Visa fullständig version : Timme - das tränüngsjournal
Sidor :
1
[
2]
3
4
5
6
7
8
Förlåt för dålig uppdatering. Imorgon ska jag försöka dra mark igen :) Sedan på fredag ska jag försöka ta 95kg i bänk men det är inte säkert att jag kan eftersom det är en musik festival här i havslätt i oskarshamn. Men jag ska försöka komme iväg på fredagen och träna.
Har ni festival nu igen? var inte sommartoppen där förra helgen eller nåt?
Festival är suboptimalt iväg och bänka med dig!
Har ni festival nu igen? var inte sommartoppen där förra helgen eller nåt?
Jo och det var för att oskarshamn fyller 150år :) Havslätts café & camping anordnar varje år strandfestivalen.
Festival är suboptimalt iväg och bänka med dig!
Jag ska försöka bänka men vi får se :)
Aliquis med flera, vad tycker ni om denna bilden? Är den godkänd?
http://img59.imageshack.us/img59/7784/dsc00113ap4.jpg (http://imageshack.us)
petersson
2006-07-20, 11:49
Vi kräver att du postar ett bänkpass här idag! :D
Men det är ju torsdag idag och då blir det mark! :D 160! Här kommer jag!
Bänk ska jag försöka få in på fredag :)
Det blev volleyboll istället för bänk idag :)
Vi gick nästan vidare i turneringen, vi spelade riktigt bra sista matchen faktiskt.
http://img213.imageshack.us/img213/7107/volleybollbilstrreop6.jpg (http://imageshack.us)
Bänkträningen ska jag försöka få in på tisdag men jag kommer att åka upp till uppsala till min kompis som bor där. Förmodligen åker jag på måndag. Tyvärr så blir träningen lidande nu med festivalen och allt :( Men jag ska ta tag i det!
Jag har somsagt fått en ny mobil :) Det är en K800i med riktigt bra kamera i som jag är mycket nöjd med. Jag bjussar på lite bilder.
http://img53.imageshack.us/img53/1217/yo1ze7.jpg (http://imageshack.us)
http://img71.imageshack.us/img71/8973/timmemedstilhf0.jpg (http://imageshack.us)
Här kommer två bilder som visar kvaliten på kameran.
http://img71.imageshack.us/img71/8148/davidotrnaduq3.jpg - Min bror David
http://img71.imageshack.us/img71/7151/bild4hd0.jpg - När bild på blommor, röda :)
Jag säger bara en sak.
Soilwork - Overload
Vilken otroligt skön låt!
stahlberg
2006-07-21, 20:39
Man känner ju knappt igen dig, faktiskt. Däremot kände jag igen en av flickorna : Pippi Långstrump. Där kunde vi ha ett SL-ämne.
Det blev ingen bänkpress. Blev det något marklyft igår då? Jag tror du gått och slöat till (= fått andra intressen såhär på sommarlovet). Skulle du satsa på allvar skulle du hinna sköta styrketräningen OCH delta i volleyboll, utfärder osv.
sluta lata dig...TRÄNA
sen om du ska lyssn apå soilwork så lyssna på "nerve" också:thumbup:
BigForre
2006-07-21, 20:48
Ja, och jag har inte missat en dag sedan återkomsten, flåsar dig i nacken, ökade till 52,5kg i bänk!!! :hbang: Och beachvolleyn kan du ge upp, där äger jag dig vilken dag som helst :cool:
petersson
2006-07-22, 09:15
Fina tjejer, du får jobba lite där timme! :)
det där är inte timme, det är någon kortklippt hacker som tagit över timmes konto på kolozzeum. Och tjejen var inte Pippi heller, utan hennes onda syster Pippa långstock (vet du vad hon har för nummer?).
Man känner ju knappt igen dig, faktiskt. Däremot kände jag igen en av flickorna : Pippi Långstrump. Där kunde vi ha ett SL-ämne.
Det blev ingen bänkpress. Blev det något marklyft igår då? Jag tror du gått och slöat till (= fått andra intressen såhär på sommarlovet). Skulle du satsa på allvar skulle du hinna sköta styrketräningen OCH delta i volleyboll, utfärder osv.
Äh jag vet det är riktigt dålig stil av mig! Jag har slöat mig ordentligt nu och så får det inte bli! Jag tränade mark i torsfags men det gick inte bra :(
Jag jobbade mig upp i vikter och drog en mycket seg 3a på 145 utan bälte. Sedan så tog jag på mig bältet och drog en 2a på 150. En Etta på 155kg och sedan så försökte jag på 160kg mot alla odds.....och jag lyfte skiten cirka 10cm över golvet :( Jag var slö och dålig.
Idag är det lördag och mer festival på gång. Jag har bestämt mig för att rycka upp mig och inte vara en sådan mes! Ja just det. Jag bestämde mig just nu för att träna bänk och kloss bänk idag! Så ska det bli! Jag ska äta en massa lasange till frukost och sedan träna skiten ur mig :hbang:
Den lilla glöden i mig tändes nu till en stor eld! Här kommer jag! :D Inget kan stoppa mig nu!
Tidigt på söndag morgon åker jag till uppsala och då hinner jag inte träna böj.... Men på måndag i uppsala så ska jag leta fram lite tunga objekt och träna enbens böjar! Sedan så ska jag försöka övertala min vän Robert att han tar med mig till hans lilla källar gym på tisdag där vi kan träna bänkpress och hantelpress med en värdelös 15kg stång, dålig bänk och dåliga vikter.
Pippi är för övrigt precis så stark som myten säger! Hon drog några lätta reps på 315kg i mark och böjde lite lätt på 200+. Bänken låg på 150+
Inte illa!
sluta lata dig...TRÄNA
sen om du ska lyssn apå soilwork så lyssna på "nerve" också:thumbup:
Ja, nu ska jag träna!
Nerve är helt okej men jag gillar; The FLameout, Overload, Distance och Cranking the sirens mest. De är redigt goa!
Ja, och jag har inte missat en dag sedan återkomsten, flåsar dig i nacken, ökade till 52,5kg i bänk!!! :hbang: Och beachvolleyn kan du ge upp, där äger jag dig vilken dag som helst :cool:
Oj! bra att du ligger i! Fina ökningar också!
Ah, beacvolleyboll är kanske inte min starka sida men jag är inte helt värdelös (bara nästan) :cool:
Kort hår=Optimalt!
JA det har du faktist rätt i :hbang:
Fina tjejer, du får jobba lite där timme! :)
De är riktigt goa fast det är tre tjejer i gänget som fattas. Konstigt nog så har jag fler tjej vänner än kill vänner :MrT: Men jag har polare av det manliga känet också som tur är. En av mina absolut bästa vänner Johannes fyllde 18år igår och han o jag hängde på festivalen och käkade brännda hamburgare :cool:
det där är inte timme, det är någon kortklippt hacker som tagit över timmes konto på kolozzeum.
Neeeeej! Jag är avslöjad!
:banned
tjejen var inte Pippi heller, utan hennes onda syster Pippa långstock (vet du vad hon har för nummer?).
Jasså? Är det hennes onda syster? Ja det förklarar ju endel........:em:
Japp jag har hennes nummer men jag kan nog inte lägga ut det här *kissass*
petersson
2006-07-22, 10:31
De är riktigt goa fast det är tre tjejer i gänget som fattas. Konstigt nog så har jag fler tjej vänner än kill vänner :MrT: Men jag har polare av det manliga känet också som tur är. En av mina absolut bästa vänner Johannes fyllde 18år igår och han o jag hängde på festivalen och käkade brännda hamburgare :cool:
Haha gott :)
Synd att jag flyttar från Uppsala imorn bitti, annars hade vi ju kunnat tagit ett pass! :)
Haha gott :)
Synd att jag flyttar från Uppsala imorn bitti, annars hade vi ju kunnat tagit ett pass! :)
Ja det hade ju varit hur soft som helst! Men du får det nog trevligt i Gävle :)
Idag tränade jag bänkpress och passet såg ut såhär:
Bänkpress
3 reps @ 87.5kg
2 reps @ 90.0kg
1 rep @ 92.5kg
1 rep @ 90.0kg
Klossbänk
3 reps @ 95kg
3 reps @ 100kg
3 reps @ 100kg
Dips
7 reps @ Kroppsvikt (80-81kg)
3 reps @ KV + 7.5kg
3 reps @ KV + 7.5kg
7 reps @ KV
Lite hantelcurls med sving på 21kg hantlarna
Vi tog ocksp lite posebilder. Kommer snart :)
Här kommer en bild
http://img465.imageshack.us/img465/1411/poselc5.jpg (http://imageshack.us)
En Sidechest
http://img53.imageshack.us/img53/4849/sidechestwr3.jpg (http://imageshack.us)
och så latspread
http://img60.imageshack.us/img60/9489/latspreadbd2.jpg
:)
stahlberg
2006-07-22, 18:51
Du är faktiskt rätt så massiv.
Det kan lätt bli så att man slöar till. Det finns saker som är roligare än träning. Det enda problemet är förstås att ett enda bortlämnat pass sällan betyder något, men att många bortlämnade pass betyder mycket. Så ett enda pass betyder inget iof - annat än att bortlämnandet lätt blir en ovana.
När jag får nya adepter brukar jag börja med att lära dem ett par saker. Det första är att det jag säger om träning oftast är det riktiga (vilket de lär sig efterhand). Det andra är att jag lär dem gratis och kommer till deras träningspass om DE SJÄLVA också gör det. De kan alltså inte vara borta.
Därför lär de sig ganska snabbt en viktig sak : de planerar övriga aktiviteter så att de gör dem då de inte tränar. Ibland är detta (t.ex pga oförstående föräldrar) omöjligt. Då meddelar de mig I GOD TID, så planerar vi programmet så att inget pass går förlorat.
Alla människor kan inte säga som min första finska mästare sade i tiderna (när han var 15 år), när han blev bjuden på en gratis slalomresa till Schweitz (slalom var ett av hans sidointressen under en tid) : "Jag kan inte komma för det passar inte ihop med mitt träningsprogram". Men de facto kräver jag att mina adepter (OCH jag själv) planerar in resor etc när det passar träningen. Fastän en gång åkte jag själv med på en Barcelona-resa, som blev en kombinerad tränings- och semesterresa.
stahlberg
2006-07-22, 18:52
Ökningarna i marklyft kommer INTE att ske linjärt, och framförallt inte med 5 kg/vecka.
Du är faktiskt rätt så massiv.
Tack så mycket :)
Det kan lätt bli så att man slöar till. Det finns saker som är roligare än träning. Det enda problemet är förstås att ett enda bortlämnat pass sällan betyder något, men att många bortlämnade pass betyder mycket. Så ett enda pass betyder inget iof - annat än att bortlämnandet lätt blir en ovana.
När jag får nya adepter brukar jag börja med att lära dem ett par saker. Det första är att det jag säger om träning oftast är det riktiga (vilket de lär sig efterhand). Det andra är att jag lär dem gratis och kommer till deras träningspass om DE SJÄLVA också gör det. De kan alltså inte vara borta.
Därför lär de sig ganska snabbt en viktig sak : de planerar övriga aktiviteter så att de gör dem då de inte tränar. Ibland är detta (t.ex pga oförstående föräldrar) omöjligt. Då meddelar de mig I GOD TID, så planerar vi programmet så att inget pass går förlorat.
Alla människor kan inte säga som min första finska mästare sade i tiderna (när han var 15 år), när han blev bjuden på en gratis slalomresa till Schweitz (slalom var ett av hans sidointressen under en tid) : "Jag kan inte komma för det passar inte ihop med mitt träningsprogram". Men de facto kräver jag att mina adepter (OCH jag själv) planerar in resor etc när det passar träningen. Fastän en gång åkte jag själv med på en Barcelona-resa, som blev en kombinerad tränings- och semesterresa.
Ja, jag tänker planera in min träning bättre nu framöver så att den inte krockar med andra aktiviteter. Nu när jag åker till uppsala så ska jag försöka träna där. Både bänk, enbens böj och kanske mark.
Vilket starkt psyke din adept hade som klarade av att tacka nej til resan pga träningsschemat. Cred till honom för det!
Ökningarna i marklyft kommer INTE att ske linjärt, och framförallt inte med 5 kg/vecka.
Nej, det märkte jag ganska snabbt :D Ska man stå och nöta samma vikter ett tag och sedan öka när man känner sig redo?
Idag så orkade inte min kropp med ökningen på 2.5kg i bänk. Jag har ökat 2.5kg varje vecka men idag tog det stopp. Tycker du att jag ska fortsätta med samma upplägg eller ska jag köra några veckor med lite lättare vikt och köra tex
7 reps @ 70kg
5 reps @ 75kg
3 reps @ 80kg
7 reps @ 75kg
5 reps @ 80kg
3 reps @ 85kg
Eller ska jag köra så här igen?:
3 reps @ 85.0kg
2 reps @ 87.5kg
1 rep @ 90.0kg
3 reps @ 87.5kg
2 reps @ 90.0kg
1 rep @ 92.5kg
Har du några funderingar?
Max bredd i bänkpress på tävling är väl pekfingrarna på ringarna?
stahlberg
2006-07-22, 21:06
Angående dina serier har jag funderat ganska länge. Månne jag inte i något skede gett dig råd via pm? Månne det blev något miisförstånd angående serierna, eller är det något du snickrat ihop efter eget huvud? Systemet 3x85 2x87,5 1x90 3x87,5 2x90 1x92,5 I SAMMA PASS gör ju att du aldrig är "fräsch" på dina tyngsta vikter. Du tränar enligt samma princip också i marklyft (och kanske i knäböjning, fastän jag inte minns nåt böjpass av dig på sistone).
Jag tror hela systemet bygger på att du drar ihop flera pass i en minicykel till ett enda pass.
Jag tycker du - med din träningserfarenhet - har två möjligheter att träna :
1. linjär progression. Exempel på ett program med linjär progression hittar du i Sällens journal, sidan 4.
2. Minicykel. Tanken är att du får minst en lättare vecka t.ex 5-or (med en lättare vikt), åtföljd av följande vecka med t.ex tyngre 3-or, och vecka 3 med t.ex submaximala men tunga singlar, och sedan vecka 4 börjar det om igen. Också minicykeln är ett progressivt (= med efterhand ökande vikter) program.
Jag tycker du ska gå ner och välja längre serier för en tid (även om 7-or är lite i längsta laget). Vill du ha hjälp kan du göra ett program (träningsdagar, övningar, serier, reps och ca-vikter) och pm-a det till mig.
Största tillåtna greppbredd i bänkpress är 81cm, med pekfingrarna på (SL-)stångens märken.
Angående mina serier så kör jag på det sättet efter som jag läste en artikel som kallas för wave loading manifesto. Jag har tyckt att det har funkat ganska bra men jag vet inte om det är "optimalt"
Jag klistrar in här :)
Considering the Alternatives in Intensification of Load
In this article, you're going to learn how to use lower reps (higher intensity) loading to accelerate your size and strength. But I'm going to go one step further and again state another of my training philosophies: Exposure to the same load for more than two sets has limited value.
Sure, it can work, but if used more than sparingly or at the right time, it's inefficient. "Right" times include technical rehearsal (e.g. learning how do a more complex lift) and where you want volume for volume sake (e.g. 10 x 10 method.)
Before I expand on this philosophy, I'll clarify rep/set options. Put simply, repetition/set schemes can be categorized as three types: standard sets, step loading and wave loading.
Standard Sets: Involves using the same load and the same rep numbers in subsequent sets, most commonly for three to five sets. For example, 3 sets of 10 reps, each set at the same loading. I find this method inefficient. It could be argued that it has a role in the training of less experienced trainees. I accept this, but only as a small part of their training. Even with relative beginners I don't subject them to this training method very often.
Step Loading: Involves raising or lowering the load, even slightly, from set to set. Raising the load is the more common application of this method. This method recognizes the increased strength expression potential from set to set, until fatigue overrides.
This method is particularly useful when using a protocol that involves the same rep numbers for two or more sets. This has excellent application for technically difficult exercises such as the Olympic lifts. I'll use this method quite often in program design when I wish to see two sets of the same reps. Remember, I rarely recommend more than two sets at the same reps!)
Wave Loading: Involves moving the load up and/or down within subsequent sets of the same exercise. This method recognizes the implications of neuromuscular adaptations within a multiple set exercise arising from exposure from higher load.
The above is a simple division into three rep/set methods. You could say that variations in loading parameters on the above three involve a combination of them. You'll also have detected my leaning towards intensification of the training process, so let’s explore the option of wave loading.
The "Secret" Weapon: Wave Loading
I say "secret" above with tongue in cheek. I'm not sure if there's such a thing as a secret in information, but it helps market it!
My definition of wave loading is when the load lifted rises and/or falls from set to set. The purpose of wave loading varies, but in essence it involves changing the stimulus more quickly (from set to set.)
Benefits of Wave Loading
There are three main purposes or benefits of wave loading. Potentially, you can accelerate your strength development, increase your explosiveness, or increase your work capacity.
Accelerate your strength development: If your goal is to get stronger (and this goal may result in you getting bigger), you'll move towards this goal more efficiently and quickly by exposure to wave loading.
Standard sets as a strength training method have even less application than they do as a size training method. Step loading and wave loading are the two methods a strength athlete is more likely to dominate and alternate. Wave loading will give you more regular exposure to higher load, more specific to your goal.
Increase your explosiveness: If your goal is to improve the speed at which you displace the load, there's no better training method than some form of wave loading. Provided you select load appropriately and then focus on speed of movement when it counts, wave loading will be very beneficial. Keys to optimizing wave loading for explosiveness are provided below.
Increase your work capacity: If your goal is muscle size, and load as measured by reps x load has a correlation with your success, you'll see accelerated results from the use of wave loading. For example, you might be able to do 10 reps at 80 kgs normally, but after doing 1 rep at 120 kgs, you come back and do 15 reps at 80 kgs. This example shows you the potential training effect on muscle size from wave loading.
Perhaps the single dominant and common purpose of all wave loading is to exploit the principle of neural dis-inhibition. Put simply, this means to trick the mind and body into lifting heavier loads, or being able to perform more reps at any give load, or being able to lift faster at any given load.
The mind-body connection has numerous automatic protective mechanisms intended to prevent you from hurting yourself—which translates in strength training as putting the brakes on how much you can lift! Wave loading, used wisely and appropriately, helps peel back these inhibitions and opens you up to a whole new world of opportunities.
Här är två olika exempel på hur man kan köra "Wave loading"
2. Rapid Wave: Here are some guidelines about this type of wave loading:
• Rapid waves will typically involve 4 or more sets.
• The most typical wave is progressively downwards.
• Jumps in loading from set to set in rapid wave loading may be more aggressive than single or multiple wave loading, e.g. can involve differences up to 5 reps.
• Multiple wave loading is more likely to be applied to the intermediate or advanced trainee.
• Rapid wave loading is more commonly conducted at or below 6 reps.
Examples:
Intermediate/medium level single waves:
1 x 6 @ 85.0 kg
1 x 1 @ 100.0 kg
1 x 6 @ 90.0 kg
1 x 1 @ 105.0 kg
1 x 15 @ 60.0 kg
Advanced/high level single waves:
1 x 4 @ 92.5 kg
1 x 1 @ 107.5 kg
1 x 4 @ 95.0 kg
1 x 1 @ 110.0 kg
1 x 10 @ 70.0 kg
Again, don’t assume from the examples that there are limits to the combination of reps and sets used in rapid wave loading. In more advanced trainees, you may see something like this:
1 x 5 @ 92.5 kg
1 x 1 @ 107.0 kg
1 x 4 @ 95.0 kg
1 x 1 @ 110.0 kg
1 x 3 @ 97.5 kg
1 x 10@ 70.0 kg
1 x 15@ 55.0 kg
3. Multiple Wave: Here are some guidelines:
• A multiple wave will typically involve 2 waves, but rarely exceeds 3 waves.
• The most typical wave is downwards.
• Multiple wave loading is usually done under 6 reps. If used in reps over 6, be mindful of the impact of volume.
• Multiple wave loading can involve jumps of 1-3 reps from set to set, most typically 1-2.
• The less the change in reps between sets, the less the change in load.
• Second and subsequent waves are typically done (and this is generally the intent) at higher loads than the load used in the corresponding sets in the first wave.
• Multiple wave loading is more likely to be applied to the intermediate or advanced trainee.
• The second wave doesn't have to mirror the first wave, but most commonly does.
Examples:
Intermediate/medium level double wave:
1 x 5 @ 87.5kg
1 x 4@ 92.5kg
1 x 3 @ 97.5 kg
1 x 5 @ 90.0kg
1 x 4@ 95.0kg
1 x 3 @ 100 kg
Advanced/high level single waves:
1 x 3 @ 97.5kg
1 x 2@ 100.0kg
1 x 1 @ 102.5 kg
1 x 3 @ 100kg
1 x 2@ 102.5kg
1 x 1 @ 105.0 kg
In advanced trainees, you may see the following:
1 x 4 @ 95.0kg
1 x 3@ 100.0kg
1 x 2 @ 105.0 kg
1 x 3 @ 100kg
1 x 2@ 105.0kg
1 x 1 @ 107.5 kg
stahlberg
2006-07-23, 08:58
I motsats till artikelförfattaren tycker jag detta är en mera avancerad träningsmetod, som passar bättre för intermiediates och acancerade än för nybörjare.
Orsaken till att jag vill "spara" mera avancerade metoder till senare är följande. Alla lyftare råkar då och då ut för platåer/stagnation. Ofta förutsätter dessa platåer att man byter träningsprogram. Då är det bra att ha något kvar "i bakfickan" som är helt nytt.
Jag väljer hellre att gå långsammare framåt i början än att gå maximalt framåt : det jämnar ut sig senare, när "den maximale" står på sin platå och inte hittar något nytt att pröva.
Å andra sidan ska man naturligtvis inte bromsa upp sina framsteg.
Jag anser i vilket fall som helst att Wave loading-program ska tränas med submaximala vikter. Ska man upp till en maxsingel ska man inte "wave-loada" sig upp.
I motsats till artikelförfattaren tycker jag detta är en mera avancerad träningsmetod, som passar bättre för intermiediates och acancerade än för nybörjare.
Orsaken till att jag vill "spara" mera avancerade metoder till senare är följande. Alla lyftare råkar då och då ut för platåer/stagnation. Ofta förutsätter dessa platåer att man byter träningsprogram. Då är det bra att ha något kvar "i bakfickan" som är helt nytt.
Jag väljer hellre att gå långsammare framåt i början än att gå maximalt framåt : det jämnar ut sig senare, när "den maximale" står på sin platå och inte hittar något nytt att pröva.
Å andra sidan ska man naturligtvis inte bromsa upp sina framsteg.
Jag anser i vilket fall som helst att Wave loading-program ska tränas med submaximala vikter. Ska man upp till en maxsingel ska man inte "wave-loada" sig upp.
Ah, precis så tänkte nog författaren till artikeln. Jag har använt submaximala vikter i alla mina "wave-loading" pass fram tills nu då jag inte riktigt klarade ökningarna och det istället blev maxviikter :)
Jag tänkte prova att sänka vikterna litegrann och prova dessa serier:
1 x 5 @ Xkg
1 x 1 @ Xkg
1 x 4 @ Xkg
1 x 1 @ Xkg
1 x 10 @ Xkg
1 x 15 @ Xkg
Eller föreslår du att jag slutar att träna på liknande vis?
Alla vikter ska givetvis vara submaximala och den sista ettan ska vara ganska nära max men inte max :)
stahlberg
2006-07-24, 10:16
Jag tycker inte du ska sluta träna på detta sätt om du tycker om det. Däremot tycker jag du ska varva mera traditionella grundstyrkeperioder - där du inte går upp till singlar - med denhär typen av träning.
Grundstyrkeperioden KAN följa samma princip, men undvika just singlar. Eller också kan den vara mer traditionell, vilket kanske ger mer omväxling som helhet.
Om du ALLTID har singlar med i programmet - och ändå ska höja vikt hela tiden - kommer du ALLTID förr eller senare att singlarna blir maximala, vilket leder till stagnation.
Också i slutet av en toppningsfas - där du ska närma dig max eller nästan max - borde du lämna Wave loading (för 1-4 veckor).
Jag tycker inte du ska sluta träna på detta sätt om du tycker om det. Däremot tycker jag du ska varva mera traditionella grundstyrkeperioder - där du inte går upp till singlar - med denhär typen av träning.
Grundstyrkeperioden KAN följa samma princip, men undvika just singlar. Eller också kan den vara mer traditionell, vilket kanske ger mer omväxling som helhet.
Om du ALLTID har singlar med i programmet - och ändå ska höja vikt hela tiden - kommer du ALLTID förr eller senare att singlarna blir maximala, vilket leder till stagnation.
Också i slutet av en toppningsfas - där du ska närma dig max eller nästan max - borde du lämna Wave loading (för 1-4 veckor).
Aha, så singlarna kan leda till stagnation?
Så jag borde sluta med singlarna ett tag framöver i "Wave-loadingen"?
Vad säges om det här?
ex:
1x4 @ xkg
1x3 @ xkg
1x2 @ xkg
1x4 @ x+2.5kg
1x3 @ x+2.5kg
1x2 @ x+2.5kg
eller är 2or inget vidare för att träna grund styrka? Borde jag hellre köra såhär kanske?
1x5 @ xkg
1x4 @ xkg
1x3 @ xkg
1x5 @ x+2.5kg
1x4 @ x+2.5kg
1x3 @ x+2.5kg
Sedan efter kanske 3-5 veckor så kan jag ju köra ett waveloading pass med den här typen av serier:
1 x 5 @ xkg
1 x 1 @ xkg
1 x 4 @ xkg
1 x 1 @ xkg
1 x 3 @ xkg
1 x 10@ xkg
1 x 15@ xkg
Kan funka?
Idag så har jag förresten köpt ett styrkelyft bälte! Det blev ett sådant som Oskis har :) Riktigt snyggt är det! Blå fin text :D
Och imorgon så blir det äntligen styrketräning! Det ska bli:
Enbensböj
Hantelpress
Pushpress
Liggande triceps extensioner runt huvudet
Sedan på torsdag blir det marklyft. Jag hade tänkt dra en massa "perfekta" singalr på 145kg men är det samma grej där i mark som med bänk? Bör jag undvika submaximala singlar? Ska jag aldrig köra under 3reps där?
Vilka typer av "wave" ska jag köra för mark?
1x4 @ xkg
1x3 @ xkg
1x2 @ xkg
1x4 @ x+5kg
1x3 @ x+5kg
1x2 @ x+5kg
eller
1x5 @ xkg
1x4 @ xkg
1x3 @ xkg
1x5 @ x+5kg
1x4 @ x+5kg
1x3 @ x+5kg
eller kan jag köra denna i mark?
1 x 5 @ xkg
1 x 1 @ xkg
1 x 4 @ xkg
1 x 1 @ xkg
1 x 3 @ xkg
1 x 10@ xkg
1 x 15@ xkg
Sedan så har jag än sista fråga. Ska jag använda samma serier för böj som för mark?
stahlberg
2006-07-24, 18:05
Singlarna kan leda till stagnation. ALLT leder - förr eller senare - till stagnation. Vad man ALLTID behöver är VARIATION.
Nu har du tränat Wave-loading en tid. Du kunde mycket väl träna singlar några veckor ännu, men UTAN Wave-loading. Med Wave-loading KAN du inte komma till max, därför att du tröttar ut dig före du ska lyfta din tyngsta singel.
Jag föreslår alltså
1) att du tränar singlar några veckor för att komma upp till max ;
2) att du EFTER DETTA börjar träna grundstyrka 6-8 veckor.
träna t.ex såhär :
Marklyft
pass 1 : 5x60 ; 3x90 ; 2x110 ; 1x130 ; 3-5x1x145 (de "perfekta" singlarna som du talade om) ;
pass 2 : 5x60 ; 3x90 ; 2x110 ; 1x130 ; 1x145 ; 2x1x152,5 ;
pass 3 : 5x60 ; 3x90 ; 2x110 ; 1x130 ; 1x145 ; 1x152,5 ; 1x160 ; 1x165
(kommer 165 så ökar du till 170).
Efter varje marklyftsserierna tar du 2 komplementövningar, av vilka en är för magsmusklerna, på pass 1 och 2. På det tredje passet tar du inga komplement. så tränar du på motsvarande sätt i bänken.
Unna dig en vilovecka efter detta, och spela beachvolley eller fickbiljard eller vad som helst. Och sedan börjar du grundstyrketräning.
Varför tränar du enbensböj (det har jag missat)?
Singlarna kan leda till stagnation. ALLT leder - förr eller senare - till stagnation. Vad man ALLTID behöver är VARIATION.
Nu har du tränat Wave-loading en tid. Du kunde mycket väl träna singlar några veckor ännu, men UTAN Wave-loading. Med Wave-loading KAN du inte komma till max, därför att du tröttar ut dig före du ska lyfta din tyngsta singel.
Jag föreslår alltså
1) att du tränar singlar några veckor för att komma upp till max ;
2) att du EFTER DETTA börjar träna grundstyrka 6-8 veckor.
träna t.ex såhär :
Marklyft
pass 1 : 5x60 ; 3x90 ; 2x110 ; 1x130 ; 3-5x1x145 (de "perfekta" singlarna som du talade om) ;
pass 2 : 5x60 ; 3x90 ; 2x110 ; 1x130 ; 1x145 ; 2x1x152,5 ;
pass 3 : 5x60 ; 3x90 ; 2x110 ; 1x130 ; 1x145 ; 1x152,5 ; 1x160 ; 1x165
(kommer 165 så ökar du till 170).
Efter varje marklyftsserierna tar du 2 komplementövningar, av vilka en är för magsmusklerna, på pass 1 och 2. På det tredje passet tar du inga komplement. så tränar du på motsvarande sätt i bänken.
Unna dig en vilovecka efter detta, och spela beachvolley eller fickbiljard eller vad som helst. Och sedan börjar du grundstyrketräning.
Perfekt! Då följer jag de tre passen du skrev ovan.
Varför tränar du enbensböj (det har jag missat)
Jag ska bara träna enbensböj imorgon och anledningen till varför jag ska göra det är att gymmet jag ska träna på har ingen knäböjställning.
Lite frågor av mig kommer snart men nu måst ejag åka en sväng. Kommer snart.
stahlberg
2006-07-25, 10:04
Du kan följa det rakt av om uppvärmningslyften är tillräckligt många och sista uppvärmningslyftet på en lämplig vikt. Sista värmaren ska vara tillräckligt tung för att ge känsla för tunga vikter och självförtroende inför dessa, men tillräckligt lätt för att inte ta på krafterna.
Likaså kan du välja 157,5 istället för 160 pass 3, ifall du är osäker på 160 (om jag minns rätt var det 160 du bommade på?), och sedan höja 5 kg så länge det går.
130 är en mycket bra lämplig sista värm vikt. Inte för tung och inte för lätt.
Japp det var 160 jag bommade på :( Men det var en redigt seg dag och jag hade dragit en 3a på 145 utan bälte innan och sedan en 2a på 150 med bälte och sedan en 1a på 155 och efter de sega lyften går jag på 160, nästan dömt att misslyckas....
Denna gången blir det andra grejer! Nu åker 160 upp riktigt lätt!
Okej här kommer två frågor:
1. Vilken magövning rekomenderar du? Vanliga crunches med vikt på bröstet? I vilket repsintervall bör jag ligga på?
2. Grundstyrke perioden som börjar efter maxningen, vilka serier bör den innehålla? Hör höga ska repsen vara? ska det vara mellan 3-5 reps eller är 5 reps för mycket i mark? ska 2or vara med eller är det för tungt? Kunnde jag använda mig av wave loading i grundstyrke perioden så länge jag undviker singlar?
Jag lärde förresten min vän Robert igår att marka. Han ville träna hela ryggen men framförallt nedre. Han älskade övningen :D Tyvärr så har det gymmet vi tränade på en riktigt usel skivstång med lättring så len som en barnskärt. Vikterna sitter vingligt på stången och det finns vikter för max en sisådär 110-120kg. Så marklyft kan jag endast träna hemma.
Jag ska åka härifrån på torsdag hyffsat tidigt så kan jag ladda inför fredag och dra mark då. Jag tror att det kommer att bli skit bra :)
Jag förstår inte... Du är inte hemma nu eller hur hänger det ihop? Eller är ditt gym stängt?
Jag förstår inte... Du är inte hemma nu eller hur hänger det ihop? Eller är ditt gym stängt?
Precis, jag är inte hemma nu :) Jag ska åka hem på torsdag har jag bestämt.
stahlberg
2006-07-25, 14:11
För det första får magmusklerna en hel del indirekt träning i knäböjning och marklyft. Men de är mycket viktiga. Jag föreslår mångsidig träning (där också de "inre" magmusklerna tränas) med flera övningar (periodvis). Å andra sidan kan det vara bra att välja övningar som man tycker tar bra på magmusklerna, som man tycker man "får ut" mycket av. Jag tycker man ska variera också beträffande belastning och antal reps.
Om du gör som jag föreslår så tränar du singlar i marklyft (och varför inte på motsvarande sätt i bänkpress) i tre veckor, den tredje är maxningsvecka. Sedan kan du ta en vilovecka. Om du gör så ska du inte fundera på grundstyrkeprogrammet nu, utan koncentrera dig på singlarna och däremellan tänka på annat. När du maxat har du en hel vecka (viloveckan) tid att fundera på grundstyrketräningen.
För det första får magmusklerna en hel del indirekt träning i knäböjning och marklyft. Men de är mycket viktiga. Jag föreslår mångsidig träning (där också de "inre" magmusklerna tränas) med flera övningar (periodvis). Å andra sidan kan det vara bra att välja övningar som man tycker tar bra på magmusklerna, som man tycker man "får ut" mycket av. Jag tycker man ska variera också beträffande belastning och antal reps.
Om du gör som jag föreslår så tränar du singlar i marklyft (och varför inte på motsvarande sätt i bänkpress) i tre veckor, den tredje är maxningsvecka. Sedan kan du ta en vilovecka. Om du gör så ska du inte fundera på grundstyrkeprogrammet nu, utan koncentrera dig på singlarna och däremellan tänka på annat. När du maxat har du en hel vecka (viloveckan) tid att fundera på grundstyrketräningen.
Okej, men då kör jag några set crunches med mycket vikt på bröstet och gör ungefär 3-5 reps.
Då blir det samma upplägg i bänken då :)
Tre pass ängnat åt maxnings satsning sedan vilovecka. Under den veckan tar vi funderaren på grundstyrkepaerioden och bestämmer hur vi ska lägga upp den :) Jag gillar strukturerad träning med bestämda veckor. Men somsagt, du har rätt i att det är bättre att fokusera på singlarna nu dessa 3veckor.
Ståhlberg, tror du fortfarnade att du kanske kan komma och hälsa på i agusti?
Dagens pass var väl inte så mycket att hurra för men grymt skönt med enbensböj!
3 reps @ 15kg i famn först på ena benet sedan det andra. Fulldjup i dessa där jag sitter på vaderna med röven i botten.
5 reps @ 15kg + Kroppsvikt med samma utförande.
5 reps @ 15kg + Kroppsvikt med samma utförande.
Sedan så fick jag ont i röven.
Då körde jag lite hantelpressar.
3 reps @ 26kg hantlar
3 reps @ 31kg hantalr (fick konstigt ont i vänstra bröstet så jag slutade och gick därifrån med Robert)
stahlberg
2006-07-26, 07:44
Meningen är alltså att jag kommer i slutet av augusti. Det enda problemet är att jag måste ha semester från ett av mina jobb (vilket jag haft nu i 6 veckor. Pga att jag haft semester har jag inte varit där och meddelat att jag vill ha mera semester i augusti. Men det ska nog gå bra ändå.).
Meningen är alltså att jag kommer i slutet av augusti. Det enda problemet är att jag måste ha semester från ett av mina jobb (vilket jag haft nu i 6 veckor. Pga att jag haft semester har jag inte varit där och meddelat att jag vill ha mera semester i augusti. Men det ska nog gå bra ändå.).
Okej, då får vi hålla tummarna för att det ska gå :)
Igår så tränade jag lite rygg. Det blev bara en massa explosiva hantelrodd med 31kg hantlarna efter som de var de tyngsta som fanns på gymmet :(
Ståhlbeg, om jag skulle vilja köra bänk på samma sätt som jag ska köra mark nu med 3 pass. Hur tycker du att jag ska lägga upp serierna då? Med vikter set osv?
Jag har ju tagit 92.5 men då efter att ha tröttat ut mig med 5 set innan. Ska jag föröska nå en singel på 95 eller ska jag satsa högre? Kanske 97.5?
Hur skulle du föreslå att Pass 1, Pass 2 och Pass 3 såg ut?
Igår så fick jag byta mitt strength bälte storlek Medium för 398kr mot ett Gasp bälte storlek Small för 548kr utan extra kostnad :D Skit skönt är det! Schysst kille som jobbade i budo-fitness butiken.
stahlberg
2006-07-27, 12:08
Jag gick tillbaka till ett av dina gamla pass för att se hur du värmt upp. Men jag hittade bara arbetsserierna. Så jag vet inte hur långa hopp du behöver i uppvärmningen.
Passen kan se ut t.ex såhär :
Pass 1 8x20 3x50 1x65 1x77,5 3-5x1x85
Pass 2 8x20 3x52,5 1x67,5 1x80 2-3x1x90
Pass 3 8x20 3x52,5 1x67,5 1x80 1x87,5 1x95 1x97,5 (och klarar du det så 1x100)
Jag vet alltså inte hur stora hopp du behöver mellan uppvärmningsserierna. Framförallt är den sista uppvärmaren viktig, så den kan ge känsla/självförtroende, men ändå inte tröttar ut. I mitt förslag (som du får korrigera vid behov) har jag satt det sista uppvärmningslyftet till 87,5 kg. Därefter följer en ökning med 7,5 kg, och sedan på nya rekordet 95 i "första lyft".
Jag har gjort första lyftet till 95 (2,5 över ditt nuvarande rekord), och sedan höjt igen med bara 2,5 kg. Höjningarna är alltså mindre än i marklyft, dels för att vikterna är mindre (2.5 kg är en högre % av 100 än av 160 kg), och dels därför att bänkpressen kan vara "knepigare" att göra större höjningar i (för en relativt ovan lyftare). Normalt sett ska man klara 3-5 tunga bänkpressar i ett pass där man lyfter bara bänkpress.
Jag gick tillbaka till ett av dina gamla pass för att se hur du värmt upp. Men jag hittade bara arbetsserierna. Så jag vet inte hur långa hopp du behöver i uppvärmningen.
Passen kan se ut t.ex såhär :
Pass 1 8x20 3x50 1x65 1x77,5 3-5x1x85
Pass 2 8x20 3x52,5 1x67,5 1x80 2-3x1x90
Pass 3 8x20 3x52,5 1x67,5 1x80 1x87,5 1x95 1x97,5 (och klarar du det så 1x100)
Jag vet alltså inte hur stora hopp du behöver mellan uppvärmningsserierna. Framförallt är den sista uppvärmaren viktig, så den kan ge känsla/självförtroende, men ändå inte tröttar ut. I mitt förslag (som du får korrigera vid behov) har jag satt det sista uppvärmningslyftet till 87,5 kg. Därefter följer en ökning med 7,5 kg, och sedan på nya rekordet 95 i "första lyft".
Jag har gjort första lyftet till 95 (2,5 över ditt nuvarande rekord), och sedan höjt igen med bara 2,5 kg. Höjningarna är alltså mindre än i marklyft, dels för att vikterna är mindre (2.5 kg är en högre % av 100 än av 160 kg), och dels därför att bänkpressen kan vara "knepigare" att göra större höjningar i (för en relativt ovan lyftare). Normalt sett ska man klara 3-5 tunga bänkpressar i ett pass där man lyfter bara bänkpress.
Jag tycker att det ser riktigt bra ut det där :) Jag tror att det kommer att gå bra. 87.5kg låter som en bra sista värm vikt även om det är ett ganska stort hopp mellan den vikten och 95kg. Ärligt talat så tror jag inte att det finns någon övning som är mer psykiskt påfrestande än bänkpressen. Att lägga sig där under stången, man måste verkligen sköt allting rätt för att lyckas med lyftet. Hålla hela kroppen på helspänn och föra stången till rätt läge på bröstet (för mig är det där bröstmusklerna slutar och möter övre magmuskulaturen) för att sedan explodera uppåt.
En liten fråga bara,
Bör jag inte köra fler än 3 singlar på 90kg i pass 2? Är det negativt att köra fler eller?
stahlberg
2006-07-27, 18:05
Jag funderade på om jag skulle sätta sista uppvärmningslyftet till 90 eller 87,5. 90 ger bara 5 kg till 95 och därmed bättre självförtroende inför vikten. Men 90 tröttar lite mer. 87,5 tröttar mindre, men ger kanske lite mindre självförtroende. Jag stannade vid 87,5 för jag tänkte att om du tagit 90 kg lätt pass 2 så HAR du redan självförtroende, bara 87,5 också är lätt. Om däremot 90 inte lyckas helt bra pass 2, t.ex tekniskt, så kanske 90 är bättre som sista uppvärmning (ifall det lyckas bättre då). Själv tror jag dock att du tröttat ut dig så mycket förut, med först en 3-2-1 våg och sedan den tyngsta singeln som sjätte tunga serie (dvs lyft 3 i våg 2), att det måste vara betydligt lättare på dethär sättet.
Till frågan. Något entydigt svar finns inte. Helt klart är att du pass 1 (3-5x1x85) kan lyfta många singlar för att få in tekniken ordentligt. Vikten är 7,5 kg under ditt nuvarande rekord (som dessutom är satt som sjätte lyft i en dubbelvåg). Jag känner ju inte din kropp så jag skrev 3-5x1, men TROR att du klarar 5x1. Mer än 5 singlar tycker jag inte du ska ta, för efter 5 lyft brukar man bli trött så att tekniken blir lidande. Och meningen är ju att du ska lyfta "lätta" lyft med bra teknik.
Pass 2 (2-3x1x90) är däremot ett tyngre pass. Du ligger 2,5 kg under ditt nuvarande PR. För att få känsla och självförtroende borde du lyfta singlar med bra teknik, som gärna får komma med mersmak (dvs så att du känner att du har mer att ge). eftersom vikten är så tung jämfört med nuvarande 1RM så tror jag inte det lönar sig att lyfta t.ex 5x1. Risken är att du blir snabbare trött på så tunga vikter, och tekniken blir dålig. Både för självförtroendets och för teknikens skull tror jag det är bättre att lyfta 2-3 (gärna 3) singlar som är lätta (med mersmak) och tekniskt bra än att trötta ut sig med flera serier (singlar).
Jag vet inte om du brukar träna bänkpress 1 eller 2 ggr/vecka. Tränar du bara en gång så gissar jag att du normalt tränar andra bänkpressmuskler (primärt arbetande muskelgrupper i bänkpress är alltså bröst, (främre) axlar, triceps. Jag föreslår att du lämnar bort all axelträning, och lyfter explosiva 1-3:or i bänkpress med lätta vikter (t.ex 4-5x1x70 kg) en gång i veckan under denna tid. På tyngre bänkdagen kan du OM DU VILL träna t.ex lutande hantelbänkpress 2x5 eller något liknande. Men var mycket sparsam med komplementövningar, framförallt sådana som belastar axlarna.
Jag funderade på om jag skulle sätta sista uppvärmningslyftet till 90 eller 87,5. 90 ger bara 5 kg till 95 och därmed bättre självförtroende inför vikten. Men 90 tröttar lite mer. 87,5 tröttar mindre, men ger kanske lite mindre självförtroende. Jag stannade vid 87,5 för jag tänkte att om du tagit 90 kg lätt pass 2 så HAR du redan självförtroende, bara 87,5 också är lätt. Om däremot 90 inte lyckas helt bra pass 2, t.ex tekniskt, så kanske 90 är bättre som sista uppvärmning (ifall det lyckas bättre då). Själv tror jag dock att du tröttat ut dig så mycket förut, med först en 3-2-1 våg och sedan den tyngsta singeln som sjätte tunga serie (dvs lyft 3 i våg 2), att det måste vara betydligt lättare på dethär sättet.
Till frågan. Något entydigt svar finns inte. Helt klart är att du pass 1 (3-5x1x85) kan lyfta många singlar för att få in tekniken ordentligt. Vikten är 7,5 kg under ditt nuvarande rekord (som dessutom är satt som sjätte lyft i en dubbelvåg). Jag känner ju inte din kropp så jag skrev 3-5x1, men TROR att du klarar 5x1. Mer än 5 singlar tycker jag inte du ska ta, för efter 5 lyft brukar man bli trött så att tekniken blir lidande. Och meningen är ju att du ska lyfta "lätta" lyft med bra teknik.
Pass 2 (2-3x1x90) är däremot ett tyngre pass. Du ligger 2,5 kg under ditt nuvarande PR. För att få känsla och självförtroende borde du lyfta singlar med bra teknik, som gärna får komma med mersmak (dvs så att du känner att du har mer att ge). eftersom vikten är så tung jämfört med nuvarande 1RM så tror jag inte det lönar sig att lyfta t.ex 5x1. Risken är att du blir snabbare trött på så tunga vikter, och tekniken blir dålig. Både för självförtroendets och för teknikens skull tror jag det är bättre att lyfta 2-3 (gärna 3) singlar som är lätta (med mersmak) och tekniskt bra än att trötta ut sig med flera serier (singlar).
Jag vet inte om du brukar träna bänkpress 1 eller 2 ggr/vecka. Tränar du bara en gång så gissar jag att du normalt tränar andra bänkpressmuskler (primärt arbetande muskelgrupper i bänkpress är alltså bröst, (främre) axlar, triceps. Jag föreslår att du lämnar bort all axelträning, och lyfter explosiva 1-3:or i bänkpress med lätta vikter (t.ex 4-5x1x70 kg) en gång i veckan under denna tid. På tyngre bänkdagen kan du OM DU VILL träna t.ex lutande hantelbänkpress 2x5 eller något liknande. Men var mycket sparsam med komplementövningar, framförallt sådana som belastar axlarna.
Mycket bra det där!
Just nu så tränar jag ett tungt bänkpass på fredagar där jag sedan kör 3 set tunga klossbänk och avslutar med tunga dips.
2 dagar senare på tisdag så börjar jag med explosiv bänk på 65% av submax ungefär och sedan så kör jag tunga lutande hantelpressar på 3 reps i 4-5 set. Efter det så kör jag liggande triceps extensioner runt huvudet.
Alltså så kör jag bröst hyffsat hårt två dagar i veckan, samma sak med triceps.
Pushpress för axlar har jag inte hunnit komma igång med än och jag vet inte riktigt var jag ska placera den. Jag kan skriva mitt nuvarande scheme här så kan du komma med lite synpunket och kanske ett tips på var jag kan lägga mina pushpress i schemat.
Grund upplägget har jag fått ifrån de då du hjälpte mig med schemat via PM.
Fredag
Bänkpress
klossbänk
Dips
Bicepscurls
Lördag
Grepp träning
Söndag
Pushpress - Här har jag den nu men du kanske har något bättre Knäböj alternativ?
Rumänska Marklyft
Lårcurl
Magmuskelträning
Måndag
Vilo och Softa
Tisdag
Enarms tyck med hantel
Lätt(are) bänkpress (explosiv)
Lutande hantelpress
Hantellyft åt sidan
Åka Inlines
Onsdag
Lätt och explosiv knäböj
Marklyft
Pullups
Stångrodd eller Hantelrodd
Vadpress
Torsdag
Jogga
stahlberg
2006-07-28, 16:05
Är detta ett program du använder nu eller ett du tänkt använda i framtiden?
Några kommentarer i detta skede :
1. Ska du hålla på med SL MÅSTE du träna knäböjning. Det finns INGA ANDRA alternativ. Knäböjning är en av delgrenarna i SL ; man kan alltså inte tävla i SL utan att tävla i böj (och då måste man träna det). Man kan naturligtvis specialisera sig på det, men jag tror inte det är ett alternativ för dig, åtminstone inte just nu.
2. Pushpress är huvudsakligen en axelövning. Den ska alltså tränas på en av bänkpressdagarna. Den är INGET alternativ till böj.
3. Jag har sysslat med styrketräning i 30 år och aldrig hört talas om enarms tyck med hantel. Vad är det?
Ska du övergå till en grundträningsperiod?
Snart så ska jag iallafall ner och kombinera ett mark pass med bänk pass. Jag börjar med mark pass 1 sedan bänk pass 1 och sedan så är jag väl klar :) Jag ska filma lite också men tyvärr så kommer det inte att vara lika bra kvalite på filmerna eftersom jag nu filmar med min lilla mobil. Det tog för lång tid att redigera och det tog för mycket plats på min lillebrors dator.
Är detta ett program du använder nu eller ett du tänkt använda i framtiden?
Några kommentarer i detta skede :
1. Ska du hålla på med SL MÅSTE du träna knäböjning. Det finns INGA ANDRA alternativ. Knäböjning är en av delgrenarna i SL ; man kan alltså inte tävla i SL utan att tävla i böj (och då måste man träna det). Man kan naturligtvis specialisera sig på det, men jag tror inte det är ett alternativ för dig, åtminstone inte just nu.
2. Pushpress är huvudsakligen en axelövning. Den ska alltså tränas på en av bänkpressdagarna. Den är INGET alternativ till böj.
3. Jag har sysslat med styrketräning i 30 år och aldrig hört talas om enarms tyck med hantel. Vad är det?
Men vad tusan? Ett pass råkade försvinna där knäböj är med :D Låt mig skriva om. Klart som tusan att jag träna knäböj *flex*
Fredag
Bänkpress
klossbänk
Dips
Bicepscurls
Lördag
Grepp träning
Söndag
Pushpress - Här har jag den nu men du kanske har något bättre alternativ?
Knäböj!
Rumänska Marklyft
Lårcurl
Magmuskelträning
Måndag
Vilo och Softa
Tisdag
Enarms tyck med hantel
Lätt(are) bänkpress (explosiv)
Lutande hantelpress
Hantellyft åt sidan
Åka Inlines
Onsdag
Lätt och explosiv knäböj
Marklyft
Pullups
Stångrodd eller Hantelrodd
Vadpress
Torsdag
Jogga
Nej, detta program är det jag har tränat fram tills nu :) Med wave loading på de större övningarna. Nu ska jag köra dina maxnings pass på bänk och mark. Tycker du att jag ska köra ett sådant maxnings upplägg på böj eller är det kanske bättre att köra lite mer grundstyrka nu eftersom jag inte kört böj på ett tag?
Enarms ryck med hantel är en fin explosiv övning som ökar spänst mm. Jag kör den som uppvärmning för att värma kroppen och det känns gutt att hålla en 36kg+ hantel på rak arm över huvudet :)
http://video.google.com/videoplay?docid=5176413734188185658
stahlberg
2006-07-28, 17:07
Ryck vet jag nog vad det är. Jag tyckte det stod tyck. Så är det i min ålder.
Du har inte tränat böj på en tid och är inte redo att maxa nu. Jaha, detta är ditt nuvarande upplägg. Så kan du planera grundstyrkeperioden sedan.
Ryck vet jag nog vad det är. Jag tyckte det stod tyck. Så är det i min ålder.
Du har inte tränat böj på en tid och är inte redo att maxa nu. Jaha, detta är ditt nuvarande upplägg. Så kan du planera grundstyrkeperioden sedan.
Ja det blir nog bättre att träna böj på vanligt vis :) Dvs med wave loading men om du tycker att det finns andra alternativ som kan funka som grundstyrke ökning så kom gärna med förslag på andra typer att träna böj på.
Nu så drar jag iväg och tränar :D Vi ses senare! och då med lite filmer :)
Då var dagens goa pass avklarat och det blev endel set :)
Mark:
1 @ 130
1 @ 145
1 @ 145 (missade att filma)
1 @ 145
1 @ 145 (bälte)
1 @ 145 (bälte)
Bänk:
1 @ 80
1 @ 85 Missade att filma
1 @ 85
1 @ 85
1 @ 85
1 @ 85
1 @ 85
1 @ 85
1 @ 85
1 @ 85
Riktigt härligt men det kanske inte var något vidare bra att jag gjorde så många singalr på 85? Eller vad säger ni?
Filmerna kommer imorgon :)
stahlberg
2006-07-29, 07:06
Själva ANTALET singlar på 85 kg i bänkpress var inte det viktiga. Det fick gärna vara många, FÖRUTSATT att de var så lätta att du kunde klara dem alla 1) med bra teknik och 2) utan att trötta ut dig inför nästa bänkpass.
Ju tyngre marklyfts- resp. bänkpresspassen blir desto troligare är det att du borde dela upp dem och träna på olika dagar.
Själva ANTALET singlar på 85 kg i bänkpress var inte det viktiga. Det fick gärna vara många, FÖRUTSATT att de var så lätta att du kunde klara dem alla 1) med bra teknik och 2) utan att trötta ut dig inför nästa bänkpass.
Ju tyngre marklyfts- resp. bänkpresspassen blir desto troligare är det att du borde dela upp dem och träna på olika dagar.
Jag tyckte aldrig att det blev så förfärligt tungt men jag kanske har blivit konstig i huvudet av alla pass där jag varit så extremt nära failure i wave loading.
http://www.rogepost.com/dn/p8af/Mark.rar - Mark
http://www.rogepost.com/dn/6827/Bänk.rar - Bänk
http://www.rogepost.com/dn/lm5v/Enbensböj.rar - Enbensböj
Jag glämmde skriva att jag tränade 3 set enbensböj i början av passet. Jag använde 20kg i första arbetssetet och 25kg i de två andra.
Filmerna är i formatet 3GP och de kan spelas i quicktime och i VLC men i VLC så är det inget ljud.
stahlberg
2006-07-29, 08:44
Filmerna kan jag inte se. Det SKA VARA lättare när du inte tröttar ut dig först. Jag tycker grundstyrketräningen kan vara traditionell, åtföljd av Wave loading, åtföljd av en liknande toppning som nu. Men vi får återkomma då du maxat.
petersson
2006-07-29, 12:27
Hej! Bra att du fått hjälp av Stahlberg med upplägget! Kommer gå riktigt bra för dig känner jag! :thumbup:
Hej! Bra att du fått hjälp av Stahlberg med upplägget! Kommer gå riktigt bra för dig känner jag! :thumbup:
Hej Petersson! vad kul att du tittar in :) Ja, det känns som om det kommer att gå ritkigt bra och med stahlberg på sin sida kan få saker gå fel :) Jag är villig at följa hans råd till fullo i min träning. Vill han att jag ändrar på något så gör jag det. Vill han att jag ska träna 5 pass i veckan så gör jag det. Stahlberg har skrivit mycket om hur viktigt det är att adepterna föjer honom fullt ut och helhjärtat. Visserligen kan jag kanske inte kalla mig själv kristers (stahlbergs) adept men endå något åt det hållet.
Jag är mycket tacksam för att stahlbeg lägger ned tid och ser efter mig och min träning. Allt han skrivit har varit till sto hjälp.
Filmerna kan jag inte se. Det SKA VARA lättare när du inte tröttar ut dig först. Jag tycker grundstyrketräningen kan vara traditionell, åtföljd av Wave loading, åtföljd av en liknande toppning som nu. Men vi får återkomma då du maxat.
Vad tråkigt att du inte kan se filmerna :( Om du vill se dem så kan du gå hit http://www.videolan.org/vlc/download-windows.html klicka bara på någon av flaggorna så laddar du ner VLC media player som kan spela filmerna utan ljud.
Passet gick riktigt bra faktiskt :)
Nu så måste jag konsentrera mig på maxningen och inte tjata om grundstyrketräningen :D Förlåt för att jag ständigt tar upp det men jag är lite laddad faktiskt :) Mer vikter jag vill ha!
stahlberg
2006-07-29, 16:42
Man kan träna "rätt" på många sätt. Om man - som jag ofta gjort - fostrar adepterna från start så får de oftast samma åsikter om träning som man själv har.
I början är det mycket viktigt att adepterna gör som man säger. Får man en adept som har ovanan att hela tiden ifrågasätta allt in i minsta detalj, att argumentera om allt som har med träning att göra, kommer träningspassen att gå ut på diskussion och argumentation istället för träning.
Efterhand lär sig adepten mer och mer, både om träning och om hur den egna kroppen fungerar. Då kan adepten vara med på ett annat sätt i träningsplaneringen. Framförallt när det uppstår problem, t.ex stagnation - vilket det alltid gör, men gärna SÅ SÄLLAN SOM MÖJLIGT (t.ex en gång vart femte år) - gäller det att diskutera och ventilera.
Men mitt ord ska inte vara lag. Jag är en RÅDGIVANDE tränartyp, inte en som vill bestämma allt (numera iaf). Däremot vill jag att både tränaren och adepten håller vad vi kommit överens om. Detta är viktigt bl.a för att tränaren ska kunna arbeta helhjärtat för adepten. Det måste han nämligen göra. Då gäller det att veta att adepten håller sin del av överenskommelserna. (I kolozzeums nya avdelning för styrkelyft har bubbe ifrågasatt att jag ville avstänga Brian Siders från VM-deltagande år 2004 och tyckt detta var själviskt. I mitt svar har jag försökt förklara tränarens uppgifter i korthet)
Jag tycker dock det många gånger är viktigt att jag har flera förslag, så att adepten/lyftaren själv kan avgöra vad som är bäst.
Stahlberg: haha, hur många gånger kommer jag få äta min hatt?
Tror väldigt många hade haft nytta av en sådan kunnig tränare som stahlberg, du skall känna dig lyckligt lottad Timme som har ett sånt fint stöd till din träning! *flex*
stahlberg
2006-07-29, 17:18
bubbe : Iof hade du ju inte fel i vad du sa. Men jag försökte förklara orsakerna till mitt tänkande/agerande.
Stahlberg: haha, hur många gånger kommer jag få äta min hatt?
Tror väldigt många hade haft nytta av en sådan kunnig tränare som stahlberg, du skall känna dig lyckligt lottad Timme som har ett sånt fint stöd till din träning! *flex*
Ja, jag är otroligt tacksam! Bättre stöd får man leta efter :)
Man kan träna "rätt" på många sätt. Om man - som jag ofta gjort - fostrar adepterna från start så får de oftast samma åsikter om träning som man själv har.
I början är det mycket viktigt att adepterna gör som man säger. Får man en adept som har ovanan att hela tiden ifrågasätta allt in i minsta detalj, att argumentera om allt som har med träning att göra, kommer träningspassen att gå ut på diskussion och argumentation istället för träning.
Efterhand lär sig adepten mer och mer, både om träning och om hur den egna kroppen fungerar. Då kan adepten vara med på ett annat sätt i träningsplaneringen. Framförallt när det uppstår problem, t.ex stagnation - vilket det alltid gör, men gärna SÅ SÄLLAN SOM MÖJLIGT (t.ex en gång vart femte år) - gäller det att diskutera och ventilera.
Men mitt ord ska inte vara lag. Jag är en RÅDGIVANDE tränartyp, inte en som vill bestämma allt (numera iaf). Däremot vill jag att både tränaren och adepten håller vad vi kommit överens om. Detta är viktigt bl.a för att tränaren ska kunna arbeta helhjärtat för adepten. Det måste han nämligen göra. Då gäller det att veta att adepten håller sin del av överenskommelserna. (I kolozzeums nya avdelning för styrkelyft har bubbe ifrågasatt att jag ville avstänga Brian Siders från VM-deltagande år 2004 och tyckt detta var själviskt. I mitt svar har jag försökt förklara tränarens uppgifter i korthet)
Jag tycker dock det många gånger är viktigt att jag har flera förslag, så att adepten/lyftaren själv kan avgöra vad som är bäst.
Mycket bra! :) Det är otroligt bra med lite olika alternativ som lyftaren/adepten kan välja, personen i fråga kommer förmodligen känna en viss frihet som är skön men endå inte känna sig vilsen :) Något sådant ungefär :P
Min lilla stad oskarshamn firar ju som jag tidigare skrev 150år. Idag var ett coolt dans gäng ifrån någon annan stad här och dansade någon samba/magdans liknande grej.
Det coola med det hela var att tjejerna/kvinnorna som dansade hade minimalt med kläder på sig. Endast string och BH som inte täckte mycket. Gissa om jag var där med mobilen (K800i) bakom scenen ;) Självklart så gick jag fram och frågade om jag fick ta några bilder och det fick jag snäll som jag ser ut att vara :D
Här kommer två bilder jag tog
http://img81.imageshack.us/img81/443/wiism8.jpg (http://imageshack.us)
http://img239.imageshack.us/img239/5108/ulalarw6.jpg (http://imageshack.us)
Asså shit vad heta! Speciellt tjejen/kvinnan til lvänster. Asså ni skulle sett henne i rörelse! Of fyy tusan asså! Hon kunnde skaka både det ena och det andra :D
Sedan så hade hon synliga magmuskler men endå så enormt vackra och kvinnliga former. Kanske den mest perfekta kropp jag någonsin sett på riktigt.
stahlberg
2006-07-30, 10:42
Ser du bara ut att vara snäll? Är du det inte på riktigt? Du har väl den perfektas telefonnummer numera kan vi förmoda. Du kan ju också själv skaka både det ena och det andra har vi sett i dina träningsfilmer. Kanske du bjöd upp till svängom, och så skakade ni i takt...
Idag ska jag träna böj :) et var länge sedan och nu så har jag övergivit highbar så nu lägger jag stången lit längre ner. Betydligt mer naturligt.
stahlberg
2006-07-30, 10:48
Bara man hittar "hyllan" så är det mer naturligt, alldeles riktigt.
En annan sak angående sambaflickorna. Kvinnor med "perfekt utseende" bör ha ett bra psyke också - annars duger de bäst till "one-night-stand" (vilket iof i min ålder är det bästa).
stahlberg
2006-07-30, 10:57
En sak höll jag på att glömma, för jag är så gammal och glömsk.
Jag har avslutat min semester från mitt huvudjobb och varit på jobb. Arbetslistan för augusti var skriven. Problemet var att min vikarie (alltså den som vikarierar mina semestrar och andra ledigheter) själv åker på semester den 14.8, alltså veckan innan jag tänkt komma. Men jag övertalade henne att åka på semester en vecka senare istället. Så pratade jag med chefen om att JAG vill ta semester 14.8-20.8 och "VIKARIEN" ändrar med en vecka.
Detta betyder att jag måste komma en vecka tidigare än planerat. Normalt sett hade det inte gått (för min egen del) att ändra mina planer (pga träning här), men nu är det en specialsituation, så nu går det.
Nu måste jag bara kolla Sveriges karta, och vart jag ska åka, och planera resan lite.
Bara man hittar "hyllan" så är det mer naturligt, alldeles riktigt.
En annan sak angående sambaflickorna. Kvinnor med "perfekt utseende" bör ha ett bra psyke också - annars duger de bäst till "one-night-stand" (vilket iof i min ålder är det bästa).
Precis, utseende är långt ifrån allt. Det är faktiskt insidan som räknas :)
En sak höll jag på att glömma, för jag är så gammal och glömsk.
Jag har avslutat min semester från mitt huvudjobb och varit på jobb. Arbetslistan för augusti var skriven. Problemet var att min vikarie (alltså den som vikarierar mina semestrar och andra ledigheter) själv åker på semester den 14.8, alltså veckan innan jag tänkt komma. Men jag övertalade henne att åka på semester en vecka senare istället. Så pratade jag med chefen om att JAG vill ta semester 14.8-20.8 och "VIKARIEN" ändrar med en vecka.
Detta betyder att jag måste komma en vecka tidigare än planerat. Normalt sett hade det inte gått (för min egen del) att ändra mina planer (pga träning här), men nu är det en specialsituation, så nu går det.
Nu måste jag bara kolla Sveriges karta, och vart jag ska åka, och planera resan lite.
Så du kommer! Perfekt! Ska du åka runt och besöka olika ställen i detta avlånga land eller ska du endast besöka oskarshamn? Ska du stanna här eller är det bra över dagen? Skulle du vilja bli bjuden på mat hos mig/oss? Min morsa kan säkert laga något. Eller är det bara en snabb träff på gymmet som gäller?
Den den 19e agusti ska jag och familjen åka till skara sommarland och denna helgen som kommer så ska jag kanske åka till linköping men det går att ändra på om du endast kan komma den helgen (4e-6e agusti) Pappa är lite osäker nu, han vet inte om sommarlandet var den 16e eller 19e men lillebrorsan tror att det är den 19e. Hoppas att det går ihop.
stahlberg
2006-07-30, 12:49
Vi tar väl den viktigaste frågan först : liknar din mamma sambafllickan till vänster? Då kan JAG bjuda HENNE på mat :D .
För säkerhets skull ska jag tillägga att jag bara skojar. Resan är inte planerad ännu. Däremot vet jag datum. Jag startar från Finland måndagen den 14.8. Jag reser från Finland på eftermiddagen eller kvällen. Åker jag båt kommer jag till Stockholm på morgonen tisdagen den 15.8. Flyger jag är jag i Sverige på måndag kväll (14.8).
Först måste jag planera VILKA ORTER jag ska till. Hoppas kunna satsa på 2-3 orter. Sedan bestämmer jag om jag "flyger neråt" (startar från söder och sedan åker norrut), "flyger uppåt" (startar från norr och reser söderut i slutet av veckan) eller om jag eventuellt har Stockholm som högkvarter, och först reser åt ena och sedan åt andra hållet.
Ta alltså gärna reda på EXAKT när ni är borta, så anpassar jag mig efter det om det går. Är ni borta bara en dag, så är det ingen fara. Då måste det ju ordna sig.
Det viktigaste när jag kommer är förstås träningen. Möjligen måste vi satsa på flera pass. MÖJLIGEN övernattar jag t.om i Oskarshamn så att jag kan vara där två dagar. I vilket fall som helst träffar jag gärna dina föräldrar (de behöver inte bjuda på något). För om vi ska samarbeta något mera, så är det bara en fördel att känna föräldrarna.
SENAST måndagen den 21.8 måste jag vara tillbaka i Finland.
Vi tar väl den viktigaste frågan först : liknar din mamma sambafllickan till vänster? Då kan JAG bjuda HENNE på mat :D .
För säkerhets skull ska jag tillägga att jag bara skojar. Resan är inte planerad ännu. Däremot vet jag datum. Jag startar från Finland måndagen den 14.8. Jag reser från Finland på eftermiddagen eller kvällen. Åker jag båt kommer jag till Stockholm på morgonen tisdagen den 15.8. Flyger jag är jag i Sverige på måndag kväll (14.8).
Först måste jag planera VILKA ORTER jag ska till. Hoppas kunna satsa på 2-3 orter. Sedan bestämmer jag om jag "flyger neråt" (startar från söder och sedan åker norrut), "flyger uppåt" (startar från norr och reser söderut i slutet av veckan) eller om jag eventuellt har Stockholm som högkvarter, och först reser åt ena och sedan åt andra hållet.
Ta alltså gärna reda på EXAKT när ni är borta, så anpassar jag mig efter det om det går. Är ni borta bara en dag, så är det ingen fara. Då måste det ju ordna sig.
Det viktigaste när jag kommer är förstås träningen. Möjligen måste vi satsa på flera pass. MÖJLIGEN övernattar jag t.om i Oskarshamn så att jag kan vara där två dagar. I vilket fall som helst träffar jag gärna dina föräldrar (de behöver inte bjuda på något). För om vi ska samarbeta något mera, så är det bara en fördel att känna föräldrarna.
SENAST måndagen den 21.8 måste jag vara tillbaka i Finland.
haha, Min mamma ser inte ut som sambaflickan :D Men hon är riktigt snäll. Pappa är en snäll liten man han också :) Det exakta datumet när vi åker vet jag inte än men det ska jag kolla upp så snabbt som möjligt. Det är antingen den 16e agusti eller 19e.
Stahlberg på Sverige turne roligt! meddela gärna vart du åker ifall det är möjligt att göra ett besök.
stahlberg
2006-07-30, 14:53
Jag träffar gärna (nästan) vem som helst. Å andra siadn måste jag begränsa mig till 2-3 orter, annars hinner jag inte på en vecka. Ska meddela min resrutt senare (nästa vecka).
stahlberg
2006-07-30, 15:03
Snällhet är en bra egenskap, bara man inte förväxlar eftergivenhet med snällhet. Också jag är en GANSKA snäll liten man. Däremot är jag såtillvida humörsmänniska att jag iblamd är snällare än ibland.
Idag såg jag två verkligt snälla(?) turister i Helsingfors. Jag satt på en uteservering vid järnvägsstationen. Vid ett bord ganska nära satt de två turisterna, en ung man och en dito kvinna (ung = 25-30 år). De hade varsin Pepsi Max på bordet. Så kom den förbannade "påskärringen" (alltså inte att förväxla med påskkäringen), som brukar gå omkring där med handen utsträckt och tigga pengar. Hon frågade ett äldre par om de hade några. Det hade de inte. Då frågade hon turisterna, som skakade på huuvdet. Då gick hon fram till turisternas bord, frågade "Får jag flaskan", tog - utan att vänta på svar - den ena flaskan, hällde ut innehållet, och sprang sin väg med flaskan - utan att turisterna verkade reagera överhuvudtaget!!!
Så "snäll" är tyvärr inte jag. Hade det hänt mig - och jag inte hunnit ta flaskan innan den var tömd - så hade jag hällt ut allt innehåll i hennes plastpåsar i närmaste skräpkorg. (Men det hände inte mig, och dessutom drack jag kaffe ur en pappmugg)
Snällhet är en bra egenskap, bara man inte förväxlar eftergivenhet med snällhet. Också jag är en GANSKA snäll liten man. Däremot är jag såtillvida humörsmänniska att jag iblamd är snällare än ibland.
Idag såg jag två verkligt snälla(?) turister i Helsingfors. Jag satt på en uteservering vid järnvägsstationen. Vid ett bord ganska nära satt de två turisterna, en ung man och en dito kvinna (ung = 25-30 år). De hade varsin Pepsi Max på bordet. Så kom den förbannade "påskärringen" (alltså inte att förväxla med påskkäringen), som brukar gå omkring där med handen utsträckt och tigga pengar. Hon frågade ett äldre par om de hade några. Det hade de inte. Då frågade hon turisterna, som skakade på huuvdet. Då gick hon fram till turisternas bord, frågade "Får jag flaskan", tog - utan att vänta på svar - den ena flaskan, hällde ut innehållet, och sprang sin väg med flaskan - utan att turisterna verkade reagera överhuvudtaget!!!
Så "snäll" är tyvärr inte jag. Hade det hänt mig - och jag inte hunnit ta flaskan innan den var tömd - så hade jag hällt ut allt innehåll i hennes plastpåsar i närmaste skräpkorg. (Men det hände inte mig, och dessutom drack jag kaffe ur en pappmugg)
Va tusan! Det där hade inte jag tillåtit! Gjorde tiggaren så endast pga att turisterna inte hade några pengar att ge? Vilket as!
Krister, när är du född? Du brukar ibland prata om 70-talet och du talar ibland om dig själv som "gammal." Bara av ren nyfikenhet såhär :)
stahlberg
2006-07-30, 15:47
Tidigare när jag (t.ex i Big_Viks dåvarande tränings- och spamjournal) skrev och berättade om den f.d franske kejsaren Napoleon Bonaparte, och berättade överdrivna fantasihistorier om hans fru kejsarinnan B - som om jag själv hade varit med (redan på 1800-talet), så var det väldigt många som blev nyfikna på när jag var född. Så jag behöll det som en hemlighet, bara på skoj. Men jag lade ut lite ledtrådar här och där, vilket ledde till att en person räknade ut vilket år jag föddes : Jompi.
Faktum är att jag numera är så förskräckligt gammal att jag knappt kommer ihåg när jag är född. Tack och lov kommer jag ihåg OM jag är född ; det är jag. Jag minns dock inte mera riktigt hur gammal jag är. Men rysligt gammal är jag i alla fall, om jag minns rätt.
Jag ser ut som en blandning av jultomten (med långt grått skägg), kejsarinnan Bonapartes prisbelönta stridsgalt (med stor jättemage) och prinsessan på ärten (ja, inte utseendet, men ärten. Den finns mellan öronen. Hjärnan har krympt till ärtstorlek, så gammal är jag).
stahlberg
2006-07-30, 15:59
En sak som gör det ännu svårare att räkna ut hur gammal jag är, är det att olika kroppsdelar är olika gamla. Från fötterna och uppåt är jag ca 90 år. Tack och lov tar denna vidrigt gamla ålder slut i låhöjd, före penisroten (som samtidigt är roten till allt ont). Mitten av kroppen är något yngre. Insidan av huvudet är ibland gammal, ibland som en tonåring. För att räkna ut ett medeltal av detta måste man vara ett matematiskt snille.
I min ålder strejkar nästan alla sinnen. Jag hör illa och ser dåligt (innehar glasögon men ej hörapparat). Känselsinnet är uselt, smaksinnet dåligt och luktsinnet under all kririk. Bara det sjätte sinnet - vansinnet - är välutvecklat (t.om i överkant).
Men rysligt gammal det är jag...jaså, jag har sagt det redan. Minnet är tyvärr inte vad det aldrig har varit. (När jag var yngre hade jag så gott minne att jag kom ihåg t.om saker som aldrig hade hänt. Numera kommer jag inte ens ihåg det som verkligen har hänt).
(PS. Visa inte detta inlägg för mamma. Då tror hon SÄKERT att hon får en galning till middagsbordet)
En sak som gör det ännu svårare att räkna ut hur gammal jag är, är det att olika kroppsdelar är olika gamla. Från fötterna och uppåt är jag ca 90 år. Tack och lov tar denna vidrigt gamla ålder slut i låhöjd, före penisroten (som samtidigt är roten till allt ont). Mitten av kroppen är något yngre. Insidan av huvudet är ibland gammal, ibland som en tonåring. För att räkna ut ett medeltal av detta måste man vara ett matematiskt snille.
I min ålder strejkar nästan alla sinnen. Jag hör illa och ser dåligt (innehar glasögon men ej hörapparat). Känselsinnet är uselt, smaksinnet dåligt och luktsinnet under all kririk. Bara det sjätte sinnet - vansinnet - är välutvecklat (t.om i överkant).
Men rysligt gammal det är jag...jaså, jag har sagt det redan. Minnet är tyvärr inte vad det aldrig har varit. (När jag var yngre hade jag så gott minne att jag kom ihåg t.om saker som aldrig hade hänt. Numera kommer jag inte ens ihåg det som verkligen har hänt).
(PS. Visa inte detta inlägg för mamma. Då tror hon SÄKERT att hon får en galning till middagsbordet)
:laugh:
Comedy central nästa!
Tidigare när jag (t.ex i Big_Viks dåvarande tränings- och spamjournal) skrev och berättade om den f.d franske kejsaren Napoleon Bonaparte, och berättade överdrivna fantasihistorier om hans fru kejsarinnan B - som om jag själv hade varit med (redan på 1800-talet), så var det väldigt många som blev nyfikna på när jag var född. Så jag behöll det som en hemlighet, bara på skoj. Men jag lade ut lite ledtrådar här och där, vilket ledde till att en person räknade ut vilket år jag föddes : Jompi.
Faktum är att jag numera är så förskräckligt gammal att jag knappt kommer ihåg när jag är född. Tack och lov kommer jag ihåg OM jag är född ; det är jag. Jag minns dock inte mera riktigt hur gammal jag är. Men rysligt gammal är jag i alla fall, om jag minns rätt.
Jag ser ut som en blandning av jultomten (med långt grått skägg), kejsarinnan Bonapartes prisbelönta stridsgalt (med stor jättemage) och prinsessan på ärten (ja, inte utseendet, men ärten. Den finns mellan öronen. Hjärnan har krympt till ärtstorlek, så gammal är jag).
Så det hela är alltså hemligt :D
stahlberg
2006-07-30, 16:10
Inte direkt hemligt. Men vi ska inte sprida ut min ålder över hela världen. Det har spridits så mycket "skit" över världen redan. Du får gissa när vi träffas (ledtråd : jag ser äldre ut än jag är).
Inte direkt hemligt. Men vi ska inte sprida ut min ålder över hela världen. Det har spridits så mycket "skit" över världen redan. Du får gissa när vi träffas (ledtråd : jag ser äldre ut än jag är).
ah okej :)
Ni är det fastställt. Vi åker den 19e agusti :)
Stahlberg är en sjuk människa.
Denna tråden är nu lika spammad som mina kära journaler varit i sina bästa stunder.
Så, med det fastställt tänkte jag bara säga att jag, och kanske Oskar(jag ska iofs inte tala för honom men vi har pratat lite löst om det), kommer om du(Ståhlberg) kommer till t.ex. Oskarshamn. Jag börjar skolan den veckan och jag utgår ifrån att Oskar jobbar men som sagt; om det går ihop sig kanske två tjockisar kommer förbi.
stahlberg
2006-07-30, 16:44
Visst är det Oskarshamn Timme bor i (jag SADE att jag har dåligt minne, mu har jag redan glömt det, och är för lat för att kolla just nu. Men visst heter det Oskarshamn).
Eftersom Timme är borta den 19:e kommer jag säkert i början av veckan. Resplan bifogas senare. OSKARShamn är iof ett passande namn. Så med andra ord kanske vi ses där.
Stahlberg är en sjuk människa.
Denna tråden är nu lika spammad som mina kära journaler varit i sina bästa stunder.
Så, med det fastställt tänkte jag bara säga att jag, och kanske Oskar(jag ska iofs inte tala för honom men vi har pratat lite löst om det), kommer om du(Ståhlberg) kommer till t.ex. Oskarshamn. Jag börjar skolan den veckan och jag utgår ifrån att Oskar jobbar men som sagt; om det går ihop sig kanske två tjockisar kommer förbi.
Jaaaaa! Det vore underbart kul att få träffa er! Hoppas att ni kan komma! Det blir träning och tummen upp poser så det bara står härliga till :D Posedown, böjteknik, mark och bänk! Massor med softa grejer! Oskar står för böjen, du tommy för bänken och jag försöker dra fina mark och så är krister kungen i allt(givetvis så får du och oskar också dra fina mark samtidigt som vi får försöka oss på fina böjar).
Jag filmar lite runt i gymmet och lägger upp filmen här så ni får se hur det ser ut. Tyvärr så har det blivit lite mer disco på senare tid och de har köpt in en biceps maskin som tar onödig plats *spy*
Något powerrack finns ej där och både böj och bänk ställningen är hemmagjord. Stängerna är OL stänger eller "tränings" stänger. Alltså långt ifrån optimalt för styrkelyft.
Hade gymmet haft ett power rack och minst två SL stänger så hade jag varit mer än nöjd!
Visst är det Oskarshamn Timme bor i (jag SADE att jag har dåligt minne, mu har jag redan glömt det, och är för lat för att kolla just nu. Men visst heter det Oskarshamn).
Eftersom Timme är borta den 19:e kommer jag säkert i början av veckan. Resplan bifogas senare. OSKARShamn är iof ett passande namn. Så med andra ord kanske vi ses där.
Japp oskarshamn är det :D
Jag tar med mig kameran och filmar lite av staden och gymmet utifrån så att ni ser hur det ser ut.
Jag har precis läst svar på olika frågor av Serge Nubret på ett forum.
När en kille frågade om hans styrke skrev han att han kunnde göra 10 reps på 200kg i bänk och då utan bänktröja (det fanns väl ingen bänk tröja på den tiden). Hans skrev att han efter att ha se en styrkelyfts tävling gick fram till segrarens skivstång och gjorde 8-10 reps på vinnar lyfts vikten. Denne styrkelyftare som blev förnedrar var i samma viktklass som Serge.
Ni kan läsa här: http://ironage.us/yabbse/index.php?topic=13814.20
Det låter smått otroligt men serges bröst var ju helt enormt! Armar och axlar lika så så varför inte? Vad tror ni?
Aaa, vore kul! Tur att jag har lätt vecka när det ev. blir för att bänka tungt med OL-stänger är nono, när man är van vid SL-stänger iaf. :) "Vanliga gymstänger" funkar nog bättre isåfall. Min billiga skip-sport stång jag har hemma för typ 1500-2000 är klart skönare att bänka med än Eleiko OL-dito.
Du ska nog inte lita för mycket på Serge, har läst endel andra mindre troliga saker av just honom om bl.a. steroider. Men visst är byggare starka, i min bok av Ronnie Coleman (förövrigt signerad och dedikerad till mig :)) skriver han att han som bäst gjort 225*8, i min bok om och av Arnold säger han att han gjort 185*8, finns ju fler exempel också. Så helt omöjligt är det väl inte att Serge skulle ha gjort 200*10 men jag är tveksam till hans uttalanden.
Aaa, vore kul! Tur att jag har lätt vecka när det ev. blir för att bänka tungt med OL-stänger är nono, när man är van vid SL-stänger iaf. :) "Vanliga gymstänger" funkar nog bättre isåfall. Min billiga skip-sport stång jag har hemma för typ 1500-2000 är klart skönare att bänka med än Eleiko OL-dito.
Jag tror att det är vanliga "gym" stänger vi har med värdelös lettring så magnesium är ett måste! Det är iallafall Eleiko :)
Du ska nog inte lita för mycket på Serge, har läst endel andra mindre troliga saker av just honom om bl.a. steroider. Men visst är byggare starka, i min bok av Ronnie Coleman (förövrigt signerad och dedikerad till mig :)) skriver han att han som bäst gjort 225*8, i min bok om och av Arnold säger han att han gjort 185*8, finns ju fler exempel också. Så helt omöjligt är det väl inte att Serge skulle ha gjort 200*10 men jag är tveksam till hans uttalanden.
Vad har han skrivit om steroider? (nyfiken)
Om arnold gjorde en 8a på 185 så är det ju faktiskt inte helt omöjligt om Serge gjorde 10a på 200. Men det låter ganska tungt. Men visst har han drivit endel. Han lurade B&K att han endast åt en gång per dag och då åt han 50000 kcal, detta åt han på kvällen påstod han sedan så levde han på det under nästa dag. Detta trodde den stackars journalisten på.
Vad har han skrivit om steroider? (nyfiken)
Han lurade B&K att han endast åt en gång per dag och då åt han 50000 kcal, detta åt han på kvällen påstod han sedan så levde han på det under nästa dag. Detta trodde den stackars journalisten på.
Så var det också. Det var iofs länge sedan men jag vill minnas att han påstod att han antingen inte körde AAS alls eller att det var extremt små doser. Kan nog varit samma artikel förövrigt för jag minns det med maten.
stahlberg
2006-07-30, 23:08
Sedan får vi inte glömma att Timme ska dansa sin variant av Samba, som han är så skicklig på.
De flesta styrkelyftare är starka. ETT LITET FÅTAL skulle kunna ställa upp och tävla i bodybuilding. Bodybuilders är stora. ETT LITET FÅTAL skulle kunna förnedra en styrkelyftare i SL.
Det är mycket lätt att säga vad som helst som man inte behöver bevisa. De flesta utsagor om friidrottares, fotbollsspelares och bodybuilders SL-prestationer ska man ta med en STOR NYPA SALT.
Förr kunde NÅGRA FÅ idrottsmän tävla i - och t.om vinna - flera olika närliggande grenar. Vi har exempel på idrottsmän som tävlat i (och vunnit) t.ex kustötning OCH diskuskastning, 100m löpning OCH 200m löpning, bodybuilding OCH styrkelyft, tyngdlyftning OCH styrkelyft, 5000m OCH 10000m löpning, 800m OCH 1500m löpning, fotboll OCH ishockey. Idag är detta mycket svårt, nästan omöjligt. T.om två så närliggande grenar som 100m och 200m löpning vinns av olika personer i de stora mästerskapstävlingarna.
Det är märkligt att folk tror att just SL-are skulle vara så dåliga att idrottsmän som sysslar med andra grenar skulle slå dem hur lätt som helst. Den f.d löparen Ben Johnson har INTE lyft 250 kg i bänkpress, han skulle INTE ha tagit medalj i VM i bänkpress (troligen inte ens med specialträning). T.om ett sådant styrkeFENOMEN i bodybuilding som Coleman skulle behöva satsa hårt på specialträning (SL-träning) för att ha chans att vinna VM i SL.
Sedan får vi inte glömma att Timme ska dansa sin variant av Samba, som han är så skicklig på.
De flesta styrkelyftare är starka. ETT LITET FÅTAL skulle kunna ställa upp och tävla i bodybuilding. Bodybuilders är stora. ETT LITET FÅTAL skulle kunna förnedra en styrkelyftare i SL.
Det är mycket lätt att säga vad som helst som man inte behöver bevisa. De flesta utsagor om friidrottares, fotbollsspelares och bodybuilders SL-prestationer ska man ta med en STOR NYPA SALT.
Förr kunde NÅGRA FÅ idrottsmän tävla i - och t.om vinna - flera olika närliggande grenar. Vi har exempel på idrottsmän som tävlat i (och vunnit) t.ex kustötning OCH diskuskastning, 100m löpning OCH 200m löpning, bodybuilding OCH styrkelyft, tyngdlyftning OCH styrkelyft, 5000m OCH 10000m löpning, 800m OCH 1500m löpning, fotboll OCH ishockey. Idag är detta mycket svårt, nästan omöjligt. T.om två så närliggande grenar som 100m och 200m löpning vinns av olika personer i de stora mästerskapstävlingarna.
Det är märkligt att folk tror att just SL-are skulle vara så dåliga att idrottsmän som sysslar med andra grenar skulle slå dem hur lätt som helst. Den f.d löparen Ben Johnson har INTE lyft 250 kg i bänkpress, han skulle INTE ha tagit medalj i VM i bänkpress (troligen inte ens med specialträning). T.om ett sådant styrkeFENOMEN i bodybuilding som Coleman skulle behöva satsa hårt på specialträning (SL-träning) för att ha chans att vinna VM i SL.
Just det! Min samba får vi inte glömma! Efter några goa mark kan jag inte hålle mig borta ifrån dansen :D
Visst är det så som du säger :) Få bodybuilders slår styrkelyftare i sina egna grenar och få styrkelyftare slår bodybuilders i bodybuilding. Man blir väl bla på det man praktiserar?
Påstår Ben Johnsson att han pressat 250? Då är han bara dum.
Hmm, undrar hur coleman skulle klarat sig i ipf om han skolade om och satsade helhjärtat på att ta så mycket som möjligt i böj, bänk och mark?
stahlberg
2006-07-30, 23:38
Jag vet inte vad Johnson själv påstår. Men åtminstone påstår andra det (månne det inte t.om fanns en tråd här på kolozzeum om detta).
Jag känner inte till Colemans diet. Möjligen skulle hans resultat sjunka en aning om han skulle tävla i IPF.
Jag vet inte vad Johnson själv påstår. Men åtminstone påstår andra det (månne det inte t.om fanns en tråd här på kolozzeum om detta).
Jag känner inte till Colemans diet. Möjligen skulle hans resultat sjunka en aning om han skulle tävla i IPF.
Skulle hans resultat sjunka pga att han måste gå djupare i böjen och köra med stop i bänken eller varför skulle de sjunka? Att coleman dopar sig skiter vi i. Det gör väl Siders och många andra också....
stahlberg
2006-07-31, 15:31
Vi utgår från att en IPF-lyftare dopar sig. Han gör det under träningsperioden, under vilken han inte testas. Så åker han på tävling, och där testas han. Han måste därför sluta ta de förbjudna medlen i tillräckligt god tid före tävling, om han inte vill åka fast i dopingtest. Därför kommer hans resultat att vara sämre. HUR MYCKET sämre resultaten blir är oklart, det beror på t.ex vilka preparaten är (hur lång tid det tar innan de inte kan spåras i urinet), troligen hurdana mängder han tagit, hur sent han vågar sluta (är han villig att chansa), hur hans kropp reagerar på att han slutar (t.ex intag av testosteron stör den egna testosteronproduktionen) och kanske ytterligare andra faktorer.
Vi utgår från att en IPF-lyftare dopar sig. Han gör det under träningsperioden, under vilken han inte testas. Så åker han på tävling, och där testas han. Han måste därför sluta ta de förbjudna medlen i tillräckligt god tid före tävling, om han inte vill åka fast i dopingtest. Därför kommer hans resultat att vara sämre. HUR MYCKET sämre resultaten blir är oklart, det beror på t.ex vilka preparaten är (hur lång tid det tar innan de inte kan spåras i urinet), troligen hurdana mängder han tagit, hur sent han vågar sluta (är han villig att chansa), hur hans kropp reagerar på att han slutar (t.ex intag av testosteron stör den egna testosteronproduktionen) och kanske ytterligare andra faktorer.
Ah, nu föstår jag. Jo, coleman har väl prepp i sin kropp så det räcker för 5 ipf lyftare.
Igår så täränade jag lite förresten. Det blev några lätta böj på 90kg men jag var så trött så att jag åkte hem. Tung böj får det bli på onsdag efter mark :) Imorgon blir det explosiv bänk och tunga hantelpressar! et blir skoj :D
Usch, det var en dyster bild, säkerligen baserad på verkligheten men jag känner mig glad att bara tävla nationellt (även om det kanske tom här finns rötägg).
stahlberg
2006-07-31, 15:43
Om du följer treveckors-toppningen så ska du maxa samma vecka jag är där? Kan det stämma? Det är både för- och nackdelar med det. Fördelen är att jag kan ge små råd i samband med maxningen. Nackdelen är att om vi borde pröva olika teknikdetaljer så kan det bli svårt, för det kan man inte göra på maxvikter.
Antingen följer du planen och maxar, eller också tar vi en mallanvecka till, typ vecka 2, med submaximala teknikettor, och maxning följande vecka. En annan sak är att det kan ge en psykisk kick att maxa med utomstående (jag själv, kanske tp, Oskis) närvarande. Vi måste fundera på hur vi ska göra.
Om du följer treveckors-toppningen så ska du maxa samma vecka jag är där? Kan det stämma? Det är både för- och nackdelar med det. Fördelen är att jag kan ge små råd i samband med maxningen. Nackdelen är att om vi borde pröva olika teknikdetaljer så kan det bli svårt, för det kan man inte göra på maxvikter.
Antingen följer du planen och maxar, eller också tar vi en mallanvecka till, typ vecka 2, med submaximala teknikettor, och maxning följande vecka. En annan sak är att det kan ge en psykisk kick att maxa med utomstående (jag själv, kanske tp, Oskis) närvarande. Vi måste fundera på hur vi ska göra.
Jag har också tänk och funderat lite på det. Jag tror defenitivt att jag kommer få en rejäl kick att att ha utomstående som ser på. Vad som är bäst att göra i detta läger har jag faktiskt ingen anng om. Jag vill nog låta dig göra det beslutet. Tycker du att det är bättre att kolla på teknik (både grundläggande som i böj och kanske bänk där tekniken inte är så vass och detaljer i mark där jag är säkrare på tekniken) istället för maxning så kör vi på det. Jag blir nöjd med vilket som :)
stahlberg
2006-07-31, 15:57
bubbe : Tyvärr är det nog en realistisk bild av dagens tävlande, åtminstone på internationell nivå. Där har östeuropéerna (troligen) ännu en fördel jänfört med t.ex svenska dopade lyftare : de har ett helt "maskineri" med läkare och andra dopingexperter. För det första är deras doping troligen "statsfinansierad", för det andra har de tillgång till de bästa ämnena, för det tredje vet de PRECIS när de ska sluta. Det sista är - tack och lov - inte helt sant, många har åkt fast, och alltså missbedömt situationen. En dopad svensk måste (troligen) smyga och smussla med sin doping, saknar tillgång till hjälp av expertis, får betala allt ur egne ficka, och måste kanske sluta tidigare. Så inte ens en DOPAD svensk är riktigt på samma linje som en dopad östeuropé.
Förr var det ofta så att segrarna i USA-mästerskapen gjorde fantastiska resultat i dessa (otestade) tävlingar, sedan sjönk resultatnivån märkbart i (de testade) VM-tävlingarna. Detta ledde - tillsammans med positiva tester på VM - gjorde att man införde tester på USA-mästerskapen. Vad jag vet testar man fortfarande inte USA-lyftarna under träningsperioden (denna uppgift kan vara felaktig, och är det förhoppningsvis, men jag tvivlar).
I Spanien är SL en liten grem. När jag var i Barcelona kom jag till tals med en spansk SL-are. Han berättade att man testar tyngdlyftare (eftersom tyngdlyftning är OS-grem) men INTE SL-are i Spanien.
Som vanligt är vi i Norden både ärligare och noggrannare med dopingtestning än på de flesta andra håll i världen. Detta betyder inte att nordiska lyftare inte skulle dopa sig (tyvärr). Men många gör det ändå inte. Så visst ska vi vara glada att vi ändå klarar oss NÅGORLUNDA i den internationella konkurrensen!
Maxningen i bänk komemr isåfall att ske på en fredag och maxningen i mark kommer att ske på en onsdag.
Den 2a agusti är det inför max pass 2 i mark
Den 4e agusti är det inför max pass 2 i bänk
Den 9e agusti är det max pass 3 i mark
Den 11e agusti är det max pass 3 i bänk
Är det dessa datum du kanske kommer?
stahlberg
2006-07-31, 16:06
timme : Jag/vi måste fundera på det. En fördel är förstås att du kan filma in lyften, så att vi kan titta på dem tillsammans. Problemet blir att vissa teknikförändringar märks direkt, medan andra behöver nötas in lite för att kännas bra.
En tredje möjlighet är att du testar i både i bänkpress och marklyft och vi tränar lätt teknik följande dag och filmar in olika förslag, så att du kan titta på dem senare för att lättare komma ihåg dem. Detta fordrar förstås att du filmar in träningar senare, för att jämföra. Men vi ska alltså fundera på saken.
Altrenativ 1 : Du maxar, och får samtidigt teknikråd av mig. Sedan ger jag teknikråd rent allmänt.
Aletrnativ 2 : Du tränar submaximalt (singlar), och prövar olika teknikdetaljer.
Alternativ 3 : Du maxar, och får samtidigt teknkråd av mig. Följande dag tränar vi lättare (följande vecka är ju vilovecka) och prövar detaljer.
Alternativ 4 : Du maxar i både bänk och mark den 15.8 (tisdag). Sedan åker jag. Och så tränar vi teknik den 18.8 (fredag).
Alla dessa alternativ har för- och nackdelar.
timme : Jag/vi måste fundera på det. En fördel är förstås att du kan filma in lyften, så att vi kan titta på dem tillsammans. Problemet blir att vissa teknikförändringar märks direkt, medan andra behöver nötas in lite för att kännas bra.
En tredje möjlighet är att du testar i både i bänkpress och marklyft och vi tränar lätt teknik följande dag och filmar in olika förslag, så att du kan titta på dem senare för att lättare komma ihåg dem. Detta fordrar förstås att du filmar in träningar senare, för att jämföra. Men vi ska alltså fundera på saken.
Altrenativ 1 : Du maxar, och får samtidigt teknikråd av mig. Sedan ger jag teknikråd rent allmänt.
Aletrnativ 2 : Du tränar submaximalt (singlar), och prövar olika teknikdetaljer.
Alternativ 3 : Du maxar, och får samtidigt teknkråd av mig. Följande dag tränar vi lättare (följande vecka är ju vilovecka) och prövar detaljer.
Alternativ 4 : Du maxar i både bänk och mark den 15.8 (tisdag). Sedan åker jag. Och så tränar vi teknik den 18.8 (fredag).
Alla dessa alternativ har för- och nackdelar.
Alternativ 4 :hbang:
Tycker jag låter bra :) Vilken tror du blir bäst?
stahlberg
2006-08-01, 00:19
STOPP OCH BELÄGG!!!!!!!!
Nu har jag läst fel igen. Jag kommer alltså till Sverige med start 14.8, är där - och troligen också i Oskarshamn - tisdagen den 15.8. Du har alltså redan maxat veckan innan jag kommer.
Detta är förstås på sätt och vis ändå synd. Men å andra sidan kan vi nu satsa på tekniklyft. Tydligen får du flytta viloveckan. Jag vet inte om du annars har träningsdag på tisdag eller onsdag, men du kommer att bli tvungen att träna de dagar jag är där den veckan jag kommer.
(Alternativ 4 ovan hade varit det bästa NORTSETT från att det skulle gett ett jäkla resande för min del. Jag är iof van att resa (såpass korta sträckor som under 100 mil men ändå).
STOPP OCH BELÄGG!!!!!!!!
Nu har jag läst fel igen. Jag kommer alltså till Sverige med start 14.8, är där - och troligen också i Oskarshamn - tisdagen den 15.8. Du har alltså redan maxat veckan innan jag kommer.
Detta är förstås på sätt och vis ändå synd. Men å andra sidan kan vi nu satsa på tekniklyft. Tydligen får du flytta viloveckan. Jag vet inte om du annars har träningsdag på tisdag eller onsdag, men du kommer att bli tvungen att träna de dagar jag är där den veckan jag kommer.
(Alternativ 4 ovan hade varit det bästa NORTSETT från att det skulle gett ett jäkla resande för min del. Jag är iof van att resa (såpass korta sträckor som under 100 mil men ändå).
Tycker du att jag ska skjuta upp maxningen tills du/ni kommer? Eller ska jag köra maxning enilgt planen och bara träna teknik när ni (jag tänker på tp och oskis) kommer?
Annars funderade jag på att köra maxningen enligt planen men stanna på 165kg om det kommer och sedan försöka på 170 när ni är här? Eller Blir det för slitsamt? Bör jag ha vilovecka efter så pass tungt lyft?
Jag tränar tung bänk på fredagar och mark på onsdagar.
Sen så har jag en liten fråga, hör länge är man ungdom i SL? Jag funderar på om jag ska satsa på svenskt rekord i marklyft för klass 67.5 ungdom.... 205kg är det... (ja jag är medveten om att jag måste gå på diet fö att uppnå vikten)
Är det alltså säkert att du kommer till Oskarshamnen 15 Augusti Stahlberg?, och om inte när kan du säga ett datum till 100%? (om jag ska komma måste jag i första hand kolla om det finns möjlighet att ta ledigt från jobbet den dagen.)
Är det alltså säkert att du kommer till Oskarshamnen 15 Augusti Stahlberg?, och om inte när kan du säga ett datum till 100%? (om jag ska komma måste jag i första hand kolla om det finns möjlighet att ta ledigt från jobbet den dagen.)
Hopps att de funkar. Det vore grymt kul om du kunnde komma!
stahlberg
2006-08-01, 21:22
Säkert är att jag åker från Finland den 14.8. Det förefaller klokast att vara i Oskarshamn i början av veckan och åka norrut mot slutet av veckan. Jag är RÄTT SÄKER på att vi tar det i den ordningen. Ska vi säga att jag bestämmer SLUTGILTIGT på fredag (4.8). Hinner du fråga ledigt ännu då?
Om 165 är MAXTUNGT lönar det sig TROLIGEN INTE att maxa nästa vecka igen. Om 165 verkar komma med mersmak kan du dra 5 kg mer följande vecka (och sedan ta vilovecka). Så om 165 är med mersmak kan du maxa på nytt. Annars blir det teknik med halvtunga vikter.
Här har vi ett problem med tidtabellen. Om jag är där ti-on borde du helst träna då. Och knäböjningen blir helt ogjord, vilket är illa. Låt mig fungera t.om fredag.
Man är ungdom TILL OCH MED det år man fyller 18 år. Är du född 1989 är du alltså i ungdomsklassen till den 31.12 2007. Så nog kommer du upp till 205,5 alltid ; en annan sak är om du kommer ner i vikt (jag trodde du vägde 80 kg?). Bl.a just sådana saker hade jag tänkt ta upp när jag är där.
Säkert är att jag åker från Finland den 14.8. Det förefaller klokast att vara i Oskarshamn i början av veckan och åka norrut mot slutet av veckan. Jag är RÄTT SÄKER på att vi tar det i den ordningen. Ska vi säga att jag bestämmer SLUTGILTIGT på fredag (4.8). Hinner du fråga ledigt ännu då?
Om 165 är MAXTUNGT lönar det sig TROLIGEN INTE att maxa nästa vecka igen. Om 165 verkar komma med mersmak kan du dra 5 kg mer följande vecka (och sedan ta vilovecka). Så om 165 är med mersmak kan du maxa på nytt. Annars blir det teknik med halvtunga vikter.
Här har vi ett problem med tidtabellen. Om jag är där ti-on borde du helst träna då. Och knäböjningen blir helt ogjord, vilket är illa. Låt mig fungera t.om fredag.
Man är ungdom TILL OCH MED det år man fyller 18 år. Är du född 1989 är du alltså i ungdomsklassen till den 31.12 2007. Så nog kommer du upp till 205,5 alltid ; en annan sak är om du kommer ner i vikt (jag trodde du vägde 80 kg?). Bl.a just sådana saker hade jag tänkt ta upp när jag är där.
Ja, 81kg väger jag nu. 13.5kg fett bär jag lätt på kroppen. Det skulle gå att gå ner de kilona men jag vet inte hur lång tid det skulle ta att gå ner. Hmm. Jag är 17år gammal nu men skulle jag fortfarande tävla i ungdomsklassen tills 31.12.2007? Soft isåfall!
Vi skulle kanske kunna ta hjälp av king grub här på forumet med diet men du krister kanske redan är rutinerad inom området? Jag kan tänka mig att du har låtit många adepter dieta.
stahlberg
2006-08-02, 01:48
Det är ingen konst att gå ner i vikt. Det stora problemet är att gå ner i vikt 13 kg utan att förlora styrka. Iof hålls styrkan i marklyft lättare kvar än styrkan i bänk och böj.
En eventuell bantning stöter dock på två problem :
1. Normalt sett rekommenderar jag inte ungdomar att banta överhuvudtaget. Deras vikt ska sakta(?) uppåt, detta gäller t.om ungdomar som inte alls styrketränar.
2. Eftersom du tränar knäböj/marklyft hårdare än förut de kommande åren kommer du att öka i muskelmassa/vikt snarare än minska.
3. Du är inte ÄNNU i form för +200 kg i marklyft. Därför sla bantningen ske senare (2007) och då är du rimligen ännu tyngre.
Detta får vi diskutera vidare i Sverige.
Det är ingen konst att gå ner i vikt. Det stora problemet är att gå ner i vikt 13 kg utan att förlora styrka. Iof hålls styrkan i marklyft lättare kvar än styrkan i bänk och böj.
En eventuell bantning stöter dock på två problem :
1. Normalt sett rekommenderar jag inte ungdomar att banta överhuvudtaget. Deras vikt ska sakta(?) uppåt, detta gäller t.om ungdomar som inte alls styrketränar.
2. Eftersom du tränar knäböj/marklyft hårdare än förut de kommande åren kommer du att öka i muskelmassa/vikt snarare än minska.
3. Du är inte ÄNNU i form för +200 kg i marklyft. Därför sla bantningen ske senare (2007) och då är du rimligen ännu tyngre.
Detta får vi diskutera vidare i Sverige.
Ja, vi får ta det i sverige. Det beror också på hur snabbt 200 kommer...
Jaa fy vilket härligt pass idag!
Mark - Super slönt och ganska lätt!
1 rep @ 130.0kg utan bälte - lätt som stryk
1 rep @ 145.0kg utan bälte - Riktigt lätt det med
1 rep @ 152.5kg utan bälte - självklart lite tyngre men ganska lätt endå
1 rep @ 152.5kg med bälte - Så härligt lyft! Bra utlåsning också :D
1 rep @ 152.5kg _______________________"____________________
Pullups
3 reps @ KV
2 reps @ KV+2.5
1 rep @ KV+5
3 reps @ KV+2.5kg
Hantelrodd
43.5kg 5 reps
46kg 5 reps
48kg 3 reps
53.5kg 3 reps
Gutt!
Starka mark
men ÄNNU starkare hantelroddar jävlar! :hbang:
stahlberg
2006-08-02, 18:12
Det går som det ska, tycks det. Bra!
Starka mark
tack så mycket *flex*
Tyvärr så är hantelroddarna lite ostrikta. Jag ska filma dem nästa pass så får du se hur de ser ut :)
Jag ska försöka leta upp en gammal hantelrodd film så får du se på utförandet.
Det går som det ska, tycks det. Bra!
Ja, nu är jag laddad! Det här komemr att gå bra! 160 kommer vara papper, 165 går nog bra. Får se om 170 går. Vore redigt soft om det gick :)
Jag tänkte att jag kunnde lägga ut mitt mobil nummer ifall du eller någon annan skulle behöva ringa.
Mobil: 0707351894
Starka mark
Här är de gammla hantelroddarna med samma utförande :)
http://rapidshare.de/files/25074898/...lrodd.wmv.html
Deffar jag ner mig till nära bodybuilding form så bör det inte vara några problem att behålla min muskelmassa och endå väga 67.5
Jag har lätt 13.5kg fett på min kropp, förmodligen några kg till. De bilderna jag visat upp på mig här har haft fördelaktigt ljus och det har varit fördelaktiga poser :D Jag ska snart lägga upp några blekfeta bilder så får ni se hur ett litet mini fetto kan se ut *flex*
stahlberg
2006-08-03, 06:59
Angående marklyftet så har du två möjligheter :
1. Du maxar nästa vecka.
2. Du lyfter 160 nästa vecka, och maxar när vi andra är där. Då kan du nästa vecka gå upp till 160 direkt, eller gå 157,5 och sedan 160.
Det bästa kanske vore att maxa när vi är där? Din grundteknik i marklyft är såpass bra att jag inte tror vi kan ändra på den särskilt mycket. Däremot kanske du kan maxa i bänk denhär veckan och träna teknik med 85-90 kg när vi är där? Knäböjningen blir problemet.
Bara jag får tid - idag på eftermiddagen eller på kvällen ska jag fundera slutgiltigt på detta.
Bantningen kan vi ta upp i Sverige.
Är din bror intresserad av att börja med SL kan han gärna vara med när vi träffas (iof kan han vara med också annars om han vill. Vem som helst kan förstås vara där).
stahlberg
2006-08-03, 07:03
Har försökt gå in på internet och titta på boende i Oskarshamn. Nog är det konstigt att alla boendemöjligheter ska vara så dyra. I Bareclona bodde man på 4-5-stjärniga hotell för 500-600 kr/dygn.
Jag är på mitt sätt en stor slösare. Men jag tål inte att resa dyrt eller bo dyrt (det är därför jag så ofta plankar på tunnelbanor och tåg). Här hemma betalar jag t.ex bara 2000 kr i hyra per månad för 60kvm, när jag bor i Helsingfors bor jag gratis.
Känner du till något hyfsat billigt boende i Oskarshamn?
Angående marklyftet så har du två möjligheter :
1. Du maxar nästa vecka.
2. Du lyfter 160 nästa vecka, och maxar när vi andra är där. Då kan du nästa vecka gå upp till 160 direkt, eller gå 157,5 och sedan 160.
Det bästa kanske vore att maxa när vi är där? Din grundteknik i marklyft är såpass bra att jag inte tror vi kan ändra på den särskilt mycket. Däremot kanske du kan maxa i bänk denhär veckan och träna teknik med 85-90 kg när vi är där? Knäböjningen blir problemet.
Bara jag får tid - idag på eftermiddagen eller på kvällen ska jag fundera slutgiltigt på detta.
Bantningen kan vi ta upp i Sverige.
Är din bror intresserad av att börja med SL kan han gärna vara med när vi träffas (iof kan han vara med också annars om han vill. Vem som helst kan förstås vara där).
Jag tycker att alternativ två låter riktigt bra! Kanske 170 åker upp och det hela blir nog lättare tack vara extra adrenalinet när ni är här.
Bänken maxar jag i på fredag nästa vecka (den 11e agusti) och så tränar vi teknik på tisdag den 15e agusti på 85-90. Det blir riktigt bra!
Knäböjen är somsagt ruskigt viktigt eftersom det är den övnignen jag är teknikskt sämst och svagast i (visserligen är jag ganska svag i bänk också). Hoppas att vi kan lösa knäböjningen på något sett.
Ja, bantningen/dieten/deffen tar vi i sverige.
Min lillebror skulle gärna vilja vara med och han är intresserad av SL. Jag kollade lite rekord i marklyft för ungdomar igår. Jag tyckte att det var ganska häftigt att david endast låg 30kg efter svenskt rekord i marklyft i ungdomsklassen viktklass 52. Då får vi också räkna med att David väger 49kg och är 15år. Killen som har rekordet tog det förmodligen vid 18års ålder :)
Har försökt gå in på internet och titta på boende i Oskarshamn. Nog är det konstigt att alla boendemöjligheter ska vara så dyra. I Bareclona bodde man på 4-5-stjärniga hotell för 500-600 kr/dygn.
Jag är på mitt sätt en stor slösare. Men jag tål inte att resa dyrt eller bo dyrt (det är därför jag så ofta plankar på tunnelbanor och tåg). Här hemma betalar jag t.ex bara 2000 kr i hyra per månad för 60kvm, när jag bor i Helsingfors bor jag gratis.
Känner du till något hyfsat billigt boende i Oskarshamn?
Jag ska kolla upp det nu :)
stahlberg
2006-08-03, 16:58
Jag kommer att ringa dig. Få se om det blir idag, mitt batteri börjar snart vara tomt. Själv är jag i Helsingfors och min laddare 10 mil härifrån.
HÅLL I HATTEN! Nu blir det (små) förändringar igen. Hoppas de kommer att passa. Det är nämligen inte alltför enkelt för mig att vara borta från Finland många dagar.
Ändringarna går ut på att jag borde göra såhär istället :
1. Start från Finland söndag 13.8 (troligen Åbo-Stockholm med båt)
2. I Sverige (Stockholm) 14.8 på morgonen
3. I Oskarshamn måndag 14.8 någon gång på eftermiddagen
4. Träning i BÄNKPRESS (teknikträning med halvtunga vikter)
5. Övernattning i Oskarshamn måndag-tisdag
6. Träning i MARKLYFT (maxning) på tisdag 15.8
7. Träning i knäböj (teknik med lätta vikter) tisdag 15.8
8. Oskarshamn-Stockholm 15.8?
9. Stockholm-Åbo 16.8 på dagen.
Som det nu ser ut åker jag inte alls norrut i Sverige. Men eftersom jag lovat komma till Oskarshamn kommer jag förstås. Ska försöka kombinera resan (om jag hinner) med att träffa bekanta i Stockholm.
Möjligen flyger jag istället, men det ändrar inte dagarna.
Hoppas du kan ändra din tidtabell och träna MÅ 14.8 och ti 15.8 istället. Bänkpressen påverkas inte, det är fråga om teknik. Och anstränger du inte rygg/ben mellan onsdag 9.8 och tisdag 15.8 så har du full kraft att maxa. Det är fråga om att få tidtabellen i övrigt att passa.
Dessutom måste vi diskutera allt möjligt, bl.a bantningen och på vilket sätt du/ni kan ha nytta av min hjälp på bästa sätt.
Jag har kollat lite och på ett vandrarhem i stan så kostade det cirka 220kr att sova i ett rum där det fanns 6 andra bäddar, alltså så sov man inte ensam där. Det kostade 350kr att sova i ett eget rum. Var man medlem i någon turist förening i finnland så kostade eget rum 305kr och sovsalen 180kr.
Inte så billigt där heller med tanke på att det inte är lika fint som hotell.
Jag skickade ett email till turistbyrån där jag frågade om billigt och bra boende i oskarshamn. Får se om jag får något bra svar :)
Jag kommer att ringa dig. Få se om det blir idag, mitt batteri börjar snart vara tomt. Själv är jag i Helsingfors och min laddare 10 mil härifrån.
HÅLL I HATTEN! Nu blir det (små) förändringar igen. Hoppas de kommer att passa. Det är nämligen inte alltför enkelt för mig att vara borta från Finland många dagar.
Ändringarna går ut på att jag borde göra såhär istället :
1. Start från Finland söndag 13.8 (troligen Åbo-Stockholm med båt)
2. I Sverige (Stockholm) 14.8 på morgonen
3. I Oskarshamn måndag 14.8 någon gång på eftermiddagen
4. Träning i BÄNKPRESS (teknikträning med halvtunga vikter)
5. Övernattning i Oskarshamn måndag-tisdag
6. Träning i MARKLYFT (maxning) på tisdag 15.8
7. Träning i knäböj (teknik med lätta vikter) tisdag 15.8
8. Oskarshamn-Stockholm 15.8?
9. Stockholm-Åbo 16.8 på dagen.
Som det nu ser ut åker jag inte alls norrut i Sverige. Men eftersom jag lovat komma till Oskarshamn kommer jag förstås. Ska försöka kombinera resan (om jag hinner) med att träffa bekanta i Stockholm.
Möjligen flyger jag istället, men det ändrar inte dagarna.
Hoppas du kan ändra din tidtabell och träna MÅ 14.8 och ti 15.8 istället. Bänkpressen påverkas inte, det är fråga om teknik. Och anstränger du inte rygg/ben mellan onsdag 9.8 och tisdag 15.8 så har du full kraft att maxa. Det är fråga om att få tidtabellen i övrigt att passa.
Dessutom måste vi diskutera allt möjligt, bl.a bantningen och på vilket sätt du/ni kan ha nytta av min hjälp på bästa sätt.
Det där låter utmärkt! Inget problem med den planeringen som jag ser det :) Maxningen ska jag ha full kraft till.
Här är priserna för ett fint hotell men då kostar det också 800kr + :(
http://www.hotelcorallen.se/rummen_se.asp
Det finns ett hotell som ligger nästan precis vid hamnen som ligger endast 5min promenad ifrån gymmet. Jag skulle kunna kolla imorgon hur mycket det kostar där över natten.
stahlberg
2006-08-03, 17:33
Så snål är jag inte att jag bor tillsammans med 5 andra. Kan du kolla följande :
1. Är vandrarhemmet inne i stan eller utanför?
2. Finns det TV?
3. Finns det dusch?
4. Serveras där frukost?
Eller ännu bättre : texta vandrarhemmets telefonnummer till mig. Det kan du inte ännu. Men jag ska texta till dig (kan inte ringa nu pga nästan tomt batteri) så har du mitt nummer.
Om vandrarhemmet är inne i stan, med kort avstånd till ditt gym, och de har tv, dusch och frukost så kan jag bo där för 350 kr. Annars tar jag in på hotell.
Du har varit riktigt företagsam.
Som det nu ser ut åker jag inte alls norrut i Sverige.
*cry*
*cry*
Du kan kanske komam hit erik?
Du kan kanske komam hit erik?
nja bor en sisådär 120mil bort : ) dock är jag i sthlm 16.8 - 18.8
Så snål är jag inte att jag bor tillsammans med 5 andra. Kan du kolla följande :
1. Är vandrarhemmet inne i stan eller utanför?
2. Finns det TV?
3. Finns det dusch?
4. Serveras där frukost?
Eller ännu bättre : texta vandrarhemmets telefonnummer till mig. Det kan du inte ännu. Men jag ska texta till dig (kan inte ringa nu pga nästan tomt batteri) så har du mitt nummer.
Om vandrarhemmet är inne i stan, med kort avstånd till ditt gym, och de har tv, dusch och frukost så kan jag bo där för 350 kr. Annars tar jag in på hotell.
Vandrarhemmet ligger inne i stan nära buss centralen.
Här är telefon nummret: 0491-158 00
http://www.forumoskarshamn.com/
Vandrarhememt ligger i en stor byggnad som kallas för Forum. Vandrarhemmet heter Rum Oscar.
Gymmet ligger nära hammnen. Jag ska bifoga en karta snart.
Du har varit riktigt företagsam.
Tack så mycket, man försöker så gott det går :)
nja bor en sisådär 120mil bort : ) dock är jag i sthlm 16.8 - 18.8
Oj, då förstår jag :)
Oj, då förstår jag :)
hehe men jag får vara nöjd, jag haft det stora nöjet att träffa människan förut iår : )
stahlberg
2006-08-03, 17:58
Visst var det trevligt att träffa Erik. Men några träningsdiskussioner blev det ju inte fråga om. För det första var min adept med och höll låda om allt möjligt, och Sohlin var där och ljög lite. Och ni hade ju tävlat samma dag. Förstås är det tur i oturen att du inte ser mitt rum. Erik skrev om mitt rum i Borlänge att det var sådan oordning där att han inte har sett liknande :furious: .
Erik : Om du är i Stockholm den 16.8 så kunde vi träffas (om du har tid) i Stockholm istället. Ifall jag flyger, ska kolla rutter/platser/priser för flyg. Det kan hända att flyg skulle passa bättre, så har jag bättre tid att åka tillbaka.
Nu kom min lillasyster precis in och berättade att min lillebrors föredetta klasskompis körde rakt in i vår bil och mosade fronten på bilen...... killen var 14år...
stahlberg
2006-08-03, 18:02
Det tycks bo bara busar i Oskarshamn.
Här finns en karta över oskarshamn :)
http://kartor.eniro.se/query?what=map&mapstate=5%3B1539378.64631285%3B6349421.39681899%3 B0%3B1536574.0%3B6351776.0%3B1542185.0%3B6347068.0 %3B&mapcomp=%3B%3B%3BJungnergatan%3B%3B%3B57232%3BOSKA RSHAMN%3B%3B%3B%3B%3B1539378.64631285%3B6349421.39 681899%3B%3B%3B%3B%3Bmaps_place.42611.22&streetname=Jungnergatan+&streetnumber=&city=&heading_exact=&heading=&company_name=&ns=&as=t&ax=&imgmode=&ms=0
Gymmet ligger på den blå markerade gatan i en vit byggnad på översta våningen (tredje).
Nu kom min lillasyster precis in och berättade att min lillebrors föredetta klasskompis körde rakt in i vår bil och mosade fronten på bilen...... killen var 14år...
WTF, en 14åring!?*slap*
BigForre
2006-08-03, 18:16
Gå ut och häng upp honom i ett träd.
har nog läckt ut lite ur den där kärnreaktorn ändå:D
Det tycks bo bara busar i Oskarshamn.
haha :D Jaså?
WTF, en 14åring!?*slap*
Ja, jag vet. Det är helt sjukt! han var med sin 15årige polare och han "provade" bara moppen..
Jo, det borde man nästan göra.... Utnyttja styrkan man byggt på gymmet.
Men killen är jag lite bekant med. Jag har snackat med honom lite innan. Han är väl ung och dum antar jag...
Ja, jag vet. Det är helt sjukt! han var med sin 15årige polare och han "provade" bara moppen..
men vafan var det med en moppe:D Trodde det var med en bil. :Virro
har nog läckt ut lite ur den där kärnreaktorn ändå:D
Två kärnreaktorer i oskarshamn har blivit avstängda eftersom de var byggda på samma sätt som den som det var fel på i stockholm :)
men vafan var det med en moppe:D Trodde det var med en bil. :Virro
aj då...
Jag glömde visst en liten detalj :D
Men endå, det är 15år som gäller för moppe. Killen landade tydligen på motorhuven men han klarade sig utan skador.
Två kärnreaktorer i oskarshamn har blivit avstängda eftersom de var byggda på samma sätt som den som det var fel på i stockholm :)
Jo nyheterna finns i norrland också.:D Som lite OT så har en lärare till mig designat/byggt delar till en kärnreaktor som jag tror står i oskarshamn. Å hade du träffat honom hade du troligen flyttat från oskarshamn*popcorn*
http://img279.imageshack.us/img279/3113/gymja5.jpg (http://imageshack.us)
Jo nyheterna finns i norrland också.:D Som lite OT så har en lärare till mig designat/byggt delar till en kärnreaktor som jag tror står i oskarshamn. Å hade du träffat honom hade du troligen flyttat från oskarshamn*popcorn*
Det hade jag nog gjort :hbang:
Idag är det bänk! Inför max pass 2 :)
5wDzg1M81hs
Benni! Fy vad grym han är!
stahlberg
2006-08-04, 16:56
Visst är han grym, åtminstone numera. På IPF-VM 2003 imponerade han inte så mycket, sprang omkring och vrålade men lyfte LÅNGT ifrån de resultat han anmält före VM. Däremot gör han ju numera synnerligen goda resultat. Den enda gång jag träffat honom var han dessutom mycket sympatisk.
Tidtabellen som jag försökte få fram i telefon - och som du säkert hörde bättre än jag, själv hörde jag bättre vad du sa än vad jag sa, pga någon sorts konstig städmaskin på järnvägsstaionen i Helsingfors - så blir alltså denhär :
Måndag 14.8 : Jag anländer till Oskarshamn med tåg 15.55. Därefter checkar jag in på hotellet så snabbt som möjligt. Du kan förstås möta mig vid tåget om du vill. Men annars föreslår jag att vi träffas vid hotellet vid 16.30.
Därefter måste vi väl börja med att bekanta oss lite. Så åker vi och tränar teknikbänk. Och sedan har vi mycket att diskutera.
Tisdag 15.8 : Tränig ganska tidigt (tiden bestämmer vi sedan). Före och/eller efter har vi tid att diskutera. Om tp och/eller Oskis kommer så kommer de på tisdag. Om jag hinner åker jag 17.15. Den andra möjlighten (sista tåget från Oskarshamn) är 17.58.
Vi hinner ännu både skriva och ringa om detta. Tiden i Finland är alltså en timme före svensk tid. Jag föreslår att vi alltid pratar om SVENSK tid (om vi inte nämner särskilt att det är finsk tid), så att vi alltid pratar om samma klockslag.
När du läser detta har du tränat bänkpress.
Visst är han grym, åtminstone numera. På IPF-VM 2003 imponerade han inte så mycket, sprang omkring och vrålade men lyfte LÅNGT ifrån de resultat han anmält före VM. Däremot gör han ju numera synnerligen goda resultat. Den enda gång jag träffat honom var han dessutom mycket sympatisk.
Tidtabellen som jag försökte få fram i telefon - och som du säkert hörde bättre än jag, själv hörde jag bättre vad du sa än vad jag sa, pga någon sorts konstig städmaskin på järnvägsstaionen i Helsingfors - så blir alltså denhär :
Måndag 14.8 : Jag anländer till Oskarshamn med tåg 15.55. Därefter checkar jag in på hotellet så snabbt som möjligt. Du kan förstås möta mig vid tåget om du vill. Men annars föreslår jag att vi träffas vid hotellet vid 16.30.
Därefter måste vi väl börja med att bekanta oss lite. Så åker vi och tränar teknikbänk. Och sedan har vi mycket att diskutera.
Tisdag 15.8 : Tränig ganska tidigt (tiden bestämmer vi sedan). Före och/eller efter har vi tid att diskutera. Om tp och/eller Oskis kommer så kommer de på tisdag. Om jag hinner åker jag 17.15. Den andra möjlighten (sista tåget från Oskarshamn) är 17.58.
Vi hinner ännu både skriva och ringa om detta. Tiden i Finland är alltså en timme före svensk tid. Jag föreslår att vi alltid pratar om SVENSK tid (om vi inte nämner särskilt att det är finsk tid), så att vi alltid pratar om samma klockslag.
Japp jag har tränat bänkpress :D
Det gick bra :)
Passet blev så här:
Bänk
3 reps @ 50kg
3 reps @ 60kg
2 reps @ 70kg
2 reps @ 80kg
1 rep @ 85kg
1 rep @ 90kg
1 rep @ 90kg
1 rep @ 90kg
Det känndes riktigt bra och inga problem här. 95 kommer upp nästa vecka! Fårse hur det går med 97.5 :)
Sedan så körde jag 4 set dips utan axtra vikt. 5-6 reps i alla seten
Sedan så avslutade jag med lite stående rodd/uprightrow på 35kg,40 och 50kg. 5 set blev det där.
Och sist lite biceps sving med 21kg hantlarna.
Tidtabellen som jag försökte få fram i telefon - och som du säkert hörde bättre än jag, själv hörde jag bättre vad du sa än vad jag sa, pga någon sorts konstig städmaskn på järnvägsstaionen i Helsingfors - så blir alltså denhär :
Numera så tävlar han ju i WPO och där är man ju inte lika noga med doping kontroller. Han har lyft näst mest i helavärlden och snart så knäcker han väl Andy Boltons nya rekord lekande lätt.
I berga så kommer du att byta tåget mot buss för oskarshamn har inte längre någon tåg station. Det är ganska praktiskt eftersom Hotellet där du ska bo på ligger cirka 20-30 meter ifrån buss centralen. Ska jag möta dig utanför Hotellet vid 16.30 eller ska jag möta dig tidigare nu när hotellet ligger så nära?
Efter teknikträning i bänk så skulle vi kunna disskutera hemma hos mig så får du även möjlighet till att träffa föräldrarna :) Så kanske vi kan äta något också.
På Tisdag så maxar jag i mark och efter det så tränar vi teknik i böj?
Efter träningspasset så skulle vi alla kanske kunan äta ute? Antingen någon schysst resturang eller min favorit, Pizza/kebab. Jag vet inte om du uppskattar kebab/pizza men det gör iallafall jag, min lillebror Oskis och förmodligen Tommy :D
Resturangmat är riktigt gott men fördelen med pizza är att det blir hälften så dyrt :)
Okej, svneks tid gäller när vi snackar klockan.
Snart så åker jag till linköping hälsar på min morfar och hans fru. Jag kommer hem på måndag. Så därför kommer träningsjournalen inte bli uppdaterad förens då :( Jag ska se om det går att träna på ett friskis och svettis gym som ligger i närheten men det kanske inte går pga att det är helg.
Ha det bra allihopa!
stahlberg
2006-08-05, 10:38
Det kanske är bara bra att pausa lite, när du är inne i en maxningsperiod.
Jag ringer innan jag åker, så bestämmer vi när vi ska träffas. Annars tycker jag tidsschemat verkar bra : teknikbänk på måndag, diskussion (+ mat och föräldraträff) hemma hos dig, maxning i marklyft + teknik i böj, och mat ute, på tisdag.
Jag är ju gammal, och har växt upp när det var fattiga tider här i Finland. Så jag äter precis VAD SOM HELST - och tycker dessutom det är gott.
Bra att bänken gick som den skulle. För nästa vecka blir målet alltså 95kg, allt utöver det är ett plus.
Det kanske är bara bra att pausa lite, när du är inne i en maxningsperiod.
Jag ringer innan jag åker, så bestämmer vi när vi ska träffas. Annars tycker jag tidsschemat verkar bra : teknikbänk på måndag, diskussion (+ mat och föräldraträff) hemma hos dig, maxning i marklyft + teknik i böj, och mat ute, på tisdag.
Jag är ju gammal, och har växt upp när det var fattiga tider här i Finland. Så jag äter precis VAD SOM HELST - och tycker dessutom det är gott.
Bra att bänken gick som den skulle. För nästa vecka blir målet alltså 95kg, allt utöver det är ett plus.
Hej :D Tillbaka igen. Det var sjönt att ta det lite lungt faktist. Explosiv bänk och hantelpress blir det somsagt imorgon. Jag ska få med min lillebror också :)
Tidsschemat är riktig bra tycker jag :) Mycket effektivt.
Då blir det nog pizza vi äter för det är min absoluta favorit :D
Hoppas att tommy och oskar kommer också. Mehdi sa att han också kanske kommer. Det vore roligt.
Hej Mehdi!
stahlberg
2006-08-07, 20:29
Mehdi...är det han som är en duktig tyngdlyftare? Eller tar jag fel?
På tal om att skoja. min bror påstår att min enda uppgift på mitt sjukhusjobb - där jag är enda manliga vårdare, resten är kvinnor ("flickor", kallar jag dem) - är att berätta "puujalka"vitsar för den kvinnliga personalen. Med puujalka-vitsar menar han att de är så torra och tråkiga (och mossiga, som somliga tycker här på kolo), att han inte kan förstå hur någon tycker de är roliga.
Det stämmer dock bara på sätt och vis. Jag berättar sällan en vits, för jag kommer aldrig ihåg en när jag hör den. Däremot munhuggs jag en del. Men det är som sagt bara på skoj. Fastän det HAR hänt att människor stigit upp och avlägsnat sig, när jag brett på för mycket.
Men detta har hänt också min bror. En gång när han studerade (till sjukskötare) var han på restaurang med några andra studerande. Han råkade säga den gamla kvickheten (om det nu är så kvickt) att han gillar allt utom rashatare och negrer (ja, ja där har vi HANS uppfattning om humor). Det vara bara en sak han glömt bort : en av kvinnorna i sällskapet VAR verkligen neger. Hon reste sig och gick därifrån. Skämta inte med färgade om rasism!
Jo, det ser ut som att vi kommer den 15e, tidig eftermiddag någongång.
Jo, det ser ut som att vi kommer den 15e, tidig eftermiddag någongång.
riktigt roligt att höra :)
Säg mig, gillar ni pizza?
stahlberg
2006-08-07, 20:43
Sista tåget från Oskarshamn går redan 17.58. En annan möjlighet - om det blir bråttom - är att jag åker med er en bit, och ni sedan kastar av mig på en ort med bättre tågförbindelser. Jag har ingen brådska från Oskarshamn, men jag borde vara i Stockholm ´på onsdag morgon.
Mehdi...är det han som är en duktig tyngdlyftare? Eller tar jag fel?
På tal om att skoja. min bror påstår att min enda uppgift på mitt sjukhusjobb - där jag är enda manliga vårdare, resten är kvinnor ("flickor", kallar jag dem) - är att berätta "puujalka"vitsar för den kvinnliga personalen. Med puujalka-vitsar menar han att de är så torra och tråkiga (och mossiga, som somliga tycker här på kolo), att han inte kan förstå hur någon tycker de är roliga.
Det stämmer dock bara på sätt och vis. Jag berättar sällan en vits, för jag kommer aldrig ihåg en när jag hör den. Däremot munhuggs jag en del. Men det är som sagt bara på skoj. Fastän det HAR hänt att människor stigit upp och avlägsnat sig, när jag brett på för mycket.
Men detta har hänt också min bror. En gång när han studerade (till sjukskötare) var han på restaurang med några andra studerande. Han råkade säga den gamla kvickheten (om det nu är så kvickt) att han gillar allt utom rashatare och negrer (ja, ja där har vi HANS uppfattning om humor). Det vara bara en sak han glömt bort : en av kvinnorna i sällskapet VAR verkligen neger. Hon reste sig och gick därifrån. Skämta inte med färgade om rasism!
Japp, Mehdi är en mycket duktig tyngdlyftare. Han ryckte nyligen 97.5kg! Stötte 110! Inte dåligt! Han väger inte mycket mer än 80 heller :)
Jasså, du jobbar på sjukhus! Kanske sjuksjöterska då :) Jag har faktiskt funderat på at kanske utbilda mig själv till det *flex* Antingen jobba på sjukhuset eller med Ambulans. Först så var det polis som gällde men det är betydligt svårare att komma in på polishögskolan som svensk kille jämfört med utbildningen till sjuksköterska för killar. Är man kille och söker til lsjuksköterska så har man fördel eftersom det är så få killar. Polis är det tvärt om och då ska man helst vara kvinna/tjej och invandrare. Gärna från något land längre ifrån norden.
Ja, man bör ta det lungt med skämtndet ibland. Det har hänt både en och två gånger att folk tagit illa upp vid ens korkade skämt och ord som flugit ut :) hahah lite komiskt endå, det om din bror som drog ras skämtet :D Det far faktiskt lite skoj även om jag förstod den mörka damen. Jag kan tänka mig hur stämmningen blev efter att hon gått.
Sista tåget från Oskarshamn går redan 17.58. En annan möjlighet - om det blir bråttom - är att jag åker med er en bit, och ni sedan kastar av mig på en ort med bättre tågförbindelser. Jag har ingen brådska från Oskarshamn, men jag borde vara i Stockholm ´på onsdag morgon.
Jag åker nog från Göteborg vid 9 tiden på tisdag morgon då är jag i Värnamo vid halv 11-11 tiden. Sedan kanske vi dyker upp i Oskarhman runt 12:30-13:00.
Vet inte om det finns så mycket ställen på vägen förutom massa bonnhålor, men det är inga problem att du åker med till Göteborg om du vill där lär det finnas massvis med tåg till Stockholm.
Om du avviker runt 17:30 är det nog inga problem, Ståhlberg. Vi kommer väl till Oskarshamn vid 1-2 någongång. Om det finns tid för mat är väl isåfall mer tveksamt.
Jag ska iaf köra lätt bänkpass om någon bryr sig. :D Samt slänga in lite tävlingssinglar som jag önskar få "kontrollerade" av Ståhlberg.
EDIT: Vore lite kul om Mehdi följer med, inte för att jag vet så mycket om honom mer än jag läst lite inlägg här, så kan jag leka lite styrkeryck och få min hemsnickrade teknik totalsågad. :D
Om det finns tid för mat är väl isåfall mer tveksamt.
Inte det minnsta *popcorn* :eating:
Om du avviker runt 17:30 är det nog inga problem, Ståhlberg. Vi kommer väl till Oskarshamn vid 1-2 någongång. Om det finns tid för mat är väl isåfall mer tveksamt.
Jag ska iaf köra lätt bänkpass om någon bryr sig. :D Samt slänga in lite tävlingssinglar som jag önskar få "kontrollerade" av Ståhlberg.
EDIT: Vore lite kul om Mehdi följer med, inte för att jag vet så mycket om honom mer än jag läst lite inlägg här, så kan jag leka lite styrkeryck och få min hemsnickrade teknik totalsågad. :D
Hmm, det blir kanske svårt att hinna med maten. Det beror på hur effektiva vi är med träningen. Börjar vi träna vid kl 14.00 så har vi ju tre timmar tills klockan är 5. Så mycket längre än två timmar bord eju inte passet ta men jag vet inte. Tar passet två timmar så har vi 1.5h till pizza. Men somsagt, allt kanske inte gå så linjärt.
Engångsavgift på mitt gym är 30 eller 35kr. Gymmet är visserligen stängt för alla som inte har kort men jag släpper in er. Tyvärr så tror jag inte att det finns något magnesium ute vid det tillfället men det kanske gör det. Jag känner en kille som jag tidigare tränade med som är "hallvakt" på gymmet. Han heter Cristian och är riktigt schysst (och grov, iallafall i överkroppen). Jag kan höra med honom om han skulle vilja vara med. Han har tillgång till magnesiumet också.
stahlberg
2006-08-07, 21:02
Det brukar ofta vara så med tidtabeller att de spricker en aning. Sedan ska vi träna - och vi är ganska många - och säkert äta. Månne Oskis har räknat med att benen kan vara lite stumma efter en så lång resa? Möjligen åker jag med till Göteborg - ifall det blir enda sättet - och därifrån till Stockholm.
Har varit i Göteborg en gång i affärer. Trevlig stad. Där fanns - precis som i Helsingors - t.om spårvagnar.
Jag har tyvärr ingen utbildning, bara inbillning och varbildning. Jag har jobbat på många arbetsplatser och dessutom varit lite tvivelaktig företagare. Jag har räknat ut att jag haft 18 arbetsplatser och ägt 13 företag under perioden 1976-2006. Men till det psykiatriska sjukhus jag nu jobbar på återkommer jag "alltid", har arbetat där i totalt över 10 år från 1978-2006.
Detta passet kommer väl iofs ta lite längre tid än ett vanligt om Ståhlis (och ev. Mehdi då) ska kolla teknik o.s.v.
Inte för att skrämma bort någon, men räcker det inte om vi blir 4-5st?
Magnesium har jag i överflöd så det kan jag ta med.
Det brukar ofta vara så med tidtabeller att de spricker en aning. Sedan ska vi träna - och vi är ganska många - och säkert äta. Månne Oskis har räknat med att benen kan vara lite stumma efter en så lång resa? Möjligen åker jag med till Göteborg - ifall det blir enda sättet - och därifrån till Stockholm.
Har varit i Göteborg en gång i affärer. Trevlig stad. Där fanns - precis som i Helsingors - t.om spårvagnar.
Jag har tyvärr ingen utbildning, bara inbillning och varbildning. Jag har jobbat på många arbetsplatser och dessutom varit lite tvivelaktig företagare. Jag har räknat ut att jag haft 18 arbetsplatser och ägt 13 företag under perioden 1976-2006. Men till det psykiatriska sjukhus jag nu jobbar på återkommer jag "alltid", har arbetat där i totalt över 10 år från 1978-2006.
Det finns väl inget som piggar upp benen bättre än lite explosiv böj på 120-150kg! *flex* Göteborg är fint :D
Jasså det är så det ligger till :) Du jobbara alltså lite här och var. Haha Roliga skämt du har där! Inbillning och varbildning :laugh: (oj, det kanske var sant:MrT: )
Göteborg är en väldigt trevlig stad :)
Har gärna ett par timmar i Oskarhamn och vi får absolut ta och äta där. Blir lätt lite såsig av några timmars körning. Du får som sagt gärna åka med till Göteborg om inte tiden räcker riktigt, alltid trevligt med lite sällskap i bilen.
stahlberg
2006-08-07, 21:24
Ett pass där jag förklarar teknik drar ut på tiden, det har tp rätt i. Men vi hinner nog på NÅGOT sätt. I VÄRSTA FALL åker jag följande dag.
Jag skojar aldrig om inbillning och varbildning ;) .
Inte det minnsta *popcorn* :eating:
*flex*
håller med!
Ett pass där jag förklarar teknik drar ut på tiden, det har tp rätt i. Men vi hinner nog på NÅGOT sätt. I VÄRSTA FALL åker jag följande dag.
Jag skojar aldrig om inbillning och varbildning ;) .
:D
Detta passet kommer väl iofs ta lite längre tid än ett vanligt om Ståhlis (och ev. Mehdi då) ska kolla teknik o.s.v.
Inte för att skrämma bort någon, men räcker det inte om vi blir 4-5st?
Magnesium har jag i överflöd så det kan jag ta med.
Jo, det räcker nog :) Ta med magnesium! Det vore utmärkt!
Det blir jag, du tommy, oskar, min bror och ståhlberg och kanske mehdi.
Hej! Jag är Timmes stora lillebror som igentligen inte är så stor men stark :D
Ja, 95 går nog bra och jag hoppas o tror att 97.5 också ska gå men somsagt, det är plus :)
Hej! Jag är Timmes stora lillebror som igentligen inte är så stor men stark :D
Hej David! Vad roligt att du ville ha ett konto här på kolo! (för det var ju inte jag som tvingade dig till ett:devil: )
:D
Skämt åsido :)
stahlberg
2006-08-08, 08:33
Eftersom jag är SL-are tycker jag det är bättre att vara stark än att vara stor, om man måste välja. Trevligt att David har registrerat sig.
Jag har en träningsväska som brukar innehålla ditt & datt, däribland magnesium. Nu måste jag packa den noga. En av mina nojor är nämligen - förutom att jag inte gärna betalar mycket vare sig för resor eller för boende - att jag inte vill resa med en massa bagage. Därför måste jag försöka packa allting i en väska, utom efterträningspulvret vi pratade om, det måste ha en egen väska för burken är så stor.
Jag har en adept som tappar allting. Han kan inte rå för det PÅ RIKTIGT. Så jag måste ha med mig så gott som all utrustning när vi ska träna. (Iof är väskan också hans, och inte min. Men hans mamma åkte till Sverige ifjol och tog MIN väska - som var hemma hos dem - med sig. Så jag fick hans istället. Och mestadels används den till att bära på hans utrustning. Sådär knepigt blir det alltid när jag är inblandad). Nu kan jag förstås ta ut det mesta, men lämnar magnesiumet (och ett par knälindor. tänkte jag) kvar.
Eftersom jag är SL-are tycker jag det är bättre att vara stark än att vara stor, om man måste välja. Trevligt att David har registrerat sig.
Jag har en träningsväska som brukar innehålla ditt & datt, däribland magnesium. Nu måste jag packa den noga. En av mina nojor är nämligen - förutom att jag inte gärna betalar mycket vare sig för resor eller för boende - att jag inte vill resa med en massa bagage. Därför måste jag försöka packa allting i en väska, utom efterträningspulvret vi pratade om, det måste ha en egen väska för burken är så stor.
Jag har en adept som tappar allting. Han kan inte rå för det PÅ RIKTIGT. Så jag måste ha med mig så gott som all utrustning när vi ska träna. (Iof är väskan också hans, och inte min. Men hans mamma åkte till Sverige ifjol och tog MIN väska - som var hemma hos dem - med sig. Så jag fick hans istället. Och mestadels används den till att bära på hans utrustning. Sådär knepigt blir det alltid när jag är inblandad). Nu kan jag förstås ta ut det mesta, men lämnar magnesiumet (och ett par knälindor. tänkte jag) kvar.
hehe har du läst min tråd om se stor ut kontra och vara svagare än förväntat eller se liten ut men vara starkare än förväntat tråden?
Jag väljer även som du, att vara starkare än förväntat :) Jag är ju SLare.
Men det där är ju riktigt praktist! Att han en träningsväska där man har alting :) Tråkigt att höra att din adept tog din väska men bra att du fick hans. Superbra att magnesium tages med :) Det kommer att behövas!
Återigen, tusen tack för eftertränngspulvret!
Krister, du råkar inte ha någon hyffsat oanvänd shaker liggandes?
Explosiv bänk med stopp
3 reps @ 67,5kg
3 reps @ 67,5kg
3 reps @ 67,5kg
Hantelpress
3.5 (fyra positiva, tre negativa) reps @ 36kg hantlarna
3.5 (fyra positiva, tre negativa) reps @ 36kg hantlarna
Pushpress
3 reps @ 60kg
3 reps @ 65kg
2 reps @ 70
Liggande tricpesextensioner runt huvudet
3 reps @ 30kg + EZ stången
3 reps @ 32.5kg + EZ stången
3 reps @ 35kg + EZ stången (lite hjälp på sista)
Gutt pass! Lite filmer kommer imorgon :)
petersson
2006-08-08, 19:37
Bra pushpressar! Hoppas du även klarar 97.5kg i bänk, det vore en fin bonus! :)
stahlberg
2006-08-08, 22:05
Jag är ganska slarvig, tyvärr. Jag vet inte HUR MÅNGA shakers jag köpt och tappat bort. Men jag ska kolla.
Jag har tyvärr inte läst din tråd, som du talade om. Ska söka upp den och läsa vid tillfälle.
Efterträningspulvret har du inte fått ännu. Men det kommer. Väskbytet gjorde inget, fick en bättre väska.
Bra pushpressar! Hoppas du även klarar 97.5kg i bänk, det vore en fin bonus! :)
Tack så mycket :) Ligger inte du på samma om inte tyngre vikter i dina pushpressar? Du knäcker mig i pushpress men jag ligger väl några kg före i bänk?
Ah, 97.5 vore allt fint :)
Jag är ganska slarvig, tyvärr. Jag vet inte HUR MÅNGA shakers jag köpt och tappat bort. Men jag ska kolla.
Jag har tyvärr inte läst din tråd, som du talade om. Ska söka upp den och läsa vid tillfälle.
Efterträningspulvret har du inte fått ännu. Men det kommer. Väskbytet gjorde inget, fick en bättre väska.
Det vore riktigt gutt om du hittade någon för min gamla shaker slängde morsan då den luktade äcklig get pung rent ut sagt *spy* Plasten suger åt sig den gammla protte lukten och om shakern också fått stå sig ett tag så blir det hela värre.
Den där tråden kan jag försöka leta upp :)
Nej det har jag inte fått än men jag är tacksam för att du ville ge mig det :)
skönt med bättre väska!
Här är den lilla tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=74102
Inte långt kvar tills du bänkar tresiffrigt här inte :)
Haha tycker inte 87.5 som du hade i början är "fjuttigt". Du vill inte veta hur lite jag tar i bänk. :D :em:
Det vore riktigt gutt om du hittade någon för min gamla shaker slängde morsan då den luktade äcklig get pung rent ut sagt *spy* Plasten suger åt sig den gammla protte lukten och om shakern också fått stå sig ett tag så blir det hela värre.
En ny går iofs bara på runt 40kr. :)
Tack så mycket :) Ligger inte du på samma om inte tyngre vikter i dina pushpressar? Du knäcker mig i pushpress men jag ligger väl några kg före i bänk?
okej, nu läste jag i din journal och såg dina bänkar. Jag tog inte mer än dig :) Vi är ganska lika. Kanske spöar du mig lite *grr*
Hur ligger du till i böjen förresten? Har skummat igenom din journal men hittar ingen böj :devil:
En ny går iofs bara på runt 40kr. :)
Mä, jag vet. Men jag har tyvärr absolut inga pengar och shakern på vårt gym kostar mer (tror jag) fast om de inte gör det så får jag tigga lite pengar av föräldrarna. Det är lite väl snålt att be stahlberg om shaker.
Krister, du behöver inte ge mig en shaker, sådana saker borde jag kosta på mig själv :)
Inte långt kvar tills du bänkar tresiffrigt här inte :)
Nej då :) Det kommer riktigt snart *flex*
Haha tycker inte 87.5 som du hade i början är "fjuttigt". Du vill inte veta hur lite jag tar i bänk. :D :em:
Nää det är inte såå futtigt men i styrkelyftarnas värld så är det tyvärr det :(
Hur ligger du till i böjen förresten? Har skummat igenom din journal men hittar ingen böj :devil:
Tyvärr så var det ett tag sedan jag böjde men det beror på teknik fel. Jag har böjt med fel teknik. Jag kommer inte att böja förens stahlberg har ändrat och korregerat mina böjar. Det bästa jag har gjort i böj är 3 reps på 112.5kg (något djupare än tävlingsgodkännd ipf böj) 2 reps på 117.5 (lika djupt) och en etta på 122.5kg (lika djupt)
Jag har det på film långt bak i journalen. Jag kan leta upp den igen så kan du få se :)
pocoloco
2006-08-09, 12:14
Kul att du får chansen att få ordning på böjarna snart!
Annars ser ju träningen ut att gå kanon.
petersson
2006-08-09, 13:20
Jag har bara kört push press en gång, då på 60kg :) Mitt personbästa i bänk är 3*90. Bommade tyvärr på 100 för en och en halv vecka sen, ska testa igen på lördag!
Kul att du får chansen att få ordning på böjarna snart!
Annars ser ju träningen ut att gå kanon.
Ja, det ska bli redigt gutt! Träningen går fint hitills iallafall :D
Jag har bara kört push press en gång, då på 60kg :) Mitt personbästa i bänk är 3*90. Bommade tyvärr på 100 för en och en halv vecka sen, ska testa igen på lördag!
Ah du knäcker mig i bänken :)
här är gammal böj, 107.5kg; 112.5kg; 117.5kg; 112.5kg; 117.5kg; 122.5kg
http://www.rogepost.com/dn/uwns/B%C3%B6j+med_timme_26_Juni_-_2006.ppj.wmv
stahlberg
2006-08-09, 16:51
Om jag hittar en shaker kan jag nog ta med en, men det är som sagt långtifrån säkert.
petersson
2006-08-09, 20:15
Ah du knäcker mig i bänken :)
Inte om man tittar på vilka viktklasser vi skulle hamna i :) Jag börjar närma mig 90kg nu faktiskt :eating:
Inte om man tittar på vilka viktklasser vi skulle hamna i :) Jag börjar närma mig 90kg nu faktiskt :eating:
haha, ja kanske :D
Tyvärr så hinner jag inte uppdatera journalen nu eftersom klockan är halv 2 på natten och jag har precis grillat med två vänner men jag kan säga en rolig grej ifrån träning.
Jag tog 170kg i mark med mersmak och jag har film på det *flex*
160kg som jag var lite rädd för tyckte jag flög upp fort som tusan! 165 gick lätt det med och 170 gick mycket bra! Jag kanske inbillar mig av glädjen men jag tror att jag kanske kan maxa 180 nu på tisdag krister :cool:
Filmerna komemr imorgon! och jag filmade min lillebrors 3a på 90kg
stahlberg
2006-08-10, 07:47
Det ser riktigt bra ut i marklyft. När du tränade Wave-loading - och tröttade ut dig före den tyngsta singeln - klarade du, om jag minns rätt, 155 kg i marklyft och bommade 160. Med hjälp av tre veckors toppning har du ökat ditt max med 15 kg, 155-170 kg (hittills).
Detta betyder dessutom att ditt Wave-loading program fungerat bra. Det har byggt styrka, som du kan få ut när du toppar. Dessutom har du fått teknik/känsla för tunga vikter, vilket betyder att 3-4 veckors toppning räcker till för att du ska nå ditt nuvarande styrkemax.
Du säger dessutom att det gick mycket bra, och att du har styrka för mera (kanske 180). Då måste vi fundera på vilka vikter du ska välja : du behöver en uppvärmning som motsvarar den du haft nu, och sedan kan vi räkna med 2-3 tunga lyft. Vilket är det första maxlyftet du vill ta på tisdag - 172,5 eller 175?
Om David kan hållas i klass 52 kg - vilket betyder en kvällsvikt på 53-54 kg - så har han goda chanser att ta medalj (av vilken valör som helst) redan i SM i bänkpress i november. Det är inte säkert att det lönar sig för dig att delta i den tävlingen : klasserna 75 och 82,5 kg, som kan vara aktuella för din del, är stenhårda. Jag tror ditt första HUVUDMÅL skulle vara SM för 18-åringar 2007, och ett ännu viktigare mål att ta svenska rekordet i marklyft före 31.12 2007.
Det verkade som om wave loadingeng gav en ruskigt bra max styrka :) Jag gillade också wave loading som träningsfor.
Jag tror att vi slår på stort och har 175 som första lyft. Och om det kommer så går vi kanske direkt på 180. Väljer jag 172.5 som första så blir 177.5 andra lyft och då krävs det ett tredje för att nå 180.... Frågan är vilket som är bäst. Risken finns ju att 180 är för tungt.
Eller ska vi ha 175 som första lyft, 177.5 som andra sedan mycket vila om det går sedan 180?
Alltså tre alternativ
1: 172.5(försök); 177.5(försök); 180(försök)
2: 175(försök); 180(försök)
3: 175(försök); 177.5(försök); 180(försök)
Jag lägger upp filmerna här så får du se hur lyften såg ut så kanske det blir lättare att bestämma vilka lyft vi ska försöka oss på. Du kan också kommentera och kritisera lyften :)
Ja, det är mycket häftigt att han är så pass stark att han har chans för medalj i bänkpress. Bara lite hård grundstyrke träning kan fixa det. Grejejn är den att David tog 50kg i bänkpress igår trots att han edast tränat bänk cirka 5-6 gånger i sitt liv. Han har alltså inte tränat på gymmet under hela denna sommareftersom han inte har något gym kort än då det gick ut. Han har bra följt med mig 3 gånger i sommar och tränat bänk två gånger. Börjar han trän seriöst (vilket jag och förmodligen han vill) så kommer han att öka riktigt bra.
'filmerna ska somsagt komma snart.
Nu är det bara en liten grej jag undrar över. Kollar man på styrkelyft.se och kollar de svenska rekorden så är rekordet i ungdoms klassen 67.5 205kg i marklyft. Rekordet togs 2005-03-05
http://styrkelyft.se/ssf/rekord.aspx?kon=1&alder=1&gren=3
Kollar man på de nordiska rekorden i samma klass så ligger det på 236 och togs 2000-12-06 och det rekordet togs av svenske Mattias Hopp.
http://img84.imageshack.us/img84/6686/nordiskarekordxy0.jpg
Vad sjutton är det här?! Vilket rekord gäller? Blev Mattias rekord ogiltligt pga fusk eller vad? Hans "rekord" är ju äldre och och cirka 30kg mer!
Jag tror ditt första HUVUDMÅL skulle vara SM för 18-åringar 2007, och ett ännu viktigare mål att ta svenska rekordet i marklyft före 31.12 2007.
Det svenska rekordet har jag blicken fest på. Jag är målinriktad nu och det svenska rekordet ska bli mitt! Men inte vara vild och kaxig utan ödmjuk. Jag skulle gärna vilja ha det svenska rekordet :)
Rolig läsning det här! :) Kör hårt nu Timme! :thumbup:
stahlberg
2006-08-10, 11:06
Detdär med det nordiska rekordet är en aning konstigt. Det kan vara tvärtom : att svenska rekordet är bättre än det nordiska. Detta beror på att kompetenskravet för nordiska rekord (som inte är satta på en tävling som t.ex SM) är att domarna måste vara kategori internationell. Men att ett nordiskt rekord, godkänt av internationella domare, inte skulle vara godkänt som SR har jag svårt att fatta. Rekordet tycks iof vara lyft i Sverige. Kan det ha varit t.ex SM med kategori II-domare, så att det inte blev godkänt som SR? Eller är det ett misstag?
Det behöver vi å andra sidan inte fundera på förrän jag är där.
Vilket av marklyftsalternativen vi går in för får vi se lite senare.
Det är trevligt om David vill satsa mera helhjärtat, också för dig, för då kan ni vara träningskompisar (och man behöver nog gärna sådana). Men det måste förstås vara HAN som vill satsa, och inte (bara) du. Ska man satsa ordentligt måste man tycka det är roligt, annars orkar man inte träna som man tänkt från början - och då blir det halvhjärtat och ger "halvhjärtade" resultat. Men det är ingen väldig brådska för honom att besluta detta : sådana saker - och vad en satsning innebär - måste vi prata om med både dig och David (och kanske era föräldrar, om de är intresserade).
David tar 50kg i bänk (sista setet) Det är två 10kg skivor, två 2.5kg och 4st 1.25kg och en skivstång på 20kg = 50kg :) Vi valde att använda små skivor för att den psykiska pressen skulle bli mindre. Två stora 15kg kakor skrämmer in liten lyftare mer än vad två små 1.25kg extra gör :)
http://www.rogepost.com/dn/4ysu/david+b%C3%A4nk+08+agusti.+45%3B+47.5%3B+50kg.wmv
explosiv bänk, hantelpress, push press och liggande tricepsextensioner runt huvudet: http://www.rogepost.com/dn/jxq1/Tr%C3%A4ning+08+agusti.wmv
Davids Marklyft. Två set på 90kg med 3 reps: http://www.rogepost.com/dn/mtmz/David+Mark%2C+3+reps+90kg%2C+tv%C3%A5+set.wmv
Mina Mark. 160; 165 och 170 :)
http://www.rogepost.com/dn/4eqj/Timme+170+mark.wmv
Ah där har ni filmerna :D
Tack så mycket! Vad roligt att du uppskattar min journal Robban :)
Ja för tusan! Nu ska jag köra hårt som bara den! *flex*
(glöm inte kolla mitt 170kg lyft)
Detdär med det nordiska rekordet är en aning konstigt. Det kan vara tvärtom : att svenska rekordet är bättre än det nordiska. Detta beror på att kompetenskravet för nordiska rekord (som inte är satta på en tävling som t.ex SM) är att domarna måste vara kategori internationell. Men att ett nordiskt rekord, godkänt av internationella domare, inte skulle vara godkänt som SR har jag svårt att fatta. Rekordet tycks iof vara lyft i Sverige. Kan det ha varit t.ex SM med kategori II-domare, så att det inte blev godkänt som SR? Eller är det ett misstag?
Det behöver vi å andra sidan inte fundera på förrän jag är där.
Vilket av marklyftsalternativen vi går in för får vi se lite senare.
Det är trevligt om David vill satsa mera helhjärtat, också för dig, för då kan ni vara träningskompisar (och man behöver nog gärna sådana). Men det måste förstås vara HAN som vill satsa, och inte (bara) du. Ska man satsa ordentligt måste man tycka det är roligt, annars orkar man inte träna som man tänkt från början - och då blir det halvhjärtat och ger "halvhjärtade" resultat. Men det är ingen väldig brådska för honom att besluta detta : sådana saker - och vad en satsning innebär - måste vi prata om med både dig och David (och kanske era föräldrar, om de är intresserade).
Ja, så är det nog :) Det svenska rekordet är bättre! (det är lättare att slå det svenska rekordet) :D
Okej, Mark alternativen tar vi senare :) (ibland blir jag lite väl detalj fixerad)
Ja, jag hoppas att david vill satsa helhjärtat och jag tror att han vill men han håller ju på med sin tennis också som drar igång eftersommaren. Tror du att han måste välja vilket han vill satsa på?
Robban, får jag också ha din "dum, dummare, dopad *screwy* " i min sig?
stahlberg
2006-08-10, 11:27
På tävling måste man alltid ha lås på stången. då ser 50 kg ut såhär : stång+2x10+2x2,5+2 lås.
Nu har du bytt filmsätt så jag inte kan ladda ner dem. Instruktion tack?
På tävling måste man alltid ha lås på stången. då ser 50 kg ut såhär : stång+2x10+2x2,5+2 lås.
Nu har du bytt filmsätt så jag inte kan ladda ner dem. Instruktion tack?
okej, insturkion kommer snart. Måste bar akolla själv hur man gör :D
Man ska bara klicka på länken och vänta (det står loading på sidan och så snurrar någon liten grej runt) sedan så ska det komma en grej som frågar om man vill spara filen och då klickar du bara på spara :)
FUnkar det inte så får jag ladda upp dem på rapidshare som jag gjort förut.
Timme: Självklart kan du ha det! ;)
stahlberg
2006-08-10, 11:38
Det funkar inte. Hur många gånnger i veckan (och vilka veckodagar) är det tennisträning?
Timme: Självklart kan du ha det! ;)
Tack så mycket!
Det funkar inte. Hur många gånnger i veckan (och vilka veckodagar) är det tennisträning?
skumt, det funkar för mig :( Om du bara väntar så händer det inget?
aja, jag laddar upp filmerna med rapidshare istället :)
Filmen funkar inte för mig heller :devil:
Blir "error" när man trycker på spara/öppna
170 i mark är iaf *flex* . Förhoppingsvis tar jag 160 inom ett par veckor. (Ska försöka på 150x2 först)
http://rapidshare.de/files/28873315/Timme_170_mark.wmv.html
Filmen funkar inte för mig heller :devil:
Blir "error" när man trycker på spara/öppna
170 i mark är iaf *flex* . Förhoppingsvis tar jag 160 inom ett par veckor. (Ska försöka på 150x2 först)
jag har laddat upp den med rapidshare nu :)
Synd på error då :(
gutt! Mark är en för go övning *flex*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.