Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-13, 12:00   #1
gibfel
Registered User

gibfels avatar

Reg.datum: Jul 2007
Finska kustjägare!?

Frågan verkar kanske fånig men jag tycker det hade varit intressant att veta:

Klassas finska kustjägare, enligt svenska mått, verkligen som jägare eller hör det mer till amfibiesoldaternas klass? Tycker utbildningen verkar lite mysko med tanke på att den endast sträcker sig över 6 månader
Såg att det fanns några finnar på forumet så dom borde ju ha lite koll på läget.

"Train hard, go pro"

Min Journal
gibfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 12:03   #2
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Från Timmes sönderspammade journal,

Inga kustjägare dock

Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 12:06   #3
manko
Man-Cow - the human udder!

mankos avatar

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Från Timmes sönderspammade journal,

Inga kustjägare dock
HAHaha, pulttibois -fifan
manko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 12:08   #4
Whistler
Registered User

Whistlers avatar

Reg.datum: Feb 2005
Med svenska mått har vi bara två jägarförband i Sverige - Norrlandsjägarna och Fallskärmsjägarna.
REN IDROTT

"Dödsknark och nakenchock" - Whistler svälter ihjäl sig (eller någon annan)
Whistler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 12:08   #5
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell

130kg finsk sisus avatar

Reg.datum: Apr 2006
Kustjägarna i Finland utbildas i dragsvik och utbildningen sker på svenska vilket gör att det är främst finlandssvenskar som tjänstgör där.
Utbildningstiden är 6 månader för manskap, 9 månader för chafförer&sanitärer och 12 månader för befäl och underbefäl.
Kustjägarna klassas som en reguljär elittrupp. Men vill man se den verkliga eliten inom SA (Suomen Armeija/ Finska Armèn) så är det fallskärmsjägarna och attackdykarna.
Tjänstgjorde själv inom en kustjägarbataljon, dock inom arttileriet.

Markoolio är finsk kustjägare. Vilket är lustigt...

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 12:21   #6
L-Sami
El grande salami

Reg.datum: Jul 2006
De är jägare. 6 månaders utbildning räcker gott och väl. De är givande och intensiva.

Här har vi finska fallskärmsjägare (12 månader) Samtliga blir underofficerare. Mycket bra fys, balanserat psyke och vilja krävs.

Mitt regement

Min träning

Bloggen - 160107

Senast redigerad av L-Sami den 2007-08-13 klockan 12:23.
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 12:35   #7
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Straffdykarna och hopparna är hårdast.

Vilken nolla som helst kan tjänstgöra som kustjägare. Det är oftast inte han som väljer var han vill tjänstgöra ändå.

Kustjägare i finland är INTE samma sak som kustjägare i sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 12:42   #8
Timmi
Registered User

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Whistler Visa inlägg
Med svenska mått har vi bara två jägarförband i Sverige - Norrlandsjägarna och Fallskärmsjägarna.
Det är sant, precis som kustjägarna länge var vårt enda riktiga anfallsförband. KJs "grej" har ju inte alltid varit att ligga bakom fiendes linjer och samla information (vilket jägeriet går ut på) utan att panga, ta och hålla terräng i skärgårdsmiljö först och främst.

Citat:
Ursprungligen postat av rolf Visa inlägg
Från och med nu är det nykterist javisst som gäller. Jag menar, jag har inte mina egna kalsonger på mig!
Timmi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 12:51   #9
gibfel
Registered User

gibfels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Straffdykarna och hopparna är hårdast.

Vilken nolla som helst kan tjänstgöra som kustjägare. Det är oftast inte han som väljer var han vill tjänstgöra ändå.

Kustjägare i finland är INTE samma sak som kustjägare i sverige.

Har hört det av många personer. Att det snarare är vanliga soldater av amfibie-klassen. Men vilka är finlands svar på svenska kustjägare då???

"Train hard, go pro"

Min Journal
Gammal 2007-08-13, 12:54   #10
flux110
Registered User

flux110s avatar

Reg.datum: Apr 2007
Vet inte om jag göra mera klarhet i det hela eller om jag gör det bara mera inveckalt.. Skall försöka

Här är era Amfibiesoldater - http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildni...d=GP920&fsgr=3

Här är "Nylands brigad" som utbildar de finskakustägarna - http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/uudpr/index_sv.dsp

Vad jag kan se utgående från utbildningen så får ni i stort sett samma utbildning som dom finskakustjägarna. Dock är det 330dagar tjänstgörnings tid för er. Manskapen har 180 dagar | Manskap med special utbildning tex. saintär, chafför, militärpolis har 270dagar | Och underofficerarna har alla 362dagar vare sig dom är utbildade till militärpoliser/granatkastare eller pionjärer osv för Nylands Brigad...

Men som L-Sami säger utbildningen är mycket intensiv Under dom första 8veckorna går alla nya rektyter igenom "grundperioden" vartefter man delas upp som militärpoliser, pionjärer, granatkastare, eldledare osv. detta då med 6/9/12 månaders tjänstgörnings tid.

Alla finka kustjägare utbildas att strida i kust förhållanden dvs. rakt på sak fullt ös och inget slappande om man anfaller stränder öar osv. utbildningen är mycket krävande, jag ge 2 exempel då jag var inne som militärpolis året 2006

Det var mitt i sommaren solen gassade på och det var +30 i skuggan och man hör orden "skydds alarm" på med regnkläderna gasmasken vartefter vi sprang 2½km.. 2 personer svimmade under den övningen detta var under dom första 8veckorna i militären..
Ett annat bra exempel är då vi hadde försvarsskjutnungar mot ett annat kompani vi gick och sova 0100, steg upp 0400 åt lite frukost, åkte iväg med lastbil 2h därefter 5km march med full fältarpackning som väger runt 40kg vi grupperade ut i försvarsställningar fienden anföll 1100 och anfallet slutade 1700 vi drog oss tillbaka totalt 5km från fienden.. Efter det fältarmarch 10km till en båthamn ut på en ö slå upp tältet klockan 2200 fick vi äta mat igen gick och sova 0300 steg upp 0600 packade ihop tälten fienden anföll 0800 anfalletslutade 1200.

Så kan det vara ibland bedömm själv om det håller måtten med dom svenska Amfibiesoldaterna vet inte hur deras utbildning ser ut så det är aningen svårt att svara på din fråga eftersom man borde tjänstgjort i båda förbanden isåfall!

Hursomhelst en kul och lärsam upplevelse var militärtiden!
Gammal 2007-08-13, 12:56   #11
Snafu
Registered User

Snafus avatar

Reg.datum: Mar 2003
Fyfan springa i skyddsmask, bläh, jag pallade 200 meter sen mjölksyra i benen. På den tiden klarade jag väl iofs 400m utan skyddsmask om jag hade tur.
Gammal 2007-08-13, 12:58   #12
L-Sami
El grande salami

Citat:
Ursprungligen postat av gibfel Visa inlägg
Har hört det av många personer. Att det snarare är vanliga soldater av amfibie-klassen. Men vilka är finlands svar på svenska kustjägare då???
Gör man speciella inträdesprov för att bli kustjägare?

Min träning

Bloggen - 160107
Gammal 2007-08-13, 13:03   #13
L-Sami
El grande salami

Citat:
Ursprungligen postat av flux110 Visa inlägg

"skydds alarm"
Usch! fyfan Kläderna blir lite blöta i +30grader.

Min träning

Bloggen - 160107
Gammal 2007-08-13, 13:10   #14
gibfel
Registered User

gibfels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Whistler Visa inlägg

Det beror på vad man anser vara en jägare. Om man ser det som en "Ranger/comando"-soldat. Vilket är ett elit-infanteri eller om det ses som soldater som enbart handhåller underrättelseinhämtning bakom fiendens linje och gerillakrigsföring. Om du föredrar det sistnämnda så bör även dom luftburna jägarsoldaterna på K3 klassas som jägare med tanke på att dom har en underrättelseavdelning som ska kunna operera långt in på fientligt territorium under längre tid.
Även A-dyk ska befinna sig bakom fiendens front och utföra räder samt underrättelseinhämntning.

Personligen tycker jag alla tjänster som kräver "jägartestet" på pliktverket utbildar jägarsoldater/jägare. För om man ser till "hårdhet" så är tex flygbasjägare, som har extramönstring och många avhopp, hårdare än utbildningen vid AJB som inte ens har extramönstring. Och så vitt jag vet så är inte flygbasjägarna innanför fiendens linje.

"Train hard, go pro"

Min Journal
Gammal 2007-08-13, 13:17   #15
gibfel
Registered User

gibfels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami Visa inlägg
Gör man speciella inträdesprov för att bli kustjägare?

Ja det gör man, i Sveige iaf. Vet inte hur det ligger till i finland men jag skulle GISSA att dom inte har speciella inträdesprov. I sverige gäller ju först vanlig mönstring+jägartest, sedan bli utagen till extramönstring dit 600man söker men endast 200 kommer. Av dom 200 blir ca 60 uttagna till att börja tjänstgöringen som för övrigt början med en testperiod på ex-antal veckor precis som fallskärmsjägarna. Vet inte hur många som brukar ta sig igenom hela utbildningen men årskullen 06/07 bland FALLSKÄRMSjägarna hade 64 ryckt in men endast 28 klarat utbildningen. Vilket resulterade i att av dom 625+ sökande klarade sig mindre än 4,5% hela vägen Låter ganska hårt. Vet dock inte om svenska kustjägarna har det lika jävligt.

"Train hard, go pro"

Min Journal

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:08.