Visa fullständig version : Timme - das tränüngsjournal
Sidor :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
Då var det dags att skapa en träningsjorunal här på kollo :)
Jag tänkte börja med att presentera mig.
Namn: Timoteus Strågefors men kallas för Timme.
Född: 1989 25 Mars
Vikt: 78kg lite små tjock
Längd: Endast 167cm
Bor: Oskarshamn (ligger över kalmar)
Styrkestats.
Böj: 120kg x1 hyffsat djupt. 110kg x 3 ATG
Bänk: Endast futtiga 87.5kg utan stopp men kontrollerad rörelse. Absolut inget stuts, rumpan i bänken.
Mark: 150kg x 1
Ryck: Några letta ettor på 52.5kg
Enarms ryck med hantel: Några goa ettor med 36kg hanteln.
Pushpress: 60kg x 3
Mitt mål med täningen är att bli stark som as och ha förärligt roligt utan att skada mig :)
Kortsktiga mål är att ta 100kg i bänk, 200kg i mark och så mycket som möjligt i ATG böj.
Jag har varit borta från träningen ett tag pga förfärligt störande pollen allergi men jag är tillbaka nu. Om allt går bra så ska jag öka 2.5kg i bänken varje vecka tills jag tar 100kg.
Ökningen har hittills gått bra. Första bänkpasset gjorde jag en etta på 82.5kg. Veckan efter 85kg och idag tog jag 87.5kg. Hoppas att jag kan fortsätta öka i denna nybörjar takt. Jag hade planerat att försöka öka 5kg i mark och böj i samma takt. Böjen är där det känns svårast. Får se hur det går.
Jag kan iallafall få fetare motivaion här eftersom ni finns här som kan sparka en i arslet och så. Lite filmklipp och kanske några bilder kommer att även att postas.
Mitt mål med täningen är att bli stark som as och ha förärligt roligt utan att skada mig :)
Låter som mitt mål.*flex*
Lycka till och träna hårt!:thumbup:
Ah vad gutt! Jag har precis slagit i mig några nattmackor :) Så gutt! Det blev några med medwurst, några med ost och kaviar :D
Här kommer en liten träningsfilm som jag spelade in precis efter att jag varit dålig och bora från träningen pga allergin.
http://rapidshare.de/files/23932531/_kta_Tuerktraening._2006._17_Maj.wmv.html
Böjen och bänken är bättre nu men marken har jag tyvärr typ inte tränat sedan dess så den står kvar men det ska det bli ändring på!
Grundare böjar än det jag gör i filmen kommer jag försöka att undvika. Helst ska de vara djupare. Mer filmer kommer snart med nyare vikter.
Och nu lite onödig info :) Jag fes i den sista repetitionen i bänken på klippet :D Det är därför stången och armarna skakar så mycket.
Låter som mitt mål.*flex*
Lycka till och träna hårt!:thumbup:
Precis! Tack så mycket :D
Okej, här kommer en bild som visar valross-sommar formen :D Våga vägra deff tills jag blir stark! Men jag får se upp så att jag inte blir för fet.
http://img217.imageshack.us/img217/3096/valross8yr.jpg (http://imageshack.us)
Och här kommer dagens pass (eller gårdagens eftersom klockan är halv två på morgonen)
Bänkpress:
Uppvärmning
3 reps @ 50kg
3 reps @ 60kg
1 rep @ 70kg
slut på uppvärmning..
3 reps @ 80.0kg
2 reps @ 82.5kg
1 rep @ 85.0kg
3 reps @ 82.5kg
2 reps @ 85.0kg
1 rep @ 87.5kg
Nästa vecka blir det 90kg! Hoppas att det går bra :)
Pga att jag var tvungen att dansa runt midsommar stången med barnen kl 16.00 så han jag inte riktigt med restena av passet.
Det fick bli 6 reps Arne Dips (jag tror det var arne dips, jag gick så djupt att axlarna nästan nuddade räcket)
Riktigt skön övning dips är! Nu ska ni få se på triceps för när jag tränar dips då händer det grejer!
Sedan så provade jag våran nya nordic gym maskin. Det var en axelpress. Riktigt go faktiskt. Jag körde ett set med 3 reps sedan så gick jag och duschade :)
Eller tvungen att dansa var jag inte, jag ville göra det :D Jag sommar jobbar nämligen på en camping genom att ta hand om och leka med barn där. Riktigt roligt! Barn är så härliga :)
Nu går jag och lägger mig :) God natt och sov så sött!
Här kommer en liten träningsfilm som jag spelade in precis efter att jag varit dålig och bora från träningen pga allergin.
Såg bra ut! Riktigt bra djup i böjen! :thumbup: ( Vad fan vare för dans? :D )
tigerofsweden
2006-06-24, 02:09
Hahaha vilken dans, kul du bjuder på dig själv! Verkar vara en riktigt ball kille du!
Tycker utförande på övningarna va riktigt bra
Kör hårt Timme:D
Dansen var grym.:hbang:
Såg bra ut! Riktigt bra djup i böjen! :thumbup: ( Vad fan vare för dans? :D )
Tack så mycket :) Jag ska kanske överlägga att sänka vikten 5kg på de nya böjarna för att komma ner ännu djupare men jag vet inte hur djupt jag kör på mina 110 böjar i dagsläget. Jag hoppas att de inte är grundare än böjarna i filmen.
Hahaha vilken dans, kul du bjuder på dig själv! Verkar vara en riktigt ball kille du!
Tycker utförande på övningarna va riktigt bra
Kör hårt Timme:D
Ja! Dans är ju alltid obligatoriskt! Härmed lovar jag att bjuda på en liten dans efter varje PB i böj, bänk eller mark :)
Tack så mycket för den posetiva kritiken, det värmer och nu ska jag fortsätta köra hårt! Håll till godo. Fler träningsfilmer kommer inom kort :)
Ser kanon bra ut :thumbup:. Riktigt bra djup i böjarna..Men dansen :D
Dansen var grym.:hbang:
:D
Riktigt ful är den ialalfall!
Ser kanon bra ut :thumbup:. Riktigt bra djup i böjarna..Men dansen :D
haha, det ska bli bättre danser framöver. Jag lovar :)
Idag så hade jag tänkt att köra lite grepp träning för första gången på länge. Först så ska jag åka och grilla med en massa folk från lite varsom i sverige :D Sedan när jag kommer hem är jag kanske för trött för grepp. Isåfall så får jag träna grepp på söndag. Samma dag som det är böj! Ohhh om allt går väl så är filmkameran där.
Iallafall, mitt grepp pass kommer att se ut ungefär såhär:
1. Försök på CoC 2 med höger och vänster. Som bäst så har jag varit 1-2mm ifrån att stänga den med högern
2. negativ på RB 180
3. Straphold med RB 130. Jag kommer att hänga 6kg i dragremmen.
Sedan så kör jag ett varv till med gripperna minst.
Efter det så går ajg över till Fet hanteln. Den jag gjorde själv med dummlemans hjälp :D
http://img301.imageshack.us/img301/2420/fethantel4kc.jpg (http://imageshack.us)
Hantel greppet gjorde jag av en telefonkatalog som jag rev i två delar :D
Här är guiden :) http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=71014
Grepp träningen blir imorgon efter styrketräningen. Vi ses!
Ah vad gutt! dagens sköna pass var då avklarat. Det gick skit bra!
Knäböj
3 reps @ 107.5kg
2 reps @ 112.5kg
1 rep @ 117.5kg
3 reps @ 112.5kg (med bälte) PB!
2 reps @ 117.5kg (med bälte) PB!
1 rep @ 122.5kg (med bälte) PB!
Rumänska Marklyft
5 reps @ 100kg lätt
5 reps @ 110kg lite tyngre men det var nog PB här. Var länge sedan jag körde rumänska marklyft
3 reps @ 120kg helt okej! ah just det. Det var nog lite PB här :)
Lite fjollig liggande lårcurl i nordic gym maskin.
Några set Crunches för mage och sen två set i magmaskinen.
Filmer på alla böjar och rumänska mark kommer senare ikväll så håll till godo! :D
petersson
2006-06-25, 15:29
Äntligen har du en journal! Har tänkt säga åt dig flera gånger :)
Bra böjar där! Jag har precis kommit igång med mina, har vart så stel tidigare så det har inte gått, men nu är jag smidigt och kommer ner djupt :)
Äntligen har du en journal! Har tänkt säga åt dig flera gånger :)
Bra böjar där! Jag har precis kommit igång med mina, har vart så stel tidigare så det har inte gått, men nu är jag smidigt och kommer ner djupt :)
Hej Petersson! Vad roligt att du tittar in i min nya och fräsha journal :D
Tack för komplimangen om böjarna :) Ikväll ska filmer komma upp somsagt ifrån dagens pass.
http://youtube.com/watch?v=ixsZy2425eY&search=napoleon%20dynamite
Så skön! Vilken go låt också!
petersson
2006-06-26, 18:10
När kommer filmerna då? *popcorn*
När kommer filmerna då? *popcorn*
Jag håller på att försöka lägga in dem. Det fanns förlite plats på datorn så jag har flyttat om igen. Sedan så måste jag bara klippa lite och mecka. Men innan jag har gått och lagt mig så ska det vara klart!
Ja nu så har jag äntligen fixat filmen från gårdagens pass :) Kommer att lägga upp den inom någon minut här.
En liten grje bara. Jag tryckte en till singel på 122.5kg i böjen igår :) Det är med på filmen fast det gick ricktigt segt och jag tyckte att det var lite väl goodmorning över den böjen.
Ja nu så har jag äntligen fixat filmen från gårdagens pass :) Kommer att lägga upp den inom någon minut här.
En liten grje bara. Jag tryckte en till singel på 122.5kg i böjen igår :) Det är med på filmen fast det gick ricktigt segt och jag tyckte att det var lite väl goodmorning över den böjen.
Väntar*popcorn*
Väntar*popcorn*
Uppladningen går väldigt långsamt på rapidshare nu :( 7.6kb/s....
Filmen ligger på 34mb så det tar typ 60 minuter innan den blir uppladdad *grr27*
Hoppas att det snart går fortare... men annars så kommer den upp här i journalen vid halv 1 :)
Ja nu har jag äntligen lyckats ladda upp filmen! Så gutt :D
Kom gärna med kritik, det behövs. Sälv tycker jag att många av böjarna blev lite väl lika goodmornings. Jag måste trycka fram höften mer och inte fälla fram ryggen på uppvägen.
Nästa vecka ska jag iallafall sänka alla vikterna med 5kg och köra riktiga ass to the grass böjar. Då snackar vi rock bottom! Få se hur det går :)
http://rapidshare.de/files/24215033/bajs_med_timme_26_Juni_-_2006.ppj.wmv.html
Jäklar vad sugen jag blev på att böja! Fina böjar!
Men varför DB efter böjen? Av med brallorna å kör lårskak!:D
Jäklar vad sugen jag blev på att böja! Fina böjar!
Men varför DB efter böjen? Av med brallorna å kör lårskak!:D
haha :D Lite mindre fett på låren så blir det lårskak så det bara smällr av det! :naughty: Jag tycker faktiskt att min lår inte är allt för dåliga men det finns somsagt lite väl mycket späck över dem i dagsläget :)
Kul att du gillade mina böjar. Nästa vecka så ska jag plocka bort lite vikt ifrån stången och köra riktiga Rock bottom/ATG/OL böjar. Det blir kul:devil:
Ah vad gutt! dagens sköna pass var då avklarat. Det gick skit bra!
Knäböj
3 reps @ 107.5kg
2 reps @ 112.5kg
1 rep @ 117.5kg
3 reps @ 112.5kg (med bälte) PB!
2 reps @ 117.5kg (med bälte) PB!
1 rep @ 122.5kg (med bälte) PB!
1 rep @ 122.5kg (med bälte)
Rumänska Marklyft
5 reps @ 100kg lätt
5 reps @ 110kg lite tyngre men det var nog PB här. Var länge sedan jag körde rumänska marklyft
3 reps @ 120kg helt okej! ah just det. Det var nog lite PB här :)
Lite fjollig liggande lårcurl i nordic gym maskin.
Några set Crunches för mage och sen två set i magmaskinen.
Filmer på alla böjar och rumänska mark kommer senare ikväll så håll till godo! :D
Så ska det vara :)
petersson
2006-06-27, 07:07
Tyckte böjarna var bra! Tror man får ta att formen blir aningen sämre när man går lite tyngre :)
Du verkar ha en del benmuskler, riktigt bra vikter. Denna journal ska följas!. Lycka till. //Mvh Joakim.J:hbang:
Tyckte böjarna var bra! Tror man får ta att formen blir aningen sämre när man går lite tyngre :)
Tack så mycket :) Jo formen blir nog allt lite sämmre vid tyngre vikter fast jag ska ändå försöka tänka på att trycka fram höften mer och försöka att undvika att fälla fram ryggen. Men helt klart okej :)
Du verkar ha en del benmuskler, riktigt bra vikter. Denna journal ska följas!. Lycka till. //Mvh Joakim.J:hbang:
Tack så jätte mycket! Det uppskattas :) Vem vet, jag kanske bjuder på lite lår skak nästa böj pass trots späcket. Om det ser för dåligt ut så klipper jag bort det :D
Så här hade jag tänkt lägga upp mina böj pass.
Fösta Veckan så kör jag så tungt jag kan. Som jag gjorde på denna filmen och då blir de inte djupare. Veckan efteråt så sänker jag vikten i alla seten med 5kg och kör riktiga ass to the grass böjar. Alltså på Söndag så ska jag köra denna serie hade jag tänkt med mer djup.
Knäböj
3 reps @ 102.5kg (ATG)
2 reps @ 107.5kg (ATG)
1 rep @ 112.5kg (ATG)
3 reps @ 107.5kg (med bälte+ATG)
2 reps @ 112.5kg (med bälte+ATG)
1 rep @ 117.5kg (med bälte+ATG)
Veckan där efter så höjer jag alla vikterna med 5kg ifrån min senaste tunga böj dag. Då blir det denna serie:
Knäböj
3 reps @ 112.5kg
2 reps @ 117.5kg
1 rep @ 122.5kg
3 reps @ 117.5kg (med bälte)
2 reps @ 122.5kg (med bälte)
1 rep @ 127.5kg (med bälte)
Och så tar jag ett ATG böj pass med 5kg mindre än det senaste tunga passet :) Vad tycks? Häftigt va :D
Schyssta böjar, riktigt fin stil du har dära :thumbup:
Schyssta böjar, riktigt fin stil du har dära :thumbup:
Grymma böjar:hbang:
Tack så mycket :em:
Mer böj ska det bli och tyngre vikter! Mohahah :D
Okej gott folk :) Dagens pass komemr här:
Lätt och explosiv bänk
3 reps @ 60kg
3 reps @ 65kg
3 reps @ 70kg
3 reps @ 65kg
3 reps @ 65kg
3 reps @ 65kg
3 reps @ 65kg
Lutande Hantelpress
2 reps @ 2x33.5kg hantlar
3 reps @ 2x31.0kg hantlar
3 reps @ 2x31.0kg hantlar
2 reps @ 2x31.0kg hantlar (skit! Här klarade jag inte en tredje repetition. Så jag blev riktigt sur och förbannad)
4 reps @ 2x31.0kg hantlar (Jaaa! Fy vad bra det går när man är lite pissed off! MAn tar i så mycket mer då! I setet innan så bara slöade jag men nu fick vikterna se på andra bullar! :D)
Liggande triceps extensioner runt huvudet
3 reps @ 30kg+EZ stången (vet inte vad den väger. Kanske 8kg?)
3 reps @ 30kg+EZ stången
Jag avslutade dagens sköna pass med lite hantellyft år sidan med 11kg hantlarna.
Ha det gött!
Senare idag så kommer jag även att bjuda på lite posing :D
Här kommer då lite posing ifrån Timme :)
Pga bulkformen så klippte jag bort när jag drog av mig mitt hemma gjorda linne :D
"its not for the faint of heart"
http://rapidshare.de/files/24340118/Frank.Posing.avi.wmv.html
Sen så får vi se om något år. Då kanske jag har gjort lite framsteg.
Jag hade planerat att försöka deffa när jag är lite större och starkare :) Får se när det blir....
Ha det gutt alla!
petersson
2006-06-28, 17:28
Haha ska kolla poseringsfilmen imorn när jag får bredband igen :)
Ser ju bra ut det där:thumbup:
btw snygg bonn bränna du har:D
Ser ju bra ut det där:thumbup:
btw snygg bonn bränna du har:D
Tack :)
haha, jag vet :D Det var pga bonn brännan jag klippte av min t-shirt så att jag kunde fixa problemet men problemet är inte fixat än :D
Haha ska kolla poseringsfilmen imorn när jag får bredband igen :)
Perfekt! Ha inte för stora förväntnignar bara *popcorn*
Dagens pass då:
Marklyft
3 reps @ 130kg
2 reps @ 135kg
1 rep @ 140kg
3 reps @ 135kg (med bälte)
2 reps @ 140kg (med bälte)
1 rep @ 145kg (med bälte)
Pullups
3 reps @ min kroppsvikt (79-80kg)
2 reps @ + 2.5kg
1 rep @ + 5.0kg
3 reps @ + 2.5kg
2 reps @ + 5.0kg
1 rep @ + 7.5kg
Stångrodd
3 reps @ 85kg (inte särskilt strikt)
3 reps @ 75kg (ganska strikt)
3 reps @ 65kg (för lite vikt och riktigt strikt:))
3 reps @ 85kg (inte särskilt strikt)
3 reps @ 75kg (ganska strikt)
3 reps @ 65kg (för lite vikt och riktigt strikt)
Film ifrån Marklyften och stångroddarna kommer senare. Imogron förmodligen :)
Nu har jag och min lillebror fixat FEAR!
Vi ska spela nu och bli skit rädda :D
F.E.A.R. Var roligt :D Mycket härlig action.
Och här kommer i alla fall markfilmen som så vi väntat på :D Den är ifrån det senaste passet jag skrev i journalen. http://rapidshare.de/files/24505689/Mark_29_06_-_2006.wmv.html
och här kommer stångrodd filmen från samma pass :)
http://rapidshare.de/files/24506004/St_ngrodd_26_06_-_2006.wmv.html
petersson
2006-06-30, 08:38
Fina marklyft där! :)
Fina marklyft där! :)
Bra marklyft.:thumbup:
Tack grabbar! :) Det var ju månader sedan ja drog ett riktigt marklyft så nu ska jag börja öka som as! Nästa vecka blir det samma serie fast med 5kg mer i alla seten.
Nu så ska jag ta och pressa 90kg i bänk (blir film) sedan så ska jag köra lite dips och pusspress :D
petersson
2006-06-30, 16:53
Tack grabbar! :) Det var ju månader sedan ja drog ett riktigt marklyft så nu ska jag börja öka som as! Nästa vecka blir det samma serie fast med 5kg mer i alla seten.
Nu så ska jag ta och pressa 90kg i bänk (blir film) sedan så ska jag köra lite dips och pusspress :D
Ökning låter bra! Jag är övertygad om att du kommer klara det.
Haha pusspressar verkar trevliga :)
Det blir väl film på dipsen också?
stahlberg
2006-06-30, 19:05
Angående den senaste marklyftsfilmen.
Du har ett oväntat bra marklyft för att vara självlärd. Flera teknikfaktorer - t.ex samlad styrka (höfterna tillräckligt nära stången, alltså inte för långt bakåt), höfthöjd - som är viktiga tycks komma ganska naturligt för dig. Så du kan vara ganska nöjd.
Totalbalansen (stången + kroppen) i marklyft ska HELA TIDEN vara just framför hälen. I början av lyftet är du aningen framtung, i slutet aningen baktung. Detta kan säkert lättast korrigeras med ett par bättre skor. Du har för höga skor, som dessutom tycks vara lite "rundade" i botten? Skaffa ett par LÅGA och RAKA skor UTAN KLACK så har du ett par bra marklyftskor. Det är bättre att lyfta barfota än att använda de skor du nu har.
Bältets huvudfunktion i marklyft (och FRAMFÖRALLT i knäböjning) ät att STÖDA magen och AVBELASTA ryggen. Det bälte du nu har är tunnt och är dessutom för smalt framtill. Bältet i marklyft kan å andra sidan hindra en bra startställning om det är för tjockt. Men använder du samma bälte i böj ska du åtminstone SVÄNGA OM DET, så att den breda sidan är på magen.
Du verkar ha en aning bråttom då du tagit fotställning. Andas in oredntligt så att magen spänner mot bältet ("buktryck"), gå först sedan ner och greppa stången. Den lilla vickningen och höfternas höjd i starten är dock bra. Höfterna stiger en aning för tidigt i den sista singeln, men inte så mycket att det hindrar stången från att stiga.
Axlarna ska vara "lösa" (så att armarna blir långa) i marklyft. Du verkar inte koncentrera dig på detta, men när du drar ser det ändå ut som om du lyckas hålla axlarna lösa.
Ett par DETALJER i startögonblicket kunde ges små korrigeringar, men det är svårt via internet. I stort sett har du dock ett oväntat bra marklyft.
Kan du filma snett framifrån nästa gång vore det en stor fördel.
Dagens pass :)
Bänk
3 reps @ 82.5kg
2 reps @ 85.5kg
1 reps @ 87.5kg
2 reps @ 85.0kg (Bajs på denna! Skit jag skulle göra 3 reps men kom fel med axlen i början s jag klarade bara två!)
3 reps @ 85.0kg (Efter att jag blivit riktigt sur på första missen så tryckte jag upp det fint)
2 reps @ 87.5kg PB!
1 rep @ 90.0kg PB!
Dips
3 reps @ kroppsvikt 79-80kg)
2 reps @ KV+ 2.5kg
1 rep @ KV + 5.0kg
3 reps @ KV + 2.5kg
2 reps @ KV + 5.0kg
3 reps @ KV + 7.5kg
Biceps curls
3 reps @ 40kg
3 reps @ 40kg
Ingen pushpress idag :( Stället var upptaget.
Mycket underhållande journal det här..*popcorn*
Bra jobbat!:thumbup:
Nu väntar jag bara på filmen*popcorn*
Mycket underhållande journal det här..*popcorn*
Tack så mycket! :D
Jag försöker så gott jag kan :)
Bra jobbat!:thumbup:
Nu väntar jag bara på filmen*popcorn*
Filmen ska jag ladda upp :D Men tyvärr så klarade inte psyket av att jag filmade fler bänkpress efter misslyckandet på 85kg så jag stängde av kameran. Då förnedrade jag vikten 85kg med 4 reps sedan två reps på 87.5 och en singel på 90kg. Somsagt, tyvärr ingen film :( Kanske nästa vecka på 92.5? Jag vet inte om jag vågar filma den.
Dips däremot filmades :) Och en biceps curl på futtiga 40kg. Jag ska ladda upp nu!
Det blir väl film på dipsen också?
Japp :D
Ökning låter bra! Jag är övertygad om att du kommer klara det.
Haha pusspressar verkar trevliga :)
Ja, jag klarade det :) Men det var precis *grr27* Stpnen stod nästan still 3 cm över bröstet *grr* Men sedan så gick den sagta uppåt efter mycket morrande och grymtanda :D
Angående den senaste marklyftsfilmen.
Du har ett oväntat bra marklyft för att vara självlärd. Flera teknikfaktorer - t.ex samlad styrka (höfterna tillräckligt nära stången, alltså inte för långt bakåt), höfthöjd - som är viktiga tycks komma ganska naturligt för dig. Så du kan vara ganska nöjd.
Tack så mycket :) Marklyft har alltid kännts naturligt för mig och det är min favorit övning tillsammans med knäböj. Givetvis så är inte lyften perfekta men jag är nöjd.
Totalbalansen (stången + kroppen) i marklyft ska HELA TIDEN vara just framför hälen. I början av lyftet är du aningen framtung, i slutet aningen baktung. Detta kan säkert lättast korrigeras med ett par bättre skor. Du har för höga skor, som dessutom tycks vara lite "rundade" i botten? Skaffa ett par LÅGA och RAKA skor UTAN KLACK så har du ett par bra marklyftskor. Det är bättre att lyfta barfota än att använda de skor du nu har.
Ja, mina skor är inget vidare bra. På Onsdag när det är mark igen så ska jag köra barfota eller använd amina plattare skor. Jag filmar igen och då kan du bedömma hur det ser ut. Jg kommer att köra både med de plattare skorna och barfota
Bältets huvudfunktion i marklyft (och FRAMFÖRALLT i knäböjning) ät att STÖDA magen och AVBELASTA ryggen. Det bälte du nu har är tunnt och är dessutom för smalt framtill. Bältet i marklyft kan å andra sidan hindra en bra startställning om det är för tjockt. Men använder du samma bälte i böj ska du åtminstone SVÄNGA OM DET, så att den breda sidan är på magen.
Bältet är inte mitt utan det är gymmets. Tyvärr så finns det inget "bättre" bälte på gymmet :( Jag kanske ska ta och investera i ett "riktigt" bälte? Har du några tips Krister?
http://www.extremepower.se/metal-balte-p-1395.html?
http://www.extremepower.se/safe-usa-balte-p-352.html?
Finns det billigare bra alternativ?
Du verkar ha en aning bråttom då du tagit fotställning. Andas in oredntligt så att magen spänner mot bältet ("buktryck"), gå först sedan ner och greppa stången. Den lilla vickningen och höfternas höjd i starten är dock bra. Höfterna stiger en aning för tidigt i den sista singeln, men inte så mycket att det hindrar stången från att stiga.
Ja, höften får helst inte stiga fortare än stången, jag ska försöka tänka på det i den sista singeln nästa vecka på 150kg :)
Axlarna ska vara "lösa" (så att armarna blir långa) i marklyft. Du verkar inte koncentrera dig på detta, men när du drar ser det ändå ut som om du lyckas hålla axlarna lösa.
Ja, jag har aldrig koncentrrat mig på detta men bra att det tycks se ut som om de är lösa endå :)
Ett par DETALJER i startögonblicket kunde ges små korrigeringar, men det är svårt via internet. I stort sett har du dock ett oväntat bra marklyft.
Tack så mycket Krister! (Eller vill du att jag skriver stahlberg?) Jag tror att det är få som kan dissekera ett enda lyft och anlysera det så bra som du gör och dessutom utifrån en film. Mycket bra! Du har kommit med mycket bra synpunkter och tips som varit till stor hjälp. Det vore somsagt jätte roligt och nyttigt om duskulle kunna komma och tittade förbi här i oskarshamn.[/QUOTE]
Kan du filma snett framifrån nästa gång vore det en stor fördel.
Det ska vi kunna ordna! Det kommer att gå riktigt bra! (jag har insätt hur viktigt posetivt tänkande är i SL. Nästan hälften sitter i psyket)
Tusen tack ännu en gång!
Här kommer dipsen och en skivstångs curl!
http://rapidshare.de/files/24632451/Dips_mm.wmv.html
Det sista setet där jag gör 3 reps ser det ut som om jag endast har 5kg hängandes i bältet men det är en liten 2.5kg vikt på andra sidan som inte syns :P klantigt av mig eftersom kameran var på andra sidan men det är ju inte så noga :) Nästa vecka ska jag ju dippa med 10kg runt midjan.
Dips
3 reps @ kroppsvikt 79-80kg)
2 reps @ KV+ 2.5kg
1 rep @ KV + 5.0kg
3 reps @ KV + 2.5kg
2 reps @ KV + 5.0kg
3 reps @ KV + 7.5kg PB var det ju här :D
Jag glömde skriva att det var ett PB där :)
Bältet är inte mitt utan det är gymmets. Tyvärr så finns det inget "bättre" bälte på gymmet :( Jag kanske ska ta och investera i ett "riktigt" bälte? Har du några tips Krister?
http://www.extremepower.se/metal-balte-p-1395.html?
http://www.extremepower.se/safe-usa-balte-p-352.html?
Finns det billigare bra alternativ?
Jag kollade runt lite på nätet och hittade dessa två bälten på budo & fitness.
http://img199.imageshack.us/img199/3848/gsp30515vh.jpg (http://imageshack.us) 549kr
Och
http://img249.imageshack.us/img249/9029/ssn215s0ih.jpg (http://imageshack.us)
398kr
Är det billigt skit eller tror du(med "du" så menar jag stahlberg)/ni att de funkar bra? Jag vill ju gärna inte betala 1.200kr för ett bälte..
För första gången på riktgit länge så har jag träningsvärk i biceps :D Och nu sitter den sköna värken i muskeln och inte i senorna!
http://img249.imageshack.us/img249/9029/ssn215s0ih.jpg (http://imageshack.us)
398kr
Oskis här på Kolo har det där bältet. Av vad jag minns tycker han det funkat riktigt bra, och han är ju ändå uppe på tämligen stora vikter i böj/mark! (Han måste snart byta iofs för midjan hans går mot storlek "grotesk"...*innocent* )
Jag har själv ett liknande budget-bälte för 3-400kr (från Powerzite tror jag, "Noname" iaf), har också funkat perfekt. Finns väl givetvis bättre bälten, t.ex. Wahlanders, men då kostar de 1000kr också. Det kanske dem är värda, men som med det mesta annat borde man utan större problem kunna växa ur ett bälte i vår ålder...
EDIT: Nu är jag inte Ståhlberg, men iaf... :)
Oskis här på Kolo har det där bältet. Av vad jag minns tycker han det funkat riktigt bra, och han är ju ändå uppe på tämligen stora vikter i böj/mark! (Han måste snart byta iofs för midjan hans går mot storlek "grotesk"...*innocent* )
Jag har själv ett liknande budget-bälte för 3-400kr (från Powerzite tror jag, "Noname" iaf), har också funkat perfekt. Finns väl givetvis bättre bälten, t.ex. Wahlanders, men då kostar de 1000kr också. Det kanske dem är värda, men som med det mesta annat borde man utan större problem kunna växa ur ett bälte i vår ålder...
EDIT: Nu är jag inte Ståhlberg, men iaf... :)
Tack så mycket för de väl valda orden! Då blir det ett sådant bälte! haha oskis midja åt storlek "grotesk" :laugh:
Fy vad snyggt det bältet är för övrigt!
Tack så mycket för de väl valda orden! Då blir det ett sådant bälte! haha oskis midja åt storlek "grotesk" :laugh:
Fy vad snyggt det bältet är för övrigt!
Du är så fet va Tommy men gillar dig ändå.
Som sagt har jag ett sådant bälte och jag tycker det är helt ok (jag har visserligen inte provat speciellt många andra). Funkar för mig på min nivå iaf. (även om tommy har rätt om midjemåttet :D)
Lycka till i övrigt :thumbup:
Du är så fet va Tommy men gillar dig ändå.
Som sagt har jag ett sådant bälte och jag tycker det är helt ok (jag har visserligen inte provat speciellt många andra). Funkar för mig på min nivå iaf. (även om tommy har rätt om midjemåttet :D)
Lycka till i övrigt :thumbup:
Låter super bra! Din nivå är ju faktiskt ganska hög :) hur mycket vikt är det du har på axlarna/nacken i din avatar?
Låter super bra! Din nivå är ju faktiskt ganska hög :) hur mycket vikt är det du har på axlarna/nacken i din avatar?
260kg, tränade bara utgångar där men hoppas kunna böja däromkring till serie 3an i septemper. (med grejer då)
260kg, tränade bara utgångar där men hoppas kunna böja däromkring till serie 3an i septemper. (med grejer då)
Okej, sjukt mycket vikt iallafall :) Vad ligger max böjen på då?
Böj för mig imorgon iallafall! Film på det självklart!
Förresten Oskis, jag tänker bli riktigt stark! Snart så är jag på dina vikter och jobbar! :D
Ah just det! Jag var bara tvungen att lägga upp denna http://video.google.com/videoplay?docid=-5088219410128300165 här. Så enormt sköna! Det där kallar ja underhållning! :D
Okej, sjukt mycket vikt iallafall :) Vad ligger max böjen på då?
Böj för mig imorgon iallafall! Film på det självklart!
Förresten Oskis, jag tänker bli riktigt stark! Snart så är jag på dina vikter och jobbar! :D
Jag har inte maxat på väldigt länge vare sig med eller utan grejer. Kommer avslut denna böjcykeln om 3 veckor då ska jag försöka göra 200kg med bara bälte. Sedan får vi se vad det kan bli med grejer men 250+ borde gå.
Kör på, mina nuvarande vikter kan du säkert nå om ett tag (men förhoppningsvis är jag inte kvar där :D)
Ska också böja imorrn 5or på 170, får se hur det går. Lycka till :thumbup:
Jag har inte maxat på väldigt länge vare sig med eller utan grejer. Kommer avslut denna böjcykeln om 3 veckor då ska jag försöka göra 200kg med bara bälte. Sedan får vi se vad det kan bli med grejer men 250+ borde gå.
Kör på, mina nuvarande vikter kan du säkert nå om ett tag (men förhoppningsvis är jag inte kvar där :D)
Ska också böja imorrn 5or på 170, får se hur det går. Lycka till :thumbup:
Nää det är sant :) Du är nog inte kvar på samma vikter när jag är där.
Soft med 5or på 170! Blir det film?
Jag vill ha bältet nu! Så himmla snyggt det är! Har du sådär snygg blå text på ditt bälte?
Här kommer lite motivation inför böjpasset!
http://img161.imageshack.us/img161/750/5kirk1yx.jpg (http://imageshack.us)
Kirk!
Nää det är sant :) Du är nog inte kvar på samma vikter när jag är där.
Soft med 5or på 170! Blir det film?
Jag vill ha bältet nu! Så himmla snyggt det är! Har du sådär snygg blå text på ditt bälte?
Här kommer lite motivation inför böjpasset!
http://img161.imageshack.us/img161/750/5kirk1yx.jpg (http://imageshack.us)
Kirk!
Möjligt att det blir nåt klipp får se :)
Ja det har jag fast det är övertejpad med eltejp för att vara tävlingsgodkännt :D
Möjligt att det blir nåt klipp får se :)
Ja det har jag fast det är övertejpad med eltejp för att vara tävlingsgodkännt :D
Ah, film vore gutt :)
Aha, är det för att du inte är sponsrad av Strength som du inte får visa märket på bältet?
Ah, film vore gutt :)
Aha, är det för att du inte är sponsrad av Strength som du inte får visa märket på bältet?
De har väl inte betalat till IPF eller nåt sånt, vet faktiskt inte riktigt :)
stahlberg
2006-07-02, 10:30
Jag heter Krister, så visst får du kalla mig så. stahlberg duger också, det heter jag också fastän med en ring över a-et. Man ska inte förväxla mig med Finlands första president (Kaarlo Ståhlberg), fastän jag har samma initialer - SÅ gammal är jag inte.
tp och Oskis är feta och groteska, men de har gett dig bra bältesråd ändå. När man kommer längre i sin "karriär" kan det löna sig att ha skilda bälten i knäböjning (maxtjocklek, 13mm) och knäböjning (10mm). Men de bälten som fanns på bilen såg ut att vara helt okay.
De har väl inte betalat till IPF eller nåt sånt, vet faktiskt inte riktigt :)
Ah, okej :)
Jag heter Krister, så visst får du kalla mig så. stahlberg duger också, det heter jag också fastän med en ring över a-et. Man ska inte förväxla mig med Finlands första president (Kaarlo Ståhlberg), fastän jag har samma initialer - SÅ gammal är jag inte.
tp och Oskis är feta och groteska, men de har gett dig bra bältesråd ändå. När man kommer längre i sin "karriär" kan det löna sig att ha skilda bälten i knäböjning (maxtjocklek, 13mm) och knäböjning (10mm). Men de bälten som fanns på bilen såg ut att vara helt okay.
Okej, då blir det krister eftersom det är lättare att skriva det :)
Men så bra! Då blir det ett sådant blått och snyggt bälte som jag köper :)
Kl 14.00 drar jag till gymmet och kör djupa knäböj! Det ska gå riktigt bra har jag bestämt :) Film ska jag försöka få på det.
Det ska gå riktigt bra har jag bestämt.
:thumbup:
:thumbup:
Somsagt, det gäller att tänka posetivt :)
Somsagt, det gäller att tänka posetivt :)
Tyvärr så gick det inte så bra. Efter att jag gjort en hyffsat lätt riktig ATG böj på 102.5 så känndes det lite väl mycket i nedre ryggen precis vänster om ryggraden. Det där lilla onda kom för ett tag sedan när jag provade ryck för första gången och de har inte hunnit försvinna eftersom jag kör på med böj och mark. Så nu ska jag byta ut böjen mot benpress ett litet tag tills det onda försvinner. Benpress är ju riktigt kul det med om man kör fulldjup och fötterna lågt placerade.
Dagens pass blev alltså så här:
ATG Böj
2 lätta reps @ 100kg
3 hyffsat lätta reps @ 102.5kg
Vadpress i benpressen
3 reps @ 170kg
4 reps @ 220kg
3 reps @ 270kg
3 inte riktigt hela reps @ 320kg
3 inte riktigt hela reps @ 320kg
3 reps @ 270kg
Totalt 14 reps @ 220kg (rest paus)
Jag är glad endå :) Om man räknar bort det onda i ryggen så känndes böjarna ruskigt bra! Snart så är det onda borta och då blir det böj så det str härliga till!
Här är filmen ifrån de två ATG böjarna :)
http://rapidshare.de/files/24751899/ATG_Boej.wmv.html
Och här är filmen ifrån alla vadpressarna förutom den första på 170kg. Filmen börjar alltså med 220kg
http://rapidshare.de/files/24752266/M_nga_vadpressar.wmv.html
Och här är den sista rest paus vadpressen på 220kg
http://rapidshare.de/files/24752610/Vadpress__Rest_paus.wmv.html
stahlberg
2006-07-03, 09:58
Tyvärr måste jag kritisera en aning. Men ta det för vad det är : meningen är att göra dina lyft bättre, inte att kritisera dig. Ingen kan veta allt från början - det minns jag alldeles tydligt från det jag själv började träna år 1976 (fastän jag har svårt att minnas mycket annat från det året).
Knäböjning ska du INTE träna utan skor. Du behöver ett par STADIGA skor. Dessa borde dessutom helst (med din fotbredd) ha en liten klack.
Du har stången högt upp på axlarna när du knäböjer (high bar squat). Detta ska - teoretiskt - isolera framsida lår bättre. Men i praktiken har denna stil en tendens att trycka nedersta delen av ryggen en aning framåt, och belastar därför ryggen MERA (och mera ohälsosamt) än SL-böj. Nu ser jag ingen tendens till detta i dina lyft, men det KAN vara en orsak till de smärtor du känt.
Dina knäböjningar på denhär filmen har ett par brister till som kan orsaka smärta. I ett par av upprepningarna blir du tydligt baktung, så att du kanske belastar ryggen olämpligt. Dessutom har du en tendens till "höftvridning" på vägen upp, nära nedersta läge, som absolut måste arbetas bort.
Jag tror du kan träna knäböjning (bara ryggen annars känns bra) om du 1) flyttar ner stången till SL-höjd på ryggen, 2) använder stadiga skor, 3) går ner till bara SL-djup, 4)tänker på att pressa stången rakt upp (i sidled, utan höftvridningar). När du tagit ut stången och tagit fotställning, så andas in djupt och spänn till hela kroppen för att få bra buktryck.
Se för övrigt i mina kommentarer till Klenmenren, angående böjfilmen i hans journal. Titta noga på filmen också, han har en bra utgång och inandning, samt en mycket fin stil (bortsett från att sänkningen är för långsam, vilket vi dock diskuterat)
Tack så mycket för ditt svar Stalberg. Mycket bra med kretik. Du har helt och hållet rätt angående höft vridningen. Jag ve inte varför jag gör så. Vad det gäller high bar och djupet så gör jag så för att jag helt enkelt aldrig gjort på något annat sätt. Jag har aldrig provat att ha stången längre ned men jag ska försöka prova nästa gång. Angående djupet, är SL djup så djupt som jag körde i min förra böj film eller bör de vara grundare? Jag har iallafall alltid gillat att utnyttja min vighet där av Full djup.
Krister, du borde verkligen komma hit. Jag hoppas att du kan... det skulle vara så mycket lättare.
stahlberg
2006-07-03, 14:00
Det är lite svårt att bedöma djupet exakt i den första böjfilmen. Men det ser tillräckligt djupt ut, tycker jag. Det som borde experimenteras med är
1) fotställningen (främst bredden) ;
2) hur långt farmåt du ska låta knäna gå ;
3) hur du ska få höfterna in i mitten när det blir tungt.
Detta alltså förutom det som jag nämnde tidigare.
Jag har planerat att komma till Sverige i slutet av augusti. Före detta kan jag resa bara till Stockholm (pga tidsbrist), som ju iof också är i Sverige.
. Så nu ska jag byta ut böjen mot benpress ett litet tag tills det onda försvinner. Benpress är ju riktigt kul det med om man kör fulldjup och fötterna lågt placerade.
!
Benpressen är MYCKET roligare. Några pass och du är helt frälst! Ingen jobbig väg att gå ut från racket, bara lägga sig och pressa sig blå. Så har man mer ork kvar att fokusera på marklyft också.
stahlberg
2006-07-03, 16:07
Fast om man ska bli SL-are hjälper det inte att benpress är roligt...
Benpressen är MYCKET roligare. Några pass och du är helt frälst! Ingen jobbig väg att gå ut från racket, bara lägga sig och pressa sig blå. Så har man mer ork kvar att fokusera på marklyft också.
Benpress är grymt kul men SL och knäböj är roligare :) Visst, knäböj är en väldigt teknik krävande övning men den ger så mycket mer än benpress.
Fast om man ska bli SL-are hjälper det inte att benpress är roligt...
Precis *flex*
Jag har planerat att komma till Sverige i slutet av augusti. Före detta kan jag resa bara till Stockholm (pga tidsbrist), som ju iof också är i Sverige.
Vad tråkigt att du inte kan komma :( Det hade varit mycket mycket givande.
Vad tråkigt att du inte kan komma :( Det hade varit mycket mycket givande.
Nu kanske JAG missuppfattade, (även om jag tror det är du som gjort det) men jag tolkar det som att det finns chans (risk? :D) att han kommer i slutet av Augusti, innan dess hinner han bara ta sig till Sthlm. Men som sagt; kan ju vara jag som missuppfattade.
(Dessutom går det rykten om att den gode Ståhlis är senil så man vet ju aldrig riktigt... *screwy* )
Nu kanske JAG missuppfattade, (även om jag tror det är du som gjort det) men jag tolkar det som att det finns chans (risk? :D) att han kommer i slutet av Augusti, innan dess hinner han bara ta sig till Sthlm. Men som sagt; kan ju vara jag som missuppfattade.
(Dessutom går det rykten om att den gode Ståhlis är senil så man vet ju aldrig riktigt... *screwy* )
Ah, hoppas att det är så som du misstänker :cool: Så att vi kan fixa mina konstiga böjar.
hehe Senil... jaa du, det vet ingen :D
Ja, nu när jag läste ståhlis inläg angående sverige en gpng till så inser jag att jag förmodligen missupfattade det hela! Så bra! Då kommer kanske krister en sväng trots allt :)
stahlberg
2006-07-04, 09:31
Visst har tp uppfattat rätt. Han må vara fet, men senil är han tydligen inte.
Själv tycker jag det är bättre att vara senil än att vara fet. Tyvärr är jag bådadera *cry* .
Sätter upp en bild av mitt ansikte ::Virro .
Visst har tp uppfattat rätt. Han må vara fet, men senil är han tydligen inte.
Själv tycker jag det är bättre att vara senil än att vara fet. Tyvärr är jag bådadera *cry* .
Sätter upp en bild av mitt ansikte ::Virro .
Haha :D Så då blir det ju kanske ett besök trots allt :D
petersson
2006-07-04, 19:00
Hej! Hoppas ryggontet försvinner fort! :) När kommer nästa pass då? :thumbup:
Hej! Hoppas ryggontet försvinner fort! :) När kommer nästa pass då? :thumbup:
Oj, jag glömde skriva dagens pass :D
Så här blev det.
Lätt/explosiv bänk
3 reps @ 67.5kg
3 reps @ 67.5kg
3 reps @ 67.5kg
3 reps @ 67.5kg
3 reps @ 67.5kg
Lite lutande hantelpress
3 reps @ 33.5kg hantlarna
2 reps och en med hjälp @ 33.5kg hantlarna
Liggande triceps extensioner runt huvudet
3 reps @ 31kg + EZ stången (jag vet inte vad en EZ stång väger, 8kg kanske?)
3 reps @ 32.5kg + EZ stången
2 reps och en med hjälp @ 35kg + EZ stången
3 reps @ 32.5kg + EZ stången
Lite hantellyft åt sidan men var mosad så orkad inget :P
Det känns fortfarande lite i ryggen men jag hoppas att mark passet imorgon kan få bort det :D
Ah, Mark passet var gutt! Det känns inte lika mycket i ryggen efter det :)
Så passet blev så här:
Mark
3 reps @ 135kg
2 reps @ 140kg
1 rep @ 145kg
3 reps @ 140kg
2 reps @ 145kg
1 rep @ 150kg
Pullups
3 reps @ Kroppsvikt (79-80kg)
Hantelrodd
3 reps @ 43.5kg
3 reps @ 41.0kg
3 reps @ 43.5kg
3 reps @ 43.5kg
8 reps @ 43.5kg (fy vad gutt det var med dragremmar! Greppet var slut efter marken och latsen fick inte nig med stryk innan greppet gav upp)
8 reps @ 43.5kg
Film på Marken och Hantel rodd på 41kg och 43.5kg
Filmen kommer på Torsdag :)
JAg filmade marken snett framifrån. Lite klurigt att hitta bra ställen att ha kameranpå bara. Hoppas att det blev tillräckligt snett för bedömmning.
Marklyft: http://rapidshare.de/files/25074503/Fis__mark__150kgmm_.wmv.html
Hantelrodd:
http://rapidshare.de/files/25074898/Fis_hantelrodd.wmv.html
Det var utrustning i vägen för bilden, men på många av lyften ser du inte ut att sträcka ut dig helt. sista lyftet kanske du gör det men det ser ändå lite framåtlutat ut.
Sen vet jag inte om det är några tips för att göra lyften bättre, jag observerade dock att du har smalbenen i princip helt vertikala när lyftet börjar, sen såg att du har stången längre fram än mot smalbenen och börjar genom att rulla stången mot dig istället för att lyfta uppåt. Jag antar du drar i en OL stång eftersom den rullar så lätt.
Det var utrustning i vägen för bilden, men på många av lyften ser du inte ut att sträcka ut dig helt. sista lyftet kanske du gör det men det ser ändå lite framåtlutat ut.
Sen vet jag inte om det är några tips för att göra lyften bättre, jag observerade dock att du har smalbenen i princip helt vertikala när lyftet börjar, sen såg att du har stången längre fram än mot smalbenen och börjar genom att rulla stången mot dig istället för att lyfta uppåt. Jag antar du drar i en OL stång eftersom den rullar så lätt.
Att jag inte sträcker ut ig helt var en miss av mig. Det ska jag göra i de kommande lyften.
Ja, jag börjar med att rulla den mot mig för att jag tycker att det känns skönt på något sätt. Det var islänningen benni som fick mig till att göra så. Hans fel :) Om det på något sätt är dåligt att göra så så får jag försöka att lära av mig det. Angående smalbenen så vet jag inte. Är de verkligen vertikala när jag börjar dra uppåt? Är det bara inte innan jag rullar stången mot mig som smalbenen är vertikala?
Japp, OL stång är det. Det finns bara OL stänger och OL bälten på gymmet.
Nja, vet inte om det är direkt fel i ditt utförande. Var bara lite saker som jag såg i filmen. Det kanske kan vara något att fundera över/testa om det är värt att ändra på. :thumbup:
Japp, OL stång är det. Det finns bara OL stänger och OL bälten på gymmet.
Hur klarar du av att bänka med OL-stänger? *usch*
EDIT: Fina mark, speciellt utan bälte!
Riktigt snygga marklyft måste jag säga enda jag kan tänka på är det som bubbe sa att du inte ser ut att låsa ut helt i övre läget. Tycker det ser ut som du har riktigt bra vinklar för marken också, kommer bli stora vikter framöver :thumbup:
petersson
2006-07-06, 16:09
Bra marklyft Timme! :) Nu blev jag sugen på mark fast jag precis kommit hem från ett benpass :)
stahlberg
2006-07-06, 18:38
Men jag säger såhär : FANTASTISKT! Här har vi en marklyftare av naturen.
De detaljer (t.ex om att få "axlarna lösa" i början) som jag tidigare nämnt - läs dem på nytt - kommer helt naturligt. GRUNDTEKNIKEN och VINKLARNA är UTMÄRKTA. Här behövs bara finslipning av detaljer (och styrka, naturligtvis, men det kommer med träningen).
KOMMENTARER
1. SKIVSTÅNGEN. Det är ingen fara för dig att träna med OL-stång (just nu). Tvärtom kommer greppet att hålla hur som helst med en SL-stång, som är tjockare och har bättre "grepp" (mer räfflor).
2. UTRUSTNING. Du ska inte ha byxor som är så lösa att de ökar friktionen (motståndet). Skaffa spända byxor. Däremot ser de barfota lyften bra ut ; nästa blir att skaffa "balett-tossor".
3. STÅNGRULLNING I STARTEN. Skivstången i marklyft är "död". Somliga lyftare - också topplyftare - försöker få "rörelse" i stången genom att rulla den emot sig innan själva lyftet börjar. Jag vet inte hur stor betydelse detta har för dig. Du kan antingen fortsätta rulla den lite eller sluta med detta. Men om det förändrar din teknik i övrigt om du slutar, så fortsätt för all del.
4. SKENBENEN. Du har som Bubbe säger ganska raka skenben i början av lyftet. FORTSÄTT MED DET. Eftersom du får höfterna på rätt höjd och dessutom har "samlad styrka" i början trots att du har skenbenen raka, så finns det INGEN ORSAK att ändra detta.
5. UTLÅSNING. Pojkarna (säger alltså jag, som är gammal gubbe, och dessutom kallar alla män för pojkar och alla kvinnor för flickor, oberoende hur gamla de är) har förstås rätt när de säger att du inte låser ut helt. Lyften är inte helt tävlingsgodkända. VAR DOCK FÖRSIKTIG HÄR!!!!!! Lär dig låsa ut så att du inte fortsätter att dra skivstången uppåt. Då kan du få onödigt tunga sista centimetrar. Stanna där du är och 1) dra axlarna åt sidan och 2) lås knäna (gör benen raka). På det sättet ökar inte dragets längd, men du får ändå lyften godkända på tävling.
Endast i två lyft - en av de tidigare ettorna samt i den sista singeln, som är tekniskt sämst - stiger höfterna för tidigt.
Tummen upp för dessa marklyft.:thumbup:
stahlberg
2006-07-06, 18:41
Jag glömde en liten sak. Ditt vänstra handgrepp är för nära benet (åtminstone med dessa byxor). Handen tar alltför länge i vänster ben. Friktionen ökar, vilket gör lyftet tyngre. Välj mellan en aning bredare grepp eller en aning smalare ställning.
stahlberg
2006-07-08, 15:56
Det var inte meningen att du skulle sluta träna och börja "vila på dina lagrar" fastän du fick lite positiv feedback.
Snart sätter jag upp en poll om jag ska skriva något eller inte göra det här på kolozzeum mera.
BigForre
2006-07-08, 16:15
Ja, var har du tagit vägen Timme!? Har ju inte haft så här långt uppehåll i ditt skrivande någonsin...
stahlberg
2006-07-08, 16:35
På något sätt får jag för mig - vilket jag hoppas är fel och beror på min paranoia - att jag "jagar bort" människor (se t.ex Sällen). Borde jag sluta skriva i journalerna, och koncentrera mig på Träning och Allmänt?
Borde jag sluta skriva i journalerna, och koncentrera mig på Träning och Allmänt?
Nej, verkligen inte.
stahlberg
2006-07-08, 18:03
Träning, Allmänt och pm-svar?
Träning, Allmänt och pm-svar?
Tävlingar/Tävlingsförberedelser - tips och tricks m.m. ?
stahlberg
2006-07-08, 18:10
Jag tycker PÅ RIKTIGT att det börjar bli ett problem. Jag ger - som jag själv ser det - seriösa svar på människors olika träningsfrågor. Men mitt i allt försvinner de.
Då kunde det vara bättre att skriva bara i Träning, Allmänt och att ge pm-svar.
stahlberg
2006-07-08, 18:14
Det blir helt enkelt slöseri merd tid. Det finns naturligtvis en hel del bluffare på sådana här forum. Men det kan väl ändå inte vara så att 50% är bluffare, eller att nab råkar svara bara sådana?
Något fel är det iaf.
stahlberg
2006-07-08, 18:17
Här finns förstås sådana som är seriösa också - typ tp, jompi, Nitrometan, Lillgrabben, Pinglan, Erik_...
Men hur i helvete ska man skilja de seriösa från de icke-seriösa?
Här finns förstås sådana som är seriösa också - typ tp, jompi, Nitrometan, Lillgrabben, Pinglan, Erik_...
Men hur i helvete ska man skilja de seriösa från de icke-seriösa?
Många ungdomar vet inte riktigt vad dom vill, men de äldre har ju fått pröva sig fram - därför är de oftast seriösare (förutom erik då, han är ju ung).
Jag försöker vara seriös, men det är svårt! Speciellt i den här hettan :)
stahlberg
2006-07-08, 18:36
Att vara seriös är en svår sak, i hettan (eller i kylan, på vintern). Det är inte fråga om det. Ungdomar har ofta sina "visioner" kvar, de ÄR SERIÖSA. Jag känner till många ungdomar här som är seriösa. tg.ex tp_88. Jompi och Erik_ har jag t.om träffat. Men man tappar intresset, när det verkar som om lika många är oseriösa, och man inte vet vem som är vad.
Självfallet så kan jag hänga här och bara läsa - som jag gjorde i början pga att de första jag läste var 2snarthårdakillar, eller vad signaturen hette, man visste ju inte vad man skulel tro - men då minskar intresset än mer - jag har mycket litet att lära mig mera, tycker jag.
Kära vännr oc framför allt stahlberg! Lämmna mig inte!
Hjälp :D jag har inte haft tränings uppehåll :) Jag har bara haft fullt upp med att leka med barnen på jobbet vid stranden och sovit dåligt. Jag har helt enkelt inte fått tummen ur och skrivit än. Tack vara er och era positiva feedback så blir jag ännu mer sugen på att träna som ett as och bli en bra SLare. Tack alla!
Nja, vet inte om det är direkt fel i ditt utförande. Var bara lite saker som jag såg i filmen. Det kanske kan vara något att fundera över/testa om det är värt att ändra på. :thumbup:
Jag är mycket tacksam för alla synpunkter och tips! Jag värderar det högt!
Hur klarar du av att bänka med OL-stänger? *usch*
EDIT: Fina mark, speciellt utan bälte!
hehe jag vet inte :D Jag har ju aldrig bänkat med en SL stång så jag vet inte skillnaden. Men jag skulle vilja prova en SL stång allt.
Tack för de positiva kommentarerna! Utan bälte är ju igentligen det som gäller men jag kan dra mer med bälte. Därav tre set utan bälte och tre set med :)
Riktigt snygga marklyft måste jag säga enda jag kan tänka på är det som bubbe sa att du inte ser ut att låsa ut helt i övre läget. Tycker det ser ut som du har riktigt bra vinklar för marken också, kommer bli stora vikter framöver :thumbup:
Tack så mycket! Det är sådant här som gör att man blir mer sugen på att fortsätta kömpa och verkligen bli bättre! Japp, utlåsningen ska jag tänk på mer :)
Jaaaa! stora vikter är påväg!
Bra marklyft Timme! :) Nu blev jag sugen på mark fast jag precis kommit hem från ett benpass :)
Tack! Det är roligt att ja kan ge insperation! haha trots att du precis mosat ben :D
Som jag nämnde i PM (tror jag) är det tråkigt om du lägger ner tid på folk som sedan "skiter i det". Väldigt tråkigt. Du ska iaf veta att jag är evigt tacksam för all den hjälp jag fått; du är som den coach jag aldrig haft.
:thumbup: Denna journalen ska följas i framtiden, kul att du lägger ut filmer också
Men jag säger såhär : FANTASTISKT! Här har vi en marklyftare av naturen.
Tack så mycket Krister! Det glädjer mig. Nu blir jag sugen på att dra marklyft som får vilken SLare som helst att tappa hakan :D Tack så enormt mycket för den positiva feedbacken, det betyder mycket för mig.
De detaljer (t.ex om att få "axlarna lösa" i början) som jag tidigare nämnt - läs dem på nytt - kommer helt naturligt. GRUNDTEKNIKEN och VINKLARNA är UTMÄRKTA. Här behövs bara finslipning av detaljer (och styrka, naturligtvis, men det kommer med träningen).
Super bra! Det känns skönt att det kommer naturligt och jag är villig at försöka fixa detaljer så att lyften blir nära perfektion.
KOMMENTARER
1. SKIVSTÅNGEN. Det är ingen fara för dig att träna med OL-stång (just nu). Tvärtom kommer greppet att hålla hur som helst med en SL-stång, som är tjockare och har bättre "grepp" (mer räfflor).
2. UTRUSTNING. Du ska inte ha byxor som är så lösa att de ökar friktionen (motståndet). Skaffa spända byxor. Däremot ser de barfota lyften bra ut ; nästa blir att skaffa "balett-tossor".
3. STÅNGRULLNING I STARTEN. Skivstången i marklyft är "död". Somliga lyftare - också topplyftare - försöker få "rörelse" i stången genom att rulla den emot sig innan själva lyftet börjar. Jag vet inte hur stor betydelse detta har för dig. Du kan antingen fortsätta rulla den lite eller sluta med detta. Men om det förändrar din teknik i övrigt om du slutar, så fortsätt för all del.
4. SKENBENEN. Du har som Bubbe säger ganska raka skenben i början av lyftet. FORTSÄTT MED DET. Eftersom du får höfterna på rätt höjd och dessutom har "samlad styrka" i början trots att du har skenbenen raka, så finns det INGEN ORSAK att ändra detta.
5. UTLÅSNING. Pojkarna (säger alltså jag, som är gammal gubbe, och dessutom kallar alla män för pojkar och alla kvinnor för flickor, oberoende hur gamla de är) har förstås rätt när de säger att du inte låser ut helt. Lyften är inte helt tävlingsgodkända. VAR DOCK FÖRSIKTIG HÄR!!!!!! Lär dig låsa ut så att du inte fortsätter att dra skivstången uppåt. Då kan du få onödigt tunga sista centimetrar. Stanna där du är och 1) dra axlarna åt sidan och 2) lås knäna (gör benen raka). På det sättet ökar inte dragets längd, men du får ändå lyften godkända på tävling.
1. Okej, men kommer det bli "farligt" att räna med OL stång när jag är uppe i vikter över 200kg?
2. Okej, hmm. Spända byxor? Tights eller? Dessa byxorna är typ de enda jag har för mark. Att marka i shorts tycker jag inte om. Men jag kanske bör skaffa ett par bättre senare. Något tips på träningsbyxor?
Vilken skillnad det blev att dra med strumporna! Så skönt!
3. Då kommer jag inte att sluta med att rulla den. Det känns helt enkelt bra att ha den i rörelse precis innan lyftet börjar.
4. Okej, då fortsätter jag så :D
5. Utlåsningen ska jag ta tag i. Tack för tipsen om utlåsningen Ståhlis.
Endast i två lyft - en av de tidigare ettorna samt i den sista singeln, som är tekniskt sämst - stiger höfterna för tidigt.
Aj då. Det vill man ju helst undvika :) Går det att dra näst intill felfritt trots att det är absolut max vikt?
Tummen upp för dessa marklyft.:thumbup:
Tack så mycket *flex*
Jag glömde en liten sak. Ditt vänstra handgrepp är för nära benet (åtminstone med dessa byxor). Handen tar alltför länge i vänster ben. Friktionen ökar, vilket gör lyftet tyngre. Välj mellan en aning bredare grepp eller en aning smalare ställning.
Ja det har du rätt i! (än en gång så imponeras jag av din förmåga att analysera och se detaljer. Mycket bra!)
Jag tror att jag kommer att välja ett lite bredare grepp. Jag vill nog inte stå smalara än jag gör :)
Det var inte meningen att du skulle sluta träna och börja "vila på dina lagrar" fastän du fick lite positiv feedback.
Snart sätter jag upp en poll om jag ska skriva något eller inte göra det här på kolozzeum mera.
Nej det var det verkligen inte! Jag har inte slutat träna heller som tur är :D
Förlåt än en gång för att jag inte skrivet. Det ska inte hända igen!
Sluta absolut inte att skriva här på kollo! Väldigt många här värderar dina åsikter och synpunkter mycket högt! Jag är mycket tacksam över att du tar dig tid och ger feedback. Mycket givande!
Förlåt Krister än en gång. (nu har du väl röttnat på alla förlåt men "what the heck" :D)
:thumbup: Denna journalen ska följas i framtiden, kul att du lägger ut filmer också
Ah vad roligt att du vill följa den :D Det uppskatta jag :) Mer filmer utlovasd också men då framförallt böj och mark filmer. Lite mer posing kommer lite senare *flex*
Som jag nämnde i PM (tror jag) är det tråkigt om du lägger ner tid på folk som sedan "skiter i det". Väldigt tråkigt. Du ska iaf veta att jag är evigt tacksam för all den hjälp jag fått; du är som den coach jag aldrig haft.
Jag är mycket ledsen att det skulle behöva bli såhär. Jag är också otroligt tacksam för stahlbegs hjälp. Jag kommer inte att lägga ner det här! Jag ska satsa! Krister är den bästa medlemmen kollo har!
Ja, var har du tagit vägen Timme!? Har ju inte haft så här långt uppehåll i ditt skrivande någonsin...
Nej jag vet! Förlåt! Det ska och får inte hända igen! (smiskar mig själv lite)
Nu är det dags att skriva dagens pass!
Lättare Bänk
3 reps @ 67.5kg
2 reps @ 70.0kg
1 rep @ 72.5kg
3 reps @ 70.0kg
2 reps @ 72.5kg
1 rep @ 75.5kg
Lutande Hantelpress
2.5 reps (tre posetiva och två negativa) @ 36kgs hantlar
2.5 reps @ 36kgs hantlar
2.5 reps @ 36kgs hantlar
1.5 reps @ 36kgs hantlar
hmmm, vad säger ni? Räknas det som 2 reps eller 3 reps? Jag pressar vikten tre gånger ifrån bröstet men har endast två negativa faser i pressarna efter som jag börjar med vikten på brösten. Efter den sista repetitionen så håller jag hantlarna på raka armar och lägger dem på benen. Med hantlarnas tyngd mot de upp lyfta benen så flyger jag upp till sittande positionen istället för att släppa hantlarna i golvet. Kanske lit enödigt men det kan vara kul att veta vad som gäller :)
Här kommer en bild jag målade när jag jobbade med barnen :) Det där är då jag inom en viss framtid när jag drar mark :D
http://img472.imageshack.us/img472/9817/markavtimme0585iw.jpg (http://imageshack.us)
Han har inte slarvat med ben träningen i alla fall!
Jag ska nog måla en till och för söka få den bättre :)
Min lillebror och jag ska försöka fixa några plankor så att vi kan köra klossbänk. Hur hög bör klossen vara tycker ni för bäst resultat? Över eller under 15cm?
Jag har läst lite i tp_88as journal och jag ska också köra mina explosiva bänkar med stopp :D Det känns skit att köra utan.
Min lillebror och jag ska försöka fixa några plankor så att vi kan köra klossbänk. Hur hög bör klossen vara tycker ni för bäst resultat? Över eller under 15cm?
Beror på din sticking-point. Men du kan ju köra med klossen också för att få lite känsla för tyngre vikter. Jag har prövat 4, 9 och 14-15cm och jag gillar helt klart den största bäst (MER VIKT!!!! :D)!
Gör några stycken är mitt tips. Eller som tp_88 (tror det var han); en med kardborreband som man kan justera mellan flera olika storlekar.
petersson
2006-07-08, 20:35
Hej Timme!
Nu har jag bara tränat på en riktig SL-klubb en gång men där hade dom ett par olika storlekar och kombinerade dessa beroende på vilken höjd man ville ha så skaffa typ tre olika så blir det nog bra :)
Imorn ska jag förresten till klubben igen och träna marklyft, har laddat med mat hela dan, snart dags för tredje omgången gröt :D
Edit: Polaren var visst före :)
Bara bra att nån håller med mig så jag inte verkar dum om jag skulle svara knasigt :D
Gör några stycken är mitt tips. Eller som tp_88 (tror det var han); en med kardborreband som man kan justera mellan flera olika storlekar.
Jepp. Här finns bild:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1551492&postcount=1987
EDIT: Explosivt med stopp är gött ja! Bra fart ner ska det va också!
Beror på din sticking-point. Men du kan ju köra med klossen också för att få lite känsla för tyngre vikter. Jag har prövat 4, 9 och 14-15cm och jag gillar helt klart den största bäst (MER VIKT!!!! :D)!
Tack för det! :)
Hej Timme!
Nu har jag bara tränat på en riktig SL-klubb en gång men där hade dom ett par olika storlekar och kombinerade dessa beroende på vilken höjd man ville ha så skaffa typ tre olika så blir det nog bra :)
Imorn ska jag förresten till klubben igen och träna marklyft, har laddat med mat hela dan, snart dags för tredje omgången gröt :D
Hej Petersson! Soft att du kan träna hos en riktig SL klubb!
Ah vad soft med Marklyft! Den goaste övningen som finns! Det är bara du och stången :)
Jepp. Här finns bild:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1551492&postcount=1987
EDIT: Explosivt med stopp är gött ja! Bra fart ner ska det va också!
Tack så mycket! Fy vad smart!
Okej, bra fart ner, en sekunds stopp och pang! Upp *flex*
stahlberg
2006-07-09, 10:29
Det var förstås bra att du inte hoppat av.
OL-stången är det inte någon fara med. Den är sämre, men man kan alltid senare byta från sämre (OL-stång) till bättre (SL-stång) - att byta tvärtom är betydligt svårare.
Du kan ha spändare byxor, så att det inte blir friktion. Några direkta tips kan jag inte ge (använder själv finska landslagsbyxorna).
Om du breddar greppet, så bredda det VÄLDIGT LITE, bara just så mycket att handen inte rör vid benet.
Du verkar en aning hårig i ansiktet i ditt självporträtt.
Det var förstås bra att du inte hoppat av.
OL-stången är det inte någon fara med. Den är sämre, men man kan alltid senare byta från sämre (OL-stång) till bättre (SL-stång) - att byta tvärtom är betydligt svårare.
Du kan ha spändare byxor, så att det inte blir friktion. Några direkta tips kan jag inte ge (använder själv finska landslagsbyxorna).
Om du breddar greppet, så bredda det VÄLDIGT LITE, bara just så mycket att handen inte rör vid benet.
Du verkar en aning hårig i ansiktet i ditt självporträtt.
Ah, klart att man inte hoppar av och ger upp!
Okej, perfekt. Hmm jag kanske ska försöka höra med styrelsen om vi kan köpa in några SL stänger. Jag misstänker att det kan bli svårt då gymmet har börjat satsa mer på disco nu på sanare tid. De har köpt en biceps maskin *grr27* En fet ful grej som tar så mycket plats bara för att träna en lien fis muskel som biceps när det finns hantlar! Gah!
Tyvär så har jag inga spända byxor just nu. Hmm de finska landslags byxorna :D Undrar hur de ser ut :)
Jag tror att jag gör en kombination :) jag smalar fotställningen lite och breddar greppet mycket lite.
hehe, jag kan inte måla ansikten och inte fötter heller så jag målade inget. När ett barn frågade varför gubben inte hade något huvud så gjorde jag sådär :D
Sen så en grej till Stahlberg, hur hög kloss tycker du jag ska använda till att börja med? 6cm? Mer elle mindre?
stahlberg
2006-07-09, 12:02
Jag tycker du ska börja med att använda en hög kloss, för att träna triceps, och för att kunna ha mycket vikter på - t.ex 15cm.
Finska landslagsbyxorna ser lite smutsiga ut, tyvärr. Annars är de blåvita.
Jag tycker du ska börja med att använda en hög kloss, för att träna triceps, och för att kunna ha mycket vikter på - t.ex 15cm.
Finska landslagsbyxorna ser lite smutsiga ut, tyvärr. Annars är de blåvita.
Okej, hög kloss it is!
hehe, ser de smutsiga ut? Tränar du mycket mark själv krister?
Det blev en intressant journal det här!
Angående filmen på hantelroddarna, är de inte lite väl ostrikta? Du använde bl.a. vaderna en hel del;)
Angående filmen på hantelroddarna, är de inte lite väl ostrikta? Du använde bl.a. vaderna en hel del;)
Och han använder axlar och triceps när han håller emot sig mot bänken! Ajjabajja!
Men klart, vill man få upp mer vikt så blir det ju lite ostriktare :)
Tack så mycket! Vad roligt att du tycker om min journal.
Jag gör som coleman :D Allt för att kunna använda så tung vikt som möjligt :)
Och han använder axlar och triceps när han håller emot sig mot bänken! Ajjabajja!
Men klart, vill man få upp mer vikt så blir det ju lite ostriktare :)
haha klockrent! :hbang:
Ja visst är det så :) Jag har insett nu att ostriktare med tyngre vikter äger strikt med lägre vikter.
Idag så körde jag Benpress och Rumänska marklyft. Jag kommer inte exakt ihåg hur många set/reps och vikter jag använde. Men jag har det på film så senare ikväll ska jag försöka uppdatera och då kommer en liten benpress film :)
Jag har insett nu att ostriktare med tyngre vikter äger strikt med lägre vikter.
Hehe, man kanske borde lassa lite emr vikt å kicka upp den eller varför inte börja studsa stången på bröstet när man bänkar också...om coleman gör det så är det väl ok!:Virro
Hehe, man kanske borde lassa lite emr vikt å kicka upp den eller varför inte börja studsa stången på bröstet när man bänkar också...om coleman gör det så är det väl ok!:Virro
Ja ungefär så är min filosofi :) Iallafall i det lite "mindre" övningarna. I bänk, böj och mark ska det vara perfekt teknik.
Jag ser strikt hantelrodd kontra ostrikta ungefär som militärpress kontra pushpress där jag tycker att de senare alternativen är goare och bättre. Mycket bättre!
Men visst, lite striktare ska jag försöka köra nästa gång :) Samtidigt som jag ökar vikten på hanteln i några set och kör en ostrikt 3a eller något :)
Det är skillnad på ostrikt och dåligt utförande. Timme gör inget fel som kan leda till skador vad jag ser. Det får gärna vara ostrikt om det gör att man kan lyfta mer vikt (tycker jag).
Det är skillnad på ostrikt och dåligt utförande. Timme gör inget fel som kan leda till skador vad jag ser. Det får gärna vara ostrikt om det gör att man kan lyfta mer vikt (tycker jag).
:em:
Tack så mycket :)
Ah lite hardcore på den! :hbang:
Nu ska jag ut och fixa en 15cm kloss! :D
Det låter ok. Ska pröva köra hantelrodd som dig nästa gång det blir rygg Timme! Nu förstår jag varför alla är så starka i den...
Det låter ok. Ska pröva köra hantelrodd som dig nästa gång det blir rygg Timme! Nu förstår jag varför alla är så starka i den...
ah det låter bra :) Då kan du ju också flasha och skryta om vikterna :D (fast mina inte var så imponerande)
petersson
2006-07-10, 09:32
Tycker dina hantelroddar var bra. Kör själv aningens striktare men ändå knappast så ryggen är still och jag bara drar med armen :) Såna hantelroddar lär suga!
stahlberg
2006-07-10, 10:10
Jag har inte dragit många marklyft sedan 1987, då jag slutade träna själv. Tyvärr börjar åldern ta ut sin rätt, förr kunde man vara otränad i 5 år, och snabbt bli i någorlunda (amatör)form - nu är det omöjligt. Byxorna är smutsiga för att de använts i tid och otid (och kanske inte just bara vid tävlingar, som de säkert är menade för).
Tycker dina hantelroddar var bra. Kör själv aningens striktare men ändå knappast så ryggen är still och jag bara drar med armen :) Såna hantelroddar lär suga!
Tack så mycket :)
Ah de hantelroddarna lär inte ge så mycket. Det verkar som om alla provs kör något ostrikt. Arnolds roddar var mycket sving och lite ostrikt men mycket vikt hade han och bra rygg *flex*
Jag har inte dragit många marklyft sedan 1987, då jag slutade träna själv. Tyvärr börjar åldern ta ut sin rätt, förr kunde man vara otränad i 5 år, och snabbt bli i någorlunda (amatör)form - nu är det omöjligt. Byxorna är smutsiga för att de använts i tid och otid (och kanske inte just bara vid tävlingar, som de säkert är menade för).
ah okej, då var det ett tag sedan :)
Aha, du använder tina tävlingsbyxor ganska ofta då :)
Här kommer gårdagens pass (9 juli) :)
Benpress
http://www.filegone.com/ijzh (film på alla benpressrna utom den fetaste som jag missade! Det var 11an på 210kg. Så störande! jag som tog i för kung och fosterland och så missade jag att filma! Gah! Ni får helt enkelt försöka se er det framför er endå :)
05 reps @ 200kg
03 reps @ 220kg
05 reps @ 220kg
08 reps @ 200kg
11 reps @ 210kg (mina två polare satt och räknade repsen. Fy vad mycket starkare man blir! man orkar ta i det där lilla extra. Som sagt, tyvärr ingen film...)
04 reps @ 210kg
Rumänksa marklyft
# http://www.filegone.com/w9sn (film)
3 reps @ 125kg
2 reps @ 130kg
2 reps @ 135kg
3 reps @ 135kg
Fy vilken grym upload sida filgon är! Mycket grymmare än rapidshare! Det var tack vare __Erik jag hittade den. tack __Erik :)
stahlberg
2006-07-10, 19:26
För undvikande av missförstånd ska jag säga att jag tränade själv i 11 år. Tyvärr var mina resultat i gärdsgårdsserien - bl.a delvis för att jag fick lära mig det mesta själv i början, t.ex kolozzeum (eller internet) var inte ens påtänkta på den tiden. Så jag har ALDRIG lyft i finska landslaget.
Landslagsbyxorna har jag fått tack vare adepters framgångar. Likaså har jag fått diplom, gåvor, priser och liknande tack vare vad adepter - och aldrig tack vare vad jag själv - gjort. Det kallar jag att åka snålskjuts på andras framgångar. (De flesta utmärkelser har jag dock lyckligt och väl slarvat bort. Men ETT pris kommer jag INTE att tappa).
Byxorna har dock (som jag sade) använts på träningar (och inte bara på mina egna ben).
För undvikande av missförstånd ska jag säga att jag tränade själv i 11 år. Tyvärr var mina resultat i gärdsgårdsserien - bl.a delvis för att jag fick lära mig det mesta själv i början, t.ex kolozzeum (eller internet) var inte ens påtänkta på den tiden. Så jag har ALDRIG lyft i finska landslaget.
Landslagsbyxorna har jag fått tack vare adepters framgångar. Likaså har jag fått diplom, gåvor, priser och liknande tack vare vad adepter - och aldrig tack vare vad jag själv - gjort. Det kallar jag att åka snålskjuts på andras framgångar. (De flesta utmärkelser har jag dock lyckligt och väl slarvat bort. Men ETT pris kommer jag INTE att tappa).
Byxorna har dock (som jag sade) använts på träningar (och inte bara på mina egna ben).
aha det är så det ligger till :) Man får ju väldigt mycket gratis här via kolo och allt är så mycket lättare nu.
Men det måste kännas otroligt skönt för dig när dina adepter lyckas! hmm, är de finska landslagsbyxorna tighta?
Timme...jag trodde du var hardcore! Remmar....? *screwy*
Jag ä klen i greppet min vän och jag hatar att köra mixat grepp i rumänska mark *kissass* Jag ska försöka träna upp greppet ordentligt med CoC 2 och andra grippers. JAg har en Beef builder super master och den är tung som röv! Remmarna i hantelrodden använde jag för att jag var ganska grillad i under armarna och händerna efter marklyften UTAN remmarana :hbang:
Men visst är det lite töntigt att köra med remmar :)
Eller så kunde jag bara svarat så här :booty:
Idag ska min grymma lillebror och jag leka lite bänktpräst! :D (eller hur det roliga ordet nu stavas)
Sedan så blir det klossbänk med 14cm kloss! SÅ gutt! Min pappa gjorde en åt mig imorse när jag låg och sov :D
http://img206.imageshack.us/img206/4739/tummenuppkloss7uw.jpg (http://imageshack.us)
Vilken Reko farsa som bygger klossar åt en sovande son!
Sen så blev det självklart lite posing. Fotografer är jag och min lillebror :)
Vi börjar med avslappnade ryggbilder på mig och min bror.
http://img227.imageshack.us/img227/4325/davidryggavslapnad11juli9bl.jpg (http://imageshack.us)
Min bror david
http://img227.imageshack.us/img227/1438/timmeavslappnadrygg11juli20062.jpg (http://imageshack.us)
Timme avslappnad
http://img204.imageshack.us/img204/5802/davidlatspread11juli20069gv.jpg (http://imageshack.us)
David Latspread. Fy vad grym han är! David är förövrigt 15år och väger 48kg. Min bror david drog 100kg i mark för 3 månader sedan när han provade. Helt otroligt! Han vägde 48kg vid de tillfället också.
http://img206.imageshack.us/img206/4397/timmelatspread211juli20060re.jpg (http://imageshack.us)
Timme latspread
http://img227.imageshack.us/img227/3184/timmedubbelbicce211juli20064wz.jpg (http://imageshack.us)
Dubbel bicce av Timme
http://img204.imageshack.us/img204/2800/timmefrontdubbelbicce11juli200.jpg (http://imageshack.us)
Dubbel bicce framifrån av Timme
Fy vad dålig den var... jag får göra en bättre om några veckor :)
http://img227.imageshack.us/img227/5928/timmesidechest11juli20063eg.jpg (http://imageshack.us)
Side chest av Timme
Och så en lönn fet vacuum :)
http://img206.imageshack.us/img206/3866/vacuum35wp.jpg (http://imageshack.us)
Min Davids grymma krabba!
http://img206.imageshack.us/img206/9536/davidmonsterkrabba11juli20069q.jpg (http://imageshack.us)
http://img204.imageshack.us/img204/7015/daviddubbelbicce11juli20066ti.jpg (http://imageshack.us)
Dubbel bicce av David :)
stahlberg
2006-07-11, 15:08
Nu är det inte mig, vare sig med eller utan byxor, som vi ska tala om i denhär journalen.
Byxorna är inte helt tighta, men följer benen såpass bra att det är helt ok att dra marklyft i dem. För en tränare är adeptens framgångar trevliga på två sätt : för det första blir man glad för adeptens skull, man vet hur hårt han (hon) har tränat och satsat, för det andra är adeptens framgångar ett bevis på tränarens egen "duglighet".
Jag är (som jag nämnt i någon annan tråd) i ett "mellanskede" som tränare för tillfället. Under min lärdomstid som tränare på 1980-talet hade jag MÅNGA adepter. Men på 1990-talet satsade jag på kvalitet istället för kvantitet, 1993-2004 hade jag totalt (bara) sju adepter. År 2004 avgav mon huvudadept (av dåvarande två adepter) - utan min inblandning PÅ NÅGOT SÄTT - positivt dopingtest. Han var Europamästare och VM-tvåa, den bästa idrottsmannen i sin hemkommun, den bästa lyftaren i SFI (Svenskfinland), den bästa lyftaren i Finland, han hade många sponsorer, han hade fått en hel del PR (och bl.a varit bjuden till presidentens slott). Så det blev den största dopingskandalen i Finlands SL-historia, en verklig skräll som togs upp i tidningar, radio, TV etc.
För att göra en lång historia kort så har jag nu bara en adept, som dessutom för tillfället är skadad. Så jag är som sagt i ett mellanskede som tränare. Till hösten ska jag öka på antalet adepter. Så får vi hoppas att vi inte behöver tala om mig i DIN journal.
Det var ju bra och tydliga bilder. Ni verkar vara rätt olika stora. Också David har möjlighet att tävla i SL om han så vill (det får man göra när man fyllt 14 år). I de lättare viktklasserna brukar det vara lite lättare att nå medaljplaceringar.
Nästa gång jag skriver i journalen så ska det inte handla så mycket om mig själv.
Vilken väluppfostrad far du har Timme! :thumbup:
Ang greppet så om du har problem med detta i marklyft så tror jag mer på att träna greppet med skivstång statiskt istället för grippers. Bar holds ex. men även tunga delvisa marklyft där man håller kvar stången ett par sec i toppläget. Iofs kanske du inte har problem med mixat grepp utan bara vill bli allmänt greppstark.
Stahlberg, du får leta bland kolozzeums ynglingar om det finns matrial som är villigt att satsa helhjärtat på en idrottskarriär.
Nu är det inte mig, vare sig med eller utan byxor, som vi ska tala om i denhär journalen.
Byxorna är inte helt tighta, men följer benen såpass bra att det är helt ok att dra marklyft i dem. För en tränare är adeptens framgångar trevliga på två sätt : för det första blir man glad för adeptens skull, man vet hur hårt han (hon) har tränat och satsat, för det andra är adeptens framgångar ett bevis på tränarens egen "duglighet".
Jag är (som jag nämnt i någon annan tråd) i ett "mellanskede" som tränare för tillfället. Under min lärdomstid som tränare på 1980-talet hade jag MÅNGA adepter. Men på 1990-talet satsade jag på kvalitet istället för kvantitet, 1993-2004 hade jag totalt (bara) sju adepter. År 2004 avgav mon huvudadept (av dåvarande två adepter) - utan min inblandning PÅ NÅGOT SÄTT - positivt dopingtest. Han var Europamästare och VM-tvåa, den bästa idrottsmannen i sin hemkommun, den bästa lyftaren i SFI (Svenskfinland), den bästa lyftaren i Finland, han hade många sponsorer, han hade fått en hel del PR (och bl.a varit bjuden till presidentens slott). Så det blev den största dopingskandalen i Finlands SL-historia, en verklig skräll som togs upp i tidningar, radio, TV etc.
För att göra en lång historia kort så har jag nu bara en adept, som dessutom för tillfället är skadad. Så jag är som sagt i ett mellanskede som tränare. Till hösten ska jag öka på antalet adepter. Så får vi hoppas att vi inte behöver tala om mig i DIN journal.
Det var ju bra och tydliga bilder. Ni verkar vara rätt olika stora. Också David har möjlighet att tävla i SL om han så vill (det får man göra när man fyllt 14 år). I de lättare viktklasserna brukar det vara lite lättare att nå medaljplaceringar.
Nästa gång jag skriver i journalen så ska det inte handla så mycket om mig själv.
Ah just det. Du berättade för inte så länge sedan om den tragiska dopingskandalen. Jag beklagar. Bra av dig som valde att fortsätta träna adepter och inte ge upp. Mycket starkt, många hade nog inte klarat av att fortsätta.
Okej, vi talar inte mer om det här :) Men du ska veta at jag tycker att det är väldigt intressant att höra om allt du har varit med om.
David och jag är somsagt ganska olika stora. Han är deffad och jag är bulkig. Jag är två år äldre, därav mer muskler. Jag väger 79-80kg medans David väger 48kg. David är 162cm lång men växer ganska fort nu på längden. Jag står gaska still på långa 167cm :D Vi får se hur lång David blir :)
Jag tror att David har bra förutsättninger för att bli riktigt stark. Jag ska försöka träna honom smart och bra. Han tycker att det är roligt vilket är huvudsaken.
Vilken väluppfostrad far du har Timme! :thumbup:
Ang greppet så om du har problem med detta i marklyft så tror jag mer på att träna greppet med skivstång statiskt istället för grippers. Bar holds ex. men även tunga delvisa marklyft där man håller kvar stången ett par sec i toppläget. Iofs kanske du inte har problem med mixat grepp utan bara vill bli allmänt greppstark.
Stahlberg, du får leta bland kolozzeums ynglingar om det finns matrial som är villigt att satsa helhjärtat på en idrottskarriär.
Min far är otroligt go!
Just nu har jag som tur är inga som helst problem med greppet i mark men tack så mycket för tipset med barholds. Det ska göras :) Angående greppet så vill jag som du sa, bli allmänt grepp stark.
Dagens underbara pass kommer här :D
Timme Bänkpress
3 reps @ 85.0kg
2 reps @ 87.5kg
1 rep @ 90.0kg
3 reps @ 87.5kg PB!
2 reps @ 90.0kg PB!
1 rep @ 90.5kg PB! Jaaaa fyy vad gutt! Det gick lättare och bättre denna gången en med 90kg förra gången.
David bänkpress
3 reps @ 45kg
3 reps @ 45kg
3 reps @ 45kg
3 reps @ 45kg
3 reps @ 45kg
Klossbänk (14cm) Timme
3 reps @ 95.0kg
3 reps @ 95.0kg
3 reps @ 97.5kg
Fy vilken go övning! Asså shit! Jag har aldrig kännt en sådan go kännsla och värk i triceps som efter klossbänk! ahhh :D De känns otroligt skönt i triccarna nu när jag skriver detta.
David klossbänk
3 reps @ 50kg
3 reps @ 50kg
3 reps @ 55kg
Dips Timme
3 reps @ KV (80kg) + 2.5kg
2 reps @ KV (80kg) + 5.0kg
1 rep @ KV (80kg) + 7.5kg
3 reps @ KV (80kg) + 5.0kg
2 reps @ KV (80kg) + 7.5kg
0 reps @ KV (80kg) + 10kg (jag var helt död i triceps och axlar efter klossbänkarbna, jag är imponerar av mig själv att jag över huvud taget klarade några set)
David Dips
3 reps @ KV (48kg)
3 reps @ KV (48kg)
3 reps @ KV (48kg)
3 reps @ KV (48kg)
Mycket gutt pass! Nästa vecka så ska vi filma klossbänkarna :) En liten fråga til alla styrkelyftare dä uta. Tycker ni att man ska köra med brygga i klossbänk eller ska man ligga plant på bänken?
Bög.... jag skrev fel PB i bänken :D
92.5kg ska det vara *flex*
Lite skön insperation ifrån Kålman :D
90kgs hantlar i lutande hantelpress, han reppar dem!
http://www.filegone.com/q0um
BigForre
2006-07-11, 16:38
Bög.... jag skrev fel PB i bänken :D
92.5kg ska det vara *flex*
Undrade just om du på riktigt hade 0,25kg vikter, eller om du räknade lite extra mycket magnesium som 0,5kg :D . Grattis till nytt PB, kör hårt!
Kul att du gillade klossbänkarna - det är en trevlig övning. Fina PBn också!
Jag kör iaf med brygga och anser man ska göra övningen så likt vanlig bänkpress som möjligt för att den ska ha störst effekt. Alltså samma "bana" på sänkning/press, samma "set-up" på bänken o.s.v. Som en vanlig bänkpress, fast med 14cm kortare ROM helt enkelt.
Men invänta gärna svar från dem mer rutinerade pojkarna... :)
bara äta och träna på.. men ta och raka av dej lushåret, jag menar, 1: det är mode att ha rakat iår (aftonbladet) 2 skabbigt att gå omkring med massa hår i värmen...:(
:)
bara äta och träna på.. men ta och raka av dej lushåret, jag menar, 1: det är mode att ha rakat iår (aftonbladet) 2 skabbigt att gå omkring med massa hår i värmen...:(
:)
Det håret ska bort på måndag :D Skönt ju!
Undrade just om du på riktigt hade 0,25kg vikter, eller om du räknade lite extra mycket magnesium som 0,5kg :D . Grattis till nytt PB, kör hårt!
haha :laugh:
Ah klockrent med lite extra magnesium *flex*
Tack så mycket :) JAg ska fortsätta köra hårt! (om du också gör det)
Grattis till pers i bänken 100 kommer snart :)
Kul att du gillade klossbänkarna - det är en trevlig övning. Fina PBn också!
Jag kör iaf med brygga och anser man ska göra övningen så likt vanlig bänkpress som möjligt för att den ska ha störst effekt. Alltså samma "bana" på sänkning/press, samma "set-up" på bänken o.s.v. Som en vanlig bänkpress, fast med 14cm kortare ROM helt enkelt.
Men invänta gärna svar från dem mer rutinerade pojkarna... :)
Klossbänk var verkligen en aha uplevelse. Jag kunnde aldrig ana att det skulle ta så gutt på triceps!
Det låter mycket vättigt. Man bör nog köra så likt vanlig bänk som möjligt :)
Jag har lärt mig två nya saker.
1. Klossbänk äger!
2. Det finns absolut ingen övning som bygger bättre bröst en lite lutande djupa hantelpressar! Så enormt bra bröst övning!
Grattis till pers i bänken 100 kommer snart :)
Tack så mycket!
Om allt går bra så kommer 100 om 3 veckor *flex*
Marklyft Idag ska det bli! Jag är laddad och det kommer nog gå bra :)
Jaa vad gutt! Nu har jag äntligen fått tag på bilden jag har som avatar :D Så grym den är!
http://img205.imageshack.us/img205/8595/comicsback1se.jpg (http://imageshack.us)
stahlberg
2006-07-12, 18:35
Själv råkar jag vara ägare till 2 st 0,25 kg och 2 st 0,5 kg vikter (om jag hittar dem mera vet jag inte).
Grippers-träning är förstås rolig, och bra på sitt sätt. Som greppträning i marklyft tycker jag däremot inte att det är det effektivaste. Har dessutom diskuterat saken med ålänningen Ove Lehto (som är en bra SL-are och marklyftare, samt bra på grippers), och han håller med.
Håller med tp om det han skriver om klossbänk.
Själv råkar jag vara ägare till 2 st 0,25 kg och 2 st 0,5 kg vikter (om jag hittar dem mera vet jag inte).
Grippers-träning är förstås rolig, och bra på sitt sätt. Som greppträning i marklyft tycker jag däremot inte att det är det effektivaste. Har dessutom diskuterat saken med ålänningen Ove Lehto (som är en bra SL-are och marklyftare, samt bra på grippers), och han håller med.
Håller med tp om det han skriver om klossbänk.
0.25kg viket och 0.5kg vikter är mycket bra att ha! Perfekt för att göra små ökningar.
Greppträning inför mark är kanske barholds bäst :) Som tur är så har jag inte problem med greppet i mark.
Okej, klossbänk kommer att utföras så likt vanlig bänk som möjligt.
yvärr så blev det inga mark idag :( Jag var för trött och seg. Då tyckte jag att det var bättre att ladda ordentligt inför fredag och förnedra vikter då!
petersson
2006-07-12, 19:03
yvärr så blev det inga mark idag :( Jag var för trött och seg. Då tyckte jag att det var bättre att ladda ordentligt inför fredag och förnedra vikter då!
Hej! Jag var också seg idag men tränade iaf, gick halvkasst så det är nog lika bra att ladda upp sig om man inte gör det till nån vana att skjuta upp pass :)
Se till att äta mycket *popcorn* :)
Hej! Jag var också seg idag men tränade iaf, gick halvkasst så det är nog lika bra att ladda upp sig om man inte gör det till nån vana att skjuta upp pass :)
Se till att äta mycket *popcorn* :)
Ja, någon vana får det inte bli! Jag slår ihop det explosiva bänkpasset + hantelpressar med mark passet och skippar hantelrodarna och pullupsen. På så sätt kommer jag inte efter i tränandet. Mycket mat ska ätas. Nyss så åt jag typ 200g+ lax och färskpotatis :) Pra skit med fisk!
stahlberg
2006-07-12, 20:36
Tränar du med OL-stång så lär du inte ha problem med greppet bär du har SL-stång i alla fall. När jag någon gång måste träna med SL-stång (senast var det i Barcelona), så brukar jag börja med att mäta bredden mellan märkena, t.ex 91cm. 91-81 = 10. Så går jag in 5cm från vardera märket, och sätter en tejpremsa där. Vips har jag en SL-stång, vad märkena beträffar (men inte vad tjocklek eller "räffling" beträffar).
För övrigt är Barcelona en trevlig stad, men usel att träna SL i. Den första salen vi besökte - ett av Barcelonas största gym - fick vi inte komma in och titta i utan att betala först. Och vi kunde inte betala, eftersom jag (som inte skulle träna själv) inte hade handduk med mig. Det hjälpte inte att tala engelska för det förstod de inte där. Tack vare teckenspråk fick jag chefen till platsen, och visade med ett pekfinger som jag snurrade mot huvudet. Till sist fick vi kalla på adeptens mamma, som talar spanska. Hon hade handduk med sig till mig, så vi kom in. Då förstod jag varför handduken behövdes. Ett så varmt och fuktigt gym har jag aldrig tränat på. Intruktörerna kunde knappt stava till SL, och den tyngsta skivstången vägde 10 kg.
Efter det träningspasset fick jag tack vare internet och telefon tag i en riktig styrkelyftare, som dessutom kunde lite engelska. De följande passen tränade vi i deras bästa sal, som motsvarade våra träningslokaler i Finland i slutet av 1970-talet. Bänkarna var för låga, och de enda stängerna var gamla OL-stänger. Dessutom fungerade inte luftkonditioneringen. Jag har aldrig tränat på ett så kallt ställe, där var högst 10 grader. Dessutom betalade adepten 85 kr och jag själv 85 kr, så varje pass kostade mig 170 kr. Varmvatten fanns i bara 2 duschar (vilket dock räckte), också här var handduk obligatorisk (den aktive måste ha stor handduk, för tränaren räckte det med liten). Och efter att ha tränat på ett så kallt ställe behövde man minsann en VARM dusch efteråt.
Synd att du måste skjuta upp passet. I denhär värmen gäller det att se till "kringfaktorerna" (i detta fall mat och dryck) ordentligt.
Tränar du med OL-stång så lär du inte ha problem med greppet bär du har SL-stång i alla fall. När jag någon gång måste träna med SL-stång (senast var det i Barcelona), så brukar jag börja med att mäta bredden mellan märkena, t.ex 91cm. 91-81 = 10. Så går jag in 5cm från vardera märket, och sätter en tejpremsa där. Vips har jag en SL-stång, vad märkena beträffar (men inte vad tjocklek eller "räffling" beträffar).
För övrigt är Barcelona en trevlig stad, men usel att träna SL i. Den första salen vi besökte - ett av Barcelonas största gym - fick vi inte komma in och titta i utan att betala först. Och vi kunde inte betala, eftersom jag (som inte skulle träna själv) inte hade handduk med mig. Det hjälpte inte att tala engelska för det förstod de inte där. Tack vare teckenspråk fick jag chefen till platsen, och visade med ett pekfinger som jag snurrade mot huvudet. Till sist fick vi kalla på adeptens mamma, som talar spanska. Hon hade handduk med sig till mig, så vi kom in. Då förstod jag varför handduken behövdes. Ett så varmt och fuktigt gym har jag aldrig tränat på. Intruktörerna kunde knappt stava till SL, och den tyngsta skivstången vägde 10 kg.
Efter det träningspasset fick jag tack vare internet och telefon tag i en riktig styrkelyftare, som dessutom kunde lite engelska. De följande passen tränade vi i deras bästa sal, som motsvarade våra träningslokaler i Finland i slutet av 1970-talet. Bänkarna var för låga, och de enda stängerna var gamla OL-stänger. Dessutom fungerade inte luftkonditioneringen. Jag har aldrig tränat på ett så kallt ställe, där var högst 10 grader. Dessutom betalade adepten 85 kr och jag själv 85 kr, så varje pass kostade mig 170 kr. Varmvatten fanns i bara 2 duschar (vilket dock räckte), också här var handduk obligatorisk (den aktive måste ha stor handduk, för tränaren räckte det med liten). Och efter att ha tränat på ett så kallt ställe behövde man minsann en VARM dusch efteråt.
Synd att du måste skjuta upp passet. I denhär värmen gäller det att se till "kringfaktorerna" (i detta fall mat och dryck) ordentligt.
Menar du inte när du måste träna med en OL stång? För SL stång tränar/tränade du väl alltid med?
hjälp! Jag skulle aldrig i mitt liv vilja träna i Barcelona! tyngsta stången 10 :hbang:
Ojoj, 10 grader i barcelona? Jg trodde att det var varmt som tusan i den spanska staden! Svårt att träna i sådan kyla?
Ja, det var mycket tråkigt att jag var tvungen att skjuta upp passset. Nu var jag tvungen att skjuta upp det igen då jag och två tjejkompisar skulle cykla på torsdag morgen (kl 04.30) ifrån oskarshamn till Vestervik och hälsa på våra vänner som lagt till med segelbåten shalom vid vesterviks hamn. Vi var trötta och sega, det tog totalt 7 timmar att komma fram. Mycket dåligt med mat under resans förd tyvärr. När vi kom fram var vi vrålhungriga så vi åt pizza och kebab. Jag tog en calsone som jag slukade lätt. Därefter så kastade jag mig över Eleoners kebab-tallrik :D Sedan så blev jag mätt.
Det var kul att hänga med polarna på båten. De sjöng med gospelkören och vi badade i västerviks varma vatten (19-20grader). Jag träffade tre snälla människor (en tjej, två killar) ifrån gamleby (ålder: 16, 16, 17). De var ritkgit goa och jag började gilla tjejen, hon var söt, snäll go och rolig.
När vi hade varit i västervik ett tag och klockan började bli sen så var det dags att dra oss hemmåt. Vi snackad om hur vi skulle göra. Vi blev erbjudna att sova hos en av killarna ifrån gamleby men vi tyckte att vi snylatade för mycket och det känndes lite knas så vi bestämde oss för att cykla och sova i skoge...... Kl 24.00 ungefär så drag vi in i skogen och försökte sova. Det blev kallt, kallt so tusan och vi var tvungan att lgga väldigt tätt för att inte frysa ihjäl. Det funkade inte och Eleonor frös för mycket. Lina, jag och Ellis somnade aldrig. Vi började cykla på E22 cirka 02.00. Vi frös och slö cyklade tills solen gick upp och då slängde vi oss vid en vägkant i solen och somnade i gräset. Cirka 2-3 timmar senare vaknade vi och stack i väg.
De enda käket vi åt efter pizzan och keben var rågmackor mer kokt skinka på. Vi orkade inte cykla och vi ringde hem till våra föräldrar och bad dem att komma och hämta oss (mesiga som vi var). Vi cyklade till Blankaholm (cirka 2.5-3 mil ifrån västervik söder ut) där Ellis mamma och mina föräldrar kom och hämtade oss.
Innan vi blev hämtade så köpte vi lite läsk och choklad (vi ville inte äta på resturangen/gästgiveriet som var där eftersom personalen var störd/trög då de hade dissat Ellis dagen innan. Hon fick inte låna deras toalett då de endast var till för gästerna där. Ellis frågade om hon kunnde köpa något där får att på så sätt bli gäst men då sa den griniga kvinnan att de som bodde där duschade nu).
De var skönt att sitta i baksätet i våran Toyota avensis med hunden Benni bredvid. Nu sitter jag här lagom utmattad och kan inte träna mark idag heller :( Dåligt med mat dessa två dagar tyvärr men när vi kom hem så laddade vi med pizza, stekt ägg (i rapsolja) och färskpotatis.
Jag ska göra upp ett "last resort" program för helg träningen.
Lördag: 1. Explosiv bänk 5 set med stopp på 62.5kg
2. Lite lutande hantelpress 5 set med 36kgs hantlarna
3. Liggane triceps extensioner runt huvudet 5 set med 32.5kg +
EZ stången.
4. Hantel lyft åt sidan 5 set med 11kgs hantlarna.
Söndag: 1. Knäböj där jag exprimenterar lite med var jag lägger stången. Ska försöka lägga den längre ner och ha den på axlarna istället för högt upp på nackn/trapsen.
2. Marklyft 6 set där sista setet ska vara en singel på 155kg.
3. Lårcurl 5 set
4. 5 set i magmaskinen
Sedan så ska mitt träningsprogram rulla på som vanligt med tisdag som första träningsdag. På tisdag ska jag försöka trycka 95kg i bänken och reppa på 100+ i kloss bänken.
En liten fråga, hur många % mer tar man ungefär i klossbänk jämfört med vanlig bänk?
En liten fråga, hur många % mer tar man ungefär i klossbänk jämfört med vanlig bänk?
Det där är vääääldigt individuellt och handlar främst om i vilken fas i lyftet du är stark. Till 13cm har jag gjort 170*3 inte riktigt max. Nu har jag inte gjort någon max 3a på ett tag i vanlig bänk men säg att det skiljer 25kg på 3RM till 13cm planka.
Förresten, du kan inte cykla 7h, äta kebab, sova i skogen n' shit. Det är inte optimalt ffs! *screwy* *grr27*
Ryska_raketen
2006-07-14, 15:10
Roligt med filmer! Keep em coming :hbang:
Det där är vääääldigt individuellt och handlar främst om i vilken fas i lyftet du är stark. Till 13cm har jag gjort 170*3 inte riktigt max. Nu har jag inte gjort någon max 3a på ett tag i vanlig bänk men säg att det skiljer 25kg på 3RM till 13cm planka.
Förresten, du kan inte cykla 7h, äta kebab, sova i skogen n' shit. Det är inte optimalt ffs! *screwy* *grr27*
Ah, jag kan tänka mig att det är ruskigt individuellt.
Nää jag vet :D ruskigt katabolt!
Roligt med filmer! Keep em coming :hbang:
Vad roligt att du gillar dem! Klart att det kommer fler! Framförallt Mark och böj kommer att filmas :) Alla filmer laddas upp med www.filegon.com Där ligger filmerna kvar i 100 dagar trots att ingen laddat ner.
jag ska kanske filma lite hantelpressar imorgon. Hoppas att jag har mycket energi! Mark och öite böj blir det på söndag :)
Vad roligt att du gillar dem! Klart att det kommer fler! Framförallt Mark och böj kommer att filmas :) Alla filmer laddas upp med www.filegon.com Där ligger filmerna kvar i 100 dagar trots att ingen laddat ner.
bah jag skrev fel igen *grr27* www.filegone.com ska det vara.
petersson
2006-07-14, 18:32
Haha fin cykeltur det där :)
Jag kunde inte heller träna idag, inte imorn heller för den delen. Gymmet öppnar när jag börjar jobba och stänger när jag slutar... Sommartider *grr27*
lite surt Petersson! Tur att man har kort till mitt gym så att man kommer in när man vill :)
jag ska kanske filma lite hantelpressar imorgon. Hoppas att jag har mycket energi! Mark och öite böj blir det på söndag :)
Ser jag fram emot!
:hbang: :hbang:
Ser jag fram emot!
:hbang: :hbang:
Hoppas att det går bra :)
stahlberg
2006-07-15, 14:49
Menade naturligtvis OL-stång, som du gissade. Det var varmt i Barcelona, men iskallt i träningslokalen.
Du har inte lärt dig snylta ordentligt ännu, ser jag. Eller kanske du ville sova i skogen bara för att ha "lagligt skäl" att ligga så nära flickorna? Köpa för att bli kund och därmed få gå på toaletten måste man alltid få göra, helst utan att fråga först. Tur att man inte är ung mera, utan har råd att ta taxi vid behov.
Menade naturligtvis OL-stång, som du gissade. Det var varmt i Barcelona, men iskallt i träningslokalen.
Du har inte lärt dig snylta ordentligt ännu, ser jag. Eller kanske du ville sova i skogen bara för att ha "lagligt skäl" att ligga så nära flickorna? Köpa för att bli kund och därmed få gå på toaletten måste man alltid få göra, helst utan att fråga först. Tur att man inte är ung mera, utan har råd att ta taxi vid behov.
Men att det skulle vara sådan skillnad på ute och inne i barcelona.
Ja ungefär så :D Det är ju bra att stå på rätt sida av lagen :)
Den där tanten var riktigt tjurig! Blankaholms resturang/gästgiveri = Skit.
Synd bara att vi hade tre cyklar. Det hade inte gått på taxi.
stahlberg
2006-07-16, 17:29
Skillnaden mellan ute och inne i Barcelona berodde (som jag skrev tidigare) på att det var något fel på luftkonditioneringen. Istället för att reglera värmen så det blev svalt så blev det KALLT istället.
Historien om cykelfärden var rolig. Själv hade jag dock pga min dåliga kondition inte cyklat så lång väg överhuvudtaget, utan tagit taxi båda vägarna. Därefter hade jag övernattat hos min kompis, och skruvat ner husets luftkonditionering så att det hade blivit så kallt att alla flickor hade velat värma sig hos mig. Och kärringen på caféet hade jag kastat ut. :devil:
stahlberg
2006-07-16, 17:31
Jag ska för säkerhets skull tillägga, att när det pratas träning så skojar jag aldrig och när det pratas om annat än träning så skojar jag (nästan) alltid.
stahlberg, nu får man allt veta att det inte bara är SL du ger bra råd i :thumbup:
Skillnaden mellan ute och inne i Barcelona berodde (som jag skrev tidigare) på att det var något fel på luftkonditioneringen. Istället för att reglera värmen så det blev svalt så blev det KALLT istället.
Historien om cykelfärden var rolig. Själv hade jag dock pga min dåliga kondition inte cyklat så lång väg överhuvudtaget, utan tagit taxi båda vägarna. Därefter hade jag övernattat hos min kompis, och skruvat ner husets luftkonditionering så att det hade blivit så kallt att alla flickor hade velat värma sig hos mig. Och kärringen på caféet hade jag kastat ut. :devil:
HAhah! Klockrent! :laugh:
Asså, jag borde ha gätt henne en rejäl omgång men jag är fortfarande lite för mesig...
Grymt bra idé där med luftkonditioneringen! Mycket smart!
Jag ska för säkerhets skull tillägga, att när det pratas träning så skojar jag aldrig och när det pratas om annat än träning så skojar jag (nästan) alltid.
Det är underbart bra att du lyckats behålla din humor. Desto barnsligare desto bättre enligt mig! Mycket bra att du kan växla mellan att vara seriös och oseriös- Jag hoppas att jag också klarar den biten bra :)
stahlberg, nu får man allt veta att det inte bara är SL du ger bra råd i :thumbup:
Ståhlis ger bra råd i det mästa har vi märkt :hbang:
Fy vad skönt! Idag har jag tränat SL!
Dagens pass - 15/07 - 2006
Ny knäböj där jag provade att lägga stången längre ner och ha den på axlarna istället för att ha den högt på nacken.
Allt var positivt! Bara lite ovant och man blev faktiskt trött i axlarna av att hålla stången på plats.
Jag böjde några lätta 3or på 90kg.
Explosiv bänk med stopp
3 reps @ 62.5kg
3 reps @ 62.5kg
3 reps @ 62.5kg
3 reps @ 62.5kg
Lite lutande hantelpress
2.5 reps @ 36kg hantlar (3 posetiva och 2 negativa reps)
2.5 reps @ 36kg hantlar
Marklyft :hbang:
Timme (80kg)
3 reps @ 140kg PB!
2 reps @ 145kg PB!
1 rep @ 150kg PB!
3 reps @ 145kg (bälte) PB!
2 reps @ 150kg (bälte) PB!
1 rep @ 155kg (bälte) PB!
Min lillebror David (48kg)
3 reps @ 80kg
3 reps @ 90kg (bälte)
2 reps @ 95kg (bälte)
1 rep @ 100kg (bälte)
David är grym! :devil:
Tyvärr så var jag tvungen att använda dragremmar eftersom det inte fanns något magnesium idag. Gymmet har tagit bort det vita pulvret och ska ersätta det med flytande magnesium som inte skräpar ner så mycket. Har någon av er några erfarenheter av flytande magnesium?
Filmer ifrån Marken idag kommer! och även lite gym posing :D
Flytande magnesium, kan det vara nån slags sprit kanske? Har ju märkt hur torra händer jag får av desinfektionsmedel.
Jag använder flytande magnesium pga gymägaren blir gnällig när man skitar ner med vanligt magnesium
Det fungerar alldeles utmärkt. Jag tycker till och med att det är bättre än den vanliga sorten.
Grattis till markpers upp med filmen nu :thumbup:
petersson
2006-07-17, 10:03
Grattis!
Hantelpress 2.5 reps - # http://www.filegone.com/vrl8
Mark - http://www.filegone.com/rd5m
Mark, singel på 150 utan bälte och singel på 155kg med bälte
# http://www.filegone.com/xvst
Tyvärr så var utförandet på dessa mark ingen fröjd för ögat. Stahlberg med fler komme rnog inte att gilla detta. Höften stiger altför långt innan axlarna/stången stiger. Jag tror att det beror på dragremmarna och att det var så ovant att köra med dem. Jag startade med höften alldeles för lågt.
På onsdag så blir det mer mark och då blir det inga dragremmar! Jag hoppas att jag kan hålla god klass på de lyften annars vet jag inte vad. Jag vill ju gärna leverera god teknik.
Hantelpress 2.5 reps - # http://www.filegone.com/vrl8
Mark - http://www.filegone.com/rd5m
Mark, singel på 150 utan bälte och singel på 155kg med bälte
# http://www.filegone.com/xvst
Tyvärr så var utförandet på dessa mark ingen fröjd för ögat. Stahlberg med fler komme rnog inte att gilla detta. Höften stiger altför långt innan axlarna/stången stiger. Jag tror att det beror på dragremmarna och att det var så ovant att köra med dem. Jag startade med höften alldeles för lågt.
På onsdag så blir det mer mark och då blir det inga dragremmar! Jag hoppas att jag kan hålla god klass på de lyften annars vet jag inte vad. Jag vill ju gärna leverera god teknik.
Sambakungen drar mark!
Tror du ska be och få ändrat texten under nicket.
Sambakungen drar mark!
Tror du ska be och få ändrat texten under nicket.
Sambakung vet jag inte :D
haha :laugh: Vad ska jag ändra texten till då? Rejält fet *cry*
haha :laugh: Vad ska jag ändra texten till då? Rejält fet *cry*
attention whore? eller dansar mot betalning? eller kanske dansar hellre än lyfter?
petersson
2006-07-17, 11:02
Äsch blir ju lite sämre teknik vid tyngre lyft :) Konstigt nog så kommer vikten upp ändå även om det tydligen ska va dåligt om höften stiger lite :)
attention whore? eller dansar mot betalning? eller kanske dansar hellre än lyfter?
Dansar hellre än lyfter är bra :hbang:
Äsch blir ju lite sämre teknik vid tyngre lyft :) Konstigt nog så kommer vikten upp ändå även om det tydligen ska va dåligt om höften stiger lite :)
Ah, jag vet inte :) Jag ska ta och kolla på lite Ed Coan och Benni lyft. Kanske några Bolton också.
petersson
2006-07-17, 11:19
Ah, jag vet inte :) Jag ska ta och kolla på lite Ed Coan och Benni lyft. Kanske några Bolton också.
Jag kollade lite på några lyft jag har på datorn, tycker höften stiger litegrann på några, t.ex. Lars Norén.
dåligt och dåligt, jag tänker så här att ju bättre balans mellan olika muskler i draget desto mer sammanlagd styrka kan jag ta ut i lyftet. Om en del är svagare, ex framsida ben så måste lyftet kompenseras genom att ha rakare ben innan vikten rör sig uppåt. Men ifall benen i detta fallet var starkare så kunde mer vikt användas för då behöver inte hams och röv jobba lika hårt på att räta upp kroppen. Ju mer samverkande och balanserade muskler desto mer vikt kan användas, men i dom tyngsta dragen blir ju naturligvis dom svagare musklerna eftersatta och måste kompenseras med dom starkare varför tekniken ändras. Kan man då träna upp sin styrka och balans kommer man lyfta mer så småning om.
edit: "men i dom tyngsta dragen blir ju naturligvis dom svagare musklerna eftersatta och måste kompenseras med dom starkare varför tekniken ändras" och det är ju naturligtvis detta du ser hända vid maxningar på filmklipp mm.
dåligt och dåligt, jag tänker så här att ju bättre balans mellan olika muskler i draget desto mer sammanlagd styrka kan jag ta ut i lyftet. Om en del är svagare, ex framsida ben så måste lyftet kompenseras genom att ha rakare ben innan vikten rör sig uppåt. Men ifall benen i detta fallet var starkare så kunde mer vikt användas för då behöver inte hams och röv jobba lika hårt på att räta upp kroppen. Ju mer samverkande och balanserade muskler desto mer vikt kan användas, men i dom tyngsta dragen blir ju naturligvis dom svagare musklerna eftersatta och måste kompenseras med dom starkare varför tekniken ändras. Kan man då träna upp sin styrka och balans kommer man lyfta mer så småning om.
edit: "men i dom tyngsta dragen blir ju naturligvis dom svagare musklerna eftersatta och måste kompenseras med dom starkare varför tekniken ändras" och det är ju naturligtvis detta du ser hända vid maxningar på filmklipp mm.
Bra post! :bow:
Det där låter mycket vettigt! Fler synpunkter på detta är välkommet :)
Benni
http://www.irongame.com/videos/20051108/BenediktMagnusson2005November6WPCWorldsHelsinkiFin land440kg970lbDLSHW.avi
http://www.irongame.com/videos/20051130/BenediktMagnusson2005November6WPOSemiFinalsHelsink iFinland426kg939lbDL440kg970lbDL455kg1003lbDLmissS HW.wmv
Konstantin Konstantinov
http://www.irongame.com/videos/20050610/KonstantinKonstantinovs911kg906lbDL125kg275lb.wmv
Kirk
http://www.irongame.com/videos/KirkKarwoski.1996IPFMensWorldChampionships-332.5kg-733lbDL@125-275lb.2cndAttempt.avi
Andy
http://www.irongame.com/videos/20060414/AndyBolton2006March4thWPOFinalsArnoldClassic4405kg 971lbDLSHW.wmv
stahlberg
2006-07-17, 13:25
När man som jag jobbat mycket med "problem-människor" (på psykiatriskt sjukhus och i skolor för problemungdomar) - och därför tvingats ta del av människors problem - så har man lärt sig några strategier för att själv överleva psykiskt. Dessa strategier gäller mig personligen och inte nödvändigtvis andra som har motsvarande arbeten.
1. Alla situationer (också allvarliga och problematiska) har två sidor : en allvarlig och en humoristisk. För mig gäller det att ta allt BÅDE från den allvarliga OCH från den humoristiska sidan.
2. Det lönar sig att ta det mesta med en klackspark och framförallt ska man inte hänga upp sig på små oviktiga detaljer.
3. Det är bäst att gå sin egen väg och göra sina egna beslut, och visserligen höra på andras åsikter, men avgöra själv hur man ska göra.
Visst är mina råd (också när det gäller annat än träning) många gånger bra. Men också de som får råd måste själva göra sina beslut. Detta är inte alltid det lättaste.
Oftast är det dock bättre att göra beslut och följa dem - och kanske misslyckas - än att inte göra beslut alls (och därför INTE KUNNA lyckas).
stahlberg
2006-07-17, 13:30
Man ska naturligtvis STRÄVA EFTER en så bra teknik som möjligt i marklyft. Att utveckla sin teknik så att den blir PERFEKT är dock väldigt svårt. Man ska dock sträva till att ha så bra teknik som möjligt också i - eller kanske framförallt i - tunga lyft.
Orsaken till att det är dåligt när höfterna stiger först i marklyft är den, att man lätt blir i dålig position ungefär i mitten av draget (ofta sammanfallande med läget då skivstången är just under knäna i smala marklyft - vilket är den vanligaste sticking-pointen också annars). JU MINDRE höfterna stiger först desto bättre är det : en liten stigning är alltså bättre än ingen alls.
Jag har dock sett lyftare som MED FLIT börjat alltför lågt, varefter höfterna stigit, och lyftarna sedan MEDVETET ANVÄNT denna stigning för att "få rörelse" på skivstången i starten.
Grundprincipen är dock alltid den att höfterna INTE ska stiga först.
Man ska naturligtvis STRÄVA EFTER en så bra teknik som möjligt i marklyft. Att utveckla sin teknik så att den blir PERFEKT är dock väldigt svårt. Man ska dock sträva till att ha så bra teknik som möjligt också i - eller kanske framförallt i - tunga lyft.
Orsaken till att det är dåligt när höfterna stiger först i marklyft är den, att man lätt blir i dålig position ungefär i mitten av draget (ofta sammanfallande med läget då skivstången är just under knäna i smala marklyft - vilket är den vanligaste sticking-pointen också annars). JU MINDRE höfterna stiger först desto bättre är det : en liten stigning är alltså bättre än ingen alls.
Jag har dock sett lyftare som MED FLIT börjat alltför lågt, varefter höfterna stigit, och lyftarna sedan MEDVETET ANVÄNT denna stigning för att "få rörelse" på skivstången i starten.
Grundprincipen är dock alltid den att höfterna INTE ska stiga först.
Kirk gick medvedvetet "för djupt" med höfterna i sina mark. Ed Coan lika så. Benni verkar inte göra det. Jag ska försöka sträva efter att höfterna inte ska stiga innan stången. På onsdag blir et mer mar UTAN dragremmer och istället flytande magnesium. Jag är mycket optimistisk och tror att det kommer att gå lysande!
När man som jag jobbat mycket med "problem-människor" (på psykiatriskt sjukhus och i skolor för problemungdomar) - och därför tvingats ta del av människors problem - så har man lärt sig några strategier för att själv överleva psykiskt. Dessa strategier gäller mig personligen och inte nödvändigtvis andra som har motsvarande arbeten.
1. Alla situationer (också allvarliga och problematiska) har två sidor : en allvarlig och en humoristisk. För mig gäller det att ta allt BÅDE från den allvarliga OCH från den humoristiska sidan.
2. Det lönar sig att ta det mesta med en klackspark och framförallt ska man inte hänga upp sig på små oviktiga detaljer.
3. Det är bäst att gå sin egen väg och göra sina egna beslut, och visserligen höra på andras åsikter, men avgöra själv hur man ska göra.
Visst är mina råd (också när det gäller annat än träning) många gånger bra. Men också de som får råd måste själva göra sina beslut. Detta är inte alltid det lättaste.
Oftast är det dock bättre att göra beslut och följa dem - och kanske misslyckas - än att inte göra beslut alls (och därför INTE KUNNA lyckas).
:bow: Mycket bra filosofi! (ingen aning om det var rätt ord mn det lät tufft)
Att både kunna vara allvarlig och humoristisk är ruskigt viktigt för att kunna klara sig här i världen.
De övriga punkterna var även de mycket klockrena!
Förlåt för dålig uppdatering. Imorgon ska jag försöka dra mark igen :) Sedan på fredag ska jag försöka ta 95kg i bänk men det är inte säkert att jag kan eftersom det är en musik festival här i havslätt i oskarshamn. Men jag ska försöka komme iväg på fredagen och träna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.