Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-02, 08:54   #1
Kalliban
Registered User

Kallibans avatar

Reg.datum: Jan 2012
Att tävla i styrkelyft

Ni som tävlar i styrkelyft: När började ni? Hur mycket tog ni i de olika övningarna?
Jag antar att ni inte började först när ni var så starka att ni kunde vinna tävlingarna, hur motiverade ni er att tävla ändå?

Jag tror inte att jag kommer vilja börja tävla, men det är så klart roligt att veta hur ni andra tänkte när ni började. Än så länge ligger min träningsmotivation bra, så om det fortsätter så länge så kanske jag ändrar mig
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 09:09   #2
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag började för ungefär två år sedan. Då klarade jag 130-115-200. Att träna på klubb gör ofta att man blir starkare fortare och får hjälp med teknik och upplägg. Så det är bara dumt att vänta. Personligen så kommer jag aldrig att nå toppen i SL så jag sätter upp egna mål som går ut på att bli så bra som jag kan. Gör man ett tävlingsresultat så kan man ju inte vara sämre på nästa tävling. Det är en bra morot till att ligga i med träningen.

Iväg med dig till närmsta klubb
Gammal 2012-08-02, 09:17   #3
Niwah
Powerhouse

Niwahs avatar

Reg.datum: May 2011
Kalliban: Jag själv tävlar inte i SL eller tränar på klubb men ska börja nu i höst. Tror dock inte att det spelar så stor roll hur mycket man tar när man börjar tävla. Man tävlar ju mot sig själv till en början och det kan ju vara bra att få in tävlingsvana + att det är en bra måttstock på hur träningen går genom att maxa med jämna mellanrum.
Sen kan jag tänka mig att sätta PB på tävling måste vara en sjukt härlig känsla
SL-folket verkar vara bland de mest genuint trevliga människorna som går att hitta.
Niwah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 09:17   #4
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Jag började med att vara med i filmtävlingen som fanns här på Kollo.
Efter det hamnade jag på en klubb där jag uppmuntrades och hjälptes upp på flaket. Jag hade egna mål att ta innan jag skulle börja tävla men gjorde första tävlingen strax innan (och klarade målen på den tävlingen.)
Det viktigaste för mig var att börja träna på en atletklubb. På STK fick jag hjälp och peppning och träningen blev rolig på ett helt nytt sätt. Är man det minsta nyfiken eller intresserad av styrkelyft, som tävlingsform eller träningsform, är en bra klubb guld värt.
Gammal 2012-08-02, 14:43   #5
Forqie
Dr pepper? Dr pepper

Forqies avatar

Reg.datum: May 2009
När jag började träna kanske jag skulle maxa runt 50-20-70 i de tre stora. Detta var för 2 år och 10 månader sen. När jag började klubben, för 1 år och 3 månader sen kanske jag skulle klara 300 totalt, lite mer kanske. Nu på serie 3 hoppas jag på 565.
Forqie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 17:03   #6
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag började för ungefär två år sedan. Då klarade jag 130-115-200. Att träna på klubb gör ofta att man blir starkare fortare och får hjälp med teknik och upplägg. Så det är bara dumt att vänta. Personligen så kommer jag aldrig att nå toppen i SL så jag sätter upp egna mål som går ut på att bli så bra som jag kan. Gör man ett tävlingsresultat så kan man ju inte vara sämre på nästa tävling. Det är en bra morot till att ligga i med träningen.

Iväg med dig till närmsta klubb
Håller helt med!
Jag började för ett år sedan och gjorde då 150-115-200 på träning.

Jag motiverar mig till att tävla genom att det dels är en konst att få till alla tre lyft som man vill på en och samma dag, dels för att jag gillar själva tävlingsmomentet, även när jag inte tävlar om medaljplats.
Postat via en mobil enhet

Senast redigerad av mikaelj den 2012-08-02 klockan 17:05.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 17:06   #7
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Vadå, det är väl häftigt att se vad man själv är kapabel till. Att utveckla sig själv och till slut nå de gränser som man trodde var omöjliga tidigare.

Att nån annan är starkare borde man inte fästa så stor vikt på om man inte är elit. Tävlingar kan vara skitkul ändå.
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 18:28   #8
gunhamn
Maud Olofsson FTW!

gunhamns avatar

Reg.datum: Apr 2010
testade böj och mark 1 gång innan jag tävlade första gången. sen var jag fast
gunhamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 18:44   #9
Mart|n
Televinken.

Mart|ns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Ursprungligen postat av gunhamn Visa inlägg
testade böj och mark 1 gång innan jag tävlade första gången. sen var jag fast
Det har ju t.o.m. gått ganska hyfsat för dig!
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
Mart|n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 18:46   #10
Rikard Jansson
Coach

Rikard Janssons avatar

Reg.datum: Oct 2010
bara tävlat i bänk, men tror jag gjorde 120 första tävlingen på dm, sen typ 20 år senare gjorde jag 132.5 en gång sen la jag av
Gammal 2012-08-02, 18:49   #11
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Reg.datum: Oct 2005
började tävla alldeles för sent. gjorde första tävlingen för tre år sen med bara bälte 190-145-260 i -100
önskar att jag hittat styrkelyftsträningen och ffa till en klubb redan som tonåring. då hade jag definitivt haft en chans att vara i toppen i Sverige idag.
Gammal 2012-08-02, 18:53   #12
Vunnis
Tunnis

Vunniss avatar

Reg.datum: Apr 2009
Började för ett år sedan när jag var 19. Gjorde 165-135-200(tror jag? Oo) i -83.
Jag började för att andra sa att det var vettigt att börja innan man blev stark. Man skulle tydligen inte vänta tills man var "starkast"... och det var väl kanske tur det när det bara blev en tävling.
Vunnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 21:23   #13
Herman H
Garagegorilla

Herman Hs avatar

Reg.datum: Dec 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Ni som tävlar i styrkelyft: När började ni? Hur mycket tog ni i de olika övningarna?
Jag antar att ni inte började först när ni var så starka att ni kunde vinna tävlingarna, hur motiverade ni er att tävla ändå?

Jag tror inte att jag kommer vilja börja tävla, men det är så klart roligt att veta hur ni andra tänkte när ni började. Än så länge ligger min träningsmotivation bra, så om det fortsätter så länge så kanske jag ändrar mig
Att vänta tills man vinner med att börja tävla är ju lite trist, mycket roligare att ta det lite lugnt i början och sen efter hand som man blir lite mer motiverad att dra på lite i vikter så kan man börja tävla mot sig själv. Detta är en bra erfarenhet när man sen kanske ska vinna över andra. Du missar en himla massa skoj om du väntar så länge som du verkar ha tänkt.
Och du, det är inte pinsamt att lyfta låga vikter, vi har alla varit där en gång och jag personligen blir bara glad när någon yngre ny kille eller tjej tar steget och vågar få upp på flaket för första gången. Det är riktigt styrka!

Prova, vad har du att förlora?

Ärkefetto
Filmtajm
Herman H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 21:25   #14
Stefan J
Human forklift.

Stefan Js avatar

Reg.datum: Aug 2008
Jag började när jag var 16. Hade inga direkta mål, ville bara bli stark!
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 21:56   #15
Damien Thorne
Ondskefullt omen

Damien Thornes avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan J Visa inlägg
Jag började när jag var 16. Hade inga direkta mål, ville bara bli stark!
Men det är ju det bästa målet

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:57.