Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-09, 21:52   #1
Bewafas
Registered User

Bewafass avatar

Reg.datum: May 2012
Har du hittat ett tydligt samband mellan kost och acne?

Har du observerat att du har fått märkbart mindre acne när du har slutat med något livsmedel?
Bewafas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 22:10   #2
Akada
Registered User

Akadas avatar

Minskat/nollat intag av mejeriprodukter/mjölk har ju varit vägen till en acnefri vardag för många koloiter.
Akada är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 22:13   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det är rätt individuellt, men mjölk och andra mjölkprodukter är antagligen den vanligaste triggande faktorn när det gäller födointaget.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 22:23   #4
Spartansk
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
En polare påstår sig få acne av choklad.
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 22:34   #5
zam_zap
Regsitered User

Reg.datum: Jan 2005
Mer mat, mer akne är det tydligaste så en liten dietperiod kan vara skönt ibland mest för att rensa kroppen.
Gammal 2012-09-09, 22:39   #6
Bewafas
Registered User

Bewafass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är rätt individuellt, men mjölk och andra mjölkprodukter är antagligen den vanligaste triggande faktorn när det gäller födointaget.
Vet man vad i mjölken det är som triggar? Är det rimligt att anta att även matgrädde (15%) bör skippas ifall man ska testa att utesluta mjölkprodukter?
Gammal 2012-09-10, 09:42   #7
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Istället för att gissa kan ni ju läsa den här som svarar på exakt varenda fråga som brukar komma upp.

Mjölkprotein, och särskilt vassle-delen är väldigt insulinogena och triggar IGF-1 och mTOR, som i sin tur på olika sätt påverkar uppkomsten av acne genom påverkan på huden (står att läsa i texten).

Lösningen är att äta en kost som inte är lika insulinogen, eller helt enkelt bara prova att plocka bort vassleprotein.

Evidence for acne-promoting effects of milk and other insulinotropic dairy products.

Acne vulgaris, the most common skin disease of western civilization, has evolved to an epidemic affecting more than 85% of adolescents. Acne can be regarded as an indicator disease of exaggerated insulinotropic western nutrition. Especially milk and whey protein-based products contribute to elevations of postprandial insulin and basal insulin-like growth factor-I (IGF-I) plasma levels. It is the evolutional principle of mammalian milk to promote growth and support anabolic conditions for the neonate during the nursing period. Whey proteins are most potent inducers of glucose-dependent insulinotropic polypeptide secreted by enteroendocrine K cells which in concert with hydrolyzed whey protein-derived essential amino acids stimulate insulin secretion of pancreatic β-cells. Increased insulin/IGF-I signaling activates the phosphoinositide-3 kinase/Akt pathway, thereby reducing the nuclear content of the transcription factor FoxO1, the key nutrigenomic regulator of acne target genes. Nuclear FoxO1 deficiency has been linked to all major factors of acne pathogenesis, i.e. androgen receptor transactivation, comedogenesis, increased sebaceous lipogenesis, and follicular inflammation. The elimination of the whey protein-based insulinotropic mechanisms of milk will be the most important future challenge for nutrition research. Both, restriction of milk consumption or generation of less insulinotropic milk will have an enormous impact on the prevention of epidemic western diseases like obesity, diabetes mellitus, cancer, neurodegenerative diseases and acne.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21335995

Senast redigerad av tjing den 2012-09-10 klockan 09:46.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 09:47   #8
Bozar
Registered User

Bozars avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Bewafas Visa inlägg
Vet man vad i mjölken det är som triggar? Är det rimligt att anta att även matgrädde (15%) bör skippas ifall man ska testa att utesluta mjölkprodukter?
Sannolikt mjölkproteinet, jag märkte heller ingen skillnad när jag gick över till laktosfria produkter.

Pröva skära ned i etapper, kanske du klarar lite grädde i maten? Har du enbart grädde i maten och inte äter andra mjölkprodukter så tycker jag du ska nolla intaget helt.
Gammal 2012-09-19, 21:12   #9
Bewafas
Registered User

Bewafass avatar

Så mejeriprodukter är en rejält bidragande faktor hos många.

Finns det någon/några andra produkter som triggar?
Gammal 2012-09-20, 11:15   #10
Fredriiik
Biffen

Fredriiiks avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
En polare påstår sig få acne av choklad.
Jag joinar din polares lag!

Käkar whey å sånt dagligen men drar jag i mig en kladdkaka en helg eller en 200 grammare marabou så se på fan har jag allt som oftast minst en rackare i ansiktet ;P
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Övertygad om att fler repetitioner bygger mer muskelmassa än få.
Fredriiik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 11:25   #11
Tompann
Registered User

Tompanns avatar

Reg.datum: Sep 2011
En polare får extremt mycket acne av alkohol. Vaknar han upp bakis är han dessutom extremt finnig just de dagarna.
Tompann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 11:33   #12
Nutrid
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Jag får problem med acne (på ryggen nästan enbart) direkt om jag börjar ligga på ett överskott under en längre period. Detta kan också vara en kombination med vassle.

Man löser nog problemet eller minskar det genom att deffa, skippa vassle och försöka att käka mat med lägre GI samt mindre mjölkprodukter i överlag. + God hygien
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 16:00   #13
RassK
Registered User

RassKs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Jag har märkt ett tydligt samband men det har inte med ett specifikt livsmedel att göra. När jag styrketränar har jag väldigt mycket akne, när jag slutar styrketräna försvinner 90% aknarna. Kosten oförändrad. Testo ftl.
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 16:21   #14
Jeml
Registered User

Jemls avatar

Reg.datum: Apr 2011
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Jag har märkt ett tydligt samband men det har inte med ett specifikt livsmedel att göra. När jag styrketränar har jag väldigt mycket akne, när jag slutar styrketräna försvinner 90% aknarna. Kosten oförändrad. Testo ftl.
intressant...
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 16:56   #15
slimjim10
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
För mig varierar det väldigt. För några år sedan fick jag mer finnar av choklad, men det har gått över nu. När jag var inne i en period med väldigt mycket finnar så försvann det helt när jag deffade, och då drog ner ordentligt på kolhydraterna. Dock förra gången jag började deffa med samma kost så skiljde det inget, lika mycket finnar.

Ibland märker jag att om jag dricker alkohol så får jag mer finnar, dock inte alltid så ej helt säker på om det är inbillning eller ej...

Har en polare som iaf tidigare fick mycket finnar om han tog vassle, inte säker på om han fick det av övriga mejeriprodukter också dock. Jag har aldrig märkt nånting från vassleprotein och intog det dagligen innan. Har aldrig tänkt på om jag får mer finnar av mejeriprodukter.
slimjim10 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:38.