Tränar sen ett par år tillbaka kyokushin karate. Stilen är fullkontakt och jag är mer eller mindre livrädd för sparringen. Trots det lyckades jag vara med i en tävling under hösten. Gick två matcher i mellanvikt (-80kg), vann ena (se filmerna nedan) och förlorade andra.
Efter det konstaterade mina tränare och jag att tävling inte är vägen att gå för mig just nu så jag fortsätter min egna träning på klubben och hjälper till att träna våra barngrupper.
Graderade till 7e kyu i december och den nya terminen drar igång på måndag. Väger just nu ~82kg, har satt som mål under våren att komma ner till 72kg i början av juni.
I övrigt får jag ständigt kritik för att jag är för svag i kroppen, vilket är helt sant, så jag ska lägga mer egen träningstid på armhävningar/sit-ups/benböj/liknande.
Första ronden, jag startar med ryggen mot kameran.
Förlängningen, bara lite adrenalindump och inte alls trött
~15 min uppvärmning med tekniker i luften, ett par slag följt av knän och framåtsparkar. 5 minuters stretch. Stel och öm i höger insida lår i övrigt som vanligt med rörligheten (dvs relativt skitkasst )
Följt av 60 minuters blandat asjobbigt mot mits. Enkla kombinationer i högre tempo i 2 och 3 minuters ronder uppblandat med armhävningar/situps
Avslutades med 5x1 minut helt fritt mot mellanstor mits.
Mjölksyra, skittrött, svinjobbigt och förbannat kul att vara igång igen!
Årets andra pass i tisdags. 60 mins mitsbaserad fys. Högt tempo med sparkar med i alla kombinationer = apjobbigt (som vanligt ). Bland det värsta var 1 minut av två raka slag följt av en rundspark om och om och om igen i så högt tempo man bara kunde hålla. Fyfan, kräktes nästan.
Värst var de sista 3 minuterna som var fullt ös helt fritt mot mellanstor mits. Sen dog jag på golvet en stund.
Teknikmässigt gick rundsparkarna ovanligt bra även om vaderna började krampa under de sista minuterna.
Igår satte sig en förkylning på halsen så jag vilade igår och idag. Kan förhoppningsvis träna imorgon igen och ska försöka ta mig in till klubben för att köra tekniker och fysa lite på egen hand på lördag.
Tränar lite (~2 pass/vecka, äter (alldeles för mycket) och går således upp (massor) i vikt, ~86kg nu.... Helt jävla sämst...
Går inte så bra att skriva här heller, finns en viss logik i det. Oavsett. Igår var det fredagsfys, 75 minuter pangande på mitsar. Väldigt skönt och roligt. Idag sitter träningsvärken som en smäck i överkropp och underarmarna
Måndagsfighting igår! Förbannat roligt. Shihan övade keage-sparkar, knän mot låren och ushiro mawashi geri med oss. Hopplöst roligt och svårt att göra bra.
Tanken var att vi skulle blanda upp höga och låga tekniker och ofta avsluta med låga (och hårda) knän mot låren. Gick halvbra... Jag är helt sämst på att använda min vänstra hand/arm både offensivt och defensivt.
Fick höra efter passet att jag borde lägga fokus på att träna upp mina chudansparkar och att det kommer leda till jodan utan större problem för Shihan tyckte inte att jag är stel(!).
Kul med en kampsportsjournal! K-Karate är ju sjukt jobbigt och hård sparring, lycka till!
Tappade bort att skriva här men tack ändå!
Sjukt jobbigt, roligt och givande med både kihon och kumite.
Lyckades klara vårens gradering och gick till 6 kyu.
Nu under hösten går träningen skitdåligt. Praktik (som familjeutredare på institution), flickvän och arbete gör det svårt att packa in träning i den mängd jag vill på klubben. Tror jag kört 2 pass i veckan sen terminen kom igång.
Därför tar jag och börjar skriva här igen. Hoppas någon ser eller så inbillar jag mig att någon ser så jag får tummen ur att antingen träna på klubben, ta en löprunda eller i alla fall en promenad.
Vikten ligger på 86-88 kg, inte ok utan jag ska dra mig ner mot 80 för att vara nöjd.
Ikväll ska jag hålla barnpass, köra en sväng i gymmet och sen är det kihonpass på 90 minuter.
Tränade i onsdags igen! Kihon/kata. En massa träningsvärk i kroppen sen i tisdags men det gick bra ändå.
Har tränat alldeles för få onsdagar och därmed missat massa kata den här terminen vilket gör det svårt att hänga med men det rullar på. De katorna som är på "min" nivå sitter hyfsat även om det är långt ifrån tillräckligt bra
Jag är en katastrof matmässigt och har ätit alldeles för mycket skit nu i veckan. Måste ha ordning på det, särskilt nu när jag tränar så pass lite annars kommer jag bli ännu mer osmakligt fet...
Bara ett pass karate i veckan, tisdagens kihon/kata hölls av shihan. I vanlig ordning ashögt tempo, skitjobbigt och roligt. Inte så svåra tekniker men mycket och fort av det som gjordes. Keagesparkar är något av en akilleshäl, märks hur dålig form jag är i när vi gör dem.
Nu ikväll tog jag mig ut och sprang en liten sväng. Första rundan sedan Midnattsloppet. Blev 4 km i mystempo (drygt 6min/km). 2 set statiska pull-ups (4x8sek), 10 lutande armhävningar, 10 benlyft, 10 bänk-dips, tio "skulderdrag" (hittepåövning där jag drar mig upp och fram mot ett plan med hjälp av att dra mig upp och ihop med skulderbladen), 10 benböj.
I största allmänhet skönt att röra på kroppen utan att ställa några särskilda krav på mig själv.
En anledning till att jag inte stretchar så mycket är att det är hysteriskt tråkigt, och anledningen till att det är hysteriskt tråkigt är för att jag är stel som ett helt jävla kylskåp. Det är verkligen pinsamt. Jag är inte ens normalrörligt i musklerna skulle jag säga så jag måste verkligen ta tag i att stretcha lite i veckorna. Satt en sväng på golvet och gav insida lår en omgång nu i alla fall.
Några funderingar angående första videoklippet. Får man varken slå eller sparka mot huvudet även fast man tävlar i fullkontakt? Det ser ut som att ni båda tämligen planlöst slår och sparkar utan att försöka blockera något. Ni får ju in flera slag mot kroppen, men inget som verkar påverka särskilt mycket, har ni kroppsskydd eller bara dålig slagstyrka?
Tämligen skitdålig teknik på oss båda så ingen större effekt någonstans trots att vi bara har säckhandskar på oss. Inbillar mig att det ser bättre ut nu 1 år senare, både med effekt i målet, taktik och möjlighet att blockera.