Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-11, 20:07   #1
Martinio0o
böjinator
 
Martinio0os avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 811
Engquist mot tunga mark, böj och bänk

I samband med helgens tävlande startar jag härmed en ny journal.

Namn: Martin Engquist
Viktklass: -83
Klubb: Sundbybergs TK
Ålder: 15 (född 1996)

Kan väl börja med en summering av min träning hittills och sedan tävlingen i helgen.

Jag började träna för dryga halvåret sedan med mål att bli lite starkare och lite större. Jag fick stöd från en kompis som hjälpte mig redan från början. Detta ledde till att jag väldigt tidigt anslöt mig till STK även om tävlingsplanerna var sådär halvseriösa. Dem gånger jag kom ned till klubben lärde jag mig mycket och jag ökade relativt snabbt i det mesta. Det var i år, närmare februari, som jag bestämde mig för att tävla i styrkelyft men jag var fortfarande ganska osäker. Men tack vare polaren (difeddy här på forumet) anmälde jag mig till Ungdoms SM i klass 83.

Veckan innan tävlingen kunde ha varit bättre. Drog på mig en förkylning som oturligt nog fortfarande sitter kvar. Oroade mig ganska mycket över hur bra jag skulle kunna prestera, men det var och är ju min första tävling så jag visste att det viktigaste var att delta.

Vägde in på 76,35kg, lättast i klassen, och satte ingångsvikterna på 130kg i knäböj, 65kg i bänkpress och 190kg i marklyft. Alla mycket säkra ingångsvikter från min sida, jag visste som sagt inte hur jag skulle känna mig. Alla mina lyft skulle göras RAW.

Uppvärmningen inför knäböjen kändes otroligt lätt och skön, hade absolut inga problem alls med någonting, varken djup eller vikt. Därmed satte jag också första böjen helt felfritt. Nästa vikt var ganska självklar för mig, en ökning med 15kg. Även denna böj satt felfritt med tre vita lampor, inga problem. I och med att jag tidigare endast gått upp till 150kg i knäböj lade jag mig säkert på 155kg. En minut innan lyftet känner jag att jag måste skita, inte världens bästa sak när man ska köra böj, tycker jag. Slutar med ett relativt enkelt lyft och lätt bruna kalsonger. Tre vita lampor, igen. Säkerligen minst 160kg i tanken, men jag la mig som sagt ganska säkert.

130kg - tre vita
145kg - tre vita
155kg - tre vita

Bänkpress, min helt klart sämsta gren. La mig lågt på 65kg, en lätt vikt, även för mig. Såklart satt den felfritt med tre vita lampor. Ökningen var osäker. Min coach, Josephine säger 75kg men jag är osäker. Lägger mig på 72,5kg för ett säkert lyft, även om jag är ganska säker på att 75kg också hade gått ganska lätt. Sätter även denna felfritt med tre vita lampor, inga problem. Men då till det sista lyftet. Den enda vikten jag med all säkerhet klarar och har klarat är 75kg och kanske 77,5kg. Men varför inte gå för pers, så 80kg lades på stången inför mitt sista lyft. Det gick dessvärre inte. Kom en bit från bröstkorgen, men inte längre. Första misslyckade lyftet från min sida.

65kg - tre vita
72,5kg - tre vita
80kg - tre röda

Då till marklyft, min absoluta favoritgren. Satte ingången på 190kg, vilket med all säkerhet skulle gå lätt. På uppvärmningen tappade jag balansen när jag körde på 170kg, för att det gick så snabbt upp. Går in och drar 190kg, väldigt lätt. Min planering för marklyftet var redan klar. Jag hade som mål att dra minst 220kg i sista lyftet så nu var det bara att gå för 210kg, mitt träningspers. Även det gick upp lätt, även om det såklart var tyngre. 220kg eller 225kg, det var frågan. Josephine sa 220kg, så det fick bli så. Även detta lyft gick bra, inga konstigheter. Tre vita lampor på alla lyft.

190kg - tre vita
210kg - tre vita
220kg - tre vita

Vilket gav mig en total på 447,5kg, 2,5kg mer än vad jag hade tänkt mig från början. Enligt mig, en lyckad första tävling, även om jag bara kom på åttonde plats. Nästa SM kommer helt klart bli mer intressant, om jag håller mig skadefri.

Jag tränar också grepp, mest på fritden, men det är väl lika bra att ta med. Har stängt CoC#2,5, tre, nästan fyra reps med höger och en med vänster.

Just nu är målen i min träning att komma upp i 250kg i marklyft (RAW), 200kg i knäböj (RAW) och 100+kg i bänkpress samt att stänga CoC#3. Detta innan nästa år, hade jag tänkt först, men jag tar det som det kommer.

Ska försöka få fram klipp från tävlingen snarast.
Martinio0o är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 20:13   #2
EkarN
Registered User
 
EkarNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Highgarden
Inlägg: 6 702
Godlike! Trevligt att träffas i helgen. Ska bli kul att följa din utveckling, nice att vi är i samma distrikt, så man får se dig lyfta på DM och sånt Du kommer att gå riktigt långt
__________________
"I'm going to sit on my ass until I get ass cancer" - Robbaz

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 20:33   #3
Philosophic
Registered User
 
Philosophics avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 367
Lycka till!!
__________________
Nybörjare startar journal!
Philosophic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 20:39   #4
zebbztah
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Skellefteå
Inlägg: 1 535
Du har ju helt störda marklyft! 96a i 83 klassen också , du kommer bli jävligt bra!
zebbztah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 20:50   #5
sp123ltd1
Registered User
 
sp123ltd1s avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 955
Denna ska definitivt följas! lycka till nu med satsningen!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Ett problem skulle ju kunna vara att det är ett påhitt rakt ur luften.
sp123ltd1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 21:01   #6
Gabriel174
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 3 910
heja martin!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Gpajpen Visa inlägg
Smyg upp på han och ta strypgrepp nån gång då. Viska i hans öra "din tid är över".
Citat:
Ursprungligen postat av xodd Visa inlägg
Från att inte förstå vad remissgivande läkare skrev till att sitta och anklaga större delen av Sveriges läkare för att vara okunniga inom loppet av 48 timmar måste vara någon form av rekord i utveckling.
Gabriel174 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 21:05   #7
difeddy
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 671
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel174 Visa inlägg
heja martin!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
+1

Mot tunga mark och bruna kalsonger!
difeddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 21:14   #8
Flonkz
Registered User
 
Flonkzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 586
Ser riktigt bra ut Martin! Realistiska mål. Kämpa på!
Flonkz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 21:17   #9
Forqie
Dr pepper? Dr pepper
 
Forqies avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 3 136
fyfan vad kung, utan tvekan följs denna journal, men hur prenumererar man på journaler? jag är less på att leta upp dem för att checka uppdateringar och har för mig att det är möjligt att inte behöva göra det!
Forqie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 21:22   #10
Gabriel174
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 3 910
Citat:
Ursprungligen postat av Forqie Visa inlägg
fyfan vad kung, utan tvekan följs denna journal, men hur prenumererar man på journaler? jag är less på att leta upp dem för att checka uppdateringar och har för mig att det är möjligt att inte behöva göra det!
Ämnesverktyg högst upp sen prenumerera tror jag
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Gpajpen Visa inlägg
Smyg upp på han och ta strypgrepp nån gång då. Viska i hans öra "din tid är över".
Citat:
Ursprungligen postat av xodd Visa inlägg
Från att inte förstå vad remissgivande läkare skrev till att sitta och anklaga större delen av Sveriges läkare för att vara okunniga inom loppet av 48 timmar måste vara någon form av rekord i utveckling.
Gabriel174 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 21:45   #11
Martinio0o
böjinator
 
Martinio0os avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 811
Citat:
Ursprungligen postat av EkarN Visa inlägg
Godlike! Trevligt att träffas i helgen. Ska bli kul att följa din utveckling, nice att vi är i samma distrikt, så man får se dig lyfta på DM och sånt Du kommer att gå riktigt långt
Ja, mycket trevligt att träffas. Kul att det blir fler gånger i samband med DM och så. Hoppas på det i alla fall!

Citat:
Ursprungligen postat av Philosophic Visa inlägg
Lycka till!!
Tackar!
Martinio0o är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 21:47   #12
Martinio0o
böjinator
 
Martinio0os avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 811
Citat:
Ursprungligen postat av zebbztah Visa inlägg
Du har ju helt störda marklyft! 96a i 83 klassen också , du kommer bli jävligt bra!
Marklyft är det manligaste man kan göra.

Citat:
Ursprungligen postat av sp123ltd1 Visa inlägg
Denna ska definitivt följas! lycka till nu med satsningen!
Tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel174 Visa inlägg
heja martin!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Haha, det kommer att behövas!

Citat:
Ursprungligen postat av difeddy Visa inlägg
+1

Mot tunga mark och bruna kalsonger!
Satsar på att sätta den i kalsongerna nästa år också.
Martinio0o är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 21:48   #13
Martinio0o
böjinator
 
Martinio0os avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 811
Citat:
Ursprungligen postat av Flonkz Visa inlägg
Ser riktigt bra ut Martin! Realistiska mål. Kämpa på!
Ja, jag hoppas på det. Om inte så blir jag nöjd med lite mer styrka.

Citat:
Ursprungligen postat av Forqie Visa inlägg
fyfan vad kung, utan tvekan följs denna journal, men hur prenumererar man på journaler? jag är less på att leta upp dem för att checka uppdateringar och har för mig att det är möjligt att inte behöva göra det!
Följ på, alltid kul med kritik och tips.

Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel174 Visa inlägg
Ämnesverktyg högst upp sen prenumerera tror jag
Precis.
Martinio0o är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 18:22   #14
Martinio0o
böjinator
 
Martinio0os avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 811
Knäböj - utan bälte
20kg x 6
50kg x 6
80kg x 4
110kg x 2
130kg x 1
115kg x 5
115kg x 5
115kg x 5
115kg x 5
115kg x 5

Bänkpress
40kg x 5
40kg x 5
40kg x 5
40kg x 5
40kg x 5

Liggande lårcurl
70kg x 5
70kg x 5
70kg x 5
70kg x 5

Marklyft - en hand
50kg x 5
70kg x 3
80kg x 1
90kg x 1*

*Bara med höger.

Brutalbänk
KV + 10kg x 10
KV + 10kg x 10
KV + 10kg x 7+2

Dips
KV + 20kg x 5
KV + 20kg x 5
KV + 20kg x 5
KV + 20kg x 5
KV + 20kg x 5

Kommentar:
Ett lätt pass såhär efter tävlingen, inte så mycket att säga egentligen.
Martinio0o är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 05:47   #15
Martinio0o
böjinator
 
Martinio0os avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 811
Här är alla mina lyft från i lördags.

Martinio0o är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)