Visa fullständig version : Timme - das tränüngsjournal
Sidor :
1
2
3
[
4]
5
6
7
8
stahlberg
2006-09-09, 17:03
Big_Vik : Om du tyckte jag var bred så måste du ha blandat ihop mig med någon av de andra pojkarna på bilden (Oskis, Tommy eller Timme). Själv har jag inte tränat sedan 1987, och bredden börjar minska till fördel för tjockleken. (När vi åt placerade jag mig taktiskt närmast David, som väger drygt 50 kg, för att kunna se större ut på eventuella bilder).
Timme ska tävla i bänk-SM. Som han själv sa är han med närmast för att få tävlingserfarenhet. Det är hans första tävling, som dessutom ligger lite nära i tid, så vi sätter inte upp höga placerings- eller resultatmål. Sådana blir det nog gott om senare.
Styrkelyft är en gren som man inte kan tävla alltför ofta i, iaf inte om man går för fullt. Men det är ändå mycket viktigt att samla på sig tävlingserfarenhet. Tävlingar är helt annorlunda än träningar : omgivningen/lokalen är obekant, tidtabellen är stramare, ställningarna i bänkpress och böj kan vara ovana, en större publik än vanligt tittar på, man kanske rest långt och övernattat på främmande plats, man har motståndare att tävla mot, man har bara tre lyft i varje delgren oberoende av hur de lyckas och - inte minst - tre domare bedömer att lyften är regelrätta.
Därför är det viktigt att man får rutin, att man lär sig "ruljansen" kring tävlingen, att man hittar ett lämpligt sätt att koncntrera sig/ladda upp, att man lär sig hur man ska äta (dagarna före tävling samt under tävlingsdagen) samt att man lär sig koncentrera sig på sina EGNA LYFT utan att fundera på motståndarna.
Ja, dessutom tycker jag att tävlingar, speciellt i början av sin "karriär", kan ge en liten boost av motivationen vilket aldrig är fel.
stahlberg
2006-09-09, 17:39
Det har du rätt i. SL är en utpräglad tävlingsgren. Ingenting ger samma fart åt inspirationen/motivationen eller samma målinriktning i träningen som tanken på nästa tävling (eller på en viktig tävling som är på kommande).
Det har du rätt i. SL är en utpräglad tävlingsgren. Ingenting ger samma fart åt inspirationen/motivationen eller samma målinriktning i träningen som tanken på nästa tävling (eller på en viktig tävling som är på kommande).
Sen pirrar det också av nervositet i maggropen rejält varje gång man tänker på nästa tävling :)
stahlberg
2006-09-09, 17:48
Jo, och det är det inget fel på!
Motivationen man får av uppkommande tävlingar är mycket bra! Konstigt nog så har jag inte kännt mig det minsta nervös trots att jag ska vara med i SM.
En grej till. Jag måste nu gå och städa mitt stökiga rum och dammsuga :/
Men med go musik så blir det faktiskt roligt! :D
Motivationen man får av uppkommande tävlingar är mycket bra! Konstigt nog så har jag inte kännt mig det minsta nervös trots att jag ska vara med i SM.
Jag brukar vara lugna enda till på morgonen. Kan knappt äta, "ont" i magen och allmänt uppspelt. I början var det likadant på alla tävlingar, nu kände jag senast av det på SM och inte på 2 senaste serietävlingarna.
Jag brukar vara lugna enda till på morgonen. Kan knappt äta, "ont" i magen och allmänt uppspelt. I början var det likadant på alla tävlingar, nu kände jag senast av det på SM och inte på 2 senaste serietävlingarna.
Var den nervositeten negativ för dig? (det borde dne varit med tanke på ont i magen) Skönt att du inte kännde nervositet de senaste tävlingarna.
PontusWidehall
2006-09-09, 19:14
Du timme, tack för att du hjälpte mig med marklyften.
Fick mycket mycket mer kontakt i den under dagens tränings pass.
Tack!
(Jag såg din film :P )
Du timme, tack för att du hjälpte mig med marklyften.
Fick mycket mycket mer kontakt i den under dagens tränings pass.
Tack!
(Jag såg din film :P )
Det var så förfärligt lite så! Mycket roligt att jag kunnde vara till hjlälp :)
Är det något mer du undrar över så är det bara att fråga! Marklyft är min favorit övning.
Fast min tränare Ståhlberg är ju vassare än mig på teknik :)
PontusWidehall
2006-09-09, 20:09
Det var så förfärligt lite så! Mycket roligt att jag kunnde vara till hjlälp :)
Är det något mer du undrar över så är det bara att fråga! Marklyft är min favorit övning.
Tack tack ! Näe, just nu ser det ganska chill ut, jag har ju som sagt fått kläm på marklyft, och det var där jag hade det största problemet kan man säga, iom att det smärtade i ryggen, men just det här med att man ska dra upp vikten och sen dra tillbaka hela ryggen av sin kroppsvikt (dålig förklaring kanske men) gjorde att jag fick kläm på det hela som sagt och kunde lyfta stabilare med råstyrka :)
Tack tack ! Näe, just nu ser det ganska chill ut, jag har ju som sagt fått kläm på marklyft, och det var där jag hade det största problemet kan man säga, iom att det smärtade i ryggen, men just det här med att man ska dra upp vikten och sen dra tillbaka hela ryggen av sin kroppsvikt (dålig förklaring kanske men) gjorde att jag fick kläm på det hela som sagt och kunde lyfta stabilare med råstyrka :)
Det låter mycket bra! Kul att du fått in tekniken :) Marklyft är en grym övning!
Var den nervositeten negativ för dig? (det borde dne varit med tanke på ont i magen) Skönt att du inte kännde nervositet de senaste tävlingarna.
Bara possitivt. Inte känslan i sig, men vad jag sedan har presterat på flaket. Jag lyfter alltid bättre på tävling än träning.
Bara possitivt. Inte känslan i sig, men vad jag sedan har presterat på flaket. Jag lyfter alltid bättre på tävling än träning.
Ah det var ju bra! Men den känslan känner jag igen och den är inte mysig!
Ah då ska jag äntligen ta och updatera min journal :)
Böj 5x3x90kg. Jag körde inga breda böj idag. Jag tyckte inte att de vanliga böjarna kändes lika bra denna gången som förre och jag tror t.o.m. att jag märkte av fram tyngden :( Jag önskar att du stålis var här och kunnde visa mig på plats vad det är för fel för böjarna känns inte riktigt perfekta.
Det kan vara så att jag bara inbillar mig också och att böjarna egentligen är bra men tyvärr så känns det som om de inte är så bra.
Det känns som om jag fäller ryggen för mycket och skjuter vram knäna för mycket. Beror det på fram tyngd?
Jag misstänker att mina böjr är såhär eftersom jag tidigare körde "high bra" och lade stången så högt på nacken som det gick. Då var jag tvungen att fälla ryggen mer och skjuta fram knäna mer än vad jag behöver göra nu när stången ligger längre ner.
Eller svamlar jag bara? du får se på filmerna.
Lite besviken är jag somsagt tyvärr.
Ska jag köra breda böj nästa gång?
Sedan så körde jag high box squat på 115kg. Mycket lätt så jag får höja till 125kg nästa gång.
Det blev:
high box squat
3x3x115kg
Sedan så blev det Front böjar.
Front böj
5x80kg
5x60kg
Avslutade med magmuskel träning.
Tråkigt att jag inte kunnde vara lika nöjd med detta passet. Du får ge kommentarer stålis efter filmerna. Just nu har jag ingen aning om hur jag för för att inte fälla på ryggen så mycket som jag gör samtidigt som jag inte skjuter fram knäna så mycket. Nää jag vet knappt vad jag svamlar om. Ja kan på tok för lite om vinklarna och tekniken i knäböj för at tgöra sådana här uttalanden. Mark och bänk är det enda jag förstår just nu känner jag.
Synd att jag ska behöva vara deppig. Hoppas att det blir bättre. Nästa vecka ska jag ju till JSK och böja. Får se hur det går :)
petersson
2006-09-10, 16:01
Nu är jag inte ståhlberg och jag har inte sett dina böjar :) Men att ha stången högt upp på ryggen borde väl innebära att man inte behöver fälla fram lika mycket för att få balans?
Nu är jag inte ståhlberg och jag har inte sett dina böjar :) Men att ha stången högt upp på ryggen borde väl innebära att man inte behöver fälla fram lika mycket för att få balans?
Jag vet tyvärr inte *cry*
Innan så hade jag alltså stången
stahlberg
2006-09-10, 21:58
Jag har sett filmerna och pinat(?) Timme med ett ca 1 timmes telefonsamtal.
Nu var det faktiskt så att man inte på filmerna kan se några tecken på fällning. Inte heller kan man se några större balansproblem.
Jag gav Timme ett par tekniktips i telefon, och sedan mailade jag dem till honom. Så jag tror nog att du kommer att vara nöjd efter ALLA träningspass nästa vecka, Timme!
Ja nu har jag bättre självförtroende! Nästa pass bli riktigt bra :)
Jag såg din marklyftsfilm nu. Det finns mycket vilja och gameness i dig unge man. :thumbup:
Många människor har försökt att påstå att Gameness är hur aggressiv en hund är, men aggressivitet har absolut ingenting med saken att göra. En hund som besitter stor Gameness ger aldrig efter för stora påfrestningar och den dör hellre än att ge vika. Detta gjorde att en hundkamp på 1800-talet kunde pågå i flera timmar, trots att hundarna var allvarligt skadade och väldigt trötta. En aggressiv hund förlorade ofta hundkamperna på grund av att han tog ut sig alltför hårt i det inledande skedet medan den andra hunden väntade på sin chans. Alla människo-aggressiva hundar avlivades dessutom konsekvent med tanke på handlarnas säkerhet. De var ju tvungna att gå in och hantera djuren då dessa var väldigt upphetsade.
Det hela med hundkamp låter väldigt läskigt men underligt nog var det väldigt få matcher som slutade med dödsfall, enligt vissa siffror endast cirka 4 procent. Detta beror på att det var just Gameness man ville se. Så fort en hund hade visat bristande Gameness genom att vända ryggen mot sin motståndare och försöka komma undan, så togs hundarna till sina hörnor och den som vänt sig bort släpptes. När den hade passerat mitten av ringen ansågs den ha visat sin vilja att fortsätta och då släpptes även den andra hunden. Gick inte hunden över på andra sidan ringen togs den upp och motståndaren förklarades som vinnare.
Jag såg din marklyftsfilm nu. Det finns mycket vilja och gameness i dig unge man. :thumbup:
Tack så mycket! Det var väldigt fina ord! Det tar jag emot med glädje :D Jag gillar också ordet gameness. Förmodligen blir det riktigt bra vikter i marken framöver (hoppas och tror jag) :)
Men Bolio, är du stykrelyftare, bodybuilder eller tyngdlyftare? något av dessa tre tror jag att du är men vilket av dem?
Cerberus
2006-09-11, 17:13
vad är box squat för nåt??
vad är box squat för nåt??
Knäböj ner på en box eller bänk; sätt dig ner nån halv sekund, sen upp fort som fan. Det va iaf så jag gjorde idag.
EDIT: Jag slappnade av i benen medans jag satt, men behöll spänningen i överkroppen
stahlberg
2006-09-11, 18:03
Jo, och det tål tänkas på varje gång : SNABBT upp!!
Fast ska det itne vara tvärt om? Spänna benen och slappna av i överkroppen eller hur tusan.. neeeej inte slappna av i överkroppen.
Tack så mycket! Det var väldigt fina ord! Det tar jag emot med glädje :D Jag gillar också ordet gameness. Förmodligen blir det riktigt bra vikter i marken framöver (hoppas och tror jag) :)
Men Bolio, är du stykrelyftare, bodybuilder eller tyngdlyftare? något av dessa tre tror jag att du är men vilket av dem?
STYRKELYFTARE! :cool:
STYRKELYFTARE! :cool:
Ah det är gutt :D
Får man fårga vad du tagit som mest i de tre RAW?
Sophie B Hawkin - Right beside you :hbang: Den är riktigt go :)
Snart så åker jag och tränar!
Då var träningen för idag avklarad :)
Det gick bra tyckte jag.
Bänk med stopp
4x4x75
Smalbänk - Denna övningen har jag nu lärt mig att tycka om :)
3x5x72.5
Lite lutande hantel press
3x8x26kg hantlarna
Avsltade med lite hantellyft åt sidean.
petersson
2006-09-12, 19:57
Bra pass! Visst är smalbänken fin? :)
Bra pass! Visst är smalbänken fin? :)
Tack så mycket :)
Ah smalbänken är en go liten grej faktiskt :) Kör du mycket själv eller?
petersson
2006-09-12, 20:24
Tack så mycket :)
Ah smalbänken är en go liten grej faktiskt :) Kör du mycket själv eller?
Jo en del! I somras körde jag den kanske fyra veckor i rad, nu var det dock ett tag sedan.
Jo en del! I somras körde jag den kanske fyra veckor i rad, nu var det dock ett tag sedan.
ah okej :)
pocoloco
2006-09-12, 21:06
Kul att träningen går frammåt Timme, hur lång är ditt "programs" period och vad har du för mål fram tills dess?
Kul att träningen går frammåt Timme, hur lång är ditt "programs" period och vad har du för mål fram tills dess?
Jag vet inte riktigt hur långt det är men man kan väl säga att bänkpress delen är till slutet av november då det är Bänk-SM. Vi har inga mål där förutom att delta för tävlings erfarenhet. Sedan så är det hård träning som gäller ände fram till Början av Mars 2007 :D Då är det U/JSM (ungdoms/Junior SM) i Styrkelyft. JAg antar att programser längd är till dess :)
Cerberus
2006-09-12, 21:17
Fan jag e avis, jag vill också ha en tränare :(
Fan jag e avis, jag vill också ha en tränare :(
Ah det är faktiskt underbart att ha en tränare. Känns riktigt bra att ha en tränare som faktiskt vet mycket mer än en själv som man kan lita på.
stahlberg
2006-09-13, 00:11
Programmet går fram till uSM i mars 2007. Men som Timme säger så är det uppgjort på lite olika sätt i bänkpress pga bänk-SM.
Dagens pass gick ju verkligt bra. Mera går jag inte in på här, eftersom vi haft ett långt telefonsamtal och dessutom mailat och sett på bänkpressfilm (med bänkpress och smalbänk).
stahlberg
2006-09-13, 00:22
Det låter kanske väl inexakt att "presentera" periodiseringen såhär. I sanningens namn är programmets grund - övningar, serier osv - klar ända fram till mars 2007. Det enda vi behöver göra är att träna, utvärdera och göra smärre behövliga korrigeringar.
Perioderna är en lång grundstyrkeperiod, delad i två delperioder, en styrketränings/tävlingsförberedelseperiod och en tävlingsförberedelse/toppningsperiod.
Men programmet kommer ju fram småningom. LITE överraskningar vill vi ju bjuda på...
Det låter kanske väl inexakt att "presentera" periodiseringen såhär. I sanningens namn är programmets grund - övningar, serier osv - klar ända fram till mars 2007. Det enda vi behöver göra är att träna, utvärdera och göra smärre behövliga korrigeringar.
Perioderna är en lång grundstyrkeperiod, delad i två delperioder, en styrketränings/tävlingsförberedelseperiod och en tävlingsförberedelse/toppningsperiod.
Men programmet kommer ju fram småningom. LITE överraskningar vill vi ju bjuda på...
Precis! Överraskningar förnöjer :D
Jag kan säga stålis att det är väldigt skönt att ha ett program som redan nu är spikat. Det bli så mycket lättare att konsentrera sig på dagens pass och göre så bra man kan på det passet utan att behöva tänka så mycket på träning längre fram.
Nu ska jag iväg och träna! Min favorit övning också! Jippie! :D
Det blir kul.
ååh, nu blir man ju bara nyfiken : )
HajduMan
2006-09-13, 21:27
Kämpa på!! :thumbup: :devil:
Kämpa på!! :thumbup: :devil:
Tack så mycket! Växt på dig ordentligt nu under din bulk så att du kan bjuda på saftiga deff 07 bilder!
ååh, nu blir man ju bara nyfiken : )
Även jag blir lite nyfiken eftersom det även blir övveraskningar för mig :)
Jag ska uppdatera nu med dagens pass :)
Marklyft
5x5x125 (fy vad skönt det var att säga det. Prova! feeem gånger feeem gånger hundratjugofeem! :D)
Det gick bra med dem men jag åt lite väl lite 3.5 timmar innan joch jag tränade lite senare än vad jag brukar. Energin var inte så hög efter de fem serierna mark. Jag hade även glömt mitt bälte så det blev inget bälte idag.
Kronlyft (här blev jag tyvärr lite mer trött eftersom jag blev tvungen att stapla viktskivor på varann för att få rätt höjd för lyften.
2x3x165 - Den sista serien var ganska seg faktiskt.
Jag kom på att jag infrån nästa pass staplar skivirna på varann innan jag börjar med första övningen som är mark! Fy vad smart jag är :D Då är det bara att gå på kronlyften efter marken!
Sedan så blev det stångrodd men nu var jag för trött.
1x5x92.5 - Mycket ostrikt här. Jag ska sänka till 80kg nästa vecka och köra strikt. Sedan höja lite är det tänkt varje vecka.
1x4 pullups. Denna serie gjorde jag bara för att den skulle göras.
Jag är nöjd med passet endå eftersom min huvudövning gick bra :)
Nu så har jag snaggat mig :) Jag antar att jag är en riktig byggare nu :D (fast SLare är ju det jag är egentligen)
Någon bild kommer kanske sen. Jag blir sällan nöjd med kort.
stahlberg
2006-09-14, 07:17
SL-are är också ofta snaggade.
Passet gick ju bra. 10 kg höjning i marklyft från förra veckan kom enligt vad jag förstått (fastän jag ser film först idag) riktigt behändgigt. 3 veckor kvar av denhär perioden!!
SL-are är också ofta snaggade.
Passet gick ju bra. 10 kg höjning i marklyft från förra veckan kom enligt vad jag förstått (fastän jag ser film först idag) riktigt behändgigt. 3 veckor kvar av denhär perioden!!
Ja snagget är faktiskt ganska skönt :) Jo 125 kom behändigt tyckte jag. Jag ska skicka filmen när jag kommer hem :) Då kan vi chatta lite också. Vi ses!
Ha det bra alli hopa nu ska jag "SPEAK ENGLISH AT MY SCHOOL!" :thumbup:
haha :D
http://img216.imageshack.us/img216/3969/serie0506ux7.gif (http://imageshack.us)
Inte så jätte aktuellt tema med fågelinfluensan men fy vad rolig den var!
petersson
2006-09-14, 19:55
Jag ska också snagga mig i helgen! :thumbup:
Bra marklyft! Visst är 5x5 i mark svettigt? :)
Jag ska också snagga mig i helgen! :thumbup:
Bra marklyft! Visst är 5x5 i mark svettigt? :)
Ah den är tuff! Speciellt på 3cm plattform :thumbup:
Jag kan lova att timme och stålis är på gång! (hoppas det iallafall :D)
petersson
2006-09-14, 20:01
Ah den är tuff! Speciellt på 3cm plattform :thumbup:
Jag kan lova att timme och stålis är på gång! (hoppas det iallafall :D)
Ah, ännu bättre! Har själv kört lite mark från 15kgs eleikoplatta, känns bra!
Det är jag övertygad om att ni är!
Skönt att du ska snagga dig också! Sålänge man ser ut som ett trevligt barn i ansiktet så blir de tinga nazze problem :)
Ah, ännu bättre! Har själv kört lite mark från 15kgs eleikoplatta, känns bra!
Det är jag övertygad om att ni är!
JA :D
Snart så bär det av till Jönköping och JSK och det ska bli riktigt kul :)
Antligen får jag känns på en riktig SL stång!
stahlberg
2006-09-16, 11:43
Förra passet (marklyft) gick bra. Och idag blir det ett lite annorlunda pass i JSK:s lokal (ca 1,5 h kvar!).
Visst är vi på gångs redan nu, eftersom varje träning löpt precis enligt ursprungsplanen.
Att ha en Sverige-adept har många fördelar, också indirekta sådana. I förrgår när jag skulle åka tåg hem från Helsingfors gick jag in i tågets restaurangvagn. Jag pratade i telefon med Timme. Vid bordet mittemot mig, på andra sidan gången, satt en kostymklädd obes man och åt (obes= mycket korpulent= fet).
I slutet av samtalet kom mannen fram till mig och sa något. Men jag hade inte tid att lyssna, så jag viftade bort honom. Efter att ha avslutat samtalet frågade jag vad han hade velat. Det visade sig att han hade blivit störd av att jag pratade i telefon. Iof hade jag mycket väl kunnat be om ursäkt, men hans något överlägsna attityd störde i sin tur mig. Så jag började argumentera emot. Han ville vara mycket pedagogisk, logisk, förnuftig - och dessutom lågmäld (troligen för att bevisa att HAN minsann inte störde andra människor i en tågkupé). Tyvärr - för honom - lyckades han inte överbevisa mig, för jag bemötte hans argument med lika förnuftiga och logiska argument. Det hela slutade med att denne man - som alltså hittills varit noga med att man absolut inte får störa andra människor i ett tåg - ställde sig upp framför mig, hytte med näven och ropade med en röst som troligen hördes ända till nästa vagn : "Jag pratar inte med losers, alkoholister och bråkstakar!". Därefter tog han sin matportion och gick. Jag ropade efter honom : "Sådana argument tar man till bara när logiken tryter!". DÅ KOM HAN TILLBAKA!!!! Han ställde sig ännu en gång framför mig, viftade med näven och skrek samma sak : "Jag pratar inte med losers, alkoholister och bråkstakar!". Sedan sprang han därifrån med matportionen i handen.
Det var förstås lite synd om denne man. Först och främst hade han pratat en god stund med en man som han tydligen ansåg för loser, alkoholist och bråkstake (dvs mig), trots att han enligt egen utsago inte alls pratade med sådana. Detta samtal hade dessutom slutat med att han stört en rad andra tågpassagerare, något som han i början av samtalet ansett vara alldeles oacceptabelt!
Men jag hade en mycket terevlig tågresa. Får man liknande tågresor i fortsättningen så blir det ett sant nöje att resa mellan Helsingfors och Ekenäs.
stahlberg
2006-09-16, 19:17
Timme har tränat hos JSK idag. Jag kan tänka mig att han uppdaterar själv småningom noggrannare. Efter det ska jag ge ett par kommentarer.
Tågincidenten skulle jag gärna ha bevittnat! :laugh: :bow:
Jag väntar också på en liten sammanfattning av passet hos JSK. :)
Böjen och bänken såg väldigt fin ut Timme! Stor skillnad att bänka med SL-stång tycker du?
SJUTK SNYGGA BÖJAR! postar stolpen kommentar
Timoteus en lyftare med redan näst intill fulländad teknik och bra styrka.
kollade på JSKs hemsida och där va ju du :)
Riktigt fina böjar!
Tack sällen, jag fattade inte vad erik och tp88 pratade om: http://www.jonkoping-styrkelyft.com/Film%20ungdomstraning%20JSK%2016%20sept%202006.wmv
stahlberg
2006-09-17, 06:29
Jag pratade i telefon med Stolpen direkt efter passet. Han var nöjd med Timmes teknik, och tyckte att grundtekniken är bra och bara behöver finslipas. Jag kunde knappt ha uttryckt det annorlunda själv.
Timme har fördelen att ha bra "vinklar" och ganska naturligt få in SL-teknik. Men innan tekniken är VERKLIGT fulländad fordras det träning och åter träning - dels för att finslipa tekniken, dels för att automatisera den.
stahlberg
2006-09-17, 08:58
Jag ska kanske tillägga att uppdatering kan dröja en aning eftersom Timme är brotrest idag.
Hej alla!
Ja nu har jag varit och tränat i JSK. Riktgit roligt!
Passet blev såhär:
Bänk 3x4x80kg; 1x6x80kg
Böj 3x80kg; 3x85kg; 3x97.5kg
Det gick riktigt bra och alla var riktigt trevliga! Stolpen tog mycket bra hand om mig. Han hämtade mig i Jönköping city där jag var bortspringen på en stor parekering :D
Böjen och bänken såg väldigt fin ut Timme! Stor skillnad att bänka med SL-stång tycker du?
Ja det var mycket stor skillnad! Så mycket skönare det var med sl stång! Greppet var mycket bättre och nu visste man också hur brett man fick hålla. Men när jag höll maxbredd på SL stången så kändes bredden bredare än den bredd jag tränat med nu på gymmet.
SJUTK SNYGGA BÖJAR! postar stolpen kommentar
Timoteus en lyftare med redan näst intill fulländad teknik och bra styrka.
Tack så jätte mycket! Jo man blev ju inte lite glad av den kommentaren. Jag är också enormt glad över att böjen faktiskt tycks fungera. Det känns riktigt bra!
kollade på JSKs hemsida och där va ju du :)
Riktigt fina böjar!
Tack så mycket Sällen :)
Stålis, din tågesa kan somsagt inte varit annat än rolig! :D
stahlberg
2006-09-17, 10:24
Det var roligt att komma till jobbet idag också. Vad kan det vara annat än roligt när man hälsas välkommen med orden "Välkommen till jobbet, världens bästa människa!".
Jag jobbar alltså idag på psykiatriskt sjukhus, på en avdelning för svårt kroniskt sjuka schitzofrena. Jag är den enda manliga vårdaren som jobbar på denhär avdelningen, alla andra är kvinnor (pga brist på manlig personal har sjukhuset bestämt att alla manliga vårdare ska vara placerade på två andra avdelningar). Redan det gör ju att man hamnar i särställning. Mina viktigaste arbetsuppgifter är att se till att det är god ordning här, samt att underhålla den kvinnliga personalen. Ordningen är det inget problem med, den brukar inträda i rummet samtidigt som jag. Och att underhålla "flickorna" är enkelt när man har ett par läppar som rör sig hela tiden, ofta utan hjärnanknytning. Jag hinner inte jobba här 100 %, utan kan arbeta här på villkor att jag har 78%:s arbetstid och själv får skriva min arbetslista. Det är det sämst betalda av mina jobb, men jag trivs här, jag är på sätt och vis "uppväxt" här.
Här finns en manlig patient, som brukar "smöra" personalen. De vårdare som är på jobb är för tillfället "de bästa vårdarna". Eftersom han ändå överdriver så mycket har jag sagt till honom att bre på ordentligt. När han säger att jag är "den bästa vårdaren" (precis som han säger till alla som har arbetsskift) brukar jag svara : "Tycker du BARA att jag är den bästa vårdaren? Jag är väl världens bästa människa?".
Därför blir jag numera alltid hälsad välkommen på det hjärtliga sätt jag beskrivit ovan.
Ikväll ska jag gå in på mailen och maila lite till dig (om TRÄNING).
Det var roligt att komma till jobbet idag också. Vad kan det vara annat än roligt när man hälsas välkommen med orden "Välkommen till jobbet, världens bästa människa!".
Jag jobbar alltså idag på psykiatriskt sjukhus, på en avdelning för svårt kroniskt sjuka schitzofrena. Jag är den enda manliga vårdaren som jobbar på denhär avdelningen, alla andra är kvinnor (pga brist på manlig personal har sjukhuset bestämt att alla manliga vårdare ska vara placerade på två andra avdelningar). Redan det gör ju att man hamnar i särställning. Mina viktigaste arbetsuppgifter är att se till att det är god ordning här, samt att underhålla den kvinnliga personalen. Ordningen är det inget problem med, den brukar inträda i rummet samtidigt som jag. Och att underhålla "flickorna" är enkelt när man har ett par läppar som rör sig hela tiden, ofta utan hjärnanknytning. Jag hinner inte jobba här 100 %, utan kan arbeta här på villkor att jag har 78%:s arbetstid och själv får skriva min arbetslista. Det är det sämst betalda av mina jobb, men jag trivs här, jag är på sätt och vis "uppväxt" här.
Här finns en manlig patient, som brukar "smöra" personalen. De vårdare som är på jobb är för tillfället "de bästa vårdarna". Eftersom han ändå överdriver så mycket har jag sagt till honom att bre på ordentligt. När han säger att jag är "den bästa vårdaren" (precis som han säger till alla som har arbetsskift) brukar jag svara : "Tycker du BARA att jag är den bästa vårdaren? Jag är väl världens bästa människa?".
Därför blir jag numera alltid hälsad välkommen på det hjärtliga sätt jag beskrivit ovan.
Ikväll ska jag gå in på mailen och maila lite till dig (om TRÄNING).
:D
Lite härligt att alltid bli välkommnad som världens bästa människa!
Det låter som om du trivs bra på det jobbet och det är mycket bra!
Just det, jag köpte markstrumpor och magnesium när jag var i JSK.
stahlberg
2006-09-17, 10:46
Bra. Då har du nu : 1 par böjskor, ett par knälindor, 1 bälte (som du tänkt byta ut), ett par långa strumpor. Du behöver 1 par marktossor (orndar jag), ett par knälindor till (ordnar jag) samt dräkterna vi talat om.
Du kanske läste de mail jag skickade igår. När du kommit hem ikväll finns det nya.
För övrigt trvis jag på alla mina jobb. Och sedan, om jag inte mera trivs, så slutar jag.
Bra. Då har du nu : 1 par böjskor, ett par knälindor, 1 bälte (som du tänkt byta ut), ett par långa strumpor. Du behöver 1 par marktossor (orndar jag), ett par knälindor till (ordnar jag) samt dräkterna vi talat om.
Du kanske läste de mail jag skickade igår. När du kommit hem ikväll finns det nya.
För övrigt trvis jag på alla mina jobb. Och sedan, om jag inte mera trivs, så slutar jag.
Skrona jag har nu har gått sönder i sömmen på insidan.De funkar fortfarande att ha men jag tror att jag ska köpa ett par nya. De hade liknande skor på jsk som var riktigt stabila.
Ska jag få ett till par knälindor? Är de ännubättre och starkare eller?
stahlberg
2006-09-17, 11:00
Det var tydligen inte mycket till skor. Eller rättare sagt var de faktiskt ganska gamla. Utrustning måste vara hel och ren (enligt reglerna), så det blir nog att skaffa nya. De lindor du har nu passar bra för en som inte lindat förut. Du får ett likadant par till. På tävling måste man ha minst en extra lina (men hellre ett par), ifall det blir problem med lindningen (så att den t.ex lossnar, "lindar upp sig", medan man lindar). Då hinner man inte rulla den lindan på nytt, utan bör ha en färdigrullad linda till hands.
Det var tydligen inte mycket till skor. Eller rättare sagt var de faktiskt ganska gamla. Utrustning måste vara hel och ren (enligt reglerna), så det blir nog att skaffa nya. De lindor du har nu passar bra för en som inte lindat förut. Du får ett likadant par till. På tävling måste man ha minst en extra lina (men hellre ett par), ifall det blir problem med lindningen (så att den t.ex lossnar, "lindar upp sig", medan man lindar). Då hinner man inte rulla den lindan på nytt, utan bör ha en färdigrullad linda till hands.
Ja nya skor behövs somagt. Jag funderar på om jag antingen ska köpa Addidas dyra sko Ironwork II eller en billigare sl sko som heter polska eller nått. Det var tydligen skon polska de flesta hade på JSK.
Okej, då fattar ja varför man behöver två par lindor :)
petersson
2006-09-17, 11:15
Ja nya skor behövs somagt. Jag funderar på om jag antingen ska köpa Addidas dyra sko Ironwork II eller en billigare sl sko som heter polska eller nått. Det var tydligen skon polska de flesta hade på JSK.
Hej Timme! http://www.atb.nu/a1.asp
Pan har jag sett ett par stycken som har.
Jag har Ironwork II, passade riktigt fint på mina fötter iaf : ) fast det är de enda jag provat så jag har ju osm inget att jämföra med... =)
Tack så mycket för tipsen! Jag har faktiskt kollat lite på länken du länkade till Olof. Somsagt, jut nu lutar det åt en polska skon eftersom den är ganska billig jämfört med de andra men de kasnke är sämmre? Jag har startat en tråd om skor och bälte i styrkelyfts delen.
petersson
2006-09-17, 12:43
Såg att det fanns kosttillskott på sidan jag länkade till, vet inte om jag kan ta bort den längre...
stahlberg
2006-09-17, 16:33
Jag har inte sett den polska skon. Men är den stadig tror jag inte det är någon nämnvärd skillnad mellan den polska skon och Adidas (inte om man tänker på vad man får för prisskillnaden iaf).
Jag har inte sett den polska skon. Men är den stadig tror jag inte det är någon nämnvärd skillnad mellan den polska skon och Adidas (inte om man tänker på vad man får för prisskillnaden iaf).
Magnus Önerud tog ju hem ett VM guld med den polska skon så dålig bore den ju inte vara :)
petersson
2006-09-17, 21:08
Hej Timme! Kommer du att åka till Jönköping fler gånger? Hur kändes det att träna tillsammans med andra styrkelyftare? Jag tycker det verkligen höjer både motivationen och prestationen :) Riktigt träningssugen nu förresten, mark imorn :D
Hej Timme! Kommer du att åka till Jönköping fler gånger? Hur kändes det att träna tillsammans med andra styrkelyftare? Jag tycker det verkligen höjer både motivationen och prestationen :) Riktigt träningssugen nu förresten, mark imorn :D
Tja Olof!
Jo det var riktigt kul och vist tusan ökade det känslan och motivation. Speciellt när det var 4st där som var ruskigt grova! En av dem hade nog mer muskler än Piranha själv. Han skulle kunna kliva upp på en byggarscen närsom efter en deff. Riktgit goa SL stänger. fy vad jag önskar att gymmet hade dem nu!
stahlberg
2006-09-17, 23:06
petersson : Och visst ska han till JSK flera gånger. Om allt går som det ska så tränar vi där en av de två dagarna jag tränar i Sverige nästa gång.
Cerberus
2006-09-18, 20:45
Det går bra med träningen :)
Pumpitup
2006-09-19, 08:55
Timme:
Filmen på dig när du markar på sidan 40 är bland det roligaste jag någonsin sett!! :laugh:
Det känns som att det är en Charlie Chaplin film man ser där han gör parodi på styrkelyftarte! DIna förberedelser är bara så sjukt roliga :)
Först står du 3 meter bakom stången och fokuserar på din uppgift. Sen står du där ett tag för att sedan springa allt vad du kan fram till stången, ser ut som starten på ett 100meters-lopp! haha. Där står du och tokandas ett tag innan du slutligen kastar huvudet bakåt för att ta världens snabbaste djuuuupa andetag, sen smäller det bara till så har du lyft enorma mängder vikt :laugh:
Jag rekomenderar verkligen den filmen gott folk, tänk er in i att det är en stumfilm när ni ser den så slå helst av ljudet ;)
stahlberg
2006-09-19, 09:27
Marklyft är show.
Timme:
Filmen på dig när du markar på sidan 40 är bland det roligaste jag någonsin sett!! :laugh:
Det känns som att det är en Charlie Chaplin film man ser där han gör parodi på styrkelyftarte! DIna förberedelser är bara så sjukt roliga :)
Först står du 3 meter bakom stången och fokuserar på din uppgift. Sen står du där ett tag för att sedan springa allt vad du kan fram till stången, ser ut som starten på ett 100meters-lopp! haha. Där står du och tokandas ett tag innan du slutligen kastar huvudet bakåt för att ta världens snabbaste djuuuupa andetag, sen smäller det bara till så har du lyft enorma mängder vikt :laugh:
Jag rekomenderar verkligen den filmen gott folk, tänk er in i att det är en stumfilm när ni ser den så slå helst av ljudet ;)
hahaha :laugh:
Visst är det! Jag hämtar insperation av lite olika lyftare. Framförallt Bennedikt och Kirk.
Men jag inser att jag inte kan köra sådana laddningar på tävlingar. Det är nog bättre att ladda precis vid stången. Ta ett djupt andetag och dra utav bara TUSAN!
Idag så ska det bli lätt bänk med stop :) Det blir gutt och jag tror faktiskt att jag fått ordning på stopen nu. Det känns som om det kommer att gå bra.
Basic Element - I'll Never Let You Know
Martin Stenmarck - 7milakliv
The Poodles Metal - Will Stand Tall
Cosmo4 - Adios Amigos
Amy Diamond - Big Guns
Kent - Nålens Öga
Raymond & Maria - Storstadskvinnor Faller Ner Och Dör
Cosmo4 - Peek-a-boo
Detta är några av Sveriges populäraste låtar :) Taget ifrån Singellistan.
Pumpitup
2006-09-19, 11:04
Visst är det! Jag hämtar insperation av lite olika lyftare. Framförallt Bennedikt och Kirk.
Men jag inser att jag inte kan köra sådana laddningar på tävlingar. Det är nog bättre att ladda precis vid stången. Ta ett djupt andetag och dra utav bara TUSAN!
Nä för fan, man lever bara en gång så det är lika bra att bjuda på sig själv! ;) :D
Du lyfter ju riktigt jävla tungt dessutom! ;)
Nä för fan, man lever bara en gång så det är lika bra att bjuda på sig själv! ;) :D
Du lyfter ju riktigt jävla tungt dessutom! ;)
ahah :D Jo det har du rätt i.
Tack så mycket :hbang: Och jag kan lova dig att det snart blir mer! (eller hur stålis?)
stahlberg
2006-09-19, 11:08
På tävling ska du ladda upp precis som på träning. Oroa dig inte för det. När du är fokuserad på ditt kommande lyft så ska du inte tänka på NÅGOT ANNAT än skivstången. I lokalen finns bara du och stången.
Alla andra i rummet - medtävlare, åskådare, domare, t.om jag - är glömda.
Du får bete dig (nästan) hur du vill när du laddar. Det viktiga är att du drar upp stången. Bry dig inte om NÅGOT ANNAT. Om publiken bjuds på lite show så gör det bara SL till en bättre publiksport!
(Förljande gäller inte uppladdning, men väl koncentration UNDER lyftet. Jag känner en ålänning - nämner inga namn, men han är inte vad jag vet medlem här. Han drog marklyft, det var tungt, tungt...i knähöjd så spydde han...en stråle rakt mot huvuddomarens fötter...och så fortsatte han draget, drog upp stången, och fick lyftet godkänt. När man en gång börjat draget så slutar man det inte förrän det är uppe = "good lift").
stahlberg
2006-09-19, 11:12
Visst börjar du få ordning på stoppet! Och det bara efter några få träningar, inte illa. Det är säkert bäddat för en bra träning idag.
Såg att du postat emellan mitt förra inlägg och dethär. visst kommer det mera. Till att börja med ska 1an bytas mot en 2a (i nästa tävling).
stahlberg
2006-09-19, 11:17
Den nästa tävlingen blir iof också den första (SL)tävlingen. När du bytt ut 1an mot en 2a så kan man ju ta den gamla ramsan : "1an kom, 2an kom, 3an kommer småningom" - fast dit är det ju ännu lite mer tid.
(När du drar 300 i marklyft första gången så kan jag själv uppföra ett litet step-nummer efteråt. Men nu går vi lite för snabbt framåt, och måste slå på bromsarna : ETT PASS i taget).
Den nästa tävlingen blir iof också den första (SL)tävlingen. När du bytt ut 1an mot en 2a så kan man ju ta den gamla ramsan : "1an kom, 2an kom, 3an kommer småningom" - fast dit är det ju ännu lite mer tid.
(När du drar 300 i marklyft första gången så kan jag själv uppföra ett litet step-nummer efteråt. Men nu går vi lite för snabbt framåt, och måste slå på bromsarna : ETT PASS i taget).
Ja precis så blir det! 3an kommer så småning om! :D Och ja, då blir det dans! Men somsagt, ett pass i taget :)
Visst börjar du få ordning på stoppet! Och det bara efter några få träningar, inte illa. Det är säkert bäddat för en bra träning idag.
Såg att du postat emellan mitt förra inlägg och dethär. visst kommer det mera. Till att börja med ska 1an bytas mot en 2a (i nästa tävling).
idag blir det ett bra pass! Finns inga andra möjligheter. 1an byts mot en 2a :)
På tävling ska du ladda upp precis som på träning. Oroa dig inte för det. När du är fokuserad på ditt kommande lyft så ska du inte tänka på NÅGOT ANNAT än skivstången. I lokalen finns bara du och stången.
Alla andra i rummet - medtävlare, åskådare, domare, t.om jag - är glömda.
Du får bete dig (nästan) hur du vill när du laddar. Det viktiga är att du drar upp stången. Bry dig inte om NÅGOT ANNAT. Om publiken bjuds på lite show så gör det bara SL till en bättre publiksport!
(Förljande gäller inte uppladdning, men väl koncentration UNDER lyftet. Jag känner en ålänning - nämner inga namn, men han är inte vad jag vet medlem här. Han drog marklyft, det var tungt, tungt...i knähöjd så spydde han...en stråle rakt mot huvuddomarens fötter...och så fortsatte han draget, drog upp stången, och fick lyftet godkänt. När man en gång börjat draget så slutar man det inte förrän det är uppe = "good lift").
Oj shit! Ja, maximal koncentration på att stången ska lyftas. Helt klart. Jag laddar upp som vanligt med mycket adrenalin :hbang:
vid halv 5 så ska jag träna idag :)
Sedan så ska jag träna lite på geografi provet som jag har på onsdag. Sedan så ska jag prata lite i telefon :D
Ändringar. Det bli vid kl 6. Min granne ska skaffa gymkort på gymmet.
stahlberg
2006-09-19, 18:06
Du piper när jag ska ringa.
Du piper när jag ska ringa.
jajjemen det gör jag. Det kan tycärr bli ganska sent. Men innan 24.00 svensk tid blir det iallafall.
Dagens pass
Bänk 3x4x75kg med stopp.
Smalbänk 2x5x75kg
Hantelpress, lutande 2x8x28.5kg hantlarna
Hantellyft åt sidan.
petersson
2006-09-19, 20:44
Fint pass! Jag körde också bänk och smalbänk idag :) Ska nog testa flera reps bänk med stop senare. Har bara kört med stop när jag övat på tävlingslyft.
Haha hur stavar man? "stop" ser fult ut men "stopp" ser ännu värre ut :D
Fint pass! Jag körde också bänk och smalbänk idag :) Ska nog testa flera reps bänk med stop senare. Har bara kört med stop när jag övat på tävlingslyft.
Haha hur stavar man? "stop" ser fult ut men "stopp" ser ännu värre ut :D
Jag stavade fel på stop där :D
Jo stop ska det vara. Om jag fick bestäma så skulle det nog stavats ståpp
hahaha :D Neee jag vet inte.
Passet gick okej. Jag är nljd med ökningen på hantlarna. Ja kommer snart gå ner till 2 reps med stop.
stahlberg
2006-09-20, 09:24
På svenska heter det STOPP. Det använder jag.
Stop är engelsk stavning, men enligt de engelskspråkiga reglerna heter detta stopp "pause".
Betalade ju inte själv gårdagens samtal. Men det ska bli intressant att se nästa telefonräkning :D . (Igår pinade jag Timme 1h 6min :devil: )
stahlberg
2006-09-20, 11:35
Vi har en lyftare i Finland som lyfter med stop på bröstet. Det är Freddi Smulter. Pga att han - som jwzrd konstaterat - har yppiga bröst så kan han få ett stop öl att rymmas på bröstet när han lyfter. Och - pga att han är finsk suput som han själv konstaterat - så har han ett stop öl där också. Det dricker han ur efter särskilt lyckade serier. För han får inte plats med Malax grillkiosk på bröstet (ännu iaf) *screwy* .
Nu måste vi hålla journalen allvarlig och inte skoja (och ljuga) om Freddi, så att han får dåligt rykte. Men eftersom vi talat i telefon över en timme igår och jag dessutom sänt ett långt mail till dig, så har jag inte så mycket att säga just nu.
4e träningsveckan har börjat, idag är det "mellandag" (pga lätt vecka i böj/mark), och efter dagens lätta pass ligger vi precis halvvägs i den första 7-veckorsperioden!!
petersson
2006-09-20, 11:45
Vi har en lyftare i Finland som lyfter med stop på bröstet. Det är Freddi Smulter. Pga att han - som jwzrd konstaterat - har yppiga bröst så kan han få ett stop öl att rymmas på bröstet när han lyfter. Och - pga att han är finsk suput som han själv konstaterat - så har han ett stop öl där också. Det dricker han ur efter särskilt lyckade serier. För han får inte plats med Malax grillkiosk på bröstet (ännu iaf) *screwy* .
Hahaha :)
På svenska heter det STOPP. Det använder jag.
Stop är engelsk stavning, men enligt de engelskspråkiga reglerna heter detta stopp "pause".
Betalade ju inte själv gårdagens samtal. Men det ska bli intressant att se nästa telefonräkning :D . (Igår pinade jag Timme 1h 6min :devil: )
hahaha eller så var det jag som pinade dig med småkorkade frågor som höll kvar dig i telefonen. Hoppas att räkningen inte blir allt för stor.
Nu måste vi hålla journalen allvarlig och inte skoja (och ljuga) om Freddi, så att han får dåligt rykte. Men eftersom vi talat i telefon över en timme igår och jag dessutom sänt ett långt mail till dig, så har jag inte så mycket att säga just nu.
4e träningsveckan har börjat, idag är det "mellandag" (pga lätt vecka i böj/mark), och efter dagens lätta pass ligger vi precis halvvägs i den första 7-veckorsperioden!!
haha :D
Programmet går frammåt och ungefär som vi tänkt oss. Idag så skulle det somsagt varit hårda marklyftsserier men vi kör inga mark idag utan denna dagen blir somsagt lätt med mycket pullups och biceps curls. Alltså regelrätt discobyggning :devil:
Idag ska jag försöka träna vid halv 5. Hoppas att brosan och grannen kan då :)
gusten86
2006-09-20, 18:50
Blev det ingen träning idag? :S
Vid 5 tränade jag idag :)
Det blev lite pullups och biceps curl. Avslutning var magträning.
pullups - 5x5
Biceps curl
Blev det ingen träning idag? :S
Inte mycket träning idag. Jag tog det lungt och det var så det var tänkt också :)
Jag försökte lära min granna att köra knäböj också. Det gick ganska bra faktiskt :) Han körde 3or på 50kg som min bror.
gusten86
2006-09-20, 18:52
hehe gött gött, ta gärna en titt i min journal, har precis "skapat" den, vore kul med lite folk :)
hehe gött gött, ta gärna en titt i min journal, har precis "skapat" den, vore kul med lite folk :)
Lätt att jag ska!
Jag ser att du nyligen blivit medlem här :) Välkommen!
gusten86
2006-09-20, 18:59
Tackar, har inte riktigt vågat skriva något här förrens nu :P
Tackar, har inte riktigt vågat skriva något här förrens nu :P
Skönt att du lyckades med att komma över rädslan *flex*
stahlberg
2006-09-20, 22:03
Det var ett mellanpass, så det är inte så mycket att orda om. Nästa träning är tung bänk (och LÄTTA mark) på fredag.
Hur kommer det sig att stahlberg hjälper Timme såpass mycket om man får fråga? Har ni ens träffats?
Jag bara undrar för jag tycker det är härligt med eldsjälar inom sporter som plöjer ner tid på sin sport och framför allt de unga som kommer in i sporten.
All heder åt stahlberg :bow:
stahlberg
2006-09-20, 22:27
tuben :
Orsaken är att jag är hans tränare (och färstås att han då är min adept).
Vi har träffats i Oskarshamn. Man kan inte avtala om ett tränare/adept-förhållande utan att träffas.
Jag har gjort hans program. Han tränar själv i Oskarshamn. Sedan håller vi kontakt genom att han sänder filmer från träningspassen, och så mailar eller ringer vi.
Detta har hittills fungerat över mina vildaste förväntningar. En stor del av äran för detta får Timme ta åt sig. Förutom att han tränar så är han tillräckligt motiverad för att posta filmer, maila och prata träning i telefon (som jag tidigare skrev hade vi ett 1h 6 min långt samtal igår kväll t.ex).
Det är inte BARA för att vara hygglig som jag hjälper Timme, det måste erkännas. Jag är enormt äregirig som tränare - tävlingsframgångar är det enda som visar att en tränare verkligen kan sin sak också i PRAKTIKEN, inte bara i någon luddig teori. Tävlingsframgångar är naturligtvis alltid LYFTARENS (och INTE tränarens - och det SKA VARA så). Men det är enormt tillfredsställande att uppleva "sina" lyftares framgångar.
stahlberg
2006-09-20, 22:30
Jag ska väl ännu tillägga att jag ska försöka åka till Oskarshamn med jämna mellanrum. I oktober kan jag inte åka, dethär kom för hastigt på, men i november åker jag två gånger. Och sedan ska jag försöka hålla mig till 1 gång/månad (utom sedan när det är större tävlingar på kommande).
Tävlingsframgångar är naturligtvis alltid LYFTARENS (och INTE tränarens - och det SKA VARA så). Men det är enormt tillfredsställande att uppleva "sina" lyftares framgångar.
Ah då hänger jag med.
Frågan är hur långt dina adepter hade gått utan din hjälp.
Vet själv i sporter jag utövar samt utövat att tips från någon som vet är till otrolig hjälp och man utvecklas mycket fortare.
Jag ska väl ännu tillägga att jag ska försöka åka till Oskarshamn med jämna mellanrum. I oktober kan jag inte åka, dethär kom för hastigt på, men i november åker jag två gånger. Och sedan ska jag försöka hålla mig till 1 gång/månad (utom sedan när det är större tävlingar på kommande).
1 gång i månaden, det är jävligt mycket. Jag skulle aldrig orka sitta på färjan 1 gång i månaden *screwy* Dyrt är det också.
Underbart att se både ditt och Kristers angagemang för träningen och att det ser ut att gå bra.
Keep it up, så ses vi i november :thumbup:
Underbart att se både ditt och Kristers angagemang för träningen och att det ser ut att gå bra.
Keep it up, så ses vi i november :thumbup:
Tack så mycket! jo det här är förfärligt kul och jag är evigt tacksam för att krister lägger ned sin tid på detta. Grymt roliggt är det och ja! Vi ses i november! :hbang:
Lycka till med din träning nu Oskar!
Blir det så? Fy vad bra! Detta kommer att vara väldigt värdefullt för mig. Det går inte att tacka dig nog. Tack ännu en gång för ditt engagemang. Jag upskattar det väldigt mycket ska du veta. en sak till, jag tycker att det är förfärligt kul att prata om träning på telefon. Det är därför tiden springer iväg så pass.
gusten86
2006-09-21, 12:00
Egen tränare o grejjer, seriöst juh :D
Ja det är riktigt seriöst faktiskt :) Men riktigt kul!
gusten86
2006-09-21, 13:20
Ska du börja tävla oxå? Eller du kanske redan gör det? Isåfall vad tävlar du i?
stahlberg
2006-09-21, 13:37
tuben : Frågan om hur långt en adept gått/skulle gå utan sin tränare är omöjlig att besvara. Tränarens roll är inte bara att hjälpa till med program, kolla teknik, vara med på tävlingar och liknande. Tränaren måste hjälpa till med allt han kan. En mycket viktig sak är att försöka "fostra till en vinnande inställning". Att en idrottsman är motiverad är viktigt, men ännu viktigare är hur man ska "få ut" sin motivation på bästa möjliga sätt.
Oskis : Tack, tack.
Polaren : Att sitta på färjan (eller flyget) är en bagatell för mig. De senaste 10 åren har jag rest en hel del, faktsikt. Det blir en vana. Också här i Finland kan jag få färdas 10 mil - enkel resa - till träningar flera gånger i veckan. Skulle jag inte vara arbetsnarkoman - nu när jag skurit ner på arbetstakten lite arbetar jag med (minst) 178%-ig arbetstid varje vecka - skulle jag kunna tänka mig att åka till Sverige för VARJE söndagsträning. Nu går inte det, men pga min nerskurna arbetstakt borde 1g/månad vara fullt möjlig.
Gusten : Styrkelyft är en tävlingsgren. Att träna SL seriöst utan att tävla går inte. Timme är just i början av sin karriär, och har inte hunnit tävla än. Men fr.om november kör det igång med tävlandet.
stahlberg du är minsan en udda människa :D
Men om du tycker det är roligt så är det ju bara bra för dig!
gusten86
2006-09-21, 14:52
stahlberg, oki där ser man, jag är ny i kretsarna så måste ju fråga för o få veta :)
stahlberg
2006-09-21, 15:39
gusten : Sakliga frågor är alltid välkomna.
polaren : Det är inte säkert att någon annan skulle vilja ha mitt liv. Och det är tur, för jag trivs fenomenalt bra, och skulle aldrig ge det ifrån mig. Sömnen blir lite lidande ibland, förstås. Jag tror jag sovit åtta till nio timmar hittills denhär veckan. Men jag tränar ju inte själv, så det är inte så viktigt. Och jag är pigg ändå.
stahlberg
2006-09-22, 10:25
Trots att dethär är en träningsjournal så spammar jag lite till.
Jag trvis alldeles utmärkt med att åka tåg. Tyvärr är det ganska sällan man träffar på någon kverulant som man kan reta gallfeber på (som jag beskrev ovan). Men man kan läsa, lyssna på musik, planera träningsprogram, göra sitt arbetsschema, träffa bekanta medresenärer, diskutera med obekanta, dricka kaffe i restaurangvagnen, ringa telefonsamtal. Min 10-mila tågresa tar ca en timme. När vi är framme märker jag ofta att jag mycket väl hade kunnat sitta på tåget en timme till.
Också båtresor är trevliga, sånär som på den tidiga väckningen (fastän jag inte behöver mycket sömn är jag som tröttast när jag måste stiga upp tidigt, också om jag sovit 8-9 timmar). Flygresorna har fördelen att vara snabba (bara färden till och från flygfältet känns onödigt lång).
Resor ger också den fördelen att man ofta är på olika platser. Det är inte lika lätt att bli trött på en plats när man får vara på olika orter hela tiden.
gusten86
2006-09-22, 10:30
Blev det ingen träning igår timme?
stahlberg: Jag skulle aldrig klara av att byta med dig, om jag skulle få välja så kommer jag aldrig jobba mer än 4 timmar om dagen. Och sömnen, blir jag inte väkt så sover jag lätt över 12 timmar, och det är ett helvete att kliva upp på morgonen (har också svårt att somna på kvällen)!
Om man ändå var född rik.
Dagens pass. Känndes inte så jätte toppen. Jag klarade iallafall det jag skulle köra idag.
Bänk
3x4x82.5; 1x5x82.5
Utlåsningar
1x1.5x110 - Här så hade jag armbågarna precis under stången och jag hade stången död längst ut på klykorna vilket jag inte skulle haft.
Första repetitionen gick bra men andra så missade jag klykorna och jag fick 110kg på magen. Jag förökte tippa av viktenra och lyckades inget vidare. Jag rullade istället av den och sedan så satte jag mig upp.
Jag blev sur och lade på målvikten. 115.
Alltså,
2x3x115 - Jag klarade det och nu så hade jag stången död på en betydligt säkrare plats, nämligen längst bak på klykorna. Jag hade armbågarna inte precis under stången heller. Nästa gång så ska jag ha armbågarna precis under stången och jag ska ha stången längst bak på klykorna.
dips: 2x5xkv+2.5
Axelpress: 1x5x18.5kg hantlar; 1x5x21kg hantlar
Låter inte kul att rulla vikter över ens max. :) Sen gick det ju bra iaf, på tyngre vikt dessutom!
Hur långt ROM är det i utlåsningarna? Bara några cm typ eller? Som ett avlyft fast bara "rakt upp" eller?
gusten86
2006-09-22, 17:51
Tur att det gick bra då så du inte gjorde dig illa iaf :)
stahlberg
2006-09-22, 20:33
Vi har pratat om passet med Timme. I stort sett ett positivt pass, framförallt för att bänken gick precis som den skulle.
Utlåsningarna kom att tangera får telefondiskussion igår om passarens betydelse. Det är mitt fel med den extra negativen. Jag, som varit med ganska länge, utgick ifrån att man alltid har passare i "overload"övningar. Men det kommer att repareras.
Ingen skada skedd! Knäböjning på söndag (med 2 passare, som passar också i high box)!
Låter inte kul att rulla vikter över ens max. :) Sen gick det ju bra iaf, på tyngre vikt dessutom!
Hur långt ROM är det i utlåsningarna? Bara några cm typ eller? Som ett avlyft fast bara "rakt upp" eller?
Nej det var ingen mysig upplevelse direkt :) Ni kan få se film på det om ni vill :D
Utlåsningarna ligger på 10-12cm i ROM. Alltså inte så mycket. Jo ungefär som ett avlyft. Lite längre ROM somsagt.
Tur att det gick bra då så du inte gjorde dig illa iaf :)
Ah det är jag väldigt glad över :) Man känner sig lite dum när man ligger på en bänk med 110kg över sig som trycker ihop magen.
Nej det var ingen mysig upplevelse direkt :) Ni kan få se film på det om ni vill :D
Utlåsningarna ligger på 10-12cm i ROM. Alltså inte så mycket. Jo ungefär som ett avlyft. Lite längre ROM somsagt.
Hehe, ja lägg upp om du känner för det! :) Såpass, 10-12cm är ju trotsallt endel!
Hehe, ja lägg upp om du känner för det! :) Såpass, 10-12cm är ju trotsallt endel!
Ja det är det faktiskt :) Men jag tror att min kanske är 9-11 :em:
Jag tycker att det är svårt att se. Lite mer än 1dm borde det vara tycker jag.
Här kommer olyckan.
http://www.megaupload.com/?d=3HTVXV5G
Det var bara 110. Målserien som jag klarade bra sedan var på 115kg.
Jag fick en snepress i första repetitionen och i andra repen så fick jag vikten på magen :(
Gick bra som tur var :)
Hahaha, du får ursäkta men det där såg rätt kul ut! :laugh:
För att ni ska kunan se filmen så måste nu ha Quicktime eller VLC media player. Med VLC så får ni inget ljud utan det blir bara bild. Med quicktime så får ni ljud också. Filmformatet är 3gp och kvaliten är inget vidare eftersom det är filmat med mobilen.
VLC laddar ni ner här: http://www.videolan.org/mirror.php?mirror=http://downloads.videolan.org/pub/videolan/&file=vlc/0.8.5/win32/vlc-0.8.5-win32.exe
Hahaha, du får ursäkta men det där såg rätt kul ut! :laugh:
Ah jag vet :D Men det bjussar jag på så här på kvällskvisten. Att jag ser ut som en tjock "ogre" i nyllet gör ju inte saken bättre :hbang:
Ogre....
http://images.google.se/images?q=ogre&ndsp=18&svnum=10&hl=sv&lr=&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official&sa=N&ie=UTF-8&oe=UTF-8&tab=wi
gusten86
2006-09-23, 01:16
yoyo, har inte VLC eller quicktime, orkar heller inte ladda ner skiten tyvärr, går det inte att fixa så man kan kolla med windows media player eller winamp? :S
petersson
2006-09-23, 08:42
Tur att det gick bra! 110kg på magen är nog tungt! Jag fastnade med 85kg i början av sommar, det var lite läskigt bara det :)
Tur att det gick bra! 110kg på magen är nog tungt! Jag fastnade med 85kg i början av sommar, det var lite läskigt bara det :)
Ah somtur var så var det inte så tungt att jag fick ont. Det hade varit värre om jag fått det på halsen *cry*
yoyo, har inte VLC eller quicktime, orkar heller inte ladda ner skiten tyvärr, går det inte att fixa så man kan kolla med windows media player eller winamp? :S
Nej det går tyvärr inte. Men VLC player är den bästa filmspelaren som finns och jag tror att du kommer bli nöjd. Den kan spela mängder med filer/filmer som inte wmp kan göra.
böj - 3x3x105; 3x1x105
Front böj - 1x5x75 - höll på att kvävas av stången mot halsen.
Hög box böj - 2x3x125
Kriste, Än en gång så har jag nog överdrivit mitt missnöje. Nu när jag såg på böjarna efterhand så var jag nog mest missnöjd med benen och hur vingliga de var ibland. Det tränas bort med lite rutin. Nu ska vi vara optimistiska i fortsättningen! ibland är jag nog lite väl teknik perfektionist :)
Såg nyss filmen :) Ser ut att vara rent slarv som gjorde att du fick den på magen :D Hoppas du har lärt dig av detta ;)
Såg nyss filmen :) Ser ut att vara rent slarv som gjorde att du fick den på magen :D Hoppas du har lärt dig av detta ;)
Ja visst var det slarv :) Det var också bara 110. Senare så gjorde jag 2 set på 115.
stahlberg
2006-09-25, 07:31
Du är perfektionist när det gäller teknikne, alldeles riktigt, det har jag märkt för länge sedan. Men när jag tittat på filmen ikväll ska vi chatta vidare om knäböjningen.
Det viktiga var att du klarade dina målserier. Ikväll ska vi bestämma nästa veckas målserier. Dessutom ska vi diskutera tekniken, och göra korrigeringar vid behov.
Du är perfektionist när det gäller teknikne, alldeles riktigt, det har jag märkt för länge sedan. Men när jag tittat på filmen ikväll ska vi chatta vidare om knäböjningen.
Det viktiga var att du klarade dina målserier. Ikväll ska vi bestämma nästa veckas målserier. Dessutom ska vi diskutera tekniken, och göra korrigeringar vid behov.
Det låter riktigt bra :)
Jag har även lagt märke till att mina axlar suger ur kroppsbyggar perspektiv. Jag ska försöka ta lite helkroppsbilder imorgon efter tränignen.
gusten86
2006-09-25, 09:57
Det låter riktigt bra :)
Jag har även lagt märke till att mina axlar suger ur kroppsbyggar perspektiv. Jag ska försöka ta lite helkroppsbilder imorgon efter tränignen.
Bilder! *drool* :em:
stahlberg
2006-09-25, 10:13
Det är både bra och dåligt att vara perfektionist.
Det goda är att man inte ger sig förrän tekniken är "perfekt". Det dåliga kan vara att man inte unnar sig att glädas över ett lyckat träningspass - för passet ÄR lyckat när man klarat målserierna. Lär dig vara nöjd när du klarat dina målserier - dagens mål - men tänka, att det ska gå ÄNNU bättre nästa gång.
gusten86
2006-09-25, 10:16
Timme/stahlberg:
Hur ser din/hans vecka ut? Vad kör du/han för schema? 5 tunga pass i veckan?
Timme/stahlberg:
Hur ser din/hans vecka ut? Vad kör du/han för schema? 5 tunga pass i veckan?
Det är 3 tunga pass och 1 lättare :) Fast det lättare passet kan ibland vara lite tungt ibland också. Iallafall smalbänken. Den är ganska tung.
Det är både bra och dåligt att vara perfektionist.
Det goda är att man inte ger sig förrän tekniken är "perfekt". Det dåliga kan vara att man inte unnar sig att glädas över ett lyckat träningspass - för passet ÄR lyckat när man klarat målserierna. Lär dig vara nöjd när du klarat dina målserier - dagens mål - men tänka, att det ska gå ÄNNU bättre nästa gång.
Ja det är sant. Jag måste kunna unna mig lite glädje också trots att jag inte tycker att det gick perfekt. Ikväll så ska vi kolla filmerna och disskutera om knäböjen.
Bilder! *drool* :em:
hehe jag har faktiskt postat bilder i tråden förut. Jag kan posta de gammla här igen. Tyvärr så ser jag inte ut som en grekiskt gud. Jag är lite för tjock för det *cry* Men nu så ska jag inte gå upp i vikt mer så det blir nog bra med det :)
Här kommer då gamla bilder. Vikt ca 80kg
En Avslappand bild
http://img465.imageshack.us/img465/1411/poselc5.jpg (http://imageshack.us)
Side chest
http://img53.imageshack.us/img53/4849/sidechestwr3.jpg (http://imageshack.us)
Här är en ännu äldre bild där jag hade långt hår
http://img206.imageshack.us/img206/4397/timmelatspread211juli20060re.jpg (http://imageshack.us)
Och en sista gammal bild med min kloss till klossbänk
http://img206.imageshack.us/img206/4739/tummenuppkloss7uw.jpg (http://imageshack.us)
Så imorgon ska jag ta några nya bilder. Undrar om man kan märka någon skilland? Troligtvis inte.
Här kommer en gammal latspread. Från 22 Juli 2006
http://img142.imageshack.us/img142/3185/latspreadbd2jg7.jpg (http://imageshack.us)
En grej till. Ljussättning is the shit
BigForre
2006-09-25, 14:54
Haha, såg din bänkfilm precis, måste säga att jag hade lite småroligt :) . Var det 110kg på stången alltså? Hur mycket har du pressat upp som mest nu?
Haha, såg din bänkfilm precis, måste säga att jag hade lite småroligt :) . Var det 110kg på stången alltså? Hur mycket har du pressat upp som mest nu?
Det är fortfarande 100kg som är mitt max med för bred fattning och utan stop. Förhoppningsvis så kommer det att öka en bra bit efter denna period. :)
Ja det ser förfärligt kul ut :D och ja, det var 110kg. Sedan så förnedrade jag 115 i två set efter 110.
BigForre
2006-09-25, 16:06
Det är fortfarande 100kg som är mitt max med för bred fattning och utan stop. Förhoppningsvis så kommer det att öka en bra bit efter denna period. :)
Ja det ser förfärligt kul ut :D och ja, det var 110kg. Sedan så förnedrade jag 115 i två set efter 110.
Aha det var inte vanlig bänk som skulle köras eller? Triceps eller utlåsning?
Pumpitup
2006-09-25, 17:05
Vad söt tjej du har på den där sista bilden ;)
gusten86
2006-09-25, 17:40
Mm henne skulle ja oxå vilja sätta tänderna i! :em:
Köttigt Timme! Syns att du är grov under späcket :hbang:
Ah hon är allt bra fin hon! :naughty:
Aha det var inte vanlig bänk som skulle köras eller? Triceps eller utlåsning?
Det var utlåsningar :)
Köttigt Timme! Syns att du är grov under späcket :hbang:
Jodå, lite finns det allt under späcket. I framtiden så är det tänkt att ta fram det :)
gusten86
2006-09-25, 18:14
Vad väger du och hur lång är du?
Jag väger 81-82kg morgonvikt efter lite frukost. Jag får inte gå upp ett gram till.
Jag var endast 167.7cm senast jag mätte längden. Alltså en väldigt liten person :)
gusten86
2006-09-25, 18:20
Hehe då är du ju liten som fan! Jag är 15kg tyngre och 16cm längre :booty:
Vad väger du och hur lång är du?
Gusten, här kan du se en film på mig när jag kör marklyft. Om du inte redan sett den.
http://youtube.com/watch?v=HVLF4574X-s
Hehe då är du ju liten som fan! Jag är 15kg tyngre och 16cm längre :booty:
Ja visst är det så :D
gusten86
2006-09-25, 18:27
Gusten, här kan du se en film på mig när jag kör marklyft. Om du inte redan sett den.
http://youtube.com/watch?v=HVLF4574X-s
oh fyfan, grym film, hur mycket var det?
Dina filmer har ett högt underhållningsvärde!
Dina filmer har ett högt underhållningsvärde!
haha ja det är lite sådär små fula :D
oh fyfan, grym film, hur mycket var det?
Det var 172.5kg; 180 och det sista var 185kg. Alla tre lyften var gjorda på samma dag efter varann :)
gusten86
2006-09-25, 20:21
fett!
Jag tycker att de här är roliga :)
http://img158.imageshack.us/img158/5458/berglin4uc6.jpg (http://imageshack.us)
En till :D
http://img158.imageshack.us/img158/3774/berglin7az1.jpg (http://imageshack.us)
stahlberg
2006-09-26, 01:51
Eftersom det blev tal om programmet så ska jag säga några ord till om det.
Det är ett LÅNGT program. Det börjar med en 14-veckors grundstyrke/styrketräningsperiod, uppdelad på två 7-veckors delar. Därefter följer en tävlingsförberedelseperiod (vars längd i veckor jag inte är säker på nu, när jag inte har programmet framför mig), uppdelad i en Wave loading-period åtföljd av en kort toppningsperiod.
Under de första 14 veckorna bygger Timme mest grundstyrka. Därefter ska han toppa. Det är alltså "en bit" till toppformen. Vi har inte kunnat sätta upp så exakta mål som jag brukar, dels pga att jag kände Timme för dåligt då jag gjorde upp programmet och dels av "tekniska orsaker" : Timme måste byta teknik i bänkpress (för att få den enligt tävlingsreglerna) och han måste träna in tekniken i böj.
Några mål för de första 7 veckorna :
1. att bygga grundstyrka i knäböjning (samt i viss mån maxstyrka),
2. att bygga grundstyrka samt maxstyrka i bänkpress,
3. att bygga grundstyrka samt i viss mån maxstyrka i marklyft,
4. att träna in tekniken i knäböjning (utan utrustning),
5. att träna in ny teknik i bänkpress (ny greppbredd),
6. att träna teknik i bänkpress med stopp,
7. att träna marklyftstarten,
7. att träna grundstyrka jämnt i inblandade muskelgrupper samt lägen för olika sticking-points (EXEMPEL : sticking-points i marklyft kan vara starten, strax under knäna, slutet och greppet. Vi tränar speciellt starten, men också läget strax under knäna. Däremot tränar vi inte slutet som för tillfället är nästan perfekt, eller greppet som det inte varit några problem med),
8. att Timme ska lära sig hur jag tänker SL,
9. att jag ska lära känna Timme(s reaktioner på träning, psyke etc) bättre,
10. att vi båda ska få rutin på hur vårt "distans"-samarbete ska skötas bäst.
I grundstyrkeperiodens andra del fortsätter vi att träna i stort sett samma saker, men med till stor del nya komplementövningar. Träningen förskjuts också en aning från grundstyrke- till maxstyrketräningshållet. I tävlingsförberedelsen förskjuts träningen ytterligare mot maxstyrka (och explosiv styrka), samtidigt som tävlingsteknik med utrustning tränas.
Grundstyrkeperiod 2 avslutas med en tävling : SM i bänkpress. Vi har varken resultatmål eller placeringsmål. Timme deltar för att få tävlingserfarenhet. Dessutom får vi se hur mycket vi lyckats få upp bänken efter att ha gjort greppet smalare och börjat lyfta singlarna med stopp istället för utan. Trots att det är en SM-tävling är det alltså samtidigt en "mellantävling".
Fyra pass i veckan kommer det att vara ännu en längre tid. Som alla som följer journalen kan räkna ut är det frågan om
TISDAG : lätt(are) bänkpress+komplement (+teknikträning med stopp)
ONSDAG : knäböjning + komplement
FREDAG : bänkpress + komplement
SÖNDAG : marklyft + komplement
HELT STRIKT följer vi inte denna dagsindelning (t.ex förskjuts träningen en aning vissa av de veckor jag åker till sverige). Dessutom gör vi hela tiden smärre korrigeringar av grundplanen under träningens gång.
Timme har nu tränat vecka 1-4. 5:e veckan började igår (måndag, med vilodag), och första passet är idag, tisdag. Hittills har det gått HELT PERFEKT i marklyft, nästan perfekt i bänkpress, och mycket bra i böj (trots att vi måste göra lite teknikkorrigeringar. Men utgående från min URSPRUNGLIGA plan ligger han mycket väl till också där).
Vecka 5, 6 och 7 kvar av grundstyrkeperiod del 1, alltså.
Eftersom det blev tal om programmet så ska jag säga några ord till om det.
Det är ett LÅNGT program. Det börjar med en 14-veckors grundstyrke/styrketräningsperiod, uppdelad på två 7-veckors delar. Därefter följer en tävlingsförberedelseperiod (vars längd i veckor jag inte är säker på nu, när jag inte har programmet framför mig), uppdelad i en Wave loading-period åtföljd av en kort toppningsperiod.
Under de första 14 veckorna bygger Timme mest grundstyrka. Därefter ska han toppa. Det är alltså "en bit" till toppformen. Vi har inte kunnat sätta upp så exakta mål som jag brukar, dels pga att jag kände Timme för dåligt då jag gjorde upp programmet och dels av "tekniska orsaker" : Timme måste byta teknik i bänkpress (för att få den enligt tävlingsreglerna) och han måste träna in tekniken i böj.
Några mål för de första 7 veckorna :
1. att bygga grundstyrka i knäböjning (samt i viss mån maxstyrka),
2. att bygga grundstyrka samt maxstyrka i bänkpress,
3. att bygga grundstyrka samt i viss mån maxstyrka i marklyft,
4. att träna in tekniken i knäböjning (utan utrustning),
5. att träna in ny teknik i bänkpress (ny greppbredd),
6. att träna teknik i bänkpress med stopp,
7. att träna marklyftstarten,
7. att träna grundstyrka jämnt i inblandade muskelgrupper samt lägen för olika sticking-points (EXEMPEL : sticking-points i marklyft kan vara starten, strax under knäna, slutet och greppet. Vi tränar speciellt starten, men också läget strax under knäna. Däremot tränar vi inte slutet som för tillfället är nästan perfekt, eller greppet som det inte varit några problem med),
8. att Timme ska lära sig hur jag tänker SL,
9. att jag ska lära känna Timme(s reaktioner på träning, psyke etc) bättre,
10. att vi båda ska få rutin på hur vårt "distans"-samarbete ska skötas bäst.
I grundstyrkeperiodens andra del fortsätter vi att träna i stort sett samma saker, men med till stor del nya komplementövningar. Träningen förskjuts också en aning från grundstyrke- till maxstyrketräningshållet. I tävlingsförberedelsen förskjuts träningen ytterligare mot maxstyrka (och explosiv styrka), samtidigt som tävlingsteknik med utrustning tränas.
Grundstyrkeperiod 2 avslutas med en tävling : SM i bänkpress. Vi har varken resultatmål eller placeringsmål. Timme deltar för att få tävlingserfarenhet. Dessutom får vi se hur mycket vi lyckats få upp bänken efter att ha gjort greppet smalare och börjat lyfta singlarna med stopp istället för utan. Trots att det är en SM-tävling är det alltså samtidigt en "mellantävling".
Fyra pass i veckan kommer det att vara ännu en längre tid. Som alla som följer journalen kan räkna ut är det frågan om
TISDAG : lätt(are) bänkpress+komplement (+teknikträning med stopp)
ONSDAG : knäböjning + komplement
FREDAG : bänkpress + komplement
SÖNDAG : marklyft + komplement
HELT STRIKT följer vi inte denna dagsindelning (t.ex förskjuts träningen en aning vissa av de veckor jag åker till sverige). Dessutom gör vi hela tiden smärre korrigeringar av grundplanen under träningens gång.
Timme har nu tränat vecka 1-4. 5:e veckan började igår (måndag, med vilodag), och första passet är idag, tisdag. Hittills har det gått HELT PERFEKT i marklyft, nästan perfekt i bänkpress, och mycket bra i böj (trots att vi måste göra lite teknikkorrigeringar. Men utgående från min URSPRUNGLIGA plan ligger han mycket väl till också där).
Vecka 5, 6 och 7 kvar av grundstyrkeperiod del 1, alltså.
Mycket bra!
Det känns bra att jag har kunnat följa programmet hyffsat bra. Men det är ju näst intill omöjligt att allt blir som en dans på rosor. Det kommer alltid upp lite grejer som man kan tycka är lite problematiska.
Dagens pass.
Lätta bänks med stop:
3x2x77.5kg
Smalbänk:
3x5x75kg
Hantelpress:
1x10x28.5kgs hantlar (min bror var trött och glömde räkna. Jag sade innan att han skulle säga till när jag gjort 8a så jag reppade på med våldsam fart. Sedan så när jag började bli trött så frågade jag honom om jag inte var klar. "jo det tror jag nog" sade han :D)
1x7x28.5kgs - Det våldsamma reppandet på samma vikt innan hade gjort mig trött i musklerna och jag kom tyvärr till failure på 8an. Så det blev 7st
Avslutade med lite hantellyft åt sidan.
Här kommer film på rep-rampage på 28.5kg hantlarna i lite lutande hantelpress.
http://www.megaupload.com/?d=1GSORUM9
VLC eller quicktima krävs för att se filmen. Vill du ha ljud så krävs quicktime.
gusten86
2006-09-26, 20:57
Dagens pass.
Lätta bänks med stop:
3x2x77.5kg
Smalbänk:
3x5x75kg
Hantelpress:
1x10x28.5kgs hantlar (min bror var trött och glömde räkna. Jag sade innan att han skulle säga till när jag gjort 8a så jag reppade på med våldsam fart. Sedan så när jag började bli trött så frågade jag honom om jag inte var klar. "jo det tror jag nog" sade han :D)
1x7x28.5kgs - Det våldsamma reppandet på samma vikt innan hade gjort mig trött i musklerna och jag kom tyvärr till failure på 8an. Så det blev 7st
Avslutade med lite hantellyft åt sidan.
Fint pass, hur kommer det sig att du kör med stop? Vänja dig vid tekniken?
Fint pass, hur kommer det sig att du kör med stop? Vänja dig vid tekniken?
Man måste köra med stop på tävling. Annars blir det inte godkänt. Det är därför jag tränar bänk med stop. :)
Jag kör mina lätta bänkar med stop och tunga bänkar utan stop.
Jag har tagit lite bilder. Konstigt nog så funkar inte imageshack.us nu så ni får påminna mig imorgon.
Här kommer bilder från gårdagen. Ser typ lika dan ut som senast :) Ingen märkabar skillnad.
http://img219.imageshack.us/img219/1259/kolo1bl8.jpg (http://imageshack.us)
En till latspread.
http://img225.imageshack.us/img225/9963/kolo2ok7.jpg (http://imageshack.us)
Mina bästa muskler än nog trapzen och sämst är axlarna. Stora axlar är något jag förfärligt gärna vill ha. Men sedan så är jag för tjock/fet (inte längre lönnfet alltså) för att man ska kunna bedömma ordentligt. Men what the heck.
Och en sista bild där ni ser ena benet och vaderna. Tyvärr så ser låret ut som en bit fett.
http://img214.imageshack.us/img214/2975/kolo3jk0.jpg (http://imageshack.us)
Nu ska jag inte gå upp ett kg mer. Jag får inte missa viktklassen. Jag undrar hur det kommer att gå. Jag ska alltså ligga på +-0 i kalorier. Krister, du tror fortfarande att jag kommer kunna öka som planerat i styrka?
stahlberg
2006-09-27, 08:19
Du kommer med ganska stor säkerhet att öka som planerat i styrka.
I KNÄBÖJNING gäller det att stabilisera grundtekniken på det sätt vi talat om. Sedan kommer styrkeökningarna säkert ganska lätt, i all synnerhet som du inte tränat så mycket böj under sommaren.
I BÄNKPRESS gäller det att vänja sig vid det smalare greppet, vilket jag tycker verkar gå bra. Dessutom gäller det att träna in tekniken med stopp, vilket du håller på med hela tiden. Du ligger 2,5 kg från "högsta möjliga" gaffelgränsen i bänkpress. Och du hade legat på "högsta möjliga", om jag inte (av orsaker som vi diskuterat) inte hade tyckt att du håller dig till 2,5 kg under.
I MARKLYFT ligger du - om du klarar 5x5x130 kg idag - på "högsta möjliga" - trots att vi höjt den ursprungliga gaffeln. Jag är rätt säker på att du klarar dagens mål. Koncentrera dig på tekniken, men inte FÖR MYCKET, därför att den är ganska automatisk. Gör inga förändringar eller korrigeringar, utan lyft som på 125, så går det alldeles utmärkt. Var beredd på att det är TUNGA VIKTER - de behöver inte nödvändigt komma lätt eller perfekt, utan SÄKERT - så blir det istället en positiv överraskning om det är lätt. Men det viktiga är att de kommer upp. Och det gör de.
Eftersom du nu - vecka 5 - ligger enligt planen finns det ingen som helst orsak att tro att du inte skulle klara av att följa den, även om ditt energi-intag skulle vara +-0. (Programmet är dessutom sådant, att vecka 8-10 borde vara GARANTERADE ifall du ligger enligt planen vecka 7. Och det är klart du gör det, det kan man se på hur du lyfter de nuvarande målen)
Du kommer med ganska stor säkerhet att öka som planerat i styrka.
I KNÄBÖJNING gäller det att stabilisera grundtekniken på det sätt vi talat om. Sedan kommer styrkeökningarna säkert ganska lätt, i all synnerhet som du inte tränat så mycket böj under sommaren.
I BÄNKPRESS gäller det att vänja sig vid det smalare greppet, vilket jag tycker verkar gå bra. Dessutom gäller det att träna in tekniken med stopp, vilket du håller på med hela tiden. Du ligger 2,5 kg från "högsta möjliga" gaffelgränsen i bänkpress. Och du hade legat på "högsta möjliga", om jag inte (av orsaker som vi diskuterat) inte hade tyckt att du håller dig till 2,5 kg under.
I MARKLYFT ligger du - om du klarar 5x5x130 kg idag - på "högsta möjliga" - trots att vi höjt den ursprungliga gaffeln. Jag är rätt säker på att du klarar dagens mål. Koncentrera dig på tekniken, men inte FÖR MYCKET, därför att den är ganska automatisk. Gör inga förändringar eller korrigeringar, utan lyft som på 125, så går det alldeles utmärkt. Var beredd på att det är TUNGA VIKTER - de behöver inte nödvändigt komma lätt eller perfekt, utan SÄKERT - så blir det istället en positiv överraskning om det är lätt. Men det viktiga är att de kommer upp. Och det gör de.
Eftersom du nu - vecka 5 - ligger enligt planen finns det ingen som helst orsak att tro att du inte skulle klara av att följa den, även om ditt energi-intag skulle vara +-0. (Programmet är dessutom sådant, att vecka 8-10 borde vara GARANTERADE ifall du ligger enligt planen vecka 7. Och det är klart du gör det, det kan man se på hur du lyfter de nuvarande målen)
Det känns tryckt och bra :) Tack för att du tror på mig. Det gör att det blir lättare för mig att tro på mig själv! Idag förnedrar jag 130kg i mark! (bältet på denna gången kanske? Eller skulle vi göra så att de 2-3första serierna körs utan bälte och de som är kvar körs med bälte?)
stahlberg
2006-09-27, 08:43
Förstås tror jag på dig, det har jag gjort från början och det finns ingen orsak att ändra på det nu.
Så tror jag på mig själv också, vilket gör det ÄNNU LÄTTARE att tro på dig :cool: .
Välj själv om du vill ta ett par serier utan bälte. Du kan mycket väl dra 2-3 serier utan bälte. Men sätt gärna på det senast till serie 4 (därför att bältet kan påverka startställningen EN ANING, och du ska ändå ha bälte på tyngre vikter (senast fr.om vecka 9 ska bältet vara på i alla arbetsserier).
Förstås tror jag på dig, det har jag gjort från början och det finns ingen orsak att ändra på det nu.
Så tror jag på mig själv också, vilket gör det ÄNNU LÄTTARE att tro på dig :cool: .
Välj själv om du vill ta ett par serier utan bälte. Du kan mycket väl dra 2-3 serier utan bälte. Men sätt gärna på det senast till serie 4 (därför att bältet kan påverka startställningen EN ANING, och du ska ändå ha bälte på tyngre vikter (senast fr.om vecka 9 ska bältet vara på i alla arbetsserier).
Det är klart att man tror på varann!
Ja då kör jag så. Bälte i de senare serierna.
Nu har jag bestämt mig för att lägga upp en ryggbild varje månad. Det bli den första onsdagen i varje månad. Sedan så kan man följa utvecklingen :D
Efter ett år tex så borde man kunna se en märkbar skillnad. Kanske inte mycket mellan månader. Det var väl en kul idé? :)
(ja det var en mycket kul idé och det bestämmer jag nu eftersom detta är min tråd punkt.)
Jag ha gått ned till 80.7kg morgon vikt efter fukost. Jag vägde hela min fukost vilket gick på 500g
Alltså så är min riktiga morgonvikt 80.20kg
För två veckor sedan så var morgonviktet 81.1kg efter frukost.
Mina SL skor kom idag också! Jag ska hämta dem på Domus nu :)
BigForre
2006-09-27, 15:32
Nu har jag bestämt mig för att lägga upp en ryggbild varje månad. Det bli den första onsdagen i varje månad. Sedan så kan man följa utvecklingen :D
Efter ett år tex så borde man kunna se en märkbar skillnad. Kanske inte mycket mellan månader. Det var väl en kul idé? :)
(ja det var en mycket kul idé och det bestämmer jag nu eftersom detta är min tråd punkt.)
Bara att du ställer kameran och dig själv på samma ställe varje månad så kan du klippa in alla foton i en och samma samma bild sedan...då får du en bra uppfattning om utvecklingen.
Bara att du ställer kameran och dig själv på samma ställe varje månad så kan du klippa in alla foton i en och samma samma bild sedan...då får du en bra uppfattning om utvecklingen.
Ja det hade jag tänk göre. Eller jag ber min bror ta kortet från samma vinkel hela tiden. Korten kommer att tas i samma rum varje gång.
gusten86
2006-09-27, 16:28
Jag funderar oxå på att ta före- och efter bilder, tror inte det syns något på mig för tillfället men de lär de väll göra om 2-3 månader.
stahlberg
2006-09-27, 17:51
Du ryms ju i klass 82,5 kg med bravur. Men på +- en tid framåt så borde du inte alls gå ner!
stahlberg
2006-09-28, 07:44
Så mycket ska nämnas innan Timme uppdaterar att dagens mål (5x5x130) gick bra.
Så mycket ska nämnas innan Timme uppdaterar att dagens mål (5x5x130) gick bra.
Ja jag tänkte precis göra en liten updaterning. Det gick bra med marklyften igår. 5x5x130 somsagt. Med bältet på senare så fög vikten upp.
Kronlyften gick åt pipsvängen.
Avslutade med lite 5or i hantelrodden på 41kgs; 43.5kgs; 46kgs.
stahlberg
2006-09-28, 08:08
5x5 i marklyft från 3cm plattform tycks alltså vara så ansträngande att krafterna inte räcker till för kronlyftet efteråt. Vi kommer därför att göra en förändring i programmet på den punkten. Det börjar jag med att maila om - idag eller imorgon - och så tar vi det över telefon efter det.
5x5 i marklyft från 3cm plattform tycks alltså vara så ansträngande att krafterna inte räcker till för kronlyftet efteråt. Vi kommer därför att göra en förändring i programmet på den punkten. Det börjar jag med att maila om - idag eller imorgon - och så tar vi det över telefon efter det.
Ja det låter riktigt bra. Problemet är att min kropp gillade inte rörelsen i kronlyft över huvudtaget. Vinklarna funkade inte alls.
Jag funderar oxå på att ta före- och efter bilder, tror inte det syns något på mig för tillfället men de lär de väll göra om 2-3 månader.
Ja prova det! Det är en riktigt bra idé faktiskt.
Stålis, vad säges om Oskis böjar som mall?
G1Cl-gH6I5g
Är det en teknik jag bör eftersträva eller skiljer sig vi så pass mycket att det inte går att jämföra? Enligt mig så är oskis böjar perfekta.
Idag blir det bänk, utlåsningar och dips.
Jag har väldigt mycket träningsverk i hela ryggen sedan i onsdags. Tör att det är bröst,axlar och triceps som ska få jobba idag :)
4x4x85
Gick inte så bra tyvärr.
utlåsningar
1x3x115
Lite dips och axelpress
stahlberg
2006-09-29, 20:50
Du klarade ju trots allt målet med darr på ribban, trots förkylning. Så vi får vara ganska nöjda ändå. Utlåsningarna får vi fundera på lite.
Oskis böjar är förstås bra (även om också hans knän går ganska långt framåt, tyckte jag, när jag såg som hastigast. Men ni har ganska olika kroppsbyggnad, förstås. Jag tror nog du får bukt med dina böjar.
Du klarade ju trots allt målet med darr på ribban, trots förkylning. Så vi får vara ganska nöjda ändå. Utlåsningarna får vi fundera på lite.
Oskis böjar är förstås bra (även om också hans knän går ganska långt framåt, tyckte jag, när jag såg som hastigast. Men ni har ganska olika kroppsbyggnad, förstås. Jag tror nog du får bukt med dina böjar.
jo lite nöjd får man ju vara endå. Förmodligen så hade jag klarat utlåsningen om jag varit i bättre form än vad jag var. Mer kämpar glöd hade inte varit fel heller. Det kan vara så att min teknik i utlåsningar är helt åt skogen (jag misstänker det).
Böjarna blir det nog bra med. Jag har på känn att söndags passet blir fint!
nu ska jag ta och bada i relax badet vårt :)
stahlberg
2006-10-01, 10:43
Knäböj idag!
Jajje men! Idag ska jag explodera vikter! (inte så jätte tungt dock)
Tyngdlyftning, LÖRDAG 19.00 Herrar 105; 20.00 Herrar 105+ Ska ses :)
ojoj oj. Då var mitt sämsta pass någonsin genom fört. Det gick totalt uruselt....
Försökte fixa lite teknik i böj på 100 men var samma skit som 105.
Jag har läst att om man misslyckas med ett pass eller tävling så ska man skylla på diverse saker istället för att säga till sig själv att man helt enkelt inte är bra nog eller att man bara var för svag.
Mitt pass gick uruselt för att jag fortfarande hade kvar förkylning i kroppen. Jag hade ont i någon rygg muskel vid vänstra skulderbladet.
Jag hade endast ätit 2 mål på hela dagen (hur dum får man vara?)
En rejäl frukost kl 11.00 bestående av köttfärslimpa och potatis med sås och lingon. Sedan vid 13.0o åt jag lite äppelpaj och vid 15.00 åt jag fiskpinnar och potatis. Sedan tränad ejag vid 18.00 utan att äta igen. tog endast en gainer. Det gick riktigt dåligt helt enkelt. Som tur är så har jag alla dessa saker att skylla på :)
Nästa böj pass kommer gå skit bra!
stahlberg
2006-10-01, 20:42
Nja. SÅ ILLA var det faktiskt inte. I serie 1 var de 2 första repsen bra, det tredje aningen sämre. I serie 2 var första repset bra, de andra två aningen sämre. Och vartenda ett kom säkert, singlarna var lätta. Det är nog inte så dåligt som du tyckte.
Nu måste vi få in lite mer positivt tänkande. Det tar vi på telefon.
Timme, du har sannerligen höga krav på dig själv! Det är bra men du får inte låta kraven bli för hårda, de får inte ta glädjen av träningen! Jag tycker du är jätteduktig :thumbup:
Timme, du har sannerligen höga krav på dig själv! Det är bra men du får inte låta kraven bli för hårda, de får inte ta glädjen av träningen! Jag tycker du är jätteduktig :thumbup:
Tack så jätte mycket Pinglan! Det där behövde jag verkligen. Hädanefter ska jag bara låta positivt tänkande få plats i huvudet! vi ska vara mycket nöjda varje gång vi klarar målserierna.
Mycket roligt att höra att du tycker att jag är duktig. Sådana varma ord kan man ALDRIG få för mycket av!
Lycka till med din träning Ingela! Hoppas att jag får träffa dig sedan.
kul journal ju... bilder ftw!
stahlberg
2006-10-02, 10:47
Det som Pinglan skrev om har vi pratat om med Timme i telefon efter söndagens pass. Det viktiga är att klara dagens mål : tekniken utvecklar han efterhand. Som Pinglan säger ska det vara roligt att träna, och man kan unna sig att vara nöjd när dagens serier klarats.
stahlberg
2006-10-02, 10:54
Det är delvis mitt fel att Timme ställt så stora teknikkrav på sig. Eftersom jag inte är med på passen har jag påpakat både det goda och det dåliga i tekniken. Så det har blivit något av en press på Timme att ha närmast perfekt teknik. Perfekt teknik kan man också ha - men den kan utvecklas bara under en LÅNG tid.
En sak som vi INTE diskuterat är att det MÖJLIGEN är så, att Timme efter att ha fått mig till tränare, ökat sina krav på sig själv. Men detta behöver han inte göra. Det ska vara ROLIGT att träna. Det räcker med att man gör sitt bästa. Förstås ska man försöka klara dagens mål, men det har Timme alltid gjort (en gång med snudd på ribban, en gång med vissa teknikproblem, och ALLA ANDRA gånger utan problem).
Styrketräning och SL är utveckling på lång sikt. Det viktiga på KORT SIKT är att man gör sitt bästa varje pass. Det är bra nog!
Pumpitup
2006-10-02, 11:19
Mycket vettigt som skrivits här nu på senare tid, känns som att det är tänkvärt för oss alla här, oavsett mål och erfarenhet av träning.
kul journal ju... bilder ftw!
Tack så mycket! Det är roligt att journalen uppskattas :)
Mycket vettigt som skrivits här nu på senare tid, känns som att det är tänkvärt för oss alla här, oavsett mål och erfarenhet av träning.
Ja det tror jag med. Det hela blir bara sämre om man fyller sitt huvud med negativa tankar.
Då var det dags för lite Arnold!
http://img385.imageshack.us/img385/9850/arnold125td5.jpg (http://imageshack.us)
Fy vad grov!
http://img385.imageshack.us/img385/2481/arnold13jg7.jpg (http://imageshack.us)
Lite till.
http://img385.imageshack.us/img385/6828/arn10on8.jpg (http://imageshack.us)
Dang!
http://img385.imageshack.us/img385/5769/arn231gd1.jpg (http://imageshack.us)
kaboom.
http://img385.imageshack.us/img385/4830/arn384ta5.jpg (http://imageshack.us)
En till.
http://img385.imageshack.us/img385/5787/arn395vk3.jpg (http://imageshack.us)
Den här är intressant. Det står att han tog ett mark rekord på 710lbs/322kg. Tror ni att det stämmer? Är det där verkligen 322kg på stången? Tror ni arnold kunnde lyfta så mycket?
http://img385.imageshack.us/img385/9223/arn54ju6.jpg (http://imageshack.us)
bertbert
2006-10-02, 15:48
Ahnold!!!! :bow: :bow: :bow:
Vass!
http://img385.imageshack.us/img385/3982/arn651ck7.jpg (http://imageshack.us)
Ahnold!!!! :bow: :bow: :bow:
Eller hur!
gusten86
2006-10-02, 15:49
Den här är intressant. Det står att han tog ett mark rekord på 710lbs/322kg. Tror ni att det stämmer? Är det där verkligen 322kg på stången? Tror ni arnold kunnde lyfta så mycket?
http://img385.imageshack.us/img385/9223/arn54ju6.jpg (http://imageshack.us)
Minst, han e ju the terminator ffs!!
Lär ju bänka 2 ton.
bertbert
2006-10-02, 15:50
Eller hur!
Ja!
En fantastisk inspirationskälla. Har man lite motvilja till att gå till gymmet tar man fram encyklopedin, sen närmast springer man dit. :thumbup:
Ja!
En fantastisk inspirationskälla. Har man lite motvilja till att gå till gymmet tar man fram encyklopedin, sen närmast springer man dit. :thumbup:
Ungefär så ja :D
*flex*
Waaa hahaha!
#39332 + (75) - [x]
<Werzion|away> haha, två saker man måste göra innan man dör!
<Werzion|away> 1. Göra inbrott hos blinda för att möblera om deras hus.
<Werzion|away> 2. Larma brandkåren via brev.
Så ful! Ifrån warpdrive.se
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.