2008-06-17, 21:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Mot bättre uthållighet - En löparjournal
Efter en del ”smygläsning” i forumet har jag med viss tvekan tänkt starta en journal gällande löpträning. Förhoppningsvis blir det ett hjälpmedel för att få lite mer kontinuitet med träningen. På tok för många värdelösa uppehåll på senare tid.
Träningsbakgrund: Sprang som liten grabb en del terräng- och gatulopp i trakterna där jag bodde, men utan att egentligen träna någon löpning. Höll precis som man skall då man är lite yngre, på med flera olika idrotter. Började dock träna löpning mer specifikt då jag var runt 15 år, och har tävlat en del på bana genom åren. Dock är det frestande för huvudet att se att man inte ligger på tider från då man var yngre, så jag skall nog hålla mig från banan. Statusen nu är väl att man hållit igång till och från, men haft lite uppehåll av olika orsaker. Formen kan bli betydligt bättre om man säger så!
Strife är följande:
Ålder: 28.
Kön: Kille
Längd: 184 cm
Vikt: 72 kg
Mina träningsmål: Tanken med träningen just nu är att få igång benen så pass att man kan springa något, eller i bästa fall några lokala lopp över 5-10km i sommar. Vill få tillbaks glädjen att tävla, vilken har varit lite bortblåst de senaste åren. Har sneglat lite på en tävling som går 18 juli och mäter 6km. Skall försöka lägga fokus på att jobba upp min uthållighet så väl det bara går fram till dess. Jag har haft lite problem med en vad under några veckors tid, men körde idag mitt första intervallpass på ett bra tag. Det blev mycket lugna 6*1,5min med 1min joggvila på en bekväm och lättsprungen skogsväg.. Känner mig fortfarande aningen stel och svag i vaden, men ingen smärta i den. Det blev också excentriska tåhävningar både före och efter passet.
Styrkor-Svagheter: Min största svaghet har alltid varit min bristande uthållighet. Har alltid hellre sprungit fort än långt, tyvärr. Kanske har det gjort att man under åren dragit på sig en och annan onödig skada då man slarvat med grundträningen. En styrka löpmässigt är att jag alltid haft en helt okej naturlig snabbhet.
Känns som det var tillräckligt om mig, kanske dyker upp något klipp eller bild på löpsteget någon dag då benen känns lätta.  Imorgon får jag se hur kroppen reagerar efter intervallerna, och vad tråden kommer uppdateras med. Här tar vi just nu en dag i taget!
|
|
|
2008-06-18, 19:42
|
|
Registered User
|
Onsdag 19 juni:
Sträcka: 8km
Tid: 37.17
Kilometertid: ca 4.40
Medelpuls: 155
Dagen blev försenad efter ett köpa-kläder-stopp på hemvägen från jobbet, vilket i sin tur ledde till att tiden från mellanmål till träning blev ovanligt lång. Så efter ca 2km började jag bli hungrig och resten av distanspasset fantiserade jag om den ena maträtten efter den andra! Vaden känns bättre än igår, känner bara minimalt om jag provocerar, men skall ändå avvakta någon extra dag innan första passet med lite fart körs. Körde ett gäng excentriska tåhävningar efteråt med.
Nu fotbollsdags på tv..
Ps. Den som ge mig rätt kod till min signatur blir min hjälte.
|
|
|
2008-06-19, 19:16
|
|
Registered User
|
Torsdag 19 juni (skrev visst fel datum igår):
Sträcka: 10km
Tid: 45.20
Kilometertid: 4.32
Medelpuls: 162
Satt inne och bara väntade på att det skulle sluta vräka ner regn från skyn, men himlen blev bara mer och mer mörkblå - så det var bara att klä på sig och gilla läget. Första kilometern blev nog 1100 meter efter allt sick-sackande mellan vattenpölar och småfloder  . Smämt åsido, det var iaf riktigt jäkla blött. Som vanligt försöker man hålla sig torrskodd i början, men efter ett tag inser man att det inte kommer lyckas.
Sprang på i normalt distanstempo för mig men hade bestämt mig innan att trycka på under en kilometer för att känna lite på vaden. Valde (såklart) den mest lättsprunga kilometern, mellan 5 och 6 kilometer för ökningen, och hade 3.15 på den kilometern. Både vaden och benen i övrigt kändes helt okej. Får ju lite förhöjd puls av en sådan fartökning på resten av passet. Siktar, som det känns ju, på på att köra ett kvalitetspass imorgon fredag. Antingen en tröskel eller långintervall, dock inte något för hårt ännu. Nu får det bli lite excentriska tåhävningar.
(Min signatur ser fortfarande bedrövlig ut, och hjälp för att få den att funka tages tacksamt emot.)
|
|
|
2008-06-19, 19:32
|
|
Banned
Reg.datum: Apr 2008
|
Hallå där , roligt med en till löparjournal, den ska jag följa.....
Angående din kod, vad menar du egentligen ? Vill du ha den så här eller
Min löparjournalen jawohl
|
|
|
2008-06-19, 19:51
|
|
Registered User
|
Jo, jag menade bara att jag vill ha en klickbar text med min "Min löparjournal" som tar en till just min journal. Du ser ju hur bedrövlig och oklickbar min signatur ser ut nu.  Får ju klistra in eländet.
|
|
|
2008-06-19, 20:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2007
|
En konditionsnörd till! Snart tar den mörka sidan över Kolozzeum, det är bra  Välkommen
|
|
2008-06-20, 12:03
|
|
Registered User
|
Fredag 20 juni:
Sträcka: 5km
Tid: 18.33 (3.49-3.33-3.50-3.49-3.30)
Kilometertid: ca 3.43
medelpuls: 179
Tanken var ett tröskelpass på min 6km runda, men vaderna (nedre/inre musklerna, vad de nu heter?) gjorde sig påminda mellan kilometer fyra och fem, varpå jag valde att stå över sista kilometern. Kroppen i övrigt kändes helt okej så det är verkligen surt att hela tiden tänka på hur man sätter ner fötterna för att inte krampen skall sätta sig. Känns som muskeln inte blir syresatt tiillräckligt, och det gör den helt utmattad med en känsla av att kramp kan komma smygande när som helst. Men men, nån gång skall väl eländet bli bra! Imorgon får det bli något lugnt, eller rent av vila.
Någon som haft liknande problem med någon muskel?
Citat:
Ursprungligen postat av forslund
En konditionsnörd till! Snart tar den mörka sidan över Kolozzeum, det är bra  Välkommen 
|
Tack för välkomnandet!
|
|
|
2008-06-20, 12:28
|
|
Banned
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Strife
Fredag 20 juni:
Sträcka: 5km
Tid: 18.33 (3.49-3.33-3.50-3.49-3.30)
Kilometertid: ca 3.43
medelpuls: 179
Tanken var ett tröskelpass på min 6km runda, men vaderna (nedre/inre musklerna, vad de nu heter?) gjorde sig påminda mellan kilometer fyra och fem, varpå jag valde att stå över sista kilometern. Kroppen i övrigt kändes helt okej så det är verkligen surt att hela tiden tänka på hur man sätter ner fötterna för att inte krampen skall sätta sig. Känns som muskeln inte blir syresatt tiillräckligt, och det gör den helt utmattad med en känsla av att kramp kan komma smygande när som helst. Men men, nån gång skall väl eländet bli bra! Imorgon får det bli något lugnt, eller rent av vila.
Någon som haft liknande problem med någon muskel?
Tack för välkomnandet! 
|
18 minuter på 5km? mycket bra tid!
Enligt mig iaf.. tycker det är mycket..Själv så tar det ungefär 27 minuter i lugnt tempo.. Fast jag är bara 17 år så
Skall följas med nöje!
Glad midsommar på dig också!
|
|
|
2008-06-21, 15:20
|
|
Registered User
|
Lördag 21 juni:
Sträcka: 10km
Tid: 48:18
Kilometertid: ca 4.50
medelpuls: 159
Bedrövligt stela vader från gårdagen, och tanken var att jag skulle springa rätt lugnt för att bara bli mjuk ikroppen. Tyvärr kände jag mig bara stelare desto längre jag sprang! Lägg därtill en hemsk dunkade puls i huvudet, vilken iofs försvann efter några kilometer. Pulsen var i övrigt lite högre än vanligt med. Lite mindre sömn inatt än vanligt kan väl ha gjort sitt. Inget kul pass alls..
Citat:
Ursprungligen postat av Ants
18 minuter på 5km? mycket bra tid!
Enligt mig iaf.. tycker det är mycket..Själv så tar det ungefär 27 minuter i lugnt tempo.. Fast jag är bara 17 år så
Skall följas med nöje!
Glad midsommar på dig också! 
|
Tack du, och glad fortsättning på midsommar! Men kom ihåg att vi blir lika trötta båda två under våra 5km rundor. Det som är så härligt med löpning är att man presterar lika bra efter sin egen förmåga.
|
|
|
2008-06-21, 23:01
|
|
Går det så går det
|
Kul med fler löpare, välkommen! Bra tid på femkilometarn, imponerande låg puls på tiokilometrarna också! Förresten, vad ligger dina personbästan på?
|
|
|
2008-06-22, 16:12
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Kul att du tog mitt råd om att starta en journal. :> *Subcribe* ^^
|
2008-06-22, 20:34
|
|
Registered User
|
Söndag 22 juni:
Cykelintervaller i regnet: 20*45sek med 45 sek vila.
Tid: ca: 40 min totalt med uppvärmning
Kilometertid: XX
Puls: 149/179
Var lite sugen på att springa intervaller idag, men visade lite kärlek till mina ömma vader och stod över det och valde att trampa intervaller istället. Körde lite kortare intervaller tidsmässigt eftersom jag vet sedan tidigare att mina ben inte riktigt hänger med om jag trampar för fort och för länge. Benen och framförallt låren blir bara stela och det känns som att cykla i sirap till slut. Måste vara en väldigt utpräglad "icke-cyklist" också då min puls inte alls kan komma upp till de nivåer då jag springer, eller så har jag helt enkelt svårt att ta ut mig på cykel. Passet kändes som vanligt bara, svårt att bedöma kvalitet.
Citat:
Ursprungligen postat av ulfalf
Kul med fler löpare, välkommen! Bra tid på femkilometarn, imponerande låg puls på tiokilometrarna också! Förresten, vad ligger dina personbästan på?
|
Tack för välkomnandet! Jag har sprungit hyggligt snabbt för en hel del år sen, men är inte i alls närheten av den nivån nu som glad elitmotionär. Tänk om man kunde träna ikapp lika fort som man tappar?
Pers:
200: 23:60
400: 50.40
800: 1.51
1500: 3.58
3000: 9.19 (16-åring, ej sprungit sen dess)
4km terräng: ca: 12.40
5km terräng: ca: 16.30
Citat:
Ursprungligen postat av Bullaz
Kul att du tog mitt råd om att starta en journal. :> *Subcribe* ^^
|
Jaa, tack för tipset! Nu kan man ju inte lata sig längre. ^^
|
|
|
2008-06-23, 18:22
|
|
Registered User
|
Lördag 23 juni:
Sträcka: 8 lugna kilometer i blåsten
Tid: 39.50
Kilometertid: ca 4.59
Medelpuls: 155
Lite lätt distans idag måndag. Sprang i nya skor, och tyvärr känns vaderna fortsatt ständigt slitna och lite stela. Ingen smärta alls, men ändå så irriterande. Excentriska tåhävningar blev det som vanligt också. Imorgon siktar jag på 10*500meter alt. 10*1.5min beroende på var jag kör passet. Hoppas vinden lugnat sig till dess.
|
|
|
2008-06-24, 16:21
|
|
Registered User
|
(Fan vad skicklig jag är på att få in fel datum, igår var det måndag och inte lördag som står ovan i förra inlägget.)
Tisdag 24 juni:
Sträcka: Intervaller i form av 8x500 meter på bana, vila på 90sek.
Tider: 1.36-1.34-1.34-1.34-1.33-1.33-1.32-1.32
Puls: 168/184
Jaha, det var det ja. Tanken var ju förstås att jobba igenom tio lopp men vaderna började dra ihop sig lite väl mycket på åttonde loppet inför stundande kramp, så jag bestämde mig för att låta bli de två sista. Lite synd då kroppen kändes bättre och bättre efter en trög start. Väldigt mycket motvind mellan 200 och 350 meter. Hade jag kört utan problem i vaderna hade det antagligen slutat ner mot 1.30 med tanke på hur kroppen kändes. Får väl vara nöjd då jag inte kört någon sådan här träning på 4-5 veckor, men nästa gång skall det gå snabbare!
|
|
|
2008-06-24, 16:27
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Härligt med fler löpare på brädan! *subscribe*
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:48.
|

|