Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-15, 12:13   #271
Strife
Registered User

Strifes avatar

Reg.datum: Feb 2008
Söndag 15: 16km på 1.17.45 med tunga ben. Inte flåsig eller någon vidare hög puls, men ändå var känslan bedrövlig idag. Det satt i benen. 4.51-fart höll jag med en medelpuls på 148 slag.

Nu skall det bli en lugn avslutning på helgen!
Gammal 2009-03-17, 09:14   #272
Strife
Registered User

Strifes avatar

Måndag 16: 47 lugna minuter. Lite känning i en häl mot slutet men förhoppningsvis ingen större fara.
Gammal 2009-03-17, 09:58   #273
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Har du någon grovplan för den kommande säsongen? Några särskilda tävlingar eller distanser du tänker satsa på? Blir det fortsatt fokus på längre distanser, eller blir det några korta banlopp?
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 11:18   #274
Strife
Registered User

Strifes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Har du någon grovplan för den kommande säsongen? Några särskilda tävlingar eller distanser du tänker satsa på? Blir det fortsatt fokus på längre distanser, eller blir det några korta banlopp?

Tanken är att jag skall försöka springa ett och annat längre (med mina mått mätt) lopp under vårkanten här nu. Därefter är planen att jag skall försöka speeda upp och springa 800 och 1500 meter på bana. Kanske också något enstaka längre lopp utanför banan.

Första tävlingen av lite kortare modell blir på Holmenkollstafetten 9 maj då jag kommer att springa en sträcka på 620 meter. Om jag får samma sträcka som tidigare år vill säga, men jag hoppas det! Kul stafett med 15 sträckor i de centrala delarna av Oslo.
Gammal 2009-03-17, 22:08   #275
Strife
Registered User

Strifes avatar

Tisdag 17: Intervaller i ett soligt väder och i en temp på +9 grader enligt bilen! Vi körde 3*(6min-3min) och med en vila på 2min rakt genom passet. Kroppen kändes varken bra eller dålig. Min träningskamrat börjar närma sig och det är kul. Han var uppe och hestade mig lite på den sista långa intervallen vilket gjorde gott för mig på den avslutande treminutersintervallen där jag tryckte lite extra. 4km upp- och nedjogg dessutom.

Nu: Dags för ett par timmar i horisontalläge.
Gammal 2009-03-17, 23:17   #276
Thalagor
Registered User

Thalagors avatar

Reg.datum: Jan 2007
Härligt att höra att löpningen flyter på.

Och härligt att se att fler är ute och njuter av det alldedes underbara väder vi fått.

Btw, du är inte sugen på att springa Gbg - Lund (ok, 2 pers, 1 cykel. Byte lite när som. Så hälften löpning och hälften cykling) mot påsken? :P
Gammal 2009-03-18, 19:07   #277
Strife
Registered User

Strifes avatar

Onsdag 18: Ett distanspass på 10km blev det idag och med en kilometertid på ca 4.29. Kändes mig lite stel o sliten i musklerna första halvan men blev mjukare mot slutet av passet och avlutade med en riktigt god känsla. Medelpuls på 154 slag.

Ännu en kväll med smak av våren!

Citat:
Ursprungligen postat av Thalagor Visa inlägg
Härligt att höra att löpningen flyter på.

Och härligt att se att fler är ute och njuter av det alldedes underbara väder vi fått.

Btw, du är inte sugen på att springa Gbg - Lund (ok, 2 pers, 1 cykel. Byte lite när som. Så hälften löpning och hälften cykling) mot påsken? :P

Yes, vädret ger en lite extra energi. Tack för frågan, men skall jag till Skåne väljer jag nog tåget istället!
Gammal 2009-03-19, 22:01   #278
Strife
Registered User

Strifes avatar

Torsdag 19: Backträning var på programmet idag. Sprang 4*(45sek-35sek-25sek) i en backe med tuff inledning, för att sedan plana ut en liten bit och för att på slutet stiga rejält igen. Hade joggvila efter de två första och gåvila efter det korta loppet och sedan direkt igång med den längsta av intervallerna igen. Bedrövliga ben på första serien men kom igång allt eftersom.

Lite ovan att trycka på ännu och dessutom med ett bra motstånd. Det orsakade årets första spya efter tre av fyra serier!

I morgon kommer jag med största sannolikhet göra det som är planerat, nämligen att vila.
Gammal 2009-03-21, 19:08   #279
Strife
Registered User

Strifes avatar

Lördag: Körde en tröskel på 10km idag på en rätt så flack sträcka. Föredrar att springa på det då jag vill ha en jämn fart och puls på de här passen. De yttre omständigheterna kunde inte varit så mycket bättre i mars månad med en svag vind och närmare +10 grader.

Kilometerna gick enligt följande: 3.37 - 3.42 - 3.44 - 3.46 - 3.39 - 3.35- 3.49 -3.48 -3.41 - 3.35 och det gav en sluttid på 37min blankt. Hade i princip jämna halvor med en medelpuls på 174.

Planen var att ligga runt 3.45/km och det gick fint. Fick ett snitt på 3.42. Känslan efter 2km var den samma som efter 10km om man ser till den " centrala tröttheten" eller hur man skall förklara. Det som tar på kroppen är att mina vader blir lite slitna mot slutet, annars bara behaglig känsla.

Söndag i morgon och då skall vi försöka springa lite längre.
Gammal 2009-03-21, 19:18   #280
Los
Registered User

Loss avatar

Reg.datum: Dec 2002
Snygg snabbdistans, där ligger jag i lä (än så länge...)
Träningsdagbok. | Löpning: 10K @ 35:54 min, 21,1K @ 1:21:52, Marathon @ 2:59:21 | Cykling: Vätternrundan: 8:55, solo
Los är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 20:58   #281
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Strife Visa inlägg
10km gick på 39.52. Ganska hög medelpuls ändå, 174bpm
Citat:
Ursprungligen postat av Strife Visa inlägg
en sluttid på 37min blankt. Hade i princip jämna halvor med en medelpuls på 174
Ser ut som formen är på uppåtgående!
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 08:36   #282
Strife
Registered User

Strifes avatar

Söndag 23: Morgonpass 12km och eftermiddagspass 8km. Lite halvseg på förmiddagen då jag lunkade runt i runt 5min-fart. På kvällen kändes det lite bättre och jag sprang då på lite fortare än på det tidiga passet.

Idag kommer jag tyvärr inte ha tid att träna, sorgligt nog.

Citat:
Ursprungligen postat av Los Visa inlägg
Snygg snabbdistans, där ligger jag i lä (än så länge...)
Du har ju gjort minuten snabbare själv? Den här rundan är rätt så lättsprungen dessutom. Vågar inte gissa hur fort jag hade kunnat springa dock

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Ser ut som formen är på uppåtgående!
Ja, det var minsann skillnad jämfört med det där passet. Sprang en lite annorlunda runda då, plus att man hade annan klädsel och skor, men visst måste kapaciteten vara betydligt bättre nu!
Gammal 2009-03-24, 15:07   #283
Los
Registered User

Loss avatar

Citat:
Du har ju gjort minuten snabbare själv?
Jo, lite snabbare men bra mycket högre ansträngning! Vi verkar ha nästan samma maxpuls och 174bpm är 10 slag under snittpuls på miltävling, för mig i alla fall. Vad ligger du på 5-10K?
Träningsdagbok. | Löpning: 10K @ 35:54 min, 21,1K @ 1:21:52, Marathon @ 2:59:21 | Cykling: Vätternrundan: 8:55, solo
Gammal 2009-03-24, 20:59   #284
Strife
Registered User

Strifes avatar

Tisdag 24: Intervaller på ett backigt elljusspår. 10*780meter med en vila på 90 sek. Lite isfläckar på sina ställen så farten kunde varit bättre men det gick ändå tillräckligt fort för att jag skulle bli nöjd. Ett snitt på ca 2.27 med en känsla som var hygglig, men inte mer. Lite sliten i halsen nu, hoppas det beror på träningen och inte på någon kommande förkylning.. Maxpuls på 189bpm.

+4km upp och nedjogg.

Citat:
Ursprungligen postat av Los Visa inlägg
Jo, lite snabbare men bra mycket högre ansträngning! Vi verkar ha nästan samma maxpuls och 174bpm är 10 slag under snittpuls på miltävling, för mig i alla fall. Vad ligger du på 5-10K?
Sant, det krävs inte mycket högre fart förrän ansträningen skall öka rejält.

Jag vet faktiskt inte vad min medelpuls blir vid maxlöpning på de där distanserna.. Har nog aldrig haft pulsband på mig vid tävling vad jag kan minnas. Kan snart dyka upp ett testlopp på 5km i min journal dock.
Gammal 2009-03-24, 21:56   #285
Los
Registered User

Loss avatar

Citat:
Kan snart dyka upp ett testlopp på 5km i min journal dock.
Det ser vi fram emot!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:09.