I like to write, so deal with it. Okay, here goes...
Jag är en 25-årig tjej från Stockholmstrakten som tagit upp träning igen för, ja jag vet inte, hundrade gången? Har tappat räkningen om jag ska vara ärlig. Har aldrig känt att jag har hittat något som passar mig, inte i längden. Lyckades dock gymma regelbundet för ett par år sedan, bodde nära (viktigt för en latmask som jag) och allting, men sedan kom flytten och gymmandet rann ut i sanden.
Kan redan nu säga att min relation till min kropp och till mat inte är den bästa och har inte varit på många år. Men jag försöker och sedan slutet av förra året (i slutet av November om jag inte minns fel) så har jag försökt att bättra på detta extra, genom träning.
Till en början bad jag min sambo att göra ett träningsschema åt mig, tränade två gånger i veckan. Lite allt möjligt: såsom enarms hantelrodd, armhävningar, militärpress. Allting gick att fixa hemma och det var bekvämt. Som fattig student kände jag att gymmet inte var för mig just då, plus att jag gärna kände att jag ville se lite bättre ut innan jag ens försökte att göra återbesök på gymmet.
Kan här lägga till att jag är 1,52 cm (ca.) och vägde då när jag började kanske 55-56 kg (väger mig sällan och har ingen egen hemma).
Träningen gick rätt bra och en dag så fann jag via YouTube en pilatesinstruktör - Cassey Ho - vars regim jag började följa. Det var mest cardio-relaterad träning men med mycket smidighet och annat. Det passade mig perfekt. Fann henne i mars någon gång och höll igång i 5 hela veckor, 6 dagar/veckan (väldigt mycket för att vara jag!). Började äta "clean", vitt kött, grönsaker och tog bort kolhydrater så gott som möjligt. Märkte förändringar rätt snabbt.
Sedan blev jag den 13:e denna månad, sjuk. Åkte på en ordentlig förkylning och mådde allmänt dåligt. Vilket resulterade i noll träning på 8 dagar. Det var hemskt och maten blev lidande, kände inte för att äta och det kändes dessutom jobbigt när jag inte fick träna heller. När jag förra helgen äntligen kände att jag kunde börja träna igen, så bestämde jag mig för att följa med sambon och min fina vän D till gymmet, första gången på något år nu som jag satt min fot i ett gym.
Det var underbart! Testade bänkpress för första gången och tack vare D har jag nu bestämt mig för att fortsätta försöka gymma några gånger i veckan i alla fall, parallellt med pilates-träningen (blogilates). Så att det blir fokus på såväl cardio som stryka.
Dessvärre är maten fortfarande inte i balans, men jag försöker så gott jag kan. Hoppas på att det blir bättre. Idag har jag kört mitt tredje gympass och jag trivs som fisken i vattnet, trots att det nästan bara är killar som kör på detta gym. Här körs med raka puckar och skrot, inga superfancy "inne"-maskiner. Jag älskar det.
Dagens pass:
Bänkpress- 20 kg - 1 set, 10 reps (uppvärmning)
- 20 kg - 1 set, 10 reps (smalbänk)
- 25 kg - 1 set, 5 reps
- 25 kg - 1 set, 3 reps (smalbänk)
Benpress
Horisontell benpress
Hantelpress- 2 st 6 kilos-hantlar -- 10/10/12
Latsdrag
Knäböj
(första gången någonsin)
- 20 kg (bara stång) - 4 ggr
Rygglyft- Med 5 kilos-vikt mot bröstet -- 12
Crunches Lutande Bänk
Ja, där har ni det. Hoppas på att hålla igång detta och framöver kanske även posta någon bild, om jag vågar. Har ni frågor eller undrar något så hojta till.
- Jinx