Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-18, 10:46   #1
mrbambocha
Registered User

Reg.datum: Dec 2010
Hur kan folk äta för lite och ändå vara överviktiga?

Tja!
Detta är något jag inte förstår. Jag har fått ta del av en del överviktiga personers matvanor, och även om siffrorna visar att de äter för lite så är de fortfarande överviktiga. Hur går det ihop?

Bara på jobbet så har jag pratat med en del personer, de äter inte frukost, till lunch så får de i sig kanske 500 kcal och sen så består deras andra (och sista) måltid av 2-3 mackor. Likadant så ser jag hur studenterna i mitt korridorboende äter, jag tillbringar natt och dag med dem och det finns inte en chans att de får i sig tillräckligt, men ändå är de överviktiga ...

Senast redigerad av mrbambocha den 2013-06-18 klockan 10:47.
mrbambocha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-18, 10:57   #2
NiklasAlm
Registered User

NiklasAlms avatar

Reg.datum: Jun 2009
Småätande och att folk inte är ärliga med vad dem stoppar i sig
Gammal 2013-06-18, 11:03   #3
Fredriiik
Biffen

Fredriiiks avatar

Reg.datum: May 2007
det är fysiskt omöjligt. Om de får i sig mindre än de förbrukar så går de ner i vikt.

De säger ju inte hur mycket läsk de drar i sig eller godis eller fett eller så. Det glöms lätt bort.
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Övertygad om att fler repetitioner bygger mer muskelmassa än få.
Fredriiik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-18, 11:07   #4
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Enkla svaret är att det kan de inte.
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-18, 11:08   #5
NiklasAlm
Registered User

NiklasAlms avatar

Reg.datum: Jun 2009
Dessutom har en ickestyrketränande individ lättare att lägga på sig fett respektive svårare att bli av med fett vid viktvariationer vilket kan ge ett mer "överviktigt" utseende i längden kan ju ha nåt med saken att göra kanske
Gammal 2013-06-18, 11:09   #6
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik Visa inlägg
det är fysiskt omöjligt. Om de får i sig mindre än de förbrukar så går de ner i vikt.

De säger ju inte hur mycket läsk de drar i sig eller godis eller fett eller ALKOHOL. Det glöms lätt bort.
Jag la till lite.
Gammal 2013-06-18, 11:15   #7
Alvis
Registered User

Reg.datum: Feb 2010
En vanlig persons beskrivande av dagens kost är ungefär lika trovärdig som aftonbladets rubriker. Sedan finns det de som äter mycket mer på helgen/festar och kompenserar så mycket att det totalt sett blir ett överskott.
Alvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-18, 11:18   #8
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch

Beemels avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av mrbambocha Visa inlägg
Tja!
Detta är något jag inte förstår. Jag har fått ta del av en del överviktiga personers matvanor, och även om siffrorna visar att de äter för lite så är de fortfarande överviktiga. Hur går det ihop?

Bara på jobbet så har jag pratat med en del personer, de äter inte frukost, till lunch så får de i sig kanske 500 kcal och sen så består deras andra (och sista) måltid av 2-3 mackor. Likadant så ser jag hur studenterna i mitt korridorboende äter, jag tillbringar natt och dag med dem och det finns inte en chans att de får i sig tillräckligt, men ändå är de överviktiga ...
Vad menar du med "fått ta del av"
Har de berättat vad de äter eller har du följt dem under hela dygnet och verkligen kontrollerat intaget.

Jag kan bara jämföra med kollegor och bekanta till mig själv som gnäller på att de inte kan gå ner i vikt. De "skryter" vitt och brett om hur lite de äter varje mål. Däremot så är det inga problem att dra i sig någon kanelbulle här och något wienerbröd där med motivationen
"A'men en bulle gör inte så stor skillnad, jag äter ju så nyttigt annars..."

Lustigt nog så är det inte helt ovanligt att samma människor försöker klanka ner på mig för att jag hellre tar ett äpple på fredagsfikat än trycker i mig massa socker.
Vanliga kommentarer som jag vid det här laget vant mig vid är:
"Määäh, tror du verkligen att du kommer bli tjock bara för att du äter en bit tårta?? fan vad löjligt.",
"Men du tränar ju så mycket, då kan du väl äta vad du vill..."
"Det är inte snyggt att vara för smal..."
"Fan vad duktig du ska vara då..."
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-18, 11:20   #9
tlk
nattzor

Reg.datum: Feb 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Vad menar du med "fått ta del av"
Har de berättat vad de äter eller har du följt dem under hela dygnet och verkligen kontrollerat intaget.

Jag kan bara jämföra med kollegor och bekanta till mig själv som gnäller på att de inte kan gå ner i vikt. De "skryter" vitt och brett om hur lite de äter varje mål. Däremot så är det inga problem att dra i sig någon kanelbulle här och något wienerbröd där med motivationen
"A'men en bulle gör inte så stor skillnad, jag äter ju så nyttigt annars..."

Lustigt nog så är det inte helt ovanligt att samma människor försöker klanka ner på mig för att jag hellre tar ett äpple på fredagsfikat än trycker i mig massa socker.
Vanliga kommentarer som jag vid det här laget vant mig vid är:
"Määäh, tror du verkligen att du kommer bli tjock bara för att du äter en bit tårta?? fan vad löjligt.",
"Men du tränar ju så mycket, då kan du väl äta vad du vill..."
"Det är inte snyggt att vara för smal..."
"Fan vad duktig du ska vara då..."
"Man måste ju unna sig något iblann.."
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-18, 11:26   #10
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av mrbambocha Visa inlägg
Tja!
Detta är något jag inte förstår. Jag har fått ta del av en del överviktiga personers matvanor, och även om siffrorna visar att de äter för lite så är de fortfarande överviktiga.
De och du har inte koll på hur vad de faktiskt äter (se inlägg ovan om småätande, kaloririka drycker etc.), ev. inte heller på hur mycket/lite de rör sig i vardagen.

Sedan undrar jag ju rent allmänt över vad folk har för issues när det inte går att ge ett neutralt svar på en fråga som den här, utan att börja håna eller berätta om alla gånger man känt sig attackerad av en överviktig person (det finns ju ett otal trådar speciellt ägnade åt det, om man nu behöver avbörda sig sådant).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-18, 11:45   #11
Birkharju
Registered User

Birkharjus avatar

Reg.datum: Aug 2009
http://traningslara.se/rapporterat-k...-verkligheten/
Birkharju är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-18, 11:47   #12
Reaper123
Registered User

Reaper123s avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
Jag la till lite.
Alkohol är verkligen en lätt fälla, för jag satte i mig utan större problem över 1 dagsintag av kalorier varje helg iform av alkohol (inkl läsken) när jag var fet utöver all dålig mat jag åt när ingen såg...

Så jag är inte alls förvånad över hur folk som påstår sig aldrig äta, fortsätter att vara överviktiga, för jag var en av dom! Tyckte själv inte jag åt mer än någon annan för övrigt...

Alkoholen är väl dock inte synonymt som bov för alla överviktiga, men något är det dom stoppar i kakhålet när ingen annan ser eller för den delen tänker på det (många tänker ju inte ens på alla dessa "tomma" kalorier)
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
Reaper123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-18, 11:50   #13
Beemel

Beemels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
De och du har inte koll på hur vad de faktiskt äter (se inlägg ovan om småätande, kaloririka drycker etc.), ev. inte heller på hur mycket/lite de rör sig i vardagen.

Sedan undrar jag ju rent allmänt över vad folk har för issues när det inte går att ge ett neutralt svar på en fråga som den här, utan att börja håna eller berätta om alla gånger man känt sig attackerad av en överviktig person (det finns ju ett otal trådar speciellt ägnade åt det, om man nu behöver avbörda sig sådant).
Ursäkta då....,
Jag tyckte att det var en relevant parantes som hörde till ämnet. Jag känner mig inte attackerad (jag garvar mest åt folk som står med sina ölmagar och häver ur sig sådana kommentarer), jag ser det som en del i svaret på den ursprunliga frågeställningen, att personerna som hävdar att de äter såååå lite försvarar sitt eget beteende (delvis genom att klanka ner på andra) och på så sätt intalar sig själva att de inte gör något "fel". O
ch om man inte tror sig göra något fel, hur kan man då förstå varför man inte går ner i vikt.
Den inställningen är i högsta grad aktuell för frågan.
Gammal 2013-06-18, 11:55   #14
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Håller med dom flesta ovanstående.

En stor del i det är ju att folk inte har någon som helst aning om vad saker innehåller, hur dåligt det egentligen är. Dom har fått för sig att något är bättre än det ena, trots att det är i princip lika bra/dåliga ingredienser och värden.
Ett bra exempel är våran fina Kexchoklad.
Jag vet inte hur många gånger jag har hört folk tro att just kexchokladen är såå mycket bättre än t.ex en snickers, en daim osv. Den känns ju så luftig och lätt jämfört med dom andra. Trots det innehåller den ungefär lika mycket socker/fett och kalorier. Så då väljer dom ju en kexchoklad i tron om att den är "bättre" och inte ska påverka vikten. Till mellanmål, på kvällen etc.

Samma gäller väl när det kommer till juice. Folk som slevar i sig 1 liter juice eftersom det är betydligt bättre än 33 cl cola. Juice är ju så nyttigt, naturligt och bra, det kan man ju inte bli tjock av.

Släng upp 4 stycken kexchoklad och 1 200 grams marabou, så lovar jag att 9 av 10 väljer kexchokladerna istället för chokladkakan i tron om att det är bättre.

Två exempel som jag tycker förekommer väldigt ofta.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2013-06-18 klockan 11:57.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-18, 12:00   #15
Beemel

Beemels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Håller med dom flesta ovanstående.

En stor del i det är ju att folk inte har någon som helst aning om vad saker innehåller, hur dåligt det egentligen är. Dom har fått för sig att något är bättre än det ena, trots att det är i princip lika bra/dåliga ingredienser och värden.
Ett bra exempel är våran fina Kexchoklad.
Jag vet inte hur många gånger jag har hört folk tro att just kexchokladen är såå mycket bättre än t.ex en snickers, en daim osv. Den känns ju så luftig och lätt jämfört med dom andra. Trots det innehåller den ungefär lika mycket socker/fett och kalorier. Så då väljer dom ju en kexchoklad i tron om att den är "bättre" och inte ska påverka vikten. Till mellanmål, på kvällen etc.

Samma gäller väl när det kommer till juice. Folk som slevar i sig 1 liter juice eftersom det är betydligt bättre än 33 cl cola. Juice är ju så nyttigt, naturligt och bra, det kan man ju inte bli tjock av.

Släng upp 4 stycken kexchoklad och 1 200 grams marabou, så lovar jag att 9 av 10 väljer kexchokladerna istället för chokladkakan i tron om att det är bättre.

Två exempel som jag tycker förekommer väldigt ofta.
En annan sak som jag tror kan inverka som du och andra har nämnt. Om man frågar vad folk äter, så har de en tendens att räkna bort vad de dricker.
I en dels huvud tror jag att äta och dricka är så olika saker att de faktiskt inte kopplar ihop dem när det handlar om näringsintag.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:04.