html

Wain
2021-09-12, 20:34
Moderna meddelar att man jobbar på ett vaccin som skall vara ett kombinationsvaccin för både Covid och den traditionella säsongsinfluensan:
https://www.cnbc.com/2021/09/09/moderna-says-its-developing-a-single-vaccine-for-covid-and-flu-boosters-shares-gain.html

Knappast oväntat med covid tillsammans med övriga influensor.

PixelMiner
2021-09-12, 20:45

Nej, precis. Snarare skulle jag kalla det helt enligt plan. Covid kommer vi ju aldrig bli av med helt. Utan vi kommer bara sakta glida över i att betrakta det som ett virus i mängden. Folk i allmänhet kommer vara mer eller mindre immuna. Och riskgrupper kommer rekommenderas en årlig booster. Precis som alla andra vanliga säsongsinfluensor.

kvarnis
2021-09-12, 21:07

Vad ska man med ett influensavaccin till om det nu är "utrotat"

Dreas
2021-09-12, 21:08
Det är för att hela frågan blivit politiserad. Och annat med. Det går inte längre att föra sansade diskussioner. På nätet ses det som "höger mot vänster" eller nått strunt. Som vanligt är skurken massmedia, det är viktigare att skapa kontrovers och tjäna pengar. Folk i allmänhet kommer förlora på det.

[YT]WzFasRjQuB4&t187s[YT]Joe Rogan pod, kvalitén är enastående på källorna…

PixelMiner
2021-09-12, 21:32
Joe Rogan pod, kvalitén är enastående på källorna…

Vill man hitta källor med lite högre vetenskaplig höjd så samlar clinical trials alla kända vetenskapliga försök kring Ivermectin och Covid här:
https://www.clinicaltrials.gov/ct2/results?cond=COVID-19&term=ivermectin&cntry=&state=&city=&dist=&Search=Search

Hittills har de registrat 76 vetenskapliga studier, varav 26 är klara, 1 avbruten och 1 har dragit tillbaka sina resultat. Resten pågår fortfarande.

Castle
2021-09-13, 01:50
Inte ett jävla ord om Kolozzeum, vilken nolla!

Nu har han lagt till att han grundat Kolozzeum, respekt. Dock lite felstavat, men man kan inte minnas allt när man har så många bollar i luften. :)

Wain
2021-09-13, 04:47
Vad ska man med ett influensavaccin till om det nu är "utrotat"

Vadå utrotat?

Vinter
2021-09-13, 07:19
Joe Rogan pod, kvalitén är enastående på källorna…

Då såg du inte klippet, eftersom den bara inledningsvis handlade om media kontroversen om att Joe Rogan fått just ivermectin. Av sin läkare, på läkarens rekommendation. Resterande handlar om stuider etc.

Min post handlade om media kontroversen.

Gust87
2021-09-13, 09:51
Jag är transvaccinerad, jag är alltså inte vaccinerad, men jag identifierar mig som en vaccinerad person.

Iliyas
2021-09-13, 18:37
Icke vaccinerad.

Tror nästan jag är immun mot corona, har testat mig minst 6-8 gånger, varit i Afrika två gånger senaste året och varit i kontakt med folk (bekräftade) med corona i efterhand, men fortfarande ingen corona. Kanske delta versionen tar mig.