Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-07, 09:55   #1
Shpendi
Registered User

Shpendis avatar

Reg.datum: Jul 2008
Marklyft - Hur ska man greppa?

Hej, jag har börjat träna marklyft sen ett par månader tillbaka och brukar då köra med en hand över och en "bakom". Har kollat igenom lite tutorial videos på youtube men det känns som att alla har sin egen åsikt. Vissa säger att man sliter på bicepsen när man kör som jag gör, och vissa säger att det är så man ska göra. Hur ska man egentligen göra?
Shpendi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 10:00   #2
Kalliban
Registered User

Kallibans avatar

Reg.datum: Jan 2012
"Sliter på bicepsen"... Det gäller bara att se till att inte dra stången med biceps. Armen ska vara helt rak och bara agera som en förlängning till skuldrorna där vikten då hänger. Risken är att man drar med armarna och då sliter sönder bicepsen, men den risken beror ju på att man utför övningen fel. De flesta övningarna har skaderisk om man utför dem fel.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 10:04   #3
AronP
Registered User

AronPs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Bättre grepp med mixat grepp men som sagt något större risk att biceps ryker. Vad du ska välja är en smaksak. Din styrkeutveckling kommer dock begränsas av att köra endast dubbel överhandsfattning kan jag nästan lova.

För att lyftet ska vara godkänt så måste du lyfta utan remmar och då är det svårt att lyfta med dubbel överhandsfattning. Eftersom jag alltid maxar utan remmar så är jag starkare på det sättet också, ge mig ett par remmar så kan jag dock reppa mer med dubbel överhandsfattning.

Sen är min personliga uppfattning att ryggmuskulaturen påverkas av att köra mixat grepp och att man därför bör växa eller köra en stor mängd av träning med dubbel överhandsfattning, men gensvaret på detta brukar vara relativt svalt på kolo.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 10:12   #4
Martinio0o
böjinator

Martinio0os avatar

Reg.datum: Jul 2010
Citat:
Ursprungligen postat av AronP Visa inlägg
Sen är min personliga uppfattning att ryggmuskulaturen påverkas av att köra mixat grepp och att man därför bör växa eller köra en stor mängd av träning med dubbel överhandsfattning, men gensvaret på detta brukar vara relativt svalt på kolo.
+1
Jag har kört mycket marklyft med mixat grepp och det har resulterat i olika utveckling i ryggen och mer stelhet i ena sidan, t.ex.

Så långt det går kan du använda överhandsgrepp och sen på dina tyngsta set föreslår jag att du växlar vilken hand du håller över/under mellan varje rep/set, alternativt kör med remmar om du inte bryr dig om att tävla.
Martinio0o är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 10:20   #5
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Fast angående biceps, har någon lyckats slita av sin biceps med under 300 i mark? Känns som något de flesta av oss inte behöver oroa oss för allt för mycket för.
Gammal 2012-08-07, 11:13   #6
Mart|n
Televinken.

Mart|ns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Fast angående biceps, har någon lyckats slita av sin biceps med under 300 i mark? Känns som något de flesta av oss inte behöver oroa oss för allt för mycket för.
Jag vill minnas att jag sett nåt klipp med någon där le biceps krullar ihop sig på lyft under 300. Har även för mig att han startade med böjda och spända armar, vilket är ett stort NO NO.
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
Mart|n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 11:45   #7
Brick
Registered User

Bricks avatar

Reg.datum: May 2012
Du kan ju testa om du tycker "hook grip" känns bra.
hookgrip.jpg
Detta grepp brukar för många bli svårt att använda när man börjar lyfta väldigt tunga vikter, men börjar man med detta så lär man utveckla en extremt bra greppstyrka med tiden, så när man då går över till alternerat grepp efter ett tag så tvivlar jag på att greppet kommer vara den svagaste länken i lyftet! Med andra ord, så länge du klarar av att köra hook grip så är det nog säkrare.

Senast redigerad av Brick den 2012-08-07 klockan 11:48.
Brick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 11:58   #8
tossefar
Besserwisser

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Martinio0o Visa inlägg
+1
Jag har kört mycket marklyft med mixat grepp och det har resulterat i olika utveckling i ryggen och mer stelhet i ena sidan, t.ex.

Så långt det går kan du använda överhandsgrepp och sen på dina tyngsta set föreslår jag att du växlar vilken hand du håller över/under mellan varje rep/set, alternativt kör med remmar om du inte bryr dig om att tävla.
Men då måste du ju ha använt samma hand vänd åt samma håll vid varje lyft. Om man alternerar greppet mellan lyften så blir det inte "snett".
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 12:19   #9
Knatcharn
Registered User

Knatcharns avatar

Reg.datum: Feb 2012
Lästips: http://www.liftbigeatbig.com/2012/07....html?spref=fb

Jag kör dubbelt överhandsgrepp men ibland måste jag sätta ner stången för att ta ett nytt grepp.. Kanske borde köra mer mixed.
Knatcharn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 12:58   #10
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Brick Visa inlägg
Du kan ju testa om du tycker "hook grip" känns bra.
Bifogad fil 91061
Detta grepp brukar för många bli svårt att använda när man börjar lyfta väldigt tunga vikter, men börjar man med detta så lär man utveckla en extremt bra greppstyrka med tiden, så när man då går över till alternerat grepp efter ett tag så tvivlar jag på att greppet kommer vara den svagaste länken i lyftet! Med andra ord, så länge du klarar av att köra hook grip så är det nog säkrare.
Kallas tumlås på svenska. Funkar helt ok på alla vikter, så länge kullagren i stången funkar som de ska. Ska man köra symmetriskt grepp på höga vikter så är det i princip ett måste.

Problemet med just tumlås är att det tar ett tag att vänja sig. I början gör det ONT och därefter minskar smärtan när man tränat in det ett tag. Det krävs också att man har någon form av greppförbättrande medel (magnesium eller dyl.) för att få mest nytta av ett tumlås.

PS: Om du någonsin sett folk köra riktig tyngdlyftning så kan jag garantera att de har någon form av tumlås. Även lättaste viktklasserna.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 13:36   #11
rooz
Legimtimerad flaggstång

roozs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
+1

Jag hade problem med min högra Thoracolumba fascia och när jag började byta grepp, köra mer överhandsgrepp och byta på vilken hand som var pronerad i mitt mixade grepp samt tränade mer utan bälte så löste sig problemen och sedan dess har jag inte haft några problem alls.

Är du noga med raka armar, byter proneringshanden mellan seten så borde du kunna köra mixat hela tiden
Gammal 2012-08-07, 13:40   #12
Mr.Sjöborg
Registered User

Mr.Sjöborgs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Kallas tumlås på svenska. Funkar helt ok på alla vikter, så länge kullagren i stången funkar som de ska. Ska man köra symmetriskt grepp på höga vikter så är det i princip ett måste.

Problemet med just tumlås är att det tar ett tag att vänja sig. I början gör det ONT och därefter minskar smärtan när man tränat in det ett tag. Det krävs också att man har någon form av greppförbättrande medel (magnesium eller dyl.) för att få mest nytta av ett tumlås.

PS: Om du någonsin sett folk köra riktig tyngdlyftning så kan jag garantera att de har någon form av tumlås. Även lättaste viktklasserna.
Tillägger att man brukar tejpa tummen också för att lättare kunna hålla fast den

f_lakecastle@insta

Citat:
Ursprungligen postat av Kwon Visa inlägg
Hur kommer det sig att en Nekrofil hittar sin väg till Kolozzeum?
Mr.Sjöborg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 17:24   #13
Oxe
Leg Siúmpba unstrutor,ü¨¨

Oxes avatar

Reg.datum: Mar 2002
Tipsen jag har fått är att köra med överhandsfattning så länge greppet klarar det, sen köra med remmar.

Jag motionstränar ju enbart, och har lite skador i ryggen det altinerade greppet kan ge problem i långa loppet.

Är ambitionen att tävla kör det altenerade och växla du kommer ha en sida som funkar bättre men försök för 50/50 iaf

(kommer ifrån sunt förnyft och en av mina träningskompisar som varit massör åt några stongmans och styrkelyftare)
"Enda gången jag backar är när jag tar sats"
Oxe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 18:41   #14
Martinio0o
böjinator

Martinio0os avatar

Reg.datum: Jul 2010
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar Visa inlägg
Men då måste du ju ha använt samma hand vänd åt samma håll vid varje lyft. Om man alternerar greppet mellan lyften så blir det inte "snett".
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Jag hade problem med min högra Thoracolumba fascia och när jag började byta grepp, köra mer överhandsgrepp och byta på vilken hand som var pronerad i mitt mixade grepp samt tränade mer utan bälte så löste sig problemen och sedan dess har jag inte haft några problem alls.

Är du noga med raka armar, byter proneringshanden mellan seten så borde du kunna köra mixat hela tiden
Ja, jag har använt samma proneringshand nästan hela tiden och det var det som skapade problem. Det var just därför jag skrev att om man ska köra med mixat grepp bör man byta proneringshand mellan varje set/rep.
Martinio0o är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 20:23   #15
MtotheM
Vilar på gymmet

MtotheMs avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ja, jag har använt samma proneringshand nästan hela tiden och det var det som skapade problem. Det var just därför jag skrev att om man ska köra med mixat grepp bör man byta proneringshand mellan varje set/rep.
Det är förmodligen även individuellt hur pass mycket ryggen påverkas av att använda samma proneringshand. Jag har ännu inte märkt av något pga av detta, men jag har ifs endast tränat marklyft regelbundet sedan i september.

Dock så tänker jag inte alternera då jag anser att jag begränsas av greppet om jag gör så.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:25.