Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-08, 23:23   #1
robiiiinnnn
Registered User

robiiiinnnns avatar

Reg.datum: Jun 2013
BCAA onödigt och slöseri med pengar?

Enbart dom tre grenade aminosyrorna (BCAA) räcker inte för nybildning av muskelprotein. BCAA är pengarna i sjön för någon som redan täcker sitt proteinintag. Även dom andra essentiella aminosyrorna krävs. Att det är leucin som sätter igång translationen, men att övriga EAA krävs för att proteinsyntesen faktiskt skall kunna uppregleras, har varit känt i minst 10 år. BCAA är svagt antikatabolt vid energiunderskott, men vanligt protein är både anabolt och antikatabolt och betydligt kraftfullare. Googlar man Stuart phillips protein interview så hittar man en intervju med en av världens främsta forskare på området och en av de som ligger bakom ett antal av senare års studier på styrketräning + protein/aminosyror. Angående BCAA säger även han "The evidence on BCAAs is remarkably weak as to their positive effects and they are not anabolic. They may be mildly anti-catabolic if you’re in negative energy balance, however, protein (especially whey) is going to be both anabolic and anti-catabolic. Bottom line, if you’re taking in adequate protein then BCAA are a complete waste of money IMO!" I Appl Physiol Nutr Metab. 2009 Apr;34(2):151-6 visades att extra BCAA/leucin tillsammans med fullvärdigt protein inte stimulerar proteinsyntesen mer än enbart det fullvärdiga proteinet. I . Nutr. June 1, 2005 vol. 135 no. 6 1553S-1556S. förklarar man mekanismerna bakom det faktum att enbart BCAA inte räcker för att nybilda muskelprotein, utan att BCAAs funktion är att sätta igång proteinsyntesen och nybilda muskelprotein när aminosyror från andra källor finns tillgängliga. Och som sagt, fullvärdigt protein innehåller redan tillräckligt. I Nutr Health. 2012 Oct;21(4):263-73. såg man ingen som helst muskel- eller styrketillväxt av BCAA-supplementering vid styrketräning, varken vid intag före eller efter passet.

Vad säger ni? Dags att lägga ner kosttillskottet helt och istället använda sig av EAA? Verkar som man har slösat pengar något otroligt på detta.

Senast redigerad av robiiiinnnn den 2015-07-08 klockan 23:32.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 00:34   #2
Ponitus
Registered User

Ponituss avatar

Reg.datum: May 2010
BCAA säljer som smör på grund utav alla bloggare som marknadsför hej vilt.
Jag vet dock inte varför de gör det. Eller varför BCAA är hypat.

Det är min tanke.
Gammal 2015-07-09, 06:17   #3
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch

Beemels avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Ponitus Visa inlägg
BCAA säljer som smör på grund utav alla bloggare som marknadsför hej vilt.
Jag vet dock inte varför de gör det. Eller varför BCAA är hypat.

Det är min tanke.
Varför dem marknadsförs BCAA: Troligen för att en del av dem får pengar för det, De som inte får pengar för det tillhör antingen gruppen som hoppas få pengar för det eller är en av nedanstående källkritiksbefriade individer.

Varför det säljer: Många vet inte ens vad det är för något, De ser det på olika kända fitnessmänniskors instagrams och kastar iväg sina pengar på det helt utan källkritik.
Att många inte vet vad det är bevisas ju bortom all rimlig tvivel genom att kolla hur många trådar av typen, "Är det farligt att bland BCAA med PWO" som ploppar upp på forum med jämna mellanrum.
Jag hörde till och med några på gymmet som pratade om att bunkra upp på BCAA för att de hade hört att det snart skulle bli olagligt....
Och det går ju framförallt inte att vara på gymmet utan en neonskrikande vätska i sin shaker.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 06:19   #4
Isseman
Registered User

Issemans avatar

Reg.datum: May 2014
Klart folk vill köpa BCAA när superduperripped fitnes model X rekommenderar det i alla sina youtubevideos/instagrambilder.

Jag själv köper bara EAA now a days
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 06:21   #5
Isseman
Registered User

Issemans avatar

Reg.datum: May 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
"Är det farligt att blanda BCAA med PWO" som ploppar upp på forum med jämna mellanrum.
Jag hörde till och med några på gymmet som pratade om att bunkra upp på BCAA för att de hade hört att det snart skulle bli olagligt....
Och det går ju framförallt inte att vara på gymmet utan en neonskrikande vätska i sin shaker.
This
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 07:12   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Tack för att du klistrar in ett inlägg jag skrivit så det ser ut som om det är din text.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 09:05   #7
TomasB
Registered User

TomasBs avatar

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Tack för att du klistrar in ett inlägg jag skrivit så det ser ut som om det är din text.
Tyckte jag kände igen den.
Gammal 2015-07-09, 09:52   #8
Vunnis
Tunnis

Vunniss avatar

Reg.datum: Apr 2009
lol
Vunnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 10:46   #9
robiiiinnnn
Registered User

robiiiinnnns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag tar absolut inte åt mig någon ära här och säger absolut inte att jag skrivit den. Jag tog texten av intresse och ville helt enkelt dela med mig på forumet. Ändrade lite då det skulle passa in i tråden mot folket helt enkelt.
Gammal 2015-07-09, 10:49   #10
robiiiinnnn
Registered User

robiiiinnnns avatar

Eftersom jag inte kan redigera inlägget nu så går jag direkt ut med att det inte är min text vilket jag kanske borde gjort redan innan jag skapade tråden. Ville absolut inte att det skulle framstå som att jag heller skrivit texten då jag absolut inte tar åt mig från andras texter. King Grub står för texten jag ville bara vidareföra den. Sorry man, no hard feelings ..

Senast redigerad av robiiiinnnn den 2015-07-09 klockan 10:50.
Gammal 2015-07-09, 11:30   #11
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Jag tar absolut inte åt mig någon ära här och säger absolut inte att jag skrivit den. Jag tog texten av intresse och ville helt enkelt dela med mig på forumet. Ändrade lite då det skulle passa in i tråden mot folket helt enkelt.
När man tar andra personers texter så hänvisar man till originalinlägget eller berättar vem det är som skrivit det
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 11:41   #12
robiiiinnnn
Registered User

robiiiinnnns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
När man tar andra personers texter så hänvisar man till originalinlägget eller berättar vem det är som skrivit det
Saken var att jag fick texten av en vän ...
Gammal 2015-07-09, 11:54   #13
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Saken var att jag fick texten av en vän ...
Då blir det lite svårt. Hade dock frågat honom om originalkällan.

För att svara på tråden: Jag köper och intar inte BCAA. Skulle jag inta tillskott överhuvudtaget så hade jag kört på Vassle eller EAA. Om det var stimulans av proteinsyntesen jag var ute efter dvs.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 11:55   #14
Afterlove
Banned User

Reg.datum: Jul 2015
Helt sjukt att bcaa ens får säljas! Funkar ju inte? Jo, om du kommer ut från häktet och är helt resettad på aminosyror kanske. Men knappast för oss vanliga människor, äter man normalt är det helt onödigt och en ljug-produkt

Banna bcaa nu
Afterlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 12:05   #15
Bossebäver
Registered User

Bossebävers avatar

Reg.datum: Sep 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Afterlove Visa inlägg
Helt sjukt att bcaa ens får säljas! Funkar ju inte? Jo, om du kommer ut från häktet och är helt resettad på aminosyror kanske. Men knappast för oss vanliga människor, äter man normalt är det helt onödigt och en ljug-produkt

Banna bcaa nu
Bannade vi alla produkter med ljug i marknadsföringen fick vi ingen produkt kvar.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:09.