Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-10, 00:23   #181
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av GurraGo Visa inlägg
Japp, jag tycker träningen och skrivandet om träningen (med medföljande "kollo-peppning") fungerar som en bra booster när träningen eller det sociala går trögt. Lite av en ventil i vardagen helt enkelt
Mm.

Svullardag med pizza och donken och massor utav annan mat (kalorier is teh shit), samt årets första Gröna Lund-besök. Det var roligare när man var runt 12-13 men extreme är rätt skoj nu med faktiskt. Den största behållningen är dock att observera alla dessa ungdomar. Visst har det blivit värre nu på sista tiden? Aldrig att jag var ett sådant miffo när jag var liten!
Gammal 2009-05-10, 18:57   #182
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Karvig Visa inlägg
Mm.

Svullardag med pizza och donken och massor utav annan mat (kalorier is teh shit), samt årets första Gröna Lund-besök. Det var roligare när man var runt 12-13 men extreme är rätt skoj nu med faktiskt. Den största behållningen är dock att observera alla dessa ungdomar. Visst har det blivit värre nu på sista tiden? Aldrig att jag var ett sådant miffo när jag var liten!
Jahaja dagens ungdom jag säger då det. På min tid fanns det minsann inga "extreme" Sockervadd fick man vara glad om man fick och om man hade varit snäll kanske man fick leka lite med gunghästen

3:54 på ett piss-pass hade jag tackat och tagit emot. Men alla har ju olika förutsättningar och mål. Alla pass som blir av tar ju en framåt i varje fall något positivt.
Gammal 2009-05-11, 01:58   #183
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Grupptryck

10/5 - Långdistans.

Eftersom trenden bland Kolos löparjournaler den senaste tiden verkar ha varit långdistans fick jag ge efter för trycket och ge det ett försök. Jag vill också vara med i klubben!

Distans: 21.26km (10km@45:30, 15km@1:07:35).
Tid: 1:34:12.
Hastighet: 4:25min/km.

Sprang samma sträcka som de senaste dagarna men fortsatte 5km till för att sedan vända. Ville låta vaderna känna på lite inför milspåret nästa tisdag så hela loppet var på framfoten. Skönt att det funkar nu utan nämnvärda känningar. Så trist om det vore de som blir den begränsande faktorn för en bra tid på milen. Allt flöt på väldigt bra och avslappnat. Pendlade mellan 4:15min/km och 4:45min/km mest hela tiden. Efter 11km kändes det lite lite i höger knä men det släppte efter några hundra meter så jag tänkte inte mer på det. Morgondagen får utvisa om det verkligen var något. Utöver det kändes kroppen riktigt fräsch och bra. Märktes att jag inte sprungit särskilt långa distanser så jag lär vara ganska stel imorgon, på ett bra sätt.

Jag hade ingen aning om vilken tid jag skulle förvänta mig eller vilket tempo jag skulle hålla så jag får väl vara nöjd med 1:34:12. Alldeles för mycket ork kvar i kroppen, men jag ursäktar mig med att det här är mitt livs andra lopp över 20km

Kom hem oförskämt pigg trots att jag sprang sista kilometern på 3:53. Ganska mycket "Jahapp"-känsla över passet. Långdistans är nog inte min grej ändå. Lite skojigt men intensiteten och adrenalinet jag känner när jag springer milen var inte ens nära.
Gammal 2009-05-11, 02:01   #184
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jahaja dagens ungdom jag säger då det. På min tid fanns det minsann inga "extreme" Sockervadd fick man vara glad om man fick och om man hade varit snäll kanske man fick leka lite med gunghästen

3:54 på ett piss-pass hade jag tackat och tagit emot. Men alla har ju olika förutsättningar och mål. Alla pass som blir av tar ju en framåt i varje fall något positivt.
Surgubbe! Jag var där med en kollega som är 25. Om jag fick åldersnoja över alla småglin förstå då hur det var för henne som är fem år äldre.

Jo, man får se det positivt. Om inte annat så löpte jag ju in nya skorna.
Gammal 2009-05-11, 06:36   #185
GurraGo
Registered User

GurraGos avatar

Citat:
10/5 - Långdistans.

Eftersom trenden bland Kolos löparjournaler den senaste tiden verkar ha varit långdistans fick jag ge efter för trycket och ge det ett försök. Jag vill också vara med i klubben!

Sprang samma sträcka som de senaste dagarna men fortsatte 5km till för att sedan vända. Ville låta vaderna känna på lite inför milspåret nästa tisdag så hela loppet var på framfoten. Skönt att det funkar nu utan nämnvärda känningar. Så trist om det vore de som blir den begränsande faktorn för en bra tid på milen. Allt flöt på väldigt bra och avslappnat. Pendlade mellan 4:15min/km och 4:45min/km mest hela tiden. Efter 11km kändes det lite lite i höger knä men det släppte efter några hundra meter så jag tänkte inte mer på det. Morgondagen får utvisa om det verkligen var något. Utöver det kändes kroppen riktigt fräsch och bra. Märktes att jag inte sprungit särskilt långa distanser så jag lär vara ganska stel imorgon, på ett bra sätt.

Jag hade ingen aning om vilken tid jag skulle förvänta mig eller vilket tempo jag skulle hålla så jag får väl vara nöjd med 1:34:12. Alldeles för mycket ork kvar i kroppen, men jag ursäktar mig med att det här är mitt livs andra lopp över 20km

Kom hem oförskämt pigg trots att jag sprang sista kilometern på 3:53. Ganska mycket "Jahapp"-känsla över passet. Långdistans är nog inte min grej ändå. Lite skojigt men intensiteten och adrenalinet jag känner när jag springer milen var inte ens nära.

Haha, jag gillar tävlingsandan; nä nu när så många sprungit långpass ska jag ut mitt i natten och springa långpass jag med .

Riktigt bra tempo i alla fall

Blod,svett och tårar - min journal
GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 07:20   #186
ulfalf
Går det så går det

ulfalfs avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
10/5 - Långdistans.

...

hela loppet var på framfoten.

Långdistans är nog inte min grej ändå.
Först av allt, man kan inte säga att långdistans inte är din grej när du drar iväg ett sånt här pass och känner dig oberörd efteråt. Riktigt bra tempo. Nu är jag ännu mer övertygad om att du skulle göra grymma tider på halvmaran.

En fundering kring det här med framfotslöpandet - när du säger att du springer på framfoten, kör du sprint-style (hälen nuddar aldrig marken) eller fokuserar du på att landa steget på framfoten men har ändå hälkontakt?
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 09:15   #187
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ulfalf Visa inlägg
Först av allt, man kan inte säga att långdistans inte är din grej när du drar iväg ett sånt här pass och känner dig oberörd efteråt.
Jag har full förståelse för att man kan gilla de kortare distanserna. Jag undrar om man instinktivt kan känna vilken distans man har bäst förutsättningar för? Första gången jag provade en kortare tävling (2,6 km) var det en stor ahaupplevelse.

Därmed inte sagt att man inte bör prova på de längre distanserna då och då!
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 09:32   #188
ulfalf
Går det så går det

ulfalfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Jag har full förståelse för att man kan gilla de kortare distanserna. Jag undrar om man instinktivt kan känna vilken distans man har bäst förutsättningar för? Första gången jag provade en kortare tävling (2,6 km) var det en stor ahaupplevelse.
Självklart är det som du säger. Mitt inlägg var ju inte menat att vara 100% seriöst, men det förstod ni nog. Jag tycker ju själv att just milen och kortare är askul att springa, nu är det bara så att jag inte tänker slänga bort drygt 700 spänn så därför tränar jag för lite längre distanser med
Gammal 2009-05-11, 12:26   #189
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av GurraGo Visa inlägg
Haha, jag gillar tävlingsandan; nä nu när så många sprungit långpass ska jag ut mitt i natten och springa långpass jag med .

Riktigt bra tempo i alla fall
Tack! Slapp efterslängar imorse också, kroppen var riktigt pigg. Skönt det. Vill inte gå runt som ett vrak på jobbet.

Jag kände pressen från alla dessa långdistanspass ni avverkar, och vill inte riskera att hamna utanför klubben.
Gammal 2009-05-11, 12:34   #190
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ulfalf
Först av allt, man kan inte säga att långdistans inte är din grej när du drar iväg ett sånt här pass och känner dig oberörd efteråt. Riktigt bra tempo. Nu är jag ännu mer övertygad om att du skulle göra grymma tider på halvmaran.

En fundering kring det här med framfotslöpandet - när du säger att du springer på framfoten, kör du sprint-style (hälen nuddar aldrig marken) eller fokuserar du på att landa steget på framfoten men har ändå hälkontakt?
Tack vad snällt! Rätt nöjd jag med, tror jag. Jag förstår hur du menar, men det går så lååångsamt bara, man hinner nästan tröttna! Och mycket mat måste man äta också, jag skulle bli ruinerad om jag vore långdistanslöpare!

Varierar lite från pass till pass, men det blir mest sprint-style. Det känns naturligast så. Försöker mig på att ha lite hälkontakt ibland på något enstaka pass för att kunna jämföra, men det känns bara konstigt. Blir väldigt krystat och jag tappar helt fokus på fart och dylikt utan måste tänka på hur jag springer varje steg.
Några funderingar kring det? Hur "ska" man göra? Inte satt mig in i löptekniken så pass mycket att jag sett huruvida det är brukligt att ha lite hälkontakt. Resonerade som så att det som känns naturligast antagligen är vettigast, och sen har jag inte ägnat det så mycker mer tankekraft.
Gammal 2009-05-11, 14:29   #191
ulfalf
Går det så går det

ulfalfs avatar

Citat:
Några funderingar kring det? Hur "ska" man göra? Inte satt mig in i löptekniken så pass mycket att jag sett huruvida det är brukligt att ha lite hälkontakt. Resonerade som så att det som känns naturligast antagligen är vettigast, och sen har jag inte ägnat det så mycker mer tankekraft.
Själv har jag egentligen bara provat riktig tålöpning på bana, brukar köra på tå när jag kör stegringslopp t ex. Har en känsla av det är för energislösande att ligga och springa på tå längre sträckor - när jag går upp på tå blir det genast en helt annan ansträngningsnivå för samma tempo. Dock måste jag säga att jag inte utforskat området så mycket, bara provat några enstaka gånger.

Kan däremot tänka att det är effektivare ju kortare sträcka man löper - se på eliten, nu vet inte jag exakt var gränsen går, men ju längre distanser desto mer tendens att hälarna får markkontakt tycker jag mig ha sett. Ju längre sträckor, desto mer energieffektivt steg kanske behövs? Någon som har bättre koll får gärna säga emot!
Gammal 2009-05-11, 14:49   #192
Stråhle
Registered User

Reg.datum: Apr 2009
Vad ska du ha för mål nu då?
Stråhle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 15:13   #193
sascha
Registered User

saschas avatar

Reg.datum: Oct 2007
Finns ingen sanning som gäller alla när vi talar om på vilket sätt man ska sätta foten. Många är dock överens om att hävarmen/stången blir kortare och mer effektivare om man dorsalflexar (d.v.s. förbereder foten på att landa på hälen) i själva benpendlingen - oavsett om man senare landar på hälen eller på framfoten. En mycket bra diskussion i ämnet finns här:

http://www.letsrun.com/forum/flat_re...&thread=225609
Gammal 2009-05-11, 15:17   #194
rockafellah
Registered User

rockafellahs avatar

Reg.datum: Jan 2009
Satan vilken tid på 21km !!
rockafellah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 18:00   #195
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Stråhle Visa inlägg
Vad ska du ha för mål nu då?
Vad trevligt att du läser loggen. Jag tror det får bli sub38 på milen först och sen kanske sub1:30 på halvmaran? Om du har några önskemål får du gärna komma med förslag!

Citat:
Satan vilken tid på 21km !!
Tack så mycket! Vad kul att du tycker det. Det ska bli riktigt spännande att se hur mycket jag kan dra ner den till Stockholm Halvmarathon lite senare i år. Fortfarande inte bestämt riktigt hur löpningen ska se ut, alltså om det ska bli mer långdistans eller inte, så det påverkar ju en hel del.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:23.