Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-27, 09:09   #1
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Mötesbokning och telefonskräck

Hej Bullen.

Jag har just nu en praktik på ett väldigt bra och trevligt företag som ger mig massor av chanser att testa på väldigt många olika områden inom min utbildning.

Dock, i "gengäld" så vill de också lära mig hur man bokar möten via telefon, med andra företag. Helt rimligt enligt mig, det skulle inte vara några problem tänkte jag.

Jordgubben på prinsesstårtan var när jag plötsligt insåg vilken jävla fobi jag har för att ringa upp andra företag. Vi snackar hjärtklappning, svartnande framför ögonen, yrsel, total blackout i hela systemet, samt dålig pump i biceps.

Nu går timmarna jag egentligen borde lägga på att boka möten, på att bota min helt ologiska rädsla för telefonen.

Ska tilläggas att sälja ansikte mot ansikte, både b2b och direkt till konsument, eller att överhuvudtaget prata inför grupp/publik är inga problem alls, så socialt handikappad är jag inte Men telefoner... där brister det..!

Så, Kolo - Har ni några tips, erfarenheter, etc. som ni vill dela med er av?
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 09:15   #2
Arnesson
Ge mig sol och öl!

Arnessons avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Hej Bullen.

Jag har just nu en praktik på ett väldigt bra och trevligt företag som ger mig massor av chanser att testa på väldigt många olika områden inom min utbildning.

Dock, i "gengäld" så vill de också lära mig hur man bokar möten via telefon, med andra företag. Helt rimligt enligt mig, det skulle inte vara några problem tänkte jag.

Jordgubben på prinsesstårtan var när jag plötsligt insåg vilken jävla fobi jag har för att ringa upp andra företag. Vi snackar hjärtklappning, svartnande framför ögonen, yrsel, total blackout i hela systemet, samt dålig pump i biceps.

Nu går timmarna jag egentligen borde lägga på att boka möten, på att bota min helt ologiska rädsla för telefonen.

Ska tilläggas att sälja ansikte mot ansikte, både b2b och direkt till konsument, eller att överhuvudtaget prata inför grupp/publik är inga problem alls, så socialt handikappad är jag inte Men telefoner... där brister det..!

Så, Kolo - Har ni några tips, erfarenheter, etc. som ni vill dela med er av?
Lyft luren och ring är mitt bästa tips. Poblemet brukar vara att just lyfta luren, när det väl är gjort brukar det inte vara några problem. Sen släpper rädslan med tiden. Man blir van/bekväm med att ringa.

Lycka till.
Gammal 2012-03-27, 09:19   #3
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Reg.datum: Apr 2010
Gör ett ryck och slå numret, sen är det ingen återvändo. Och nej, man kan inte bara lägga på luren sådär.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 09:22   #4
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Har liknande bekymmer. Verkligen jättefånigt och helt oförklarligt. Vad är man rädd för liksom?
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 09:25   #5
DanielF
Space explorer

DanielFs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Jag hatar också att prata i telefon.
Om alla kunde använda email istället skulle jag bli glad.

http://www.telehomo.se/
Gammal 2012-03-27, 09:27   #6
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Reg.datum: Jul 2004
jag har haft den skräcken hela livet, går hellre till t.ex. en klinik o bokar möta även om det tar upp min dyrbara tid, än ringer o bokar. Sjukligt..
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 09:39   #7
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!

Sparven från Minsks avatar

Reg.datum: Nov 2007
På med ett handsfree, skapa yta i rummet, ring upp, presentera dig och lev dig in att personen du pratar med sitter framför dig i rummet.
Testa att blunda, och hör enbart personens röst.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 09:50   #8
Kassler
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Fobier är inte logiska, jag vet inte vad man kan göra åt det förutom att helt enkelt chocka bort det. När jag jobbade som telefonsäljare så gick jag in i en roll och bara körde, så gör jag även vid kundmöten eller som nu när jag håller utbildningar med våra kunder. kolla Wall street varje morgon, sätt på dig hängslen och lek att du heter Gecko hela dan.

Jag är orolig för den uteblivna pumpen i biceps, möjligt att du får be chefen köpa in ett böjrack så att du har nånstans att curla mellan samtalen.
Kassler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 09:53   #9
Eira
Registered User

Eiras avatar

Reg.datum: Mar 2011
Första samtalet suger. Sen kommer ordbajsandet automatiskt. Har tyvärr för mycket erfarenhet av telefonjobb... Du kommer tabba dig på det första med största sannorlikhet. Sen äre bara glajd
Eira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 09:58   #10
RAUBEZ
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Kanske haft något trauma från barndomen som involverat telefoner?
RAUBEZ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 10:01   #11
Färssen
Registered User

Färssens avatar

Reg.datum: May 2010
Hitta någon öppningsfras som du känner dig bekväm med och tänk på att prata naturligt och tydligt så lirar det nog. En sexa whiskey innan brukar också hjälpa.
Gammal 2012-03-27, 10:04   #12
Ne0phyte
Registered User

Ne0phytes avatar

Reg.datum: Nov 2010
Hatade att prata i telefon innan jag blev telefonförsäljare (ironiskt nog) och nu är skräcken helt bort, faktum är att jag är en av de bästa säljarna på företaget. Handlar bara om att ta första steget
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Ne0phyte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 10:07   #13
Mart|n
Televinken.

Mart|ns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Lyft luren > ring > presentera dig > boka mötet > lägg på > surfa kolo.
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
Mart|n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 10:10   #14
REDaction
Registered User

Reg.datum: Feb 2011
Tänk såhär, ju längre du väntar med att ringa och funderar över hur samtalet kommer gå desto troligare är det att det kommer gå fel. Med andra ord är det nog lika bra att göra ett ryck och slå numret och hoppas att dom svarar snabbt så du inte hinner lägga på Efter några samtal är du förhoppningsvis varm i kläderna och allt flyter på. Viktigt att hålla igång med telefonsamtalen dock, märker av egen erfarenhet att jag lätt kommer tillbaka till telefonrädslan vid perioder med lite telefonsamtal.
REDaction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 10:24   #15
aijou
Registered User

aijous avatar

Reg.datum: Mar 2011
Jag var precis lika dan förut. Förstår att det inte är någon underdrift med yrsel, hjärtklappning och svettningar. Jag har som sagt själv upplevt det. Det kan knyta sig rejält i magen. Det enda botemedlet som jag vet om är helt enkelt att bara göra det. Det kommer kännas sjukt skönt efteråt och med största sannolikhet så kommer inget hemskt hända. Även om du skulle "göra bort dig" så är det inte hela världen. Personen du snackar med kommer ändå inte bry sig.

Av egen erfarenhet så blir det lättare med tiden ju mer man gör det. Jag tycker fortfarande att det är jobbigt men inte alls som förut. Men då kan jag ändå tillägga att jag är ganska socialt handikappad.

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:38.