Vet inte om jag göra mera klarhet i det hela eller om jag gör det bara mera inveckalt.. Skall försöka
Här är era Amfibiesoldater -
http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildni...d=GP920&fsgr=3
Här är "Nylands brigad" som utbildar de finskakustägarna -
http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/uudpr/index_sv.dsp
Vad jag kan se utgående från utbildningen så får ni i stort sett samma utbildning som dom finskakustjägarna. Dock är det 330dagar tjänstgörnings tid för er. Manskapen har 180 dagar | Manskap med special utbildning tex. saintär, chafför, militärpolis har 270dagar | Och underofficerarna har alla 362dagar vare sig dom är utbildade till militärpoliser/granatkastare eller pionjärer osv för Nylands Brigad...
Men som L-Sami säger utbildningen är mycket intensiv Under dom första 8veckorna går alla nya rektyter igenom "grundperioden" vartefter man delas upp som militärpoliser, pionjärer, granatkastare, eldledare osv. detta då med 6/9/12 månaders tjänstgörnings tid.
Alla finka kustjägare utbildas att strida i kust förhållanden dvs. rakt på sak fullt ös och inget slappande om man anfaller stränder öar osv. utbildningen är mycket krävande, jag ge 2 exempel då jag var inne som militärpolis året 2006
Det var mitt i sommaren solen gassade på och det var +30 i skuggan och man hör orden "skydds alarm" på med regnkläderna gasmasken vartefter vi sprang 2½km.. 2 personer svimmade under den övningen detta var under dom första 8veckorna i militären..
Ett annat bra exempel är då vi hadde försvarsskjutnungar mot ett annat kompani vi gick och sova 0100, steg upp 0400 åt lite frukost, åkte iväg med lastbil 2h därefter 5km march med full fältarpackning som väger runt 40kg vi grupperade ut i försvarsställningar fienden anföll 1100 och anfallet slutade 1700 vi drog oss tillbaka totalt 5km från fienden.. Efter det fältarmarch 10km till en båthamn ut på en ö slå upp tältet klockan 2200 fick vi äta mat igen gick och sova 0300 steg upp 0600 packade ihop tälten fienden anföll 0800 anfalletslutade 1200.
Så kan det vara ibland bedömm själv om det håller måtten med dom svenska Amfibiesoldaterna vet inte hur deras utbildning ser ut så det är aningen svårt att svara på din fråga eftersom man borde tjänstgjort i båda förbanden isåfall!
Hursomhelst en kul och lärsam upplevelse var militärtiden!