DEl 2 - Skadorna
Jag har under ganska många år nu haft problem till och från med mina knän. Det är framförallt långa sträckor med kuperat underlag som är värst men även långa pass på asfalt har visat sig vara jobbigt.
Förra sommaren var det dock 2 andra skador som dök upp med ganska kort mellanrum. Nämligen muskelbristning i baksidalår och ena vaden.
Vaden kom plötsligt under ett pass och där skötte jag behandling direkt. Det visade sig vara bra för även om den var lite öm och jag fick vara extra försiktig många veckor så har det ändå gått över.
Värre är det då med baksidan. Den känns fortfarande av i form av en stelhet och svaghet.
Kör med stretch, styrketräning och massage utan att bli helt kvitt det. Nu har jag tur att det inte är så allvarligt mer än att jag har "känningar".
Vad har vi mer? Jo, höften såklart. Det är inte heller något som är så värst smärtsamt utan mest ett kraftigt obehag när det knäpper och stramar.
Dagarna innan loppet så satt dock problemet mer åt rumphållet. Hade svårt att gå normalt men tror det mest berodde på att jag satt så många timmar i husbilen eller sov lite ovant.
Sedan var det ju det där med hälsporren... Exakt 2v innan loppet så sprang jag ett av mina sämsta pass på flera sätt och det var oxå direkt efter det som smärtan i hälen/hålfoten kom tillbaka.
Minns inte exakt när jag hade problemen senast men det var inte så jättelänge sedan. Så direkt när jag fick problemen så bytte jag sulor i arbetsskorna började stretcha vaderna extra mycket och vilade. Sista veckan var det inte helt bra så då tog jag även tabletter för att få bort inflamationen.
Kunde kanske sprungit en kortare runda dagen innan loppet men jag vågade helt enkelt inte riskera ett bakslag.
DEl 3 - Loppförberedelserna
Skrev en lååång lista på allt som skulle packas med för att inte står där på tävlingsdagen och upptäcka att något saknades.
Det var allt från skavsårsplåster och toalettpapper till mössa och överdragsbyxor.
Allt var packat och klart för lopp redan på tisdagen för det var då vi skulle börja köra upp mot Stockholm.
Vi hade husbilen och eftersom vi kom iväg så sent på kvällen stannade vi på en rastplats utanför Mjölby för att sova. Just den lilla detaljen som att sova misslyckades lite.
Det går massor med tung trafik nattetid

Så efter en natt med begränsad sömn begav vi oss vidare in mot Sundbyberg där jag och barnen hoppade av för att åka in till Stadion.
Satt i gassande sol och lyckades nästan bränna mig i ansiktet under fotbollen. Det kändes när jag skulle gå och lägga mig

Men före det så var vi hos några bekanta ute i Bålsta och åt massor med grillat. I Bålsta blev det även att vi kollade på en pojkmatch i fotboll på en plan som inte var vindskyddad på något sätt. Blev ruskigt kall och stel i nacken. Det märktes oxå när jag skulle gå och lägga mig...
Sov knappt bättre denna natt för nu hade vi problem med värmen. Ena stunden var det över 20grader och kort därefter var den nere under 13.
Dagen efter var oxå fullbokad med ett besök uppe i Kaknästornet samt några timmar på Tekniskamuseet.
Kom i säng runt 23tiden och då var det kallt i husbilen. Fick ändå till en lite jämnare värme efter ett tag och då blev oxå sömnen lite bättre.
Fredagen började med jordgubbstårta till frukost!
Grabben fyllde år och självklart skulle han firas på bästa sätt

På schemat stod det Wasamuseet och sedan Grönan. Jag åker inget så för mig blev det många timmars väntande vid olika attraktioner medans de andra åkte allt om och om igen.
Kebab till mellanmål och hamburgermeny till kvällsmat samt att jag drack en flaska Carboloader under dagen.
Kom i säng strax efter 00:00 och somnade ganska omgående. Vaknade dock redan efter en knapp timme helt innamående och spyfärdig. Magen bubblade och protesterade enormt.
Vid 02 fick jag rusa upp till muggen och släppa på trycket. Det var inte direkt i fast form om vi säger så...
Mådde lite bättre med före 05 fick jag gå upp igen för att göra om proceduren. Litre mindre lättflytande denna gång.

Låg kvar i sängen ytterligare 1timme innan det var dax för att göra sig iordning.
Fick i mig lite fil + flingor samt en Resorb. Magen blev glad och jag behövde inte oroa mig för att behöva gå på toa mer innan loppet för tarmarna var rejält tömda.
Klädde på mig löparkläderna och körde ut mot Lidingö lite lätt stressad. Var osäker på hur mycket trafik det skulle vara och var oxå orolig över vart vi skulle kunna parkera den stora husbilen.
Kom fram utan större förseningar och hade enorm tur med att parkeringsvärdarna vinkade in oss på en plats precis utanför entrén.
Nu skulle jag bara bestämma mig för hur mycket jag skulle ha på mig. Jacka eller väst? Såg att många andra enbart hade långärmade t-shirts på sig så jag valde t-shirt + armvärmare. Samt att jag hade min löparryggsäck med lite över 1l vatten och några gels.
Vid efteranmälningen fick jag frågon om jag skulle springa 26 eller 50km. Jag tog ett djupt andetag innan jag svarade med bestämd röst : 50km såklart!
Jag var alltså inte anmäld utan gjorde det på plats. Hade alla möjligheter att inte komma till start, men det gjorde jag!